5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
De Kronoterm kan standaard koelen en sww en heeft geen ad ons nodig.jurgen purgen schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:42:
[...]
Vooral bij nieuwbouw met een lage energievraag mbt verwarmen, is het idd slimmer om een ventilatielucht warmtepomp te plaatsen. Neemt idd dezelfde footprint aan ruimte in beslag als een combi-boiler en met bv de NIBE S735 kan je tegenwoordig ook koelen en met add-ons kan je het systeem zo uitgebreid maken als het budget toestaat. En alles bereikbaar van binnenuit. Je zou er zelfs een nis in het dakbvoor kunnen maken zodat hij niet zorgt voor ruimteverlies op zolder.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Krijg je allemaal opstellingen waarbij de warmtepomp binnen staat in zo’n luchtkap in het dakbeschot of in de schuur met een luchtrooster voor toe/afvoer. Of zo’n dure omkasting van ca €4500,-LongTimeAgo schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 08:47:
[...]
En hierdoor worden vele huizen waarschijnlijk ook bestempeld als "niet geschikt voor warmtepomp". Soms is een dak de enige plek.
Dit gaat nog een staartje krijgen vermoed ik.
Ik heb wel heel veel mazzel met mijn plek bij m'n woning uit 1976 waar gewoon een loze ruimte op een tussendakje perfect is voor de wp.
Ventilatie warmtepompen moet je goed kijken na het merk.
Inventum zou ik met een grote boog omheen gaan, best wat probleem gevallen meegemaakt. De Versi-I is een behoorlijk stille warmtepomp. Ook vanaf buiten weinig klachten met betrekking tot geluid (Dit was bij een buitentemperatuur van ca 7 graden / hybride setup)
[ Voor 22% gewijzigd door DutchWing op 26-06-2025 13:56 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Hoeven ze fijn ook niet te voldoen aan de max. 40 dB(A) geluidsdruk op de erfgrens voor buiten opgestelde WP/airco, hoera!DutchWing schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:49:
[...]
Krijg je allemaal opstellingen waarbij de warmtepomp binnen staat in zo’n luchtkap in het dakbeschot of in de schuur met een luchtrooster voor toe/afvoer. Of zo’n dure omkasting van ca €4500,-
Ventilatie warmtepompen moet je goed kijken na het merk.
Inventum zou ik met een grote boog omheen gaan, best wat probleem gevallen meegemaakt. De Versi-I is een behoorlijk stille warmtepomp. Ook vanaf buiten weinig klachten met betrekking tot geluid (Dit was bij een buitentemperatuur van ca 7 graden / hybride setup)
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
De add-ons zijn ook niet om te koelen, maar om bv een wtw functionaliteit toe te voegen. Maar ook bv sensoren tbv CO2 en luchtvochtigheid.Carboy54 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 13:01:
[...]
De Kronoterm kan standaard koelen en sww en heeft geen ad ons nodig.
:strip_exif()/f/image/oV1QobGtwnCrl569OEomN2TJ.jpg?f=fotoalbum_large)
Maar ik denk niet dat we hier nu zijn om onze favoriete of best verkopende merken aan te prijzen en of te verdedigen. Wij beiden, en wss nog veel meer hier, zouden veel betere en nettere systemen hiervoor kunnen verzinnen.
Hier ging het om het feit dat een installatie ten alle tijden bereikbaar moet zijn. Op z'n minst voor controle, als je zo leest over de lekkende leidingen.
Dat er andere systemen zijn dan een l/w, is vaak toch onderbelicht. De nadruk ligt m.i. teveel op initiële kosten ipv de kosten van verbruik over een bepaalde periode.
Hier is wat anders geprobeerd en het is helaas gefaald. Hopelijk heeft een ieder hier een Les van geleerd.
Dit heeft wat weg van zonnepanelen langs de landingsbaan
Is persoonlijk voorkeur, airco,s geven lawaai, vloerkoeling daalt luchtvochtigheid niet.woekele schreef op woensdag 25 juni 2025 @ 21:48:
Wat is eigenlijk het advies als je zowel een (lucht-water) warmtepomp met vloer-circuit hebt als meerdere (lucht-lucht) split-airco-binnen-units in de woning? Het huis koel/ontvochtigd houden met alleen de airco's (wat prima lukt tot op heden)? Of toch ook de warmtepomp laten meekoelen (nog niet getest)? Heeft de warmtepomp nog zin? Werkt deze wellicht efficiënter? Of is dat niet zo 1-2-3 te zeggen en hangt het af van de exacte specs van de airco en warmtepomp? Voelt het misschien fijner als specifiek de vloer koel is?
Als je de vloer laat meekoelen dan zullen je airco,s minder condenseren ofwel minder ontvochtigen.
Het ontvochtigen geeft gevoelsmatig meer comfort bij gelijke temperaturen.
[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 26-06-2025 17:00 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
De onderhoudspartij wijst ook op de risico’s van persverbindingen, alleen dat herken ik niet.
De pers maakt juist met veel kracht de sok met de buis weer rond, of eigenlijk achthoekig.
Warmtepompen naar beneden wegens onbereikbare dakkappen
Richard Mooi25 jun. 2025
Delen
Opslaan
Warmtepompen naar beneden wegens onbereikbare dakkappen
In Voorthuizen worden buitenunits met een kraan van het dak gehaald.
Een opmerkelijke actie in het Gelderse Voorthuizen. Zo'n twintig warmtepompen worden er momenteel uit dakkappen getakeld en op de grond gezet. Dit was de voorwaarde van Team Warmtepompen om onderhoud te willen uitvoeren. De eerste vier buitenunits staan inmiddels naast de voordeur.
Een kleine twee jaar geleden werden in Voorthuizen zo’n 35 koopwoningen met een lucht/water-warmtepomp opgeleverd. Het splittoestel van Panasonic kreeg een plek in de warmtepompschoorsteen Hydrocap van DHPS. Dit type dakkap is niet van binnenuit toegankelijk. Voor onderhoud en service is een hoogwerker nodig. Een extra handicap is dat de meeste schoorstenen aan de achterzijde van de woningen zijn aangebracht. De hoogwerker moet daarom zijn uitgerust met een extra lange arm. Alleen daarmee is de warmtepomp bereikbaar vanaf de openbare weg.
Onderhoudscontract blijkt utopie
In de aankoopbevestiging verzekerde de woningbouwer dat direct na oplevering de bewoners een onderhoudscontract bij het installatiebedrijf konden afsluiten. Maar dit bleek een utopie. De installateur van de warmtepompen zag de bui van onbereikbare warmtepompen al hangen en bedankte ervoor, vertelt Robert van Schalkwijk van Team Warmtepompen, die door de woningbouwer werd benaderd voor service. Een warmtepomp in een andere stad gaf problemen, en Team Warmtepompen huurde een hoogwerker om de storing te verhelpen.
‘Nooit meer een hoogwerker’
Inmiddels waren de bewoners in Voorthuizen aan het mopperen over het uitblijven van onderhoud, waarna de bouwaannemer ook voor deze klus Team Warmtepompen benaderde. Maar de eerdere servicewerkzaamheden aan een toestel in een schoorsteen waren Van Schalkwijk slecht bevallen. “Met een hoogwerker? Dat ga ik nooit meer doen. Ik wil het wel overnemen, maar dan moeten ze naar beneden.” Een van de bewoners wierp zich op als contactpersoon waaraan Van Schalkwijk zijn bezwaren uitlegde, en dat verplaatsing naar het maaiveld de enige oplossing kon zijn.
Een van de in een dakkap geplaatste buitenunits. Achter de kap is nog net een monteur te zien die bezig is met het afkoppelen, zodat de unit van het dak kan worden gehaald.
Een van de in een dakkap geplaatste buitenunits. Achter de kap is nog net een monteur te zien die bezig is met het afkoppelen, zodat de unit van het dak kan worden gehaald.
Bijeenkomst in wijkcentrum
Hij adviseerde de bewoners om de verhuizing van de buitenunit collectief op te pakken. Dat zou de kosten flink drukken. Om alle bewoners te bereiken, huurde Van Schalkwijk een zaaltje in het wijkcentrum. Vrijwel alle eigenaren van de 35 koophuizen kwamen opdagen. Het zaaltje puilde uit, want ook huiseigenaren van omliggende straten hadden lucht van de bijeenkomst gekregen. Die huizen waren eveneens voorzien van een onbereikbare warmtepomp in een dakkap, waardoor al bijna 5 jaar geen onderhoud aan de warmtepompen was uitgevoerd.
Cluster van vier
In eerste instantie focuste Van Schalkwijk zich op de 35 koopwoningen met een Panasonic-warmtepomp. Samen met Martijn van Kralingen van collegabedrijf Tisob besloot hij om steeds een cluster van vier woningen aan te pakken. Het verplaatsen van vier toestellen lukt in drie dagen, vertelt Van Schalkwijk. “Op dag één vinden de voorbereidende werkzaamheden plaats. De dakkap wordt verwijderd en de koelleidingen afgekoppeld. Dan zetten wij hem klaar voor de volgende ochtend, want dan komt de kraan. In een uur tijd tilt hij de vier buitendelen naar beneden.”
De kraan tilt in een uur tijd vier buitendelen naar beneden.
De kraan tilt in een uur tijd vier buitendelen naar beneden.
Koelleidingen naar beneden
Vervolgens is het zaak om de koelleidingen van de binnenunit op zolder naar beneden te brengen. “Vanuit de technische ruimte steken we over naar het schuine dak. Dan boren we onder de pannen door naar buiten. Vervolgens gaan we achter de goot langs naar beneden, en dan via de hemelwaterafvoer, of onzichtbaar via een stukje goot in de hoek.” Daarvoor gebruikt Team Warmtepompen antraciet gekleurde leidinggoten die nauwelijks opvallen bij de houten schrootjes. “We gaan niet klakkeloos met een witte goot over een muur heen. We persen hem af en zetten hem weer in gebruik.”
Lekkage van koudemiddel
Het valt Van Schalkwijk bij het verplaatsen op dat sommige perskoppelingen in het koudemiddelcircuit vettig aanvoelen. Volgens hem wijst dat op lekkage van koudemiddel. Het verklaart ook dat bewoners geregeld met hogedruk-storingen kampen, vooral bij de bereiding van warm tapwater. In het nieuwe leidingcircuit naar het buitendeel in de tuin komen geen persverbindingen, maar koppelingen met een hardsoldeerverbinding. Nu de verplaatsing in volle gang is, ziet hij stelselmatig oliesporen bij persverbindingen. “Ik ben misschien voorzichtig, maar bij zestig procent zie je op de koppelingen oliesporen. Nou, dat is bij mij lekkage.” Zie onderstaand kader over de mogelijke oorzaak.
Ovale koelleidingen
Dat diverse persverbindingen in koelleidingen in dit specifieke project lekkagesporen vertonen, is volgens Robert van Schalkwijk van Team Warmtepompen goed verklaarbaar. “We hebben rollen met koelleiding, en hoe verder je op de rol komt, hoe meer de leiding wordt gebogen. Door het rondbuigen wordt de leiding bijna ovaal. Op het oog lijkt hij rond, maar hij is eigenlijk ovaal. Als je gaat persen, lijkt het alsof de rubberen ring in de perskoppeling alles netjes afdicht. Bij afpersen en vacumeren heb je er geen problemen mee, maar in de loop der tijd, na flink wat bedrijfsuren en als de warmtepomp op hoge druk heeft gedraaid, gaat de koppeling alsnog lekken.” Team Warmtepompen werkt alleen met hardsoldeerverbindingen waarbij de koelleiding wordt opgetromd, zodat de ovale vorm verdwijnt. “En ik hardsoldeer hem helemaal dicht.”
Buitendeel in de voortuin
Niet alle 35 huiseigenaren doen mee aan de collectieve verplaatsing. In totaal gaat het om 20 huishoudens. De andere eigenaren zitten in een juridische procedure met de woningbouwer of haken om een andere reden af. Hoeveel het verplaatsen kost, wil Van Schalkwijk niet precies zeggen, maar met een paar honderd euro zijn de huiseigenaren er niet. Het buitendeel in de voortuin is het eenvoudigst te realiseren. Maar sommige bewoners willen het per se in de achtertuin, ontdekte hij, om er in sommige situaties vervolgens een geluiddempende kap omheen te zetten.
Rendement op maaiveld
Dat laatste probeert hij te voorkomen, want dat drukt het rendement. “Als je mensen goed informeert over de positie van het buitendeel, kun je ervoor zorgdragen dat je het buitendeel nimmer of zelden hoort. Geritsel van bladeren maakt meer geluid dan wanneer de warmtepomp in deellast rustig staat te draaien. Hooguit bij het maken van tapwater zal hij iets meer geluid maken.” Hij vertelt mensen ook dat de warmtepomp op het maaiveld zonder belemmering van een dakkap sowieso beter presteert dan in de dakkap. “Ze zullen zien dat het rendement de komende winter omhooggaat.”
Die warmtepompen van jullie zijn toch goed? Daar hoef je toch nooit meer bij?
Hoogwerkers zijn echt een crime, niet alleen de hoogwerker zelf, vooral de kosten, de logistiek, de planning.
Ken het wel, heb je alles geregeld met bv 4 huizen, veel plannen, appen en bellen. Eindelijk is daar de hoogwerker, staat er een geparkeerde auto in de weg zonder bestuurder te vinden, kun je alles opnieuw plannen…
[ Voor 28% gewijzigd door Technician- op 26-06-2025 18:14 ]
Nu dik je wel een beetje aan natuurlijk.Technician- schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:13:
Op tweakers heeft ook weleens de ontwerper van zo’n schoorsteen arrogant opgemerkt:
Die warmtepompen van jullie zijn toch goed? Daar hoef je toch nooit meer bij?
Hoogwerkers zijn echt een crime, niet alleen de hoogwerker zelf, vooral de kosten, de logistiek, de planning.
Ken het wel, heb je alles geregeld met bv 4 huizen, veel plannen, appen en bellen. Eindelijk is daar de hoogwerker, staat er een geparkeerde auto in de weg zonder bestuurder te vinden, kun je alles opnieuw plannen…
voor onderhoud kan je ook een steiger neerzetten.
Er zijn ook warmtepompschoorstenen met serviceluik.
Ben er ook niet fan van daar niet van.
Zolang het apparaat niet op/af het dak moet is er geen hoogwerker nodig.
Hier staat de warmtepomp ook in de tuin maar dat is i.v.m mogelijk resonantie als die op het dak stond want dit is houtskeletbouw.
[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 26-06-2025 20:18 ]
Ik denk dat ook hiervoor gekeken moet worden naar de energie en het afgiftesysteem. Bij Nieuwbouw zou het geen probleem moeten geven. Mits het een grote vrijstaande woning is, maar daar zijn weer andere systemen toepasbaar.BarryH schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 11:56:
[...]
Idd
Maar een andere les is dat ventilatieluchtwarmtepompen maar zeer beperkt nut hebben (een mini-hybride), dus laten we dat niet als oplossingsrichting zien.
Bij buren draait een NIBE S735 die zonder problemen de winters doorkomt.
Dus het is niet perse dat een ventilatielucht wp onder doet voor een l/w. Tis allemaal afhankelijk van de energievraag, afgiftesysteem, ruimte en persoonlijke wensen van de bewoner. Elke huis(houden) zijn eigen opties.
Maar bedoelt om ook buitenlucht aan te zuigen.
Dan werkt het wel
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Vaak gaat het bij persverbindingen verkeerd omdat ze allemaal snel snel willen… Er zitten wel wat haken en ogen aan, maar bij goed gebruik moet dit zonder problemen jaren dicht zitten.Technician- schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 18:11:
Hier het bericht uit het vakblad.
De onderhoudspartij wijst ook op de risico’s van persverbindingen, alleen dat herken ik niet.
De pers maakt juist met veel kracht de sok met de buis weer rond, of eigenlijk achthoekig.
Overigens geeft de handleiding van de fabrikant wel degelijk expliciet aan dat de buis rond moet wezen.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Dan ken je de persing niet, al snap ik dat ze zoiets eisen.DutchWing schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 23:09:
[...]
Vaak gaat het bij persverbindingen verkeerd omdat ze allemaal snel snel willen… Er zitten wel wat haken en ogen aan, maar bij goed gebruik moet dit zonder problemen jaren dicht zitten.
Overigens geeft de handleiding van de fabrikant wel degelijk expliciet aan dat de buis rond moet wezen.
Ten eerste zou de sok niet passen als de buis ovaal zou zijn (zonder agressieve krachten) en ten tweede de kracht van het persapparaat is groot genoeg om de buis en de sok opnieuw te vormen in de maat van de persbek.
Als de verbinding op den duur lek raakt is het door falen van de O-ring .
Ik heb de persfittingen op mijn eigen warmtepomp en die van mijn ouders aangebracht, even als mijn eigen airco omdat ik geen zin had om te hardsolderen.Technician- schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 23:30:
[...]
Dan ken je de persing niet, al snap ik dat ze zoiets eisen.
Ten eerste zou de sok niet passen als de buis ovaal zou zijn (zonder agressieve krachten) en ten tweede de kracht van het persapparaat is groot genoeg om de buis en de sok opnieuw te vormen in de maat van de persbek.
Als de verbinding op den duur lek raakt is het door falen van de O-ring .
Het is vaak gewoon snel, snel en niet conform de montage handleiding. Ik vind dat er best veel installaties in nieuwbouw te snel lek raken door uiteenlopende redenen.
Eens. Ik denk dat een pure L/W ventilatielucht WP alleen goed werkt om warmte terug te winnen uit ventilatielucht die je toch al uitblaast. Als je je huis ermee wilt opwarmen dan zuigt hij al snel zijn zelf opgewarmde lucht aan en gaat de gemiddelde binnentemperatuur alleen omhoog als de uitgeblazen lucht kouder is dan de buitenlucht. Dat is al een uitdaging als het b.v. binnen 15 °C is en buiten -5 °C.BarryH schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 22:40:
De Nibe is geen pure ventilatielucht warmtepomp.
Maar bedoelt om ook buitenlucht aan te zuigen.
Dan werkt het wel
Ik gebruik hier een WPB met aangesloten CV circuit om in voor/naseizoen warmte te verplaatsen van zolder naar begane grond. Binnen/buiten opstelling. Dat werkt prima, maar gemiddeld wordt het huis er niet echt warmer van. Ik zou wel wat energie terugwinnen als ik de ventilatieunit uit zou zetten (nog niet gedaan).
Ik kan nergens vinden wat dit dan precies doet? En of het lastig is zelf te doen. Ben best handig. Ik kan het ook zo niet vinden; mogelijk kan iemand hier daar iets in verduidelijken?
Betreft een pomp van Atlantic uit 2020 (vrij oud model reeds)
Edit: complexer dan ik dacht. Installateur maar eens vragen
[ Voor 20% gewijzigd door TF op 30-06-2025 23:32 ]
Advies L/W warmtepomp jaren '70 woning
https://gathering.tweaker...message/82801666#82801666
Ben benieuwd naar tips!
Nou, er is hier en hele wijk gebouwd waar je echt niet met een steiger in de buurt van die schoorstenen gaat komen hoor. Daar heb je echt een hoogwerker voor nodig. Gelukkig geldt er een parkeerverbod op straat.mr_evil08 schreef op donderdag 26 juni 2025 @ 20:16:
[...]
Nu dik je wel een beetje aan natuurlijk.
voor onderhoud kan je ook een steiger neerzetten.
Er zijn ook warmtepompschoorstenen met serviceluik.
Ben er ook niet fan van daar niet van.
Dat kun je dus niet zo zeggen.Zolang het apparaat niet op/af het dak moet is er geen hoogwerker nodig.
Hier staat de warmtepomp ook in de tuin maar dat is i.v.m mogelijk resonantie als die op het dak stond want dit is houtskeletbouw.
Koelen met de WP heeft heel veel zin en vaak is zo'n "kit" helemaal niet nodig. Dit kits zijn alleen bedoeld voor als je condenserend gaat koelen. Dan moet je ineens de temperatuur van de vloer in de gaten gaan houden om ervoor te zorgen dat de vloer zelf niet vochtig wordt.TF schreef op maandag 30 juni 2025 @ 19:45:
Met deze warmte vraag ik mij elk jaar weer af of koelen met mijn warmtepomp zin zou hebben. Om die vraag te beantwoorden moet ik het eigenlijk maar eens proberen. In de beschrijving van mijn warmtepomp staat dat ik dan een zgn “koeling kit” nodig heb. Die zou bestaan uit wat isloatiematerieaal en een paar sensoren. Voor maar 150 euro….
Ik kan nergens vinden wat dit dan precies doet? En of het lastig is zelf te doen. Ben best handig. Ik kan het ook zo niet vinden; mogelijk kan iemand hier daar iets in verduidelijken?
Betreft een pomp van Atlantic uit 2020 (vrij oud model reeds)
Edit: complexer dan ik dacht. Installateur maar eens vragen
Probeer het gewoon eens een week: Zet de WP op 'koelen', zet de Ta op 18 graden en zorg dat de badkamer geen water krijgt. Forceer dan de thermostaat op "koelvraag".
Als het dan werkt kun je altijd besluiten te kijken of je wilt investeren in een extra bediening etc.
Zo schommelt de temperatuur van de woonkamer tussen de 21.5 en 23 graden, gemeten door de bediening van de ventilatie, die naast de thermostaat hangt. De WP is ingesteld op om de ruimte onder de 23 te houden.
De airco in de woonkamer meet niet zo nauwkeurig (resolutie is 1 graad) en die schommelt tussen de 22 en 23 gemeten aan het plafond.
Op de bovenverdieping hetzelfde. De airco meet een temperatuur tussen de 22 en 24 graden. Bij 24 gaat de airco dus automatisch meedoen met koelen, want de WP krijgt de bovenverdieping niet zelf gekoeld, omdat vloerkoeling nu eenmaal niet zo efficient is (koelen doe je aan het plafond, niet op de vloer).
In de badkamer is het nu 23 graden. Deze ruimte ligt op het noorden en wordt niet actief gekoeld.
Ook grappig is dat de buitenunit van de WP temperaturen meet tot ver boven de 40 graden. Blijkbaar is het boven op het plat dak, tussen de kiezels en zonnepanelen met de zon er vol op echt heel warm.
@Blihi Het koelen met warmtepomp laat de temperatuur in de (directe) omgeving van de wp natuurlijk niet dalen.Ook grappig is dat de buitenunit van de WP temperaturen meet tot ver boven de 40 graden. Blijkbaar is het boven op het plat dak, tussen de kiezels en zonnepanelen met de zon er vol op echt heel warm.
Bij mij blijft de temperatuur in de omgeving van de wp op het platte dak aan de noordkant onder de 33 °C volgens de sensor van Vaillant (DCF-77) - Nog geen actieve koeling.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ja ik begijp je zijn altijd situaties die met hoogwerker moeten.Blihi schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 07:46:
[...]
Nou, er is hier en hele wijk gebouwd waar je echt niet met een steiger in de buurt van die schoorstenen gaat komen hoor. Daar heb je echt een hoogwerker voor nodig. Gelukkig geldt er een parkeerverbod op straat.
[...]
Die parkeerverbod is niet van toepassing als je ontheffing aanvraagt, dat kost natuurlijk ook weer geld.
Wat heeft iedereen met de Ta op 18 graden?Blihi schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 07:49:
[...]
Koelen met de WP heeft heel veel zin en vaak is zo'n "kit" helemaal niet nodig. Dit kits zijn alleen bedoeld voor als je condenserend gaat koelen. Dan moet je ineens de temperatuur van de vloer in de gaten gaan houden om ervoor te zorgen dat de vloer zelf niet vochtig wordt.
Probeer het gewoon eens een week: Zet de WP op 'koelen', zet de Ta op 18 graden en zorg dat de badkamer geen water krijgt. Forceer dan de thermostaat op "koelvraag".
Als het dan werkt kun je altijd besluiten te kijken of je wilt investeren in een extra bediening etc.
Als je dauwpuntbewaking hebt kan je die gewoon op 14 graden zetten.
Heb je condens dan dauwpuntbewaking offset verhogen.
Regelmatig lukt het met 15c aanvoer zonder condens, zodra de wijzigd verhoogt de warmtepomp automatisch de Ta, daardoor maak je optimaal gebruik van actieve koeling.
Koelen met 15 graden levert wel hele koude voeten opmr_evil08 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:37:
[...]
Wat heeft iedereen met de Ta op 18 graden?
Als je dauwpuntbewaking hebt kan je die gewoon op 14 graden zetten.
Heb je condens dan dauwpuntbewaking offset verhogen.
Regelmatig lukt het met 15c aanvoer zonder condens, zodra de wijzigd verhoogt de warmtepomp automatisch de Ta, daardoor maak je optimaal gebruik van actieve koeling.
In het souterrain (vloer- en plafondkoeling

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
Ondanks ik snel koude voeten heb is dat totaal niet het geval hier.ZonnigY schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 09:41:
[...]
Koelen met 15 graden levert wel hele koude voeten op![]()
In het souterrain (vloer en plafondkoeling) heb ik met 17 graden water slofjes en een trui nodig
.
Ik heb geen plafondkoeling(vloerverwarming boven).
Ook 2 Jaga,s in huis die met dit weer ook prima functioneren(iets beter dan vloerkoeling).
[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 01-07-2025 09:51 ]
Ik heb de koeling van de WP ook aan staan, het blijft binnen nu onder de 25 graden. De buiten unit geeft de warmte buiten af en bij mijn WP zie je dat goed aan de stijging van de temperatuur bij de buiten temperatuur sensor. Ik denk dat deze ook de WP meetBlihi schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 07:55:
Ook grappig is dat de buitenunit van de WP temperaturen meet tot ver boven de 40 graden. Blijkbaar is het boven op het plat dak, tussen de kiezels en zonnepanelen met de zon er vol op echt heel warm.
LG AWHP / ESPhome / GoodWe 4K-DT / Homewizard / Home Assistant
Onze badkamer ligt op het zuiden en neem ik deze week toch wel even mee in het koelcircuit.Blihi schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 07:49:
[...]
zorg dat de badkamer geen water krijgt. Forceer dan de thermostaat op "koelvraag".
[...]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik wil tzt gasloos gaan worden. En om dan zo goed mogelijk ingewerkt te zijn in de materie volg ik wat topics. WP's met goed werkende koeling zijn niet bij alle leveranciers vanzelfsprekend zo denk ik te lezen. In dit topic levert de zoekterm 'koelen' heel veel hits en er zijn teveel WP topics om deze stuk voor stuk na te lopen. Mag ik vragen welke WP jij hebt, dan kan ik misschien een topic daarover volgen? En als iemand nog andere WP's weten waar koelen 'proven technology' is, dan houd ik me aanbevolen.Blihi schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 07:55:
De vloerkoeling van de L/W WP draait hier 24/7, maar er hangt ook airco. Als de temperatuur gemeten door de binnenunits van de airco te hoog wordt, gaan deze automatisch aan. Ze gaan weer uit als de zon onder gaat, of als de temperatuur te laag wordt.
3 gemeten aan het plafond.
Ligt ook voornamelijk aan je afgiftesysteem in huis, je kan wel koud water erdoor gooien maar als je afgifte niet voldoet gaat het niks worden.Jailhouse schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:54:
[...]
Ik wil tzt gasloos gaan worden. En om dan zo goed mogelijk ingewerkt te zijn in de materie volg ik wat topics. WP's met goed werkende koeling zijn niet bij alle leveranciers vanzelfsprekend zo denk ik te lezen. In dit topic levert de zoekterm 'koelen' heel veel hits en er zijn teveel WP topics om deze stuk voor stuk na te lopen. Mag ik vragen welke WP jij hebt, dan kan ik misschien een topic daarover volgen? En als iemand nog andere WP's weten waar koelen 'proven technology' is, dan houd ik me aanbevolen.
Moet zeggen dat mijn Valliant Arotherm Plus warmtepomp dat mooi regelt met dauwpuntbewaking, hier is de afgiftesysteem ook prima.
[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 01-07-2025 12:44 ]
Mijn systeem doet het qua koelen prima. Bosch vereist echter voor de grotere systemen vanaf de 7kW een seriebuffer. En heeft ook zijn regeling daarop ingeregeld dat het aansluiten zonder extra cv pomp ervoor zorgt dat het schakelen tussen warm water en verwarming brak loopt. Die zou ik dus afraden.Jailhouse schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:54:
[...]
Ik wil tzt gasloos gaan worden. En om dan zo goed mogelijk ingewerkt te zijn in de materie volg ik wat topics. WP's met goed werkende koeling zijn niet bij alle leveranciers vanzelfsprekend zo denk ik te lezen. In dit topic levert de zoekterm 'koelen' heel veel hits en er zijn teveel WP topics om deze stuk voor stuk na te lopen. Mag ik vragen welke WP jij hebt, dan kan ik misschien een topic daarover volgen? En als iemand nog andere WP's weten waar koelen 'proven technology' is, dan houd ik me aanbevolen.
Als eerste moet je de termen deep cooling en top cooling begrijpen.Jailhouse schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:54:
[...]
Met top cooling zal je de verwarming afremmen. Maar zelden omlaag krijgen. Factoren die hiervoor van belang zijn, zijn bv luchtvochtigheid (en dan vooral het dauwpunt)of de aanvoer vanuit de bron. Je vloer wil je niet te koud hebben mbt condensvorming.
Maar met bv fancoils en condenserende koelers kan je dieper koelen en de temperatuur wel enigszins omlaag krijgen en vanwege het condenseren wordt er ook vocht uit de lucht onttrokken.
Nog dieper koelen is idd met een airco. Op lucht of op waterbasis (l/l of w/l).
Dus hoe ver je wil en kan koelen hangt af van het afgiftesysteem en hoe snel de wp de temp buiten kwijt kan.
[ Voor 4% gewijzigd door jurgen purgen op 01-07-2025 13:23 ]
Die termen kende ik nog niet, wel condenserend en niet condenserend koelen. Mijn stavaza is dat ik sinds vorige week de beneden verdieping voorzien heb van vv met een composiet verdeler. Boven ligt ook vv, vermoedelijk moet daar de verdeler vervangen worden als er een WP komt. Verder heb ik in de bijkeuken een oude radiator met ventilatoren. Dus ik denk dat het afgiftesysteem voor top cooling geschikt is. En ik heb nog een luchtontvochtiger staan. Die is handig in de herfst en vroege voorjaar, maar hoogzomer ben ik benieuwd of het zinnig is aangezien deze ook wel wat warmte produceert. Er komt een moment dat ik een businesscase ga opzetten met de financiele/comfort/geluid/zicht voor- en nadelen voor de 'directie' met een keuze voor een FE warmte pomp of een hybride setup/CV aangevuld met 2 of 3 airco's.jurgen purgen schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:21:
[...]
Als eerste moet je de termen deep cooling en top cooling begrijpen.
Met top cooling zal je de verwarming afremmen. Maar zelden omlaag krijgen. Factoren die hiervoor van belang zijn, zijn bv luchtvochtigheid (en dan vooral het dauwpunt)of de aanvoer vanuit de bron. Je vloer wil je niet te koud hebben mbt condensvorming.
Maar met bv fancoils en condenserende koelers kan je dieper koelen en de temperatuur wel enigszins omlaag krijgen en vanwege het condenseren wordt er ook vocht uit de lucht onttrokken.
Nog dieper koelen is idd met een airco. Op lucht of op waterbasis (l/l of w/l).
Dus hoe ver je wil en kan koelen hangt af van het afgiftesysteem en hoe snel de wp de temp buiten kwijt kan.
Is dit een soort super fancoil?
Een fancoil is vaak voor 7°C/12°C en bijvoorbeeld 300-500 l/h gespecificeerd als ik me niet vergis.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik zou je businesscase alsnog electrificeren: FE warmtepomp aangevuld met die airco's. Werkt hier ook prima en ik heb er niks geks voor gedaan.Jailhouse schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:57:
[...]
Die termen kende ik nog niet, wel condenserend en niet condenserend koelen. Mijn stavaza is dat ik sinds vorige week de beneden verdieping voorzien heb van vv met een composiet verdeler. Boven ligt ook vv, vermoedelijk moet daar de verdeler vervangen worden als er een WP komt. Verder heb ik in de bijkeuken een oude radiator met ventilatoren. Dus ik denk dat het afgiftesysteem voor top cooling geschikt is. En ik heb nog een luchtontvochtiger staan. Die is handig in de herfst en vroege voorjaar, maar hoogzomer ben ik benieuwd of het zinnig is aangezien deze ook wel wat warmte produceert. Er komt een moment dat ik een businesscase ga opzetten met de financiele/comfort/geluid/zicht voor- en nadelen voor de 'directie' met een keuze voor een FE warmte pomp of een hybride setup/CV aangevuld met 2 of 3 airco's.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 06-07 10:47
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
dit is eigenlijk een decentrale water-wp. en het afgiftesysteem is de lucht.dunklefaser schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 13:58:
@jurgen purgen Wat moet ik me onder een w/l airco voorstellen?
Is dit een soort super fancoil?
Een fancoil is vaak voor 7°C/12°C en bijvoorbeeld 300-500 l/h gespecificeerd als ik me niet vergis.
Dus een airco die zn buitenunit vervangt met water of een waterlichaam.
De retour wordt ong 5 Gr C warmer of kouder teruggeleverd aan de hoofd warmtepomp om die temp dus weer op te voeren of af te koelen.
Energie uit de woning wordt dus aan het water toegevoegd of bij verwarmen wordt er energie aan het water onttrokken om de woning te verwarmen.
gewoon een airco dus
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 06-07 10:47
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Is die WLHP ook in Nederland verkrijgbaar? Ik vind alleen een Italiaanse shop. Met verplichte accessoires erbij kom je op bijna €2k per unit.
(heh, water/lucht heeft nog geen topic. Misschien dat het principe meer gaat leven met de Quatt Chill?)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Bedankt! Ik ga er dan toch maar eens achteraan. Ik kan hem niet aanzetten; het menu is vergrendeld omdat die 'kit' er niet in zit. Die kit lijkt overigens gewoon een overbruggingskabeltje te zijn, echter zitten de juiste componenten niet op mijn printplaat om het zelf te overbruggen heb ik gezien.Blihi schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 07:49:
[...]
Koelen met de WP heeft heel veel zin en vaak is zo'n "kit" helemaal niet nodig. Dit kits zijn alleen bedoeld voor als je condenserend gaat koelen. Dan moet je ineens de temperatuur van de vloer in de gaten gaan houden om ervoor te zorgen dat de vloer zelf niet vochtig wordt.
Ik ga eens advies inwinnen.
Edit: Ik heb hem in het menu aan kunnen zetten. Ga het eens proberen. Dank
[ Voor 3% gewijzigd door TF op 01-07-2025 16:54 ]
ik heb nog geen contact gezocht met Itec, die volgens mij de importeur is van Innova. Maar ik denk dat als er gebeld wordt er vast wel at te regelen zal zijn.Proton_ schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 16:42:
@jurgen purgen
Is die WLHP ook in Nederland verkrijgbaar? Ik vind alleen een Italiaanse shop. Met verplichte accessoires erbij kom je op bijna €2k per unit.
(heh, water/lucht heeft nog geen topic. Misschien dat het principe meer gaat leven met de Quatt Chill?)
Het zijn geen goedkope units en ze passen alleen in speciefiek ontworpen installaties. Dat zal de prijs wel hoog houden. Tot op heden nog niet gehoord van de Quatt Chill. Ik zal me even inlezen
:strip_exif()/f/image/V6v2RRG8T6tTWCysaSKH3W6s.png?f=user_large)
@Proton_ voor die €55,- laat ik het wel thuisbezorgen hoor, want voor die prijs ga je het nooit bij Itec vandaan krijgen.
garantie en omruilen wel een ding maar via de post kan een hoop
[ Voor 101% gewijzigd door mr_evil08 op 01-07-2025 18:51 ]
Jawel knop eraf trekken(op de manier hoe het hoort).tonwes99 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 19:18:
Nieuw koelprobleempje... als de slaapkamer 30oC wordt, dan kan ik de thermostaatkraan niet meer open forceren op standje 5...
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 01-07-2025 19:20 ]
Dat is de "Evil" methode, maar je kunt hem ook netjes demonteren, dan opent het ventiel volledig.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Bij Mitsubishi (Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen) werkt koelen probleemloos.Jailhouse schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 11:54:
[...]
Echter, hou wel in de gaten dat je bij het koelen met elke L/W WP dezelfde uitdagingen hebt:
- Je wilt de watertemperatuur boven het dauwpunt halen om condens te voorkomen. Vandaag lag het dauwpunt hier (buiten) zo'n beetje de hele dag rond de 21 graden!
- Je moet het minimale compressorvermogen kwijt zien te raken bij die naar verhouding erg hoge watertemperatuur, en dat terwijl het afgiftevermogen van je vloer (bij koelen) erg laag is. Je hebt dus erg veel afgifteoppervlak nodig, bij voorkeur op verdiepingen (dan worden onderliggende verdiepingen gekoeld via het plafond).
- Het gaat het mooiste als je er een aan/uit thermostaat geschikt voor koelen met kleine hysterese aan hangt. Dat hebben de meeste Tweakers hier niet, die zetten de WP vaak handmatig of met scripts aan.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
(Onze warmtepomp is een Vaillant Arotherm Plus, overigens)
PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1
Ik blijf alleen de airco prettiger vinden ivm te koude voeten bij vloerkoeling.
Dat hangt nogal van je systeem en huis af. Hier in huis wordt de temperatuur door de thermostaat van de WP perfect geregeld op 23 graden, zonder problemen met het dauwpunt.mr_evil08 schreef op dinsdag 1 juli 2025 @ 22:27:
@Andrehj thermostaat is helemaal niet nodig want de doeltemperatuur wordt lastig gehaald, dauwpunt bewaking grijpt eerder in.
Bovendien zul jij zonder thermostaat de WP steeds handmatig aan (of op koelen) moeten zetten om te voorkomen dat je woning op droge of koele dagen veel te koud wordt.
Met een thermostaat hoeft dat allemaal niet. Ik zet WP + thermostaat op 1 mei op koelen, en op 1 oktober weer op verwarmen. Voor de rest doe ik niks. De thermostaat regelt de temperatuur. Precies zoals een thermostaat bedoeld is.
[ Voor 32% gewijzigd door Andrehj op 02-07-2025 10:03 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik kan voorruit kijken een ruimtethermostaat niet.Andrehj schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 09:48:
[...]
Dat hangt nogal van je systeem en huis af. Hier in huis wordt de temperatuur door de thermostaat van de WP perfect geregeld op 23 graden, zonder problemen met het dauwpunt.
Bovendien zul jij zonder thermostaat de WP steeds handmatig aan (of op koelen) moeten zetten om te voorkomen dat je woning op droge of koele dagen veel te koud wordt.
Met een thermostaat hoeft dat allemaal niet. Ik zet WP + thermostaat op 1 mei op koelen, en op 1 oktober weer op verwarmen. Voor de rest doe ik niks. De thermostaat regelt de temperatuur. Precies zoals een thermostaat bedoeld is.
Zodoende hoeft de warmtepomp niet onnodig aan/uit te gaan(ja je kan wat instellen met de buitenvoeler maar dat werkt ook niet perfect in praktijk).
Dauwpuntbewaking heeft al ingegrepen voordat de wenstemperatuur is bereikt, vind koelbedrijf wel goed functioneren en voldoen voor ons.
[ Voor 118% gewijzigd door mr_evil08 op 02-07-2025 12:59 ]
Hoe werkt die dauwpuntbewaking/waar wordt er gemeten? Ik heb hier in huis meerdere temperatuur- en relatieve vochtigheidssensors en er zit nogal een verschil in dauwpunt op die verschillende plekken: kruipruimte, woonkamer, inblaas WTW etc.mr_evil08 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:40:
[...]
Ik kan voorruit kijken een ruimtethermostaat niet.
Zodoende hoeft de warmtepomp niet onnodig aan/uit te gaan(ja je kan wat instellen met de buitenvoeler maar dat werkt ook niet perfect in praktijk).
Dauwpuntbewaking heeft al ingegrepen voordat de wenstemperatuur is bereikt, vind koelbedrijf wel goed functioneren en voldoen voor ons.
P.S. hier ook prima binnenklimaat door combinatie van zonwering, plafondventilators en koelen met de warmtepomp samen met actieve convectoren, temperatuur is hier heel even boven de 23 graden gekomen tijdens DHW bedrijf ('s nachts ipv overdag zodat er overdag doorgekoeld kan worden.
[ Voor 17% gewijzigd door blb4 op 02-07-2025 13:23 ]
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Als dat punt buiten bepaald wordt dan lijkt me dat redelijk zinloos.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Dauwpuntbewaking wordt hier gedaan met de woonkamerthermostaat, daar zitten voelers in om het uit te rekenen.blb4 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 13:18:
[...]
Hoe werkt die dauwpuntbewaking/waar wordt er gemeten? Ik heb hier in huis meerdere temperatuur- en relatieve vochtigheidssensors en er zit nogal een verschil in dauwpunt op die verschillende plekken: kruipruimte, woonkamer, inblaas WTW etc.
P.S. hier ook prima binnenklimaat door combinatie van zonwering, plafondventilators en koelen met de warmtepomp samen met actieve convectoren, temperatuur is hier heel even boven de 23 graden gekomen tijdens DHW bedrijf ('s nachts ipv overdag zodat er overdag doorgekoeld kan worden.
Verder doet de thermostaat hier niks tijdens koelseizoen, het is doorkoelen totdat ik hem uitzet.
Badkamer staat dicht totdat het stookseizoen weer begint.
Elders vochtiger zul je afgiftepunten moeten balanceren of offset vergroten in de dauwpuntbewaking.
Of zoals hier de probleemgevallen aapakken zoals hier op zolder de aanvoerleiding isoleren waar condens op aanwezig was, stukje buisisolatie zijn de kosten niet, wel goed dampdicht maken.
Ik heb geen centraal WTW, wel decentraal.
[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 02-07-2025 14:29 ]
Mijn warmtepomp gaat nooit onnodig aan en uit. Hij start (mits de binnentemperatuur minimaal 23.1 graden is) om 0:00 uur een run, en stopt zodra de temperatuur weer op 22.9 is gekomen. Maximaal 1 run om te koelen per dag.mr_evil08 schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 12:40:
Ik kan voorruit kijken een ruimtethermostaat niet.
Een thermostaat, in combinatie met veel afgifteoppervlak in VVW, en daarbij nog een airco om de luchtvochtigheid naar beneden te krijgen, werkt echt perfect.
/f/image/NtvGQzVJHz2O77VDvJywaT4Y.png?f=fotoalbum_large)
Alles staat open behalve badkamer, alles vloerverwaming en begane grond en eerste verdieping. Hij lijkt z'n warmte niet kwijt te kunnen. Kan ik nog wat doen om betere run te krijgen?
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Meer afgifte installeren (fans op radiatoren, vloerverwarming installeren, wandverwarming installeren, fancoil unit kopen). Of de hoop opgeven en een airco boven in je trapgat hangen.manusjevanalles schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:30:
Ik loop nog vooral tegen problemen aan met koelen. Ik zou willen dat hij met niet lage Ta koelt, bv 19 graden. Maar er treedt al heel snel pendelen op:
[Afbeelding]
Alles staat open behalve badkamer, alles vloerverwaming en begane grond en eerste verdieping. Hij lijkt z'n warmte niet kwijt te kunnen. Kan ik nog wat doen om betere run te krijgen?
@manusjevanalles gewoon accepteren kan ook, doe ik ook:Andrehj schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:56:
[...]
Meer afgifte installeren (fans op radiatoren, vloerverwarming installeren, wandverwarming installeren, fancoil unit kopen). Of de hoop opgeven en een airco boven in je trapgat hangen.
/f/image/5vvve3JFpTdwVoWph8fxRjCp.png?f=fotoalbum_large)
Is binnen de grenzen van de specificaties voor warmtepompen volgen https://www.warmtepomp-info.nl/installatietips/. Derhalve geen extreem/probleem gedrag van de warmtepomp.Andrehj schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 16:11:
@blb4 Ik kan me niet voorstellen dat je WP van zo'n pendelfestijn blij wordt...
Voor een lange levensduur mag een compressor per uur maximaal 3 to 5 maal worden gestart.
En moet dan een minimaal draaitijd hebben van:
3 minuten t/m 5 kW
4 minuten van 5,1 t/m 15 kW
5 minuten voor grotere vermogens.
Dit geld in het algemeen voor alle fabrikanten!!
(bron: warmtepomp-info.nl)
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
Dat is helaas niet zomaar te realiseren. We hebben een huis uit 2018, overal vloerverwarming, en zomaar wat fancoils oid installeren is niet zonder hak- en breekwerk te doen (alle leidingen liggen in het beton). Ik denk dat we uitkomen op een airco, wat is de ratio van hem in het trapgat hangen? Ik zou juist denken in de slaapkamers.Andrehj schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:56:
[...]
Meer afgifte installeren (fans op radiatoren, vloerverwarming installeren, wandverwarming installeren, fancoil unit kopen). Of de hoop opgeven en een airco boven in je trapgat hangen.
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Om te voorkomen dat het hier teveel OT gaat, kun je die vraag beter stellen in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2.manusjevanalles schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 17:25:
Ik denk dat we uitkomen op een airco, wat is de ratio van hem in het trapgat hangen? Ik zou juist denken in de slaapkamers.
Wij hebben hier staan de EHST20D-VM2D + SUZ-SWM40VA. Hier op het forum heb ik gelezen dat je dus de cool functie kan aanzetten doormiddel van de switch. Dit is ook gelukt. De 2-4 omgezet. Helaas stond programma in pauze. Na verder lezen op het forum, las ik dat je dus wellicht ook de 2-1 Thermostaat moet uitschakelen. Dit heb ik gedaan.
Het werkt, tot zover.. Bij het lezen van de thermistor, zie ik dat THW1 op 19 graden staat en THW2 op 19 graden.
Heb dit gedaan rond een uur of 15.00. We zijn inmiddels alweer een aantal uren verder, echter is alleen mijn badkamer echt koud (tegels), gedeelte van de overloop (laminiaat). Rest van de woning dus niet.
Ik heb geprobeerd weer te zoeken, helaas kan ik verder niks vinden, wat ik nog zou moeten of kunnen doen.
Wat mij wel is opgevallen, dat de flowmeter van de woonkamer allemaal op 0 staan. Ik durf niet verder te draaien (bang dat ik ze eruit draai). De bovenste van de verdeler staan ook al open. De leidingen bij de warmtepomp voelt goed koud aan, leiding vloerverwarming (beneden), helemaal niet..
Alvast bedankt
Zonder de appendages en het hydraulisch schema te kennen is het een beetje gissen, maar oké dan maar:Wikas schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 21:52:
Wat mij wel is opgevallen, dat de flowmeter van de woonkamer allemaal op 0 staan. Ik durf niet verder te draaien (bang dat ik ze eruit draai). De bovenste van de verdeler staan ook al open. De leidingen bij de waterpomp voelt goed koud aan, leiding vloerverwarming (beneden), helemaal niet..
Ergens staat een klep dicht. Dat kan een thermostaatkraan zijn. Bijvoorbeeld van de vloerverdeler. Het kan ook een elektrisch aangedreven zoneklep zijn. Die wordt door de zoneregeling geregeld (tja, logisch...).
Andere mogelijkheid: je hebt een pompschakelaar voor de vloerverwarmingspomp en die schakelt de pomp in bij een temperatuur boven een bepaalde waarde.
Hoop dat dit helpt.
[ Voor 9% gewijzigd door basfromasd op 02-07-2025 22:35 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Op de 1e op de trapopgang hebben we een 2,5KW airco’s
De WP bleef uit en de deuren naar BGG open.
Hierdoor is het alle dagen 22C gebleven binnen. Wel icm met buitenscreens.
De 8KW warmtepomp heb ik ook weleens geprobeerd maar heb berekend dat die maar 1400watt kan afgeven.
Dus de airco werkt 2 keer beter en houdt het hele huis koel grotendeels op PV opwekking.
:strip_exif()/f/image/84zkEo4cGDVFYiHmwlLmL9Rn.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb, ik gok, de thermostaat op handmatig gedraaid(links onder). Daarbij zag ik ook direct dat de flow sprong naar de 2 en 1,5. Ik denk dat het nu werkt. Ik heb wel lopen draaien aan de flowmeter. Ik neem aan dat ik bij het verwamen, het opnieuw zal moeten instellen? Dat zien we dan wel weer.. nu ik de thermostaatkraan op manuel heb gedraaid. Kan ik dan de dipswitch 2-1 weer terugzetten op on?
Ik heb geen ervaring met Mitsubishi warmtepompen, maar het kan geen kwaad om dat te testen.Wikas schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 23:02:
Kan ik dan de dipswitch 2-1 weer terugzetten op on?
Je hebt dus geen individuele motortjes op de kringen, maar 1 centrale, die kennelijk, volgens jouw beschrijving, ook nog eens een thermostaat bevat; daar ken ik niet so snel de functie/instelling van, maar er zit ook een kabeltje aan, dus schroef die er dan eens af, dan krijgen die 3 circuits volop flow, en zal de koeling in die circuits dan ook werken.Wikas schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 23:02:
@basfromasd @Naalroc
[Afbeelding]
Ik heb, ik gok, de thermostaat op handmatig gedraaid(links onder). Daarbij zag ik ook direct dat de flow sprong naar de 2 en 1,5. Ik denk dat het nu werkt.
Stel je hebt een warmtepomp en vloerverwarming op BG en 1e.
In het stookseizoen heb je alles op de slaapkamers dichtgedraaid. Eigenlijk verwarm je dus alleen de vloer van je BG.
Verwacht je dan een hoger verbruik dan wanneer je de slaapkamers boven ook lichtelijk (dus met net aan opengedraaide verdelers) laat meedoen?
Met het idee dat het plafond dan wat warmer is en er zo voor zorgt de woonkamer makkelijker op temperatuur blijft en minder snel afkoelt.
Is dat effect significant? Hoe schatten jullie dat in?
Koeling met wp en fancoilsAndrehj schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:56:
[...]
Bij mijn split wp met de binnenunit op zolder ga ik een grotere fancoil aan de andere kant van de muur direct onder de nok in het trapgat ophangen. Condensafvoer is geen probleem.
:strip_exif()/f/image/f5kZmUibNthCB3vnbzYH21RZ.jpg?f=fotoalbum_large)
Er komen ook nog fancoils op wat grotere afstand (zolderkamer, slaapkamers, woonkamer).
Alles via een apart koelcircuit, de rest doet in de zomer niet mee.
[ Voor 30% gewijzigd door dunklefaser op 03-07-2025 09:52 ]
In algemene termen zal de aanvoertemperatuur bij alleen op de BG stoken hoger moeten zijn om het warmteverlies te compenseren, dus een lagere COP. Tegelijkertijd is dit warmteverlies lager als het op de verdieping koeler is dan met hier verwarmen, dus een hoger energieverbruik.
Bedoel je niet de thermische trek met vloerverwarming die ontstaat als boven te koud wordt?
Ik heb hier de verdiepingsvloer geisolleerd met 1cm xps U waarde 9>3,5, plafond is daardoor warmer.
Kijkend naar mijn situatie geeft slaapkamers meeverwarmen een hoger verbruik dan zonder, de verwaardeloosbare betere COP maakt dat zeker niet goed.
(Hier is ook meer afgifte beschikbaar dan reguliere vloerverwarming beneden).
[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 03-07-2025 10:32 ]
Ja is gelukt, op de begane grond en zolder heb ik het eraf gedraaid. Vandaag zag ik op de 1e verdieping wel de motortjes hangen. Die heb ik ook eraf geschroefd. Nu maar even kijken of het ook werkt. Merk nog niet heel veel verschil.. Bedankt voor jullie hulp!Naalroc schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:09:
[...]
Je hebt dus geen individuele motortjes op de kringen, maar 1 centrale, die kennelijk, volgens jouw beschrijving, ook nog eens een thermostaat bevat; daar ken ik niet so snel de functie/instelling van, maar er zit ook een kabeltje aan, dus schroef die er dan eens af, dan krijgen die 3 circuits volop flow, en zal de koeling in die circuits dan ook werken.
Dat is heel erg afhankelijk van je isolatie en warmtecapaciteit. Maar de theorie zegt dat het vaak iets efficiënter is. Of het in jou geval ook zo is en of het ook significant is is moeilijk te zeggen. Kwestie van testen. Bij mij blijkt het meeverwarmen boven een stukje gratis comfort, en de isolatie boven is niet al te fantastisch maar ik heb wel weer ventilatie met wtw.Atomius schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 09:09:
Vraag.
Stel je hebt een warmtepomp en vloerverwarming op BG en 1e.
In het stookseizoen heb je alles op de slaapkamers dichtgedraaid. Eigenlijk verwarm je dus alleen de vloer van je BG.
Verwacht je dan een hoger verbruik dan wanneer je de slaapkamers boven ook lichtelijk (dus met net aan opengedraaide verdelers) laat meedoen?
Met het idee dat het plafond dan wat warmer is en er zo voor zorgt de woonkamer makkelijker op temperatuur blijft en minder snel afkoelt.
Is dat effect significant? Hoe schatten jullie dat in?
Leuk filmpje hierover van heat geeks:
https://youtu.be/zpTVIeUh04E?si=m_RjTzDqPCYaP_8A
Nou dus niet gelukt. Heb precies de handleiding gevolgd, switches omgezet. Alle thermostaten en motortjes eraf gedraaid. Overal zag ik wel de flow verspringen naar 2,5-1. Maar gebeurd gewoon niks. Heb alles weer terug gezet. Even het forum weer opnieuw doorzoeken. Want kost meer stroom dan dat die koelt. Mocht iemand nog een tip hebben, hoor ik het graag.Wikas schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 10:33:
[...]
Ja is gelukt, op de begane grond en zolder heb ik het eraf gedraaid. Vandaag zag ik op de 1e verdieping wel de motortjes hangen. Die heb ik ook eraf geschroefd. Nu maar even kijken of het ook werkt. Merk nog niet heel veel verschil.. Bedankt voor jullie hulp!
Dat probleem had ik ook en het kwam door te weinig flow. De installateur vanuit de nieuwbouw had alle groepen ingeregeld op een 35/30 regime, wat dus betekende dat alle groepen aardig dicht waren geknepen (totaal 19 groepen, waar dan 800 l/h doorheen ging). Dat is een maximaal thermisch vermogen van ongeveer 3 kW bij een dT van 3 C, waar je al snel onder zit zeker als je 19 graden wilt halen.manusjevanalles schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:30:
Ik loop nog vooral tegen problemen aan met koelen. Ik zou willen dat hij met niet lage Ta koelt, bv 19 graden. Maar er treedt al heel snel pendelen op:
[Afbeelding]
Toen alle groepen helemaal open gezet om te kijken wat de maximale flow was die ik kon halen (2330 l/h) en alle groepen proportioneel weer teruggezet aan de hand van de design flows om de balans te houden en met de thermische camera gevalideerd dat alle retourleidingen ongeveer even warm werden. Daarmee zit ik nu op een flow van 1950 l/h en een max thermisch vermogen van 6.8 kW bij een dT van 3 C. Resultaat: geen pendelen meer en veel rustiger gedrag van de warmtepomp (hij moet soms even harder draaien om de olie weer door de compressor te jagen, zeker daar ging hij eerst al snel uit omdat de aanvoer te koud werd).
Verder is dit in de winter ook nuttig omdat ik komend seizoen mijn aanvoertemperatuur voor verwarmen ook kan verlagen.
Dus bovenstaand zou je kunnen proberen, eerst alle ingestelde flows opschrijven zodat je altijd terug kan, dan alles open. Flows van de flowmeters optellen en dan alles proportioneel terug-regelen zodat het weer netjes in balans komt.
28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV
Wat ik me afvraag is dus of je niet minder energie kwijt bent aan het verwarmen van je huis als je de kamers op de verdieping boven je woonkamer mee laat doen met verwarmen. Warmte stijgt en als je "plafond" (de 1e) ook warm is dan kan ik me voorstellen dat je je woonkamer makkelijker warm houdt.
En bonusvraag: of je uiteindelijk netto over een stookseizoen minder of meer energie kwijt bent aan:
1. Het verwarmen van een huis met master/master zoneregeling voor woonkamer en slaapkamers. Dus je warmtepomp springt dan elke keer aan als er vraag is uit één van de genoemde ruimtes.
Versus
2. Het verwarmen van je hele huis met een lage flow voor de slaapkamers (zodat het daar wat minder warm is) en een hoge flow voor de woonkamer. Waarbij de warmtepomp dus alleen reageert op de thermostaat in de woonkamer.
Graag wil ik op korte termijn m'n open verdeler gaan vervangen voor een gesloten verdeler. Mijn voorkeur gaat uit naar een gesloten verdeler waarbij ik huidige slangen van de vloerverwarming zo op kan aansluiten.
:strip_exif()/f/image/q21FNJHtrNHfrFgL5IEE0FYa.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoogte-verschil tussen het aan- en afvoerblok = 20cm.
De aansluitingen van de vv-slangen zitten 55mm naast elkaar.
dikte slang vloerverwarming = ca 20mm.
Op de wartel van de slang van de vv staat ph20-3/4"
Nieuwe gesloten verdeler wordt op een WP aangesloten en vanaf de foto gezien komen de leidingen vanaf rechts, dus het handigste is als de aansluitingen op de verdeler ook aan de rechterkant zitten. Met analoge temperatuurmeters en 2 kogelafsluiters.
Als je ook wilt koelen met de verdeler is het dan wel verstandig om er 1 te kopen van RVS of is dan kunststof de betere optie?
Deze bijvoorbeeld, maar hier zit geen temperatuurmeter op. Is dat dan plug-and-play?
https://www.heima24.de/in...schlussset-waagrecht.html
[ Voor 8% gewijzigd door Ajeto_buurman op 04-07-2025 10:29 ]
Ja vrij prijzig. Meen te herinneren dat ik eind 2024 ook een Bosch geoffereerd heb gekregen (volgens mij ook dit model). 14-15k ex subsidie.datadevil schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:09:
Eerste offerte is binnen, zie https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/82838988. Mijn vrouw was gelijk compleet ontmoedigd..
Overigens heb ik de BB80 (all-electric, 300l inc buffervat) laten plaatsen voor de helft van dit bedrag. Dus even rondkijken nog zou ik zeggen.
blackbird? Dat is wel heel scherp gezien de aanschaf los daarvan van 5500 als ik zo rond kijk.STIMPPYYY schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:29:
[...]
Ja vrij prijzig. Meen te herinneren dat ik eind 2024 ook een Bosch geoffereerd heb gekregen (volgens mij ook dit model). 14-15k ex subsidie.
Overigens heb ik de BB80 (all-electric, 300l inc buffervat) laten plaatsen voor de helft van dit bedrag. Dus even rondkijken nog zou ik zeggen.
Ik neem aan dat je het andersom bedoelt?Ajeto_buurman schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 09:29:
Hallo allemaal,
Graag wil ik op korte termijn m'n gesloten verdeler gaan vervangen voor een open verdeler. Mijn voorkeur gaat uit naar een open verdeler waarbij ik huidige slangen van de vloerverwarming zo op kan aansluiten.
Hints:
- Hiervoor is een eigen topic: Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?
- Zorg dat je weet (en begrijpt) wat een gesloten en wat een open verdeler is. Helaas begrijpen veel websites er ook geen snars van en typen ze elkaars foute beschrijvingen over. Dit is één van de weinige die het wél goed uitlegt: https://klimaatproductenk...20vloerverwarmingverdeler
Dit is het schema van de open verdeler:

(Let op de open verbinding tussen aanvoer en retour!)
En dit van een gesloten verdeler, zonder die verbinding:

Ja, klopt, je hebt gelijk, ik heb 't al aangepast.
2 keer per uur is toch prima pendelgedrag! Lekker efficient en als het jouw huis koel houdt dan lekker zo laten pendelen. Moderne scroll compressors met variabele snelheid kunnen met laag vermogen starten zonder lange termijnbelasting ivm stroompiek bij compressoren met maar een enkele of 2 snelhedenmanusjevanalles schreef op woensdag 2 juli 2025 @ 15:30:
[Afbeelding]
120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HR 36/30 met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel
En @Ronald en anderen: en ander groot voordeel van een DWTW icm WP, is dat in de winter je woning langer verwarmd kan worden omdat er minder tijd nodig is voor de SWW run. Zeker op koude dagen met veel defrosts is dit merkbaar een goed idee - anders wordt er enkele uren niet verwarmd als iedereen ineens lang aan het douchen is omdat het zo koud is buiten. Duhdunklefaser schreef op donderdag 19 juni 2025 @ 20:07:
[...]
Zoals ik ook hierboven schreef - met relatief kort douchen is de "winst" van een DWTW relatief beperkt
en dat onafhankelijk van de bron - gasgestookte combiketel of (erger?) warmtepomp.
Maar dit is een werkhypothese - misschien is nog iets in het toepasselijke topic over DWTW te vinden.
Dit is voor als dezelfde WP wordt gebruikt voor CV en SWW. Deels gaat het ook op voor een WPB.
Ik zou zeggen - meestal helpt het om de afgifte ook boven open te zetten. Er zijn 3 situaties waar ik mijn twijfel zou hebben
1. bij matig/slechte isolatie boven
2. als de maximale aanvoertemperatuur al heel laag is (heel erg goed geisoleerd/veel afgifte)
3. bij isolatie tussen de verdiepingen
Bij mij scheelde het flink - en de bovenverdiepingen worden nu 'gratis' verwarmd door overal boven de radiatoren open te zetten.
edit: ik heb 1 en 2 nog nagekeken, dat maakt voor de conclusie toch niet uit. Alleen 3 wel, maar dan wordt het boven te koud. Ik wil er wel een algemeen statement van maken bij warmtepompen alles openzetten dus.
[ Voor 16% gewijzigd door JBtL op 06-07-2025 02:19 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Wat goed! Heel interessant, bedankt.JBtL schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 00:39:
@Atomius Hier heb ik dat eerder berekend.
Ik zou zeggen - meestal helpt het om de afgifte ook boven open te zetten. Er zijn 3 situaties waar ik mijn twijfel zou hebben
2. als de maximale aanvoertemperatuur al heel laag is (heel erg goed geisoleerd/veel afgifte)
Bij mij scheelde het flink - en de bovenverdiepingen worden nu 'gratis' verwarmd door overal boven de radiatoren open te zetten.
Ik had zelf het gevoel na dit een paar dagen geprobeerd te hebben in het aflopende stookseizoen, dat ik op lagere aanvoertemperatuur de woonkamer warm kon houden als de 1e meedeed. Maar dat was alleen gevoelsmatig en maar een paar dagen gedaan.
Om even in te haken op punt 3.JBtL schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 00:39:
Bij mij heb ik de verdiepingsvloer goed geïsoleerd. Het gevolg was wel dat de 1e verdieping te koud werd in de winter en ik daar ook LTV moest aanleggen. Die staat altijd open, anders wordt het daar en op zolder een ijskast.
aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Zoals @Mjier als wijze les mee geeft: en niet geïsoleerde verdiepingsvloer is gewoon een afgifte punt voor de verdieping er boven.JBtL schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 00:39:
Verwarm je boven “niet” dan doe je dat bij de meeste woningen dus toch. Hoeveel is altijd een formule van warmteweerstand en temperatuur gradiënt.
Dus 1) onafhankelijk van isolatie: bij extra verwarming boven ga je boven een groter gradiënt creëren met buiten en heb je dus meer verlies naar buiten. Het verlies van beneden naar boven neemt af, lager gradiënt, maar het verlies naar buiten is je verwarmingsbehoefte en dus de kosten.
2) er is volgens mij geen realistische ondergrens in de Ta die een warmtepomp kan maken… de feitelijke ondergrens is iets boven de 20 graden, zelfs bij een onhaalbaar goed afgifte systeem.
Met verwarming boven kan de Ta iets naar beneden. 2% winst per graad. Maar 5% per graad verlies naar buiten (gemiddeld over jaar) die 2% moet dus opwegen tegen de extra 5% extra verlies in het deel van het huis boven.
Deze is dus gecompliceerd.
3) die is vrij duidelijk… verlies naar buiten van de boven etage neemt af… mits je de koude en vocht issues die daar bij kunnen komen voor lief neemt . Verder zie 1 ;-)
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Ik heb wat vragen namelijk (en behoorlijk wat irritaties
Om het e.e.a. in een beter? kostenperspectief te plaatsen (vlgs Milieu Centraal)Zwartoog schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 22:02:
[...]
En @Ronald en anderen: en ander groot voordeel van een DWTW icm WP, is dat in de winter je woning langer verwarmd kan worden omdat er minder tijd nodig is voor de SWW run. Zeker op koude dagen met veel defrosts is dit merkbaar een goed idee - anders wordt er enkele uren niet verwarmd als iedereen ineens lang aan het douchen is omdat het zo koud is buiten. Duh
Dit is voor als dezelfde WP wordt gebruikt voor CV en SWW. Deels gaat het ook op voor een WPB.
3 persoons huishouden - 7,5 min per douchebeurt (vermoedelijk 1 x per dag en 6-7l/min?)
Besparing: ca. 300 kWh/jaar aan stroom met een wp
(in de zomer met zonnepanelen minder relevant?)
En nog in aanvulling - bij rijwoningen & 2-onder-1 kap hangt het ook af van het stookgedrag van de buren. Als deze de bovenverdieping kouder houden - ook al is het verschil maar klein - dan kan er wel veel warmte door de tussenmuur - als deze niet geisoleerd is (meeste huizen gebouwd tot 1992) ontsnappen. Vaak is die spouw ook nog open aan de bovenkant waardoor dit nog extra speelt.Ronald schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 11:32:
[...]
Zoals @Mjier als wijze les mee geeft: en niet geïsoleerde verdiepingsvloer is gewoon een afgifte punt voor de verdieping er boven.
Verwarm je boven “niet” dan doe je dat bij de meeste woningen dus toch. Hoeveel is altijd een formule van warmteweerstand en temperatuur gradiënt.
Dus 1) onafhankelijk van isolatie: bij extra verwarming boven ga je boven een groter gradiënt creëren met buiten en heb je dus meer verlies naar buiten. Het verlies van beneden naar boven neemt af, lager gradiënt, maar het verlies naar buiten is je verwarmingsbehoefte en dus de kosten.
2) er is volgens mij geen realistische ondergrens in de Ta die een warmtepomp kan maken… de feitelijke ondergrens is iets boven de 20 graden, zelfs bij een onhaalbaar goed afgifte systeem.
Met verwarming boven kan de Ta iets naar beneden. 2% winst per graad. Maar 5% per graad verlies naar buiten (gemiddeld over jaar) die 2% moet dus opwegen tegen de extra 5% extra verlies in het deel van het huis boven.
Deze is dus gecompliceerd.
3) die is vrij duidelijk… verlies naar buiten van de boven etage neemt af… mits je de koude en vocht issues die daar bij kunnen komen voor lief neemt . Verder zie 1 ;-)
Ik heb het model ook nog door de AI gehaald om een sCOP te bepalen (berekening is dubbel gechecked, en klopt):
Vergelijking van Twee Verwarmingsscenario's voor een Woning in Nederland
Ik heb een analyse gedaan van de warmteverliezen en de efficiëntie (sCOP) van een warmtepomp in een woning in Nederland. Het doel is om te bepalen welk verwarmingsscenario het meest efficiënt is: het hele huis verwarmen of alleen de begane grond. De berekeningen zijn gebaseerd op specifieke huisafmetingen, isolatiewaarden en de prestaties van ventilatorconvectoren, voor vloerverwarming werkt het model identiek - voor radiatoren moet de radiatorexponent worden meegenomen.
Basisgegevens van de Woning en Installatie
Laten we beginnen met de uitgangspunten:
- Woningtype: Twee verdiepingen
- Afmetingen per verdieping: 15 m x 8 m = 120 m²
- Totale hoogte: 2 x 3 m = 6 m
- Totaal volume: 720 m³
- Netto buitenoppervlakte muren: 220.8 m² (na aftrek 55.2 m² voor ramen/deuren)
- Dak: 0.1587 W/m²K
- Begane grondvloer: 0.2703 W/m²K (verlies naar ondergrond van 5°C)
- Ramen/Deuren: 1.4286 W/m²K
- Buitenmuren: 0.2128 W/m²K
- Tussenvloer (BG -> 1e verd.): 5 W/m²K (deze hoge waarde geeft aan dat er weinig isolatie is tussen de verdiepingen)
- Gewenste binnentemperatuur: 20°C
- Buitenontwerptemperatuur: -10°C
- Temperatuur onder begane grondvloer: 5°C
- Aanname grondverlies: Temperatuurverschil over begane grondvloer is de helft van het verschil tussen binnen en buiten (ΔT_grond = 0.5 * (T_binnen - T_buiten)).
- Luchtverversing: 0.5 ACH (Air Changes per Hour), wat neerkomt op 120 W/K warmteverlies voor het hele huis.
- De warmtepomp efficiëntie wordt geschat op 40% van de theoretische Carnot-COP.
* TH = Ta aanvoerwater + 2°C (condensatietemperatuur in Kelvin)
* TC = Tbuitenlucht - 5°C (verdampingstemperatuur in Kelvin) - Het afgiftesysteem (ventilatorconvectoren) is cruciaal:
* In Scenario 1 (hele huis verwarmd) zijn de convectoren zo gedimensioneerd dat bij -10°C buiten, een aanvoertemperatuur van 35°C voldoende is om 20°C binnen te bereiken. Dit bepaalt de effectieve K-factor van het systeem (674.66 W/K).
* In Scenario 2 (alleen begane grond verwarmd) wordt slechts de helft van deze convectoren gebruikt, wat resulteert in een K-factor van 337.33 W/K. Dit betekent dat er hogere aanvoertemperaturen nodig zijn om de warmtevraag te dekken. - In beide scenario's wordt een stooklijn (weersafhankelijke regeling) gebruikt om de aanvoertemperatuur dynamisch aan te passen aan de buitentemperatuur en de actuele warmtevraag.
Warmteverliesberekening per Scenario
De warmteverliezen worden berekend per graad Kelvin verschil en vervolgens voor de specifieke temperaturen.
Constante Warmteverliescoëfficiënten per Component (U-waarde x Oppervlakte):
- Dak: 19.044 W/K
- Ramen/Deuren (Totaal): 78.857 W/K
- Buitenmuren (Totaal): 46.99 W/K
- Ventilatie (Totaal): 120 W/K
- Tussenvloer (BG -> 1e verd.): 600 W/K
- Begane grondvloer: 32.436 W/K
Hier wordt het hele huis verwarmd. Het warmteverlies is:
1
2
3
| Q_totaal, S1 = (U_totaal_componenten + U_grondA_grond x 0.5) x (20 - T_buiten) Q_totaal, S1 = (19.044 + 78.857 + 46.99 + 120 + (32.436 x 0.5)) x (20 - T_buiten) Q_totaal, S1 = 281.109 x (20 - T_buiten) |
* Bij -10°C buiten: 8433.27 W
Scenario 2: Alleen Begane Grond Verwarmd tot 20°C
In dit scenario wordt alleen de begane grond verwarmd. De 1e verdieping koelt af, en het warmteverlies van de begane grond omvat nu ook verlies naar de koudere 1e verdieping.
1. Temperatuur 1e Verdieping (T_1e_verdieping): Deze wordt dynamisch berekend op basis van de buitentemperatuur, rekening houdend met warmtewinst via het plafond van de begane grond en warmteverlies naar buiten. Bij -10°C buiten, zakt de temperatuur op de 1e verdieping naar ongeveer 14.26°C.
2. Warmtevraag Begane Grond (Q_totaal, S2): Dit omvat warmteverliezen naar de grond, buitenmuren, ramen, ventilatie (alles voor de helft van het huis) én warmteverlies naar de koudere 1e verdieping.
* Bij -10°C buiten: ongeveer 7618.25 W
Schatting Warmtepomp Elektriciteitsverbruik en sCOP
De sCOP wordt berekend over een vereenvoudigd stookseizoen van 3820 uur, verdeeld over verschillende temperatuurbereiken:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| Buitentemperatuur Bereik (°C) | Aangenomen Uren/Jaar ------------------------------|-------------------- -10°C | 20 -5°C | 100 0°C | 500 5°C | 1200 10°C | 1500 15°C | 500 ------------------------------|-------------------- [b]Totaal Verwarmingsuren[/b] | [b]3820[/b] |
A. Scenario 1: Beide Verdiepingen Verwarmd tot 20°C
De aanvoertemperatuur wordt dynamisch bepaald door de stooklijn, startend van 35°C bij -10°C buiten.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| T_buiten | Q_totaal, S1 (W) | T_aanvoer, S1 | COP_S1 | P_elec, S1 (W) | Energie_S1 (kWh/jaar) ---------|------------------|---------------|--------|----------------|----------------------- -10°C | 8433.27 | 35.00°C | 2.387 | 3532.74 | 70.65 -5°C | 7027.73 | 32.50°C | 3.022 | 2325.86 | 232.59 0°C | 5622.18 | 30.00°C | 3.834 | 1466.30 | 733.15 5°C | 4216.64 | 27.50°C | 4.949 | 851.98 | 1022.38 10°C | 2811.09 | 25.00°C | 7.059 | 398.24 | 597.36 15°C | 1405.55 | 22.50°C | 11.905 | 118.06 | 59.03 ---------|------------------|---------------|--------|----------------|----------------------- [b]Totaal[/b] | [b]13662.21 kWh[/b] | | | | [b]2715.16 kWh/jaar[/b] |
Geschatte sCOP voor Scenario 1: 5.03
B. Scenario 2: Alleen Begane Grond Verwarmd tot 20°C
De aanvoertemperatuur wordt dynamisch bepaald door de stooklijn, maar is hoger vanwege de beperkte afgiftecapaciteit op de begane grond.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| T_buiten | T_1e_verdieping | Q_totaal, S2 (W) | T_aanvoer, S2 | COP_S2 | P_elec, S2 (W) | Energie_S2 (kWh/jaar) ---------|-----------------|------------------|---------------|--------|----------------|----------------------- -10°C | 14.26 | 7618.25 | 45.08°C | 2.060 | 3700.12 | 74.00 -5°C | 15.22 | 6346.54 | 41.28°C | 2.636 | 2407.48 | 240.75 0°C | 16.17 | 5080.83 | 37.58°C | 3.261 | 1557.70 | 778.85 5°C | 17.14 | 3803.12 | 33.78°C | 4.240 | 897.00 | 1076.40 10°C | 18.10 | 2531.42 | 29.98°C | 6.091 | 415.58 | 623.37 15°C | 19.05 | 1265.71 | 26.18°C | 10.429 | 121.37 | 60.68 ---------|-----------------|------------------|---------------|--------|----------------|----------------------- [b]Totaal[/b] | [b]13321.16 kWh[/b] | | | | | [b]2854.05 kWh/jaar[/b] |
Geschatte sCOP voor Scenario 2: 4.67
Samenvatting en Conclusie
Hier zijn de geschatte jaarlijkse resultaten voor beide scenario's:
- Scenario 1 (Hele huis verwarmd, 35°C aanvoer bij -10°C buiten):
* Geschatte Jaarlijkse Warmtelevering: 13662.21 kWh
* Geschat Jaarlijks Elektriciteitsverbruik: 2715.16 kWh
* Geschatte sCOP: 5.03 - Scenario 2 (Alleen begane grond verwarmd, hogere aanvoertemperaturen):
* Geschatte Jaarlijkse Warmtelevering: 13321.16 kWh
* Geschat Jaarlijks Elektriciteitsverbruik: 2854.05 kWh
* Geschatte sCOP: 4.67
De analyse toont consistent aan dat Scenario 1 (het hele huis verwarmen met een goed gedimensioneerd, laag-temperatuur afgiftesysteem) efficiënter is dan Scenario 2 (alleen de begane grond verwarmen met een kleiner afgiftesysteem).
Hoewel in Scenario 2 iets minder warmte geleverd wordt (13321 kWh versus 13662 kWh), is het elektriciteitsverbruik hoger (2854 kWh versus 2715 kWh). Dit komt door de lagere efficiëntie (sCOP) van de warmtepomp in Scenario 2.
Dit bevestigt een belangrijk principe voor warmtepompen: de hoogste efficiëntie wordt behaald bij de laagst mogelijke aanvoertemperatuur. Wanneer een kleiner deel van het afgiftesysteem wordt gebruikt (zoals alleen de begane grond convectoren in Scenario 2), moet de warmtepomp hogere temperaturen leveren om dezelfde warmtevraag te dekken. Dit verlaagt de COP van de warmtepomp aanzienlijk, wat resulteert in een hoger elektriciteitsverbruik en dus hogere operationele kosten.
Het is dus voordeliger om het gehele afgiftesysteem optimaal te benutten voor lage-temperatuurverwarming, in plaats van te zoneren op een manier die hogere aanvoertemperaturen vereist.
---
[/code]
[ Voor 255% gewijzigd door JBtL op 05-07-2025 22:30 ]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 30kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Eén van die redenen was dat het volgens mij zeer lang duurt voordat je warm water hebt als het helemaal uit de garage uit een boiler moet komen. Voor wastafel, douche etc.
Is dit inderdaad niet een groot nadeel bij zo'n ruimte in je garage?
Overigens bedenk ik me nu dat zo'n ruimte misschien wel geïsoleerd, maar ook onverwarmd is. Dus in de winter zal de temp van je boilervat dan wel snel dalen ook of niet?
Douche jij op zolder?Atomius schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:35:
Nog een vraag. Wij hadden bij de verbouwing de keuze uit het aanleggen van een geïsoleerde technische ruimte in de garage voor de LW WP of hem op zolder te plaatsen. We kozen voor het laatste want redenen.
Eén van die redenen was dat het volgens mij zeer lang duurt voordat je warm water hebt als het helemaal uit de garage uit een boiler moet komen. Voor wastafel, douche etc.
Is dit inderdaad niet een groot nadeel bij zo'n ruimte in je garage?
Overigens bedenk ik me nu dat zo'n ruimte misschien wel geïsoleerd, maar ook onverwarmd is. Dus in de winter zal de temp van je boilervat dan wel snel dalen ook of niet?
Dat klopt, bij warmwater uit de garage krijg je te maken met leidingen die eerst opgewarmd moeten worden voordat er warm water uit de kraan komt. Hoeveel verlies dat geeft, hangt af van de lengte en dikte van de leidingen.
Bijvoorbeeld: in een standaard 16 mm meerlagenbuis (MLB) zit ongeveer 0,1 liter water per meter. Als de afstand van de boiler in de garage naar de douche of keuken 15 meter is, dan blijft er elke keer dat je warm water tapt 1,5 liter water in de leiding achter. Die hoeveelheid warm water spoel je dus telkens weg. Dat lijkt weinig, maar over de dag kan dit oplopen — zeker als je ook warm water gebruikt in de keuken en bij wastafels.
Voor een douche van 6 liter per minuut, waarvan de helft warm water is, duurt het ongeveer 30 seconden voordat warm water de kraan bereikt bij zo'n afstand. Bij kleinere kranen of eco-kranen kan dat zelfs langer duren.
Je opmerking over temperatuurverlies klopt ook: zelfs als de technische ruimte geïsoleerd is, zal een boiler in een koude, onverwarmde garage meer warmte verliezen in de winter, wat je energieverbruik verhoogt.
Omgekeerd heeft de boiler op zolder zijn eigen nadelen, als je warmtepomp op de begane grond staat. Dan moet warm of heet water via een dikkere 32 mm leiding omlaag naar de woning. In zo’n leiding zit ongeveer 0,5 liter per meter, dus over 20 meter gaat het dan om zo’n 10 liter heet water die in de leiding blijft hangen en 10 liter koud water die eerst je vat afkoelt voordat het verwarmen begint. Dit verlies je dus elke keer dat je warmtepomp opstart.
Voor verwarming maakt dat niet zoveel uit — de warmte uit de leidingen komt toch in huis terecht. Maar voor warm tapwater is dat pure verspilling, vooral in de zomer wanneer je niet hoeft te verwarmen.
Gelukkig kun je dit beperken door bijvoorbeeld maar één keer per dag het boilervat op te warmen met een tijdschakelaar. Als je de boiler juist meerdere keren per dag bij laat verwarmen, dan verlies je telkens opnieuw die 10 liter heet water, wat neerkomt op ongeveer 0,4 kWh aan warmteverlies per keer (ongeveer 0,13 kWh aan elektriciteit bij een warmtepomp met COP 3).
[ Voor 69% gewijzigd door tonwes99 op 06-07-2025 07:54 ]
Daardoor was het nu ook logisch om de vaatwasser hotfill aan te sluiten.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l- Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
En als je WPB letterlijk naast de keuken staat zoals hier dan is er ook nauwelijks verschil in hoe lang het duurt voordat je heet water hebt.
Alleen geen kokend water dan.
[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 06-07-2025 11:39 ]
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt