Ik ben mij aan het voorbereiden op een lucht-water warmtepomp later dit jaar. Nu heb ik ook nog een binnenunit van een lucht-lucht warmtepomp/airco over (3,5 kW), die eerst op zolder hing maar daar weg moest en ook niet meer nodig is (geen leefruimte). Deze kan ik dus ergens anders inzetten.
Omdat de lucht-water WP straks ook kan koelen, ben ik aan het kijken waar dit niet voldoende zou zijn en de airco dus nuttig is. Graag even een dubbelcheck of mijn gedachten kloppen.
Situatie:
Woonkamer: volledig voorzien van vloerverwarming. Temperatuur stijgt 's zomers maximaal 2 graden per dag om dan 's nachts weer iets te zakken, maar over langere tijd wordt de maximale temperatuur dus wel steeds wat hoger.
Aanbouw (thuiswerkplek): volledig voorzien van vloerverwarming. Door de beperkte isolatie (vroegere garage), plat dak, aan 3 kanten buitenmuur waar de zon op staat en veel glas, wordt deze erg warm. 's Zomers stijgt de temperatuur 10 graden overdag (tot 30+), om dan 's nachts weer 8 graden te zakken.
Slaapkamer boven: temperatuur stijgt 's zomers zo'n 2 graden per dag, koelt 's nachts 1,5 graad af dus het wordt wel steeds warmer. Maar, dit is nog zonder te luchten 's avonds (woonde er nog niet).
In de tweede slaapkamer ernaast hangt al een airco. Als ik deze aanzet daalt de luchtvochtigheid in de andere slaapkamer sterk, en de temperatuur ook iets (nog zonder ventilator), dus dat helpt al wat.
Ik heb ook naar fancoils gekeken, maar omdat alle bestaande leidingen niet geïsoleerd zijn, zou dit nieuwe leidingen nodig hebben, en kan het niet tegelijk met vloerkoeling gebruikt worden, toch? Dan zouden er meerdere moeten komen.
Als ik de ervaringen hier lees, kan de vloerkoeling straks zo'n 2 graden helpen.
Kortom:
- vloerkoeling is voldoende voor de woonkamer
- vloerkoeling helpt nauwelijks in de aanbouw, daar is sowieso extra koeling nodig
- extra koeling in slaapkamer is fijn, maar 3,5 kW is vrij veel voor een ruimte van 13 m2, en als het echt warm is kan ik altijd naar de andere slaapkamer gaan
Volgens mij is de meest logische plek voor de airco dan toch in de aanbouw? Dat helpt ook de woonkamer, door het verlagen van de luchtvochtigheid.
Kloppen mijn gedachten zo?