• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:27
marvel27 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:42:
Dank! Waar komt deze grafiek vandaan?
Als je zoekt met "COP vs. compressorspeed" kom je deze grafiek waarschijnlijk tegen (en nog meer relevante info). Het zou interessant zijn hoe de curves voor de diverse compressor types uitzien (scroll, roll, etc.).
Bij lage rpm hebben waarschijnlijk alle compressoren last van ORC's, of niet?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 19:58
marnie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:09:
Is het installeren van een doorstroomheater in de uitgaande leiding van de warmtepomp een oplossing om de koudeval te beperken bij defrosts? De doorstroomheater automatisch aan- en uitzetten als de defrost loopt.

Ik heb LTV verwarming en de WP temp out daalt ca 18grC bij een defrost (37->19), Dit resulteerd in een daling van 8 grC van de door de DBE's uitgeblazen lucht, boven mijn LTV's (33->25). Dat is duidelijk voelbaar.

Na een defrost cyclus van ca 5 minuten kan het een half uur duren voordat de wp oullet temperatuur weer op de temperatuur zit van voor de defrost. Ik heb een serie buffervat van 80liter aan het eind van mijn radiatoren.

Mijn gedachte is een 6kW 3fase doorstroomheater te plaatsen in de outlet van de wp voor de LTV's die alleen werkt als er een defrost is. Een groter vermogen is problematisch ivm de maximale capaciteit van de huisaansluiting.

Als ik een 6kW doorstroomheater doorbereken https://www.econo.nl/Bere...19&Param3=23,8&Param4=5,9 dan kan ik bij een flow van 18l/m een temperatuurstijging in de wp temp out verwachten van 4,8grC, zeg maar 5grC, De aanvoertemperatuur tijdens een defrost wordt dus 5grC hoger zijnde 24grC ipv 19grC.

Als ik dat doorvoer naar de uitgeblazen lucht van de LTV kom ik op een stijging van 4grC.
Dat zou in mijn situatie betekenen dat bij 0grC buitentemp de uitgeblazen lucht van de LTV tijdens een defrost niet daalt van 33 naar 25grC maar van 33 naar 29grC.

Zou zo'n dip van 33 naar 29grC minder voelbaar zijn?
Zal de hersteltijd na een defrost dan ook korter zijn dan de huidige van ca 1/2 uur?
Is hier ervaring mee opgedaan? Ander advies?

Natuurlijk heeft de heater een cop van 1 echter in het extreme geval dat er elk uur gedurende 24 uur een defrost plaats vind en dat dan ook 5 minuten lang 6kW wordt verbruikt, Dan hebben we het over 24x5m=2uur. Is 12kWh per dag a 25ct is 3 euro per dag. Is 12,5ct per defrost. In de realiteit zal dat lager zijn.

Mijn defrosts op een vochtige dag net onder nul:
[Afbeelding]
Kunnen die ventilatoren niet gewoon langzamer draaien bij lage temperatuur?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:11
JeffreyH-8 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 16:32:
[...]

Heeft iemand hier nog tips over waterzijdig inregelen van de vloerverwarming? Wat is het idee? Mik je op dezelfde retourtemperatuur per lus? Mik je op dezelfde flow per lus? Mik je per lus op dezelfde Delta T?
Lussen langs de buitengevel/ramen geef je kleiner deltaT dan middenin de kamer.

De verdeler zelf staat op deltaT 5 maar onderling verschilt dus kwa retourtemperatuur.

De warmtepomp staat hier op deltaT 4 grotendeels het jaar, badkamer heeft een kleiner deltaT.

Alles op gelijke retourtemperatuur geeft hier comfort nadeel want heb geen passiefhuis.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
BarryH schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:18:
[...]

Originele jaga dbe s die al op de laagste stand draaien.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• BarryH
marnie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:20:
[...]

Originele jaga dbe s die al op de laagste stand draaien.
even in dhz dbe topic neuzen. b.v. heatmeister aansturing.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:09

Seafarer

XXX

Is het installeren van een doorstroomheater in de uitgaande leiding van de warmtepomp een oplossing om de koudeval te beperken bij defrosts? De doorstroomheater automatisch aan- en uitzetten als de defrost loopt.

Ik heb LTV verwarming en de WP temp out daalt ca 18grC bij een defrost (37->19), Dit resulteerd in een daling van 8 grC van de door de DBE's uitgeblazen lucht, boven mijn LTV's (33->25). Dat is duidelijk voelbaar.

Na een defrost cyclus van ca 5 minuten kan het een half uur duren voordat de wp oullet temperatuur weer op de temperatuur zit van voor de defrost. Ik heb een serie buffervat van 80liter aan het eind van mijn radiatoren.

Mijn gedachte is een 6kW 3fase doorstroomheater te plaatsen in de outlet van de wp voor de LTV's die alleen werkt als er een defrost is. Een groter vermogen is problematisch ivm de maximale capaciteit van de huisaansluiting.

Als ik een 6kW doorstroomheater doorbereken https://www.econo.nl/Bere...19&Param3=23,8&Param4=5,9 dan kan ik bij een flow van 18l/m een temperatuurstijging in de wp temp out verwachten van 4,8grC, zeg maar 5grC, De aanvoertemperatuur tijdens een defrost wordt dus 5grC hoger zijnde 24grC ipv 19grC.

Als ik dat doorvoer naar de uitgeblazen lucht van de LTV kom ik op een stijging van 4grC.
Dat zou in mijn situatie betekenen dat bij 0grC buitentemp de uitgeblazen lucht van de LTV tijdens een defrost niet daalt van 33 naar 25grC maar van 33 naar 29grC.

Zal de hersteltijd na een defrost dan ook korter zijn dan de huidige van ca 1/2 uur?

Natuurlijk heeft de heater een cop van 1 echter in het extreme geval dat er elk uur gedurende 24 uur een defrost plaats vind en dat dan ook 5 minuten lang 6kW wordt verbruikt, Dan hebben we het over 24x5m=2uur. Is 12kWh per dag a 25ct is 3 euro per dag. Is 12,5ct per defrost. In de realiteit zal dat lager zijn.

[Afbeelding]
Die defrost kun je eigenlijk detecteren met HA, dan met HA en een smart plug de DBE's uitzetten?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

De DBE hebben ook zelf een temperatuur voeler. Die kun je wat strikter op je doel LTV temperatuur zetten met de instellingen , zodat ze bij defrost sneller uitgaan. Nadeel, ze gaan ook veel later aan.

Zet je die op bijv 32 of 34.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-rC5KzKTfUQ0FYrKkpqXlM4iGgo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dTgSigLOnoUL4VCNshvFGjGD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Get!em op 05-02-2026 19:05 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:11

Carboy54

Duurzaamheid coach

BarryH schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:18:
[...]

Kan je meestal ook doen met de interne BUH via de graadminuten instellingen. Welke WP heb je?

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 05-02-2026 19:06 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 19:52
De Cop vergelijkingslijstjes van deze winter kunnen ook de prullenbak in. https://www.rtl.nl/nieuws...tuk-hoger-dan-voor-andere

• dunklefaser
@MotorBeast Niet zo snel - als je weet waar de wp staat kan je eventueel corrigeren
(aantal graaddagen misschien?) of de invloed van het weer bekijken. Een idee voor @Tomexergie ?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:26

[Afbeelding]
De Panasonic L serie heeft een biblock binnenunit met een extra element(3 of 6kw). Ik heb vernomen dat deze ingezet kan worden bij defrosts. De oplossing wordt soms dus al af-fabriek ingebouwd. I.c.m. de fan-aansturing is het dus zeker een optie.

Ik krijg deze warmtepomp(met 3kw element) en heb ook Jaga's en een buffervaatje. Ik ben blij dat je je ervaring met defrostklachten deelt.

Kijk vooral even naar de ruimte die je per fase nog over hebt.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 19:25
WriteBrothers22 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 15:53:
[...]

Anderzijds is mijn ervaring dat de COP en Carnot efficiency een behoorlijke deuk krijgt wanneer een wp onder de 35pct moduleert. Een beetje pendelen kan juist efficiënter zijn dan door pruttelen op een inefficient werkpunt. Met de huidige inverter techniek is start/stop slijtage ook minder een issue. Je mag zeker 250-300k start/stops verwachten. Dat komt neer op iets van 125 per stook dag over 15 jaar...
Precies, er heerst hier vaak een enorm overdreven angst voor een aantal malen per dag uit/aan schakelende compressor.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-02 11:02
Ik heb een 8kw Daikin Altherma 3 en deze gebruik ik om 80m2 vloer mee te verwarmen. Normaal werkt het prima alleen koelt het huis met deze ijsdagen gewoon af. Op het Daikin scherm lees ik dat hij een aanvoer temperatuur van 42 (weersafhankelijk) wil halen bij momenteel -2 graden buiten.

Ik zie op het scherm dat hij ontdooit dan de vertrekwater temperatuur richting de 30 a 33 graden gaat, heel gestaag naar 34 graden klimt hier zon 15 min op blijft hangen en dan weer ontdooit. Bij deze aanvoer temperatuur koelt ons huis af.

Debiet 20 l/min
1.9 bar
Backup heater is uit.
Oude vloerverdeler met pomp.

Iemand een idee?

