5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Werkt al twee winters probleemloos.BarryH schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:39:
[...]
Maar kan altijd probleemloos zonder? Of blijft ie soms hangen (b.v. als water afgekoeld is naar 12 graden?)
Als ik hem start in oktober/november begint ie gewoon met de compressor het water op te warmen. Het water zal dan iets van 12~15 graden zijn? Hij zal ook wel moeten, want ik heb niks anders
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Dat is mooi, want bij b.v. de ELGA's onder remeha label is dat wel anders.Pim57 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:45:
[...]
Werkt al twee winters probleemloos.
Als ik hem start in oktober/november begint ie gewoon met de compressor het water op te warmen. Het water zal dan iets van 12~15 graden zijn? Hij zal ook wel moeten, want ik heb niks anders
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik doe niks - ik laat de aansturing van de warmtepomp het "uitzoeken".BarryH schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:40:
[...]
Dan doe je toch 2 runs : 1 van 1000 tot wanneer nodig en 1 van 2100 tot wanneer nodig?
b.v. met temperatuur van 19,5 naar 20,5
(Arotherm pure 65/7.2 met hydraulische binnenunit VWL 107/7.2 IS en VRC720/3)
Dat werkt trouwens prima. Geen klachten van de familie.
[ Voor 12% gewijzigd door dunklefaser op 22-08-2025 13:21 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Enkele jaren geleden dezelfde zoektocht gedaan. Niets gevonden. Uiteindelijk is het een panasonic 3j geworden. Minimaal 25Hz (250W) en 1,8kW afgifte. Hier 2 fancoils die nu op 1 thermostaat werken (terwijl ik elke fancoil wou aansturen met elk zijn afzonderlijke thermostaat). Op zich wel tevreden nu. Thosiba kan terugmoduleren tot 10Hz. Maar de vraag is of je dit wel wilt. De compressor heeft ergens in zijn frequentiebereik een optimaal punt (in functie van andere variabelen). Ik vermoed dat het optimaal punt zicht niet bevindt op 10Hz.En hou ook rekening met de defrosts. Als je 4kW continu nodig hebt bij neem nu 0°C dan moet je (uit mijn ervaring) 25% extra rekenen.jelte247 schreef op donderdag 21 augustus 2025 @ 23:50:
Ik ben al lange tijd op zoek naar een monoblock met lage capaciteit die ver kan terug moduleren. Frustrerende zoektocht want veel merken geven geen duidelijkheid over modulatiebereik. Vaak is het zo dat in een kleine wp in een serie een afgeknepen versie is van een zwaardere. Bv een 5kw is gewoon een 9 kw die afgeknepen is op maximale afgifte. De minimale afgifte blijft bij al die toestellen dan gelijk. Ik kijk vaak in de specs en als de kleinste wp hetzelfde formaat en gewicht heeft dan weet je al genoeg. De kleinste wp gaat dan een nuttig modulatiebereik hebben van soms maar 50% van zijn maximum.
Ik kwam vandaag een wp tegen die wel echt fysiek lichter is in de kleinste versie. (6kW) Eindelijk! Maar het betreft niet echt een a merk en een beetje een vage site:
https://warmtepomp-energy.nl/
Ik zie deze wp niet eens op de lijst van ISDE subsidie. Maar de specs spreken me wel heel erg aan. R290 en de kleinste wp lijkt bij minimale afgifte te kunnen draaien op 250 watt.
Deze kleine wp lijkt veel verder terug te kunnen moduleren dan andere merken. Verder dan Nefit, pana midea en vrijwel alle andere merken waar ik het heb kunnen vinden.
Kent iemand deze wp of herkent iemand deze als een re-brand van een ander merk?
Ps ik heb nog wel een ander merk gezien met een kleine wp die ver terug kan moduleren. De samsung R290 van 5kW maar die kost een fortuin.
Ik mis mogelijk iets hoor, maar zijn er warmtepompen die een minimum watertemperatuur willen om te starten? Die zo ruim boven de 0 graden ligt al helemaal?BarryH schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:39:
[...]
Maar kan altijd probleemloos zonder? Of blijft ie soms hangen (b.v. als water afgekoeld is naar 12 graden?)
Dat verbaasd me, of gaat het hier om een hybride pomp die is ingezet als all-electric?
Een vriend heeft deze en raadt deze af. LG heeft een vrij stevige opstart piek voordat hij gaat terugmoduleren. Ook in het LG forum wordt daar over gesproken. Maar toch goed om te weten dat deze een laag minimum vermogen heeft.Kip schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:04:
@jelte247
De witte R32 LG monobloc's van 5,7 en 9kW kunnen ook terugmoduleren naar rond de 300w. Deze zijn voordelig geprijsd.
Er zijn inmiddels ook zwarte R32 en R290 varianten van LG. Hierbij weet ik niet hoe ver ze terugmoduleren.
Lijk idd er wel op. Maar dan is die adlar een R32 wp. Ook wel iets andere COP"s. Hoger zelfs. Op zich goed om te weten. Geeft iets meer vertrouwen dat die AVARMA data zou kunnen kloppen.LongTimeAgo schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:30:
[...]
Gezien de specs, de vormgeving en mogelijkheden vermoed ik dat dit exact dezelfde is (maar dan met andere behuizing) als die van Adlar Castra II 6kw.
Oh, ja Adlar heeft er tegenwoordig 2.jelte247 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:04:
[...]
Lijk idd er wel op. Maar dan is die adlar een R32 wp. Ook wel iets andere COP"s. Hoger zelfs. Op zich goed om te weten. Geeft iets meer vertrouwen dat die AVARMA data zou kunnen kloppen.
Dan kan het dus ook nog die andere zijn, de Adlar Aurora III, die is wel R290
Qua specificaties en mogelijkheden komen die namelijk erg in die buurt van die.
Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |
Knap hoor. Wat blijft er over van de capaciteit bij -10? Heb je iets om op terug te vallen? Houtkachel oid?Pim57 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 10:29:
@jelte247
Mijn monoblock Daikin Altherma H van 4 kW kan terug tot 132 W elektrisch. Dat is inclusief de pomp (20W) en elektronica (10W).
Ik gebruik deze hybride wp als full electric en heb een SCOP van 4,5 over de laatste 2 seizoenen. Heb een aparte wpb voor SWW.
Dat klopt. Hier is wel omheen te werken door de configuratie aan te passen. Om de warmtepomp zo efficiënt te laten lopen zal je bij vrijwel ieder model de configuratie over een langere tijd ietsjes moeten gaan aanpassen. De opstartpiek maakt dit wel wat lastiger.jelte247 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:02:
[...]
Een vriend heeft deze en raadt deze af. LG heeft een vrij stevige opstart piek voordat hij gaat terugmoduleren. Ook in het LG forum wordt daar over gesproken. Maar toch goed om te weten dat deze een laag minimum vermogen heeft.
Met koelen wordt het opstart-piek probleem ook zichtbaar en lijkt er bij de <=9kW modellen een bug te zijn waardoor deze naar 12 graden wilt koelen ongeacht je instellingen en hierdoor krijg je last van condensatie. Er is een workaround voor beschikbaar die de warmtepomp laat pendelen.
Ik weet niet of dit ook speelt bij de nieuwere modellen.
Toevallig is bij mij vanochtend de warmtepomp gaan verwarmen. Hier is de opstartpiek zichtbaar:
/f/image/m21iflLFajtPp6zRxatFMlkP.png?f=fotoalbum_large)
Ik zou zeker andere modellen afwegen.
Pardon my dutch
(De tijden met 0 W ontbreken in het diagram)
:strip_exif()/f/image/lFwd7BiXWoNyY3JYGVsRtri5.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 60% gewijzigd door dunklefaser op 22-08-2025 15:29 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Dat heeft volgens mij elke L/W warmtepomp.Jerra schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 12:57:
Ik mis mogelijk iets hoor, maar zijn er warmtepompen die een minimum watertemperatuur willen om te starten? Die zo ruim boven de 0 graden ligt al helemaal?
Dat verbaasd me, of gaat het hier om een hybride pomp die is ingezet als all-electric?
