• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:27
@marvel27 Het volgende lijkt een beetje vreemd.
Als je de levensduur van de cv-ketel tot 0 jaar reduceert neemt het rendement van de investering in een FE- wp af en de t.v.t. neemt dan ook toe.

Met de default waarden bij het opstarten (en 2 jaar resterende looptijd):
rendement: 20,7%; t.v.t. 4,1 jaar
Met 0 jaar resterende looptijd:
rendement: 16,7 %; t.v.t. 5,7 jaar
Dat zou ik niet verwachten - wat is de verklaring?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21-03 12:48
marvel27 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:55:
De focus op een zo hoog mogelijke SCOP weerhoudt mensen in minder optimale situaties van de overstap naar een WP, terwijl ook voor hun het een grote besparing zou kunnen betekenen.
En een hoge SCOP betekend niet perse een lager energie verbuik, als ik hier de nachtverlaging uitzet, gaat mijn (S)COP omhoog, maar mijn totale verbruik ook. Het einddoel is een lagere energierekening en een comfortabel huis.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-03 11:46
marvel27 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 13:55:
Goed punt @dunklefaser. Komt ook naar voren in de tool die ik gemaakt heb: SCOP is mooi, maar er wordt iets teveel op gefocust. Zelfs met een relatief lage SCOP bespaar je veel geld ten opzichte van een cv ketel.

Als je 1400m3 verbruikt, bespaar je met een SCOP van 3.5 na 15 jaar zo'n 18k uit ten opzichte van een cv-ketel. Als je een SCOP van 4.5 hebt, is dat 20k. Verschil van 10-15%. Mooi, maar de echte besparing zit in de overstap naar een WP.

De focus op een zo hoog mogelijke SCOP weerhoudt mensen in minder optimale situaties van de overstap naar een WP, terwijl ook voor hun het een grote besparing zou kunnen betekenen.
Voor je schema. Volgend jaar als salderen eraf is wordt het voordeel weer groter met zonnepanelen tov mensen zonder WP. Scheelt je veel terugleverkosten met dit weer het opsnoepen van zonnestroom. Ik heb er 17 liggen en draai vanaf een uur of 10 tot nu ongeveer gewoon op zonnepanelen. SWW overdag slurpt dan ook nog op. Winst nog groter. En met de huidige gasprijzen nog meer winst. Wij lachen ons rot. Buurman met zijn nieuwe Intergas ketel kijkt weer chagrijnig. :D

• dunklefaser
workzone schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 16:42:
[...]

En een hoge SCOP betekend niet perse een lager energie verbuik, als ik hier de nachtverlaging uitzet, gaat mijn (S)COP omhoog, maar mijn totale verbruik ook. Het einddoel is een lagere energierekening en een comfortabel huis.
Omgekeerd klopt vaker wel: Een lage (s)COP betekent meestal een hoger verbruik.
Bij mij gaat een hoge sCOP gelukkig? wel gepaard met een relatief laag stroomverbruik.
YMMV

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• workzone
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 21-03 12:48
dunklefaser schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 22:50:
[...]

Omgekeerd klopt vaker wel: Een lage (s)COP betekent meestal een hoger verbruik.
Bij mij gaat een hoge sCOP gelukkig? wel gepaard met een relatief laag stroomverbruik.
YMMV
Is natuurlijk afhankelijk van verschillende factoren, ik heb een minder goed geisoleerd huis, radiatoren als afgifte systeem, en de nachtverlaging staat hier minimaal 12 uur aan.

Gisteren had de WP een energie verbruik van 11,2kWh, had ik nachtverlaging uitgezet had ik waarschijnlijk op ~15,6kWh gezeten. (24x 0.65kWh)

Daarbij komen natuurlijk nog de nog dynamische tarievenen die overdag vaak wat lager zijn en het voordeel van de zonnepanelen overdag.

MP II 5000 | 25kWh LFP | Solar 5.4kWp Oost / 1.2kWp Zuid / 1.7kWp West / 0.6kWp Noord | L/L & L/W WP | Tubbergen

• dunklefaser
Met de diverse tarieven en de tariefstructuur van dynamische tarieven erbij, plus de weersvoorspelling . ..
wordt het optimaliseren van de energierekening (met of zonder warmtepomp, nachtverlaging, accu etc.),
naast het rekening houden met de energetische aspecten (isolatie, warmteafgifte, sCOP etc.), nog iets uitdagender.

Of een KI-instantie dit op dit moment en heel snel en zelflerend aankan?
En wat het extra oplevert?? Geen idee.

Voorlopig doe ik het met mijn eigen inzichten. Hier is altijd wat te winnen.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-03 21:59

page404

Website says no

toch eens een vraagje in dit topic. ik ben net verhuisd en in het nieuwe huis staat een Hitachi Yutaki S serie warmtepomp met een Bosch 300 liter boilervat. Over het algemeen werkt dat prima (alhoewel ik vermoed dat er nog wat geoptimaliseerd kan worden maar dat is voor een later moment). Wel gebeurt het soms dat de vloerverwarming s nachts warmte vraagt omdat het afkoelt, en WP de hele nacht staat te draaien maar geen warmte levert aan de vloerverwarming. Volgens het display staat hij dan de boiler te verwarmen (die al op termperatuur is) en in de woonkamer is het dan 17 graden omdat er niks naar de vloerverwarming is gestuurd. De boiler staat meestal tussen de 51 en 53 graden (55 graden is de max) en ik heb de legionallabescherming al tijdelijk uitgezet omdat ik die de schuld gaf. Ander vreemd detail is dat het meestal in de nacht van zaterdag op zondag gebeurt, dus ik heb alle vakantieplanning- en timer zaken ook al verwijderd. voor zover ik weet dan. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• hemertje
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 22:29
dunklefaser schreef op zaterdag 14 maart 2026 @ 13:48:
Met de diverse tarieven en de tariefstructuur van dynamische tarieven erbij, plus de weersvoorspelling . ..
wordt het optimaliseren van de energierekening (met of zonder warmtepomp, nachtverlaging, accu etc.),
naast het rekening houden met de energetische aspecten (isolatie, warmteafgifte, sCOP etc.), nog iets uitdagender.

Of een KI-instantie dit op dit moment en heel snel en zelflerend aankan?
En wat het extra oplevert?? Geen idee.

Voorlopig doe ik het met mijn eigen inzichten. Hier is altijd wat te winnen.
Ken je deze?

Day Ahead Optimizer: ervaringen met Home Assistant-addon DAO

Gasloos 2019 + WP Panasonic H-serie 7kW + 300 liter boilervat + PV 12.415Wp + Home Assistant + Hyundai Ioniq 6 First Edition + Zaptec laadpaal

• dunklefaser
Dank je! - Nee - deze kende ik nog niet. Voorlopig kan ik zelf nog niets met DAO doen.
Maar interessant om te zien hoe actief het genoemde topic is.

@page404 Er zijn ook specifieke Hitachi (Yutaki) warmtepompen topics.

[ Voor 9% gewijzigd door dunklefaser op 15-03-2026 10:22 ]

page404 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 09:11:
<knip probleem met Hitachi WP>
Jouw vraag is erg specifiek voor Hitachi en kun je dus beter stellen in het topic wat er speciaal voor Hitachi is (al die links naar merkspecifieke topics vind je in de TS): Ervaringen Hitachi Yutaki RASM Monoblock warmtepomp

[ Voor 57% gewijzigd door Andrehj op 15-03-2026 10:29 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• page404
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-03 21:59

page404

Website says no

Thanks ik zal het daar posten. Had dat topic nog niet gezien.

ZIPper: Zelfstandig Interim Professional

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-03 08:42
MotorBeast schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:52:
@mr_evil08 30 of 34 graden scheelt met dit weer hier met 8 graden buiten wat het nu is zo'n 30W in verbruik. Staat hier nu dus ook al een tijdje op 34 graden als minimale aanvoer. Nu zo'n 480W op 21 graden binnen. Panelen doen 700/800W. Cop zal me dus een worst wezen.
Sterker nog geen verschil waarneembaar, dus laat hem mooi op 3 graden hoger Ta staan in het "tussenseizoen", de winter verlaag ik hem weer, jammer dat je zelf de omgekeerde stooklijn moet toepassen, het functioneert hier niet zoals de fabrikant het heeft bedoelt.

Elke graad verhoging zou in theorie 1.5% onzuiniger moeten zijn.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Eijsbeer
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:50
Hier komen de komende tijd partijen langs voor het opmaken van een offerte voor een warmtepomp. Ik zit zelf wat te dubben over het vermogen dat ik nodig ga hebben. We wonen in een rustige wijk dus ik wil niet dat de pomp flink loopt de stampen als het wat kouder wordt.

Afgelopen jaren heb ik steeds met nachtverlaging gestookt en de thermostaat overdag op 19,5 dus koevlaas geeft een vertekend beeld (afgelopen 4 jaar tussen 1100 en 1200 kuub inclusief SWW. SWW schat ik in op max 150m3). In de keuken hebben we een boiler en inductie en onze jonge kinderen douchen meestal met ons mee.

In januari heb ik een aantal weken continue gestookt en thermostaat op 20, CV begrenst op 40 graden (schoot af en toe door naar 45) en alle radiatoren volle bak open. Het huis bleef prima warm (wat ons betreft zelfs te warm, in de winter wil ik een trui aan in huis :) )

Voor die periode kom ik uit op 0,55 m3 / gewogen graaddag. Op 11 januari kom ik met de gemiddelde buitentemperatuur van -5 uit op 13,5 kuub. Die dag is het bad ook gevuld en gedoucht (0,54 m3/gewogen graaddag). Ik denk zelf dat ik met bijv een sparrow (6kw bij -10) net wat krap bemeten ben ((0,55/24) * 8,8 * 28) geeft 5,6 kw bij -10. Of moet dit met een BUH wel goedkomen?

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 22:50
Begin januari is bij mij een warmtepomp geïnstalleerd. Die draait nu ruim twee maanden. Beneden vloerverwarming, open verdeler geïnstalleerd. Boven een T11 op de slaapkamer, op de badkamer een handdoekradiator en op twee andere slaapkamers nieuwe fancoils.

Het nadeel van de open verdeler is dat dezelfde aanvoertemperatuur geldt voor het hele huis. Inmiddels vermoed ik, zo onhandig ook, dat de fancoils eigenlijk op een iets hogere aanvoertemperatuur moeten draaien. Ik ben bang dat dan echter de woonkamer veel te warm wordt en eventueel de vloer zelf ook. Wat is in dit geval handig? Debiet van de groepen van de vloerverwarming knijpen op de verdeler?

De installateur gaf eerder als optie om te kiezen voor naregeling in combinatie met een buffervat, maar wees mij er ook op dat dat relatief duur is voor het beperkte voordeel en dat ik meer profijt zou hebben van goede fancoils.