• dunklefaser
@Johann0r Jouw beschrijving van de installatie is voorlopig nog een beetje onduidelijk.
Wat was de reden om bij uitsluitend vloerverwarming de mengverdeler te behouden?
Dit kost gewoon efficiency en vermogen zoals je vermoedelijk weet.
Om de 30 minuten een defrost kan gebeuren bij het huidige weerspatroon. Waar woon je?
Maar dat een "8 kW" wp met 80m² vloerverwarming moeite heeft kan ik op dit moment niet verklaren.
Sinds wanneer draait deze installatie? - Misschien kan je voor de Daikin wp beter in het passende topic terecht.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 19:38
Johann0r schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:29:
Ik heb een 8kw Daikin Altherma 3 en deze gebruik ik om 80m2 vloer mee te verwarmen. Normaal werkt het prima alleen koelt het huis met deze ijsdagen gewoon af. Op het Daikin scherm lees ik dat hij een aanvoer temperatuur van 42 (weersafhankelijk) wil halen bij momenteel -2 graden buiten.

Ik zie op het scherm dat hij ontdooit dan de vertrekwater temperatuur richting de 30 a 33 graden gaat, heel gestaag naar 34 graden klimt hier zon 15 min op blijft hangen en dan weer ontdooit. Bij deze aanvoer temperatuur koelt ons huis af.

Debiet 20 l/min
1.9 bar
Backup heater is uit.
Oude vloerverdeler met pomp.

Iemand een idee?
Nieuwe verdeler zonder pomp en eventueel backup laten ondersteunen.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• marnie
  • Nu online
BarryH schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:22:
[...]

even in dhz dbe topic neuzen. b.v. heatmeister aansturing.
Dan moet ik mijn huidige DBH's op marktplaats zetten en vervangen door zelfbouw fans met heatmeisers, Reden: de Heatmeisters zijn 12 V, DBH's zijn 24V. Tevens heeft elke DBH ventilator een eigen aansturing die zorgt dat het toerental onderling afwijkt om resonantie te voorkomen. Het kan dus ook niet met een spanningsverdubbelaar worden opgelost.

Ik heb ook ook al getest met een 0-10V aansturing op de DBH. Dat werkt echter ik kwam in contact met Jaga en deze gaven aan dat het niet altijd hoeft te werken met elke DBH print. Tevens geen garantie meer op bijna 2 jaar oude DBH's. Wordt door Jaga zwaar ontraden. Kreeg zelfs een juridisch conflict over garantie over een defecte DBH print, die uiteindelijk wel in mijn voordeel uitkwam omdat vooraf eea op papier was gezet met de installateur.

En ja ik had graag heatmeisers gehad omwille van de flexibele automatisering en de koppeling met HA. Maar helaas ik heb nu eenmaal de DBH's van Jaga.
Jaga DBH's: te weing setup mogelijkheden, geen api en te duur.

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• marnie
  • Nu online
Seafarer schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 18:26:
[...]

Die defrost kun je eigenlijk detecteren met HA, dan met HA en een smart plug de DBE's uitzetten?
DBH's uitzetten tijdens defrost had ik nog niet aan gedacht. Ga ik testen. Maar mijn verwachting is niet positief, mede omdat:

Wel al getest het afsluiten van de Jaga radiatoren, stoppen van de flow door de radiator tijdens een defrost. Flow loopt dan door de bypass.
Gaf geen resultaat: de afgegeven DBH luchttemperatuur bleef meetbaar en merkbaar kouder.

• marnie
  • Nu online
Carboy54 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:05:
[...]

Kan je meestal ook doen met de interne BUH via de graadminuten instellingen. Welke WP heb je?
Ik heb een 6kW Adlar. Zit geen interne backupheater op.

De vraag van mij is dan ook: helpt een externe backupheater bij defrosts?

[ Voor 12% gewijzigd door marnie op 05-02-2026 21:16 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kanoet schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:01:
[...]

De Panasonic L serie heeft een biblock binnenunit met een extra element(3 of 6kw). Ik heb vernomen dat deze ingezet kan worden bij defrosts. De oplossing wordt soms dus al af-fabriek ingebouwd. I.c.m. de fan-aansturing is het dus zeker een optie.

Ik krijg deze warmtepomp(met 3kw element) en heb ook Jaga's en een buffervaatje. Ik ben blij dat je je ervaring met defrostklachten deelt.

Itho Amber heeft zoals Carboy aangeeft ook een 3kW element. Op basis van parameter graadminuten wordt die aangezet NA een defrost om de aanvoer weer snel genoeg op temperatuur te krijgen als de compressor dat niet snel genoeg doet.

Ik heb hier een parallel buffervat ertussen (I know, rendement verlies) maar met defrost voorkomt die dat de koudste stroom water het afgifte systeem in loopt. Output buitenunit naar buffer zakt 11c bij defrost, buffer naar afgifte slechts 4c.
Verder heb ik hier in een 1990 huis ook jaga’s en met 29c aanvoer en laagste stand dbh, maakt 1 jaga mijn kantoortje/slaapkamer 22c.

• marnie
  • Nu online
Kanoet schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:01:
[...]

Dank voor je reactie. Ik heb een paar HA sensors op mijn P1 meter verbruik per fase staan, vandaar dat ik weet dat ik tot 6kW 3fase kan gaan.

Ik vermoed dat meer mensen de defrost hinderlijk vinden en ik hoop dat er mensen zijn die een backupheater op de defrost hebben staan en deze ervaring willen delen.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

marnie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:15:
[...]

Ik heb een 6kW Adlar. Zit geen interne backupheater op.

De vraag van mij is dan ook: helpt een externe backupheater bij defrosts?
In of extern maakt geen verschil de instellingen wel die zijn leidend.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:12
MotorBeast schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:40:
De Cop vergelijkingslijstjes van deze winter kunnen ook de prullenbak in. https://www.rtl.nl/nieuws...tuk-hoger-dan-voor-andere
Bij KNMI-station Nieuw Beerta is de maximumtemperatuur al weer 2 weken niet boven de 1 graad gekomen. En ondertussen heeft de rest van het land dagen gehad met temperaturen van 10 graden.

Graaddagen werken i.c.m. luchtwarmtepompen niet supergoed om energieverbruik te corrigeren voor het weer. Het energieverlies van het huis zal ongeveer lineair toenemen met het temperatuurverschil, maar daarnaast gaat het rendement van de WP ook onderuit. Vooral bij "defrostweer". Iemand zou misschien een soort "luchtwarmtepompgraaddagen" kunnen ontwikkelen waarin dit meegewogen is.

• BarryH
@marnie
Carboy54 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:05:
[...]

• BarryH
Get!em schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:19:
[...]

Itho Amber heeft zoals Carboy aangeeft ook een 3kW element. Op basis van parameter graadminuten wordt die aangezet NA een defrost om de aanvoer weer snel genoeg op temperatuur te krijgen als de compressor dat niet snel genoeg doet.

Ik heb hier een parallel buffervat ertussen (I know, rendement verlies) maar met defrost voorkomt die dat de koudste stroom water het afgifte systeem in loopt. Output buitenunit naar buffer zakt 11c bij defrost, buffer naar afgifte slechts 4c.
Verder heb ik hier in een 1990 huis ook jaga’s en met 29c aanvoer en laagste stand dbh, maakt 1 jaga mijn kantoortje/slaapkamer 22c.
Maar hoeveel zou het zakken als het gewoon een buffer in de retour was? en hoeveel sneller zou de defrost voorbij zijn?

• marnie
  • Nu online
Get!em schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 19:01:
De DBE hebben ook zelf een temperatuur voeler. Die kun je wat strikter op je doel LTV temperatuur zetten met de instellingen , zodat ze bij defrost sneller uitgaan. Nadeel, ze gaan ook veel later aan.

Zet je die op bijv 32 of 34.[Afbeelding]
Ik begrijp wat je bedoelt, mijn setting staat zo laag mogelijk om ook bij lage watertemperaturen (en hogere buitentemperaturen) het vermogen van de LTV radiator hoog te houden. De vraag is ook of het werkt, we hebben ook te maken met traagheid van reageren: afkoelen tot aan de sensor gaat niet in een korte stap maar heeft ook tijd nodig. Ik neem de optie mee, dank.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18:48
Mensen nog naar VSK geweest en nieuwigheden gezien?
Waren er gisteren, vooral veel biertjes en hapjes gezien. :P

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:30
Technician- schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 07:34:
Bluehart met een thermo-akoestische warmtepomp, hoewel ik nog niet het idee had dat ze al uit de start-up fase zijn. Verder op warmtepomp gebied niet heel veel vernieuwing, anders dan de langzame shift in residentiëel naar R290, ook voor de binnen opgestelde water-water varianten, waarbij hogere vermogens dan gecascadeerd worden i.v.m. de 150gr R290 grens per unit.

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:32
@Technician- Yep ik ben er ook geweest gisteren op de VSK, en deze viel me op.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QA4XZf8UPP0lslFYhpIcqUUKxHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XpkzMDMnpx0YH5NEKsg0iUYA.jpg?f=fotoalbum_large

En deze nieuwe technologie, nu in het echt gezien warmtepomp op helium ( 60bar).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aVsjRBfpaGOdy-YRjjEIx0SSX3I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bNpqCtb9D3cAtS3fNmdYkKcd.jpg?f=fotoalbum_large

• Johann0r
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-02 11:02
dunklefaser schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:53:
@Johann0r Jouw beschrijving van de installatie is voorlopig nog een beetje onduidelijk.
Wat was de reden om bij uitsluitend vloerverwarming de mengverdeler te behouden?
Dit kost gewoon efficiency en vermogen zoals je vermoedelijk weet.
Om de 30 minuten een defrost kan gebeuren bij het huidige weerspatroon. Waar woon je?
Maar dat een "8 kW" wp met 80m² vloerverwarming moeite heeft kan ik op dit moment niet verklaren.
Sinds wanneer draait deze installatie? - Misschien kan je voor de Daikin wp beter in het passende topic terecht.
Woon in het noorden. Paar jaar geleden zelfde gehad maar naar dichtdraaien bypasses was dat opgelost. Maat heeft precies hetzelfde momenteel maar daar is er een koudemiddel lek de oorzaak.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

BarryH schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 23:34:
[...]