Mitsubishi doet dat dan weer erg goed, door
- Een (tov de concurrentie) erg lage minimale watertemperatuur te hanteren.
- Deze netjes afhankelijk te maken van de waterflow
- en dit vervolgens ook netjes te documenteren en te publiceren in hun databooks.
Dit is de grafiek voor de minimale watertemperatuur van mijn WP voor verwarmen:
:strip_exif()/f/image/VyPfAenXRvLeEJ24nfAIt1uU.png?f=user_large)
en deze is voor koelen:
:strip_exif()/f/image/8ToQ16TRBkWxOHiiSFmww109.png?f=user_large)
Als het binnen dus onder de 8 graden wordt zal ik eerst met de backupheater over een klein circuitje de WP moeten opstarten... Voorlopig niet echt een probleem dus.
Maar er zijn ook merken waarbij de minimale watertemperatuur veel hoger ligt, en dan wordt dit wel erg relevant.
[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 22-08-2025 17:10 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Een full electric met 300L boiler split unit met R32 dacht ik.jelte247 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 09:56:
[...]
Top. Welke is dat dan? Een monoblock? Ik noemde Samsung al idd. Dat was ook een merk met een goeie kleine wp. De nieuwe R290 zie ik voor prijzen van 6000 voorbij komen. Maar die 5 kW kan redelijk terug moduleren naar 1.42KW
Nog geen -10° C meegemaakt over 24 uur de laatste jaren.jelte247 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:07:
[...]
Knap hoor. Wat blijft er over van de capaciteit bij -10? Heb je iets om op terug te vallen? Houtkachel oid?
En anders hebben we pech, dan wordt het binnen geen 20° maar 18°. Voor die ene dag in het jaar kan dat wel.
Of ik zet de airco even op verwarmen.
[ Voor 4% gewijzigd door Pim57 op 22-08-2025 18:17 ]
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Een back up dus om bij te verwarmen. Airco aandeel groeit in Nederland dus er zullen steeds meer mensen zijn die een back up hebben, ongeacht hoofdverwarming.Pim57 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:16:
[...]
Nog geen -10° C meegemaakt over 24 uur de laatste jaren.
En anders hebben we pech, dan wordt het binnen geen 20° maar 18°. Voor die ene dag in het jaar kan dat wel.
Of ik zet de airco even op verwarmen.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
@jelte247 een Mitsubishi R410 moet je zeker niet meer willen. R32 ook niet meer. R290 heeft de toekomst. Een Weheat Flint 6 kW of een Amber 6.5 kW R290 kunnen ook zeer laag draaien en hebben geen BUH nodig om bij dergelijke lage temperaturen op te starten.Andrehj schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 16:53:
[...]
Dat heeft volgens mij elke L/W warmtepomp.
Mitsubishi doet dat dan weer erg goed, door
- Een (tov de concurrentie) erg lage minimale watertemperatuur te hanteren.
- Deze netjes afhankelijk te maken van de waterflow
- en dit vervolgens ook netjes te documenteren en te publiceren in hun databooks.
Dit is de grafiek voor de minimale watertemperatuur van mijn WP voor verwarmen:
[Afbeelding]
en deze is voor koelen:
[Afbeelding]
Als het binnen dus onder de 8 graden wordt zal ik eerst met de backupheater over een klein circuitje de WP moeten opstarten... Voorlopig niet echt een probleem dus.![]()
Maar er zijn ook merken waarbij de minimale watertemperatuur veel hoger ligt, en dan wordt dit wel erg relevant.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Wat ik dacht: als je in een huis met koud CV water in de winter start met verwarmen, dan kan je in de problemen komen met de 1e defrost. Je onttrekt dan opeens veel warmte uit reeds vrij koud CV water, waardoor je platenwarmtewisselaar kapot kan vriezen?
Maar weet niet of dit klopt.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Daarom moet je een beperkt aantal groepen openen om temperatuur in het systeem te krijgen. Door een defrost vriest de platenwisselaar niet kapot.SebastiaanPs schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:11:
Wat is eigenlijk de reden van de minimumtemperatuur van CV water voor opstarten?
Wat ik dacht: als je in een huis met koud CV water in de winter start met verwarmen, dan kan je in de problemen komen met de 1e defrost. Je onttrekt dan opeens veel warmte uit reeds vrij koud CV water, waardoor je platenwarmtewisselaar kapot kan vriezen?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ik vermoed dat het onder de meeste milde-matige omstandigheden wel meevalt.Carboy54 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:54:
Een Weheat Flint 6 kW of een Amber 6.5 kW R290 kunnen ook zeer laag draaien en hebben geen BUH nodig om bij dergelijke lage temperaturen op te starten.
Maar zou jij in een volledig koud nieuwbouwhuis (zeg CV water temp 5 gr) zonder BUH durven op te starten bij een buitentemp van 2 gr?
Bij de eerste defrost bevriest er CV water in je platenwarmtewisselaar en is je warmtepomp kapot? Of mis ik hier iets?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Ik denk wel dat dat de belangrijkste reden is.SebastiaanPs schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:11:
Wat is eigenlijk de reden van de minimumtemperatuur van CV water voor opstarten?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Heb je van Weheat en Itho ook zulke grafieken zodat we kunnen zien wat daarvan de minimale watertemperaturen zijn?Carboy54 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:54:
Een Weheat Flint 6 kW of een Amber 6.5 kW R290 kunnen ook zeer laag draaien en hebben geen BUH nodig om bij dergelijke lage temperaturen op te starten.
Dat ziet er fijner uit.dunklefaser schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 13:48:
@Kip Interessant - mijn arotherm pure 65/7.2 start bij minimaal vermogen (ca. 1,95 kW thermisch) even met 370 W en gaat dan binnen 5 minuten terug naar ca. 250 W (buitendeel).
(De tijden met 0 W ontbreken in het diagram) [Afbeelding]
Bij de LG is er een theorie dat de opstart piek nodig is om de olie terug in de compressor te verzamelen. Je zou verwachten dat dit ook bij meer warmtepompen speelt als dit zo belangrijk was...
Tevens gebruikt LG zijn eigen merk scroll compressor met eigen technieken om de olie te beheersen.
Pardon my dutch
vrijwel alle warmtepompen en aircos doen dit. sommige units hebben hun leidingen in de unit dusdanig zitten dat de olie uit zichzelf al terugloopt. dit geld dus alleen voor monoblocks, splits hebben altijd olieruns.Kip schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:44:
[...]
Dat ziet er fijner uit.
Bij de LG is er een theorie dat de opstart piek nodig is om de olie terug in de compressor te verzamelen. Je zou verwachten dat dit ook bij meer warmtepompen speelt als dit zo belangrijk was...
Tevens gebruikt LG zijn eigen merk scroll compressor met eigen technieken om de olie te beheersen.
[ Voor 5% gewijzigd door flippy op 23-08-2025 00:07 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Mitsubishi levert nu helemaal geen R410 meer. De E generatie is R32 of R290.Carboy54 schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 18:54:
[...]
@jelte247 een Mitsubishi R410 moet je zeker niet meer willen. R32 ook niet meer. R290 heeft de toekomst. Een Weheat Flint 6 kW of een Amber 6.5 kW R290 kunnen ook zeer laag draaien en hebben geen BUH nodig om bij dergelijke lage temperaturen op te starten.
(Alleen VRF nog met R410A of R32 met waterleidingen door de grotere hoeveelheden koudemiddelen)
Mitsubishi levert nu ook de single split airco’s op R290. En zijn daarmee weer koploper in de A merken.
De Amber 65 R290 heeft 3,4 KW bij -10/35 (!)
De ME PUZ-WZ60 VAA, hun 6kw model, heeft een vermogen van 6,2 KW bij -10/35
Bijna het dubbele van de Amber 65 dus.
Waarbij jij zegt dat van alle R290 WP het vermogen inzakt bij vorst. Is dat bij Mitsubishi ineens niet.
Toegegeven, alleen bruikbaar met hydrobox of tower. En de installatie is zo 30-40% duurder dan een Amber. Het is dus een overweging.
