• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 13:46
MotorBeast schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:38:
[...]

Heb er 5 x 5 fans Heatfans ingeplaatst.
Dat zijn die kant en klare dingen? Ik had speedcomfort’s in eerste instantie. Tot ik losse fans kocht met een heatmeister (toen nog heatmeister geheten). Als je zorgt dat ze geen valse lucht aanzuigen( maar wel zo groot mogelijk) dan werkt dat vele malen beter. Want meer luchtverplaatsing en veel beter te tunen met zijn eigen webpagina of met home assistant. Volgens mij is er ook actief topic voor op tweakers.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:38

Jerra

Beunhaas in wording

MotorBeast schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:35:
[...]

O ja?

https://www.123radiatorvo...and-500-x-3000-mm-7904-w/

Specs: 35/30/20¡C : 1180 Watt en 55/45/20¡C : 3910 Watt

Ik geloof er niets van. Vind die dingen knap waardeloos. En dan is dit het dure Jaga.
Appels met peren, een convectorput die je linked is geen fancoil en al helemaal geen moderne fancoil.

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 17:24
Jerra schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:47:
[...]

Appels met peren, een convectorput die je linked is geen fancoil en al helemaal geen moderne fancoil.
Volgens mij dezelfde techniek. Mag je mij vertellen waar het verschil zit.

• MotorBeast
Jailhouse schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:47:
[...]

Dat zijn die kant en klare dingen? Ik had speedcomfort’s in eerste instantie. Tot ik losse fans kocht met een heatmeister (toen nog heatmeister geheten). Als je zorgt dat ze geen valse lucht aanzuigen( maar wel zo groot mogelijk) dan werkt dat vele malen beter. Want meer luchtverplaatsing en veel beter te tunen met zijn eigen webpagina of met home assistant. Volgens mij is er ook actief topic voor op tweakers.
Ik ben er onder mijn radiatoren tevreden over. Moduleren mooi mee met aanvoer en behoorlijk stil. Had geen zin om zelf te bouwen. Lucht verplaatsing is ook goed overigens. Daar zit het probleem niet.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

MotorBeast schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:35:
[...]

O ja?

https://www.123radiatorvo...and-500-x-3000-mm-7904-w/

Specs: 35/30/20¡C : 1180 Watt en 55/45/20¡C : 3910 Watt

Ik geloof er niets van. Vind die dingen knap waardeloos. En dan is dit het dure Jaga.
Geloven doen wij ergens anders maar hier niet bij tweakers. Dit zijn de officiële cijfers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HbetTgerhWh4WHxCXg31f7vdIWc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5xwTQoxkTru3SOzDc6mFk6kD.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Carboy54 op 10-12-2025 17:01 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• MotorBeast
blb4 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:47:
[...]

Convector is convector zou ik zeggen. Ik heb hier ook een convectorput van inmiddels 28 jaar oud en die doet 't prima (met 10 Arctic 14 PWM PST ventilatoren die heel rustig draaien). De convector ziet er behoorlijk 't zelfde uit als de moderne jaga's die ik inmiddels ook op diverse plekken heb; hij heeft dezelfde hoogte als een enkele Jaga, dus een jaga met dubbele hoogte maar die hebben voornamelijk zin voor koelen, niet zo heel veel voor verwarmen.
Tnkx. Daar wint ze dus niets mee met vervangen.

• Jerra
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16:38

Jerra

Beunhaas in wording

Voornamelijk komt het neer op de gekozen luchtverplaatser, vaak een rolventilator zoals een airco binnenunit maar niet altijd.
Waarom; grotere statische druk, nodig voor het volgende aspect:
en naast de luchtverplaatser is de wamrtewisselaar erg verschillend, denk aan een jaga lamellenconvector zoals jij doorstuurde versus een fijnmazige autoradiator.

Plaats deze dan vervolgens ook nog eens slim in een compacte behuizing en beheers de luchtverplaatsing; dit resultaat in een veel groter oppervlak gecombineerd met een flink hogere afgifte warmtewisselaar,

Maar mocht bovenstaande out-the-top-of-my-head niet voldoende zijn lees je dan zelf even in? Immers kom jij met een convector aanzetten in reactie op Carboy's voorstel van een fancoil :)

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:32
MotorBeast schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:08:
Even iets anders. Kennis van me heeft een Elga Ace 4kW maar heeft zo'n elledige convectorput van schat zo'n 30 jaar oud. Ding geeft veel te weinig vermogen ook na boosten met ventilatoren. Weet iemand of daar met huidige techniek winst valt te behalen? Heb al gekeken voor haar en zie dat Jaga vervanging heeft maar die dingen van max 3 meter doen ook maar iets van 1400W bij 30/35 graden aanvoer. Iemand een goed advies wat te plaatsen of valt er weinig winst te behalen? Die oude dingen zijn natuurlijk op 60/70 graden gebouwd.
In de put er een 20 cm hoge convector bovenop bij plaatsen
En checken of er goede ventilatoren zijn gebruikt
Kijk bij Jaga maar eens naar het verschil tussen normaal en twin

[ Voor 4% gewijzigd door BarryH op 10-12-2025 17:02 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
En of de convector wel genoeg water krijgt (dT checken). Maar 35 of zelfs 30°C blijft laag.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:34

Seafarer

XXX

MotorBeast schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:00:
[...]

Tnkx. Daar wint ze dus niets mee met vervangen.
Ligt er heel veel aan waar je vandaan komt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tXdxant4smBpBKnnrA1qOHadbYw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OJGBrovyuL9shbNYwtBQSOSX.jpg?f=fotoalbum_large

Even op marktplaats zoeken. Maar een T-16 doet echt wel wat ten opzichte van oud spul. Oudere convectoren hebben soms ook een grotere afstand tussen de lamellen. Correct inbouwen, goed aansluiten, dat lucht er alleen door kan en niet erlangs gaat.

Schoonmaken?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qa5YZkJlTaYAVgC-l8mhJ5gS8qY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/5OMEYVWY9YSbMMhqAB6Wynqq.jpg?f=user_large

Hoeft echt geen Jaga te zijn.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

MotorBeast schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:56:
[...]

Volgens mij dezelfde techniek. Mag je mij vertellen waar het verschil zit.
Ik heb de kleinste op mijn kantoor en met 30 gr. watertemperatuur wordt het hier een zweetkamertje. Klanten en tweakers zijn super tevreden Dus roep niet te snel zonder kennis van zaken.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:22
@Carboy54 Wat motorbeast bedoeld de ventilatoren ontbreken dan gaat het afgifte vermogen wel heel hard naar beneden op lage temperatuur.

Als het maar zwaar overkill aangelegd wordt dan lukt het inderdaad ook zonder ventilatoren.

Boven hangt hier een Jaga hybrid, iets ander warmte dan radiatoren en vloerverwarming, wel comfortabel.

Voldoet wel en kan koelen.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 10-12-2025 18:04 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
@Seafarer Ik heb ook nog 200 mm convectoren uit het steentijdperk.
Hier gaat de 15 mm ? "aanvoerbuis" 6 keer heen en weer door het lamellenpakket.
Wat is bij de nieuwere convectoren dan de extra booster?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• mr_evil08
Carboy54 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:57:
[...]

Dat klopt maar met jouw conclusie niet helemaal eens. Ik heb nog geen warmtepomp gezien met een dergelijk minimaal vermogen van een 7-9 kW versie. Dat begint meestal boven de 400 watt.
Dat klopt, ik doel op een 5kw

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 17:35
Hier ook een convectorput uit 1979. Vanuit de kruipruimte bij de vloerisolatie ook meteen laten isoleren (pur). 6 Speedcomfort erop en tussen elke Speedcomfort nog een dwars tussenschot geplaatst. Dus elke Speedcomfort heeft aan het uiteinde een schot zitten. Dat laatste helpt echt mee. In ieder geval is de huiskamer vloer na deze actie niet meer koud. De circulatie in de woonkamer heeft positieve stappen gemaakt. Ook met temp. net onder of boven de 30.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09:50
MotorBeast schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:08:
Even iets anders. Kennis van me heeft een Elga Ace 4kW maar heeft zo'n elledige convectorput van schat zo'n 30 jaar oud. Ding geeft veel te weinig vermogen ook na boosten met ventilatoren. Weet iemand of daar met huidige techniek winst valt te behalen? Heb al gekeken voor haar en zie dat Jaga vervanging heeft maar die dingen van max 3 meter doen ook maar iets van 1400W bij 30/35 graden aanvoer. Iemand een goed advies wat te plaatsen of valt er weinig winst te behalen? Die oude dingen zijn natuurlijk op 60/70 graden gebouwd.
Een kennis van mij heeft ook zo’n oude put met een halfsteens wandje. Die put is ijskoud. o<:)
Advies: sloop dat muurtje en bouw een nieuwe put van PIR plaat. En natuurlijk 24/7 verwarmen.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• BarryH
SebastiaanPs schreef op woensdag 20 november 2024 @ 21:30:
Hoeveel verbetert het energielabel van je huis na vervanging van een HR gasketel voor een full electric L/W warmtepomp?
Dat vroeg ik mij hier af

Het energielabel, berekend met de NTA8800 norm (document van > 1000 pagina’s) geeft de geschatte hoeveelheid kWh fossiele energie die de woning jaarlijks per vierkante meter gebruiksoppervlak gebruikt voor verwarming, eventuele koeling, warm water. Het energielabel lijkt invloed te hebben op de verkoopprijs van woningen (onderzoek NVM pdf)

@Skyaero heeft veel verstand van de NTA8800 norm en heeft hier een hoogover voorbeeldberekening gemaakt _/-\o_ , waarbij het energielabel van B naar A+ steeg (niet A++, er staat één plusje teveel in de post).

Enkele relevante punten uit de NTA8800 norm:
1. Het warmteverlies wordt bepaald volgens een warmteverliesberekening, dat zal iedereen bekend zijn. Voor tapwater wordt een aantal personen genomen passend bij het aantal m2 GO van de woning, bijv 2,28 personen bij 100 m2.
2. HR gasketel rendementen, forfaitaire waarden: verwarming 0,95; tapwater 0,6725.
3. L/W warmtepomp, forfaitaire waarden: verwarming COP 2,3; tapwater COP 1,4 (ja je leest het goed 7(8)7 )
4. Onder 'hulpenergie' vallen ook zaken zoals ventilatie en verlichting. Bij een gasketel vallen onder hulpenergie de ventilator en pomp.

Primaire energiefactor elektriciteit = 1,45
Primaire energiefactor gas = 1

Verbruik fossiele energie in een huis met een HR gasketel =
(netto ruimteverwarmingsvraag in kWh thermisch / 0,95) + (netto tapwatervraag in kWh thermisch/ 0,6725) + (hulpenergie in kWh elektrisch * 1,45)
Indien aanwezig: ook verbruik van koeling.

Verbruik fossiele energie in een huis met een L/W warmtepomp =
(netto ruimteverwarmingsvraag in kWh thermisch / 2,3 * 1,45) + (netto tapwatervraag in kWh thermisch / 1,4 * 1,45) + (hulpenergie in kWh elektrisch * 1,45)
Indien aanwezig: ook verbruik van koeling.

Hiermee kun je de reductie berekenen. In het voorbeeld trad er met vervanging van een HR gasketel voor een full electric L/W warmtepomp een reductie op van 195 naar 127 kWh fossiele energie per m2, dus van energielabel B naar A+.

Wel bizar welke COP er wordt gebruikt voor de berekening. Als daar een meer realistisch getal wordt gebruikt dan is de reductie (en de verbetering van het label) nog stukken groter. Overigens begrijp ik dat er voor nieuwbouw wel met kwaliteitsverklaringen (betere COP) gerekend mag worden.
Zoals eerder in het topic benoemd is er blijkbaar een regel voor energielabels dat een monoblock met meer dan 5 meter leiding buiten niet tot een labelverbetering leidt.
Wie weet hier het fijne van en of hier nog ontwikkeling in zit?
Het zou toch heel gek zijn als mensen de warmtepomp vlak bij de woning gaan zetten om dit te omzeilen en dan meer dan nodig geluid voor lief nemen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• MotorBeast
Carboy54 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:22:
[...]

Ik heb de kleinste op mijn kantoor en met 30 gr. watertemperatuur wordt het hier een zweetkamertje. Klanten en tweakers zijn super tevreden Dus roep niet te snel zonder kennis van zaken.
Maar dit is toch een fancoil?

https://www.123radiatorvo...art-500-x-1400-mm-5302-w/ Blijft toch ook maar 1224W over bij 35 graden? Of zie ik het verkeerd? Dat doet een goedkope T33 toch ook ongeveer?

In open keuken moeten we ook upgraden. Er hangt daar sowieso veel te weinig afgifte. 4000W nodig bij -7 op 20/21 graden en schat in dat er nu 2000W aanwezig is.

• mr_evil08
BarryH schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:33:
[...]

Zoals eerder in het topic benoemd is er blijkbaar een regel voor energielabels dat een monoblock met meer dan 5 meter leiding buiten niet tot een labelverbetering leidt.
Het zou toch heel gek zijn als mensen de warmtepomp vlak bij de woning gaan zetten om dit te omzeilen en dan meer dan nodig geluid voor lief nemen.
Telt de kruipruimte ook als buiten?

• BarryH
mr_evil08 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:57:
[...]

vast niet

• Rojado
BarryH schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:33:
[...]

Wij hebben onlangs een nieuw energielabel laten opmaken. Een ding is zeker, wat wel of niet helpt om tot een beter label te komen en/of hoe die berekening in elkaar zit is absoluut niet te doorgronden. Airco’s helpen in ieder geval niet mee, heb er twee hangen en daar hebben we toch enkele jaren met plezier de boel warm gehouden tegen lage verbruikscijfers. Maar moet meteen ook eerlijk zeggen dat de komst van een WP het comfort in huis 200% heeft verhoogd 😊

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:05:
@Seafarer Ik heb ook nog 200 mm convectoren uit het steentijdperk.
Hier gaat de 15 mm ? "aanvoerbuis" 6 keer heen en weer door het lamellenpakket.
Wat is bij de nieuwere convectoren dan de extra booster?
Zie foto. Maar 4 keer heen en weer is wel het hoogste bij mijn weten. Ongeacht het merk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QoMEabMCbibTqGPvj9G5M4VDlfc=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/7T26wB2cuXNFEik8PbUVtXew.jpg?f=user_large

Ik zou zeggen het is er eentje niet uit het steentijdperk maar uit de "future"?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• MotorBeast
Net eens even Chat GPT gevraagd. Die zegt dat een oude convectorput ongeveer 200/300W per meter doet op lage temperatuur. Spreken hier over 5 meter maakt 1500W. Grrrrrrrrr. Zat met mijn schatting van 2000 totaal kamer niet uit de buurt. Dat gaat dus niet werken met een hybride op 60m2. Ja continue gas erbij. :X

[ Voor 28% gewijzigd door MotorBeast op 10-12-2025 19:33 ]

• MotorBeast
Rojado schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:13:
[...]

Wij hebben onlangs een nieuw energielabel laten opmaken. Een ding is zeker, wat wel of niet helpt om tot een beter label te komen en/of hoe die berekening in elkaar zit is absoluut niet te doorgronden. Airco’s helpen in ieder geval niet mee, heb er twee hangen en daar hebben we toch enkele jaren met plezier de boel warm gehouden tegen lage verbruikscijfers. Maar moet meteen ook eerlijk zeggen dat de komst van een WP het comfort in huis 200% heeft verhoogd 😊
Het wordt hier steeds drukker met overlopers. _/-\o_ Ik zou het niet melden in L/L topic want dan is de beer los. 8)

• Seafarer

Seafarer

XXX

MotorBeast schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:29:
Net eens even Chat GPT gevraagd. Die zegt dat een oude convectorput ongeveer 200/300W per meter doet op lage temperatuur. Spreken hier over 5 meter maakt 1500W. Grrrrrrrrr.
En wat zegt die als je hem boost? :)

• MotorBeast
Seafarer schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:28:
[...]

Zie foto. Maar 4 keer heen en weer is wel het hoogste bij mijn weten. Ongeacht het merk.

[Afbeelding]

Is dit merk wat? https://betherma.com/producten/alumaxx-hpc-convectoren/

• MotorBeast
Seafarer schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:33:
[...]

En wat zegt die als je hem boost? :)
2 tot 4 keer meer vermogen zegt Chat. Ik zelf geloof dat overigens niet. Heb geen meetbare effecten maar ik heb hier schat ik geen 2 x vermogen door mijn fans onder de radiatoren (T33 en T22).

• Rojado
MotorBeast schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:31:
[...]

Het wordt hier steeds drukker met overlopers. _/-\o_ Ik zou het niet melden in L/L topic want dan is de beer los. 8)
Heb wel van beide veel geleerd 😊, ook van iemand die in diverse topics heel vaak het woord afgifte heeft benoemd 😉.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Nu online
Deze fancoils zijn leuk geprijsd
Voor €600 een fancoil 3kW met regeling en wifi.
https://cdn.webshopapp.co...allation-manual-inst2.pdf

• Seafarer

Seafarer

XXX

MotorBeast schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:38:
[...]

2 tot 4 keer meer vermogen zegt Chat. Ik zelf geloof dat overigens niet. Heb geen meetbare effecten maar ik heb hier schat ik geen 2 x vermogen door mijn fans onder de radiatoren (T33 en T22).
We praten ook over een convector met veel meer verwarmings oppervlakte dan een gewone radiator met convector platen. Daar zit het verschil.

• dunklefaser
  • Nu online
Seafarer schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:28:
[...]

[Afbeelding]

O.k. - dan is het idd maar 3 keer heen en weer bij het oudje uit 1984 of zo,
de buis gaat 6 keer door het lamellenpakket van 200 mm x 100 mm.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OtViv02Q2YO_6l1I68yKzX2aQlY=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PMLhTU3soyIfkDtly7x1DM9Y.jpg?f=user_large
@MotorBeast Verder kan je het e.e.a. over het effect van boosten met de betere ventilatoren
in het recente redactieblog vinden: .geek: Redactieblog #20: efficiënter verwarmen met een radiatorventilator (o.a. ook een bijdrage van mij)

[ Voor 17% gewijzigd door dunklefaser op 10-12-2025 21:38 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• BarryH
MotorBeast schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:29:
Net eens even Chat GPT gevraagd. Die zegt dat een oude convectorput ongeveer 200/300W per meter doet op lage temperatuur. Spreken hier over 5 meter maakt 1500W. Grrrrrrrrr. Zat met mijn schatting van 2000 totaal kamer niet uit de buurt. Dat gaat dus niet werken met een hybride op 60m2. Ja continue gas erbij. :X
Die hybride kan ook wel 50 of 55 graden. wat komt er dan uit?
en ik zou gewoon even bij climatebooster op de site de sommetjes maken.

• dunklefaser
  • Nu online
Klinkt plausibel - misschien zelf nog iets meer dan 1,5 kW zou ik zelf verwachten.
Tenminste suggereren dit mijn eigen cijfers van vandaag.

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

MotorBeast schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:36:
[...]

Maar dit is toch een fancoil?

https://www.123radiatorvo...art-500-x-1400-mm-5302-w/ Blijft toch ook maar 1224W over bij 35 graden? Of zie ik het verkeerd? Dat doet een goedkope T33 toch ook ongeveer?

In open keuken moeten we ook upgraden. Er hangt daar sowieso veel te weinig afgifte. 4000W nodig bij -7 op 20/21 graden en schat in dat er nu 2000W aanwezig is.
Wij hebben het over een ander soort fancoil:

https://www.fancoilonline.com/uitleg

• mr_evil08
MotorBeast schreef op woensdag 10 december 2025 @ 19:38:
[...]

Moah kijk eens bij Jaga assortiment ze hebben een excel sheet waarbij de aanvoertemperaturen kan opgeven, denk niet dat een fabrikant daarover gaat liegen dus Chat kan aardig dichtbij zitten.
Jaga's zijn aardig vergelijkbaar met convectorputten.

Voorbeeld: Strada hybrid 100cm type 21
Met fans 1154w, zonder 271w(782w in fluisterstand).

[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 10-12-2025 22:42 ]

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17:07
Verkeerde topic

[ Voor 94% gewijzigd door Vaevictis_ op 10-12-2025 22:50 ]

• dunklefaser
  • Nu online
mr_evil08 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:36:
[...]

Moah kijk eens bij Jaga assortiment ze hebben een excel sheet waarbij de aanvoertemperaturen kan opgeven, denk niet dat een fabrikant daarover gaat liegen dus Chat kan aardig dichtbij zitten.
Jaga's zijn aardig vergelijkbaar met convectorputten.

Voorbeeld: Strada hybrid 100cm type 21
Met fans 1154w, zonder 271w(782w in fluisterstand).
@MotorBeast
Ik heb zelf gemeten aan een suboptimale opstelling en een boosteffect van ca. 2,5 keer kunnen meten.
YMMV

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 17:36
mr_evil08 schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:57:
[...]

Denk het wel ja, want buiten de geïsoleerde schil. Als je alle binnenruimte 24/7 egaal verwarmt dan maakt het niet uit hoeveel meter er tussen zit.
Het energielabel is wel het laatste om je druk over te maken. Zolang je er woont levert een slechter label in dit geval wellicht juist geld op omdat het de WOZ-waarde van de woning verlaagt. Dat geldt ook voor L/L units als ik het goed begrijp :)

• BarryH
Martin7182 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:55:
[...]

Denk het wel ja, want buiten de geïsoleerde schil. Als je alle binnenruimte 24/7 egaal verwarmt dan maakt het niet uit hoeveel meter er tussen zit.
Het energielabel is wel het laatste om je druk over te maken. Zolang je er woont levert een slechter label in dit geval wellicht juist geld op omdat het de WOZ-waarde van de woning verlaagt. Dat geldt ook voor L/L units als ik het goed begrijp :)
Dat ben ik met je eens, maar als energiecoach wil ik mensen wel graag goed kunnen informeren.
Snap het zelf ook niet. ik kom op 6watt per meter leiding die goed geisoleerd is, dus waarom is het een issue? en koelgasleiding verliest ook wel energie...

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

BarryH schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:04:
[...]

Dat ben ik met je eens, maar als energiecoach wil ik mensen wel graag goed kunnen informeren.
Snap het zelf ook niet. ik kom op 6watt per meter leiding die goed geisoleerd is, dus waarom is het een issue? en koelgasleiding verliest ook wel energie...
Kwalitatief goede grondleidingen van 16 cm verliezen nauwelijks meetbare warmte. Onlangs 20 meter Terrendis in de grond geplaatst met een Weheat BlackBird. Wp Out en TC nagenoeg gelijk.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Martin7182 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 08:55:
[...]

Het energielabel is wel het laatste om je druk over te maken. Zolang je er woont levert een slechter label in dit geval wellicht juist geld op omdat het de WOZ-waarde van de woning verlaagt.
Steeds meer hypotheken hebben een energielabel korting. Waarbij sommige de renterisico dus verlagen bij een verbeterd energielabel, ook tijdens de looptijd. Of het dus financieel voordeliger is om wel of niet een nieuw energielabel te hebben tijdens looptijd van hypotheek, verschilt per situatie.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
@Carboy54 Met 6W/m (@BarryH) verwacht je bij 1000l/u ook maar 0,1C op die 20m... succes met meten.

dT = Q / m*c
6(W) * 20(m) /0,278 (kg/s) * 4180 (J/kg) = 0,1C

120W is prima te accepteren, maar op 2kW is het echt niet weinig

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• MotorBeast
Get!em schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:29:
[...]

Steeds meer hypotheken hebben een energielabel korting. Waarbij sommige de renterisico dus verlagen bij een verbeterd energielabel, ook tijdens de looptijd. Of het dus financieel voordeliger is om wel of niet een nieuw energielabel te hebben tijdens looptijd van hypotheek, verschilt per situatie.
Ik ben helemaal blij met mijn A label op jaren 70 woning. Invloed label op Woz hier niet aanwezig en is ook minimaal https://woninglabel.nl/la...-woz-waarde-van-je-woning

Verder heb ik korting op bestaande hypotheekrente gekregen en mijn huis is zo'n 50 mille meer waard dan dat van de buren.

Helemaal goed! d:)b

• BarryH
Ronald schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:33:
@Carboy54 Met 6W/m (@BarryH) verwacht je bij 1000l/u ook maar 0,1C op die 20m... succes met meten.

dT = Q / m*c
6(W) * 20(m) /0,278 (kg/s) * 4180 (J/kg) = 0,1C

120W is prima te accepteren, maar op 2kW is het echt niet weinig
Ja, maar de 6W is bij 5 graden buiten en de WP doet minimaal 2800-3000 watt en als het echt koud is nog meer.
Dus relatief minder verlies.
EN: dat is nog niet eens de grondleiding waar @Carboy54 het over heeft .

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Wij hebben een aanvraag voor een warmtepomp omdat .... Ze de woning willen verkopen. Ik bedoel maar 🤗

• dunklefaser
  • Nu online
@Carboy54 Ik zou graag het rekensommetje willen zien:
- neerplempen van een monoblock vs. waardestijging van de woning.

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

dunklefaser schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:55:
@Carboy54 Ik zou graag het rekensommetje willen zien:
- neerplempen van een monoblock vs. waardestijging van de woning.
Voorbeeld? Mijn zoon heeft een nieuwbouw appartement gekocht A++ met warmtepomp. In de prospectus wordt vermeld dat op dit object daardoor 30.000 euro meer hypotheek wordt verstrekt.

• LongTimeAgo
  • Laatst online: 16:28
In feite wordt de woning daar door toch niet meer waard? Nouja, niet direct.
Dat betekend alleen dat als iemand 200K kan lenen en de woning 230K kost, die persoon die 200K kan lenen dus ook het appartement zou kunnen kopen.

Maar goed, in deze kromme wereld wordt die 30K wellicht gebruikt/misbruikt om over te bieden waardoor de woning wel weer direct meer waard wordt natuurlijk.

(Dit gaat wel richting off-topic)

Ik denk alleen wel dat een warmtepomp indirect zorgt voor meer kijkers. Je kan er immers van uit gaan dat er redelijk wat aan de woning gedaan is om een warmtepomp voor de woning te ondersteunen. Trekt waarschijnlijk meer potentiële kijkers.

[ Voor 10% gewijzigd door LongTimeAgo op 11-12-2025 15:05 ]

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 17:13
Ik zit in een bubbel met vooral starters en geloof mij: als je door een hoger label 30k meer kan bieden doen we dat. We schrapen al het geld bij elkaar en zoeken daarvoor bij ieder en zijn schoonmoeder. Met die reden staat er dus een all electric warmtepomp voor de deur ondanks dat ik super tevreden was over mijn CV ketel. warmtepompje, oh isolatie krijg je 2x zoveel subsidie voor en een paar paneeltjes en dan ga je van een C label naar A++

[ Voor 15% gewijzigd door H3nk1960 op 11-12-2025 15:10 ]

Bosch 2000AWF

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

LongTimeAgo schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:04:
[...]

Dat betekend alleen dat als iemand 200K kan lenen en de woning 230K kost, die persoon die 200K kan lenen dus ook het appartement zou kunnen kopen.

Maar goed, in deze kromme wereld wordt die 30K wellicht gebruikt/misbruikt om over te bieden waardoor de woning wel weer direct meer waard wordt natuurlijk.

Ik denk alleen wel dat een warmtepomp indirect zorgt voor meer kijkers. Je kan er immers van uit gaan dat er redelijk wat aan de woning gedaan is om een warmtepomp voor de woning te ondersteunen. Trekt waarschijnlijk meer potentiële kijkers.
Het gaat met name om de label verhoging naar A of B.

• dunklefaser
  • Nu online
Dat wordt nog wat - na de schaamtepanelen krijgen we ook nog schaamtewarmtepompen, vooral bij de bestaande bouw. - Neerplempen, aansluiten en wegwezen/verkopen.
Energieefficiëntie? Wat is dat?

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:21
dunklefaser schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:17:
Dat wordt nog wat - na de schaamtepanelen krijgen we ook nog schaamtewarmtepompen, vooral bij de bestaande bouw. - Neerplempen, aansluiten en wegwezen/verkopen.
Energieefficiëntie? Wat is dat?
Ook matig geïnstalleerde warmtepompen zijn 3 keer zo energie-efficiënt als de cv ketel.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• H3nk1960
---

[ Voor 100% gewijzigd door H3nk1960 op 11-12-2025 15:52 . Reden: zelfsnip ]

Bosch 2000AWF

• LongTimeAgo
  • Laatst online: 16:28
Volledig begrijpelijk.
Ik beoordeel die situatie ook echt niet.
Maar het is in feite wel heel krom dat dit gebeurt in het land.
Laat zien dat de huizenmarkt door en door verrot is momenteel.

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• Martin7182
[...]

Bedankt, dat wist ik nog niet. Maar je bent natuurlijk nòg beter af zonder hypotheek. Net als met bonussen op gas bij de energieleverancier en kortingen op onderhoudscontracten.

• MotorBeast
LongTimeAgo schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:04:
[...]

Woning wordt meer waard omdat de maandelijkse lasten van gebruiker naar beneden gaan tov de markt en soortgelijke slechte label woningen. Mijn buren betalen denk ik zo'n €250,- aan energie. Ik €25,-. Scheelt op 10 jaar dus 27 mille met huidige kosten en dat voordeel zal alleen maar oplopen.

@Martin7182 Vertel starters even dat ze beter af zijn zonder hypotheek voor een rijtjeshuis van 3 ton of meer. 8)7 En weer ontopic.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 11-12-2025 18:51 ]

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:54
ZonnigY schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:22:
Ook matig geïnstalleerde warmtepompen zijn 3 keer zo energie-efficiënt als de cv ketel.
"Energie-efficient" is een problematische woordkeuze. Met de emissiefactoren van 2025 is gas v.s. elektra al wel bijna 1:1 in kg CO2/kWh dus gaat het wel op.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
assje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:27:
[...]

"Energie-efficient" is een problematische woordkeuze. Met de emissiefactoren van 2025 is gas v.s. elektra al wel bijna 1:1 in kg CO2/kWh dus gaat het wel op.
Elektra geproduceerd door zon of wind zou geen CO2 emissie mogen hebben.

• Technician-
  • Nu online
MotorBeast schreef op donderdag 11 december 2025 @ 18:50:
[...]

Woning wordt meer waard omdat de maandelijkse lasten van gebruiker naar beneden gaan tov de markt en soortgelijke slechte label woningen. Mijn buren betalen denk ik zo'n €250,- aan energie. Ik €25,-. Scheelt op 10 jaar dus 27 mille met huidige kosten en dat voordeel zal alleen maar oplopen.

@Martin7182 Vertel starters even dat ze beter af zijn zonder hypotheek voor een rijtjeshuis van 3 ton of meer. 8)7 En weer ontopic.
Ben bezig met verduurzamen van 300kW installaties op 4000m2. Gasloos, peakshaving en opslag.
Nu vraagt de eigenaar of het pand ook meer waard wordt, volgens diverse makelaars en vastgoedboeren gevraagd en die zeggen allemaal nee, of wat de gek ervoor overheeft.
Irritant is dat anders kan je grote investeringen veel beter verantwoorden.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:54
nokiaan958GB schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:18:
Elektra geproduceerd door zon of wind zou geen CO2 emissie mogen hebben.
Die is ook praktisch 0 (alhoewel niet volledig i.v.m. productie, onderhoud etc). Maar, voor de juiste referentie kijk je uiteraard naar de volledige energiemix.

Wel is het zo dat de balans jaar op jaar verschuift in het voordeel van WP met verdere verduurzaaming van de mix.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Rojado
Technician- schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:22:
[...]

Ben bezig met verduurzamen van 300kW installaties op 4000m2. Gasloos, peakshaving en opslag.
Nu vraagt de eigenaar of het pand ook meer waard wordt, volgens diverse makelaars en vastgoedboeren gevraagd en die zeggen allemaal nee, of wat de gek ervoor overheeft.
Irritant is dat anders kan je grote investeringen veel beter verantwoorden.
Ik zou eens kijken op woningstats.nl , daar staat een waarde op van het huis. Die gaan uit van het huidige energielabel. Dat kun je aanpassen bovenin de app. Dan zie je in ieder geval wat een label sprong doet met de waarde.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:42
Rojado schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:42:
[...]

Ik zou eens kijken op woningstats.nl , daar staat een waarde op van het huis. Die gaan uit van het huidige energielabel. Dat kun je aanpassen bovenin de app. Dan zie je in ieder geval wat een label sprong doet met de waarde.
Met een warmtepomp van DeWarmte verbetert je energielabel tot wel 5 stappen! 7(8)7
Aldus… DeWarmte

Volgens onderzoek van de NVM stijgt de verkoopprijs aanzienlijk met elke stap omhoog van het energielabel, zie de tabel hieronder. Met een L/W warmtepomp ga je typisch 1 tot 2 stappen omhoog. Als er een kwaliteitsverklaring is voor je warmtepomp dan mag de opnemer voor het label met een veel hogere COP rekenen. Dus als je huis beoordeeld wordt, zorg dan dat je die verklaring hebt!
Zie verder mijn eerdere post hier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqEtwAP2PuyAXwovXrRH10khuqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WRqC1OquE2QRrknVONGyWF18.jpg?f=fotoalbum_large
Pdf onderzoek NVM

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Technician-
  • Nu online
Rojado schreef op donderdag 11 december 2025 @ 21:42:
[...]

Leuke tip bij een woning maar 300kW is geen woning hè? :P

• H3nk1960
Dus dat komt er op neer dat ik omdat ik een nexus A label boiler heb inplaats van een Bosch WP180 met mijn Bosch 2000awf geen kwaliteitsverklaring heb en daarmee er een lagere COP gebruikt wordt in de berekening?

Bosch 2000AWF

• dunklefaser
  • Nu online
assje schreef op donderdag 11 december 2025 @ 19:27:
[...]

"ENERGIE-EFFICIËNTIE" is idd. een problematische woordkeuze - zie bijvoorbeeld de recente myVaillant app.

• Belecthor
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Ik ben een tijdje terug aan het oriënteren geweest naar een warmtepomp en er zijn eigenlijk twee opties:

1: WP met SWW-vat op zolder ipv de CV-ketel. Aansluitingen blijven hetzelfde. Kosten: 12k-14k (incl. subsidie) bij WeHeat.

2. WP op begane grond direct op de vloerverwarming en die verwarmt ook de 1e verdieping mee + een warmtepompboiler voor het tapwater op zolder aangesloten op de ventilatiebox. Kosten: 7k-8k (incl. subsidie) bij WeHeat. Naast dat dit goedkoper is, zou het ook efficiënter zijn, aldus de adviseur. Iets ingewikkelder qua installatie, maar zit bij de prijs in en het is een relatief nieuw huis met goed bereikbare zaken.

Het enige nadeel dat ik kan bedenken dat de warmtepompboiler lawaai gaat maken op zolder ivt een enkele warmtepomp met SWW-vat en buitenunit op zolder.

Hoe kijken jullie hier naar? Die tweede optie klinkt als erg goed, omdat het tapwater de cv ook niet in de weg zit met parallel verwarmen bijvoorbeeld. Ook kan ik de warmtepompboiler later doen en de cv-ketel eerst nog even laten hangen.

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13:27
Belecthor schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:34:
Ik ben een tijdje terug aan het oriënteren geweest naar een warmtepomp en er zijn eigenlijk twee opties:

1: WP met SWW-vat op zolder ipv de CV-ketel. Aansluitingen blijven hetzelfde. Kosten: 12k-14k (incl. subsidie) bij WeHeat.

2. WP op begane grond direct op de vloerverwarming en die verwarmt ook de 1e verdieping mee + een warmtepompboiler voor het tapwater op zolder aangesloten op de ventilatiebox. Kosten: 7k-8k (incl. subsidie) bij WeHeat. Naast dat dit goedkoper is, zou het ook efficiënter zijn, aldus de adviseur. Iets ingewikkelder qua installatie, maar zit bij de prijs in en het is een relatief nieuw huis met goed bereikbare zaken.

Het enige nadeel dat ik kan bedenken dat de warmtepompboiler lawaai gaat maken op zolder ivt een enkele warmtepomp met SWW-vat en buitenunit op zolder.

Hoe kijken jullie hier naar? Die tweede optie klinkt als erg goed, omdat het tapwater de cv ook niet in de weg zit met parallel verwarmen bijvoorbeeld. Ook kan ik de warmtepompboiler later doen en de cv-ketel eerst nog even laten hangen.
Een aparte, gescheiden voorziening voor SWW zou mijn voorkeur hebben. Zeker bij een WeHeat waarbij je niet zelf je SWW momenten kunt kiezen. En de WP boiler draait eigenlijk alleen overdag dus eventueel geluid is veel minder storend. Daarnaast minder verlies in je leidingwerk als de WP ver van het vat afstaat. Goedkopere binnenunit WeHeat. Betere redundancy.

• SebastiaanPs
H3nk1960 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 09:48:
Dus dat komt er op neer dat ik omdat ik een nexus A label boiler heb inplaats van een Bosch WP180 met mijn Bosch 2000awf geen kwaliteitsverklaring heb en daarmee er een lagere COP gebruikt wordt in de berekening?
Klopt, als je geen kwaliteitsverklaring hebt dan worden de forfaitaire waarden gebruikt voor je energielabel. Die zijn bij L/W warmtepomp: verwarming COP 2,3; tapwater COP 1,4. Mét kwaliteitsverklaring zijn de COPs veel hoger.

Je kunt hier dus opzoeken welke warmtepompen een kwaliteitsverklaring hebben.

De volgende merken in ieder geval wel:
- Mitsubishi Electric veel modellen
- NIBE
- Vaillant veel modellen
- Panasonic veel modellen
- WeHeat
- Bosch enkele modellen
- LG enkele modellen
- DeWarmte pomp AO
- Quatt v1 niet, latere versies wel

Adlar niet, geen enkel model.

Edit: let op, zelfs met deze lage COPs gaat je energielabel dus typisch 1 tot 2 stappen omhoog met een warmtepomp. Zie dit voorbeeld (label van B naar A+, in de post stond 1 plusje teveel).

[ Voor 15% gewijzigd door SebastiaanPs op 12-12-2025 12:51 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:37
Guido7619 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:52:
[...]

Een aparte, gescheiden voorziening voor SWW zou mijn voorkeur hebben. Zeker bij een WeHeat waarbij je niet zelf je SWW momenten kunt kiezen. En de WP boiler draait eigenlijk alleen overdag dus eventueel geluid is veel minder storend. Daarnaast minder verlies in je leidingwerk als de WP ver van het vat afstaat. Goedkopere binnenunit WeHeat. Betere redundancy.
Bij Weheat kun je SWW moment tegenwoordig wel kiezen: https://support.weheat.nl...warm-water?language=nl_NL

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 17:37

Hoe werkt dat bij optie 2? Gaat je mechanische ventilatie in de winter dan harder warme lucht uit de woonkamer zuigen tijdens SWW run? Dat lijkt me ook niet comfortabel. Buis naar buiten is misschien comfortabeler?

• Martin7182

Het gaat inderdaad wat geluid maken, maar is dat erg? Het is geen 'stofzuiger' die staat te brullen, maar eerder vergelijkbaar met apparaten als koelkast/vaatwasser/wasmachine. Bij ons staat de WPB op zolder naast de wasmachine. Hij draait dagelijks +/- een uur. Soms draait de wasmachine ook een uur. Ik kan me er niet aan storen :)

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16:21
orillion schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:58:
[...]

Hoe werkt dat bij optie 2? Gaat je mechanische ventilatie in de winter dan harder warme lucht uit de woonkamer zuigen tijdens SWW run? Dat lijkt me ook niet comfortabel. Buis naar buiten is misschien comfortabeler?
Zoals ik hem ken; sww wordt over een veel langere periode gemaakt waardoor de ventilatie niet hoeft op te toeren.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Martin7182 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:10:
[...]

Het gaat inderdaad wat geluid maken, maar is dat erg? Het is geen 'stofzuiger' die staat te brullen, maar eerder vergelijkbaar met apparaten als koelkast/vaatwasser/wasmachine. Bij ons staat de WPB op zolder naast de wasmachine. Hij draait dagelijks +/- een uur. Soms draait de wasmachine ook een uur. Ik kan me er niet aan storen :)
In de discussie indirecte of warmtepompboiler wordt hier niet stil gestaan bij de levensduur. Een RVS indirecte boiler gaat lang mee en tot op heden nooit issues gehad. Een warmtepomp boiler met kleine warmtepomp gaat regelmatig defect. ( lees hierover de diverse topics ) Ook het maken van een 16 cm dak doorvoer voor de afgekoelde lucht is soms best kostbaar. Als het even kan adviseren wij daarom altijd een indirecte boiler. Stil, snel en duurzamer .

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 17:29
Carboy54 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:00:
[...]

In de discussie indirecte of warmtepompboiler wordt hier niet stil gestaan bij de levensduur. Een RVS indirecte boiler gaat lang mee en tot op heden nooit issues gehad. Een warmtepomp boiler met kleine warmtepomp gaat regelmatig defect. ( lees hierover de diverse topics ) Ook het maken van een 16 cm dak doorvoer voor de afgekoelde lucht is soms best kostbaar. Als het even kan adviseren wij daarom altijd een indirecte boiler. Stil, snel en duurzamer .
Daarentegen kun je in de diverse topics ook voldoende lezen over haperende driewegkleppen, warm water in het CV-systeem hartje zomer et cetera. Beide systemen hebben voor- en nadelen. Sommige mensen vinden een koel/vriescombinatie geweldig. Weer anderen kopen een losse vriezer.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• SBL
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 13:07

SBL

SebastiaanPs schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 10:57:
[...]

Klopt, als je geen kwaliteitsverklaring hebt dan worden de forfaitaire waarden gebruikt voor je energielabel. Die zijn bij L/W warmtepomp: verwarming COP 2,3; tapwater COP 1,4. Mét kwaliteitsverklaring zijn de COPs veel hoger.

Je kunt hier dus opzoeken welke warmtepompen een kwaliteitsverklaring hebben.

De volgende merken in ieder geval wel:
- Mitsubishi Electric veel modellen
- NIBE
- Vaillant veel modellen
- Panasonic veel modellen
- WeHeat
- Bosch enkele modellen
- LG enkele modellen
- DeWarmte pomp AO

Enkele budgetmerken zoals Quatt en Adlar niet, geen enkel model.

Edit: let op, zelfs met deze lage COPs gaat je energielabel dus typisch 1 tot 2 stappen omhoog met een warmtepomp. Zie dit voorbeeld (label van B naar A+, in de post stond 1 plusje teveel).
De Quatt v1 van 2023 zoals ik die heb, heeft inderdaad geen BCRG-kwaliteitsverklaring. De wat nieuwere (v1.5, AMM4,~mid 2024) en de nieuwste (v2, AMH6, ~mid 2025) wel.
https://bcrg.nl/nl/databa...d/Quatt-Hybrid-V2-(AMH6)/

WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 17:23

Met optie 2 wel makkelijker om ‘s zomers zonnestroom te gebruiken, die 200-400W heb je makkelijker gelijkmatig over.

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online
Ik heb hier al eens eerder een vergelijkbare casus ingebracht, maar onderstaande gaat over mijn Adlar (SolarEast) warmtepomp en wil mijn redenatie ook graag nog eens hier in het algemene topic checken.
pentaw1nz schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 11:02:
Wat ik opvallend blijf vinden zijn de bevriezingspatronen. Gisterenavond was hij vrijwel helemaal bevoreren, dus de verdampingscondensor werkt wel volledig.

Vanochtend zit de WP al een uur op het randje van defrost. Echter is alleen het middelste deel bevroren (1/3e). Met de volgende parameters:
Compressor 30hz
Ventilator 50hz (max)
Verdampingscondensor -4 graden
Buiten 4 graden
Persgas 40 graden
Hogedruk 26 graden
Lagedruk -6 graden
Zuiggas -6 graden
EEV 56 puls stappen (max is 300? of zelfs 500?) -> dus expansieventiel staat maar voor een klein deel open.
Actueel stroomverbruik 600 w

Wat ik denk: 'Tuinslang effect' waarbij je een mooie sproeikop hebt, maar de kraan heel zacht open zet.
De compressor draait zo laag, dat het koudemiddel traag door de leidingen van de condensor stroomt. Hierdoor is enkel het middelste deel bevroren, wat ook het deel is waar volgens mij de sensor zit.
De ventilator wordt daardoor aangestuurd op max vermogen, maar de WP zelft heeft er op zich nog niet heel veel moeite mee, omdat 2/3e nog helemaal niet bevroren is.

Om meer oppervlakte van de condensor te gebruiken zal het aantal hz omhoog moeten, maar ik heb momenteel geen warmtevraag in huis, dus is ook geen optie om dit bijv. handmatig te verhogen/minimum te verhogen.

Voor mijn gevoel niet optimaal zo, maar zal wel bij de werking horen...
Prestatie is op zich wel gewoon stabiel en ik heb de parameters voor defrost lichtelijk aangepast, anders was hij al lang gaan defrosten.

Af en toe gaat de compressor natuurlijk wel even naar 60hz t.b.v. 'smering'. EEV gaat dan naar 300 pulsstappen. Dan zie je ook gelijk dat de condensor over de rest van het oppervlak een beetje ijs krijgt, maar dat verdwijnt ook weer en alleen die middelste baan blijft achter.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Mjier schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:06:
[...]

Daarentegen kun je in de diverse topics ook voldoende lezen over haperende driewegkleppen, warm water in het CV-systeem hartje zomer et cetera. Beide systemen hebben voor- en nadelen. Sommige mensen vinden een koel/vriescombinatie geweldig. Weer anderen kopen een losse vriezer.
Als je een goede driewegklep neemt en niet een Ali kloon en een warmte siphon toepast heb je daar geen last van. Op xxx installaties nooit klachten gehad van dergelijke aard. Wel verschillende warmtepomp boilers met defecte compressoren en gas lekkages. Bovendien zijn de meeste niet van RVS. Een domme RVS tank gebeurd niets mee. Atlantic (staal ) warmtepomp boilers zijn van redelijke kwaliteit maar die RVS Edel klonen gaan veel te vaak defect.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:28
[...]

Ik zit in team @Carboy54 :)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• SebastiaanPs
SBL schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:07:
[...]

De Quatt v1 van 2023 zoals ik die heb, heeft inderdaad geen BCRG-kwaliteitsverklaring. De wat nieuwere (v1.5, AMM4,~mid 2024) en de nieuwste (v2, AMH6, ~mid 2025) wel.
https://bcrg.nl/nl/databa...d/Quatt-Hybrid-V2-(AMH6)/
Thanks, post aangepast

• Belecthor
  • Nu online
[...]

Oke, dit is goede informatie! Het enige is dat het prijsverschil erg fors is. Bijvoorbeeld: twee offertes waar offerte optie 1 tussen de 13k-14k zit (1 warmtepomp met SWW-vat) en optie 2 tussen de 7k-8k zit (losse warmtepomp voor cv en losse warmtepompboiler).

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:26
Belecthor schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:58:
[...]

Oke, dit is goede informatie! Het enige is dat het prijsverschil erg fors is. Bijvoorbeeld: twee offertes waar offerte optie 1 tussen de 13k-14k zit (1 warmtepomp met SWW-vat) en optie 2 tussen de 7k-8k zit (losse warmtepomp voor cv en losse warmtepompboiler).
Ik zou dan gewoon nog meer offertes opvragen.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

• Belecthor
  • Nu online
Djvdb schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:21:
[...]

Ik zou dan gewoon nog meer offertes opvragen.
Ik heb er al een hele boel opgevraagd en dit waren wel de goedkoopste. Range ging van 11k tot 23k. Alleen Quatt is iets goedkoper dan WeHeat, maar daar hoorde ik dan weer andere geluiden over.

Een ander nadeel is dat ik hierbij de cv ketel direct vervang, maar het oude leidingwerk er wel hangt. Dat betekent 22mm leidingen hoofdzakelijk. Als ik de warmtepomp voor enkel de verwarming beneden aansluit, kan het direct aan de verdeler worden aangesloten met 32mm.

[ Voor 26% gewijzigd door Belecthor op 12-12-2025 14:04 ]

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:26
Belecthor schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:50:
[...]

Ik heb er al een hele boel opgevraagd en dit waren wel de goedkoopste. Range ging van 11k tot 23k. Alleen Quatt is iets goedkoper dan WeHeat, maar daar hoorde ik dan weer andere geluiden over.

Een ander nadeel is dat ik hierbij de cv ketel direct vervang, maar het oude leidingwerk er wel hangt. Dat betekent 22mm leidingen hoofdzakelijk. Als ik de warmtepomp voor enkel de verwarming beneden aansluit, kan het direct aan de verdeler worden aangesloten.
Hmm misschien is split dan goedkoper dan monoblock. Van de week is bij ons installatie van een FE Mitsubishi Ecodan 6kw afgerond. Kosten waren 8.2k na subsidie. Wel zelf de monteur een dag geholpen. Dit was niet eens de goedkoopste offerte maar wel waar we het beste gevoel bij hadden.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier

• Mjier
Carboy54 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 12:19:
[...]

Als je een goede driewegklep neemt en niet een Ali kloon en een warmte siphon toepast heb je daar geen last van. Op xxx installaties nooit klachten gehad van dergelijke aard. Wel verschillende warmtepomp boilers met defecte compressoren en gas lekkages. Bovendien zijn de meeste niet van RVS. Een domme RVS tank gebeurd niets mee. Atlantic (staal ) warmtepomp boilers zijn van redelijke kwaliteit maar die RVS Edel klonen gaan veel te vaak defect.
Je noemt een specifiek apparaat wat veel kapot gaat. Dat is nog geen diskwalificatie van het principe, je moet natuurlijk net als bij driewegkleppen wel een goede nemen. Ik snap jouw benadering als installateur, jij ziet de boiler als een onderdeel van het warmtepomp-systeem. Voor mij is het niets meer of minder dan een wat geavanceerde elektrische boiler met een beter rendement. En als ik het prijsverschil in de offerte zie is het financieel ook interessant. Daarbij komt, met het niveau van veel installateurs kun je de installaties beter niet te ingewikkeld maken. Dit argument gold ook voor mij als zelf-bouwer :)

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• dunklefaser
  • Nu online
@Belecthor Soms splitst de 22 mm aanvoerleiding van de ketel binnen 1 - 2 m in 2 strengen voor de voor- en achterkant van het huis. Soms ook direct onder de ketel - de effectieve leidingdiameter kan dus een stuk groter zijn (ca. 31 mm) - als je geluk hebt verdeelt de flow zich 1 op 1 over de 2 x 22 mm leidingen.

• Belecthor
  • Nu online
dunklefaser schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:17:
@Belecthor Soms splitst de 22 mm aanvoerleiding van de ketel binnen 1 - 2 m in 2 strengen voor de voor- en achterkant van het huis. Soms ook direct onder de ketel - de effectieve leidingdiameter kan dus een stuk groter zijn (ca. 31 mm) - als je geluk hebt verdeelt de flow zich 1 op 1 over de 2 x 22 mm leidingen.
Ja ik heb alles al opengetrokken en het gaat van 26mm naar 22mm tot de vertakking van 16mm naar de radiatoren. De vloerverwarming wordt wel zo vertakt dat er relatief gemakkelijk de 22cm leidingen gebruikt kunnen worden, maar als het groter moet en naar zolder, wordt het wel een kostbaar verhaal.

Het makkelijkste is dan om de warmtepomp naar beneden te halen en alles rechtstreeks aan te sluiten.

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Mjier schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:09:
[...]

Je noemt een specifiek apparaat wat veel kapot gaat. Dat is nog geen diskwalificatie van het principe, je moet natuurlijk net als bij driewegkleppen wel een goede nemen. Ik snap jouw benadering als installateur, jij ziet de boiler als een onderdeel van het warmtepomp-systeem. Voor mij is het niets meer of minder dan een wat geavanceerde elektrische boiler met een beter rendement. En als ik het prijsverschil in de offerte zie is het financieel ook interessant. Daarbij komt, met het niveau van veel installateurs kun je de installaties beter niet te ingewikkeld maken. Dit argument gold ook voor mij als zelf-bouwer :)
Stel 200 liter boiler en Honeywell driewegklep kost 1785 ( Panasonic ) Warmtepompboiler na aftrek subsidie 1345 ( Atlantic ) Bij de warmtepomp boiler heb je nodig een dakdoorvoer 16 cm, geisoleerde afvoerbuizen 16 cm, kosten plaatsen van geïsoleerde dak doorvoer. Daarnaast arbeidsloon plaatsen, wellicht boren en leidingen. Waar bovengenoemde fancy prijzen met een verschil van 6.000 euro vandaan komen geen idee maar de data geven iets anders aan. Het reële prijsverschil is wellicht maximaal 1000 euro maar gaat wellicht 3x zo lang mee en geen onderhoud aan het toestel of vervanging element bij stalen boilers. Er wordt hier te vaak appels met peren vergeleken.

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 12-12-2025 14:35 ]

• Belecthor
  • Nu online
Carboy54 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:29:
[...]

Stel 200 liter boiler en Honeywell driewegklep kost 1785 ( Panasonic ) Warmtepompboiler na aftrek subsidie 1345 ( Atlantic ) Bij de warmtepomp boiler heb je nodig een dakdoorvoer 16 cm, geisoleerde afvoerbuizen 16 cm, kosten plaatsen van geïsoleerde dak doorvoer. Daarnaast arbeidsloon plaatsen, wellicht boren en leidingen. Waar bovengenoemde fancy prijzen met een verschil van 6.000 euro vandaan komen geen idee maar de data geven iets anders aan. Het reële prijsverschil is wellicht maximaal 1000 euro maar gaat wellicht 3x zo lang mee en geen onderhoud aan het toestel of vervanging element bij stalen boilers. Er wordt hier te vaak appels met peren vergeleken.
Doel je op mijn prijsverschillen? Ik weet niet zeker of we het over hetzelfde hebben.

Ik vergelijk een warmtepomp met 1 buitenunit en 1 SWW-vat van 300 liter met een een warmtepomp die alles voor de cv doet en een losse warmtepompboiler incl. vat van 300 liter. Daar is het prijsverschil (met 7 offertes) ongeveer 4k-6k incl. subsidie (tweemaal subsidie ook volgens mij). Inclusief installatie alles.

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Belecthor schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:44:
[...]

Doel je op mijn prijsverschillen? Ik weet niet zeker of we het over hetzelfde hebben.

Ik vergelijk een warmtepomp met 1 buitenunit en 1 SWW-vat van 300 liter met een een warmtepomp die alles voor de cv doet en een losse warmtepompboiler incl. vat van 300 liter. Daar is het prijsverschil (met 7 offertes) ongeveer 4k-6k incl. subsidie (tweemaal subsidie ook volgens mij). Inclusief installatie alles.
Jazeker. Ik vergelijk de prijzen sec uitsluitend voor beide boilers. De warmtepompen zijn niet meegeteld maar dat mag ook geen verschil maken bij dezelfde keuze.

• Belecthor
  • Nu online
Carboy54 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:54:
[...]

Jazeker. Ik vergelijk de prijzen sec uitsluitend voor beide boilers. De warmtepompen zijn niet meegeteld maar dat mag ook geen verschil maken bij dezelfde keuze.
Maar je krijgt toch altijd een verschil in warmtepompen? De CV heeft een iets kleinere warmtepomp nodig en de warmtepompboiler ook ivt alles in één. De prijsvechters zoals Quatt en WeHeat (met installatie) heb ik nog nooit onder de 10k gezien.

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Belecthor schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:59:
[...]

Maar je krijgt toch altijd een verschil in warmtepompen? De CV heeft een iets kleinere warmtepomp nodig en de warmtepompboiler ook ivt alles in één. De prijsvechters zoals Quatt en WeHeat (met installatie) heb ik nog nooit onder de 10k gezien.
Ik vergelijk dezelfde warmtepomp met indirecte of warmtepomp boiler. Een iets kleinere warmtepomp is vaak ook niet goedkoper ivm lagere subsidie. En zoveel vermogen vraagt een indirecte boiler niet.

• Martin7182
[...]

Dat geloof ik graag. Ik heb hier een Hewalex WP(-B) met los RVS vat. Als hij stuk gaat dan komt er gelijk een nieuwe; 43 kg sjouw je makkelijk de trap op. We hebben gewoon de bestaande 125 mm CV dakdoorvoer gebruikt, dat is een stukje kleiner dan de aanbevolen maat, maar de lengte is maar een meter en de unit draait altijd met 500 m³/h (i.p.v. lage stand 350 m³/h).

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:23

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@Martin7182 gaat die 500 m³/h ook door het schoorsteentje van de HR ketel?
offtopic:
Dat zou mijn WTW plan veel makkelijker maken :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Belecthor
  • Nu online
Carboy54 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:44:
[...]

Ik vergelijk dezelfde warmtepomp met indirecte of warmtepomp boiler. Een iets kleinere warmtepomp is vaak ook niet goedkoper ivm lagere subsidie. En zoveel vermogen vraagt een indirecte boiler niet.
Hmm, dan moet ik even onderzoeken waarom die prijsverschillen zo groot zijn.

• Carboy54
  • Nu online

Carboy54

Duurzaamheid coach

Martin7182 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:54:
[...]

Dat geloof ik graag. Ik heb hier een Hewalex WP(-B) met los RVS vat. Als hij stuk gaat dan komt er gelijk een nieuwe; 43 kg sjouw je makkelijk de trap op. We hebben gewoon de bestaande 125 mm CV dakdoorvoer gebruikt, dat is een stukje kleiner dan de aanbevolen maat, maar de lengte is maar een meter en de unit draait altijd met 500 m³/h (i.p.v. lage stand 350 m³/h).
Moet je snel zijn want de subsidie vervalt op die gratis dingen.

• Mjier
Carboy54 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 14:29:
[...]

Uiteraard worden appels en peren vergeleken als je het in algemeenheid over prijsverschillen hebt. Het scheelt namelijk nogal waar de warmtepomp en boiler staan, of er al dakdoorvoeren zijn, of je voldoende volume hebt op zolder om binnen-binnen te draaien, of de installatie zo eenvoudig is geworden dat je dit deel zelf neer kan zetten en vast nog veel meer. Iedere situatie is verschillend, en daarom kun je niet zeggen dat één oplossing altijd beter is. Ik merk wel jouw duidelijke voorkeur, en dat mag.
Tot slot, bij een moderne warmtepompboiler met zwerfstroomanode hoef je geen element te vervangen. En het onderhoud bestaat uit schoonmaken, daar hoef je geen installateur voor te zijn.

• Martin7182
Carboy54 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:43:
[...]

Moet je snel zijn want de subsidie vervalt op die gratis dingen.
Deze hangt nog geen 2 jaar en er zit een Panasonic compressor in die nog wel 10 jaar mee gaat. Maar je hebt wel gelijk; de subsidie is in een jaar tijd verlaagd van €2625 tot €1675. Ik zie trouwens de prijs ook een beetje meebewegen met de stijging 2 jaar geleden en de daling nu.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 17:28
Martin7182 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:12:
[...]

Deze hangt nog geen 2 jaar en er zit een Panasonic compressor in die nog wel 10 jaar mee gaat. Maar je hebt wel gelijk; de subsidie is in een jaar tijd verlaagd van €2625 tot €1675. Ik zie trouwens de prijs ook een beetje meebewegen met de stijging 2 jaar geleden en de daling nu.
Dat is dus wat subsidie grotendeels doet; winstmaximalisatie voor de leverancier/installateur.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• BarryH
Voor Warmtepomp performance kan je informatie vinden in de handleiding van de fabrikant, in de https://keymark.eu/en/products/heatpumps/heat-pumps en bij BCRG

Wat is de beste bron?

Pagina: 1 ... 238 239 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)