• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04:59
Maar is het dan niet beneden zone incl badkamers, zone 1e verdieping zone 2e verdieping en niet per kamer apart ?

Heb je ook gelijk het Bouwbesluit getackeld

• Bromptonrijder
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 14-09 11:59
Isniedood schreef op maandag 7 september 2026 @ 14:06:
Maar is het dan niet beneden zone incl badkamers, zone 1e verdieping zone 2e verdieping en niet per kamer apart ?

Heb je ook gelijk het Bouwbesluit getackeld
De basis is dat je genoeg groepen altijd open wil hebben zodat de warmtepomp zijn warmte goed kwijt kan en de defrosts goed kan doen (al is voor dat laatste nog een seriebuffer een optie). De rest hangt af van de woningkarakteristieken en comforteisen. Met je wens om de kamers boven warmer te hebben dan beneden zou je bijvoorbeeld de kamer(s) op de verdieping met het hoogste relatieve verlies altijd open kunnen zetten, samen met de badkamer en een deel van de groepen beneden open zetten voor voldoende volume. De overige kamers kun je dan voorzien van naregeling.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:38
Het idee van het bouwbesluit is dat je naregeling moet toepassen en zo ongebruikte ruimtes niet verwarmt waardoor je energie bespaart. Voor CV ketels is daar iets voor te zeggen, met warmtepompen is het niet stoken van ruimtes in de geïsoleerde schil gewoon dikke kul, want je verlaagt de afgifte en idd de defrosts hebben minder volume beschikbaar.

Ik zie nog genoeg mensen de benedenverdieping vloerverwarming leggen en dan boven alle radiatoren wegslopen, "want we stoken boven toch niet", om vervolgens de bovenverwarming op te warmen met de vloerverwarming beneden.

Het bouwbesluit eist dat je ruimtes onafhankelijk kunt afschakelen. Niet dat de ketel moet branden als je in 1 van die afgeschakelde ruimtes alsnog warmte gaat vragen. Dat kan met zo'n duur honeywell systeem, maar je kunt ook voor 16 euro een Tuya wifi controller van Ali halen en voor 30 euro een aantal 230V klepmotoren die daarop passen, vervolgens stuur je ze aan met HA op basis van een paar BTHomev2 thermometers. Ben je voor een paar tientjes klaar.

• Ronald
  • Laatst online: 07:31
Een ruimte uit zetten kan toch ook met een domme TRV of zelfs een draaiventiel ? Of moet het centraal kunnen?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

dunklefaser schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:16:
@Andrehj En hoe is het met waterzijdig inregelen? - Ook bij installaties met warmtepompen zinvol?
Mijn idee was om alle groepen ongeveer even veel flow te geven. Dat is in het begin al gemakkelijk als je alle groepen qua lengte zo dicht mogelijk bij elkaar brengt, en vooral zorgt voor geen uitschieters naar boven. Een enkele wat kortere lus is geen probleem, want die kun je wel wat knijpen. Ik heb dus bijna niks hoeven regelen.
Isniedood schreef op zondag 6 september 2026 @ 23:44:
Je vloerverwarming geef je verschillende kamers wel verschillende zones en daarin knijp je eenmalig handmatig de leidingen zoals je ze wil hebben ? (de naregeling?) Hoe moet de badkamer dan anders zijn dan de rest? Die kan toch ook pas verwarmen en koelen als de rest gaat verwarmen of koelen? Zeker zonder buffervat om voldoende afgifte te houden.
Ja. Dat klopt. Gewoon beginnen met alles max open en dan evt wat knijpen waar je minder afgifte wilt.
Overigens moet je 22 graden in de badkamer vergeten. Dat is bedacht door ambtenaren, maar krijg je met VVW nooit voor elkaar. Gewoon accepteren dat het daar net zo warm wordt als in de rest van de woning. Dat is (in onze praktijk) ook helemaal prima.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Isniedood
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04:59
Ik geloof dat ik een type fout heb gemaakt. Boven willen we minder warm maar gelijk kan ik ook mee leven. Kan altijd bijsturen met airco voor slaapkamers en kantoor. Die komen er sowieso
Isniedood schreef op maandag 7 september 2026 @ 18:00:
Ik geloof dat ik een type fout heb gemaakt. Boven willen we minder warm maar gelijk kan ik ook mee leven. Kan altijd bijsturen met airco voor slaapkamers en kantoor. Die komen er sowieso
Als je boven niet of nauwelijks verwarmt (alleen de badkamer) zal het in de winter boven hooguit een graad koeler blijven (en je badkamer dus ook achter blijven, alleen iets minder dan de slaapkamers).

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18-09 08:16
_JGC_ schreef op maandag 7 september 2026 @ 15:52:
Het idee van het bouwbesluit is dat je naregeling moet toepassen en zo ongebruikte ruimtes niet verwarmt waardoor je energie bespaart. Voor CV ketels is daar iets voor te zeggen, met warmtepompen is het niet stoken van ruimtes in de geïsoleerde schil gewoon dikke kul, want je verlaagt de afgifte en idd de defrosts hebben minder volume beschikbaar.

Ik zie nog genoeg mensen de benedenverdieping vloerverwarming leggen en dan boven alle radiatoren wegslopen, "want we stoken boven toch niet", om vervolgens de bovenverwarming op te warmen met de vloerverwarming beneden.

Het bouwbesluit eist dat je ruimtes onafhankelijk kunt afschakelen. Niet dat de ketel moet branden als je in 1 van die afgeschakelde ruimtes alsnog warmte gaat vragen. Dat kan met zo'n duur honeywell systeem, maar je kunt ook voor 16 euro een Tuya wifi controller van Ali halen en voor 30 euro een aantal 230V klepmotoren die daarop passen, vervolgens stuur je ze aan met HA op basis van een paar BTHomev2 thermometers. Ben je voor een paar tientjes klaar.
Ik heb zo'n duur systeem (niet honywell maar plugwise), en ik denk dat het onafhankelijk uitschakelen een beetje afhangt van het warmteverlies per ruimte en het gebruik etc.

Met 13 kamers en 2 badkamers vond ik het met gas cv heel fijn om per kamer te kunnen regelen, en nu met warmtepomp houden we de meer gebruikte ruimtes op 18-19 graden en de minder gebruikte ruimtes op 15-17 graden. Als er bezoek komt doen we de logeerkamer weer even bijstoken, maar dat is voor een enkele ruimte en de deur open houden dan ook relatief snel gedaan.

Met in de toekomst airco's kunnen we hopelijk de WP water temperatuur weer wat verlagen en daarmee COP verhogen, en dan met lucht/lucht een beetje bijstoken waar nodig. Dat is in ieder geval het experiment wat ik volgend jaar hoop te doen.

• _JGC_
Ronald schreef op maandag 7 september 2026 @ 16:26:
Een ruimte uit zetten kan toch ook met een domme TRV of zelfs een draaiventiel ? Of moet het centraal kunnen?
Temperatuurgestuurd uiteraard.

• gtv6
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 18-09 10:54
MisterMailman schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:28:
[...]

Een groep op je verdeler dichtzetten, is dat regelbaar genoeg?
Serieuze vraag btw.
Nee zie bouwbesluit, het moet thermostaatgeregeld zijn, ja je kan er van alles van vinden ik ook, maar dat zijn de regels.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:36
Andrehj schreef op zondag 6 september 2026 @ 19:59:
[...]

Het is vooral ook een interpretatie van de voorschriften. Probleem is dat bedrijven als Honeywell deze onzin er doorheen hebben gelobbyd, en nu slapend rijk worden van de verkoop van die veel te dure en vooral overbodige zoneregelingen.
Dat nieuwbouwwoningen hierdoor weer onnodig duizend euro of meer duurder worden en de energiekosten van de toekomstige bewoners onnodig hoog worden vinden dat soort bedrijven niet interessant.
Het wordt tijd voor een woonminister die een beetje verstand van techniek heeft en deze idioterie stopt.
Dat geld wat nu bij nieuwbouw aan zoneregelingen wordt weggegooid kun je beter investeren in zaken die wél iets toevoegen, zoals balansventilatie en drievoudig glas.
Helemaal eens.

Ik word gek van lobbyclubs die tegenwoordig zowat de regels bepalen in (nationale) technische voorschriften.

Heb je de EPBDIV al goed gelezen en de NL uitvoering hiervan in GACS.

Elk gebouw moet straks in elke ruimte een opnemer hebben die CO2, VOC, geluid en vocht meet. Ook al kun je niks regelen.

Koekoek de snoepfabriek voor fabrikanten.

Adviseur FixClima

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18-09 08:16
Technician- schreef op maandag 7 september 2026 @ 21:11:
[...]

Helemaal eens.

Ik word gek van lobbyclubs die tegenwoordig zowat de regels bepalen in (nationale) technische voorschriften.

