Beste Tweakers,
Eind 2023 zijn wij van het gas gegaan, en overgestapt naar een Toshiba Estia 11kW all electric warmtepomp. Dit gecombineerd met een 300L RVS boiler en een 125L buffervat.
Tijdens de aanschaf heb ik kritische vragen gesteld over o.a. de noodzaak van een buffervat en de thermosifon. Het antwoord was echter dat zij zich aan de voorgeschreven standaard van Toshiba houden. Daarom ziet de installatie er op dit moment als volgt uit:
Nu hebben we de installatie ruim 1,5 jaar gebruikt, en ben ik zelf (o.a. door het lezen van dit topic) ook heel wat wijzer geworden. Daarom zou ik graag het systeem optimaliseren, om dit efficiënter te laten draaien.
Wat informatie over ons huis:
- 195m2 vloeroppervlak, volledig met vloerverwarming. Hiervan staat 110m2 continu open, en is uitgevoerd in 10cm hart-op-hart en 18mm buisdiameter verdeeld over 21 groepen, waarvan 16 altijd open.
- De warmtepomp staat beneden in de bijkeuken opgesteld. De aanvoerleidingen voor de vloerverwarmingverdelers lopen met 28mm stalen buis eerst naar de technische ruimte boven. Van hieruit voor de begane grond weer naar beneden.
- De boiler wordt enkel gebruikt voor de badkamer. Deze staat ook op de begane grond, de leidingen lopen met 12mm koperbuis naar boven.
Welke verbeterpunten zie ik zelf:
- Het buffervat en de extra pomp (verborgen op de foto achter het boilervat) kunnen uit het systeem verwijderd worden. De vloer heeft met 110m2 continu open genoeg buffer voor het uitvoeren van de defrosts.
- De installateur heeft mijn opmerking over de thermosifon geprobeerd op te lossen met het plaatsen van een terugslagklep. Dit is mijns inziens geen oplossing voor een thermosifon.
- Het plaatsen van een beluchter op het boilervat. De vraag is of dit nodig is, aangezien het buffervat beneden staat en er enkel water naar boven wordt gevoerd.
- Wellicht het plaatsen van enkele kogelkranen en een aftappunt bij het boilervat.
Ben ik op de goede weg met bovenstaande verbeterpunten? En hebben jullie wellicht nog andere zaken die eigenlijk anders zouden moeten/kunnen?
Alvast bedankt voor jullie input!