5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
WP (12kW) heeft 1" DN25 aansluiting (binnenunit is ook 1" DN25). Heeft het dan nut om de hoofdleiding groter te maken dan 32mm MLB of 28mm koper?
WP komt naast de garage te staan, garage staat 10m van het huis vandaan. Terrendis leiding wordt best een dure grap met >32mm leidingen dus liever enkel als het nodig/nut heeft
Toegevoegd een ruwe tekening ter verduidelijking.
/f/image/eQ16i033zAX4Bd0jXG2HHd7o.png?f=fotoalbum_large)
3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°
Die volgen denk ik ook nog wel. Er zitten naar mijn mening toch al wat grote namen bij, ook staat het nog in de kinderschoenen, dus zelfs deze merken hebben dit nog niet voor al hun producten gedaan. Qua geluid is wel de Lwa_Max gegeven, maar bij welke condities staat er inderdaad niet bij.BarryH schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:42:
[...]
Maar geluid is niet gestandaardiseerd op dit blad en de a merken met decennia ervaring doen grosso modo niet mee…
Nefit Bosch
Atag
Quatt
Inventum
Vaillant
Remeha
Intergas
Daikin
Qvantum
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Mooi om te zien dat de hoogste SCOP bij de meesten ergens in het midden zit van de warmtebehoefte. Bij een paar zit de hoogste SCOP aan het begin of juist aan het eind en bij Nefit Bosch lijkt de tabel fout (waarden >= 100).
Ik lees al een tijdje mee op het topic en wij staan nu eindelijk zelf ook op het punt dat we van het gas af zouden willen.
Aangezien we nogal een oud huis uit 1911 hebben, voel ik me er nog niet helemaal comfortabel bij.
Volgens de koevlaas formule kom ik met ons verbruik net boven de 8kW uit:
1700m3 *8/1650 = 8.24 kW
Zelf zit ik te denken aan een 10 kW unit, mede doordat het z'n oud huis is.
Graag hoor ik jullie meningen hierover.
Zie ook het bijbehorende topic voor meer info:
Warmtepomp in huis uit 1911
Ik krijg in december de sleutel van ons nieuw huis uit 1993. Daar zit een oude vloerverwarming met houtkachel op de begane grond, 1e en 2e verdiep heeft radiatoren. De woning heeft een Remeha Elga Ace hybride installatie. De radiatoren willen wij eruit hebben op de 1e en 2e verdieping en vloerverwarming laten leggen. Ik heb een offerte bij JK vloerverwarming aangevraagd obv vrij beperkte (voor nu bekende) info van mijn kant. Ja en dan begint het kwartje te vallen dat er een hele wereld voor mij opengaat. Dat er complexiteit bij komt kijken zodra ik de houtkachel weleens wil aanstoken. Dat de studeer/werkkamers maar ook de slaapkamers op de eerste verdieping dezelfde temperatuur krijgen van mijn woonkamer. Dit betreft dan de offerte en meest basisversie van vloerverwarming van JK en ik denk in basis ook een prima opzet. Maar nu moet ik gaan nadenken wat ik nu specifieker wil en of de uitgebrachte offerte moet worden uitgebreid met extra functionaliteit. Nu blijkt ook dat ik nog een loodgieter moet gaan regelen, slopen van leidingwerk en radiatoren wil ik zelf doen. Maar JK biedt geen loodgieter blijkt, en sommige loodgieter/installatiebedrijven bieden een loodgieter + installatie in 1 pakket aan. Dan hebben we de hybride installatie nog. De installateur is geen loodgieters bedrijf maar installeert + onderhoud alleen de installatie. Kortom een puzzeltje.
Ik ben benieuwd naar input van jullie op een aantal punten maar eerst nog een aantal details:
- Woning uit 1993, 2 onder 1 kap
- Kozijnen zijn nu hout met dubbelglas, plan in de toekomst om ander glas en evt kozijn te plaatsen en eventueel tot die tijd elektrisch bijverwarmen in bv werkkamer.
- Twijfel nog om echt alle radiatoren weg te doen. Er is er 1 in de hal en 1 in de badkamer. Misschien kan ik wel beter alles verwijderen en dan maar evt elektrische radiatoren installeren in alleen de hal en badkamer. Badkamer heeft ook elektrische vloerverwarming. Maar de radiatoren in bv alle slaapkamers en zolder zullen dan weggaan. In de woonkamer is er lage temperatuur radiatoren, deze blijven. De leidingen lopen op de begane grond over de muur en die willen wij in de muur hebben. Vermoedelijk zal al het koper weg gaan en upinor in de plaats moeten komen, dit moet een loodgieter gaan doen.
- Ooit in de planning om de vloer op begane grond te vervangen en dan gelijk nieuwe vloerverwarming te plaatsen, ik doe nu ff de aanname dat in de hal geen vloerverwarming ligt.
- Elektronisch nadeelen van de zones werd afgeraden door de warmtepomp installateur. Niet doorgevraagd omdat nog te weinig kennis heb. Maar ze vertelden dat er kans is dat de pomp in error schiet. Dat ze dat vaker zien.
- Zal ik het gaan redden met de meest eenvoudige vloerverwarmingsinstallatie? Zodra de openhaard aangaat (in het weekend) zet ik de openhaard functie aan op de thermostaat in de woonkamer.
- In de basisofferte is nog geen rekening gehouden met de hoeveelheid kamers. Dus is er nu een basisverdeler 5 zones in de offerte opgenomen. Ik denk dat ik per kamer een aparte zone wil. JK adviseerde om eerst voor de eenvoudigste opzet te gaan maar bij het infrezen al rekening te houden met een uitbreiding. Wat die uitbreiding exact is moet ik nog uitzoeken. Ik vermoed dat dit een zone- naregeling betreft van Danfoss Icon met een aparte thermostaat in de voorkeursruimtes. Honeywell heeft ook een mooie serie met robotthermostaten op de verdeler, wellicht is dit ook nog een optie voor mij. Maar wellicht is dit dan weer incompatible met de JK verdeler.
- Ik vind het best spannend of deze opzet meer kans op falen heeft als ik 1 aparte partij heb voor de warmtepomp, 1 aparte loodgieter voor leidingwerk en 1 aparte heb voor de vloerverwarming. JK is best een bekende (en naar horen zeggen) en betrouwbaar bedrijf in de regio. Vandaar dat ik daar als eerste informeerde. Maarja er zijn legio van bedrijven die het totaalpakket aanbieden, voelt qua zaken regelen prettiger.
[ Voor 8% gewijzigd door THxZ0NE op 30-09-2025 17:36 ]
Graag eigen topic maken en daar hier naar linken. Anders ga we door de bomen het bos niet meer zienTHxZ0NE schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 16:56:
Ik krijg in december de sleutel van ons nieuw huis uit 1993. Daar zit een oude vloerverwarming met houtkachel op de begane grond, 1e en 2e verdiep heeft radiatoren. De woning heeft een Remeha Elga Ace hybride installatie. De radiatoren willen wij eruit hebben op de 1e en 2e verdieping en vloerverwarming laten leggen. Ik heb een offerte bij JK vloerverwarming aangevraagd obv vrij beperkte (voor nu bekende) info van mijn kant. Ja en dan begint het kwartje te vallen dat er een hele wereld voor mij opengaat. Dat er complexiteit bij komt kijken zodra ik de houtkachel weleens wil aanstoken. Dat de studeer/werkkamers maar ook de slaapkamers op de eerste verdieping dezelfde temperatuur krijgen van mijn woonkamer. Dit betreft dan de offerte en meest basisversie van vloerverwarming van JK en ik denk in basis ook een prima opzet. Maar nu moet ik gaan nadenken wat ik nu specifieker wil en of de uitgebrachte offerte moet worden uitgebreid met extra functionaliteit. Nu blijkt ook dat ik nog een loodgieter moet gaan regelen, slopen van leidingwerk en radiatoren wil ik zelf doen. Maar JK biedt geen loodgieter blijkt, en sommige loodgieter/installatiebedrijven bieden een loodgieter + installatie in 1 pakket aan. Dan hebben we de hybride installatie nog. De installateur is geen loodgieters bedrijf maar installeert + onderhoud alleen de installatie. Kortom een puzzeltje.