Heb je de EPBDIV al goed gelezen en de NL uitvoering hiervan in GACS.

Elk gebouw moet straks in elke ruimte een opnemer hebben die CO2, VOC, geluid en vocht meet. Ook al kun je niks regelen.

Koekoek de snoepfabriek voor fabrikanten.
snoepfabriek voor service bedrijven als die sensoren het ook nog moeten blijven doen. 2 uurtjes sensor testen en vervangen is een stuk duurder dan de hele sensor, en dan hebben we het nog niet over de draadloze of bedrade infra die er onder ligt om het aangesloten te houden.

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 08-09 12:29
copykat schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 10:13:
Even kijken of mn idee workaround hout snijd.

Hoeveel van jullie hebben een L/W wp draaien én airco's (L/L wp) als backup heating en koeling?

Ik heb een water gebonden warmte transport nodig voor de diverse ruimtes die ook warmte moeten krijgen dus alleen airco word t ook niet. Alleen een FE L/W wp is door layout, plaatsings mogelijkheden buiten unit enzo ook ingewikkeld en heeft flink vermogen nodig om de -7 norm te halen. Gevalletje moeizaam. Geen 123tje. Dus ik dacht buiten de box te denken en gestapelde koeling en verwarming te maken. Heeft de wp moeite met warmtapwater te maken én t huis op temp te krijgen => airco aan voor extra instand warmte. 3 binnen units op elke etage 1.

Nadeel meer apparaten die onderhoud nodig hebben, stuk kunnen gaan. En vermoedelijk duurder bij elkaar opgeteld. Voordeel ik kan stapsgewijs beginnen met cv radiatoren opwaarderen naar fancoils en nog even op gas laten verwarmen en de aircos installeren. Boiler en l/wwp nog even wachten. ( wws is dan op gas. En basis verwarming is dan ook even gas. (Deze winter kan nog ivm vast contract tot mei.) En dat als laatste de FE stap doen als ik weet wat de andere systemen opleveren in de berekening. Uiteindelijk is een eboiler/wpboiler of combi fe wp met boilervat noodzakelijk om t laatste stapje te nemen om vh gas af te komen.

Meer mensen die dit pad bewamdeld hebben of word dit idee afgeschoten 😇?

Niet conderenserend koelen met fancoils kan natuurlijk geholpen worden met de aircos door rv te verlagen en met extra koeling vd lucht en de zon levert de stroom via panelen. Aka minder teruglevering. We hebben vermoedelijk meer (extreem) warme zomers dan strenge winters. Dus ook dat meegenomen is de balans tussen verwarming/koelings vermogen ook anders dan 10 jaar geleden.
Ik heb een L/W WP voor warm water en vloerverwarming (stooklijn) en vloerkoeling (17 graden watertemperatuur). Daarnaast heb ik L/L units. Eentje in de woonkamer/keuken (80 m2 samen) en eentje op de hal van de bovenverdieping (90 m2 totaal).

De L/L gebruik ik alleen voor koelen. Voor verwarmen is de L/W WP voldoende. Koelen via de vloer is het grootste deel van de tijd ook genoeg, alleen tijdens de echte pieken zorgt de airco dat de temperatuur onder de 23 graden blijft. Door de grote hoeveelheid glas in de gevels waar de zon overheen draait, in combinatie met een plat dak, is het niet mogelijk om alleen met de vloerkoeling tot een redelijk binnenklimaat te komen.

De WP's hebben eigenlijk geen onderhoud nodig. Van de L/W moet je hooguit een keer het filter schoonmaken (moet ik eigenlijk eens een keer doen). Van de L/L alleen de filters in de binnenunit. De buitenunits staan op het dak, daar heb ik verder geen omkijken naar. Ik spuit ze af en toe een keer schoon met de tuinslang als ik toch op het dak ben om de zonnepanelen te wassen, maar meer niet. Wel controleer ik dan of alle leidingen nog beschermd zijn en dat niet de isolatie opgegeten is door vogeltjes ofzo. Tot nu toe gaat dat prima.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Technician-
Hebben jullie wel eens gehoord van Igarden warmtepompen?
Een product van fabrikant Fairland.
Dacht eerst weer zun budget ding,
Maar de specs zijn wel oké eigenlijk:

iGarden / Fairland iGXC11T – R290 – 11 kW – 3×400 V

Bron: Heat Pump KEYMARK
KEYMARK registratie: 011-1W1245
Certificering: DIN CERTCO
Testlaboratorium: TÜV Rheinland Guangdong

PRESTATIES EN14825

W35 – lage temperatuur:
A+12/W35: 3,53 kW – COP 9,73
A+7/W35: 3,61 kW – COP 6,93
A+2/W35: 5,56 kW – COP 5,03
A−7/W35: 9,45 kW – COP 3,13
A−10/W35: 9,94 kW – COP 2,58

SCOP W35: 5,19
Seizoensrendement ηs: 205%
Prated: 10,69 kW

W55 – medium temperatuur:
A+12/W55: 3,47 kW – COP 7,64
A+7/W55: 3,42 kW – COP 5,15
A+2/W55: 5,47 kW – COP 3,76
A−7/W55: 8,48 kW – COP 2,39
A−10/W55: 9,12 kW – COP 2,03

SCOP W55: 3,91
Seizoensrendement ηs: 154%
Prated: 9,60 kW

Let op: bovenstaande vermogens en COP’s zijn EN14825-deellastmeetpunten. De genoemde vermogens zijn dus niet automatisch het maximale beschikbare vermogen van de warmtepomp bij die buitentemperatuur.

OVERIGE GEGEVENS

Koudemiddel: R290
Koudemiddelinhoud: 1,3 kg
Voeding: 3×400 V / 50 Hz
Maximale watertemperatuur: 75 °C
Bivalentietemperatuur: −7 °C
TOL volgens EN14825: −10 °C
Stand-by/off/thermostat-off verbruik: 19 W

GELUID

KEYMARK geluidsvermogen volgens EN12102-1:
Low-temperature bedrijf: LWA 51 dB(A)
Medium-temperature bedrijf: LWA 61 dB(A)*

Het uiterlijk is dan wel weer heel Chinees met led lampjes en glas erin:
https://www.fairland.com.cn/product/ATW-heat-pump.html

[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 11-09-2026 18:01 ]

Adviseur FixClima

• Technician-
Niemand een mening?
Even lekker afbranden of wat positieve zaken zien?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LfOeTrEQjJJf8H5aSEOXgvPumm0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VUX0i3J4rsPuiYvcW9AoMcXb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/82_5mg4J8XWbLN1t9zSi32NznZU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ucqhpPAqso5cfjNpf7KmmcEm.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik al had uitgezocht, het is een echte monosplit met alle aansluitingen op het buitendeel.

[ Voor 20% gewijzigd door Technician- op 12-09-2026 09:40 ]

Adviseur FixClima

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:45
Ben benieuwd, kan zo snel de afmetingen niet vinden op de website.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Technician-
BarryH schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 11:30:
Ben benieuwd, kan zo snel de afmetingen niet vinden op de website.
De 8 kW:
B × D × H: 1.170 × 450 × 895 mm

Dus ongeveer 117 cm breed × 45 cm diep × 90 cm hoog.

De 11 kW is een stuk hoger 1,4m

Adviseur FixClima

• walter_321
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 21:26
Technician- schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 09:38:
Niemand een mening?
Even lekker afbranden of wat positieve zaken zien?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Wat ik al had uitgezocht, het is een echte monosplit met alle aansluitingen op het buitendeel.
Monosplit; dat is een contradictio in terminis ;-).

De kwaliteit van een WP is vooral de sturing. Kan die correct een stooklijn volgen? Kan die langzaamaan naar zijn setpunt of op vol vermogen, en hoe diep kan ze moduleren en wat zijn integratie opties?

Wat weet je over de garantie en wie geeft die?

Edit; ik lees standby verbruik 19W; dat is wel extreem veel. Mijn ervaring als een fabrikant dat niet goed heeft, is het brol electronica...

[ Voor 7% gewijzigd door walter_321 op 12-09-2026 12:44 ]

• walter_321
Met in de toekomst airco's kunnen we hopelijk de WP water temperatuur weer wat verlagen en daarmee COP verhogen, en dan met lucht/lucht een beetje bijstoken waar nodig. Dat is in ieder geval het experiment wat ik volgend jaar hoop te doen.
Dat lijkt niet het meest zinvolle... de lucht/lucht is normaal minder efficient dan de water/lucht wp (want voor zelfde vermogen moet de lucht hogere temp maken...).

Efficient is maximaal op water en eventueel dimensioneer je de water/lucht net iets klein (goedkoper, veelal efficienter). En ipv een elektrische weerstand op de koudste dag zet je de lucht/lucht aan.

• Ronald
walter_321 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 12:48:
[...]

[...]

Dat lijkt niet het meest zinvolle... de lucht/lucht is normaal minder efficient dan de water/lucht wp (want voor zelfde vermogen moet de lucht hogere temp maken...).

Efficient is maximaal op water en eventueel dimensioneer je de water/lucht net iets klein (goedkoper, veelal efficienter). En ipv een elektrische weerstand op de koudste dag zet je de lucht/lucht aan.
En bij mist/nevel en 2C ga je dan ook de L/L nodig hebben... Je hebt dan bijna 2/3e max vermogen nodig... zit in de vermogensdip van de machine en veel verlies aan defrosts.

Onderdimensioneren kan, maar schets ajb volledig beeld van de nadelen.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Ronald
Technician- schreef op vrijdag 11 september 2026 @ 17:58:

KEYMARK geluidsvermogen volgens EN12102-1:
Low-temperature bedrijf: LWA 51 dB(A)
Medium-temperature bedrijf: LWA 61 dB(A)*
61dB is veel voor een EN12102 waarde... de max gaat dan hard naar de max 65 die je in deze klasse machine op de markt mag brengen...

Dat maakt hem ook lastig te plaatsen... want je hebt veel meer afstand tot erfgrens nodig.

Als dit klopt is het alles behalve een moderne machine... Zelfs de inmiddels jaren en jaren oude amitime (Ook bekend als Itho Amber) is veel stiller.

[ Voor 8% gewijzigd door Ronald op 12-09-2026 13:36 ]

• walter_321
Ronald schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 13:32:
[...]

En bij mist/nevel en 2C ga je dan ook de L/L nodig hebben... Je hebt dan bijna 2/3e max vermogen nodig... zit in de vermogensdip van de machine en veel verlies aan defrosts.

Onderdimensioneren kan, maar schets ajb volledig beeld van de nadelen.
Die mist/nevel werkt in de 2 richtingen; omdat er veel vocht in de lucht zit, is er veel energie te halen dus wat efficiënter. De defrost gaan nu wel niet 1/3 vermogen doen verliezen; tussen de defrost kan de machine ook 'harder draaien' want je hebt nog overschot; waardoor wel het nodige gemiddelde vermogen kan geleverd worden bij 2°C...

Ik wilde vooral zeggen dat de l/l zinvol is als vervanging voor de elektrische weerstand die dikwijls ook nog mee geïnstalleerd wordt. Niet om dat je er een meer zuinige lucht/water kan mee leveren...

• Ronald
@walter_321 theorie is leuk… praktijk leert dat ondergedimensioneerde machines het niet trekken. Kom hier in dit topic over 4-5 maanden maar terug 🤣

• Technician-
Ronald schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 13:34:
[...]

61dB is veel voor een EN12102 waarde... de max gaat dan hard naar de max 65 die je in deze klasse machine op de markt mag brengen...

Dat maakt hem ook lastig te plaatsen... want je hebt veel meer afstand tot erfgrens nodig.

Als dit klopt is het alles behalve een moderne machine... Zelfs de inmiddels jaren en jaren oude amitime (Ook bekend als Itho Amber) is veel stiller.
Dat kan goed een breekpunt zijn ja.

Adviseur FixClima

• walter_321
Ronald schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 15:57:
@walter_321 theorie is leuk… praktijk leert dat ondergedimensioneerde machines het niet trekken. Kom hier in dit topic over 4-5 maanden maar terug 🤣
Euh natuurlijk trekken die het niet; ze zijn ondergedimensioneerd. Het is eigenlijk de standaard keuze in Duitsland. Ik hoor ze daar niet echt over klagen.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:10

Seafarer

XXX

walter_321 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 20:15:
[...]

Euh natuurlijk trekken die het niet; ze zijn ondergedimensioneerd. Het is eigenlijk de standaard keuze in Duitsland. Ik hoor ze daar niet echt over klagen.
Onder domensioneren in Duitsland?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Ronald
Ach ja, als je naar -12 (of lager in sommige regio's) ontwerpt heb je sowieso 15% extra bij +2 ... dus niet vreemd dat het goed gaat ...

• walter_321
Seafarer schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 20:30:
[...]

Onder domensioneren in Duitsland?
Yep; in Duitsland wordt de WP zowat altijd met de weerstanden geinstalleerd.... want de WP is ondergedimensioneerd.

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:24
Ik heb ook een 9 kW met element geïnstalleerd terwijl volgens de berekeningen 12 kW logischer was geweest. Met het uitsparen van die meerprijs kan ik 20 jaar lang het element gebruiken op heel koude dagen en flink geld overhouden.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• walter_321
RichieB schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 21:14:
Ik heb ook een 9 kW met element geïnstalleerd terwijl volgens de berekeningen 12 kW logischer was geweest. Met het uitsparen van die meerprijs kan ik 20 lang het element gebruiken op heel koude dagen en flink geld overhouden.
En wordt bij 2 graden en mist het elektrisch element bijgeschakeld? Heeft het ooit al gewerkt?

• RichieB
walter_321 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 21:23:
[...]
En wordt bij 2 graden en mist het elektrisch element bijgeschakeld?
Ja, maar dat is standaard bij de WH-MDC09J3E5. Ik heb het dan ook echt nodig voor de defrosts.
Heeft het ooit al gewerkt?
Jazeker. Al 2 jaar.

• walter_321
Jazeker. Al 2 jaar.
Ik bedoelde vooral of de weerstand veel bijspringt; weet je hoeveel uren die gewerkt heeft in die 2 jaar?

• RichieB
@walter_321 Het element heeft in die 2 jaar 1230 kWh verbruikt. Het is een 3 kW element dus 410 uur.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Is dat niet wat veel? Dat is zo’n 17,5% van wat mijn WP jaarlijks verbruikt. En dat is goedkope Chinese troep.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• RichieB
@Glashelder Mijn WP (zonder element) heeft in 2 jaar 11,2 MWh verbruikt. Vrijstaand huis van 100 jaar oud, 285 m2 vloeroppervlak met alleen radiatoren. Het element verbruikt bij mij 11% van wat de WP zelf verbruikt (of 10% van het totaal).

[ Voor 22% gewijzigd door RichieB op 12-09-2026 22:15 ]

• walter_321
RichieB schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 22:13:
@Glashelder Mijn WP (zonder element) heeft in 2 jaar 11,2 MWh verbruikt. Vrijstaand huis van 100 jaar oud, 285 m2 vloeroppervlak met alleen radiatoren. Het element verbruikt bij mij 11% van wat de WP zelf verbruikt (of 10% van het totaal).
Ooit geprobeerd het elektrisch element gewoon uit te schakelen?

Het verbruik van het element is misschien 10%, maar aan de opbrengstzijde zal het een 3% zijn (terwijl het je wp 30% meer vermogen geeft). Zelf gok ik dat het zou moeten lukken zonder (vooral omdat bij verschillende wp's het sneller wordt geactiveerd dan volgens mij nodig - ik weet niet juist hoe het zit bij panasonic).
Maar op zich zijn de cijfers wat je kan verwachten bij onderdimensioneren. Al zie ik idd dat bij veel installatie het elektrisch element veel minder uren loopt; maar dat is vooral omdat de warmteverliesberekeningen nogal conservatief zijn (en grotere vermogens vragen dan werkelijk nodig).

Weet je of je wp ooit dagen had waar ze heel de dag 100% draaide -buiten de defrosts dan.

• _JGC_
Ik heb hier gewoon een 6KW machine op 3,75KW afgifte. Backup element niet aanwezig, defrost is gewoon 5 minuten geen warmte en daarna 10 minuten hoger vermogen om de schade weer in te halen.
Zolang de systeemtemperatuur niet onder de kamertemperatuur duikt blijft de installatie in theorie verwarmen.

• walter_321
_JGC_ schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 22:54:
Ik heb hier gewoon een 6KW machine op 3,75KW afgifte. Backup element niet aanwezig, defrost is gewoon 5 minuten geen warmte en daarna 10 minuten hoger vermogen om de schade weer in te halen.
Idd bij kleinere nodige vermogens wordt dat elektrisch element ook economisch zinloos. En de goed modulerende wp, de wp met een zachte compressor start maakt het helemaal overbodig...

Ik begrijp dat je je wp vermogen bewust beperkt; omdat je geen kleinere vond?

• RichieB
walter_321 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 22:38:
[...]
Ooit geprobeerd het elektrisch element gewoon uit te schakelen?
Nee, maar ik heb wel gespeeld met de grens waarop het element erbij mag komen. Als ik dat op 0 °C zet dan duurt het na een defrosts langer voordat de doeltemperatuur weer gehaald wordt. Dat merk ik dan meteen aan comfortverlies in de woonkamer. Met radiatoren heb je daar gewoon minder marge voor. Nu heb ik het op 3 °C staan, dat werkt goed.
Het verbruik van het element is misschien 10%, maar aan de opbrengstzijde zal het een 3% zijn
Mijn thermische opbrengst in die 2 jaar is 64,1 MWh. Dus het element is maar 2% daarvan.
Weet je of je wp ooit dagen had waar ze heel de dag 100% draaide -buiten de defrosts dan.
Ja, volgens mij waren er 1 of 2 hele koude, natte dagen waarbij het element 24 uur lang aan heeft gestaan. Dat zijn de momenten dat ik maar even niet naar het verbruik kijk. :F

edit: Dit zijn mijn instellingen. Weersafhankelijke regeling (WAR) werkt bij mij echt heel goed, maar tijdens de defrost mania wordt de doeltemperatuur van 40 °C niet meer gehaald. Dat gaat precies goed met het comfort in huis. Onder 0 lukt het weer wel om de doeltemperatuur te halen. Kouder dan -5 °C wordt het hier niet meer, of in ieder geval niet langer dan een paar uur achter elkaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZydHlvPyaVIoZBIA4h1dKONaPQQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bL1uqieraTDrV4ItzUeJJkmN.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door RichieB op 13-09-2026 22:50 ]

• _JGC_
walter_321 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 23:03:
[...]

Idd bij kleinere nodige vermogens wordt dat elektrisch element ook economisch zinloos. En de goed modulerende wp, de wp met een zachte compressor start maakt het helemaal overbodig...

Ik begrijp dat je je wp vermogen bewust beperkt; omdat je geen kleinere vond?
Het is een 5.1KW hybride die tot 6KW aangestuurd kan worden als je de sturing vervangt. Ik ga 'm vanaf morgen FE draaien.
Vermogen is in 12 stappen te regelen, boven de 4,6 graden gaat 'ie best laag in vermogen: 150W netafname. Buitenunit toert automatisch op naar 1 of 2 stappen hoger als het kouder wordt.

Hoger dan stand 6 nooit nodig gehad afgelopen winter. Mijn CV installatie doet niet meer dan 3.75KW bij 35 graden. Voor hogere vermogens moet de temperatuur omhoog, maar met ruim 60 liter systeeminhoud duurt dat wel even, zeker als je deltaT bewaking in de sturing hebt.

[ Voor 16% gewijzigd door _JGC_ op 12-09-2026 23:30 ]

• walter_321
150W is wel zeer laag; wat is dan het max elektrische vermogen?

Welke WP is dit?

Mijn LG '7kW' gaat tot een 300W (incl waterpomp). Maar ook al noemt ze 7kW, ze kan ook 12W leveren ;-).

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
walter_321 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 23:35:
[...]

Welke WP is dit?

Mijn LG '7kW' gaat tot een 300W (incl waterpomp). Maar ook al noemt ze 7kW, ze kan ook 12W leveren ;-).
atlantic aurea 5 heeft @_JGC_ dacht ik. Denk er ook wel eens over na puur voor de lolz.

• _JGC_
walter_321 schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 23:35:
[...]

Welke WP is dit?

154W is wat ie bij 12 graden buitentemperatuur neemt als de zon even op de unit gaat schijnen (unit staat op het noorden achter het huis ipv op het westen tussen 2 huizen afgelopen winter). Over het algemeen is laagste stand 179W inclusief pomp.
Max vermogen is 1500W.

Chofu AEYC-0643XU-CH, maar dan met een crippled printplaat van Atlantic erin waardoor je voor 3wegklep en boiler sturing zelf mag knutselen.
RichieB schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 21:41:
@walter_321 Het element heeft in die 2 jaar 1230 kWh verbruikt. Het is een 3 kW element dus 410 uur.
615 kWh per jaar in je elektrisch element. Is dat enkel voor verwarming of zit daar ook het verbruik voor de legionellacyclus bij-in? Voor enkel verwarming vind ik dat wel erg veel (en als de legionellacyclus er bij zit eigenlijk ook). Hier verbruikt het dompelelement ca 60 kWh per jaar met een legionellacyclus elke 14 dagen. Bij elke week zou dat dus zo'n 120 kWh per jaar zijn.
Dat zou betekenen dat jij minimaal 500 kWh per jaar in dat element verbruikt voor verwarming. Dan is je WP wat mij betreft gewoon te klein gekozen.

• RichieB
@Andrehj Je hebt gelijk en dat was bewust. Meerprijs voor een 12 kW ipv 9 kW was minimaal €5k (eerder €7k). Ik doe SWW met een aparte WPB.

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Nu online
RichieB schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:15:
@Andrehj Je hebt gelijk en dat was bewust. Meerprijs voor een 12 kW ipv 9 kW was minimaal €5k (eerder €7k). Ik doe SWW met een aparte WPB.
In een land met een ruim elektriciteitsnetwerk zou ik het niet zo’n punt vinden, maar hier in Nederland is het echt wel erg onwenselijk als iedereen doet wat jij doet. Juist als de elektriciteitsvraag op koude winterdagen enorm piekt, dan leg jij er met je 3 kW COP=1 back-up heater nog eens 3 kW bovenop. Op die manier is er geen ruimte meer voor anderen om te elektrificeren/verduurzamen.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

RichieB schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:15:
Eens met @SebastiaanPs hierboven.
Maar meer dan 5 k€ verschil tussen 12 en 9 kW? Dat kan ik me niet voorstellen. Welk merk en welke types zijn dat dan?
Bij mijn merk (Mitsubishi) zit er minder dan € 2000 verschil tussen 8 en 12 kW... (Mitsubishi heeft geen 9 kW model). Zie https://www.climamarket.n...uz-swm80yaa-erst30f-vm2ee en https://www.climamarket.n...z-swm120yaa-erst30f-vm2ee.
Als je vergelijkt tussen de 10 kW en 12 kW is het zelfs maar € 700 verschil.
(https://www.climamarket.n...z-swm100yaa-erst30f-vm2ee)
Allen met nagenoeg hetzelfde minimum vermogen, dus dat zou ook geen reden zijn om een kleiner model te kiezen.

[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 13-09-2026 13:46 ]

• RichieB
@SebastiaanPs Die 3 kW valt weg in de ruis van het laden van onze EV’s.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:45
RichieB schreef op zondag 13 september 2026 @ 15:31:
Dat is niet zo. Reken het maar even door voor een straat of wijk.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:16
EV's laadt je niet tussen zeg 17u en 21u (mag ik hopen). Die 3 kW die regelmatig elektrisch bijspringt doet dat ook in de spitsuren. Daarom moeten we dat collectief niet willen. Gewoon een warmtepomp met de juiste grootte nemen. Hier staat het element ook alleen tijdens legionella aan (en dat hoeft met de huidige generatie warmtepompen ook niet meer).

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• RichieB
Andrehj schreef op zondag 13 september 2026 @ 13:45:
[...]
Eens met @SebastiaanPs hierboven.
Maar meer dan 5 k€ verschil tussen 12 en 9 kW? Dat kan ik me niet voorstellen. Welk merk en welke types zijn dat dan?
[...]
We hebben deze discussie 2,5 jaar gelden ook al gevoerd. Ik heb geen plaats voor een binnenunit en heb dus een echt monoblok nodig. De Panasonic WH-MDC09J3E5 was (en is) zo belachelijk goedkoop dat een stapje omhoog naar een 12 kW gewoon serieus geld kost.

• _JGC_
Of gewoon je huis nog een beetje isoleren zodat je aan 9KW genoeg hebt.

Maar ik heb makkelijk kletsen met mijn 700 kuub gasverbruik voor de warmtepomp werd geplaatst. Dan te bedenken dat dit huis tot 2010 nog enkelglas op de bovenverdieping had en er bij de vorige eigenaar 3300 kuub door ging per jaar :o
Sorry, ik kan niet alles discussies precies onthouden.
Ik heb geen plaats voor een binnenunit en heb dus een echt monoblok nodig. De Panasonic WH-MDC09J3E5 was (en is) zo belachelijk goedkoop dat een stapje omhoog naar een 12 kW gewoon serieus geld kost.
Dat verandert de zaak wel. Overigens is de MDC09J3E5 geen 9 kW WP, maar een 7.5 kW WP, want hij levert slechts 7.5 kW bij A-7W35.

• RichieB
_JGC_ schreef op zondag 13 september 2026 @ 15:48:
Of gewoon je huis nog een beetje isoleren zodat je aan 9KW genoeg hebt.
[...]
Ik was van 4000 m3 gas (vorige bewoners) naar 2500 m3 gegaan door alle isolatiemaatregelen.. beter wordt het niet met ons vrijstaand huis van 100 jaar oud. Of misschien toch maar aan het triple glas maar dan moeten we eerst toestemming krijgen om de karakteristieke houten kozijnen te mogen vervangen..

• SebastiaanPs
  • Nu online
  1. Zelfs de allergrootste woningen met een verliesoppervlak van >600 m2 (zoals die van jou) en een all electric warmtepomp hadden tijdens de 5 koudste dagen van januari-maart 2021 een gemiddeld elektrisch verbruik van 4 kW (data van de installatiemonitor), dus 3 kW continu daar bovenop is wel degelijk fors.
  2. De iets grotere en duurdere warmtepomp valt dan toch ook weg in de ruis van kosten van een huis van 285 m2 en 2 EV’s? ;)
Ik snap je argumenten en overwegingen zeker, maar laten we de gevolgen van hele straten die dit doen niet bagatelliseren.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Seafarer

Seafarer

XXX

RichieB schreef op zondag 13 september 2026 @ 15:51:
[...]

Ik was van 4000 m3 gas (vorige bewoners) naar 2500 m3 gegaan door alle isolatiemaatregelen.. beter wordt het niet met ons vrijstaand huis van 100 jaar oud. Of misschien toch maar aan het triple glas maar dan moeten we eerst toestemming krijgen om de karakteristieke houten kozijnen te mogen vervangen..
Vacuum glas? Niets vervangen past altijd.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Ronald
RichieB schreef op zondag 13 september 2026 @ 15:44:
[...]

We hebben deze discussie 2,5 jaar gelden ook al gevoerd. Ik heb geen plaats voor een binnenunit en heb dus een echt monoblok nodig. De Panasonic WH-MDC09J3E5 was (en is) zo belachelijk goedkoop dat een stapje omhoog naar een 12 kW gewoon serieus geld kost.
Prima, maar ontwijk dan niet dat de gelijktijdigheid van op element ontworpen systemen bij koude 100% is... wat niet zo is voor de EV's.

En de meerderheid gaat de EV's niet inpluggen bij €0,70 EPEX...

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:32
RichieB schreef op zondag 13 september 2026 @ 15:44:
[...]

De Vaillant 11 kW Pro kan ook zonder grote binnen unit net als de Panasonic M series. Wel duurder dan de verouderde J maar veel stiller en R290. Voor de J moet je opschieten. Ze maken ze nu al niet meer voor voorraad. Alleen op speciale bestelling.

[ Voor 8% gewijzigd door Carboy54 op 13-09-2026 17:45 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• walter_321
BarryH schreef op zondag 13 september 2026 @ 15:34:
[...]

Dat is niet zo. Reken het maar even door voor een straat of wijk.
Ik zal advocaat van de duivel zijn; gezien de tarieven het niet afstraffen zal het niet belangrijk zijn. In Vlaanderen wil je die 3kw extra niet in de wintermaanden, dat kost je grofweg nogeen 100euro per jaar extra.
En de kans is groot dat we hier naar een variabele piekkost gaan (dus een piek in de piekuren wordt duurder).

Over het algemeen werkt 'wat goed of slecht' is voor de maatschappij niet zo goed als incentive. Prijzen hanteren op het gewenste gedrag te krijgen is de belangrijke optie.

• RichieB
Seafarer schreef op zondag 13 september 2026 @ 16:32:
[...]
Vacuum glas? Niets vervangen past altijd.
Ik heb al het glas (gedeeltelijk nog enkel) al vervangen door HR++.

• RichieB
SebastiaanPs schreef op zondag 13 september 2026 @ 16:31:
[...]
  1. Zelfs de allergrootste woningen met een verliesoppervlak van >600 m2 (zoals die van jou) en een all electric warmtepomp hadden tijdens de 5 koudste dagen van januari-maart 2021 een gemiddeld elektrisch verbruik van 4 kW (data van de installatiemonitor), dus 3 kW continu daar bovenop is wel degelijk fors.
[…]
Ik kan niet zoveel met gemiddelden. Als mijn WP het zwaar heeft (tussen 2 en 0 °C buiten) meet ik 10 kW thermische afgifte maar door de defrosts is dat 9 kW effectief. Dat heb ik echt nodig om mijn huis op temperatuur te houden. En dan heb ik het hele dak al laten vervangen en 140mm PIR aangebracht.

• Ronald
Dan was de 12kW machine dus ook gewoon te klein... Want dan had je 14-15kW nodig gehad als het knap ontworpen was.

Nog even een veel te goedkope J bestellen voor cascade dan maar...
(Goedkoop is duurkoop)...

Want... onder de -5 gaat @RichieB naar de kringloop voor een extra jas, want dan red hij het ook met zijn element niet meer.

[ Voor 23% gewijzigd door Ronald op 13-09-2026 20:31 ]

RichieB schreef op zondag 13 september 2026 @ 20:17:
Ik kan niet zoveel met gemiddelden. Als mijn WP het zwaar heeft (tussen 2 en 0 °C buiten) meet ik 10 kW thermische afgifte maar door de defrosts is dat 9 kW effectief. Dat heb ik echt nodig om mijn huis op temperatuur te houden. En dan heb ik het hele dak al laten vervangen en 140mm PIR aangebracht.
Je hebt dus rond het vriespunt al 10 kW nodig, en toch koop je een WP die bij die temperatuur maar 7.45 kW kan leveren?
En als je rond 0 al 9 kW effectief nodig hebt, dan heb je bij -10 dus 13.5 kW effectief nodig. Tel daar nog 10% bij voor defrostverliezen en je zit op 15 kW.... Dan vind ik je keuze voor een WP die 7.5 kW kan leveren nogal optimistisch....
Het idee van @Ronald hierboven is zo gek nog niet. Ik zou er inderdaad een tweede in cascade bij zetten (als de software van Panasonic dat ondersteunt tenminste, ik weet daar onvoldoende van), dan heb je ook bij vorst precies genoeg vermogen om de hut warm te houden.

Je hebt nu een WP gekocht die weliswaar wat voordeliger was, maar die veel te klein is voor de woning. Ik begrijp daar niks van.

[ Voor 8% gewijzigd door Andrehj op 13-09-2026 21:02 ]

• RichieB
@Ronald & @Andrehj Maken jullie je om mij geen zorgen. Ik woon in het westen van Nederland op de punt van een eiland. -5 °C is een zeer koude nacht die nog zelden voorkomt. Overdag nog veel zeldzamer. -10 °C das war einmal.. daar ga ik echt geen rekening mee te houden.

Na komende winter heb ik met het uitsparen van gas de J inclusief installatie terugverdiend. Mocht de horrorwinter er dan toch komen dan installeer ik wel zo’n Valliant van @Carboy54. Die was er 3 jaar geleden nog niet.

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:01
RichieB schreef op zondag 13 september 2026 @ 21:13:
@Ronald & @Andrehj Maken jullie je om mij geen zorgen. Ik woon in het westen van Nederland op de punt van een eiland. -5 °C is een zeer koude nacht die nog zelden voorkomt. Overdag nog veel zeldzamer. -10 °C das war einmal.. daar ga ik echt geen rekening mee te houden.

Na komende winter heb ik met het uitsparen van gas de J inclusief installatie terugverdiend. Mocht de horrorwinter er dan toch komen dan installeer ik wel zo’n Valliant van @Carboy54. Die was er 3 jaar geleden nog niet.
Of een L/L WP voor de koudste dagen, in plaats van de oude houtkachel. Ook die airco-logica was 3 jaar terug geen gemeengoed.

• Seafarer

Seafarer

XXX

RichieB schreef op zondag 13 september 2026 @ 18:41:
[...]

Ik heb al het glas (gedeeltelijk nog enkel) al vervangen door HR++.
Jij schrijft: Of misschien toch maar aan het triple glas maar dan moeten we eerst toestemming krijgen om de karakteristieke houten kozijnen te mogen vervangen..

Bij gebruik van vacuumglas hoef je geen kozijnen te vervangen en qua isolatie zit je op triple glas tot veel beter.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:42
Carboy54 schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:42:
[...]

De Vaillant 11 kW Pro kan ook zonder grote binnen unit net als de Panasonic M series. Wel duurder dan de verouderde J maar veel stiller en R290. Voor de J moet je opschieten. Ze maken ze nu al niet meer voor voorraad. Alleen op speciale bestelling.
J series worden niet meer gemaakt?

Welke monoblock moet ik dan gaan kopen? :D

Ga nu verhuizen en heb 7 jaren genoten van mijn 5H (kwam van 3000m3 gas, vorige bewoner), nu naar een vrijstaand huis en wil over op de 9J.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 23:32
alaintje schreef op maandag 14 september 2026 @ 00:31:
[...]

J series worden niet meer gemaakt?

Welke monoblock moet ik dan gaan kopen? :D

Ga nu verhuizen en heb 7 jaren genoten van mijn 5H (kwam van 3000m3 gas, vorige bewoner), nu naar een vrijstaand huis en wil over op de 9J.
Laatste Black series op bestelling.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Capt Waffles
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 00:29
Carboy54 schreef op maandag 14 september 2026 @ 00:56:
[...]

Laatste Black serie op bestelling.
Dat stelt me wat gerust, thanks! Ik heb 2 weken een 5kW besteld bij tiendadelaire, en die vertelden me dat ze mid-September nieuwe batch binnen krijgen. Ik was toch een beetje nerveus dat ik deze maand een mailtje ging krijgen dat het feest niet doorging. Met de verkoopstop op 1 januari was ik er toch niet helemaal gerust op dat ze nog wel een batch zouden kunnen krijgen.

Belgisch Limburg | Mitsubishi Electric MSZ-LN35VG2 binnenunit + MUZ-LN35VG2 buitenunit | Diehl 4601S + 3850 Wp (22x Sunflower 175W ZO) | SMA Sunny Boy 4.0 + 7070 Wp (7x JinkoSolar 505W NO + 7x JinkoSolar 505W ZW)

• Cassaaa
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18-09 12:05
Hallo allemaal,

De laatste tijd ben ik mij in het verdiepen in een WP, ik hoopte op wat advies in de warmtepomp techniek om te verduurzamen. Via Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic, hierbij de promotie/vraag voor wat advies en ervaringen om een keuze te maken:
Cassaaa in "Advies LW Warmtepomp Daikin NIBE Nefit-Bosch"
Alvast bedankt!

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:47
edit: verkeerde topic

[ Voor 94% gewijzigd door H3nk1960 op 15-09-2026 06:48 ]

Bosch 2000AWF

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:55

ErikVers

e-Duurzaam

barcomoon schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 07:24:
We hebben hier een Duklitech staan van 300L. Werkt mooi moet ik zeggen. Gelaagdheid blijft mooi in tact ook als er een SWW run start tijdens douchen. Zeer geringe afkoeling door A+.

Beetje afhankelijk van de modus (eco of normaal), buiten temperatuur, en start temperatuur ligt de SWW COP tussen 3.5 en 4.5.

We zijn er wel tevreden mee.
Klinkt goed, zeer mooie boiler met name vanwege afgifte vrijwel alleen onderin de boiler. Dit echt anders dan alle andere boilers.

Wat ik mij wel afvroeg; de sensor positie zit wat mij betreft best laag en er is geen hogere optie voor zover ik kan zien. Dat zorgt ervoor dat hij mijn inziens te snel al weer zou aangaan ook al stel je de hysterese ruim in (8 graden water in vat dan kom je vanzelf ergens rond de 20-30 ook al zit hij nog voor meer dan helft vol met warm water omdat sensor op een 40% al zit)

Nu kun je natuurlijk de tapwatermodus na 1e run uit of setpoint heel laag zetten maar als mijn panasonic tapwater onder de 20 gr ziet (de volgende dag bij vrijgave) gaat hij naar hz frequenties waar je niemand blij mee maakt.

Hoe is jouw ervaring met de gemeten temperaturen, (de volgende dag bij start run) op de sensor als je maar 1 run maakt?

Referentie; 2-3 p douche per dag (met douche wtw) en een bad die een enkele keer per week wordt gebruikt.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 PVT icm 300liter - PV 8970WP: 27stuks - Home Assistant - Thuisbatterij advies |

• Technician-
Quatt heeft er een NLse concurrent bij las ik, geinig ding om te zien. Maar max 4kW (3,7 -7/W35).
https://www.whspr.net/ 50,8 dB(A) schijnt het vollast geluidsvermogen te zijn.

Adviseur FixClima

• Technician-
Ronald schreef op zaterdag 12 september 2026 @ 13:34:
[...]

Hier nog even op terugkomend, dat is inderdaad waar en best fors.
Dit was de 11kW versie dat wel. Voor de 8kW versie kan ik nog geen keymark/TUV test vinden.

Opzich jammer ik ken weinig warmtepompen, die niet exorbaitant duur zijn die deze COP's halen:
PRESTATIES EN14825
W35 – lage temperatuur:
A+12/W35: 3,53 kW – COP 9,73
A+7/W35: 3,61 kW – COP 6,93
A+2/W35: 5,56 kW – COP 5,03
A−7/W35: 9,45 kW – COP 3,13
A−10/W35: 9,94 kW – COP 2,58
A+2/W35 > 5 is best goed, in een gecertificeerde EN14825 test

Adviseur FixClima

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 06:13

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Technician- Met een gemiddelde buitentemperatuur van ca. 6-7 °C in het stookseizoen
zou dan een SCOP van ca. 6,5-7 mogelijk moeten zijn.
Ook omdat je meestal niet de W35 nodig hebt en daaronder kan blijven.
Geen garantie - natuurlijk.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Seafarer

Seafarer

XXX

Technician- schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:02:
Quatt heeft er een NLse concurrent bij las ik, geinig ding om te zien. Maar max 4kW (3,7 -7/W35).
Dat is gaaf.
Eindelijk een behuizing zoals veel in de USA gebruikt wordt. Vindt ik het mooiste. Waarschijnlijk ook praktischer met ventilator en warmte wisselaar.
Gave kleurstelling maakt hem direct een beetje onzichtbaar.
Als ik even zit te lezen op de side dan krijg ik het gevoel dat hier zeer goed overnagedacht is. Op alle fronten.

• Technician-
Seafarer schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:41:
[...]

Dat is gaaf.
Eindelijk een behuizing zoals veel in de USA gebruikt wordt. Vindt ik het mooiste. Waarschijnlijk ook praktischer met ventilator en warmte wisselaar.
Gave kleurstelling maakt hem direct een beetje onzichtbaar.
Als ik even zit te lezen op de side dan krijg ik het gevoel dat hier zeer goed overnagedacht is. Op alle fronten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JKcTcGd9_ECYUOPBte89Md7mNsw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xTcB2dROLMLztTH0LcKUUldH.webp?f=fotoalbum_large
Ploatje

Adviseur FixClima

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Wij zijn bezig met de verbouwing van ons huis. Er komt nu vloerverwarming beneden en waarschijnlijk volgend jaar vloerverwarming op de 1e verdiening. Daarnaast worden alle kozijnen vervangen voor kunstof met triple glas. Vanwege de komende veranderde subsidie en de ouderdom van onze cv willen wij dan ook naar full electric.

Nu is mijn vrouw zeer gevoelig voor geluid. Ik heb dan ook gekeken naar Triple Solar maar dat is echt helaas veel te duur. Ik heb meegedaan met de VEH veiling maar daar komt een Quatt naar voren. Hier heb ik niet zo'n goed gevoel bij omdat ze niet alle data geven.

Wij verbruiken nu zo'n 1300m3 gas en zo'n 2500 Kwh electra. Huis is straks zo'n 136m2. Wij hebben 7 zonnepanelen. Ik zat te denken aan de Valliant AeroTherm Plus VWL 75 vanwege het geluid. Is dit de beste optie of zijn er andere opties? Vanwege de verbouwing kunnen wij nu nog op korte termijn evt. de buitenunit naar de schuur brengen maar dat kost qua manuren/materiaal ook zo'n 1500 euro. Is dat nodig?

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

• Ronald
Technician- schreef op woensdag 16 september 2026 @ 12:02:
Alleen jammer dat ze heel erg misleiden... Ja 50,8 dB is laag... maar dat betekend niet dat je zonder geluidsberekening kan... En op de erfgrens kan ook niet. Beide staan in de brochure.

Probeer maar in geluidslabel.com met de Bosch Compress 5800i 4OR (51dB max)

• Technician-
Ronald schreef op woensdag 16 september 2026 @ 13:20:
[...]

Alleen jammer dat ze heel erg misleiden... Ja 50,8 dB is laag... maar dat betekend niet dat je zonder geluidsberekening kan... En op de erfgrens kan ook niet. Beide staan in de brochure.

Probeer maar in geluidslabel.com met de Bosch Compress 5800i 4OR (51dB max)
Vaak bi-j te bange :P

Adviseur FixClima

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:29
Weet ik niet. Een geluidsberekening maken is weinig moeite, kost niet veel, maar geeft wel zekerheid en duidelijkheid. Installateurs zijn 'vaak te bange' dat ze door een berekening een nee moeten verkopen, maar er is juist bijna altijd wel een oplossing: andere unit, andere (verdere) locatie, omkasting. Vaak houdt dat in dat er meer materiaal (langere leidingen of omkasting) en meer werk nodig is, dus eigenlijk meer inkomsten voor de installateur. Daarnaast is voor de klant duidelijk dat ze met een betrouwbare partij te maken hebben, die de zaken goed wil doen. Goed voor je conversie.

[ Voor 5% gewijzigd door marvel27 op 16-09-2026 14:43 ]

• _JGC_
Niks vervelender dan een buurman die klaagt en het werk nogmaals moeten doen. Ik heb het zelf gehad, achteraf blij met de nieuwe situatie, maar ik had liever de pomp meteen op de juiste plek gezet.

"snel de nachtstand aan, buurman komt thuis" is niet hoe je je warmtepomp wilt stoken nml.

• Seafarer

Seafarer

XXX

_JGC_ schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:53:
Niks vervelender dan een buurman die klaagt en het werk nogmaals moeten doen. Ik heb het zelf gehad, achteraf blij met de nieuwe situatie, maar ik had liever de pomp meteen op de juiste plek gezet.

"snel de nachtstand aan, buurman komt thuis" is niet hoe je je warmtepomp wilt stoken nml.
Motion sensor? Kan je de buurman niet meer vergeten. ;)

• Technician-
marvel27 schreef op woensdag 16 september 2026 @ 14:42:
Weet ik niet. Een geluidsberekening maken is weinig moeite, kost niet veel, maar geeft wel zekerheid en duidelijkheid. Installateurs zijn 'vaak te bange' dat ze door een berekening een nee moeten verkopen, maar er is juist bijna altijd wel een oplossing: andere unit, andere (verdere) locatie, omkasting. Vaak houdt dat in dat er meer materiaal (langere leidingen of omkasting) en meer werk nodig is, dus eigenlijk meer inkomsten voor de installateur. Daarnaast is voor de klant duidelijk dat ze met een betrouwbare partij te maken hebben, die de zaken goed wil doen. Goed voor je conversie.
Grapje hoor, tis hier soms net de geluidspolitie.
Klopt wel hoor, wij berekenen ook.
Meestal bij een Arotherm plus kom je zover daaronder dat het ruim kan.
Afgezien rijtjes woningen, dat zijn echt uitdagingen ook door alle objecten er omheen

Adviseur FixClima

• _JGC_
Seafarer schreef op woensdag 16 september 2026 @ 15:13:
[...]

Motion sensor? Kan je de buurman niet meer vergeten. ;)
Mja, dan wordt het huis koud... gelukkig was 'ie 's morgens vroeg weg en 's avonds laat pas thuis.

Heb net even op https://warmtepompgeluid.com een tekening gemaakt van mijn perceel met huis, berging, schuur en warmtepomp... ik zit met mijn huidige setup op de perceelgrenzen links en rechts op 2 plekken aan 41.8 en 40.5dB. Als ik de schuur sloop en achterop het perceel weer opbouw (staat in de planning) verandert die 41.8 in 40.3.
edit:
oude setup zat op 48dB bij de erfgrens, en dat is dan zonder de reflecties tussen de huizen mee te rekenen. Het waren de reflecties waar buurman gek van werd.

[ Voor 12% gewijzigd door _JGC_ op 16-09-2026 17:47 ]

• MarkusFTW
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 18-09 11:34
Hallo allen,

Ik hoop hier wat advies te krijgen. Twee maanden geleden kregen wij te horen dat onze 12 jaar oude CV ketel aan het einde van zijn levensduur is. Ondanks dat ons huis in 2015 gebouwd is, lijkt de situatie vrij complex. Daarom graag advies.

Ons gasverbruik schommelt tussen de 900 en 1100 m3 per jaar. Echter, dit is met een Nefit ventiline ventilatiewarmtepomp, die volgens de brochure tot 30% gas kan besparen. Ik kan echter niet precies bepalen hoeveel het bespaard.

Wij hebben 2 schouwen gehad voor een warmtepomp, zowel hybride als electrisch. Hieruit kwamen de volgende problemen naar voren:
- onze technische ruimte is onder schuin dak. Een 300 liter boiler plaatsen wordt lastig, volgens Kemkens niet arbotechnisch verantwoord.
- Er zitten te weinig groepen voor full electric. Dit geeft flink wat extra kosten.
- Wij wonen vrij dicht op de buren, dus voor de buitenunit zal op de grond in onze al kleine voortuin de enige logische plek zijn.
- De vorige bewoners hebben een honeywell thermostaatverdeler geplaatst, waardoor wij op 4 plekken in huis een separate thermostaat hebben. Ik ben bang dat dit voor pingelen gaat zorgen omdat soms 1 honeywell op 2 kleine radiatoren zit.
- Onze radiatoren op slaapkamer en werkkamer lijken ondergedimensioneerd (zonder warmteberekening) voor een full electric systeem ingeregeld voor hoge efficientie.
- Door de ventilatiewarmtepomp moeten we ook een andere luchtverversing plaatsen.
- De CV afvoer hangt op max 5 meter hoogte boven een trapgat, dus bij verplichte vervanging moeten we een vlonder o.i.d. gaan bouwen.

Wij hebben nu 3 opties:
- Toch voor full electric gaan, met het risico dat installatie lastig is (1 partij wil dat wel doen), maar vervolgens hem nergens kunnen servicen. Plus hoge meerprijs voor extra groepen, vervanging radiatoren, nieuw ventilatiesysteem, waarschijnlijk nieuwe thermostaat.
- Hybride systeem, wat in ons geval meerprijs voor CV buis vervanging, mogelijk honeywell systeem vervanging geeft, en mogelijk lange terugverdientijd geeft.
- Het huidige ventilatiewarmtepomp laten zitten (die nu ook 12 jaar oud is), met het risico dat die binnenkort kapot gaat, en met een toekomstperspectief dat we van het gas af moeten.

Prijzen in onze situatie:
- Weheat sparrow 9 kW full electric met booster 12.800-13.500 euro
- Remeha all in one 4 kW ~8500 euro (met R32 koudemiddel)
- Nefit Proline CV ketel ~2800 euro.

De prijzen van de eerste twee opties zijn exclusief eventuele vervanging honeywell systeem, radiatoren, en nieuwe ventilatie.

Bedankt voor de hulp!

[ Voor 5% gewijzigd door MarkusFTW op 16-09-2026 17:52 ]

• Ronald
@MarkusFTW Kun je je huis wat meer beschrijven? Als die ventiline 30% bespaard dan zou je op 1571m³ uit komen wat betreft warmtevraag... (Koevlaas 7,6kW) maar dat is best heel hoog voor een woning van 2015 met beperkte ruimte voor buitenunit...

Beschrijf al je afgifte en ruimtes waar het staat.

Sparrow is geen 9kW machine... het is een 6... Dat is wat hij doet bij -10. Max geluid is 63dB en dat is helemaal niet aan de stille kant van de opties voor 6kW. Onvoldoende als die ventiline best case presteert...

- technische ruimte: een liggende boiler is beter dan CV behouden... Wat is de beperking daadwerkelijk?
- groepen: sja... Pijpenbuigers zijn blijkbaar een halve dag bezig met een groep aanleggen... langer dan met onhandelbare 2x 32mm pex over zelfde traject ... Los uitbesteden na dat bekend is wat er moet liggen?
- zoneregelening: In de basis: weg er mee... inregelen is sowieso handig en dit maakt naregeling in veel gevallen overbodig.
- zie de ventilatie ajb als losstaand iets...

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:23
Doet met een beetje denken aan R2D2 😂

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• MarkusFTW
Ronald schreef op woensdag 16 september 2026 @ 18:16:
@MarkusFTW Kun je je huis wat meer beschrijven? Als die ventiline 30% bespaard dan zou je op 1571m³ uit komen wat betreft warmtevraag... (Koevlaas 7,6kW) maar dat is best heel hoog voor een woning van 2015 met beperkte ruimte voor buitenunit...

Beschrijf al je afgifte en ruimtes waar het staat.

Sparrow is geen 9kW machine... het is een 6... Dat is wat hij doet bij -10. Max geluid is 63dB en dat is helemaal niet aan de stille kant van de opties voor 6kW. Onvoldoende als die ventiline best case presteert...

- technische ruimte: een liggende boiler is beter dan CV behouden... Wat is de beperking daadwerkelijk?
- groepen: sja... Pijpenbuigers zijn blijkbaar een halve dag bezig met een groep aanleggen... langer dan met onhandelbare 2x 32mm pex over zelfde traject ... Los uitbesteden na dat bekend is wat er moet liggen?
- zoneregelening: In de basis: weg er mee... inregelen is sowieso handig en dit maakt naregeling in veel gevallen overbodig.
- zie de ventilatie ajb als losstaand iets...
Betreft een 2 onder 1 kap, 155 m2, 600 m3, waaruit veel thuisgewerkt wordt en met kleine kinderen. Hou er ook rekening mee dat de VWTW maar 10% bespaard, werkelijk geen idee en ken niemand anders die dit systeem kent.
Zat ook op een twijfel met die sparrow. werd vertelt dat op hele koude dagen de 3 kW booster ook kon helpen. Ben redelijk technisch onderlegd, maar kom hier tekort. Goed om te weten dat dit mogelijk krap is, en we er niet voor moeten gaan zonder warmteverliesberekening. Kleine partij die all electric schouw deed zei dat het wel kon.
schouwer van de kleine partij noemde de liggende boiler ook als optie, echter is onze dakconstructie dragend op wanden, waardoor de ruimte daarvoor beperkt is. Een andere schouwer van Kemkens noemde ze erg storingsgevoelig.
Zoneregeling hoeft niet weg met een nieuwe CV neem ik aan, waardoor ik grote uitgaven flink kan vertragen neem ik aan? Zelfde met Ventilatie, stel de ventiline houdt het nog 5-10 jaar vol, dan hoef ik daar ook niet te investeren, terwijl het bij een warmtepomp sowieso weg moet. Of zie ik iets over het hoofd hier?
Sowieso, met een standaard ventilatiebox zonder WTW, gaat dat veel schelen in warmtevraag, omdat meer warme lucht wordt afgezogen?

• Ronald
@MarkusFTW De laatste paar jaar hebben we rond januari teveel discussies over krap gedimensioneerde machines bij +2 en mist... Iets wat in Nederland... lang niet zeldzaam genoeg is... Dus ontwerpen op booster... ik raad het nogal af. (Ook vanwege de gelijktijdigheid van inzet.. alle op booster ontworpen machines gaan ze tegelijk inschakelen... netcongestie iemand?)

- Itho heeft wand gemonteerde (staande) vaten... brengt dat nog mogelijkheden? Ze hebben ook meer tapwater beschikbaar bij zelfde volume (20% volgens Itho).

- Zoneregeling weghalen is geen kostenpost... knoppen er af en ventielen zouden open moeten staan.

- Ventilatie voor nu laten voor wat het is... wel handig om een beetje te weten hoeveel het huidig bespaard zodat je je oprechte warmtevraag weet.

En je hebt je afgifte systeem nog niet benoemd ;-)

• MarkusFTW
Ronald schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:05:
@MarkusFTW De laatste paar jaar hebben we rond januari teveel discussies over krap gedimensioneerde machines bij +2 en mist... Iets wat in Nederland... lang niet zeldzaam genoeg is... Dus ontwerpen op booster... ik raad het nogal af. (Ook vanwege de gelijktijdigheid van inzet.. alle op booster ontworpen machines gaan ze tegelijk inschakelen... netcongestie iemand?)

- Itho heeft wand gemonteerde (staande) vaten... brengt dat nog mogelijkheden? Ze hebben ook meer tapwater beschikbaar bij zelfde volume (20% volgens Itho).

- Zoneregeling weghalen is geen kostenpost... knoppen er af en ventielen zouden open moeten staan.

- Ventilatie voor nu laten voor wat het is... wel handig om een beetje te weten hoeveel het huidig bespaard zodat je je oprechte warmtevraag weet.

En je hebt je afgifte systeem nog niet benoemd ;-)
Dank! Itho zal ik zeker naar kijken. Verder is het huis: vloerverwarming op de begane grond en badkamer, radiatoren in de rest van het huis.

• Ronald
MarkusFTW schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:28:
[...]

Dank! Itho zal ik zeker naar kijken. Verder is het huis: vloerverwarming op de begane grond en badkamer, radiatoren in de rest van het huis.
Zo ver was duidelijk :-)

Ik bedoelde het griezelige detail: afmetingen, typen per ruimte.

• _JGC_
@MarkusFTW Die Ventiline is een rebadge van de Inventum Ecolution Combi, een max 1.4KW R410A warmtepomp die je ventilatielucht afkoelt tot zeer lage temperaturen en de warmte daaruit aan je CV circuit geeft of opslaat in de 50 liter boiler.

In principe kan je 'm laten hangen, wordt alleen wel een uitdaging met de flow door je verwarmingssysteem als je de WP op een andere plek aankoppelt.

• MarkusFTW
Ronald schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:33:
[...]

Zo ver was duidelijk :-)

Ik bedoelde het griezelige detail: afmetingen, typen per ruimte.
Ga ik morgen even mee aan de slag, wij zijn 2e bewoner dus missen veel documentatie, wordt even met de hand meten 😅

• MarkusFTW
_JGC_ schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:35:
@MarkusFTW Die Ventiline is een rebadge van de Inventum Ecolution Combi, een max 1.4KW R410A warmtepomp die je ventilatielucht afkoelt tot zeer lage temperaturen en de warmte daaruit aan je CV circuit geeft of opslaat in de 50 liter boiler.

In principe kan je 'm laten hangen, wordt alleen wel een uitdaging met de flow door je verwarmingssysteem als je de WP op een andere plek aankoppelt.
Dank voor je reactie. Enig idee hoeveel gas hij in onze situatie ongeveer zal besparen?

Laten hangen hangt af van 2 zaken:

- hij neemt vrij veel ruimte in, ruimte die in de CV ruimte erg beperkt is. Is een ruimte van ongeveer 2 breed, 3,5 lang, rechte wanden van 60 cm en 2.1 meter, schuine dakwand ertussen. Momenteel ook de enige plek voor de wasmachine vanwege water en afvoer. En de luchtafvoerbuis zit geniaal geplaatst op 30 cm van de hoge wand, ongeveer 90 cm van de achterkant van de ruimte (en is daarmee ook een complicerende factor voor bv een buffervat plaatsen naast de huidige wtw unit)

- hij is dus al 12 jaar oud. Geen idee van de levensduur. Als hij nu meedraait en over een aantal jaar kapot gaat, geeft dat extra verwijderingswerk neem ik aan?

[ Voor 10% gewijzigd door MarkusFTW op 16-09-2026 19:48 ]

• MarkusFTW
MarkusFTW schreef op woensdag 16 september 2026 @ 19:46:
[...]

Dank voor je reactie. Enig idee hoeveel gas hij in onze situatie ongeveer zal besparen?

Laten hangen hangt af van 2 zaken:

- hij neemt vrij veel ruimte in, ruimte die in de CV ruimte erg beperkt is. Is een ruimte van ongeveer 2 breed, 3,5 lang, rechte wanden van 60 cm en 2.1 meter, schuine dakwand ertussen. Momenteel ook de enige plek voor de wasmachine vanwege water en afvoer. En de luchtafvoerbuis zit geniaal geplaatst op 30 cm van de hoge wand, ongeveer 90 cm van de achterkant van de ruimte (en is daarmee ook een complicerende factor voor bv een buffervat plaatsen naast de huidige wtw unit)

- hij is dus al 12 jaar oud. Geen idee van de levensduur. Als hij nu meedraait en over een aantal jaar kapot gaat, geeft dat extra verwijderingswerk neem ik aan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4VwJKq9NqRq3vXDzkEDHr4yxssw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZ8IkVCB08Oi505UDTsVZmi8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BU0QJvHg-gA8lqYPIQ0HpR6CFJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EbAgrikUGu46RIDuUxHHdTWg.jpg?f=fotoalbum_largeOmdat fotos toch meer zeggen dan een omschrijving

• _JGC_
@MarkusFTW Het ding doet 1.6KW maximaal, dus ik zou gewoon je gasverbruik door de Koevlaas formule duwen en 1.6KW optellen, dan zit je gewoon safe.
Zat er overigens naast, deze is 1.6KW ipv 1.4KW en gebruikt R134A, datzelfde spul dat in 20 jaar oude auto's gebruikt wordt.

Ik heb de ecolution Solo nog overwogen als goedkope ventilatiewarmtepomp, de combi met 50 liter vat is heel erg lomp en je zit dan al snel met de minimale hoogte omdat je eronder ruimte moet maken voor de leidingen.

Ik zou er fijn een simpele Orcon, Itho of Duco box voor in de plaats zetten en de ruimte anders benutten. Deze units zijn ook alles behalve stil, willen nog wel eens trillingen verspreiden door je huis.

• SebastiaanPs
  • Nu online
@MarkusFTW interessante situatie, ik snap zeker dat je hulp vraagt. Misschien goed om een eigen topic aan te maken volgens de FAQ? Anders wordt het hier straks ondergesneeuwd door andere onderwerpen en is het niet meer te volgen.

• MarkusFTW
SebastiaanPs schreef op woensdag 16 september 2026 @ 20:07:
@MarkusFTW interessante situatie, ik snap zeker dat je hulp vraagt. Misschien goed om een eigen topic aan te maken volgens de FAQ? Anders wordt het hier straks ondergesneeuwd door andere onderwerpen en is het niet meer te volgen.
Goed idee. Was wat terughoudend gezien de weinige topics over specifieke cases. bij deze: Complexe situatie, is aanschaf warmtepomp de moeite waard.

• BeardyHamster
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:22
Hallo Tweakers,

We zijn ons aan het verdiepen naar de opties voor een warmtepomp in ons huis. Via Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic, hier stond als tip om hier wat promotie te geven aan mijn post ;) . Het wordt gewardeerd als er mensen mee zouden kunnen denken en mijn kunnen helpen zoeken naar antwoorden op mijn vragen. Warmtepomp opties voor huis met beperkte ruimte
Alvast bedankt!
Pagina: 1 ... 274 275 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)