Woning komt uit 1987, oorspronkelijke isolatie en HR++-glas. Aanvoertemperatuur op stooklijn is sinds 17 januari (installatiedatum) niet hoger geweest dan 28 graden.

[ Voor 8% gewijzigd door GvNL op 16-03-2026 10:12 ]

• MotorBeast
@GvNL YouTube: Stop met het zoneren en naregelen van warmtepompen! Flow VV wat beperken zodat setpoint beneden langzamer of niet behaalt wordt en dus je stooklijn een fractie omhoog zal moeten. Dan krijg je boven een hogere aanvoer. NB: wegblijven van een parallel buffer en extra pomp.

@Eijsbeer Ik zou met -7 rekenen. -10 is extreem en als het al voorkomt alleen in de nacht. Ligt ook aan de regio waar je woont. Het Oosten en Noorden van Nederland is fors kouder dan het Westen en Zuiden. Bleek ook wel weer deze winter. Als je bad hebt ga voor een 300 liter boiler. Als je echt een heel stille WP wil kan ik je Vaillant Arotherm Plus aanraden. Staat hier op mijn schuurdak aan voorkant woning.

[ Voor 45% gewijzigd door MotorBeast op 16-03-2026 10:48 ]

• GvNL
MotorBeast schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:36:
@GvNL YouTube: Stop met het zoneren en naregelen van warmtepompen! Flow VV wat beperken zodat setpoint beneden langzamer of niet behaalt wordt en dus je stooklijn een fractie omhoog zal moeten. Dan krijg je boven een hogere aanvoer. NB: wegblijven van een parallel buffer en extra pomp.
Dus jij zegt: gewoon de debietmeters op de groepen verder dichtdraaien en kijken hoe dat gaat? Ze stonden eerst helemaal open, nu een heel stuk geknepen.

Kan het ook zinvol zijn om naast de stooklijn een aan-/uit-thermostaat te plaatsen? Ik heb een Weheat Sparrow. Die kan de stooklijn combineren met aan/uit.

[ Voor 4% gewijzigd door GvNL op 16-03-2026 11:30 ]

• MotorBeast
GvNL schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:30:
[...]

Dus jij zegt: gewoon de debietmeters op de groepen verder dichtdraaien en kijken hoe dat gaat? Ze stonden eerst helemaal open, nu een heel stuk geknepen.

Kan het ook zinvol zijn om naast de stooklijn een aan-/uit-thermostaat te plaatsen? Ik heb een Weheat Sparrow. Die kan de stooklijn combineren met aan/uit.
Ik zou altijd kiezen voor stooklijn met aan/uit. Als de zon je woning opwarmt heb je gratis warmte. In 2027 als salderen met panelen eraf gaat wordt het wellicht anders. Dan ga ik denk ik opstoken naar 23 graden overdag zodat in de avond in deze tijd de WP uit kan. Zorg wel dat als je met aan/uit je setpoint dan op 21,5 zet en de stooklijn zo dat hij 21 binnen wordt zodat de WP op tijd dan weer aanslaat. Als hij pas aanslaat op 21 kan het anders wellicht voor je te koud worden. Met VV duurt het wel even voordat de boel weer warm is. Ik laat hem hier nu in de nacht zelfs niet meer draaien. Maar dat kan verschillen per woning en afgiftesysteem. Gewoon proberen en kijken wat het doet. Bij echt koud weer lekker door laten draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 16-03-2026 11:55 ]

• GvNL
MotorBeast schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:49:
[...]

Ik zou altijd kiezen voor stooklijn met aan/uit. Als de zon je woning opwarmt heb je gratis warmte. In 2027 als salderen met panelen eraf gaat wordt het wellicht anders. Dan ga ik denk ik opstoken naar 23 graden overdag zodat in de avond in deze tijd de WP uit kan. Zorg wel dat als je met aan/uit je setpoint dan op 21,5 zet en de stooklijn zo dat hij 21 binnen wordt zodat de WP op tijd dan weer aanslaat. Als hij pas aanslaat op 21 kan het anders wellicht voor je te koud worden. Met VV duurt het wel even voordat de boel weer warm is. Ik laat hem hier nu in de nacht zelfs niet meer draaien. Maar dat kan verschillen per woning en afgiftesysteem. Gewoon proberen en kijken wat het doet. Bij echt koud weer lekker door laten draaien.
Interessant. Dit wil ik wel gaan proberen. Wat voor thermostaat is een beetje geschikt? Ik heb nu nog een bedrade Tado X hangen met radiatorknoppen, maar die zijn allemaal afgekoppeld sinds het verwijderen van de cv-ketel. Ik zoek een geschikte variant die ik draadloos kan aansluiten op de warmtepomp.

Ik was zelf wel gecharmeerd van de Honeywell T6R, maar daar lees ik wisselende verhalen over.

[ Voor 3% gewijzigd door GvNL op 16-03-2026 12:42 ]

• MotorBeast
GvNL schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:41:
[...]

Interessant. Dit wil ik wel gaan proberen. Wat voor thermostaat is een beetje geschikt? Ik heb nu nog een bedrade Tado X hangen met radiatorknoppen, maar die zijn allemaal afgekoppeld sinds het verwijderen van de cv-ketel. Ik zoek een geschikte variant die ik draadloos kan aansluiten op de warmtepomp.

Ik was zelf wel gecharmeerd van de Honeywell T6R, maar daar lees ik wisselende verhalen over.
Moet je even aan @Carboy54 vragen. Die verkoopt WeHeat.

• dunklefaser
Eijsbeer schreef op maandag 16 maart 2026 @ 10:04:
Hier komen de komende tijd partijen langs voor het opmaken van een offerte voor een warmtepomp. Ik zit zelf wat te dubben over het vermogen dat ik nodig ga hebben. We wonen in een rustige wijk dus ik wil niet dat de pomp flink loopt de stampen als het wat kouder wordt.

Afgelopen jaren heb ik steeds met nachtverlaging gestookt en de thermostaat overdag op 19,5 dus koevlaas geeft een vertekend beeld (afgelopen 4 jaar tussen 1100 en 1200 kuub inclusief SWW. SWW schat ik in op max 150m3). In de keuken hebben we een boiler en inductie en onze jonge kinderen douchen meestal met ons mee.

In januari heb ik een aantal weken continue gestookt en thermostaat op 20, CV begrenst op 40 graden (schoot af en toe door naar 45) en alle radiatoren volle bak open. Het huis bleef prima warm (wat ons betreft zelfs te warm, in de winter wil ik een trui aan in huis :) )

Voor die periode kom ik uit op 0,55 m3 / gewogen graaddag. Op 11 januari kom ik met de gemiddelde buitentemperatuur van -5 uit op 13,5 kuub. Die dag is het bad ook gevuld en gedoucht (0,54 m3/gewogen graaddag). Ik denk zelf dat ik met bijv een sparrow (6kw bij -10) net wat krap bemeten ben ((0,55/24) * 8,8 * 28) geeft 5,6 kw bij -10. Of moet dit met een BUH wel goedkomen?
De wp is zeker niet te ruim bemeten.
Als je met de wp ook in toekomst nog voldoende sww wil maken misschien nog een keer over de dimensionering (en het boilervat) na denken. Uit jonge kinderen worden pubers . . .

• jugo6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:14
mr_evil08 schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 12:36:
@jugo6 Zet warmtepomp CV watertemperatuur op minimaal 32-34 graden.

De stooklijn wijzigen gaat net zo hard weer naar beneden als de wenstemperatuur wordt bereikt of de buitenvoeler hoger temperaturen registreert.

Er is niks mis met CV watertemperaturen van minimaal 34 graden het hele jaar door zolang je niet continue aandachtig naar de COP cijfers gaat kijken wat Tweakers doen.

Bij mij geeft een hogere aanvoertemperatuur geen spannende meerverbruik, wel meer comfort.
Alles onder de 35 graden aanvoer is niet spannend.
Tsja, ik volg de logica, maar ik kreeg het advies om de stooklijn lager te zetten zodat de warmtepomp continu werkt. Bij iets hogere waarden eerder in het jaar ervaarden we ook convectie tocht in de huiskamer. Met de CV hadden we natuurlijk nog hogere temperaturen, en minder tocht klachten, dus in die zin klinkt het logisch.

Toch maar een buffervat erbij laten plaatsen? dat werd nog getipt, zie eerdere post. jugo6 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Dit heeft dan verder geen invloed op het tempo van warmwater, en in serie veronderstel ik?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23:46
never mind, haalde twee users/posts door elkaar.

[ Voor 116% gewijzigd door assje op 16-03-2026 17:39 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• MotorBeast
jugo6 schreef op maandag 16 maart 2026 @ 17:17:
[...]

Tsja, ik volg de logica, maar ik kreeg het advies om de stooklijn lager te zetten zodat de warmtepomp continu werkt. Bij iets hogere waarden eerder in het jaar ervaarden we ook convectie tocht in de huiskamer. Met de CV hadden we natuurlijk nog hogere temperaturen, en minder tocht klachten, dus in die zin klinkt het logisch.

Toch maar een buffervat erbij laten plaatsen? dat werd nog getipt, zie eerdere post. jugo6 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Dit heeft dan verder geen invloed op het tempo van warmwater, en in serie veronderstel ik?
We draaien in cirkels. MotorBeast in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Zet nu gewoon eens je minimale aanvoer naar boven. Wedden dat het dan comfortabel voelt? Met dit weer is het helemaal niet erg dat je WP eens afslaat. Hier heeft hij vandaag pas zo'n 5 uur gedraaid. Helemaal goed uit ...... is ook geen verbruik. ;) En je stooklijn verder pas weer tunen als het echt koud is......volgende winter.

Wat bedoel je met tempo van warmwater?

[ Voor 15% gewijzigd door MotorBeast op 16-03-2026 19:16 ]

• GvNL
MotorBeast schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:54:
[...]

Ok, bedankt. Ik zie jou in dit topic op meerdere plekken pleiten om Ta hoger te zetten, ook als dat betekent dat de warmtepomp wat vaker afslaat. Heb je alleen radiatoren of ook vloerverwarming? Ik ben er toch wat huiverig voor om de stooklijn te verhogen, om te voorkomen dat de vloer te warm wordt op de benedenverdieping. Ik begreep dat de oppervlaktetemperatuur van een pvc-vloer niet hoger dan 27 graden mag worden.

Overigens stond mijn mengverdeler in het verleden wel op 35 graden en dat ging goed. Met de nieuwe open verdeler heb ik dit dus nog niet gebrobeerd, nadat ik ontdekte dat met 25 tot 30 graden aanvoer de woonkamer goed warm wordt en de warmtepomp lange runs maakt (in januari en februari draaide hij 24/7).

[ Voor 20% gewijzigd door GvNL op 16-03-2026 19:27 ]

• MotorBeast
GvNL schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:25:
[...]

Ok, bedankt. Ik zie jou in dit topic op meerdere plekken pleiten om Ta hoger te zetten, ook als dat betekent dat de warmtepomp wat vaker afslaat. Heb je alleen radiatoren of ook vloerverwarming? Ik ben er toch wat huiverig voor om de stooklijn te verhogen, om te voorkomen dat de vloer te warm wordt op de benedenverdieping. Ik begreep dat de oppervlaktetemperatuur van een pvc-vloer niet hoger dan 27 graden mag worden.

Overigens stond mijn mengverdeler in het verleden wel op 35 graden en dat ging goed. Met de nieuwe open verdeler heb ik dit dus nog niet gebrobeerd, nadat ik ontdekte dat met 25 tot 30 graden aanvoer de woonkamer goed warm wordt en de warmtepomp lange runs maakt (in januari en februari draaide hij 24/7).
Jouw situatie is weer anders dan de post hierboven. Als een open verdeler hebt heb je maar 1 mogelijkheid volgens mij om boven met radiatoren het warmer te krijgen en dat is zoals ik reeds zei de VV minder flow geven en de stooklijn iets verhogen. Dan haal je beneden nog steeds je setpoint en wordt het boven warmer. Radiatoren zullen met water van 25/27 graden weinig tot niets doen. Lijkt me stug dat een PVC vloer niet warmer mag dan aanvoer 27 graden want dan zouden minder geisoleerde woningen niet meer warm worden met harde vorst waar wellicht zo'n 35 graden nodig is.

Hier : Maximale temperatuur vloerverwarming bij PVC vloeren

Bij een PVC vloer is de max temperatuur vloerverwarming PVC een belangrijk aandachtspunt. De meeste fabrikanten van PVC-vloeren adviseren een maximale vloertemperatuur van 27°C. De watertemperatuur van je vloerverwarming mag dan vaak niet hoger zijn dan 40 à 45°C, afhankelijk van de dikte en isolatie van uw vloer. Bron: https://www.vloerverwarming-direct.nl/maximale-temperatuur

• GvNL
MotorBeast schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:34:
[...]

Jouw situatie is weer anders dan de post hierboven. Als een open verdeler hebt heb je maar 1 mogelijkheid volgens mij om boven met radiatoren het warmer te krijgen en dat is zoals ik reeds zei de VV minder flow geven en de stooklijn iets verhogen. Dan haal je beneden nog steeds je setpoint en wordt het boven warmer. Radiatoren zullen met water van 25/27 graden weinig tot niets doen. Lijkt me stug dat een PVC vloer niet warmer mag dan aanvoer 27 graden want dan zouden minder geisoleerde woningen niet meer warm worden met harde vorst waar wellicht zo'n 35 graden nodig is.

Hier : Maximale temperatuur vloerverwarming bij PVC vloeren

Bij een PVC vloer is de max temperatuur vloerverwarming PVC een belangrijk aandachtspunt. De meeste fabrikanten van PVC-vloeren adviseren een maximale vloertemperatuur van 27°C. De watertemperatuur van je vloerverwarming mag dan vaak niet hoger zijn dan 40 à 45°C, afhankelijk van de dikte en isolatie van uw vloer. Bron: https://www.vloerverwarming-direct.nl/maximale-temperatuur
Inmiddels heb ik de stooklijn verhoogd en de groepen van de vloerverwarming verder geknepen. Boven lijkt nu goed op temperatuur te komen. Natuurlijk niet heel koud nu, maar het was vannacht iets van 5 graden buiten. Met de deuren van de slaapkamers open zijn deze ruim boven de 21 graden uitgekomen, dus die paar graden maakt met de fancoils wat verschil. Voordeel is dat ze fancoils zichzelf uitschakelen als de gewenste temperatuur bereikt is, dus nu heb ik ze op 21 gezet zodat ze niet blijven doorstoken.

Door het knijpen van de groepen van de vloerverwarming daalt de temperatuur daar nu ook, want het was inmiddels 21,8 graden in de woonkamer, nu naar 21,7 gedaald.

Wat wel opvalt, is dat de flow is gedaald: die was 1 m3 per uur toen de vloerverwarming volledig open stond en is nu 0,75 m3 per uur. Maakt dit uit?

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-03 08:20
Blihi schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:05:
Nou, herinneren jullie je die vriend van me nog met die Remeha WP in een schoorsteen, waar de hele wijk steeds storingen had met defrosts?

Remeha kwam met een oplossing die we hier al eerder hebben bekeken. Zij stelden, op papier, een parallelbuffer voor met het SWW circuit in het secundaire circuit. Mijn, en jullie, feedback daarop is verwerkt en de driewegklep is in het primaire circuit gelaten. Nu hebben ze echter onderstaand kunststukje geplaatst (schema door mij gemaakt aan de hand van de daadwerkelijke situatie):

[Afbeelding]

Een parallelbuffer, maar de aanvoer van het primaire circuit zit achter de pomp van het secundaire circuit.

Hoe bestaat het dat een installateur zoiets in elkaar knutselt ???? Ik snap dat werkelijk niet.
Update van deze klucht. Van de week stond het installatiebedrijf onaangekondigd voor de deur. Ze hebben de pomp verplaatst. Op de vraag hoe ze hier nu zelf over dachten antwoordden de heren dat Remeha er zelf bij had gestaan bij de eerste woningen en dat zij hadden gezegd dat het zo goed was.

De pomp is verplaatst, dus nu zit het T-stuk naar de buffer tussen de twee pompen en niet er achter. De retourleiding gaat nog wel door de buffer, maar vooruit.

Midden april wordt de hele WP vervangen omdat er door alle problemen inmiddels ook allerlei storingen in het koelmiddelcircuit zijn opgetreden.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• MotorBeast
@GvNL Check even bij je specs wat de minimale toegestane flow is. Neem aan dat het geen probleem is. Mijn 5kW machine heeft een minimale flow toegestaan van 450L per uur en draait meestal rond de 750. Flow zal zakken omdat de totale weerstand waarschijnlijk een fractie minder is vermoed ik ..... of hij moduleert op de Delta T. Als het al een probleem zou zijn valt je machine in storing. No worries.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 17-03-2026 12:01 ]

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-03 21:07
Goed nieuws naar aanleiding van Boeie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Ik ben sinds deze post naar 2x Tado thermostaat X geswitcht met 2x de draadloze module omdat zone 1 en zone 2 in mijn Techneco Loria DUO apart aangestuurd worden.

Het lijkt goed te werken, verbruik is niet toegenomen en de afgelopen maanden. De curve lijkt ook iets constanter maar het blijft een zelfde proces als eerst.

Maar nu loop ik tegen het volgende probleem aan. Nu het tussenseizoen aanbreekt draait de WP vaker niet dan wel. De Lyric T6 thermostaat echter gaf gelijk een foutmelding als de Loria in storing stond. De Tado's doen dit niet (feature request ingediend ;)).

Ik heb meer dan normaal last van Error 3 en Error 131.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VtOX_WQmBB9EgDAgKRqiExoar68=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/XieEX92EY3kUUyBYua2YooBn.png?f=user_large

En daar krijg ik dan geen melding van, WP staat in een kast; gevolg, koude douche in de ochtend :+

Ik heb de vuilafscheider al schoongemaakt (dit doe ik eens per halfjaar) en het systeem bijgevuld tot tussen de 1 en 2 bar (meestal aan de hoge kant). Vaak zet ik ook de pomp even hoger van 2 naar 3, maar dan na 24u weer terug ivm meer geluid.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RpxdEaHOE1eKuNzmjUqit_NxJts=/800x/filters:strip_exif()/f/image/cu0ptvYaXMOfbBAgFu0PpamU.png?f=fotoalbum_large

Maar zijn er nog andere dingen die ik mbt de filterklep kan checken voordat ik de installateur inschakel? Als de WP draait is de flowmeting ook altijd wel boven de 15L/min.

Onlangs van binnen gekeken (bij schoonmaken vuilfilter) maar zie behalve wat oxidatie bovenop de ontluchter van de pomp ook niet veel geks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kGLXahbU9l7mBYoHiWJW99lsIWA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/6DsANvOQnH0ZxSGfCsOmRgtk.png?f=fotoalbum_large

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:42
GvNL schreef op maandag 16 maart 2026 @ 11:30:
[...]

Dat gaat niet werken. Want neem aan dat je fancoils niet altijd aan wil hebben. De WP heeft ook flow nodig.

De een flow een temperatuur oplossing werkt alleen goed als alle afgifte werkt met dezelfde Ta.
Fancoils hebben idd net een hogere TA nodig dan de vloer.

Nu kies je is dit acceptabel of wil je volle comfort?

Serieuze oplossing is een 2 zone systeem.
Veel merken hebben een 2 zone (binnen)unit.
Daar zit in: 1 gemengde zone op de WP transportpomp (voor VV Ta 27C)
En een 2e zone voor bv fancoils 35C

Normaliter draait alleen zone 1 ongemengd water naar de vloer van 27C.

Is er een vrijgave van zone 2 met 2e thermostaat, gaat de WP bv 38C maken en zone 1 terugmengen naar 27C terwijl zone 2 38C levert.

Dan heb je vol comfort en keuze tussen boven goed verwarmen of alleen onder hoge efficiëntie

• GvNL
MotorBeast schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 11:58:
@GvNL Check even bij je specs wat de minimale toegestane flow is. Neem aan dat het geen probleem is. Mijn 5kW machine heeft een minimale flow toegestaan van 450L per uur en draait meestal rond de 750. Flow zal zakken omdat de totale weerstand waarschijnlijk een fractie minder is vermoed ik ..... of hij moduleert op de Delta T. Als het al een probleem zou zijn valt je machine in storing. No worries.
Ik kan daar niets over vinden. Weheat Sparrow is 6 kW. Installateur geeft mij aan dat hij nog eens zou kijken hoe we het een en ander kunnen finetunen. Denk dat ik het zelf nu maar even aankijk. Huis is warm en het weer valt natuurlijk ook mee.

Mijn installatie is sowieso wat lastig, omdat de warmtepomp beneden is aangesloten en de bovenverdieping wordt gevoed door leidingen die eigenlijk te dun zijn. Eind van het jaar maar eens zien hoe het geheel werkt als het er echt op aankomt.

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:36
GvNL schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 15:42:
[...]

Ik kan daar niets over vinden. Weheat Sparrow is 6 kW. Installateur geeft mij aan dat hij nog eens zou kijken hoe we het een en ander kunnen finetunen. Denk dat ik het zelf nu maar even aankijk. Huis is warm en het weer valt natuurlijk ook mee.

Mijn installatie is sowieso wat lastig, omdat de warmtepomp beneden is aangesloten en de bovenverdieping wordt gevoed door leidingen die eigenlijk te dun zijn. Eind van het jaar maar eens zien hoe het geheel werkt als het er echt op aankomt.
De Sparrow is ontworpen op 1 m3 per uur. Dat is de ontwerp flow en de pwm waterpomp regelt daar op af. Jouw Installateur kan zien hoeveel % daarvoor wordt gevraagd van de waterpomp.

[ Voor 5% gewijzigd door Carboy54 op 17-03-2026 16:04 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Carboy54
MotorBeast schreef op maandag 16 maart 2026 @ 12:54:
[...]

Met een stooklijn werkt de PNI zeer goed door de kleine instelbare hysterese.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Blihi
Boeie schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 13:20:
Goed nieuws naar aanleiding van Boeie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Ik ben sinds deze post naar 2x Tado thermostaat X geswitcht met 2x de draadloze module omdat zone 1 en zone 2 in mijn Techneco Loria DUO apart aangestuurd worden.

Het lijkt goed te werken, verbruik is niet toegenomen en de afgelopen maanden. De curve lijkt ook iets constanter maar het blijft een zelfde proces als eerst.

Maar nu loop ik tegen het volgende probleem aan. Nu het tussenseizoen aanbreekt draait de WP vaker niet dan wel. De Lyric T6 thermostaat echter gaf gelijk een foutmelding als de Loria in storing stond. De Tado's doen dit niet (feature request ingediend ;)).

Ik heb meer dan normaal last van Error 3 en Error 131.

[Afbeelding]

En daar krijg ik dan geen melding van, WP staat in een kast; gevolg, koude douche in de ochtend :+

Ik heb de vuilafscheider al schoongemaakt (dit doe ik eens per halfjaar) en het systeem bijgevuld tot tussen de 1 en 2 bar (meestal aan de hoge kant). Vaak zet ik ook de pomp even hoger van 2 naar 3, maar dan na 24u weer terug ivm meer geluid.
[Afbeelding]

Maar zijn er nog andere dingen die ik mbt de filterklep kan checken voordat ik de installateur inschakel? Als de WP draait is de flowmeting ook altijd wel boven de 15L/min.

Onlangs van binnen gekeken (bij schoonmaken vuilfilter) maar zie behalve wat oxidatie bovenop de ontluchter van de pomp ook niet veel geks.

[Afbeelding]
Je hebt het over twee zones. Dan zal er ergens een klep zitten. Waarschijnlijk heb je te weinig debiet als die klep verkeerd staat.

Zit er ergens in het circuit een bypass die verkeerd ingesteld staat? Of heb je een radiator met thermostaatknop die dicht stuurt?

Te weinig flow zal waarschijnlijk komen doordat ergens iets dicht gestuurd wordt, of doordat de WP zelf terug moduleert omdat hij zijn warmte niet kwijt kan (Tr te hoog omdat er te weinig afgifte is, WP stuurt op delta-T, dus verlaagt debiet tot het punt dat het debiet te laag wordt). Dat zou wel vreemd zijn, want een WP hoort in zo'n geval niet in storing te vallen, maar gewoon de compressor uit te schakelen en te gaan pendelen.

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:04

mb1

Iemand enig idee hoe de aansturing van een Hitachi buiten deel dus het signaal op klem tb1 van de Hitachi ras-2whvnp er uit ziet? Is dit 0-10V? Of een ander signaal?

Deze unit is ook als ras-2.5whvnp en ras-3whvnp geleverd welke gelijke werking hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door mb1 op 18-03-2026 16:29 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:14
Ik heb een boilervat zonder electrisch element, maar dit is toch wel lekker, bij een WP-storing of als de WP vol aan de bak moet bij koud weer.

Helaas geen 1/2, 3/4 of 1" aansluiting onderin het vat (of ik moet de tapkraan verwijderen ;)

Wel een 1.2" bovenop voor de overdruk of vacuum, maar die zitten beiden bij mijn inlaatcombinatie. Helaas dus bovenin het vat, je kan het vat dus maar gedeeltelijk verwarmen en zeker niet legionella-proof.

Ik heb een 1/2" element geprobeerd die normaal voor badkamerradiatoren gebruikt wordt, maar die moeten normaal expliciet met de aansluiting naar onder gemonteerd worden, brandde dan ook direct door.

Suggesties?

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-03 11:04
Jazeker: boiler vervangen.
Een boiler verwarming is meestal 1 1/2 "of soms 1 1/4 " en dan moet er ook nog eens een thermostaat in, dus nóg een aansluiting voor een dompelbuis (als die niet in het element verwerkt zit.)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:13

Seafarer

XXX

tonwes99 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 07:41:
Ik heb een boilervat zonder electrisch element, maar dit is toch wel lekker, bij een WP-storing of als de WP vol aan de bak moet bij koud weer.

Helaas geen 1/2, 3/4 of 1" aansluiting onderin het vat (of ik moet de tapkraan verwijderen ;)

Wel een 1.2" bovenop voor de overdruk of vacuum, maar die zitten beiden bij mijn inlaatcombinatie. Helaas dus bovenin het vat, je kan het vat dus maar gedeeltelijk verwarmen en zeker niet legionella-proof.

Ik heb een 1/2" element geprobeerd die normaal voor badkamerradiatoren gebruikt wordt, maar die moeten normaal expliciet met de aansluiting naar onder gemonteerd worden, brandde dan ook direct door.

Suggesties?
Losse doorstroomverwarmer met pomp ernaast zetten?

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-03 21:07
Blihi schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 12:30:
[...]

Je hebt het over twee zones. Dan zal er ergens een klep zitten. Waarschijnlijk heb je te weinig debiet als die klep verkeerd staat.

Zit er ergens in het circuit een bypass die verkeerd ingesteld staat? Of heb je een radiator met thermostaatknop die dicht stuurt?

Te weinig flow zal waarschijnlijk komen doordat ergens iets dicht gestuurd wordt, of doordat de WP zelf terug moduleert omdat hij zijn warmte niet kwijt kan (Tr te hoog omdat er te weinig afgifte is, WP stuurt op delta-T, dus verlaagt debiet tot het punt dat het debiet te laag wordt). Dat zou wel vreemd zijn, want een WP hoort in zo'n geval niet in storing te vallen, maar gewoon de compressor uit te schakelen en te gaan pendelen.
Dit is de layout van het systeem. Alleen zijn het bij mij 2 vloerverwarmingssystemen (boven en beneden).

Beide worden gestuurd door een aparte thermostaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUtEYEhhSA6c-4pTWldoRAmJ3WM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dY6YydRG8QSWWgrum0EzzgxA.jpg?f=fotoalbum_large

Achteraf weet ik al jaren dat dit niet de juiste manier van gebruik en installeren is. Zone 2 wordt voornamelijk met restwarmte van zone 1 verwarmd. Nu hebben we boven niet veel nodig. Alles staat ook voldoende open zodat hij zijn vermogen kwijt kan.

• Blihi
Als je 2 keer vloerverwarming hebt, zit er dan wel een menggroep met eigen pomp? En zitten er dan ook 2 thermische beveiligingen? En zo ja, zit er dan een bypass, want dat zoudan wel moeten.

• MotorBeast
Wie nu nog twijfelt of warmtepompen nut hebben https://nos.nl/artikel/26...aren-duren-kost-miljarden

Deze topman van Daikin had in oktober vorig jaar voorkennis https://www.vakbladwarmte...klimaat-is-geen-hoofdzaak

Wat ben ik blij dat ik niet meer afhankelijk ben van gas. Tuurlijk stroomprijs zal ook stijgen maar de 3 a 4kW uit de lucht blijft gratis. Installateurs gaan gouden tijden tegemoet.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 22:42
MotorBeast schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:06:
Wie nu nog twijfelt of warmtepompen nut hebben https://nos.nl/artikel/26...aren-duren-kost-miljarden

Deze topman van Daikin had in oktober vorig jaar voorkennis https://www.vakbladwarmte...klimaat-is-geen-hoofdzaak

Wat ben ik blij dat ik niet meer afhankelijk ben van gas. Tuurlijk stroomprijs zal ook stijgen maar de 3 a 4kW uit de lucht blijft gratis. Installateurs gaan gouden tijden tegemoet.
Daikin doet het goed qua inzicht. Ze hebben ook bewust gewacht de nieuwe Altherma 4 uit te brengen, en eerst voorraden Altherma 3 te verkopen, en de productie opschalen met de vraag.
Dat is beter dan Remeha e.a. die met nieuwe fabrieken ontzettend hebben overgeproduceerd.

Maar die M-O crisis moet niet (nog meer) escaleren zodat er een grote economische crisis ontstaat en er weinig geïnvesteerd (kan) worden.
Prijzen staan nu al onder grote druk, door de hoge brandstofprijzen.
WP fabrikanten indexeren jaarlijks in april, ben benieuwd, het hele transport circuit is nu al stukken duurder en dat zal nog lang zou blijven.

• mr_evil08
MotorBeast schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 19:06:

Dit bericht komt de groenen erg goed uit om de energietransitie te versnellen.
Echter ons energienet is er nog niet klaar voor als teveel overstappen kan dat in de winter een black-out veroorzaken.

Ik heb online al zoveel oneerlijke berekeningen gezien m.b.t warmtepomp, men vergeet de investering voor een nieuwe gasketel ervan af te trekken want die ben je immers nodig als je toch besluit verder te gaan op gas en de ketel is oud, of er wordt een prijs gepakt van een goedkope dozenschuiver alsof iemand voor 1,4K een gasketel komt te installeren, deze prijzen zijn inmiddels ook al 2.5-3k.

[ Voor 31% gewijzigd door mr_evil08 op 20-03-2026 08:55 ]

• MazzHead
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23:30
mr_evil08 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 08:45:
[...]

Dit bericht komt de groenen erg goed uit om de energietransitie te versnellen.
Echter ons energienet is er nog niet klaar voor als teveel overstappen kan dat in de winter een black-out veroorzaken.

Ik heb online al zoveel oneerlijke berekeningen gezien m.b.t warmtepomp, men vergeet de investering voor een nieuwe gasketel ervan af te trekken want die ben je immers nodig als je toch besluit verder te gaan op gas en de ketel is oud, of er wordt een prijs gepakt van een goedkope dozenschuiver alsof iemand voor 1,4K een gasketel komt te installeren, deze prijzen zijn inmiddels ook al 2.5-3k.
Zolang de ketel nog werkt hoef je die mogelijke kosten ook niet in te prijzen, want de zogenaamde besparing als je die vervanging daarin meeneemt komt dan dus te hoog uit. Je dient op basis van de werkelijkheid te calculeren, maar afhankelijk van de gewenste uitkomst worden de meeste calculaties gemaakt. Want jouw zeg 3k is jaarlijks €200 minder besparing.

Het wordt anders als je voor de keuze staat bij een defecte ketel, dan dien je dat in te prijzen en komt die WP sneller in beeld.

Hier is de ketel 20 jaar oud en nog een goedkoop gascontract, met een WP zouden de kosten met een €500 toenemen voor mijn situatie. De gasprijs zou structureel boven de €1,40 uit moeten komen om maar te overwegen een WP te installeren.

