• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:21
dunklefaser schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:57:
Als ik de toelichting op de werkingswijze van de "touch sensor" op de website bekijk
weten ze blijkbaar ook niet of de ventilatoren bij stijgende temperatuur sneller of langzamer draaien.
Vergelijk de tekst met de bijschriften van de LED-kleuren en je ziet wat ik bedoel.
De standen bepalen de maximale snelheid. Ze starten laag en moduleren mee naar boven en beneden afhankelijk van de aanvoertemperatuur. Tijdens een defrost gaan ze mooi naar beneden. Tijdens maken SWW naar beneden totdat aanvoer zo laag is dat ze uit gaan.

@dunklefaser Valt mee denk ik. Vanaf 25 graden aanslaan is 2 graden boven jouw minimum en jij hebt VV toch? Voor iemand met radiatoren boven stook je daar toch pas als het echt een beetje koud wordt en dan wordt de 25 met VV ook wel gehaald en gaat boven meedoen. Iemand die net als ik alleen met radiatoren stookt zit al snel op een minimum aanvoer van 28/30 graden.

[ Voor 30% gewijzigd door MotorBeast op 20-02-2026 14:13 ]

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:48
Proton_ schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 10:46:
[...]

Nou, dat gooit een mooi deksel op alle discussie of we de plaatsingsvoorwaarden qua veiligheidszone van merk X ook op merk Y zouden moeten toepassen :)
Voila de laatste info hierover vers van de NL pers:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oxlwmUaszoQFUM6vQubw31gBBYA=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/2uurJ6VIVqM9Vd5FxgHQ8tdj.png?f=user_large

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 20:52

Seafarer

XXX

MotorBeast schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:04:
Diegene die geen zin hebben om zelf te knutselen en nog fans zoeken voor onder de radiatoren is hier een mooie kortingsactie van Heatfan. Heb zelf die dingen ook en werken perfect. Starten bij 25 graden en moduleren Gebruik de code ‘heatfan15’ tijdens het afrekenen en ontvang 15% korting! https://heatfan.eu/

En hier nog een goedkope tuningstip. Ik heb 2 T22 radiatoren van zo'n meter hoog en had een harde veel te korte borstel om deze schoon te maken. Die dingen zaten na jaren vol met stof en spinraggen. Heb deze besteld en resultaat is verbluffend. De ventilatoren die onder mijn radiatoren werken beter en ook veel stiller omdat er nu geen weerstand meer is. Benieuwd wat het rendementstechnisch gaat doen voor een tientje aan investering. https://www.amazon.nl/dp/B0CMM1GCXG
Dat gaat heel veel doen. 2 weken terug ook weer raak. Waarom komt er geen warme lucht uit die radiator? Kijk je erin lijkt het of die vol zit met dekbed vulling.

Praktische tip: tijdens het omhoog trekken van de borstel, uit de radiator, houd de stofzuiger mond tegen de borstel aan. 75% van het rondvliegende stof wordt direct opgezogen.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 21:51
[quote]MotorBeast schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:04:
[...]

De standen bepalen de maximale snelheid. Ze starten laag en moduleren mee naar boven en beneden afhankelijk van de aanvoertemperatuur. Tijdens een defrost gaan ze mooi naar beneden. Tijdens maken SWW naar beneden totdat aanvoer zo laag is dat ze uit gaan.

De intelligentie zit in de regeling (thermostaat en standen keuze) en die regeling van Heatfan kun je ook gebruiken met Speedcomfort ventilatoren. Mocht iemand die hebben en een betere regeling willen hebben, zoals hierboven beschreven ( en ik ervaar die werking ook zo, en zeker dat uitgaan tijdens defrost is natuurlijk heel fijn/comfortabel) dan kun je dus ook overwegen om een losse Heatfan regeling te kopen in combinatie met bestaande Speedcomfort ventilatoren).
P.s. Je kunt zelfs Speedcomfort en Heatfan ventilatoren gewoon in serie zetten, dat werkt gewoon. Hier al twee jaar 😉

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 20:19
Zoals ik al eerder heb gepost wil ik mijn Elga vervangen naar Full-E warmtepomp. Ik denk aan een Remeha Confida 400 9kW . Ik ben een lastige klant want ik wil de aanleg van het hydraulische systeem zelf bepalen.
Het alternatief is om het dan maar zelf te doen, in eigen beheer. Ik denk daar over na.
Voor de subsidie moet een installateur de WP leveren. Ik heb een monteur die daarna met mijn tekening de zaak installeert, zelf doe ik de instelling en elektra. Weet iemand een installatiebedrijf dat mij de WP kan leveren. Reactie via PM s.v.p.

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 21:27
@Rojado Mijn twee speedcomforts (cadeau van de gemeente) hebben een andere bestemming gekregen.
Ze hangen links en rechts als geleiders naast de radiator waar ze het ontsnappen van de luchtstroom tegenhouden, werkt prima zonder stroom d:)b _O- .

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Rojado
dunklefaser schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 17:45:
@Rojado Mijn twee speedcomforts (cadeau van de gemeente) hebben een andere bestemming gekregen.
Ze hangen links en rechts als geleiders naast de radiator waar ze het ontsnappen van de luchtstroom tegenhouden, werkt prima zonder stroom d:)b _O- .
Haha, dure ‘plankjes’ zou ik zo zeggen 😊, als je ze verkoopt op marktplaats en je zet er een plankje langs ben je pas spekkoper 😉.

• sjefke9
  • Laatst online: 26-02 21:47
donaldk schreef op donderdag 25 december 2025 @ 14:45:
Scam, of niet? https://www.marktplaats.n...lledig-gratis-na-subsidie

Op MP staat Schiphol, maar volgens Google zit AAA New Energy in 'Zonne-energiebedrijf in Bergen op Zoom'.

Ik heb dus niets met deze van doen, stond alleen boven aan mijn zoekopdrachtpagina op MP. Totaal 7 advertenties, dus niet zegge het is een brine of juist niet, verkeerde topic, lol.

[...]

[quote]
Heb je hier gebruik van gemaakt? Zie die partij nu namelijk nog steeds adverteren!
Misschien is het wat, of te mooi om waar te zijn :)

• jugo6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-02 22:48
MotorBeast schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 12:04:
Diegene die geen zin hebben om zelf te knutselen en nog fans zoeken voor onder de radiatoren is hier een mooie kortingsactie van Heatfan. Heb zelf die dingen ook en werken perfect. Starten bij 25 graden en moduleren Gebruik de code ‘heatfan15’ tijdens het afrekenen en ontvang 15% korting! https://heatfan.eu/

En hier nog een goedkope tuningstip. Ik heb 2 T22 radiatoren van zo'n meter hoog en had een harde veel te korte borstel om deze schoon te maken. Die dingen zaten na jaren vol met stof en spinraggen. Heb deze besteld en resultaat is verbluffend. De ventilatoren die onder mijn radiatoren werken beter en ook veel stiller omdat er nu geen weerstand meer is. Benieuwd wat het rendementstechnisch gaat doen voor een tientje aan investering. https://www.amazon.nl/dp/B0CMM1GCXG
Herkenbaar, Zo'n soort borstel gebruiken wij ook al jaren (ik denk nog van de kubusvormige huishoudzaak ;-) ) ook goed tegen de allergie mist je het niet zelf hanteert.

De modules van Heatfan zijn erg makkelijk en moduleren, iets simpeler nog dan HeatMeister, maar toch handiger in gebruik dan een W1209 module met eventueel toerentalregeling. Daar zijn ook hele topics over.

• donaldk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-02 22:45
@sjefke9 nee, kreeg hier geen reactie, maar ik had verwacht dat als het serieus was, het een actie was om nog extra 2025 omzet te genereren. Dus als ze nu nog adverteren...

• Kroezel
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:53
Na het aandachtig doorlezen van de TS en Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic heb ik besloten ook een topic te openen om jullie om advies te vragen. Dat topic staat hier. Ik hoor graag jullie op- en aanmerkingen, alvast bedankt! :)

• Blihi
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 15:11
Blihi schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:05:
Nou, herinneren jullie je die vriend van me nog met die Remeha WP in een schoorsteen, waar de hele wijk steeds storingen had met defrosts?

Remeha kwam met een oplossing die we hier al eerder hebben bekeken. Zij stelden, op papier, een parallelbuffer voor met het SWW circuit in het secundaire circuit. Mijn, en jullie, feedback daarop is verwerkt en de driewegklep is in het primaire circuit gelaten. Nu hebben ze echter onderstaand kunststukje geplaatst (schema door mij gemaakt aan de hand van de daadwerkelijke situatie):

[Afbeelding]

Een parallelbuffer, maar de aanvoer van het primaire circuit zit achter de pomp van het secundaire circuit.

Hoe bestaat het dat een installateur zoiets in elkaar knutselt ???? Ik snap dat werkelijk niet.
We zijn weer een stapje verder. Mailwisseling met het installatiebedrijf haalt niets uit. Zij blijven zeggen dat het systeem correct is. Nu zijn ze bij de buren bezig, dus konden er even foto's gemaakt worden van de tekeningen die de installateurs bij zich hebben. En wat blijkt...... Die tekeningen kloppen en beschrijven situatie E op het overzicht hier (Naalroc in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"). Dus een T-stuk tussen de primaire en secondaire pomp, terwijl de retour wel door de buffer gaat.

Dus op papier is er niets mis. Mailen met het bedrijf heeft dus geen zin, want die kijken naar tekeningen en die zeggen dat alles klopt. Alleen, wat aangelegd is, klopt niet met de tekeningen.

Ik heb nu maar even op hun eigen tekeningen aangetekend wat er mis is en nu hopen dat ze het deze keer wel willen komen bekijken en oplossen.

Die maat van me probeert nu om een van de monteurs die bij de buren is even te laten kijken. Hij begrijpt het zelf echter totaal niet, dus dan is het lastig om te discussiëren. Hij moet het doen met mijn tekeningen en foto's met pijlen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Blihi op 23-02-2026 12:17 ]

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• dunklefaser
@Blihi Tja - je hebt soms niet alleen een "performance gap" bij warmtepompen en installaties te dichten
daarmee samenhangend vaker waarschijnlijk een "kennis gat" bij installateurs.
Zal nog even duren vermoedelijk. - Blijf ons informeren, zou ik zeggen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• il-Principe
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 21:54
Rojado schreef op donderdag 19 februari 2026 @ 23:22:
[...]

Ik heb hier jaren met een Daikin ururu Sahara l/l verwarmt en die bleef onder vrijwel alle omstandigheden aan een stuk door lopen. Die staat ook bekend dat die echt goed kan terugmoduleren.
Om on topic te blijven, onze huidige Daikin Altherma 3 (8) l/w pomp heb ik ook met name voor het goed terug kunnen moduleren gekozen en ook die loopt sinds dag 1 rustig aan een stuk door. Gebruik een externe thermostaat die ingesteld is op een temperatuur die niet bereikt kan worden, de stooklijn doet het werk en houd de temperatuur 24/7 op peil. Inschakelen in oktober, tussendoor alleen wat defrosts en in maart weer uit. 😉
Dus de thermostaat is een veredelde schakelaar? Ik heb het (nog) niet in de handleiding van Daikin kunnen vinden, maar zou een fysieke knop niet al kunnen werken? Welke thermostaat gebruik je en heb je deze direct op de Altherma 3 aangesloten (of die extra accesoire)?

• Blihi
Nou, omdat de storingen aan blijven houden en ze er echt zeker van zijn dat hun tekeningen kloppen, komt er een heel nieuwe binnen- en buitenunit hebben ze zojuist laten weten.

Ze weigeren alleen even te komen kijken en de tekeningen naast het aangelegde leidingwerk te houden |:( 8)7 8)7 8)7 |:(

WP: Toshiba Estia 8kW split HWT-801H(R)W-E + HWT-1101 binnenunit met 300 liter SWW tank. PV: 3 strings, totaal 12600 Wp, 15 kWh thuisaccu

• Rojado
il-Principe schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:09:
[...]

Dus de thermostaat is een veredelde schakelaar? Ik heb het (nog) niet in de handleiding van Daikin kunnen vinden, maar zou een fysieke knop niet al kunnen werken? Welke thermostaat gebruik je en heb je deze direct op de Altherma 3 aangesloten (of die extra accesoire)?
Klopt, de thermostaat is een wel heel edele schakelaar. Een Honywell Evohome (geschikt voor warmtepomp ahum.. schakelt een x per uur)
Is aangesloten op het contact voor een externe thermostaat in de WP.
Ik zou het niet meer doen, je kunt hetzelfde doen met een veel eenvoudigere thermostaat. Ook al omdat die evohome verkocht werd alsndraadloze thermostaat, nou ja, hij kan 10 minuten zonder zijn laadstation…..

• dunklefaser
Blihi schreef op maandag 23 februari 2026 @ 14:09:
Nou, omdat de storingen aan blijven houden en ze er echt zeker van zijn dat hun tekeningen kloppen, komt er een heel nieuwe binnen- en buitenunit hebben ze zojuist laten weten.

Ze weigeren alleen even te komen kijken en de tekeningen naast het aangelegde leidingwerk te houden |:( 8)7 8)7 8)7 |:(
Wat zouden ze kunnen winnen als ze dat wel doen?
Niets - het tegenovergestelde vermoedelijk.
P.S.: Is dit niet iets voor https://www.installatie.nl/ "Installatiefouten"?
P.P.S.: Bij buiten 12 - 13 °C vandaag heeft vermoedelijk ook deze innovatieve installatie (bijna) geen problemen om de woningen warm te krijgen.

[ Voor 18% gewijzigd door dunklefaser op 24-02-2026 19:49 ]

• Blihi
dunklefaser schreef op maandag 23 februari 2026 @ 22:08:
[...]

Wat zouden ze kunnen winnen als ze dat wel doen?
Niets - het tegenovergestelde vermoedelijk.
P.S.: Is dit niet iets voor https://www.installatie.nl/ "Installatiefouten"?
P.P.S.: Bij buiten 12 - 13 °C vandaag heeft vermoedelijk ook deze innovatieve installatie (bijna) geen problemen om de woningen warm te krijgen.
Jawel hoor. De WP staat in storing. Het lijkt erop dat ze het doorhebben en dat er wat aangepast gaat worden.

• dunklefaser
Blihi schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:09:
[...]

Jawel hoor. De WP staat in storing. Het lijkt erop dat ze het doorhebben en dat er wat aangepast gaat worden.
Afboeken onder lesgeld - als ze er wat van geleerd hebben.
Nu nog zien wat ze gaan aanpassen (en wie het gaat betalen).

• vdiermen
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 02-03 12:09
Hoi allemaal,

Al langere tijd heb ik mij verdiept in het kiezen van de juiste warmtepomp, maar hebben toch nog wat twijfels over de juiste keuze.

Voor ons is geluid het allerbelangrijkste. Wij wonen namelijk heerlijk rustig, maar wel in een rijtjeshuis met tuinen van 6 meter breed en willen de buren dus ook niet tot last zijn.

De buiten unit zal 3m van de achtergevel geplaatst worden in het midden van de tuin. Wij slapen zelf ook aan de achterzijde en hebben aan beide kanten buren. De tuin zelf is zo’n 20m diep dus daar maak ik mij niet zo druk om.

Ik heb een mooie aanbieding voor een Panasonic WH-SDC0509L3E5 + WH-WDG09LE5 voor €9.300. Een andere optie is de Daikin Altherma 3 R MT ERRA08EW1 voor zo’n 700€ meer. Verder had ik begrepen dat de Vaillant en Bosch compress 5800i stiller zijn, maar wellicht ook duurder?

Graag hoor ik of ik mij te druk maak, of welke warmtepomp het minste geluid produceert.

Alvast bedankt!

FYI, overige relevante info: betreft een nageisoleerde jaren 30 woning met overal vloerverwarming op 160m2. Idee is om all electric te gaan en zowel binnen als buiten is ruimte geen enkel probleem. De afstand tussen buiten en binnen unit is max 4 meter. De verwachte benodigde capaciteit bij -7 zal zo’n 7kw zijn.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 21:53
vdiermen schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 22:47:
Hoi allemaal,

Al langere tijd heb ik mij verdiept in het kiezen van de juiste warmtepomp, maar hebben toch nog wat twijfels over de juiste keuze.

Voor ons is geluid het allerbelangrijkste. Wij wonen namelijk heerlijk rustig, maar wel in een rijtjeshuis met tuinen van 6 meter breed en willen de buren dus ook niet tot last zijn.

De buiten unit zal 3m van de achtergevel geplaatst worden in het midden van de tuin. Wij slapen zelf ook aan de achterzijde en hebben aan beide kanten buren. De tuin zelf is zo’n 20m diep dus daar maak ik mij niet zo druk om.

Ik heb een mooie aanbieding voor een Panasonic WH-SDC0509L3E5 + WH-WDG09LE5 voor €9.300. Een andere optie is de Daikin Altherma 3 R MT ERRA08EW1 voor zo’n 700€ meer. Verder had ik begrepen dat de Vaillant en Bosch compress 5800i stiller zijn, maar wellicht ook duurder?

Graag hoor ik of ik mij te druk maak, of welke warmtepomp het minste geluid produceert.

Alvast bedankt!

FYI, overige relevante info: betreft een nageisoleerde jaren 30 woning met overal vloerverwarming op 160m2. Idee is om all electric te gaan en zowel binnen als buiten is ruimte geen enkel probleem. De afstand tussen buiten en binnen unit is max 4 meter. De verwachte benodigde capaciteit bij -7 zal zo’n 7kw zijn.
Ik heb zelf een Panasonic M serie, en mijn buurman een Daikin Altherma 3. In onze ervaring is het geluid van deze Panasonic veel minder irritant dan de Daikin Altherma 3. De achterburen tussen ons in klagen wel over de Daikin, en niet over de Panasonic. (ze zitten op ongeveer 12m afstand van beide WP's). Misschien is het ook gewoon deze units die net even specifiek zo zijn neergezet.

• Pim57
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 00:00
Hoi allemaal,

Alvast bedankt!

Plaats de warmtepomp in ieder zodanig, dat er in geval van geluidsoverlast nog een kast omheen kan.

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:02
Hoi allemaal,

Alvast bedankt!

Vaillant is stiller eerlijk gezegd, geloof niet duurder

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:05
De pana 5kW doet 57dB(A) geluidsvermogen, Vaillant 55/6 55+2 tonaal en de 5kW Bosch 5800i slechts 53. De Bosch is geen extreem dure machine maar wel een stuk stiller dan vrijwel alle alternatieven

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• MotorBeast
Pim57 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 23:02:
[...]

Plaats de warmtepomp in ieder zodanig, dat er in geval van geluidsoverlast nog een kast omheen kan.
Zou ik nooit doen. Gaat toch altijd ten koste van rendement. Linksom, rechtsom je beperkt met zo'n kast altijd de luchtflow.

@vdiermen Ik heb een Vaillant Mono en die is tot vorst echt fluisterstil. Met vorst hoor ik de compressor echt minimaal. Staat bij mij op plat dak tegen de gevel aan.

• Stellar
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:32
MotorBeast schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:47:
[...]

Zou ik nooit doen. Gaat toch altijd ten koste van rendement. Linksom, rechtsom je beperkt met zo'n kast altijd de luchtflow.

@vdiermen Ik heb een Vaillant Mono en die is tot vorst echt fluisterstil. Met vorst hoor ik de compressor echt minimaal. Staat bij mij op plat dak tegen de gevel aan.
Idem hier voor de Panasonic L 7kW. Je hoort de luchtverplaatsing, maar dat is het wel zo'n beetje.

• dunklefaser
Mijn aroTHERM pure is duidelijk luidruchtiger, maar de plaatsing was mij is veel minder kritiek
dan bij een tussenwoning. Het WPAC-tool gaf iig groen licht.
De wp staat op het houten dak (isolatie met 10 cm PIR) van de garage
- en de zachte? brom kan ik soms (full power) horen op bepaalde plekken als ik eronder sta, een halve? meter verder niets meer (voorraadruimte - geen verblijfsfunctie) - Resonantie - staande golf?
Maar binnen de gebouwschil geen hoorbaar/merkbaar geluid, gelukkig.

[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 26-02-2026 10:52 ]

• H3nk1960
  • Registratie: Mei 2025
  • Laatst online: 21:56
Bij mij (Bosch 2000) en een panasonic m serie merk je dat de brom alleen aanwezig is als er hogere temperaturen gemaakt worden. Dit start dus vanaf de 40 graden. Daaronder alleen zacht windgeruis. Maakt dat bij anderen ook zo uit? Ik ben vanwege die reden maar gestopt met de legionellarun om 12 uur snachts te doen.

Bosch 2000AWF

• kokpol
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:26
Bij het plaatsen van een buffer in serie, welke manier van aansluiten is het beste?
- optie A: retour van de vloerverwarming bovenin de buffer en de retour naar de warmtepomp onderin.
- optie B: retour van vloerverwarming onderin en de retour naar de warmtepomp bovenin.

Ik denk zelf optie A, maar het is momenteel als optie B aangesloten. Zal dat echt verschil maken, of zal het verschil klein zijn?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OGedoyKW7v9BOZGecag92iIua3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sFd8yZ3joEtPhnog6UjzjJpH.png?f=fotoalbum_large

• JBtL
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 23:39
kokpol schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:18:
Bij het plaatsen van een buffer in serie, welke manier van aansluiten is het beste?
- optie A: retour van de vloerverwarming bovenin de buffer en de retour naar de warmtepomp onderin.
- optie B: retour van vloerverwarming onderin en de retour naar de warmtepomp bovenin.

Ik denk zelf optie A, maar het is momenteel als optie B aangesloten. Zal dat echt verschil maken, of zal het verschil klein zijn?

[Afbeelding]
Bij een serieel buffervat maakt het geen biet uit

Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler

• Jailhouse
  • Registratie: April 2022
  • Nu online
Mag ik deze vraag hier stellen?
Ik overweeg een hybride opstelling met Quatt of weheat. Wat zijn anno 2026 de verschillen? Ik weet dat Quatt in mijn geval 2 units zou plaatsen ten opzichte van 1 grotere weheat buitenunit. Full electric ga ik nog niet, maar ik lees dat Quatt FE nog steeds niet goed uitrolt. Quatt heeft wel weer een chill unit. Die verschillen ken ik. Vanuit dat ene Quatt huishouden dat ik ken hoor ik positieve geluiden over de response tijden vd de installateur. Bij weheat is dat een derde partij, dat lijkt me ongunstig. Op tweakers lijkt er een grotere actieve groep te zijn voor weheat. Dus ook meer meldingen van mankementen … Hoe zijn de verschillen qua functionaliteit en stabiliteit vd software?

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:03
Jailhouse schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:03:
Mag ik deze vraag hier stellen?
Ik overweeg een hybride opstelling met Quatt of weheat. Wat zijn anno 2026 de verschillen? Ik weet dat Quatt in mijn geval 2 units zou plaatsen ten opzichte van 1 grotere weheat buitenunit. Full electric ga ik nog niet, maar ik lees dat Quatt FE nog steeds niet goed uitrolt. Quatt heeft wel weer een chill unit. Die verschillen ken ik. Vanuit dat ene Quatt huishouden dat ik ken hoor ik positieve geluiden over de response tijden vd de installateur. Bij weheat is dat een derde partij, dat lijkt me ongunstig. Op tweakers lijkt er een grotere actieve groep te zijn voor weheat. Dus ook meer meldingen van mankementen … Hoe zijn de verschillen qua functionaliteit en stabiliteit vd software?
Quatt en weheat topics beide tijdje volgen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Blihi
dunklefaser schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:14:
[...]

Afboeken onder lesgeld - als ze er wat van geleerd hebben.
Nu nog zien wat ze gaan aanpassen (en wie het gaat betalen).
Dat laatste is allemaal geen punt. Dit is nog steeds onder garantie van de nieuwbouw, dus wie het betaalt moeten de verschillende partijen onderling uitvechten. Daar merk je als koper niets van.

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 16:35
JBtL schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:36:
[...]

Bij een serieel buffervat maakt het geen biet uit
Is er nog ergens een zwaartekracht-effct mogelijk.. In bepaalde opstelling.. positionering.. ??

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:31
belmonde schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:19:
[...]

Is er nog ergens een zwaartekracht-effct mogelijk.. In bepaalde opstelling.. positionering.. ??
Bij een serieel buffervat:
  • Is er eigenlijk geen temperatuurverschil tussen in en uitgang. Er is namelijk geen afgiftevermogen of menging. Zonder temperatuurverschil is er ook geen convectie.
  • Een 50L-vaatje typisch ververst (bij een debiet van 1200 L/h) elke 2-3 minuten volledig. De stroomsnelheid is dus gauw veel hoger dan het effect van eventuele convectie.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

MotorBeast schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:47:
[...]

Ik merk daar echt niets van hier. Zolang je volgens mij ervoor zorgt dat er geen kortsluiting is tussen aanvoer en afvoer is het verschil in rendement minimaal met een goede kast.

Ik heb zo’n dure kast staan en de openingen zijn echt groot ten opzichte van het formaat ventilator. Ik zie niet zo goed in waarom dat echt een grote negatieve impact zou moeten hebben..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• MotorBeast
Glashelder schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 18:39:
[...]

Ik merk daar echt niets van hier. Zolang je volgens mij ervoor zorgt dat er geen kortsluiting is tussen aanvoer en afvoer is het verschil in rendement minimaal met een goede kast.

Ik heb zo’n dure kast staan en de openingen zijn echt groot ten opzichte van het formaat ventilator. Ik zie niet zo goed in waarom dat echt een grote negatieve impact zou moeten hebben..
Ik ga het zelf niet terugzoeken maar in 1 van de L/W topics is heel veel info te vinden over deze materie inclusief zelfs het visueel maken van de luchtstromen. Waarschijnlijk wel een gepinde post.

• Tomexergie
Ik heb besloten om een Remeha confida 400 9kW Wp te installeren met boiler. De BUH zit in de 40E binnen unit. Flow en warmte worden gemeten en ik heb een bruto productiemeter die ik kan aanluiten op de binnenunit om de elektriciteit te meten. Mijn Kamstrup hou ik ook nog aan om Remeha te controleren.
Er is nog geen topic voor de Remeha Confida.

Vanwege het schuine dak heb ik geen hoogte voor een staande boiler aangesloten op de WP. Ik denk aan een horizontale boiler van Aircozonderstek 200 liter met 1,75 m2 coil oppervlakte. Wel wel een lager rendement door de horizontale ligging, maar we gebruiken nu maar 200m2/j aardgas voor DHW dus het zal welgevallen.

Er zijn nog alternatieven:

* Een Confida 12 kW dan geen BUH nodig. Komt kwa kosten incl subsidie ongeveer gelijk uit.
Nadeel grotere kans op pendelen en meer geluid. Er zijn forum leden die dit al gedaan hebben, graag hun ervaring.
* Een elektrische boiler nemen, met in de zomer voordeel PV stroom en minder terugleveren. Een 200 liter boiler/WP verliest 500kWh/j warmte , ongeveer net zoveel als de WP voor DHW in ons geval moet leveren. Dus ik twijfel om de boiler/WP combinatie te installeren. Ik heb geen 3 dochters die tegelijk willen douchen.
Een elektrische boiler dan minder installatie en investeringskosten en meer mogelijkheden voor plaatsing.

Graag commentaar op mijn keuze en alternatieven

• MotorBeast
Den Haag uw betrouwbare partner voor al uw toekomstige beslissingen en investeringen: https://www.bndestem.nl/e...5a-4c1105f37383&auth_rd=1

• marvel27
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 22:56
Tja jongens. Vervelend voor de fabrikant. Maar eigenlijk is dit heel mooi: democratie in actie. Het vorige kabinet wou er niets van weten en heeft het afgevoerd. Het nieuwe kabinet vindt het wel belangrijk. Is het efficiënt? Absoluut niet. Maar dat hoort erbij in een democratisch systeem.

• BarryH
Tomexergie schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:19:
Ik heb besloten om een Remeha confida 400 9kW Wp te installeren met boiler. De BUH zit in de 40E binnen unit. Flow en warmte worden gemeten en ik heb een bruto productiemeter die ik kan aanluiten op de binnenunit om de elektriciteit te meten. Mijn Kamstrup hou ik ook nog aan om Remeha te controleren.

Vanwege het schuine dak heb ik geen hoogte voor een staande boiler aangesloten op de WP. Ik denk aan een horizontale boiler van Aircozonderstek 200 liter met 1,75 m2 coil oppervlakte. Wel wel een lager rendement door de horizontale ligging, maar we gebruiken nu maar 200m2/j aardgas voor DHW dus het zal welgevallen.

* Een Confida 12 kW dan geen BUH nodig. Komt kwa kosten incl subsidie ongeveer gelijk uit.
Nadeel grotere kans op pendelen en meer geluid. Er zijn forum leden die dit al gedaan hebben, graag hun ervaring.
* Een elektrische boiler nemen, met in de zomer voordeel PV stroom en minder terugleveren. Een 200 liter boiler/WP verliest 500kWh/j warmte , ongeveer net zoveel als de WP voor DHW in ons geval moet leveren. Dus ik twijfel om de boiler/WP combinatie te installeren. Ik heb geen 3 dochters die tegelijk willen douchen.
Een elektrische boiler dan minder installatie en investeringskosten en meer mogelijkheden voor plaatsing.

Voor de boiler: wellicht een itho liggende boiler met de platenwisselaar voor het laden van de boiler. Dan heb je een meer egale temperatuur in de liggende boiler en minder gelaagdheid issues.
Een 100 liter E boiler heeft ook een vergelijkbaar warmteverlies, afh. van het label, dus dat maakt niet veel uit.
Aannemende dat de comfortstand op je gasketel al uitstaat krijg je dus
200m3*7kWh/m3 = 1400 kWh warmteverbruik SWW + 400-500kWh standbyverlies = ca 1800kWh.
Je kan je boiler vast nog wel extra isoleren en goede warmtesloten op de leidingen plaatsen.
stel SCOP = 2,5 voor SWW: dan 1800/2,5 = 750 kWh ipv 1600-1800 kWh Eboiler.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Jan-tweak
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 23:47
MotorBeast schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:31:
Den Haag uw betrouwbare partner voor al uw toekomstige beslissingen en investeringen: https://www.bndestem.nl/e...5a-4c1105f37383&auth_rd=1
Aan de andere kant kunnen we ook concluderen dat de vorige lui daar dus een behoorlijke puinhoop van gemaakt hebben en vergeet niet dat er nu weer er een partij in de huidige regering zit die daar mede ( en dan heb ik me nog zacht uitgedrukt) weer aan de draaiknoppen zit, gelukkig zijn ze nu afhankelijk van de oppositie.

