• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:24
GudZ schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 12:13:
[...]

Screenshot, vergelijkbaar met een linkdrop. Wat is je commentaar op dit nieuws? Daar ben ik vooral geïnteresseerd naar.
Hier het volledige artikel. Mijn commentaar is dat je je nu al moet gaan oriënteren op slimme warmtepompen bij aanschaf nieuw en/of add on oplossingen bij bestaande systemen. Fabrikanten gaan zich onderscheiden en goedkope import valt door de mand.

https://acrobat.adobe.com...f3-4710-ac50-ea084db7f1d4

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:31
Dit ISDE voorstel is nu ter consultatie (https://www.internetconsultatie.nl/isde/b1 ).

Lijkt me goed om vanuit onze kennis wat input te geven. Ik heb als input gegeven dat hybride wat niet all electric ready is eigenlijk geen subsidie moet krijgen (want binnen de levensduur gaat dat of voortijdig naar de schroothoop of er wordt een eCV naast gezet) en dat er eigenlijk een subsidie korting moet komen op basis van het vermogen van het elektrisch element en een bonus voor all electric zonder electrisch element.

Ik vind het gek om wel eisen tav slim aansturen te stellen en deze basics niet te addresseren.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Insert12
  • Registratie: Januari 2013
  • Nu online
BarryH schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:05:
Dit ISDE voorstel is nu ter consultatie (https://www.internetconsultatie.nl/isde/b1 ).

Lijkt me goed om vanuit onze kennis wat input te geven. Ik heb als input gegeven dat hybride wat niet all electric ready is eigenlijk geen subsidie moet krijgen (want binnen de levensduur gaat dat of voortijdig naar de schroothoop of er wordt een eCV naast gezet) en dat er eigenlijk een subsidie korting moet komen op basis van het vermogen van het elektrisch element en een bonus voor all electric zonder electrisch element.

Ik vind het gek om wel eisen tav slim aansturen te stellen en deze basics niet te addresseren.
Waarom zou een hybride wp of cv ketel binnen de levensduur naar de schroothoop gaan?

• BarryH
Insert12 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 08:44:
[...]

Waarom zou een hybride wp of cv ketel binnen de levensduur naar de schroothoop gaan?
De typische gebruiker van een hybride komt erachter dat hij/zijn nog maar weinig gas nodig heeft. Rond het moment van vervanging van de ketel komt dan de vraag: wat nu?

a/ weer nieuwe gasketel (maar heb ik nog 15 jaar gasnet in de straat voor redelijk tarief)

b/ alleen op de hybride (kan niet, wacht een eCV)

c/ hybride weg (veelal 5-10 jaar oud) en een volwaardige wp erin.

b is hard rationeel, c is de nette oplossing, a: wijken gaan tussen 2040 en 2050 van het gas, dus wellicht haal je de 15 jaar net wel, maar wel heel duur (nog <200m3 gas en wel vastrecht, vaste contract kosten, onderhoud,....)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:37

Sport_Life

Solvitur ambulando

Onderstaande snap ik niet. De grootste impact zit bij grotere woningen die van het gas afgaan, dus het bedrag per kw zou juist omhoog moeten gaan. Ook om te voorkomen dat mensen hun krap bemeten warmtepomp met een cop1 kachel gaan bij verwarmen. Tegenwoordig kunnen de warmtepompen goed terug schakelen, dus het max vermogen zegt niet zoveel meer.
Om een energie-efficiënte installatie van warmtepompen te stimuleren wordt daarbij het bedrag per kilowattuur thermisch vermogen verlaagd.

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• Insert12
  • Nu online
BarryH schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:10:
[...]

De typische gebruiker van een hybride komt erachter dat hij/zijn nog maar weinig gas nodig heeft. Rond het moment van vervanging van de ketel komt dan de vraag: wat nu?

a/ weer nieuwe gasketel (maar heb ik nog 15 jaar gasnet in de straat voor redelijk tarief)

b/ alleen op de hybride (kan niet, wacht een eCV)

c/ hybride weg (veelal 5-10 jaar oud) en een volwaardige wp erin.

b is hard rationeel, c is de nette oplossing, a: wijken gaan tussen 2040 en 2050 van het gas, dus wellicht haal je de 15 jaar net wel, maar wel heel duur (nog <200m3 gas en wel vastrecht, vaste contract kosten, onderhoud,....)
Ah op die manier. De meeste mensen kiezen optie A lijkt me. Als ik hier in de straat alleen al rond kijk (jaren 50 wijk aan de rand van een klein dorp), dan is er geen enkele all electric opstelling maar wel veel hybride. Die gasleiding blijft er nog wel een flinke tijd liggen, dus nieuw keteltje er in. By far de beste oplossing voor comfort en portemonnee.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-08 21:28

Je hebt ook scenario,s waarbij de eigenaar kiest om de bestaande gasketel te laten zitten en de hybride warmtepomp naast zet.

Zo is het hier gegaan, de gasketel is na 2 jr vervangen voor een WP boiler, de gasketel was al 15jr oud, de CV warmtepomp heeft geen element ook niet nodig.

In mijn scenario kan geen vloer 200l vat kwijt, de WP boiler hangt aan een draagmuur(en het ombouwen naar all-electric was extreem duur terwijl het enkel een vat en binnenunit plaatsen is).

Op papier is het nog steeds een "hybride" warmtepomp, in vaktermen noemen ze dat solobedrijf(monobivaliant).

[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 24-07-2026 09:42 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• flaskk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21:45
We hebben van de week offerte gehad en conclusie is dat we ergens tussen de 15 en 20 jaar terug verdiend hebben met een FE en "koelen" helemaal niet zo goed werkt bij bestaande bouw, want alleen vloerkoeling zet geen zoden aan de dijk, daarnaast haalt een normale airco vocht uit de lucht. En heeft schijnbaar ook gewoon onderhoud nodig zoals een cv ketel.

• BarryH
Sport_Life schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:26:
[...]

Onderstaande snap ik niet. De grootste impact zit bij grotere woningen die van het gas afgaan, dus het bedrag per kw zou juist omhoog moeten gaan. Ook om te voorkomen dat mensen hun krap bemeten warmtepomp met een cop1 kachel gaan bij verwarmen. Tegenwoordig kunnen de warmtepompen goed terug schakelen, dus het max vermogen zegt niet zoveel meer.

[...]
Het beleid is dat je daarmee meer isoleren stimuleert en te grote warmtepompen voorkomt. Wellicht is dat zo, maar dan moet je in ieder geval het elektrisch element flink inperken/afstraffen

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 02-08 21:22
Insert12 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:30:
[...]

Ah op die manier. De meeste mensen kiezen optie A lijkt me. Als ik hier in de straat alleen al rond kijk (jaren 50 wijk aan de rand van een klein dorp), dan is er geen enkele all electric opstelling maar wel veel hybride. Die gasleiding blijft er nog wel een flinke tijd liggen, dus nieuw keteltje er in. By far de beste oplossing voor comfort en portemonnee.
Hoezo beste oplossing voor comfort en portemonnee? Ik heb meer comfort met mijn FE WP met old school radiatoren in mijn jaren 70 woning met een temperatuur van tussen de 20 en 21 graden heel het stookseizoen continue tegen lagere kosten. Iedereen die een beetje kan rekenen weet dat hybride duurder is dan FE. Mocht je het zelf niet kunnen uitrekenen hier: https://warmtepompofgas.nl/

• BarryH
Insert12 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:30:
[...]

En hoeveel hybrides staan er al 5 + jaar?

(en ja iedereen krijgt aangepraat dat all electric vereist dat je heel je woning overhoop haalt, niet gek dat er vaak een hybride gekozen wordt).

[ Voor 12% gewijzigd door BarryH op 24-07-2026 09:52 ]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

BarryH schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:49:
[...]

Het beleid is dat je daarmee meer isoleren stimuleert en te grote warmtepompen voorkomt. Wellicht is dat zo, maar dan moet je in ieder geval het elektrisch element flink inperken/afstraffen
Ik denk dus dat mensen geneigd zijn eerder een onder bemeten waterpomp te kiezen.
Isoleren wordt volgens mij altijd wel gedaan voordat überhaupt aan een warmtepomp wordt gedacht.

Een beetje vergelijkbaar met de keuze voor hybride, in de meeste meegevallen kan een FE ook, maar mensen geven liever 2k minder uit aan investering (dat dit na 3 jaar alweer teniet is gedaan neemt men niet mee).

[ Voor 17% gewijzigd door Sport_Life op 24-07-2026 10:00 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1 | Stevens Super Flight '25

• BarryH
mr_evil08 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:37:
[...]

Je hebt ook scenario,s waarbij de eigenaar kiest om de bestaande gasketel te laten zitten en de hybride warmtepomp naast zet.

Zo is het hier gegaan, de gasketel is na 2 jr vervangen voor een WP boiler, de gasketel was al 15jr oud, de CV warmtepomp heeft geen element ook niet nodig.

In mijn scenario kan geen vloer 200l vat kwijt, de WP boiler hangt aan een draagmuur(en het ombouwen naar all-electric was extreem duur terwijl het enkel een vat en binnenunit plaatsen is).

Op papier is het nog steeds een "hybride" warmtepomp, in vaktermen noemen ze dat solobedrijf(monobivaliant).
In jouw geval heb je dan (blijkbaar) de "all electric ready" hybride: er is geen tweede warmtebron nodig om de warmtepomp altijd te laten functioneren.

• BarryH
Sport_Life schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:58:
[...]

Ik denk dus dat mensen geneigd zijn eerder een onder bemeten waterpomp te kiezen.
Isoleren wordt volgens mij altijd wel gedaan voordat überhaupt aan een warmtepomp wordt gedacht.

Een beetje vergelijkbaar met de keuze voor hybride, in de meeste meegevallen kan een FE ook, maar mensen geven liever 2k minder uit aan investering (dat dit na 3 jaar alweer teniet is gedaan neemt men niet mee).
Helemaal mee eens, dus de isde zou moeten sturen op voldoende groot, all electric, zonder of heel klein electrisch element.

• MotorBeast
Sport_Life schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:58:
[...]

Mijn ervaring is juist dat veel installateurs een veel te zware WP adviseren. En standaard zeggen......oooooh radiatoren, dan kan alleen hybride meneer. Want? Ja gewoon. :X

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:54
Ja, isolatie is nummer één en goed doorrekenen is twee. Als ik nu kijk naar onze FE opstelling en met de snelle ‘over de duim methode’ gerekend als zijnde dat je 2x zoveel kWh elektriciteit nodig hebt dan m3 gas dan ziet de rekening bij de huidige tarieven met een in 2025 FE jaarverbruik van 2500 kWh en prijzen van 0,26 euro voor E en 1,50 voor G met een prijsverschil van (afgerond) 2000-650= 1350 euro per jaar. Daar komt nog 300 euro bovenop omdat de gasaansluiting weg is. En dat komt elk jaar terug. bovendien is het comfort groter, continue 21 graden in een huis waar 145m2 verwarmd wordt uit 1979. Oh ja, gewoon met de bestaande radiatoren.

[ Voor 3% gewijzigd door Rojado op 24-07-2026 10:14 ]

• BarryH
flaskk schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:48:
We hebben van de week offerte gehad en conclusie is dat we ergens tussen de 15 en 20 jaar terug verdiend hebben met een FE en "koelen" helemaal niet zo goed werkt bij bestaande bouw, want alleen vloerkoeling zet geen zoden aan de dijk, daarnaast haalt een normale airco vocht uit de lucht. En heeft schijnbaar ook gewoon onderhoud nodig zoals een cv ketel.
? En wat is je vraag. Meestal is bovenstaande niet geldig/nodig, soms wel.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:34
En als je het zelf zou aanleggen (monoblock) zonder subsidie? Het lijkt erop dat soms/vaak? een deel van de subsidie in de zakken van installateurs terecht komt. Ik snap soms niet dat een WP van 2k (na aftrek ISDE-subsidie) uiteindelijk 10k+ moet kosten.

• MotorBeast
Martin7182 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:19:
[...]

En als je het zelf zou aanleggen (monoblock) zonder subsidie? Het lijkt erop dat soms/vaak? een deel van de subsidie in de zakken van installateurs terecht komt. Ik snap soms niet dat een WP van 2k (na aftrek ISDE-subsidie) uiteindelijk 10k+ moet kosten.
Ik snap niet dat mensen dat niet begrijpen. Hier zijn ze 2,5 werkdag bezig geweest met 2 man, veel materialen en kraan voor boiler naar zolder. Ja alleen de buitenunit is niet duur maar blijkbaar moet een installateur de rest gratis doen. Werk jij ook gratis voor je werkgever? En ja het is ook de wet van vraag en aanbod en goede vakmensen zijn schaars (wat vroeger LTS was is een vies woord bij ouders) en dat drijft de prijs ook op. Economische wetmatigheid,

NB: een boiler, hydraulische unit, thermostaat etc zijn ook niet gratis. 2K????

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 24-07-2026 10:34 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:09
Appendages kost ook redelijk wat, tevens aanleg van elektra beide moet zeker niet onderschat worden. Daarnaast moet een installateur ook winst maken en tevens support leveren gedurende de garantie periode.

Installatie van doorgaans 2 dagen met 2 man (32 uur) telt ook aardig op. Op papier lijkt het duur, mee eens, maar er zijn veel randzaken waar niet over na wordt gedacht.

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:32
MotorBeast schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:30:
[...]

Ik snap niet dat mensen dat niet begrijpen. Hier zijn ze 2,5 werkdag bezig geweest met 2 man, veel materialen en kraan voor boiler naar zolder. Ja alleen de buitenunit is niet duur maar blijkbaar moet een installateur de rest gratis doen. Werk jij ook gratis voor je werkgever? En ja het is ook de wet van vraag en aanbod en goede vakmensen zijn schaars (wat vroeger LTS was is een vies woord bij ouders) en dat drijft de prijs ook op. Economische wetmatigheid,

Natuurlijk moet voor complexiteit en materialen betaald worden, maar dan moet de installateur de situatie wel goed inschatten en maatwerk leveren, en ik heb de indruk dat dat niet altijd gebeurd.

In mijn meest eenvoudige situatie voor een FE warmtepomp dienen slechts 2 leidingen en 2 kabels getrokken te worden (plus nog wat fittingen), omdat er diverse gaten al aanwezig zijn en ik al uitgezocht heb dat het huidige CV/radiator systeem met gemak op 35°C kan draaien en het huis warm kan houden (SWW gaat via ander circuit). Het sommetje zou dan zijn: Pomp ~4k, overig materiaal ~1k, arbeid/garantie 2k, subsidie -2k, dit zou makkelijk met 1 dag werk te doen zijn en hoeft geen 10k te kosten, maar zit er genoeg ruimte in om toch voor een goede marge te kunnen installeren.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

1 offerte is geen offerte.

Bij mij was de goedkoopste offerte 11k en de duurste 26k. Beide ging nog 3k subsidie af. Voor exact dezelfde warmtepomp incl. installatie (in 2022 toen de vraag enorm was).

We besparen met salderen zo'n 3,5k per jaar (1900m3 gas voorheen) dus je kunt wel ongeveer uitrekenen wanneer hij was terugverdiend.

Dit is wel exclusief alle aanpassingen in huis (vloerverwarming, vloeren, etc) en de isolatie was al op orde vanuit de bouw. Bij aankoop was de prijs al dermate laag dat er voldoende budget over was voor verbouwing.
Ga je een jaren 70 huis verbouwen waar nog een prima vloer in zit dan is het prijskaartje heel anders (zelf zou ik nooit een oud huis kopen die 'af' is zonder warmtepomp of tenminste vloerverwarming).

Als ik het voor het kiezen had dan had ik de woning nu met forse winst verkocht voor een nieuw project, maar mijn vrouw wil hier niet meer weg. :).

[ Voor 34% gewijzigd door Sport_Life op 24-07-2026 11:52 ]

• MotorBeast
STIMPPYYY schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:17:
Appendages kost ook redelijk wat, tevens aanleg van elektra beide moet zeker niet onderschat worden. Daarnaast moet een installateur ook winst maken en tevens support leveren gedurende de garantie periode.

Installatie van doorgaans 2 dagen met 2 man (32 uur) telt ook aardig op. Op papier lijkt het duur, mee eens, maar er zijn veel randzaken waar niet over na wordt gedacht.
Laat alleen die support nu vaak te wensen overlaten: https://p-magazine.com/nl/articles/nederland-eigenaars-warmtepomp-klagen-massaal-over-onderhoud-ook-groot-tekort-aan-monteurs Okee artikel is 2 jaar oud maar veel installateurs vinden plaatsen interessanter dan storingen oplossen helaas.

Ik ben blij dat ik een Vaillant heb. Installateur failliet of geen zin bij storing, Vaillant contacten en die sturen hun eigen mensen.

• MotorBeast
il-Principe schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:35:
[...]

Natuurlijk moet voor complexiteit en materialen betaald worden, maar dan moet de installateur de situatie wel goed inschatten en maatwerk leveren, en ik heb de indruk dat dat niet altijd gebeurd.

In mijn meest eenvoudige situatie voor een FE warmtepomp dienen slechts 2 leidingen en 2 kabels getrokken te worden (plus nog wat fittingen), omdat er diverse gaten al aanwezig zijn en ik al uitgezocht heb dat het huidige CV/radiator systeem met gemak op 35°C kan draaien en het huis warm kan houden (SWW gaat via ander circuit). Het sommetje zou dan zijn: Pomp ~4k, overig materiaal ~1k, arbeid/garantie 2k, subsidie -2k, dit zou makkelijk met 1 dag werk te doen zijn en hoeft geen 10k te kosten, maar zit er genoeg ruimte in om toch voor een goede marge te kunnen installeren.
Appels en peren. Zomaar bedragen roepen is zinloos. Iedere situatie is anders.

• MotorBeast
Sport_Life schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 11:40:
[...]

1 offerte is geen offerte.

Bij mij was de goedkoopste offerte 11k en de duurste 26k. Beide ging nog 3k subsidie af. Voor exact dezelfde warmtepomp incl. installatie (in 2022 toen de vraag enorm was).

We besparen met salderen zo'n 3,5k per jaar (1900m3 gas voorheen) dus je kunt wel ongeveer uitrekenen wanneer hij was terugverdiend.

Dit is wel exclusief alle aanpassingen in huis (vloerverwarming, vloeren, etc) en de isolatie was al op orde vanuit de bouw. Ga je een jaren 70 huis verbouwen waar nog een prima vloer in zit dan is het prijskaartje heel anders (zelf zou ik nooit een oud huis kopen die 'af' is zonder warmtepomp).
Klopt. Ik kreeg ook een offerte voor een Gouden WP. 25 mille. 8)7

• Insert12
  • Nu online
MotorBeast schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:50:
[...]

Hoezo beste oplossing voor comfort en portemonnee? Ik heb meer comfort met mijn FE WP met old school radiatoren in mijn jaren 70 woning met een temperatuur van tussen de 20 en 21 graden heel het stookseizoen continue tegen lagere kosten. Iedereen die een beetje kan rekenen weet dat hybride duurder is dan FE. Mocht je het zelf niet kunnen uitrekenen hier: https://warmtepompofgas.nl/
Jij hebt direct voor FE gekozen, het voorbeeld gaat om een bestaande hybride situatie waarvan de gasketel vervangen moet worden. In die situatie kies je voor de beste optie. Wel appels met appels vergelijken.
BarryH schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:50:
[...]

En hoeveel hybrides staan er al 5 + jaar?

(en ja iedereen krijgt aangepraat dat all electric vereist dat je heel je woning overhoop haalt, niet gek dat er vaak een hybride gekozen wordt).
Geen idee. Je komt zelf met de stelling, dan zul je er ongetwijfeld onderzoek naar gedaan hebben.

• BarryH
Insert12 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:29:
[...]

Jij hebt direct voor FE gekozen, het voorbeeld gaat om een bestaande hybride situatie waarvan de gasketel vervangen moet worden. In die situatie kies je voor de beste optie. Wel appels met appels vergelijken.

[...]

Geen idee. Je komt zelf met de stelling, dan zul je er ongetwijfeld onderzoek naar gedaan hebben.
Klopt. De meeste staan er korter, dus de bezitters gaan de komende jaren hun teen stoten

• MotorBeast
Insert12 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 13:29:
[...]

Dan nog. Dan zou ik persoonlijk die hybride eruit gooien en alsnog op FE overgaan. Als je ook leest hoe die hybrides meestal draaien met hun L/L buitenunit die veel te klein zijn. De meeste gaan 20 a 30 keer per dag in defrosts. Lekker zuinig. :X In mijn ogen is er maar 1 goede hybride en alleen als je echt geen boiler kwijt kan....... een degelijke echte WP unit met voldoende vermogen.

• Martin7182
MotorBeast schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 10:30:
[...]

Goed lezen. Ik snap het soms niet. Vaak ook wel. Feit is wel dat subsidies gewoon de prijs opdrijven van zowel materialen als installatie.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20:47

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Martin7182 Gelukkig zet de overheid het mes in de ISDE-subsidie voor warmtepompen
en zet meer in op slimme installaties. Nu nog de slimme installateur . . .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• MotorBeast
Martin7182 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 17:18:
[...]

Goed lezen. Ik snap het soms niet. Vaak ook wel. Feit is wel dat subsidies gewoon de prijs opdrijven van zowel materialen als installatie.
Zou ik ook doen als ik installateurs zou zijn. Cashen wanneer je kan en de vraag hoog is. Ben je ondernemer voor. Het tij kan snel weer keren (zie de zonnepanelen markt) en dan heb je spek op de ribben. Ik vind dit altijd opmerkingen van mensen die lekker veilig in loondienst zijn met hun sociale vangnet. Meeste hebben geen benul van kosten die een ondernemer heeft. Ik zie het probleem niet. Als je een installateur te duur vind zoek je een ander. Vrije markt.

[ Voor 5% gewijzigd door MotorBeast op 24-07-2026 17:58 ]

• Insert12
  • Nu online
MotorBeast schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 15:58:
[...]

Dan nog. Dan zou ik persoonlijk die hybride eruit gooien en alsnog op FE overgaan. Als je ook leest hoe die hybrides meestal draaien met hun L/L buitenunit die veel te klein zijn. De meeste gaan 20 a 30 keer per dag in defrosts. Lekker zuinig. :X In mijn ogen is er maar 1 goede hybride en alleen als je echt geen boiler kwijt kan....... een degelijke echte WP unit met voldoende vermogen.
Dat valt reuze mee. Fabrikanten als Vaillant, Weheat, Mitsubishi, Bosch en nog vele andere plaatsen normale monoblocks of splits die ontworpen zijn voor cv bedrijf en door blijven draaien tot lage buitentemperatuur (-10 bijvoorbeeld). De enige echte ondergedimensioneerde L/L units die ik ken zijn de Remeha Elga Ace split units, Intergas Xtend en die goedkope hybrides van Groupe Atlantic.

De meeste hybrides zijn waarschijnlijk zelfs om te bouwen naar FE.

• MotorBeast
Insert12 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:02:
[...]

Dat valt reuze mee. Fabrikanten als Vaillant, Weheat, Mitsubishi, Bosch en nog vele andere plaatsen normale monoblocks of splits die ontworpen zijn voor cv bedrijf en door blijven draaien tot lage buitentemperatuur (-10 bijvoorbeeld). De enige echte ondergedimensioneerde L/L units die ik ken zijn de Remeha Elga Ace split units, Intergas Xtend en die goedkope hybrides van Groupe Atlantic.

Je bevestigt dus wat ik zeg. Echte WP's en niet van die L/L units die eraan geknoopt worden. Helaas worden die laatste het meeste geplaatst volgens mij. Hier in de buurt in ieder geval wel. Intergas maakt het helemaal bont met dan zo'n lullig boilertje die erbij aan kan knopen.

• Markman96
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 25-07 21:35
Mijn vriendin en ik zijn afgelopen maart verhuisd naar een jaren 70-hoekwoning. We willen sowieso een airco aanschaffen om de woning (of specifiek: de woonkamer) te koelen en te verwarmen en we overwegen nu ook een warmtepomp. De vraag is alleen of het aanschaffen van een WP (en zo ja, welke) een goed idee is.

Specificaties:
Jaren 70 hoekwoning; geen dak-, muur- noch vloerisolatie, wel overal HR++ glas en kunststof kozijnen. Totaal volume ~430 m³. (helaas) een huurketel uit 2025 waar we nog vijf jaar aan vastzitten (Tenzij we voor vijf jaar aan huur in één keer betalen. De vorige bewoners hadden nog snel een nieuwe ketel gehuurd voordat ze gingen verhuizen, de oude was schijnbaar af). Verder overal in het huis radiatoren (geen vloerverwarming).

We zijn zelf geen fan van Smart-dingen (niet zozeer omdat we digibeet zijn, maar meer omdat we dit onnodig vinden en omdat er altijd nog de angst heerst dat de bijbehorende software op termijn gaat werken op abonnement-basis).

We vragen ons af of het ten eerste wel slim is om een warmtepomp te nemen (en niet bijv. eerst te investeren in verdere isolatie) en of Adlar dan wel een goede keus zou zijn. Wat betreft de isolatie, hier zitten we ook niet zo heel erg mee, aangezien we primair de woonkamer willen verwarmen (waarvan de buitenmuren voor 90% bestaan uit de bovenstaande HR++ vensters).

Een andere onzekerheidsfactor is dat we vanwege ons werk niet zeker weten hoe lang we hier blijven wonen. Wie weet maar vijf jaar, wie weet vijftig. Daardoor is de aanschaf van een WP ook een wat heikel punt, al zal het zich natuurlijk ook doorvertalen naar een hypothetische toekomstige verkoopprijs.

Dus: WP, goed idee? Hybride? Meteen full-electric? Of eerst nog een paar jaar wachten? 6/7kW lijkt ons dan prima, gegeven dat we nog gaan isoleren. Graag hoor ik jullie input.

• MotorBeast
@Markman96 Rekenen maar https://warmtepompofgas.nl/ Voor de rest eerst maar eens inlezen: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:15
Insert12 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 18:02:
[...]

Die van Atlantic is een volwaardige 6KW warmtepomp die teruggevoerd is naar 5.1KW voor een hogere COP op papier met bijbehorende subsidie.

Alleen zo jammer dat de aansturing van het ding totaal ruk is en bij 4.6 graden hardcoded overschakelt naar de CV ketel.

Ik heb dat ding met eigen sturing, gaat in principe gewoon door tot -15. Defrosts valt ook mee, bij -2 tot +2 heb je elk uur een minuut of 10 geen verwarming door defrost mania, wordt het kouder heb je daar geen last meer van.

• BarryH
_JGC_ schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:29:
[...]

Die van Atlantic is een volwaardige 6KW warmtepomp die teruggevoerd is naar 5.1KW voor een hogere COP op papier met bijbehorende subsidie.

Alleen zo jammer dat de aansturing van het ding totaal ruk is en bij 4.6 graden hardcoded overschakelt naar de CV ketel.

Ik heb dat ding met eigen sturing, gaat in principe gewoon door tot -15. Defrosts valt ook mee, bij -2 tot +2 heb je elk uur een minuut of 10 geen verwarming door defrost mania, wordt het kouder heb je daar geen last meer van.
De meeste hybrides zijn door tweakers wel naar FE te verbouwen, maar voor de gewone, zelfs meer inhoudelijk geinteresseerde consument (zoals ik) is dat geen zinvolle route. Dus eCV of nieuw spulletje

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
Markman96 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 19:49:
Mijn vriendin en ik zijn afgelopen maart verhuisd naar een jaren 70-hoekwoning. We willen sowieso een airco aanschaffen om de woning (of specifiek: de woonkamer) te koelen en te verwarmen en we overwegen nu ook een warmtepomp. De vraag is alleen of het aanschaffen van een WP (en zo ja, welke) een goed idee is.

Specificaties:
Jaren 70 hoekwoning; geen dak-, muur- noch vloerisolatie, wel overal HR++ glas en kunststof kozijnen. Totaal volume ~430 m³. (helaas) een huurketel uit 2025 waar we nog vijf jaar aan vastzitten (Tenzij we voor vijf jaar aan huur in één keer betalen. De vorige bewoners hadden nog snel een nieuwe ketel gehuurd voordat ze gingen verhuizen, de oude was schijnbaar af). Verder overal in het huis radiatoren (geen vloerverwarming).

We zijn zelf geen fan van Smart-dingen (niet zozeer omdat we digibeet zijn, maar meer omdat we dit onnodig vinden en omdat er altijd nog de angst heerst dat de bijbehorende software op termijn gaat werken op abonnement-basis).

We vragen ons af of het ten eerste wel slim is om een warmtepomp te nemen (en niet bijv. eerst te investeren in verdere isolatie) en of Adlar dan wel een goede keus zou zijn. Wat betreft de isolatie, hier zitten we ook niet zo heel erg mee, aangezien we primair de woonkamer willen verwarmen (waarvan de buitenmuren voor 90% bestaan uit de bovenstaande HR++ vensters).

Een andere onzekerheidsfactor is dat we vanwege ons werk niet zeker weten hoe lang we hier blijven wonen. Wie weet maar vijf jaar, wie weet vijftig. Daardoor is de aanschaf van een WP ook een wat heikel punt, al zal het zich natuurlijk ook doorvertalen naar een hypothetische toekomstige verkoopprijs.

Dus: WP, goed idee? Hybride? Meteen full-electric? Of eerst nog een paar jaar wachten? 6/7kW lijkt ons dan prima, gegeven dat we nog gaan isoleren. Graag hoor ik jullie input.
Eerste maar de vraag wel of geen WP, merk komt voor later.

Met 5 jaar verplichting op de ketel (eur1500 afkoopsom), lijkt het beter een keuze voor je uit te schuiven, en het over 5 jaar goed te doen. Of dat meteen isoleren moet zijn weet ik niet (ik begrijp je overwegingen), maar vloerverwarming zou het wel een goede zijn, voor comfort en voor efficiency.

In theorie heb je de WP besparing nu ook al, een groot deel van het jaar zou je airco efficient kunnen verwarmen, alleen op koude dagen moet de CV op gas erbij. Maar ja, een airco als verwarming is meestal niet zo comfortabel (warme wind, koude voeten).

Andersom gaat hij ook... Met sws een airco is tzt het piekvermogen van een WP iets minder belangrijk, als het kritisch wordt kun je immers altijd je L/L bijschakelen. 6/7kW past dan sowieso, wellicht in zijn eentje, en ms. met L/L bij strenge vorst.

• tonwes99
Deze gezien?

Natuurlijk leuk als je een airco in huiskamer/slaapkamer zoekt, wellicht zelfs een optie om radiatoren in je slaapkamers geheel te schrappen, kun je direct naar 100% lage temperatuur verwarming in de rest van het huis...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQOq0Z6HReRbH4wwJnv9IHfV6lk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6IMt8jvegNlLiyGrb9ShxmM.jpg?f=fotoalbum_large

Daikin heeft op 22 juni 2026 de X Series aangekondigd. Die gebruikt één buitenunit voor tegelijk:
  • lucht/lucht-binnenunits, dus echte airco’s voor verwarmen en koelen;
  • een hydraulische binnenunit voor vloerverwarming of radiatoren;
  • een warmtapwatervat.
Er kunnen maximaal vier lucht/lucht-units plus één Altherma-watermodule op worden aangesloten. Daikin vermeldt expliciet dat de watermodule geschikt is voor zowel vloerverwarming als radiatoren en dat lucht/lucht en lucht/water gelijktijdig in dezelfde bedrijfsmodus kunnen werken. De Europese introductie begint gefaseerd vanaf september 2026.

https://www.daikin.eu/en_us/press-releases/daikin-introduces-x-series.html

[ Voor 14% gewijzigd door tonwes99 op 25-07-2026 08:07 ]

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:09
tonwes99 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 08:02:
[...]

Eerste maar de vraag wel of geen WP, merk komt voor later.

Met 5 jaar verplichting op de ketel (eur1500 afkoopsom), lijkt het beter een keuze voor je uit te schuiven, en het over 5 jaar goed te doen. Of dat meteen isoleren moet zijn weet ik niet (ik begrijp je overwegingen), maar vloerverwarming zou het wel een goede zijn, voor comfort en voor efficiency.

In theorie heb je de WP besparing nu ook al, een groot deel van het jaar zou je airco efficient kunnen verwarmen, alleen op koude dagen moet de CV op gas erbij. Maar ja, een airco als verwarming is meestal niet zo comfortabel (warme wind, koude voeten).

Andersom gaat hij ook... Met sws een airco is tzt het piekvermogen van een WP iets minder belangrijk, als het kritisch wordt kun je immers altijd je L/L bijschakelen. 6/7kW past dan sowieso, wellicht in zijn eentje, en ms. met L/L bij strenge vorst.
Zou nu hybride doen. Profiteer van subsidie en de besparing op gas direct. Kies een degelijk apparaat met voldoende power (niet teveel), die ver kan terug moduleren. Na het eruit gooien van de ketel bekijken of FE nut heeft. Dan wel ombouw of middels WPB of COP1 boiler bv.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

In Duitsland lijkt de hybride wp steeds minder populair (= minder rendabel?) te worden. Door de bijmengverplichting van bijvoorbeeld biomethaan kan de gasprijs over enkele jaren sterker stijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door dunklefaser op 25-07-2026 10:06 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• BarryH

Specificaties:

Full electric is logisch

Eerst 1 winter op gas helpt om het vermogen goed in te schatten

Het ik wil een wp faq lezen en een eigen topic maken

Adler doet het maar niks onderscheidends

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:53
tonwes99 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 08:02:
Of dat meteen isoleren moet zijn weet ik niet (ik begrijp je overwegingen), maar vloerverwarming zou het wel een goede zijn, voor comfort en voor efficiency.
Eerst vloerisolatie dan vloerverwaring.

@Markman96
Ik zou voor deze casus geen haast hebben met plaatsen warmtepomp. Gewoon stapsgewijs naar toe werken, ongeacht verwarmingsmethode moet je die hut willen isoleren.

Hoekwoning zonder noemenswaardige isolatie kan je ook zomaar naar 2.000m3/jaar gas kijken. Het nu hebben over 6/7kW lijkt me vrij optimistisch.

[ Voor 15% gewijzigd door assje op 25-07-2026 10:35 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 18:31

Specificaties:

Je schrijft "geen dak-, muur- noch vloerisolatie". Mijn hoekhuis komt ook uit de jaren 70. Toe wij hier kwamen wonen was er ook erg weinig aan isolatie gedaan. Met alleen isoleren is mijn gasverbruik van 2.200 naar 800 m3 gegaan, en bovenal het comfort van een 5 naar een dikke 8. Mijn advies is: probeer eerst de warmte/koelte binnen te houden voordat er allerlei apparaten worden aangeschaft om warmte of koelte op te wekken.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:23

Seafarer

XXX

Mjier schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:32:
[...]

Je schrijft "geen dak-, muur- noch vloerisolatie". Mijn hoekhuis komt ook uit de jaren 70. Toe wij hier kwamen wonen was er ook erg weinig aan isolatie gedaan. Met alleen isoleren is mijn gasverbruik van 2.200 naar 800 m3 gegaan, en bovenal het comfort van een 5 naar een dikke 8. Mijn advies is: probeer eerst de warmte/koelte binnen te houden voordat er allerlei apparaten worden aangeschaft om warmte of koelte op te wekken.
Maar jij bent van glas??? naar glas??? gegaan? Want die invloed is zeer hoog.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• MotorBeast
Mjier schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:32:
[...]

Het jammere is alleen dat goed isoleren je tvt juist vergroot. Hoe meer gasverbruik hoe groter je besparing. Komt ook nog bij dat sinds dat ik mijn jaren 70 goed heb geisoleerd ik hier niet meer zonder mijn L/L mijn huis koel krijg. Eenmaal warmte binnen (die komt alleen iets minder snel binnen) gaat het er ook niet meer uit. Top in de winter, niet in de zomer. Units draaien hier sinds begin juni 24/7. Ook iets van klimaatverandering. :'(

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 18:53
Seafarer schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 11:58:
Veel maar niet alles; gemiddelde woning is misschien 25-35% glas. Jaren 70 zonder isolatie is de isolatiewaarde van dak/vloer/gevel net zo beroerd als oud dubbel glas (HR++ glas inderdaad veel beter).

[ Voor 10% gewijzigd door assje op 25-07-2026 13:13 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Specificaties:

Volgens mij mogen huurcontracten voor 5 jaar niet meer en zijn ze na 1 jaar maandelijks opzegbaar.
Ik had een huur ketel van Feenstra van de vorige bewoners en die konden we direct opzeggen.

• _JGC_
BarryH schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 21:43:
[...]

De meeste hybrides zijn door tweakers wel naar FE te verbouwen, maar voor de gewone, zelfs meer inhoudelijk geinteresseerde consument (zoals ik) is dat geen zinvolle route. Dus eCV of nieuw spulletje
Als je begint met een 4KW unit die bij -10 nog geen 3KW haalt zit daar sowieso geen mogelijkheid tot ombouw op. Dan wordt het idd eCV erbij of een nieuwe FE als je ketel eruit moet.

Komt bij dat veel hybride niet fatsoenlijk aangelegd wordt want je moet nog rekening houden met de hogere temperaturen van de ketel. Vloerverwarming met mengverdeler gaat nooit fatsoenlijk presteren met een warmtepomp.

• Martin7182
_JGC_ schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:18:
[...]

Als je begint met een 4KW unit die bij -10 nog geen 3KW haalt zit daar sowieso geen mogelijkheid tot ombouw op. Dan wordt het idd eCV erbij of een nieuwe FE als je ketel eruit moet.

Komt bij dat veel hybride niet fatsoenlijk aangelegd wordt want je moet nog rekening houden met de hogere temperaturen van de ketel. Vloerverwarming met mengverdeler gaat nooit fatsoenlijk presteren met een warmtepomp.
Dat hangt van je isolatie en ventilatie af. Er zijn zat huishoudens die minder dan 3kW verlies hebben bij winterse temperaturen. Anders kun je ook gewoon de thermostaat lager zetten, is alleen niet voor iedereen weggelegd 8)

• _JGC_
Martin7182 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 13:47:
[...]

Dat hangt van je isolatie en ventilatie af. Er zijn zat huishoudens die minder dan 3kW verlies hebben bij winterse temperaturen. Anders kun je ook gewoon de thermostaat lager zetten, is alleen niet voor iedereen weggelegd 8)
Als je isolatie en ventilatie (WTW) op orde is ga je toch niet voor hybride maar doe je het meteen goed? De angst waarom mensen hybride nemen is "wordt het dan nog wel warm".

Je zag het een paar jaar terug met die Inventum 2KW warmtepompjes in de nieuwbouw, zodra die ook maar iets meer moesten doen ging de backup heater aan en vloog het stroomverbruik omhoog.

Veel komt ook voort uit onwetendheid, nachtverlaging of wachten tot de stroom goedkoop is wordt een onmogelijkheid met zo'n ding.

• Ronald
  • Laatst online: 22:01
Er zijn best weinig bestaande woningen die het met 3kW redden… daarnaast wil je dat niet want je SWW run gaat wel lekker lang duren…

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Martin7182
Ronald schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 14:46:
Er zijn best weinig bestaande woningen die het met 3kW redden… daarnaast wil je dat niet want je SWW run gaat wel lekker lang duren…
WPB, probleem opgelost :)
Je kunt SWW ook 's nachts maken. Met 3 kW duurt het hoogstens een paar uurtjes. Voor een gemiddeld jaren 2000 rijtjeshuis vind ik 3 kW eigenlijk nog best veel. Op basis van COP 3 kom je per etmaal op een verbruik van 24 kWh elektrisch. Dat hebben wij hier nog nooit gehaald.

• asdfvdsa
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 21:19

Specificaties:

Ik zou proberen bij de vorige eigenaren het jaarverbruik gas te achterhalen en vanuit daar gaan kijken of je afgiftevermogen geschikt is voor een warmtepomp op www.gasweg.nl. Als het nog niet geschikt is kan je grotere radiatoren of convectoren bijplaatsen, etc.

Dan zou ik proberen onder dat CV-huurcontract uit te komen en meteen een full-electric te installeren, waarschijnlijk geen Adler maar een Daikin/MHI/ME/etc.

gasweg.nl

• Seafarer

Seafarer

XXX

assje schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 12:44:
[...]

Veel maar niet alles; gemiddelde woning is misschien 25-35% glas. Jaren 70 zonder isolatie is de isolatiewaarde van dak/vloer/gevel net zo beroerd als oud dubbel glas (HR++ glas inderdaad veel beter).
Blijkbaar schat ik het te hoog in. Ik dacht dat bouwjaar 1970 op 35-40% glas zat. Maar als ik AI erop loslaat dan zit ik inderdaad te hoog.
Iets teveel naar m'n eigen glasbak gekeken. ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Mjier
Seafarer schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 11:58:
[...]

De invloed van glas is hoog. Maar een hoekwoning heeft relatief meer gevel.
MotorBeast schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 12:10:
[...]

Het jammere is alleen dat goed isoleren je tvt juist vergroot. Hoe meer gasverbruik hoe groter je besparing. Komt ook nog bij dat sinds dat ik mijn jaren 70 goed heb geisoleerd ik hier niet meer zonder mijn L/L mijn huis koel krijg. Eenmaal warmte binnen (die komt alleen iets minder snel binnen) gaat het er ook niet meer uit. Top in de winter, niet in de zomer. Units draaien hier sinds begin juni 24/7. Ook iets van klimaatverandering. :'(
Inderdaad, zowel een warmtepomp als isoleren hebben beiden tot doel om de energiekosten/vraag te verminderen. Als je eerst een warmtepomp installeert is de tvt van de isolatie langer, en andersom. Je moet het in combinatie zien, beter isolatie betekent een kleinere warmtepomp, dus ook goedkoper. En over het algemeen is een goed geïsoleerd huis comfortabeler.
Overigens zijn er een heleboel manieren om een huis koel te houden. Bij mij lukt het best goed met zonwering en nachtventilatie (klepraampjes in de woonkamer en dakramen open, met horren tegen de muggen). Alleen als het heel warm is helpt de WP mee.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• _JGC_
Martin7182 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 15:18:
[...]

WPB, probleem opgelost :)
Je kunt SWW ook 's nachts maken. Met 3 kW duurt het hoogstens een paar uurtjes. Voor een gemiddeld jaren 2000 rijtjeshuis vind ik 3 kW eigenlijk nog best veel. Op basis van COP 3 kom je per etmaal op een verbruik van 24 kWh elektrisch. Dat hebben wij hier nog nooit gehaald.
De gemiddelde woningvoorraad is veel ouder dan 2000. Ik heb eentje van '78, dat is nog fatsoenlijk na te isoleren en in die tijd waren er fatsoenlijke verwarmingsinstallaties. Enkelglas eruit, dak en vloer isoleren en je kunt de 90 graden CV installatie gewoon op lage temperatuur stoken.

Als het -10 is heb je met beperkt vermogen geen tijd om SWW te maken, dat stook je dag en nacht door. Even 3 uurtjes niet verwarmen om SWW te maken mag je dan keihard inhalen met ondertussen stoken van defrost naar defrost. Dan heb ik liever een maatje groter.

• Mjier
_JGC_ schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 16:02:
[...]

De gemiddelde woningvoorraad is veel ouder dan 2000. Ik heb eentje van '78, dat is nog fatsoenlijk na te isoleren en in die tijd waren er fatsoenlijke verwarmingsinstallaties. Enkelglas eruit, dak en vloer isoleren en je kunt de 90 graden CV installatie gewoon op lage temperatuur stoken.

Als het -10 is heb je met beperkt vermogen geen tijd om SWW te maken, dat stook je dag en nacht door. Even 3 uurtjes niet verwarmen om SWW te maken mag je dan keihard inhalen met ondertussen stoken van defrost naar defrost. Dan heb ik liever een maatje groter.
En dat heeft weer als nadeel dat je ook in de lente/zomer/herfst met een hoger vermogen sww aan het maken bent. Het leuke van mijn WPB is dat ie 400-600W trekt, en dat heel rustig van eigen zonnestroom doet. Een WP met een hoger vermogen vraagt zeker in voor en najaar teveel voor mijn zonnepaneeltjes.

• MotorBeast
Mjier schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 16:09:
[...]

En dat heeft weer als nadeel dat je ook in de lente/zomer/herfst met een hoger vermogen sww aan het maken bent. Het leuke van mijn WPB is dat ie 400-600W trekt, en dat heel rustig van eigen zonnestroom doet. Een WP met een hoger vermogen vraagt zeker in voor en najaar teveel voor mijn zonnepaneeltjes.
Nee hoor. Kan ik mijn WP op ECO zetten voor SWW. Gaat tie sloooooooow.

• MotorBeast
Mjier schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 15:42:
[...]

De invloed van glas is hoog. Maar een hoekwoning heeft relatief meer gevel.

[...]

Inderdaad, zowel een warmtepomp als isoleren hebben beiden tot doel om de energiekosten/vraag te verminderen. Als je eerst een warmtepomp installeert is de tvt van de isolatie langer, en andersom. Je moet het in combinatie zien, beter isolatie betekent een kleinere warmtepomp, dus ook goedkoper. En over het algemeen is een goed geïsoleerd huis comfortabeler.
Overigens zijn er een heleboel manieren om een huis koel te houden. Bij mij lukt het best goed met zonwering en nachtventilatie (klepraampjes in de woonkamer en dakramen open, met horren tegen de muggen). Alleen als het heel warm is helpt de WP mee.
Een Vaillant 5 is niet veel goedkoper dan een 7. Paar honderd euro. Peanuts.

Hou hier op dit moment met 500W een huis koel met ruim 4000W zonnepanelen stroom. Niets ramen open. Totaal zinloos hier.

[ Voor 7% gewijzigd door MotorBeast op 25-07-2026 16:16 ]

• tonwes99
tonwes99 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 08:04:
Deze gezien?

[Afbeelding]
Natuurlijk leuk als je een airco in huiskamer/slaapkamer zoekt, wellicht zelfs een optie om radiatoren in je slaapkamers geheel te schrappen, kun je direct naar 100% lage temperatuur verwarming in de rest van het huis...

Daikin heeft op 22 juni 2026 de X Series aangekondigd. Die gebruikt één buitenunit voor tegelijk:
  • lucht/lucht-binnenunits, dus echte airco’s voor verwarmen en koelen;
  • een hydraulische binnenunit voor vloerverwarming of radiatoren;
  • een warmtapwatervat.
Er kunnen maximaal vier lucht/lucht-units plus één Altherma-watermodule op worden aangesloten. Daikin vermeldt expliciet dat de watermodule geschikt is voor zowel vloerverwarming als radiatoren en dat lucht/lucht en lucht/water gelijktijdig in dezelfde bedrijfsmodus kunnen werken. De Europese introductie begint gefaseerd vanaf september 2026.

https://www.daikin.eu/en_us/press-releases/daikin-introduces-x-series.html
@Markman96 Als je onder het contract van de cv uitkan, en je wilt ook airco, dan is deze wel heel leuk, slechts 1 buitenunit…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vQOq0Z6HReRbH4wwJnv9IHfV6lk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H6IMt8jvegNlLiyGrb9ShxmM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door tonwes99 op 25-07-2026 17:36 ]

• _JGC_
Mjier schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 16:09:
[...]

Vermogen is een keuze. Ik kan het ding sturen van 179W tot 1380W. Enig dingetje is dat de mijne R32 is, dus bij 50 graden houdt het op en de wekelijkse legionella run moet dus met de 2KW heater.

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Hier vind ik het nog niet nodig om actief te koelen - (plafond)ventilator voldoet, misschien extra koelen vanaf overmorgen op zolder.
Bij mij zou de relatie dan waarschijnlijk ca. 300 W voor de koeling en ca. 5000 W zonnestroom zijn.
Op dit moment nog minder dan 24 °C onder de nok en op de slaapkamers max. 22 °C.

[ Voor 24% gewijzigd door dunklefaser op 25-07-2026 17:23 ]

• ikthuis2
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 15:13
tonwes99 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:08:
[...]

@Markman96 Als je onder het contract van de cv uitkan, en je wilt ook airco, dan is deze wel heel leuk, slechts 1 buitenunit…

[Afbeelding]
Ziet er interessant uit. Alleen kunnen ze die buitenunit niet wat minder lelijk maken? Dat wil je toch niet zien bij je huis?

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

ikthuis2 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 18:17:
[...]

Ziet er interessant uit. Alleen kunnen ze die buitenunit niet wat minder lelijk maken? Dat wil je toch niet zien bij je huis?
Behalve het uiterlijk stoort sommigen misschien ook het koudemiddel.

• tonwes99
dunklefaser schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 18:25:
[...]

Behalve het uiterlijk stoort sommigen misschien ook het koudemiddel.
Tja, split en split airco blijft R32, anderzijds, als je een split airco wilt, heb je helaas toch al R32

• tonwes99
Iemand een suggestie.. gebruik de WP voor koeling, ik ken de issues rond pendelen en condensatie van mij vloerverwarming.

Ik hoopte met fans de radiator in mijn slaapkamer ook aan het koelen te krijgen, maar ja, thermostaatknop, en met 25oC zit die potdicht. Suggesties?

• MotorBeast
tonwes99 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:10:
Iemand een suggestie.. gebruik de WP voor koeling, ik ken de issues rond pendelen en condensatie van mij vloerverwarming.

Ik hoopte met fans de radiator in mijn slaapkamer ook aan het koelen te krijgen, maar ja, thermostaatknop, en met 25oC zit die potdicht. Suggesties?
https://energiepionier.nl/koelen-met-gewone-radiatoren/ :N

• PeteSplit
  • Registratie: Oktober 2023

PeteSplit

ik weet het niet

.

[ Voor 99% gewijzigd door PeteSplit op 30-07-2026 21:12 ]

LG (5kW AWHP R32) / ESPhome (ESP32) / GoodWe 4K-DT (5kWp) / Homewizard (1 PiB 2kW) / Home Assistant (NUC) / BMW K13 F8

• Fleighe
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:47

Thermostaatknop er helemaal afhalen, dan staat het ventiel zelf max open meen ik.

• MotorBeast
En dan nog kan je niet koelen met een radiator.

• tonwes99
Fleighe schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 20:35:
[...]

Thermostaatknop er helemaal afhalen, dan staat het ventiel zelf max open meen ik.
Die klopt, en idd. ik ken de beperkingen van een radiator mbt. koelen. Fan helpt, maar het wordt geen airco...

Ik het twee warmtepompen, de tweede is een spaarpomp (ventilatiewarmtepomp) waarmee ik SWW maak. Ik overweeg nog de afvoerslang naar mijn slaapkamer te leiden. Iedere avond toch 3 uur een gratis airco, netjes ingebouwd in mijn oude schoorsteenkanaal...

Zie alleen op tegen het openbreken van mijn schoorsteen (er lopen twee kanalen doorheen...)

• Carboy54

Een fancoil erbij doet wonderen. Geeft tot 3.5 kW verkoeling op 1.30 meter.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Anticky
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08-08 22:59

thermostaatknop eraf en de afsluiter is geheel open.

• Anticky
Ik koel ook met alleen radiatoren met ventilators, met diezelfde ventilators kan ik ook mijn ruime (als later is afgekoeld buiten) luchten/ventileren.

Heb ik een Gree versatie III 10 KW die bij 18 graden niet goed afregelt met delta T van 2 gr.
dan gaat deze door met koelen beneden het dauwpunt , bij 19 graden lijkt het vaak goed te gaan.

Weet iemand hoe dit komt of heeft hier ook last van?

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:18
Ik het twee warmtepompen, de tweede is een spaarpomp (ventilatiewarmtepomp) waarmee ik SWW maak. Ik overweeg nog de afvoerslang naar mijn slaapkamer te leiden. Iedere avond toch 3 uur een gratis airco, netjes ingebouwd in mijn oude schoorsteenkanaal...

Zie alleen op tegen het openbreken van mijn schoorsteen (er lopen twee kanalen doorheen...)
Waar komt die ventilatie lucht vandaan ?

Je wil niet de afgezogen lucht uit je sanitaire ruimtes je slaapkamer in pompen lijkt mij.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Knop eraf halen?

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:18
tonwes99 schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 17:08:
[...]

[Afbeelding]
Vind dit product een leuk, maar slecht idee.

Heb je een bloed hete dag, nog even douchen voor het slapen gaan. Stopt daarna het koelen met je airco's omdat er weer SWW warm gemaakt moet worden.

Als je hiervoor gaat, neem dan een aparte WP boiler.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-08 21:28

Knop eraf trekken/draaien.

Vergis je niet een radiator doet zo goed als niks in koelbedrijf, zal sneller condens opkomen dan werkelijk koeling geven.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 31-07-2026 09:20 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
Ik ben bezig om de warmtepompinstallatie voor onze verbouwing die in 2 maanden plaatsvind verder uit te werken, maar loop vast op de beste opstelling en leidingroute. Ben even benieuwd naar de gedachte van andere hierover.

Ik neig momenteel naar een 7,5 kW warmtepomp. Op basis van het huidige verbruik (~900 m³ gas per jaar) zou 5,5 kW waarschijnlijk ook passen. Maar we krijgen extra woonoppervlak en met een 300 liter boilervat wil ik liever wat reserve hebben.
Warm tapwater wordt alleen in de badkamer gebruikt en in de keuken komt een Quooker met heet/kokend water.

Situatie:

Totaal circa 150 m² woonoppervlak.
In november wordt 60 m2 met radiatoren vervangen door 60 m² vloerverwarming (10hoh, 16 mm buis).
Momenteel heeft iedere kamer op de eerste verdieping een T10 of T11 radiator op een 1-pijpssysteem.
Op termijn wil ik deze geleidelijk vervangen door fancoils en het systeem aanpassen.
De zolder is nu nog onverwarmd, daar komt uiteindelijk een fancoil of een flinke T33-radiator.

Waar ik vooral hulp bij zoek is de beste leidingroute en de algemene opzet van de installatie.
Bij de trap (zit centraal in de woning) heb ik twee koven van begangerond -> zolder gaan. Hier kan ik gewoon 100% bij en is genoeg ruimte om dingen te doen.

Links: CV-leidingen en momenteel nog de gasleiding.
Rechts: koud water, warm water en ventilatie.

De vloerverwarmingsverdeler komt beneden naast de linker koof. Het huidige leidingwerk in die koof is grotendeels 22 mm met 16 mm aftakkingen. Deze zal vervangen moeten worden door een 32 mm.
Op zolder hangt nu de CV (en staat een zonneboiler).

De warmtepomp komt op het garagedak waarbij ik de volgende opties zie om te verbinden:

1: Via de gevel omhoog naar boven en bij de zolder naar binnen (huidige CV-positie) en van daaruit verdelen. Boilervat ook op zolder ergens
2: Via de gevel omhoog en op de 1e verdieping naar binnen, vervolgens binnendoor naar de huidige CV-positie en daar verdelen. Boilervat op zolder.
3: Via de garage naar beneden en onder de vloer door naar de linker koof. Vanaf daar verder naar zolder. Deze lijkt mij het meest onlogisch qua totaal leidingen. Boiler op zolder.
4: Boilervat in de garage plaatsen. Warmwater via de rechter koof naar de badkamer en CV-leidingen via de linker koof voor de verdeling door het gehele huis.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gs_oRfyXS18W44AgsJs94IEBy5g=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/jSgCGBE1joud7ZzQVbeWFKrA.png?f=fotoalbum_small

Wat zouden jullie in deze situatie doen? Vooral qua leidingroute, positie van het boilervat en eventuele zaken waar ik nu nog niet aan denk

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Hortz Misschien overwegen een eigen topic te openen?
Het faq-topic heb je al bekeken - hoop ik.

Het lijkt me zinvol om de 900 m³ gas nog op te splitsen in verbruik voor cv en sww.
En het dagelijkse warm water verbruik voor douchen etc. goed te schatten (hoeveel personen, leeftijd?, ...). Een standaard boiler in een onverwarmde garage zou ik niet doen.
Ik persoonlijk denk dat 7,5 kW (welk model/merk?) een beetje overkill zijn, kijk ook naar het laagste vermogen bij 7-10°C buitentemperatuur.
Als je op zolder (en op de bovenverdieping) nog wil koelen zijn fancoils een mogelijke optie.
Maar de leidingen dampdicht isoleren kan lastig zijn.
(Trouwens kondenserend koelen gaat i.c.m. vloerverwarming tot een waterballet leiden.)
Voorlopig laat ik het hierbij.

P.S.: Heb je aan de geluidsnorm gedacht?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07-08 20:15

Maasluip

Kabbelend watertje

Hortz schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:04:

De warmtepomp komt op het garagedak waarbij ik de volgende opties zie om te verbinden:
Waarom niet aan de muur? Heb ik ook (en daaronder is de garage), hangt op een meter boven de garage, minder leidinglengte naar binnen en ik hoor hem nooit draaien.

Als je de ruimte hebt zou ik zeggen zo snel mogelijk door de muur, minder warmteverlies. Boilervat zou ik niet in de garage zetten omdat je dan ofwel bij de WP de verdeler moet maken of je hebt een hele lange leiding voor het warm water, waar dus ook weer verlies in gaat zitten. En je hebt al extra warm water nodig om een boilervat te verwarmen.
En verwarm je de garage naar 18 of 20 graden? Als die koud is heeft het boilervat ook weer extra verlies.

Signatures zijn voor boomers.

• MotorBeast
dunklefaser schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:41:

Het lijkt me zinvol om de 900 m³ gas nog op te splitsen in verbruik voor cv en sww.
En het dagelijkse warm water verbruik voor douchen etc. goed te schatten (hoeveel personen, leeftijd?, ...). Een standaard boiler in een onverwarmde garage zou ik niet doen.
Ik persoonlijk denk dat 7,5 kW (welk model/merk?) een beetje overkill zijn, kijk ook naar het laagste vermogen bij 7-10°C buitentemperatuur.
Als je op zolder (en op de bovenverdieping) nog wil koelen zijn fancoils een mogelijke optie.
(Trouwens kondenserend koelen gaat i.c.m. vloerverwarming tot een waterballet leiden.)

Wat zeggen wij? Een mooie 5kW Vaillant. :*)

• dunklefaser

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@MotorBeast Misschien moet je het advies aan @Hortz richten?
Ik zeg trouwens niets.

• MotorBeast
hier stond een troll

[ Voor 86% gewijzigd door teacher op 01-08-2026 17:38 ]

• SjigEd
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 08-08 21:00

Ik stuur de radiatoren (boven) apart aan met een Honeywell thermostaat en radiatorknoppen. Die hebben wel een koel optie itt de netatmo thermostaat waarmee ik de warmtepomp aanstuur.

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11:59

Ik zet voor koelen de evohome radiator zone's die ik wil gebruiken op 35 °C warmtevraag, de thermostaatknoppen gaan dan helemaal open (zolang 't geen 35 °C is 8) ).

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+MT GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, IONIQ5 84kWh PE MY26, gasloos '23

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
dunklefaser schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:41:

Bedankt voor je antwoord!
EIgen topic komt nog, maar wilde eerst hier een centrale gedachtgoed ophalen =)
Het is iets van 700-800 m3 voor verwarmen, 200 voor douche. Dan nog een beetje hier en daar voor warm water.
Het is wat moeilijk te zeggen precies aangezien we een zonneboiler hebben die zomers een deel neemt.
Vrouw doet ~0,4 m3 per douchebeurt (duurt lang) en ik iets van 0,2-0,3, kom je rond de 200 m3.

De kinderen douchen minder lang en vaak, maar die groeien ook ooit op.
Garage is nog onverwarmt, maar wil die straks op 15 graden minimaal houden. Hiervoor zal ik eerst nog moeten isoleren.

Ik zit naar Vaillant te zien, mede dankzij de Vaillant tweakers dag. Die keuze staat wel vast.
Dus dan wordt het een 5,5/8.1 plus. Zal hiervoor nog even gehele berekening maken qua verlies.
Condenserend koelen is niet het plan. Dat laat ik eerst even buiten beschouwing.
Maasluip schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:52:
[...]
Waarom niet aan de muur? Heb ik ook (en daaronder is de garage), hangt op een meter boven de garage, minder leidinglengte naar binnen en ik hoor hem nooit draaien.

Als je de ruimte hebt zou ik zeggen zo snel mogelijk door de muur, minder warmteverlies. Boilervat zou ik niet in de garage zetten omdat je dan ofwel bij de WP de verdeler moet maken of je hebt een hele lange leiding voor het warm water, waar dus ook weer verlies in gaat zitten. En je hebt al extra warm water nodig om een boilervat te verwarmen.
En verwarm je de garage naar 18 of 20 graden? Als die koud is heeft het boilervat ook weer extra verlies.
Omdat de garage een eigen gebouw is tegen het huis aan. Verwachte daar minder gedoe mee qua trillingen maar wel iets om mee te nemen.
Ga ik eerst de optie langs gevel omhoog -> naar binnen
MotorBeast schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 16:53:
[...]

Wat zeggen wij? Een mooie 5kW Vaillant. :*)
Vaillant stond als merk al vast, keuze is vooral
Plus vs pro
55 vs 75
En dan is het vooral Plus 55 vs Plus 75, en zoals ik nu zie eerder de 55.

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:07

copykat

Good copy isn't bad

Dit is meer voorbereiding voor de installateur en hie het t best kan. Ik ben mn zolder aan het afwerken en in de nabije toekomst komt er een WP en 300liter boiler te staan. Ik wil flexfloor leggen. Vraag is moet ik op de plek waar de boiler komt rekening houden door bijv. Een gietvloer van egalisatiebeton te maken waar de installatie op komt te staan of kan ik gewoon overal die flexfloor leggen?

[ Voor 9% gewijzigd door copykat op 02-08-2026 12:42 ]

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Carboy54
copykat schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:41:
Dit is meer voorbereiding voor de installateur en hie het t best kan. Ik ben mn zolder aan het afwerken en in de nabije toekomst komt er een WP en 300liter boiler te staan. Ik wil flexfloor leggen. Vraag is moet ik op de plek waar de boiler komt rekening houden door bijv. Een gietvloer van egalisatiebeton te maken waar de installatie op komt te staan of kan ik gewoon overal die flexfloor leggen?
Flexfloor is prima. De meeste boilers hebben voetjes of een stel voetje. Draagkracht vloer is belangrijker

[ Voor 3% gewijzigd door Carboy54 op 02-08-2026 12:54 ]

• copykat
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:07

copykat

Good copy isn't bad

Carboy54 schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 12:52:
[...]

Flexfloor is prima. De meeste boilers hebben voetjes of een stel voetje. Draagkracht vloer is belangrijker
ah mooi dan komt t goed de vloer is betonplaten. Moet ik rekening houden met lek risico's van water op de vloer? of gewoon en als bij een CV emmertje en handdoek bij de hand als je bijvult.

Werken is best leuk maar er gaat zoveel vrijetijd in zitten dat mn hobby's onder druk komen. Kan niet wachten om van mn werk mn hobby te maken.....

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:55
De confida 9kW is geplaatst, nu nog de boiler. Vanwege de ruimte heb ik toch moeten kiezen voor een horizontale boiler, niet ideaal maar het kon niet anders. Gekozen voor een AicoZS van 200liter, spiraal 1,75m2 verlies erg laag 30W.

De spiraal ligt horizontaal, kan dat geen problemen geven bij het ontluchten? Je moet denken aan een opgerolde tuinslang. Of is de water snelheid voldoende om luchtbellen mee te nemen? Voordat hij horizontaal gelegd wordt de spiraal met water vullen, is dat een idee?

• Anticky
Dat van die 18 gr klopt niet, deze afwijking in afregelen komt met andere temperatuur instellingen ook voor zie foto en piek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ko9S1YuiCXZxbUhwikI8bw4Gfj0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NjMWaEJMv946gxusXPWyrla4.png?f=fotoalbum_large

• Martin7182
Tomexergie schreef op zondag 2 augustus 2026 @ 21:11:
De spiraal ligt horizontaal, kan dat geen problemen geven bij het ontluchten? Je moet denken aan een opgerolde tuinslang. Of is de water snelheid voldoende om luchtbellen mee te nemen? Voordat hij horizontaal gelegd wordt de spiraal met water vullen, is dat een idee?
Hoe zou dat problemen kunnen geven? Het is geen pomp die luchtbellen ronddraait. Als je op het hoogste punt ontlucht, dan duwt het water alle lucht daar wel heen tijdens het pompen.

• Bazi
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:59
Ik ben bezig met de voorbereidingen voor een warmtepomp. Even twee vraagjes:
  1. Zijn 22mm leidingen voldoende voor 3 radiatoren en het SWW-vat? Dan kan namelijk de buitenunit vlak bij de vloerverwarmingverdeler staan, daar de vloerverwarming in, met een afsplitsing via de huidige leidingen vanaf de verdeler naar de CV-ketel op zolder voor de paar radiatoren boven en het boilervat.
    Ik ga uit van ca. 6,5 kW vermogen.
  2. Ik heb 90 m2 vloerverwarming (16mm, 10 of 15 cm hoh), waarvan 78 m2 ook voor koeling gebruikt zal worden.
    Volgens mij biedt dit voldoende volume om zonder buffervat af te kunnen? Maar geldt dat ook voor koelen? Dat vertelde een installateur namelijk, dat het voor koelen wel nodig zou zijn.

• _JGC_
@Bazi 22mm staal is voldoende voor 3 radiatoren. Je komt binnen met een dikkere leiding en vertakt dan naar je verdeler en 22mm staal. Wel even opletten hoe je het water naar je boiler krijgt zonder dat je radiatoren warm worden.

Qua koeling moet je ervoor zorgen dat je geen steenkoud water door je 22mm staal duwt, dat gaat nml condenseren en roesten. Zorg dus ook voor een kunststof/composiet verdeler.

90m2 vloerverwarming lijkt mij buffer genoeg, je zit met 90m2 15cm hoh al op bijna 70 liter, daar komen je leidingen en je verdeler nog bij.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Bazi schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:10:
  1. Zijn 22mm leidingen voldoende voor 3 radiatoren en het SWW-vat? Dan kan namelijk de buitenunit vlak bij de vloerverwarmingverdeler staan, daar de vloerverwarming in, met een afsplitsing via de huidige leidingen vanaf de verdeler naar de CV-ketel op zolder voor de paar radiatoren boven en het boilervat.
  2. Ik heb 90 m2 vloerverwarming (16mm, 10 of 15 cm hoh), waarvan 78 m2 ook voor koeling gebruikt zal worden.
    Volgens mij biedt dit voldoende volume om zonder buffervat af te kunnen? Maar geldt dat ook voor koelen? Dat vertelde een installateur namelijk, dat het voor koelen wel nodig zou zijn.
De vloerverwarming verdelers zijn wel zonder pomp en of menging?

• Bazi
Seafarer schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 15:43:
[...]

De vloerverwarming verdelers zijn wel zonder pomp en of menging?
Nee is nog een mengverdeler met pomp, die zullen dan vervangen moeten worden.

• Carboy54
Bazi schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 13:10:
Als je dezelfde leiding gebruikt voor sww en radiatoren zal je wel met kleppen moeten gaan werken.

• Bazi
Carboy54 schreef op dinsdag 4 augustus 2026 @ 17:03:
[...]

Als je dezelfde leiding gebruikt voor sww en radiatoren zal je wel met kleppen moeten gaan werken.
Ja ben ik mij van bewust. Een klep bij de vloerverwarmingsverdeler en dan op zolder nog een klep. Ik kijk daarom ook of een losse warmtepompboiler niet eenvoudiger is.
Pagina: 1 ... 269 270 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)