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:20
@MazzHead Hoe je het draait of keert, die cv ketel houdt er op een bepaald moment mee op, en dan ga je toch die kosten moeten maken. Voor een eerlijke vergelijking op basis van Total cost of ownership moet je die toch meenemen.

Je beschrijft een bijzondere situatie, hoe goedkoop is je gas dan nog? Neem je ook alle vast kosten mee? Ik heb een tool gemaakt om het financiële plaatje van wp vs gas inzichtelijk te maken, en het is niet makkelijk om situaties te vinden waar een cv-ketel goedkoper is dan een WP.

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:58
MazzHead schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:21:
[...]

Zolang de ketel nog werkt hoef je die mogelijke kosten ook niet in te prijzen, want de zogenaamde besparing als je die vervanging daarin meeneemt komt dan dus te hoog uit. Je dient op basis van de werkelijkheid te calculeren, maar afhankelijk van de gewenste uitkomst worden de meeste calculaties gemaakt. Want jouw zeg 3k is jaarlijks €200 minder besparing.

Het wordt anders als je voor de keuze staat bij een defecte ketel, dan dien je dat in te prijzen en komt die WP sneller in beeld.

Hier is de ketel 20 jaar oud en nog een goedkoop gascontract, met een WP zouden de kosten met een €500 toenemen voor mijn situatie. De gasprijs zou structureel boven de €1,40 uit moeten komen om maar te overwegen een WP te installeren.
Geen zorgen, binnen een week zitten we daar wel qua gasprijs ;)

• dunklefaser
@MazzHead Als je je wil verdiepen in de calculaties (en omdat je al wat gerekend hebt):
"warmtepompofgas.nl" zou weleens wat andere inzichten kunnen geven (of je vind nog grotere vouten). Ik ben benieuwd.

@Fr33z Op "nieuwe stroom" kan je ook ook de "dynamische"gasprijzen volgen.
Per vandaag ligt de kale gasprijs > € 60 cts/m³ - en idd. nog geen einde in zicht.
Hiermee ligt ook de consumentenprijs > € 1,45/m³ - als ik me niet vergis.

[ Voor 37% gewijzigd door dunklefaser op 20-03-2026 12:56 ]

• MotorBeast
marvel27 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:44:
@MazzHead Hoe je het draait of keert, die cv ketel houdt er op een bepaald moment mee op, en dan ga je toch die kosten moeten maken. Voor een eerlijke vergelijking op basis van Total cost of ownership moet je die toch meenemen.

Je beschrijft een bijzondere situatie, hoe goedkoop is je gas dan nog? Neem je ook alle vast kosten mee? Ik heb een tool gemaakt om het financiële plaatje van wp vs gas inzichtelijk te maken, en het is niet makkelijk om situaties te vinden waar een cv-ketel goedkoper is dan een WP.
Ik heb een kennis en die doucht alleen maar. Hebben de verwarming zelden of nooit aan, 18 a 19 graden binnen en als het koud wordt pakken we wel een dekentje. Verbruik was dacht ik 350m3 per jaar. Dan zou ik ook geen WP nemen. Ja WP goedkoper maar dan ligt het omslagpunt wel heel ver weg. Sommige mensen verkiezen, in mijn ogen, afzien tegen comfort en dat kost bijna niets.

• Carboy54
MotorBeast schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:00:
[...]

Ik heb een kennis en die doucht alleen maar. Hebben de verwarming zelden of nooit aan, 18 a 19 graden binnen en als het koud wordt pakken we wel een dekentje. Verbruik was dacht ik 350m3 per jaar. Dan zou ik ook geen WP nemen. Ja WP goedkoper maar dan ligt het omslagpunt wel heel ver weg. Sommige mensen verkiezen, in mijn ogen, afzien tegen comfort en dat kost bijna niets.
Ik zou dan adviseren koud douchen en gasaansluiting de deur uit. :)

• MotorBeast
Carboy54 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:03:
[...]

_O-

• dunklefaser
@MotorBeast Omslagpunt ver weg met 350 m³ aan gasverbruik kan wel kloppen, de vraag is hoever weg
(en voor hoe lang).
Als ik het tooltje van @marvel27 wat tweak kom ik op max. 10 - 12 jaar t.v.t./break-even.
Maar dat is dan met de vooroorlogse energieprijzen.
P.S.: Aan de beurs kan je op dit moment ook niet veel winnen (misschien aan de energiebeurs).

[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 20-03-2026 13:29 ]

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:18
Tja niet verwarmen vanwege de kosten en dan later klagen over schimmel in huis en gezondheidsproblemen.

Een dikke trui gaat niks doen aan schimmel.

[ Voor 18% gewijzigd door Erwin_83 op 20-03-2026 13:50 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:09
Ik vind 350 kuub voor alleen douchen nogal veel... maargoed, dan heb ik maar 4 personen in huis waarbij de kinderen een hekel hebben aan douchen en wijzelf het ook maar als noodzaak zien. Zit hier hooguit op de helft van dat verbruik incl koken.

• Carboy54
_JGC_ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:50:
Ik vind 350 kuub voor alleen douchen nogal veel... maargoed, dan heb ik maar 4 personen in huis waarbij de kinderen een hekel hebben aan douchen en wijzelf het ook maar als noodzaak zien. Zit hier hooguit op de helft van dat verbruik incl koken.
Dat zegt niet zoveel. Wij hadden een klant die wilde verduurzamen met 5 personen en wilde een boiler van 500 liter omdat ze allemaal 30 minuten onder de douche staan.

• MazzHead
Dat was een zenuw blijkbaar 8)

Als ik de tool invul is het simpel: de eerste 10-12 jaar heb ik de investering niet terugverdiend. Ik pas dan wel de stroomprijs aan met 2% per jaar en 4% voor gas, en SCOP naar 3,5. Zoals ik al daar reageerde vind ik dat realistischer.

Oftewel: als ik nu een WP installeer en een goed werkende CV ketel op de schroothoop gooi heb ik dus na 10 jaar minder dan dat ik de ketel laat hangen. Lijkt me logisch.

Dus als ik 10 jaar wacht, of tot die ketel de geest geeft, of dat die gasprijzen zo hoog blijven zonder impact op de stroomprijs, ga ik er in ieder geval niet op achteruit.

Overigens, hier 300-350m3 gas alleen voor koken/SWW, met 2 personen O-) Verwarmen is een 600-700m3 per jaar. En voor het comfort nog een houtkachel.

Edit: Wat mensen nogal eens vergeten is de impact van een loyaliteitsbonus op de gasprijs. Bij €200 op minder dan 1000 m3 is de effectieve gasprijs meer dan €0,20 per kuub lager. Want naast de vaste kosten heb je ook vaste korting 8)

[ Voor 12% gewijzigd door MazzHead op 20-03-2026 14:27 ]

• _JGC_
Carboy54 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:59:
[...]

Dat zegt niet zoveel. Wij hadden een klant die wilde verduurzamen met 5 personen en wilde een boiler van 500 liter omdat ze allemaal 30 minuten onder de douche staan.
Allemaal elke dag 30 minuten onder de douche dan ga je snel naar 350 kuub per jaar idd.

Wij starten beide de dag met 5 minuten douchen. Lijkt heel kort, maar als je je haar gewassen hebt en je lichaam ingezeept en afgespoeld blijft er nog heel veel tijd over. Kwam ik destijds achter toen ik in Noorwegen op een camping met douchemuntjes moest douchen. Snel snel snel alles wassen en dan wachten tot het muntje op was... duurde maar, duurde maar...

Kinderen gaan 2-3x per week 's avonds, de oudste is in 2 minuten klaar, de jongste staat iets langer te dromen.

Hier komt binnenkort een 150 liter vat erin. En als dat koud wordt kan ik altijd de badkuip die we als veredelde wasmand gebruiken nog uit de badkamer slopen en die DWTW eindelijk eens op de juiste afvoer aansluiten.

• _JGC_
MazzHead schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:15:

Als ik de tool invul is het simpel: de eerste 10-12 jaar heb ik de investering niet terugverdiend. Ik pas dan wel de stroomprijs aan met 2% per jaar en 4% voor gas, en SCOP naar 3,5. Zoals ik al daar reageerde vind ik dat realistischer.

Oftewel: als ik nu een WP installeer en een goed werkende CV ketel op de schroothoop gooi heb ik dus na 10 jaar minder dan dat ik de ketel laat hangen. Lijkt me logisch.

Dus als ik 10 jaar wacht, of tot die ketel de geest geeft, of dat die gasprijzen zo hoog blijven zonder impact op de stroomprijs, ga ik er in ieder geval niet op achteruit.

Overigens, hier 300-350m3 gas alleen voor koken/SWW, met 2 personen O-) Verwarmen is een 600-700m3 per jaar. En voor het comfort nog een houtkachel.

Edit: Wat mensen nogal eens vergeten is de impact van een loyaliteitsbonus op de gasprijs. Bij €200 op minder dan 1000 m3 is de effectieve gasprijs meer dan €0,20 per kuub lager. Want naast de vaste kosten heb je ook vaste korting 8)
In mijn geval is de CV ketel 16 jaar, zit een tikje in de ventilator en monteur geeft aan "ketel te oud om te vervangen, duur onderdeel, zolang ie het doet dan doet ie het". Ik heb sinds oktober een hybride warmtepomp die dankzij een gehackte besturing bij -10 gewoon vrolijk mijn huis warm houdt zonder ondersteuning van de ketel, voor tapwater heb ik de ketel nog.

Wat die loyaliteitsbonus betreft, ik zat vorig jaar bij Innova, ik moest 75 euro van de bonus terugbetalen omdat ik minder gas had verbruikt (800 kuub opgegeven, 700 verbruikt). Overigens kan je die loyaliteitsbonus vaak wel wegstrepen tegen het vastrecht en netbeheerderskosten van gas. Heel vaak wordt die loyaliteitsbonus gewoon weggestopt in hogere tarieven elders.

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 23:40

Ik wil nog wel een andere zenuw - spreekwoordelijk - aanraken, niet specifiek van MazzHead overigens. Alle berekeningen lijken in eerste instantie behoorlijk feitelijk. Maar staan eigenlijk altijd bol van aannames, laten we zeggen 'statistische waarschijnlijkheden' die passen in je visie op de toekomst. De ontwikkeling van de gasprijs, leveringskosten, de toekomstige kosten van het verwijderen van je gasaansluiting, zelfs de hoogte van de subsidie op je warmtepomp. In de terugverdientijd kan het jaar 2027 heel anders zijn dan 2028. Uiteindelijk denken mensen dat ze rationeel hebben besloten, maar in werkelijkheid is het een doelredenering geweest, want het moet altijd in jouw toekomstbeeld passen. HIermee bedoel ik te zeggen dat men zich niet moet blindstaren op de berekening, maar ook je je gevoel op de berekening moet loslaten. Daar is niks mis mee.

