Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
@waldi62

Wat jij wilt ben ik ook van plan en heb hier vragen over gesteld. Zie eerder.
Ben er nog niet uit.
Nu lees ik bij jou:

Robot en Therminon hebben wel een zogenaamde hybride verdeler, welke de mate van opmengen regelt met een extra electrisch bediend ventiel. Die kosten in 7 groepsuitvoering overigens rond de 1000 euro.

Bovenstaande ken ik niet. Wel met een ventiel wat je met de hand moet instellen.
Je blijft dan wel de pomp behouden.
Type nummer zie foto

Welk type nr bedoel jij wat electrisch geregeld wordt?
Dit is nieuw voor mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ol2Zv4-UCVm1XRHdnZYPhoRkXvg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nTZFHAaz5u9Y9csTChSCYZZ1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMgEvlCQaZE2E8mHv5qmvJt2Z3E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/64dzvSI2gUteqFqUb8TkPTCD.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 10-06 18:57
Hier een linkje, die van Therminon lijkt er heel veel op:
https://www.installand.nl...vc-verdeler-7-groeps-wilo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:07

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waarom zou je met allerlei elektrische pompen en regelingen aan de gang willen? Hoe groot is de kans dat je boven de 40 graden gaat stoken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
MikeyMan schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 23:01:
Waarom zou je met allerlei elektrische pompen en regelingen aan de gang willen? Hoe groot is de kans dat je boven de 40 graden gaat stoken?
De kans is klein, de gevolgen zijn groot.
Risico = kans x gevolg.
Op alle mengverdelers met pomp zit ook een beveiliging (die in dat geval de pomp uitschakelt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

waldi62 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:23:
[...]

Risico = kans x gevolg.
Op alle mengverdelers met pomp zit ook een beveiliging (die in dat geval de pomp uitschakelt).
Ja en als gevolg daarvan zit je met een suboptimale verdeler en extra stroomverbruik. De halve wereld gebruikt dergelijke systemen. Ik zou het laten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

waldi62 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:23:
[...]

Risico = kans x gevolg.
welke kans? je stelt je warmteproducent (ketel, warmtepomp) in op een bepaalde aanvoer en daar komt ie niet boven. dus een verdeler kopen die 4x meer kost dan een losse pomploze die je meer oplevert is niet helemaal fris financieel advies. je zegt gewoon tegen je ketel dat ie 35 graden moet maken of zo en klaar ermee. geen menging nodig.

[ Voor 8% gewijzigd door flippy op 06-01-2024 15:00 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:14
Half jaar geleden is onze warmtepomp geplaatst. Wij hadden al vloerverwarming en leidingen zijn omgezet naar de WP. Op de verdeler heeft de installateur de thermostaat knop weggehaald zodat hij altijd vol open staat. De pomp is wel blijven zitten. Alles draait prima, de woonkamer wordt op alle temperaturen warm maar ik vraag me toch af of er mogelijk nadelen zitten aan de huidige opstelling. Is er een goede reden om de pomp ertussen uit te halen? Kan dat zomaar, of moet ik dan de hele verdeler vervangen? De pomp zelf gebruikt ongeveer 100 kWh per jaar dus dat is niet een enorm bedrag qua stroom.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lBkG5orbgPwbktNP0W007zo9U7w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H1EpojNvchOdieNy2wyIWD9Y.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
flippy schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 14:59:
[...]

welke kans? je stelt je warmteproducent (ketel, warmtepomp) in op een bepaalde aanvoer en daar komt ie niet boven. dus een verdeler kopen die 4x meer kost dan een losse pomploze die je meer oplevert is niet helemaal fris financieel advies. je zegt gewoon tegen je ketel dat ie 35 graden moet maken of zo en klaar ermee. geen menging nodig.
Nogmaals:
Er is een verschil tussen regelen en beveiligen.
Beveiligingen zijn nooit “nodig” zolang alles werkt zoals het bedoeld is.
Let’s agree to disagree.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

waldi62 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:41:
[...]

Nogmaals:
Let’s agree to disagree.
er zitten meer dan genoeg beveiligingen in gasketels en warmtepompen om de aanvoer niet boven de ingestelde waarde te laten komen. extra troep en vooral veel geld daarvoor uitgeven is gewoon nutteloos.

het is ook echt niet zo dat bij 41 graden je vloer ontploft. een warmtepomp of zo kan niet eens zulke temperaturen halen met vloerverwarming dus het is echt nutteloos in deze use case.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Andrehj
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:47
rusman schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:29:
Half jaar geleden is onze warmtepomp geplaatst. Wij hadden al vloerverwarming en leidingen zijn omgezet naar de WP. Op de verdeler heeft de installateur de thermostaat knop weggehaald zodat hij altijd vol open staat. De pomp is wel blijven zitten. Alles draait prima, de woonkamer wordt op alle temperaturen warm maar ik vraag me toch af of er mogelijk nadelen zitten aan de huidige opstelling. Is er een goede reden om de pomp ertussen uit te halen? Kan dat zomaar, of moet ik dan de hele verdeler vervangen? De pomp zelf gebruikt ongeveer 100 kWh per jaar dus dat is niet een enorm bedrag qua stroom.

[Afbeelding]
Die pomp zorgt voor een gedeeltelijke kortsluiting tussen aanvoer en retour, en die thermostatische ventielen waar nu de knop af is zijn enorme restricties. De waterpomp in je WP moet nu dus harder zijn best doen dan nodig en de flow zal wel onnodig laag zijn.
Loopt de volledige flow van je WP door deze verdeler? Welke flow haal je in de WP?

Bovendien heb je een luie installateur, want deze verdelers (Therminon industrie) zijn erg eenvoudig om te bouwen naar pomploos, daar heeft Therminon gewoon setjes voor.

[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 06-01-2024 15:54 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
Andrehj schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:53:
[...]

Die pomp zorgt voor een gedeeltelijke kortsluiting tussen aanvoer en retour, en die thermostatische ventielen waar nu de knop af is zijn enorme restricties. De waterpomp in je WP moet nu dus harder zijn best doen dan nodig en de flow zal wel onnodig laag zijn.
Loopt de volledige flow van je WP door deze verdeler? Welke flow haal je in de WP?

Bovendien heb je een luie installateur, want deze verdelers (Therminon industrie) zijn erg eenvoudig om te bouwen naar pomploos, daar heeft Therminon gewoon setjes voor.
Interessant, dan zou ik toch eens moeten informeren of dit mogelijk is. Nee de flow van de WP wordt gesplitst voor de verdeler, zie verduidelijking op foto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fEKospX0O783yTftHRBTKZEGW8E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YfmFEUU0I6u5DZeaf5AV2Elf.jpg?f=fotoalbum_large

De flow is momenteel 22 l/m. Ik zal dit eens monitoren, ik zie dat de WP circulatiepomp (Nibe GP1) eigenlijk altijd op 100% draait als hij aan het verwarmen is. Hij zakt alleen naar 30% als hij niet aan het verwarmen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Theovelders
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13-09 10:42
rusman schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:10:
[...]

Interessant, dan zou ik toch eens moeten informeren of dit mogelijk is. Nee de flow van de WP wordt gesplitst voor de verdeler, zie verduidelijking op foto:
[Afbeelding]

De flow is momenteel 22 l/m. Ik zal dit eens monitoren, ik zie dat de WP circulatiepomp (Nibe GP1) eigenlijk altijd op 100% draait als hij aan het verwarmen is. Hij zakt alleen naar 30% als hij niet aan het verwarmen is.
Het aanpassen van de Therminon is eenvoudig en goedkoop op te lossen.
De pomp verwijderen en de inwendige kraan in de Therminon dicht draaien zodat hij functioneert als LTV zonder menging met retour water.
Thermostaat kraan en voetventiel in het geheel verwijderen en vervangen door een kogelkraan met volledige doorstroming.
In plaats van de pomp plaats je een Composiet Passtuk 130mm 2x1" van het merk VTE wat verkrijgbaar is bij de FIRMA TECHNIM.
Kosten passtuk circa 30 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

waldi62 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:41:
[...]

Nogmaals:
Let’s agree to disagree.
Maar waartegen beveiligen dan? Dat er een keer een paar seconden water van 45 graden je vloer in gaat?
Die vloer is niet ineens te warm hoor.

Risico verwaarloosbaar, effect twijfelachtig op zijn hoogste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
Andrehj schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:53:
[...]

Ik zie dit momenteel gebeuren in het systeem:
- Aanvoer vanuit de WP: 33 gr
- Vloer in: 30 gr
- Vloer uit: 24 gr
- Retour naar WP: 27 gr

Het lijkt er inderdaad op dat er te weinig warm water uit de WP wordt bijgemengd en hij dus harder en langer moet werken. Dit lijkt de theorie van gedeeltelijke kortsluiting te ondersteunen. Klopt dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
rusman schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:10:
Interessant, dan zou ik toch eens moeten informeren of dit mogelijk is.
Ehm nee. Je moet de installateur gewoon vertellen wat hij moet doen. Blijkbaar heeft ie wat meer aanmoediging nodig, want een goede installateur had dit uit zichzelf al goed gedaan.
De flow is momenteel 22 l/m.
Waarvan een deel dus niet in je vloer terecht komt, maar direct via je open verdeler weer terug de retour in gaat. Niet zo efficiënt dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andrehj
rusman schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:03:
Ik zie dit momenteel gebeuren in het systeem:
- Aanvoer vanuit de WP: 33 gr
- Vloer in: 30 gr
- Vloer uit: 24 gr
- Retour naar WP: 27 gr

Het lijkt er inderdaad op dat er te weinig warm water uit de WP wordt bijgemengd en hij dus harder en langer moet werken. Dit lijkt de theorie van gedeeltelijke kortsluiting te ondersteunen. Klopt dit?
Ja. Je moet die prutser terug laten komen en de verdeler (laten) ombouwen naar pomploos, zoiets dus, maar dan gespiegeld:
Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/125e65c3-d9d3-4394-896d-63578e1163b4/image/cache/full/e303c5cd2004b53aff5d5037c9fa0376cf581c11.jpg
En als de volledige flow in je vloer terecht komt, kan daarvan ook nog eens de Ta naar beneden. Best kans dus dat je met een Ta van 27 à 28 graden kan draaien, ipv de 33 nu. Dit grapje kost je serieus veel rendement.

