Ik volg dit topic al enige tijd en heb besloten om toch een vraag te stellen. Zie de situatie in de afbeelding onderin. Ik vraag me af of dit wel een goede opstelling is. Eerst even de geschiedenis die naar de situatie in de afbeelding heeft geleid.
De uitgangssituatie voordat de WP werd geplaatst was een cv-ketel op zolder. Die verdeelde de warmte via een Pentec 3/4" EC cv-verdeler naar de vloerverwarming (Robot mengverdeler) op de begane grond en naar de radiatoren op de eerste verdieping. De mengverdeler zit in de trapkast op begane grond.
Onlangs is een 8kw warmtepomp geïnstalleerd en ik ben nu gasloos. Daarna kwam ik dit topic tegen en het verbaasde me enorm dat de installateur van de WP mij nooit had verteld dat de Robot mengverdeler eigenlijk ongeschikt is (tenminste inferieur!) aan een composiet LTC-verdeler.
Dit topic heeft mij doen besluiten om toch maar de Robot mengverdeler te vervangen voor een Robot LTC-verdeler (5-groeps). Tegelijk is ook besloten om de radiatoren op de eerste verdieping te laten vervangen door vloerverwarming en meteen ook vloerverwarming op zolder te laten plaatsen. Gekozen is voor een 8-groeps Robot LTC verdeler, waarvan 5 groepen via de trapkoof naar de eerste verdieping gaan. De overige drie groepen gaan naar de zolder.
De installateur van de vloerverwarming heeft mij verzocht contact op te nemen met de installateur van de wp om de nieuwe 8-groeps verdeler op zolder aan te laten sluiten op de WP. Zo gezegd zo gedaan.
De wp-installateur heeft de Pentec cv-verdeler laten staan en dit gebruikt om de 26 x 3.0 mm alupex-leidingen te verdelen naar de twee LTC-verdelers op zolder en de begane grond. Het gekke van deze opzet is dus dat vanuit de WP een (ik vermoed) 1 inch buis richting de Pentec verdeler gaat, maar die wordt vlak daarvoor via een 22mm overloop beperkt (omdat de pentec cv-verdeler een 22mm ingang heeft). Vervolgens wordt via de pentec verdeler via een 3/4" euroconus een 20 mm alupex-buis aangesloten die vervolgens via een verloop op een 26mm alupex-buis wordt gekneld. Deze 26 mm buis gaat dan naar de LTC-verdeler die een 1 inch ingang heeft.... Dit geldt dus zowel voor aanvoer als de retour.
Ik vraag me af of dit wel efficiënt is. Kan ik die pentec cv-verdeler niet omzeilen en de verdelers rechtstreeks op WP aansluiten (na de driewegklep natuurlijk)? Het doel is daarbij is om geen kniebochten te gebruiken omdat die de flow beperken.
[
Voor 15% gewijzigd door
dbzdragon op 07-04-2024 00:39
]