Maar hoeveel zou het zakken als het gewoon een buffer in de retour was? en hoeveel sneller zou de defrost voorbij zijn?
Dan komt de koude output van buitenunit natuurlijk meteen in je afgifte.
Buffer in de retour zorgt er inderdaad wel voor dat je input t.b.v. defrost wat langer warm blijft.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

marnie schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 00:19:
[...]

Ik begrijp wat je bedoelt, mijn setting staat zo laag mogelijk om ook bij lage watertemperaturen (en hogere buitentemperaturen) het vermogen van de LTV radiator hoog te houden. De vraag is ook of het werkt, we hebben ook te maken met traagheid van reageren: afkoelen tot aan de sensor gaat niet in een korte stap maar heeft ook tijd nodig. Ik neem de optie mee, dank.
Het is ook niet zaligmakend, maar het helpt om in de tijd na de defrost de wp nog de warmte opbouwt zonder dat je jaga met hoge afgifte ret meteen weer afkoelt. Theoretisch zou je dus weer sneller terug op temperatuur kunnen zijn.

• BarryH
Get!em schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:13:
[...]

Dan komt de koude output van buitenunit natuurlijk meteen in je afgifte.
Buffer in de retour zorgt er inderdaad wel voor dat je input t.b.v. defrost wat langer warm blijft.
Het werkt net een beetje anders volgens mij:
Als het 1 groot circuit wordt middelt de temperatuurdaling uit, de warmtepomp ontdooit sneller (afh. Van de aansturing van de defrost) en er wordt weer sneller verwarmd.

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Technician- schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 07:34:
Wij waren er donderdag met het team. Nog niet de helft goed kunnen bekijken en veel leveranciers gesproken. Heel druk ook wat een belangstelling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_D1PQrQg6uLDUX_bnDBW7ZZGei8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dWehsXt3auILJFICIMc8SO7i.jpg?f=fotoalbum_large

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

BarryH schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:48:
[...]

Het werkt net een beetje anders volgens mij:
Als het 1 groot circuit wordt middelt de temperatuurdaling uit, de warmtepomp ontdooit sneller (afh. Van de aansturing van de defrost) en er wordt weer sneller verwarmd.
Ehm, als de output van de buitenunit 10c afkoelt en er zit tussen daar en aanvoer naar de afgifte geen meng of buffer (want buffer zit in retour van afgifte), dan middelt er toch niks uit?

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Carboy54 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 08:50:
[...]

Wij waren er donderdag met het team. Nog niet de helft goed kunnen bekijken en veel leveranciers gesproken. Heel druk ook wat een belangstelling.

[Afbeelding]
Stoker!

• mr_evil08
Get!em schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 21:19:
[...]

Mijn ervaring de ventilatoren bij jaga's gaan uit tijdens defrost waardoor je geen kou merkt.
Hier gaat 32 graden water doorheen anders ervaar ik het als "tocht".

Tussen stand 1 & 2 is het verschil nihil(afgifte) daardoor ook altijd stand 1, toch net iets minder luchtstroming, stand 3 voor "snel" opwarmen.

Standaard pas vanaf 28c schakelen de ventilatoren in(jaga hybrid instellingen te wijzigen).

Het is luchtverwarming, als dat abrupt wegvalt zou je dat kunnen merken maar dat komt niet door het afgiftepunt zelf waar "kou" doorheen gaat.

Parallel buffer "koud afgifte" speelt meer bij radiatoren.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 06-02-2026 11:16 ]

• marnie
  • Nu online
mr_evil08 schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:06:
[...]

Mijn ervaring de ventilatoren bij jaga's gaan uit tijdens defrost waardoor je geen kou merkt.
Hier gaat 32 graden water doorheen anders ervaar ik het als "tocht".

Tussen stand 1 & 2 is het verschil nihil(afgifte) daardoor ook altijd stand 1, toch net iets minder luchtstroming, stand 3 voor "snel" opwarmen.

Standaard pas vanaf 28c schakelen de ventilatoren in(jaga hybrid instellingen te wijzigen).

Het is luchtverwarming, als dat abrupt wegvalt zou je dat kunnen merken maar dat komt niet door het afgiftepunt zelf waar "kou" doorheen gaat.

Parallel buffer "koud afgifte" speelt meer bij radiatoren.
Mijn Jaga stond op 28gr inschakel temp. Ik heb dit omgezet van 28 naar 30, snelheid is hier ook standaard stand 1. Nu even aankijken of de fans stoppen bij een defrost. En het verkoel efffect een beetje minder is, of weg. Anders nog een standje verder totdat de fans wel stoppen. Ik hoop dat het het gewenste effect heeft.

Ik denk dat hier bij lager dan 32gr radiator aanvoer het gevoel van koude tocht ook ontstaat. Ik kan het nu niet meten, heb mijn ESP met 3 temp voelers uitgeleend.

• mr_evil08
marnie schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 11:40:
[...]

Mijn Jaga stond op 28gr inschakel temp. Ik heb dit omgezet van 28 naar 30, snelheid is hier ook standaard stand 1. Nu even aankijken of de fans stoppen bij een defrost. En het verkoel efffect een beetje minder is, of weg. Anders nog een standje verder totdat de fans wel stoppen. Ik hoop dat het het gewenste effect heeft.

Ik denk dat hier bij lager dan 32gr radiator aanvoer het gevoel van koude tocht ook ontstaat. Ik kan het nu niet meten, heb mijn ESP met 3 temp voelers uitgeleend.
Nog een tip kijk of beide voelers wel juist zijn gemonteerd volgens de handleiding, de kamervoeler niet te dichtbij afgifte hangen, en de andere voeler werkelijk op aanvoer i.pv retour zit in de wisselaar.

Hier was eens een klem losgegaan en toen functioneerde het niet meer.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 06-02-2026 11:53 ]

• Draak1978
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:24
Aangezien mijn Atlantic Loria 6008 geen mogelijkheid heeft om op afstand af te lezen en ik toch wel wat meer inzicht wilde heb ik een klein knutselprojectje opgezet:
- WeMos D1 mini
- Breadbord
- 2x led
- 2x DS18B20

Stukje code gemaakt en de DS18B20 op de aanvoer en retour bij de WP geplakt (met koelpasta er tussen).
Nu logt deze de temperaturen naar mijn InFlux server en daarvanuit kan ik weer leuke grafiekjes maken met Grafana.

Een heel duidelijk verschil gezien qua DeltaT van 3 graden naar 6.5 graden nu na het opnieuw nalopen van alle radiatoren en waterzijdig in te regelen (pas net klaar daarmee)

Overzicht van 6 uur:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-mV-LikqZa32PouD1X3InMNT2g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QsRWWbPTjNngOH40yvAdeVAW.png?f=fotoalbum_large
edit: Wij zijn bezig met verbouwingen dus de deuren gaan de hele tijd open en dicht (op de 1e verdieping staat de balkon deur open)

[ Voor 6% gewijzigd door Draak1978 op 06-02-2026 13:28 ]

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
Het is natuurlijk wel van belang dat je het vermogen kwijt kunt in je afgiftesysteem.
Het thermische vermogen kun je uitrekenen door onderstaande formule.

Vermogen = L/s * 4.2 * Dt = kW

Dus bij een flow van 15 liter per minuut (=0,25 liter per seconde) en een dT van 3 graden wordt er 3,15kW aan warmte afgegeven.
Een quote uit de topicstart omdat ik iets niet helemaal begrijp.

Bovenstaande laat zien dat je méér vermogen je huis door kan transporteren met een hogere dT.

Mag ik dit vrij vertalen naar; de WP is in staat om meer vermogen/energie in je huis te pompen met een dT5 in vergelijking met een dT3? En meer energie betekent warmer, toch?

Want dat snap ik dan niet. Als je aanvoertemperatuur gelijk blijft en je stroomsnelheid ook (laat het die 15L/min zijn die in het voorbeeld wordt genoemd), hoe kan het dan dat een huis met een dT5 warmer wordt dan met een dT3?

Ik zou intuïtief zeggen; dT maakt helemaal niets uit want de AWT is in beide situaties hetzelfde. Doordat de AWT hetzelfde is, wordt het namelijk even warm in het huis. Sterker nog, ik zou het juist logischer vinden dat je huis warmer aanvoelt bij dT3 dan bij dT5 omdat de vloer overall warmer is.

Maar goed, ik mis hier vast iets want die formule is er niet voor niets. Dus wie helpt mij hier uit de brand?

En vervolgvraag. Die formule is natuurlijk correct, maar waarom zou je dan kiezen voor een dT3 als je daarmee het vermogen beperkt wat je in je huis kan rondpompen?

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
Atomius schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:34:
[...]

Een quote uit de topicstart omdat ik iets niet helemaal begrijp.

Bovenstaande laat zien dat je méér vermogen je huis door kan transporteren met een hogere dT.

Mag ik dit vrij vertalen naar; de WP is in staat om meer vermogen/energie in je huis te pompen met een dT5 in vergelijking met een dT3? En meer energie betekent warmer, toch?

Want dat snap ik dan niet. Als je aanvoertemperatuur gelijk blijft en je stroomsnelheid ook (laat het die 15L/min zijn die in het voorbeeld wordt genoemd), hoe kan het dan dat een huis met een dT5 warmer wordt dan met een dT3?

Ik zou intuïtief zeggen; dT maakt helemaal niets uit want de AWT is in beide situaties hetzelfde. Doordat de AWT hetzelfde is, wordt het namelijk even warm in het huis. Sterker nog, ik zou het juist logischer vinden dat je huis warmer aanvoelt bij dT3 dan bij dT5 omdat de vloer overall warmer is.

Maar goed, ik mis hier vast iets want die formule is er niet voor niets. Dus wie helpt mij hier uit de brand?

En vervolgvraag. Die formule is natuurlijk correct, maar waarom zou je dan kiezen voor een dT3 als je daarmee het vermogen beperkt wat je in je huis kan rondpompen?
Nee dat werkt niet zo. Denk andersom;

Je warmtepomp levert een bepaald vermogen. Je afgiftesysteem kan met een hogere delta t die warmte makkelijker afgeven aan de ruimte. De formule gaat over het afgiftesysteem.

Een hogere delta-t creëren door een hogere aanvoertemperatuur te hanteren werkt voor een warmtepomp averechts: Het vermogen wat hij kan leveren wordt lager als een hogere aanvoertemperatuur gemaakt moet worden. Ook het rendement daalt bij hogere aanvoertemperatuur.

Daarom heeft een hogere stroomsnelheid en dus een lagere delta-t de voorkeur.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

[...]

Met "echte" fancoils voel ik dat niet. De afgifte van het radiator oppervlakte is vele malen groter. Bij 28 graden geeft dat al voldoende warmte.

• Atomius
ZonnigY schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 13:42:
[...]

Nee dat werkt niet zo. Denk andersom;

Je warmtepomp levert een bepaald vermogen. Je afgiftesysteem kan met een hogere delta t die warmte makkelijker afgeven aan de ruimte. De formule gaat over het afgiftesysteem.

Een hogere delta-t creëren door een hogere aanvoertemperatuur te hanteren werkt voor een warmtepomp averechts: Het vermogen wat hij kan leveren wordt lager als een hogere aanvoertemperatuur gemaakt moet worden. Ook het rendement daalt bij hogere aanvoertemperatuur.

Daarom heeft een hogere stroomsnelheid en dus een lagere delta-t de voorkeur.
Dank je. Maar het is toch niet zo dat als je een dT3 instelt, dat je AWT dan met 2 naar beneden kan i.v.m. een dT5?

En wat zijn potentiële nadelen van een dT3 ten opzichte van dT5?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Niet met 2, wel ongeveer 1.
Warmtepompen die met een vast debiet werken geven een lagere dT sowieso kado in deellast. Afgezien daarvan is een nadeel van de boel inregelen op lagere dT (vooral nadeel van hoger debiet) dat er meer circulatiepompvermogen nodig is en je eerder/meer last van leidinggeluid hebt.
Voor de rest alleen maar voordelen, bijvoorbeeld bij een defrost blijf je ook langer boven de temperatuur waaronder er hulpverwarming nodig is.
Zie bijvoorbeeld Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• WriteBrothers22
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:13
CharmingDemon schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:30:
[...]

Dat is hier in een grafiek zichtbaar:
[Afbeelding]
Mooie grafiek. Mijn ervaring is dat in de praktijk de grafiek bij mij 10hz verder naar links ligt. Ik denk dat je het effect van de fan, waterpomp en overige electronica overhead/thermische verliezen ook niet moet onderschatten bij een laag werkpunt. Veel van deze zijn fixed of schalen niet linear met het compressor toerental. Hier zal ook wel verschil zitten tussen de merken/ gebruikte regelingen. Ik zie zelf igv de COP bij 30hz regelmatig met 0.5-1 punt zakken tov 40hz.. Dat is toch best fors en mogelijk laag hangend fruit. Plan is hier dus om eens kijken hoe ik de machine kan begrenzen op een hoger minimaal toerental. Met een 2500l serie buffer die hier staat zie ik daar wel mogelijkheden in.

[ Voor 11% gewijzigd door WriteBrothers22 op 06-02-2026 15:33 ]

• Atomius
Proton_ schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:17:
Warmtepompen die met een vast debiet werken geven een lagere dT sowieso kado in deellast. Afgezien daarvan is een nadeel van de boel inregelen op lagere dT (vooral nadeel van hoger debiet) dat er meer circulatiepompvermogen nodig is en je eerder/meer last van leidinggeluid hebt.
Voor de rest alleen maar voordelen, bijvoorbeeld bij een defrost blijf je ook langer boven de temperatuur waaronder er hulpverwarming nodig is.
Zie bijvoorbeeld Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Bedankt. Interessante referentiepost ook.

Ik heb een Daikin warmtepomp, waarbij je een vaste dT instelt. Vervolgens regelt hij zelf het debiet omlaag of omhoog om die dT te halen. Dus dan krijg ik die lagere dT niet "kado in deellast" (ik begrijp niet helemaal wat dat betekent) maar moet ik het zelf instellen, begrijp ik uit je reactie.

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Atomius Mijn Vaillant is vast ingeregeld op het debiet dat hoort bij dT 5K onder vollast, dus bij 40% vermogen heb ik altijd 2K.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• mr_evil08
Proton_ schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 15:17:
Een nadeel van hoog debiet kan zijn dat de warmtepomp algoritme afwijkend gaat gedragen.
Fabrikanten gaan uit rond delta T 5.

Als hier de warmtepomp actueel aanvoertemperatuur te langzaam stijgt naar de vraag aanvoertemperatuur de zaak onnodig naar vollast gaat draaien, om vervolgens na +/- 15 minuten weer terug te schalen.

Daarom deltaT verhoogt van 2,5-3 naar richting 4-4,5
Het kost ook COP als de warmtepomp vaker in inefficiënt werkgebied draait, ofwel onnodig richting vollast.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 06-02-2026 23:43 ]

• Technician-
[...]

Wat echt veel beter werkt is een groot serie buffervat. Bv 100L. Of heb je die al?

• marnie
  • Nu online
Technician- schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 18:04:
[...]

Wat echt veel beter werkt is een groot serie buffervat. Bv 100L. Of heb je die al?
Ja 120 liter.
Die houdt de defrosstijd kort, ca 5 min. Die houdt helaas niet de wp temp_out hoog.

• dunklefaser
aroTherm 65/7.2 met 18 l voorschakelvat in de retour van de VWL 107/7.2 IS
- actieve systeeminhoud ca. 50 - 70 l
Ter illustratie - een typische defrost vanochtend @1050 - 1060 l/h en deltaT 2,0 K = ca. 2,45 kW
max. koelvermogen = 5,2 kW; max verwarmingsvermogen = 4,6 kW ("piek" 09:45:50)
Max. vermogen tijdens de (geleidelijk) toenemende aanvoer ca. 3,9 kW (09:54:03)

De interpretatie van het temperatuurverloop van aanvoer en retour is voor de experts.

Bij het maximale vermogen is de deltaT ca. 4,2 K (nog niet gezien)
(Ik gebruik trouwens doorgaans Heatmeisters i.c.m. 14 cm Arctics voor de convectoren/radiatoren,)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dpd5p-AXGtHV_RV0ORn2NwwEYKU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wYS0zSklLSMgDLlgJ2YMIKye.jpg?f=user_large

Als ik naar de lijst van @Tomexergie en mijn ervaringen kijk kosten de gekozen parameters m.n. de constant hoge flow geen COP, performance of comfort - in tegendeel - en ook de defrosts verlopen duidelijk sneller en soepeler.
mCOP december 2025 = 5,18

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-02 22:30

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

X21r schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 07:53:
@Technician- Yep ik ben er ook geweest gisteren op de VSK, en deze viel me op.
[Afbeelding]

En deze nieuwe technologie, nu in het echt gezien warmtepomp op helium ( 60bar).
[Afbeelding]
Blue heart is wel een W/W warmtepomp

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20:32
niki_lauda schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:00:
[...]

Blue heart is wel een W/W warmtepomp
Yep klopt ... maar wel hartstikke mooi bedacht, vele jaren geleden was het een grote donut die thermo-akoestische werkte met helium,
En nu zo klein, helaas geen " correct /uitgebreid " antwoordt gehad op het " filter /functie " wat tussen de twee wisselaars zit.
Wel is het zo dat de freq altijd het zelfde blijft ( handig bij resonantie dempen) de zuigers wisselen alleen in afgelegde lengte om te kunnen moduleren ( range onbekend)

En ja alleen water/water, bij bron of PVT kan het handig ook bij warmte opslag bij PCM buffer.

Van een "normale" Wp trilt de compressor en dus alles en ook de condensor met zijn vele lamellen, welke eigenlijk een luidspeaker is van enkele m2 groot.

Als je nu een W/W warmtepomp heb kan je ook vrij simpel een echte warme buffer op water of PCM gebruiken, dus s'nacht opladen op goedkoop tarief en in een zak van 10.000 liter in je kruipruimte opslaan.
En je condensor kan je plaatsen waar je wilt en welke uitvoering.

Dus een warmtepomp met W/W is zo gek nog niet.

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:39

hnq

X21r schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 21:43:
[...]

Yep klopt ... maar wel hartstikke mooi bedacht, vele jaren geleden was het een grote donut die thermo-akoestische werkte met helium,
En nu zo klein, helaas geen " correct /uitgebreid " antwoordt gehad op het " filter /functie " wat tussen de twee wisselaars zit.
Wel is het zo dat de freq altijd het zelfde blijft ( handig bij resonantie dempen) de zuigers wisselen alleen in afgelegde lengte om te kunnen moduleren ( range onbekend)
Modulatie heeft geen ondergrens, werd mij verteld op de vsk.

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07:17
Van de week kreeg een vriend sleutels van zijn nieuwe huis. WP van Daikin erin, binnenunit op zolder, buitenunit op de grond buiten. Naast de binnenunit een horizontaal vat van 200 liter. Al het leidingwerk in koper, maar.

Op de begane grond een mengverdeler met 4 groepen en pomp op standje maximaal. De WP op fabriekswaardes, wat bij Daikin betekent dat modulatie uit staat en de Ta op 45. De buitenunit in bladeren verpakt en de aansluitingen van het boilervat allemaal horizontaal.

Dus, buitenunit vrij gemaakt van bladeren. Mengpomp op minimale stand, stooklijn aangepast naar max 32 graden bij -5, modulatie aangezet, tijdsprogramma voor sww productie en legionella gemaakt en de boiler voorzien van thermosifons in alle leidingen.

PS. Mengverdeler er uit halen was gezien de beschikbare tijd en het beschikbare budget geen optie.

[ Voor 6% gewijzigd door Blihi op 07-02-2026 18:13 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:21
Blihi schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 08:19:
.......... Naast de binnenunit een horizontaal vat van 200 meter. Al het leidingwerk in koper, .
Da's een knappe, wèl erg dun zeker? >:)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Blihi
Naalroc schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 08:48:
[...]

Da's een knappe, wèl erg dun zeker? >:)
Nou, inderdaad. Groot huis ook.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Turk
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:36
Hoi allemaal,

Ik ben normaal een stille lezer, maar nu mijn project serieuze vormen aanneemt (vervangen pelletkachel door WP), leg ik mijn plan graag even voor aan de experts hier. Ik heb een eigen topic geopend met de details https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2327202.

De (nieuwe) situatie in het kort:

Warmtepomp: 12kW HouseHeating (monoblock).

Vat: OEG HSP 300-2 Hygiëne-buffer (300L).

Afgifte: Vloerverwarming op benedenverdieping en 3-4 radiatoren op de bovenverdieping.

[ Voor 50% gewijzigd door Turk op 07-02-2026 22:01 . Reden: Eigen topic ]

@Turk Haal bovenstaande post even leeg (op link en inleiding na), anders krijg je reacties op twee plaatsen en wordt het een puinhoop.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• niki_lauda
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-02 22:30

niki_lauda

3840Wp/200L zonneboiler ID3B

@Andrehj
In 2022 gaf jij deze opsomming:
Mijn mening (gebaseerd op wat ik hier in de diverse topics lees en uit eigen onderzoek):

Remeha - CV-ketelbouwer. Gebruikt Mitsubishi buitenunits. En soms ook nog de oude types! Als je deze overweegt kun je denk ik beter direct voor Mitsubishi gaan.
Nefit - CV-ketelbouwer. Schrijft altijd een (meestal onnodig) buffervat + extra pompgroep voor.
Valliant - CV-ketelbouwer. Veel versies WP's volgen elkaar snel op. Weet ik verder niet veel van. @Proton_ weet alles.
Daikin - Veel ervaring met airco en warmtepompen. Zou hoog op mijn lijstje staan. Iets duurder dan Mitsubishi. Hier geen eigen topic.
Mitsubishi - Idem. Maar meer data beschikbaar en in 2020 één van de weinigen die een 3-fasen WP van ca 7 kW had. Dus die gekozen.
Nibe - Veel ervaring met airco en warmtepompen, maar duur, als particulier lastig te doorgronden qua opties en werking, lastig te verkrijgen in webshops e.d.
Panasonic - Veel ervaring met airco en warmtepompen, groot (en goedkoop) in monoblocks. Maar met veel problemen met onnodig inschakelende heaterelementen, vooral bij gebruik op lagere temperaturen.
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Kun je daar een update van geven na 4 jaar of is hij hetzelfde gebleven?

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
@niki_lauda Volgens de post die je aanhaalt kunnen we de vraag beter aan @Proton_ stellen. ;)

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Intussen zijn er een hoop die meer van Vaillant weten :) (ik weet niets van SWW en weinig van hybride).

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Proton_ schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:45:
Intussen zijn er een hoop die meer van Vaillant weten :) (ik weet niets van SWW en weinig van hybride).
Vaillant komt Q2 met een volledig nieuwe range monoblock R290 warmtepompen in de Pro, Plus en Perform uitvoeringen van 5 tot 20 kW
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2yAJfLSo50Og79i-T6NsCpkFFB0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kxmyBBRynvJURTkuMplezPB.jpg?f=fotoalbum_large

"Vaillant laat een uniek staaltje vakmanschap zien op de ISH," zegt Hugo Hemel, Commercial Director van Vaillant Nederland. "Met trots presenteren we een breed scala aan next level innovaties: van maar liefst vier volledig nieuwe R290-warmtepompen met unieke technieken tot geavanceerde digitale oplossingen. Het is het startpunt van een nieuwe fase voor Vaillant, waarbij we onze kwaliteitsbelofte naar een nog hoger niveau tillen. We kunnen dan ook niet wachten om al deze innovaties aan Nederland te presenteren."

[ Voor 62% gewijzigd door Carboy54 op 08-02-2026 20:57 ]

• CharmingDemon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 14:31
Carboy54 schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:48:
[...]

Vaillant komt Q2 met een volledig nieuwe range monoblock R290 warmtepompen in de Pro, Plus en Perform uitvoeringen van 5 tot 20 kW (...)
Op de website van Vaillant lees ik:

'Flexible Space Functionality aroTHERM-serie
Maakt plaatsing van de aroTHERM pro en aroTHERM plus dichter bij ramen, deuren en kelderopeningen mogelijk. Dit biedt belangrijke voordelen voor woningen met beperkte buitenruimte.'

Naast de ongetwijfeld nog stillere en efficiëntere werking zou dit echt een grote meerwaarde zijn. Dit biedt dan mogelijk een oplossing voor alle gevallen waar een 'huidige' R290 warmtepomp nu niet geplaatst kan (mag) worden i.v.m. de veiligheidszone. Ben benieuwd naar de uiteindelijke specs!

naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

CharmingDemon schreef op maandag 9 februari 2026 @ 13:33:
[...]

Op de website van Vaillant lees ik:

'Flexible Space Functionality aroTHERM-serie
Maakt plaatsing van de aroTHERM pro en aroTHERM plus dichter bij ramen, deuren en kelderopeningen mogelijk. Dit biedt belangrijke voordelen voor woningen met beperkte buitenruimte.'

Naast de ongetwijfeld nog stillere en efficiëntere werking zou dit echt een grote meerwaarde zijn. Dit biedt dan mogelijk een oplossing voor alle gevallen waar een 'huidige' R290 warmtepomp nu niet geplaatst kan (mag) worden i.v.m. de veiligheidszone. Ben benieuwd naar de uiteindelijke specs!
Klopt zij hebben hiervoor een oplossing gevonden met een koolstof filter. Kan je indien gewenst inschakelen.

• Blihi
Nou, herinneren jullie je die vriend van me nog met die Remeha WP in een schoorsteen, waar de hele wijk steeds storingen had met defrosts?

Remeha kwam met een oplossing die we hier al eerder hebben bekeken. Zij stelden, op papier, een parallelbuffer voor met het SWW circuit in het secundaire circuit. Mijn, en jullie, feedback daarop is verwerkt en de driewegklep is in het primaire circuit gelaten. Nu hebben ze echter onderstaand kunststukje geplaatst (schema door mij gemaakt aan de hand van de daadwerkelijke situatie):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yg1AlvT_cUWcaG5XWSkpXrDHdWA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0C94PcYtKO6arcPx4D15z1OO.png?f=fotoalbum_large

Een parallelbuffer, maar de aanvoer van het primaire circuit zit achter de pomp van het secundaire circuit.

Hoe bestaat het dat een installateur zoiets in elkaar knutselt ???? Ik snap dat werkelijk niet.

• Blihi
Hoe moet dit ooit werken? Tijdens VW bedrijf staan de interne pomp en de externe pomp in parallel. Er wordt vanuit de buffer koud water gemengd, maar omdat de sensor achter de externe pomp zit, denkt de WP dat de Ta niet gehaald wordt. Deze zal dus blijven oplopen, met storing tot gevolg. Het vat functioneert dan als een seriebuffer.

Als in VW bedrijf alleen de interne pomp draait, is er flow in tegenovergestelde richting over de externe pomp. De vloer zal nauwelijks not debiet hebben. Als alleen de externe pomp draait, zal deze ook een deel van het debiet, zo niet alles, in tegengestelde richting door de binnenunit sturen. Daar houden die niet van. Er zitten geen terugslagkleppen in het circuit.

Als de externe pomp in SWW bedrijf zou draaien, dan circuleert deze gewoon over de buffer, dat klopt verder.

• Blihi
Voor de goede orde. De oplossing is eigenlijk triviaal. Het primaire circuit moet aangesloten worden op de buffer voor en niet achter de externe pomp. Daarom heeft het buffervat ook 4 aansluitingen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eX-1qqK3BKgVBv-w3MoQsaCppvw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rzCoikGzJz9LbC8DG459riUh.png?f=fotoalbum_large

• blb4
Blihi schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:13:
Voor de goede orde. De oplossing is eigenlijk triviaal. Het primaire circuit moet aangesloten worden op de buffer voor en niet achter de externe pomp. Daarom heeft het buffervat ook 4 aansluitingen.

[Afbeelding]
parallelbuffer kan met 2, 3 of 4 aansluitingen. In elk geval moet de pomp in ‘t afgiftecircuit. Zo kan ‘t ook met maar 2 aansluitingen, je krijgt dan minder mening. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7i4EonwxhYRu6jd-CKQ4hlmW7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NxHb3pfDCF23Vvf0QrvnjJga.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Blihi
Jazeker, dat kan ook. Maar in ieder geval nooit achter de secundaire pomp.

In dit specifieke geval is rechtstreekse aansluiting op de buffer mogelijk. Via een verbinding voor de secundaire pomp kan ook, maar is meer werk.

Hetzelfde geldt voor de retour. Ook die zou anders kunnen, maar zoals de retouren nu aangesloten zijn is het in ieder geval niet fout. De aanvoeren zijn wel fout en dat is echt heel kwalijk, want dit is dus in een hele wijk zo gedaan....

• Blihi
Optimaal is inderdaad deze opstelling:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfgzZTUuuu-QpDn0yHSSQ5bbaXs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gR7Yk9M6poHwCL7XxWM2CV7U.png?f=fotoalbum_large

• blb4
Blihi schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:33:
Jazeker, dat kan ook. Maar in ieder geval nooit achter de secundaire pomp.

In dit specifieke geval is rechtstreekse aansluiting op de buffer mogelijk. Via een verbinding voor de secundaire pomp kan ook, maar is meer werk.

Hetzelfde geldt voor de retour. Ook die zou anders kunnen, maar zoals de retouren nu aangesloten zijn is het in ieder geval niet fout. De aanvoeren zijn wel fout en dat is echt heel kwalijk, want dit is dus in een hele wijk zo gedaan....
Hopeloos. Heatgeeks must rule the world, zelfs zonder WP: De rokende longarts van de warmtetransitie

Blihi schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:35:
Optimaal is inderdaad deze opstelling:

[Afbeelding]
Nou, deze oplossing werkt (in tegenstelling tot de waanzinnig manier waarop het nu aangesloten is 8)7 ). Maar optimaal is uiteraard een oplossing waarbij die hele buffermeuk niet nodig is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
blb4 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:59:
[...]

Hopeloos. Heatgeeks must rule the world, zelfs zonder WP: De rokende longarts van de warmtetransitie
Wow, wat een in-triest verhaal in die column. Het duurste onderhoudsabonnement afsluiten maar dan nog met een lekkende vloerverwarming, kapot expansievat en niet waterzijdig ingeregelde radiatoren zitten. Met zulke installateurs heb je geen vijanden nodig.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Technician-
YouTube: Installing the heat pump in my new Workshop | Max Maker Dream Worksh...

Interessante video van een Duitser die een WP (Wolf CHA) plaatst.
Ook mooi, hij belt de servicedienst voordat hij hem kocht.
Dit heb ik ook gedaan toen ik een 16-20kW pomp zocht jaren terug voor grote objecten.
(Alleen jammer dat we toe niet wisten dat Atag Wolf gekocht heeft haha)

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 09-02-2026 19:44 ]

• Naalroc
Die bovenstaande schema's had ik nog niet eerder gezien, en trokken mijn interesse omdat ik 8 jaar geleden, met de kennis van toen, gewoon ben uitgegaan van de aanbevelingen in de documentatie van Mitsubishi, en 'dus' een 200 l buffer heb geïnstalleerd na de 3-weg klep, volgens de schematische voorstelling in hieronder in "F"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YvUvcgDcVrBV7YCI5ejsmvu3ow4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mdmyhTEZFVgWobYD1nzfpQCA.png?f=fotoalbum_large

Ik zou relatief eenvoudig kunnen ombouwen naar schema "E" , en geef daar de voorkeur aan boven het geheel verwijderen van de buffer, omdat mijn secundaire pomp een grotere (max.) opbrengst heeft dan de interne pomp( 33 vs. 27 l/min)
Die maximale flow wilde ik eigenlijk handhaven, want een hogere flow is toch een betere COP, dus efficiënter. ( hoewel ik echt niet een COP-jager ben ;) .
Dat lijkt me dan toch wat gunstiger, dan de beide pompen in serie te zetten, waarbij de secundaire pomp dan de primaire pomp aan het uitzuigen is (letterlijk dan).
Ook even interessant te weten: ik heb een semi master-master regeling, waarbij altijd een aantal circuits open staan, maar de woonkamer, badkamer en slaapkamer wel een eigen thermostaat hebben, met afsluiters voor de woon- en slaapkamers. Plus we hebben regelmatig de houtkachel aan, die natuurlijk de woonkamer afsluit van het verwarmingscircuit.
Commentaar hierop? Kan het beter onder de genoemde omstandigheden? :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 19:56
Technician- schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:40:
YouTube: Installing the heat pump in my new Workshop | Max Maker Dream Worksh...

Interessante video van een Duitser die een WP (Wolf CHA) plaatst.
Ook mooi, hij belt de servicedienst voordat hij hem kocht.
Dit heb ik ook gedaan toen ik een 16-20kW pomp zocht jaren terug voor grote objecten.
(Alleen jammer dat we toe niet wisten dat Atag Wolf gekocht heeft haha)
Toevallig heb ik deze een tijdje terug ook gezien. Erg informatief en goed om te zien dat iedereen een lekkende appendage of probleempje kan tegenkomen. Wel simpele oplossing voor z'n werkplaats, één unit 24/h laten draaien, alles VV en dat in een omgeving waar het flink kan vriezen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• Blihi
Andrehj schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:38:
[...]

Nou, deze oplossing werkt (in tegenstelling tot de waanzinnig manier waarop het nu aangesloten is 8)7 ). Maar optimaal is uiteraard een oplossing waarbij die hele buffermeuk niet nodig is.
Dat was mijn eerste oplossing ook. Deze specifieke woning kan met een seriebuffer in de retour af, omdat er altijd voldoende groepen open staan. Maar die oplossing kiest de installateur niet voor omdat die niet werkt voor de andere woningen met een andere indeling. Er is overal master/master zoneregeling toegepast natuurlijk.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Nu online
Naalroc schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:53:
Die bovenstaande schema's had ik nog niet eerder gezien, en trokken mijn interesse omdat ik 8 jaar geleden, met de kennis van toen, gewoon ben uitgegaan van de aanbevelingen in de documentatie van Mitsubishi, en 'dus' een 200 l buffer heb geïnstalleerd na de 3-weg klep, volgens de schematische voorstelling in hieronder in "F"
[Afbeelding]

Ik zou relatief eenvoudig kunnen ombouwen naar schema "E" , en geef daar de voorkeur aan boven het geheel verwijderen van de buffer, omdat mijn secundaire pomp een grotere (max.) opbrengst heeft dan de interne pomp( 33 vs. 27 l/min)
Die maximale flow wilde ik eigenlijk handhaven, want een hogere flow is toch een betere COP, dus efficiënter. ( hoewel ik echt niet een COP-jager ben ;) .
Dat lijkt me dan toch wat gunstiger, dan de beide pompen in serie te zetten, waarbij de secundaire pomp dan de primaire pomp aan het uitzuigen is (letterlijk dan).
Ook even interessant te weten: ik heb een semi master-master regeling, waarbij altijd een aantal circuits open staan, maar de woonkamer, badkamer en slaapkamer wel een eigen thermostaat hebben, met afsluiters voor de woon- en slaapkamers. Plus we hebben regelmatig de houtkachel aan, die natuurlijk de woonkamer afsluit van het verwarmingscircuit.
Ik heb recent ook optie F aangesloten met het idee om de houtkachel via een cv aansluiting ook het buffervat en dus het huis op te warmen. Ik wilde hiervoor een gescheiden circuit van de WP. Dat zou met optie F minder goed lukken denk ik. (Hout kachel cv levert water van 85 graden, ook wel leuk voor sww in de winter)

• Naalroc
@Beer070 Dat is een andere toepassing: ik gebruik mijn houtkachel uitsluitend voor ruimte verwarming, of beter: voor de stralingswarmte en gezelligheid. Mijn vrouw is er gek op...
Voor jouw toepassing zou ik zeker een verdeler mèt pomp gebruiken ivm de temperaturen die de buffer kan ontwikkelen.

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:08
Naalroc schreef op maandag 9 februari 2026 @ 19:53:
[Afbeelding]

Zo ben ik ook begonnen in 2019, inmiddels al een tijdje omgebouwd naar D. Waarom zou je E verkiezen?

Het huis krijgt de komende jaren vvw op alle verdiepingen, tot die tijd kan ik mijn 300L buffer ook nog niet schrappen. De COP is niet denderend, maar de hele exercitie is zeker rendabel geweest.

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Naalroc
Ik heb nu (in grote lijnen) situatie F, dus mijn retour loopt al door de tank terug; dat kan ik zo laten, en alleen de aanvoer verbeteren als in "E" . Het voordeel is, als ik de maximale flow nodig heb voor alle circuits open, dan gaat alle WP opbrengst het systeem in, en wat de wp te weinig levert, wordt dan uit de buffer onttrokken.
Als ik de max flow niet nodig heb, dan gaat het overschot van de wp de buffer in, en levert de secundaire pomp minder flow. Situatie "E" kan ik eenvoudig realiseren met 1 stukje buis en 1 T-stuk. Het meeste werk zal dan misschien zijn het aftappen en weer bijvullen/ontluchten. :)

• P5ycho
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:08
De retour naar de wp wordt bij E wel meer beïnvloed door de buffer, mij leek dat niet wenselijk. In de praktijk betekent dat langer vol vermogen bij een start vermoed ik.

Ik draai grotendeels nog op radiatoren, dus flow is vaak minder dan de wp levert. Minder dan de helft van jouw debiet aan de afgiftekant...