Ik ben benieuwd naar input van jullie op een aantal punten maar eerst nog een aantal details:De volgende punten zijn nog wat onduidelijk bij mij:
- Woning uit 1993, 2 onder 1 kap
- Kozijnen zijn nu hout met dubbelglas, plan in de toekomst om ander glas en evt kozijn te plaatsen en eventueel tot die tijd elektrisch bijverwarmen in bv werkkamer.
- Twijfel nog om echt alle radiatoren weg te doen. Er is er 1 in de hal en 1 in de badkamer. Misschien kan ik wel beter alles verwijderen en dan maar evt elektrische radiatoren installeren in alleen de hal en badkamer. Badkamer heeft ook elektrische vloerverwarming. Maar de radiatoren in bv alle slaapkamers en zolder zullen dan weggaan. In de woonkamer is er lage temperatuur radiatoren, deze blijven. De leidingen lopen op de begane grond over de muur en die willen wij in de muur hebben. Vermoedelijk zal al het koper weg gaan en upinor in de plaats moeten komen, dit moet een loodgieter gaan doen.
- Ooit in de planning om de vloer op begane grond te vervangen en dan gelijk nieuwe vloerverwarming te plaatsen, ik doe nu ff de aanname dat in de hal geen vloerverwarming ligt.
- Elektronisch nadeelen van de zones werd afgeraden door de warmtepomp installateur. Niet doorgevraagd omdat nog te weinig kennis heb. Maar ze vertelden dat er kans is dat de pomp in error schiet. Dat ze dat vaker zien.
Ik ben benieuwd naar jullie visie op bovenstaande. Ik ben aardig technisch maar heb en ga zoveel aan mijn hoofd krijgen dat ik ook weer niet teveel complexiteit wil hebben. En ik houd toch nog best van "dommere" systemen met minder kans op falen. Maar ik wil wel nu de juiste keuze maken met het oog op energieneutraler wonen.
- Zal ik het gaan redden met de meest eenvoudige vloerverwarmingsinstallatie? Zodra de openhaard aangaat (in het weekend) zet ik de openhaard functie aan op de thermostaat in de woonkamer.
- In de basisofferte is nog geen rekening gehouden met de hoeveelheid kamers. Dus is er nu een basisverdeler 5 zones in de offerte opgenomen. Ik denk dat ik per kamer een aparte zone wil. JK adviseerde om eerst voor de eenvoudigste opzet te gaan maar bij het infrezen al rekening te houden met een uitbreiding. Wat die uitbreiding exact is moet ik nog uitzoeken. Ik vermoed dat dit een zone- naregeling betreft van Danfoss Icon met een aparte thermostaat in de voorkeursruimtes. Honeywell heeft ook een mooie serie met robotthermostaten op de verdeler, wellicht is dit ook nog een optie voor mij. Maar wellicht is dit dan weer incompatible met de JK verdeler.
- Ik vind het best spannend of deze opzet meer kans op falen heeft als ik 1 aparte partij heb voor de warmtepomp, 1 aparte loodgieter voor leidingwerk en 1 aparte heb voor de vloerverwarming. JK is best een bekende (en naar horen zeggen) en betrouwbaar bedrijf in de regio. Vandaar dat ik daar als eerste informeerde. Maarja er zijn legio van bedrijven die het totaalpakket aanbieden, voelt qua zaken regelen prettiger.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 21:04
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
Van de 12 kW Vaillant weet ik dat hij bij 2000 liter/h ca 55 kPa drukval kan hebben.
10m heen+10m terug met 20mm inwendig en dat debiet komt op bijna 2 kPa/m weerstand. Dan blijft er weinig over voor knietjes en afgifte
Met 32mm pex wordt dat 0,4 kPa/m.
/f/image/bJxJ0A8x7l922fu52D9noNmQ.png?f=fotoalbum_large)
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Curve zoeken kom ik uit op: https://product-selection...281271&tab=variant-curves
Alleen hoe ik dit moet lezen
De Terrendis 32mm is buitenmaat. Dus maar 26mm binnen. Ik heb uiteindelijk toch terrendis 2x40mm genomen, in strekkende meters scheelt het niet veel. Als je een beetje op zoek gaat kun je goed besparen door verschillende dingen bij verschillende shops te bestellenJazsie schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 11:44:
In het kader "zit nog in de ontwerpfase" een vraag:
WP (12kW) heeft 1" DN25 aansluiting (binnenunit is ook 1" DN25). Heeft het dan nut om de hoofdleiding groter te maken dan 32mm MLB of 28mm koper?
WP komt naast de garage te staan, garage staat 10m van het huis vandaan. Terrendis leiding wordt best een dure grap met >32mm leidingen dus liever enkel als het nodig/nut heeft.
Toegevoegd een ruwe tekening ter verduidelijking.
[Afbeelding]
bij Panasonic staat in de handleiding dat een 12kw en 16kw unit tenminste een binnenmaat 32mm moet hebben. Voor mij zat het probleem meer bij de afscheider die geen 2.7m3/uur aan kon. Dat scheelde meer dan de Terrendis buis.Jazsie schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 22:09:
Klopt 26mm binnenmaat... WP zelf heeft DN25 dus de vraag is of het dan nut heeft om groter dan DN26 (32mm Terrendis) te gaan.
- Proton_
Er zit in de warmtepomp geen twintig meter, dus die diameter is nauwelijks relevant.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Ik ga nog eens met de installateur overleggen. Nu van ketel naar wamtepomp hoefde hij niet op het dak te zijn. Maar waar de leidingen binnenkwamen had hij het ook niet gedicht. Ik ga natuurlijk niet voor de mussen stoken :-) . Verder plat dak, dus geen dakpan maar epdm. Daar weten ook niet alle dakdekkers raad mee.timovd schreef op maandag 29 september 2025 @ 19:33:
Het laten zitten van een oude dakdoorvoer wordt helaas vaker gedaan. Bij onze buren zat er nog een hele oude aanvoerbuis, terwijl hun gasketel op een concentrische rga zit. Die was geïsoleerd met een pantybij de knieschotten.
Met een stukje pirplaat en pur-schuim heb ik die voor ze dicht gemaakt toen ik toch al op het dak bezig was. Bij het vervangen van de gasketel is het dus ook niet ongebruikelijk. Heel erg slordig van dit soort installateurs. Je moet toch het dak op om een nieuwe rga te plaatsen, toch?
Dank voor het meedenken allen!
ik kwam toevallig nog een reparatiestuk EPDM tegen in de kelder met wat lijm etc. Als je nodig hebt stuur me dan een DM. ik ga het niet meer gebruiken want ben over op TPO.jugo6 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 22:11:
[...]
Ik ga nog eens met de installateur overleggen. Nu van ketel naar wamtepomp hoefde hij niet op het dak te zijn. Maar waar de leidingen binnenkwamen had hij het ook niet gedicht. Ik ga natuurlijk niet voor de mussen stoken :-) . Verder plat dak, dus geen dakpan maar epdm. Daar weten ook niet alle dakdekkers raad mee.
Dank voor het meedenken allen!
Helaas is de handleiding summier (het is een Itho Daalderop Amber kloon).Proton_ schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 14:44:
@Jazsie als het goed is staat de curve ook in de installatiehandleiding van de warmtepomp - dan is de weerstand van het inwendige al ingecalculeerd (platenwisselaar etc).
Er zit in de warmtepomp geen twintig meter, dus die diameter is nauwelijks relevant.
Wellicht is het verstanding om gewoon voor 40mm Terrendis te gaan. Achteraf leiding vervangen of 2de circulatie pomp erbij zetten kost meer
Een Amber kloon die ken ik niet. Meer info svp?Jazsie schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 11:20:
[...]
Helaas is de handleiding summier (het is een Itho Daalderop Amber kloon).
Wellicht is het verstanding om gewoon voor 40mm Terrendis te gaan. Achteraf leiding vervangen of 2de circulatie pomp erbij zetten kost meer.
WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.
Ben bezig met offertes voor lw warmtepomp om van de stadsverwarming af te komen. We verbruiken niet veel (vorig jaar 9 GJ ;-) maar dat was een projectje om zo weinig mogelijk te kunnen doen...) en daarom doet het vastrecht extra pijn (EnNatuurlijk).
Even los van de types warmtepomp kwamen we er achter dat doordat de vloerverwarming (beneden) en leidingen naar boven, allemaal in een relatie klein hokje naast de meterkast zijn geplaatst en naar boven daar gelijk de vloer ingaan (tussenwoning 2014).
Lang verhaal kort, de installaleur geeft aan: tja ik kan het boilervat nergens kwijt (hokje = 45x50cm). De optie die nu in de offerte staat is om dan alleen de WP te gebruiken voor vloerverwarming beneden en 4 radiatoren (T22) boven en een electrische boiler van 100L (die dan net aan past) in het hokje te hangen.
Ik ben daar niet zo content mee. In een gemiddelde week kunnen we ons wel redden met 100L maar ten 1e zit er geen buffer capaciteit in (logees etc) en ten 2e staat dan de WP 4 maanden per jaar feitelijk stil omdat dan nergens de verwarming aan hoeft. Daar vind ik de investering dan te fors voor, voor iets wat dan eigenlijk (te) weinig gebruikt wordt.
Iemand een briljant idee om toch de WP ook voor SWW vat te gebruiken?
:strip_exif()/f/image/0fLja3SfKR1MGRBoCzydxYvy.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/PQqFWukcZtCJciI9aNnIlJng.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 0% gewijzigd door bekkerm op 02-10-2025 20:17 . Reden: typos ]
- Proton_
Wat ook kan is een externe warmtewisselaar en een SWW circulatiepompje (itho stijl) of juist een frischwasserstation en de boiler/buffer vullen met heet CV water.
[ Voor 23% gewijzigd door Proton_ op 02-10-2025 20:56 ]
Zonder de indeling van je woning te kennen: Staar je niet blind op dat hoekje 45x50cm.
Als je out-of-the-box denkt, zijn er vast wel andere plekken waar je een boiler kwijt kunt?
Even afgezien van het leidingtracé, zou je dat ook in een inbouwkast kwijt kunnen.
Twee kleinere boilers in een knieschot of eventueel één liggend vat in een knieschot (wel iets minder capaciteit en iets meer warmteverlies).
Er zijn ook onderbouw boilervaten die onder een werkblad passen, als je bijvoorbeeld je wasmachine en droger nu nog naast elkaar hebt staan kun je die op elkaar zetten en komt ernaast plek vrij....
Boven je wasmachine/droger hangen kan ook....
Een WP-boiler is ook nog een optie, die komt dan vaak op de bovenste verdieping.
Je kunt een boiler ook in een schuurtje kwijt, dan wel extra isoleren en een geïsoleerde grondleiding geschikt voor drinkwater aanleggen.
PV Output 1.350Wp ZWW 10°
Ziet bijna het zelfde uit (binnenunit tenminste) als de Amber alleen dan met R32 en merkloos, laat ik het zo zeggenCarboy54 schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 17:26:
[...]
Een Amber kloon die ken ik niet. Meer info svp?
Ben wat verder gaan uitzoeken en het lijkt een Amitime heatSTAR*12 te zijn.
De verschillende kopers gaan elkaar wel nodig hebben om tot een goed lopende pomp te komen
Is dit omdat het slecht materiaal is want ik lees dst de subsidie even veel kan zijn als de prijs
- Warmtepomp: Nibe F2050-6 (6kw). Aansluiting: "G1 (Ø28 mm)".
- Afgifte begane grond: Jaga convectoren en convectorput op begane grond
- Transportleiding begane grond: op dit moment ongeïsoleerde 20mm mlb met knelkoppelingen door kruipruimte, maar dit wil ik vervangen voor 32mm geïsoleerde mlb.
- Afgifte verdiepingen: vloerverwarming badkamer T20 radiatoren (misschien die in de babykamer vervangen voor Jaga
- Transportleiding 1e en 2e verdieping: 20mm meerlagenbuis(in betegelde koof), 16mm aftakkingen. Dit openbreken is geen optie
- Geplande grondleiding: Terrendis 32mm
- Geplande transportleiding warmtepomp-SWW vat via nieuwe koof naar 2e verdieping ook 32mm geïsoleerde meerlagenbuis.
- Geplande SWW vat: DJG 200l warmtepompvat. Deze heeft 1" aansluiting en 2.5m²(!) oppervlakte spiraal met 41 KW vermogen bij 60 graden!.
- Er zal een onbalans zijn tussen de verdiepingen en begane grond (grotere transportleiding en grotere afgiftecapaciteit, echter ook een grotere warmtevraag). Ik verwacht deze convectoren te moeten 'knijpen' om warmte op de verdiepingen te moeten krijgen. Wat verwachten jullie?
- Is de 32mm mlb geen overkill voor de begane grond?
- Is de grote spiraal in het SWW vat of de 32mm mlb geen overkill voor een 6kw warmtepompje?
De achterliggende reden is de stijfheid van dit formaat meerlagenbuis. Het schijnt moeilijker te buigen zijn (ook qua gereedschap). Kan ik afstappen van de 32mm mlb?
Spiraaloppervlakte: des te groter des te beter.Kanoet schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:58:
Vraagje mbt leidingdiameters én SWW vat in het volgende ontwerp:Ik loop eigenlijk met de volgende vragen rond:
- Transportleiding begane grond: op dit moment ongeïsoleerde 20mm mlb met knelkoppelingen door kruipruimte, maar dit wil ik vervangen voor 32mm geïsoleerde mlb.
- Afgifte verdiepingen: vloerverwarming badkamer T20 radiatoren (misschien die in de babykamer vervangen voor Jaga
- Transportleiding 1e en 2e verdieping: 20mm meerlagenbuis(in betegelde koof), 16mm aftakkingen. Dit openbreken is geen optie
- Geplande transportleiding warmtepomp-SWW vat via nieuwe koof naar 2e verdieping ook 32mm geïsoleerde meerlagenbuis.
- Geplande SWW vat: DJG 200l warmtepompvat. Deze heeft 1" aansluiting en 2.5m²(!) oppervlakte spiraal met 41 KW vermogen bij 60 graden!.
- Er zal een onbalans zijn tussen de verdiepingen en begane grond (grotere transportleiding en grotere afgiftecapaciteit, echter ook een grotere warmtevraag). Ik verwacht deze convectoren te moeten 'knijpen' om warmte op de verdiepingen te moeten krijgen. Wat verwachten jullie?
- Is de grote spiraal in het SWW vat of de 32mm mlb geen overkill voor een 6kw warmtepompje?
De achterliggende reden is de stijfheid van dit formaat meerlagenbuis. Het schijnt moeilijker te buigen zijn (ook qua gereedschap). Kan ik afstappen van de 32mm mlb?
6kw verlangt 32mm mlb (26 binnendiameter). Je kunt het echt wel door minder persen maar dan krijg je meer stromingsgeluiden.
T20 radiatoren doen ca. 300W afgifte per m². Wat is het minimumvermogen van je WP bij 12 en 7 graden buiten? Als je dat niet kwijt kunt moet je afgifte verhogen anders wordt het een pendelfestijn. Hoeveel m³ gas stookte je, of heb je een warmteverliesberekening?
Je zult wel een buffervat nodig hebben want je systeeminhoud zal echt klein zijn. Heb je budget/ruimte om je radiatoren te vervangen naar T33's? Dan kun je wellicht zonder buffervat (snijdt ook weer kosten ondanks vervangen radiatoren) en je hebt veel meer vermogen per kamer om waterzijdig in te kunnen regelen. Nu moet je eigenlijk alles mee laten draaien....
Edit: Ik had gemist dat je een nieuwe leiding met koof voor SWW gaat maken. Dan breng je toch 32mm naar boven? Wellicht dat je er een aantal radiatoren op die kan aansluiten? Geeft je veel minder stromingssnelheid over dat ene 20mm leidingtracé. Moet je wel je driewegklep dus pas op de 2e verd, vlak voor het boilervat zetten.
[ Voor 5% gewijzigd door GudZ op 03-10-2025 13:16 ]
25mm(DN20) kan ook, 20mm(DN15) is te klein die moet je vervangen mocht je LT verwarming willen voor beneden(i.v.m geluid).Kanoet schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 12:58:
Vraagje mbt leidingdiameters én SWW vat in het volgende ontwerp:Ik loop eigenlijk met de volgende vragen rond:
De Terrandis 32mm heb ik ook richting voor naar buiten, het is "buigbaar kuch kuch".
Reden van de 32mm was bij mij de waterinhoudt dat gaf me even 10 liter extra wat ik kwijt kon maar met 860l/h wat de pomp hier doet kon ik ook wel af met 25mm.
[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 03-10-2025 15:54 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Is het mogelijk om het boilervat en buffervat hierin te plaatsen? Zo ja, welke maatregelen moet ik nemen? Ik heb wat voorbeelden gelezen van isoleren van de leidingen en daarnaast het 'aankleden' van het vat met isolatiemateriaal. Dat vind ik een aantrekkelijke optie.
Op lange termijn wil ik wel de schuur zelf isoleren, maar tot die tijd zoek ik een geschikte tijdelijke oplossing. Als de apparatuur hier geplaatst kan worden, kan ik namelijk zonder breekwerk de geschikte leidingen laten aanleggen via de kruipruimte.
Dank allen voor de feedback! Ik ga me nog eens beraden op een mogelijke andere locatie (inloopkast wellicht te benutten via kruipruimte).GudZ schreef op donderdag 2 oktober 2025 @ 21:38:
@bekkerm
Zonder de indeling van je woning te kennen: Staar je niet blind op dat hoekje 45x50cm.
Als je out-of-the-box denkt, zijn er vast wel andere plekken waar je een boiler kwijt kunt?
Even afgezien van het leidingtracé, zou je dat ook in een inbouwkast kwijt kunnen.
Twee kleinere boilers in een knieschot of eventueel één liggend vat in een knieschot (wel iets minder capaciteit en iets meer warmteverlies).
Er zijn ook onderbouw boilervaten die onder een werkblad passen, als je bijvoorbeeld je wasmachine en droger nu nog naast elkaar hebt staan kun je die op elkaar zetten en komt ernaast plek vrij....
Boven je wasmachine/droger hangen kan ook....
Een WP-boiler is ook nog een optie, die komt dan vaak op de bovenste verdieping.
Je kunt een boiler ook in een schuurtje kwijt, dan wel extra isoleren en een geïsoleerde grondleiding geschikt voor drinkwater aanleggen.
Dat eerste klopt, hoe groter het vermogen van de WP des te groter is het spiraaloppervlakte ideaal.GudZ schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 13:11:
Spiraaloppervlakte: des te groter des te beter.
6kw verlangt 32mm mlb (26 binnendiameter). Je kunt het echt wel door minder persen maar dan krijg je meer stromingsgeluiden.
Dat tweede is erg kort door de bocht. Het gaat over flow en dus weerstand van het leidingnetwerk. Hebben we het over een 12 kW WP, dan is 32 mm een must, voor 6 kW echter niet. Hoe lang is het trace, hoeveel bochten zitten erin, zijn het knietjes of mooie ronde bochten, etc.
Alle advies is welkom.
Dus lang verhaal kort, is iemand hiermee bekend en weet die waar dit stond/staat?
Je kunt toch pas subsidie aanvragen als je een factuur van installatie hebt incl betaalbewijs? Route via offerte heb ik nog nooit van gehoord.Kruimelvlaai schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:10:
Ik heb nog een offerte voor de overgangsregeling subsidie 2024 (bij quatt). Ik zag een of twee maanden geleden, vrijwel zeker op de isde site, online staan dat je wanneer de warmtepomp van de offerte niet meer leverbaar is, je deze mag vervangen voor een nieuwer model met behoud van subsidie. Ik kan deze pagina alleen niet meer terug vinden (browser geschiedenis is ook nog geen succes tot nu toe). Ik heb gebeld met RVO en de medewerker aan de telefoon had er ook van gehoord en ook andere mensen aan de telefoon gehad die hetzelfde benoemde. Maar hij kon het zelf nu ook niet op de site vinden. Hij gaf wel aan dat als ik het nog kan terugvinden, dat ik het erbij kan meesturen en alsnog op die manier er gebruik van maken. 2024 subsidie op een andere meldcode.
Dus lang verhaal kort, is iemand hiermee bekend en weet die waar dit stond/staat?
Staat me iets van dat als je een getekende/geaccepteerde offerte van 2024 had, met een installatie in 2025, dan kon je nog de 2024 subsidie krijgen. Daar adverteerde Quatt mee.Kruimelvlaai schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 19:10:
Ik heb nog een offerte voor de overgangsregeling subsidie 2024 (bij quatt). Ik zag een of twee maanden geleden, vrijwel zeker op de isde site, online staan dat je wanneer de warmtepomp van de offerte niet meer leverbaar is, je deze mag vervangen voor een nieuwer model met behoud van subsidie. Ik kan deze pagina alleen niet meer terug vinden (browser geschiedenis is ook nog geen succes tot nu toe). Ik heb gebeld met RVO en de medewerker aan de telefoon had er ook van gehoord en ook andere mensen aan de telefoon gehad die hetzelfde benoemde. Maar hij kon het zelf nu ook niet op de site vinden. Hij gaf wel aan dat als ik het nog kan terugvinden, dat ik het erbij kan meesturen en alsnog op die manier er gebruik van maken. 2024 subsidie op een andere meldcode.
Iets zegt me dat je niet akkoord bent gegaan met die offerte? Anders zou ik verwachten dat of Quatt 'm inmiddels wel geïnstalleerd zou hebben of voor je gereserveerd zou hebben. Als je wél een schriftelijke bevestiging van de offerte hebt, en Quatt kan niet meer leveren, dan lijkt het mij dat je bij hun moet aankloppen. Quatt regelt namelijk ook je subsidieaanvraag.
Wellicht is dit meer iets voor het Quatt topic.
Voorwaarden zijn vrij simpel, en staan hier: https://www.rvo.nl/subsid...oningeigenaren/warmtepomp
[ Voor 4% gewijzigd door Nnoitra op 06-10-2025 00:41 ]
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Maar heeft iemand hier die info toevallig ook gezien m.b.t. model aanpassen bij overgangsregeling?
[ Voor 13% gewijzigd door Kruimelvlaai op 05-10-2025 23:31 ]
Alle advies is welkom.
:strip_exif()/f/image/5a66ArumehLCqjvmJ7huxcdg.png?f=user_large)
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier
Deze tijd van het jaar kan een warmtepomp zijn minimaal vermogen nog niet kwijt.Djvdb schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:35:
iemand enig idee waardoor dit patroon zou kunnen komen? Warmtepomp lijkt telkens af te slaan als het setpoint veranderd wordt of soms ook direct na opstarten. Thermostaat geeft gewoon warmtevraag en de warmtepomp geeft geen foutmelding/storing. Vermogen niet kwijt kunnen is ook het probleem niet want als de pomp draait kan ik op de kampstrup aflezen dat de vermogen prima wordt afgegeven en flow is ook prima.
[Afbeelding]
Warmtepomp valt uit indien gevraagde aanvoertemperatuur overschreden wordt, kan je zien in de installateursmenu bij sensor status.
Wil je de aan/uit schakelingen verminderen moet de minimaal temperatuur omhoog van je stooklijn.
Het kan helpen om fluisterbedrijf in te schakelen daarmee voorkom je de startpiek maar kost wel beetje rendement als je de heletijd ingeschakeld laat.
Kampstrup heb je niets aan, je moet weten wat de warmtepomp zelf registreerd.
[ Voor 14% gewijzigd door mr_evil08 op 06-10-2025 11:53 ]
Dit lijkt inderdaad te kloppen. Helaas kan ik bij mijn warmtepomp geen stooklijn instellen. De binnenunit berekent de aanvoertemperatuur op basis van het verschil tussen de ruimtetemperatuur en het ruimtesetpoint. Op basis van die afwijking wordt een setpointverhoging berekend, die vervolgens bij de retourtemperatuur van de binnenunit wordt opgeteld.mr_evil08 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 11:47:
[...]
Deze tijd van het jaar kan een warmtepomp zijn minimaal vermogen nog niet kwijt.
Warmtepomp valt uit indien gevraagde aanvoertemperatuur overschreden wordt, kan je zien in de installateursmenu bij sensor status.
Wil je de aan/uit schakelingen verminderen moet de minimaal temperatuur omhoog van je stooklijn.
Het kan helpen om fluisterbedrijf in te schakelen daarmee voorkom je de startpiek maar kost wel beetje rendement als je de heletijd ingeschakeld laat.
Kampstrup heb je niets aan, je moet weten wat de warmtepomp zelf registreerd.
Die afwijking is nu telkens heel klein, waardoor het target-setpoint continu ongeveer 3,0 °C hoger is dan de retourtemperatuur — en die overschreid de warmtepomp inderdaad in een mum van tijd omdat het te weinig afgegeven wordt aan de omgeving (water blijft gewoon warmer worden). Nu heb ik de thermostaat even flink hoger gezet, waardoor de setpointverhoging 15 °C is, en dan blijft de warmtepomp gewoon draaien.
Thanks!
[ Voor 15% gewijzigd door Djvdb op 06-10-2025 13:13 ]
e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I Techneco Elga Carrier
https://www.nu.nl/economi...roomuitval-in-winter.html
Nu ben ik niet zo snel bang voor vorstschade bij lichte vorst gezien de zaak geïsoleerd is en niet in de volle wind staat
[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 06-10-2025 21:19 ]
Maar hoe lang zal die stroomuitval duren? Lijkt me toch wel sterk dat de boel na een uurtje al kapot vriest?
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Enige Zuid Zweedse collega's hebben een mono block zonder vorst kleppen. Bij eentje was er stroomuitval 24hrs. lang. Iets in het monoblock kapot gevroren en in de tuin waren leiding koppelingen uit elkaar gedrukt.mr_evil08 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:17:
Wordt tijd om een UPS aan te schaffen als je monoblock geen vorst kleppen heeft?
https://www.nu.nl/economi...roomuitval-in-winter.html
Nu ben ik niet zo snel bang voor vorstschade bij lichte vorst gezien de zaak geïsoleerd is en niet in de volle wind staat
Wisten niets van vorstkleppen. Ze zullen er eens over nadenken.
Schiet mij maar lek.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Blijft jammer om zo'n investering te doen voor die ene keer die wellicht nooit zal komen.Glashelder schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:57:
Kan je dan niet beter een of ander goedkop aggregaat kopen? UPS is vaak zo leeg en een aggregaat hoeft niet zo duur te zijn. Beetje aspen op voorraad houden.. (dat is zeer lang houdbaar)
Maar hoe lang zal die stroomuitval duren? Lijkt me toch wel sterk dat de boel na een uurtje al kapot vriest?
Twee uitdagingen met het aggregaat...
- Hoe sluit je het aan? Een krachtstekker die je omplugt?
- Wat doe je als je niet thuis bent? De buurman bellen of hij diesel in het aggregaat doet?
En met de UPS...
- Veel te weinig power om een echte storing te overbruggen
- Je bent echt niet op tijd teug van de piste...
Maar.. met een thuisaccu...
- 's-zomers soms niet opgeladen, maar met de juiste settings swinters altijd opgeladen
- WP aangesloten op de backup-stekker
- Met 5kWh kun je best een paar uur vooruit, zeker als je de thermostaat wat lager zet
Maar dan nog...
- Je bent helaas niet beveligd tegen storingen in de WP zelf
Als het echt weer eens -10C is met wind dan vriest die denk ik binnen een half uur kapot (zonder glycol)Glashelder schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:57:
Kan je dan niet beter een of ander goedkop aggregaat kopen? UPS is vaak zo leeg en een aggregaat hoeft niet zo duur te zijn. Beetje aspen op voorraad houden.. (dat is zeer lang houdbaar)
Ik weet nog een storingsdienst met de hele week dat weer, 18 uur per dag in de weer met ontdooitrafo’s.
Radiatoren ik bijbouwen e.d. zelfs met spouwmuren een blok ijs.
Mobiele woningen, die op blokken was helemaal een ding, de waterleidingen lopen er onderlangs.
Waren geïsoleerd en de kansen randen ook. Maar als mensen een paar uur geen water lieten stromen zaten leidingen direct potdicht.
Er waren toen nog geen warmtepompen (in woningen), ketels stonden toen ook gewoon de hele dag op hoog vermogen te blazen.
Als dat nog eens gebeurt, poah.
[ Voor 7% gewijzigd door Technician- op 06-10-2025 23:08 ]
Dan maar een open vuurtje stoken erbij, oh wacht R290...Technician- schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 23:06:
[...]
Als het echt weer eens -10C is met wind dan vriest die denk ik binnen een half uur kapot (zonder glycol)
Ik weet nog een storingsdienst met de hele week dat weer, 18 uur per dag in de weer met ontdooitrafo’s.
Radiatoren ik bijbouwen e.d. zelfs met spouwmuren een blok ijs.
Mobiele woningen, die op blokken was helemaal een ding, de waterleidingen lopen er onderlangs.
Waren geïsoleerd en de kansen randen ook. Maar als mensen een paar uur geen water lieten stromen zaten leidingen direct potdicht.
Er waren toen nog geen warmtepompen (in woningen), ketels stonden toen ook gewoon de hele dag op hoog vermogen te blazen.
Als dat nog eens gebeurt, poah.
Voldoende gebakken lucht van installatiebedrijven helpt ook.mr_evil08 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:13:
[...]
Dan maar een open vuurtje stoken erbij, oh wacht R290...

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Daar zit ik aan te denken een UPS en op één of ander manier blokkering CV bedrijf activeert zodat de warmtepomp uit blijft maar wel vorstbeveiliging actief.Glashelder schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 21:57:
Maar zou een tijdelijk dekbed overheen gooien ook niet helpen denk je?(leidingwerk gaat direct grond in)
[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 07-10-2025 09:29 ]
Ik weet niet zeker hoe die vorst beveiliging werkt, volgens mij laat die alleen de leiding leeglopen in de warmtepomp, het stuk wat lager zit dan de vorst beveiliging (in geval van een grondbuis) zal gewoon kunnen bevriezen toch?tonwes99 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:12:
[...]
Blijft jammer om zo'n investering te doen voor die ene keer die wellicht nooit zal komen.
Twee uitdagingen met het aggregaat...
- Hoe sluit je het aan? Een krachtstekker die je omplugt?
- Wat doe je als je niet thuis bent? De buurman bellen of hij diesel in het aggregaat doet?
En met de UPS...
- Veel te weinig power om een echte storing te overbruggen
- Je bent echt niet op tijd teug van de piste...
Maar.. met een thuisaccu...
- 's-zomers soms niet opgeladen, maar met de juiste settings swinters altijd opgeladen
- WP aangesloten op de backup-stekker
- Met 5kWh kun je best een paar uur vooruit, zeker als je de thermostaat wat lager zet
Maar dan nog...
- Je bent helaas niet beveligd tegen storingen in de WP zelf
Ik heb gekozen voor een thuis accu, nu nog 16kwh, maar volgend jaar een upgrade naar 32kwh, daarmee zou de WP een uur of 16 vooruit moeten kunnen, en als er iemand thuis is kan een alternatieve oplossing bijvoorbeeld iets zijn met houtblokken stoken in de CV kachel. Dan heb je alleen nog maar je pomp nodig.
Grote thuisaccu, hout/pelletkachel (met buffervat en pomp), vorstkleppen, dekbed?, ...
Zijn er ook nog andere mogelijkheden?
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik zou het niet weten om eerlijk te zijn. Maar gewoon water blijven rondpompen lijkt me wel voldoende. Dan koelt natuurlijk wel je huis af. Maar met een 100 watt CV pomp (bij mij is dat vol vermogen van de pomp) zou een UPS ook wel een tijd moeten kunnen.mr_evil08 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:28:
[...]
Daar zit ik aan te denken een UPS en op één of ander manier blokkering CV bedrijf activeert zodat de warmtepomp uit blijft maar wel vorstbeveiliging actief.
Maar zou een tijdelijk dekbed overheen gooien ook niet helpen denk je?(leidingwerk gaat direct grond in)
Ben nu toch wel blij met mijn split stiekem
De binnenunit hangt dan wel in de schuur maar daar staat ook een WPB. Die geeft genoeg warmte af in de praktijk om het daar ruim boven 0 te houden.
[ Voor 13% gewijzigd door Glashelder op 07-10-2025 10:23 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Glycol (kost wel 2% COP en uitkijken met pakkingen en hoge temperaturen)dunklefaser schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:09:
Ik ben verrast over de diverse oplossingen/verzekeringen tegen een mogelijk kapotvriezen van een monoblock.
Grote thuisaccu, hout/pelletkachel (met buffervat en pomp), vorstkleppen, dekbed?, ...
Thermosifon-werking (werk alleen als je WP hoger hangt dan je vvw, en het warme water zonder knik naar je wp kan)
@Glashelder : Duwt de cv-pomp door de ingebouwde CV-pomp heen?
@mr_evil08 : Hoe zorg je ervoor dat de cv-pomp doordraait op UPS, of heb je het niet over de pomp in de WP?
[ Voor 13% gewijzigd door tonwes99 op 07-10-2025 10:31 ]
Volgens mij mag dat bij geen enkele warmtepomp? Normaal heb je daarom toch terugslapkleppen bij een hybride opstelling?tonwes99 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:29:
[...]
@glashelder: Duwt de cv-pomp door de ingebouwde CV-pomp heen?
Ik doelde op de pomp van de warmtepomp zelf. Zelfs mijn split heeft anti vriesbeveiliging. Die gaat ook water rondpompen als het in de schuur koud wordt. Als je de warmtevraag weet te blokkeren bij stroomuitval dan zou je volgens mij moeten bereiken dat alleen de waterpomp gaat draaien bij vorst? Tenzij het water weer echt te koud wordt, dan zal vast een BU opstarten of de WP zelf.
Maar ik speculeer, ik ben geen installateur ofzo.
Dit zou werken, maar ja..., met HA detecteren dat de HomeWizard geen verbruik detecteert en dan de temperatuur van je thermostaat instellen op 0oC, maar alleen in aug-maart, want bij stroomuitval 's-zomers wil je dit niet als koelbedrijf...Glashelder schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:38:
[...]
Volgens mij mag dat bij geen enkele warmtepomp? Normaal heb je daarom toch terugslapkleppen bij een hybride opstelling?
Ik doelde op de pomp van de warmtepomp zelf. Zelfs mijn split heeft anti vriesbeveiliging. Die gaat ook water rondpompen als het in de schuur koud wordt. Als je de warmtevraag weet te blokkeren bij stroomuitval dan zou je volgens mij moeten bereiken dat alleen de waterpomp gaat draaien bij vorst? Tenzij het water weer echt te koud wordt, dan zal vast een BU opstarten of de WP zelf.
Maar ik speculeer, ik ben geen installateur ofzo.
Leuke truuk, zou ook werken met een thuisaccu, als je thuisaccu-niveau te laag wordt.
Eén ding heb je nog niet gecovered, storing in je WP-besturing... Denk aan blikseminsalg in de buurt, als je geen overspanningsbeveiliging in je meterkast hebt.
KISStonwes99 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:44:
[...]
Eén ding heb je nog niet gecovered, storing in je WP-besturing... Denk aan blikseminsalg in de buurt, als je geen overspanningsbeveiliging in je meterkast hebt.
Maak zaken niet te complex. De kans dat je tegen blikseminslag iets kan doen is sowieso zeer klein. Als het goed is dekt je inboedelverzekering schade tegen bliksem.
Ik zou hoogstens de lokale temperatuur op afstand uitlezen en pas gerichte actie ondernemen als dat (b v. door stroomuitval) niet meer lukt. Maar goed, mede juist door dit soort gedoe heb ik liever helemaal geen monoblock.
UPS kan tussen de warmtepomp, bij spanningsuitval geeft UPS signaal door aan warmtepomp via contact energieleverancier (EVU) **tonwes99 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:29:
[...]
Glycol (kost wel 2% COP en uitkijken met pakkingen en hoge temperaturen)
Thermosifon-werking (werk alleen als je WP hoger hangt dan je vvw, en het warme water zonder knik naar je wp kan)
@Glashelder : Duwt de cv-pomp door de ingebouwde CV-pomp heen?
@mr_evil08 : Hoe zorg je ervoor dat de cv-pomp doordraait op UPS, of heb je het niet over de pomp in de WP?
Vorstbeveiliging blijft actief ofwel de circulatiepomp.
Het voorbeeld hier met bevroren waterleiding is dat daar al 4-8c in zit terwijl de warmtepomp rond 35-40c draaide wanneer abrupt de stroom eraf gaat, dat geeft ook nog weer extra tijd.
Maar zolang we niet eens op schaatsen kunnen staan (echt natuurijs en niet nepijs zoals winterswijk) zou ik mij daar niet zo zorgen om maken.
[ Voor 49% gewijzigd door mr_evil08 op 07-10-2025 14:53 ]
Thuisaccu's zijn leuk, vrijwel geen enkel accu heeft noodstroom(eiland modus) ofwel daar heb je niks aan want die volle accu zal netjes afsluiten net als je zonnepanelen bij uitval.Beer070 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:43:
[...]
Ik weet niet zeker hoe die vorst beveiliging werkt, volgens mij laat die alleen de leiding leeglopen in de warmtepomp, het stuk wat lager zit dan de vorst beveiliging (in geval van een grondbuis) zal gewoon kunnen bevriezen toch?
Ik heb gekozen voor een thuis accu, nu nog 16kwh, maar volgend jaar een upgrade naar 32kwh, daarmee zou de WP een uur of 16 vooruit moeten kunnen, en als er iemand thuis is kan een alternatieve oplossing bijvoorbeeld iets zijn met houtblokken stoken in de CV kachel. Dan heb je alleen nog maar je pomp nodig.
Vorstbeveiliging is niks meer als laat de circulatiepomp lopen en als de watertemp alsnog onder xc komt start de warmtepomp of een element.
[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 07-10-2025 14:59 ]
Meestal heb je gelijk, echter onze Victron 3 fase Multi-RS opstelling kan wel degelijk eiland modus en de 30+ panelen zullen ook nog wel iets blijven doen (overdag dan).mr_evil08 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:57:
[...]
Thuisaccu's zijn leuk, vrijwel geen enkel accu heeft noodstroom(eiland modus) ofwel daar heb je niks aan want die volle accu zal netjes afsluiten net als je zonnepanelen.
ik bedoelde deze borstbeveiliging:
https://benem.nl/caleffi-...veiligingsklep-1-1-4.html
die laat toch je warmtepomp leeglopen als het water dreigt te bevriezen?
[ Voor 16% gewijzigd door Beer070 op 07-10-2025 15:03 ]
Borstbeveiliging, dat is iets voor een ander topicBeer070 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:00:
[...]
Meestal heb je gelijk, echter onze Victron 3 fase Multi-RS opstelling kan wel degelijk eiland modus en de 30+ panelen zullen ook nog wel iets blijven doen (overdag dan).
ik bedoelde deze borstbeveiliging:
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Victron 3 fase Multi-RS opstelling is niet iets wat de gemiddelde consument thuis heeft. ;-)Beer070 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:00:
[...]
Meestal heb je gelijk, echter onze Victron 3 fase Multi-RS opstelling kan wel degelijk eiland modus en de 30+ panelen zullen ook nog wel iets blijven doen (overdag dan).
ik bedoelde deze vorstbeveiliging:
Net als 30 zonnepanelen. ;-)
Die vorstkleppen ga ik wss nog tussen knutselen.
Is dat zo? Dat lijkt me toch wel 1 van de USP's voor een thuisbatterij. Altijd, die van mij heeft dat en een groot deel van mijn huis schakelt ook automatisch over naar eilandbedrijf. Mijn WP echter niet vanwege de toch wel grote belasting maar ik kan die - behalve backup element - handmatig ook omschakelen om in elk geval de circulatiepomp te laten draaien. Als backup van de backup kan ik ook L1 van het net vervangen door de V2L van mijn EV. Ook dat moet handmatig want daarvoor moet ik regelen dat mijn hybride omvormer niet gaat terugleveren naar 'het net'.mr_evil08 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:57:
[...]
Thuisaccu's zijn leuk, vrijwel geen enkel accu heeft noodstroom(eiland modus) ofwel daar heb je niks aan want die volle accu zal netjes afsluiten net als je zonnepanelen bij uitval.
Oftewel, zolang ik thuis ben bij stroomuitval bij temperaturen onder nul komt 't wel goed....
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
- Proton_
De grotere units hebben tracing met thermostaat onder de isolatie op een UPS. Dat houdt het meestal dagen uit.dunklefaser schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:09:
Ik ben verrast over de diverse oplossingen/verzekeringen tegen een mogelijk kapotvriezen van een monoblock.
Ik heb ook wel eens een klein circulatiepompje op accu gezien. Die draait bij vorst dan elk half uur een minuut of twee, dat kan hij weken volhouden.
Nukezone FTW
Warmte lintdunklefaser schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:09:
@mr_evil08 De net-kant gaat idd. uit, maar veel thuisaccu's hebben ook een backup-aansluiting, een extra stopcontact niet verbonden aan het net. Die werkt echter maar in 1 richting (alleen leveren, niet terugleveren).blb4 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:20:
[...]
Is dat zo? Dat lijkt me toch wel 1 van de USP's voor een thuisbatterij. Altijd, die van mij heeft dat en een groot deel van mijn huis schakelt ook automatisch over naar eilandbedrijf. Mijn WP echter niet vanwege de toch wel grote belasting maar ik kan die - behalve backup element - handmatig ook omschakelen om in elk geval de circulatiepomp te laten draaien. Als backup van de backup kan ik ook L1 van het net vervangen door de V2L van mijn EV. Ook dat moet handmatig want daarvoor moet ik regelen dat mijn hybride omvormer niet gaat terugleveren naar 'het net'.
Oftewel, zolang ik thuis ben bij stroomuitval bij temperaturen onder nul komt 't wel goed....
Die V2L koppeling wil ik graag meer over horen, mijn schoonvader heeft net een EV gekocht met die feature en ik mag zijn EV lader installeren. Lijkt me best mooi om een schakeling te maken die L1 overneemt in zo’n situatie.blb4 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:20:
[...]
Is dat zo? Dat lijkt me toch wel 1 van de USP's voor een thuisbatterij. Altijd, die van mij heeft dat en een groot deel van mijn huis schakelt ook automatisch over naar eilandbedrijf. Mijn WP echter niet vanwege de toch wel grote belasting maar ik kan die - behalve backup element - handmatig ook omschakelen om in elk geval de circulatiepomp te laten draaien. Als backup van de backup kan ik ook L1 van het net vervangen door de V2L van mijn EV. Ook dat moet handmatig want daarvoor moet ik regelen dat mijn hybride omvormer niet gaat terugleveren naar 'het net'.
Een warmtepomp onder je inboedel valtPowrskin schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:35:
Ik gooi het gewoon op de inboedelverzekering en als ik thuis ben kan het water eruit kleine moeite.
Ik waag het te betweifelen dan zou een CV-ketel ook onder de inboedel vallen
Volgens mij bij schade door iets wat op je inboedelverzekering gedekt wordt wel. Cv, televisie, sauna… de vraag is of kapot vriezen door stroomuitval gedekt wordtnokiaan958GB schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:08:
[...]
Een warmtepomp onder je inboedel valt![]()
Ik zal er in dit V2L topic wat uitleg over geven, 't is hier wat off-topic.Beer070 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:14:
[...]
Die V2L koppeling wil ik graag meer over horen, mijn schoonvader heeft net een EV gekocht met die feature en ik mag zijn EV lader installeren. Lijkt me best mooi om een schakeling te maken die L1 overneemt in zo’n situatie.
Lijkt mij ook meer iets voor de opstalverzekering.....nokiaan958GB schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:08:
[...]
Een warmtepomp onder je inboedel valt![]()
(Opstal: "Alles wat vast zit aan je huis" Inboedel: "Alles wat los in je huis staat". Als verstandige woningeigenaar heb je uiteraard beide verzekeringen)
Als het één adres is, dan is de splitsing niet officieel.belmonde schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 23:49:
Vraag.. Ik las iets over 2026 dat dan geen subsidie voor 2e warmtepomp is.. Is dat alleen voor als je zo'n 'cascade'systeem hebt zoals quatt dat wel doet met 2 aan elkaar gekoppleld. Wij hebben 2 een gesplitste woonboerderij (1 adres, 1 eigenaar).. met 2 aparte verwarmings systemen. Waar eventueel een keer bij elk een aprte wp zal komen.. 2 wp op 1 adres zal geen dan geen probleem zijn.
Edit: je bedoelt, net doen alsof het cascade is,Seafarer schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:12:
[...]
Als het één adres is, dan is de splitsing niet officieel.
In scenariodenken komt onweer voor het overgrote deel voor bij warm weer. Dan vriest het niet, dus zal ook je WP niet bevriezen.tonwes99 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:44:
[...]
Afgezien van blikseminslag kan de WP natuurlijk wel kapot gaan bij -10. Maar dan is die toch al kapot
aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Nee toch? Monoblocks hebben al een BUH tegen vorst zonder stroomstoring. Of wil je het warmtelint voeden met een accu o.i.d.? Dan kun je denk ik beter een circulatiepomp gebruiken.
Maar een printplaat vervangen kost minder dan de hele installatie (ook de koppelingen/leidingen buiten vriezen mogelijk kapot).Mjier schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:51:
[...]
In scenariodenken komt onweer voor het overgrote deel voor bij warm weer. Dan vriest het niet, dus zal ook je WP niet bevriezen.
Afgezien van blikseminslag kan de WP natuurlijk wel kapot gaan bij -10. Maar dan is die toch al kapot
Aan de andere kant, moet je alle risico's afdekken? Ik ken de statistieken niet maar wij hebben de afgelopen 50 jaar zonder overspanningsbeveiliging geleeft en alles is nog heel
YouTube: Buitenunit warmtepomp in een schuur..😂 #shorts
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Niemand die ervaring heeft met deze oplossing? Ik ben benieuwd of dit goed kan werken.GvNL schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:06:
Om de toekomstige installatie bij ons te optimaliseren, is het idee ontstaan om het boilervat en buffervat te plaatsen in de stenen berging die tegen ons huis aan is gebouwd. Deze is echter niet geïsoleerd, maar lijkt wel goed afgesloten te zijn.
Is het mogelijk om het boilervat en buffervat hierin te plaatsen? Zo ja, welke maatregelen moet ik nemen? Ik heb wat voorbeelden gelezen van isoleren van de leidingen en daarnaast het 'aankleden' van het vat met isolatiemateriaal. Dat vind ik een aantrekkelijke optie.
Op lange termijn wil ik wel de schuur zelf isoleren, maar tot die tijd zoek ik een geschikte tijdelijke oplossing. Als de apparatuur hier geplaatst kan worden, kan ik namelijk zonder breekwerk de geschikte leidingen laten aanleggen via de kruipruimte.
Werken gaat het zoiezo. Heb toevalig onderlaatst een Itho Amber installatie gezien in een soort ongeisoleerd schuurtje aan huis waar alles stond. Totaal niet geisoleerd.GvNL schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:50:
[...]
Niemand die ervaring heeft met deze oplossing? Ik ben benieuwd of dit goed kan werken.
Maar elke vorm van verlies wat je weet te reduceren scheelt je energie.
Als ik jou was zou ik er toch voor kiezen om het schuurtje nu eerst te isoleren. Als er nu nog niets in staat is dat vast een stuk makkelijker uit te voeren dan straks met een vat, etc. er in. Plus dat je nu best wel wat kosten gaat maken voor duur isolatiemateriaal om het echt vorstvrij te houden. Die kosten kan je dan beter in de isolatie van je schuur stoppen. Dan weet je Zeker dat het goed werkt.GvNL schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:50:
[...]
Niemand die ervaring heeft met deze oplossing? Ik ben benieuwd of dit goed kan werken.
Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
- Proton_
Maar nog niets te rapporteren, als ik het goed had begrepen: zomer is niet meer interessant, net als de sww...Proton_ schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:35:
@Bram-Bos oplettende lezers hebben @Tomexergie teruggevonden in een ander topic; die post is naar hier verplaatst: Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Toch?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
lijkt op hoe Quatt z'n warmtepompen aansluit.Technician- schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:26:
Zou dit qua flow een goede hydraulische aansluitmethode zijn?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Icm Intergas CV ketels heb je wel een drukverschilklep nodig in de aanvoer vanaf de CV ketel, anders krijg je ongewenste stromingen tijdens SWW vraag.
Een Quatt doet max 800 L/h en dan werkt het
:strip_exif()/f/image/LTJkGdOXTKeNqsCxWmgeBZEQ.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Toby-Wan op 09-10-2025 19:39 ]
WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh
- Proton_
Klopt, de reminder was dat oktober begonnen was dus een goed moment voor meterstanden opnemen, zodat je aan het eind van oktober goede cijfers hebtNaalroc schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:32:
[...]
Maar nog niets te rapporteren, als ik het goed had begrepen: zomer is niet meer interessant, net als de sww...
Toch?
Voor de tweakers met automatische cijfers een goed moment om de automatisering te checken

Nee, maar maakt dat in dit geval uit.. Het zijn/worden geen 2 in 1 opstelling op 1 afgiftecircuits. het zijn gescheiden woonhelften met eigen verwarming...Seafarer schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:12:
[...]
Als het één adres is, dan is de splitsing niet officieel.
Die nuance kun je op het subsidie-formulier niet kwijt. Het is 1 per adres per X jaar. Ik denk niet dat ze met jouw specifieke situatie rekening houden.belmonde schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 01:15:
[...]
Nee, maar maakt dat in dit geval uit.. Het zijn/worden geen 2 in 1 opstelling op 1 afgiftecircuits. het zijn gescheiden woonhelften met eigen verwarming...
Offerte in 2025 voor uitvoering in 2026 helpt wellicht? (Ik ken die overgangsregeling niet)
[ Voor 9% gewijzigd door tonwes99 op 10-10-2025 07:52 ]
Ik las dit :tonwes99 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:50:
[...]
Die nuance kun je op het subsidie-formulier niet kwijt. Het is 1 per adres per X jaar. Ik denk niet dat ze met jouw specifieke situatie rekening houden.
Offerte in 2025 voor uitvoering in 2026 helpt wellicht? (Ik ken die overgangsregeling niet)
De dubbele ISDE subsidie voor een configuratie van twee (of meer) warmtepompen in één systeem gaat per 1 januari 2026 op de schop. Dit betekent dat bij een subsidieaanvraag voor warmtepomp(en) eenmaal het startbedrag én eventuele labelbonus wordt uitgekeerd, vermeerderd met een opslag per kW voor het totaalvermogen van de opstelling. Het ministerie van KGG was voornemens om slechts één warmtepomp te gaan subsidiëren in een systeem tot 70 kW. Vereniging Warmtepompen heeft betoogd dat er goede redenen zijn om bewust twee of meer warmtepompen te combineren en het nu overgenomen tegenvoorstel gedaan.
Ze hebben het over 2 wp in 1 systeem gaat in 2026 op de schop.
Bij ons gaat het om 2 aparte verwarmingssystemen..
Ik heb al met een wp verkoper gebeld net maar die nam de telefoon niet op..
Maar het lijkt toch om aan elkaar gekoppeld wp's te gaan..
https://warmte-pompen.nl/...mtepompen-in-een-systeem/
Gelikte folder maar verder weinig specs. Ook bijzonder hoe weinig ventilatie ruimte de unit heeft. De voorkant heeft maar kleine gaatjes om de lucht doorheen te trekken. Kom ook nergens foto's tegen ze hebben alleen renders.
[ Voor 0% gewijzigd door jvanderkroon op 10-10-2025 14:22 . Reden: typo in naam bedrijf ]
LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23
Het is Aerth Energy....jvanderkroon schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:22:
Iemand al deze nieuwe startup gezien Earth energy. Hebben een concept met warmte batterijen.
Gelikte folder maar verder weinig specs. Ook bijzonder hoe weinig ventilatie ruimte de unit heeft. De voorkant heeft maar kleine gaatjes om de lucht doorheen te trekken. Kom ook nergens foto's tegen ze hebben alleen renders.
En aanvullend: Inderdaad een vage folder met 0 specs, installatie via kozijnenverkoper(s). Geen afmetingen of zelfs maar mockups van de warmtebatterijen..... En, waar haal je de komende 15-20 jaar onderdelen?
NB: Verwachte levering Q1-2026, ontwikkeld met "subsidie in gedachten".
[ Voor 20% gewijzigd door DjoeC op 10-10-2025 11:38 ]
Volgens de website een heel hoop mooie verhalen, maar bottom-line is het volgens mij gewoon een L/W warmtepomp met een pcm buffer.jvanderkroon schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:22:
Iemand al deze nieuwe startup gezien Earth energy. Hebben een concept met warmte batterijen.
aroTHERM plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin
Weet iemand een goede installateur die ovum zou willen installeren in Hilversum?RonJ schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:04:
[...]
Dat zijn premium warmtepompen uit Oostenrijk (doe dan maar gelijk een Ovum), bij onze Oostenburen zeer bekend en bestaat al heel lang. Hier zie je ze ondanks dat het een van de eerste fabrikanten was niet heel veel (met de nadelen van dien).
YouTube: 📊 Metingen onthullen fouten in net nieuwe Alps warmtepomp-installatie
Ik beschouw mijzelf zeker niet als warmte tweaker, hooguit beginnend.Technician- schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:16:
Hebben wij als alwetende tweakers nog meer tips over deze installatie en degene die er een filmpje van maakte?
Ik zag veel vloerverwarming van verschillende formaten. Zouden die niet (opnieuw) afgesteld moeten worden als de aanvoer / retour wordt omgewisseld?
Ik ben in huis bezig om mijn leidingwerk met tonzon folie te omwikkelen. Als ik dan een buiten leiding zie van 10-15m zonder enige isolatie in een te kleine kabelgoot dan moet ik wel even slikken. Verlies van 2-3watt /mK is al snel 2kw als het vriest.
Ik vond de WP dicht op de muur staan. In mijn handleiding staat minimaal 30cm en liever 50cm. Hoe zien jullie dat?
Jezus - wat slecht! Van die herhaalde achtbaanrit met de IR-camera wordt je minimaal duizelig. En dan nog die irritante muziek (kan je gelukkig uitzetten). Een beetje uitleg over de vouten en hoe deze te voorkomen / te verhelpen zijn zou ook voor de e.e.a. pijpbuiger en knietjeslover verhelderend kunnen zijn.Technician- schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:16:
Hebben wij als alwetende tweakers nog meer tips over deze installatie en degene die er een filmpje van maakte?
Een aantal fouten worden helaas niet benoemd.
[ Voor 16% gewijzigd door dunklefaser op 11-10-2025 20:14 ]
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt