Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verkeerslicht
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Rimco schreef op zondag 7 september 2025 @ 15:42:
@verkeerslicht Daar had ik ook al aan gedacht, maar dan wordt het allemaal wel wat vochtig (al is het wel al met dik rubber afgewerkt). Echter is de grootste uitdaging dat er 2 staan. Zeker als het zo koud is dat we gaan defrosten draaien ze dan allebei. En dan moet ik ofwel de andere snel stoppen of geforceerd tegelijk defrosten. Goeie kans dat ik het maar gewoon open laat staan op dat moment, maar wie weet verzin ik nog wat leuks ;)
Ja, twee van die dingen is een wel een uitdaging. En vocht is natuurlijk ook weer voeding voor de volgende defrost. Vooral leuk in theorie misschien :)

Zelfinstallatie warmtepomp Omnia M3.2 10, Warmtemeter Sensostar + ESP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
LongTimeAgo schreef op zondag 7 september 2025 @ 19:57:
[...]

Oja hier ook hoor, de silent/eco modus is enorm stil en niet merkbaar binnenshuis als die draait.
Tevens staat die daar ook het merendeel van de tijd op te draaien in de herfst, winter en lente. Pas als de temp buiten onder de 2 graden komt gaat die naar "normal" modus en zal dan elke avond om 20:00 op eco/silent gaan.

Heb een hybride opstelling met CV nog. Dus hij staat eigenlijk de hele zomer gewoon uit/pompt water rond.
Heb hem ook gebruikt om te koelen, maar dit had minimaal effect.
Staat hier altijd op eco, op normaal hoeft niet bij kou.
Indien buitentemperatuur beneden 4c komt gaat hij regelen op nacht kamertemperatuur en start de warmtepomp sowieso tenzij ik de nacht kamertemperatuur parameter bewust laag zet.

Fluisterbedrijf staat de eerste 20 minuten aan bij de koude start daarna niet meer want het kost rendement doordat de ventilator altijd extra geknepen wordt ongeacht werklast.

Koelbedrijf werkt hier goed maar moet de aanvoerbuis nog dampdicht isoleren.

Je kan namelijk veel verder koelen voordat er condens op de vloer komt.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 07-09-2025 20:51 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Mijn Panasonic 9J monoblock gaat straks het derde stookseizoen in.
De laatste winter had ik nogal wat defrosts wat het nodige geluid veroorzaakte.
Zelf de buren begonnen er over.......

Alleen bij defrosts is mijn 9J hoorbaar.
Hij weegt 105 kilo en staat op een plat dak waar tegels op liggen.
De 9J staat op bigfoots met veren er tussen. Mijn foto heb ik bijgevoegd. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W0BzgUMNgO2PHVLy0d53Ouek37k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J0fPYiLtTjqtemjbnaFIEDbK.jpg?f=fotoalbum_large

Nu wil ik met de trillingsdempers gaan experimenteren. Wat ik mij afvraag is of degenen die trillingsdempers onder de WP hebben en daar te tevreden over zijn kunnen melden welke trillingsdempers worden gebruikt en eventuele mitsen en maren willen vertellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:19
Warmtepomp trillingen topic gelezen?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:20
ConQuestador schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 20:33:
De warmtepomp draait al 2 jaar, maar nu er vorig jaar ook nog 2 airco's bij kwamen te hangen werd het toch eens tijd voor een nette ombouw. Het geheel is wat groter dan je normaal ziet het is uiteindelijk een ombouw van 2.5x2.5m geworden, en heeft me dik 400 euro aan hout gekost. Maar uiteindelijk ben ik erg tevreden.

Ik heb alles demontabel gemaakt, de lamellen zitten in een frame die met 4 schuifjes volledig te demonteren is. Het dak zit ook in een frame en kan er in enkele minuten afgehaald worden.

De foto's, die anderen mogelijk als inspiratiebron kunnen gebruiken als ze ook een ombouw willen maken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een test die Daikin eist bij inbedrijfstelling is:
Zet de warmtepomp in gedwongen verwarmingsbedrijf via test modus.
Lees de buitentemperatuur af bij start.
En na 50min.
Als de buitentemperatuur sensor een merkbaar koudere temperatuur aangeeft is er sprake van recirculeren.
Ben heel benieuwd wat jouw ombouw dan doet aan de buitentemperatuur sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:54
Technician- schreef op maandag 8 september 2025 @ 23:08:
[...]

Een test die Daikin eist bij inbedrijfstelling is:
Zet de warmtepomp in gedwongen verwarmingsbedrijf via test modus.
Lees de buitentemperatuur af bij start.
En na 50min.
Als de buitentemperatuur sensor een merkbaar koudere temperatuur aangeeft is er sprake van recirculeren.
Ben heel benieuwd wat jouw ombouw dan doet aan de buitentemperatuur sensor.
Ik monitor altijd alles met heishamon, dus ik weet vrij nauwkeurig wat de te verwachten COP is bij bepaald weer. Als ik een duidelijke drop in COP zie, dan zie ik dat heel snel komende winter.

Maar jouw testje kan ik zeker een keer doen, komt in de herfst wel een keer.

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +3 Henk 'm!
nokiaan958GB schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:43:
Nu wil ik met de trillingsdempers gaan experimenteren. Wat ik mij afvraag is of degenen die trillingsdempers onder de WP hebben en daar te tevreden over zijn kunnen melden welke trillingsdempers worden gebruikt en eventuele mitsen en maren willen vertellen?
Hier een heel topic vol: Trillingen warmtepomp dempen
(Hint: het rijtje topics met onderwerpen gerelateerd aan warmtepompen in de TS van dit topic is er met een reden...)

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 09-09-2025 12:33 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-09 23:26
nokiaan958GB schreef op maandag 8 september 2025 @ 22:43:
Mijn Panasonic 9J monoblock gaat straks het derde stookseizoen in.
De laatste winter had ik nogal wat defrosts wat het nodige geluid veroorzaakte.
Zelf de buren begonnen er over.......

Alleen bij defrosts is mijn 9J hoorbaar.
Hij weegt 105 kilo en staat op een plat dak waar tegels op liggen.
De 9J staat op bigfoots met veren er tussen. Mijn foto heb ik bijgevoegd. [Afbeelding]

Montage instructies niet gelezen van de fabrikant .. Dit was een van de eerste types waar duidelijk in stond niet monteren op veren.
En inderdaad in het topic Trillingen warmtepomp dempen moet je zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 12:32:
[...]

Hier een heel topic vol: Trillingen warmtepomp dempen
(Hint: het rijtje topics met onderwerpen gerelateerd aan warmtepompen in de TS van dit topic is er met een reden...)
Dankje!
Nee had nog nooit van dit topic gehoord :+
Zal daar mijn licht opsteken. Even de 63 pagina's doorlezen O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 09:28
nokiaan958GB schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:24:
[...]

Dankje!
Nee had nog nooit van dit topic gehoord :+
Zal daar mijn licht opsteken. Even de 63 pagina's doorlezen O-)
Idd. vaker tegen zo'n issue aangekomen als je in een lang topic iets zoekt over bv. koeling met vvw, een specifieke WP, of overwegingen rond dynamische prijzen. Zou toch fijn zijn als je het hele topic kon down & uploaden en AI kon vragen naar samenvatting, oplossingsrichtingen, aandachtspunten.... Iets voor de moderator om met Tweakers.net te bespreken?

(via de rss-feed kun je alleen de laatste 50 posts knippen/plakken, maar 50 posts en 64 pagina's is helaas toch wat anders. ik ken geen API waarmee het kan en een MsWord macro die het html scrape-t lukt ook niet, de messages worden met javascript opgehaald)

https://gathering.tweakers.net/rss/list_messages/1834273

[ Voor 20% gewijzigd door tonwes99 op 10-09-2025 08:55 ]

• omweersbui
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07:48
Weet iemand hoeveel het rendement is van een boiler die horizontaal geplaatst is.
Zit er verschil in rendement tussen een horizontaal of verticaal geplaatste boiler?

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17-09 21:10

martijn v o

Certified by Enphase.

rendement is de zin van energieverlies naar buiten?
staande boiler indien gelaagd tov liggende boiler gelaagd +x% extra vanwege het grotere oppervlak
staande boiler indien niet gelaagd tov liggende boiler niet gelaagd = geen verschil
rendement in de zin van opslagverlies door liggend in plaats van staand: ja dat is er hoeveel hangt af van de grootte van de boiler en het gebruik.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• omweersbui
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 07:48
omweersbui schreef op woensdag 10 september 2025 @ 19:21:
Weet iemand hoeveel het rendement is van een boiler die horizontaal geplaatst is.
Zit er verschil in rendement tussen een horizontaal of verticaal geplaatste boiler?
Wellicht ben ik niet heel duidelijk. Ik wel berekenen hoeveel warmwater (40c) ik echt uit een horizontale boiler kan halen en of dit verschilt tov een verticale variant.
De meeste berekeningen die ik zie gaan uit van een rendement van 100% en dat lijkt me niet reeel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 11:52
omweersbui schreef op donderdag 11 september 2025 @ 07:51:
[...]

Wellicht ben ik niet heel duidelijk. Ik wel berekenen hoeveel warmwater (40c) ik echt uit een horizontale boiler kan halen en of dit verschilt tov een verticale variant.
De meeste berekeningen die ik zie gaan uit van een rendement van 100% en dat lijkt me niet reeel.
Het hangt er vanaf hoe laag je onderste temperatuurmeting en de verwarmingsspiraal in de boiler zitten. Het water wat lager zit dan de spiraal zal slecht verwarmd worden (alleen door geleiding van de warmte naar beneden). Door de ronding van de boiler, zal er ook bij een horizontale boiler niet veel volume onder de spiraal zitten. Ik denk dat in beide gevallen >>90% van het water in de boiler door de spiraal opgewarmd zal worden. Bij een volledig opgewarmde boiler zal er dus niet veel verschil zitten tussen de 2.

Het enige verschil wat ik kan bedenken, kan ontstaan als een deel van het water gebruikt wordt, maar nog niet genoeg om een volgende opwarming te starten. In dat geval zal het bovenste deel van een horizontale boiler meer warmte verliezen naar de onderkant dan een verticale boiler, omdat het geleidingsoppervlak tussen het warme bovendeel, en het koude onderdeel groter is, en de afstand korter. Maar het hangt helemaal af van het specifieke geval (met name temperatuur instellingen) of dat een probleem wordt. Ik kan me zelfs voorstellen dat je in een specifiek geval meer water van 40 grC uit 1 lading haalt. Met name als je tot boven de 50 grC opwarmt en niet te veel verbruikt, waardoor dat warme water het inkomende water ook nog tot boven 40 grC opwarmt.

Als het alleen gaat over een bad vullen: het effectieve volume als percentage van het totale volume zal niet veel afwijken tussen de twee.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11:37
omweersbui schreef op donderdag 11 september 2025 @ 07:51:
[...]

Een "berekening" (randvoorwaarden?) lijkt me bijna onmogelijk en is waarschijnlijk sowieso overkill.
Het enige wat ik hier zie zijn maximaal "educated guesses".
- een echte experimentele vergelijking zal je nooit krijgen.
Rendement in dit geval? Misschien eerder een verschil in verlies aan warmte.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:36
Hoe staat het tegenwoordig met het aanvragen van de subsidie voor de warmtepompen?
Ik begrijp dat de installatie 'volledig' door een installateur gedaan moet worden. Wordt er ook om een betalingsbewijs gevraagd? Is het mogelijk om zelf een warmtepomp aan te schaffen of moet de bestelling op naam van de installateur staan?

Doel van mijn vraag is natuurlijk niet om de boel te besodemieteren maar om het de warmtepompmonteurs zo makkelijk mogelijk te maken he ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xuI-pOOBjVMMJlQLohffq-K189o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4jqQ7VMmlSAxsrM4TMI5H5bP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckuQezhH8e_eG0ZyQfyecdmudg4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LgKh28V7x7LyGCRSLmFtD9mz.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jZ0GvMI2P-tQLcK4W6d5TUuptLo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KddcGf6njxgErVxPMM11HUAm.png?f=fotoalbum_large

Het duurde even maar mijn Aquaro is binnen. Ziet er top ontwikkeld uit!

Heb hem op de buis naar m'n watervat gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-09 11:14
Apart ding! Wordt wel altijd een beetje kriegelig van termen als ‘protect your home from leaks!’ etc.

Maar ik zie niet echt voordeel ten opzichte van esphome en een halsensor op je watermeter. Kost 25€ max en geeft nagenoeg geen kans op meetfouten.

Heeft trouwens weinig met warmtepompen te maken 😇

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10:15

Seafarer

XXX

Whiskey48 schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:47:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zooo leuk dingetje.
Je snapt al wat ik ga vragen. 😀 flow van cv of warmtepomp kan die ook meten?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
master1104 schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:53:
Apart ding! Wordt wel altijd een beetje kriegelig van termen als ‘protect your home from leaks!’ etc.

Maar ik zie niet echt voordeel ten opzichte van esphome en een halsensor op je watermeter. Kost 25€ max en geeft nagenoeg geen kans op meetfouten.

Heeft trouwens weinig met warmtepompen te maken 😇
Had hem op Kickstarter gekocht voor een stuk minder.
Ding is voor de wereldwijde markt, dan is die kreet wel weer relevant.

Maar ik gebruik hem om het water te meten dat door m'n 240L sanitair vat heen gaat. ... Maar idd, meer omdat het kan zeg maar :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
Seafarer schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:58:
[...]

Zooo leuk dingetje.
Yup, zou kunnen. Ook met HA te koppelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Whiskey48 schreef op zondag 14 september 2025 @ 23:00:
[...]

Yup, zou kunnen. Ook met HA te koppelen
We wachten op je praktijk test. ;)

Edit: Weinig reviews te vinden of zoek ik niet goed?

[ Voor 12% gewijzigd door Seafarer op 15-09-2025 06:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:42
Kanoet schreef op zondag 14 september 2025 @ 21:38:
Hoe staat het tegenwoordig met het aanvragen van de subsidie voor de warmtepompen?
Ik begrijp dat de installatie 'volledig' door een installateur gedaan moet worden. Wordt er ook om een betalingsbewijs gevraagd? Is het mogelijk om zelf een warmtepomp aan te schaffen of moet de bestelling op naam van de installateur staan?

Doel van mijn vraag is natuurlijk niet om de boel te besodemieteren maar om het de warmtepompmonteurs zo makkelijk mogelijk te maken he ;)
De regels zijn volgens mij de laatste paar jaar onveranderd gebleven. Je mag de unit zelf aanschaffen inclusief alle materialen maar de installatie moet door een bevoegd installateur gedaan worden. Het begrip "installatie" is niet heel duidelijk gedefinieerd. Ik heb er over gebeld met de rijksoverheid, maar die konden geen definitie geven. Dan komt het er volgens mij op neer dat het alleen om de warmtepomp zelf gaat en niet alles er omheen. Net als bij het geval dat het apparaat na een aantal jaar vervangen wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Seafarer schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:58:
[...]

Zooo leuk dingetje.
Natuurlijk kan de ultrasone sensor de flow van cv-water meten,
ook is het iets warmer dan leidingwater, bij voorkeur in de retour van de wp.

Hopelijk kan je nog wat finetunen/kalibreren in de app.
Maar de vraag is natuurlijk - wat is de normale prijs?

En je hebt ook nog 2 temperatuursensoren (NTC) en HA op een NUC o.i.d nodig.
Als ik het compleet kostenplaatje vergelijk met een (geijkt) warmtemeter . . .
en je moet er nog wat configuratiewerk in HA verrichten (geen probleem voor een tweaker natuurlijk).

Bij mijn twee Kamstrups weet ik wat ze meten.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

dunklefaser schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:47:
[...]

Natuurlijk kan de ultrasone sensor de flow van cv-water meten,
ook is het iets warmer dan leidingwater, bij voorkeur in de retour van de wp.
Jazeker, nu nog even afwachten met welke nauwkeurigheid dit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Seafarer schreef op maandag 15 september 2025 @ 10:59:
[...]

Jazeker, nu nog even afwachten met welke nauwkeurigheid dit gaat.
Hiervoor zou ik in eerste instantie de technische specs willen zien.
(en misschien een schets van het meetgedeelte)
@Whiskey48 Ben je bereid voor een meetreeks?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tonwes99
Whiskey48 schreef op zondag 14 september 2025 @ 22:59:
[...]

Had hem op Kickstarter gekocht voor een stuk minder.
Ding is voor de wereldwijde markt, dan is die kreet wel weer relevant.

Maar ik gebruik hem om het water te meten dat door m'n 240L sanitair vat heen gaat. ... Maar idd, meer omdat het kan zeg maar :p
Ben idd. benieuwd wat je betaald hebt. De huidige prijs is best fors. De website noemt dat de unit (vooral) gebruikt kan worden om lekken in je watersysteem op te sporen. Dan moet je heel wat water lekken om die eur300 goed te maken. Je watermeter bekijken (of op je HomeWizard aansluiten) lijkt dan beter.

Als het betaalbaar is/wordt (of voor jou was) dan is het een leuke optie om sww of cv-flow te meten. Normaal is ultrasoon niet goedkoop. Alleen al de kale ultrasoon-meter vind je niet onder de eur80, zelfs niet bij Ali.
Maar... Ali heeft een unit die compleet clamp-on warmte meet, jammer dat "jouw" kickstarter deze twee PTC's niet toegevoegd heeft...
https://nl.aliexpress.com/item/1005006165149770.html

De nauwkeurigheid van ultrasoon meetsystemen wordt beter als de flow groter is, Bij 500L/min en 35mm gaat het nog net (5% afwijking), bij 1000L/h icm 28mm meet hij beter (1% afwijking), althans, als in Chatgpt mag geloven.

Die 5% afwijking heb je ook met de goedkope Hall turbine-oplossingen, eur15, die je op een @Leej00w module aansluit. Maar ja, die zit dan wel vast ingebouwd.

Als je warmte, en dus je COP, wilt meten dan moet je oom het temperatuurdebiet vastleggen. De warmtemeter doet dat standaard, MAAR... hij meet wel bij je CV-systeem. Dus warmteverlies tussen je WP en je systeem leidt tot een lagere COP. Je kunt ook de T uit je WP gebruiken (evt. na calibratie), dan weet je wel hoeveel kWh je WP levert, maar niet hoeveel er je verdeler ingaat. DIt is een voodeel en een nadeel.

[ Voor 6% gewijzigd door tonwes99 op 15-09-2025 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11:43
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

ik heb er net ook 3 besteld. scheelde een boel in leverkosten. leuk om mee te experimenteren :)
Ook eens eentje op de buis van de (toekomstige) warmtepomp plaatsen om te zien wat de flow daarvan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-09 13:15
Kanoet schreef op zondag 14 september 2025 @ 21:38:

Recente ervaring; Ik heb de factuur + betalingsbewijs (noodzakelijk!) geupload en kreeg vrij vlot geld overgemaakt. Mijn factuur (en de werkelijkheid) was incl werk door erkende installateur trouwens. Maar dat is niet anders gechecked.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
soepah schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:30:
[...]

Recente ervaring; Ik heb de factuur + betalingsbewijs (noodzakelijk!) geupload en kreeg vrij vlot geld overgemaakt. Mijn factuur (en de werkelijkheid) was incl werk door erkende installateur trouwens. Maar dat is niet anders gechecked.
Blijft onduidelijk. Voorheen was een factuur voor inbedrijfstellen voldoende, maar ik begrijp zo hier en daar dat men toch kritischer wordt.

De rijksoverheid meldt "Een erkende installateur moet het apparaat plaatsen"
De rvo site verwoordt: "De volledige installatie doet een bouwinstallatiebedrijf. De installatie mag u niet zelf doen."

Duidelijk is natuurlijk wel dat je alles aan de CV-installatie mag voorbereiden. Pomploze verdeler plaatsen, expansievat, eventueel een buffervat, kleppen, magneetfilters en microbelontluchters. Ook het leggen van de grondleidingen is volgens mij niet het plaatsen of installeren van een warmtepomp. Het voorbereiden van krachtstroom met werkschakelaar is ook niet installeren of plaatsen.

Het opstellen van de warmtepomp (grindbed, big foots, of hijsen aan een muurbeugel met dempers) zou je "plaatsen" of "volledige installatie" kunnen noemen maar lijkt DIY ook verdedigbaar. In de industrie-wereld bij grotere apparatuur is dit inhuizen ook vaak een verhuis-firma, en volgt het aansluiten en inbedrijfstellen door de installateur.

Aansluiten, zowel elektrisch als water, dat lijkt, althans formeel, toch wel 100% installateur. Deze is het meest helder.

Met inbedrijfstellen lijkt het net andersom. Dit wordt NIET genoemd door de rvo/rijksoverheid-site, maar juist het inbedrijfstellen is essentieel. Dit is juist de historische reden dat ooit de erkende installateur als voorwaarde is opgenomen. Om te voorkomen dat besparingen in de praktijk niet gehaald werden. Dus een installateur zou plaatsing/inbedrijfstellen kunnen weigeren als de verdere installatie (diameters, verdeler, dimensionering) niet tot een energiezuinige opstelling leidt. Maar het inbedrijfstellen (en evenzo, het voorafgaande advies of warmteberekening) wordt juist niet genoemd, "plaatsen" is voldoende...

[ Voor 6% gewijzigd door tonwes99 op 15-09-2025 15:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:37
Het blijft, met de huidige regels, een beetje een gok. Een factuur van €0,01 is niet voldoende, dat heeft iemand hier al eens geprobeerd. Een factuur van €400 (een dag hulp voor een vriendenprijs) met daarop "Installatiewerkzaamheden warmtepomp xxx, meldcode yyy", in combinatie met een factuur van de warmtepomp zelf, werd bij mij wel geaccepteerd. Ik denk dat je een factuur van het afmonteren van een split-WP ook wel kunt gebruiken voor dit doel, vooral als ze het op het factuur verwoorden als "installatiewerkzaamheden" en het model WP er bij zetten.

Ik heb ook nog weinig verhalen gehoord dat zoiets geweigerd werd. Maar ja: je hebt geen garantie. Ze kunnen van de ene dag op de andere kritischer gaan worden.

[ Voor 17% gewijzigd door marcop23 op 15-09-2025 14:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:45

Carboy54

Duurzaamheid coach

marcop23 schreef op maandag 15 september 2025 @ 14:54:
Het blijft, met de huidige regels, een beetje een gok. Een factuur van €0,01 is niet voldoende, dat heeft iemand hier al eens geprobeerd. Een factuur van €400 (een dag hulp voor een vriendenprijs) met daarop "Installatiewerkzaamheden warmtepomp xxx, meldcode yyy", in combinatie met een factuur van de warmtepomp zelf, werd bij mij wel geaccepteerd. Ik denk dat je een factuur van het afmonteren van een split-WP ook wel kunt gebruiken voor dit doel, vooral als ze het op het factuur verwoorden als "installatiewerkzaamheden" en het model WP er bij zetten.

Ik heb ook nog weinig verhalen gehoord dat zoiets geweigerd werd. Maar ja: je hebt geen garantie. Ze kunnen van de ene dag op de andere kritischer gaan worden.
Per 1 januari zijn ze veel strenger geworden en wordt er actief steekproefsgewijs gecontroleerd. Wij weten hier na uitgebreide discussies over de interpretatie van de onduidelijke voorwaarden met de RVO meer dan genoeg van.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
@Martin7182 @tonwes99 @soepah heel erg bedankt voor jullie bijdragen.
@marcop23 van wanneer is jouw ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
Oktober 2024, dus niet heeeel recent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanoet
@Carboy54
Kan je aangeven of een betalingsbewijs voor WP en 700 euro voor montage/inbedrijfstelling met jouw recente ervaringen wordt geaccepteerd?

[ Voor 10% gewijzigd door Kanoet op 15-09-2025 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:45

Carboy54

Duurzaamheid coach

Kanoet schreef op maandag 15 september 2025 @ 15:24:
@Carboy54
Kan je aangeven of een betalingsbewijs voor WP en 700 euro voor montage/inbedrijfstelling met jouw recente ervaringen wordt geaccepteerd?
Stuur even een DM stuur ik je de met de RVO afgesproken voorwaarden.

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Is dit niet enorm duur voor iets simpels als een watermeter op je hoofd meter ?
Als je warm water gebruikt gaat die teller lopen, en dan kan je ook wel flow/min uitrekenen?
Wat mis ik, want een water meter is gewoon paar tientjes en die heb ik ook aan home assistant met realtime monitoring.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
dunklefaser schreef op maandag 15 september 2025 @ 11:10:
[...]

Hiervoor zou ik in eerste instantie de technische specs willen zien.
(en misschien een schets van het meetgedeelte)
@Whiskey48 Ben je bereid voor een meetreeks?
Lijkt me hartstikke leuk, alleen gebruik ik hem echt enkel om m'n douche en bad verbruikt een beetje in de gaten te houden. Hij zit niet op een CV buis.

Hij was trouwens €120

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Whiskey48 schreef op maandag 15 september 2025 @ 18:27:
[...]

Lijkt me hartstikke leuk, alleen gebruik ik hem echt enkel om m'n douche en bad verbruikt een beetje in de gaten te houden. Hij zit niet op een CV buis.

Hij was trouwens €120
Dat je de hoeveelheid bij de kraan/douche kan meten is juist prima.
Meten door wegen - misschien met een digitale keukenweegschaal? - deze gaan vaak tot 5 kg met 5 g resolutie.
Graag meten met verschillende doorstromsnelheden, indien makkelijk mogelijk (10 - 20 l/min ??).

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 15-09-2025 18:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11:24
Nu het voorseizoen van het stookseizoen dichterbij komt: verlagen jullie de flow als de warmtepomp in het voorseizoen op laag vermogen draait?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
TeslaNerd schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 11:24:
Nu het voorseizoen van het stookseizoen dichterbij komt: verlagen jullie de flow als de warmtepomp in het voorseizoen op laag vermogen draait?
Mijn panasonic WP heeft een max. flow ingesteld staan en bedenkt het verder zelf (bij defrosts gaat ie wel helemaal los op een maximale flow die zelfs boven de ingestelde waarde ligt)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
Dat doet een Daikin vanzelf (die regelt op target-DT met de flow).

All-electric.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
@TeslaNerd Nee draait altijd op max flow(860l/h), dat is 40% pompvermogen doordat de zaak hier op orde is zoals juiste diameter leidingen en kleine vloerverwarmingsgroepen en geen haakse bochten(kniekoppelingen) in het traject(huis had heteluchtverwarming dus moest sowieso alles nieuw aanleggen).

De Arotherm Plus houdt altijd zijn max flow aan ongeacht warmtevraag, tenzij ik parameter deltaP wijzig maar waarom zou je als energieverbruik van de circulatiepomp in de buitenunit al laag is.

DeltaT is altijd 3 hier.

[ Voor 100% gewijzigd door mr_evil08 op 16-09-2025 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
mr_evil08 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:08:
@TeslaNerd Nee draait altijd op max flow(860l/h), dat is 40% pompvermogen doordat de zaak hier op orde is zoals juiste diameter leidingen en kleine vloerverwarmingsgroepen en geen haakse bochten(kniekoppelingen) in het traject.

De Arotherm Plus houdt altijd zijn max flow aan ongeacht warmtevraag, tenzij ik parameter deltaP wijzig maar waarom zou je als energieverbruik van de circulatiepomp in de buitenunit al laag is.

DeltaT is altijd 3 hier.
Wat is parameter deltaP?

120m2 bovenwoning met 6 radiatoren en vvw in de badkamer. Intergas HRE 36/30A met Honeywell Round Modulation en Quatt hybrid op het dak van de dakkapel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
Drukverschil in het CV systeem, hoger mbar instellen betekent dat de circulatiepomp ook harder gaat draaien, zeg maar hoor je ruisende leidingen dan zet je die lager.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 16-09-2025 12:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
mr_evil08 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:21:
[...]

Drukverschil in het CV systeem, hoger mbar instellen betekent dat de circulatiepomp ook harder gaat draaien, zeg maar hoor je ruisende leidingen dan zet je die lager.
Interessant. De delta P is dan het verschil tussen de waterdruk in het CV systeem in bedrijf wanneer de waterpomp draait en de waterdruk in rust? En wat jij met de parameter deltaP kan instellen is het maximale drukverschil in mbar?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
mr_evil08 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:08:
@TeslaNerd Nee draait altijd op max flow(860l/h), dat is 40% pompvermogen doordat de zaak hier op orde is zoals juiste diameter leidingen en kleine vloerverwarmingsgroepen en geen haakse bochten(kniekoppelingen) in het traject(huis had heteluchtverwarming dus moest sowieso alles nieuw aanleggen).

DeltaT is altijd 3 hier.
Met een ΔT van 3,0 K en een flow van 860 l/h worden natuurlijk altijd 3,0 kW getransporteerd, of niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn ervaring is dat de pomp niet harder gaat draaien met het verhogen van deze waarde. Het zorgt er enkel voor dat de pomp juist uit veiligheid afslaat als de druk hoger is dan wat je als waarde instelt.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
@RonJ en @BarryH dank voor de snelle reacties. Wat zijn de verschillende waarden voor de flow icm waarden voor het geleverde vermogen die jullie waarnemen bij de Daikin en Panasonic warmtepompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Speedfight schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:32:
Mijn ervaring is dat de pomp niet harder gaat draaien met het verhogen van deze waarde. Het zorgt er enkel voor dat de pomp juist uit veiligheid afslaat als de druk hoger is dan wat je als waarde instelt.
Veiligheid?

Voor wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Geen idee, ontploffende leidingen?
Zie hier mijn bevindingen:
Speedfight in "Vaillant aroTHERM warmtepomp ervaringen"

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
dunklefaser schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:31:
[...]

Met een ΔT van 3,0 K en een flow van 860 l/h worden natuurlijk altijd 3,0 kW getransporteerd, of niet?
Klopt, afgifte is altijd tussen 2 tot 3 KW.
ΔT verhogen vind de warmtepomp minder fijn doordat de afgifte minder wordt, klein afgiftesysteem hier, ΔT kan wel naar 5 dan moet de aanvoertemp omhoog.

@Speedfight Je hebt het al een keer uitgezocht zie ik, gedrag is hier hetzelfde, mijn CV systeem is iets kleiner, ga ik DeltaP verlagen dan verlaagt het de circulatiepomp snelheid, doet precies wat beschreven staat in het boekje.

De DeltaP instelling lijkt hetzelfde te doen als een bypass, komt de druk boven ingestelde mbar waarde dan gaat de circulatiepomp langzamer draaien i.p.v wat een bypass doet door open te gaan.
Speedfight schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:32:
Omdat de circulatiepomp al op zijn maximaal waarde draait volgens specificatie (860l/h).

[ Voor 199% gewijzigd door mr_evil08 op 16-09-2025 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
TeslaNerd schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:35:
@RonJ en @BarryH dank voor de snelle reacties. Wat zijn de verschillende waarden voor de flow icm waarden voor het geleverde vermogen die jullie waarnemen bij de Daikin en Panasonic warmtepompen?
Ik heb de verwarming nog niet aanstaan en mijn sensordata hiervoor wordt niet zolang bewaard. Over een maandje oid zou ik dit voor je kunnen bekijken.

Ik weet wel dat de flow niet zo'n lineaire relatie heeft met het (afgegeven) vermogen, maar meer met de ingestelde delta-T.

[ Voor 11% gewijzigd door RonJ op 16-09-2025 12:46 ]

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
Voorkomen van ruisende leidingen is bij deze drukwaarden wellicht meer de doelstelling dan ontploffende leidingen 💥

👍 interessante link naar jouw analyse en bevestigt mijn vermoeden dat met de parameter deltaP een maximale waarde voor de waterdruk wordt ingesteld

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
TeslaNerd schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 12:31:
[...]

Interessant. De delta P is dan het verschil tussen de waterdruk in het CV systeem in bedrijf wanneer de waterpomp draait en de waterdruk in rust? En wat jij met de parameter deltaP kan instellen is het maximale drukverschil in mbar?
Het betreft het drukverschil over de circulatiepomp, dus tussen aanvoer en retour. Het is inderdaad vooral bedoeld om het ruisen van leidingen te voorkomen.

En het betreft een maximum: in normale omstandigdheden zul je nooit aan die Delta P zitten, tenzij je hele dunne leidingen hebt of die parameter gewoon laag instelt. Normaal wordt het debiet dus bepaald door de instelling van de pomp: 860 L/h op "auto" (voor de 55/6), of een bepaald pompvermogen als je het handmatig instelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
@TeslaNerd De pomp doet tot 26l/minuut obv max vermogen 7,5kW (bij -10). Bij defrost gaat ie naar 33-35l/minuut

Maar waarom wil je hier meer van weten. In de basis is meer flow is beter (want lagere Ta mogelijk), echter soms is de winst kleiner dan de extra stroom voor de circulatiepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
BarryH schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:04:
@TeslaNerd De pomp doet tot 26l/minuut obv max vermogen 7,5kW (bij -10). Bij defrost gaat ie naar 33-35l/minuut

Maar waarom wil je hier meer van weten. In de basis is meer flow is beter (want lagere Ta mogelijk), echter soms is de winst kleiner dan de extra stroom voor de circulatiepomp.
Meer flow is in de basis beter als het afgiftesysteem de extra warmte in de extra flow ook kwijt kan. Mijn goed geisoleerde 120m2 met 6 radiatoren (vol open) en een kleine vvw in de badkamer lukt dat niet en dan loopt de Ta snel op naar 40 graden op de laagste compressorfrequentie van 30Hz en de vaste flow van 800l/u

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
TeslaNerd schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 13:33:
[...]

Meer flow is in de basis beter als het afgiftesysteem de extra warmte in de extra flow ook kwijt kan. Mijn goed geisoleerde 120m2 met 6 radiatoren (vol open) en een kleine vvw in de badkamer lukt dat niet en dan loopt de Ta snel op naar 40 graden op de laagste compressorfrequentie van 30Hz en de vaste flow van 800l/u
Ik denk dat er een ander probleem is en dat je nog niet alle facetten van warmteafgifte en warmtepompen kent:
- de wp heeft een minimum vermogen van x (30hz? blijkbaar), stel 2000watt
- de eerste vraag is nu: welk temperatuur regime is ervoor nodig zodat alle radiatoren samen met de vloerverwarming in totaal deze 2000watt aan warmte afgeven? b.v. de hytools app en Warmteafgifte vloerverwarming helpen je dat uit te rekenen. Is 35/30/20 voldoende, of 45/40/20 nodig?
- nb hoe hoger de flow hoe lager de deltaT: b.v. 35/33/20 ipv 35/30/20 en hoe hoger de gemiddelde temperatuur van de radiator of vloer (32,5 of 34) hoe hoger de warmteafgifte
- als je met een stooklijn werkt moet je er voor zorgen dat je minimaal de Ta vraagt die voldoende warmteafgifte toelaat.

ps dacht dat een quatt minimaal iets van 1900 watt deed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
BarryH schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:20:
[...]

Ik denk dat er een ander probleem is en dat je nog niet alle facetten van warmteafgifte en warmtepompen kent:
- de wp heeft een minimum vermogen van x (30hz? blijkbaar), stel 2000watt
- de eerste vraag is nu: welk temperatuur regime is ervoor nodig zodat alle radiatoren samen met de vloerverwarming in totaal deze 2000watt aan warmte afgeven? b.v. de hytools app en Warmteafgifte vloerverwarming helpen je dat uit te rekenen. Is 35/30/20 voldoende, of 45/40/20 nodig?
- nb hoe hoger de flow hoe lager de deltaT: b.v. 35/33/20 ipv 35/30/20 en hoe hoger de gemiddelde temperatuur van de radiator of vloer (32,5 of 34) hoe hoger de warmteafgifte
- als je met een stooklijn werkt moet je er voor zorgen dat je minimaal de Ta vraagt die voldoende warmteafgifte toelaat.

ps dacht dat een quatt minimaal iets van 1900 watt deed?
Met een Ta tot 30 graden kan de Quatt op 270Watt en 1500 Watt warmte draaien. Met een Ta boven de 30 gaat de Ta inderdaad minimaal naar 2000 Watt.

Op de Quatt zelf is de Ta, de flow noch de stooklijn nu niet zelf in te stellen. Er is via het tweakers Quatt forum contact met @Quatt Support voor het bespreken van gebruikerswensen voor een betere besturing van de Quatt

[ Voor 3% gewijzigd door TeslaNerd op 16-09-2025 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kawouter80
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08:26
Beste Tweakers,

Eind 2023 zijn wij van het gas gegaan, en overgestapt naar een Toshiba Estia 11kW all electric warmtepomp. Dit gecombineerd met een 300L RVS boiler en een 125L buffervat.

Tijdens de aanschaf heb ik kritische vragen gesteld over o.a. de noodzaak van een buffervat en de thermosifon. Het antwoord was echter dat zij zich aan de voorgeschreven standaard van Toshiba houden. Daarom ziet de installatie er op dit moment als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3qREyKuySDwLFwDC78InUrZhBLk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uNUcJFzfCH7q1Gh1hwSUuT8K.jpg?f=fotoalbum_large

Nu hebben we de installatie ruim 1,5 jaar gebruikt, en ben ik zelf (o.a. door het lezen van dit topic) ook heel wat wijzer geworden. Daarom zou ik graag het systeem optimaliseren, om dit efficiënter te laten draaien.

Wat informatie over ons huis:
- 195m2 vloeroppervlak, volledig met vloerverwarming. Hiervan staat 110m2 continu open, en is uitgevoerd in 10cm hart-op-hart en 18mm buisdiameter verdeeld over 21 groepen, waarvan 16 altijd open.
- De warmtepomp staat beneden in de bijkeuken opgesteld. De aanvoerleidingen voor de vloerverwarmingverdelers lopen met 28mm stalen buis eerst naar de technische ruimte boven. Van hieruit voor de begane grond weer naar beneden.
- De boiler wordt enkel gebruikt voor de badkamer. Deze staat ook op de begane grond, de leidingen lopen met 12mm koperbuis naar boven.

Welke verbeterpunten zie ik zelf:
- Het buffervat en de extra pomp (verborgen op de foto achter het boilervat) kunnen uit het systeem verwijderd worden. De vloer heeft met 110m2 continu open genoeg buffer voor het uitvoeren van de defrosts.
- De installateur heeft mijn opmerking over de thermosifon geprobeerd op te lossen met het plaatsen van een terugslagklep. Dit is mijns inziens geen oplossing voor een thermosifon.
- Het plaatsen van een beluchter op het boilervat. De vraag is of dit nodig is, aangezien het buffervat beneden staat en er enkel water naar boven wordt gevoerd.
- Wellicht het plaatsen van enkele kogelkranen en een aftappunt bij het boilervat.

Ben ik op de goede weg met bovenstaande verbeterpunten? En hebben jullie wellicht nog andere zaken die eigenlijk anders zouden moeten/kunnen?

Alvast bedankt voor jullie input!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
TeslaNerd schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 14:42:
[...]

Met een Ta tot 30 graden kan de Quatt op 270Watt en 1500 Watt warmte draaien. Met een Ta boven de 30 gaat de Ta inderdaad minimaal naar 2000 Watt.

Op de Quatt zelf is de Ta, de flow noch de stooklijn nu niet zelf in te stellen. Er is via het tweakers Quatt forum contact met @Quatt Support voor het bespreken van gebruikerswensen voor een betere besturing van de Quatt
Maar wat is het probleem op dit moment? pendelen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Seafarer

Seafarer

XXX

Dat bedoel ik dus. "Geen idee, ontploffende leidingen?". Hoe kun je nu op een technisch forum als tweakers zo'n opmerking maken????

Als een centrifugaal pomp een maximale druk kan maken volgens fabrikant specificaties van 0,9 bar wat gebeurt er dan als je de pers afsluiter dichtdraait?

Precies hij maakt 0,9 bar bij een flow van nul en verder niets. Geen ontploffing, geen scheuren en ook geen zekeringen die eruit knallen.
Maar houd je deze toestand voor langere tijd aan dan staat de rondraaiende waaier continue op dezelfde water moleculen te rammen totdat ze zelfs het kookpunt kunnen bereiken en de verf aan de buitenkant begint te verkleuren. (vooral pompen die hogere drukken kunnen leveren, dan kan de verf zelfs eraf bladderen)

Een centrifugaal pomp die een bepaalt toerental draait heeft niet een bepaalde opbrengst. Toerental en tegendruk zul je moeten weten en met de juiste grafiek van de fabrikant om aan de flow te komen.

(Overigens grootte centrifugaal pompen worden met een gesloten persafsluiter gestart. Om te voorkomen dat je relais vebranden of dat op een schip je hulpmotor door zijn knieën gaat omdat er teveel startstroom is).

Hopenlijk heb ik hiermee voor de zoveelste keer centrifugaal pomp fabels kunnen wegwerken. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeslaNerd
BarryH schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 18:16:
[...]

Maar wat is het probleem op dit moment? pendelen?
Het probleem zijn overshoots en inderdaad lange pendelpauzes waar mijn gezinsleden koude benen krijgen.
Ik heb het vorig stookseizoen opgelost met een eigen pendelregelaar in Home Assistant die de thermostaat omlaag zet voordat de Ta te hoog wordt en de thermostaat weer omhoog zet voordat de gezinsleden door hebben dat zij kouden benen hebben.
Ik probeer hier wat extra kennis te vergaren voor de wensenlijst die wij bij @Quatt Support kunnen inleveren

[ Voor 39% gewijzigd door TeslaNerd op 16-09-2025 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 17-09 08:39
kawouter80 schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 16:11:
Beste Tweakers,

Eind 2023 zijn wij van het gas gegaan, en overgestapt naar een Toshiba Estia 11kW all electric warmtepomp. Dit gecombineerd met een 300L RVS boiler en een 125L buffervat.

Tijdens de aanschaf heb ik kritische vragen gesteld over o.a. de noodzaak van een buffervat en de thermosifon. Het antwoord was echter dat zij zich aan de voorgeschreven standaard van Toshiba houden. Daarom ziet de installatie er op dit moment als volgt uit:

[Afbeelding]

Nu hebben we de installatie ruim 1,5 jaar gebruikt, en ben ik zelf (o.a. door het lezen van dit topic) ook heel wat wijzer geworden. Daarom zou ik graag het systeem optimaliseren, om dit efficiënter te laten draaien.

Wat informatie over ons huis:
- 195m2 vloeroppervlak, volledig met vloerverwarming. Hiervan staat 110m2 continu open, en is uitgevoerd in 10cm hart-op-hart en 18mm buisdiameter verdeeld over 21 groepen, waarvan 16 altijd open.
- De warmtepomp staat beneden in de bijkeuken opgesteld. De aanvoerleidingen voor de vloerverwarmingverdelers lopen met 28mm stalen buis eerst naar de technische ruimte boven. Van hieruit voor de begane grond weer naar beneden.
- De boiler wordt enkel gebruikt voor de badkamer. Deze staat ook op de begane grond, de leidingen lopen met 12mm koperbuis naar boven.

Welke verbeterpunten zie ik zelf:
- Het buffervat en de extra pomp (verborgen op de foto achter het boilervat) kunnen uit het systeem verwijderd worden. De vloer heeft met 110m2 continu open genoeg buffer voor het uitvoeren van de defrosts.
- De installateur heeft mijn opmerking over de thermosifon geprobeerd op te lossen met het plaatsen van een terugslagklep. Dit is mijns inziens geen oplossing voor een thermosifon.
- Het plaatsen van een beluchter op het boilervat. De vraag is of dit nodig is, aangezien het buffervat beneden staat en er enkel water naar boven wordt gevoerd.
- Wellicht het plaatsen van enkele kogelkranen en een aftappunt bij het boilervat.

Ben ik op de goede weg met bovenstaande verbeterpunten? En hebben jullie wellicht nog andere zaken die eigenlijk anders zouden moeten/kunnen?

Alvast bedankt voor jullie input!
Buffervat moet er uit inderdaad. In het Estia topic staat veel informatie over de beste instellingen (die zijn standaard niet zo goed)

Begin eens met thermosifons rond het sww vat. Daar valt nog heel wat te halen. De aanvoer en retour moeten eerst omlaag, evenals de koud water aanvoer. De warmwaterleiding moet zo strak mogelijk langs het vat omlaag, liefst van rvs, niet van koper.

Beluchters zijn nooit nodig. Bedoel je misschien een ontluchter? Ook die is niet nodig. Als je een manier wilt om je vat te legen kun je een kogelkraan met aftap plaatsen boven het vat. Die kun je dan gebruiken om lucht in de leiding te laten bij aftappen, maar is het echt nodig?

Kogelkranen zijn ook niet nodig, toch? Wat zou het doel zijn?

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 4 strings, totaal 12590 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
TeslaNerd schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 18:50:
[...]

Het probleem zijn overshoots en inderdaad lange pendelpauzes waar mijn gezinsleden koude benen krijgen.
Ik heb het vorig stookseizoen opgelost met een eigen pendelregelaar in Home Assistant die de thermostaat omlaag zet voordat de Ta te hoog wordt en de thermostaat weer omhoog zet voordat de gezinsleden door hebben dat zij kouden benen hebben.
Ik probeer hier wat extra kennis te vergaren voor de wensenlijst die wij bij @Quatt Support kunnen inleveren
hmm. en wat is de feedback in het quatt topic? want wellicht kan je het beter daar bespreken gezien de quatt specifieke kennis aldaar.
soms kan ook de thermostaat invloed hebbn.

• kawouter80
Blihi schreef op dinsdag 16 september 2025 @ 19:32:
[...]

Buffervat moet er uit inderdaad. In het Estia topic staat veel informatie over de beste instellingen (die zijn standaard niet zo goed)

Begin eens met thermosifons rond het sww vat. Daar valt nog heel wat te halen. De aanvoer en retour moeten eerst omlaag, evenals de koud water aanvoer. De warmwaterleiding moet zo strak mogelijk langs het vat omlaag, liefst van rvs, niet van koper.

Beluchters zijn nooit nodig. Bedoel je misschien een ontluchter? Ook die is niet nodig. Als je een manier wilt om je vat te legen kun je een kogelkraan met aftap plaatsen boven het vat. Die kun je dan gebruiken om lucht in de leiding te laten bij aftappen, maar is het echt nodig?

Kogelkranen zijn ook niet nodig, toch? Wat zou het doel zijn?
Bedankt voor je reactie. Ik ben al enige tijd actief in het Estia topic, deze vraag vond ik beter in het algemene L/W topic passen.

Jouw instellingen waren mijn uitgangspunt, deze heb ik aangepast voor mijn specifieke situatie. De standaard instellingen zijn inderdaad niet de beste.

De eerste actie is het weghalen van het buffervat en de extra pomp. Enkel moet ik eerst even kijken hoe ik het buffervat leeg ga krijgen voordat ik deze afkoppel.

De volgende stap is de thermosifon. Ik zal deze aanleggen in RVS voor zowel de koud als warmwaterleiding. Hopelijk blijft al het water in de leiding wanneer ik geen kranen open zet, en natuurlijk de hoofdkraan dicht.

Ik wil graag een aftappunt tussen de koud water aansluiting van de boiler en een afsluiter. Mocht het nodig zijn het vat leeg te laten lopen, dan gaat dit op deze manier een stuk makkelijker. Hoe ga ik anders 300L water uit dat vat krijgen? Ik zit er aan te denken om een (drinkwater-) kogelkraan met aftappunt op te nemen in het verticale (thermosifon-) gedeelte van de koudwaterleiding. Mocht de boiler leeg moeten dan hoeft niet het water voor het gehele huis eraf.
Ik bedoel echt een beluchter, om vacuüm trekken van de boiler te voorkomen. Hierover is in dit topic al veel gediscussieerd. Echter, vraag ik mij af of deze in mijn situatie, met de boiler beneden en de aanvoer van warm water enkel naar boven, wel nodig is. In de omgekeerde situatie is dit in ieder geval wel aan te raden.

Wellicht kan iemand anders licht schijnen op de noodzaak voor een beluchter in mijn situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Nu online
kawouter80 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 10:33:
[...]
De eerste actie is het weghalen van het buffervat en de extra pomp. Enkel moet ik eerst even kijken hoe ik het buffervat leeg ga krijgen voordat ik deze afkoppel.
Afgiftepunten dicht en dan gewoon CV stuk laten leeglopen?
Vaak heeft de vloerverwarmingsverdeler beneden wel een tappunt waar een tuinslang op kan.

En anders gewoon de bout stuk losdraaien en een emmertje met handdoek eronder, niet meteen direct eraf trekken want dan wordt het een waterval. ;-)

[ Voor 17% gewijzigd door mr_evil08 op 17-09-2025 12:03 ]

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41

Ik bedoel echt een beluchter, om vacuüm trekken van de boiler te voorkomen.
Hoe krijg je vacuum in de cilinder, als hij op de begane grond staat? :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17-09 16:41
Ik zit er aan te denken om een (drinkwater-) kogelkraan met aftappunt op te nemen in het verticale (thermosifon-) gedeelte van de koudwaterleiding. Mocht de boiler leeg moeten dan hoeft niet het water voor het gehele huis eraf.
Die zit er toch al als het goed is: De inlaatcombinatie heeft er al eentje.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 11:42
Naalroc schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:11:
[...]

Opwarmen, dan kraan van de inlaatcombinatie dichtdraaien en wachten tot het vat afkoelt.

@kawouter80 een aftappunt mag wel tussen inlaatcombi en boilervat, maar een afluitkraan zeker niet! De inlaatcombinatie heeft al een afsluiter.

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11:49
Sinds begin augustus zijn wij bezig om te onderzoeken hoe wij kunnen overstappen op een all-electric warmtepomp. Betreft 103 m2 hoekwoning uit 1987, energielabel B en in principe redelijke isolatiewaarden en HR++-glas. Via een bedrijf uitgekomen op een LG Therma V R290 9 kW, vervangen van verdeler vloerverwarming, vervanging van een aantal radiatoren. Het plaatje zag er goed uit.

Inmiddels zijn ze begonnen met het maken van een plan van aanpak. De installateur is daarvoor bij ons thuis geweest. Hij heeft geconstateerd dat de leidingen te dun zijn. Vanaf de 22 mm hoofdleiding in slaapkamer 1, gaat deze over in een 15 mm leiding vanaf slaapkamer 2 die via slaapkamer 3 naar beneden gaat. In de woonkamer is deze 15 mm leiding aangesloten op een 16 mm leiding naar de verdeler van de vloerverwarming. Op de benedenverdieping van 50 m2 hebben we overal vloerverwarming.

Inmiddels heb ik bericht gekregen van het bedrijf en zij adviseren om een warmtepomp te kiezen van het merk Powerworld, omdat die op hoge temperaturen kan draaien. Ik denk hierover na, maar overweeg om het geheel te annuleren en alsnog een nieuwe cv-ketel aan te schaffen. Een warmtepomp op hoge temperaturen is inefficiënt en er is weinig te vinden over het merk Powerworld. Ik vraag me echter af of er niet nog een oplossing is, namelijk de leidingen die nu 15 mm zijn in de slaapkamers verzwaren tot aan de 16 mm leiding die naar de verdeler van de vloerverwarming gaat. Het nadeel is wel dat dit weer schade oplevert aan net gestucte muren en mijn nieuwe vloer…

Hoe zien jullie dit? Ik wil graag over op all-electric, maar helaas lijkt een cv-ketel nu toch de beste optie voor de komende 15 jaar. Jammer dat ik dit van de leidingen niet eerder wist, want anders had ik de vloerverwarming laten aanleggen met een dikkere leiding en de verzwaring vanaf de bovenverdieping ook laten doen. :-(

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dunklefaser
@GvNL Heb je het FAQ-topic al ontdekt? - Hier staat een heleboel informatie van tweakers (ook uit de praktijk).
Verder - om te beginnen: Wat is het huidige gasverbruik voor verwarmen en warm water?
Wat is het huidige stookregime? (aanvoer-/retour-/kamertemperaturen)?
Maximale aanvoertemperatuur?
Type verdeler is waarschijnlijk een conventionele mengende met eigen circulatiepomp.
Warmtepomp => pomploze, niet mengende verdeler
Alles na te lezen in het faq-topic
... Misschien op een gegeven moment een eigen topic openen als wp weer wat concreter wordt.
Er zijn ook een aantal merkspecifieke topics voor specifieke vragen.

[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 17-09-2025 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Nu online
GvNL schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:42:
Sinds begin augustus zijn wij bezig om te onderzoeken hoe wij kunnen overstappen op een all-electric warmtepomp. Betreft 103 m2 hoekwoning uit 1987, energielabel B en in principe redelijke isolatiewaarden en HR++-glas. Via een bedrijf uitgekomen op een LG Therma V R290 9 kW, vervangen van verdeler vloerverwarming, vervanging van een aantal radiatoren. Het plaatje zag er goed uit.

Inmiddels zijn ze begonnen met het maken van een plan van aanpak. De installateur is daarvoor bij ons thuis geweest. Hij heeft geconstateerd dat de leidingen te dun zijn. Vanaf de 22 mm hoofdleiding in slaapkamer 1, gaat deze over in een 15 mm leiding vanaf slaapkamer 2 die via slaapkamer 3 naar beneden gaat. In de woonkamer is deze 15 mm leiding aangesloten op een 16 mm leiding naar de verdeler van de vloerverwarming. Op de benedenverdieping van 50 m2 hebben we overal vloerverwarming.

Inmiddels heb ik bericht gekregen van het bedrijf en zij adviseren om een warmtepomp te kiezen van het merk Powerworld, omdat die op hoge temperaturen kan draaien. Ik denk hierover na, maar overweeg om het geheel te annuleren en alsnog een nieuwe cv-ketel aan te schaffen. Een warmtepomp op hoge temperaturen is inefficiënt en er is weinig te vinden over het merk Powerworld. Ik vraag me echter af of er niet nog een oplossing is, namelijk de leidingen die nu 15 mm zijn in de slaapkamers verzwaren tot aan de 16 mm leiding die naar de verdeler van de vloerverwarming gaat. Het nadeel is wel dat dit weer schade oplevert aan net gestucte muren en mijn nieuwe vloer…

Hoe zien jullie dit? Ik wil graag over op all-electric, maar helaas lijkt een cv-ketel nu toch de beste optie voor de komende 15 jaar. Jammer dat ik dit van de leidingen niet eerder wist, want anders had ik de vloerverwarming laten aanleggen met een dikkere leiding en de verzwaring vanaf de bovenverdieping ook laten doen. :-(
Wat @dunklefaser hierboven vraagt qua basis achtergrond informatie zou helpen. Een 9kW voelt zonder de verdere feiten te kennen voor mij nogal overbemeten voor 103m2 met label B.

Ik zou iig je verlies pakken en de leidingen verzwaren verdikken (en dan het liefst meteen naar 28/32mm tussen WP en vloerverwarming) en/of kijken of je een alternatieve route/splitsing kan aanbrengen richting de vvw-verdeler. Je hebt geen kruipruimte begrijp ik?

Een paar sleuven in de muur afsmeren (neem aan dat je dat bedoeld met schade aan de muur) en een groter gaatje door de vloer? zijn iig toch wel te overzien op zo'n project/uitgave? Dat zou voor mij geen onoverkomelijke reden zijn om maar weer 20 jaar teveel aan gas uit te gaan geven.

Maar ik zou toch ook nog eens goed overwegen om een andere installateur te zoeken die wel beter weet waar ze mee bezig zijn, aangezien deze nu ineens aankomen met het vrij bijzondere advies om een "HT-pomp" van een of ander onbekend C-merk te nemen, die dan met een enorm hoge aanvoertemperatuur (en dito rendement) een te krap bemeten leidingnet zou moeten compenseren.

De LG Therma V R290 -IS- namelijk in feite al een HT warmtepomp, die kan gewoon tot 75C maken als het moet (maar liever niet dus). Ik snap niet helemaal waarom een ander merk/type dan ineens soulaas zou bieden. Dat klinkt eerder alsof ze dan naar een duurder type van LG zouden moeten met iets meer vermogen en geen zin hebben om die marge in te leveren en dan maar met een goedkopere WP gaan werken voor dezelfde prijs. Maar dat is ook weer raar, want overschakelen op een veel hogere aanvoertemperatuur zou betekenen dat je ook de radiatoren en verdeler niet hoeft te vervangen, dus dat zou ze juist meer marge moeten opleveren, ook bij een evt. zwaardere LG. Ik kan eigenlijk geen enkele reden bedenken waarom ze "ineens" van LG af zouden moeten. Of dat een ander merk/type ineens veel hogere temperaturen zou kunnen leveren, want dat is helemaal niet zo.

Wat wel zou helpen is als je naast bovenstaande vragen even een grof plaatje maakt van hoe de leidingen nu precies lopen en straks komen te lopen. Ik neem bijv. aan dat die radiatoren in de slaapkamer allemaal parallel aan het leidingwerk zijn aangesloten? Waar wordt de LG warmtepomp op de bestaande situatie aangesloten?

[ Voor 8% gewijzigd door RonJ op 17-09-2025 14:11 ]

All-electric.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@GvNL Maak even een eigen topic volgens de instructies uit bovengenoemde FAQ. Dan blijft de info bij elkaar.
9 kW op een 100 m² hoekwoning is wat mij betreft al een flinke rode vlag, dus enige aandacht is hier nog wel nodig...

[ Voor 40% gewijzigd door Andrehj op 17-09-2025 14:22 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:25
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CikVp8cDNvmBKUldrFNv_WExzzk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/jf9E4fWJc45dowKVCxkiRks1.png?f=user_large
"Why not both ?"

• kawouter80
Naalroc schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:11:
[...]

Daarom vroeg ik mij inderdaad af of dit op mijn situatie betrekking had. Maar ik geloof dat het antwoord nee is.
Naalroc schreef op woensdag 17 september 2025 @ 12:16:
[...]

Die zit er toch al als het goed is: De inlaatcombinatie heeft er al eentje.
Hier heb je helemaal gelijk in, dit heb ik over het hoofd gezien.

Kan ik, om het mezelf een beetje makkelijk te maken, dit gebruiken om de thermosifon aan te leggen?
https://www.warmteservice...lengte-100-cm-/p/A0142655

Om hierna weer over te schakelen naar koper.

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 16:46
kawouter80 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 16:26:
[...]

Daarom vroeg ik mij inderdaad af of dit op mijn situatie betrekking had. Maar ik geloof dat het antwoord nee is.
[...]

Hier heb je helemaal gelijk in, dit heb ik over het hoofd gezien.

Kan ik, om het mezelf een beetje makkelijk te maken, dit gebruiken om de thermosifon aan te leggen?
https://www.warmteservice...lengte-100-cm-/p/A0142655

Om hierna weer over te schakelen naar koper.
Ik kan geen enkele informatie vinden over de geschiktheid voor warm sanitair water. Niet alle flexslangen zijn geschikt voor alle toepassingen (CV moet bijvoorbeeld duurzaam zuurstofdicht zijn). Ikzelf bestel altijd bij Easyfitt, die zijn helder over bij welke toepassing welk materiaal nodig is, en maken op maat.

Ik heb zelf ook een stukje flexslang ertussen om de geleiding via koper te ontkoppelen.

• GvNL
dunklefaser schreef op woensdag 17 september 2025 @ 13:03:
@GvNL Heb je het FAQ-topic al ontdekt? - Hier staat een heleboel informatie van tweakers (ook uit de praktijk).
Verder - om te beginnen: Wat is het huidige gasverbruik voor verwarmen en warm water?
Wat is het huidige stookregime? (aanvoer-/retour-/kamertemperaturen)?
Maximale aanvoertemperatuur?
Type verdeler is waarschijnlijk een conventionele mengende met eigen circulatiepomp.
Warmtepomp => pomploze, niet mengende verdeler
Alles na te lezen in het faq-topic
... Misschien op een gegeven moment een eigen topic openen als wp weer wat concreter wordt.
Er zijn ook een aantal merkspecifieke topics voor specifieke vragen.
Dankjewel. De FAQ kende ik al. Ik besef dat ik eerder eens een topic had geopend. Ik zal deze update daar plaatsen. Huidige gasverbruik ken ik niet, maar schat 1000 m3 per jaar. Aanvoer heb ik op 60 graden gezet, maar de winter moet nog beginnen voordat ik weet hoe het gaat. Er is wel een warmteverliesberekening gemaakt en daarin kon uitgegaan worden van 7 kW. Huidige verdeler is met een pomp. Deze zou normaalgesproken vervangen worden, maar nu zeggen ze dat het niet meer hoeft omdat er een HT warmtepomp moet komen. Ik heb hier grote twijfels bij. Ik ben geen technicus, maar na alle informatie die ik hier op Tweakers heb ingewonnen, weet ik dat je gewoon een zo laag mogelijke aavoertemperatuur moet willen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GvNL
RonJ schreef op woensdag 17 september 2025 @ 14:05:
[...]

Wat @dunklefaser hierboven vraagt qua basis achtergrond informatie zou helpen. Een 9kW voelt zonder de verdere feiten te kennen voor mij nogal overbemeten voor 103m2 met label B.

Ik zou iig je verlies pakken en de leidingen verzwaren verdikken (en dan het liefst meteen naar 28/32mm tussen WP en vloerverwarming) en/of kijken of je een alternatieve route/splitsing kan aanbrengen richting de vvw-verdeler. Je hebt geen kruipruimte begrijp ik?

Een paar sleuven in de muur afsmeren (neem aan dat je dat bedoeld met schade aan de muur) en een groter gaatje door de vloer? zijn iig toch wel te overzien op zo'n project/uitgave? Dat zou voor mij geen onoverkomelijke reden zijn om maar weer 20 jaar teveel aan gas uit te gaan geven.

Maar ik zou toch ook nog eens goed overwegen om een andere installateur te zoeken die wel beter weet waar ze mee bezig zijn, aangezien deze nu ineens aankomen met het vrij bijzondere advies om een "HT-pomp" van een of ander onbekend C-merk te nemen, die dan met een enorm hoge aanvoertemperatuur (en dito rendement) een te krap bemeten leidingnet zou moeten compenseren.

De LG Therma V R290 -IS- namelijk in feite al een HT warmtepomp, die kan gewoon tot 75C maken als het moet (maar liever niet dus). Ik snap niet helemaal waarom een ander merk/type dan ineens soulaas zou bieden. Dat klinkt eerder alsof ze dan naar een duurder type van LG zouden moeten met iets meer vermogen en geen zin hebben om die marge in te leveren en dan maar met een goedkopere WP gaan werken voor dezelfde prijs. Maar dat is ook weer raar, want overschakelen op een veel hogere aanvoertemperatuur zou betekenen dat je ook de radiatoren en verdeler niet hoeft te vervangen, dus dat zou ze juist meer marge moeten opleveren, ook bij een evt. zwaardere LG. Ik kan eigenlijk geen enkele reden bedenken waarom ze "ineens" van LG af zouden moeten. Of dat een ander merk/type ineens veel hogere temperaturen zou kunnen leveren, want dat is helemaal niet zo.

Wat wel zou helpen is als je naast bovenstaande vragen even een grof plaatje maakt van hoe de leidingen nu precies lopen en straks komen te lopen. Ik neem bijv. aan dat die radiatoren in de slaapkamer allemaal parallel aan het leidingwerk zijn aangesloten? Waar wordt de LG warmtepomp op de bestaande situatie aangesloten?
Op basis van een warmteverliesberekening zou een 7 kW warmtepomp voldoende moeten zijn. Bedrijf geeft aan dat 9 kW verstandiger is en goed moet passen. We hebben een kruipruimte, maar is veel veel breekwerk nodig om de leidingen op een andere manier naar de verdeler krijgen. In de vloer zit er 16mm leiding naar de verdeler, die komt boven de vloer uit in een hoek. Vanaf daar gaat die over op 15 mm. Ik kan het heel traject van 15 mm tot aan de hoofdleiding van 22 mm wel laten vervangen. Dat neem ik in overweging. Nog steeds zal de 16 mm leiding dan de beperkende factor blijven. Die is niet te vervangen meer.

Ze stellen inderdaad dat de verdeler niet meer vervangen hoeft te worden. Waarom zij dit onbekende merk nu adviseren, is mij echt een raadsel. Op papier kan de LG zelfs de hogere aanvoertemperatuur bereiken bij een lagere buitentemperatuur. Dit is dus een vreemd verhaal.

De leiding die door de slaapkamers loopt, loopt onder de radiatoren door. Dus daar zitten kleine aftakkingen naar die radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@GvNL
Deel dan even een link naar je topic :)

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• GvNL
Dat is wel handig, ja… Hierbij! All-electric warmtepomp in hoekwoning 1987

• Technician-
Volgens enkele fabrikanten, staat in de manual dat je periodiek je CV water moet laten analyseren. En dan na uitkomst behandelen met inhibitor.

Ik denk dat in de toekomst veel meer gaat gebeuren en een bron van storingen wordt in met name lage temp installaties.

Ik zie in installaties die draaien op max 35C zoals met volledige vloerverwarming soms veel prut in het water.
Door deze temp die ideaal is voor algen en bacteriegroei kan de aangroei flink hoog zijn.
Dit resulteert op termijn in verstopte volumeregelaars en afsluitertjes op de vloerverwarming en de kleine kanalen in de warmtewisselaar van de warmtepomp kunnen dichtslibben.

Fernox, sentinel, spiro verkopen allemaal wel van die lege monsterflesjes die je kunt opsturen voor analyse (even flesje aftappen uit een aftappunt of ontluchter)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcop23
Technician- schreef op woensdag 17 september 2025 @ 20:35:
Ik zie in installaties die draaien op max 35C zoals met volledige vloerverwarming soms veel prut in het water.
Door deze temp die ideaal is voor algen en bacteriegroei kan de aangroei flink hoog zijn.
Hoe kunnen er algen of bacteriën groeien in zuurstofloos water? Er is ook geen daglicht o.i.d.

• MrN86
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 09:56
Ik ben voor een nieuwbouwwoning aan het kijken of de voorgestelde warmtepomp goed gedimensioneerd is voor de vloerverwarming die geplaatst zal worden. Van Begetube krijgen we een legplan met daarbij het debiet van de vloerverwarming uitgedrukt in liter per minuut.

Nu wil ik kijken of mijn warmtepomp voldoende debiet kan leveren. Moet ik dan kijken naar de flow van de buitenunit of die van de binnenunit? In het databook van Mitsubishi (een split unit) vind ik voor mijn binnenunit een flow rate primary circuit terug van 36.9 liter per minuut. De buitenunit spreekt van een water flow rate van 7.2 to 22.9 liter per minuut. Welke waarde is nu relevant?

• Technician-
marcop23 schreef op woensdag 17 september 2025 @ 20:42:
[...]

Hoe kunnen er algen of bacteriën groeien in zuurstofloos water? Er is ook geen daglicht o.i.d.
Omdat bepaalde bacteriën en alg zich heeft aangepast aan extreem lage zuurstofwaarden, omdat door microlekkages, niet difussiedichte leidingen, of bv te lage drukken en onderdrukken icm met bv een automatische ontluchter er zuurstofintrede kan optreden.
Zeker bij hogere huizen waar bv op de bovenste verdieping automatisch ontluchter zitten en bv ongemerkt het expansievat slecht is kan daar een onderdruk optreden en zuigt deze lucht aan .

• dunklefaser
Technician- schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:04:
[...]

Omdat bepaalde bacteriën en alg zich heeft aangepast aan extreem lage zuurstofwaarden, omdat door microlekkages, niet difussiedichte leidingen, of bv te lage drukken en onderdrukken icm met bv een automatische ontluchter er zuurstofintrede kan optreden.
Zeker bij hogere huizen waar bv op de bovenste verdieping automatisch ontluchter zitten en bv ongemerkt het expansievat slecht is kan daar een onderdruk optreden en zuigt deze lucht aan .
Als je al enkele jaren met lage temperaturen en een gewone cv-combiketel stookt en bij de overgang naar een warmtepomp geen (grotere) vervuiling van het cv-water vastgesteld wordt zijn deze additieven niet nodig.
Het ingebouwde vuilfilter in de warmtepomp of binnenunit is dan vaak voldoende - wel regelmatig checken.
Mijn oud cv-water (max. temp. 38/30) was iig helder en had ook geen bacteriën (meer).

• Technician-
dunklefaser schreef op woensdag 17 september 2025 @ 21:30:
[...]

Als je al enkele jaren met lage temperaturen en een gewone cv-combiketel stookt en bij de overgang naar een warmtepomp geen (grotere) vervuiling van het cv-water vastgesteld wordt zijn deze additieven niet nodig.
Het ingebouwde vuilfilter in de warmtepomp of binnenunit is dan vaak voldoende - wel regelmatig checken.
Mijn oud cv-water (max. temp. 38/30) was iig helder en had ook geen bacteriën (meer).
Cv-Ketel of warmtepomp maakt niet veel uit nee.
LTV is LTV.

Toch zie ik wel vaker dat het niet goed zit.
Technician- schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:14:
[...]

Cv-Ketel of warmtepomp maakt niet veel uit nee.
LTV is LTV.

Toch zie ik wel vaker dat het niet goed zit.
Alleen bij installaties met automatische ontluchters?
En zie het bij het schoonmaken van de vuilfilters en aan de flowmeters van je vvw verdeler?

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
SebastiaanPs schreef op woensdag 17 september 2025 @ 22:24:
[...]

Alleen bij installaties met automatische ontluchters?
En zie het bij het schoonmaken van de vuilfilters en aan de flowmeters van je vvw verdeler?
Ik zie dat voornamelijk in de flowmeters idd, sommige locaties worden die binnen een maand pikzwart. Een vuilfilter doet te weinig daartegen want die haalt weinig zwevende deeltjes uit.

Eigenlijk is een magneetfilter zonder fijn nazorg filter zinloos in een installatie met kunststof / rvs

Zuurstof kan overal insluipen, oudere afsluiters (gedroogde kering) harde fiberringen, zwetende knelringen, uitgedroogde O-ringen.

[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 17-09-2025 22:30 ]

• RonJ
  • Nu online
Misschien moet ik toch eens de hele installatie flushen dan. Maar heb recent nog (na 4 jaar in bedrijf, maar doe het jaarlijks) het magneetfilter uitgespoeld en daar kwam kraakhelder water uit. De flowmeters zijn ook gewoon helder.

All-electric.

• RonJ
  • Nu online
GvNL schreef op woensdag 17 september 2025 @ 20:15:
[...]

Op basis van een warmteverliesberekening zou een 7 kW warmtepomp voldoende moeten zijn. Bedrijf geeft aan dat 9 kW verstandiger is en goed moet passen. We hebben een kruipruimte, maar is veel veel breekwerk nodig om de leidingen op een andere manier naar de verdeler krijgen. In de vloer zit er 16mm leiding naar de verdeler, die komt boven de vloer uit in een hoek. Vanaf daar gaat die over op 15 mm. Ik kan het heel traject van 15 mm tot aan de hoofdleiding van 22 mm wel laten vervangen. Dat neem ik in overweging. Nog steeds zal de 16 mm leiding dan de beperkende factor blijven. Die is niet te vervangen meer.

Ze stellen inderdaad dat de verdeler niet meer vervangen hoeft te worden. Waarom zij dit onbekende merk nu adviseren, is mij echt een raadsel. Op papier kan de LG zelfs de hogere aanvoertemperatuur bereiken bij een lagere buitentemperatuur. Dit is dus een vreemd verhaal.

De leiding die door de slaapkamers loopt, loopt onder de radiatoren door. Dus daar zitten kleine aftakkingen naar die radiatoren.
Waarom is een 9 dan precies verstandiger? Die hebben namelijk meestal een heel groot nadeel en dat is dat ze veel minder ver terug kunnen moduleren dan bijv. een 7 of 8kW model. Het gevolg is dan veel gependel en een lager rendement. Een 9 is echt zwaar overbemeten voor het genoemde gasverbruik.

En ik zou toch nog eens heel goed nadenken of dat breek/boorwerk via de kruipruimte écht geen optie is. Een split met aparte (22-28mm) aanvoerleiding naar de vloerverwarming en via de 22mm naar boven zal echt véél beter presteren. Boven kan je denk ik dan de boel gewoon zo laten, ik zou het iig proberen met de huidige leidingen.

[ Voor 3% gewijzigd door RonJ op 18-09-2025 08:08 ]

All-electric.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:05
RonJ schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:04:
[...]

Waarom is een 9 dan precies verstandiger? Die hebben namelijk meestal een heel groot nadeel en dat is dat ze veel minder ver terug kunnen moduleren dan bijv. een 7 of 8kW model. Het gevolg is dan veel gependel en een lager rendement. Een 9 is echt zwaar overbemeten voor het genoemde gasverbruik.

En ik zou toch nog eens heel goed nadenken of dat breek/boorwerk via de kruipruimte écht geen optie is. Een split met aparte (22-28mm) aanvoerleiding naar de vloerverwarming en via de 22mm naar boven zal echt véél beter presteren. Boven kan je denk ik dan de boel gewoon zo laten, ik zou het iig proberen met de huidige leidingen.
Ligt er natuurlijk een beetje aan welk type warmtepomp je pakt. 9kW kunnen ze hebben geadviseerd omdat deze bij lagere temperaturen (-7 of -10) wel het benodigde vermogen kan leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
RonJ schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:00:
Misschien moet ik toch eens de hele installatie flushen dan. Maar heb recent nog (na 4 jaar in bedrijf, maar doe het jaarlijks) het magneetfilter uitgespoeld en daar kwam kraakhelder water uit. De flowmeters zijn ook gewoon helder.
Interessant. Ik heb vorig jaar een magneet-/vuilfilter geïnstalleerd, nadat de installatie 6 jaar had gedraaid zonder. We hebben overal meerlagenbuis (behalve 30cm stukje koper) en RVS verdelers. Bij de eerste "oogst" kwam er best veel magnetisch vuil uit. De flowmeteters van de vloerlussen die open staan zijn ook behoorlijk vies, de dichte groepen zijn nog kraakhelder.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• RonJ
  • Nu online
STIMPPYYY schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:04:
[...]

Ligt er natuurlijk een beetje aan welk type warmtepomp je pakt. 9kW kunnen ze hebben geadviseerd omdat deze bij lagere temperaturen (-7 of -10) wel het benodigde vermogen kan leveren.
Ja eens hoor, het typeplaatje komt lang niet altijd overeen met wat een unit daadwerkelijk levert, je moet altijd kijken wat ie bij -7/-10 doet, dat is het enige relevante maximaalvermogen (want bij hogere temperaturen heb je het niet nodig). De LG Therma V 9 doet ook precies 9 bij die temperaturen, dus in dit geval is ie echt oversized.

All-electric.

• RonJ
  • Nu online
manusjevanalles schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:07:
[...]

Interessant. Ik heb vorig jaar een magneet-/vuilfilter geïnstalleerd, nadat de installatie 6 jaar had gedraaid zonder. We hebben overal meerlagenbuis (behalve 30cm stukje koper) en RVS verdelers. Bij de eerste "oogst" kwam er best veel magnetisch vuil uit. De flowmeteters van de vloerlussen die open staan zijn ook behoorlijk vies, de dichte groepen zijn nog kraakhelder.
Ben toch wel benieuwd waar dat dan vandaan komt. Hier doe ik het elk jaar en er is nog nooit echt wat uitgekomen. Ook alles in MLB + koper rondom de WP en een kunststof verdeler, alles staat hier altijd open.

Heb je ook een Boilervat aan de WP? Misschien helpt dat hier wel, hoewel de CV-aanvoertemperatuur vrijwel altijd 26C is (met heel af en toe 29-30 bij strenge vorst), gaat een deel van het water toch dagelijks even naar >50C.

All-electric.

• Seafarer

Seafarer

XXX

manusjevanalles schreef op donderdag 18 september 2025 @ 09:07:
[...]

Dus 6 jaar geleden heb je alles in een keer geplaatst? Of waren er al bestaande stukken?
Waar komt die roest dan vandaan, boiler met stalen spiraal, of hygiene boiler met kapotte coating.

Gewoon even een losse flodder: er zijn magneet filters en magneet vuilafscheiders.

• GvNL
RonJ schreef op donderdag 18 september 2025 @ 08:04:
[...]

Zij geven aan dat met 9 kW het risico wordt verkleind dat het huis op koude dagen niet warm wordt.

Ik heb nog even nagedacht over een aanvoerroute via de kruipruimte. Nu loopt er dus een verwarmingsbuis vanuit een slaapkamer via het plafond mijn woonkamer in. Deze buis gaat uiteindelijk de vloer in en door de vloer heen naar de verdeler. Een idee kan zijn om deze buizen bij de verdeler af te doppen en een nieuwe leiding door de kruipruimte te leggen naar de buizen die nu naar het plafond gaan. Die moeten dan vervangen worden. Het kan wel riskant zijn met boren aan die zijde, vanwege de vloerverwarming die daar loopt, maar ik denk dat er genoeg ruimte is.

Een alternatief is een nieuwe 22 mm leiding vanuit zolder aanleggen en door een koof in mijn badkamer laten lopen. Daarvoor moet de betegelde koof worden opengebroken in mijn badkamer en een gepleisterde koof in de wc. Dat is op dit moment echter niet aantrekkelijk. Wanneer we de badkamer gaan renoveren, binnen 2 tot 5 jaar, is het wel een logisch moment om de boel open te breken. Met deze variant is er geen risico voor de vloerverwarmingsbuizen.

• GvNL
GvNL schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:38:
[...]

Zij geven aan dat met 9 kW het risico wordt verkleind dat het huis op koude dagen niet warm wordt.

Ik heb nog even nagedacht over een aanvoerroute via de kruipruimte. Nu loopt er dus een verwarmingsbuis vanuit een slaapkamer via het plafond mijn woonkamer in. Deze buis gaat uiteindelijk de vloer in en door de vloer heen naar de verdeler. Een idee kan zijn om deze buizen bij de verdeler af te doppen en een nieuwe leiding door de kruipruimte te leggen naar de buizen die nu naar het plafond gaan. Die moeten dan vervangen worden. Het kan wel riskant zijn met boren aan die zijde, vanwege de vloerverwarming die daar loopt, maar ik denk dat er genoeg ruimte is.

Een alternatief is een nieuwe 22 mm leiding vanuit zolder aanleggen en door een koof in mijn badkamer laten lopen. Daarvoor moet de betegelde koof worden opengebroken in mijn badkamer en een gepleisterde koof in de wc. Dat is op dit moment echter niet aantrekkelijk. Wanneer we de badkamer gaan renoveren, binnen 2 tot 5 jaar, is het wel een logisch moment om de boel open te breken. Met deze variant is er geen risico voor de vloerverwarmingsbuizen. En ook niet voor de nieuw gestucte muren en nieuwe vloer in de andere kamers.

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online
Seafarer schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:14:
[...]

Dus 6 jaar geleden heb je alles in een keer geplaatst? Of waren er al bestaande stukken?
Waar komt die roest dan vandaan, boiler met stalen spiraal, of hygiene boiler met kapotte coating.

Gewoon even een losse flodder: er zijn magneet filters en magneet vuilafscheiders.
Klopt, betreft nieuwbouw met alleen vww. Wel een forse boiler, geen buffer. Heb ook geen idee waar het vandaan komt. Misschien uit de spiraal van de boiler? Geen idee wat voor materiaal dat is.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

• RonJ
  • Nu online
GvNL schreef op donderdag 18 september 2025 @ 10:38:
[...]

Een alternatief is een nieuwe 22 mm leiding vanuit zolder aanleggen en door een koof in mijn badkamer laten lopen. Daarvoor moet de betegelde koof worden opengebroken in mijn badkamer en een gepleisterde koof in de wc. Dat is op dit moment echter niet aantrekkelijk. Wanneer we de badkamer gaan renoveren, binnen 2 tot 5 jaar, is het wel een logisch moment om de boel open te breken. Met deze variant is er geen risico voor de vloerverwarmingsbuizen.
Ik reageer even in je eigen topic, anders blijven we de discussie op 2 plekken voeren.

All-electric.

Pagina: 1 ... 223 224 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)