Het ergste is nog dat jij daar als klant achter moet komen. Het is werkelijk verschrikkelijk hoeveel slechte installaties er opgeleverd worden. Als je dan als eigenaar niet zo handig bent om op Tweakers het een en ander uit te zoeken kom je daar dus nooit achter.
Zo wordt er waanzinnig veel geld en energie verspild.

[ Voor 27% gewijzigd door Andrehj op 06-01-2024 17:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
rusman schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 15:29:
De pomp zelf gebruikt ongeveer 100 kWh per jaar dus dat is niet een enorm bedrag qua stroom.
Niet veel? Dat is met de huidige energieprijzen ca 35 euro per jaar.
Als die pomp zo nog 15 jaar blijft zitten kost je dat al € 525, en daar komen de extra kosten van het rendementsverlies van je WP nog bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
Theovelders schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 16:28:
[...]

De pomp verwijderen en de inwendige kraan in de Therminon dicht draaien zodat hij functioneert als LTV zonder menging met retour water.
Thermostaat kraan en voetventiel in het geheel verwijderen en vervangen door een kogelkraan met volledige doorstroming.
In plaats van de pomp plaats je een Composiet Passtuk 130mm 2x1" van het merk VTE wat verkrijgbaar is bij de FIRMA TECHNIM.
Als ik de handleiding goed lees kan ik de inwendige kraan dichtdraaien met het schroefje aan de zijkant. Kan het kwaad als ik deze nu al dicht zet, voordat de pomp ertussenuit gaat? Dat zou al wat voordeel moeten opleveren lijkt me. Klopt dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2PVgvE23jg_SxgQFlv_ox3TSPXE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/D2l7RIv19LSO0joEAWarQTyY.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door rusman op 06-01-2024 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• montebaldo55
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 27-02 00:45
[...]

@Theovelders
Wat hier allemaal beschreven wordt speelt ook bij mij.
Wordt ook heen weer geslingerd tussen alle meningen. Bij mijn Robot verdeler zit de Grundfoss pomp er ook nog tussen.
Is bij deze verdeler ook een set beschikbaar om hem pomploos te maken zoals bij de Thermicon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
rusman schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 19:11:
[...]

Als ik de handleiding goed lees kan ik de inwendige kraan dichtdraaien met het schroefje aan de zijkant. Kan het kwaad als ik deze nu al dicht zet, voordat de pomp ertussenuit gaat? Dat zou al wat voordeel moeten opleveren lijkt me. Klopt dit?

[Afbeelding]
Ik heb nu de situatie met de pomp zoals jij beschrijft.
Echter de pomp is nu aan het zuigen aan de aanvoer met het resultaat dat een aantal radiatoren koud blijven.
Vandaag heb ik het eerder genoemde passtuk ontvangen om de pomp te kunnen verwijderen.

Als de komende vorst periode voorbij is dan ga ik de Therminon LTV pomploos maken en gelijk de thermostaat kraan en het voetventiel verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
montebaldo55 schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 21:38:
[...]

@Theovelders
Wat hier allemaal beschreven wordt speelt ook bij mij.
Wordt ook heen weer geslingerd tussen alle meningen. Bij mijn Robot verdeler zit de Grundfoss pomp er ook nog tussen.
Is bij deze verdeler ook een set beschikbaar om hem pomploos te maken zoals bij de Thermicon?
Ik weet alleen de mogelijkheid van de Therminon verdeler wat betreft het pomploos maken, maar er is in Tweakers mogelijk Info over Robot verdeler te vinden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Smullie78
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:07
Misschien ter inspiratie, hierbij het eindresultaat van nijn getweakte nieuwe 6 groeps composiet VTE verdeler, ter vervanging van een 6 groeps Robot verdeler.

De standaard VTE afsluiters heb ik ook vervangen voorvolledige doorlaat 1 1/4" afsluiters.

Bij het aansluiten haal ik de aanvoer- & retourblokken loshem en sluit ik eerst het aanvoerblok aan. Daarna monteer ik het retourblok aan de muur & aanvoerblok en sluit daarna de retourslangen aan.

Ik heb gelukkig voldoende slack op mijn vloerverwarmingslangen om wat verschil en/of verplaatsing op te kunnen vangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lx1tu1lhUPqd0OEM0VBdwfz6Rlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8SWzDY2JyIb0kyGKYDJZwaBj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PrQtldZ114GwMh43EpgmKxkdMj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sErTeaef2ModeQl26bAf3QGe.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hUPrN8xtJ_VuxSQPtGdIh65UImk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HNVoyUaFg5LYYnyNzlRuUl8p.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nyr3pPqS6Fo2Bb8OrnkK4MqX6xE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvwqUDFOqWLchkbIWLYSETGZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-1iRhe42Fzvqh1Qmia4EyffZLdQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kSi8VuZwPBqJZ6eS8kjSjBrm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_m6ErXCDBTB591qfmqKTT0MEb0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rSVIs1SD8Ak2CUKbn8N7ao6V.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:50

Superbeagle

Always smile

[...]

Dat passtuk hieronder komt in plaats van de pomp. Dat lijkt mij een suboptimale oplossing. Beter is om het gehele pompgedeelte eraf te halen en de leidingen rechtstreeks op de balken aan te sluiten met kogelafsluiters.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zVnDxp-1Jij3q9Jwt0ZlK3q3Dds=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8coHcHNYMUcCW5tjfZwCBd3O.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theovelders
Superbeagle schreef op zondag 7 januari 2024 @ 21:31:
[...]

Dat passtuk hieronder komt in plaats van de pomp. Dat lijkt mij een suboptimale oplossing. Beter is om het gehele pompgedeelte eraf te halen en de leidingen rechtstreeks op de balken aan te sluiten met kogelafsluiters.

[Afbeelding]
Door gebruik te maken van dit passtuk is het ombouwen van de Therminon naar pomploos veel eenvoudiger dan de aansluiting van de aanvoer en retour op de betreffende balk te monteren.
Als je het systeem van de betreffende Therminon begrijp dan is het duidelijk dat het passtuk niet meer is dan een verlengstuk van de aanvoer op de bovenste balk waardoor via deze balk het warme water rechtstreeks naar de onderste balk gaat.
Het grote voordeel is dat je niet het gehele leiding stelsel hoeft om te bouwen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Theovelders Het kan in jouw ogen eenvoudig lijken. Volgens mij scheelt het qua werk niet zo veel. Je hebt wel iets meer materialen nodig en dus hogere kosten Heb zelf zo’n Therminon ongebruikt liggen die ik goed heb kunnen bestuderen en die dingen zijn modulair opgebouwd wat het ombouwen vergemakkelijkt.

Daarbij heb je met dat passtuk nog steeds het LTV deel wat nutteloos is en meer bochten en dus meer weerstand. Het blijft daarmee een suboptimale oplossing, als ik het plaatje hieronder bekijk en de pomp wegdenk voor dat passtuk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mvwleXOL-ym4MdBItgPi6UcHHKM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hhVppJ3baJ94T5Pob85tsHhL.jpg?f=user_large

Dit resultaat hieronder is een veel betere oplossing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e7yRwVy0TaGx685msqt0Pu7vLM8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/F6TIKsHhzKLBHyTBfS5j4I4H.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
Superbeagle schreef op maandag 8 januari 2024 @ 07:00:
@Theovelders Het kan in jouw ogen eenvoudig lijken. Volgens mij scheelt het qua werk niet zo veel. Je hebt wel iets meer materialen nodig en dus hogere kosten Heb zelf zo’n Therminon ongebruikt liggen die ik goed heb kunnen bestuderen en die dingen zijn modulair opgebouwd wat het ombouwen vergemakkelijkt.

Daarbij heb je met dat passtuk nog steeds het LTV deel wat nutteloos is en meer bochten en dus meer weerstand. Het blijft daarmee een suboptimale oplossing, als ik het plaatje hieronder bekijk en de pomp wegdenk voor dat passtuk.
[Afbeelding]

Dit resultaat hieronder is een veel betere oplossing.
[Afbeelding]
Je kunt het maken via meerdere mogelijkheden goedkoop of duur. Maar ik maak het op een eenvoudige goedkopere manier m.b.v het passtuk. Kosten totaal 78 euro aan passtuk en twee kogelkranen met volle doorlaat.
En het beoogde resultaat is nagenoeg hetzelfde !!

De oplossing die jij laat zien is prima als je een nieuwe verdeler moet hebben maar mijn Therminon is pas 2 jaar oud dus een nieuwe uitvoering kopen is onzin.

[ Voor 5% gewijzigd door Theovelders op 08-01-2024 11:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Theovelders Je begrijpt mij verkeerd. Ik heb het niet over een compleet nieuwe verdeler maar het ombouwen ervan met een speciale ombouwset.

Zie bijvoorbeeld deze reactie of deze uit het begin van dit topic voor de details.

Overigens kun je het ook zo ombouwen zonder dat passtuk.

[ Voor 52% gewijzigd door Superbeagle op 08-01-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
Superbeagle schreef op maandag 8 januari 2024 @ 13:04:
@Theovelders Je begrijpt mij verkeerd. Ik heb het niet over een compleet nieuwe verdeler maar het ombouwen ervan met een speciale ombouwset.

Zie bijvoorbeeld deze reactie of deze uit het begin van dit topic voor de details.

Overigens kun je het ook zo ombouwen zonder dat passtuk.
Uiteraard ben ik volledig op de hoogte van al deze genoemde mogelijkheden maar ik heb mijn keus gemaakt om gebruik te maken van het eerder genoemd passtuk.
Trouwens wat is er eigenlijk mis met dit passtuk !!
En wat zijn de nadelen van dit passtuk, de voordelen heb ik al meerdere keren genoemd.