[ Voor 23% gewijzigd door Technician- op 23-08-2025 01:11 ]
Ik niet. Maar afgelopen winter meerdere in bedrijf gesteld bij lage temperaturen zonder problemen. Pas als de condensor echt is dichtgevroren door bv eerdere uitval is het een probleem om de boel weer aan de gang te krijgen bij vorst. Soms helpt het dan om met een klein circuit te beginnen die snel op temperatuur is.Andrehj schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 19:42:
[...]
Heb je van Weheat en Itho ook zulke grafieken zodat we kunnen zien wat daarvan de minimale watertemperaturen zijn?
Dag gemiddelde van -10 wanneer komt het nog voor. Daarom heeft de Amber standaard een 3 kW backup voor het incidentele geval. Bij de goedkope Flint als optie. Pas je andere en veel duurdere techniek toe bij R290 zoals de Panasonic T Caps dan behoud je de temperatuur daar is Mitsubishi niet uniek in. Het is maar wat het je waard is dus. Voor het prijsverschil kan je heel veel truien kopen als het überhaupt nog voor komt.Technician- schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 01:00:
[...]
Mitsubishi levert nu helemaal geen R410 meer. De E generatie is R32 of R290.
(Alleen VRF nog met R410A of R32 met waterleidingen door de grotere hoeveelheden koudemiddelen)
Mitsubishi levert nu ook de single split airco’s op R290. En zijn daarmee weer koploper in de A merken.
De Amber 65 R290 heeft 3,4 KW bij -10/35 (!)
Waarbij jij zegt dat van alle R290 WP het vermogen inzakt bij vorst. Is dat bij Mitsubishi ineens niet.
Toegegeven, alleen bruikbaar met hydrobox of tower. En de installatie is zo 30-40% duurder dan een Amber. Het is dus een overweging.
[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 23-08-2025 08:37 ]
Maar ontwerpen op het gebruik van de BUH (voor iets anders dan defrostondersteuning of SWW-legionellaruns) is om heel veel redenen, met name de gelijktijdigheid van het gebruik met andereontwerpfaalhazen, niet verstandig op maatschappelijk niveau...
[ Voor 64% gewijzigd door Ronald op 23-08-2025 09:06 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
De min of meer regelmatige "Oil Return Cycle" zie je ook bij de arotherm pure split bij laag vermogen en zeker bij "low-load" aansturing. Ik heb er ook nog ergens data voor een vergelijkbaar plaatje.Kip schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:44:
[...]
Dat ziet er fijner uit.
Hoe vaak de ORC plaats moet vinden bepaalt de buitenunit zelf.
[Soms zie je ook nog bepaalde instructies voor het verleggen van de koudemiddelleidingen trefwoord "Oil traps" bij een groter hoogteverschil tussen buiten- en binnenunit (merk/type afhankelijk?).]
[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 23-08-2025 09:59 ]
Welcome back flippyflippy schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 00:06:
[...]vrijwel alle warmtepompen en aircos doen dit. sommige units hebben hun leidingen in de unit dusdanig zitten dat de olie uit zichzelf al terugloopt. dit geld dus alleen voor monoblocks, splits hebben altijd olieruns.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik kan me voorstellen dat die piek ergens voor nodig is, maar het is ook mogelijk dat het onnodig is. Toch lijkt LG deze aanpak al meerdere generaties aan te houden.
Pardon my dutch
De waarheid verdraaien....Technician- schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 01:00:
Ook deze r290 machine kakt gruwelijk in:
:strip_exif()/f/image/qObUlyTJWfqlZoOi9grbQI5m.png?f=user_large)
Het verschil is dat ME, net als Vaillant als enkele van de weinige merken het typenummertje doet op het vermogen bij koude, niet de max waarde als je er geen drol aan hebt...
Deze ME is dus vergelijkbaar in vermogenscurve met een Amber 95 en een Vaillant 55/6.
Warmtepomp systemen ontwerp je op de technische data, niet typeplaatjeonzin
[ Voor 9% gewijzigd door Ronald op 23-08-2025 09:46 ]
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
die "LG piek" komt door hun compressor en ontwerp. deze moet snel draaien om het olieproces in de compressor goed op gang te krijgen. als die dat niet doet word de lagers te lang zonder olie gehouden.Kip schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:42:
@dunklefaser @flippy Ik doelde op de flinke opstartpiek bij een LG monoblock. Voor zover ik weet, hebben andere monoblocks zo’n piek niet.
Ik kan me voorstellen dat die piek ergens voor nodig is, maar het is ook mogelijk dat het onnodig is. Toch lijkt LG deze aanpak al meerdere generaties aan te houden.
fun fact: LG compressors gaan vaak stuk door oliegebrek.
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Euhm, @Technician- verdraait de waarheid niet.Ronald schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:44:
De waarheid verdraaien....
[Afbeelding]
Bovenstaande Mitsubishi zakt volgens de grafiek die jij post van 7 kW bij +7 naar dik 6 kW bij -10. Dat is nauwelijks de moeite en wel even iets anders dan genoemde Amber die bij -10 net iets meer dan de helft van het vermogen bij +7 heeft. (En die het bij -7 ook niet veel beter doet, voor degenen die steeds zeggen dat het toch nooit -10 wordt.)
Dat is een ding wat zeker is.Het verschil is dat ME, net als Vaillant als enkele van de weinige merken het typenummertje doet op het vermogen bij koude, niet de max waarde als je er geen drol aan hebt...
Deze ME is dus vergelijkbaar in vermogenscurve met een Amber 95 en een Vaillant 55/6.
Bedankt voor je reactie, dat klinkt logisch.flippy schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:45:
[...]
die "LG piek" komt door hun compressor en ontwerp. deze moet snel draaien om het olieproces in de compressor goed op gang te krijgen. als die dat niet doet word de lagers te lang zonder olie gehouden.
Heb je daar toevallig een bron of referentie van?
Ik ben hier al jaren naar op zoek, en heb zelfs de documentatie van LG compressors doorgespit in de hoop richtlijnen of OID te vinden helaas zonder resultaat.
flippy schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:45:
fun fact: LG compressors gaan vaak stuk door oliegebrek.
Pardon my dutch
geen openbare documentatie die ik mag geven helaas.Kip schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:02:
[...]
Bedankt voor je reactie, dat klinkt logisch.
Heb je daar toevallig een bron of referentie van?
Ik ben hier al jaren naar op zoek, en heb zelfs de documentatie van LG compressors doorgespit in de hoop richtlijnen of OID te vinden helaas zonder resultaat.
We hadden ook een LG VRF die problemen had en daar moesten nieuwe EX valves in puur omdat ze 10 jaar oud waren, dat vond ik ook een raar verhaal. Maar dat moest van LG.flippy schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 10:04:
[...]
geen openbare documentatie die ik mag geven helaas.
Je ziet dat de grafiek van -10 tot +7 behoorlijk stabiel is dan dan sterk toeneemt naarmate het warmer wordt.Ronald schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 09:44:
[...]
De waarheid verdraaien....
[Afbeelding]
Het verschil is dat ME, net als Vaillant als enkele van de weinige merken het typenummertje doet op het vermogen bij koude, niet de max waarde als je er geen drol aan hebt...
Die vlakheid tussen -10C en 7C komt natuurlijk door gasinjectie maar ook een groter condensoroppervlakte en goed ontwerp.
Dat hebben veel andere merken niet, en dan zit je op juist de koudste dagen met vermogen tekort. En dat maakt juist het ontwerp heel lastig.
Ik heb contact gehad met de leverancier van die Avarma warmtepomp. Ze zijn bezig met het verkrijgen van een vermelding op de lijst van RVO voor de ISDE subsidie. Wel kon hij mij een energielabel delen:GudZ schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 08:06:
[...]
Binnenstedelijk gebied?
Spec sheet in manual geeft alleen geluidsdruk op 1m aan. Gezien het magere formaat van die 6Kw (45x110cm) zou het best wel eens een rammelbak kunnen zijn. Of niet natuurlijk.
Of die vermogens en COPs uit de curves kloppen lijkt me sterk maar wie weet, wellicht verbaas je ons!
