Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Amen broeder.Glashelder schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:27:
[...]
Het bepalen van benodigd vermogen is onmogelijk op basis van die gegevens die je geeft.
Idealiter doe je een warmteverliesberekening of laat je die maken. Een redelijk alternatief is kijken naar je jaarlijks gasverbruik en het dan uit te rekenen met de koelvlaas formule. Dat geeft een indicatie.
Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
De stand van de gasmeter delen door de leeftijd van het huis? Of de periode dat de meter er hangt.GM65 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:23:
We zijn aan het kijken voor een WP en hebben al diverse bedrijven over de vloer gehad.
Wat we hier moeilijk aan vinden is dat ze allemaal een ander verhaal geven over hoeveel kw de WP moet zijn.
De ene zegt dat 4 kw voldoende is en de andere geeft aan dat bv 7 of 8 kw beter is.
We hebben 50 m2 vloerverwarming met in dezelfde ruimte 1 radiator welke worden aangesloten op de WP
Hoeveel kw past hier volgens jullie het beste bij?
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Goed om op je jaarverbruik de koevlaas formule toe te passen. Je noemt dat je 50m2 vvw hebt, je kunt hier max 100W/m2 in kwijt, dus meer dan 5kW lukt niet.GM65 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:23:
We zijn aan het kijken voor een WP en hebben al diverse bedrijven over de vloer gehad.
Wat we hier moeilijk aan vinden is dat ze allemaal een ander verhaal geven over hoeveel kw de WP moet zijn.
De ene zegt dat 4 kw voldoende is en de andere geeft aan dat bv 7 of 8 kw beter is.
We hebben 50 m2 vloerverwarming met in dezelfde ruimte 1 radiator welke worden aangesloten op de WP
Hoeveel kw past hier volgens jullie het beste bij?
Ta-temperatuur is een dingetje, Het liefste draai je op 25-35oC, sloop je de mengverdeler uit je vvw, en loopt je radiator mee op die LT. Met de huidige buitentemperatuur kun je kijken of dat voor jouw comfort voldoende is. Zet je ketel op 40-45oC (lager kan deze waarschijnlijk niet) en knijp de radiator eens bijna dicht, dat ie niet meer dan louw is.
Oja, een 8-9kW WP levert vaak maar 6kW bij buiten -7oC en een Ta van 35oC. Bij een radiator-Ta van 55 vaak nog minder.
Is er al ervaring met de Remeha Confida 440? Een R290 WP van Remeha.
Zeer uitgebreide handleidingen en ook energie meting voor elektriciteit en warmte. De elektische bijstook zit in de binnenunit. Met een bruto productiemeter in de meterkast af te lezen.
Volgens specificaties ook een stille WP met hoge COP (5,2)
Voor zover ik kan zien is er nog geen Topic voor. Wie gaat die opzetten?
Hier heb ik een foto van de verdeler op de eerste verdieping. Ik ben benieuwd wat ik hier nog aan aan kan passen qua afstelling om er warmer water doorheen te krijgen zodat de vloer van de badkamer warmer wordt.
Gaat je niet lukken. Badkamers hebben vaak maar een zeer beperkt afgiftesysteem. Weinig vierkante meters (niet onder het bad, niet onder het toilet, niet onder de wastafels, niet onder de douche) en vaak ook rommelig ingelegde lussen.Sunri5e schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:39:
Ik heb een probleempje dat ik 1 van de kamers in huis niet op de gewenste temperatuur krijg. Het gaat om de badkamer. Deze is ingesteld op 22,5 graden maar deze komt niet hoger dan 20,5. De slaapkamers staan allemaal op 18 graden en de begane grond volledig op 21 graden. Ik heb de aanvoertemperatuur al een keer flink verhoogd (met 3 gaden) om te kijken of dat werkt. En ook de pompsnelheid naar de verdeler boven verhoogd. En ook de flow maximaal open gezet. Maar er komt geen verandering in. Ik heb dus het idee dat het niet aan de warmtepomp ligt maar aan de vloerverwarmingsverdeler op de eerste verdieping (de begane grond heeft een eigen verdeler).
Hier heb ik een foto van de verdeler op de eerste verdieping. Ik ben benieuwd wat ik hier nog aan aan kan passen qua afstelling om er warmer water doorheen te krijgen zodat de vloer van de badkamer warmer wordt.
[Afbeelding]
Er zijn twee dingen die je kunt doen:
1) de afsluiter er helemaal af halen en de flowmeter helemaal open. Dan draait de badkamer altijd mee.
2) Een koelstop kan helpen om ervoor te zorgen dat de defrosts niet door de badkamer gaan, zodat je daar geen warmte aan de vloer onttrekt.
Meer dan dat heeft weinig zin. Het verhogen van de Ta helpt, maar omdat de andere ruimtes dan ook warmer worden gaat de WP sneller uit of zelfs pendelen.
Dit is precies de reden waarom in nieuwbouw in vrijwel elke badkamer een elektrische radiator gehangen wordt. Daarmee garandeert de bouwer toch 22 graden.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Ja dat is zo inefficiënt (cop1) maar lost de aannemer zijn verplichting in. Veel beter is natuurlijk gewoon heel veel meer afgifte in vloer en radiator toevoegen. 22is wat ambitieus maar een graad hoger dan woonkamer hoeft geen probleem te zijn.Blihi schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:47:
[...]
Gaat je niet lukken. Badkamers hebben vaak maar een zeer beperkt afgiftesysteem. Weinig vierkante meters (niet onder het bad, niet onder het toilet, niet onder de wastafels, niet onder de douche) en vaak ook rommelig ingelegde lussen.
1) de afsluiter er helemaal af halen en de flowmeter helemaal open. Dan draait de badkamer altijd mee.
2) Een koelstop kan helpen om ervoor te zorgen dat de defrosts niet door de badkamer gaan, zodat je daar geen warmte aan de vloer onttrekt.
Meer dan dat heeft weinig zin. Het verhogen van de Ta helpt, maar omdat de andere ruimtes dan ook warmer worden gaat de WP sneller uit of zelfs pendelen.
Dit is precies de reden waarom in nieuwbouw in vrijwel elke badkamer een elektrische radiator gehangen wordt. Daarmee garandeert de bouwer toch 22 graden.
Ps @Sunri5e wat je kan doen is zorgen dat je eea waterzijdig beter inregelt en hiermee zeer waarschijnlijk iets gaat knijpen in hoofdvertrek en daarmee meer flow richting badkamer krijgt. Ik ga er dan wel vanuit dat er meer hangt dan enkel een radiator en dat er ook vloerverwarming is anders gaat dit niet lukken. Je doet dit door te beginnen met alle groepen open te zetten en de meest warme retouren iets te gaan knijpen (20/30%) let op dat je wel voldoende flow houd en beste is om woonkamer en badkamer zoveel als mogelijk gewoon open te houden en niet te gaan zoneren.
[ Voor 8% gewijzigd door ErikVers op 20-11-2025 17:41 ]
Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Dat kan per geval verschillen. Het is ook inefficiënt om 24/7 een ruimte te verwarmen waar je dagelijks maar een kwartiertje doorbrengt. We hebben hier gewoon een eenvoudige 1200 W IR straler die binnen seconden warmte geeft. Het ding verbruikt misschien 2 kWh per jaarErikVers schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:38:
[...]
Ja dat is zo inefficiënt (cop1) maar lost de aannemer zijn verplichting in. Veel beter is natuurlijk gewoon heel veel meer afgifte in vloer en radiator toevoegen. 22is wat ambitieus maar een graad hoger dan woonkamer hoeft geen probleem te zijn.
Met een kwartiertje, jouw voorbeeld, kom ik bij dagelijks gebruik van de 1200 W IR-straler op 109,5 kWhMartin7182 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:55:
[...]
Dat kan per geval verschillen. Het is ook inefficiënt om 24/7 een ruimte te verwarmen waar je dagelijks maar een kwartiertje doorbrengt. We hebben hier gewoon een eenvoudige 1200 W IR straler die binnen seconden warmte geeft. Het ding verbruikt misschien 2 kWh per jaar
Zelf met gebruik alleen tijdens het stookseizoen kom ik op meer dan 40 kWh.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
ErikVers schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:38:
[...]