In mijn ogen is de promotie van de warmtepomp een juiste beslissing.

[ Voor 4% gewijzigd door Jan-tweak op 26-02-2026 22:38 ]

• MotorBeast
@Jantweak Promotie WP top! Promotie hybride niet vind ik. Plaats voor boiler? Ja. FE eventueel met wat aanpassing afgifte.

Hebben de vorige er een puinhoop van gemaakt? Was me niet opgevallen. 7(8)7

• Tomexergie
BarryH schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:50:
[...]

Voor de boiler: wellicht een itho liggende boiler met de platenwisselaar voor het laden van de boiler. Dan heb je een meer egale temperatuur in de liggende boiler en minder gelaagdheid issues.
Een 100 liter E boiler heeft ook een vergelijkbaar warmteverlies, afh. van het label, dus dat maakt niet veel uit.
Aannemende dat de comfortstand op je gasketel al uitstaat krijg je dus
200m3*7kWh/m3 = 1400 kWh warmteverbruik SWW + 400-500kWh standbyverlies = ca 1800kWh.
Je kan je boiler vast nog wel extra isoleren en goede warmtesloten op de leidingen plaatsen.
stel SCOP = 2,5 voor SWW: dan 1800/2,5 = 750 kWh ipv 1600-1800 kWh Eboiler.
Ja de boiler blijft een complex verhaal, een energetische benadering en een economische.
Je hebt gelijk dat uiteraard een E-boiler veel meer elektriciteit nodig heeft. Maar een deel door PV overschot kan worden gedekt 6 maanden per jaar is wordt dat verschil kleiner. Teruglevering PV 2000kWh/j en ik schat dat 500kWh naar de boiler kan gaan. lage investering

De ITHO boiler met extra warmtewisselaar geeft extra dT=10C verlies voor de WP reken maar COP=2 en bovendien duur.

Een Aristo hybride warmtepomp boiler van 100 liter heeft het voordeel dat je s'nachts de WP uit kunt zetten i.v.m. geluid en dan 100% elektrisch kunt bijstoken als dat nodig is. Het kleine WPtje van 200W levert 400W thermisch, datb is per 24 uur 10kWh dus c.a. 3 keer de tankinhoud bij dT=30C. Bovendien is hij spotgoedkoop en nog 500 extra subsidie. Als het waar is 250 eur kosten excl montage. Alleen energetisch is het een sigaar uit eigen zak. Je koelt de zolder af (in mijn geval). In de zomer geen probleem , maar in de winter moet de WP/CV dat aanvullen, tenzij er door natuurlijke convectie warmteoverschot op de zolder is.

Inventum heeft ook een horizontale boiler 220 maar volgens de spec's 0,8m3 spiraal (modelair type) en dat is te weinig voor een WP. Heeft wel horizontale wikkelingen, dus thermische gelaagdheid mogelijk.

• BarryH
Tomexergie schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 00:56:
[...]

Ja de boiler blijft een complex verhaal, een energetische benadering en een economische.
Je hebt gelijk dat uiteraard een E-boiler veel meer elektriciteit nodig heeft. Maar een deel door PV overschot kan worden gedekt 6 maanden per jaar is wordt dat verschil kleiner. Teruglevering PV 2000kWh/j en ik schat dat 500kWh naar de boiler kan gaan. lage investering

De ITHO boiler met extra warmtewisselaar geeft extra dT=10C verlies voor de WP reken maar COP=2 en bovendien duur.

Een Aristo hybride warmtepomp boiler van 100 liter heeft het voordeel dat je s'nachts de WP uit kunt zetten i.v.m. geluid en dan 100% elektrisch kunt bijstoken als dat nodig is. Het kleine WPtje van 200W levert 400W thermisch, datb is per 24 uur 10kWh dus c.a. 3 keer de tankinhoud bij dT=30C. Bovendien is hij spotgoedkoop en nog 500 extra subsidie. Als het waar is 250 eur kosten excl montage. Alleen energetisch is het een sigaar uit eigen zak. Je koelt de zolder af (in mijn geval). In de zomer geen probleem , maar in de winter moet de WP/CV dat aanvullen, tenzij er door natuurlijke convectie warmteoverschot op de zolder is.

Inventum heeft ook een horizontale boiler 220 maar volgens de spec's 0,8m3 spiraal (modelair type) en dat is te weinig voor een WP. Heeft wel horizontale wikkelingen, dus thermische gelaagdheid mogelijk.
Itho heeft geen extra wisselaar. Het water in de boiler wordt met een pompje door de platenwisselaar gepompt. Dus in plaats van de spiraal een platenwisselaar en een egale temperatuur in de boiler

• Tomexergie
BarryH schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 07:57:
[...]

Itho heeft geen extra wisselaar. Het water in de boiler wordt met een pompje door de platenwisselaar gepompt. Dus in plaats van de spiraal een platenwisselaar en een egale temperatuur in de boiler
Als de platenwisselaar voldoende VO heeft is het een mooi systeem. Wel weer een extra pomp nodig en nogal aan de prijs voor dat beetje warmte in mijn geval.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:19
Het probleem is dat fabrikanten 20 jaar vooruit moeten plannen, consumenten 10 jaar en de regering maar 4 jaar. Als ze dat überhaupt halen. Ze zouden moeten verplichten om tenminste de 4 jaar met elkaar uit te zingen. Schouders eronder, je mag niet stoppen ^)

• Jan2023
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 28-02 10:22

Jan2023

KISS

Als fabrikant zou ik een dikke middelvinger opsteken.
Zoek het maar uit met je beleid , onbetrouwbaar zootje.

En op =op
Bij een tekort aan warmtepompen gaat gewoon de prijs omhoog , zo werkt het met woningen ook.
:P

[ Voor 9% gewijzigd door Jan2023 op 27-02-2026 13:52 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:02
Tomexergie schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 20:19:

Doorstroomverwarmer + douche wtw? is denk ik een beter alternatief dan een elektrische boiler ivm stilstand verlies. Nadeel is wel dat als je pv wilt gebruiken je weer een flinke thuisbatterij nodig hebt. Dus qua kosten is het de vraag of het uit kan.

[ Voor 4% gewijzigd door Djvdb op 27-02-2026 14:40 ]

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
Djvdb schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:36:
[...]

Doorstroomverwarmer + douche wtw? is denk ik een beter alternatief dan een elektrische boiler ivm stilstand verlies. Nadeel is wel dat als je pv wilt gebruiken je weer een flinke thuisbatterij nodig hebt. Dus qua kosten is het de vraag of het uit kan.
Doorstroomverwarmer is de slechtste optie die je kan nemen want dan moet je tijdens de spits stroom afnemen, een thuisaccu trekt geen kortstondig hoog energievraag.

Die dingen zitten niet voor niks op 3 fase.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:02
mr_evil08 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:43:
[...]

Doorstroomverwarmer is de slechtste optie die je kan nemen want dan moet je tijdens de spits stroom afnemen, een thuisaccu trekt geen kortstondig hoog energievraag.

Volgens mij hoef je niet per se tijdens de spits stroom af te nemen en er zijn omvormers die dat vermogen prima kunnen leveren. Maar economisch rendabel is het misschien niet.

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• jugo6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-02 22:48
Hoi allemaal,

Alvast bedankt!

Hallo,

wij maakten ons ook druk over geluid, en hebben uiteindelijk gekozen voor een Altherma 4, door de grotere fan maakt deze minder herrie dan de kleinere altherma 4, en hoort een van de stilste te zijn, door de grote fan (die dus langzaam draait). We horen nog steeds wel wat, ook van de binnenunit, maar dat wordt hopelijk minder nu de servicemonteur eindelijk is geweest.

Het probleem met geluid vergelijken is dat ze allemaal met andere gegevens schermen. De één noemt het minimumgeluid, de ander het maximum, verder dB en dB(A) op 1m, 3m wordt rustig vergeleken met geluidsdruk bij het apparaat. Zelfs op Heat Pump KEYMARK kan je het niet helemaal goed vergelijken.
Acond Pro N schijnt ook stil te zijn. Altherma 4 is wel duurder, maar kan op propaan ook heel warm voor SWW.

Nog een mogelijkheid is verder de tuin in te gaan en dan met koudemiddel te verbinden met een binnenunit, ipv water. Daardoor kan de leiding langer en dunner zijn, en kan je verder de tuin in. Ik geloof dat dit met de Altherma 3M correctie: 3R MT (? of ander type) kan. Zoiets noemde een installateur ooit als optie, omdat je dan meer meters kan maken dan gewoon met water. Wij gingen voor de Altherma4 naast het huis.

succes!

[ Voor 3% gewijzigd door jugo6 op 27-02-2026 19:01 ]

• Carboy54
jugo6 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 16:46:
[...]

Hallo,

wij maakten ons ook druk over geluid, en hebben uiteindelijk gekozen voor een Altherma 4, door de grotere fan maakt deze minder herrie dan de kleinere altherma 4, en hoort een van de stilste te zijn, door de grote fan (die dus langzaam draait). We horen nog steeds wel wat, ook van de binnenunit, maar dat wordt hopelijk minder nu de servicemonteur eindelijk is geweest.

Het probleem met geluid vergelijken is dat ze allemaal met andere gegevens schermen. De één noemt het minimumgeluid, de ander het maximum, verder dB en dB(A) op 1m, 3m wordt rustig vergeleken met geluidsdruk bij het apparaat. Zelfs op Heat Pump KEYMARK kan je het niet helemaal goed vergelijken.
Acond Pro N schijnt ook stil te zijn. Altherma 4 is wel duurder, maar kan op propaan ook heel warm voor SWW.

Nog een mogelijkheid is verder de tuin in te gaan en dan met koudemiddel te verbinden met een binnenunit, ipv water. Daardoor kan de leiding langer en dunner zijn, en kan je verder de tuin in. Ik geloof dat dit met de Altherma 3M kan.

succes!
Met een goede monoblock warmtepomp en de juiste grondleiding kan je gewoon 20 meter de tuin in zonder noemenswaardig verlies.

Weheat Sparrow + WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L Adviseur Warmtepomponline&Fancoilonline

• MotorBeast
Carboy54 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:39:
[...]

Met een goede monoblock warmtepomp en de juiste grondleiding kan je gewoon 20 meter de tuin in zonder noemenswaardig verlies.
Dat is link wat je nu stelt. Moet je er wel bij vermelden dat dan het verdeelpunt wel gelijk binnen op de begane grond is. 20 meter is vaak de maximale lengte die kan/mag met een Mono. Dus dan naar binnen en net als hier dan nog naar zolder gaat niet lukken dan.

• Carboy54
MotorBeast schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:56:
[...]

Dat is link wat je nu stelt. Moet je er wel bij vermelden dat dan het verdeelpunt wel gelijk binnen op de begane grond is. 20 meter is vaak de maximale lengte die kan/mag met een Mono. Dus dan naar binnen en net als hier dan nog naar zolder gaat niet lukken dan.
Met onze warmte pompen is dat tot nu toe geen probleem gebleken met aanvoer Terrendis 32 mm. Is dat wel het geval dan plaats je een extra waterpomp ter ondersteuning.

• Beer070
Carboy54 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 19:37:
[...]

Met onze warmte pompen is dat tot nu toe geen probleem gebleken met aanvoer Terrendis 32 mm. Is dat wel het geval dan plaats je een extra waterpomp ter ondersteuning.
Of je gaat naar terrendis 40 en dan heb je ook over 20+m geen probleem. De kosten zaten bij mijn terrendis buis meer in de punt stukken en de kleppen er omheen dan in de buis zelf

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:11
Beer070 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:03:
[...]

Of je gaat naar terrendis 40 en dan heb je ook over 20+m geen probleem. De kosten zaten bij mijn terrendis buis meer in de punt stukken en de kleppen er omheen dan in de buis zelf
40 mm is dan wel weer dikker, en stugger.
Ik heb een 32 mm onder de fundering door getrokken, via de kruipruimte naar de trapkast. Net of je onder de vloer met een anaconda aan het worstelen bent :o

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Beer070
Mjier schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:48:
[...]

40 mm is dan wel weer dikker, en stugger.
Ik heb een 32 mm onder de fundering door getrokken, via de kruipruimte naar de trapkast. Net of je onder de vloer met een anaconda aan het worstelen bent :o
Op jaarbasis goedkoper dan de sportschool. Die 40mm buis haalt met heel veel grof geweld een bocht straal van 1m

• Tomexergie
Djvdb schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:36:
[...]

Een doorstroomboiler is niet zo geschikt om een bad te vullen. Een boillervat is een buffer voor douche en bad.

• Bazi
  • Registratie: Juni 2013
Carboy54 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 17:39:
[...]

Houd er wel rekening mee dat dit effect heeft op het energielabel als je het huis gaat verkopen. Als er meer dan 5 meter van de leiding buiten het huis ligt, dan mag er niet met de COP van de warmtepomp gerekend worden, maar moet een forfaitaire COP gebruikt worden (2,3 voor verwarming, 1,4 voor tapwater). Dat betekent al snel 1 of 2 stappen in het label.

EDIT: dit blijkt inmiddels weer versoepeld te zijn. Warmtepomp behoudt de echte COP-waarde, er is alleen een aftrek voor de leiding buitenshuis/kruipruimte.

[ Voor 11% gewijzigd door Bazi op 28-02-2026 14:51 ]

• Carboy54
Bazi schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:23:
[...]

Houd er wel rekening mee dat dit effect heeft op het energielabel als je het huis gaat verkopen. Als er meer dan 5 meter van de leiding buiten het huis ligt, dan mag er niet met de COP van de warmtepomp gerekend worden, maar moet een forfaitaire COP gebruikt worden (2,3 voor verwarming, 1,4 voor tapwater). Dat betekent al snel 1 of 2 stappen in het label.
Als ik het goed heb begrepen is dat inmiddels aangepast. Ik kan zo snel het artikel echter niet achterhalen. Wij meten ook nauwelijks warmteverlies mits goed aangelegd en met de juiste materialen.

• Bazi
Carboy54 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:25:
[...]

Als ik het goed heb begrepen is dat inmiddels aangepast. Ik kan zo snel het artikel echter niet achterhalen. Wij meten ook nauwelijks warmteverlies mits goed aangelegd en met de juiste materialen.
Oh dat zou voor mij nuttig kunnen zijn, het laatste bericht hierover wat ik tegen kwam was van oktober 2024 dus ik ging ervan uit dat dit het laatste nieuws was.

Gevonden waar je op doelt: https://bcrg.nl/media/fil..._gebruikers_v20241024.pdf
Onlangs werd gemeld dat een kwaliteitsverklaring bij langere leidingen tussen
het monoblock en buffer de kwaliteitsverklaring niet meer geldig is. BCRG heeft
dit samen met een aantal met een paar partijen en een Collegelid nog eens
besproken.
Afgesproken is om het antwoord toch te nuanceren.
De reden voor deze nuancering is als volgt in de NTA 8800 wordt onderscheid
gemaakt tussen verliezen bij opwekking, distributie en afgifte.

De verklaring van een monoblock warmtepomp heeft betrekking op het
opwekkingsrendement van de Monoblock warmtepompen. Deze veranderen
niet, bij een langere leidinglengte buiten de thermische schil.
De distributieverliezen nemen wel toe bij langere leidinglengte tussen het
monoblock (buiten) en het buffervat (binnen).
In de NTA 8800 is er een optie om de lengteleiding en isolatiegraad van leidingen
door onverwarmde ruimte op te geven. Onverwarmde ruimte betekent in de
optiek van de NTA 8800 de kruipruimte, andere onverwarmde ruimten, water en
buiten.
Afgesproken is om de leidinglengte door onverwarmde ruimte in de NTA 8800-
software te gebruiken voor de leiding tussen het monoblock en het gebouw.
Hierdoor kan de verklaring van een Monoblock Warmtepomp altijd gebruikt
worden. Is dus iets meer werk voor de EP-adviseur, maar doet meer recht aan de
verklaring.
Het loont dus om een Monoblock dicht bij de gevel van een gebouw te plaatsen.
Het heeft dus nog wel wat impact, maar hoeveel precies is niet duidelijk. Met de juiste software zou eens een proefberekening gemaakt moeten worden.

• Bazi
mr_evil08 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 14:43:
[...]

Dat hangt natuurlijk wel af van de situatie. Douche je veel/lang, met meerdere personen, tijdens de dure ochtendtijden, dan is dat inderdaad duur.
Voor een 1-persoonshuishouden waarbij er niet elke dag gedoucht wordt en alleen kort 's avonds laat, en er ook al een aparte keukenboiler is, kan dat anders uitpakken. Want met een warmtepompboiler wordt er dan continue warm water gehouden met verlies, voor een paar korte momenten van gebruik.

Ik zou in zo'n geval dus zeker beide opties uitrekenen.

• MotorBeast
Bazi schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:33:
[...]

Dat hangt natuurlijk wel af van de situatie. Douche je veel/lang, met meerdere personen, tijdens de dure ochtendtijden, dan is dat inderdaad duur.
Voor een 1-persoonshuishouden waarbij er niet elke dag gedoucht wordt en alleen kort 's avonds laat, en er ook al een aparte keukenboiler is, kan dat anders uitpakken. Want met een warmtepompboiler wordt er dan continue warm water gehouden met verlies, voor een paar korte momenten van gebruik.

Continue warm gehouden? Ik warm hier 1 keer per dag in de middag een 300 liter boiler op. Als ik alleen zou douchen met zijn 2-en kan ik denk ik 4 a 5 dagen vooruit (wij vullen iedere dag een bad vandaar iedere dag). Staat op zolder en koelt nauwelijks af. Goed geisoleerd dat ding.

• mr_evil08
Bazi schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:33:
[...]

Dan neem je een kleine 50l boiler, feit is dat de 1-persoonshuishouden ook zeer waarschijnlijk tijdens te spitstijden gaat douchen.

Wanneer je zonnepanelen hebt kun je een groot gedeelte van het jaar als "wateraccu" gebruiken en douche je in feite gratis savonds(als er geen saldering meer is).

Mensen net als hier kijken erg korte termijn helaas, we gaan extra belast worden tijdens piekuren zoals de Belgen waarschijnlijk, daar heeft NL kennerlijk op gestemd dan eerder investeren in het energienet wat iedereen al zag aankomen.

Waarvoor zou je een keukenboiler nemen trouwens?
In onze situatie pakken we nooit warmwater uit de kraan, pannen schoonmaken en andere zaken zijn voldoende alternatieven wat ook nog eens eenvoudiger is voor warmwater.

(Nee wij zijn geen thee drinkers maar dat zou ik ook nooit uit een normale boiler halen)

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 28-02-2026 13:09 ]

• Pim57
Anti pendelen tip.

Gisteren de deltaT van 5 naar 3 gezet. Bij deze hogere buiten temperaturen werkt dat beter.

Edit: Op het zelfde moment heb ik de stooklijn 1 graad verlaagd. De stooklijn had ik eerst 1 graad verhoogd in de hoop dat het pendelen zou stoppen, maar niet dus. Het verlagen van de deltaT was bij mij de oplossing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMhM6h7VSSuUF4_OtdMBmtLFjuE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hJGIsv41XRlnxjiTGCiuZ1mP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Pim57 op 01-03-2026 09:03 ]

Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023

• Bazi
MotorBeast schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 12:48:
[...]
Continue warm gehouden? Ik warm hier 1 keer per dag in de middag een 300 liter boiler op. Als ik alleen zou douchen met zijn 2-en kan ik denk ik 4 a 5 dagen vooruit (wij vullen iedere dag een bad vandaar iedere dag). Staat op zolder en koelt nauwelijks af. Goed geisoleerd dat ding.
Ik bedoel: je hebt continue een vat met warm water wat warmte verliest.

Even snel rekenen, grofweg. Uitgaande van een 1-persoonshuishouden, met een 50 L (warmtepomp)boilervat wat op 50 graden wordt gehouden. 2x per week 10 minuten douchen (50 L water per keer).

Een normaal stilstandsverlies (volgens de diverse topics op tweakers) is rond de 1 kWh warmte per dag, dus 7 kWh per week.
1x per week een legionella-run naar 60 graden kost gemiddeld 0,6 kWh per week (4,2 * 50 L * 10 graden / 3600).
2x per week 50 L water van 37 graden verbruik, dat kost zo'n 63L water van 50 graden. Dat moet weer aangevuld worden, dus opgewarmd worden van 15 graden (koud water) naar de 50. Dat kost 2,6 kWh (4,2 * 63 L * 35 graden / 3600).
Samen 10,2 kWh warmte, met een COP van 4 is dat 2,55 kWh stroom.

Met een doorstroomverwarmer van 11 kW, 20 minuten per week douchen is dat 3,7 kWh stroomverbruik.
Dus maar 1,15 kWh per week meer. Op jaarbasis met een stroomprijs van € 0,30 is dat € 18. Dan duurt het heel lang voordat je een boilervat of complete warmtepompboiler hebt terugverdiend.

Als ik ergens een rekenfout maak, dan hoor ik het graag. Dit is even snel bij elkaar verzameld.

Natuurlijk is een warmtepompboiler op zich mooier, omdat je netto minder stroom verbruikt. En zelf vind ik de terugverdientijd niet het belangrijkste, duurzaamheid is belangrijker. Maar in dit geval, dus in sommige situaties, zou het toch een optie kunnen zijn lijkt mij.
mr_evil08 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 13:03:
[...]

Dan neem je een kleine 50l boiler, feit is dat de 1-persoonshuishouden ook zeer waarschijnlijk tijdens te spitstijden gaat douchen.

Wanneer je zonnepanelen hebt kun je een groot gedeelte van het jaar als "wateraccu" gebruiken en douche je in feite gratis savonds(als er geen saldering meer is).

Mensen net als hier kijken erg korte termijn helaas, we gaan extra belast worden tijdens piekuren zoals de Belgen waarschijnlijk, daar heeft NL kennerlijk op gestemd dan eerder investeren in het energienet wat iedereen al zag aankomen.

Waarvoor zou je een keukenboiler nemen trouwens?
In onze situatie pakken we nooit warmwater uit de kraan, pannen schoonmaken en andere zaken zijn voldoende alternatieven wat ook nog eens eenvoudiger is voor warmwater.

(Nee wij zijn geen thee drinkers maar dat zou ik ook nooit uit een normale boiler halen)
Ik weet niet hoe laat jij normaal doucht, maar ik zelf altijd rond half 10 's avonds. Dan is het geen spits meer. Dat zal voor veel 1-persoonshuishouden van toepassing zijn, lijkt mij.

Ja, met zonnepanelen kun je overdag verwarmen, dat scheelt. Daarom zei ik ook: het hangt van de situatie af. Zonder panelen heb je dat voordeel niet.

Waarom een keukenboiler handig is: handen wassen, iets even afspoelen en schoonmaken. Een sopje maken om schoon te maken. Hoe doe jij dat dan?

• marnie
  • Registratie: November 2016
  • Nu online
Bazi schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:47:
[...]

Ik bedoel: je hebt continue een vat met warm water wat warmte verliest.

Even snel rekenen, grofweg. Uitgaande van een 1-persoonshuishouden, met een 50 L (warmtepomp)boilervat wat op 50 graden wordt gehouden. 2x per week 10 minuten douchen (50 L water per keer).

Een normaal stilstandsverlies (volgens de diverse topics op tweakers) is rond de 1 kWh warmte per dag, dus 7 kWh per week.
1x per week een legionella-run naar 60 graden kost gemiddeld 0,6 kWh per week (4,2 * 50 L * 10 graden / 3600).
2x per week 50 L water van 37 graden verbruik, dat kost zo'n 63L water van 50 graden. Dat moet weer aangevuld worden, dus opgewarmd worden van 15 graden (koud water) naar de 50. Dat kost 2,6 kWh (4,2 * 63 L * 35 graden / 3600).
Samen 10,2 kWh warmte, met een COP van 4 is dat 2,55 kWh stroom.

Met een doorstroomverwarmer van 11 kW, 20 minuten per week douchen is dat 3,7 kWh stroomverbruik.
Dus maar 1,15 kWh per week meer. Op jaarbasis met een stroomprijs van € 0,30 is dat € 18. Dan duurt het heel lang voordat je een boilervat of complete warmtepompboiler hebt terugverdiend.

Als ik ergens een rekenfout maak, dan hoor ik het graag. Dit is even snel bij elkaar verzameld.

Natuurlijk is een warmtepompboiler op zich mooier, omdat je netto minder stroom verbruikt. En zelf vind ik de terugverdientijd niet het belangrijkste, duurzaamheid is belangrijker. Maar in dit geval, dus in sommige situaties, zou het toch een optie kunnen zijn lijkt mij.

[...]

Ik weet niet hoe laat jij normaal doucht, maar ik zelf altijd rond half 10 's avonds. Dan is het geen spits meer. Dat zal voor veel 1-persoonshuishouden van toepassing zijn, lijkt mij.

Ja, met zonnepanelen kun je overdag verwarmen, dat scheelt. Daarom zei ik ook: het hangt van de situatie af. Zonder panelen heb je dat voordeel niet.

Waarom een keukenboiler handig is: handen wassen, iets even afspoelen en schoonmaken. Een sopje maken om schoon te maken. Hoe doe jij dat dan?
Ik denk dat je een aantal zaken vergeet, waaronder:
Bij een 11kW doorstromer op een 3x25A (max 17kW) huisaansluiting hou je 6kW over voor andere gebruikers. Een inductiekookplaat varieert zo tussen de 3700 en 7400W (bron: vangasnaarinductie.nl). Een 11kW doorstromer op een 3x25A netaansluiting is te beperkt als je nog andere belangrijke stroomverbruikers hebt, bv (ind)kookplaat, keukenboiler, (af)wasmachine, droger, strijkijzer.... Dan moet je niet raar opkijken dat je je netaansluiting moet verhogen naar 3x35A.
Maandelijkse netwerkkosten voor 3x35A 164,25euro per maand, 3x25A kost per maand 39,65euro (Enexis 2026).

2/1-kap 1988 | Extra vloer en muurisolatie | HR++ glas | WTW: Duco Energie Comfort 325 2-zones | WP: Adlar II 6kW | CV wonen: Jaga Strada Hybrid DBH, slapen: traditionele radiatoren | Solar: Enphase oost/west/zuid 4.2kVA | Homeassistant

• Bazi
marnie schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 16:29:
[...]

Ik denk dat je een aantal zaken vergeet, waaronder:
Bij een 11kW doorstromer op een 3x25A (max 17kW) huisaansluiting hou je 6kW over voor andere gebruikers. Een inductiekookplaat varieert zo tussen de 3700 en 7400W (bron: vangasnaarinductie.nl). Een 11kW doorstromer op een 3x25A netaansluiting is te beperkt als je nog andere belangrijke stroomverbruikers hebt, bv (ind)kookplaat, keukenboiler, (af)wasmachine, droger, strijkijzer.... Dan moet je niet raar opkijken dat je je netaansluiting moet verhogen naar 3x35A.
Maandelijkse netwerkkosten voor 3x35A 164,25euro per maand, 3x25A kost per maand 39,65euro (Enexis 2026).
Een zwaardere aansluiting zou het inderdaad totaal veranderen, maar afgezien van hele bijzondere situaties (zoals een sauna/zwembad/jacuzzi) lijkt mij dat niet zo snel nodig.

Als je onder de douche staat, ben je sowieso niet tegelijk aan het koken of aan het strijken :)
Dus voor het 1-persoonshuishouden in mijn voorbeeld kan ik mij niet echt andere stroomverbruikers bedenken die je tegelijk zou gebruiken en meer dan 6 kW nodig hebben.

[ Voor 8% gewijzigd door Bazi op 28-02-2026 17:41 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

Bazi schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 17:38:
[...]

Een zwaardere aansluiting zou het inderdaad totaal veranderen, maar afgezien van hele bijzondere situaties (zoals een sauna/zwembad/jacuzzi) lijkt mij dat niet zo snel nodig.

Als je onder de douche staat, ben je sowieso niet tegelijk aan het koken of aan het strijken :)
Dus voor het 1-persoonshuishouden in mijn voorbeeld kan ik mij niet echt andere stroomverbruikers bedenken die je tegelijk zou gebruiken en meer dan 6 kW nodig hebben.
Een Tweakers oplossing. :)
Douchen met keukenboiler

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Thema doorstroomverwarmer is niet echt ontopic, maar aangezien er hier niet vanuit praktijk ervaring geschreven wordt, doe ik een duit in het zakje.
Ik heb een doorstroomverwarmer voor warm water met dwtw en spaar douchekop. Mijn gebruikte vermogen is in de winter rond 8 kW , in de zomer 5-6 kW.
Als je een bad wil vullen kun je beter een boiler nemen, als je een klein huishouden bent, of het huishouden doucht niet zoveel is een doorstroomverwarmer met dwtw en spaar douchekop een aanrader.
Qua vermogen heb ik nog nooit rekening gehouden met apparaten aan of uitzetten op een 3x25 A aansluiting. Met warmtepomp, afwasmachine, wasmachine, inductie kookplaat en meer, geen oprit met laadpaal echter.
Douchen doe je dus heel erg kort met minder vermogen dan een laadpaal.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:00
Wij hadden een idioot stroomverbruik in januari (1.500 kWh) en perongeluk vergeleek ik dat met het verbruik van het huis van een vriend van me. Iets meer dan de helft met een vooroorlogs huis. Dus ik ben eens in de installateursinstellingen van onze Fujitsu Waterstage 06 warmtepomp gedoken.

Wat bleek: al sinds de oplevering staat de elektrische bijverwarming zo ingesteld dat die al onder +2°C buitentemperatuur mocht ondersteunen. Dat betekent dat bij bijna elke winterdag rond het vriespunt het elektrisch element meedraaide naast de compressor. Dat tikt natuurlijk behoorlijk aan.

Die vrijgave heb ik nu verlaagd naar -7°C. De warmtepomp draait nu dus tot echte kou volledig op compressor en het elektrisch element springt alleen nog bij als het echt nodig is.

Daarnaast heb ik de maximale aanvoertemperatuur van 45°C naar 37°C gezet, dat kan misschien in ons 2019 huis nog wel wat lager?

Wij hebben sinds oplevering niets aan de instellingen veranderd, dit stond dus standaard zo ingesteld door de installateur.

Ben benieuwd wat dit straks in de koude maanden aan kWh scheelt. Theoretisch gaat ie nu rustiger draaien en minder aan en uitspringen. Dat komt het geluid ook ten goede.

Inmiddels de buren met dezelfde setup ook geïnformeerd. Ik ben benieuwd hoeveel slecht afgestelde warmtepompen er in Nederland draaien :X

Ook ergens wel treurig van mezelf. Nu met het zich op het afschaffen van salderen neem ik de moeite om erin te duiken.

[ Voor 3% gewijzigd door ephymerous op 28-02-2026 20:09 ]

XXXVI

• ArjoK
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 23:35
ephymerous schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:06:
...
Daarnaast heb ik de maximale aanvoertemperatuur van 45°C naar 37°C gezet, dat kan misschien in ons 2019 huis nog wel wat lager?
...
Dat moet zeker lager kunnen met zo'n recente woning. Denk aan 27-31°C

Amsterdam | 4.06 kWp | 28 x 145Wp SF | ONNO (20°) | Enzavu (hotjet mini) Nav5Ai + Smart Hydromodule (gasloos)

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:00
ArjoK schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:36:
[...]

Dat moet zeker lager kunnen met zo'n recente woning. Denk aan 27-31°C
Ja? Ook gezien dat we geen wtw hebben? Gevoelsmatig wel een grote stap en gezien de weersvoorspelling duurt het even voordat ik het kan testen :)

XXXVI

• mr_evil08
Pim57 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 15:11:
Anti pendelen tip.

Gisteren de deltaT van 5 naar 3 gezet. Bij deze hogere buiten temperaturen werkt dat beter.
[Afbeelding]
Dat is hetzelfde als de stooklijn verhogen.
Behalve dat je daarmee een iets lager cop hebt.

• mr_evil08
ephymerous schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 20:06:
Wij hadden een idioot stroomverbruik in januari (1.500 kWh) en perongeluk vergeleek ik dat met het verbruik van het huis van een vriend van me. Iets meer dan de helft met een vooroorlogs huis. Dus ik ben eens in de installateursinstellingen van onze Fujitsu Waterstage 06 warmtepomp gedoken.

Wat bleek: al sinds de oplevering staat de elektrische bijverwarming zo ingesteld dat die al onder +2°C buitentemperatuur mocht ondersteunen. Dat betekent dat bij bijna elke winterdag rond het vriespunt het elektrisch element meedraaide naast de compressor. Dat tikt natuurlijk behoorlijk aan.

Die vrijgave heb ik nu verlaagd naar -7°C. De warmtepomp draait nu dus tot echte kou volledig op compressor en het elektrisch element springt alleen nog bij als het echt nodig is.

Wij hebben sinds oplevering niets aan de instellingen veranderd, dit stond dus standaard zo ingesteld door de installateur.

Ben benieuwd wat dit straks in de koude maanden aan kWh scheelt. Theoretisch gaat ie nu rustiger draaien en minder aan en uitspringen. Dat komt het geluid ook ten goede.

Inmiddels de buren met dezelfde setup ook geïnformeerd. Ik ben benieuwd hoeveel slecht afgestelde warmtepompen er in Nederland draaien :X
Jaren 80 woning en de maximaal aanvoertemperatuur staat op 35.

Zelfs tijdens -10 was geen probleem.
Jaartal woning zegt niks, je afgiftesysteem wel.

• marvel27
ephymerous schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:25:
Ja? Ook gezien dat we geen wtw hebben? Gevoelsmatig wel een grote stap en gezien de weersvoorspelling duurt het even voordat ik het kan testen :)
Gewoon proberen. En als de wp je huis niet meer op de gewenste temperatuur krijgt na bv een hele dag, in stapjes de aanvoertemperatuur verhogen tot dat wel lukt.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:19
Bazi schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 17:38:
[...]

Dit inderdaad. Een wasmachine trekt ook maar voor korte tijd veel stroom. Idem voor inductiekookplaat. En niet alle kookplaten trekken 7 kW; je hebt ook 1 fase modellen (max. 3600 W). En een 25A zekering gaat niet snel door als je de maximale waarde kortdurend overschrijdt. Het mooiste is het om hoofdzekering-automaten te hebben. Die reset je gewoon als ze ooit eens flippen.

• marvel27
Weet iemand of er ergens een goed overzicht is van SWW boilervaten? En klopt het dat er geen algemeen topic voor is?

• Pim57
mr_evil08 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 21:32:
[...]

Dat is hetzelfde als de stooklijn verhogen.
Behalve dat je daarmee een iets lager cop hebt.
Ik zal mijn post even editen, want ik heb op het zelfde moment de stooklijn 1 graad verlaagd. Met het verhogen van de stooklijn kreeg ik het pendelen niet gestopt en toen deed ik de deltaT omlaag wat dus wel hielp.

• mr_evil08
Pim57 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 09:01:
[...]

Ik zal mijn post even editen, want ik heb op het zelfde moment de stooklijn 1 graad verlaagd. Met het verhogen van de stooklijn kreeg ik het pendelen niet gestopt en toen deed ik de deltaT omlaag wat dus wel hielp.
DeltaT verkleinen of aanvoer verhogen krijg je hetzelfde resultaat als op "pendelen" aankomt, zeer waarschijnlijk heeft bij jou de thermostaat stiekem de vraag CV aanvoertemperatuur verlaagt op moment dat de zaak ging "pendelen"

Hier pendelt de zaak ook niet omdat tijdens warm weer het minimaal CV wateraanvoer verhoog, deltaT verkleinen zorgt bij mij dat de warmtepomp constant in onefficient werkgebied gaat draaien (vollast) bij bijna elke start, de warmtepomp denkt dat de stijging aanvoertemperatuur te langzaam gaat waardoor het onnodig gaat opschalen.

Wellicht dat jouw warmtepomp werkelijk iets met retourtemperaturen doet, hier kijkt de warmtepomp hoofdzakelijk naar aanvoertemperatuur sensor bij de buitenunit(monoblock).

De circulatiepomp draait hier altijd op een vaste snelheid.

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 01-03-2026 09:19 ]

marvel27 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 01:31:
Weet iemand of er ergens een goed overzicht is van SWW boilervaten?
Ja. Dat is er niet.
En klopt het dat er geen algemeen topic voor is?
Nee. Dat valt onder dit topic. "Even" teruglezen dus.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:17
joezzt schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 18:30:
Thema doorstroomverwarmer is niet echt ontopic, maar aangezien er hier niet vanuit praktijk ervaring geschreven wordt, doe ik een duit in het zakje.
Ik heb een doorstroomverwarmer voor warm water met dwtw en spaar douchekop. Mijn gebruikte vermogen is in de winter rond 8 kW , in de zomer 5-6 kW.
Als je een bad wil vullen kun je beter een boiler nemen, als je een klein huishouden bent, of het huishouden doucht niet zoveel is een doorstroomverwarmer met dwtw en spaar douchekop een aanrader.
Qua vermogen heb ik nog nooit rekening gehouden met apparaten aan of uitzetten op een 3x25 A aansluiting. Met warmtepomp, afwasmachine, wasmachine, inductie kookplaat en meer, geen oprit met laadpaal echter.
Douchen doe je dus heel erg kort met minder vermogen dan een laadpaal.
Interessante onderwerp met verschillende scenarios.

Zelf zou ik ook graag een doorstroom-heater willen gebruiken voor douchen, maar de gemiddelde ervaringen bij mijn familie zijn niet goed met doorstroom-heaters voor dagelijks gebruik. Bij diverse familieleden, zowel thuis als in bijv een zomerhuisje, halen de elektrische doorstroom-heaters gem. gezien geen levensduur langer dan ca 5 jaar. Reparatie heeft geen zin, het wordt dan meteen weer een nieuwe, en het is allemaal hassle. Boilers en gas CVs gaan zomaar 15-20 jaar mee zonder dat daar het verwarmingselement hoeft te worden vervangen.

Wellicht zijn er wel high quality elek. doorstroom-heaters maar die zullen dan wel het dubbele kosten van de gangbare van een paar 100 €.

• Seafarer

Seafarer

XXX

Marc_Sway schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:10:
[...]

Interessante onderwerp met verschillende scenarios.

Zelf zou ik ook graag een doorstroom-heater willen gebruiken voor douchen, maar de gemiddelde ervaringen bij mijn familie zijn niet goed met doorstroom-heaters voor dagelijks gebruik. Bij diverse familieleden, zowel thuis als in bijv een zomerhuisje, halen de elektrische doorstroom-heaters gem. gezien geen levensduur langer dan ca 5 jaar. Reparatie heeft geen zin, het wordt dan meteen weer een nieuwe, en het is allemaal hassle. Boilers en gas CVs gaan zomaar 15-20 jaar mee zonder dat daar het verwarmingselement hoeft te worden vervangen.

Wellicht zijn er wel high quality elek. doorstroom-heaters maar die zullen dan wel het dubbele kosten van de gangbare van een paar 100 €.
Als je klaar bent met douchen dan laat je wel waterstromen maar draai je in een keer de temperatuur naar koud.
Het element krimpt en laat soms kalk los en de aanwezige warmte wordt nog even uit het verwarmings element getrokken.
Tip uit het land van de elektrische douche.

Koffiezet apparaten ontkalken we wel maar een doorstromer niet. 8)7

• Marc_Sway
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:17
Seafarer schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:07:
[...]

Als je klaar bent met douchen dan laat je wel waterstromen maar draai je in een keer de temperatuur naar koud.
Het element krimpt en laat soms kalk los en de aanwezige warmte wordt nog even uit het verwarmings element getrokken.

Dat zal vast idd een van de oorzaken zijn met het 'levenduursprobleem' van diverse elek. doorstroom-heaters. Ik weet niet of er merken zijn die 5 of 10+ garantie geven. Maar los daarvan wil ikzelf gewoon geen 'vervang-hassle' binnen 10 jaar na aanschaffing van zo'n ding.

• mr_evil08
Seafarer schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:07:
[...]

Het element uitschakelen bedoel je terwijl de warmwaterkraan nog open staat anders werkt het niet in Nederland.

• marvel27
Andrehj schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:42:
[...]

Ja. Dat is er niet.

[...]

Nee. Dat valt onder dit topic. "Even" teruglezen dus.
Het is best onhandig dat alle info over SWW boilers verspreid verstopt is in dit topic. Zeker gezien er al 10 voorgaande topics zijn. Ik denk dat het slim zou zijn om een specifiek SWW boiler topic te maken. In het topic kunnen we wat theorie delen (welke types zijn er (staand, liggend, PCM, Nestore, hoe wordt het water verwarmd (wp, elektrisch, zo'n hewalex module), uit welk materiaal worden ze gemaakt, gedoe met de anodes, gelaagdheid, eenpijpscirculatie, tmepratuursensoren, driewegklep, tips voor aansluiten, etc) en een mooie tabel of google sheet met de in NL meeste voorkomende merken en types, en hun kenmerken.

Als anderen dit ook vinden: voelt iemand zich geroepen om dit samen met mij op te zetten?

• Ojjorz
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Ojjorz

De oude man die alles kan

marvel27 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:47:
[...]

Het is best onhandig dat alle info over SWW boilers verspreid verstopt is in dit topic. Zeker gezien er al 10 voorgaande topics zijn. Ik denk dat het slim zou zijn om een specifiek SWW boiler topic te maken. In het topic kunnen we wat theorie delen (welke types zijn er (staand, liggend, PCM, Nestore, hoe wordt het water verwarmd (wp, elektrisch, zo'n hewalex module), uit welk materiaal worden ze gemaakt, gedoe met de anodes, gelaagdheid, eenpijpscirculatie, tmepratuursensoren, driewegklep, tips voor aansluiten, etc) en een mooie tabel of google sheet met de in NL meeste voorkomende merken en types, en hun kenmerken.

Als anderen dit ook vinden: voelt iemand zich geroepen om dit samen met mij op te zetten?
Ik heb er geen verstand van, dus ben van weinig waarde voor hulp, maar heb er wel behoefte aan en denk dat die wens breder gedeeld is.

• MotorBeast
marvel27 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 14:47:
[...]

Je hebt gelijk was het niet dat het mij wel opvalt dat meer en meer gebruikers van het Tweakers forum niet eens meer de moeite doen om maar iets terug te zoeken en gewoon hun vraag neer plempen. Ook als je een nieuw topic zou maken. TS wordt vaak niets eens meer gelezen. Iets van gemak dient de mensen. Of mogen we het luiheid noemen? O-)

• marvel27
Mag natuurlijk! En misschien heb je ook wel gelijk. Maar het echte probleem is volgens mij dat tweakers een goudmijn is aan informatie, maar dat het zoeken naar die goudklompjes echt een crime is. Voor zo'n tech-focused website hebben ze een barslechte zoekfunctie, is het navigeren tussen pagina's in een topic erg onhandig, en is de filterfunctie (posts met afbeeldingen, gepinde posts, posts met duimpjes) erg minimalistisch uitgevoerd.

Je hebt goede topicstarts nodig die die informatie samenbrengen tot een samenhangend geheel.

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:57
marvel27 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:09:
Mag natuurlijk! En misschien heb je ook wel gelijk. Maar het echte probleem is volgens mij dat tweakers een goudmijn is aan informatie,
Klopt.
maar dat het zoeken naar die goudklompjes echt een crime is. Voor zo'n tech-focused website hebben ze een barslechte zoekfunctie, is het navigeren tussen pagina's in een topic erg onhandig, en is de filterfunctie (posts met afbeeldingen, gepinde posts, posts met duimpjes) erg minimalistisch uitgevoerd.
Klopt]
Je hebt goede topicstarts nodig die die informatie samenbrengen tot een samenhangend geheel.
Redenlijk mee eens..
Maar info word beter in de loop van het topic.( moet je ook maar bij houden)
En de meeste weten niet hoe hun "probleem " correct te omschrijven voor in de zoekopdracht.
En de vele topics te volgen, er is zoveel kennis.

Maar het is eigenlijk wel zo dat ze beter kunnen vragen, dan zelf effe een eigenwijze oplossing te kopiëren van iemand anders.( wat meestal averechts werkt).
Vandaar daar dat ik wat info verzameld heb in videos ..en staat inmiddels in topicstart.
Nog veel info vergeten te vertellen ..maar komt de volgende video.
X21r in "Trillingen warmtepomp dempen"
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Efz29Mv3XqwI-tiC4UsDnSJ2G0E=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Mg2RcleF6Si0GaMWzrLomlDw.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door X21r op 01-03-2026 17:40 ]

• Seafarer

Seafarer

XXX

mr_evil08 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 13:34:
[...]

Het element uitschakelen bedoel je terwijl de warmwaterkraan nog open staat anders werkt het niet in Nederland.
Jij hebt gelijk. Ik zit meer in m'n hoofd met die engelse doorstromers die in de douche hangen. Daar kun je de temperatuur naar koud draaien (element uit) terwijl er nog steeds waterstroomt.

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21:45
marvel27 schreef op zondag 1 maart 2026 @ 17:09:
Mag natuurlijk! En misschien heb je ook wel gelijk. Maar het echte probleem is volgens mij dat tweakers een goudmijn is aan informatie, maar dat het zoeken naar die goudklompjes echt een crime is. Voor zo'n tech-focused website hebben ze een barslechte zoekfunctie, is het navigeren tussen pagina's in een topic erg onhandig, en is de filterfunctie (posts met afbeeldingen, gepinde posts, posts met duimpjes) erg minimalistisch uitgevoerd.

When Got AI.

• Job_04
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:14
Na lange tijd meegelezen te hebben wil ik zelf binnenkort ook aan de slag met het plaatsen van een warmtepomp. Hiervoor heb ik dit topic aangemaakt: Job_04 in "Warmtepomp monoblock advies gevraagd"

Ik zou het waarderen als de experts mee willen kijken en mijn vragen kunnen beantwoorden en wat tips zouden kunnen geven.

Dank alvast allemaal!

• marvel27
Precies! AI zou hier best handig voor zijn. Er zijn subreddits op Reddit waar en AI bot na 100 of 200 posts de belangrijkste punten of inzichten van de discussie samenvat. Zou hier ook nuttig zijn.

@X21r topicstarts zijn handig, maar video's nog handiger! Zo bereik je ook het publiek dat niet op tweakers zit. Erg mooi gedaan.

• dunklefaser
@marvel27 Als je werkelijk "impact" wil maken gebruik je met KI gegenereerde content.
Een KI-commentator legt het veel overtuigender uit - met de passende inhoud uiteraard.

• Tomexergie
MONITORING februari inleveren

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:36
Gedaan. Ik ga na dit stookseizoen wel stoppen met het doorgeven van de getallen. Ik focus me sinds begin dit jaar niet meer op laagste COP maar op laagste kosten. Dat betekent (met een dynamisch contract) dat de warmtepomp geregeld in de nacht aanstaat en vaak einde middag begin avond juist uit. Lagere COP maar ook lagere kosten. Dus het heeft dan steeds minder zin om de COP getallen met elkaar te gaan vergelijken.

[ Voor 3% gewijzigd door michaelvo op 02-03-2026 12:24 ]

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

• dunklefaser
Ik zou de optimalisatie van mijn energierekening (=laagste kosten) voor een groot deel aan een HEMS overlaten. Deze zijn vaak cloud gebaseerd wat de tariefinformatie en de insolation betreft.
Verder is natuurlijk interessant wat het voor het energieverbruik van de wp betekent.
(@michaelvo Ik focus me voorlopig op een hoge COP - niet op een lage :+ )

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

dunklefaser schreef op maandag 2 maart 2026 @ 12:40:
Ik zou de optimalisatie van mijn energierekening (=laagste kosten) voor een groot deel aan een HEMS overlaten. Deze zijn vaak cloud gebaseerd wat de tariefinformatie en de insolation betreft.
Verder is natuurlijk interessant wat het voor het energieverbruik van de wp betekent.
(@michaelvo Ik focus me voorlopig op een hoge COP - niet op een lage :+ )
Heeft natuurlijk niet altijd met tarief info te maken, maar ook met beschikbaarheid van PV bijvoorbeeld. Als ik met de SG+ functie van mijn Warmtepomp het tapwater aanstuur om setpoint +15C te doen, laad ik op de best beschikbare manier de energie in warm water. Maar van 50 naar 65C is natuurlijk flink lagere COP. Nu hielden we SWW sowieso al uit de monitoring, dus maakt t niet uit daarvoor.

Maar verder wel ook eens met @michaelvo , dat ik ook stop met monitoring na deze maand maart (en dus volgend jaar niet meer mee doe). Speelde natuurlijk begin dit seizoen ook al mee, toen @Tomexergie er om vroeg wie er nog belang bij had. Ik heb er veel aan gehad. En ook mijn systeem wel COP geoptimaliseerd. Gaat om best veel kWh, dus er is snel winst te halen (en ook comfort).

Wel speelt mee dat de getallen, zeker in januari en februari enorm afwijken per locatie in NL door de enorm gescheiden weersituatie. Graaddagen per locatie zou dus een mooie eerlijke toevoeging zijn.

Zojuist ook mijn getallen voor februari ingeleverd.

[ Voor 12% gewijzigd door Get!em op 02-03-2026 12:58 ]

Pagina: 1 ... 257 258 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)