Is het installeren van een doorstroomheater in de uitgaande leiding van de warmtepomp een oplossing om de koudeval te beperken bij defrosts? De doorstroomheater automatisch aan- en uitzetten als de defrost loopt.
Ik heb LTV verwarming en de WP temp out daalt ca 18grC bij een defrost (37->19), Dit resulteerd in een daling van 8 grC van de door de DBE's uitgeblazen lucht, boven mijn LTV's (33->25). Dat is duidelijk voelbaar.
Na een defrost cyclus van ca 5 minuten kan het een half uur duren voordat de wp oullet temperatuur weer op de temperatuur zit van voor de defrost. Ik heb een serie buffervat van 80liter aan het eind van mijn radiatoren.
Mijn gedachte is een 6kW 3fase doorstroomheater te plaatsen in de outlet van de wp voor de LTV's die alleen werkt als er een defrost is. Een groter vermogen is problematisch ivm de maximale capaciteit van de huisaansluiting.
Als ik een 6kW doorstroomheater doorbereken https://www.econo.nl/Bere...19&Param3=23,8&Param4=5,9 dan kan ik bij een flow van 18l/m een temperatuurstijging in de wp temp out verwachten van 4,8grC, zeg maar 5grC, De aanvoertemperatuur tijdens een defrost wordt dus 5grC hoger zijnde 24grC ipv 19grC.
Als ik dat doorvoer naar de uitgeblazen lucht van de LTV kom ik op een stijging van 4grC.
Dat zou in mijn situatie betekenen dat bij 0grC buitentemp de uitgeblazen lucht van de LTV tijdens een defrost niet daalt van 33 naar 25grC maar van 33 naar 29grC.
Zou zo'n dip van 33 naar 29grC minder voelbaar zijn?
Zal de hersteltijd na een defrost dan ook korter zijn dan de huidige van ca 1/2 uur?
Is hier ervaring mee opgedaan? Ander advies?
Natuurlijk heeft de heater een cop van 1 echter in het extreme geval dat er elk uur gedurende 24 uur een defrost plaats vind en dat dan ook 5 minuten lang 6kW wordt verbruikt, Dan hebben we het over 24x5m=2uur. Is 12kWh per dag a 25ct is 3 euro per dag. Is 12,5ct per defrost. In de realiteit zal dat lager zijn.
Mijn defrosts op een vochtige dag net onder nul:
Ik heb LTV verwarming en de WP temp out daalt ca 18grC bij een defrost (37->19), Dit resulteerd in een daling van 8 grC van de door de DBE's uitgeblazen lucht, boven mijn LTV's (33->25). Dat is duidelijk voelbaar.
Na een defrost cyclus van ca 5 minuten kan het een half uur duren voordat de wp oullet temperatuur weer op de temperatuur zit van voor de defrost. Ik heb een serie buffervat van 80liter aan het eind van mijn radiatoren.
Mijn gedachte is een 6kW 3fase doorstroomheater te plaatsen in de outlet van de wp voor de LTV's die alleen werkt als er een defrost is. Een groter vermogen is problematisch ivm de maximale capaciteit van de huisaansluiting.
Als ik een 6kW doorstroomheater doorbereken https://www.econo.nl/Bere...19&Param3=23,8&Param4=5,9 dan kan ik bij een flow van 18l/m een temperatuurstijging in de wp temp out verwachten van 4,8grC, zeg maar 5grC, De aanvoertemperatuur tijdens een defrost wordt dus 5grC hoger zijnde 24grC ipv 19grC.
Als ik dat doorvoer naar de uitgeblazen lucht van de LTV kom ik op een stijging van 4grC.
Dat zou in mijn situatie betekenen dat bij 0grC buitentemp de uitgeblazen lucht van de LTV tijdens een defrost niet daalt van 33 naar 25grC maar van 33 naar 29grC.
Zou zo'n dip van 33 naar 29grC minder voelbaar zijn?
Zal de hersteltijd na een defrost dan ook korter zijn dan de huidige van ca 1/2 uur?
Is hier ervaring mee opgedaan? Ander advies?
Natuurlijk heeft de heater een cop van 1 echter in het extreme geval dat er elk uur gedurende 24 uur een defrost plaats vind en dat dan ook 5 minuten lang 6kW wordt verbruikt, Dan hebben we het over 24x5m=2uur. Is 12kWh per dag a 25ct is 3 euro per dag. Is 12,5ct per defrost. In de realiteit zal dat lager zijn.
Mijn defrosts op een vochtige dag net onder nul:
2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant
:strip_exif()/f/image/dTgSigLOnoUL4VCNshvFGjGD.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/XpkzMDMnpx0YH5NEKsg0iUYA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/bNpqCtb9D3cAtS3fNmdYkKcd.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/dWehsXt3auILJFICIMc8SO7i.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/QsRWWbPTjNngOH40yvAdeVAW.png?f=fotoalbum_large)
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/wYS0zSklLSMgDLlgJ2YMIKye.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/3kxmyBBRynvJURTkuMplezPB.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/0C94PcYtKO6arcPx4D15z1OO.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/rzCoikGzJz9LbC8DG459riUh.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NxHb3pfDCF23Vvf0QrvnjJga.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/gR7Yk9M6poHwCL7XxWM2CV7U.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/mdmyhTEZFVgWobYD1nzfpQCA.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/JPZxfIxypRxDO62W7vRpCgjB.jpg?f=fotoalbum_large)