Zoals je heb kunnen lezen ben ik reeds in het bezit van dit passtuk, dus doe geen moeite om mij op andere gedachten te brengen.
Het is alleen wachten om de pomp te verwijderen tot de vorst is afgelopen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Superbeagle

Superbeagle

Always smile

@Theovelders Geen enkel hoeveelheid feiten zal iemand op andere gedachten brengen over een product als die net een aankoop heeft gedaan. Ik ook hoor. :) Als jij er blij mee bent, dan is dat prima. Dus ik zal verder geen moeite doen.

Voor anderen die een alternatieve ombouwset van Therminon overwegen heb ik uitgezocht wat benodigd is.

- composiet aansluitstuk 2x (artikelnummers 190402 of 9290054 of 4961030)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EqWACq09S3dpXjK_y3Wppvlrej0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/te3vn3RYsAsyK3hIuzadbqDc.jpg?f=fotoalbum_large

- H. Ontluchter
- I. Vul-/aftapkraan
- J. Temperatuurmeter
- R. Kogelkranen 1” op aanvoer- en retour primair
H, I en J eventueel overzetten van pompstuk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7t4hkL2r8VwspmixcAW5fmUuPs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HZZc6YJLEU8IINWbgf7eRwS5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 06-09 09:55
Vanuit het Altherma topic ben ik hier ook even mee gaan lezen en ik heb mijn verdeler, wel met minder groepen, al eens langs zien komen. Ik heb sinds gisteren zitten prutsen en alles zit wel open wat open moet staan, dus het voetventiel op de retour en het thermostaatventiel staat helemaal open, ook de KV instelling. Mengventiel helemaal dicht dus geen menging meer en de pomp staat uit op dit moment maar de flow vind ik wat laag. Per groep (8 stuks) 1.5L/min en warmtepomp geeft met alle overige radiatoren dicht 10 - 11L/min. Alles is aangesloten met 23mm leiding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ELla_k45vXSL8LEux-h7bQPQ6Tk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/91dxrNSTkEneYjy0wb1eTXwo.jpg?f=fotoalbum_large

Helemaal vervangen kan maar is qua kostenplaatje wellicht wat rigoreus, ik ben totaal niet handig en heb niemand in de omgeving die dit kan, verdeler is ook nog niet zo oud. Vorig jaar kreeg ik al eens een offerte die uit kwam rond de 1600 euro voor het volledig vervangen. Haal ik meer debiet met de pomp, thermostatisch ventiel en voetventiel er tussenuit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-09 18:19

Jan2023

KISS

Zeker weten!
Altherma is toch een warmtepomp van Daikin ? , als dat een hybride is moet je wel oppassen met de watertemperatuur als de cv ketel er bij komt, max 40 graden voor je vloer!
Of de cv ketel op max 40 graden instellen , dan kan je ook de thermostaat knop verwijderen

Werk je full elektric?
Dan zou ik zowel de thermostaat regelaar als het voetventiel verwijderen.

Bekijk je de doorlaat van het voetventiel dan ben je verbaasd dat er nog water door komt.

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
Andrehj schreef op zaterdag 6 januari 2024 @ 17:08:
[...]

Ja. Je moet die prutser terug laten komen en de verdeler (laten) ombouwen naar pomploos, zoiets dus, maar dan gespiegeld:
[Afbeelding]
En als de volledige flow in je vloer terecht komt, kan daarvan ook nog eens de Ta naar beneden. Best kans dus dat je met een Ta van 27 à 28 graden kan draaien, ipv de 33 nu. Dit grapje kost je serieus veel rendement.

Het ergste is nog dat jij daar als klant achter moet komen. Het is werkelijk verschrikkelijk hoeveel slechte installaties er opgeleverd worden. Als je dan als eigenaar niet zo handig bent om op Tweakers het een en ander uit te zoeken kom je daar dus nooit achter.
Zo wordt er waanzinnig veel geld en energie verspild.
Sinds afgelopen weekend het mengventiel dichtgedraaid en zie een positief effect op de aanvoer van de vloerverwarming. Deze is nu gewoon gelijk met de aanvoer uit de WP wat natuurlijk ook wel logisch is. Inmiddels de stooklijn van de WP al een tikje naar beneden gezet zonder negatief merkbaar effect op de temperatuur.

Wat betreft het verwijderen van de pomp en voetventiel, de installateur gaf wel aan dat het mogelijk effect kan hebben op de radiatoren op de bovenverdieping en dat het mogelijk opnieuw ingeregeld dient te worden. Maar aangezien de vloerverwarming in de woonkamer het belangrijkste wil ik daar wel prioriteit aan geven, dus ik denk dat het verwijderen van de pomp en ventiel wel de logische stap is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@rusman je zou de radiatoren kunnen vervangen door grotere exemplaren. Of eventueel fans erop zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rusman
MikeyMan schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:08:
@rusman je zou de radiatoren kunnen vervangen door grotere exemplaren. Of eventueel fans erop zetten.
Liever niet, ze doen momenteel al weinig. Ik neig ernaar om de gok te nemen en te zien wat er gebeurt. Ik heb een airco op de kamers hangen waar een radiator is momenteel dus die zou evt als backup kunnen dienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Jan2023 schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 17:56:
Zeker weten!
Altherma is toch een warmtepomp van Daikin ? , als dat een hybride is moet je wel oppassen met de watertemperatuur als de cv ketel er bij komt, max 40 graden voor je vloer!
Of de cv ketel op max 40 graden instellen , dan kan je ook de thermostaat knop verwijderen

Werk je full elektric?
Dan zou ik zowel de thermostaat regelaar als het voetventiel verwijderen.

Bekijk je de doorlaat van het voetventiel dan ben je verbaasd dat er nog water door komt.
Top, dank voor de reactie. Ik heb full electric dus max 35 graad bij -5 op het moment. Maar iets moet er inderdaad knijpen, dat zullen dan het voetventiel en het thermostaatventiel moeten zijn. Dat terwijl de KV waarde 1.5 m3/h zou moeten zijn, omgerekend zo een 24-25L/min en met 8 groepen dan toch 3L per groep... dat snap ik dus niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rusman schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 19:35:
[...]

Liever niet, ze doen momenteel al weinig.
Dan zouden het toch valide opties zijn? :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Ninjetsu NL zou het spul toch zsm ombouwen. Zonde van je flow en efficiency zo. Tis echt geen rocket science.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
MikeyMan schreef op woensdag 10 januari 2024 @ 20:47:
@Ninjetsu NL zou het spul toch zsm ombouwen. Zonde van je flow en efficiency zo. Tis echt geen rocket science.
Ben al het een en ander in werking aan t zeggen! COP is nog niet heel dramatisch op 3, maar kan waarschijnlijk beter! Alvast dank voor het inzicht!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aanzee
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 19-05 18:00
Heb vanavond mijn jk basic verdeler ook omgebouwd naar een pomploze, passtuk ipv pomp en een ding om de mengverdeler dicht te zetten. Half uurtje werk, als het in een keer dicht had gezeten….. uurtje dus. Geen reden om te wachten tot na de vorst. Er zit genoeg warmte in de vloer. Ben benieuwd of de awt omlaag kan. Nu nog even de groepen beter inregelen. Merkte dat de laatste twee groepen twee graden achterbleven (6 totaal). Klusje voor morgen. Helaas heb ik geen info welke groep waar loopt, dus ik ga ze maar gewoon zo gelijk mogelijk inregelen.
Heb overigens wel de opti-control van jk laten zitten voor een digitale uitlezing van de aanvoer temperatuur, maar die lijkt in eerste instantie nog een eigen leven te leiden: awt 35 graden, opti control geef 39 graden aan……hoe dan? Heb overigens nog wel de max thermostaat laten zitten omdat, als de hybride gas cv ketel bij spring, hij het awt met 10 graden verhoogt, vraag me niet waarom….dus als de daikin al 40 graden aan maakt en de cv doet er nog 10 graden boven op, dan wordt het wel een beetje spannend in de vloer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
Eerste bevindingen, verbazen mij een beetje; m’n vloer voelde vanmorgen kouder aan dan op andere morgens, terwijl de de mengverdeler dicht staat (en de pomp weg is). Ik had eigenlijk een hogere temperatuur verwacht omdat de awt direct in de vloer gaat (?) en niet meer wordt bijgemengt met retourwater.
Is de flow te hoog of te laag?
Awt is nu 36gr, retour 31 gr, en flow 13,6l/min (intergas -daikin 8wk)
Heb een beetje moeite om de temp van de verschillende lussen te meten, heb het idee dat mn infrarood thermometer niet heel nauwkeurig is maar ik meet op de slangen . Op de aanvoerslangen meet ik zo’n 33 graden (klopt aardig met awt van 36r maar op mn retourslang meet ik 22gr terwijl de retour temp van de hybride pomp 31 graden is, hier lijkt toch iets niet te kloppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• waldi62
aanzee schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 07:53:
Eerste bevindingen, verbazen mij een beetje; m’n vloer voelde vanmorgen kouder aan dan op andere morgens, terwijl de de mengverdeler dicht staat (en de pomp weg is). Ik had eigenlijk een hogere temperatuur verwacht omdat de awt direct in de vloer gaat (?) en niet meer wordt bijgemengt met retourwater.
Heb een beetje moeite om de temp van de verschillende lussen te meten, heb het idee dat mn infrarood thermometer niet heel nauwkeurig is maar ik meet op de slangen . Op de aanvoerslangen meet ik zo’n 33 graden (klopt aardig met awt van 36r maar op mn retourslang meet ik 22gr terwijl de retour temp van de hybride pomp 31 graden is, hier lijkt toch iets niet te kloppen.
Ik ken de specificaties van jouw WP niet maar 14 l/min voor een 8 kW WP lijkt te weinig.
Als de naar de absolute delta T tussen de aan en afvoerslangen kijkt (33-22=11), gaat er veel te weinig water door de groepen.
Als de voetklep en de thermostaatkraan nog gemonteerd zijn leveren die een grote restrictie op. Deze weerstand werd voorheen door de pomp van de verdeler overwonnen.
Die moeten er dus ook uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
@waldi62 dank je wel voor je snelle reactie,
Heb inmiddels de bbq thermometers voorgaats gehaald en probeer wat beter te meten. Onduidelijk voor mij als de retour op de slang echt 22 graden is hoe kan de retour op de hybride (intergas-daikin) dan 31 graden zijn? Of misschien omdat de retour over de radiatoren ( 4 stuks die open staan in huis) zo hoog is dat die 22 graden van de vloerverwarming weinig invloed heeft op de retour temp ketel.
Thermostaat kraan zit er nog wel tussen, omdat ik bang ben dat als de cv bij springt, de awt te hoog wordt voor de vloer. Awt wordt 10 graden verhoogt als cv bij springt. Dus als wp 40 graden aan maakt en cv springt bij (bijvoorbeeld na defrost, als awt te ver is gezakt) dan zou ie 40+10 = 50 gr awt aan kunnen maken,
. Dat lijkt me een beetje te veel van het goede. Had er niet aan gedacht dat circulatiepomp die weerstand v/d thermostaatkraan zou overwinnen en nu de hyb installatie dit moet doen. Ik ga nog even beter meten om te kijken of dT over de vloerverwarming echt zo groot is, daarna ga ik kijken hoe ik de flow kan verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
aanzee schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 08:37:
Heb inmiddels de bbq thermometers voorgaats gehaald en probeer wat beter te meten. Onduidelijk voor mij als de retour op de slang echt 22 graden is hoe kan de retour op de hybride (intergas-daikin) dan 31 graden zijn? Of misschien omdat de retour over de radiatoren ( 4 stuks die open staan in huis) zo hoog is dat die 22 graden van de vloerverwarming weinig invloed heeft op de retour temp ketel.
Thermostaat kraan zit er nog wel tussen, omdat ik bang ben dat als de cv bij springt, de awt te hoog wordt voor de vloer. Awt wordt 10 graden verhoogt als cv bij springt. Dus als wp 40 graden aan maakt en cv springt bij (bijvoorbeeld na defrost, als awt te ver is gezakt) dan zou ie 40+10 = 50 gr awt aan kunnen maken,
. Dat lijkt me een beetje te veel van het goede. Had er niet aan gedacht dat circulatiepomp die weerstand v/d thermostaatkraan zou overwinnen en nu de hyb installatie dit moet doen. Ik ga nog even beter meten om te kijken of dT over de vloerverwarming echt zo groot is, daarna ga ik kijken hoe ik de flow kan verhogen.
Zet eerst die radiatoren maar eens dicht en ga dan correct meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Dit heb ik in mijn systeem dus ook en zo kwam ik er achter dat de pomp op de verdeler een grote factor is. Bij mij is het in ieder geval zo dat de retour van de radiatoren veel hoger is dan die van de vloerverwarming. Na het uitzetten van de radiatoren veranderde er echter maar weinig aan de flow over de verdeler waardoor ik nu op aanraden van o.a. dit topic contact heb gehad met de installateur om de pomp, het voetventiel en het thermostaatventiel ertussen uit te halen.