/f/image/pu30cMBesqxxug74dzCCLAo7.png?f=fotoalbum_large)
Idd nogal een lawaaiig beestje. Waar hier 62dB staat, staat bij de 6kW Adlar (die er best op lijkt) 50bB.
Of zou dat komen omdat die Adlar als hybride is getest en dus geen sww hoeft te doen? Dat wil ik overigens ook niet gaan doen met de wp.
Toch frustrerende zoektocht zeg. Ik vond nog de specs van een 4kW midea r290. Die is stiller maar die moduleert haast niets. Die kan wel 4kW leveren bij -10 (is wat ik zoek) maar bij +12 kan die niet lager leveren dan 3.4 kW. Die Avarma kan volgens zijn eigen specs iig nog terug naar 1.8kW bij +12 en dan draaien op 250 watt, hetgeen resulteert in een cop van 7.8.
[ Voor 19% gewijzigd door jelte247 op 23-08-2025 16:08 ]
Als geluid of vormgeving een issue is: wij doen op dit moment een beta test voor een fabrikant van een nieuwe R290 warmtepomp voor de Nederlandse markt die op 2 meter onder de 40 dB grens blijft bij max vermogen door een afwijkend concept. Voor tussenwoningen wellicht een prima alternatief.jelte247 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:54:
[...]
Ik heb contact gehad met de leverancier van die Avarma warmtepomp. Ze zijn bezig met het verkrijgen van een vermelding op de lijst van RVO voor de ISDE subsidie. Wel kon hij mij een energielabel delen:
[Afbeelding]
Idd nogal een lawaaiig beestje. Waar hier 62dB staat, staat bij de 6kW Adlar (die er best op lijkt) 50bB.
Carboy54 in "Zealux warmtepompen"
[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 23-08-2025 16:28 ]
nou voor mij toevallig niet per se een heel groot issue gezien de ruime kavel en de plek waar het toestel zou moeten komen. Maar 62dB is wel aan de hoge kant geloof ik.Carboy54 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:14:
[...]
Als geluid of vormgeving een issue is: wij doen op dit moment een beta test voor een fabrikant van een nieuwe R290 warmtepomp voor de Nederlandse markt die op 2 meter onder de 40 dB grens blijft bij max vermogen door een afwijkend concept. Voor tussenwoningen wellicht een prima alternatief.
Zit in de regeling.Kip schreef op vrijdag 22 augustus 2025 @ 23:44:
[...]
Dat ziet er fijner uit.
CV water wijkt veel af dan start op vollast.
Water nog redelijk warm dan deellast start.
Hier tenminste met de Valliant Arotherm Plus.
Heb niet het idee dat naar olietemp wordt gekeken.
Met fluisterbedrijf kan er wel rustig gestart worden.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Met de nieuwe Ecodan monobloc R290 6 of 8 kW zit je op een meter al binnen de 45dB op max vermogen.Carboy54 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 16:14:
[...]
Als geluid of vormgeving een issue is: wij doen op dit moment een beta test voor een fabrikant van een nieuwe R290 warmtepomp voor de Nederlandse markt die op 2 meter onder de 40 dB grens blijft bij max vermogen door een afwijkend concept. Voor tussenwoningen wellicht een prima alternatief.
Plaatsing is nergens een issue meer met deze toestellen.
R32
https://static1.squarespa...e+Spec+Sheet+Jul+2021.pdf
R290 (40 dB(A) op 1 meter!
https://library.mitsubish...uk/pdf/download_full/5456
[ Voor 5% gewijzigd door Technician- op 23-08-2025 18:57 ]
Hoe berekenen ze dat. Met geluidslabel.com krijg ik geen 40dB op 2 meter met 54dBA bronvermogenTechnician- schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 18:55:
[...]
Met de nieuwe Ecodan monobloc R290 6 of 8 kW zit je op een meter al binnen de 45dB op max vermogen.
Plaatsing is nergens een issue meer met deze toestellen.
R32
https://static1.squarespa...e+Spec+Sheet+Jul+2021.pdf
R290 (40 dB(A) op 1 meter!
https://library.mitsubish...uk/pdf/download_full/5456
De Avarma is hetzelfde als de OEG warmtepomp. De fabrikant is Aircal. Ik heb hem hier thuis getest gedurende een stookseizoen. Zuinig genoeg, heel compleet apparaat, prima display, houdt het huis netjes warm.jelte247 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:54:
[...]
Ik heb contact gehad met de leverancier van die Avarma warmtepomp.
[...]
Hij is niet extreem luidruchtig en de buren hebben niet geklaagd. Toch heeft hij 1 probleem dat voor teveel geluid zorgt: de ventilator staat op 800 rpm en regelt niet terug bij lager vermogen. De parameter voor maximaal ventilatortoerental is bij Avarma alleen op installateursniveau in te stellen en bij
OEG helemaal niet.
Een workaround is om gebruik te maken van Home Assistant en tuya-local. Volgens mij via modbus. Dan kun je alles precies naar smaak instellen. Dat is wel echt een Tweakers-oplossing.
Ah fijn. Een ervaringsdeskundige. En goed om te horen dat je hem een seizoen hebt gehad. Top.basfromasd schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 19:31:
[...]
De Avarma is hetzelfde als de OEG warmtepomp. De fabrikant is Aircal. Ik heb hem hier thuis getest gedurende een stookseizoen. Zuinig genoeg, heel compleet apparaat, prima display, houdt het huis netjes warm.
Hij is niet extreem luidruchtig en de buren hebben niet geklaagd. Toch heeft hij 1 probleem dat voor teveel geluid zorgt: de ventilator staat op 800 rpm en regelt niet terug bij lager vermogen. De parameter voor maximaal ventilatortoerental is bij Avarma alleen op installateursniveau in te stellen en bij
OEG helemaal niet.
Een workaround is om gebruik te maken van Home Assistant en tuya-local. Volgens mij via modbus. Dan kun je alles precies naar smaak instellen. Dat is wel echt een Tweakers-oplossing.
Die OEG gevonden en lijkt er idd erg op. Wel zag ik een lager geluidsniveau op het energielabel van die OEG Daar staat 58dB op tegen 62dB van de AVARMA.
Heb je nu die avarma of de OEG getest? En is dat toerental zoveel een issue om heel erg veel moeite in te steken?
Is bij de AVARMA de toegang tot installateurs instellingen hermetisch afgesloten? Ze verkopen die toestellen immers rechtstreeks aan consumenten. Is dat niet open gezet dan?
1. De OEGjelte247 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 19:56:
[...]
Heb je nu die avarma of de OEG getest? En is dat toerental zoveel een issue om heel erg veel moeite in te steken?
Is bij de AVARMA de toegang tot installateurs instellingen hermetisch afgesloten? Ze verkopen die toestellen immers rechtstreeks aan consumenten. Is dat niet open gezet dan?
2. Voor mij was het een issue omdat hij onder het raam van mijn werkkamer staat en ik me snel laat afleiden door prikkels. Voor de nachtrust was het geen probleem.
3. Ik ben OEG installateur en heb de installateurscode gekregen. Voor de Avarma zul je die code vast wel kunnen krijgen als je er om vraagt. Duitse klanten van Hofman Energy rapporteren in ieder geval wel dat dat het geval is.
LG expansie ventielen zijn de slechtste op de markt. Wij accepteren geen klanten met LG vrf installaties meer en zijn actief bezig om die units uit het contract te halen. We hebben zoveel gezeik ermee dat het gewoon niet waard is om eraan te zitten. Als ik met droge ogen tegen een klant moet zeggen dat gun dure vrf alle 28 binnendelen van het plavond moeten halen en alle expansieventielen eruit moeten bakken en vervangen en dan ook nog een paar filter plaatsen en meerdere malen vervangen krijgen wij de schuld, niet die goedkope vrekken die voor de LG tekentafel staan.Technician- schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:46:
[...]
We hadden ook een LG VRF die problemen had en daar moesten nieuwe EX valves in puur omdat ze 10 jaar oud waren, dat vond ik ook een raar verhaal. Maar dat moest van LG.
Das geen probleem.WvM82 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 00:43:
Komende week gaan ze een Arotherm 55/6 met 300L RVS boiler bij ons installeren. De beoogde plek voor de boiler is op het moment naast het trapgat op zolder enigszins langs de wand (dragende muur). De vloer is een breedplaatvloer die 250 kg/m2 zou moeten kunnen dragen. Zien jullie enig risico om de boiler op deze plek te installeren ivm met het draagvermogen? D'r is ook een niet-dragende muur direct langs het trapgat op de verdieping er onder haaks op de dragende muur.
My 2ctsWvM82 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 00:43:
Komende week gaan ze een Arotherm 55/6 met 300L RVS boiler bij ons installeren. De beoogde plek voor de boiler is op het moment naast het trapgat op zolder enigszins langs de wand (dragende muur). De vloer is een breedplaatvloer die 250 kg/m2 zou moeten kunnen dragen. Zien jullie enig risico om de boiler op deze plek te installeren ivm met het draagvermogen? D'r is ook een niet-dragende muur direct langs het trapgat op de verdieping er onder haaks op de dragende muur.
In de basis een beperkt probleem, die 250kg geldt voor de hele breedplaat en in de berekening zit een veiligheidsfactor van 150%. Hoewel die eigenlijk ook bedoeld is om andere fouten (zwakke plekken in constructie, aardschokken) te kunnen opvangen.
Hoe loopt de breedplaatvloer? Als dit een doorlopende plaat is (van wand naar wand) en je zit aan de zijkant, dan is het probleem het kleinste, je zit boven de 250kg met 350kg, maar daar is minder knik-risico.
In het midden is hij het zwakst, het gewicht is geen probleem. De hele plaat van zeg 6 meter lang en 1,2 breed zou 7,2x250=1800kg aan moeten kunnen, mits gelijkmatig verdeeld, en daar zit de kneep. Verdelen van de last in de langte (of over twee breedplaten) is gewenst.
Maar... bij een afgekorte plaat rond een trapgat is dit lastiger, hij mist een steunpunt en is soms afgesteund op zijn twee buurmannen. Even kijken hoe dat gedaan is, en kijken hoe je de kracht op de doorlopende breedplaten krijgt.
[ Voor 10% gewijzigd door tonwes99 op 24-08-2025 08:21 ]
Op basis van jouw minimale beschrijving is dat niet te zeggen.WvM82 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 00:43:
Je neemt niet eens de moeite om een tekeningetje van de situatie te maken. Verder hebben we geen afmetingen, en niemand weet hier hoe de wapening in die vloer ligt, of waar de uitsparingen in onderliggende muren zitten.
Het enige juiste advies is dus om, met de vloerberekeningen in de hand (zitten in het bouwarchief van je woning, wat je zelf zou moeten hebben, maar de gemeente ook) langs een bouwconstructeur te gaan en hem te vragen of je 400 kg op de door jou gewenste plek mag plaatsen.
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 24-08-2025 09:34 ]
:strip_exif()/f/image/9epsAoMmXUymDSXxX2Mo81D0.png?f=user_large)
Op basis van je plaatje:WvM82 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:54:
Bedankt voor de reacties, een schets dan maar, maar afgaande op de reacties en zag dat G5 cellen beton ook als dragende wand gebruikt wordt ben ik eigenlijk ook voldoende overtuigd dat het geen probleem is.
[Afbeelding]
- Ben je heel zeker dat dit een breedplaatvloer betreft? Dit lijken eerder kanaalplaten. (En ja, dat is constructie- en belastingtechnisch een enorm verschil.)
- Dergelijke gasbetonwandjes zijn nagenoeg nooit dragend. Uitsluitsel biedt de constructietekening.
- Je plaatst de boiler precies op de hoek waar de materiaalspanningen door het trapgat sowieso al maximaal zijn...
[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 24-08-2025 11:48 ]
Zo lekker aan de gok.WvM82 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:54:
Bedankt voor de reacties, een schets dan maar, maar afgaande op de reacties en zag dat G5 cellen beton ook als dragende wand gebruikt wordt ben ik eigenlijk ook voldoende overtuigd dat het geen probleem is.
[Afbeelding]
Er is een wandje geplaatst met G5 waarbij ik geen enkele reden zie dat dit dragend zou moeten zijn. Want die breed plaat vloeren zijn sterk genoeg zonder dat wandje. Dus waar haal jij vandaan dat dit G5 wandje op de juiste manier geplaatst is zodat het ook dragend kan zijn?
(materiaal kon ook gewoon over zijn en gebruikt om er een muurtje even in te knallen)
Ik zou toch bovenstaande controle adviezen opvolgen. Maar goed, blijft een advies.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
De mogelijke oplossing is een Itho I-WPV boiler van 150-270 liter. Die kan je ophangen aan een stevige muur. Voor inhoud boven de 200 liter moet je dan een poot set extra monteren. Dan hangt het gewicht aan de muur en steunt op de vloer. Je verdeelt dan het gewicht over meerdere dragers en ga je op zeker.WvM82 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:54:
[Afbeelding]
Volgensmij is de Midea 4kw ook dezelfde als de 8kw.jelte247 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:54:
[...]
Ik heb contact gehad met de leverancier van die Avarma warmtepomp. Ze zijn bezig met het verkrijgen van een vermelding op de lijst van RVO voor de ISDE subsidie. Wel kon hij mij een energielabel delen:
[Afbeelding]
Of zou dat komen omdat die Adlar als hybride is getest en dus geen sww hoeft te doen? Dat wil ik overigens ook niet gaan doen met de wp.
Toch frustrerende zoektocht zeg. Ik vond nog de specs van een 4kW midea r290. Die is stiller maar die moduleert haast niets. Die kan wel 4kW leveren bij -10 (is wat ik zoek) maar bij +12 kan die niet lager leveren dan 3.4 kW. Die Avarma kan volgens zijn eigen specs iig nog terug naar 1.8kW bij +12 en dan draaien op 250 watt, hetgeen resulteert in een cop van 7.8.
De Adlar doet geen SWW. Adlar biedt dat niet aan. (Ik heb een "accountmanager" van ze over de vloer gehad)jelte247 schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 15:54:
[...]
[Afbeelding]
Als je SWW wil moet je er een WPB bij kopen. (Of een andere oplossing verzinnen)
Adlar is wel goedkoop, maar ik heb weinig vertrouwen na het gebrek aan expertise van de "accountmanager"*.
Ik ben dus ook van plan maar een omgevingsvergunning aan te vragen voor de (idioot grote) Daikin Altherma 4.
*Salesmedewerker.
Dan ga je van echt goedkoop naar kneiter duur. (Dacht dat Altherma 4 echt nog heel duur is)RareHenk schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 12:30:
[...]
De Adlar doet geen SWW. Adlar biedt dat niet aan. (Ik heb een "accountmanager" van ze over de vloer gehad)
Als je SWW wil moet je er een WPB bij kopen. (Of een andere oplossing verzinnen)
Adlar is wel goedkoop, maar ik heb weinig vertrouwen na het gebrek aan expertise van de "accountmanager"*.
Ik ben dus ook van plan maar een omgevingsvergunning aan te vragen voor de (idioot grote) Daikin Altherma 4.
*Salesmedewerker.
Hoeveel kW zoek je dan, is een middenweg niet beter?
Van de offertes die ik tot nu toe heb opgevraagd was de Altherma 4 niet duurder dan de Vaillant of Nefit-Bosch modellen van gelijke capaciteit.Technician- schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 17:58:
[...]
Dan ga je van echt goedkoop naar kneiter duur. (Dacht dat Altherma 4 echt nog heel duur is)
Hoeveel kW zoek je dan, is een middenweg niet beter?
Het zijn wel offertes van verschillende bedrijven dus niet compleet appels met appels.
6kW.
Wat voor prijzen kreeg je dan? Want de Vaillant en Nefit zijn een stukje goedkoper dan de Altherma 4 op inkoop.RareHenk schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 18:30:
[...]
Van de offertes die ik tot nu toe heb opgevraagd was de Altherma 4 niet duurder dan de Vaillant of Nefit-Bosch modellen van gelijke capaciteit.
Het zijn wel offertes van verschillende bedrijven dus niet compleet appels met appels.
6kW.
Daikin 3M 16kW - 1400 euro bijbetalen - subsidie bedrag is 700 euro hoger tov huidige WP, effectief 700 euro bijbetalen
Daikin 4 H 14kW - 6400 euro bijbetalen - subsidie onbekend. Verwacht 400 euro meer tov huidige WP (zelfde als 3M 14kW)
Ik ken de verschillen, 3M is ouder en werkt met R32 i.p.v. R290 o.a. Beide kunnen rond de 12kW leveren bij -10. De 3M moduleert maar tot 900w terug, dat is wel een dingetje vind ik.
Is het prijsverschil t.o.v. het nieuwere type te verantwoorden? Gevoelsmatig liever nieuwer type. Wat denken jullie. Wellicht zijn er nog andere types die interessant zijn?
900 W elektrisch bedoel je dan neem ik aan. Want 900 W thermisch zou ik voor tekenen.STIMPPYYY schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:40:
Ik ken de verschillen, 3M is ouder en werkt met R32 i.p.v. R290 o.a. Beide kunnen rond de 12kW leveren bij -10. De 3M moduleert maar tot 900w terug, dat is wel een dingetje vind ik.
Maar als je zo'n groot vermogen nodig hebt, heb je dan ook zoveel afgiftevermogen? Dan is een relatief hoog minimum vermogen misschien niet zo erg.
Signatures zijn voor boomers.
Eletkrisch inderdaadMaasluip schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 09:55:
[...]
900 W elektrisch bedoel je dan neem ik aan. Want 900 W thermisch zou ik voor tekenen.
Maar als je zo'n groot vermogen nodig hebt, heb je dan ook zoveel afgiftevermogen? Dan is een relatief hoog minimum vermogen misschien niet zo erg.
[ Voor 7% gewijzigd door STIMPPYYY op 25-08-2025 10:08 ]
Altherma 4 6kW en Daikin's 230 liter tank. 17.1k inclusief installatie. (Ex. subsidie)Technician- schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 23:14:
[...]
Wat voor prijzen kreeg je dan? Want de Vaillant en Nefit zijn een stukje goedkoper dan de Altherma 4 op inkoop.
Weheat Sparrow met 300L boilervat. 16k incl. installatie.
Vaillant Arotherm Plus VWL 55/6 + 300l boiler, 17.8k inclussief installatie.
Bosch Compress CS5800i 5kW + boiler, 18.5k inclussief.
Niet compleet appels met appels. Daikin's 230 liter geïntegreerde binnenunit/ tank bespaart ook wat op installatiekosten.
Ik geloof wel dat de Altherma duurder is (of kan zijn) dan de Arotherm of Bosch Compress maar keuze installateur maakt een groter verschil.
Vaak wordt bij binnenwandjes van cellenbeton een spleet aan de bovenkant gelaten, die dan wordt dichtgepurd. Op die manier kan die wand niets dragen. Er zit ook vaak geen fundering op die plek op de verdieping er onder.WvM82 schreef op zondag 24 augustus 2025 @ 10:54:
Oké Dankje, interessant om soms prijzen van derden te horen.RareHenk schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:35:
[...]
Altherma 4 6kW en Daikin's 230 liter tank. 17.1k inclusief installatie. (Ex. subsidie)
Weheat Sparrow met 300L boilervat. 16k incl. installatie.
Vaillant Arotherm Plus VWL 55/6 + 300l boiler, 17.8k inclussief installatie.
Bosch Compress CS5800i 5kW + boiler, 18.5k inclussief.
Niet compleet appels met appels. Daikin's 230 liter geïntegreerde binnenunit/ tank bespaart ook wat op installatiekosten.
Ik geloof wel dat de Altherma duurder is (of kan zijn) dan de Arotherm of Bosch Compress maar keuze installateur maakt een groter verschil.
Wellicht 2 warmtepompen nemen in cascade opstelling?STIMPPYYY schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:07:
[...]
Eletkrisch inderdaad.Ik kan het kwijt, dat is geen probleem. Wel vind ik 900w in de herst- en lentepriode vrij veel en niet altijd noodzakelijk. Bij winterseomstandigheden heb ik echt 12kW nodig helaas. Probleem in NL is dat we doorgaans natuurlijk geen wintersteomstandigheden hebben en je potentieel verspilt (of gaat penedelen bij opentherm aansturing)
Als je (hoofdzakelijk) VVW hebt hoef je je over het minimum vermogen niet druk te maken. Dan gebruik je gewoon nachtverlaging en draait je WP alleen overdag, wat ook nog eens dubbel gunstig is, want dan is er (misschien) PV-stroom, en is het rendement hoger door de hogere buitentemperatuur.STIMPPYYY schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:07:
Eletkrisch inderdaad.Ik kan het kwijt, dat is geen probleem. Wel vind ik 900w in de herst- en lentepriode vrij veel en niet altijd noodzakelijk. Bij winterseomstandigheden heb ik echt 12kW nodig helaas. Probleem in NL is dat we doorgaans natuurlijk geen wintersteomstandigheden hebben en je potentieel verspilt (of gaat penedelen bij opentherm aansturing)
Bovendien zit er in zo'n vloer zoveel bufferend vermogen dat je het niet of nauwelijks merkt als de WP twee runs op een dag maakt.
Als je je wel heel erg druk maakt over het minimum vermogen, dan kun je kijken naar de 12 kW Mitsubishi modellen. Die zitten minimaal rond de 3.4 kW (wat echt heel laag is voor een WP die bij -10 nog 12 kW levert). Voor meer info: Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
Daarmee maak je je installatie alleen maar nodeloos ingewikkeld.mr_evil08 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 13:23:
Wellicht 2 warmtepompen nemen in cascade opstelling?
Potentieel verspillen valt enorm mee. Mijn WP is ook te groot (levert 8.4 kW bij -10, en ik heb slechts 6 kW nodig), maar toch haal ik elke winter weer de hoogste COP-scores in de overzichten in dit topic.STIMPPYYY schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:07:
Probleem in NL is dat we doorgaans natuurlijk geen wintersteomstandigheden hebben en je potentieel verspilt
Opentherm gaat sowieso niet of nauwelijks samen met een WP, dus dat kun je maar beter uit je hoofd zetten.(of gaat penedelen bij opentherm aansturing)
[ Voor 28% gewijzigd door Andrehj op 25-08-2025 21:39 ]
Opentherm gaan we ook niet doen. Dat werkt voor geen meter en heb al aardig wat maanden achter de rug. Daarmee ook een redelijk optimale stooklijn voor in iedergeval de winter en lente. Maar wel goed punt inderdaad van die nachtverlaging.Andrehj schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:51:
[...]
Als je (hoofdzakelijk) VVW hebt hoef je je over het minimum vermogen niet druk te maken. Dan gebruik je gewoon nachtverlaging en draait je WP alleen overdag, wat ook nog eens dubbel gunstig is, want dan is er (misschien) PV-stroom, en is het rendement hogere door de hogere buitentemperatuur.
Bovendien zit er in zo'n vloer zoveel bufferend vermogen dat je het niet of nauwelijks merkt als de WP twee runs op een dag maakt.
Als je je wel heel erg druk maakt over het minimum vermogen, dan kun je kijken naar de 12 kW Mitsubishi modellen. Die zitten minimaal rond de 3.4 kW (wat echt heel laag is voor een WP die bij -10 nog 12 kW levert). Voor meer info: gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2112892
[...]
Daarmee maak je je installatie alleen maar nodeloos ingewikkeld.
[...]
Potentieel verspillen valt enorm mee. Mijn WP is ook te groot (levert 8.4 kW bij -10, en ik heb slechts 6 kW nodig), maar toch haal ik elke winter weer de hoogste COP-scores in de overzichten in dit topic.
[...]
Opentherm gaat sowieso niet of nauwelijks samen met een WP, dus dat kun je maar beter uit je hoofd zetten.
Vandaag nog wat onderzoek gedaan naar de Altherma 3 en 4. Ik kan persoonlijk weinig voordelen ontdekken wat 5000 euro rechtvaardigt tov de Altherma 3. Wat ik zo lees is de 4 een split opstelling is, wat bij mij prima zou kunnen overigens. Maar liever het geluid buiten. Tevens de buitenunit wat aan de grote kant (3 is kleiner) Wel stiller op papier, maar dat is niet direct een probleem. R290 zie ik niet direct als een voordeel.
Die snap ik even niet? Bij zowel split en monoblock heb je het geluid van zowel fan als compressor buiten?STIMPPYYY schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:23:
Wat ik zo lees is de 4 een split opstelling is, wat bij mij prima zou kunnen overigens. Maar liever het geluid buiten.
Met dat laatste doel je denk ik op de grootte van de buitenunit?Tevens de buitenunit wat aan de grote kant (3 is kleiner) Wel stiller op papier, maar dat is niet direct een probleem.
Een grote verdamper (vaak een bepalende factor voor de grootte van de buitenunit) zie ik inderdaad ook als een voordeel. Met een grotere verdamper minder snel defrost mania.
mits de wp niet te veel overgedimensioneerd is en vooral een laag minimum vermogen heeft
om wat langere runs te maken.
[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 25-08-2025 21:54 ]
@dunklefaserdunklefaser schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 21:53:
@Andrehj Volgens mij heeft de lage aanvoertemperatuur de grootste invloed op de (s)COP
mits de wp niet te veel overgedimensioneerd is en vooral een laag minimum vermogen heeft
om wat langere runs te maken.
De warmtepomp van @Andrehj heeft een minimumvermogen van 2.9 kW thermisch, dat is netjes voor een warmtepomp die 8.4 kW thermisch kan produceren bij Tbuiten -10 gr, maar niet extreem laag te noemen.
Andere belangrijke bepalende factoren zijn:
- heel veel vvw
- een grote betonnen massa die als buffer kan dienen, zodat je merendeels overdag bij hogere Tbuiten verwarmt. De COP stijgt namelijk sterker bij 1 gr stijging van Tbuiten dan bij 1 gr daling van Ta. Zie mijn eerdere post hier.
- goede isolatie, waardoor de ratio tussen afgifte en warmtevraag heel voordelig is.
Zie verder @Andrehj’s eigen lijstje met tips hier.
Mijn inschatting is dat de bovenstaande factoren het meest bepalend zijn.
Je kan dat bijv. zien in de databooks van de Remeha Elga Ace (hier), Toshiba (p82 in deze pdf) en in deze grafiek van de compressor van een EcoForest W/W warmtepomp:
/f/image/vZbZzcjRUsHcN8wVOTeM7YxV.webp?f=fotoalbum_large)
Er ligt naar mijn idee hier soms teveel focus op een extreem laag minimumvermogen.
Bij ons zitten boven de rand van de deurposten in de niet dragende wanden kleine verticale haarscheurtjes wat er volgens mij op duidt dat er ook wat gewicht op rust (alhoewel dit niet in de constructie is berekend natuurlijk voor een niet dragende wand). Een breedplaatvloer met een overspanning van 5.5 - 6 meter mag trouwens een maximale doorbuiging van ca 1.5 - 2 cm hebben, kleine kieren kunnen dus na verloop van tijd dicht gaan staan als het huis zich zet.marcop23 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 10:45:
[...]
Vaak wordt bij binnenwandjes van cellenbeton een spleet aan de bovenkant gelaten, die dan wordt dichtgepurd. Op die manier kan die wand niets dragen. Er zit ook vaak geen fundering op die plek op de verdieping er onder.
Maar al goed we hebben alles gisteren nog even na gemeten, en zijn tot de conclusie gekomen dat op de eerder beoogde positie de boiler waarschijnlijk ook een enorme sta-in-de-weg is en willen hem verplaatsen naar een plek verder van het trapgat vandaan. We hebben ook even de constructeur aangeschreven die een paar jaar geleden de vliering heeft berekend of die een berekening noodzakelijk acht.
Onderstaande plaatjes heb ik eerder gepost en zijn gebaseerd op metingen/databoeken van een Toshiba Estia 8 kW versie. Links het modulatiebereik tussen de groene en rode lijn, waarbij de gele lijn het nominale vermogen is. Bij +7 buiten is het modulatiebereik van deze WP van 1 kW thermisch tot 11 kW thermisch (die 11 kW komt door de binnenunit, de buitenunit kan nog verder, maar de warmtewisselaar is niet groot genoeg).
Rechts de COP bij gegeven Tlift, dus Ta-Tb. De zwarte lijnen komen uit het databoek en zijn voor een Ta van 35. Je ziet direct dat de optimale COP bij 50% compressorfrequentie ligt, tot een Tlift van 25 graden. Daarboven kruipt het allemaal wat naar elkaar toe en maakt het niet veel uit of je nu 30% of 100% vraagt. Bij die Tlift spelen blijkbaar andere factoren een rol.
De 10% lijn is in ieder geval niet optimaal. Tussen de 15 en 22 graden Tlift is 10% beter dan 100% of 70%, maar 30% en 50% hebben een betere COP. Vanaf 22 graden Tlift is de 10% curve zelfs slechter dan vol vermogen.
Kortom, het theoretische modulatiebereik is leuk, maar niet per se nuttig. Bij +7 buiten is mijn Ta zo'n 29 graden. Een Tlift van 22 dus. In de COP grafiek zie je bij die Tlift dat de WP een COP haalt tussen de 5.5 en 6.5 op uurbasis (uitschieters daargelaten) en dus dat het vermogen daar steeds rond de 40% ligt en niet op 10%. Dat regelt de WP verder zelf.
![]() | ![]() |
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Dat is een goed idee. Ben je er nou al achter of het kanaalplaten of toch een breedplaatvloer betreft?WvM82 schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 23:03:
Maar al goed we hebben alles gisteren nog even na gemeten, en zijn tot de conclusie gekomen dat op de eerder beoogde positie de boiler waarschijnlijk ook een enorme sta-in-de-weg is en willen hem verplaatsen naar een plek verder van het trapgat vandaan. We hebben ook even de constructeur aangeschreven die een paar jaar geleden de vliering heeft berekend of die een berekening noodzakelijk acht.
Dat gebeurt vanzelf.STIMPPYYY schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:24:
Dus je kan beter een warmtepomp plaatsen die vaker tussen de 30-40% compressor vermogen vraagt?
Als jij een WP koopt die je keet bij -10 (of -7 in het zuidwesten) warm kan houden, dan zal deze het grootste deel van het stookseizoen op laag vermogen, dus rond de 30-40% vermogen draaien.
De meeste warmtepompen kunnen niet naar 20% van hun vermogen, o.a. omdat het rendement dan te slecht wordt (zoals je hierboven mooi kunt zien in de grafiek in SebastiaanPs in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11").Maar maakt het technisch dan uit als je een krachtigere WP plaatst welke ipv 40% op 20% zijn werk doet. COP is dan lager (klopt dat?), maar de output is net zo groot met (volgens mij) net zo groot vermogen.
Ze gaan dan aan/uit regelen.
Je moet een WP plaatsen waarvan het vermogen passend is. "Passend" betekent dat het vermogen past bij het afgiftesysteem en bij de warmtebehoefte.STIMPPYYY schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:24:
Dus je kan beter een warmtepomp plaatsen die vaker tussen de 30-40% compressor vermogen vraagt? Maar maakt het technisch dan uit als je een krachtigere WP plaatst welke ipv 40% op 20% zijn werk doet. COP is dan lager (klopt dat?), maar de output is net zo groot met (volgens mij) net zo groot vermogen.
Stap 1: bepaal het vermogen nodig bij -10 buiten (Koevlaas formule of warmteverliesberekening)
Stap 2: bepaal het vermogen van het afgiftesysteem bij verschillende aanvoertemperaturen.
De warmtepomp die je kiest moet ruim voldoende vermogen hebben bij -10 buiten (eis 1) en het afgiftesysteem moet altijd meer vermogen hebben dan de ondergrens van de WP om pendelen te voorkomen.
De stooklijn kan helpen om het vermogen van het afgiftesysteem groot genoeg te krijgen, dus daar zit wat marge in. Voor de COP is het het beste als je het afgiftevermogen afstemt op de Tlift waarbij de WP de beste COP haalt. Dat kan dus zomaar 30% of 40% zijn.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ik hoor graag hoe je dat gelukt is. Je kunt via het PV-contact alleen het buffervat aansturen, niet de boiler.mr_evil08 schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 09:03:
[...]
Zijn er genoeg.
Zelfs de Valliant Arotherm Plus, die al jaren op de markt is, is smart.
Zoek maar eens op smart grid.
Als de zon schijnt of goedkope uren kan die de boiler opwarmen, net als bepaalde uren WP uit als de netbeheerder het vraagt.
Echter niemand doet dat vanwege saldering.
Ik heb me er verder nog niet in verdiept, schijnt ook te kunnen via eebus.Zwartoog schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:59:
[...]
Ik hoor graag hoe je dat gelukt is. Je kunt via het PV-contact alleen het buffervat aansturen, niet de boiler.
Tapwater staat wel in de beschrijving als mogelijkheid.
https://www.vaillant.nl/c...-advies/smart-home/eebus/
De gratis elektriciteit die wordt opgewekt door PV-zonnepanelen (fotovoltaïsche installatie) kan worden gebruikt voor het verwarmen van een woning en/of productie van warm tapwater. Dankzij de Smart Grid (SG) Ready contacten van de Vaillant warmtepomp kan elektriciteit van het eigen fotovoltaïsche (PV) systeem gebruikt worden, in plaats van duurdere elektriciteit van het elektriciteitsnet.
[ Voor 37% gewijzigd door mr_evil08 op 26-08-2025 09:08 ]
Klopt, via de ebus kun je je WP heel nauwkeurig aansturen, vereist wel een hoog tweaker-gehalte. De route van Vaillant had ik idd al gezien, maar werkt dus nog steeds alleen met SMA, en maakt je als consument erg afhankelijk.mr_evil08 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:07:
[...]
Ik heb me er verder nog niet in verdiept, schijnt ook te kunnen via eebus.
Tapwater staat wel in de beschrijving als mogelijkheid.
https://www.vaillant.nl/c...-advies/smart-home/eebus/
De gratis elektriciteit die wordt opgewekt door PV-zonnepanelen (fotovoltaïsche installatie) kan worden gebruikt voor het verwarmen van een woning en/of productie van warm tapwater. Dankzij de Smart Grid (SG) Ready contacten van de Vaillant warmtepomp kan elektriciteit van het eigen fotovoltaïsche (PV) systeem gebruikt worden, in plaats van duurdere elektriciteit van het elektriciteitsnet.
Het jammere is dat er een eenvoudig PV-contact op de Vaillants zit, maar je er dus niet het meest logische mee kunt doen - je boiler opwarmen
Je hebt ebus en eebus, zijn wel 2 losstaande zaken.Zwartoog schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:33:
[...]
Klopt, via de ebus kun je je WP heel nauwkeurig aansturen, vereist wel een hoog tweaker-gehalte. De route van Vaillant had ik idd al gezien, maar werkt dus nog steeds alleen met SMA, en maakt je als consument erg afhankelijk.
Het jammere is dat er een eenvoudig PV-contact op de Vaillants zit, maar je er dus niet het meest logische mee kunt doen - je boiler opwarmen
Ah, nu je het zegt! Ik dacht dat het een besloten systeem was dat alleen via apps/cloud services toegang geeft, maar er is meer mogelijk. Tzt eens meer in verdiepen, thanks!mr_evil08 schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 09:36:
[...]
Je hebt ebus en eebus, zijn wel 2 losstaande zaken.
Ja het is een breedplaatvloer, heb ze zelf de druklaag zien storten en staat zo aangegeven op alle tekeningen.Andrehj schreef op dinsdag 26 augustus 2025 @ 08:48:
[...]
Dat is een goed idee. Ben je er nou al achter of het kanaalplaten of toch een breedplaatvloer betreft?
Wellicht maar kunnen ze elkaar wel afvangen tijdens de-frost in de winter in cascade.Andrehj schreef op maandag 25 augustus 2025 @ 19:51:
[...]
Daarmee maak je je installatie alleen maar nodeloos ingewikkeld.
[...]
Maar welk probleem wil je daarmee oplossen? Ik merk nooit iets van een defrost.mr_evil08 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 08:35:
Wellicht maar kunnen ze elkaar wel afvangen tijdens de-frost in de winter in cascade.
:strip_exif()/f/image/KmcIDv2zbFaTI1mKH4GQorot.png?f=user_large)
Het ziet er wel netjes uit, maar je hebt hier nog steeds een stuk eenpijpscirkulatie in het gedeelte dat over de boiler loopt lijkt me (totaal ca 1 meter leiding). Of zou het effect wel meevallen?
Dit is nou een mooi voorbeeld van eenpijpscirculatie en precies wat je NIET wilt
De warmwaterleiding moet eerst een stukje omlaag en dan pas verder.
Dit is thermosuction ipv thermosifon.WvM82 schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 20:20:
Ze zijn bezig hier met de installatie van het geheel. Er was afgesproken dat ze thermosifons zouden aanbrengen bij het installeren van de boiler. Ze hebben aanvoer CV leiding nu over het boilervat geleid, zodat het een soort U-vorm maak:
[Afbeelding]
Het ziet er wel netjes uit, maar je hebt hier nog steeds een stuk eenpijpscirkulatie in het gedeelte dat over de boiler loopt lijkt me (totaal ca 1 meter leiding). Of zou het effect wel meevallen?

Hij moet links van het vat eerst een stukje naar beneden en dan pas omhoog. Daarna mag ie best boven het vat langs.
Het zou me niet verbazen als ze niet weten wat dat überhaupt is en welke functie zoiets heeft..
Eenpijpscirculatie? Nooit van gehoord!
dus niet de sww leiding, en díe moet de sifon omvattenZe hebben aanvoer CV leiding nu over het boilervat geleid
[ Voor 22% gewijzigd door Naalroc op 27-08-2025 22:06 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Volgens mij wil je het liefst dat elke leiding aan je SWW vat een sifon heeft. Of het nou de aanvoer en retour vanuit warmtepomp, de SWW leiding of de leidingwatertoevoer is: elke leiding kan warmte verliezen. Hoe hoger in het vat, hoe meer warmteverlies vanwege de gelaagdheid. En koper verliest door de betere geleiding stukken meer dan RVS.Naalroc schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:04:
De schrijver @WvM82 stelt wèl dat het hier om de CV buis aanvoer gaat,
[...]
dus niet de sww leiding, en díe moet de sifon omvatten
Iemand wel?
Zie hier (gepinde post):Rojado schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:18:
Ik vraag mij wel af hoeveel dat verlies is, ik heb nog nooit echte praktijk cijfers gezien. Verlies zal er zijn, dat stel ik niet ter discussie, maar een indicatie heb dus nooit ergens gezien.
Iemand wel?
peeter123 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
In een week van 60 naar 35 = 25 graden verlies / 7 dagen 3,7 graden per dag, gemiddeld 0,15 graden per uur.
1ste 24 uur 6 graden (60-54)= 0,25 grd/uur
2de 24 uur 5 graden (54-49) = 0,21 grd/uur
3de 24 uur 4 graden (49-45) = 0,17 grd/uur
4de 24 uur 4 graden (45-41) = 0,17 grd/uur
5de 24 uur 2 graden (41-39) = 0,08 grd/uur
6de 24 uur 2 graden (39-37) = 0,08 grd/uur
7de 24 uur 2 graden (37-35) = 0,08 grd/uur
Een nieuwe legionella run kost, al naar gelang het seizoen en vertrek temperatuur 3 of 4 kWh (ruwe data uit de app van Daikin, niet echt super nauwkeurig dus). Ik heb daar verder niet meer aan gerekend.
Feitelijk heb je wel meer nodig aan data om echt over het extra verlies via Thermosyphon iets te kunnen zeggen. De foto’s in het opgegeven artikel laten wel duidelijk zien dat er extra verlies is, dat is helder.
@Rojado En dit voorbeeld is met kunststof leiding.SebastiaanPs schreef op woensdag 27 augustus 2025 @ 22:20:
[...]
Zie hier (gepinde post):
peeter123 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt