Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag
Alleen maar vloerverwarming dus in de regel niet condenserend.Daan_96 schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 17:38:
[...]
Is dit met condenserend koelen? Of koelen tot iets boven het dauwpunt? Aan de verdelers te zien gaan ze naar vloerverwarming dus dan zou ik denken het 2e? Of gaan de verdelers los naar verschillende fancoils.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Afsnijden, beugels plaatsen, koppelingen monteren, afpersen met accu.
@fjuxfjux schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 16:43:
misschien is dit meer een vraag voor een eigen topic (laat het dan vooral weten)
Maar ik ben me aan het oriënteren voor een warmtepomp, en ben vooral aan het kijken voor hoeveel kW ik nodig heb.
even korte situatie schets:
Jaren 30 hoek woning,(190m2) na geïsoleerd:
- Vloer mineraal wol 20cm
- spouw muur: EPS korrels (is alleen niet veel spouw in een jaren 30 huis..)
- beneden oud dubbel glas, boven HR++
- Dak isolatie komt nog, is nu alleen nok isolatie.
Beneden vloerverwarming, boven huidig radiatoren, maar worden fancoils bijgeplaatst als ik voor een WP ga.
huidig gasverbruik per jaar is 2000m3, hoofdzakelijk beneden verwarmd en een beetje boven (kantoor/slaapkamer kleine)
Met koevlaas zou ik uitkomen op ~9kW
echter heb ik via de demo van heatbox ook alle details ingevuld en dan kom ik zonder dak isolatie op 22kW en met het beoogde isolatie profiel op 14kW.
aan de ene kant niet heel gek ivm alle ruimtes die niet verwarmd zijn met de 2000m3 gas.
andere kant voelt 14kW wel als heel veel.
Als ik vervolgens de wat generiekere berekening invul van heat box (alleen afmetingen verdiepingen+ isolatie maatregelen) dan kom ik zelfs op 17kW.
Daarnaast viel me op dat ze voor bij beneden verdieping 5kW berekende, terwijl de vloerverwarming maar 3 a 3.5kW kan leveren. nu moet het met de winter wel zeker zonder nacht verlaging, maar hij heeft het altijd wel warm gekregen.
Aan gezien ik nog aan het oriënteren ben wilde ik vooral gewoon ongeveer weten wat ik nodig ga hebben, maar dit loopt wel weer heel ver uiteen.
Maar nu komt de hamvraag:
bij heatbox hebben ze ook een WP selector, erg leuk, maar daar lijkt het er op dat je met een 14kW verlies berekening ook uitkomt met een 9kW warmtepomp, sterker nog, een 7kW zou nog kunnen met een backup die 0.3% moet leveren.
hoe kijken jullie hier tegen aan, hoe doe je nou eigenlijk precies de slag van warmte verlies naar WP kW?
als ik heatbox volg zou ik beter kunnen gaan voor een 7kW pomp met een backup, maar dat voelt toch wel weer heel licht voor mijn woning.
Maar misschien moet ik ook geen heatbox gebruiken als niet installateur
Onze woning is 900m3, begin jaren 90. Isolatie zoals in die tijd voorgeschreven, muv HR++ glas op bgg, en badkamer. Rest van 1ste verdieping HR glas stand van begin deze eeuw.
Verwarmingsstrategie denk ik vergelijkbaar met jullie, dus alleen bgg en badkamer. In de badkamer een 2 kW elektrisch wandpaneel dat ‘s morgens even de badkamer voorverwarmd. Ons gasverbruik was afhankelijk van de winter 2500 m3.
Hier, regio Twente, dus kouder dan gemiddeld in Nederland, draait nu al 2 jaar een ME 12 kW monobloc. Tot volle tevredenheid, en ook bij temperaturen tot -7 en droge lucht geen problemen.
Maar juist tussen -2 en +2 graden, en 100% RH heeft de WP het zwaar, en merk je aan de defrost frequentie dat een iets groter vermogen de WP wat meer ruimte had gegeven.
Ik hoop dat dit wat vergelijkingsmateriaal geeft. 12 kW lijkt me geen overkill, maar let vooral ook op het minimum vermogen, wat het grootste deel van het stookseizoen zul je stoken met temperaturen in het gematigde bereik, en wil je niet dat de WP veel gaat pendelen.
Succes.
Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW
Sinds kort heb ik een airco (split unit) aangeschaft. Deze koelt / verwarmt de kamer, en heb ik de WP installatie (Mitsubishi Ecodan) vloerverwarming/koeling niet meer nodig voor klimaatbeheersing.
Wat is het advies om de vloerverwarming/koeling uit te zetten (in de bedieningsmodule met de optie "Altijd uit"), en dus de WP unit alleen te gebruiken voor verhitting van het warme water.
Kan dit uitzetten gedurende langere periode geen kwaad of kleven hier nadelen/risico's aan vast?
Ik hoor het graag.
RVS dunwandige buis i.c.m. VHS press koppelingen kan toch ook gewoon voor zowel verwarmen als koelen? Standaard stalen buis wordt afgeraden wegens het roesten bij het condenserend koelen neem ik aan?
Plannen voorbereiden: Renovatie Boerderij (>80% zelfvoorzienend) > Hout CV i.c.m. WP, 300L SWW, 1500L CV, WTW, 16kwp i.c.m. 48/64kwh (D)ESS, regenwater opslag
overigens zou ik het echt andersom doen, vooral in de winter, vloerverwarming voor de hoofdverwarming lijkt me comfortabeler.
In de zomer kan ik me wel voorstellen dat je vloerkoeling uitzet sinds de plaatsing van de airco, maar ook dan kan de massa iets afkoelen in de top-hitte-weken alsnog een fijne extra functie zijn om te benutten.
Zeker kan dat. Maar je ziet het niet veel. Dat komt omdat het duur is en verwerken langer duurt, (bv buis 28mm snijden).Daan_96 schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 11:21:
Ik zie hier vooral MLB en koper voorbij komen voor het leidingwerk.
RVS dunwandige buis i.c.m. VHS press koppelingen kan toch ook gewoon voor zowel verwarmen als koelen? Standaard stalen buis wordt afgeraden wegens het roesten bij het condenserend koelen neem ik aan?
Wij passen dit wel toe bij water/water warmtepompen in maten van 54mm
[ Voor 3% gewijzigd door Technician- op 24-08-2026 12:49 ]
Met een handmatige hydraulische pers wil ook prima, je bent alleen wat langer bezig.Technician- schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 06:53:
Sterker nog, met de juiste materialen en gereedschappen is het geen zwaar werk.
Afsnijden, beugels plaatsen, koppelingen monteren, afpersen met accu.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Mijn ervaring dat je daar heel snel op terug komt zodra het kouder wordt buiten en de vloerverwarming rap weer ingeschakeld wordt nu je het eenmaal gewend bent.pastafan schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:46:
Ik heb even de volgende vraag.
Sinds kort heb ik een airco (split unit) aangeschaft. Deze koelt / verwarmt de kamer, en heb ik de WP installatie (Mitsubishi Ecodan) vloerverwarming/koeling niet meer nodig voor klimaatbeheersing.
Wat is het advies om de vloerverwarming/koeling uit te zetten (in de bedieningsmodule met de optie "Altijd uit"), en dus de WP unit alleen te gebruiken voor verhitting van het warme water.
Kan dit uitzetten gedurende langere periode geen kwaad of kleven hier nadelen/risico's aan vast?
Ik hoor het graag.
[Afbeelding]
Beide gelijktijdig aan kan ook.
Voor koeling is de airco prima.
CV bedrijf uitschakelen kan geen kwaad.
De zandcement dekvloer is 2 maanden geleden aangebracht.
[ Voor 10% gewijzigd door Hertog_Martin op 26-08-2026 17:29 ]
Over het juiste protocol moet je met je aannemer of leverancier van je dekvloer overleggen.Hertog_Martin schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:27:
We hebben nu een Samsung warmtepomp waarbij opstookprotocol automatisch uitgevoerd kan worden, maar dat is een programma van maar liefst 23 dagen waarbij temp naar 55 gaat. Dit kan toch prima in een dag of 9 met stapjes van 5 graden naar 40 en terug naar 20?
Maar 55 graden lukt sowieso nooit, want als je dat in een NL woning met VVW haalt dan is je WP veel te groot. En dat lijkt me ook niet zo gezond voor je vloer.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ja goede, gaat inderdaad denk ik dan meer om vereisten voor de dekvloer en niet zozeer voor de werking van warmtepomp+vloerverwarming.Andrehj schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:29:
[...]
Over het juiste protocol moet je met je aannemer of leverancier van je dekvloer overleggen.
