Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 18:57
Dat kan heel goed. Kun je wel de flow (dT) per groep regelen? Dat is wel het beste.
Bij mij hebben alle verbruikers dezelfde dT, ingesteld met een IR metertje.
Ik heb wel een temperatuurbeveiliging op de aanvoer gemaakt, die haal je immers ook weg als je de pomp en thermostaatkraan weghaalt.
Ik heb dat met een 1”kogelkraan en aanlegthermostaat, ingesteld op 50 graden gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Zwerius schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 16:12:
[...]

Prima. Waarom zou je de verdeler vervangen? Met ombouwen bereik je toch hetzelfde voor minder geld?
inderdaad, alleen geen flowmeting, maar zoals waldi al zegt kan er op dT afgeregeld worden :)
waldi62 schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 17:54:
Dat kan heel goed. Kun je wel de flow (dT) per groep regelen? Dat is wel het beste.
Bij mij hebben alle verbruikers dezelfde dT, ingesteld met een IR metertje.
Ik heb wel een temperatuurbeveiliging op de aanvoer gemaakt, die haal je immers ook weg als je de pomp en thermostaatkraan weghaalt.
Ik heb dat met een 1”kogelkraan en aanlegthermostaat, ingesteld op 50 graden gedaan.
Ohja, goed plan, welke kogelkraan heb je gebruikt? Ik ga nog wel even op zoek naar ventielen met een hogere doorlaat, dat is bij deze maar een beperkte doorgang zo te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Als afsluiters heb ik gewone 1” kogelkranen gekocht die ik met knel 22 in mijn 22 mm koperen aanvoer- en retoursysteem heb geplaatst.
Deze kogelkranen hebben een doorlaat van 20-22 mm.
De 1” 2-weg afsluiter met servo kocht ik bij Tameson , ik heb de 220V uitvoering, maar ze hebben ook uitvoeringen met lagere spanning.
De aanlegthermostaat is van Caleffi, maar ze lijken allemaal op elkaar. Het elektrisch aansluiten was even een uitzoekerij voor deze mechanische jongen.
Ik weet niet of ik linkjes naar leveranciers mag plaatsen op dit forum, al zie ik ze wel regelmatig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dam023
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 09-02 16:24
Met belangstelling volg ik dit topic. Ook ik wil kijken of het aan te raden is om de vloerverdeler om te bouwen.
Het gaat om een Albrand vloerverdeler. Ik kan helaas geen type vinden en een handleiding heb ik ook niet. De CV ketel op zolder gaat met 22 mm pijp naar de verdeler van de vloerverwarming (dus alleen vloerverwarming).
Kan ik de verdeler ombouwen en zo ja, hoe?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CJe350gkv3Vq5awFZ9IE9t2g29Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ApNJ02IEy64CrtPASweEde4Z.jpg?f=fotoalbum_large

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 14-09 11:06
dam023 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:19:
Met belangstelling volg ik dit topic. Ook ik wil kijken of het aan te raden is om de vloerverdeler om te bouwen.
Het gaat om een Albrand vloerverdeler. Ik kan helaas geen type vinden en een handleiding heb ik ook niet. De CV ketel op zolder gaat met 22 mm pijp naar de verdeler van de vloerverwarming (dus alleen vloerverwarming).
[Afbeelding]
Het lijkt me dat je het volgende moet doen:
  1. Pomp demonteren; Zo te zien heb je er ook nog een pompautomaat opzitten? Die kan dan natuurlijk ook weg.
  2. Thermostatische klep uit aanvoer demonteren en de aanvoerleiding aansluiten op waar nu (op de foto) de rechterkant van de pomp is aangesloten. Je hebt dan de aanvoer direct gekoppeld aan de onderste balk van de vv-verdeler
  3. De afsluiter uit de retourleiding (links boven op de foto) verwijderen, zodat je zo min mogelijk weerstand in je leidingen hebt. En dan de retourleiding direct links boven aansluiten. Hij is dan in feite verboinden met de bovenbalk van de verdeler.
  4. En dan nog het stukje leiding met T-stuk (dat nu op de foto links van de pomp zit) verwijderen en daar dan een blindstop indraaien.
  5. Als laatste zou ik even de lekkende aansluitingen van de vv-slangen loshalen en schoonmaken zodat het niet meer lekt. Bovenbalk 2e van rechts en onderbalk 2e van links
Zo te zien heb je er ook nog een pompautomaat opzitten? Die kan dan natuurlijk ook weg.

Zwerius Kriegsman

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13-09 10:42
Zwerius schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:26:
[...]

1. Pomp demonteren; Zo te zien heb je er ook nog een pompautomaat opzitten? Die kan dan natuurlijk ook weg.
  2. Thermostatische klep uit aanvoer demonteren en de aanvoerleiding aansluiten op waar nu (op de foto) de rechterkant van de pomp is aangesloten. Je hebt dan de aanvoer direct gekoppeld aan de onderste balk van de vv-verdeler
  3. De afsluiter uit de retourleiding (links boven op de foto) verwijderen, zodat je zo min mogelijk weerstand in je leidingen hebt. En dan de retourleiding direct links boven aansluiten. Hij is dan in feite verboinden met de bovenbalk van de verdeler.
  4. En dan nog het stukje leiding met T-stuk (dat nu op de foto links van de pomp zit) verwijderen en daar dan een blindstop indraaien.
  5. Als laatste zou ik even de lekkende aansluitingen van de vv-slangen loshalen en schoonmaken zodat het niet meer lekt. Bovenbalk 2e van rechts en onderbalk 2e van links
Zo te zien heb je er ook nog een pompautomaat opzitten? Die kan dan natuurlijk ook weg.
Is Dam023 van plan om een warmtepomp te gaan installeren ?
Ik neem aan dat dit, een van de redenen is voor het verwijderen van de pomp.
Of de reden om minder stroom te gaan verbruiken en het pompen door de ketel of een warmtepomp te laten doen.
Maar hoe voorkom je bij deze vloerverwarming, dat het retourwater niet meer vermengd zal worden met de aanvoer.
Dat zou toch een belangrijke reden zijn voor een eventuele aanpassing waardoor er sprake is van een LTV verwarming van de vloer.
De aanvoer zal niet meer worden gekoeld door het retour uit de vloer.
Als er geen gebruik gemaak gaat worden van een WP dan zal de max.temp van de ketel zeker op 40 graden moeten worden gesteld omdat de maximale thermostaat op verdeler is verwijderd.

• dam023
Zwerius schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 11:26:
[...]

Klinkt eenvoudig om te doen. Wel ben ik een beetje huiverig om de vv-slangen los te draaien. Ik lees verhalen dat ze verhard kunnen zijn. Momenteel lekken ze niet. Ik kan het kopergroen wegpoetsen.

• dam023
Theovelders schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 14:01:
[...]

Is Dam023 van plan om een warmtepomp te gaan installeren ?
Ik neem aan dat dit, een van de redenen is voor het verwijderen van de pomp.
Of de reden om minder stroom te gaan verbruiken en het pompen door de ketel of een warmtepomp te laten doen.
Maar hoe voorkom je bij deze vloerverwarming, dat het retourwater niet meer vermengd zal worden met de aanvoer.
Dat zou toch een belangrijke reden zijn voor een eventuele aanpassing waardoor er sprake is van een LTV verwarming van de vloer.
De aanvoer zal niet meer worden gekoeld door het retour uit de vloer.
Als er geen gebruik gemaak gaat worden van een WP dan zal de max.temp van de ketel zeker op 40 graden moeten worden gesteld omdat de maximale thermostaat op verdeler is verwijderd.
De reden waarom ik er aan denk om de pomp te verwijderen is omdat deze aan het einde van zijn levensduur is. Maakt bovendien wat lawaai. Vervanging van de pomp kan, maar een equivalent type kost €295.
Momenteel nog geen warmtepomp, maar later wel. En dan een monobloc. De ketel doet nu alleen nog de vloerverwarming. De Remeha Tzerra staat nu op 50 graden, maar kan wellicht lager.
Is het niet verstandig om, ter beveiliging, de thermostaatkraan te behouden? En die, als beveiliging op 40 graden te zetten.

• Theovelders
dam023 schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 16:43:
[...]

De reden waarom ik er aan denk om de pomp te verwijderen is omdat deze aan het einde van zijn levensduur is. Maakt bovendien wat lawaai. Vervanging van de pomp kan, maar een equivalent type kost €295.
Momenteel nog geen warmtepomp, maar later wel. En dan een monobloc. De ketel doet nu alleen nog de vloerverwarming. De Remeha Tzerra staat nu op 50 graden, maar kan wellicht lager.
Is het niet verstandig om, ter beveiliging, de thermostaatkraan te behouden? En die, als beveiliging op 40 graden te zetten.
Als je de verdeler pomploos maakt dan is het heel belangrijk om de thermostaatkraan te alsmede het retour ventiel te verwijderen.
Deze kraan en ventiel beperken in grote maten de flow.
Ik denk trouwens dat het mogelijk nog slimmer zal zijn om die oude stalen verdeler te vervangen.
Mijn oude stalen verdeler was van binnen een bak roest. Deze heb ik vervangen voor een kunststof verdeler van Therminon. Deze verdeler heb ik zelf pomploos gemaakt zoals je in dit forum van mij heb kunnen lezen.
Terminon heeft een pomploze verdeler en die is niet kostbaar en gezien de toekomst van de aankoop van een Warmtepomp zeker aan te raden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dam023
Theovelders schreef op donderdag 22 februari 2024 @ 23:01:
[...]

Als je de verdeler pomploos maakt dan is het heel belangrijk om de thermostaatkraan te alsmede het retour ventiel te verwijderen.
Deze kraan en ventiel beperken in grote maten de flow.
Ik denk trouwens dat het mogelijk nog slimmer zal zijn om die oude stalen verdeler te vervangen.
Mijn oude stalen verdeler was van binnen een bak roest. Deze heb ik vervangen voor een kunststof verdeler van Therminon. Deze verdeler heb ik zelf pomploos gemaakt zoals je in dit forum van mij heb kunnen lezen.
Terminon heeft een pomploze verdeler en die is niet kostbaar en gezien de toekomst van de aankoop van een Warmtepomp zeker aan te raden.
Beste Theo, kan je de link van het draadje doorsturen. Ik kan hem niet zo gauw vinden.
Ik zie dat de Therminion voor 8 groepen ongeveer €400 kost.