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:54
Ik heb even een eigen topic geopend voor mijn eigen warmtepomp ontwerp. Het gaat om het ontwerp en plaatsen van een warmtepomp voor een grote woning (840 m3) uit 1956.

Warmtepomp en SWW voor huis uit 1956

Tips zijn welkom!

• MazzHead
_JGC_ schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 14:37:
[...]

In mijn geval is de CV ketel 16 jaar, zit een tikje in de ventilator en monteur geeft aan "ketel te oud om te vervangen, duur onderdeel, zolang ie het doet dan doet ie het". Ik heb sinds oktober een hybride warmtepomp die dankzij een gehackte besturing bij -10 gewoon vrolijk mijn huis warm houdt zonder ondersteuning van de ketel, voor tapwater heb ik de ketel nog.

Wat die loyaliteitsbonus betreft, ik zat vorig jaar bij Innova, ik moest 75 euro van de bonus terugbetalen omdat ik minder gas had verbruikt (800 kuub opgegeven, 700 verbruikt). Overigens kan je die loyaliteitsbonus vaak wel wegstrepen tegen het vastrecht en netbeheerderskosten van gas. Heel vaak wordt die loyaliteitsbonus gewoon weggestopt in hogere tarieven elders.
Als die hybride het warm houdt, zou je eigenlijk toch van die ketel afwillen denk ik zo, want dan is de all-in gasprijs wel erg hoog.

Maar inderdaad, die 200 was als voorbeeld. Ik zit ook bij Innova momenteel voor alleen gas met een €420 bonus, 950 kuub opgegeven. Ziet ernaar uit dat ik er wel aan kom. Maar ze maken er gewoon verlies op, want als ik het uitreken is hun kale prijs iets van €0,14 per kuub, na hun vaste kosten. Dus andere klanten zullen dat op hun bordje krijgen.

Vraag niet hoe het kan, geniet ervan.

• _JGC_
MazzHead schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:27:
[...]

Als die hybride het warm houdt, zou je eigenlijk toch van die ketel afwillen denk ik zo, want dan is de all-in gasprijs wel erg hoog.

Maar inderdaad, die 200 was als voorbeeld. Ik zit ook bij Innova momenteel voor alleen gas met een €420 bonus, 950 kuub opgegeven. Ziet ernaar uit dat ik er wel aan kom. Maar ze maken er gewoon verlies op, want als ik het uitreken is hun kale prijs iets van €0,14 per kuub, na hun vaste kosten. Dus andere klanten zullen dat op hun bordje krijgen.

Vraag niet hoe het kan, geniet ervan.
Die warmtepomp staat nu op verkeerde plek, buurman heeft er last van en als zijn auto op zijn oprit staat ter hoogte van mijn warmtepomp zuigt dat ding z'n eigen shit op. Maakt regeling ook lastig, want in de nacht schakel ik 'm uit beneden de 4.6 graden. Omdat 'ie z'n eigen shit opzuigt meet de temperatuursensor andere waarden als de pomp aan of uit staat.

Ding gaat binnenkort naar de achterkant van het huis, kan dan uitblazen op de open ruimte. Leidingen gaan dan ook van 26mm naar 32mm en buisisolatie gaat naar 4cm. Mooi moment om dan ook T-stuk en driewegklep ertussen te fabrieken.

Heb dit ding goedkoop van Marktplaats gehaald, zelf geïnstalleerd. Eerst om te kijken hoe het gaat, dat blijkt dus prima te zijn uitgezonderd overlast aan de buurman. Komende zomer de ketel weg en daarna ook een andere kookplaat regelen.
Heeft die roestende gasleiding in de kruipruimte het toch nog volgehouden tot het eind :)

[ Voor 11% gewijzigd door _JGC_ op 20-03-2026 15:41 ]

• mr_evil08
MazzHead schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 12:21:
[...]

Een gasketel heeft een levensduur van 15 jaar en daar hoor je mee te rekenen want dat doe je ook bij de warmtepomp verwachte levensduur en niet ja maar dit en dat zus en zo. ;)

Ik zeg niet wat je moet doen, wel om het eerlijk te houden, een ketel die langer meegaat is mooi meegenomen, blijft wel een bewust genomen risico.

zelfde verhaal kan de warmtepomp ook 20jr meegaan ipv 15.
Als je zo gaat rekenen zou ik naar het Casino gaan. :+

[ Voor 27% gewijzigd door mr_evil08 op 20-03-2026 15:47 ]

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 22-03 10:32

Jan2023

KISS

Carboy54 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:03:
[...]

Een abbonnement op de sportschool.
Door beweging stroomt het bloed sneller en warm je beter op , en lekker douchen op de sportschool.
;)

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• MotorBeast
dunklefaser schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 13:24:
@MotorBeast Omslagpunt ver weg met 350 m³ aan gasverbruik kan wel kloppen, de vraag is hoever weg
(en voor hoe lang).
Als ik het tooltje van @marvel27 wat tweak kom ik op max. 10 - 12 jaar t.v.t./break-even.
Maar dat is dan met de vooroorlogse energieprijzen.
P.S.: Aan de beurs kan je op dit moment ook niet veel winnen (misschien aan de energiebeurs).
Pssssst https://www.ishares.com/n...siteEntryPassthrough=true en put opties zijn ook wel fijn nu. Ik ga eens zoeken of er ook een WP Tracker is. :D

• MotorBeast
mr_evil08 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:39:
[...]

Een gasketel heeft een levensduur van 15 jaar en daar hoor je mee te rekenen want dat doe je ook bij de warmtepomp verwachte levensduur en niet ja maar dit en dat zus en zo. ;)

Ik zeg niet wat je moet doen, wel om het eerlijk te houden, een ketel die langer meegaat is mooi meegenomen, blijft wel een bewust genomen risico.

Denk dat jouw WP met je lage verbruik de 20 wel gaat halen. Mijn oude HR Ketel zat overigens ook op 18 jaar en deed het nog steeds net zo goed als de eerste dag. Alleen 1 keer per 3 jaar wat onderhoud.

Sprak toevallig net een buurman met hetzelfde huis en die betaald....schrik niet €300,- per maand aan gas en stroom. Kom ik aan met mijn 4 tientjes. En vrees voor de man dat dat bedrag alleen maar hoger gaat worden. Hier zal het ook wel wat hoger worden na afschaf salderen maar dat bedrag ga ik nooit aanraken.

[ Voor 17% gewijzigd door MotorBeast op 20-03-2026 16:23 ]

• MazzHead
mr_evil08 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 15:39:
[...]

Het gaat om een berekening of je overstapt op een WP. Eerlijkheid heeft er weinig mee te maken, de werkelijkhid wel. En die werkelijkheid bestaat uit een prima werkende CV ketel die al is afbetaald. Pas als die de geest geeft kun je de wat jou betreft "eerlijke" berekening maken.

Je levensduur argument is niet van belang, die veranderd niets aan de berekening. Voor hetzelfde geld is na 10 jaar die WP kapot, of draait die inderdaad probleemloos 20 jaar. Dat is dan een consequentie van de werkelijkheid en die kun je niet in een model vangen. De berekening is een beslissingsmodel op basis van allerlei parameters. En in tegenstelling tot die mogelijke levensduur, die CV ketel draait in werkelijkheid al 20 jaar, meevallertje die ik niet weggooi.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:09
[...]

:w

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 20:14
Seafarer schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 09:33:
[...]

Losse doorstroomverwarmer met pomp ernaast zetten?
Ik heb een tweede spiraal, maar best een gedoe, (bypass naar bestaan) expansievat, pomp, voor iets dat ook met een paar tietjes met 1 element zou moeten kunnen.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:45
tonwes99 schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 19:32:
[...]

Ik heb een tweede spiraal, maar best een gedoe, (bypass naar bestaan) expansievat, pomp, voor iets dat ook met een paar tietjes met 1 element zou moeten kunnen.
Met een paar tietjes krijg je 't niet warmer dan zo'n 37 °C 8)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22-03 11:04
[...]

Een boiler verwarming kost tussen de 100 en 400 €€€ :X

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:13

Seafarer

XXX

[...]

Ik kan je niet helemaal volgen. Eigenlijk helemaal niet.

Je kunt toch een hotfill doorstromer met drinkwater geschikte (duur) circulatie pomp nemen? Heb je geen spiraal nodig.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• mr_evil08
MazzHead schreef op vrijdag 20 maart 2026 @ 17:05:
[...]

Het gaat om een berekening of je overstapt op een WP. Eerlijkheid heeft er weinig mee te maken, de werkelijkhid wel. En die werkelijkheid bestaat uit een prima werkende CV ketel die al is afbetaald. Pas als die de geest geeft kun je de wat jou betreft "eerlijke" berekening maken.

Je levensduur argument is niet van belang, die veranderd niets aan de berekening. Voor hetzelfde geld is na 10 jaar die WP kapot, of draait die inderdaad probleemloos 20 jaar. Dat is dan een consequentie van de werkelijkheid en die kun je niet in een model vangen. De berekening is een beslissingsmodel op basis van allerlei parameters. En in tegenstelling tot die mogelijke levensduur, die CV ketel draait in werkelijkheid al 20 jaar, meevallertje die ik niet weggooi.
Je hoeft hem ook niet weg te gooien, zeg alleen dat de berekening oneerlijk is.
Een warmtepomp kan ook probleemloos 20 jaar meegaan echter dan wordt ineens niet zo gerekend.

Je kan alleen rekenen met aftrek van de gasketel want in feite is de ketel EOL dat hij nog functioneerd doet er niet toe.

[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 21-03-2026 08:32 ]

• mr_evil08
[...]

Dan zal een douche WTW zeer rendabel worden.

• wieste01
  • Registratie: Maart 2026
  • Laatst online: 20:49
Ik heb een nieuwe topic gestart omtrent CV vervangen

Warmtepomp of toch CV vervangen

Bennnog aan het twijfelen, maar neig er naar om toch direct voor de wp te gaan

• MazzHead
mr_evil08 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 08:30:
[...]

Je hoeft hem ook niet weg te gooien, zeg alleen dat de berekening oneerlijk is.
Een warmtepomp kan ook probleemloos 20 jaar meegaan echter dan wordt ineens niet zo gerekend.

Je kan alleen rekenen met aftrek van de gasketel want in feite is de ketel EOL dat hij nog functioneerd doet er niet toe.
Die eerlijke berekening kan er dus toe leiden dat je een WP laat installeren die je geld kost 8)7

Gelukkig heb je het dan wel eerlijk berekend O-)

• MotorBeast
MazzHead schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:02:
[...]

Die eerlijke berekening kan er dus toe leiden dat je een WP laat installeren die je geld kost 8)7

Gelukkig heb je het dan wel eerlijk berekend O-)
Zowel een WP als HR Ketel kosten geld. Het enige verschil is dat een WP op lange termijn altijd goedkoper is tov een ketel hoe ik het ook bereken. Ik ken in ieder geval geen ketel die geld oplevert en goedkoper stookt dan een WP.

Levert je ook nog eens rust op in de huidige wereld met prijzen voor fossiele brandstof. Onbetaalbaar. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door MotorBeast op 21-03-2026 11:39 ]

• RemmyB83
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 23:12
MotorBeast schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:37:
[...]

Zowel een WP als HR Ketel kosten geld. Het enige verschil is dat een WP op lange termijn altijd goedkoper is tov een ketel hoe ik het ook bereken. Ik ken in ieder geval geen ketel die geld oplevert en goedkoper stookt dan een WP.

Levert je ook nog eens rust op in de huidige wereld met prijzen voor fossiele brandstof. Onbetaalbaar. ;)
Het verschil zit nu eenmaal grotendeels in het verbruik en de investering. Hoe lager het verbruik, hoe minder de investering loont.

Ik zit zelf ook een beetje in dezelfde situatie. Ik kan de investering naar voren halen maar dan gaan de jaren gelijk tellen van mijn nieuwe WP, terwijl mijn ketel al is afgeschreven en het nog doet. Tja het is net hoe je er persoonlijk tegen aan kijkt. Als ik hem nu aanschaf zonder echte financiele voordelen dan is hij over een paar jaar oud, of ik wacht nog en kan over een paar jaar een nieuwe WP aanschaffen. Soms is het gewoon lood om oud ijzer, kortom verbruikskosten vs. verbruikskosten met (hogere)afschrijving.

🇳🇱Pijnacker Oost/West

• MazzHead
MotorBeast schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 11:37:
[...]

Dat is nou juist het punt. Het hangt van de specifieke situatie af.

Puur op verbruik klopt het altijd wat je zegt, die 2-3 kWh uit de lucht (of water) bij die ene kWh die de WP verbruikt is altijd goedkoper dan die kWh uit gas.

Maar met de overige kosten mee veranderd dat beeld. Voor een situatie onder de 1000m3 per jaar kantelt het.

Zeker als je zoals ik tot November nog een contract hebt met €420 loyaliteitsbonus is die uiteindelijke rekening dat het me €500-600 zou kosten om een equivalente oplossing van de huidige CV ketel met indirect gestookte boiler op te tuigen en die werkende CV ketel te verschrotten.

Ook die stroomprijs beweegt deels mee met de gasprijs. En die rust heb ik ook, want als de situatie veranderd kan ik die uitgespaarde €500-600 dus mooi inzetten om die roerige periode te overbruggen en kan altijd overstappen zodra het echt loont.

Maar nu nog niet :+

• MotorBeast
RemmyB83 schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:06:
[...]

Het verschil zit nu eenmaal grotendeels in het verbruik en de investering. Hoe lager het verbruik, hoe minder de investering loont.

Ik zit zelf ook een beetje in dezelfde situatie. Ik kan de investering naar voren halen maar dan gaan de jaren gelijk tellen van mijn nieuwe WP, terwijl mijn ketel al is afgeschreven en het nog doet. Tja het is net hoe je er persoonlijk tegen aan kijkt. Als ik hem nu aanschaf zonder echte financiele voordelen dan is hij over een paar jaar oud, of ik wacht nog en kan over een paar jaar een nieuwe WP aanschaffen. Soms is het gewoon lood om oud ijzer, kortom verbruikskosten vs. verbruikskosten met (hogere)afschrijving.
Je vergeet alleen dat hoe langer je wacht hoe hoger de kosten voor een nieuwe WP (en ketel) worden (inflatie alleen doet zijn werk al) en gasprijzen nooit meer laag zullen worden. Vraag naar fossiel stijgt (helaas) nog steeds en het aanbod zal eerder dalen dan stijgen. Hoe eerder je een WP installeert hoe eerder je breakeven speelt. Je zou ook je maandelijkse voordeel in een goede tracker op de beurs kunnen gooien (Ishares MSCI World) maakt je dubbel rendement. Mijn advies.....kijk lange termijn. @MazzHead En dat bedoel ik. Jij redeneert alleen korte termijn. Ieder zijn ding.

Ik heb rust en vandaag heeft de WP 3 uurtjes staan pruttelen op zonnestroom. Ook fijn als salderen straks weg is. Ik lach me rot om de huidige crisis.

[ Voor 8% gewijzigd door MotorBeast op 21-03-2026 12:19 ]

• MazzHead
MotorBeast schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 12:17:
[...]

Je vergeet alleen dat hoe langer je wacht hoe hoger de kosten voor een nieuwe WP (en ketel) worden (inflatie alleen doet zijn werk al) en gasprijzen nooit meer laag zullen worden. Vraag naar fossiel stijgt (helaas) nog steeds en het aanbod zal eerder dalen dan stijgen. Hoe eerder je een WP installeert hoe eerder je breakeven speelt. Je zou ook je maandelijkse voordeel in een goede tracker op de beurs kunnen gooien (Ishares MSCI World) maakt je dubbel rendement. Mijn advies.....kijk lange termijn. @MazzHead En dat bedoel ik. Jij redeneert alleen korte termijn. Ieder zijn ding.

Ik heb rust en vandaag heeft de WP 3 uurtjes staan pruttelen op zonnestroom. Ook fijn als salderen straks weg is. Ik lach me rot om de huidige crisis.
Als ik die WP over 10 jaar laat installeren is die net zo duur geworden als die nieuwe WP die jij dan moet kopen als je bestaande dan kapot gaat. Raar hè?

Je kan ook, indien je 12-16K voor een WP in die goeie tracker van jou hebt ziiten, wachten tot je met alleen de winst die WP kan aanschaffen.

Ik begrijp dat je graag bevestiging hebt van je beslissing om in een WP te investeren, dat is mensen eigen. Geniet lachend voluit van de crisis, dat zegt veel over jou.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:06

Sport_Life

Solvitur ambulando

Jij zit qua verbruik zo'n beetje rond het omslagpunt met 900-1050m3 per jaar.
1000 x 1,5 = 1.500 + 300 (vastrecht) = 1800
2000 x 0,24 = 500

1300 per jaar. Goed 1150 minus bonus.

12.000 / 1150 = 10 jaar.

Financieel is het dan een beetje om het even.

Maar er zitten hier ook mensen met grotere woningen met dubbel zoveel verbruik. Als je dan ook nog een dak vol pv panelen hebt gaat er al 30% vanaf .
Dan wordt het sommetje ineens heel anders..
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 13% gewijzigd door Sport_Life op 21-03-2026 20:22 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:27
MazzHead schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:48:
[...]

Als ik die WP over 10 jaar laat installeren is die net zo duur geworden als die nieuwe WP die jij dan moet kopen als je bestaande dan kapot gaat. Raar hè?
Dat is niet helemaal waar. Een aantal L/W WP kosten na aftrek subsidie in principe niks of heel weinig. Het zijn met name installatiekosten die je eenmalig betaalt. De subsidies wisselen elk jaar. Ik denk dat alleen de WP over 10 jaar niet zoveel kost. Installatiewerk is er dan nauwelijks. Zonder subsidie kun je een monoblock makkelijk zelf aansluiten, eventueel met hulp van mede-tweakers :) Bij een split komt er wel altijd een installateur aan te pas, maar het vervangen van alleen de WP zou toch in een uurtje ofzo gepiept moet zijn.

• MotorBeast
MazzHead schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 19:48:
[...]

Je kan ook, indien je 12-16K voor een WP in die goeie tracker van jou hebt ziiten, wachten tot je met alleen de winst die WP kan aanschaffen.

Ik begrijp dat je graag bevestiging hebt van je beslissing om in een WP te investeren, dat is mensen eigen. Geniet lachend voluit van de crisis, dat zegt veel over jou.
Mijn WP gaat echt wel langer dan 10 jaar mee. Ik heb 4 jaar verwarmt met L/L en dat ding is ook nog als nieuw. Ik begrijp dat je graag bevestiging hebt van je beslissing om je HR Ketel te laten hangen, zoals je zegt dat is mensen eigen. En ja ik lach om om mijn voorschot per maand om mijn huis te verwarmen. Maar dat deed al ik met mijn WP (zowel L/L als L/W) met of zonder crisis alleen nu nog harder. Dat zegt veel over mijn beslissing lange termijn te denken. NB: beleg al ruim 30 jaar dus de winst is er al om die WP te betalen.

[ Voor 3% gewijzigd door MotorBeast op 21-03-2026 21:12 ]

• Martin7182
Wat ook telt is dat je, zeker met zonnepanelen, onafhankelijker bent van oorlogen, heffingen en dergelijke ellende. Niemand kan de toekomstige olie- en gasprijzen voorspellen, maar als je er (deels) onafhankelijk van bent, dan raakt het je minder of helemaal niet. Ook dat vertegenwoordigt een zekere waarde.

• MazzHead
Sport_Life schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 20:09:
[...]

Jij zit qua verbruik zo'n beetje rond het omslagpunt met 900-1050m3 per jaar.
1000 x 1,5 = 1.500 + 300 (vastrecht) = 1800
2000 x 0,24 = 500

1300 per jaar. Goed 1150 minus bonus.

12.000 / 1150 = 10 jaar.

Financieel is het dan een beetje om het even.

Maar er zitten hier ook mensen met grotere woningen met dubbel zoveel verbruik. Als je dan ook nog een dak vol pv panelen hebt gaat er al 30% vanaf .
Dan wordt het sommetje ineens heel anders..

***members only***
Nou, het omslagpunt is er zelfs niet binnen de 15 jaar levensduur, ook niet bij maar 12K investering.

Mijn werkelijke kosten van de afgelopen 2 jaar:
2024/2025: verbruik 913m3, totale kosten gas €1284
2025/2026: verbruik 960m3 (verwacht), totale kosten gas €1165

Daarbij een kleine 1000kWh stroom die ik affakkel met convectorkacheltjes, puur omdat je daar toch niets voor krijgt/goedkoper is dan gas. Komt er dus zeg een 110m3 gas bij, gemiddeld dan een €1400

Met een gemiddelde COP van 3.5 (35% is SWW) kom je uit op net geen 2500kWh en ik betaal nu een €0,28, dus €700 verbruik stroom.

Met gemiddeld €1400-700 wordt die besparing een whopping €700

Daarmee krijg ik niet een 12K WP gefinancierd.

In mijn situatie ,met houten plat dak (trillingen/geluid) en geen plek in de tuin, zal ik een Kronoterm of iets dergelijks nodig hebben. Met een groot buffervat om lang douchen mogelijk te maken (die 500l boiler is voor amateurs 8) ) komt de investering waarschijnlijk uit op een 15-20K. Gelukkig een garage waar dat in past.

Dus zolang de besparing niet opweegt tegen de investering blijft die ketel hangen. Gewoon omdat me dat minder kost dan een WP.

Ik blijf de berekening gewoon maken bij wijzigingen, een keer zal die WP er toch komen, gedwongen of niet.

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:27
MazzHead schreef op zondag 22 maart 2026 @ 00:28:
[...]

Nou, het omslagpunt is er zelfs niet binnen de 15 jaar levensduur, ook niet bij maar 12K investering.

Mijn werkelijke kosten van de afgelopen 2 jaar:
2024/2025: verbruik 913m3, totale kosten gas €1284
2025/2026: verbruik 960m3 (verwacht), totale kosten gas €1165

Daarbij een kleine 1000kWh stroom die ik affakkel met convectorkacheltjes, puur omdat je daar toch niets voor krijgt/goedkoper is dan gas. Komt er dus zeg een 110m3 gas bij, gemiddeld dan een €1400

Met een gemiddelde COP van 3.5 (35% is SWW) kom je uit op net geen 2500kWh en ik betaal nu een €0,28, dus €700 verbruik stroom.

Met gemiddeld €1400-700 wordt die besparing een whopping €700

In mijn situatie ,met houten plat dak (trillingen/geluid) en geen plek in de tuin, zal ik een Kronoterm of iets dergelijks nodig hebben. Met een groot buffervat om lang douchen mogelijk te maken (die 500l boiler is voor amateurs 8) ) komt de investering waarschijnlijk uit op een 15-20K. Gelukkig een garage waar dat in past.

Dus zolang de besparing niet opweegt tegen de investering blijft die ketel hangen. Gewoon omdat me dat minder kost dan een WP.

Ik blijf de berekening gewoon maken bij wijzigingen, een keer zal die WP er toch komen, gedwongen of niet.
De WP mag ook in de voortuin of aan de gevel.
Je vergeet dat de gasprijs wel eens veel harder dan de stroomprijs zou kunnen stijgen.
Je huid wordt waarschijnlijk meer waard.
Als je een deel van de installatie zelf kunt doen kun je besparen.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:41
Trillingen op een plat dak hoeven niet altijd een probleem te zijn: Trillingen warmtepomp dempen

Is net nog weer een succesverhaal gepost.

[ Voor 4% gewijzigd door ThinkPad op 22-03-2026 07:23 ]

• Martin7182
[...]
Het hoeft geen 12K te kosten. En als het al zoveel is, dan zit dat vooral in installatie en leidingwerk e.d. wat je eigenlijk zo goed als niet af hoeft te schrijven.
Wij hebben hier een L/W WPB, als bijverwarming aangesloten op de bestaande CV leidingen en twee L/L units. Dat kostte bij elkaar 4K.
Maar goed, maak gewoon je eigen keuze. Wij betalen al een paar jaar niets meer, en dat bevalt eigenlijk prima.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

[...]

Als je die 1000kWh in een warmtepomp stopt komt er 4000kWh energie uit, dan heb jij al de helft van je verbruik gedekt ;).
Als je je dan ook nog iets beter inleest kom je erachter dat met 2 personen een boiler van 200l meer dan voldoende is, 300l als je lang doucht. Een warmtepomp kost ~12k, echt niet meer.

En dan heb jij nog weinig verbruik, bij grotere woningen wordt het voordeel van de warmtepomp alleen maar groter omdat er relatief veel vaste kosten zijn (installatie).

Als je nou zou zeggen dat niet iedereen gasloos kan zijn vanwege netcongestie, dan heb je een valide argument. Wat dat betreft kun je er dan ook maar beter op tijd bij zijn voordat warmtepompen (tijdelijk ) niet meer mogen worden geïnstalleerd.

Maar goed, maak gewoon je eigen keuze. Wij betalen al een paar jaar niets meer, en dat bevalt eigenlijk prima.

[ Voor 33% gewijzigd door Sport_Life op 22-03-2026 08:56 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:22
Laat maar is al ge-edit :)

[ Voor 59% gewijzigd door SebastiaanPs op 22-03-2026 08:44 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

SebastiaanPs schreef op zondag 22 maart 2026 @ 08:43:
[...]

Deze klopt niet helemaal :)
Uit 1000 m3 gas komt er afhankelijk van je CV retourtemperatuur zo’n 8000 a 9000 kWh warmte.
PentaClover in "Gas besparen door middel van CV tuning deel III"
Klopt, zie mijn edit , het levert ongeveer 500m3 gas op, de helft van zijn verbruik :). De andere helft kost dan nog maar 240 euro ipv 1500 euro.

[ Voor 14% gewijzigd door Sport_Life op 22-03-2026 08:55 ]

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:31
[...]
In mijn situatie ,met houten plat dak (trillingen/geluid) en geen plek in de tuin, zal ik een Kronoterm of iets dergelijks nodig hebben.
Ik zie al dat je je voorlopig nog moet inlezen wat hier allenmaal op tweakers staat geschreven (heel veel).
Dus was info over dit probleem wat opgelost is, een dakkapel is nog erger dan een gewoon plat dak.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O4PrpOgyE6O8YwVOBK2lD5QKGVk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sbJ7pIVUp65g4ElOaqxz9J7p.png?f=user_large
Pixal schreef op zondag 22 maart 2026 @ 06:25:
Eerst even het succes! Het geluid is weg. Maar ook echt weg. Ik had na de afgelopen jaren DIT resultaat niet durven hopen! Het is helemaal stil in huis, zelfs op de plekken waar geluidsgolven bij elkaar leken te komen en elkaar versterkten, is het stil.
Inderdaad een goed advies aan je zelf .
[...]
Terug verdien is niet zo interessant ..je dagelijkse kosten beheersbaar/betaalbaar houden( en in de toekomst)..is veel belangrijker.
Stel in de nabij toekomst verlies je inkomen ..dat kan iedereen overkomen.

• MazzHead
Allemaal welgemeende adviezen, additionele werkelijkheid:
  • Er is geen voortuin, een niet standaard huis met als buitenruimte alleen een terras
  • Dat het huis meer waard wordt kost in eerste instantie alleen meer belasting (WOZ), net als de waardevermeerdering door woningcrisis
  • Die gasprijs kan idd stijgen, dan wordt die parameter aangepast en kijken we opnieuw
  • Veel zelf doen zit er (lichamelijk) niet in
  • Trillingentopic al mee bekend
  • L/L WP is leuk, laatste offerte voor hele woning L/L was €13.500 met 2 buiten en 7 binnenunits, en dan moet er nog SWW bij, en nog vorstbeveiling van 2-3 andere ruimtes
  • Boiler van 300 liter is onacceptabel, gisteren 2,2m3 gas vebruikt voor een douchebeurt, gaat er dus een kleine 600 liter doorheen, wil ik gewoon kunnen blijven doen
  • Die 1000kWh kan alleen omdat er nog gesaldeerd kan worden, hier in november t/m februari een whopping 150kWh terugeleverd
  • De gehele energierekening is nu €80 per maand
Rustig aan, het hoeft niet meteen, en ik ga me niet aanpassen aan een WP, dus wordt de installatie zo ontworpen dat we bijna gelijkwaardig uitkomen.

Ben nu 2 jaar het verwarmingssysteem qua regeling aan het optimaliseren, weet inmiddels dat extra isolatie wel gewenst maar niet noodzakelijk is om een WP mogelijk te maken. Terug van 1200 m3 in 2023 door van die WAR af te stappen naar kamerregeling. Verbruik in januari was maximaal 12 m3 per dag, dus een WP van meer dan 5kW is niet nodig, wel met verwarmingselementen in dat buffervat als backup/PV opsouperder.

Nog even terugkomen op die zenuw: onder de 600 m3 kun je met alleen een buffervat, met elementen en een VWS bij een blijvend lage stroomprijs perfect met COP1 verwarmen als je alleen naar de kosten kijkt. Die techniek heeft een hoge levensduur en lage vervangingskosten. Kost bij mijn verbruik net zoveel als dat warmtenet wat ze hier willen pushen om onze wijk van het gas te halen. Kon nog weleens zover komen dat ik dat eerst neerzet als interim/backup oplossing zodat als die ketel de geest geeft, ik niet afhankelijk ben van een installateur die me door urgentie een poot uit kan draaien.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-03 15:03

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@MazzHead Laat het maar weten als je een constructief adviestopic opent, uitdagingen zijn altijd welkom :)
Ik denk dat je een plan B uitgevoerd wil hebben vóórdat het warmtenet in de straat komt.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

MazzHead schreef op zondag 22 maart 2026 @ 13:47:

• Boiler van 300 liter is onacceptabel, gisteren 2,2m3 gas vebruikt voor een douchebeurt, gaat er dus een kleine 600 liter doorheen, wil ik gewoon kunnen blijven doen
Boiler temperatuur is flink hoger dan de douche temperatuur, standaard staat ie bij ons op 52 graden , dagelijkse run om 13u, als je met 38 graden doucht wordt er koud water toegevoegd ;). Eventueel kun je de boiler temperatuur verhogen (op zonnige dagen dus extra heet water opslaan!).
300l boiler is dus voldoende.
(Los daarvan moet je je afvragen of je dagelijks 600l schoon drinkwater moet wegspoelen :X)

[ Voor 18% gewijzigd door Sport_Life op 22-03-2026 15:39 ]

• MazzHead
het postreport over deze post was “Dit soort geklets is wat mij betreft vervuiling van dit topic” en dat klopt ook eigenlijk wel.

[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 22-03-2026 16:45 ]

• dunklefaser
Ik denk dat de verdere discussie beter geschikt is voor de duurzame kroeg.
Of misschien voor een apart topic? - "Warmtepomp: Ooit interessant (voor mij)?"
Er zijn misschien ook alternatieven denkbaar - sommige zweren bij een waterstofketel.

• jugo6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 21:14
MotorBeast schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 16:16:
@jugo6 Je stooklijn moet juist omhoog. Radiatoren doen niets onder de 30/ 32 graden. Ik heb minimaal 34. En met dit weer en zon voorkom je aan/uit niet. Staat hier al uren uit. Straks begin avond pendelen. Later stookt hij door als buiten kouder wordt. En ja ligt hier helemaal vol met ventilatoren.
Inmiddels de boel weer wat omhoog gezet, mag ik vragen @MotorBeast , hoe de stooklijn er bij jou helemaal uitziet?
Bij mij was het eerst door de Daikin installateur 70/-10 en 40/18.
Daarna zelf naar 50-10 en 35/18
Op advies van tweakers verder verlaagd om meer constant te lopen (want de luchttemperatuur wisselde toen tussen 16 en 20, de madoka reageert traag).
Nog meer mensen met radiatoren en oude goed geïsoleerde huizen?

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 23:01
jugo6 schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:14:
[...]

Nog meer mensen met radiatoren en oude goed geïsoleerde huizen?
Ja hoor, huis uit 1984 met enkel radiatoren zonder fans. Op dit moment 30 graden water en helemaal prima.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

Pagina: 1 ... 260 261 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)