Dit!! Hier wordt zo weinig rekening mee gehouden. Het tijdsbestek waarover het max vermogen bepaald mag worden is gewoon maar 1 sec. Dat betekent dus niet dat je dat vermogen dan ook vrolijk de hele dag door kunt halen. Daarom wordt (door de eerlijke fabrikanten) het nominaal vermogen ook gerapporteerd. Een warmtepomp kun je mi dus het beste dimensioneren op het nominaal vermogen.ErikVers schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 23:20:
[...]
Wat lastig maakt is dat er verschil is tussen nominaal vermogen en maximaal vermogen. Als je op de vaillant website zelf kijkt zie je beide op -7 gecommuniceerd worden en daarbij is nominaal de waarde die continu geleverd kan worden en maximaal is kortstondig. Op de vraag hoeveel minuten of uren kortstondig is kreeg ik geen antwoord en reken dus enkel met de nominale waarde (a-7w35)
Een mooi praktijkvoorbeeld hiervan is de test op vol vermogen (tijdens de defros periode) die @Andrehj en @SebastiaanPs hebben gedaan met hun warmtepompen. Daar was de afgegeven hoeveelheid kwh gedurende één uur niet gelijk aan het maximaal vermogen uit de specs maar als ik me niet vergis wel aan het nominale vermogen?
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
/f/image/z2iSwnAfe2n4Dzv0fNH5UKU6.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2YsJh7JZxoLe1QgKEFidAUle.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/J7UEsLKE17FUOSb1IFRFm0le.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/VRjA9b6RwRDhRFvtjrxtC4N5.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/t4eVFVMXXkCDrNjmDbcZRMnf.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ghKWosBJH3fvpKS3qYxTsbVS.jpg?f=fotoalbum_large)