MotorBeast schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:48:
[...]
Continue warm gehouden? Ik warm hier 1 keer per dag in de middag een 300 liter boiler op. Als ik alleen zou douchen met zijn 2-en kan ik denk ik 4 a 5 dagen vooruit (wij vullen iedere dag een bad vandaar iedere dag). Staat op zolder en koelt nauwelijks af. Goed geisoleerd dat ding.
Ik bedoel: je hebt continue een vat met warm water wat warmte verliest.
Even snel rekenen, grofweg. Uitgaande van een 1-persoonshuishouden, met een 50 L (warmtepomp)boilervat wat op 50 graden wordt gehouden. 2x per week 10 minuten douchen (50 L water per keer).
Een normaal stilstandsverlies (volgens de diverse topics op tweakers) is rond de 1 kWh warmte per dag, dus 7 kWh per week.
1x per week een legionella-run naar 60 graden kost gemiddeld 0,6 kWh per week (4,2 * 50 L * 10 graden / 3600).
2x per week 50 L water van 37 graden verbruik, dat kost zo'n 63L water van 50 graden. Dat moet weer aangevuld worden, dus opgewarmd worden van 15 graden (koud water) naar de 50. Dat kost 2,6 kWh (4,2 * 63 L * 35 graden / 3600).
Samen 10,2 kWh warmte, met een COP van 4 is dat 2,55 kWh stroom.
Met een doorstroomverwarmer van 11 kW, 20 minuten per week douchen is dat 3,7 kWh stroomverbruik.
Dus maar 1,15 kWh per week meer. Op jaarbasis met een stroomprijs van € 0,30 is dat € 18. Dan duurt het heel lang voordat je een boilervat of complete warmtepompboiler hebt terugverdiend.
Als ik ergens een rekenfout maak, dan hoor ik het graag. Dit is even snel bij elkaar verzameld.
Natuurlijk is een warmtepompboiler op zich mooier, omdat je netto minder stroom verbruikt. En zelf vind ik de terugverdientijd niet het belangrijkste, duurzaamheid is belangrijker. Maar in dit geval, dus in sommige situaties, zou het toch een optie kunnen zijn lijkt mij.
mr_evil08 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:03:
[...]
Dan neem je een kleine 50l boiler, feit is dat de 1-persoonshuishouden ook zeer waarschijnlijk tijdens te spitstijden gaat douchen.
Wanneer je zonnepanelen hebt kun je een groot gedeelte van het jaar als "wateraccu" gebruiken en douche je in feite gratis savonds(als er geen saldering meer is).
Mensen net als hier kijken erg korte termijn helaas, we gaan extra belast worden tijdens piekuren zoals de Belgen waarschijnlijk, daar heeft NL kennerlijk op gestemd dan eerder investeren in het energienet wat iedereen al zag aankomen.
Waarvoor zou je een keukenboiler nemen trouwens?
In onze situatie pakken we nooit warmwater uit de kraan, pannen schoonmaken en andere zaken zijn voldoende alternatieven wat ook nog eens eenvoudiger is voor warmwater.
(Nee wij zijn geen thee drinkers maar dat zou ik ook nooit uit een normale boiler halen)
Ik weet niet hoe laat jij normaal doucht, maar ik zelf altijd rond half 10 's avonds. Dan is het geen spits meer. Dat zal voor veel 1-persoonshuishouden van toepassing zijn, lijkt mij.
Ja, met zonnepanelen kun je overdag verwarmen, dat scheelt. Daarom zei ik ook: het hangt van de situatie af. Zonder panelen heb je dat voordeel niet.
Waarom een keukenboiler handig is: handen wassen, iets even afspoelen en schoonmaken. Een sopje maken om schoon te maken. Hoe doe jij dat dan?