Iets bij mengen en de pomp terug aan kan ook maar ik wil de warmtepomp zo efficiënt mogelijk hebben lopen en wil niet dat de verdeler pomp voor een valse circulatie gaat zorgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waldi62
Onduidelijk voor mij als de retour op de slang echt 22 graden is hoe kan de retour op de hybride (intergas-daikin) dan 31 graden zijn? Of misschien omdat de retour over de radiatoren ( 4 stuks die open staan in huis) zo hoog is dat die 22 graden van de vloerverwarming weinig invloed heeft op de retour temp ketel.
Als je met een IR thermometer 22 graden op de buitenkant van de slang meet is de daadwerkelijke water temperatuur in de slang een graadje of 5 hoger.
Dan kom je al meer in de buurt van de gemeten retourtemperatuur op de Remeha (waarvan de sensor direct in het water is gemonteerd).
De gemeten dT (met IR op de buitenkant van de slangen) is wel een redelijke indicatie voor de warmteafgifte over de groepen.

Ik heb even bij mijn installatie gemeten (die nog met de CV draait, mijn WP wordt over 3 weken gemonteerd):
Taanv (op de ketel, dus "in het water"): 45 C
Taanvoer-groepen: 41 C (met IR gemeten, op de witte slangen, buiten de isolatie)
T retour-groepen: 35 C (ook weer met IR op de witte slangen, buiten de isolatie.
Ik heb dus een dT van circa 6 graden over de groepen, dat is prima, met 2,5 liter/min per groep.
Dit is wel met een verdeler met pomp, het verlies door ongewenst opmengen in de verdeler valt dus in deze situatie mee.

Zoals hierboven al aangegeven kan ook opmenging met warmer retourwater van de radiatoren meespelen, en een deel van de verschillen in gemeten temperaturen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
@waldi62 dank je wel Waldi voor je hulp. Ik heb even wat groepen dicht gedraaid om te kijken of er iets veranderd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aanzee
Heb inmiddels de thermostaat er tussen uit geknutseld. Die 15mm leiding is al mager, maar de doorstroom opening van dat ventiel waar de thermostaatknop op zit, was iets van 10mm of zo (beetje moeilijk opmeten).
Nu start de boel weer op dus ik vanavond eens kijken of ik meer flow door mn vloer krijg en anders gaat de pomp er weer tussen en hou ik de menverdeler dicht. Het debiet is nu iets van 17l/min dat is in iedergeval al meer dan de 12,5l/min welke ik voorheen had

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18:00
aanzee schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 07:53:
Plak eens schilderstape op de slangen misschien meet je onzuiver door reflectie.

Het gaat nu al beter met je flow lees ik.
Kun je je ketel niet keihard op 40 begrenzen, lijkt me van wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 12-01-2024 17:21 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Over de maximale aanvoertemperatuur:
Kortstondig 50 graden naar de VV slangen is bij mij geen probleem (nat systeem met travertin erop, HOH slangen 150 mm, en ik denk dat dat voor de meeste vloeren geldt. Dat heb ik al jarenlang.
Permanent 50 graden de vloer in is wat anders natuurlijk, maar veel verdelers met pomp hebben een maximaal thermostaat op 55 graden, dus dat is kennelijk de limiet bij mengverdelers.
Er is natuurlijk een technisch aspect (vloer niet kapot stoken) en een gezondheidsaspect (je voeten niet oververhitten).
Ik ga mijn CV ketel aanvoer temperatuur begrenzen op 45 of zelfs 50 graden zodra de hybride warmtepomp en pomploze verdelers werken (eind deze maand), en kijk dan of dit prettig voelt aan de voeten.
Als de aanvoertemperatuur van de CV in de praktijk daarboven komt, pas ik het aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
aanzee schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 17:05:
Heb inmiddels de thermostaat er tussen uit geknutseld. Die 15mm leiding is al mager, maar de doorstroom opening van dat ventiel waar de thermostaatknop op zit, was iets van 10mm of zo (beetje moeilijk opmeten).
Nu start de boel weer op dus ik vanavond eens kijken of ik meer flow door mn vloer krijg en anders gaat de pomp er weer tussen en hou ik de menverdeler dicht. Het debiet is nu iets van 17l/min dat is in iedergeval al meer dan de 12,5l/min welke ik voorheen had
Heb je dan ook nog een voetventiel bij de retour zitten? 5L/min is in ieder geval al hoopgevend!

Ik heb helaas niets meer gehoord van mn installateur vandaag. Het is dat ik de bovenverdieping niet af kan sluiten anders ging ik zelf ook knutselen. Nu krijg ik de complete watervoorraad van boven naar beneden als ik iets los koppel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aanzee
@Ninjetsu NL
Je hebt gelijk, daar zit ook nog een voetventiel van de retourafsluiter……nooit aan gedacht, maar je hebt denk ik gelijk, leuk als er meer flow in kan komen, maar er niet uit, dan heb je nog niks……
Mijn ketel hang in mn kelder en de vloerverdeler de verdieping er boven. Er hoeven maar een twee emmers water uit voor de verdeler droog staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
aanzee schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 20:51:
@Ninjetsu NL
Je hebt gelijk, daar zit ook nog een voetventiel van de retourafsluiter……nooit aan gedacht, maar je hebt denk ik gelijk, leuk als er meer flow in kan komen, maar er niet uit, dan heb je nog niks……
Mijn ketel hang in mn kelder en de vloerverdeler de verdieping er boven. Er hoeven maar een twee emmers water uit voor de verdeler droog staat.
Je brengt me net op t idee dat ik natuurlijk eerst alle druk er af kan halen met een radiator die wel op de begane grond hangt... die kan ik gewoon aftappen! En de verdeler kan ik ook helemaal dicht draaien met de flowmeters en de ventielen op de retour...

Hm, als de installateur niet snel over de brug komt is dat ook nog een optie, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ninjetsu NL
Ik had nog een andere vraag wat betreft ombouwen. Bij het ombouwen van mijn SST verdeler zal de aanvoer rechtstreeks op de aanvoerbalk komen wat volgens mij een 1" aansluiting is. De aanvoer zelf is 23mm dus 5/8 buis maar de retour is een 1/2 aansluiting naar 5/8 buis op dit moment. Daar zit dus iets van ongelijkheid.
Is het een idee om de oude aanvoer en de huidige retour samen uit de laten komen op de retour buis? Door het afdoppen van de pomp op de bovenste balk, zou ik het mengventiel weer open kunnen draaien en zo dus de oude aanvoer ook voor retour kunnen gebruiken. De redenering is dat je zo de meest gelijke aanvoer/retour flow hebt.

Ik hoor graag of ik iets over het hoofd zie?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• quint001
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 18:20
Ben ook vanuit de Daikin topic hier gaan meelezen over wel of geen open verdeler (thx @Ninjetsu NL )

Heb een Altherma 3Mono, full elektriek 9kW sinds mei vorig jaar.
Maar er zijn 'aanwijzingen' dat ie helemaal optimaal z'n werk kan doen. Nu dit topic doorgekamd te hebben, heb ik geleerd dat die pomp op de 2x verdelers er het beste uit kan. (vvw = 100m2)

Dit werd ook nog eens bevestigd door de mannen die de vvw ooit hebben aangelegd. En beter nog... de JK verdeler is er ook al op voorbereid en kan simpel pomploos worden gemaakt (tegen een kleine vergoeding door hunzelf)

MAAR...
Onderdeel van 'het systeem' zijn ook nog 4 radiatoren op zolder. En als ik het nu dus goed begrijp gaan die voor een kortsluiting zorgen in de flow. Immers de flow kiest de weg van de minste weerstand - en dus meest wss via de zolder en niet de vvw.
Mogelijke oplossing lees ik; die rads te vervangen door elektrieke versies, maar dat is een middellange termijn oplossing.

Doe ik er nu toch goed aan die verdelers pomploos te maken? Hoeveel flow mis in de vvw als die radiatoren blijven?

Daikin EBLA09D3W1, NIBE F130 + VPD10-300

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
quint001 schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 04:00:
Ben ook vanuit de Daikin topic hier gaan meelezen over wel of geen open verdeler (thx @Ninjetsu NL )

Heb een Altherma 3Mono, full elektriek 9kW sinds mei vorig jaar.
Maar er zijn 'aanwijzingen' dat ie helemaal optimaal z'n werk kan doen. Nu dit topic doorgekamd te hebben, heb ik geleerd dat die pomp op de 2x verdelers er het beste uit kan. (vvw = 100m2)

Dit werd ook nog eens bevestigd door de mannen die de vvw ooit hebben aangelegd. En beter nog... de JK verdeler is er ook al op voorbereid en kan simpel pomploos worden gemaakt (tegen een kleine vergoeding door hunzelf)

MAAR...
Onderdeel van 'het systeem' zijn ook nog 4 radiatoren op zolder. En als ik het nu dus goed begrijp gaan die voor een kortsluiting zorgen in de flow. Immers de flow kiest de weg van de minste weerstand - en dus meest wss via de zolder en niet de vvw.
Mogelijke oplossing lees ik; die rads te vervangen door elektrieke versies, maar dat is een middellange termijn oplossing.

Doe ik er nu toch goed aan die verdelers pomploos te maken? Hoeveel flow mis in de vvw als die radiatoren blijven?
Je kan de flow instellen door middel van de (voet)ventielen bij de radiators en de ventielen op de VV verdeler. Het is dus niet zo dat alle flow door je radiatoren hoeft te gaan.

Inregelen van de flow doe je het beste door met een (IR) thermometer ervoor te zorgen dat elke radiator en verdeler dezelfde retourtemperatuur heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:45
Als ik mijn verdeler ombouw kan het dan met een drl flexbuis? Of is dit ook weer flow beperkend door de ribbels in de buis?

Wou voor deze kiezen om knieën te vermijden met 22mm staalbuis. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HWLNkaLwCzi4IdurtRP4NELPEr4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/vG4xVOvW3J34FuCnbXSdHj6e.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeweetje
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11:26
Bennobang schreef op zondag 12 maart 2023 @ 12:37:
Hallo allemaal, ik ben ook aan het knoeien met mijn verdelers (2st Proflex) en ben voornemens na de installatie van een Quatt warmtepomp ruim een week geleden de pompen ertussenuit te halen. Ik had de ketel cv temperatuur toch al voor de WP op 35 graden staan. Kan iemand mij aangeven of dit kan bij dit type verdeler? En denk zelf pompaansluitingen afdoppen en aan of voer naar de dop linksboven de unit te verplaatsen? Maar ik weet niet wat ik met de regelaar links in de unit moet? [Afbeelding]
Heb dezelfde verdeler als jou en ben me ook aan het oriënteren op een Quatt.
Heb je de ombouw nog uitgevoerd en wat zijn je ervaringen ermee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Smullie78
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 19:07
Smullie78 schreef op zondag 7 januari 2024 @ 13:45:
Misschien ter inspiratie, hierbij het eindresultaat van nijn getweakte nieuwe 6 groeps composiet VTE verdeler, ter vervanging van een 6 groeps Robot verdeler.

...
Oud:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qP6NmgD2VnBUJDCJqbl2yXVD7xU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f43Ohj4KmxzDPUpwo04XxAbj.jpg?f=fotoalbum_large

Nieuw (inclusief nieuwe MLB32x3 aan- & afvoerleidingen):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K--sKPO_eC5jstr1mulSsfDPLNI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VmvpmynRKq6uCcRz1WkFHk4s.jpg?f=fotoalbum_large

Aangezien ik voldoende speling in mijn slangen heb, ging één op één overzetten van de aansluitingen prima!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tony71
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 13-09 16:47
Ik heb een open verdeler voor mijn warmtepomp, maar de flow meters gaan in tgenstelling wat ik hier zie 5L/min bij tot 2,5L/min. Klopt dat wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theovelders
Op mijn Therminon pomploze verdeler zijn 6 Flowmeters geplaatst tot een doorstroming van 0 tot 5 ltr/min.
Deze meters werken bij mij slecht en als ze eens werken, zijn ze moelijk afleesbaar.
De schaalverdeling van 0 tot 5 ltr/min is ook te onnauwkeurig afleesbaar omdat de flow altijd veel minder is per groep.

Ik wil deze Flowmeters gaan vervangen door Flowmeters met een schaalverdeling van 0 tot 2.5 ltr/min.
Bij mij is de flow nooit hoger en daarom denk ik dat daarmee de flow preciezer kan worden afgelezen.

De oude Flowmeters zitten voorlopig alleen nog maar op de vloerverdeler als afsluiting, maar hebben geen functie meer.
Het euroconus gedeelte is van deze Flowmeters verwijderd zodat de aanvoer ongehinderd de groepen in stroomt.
Mijn twijfel is echter over de vraag of deze nieuwe Flowmeters van 0 tot 2.5 ltr/min. de doorstroming niet hinderen door de beperking van de kleine schaalverdeling en eventueel ander aanpassingen.
Het zijn natuurlijk wel Flowmeters met euroconus aansluitingen.
Wie kan daar iets over zeggen !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Theovelders schreef op zaterdag 27 januari 2024 @ 10:51:
Op mijn Therminon pomploze verdeler zijn 6 Flowmeters geplaatst tot een doorstroming van 0 tot 5 ltr/min.
Deze meters werken bij mij slecht en als ze eens werken, zijn ze moelijk afleesbaar.
De schaalverdeling van 0 tot 5 ltr/min is ook te onnauwkeurig afleesbaar omdat de flow altijd veel minder is per groep.

Ik wil deze Flowmeters gaan vervangen door Flowmeters met een schaalverdeling van 0 tot 2.5 ltr/min.
Bij mij is de flow nooit hoger en daarom denk ik dat daarmee de flow preciezer kan worden afgelezen.

De oude Flowmeters zitten voorlopig alleen nog maar op de vloerverdeler als afsluiting, maar hebben geen functie meer.
Het euroconus gedeelte is van deze Flowmeters verwijderd zodat de aanvoer ongehinderd de groepen in stroomt.
Mijn twijfel is echter over de vraag of deze nieuwe Flowmeters van 0 tot 2.5 ltr/min. de doorstroming niet hinderen door de beperking van de kleine schaalverdeling en eventueel ander aanpassingen.
Het zijn natuurlijk wel Flowmeters met euroconus aansluitingen.
Wie kan daar iets over zeggen !!
De basis voor het de volumestroom (l/min) per groep is de dT over elke groep, die wil je voor alle gebruikers gelijk hebben, bijvoorbeeld 4 of 5 graden. Dit kan je meten met een goedkope IR thermometer (let op: niet te grote meetafstand).

Als de meters slecht afleesbaar zijn komt dit door zwevend vuil? Heb je een goede vuilafscheider in de retour?

Ik zou dus eerst de dT meten en dan bepalen of uitwisselen vd flowmeters nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
waldi62 schreef op zondag 28 januari 2024 @ 18:53:
[...]

De basis voor het de volumestroom (l/min) per groep is de dT over elke groep, die wil je voor alle gebruikers gelijk hebben, bijvoorbeeld 4 of 5 graden. Dit kan je meten met een goedkope IR thermometer (let op: niet te grote meetafstand).

Als de meters slecht afleesbaar zijn komt dit door zwevend vuil? Heb je een goede vuilafscheider in de retour?

Ik zou dus eerst de dT meten en dan bepalen of uitwisselen vd flowmeters nodig is.
@ Waldi62
Deze Flowmeters waarover ik het heb zijn niet verontreinigd en ze zijn maar 3 jaar oud.
Ze hebben echter nog nooit goed gefunctioneerd en waren moeilijk afleesbaar vanwegen de grote schaalverdeling van 0 tot 5 ltr/min.

Mijn Flow is onder de 2 ltr/min en ik wil gewoon duidelijk de flow kunnen aflezen met eventueel de Flowmeters van 0 tot 2.5 ltr /min.
Ik ben in het bezit van een IR thermometer maar het verschil in temperatuur kan ook eventueel veroorzaakt worden door het onderling verschil in lengte van deze 6 groepen.
Fijn Wadi62 dat je mee wil denken over mijn vraag over het Flow verschil tussen Flowmeter a. en b. eerder genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Theovelders schreef op zondag 28 januari 2024 @ 22:53:
[...]

@ Waldi62
Deze Flowmeters waarover ik het heb zijn niet verontreinigd en ze zijn maar 3 jaar oud.
Ze hebben echter nog nooit goed gefunctioneerd en waren moeilijk afleesbaar vanwegen de grote schaalverdeling van 0 tot 5 ltr/min.

Mijn Flow is onder de 2 ltr/min en ik wil gewoon duidelijk de flow kunnen aflezen met eventueel de Flowmeters van 0 tot 2.5 ltr /min.
Ik ben in het bezit van een IR thermometer maar het verschil in temperatuur kan ook eventueel veroorzaakt worden door het onderling verschil in lengte van deze 6 groepen.
Fijn Wadi62 dat je mee wil denken over mijn vraag over het Flow verschil tussen Flowmeter a. en b. eerder genoemd.
Theo,
goed dat de meters niet sterk vervuild zijn, als dat zo is, is er vaak een onderliggend probleem (inwendige corrosie).
Bij een langere groep (meer meters slang) kan je meer warmte kwijt en wil je dus meer flow (l/min).
Met de IR meter kun je de groepen zo inregelen dat er een gelijke dT over alle groepen ontstaat; de lange groepen zullen daarbij wat meer flow vragen.
De absolute waarde van de hoeveelheid per groep is niet zo van belang.

Het "hogere doel" is enerzijds het verlagen van de benodigde aanvoertemperatuur (energiebesparing) en anderzijds zorgen dat overal de gewenste temperatuur gehaald kan worden.

De flowmeters van mijn oude unit (met pomp) maar ook van de nieuwe (zonder pomp) hebben ook een schaal van 0-5 l/min. De oude stonden bij mij op 3 a 4 l/min.
De twee nieuwe verdelers (toevallig ook Therminon) ben ik op dit moment aan het plaatsen, deze week komt de warmtepomp en weet ik of ze goed in te regelen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
waldi62 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 07:43:
[...]

Theo,
goed dat de meters niet sterk vervuild zijn, als dat zo is, is er vaak een onderliggend probleem (inwendige corrosie).
Bij een langere groep (meer meters slang) kan je meer warmte kwijt en wil je dus meer flow (l/min).
Met de IR meter kun je de groepen zo inregelen dat er een gelijke dT over alle groepen ontstaat; de lange groepen zullen daarbij wat meer flow vragen.
De absolute waarde van de hoeveelheid per groep is niet zo van belang.

Het "hogere doel" is enerzijds het verlagen van de benodigde aanvoertemperatuur (energiebesparing) en anderzijds zorgen dat overal de gewenste temperatuur gehaald kan worden.

De flowmeters van mijn oude unit (met pomp) maar ook van de nieuwe (zonder pomp) hebben ook een schaal van 0-5 l/min. De oude stonden bij mij op 3 a 4 l/min.
De twee nieuwe verdelers (toevallig ook Therminon) ben ik op dit moment aan het plaatsen, deze week komt de warmtepomp en weet ik of ze goed in te regelen zijn.
Waldi62
Therminon adviseerde mij om eerst met de ventielen op de retour de Flow in te regelen en dan pas de Flowmeters te gebruiken om eventueel verder in te regelen.
Therminon heeft geen Flowmeters meer van 0 tot 2.5 liter/min.
Dus moet ik die elders bestellen.
Voor de rest ben ik prima tevreden over deze kunststof set die ik inmiddels ook pomploos heb gemaakt met een kunststof passtuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
Mijn eerste indruk van the Therminon Industrie verdelers (ik heb 2 nieuwe gekocht) is dat dit bedrijf is doorgeschoten in een poging productiekosten te besparen:
Er zijn maar 2 bouten die de modules vastklemmen, er zitten wel gaten voor 4 bouten; Als het nieuw is zal het wel dicht blijven, maar na een paar jaar?
De thermometers wijken onderling 2 graden af, en zijn niet in een zakbuis gemonteerd, dat spaart dus deze zakbuis; je kan dit zelf ook lastig/niet alsnog aanpassen.
Verder zien ze er wel acceptabel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andrehj
waldi62 schreef op maandag 29 januari 2024 @ 18:36:
Mijn eerste indruk van the Therminon Industrie verdelers (ik heb 2 nieuwe gekocht) is dat dit bedrijf is doorgeschoten in een popping productiekosten te besparen:
Er zijn maar 2 bouten die de modules vastklemmen, er zitten wel gaten voor 4 bouten; Als het nieuw is zal het wel dicht blijven, maar na een paar jaar?
De thermometers wijken onderling 2 graden af, en zijn niet in een zakbuis gemonteerd, dat spaart dus deze zakbuis; je kan dit zelf ook lastig/niet alsnog aanpassen.
Verder zien ze er wel acceptabel uit.
2 graden maar? Ik heb hier vijf van die verdelers, en de thermometers wijken tot wel 10 graden af. Waardeloos dus. In inderdaad niet te calibreren. Kunnen zo in de kliko.
Verder werken de verdelers goed. Hangen er nu al bijna vijf jaar en netjes lekdicht.
Wel gelijk besteld met de juiste (2.5 lpm) flowmeters.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 29-01-2024 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
Andrehj schreef op maandag 29 januari 2024 @ 20:34:
[...]

2 graden maar? Ik heb hier vijf van die verdelers, en de thermometers wijken tot wel 10 graden af. Waardeloos dus. In inderdaad niet te calibreren. Kunnen zo in de kliko.
Verder werken de verdelers goed. Hangen er nu al bijna vijf jaar en netjes lekdicht.
Wel gelijk besteld met de juiste (2.5 lpm) flowmeters.
Andrehj
Ik heb een paar elektronische thermometers en die hebben allemaal een afwijking.
Als ik alleen maar kijk naar mijn Remeha E-Twist thermostaat met de kostprijs van 250 euro dan is zelfs deze zeer onnauwkeurig kompleet een drama.

Andrehj jij gebruik de verdelers met de 2.5 ltr/min flowmeter. Ik ben van plan om deze Flowmeters op mijn set te gaan monteren omdat de 5 ltr uitvoering moeilijk en onnauwkeurig afleesbaar is.
Ik ben alleen benieuwd of deze kleinere Flowmeter bij een grotere waterstroom deze waterstroom gaat hinderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:06
Theovelders schreef op maandag 29 januari 2024 @ 10:18:
[...]

Waldi62
Therminon adviseerde mij om eerst met de ventielen op de retour de Flow in te regelen en dan pas de Flowmeters te gebruiken om eventueel verder in te regelen.
Therminon heeft geen Flowmeters meer van 0 tot 2.5 liter/min.
Dus moet ik die elders bestellen.
Voor de rest ben ik prima tevreden over deze kunststof set die ik inmiddels ook pomploos heb gemaakt met een kunststof passtuk.
Kun je iets meer vertellen over dat pomploos maken? Met name geïnteresseerd in dat kunststof passtuk. Foto's misschien? Ik kom regelmatig ook verdelers met pomp tegen, waarvan ik denk dat je die toch eigenlijk zou moeten kunnen ombouwen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroennoodles
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:21
Ik heb op dit moment een Comfort Line LTV Compact verdeler hangen icm een hybride warmtepomp (PompAO van DeWarmte). Nu is de capaciteit van deze warmtepomp voldoende om zonder CV-ketel te kunnen werken (aanvoer temperatuur van de CV-ketel staat op 35 graden ingesteld, net als de temperatuur van de warmtepomp). Verwarming gebeurd enkel op de begane grond mbv vloerverwarming, op de eerste verdieping hangen wel radiatoren, maar deze staan altijd dicht.

Vandaar dat ik overweeg om de verdeler om te bouwen naar een pomploze variant. Heeft iemand hier ervaring mee met dit model? Is dit een kwestie van de pomp verwijderen, bovenste aansluiting afdoppen en de aanvoer op het onderste blok aansluiten? Zou je dan de thermostaatkraan nog wel in lijn moeten laten zitten?
https://www.wasco.nl/arti...25-6-a-label-pomp/4960085
Als ik even rondspeur lijkt hij heel erg op de Therminon model 5000. Is dit hetzelfde model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Theovelders schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:28:
Andrehj jij gebruik de verdelers met de 2.5 ltr/min flowmeter. Ik ben van plan om deze Flowmeters op mijn set te gaan monteren omdat de 5 ltr uitvoering moeilijk en onnauwkeurig afleesbaar is.
Ik ben alleen benieuwd of deze kleinere Flowmeter bij een grotere waterstroom deze waterstroom gaat hinderen ?
Geen idee. Merk er niks van, maar door mijn grote aantal groepen heb ik minder dan 1 lpm per groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jeroennoodles schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:02:

Vandaar dat ik overweeg om de verdeler om te bouwen naar een pomploze variant. Heeft iemand hier ervaring mee met dit model? Is dit een kwestie van de pomp verwijderen,
Yup
bovenste aansluiting afdoppen
Yup
en de aanvoer op het onderste blok aansluiten?
Yup
Zou je dan de thermostaatkraan nog wel in lijn moeten laten zitten?
Nee zeker niet. Ook het voetventiel linksboven verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
Andrehj schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:28:
[...]

Geen idee. Merk er niks van, maar door mijn grote aantal groepen heb ik minder dan 1 lpm per groep.
Andrehj
Ik ben benieuwd hoeveel ltr/min ik zal hebben. Ik denk van niet veel meer dan bij jouw. Dat is ook een van de reden dat een 0 tot 5 ltr/min niet voldoet.
De Elga Ace 6, pomp het water rond voor 14 radiatoren en 90 m3 vloerverwarming. En dat gaat prima !!
En dat is eigenlijk onvoorstelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
Zwerius schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 07:41:
[...]

Kun je iets meer vertellen over dat pomploos maken? Met name geïnteresseerd in dat kunststof passtuk. Foto's misschien? Ik kom regelmatig ook verdelers met pomp tegen, waarvan ik denk dat je die toch eigenlijk zou moeten kunnen ombouwen.
Zwerius
Het is een composiet Passtuk 130mm 2x1" dn20/ku100900 van het merk: VTE
Het passtuk is te koop bij de Firm. TECHNIM. Op hun site is een foto te zien.
Het kost 29.95 euro ex verzendkosten.

Ik zou van mijn installatie wel foto's willen plaatsen maar dat is nieuw voor mij op tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Theovelders schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:07:
[...]

Zwerius
Het is een composiet Passtuk 130mm 2x1" dn20/ku100900 van het merk: VTE
Het passtuk is te koop bij de Firm. TECHNIM. Op hun site is een foto te zien.
Het kost 29.95 euro ex verzendkosten.

Ik zou van mijn installatie wel foto's willen plaatsen maar dat is nieuw voor mij op tweakers.
Mooi dat er zoiets bestaat. Voor sommige verdelers met pomp ligt het wel wat gecompliceerder.
Maar ook hier vraag ik me het volgende af:
Ik ga er even van uit dat je verdeler er ongeveer zo uit zag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCpE-aO9ZyWahwN24ZqLVGyUmNM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1vj9yBf0nzBMP62qW9NhfRWx.png?f=user_large
Maar dan zie ik zowel de aanvoer als retour aansluiting nog op de bovenste balk zitten. Terwijl je eigenlijk wilt één balk op de aanvoer en de andere op de retour.
Heb je inwendig in de bovenste verdeler nog iets aangepast zodat de aansluiting waar vroeger de thermostaatkraan op zat alleen nog maar naar de onderste balk voedt (of vandaar retour komt)?
Had je niet beter de pomp kunnen verwijderen en de vrijgekomen aansluitingen als aanvoer en retour kunnen gebruiken? En dan de twee aansluitingen bovenop afdoppen.
Of evt. één van de bovenste twee aansluitingen van de bovenste balk kunnen gebruiken als retour en dan de onderste aansluiting van de bovenste balk afdoppen. En uiteraard de pompaansluiting van de onderste balk als aansluiting van de aanvoer gebruiken? (er even van uitgaande tenminste dat de bovenste balk retour is en de onderste aanvoer).

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroennoodles
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 14:21
MikeyMan schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:56:
[...]

Yup

[...]

Yup

[...]

Yup

[...]

Nee zeker niet. Ook het voetventiel linksboven verwijderen.
Bedankt voor je reactie.
Thermostaatkraan is dus ook niet nodig voor de veiligheid, mocht de warmtepomp of CV per ongeluk toch een hogere temperatuur aanleveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theovelders
Zwerius schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:28:
[...]

Mooi dat er zoiets bestaat. Voor sommige verdelers met pomp ligt het wel wat gecompliceerder.
Maar ook hier vraag ik me het volgende af:
Ik ga er even van uit dat je verdeler er ongeveer zo uit zag:
[Afbeelding]
Maar dan zie ik zowel de aanvoer als retour aansluiting nog op de bovenste balk zitten. Terwijl je eigenlijk wilt één balk op de aanvoer en de andere op de retour.
Heb je inwendig in de bovenste verdeler nog iets aangepast zodat de aansluiting waar vroeger de thermostaatkraan op zat alleen nog maar naar de onderste balk voedt (of vandaar retour komt)?
Had je niet beter de pomp kunnen verwijderen en de vrijgekomen aansluitingen als aanvoer en retour kunnen gebruiken? En dan de twee aansluitingen bovenop afdoppen.
Of evt. één van de bovenste twee aansluitingen van de bovenste balk kunnen gebruiken als retour en dan de onderste aansluiting van de bovenste balk afdoppen. En uiteraard de pompaansluiting van de onderste balk als aansluiting van de aanvoer gebruiken? (er even van uitgaande tenminste dat de bovenste balk retour is en de onderste aanvoer).
Therminon heeft de mogelijkheid om intern de bij menging dicht te draaien en daarom is hij dan ook LTV.
Vandaar dat bij deze wijziging de aansluiting gewoon op de bestaande plaatsen blijft zitten.
Alleen moet je de retour aansluiting en de thermostaat kraan vervangen door een Bonfix messing knel puntstuk 3/4 x 22mm .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9CxTMwVQApIjURDZR9msIptlbAI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9noiXS2jkieovXsHijFaXXcB.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/U97xKjBU-8CjoBOERcazf4jN15c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QsxXLTr3aUBh9Ml28476gDU3.jpg?f=fotoalbum_large

Bovenste foto is gemaakt voor de aanpassing.
Onderste foto is gemaakt na de aanpassing met puntstuk, twee kogelkranen en het passtuk.

Trouwens het laten zitten van de tweede pomp binnen het gehele circuit was geen optie.
Ik heb dit geprobeerd maar het gehele CV systeem was in onbelans en diverse radiatoren bleven koud omdat de pomp van de Therminon aan het systeem zat te zuigen en al het warme water naar zichzelf zoog.

[ Voor 35% gewijzigd door Theovelders op 30-01-2024 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
jeroennoodles schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:37:
[...]

Bedankt voor je reactie.
Thermostaatkraan is dus ook niet nodig voor de veiligheid, mocht de warmtepomp of CV per ongeluk toch een hogere temperatuur aanleveren?
Thermostaatkraan is kompleet verwijderd en de CV is begrensd op max. 50 graden en de Elga Ace 6 zal niet op hol slaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Theovelders schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 10:59:
[...]

Therminon heeft de mogelijkheid om intern de bij menging dicht te draaien en daarom is hij dan ook LTV.
Vandaar dat bij deze wijziging de aansluiting gewoon op de bestaande plaatsen blijft zitten.
Alleen moet je de retour aansluiting en de thermostaat kraan vervangen door een Bonfix messing knel puntstuk 3/4 x 22mm .[Afbeelding][Afbeelding]

Bovenste foto is gemaakt voor de aanpassing.
Onderste foto is gemaakt na de aanpassing met puntstuk, twee kogelkranen en het passtuk.

Trouwens het laten zitten van de tweede pomp binnen het gehele circuit was geen optie.
Ik heb dit geprobeerd maar het gehele CV systeem was in onbelans en diverse radiatoren bleven koud omdat de pomp van de Therminon aan het systeem zat te zuigen en al het warme water naar zichzelf zoog.
OK. Dat klinkt beter. Ik zie alleen niet, hoe je dat bij de menging dan dicht kunt draaien. Moet dat door het dekseltje aan de zijkant van de verdeler er af te schroeven? En kun je daar dan inwendig iets instellen?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikKo
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16:38

ErikKo

Rippie

Zwerius schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:38:
[...]

OK. Dat klinkt beter. Ik zie alleen niet, hoe je dat bij de menging dan dicht kunt draaien. Moet dat door het dekseltje aan de zijkant van de verdeler er af te schroeven? En kun je daar dan inwendig iets instellen?
Door het inregelventiel bij de aanvoer dicht te draaien.
Deze foto is van een andere verdeler, maar het principe is hetzelfde.

Bij de aanvoer aan de zijkant zit een kleine inbus. Dit is het inregelventiel (als jouw verdeler deze heeft). Wanneer je het inregelventiel dichtdraait zal er geen menging meer plaatsvinden tussen de aanvoer en retour.

[ Voor 7% gewijzigd door ErikKo op 30-01-2024 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
ErikKo schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 12:54:
[...]

Door het inregelventiel bij de aanvoer dicht te draaien.
Deze foto is van een andere verdeler, maar het principe is hetzelfde.

Bij de aanvoer aan de zijkant zit een kleine inbus. Dit is het inregelventiel (als jouw verdeler deze heeft). Wanneer je het inregelventiel dichtdraait zal er geen menging meer plaatsvinden tussen de aanvoer en retour.
OK. Bedankt. Nu is het me helder.
Helaas zijn (denk ik) niet alle verdelers met pomp zo eenvoudig aan te passen...

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
Zwerius schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 11:38:
[...]

Dit onderwerp is al eerder op tweakers besproken maar het is mogelijk interessant om even op de website van Therminon te kijken daar staat het met foto's en tekst uitgebreid vermeld hoe dit werkt bij de LTV regeling van de Therminon vloerverwarming verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wbchevron
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 02-10-2024
Recentelijk heb ik voor de verdeler een andere zoneregeling aangeschaft, een Danfoss Ion. Sinds de plaatsing heb ik problemen met het op temperatuur houden de ruimten. Bij de aanschaf van Danfoss heb ik ook de bijbehorende thermostaten aangeschaft.
Nu zou ik eigenlijk willen experimenteren met andere thermostaten. Uit de documentatie van Danfoss kan ik niet achterhalen of dit kan. De Danfoss thermostaten moesten aangemeld worden bij de verdeler, dus ik heb zelf grote twijfels of andere merken gaan passen/werken. NB het betreft hier een bedraad systeem. Wie heeft hier wellicht ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
Theovelders schreef op maandag 29 januari 2024 @ 23:28:
[...]

Andrehj
Ik heb een paar elektronische thermometers en die hebben allemaal een afwijking.
Als ik alleen maar kijk naar mijn Remeha E-Twist thermostaat met de kostprijs van 250 euro dan is zelfs deze zeer onnauwkeurig kompleet een drama.

i
Ik heb inmiddels mijn Flowmeters vervangen voor de meters 0 tot 2.5 ltr./min.
Echter zit er nu zoveel lucht in de kijk glazen dat ik bijna geen uitslag op de meters kan zien.

Voor het vervangen van de Flowmeters is alleen de vloerverwarming set afgetapt en na het plaatsen van de nieuwe meters is hij voorzichtig gevuld en ontlucht.
Hoe krijg ik de lucht uit de Flowmeters ?
Ik hoop dat de mede tweakers daar een oplossing voor hebben !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Theovelders schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:09:
[...]
i
Ik heb inmiddels mijn Flowmeters vervangen voor de meters 0 tot 2.5 ltr./min.
Echter zit er nu zoveel lucht in de kijk glazen dat ik bijna geen uitslag op de meters kan zien.

Voor het vervangen van de Flowmeters is alleen de vloerverwarming set afgetapt en na het plaatsen van de nieuwe meters is hij voorzichtig gevuld en ontlucht.
Hoe krijg ik de lucht uit de Flowmeters ?
Ik hoop dat de mede tweakers daar een oplossing voor hebben !!
Weet je zeker dat het een probleem is?

Bij het installeren van een nieuwe verdeler zit er in principe altijd lucht in. Zegt niet dat ze niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
MikeyMan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 14:13:
[...]

Weet je zeker dat het een probleem is?

Bij het installeren van een nieuwe verdeler zit er in principe altijd lucht in. Zegt niet dat ze niet werken.
MikeyMan
De groepen en slangen worden allemaal warm zowel op de invoer als op de retour, alleen lijkt de lucht in het kijk glas de flotter te hinderen.

Nu de vraag hoe raak ik deze lucht uit de Flowmeter kwijt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Theovelders schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:08:
[...]

MikeyMan
De groepen en slangen worden allemaal warm zowel op de invoer als op de retour, alleen lijkt de lucht in het kijk glas de flotter te hinderen.

Nu de vraag hoe raak ik deze lucht uit de Flowmeter kwijt ?
Dat was mijn eerdere punt. Gezien die dingen omhoog staan zal er altijd lucht in zitten.

Wat geeft je het idee dat de plunjer gehinderd wordt?

Je zou kunnen proberen alle groepen dicht te draaien en er eentje tegelijk open zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
MikeyMan schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 16:39:
[...]

Dat was mijn eerdere punt. Gezien die dingen omhoog staan zal er altijd lucht in zitten.

Wat geeft je het idee dat de plunjer gehinderd wordt?

Je zou kunnen proberen alle groepen dicht te draaien en er eentje tegelijk open zetten.
Ik kijk het een weekje aan en dan ga ik e.a proberen.
Het is pas vanaf vandaag vernieuwd en ik moet denk ik gewoon wat geduld hebben.
MikeyMan bedankt voor het meedenken !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldi62
@Theovelders ,
bij mijn Therminon flowmeters (0-5 l/min) zit ook een luchtbel opgesloten in de glaasjes, dat komt gewoon door het ontwerp.
Ik gebruik deze meters slechts als grove indicatie, het inregelen van de groepen kan je beter met een IR meter doen, ik hou een dTvan 4 graden over alle groepen als uitgangspunt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
waldi62 schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 22:25:
@Theovelders ,
bij mijn Therminon flowmeters (0-5 l/min) zit ook een luchtbel opgesloten in de glaasjes, dat komt gewoon door het ontwerp.
Ik gebruik deze meters slechts als grove indicatie, het inregelen van de groepen kan je beter met een IR meter doen, ik hou een dTvan 4 graden over alle groepen als uitgangspunt aan.
Waldi62
Dat is bij ons wat moeilijk omdat wij de verwarming om circa 08.30 aanzetten en hij gaat om 22.00 uur uit.
De de temperatuur is maar een korte tijd op de dag stabiel om dT te kunnen regelen.
Ik gebruik wel de IR meter om metingen te doen van de slangen.
Het is eigenlijk niet erg verstandig van ons om op deze wijze te verwarmen met de WP maar dit is helaas noodzakelijk i.v.m. het geluid van de buiten unit van de Elga-ace 6.
Ondanks deze wijze van verwarmen is onze woning redelijk snel op temperatuur.

Het verbruik van vandaag was bijvoorbeeld 15.7 Kwh. Dus dat is niet bijzonder hoog door deze stook wijze.

[ Voor 5% gewijzigd door Theovelders op 02-02-2024 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

gewoon een goedkope IR meter kopen en druk dat ding tegen de leiding. niet spelen met die laser die erop zit en proberen van de andere kant van de kamer te meten, die laser is voor de show. gewoon meter tegen de slang duwen en stel ze gelijk op retourtemperatuur.

wel beginnen met maximale flow, niet minimaal. de makkelijker je meer liters je door de vloer dan duwen de efficienter de boel loopt.

[ Voor 43% gewijzigd door flippy op 02-02-2024 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
Andrehj schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 08:28:
[...]

Andrehj,
Jouw Flow is minder per groep als 1 ltr/min. Zijn dan de Flowmeters nog wel afleesbaar ?
Ik heb op mijn Therminon de nieuwe Flowmeters van 0 tot 2.5 ltr geplaatst maar ik kan nog niks aflezen.
Ik heb op mijn Elga Ace 6 wel 14 radiatoren en 6 groepen vloerverwarming aangesloten.
En de flow van mijn Elga Ace 6 is op 16 liter ingesteld. Bij 17 liter gaan de leidingen te veel ruis maken !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Theovelders schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:24:
Jouw Flow is minder per groep als 1 ltr/min. Zijn dan de Flowmeters nog wel afleesbaar ?
Ja hoor, maar ik heb dus wel de meters van max 2.5 lpm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
Andrehj schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 11:50:
[...]

Ja hoor, maar ik heb dus wel de meters van max 2.5 lpm.
Ja die heb ik ook maar helaas geen resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andrehj
Theovelders schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 12:15:
Ja die heb ik ook maar helaas geen resultaat.
Kun je "geen resultaat" specificeren? Zo wordt helpen wel lastig. Wat heb je gedaan en wat gebeurde er toen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boozie
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 21-08 20:19
Hi - ik was dit topic aan het doorspitten, maar kwam er toch nog niet helemaal uit wat voor soort vloerverwarmingsverdeler het beste was in mijn situatie. Daarom toch deze reactie omdat er toch wel behoefte is aan wat extra advies!

Situatie:
We zijn bezig met een verbouwing waarbij er vloerverwarming op de begane grond wordt geïnstalleerd. het gaat over ongeveer 60 m2, 4 of 5 groepen. Op de BG zullen hierna geen radiatoren meer aanwezig zijn, dus de vloerverwarming wordt hoofdverwarming.
Op de overige twee verdiepingen hebben wij nog radiatoren hangen (4 kamers), die wij in principe niet willen vervangen.

Reeds hebben wij de Intergas Xtend 5 (hybride WP) laten installeren, en nu zullen we onze CV-ketel (uit 2008) ook laten vervangen voor de Intergas HRE 36/30. Helaas is de Xtreme niet mogelijk ivm ruimtegebrek in de ruimte waar de CV hangt.

De vraag:
Nu is de vraag wat voor soort vloerverwarmings verdeler in mijn situatie het beste tot zijn recht komt. Zelf kwam ik toch uit op een gesloten LTV verdeler, maar ik ben benieuwd naar de ervaringen hier. Belangrijk hier zou zijn dat deze hydraulisch neutraal is (of in te stellen is).

Daarnaast weet ik ook weinig tot niks van de gangbare merken in de markt, waar ik het belangrijker vind om goede kwaliteit (gaat lang mee, weinig/geen onderhoud) te hebben dan de aller goedkoopste. Merken die ik nu vaker tegen kwam waren Thermion of Robot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• waldi62
Ik zou minimaal een 6 groeps verdeler met pomp, thermostaat en voetventiel nemen. Wel 1 die later om te bouwen is naar pomploos.
Als je nog kunt besluiten zou ik slangen 16x2 mm kiezen, voor als er later een warmtepomp komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theovelders
Andrehj schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 13:05:
[...]

Kun je "geen resultaat" specificeren? Zo wordt helpen wel lastig. Wat heb je gedaan en wat gebeurde er toen?
Andrehj,
Ik heb alleen de Flowmeters vervangen door nieuwe Flowmeters met een schaal tot 2.5 liter. Van hetzelfde type als de oude Flowmeters, alleen met een kleinere schaalverdeling.
Op mijn oude (3 jaar oud ) Flowmeters had ik ook nauwelijks resultaat.
De flow heb ik alleen door de pomp van de Elga Ace 6. Die staat ingesteld op 100 % max. 16 liter/min.
Deze Flow moet wel worden verdeeld over 14 radiatoren en 6 groepen vloerverwarming circa 90 m3.

Het inregelen van de flow zonder functioneren van de Flowmeters is geen probleem.
Ik regel de flow in met de IR thermometer op de retour m.b.v de afsluiters van de retour.
Het is alleen jammer van de aankoop van de nieuwe Flowmeters. Deze hebben nu geen functie !!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theovelders
Boozie schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 14:04:
Hi - ik was dit topic aan het doorspitten, maar kwam er toch nog niet helemaal uit wat voor soort vloerverwarmingsverdeler het beste was in mijn situatie. Daarom toch deze reactie omdat er toch wel behoefte is aan wat extra advies!

Situatie:
We zijn bezig met een verbouwing waarbij er vloerverwarming op de begane grond wordt geïnstalleerd. het gaat over ongeveer 60 m2, 4 of 5 groepen. Op de BG zullen hierna geen radiatoren meer aanwezig zijn, dus de vloerverwarming wordt hoofdverwarming.
Op de overige twee verdiepingen hebben wij nog radiatoren hangen (4 kamers), die wij in principe niet willen vervangen.

Reeds hebben wij de Intergas Xtend 5 (hybride WP) laten installeren, en nu zullen we onze CV-ketel (uit 2008) ook laten vervangen voor de Intergas HRE 36/30. Helaas is de Xtreme niet mogelijk ivm ruimtegebrek in de ruimte waar de CV hangt.

De vraag:
Nu is de vraag wat voor soort vloerverwarmings verdeler in mijn situatie het beste tot zijn recht komt. Zelf kwam ik toch uit op een gesloten LTV verdeler, maar ik ben benieuwd naar de ervaringen hier. Belangrijk hier zou zijn dat deze hydraulisch neutraal is (of in te stellen is).

Daarnaast weet ik ook weinig tot niks van de gangbare merken in de markt, waar ik het belangrijker vind om goede kwaliteit (gaat lang mee, weinig/geen onderhoud) te hebben dan de aller goedkoopste. Merken die ik nu vaker tegen kwam waren Thermion of Robot.
Therminon heeft tegenwoordig een hybride vloerverwarming set als je niet pomploos wil gaan !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik zit te dubben tussen verdeler ombouwen of vervangen. Verdeler lijkt om te bouwen door heel de pomp weg te halen, een kogelkraan op de aanvoer te zetten en met puntstukken op de aan- en afvoer naar 32mm uponor te gaan. Ik ga niet condenserend koelen. Heeft iemand hier nog een mening over deze situatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iT0VB91RzvYUt3KTzyoLn-q8h-I=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/in6uQbFYRxWbIf3A6ViENd4X.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lp2gBnG73o6ZjLTh-77sezzOlSk=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s6sVeLYtszfvRgfgMh7YcKv3.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
Tele schreef op vrijdag 16 februari 2024 @ 15:09:
Ik zit te dubben tussen verdeler ombouwen of vervangen. Verdeler lijkt om te bouwen door heel de pomp weg te halen, een kogelkraan op de aanvoer te zetten en met puntstukken op de aan- en afvoer naar 32mm uponor te gaan. Ik ga niet condenserend koelen. Heeft iemand hier nog een mening over deze situatie?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Prima. Waarom zou je de verdeler vervangen? Met ombouwen bereik je toch hetzelfde voor minder geld?

Zwerius Kriegsman

Pagina: 1 ... 4 ... 7 Laatste