Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 06:35
BarryH schreef op donderdag 24 april 2025 @ 22:38:
[...]
En het zal ongetwijfeld geluid maken, maar daar kan ik in de manuals niets over vinden.
Als deze “mini WP” 1000W aan warmte maakt op 45oC vanuit water van de “hoofd-wp” me Ta=26oC, dan kan de COP zeer goed zijn, zeg 8. Dan staat er toch een compressor van 250W te malen. Zal vergelijkbaar zijn met een airco.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tonwes99
BBBrt schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:21:
[...]

Wat ik merk met al die 'nieuwe technologie' is dat het allemaal zo wazig en beperkt wordt beschreven. Voor de gemiddelde consument is echt niet op te maken wat nou het verschil is tussen dit ding en een fancoil en voor welke situatie het geschikt is etc.
Dan moet je je weer een dag verdiepen in technische bladen, de theorie achter condensatie en manieren van aansluiten etc.
Ja, ik weet dat ik op het TWEAKERS forum zit, maar waarom richten die bedrijven zich nou zo erg op installateurs en minder op de consument? ;)
Klopt, maar voor het BENG nieuwbouwhuis dat de aanleiding voor deze discussie was lijkt de keuze: laat die airco met die tweede unit aan de gevel maar even zitten, zorg wel voor stroom en condensafvoer. Als je echt meer warmte nodig hebt in de winter, dan een heater onder je bureau of tzt zo’n nieuw pana-ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:08
BarryH schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:54:
@water_escape oplossingen met 9kW backup element zijn slechte oplossingen.
Want? Wat is er mis met een back-up die daadwerkelijk als back-up kan dienen?

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 07:14

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@BarryH Is dit 9 kW element niet in werkelijkheid 3 x 3 kW die apart aangestuurd kunnen worden?
Of vergis ik me? Bij veel wp'en kan je het backupelement qua vermogen ook beperken.
Bij mij springt het backupelement (2 kW) hooguit tijdens een defrost even bij
- afgelopen stookseizoen met 19 kWh.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 22:40
RonJ schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:43:
[...]

Want? Wat is er mis met een back-up die daadwerkelijk als back-up kan dienen?
2 of 3 kW zou voldoende moeten zijn.
En 9kW stelt hogere eisen aan je aansluiting.
Ik zou minimaal willen weten hoe dat benut wordt door de WP

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
dunklefaser schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:52:
@BarryH Is dit 9 kW element niet in werkelijkheid 3 x 3 kW die apart aangestuurd kunnen worden?
Of vergis ik me? Bij veel wp'en kan je het backupelement qua vermogen ook beperken.
Dat is ook een prima toepassing en zwaarte.
Heb ik ook en doet de legionella run

[ Voor 3% gewijzigd door BarryH op 25-04-2025 09:00 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 30-04 21:15
dunklefaser schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:52:
Ik zit op 0.73 kWh voor dit stookseizoen 8) Daar had ik dus geen eigen groep voor aan hoeven leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-04 09:57
BarryH schreef op donderdag 24 april 2025 @ 17:54:
@water_escape oplossingen met 9kW backup element zijn slechte oplossingen.
En een daikin 3K 8kW met alles er op en er aan was 8399 na subsidie bij de collectieve actie van VEH (aanbieder Heative).

Dus ik zou even verder zoeken. 11-14k voor R290 oplossing of 2k minder voor een R32 oplossing zou moeten kunnnen (voor subsidie)
Dat is een groot verschil.

- iemand tips voor een leverancier regio Limburg?
- wat is het verschil tussen R290 en R32 (koelmiddel) , ik lees dat R290 minder efficient is?

Water-Escape

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
BarryH schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 08:59:
[...]

Dat is ook een prima toepassing en zwaarte.
Heb ik ook en doet de legionella run
Legionella-run zit bij mij in het SWW vat. Die wordt wekelijks belast, ongeveer 2,5 kWh per week.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
Het is een 9kW element met twee stappen, de eerste stap is 3kW en de tweede stap is 6kW. Beide over 3-fasen verdeeld, dus 3x 1kW en/of 3x 2kW. Dit schema kwam toevallig twee weken terug nog voorbij in het Altherma topic.

Je kan instellen of ie alleen de eerste of ook de tweede stap mag gebruiken.

Ik irriteer me zelf juist aan installateurs die bij een 8(=7)kW pomp een 2 of 3kW BUH toepassen voor een relatief minieme besparing, dat is natuurlijk voldoende om mee te helpen bij een koude start of een defrost icm lage aanvoer, maar te weinig om het huis warm te houden als de buitenunit uitvalt. In dat laatste geval kan het best even duren voordat de onderdelen geleverd en geplaatst zijn en wil je imho een BUH die voldoende vermogen heeft om het huis warm te blijven houden. Natuurlijk kan je dat ook anders oplossen, maar daar is een BUH voor imho. Dus er is niks mis met een 9kW model als je een 3-fase aansluiting hebt, je hebt dan zelf nog alle vrijheid om daar 3, 6 of 9kW van te gebruiken dmv een instelling.

In het geval van een wandmodel met los boilervat zoals hier heb je ook nog een aparte 3kW booster voor het boilervat die gebruikt wordt voor de legionella run.

[ Voor 6% gewijzigd door RonJ op 25-04-2025 09:08 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
water_escape schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:02:
[...]

Waar in Limburg? Dat maakt nogal uit. Mijn Toshiba komt van Ivenko uit Gemert en daar ben ik zeer tevreden over.
- wat is het verschil tussen R290 en R32 (koelmiddel) , ik lees dat R290 minder efficient is?
Daar is al heel veel over geschreven, even teruglezen dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
RonJ schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:05:
Het is een 9kW element met twee stappen, de eerste stap is 3kW en de tweede stap is 6kW. Beide over 3-fasen verdeeld, dus 3x 1kW en/of 3x 2kW dit schema kwam toevallig twee weken terug nog voorbij in het Altherma topic.

Je kan instellen of ie alleen de eerste of ook de tweede stap mag gebruiken.

Ik irriteer me zelf juist aan installateurs die bij een 8(=7)kW pomp een 2 of 3kW BUH toepassen voor een relatief minieme besparing, dat is natuurlijk voldoende om mee te helpen bij een koude start of een defrost icm lage aanvoer, maar te weinig om het huis warm te houden als de buitenunit uitvalt. In dat laatste geval kan het best even duren voordat de onderdelen geleverd en geplaatst zijn en wil je imho een BUH die voldoende vermogen heeft om het huis warm te blijven houden. Natuurlijk kan je dat ook anders oplossen, maar daar is een BUH voor imho. Dus er is niks mis met een 9kW model als je een 3-fase aansluiting hebt, je hebt dan zelf nog alle vrijheid om daar 3, 6 of 9kW van te gebruiken dmv een instelling.
De backup is niet bedoeld voor backup als de WP uitvalt. Je gas-CV had ook geen backup. De backup is bedoeld om mee te helpen als het buiten echt heel koud is en de WP buiten zijn normale werkingsgebied komt, bijvoorbeeld tijdens defrosts.

WP's met een 9 kW backup unit hebben dat meestal omdat ze niet in staat zijn te functioneren bij lage buitentemperaturen zonder dat het door de compressor geleverde vermogen enorm instort. Om dat te compenseren schakelen ze dan backups bij. Dan lijkt het in de tabellen alsof ze ook bij -10 nog 9 kW leveren, maar dat is dan wel met COP 1.

Zoals gezegd, mijn 8 kW Toshiba WP heeft de backup bijna helemaal niet nodig (0.74 kWh op jaarbasis uit een 2 kW element, is dus 22 minuten op jaarbasis).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RonJ
Blihi schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:09:
[...]

De backup is niet bedoeld voor backup als de WP uitvalt. Je gas-CV had ook geen backup. De backup is bedoeld om mee te helpen als het buiten echt heel koud is en de WP buiten zijn normale werkingsgebied komt, bijvoorbeeld tijdens defrosts.
Niet mee eens. De BUH is voor alle genoemde scenario's. Er is expliciet een noodbedrijf functie.
WP's met een 9 kW backup unit hebben dat meestal omdat ze niet in staat zijn te functioneren bij lage buitentemperaturen zonder dat het door de compressor geleverde vermogen enorm instort. Om dat te compenseren schakelen ze dan backups bij. Dan lijkt het in de tabellen alsof ze ook bij -10 nog 9 kW leveren, maar dat is dan wel met COP 1.
Dat is onzin in dit geval, de Altherma 3 kan prima vermogen leveren zonder BUH bij -10, het werkingsgebied op de compressor gaat tot -20 zelfs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lRxwR7WP0CzUNvOAp9Dx-1_3VF0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gvs7PDKnEZuXBiaoUxHAPShe.png?f=fotoalbum_large

Icm de BUH heb je dan idd nog veel meer vermogen, maar daar moet je zeker niet op ontwerpen, een BUH moet je zeker niet inzetten om je te kleine WP te compenseren bij lage temperaturen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gjJ82hIn9jphRZoKdYOjkGNRVxk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/GiKhfSHIbA7zaPlIcXpEBMfP.png?f=fotoalbum_large
Zoals gezegd, mijn 8 kW Toshiba WP heeft de backup bijna helemaal niet nodig (0.74 kWh op jaarbasis uit een 2 kW element, is dus 22 minuten op jaarbasis).
De mijne ook niet veel, die gaat af en toe ~20 seconden aan bij een defrost, dat is een bewuste keuze icm een zo laag mogelijke Ta. Dit jaar heeft ie ~12kWh verbruikt. Zou ik de stooklijn iets verhogen gaat het al snel richting 0. Verder wordt ie normaliter niet gebruikt.

Maar ik vind het wel fijn om voldoende backupvermogen te hebben mocht er wat met de buitenunit zijn. Of het nodig is, is weer een ander verhaal, maar dat maakt niet dat een offerte met 9kW een "slechte oplossing" is, integendeel imho.

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
@RonJ Een zwaar backup element is in ieder geval iets om vooraf van uit te zoeken hoe dat wordt ingezet en in welke mate dat in te stellen valt.
Dus als je je daar niet in wil verdiepen kan je beter een apparaat kopen met een backup element van 2-3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Blihi schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:01:
[...]

Ik zit op 0.73 kWh voor dit stookseizoen 8) Daar had ik dus geen eigen groep voor aan hoeven leggen.
Meestal weet de installateur dat niet van tevoren (en "beter safe than ...").
Af fabriek staan de BUH ook vaak veel hoger ingesteld
en dan is een eigen groep soms zinvol, vooral als de wp zelf het niet meer trekt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
Blihi schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:05:
[...]

Waar in Limburg? Dat maakt nogal uit. Mijn Toshiba komt van Ivenko uit Gemert en daar ben ik zeer tevreden over.

[...]

Daar is al heel veel over geschreven, even teruglezen dus.
Regio Roermond.

Thanks ik ga even terug zoeken, had alleen op google gekeken tot nu toe.

Water-Escape

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Ik dacht dat @BjornHero een heel ervaren installateur is en in Limburg zit?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:40
Blihi schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:01:
[...]

Het gaat om vermogen, niet om verbruik. Een BUH vanaf 2 kW hoort op een eigen groep, ongeacht hoe lang hij in totaal aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• water_escape
BarryH schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:25:
@RonJ Een zwaar backup element is in ieder geval iets om vooraf van uit te zoeken hoe dat wordt ingezet en in welke mate dat in te stellen valt.
Dus als je je daar niet in wil verdiepen kan je beter een apparaat kopen met een backup element van 2-3kW
Goede vraag. Als backup voor de WP hoeft niet percee, dan gooi ik de airco's aan en de open haard . Wordt het alleen koud douchen even.

Water-Escape

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:31
SebastiaanPs schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:04:
[...]

Ik dacht dat @BjornHero een heel ervaren installateur is en in Limburg zit?
Zitten inderdaad in Limburg, zijn actief in de driehoek Maastricht - Eindhoven - Nijmegen.
Waarbij we ook wel eens een uitstapje maken... ALs je interesse hebt stuur maar een pb.

Betreffende r290 of r32; wat is efficienter?
Het koudemiddel maakt of breekt de efficientie niet, dat is een combinatie van systeemontwerp, installatiekwaliteit, machine-effienctie, inregelen afgifte systeem, instellen warmtepomp en ook de manier waarop het systeem wordt gebruikt.

Er zijn heel mooie en efficiente R32 machines maar ook heel mooie en efficiente r290 machines.
Omwille van veranderende wet en regelgeving, meer focus op milieuinvloeden etc zie je wel een trek naar r290 modellen.
Daarnaast kent r290 voordelen bij hogere temperaturen (die je als het goed ontworpen is enkel nodig hebt voor je tapwater).
Maar een "minder goed model warmtepomp" met een goed ontwerp, inregeling etc kan nog steeds beter presteren dan het tegenovergestelde..

De "toppers" qua efficientie(exoten, handgemaakt, oostenrijks, heel duur) (denk aan een OVUM ac312P, Lambda EU10L) gebruiken nagenoeg allemaal R290.
Maar dit zal ook (voornamelijk) komen doordat er de laatste jaren meer een focus ligt op het ontwerpen van r290 warmtepompen.

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
- warmtepompen met R290 (propaan) kunnen hogere temperaturen maken, dit is vooral handig voor legionella runs (al werken legionella runs op R32 met de laatste paar graden verwarmen op de BUH hier ook prima, het BUH-verbruik met 1x per 2 weken een legionellarun is zo’n 90 kWh per jaar). Voor verwarming is deze eigenschap niet zo relevant want hoge temperaturen wil je met een warmtepomp toch niet vanwege de lage COP.
- zie voor een vergelijking van performance tussen R32 en R290 deze post van @cville, met data van exact dezelfde behuizingen: mono versus split, R32 versus R290: cville in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" R290 heeft onder de 7 graden een slechtere COP dan R32. Bij 7 graden grofweg gelijk, bij 12 graden R290 weer iets beter. NB het zwaartepunt van het warmtepomp verbruik ligt meer richting de temperaturen onder de 7 graden.
- vanaf 2027 mogen nieuwe R32 warmtepompen niet meer geïnstalleerd worden volgens Europese regelgeving.
Zie verder ook de FAQ.

[ Voor 6% gewijzigd door SebastiaanPs op 25-04-2025 10:32 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
BarryH schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:25:
Bij Daikin kan je werkelijk alles instellen. ;) Als je geen zin hebt om je er in te verdiepen zou ik sowieso niet aan een warmtepomp beginnen en zeker niet aan een Daikin.

Het goed en onderbouwd inpassen van een zware verbruiker als een WP met onze nogal krap bemeten NL'se netaansluitingen moet je eigenlijk altijd doen, ook met een 1-fase BUH. Een 3-fase variant, al dan niet beperkt tot ~3x4A kan dan zelfs beter passen afhankelijk van de situatie.

Dat maakt het dus nog steeds absoluut geen "slechte oplossing" en het is de taak van de installateur om deze afweging te maken en de juiste variant aan te bieden. Ik begrijp dus nog steeds niet waarom je deze offertes hierom afschiet, dat slaat gewoon nergens op.

All-electric.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:31
SebastiaanPs schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:28:
[...]

- warmtepompen met R290 (propaan) kunnen hogere temperaturen maken, dit is vooral handig voor legionella runs (al werken legionella runs op R32 met de laatste paar graden verwarmen op de BUH hier ook prima, het BUH-verbruik met 1x per 2 weken een legionellarun is zo’n 90 kWh per jaar). Voor verwarming is deze eigenschap niet zo relevant want hoge temperaturen wil je met een warmtepomp toch niet vanwege de lage COP.
- zie voor een vergelijking van performance tussen R32 en R290 deze post van @cville, met data van exact dezelfde behuizingen: mono versus split, R32 versus R290: cville in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" R290 heeft onder de 7 graden een slechtere COP dan R32. Bij 7 graden grofweg gelijk, bij 12 graden R290 weer iets beter. NB het zwaartepunt van het warmtepomp verbruik ligt meer richting de temperaturen onder de 7 graden.
- vanaf 2027 mogen nieuwe R32 warmtepompen niet meer geïnstalleerd worden volgens Europese regelgeving.
Zie verder ook de FAQ.
Focussen op 1 fabrikant met 1 type behuizing die (toevallig) zowel als R32 alsook als R290 wordt geproduceerd lijkt mij niet het beste vergelijk.
Volgens mij is dit de eerste? r290 ecodan die ME op de markt brengt (sinds 23-24?) terwijl ze met hun r32 modellen al jaren actief zijn.

Naar mijn mening is dit alsof iemand vraagt;
Wat is de beste olie voor in mijn auto qua verbruik 0w-20 of 10w-30.

Om vervolgens als voorbeeld te nemen;
1 volkswagen passat met 1.4 benzine die 0w-20 gebruikt en een volkswagen passat met een 2.0 benzine die 10w-30 gebruikt.
De behuizing is (soort) gelijk maar er is meer veranderd dan enkel de olie.

Bij warmtepompen is dit ook zo, de compressor zal (hoogstwaarschijnlijk) anders zijn, de aansturing zal anders zijn en de olie in het koudemiddel ook.
Om dan het koudemiddel verantwoordelijk te houden lijkt mij een "rare vergelijking".
Dan kun je je ook nog de vraag stellen, is de warmtepomp geoptimaliseerd voor r32 en omgebouwd of in de basis een r290 type?
Of delen ze alleen de behuizing?
Allemaal vragen :)

Ps; Het Duitse "BAFA" (zeg maar de RVO van Duitsland) heeft een lijst van merken en types warmtepompen met SCOP's.
Nu is die lijst onpraktisch tot en met MAAR een Duitse/Oostenrijkse man heeft deze data allemaal mooi in excel verzameld en een pivot tabel van gemaakt.
Daarin kun je selecteren op efficientie, vermogensklasse, type warmtepomp (L/W) etc.. en dan zie je toch dat de top-efficienties worden gedomineerd door r290 machines...

Hier de lijst: (download meteen)
https://irp.cdn-website.c...-01-01-BAFA-WP-Liste.xlsx

En hier de site van de beste man: https://www.bonotos.com/

[ Voor 12% gewijzigd door BjornHero op 25-04-2025 11:04 ]

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blihi
Martin7182 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:09:
[...]

Het gaat om vermogen, niet om verbruik. Een BUH vanaf 2 kW hoort op een eigen groep, ongeacht hoe lang hij in totaal aan staat.
In dit geval niet. De backup heater van de WP binnenunit en het verwarmingselement van de boiler mogen op dezelfde groep, omdat dit in de binnenunit zelf gesplitst kan worden. Die twee worden door de WP nooit beide tegelijk in werking gesteld. De handleiding laat dat ook zien.

De enige reden dat ik wel twee groepen heb is dat ik dan ook apart kan monitoren, dat zou anders niet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
RonJ schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:41:
[...]

Bij Daikin kan je werkelijk alles instellen. ;) Als je geen zin hebt om je er in te verdiepen zou ik sowieso niet aan een warmtepomp beginnen en zeker niet aan een Daikin.

Het goed en onderbouwd inpassen van een zware verbruiker als een WP met onze nogal krap bemeten NL'se netaansluitingen moet je eigenlijk altijd doen, ook met een 1-fase BUH. Een 3-fase variant, al dan niet beperkt tot ~3x4A kan dan zelfs beter passen afhankelijk van de situatie.

Dat maakt het dus nog steeds absoluut geen "slechte oplossing" en het is de taak van de installateur om deze afweging te maken en de juiste variant aan te bieden. Ik begrijp dus nog steeds niet waarom je deze offertes hierom afschiet, dat slaat gewoon nergens op.
Ik stel voor dat we "agree to disagree".

Ik neem zo van je aan dat Daikin geweldige producten maakt en dat je veel kan instellen. En dat de installateur die jij aanbeveelt uitgebreid alle instellingen per woning naloopt. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Blihi Ik gebruik als alternatief CT's op 2 x Shelly EM om diverse verbruikers te monitoren.
Scheelt ook nog ruimte in de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:21
Welke CT’s, formaatje mini?

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

50 A type samen met de Shelly EM (accessory for Shelly EM)
42x26x27 mm - doorlaat 10 mm - "mini" genoeg voor mijn meterkast

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blihi
dunklefaser schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 11:11:
@Blihi Ik gebruik als alternatief CT's op 2 x Shelly EM om diverse verbruikers te monitoren.
Scheelt ook nog ruimte in de meterkast.
De WP heeft een eigen groepenkast, dus ruimte genoeg :)

Ik ga vanuit de hoofdmeterkast via een 3x20A, 100 mA aardlekautomaat met een 5x4mm2 YMvK kabel (getrokken door de voormalige gasleiding) naar de technische ruimte. Daar zit een onderverdeler met een C16, 30 mA aardlekautomaat voor de compressor, twee B16, 30 mA aardlekautomaten voor de backup en de boiler-heater en drie B16 installatieautomaten voor de PV omvormers in dezelfde ruimte.

De drie WP groepen zijn ook voorzien van een modbus kWh meter. Die modbus kabel loopt van de omvormers en de kWh meters naar een USB hubje, waar ook de seriele interface op zit van de ventilatieunit en de meterbus van de warmtemeter. Dat hubje zit weer, met UTP-USB verlengers) bekabeld naar de Raspberry Pi in de meterkast voor alle monitoring :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Blihi schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 10:50:
[...]

In dit geval niet. De backup heater van de WP binnenunit en het verwarmingselement van de boiler mogen op dezelfde groep, omdat dit in de binnenunit zelf gesplitst kan worden. Die twee worden door de WP nooit beide tegelijk in werking gesteld. De handleiding laat dat ook zien.

De enige reden dat ik wel twee groepen heb is dat ik dan ook apart kan monitoren, dat zou anders niet kunnen.
Beetje zonde van de dubbele bedrading. Je kunt ook apart monitoren op afstand, of sta je altijd fysiek voor de meterkast te kijken ;)
Maar goed, het is net wat het makkelijkst uitkomt. Misschien zou ik ook wel twee groepen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
Martin7182 schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 13:31:
[...]

Beetje zonde van de dubbele bedrading. Je kunt ook apart monitoren op afstand, of sta je altijd fysiek voor de meterkast te kijken ;)
Apart monitoren zou betekenen dat je de monitoring in de WP zelf in moet bouwen, want er kan dan maar 1 kabel naar de WP gaan. Dat doe ik liever niet.

Nu lees ik gewoon lekker elke 30 seconde de modbus uit en die data sla ik op. Zo heb ik al jaren aan data van het hele huis (zo'n 3 MB ruwe text per dag)
Maar goed, het is net wat het makkelijkst uitkomt. Misschien zou ik ook wel twee groepen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Blihi Mijn setup is relatief simpel en goedkoop, de Shelly's hebben een interne round-robin-database voor 365 dagen (10 min resolutie - 1ste dag per minuut) en met bijvoorbeeld MQTT is met de Shelly's ook het e.e.a. in "realtime" mogelijk.
Indirect schakelen van een extern el. element afhankelijk van de metingen is waarschijnlijk in toekomst ook handig. Ik meet trouwens met een CT ook direct achter de hoofdzekering (1-fase aansluiting).

Mijn oude Raspi in de technische ruimte op zolder doet alleen de m-bus voor de Kamstrups.

Jouw monitoring is waarschijnlijk ook veel uitgebreider en vele wegen leiden naar Rome
of waar je dan ook naar toe wil. Genoeg metenswaardigs voor dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-05 22:31
Blihi schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:02:
[...]

Legionella-run zit bij mij in het SWW vat. Die wordt wekelijks belast, ongeveer 2,5 kWh per week.
Dat is al bijna de helft van het week verbruik van onze wp boiler. Dat vind ik toch veel.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maomanna
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 04-05 18:58
snameroc schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:04:
[...]

Dat is al bijna de helft van het week verbruik van onze wp boiler. Dat vind ik toch veel.
Inclusief je legionellarun?

https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102416&sid=90116

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
maomanna schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:08:
[...]

Inclusief je legionellarun?
Die doet hij om de 14 dagen op de compressor dus ja die zit er ook in.
De eerste dimplex was veel onzuiniger en is ook na een jaar defect gegaan. Onder garantie verngen.
350kWh per jaar

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Het verbruik van een wpb is een heel individuele zaak en zegt zonder detailinfo eigenlijk niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
BBBrt schreef op donderdag 24 april 2025 @ 23:01:
Dat klinkt mooi afgestemd! Maar dan heb je dus minimaal 1 extra 'bak' aan je gevel hangen en je hebt dan in principe één generiek klimaat in huis, zonder bepaalde ruimtes wat koeler of juist warmer te hebben dan de rest :)
Met de dikke isolatie en WTW-ventilatie lukt het toch nauwelijks om het ergens koeler of warmer dan elders te kijgen. Als je dat (op bijvoorbeeld een slaapkamer) wilt, moet je die kamer nagenoeg geheel buiten de woning bouwen.
Toch werkt het huidige systeem best goed. Doordat de airco met twee binnenunits op de zolderkamers koelt, blijven die in de zomer het koudst. Dat is een enorme verbetering van huizen zonder airco, waar het boven op zolder vaak ontzettend warm is.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:55:
[...]

Met de dikke isolatie en WTW-ventilatie lukt het toch nauwelijks om het ergens koeler of warmer dan elders te kijgen. Als je dat (op bijvoorbeeld een slaapkamer) wilt, moet je die kamer nagenoeg geheel buiten de woning bouwen.
Toch werkt het huidige systeem best goed. Doordat de airco met twee binnenunits op de zolderkamers koelt, blijven die in de zomer het koudst. Dat is een enorme verbetering van huizen zonder airco, waar het boven op zolder vaak ontzettend warm is.
(Off topic: plus met de centrale WTW laat je niet alleen op zolder maar eigenlijk ook in je hele huis de luchtvochtigheid dalen?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 17:29:
(Off topic: plus met de centrale WTW laat je niet alleen op zolder maar eigenlijk ook in je hele huis de luchtvochtigheid dalen?)
Yep. Zeker in combinatie met de enthalpiewisselaar, die ervoor zorgt dat ook in de slaapkamers waar wel lucht wordt ingeblazen maar geen airco hangt toch de luchtvochtigheid op warme, vochtige, zomerdagen daalt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:03
RonJ schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 09:05:
Ik irriteer me zelf juist aan installateurs die bij een 8(=7)kW pomp een 2 of 3kW BUH toepassen voor een relatief minieme besparing, dat is natuurlijk voldoende om mee te helpen bij een koude start of een defrost icm lage aanvoer, maar te weinig om het huis warm te houden als de buitenunit uitvalt.
Totdat de energierekening op de mat valt. :X

BUH is niet bedoelt om een volledig huis te verwarmen, hooguit CV water op temp houden ivm vorstschade of ondersteuning bij de-frost.

Is een soort zelfbescherming.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 26-04-2025 10:21 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:46

Carboy54

Duurzaamheid coach

mr_evil08 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 10:21:
[...]

Totdat de energierekening op de mat valt. :X

BUH is niet bedoelt om een volledig huis te verwarmen, hooguit CV water op temp houden ivm vorstschade of ondersteuning bij de-frost.

Is een soort zelfbescherming.
Koste mij met een iets te kleine warmtepomp 24 kWh:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pJPP3EPe8av6tL7n3nXExOtJbi8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVIfl7H7VpjkmQG7uOxRP2b1.jpg?f=fotoalbum_large

En in 2024 8 kWh. Mits goed afgesteld een prima oplossing voor defrosts bij -5 en lager.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Carboy54 Verbruik BUH:
Koste mij met een hopelijk passende wp in het afgelopen stookseizoen 19 kWh.
Maar wat bedoel je met "goed afgesteld"?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:11
De naam BUH (Back-Up Heater) is m.i. bewust gekozen. In bijna alle WP's wordt zo'n element voor diverse ondersteunende taken gebruikt. Welke momenten dat precies zijn af hangt af van 't koelmiddel en natuurlijk de ontwerpkeuzes van de fabrikant. Dit is b.v. ondersteuning als de retourtemperatuur te laag is, tijdens een defrost en hogere temperatuur dan de compressor aan kan tijdens legionellarun. En zo waarschijnlijk nog een hele trits situaties. Back-Up (Ondersteuning) dus voor de compressor. Omdat dat element er toch in zit voor deze ondersteunende taken is 't natuurlijk erg eenvoudig te realiseren dit element ook in te kunnen zetten als noodverwarming als de compressor 't om wat voor reden laat afweten. Dat is dus wat de fabrikanten er gewoon ook even ingebouwd hebben.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:46

Carboy54

Duurzaamheid coach

dunklefaser schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 12:12:
@Carboy54 Verbruik BUH:
Koste mij met een hopelijk passende wp in het afgelopen stookseizoen 19 kWh.
Maar wat bedoel je met "goed afgesteld"?
Deze Amber werkt met graadminuten. Dus wanneer de aanvoer temperatuur te traag stijgt met x graadminuten na een defrost gaat de BUH hem even helpen om naar setpoint tekomen -3. Daardoor duren de nadelen van een defrost bij mij met radiatoren zeer kort. Hij gaat dus niet standaard aan onder een x temperatuur zoals bijvoorbeeld de Panasonic maar kijkt naar de mate van stijging aanvoer temperatuur in graadminuten.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Carboy54 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:26:
[...]

[Afbeelding]

En in 2024 8 kWh. Mits goed afgesteld een prima oplossing voor defrosts bij -5 en lager.
Daar doet de WP nog mee, BUH is dan bijverwarming.
Ik reageerde op het argument dat de BUH hoofdverwarming was terwijl de WP in storing stond.

Dat wordt een duur grapje, is een BUH niet voor bedoelt als hoofdverwarming om die reden worden er geen grote elementen geplaatst.

[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 26-04-2025 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
mr_evil08 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:54:
[...]
Ik reageerde op het argument dat de BUH hoofdverwarming was terwijl de WP in storing stond.

Dat wordt een duur grapje, is een BUH niet voor bedoelt als hoofdverwarming om die reden worden er geen grote elementen geplaatst.
Nou en. Als je geen alternatieve verwarmingsbron hebt zal je toch je huis warm willen houden op dat moment. Who cares als dat 100euro/week kost die ene keer dat je buitenunit stuk is. Ventilatorkacheltjes zijn ook COP=1 en niet iedereen heeft nog allerlei alternatieven staan.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Carboy54 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 13:42:
[...]

Deze Amber werkt met graadminuten. Dus wanneer de aanvoer temperatuur te traag stijgt met x graadminuten na een defrost gaat de BUH hem even helpen om naar setpoint tekomen -3. Daardoor duren de nadelen van een defrost bij mij met radiatoren zeer kort. Hij gaat dus niet standaard aan onder een x temperatuur zoals bijvoorbeeld de Panasonic maar kijkt naar de mate van stijging aanvoer temperatuur in graadminuten.
Werkt misschien bij Vaillant vergelijkbaar? (ook graadminuten regeling)
Waren er in februari zoveel minder defrosts trouwens?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
RonJ schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:08:
[...]

Nou en. Als je geen alternatieve verwarmingsbron hebt zal je toch je huis warm willen houden op dat moment. Who cares als dat 100euro/week kost die ene keer dat je buitenunit stuk is. Ventilatorkacheltjes zijn ook COP=1 en niet iedereen heeft nog allerlei alternatieven staan.
Mensen klagen vervolgens bij de installateur.
Niet op tijd door dat het element als hoofdverwarming wordt gebruikt.
Een klein element merk je dat snel.
Nee mensen kijken niet 24/7 naar het apparaat zoals Tweakers doen...

Comfort is geen reden bij een noodgeval.
Als de Russen onze energiecentrale,s hacken heb je hetzelfde probleem, moet je op voorbereid zijn, iedereen heeft wel dekens.

bouwmarkten/winkels zijn bijna 24/7 open tegenwoordig om een kacheltje op te halen, ook geen probleem.
Je gasketel heeft ook geen back-up, kapot=kapot, ook niet binnen 1 uur verholpen.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 26-04-2025 14:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
[...]
Voor egoïsten is er een speciale 4 kW warmtepomp met 9 kW BUH.
https://ego.nl/
Mensen die aan een ander denken begrijpen dat een elektriciteitsnetwerk dat iedereen met dat ego-apparaat weg laat komen onbetaalbaar is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
mr_evil08 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:21:
[...]

Mensen klagen vervolgens bij de installateur.
Niet op tijd door dat het element als hoofdverwarming wordt gebruikt omdat de WP een storing heeft.
Met een klein element merk je dat snel genoeg.

Nee mensen kijken niet 24/7 naar het apparaat zoals Tweakers doen...
Daar is dan een rood knipperende thermostaat en een melding in de app voor. Hoef je niet voor naar het apparaat te kijken.
Je kan gerust even zonder verwarming, comfort is geen reden bij een noodgeval.
Als de Russen onze energiecentrale,s hacken heb je hetzelfde probleem, moet je op voorbereid zijn, iedereen heeft wel dekens.
Ja joh, haal muh Russen er ook nog even bij. :')
En bouwmarkten/winkels zijn bijna 24/7 open tegenwoordig om een kacheltje op te halen.

Je gasketel heeft ook geen back-up, kapot=kapot, ook daar is het niet binnen 1 uur verholpen.
Dan neem je lekker een klein kinder BUH element en ga je een kacheltje kopen, be my guest verder. Ik zeg ook nergens dat het persé nodig is. Maar dat wil nog niet steeds niet zeggen dat er ook maar één reden is waarom een groter element dat wél volwaardig kan backuppen op welke manier dan ook een slechte oplossing zou zijn.

All-electric.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
RonJ schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:28:
[...]

Daar is dan een rood knipperende thermostaat en een melding in de app voor. Hoef je niet voor naar het apparaat te kijken.
Nee valt bij de meeste mensen niet direct op, pas als het fris wordt gaan ze naar de thermostaat kijken, ze moeten er letterlijk over struikelen wil het opvallen...

Of terugkomst van vakantie en een torenhoge energierekening gepresenteerd krijgen.
RonJ schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:28:
[...]
Dan neem je lekker een klein kinder BUH element en ga je een kacheltje kopen, be my guest verder. Ik zeg ook nergens dat het persé nodig is. Maar dat wil nog niet steeds niet zeggen dat er ook maar één reden is waarom een groter element dat wél volwaardig kan backuppen op welke manier dan ook een slechte oplossing zou zijn.
Een goede installateur weet wat de gevolgen zijn, wordt bewust geen groot element geplaatst.
Grote elementen bij warmtepompen plaatst alleen picobello B.V die vervolgens na x periode alweer falliet is, doen een doorstart en gaan gewoon weer door.

Een BUH is enkel bijverwarming, zoals vorstbeveiliging of tijdelijk meehelpen, grote elementen zijn hoofdverwarming.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 26-04-2025 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
Proton_ schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:26:
[...]

Voor egoïsten is er een speciale 4 kW warmtepomp met 9 kW BUH.
https://ego.nl/
Mensen die aan een ander denken begrijpen dat een elektriciteitsnetwerk dat iedereen met dat ego-apparaat weg laat komen onbetaalbaar is.
Even gekeken naar die egoïstische WP, zie dat 't een R290 voor binnen is. Zijn er bij toepassing R290 binnen niet allerlei extra maatregelen nodig zoals (propaan) gasdetectie, extra ventilatie, explosieveilig schakelmateriaal, brandveilige deuren etc?

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
blb4 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 15:26:
[...]

Even gekeken naar die egoïstische WP, zie dat 't een R290 voor binnen is. Zijn er bij toepassing R290 binnen niet allerlei extra maatregelen nodig zoals (propaan) gasdetectie, extra ventilatie, explosieveilig schakelmateriaal, brandveilige deuren etc?
Heb al jaren een warmtepomp wasdroger met R290, waarom zou dit anders zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
mr_evil08 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 16:14:
[...]

Heb al jaren een warmtepomp wasdroger met R290, waarom zou dit anders zijn?
Ik ken de regels rond R290 niet, ik weet alleen dat er vanwege de brandbaarheid extra eisen zijn, in elk geval over de maximale hoeveelheid tov de grote van de ruimte waarin ‘t apparaat staat. In een WP wasdroger zal sowieso niet al te veel koelmiddel zitten, neem aan een maximaal uitgangsvermogen van 2000 W oid. Zie oa https://snelwarmtepompen....l-r290-belangrijke-eisen/

[ Voor 7% gewijzigd door blb4 op 26-04-2025 19:22 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:45

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
De geruchten gaan dat de volgende generatie R290 warmtepompen van Vaillant zo vol veiligheidsmaatregelen zit dat er geen beschermingsbereik meer nodig is.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Carboy54 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 11:26:
[...]

[Afbeelding]

Dat is heel netjes.
De BUH van mijn oversized 9J heeft na twee stookseizoenen 163 draaiuren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snameroc
Ik heb geen BUH en met mij vele waarschijnlijk in mijn warmte pomp van Vaillant die overigens alleen verwarmen met uitsluitend radiators doet. Inmiddels 3 winters naar volle tevredenheid.
En ik ben vast niet de enige. Ik meen trouwens dat in de gebruiksaanwijzing stond dat het niet hoefde als de systeem inhoud groter is dan x liter. En daar voldeed ik aan.
En als je eerlijk bent wat voegt 2 kW toe aan meer dan 100 liter water voor die paar minuten per keer anders kom je toch aan veel meer dan 8 draaiuren.

[ Voor 17% gewijzigd door snameroc op 26-04-2025 22:23 ]

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 01-05 13:48
[...]

Daar doet de WP nog mee, BUH is dan bijverwarming.

mr_evil08 schreef op zaterdag 26 april 2025 @ 14:42:
[...]

Een goede installateur weet wat de gevolgen zijn, wordt bewust geen groot element geplaatst.
Grote elementen bij warmtepompen plaatst alleen picobello B.V die vervolgens na x periode alweer falliet is, doen een doorstart en gaan gewoon weer door.

Een BUH is enkel bijverwarming, zoals vorstbeveiliging of tijdelijk meehelpen, grote elementen zijn hoofdverwarming.
Niet mee eens.

In mijn Vaillant binnenunit (VWL 127/5 IS) zit een 3 fase 9 kW Backup Heater die niet alleen als hulpje dient om de legionella cyclus te kunnen draaien, maar ook echt voor noodbedrijf bedoeld is als de buitenunit om wat voor reden dan ook defect is en er niet op korte termijn een reparatie kan plaatsvinden.

In het installateurs menu is deze te begrenzen op 12 verschillende niveaus tussen 0 en het maximum.
Ik heb hem nu op 3.9 kW begrenst staan zodat hij niet te veel stroom trekt als ik de boiler warmer wil hebben dan dat hij op de compressor kan doen, maar ik kan en zal dat dus naar 9kW ophogen als ik noodbedrijf nodig zou hebben.

En ja dat is dan een duur grapje als dit hartje winter bij -10oC buitentemperatuur nodig zou zijn, want dan is die 9kW te weinig om mijn huis op temperatuur te houden en dan hebben we het met 24hx9kwx€0.30/kWh = €64.80 per dag alsnog een huis dat heel langzaam afkoeld, dus meer dan een paar dagen moet het dan niet gaan duren.

[ Voor 15% gewijzigd door PentaClover op 28-04-2025 15:09 ]

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW : PvOutput - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Martin7182
Wanneer was het voor het laatst overdag -10°C, 1985 of toch 1986 :P
Langer dan een paar dagen duurt het nooit en als het binnen is afgekoeld naar 10 °C, dan heb je nog maar de helft warmteverlies en koelt het waarschijnlijk niet nóg verder af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@PentaClover Het stroomnet in de wijk moet dat dan wel aankunnen,
gelukkig voorlopig geen -10 °C meer en alleen enkele (hybride) warmtepompen
en misschien her en der een laadpaal voor de deur bij mij in de buurt.
De tientallen airco's tel ik even niet mee.

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 28-04-2025 19:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 21:42
dunklefaser schreef op maandag 28 april 2025 @ 16:43:
@PentaClover Het stroomnet in de wijk moet dat dan wel aankunnen,
gelukkig voorlopig geen -10 °C meer en alleen enkele (hybride) warmtepompen
en misschien her en der een laadpaal voor de deur bij mij in de buurt.
Als het enkel gaat om noodbedrijf dan is dat geen probleem voor het net.
Is immers 3 fasen, mooi gelijk belast en max 18A op een 3x25 kabel kan meer dan zat.

Anders zou iedereen met een 3 fase 11kw autolader het net platleggen.

En belasten is wat anders dan ineens veel terugleveren wat lokaal voor meer problemen zorgt.

[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 28-04-2025 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Technician- schreef op maandag 28 april 2025 @ 17:36:
[...]

Als het enkel gaat om noodbedrijf dan is dat geen probleem voor het net.
Is immers 3 fasen, mooi gelijk belast en max 18A op een 3x25 kabel kan meer dan zat.

Anders zou iedereen met een 3 fase 11kw autolader het net platleggen.

En belasten is wat anders dan ineens veel terugleveren wat lokaal voor meer problemen zorgt.
Met de Daikin hier zou noodbedrijf betekenen:
Stand 1: 2000w L1, 0w L2, 0w L3 (9A)
Stand 2: 2000w L1, 2000w L2, 2000w L3 (27A)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Tanuki schreef op maandag 28 april 2025 @ 18:44:
[...]

Met de Daikin hier zou noodbedrijf betekenen:
Stand 1: 2000w L1, 0w L2, 0w L3 (9A)
Stand 2: 2000w L1, 2000w L2, 2000w L3 (27A)
Daikin kun je ook op 3 fases stervormig aansluiten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blihi
snameroc schreef op vrijdag 25 april 2025 @ 16:04:
[...]

Jep. Een wpb is waarschijnlijk R290. De WP hier R32. Die moet boven de 54 graden het elektrisch element mee laten doen. Helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Blihi schreef op maandag 28 april 2025 @ 19:40:
[...]

Jep. Een wpb is waarschijnlijk R290. De WP hier R32. Die moet boven de 54 graden het elektrisch element mee laten doen. Helaas.
De bekende Atlantic IV gebruikt R513A en kan tot 62 °C zonder element als ik me niet vergis..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

[...]

Zelfs r134a WPB’s halen 62 graden op de compressor. Moet met r32 gewoon kunnen.. mijn Haier airco met r32 adverteerde zelfs met 60 graden lucht output.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
[...]

R290 kan idd tot 65graden of iets hoger zelfs, maar niet alle merken doen meer dan 55graden zonder BUH, ook bij R290.

Ik weet niet waarom het ene merk R290 makkelijk 65 graden of hoger kan zonder BUH, en de andere max 55graden bij ook R290.

Een kennis van me is all electric gegaan in zijn label A+ woning. Zelf geen kennis van techniek oid. Het viel hem op dat de elektriciteit rekening wel extreem hoog waren met de warmtepomp.

Daar wordt de 9kW BUH dagelijks gebruikt voor het sanitair water. En ook als het kouder was dan 2 graden. Dit is hoe deze (erg dure) warmtepomp werkt was de reactie van de installateur. All electric kost gewoon erg veel geld elke maand is eigenlijk soort van de eindconclusie.

[ Voor 32% gewijzigd door Whiskey48 op 29-04-2025 07:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Whiskey48 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 07:10:
[...]

R290 kan idd tot 65graden of iets hoger zelfs, maar niet alle merken doen meer dan 55graden zonder BUH, ook bij R290.

Ik weet niet waarom het ene merk R290 makkelijk 65 graden of hoger kan zonder BUH, en de andere max 55graden bij ook R290.

Een kennis van me is all electric gegaan in zijn label A+ woning. Zelf geen kennis van techniek oid. Het viel hem op dat de elektriciteit rekening wel extreem hoog waren met de warmtepomp.

Daar wordt de 9kW BUH dagelijks gebruikt voor het sanitair water. En ook als het kouder was dan 2 graden. Dit is hoe deze (erg dure) warmtepomp werkt was de reactie van de installateur. All electric kost gewoon erg veel geld elke maand is eigenlijk soort van de eindconclusie.
Daar gaat veel mis.
Jammer want dat verpest de goede naam van de AE WP.

Je moet idd wel even wennen aan hogere kwhtjes per dag en dit in verhouding zien in wat je anders aan gas zou verdoen.

Maar dat er een BUH aan moet in een A+ woning dat klopt niet.
Is het een Nibe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Technician- schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 07:29:
[...]

Daar gaat veel mis.
Jammer want dat verpest de goede naam van de AE WP.

Je moet idd wel even wennen aan hogere kwhtjes per dag en dit in verhouding zien in wat je anders aan gas zou verdoen.

Maar dat er een BUH aan moet in een A+ woning dat klopt niet.
Is het een Nibe?
Nee Alpha Innotec. Wel waren alle instellingen zo ingesteld voor maximaal comfort ipv efficiëntie. Dit heeft die kennis mbv de installateur wat aangepast. Ik weet niet wat het doet maar hij staat nu op eco stand ipv comfort. Het sanitairwater is naar max 55 graden gezet, legionella run niet nodig bij 55 graden volgens de installateur als je dagelijks doucht, dat scheelde weer. En de BUH is aangepast dat deze pas aan gaat bij -3 ipv 2 graden buitentemperatuur.

Zelf kan je niet veel aanpassen oid, de installateur moet dit op afstand doen (zou een luxe opties zijn) :|
Het verbruik was daarna nog maar het dubbele van wat ik verbruik met mijn label A woning met gelijke grootte, dat was iig al een enorme verbetering.

(Terwijl ik dagelijks mijn vat zonder BUH opstookt naar 65 graden op zonnestroom, vanavond na het sporten en morgen ochtend het gezin iig gratis douchen op stiekem veel dagen in het voorjaar, zomer en najaar).

[ Voor 8% gewijzigd door Whiskey48 op 29-04-2025 08:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Het typerende onbegrip van de warmtepomp begint steeds meer om te slaan naar positiviteit
kopt vandaag warmte365.nl - (gesponsoord artikel Inventum)
Als de cv-installatie maar net zo werkt als met een gasgestookte cv-ketel
en de kosten niet veel hoger worden?
Vermoedelijk nog veel te doen bij consumenten en de installatiebranche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 06:21

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 09:42:
Het typerende onbegrip van de warmtepomp begint steeds meer om te slaan naar positiviteit
kopt vandaag warmte365.nl - (gesponsoord artikel Inventum)
Als de cv-installatie maar net zo werkt als met een gasgestookte cv-ketel
en de kosten niet veel hoger worden?
Vermoedelijk nog veel te doen bij consumenten en de installatiebranche.
Komt door ons oerbrein. ;)

https://www.warmte365.nl/...gierekening-66A6AFB5.html

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Geciteerd 16 april j.l. op warmte365.nl:
"Verleid-de-consument-Inzicht-in-extra-marktkansen-voor-energie-innovaties" (pdf 2016!)
Een soort (wat oudere) handleiding via een "helicopter view" met inzichten voor communicatie-strategen in de energietransitie.
Ook interessant voor overheden, gemeenten en bewonersinitiatieven?

[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 29-04-2025 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carldb
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 04-05 12:44
Ik ben zelf aan het kijken om een nieuwe lucht-water warmtepomp aan te schaffen. Ik woon echter in België en sinds kort werd het capaciteitstarief ingevoerd. Dit betekent dat een groot deel van de kosten van de energiefactuur bepaald worden door het piekverbruik gemeten per kwartier.

Daarom vroeg ik mij af of er al waterpompen zijn waarbij het vermogen aangestuurd kan worden? ik gebruik Loxone als energy manager en ik zou als we een bepaalde piek overschrijden graag het vermogen van de warmtepomp terugschroeven. Op die manier vermijd je verschillende start en stops. Kan dit vandaag al met bepaalde merken? Bijvoorbeeld via modbus of een 0-10v regeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
@Carldb Bij mijn Daikin warmtepomp staat de handleiding vol met if/else constructies over "voorkeurstarief", "normaal tarief", enz.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Carldb Onder welke vermogensdrempel wil je blijven? Aan welke warmtepomp denk je?
Hoe maak je warm water?
Misschien vind je al iets met jouw favoriete zoekmachine of KI-instantie "capaciteitstarief en warmtepompen".

[ Voor 33% gewijzigd door dunklefaser op 29-04-2025 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carldb
dunklefaser schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:07:
@Carldb Onder welke vermogensdrempel wil je blijven? Aan welke warmtepomp denk je?
Hoe maak je warm water?
Misschien vind je al iets met jouw favoriete zoekmachine of KI-instantie "capaciteitstarief en warmtepompen".
Ben vrij in keuze van warmtepomp. Ik ben nu aan het onderzoeken of het kan met Daikin, Mitsubishi (Ecodan), Panasonic of Nibe. Ik wou vooral eens weten of er hier al ervaringen zijn van andere leden. Volgens fabrikanten kan er altijd veel tot het moment van eigenlijke implementatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Laatst online: 00:12
Carldb schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 11:09:
Ik ben zelf aan het kijken om een nieuwe lucht-water warmtepomp aan te schaffen. Ik woon echter in België en sinds kort werd het capaciteitstarief ingevoerd. Dit betekent dat een groot deel van de kosten van de energiefactuur bepaald worden door het piekverbruik gemeten per kwartier.

Daarom vroeg ik mij af of er al waterpompen zijn waarbij het vermogen aangestuurd kan worden? ik gebruik Loxone als energy manager en ik zou als we een bepaalde piek overschrijden graag het vermogen van de warmtepomp terugschroeven. Op die manier vermijd je verschillende start en stops. Kan dit vandaag al met bepaalde merken? Bijvoorbeeld via modbus of een 0-10v regeling?
Met de Adlar Castra Aurora II - 6kw die ik heb kan ik de hele pomp en al z'n functies aanpassen en aansturen via Home Assistant.
Tevens is er een hele P-nummer lijst beschikbaar om op het controlepaneel van de pomp zelf nog heel wat functies zelf in te kunnen stellen.
Zodoende hebben vele van deze pomp ook al automatiseringen gemaakt van tijdstippen waarop het legionella programma mag draaien, waarop die volop mag verwarmen als de stroom goedkoop is, etc etc.

En je hebt er een "eco/silent" modus op, waarbij de pomp wordt gelimiteerd en zodoende zal die ook (veel) minder wattage gebruiken. Of je woning er nog warm op wordt is dan uiteraard vers 2.
Zodoende staat die bij mij standaard op de eco/silent modus tenzij het onder de 2 graden wordt, dan gaat die naar "normal" mode en zal weer vol vermogen het water kunnen verwarmen. Ook dit volledig geautomatiseerd in Home Assistant.

disclaimer: Ik probeer niets te verkopen, maar het is een directe antwoord op je vraag met m'n eigen ervaring. Er zullen vast nog een hoop andere pompen zijn die exact hetzelfde kunnen doen (en misschien nog beter).

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Whiskey48 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 08:10:
[...]

Nee Alpha Innotec. Wel waren alle instellingen zo ingesteld voor maximaal comfort ipv efficiëntie. Dit heeft die kennis mbv de installateur wat aangepast. Ik weet niet wat het doet maar hij staat nu op eco stand ipv comfort. Het sanitairwater is naar max 55 graden gezet, legionella run niet nodig bij 55 graden volgens de installateur als je dagelijks doucht, dat scheelde weer. En de BUH is aangepast dat deze pas aan gaat bij -3 ipv 2 graden buitentemperatuur.

Zelf kan je niet veel aanpassen oid, de installateur moet dit op afstand doen (zou een luxe opties zijn) :|
Het verbruik was daarna nog maar het dubbele van wat ik verbruik met mijn label A woning met gelijke grootte, dat was iig al een enorme verbetering.

(Terwijl ik dagelijks mijn vat zonder BUH opstookt naar 65 graden op zonnestroom, vanavond na het sporten en morgen ochtend het gezin iig gratis douchen op stiekem veel dagen in het voorjaar, zomer en najaar).
Dat doen Nibe en Alpha ook.
Als je met hun tool de WP kiest heb je bv 8kw bij -10 nodig en dan stellen ze voor 5KW met 9Kw BUH. Een soort Scandinavische gedachte denk ik, goedkope stroom daar.

Die kennis zou kunnen proberen om de BUH nog op 1 fase aan te sluiten en waarom de backup op -3C, die kan bij een A+ woning en juiste vermogen wel naar -10C.
De BUH moet nooit aangaan behalve bij een warmwater boost.

[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 29-04-2025 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carldb
LongTimeAgo schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 13:48:
[...]

Met de Adlar Castra Aurora II - 6kw die ik heb kan ik de hele pomp en al z'n functies aanpassen en aansturen via Home Assistant.
Tevens is er een hele P-nummer lijst beschikbaar om op het controlepaneel van de pomp zelf nog heel wat functies zelf in te kunnen stellen.
Zodoende hebben vele van deze pomp ook al automatiseringen gemaakt van tijdstippen waarop het legionella programma mag draaien, waarop die volop mag verwarmen als de stroom goedkoop is, etc etc.

En je hebt er een "eco/silent" modus op, waarbij de pomp wordt gelimiteerd en zodoende zal die ook (veel) minder wattage gebruiken. Of je woning er nog warm op wordt is dan uiteraard vers 2.
Zodoende staat die bij mij standaard op de eco/silent modus tenzij het onder de 2 graden wordt, dan gaat die naar "normal" mode en zal weer vol vermogen het water kunnen verwarmen. Ook dit volledig geautomatiseerd in Home Assistant.

disclaimer: Ik probeer niets te verkopen, maar het is een directe antwoord op je vraag met m'n eigen ervaring. Er zullen vast nog een hoop andere pompen zijn die exact hetzelfde kunnen doen (en misschien nog beter).
toon volledige bericht
Bedankt. Via Daikin kan het met de EKRHH module. (Linkje handleiding). Daar is zeer veel mee mogelijk. Product bestaat nog niet zo lang. Iemand die deze module al in gebruik heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:17

TheFirepit

Vuurbal

Wat is tegenwoordig het "beste" merk warmtepomp? Er zijn behoorlijk wat topics van (voor mij) ook deels onbekende merken (zoals Weheat, Quatt, Itho Daaldrop) waar in elk topic wel een beetje WC-eend gepraat wordt.

De enige eisen die ik heb is dat het een monobloc is, hij ongeveer 60m2 vloerverwarming (10cm HoH, 65/70m groepen) moet kunnen verwarmen en een boilervat van ongeveer 300 liter in een jaren 70 woning die redelijk geïsoleerd is.

Een aparte regelunit zoals bij de Nibe of Itho hebben is geen probleem. Een (grote) binnenunit is alleen niet praktisch wegens gebrek aan ruimte, dat de verdeler van de vloerverwarming op ongeveer 3 meter van de buitenunit komt en het boilervat op ongeveer 25 meter (aan leidingen).

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LongTimeAgo
  • Laatst online: 00:12
TheFirepit schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 14:49:
Wat is tegenwoordig het "beste" merk warmtepomp? Er zijn behoorlijk wat topics van (voor mij) ook deels onbekende merken (zoals Weheat, Quatt, Itho Daaldrop) waar in elk topic wel een beetje WC-eend gepraat wordt.
De "beste" warmtepomp is in feite de warmtepomp die jouw woning op de gewenste csontante temperatuur houdt tegenover een kWh verbruik in energie die stukken lager ligt dan de energie behoefte die je voorheen nodig had in gasverbruik.

Als meerdere pompen dat in theorie kunnen? Kijk dan naar betrouwbaarheid.
Is de betrouwbaarheid goed genoeg? Kijk dan naar de servicecontracten /niveaus die er bij worden verkocht.
Zijn de servicecontracten naar smaak/wens? Kijk dan naar prijs (inclusief installatie).
Zijn de prijzen nagenoeg gelijk? Kijk dan pas naar de andere mogelijkheden zoals het geluidsniveau, automatiseringen, etc etc.

Nu had ik geluidsniveau wel hoger op de lijst staan, maar goed. Vrijwel alle pompen moeten tegenwoordig onder een bepaalde norm zitten dus velen zijn al heel stil geworden.

Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:41
BBBrt schreef op woensdag 23 april 2025 @ 14:00:
Meningen lijken verdeeld, maar ik ben dus vooral op zoek naar (hopelijk positieve :p) ervaringen van mensen die gekozen hebben voor alleen vloerkoeling en verder geen extra verwamings-/koelingsopties.
Daar kan ik je niet mee helpen :>

Ik kan wel onderschrijven om voor de enthalpiewisselaar te gaan; dat heb ik niet gedaan en heb ik spijt van. Verder heb ik gekozen voor:
  • L/W i.c.m. vloerverwarming op begane grond en badkamer -> primair verwarmen optioneel koelen
  • L/L multisplit met op 4 kamers een binnenunit -> primair koelen optioneel verwarmen
In de praktijk heb ik de vloerkoeling nog nooit gebruikt en weet ik inmiddels dat ik die ook nooit ga gebruiken. Ik laat de airco's overdag rustig draaien (optimaal voor eigen verbruik PV en i.c.m. WTW blijft de hele woning daarmee (voor mij) acceptabel. Op de slaapkamers is een lagere temperatuur gewenst dan beneden; daar mag het best iets warmer worden.

Op de slaapkamers is het bij mij altijd 16-18 graden gebleven afgelopen winter. De verwarming enkele keer incidenteel gebruikt bij wakker worden of als de kinderen aan het spelen waren. Echt ideaal ook voor tijdelijk opwarmen bijvoorbeeld voor studerende kinderen. De lucht in de kamer is direct warm zonder dat eerst de hele kamer (vloer) opgewarmd hoeft te worden.

Desalniettemin blijft het ontbreken van basisverwarming op de verdieping een concessie naar mijn mening. Voor luxe niveau zou ik zeggen dat een enkel lusje vloerverwarming wenselijk is voor mensen die perse 20 graden willen kunnen halen (wie slaapt er bij 20 graden :X als het niet nodig is )

Onder de streep ben ik blij met de gekozen oplossing en zou ik het niet anders gedaan hebben. Als ik zou moeten kiezen tussen vloerverwarming of airco op de verdieping zou ik zonder enige twijfel voor de airco gaan. Ik heb ook fancoils overwogen, daar heb ik mijn vorige woning ook wat ervaring mee. Ik ben blij dat ik daar nu niet voor gekozen heb. Twee losse systemen/stooklijnen voor de verschillende functies werkt echt veel makkelijker (minder tweaker niveau).

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 29-04-2025 16:56 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blihi
@assje het gebrek aan verwarming op de verdieping is gewoon een probleem bij verkoop. Als koper zou ik daar een behoorlijk punt van maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• assje
Blihi schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:31:
@assje het gebrek aan verwarming op de verdieping is gewoon een probleem bij verkoop. Als koper zou ik daar een behoorlijk punt van maken.
L/L verwarming is ook verwarming. Het hangt wel af van de situatie, met een goede geisoleerde woning met WTW en betonnen verdiepingsvloer valt het echt gewoon mee qua verwarmingsbehoefte op verdieping.

Je zou kunnen zeggen dat de hele verdieping hoe dan ook vloerverwarming heeft, deze is alleen 20 graden i.p.v. 28 graden beneden.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Vandaag de Mitsubishi Electric Ecodan ERST20F-VM2E de binnengekregen, helaas is dat de 200L variant i.p.v. de 300L variant die ik besteld heb :'). Ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Morgen komt de Ecodan PUZ-SWM120YAA.

Verder alle aansluitmateriaal zit er ook bij staat op de bon, maar ik ga de doos niet uit elkaar halen, dat doet de installateur maar :+.
Dus ik ben ook te vinden in dit topic vanaf nu :).

[ Voor 3% gewijzigd door Kecin op 29-04-2025 19:49 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kecin schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:47:
Vandaag ERST20F-VM2E de binnengekregen, helaas is dat de 200L variant i.p.v. de 300L variant die ik besteld heb :'). Ben benieuwd hoe dat gaat lopen. Morgen komt de Ecodan PUZ-SWM120YAA.

Verder alle aansluitmateriaal zit er ook bij staat op de bon, maar ik ga de doos niet uit elkaar halen, dat doet de installateur maar :+.
Dus ik ben ook te vinden in dit topic vanaf nu :).
Gefeliciteerd!
Ik zou niet genoegen nemen met de 200 liter, die moeten ze natuurlijk wel even gaan omwisselen. Een binnenunit met los SWW vat kan ook en heeft ook voordelen. Check even hier (topic start en gepinde post): Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

SebastiaanPs schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:50:
[...]

Gefeliciteerd!
Ik zou niet genoegen nemen met de 200 liter, die moeten ze natuurlijk wel even gaan omwisselen. Een binnenunit met los SWW vat kan ook en heeft ook voordelen. Check even hier (topic start en gepinde post): Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
Ja, wordt ook opgelost hoor. Is een foutje aan hun kant, gaven ze ook aan. Ik wil wel graag de all-in-one, staat netter :D
We zijn maar met 3 mensen in huis (2 + kind), maar 300L heb ik nodig als ik kijk naar mijn huidige warmwaterverbruik + wil de wasmachine en vaatwasser op warm water aansluiten, verder de buffer opstoken bij overtollige zon als de 32.2kWh accu's volzitten :).

Maar morgen verwachten ze weer terug te horen van Alklima, dus ik verwacht geen problemen. Verder is er ook nog geen cent betaald, of iets getekend, dat scheelt ook :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Vaatwasser en wasmachine zou ik alleen hotfill aansluiten als die apparaten echt dichtbij staan. Zeker een vaatwasser gebruikt een redelijk beperkte hoeveelheid water dus dan heb je best wat leidingverlies als je vat op zolder staat. Komt nog bij dat voorspoelen eigenlijk altijd koud gaat. Volgens de verkopers is dat beter om zetmeel op te lossen.

Onze boiler staat praktisch naast de vaatwasser dus die is wel hotfill aangesloten maar de wasmachine niet.. leidingen zijn veel te lang. In de meeste huizen is die situatie omgedraaid.

Met een wasmachine is de temperatuur dan overigens vaak weer redelijk beperkt.. onze vaatwasser draaien wij altijd op standje kook.. >:) Scheelt een bak vetresten in de machine.

[ Voor 14% gewijzigd door Glashelder op 29-04-2025 20:18 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Blihi schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 18:31:
Ik denk dat het gebrek aan woningen groter is. Je kunt wel een punt maken, maar achter je staan de volgende kopers al te peupelen. Dan nog, niet iedereen wil zijn huis verkopen.
Ik ben wel gecharmeerd van de aanpak van @assje; L/L stookt heel zuinig omdat je plaatselijk en adhoc kunt verwarmen. Ik slaap 's nachts ook bij voorkeur in een koudere kamer dan 20 °C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99

Vooral de BUH vermijden. Als je echt je piektarief wil drukken dan liever een iets overgedimensioneetde WP die je kunt uitzetten als je inductieplaat draait, dan een te kleine die 24/7 moet pompen. Energiemanagement (terugregelen als er andere grootverbruikers zijn) lijkt gewenst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
Martin7182 schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 21:52:
[...]

Ik denk dat het gebrek aan woningen groter is. Je kunt wel een punt maken, maar achter je staan de volgende kopers al te peupelen. Dan nog, niet iedereen wil zijn huis verkopen.
Ik ben wel gecharmeerd van de aanpak van @assje; L/L stookt heel zuinig omdat je plaatselijk en adhoc kunt verwarmen. Ik slaap 's nachts ook bij voorkeur in een koudere kamer dan 20 °C.
En een L/L multisplit met afgite op iedere kamer voldoet ook gewoon aan het bouwbesluit.

Wij hebben de L/W en L/L van hetzelfde merk en bediening allemaal in één app. Ik ervaar de optie om dit zonder gedoe situationeel te kunnen regelen juist als grote luxe.

Een enkel lusje vloerverwarming op de verdieping is echt wel optimaal wat mij betreft; dat geeft de optie om zonder gedoe een slaapkamer continue op 20 graden te houden voor wie dat wil. Maar; de overgrote meerderheid wil dat helemaal niet. Ik blijf er dus bij dat als ik moet kiezen tussen vloerverwarming of airco ik zonder twijfel voor de airco ga. Geen actieve koeling is echt een veel grotere concessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
assje schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 22:23:
[...]

En een L/L multisplit met afgite op iedere kamer voldoet ook gewoon aan het bouwbesluit.

Wij hebben de L/W en L/L van hetzelfde merk en bediening allemaal in één app. Ik ervaar de optie om dit zonder gedoe situationeel te kunnen regelen juist als grote luxe.

Een enkel lusje vloerverwarming op de verdieping is echt wel optimaal wat mij betreft; dat geeft de optie om zonder gedoe een slaapkamer continue op 20 graden te houden voor wie dat wil. Maar; de overgrote meerderheid wil dat helemaal niet. Ik blijf er dus bij dat als ik moet kiezen tussen vloerverwarming of airco ik zonder twijfel voor de airco ga. Geen actieve koeling is echt een veel grotere concessie.
Hier een vergelijkbare set-up en echt geen seconde spijt van. De WTW transporteert de warmte toch wel deels naar boven, dat is voor de slaapkamers vrijwel altijd voldoende. Maar de werkkamer is wel gewoon in 5min warm als ik daar wil zitten. Door het jaar heen wordt er 90% gekoeld boven.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Kecin schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 19:52:
[...]

Ja, wordt ook opgelost hoor. Is een foutje aan hun kant, gaven ze ook aan. Ik wil wel graag de all-in-one, staat netter :D
We zijn maar met 3 mensen in huis (2 + kind), maar 300L heb ik nodig als ik kijk naar mijn huidige warmwaterverbruik + wil de wasmachine en vaatwasser op warm water aansluiten, verder de buffer opstoken bij overtollige zon als de 32.2kWh accu's volzitten :).

Maar morgen verwachten ze weer terug te horen van Alklima, dus ik verwacht geen problemen. Verder is er ook nog geen cent betaald, of iets getekend, dat scheelt ook :P
Net de PUZ-SWM120YAA ontvangen en morgen wordt de 200L ERST20F-VM2E omgeruild door de ERST30F-VM2EE. :)

Groottes vallen me enorm mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Glashelder schreef op dinsdag 29 april 2025 @ 20:15:
Vaatwasser en wasmachine zou ik alleen hotfill aansluiten als die apparaten echt dichtbij staan. Zeker een vaatwasser gebruikt een redelijk beperkte hoeveelheid water dus dan heb je best wat leidingverlies als je vat op zolder staat. Komt nog bij dat voorspoelen eigenlijk altijd koud gaat. Volgens de verkopers is dat beter om zetmeel op te lossen.

Onze boiler staat praktisch naast de vaatwasser dus die is wel hotfill aangesloten maar de wasmachine niet.. leidingen zijn veel te lang. In de meeste huizen is die situatie omgedraaid.

Met een wasmachine is de temperatuur dan overigens vaak weer redelijk beperkt.. onze vaatwasser draaien wij altijd op standje kook.. >:) Scheelt een bak vetresten in de machine.
De stand van de vaatwasser past in iedergeval bij je username :P.
Hier wil ik ook warmwater kranen naast de wasmachine (staat nu de ketel in hetzelfde “hok”) en de vaatwasser.
De vaatwasser is qua lengte alleen interessant omdat de ketel van de 1e verdieping weggaat en de WP in de garage komt te staan (er komen wel dikkere leidingen naar boven). De kosten voor een warmwater tappunt zijn verwaarloosbaar dus ik wil het wel even testen (was tussen de 40-60 graden). Vaatwasser hier altijd op 65 graden. Ik ben dus zeer benieuwd want je verhaal lijkt heel logisch, waarschijnlijk is het weggooien van energie, maar dan koppel ik ze wel weer aan het koude water.

[ Voor 5% gewijzigd door Kecin op 30-04-2025 11:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
Technician- schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:48:
Ik ben het topic kwijt van montage materiaal tips voor warmtepompen.

Ik heb met Raminex gepraat en verdomd ze hebben geluisterd.
Er is eindelijk een vorstbeveiligingsklep die je zonder tussenkoppelingen zo aan de monobloc draait.
Dus wartel naar vlak.

Een fiberring tussen de monbloc en de klep, en dan met een wartel naar ribbelbuis of bv een wartel naar uponor. Zo is de vorstklep ook zeer makkelijk te vervangen.

Zowel in 1.1/4" als in 1" verkrijgbaar.

[Afbeelding]
Mag ik hier iets over vermelden?
De vorstkleppen zijn niet per stuk te koop maar per doos van 20stuks.
Zijn er mensen die de klep willen hebben dan kan ik groot inkopen.
Ben bezig met een lijst materialen die de installatie moeten versnellen, vermakkelijken en degelijker maken. Zeker voor de dhz’er die zelf veel wil doen of de installateur natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
Dit jaar ook wel een primeur; in april geen verwarming aan gehad maar wel de eerste dag de koeling aan gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99

Als er geen smart grid aansluiting op je WP zit dan wellicht je thermostaat-aansluiting losgooien als je Locone dit nodig vindt. Bij mijn Amber kan ik via HA ook de Max frequentie, eco-mode of de aanvoertemperatiut instellen, maar dat is toch een indirecte route.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
VidaR-9 schreef op donderdag 1 mei 2025 @ 04:17:
Met dit heerlijke weer is de temperatuur in onze woning aan het oplopen. Nu wilde ik gaan koelen en kom ik erachter dat een van de split units niet koelt. De ander wel, die is in no time ijskoud. Het vreemde is dat de airco goed leek te koelen toen beide units aanstonden, maar toen ik de goed werkende airco heb uitgezet toen zoontjes gingen slapen is de temperatuur weer opgelopen. Dus of de goed werkende airco koelde zo goed dat hij ook onze kamer meenam of er is iets anders gebeurd.

We wonen hier sinds oktober en hebben nog niet eerder gekoeld, verwarmen deed de airco afgelopen winter prima. De airco is nog geen 2 jaar oud en door de vorige eigenaar nooit gebruikt.

Ik heb de airco al even uit gehad maar dat heeft niet geholpen. Iemand nog andere tips en tricks? Ik kan natuurlijk monteur bellen, maar als ik het zelf op kan lossen doe ik dat liever.

De niet werkende airco hangt zo’n 15m van de buiten unit; de werkende airco 2m. Voor zover dat misschien relevant kan zijn.

Temperatuur op de slaapkamer. Rond 12u airco’s aangezet boven, niks aan de hand. Rond 20u een van de twee uitgezet waarna de ander zijn koelvermogen ook verliest.

[Afbeelding]
toon volledige bericht
Dit is niet 't goede topic, dit topic gaat over Lucht/Water warmtepompen, niet over airco's. Ik zou even zoeken waar je 't wel kwijt kan, ik denk ook niet in een algemeen airco / L/L warmtepomp topic maar in 1 specifiek voor jou merk airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 03-05 08:21
Liep ik gisteren langs de warmtepomp, staat-ie te blazen. Was bijna vergeten dat ik vorig jaar koelen had geactiveerd, en daar was-ie alweer netjes mee bezig. Beetje vroeg dit jaar maar prima, eigen stroom eerst verbruiken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 03-05 00:30
MONITORING april 2025, de laatste maand, daarna weer oktober.
Cijfers inleveren via PM.
Pagina: 1 ... 209 210 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)