Maar ik ben nog wel een beetje terughoudend om de slangen lost te koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
@dam023

Tussen oplossing:
Zolang je niet zeker weet wat je gaat doen via MP een losse gebruikte pomp kopen of een hele set met verdeler en daar de pomp vanaf halen en bij jou er op zetten.
Staan genoeg jonge sets op MP.
Heb ik zelf ook een keer gedaan.
Zo gepiept

Deze week heb ik de mijn verdeler laten vervangen. Ga er zelf niet mee klieren dacht ik. Dacht ook aan oude slangen koppelingen etc.
Heb via MP een identieke verdeler gezocht van Robot maar met een nu met mengventiel. Dit ventiel heb ik helemaal dichtgedraaid. Dus nu geen bijmenging cq injectie van retour water.
Heb de oude verdeler nog liggen.
Wellicht past de pomp bij jou.
Demontage en montage ging probleemloos. Heeft globaal een uur geduurd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
dam023 schreef op vrijdag 23 februari 2024 @ 12:39:
[...]

Beste Theo, kan je de link van het draadje doorsturen. Ik kan hem niet zo gauw vinden.
Ik zie dat de Therminion voor 8 groepen ongeveer €400 kost.

Maar ik ben nog wel een beetje terughoudend om de slangen lost te koppelen.
Dam 023. Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp
Blz.16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Over Therminon Industrie kunststof pomploze verdelers:
Ik heb er recent 2 gekocht:
De kwaliteit valt mij op 2 punten wat tegen:
1) De temperatuurmeters zitten niet in een zakbuis maar zijn hele goedkope dingetjes waarbij de meting op het kunststof huis gebeurd met een heel grote afwijking tot gevolg dus niet bruikbaar.
2) Er zitten slechts 2 draadeinden in om de elementen samen te klemmen, wel zijn er 4 gaten. Dit kan op termijn tot lekkage leiden.
Wat mij betreft voorbeelden van te ver doorgevoerde kostenbesparing.
Ik heb Therminon hierover benaderd, ze nemen mijn opmerkingen in beraad.
Verder bevallen ze goed, voor wat het waard is, ze zijn net 1 maand in bedrijf. De kogelkranen werken goed en de doorlaat daarvan is prima.
Dus voor je deze uitvoering besteld zou ik vragen of bovenstaande punten zijn opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dam023
dam023 schreef op woensdag 21 februari 2024 @ 13:19:
[Afbeelding]
Hoe kan ik zien welke type koppelingen op de slangen van de vloerverwarming zitten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:55
Eergisteren is de installateur langs geweest om de verdeler om te bouwen, resultaat is zoals de bedoeling was.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wF2rfC0qtz75sHEUVUZGwTTlmPo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KeRBCTdwiSqWdU7szoyvFgS5.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFDShJhUnLuamymecTZ8m7aEFTM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/325kebXeWbHJfqHBj6tb3B05.jpg?f=fotoalbum_tile

Resultaat is namelijk een betere flow, betere opwarming vloer, betere afgifte, vrouw blij, geen ruis meer in de leidingen en de pomp weg dus alleen daar al minder verbruik.

Zeker aan te raden waar mogelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun Sengers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-09 08:44
Theovelders schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:59:
[...]

Therminon heeft de mogelijkheid om intern de bij menging dicht te draaien en daarom is hij dan ook LTV.
Vandaar dat bij deze wijziging de aansluiting gewoon op de bestaande plaatsen blijft zitten.
Alleen moet je de retour aansluiting en de thermostaat kraan vervangen door een Bonfix messing knel puntstuk 3/4 x 22mm .[Afbeelding][Afbeelding]

Bovenste foto is gemaakt voor de aanpassing.
Onderste foto is gemaakt na de aanpassing met puntstuk, twee kogelkranen en het passtuk.

Trouwens het laten zitten van de tweede pomp binnen het gehele circuit was geen optie.
Ik heb dit geprobeerd maar het gehele CV systeem was in onbelans en diverse radiatoren bleven koud omdat de pomp van de Therminon aan het systeem zat te zuigen en al het warme water naar zichzelf zoog.
Vergelijkbare situatie als bij mij thuis. Maar wel 1 vraag; Wat voor ding zit daar in je retourleiding verwerkt? Dat wat in plaats van je voetventiel is gekomen? Ik wil namelijk dezelfde set bestellen maar kan dat onderdeel niet vinden & herkennen. Overige onderdelen heb ik al gevonden. Hoop dat je mij kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
Teun Sengers schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 15:32:
[...]

Vergelijkbare situatie als bij mij thuis. Maar wel 1 vraag; Wat voor ding zit daar in je retourleiding verwerkt? Dat wat in plaats van je voetventiel is gekomen? Ik wil namelijk dezelfde set bestellen maar kan dat onderdeel niet vinden & herkennen. Overige onderdelen heb ik al gevonden. Hoop dat je mij kan helpen.
Teun Sengers.
In de retourleiding zit een puntstuk, waarmee hij aan de verdeler is aangesloten.
In de midden zit een T stuk met vul aansluiting en bovenaan deze retourleiding zit ook nog een afsluit kraan.

Al deze onderdelen komen bij Warmteservice vandaan.
Ik hoop dat jouw vraag over het ding is beantwoord !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun Sengers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-09 08:44
Theovelders schreef op dinsdag 26 maart 2024 @ 17:38:
[...]

Teun Sengers.
In de retourleiding zit een puntstuk, waarmee hij aan de verdeler is aangesloten.
In de midden zit een T stuk met vul aansluiting en bovenaan deze retourleiding zit ook nog een afsluit kraan.

Al deze onderdelen komen bij Warmteservice vandaan.
Ik hoop dat jouw vraag over het ding is beantwoord !!
Top. Heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ko2900
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 15-11-2024
ds23man schreef op zaterdag 11 februari 2023 @ 16:28:
[...]

De meeste grote verdelers hebben een voetventiel die een hoge flow hebben, dit is mijn 9 groepsverdeler:

[Afbeelding]

Dit blijft dus de retour.

Daarna de leiding naar de aanvoer doorzagen en afdoppen:

[Afbeelding]

Ik heb voor het gemak een 22mm kneldop gebruikt omdat ik die nog had liggen, de oude thermostaatkraan zit me niet in de weg.

Daarna de pomp verwijderen en de bovenste pompaansluiting afdoppen:

[Afbeelding]

De aanvoerleiding kan je met wat simpel fitwerk op de onderste pompaansluiting aansluiten:

[Afbeelding]

De bovenste balk is dan de retour en de onderste de aanvoer zonder eventuele mengkamer. Half uurtje werk en kosten bijna niets. Eventuele flowmeters blijven correct werken. Niet dat je daar wat aan hebt, na verloop van tijd zijn ze zwart.
Ik heb zo'n zelfde verdeler als hier is te zien. Is ga over na een hybride warmtepomp. Wat ik mij nog afvraag is hoe ik, na ombouw van mijn verdeler zoals hier weergegeven, er voor kan zorgen dat er nooit te warm water in mijn vloerverwamring komt. Ik wil natuurlijk geen los liggende tegels en wat nou als de ketel door een of andere reset of storing op een heel warm water aan gaat leveren ?? Iemand die mij dit uit kan leggen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
ko2900 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 09:45:
[...]

Wat ik mij nog afvraag is hoe ik, na ombouw van mijn verdeler zoals hier weergegeven, er voor kan zorgen dat er nooit te warm water in mijn vloerverwamring komt. Ik wil natuurlijk geen los liggende tegels en wat nou als de ketel door een of andere reset of storing op een heel warm water aan gaat leveren ?? Iemand die mij dit uit kan leggen ?
Ik heb hiervoor een 1” 2-weg klep in de aanvoer naar de VV verdelers geplaatst, met stroomopwaarts een aanlegthermostaat, die deze klep sluit als de ingestelde temperatuur (45 graden bij mij) wordt overschreden.
De meesten vinden dit niet nodig en vertrouwen op de instellingen op de ketel en warmtepomp, ieder zijn ding.
Tot mijn installateur weg ging vergat hij de maximale watertemperatuur op de ketel terug te zetten, hij had hem tijdelijk verhoogd om het bijspringen van de ketel te testen; die stond dus nog op 70 graden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennobang
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-06 21:04
waldi62 schreef op vrijdag 29 maart 2024 @ 17:02:
[...]

Ik heb hiervoor een 1” 2-weg klep in de aanvoer naar de VV verdelers geplaatst, met stroomopwaarts een aanlegthermostaat, die deze klep sluit als de ingestelde temperatuur (45 graden bij mij) wordt overschreden.
De meesten vinden dit niet nodig en vertrouwen op de instellingen op de ketel en warmtepomp, ieder zijn ding.
Tot mijn installateur weg ging vergat hij de maximale watertemperatuur op de ketel terug te zetten, hij had hem tijdelijk verhoogd om het bijspringen van de ketel te testen; die stond dus nog op 70 graden!
Heb je daar een foto van toevallig hoe je dat gedaan hebt? Ik heb een hybride installatie en een zonneboiler die ik wil koppelen maar vooral de zonneboiler is riskant voor mij

NH 180m2 vrijstaand buitengebied. Alles goed geïsoleerd HR++ veel op zuid. 120m2 vvw in woonkamer/keuken + 2xT22 radiator 2.5x0,5 zonder fans Verlies Quatt ingesteld op 7kW. Intergas 28/24 2009 voorheen gas ca 750m3. 9600Wp PV Geen cv denker en snap WP

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• waldi62
Bennobang schreef op zaterdag 6 april 2024 @ 07:27:
[...]

Heb je daar een foto van toevallig hoe je dat gedaan hebt? Ik heb een hybride installatie en een zonneboiler die ik wil koppelen maar vooral de zonneboiler is riskant voor mij
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cF-Mh0i9RQk2cEILqwonjjL0i4I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NUP7zqrLNKp8x0XMh5efSf7c.jpg?f=fotoalbum_large
De 2/2 weg klep van Tameson heeft 2 stuks 1"aanlsuitingen, hierop zit een 22 mm knelkoppeling gemonteerd.
De aanlegthermostaat zit hier net boven (stroomopwaards), deze klem je gewoon op de leiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F4bcLZ4ChwcCjbU1gbROTWUrekw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Aw4hH5p8APzPZSOTkNOV1DZ4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzdragon
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik volg dit topic al enige tijd en heb besloten om toch een vraag te stellen. Zie de situatie in de afbeelding onderin. Ik vraag me af of dit wel een goede opstelling is. Eerst even de geschiedenis die naar de situatie in de afbeelding heeft geleid.

De uitgangssituatie voordat de WP werd geplaatst was een cv-ketel op zolder. Die verdeelde de warmte via een Pentec 3/4" EC cv-verdeler naar de vloerverwarming (Robot mengverdeler) op de begane grond en naar de radiatoren op de eerste verdieping. De mengverdeler zit in de trapkast op begane grond.

Onlangs is een 8kw warmtepomp geïnstalleerd en ik ben nu gasloos. Daarna kwam ik dit topic tegen en het verbaasde me enorm dat de installateur van de WP mij nooit had verteld dat de Robot mengverdeler eigenlijk ongeschikt is (tenminste inferieur!) aan een composiet LTC-verdeler.

Dit topic heeft mij doen besluiten om toch maar de Robot mengverdeler te vervangen voor een Robot LTC-verdeler (5-groeps). Tegelijk is ook besloten om de radiatoren op de eerste verdieping te laten vervangen door vloerverwarming en meteen ook vloerverwarming op zolder te laten plaatsen. Gekozen is voor een 8-groeps Robot LTC verdeler, waarvan 5 groepen via de trapkoof naar de eerste verdieping gaan. De overige drie groepen gaan naar de zolder.

De installateur van de vloerverwarming heeft mij verzocht contact op te nemen met de installateur van de wp om de nieuwe 8-groeps verdeler op zolder aan te laten sluiten op de WP. Zo gezegd zo gedaan.

De wp-installateur heeft de Pentec cv-verdeler laten staan en dit gebruikt om de 26 x 3.0 mm alupex-leidingen te verdelen naar de twee LTC-verdelers op zolder en de begane grond. Het gekke van deze opzet is dus dat vanuit de WP een (ik vermoed) 1 inch buis richting de Pentec verdeler gaat, maar die wordt vlak daarvoor via een 22mm overloop beperkt (omdat de pentec cv-verdeler een 22mm ingang heeft). Vervolgens wordt via de pentec verdeler via een 3/4" euroconus een 20 mm alupex-buis aangesloten die vervolgens via een verloop op een 26mm alupex-buis wordt gekneld. Deze 26 mm buis gaat dan naar de LTC-verdeler die een 1 inch ingang heeft.... Dit geldt dus zowel voor aanvoer als de retour.

Ik vraag me af of dit wel efficiënt is. Kan ik die pentec cv-verdeler niet omzeilen en de verdelers rechtstreeks op WP aansluiten (na de driewegklep natuurlijk)? Het doel is daarbij is om geen kniebochten te gebruiken omdat die de flow beperken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WMzt6arWZaResY7d4yBWfub0Na4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Vq8SBcTHyfQJbmhPs8T3Kthl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MgxQFfdslBHNf9HTOQjci4Xr_hw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lCjZPAijMIIyXrlhgzL6u7EH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k0Bza6-qks9wxOXSEzPpo4U8LTs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPVKpz9patFiGfb4xxaP2fZ6.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door dbzdragon op 07-04-2024 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Origineel
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik moet hier ook de leidingen verlengen voor het plaatsen van een nieuwe verdeler.
Daarbij heb ik de keuze uit knelkoppeling of perskoppeling, beide zorgen voor een vernauwing van de buis. Iemand een idee welke het minste vernauwd en daarmee de flow het minst beperkt?

Leidingen zijn nu 6 stuks van 16x2 en eentje 20x2 (7 groeps dus), zou het nog zin hebben om de 6 stuks te verlopen van 16mm naar 20mm, zodat de vernauwing bij de euroconus 20mm is ipv 16mm?

Het is overigens een klein drama om in de specificaties van de verschillende merken te achterhalen wat de HOH afstand tussen de onderlinge aansluitingen en een nog groter drama om een verdeler te vinden met 55mm HOH :X Tips zijn welkom :)
(Handigste manier lijkt te zijn om de lengte van bijvoorbeeld een 6 en 7 groeps te vergelijken om zo de HOH afstand te achterhalen ipv proberen specs te vinden.)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dw-hwbvCByeMIGoZ5HEzb_De5cc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/kYKw0SrgAdIZHfloBOfAd6cG.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vII_AvHa6mNSxCJLjsDws1YGi6Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1imiAjww6VYvEXwySd4BjrDk.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waldi62
Origineel schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 16:50:
Ik moet hier ook de leidingen verlengen voor het plaatsen van een nieuwe verdeler.
Daarbij heb ik de keuze uit knelkoppeling of perskoppeling, beide zorgen voor een vernauwing van de buis. Iemand een idee welke het minste vernauwd en daarmee de flow het minst beperkt?

Leidingen zijn nu 6 stuks van 16x2 en eentje 20x2 (7 groeps dus), zou het nog zin hebben om de 6 stuks te verlopen van 16mm naar 20mm, zodat de vernauwing bij de euroconus 20mm is ipv 16mm?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik geloof niet dat dit kritisch is. Ik heb 6 groepen met 16x2 slangen en mijn 6 kW warmtepomp krijgt het water er met gemak doorheen (bij mij ca. 3 l/min per groep), 17 l/min maximale opbrengst.
Je wil de maximale flow van je warmtepomp (als dat de bedoeling is) gelijkmatig verdelen over de 7 groepen.
Weinig weerstand in de aan- en afvoer naar de verdeler is belangrijker, want daar gaat het totale debiet doorheen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Technisch is hetzelfde, bij de ene komt de klem kracht van het persen, bij de ander van het knellen (schroeven).
Als het beide messing is, dan zal het nauwelijks iets maken. Bij verschillende materialen, zoals kunststof, kan het wel uitmaken.
Je kunt ook doorslaan in het optimaliseren ;)

• delima
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 17:09
Ik heb vorig jaar een hybride warmtepomp laten installeren (DeWarmte). Het grootste deel van het huis wordt nog met radiatoren verwarmt. In de uitbouw (ca 30m2) ligt vloerverwarming,

Als volgende stap wil ik de verdeler vervangen. Een extra wens die ik zou hebben is om de temperatuur van de vloerverwarming dynamisch te kunnen aanpassen (evt via homeassistant) op basis van zonlicht (voorspelling). De uitbouw warmt namelijk erg snel op als er zon is. De rest van het huis dan veel minder. Dat lijkt te kunnen door dynamisch de flow te regelen of met een mengkraan de temperatuur.

Heeft iemand suggesties voor wat voor verdeler? En wat zou ik kunnen doen om de temperatuur en/of flow te varieren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7GWFeZ9d1g9TxQ21VpnaGs1BR2s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eLRO14yYcozKakHfvTIjH8OW.jpg?f=fotoalbum_large

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
delima schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:36:
Ik heb vorig jaar een hybride warmtepomp laten installeren (DeWarmte). Het grootste deel van het huis wordt nog met radiatoren verwarmt. In de uitbouw (ca 30m2) ligt vloerverwarming,

Als volgende stap wil ik de verdeler vervangen. Een extra wens die ik zou hebben is om de temperatuur van de vloerverwarming dynamisch te kunnen aanpassen (evt via homeassistant) op basis van zonlicht (voorspelling). De uitbouw warmt namelijk erg snel op als er zon is. De rest van het huis dan veel minder. Dat lijkt te kunnen door dynamisch de flow te regelen of met een mengkraan de temperatuur.

Heeft iemand suggesties voor wat voor verdeler? En wat zou ik kunnen doen om de temperatuur en/of flow te varieren?

[Afbeelding]
Als de uitbouw snel opwarmt door de zon wordt de afgiftecapaciteit daar vanzelf minder.

• delima
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13-09 17:09
Hmm. Ja, ik snap het. En toch werd het daar echt te warm. Of, als ik de temperatuur van de warmtepomp verlaag, dat het dan op andere plekken niet warm genoeg werd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:17
Ik vind met de zoekfunctie geen posts over mijn specifieke verdeler, maar ik heb de VTE slim verdeler.
Hier heb ik een dvr ventiel op gemonteerd, waarmee ik de doorstroom/menging volledig zou kunnen regelen en zelfs tegengaan.
Er zit dan nog steeds wel een pomp op natuurlijk, maar hoe erg is dat?

Is vervangen dan direct aan te raden (flinke kostenpost...) of is dit in ieder geval het proberen waard voor de komende periode waarin ik voor het eerst met WP ga verwarmen.

En is het ook mogelijk deze verdeler om te bouwen? Is dat gunstiger dan vervangen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yw20TAXmzbNEfsy5dsiJzPu30SE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oXs8so9KwedbEz2Gs86UbnoT.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:59

Seafarer

XXX

pentaw1nz schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:04:
Ik vind met de zoekfunctie geen posts over mijn specifieke verdeler, maar ik heb de VTE slim verdeler.
Hier heb ik een dvr ventiel op gemonteerd, waarmee ik de doorstroom/menging volledig zou kunnen regelen en zelfs tegengaan.

Is vervangen dan direct aan te raden (flinke kostenpost...) of is dit in ieder geval het proberen waard voor de komende periode waarin ik voor het eerst met WP ga verwarmen.

En is het ook mogelijk deze verdeler om te bouwen? Is dat gunstiger dan vervangen?
[Afbeelding]
Pomp eraf en blindplaat erop? Wel goed kijken of dit kan. Het scheelt gewoon weerstand voor je warmte pomp als deze pomp eruit is.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Seafarer schreef op zondag 22 september 2024 @ 17:52:
[...]

Pomp eraf en blindplaat erop? Wel goed kijken of dit kan. Het scheelt gewoon weerstand voor je warmte pomp als deze pomp eruit is.
Hoe kom ik er achter of dit kan? Ben een leek op dit gebied.
Misschien iemand hier met dezelfde verdeler?

[ Voor 6% gewijzigd door pentaw1nz op 22-09-2024 20:54 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

pentaw1nz schreef op zondag 22 september 2024 @ 20:54:
[...]

Hoe kom ik er achter of dit kan? Ben een leek op dit gebied.
Misschien iemand hier met dezelfde verdeler?
Oh ja dan wordt het wat moeilijker. Dat moet ik toe geven.
Water eraf pomp eruit schroeven en kijken wat mogenlijk is. Maar dat is niet helemaal aan jouw besteed geloof ik. ;)

Maar de fabrikant eens bellen wat die adviseren voor ombouw?
Met het type nummer verder googlen om te kijken of iemand een ander eenvoudig idee heeft? Je bent nooit alleen op deze wereld met google.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Seafarer schreef op zondag 22 september 2024 @ 21:07:
[...]

Oh ja dan wordt het wat moeilijker. Dat moet ik toe geven.
Water eraf pomp eruit schroeven en kijken wat mogenlijk is. Maar dat is niet helemaal aan jouw besteed geloof ik. ;)

Maar de fabrikant eens bellen wat die adviseren voor ombouw?
Met het type nummer verder googlen om te kijken of iemand een ander eenvoudig idee heeft? Je bent nooit alleen op deze wereld met google.
Google geprobeerd
Fabrikant toevallig vanmiddag gemaild. Mocht er iemand hier zijn die deze pomp heeft gehad en heeft aangepast, hoor ik het graag. In dit topic nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
delima schreef op woensdag 18 september 2024 @ 17:36:

[Afbeelding]
Na-regeling (dus van 1 of meerdere groepen of een hele verdeler) beïnvloedt de werking van de warmtepomp. Als ik 1 groep dichtdraai (van de 6) stopt de WP direct. Dit is natuurlijk ook installatie-afhankelijk, maar ongeregelde afnemers is voor de WP-werking het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waldi62
pentaw1nz schreef op zondag 22 september 2024 @ 10:04:

[Afbeelding]
Het scheelt natuurlijk energie als je de (extra) circulatiepomp van de VV verwijdert maar de vraag is of er dan voldoende debiet (circulatie , liters/minuut) over de groepen blijft bestaan.
Als het debiet lager wordt moet de watertemperatuur omhoog wat een rendementsverlaging van de wp oplevert. Als de circulatiepomp van de VV wordt verwijderd zal de pomp van de WP iets harder moeten werken, dus het netto verschil is iets minder dan je zou verwachten.
De aan-en afvoer slangen lijken ook niet echt dik (20 mm?, schatting), dus ook daar meer weerstand.
Een vriend heeft dezelfde situatie als jij en heeft de extra pomp op de verdeler laten zitten, alles draait prima en de 40 W extra neemt hij voor lief.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
waldi62 schreef op maandag 23 september 2024 @ 08:52:
[...]

Het scheelt natuurlijk energie als je de (extra) circulatiepomp van de VV verwijdert maar de vraag is of er dan voldoende debiet (circulatie , liters/minuut) over de groepen blijft bestaan.
Als het debiet lager wordt moet de watertemperatuur omhoog wat een rendementsverlaging van de wp oplevert. Als de circulatiepomp van de VV wordt verwijderd zal de pomp van de WP iets harder moeten werken, dus het netto verschil is iets minder dan je zou verwachten.
De aan-en afvoer slangen lijken ook niet echt dik (20 mm?, schatting), dus ook daar meer weerstand.
Een vriend heeft dezelfde situatie als jij en heeft de extra pomp op de verdeler laten zitten, alles draait prima en de 40 W extra neemt hij voor lief.
Normaliter is een verdeler met een pomp ook uitgerust met extra kleine doorgangen, dat wil je met een WP juist niet omdat flow daar erg belangrijk is. Het verlies zal dus groter zijn dan alleen het verbruik van de pomp op de verdeler.

Als je niet gaat koelen heb je voor 150 euro een prima verdeler. Het voordeel daarvan is dat deze zorgt voor een hoge flow én dat je bij problemen in ieder geval je omgebouwde verdeler kan uitsluiten als mogelijke oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tooj8SCYU0R2ugtdJhgbIDi0Xy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xpDko5dqLhhmCPDgA2DqvZOr.jpg?f=fotoalbum_large

Het stookseizoen is weer begonnen. Eind vorig stook seizoen heb ik het mengventiel dichtgedraaid van mijn verdeler. Ik stook hier met hybride warmtepomp en CV op max aanvoer 45. In de praktijk springt deze niet aan door zeer goed geïsoleerde woning. Normale aanvoer temperatuur schommelt tussen de 26 en 31 graden.

Dit was veel te laag icm deze mengverdeler. Hoewel zelfs dat nog best wel aardig ging, alleen was een temperatuurdaling lastig op te vangen omdat het soms wel 6 uur duurde voordat de vloer überhaupt in temperatuur begon toe te nemen. Gelukkig kwam ik er dus achter dat mijn verdeler geschikt is om de mengverhouding te 'knijpen'. Dit heb ik dus ook gedaan. Deze is dichtgezet en de pomp heb ik uit gezet.

Dit werkt. Nu heb ik een soort van open verdeler maar dan met vrij extreme beperkingen in flow. Zie het leidingwerk. Deze is geknepen van 22mm terug naar 15mm op bij zowel de aanvoer als retour. Deze wil ik er dus nu uit gaan halen en ben benieuwd naar wat ik het beste in huis kan halen en behouden.

- wat is beter, 22mm meerlagenbuis t/m de verdeler, of toch 22mm staal buis gebruiken?
- Is het nodig om de ontluchtingspunten te behouden? Of kan ik deze wegwerken, dit zal flow ook verbeteren?
- Wat te doen met het overdrukventiel?

Verder vroeg ik me nog af of het beter is om het mengventiel iets open te draaien in het geval van storing van de CV en onverwacht hoge aanvoer temp? Hierdoor kan ik bijvoorbeeld 40C instellen op mijn pompschakelaar om toch aan te springen mocht de temp te ver oplopen en is er nog een klein beetje mogelijkheid via het mengventiel om bij te mengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
dikkiedik schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 16:18:
[Afbeelding]

Het stookseizoen is weer begonnen. Eind vorig stook seizoen heb ik het mengventiel dichtgedraaid van mijn verdeler. Ik stook hier met hybride warmtepomp en CV op max aanvoer 45. In de praktijk springt deze niet aan door zeer goed geïsoleerde woning. Normale aanvoer temperatuur schommelt tussen de 26 en 31 graden.

Dit was veel te laag icm deze mengverdeler. Hoewel zelfs dat nog best wel aardig ging, alleen was een temperatuurdaling lastig op te vangen omdat het soms wel 6 uur duurde voordat de vloer überhaupt in temperatuur begon toe te nemen. Gelukkig kwam ik er dus achter dat mijn verdeler geschikt is om de mengverhouding te 'knijpen'. Dit heb ik dus ook gedaan. Deze is dichtgezet en de pomp heb ik uit gezet.

Dit werkt. Nu heb ik een soort van open verdeler maar dan met vrij extreme beperkingen in flow. Zie het leidingwerk. Deze is geknepen van 22mm terug naar 15mm op bij zowel de aanvoer als retour. Deze wil ik er dus nu uit gaan halen en ben benieuwd naar wat ik het beste in huis kan halen en behouden.

- wat is beter, 22mm meerlagenbuis t/m de verdeler, of toch 22mm staal buis gebruiken?
- Is het nodig om de ontluchtingspunten te behouden? Of kan ik deze wegwerken, dit zal flow ook verbeteren?
- Wat te doen met het overdrukventiel?

Verder vroeg ik me nog af of het beter is om het mengventiel iets open te draaien in het geval van storing van de CV en onverwacht hoge aanvoer temp? Hierdoor kan ik bijvoorbeeld 40C instellen op mijn pompschakelaar om toch aan te springen mocht de temp te ver oplopen en is er nog een klein beetje mogelijkheid via het mengventiel om bij te mengen.
In dit Topic, op blz. 16, heb ik TheoVelders, mijn ervaringen geschreven alsmede foto's geplaatst waarin ik laat zien hoe mijn verdeler eenvoudig is aangepast.
Mijn verdeler is nu pomploos en het systeem werkt feilloos !!

Deze wijzigingen zoals bij mijn zijn gedaan zijn ook bij jullie van toepassing !!
In dit Topic is veel over dit onderwerp te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:18
Theovelders schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 17:14:
[...]

In dit Topic, op blz. 16, heb ik TheoVelders, mijn ervaringen geschreven alsmede foto's geplaatst waarin ik laat zien hoe mijn verdeler eenvoudig is aangepast.
Mijn verdeler is nu pomploos en het systeem werkt feilloos !!

Deze wijzigingen zoals bij mijn zijn gedaan zijn ook bij jullie van toepassing !!
In dit Topic is veel over dit onderwerp te lezen.
Ik zie dat je deze hebt aangesloten op de reguliere therminon ingang met mengventiel dicht.

Weet jij hoe dit werkt wanneer de pomp er nog tussen zit maar uit staat? Komt hier dan uberhaupt flow doorheen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theovelders
dikkiedik schreef op zaterdag 5 oktober 2024 @ 18:04:
[...]

Ik zie dat je deze hebt aangesloten op de reguliere therminon ingang met mengventiel dicht.

Weet jij hoe dit werkt wanneer de pomp er nog tussen zit maar uit staat? Komt hier dan uberhaupt flow doorheen?
Die pomp is zoals ik het gemaakt heb nergens voor nodig en als je hem zou laten zitten dan is hij slecht voor de doorstroming.
Als je hem wel zou laten draaien, dan werkt deze pomp de pomp, van de WP of CV elkaar tegen .
je zal zelfs merken dat de verwarming gedeeltelijk niet warm zal worden.
Ik spreek uit ervaring bij mij zelf.
Al het overbodige op de set moet eraf zoals bij mij !! Het systeem moet ongehinderd kunnen doorstromen. De kringen van de vloerverwarming moet je inregelen met de betreffende kraan van de bewuste kring.
Lees maar eens totaal dit Topic.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Guusneus
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 17-02 17:48
Interessant topic. Ik sla aan op de massale paniek over op hol geslagen ketels en kokende plavuizen. Ook wij hebben vvw met pomploze verdeler.

Op onze zwakbegaafde Proline, geboortejaar 2010, zit desalniettemin een extern sluitcontact. "Analoog" aanlegthermostaatje op de aanvoer gekneld en op sluitcontact aangesloten. Schakelt bij >50° primair de Proline gewoon uit. Kostte twee tientjes geloof ik.

De ketel was al begrensd op 45°, maar voor de zekerheid even op 60° laten branden. Dat ging nog geen 20 seconden goed voor de thermostaat ingreep. Goedgekeurd en begrenzing op 45° teruggezet.

Vind die low-tech altijd wel prettig. Voelt voor mij betrouwbaarder dan elektronische oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Iemand een suggestie voor een budgetvriendelijke 5 groepsopdrachten verdeler?

Technea Variotherm kom ik hier tegen bijv.

Heb nu een robot mengverdeler.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2l4Z88ZaM3IPqwYi5nAckhIXCPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ms3X6MRULbgbzNy7QAi9tmGC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door pentaw1nz op 24-10-2024 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prakka
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
pentaw1nz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 19:59:
Iemand een suggestie voor een budgetvriendelijke 5 groepsopdrachten verdeler?

Technea Variotherm kom ik hier tegen bijv.

Heb nu een robot mengverdeler.[Afbeelding]
Deze heb ik zelf, al zijn het maar 2 groepen bij mij.

https://www.heima24.de/in...schlussset-waagrecht.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ook gunstig geprijsd. Ook nog andere voordelen?

Ik zie in 1 veel gelikete post hier die van Technea ivm hergebruik fitting en vergelijkbare afstand. Dat zou maakt het ook makkelijker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prakka
  • Nu online
pentaw1nz schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 20:32:
[...]

Ook gunstig geprijsd. Ook nog andere voordelen?

Ik zie in 1 veel gelikete post hier die van Technea ivm hergebruik fitting en vergelijkbare afstand. Dat zou maakt het ook makkelijker
Ik weet er niet heel veel van, maar wij hadden eerst een oude mengverdeler met een pomp en nu deze zonder pomp. In gebruik met een quatt warmtepomp en dit gaat goed.

Ik heb zelf 22mm staal en verloop naar deze heima verdeler en dat werkt goed. Maar misschien kan iemand anders je beter adviseren. Verder heb ik geen klachten over de verdeler omdat hij werkt zoals het moet. Er zitten ook standaard flow meters op dus je kan deze ook goed instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2l4Z88ZaM3IPqwYi5nAckhIXCPg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ms3X6MRULbgbzNy7QAi9tmGC.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ga mogelijk toch de verdeler vervangen ivm warmtepomp. Aanvoertemp verdeler blijft steken op 30 terwijl de WP 39 aanmaakte. Niet zo efficiënt.

Nou heb ik geen kogelkranen bij de verdeler zitten.
Betekent dit dat ik bij verwijdering verdeler het hele CV systeem (of alles wat hoger ligt dan de verdeler) aan water moet laten leeglopen?
Iemand nog een handige tip hoe ik dat kan doen? Zal flink wat water zijn...

Daarna ga ik er absoluut kogelkranen tussenzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tijgerkracht
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:23
pentaw1nz schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:37:
[Afbeelding]

Ik ga mogelijk toch de verdeler vervangen ivm warmtepomp. Aanvoertemp verdeler blijft steken op 30 terwijl de WP 39 aanmaakte. Niet zo efficiënt.

Betekent dit dat ik bij verwijdering verdeler het hele CV systeem (of alles wat hoger ligt dan de verdeler) aan water moet laten leeglopen?

Kun je rechts boven dat zwarte ding niet helemaal dichtdraaien?

21x325WP, 10x410WP, SE10K, Blackbird 8K, vloerverwarming en fancoils, Vent-Axia WTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:12
[Afbeelding]

Die flesjes daar staan klaar voor de 3 winnaars met de beste antwoorden? ;)

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
SebastiaanPs schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 22:09:
[...]

Die flesjes daar staan klaar voor de 3 winnaars met de beste antwoorden? ;)
Of ik drink ze op nadat ik die 2 leidingen heb doorgeknipt en mijn woonkamer onderwater staar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Tijgerkracht schreef op maandag 28 oktober 2024 @ 21:58:
[...]

Kun je rechts boven dat zwarte ding niet helemaal dichtdraaien?
Dat is een DVR die bijmenging retourwater beperkt, maar nog steeds behaal ik daardoor een stuk lagere aanvoer temperatuur dan wat mijn WP aanlevert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim123
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 14-09 21:36
[Afbeelding]

Onderaan zit een aftapkraan (onder de temperatuur meters)
Tuinslang eraan en een emmer er onder. Bij een standaard woning loop je dan een paar keer met een volle emmer water naar de wc/put.
Valt allemaal wel mee.
De kogelkranen die je wilt plaatsen, zorg dat je kranen pakt met een volle doorlaat.
Verwijder ook de thermostaat kraan het het "voet" ventiel bovenop de verdeler ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pokerphase
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-09 14:48
[Afbeelding]

Ik heb 2 jaar geleden de verdeler aangepast (voetventiel en thermostaat verwijdered) en een kogelkraan gemonteerd, ook het mengventiel aan de zijkant helemaal dichtgezet. Zie deze post: https://gathering.tweaker...message/73618882#73618882

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Pokerphase schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:26:
[...]

Ik heb 2 jaar geleden de verdeler aangepast (voetventiel en thermostaat verwijdered) en een kogelkraan gemonteerd, ook het mengventiel aan de zijkant helemaal dichtgezet. Zie deze post: https://gathering.tweaker...message/73618882#73618882
Dankjewel voor je reactie. Ik had ' mijn' loodgieter gevraagd, en die gaf aan dat het lastig zou worden met mijn verdeler om deze aan te passen. Jij hebt dezelfde zie ik. voetventiel en thermostaat verwijderd, maar dan heb je natuurlijk nog wel een pomp.

Het mengventiel helemaal dichtzetten (ik heb die DVR er in laten zetten) lijkt bij mij niets uit te halen... DVR op 0,5 of op 0,1 de aanvoer blijft hetzelfde en ligt wel zo'n 5 tot 9 graden lager dan wat mijn WP aanmaapt.
De aanvoerleiding bij de verdeler voelt ook echt een stuk warmer dan de afzonderlijke groepen.

Vervangen lijkt me dan beteR?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wido91
  • Laatst online: 14-09 20:01
pentaw1nz schreef op dinsdag 29 oktober 2024 @ 13:42:
[...]

Dankjewel voor je reactie. Ik had ' mijn' loodgieter gevraagd, en die gaf aan dat het lastig zou worden met mijn verdeler om deze aan te passen. Jij hebt dezelfde zie ik. voetventiel en thermostaat verwijderd, maar dan heb je natuurlijk nog wel een pomp.

Het mengventiel helemaal dichtzetten (ik heb die DVR er in laten zetten) lijkt bij mij niets uit te halen... DVR op 0,5 of op 0,1 de aanvoer blijft hetzelfde en ligt wel zo'n 5 tot 9 graden lager dan wat mijn WP aanmaapt.
De aanvoerleiding bij de verdeler voelt ook echt een stuk warmer dan de afzonderlijke groepen.

Vervangen lijkt me dan beteR?
Hier precies dezelfde ervaring met het DVR ventiel i.c.m. een Quatt warmtepomp. Onlangs laten plaatsen, maar ik merk geen verschil. Ook niet waneer je hem helemaal "dichtdraait" (voorbij 0,5 bar). Wat ik mogelijk nog wil overwegen is om een statisch inregelventiel te plaatsen, zoals waarmee de Robot Pro verdeler is uitgevoerd. Ik weet alleen niet of dit compatibel is met de VTE SLIM verdeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
wido91 schreef op zaterdag 2 november 2024 @ 10:08:
[...]

Hier precies dezelfde ervaring met het DVR ventiel i.c.m. een Quatt warmtepomp. Onlangs laten plaatsen, maar ik merk geen verschil. Ook niet waneer je hem helemaal "dichtdraait" (voorbij 0,5 bar). Wat ik mogelijk nog wil overwegen is om een statisch inregelventiel te plaatsen, zoals waarmee de Robot Pro verdeler is uitgevoerd. Ik weet alleen niet of dit compatibel is met de VTE SLIM verdeler.
Vreemd is dat he. Het ding lijkt inderdaad niets te doen. Heb meerdere keren tijdens een run de DVR naar 0.1 gedraaid en een uur laten lopen. Daarna weer op 0.5. Ik zie de aanvoer in de vloer niet hoger worden. De aanvoer vóór mijn verdeler voelt aanzienlijk warmer aan.

Toch maar de verdeler verwisselen voor eentje zonder pomp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 11-09 23:32
Ik zit te twijfelen tussen nieuwe verdeler of ombouwen. De huidige stalen Therminon is een 21-jaar oude 4-groeps (16mm buitendiameter vloerverwarmingsbuizen), waarvan we 3 gelijke groepen beneden in gebruik hebben (boven geen verwarming). De 4e groep was destijds bedoeld als reserve voor het geval dat we ooit een extra groep erop aan wilden sluiten, wat overbodig is gebleken.
Verdeler is aangesloten op 22mm stalen leidingen, die we sowieso gaan vervangen door 3x32mm uponor of goedkoper alternatief. We gaan er niet mee koelen.

Voordelen ombouwen:
  • minder kosten,
  • geen risico bij loshalen van evt. verharde vloerverwarmingsbuizen (21 jaar oud).
  • geen flowmeters (lijken me vooral flowkillers)
Voordelen nieuwe:
  • 1" aansluitingen (op de huidige meet ik slechts 19mm buitendiameter voor de aansluitingen), dus betere flow.
  • 3-Groepsverdeler is kleiner formaat dan huidige 4-groeps, dus minder warmteverlies.
Verschil dat weinig of niets lijkt uit te maken:
Composiet of rvs i.p.v. stalen verdeler: enige verschil (want niet koelen) is dan waarschijnlijk minder roestdeeltjes in het circuit, maar het wordt sowieso geen staalvrij circuit omdat de retour door stalen boilervat (aangesloten op heatpipes) gaat lopen.

Mocht in worst-case-scenario blijken dat we toch te weinig afgifte hebben voor de wp, dan voegen we wat wandverwarming bij, maar lijkt me niet dat we dat op dezelfde verdeler kunnen aansluiten, maar in dat geval een 2e verdeler nodig zouden hebben, dus dat een reservegroep op de vloerverwamingsverdeler geen meerwaarde meer heeft.

Ik neig naar nieuwe, vooral vanwege de grotere aansluiting voor aan- en afvoer, hoewel de flowmeters dat voordeel misschien weer de nek omdraaien (maar ik las ook dat er mensen zijn die die gewoon verwijderen). Zie ik nog dingen over het hoofd?

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Ecowoman schreef op maandag 4 november 2024 @ 13:50:

Voordelen nieuwe:
  • 3-Groepsverdeler is kleiner formaat dan huidige 4-groeps, dus minder warmteverlies.
Hoezo minder warmteverlies bij een kleinere verdeler.
Dat draagt toch gewoon bij aan de verwarming van je woning?
Of zit je verdeler in een overwarmde schuur/garage?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Zwerius schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:41:
[...]
Hoezo minder warmteverlies bij een kleinere verdeler.
Dat draagt toch gewoon bij aan de verwarming van je woning?
Of zit je verdeler in een overwarmde schuur/garage?
In een onverwarmd halletje tussen woonkamer en wc. Die warmte wil ik niet daar, maar in mijn vloer in de woonkamer hebben.

2280Wp Suntech STP190S-24AD+, 72 heatpipes en retour vvw op 500L hygiënevat, binnenkort Panasonic monoblock 5kW J-serie, gasloos sinds dec 2022

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
Ecowoman schreef op maandag 4 november 2024 @ 15:48:
[...]

In een onverwarmd halletje tussen woonkamer en wc. Die warmte wil ik niet daar, maar in mijn vloer in de woonkamer hebben.
Het verschil zal onmeetbaar klein zijn.
Je verliest veel meer via de slangen die via de vloer van je halletje naar de woonkamer lopen.

Overigens is je halletje natuurlijk niet echt onverwarmd. Anders zou er de buitentemperatuur heersen ;)
Er gaat veel meer warmte via de muur (tussen je woonkamer en halletje) naar het halletje, dan via convectie vanaf de verdeler.
Maar als je elke laatste watt wilt winnen, dan heb je misschien gelijk.
Ik zou dan overigens ook de verdeler en de vrijliggende slangen naar de vloer isoleren....
Heb je ook de leidingen (die in het halletje lopen) naar de verdeler (in de hal) geïsoleerd?
Overigens lijkt het me allemaal niet de moeite waard.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Leidingen die door het halletje lopen zijn inderdaad geïsoleerd, de verdeler zelf en de vrijliggende slangen niet. Het zal geen groot verschil zijn, dat ben ik met je eens. Het is puur een extra voordeeltje van een nieuwe. De grotere aansluitingen lijken me vanwege de flow een belangrijker aspect in de keuze tussen ombouwen of een nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Wij gebruiken nu 5 groepen, maar wil misschien ooit onze serre herbouwen en dan vvw aanleggen.
Dan zou ik dus 6e groep nodig hebben en via de kruipruimte aanleggen richting uitbouw.

Er zit nu een radiator, dus kan daar eventueel ook een 1 groeps verdeler ophangen.
Wat zou de voorkeur hebben, nu een 6 groeps verdeler ophangen waarvan 1 afgedopt, of gewoon 5 groepen en tzt in aanbouw een aparte 1groeps verdeler?

[ Voor 44% gewijzigd door pentaw1nz op 04-11-2024 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@pentaw1nz en waar ga je die 1 groeps verdeler dan op aansluiten? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
MikeyMan schreef op maandag 4 november 2024 @ 21:43:
@pentaw1nz en waar ga je die 1 groeps verdeler dan op aansluiten? :?
Op de aanvoer en retour van de radiator die nu in die ruimte zit.
Alternatief is een 6 groeps verdeler waarbij ik 1 groep nu afdop, en later doorleg richting die aanbouw als ik er vvw leg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
M.b.t. mijn post : zijn er hier mensen die daadwerkelijk in de praktijk oude, verharde leidingen tegenkomen waarbij het loshalen problemen oplevert? @koevlaas2 bijv.? Of is dat meer een hypothetische mogelijkheid, die in de praktijk eigenlijk geen probleem (b)lijkt te zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Ecowoman op 05-11-2024 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
pentaw1nz schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:59:
Dan zou ik dus 6e groep nodig hebben en via de kruipruimte aanleggen richting uitbouw.
Hoe lang is dan het stuk dat via de kruipruimte loopt? Klinkt zo wel als veel verlies, namelijk. En check bij leidingen t.b.v. verwarming door de kruipruimte ff hoe hoog het water daar kan staan. In ons huis liepen de cv-leidingen van de bovenverdieping vroeger naar beneden, door de kruipruimte en dan weer naar boven. Die maakten er in de kruipruimte onderhand een verwarmd zwembad van |:( Op de muur van de kruipruimte was duidelijk te zien hoe hoog het water kan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Ecowoman schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 12:16:
[...]
Hoe lang is dan het stuk dat via de kruipruimte loopt? Klinkt zo wel als veel verlies, namelijk. En check bij leidingen t.b.v. verwarming door de kruipruimte ff hoe hoog het water daar kan staan. In ons huis liepen de cv-leidingen van de bovenverdieping vroeger naar beneden, door de kruipruimte en dan weer naar boven. Die maakten er in de kruipruimte onderhand een verwarmd zwembad van |:( Op de muur van de kruipruimte was duidelijk te zien hoe hoog het water kan komen.
Het moet dan wel zo'n 3 Meter overbruggen ,maar die meters kan ik natuurlijk isoleren.

Water hebben we geen last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 10:18
Goedemiddag,

Ik ben 5 jaar geleden in een nieuwbouwwoning getrokken. Vervolgens WW warmtepomp laten installeren. Ik heb het idee dat waterzijdig inregelen beter kan.

Ik heb 3 verdiepingen en 3 verdelers, heb een warmtebeeldcamera om alle retourtemperaturen op deltaT 5 graden te krijgen. Warmtepomp staat op derde etage, is het handig om de twee langere verdelers op bg en eerste etage af te sluiten en dan op de tweede te beginnen? Of alles open laten staan en beneden starten bij de thermostaat op bg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ecowoman
Zwerius schreef op maandag 4 november 2024 @ 16:50:
[...]
...
Overigens is je halletje natuurlijk niet echt onverwarmd. Anders zou er de buitentemperatuur heersen ;)
Nee hoor, je krijgt dan geen buitentemperatuur :) . Ik heb al sinds half/eind december 2022 geen enkele vorm van verwarming in het hele huis en het is in die tijd in de woonkamer op z'n koudst net iets onder de 11 graden geworden (gedurende 1 of 2 dagen toen het vroor). Meestal was het tijdens de afgelopen winters rond de 15 graden in de woonkamer, zonder verwarming dus.
Maar strikt genomen heb je gelijk. Het halletje heeft een buitenmuur en geen ramen, maar zit met een deur met de woonkamer verbonden. We zullen in de woonkamer wat warmte via de muur van 1 buur krijgen (we hebben een hoekhuis) en vaatwasser, boven en beneden via de zon op de ramen, van onszelf als mensen, van koken (zeker met oven), boven krijgt de badkamer warmte via de douche op de momenten dat het boilervat warm genoeg is om te douchen en dat vat zal ook wat warmte verliezen aan de ruimte.

Maar heeft iemand nog advies t.a.v. mijn vraag over de keuze ombouwen verdeler of nieuwe?
Dan kunnen we verder met weer een echte vorm van verwarming in huis te krijgen ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Ecowoman op 05-11-2024 20:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
pentaw1nz schreef op maandag 4 november 2024 @ 20:59:
Wij gebruiken nu 5 groepen, maar wil misschien ooit onze serre herbouwen en dan vvw aanleggen.

Er zit nu een radiator, dus kan daar eventueel ook een 1 groeps verdeler ophangen.
Wat zou de voorkeur hebben, nu een 6 groeps verdeler ophangen waarvan 1 afgedopt, of gewoon 5 groepen en tzt in aanbouw een aparte 1groeps verdeler?
Als je de keuze al hebt gemaakt om de verdeler te vervangen i.p.v. ombouwen, dan zou ik voor een 6-groeps gaan als voorbereiding op de verbouwing van je serre. Prijsverschil tussen 5- en 6-groeps is bijna niets; bij die heima verdeler bijv. maar €20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
superyupkent schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 15:38:
Goedemiddag,

Ik ben 5 jaar geleden in een nieuwbouwwoning getrokken. Vervolgens WW warmtepomp laten installeren. Ik heb het idee dat waterzijdig inregelen beter kan.

Ik heb 3 verdiepingen en 3 verdelers, heb een warmtebeeldcamera om alle retourtemperaturen op deltaT 5 graden te krijgen. Warmtepomp staat op derde etage, is het handig om de twee langere verdelers op bg en eerste etage af te sluiten en dan op de tweede te beginnen? Of alles open laten staan en beneden starten bij de thermostaat op bg?
First things first: waarom denk je dat waterzijgig inregelen nodig is, welke problemen zie je?
En vanwaar de harde is voor deltaT van 5°? Met die insteek is de kans groot dat je waterzijdig gaat ontregelen. Je wil maximale flow, en gelijkmatige deltaT voor gelijkmatig verwamde ruimtes (warme badkamer en koude slaapkamers op verdieping, is helemaal anders dan koude zolder en dan warme woonkamer/keuken).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superyupkent
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09 10:18
naftebakje schreef op donderdag 7 november 2024 @ 12:33:
[...]
First things first: waarom denk je dat waterzijgig inregelen nodig is, welke problemen zie je?
Omdat mijn slaapkamers op de eerste etage niet warm genoeg worden. De reden voor deltaT5 is dat de warmtepomp daarop regelt. Maar wellicht is het dan juist niet slim om daarop bij de verdelers met een warmtebeeldcamera ook op in te regelen. Vandaar ook mijn vraag hier 🙂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:07
superyupkent schreef op donderdag 7 november 2024 @ 16:35:
[...]

Omdat mijn slaapkamers op de eerste etage niet warm genoeg worden. De reden voor deltaT5 is dat de warmtepomp daarop regelt. Maar wellicht is het dan juist niet slim om daarop bij de verdelers met een warmtebeeldcamera ook op in te regelen. Vandaar ook mijn vraag hier 🙂
OK, je wil idd waterzijdig afregelen, maar ga je niet blindstaren op deltaT. Je wil de debieten hoog genoeg houden, dus zo weinig mogelijk knijpen (vloerverwarming is traag, dus tijd geven om nieuw stabiel punt te vinden). Heb je flowmeters op de verdelers? Misschien staan de lussen in slaapkamers ingesteld op de verdeler op een lage flow (want in een warme slaapkamer slaapkamer je niet goed, is ook gevaarlijk voor baby´s).
Check eerst of je bypass niet te snel open gaat.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• BerndGaykema
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14-09 21:31
Ik heb een huis van nu ruim 20 jaar, woon daar sinds oplevering.
Vloerverwarming (in beton gegoten) over de gehele benedenverdieping.
Sinds een paar maanden een warmtepomp (Adlar Castra Aurora 6 kW).
Deze wp verwarmt enkel de benedenverdieping en is dus rechstreeks op de verdeler aangesloten via de 2 buizen bovenin de foto. Volgens mij is dit een Rotor-verdeler.
De klep in de leiding staat altijd open, de thermostaat staat helemaal open, de pomp van de verdeler staat constant aan.

Toch ben ik van plan om deze verdeler te vervangen door een LT verdeler zonder eigen pomp. De huidige verdeler is een mengverdeler wat de efficiëntie van de wp niet ten goede komt.

Nu heb ik gezocht naar een model waarbij de slangen zonder wijziging in lengte aangesloten kunnen worden, maar niet gevonden.

Is hier iemand met een tip waar ik wel zo'n LTV kan vinden?
Of, als die er niet is, hoe ik het kan oplossen?
Dank!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YiG1b7hhovZgJLYbGIBXPgbONyY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y6LTUXGAJ1lcO3sfwBC93H5y.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvg
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-09 23:00

pvg

BerndGaykema schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:19:
Deze wp verwarmt enkel de benedenverdieping en is dus rechstreeks op de verdeler aangesloten via de 2 buizen bovenin de foto. Volgens mij is dit een Rotor-verdeler.
De klep in de leiding staat altijd open, de thermostaat staat helemaal open, de pomp van de verdeler staat constant aan.

Toch ben ik van plan om deze verdeler te vervangen door een LT verdeler zonder eigen pomp. De huidige verdeler is een mengverdeler wat de efficiëntie van de wp niet ten goede komt.

Nu heb ik gezocht naar een model waarbij de slangen zonder wijziging in lengte aangesloten kunnen worden, maar niet gevonden.

Dank!
[Afbeelding]
2 verdelers met 3 groepen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ecowoman
pentaw1nz schreef op dinsdag 5 november 2024 @ 13:43:
[...]
Het moet dan wel zo'n 3 Meter overbruggen ,maar die meters kan ik natuurlijk isoleren.

Water hebben we geen last van.
Wat betreft warmteverliezen is deze post voor jou misschien ook interessant, @pentaw1nz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
pvg schreef op vrijdag 15 november 2024 @ 20:21:
[...]
2 verdelers met 3 groepen?
Of een 10-voudige en de twee middelste afsluiten.... . Was idee van iemand die op bezoek was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-09 20:51
BerndGaykema schreef op zaterdag 16 november 2024 @ 08:21:
[...]
Of een 10-voudige en de twee middelste afsluiten.... . Was idee van iemand die op bezoek was.
Dat lijkt me inderdaad de goedkoopste en gemakkelijkste oplossing.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Nvm

[ Voor 99% gewijzigd door pentaw1nz op 16-11-2024 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
BerndGaykema schreef op donderdag 14 november 2024 @ 16:19:

Dank!
[Afbeelding]
Zoals ik het zou doen:
  • Uiteraard thermostaatventiel verwijderen en leiding doorverbinden met volle doorlaat
  • Regelventiel (oid?) in retourleiding verwijderen.
  • Retourleiding met vole doorlaat verbinden met onderste balk. Links waar de voeler van de thermostaat zit, zit mogelijk een plug van 3/4"of 1" en in elk geval lijkt op foto rechts aan de onderste balk een messing plug van redelijke diameter te zitten.
  • Blijft alleen nog over dat je de pomp er uit moet halen. Mogelijk kun je na verwijderen zien hoe je de verbinding tussen aanvoer en retourbalk dicht kunt maken.
  • Eventueel kun je een soort knutseloplossing bedenken in de vorm van een stuk rubber (binnenband fiets?) dat door de waaier van de pomp wordt aangedrukt tegen de binnenkant van de opening tussen de 2 balken Allemaal niet het fraaiste misschien, maar je hoeft je vloerverwarmingsleidingen niet los te maken en het kost niet veel.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.2024
  • Laatst online: 04-08 20:15
Hoi mensen,

Ik heb enige tijd mijn open vloerverwarming verdeler omgebouwd door de pomp er tussenuit te halen. Maar ik twijfel over eea...

De opstelling is als volgt:
- boven hangt de CV met hybride warmtepomp
- boven hangen 2 radiatoren, waarvan er 1 nagenoeg dicht staat
- boven in de badkamer is een kleine open vloerverwarming verdeler, met de pomp er nog op
- beneden is omgebouwde de grote vloerverwarming verdeler

Waar ik mee zit: er zitten geen flowmeters op de verdelers. En de warmtepomp bevat feitelijk de pomp die nu het water en door 1 radiator en door heel de beneden vloer moet persen.

Ik weet dus niet hoe goed dat gaat. Het enige wat ik kan monitoren, is de flow in de hybride warmtepomp.

Zou het nuttig zijn om de oude verdelerpomp weer "inline" te plaatsen voor de grote vloerverwarmingverdeler?

groetjes,

Martijn

[ Voor 4% gewijzigd door martijn.2024 op 18-11-2024 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

martijn.2024 schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:58:
Hoi mensen,

Ik heb enige tijd mijn open vloerverwarming verdeler omgebouwd door de pomp er tussenuit te halen. Maar ik twijfel over eea...

- boven in de badkamer is een kleine open vloerverwarming verdeler, met de pomp er nog op

Waar ik mee zit: er zitten geen flowmeters op de verdelers. En de warmtepomp bevat feitelijk de pomp die nu het water en door 1 radiator en door heel de beneden vloer moet persen.

Ik weet dus niet hoe goed dat gaat. Het enige wat ik kan monitoren, is de flow in de hybride warmtepomp.

Zou het nuttig zijn om de oude verdelerpomp weer "inline" te plaatsen voor de grote vloerverwarmingverdeler?

groetjes,

Martijn
Als alles dicht is behalve de vloer. Dan gaat de flow die jij kan aflezen op je warmte pomp toch door je vloer.
Of het netjes verdeelt over je slangen kun je dan niet zien. Maar dat merk je in de winter wel als er een stuk vloer koud wordt.

Want wat zou het terugbouwen van die pomp jouw voor extra informatie geven?
BTW pomp verwijdert de juiste gaten dicht gemaakt en ook de menging geblokkeerd? Anders kon je het wel eens niet warm krijgen beneden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn.2024
Seafarer schreef op maandag 18 november 2024 @ 19:49:
[...]

Als alles dicht is behalve de vloer. Dan gaat de flow die jij kan aflezen op je warmte pomp toch door je vloer.
Of het netjes verdeelt over je slangen kun je dan niet zien. Maar dat merk je in de winter wel als er een stuk vloer koud wordt.

Want wat zou het terugbouwen van die pomp jouw voor extra informatie geven?
Ik dacht, misschien dat het water vooral boven blijft, omdat daar meer stroming mogelijk is vanwege de badkamer vloerverwaming, die nog wel een pomp heeft.

En misschien om de pomp in de warmte pomp wat te ontlasten. Die draait nu tussen de 7,5l en 15l, afhankelijk van de warmte.
BTW pomp verwijdert de juiste gaten dicht gemaakt en ook de menging geblokkeerd? Anders kon je het wel eens niet warm krijgen beneden.
Ja, de juiste gaten zijn dicht, vloer wordt warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:04

ErikKo

Rippie

martijn.2024 schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:58:
Hoi mensen,

groetjes,

Martijn
Als ik in jouw schoenen stond had ik het volgende gedaan:

- Even checken of alle aanvoerleidingen warm worden
- Waterzijdig inregelen dmv kranen en groepen openzetten / knijpen totdat alle retour temperaturen ongeveer gelijk en naar wens zijn
- Verder niet teveel zorgen om maken :)

Voor de temperatuur meten kun je een goedkope IR meter kopen, of een full-blown warmtebeeldcamera (bijv Guide PC210). Die laatste heb ik aangeschaft, en gebruik ik ook om tochtplekken en kieren in huis op te sporen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 11:37
Vandaag de kast in de gang leeg gehaald en weggeschoven om eens naar mijn verdeler te kijken. Nu had ik eigenlijk al besloten om deze toch al te vervangen.

Stuk CV leiding is 22mm, daartussen zit nog een stuk uponor 20mm, daarna komt er weer cv leiding 22 mm naar de ketel. Dit staat ook op de planning om allemaal maar te vervangen en nu ik zie dat het uponor 20 is moet dat zoiezo maar gebeuren. Hoopte er in eerste instantie nog mee weg te komen. Dat stuk is er tussen gekomen met het aanleggen van de vloerverwarming. Het originele verdeelblok voor radiatoren stond op een andere plaats dan nu de vvw verdeler.

Ik heb een Robot LTV verdeler 7 groepen. Dit was toendertijd een meerprijs tov gewone verdeler, als voorbereiding voor een toekomstige warmptepomp. Achteraf dus niet nodig geweest.

Ik stook met de CV op 30 graden, aanvoer bij de verdeler is 29 en retour is 23 graden. Thermostaatknop staat op 50. Ik zie dat de laatste groep retour kouder is dan de rest van de slangen, al is het maar 2 graden.

hart op hart afstand is 50mm. De aan en afvoer verspringen wel, dus ik zoek iets waarbij het aanvoer en retourblok 2 aparte onderdelen zijn.

Geen flauw benul welke koppelingen dit zijn. De slang is 14mm buitenmaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N6WDPVt6oxzZg1h8HM75aR7LnDg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dHXm4SYk0NMBIyKUV30aVkLB.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zEaR6WaRgIm2BprO6mYPX1BDqdg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RbDE5j7vJMhoHceYFnj0uLVK.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RaJlZagurMqaCxzQmwX_YcDPM7U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n0RS4VStcTlXkNLTgyVnHBvq.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OJxJB2iVJuIRbvaLb2f0qWH5vZg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/td0TNNu77RAFLQJZyM1H9Mpe.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ahm5EM4-0LgcDZBG908DVb6PrQY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bJKvNLBDXzI476cn9Ef9LtJh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BerndGaykema
Zwerius schreef op zondag 17 november 2024 @ 11:40:
[...]

• Blijft alleen nog over dat je de pomp er uit moet halen. Mogelijk kun je na verwijderen zien hoe je de verbinding tussen aanvoer en retourbalk dicht kunt maken.
[/list]
  • Eventueel kun je een soort knutseloplossing bedenken in de vorm van een stuk rubber (binnenband fiets?) dat door de waaier van de pomp wordt aangedrukt tegen de binnenkant van de opening tussen de 2 balken Allemaal niet het fraaiste misschien, maar je hoeft je vloerverwarmingsleidingen niet los te maken en het kost niet veel.
Dus het gaat erom dat de verbinding tussen aan- en afvoer dichtgemaakt wordt. Mijn vraag is dan: waarom moet de pomp nu dan draaien? Als ik die uit zet (dus geen menging meer) heb ik meer isolatie tussen aan- en afvoer, toch? Of blokkeer ik dan de doorstroming van de wp?

Ik heb geen idee hoe de verdeler er van binnen uitziet, vandaar mijn vraag..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
BerndGaykema schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:54:
[...]
Dus het gaat erom dat de verbinding tussen aan- en afvoer dichtgemaakt wordt. Mijn vraag is dan: waarom moet de pomp nu dan draaien? Als ik die uit zet (dus geen menging meer) heb ik meer isolatie tussen aan- en afvoer, toch? Of blokkeer ik dan de doorstroming van de wp?

Je hebt nu de aanvoer en retourleiding vanaf je CV-ketel (of heb je al een WP?) allebei op de bovenste lbalk zitten. Als je nu de pomp uitzet stroomt er niets meer door je vloer en gaat het water van de aanvoerleiding direct naar de retourleiding. Door de pomp aan te zetten gaat er water door je vloer stromen (circuleren). In eerste instantie gewoon koud (onverwarmd). Naarmate je thermostaatklep verder open gaat, wordt er meer warm water vanuit de warmtebron bijgemengd en gaat langzaam de watertemperatuur van de toevoer naar de vloer omhoog. Maar de toevoertemperatuur naar de vloer zal altijd lager zijn dan de toevoertemperatuur vanuit je warmtebron. Bij een CV-ketel is dat niet erg. Of misschien zelfs wel gewenst als je ergens anders in huis nog radiatoren moet voeden. Maar als je een WP hebt, wil je dat die verwarmingswater moet gaan leveren bij een zo laag mogelijke temperatuur. Elke graad hoger dan nodig, kost je ca 2-2,5% meer stroom voor dezelfde hoeveelheid warmte. En als je jouw systeem (met menging dus) laat draaien achter een WP heb je altijd een te hoge watertemperatuur nodig en dus een slecht rendement. Keerzijde is wel, dat als je WP een lagere temp. maakt, dat dan ook eventueel nog aanwezige radiatoren een lagere watertemperatuur aangevoerd krijgen en dus minder warmte gaan afgeven.
Maar feitelijk zou je warmteafgiftesysteem dan minder geschikt zijn voor een WP en zou je de radiatoren moeten vervangen door laag temperatuur convectoren of vloerverwarming of wandverwarming.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11:38

PeteSplit

HN091MR.NK5 HU051MR.U44

BerndGaykema schreef op woensdag 20 november 2024 @ 12:54:
[...]

Om deze verdeler om te bouwen, gaat niet zo makkelijk. Op internet vind je wel filmpjes waarbij de gaten in de bovenzijde van de verdeler dicht gemaakt worden en aan de zijkant nieuwe aansluitingen gemaakt worden. Het is waarschijnlijk makkelijk om enkele nieuwe verdelers aan te schaffen en deze aan te sluiten (de bestaande verdeler dan verwijderen en ook de thermostaat en voetventiel verwijderen).

Bijvoorbeeld op deze manier

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_k9JzZ5zmE9vTvLZiX8c-SseTYU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bYtDxaRmEQNdz6fxDUZ7PFUD.png?f=fotoalbum_large

LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard / Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BerndGaykema
Dank heren.

Ik heb nu alleen de wp aangesloten op de vloerverdeler. De cv-ketel is losgekoppeld van de benedenverdieping, draait enkel nog voor het warme water en de radiatoren boven.

Beneden heb ik enkel de vloerverwarming, geen radiatoren.

De situatie bij de verdeler is:
- klep in aanvoerleiding staat altijd open (ik heb de motor eraf gehaald en de handel op stand OPEN geblokkeerd)
- thermostaat staat helemaal open (de knop met externe voeler ligt eraf)

Ik ga een nieuwe verdeler kopen. Van kunststof omdat van de zomer alles drijfnat werd toen ik aan het koelen was (de vloer bleef netjes droog, de leidingen en verdeler echter niet ...).
Het verbouwen van de huidige verdeler is me te riskant.
Ik wacht tot het voorjaar. Als het misgaat (ik ga het zelf doen) krijg ik geen oorlog in huis ....

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-09 20:41
Vrienden van ons hebben recent een huis gekocht waar 192 m2 vloerverwarming gelegd gaat worden, verdeeld over 3 verdiepingen en 1 verdeler per verdieping. 16x2mm buis circa 10 cm h.o.h., dus totaal circa 1.920 meter buis.

Er hangt nu nog een Vaillant HR-combiketel uit 2005, maar doel is om deze op korte termijn te vervangen door een L/W warmtepomp waarbij we zelf grotendeels de installatie gaan doen.

Ik heb geadviseerd om gelijk voor gesloten (pomploze) verdelers te gaan om daarmee klaar te zijn voor installatie van de warmtepomp. Maar nu vragen we ons af of de waterpomp in de CV-ketel krachtig genoeg gaat zijn om water in 192 m2 vloerverwarming rond te pompen.

Iemand hier die dit weet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RMYc57u6wdPq6gKHkvXuu0iCCAo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3ZQGG9xIiguX6uJHMcXA6LLP.jpg?f=fotoalbum_large

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:35

ErikVers

e-Duurzaam

nMad schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:53:
Vrienden van ons hebben recent een huis gekocht waar 192 m2 vloerverwarming gelegd gaat worden, verdeeld over 3 verdiepingen en 1 verdeler per verdieping. 16x2mm buis circa 10 cm h.o.h., dus totaal circa 1.920 meter buis.

Er hangt nu nog een Vaillant HR-combiketel uit 2005, maar doel is om deze op korte termijn te vervangen door een L/W warmtepomp waarbij we zelf grotendeels de installatie gaan doen.

Ik heb geadviseerd om gelijk voor gesloten (pomploze) verdelers te gaan om daarmee klaar te zijn voor installatie van de warmtepomp. Maar nu vragen we ons af of de waterpomp in de CV-ketel krachtig genoeg gaat zijn om water in 192 m2 vloerverwarming rond te pompen.

[Afbeelding]
Goed advies, sterker nog zou zeker niet de warmtepomp op 3x een open verdeler(met pomp) aansluiten. Dat wordt choas.

Terugkomend op je vraag; dat zou je moeten testen het is wellicht voor de cv een beste kluif als alle drie de etages warmtevraag hebben. Hij zal best rond krijgen, vraag is of overal genoeg komt.

Ik stel je een wedervraag; waarom zou je dit nu al vervangen? Je kant toch ook dit doen zodra de nieuwste Panasonic L daar naast het huis staat te shinen? 😜
Mocht in uitzonderlijke situaties (250m2+ met veel weerstand) daar het ook niet mee lukken, plaats je alsnog een twee circulatie pomp in de transport leiding welke door de panasonic wordt aangestuurd.

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

• nMad
ErikVers schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:20:
[...]

Goed advies, sterker nog zou zeker niet de warmtepomp op 3x een open verdeler(met pomp) aansluiten. Dat wordt choas.

Terugkomend op je vraag; dat zou je moeten testen het is wellicht voor de cv een beste kluif als alle drie de etages warmtevraag hebben. Hij zal best rond krijgen, vraag is of overal genoeg komt.

Ik stel je een wedervraag; waarom zou je dit nu al vervangen? Je kant toch ook dit doen zodra de nieuwste Panasonic L daar naast het huis staat te shinen? 😜
Mocht in uitzonderlijke situaties (250m2+ met veel weerstand) daar het ook niet mee lukken, plaats je alsnog een twee circulatie pomp in de transport leiding welke door de panasonic wordt aangestuurd.
Huidige situatie is CV-ketel met kleine radiatoren. Ze gaan nu renovatie doen waarbij gelijk overal vloerverwarming wordt gelegd. Dus afgiftesysteem wordt aangepakt maar warmtebron blijft nog even gelijk. Dan later over naar warmtepomp.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• nMad
marcop23 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 12:48:
[...]

In de handleiding staat waarschijnlijk een grafiekje van de pomp, van het debiet vs. drukverlies. Als je een debiet van ~1000 L/h kan halen, lijkt het me sowieso mogelijk. E.e.a. is ook afhankelijk van je warmtebehoefte (vermogen) en de leidingweerstand.
Bedankt voor je reactie in het L/W topic. Ik antwoord even in dit topic om het centraal te houden.

Dit kan ik vinden in de specificaties. Zie geen info over drukverlies.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N0Wt-aYPKR6ZlVFUzbXCso0g9r4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/gAqz3ilz1RbCcwv0ogii4Gj2.png?f=fotoalbum_large

Is het een idee om eerst te proberen of het zo lukt? Zo niet, dan additionele waterpomp toevoegen op de standleiding?

[ Voor 21% gewijzigd door nMad op 21-11-2024 13:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:15
nMad schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:09:
[...]

Bedankt voor je reactie in het L/W topic. Ik antwoord even in dit topic om het centraal te houden.

Dit kan ik vinden in de specificaties. Zie geen info over drukverlies.

[Afbeelding]

Is het een idee om eerst te proberen of het zo lukt? Zo niet, dan additionele waterpomp toevoegen op de standleiding?
https://www.vaillant.nl/d...-34-3-5-i-2009-660485.pdf

Paragraaf 7.2.7 geeft de grafiek van de pompdruk. Paragraaf 7.3 heeft het over een ingebouwde bypass. Op pompstand 2 moet de ketel meer dan genoeg debiet kunnen leveren, lijkt het. Ik zou de ingebouwde bypass op de hoogst mogelijke druk zetten, 350 mbar.

• nMad
marcop23 schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:33:
[...]

https://www.vaillant.nl/d...-34-3-5-i-2009-660485.pdf

Paragraaf 7.2.7 geeft de grafiek van de pompdruk. Paragraaf 7.3 heeft het over een ingebouwde bypass. Op pompstand 2 moet de ketel meer dan genoeg debiet kunnen leveren, lijkt het. Ik zou de ingebouwde bypass op de hoogst mogelijke druk zetten, 350 mbar.
Dank je wel!! Nu krijgen we er wel vertrouwen in.

Dus pompinstelling wijzigen naar 'trap 2' tijdens CV-bedrijf. En bypass instellen op de hoogste stand = 350 mbar. Dan kan het volledige potentieel van de waterpomp worden ingezet.

We gaan het op deze manier gewoon proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 11:35

ErikVers

e-Duurzaam

nMad schreef op donderdag 21 november 2024 @ 13:07:
[...]

Huidige situatie is CV-ketel met kleine radiatoren. Ze gaan nu renovatie doen waarbij gelijk overal vloerverwarming wordt gelegd. Dus afgiftesysteem wordt aangepakt maar warmtebron blijft nog even gelijk. Dan later over naar warmtepomp.
Ahh helder, ik snap hem, dan zou ik inderdaad al overgaan naar de gewenste situatie. Stel wel uiteraard je cv water lager in. Kan wel dingetje zijn met pendelen ketel, dat is afhankelijk van minimale vermogen. Je wil ook geen stuiterende cv ketel.

Zou zelf wel een thermometer met alarm (bbq 😜 die meter met alarm gebruik je toch weinig in de winter) op je verdeler plaatsen ter controle dat niet 40+ je nieuwe vloer in gaat 👍

[ Voor 28% gewijzigd door ErikVers op 21-11-2024 14:03 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11:12
nMad schreef op donderdag 21 november 2024 @ 11:53:

[Afbeelding]
Dat moet zeker lukken.

Hier ook tijdelijk onze gas CV ketel op de radiatoren en vloerverwarming (slechts 41m2) gehad met een pomploze verdeler. Door het kleine oppervlak en hoge minimumvermogen van mijn ketel was dat kiele kiele, want Ta steeg tot 35 a 40 gr en dat is te warm voor een PVC vloer. Dus ik heb zoveel mogelijk afgifte open gezet, de Ta begrensd, geen nachtverlaging gebruikt (want je wil lange runs voorkomen) en de ketel wat laten pendelen.

In jouw geval met zoveel vvw oppervlak moet dat allemaal geen probleem zijn. Ketel beperken op minimumvermogen, pompdebiet maximaal zetten. Dan krijg je een zo laag mogelijke Ta. En dus geen nachtverlaging maar constant 20.0 gr, dan vermijd je lange runs waarbij de Ta te ver stijgt. Maar ik denk met zoveel vvw eigenlijk niet zo’n issue.

[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 21-11-2024 15:48 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn.2024
ErikKo schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 10:03:
[...]

Als ik in jouw schoenen stond had ik het volgende gedaan:

- Even checken of alle aanvoerleidingen warm worden
- Waterzijdig inregelen dmv kranen en groepen openzetten / knijpen totdat alle retour temperaturen ongeveer gelijk en naar wens zijn
- Verder niet teveel zorgen om maken :)

Voor de temperatuur meten kun je een goedkope IR meter kopen, of een full-blown warmtebeeldcamera (bijv Guide PC210). Die laatste heb ik aangeschaft, en gebruik ik ook om tochtplekken en kieren in huis op te sporen.
Zo'n IR meter heb ik wel. Wat moet het verschil aanvoer/retour ongeveer zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waldi62
martijn.2024 schreef op vrijdag 22 november 2024 @ 08:57:
[...]

Zo'n IR meter heb ik wel. Wat moet het verschil aanvoer/retour ongeveer zijn?
De basis is: Het verschil moet over alle groepen ongeveer gelijk zijn. Liever eerst een groep met te hoge dT open draaien dan een andere (met te lage dT) dicht, zodat er uiteindelijk minder weerstand is.
Hoe groot de dT is hangt af van jouw specifieke installatie. In mijn geval 2.5-3.5C.
Afstellen altijd doen als de installatie/situatie stabiel is.
Pagina: 1 ... 5 ... 7 Laatste