Maar 55 graden lukt sowieso nooit, want als je dat in een NL woning met VVW haalt dan is je WP veel te groot. En dat lijkt me ook niet zo gezond voor je vloer.
Waar het mij persoonlijk even om draait is dat vertraging was met in werking stellen warmtepomp en we nog meer vertraging krijgen met leggen vloer als we eerst 23 dagen moeten wachten tot opstookprotol klaar is.
Qua werking warmtepomp/boiler/vloerverwarming is het dus niet zo dat als dit niet uitgevoerd wordt men bijvoorbeeld zich daarachter kan verschuilen als systeem later niet goed werkt? Het is meer opgezet vanuit Samsung om aannemers te helpen een on-the-safe-side opstookprotocol voor dekvloeren uit te voeren?
De warmtepomp kan tot 70, maar boven 40 lijkt me ook onnodig en idd onwenselijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Hertog_Martin op 26-08-2026 17:37 ]
40 graden je vloerverwarming in is ook onwenselijk hoor. Hier nog nooit warmer dan 27 graden gezien. Gezien het feit dat je vloer al twee zomermaanden uitstekend aan het drogen is zou ik voor het gevoel misschien nog twee dagen 30 graden erdoorheen sturen en dan is het echt wel prima hoor!Hertog_Martin schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:36:
De warmtepomp kan tot 70, maar boven 40 lijkt me ook onnodig en idd onwenselijk.
WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2
De WP kan misschien wel 70 graden water maken, maar alleen als er nauwelijks afgiftevermogen is. Bijvoorbeeld in een SWW-tank die langzaam opwarmt.Hertog_Martin schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 17:36:
Maar in je vloer lukt dat nooit, want dan staat je op een gegeven moment je hele woning tot 60 graden te verwarmen, en het vermogen wat je woning dan uitstraalt kan de WP nooit leveren.
Bij een systeem met veel afgifte (wat enorm gunstig is voor het rendement van je WP) kun je in de praktijk niet veel verder dan 35 graden komen. Mijn WP haalt (in de winter) de 30 graden niet eens, omdat er zo veel afgifte is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Dan is ook de reden waarom nachtverlaging hier beter werkt, WP hoeft niet volle bak opwarmen.
[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 26-08-2026 19:57 ]
Normaliter is een WP afgestemd op 30K temperatuursverschil (-10 buiten, 20 graden binnen).mr_evil08 schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:55:
@Andrehj verschilt per situatie, 45c lukt hier prima in de winter echter kun je dan nog amper op de vloer lopen gezien de oppervlakte temperatuur boven 29c komt, net als de woning een subtropisch klimaat wordt.
Dus als het buiten +5 is (gemiddelde NL winter), dan kan mijn WP de woning ook wel naar +35 krijgen. Daarvoor moet ik alleen wel héééél veel geduld hebben, want ik heb nogal wat massa.
Maar als jij in een echte winter (vorst, temperatuur rond -5 of lager) je woning tot subtropische waarden kunt verwarmen is je warmtepomp te groot....
Houtskeletbouw woning en "snel" afgiftesysteem, de lussen liggen hier hoog.Andrehj schreef op woensdag 26 augustus 2026 @ 19:59:
[...]
Normaliter is een WP afgestemd op 30K temperatuursverschil (-10 buiten, 20 graden binnen).
Dus als het buiten +5 is (gemiddelde NL winter), dan kan mijn WP de woning ook wel naar +35 krijgen. Daarvoor moet ik alleen wel héééél veel geduld hebben, want ik heb nogal wat massa.
Maar als jij in een echte winter (vorst, temperatuur rond -5 of lager) je woning tot subtropische waarden kunt verwarmen is je warmtepomp te groot....
-2 tot 4c is erger dan -7 of -10 heb ik in praktijk gezien.
Geen idee tot hoe ver een subtropisch woning nog lukt.
[ Voor 5% gewijzigd door mr_evil08 op 26-08-2026 20:24 ]
Ik zou zeggen: Plot de data en kijk ernaar, dan zie je misschien al iets wat er verkeerd uit ziet. Of deel dat plaatje hier, dan kunnen we meedenken.edgar72 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:23:
Ik heb voor mijn huis een regressie berekening gemaakt om te bepalen wat nu de het verbruik W/K is. Nu heb ik het volgende berekend. Als ik alleen de wintermaanden neem dan kom ik uit op 0.5238W/K maar dan gaat de grafiek niet door nul. Als ik de grafiek door nul forceer dan kom ik uit op 0.349W/K. Dit is natuurlijk fantastisch maar hoe los ik dit op, op koude winterdagen? En welk vermogen is dan het beste?
[ Voor 98% gewijzigd door edgar72 op 27-08-2026 16:39 ]
Dus je stookgrens is lager dan 15 graden? Kan best met een goed geisoleerd huis met wat glas, toch?edgar72 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:34:
Dit is het regressie model van mijn huis. De info komt van mijn slimme meter en de graaddagen zijn berekend op mindergas.nl een een stookgrens van 15 graden en een binnen temperatuur van 20,5 graden. De meting loopt van 01-01 t/m 30-05 en dan weer vanaf 21-09 t/m 31-12. Ik zie zelf ook dat er wat uitschieters zijn, maar om daar nu het hele vermogen aan te hangen, lijkt mij een beetje overdreven. Maar goed alle input is welkom.
[Afbeelding]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Kan je anders uitleggen wat we in jouw grafiek zien op de X-as en de Y-as en wat de eenheden zijn? X-as zal wel graden zijn, is het nulpunt 15 graden of 20,5 graden, of anders?edgar72 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:53:
Stook grens is zo laag gekozen om de milde dagen er uit te halen, die veroorzaakten alleen maar ruis in de data.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
[ Voor 52% gewijzigd door edgar72 op 27-08-2026 17:00 ]
Dus als x = 5, dan is de temperatuur 5 graden onder de binnentemperatuur van 20,5 graden? Of 5 graden onder de stookgrens van 18 graden?edgar72 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:57:
x-as zijn de gewogen graaddagen en de y-as is het verbruik in m3 per dag. Dus anders gezegd. Een meet waarde verteld mij nu wat het verbruik is die dag en hoeveel graaddagen die dag had.
Kan je ook eens de ruwe, niet-gewogen data plotten, dus x-as is daggemiddelde buitentemperatuur (link) en op de y-as je gasverbruik?
OK dus als ik het goed begrijp, dan komt 5 graaddagen bij jou overeen met een daggemiddelde buitentemperatuur van 15,5 graden.edgar72 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 17:14:
Nee x=5 betekend 5 graaddagen met een verbruik van 0,1m3. Dus een milde dag. De stook grens is expres zo laag gemaakt om de nog mildere dagen eruit te halen. Als het in de zomer een keer 17 graden is dan hoeft de verwarming ook niet meteen aan. Voor de juiste berekening van gewogen graaddagen is het belangrijk om ook de binnen temperatuur te weten.
Onderstaande was mijn grafiek, van toen ik nog een gasketel had en een aantal maanden lang 24/7 stookte. Mijn maximale dagelijkse gasverbruik van ~ 12 m3 was vergelijkbaar met dat van jou nu. Ik heb nu een warmtepomp met een max vermogen van 8.0 kW bij Ta 35 graden en Tbuiten -10 graden. Een max vermogen van 7 kW was ook genoeg geweest, weet ik nu na 2,5 jaar. Maar of dat voor jou ook klopt, hangt o.a. af van hoe zuinig jij nu stookt met je gasketel en of je 24/7 stookt.
:strip_exif()/f/image/utn7GBucUxpm3EsCLr9Okkoa.png?f=user_large)
X-as delen door 10 (zo kwam de temperatuur uit de KNMI data)
[ Voor 4% gewijzigd door SebastiaanPs op 27-08-2026 17:24 ]
Het plaatje uit de originele, ondertussen historische bijdrage (2021):
:strip_exif()/f/image/QdVXIIEbtKq0kiwdw18Ds790.jpg?f=fotoalbum_large)
Sinds nov. 2024 warmtepomp
[ Voor 44% gewijzigd door dunklefaser op 27-08-2026 19:08 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik heb een gedeeltelijke achtergrond in statistiek en natuurkunde en heb meerdere methoden toegepast om het vermogen van ons huis te berekenen. Doe het vooral als je het leuk vindt, in de praktijk werkt koevlaas of kijken naar het hoogste verbruik van één etmaal het makkelijkst. Indien je het risico te groot vindt neem je een warmtepomp die hetzelfde minimum vermogen heeft en 1 of 2 kw hoger dan het maximum vermogen zoals berekent met koevlaas of maximale verbruik in één etmaal.edgar72 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 17:50:
Dezelfde methodiek alleen andere interpretatie. Ik reken per gewogen graaddag jij met buiten temperatuur. Mijn probleem is dat vanaf April mijn verbruik voor verwarming onder de 1 komt en pas in oktober weer boven de 1 uitkomt. Misschien als ik die data eruit haal dat ik dan minder ruis op mijn grafiek zie.
