Ik heb de test zelf niet gedaan omdat mijn max vermogen te groot is voor mijn beperkte oppervlak vloerverwarming met PVC.Djvdb schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 06:29:
[...]
Dit!! Hier wordt zo weinig rekening mee gehouden. Het tijdsbestek waarover het max vermogen bepaald mag worden is gewoon maar 1 sec. Dat betekent dus niet dat je dat vermogen dan ook vrolijk de hele dag door kunt halen. Daarom wordt (door de eerlijke fabrikanten) het nominaal vermogen ook gerapporteerd. Een warmtepomp kun je mi dus het beste dimensioneren op het nominaal vermogen.
Een mooi praktijkvoorbeeld hiervan is de test op vol vermogen (tijdens de defros periode) die @Andrehj en @SebastiaanPs hebben gedaan met hun warmtepompen. Daar was de afgegeven hoeveelheid kwh gedurende één uur niet gelijk aan het maximaal vermogen uit de specs maar als ik me niet vergis wel aan het nominale vermogen?
In de UK zijn er veel warmtepompbezitters met gecertificeerde warmte- en kWh-meters.
Ik pak even twee modellen waarvan er veel metingen zijn.
Vaillant Arotherm plus 55/6
Max vermogen o.b.v. praktijktests tijdens defrost mania : 5.2 kW
https://heatpumpmonitor.org/heatpump/view?id=2
Max vermogen (A-7W35, dT 5) volgens specs: 6.2 kW
Nominaal vermogen (A-7W35, dT 5) volgens specs: 5.4 kW
Vaillant Arotherm plus 75/6:
Max vermogen o.b.v. praktijktests tijdens defrost mania : 6.9 kW
https://heatpumpmonitor.org/heatpump/view?id=3
Max vermogen (A-7W35, dT 5) volgens specs: 8.0 kW
Nominaal vermogen (A-7W35, dT 5) volgens specs: 7.0 kW
Dus ja, bij deze twee modellen ligt het nominale vermogen volgens specs dicht bij het werkelijke maximale vermogen tijdens defrost mania.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
/f/image/z2iSwnAfe2n4Dzv0fNH5UKU6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2YsJh7JZxoLe1QgKEFidAUle.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/J7UEsLKE17FUOSb1IFRFm0le.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VRjA9b6RwRDhRFvtjrxtC4N5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/t4eVFVMXXkCDrNjmDbcZRMnf.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ghKWosBJH3fvpKS3qYxTsbVS.jpg?f=fotoalbum_large)