Ja dat is zo inefficiënt (cop1) maar lost de aannemer zijn verplichting in. Veel beter is natuurlijk gewoon heel veel meer afgifte in vloer en radiator toevoegen. 22is wat ambitieus maar een graad hoger dan woonkamer hoeft geen probleem te zijn.
Ps @Sunri5e wat je kan doen is zorgen dat je eea waterzijdig beter inregelt en hiermee zeer waarschijnlijk iets gaat knijpen in hoofdvertrek en daarmee meer flow richting badkamer krijgt. Ik ga er dan wel vanuit dat er meer hangt dan enkel een radiator en dat er ook vloerverwarming is anders gaat dit niet lukken. Je doet dit door te beginnen met alle groepen open te zetten en de meest warme retouren iets te gaan knijpen (20/30%) let op dat je wel voldoende flow houd en beste is om woonkamer en badkamer zoveel als mogelijk gewoon open te houden en niet te gaan zoneren.
Als aanvulling geen enkel probleem met COP 1, dat ding hoeft niet de hele dag aan, wordt een ander verhaal als het de hoofdverwarming is voor de betreffende ruimte.ErikVers schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:38:
[...]
Beter dat dan de warmtepomp permanent heter te laten draaien puur voor de badkamer.
[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 20-11-2025 18:43 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Ik zoneer nu bijna 1 jaar en geen enkel probleem. Badkamer heeft een thermostatische kraan op designradiator en schuur ook. Rest beneden vol open. Heb alleen de badkamer op voetventiel wat geknepen omdat die heel dicht op de retour van de WP zit. Badkamer overdag op standje 2 en in de avond op 3. Eindelijk van die ellendige schimmel af die ik wel had met L/L. Droge ruimte nu.ErikVers schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:38:
[...]
Slaapkamers bij echte koude gewoon thermostatische kranen.
[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 20-11-2025 18:57 ]
Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar hier is de badkamer gewoon binnen de isolatieschil van de woning en de deur staat het grootste deel van de dag open, dus ik heb niet het idee dat ik veel extra warmte verlies door dat specifieke punt wat warmer te houden.Martin7182 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:55:
[...]
Dat kan per geval verschillen. Het is ook inefficiënt om 24/7 een ruimte te verwarmen waar je dagelijks maar een kwartiertje doorbrengt. We hebben hier gewoon een eenvoudige 1200 W IR straler die binnen seconden warmte geeft. Het ding verbruikt misschien 2 kWh per jaar
Daarnaast is het ook fijn als de boel beter droogt na het douchen.
Dat dus.ASW1 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:51:
[...]
Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar hier is de badkamer gewoon binnen de isolatieschil van de woning en de deur staat het grootste deel van de dag open, dus ik heb niet het idee dat ik veel extra warmte verlies door dat specifieke punt wat warmer te houden.
Klopt dan doe je het perfect. Ik zie ook zat situatie waarmee ze badkamer ermee met cop1 op comfort temperatuur brengen….Martin7182 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:55:
[...]
Ik weet het niet, de praktijk is vaak weerbarstig. Ik zeg maar zo; horen voor hen die het horen willen 😜👌👍Seafarer schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:34:
[...]
Heat Geek. Langzaam zullen ze overheersen.
Tja ik denk dat het wat ver gaat om in een korte post te vatten.mr_evil08 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:42:
[...]
Als aanvulling geen enkel probleem met COP 1, dat ding hoeft niet de hele dag aan, wordt een ander verhaal als het de hoofdverwarming is voor de betreffende ruimte.
Beter dat dan de warmtepomp permanent heter te laten draaien puur voor de badkamer.
Ikzelf prefereer scop 5+ ten op zichte van cop1 nog los van timing, piekbelasting en duurdere stroomprijzen en vastrecht in de toekomst op de tijden dat de meeste hun cop1 gebruikers aanzetten. Dan is die 1kWh per dag heel veel duurder dan de 0.2/0.3kWh die ik zelf meer kon sturen op de goedkope momenten.
En klopt niet je stooklijn verhogen maar zorgen dat je afgifte vooraf groot genoeg is voor de warmtevraag.
Dit mag wel in de OP.Sunri5e schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:39:
Ik heb een probleempje dat ik 1 van de kamers in huis niet op de gewenste temperatuur krijg. Het gaat om de badkamer. Deze is ingesteld op 22,5 graden maar deze komt niet hoger dan 20,5. De slaapkamers staan allemaal op 18 graden en de begane grond volledig op 21 graden. Ik heb de aanvoertemperatuur al een keer flink verhoogd (met 3 gaden) om te kijken of dat werkt. En ook de pompsnelheid naar de verdeler boven verhoogd. En ook de flow maximaal open gezet. Maar er komt geen verandering in. Ik heb dus het idee dat het niet aan de warmtepomp ligt maar aan de vloerverwarmingsverdeler op de eerste verdieping (de begane grond heeft een eigen verdeler).
[Afbeelding]
Badkamers met alleen vloerverwarming en de naastliggende kamers op 18C krijg je niet naar 22C.
Tenzij er ook wandverwarming inzit.
Beneden knijpen en meer water over de badkamer zou ik niet doen. Beneden is dan inefficiënter en de badkamer krijgt meer l/min maar de gem vloer temp zal nauwelijks stijgen (de delta T wordt alleen kleiner)
Inderdaad een elektrische handdoekradiator is de oplossing. Je hebt ze met eigen tijdschema. Deze dan bv ‘s ochtends en ‘s avonds even aan , voor gebruik.
De extra toe te voegen warmte is laag want het is van 20C naar 22C zonder dat je de aanvoertemp WP moet verhogen dus inefficiënter hoeft te draaien.
Kleine nuance met goede isolatie en juiste afgifte kan dit prima. Waarom zou je geen ruimte op ltv kunnen ontwerpen op 21/22graden wens temp?Technician- schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:08:
[...]
Dit mag wel in de OP.
Badkamers met alleen vloerverwarming en de naastliggende kamers op 18C krijg je niet naar 22C.
Beneden knijpen en meer water over de badkamer zou ik niet doen. Beneden is dan inefficiënter en de badkamer krijgt meer l/min maar de gem vloer temp zal nauwelijks stijgen (de delta T wordt alleen kleiner)
Inderdaad een elektrische handdoekradiator is de oplossing. Je hebt ze met eigen tijdschema. Deze dan bv ‘s ochtends en ‘s avonds even aan , voor gebruik.
De extra toe te voegen warmte is laag want het is van 20C naar 22C zonder dat je de aanvoertemp WP moet verhogen dus inefficiënter hoeft te draaien.
Dat het een punt van aandacht is ben ik met je eens. Dat het kan met enkel toevoegen cop 1 zeker niet. In sommige gevallen kun je ook werken met een combi van systemen maar mijn uitgangspunt is ltv met scop 5+
[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 20-11-2025 19:12 ]
Ja dat kan wel Erik maar is vaak niet zo.ErikVers schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:10:
[...]
Kleine nuance met goede isolatie en juiste afgifte kan dit prima. Waarom zou je geen ruimte op ltv kunnen ontwerpen op 21/22graden wens temp?
Dat het een punt van aandacht is ben ik met je eens. Dat het kan met enkel toevoegen cop 1 zeker niet. In sommige gevallen kun je ook werken met een combi van systemen maar mijn uitgangspunt is ltv met scop 5+
Meeste badkamers zit geen bereikbare leiding, toevoegen LTV alleen mogelijk bij bv verbouwen badkamer of vloer ophakken. Die paar uurtjes bijverwarmen van alleen badkamer ga je niet terugverdienen met een fikse investering.
[ Voor 17% gewijzigd door Technician- op 20-11-2025 19:14 ]
Geen ventilatie afzuiging?ASW1 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:51:
[...]
Ik weet niet hoe het bij jullie zit maar hier is de badkamer gewoon binnen de isolatieschil van de woning en de deur staat het grootste deel van de dag open, dus ik heb niet het idee dat ik veel extra warmte verlies door dat specifieke punt wat warmer te houden.
Wel, maar zonder goed te stoken droogt het slecht.
Ik ben het eens dat als in een bestaande situatie de temperatuur van de badkamer achterblijft je wat moet en dat dat wellicht een COP1 oplossing wordt.
Maar in (ver-)bouw is het een kwestie van genoeg afgifte maken. Hier staat badkamerrenovatie nog op het verlanglijstje en ik ga hier zeker rekening mee houden om niet op een COP1 oplossing uit te komen.
De helft of meer van de badkamerboeren probeert je tegenwoordig elektrische VVW aan te smeren.
Wat niet kan dat kan niet.Technician- schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:13:
[...]
Ja dat kan wel Erik maar is vaak niet zo.
Meeste badkamers zit geen bereikbare leiding, toevoegen LTV alleen mogelijk bij bv verbouwen badkamer of vloer ophakken. Die paar uurtjes bijverwarmen van alleen badkamer ga je niet terugverdienen met een fikse investering.
Maar dit draadje was ergens daar waar aannemers vaak voor een oplossing kiezen. Oftewel nieuwbouw of renovatie. Ik zie dat heel vaak dan de korte termijn optie wordt aangeboden of gekozen zonder besef van de gevolgen te overzien.
Laten wij hier als tweakers toch gaan voor het meest optimale. Lukt dat niet dan kies je voor sub optimaal enz.
Ik zei niet dagelijks gebruik maar hoe lang je er dagelijks doorbrengt. De straalkachel staat maar een paar keer per seizoen aan. Mensen staren zich vaak blind op COP terwijl een hoge waarde niet automatisch betekent dat je minder geld uitgeeft. De tendens in dit topic is soms dat het binnen de geïsoleerde schil alleen nog om COP gaat. Maar ja, ik zie gevallen van vergelijkbare woningen die rustig twee keer zoveel stroom verbruiken als hier.dunklefaser schreef op donderdag 20 november 2025 @ 18:17:
[...]
Met een kwartiertje, jouw voorbeeld, kom ik bij dagelijks gebruik van de 1200 W IR-straler op 109,5 kWh
Zelf met gebruik alleen tijdens het stookseizoen kom ik op meer dan 40 kWh.
https://heatgeek.com/arti...nused-rooms-it-costs-more Ik voel een mooie discussie aankomen.Martin7182 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:43:
[...]
Ik zei niet dagelijks gebruik maar hoe lang je er dagelijks doorbrengt. De straalkachel staat maar een paar keer per seizoen aan. Mensen staren zich vaak blind op COP terwijl een hoge waarde niet automatisch betekent dat je minder geld uitgeeft. De tendens in dit topic is soms dat het binnen de geïsoleerde schil alleen nog om COP gaat. Maar ja, ik zie gevallen van vergelijkbare woningen die rustig twee keer zoveel stroom verbruiken als hier.
Ik houd het boven lekker op 19 a 19,5 graad en de badkamer een zalige 22. Kan het zuiniger en goedkoper? Ja, alleen de woonkamer met L/L. Zelfde comfort? Bij lange na niet ..... vind ik. En bij mij bij zo karig stoken in de badkamer in verleden met voldoende ventilatie gore schimmel.
[ Voor 16% gewijzigd door MotorBeast op 20-11-2025 19:59 ]
Vloerverwarming en ook een dubbele radiator (design) moet toch lukken? Dus niet zo'n opgevoerd handoeken rek.ASW1 schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:33:
[...]
Wel, maar zonder goed te stoken droogt het slecht.
Ik ben het eens dat als in een bestaande situatie de temperatuur van de badkamer achterblijft je wat moet en dat dat wellicht een COP1 oplossing wordt.
Maar in (ver-)bouw is het een kwestie van genoeg afgifte maken. Hier staat badkamerrenovatie nog op het verlanglijstje en ik ga hier zeker rekening mee houden om niet op een COP1 oplossing uit te komen.
De helft of meer van de badkamerboeren probeert je tegenwoordig elektrische VVW aan te smeren.
Edit: Nadat ik een keer bij de buren gedoucht had en een hartverlamming kreeg van de koude vloer toen ik uit bad stapte. Wist ik een ding zeker, nooit meer tegels op een massieve beton vloer. Zelf hadden we nog een soort linoleum liggen vanaf de nieuwbouw. Bij de badkamer verbouw hebben we voor plak kunstof tegels gekozen. Radiator: vasco Zaros V100 werd aangeprezen voor LTV. En iedereen maar roepen wat een mooie tegel vloer we hebben.
[ Voor 23% gewijzigd door Seafarer op 20-11-2025 20:33 ]
@Sunri5e In combinatie met de grootte van het afgiftesysteem speelt nog je aanvoertemperatuur. De afgelopen dagen was wellicht 25oC voldoende om je huiskamer op 20oC te krijgen, Om met water van 25oC (of variërend tussen 23 en 29oC) een badkamer op 22oC te krijgen gaat je gewoon niet lukken. Voordat het water van je verdeler in de badkamer is ben je al 1-2 graden kwijt, en bij aanvoer 25oC is je afvoer 22oC, dus gemiddeld net boven die 22oC badkamer echt niet op die temperatuur. Dat is waar @Technician- op doelt.Blihi schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:47:
[...]
Gaat je niet lukken. Badkamers hebben vaak maar een zeer beperkt afgiftesysteem. Weinig vierkante meters (niet onder het bad, niet onder het toilet, niet onder de wastafels, niet onder de douche) en vaak ook rommelig ingelegde lussen.
Het is wachten op kleine, betaalbare lokale booster-warmtepompjes, zeg een omgekeerde koelkast. Tot die tijd helaas COP1.
[ Voor 4% gewijzigd door tonwes99 op 21-11-2025 14:04 ]
Tja als je vloerverwarming niet meer kan leveren zul je de aanvoertemperatuur permanent moeten verhogen puur voor de badkamer,dat geeft hier wel een stuk meer verbruik van de warmtepomp.ErikVers schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:04:
[...]
En klopt niet je stooklijn verhogen maar zorgen dat je afgifte vooraf groot genoeg is voor de warmtevraag.
Hier draait de badkamer permanent mee want het meerverbruik van de warmtepomp is nihil, alleen als we schakelen naar koelbedrijf gaat de afgiftepunt dicht.
[ Voor 40% gewijzigd door mr_evil08 op 20-11-2025 20:20 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Bij een huis met een gegeven warmteverlies zou ik bij de gekozen warmteopwekker
en de installatie op mogelijkst hoge efficiëntie bij de inzet van de primaire energie letten.
Bij een wp vertaalt zich de efficiëntie (bijna) automatisch in de resulterende xCOP.
Uiteraard moet de financiële kant ook passen - maar dat is vaak energiepolitiek en per definitie onvoorspelbaar.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Er zit helaas wat speling op. Als de zip ties er niet op zitten dan gaat de groep niet helemaal open.xoror schreef op donderdag 20 november 2025 @ 11:01:
@Sunri5e waarom zitten er zip ties op je servo motoren![]()
![]()
Oke. Dus uit de reacties begrijp ik dus dat ik het maar voor lief moet nemen. Bedankt allemaalTechnician- schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:08:
[...]
Dit mag wel in de OP.
Dan hebben ze niet passende motoren gebruikt.... Volgens mij maken zichzelf respecterende merken ook speciale pasringen hiervoor. Dit lijkt zo natuurlijk nergens op.Sunri5e schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:51:
Er zit helaas wat speling op. Als de zip ties er niet op zitten dan gaat de groep niet helemaal open.
[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 20-11-2025 21:10 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Servo's zijn van Evo Home en de verdeler weet ik niet van welk merk het is (komt van Warp Systems af).Andrehj schreef op donderdag 20 november 2025 @ 21:00:
[...]
Dan hebben ze niet passende motoren gebruikt.... Volgens mij maken zichzelf respecterende merken ook speciale pasringen hiervoor. Dit lijkt zo natuurlijk nergens op.
Ik moet daarbij wel zeggen dat ik zelf een beetje gestuurd heb op een Evo Home systeem maar dat de installateur een ander merk adviseerde. Dus ik denk niet dat alles op hem af te schuiven is.
[ Voor 17% gewijzigd door Sunri5e op 20-11-2025 21:50 ]
Ik zou graag input van jullie willen hebben over de keuze mbt vervangen van huidige cv ketel die uit 1997 komt.
