Djvdb schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 16:25:
[...]
Misschien dat ik het dan niet snap. Maar mijn hele opvatting van het nominale vermogen is juist dat de pomp dat ook langere tijd kan leveren onder suboptimale omstandigheden, zoals bijvoorbeeld defrosts. Misschien is vermogen dan niet de juiste term en past 1 uurs of 24 uurs capaciteit oid beter.
Voor zover ik het nu begrijp is "nominaal" het door de fabrikant
gekozen vermogen bij een bepaalde temperatuur. Dit vermogen is gekoppeld aan de erbij genoemde COP. Het doel lijkt me om een goede seizoens-COP samen te stellen door bij een aantal standaard-temperaturen een handig vermogen te cherry-picken. Met andere woorden: ze moeten hun energielabel verantwoorden.
Als je bij
Vaillant kijkt en dit vergelijkt met de COP/kW-tabellen in de befaamde Tsjechische documentatie dan zie je dat voor elke temperatuur (A-7, A2, A7) het vermogen met de beste COP is gekozen. Zelfs de mysterieus lage 2 kW bij A2 buitentemp levert vrijwel de hoogste COP op.
Het lijkt me sterk dat defrosts e.d. zijn meegenomen want bij die COP staat doorgaans dat het volgens EN 14511 gemeten is, dus onder "ideale" omstandigheden. Het is dan echt het apparaatvermogen en niet het vermogen om je huis te verwarmen.
Ik zou ook wel graag het hoogste getal zien dat een pomp langere tijd kan leveren onder suboptimale omstandigheden. Maar dat lijkt het inderdaad niet te zijn.
---
Oh trouwens, uit de richtlijn 2024/1275 van de EU over energieprestatie:
“nominaal vermogen”: het maximale verwarmingsvermogen, uitgedrukt in kW, dat door de fabrikant voor continu gebruik is aangegeven en gegarandeerd, waarbij het door hem aangegeven nuttig rendement wordt gehaald
Eerste deel van die zin is wat @
ErikVers zei, maar het dikgedrukte is wat ik hierboven bedoel: dat het een maximumvermogen is
bij een gegeven rendement.
[
Voor 13% gewijzigd door
martijnst op 17-01-2026 21:05
]