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
Conclusie is A) Koevlaas klopt B) Graaddagen model klopt C) ik onder-ventileer.... want verversingsfactor moet te laag om te voldoen aan praktijk verlies... De kans dat ik transmissie te hoog heb acht ik niet zo hoog... ik mis eerder bouwdelen dan dat ik ze te hoog schat.
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Hoe ga je met Koevlaas om bij huizen met veel zoninstraling of waar men de thermostaat op 17 heeft staan? je verhouding tussen kw nodig bij -10 en jaarverbruik wijkt dan significant afRonald schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 19:23:
Ik had tijd teveel... en ben met de centimeter het hele huis door geweest... Daarmee een simulatie gebouwd van warmteverlies in Home Assistant.
Conclusie is A) Koevlaas klopt B ) Graaddagen model klopt C) ik onder-ventileer.... want verversingsfactor moet te laag om te voldoen aan praktijk verlies... De kans dat ik transmissie te hoog heb acht ik niet zo hoog... ik mis eerder bouwdelen dan dat ik ze te hoog schat.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Dan zou ik dus ook kijken naar hoogste gasverbruik gedurende één etmaal. Hoogste van de twee pakken + eventueel wat marge. Wel een koud jaar uitkiezen.BarryH schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:22:
[...]
Hoe ga je met Koevlaas om bij huizen met veel zoninstraling of waar men de thermostaat op 17 heeft staan? je verhouding tussen kw nodig bij -10 en jaarverbruik wijkt dan significant af
[ Voor 9% gewijzigd door Djvdb op 27-08-2026 21:36 ]
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E
Dat doe ik in mn energieadviezen dus ook. En steeds meer mensen weten gelukkig het gas verbruik per dag van koude weken terug te vindenDjvdb schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:34:
[...]
Dan zou ik dus ook kijken naar hoogste gasverbruik gedurende één etmaal. Hoogste van de twee pakken + eventueel wat marge. Wel een koud jaar uitkiezen.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
17 kun je met graaddagen omrekenen. De rest is fingerspitzengefühl of inderdaad dagverbruik.BarryH schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 21:22:
[...]
Hoe ga je met Koevlaas om bij huizen met veel zoninstraling of waar men de thermostaat op 17 heeft staan? je verhouding tussen kw nodig bij -10 en jaarverbruik wijkt dan significant af
PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.
Daikin komt met een nieuwtje.De X serie, 1 (multi)buitendeel voor zowel airco’s als de cv en tapwaterinstallatie.
Dus L/L en L/W op 1 multisplit buitendeel. Volgens mij geen groot vermogen, denk 6-7 kW voor de L/W, maar voor veel woningen met weinig buitenruimte een leuke oplossing denk ik.
Ben wel benieuwd hoe die gaat vallen in de nieuwe F gassen reglementen vanaf 2027. Misschien zit er R454B in.
Nee, Daikin meldt R32. Geen verrassing, maar zowel R32 (GWP ≈ 675) als R454B (GWP ≈ 466( zitten ruim boven de GWP= 150 norm voor L/W warmtepompen in 2027. GWP tot 750, in de praktijk vooral R32, is toegestaan voor L/L warmtepompen. Dit is tot 2029, en zelfs nog daarna als een R290/R454C niet veilig kan worden aangelegd. De reden is vooal dat er veel meer koelimiddel door je huis loopt, zeker bij een multisplit.Technician- schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:03:
[Afbeelding] Daikin komt met een nieuwtje.
De X serie, 1 (multi)buitendeel voor zowel airco’s als de cv en tapwaterinstallatie.
Dus L/L en L/W op 1 multisplit buitendeel. Volgens mij geen groot vermogen, denk 6-7 kW voor de L/W, maar voor veel woningen met weinig buitenruimte een leuke oplossing denk ik.
Ben wel benieuwd hoe die gaat vallen in de nieuwe F gassen reglementen vanaf 2027. Misschien zit er R454B in.
De hamvraag is dus, is dit juridisch een L/L of een L/W warmtepomp...
Als het L/L is, dan is dat leuk voor de regelgeving maar minder leuk voor de subsidie..tonwes99 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 06:30:
[...]
Nee, Daikin meldt R32. Geen verrassing, maar zowel R32 (GWP ≈ 675) als R454B (GWP ≈ 466( zitten ruim boven de GWP= 150 norm voor L/W warmtepompen in 2027. GWP tot 750, in de praktijk vooral R32, is toegestaan voor L/L warmtepompen. Dit is tot 2029, en zelfs nog daarna als een R290/R454C niet veilig kan worden aangelegd. De reden is vooal dat er veel meer koelimiddel door je huis loopt, zeker bij een multisplit.
De hamvraag is dus, is dit juridisch een L/L of een L/W warmtepomp...
Daikin is een heel groot bedrijf en maakt die producten wereldwijd. Grote afzetmarkt.
Subsidie gaat een steeds kleinere rol Spelen en de nieuwbouwmarkt is vrij groot (daar geen subsidie).
Ik bedoelde ook R454C al is de Europese commissie daar nog niet uit, of synthetische koudemiddelen gedoogd gaan worden. Maar men moet wat er is nog geen antwoord op grotere VRF/Koel installaties, R290 is te risicovol.
Tientallen kilos propaan, hoe ga je het traject brandveilig plaatsen... Als ik lees dat een propaantank (veel meer m3, maar toch) zo'n 20-50m van het gebouw moet staan kan ik me geen veilig scenario voorstellen waarbij je explosiegevaarlijke koelleidingen door en over een bedrijfspand moet willen leggen. Dus indirect koelen/verwarmen met een wisselaar naar een andere drager ( en de installatie op afstand plaatsen)? Doen ze dat met propaan extern en water+glycol intern of iets dergelijks? Co2 kan toch ook brandveilig gebruikt worden als koelgas?Technician- schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:33:
@tonwes99 @Djvdb
Daikin is een heel groot bedrijf en maakt die producten wereldwijd. Grote afzetmarkt.
Subsidie gaat een steeds kleinere rol Spelen en de nieuwbouwmarkt is vrij groot (daar geen subsidie).
Ik bedoelde ook R454C al is de Europese commissie daar nog niet uit, of synthetische koudemiddelen gedoogd gaan worden. Maar men moet wat er is nog geen antwoord op grotere VRF/Koel installaties, R290 is te risicovol.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Ik heb onderstaand (oud) tabelletje gevonden, waarin de R45... (mengsel van R32) toch ook als licht ontvlambaar worden aangegeven (A2L)GudZ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:43:
[...]
Tientallen kilos propaan, hoe ga je het traject brandveilig plaatsen... Als ik lees dat een propaantank (veel meer m3, maar toch) zo'n 20-50m van het gebouw moet staan kan ik me geen veilig scenario voorstellen waarbij je explosiegevaarlijke koelleidingen door en over een bedrijfspand moet willen leggen. Dus indirect koelen/verwarmen met een wisselaar naar een andere drager ( en de installatie op afstand plaatsen)? Doen ze dat met propaan extern en water+glycol intern of iets dergelijks? Co2 kan toch ook brandveilig gebruikt worden als koelgas?
/f/image/a5zhUtLZBsn3Y1ZVDOVIN1y0.png?f=fotoalbum_large)
Is er eigenlijk wel een goede vervanging met een lage GWP. Het lijkt wel of alle huidige koelmiddelen op termijn niet meer toegestaan zijn ?
LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8
Als je doel is om op basis hiervan te besluiten hoeveel vermogen je nodig hebt voor je WP bij -10oC of -15oC, dan zou ik alleen de data van December en Januari gebruiken. Dan is de invloed van de zon op de warmte huishouding in je huis het minst en krijg je een betere fit om te extrapoleren naar de koudere temperaturen.edgar72 schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 16:34:
Dit is het regressie model van mijn huis. De info komt van mijn slimme meter en de graaddagen zijn berekend op mindergas.nl een een stookgrens van 15 graden en een binnen temperatuur van 20,5 graden. De meting loopt van 01-01 t/m 30-05 en dan weer vanaf 21-09 t/m 31-12. Ik zie zelf ook dat er wat uitschieters zijn, maar om daar nu het hele vermogen aan te hangen, lijkt mij een beetje overdreven. Maar goed alle input is welkom.
[Afbeelding]
Ik zie dat je de tekst al aangepast hebt, de warmte verlies lijn gaat niet door de 0 bij 0 graaddagen, dat komt omdat jij en je mede huis bewoners warmte afgeven, en ook je electriciteits verbruik in huis eindigd als warmte in je huis.
Dit is de hoeveelheid energie die je bij 0 graaddagen zou moeten weg koelen om je huis op de zelfde temperatuur te houden.
3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR
[ Voor 11% gewijzigd door dunklefaser op 28-08-2026 10:33 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
CO2 is wel brandveilig maar levensgevaarlijk voor mensen als het in grote hoeveelheden vrij komt. Dat is ook de reden dat grote koelinstallaties in bijv. koelcellen in supermarkten een evacuatiealarm hebben.GudZ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:43:
[...]
Co2 kan toch ook brandveilig gebruikt worden als koelgas?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Hoop het voor de toekomst van split iniedergeval wel! Mitsubishi is dacht ik ook bezig met L/W propaan splits is daar all meer info over bekend onder de installateurs?Technician- schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 08:33:
@tonwes99 @Djvdb
R454C ontvlambaar, maar minder risico dan R290 (en @PeteSplit GWP R290 is <1):PeteSplit schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 10:01:
[...]
Ik heb onderstaand (oud) tabelletje gevonden, waarin de R45... (mengsel van R32) toch ook als licht ontvlambaar worden aangegeven (A2L)
[Afbeelding]
Is er eigenlijk wel een goede vervanging met een lage GWP. Het lijkt wel of alle huidige koelmiddelen op termijn niet meer toegestaan zijn ?
Grotere. VRF systemen zijn al met water als koude-warmte-drager beschikbaar. Dus een grote unit, een box met wisselaar, vanaf daar verder met water. R32 is ook te gevaarlijk voor grote VRF installaties. Deze zijn daarom nu nog steeds R410A. Dit zou ook kunnen met propaan en dan een omschakelbox buiten plaatsen.GudZ schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 09:43:
[...]
Tientallen kilos propaan, hoe ga je het traject brandveilig plaatsen... Als ik lees dat een propaantank (veel meer m3, maar toch) zo'n 20-50m van het gebouw moet staan kan ik me geen veilig scenario voorstellen waarbij je explosiegevaarlijke koelleidingen door en over een bedrijfspand moet willen leggen. Dus indirect koelen/verwarmen met een wisselaar naar een andere drager ( en de installatie op afstand plaatsen)? Doen ze dat met propaan extern en water+glycol intern of iets dergelijks? Co2 kan toch ook brandveilig gebruikt worden als koelgas?
CO2 is risicovol door de enorme drukken, en de kans op verstikking. Gaat m niet worden in gebouwen.
Ik kwam deze tegen, geeft ook wel een duidelijk beeld van GWP en ontvlambaarheid van verschillende koudemiddelen:tonwes99 schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 13:08:
[...]
R454C ontvlambaar, maar minder risico dan R290 (en @PeteSplit GWP R290 is <1):
[Afbeelding]
naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo
Het topic is er gekomen, was ook wel erg goed om het allemaal eens op papier te zetten (nu hopen dat het ook nog duidelijk is)
ben heel benieuwd wat jullie van het plan vinden en wat de feedback is!
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2343866
Ik denk zelf dat ik dit product zou mijden.Technician- schreef op donderdag 27 augustus 2026 @ 22:03:
De X serie, 1 (multi)buitendeel voor zowel airco’s als de cv en tapwaterinstallatie.
Het klinkt leuk, maar stel:
Je komt in de avond thuis op een kleffe warme zomeravond met een ditto zomernacht voor de boeg.
Airco 's lekker aan, nog even lekker gaan douchen en dan je bed in.
Heb je lekker uitgebreid gedoucht, lig je in bed stopt je airco omdat die nieuw SWW aan het maken is.
Tenzij Daikin hier een geniale oplossing voor bedacht heeft.
Met zulke systemen zal er een bepaald gedrag aangeleerd moeten worden denk k.hvwees schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:14:
[...]
Ik denk zelf dat ik dit product zou mijden.
Je komt in de avond thuis op een kleffe warme zomeravond met een ditto zomernacht voor de boeg.
Heb je lekker uitgebreid gedoucht, lig je in bed stopt je airco omdat die nieuw SWW aan het maken is.
En ik zelf zou denken dat de AC de ruimte voor het slapen toch al op temp gebracht zou hebben.
Nog geeneens ervanuit gaande dat er PV aanwezig is, lijkt het me dat als je weet dat de AC stopt tijdens SWW-productie, dat je zorgt dat de ruimte al gekoeld is toch?
Dit probleem zou je alleen in week 1 hebben en gelijk ervoor zorgen dat het na week 1 niet meer gebeurd
Zo simpel kan t zijn. 3 voordelen erbij.
[ Voor 14% gewijzigd door Get!em op 28-08-2026 22:20 ]
Nou helemaal niet geniaal maar gewoon natuurkunde kun je het hete gas door de warmtepomp laten gaan ipv de condensor tijdens koelbedrijf. Met een paar kleppen.hvwees schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 21:14:
[...]
Ik denk zelf dat ik dit product zou mijden.
Dus de warmte die je uit de woning haalt stop je in het warme water. Zo werkt ook elke nieuwe supermarkt installatie. De warmte voor de supermarkt komt uit de koeling voor de vitrines.
Maakt dat gas in de prognose echt flink duurder gaat worden. Tegelijkertijd worden subsidies op warmtepompen afgebouwd.
Wat verwachten jullie van de warmtepomp markt, zal deze toenemen, afnemen of grillig blijven?
Mijn mening is dat mensen ad onderkant van de loonladder steeds verder in de verdringing komen, door straks dubbel met kosten te komen zitten. Iets waar een land en politiek voor moeten waken.
Ik denk dat betaalbaar gasloos voor de kleine portemonnee cruciaal wordt.
Als dat niet lukt dan wordt energiekosten een enorme splijtzwam
Dus moeten we naar een range van matige warmtepomp installaties die heeeel betaalbaar zijn, kostenniveau: nieuwe gasketel + paar jaar vastrecht gas
En hiermee de onderkant van de markt helpen
De echte test is of het voor woco’s werkt
[ Voor 49% gewijzigd door BarryH op 29-08-2026 09:06 ]
Als je echt betaalbaarheid wil helpen moet je toch naar 8k of minder AE icm warmtefonds voor renteloze lening.STIMPPYYY schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:12:
Er zijn voldoende mogelijkheden om over te stappen en te financieren. Zelfs tegen vrijwel nul procent rente. Denk dat daar betere zichtbaarheid voor nodig is. Maar aan de andere kant is dat een kwestie van 5 minuten ‘onderzoek’. Beetje eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid mag ook wel.
Dit is eigenlijk alleen mogelijk met LL en dat wordt niet gefinancieerd door het warmtefonds.
Het kan ook meer dan 8k kosten en goed uitkunnen, maar dan moet je even stilstaan bij het afgiftesysteem etc en dan stijgen de kosten al snel
Voor LW moeten we eigenlijk de usecase van 65 graden water naar de radiatoren beter gaan begrijpen. Met dat uitgangspunt kan een installateur heel snel ok geven op de afgifte (Want als je geen nachtverlaging doet kan dit eigenlijk altijd). Dat vervolgens die 65 graden niet nodig is, is dan mooi meegenomen
ps. Voor WoCo's ligt de grens nog scherper want zij kunnen niet de huur verhogen als je geen vastrecht gas meer hebt, dus die knutselen dingen met warmtebedrijven om dat te overbruggen
[ Voor 8% gewijzigd door BarryH op 29-08-2026 09:35 ]
Zo werken VRF-systemen inderdaad ook. Maar mijn multisplit buitenunit (voor de airco) kan dat niet, want die heeft de kleppen waar jij het over hebt niet.Technician- schreef op vrijdag 28 augustus 2026 @ 23:07:
Nou helemaal niet geniaal maar gewoon natuurkunde kun je het hete gas door de warmtepomp laten gaan ipv de condensor tijdens koelbedrijf. Met een paar kleppen.
Dus de warmte die je uit de woning haalt stop je in het warme water. Zo werkt ook elke nieuwe supermarkt installatie. De warmte voor de supermarkt komt uit de koeling voor de vitrines.
De grote vraag is dus: Doet dit systeem van Daikin dit inderdaad net zoals de VRF-systemen en wordt inderdaad met de warmte van de airco het SWW verwarmd? Dat heb ik nog nergens bevestigd gezien.
Bezit je een eigen woning is numero uno.STIMPPYYY schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:12:
Er zijn voldoende mogelijkheden om over te stappen en te financieren. Zelfs tegen vrijwel nul procent rente. Denk dat daar betere zichtbaarheid voor nodig is. Maar aan de andere kant is dat een kwestie van 5 minuten ‘onderzoek’. Beetje eigen verantwoordelijkheid en zelfredzaamheid mag ook wel.
Kun je het betalen komt daarna.
Keuzes en gedrag zijn grotendeels te verklaren door de situatie waarin mensen zitten.
Een alleenverdiener in een sociale huurwoning heeft aan externe financiering sowieso niets. Die krijgt echt niet zomaar financiering voor een goedkope koopwoning (die er niet zijn )en gaat daar ff 'cash' 20-30 K erin stoppen voor VV, WP en isolatie. Die is afhankelijk van de woningbouwvereniging voor z'n huidige woning en dat is de beweegruimte die er is.
Warmtefonds gaat niet iedereen zomaar een lening verstrekken. En die lening moet je wel willen en durven opnemen. En je bent in dat geval afhankelijk van een aannemer/installateur.... Nu kosten mijden geeft meer gevoel van controle dan mogelijk straks besparen. Als dit werkt om het einde van de maand te halen is dit een weg die ingeslagen wordt.
Daartoe is het niet zo dat je alle materie op de mavo of havo allemaal meekrijgt, hoe een WP werkt, welke afgifte nodig is, hoe je een woning isoleert en ventileert, hoe je dit financiert met hulp van warmtefonds, gemeente en rijk.
Je kunt, mijns inziens, niet verwachten dat lange termijn denken, technisch inzicht of een ondernemende houding om dit voor elkaar te krijgen bij iedereen aangeboren is. Ook niet alle huizenbezitters vallen in die categorie.
Ik denk dat richting deze doelgroep je moet naar plug and play, lage aanschaf en fuck de efficiency (slaat bij <1000m3 gas ook geen deuk in een pakje boter) in principe een hoge aanvoertemperatuur indien dat nodig is. Dus toch iets met graadminuten en Opentherm, ipv stooklijn die je moet inregelen.
Als je dit in NL wil kopen kom je dus bij quatt uit.
nb. heeft het eigenlijk impact in een woning? 5m3 gas SWW per maand kom ik vaak tegen = 35kWh warmte + 35kWh warmte voor warmteverlies boiler = 70kWh /2-3 = 20-35kWh/maand
Waar komt 5m³ gas SWW vandaan? Want dit lijkt mij wel erg weinig voor een woning met 1 persoon.BarryH schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:32:
@Andrehj @Technician-
Als je dit in NL wil kopen kom je dus bij quatt uit.
nb. heeft het eigenlijk impact in een woning? 5m3 gas SWW per maand kom ik vaak tegen = 35kWh warmte + 35kWh warmte voor warmteverlies boiler = 70kWh /2-3 = 20-35kWh/maand
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Het verschilt natuurlijk, maar als energiecoach ben ik bij >100 woningen geweest en als er 1 of 2 personen van boven de 60 wonen kom je met 5m3 meestal wel uit.Seafarer schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:42:
[...]
Waar komt 5m³ gas SWW vandaan? Want dit lijkt mij wel erg weinig voor een woning met 1 persoon.
nb:
- dan moeten ze wel de comfortstand uitzetten van het warm water
- de meeste woningen in NL zitten maar 1 of 2 mensen in
- de "100m3 gas per persoon standaard" is gebaseerd op mager onderzoek
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Hier ook 120m3 voor 4. Maar wel een spaarzaam ouderpaar en over het algemeen volgzame kids.assje schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 11:11:
120m3 was mijn referentie als gezin met 4 personen.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Grootste winst zat in de keukenboiler, veel minder waterverspilling en niet een ketel die om de haverklap aanslaat.
Volgende week boiler aansluiten, kan de ketel weg. Net weer staan kijken hoe de ketel ontsteekt en na 30 seconden weer uitvalt en dan een minuut later weer hetzelfde doet... Intergas HRE 28/24 met waterbesparende douchekop, douchen met 35 graden en een DWTW die water op kamertemperatuur buffert omdat ie verkeerd is aangesloten (moet de badkamer verbouwen om de douche erop te krijgen, blijkt dat die losse afvoer van het bad was dat we al jaren niet meer gebruiken
Boiler wordt dan ook 150 liter, groter heeft hier geen zin en is alleen maar meer oppvervlakte dat af kan koelen.
[ Voor 7% gewijzigd door _JGC_ op 29-08-2026 12:10 ]
Dat kan prima, hier was het 8m3 p/m met een oude gasketel en lang douchen.Seafarer schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 10:42:
[...]
Waar komt 5m³ gas SWW vandaan? Want dit lijkt mij wel erg weinig voor een woning met 1 persoon.
Normaal douchen en zuinige douchekop is 5m3 p/m prima.
(Zonder DWTW).
De WP boiler doet het met +/- 12 kwh p/m incl stilstandverlies ex legionellarun, incl legionellarun 18 kwh(Kan het element appart zien in de app).
@_JGC_ Met 4 pers is een 150l boiler wel net krap aan, dan moet iedereen netjes aan 5 min houden met een spaardouchekop.
Edit: gemist dat je een DWTW hebt.
[ Voor 39% gewijzigd door mr_evil08 op 29-08-2026 12:19 ]
6KW warmtepomp en flinke spiraal in de boiler, die zou dat gewoon bij moeten kunnen houden.
De ketel kan nu op 6KW niet aan blijven tijdens het douchen, slaat steeds af.
Ik heb een kleine analyse gedaan op de betaalbaarheid van gesubsidieerde warmtepompen, en een groot deel van het kosten verschil zit niet de aanschaf, maar in de installatie. kale WP (tot 16kw) inclusief subsidie (zonder DHW) tussen 1k en 3k euro. vergelijkbaar met een CV.BarryH schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 09:33:
[...]
Als je echt betaalbaarheid wil helpen moet je toch naar 8k of minder AE icm warmtefonds voor renteloze lening.
Dit is eigenlijk alleen mogelijk met LL en dat wordt niet gefinancieerd door het warmtefonds.
Het kan ook meer dan 8k kosten en goed uitkunnen, maar dan moet je even stilstaan bij het afgiftesysteem etc en dan stijgen de kosten al snel
Voor LW moeten we eigenlijk de usecase van 65 graden water naar de radiatoren beter gaan begrijpen. Met dat uitgangspunt kan een installateur heel snel ok geven op de afgifte (Want als je geen nachtverlaging doet kan dit eigenlijk altijd). Dat vervolgens die 65 graden niet nodig is, is dan mooi meegenomen
ps. Voor WoCo's ligt de grens nog scherper want zij kunnen niet de huur verhogen als je geen vastrecht gas meer hebt, dus die knutselen dingen met warmtebedrijven om dat te overbruggen
Een 150L WPB inclusief subsidie is minder dan 500 euro.
Installatie materiaal en werk (grondbuis, beugels, koppelingen, slangen, of de prachtige foto van @Carboy54 met 1200 euro aan 45 graden RVS bochtjes) vrijwel altijd meer dan 3000 euro, met uitschieters naar 15000 euro, als we LVT Jago's, geluidswerende schuttingen en buitenkasten meenemen.
Ik denk dat het grote gat tussen CV (1000 + 800 euro geïnstalleerd) en WP + WPB (3000+5000 geïnstalleerd) momenteel niet in de aanschaf zit, maar in het loodgieterswerk. Tevens zijn veel woningen niet geschikt door huidige geluidsoverlast regels.
Ik ga komende week beginnen met mijn STEK training, en daarna voor BRL-100 te registreren omdat de offertes van airco-installateurs me allemaal tegenstonden. Niet vanwege de aanschaf, maar op de 6000 euro installatie werk. Dan kan ik de 8 airco's van ons zelf installeren, en de mensen die het niet breed hebben hier in de buurt helpen met een efficiënte aanpak voor de energie transitie.
En bij slecht geisoleerde huizen met weinig radiator capaciteit is LL een handige optie.
Laatst ongeisoleerde tussenwoning met gaskachels / 700m3 gas per jaar. Dan is LL de logische en betaalbare stap.
Ik vroeg mij af of ik in een volgende situatie weer voor een combi zou moeten gaan of Verwarming en SWW moet splitsen.
Bekende voor/nadelen bv ruimte en gemakkelijkere installatie waar tegenover staat mogelijk dubbele subsidie, geen driewegklep enz.
Iemand al ervaring met deze keuze?
Ik zag net een aanbieding voor een Daikin 2kw airco met 3.2kw heating voor minder dan 500 euro ex btw. Daar zouden heel veel gezinnen al een prima besparing mee hebben.BarryH schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:11:
@Beer070 Ik denk dan ook dat de "ribbelbuis" installaties uiteindelijk de oplossing gaan zijn voor de krap bij kas / laag inkomen/ beperkt gasverbruik huizen
En bij slecht geisoleerde huizen met weinig radiator capaciteit is LL een handige optie.
Laatst ongeisoleerde tussenwoning met gaskachels / 700m3 gas per jaar. Dan is LL de logische en betaalbare stap.
Maar als je warmtepomp niet in de buurt van je tapwatervat kan staan wil je niet door het hele huis leidingen leggen, verlies is dan veel te groot en dan komt de WPB als oplossing.
Het moet even netjes aan de gevel of naast het huis, moet iemand met papieren bij om het in bedrijf te stellen, liefst nog met een eigen groep erbij... dan wordt het al snel duurder dan die 500 ex.Beer070 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:40:
[...]
Ik zag net een aanbieding voor een Daikin 2kw airco met 3.2kw heating voor minder dan 500 euro ex btw. Daar zouden heel veel gezinnen al een prima besparing mee hebben.
Genoeg topics hier gezien met teun de beun oplossingen waar vervolgens rechtsbijstand mee aan de slag mag helaas
ik ga kiezen voor een gescheiden systeem gedeeltelijk vanwege subsidie, maar ook lengte van de leidingen. Het wordt een 150L WPB, want die kan opgehangen worden, in combinatie met een aanvoer die door het CV buffervat loopt. Hierdoor is de werkelijk beschikbare capaciteit op basis van 38 graden hoog genoeg voor 2x douchen en een klein zwembad vol water.Rojado schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:29:
Momenteel hier een combi WP (verwarmen + SWW) Daikin Altherma 3.
Ik vroeg mij af of ik in een volgende situatie weer voor een combi zou moeten gaan of Verwarming en SWW moet splitsen.
Bekende voor/nadelen bv ruimte en gemakkelijkere installatie waar tegenover staat mogelijk dubbele subsidie, geen driewegklep enz.
Iemand al ervaring met deze keuze?
Buffervat + driewegklep en 32mm leidingwerk is veel duurder dan WPB op de plek van de oude CV ketel tussenplaatsen.
Onderschat de voordelen van een goede installatie niet op termijn. Langere levensduur, geen ellende, geen ongewenste bijgeluiden, hogere efficiëntie, goede condensafvoer, juiste plaatsing van de unit en goede isolatiematerialen maken het verschil. Dat maakt een extra dag arbeid en kwalitatief goede materialen zeker lonend. Grote stappen snel thuis werk met onvoldoende isolatie en te kleine weerstand verhogende ribbelslangen gaan niet het verschil maken op het totaalbedrag. ( Max 1.000 ) Bovendien kijkt de overheid naar de 30% regel waardoor de hoogte van de subsidie kan worden aangepast. Er zijn hier genoeg voorbeelden van installaties waarbij goedkoop duurkoop is gebleken en de ijzerzaag er helaas in moest. De door jou genoemde bedragen van 1200 voor een paar bochtjes waar haal je dat vandaan?Beer070 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:26:
[...]
Ik heb een kleine analyse gedaan op de betaalbaarheid van gesubsidieerde warmtepompen, en een groot deel van het kosten verschil zit niet de aanschaf, maar in de installatie. kale WP (tot 16kw) inclusief subsidie (zonder DHW) tussen 1k en 3k euro. vergelijkbaar met een CV.
Installatie materiaal en werk (grondbuis, beugels, koppelingen, slangen, of de prachtige foto van @Carboy54 met 1200 euro aan 45 graden RVS bochtjes) vrijwel altijd meer dan 3000 euro, met uitschieters naar 15000 euro, als we LVT Jago's, geluidswerende schuttingen en buitenkasten meenemen.
Ik denk dat het grote gat tussen CV (1000 + 800 euro geïnstalleerd) en WP + WPB (3000+5000 geïnstalleerd) momenteel niet in de aanschaf zit, maar in het loodgieterswerk. Tevens zijn veel woningen niet geschikt door huidige geluidsoverlast regels.
Ik ga komende week beginnen met mijn STEK training, en daarna voor BRL-100 te registreren omdat de offertes van airco-installateurs me allemaal tegenstonden. Niet vanwege de aanschaf, maar op de 6000 euro installatie werk. Dan kan ik de 8 airco's van ons zelf installeren, en de mensen die het niet breed hebben hier in de buurt helpen met een efficiënte aanpak voor de energie transitie.
Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline
Ook zonder DWTW kan het prima als je niet allemaal direct na elkaar doucht of een WP(B ) met voldoende vermogen hebt. Een voordeel van een klein vat is dat het snel weer op temperatuur is. 150L duurt hier ~1 uur met een 3 kW WP.mr_evil08 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:09:
[...]
@_JGC_ Met 4 pers is een 150l boiler wel net krap aan, dan moet iedereen netjes aan 5 min houden met een spaardouchekop.
Edit: gemist dat je een DWTW hebt.
Ondanks dat ik een beetje beunen best leuk vind doe ik dit soort dingen dus wel met STEK A1 en BRL-100 certificering om het netjes volgens de wet te doen._JGC_ schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:44:
[...]
Het moet even netjes aan de gevel of naast het huis, moet iemand met papieren bij om het in bedrijf te stellen, liefst nog met een eigen groep erbij... dan wordt het al snel duurder dan die 500 ex.
Genoeg topics hier gezien met teun de beun oplossingen waar vervolgens rechtsbijstand mee aan de slag mag helaas
KostenoverzichtAlleen examen (A1-certificaat): ca. € 870,- excl. btwAlleen examen (A2-certificaat): ca. € 810,- excl. btwVolledige opleiding + examen (A1): ca. € 5.016,- excl. btw (afhankelijk van het opleidingsinstituut, inclusief lesmateriaal en training)Kleinere/specifieke certificaten (zoals F-gassen categorie 1 of mobiele airco):Examenkosten: ca. € 610,- tot € 615,-Volledige cursussen variëren sterk afhankelijk de duur en scopeBeer070 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 12:26:
[...]
Ik heb een kleine analyse gedaan op de betaalbaarheid van gesubsidieerde warmtepompen, en een groot deel van het kosten verschil zit niet de aanschaf, maar in de installatie. kale WP (tot 16kw) inclusief subsidie (zonder DHW) tussen 1k en 3k euro. vergelijkbaar met een CV.
Is de a1 papier dan voldoende
Maar goed het is een lucht water geen lucht lucht topic.
De kosten zitten in de installtie die belachelkk duur zijn.
Heb het idee dat nu er subsidie is dingen onnodig duur worden gehouden
Ik vraag me af wat op dit moment de beste prijs kwaliteit en Cop verhouding warmtepomp is voor alleen verwarmen
Ik ga wel een warmtepomp boiler aanschaffen voor water.
[ Voor 9% gewijzigd door Maxwp op 29-08-2026 14:01 ]
De kosten zitten voornamelijk na het halen van F gassen en het BRL100 certificaat. Het is een ISO9001 achtige audit. Je moet een goede boekhouding tonen, klachten registreren en de opvolging daarvan, koudemiddel registratie en liefst in (dure) software en dan de kalibratie rapporten tonen van al je gereedschap. En daar beginnen de echte kosten. Goedkope pompjes en meters mag niet, je MOET voor €5000 meetgereedachap kopen met bepaalde initiële certificaten, een afpompunit, stikstof, recyclecilinders, ge-eikte weegschaal, vacuummeter, digitale manometers, lekzoekers, e.d. zijn verplicht met keuringscertificaat.Maxwp schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:57:
[...]
KostenoverzichtAlleen examen (A1-certificaat): ca. € 870,- excl. btwAlleen examen (A2-certificaat): ca. € 810,- excl. btwVolledige opleiding + examen (A1): ca. € 5.016,- excl. btw (afhankelijk van het opleidingsinstituut, inclusief lesmateriaal en training)Kleinere/specifieke certificaten (zoals F-gassen categorie 1 of mobiele airco):Examenkosten: ca. € 610,- tot € 615,-Volledige cursussen variëren sterk afhankelijk de duur en scope
Is de a1 papier dan voldoende
Maar goed het is een lucht water geen lucht lucht topic.
De kosten zitten in de installtie die belachelkk duur zijn.
Heb het idee dat nu er subsidie is dingen onnodig duur worden gehouden
Ik vraag me af wat op dit moment de beste prijs kwaliteit en Cop verhouding warmtepomp is voor alleen verwarmen
Ik ga wel een warmtepomp boiler aanschaffen voor water.
De audit zelf kost tussen 2 a 3k (jaarlijks)
Ik denk dat je op het eerste deel van jouw vraag geen eenduidig of eensluidend antwoord kan verwachten. Wat de beste COP betreft is dit waarschijnlijk iets makkelijker, maar ook hier geen echte ranglijst van warmtepompen.Ik vraag me af wat op dit moment de beste prijs kwaliteit en Cop verhouding warmtepomp is voor alleen verwarmen
Je zou bijvoorbeeld de lijst van @Tomexergie kunnen bekijken of de uitgebreide monitoring van
Heatpumpmonitor.org. Voor de gebruikte hardware openenergymonitor.org (emoncms)
De functionaliteit is uitstekend en probleemloos. Gezien de geboden prijs is dit een zeer aantrekkelijke investering.
In combinatie met een dynamisch contract presteert het systeem bijzonder efficiënt. De configuratie binnen Home Assistant is succesvol verlopen en de werking is optimaal.
En daarnaast nog jezelf betalen, bedrijfsbus, verzekering, opslaglocatie, eventueel werkplaats en andere overhead. Ik snap dan wel dat een installatie van een 3,5 kW unit twee keer zoveel kost als de unit zelf.Technician- schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:20:
[...]
De kosten zitten voornamelijk na het halen van F gassen en het BRL100 certificaat. Het is een ISO9001 achtige audit. Je moet een goede boekhouding tonen, klachten registreren en de opvolging daarvan, koudemiddel registratie en liefst in (dure) software en dan de kalibratie rapporten tonen van al je gereedschap. En daar beginnen de echte kosten. Goedkope pompjes en meters mag niet, je MOET voor €5000 meetgereedachap kopen met bepaalde initiële certificaten, een afpompunit, stikstof, recyclecilinders, ge-eikte weegschaal, vacuummeter, digitale manometers, lekzoekers, e.d. zijn verplicht met keuringscertificaat.
De audit zelf kost tussen 2 a 3k (jaarlijks)
Leuk dat je bijdraagt maar iets meer diepgang wellicht? Had je een topic vooraf en kun je daarnaar linken? Zo niet:cyberbot schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:06:
Vorig jaar hebben wij de house heating aangeschaft en geïnstalleerd.
De functionaliteit is uitstekend en probleemloos. Gezien de geboden prijs is dit een zeer aantrekkelijke investering.
In combinatie met een dynamisch contract presteert het systeem bijzonder efficiënt. De configuratie binnen Home Assistant is succesvol verlopen en de werking is optimaal.
Welke offerte heb je gehad, hoe verliep het traject en installatie? Hoeveel m2 woning met welke afgifte?
Je noemt investering, wat is je vervanging van m3 en verwachte tvt?
Welke efficiëncy draai je en hoe zijn je instellingen?
Ik bedoelde met 1200 euro die mooie foto die je een paar weken geleden hebt gedeeld van een prachtig aangelegd binnen unit met alles in 45 graden bochtjes. Het leken er een stuk of 40, en ik kan het nu zo snel niet vinden.Carboy54 schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 13:48:
[...]
Onderschat de voordelen van een goede installatie niet op termijn. Langere levensduur, geen ellende, geen ongewenste bijgeluiden, hogere efficiëntie, goede condensafvoer, juiste plaatsing van de unit en goede isolatiematerialen maken het verschil. Dat maakt een extra dag arbeid en kwalitatief goede materialen zeker lonend. Grote stappen snel thuis werk met onvoldoende isolatie en te kleine weerstand verhogende ribbelslangen gaan niet het verschil maken op het totaalbedrag. ( Max 1.000 ) Bovendien kijkt de overheid naar de 30% regel waardoor de hoogte van de subsidie kan worden aangepast. Er zijn hier genoeg voorbeelden van installaties waarbij goedkoop duurkoop is gebleken en de ijzerzaag er helaas in moest. De door jou genoemde bedragen van 1200 voor een paar bochtjes waar haal je dat vandaan?
Wat mij betreft is een goede installatie een noodzaak. Ik zie wel dat er hierdoor een tweedeling komt van mensen die het kunnen betalen om goedkoper en comfortabeler te leven, en van mensen die dat niet kunnen. Die laatste groep is daarvan de dupe.
Het niet kunnen betalen komt op dit moment voor een groot deel door de overige kosten: puntstukken, grondbuis, kleppen, koppelingen, buffervaten, thermostaat, binnen-unit, en de kosten per uur om dit allemaal te plaatsen. 90 euro per uur voor een vaardige installateur (zoals van warmtepomponline) is voor zover ik zie het minimum, en met de belastingen mee moet een gemiddelde kostwinner daar 6 uur voor werken. Het verschil tussen gas CV en WP/WPB zit daarin: 80-120 uur bezig voor de WP/WPB transitie, of 4-12 uur voor een gas CV vervangen.
En daar komen nog de uren bij voor het hacken van de aansturing bij, want deze was hybride. Gelukkig is Atlantic zo aardig geweest om de lockbits niet aan te zetten op de Atmega8 chipjes in de controlbox en kon Claude haarfijn een alternatieve sturing voor ESPHome maken die niet afkapt bij 5 graden buitentemperatuur.
De beste COP is moeilijk te bepalen. De seizoen COP hangt namelijk sterk af van de installatie van het hydraulische systeem, de regeling goed is ingesteld, voldoende flow, geen mengregeling, WP direct op de CV en nog meer.dunklefaser schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 14:51:
@Maxwp
[...]
Ik denk dat je op het eerste deel van jouw vraag geen eenduidig of eensluidend antwoord kan verwachten. Wat de beste COP betreft is dit waarschijnlijk iets makkelijker, maar ook hier geen echte ranglijst van warmtepompen.
Je zou bijvoorbeeld de lijst van @Tomexergie kunnen bekijken of de uitgebreide monitoring van
Heatpumpmonitor.org. Voor de gebruikte hardware openenergymonitor.org (emoncms)
Het thermodynamische principe daar achter is dat de WP op zo laag mogelijke temperatuur moet draaien om een zo hoog mogelijke COP te behalen. Bij de monitoring van 40 warmtepompen zie je bij dezelfde A-merk WP zeer grote verschillen in SCOP wel 30%. Laten we ons niet verblinden in COP=4,7 of 5,1 prachtig , maar het is beter om voor een optimale installatie te zorgen met een monteur die kennis van zaken heeft.
Ik schreef dan ook: Geen echte ranglijst per wp mogelijk.
Suizen tot en met... en een hoge deltaT die het ding haalde... maar voor hybride niet erg want de ketel doet het moeilijke werk en warmhouden doet je warmtepomp...
Nu een setje 3/4 naar 1" verlopen op de WP geschroefd, RVS stukje buis tegen de trillingen, 32x3 buis, 3wegklep met 5/4" binnendraad en 23mm doorlaat, wel diezelfde kogelkraan gehouden en de retour gaat nu door een volwaardige dirtmag met 1" binnendraad.
Afgelopen week even proefgedraaid, deltaT wil niet heel groot worden, geen leidingruis meer en machine zelf is ook veel stiller. Machine staat nog niet eens vast op de poten zag ik vanmorgen, de moeren liggen nog ergens in huis.
Ik heb de 12 kWh-variant aangeschaft, samen met een 300L-warmtepompboiler.GudZ schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:09:
[...]
Leuk dat je bijdraagt maar iets meer diepgang wellicht? Had je een topic vooraf en kun je daarnaar linken? Zo niet:
Welke offerte heb je gehad, hoe verliep het traject en installatie? Hoeveel m2 woning met welke afgifte?
Onderaan de streep ben ik ongeveer €1.800 kwijt. Ik heb de pomp zelf geïnstalleerd en door hen een factuur van €500 laten maken.
Wat wil je weten? Stel je vragen gerust, dan beantwoord ik ze.
Welk merk WP en WPB heb je aangeschaft? Daarnaast ben je 3 vragen van @GudZ vergeten te beantwoorden:
Hoeveel m2 woning met welke afgifte?
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Hoe gaat dat met reserve onderdelen?cyberbot schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:06:
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Ik gebruik zelf al jaren OSO RVS-boilers, voornamelijk de Delta GeoCoil. Die ken ik inmiddels goed: degelijke RVS-vaten, goed gedocumenteerd las-/productieproces en in de praktijk zie ik ze eigenlijk nooit lekken. Daikin gebruikt OSO-vaten volgens mij ook al heel lang.
De laatste tijd zie ik steeds meer van die zwarte Duplex RVS-boilers voor warmtepompen voorbijkomen. Op papier zijn de specs eigenlijk uitstekend: Duplex 2205, grote RVS Wave-wisselaars, laag gewicht en een nette afwerking.
Ik vroeg me vooral af: waar komen deze vaten oorspronkelijk vandaan en hoe worden ze eigenlijk gelast?
Daarom eens op de typenummers gaan zoeken in plaats van op de merknamen.
De codes PAWT (boiler met warmtewisselaar) en PWT (buffervat) blijken op allerlei plaatsen terug te komen. Bijvoorbeeld bij het Poolse Puretherm:
https://eclis.pl/uploads/eclis/media/Brochure_Puretherm_eclis_Z_Eng.pdf
Maar ook generiek in Nederland, waar in de technische tabellen zelfs letterlijk “SST MODEL PAWT/PWT” staat:
https://www.topmedia.nl/nl-nl/dhw-tank-300l-double-coil-duplex-steel-2205-g1-7-f-pawt–300le2
https://www.topmedia.nl/nl-nl/buffer-tank-400l-duplex-steel-2205-g1-7-f-pwt–400l
Daarmee kwam ik bij SST Heating Energy Co., Ltd. in Guangzhou, China. Dat blijkt geen klein handelsbedrijf te zijn, maar een gespecialiseerde OEM-fabrikant van RVS/Duplex warmwater- en buffervaten.
https://www.sstheatingenergy.com/
https://www.sstheatingenergy.com/About-us
Het interessante is dat de Britse WRAS-database SST ook daadwerkelijk als manufacturer vermeldt van:
PAWT-xxL – Storage Tank with Coil
PWT-xxL – Storage Tank no coil
https://www.wrasapprovals.co.uk/approvals-directory/?company=22573&perpage=all
De maatvoering komt ook exact terug: bij 300 L bijvoorbeeld circa Ø500 binnentank, Ø600 buiten, 1 mm Duplex 2205 en 50 mm PUR.
SST maakt bovendien OEM-uitvoeringen met RVS/Duplex warmtewisselaars van o.a. 22, 28, 32 en 35 mm:
https://www.chinawatertank.com/duplex-stainless-steel-2205-hot-water-heat-pump-tank/
Qua productie wordt het ook interessanter dan ik vooraf verwachtte. SST spreekt over butt welding, automatische lasnaadvolging en geautomatiseerd lassen en zegt ook zelf materiaal/metallurgisch onderzoek te doen.
Wat ik nog niet heb kunnen vinden is het exacte lasprocedé: TIG/plasma/laser, backing gas, warmte-inbreng, nabehandeling/passivering en bijvoorbeeld controle van de ferriet/austenietverhouding.
Juist dat vind ik bij een 1 mm Duplex 2205-drukvat interessant.
Dus mocht iemand hier meer technische documentatie van SST/PAWT hebben — WPS/WPQR, materiaalcertificaten of foto’s uit de productie — dan ben ik benieuwd.
Ik begon met het idee dat het waarschijnlijk gewoon een generieke Aziatische boiler zou zijn. Na wat graven lijkt SST in ieder geval een behoorlijk serieuze gespecialiseerde vatenfabrikant te zijn.
PAW codering gebruikt Panasonic ook made by OSO. Ook Nexus gebruikt die codering.Technician- schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 17:57:
Stukje over SWW boilers en hun herkomst. Ja een stukje AI gebruikt voor de vele zoekopdrachten:
Ik gebruik zelf al jaren OSO RVS-boilers, voornamelijk de Delta GeoCoil. Die ken ik inmiddels goed: degelijke RVS-vaten, goed gedocumenteerd las-/productieproces en in de praktijk zie ik ze eigenlijk nooit lekken. Daikin gebruikt OSO-vaten volgens mij ook al heel lang.
De laatste tijd zie ik steeds meer van die zwarte Duplex RVS-boilers voor warmtepompen voorbijkomen. Op papier zijn de specs eigenlijk uitstekend: Duplex 2205, grote RVS Wave-wisselaars, laag gewicht en een nette afwerking.
Ik vroeg me vooral af: waar komen deze vaten oorspronkelijk vandaan en hoe worden ze eigenlijk gelast?
Daarom eens op de typenummers gaan zoeken in plaats van op de merknamen.
De codes PAWT (boiler met warmtewisselaar) en PWT (buffervat) blijken op allerlei plaatsen terug te komen. Bijvoorbeeld bij het Poolse Puretherm:
https://eclis.pl/uploads/eclis/media/Brochure_Puretherm_eclis_Z_Eng.pdf
Maar ook generiek in Nederland, waar in de technische tabellen zelfs letterlijk “SST MODEL PAWT/PWT” staat:
https://www.topmedia.nl/nl-nl/dhw-tank-300l-double-coil-duplex-steel-2205-g1-7-f-pawt–300le2
https://www.topmedia.nl/nl-nl/buffer-tank-400l-duplex-steel-2205-g1-7-f-pwt–400l
Daarmee kwam ik bij SST Heating Energy Co., Ltd. in Guangzhou, China. Dat blijkt geen klein handelsbedrijf te zijn, maar een gespecialiseerde OEM-fabrikant van RVS/Duplex warmwater- en buffervaten.
https://www.sstheatingenergy.com/
https://www.sstheatingenergy.com/About-us
Het interessante is dat de Britse WRAS-database SST ook daadwerkelijk als manufacturer vermeldt van:
PAWT-xxL – Storage Tank with Coil
PWT-xxL – Storage Tank no coil
https://www.wrasapprovals.co.uk/approvals-directory/?company=22573&perpage=all
De maatvoering komt ook exact terug: bij 300 L bijvoorbeeld circa Ø500 binnentank, Ø600 buiten, 1 mm Duplex 2205 en 50 mm PUR.
SST maakt bovendien OEM-uitvoeringen met RVS/Duplex warmtewisselaars van o.a. 22, 28, 32 en 35 mm:
https://www.chinawatertank.com/duplex-stainless-steel-2205-hot-water-heat-pump-tank/
Qua productie wordt het ook interessanter dan ik vooraf verwachtte. SST spreekt over butt welding, automatische lasnaadvolging en geautomatiseerd lassen en zegt ook zelf materiaal/metallurgisch onderzoek te doen.
Wat ik nog niet heb kunnen vinden is het exacte lasprocedé: TIG/plasma/laser, backing gas, warmte-inbreng, nabehandeling/passivering en bijvoorbeeld controle van de ferriet/austenietverhouding.
Juist dat vind ik bij een 1 mm Duplex 2205-drukvat interessant.
Dus mocht iemand hier meer technische documentatie van SST/PAWT hebben — WPS/WPQR, materiaalcertificaten of foto’s uit de productie — dan ben ik benieuwd.
Ik begon met het idee dat het waarschijnlijk gewoon een generieke Aziatische boiler zou zijn. Na wat graven lijkt SST in ieder geval een behoorlijk serieuze gespecialiseerde vatenfabrikant te zijn.
En wat kan je zeggen van de cop ?cyberbot schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:06:
Ik neem aan dat je binnne ha alle waarden kan zien en zo ook de dagelijksenof constant variable cop ?
ze zijn er wel voor aircos ( ben heel even de website kwijt )dunklefaser schreef op zaterdag 29 augustus 2026 @ 15:54:
@Maxwp Waarschijnlijk weinig toe te voegen aan het bovenstaande van @Tomexergie .
Ik schreef dan ook: Geen echte ranglijst per wp mogelijk.
en je kan dan ook mooi zien bijvoorbeeld welke cop bij -7 of +7 en zo kan je voor wat je zelf wil kiezen en zien bijvoorbeeld betere prestatie bij -10 of juist bij een betere prestatie bij een gemiddelde van 10 graden wat je voorkeur heeft.
of wel of geen 75 graden etc.
ik zoek ook geen ranglijst maar wel een lijst waarbij zaken zijn te vergelijken en die lijst te filteren zodat je uitkomt bij de warmtepomp die het beste bij je past
volgens mij was het deze site
[ Voor 15% gewijzigd door Maxwp op 29-08-2026 22:28 ]
Maar eerst idd. bepalen welke eigenschappen de warmtepomp moet hebben die het beste bij jou past (whatever that is).
Er zijn hooguit genormeerde prestaties (Europese Normen) welke hopelijk in de specs per warmtepomp te vinden zijn (EN 16147en EN 14825 / EN 14511)
Belangrijker worden waarschijnlijk de nieuwe normen voor het ontwerpen van complete warmtepompinstallaties.
Veel succes bij je zoektocht! Ik zie het - je hebt een website gevonden!
Maar is deze representatief?
[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 29-08-2026 22:51 ]
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt