• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:49
Seafarer schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:02:
[...]

Jij gaat op je gevoel af. ;)

Het is buiten -4° en het waait windkracht 1. Dan is je warmte verlies aan de gevel X.
Het is buiten -4° en het waait 4 keer zo hard. Dan is het warmte verlies ook 4 maal zo veel. Maar die wind blijft -4°. Ook als de lucht vochtigheid verandert. Maar dat kan voor een menselijk lichaam heel anders aanvoelen.
Daarom heet het ook "gevoelstemperatuur" en die wordt berekend: https://www.knmi.nl/kenni...stemperatuur-in-de-winter.
Zoiezo heb je meer infiltratie (=last van je kieren)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 01:11
[...]

Het is buiten -4° en het waait windkracht 1. Dan is je warmte verlies aan de gevel X.
Het is buiten -4° en het waait 4 keer zo hard. Dan is het warmte verlies ook 4 maal zo veel. Maar die wind blijft -4°. Ook als de lucht vochtigheid verandert. Maar dat kan voor een menselijk lichaam heel anders aanvoelen.
Daarom heet het ook "gevoelstemperatuur" en die wordt berekend: https://www.knmi.nl/kenni...stemperatuur-in-de-winter.
En dan is er nog zo iets als de "natte vinger" - eehh natteboltemperatuur ("wet bulb") - zonder extra gevoel :?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:32
Rojado schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:06:
[...]

Klopt, hier nu ook rijp op de daken en bevroren ruiten van auto’s en dus ook defrosts
En ondanks de defrosts (4x vanaf 00.00 tot nu) bij -5 buiten en nog steeds 21 graden beneden met radiatoren zonder BUH met een Vaillant 55/6. 140m2 huis op temperatuur hier. Als ik lees wat een gezeur sommige hebben met die goedkope hybrides ben ik blij dat ik FE ben gegaan. Geen centje pijn. Het verbruik smeer ik maar uit over 365 dagen. O-)

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-12-2025
Mijn arotherm 75/6 draait nu op 56% compressor modulatie bij een aanvoertemp van 41,5 graden buiten -5 en binnen 20 graden. Dan moet het bij mijn 10 ook wel goed gaan. Iemand die er iets zinnigs over kan zeggen tot hoe koud het goed gaat zomaar voor de fun.
Overigens gewoon radiatoren en geen buh aanwezig.

snameroc

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
MotorBeast schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:52:
[...]

Het verbruik smeer ik maar uit over 365 dagen. O-)
Dat moet je ook zeker doen, want met de temperaturen op dit moment zijn de getallen voor de tweaker nou eenmaal niet leuk. Feit is wel dat er anders heel veel gas doorheen had gemoeten om hetzelfde te bereiken.

Ik was gisteren aan het kijken hoe het er bij mijn ouders voor stond en die verstoken gewoon een 7-8 m3 gas op een dag. Hier verstookt de L/W WP +- 10 kWh op deze koude dagen.
Prima te doen en een veel betere rekensom. :)

In de kou gaan zitten is ook geen alternatief, daar zijn we te rijk voor. ;)

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 20:50
MotorBeast schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:52:
[...]

En ondanks de defrosts (4x vanaf 00.00 tot nu) bij -5 buiten en nog steeds 21 graden beneden met radiatoren zonder BUH met een Vaillant 55/6. 140m2 huis op temperatuur hier. Als ik lees wat een gezeur sommige hebben met die goedkope hybrides ben ik blij dat ik FE ben gegaan. Geen centje pijn. Het verbruik smeer ik maar uit over 365 dagen. O-)
@verbruik: natuurlijk is dat nu even hoog en inderdaad moeten we over de gehele winterperiode kijken om iets te zeggen over het eindresultaat. Wat ik soms mis in de ‘discussie’ is de terugblik op het vroegere gasverbruik bij sommigen. Ik had met gas ongeveer 0,5 m3 gas per graaddag nodig, nu met FE WP 1kWh per graaddag. Omgerekend is dat zelfs fors minder dan de helft op gas qua euro’s. En eigenlijk is de winst nog groter want nu is het 24/7 comfortabel in huis en als ik datzelfde met de CV had gedaan was het verschil nog veel groter geweest in het voordeel van de FE WP. Dus daar zouden meer mensen heen moeten kijken. Jij doet dat overigens wel merk ik. Het schrikmoment voor velen zijn inderdaad die enkele dagen dat je plots rond de 30 - 40kWh verbruik zit. Maar zoals jij aangeeft, dat moet je uitsmeren over het hele seizoen.

• MotorBeast
@Rojado Ik zit na 1 jaar op 0,77kWh per graaddag. Zal denk ik nog verder teruglopen na genomen actie. Isolatie leidingen verbetert, buitenvoeler hing verkeerd en nu loopt stooklijn eindelijk constant en lager, boel waterzijdig ingeregeld.

• kleefding
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Weet er iemand het verschil tussen een SUZ-SWM80 VA2 en een PUZ-SWM100YAA?
We hebben de puz op de uitvoeringslijst staan, maar de suz is geplaatst.

• MotorBeast
snameroc schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 10:58:
Mijn arotherm 75/6 draait nu op 56% compressor modulatie bij een aanvoertemp van 41,5 graden buiten -5 en binnen 20 graden. Dan moet het bij mijn 10 ook wel goed gaan. Iemand die er iets zinnigs over kan zeggen tot hoe koud het goed gaat zomaar voor de fun.
Overigens gewoon radiatoren en geen buh aanwezig.
Ik ben ook echt blij dat ik Vaillant heb genomen. Andere merken volg ik ook en dan word je echt niet blij van sommige. Vaillant topic is eigenlijk gewoon saai want ze draaien allemaal probleemloos blijkbaar. Tja, kost wat meer, maar geen gezeur (tot nu dan).

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 21:01

Carboy54

Duurzaamheid coach

MotorBeast schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:33:
[...]

Ik ben ook echt blij dat ik Vaillant heb genomen. Andere merken volg ik ook en dan word je echt niet blij van sommige. Vaillant topic is eigenlijk gewoon saai want ze draaien allemaal probleemloos blijkbaar. Tja, kost wat meer, maar geen gezeur (tot nu dan).
Hier op 900 draaiende units de afgelopen 3 dagen 2 storingen en beide online en telefonisch kunnen oplossen met 4 verschillende merken warmtepompen. Waarbij veel dhz werk. Ik denk dat cv boeren meer problemen hebben en fysiek langs moeten komen ondanks twee jaarlijks onderhoud. 🤗 Problemen met dit weer worden meestal veroorzaakt door installatie fouten en onjuiste instellingen.

[ Voor 6% gewijzigd door Carboy54 op 26-12-2025 11:40 ]

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Rojado
MotorBeast schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:30:
@Rojado Ik zit na 1 jaar op 0,77kWh per graaddag. Zal denk ik nog verder teruglopen na genomen actie. Isolatie leidingen verbetert, buitenvoeler hing verkeerd en nu loopt stooklijn eindelijk constant en lager, boel waterzijdig ingeregeld.
Je triggert mij, heb even vanaf 1 januari gekeken (en dus inclusief de rottige januari maand <lang veel mist en dus veel defrosts>) en dan kom ik zelfs op 0,7 kWh per graaddag uit. Die berekening qua euro’s over een jaar gezien wordt steeds beter 😉. In 2024 ook extra aandacht gegeven aan kierdichting, HR ++ glas en hier en daar wat extra isolatie aangebracht. Huis uit 1979… met 4 cm wol in de spouw…..en alleen radiatoren, in 1979 wel met dikke (gelaste) leidingen. En 21 graden beneden en 18-19 boven.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 00:53
Glashelder schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:46:
Wat anders trouwens: de luchtvochtigheid lijkt vandaag toch wel wat hoger te zijn dan gisteren en dat is ook te zien aan de defrosts hier. Afgelopen nacht 6 keer. Of het was gewoon kouder buiten.. het gebruikte vermogen was ook een stuk hoger: 1080w vs zo’n 700 de nacht ervoor.

-4 hier.
Komt dat ook niet omdat je veel van de unit vraagt? Hier was het -5 bij 80% RLV, maar de unit hoefde geen enkele keer te ontdooien. L/L maar dat zou in principe niet uit moeten maken. Ik stook voor het eerst deze winter ook 's nachts, maar wel in stille modus. De unit draait dan ~400 W, wat ongeveer 25 % van maximaal is.

• MotorBeast
Rojado schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:41:
[...]

Je triggert mij, heb even vanaf 1 januari gekeken (en dus inclusief de rottige januari maand <lang veel mist en dus veel defrosts>) en dan kom ik zelfs op 0,7 kWh per graaddag uit. Die berekening qua euro’s over een jaar gezien wordt steeds beter 😉. In 2024 ook extra aandacht gegeven aan kierdichting, HR ++ glas en hier en daar wat extra isolatie aangebracht. Huis uit 1979… met 4 cm wol in de spouw…..en alleen radiatoren, in 1979 wel met dikke (gelaste) leidingen. En 21 graden beneden en 18-19 boven.
Grappig hier woning uit 1978. Wel fors nageisoleerd want anders was L/W een drama geworden. Toen ik hier kwam wonen 25 jaar geleden zat ik volgens mij op 2300m3 gas. :X Dat was gezakt naar 900m3 gas en zo'n 2 kuub haardhout. Nog een paar dagen en dan weten we eindstand aan stroom voor 2025. Stoken met houtkachel is verleden tijd. Is belachelijk duur geworden hout en mijn blik op milieu is ook verandert.

• MotorBeast
Martin7182 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:52:
[...]

Komt dat ook niet omdat je veel van de unit vraagt? Hier was het -5 bij 80% RLV, maar de unit hoefde geen enkele keer te ontdooien. L/L maar dat zou in principe niet uit moeten maken. Ik stook voor het eerst deze winter ook 's nachts, maar wel in stille modus. De unit draait dan ~400 W, wat ongeveer 25 % van maximaal is.
1 ruimte is wat anders dan een heel huis. Met L/L zat ik ook maar 600 tot 800W met dit weer.

• GadgetFrank
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:10
kleefding schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 11:33:
Weet er iemand het verschil tussen een SUZ-SWM80 VA2 en een PUZ-SWM100YAA?
We hebben de puz op de uitvoeringslijst staan, maar de suz is geplaatst.
1e is een 1 fase model, 2e een 3 fase model, zoek de verschillen:
SUZ
PUZ

PV:12,4kWp ~ 6kW Ecodan ~ Daikin Airco's ~ DoucheWTW ~ Y LR RWD ~ 85kWh Leaf ~ 25kWh Thuisaccu ~ V2H: 75+25 kWh

• Rojado
MotorBeast schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:29:
[...]

Grappig hier woning uit 1978. Wel fors nageisoleerd want anders was L/W een drama geworden. Toen ik hier kwam wonen 25 jaar geleden zat ik volgens mij op 2300m3 gas. :X Dat was gezakt naar 900m3 gas en zo'n 2 kuub haardhout. Nog een paar dagen en dan weten we eindstand aan stroom voor 2025. Stoken met houtkachel is verleden tijd. Is belachelijk duur geworden hout en mijn blik op milieu is ook verandert.
Haha, ook hier een kachel maar sinds de WP eigenlijk niet meer in gebruik. Tja, gisteren vanwege de sfeer en beleving rondom de kerstboom 🎄 😀

• MotorBeast
Rojado schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:50:
[...]

Haha, ook hier een kachel maar sinds de WP eigenlijk niet meer in gebruik. Tja, gisteren vanwege de sfeer en beleving rondom de kerstboom 🎄 😀
Netflix top 3 in series. Houtvuur. :D

• Martin7182
MotorBeast schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:31:
[...]

1 ruimte is wat anders dan een heel huis. Met L/L zat ik ook maar 600 tot 800W met dit weer.
Dat bedoel ik niet. Voor alleen de benedenverdieping op 18 graden hoefde de unit maar op 25 % te draaien zonder dat de warmtewisselaar dicht vroor. Ik vraag me af of stille modus echt zoveel uitmaakt m.b.t. dichtvriezen, bij de wat hogere RLV en lagere temperatuur van afgelopen nacht.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Martin7182 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:04:
[...]

Dat bedoel ik niet. Voor alleen de benedenverdieping op 18 graden hoefde de unit maar op 25 % te draaien zonder dat de warmtewisselaar dicht vroor. Ik vraag me af of stille modus echt zoveel uitmaakt m.b.t. dichtvriezen, bij de wat hogere RLV en lagere temperatuur van afgelopen nacht.
De stille modus zal wel uitmaken, hier wel in ieder geval. Als de stille modus actief is dan wordt de ventilator van de buitenunit sterk beperkt en dat zal ervoor zorgen dat de temperatuur van de warmtewisselaar zal dalen en eerder zal aanvriezen.

Wat overigens wel typisch is.. mijn warmtepomp lijkt bij een wat hoger vermogen veel minder geluid te produceren. Net alsof er wat resoneert in het apparaat bij laag vermogen. Het dreunt enorm door de hele tuin. Op hoger vermogen is dat niet. Ik heb zo’n dure geluidswerende behuizing eromheen staan en ik moest ervoor gaan staan om even te kijken of ie nou wel echt aan stond..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Martin7182
Glashelder schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:21:
[...]

De stille modus zal wel uitmaken, hier wel in ieder geval. Als de stille modus actief is dan wordt de ventilator van de buitenunit sterk beperkt en dat zal ervoor zorgen dat de temperatuur van de warmtewisselaar zal dalen en eerder zal aanvriezen.
Dat vraag ik me dus af. De ventilator draait hier buiten ook minder hard, maar dat doet hij denk ik ook in normale modus als ik slechts 25 % vraag. Ik moet het eens gaan meten, want het zijn nu nog maar vermoedens.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Maar de ventilatorsnelheid is afhankelijk van meer variabelen. Een van die variabelen is de buitentemperatuur. De ventilator zal harder gaan draaien naarmate die daalt omdat de lucht dan minder energie bevat. En ik vermoed dat ie sneller gaat draaien om defrosts te voorkomen: door een hoger volume aan lucht te laten passeren kan het temperatuurverschil tussen warmtewisselaar en lucht lager zijn.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• CharmingDemon
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20:10
De lamellen van mijn warmtepomp zijn voorzien van een 'Blue fin' coating. Deze zou naast corrosiewerend ook hydrofilisch zijn, waardoor de lamellen minder snel zouden dichtvriezen. Wat is jullie mening: helpt dit echt (merkbaar)?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ea8TolOKV8eAUd7WVS9Jtm_UyIU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1C4BtdcFtmS1HRWLBOx36iFM.png?f=fotoalbum_large

naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:26
Nvt

[ Voor 99% gewijzigd door mr_evil08 op 26-12-2025 14:43 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
mr_evil08 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:43:
Even wat mensen op de tenen trappen hier.
Ik kwam deze afbeelding tegen, dit klopt aardig is mijn ervaring met wandunits.

[Afbeelding]
Same here! We hebben voorheen met airco's verwarmd.

Dit was soms helaas een issue omdat de airco unit ons vaak (letterlijk) in de kou liet zitten. Nu zijn daar vochtfilters in de leidingen geplaatst, wat er voor moet zorgen dat we ook in de winter zouden moeten kunnen verwarmen met deze setup.

Maar dit is de eerste winter dat we de vloerverwarming weer kunnen gebruiken dankzij het installeren van een L/W Daikin warmtepomp. :) We willen echt niet meer terug.

Met een wand unit is het uitzetten van de airco vrijwel direct merkbaar. Het wordt meteen een stuk kouder. Met de vloerverwarming moeten we meer dan een dag wachten totdat we een verschil merken.

Defrosts zijn ook niet meer te merken, het blijft gewoon warm.

We hebben een comfort en genot er voor terug gekregen, dat is niet normaal. Nog steeds goed dat we het destijds zo deden, want de gasprijzen betalen was niet leuk. Maar wat zijn we blij dat het nu zo werkt. :)

En: We verwarmen nu het hele huis, in plaats van enkel en alleen 1 ruimte. Ook een wereld van verschil.

[ Voor 3% gewijzigd door Tanuki op 26-12-2025 14:50 ]

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

CharmingDemon schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:41:
De lamellen van mijn warmtepomp zijn voorzien van een 'Blue fin' coating. Deze zou naast corrosiewerend ook hydrofilisch zijn, waardoor de lamellen minder snel zouden dichtvriezen. Wat is jullie mening: helpt dit echt (merkbaar)?

[Afbeelding]
Lijkt me lastig objectief vast te stellen want eigenlijk zou je moeten testen met twee dezelfde units onder dezelfde omstandigheden met dezelfde manier van stoken waarbij één unit die behandeling wel heeft gehad en de andere niet. Lijkt me onmogelijk :p

Mijn AUX heeft het ook maar ik kan ze niet vragen er eentje te leveren zonder die behandeling.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:17

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
Het helpt in ieder geval tegen corrosie in zeelucht.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• master1104
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
[...]

Ik snap de theorie achter de gevoelstemperatuur. Wat ik probeer uit te leggen is dat er wel degelijk een verband is tussen een lage gevoelstemperatuur en het sneller afkoelen van een gebouw. De RV zal daar minder van invloed op zijn, maar de winddruk en aanstraling van de zon is direct van invloed op de gevoelstemperatuur en op de afkoeling van een gebouw. Zeggen dat ze niks met elkaar te maken hebben is mij te kort door bocht 😃

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
master1104 schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 09:26:
Volgens mij is dat wat te kort door bocht. De gevoelstemperatuur heeft een aanzienlijke invloed op het afkoelen van je woning. Wind is namelijk een grote factor bij het bepalen van de gevoelstemperatuur.
De gevels van een woning worden duidelijker meer afgekoeld bij harde wind dan bij windstil weer (hogere convectiecoëfficiënt). Warmte die er doorlekt wordt bij harde wind direct meegenomen, waardoor de delta T van je gevel binnen/buiten groter wordt met meer verliezen als gevolg. Geldt trouwens ook dat de extra winddruk leidt tot hogere ventilatie en meer verliezen bij standaard ventilatiesystemen (niet bij balansventilatie).

Op de warmtepomp zelf zal het geen groot verschil maken, maar daar doelde ik met mijn opmerking ook niet op.

Dus inderdaad is de gevoelstemperatuur niet direct te koppelen aan warmteverlies van een woning, maar heeft het dus wel een indirect verband.
Je warmtepomp bewijst toch het tegendeel, hoeft niets extra’s te doen ondanks de lage gevoelstemperatuur. Blijkbaar heb je een mooi kierdicht huis. Lucht afgeschermd door muren is iets anders dan een mens met porien die waterdamp maken om af te koelen en kleding op een groot gedeelte van het lichaam, maar niet overal.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:57

ErikVers

e-Duurzaam

joezzt schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 21:13:
[...]

Je warmtepomp bewijst toch het tegendeel, hoeft niets extra’s te doen ondanks de lage gevoelstemperatuur. Blijkbaar heb je een mooi kierdicht huis. Lucht afgeschermd door muren is iets anders dan een mens met porien die waterdamp maken om af te koelen en kleding op een groot gedeelte van het lichaam, maar niet overal.
Oftewel het ene huis kan beste zijn stooklijn op gevoelstemp afstemmen en een ander huis juist op werkelijke temp; elke woning is weer net anders 😉🫣
Hoeveel glas op het zuiden, isolatie SOORT, massa in woning, type ventilatie. Enz enz

Daarom ben ik groot voorstander WAR+ een thermostaat met goede ruimtecompensatie. Dan shift die enkel op je stooklijn en gaat alleen bij het bereiken van ondergrens stooklijn je warmtepomp uit. Er zijn een aantal merken die dit al langer proberen te bereiken en zal binnen 1-2 jaar de standaard zijn bij elke product introductie.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• orillion
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:49
ErikVers schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 00:37:
[...]

Oftewel het ene huis kan beste zijn stooklijn op gevoelstemp afstemmen en een ander huis juist op werkelijke temp; elke woning is weer net anders 😉🫣
Hoeveel glas op het zuiden, isolatie SOORT, massa in woning, type ventilatie. Enz enz

Daarom ben ik groot voorstander WAR+ een thermostaat met goede ruimtecompensatie. Dan shift die enkel op je stooklijn en gaat alleen bij het bereiken van ondergrens stooklijn je warmtepomp uit. Er zijn een aantal merken die dit al langer proberen te bereiken en zal binnen 1-2 jaar de standaard zijn bij elke product introductie.
Welke merken doen dit al goed? Ik overweeg een Remeha iSense te installeren als vervanger van mijn T6. Die iSense schijnt het te kunnen.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

orillion schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 07:33:
[...]

Welke merken doen dit al goed? Ik overweeg een Remeha iSense te installeren als vervanger van mijn T6. Die iSense schijnt het te kunnen.
Ik heb ervaring met Panasonic en Vaillant. Panasonic doet met de L redelijk, de modellen ervoor matig. Vaillant pas dit ook goed toe maar is weinig aanpasbaar denk dat er merken zijn die dit beter dorn. Let op; voor mij zou de room compensation “rekenkracht” niet de reden zijn om een model te laten staan. Ik selecteer op max vermogen bij -7 , min vermogen bij 7, geluid LwA-max (dB) en sCOP. En zou zeker niet op leveranciers input afgaan voor hoe de ruimte compensatie werkt maar op praktijk ervaring.

Bij Panasonic ondervang ik het vrij simpel en krijg hier bij klanten hele lange runs mee;
Stel altijd een kleine nachtverlaging in en zorg dat stooklijn steeds net iets normaal onder afslaan via thermostaat blijft. Zodat enkel bij geen wind en veel zon en bij voor en najaar de thermostaat ingrijpt. Zie de stooklijn als gas en rempedaal, je thermostaat als handrem.

Ps als iemand wel de perfect werkende ruimte compensatie heeft draaien is dat natuurlijk interessant om te lezen. Uiteraard zonder betaald cloud abo.
En dan bedoel ik niet via losse domotica. Dat doe ik zelf bij mijn panasonic met een shift -5 tot +5 via Automations via Home Assistant dat werkt perfect maar niet iets voor de stsndaard klant/gebruiker. Wel wat een tweaker 😉

Begin maart zit ik bij nefit bosch voor de instal training en ga kort daarna een 5800i installeren benieuwd hoe die dit in de praktijk doet. Bij zeer goed geïsoleerde woningen wordt ruimte compensatie denk ik bijna belangrijker dan je weersafhankelijke regeling. Simpel genoeg omdat de goedgebouwde woning steeds minder vatbaar wordt voor weersinvloeden van buitenaf.

[ Voor 11% gewijzigd door ErikVers op 27-12-2025 10:22 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

orillion schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 07:33:
De Remeha Elga Ace (hybride WP) doet dit al, als je de juiste thermostaat hebt, en dat werkt uitstekend. Zie Remeha Elga Ace Hybride Warmtepompen voor meer info.
Mitsubishi heeft ook zoiets, en dan zelfs compleet zonder een WAR-curve, je stelt alleen wat limieten in. Daar heet het de automatische ruimtetemperatuurregeling, en dat werkt echt prima. Zie Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 00:54
In mijn overtuiging is WAR nooit nodig maar slechts de binnentemperatuur en setpoint.
En inderdaad bij Mitsubishi werkt deze regeling echt goed.
(Al weet niemand de exacte regelstrategie, voor zover ik weet)

• Technician-
Stond gisteren een halve dag op een dak om de leidingen van een monobloc te ontdooien.
Niet bijgevuld of vervuild geweest. pomp stop bij -7C in de nacht en dan duurt het maar een paar uur alles dicht.
Intern was alles heel door de BUH. Maar ook de leidingen tot de pomp dicht.
Heb op een gegeven moment warmwater uit de WPB met een tuinslang over de leidingen gegoten.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:26
Technician- schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:11:
Stond gisteren een halve dag op een dak om de leidingen van een monobloc te ontdooien.
Niet bijgevuld of vervuild geweest. pomp stop bij -7C in de nacht en dan duurt het maar een paar uur alles dicht.
Heb op een gegeven moment warmwater uit de WPB met een tuinslang over de leidingen gegoten.
Ja op het dak gaat het snel, en natuurlijk in de volle wind.

Ik was nog vergeten de buitenkraan af te sluiten maar niks bevroren(was niet de bedoeling het risico te nemen), ondanks 2 nachten -5 tot -7 wel een emmer erop.

Helpt enorm als de zaak beschut staat hier dicht aan huis.
Hoe dik was de buisisolatie?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Technician- schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:11:
Hoe bedoel je “stond op -7 in de nacht” waarom draaide vorstbeveiligingsprogram / circulatie niet?
Edit lees nu als; pomp vervuild/te lage druk 👍

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 27-12-2025 14:21 ]

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 21:25
ErikVers schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 09:45:
Bij Panasonic ondervang ik het vrij simpel en krijg hier bij klanten hele lange runs mee;
Stel altijd een kleine nachtverlaging in en zorg dat stooklijn steeds net iets normaal onder afslaan via thermostaat blijft. Zodat enkel bij geen wind en veel zon en bij voor en najaar de thermostaat ingrijpt. Zie de stooklijn als gas en rempedaal, je thermostaat als handrem.
Dit is in hoofdzaak ook hoe we hier nu de aansturing draaien, de stooklijn weet onder alle omstandigheden het huis warm te houden en de thermostaat voorkomt dat het steeds warmer wordt als de omstandigheden niet negatief zijn (lees dat er wel zon is, niet zo veel wind, etc). Ik gebruik de thermostaat alleen meer als een aan-uit knop met temperatuur feedback. De WP overdag af laten slaan omdat het huis een beetje extra opwarmt door de zon is niet bepaald efficient, want dan is daarna de zon weg, koelt het toch al snel weer een halve graad af en gaat de WP weer aan. Als we een goede halve graad boven ons set-point zijn zet ik meestal de WP uit (door de thermostaat naar beneden te zetten) als we naar bed gaan, deze situatie doet zich max 1x per week voor, kan die de volgende ochtend weer aan. Dan staat de WP tenminste stil op het koudste deel van de dag met bij voorbaat geen PV opbrengsten.

Ergens het doel om het eind volgend jaar te automatiseren in Home Assistant, nu zijn er andere prioriteiten en salderen we de elektra toch, waardoor zeg een paar 100 kWh op een stookseizoen besparen gerommel in de marge is. Mijn idee is om de stooklijn met +- 5 aan te passen via de Modbus aansturing aan de hand van de temperatuur die de kamerthermostaat meet (OpenTherm), op deze manier wordt de verwarming niet te afhankelijk van HA, als het uitvalt dan kan die namelijk gewoon verder op z'n stooklijn.

[ Voor 8% gewijzigd door Oilman op 27-12-2025 14:58 ]

• thys
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:30
Hopelijk passende vraag voor dit topic. Kon niks los vinden voor specifiek boilers

In mijn zoektocht naar een boiler kwam ik de Nexus PAWT-300 XL-LE1 32 tegen van het Nederlandse (?) Nexus Water Tanks in Zeewolde. Als ik de specs mag geloven zo’n beetje de heilige graal onder de SWW boilers om achter een wp te zetten door het spiraaloppervlak van maarliefst 4,5m2. In vergelijking met andere boilers lijkt dit significant meer. Toch lees ik weinig over deze boiler. Heeft iemand deze in de praktijk al gezien en/of in gebruik? Ben vooral benieuwd of het een gevalletje too-good-to-be-true is.

• Technician-
thys schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:51:
Hopelijk passende vraag voor dit topic. Kon niks los vinden voor specifiek boilers

In mijn zoektocht naar een boiler kwam ik de Nexus PAWT-300 XL-LE1 32 tegen van het Nederlandse (?) Nexus Water Tanks in Zeewolde. Als ik de specs mag geloven zo’n beetje de heilige graal onder de SWW boilers om achter een wp te zetten door her spiraaloppervlak van maarliefst 4,5m2. In vergelijking met andere boilers lijkt dit significant meer. Toch lees ik weinig over deze boiler. Heeft iemand deze in de praktijk al gezien en/of in gebruik? Ben vooral benieuwd of het een gevalletje too-good-to-be-true is.
In mijn ogen is het Chinese import en wordt onder allerlei namen verkocht bv Alps Exclusive
https://www.mijnklimaatsh...l-rvs-tapwaterboiler.html

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 01:25
Technician- schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:07:
In mijn overtuiging is WAR nooit nodig maar slechts de binnentemperatuur en setpoint.
En inderdaad bij Mitsubishi werkt deze regeling echt goed.
(Al weet niemand de exacte regelstrategie, voor zover ik weet)
Ook met vloerverwarming? Bij mijn Nibe schiet dat namelijk bepaald niet op en ben ik enorm blij met WAR.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

In mijn zoektocht naar een boiler kwam ik de Nexus PAWT-300 XL-LE1 32 tegen van het Nederlandse (?) Nexus Water Tanks in Zeewolde. Als ik de specs mag geloven zo’n beetje de heilige graal onder de SWW boilers om achter een wp te zetten door het spiraaloppervlak van maarliefst 4,5m2. In vergelijking met andere boilers lijkt dit significant meer. Toch lees ik weinig over deze boiler. Heeft iemand deze in de praktijk al gezien en/of in gebruik? Ben vooral benieuwd of het een gevalletje too-good-to-be-true is.
@stoker heeft hem in zijn nw. woning geplaatst volgens mij.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:05

Ik heb de 500L variant met 2 spiralen en 3x2 aansluitingen op het vat. Geen klachten. Is een relatief licht rvs vat.
Oude foto tijdens installatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qd5DbX2KVgwfjj0fE_U9mW_1vo0=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0J607UAaTK7POdmbxMEZIa3w.jpg?f=user_large

• CharmingDemon

Dat grote spiraaloppervlak kom doordat ze geribbelde buis toepassen voor de warmtewisselaar. Volgens mij heeft een gladde buis altijd de voorkeur mits de warmtepomp al zijn vermogen kwijt kan tijdens een sww-run.

Zelf heb ik een warmtepomp die maximaal 8kW levert i.c.m. een DeJong WPS-300 (nu Intergas Xylinder WPSAE 300) van netto 283 liter met een gladde spiraal van 2,9m2. Het vermogen van de warmtewisselaar bij 50ºC boilertemperatuur en 60ºC cv-aanvoer is 13,1kW. Mijn warmtepomp kan dus altijd al zijn vermogen kwijt.

Een geribbelde buis met meer oppervlakte is in die situatie niet zinvol en levert m.i. door de hogere weerstand/lager debiet en hogere delta-t een lagere COP op.

[ Voor 4% gewijzigd door CharmingDemon op 28-12-2025 00:01 . Reden: verduidelijking + typo ]

naim superuniti | Wilson Benesch Vertex | Technics SL-1710 | Cambridge Audio Alva Duo

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 01:15

Leuk! Ze hebben ook een horizontale variant. Tot u toe leek het Itho vat de enige.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

Bekende groothandel met mega veel keuze. Prima partij. Product zelf is ,gok ik niet veel Nederlands aan. Verkopen enkel aan installateurs. Ps ze hebben ook een A+++ met wat extra isolatie.
https://clima-xl.com/prod...iler-next-300-xl-le1-1837

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 28-12-2025 14:08 ]

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

CharmingDemon schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 23:10:
[...]

Dat grote spiraaloppervlak kom doordat ze geribbelde buis toepassen voor de warmtewisselaar. Volgens mij heeft een gladde buis altijd de voorkeur mits de warmtepomp al zijn vermogen kwijt kan tijdens een sww-run.

Zelf heb ik een warmtepomp die maximaal 8kW levert i.c.m. een DeJong WPS-300 (nu Intergas Xylinder WPSAE 300) van netto 283 liter met een gladde spiraal van 2,9m2. Het vermogen van de warmtewisselaar bij 50ºC boilertemperatuur en 60ºC cv-aanvoer is 13,1kW. Mijn warmtepomp kan dus altijd al zijn vermogen kwijt.

Een geribbelde buis met meer oppervlakte is in die situatie niet zinvol en levert m.i. door de hogere weerstand/lager debiet en hogere delta-t een lagere COP op.
Ik maak zelf geen boilers 😉 maar geribbeld in de wisselaar heeft volgens mij juist voordeel dat er turbulentie in het vat ontstaat tijdens opwarmen en dat het rendement daarmee fors verbeterd.
Je ziet bij standaard losse platenwisselaars ook die onregelmatigheden in het plaat materiaal om die reden.

Ps als je via chat de wisselaar lengte*omtrek doet kom je op vergelijkbare m2 zonder dus extra te rekenen aan “ribbel”.

[ Voor 4% gewijzigd door ErikVers op 28-12-2025 14:42 ]

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:11
Vraag aan de experts hier:

Ik krijg over een maand een warmtepomp geinstalleerd waarvan het binnendeel op zolder komt. De pomp komt in het midden te staan van de zolder, met aan weerszijden hiervan twee kinderkamers.
Deze kinderkamers wilden we condenserend koelen met een aparte fancoil-loop vanaf de warmtepomp.
Nu heeft dit jaren 90 huis leidingen gegoten in beton. De installateur gaf aan dat dit geen probleem is, en hij dit type leidingen vaker gebruikt voor loops voor condenserend koelen. Hij gebruikt dan vanaf de pomp geisoleerde leiding tot deze de vloer ingaat, en geisoleerd leiding waar hij de vloer uitkomt tot de fancoil unit zelf. Hij gaf aan dat het wel van belang is voor de vloer dat er dan dampdichte folie onder ligt. Dat is bij mij het geval.

Ik ben er echter niet helemaal gerust op qua condensvorming in de betonnen vloeren etc. Kan ik hier voldoende op vertrouwen of is dit een no-go?

Ik zou uiteraard ook gewoon voor aparte airco duo-split kunnen gaan, maar ik vind dit wel een cleanere oplossing.

[ Voor 5% gewijzigd door Stoffa op 28-12-2025 15:06 ]

• CharmingDemon
ErikVers schreef op zondag 28 december 2025 @ 14:11:
[...]

Ik maak zelf geen boilers 😉 maar geribbeld in de wisselaar heeft volgens mij juist voordeel dat er turbulentie in het vat ontstaat tijdens opwarmen en dat het rendement daarmee fors verbeterd.
Je ziet bij standaard losse platenwisselaars ook die onregelmatigheden in het plaat materiaal om die reden.

Ps als je via chat de wisselaar lengte*omtrek doet kom je op vergelijkbare m2 zonder dus extra te rekenen aan “ribbel”.
Helemaal eens dat een geribbelde wisselaar efficiënter (i.r.t. de afmeting) is dan een gladde buis als je kijkt naar de wisselaar zelf: een geribbelde buis van 1 meter lengte zal door het grotere oppervlakte (en turbulentie) meer warmte overdragen dan een gladde buis van 1 meter. Warmtewisselaars hebben daarom inderdaad ook vaak lamellen etc. om met zo klein mogelijke afmetingen een zo groot mogelijke warmteoverdracht te realiseren.

Maar ik bedoelde de efficiëntie van de warmtepomp (COP). Die heeft juist baat bij veel flow (hoog debiet) en een zo klein mogelijke delta-t. Dan heeft - mits de warmtepomp al zijn vermogen kwijt kan - een gladde buis volgens mij dus altijd de voorkeur. Een warmtewisselaar met (veel) teveel vermogen zal door de grote delta-t alleen maar nadelig zijn voor de COP. Als je door bijvoorbeeld ruimtegebrek alleen een compacte boiler kunt toepassen, dan zou een geribbelde buis een oplossing kunnen zijn om toch het vermogen kwijt te kunnen.

• ErikVers

ErikVers

e-Duurzaam

CharmingDemon schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:45:
[...]

Helemaal eens dat een geribbelde wisselaar efficiënter (i.r.t. de afmeting) is dan een gladde buis als je kijkt naar de wisselaar zelf: een geribbelde buis van 1 meter lengte zal door het grotere oppervlakte (en turbulentie) meer warmte overdragen dan een gladde buis van 1 meter. Warmtewisselaars hebben daarom inderdaad ook vaak lamellen etc. om met zo klein mogelijke afmetingen een zo groot mogelijke warmteoverdracht te realiseren.

Maar ik bedoelde de efficiëntie van de warmtepomp (COP). Die heeft juist baat bij veel flow (hoog debiet) en een zo klein mogelijke delta-t. Dan heeft - mits de warmtepomp al zijn vermogen kwijt kan - een gladde buis volgens mij dus altijd de voorkeur. Een warmtewisselaar met (veel) teveel vermogen zal door de grote delta-t alleen maar nadelig zijn voor de COP. Als je door bijvoorbeeld ruimtegebrek alleen een compacte boiler kunt toepassen, dan zou een geribbelde buis een oplossing kunnen zijn om toch het vermogen kwijt te kunnen.
Die flow (max een 25liter/min voor 9 kw) gaat met een normale circulatie pomp zonder problemen door een wisselaar van 32mm 👍

Wat betreft rendement. Juist de gem water temp van je cv water bepaald de cop. Niet enkel je aanvoer. Dus met een nog koud blijvende retour is dit niet spannend. Cop wordt niet door een lage aanvoer bepaald maar door een lage gem. water temp.

Die lage gem. CV water temp krijg je omdat temp van cv water heel dicht bij temp sww blijft vanwege grote afgifte.

Gaat misschien wat ver voor los berichtje dit 👍

[ Voor 15% gewijzigd door ErikVers op 29-12-2025 09:57 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:26
@CharmingDemon Meer weerstand in de buis betekend dat je een paar watt harder moet pompen... Niet dat je per definitie serieus minder flow hebt.

Het kleinste pompje op de markt kan 4 bar maken (opvoerhoogte 4m) en >3000l/u verpompen bij 0 weerstand. Gemiddelde warmtepomp heeft duidelijk wat krachtigers dan dat.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Beer070
CharmingDemon schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:45:
[...]

Voor zover ik weet worden de ribbels voor in het vat gezet, en niet aan de binnenkant van de buis. Ik heb in mijn vat en buis niet gekeken dus ik zou het niet zeker weten. In mijn geval is het rekensommetje van omtrek x lengte wel kloppend met de opgegeven oppervlak. In mijn 500L vat zitten 2 buizen, eentje van 45m lengte 28mm diameter (4m2) en eentje van 20m lengte en 22mm diameter (1.4m2).
In onze situatie is de inhoud van het vat CV water, waar de WP met 5/4” (40mm Terendis) in circuleert, en de afgifte met 32mm MLB op aangesloten is. De spiraal wordt gebruikt om DHW water voor te verwarmen. Als er wordt gedoucht koelt het vat langzaam af en gaat de WP extra verwarmen. Als de WP kapot is kan de CV houtkachel het overnemen. Het is zeker niet de meest efficiënte opstelling, maar wel hoog beschikbaar.

• CharmingDemon
Ronald schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:48:
@CharmingDemon Meer weerstand in de buis betekend dat je een paar watt harder moet pompen... Niet dat je per definitie serieus minder flow hebt.

Het kleinste pompje op de markt kan 4 bar maken (opvoerhoogte 4m) en >3000l/u verpompen bij 0 weerstand. Gemiddelde warmtepomp heeft duidelijk wat krachtigers dan dat.
We zijn Tweakers he, elke watt is winst! ;-)

• Ronald
CharmingDemon schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:30:
[...]

We zijn Tweakers he, elke watt is winst! ;-)
Oh absoluut eens, maar investeren om elders meer watts te winnen mag natuurlijk :D
Mijn gevoel zegt dat de nadelen van die ribbelbuis echt wel opwegen tegen de voordelen...

Welke tweaker gaat meten *O* :henk

@Beer070 Ik heb een vat staan wat eigenlijk een SWW vat is, maar het was ook het minst kostbare vat wat aan mijn buffervraagstuk voldoet... De spiraal heeft voelbaar ribbels aan de binnenkant en via de andere openingen zichtbaar aan de buitenkant.

[ Voor 24% gewijzigd door Ronald op 29-12-2025 10:38 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• belmonde
  • Registratie: December 2018
Wie heeft na de vermelding in de media in januari 2025 meer gehoord/gelezen over "Cooll" ? Warmtepomp op waterstof ?

https://www.duurzaam-onde...of-voor-woningverwarming/

https://www.nederlandwate...erde-woningen-vergroenen/

• Ronald
@belmonde Ik denk dat we er op commercieel niveau niets van terug gaan zien... ze beweren minder te besparen dan een traditionele, uiterst volwassen, hybride warmtepomp kan...

Slechts COP 1.5

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:30
Ronald schreef op maandag 29 december 2025 @ 11:58:
@belmonde Ik denk dat we er op commercieel niveau niets van terug gaan zien... ze beweren minder te besparen dan een traditionele, uiterst volwassen, hybride warmtepomp kan...

Slechts COP 1.5
En waterstoflevering in woonwijken zie ik niet gebeuren.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Ronald
@blb4 Oh absoluut eens... mijn gevoel zegt dat de Cooll een dubbeldoodgeborenkind is

• belmonde
blb4 schreef op maandag 29 december 2025 @ 12:04:
[...]

En waterstoflevering in woonwijken zie ik niet gebeuren.
Nee, ik ook niet. Maar goed ze beweren ook interessant te zijn op gewoon aardgas.. op zich. Dan draait de pomp op aardgas.. En voordeel zou zijn dat er buiten niks is ! Ook een voordeel.. En simpel in 1 dag te installeren !! ??

• belmonde
Is het dan niet gewoon een hybride cv-ketel? Of een hybride warmtepomp? Nee, stelt oprichter en technologie-directeur Johannes Burger van Cooll. “Het is een warmtepomp op gas. Eigenlijk de opvolger van de cv-ketel. In een cv-ketel verbrand je een-op-een brandstof, meestal aardgas. Wij verbranden waterstof waarmee we een compressor aandrijven. Die pomp drijft het warmtesysteem aan. Een gewone warmtepomp heeft een elektrische compressor. Wij hebben die vervangen door een brandstof-compressor. Het effect is dat je meer warmte haalt uit de brandstof. Meer dan 100 procent. Bovendien haal je ook nog warmte uit de buitenlucht. Zo kun je 30 tot 40 procent op je energierekening besparen”, legt hij uit.

• Ronald
@belmonde Hier staat hij vrij mooi uitgelegd: https://cooll.com/technology/

Ze gebruiken lekker.... creatieve verwoordingen...

• dunklefaser
@Ronald @belmonde Er zijn al veel H2-projecten in het afgelopen jaar stopgezet omdat de subsidie op is.
Internationale waterstofprojecten massaal gecanceld: te duur, te veel onzekerheid
Voor 2026 ziet het vergelijkbaar uit - en wie er op de grotere industriële (essentiële) waterstofprojecten rekende hoopte komt er voorlopig bedrogen uit.

Waterstof voor huishoudens is en blijft een natte droom (=veel water) van een aantal politici
en zgn. investeerders (subsidieverbranders).
Alle proefprojecten met "waterstof-ketels" zijn, volgens mij, inmiddels beëindigd (Lochem project)
Verder in de "Duurzame kroeg"?
Doe mij maar een "gewone" warmtepomp.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• belmonde
Ze hebben een nieuwe CEO per 2026

hij zegt :
Waarom is de warmtepomp van Cooll zo bijzonder?
Een gasgestookte warmtepomp werkt anders dan de warmtepomp die de meeste mensen kennen. Een ‘gewone’ elektrische warmtepomp gebruikt stroom en haalt extra warmte uit de buitenlucht. Dat levert meer warmte op dan je erin stopt. Heel efficiënt – maar niet in elke woning toepasbaar, onder andere door geluid, buitenunits of lagetemperatuurverwarming.

Bij de gasgestookte warmtepomp gebeurt iets vergelijkbaars, maar dan zonder buitenunit en zonder stroom als energiebron. Het toestel heeft een klein “vlammetje” dat warmte levert. Het warmtepompdeel zorgt vervolgens voor een bonushoeveelheid aan extra warmte. Daardoor krijg je 1,5 keer zoveel warmte voor dezelfde hoeveelheid energie als bij een moderne cv-ketel.

Eigenschappen van Coolls warmtepomp
1,5 x goedkoper stoken;
1,5 x lagere CO₂-uitstoot;
geen buitenunit nodig;
geen geluid van buitenunit;
geen bewegende delen, dus minimale kans op storingen;
montage op de plek van de cv-ketel.
De mooiste eigenschap van een gasgestookte warmtepomp vind ik dat het toestel op de plek van de cv-ketel kan worden gemonteerd. De woning hoeft dus niet aangepast te worden: er is geen vloerverwarming nodig en bestaande radiatoren kunnen blijven hangen. Gewoon hoge temperatuur, veel vermogen en dus toepasbaar in bijna elke bestaande woning.

Waarom is dit zo relevant?
We weten allemaal dat niet iedereen morgen over kan op een volledig elektrische warmtepomp. Het stroomnet staat onder druk, buitenunits zijn niet overal wenselijk en sommige woningen zijn er simpelweg nog niet klaar voor. Maar CO₂-reductie moet wél doorgaan.

Met de warmtepomp van Cooll kun je nu al reduceren, juist in woningen waar andere oplossingen moeilijk passen. En zodra er biogas, synthetisch gas of waterstof wordt bijgemengd in het gasnet – iets dat in steeds meer regio’s gebeurt – daalt je CO₂-uitstoot nóg verder. Het toestel is daar namelijk volledig klaar voor.

Een volledig Nederlandse product
Wat veel mensen niet weten: dit toestel is van begin tot eind in Nederland ontwikkeld. De technologie, de patenten, de prototypes, de testen – allemaal hier. En dat gebeurde met Nederlandse ingenieurs, partners en kennisinstituten. Een echt voorbeeld van wat technisch vakmanschap uit ons land kan betekenen voor de energietransitie.

Gepatenteerde technologie met 12 jaar ontwikkeling
De technologie in de Cooll-warmtepomp is de afgelopen twaalf jaar ontwikkeld, geoptimaliseerd en uitgebreid getest. Het systeem werkt op basis van adsorptie: een natuurkundig proces zonder bewegende onderdelen. Adsorptie is betrouwbaar, stil, duurzaam en onderhoudsarm.

De technologie is gepatenteerd door Cooll en vormt een solide basis voor een toekomst waarin gas (in steeds groenere vorm) onderdeel blijft van de energiemix.

Geen luchtfietserij: gewoon aan de slag
We kunnen van alles voorspellen over de markt, maar uiteindelijk telt maar één ding: we produceren, we leveren en installateurs staan klaar om ermee te werken. De verkoop start, de toestellen rollen uit de productie en de eerste klanten worden geholpen. Wie interesse heeft, kan simpelweg contact opnemen. We koppelen u aan een installateur die het toestel kan plaatsen en we maken graag een complete offerte.

[ Voor 0% gewijzigd door Proton_ op 29-12-2025 17:35 . Reden: Tekst van een ander in quote ]

• dunklefaser
@belmonde Een link naar deze oratie van de nieuwe CEO was (voor mij) voldoende geweest.

• blb4
@belmonde, ik neem aan dat de techniek niet alleen op waterstof kan draaien maar ook op aardgas. Heel mooi om 50% extra rendement uit gas te halen (zal uit de buitenlucht komen), maar m.i. een ontwikkeling die dus 20 jaar te laat is. 't was mooi geweest als die dingen nu volop in bedrijf zouden zijn.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• dunklefaser
ErikVers schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:46:
[...]

Die flow (max een 25liter/min voor 9 kw) gaat met een normale circulatie pomp zonder problemen door een wisselaar van 32mm 👍

Wat betreft rendement. Juist de gem water temp van je cv water bepaald de cop. Niet enkel je aanvoer. Dus met een nog koud blijvende retour is dit niet spannend. Cop wordt niet door een lage aanvoer bepaald maar door een lage gem. water temp.

Die lage gem. CV water temp krijg je omdat temp van cv water heel dicht bij temp sww blijft vanwege grote afgifte.

Gaat misschien wat ver voor los berichtje dit 👍
Nog even aanvullend op wat er bepalend is voor de CoP - zoals door de industrie (en wetenschap) gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hlYRBl2j8SKYZmZq-qb68RnY8Y4=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AkdR1FJPpMJVhstdLgVYsROV.jpg?f=user_large

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Beer070 schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:11:
[...]

Voor zover ik weet worden de ribbels voor in het vat gezet, en niet aan de binnenkant van de buis. Ik heb in mijn vat en buis niet gekeken dus ik zou het niet zeker weten. In mijn geval is het rekensommetje van omtrek x lengte wel kloppend met de opgegeven oppervlak. In mijn 500L vat zitten 2 buizen, eentje van 45m lengte 28mm diameter (4m2) en eentje van 20m lengte en 22mm diameter (1.4m2).
In onze situatie is de inhoud van het vat CV water, waar de WP met 5/4” (40mm Terendis) in circuleert, en de afgifte met 32mm MLB op aangesloten is. De spiraal wordt gebruikt om DHW water voor te verwarmen. Als er wordt gedoucht koelt het vat langzaam af en gaat de WP extra verwarmen. Als de WP kapot is kan de CV houtkachel het overnemen. Het is zeker niet de meest efficiënte opstelling, maar wel hoog beschikbaar.
Voila een Nexus op de beurs:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eV91u2WlaHJbyasHxfkC_I1OC4w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HTsgHQdeDC7BleO3LOCkfdcD.jpg?f=fotoalbum_large

• Beer070
Leuk!! Ik wil er ook een met zo’n raampje. Hue lamp en een glitterbol en we hebben een industriële look in de woonkamer.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01:04

Seafarer

XXX

Geinig.
Maar die ribbel is toch gewoon oppervlakte vergroting? Om meer warmte af te geven.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:13
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/swLqCRbhis5MGVRwCTavGout16w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N2Qnn4nKGNIdhsA38u0X2vDT.jpg?f=fotoalbum_large

Hier ook een Nexus boiler. Dit is de 200l met bovenaansluitingen. Past precies onder de trap!

Bosch 2000AWF

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:21
Stoffa schreef op zondag 28 december 2025 @ 15:05:
Vraag aan de experts hier:

Ik krijg over een maand een warmtepomp geinstalleerd waarvan het binnendeel op zolder komt. De pomp komt in het midden te staan van de zolder, met aan weerszijden hiervan twee kinderkamers.
Deze kinderkamers wilden we condenserend koelen met een aparte fancoil-loop vanaf de warmtepomp.
Nu heeft dit jaren 90 huis leidingen gegoten in beton. De installateur gaf aan dat dit geen probleem is, en hij dit type leidingen vaker gebruikt voor loops voor condenserend koelen. Hij gebruikt dan vanaf de pomp geisoleerde leiding tot deze de vloer ingaat, en geisoleerd leiding waar hij de vloer uitkomt tot de fancoil unit zelf. Hij gaf aan dat het wel van belang is voor de vloer dat er dan dampdichte folie onder ligt. Dat is bij mij het geval.

Ik ben er echter niet helemaal gerust op qua condensvorming in de betonnen vloeren etc. Kan ik hier voldoende op vertrouwen of is dit een no-go?

Ik zou uiteraard ook gewoon voor aparte airco duo-split kunnen gaan, maar ik vind dit wel een cleanere oplossing.
Je zou eens met Ubakus kunnen spelen. Daar kan je ook "vloerverwarming" in de betonvloer simuleren, waarbij je de watertemperatuur dan 7 graden maakt en de H.O.H. afstand erg groot (omdat er natuurlijk maar twee slangen liggen i.p.v. een heel raster). Het is geen perfecte simulatie, maar het geeft wel een idee.

In Ubakus kom ik tot de conclusie dat een slang van 7 graden in een dekvloer van 6 cm met daarop 10mm parket goed gaat bij een ruimtetemperatuur van 20 graden, 60% RLV. De bovenkant van de dekvloer is dan 16,4 graden, dus zolang het dauwpunt in de kamer daar boven blijft, condenseert er niets.

In de praktijk zal er ook nog een mantelbuis om de verwarmingsbuis heen zitten. Die vermindert de afgifte van de verwarmingsbuis aan de cementdekvloer behoorlijk, dus dan zal het ook goed gaan bij een hogere luchtvochtigheid / dauwpunt. Ik zou 't dus ook wel aandurven.

[ Voor 3% gewijzigd door marcop23 op 29-12-2025 21:47 ]

• Beer070
H3nk1960 schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:13:
[Afbeelding]

Hier ook een Nexus boiler. Dit is de 200l met bovenaansluitingen. Past precies onder de trap!
Mooi aangelegd!
Ik kan het tonzon bandage folie aanraden voor de buizen. Dat helpt veel met extra isolatie en kost zowel in moeite als geld heel weinig.

• blb4
[Afbeelding]

Hoe krijg je nu zo meteen die gasleiding weg :)?

• H3nk1960
Haha die discussie heb ik nu met de netbeheerder. Het is een beetje de kip en het ei verhaal, januari komen ze langs. Bedankt voor de tip met het tonzon folie! Via een warmtebeeldcamera is er al te zien dat er vrijwel geen warmtelekken meer heb, en als ik eerlijk ben vind ik dat folie ondanks dat het goed werkt er wat knutselachtig uit zien…

Bosch 2000AWF

• Carboy54

Carboy54

Duurzaamheid coach

Seafarer schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:17:
[...]

Geinig.
Maar die ribbel is toch gewoon oppervlakte vergroting? Om meer warmte af te geven.
Correct verhoogt afgifte.

• CharmingDemon
[Afbeelding]

Ik kan niet goed zien of het op jouw situatie van toepassing is, maar je mag de uittapleiding (warm water uit) niet isoleren (alleen de ringleiding indien aanwezig). Op tapwater is regelgeving voor legionella van toepassing. Vanuit deze regelgeving mogen de uittapleidingen niet geïsoleerd worden. Zie RVO.nl.

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:26
CharmingDemon schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:03:
Ik kan niet goed zien of het op jouw situatie van toepassing is, maar je mag de uittapleiding (warm water uit) niet isoleren (alleen de ringleiding indien aanwezig). Op tapwater is regelgeving voor legionella van toepassing. Vanuit deze regelgeving mogen de uittapleidingen niet geïsoleerd worden. Zie RVO.nl.
Zo te zien alleen de eerste 50cm geisoleerd tot de bocht naar beneden. Niet hoe het hoort maar wel logisch. Zo ben ik ook van plan het te doen als ik ooit mijn leidingen nog ga isoleren.

[ Voor 6% gewijzigd door assje op 30-12-2025 09:12 ]

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Stoffa
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23:11
marcop23 schreef op maandag 29 december 2025 @ 21:33:
[...]

Je zou eens met Ubakus kunnen spelen. Daar kan je ook "vloerverwarming" in de betonvloer simuleren, waarbij je de watertemperatuur dan 7 graden maakt en de H.O.H. afstand erg groot (omdat er natuurlijk maar twee slangen liggen i.p.v. een heel raster). Het is geen perfecte simulatie, maar het geeft wel een idee.

In Ubakus kom ik tot de conclusie dat een slang van 7 graden in een dekvloer van 6 cm met daarop 10mm parket goed gaat bij een ruimtetemperatuur van 20 graden, 60% RLV. De bovenkant van de dekvloer is dan 16,4 graden, dus zolang het dauwpunt in de kamer daar boven blijft, condenseert er niets.

In de praktijk zal er ook nog een mantelbuis om de verwarmingsbuis heen zitten. Die vermindert de afgifte van de verwarmingsbuis aan de cementdekvloer behoorlijk, dus dan zal het ook goed gaan bij een hogere luchtvochtigheid / dauwpunt. Ik zou 't dus ook wel aandurven.
Veel dank hiervoor. Ik ga ervoor, en ga proberen de aanvoertemp zo hoog mogelijk te houden.

• H3nk1960
CharmingDemon schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 09:03:
[...]

Bedankt voor het meedenken! Wat je ziet is het binnenkomende tapwater, de uitstroom is een centimeter of 10 geisoleerd omdat daar naar mijn mening toch wel veel verloren ging.

Bosch 2000AWF

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:12
Een elektrische boiler i.p.v. een boiler op de WP ?

Na onderzoek of een thuisbatterij voor onze situatie rendabel zou zijn kwam ik op een ander idee.
Ik moet c.a 2000 kWh van de PV salderen. Een 100% elektrische boiler installeren i.p.v. een boiler op de WP biedt de mogelijkheid kom gedurende 7 maanden een deel van de saldering energie van de PV af te vangen.
Van 50 naar 80C kan er c.a. 5kWh/dag door de PV worden toegevoerd. De boiler moet dan met een laagvermogen, c.a. 1000W gevoed worden om het uit te smeren over 6 uur tussen 11-15 uur.

Een goedkope thuisbatterij doet ook c.a 5kW onttrekken aan de PV, dus met de elektrische boiler ongeveer het zelfde effect maar kost c.a. 1500 eur.

Met 2000 eur lagere investering kan dit een aantrekkelijke optie zijn. Ook minder stilstandsverliezen omdat er geen leidingen op zijn aangesloten die warmte verliezen en geen legionella runs omdat je hem op 80C kan zetten.

Ik moet mijn HR ketel gaan vervangen en wil overschakelen naar Full-E. 4

Is dit onderwerp al aan de orde geweest?

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:26
@Tomexergie je moet helemaal niks salderen.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• Beer070
Tomexergie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 14:51:

Na onderzoek of een thuisbatterij voor onze situatie rendabel zou zijn kwam ik op een ander idee.
Ik moet c.a 2000 kWh van de PV salderen. Een 100% elektrische boiler installeren i.p.v. een boiler op de WP biedt de mogelijkheid kom gedurende 7 maanden een deel van de saldering energie van de PV af te vangen.
Van 50 naar 80C kan er c.a. 5kWh/dag door de PV worden toegevoerd. De boiler moet dan met een laagvermogen, c.a. 1000W gevoed worden om het uit te smeren over 6 uur tussen 11-15 uur.

Een goedkope thuisbatterij doet ook c.a 5kW onttrekken aan de PV, dus met de elektrische boiler ongeveer het zelfde effect maar kost c.a. 1500 eur.

Met 2000 eur lagere investering kan dit een aantrekkelijke optie zijn. Ook minder stilstandsverliezen omdat er geen leidingen op zijn aangesloten die warmte verliezen en geen legionella runs omdat je hem op 80C kan zetten.

Ik ben bezig met een vergelijkbaar rekensommetje, en het lastige is dat momenteel de WPB’s door subsidie vrijwel goedkoper uitvallen dan een gewone boiler. Je kan met wat tweaken wellicht wel het 1200 watt element een langere periode aan houden om de stroom in warmte om te zetten, dan haal je zeker ook de 80C.
Atlantic 200L WPB op R290 is dacht ik 1500 euro en 725 euro subsidie?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:49

Neem een boiler verwarmd door je wp en zorg dat er een elektrisch element in zit. Dan kan je daarmee dit kunstje doen ( ik zie er overigens weinig in). Werkt alleen als het dag 1 heel zonnig is en dag 2 onvoldoende overschot

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Ik begrijp niet welk probleem je op probeert te lossen?
Als je nu een energiecontract afsluit, dan zijn die er gewoon waarbij de terugleververgoeding nog steeds iets hoger is als de terugleverboete. Teruglevering kost je dus niets en levert zelfs nog iets op.
Er is geen reden om te denken dat dat per 1 januari 2027 verandert.
Het is en blijft dus goedkoper om je SWW met de WP te maken (uiteraard wel op een tijdstip dat de je zoveel mogelijk zon meepakt, bijvoorbeeld dagelijks tussen 12 en 14 uur oid).

Mocht je toch stroom willen verbranden in je SWW, dan kun je beter een dompelelement in je SWW-vat plaatsen. Dat kun je dan zowel met dat element als de WP opwarmen.

Verder schrijf je "moet salderen". Dat hoeft helemaal niet. Ik heb hier ook op jaarbasis ca 6500 kWh over die netto het net in gaat. Niemand die dat verbiedt.
Bovendien maak ik uit je tekst op dat je nu nog een investering wilt doen op basis van de salderingsregeling die over een jaar verdwijnt. Dat lijkt me niet verstandig. Je kunt je investeringen beter afstemmen op de situatie vanaf 2027.

Edit: Precies wat @BarryH hierboven ook al schreef.

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 31-12-2025 15:18 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Martin7182
Beer070 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:06:
[...]

Ik ben bezig met een vergelijkbaar rekensommetje, en het lastige is dat momenteel de WPB’s door subsidie vrijwel goedkoper uitvallen dan een gewone boiler. Je kan met wat tweaken wellicht wel het 1200 watt element een langere periode aan houden om de stroom in warmte om te zetten, dan haal je zeker ook de 80C.
Element aansturen met triac, dan kun je het vermogen traploos regelen. Of simpeler, met een diode en twee relais zodat je kunt schakelen tussen 0W / 600W/ 1200W.

• MotorBeast

Dat kan ik met mijn Vaillant Wp en boiler ook op de stand Eco. Dan draait hij lagere wattages. Al schiet ik daar hier niet veel mee op met piekvermogens van zo'n 5500W uit de panelen. Maar jij hoeft daar dus geen Cop1 boiler voor te kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door MotorBeast op 31-12-2025 15:40 ]

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Je gaat meer verbruiken omdat je denkt dat je al je zonnestroom moet gebruiken. Dit meerverbruik heb je ook in de winter.
Dat is per definitie niet rationeel, ten alle tijde voor het laagste verbruik gaan tegen de juiste prijs, dat is het credo.

Een accu is per definitie niet rendabel binnen de huidige prijsstelling in Nederland.

Laat je niet gek maken en ga load shifting toepassen, het eigen verbruik kan altijd wat procenten omhoog. Daar zit je winst.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Tomexergie
gewoon uit zetten en niets benutten?

• Tomexergie
Beer070 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:06:
[...]

Een WPB wil ik niet vanwege een compressor binnen de woning; geluid!

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 22:26
Tomexergie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:38:
[...]

Een WPB wil ik niet vanwege een compressor binnen de woning; geluid!
Er zijn ook WPBoilers in split uitvoering.
Bijvoorbeeld deze:
https://atlanticclimate.nl/product/calypso-split/

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Tomexergie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:33:
[...]

gewoon uit zetten en niets benutten?
De extreme variant is een doorstroomverwarmer, dwtw en accu. Een accu met een stilstandsverlies van een boiler zou niemand kopen. Als je een klein huishouden hebt is dat ook iets om over na te denken.
Nu, in de winter, verbruikt ie hier 700 wh per 5 min douche. In de zomer zo’n 500 wh.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• cerebrum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:48

Afgezien van wat er al gezegd is over 'moeten salderen':
Je moet er dan wel voor zorgen dat het water ook weer zoveel afkoelt elke dag. Mogelijk moet je dus veel meer warm water gaan gebruiken.

WP Pana 7J mono | AC Toshiba 3.5+4.6kW | PV 3200WP ZZO | Gasloos Nov23

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:33
Stel je hebt voldoende groepen open. Kan je dan tijdens het verwarmen de bypass dichter draaien? Of kan je beter eerst het verwarmen uitzetten?

• MotorBeast
@Atomius Dicht. Geen probleem. Hier ook gedaan. Zinloos ding. Kan gewoon tijdens verwarmen.

[ Voor 19% gewijzigd door MotorBeast op 31-12-2025 18:41 ]

• Atomius
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:33
MotorBeast schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:38:
@Atomius Dicht. Geen probleem. Hier ook gedaan. Zinloos ding. Kan gewoon tijdens verwarmen.
Nog erger dan zinloos. Ik zag vandaag dat de retour op de vloerverwarmingsverdelers lager was (22,5) dan de retour die de warmtepomp binnenkreeg (26). 3,5 graad in rook op door dat ding..

Maar ondanks dat de druk in het systeem dus mogelijk verandert kan je die bypass tijdens verwarmingsbedrijf dichtdraaien begrijp ik dan.

• MotorBeast
@Atomius Zoveel zal dat effect niet zijn op je druk. No worries. Ik kan hem hier ook gewoon open en dicht draaien als ik dat zou willen.

Overigens stond dan je bypass volgens mij dan ook niet goed afgesteld. Die zou alleen open moeten gaan als je groepen of radiatoren zou dichtdraaien. De reden dat die dingen vaak geplaatst worden omdat klanten de radiatoren dicht draaien en/of zoneregeling willen hebben. Veiligheidsmaatregel denk ik.

[ Voor 52% gewijzigd door MotorBeast op 31-12-2025 18:56 ]

• Tomexergie
Andrehj schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:12:
[...]

I
Verder schrijf je "moet salderen". Dat hoeft helemaal niet. Ik heb hier ook op jaarbasis ca 6500 kWh over die netto het net in gaat. Niemand die dat verbiedt.
Bovendien maak ik uit je tekst op dat je nu nog een investering wilt doen op basis van de salderingsregeling die over een jaar verdwijnt. Dat lijkt me niet verstandig. Je kunt je investeringen beter afstemmen op de situatie vanaf 2027.

Edit: Precies wat @BarryH hierboven ook al schreef.
Misschien moet ik mijn schoolgeld terug halen, maar als ik het overschot aan PV energie waar ik nauwelijks geld voor krijg in 2027 gebruik om een boiler te verwarmen is toch winst? Uiteraard op het moment dat het vermogen van de PV>Pwoning. Anders zou het thuisbatterij verhaal helemaal bedrog zijn.
Ik heb een dynamisch contract bij de ANWB zonder negatieve teruglever vergoeding. Wat de echte vergoeding zal worden hangt van het moment af, de marktprijs per kwartier. In iedergeval veel lager omdat de belastingcomponent wegvalt.
We hebben in het verleden de COP's van de boilers gemeten. Gemiddeld rond 2,5. Dat is inclusief de verliezen van de boiler zelf . Die zijn ongeveer 500 kWh(60W). Netto is er c.a 1500kWh aan SWW warmte nodig, dus de WP levert 1500+500=2000kWh. De echte COP is dus veel lager COP=1,8
Een 100% elektrisch boiler heeft veel minder isolatie verlies vanwege ontbreken van spiraal leidingen. Kijk maar in de specificatie.

Het zijn maar een paar hersenspinsels van mij, maar toch even er aan rekenen. Inderdaad een warmtepompboiler is i.v.m. subsidie ook aantrekkelijk (Vooral die Atlantic). Misschien een alternatief, ik hen al een dakschoorsteen voor de uitlaat. Als er een elektrich elemet in zit ook bruikbaar voor PV stroom.

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:30
MotorBeast schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:53:
@Atomius Zoveel zal dat effect niet zijn op je druk. No worries. Ik kan hem hier ook gewoon open en dicht draaien als ik dat zou willen.

Overigens stond dan je bypass volgens mij dan ook niet goed afgesteld. Die zou alleen open moeten gaan als je groepen of radiatoren zou dichtdraaien. De reden dat die dingen vaak geplaatst worden omdat klanten de radiatoren dicht draaien en/of zoneregeling willen hebben. Veiligheidsmaatregel denk ik.
Het is inderdaad een veiligheidsmaatregel, stel alles staat om wat voor reden dicht dan kan de wp zijn druk nog kwijt. Hoort ingeregeld te zijn met alle afnemers dicht.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Martin7182 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:19:
[...]

Element aansturen met triac, dan kun je het vermogen traploos regelen. Of simpeler, met een diode en twee relais zodat je kunt schakelen tussen 0W / 600W/ 1200W.
Kant en Klaar te koop in engeland. Lever je meer dan 50 watt terug dan gaat het boiler element meer verbruiken. De regeling is modulerend.

Edit: @Tomexergie Kant en klare regelingen: https://www.optimasolar.n...ed-smart-electric-boiler/
https://www.shelly.com/bl...-energy-for-water-heating
https://www.oekofen.com/en-gb/smart-pv/

[ Voor 22% gewijzigd door Seafarer op 31-12-2025 21:52 ]

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Seafarer

Seafarer

XXX

akaQ schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:14:
[...]

Het is inderdaad een veiligheidsmaatregel, stel alles staat om wat voor reden dicht dan kan de wp zijn druk nog kwijt. Hoort ingeregeld te zijn met alle afnemers dicht.
Een bypass in een cv systeem zorgt ervoor dat er een minimum flow over de warmte bereider stroomt om te voorkomen dat deze te heet wordt. (Niet gekoeld door cv water) Door middel van drukafstelling wordt deze minimum flow ingesteld.

Een circulatie pomp in een cv gaat niet exploderen/ontploffen als je de pers afsluiter volledig sluit. Hij levert gewoon zijn maximale druk. Voor woonhuizen vaak 0.6 tot 0.8 bar. Het is dus geen druk veiligheid maar een flow veiligheid. :)

• Seafarer

Seafarer

XXX

Martin7182 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 15:19:
[...]

Beide elementen aanschakelen? 600 + 1200 = 1800W ;)

Pagina: 1 ... 243 244 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)