Het huis komt uit 1959, +-120m2, label b/c.
Zouden jullie voor een hybride warmtepomp of full electric gaan?
Ik heb een nieuw topic aangemaakt, als jullie mee zouden willen denken, zou dat erg fijn zijn!
https://gathering.tweaker...message/83988950#83988950
Ja ik snap wat je bedoelt. Alleen is het warmteverlies geen constant gegeven. Geen enkel huis is naar buiten perfect geïsoleerd en is van binnen een supergeleider. Dus als je bepaalde ruimtes kouder laat, dan scheelt dat gewoon in de stookkosten. Persoonlijk vind ik overal dezelfde temperatuur ook niet heel comfortabel.dunklefaser schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:20:
@Martin7182 Ik hoop dat tweakers zich niet blindstaren op hoogglans reclamefolders.
Bij een huis met een gegeven warmteverlies zou ik bij de gekozen warmteopwekker
en de installatie op mogelijkst hoge efficiëntie bij de inzet van de primaire energie letten.
Bij een wp vertaalt zich de efficiëntie (bijna) automatisch in de resulterende xCOP.
Uiteraard moet de financiële kant ook passen - maar dat is vaak energiepolitiek en per definitie onvoorspelbaar.
Ik denk dat uit de discussie tussen @Technician- en @ErikVers wel blijkt dat bij goed ontwerp (lees: veel LTV afgifte) je een badkamer wel op 22 °C kan houden maar dat dit zeer lastig te verwezenlijken is als afgifte in de badkamer op veel hogere temperatuur (minimaal 60 °C) is gedimensioneerd. Wat hierbij een rol speelt:Sunri5e schreef op donderdag 20 november 2025 @ 20:52:
[...]
Oke. Dus uit de reacties begrijp ik dus dat ik het maar voor lief moet nemen. Bedankt allemaal
- de lagere deltaT tussen aanvoertemperatuur en gewenste ruimtetemperatuur;
- de onmogelijkheid om een handdoek radiator te boosten en het niet eenvoudig kunnen vervangen van zo'n radiator;
- de relatief hoge ventilatiegraad (met lucht van de vaak relatief koele slaapkamers);
- het - afhankelijk van de ligging van de badkamer - relatief hoge verliesoppervlakte.
- waterzijdig inregelen (als dat nog niet gedaan is);
- kijken of de afgifte vergroot kan worden (dit zal dus vaak niet of alleen op ingrijpende wijze gedaan kunnen worden);
- alternatieve (COP1) verwarming. Omdat een badkamer maar relatief korte tijd gebruikt wordt is infraroodverwarming ideaal. Met de WP zorg je er voor dat de echte kou wel uit de badkamer is en prima voor ff wassen en tandenpoetsen e.d., met het infraroodpaneel zorg je er voor dat 't behagelijk is bij douchen en badderen etc.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Elke zondag een legionella run.....???? Beetje overkill en zonde van de energie al is die relatief laag bij dynamisch tarief. We hebben sinds 2018 een WP met ingebouwde 180ltr boiler en we doen elke 90dgn een legionella run. Warmwater wordt goed gebruikt met 3 vrouwen in huis die geregeld douchen.Mjier schreef op woensdag 19 november 2025 @ 15:11:
Mijn warmtepomp (sinds afgelopen zomer) pruttelt nu leuk 24/7 op laag vermogen, zonder onderbrekingen voor SWW. En mijn WPB maakt overdag het SWW warm, met een legionella-run op zondag (dynamisch tarief).
Als je weinig SWW gebruikt is het wel raadzaam het wat vaker te doen maar elke week is echt een beetje teveel van het goede. Wie heeft dat je verteld om dat wekelijks te doen?
Fossielbrandstofloos huis en -vervoer vanaf november 2024
WAUW!!! NEN normering.Glashelder schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:23:
@Wimhaw NEN 1006 schrijft een wekelijkse desinfectie voor op minimaal 60 graden.
Goed lezen wat er staat in deze NEN normering:
is wettelijk verplicht voor alle collectieve leidingwaterinstallaties in Nederland
Belangrijkste tegen argument: je bent geen collectieve leidingwaterinstallatie, maar een individuele.
Collectief zijn bijvoorbeeld: zorginstellingen, scholen, bedrijven etc, Eigenlijk waar veel mensen zijn, die gebruik maken van SWW. Thuis geld deze verplichting niet als, maar dan is het een advies.
In de eerdere delen van dit Forum zijn legionella runs al vaker behandeld.
Main conclusie is dat wekelijks echt overkill is bij normaal gebruik van SWW.
Maar als je wekelijks dit wilt blijven doen is voor mij geen probleem. Ik attendeer je erop dat het ook anders kan. Niks moet alles mag!
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Die warmte die je op zondag in je legionellarun stopt is niet plotseling weg. Hier hebben we regelmatig op maandagen dat de WPB helemaal niet aanslaat. Als je het extra verlies vanwege verwarmen naar 62 graden wegstreept tegen de lagere stroomprijs op zondag tov maandag is het allemaal geneuzel in de marge. De vraag is eerder "waarom niet?"Wimhaw schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 07:56:
[...]
Elke zondag een legionella run.....???? Beetje overkill en zonde van de energie al is die relatief laag bij dynamisch tarief. We hebben sinds 2018 een WP met ingebouwde 180ltr boiler en we doen elke 90dgn een legionella run. Warmwater wordt goed gebruikt met 3 vrouwen in huis die geregeld douchen.![]()
Als je weinig SWW gebruikt is het wel raadzaam het wat vaker te doen maar elke week is echt een beetje teveel van het goede. Wie heeft dat je verteld om dat wekelijks te doen?
[ Voor 14% gewijzigd door Mjier op 21-11-2025 09:03 ]
Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Deze is belangrijk, komt volgens mij van heat geeks. Met voldoende doorstroming weinig problemen. Volgens grafiek(slow groei) zijn boven 50% doorstroming alle temperaturen redelijk safe. Behalve bij “yopi” (Young Old Pregnant immunosuppressed). Maar aanbevolen ligt hoger (with alc is met anti legionella cyclus). ALC is dan wel wekelijks, anders groeit hij intussen gewoon door. Denk wel aan temperatuurverdeling binnen de boiler.Wimhaw schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 07:56:
[...]
Elke zondag een legionella run.....???? Beetje overkill en zonde van de energie al is die relatief laag bij dynamisch tarief. We hebben sinds 2018 een WP met ingebouwde 180ltr boiler en we doen elke 90dgn een legionella run. Warmwater wordt goed gebruikt met 3 vrouwen in huis die geregeld douchen.![]()
[ Voor 13% gewijzigd door tonwes99 op 21-11-2025 10:13 ]
Wat ik al schreef is wekelijks overkill, maar "be my guest" als je het wekelijks wilt blijven doen en je er goed bij voelt. Niks moet van mij!Mjier schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:57:
[...]
Die warmte die je op zondag in je legionellarun stopt is niet plotseling weg. Hier hebben we regelmatig op maandagen dat de WPB helemaal niet aanslaat. Als je het extra verlies vanwege verwarmen naar 62 graden wegstreept tegen de lagere stroomprijs op zondag tov maandag is het allemaal geneuzel in de marge. De vraag is eerder "waarom niet?"
Ik heb al even gezocht op 'maximaalthermostaat', maar ergens overtuigen de antwoorden me niet om geen beveiliging op te nemen in het circuit. Die 60 graden water gaat gewoon je vloer in en de warmtepomp kan die temperatuur (op den duur) wel bereiken, als de run enige tijd loopt.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Hier nu 1 jaar op 50 graden zonder legionella runs en ik leef nog. 300 Liter boiler en vul iedere dag een bad en 1 douchebeurt. Keukenboiler staat al 20 jaar op 50 graden.tonwes99 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:59:
[...]
Deze is belangrijk, komt volgens mij van heat geeks. Met voldoende doorstroming weinig problemen. Volgens grafiek(slow groet) zijn bij 50% alle temperaturen redelijk safe. Maar aanbevolen ligt hoger (with alc is met anti legionella cyclus). Denk wel aan temperatuurverdeling binnen de boiler.
[Afbeelding]
Voordat ik mijn warmtepomp had, en al wel vloerverwarming stond mijn CV-ketel ingesteld op max 35 graden. Toen heb ik heel Jip-en-Janneke een temperatuursensor met Home Assistant op de aanvoer van de vv gezet, met een alarmbericht naar mijn telefoon. Moet je wel thuis zijn natuurlijk, maar ik kon mijn CV op afstand bedienen.Joris 407 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:04:
Ik ben nog even verder aan het nadenken over de aan te leggen vloerverwarming. Hebben jullie een of andere beveiliging tegen het instromen van 60 graden water in de vloer in het geval dat de driewegklep faalt tijdens een legionella-run?
Ik heb al even gezocht op 'maximaalthermostaat', maar ergens overtuigen de antwoorden me niet om geen beveiliging op te nemen in het circuit. Die 60 graden water gaat gewoon je vloer in en de warmtepomp kan die temperatuur (op den duur) wel bereiken, als de run enige tijd loopt.
Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Een 1” thermostaatklep lijkt mij nog steeds een flinke flowbeperker. Maar goede suggestie, wellicht een HA automatisering toepassen, die de WP sww uitschakelt. Simpel, er zit immers al een sensor op de verdeler.Joris 407 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:04:
Ik ben nog even verder aan het nadenken over de aan te leggen vloerverwarming. Hebben jullie een of andere beveiliging tegen het instromen van 60 graden water in de vloer in het geval dat de driewegklep faalt tijdens een legionella-run?
Hier een expert op Legionella: Legionella groeit binnen een paar dagen uit. Die die driemaandelijkse Legionellarun is voor Legionella volstrekt zinloos. Je kan het dan net zo goed nooit doen.Wimhaw schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 07:56:
[...]
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Ik heb een ds18b20 op de aanvoer van de verdeler geplaatst. Als de aanvoer 5 minuten warmer is dan 45 graden, dan wordt de WP via HA automatisch uitgeschakeld, en wordt er een notificatie gestuurd naar mijn mobiel.Joris 407 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:04:
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Mijn opa is met roken ook 90 geworden.MotorBeast schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:08:
[...]
Hier nu 1 jaar op 50 graden zonder legionella runs en ik leef nog. 300 Liter boiler en vul iedere dag een bad en 1 douchebeurt. Keukenboiler staat al 20 jaar op 50 graden.
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
@blb4blb4 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 00:42:
[...]
Ik denk dat uit de discussie tussen @Technician- en @ErikVers wel blijkt dat bij goed ontwerp (lees: veel LTV afgifte) je een badkamer wel op 22 °C kan houden maar dat dit zeer lastig te verwezenlijken is als afgifte in de badkamer op veel hogere temperatuur (minimaal 60 °C) is gedimensioneerd. Wat hierbij een rol speelt:Dus bij het vervangen van een CV door een warmtepomp moet er altijd even aandacht zijn voor de badkamer. Als de afgifte te laag is (de gewenste temperatuur wordt niet gehaald) dan zijn de volgende stappen te zetten:
- de lagere deltaT tussen aanvoertemperatuur en gewenste ruimtetemperatuur;
- de onmogelijkheid om een handdoek radiator te boosten en het niet eenvoudig kunnen vervangen van zo'n radiator;
- de relatief hoge ventilatiegraad (met lucht van de vaak relatief koele slaapkamers);
- het - afhankelijk van de ligging van de badkamer - relatief hoge verliesoppervlakte.
- waterzijdig inregelen (als dat nog niet gedaan is);
- kijken of de afgifte vergroot kan worden (dit zal dus vaak niet of alleen op ingrijpende wijze gedaan kunnen worden);
- alternatieve (COP1) verwarming. Omdat een badkamer maar relatief korte tijd gebruikt wordt is infraroodverwarming ideaal. Met de WP zorg je er voor dat de echte kou wel uit de badkamer is en prima voor ff wassen en tandenpoetsen e.d., met het infraroodpaneel zorg je er voor dat 't behagelijk is bij douchen en badderen etc.
Helemaal eens met je verhaal.
In een bestaande woning zonder grote ingrepen in het afgifte systeem is het balanceren van de afgifte per ruimte tov wat bij hogere aanvoer temperaturen van een gasketel is geïnstalleerd een uitdaging.
Zo idem onze badkamer met relatief veel verlies oppervlak (wij hebben alleen radiatoren). Een grote radiator houdt het in de badkamer bij min 5 op 17-18 graden (afhankelijk van wind), terwijl de woonkamer netjes 20-21 blijft.
Daarom hebben we aan de lage kant van het schuine dak een elektrische 2kW paneel radiator gemonteerd, en die is geprogrammeerd om een uurtje te verwarmen. Binnen een kwartier is de ruimte op 22 graden, waarna de radiator intermitterend verwarmt en de ruimte netjes op 22-23 graden houdt.
Verbruik gemiddeld 1 kWh per dag, investering een paar honderd €.
Als iemand meer wil weten, stuur me dan een PB.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
N=1MotorBeast schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:08:
[...]
Hier nu 1 jaar op 50 graden zonder legionella runs en ik leef nog. 300 Liter boiler en vul iedere dag een bad en 1 douchebeurt. Keukenboiler staat al 20 jaar op 50 graden.
@tonwes99 bedankt voor het verhelderende plaatje! Zelf zitten we vaak tegen de 45 graden grens, lopen we dan het risico op natuurlijke selectie van een legionella stam die hogere temperaturen kan overleven?
Ach ja ruim 20 jaar een boiler beneden op 50 graden en geen klachten is voor mij bewijs genoeg dat deze temperatuur helemaal veilig is. Ieder zijn ding. Heb vroeger in de verzekeringen gewerkt en Nederlanders zijn dol op zich blauw betalen voor schijnzekerheid.
Voorkomen legionella in boilers
Dit wordt weer wat vermoeiend hier.
En veel smileys, capitals en uitroeptekens lijken me niet nodig.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
20 °C tot 50 °C: Dit is de gevaarlijke temperatuurzone waarin legionella zich het beste kan vermenigvuldigen.MotorBeast schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:41:
[...]
Ach ja ruim 20 jaar een boiler beneden op 50 graden en geen klachten is voor mij bewijs genoeg dat deze temperatuur helemaal veilig is. Ieder zijn ding. Heb vroeger in de verzekeringen gewerkt en Nederlanders zijn dol op zich blauw betalen voor schijnzekerheid.
Niet bij voldoende doorstroming. Alleen in stilstaand water. Zie ook het artikel van Heatgeek. Maar nogmaals, ieder zijn ding. Doe waar je je goed bij voelt.akaQ schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:43:
[...]
20 °C tot 50 °C: Dit is de gevaarlijke temperatuurzone waarin legionella zich het beste kan vermenigvuldigen.
[ Voor 14% gewijzigd door MotorBeast op 21-11-2025 09:47 ]
En als ik geen HA heb (en wil), dan moet ik een aanlegthermostaat / maximaalthermostaat gebruiken?manusjevanalles schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:12:
[...]
Ik heb een ds18b20 op de aanvoer van de verdeler geplaatst. Als de aanvoer 5 minuten warmer is dan 45 graden, dan wordt de WP via HA automatisch uitgeschakeld, en wordt er een notificatie gestuurd naar mijn mobiel.
Bestaan er geen thermostaatkleppen die bij een bepaalde temperatuur dichtlopen en er geen draad getrokken hoeft te worden naar de warmtepomp? De warmtepomp mag best aan blijven, er is altijd voldoende doorstroming door radiatoren die altijd open staan.
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Elke zondag is geen overkill, dat is gewoon volgen van voorschriften. Wekelijks naar 60 graden of elke 14 dagen naar 65 graden brengen.Wimhaw schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 07:56:
[...]
Dat jij andere keuzes maakt is prima. De frequentie van doorstromen maakt hierin geen zak uit. Legionella groei juist in die delen die niet doorstromen, bijvoorbeeld onder in het vat, onder de leidingen. Door steeds 90 dagen te wachten geef je de kolonies tijd om exponentieel groter te worden. Slecht afvies dus.
WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp
Er is alleen geen enkel SWW vat met 100% doorstroming. Juist onderin, waar het relatief koelere water zich verzamelt is nauwelijks doorstroming.MotorBeast schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:44:
[...]
Niet bij voldoende doorstroming. Alleen in stilstaand water. Zie ook het artikel van Heatgeek. Maar nogmaals, ieder zijn ding. Doe waar je je goed bij voelt.
De "heatgeeks" moeten voorzichtig zijn met uitspraken over dit soort onderwerpen. Zij zullen elke vorm van aansprakelijkheid verwerpen als het fout gaat, want ja, "het is maar een mening en geen deskundig advies".
Ook in dit topic moeten we voorzichtig zijn met uitspraken zoals "legionella-runs zijn niet nodig" of "legionella-runs kunnen ook elke 3 maanden". Zo'n advies komt op hetzelfde neer als zeggen dat je best met een paar biertjes op auto kunt rijden, want dat gaat toch meestal wel goed.
Het probleem is dat de meeste warmtepompen ingesteld worden op een lagere SWW temperatuur dan 55 graden. De installatie voldoet daarmee dan al niet meer aan de wettelijke voorschriften. Om dat toch aan legionella-preventie te doen, moet je het water wekelijks op 60 graden brengen en daar 20 minuten houden (of 10 minuten op 65 graden of 5 minuten op 70 graden).
Het zou goed zijn als in de nieuwbouw gebruik gemaakt werd van een combinatie van vloerverwarming en een LTV radiator in de badkamer, in plaats van zo'n COP 1 onding. Maar ja, dat laatste is goedkoper.ErikVers schreef op donderdag 20 november 2025 @ 19:10:
[...]
Kleine nuance met goede isolatie en juiste afgifte kan dit prima. Waarom zou je geen ruimte op ltv kunnen ontwerpen op 21/22graden wens temp?
Hoi, wat is het onderdeel met de zwarte knop boven je verdeler? Lijkt op een thermostatisch circulatieventiel? Maar die mogen niet in een cv circuit toegepast worden las ik ergens? Sluit dit ding de doorvoer als er een ingestelde watertemperatuur wordt overschreden?Sunri5e schreef op donderdag 20 november 2025 @ 10:39:
[Afbeelding]
Gewoon een stukje vloerverwarming doorzetten op de wand en het probleem van te weinig oppervlakte is opgelost.Blihi schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:31:
[...]
Het zou goed zijn als in de nieuwbouw gebruik gemaakt werd van een combinatie van vloerverwarming en een LTV radiator in de badkamer, in plaats van zo'n COP 1 onding. Maar ja, dat laatste is goedkoper.
Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600
Hier nu ook, goede suggestie!manusjevanalles schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 09:12:
[...]
Ik heb een ds18b20 op de aanvoer van de verdeler geplaatst. Als de aanvoer 5 minuten warmer is dan 45 graden, dan wordt de WP via HA automatisch uitgeschakeld, en wordt er een notificatie gestuurd naar mijn mobiel.
All-electric.
Onder in het vat geen doorstroming? Lijkt me stug als de aanvoer van de WP bovenin zit en levering van warm water aan badkamer en de retour WP onderin mijn vat (schat zo'n 15 cm boven de bodem en de aanvoer van vers koud water ook. UMC toch niet de minste toch? https://www.radboudumc.nl...risico-op-reis/legionella Tot 40 graden risico. Mijn boiler op 50. Ik zie het probleem niet. Ik voel me veilig.Blihi schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:16:
[...]
Er is alleen geen enkel SWW vat met 100% doorstroming. Juist onderin, waar het relatief koelere water zich verzamelt is nauwelijks doorstroming.
De "heatgeeks" moeten voorzichtig zijn met uitspraken over dit soort onderwerpen. Zij zullen elke vorm van aansprakelijkheid verwerpen als het fout gaat, want ja, "het is maar een mening en geen deskundig advies".
Ook in dit topic moeten we voorzichtig zijn met uitspraken zoals "legionella-runs zijn niet nodig" of "legionella-runs kunnen ook elke 3 maanden". Zo'n advies komt op hetzelfde neer als zeggen dat je best met een paar biertjes op auto kunt rijden, want dat gaat toch meestal wel goed.
@RonJ Nog bedankt voor het uitgebreid meedenken met volume boiler.
[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 21-11-2025 10:51 ]
En soms moet de installateur ook gewoon doen wat op de tekeningen staat. Bij mijn badkamer staat 10 cm h-o-h op de tekeningen. Ik heb foto's van de bouw waar duidelijk uit blijkt dat de leidingen er maar wat slordig ingegooid zijn en absoluut niet op 10 cm. Maar ja, daar kun je niets mee, want met de COP1 radiator wordt de 22 graden gehaald (die 22 is inderdaad veel te hoog, maar een bouwkundige eis).ErikVers schreef op donderdag 20 november 2025 @ 17:38:
[...]
Dat is precies wat ik hier gedaan heb (met zonering zelfs). De badkamer doet altijd mee met maximale flow. De rest van de installatie is geknepen. De WP kan wel altijd zijn minimale afgifte kwijt, zodat er geen pendelgedrag is. In het voor- en naseizoen is er wel sprake van aan-uitregeling door de thermostaten, maar het aantal schakelmomenten is beperkt tot een paar per dag.Ps @Sunri5e wat je kan doen is zorgen dat je eea waterzijdig beter inregelt en hiermee zeer waarschijnlijk iets gaat knijpen in hoofdvertrek en daarmee meer flow richting badkamer krijgt. Ik ga er dan wel vanuit dat er meer hangt dan enkel een radiator en dat er ook vloerverwarming is anders gaat dit niet lukken. Je doet dit door te beginnen met alle groepen open te zetten en de meest warme retouren iets te gaan knijpen (20/30%) let op dat je wel voldoende flow houd en beste is om woonkamer en badkamer zoveel als mogelijk gewoon open te houden en niet te gaan zoneren.
Defrosts gaan nooit over de badkamervloer en ook bij koelen doet de badkamer niet mee. Op die manier houd ik de badkamer op zo'n 21 graden, met de omliggende slaapkamers op 18 a 19 graden.
Bij mij draait de badkamervloer gewoon mee met een defrost. Nu heb ik nog maar minder dan 48 uur ervaring met defrosts, en leer dus graag bij.Blihi schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:55:
Defrosts gaan nooit over de badkamervloer en ook bij koelen doet de badkamer niet mee. Op die manier houd ik de badkamer op zo'n 21 graden, met de omliggende slaapkamers op 18 a 19 graden.
Bij een defrost daalt de inkomende temperatuur een paar minuten van 25-28 graden naar zo'n 20 graden. Dat maakt toch niets uit in een 5 cm dikke betonvloer? Ik merk er in ieder geval niets van.
Overigens wordt het in de badkamer niet warmer dan een graad of 19 (kleine badkamer met weinig vloeroppervlak, op de hoek van het huis). Omdat we wel warmte voeten hebben voelt het helemaal niet vervelend aan.
https://www.itecluchtreiniger.nl/innova-water-loop-heat-pump
mijn vraag is, hoe bepaal je nu het energetisch rendement als je deze aansluit op CV water wat opgewarmd wordt door een L-W warmtepomp. Dus de L-W warmtepomp warmt je CV water met een SCOP van zeg 4. Daarna zet je W-L warmtepomp dit warme CV water om in warme convectielucht met een SCOP van 6 (volgens de specsheet).
Hoe bereken je dan je overall efficientie?
1250 W elektra > L-W WP (SCOP 4) > 5000W output (warm water)
vervolgens
1000 W electra > W-L warmtepomp (SCOP 6) > 6000W output (warme lucht)
Maar dat creert dan tegelijk een afkoeling van water van 5000W (6000 productie min 1000 electra).
Dus overall efficientie is dan 6000 out / 1250 + 1000 in = 2.6
Dus even afgezien van ontwerpfactoren, dimensionering, verliezen, etc. puur theoretisch gezien. Buiten 10 graden, binnen staan ze allebei met een SCOP van respectievelijk 4 en 6 te pruttelen.
Zit ik in de richting?
[ Voor 19% gewijzigd door Cruiseronline op 21-11-2025 11:23 ]
En er is wel degelijk een verplichting ergens verweven in de regels voor consumenten apparaten zoals CV combiketels. Ik weet nog dat er bepaalde CV ketels een terugroepactie was, dit werd verplicht door de NVWA.Glashelder schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 08:45:
Prima dat het niet verplicht is voor huishoudens (wist ik ook wel), maar zullen we niet mensen voor gek gaan verklaren omdat ze een naar mijn mening best wel goed advies gewoon opvolgen? Jij weet ook heus wel dat dit het advies is vanuit de overheid. Smijten met vraagtekens ensmileys is dan echt niet nodig.
https://www.ad.nl/binnenl...-laten-reinigen~a024e021/
[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 21-11-2025 11:27 ]
Onderin het vat staat water van 15 graden nadat er iemand onder de douche is gestapt, daar groeit geen legionella. Legionalla wordt pas een aandachtspunt als het water lang stil staat en de temperatuur optimaal is. Boiler op 40 graden ingesteld hebben en dan 3 weken op vakantie gaan is niet verstandig.Blihi schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:13:
[...]
Elke zondag is geen overkill, dat is gewoon volgen van voorschriften. Wekelijks naar 60 graden of elke 14 dagen naar 65 graden brengen.
Dat jij andere keuzes maakt is prima. De frequentie van doorstromen maakt hierin geen zak uit. Legionella groei juist in die delen die niet doorstromen, bijvoorbeeld onder in het vat, onder de leidingen. Door steeds 90 dagen te wachten geef je de kolonies tijd om exponentieel groter te worden. Slecht afvies dus.
En de oorzaak was dus stilstaand water na een test in fabriek: Wat blijkt: er is vermoedelijk iets misgegaan bij het testen van de combiketels door de fabrikant. Als dat gebeurt, kan wat restwater achterblijven in zo’n ketel. In dat restwater kunnen ook legionellabacteriën zitten, zoals nu waarschijnlijk is gebeurd. Wordt de ketel vervolgens in een huis aangesloten, dan kunnen die bacteriën zich door de waterleidingen in het hele huis verspreiden.Technician- schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:25:
[...]
En er is wel degelijk een verplichting ergens verweven in de regels voor consumenten apparaten zoals CV combiketels. Ik weet nog dat er bepaalde CV ketels een terugroepactie was, dit werd verplicht door de NVWA.
https://www.ad.nl/binnenl...-laten-reinigen~a024e021/
Een boiler die dus iedere dag wordt gebruikt heeft geen stilstaand water. Wij zijn op vakantie geweest en toen heb ik dus wel de boiler een run laten doen.
Het ging even over wetgeving, bij opslag van >1L water moet je in NL voldoen aan de drinkwaterwet en NEN 1006 dit is een installatie eis.MotorBeast schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:44:
[...]
En de oorzaak was dus stilstaand water na een test in fabriek: Wat blijkt: er is vermoedelijk iets misgegaan bij het testen van de combiketels door de fabrikant. Als dat gebeurt, kan wat restwater achterblijven in zo’n ketel. In dat restwater kunnen ook legionellabacteriën zitten, zoals nu waarschijnlijk is gebeurd. Wordt de ketel vervolgens in een huis aangesloten, dan kunnen die bacteriën zich door de waterleidingen in het hele huis verspreiden.
Een boiler die dus iedere dag wordt gebruikt heeft geen stilstaand water. Wij zijn op vakantie geweest en toen heb ik dus wel de boiler een run laten doen.
Trouwens is stilstaand water een ruim begrip in de onderstande hoeken van een boiler waar zich residu en vuil verzameld zal nauwlijks een turbulente stroming aanwezig zijn en kan je spreken van stilstaand water. Ook bij regelmatig watergebruik,, bij een ingestelde boilertemp is het daar onderin niet veel warmer dan 35C op zijn hoogst en de ideale omstandigheden voor bacterien om te vermedigvuldigen.
[ Voor 8% gewijzigd door Technician- op 21-11-2025 12:18 ]
Nu welCruiseronline schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:11:
Hee tweakers. In mn zoektocht naar efficient en effectief gebruik van PV, kwam ik deze tegen, een Water-Lucht warmtepomp (dus andersom)
mijn vraag is, hoe bepaal je nu het energetisch rendement als je deze aansluit op CV water wat opgewarmd wordt door een L-W warmtepomp. Dus de L-W warmtepomp warmt je CV water met een SCOP van zeg 4. Daarna zet je W-L warmtepomp dit warme CV water om in warme convectielucht met een SCOP van 6 (volgens de specsheet).
vervolgens
Maar dat creert dan tegelijk een afkoeling van water van 5000W (6000 productie min 1000 electra).
Dus even afgezien van ontwerpfactoren, dimensionering, verliezen, etc. puur theoretisch gezien. Buiten 10 graden, binnen staan ze allebei met een SCOP van respectievelijk 4 en 6 te pruttelen.
Zit ik in de richting?
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
Geen idee. Wellicht dat iemand anders het weet?Joris 407 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 10:31:
[...]
Hoi, wat is het onderdeel met de zwarte knop boven je verdeler? Lijkt op een thermostatisch circulatieventiel? Maar die mogen niet in een cv circuit toegepast worden las ik ergens? Sluit dit ding de doorvoer als er een ingestelde watertemperatuur wordt overschreden?
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
De regels verschillen per land. In het verleden zijn er doden gevallen als gevolg van legionella, vandaar dat de regels in Nederland vrij streng zijn. Niet zonder reden dus. Lees dit maar eens: Wikipedia: LegionellarampASW1 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:00:
En in Frankrijkvinden ze weer wat anders.
Dit is uit de installatiehandleiding van mijn geïmporteerde Atlantic split:
[Afbeelding]
Ja precies, door die legionellaramp is er een soort overcompensatie ontstaan in Nederland.Insert12 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 13:31:
[...]
De regels verschillen per land. In het verleden zijn er doden gevallen als gevolg van legionella, vandaar dat de regels in Nederland vrij streng zijn. Niet zonder reden dus. Lees dit maar eens: Wikipedia: Legionellaramp
Op zich begrijpelijk, maar het had echt helemaal niets met woninginstallaties van doen.
Want daar is al een hoop over gezegd en geschreven...
[ Voor 16% gewijzigd door MisterMailman op 21-11-2025 14:02 ]
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Klopt, bij een 2e WP systeem (COP X) wat energie van een 1e WP systeem (COP Y) pakt heeft het volledige systeem COP van X*Y/(X+Y-1), dus met 4 en 6 komt dat op de 2,66 die je al zei. (Ik zal de formule niet uitwerken hier, maar het is ongeveer wat jij opschreef maar dan met X en Y ipv 6000 en 4000 enz.Cruiseronline schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:11:
Hee tweakers. In mn zoektocht naar efficient en effectief gebruik van PV, kwam ik deze tegen, een Water-Lucht warmtepomp (dus andersom)
vervolgens
Zit ik in de richting?
Dit is onder de aanname dat inderdaad met COP X voor de X kW energie er X-1 kW uit de bron wordt gepakt, en de andere 1 kW electra is. Dit is hoe het voor zover ik weet meestal wordt beschreven.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 17:35
Je sommetje klopt, maar kanttekening: COP4 krijg je bij A10W45.Cruiseronline schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 11:11:
Zit ik in de richting?
De water/lucht unit doet COP6 bij W20A20.
In realistische situaties zal hij W45A20 draaien en zal de COP dus veel hoger zijn (maar lager dan bij een enkele trap).
[ Voor 3% gewijzigd door Proton_ op 21-11-2025 15:01 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik ben toevallig voor een grote bestelling naar Flowfit van Geberit gegaan. Bij veel groothandels krijg je de persbek nu gratis bij een grote bestelling. Voordeel 1 persbek voor alle koppelingen 16 t.m. 40 mm. Niet kalibreren, grote zichtvensters voor controle, makkelijk persen op moeilijke plekken. Alles geleverd met kapjes zodat het schoon blijft. Net spul hoor.koevlaas2 schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 20:50:
[...]
Ultrapress van VSH, die kan je met zowel UP als TH persen.
Of als je nog meer wil besparen Ke Kelit, ook met UP en TH te doen.
Een T stuk 25 x 16 x 25 kost mij €10,- ex. ongeveer.
En de weerstand is zichtbaar heel laag, de knieën zijn ook echt geflowde bochten.
Maar mooiste is de prijs, een T-stuk 32 is ong. 10 euro en een bocht 32 is 6 euro.
Ik denk trouwens wel dat ze mensen laten wennen en de prijzen dan verhogen maar dat zie ik dan wel weer
[ Voor 9% gewijzigd door Technician- op 21-11-2025 16:41 ]
Je hebt goed naar de marketingmannen geluisterd, maar ik vind dit toch niet bepaald een stromende bocht, dit is gewoon een haaks knietje:Technician- schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 16:39:
Ik ben toevallig voor een grote bestelling naar Flowfit van Geberit gegaan.
En de weerstand is zichtbaar heel laag, de knieën zijn ook echt geflowde bochten.

Een stromende bocht ziet er zo uit, met een binnenradius de minimaal net zo groot is als de interne diameter (in plaats van 0):
[ Voor 33% gewijzigd door Andrehj op 21-11-2025 18:08 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Lijkt mij een debiet kraanJoris 407 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:10:
Weet iemand wat het ding met de zwarte knop boven de verdeler is?
[Afbeelding]
Dat zijn eigenlijk niets anders dan de radiatorkranen, maar dan op de strangen. Daarmee kan men dus een hele strang tegelijk afsluiten, bijvoorbeeld om een reparatie uit te voeren. Ze zijn wel of niet waterzijdig inregelbaar.
LG (AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB) / Home Assistant (NUC)
Ik zou alleen die onderste niet als MBL koppeling gebruiken 😀Andrehj schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:04:
[...]
Je hebt goed naar de marketingmannen geluisterd, maar ik vind dit toch niet bepaald een stromende bocht, dit is gewoon een haaks knietje:
[Afbeelding]
Een stromende bocht ziet er zo uit, met een binnenradius de minimaal net zo groot is als de interne diameter (in plaats van 0):
[Afbeelding]
Beetje flauw om dan dat bochtje te posten.Andrehj schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:04:
[...]
Je hebt goed naar de marketingmannen geluisterd, maar ik vind dit toch niet bepaald een stromende bocht, dit is gewoon een haaks knietje:
[Afbeelding]
Hier moet ik toch echt even het opnemen voor @Technician- want er zijn naast die knietjes die jij deelt (van de marketingafdeling 😉) ook hele mooie bochten.Andrehj schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:04:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Technician- waar vind jij ze voor strakke prijzen?
De reden dat zelf met henco uit duitsland (MLB) en verder met Bonfix voor t staal en koper werk is de prijs en flow.
Geberit flow moest ik een extra krediet voor afsluiten. Weet even niet of in de buizen of de koppeling het duurste zat.
:strip_exif()/f/image/N7NF4g8Iy1QsxNcUqLZP2XST.jpg?f=fotoalbum_large)
ASW1 schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:37:
Beetje flauw om dan dat bochtje te posten.
Huh? @Technician- schreef letterlijk:ErikVers schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:45:
Hier moet ik toch echt even het opnemen voor @Technician- want er zijn naast die knietjes die jij deelt (van de marketingafdeling 😉) ook hele mooie bochten.
Let op het woordje "de".de knieën zijn ook echt geflowde bochten
Dus ik zoek de knieën van dat systeem op, en vind ze helemaal niet zo mooi.
Maar ik zie nu wat er fout ging. Ik had gewoon een willekeurige aangeklikt, en het blijkt bij nader inzien dat de bochten t/m 40 stromend zijn, en die grotere niet. Toch een pluspuntje voor Geberit.
[ Voor 19% gewijzigd door Andrehj op 21-11-2025 19:53 ]
Wou net zeggen, had ze net nog in de handen. En de 32mm bocht is echt mooi gevormd van binnen. Iig stukken beter dan die messing knieën van veel andere merken, al zit er onderling wel verschil in.ErikVers schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:45:
[...]
Hier moet ik toch echt even het opnemen voor @Technician- want er zijn naast die knietjes die jij deelt (van de marketingafdeling 😉) ook hele mooie bochten.
@Technician- waar vind jij ze voor strakke prijzen?
De reden dat zelf met henco uit duitsland (MLB) en verder met Bonfix voor t staal en koper werk is de prijs en flow.
Geberit flow moest ik een extra krediet voor afsluiten. Weet even niet of in de buizen of de koppeling het duurste zat.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
(Ik kan trouwens de Zeta-waardes niet vinden van flowfit)
De prijzen zijn vooral goed van het kunststof spul. Is de koppeling (half)brons zoals een 32x1”x32 t-stuk dan een stukje duurder maar dat is logisch.
En ze hebben enorm veel smaken koppelingen en op vooraf, zoals bochten 32x1W IG, 32x1” haaks, en 45gr bochten.
Er is nu een actie bij Solar maar ook TU heeft bijna dezelfde strakke prijs. Misschien eens je accountmanager bellen, die kunnen prijsvondities op enkele productgroepen veel strakker zetten, zeker als je aangeeft veel te bestellen.
Het is ideaal als je niet rond hoeft te shoppen en 1 goede leverancier hebt die elke dag langskomt, voor betere prijzen dan vage Duitse webshops en op verzamelfactuur eens per 30d
Jij pakt hier een bruine codering, dat is >/= 50mmAndrehj schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:04:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daar was ik inmiddels ook achter.Technician- schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:03:
Jij pakt hier een bruine codering, dat is >/= 50mm
Past dit ook (direct) op de 32 mm Henco slangen? Ik heb een stukje met wat minder net gebogen bochten en zie wel zitten om dat door deze stromende bochten te vervangen.
Klopt “de” refereert niet naar de juiste omschrijving. Geberit flow heeft knietjes EN bochten.Andrehj schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:50:
[...]
[...]
Huh? @Technician- schreef letterlijk:
[...]
Let op het woordje "de".
Dus ik zoek de knieën van dat systeem op, en vind ze helemaal niet zo mooi.
Maar ik zie nu wat er fout ging. Ik had gewoon een willekeurige aangeklikt, en het blijkt bij nader inzien dat de bochten t/m 40 stromend zijn, en die grotere niet. Toch een pluspuntje voor Geberit.
Beetje rare discussie dit. Maar nee alles tot 50mm is een geflowde bocht.ErikVers schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:09:
[...]
Klopt “de” refereert niet naar de juiste omschrijving. Geberit flow heeft knietjes EN bochten.
Vanaf 50 is die wat hoekiger.
Tenzij je me een knie kan laten zien van 16 of 32mm (de maten die wij veel gebruiken)
[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 21-11-2025 21:17 ]
Ze zullen het wel bewust doen maar de buismaat is 32x2,9. Maar het zou kunnen passen want heb al een bocht op een hencobuis gedrukt. En dat past alleen nog niet geperst.Andrehj schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:09:
[...]
Daar was ik inmiddels ook achter.
Past dit ook (direct) op de 32 mm Henco slangen? Ik heb een stukje met wat minder net gebogen bochten en zie wel zitten om dat door deze stromende bochten te vervangen.
Maar zal dat eens proberen voor je.
Een vertegenwoordiger van Geberit komt dinsdag een bek langsbrengen. (Die is normaal wel €500 in de BTW)
is er al iemand aan de slag gegaaan met die modbus .basfromasd schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 19:31:
[...]
De Avarma is hetzelfde als de OEG warmtepomp. De fabrikant is Aircal. Ik heb hem hier thuis getest gedurende een stookseizoen. Zuinig genoeg, heel compleet apparaat, prima display, houdt het huis netjes warm.
Hij is niet extreem luidruchtig en de buren hebben niet geklaagd. Toch heeft hij 1 probleem dat voor teveel geluid zorgt: de ventilator staat op 800 rpm en regelt niet terug bij lager vermogen. De parameter voor maximaal ventilatortoerental is bij Avarma alleen op installateursniveau in te stellen en bij
OEG helemaal niet.
Een workaround is om gebruik te maken van Home Assistant en tuya-local. Volgens mij via modbus. Dan kun je alles precies naar smaak instellen. Dat is wel echt een Tweakers-oplossing.
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
/f/image/27WXF7sS3kShA2dUAxwLTRUv.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mBR3mnFvGlHcdoxH2G45w4UL.jpg?f=fotoalbum_large)