12x 280Wp ZW, 12x 280Wp ZO, Zubadan SHW80YAA 8kW, Zehnder Q450 ERV

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19:16
dunklefaser schreef op vrijdag 6 februari 2026 @ 20:06:
aroTherm 65/7.2 met 18 l voorschakelvat in de retour van de VWL 107/7.2 IS
- actieve systeeminhoud ca. 50 - 70 l
Ter illustratie - een typische defrost vanochtend @1050 - 1060 l/h en deltaT 2,0 K = ca. 2,45 kW
max. koelvermogen = 5,2 kW; max verwarmingsvermogen = 4,6 kW ("piek" 09:45:50)
Max. vermogen tijdens de (geleidelijk) toenemende aanvoer ca. 3,9 kW (09:54:03)

De interpretatie van het temperatuurverloop van aanvoer en retour is voor de experts.

Bij het maximale vermogen is de deltaT ca. 4,2 K (nog niet gezien)
(Ik gebruik trouwens doorgaans Heatmeisters i.c.m. 14 cm Arctics voor de convectoren/radiatoren,)

[Afbeelding]

Als ik naar de lijst van @Tomexergie en mijn ervaringen kijk kosten de gekozen parameters m.n. de constant hoge flow geen COP, performance of comfort - in tegendeel - en ook de defrosts verlopen duidelijk sneller en soepeler.
mCOP december 2025 = 5,18
MONITORING en defrosts
Uitzonderlijk weer voor de defrosts, 0C met zeer hoge RV een hele maand. Dus afgelopen januari was de testmaand voor de defrosts. Ook naar mij werden vragen gestuurd over defrost energie, meetellen of niet? Uit jouw meting blijkt dat het nogal mee valt met de defrosts, maar 0,2 kWh koelenergie. Dat is bij maandelijkse 300 defrots 60 kWh aan thermische energie. Als dat door de WP wordt aangevuld met COP=3,5 dan c.a 20kWh elektrische energie. Dit als jouw meting juist is.

Anders is het als het Bijstook element de BUH bij de defrost wordt ingeschakeld, dan 60 kWh extra elektrisch. Op de c.a. 500kWh(e) is dat nog maar 12% en als en WP deze defrost energie levert dan is dat c.a 3,5% extra elektra.
Bij voldoende buffer is het bijschakelen van BUH niet nodig en eigenlijk verspilling van energie. De ontwerper van de software van de producent interesseert dat niet want hij betaalt de rekening niet, als het maar werkt.
Bij een hybride systeem zal waarschijnlijk de HR ketel extra warmte leveren als de ruimtetemperatuur daalt en de themostaat de HR gaat inschakelen. Dit meten we ook niet.

Wat te doen met onze maandelijkse monitoring?
Defrost energie wel of niet bijtellen is een moeilijke kwestie. Er zijn systemen waarbij de gebuiker niet weet of de meetgegeven inclusief defrosts zijn. Normaal gesproken zit de defrots energie in de meting omdat de WP de ontrokken warmte later moet aanvullen. Dit tenzij de energiemeter ook negatieve(koel) energie meeneemt in de meting. (Mijn Kamstrup meet alleen positieve energie.). Dan krijg je een dubbeltelling als de koelenergie in rekening wordt gebracht. Nog ingewikkelder wordt het bij een BUH die als extra wordt ingeschakeld.

Voor onze maandelijkse monitoring is het te ingewikkeld en teveel uitzoekerij. Dit omdat het maar om een beperkte hoeveelheid energie gaat en de invloed op jaarbasis dus beperkt is.(enkele procenten).

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 19:32
Tomexergie schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:22:
[...]

MONITORING en defrosts
Uitzonderlijk weer voor de defrosts, 0C met zeer hoge RV een hele maand. Dus afgelopen januari was de testmaand voor de defrosts. Ook naar mij werden vragen gestuurd over defrost energie, meetellen of niet? Uit jouw meting blijkt dat het nogal mee valt met de defrosts, maar 0,2 kWh koelenergie. Dat is bij maandelijkse 300 defrots 60 kWh aan thermische energie. Als dat door de WP wordt aangevuld met COP=3,5 dan c.a 20kWh elektrische energie. Dit als jouw meting juist is.

Anders is het als het Bijstook element de BUH bij de defrost wordt ingeschakeld, dan 60 kWh extra elektrisch. Op de c.a. 500kWh(e) is dat nog maar 12% en als en WP deze defrost energie levert dan is dat c.a 3,5% extra elektra.
Bij voldoende buffer is het bijschakelen van BUH niet nodig en eigenlijk verspilling van energie. De ontwerper van de software van de producent interesseert dat niet want hij betaalt de rekening niet, als het maar werkt.
Bij een hybride systeem zal waarschijnlijk de HR ketel extra warmte leveren als de ruimtetemperatuur daalt en de themostaat de HR gaat inschakelen. Dit meten we ook niet.

Defrost energie wel of niet bijtellen is een moeilijke kwestie. Er zijn systemen waarbij de gebuiker niet weet of de meetgegeven inclusief defrosts zijn. Normaal gesproken zit de defrots energie in de meting omdat de WP de ontrokken warmte later moet aanvullen. Dit tenzij de energiemeter ook negatieve(koel) energie meeneemt in de meting. (Mijn Kamstrup meet alleen positieve energie.). Dan krijg je een dubbeltelling als de koelenergie in rekening wordt gebracht. Nog ingewikkelder wordt het bij een BUH die als extra wordt ingeschakeld.

Voor onze maandelijkse monitoring is het te ingewikkeld en teveel uitzoekerij. Dit omdat het maar om een beperkte hoeveelheid energie gaat en de invloed op jaarbasis dus beperkt is.(enkele procenten).
Om een idee te geven - mijn Kamstrup meet wel koeling en defrosts. Over het hele jaar 1februari '25-1februari '26 is er 385 MJ warmte gebruikt voor defrosts, en 25232 MJ warmte opgewekt - het gaat dus om ca 1.5% - verwaarloosbaar t.o.v. de natuurlijke spreiding van de metingen zou ik zeggen.

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• dunklefaser
@Tomexergie Ik ga maar er van uit dat de Kamstrup M 302 de koude-energie goed meet,
er is iig een apart register voor. Als ik naar de som sinds inbedrijfname op 28 nov. 2024 kijk:
Tue 10 Feb 12:04:28 CET 2026
1 129971 Energy (100 Wh) = 12.997,1 kWh "warmte"
2 2633 Energy (100 Wh) = 263,3 kWh "koude"
5 4906728 Volume (m m^3)
ca. 2,0 % koelenergie tijdens defrosts (nog geen koeling)

P.S.: Naast de defrosts heb je natuurlijk nog de ORC's (= kortstondig hogere aanvoer m.n. bij splitsystemen en bij laag vermogen goed zichtbaar), gelukkig komen deze in het systeem terecht (evtl. met wat lagere COP).

[ Voor 20% gewijzigd door dunklefaser op 10-02-2026 15:44 ]

• WriteBrothers22
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 19:13
Beer070 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 22:00:
[...]

Ik heb recent ook optie F aangesloten met het idee om de houtkachel via een cv aansluiting ook het buffervat en dus het huis op te warmen. Ik wilde hiervoor een gescheiden circuit van de WP. Dat zou met optie F minder goed lukken denk ik. (Hout kachel cv levert water van 85 graden, ook wel leuk voor sww in de winter)
Hier heb ik situatie G met een 1000l gelaagde buffer waarop zowel de wp, hout-cv en 6 heatpipes zitten. Buffer is tevens voorzien van sww-spiraal welke wordt na verwarmd door wp-boiler (zelden nodig). Cv aansluiting zit in het midden van de buffer zodat de hoge bron temperaturen eerst ten goede komen van sww. Setup werkt zover ik kan beoordelen prima. Links of rechtsom komt de warmte wel op de goede plek (eerst sww, dan cv). Enigste nadeel is imho de extra circulatiepomp (2kwh/dag) en relatief trage response op de stooklijn door de grote systeem inhoud.. Wel voornemens om de installatie met de tijd in stapjes te vereenvoudigen en de cv houtkachel en heatpipes bij einde levensduur er uit te faseren. Dit vooral gezien de complexiteit/onderhoud en benodigde ruimte van dit soort mengelmoes setups.

[ Voor 25% gewijzigd door WriteBrothers22 op 10-02-2026 13:12 ]

• marnie
  • Nu online
Dit is vermoedelijk een kraan met vuilfilter. Kan iemand dat bevestigen? Ik dacht altijd dat dit een kogelkraan zonder handel was. Dan is het, denk ik, verstandig dit filter na 2 jaar eens schoon te maken:
  • warmtepomp uitzetten: wachten tot er geen waterflow meer is
  • de kraan dichten, locatie zijkant, met een sleutel omdat de handel mist
  • moer aan de bovenzijde los draaien
  • filter uitnemen en schoonmaken
  • filter terugplaatsen
  • moer weer vast
  • kraan openen
  • warmtepomp weer aanzetten
Ben ik iets vergeten of moet ik ergens op letten? Is de handel voor dit type kraan/filter ook los verkrijgbaar?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LzZ4B3dOQstcF-e8thsRTdVj_Ls=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JPZxfIxypRxDO62W7vRpCgjB.jpg?f=fotoalbum_large

• mr_evil08
marnie schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:59:
Dit is vermoedelijk een kraan met vuilfilter. Kan iemand dat bevestigen? Ik dacht altijd dat dit een kogelkraan zonder handel was. Dan is het, denk ik, verstandig dit filter na 2 jaar eens schoon te maken:
  • filter terugplaatsen
  • moer weer vast
  • kraan openen
Ben ik iets vergeten of moet ik ergens op letten? Is de handel voor dit type kraan/filter ook los verkrijgbaar?
[Afbeelding]
Als het goed is heb je deze in de retourleiding, kranen dicht, afkoelen, magneet eraf en aftappen.
https://www.cvtotaal.nl/v...magnetisch-28mm-knel.html

Ik zou het niet op de hoogtepunt van het stookseizoen doen, erna of ervoor.
Die filter moet jaarlijks.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 10-02-2026 14:25 ]

• marnie
  • Nu online
mr_evil08 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:22:
[...]

Als het goed is heb je deze in de retourleiding, kranen dicht, afkoelen, magneet eraf en aftappen.
https://www.cvtotaal.nl/v...magnetisch-28mm-knel.html

Ik zou het niet op de hoogtepunt van het stookseizoen doen, erna of ervoor.
Die filter moet jaarlijks.
Het filter waar je naar toe linkt heb ik niet in mijn retourleiding, die ziet er anders uit dan die ik op de foto heb gezet.
De kraan/filter op mijn foto zit inderdaad in mijn retour. Is het een filter of alleen een kraan?

• mr_evil08
marnie schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:31:
[...]

Het filter waar je naar toe linkt heb ik niet in mijn retourleiding, die ziet er anders uit dan die ik op de foto heb gezet.
De kraan/filter op mijn foto zit inderdaad in mijn retour. Is het een filter of alleen een kraan?
Dat is een gewone filter(zeefje) wat enkel het grove spul tegenhoud maar geen magnetiet wat een vuilafscheider wel doet(die dingen met magneet) om de circulatiepomp te beschermen.

Eigenlijk is dit ding onmisbaar bij een warmtepomp installatie(vuilafscheider en microbellen filter).
https://www.cvkoopjes.nl/...afscheider-28mm-knel.html

Het verminderd/voorkomt dat je bruin CV water krijgt, bruin CV water is niet zuurstofloos water wat mensen denken maar roest(magnetiet) uit stalen CV leidingen of stalen radiatoren, het apparaat verdient zich indirect terug.

Vroeger bij de oude CV pompen was dat geen probleem, de moderne energiezuinige circulatiepompen vinden dat niet fijn.

[ Voor 50% gewijzigd door mr_evil08 op 10-02-2026 14:53 ]

• marnie
  • Nu online
mr_evil08 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 14:40:
[...]

Dat is een gewone filter(zeefje) wat enkel het grove spul tegenhoud maar geen magnetiet wat een vuilafscheider wel doet(die dingen met magneet) om de circulatiepomp te beschermen.

Eigenlijk is dit ding onmisbaar bij een warmtepomp installatie(vuilafscheider en microbellen filter).
https://www.cvkoopjes.nl/...afscheider-28mm-knel.html

Het verminderd/voorkomt dat je bruin CV water krijgt, bruin CV water is niet zuurstofloos water wat mensen denken maar roest(magnetiet) uit stalen CV leidingen of stalen radiatoren, het apparaat verdient zich indirect terug.

Vroeger bij de oude CV pompen was dat geen probleem, de moderne energiezuinige circulatiepompen vinden dat niet fijn.
Prijzig apparaatje. Dit jaar is de planning om volledig van het gas af te gaan, een paar buizen worden dan ook aangepast, neem ik mee in mijn planning.

• mr_evil08
marnie schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:24:
[...]

Prijzig apparaatje. Dit jaar is de planning om volledig van het gas af te gaan, een paar buizen worden dan ook aangepast, neem ik mee in mijn planning.
Een installateur laten komen die een defect circulatiepomp moet vervangen is ook prijzig.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 10-02-2026 16:11 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:59
mr_evil08 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 15:48:
[...]

Een installateur laten komen die een defect circulatiepomp moet vervangen is ook prijzig.
CV ketels zitten toch pompen in die weinig anders zijn? Ik dacht dat het meer ging om voorkomen van meuk in de warmtewisselaar?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Seafarer

Seafarer

XXX

marnie schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 13:59:
  • filter terugplaatsen
  • moer weer vast
  • kraan openen
[Afbeelding]
De bedoeling is denk ik, geen hendel zodat een bedienings fout of per ongeluk tegenaan stoten voorkomen wordt. Want dan zou je geen flow hebben.

Maar ik herken dit niet als kogelkraan met ingebouwd filter. Filter en bedienings hendel moeten dan in hetzelfde vlak zitten en dat zit nu haaks op elkaar. Hoe moet dat werken?

Als er een gaas filter inzit (dop bovenop) dan is het verkeerd gemonteerd. Bij alle gaas filters hoor je deze aan de onderzijde te verwijderen zodat vuil ook eruit valt. Nu valt het vuil terug in je systeem.
Ik ben benieuwd wat het wel is. Afsluiter met terugslag klep?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Ronald schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 16:23:
[...]

CV ketels zitten toch pompen in die weinig anders zijn? Ik dacht dat het meer ging om voorkomen van meuk in de warmtewisselaar?
De moderne pomp heeft zware vaste magneten.
Oude pompen zijn korsluitanker motoren dan kom het vuil iedere keer los als je de pomp spannings loos maakt.
De spleet tussen stator en rotor is ook kleiner bij die nieuwe motoren.

[ Voor 8% gewijzigd door Seafarer op 10-02-2026 20:09 ]

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
Tomexergie schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 11:22:
[...]

MONITORING en defrosts

Ik heb een warmtepomp die helaas onder de 27 graden Tr de BUH aanzet tijdens defrosts. Dus behoorlijk veel BUH verbruik door de vele defrosts.

Januari
Heat produced: 1272 kWh
Heat consumed: 372 kWh
Heat BUH consumed: 92 kWh

20% van het totale verbruik is van de BUH. COP zonder BUH is 3,41 en incl BUH is dit slechts 2,74. Gemiddelde maandtemperatuur was slechts 0,9 graad op meetstation Eelde hier vlakbij.

BUH verbruik niet meerekenen lijkt me een onjuist beeld geven.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

• blb4
nMad schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 18:21:
[...]

Ik heb een warmtepomp die helaas onder de 27 graden Tr de BUH aanzet tijdens defrosts. Dus behoorlijk veel BUH verbruik door de vele defrosts.

Januari
Heat produced: 1272 kWh
Heat consumed: 372 kWh
Heat BUH consumed: 92 kWh

20% van het totale verbruik is van de BUH. COP zonder BUH is 3,41 en incl BUH is dit slechts 2,74. Gemiddelde maandtemperatuur was slechts 0,9 graad op meetstation Eelde hier vlakbij.

BUH verbruik niet meerekenen lijkt me een onjuist beeld geven.
Altijd weer dezelfde discussie: gaat ‘t om de COP van de compressor of de systeem-COP. m.i. Gaat ‘ t uiteindelijk om welke warmte er netto aan je hut wordt geleverd en hoeveel energie (en dus €) daar voor nodig was. Het gaat er om die verhouding zo gunstig mogelijk te krijgen. Systeem-COP dus en die is dan gedefinieerd als (geproduceerde warmte - door defrosts onttrokken warmte) / alle gebruikte elektrische energie voor je gehele verwarmingssysteem. Onder dat laatste valt dus de WP inclusief BUH maar ook eventuele secundaire pompen e.d.

In jou geval zou je de systeem-COP mogelijk omhoog kunnen krijgen door Ta te verhogen. De COP van de compressor neemt dan misschien wel af maar dikke kans dat dat gecompenseerd wordt door veel minder BUH verbruik.

• dunklefaser
@nMad Welk merk wp schakelt beneden de 27 °C in de retour de BUH standaard bij een defrost bij?
Ik weet alleen van Daikin dat dit beneden de 25 °C gebeurt.
Eigenlijk is zoiets voor een echte LTV (uitsluitend vloerverwarming?)
met voldoende systeeminhoud niet acceptabel.
In het defrostgebied tussen ca. +3 °C en ca. -3 °C ligt mijn aanvoer meestal onder de 27 °C
en de retour natuurlijk onder de 25 °C.
Ik moet er niet aan denken dat de BUH regelmatig aan zou gaan.

@blb4 Alle energie die op de een of andere manier in het cv-water terecht komt is uiteindelijk warmte die meetelt. Dus ook alle elektrische en andere externe bronnen.
De definitie van de CoP is een ander verhaal - het moet wel enigszins plausibel, uitvoerbaar en acceptabel zijn. Wat de theoretische limiet is staat buiten kijf.

[ Voor 25% gewijzigd door dunklefaser op 10-02-2026 20:11 ]

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online
dunklefaser schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:15:
@nMad Welk merk wp schakelt beneden de 27 °C in de retour de BUH standaard bij een defrost bij?
Ik weet alleen van Daikin dat dit beneden de 25 °C gebeurt.
Eigenlijk is zoiets voor een echte LTV (uitsluitend vloerverwarming?)
met voldoende systeeminhoud niet acceptabel.
In het defrostgebied tussen ca. +3 °C en ca. -3 °C ligt mijn aanvoer meestal onder de 27 °C
en de retour natuurlijk onder de 25 °C.
Ik moet er niet aan denken dat de BUH regelmatig aan zou gaan.

@blb4 Alle energie die op de een of andere manier in het cv-water terecht komt is uiteindelijk warmte die meetelt. Dus ook alle elektrische en andere externe bronnen.
De definitie van de CoP is een ander verhaal - het moet wel enigszins plausibel, uitvoerbaar en acceptabel zijn. Wat de theoretische limiet is staat buiten kijf.
Dit is een mooie Panasonic J-serie feature :+

Ta hier is hier 28-30 graden dus retour nooit hoger dan 24-25 graden BUH gaat gelijk aan bij een defrost. Erg jammer dat de logica zo is geprogrammeerd.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Pagina: 1 ... 254 255 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)