• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 12:37
Andrehj schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 18:04:
[...]

Je hebt goed naar de marketingmannen geluisterd, maar ik vind dit toch niet bepaald een stromende bocht, dit is gewoon een haaks knietje:
[Afbeelding]
Een stromende bocht ziet er zo uit, met een binnenradius de minimaal net zo groot is als de interne diameter (in plaats van 0):
[Afbeelding]
Jij pakt hier een bruine codering, dat is >/= 50mm
Technician- schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:03:
Jij pakt hier een bruine codering, dat is >/= 50mm
Daar was ik inmiddels ook achter.
Past dit ook (direct) op de 32 mm Henco slangen? Ik heb een stukje met wat minder net gebogen bochten en zie wel zitten om dat door deze stromende bochten te vervangen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:01

ErikVers

e-Duurzaam

Andrehj schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 19:50:
[...]

[...]

Huh? @Technician- schreef letterlijk:

[...]

Let op het woordje "de".
Dus ik zoek de knieën van dat systeem op, en vind ze helemaal niet zo mooi.
Maar ik zie nu wat er fout ging. Ik had gewoon een willekeurige aangeklikt, en het blijkt bij nader inzien dat de bochten t/m 40 stromend zijn, en die grotere niet. Toch een pluspuntje voor Geberit.
Klopt “de” refereert niet naar de juiste omschrijving. Geberit flow heeft knietjes EN bochten.

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• Technician-
ErikVers schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:09:
[...]

Klopt “de” refereert niet naar de juiste omschrijving. Geberit flow heeft knietjes EN bochten.
Beetje rare discussie dit. Maar nee alles tot 50mm is een geflowde bocht.
Vanaf 50 is die wat hoekiger.
Tenzij je me een knie kan laten zien van 16 of 32mm (de maten die wij veel gebruiken)

[ Voor 11% gewijzigd door Technician- op 21-11-2025 21:17 ]

• Technician-
Andrehj schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:09:
[...]

Daar was ik inmiddels ook achter.
Past dit ook (direct) op de 32 mm Henco slangen? Ik heb een stukje met wat minder net gebogen bochten en zie wel zitten om dat door deze stromende bochten te vervangen.
Ze zullen het wel bewust doen maar de buismaat is 32x2,9. Maar het zou kunnen passen want heb al een bocht op een hencobuis gedrukt. En dat past alleen nog niet geperst.
Maar zal dat eens proberen voor je.
Een vertegenwoordiger van Geberit komt dinsdag een bek langsbrengen. (Die is normaal wel €500 in de BTW)

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
basfromasd schreef op zaterdag 23 augustus 2025 @ 19:31:
[...]

De Avarma is hetzelfde als de OEG warmtepomp. De fabrikant is Aircal. Ik heb hem hier thuis getest gedurende een stookseizoen. Zuinig genoeg, heel compleet apparaat, prima display, houdt het huis netjes warm.
Hij is niet extreem luidruchtig en de buren hebben niet geklaagd. Toch heeft hij 1 probleem dat voor teveel geluid zorgt: de ventilator staat op 800 rpm en regelt niet terug bij lager vermogen. De parameter voor maximaal ventilatortoerental is bij Avarma alleen op installateursniveau in te stellen en bij
OEG helemaal niet.
Een workaround is om gebruik te maken van Home Assistant en tuya-local. Volgens mij via modbus. Dan kun je alles precies naar smaak instellen. Dat is wel echt een Tweakers-oplossing.
is er al iemand aan de slag gegaaan met die modbus .

• jelte247
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10:25
Maxwp schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 01:51:
[...]
is er al iemand aan de slag gegaaan met die modbus .
Had je dit forum gezien? Laat zich goed lezen met vertalen in je browser.
https://akkudoktor.net/t/avarma-wp-monoblock-r290/16194

Heb je een Avarma wp? Ik heb uiteindelijk de 6KW gekocht en draait best prima. Zonder modbus naar op dat forum is eea over modbus gedeeld

• jelte247
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 10:25
In defrosts maakt mijn Avarma WP een hoog piepend geluid. Ik en de kids horen die piep zelfs binnen maar mijn vrouw niet. Waar zou dat vandaan kunnen komen? Is dat de compressor? Ik kan instellingen van frequentie vd compressor voor defrost wijzigen maar daar ben ik liever wat voorzichtig mee.

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:41

hnq

Technician- schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 20:00:
[...]

...voor betere prijzen dan vage Duitse webshops en op verzamelfactuur eens per 30d
Pers T stuk 32mm:
Geberit flow - Warmteservice 23,20
Huismerk vage duitse webshop (Heima24): 9,64

Incl.BTW, zonder korting.

Gasloos sinds 10- 2019, Panasonic L, 7kW dhz,mg4, betaalbaargasloos.nl

• Technician-
hnq schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:33:
[...]

Pers T stuk 32mm:
Geberit flow - Warmteservice 23,20

Incl.BTW, zonder korting.
Grappig dat is precies de bruto prijs.
Maar dit was even een berichtje tussen installateurs, die veel inkopen en niet bedoelt voor de particulier.

[ Voor 16% gewijzigd door Technician- op 22-11-2025 09:37 ]

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:38
hnq schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:33:
[...]
[…]
heima24.de is geen vage webshop. Hun huismerk is van prima kwaliteit en ze leveren goede service. Eigenlijk ben je een dief van je eigen portemonnee als je voor een groot project elders shopt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
Horen deze bijdragen over bochtjes en knietjes en leveranciers ondertussen niet in het
"Warmtepomp Installatie, Materiaal, Gereedschap, How-To Topic" ?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
jelte247 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:04:
In defrosts maakt mijn Avarma WP een hoog piepend geluid. Ik en de kids horen die piep zelfs binnen maar mijn vrouw niet. Waar zou dat vandaan kunnen komen? Is dat de compressor? Ik kan instellingen van frequentie vd compressor voor defrost wijzigen maar daar ben ik liever wat voorzichtig mee.
las toevallig iets van een samsung die het zelfde deed
Was een defexte klep
Zou even reclameren

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:35
RareHenk schreef op woensdag 13 augustus 2025 @ 18:28:
https://eprel.ec.europa.e...duct/spaceheaters/2437144
https://www.alternative-h...ratur-waermepumpe/7887208

En nu over Remeha, of moet ik Midea zeggen?
Remeha lijkt de R290 Midea Arctic uit brengen. (Maar Remeha op het toestel geplakt)

https://keymark.eu/en/products/heatpumps/certified-products
De Remeha Confida MB 400-4/6 is identiek aan de Midea BMHC-V6WD2N7

Specificaties zien er ook degelijk/ goed uit.
Inderdaad is de buitenunit Midea. Daar hoeft niets mis mee te gaan, juist een beproefde Chinese WP.
Het gaat om de implementatie in NL. Remeha bouwt met haar binnenunits, de Controlbox MB of de Confida 40E, een compleet flexibel systeem met bruikbare software. De buitenunit is maar een onderdeel.

Je kunt het buitendeel de Confida 400 samen met de Controlbox overal inkoppelen net als bij de ITHO Amber. Alleen mis je dan net als bij de Amber de flowmeting dus de COP. Prijstechnisch gunstig concept.

Met de hydraulische binnenunit Confida 40 heb je wel flowmeting en COP. De backup verwarming is in de binnenunit aangebracht. De binnenunit is wel groot en diep maar kan op de plaats van de HR ketel hangen.

Wat zijn dan de voordelen?
* Geluid: Remeha beweert voor de 9kW versie LwA 49 dB en Lp op 3m 43dB. Dat is aanzienlijk beter dan de Amber en Vaillant. Maar de praktijk moet het nog uitwijzen.
* Regeltechnisch is Remeha meestal zonder klachten met gebruikersvriendelijke software ook op smartphone. Remeha implementeert deze Chinees in eigen omgeving en maakt er een Remeha product van.
* Installateurs werken graag met Remeha, goede ondersteuning door Remeha. In mijn omgeving hebben kennissen goede ervaring met de ACE series.

Ik heb de installatie instructies bekeken. Ik kan mij niet voorstellen dat een installateur met sanitair/CV achtergrond deze unit goed kan instellen. Het is best complex. Het zal voor mij een hele toer zijn om een geschikte installateur te vinden in omgeving Tilburg.

Ik hoop dat er ervaring met deze WP op het forum wordt uitgewisseld.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:27
Tomexergie schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 15:14:
Wat zijn dan de voordelen?
* Geluid: Remeha beweert voor de 9kW versie LwA 49 dB en Lp op 3m 43dB. Dat is aanzienlijk beter dan de Amber en Vaillant. Maar de praktijk moet het nog uitwijzen.
Sorry, nee dat is hij niet.

A+++ Schallleistungspegel ErP: 48 dB(A)
max. Schallleistungspegel: 59 dB(A)
Dus luider dan een Amber en een Vaillant

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:35
Ronald schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 16:35:
[...]

Sorry, nee dat is hij niet.

[...]

Hoe kan dit ?

Dus luider dan een Amber en een Vaillant
Dit staat op de website. Zouden ze de buitenunit hebben aangepast? Ik kan mij niet voorstellen dat zo'n gerenommeerd bedrijf als Remeha de zaak staat te bedriegen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJPiFUsJOLdFP4qgTgfS857wcls=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/ficqI1wlQV6EoaUrdBEuC0nm.png?f=user_large

In andere tekst staat bij Tb=7C en Ta=55C Lp= 44 dB op 1 meter afstand.
Met het temperatuurverschil van 48C zeker heel mooi. (vergelijkbaar met Tb=-10 Ta= 38)
Draait er al ergens een Confida 400? De Amber is redelijk stil, dat heb ik zelf kunnen waarnemen.

• Ronald
@Tomexergie op geluid specificaties is creatief boekhouden eerder gebruikelijk dan uitzondering bij de warmtepomp boeren.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-03 11:55
Hebben mensen hier nog tips? Ik ben aan het stoeien met een grondleiding door de kruipruimte voor een warmtepomp langs de gevel.
Ik wil de monoblock het liefst zo dicht mogelijk tegen de gevel vanwege de ruimte (maar het komt niet op een cm). Hij moet 30cm uit de gevel staan dus ik wil eigenlijk de grondleiding in die 30cm van de gevel naar boven laten komen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/piwtcjam1RyaomvcXTvXi83elVM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pl6bQeJbFNIWn7ZHLZqFAoXz.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb onder de fundering door gegraven en wilde zo omhoog maar ik heb me een beetje verkeken op de buigradius. Hebben mensen nog ideeën? Het gaat om Rehau Rauvitherm 1xØ32mm Uno - Ø120mm , die achteraf een grotere buigradius (1m) heeft dan de Terrendis (0.5m) -_-'. Deze was sneller leverbaar en het is best fris zonder verwarming. Dus hier moeten we het mee doen.

Ik zit er zelf aan te denken er toch maar een 32x3 PPSU knie op te persen en zo goed als het gaat de isolatie er weer over terug te schuiven in dan intapen met vulkaniserende tape.

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11:14
wilmardo schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:14:
Hebben mensen hier nog tips? Ik ben aan het stoeien met een grondleiding door de kruipruimte voor een warmtepomp langs de gevel.
Ik wil de monoblock het liefst zo dicht mogelijk tegen de gevel vanwege de ruimte (maar het komt niet op een cm). Hij moet 30cm uit de gevel staan dus ik wil eigenlijk de grondleiding in die 30cm van de gevel naar boven laten komen:

[Afbeelding]

Ik heb onder de fundering door gegraven en wilde zo omhoog maar ik heb me een beetje verkeken op de buigradius. Hebben mensen nog ideeën? Het gaat om Rehau Rauvitherm 1xØ32mm Uno - Ø120mm , die achteraf een grotere buigradius (1m) heeft dan de Terrendis (0.5m) -_-'. Deze was sneller leverbaar en het is best fris zonder verwarming. Dus hier moeten we het mee doen.

Ik zit er zelf aan te denken er toch maar een 32x3 PPSU knie op te persen en zo goed als het gaat de isolatie er weer over terug te schuiven in dan intapen met vulkaniserende tape.
Kan je jezelf niet extra ruimte creeren door meer diagonaal onder de fundering door te gaan?

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:02

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@wilmardo of onder de fundering ook een horizontale bocht maken zodat je evenwijdig 30cm uit de gevel uit komt, en dan een verticale bocht. Dan kom je alleen wel twee meter verder naar links of rechts uit en heb je meer grondleiding nodig...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 00:01

ErikVers

e-Duurzaam

RichieB schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:53:
[...]

heima24.de is geen vage webshop. Hun huismerk is van prima kwaliteit en ze leveren goede service. Eigenlijk ben je een dief van je eigen portemonnee als je voor een groot project elders shopt.
Ik weet uit betrouwbare bron dat @hnq dat ook niet vindt. Ik vermoed dat hij wat cynisch spiegelde op een eerder bericht. Kijk maar eens op welk bericht reageerd en dan zie je hoe hij aan “vage webshop” komt. 😜🫡

[ Voor 5% gewijzigd door ErikVers op 22-11-2025 22:16 ]

Heat Geek Getraind | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:38
@ErikVers Ah, nu zie ik het pas. @Technician- maakt als professional natuurlijk andere keuzes mbt zijn inkoop, maar Heima24 een "vage webshop" noemen is echt nergens voor nodig.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• Technician-
ErikVers schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:15:
[...]

Ik weet uit betrouwbare bron dat @hnq dat ook niet vindt. Ik vermoed dat hij wat cynisch spiegelde op een eerder bericht. Kijk maar eens op welk bericht reageerd en dan zie je hoe hij aan “vage webshop” komt. 😜🫡
Bedoelde alleen maar een tip voor installateurs.
Als je je inkoop en boekhouding strak wil houden kun je m.i. beter bij een groothandel shoppen en dan gaan voor hogere omzetkorting, en alles dagelijks geleverd en op 1 NLse factuur.

Heima24 is natuurlijk helemaal top als je eens (eigen) projectje doet. Er zijn nog veel meer webshops met nog lagere prijzen waar ik op doelde.
Maar das mijn mening en hier laat ik het bij.

[ Voor 4% gewijzigd door Technician- op 23-11-2025 09:56 ]

• Cruiseronline
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23-01 15:51
ja dat kostte even wat hoofdbrekens >:)

• Technician-
wilmardo schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:14:

[Afbeelding]

Rauvitherm is ontzettend stug inderdaad.
Je kunt proberen de buis goed warm te maken door in de schuur een heater op de bocht te laten blazen een tijdje nog iets ruimer uitgraven en dan met 2 man er aanhangen en fixeren.
Of inruilen voor meer geribbelde buis, die buigen een stuk minder lang.

• Cruiseronline
goedemorgen tweakers.

Paar jaar geleden een herenhuis omgebouwd tot 3 appartementen en in elke appartement een winter gewoond.
App 1: BG+sout: 1x LG therma V split 9kw + Ariston nuon 80L WPB + 3fase DSV.
App 2: 1e vd: 1x LG therma V split 7kw + 3fase DSV.
App 3: 2e+3e vd: 1x LG therma V split 7kw + 3 fase DSV + douche WTW.
Alles zelf gedaan. Mocht iemand ergens feedback over willen, vraag maar raak.

Voor mn volgende project eens kijken naar huidige state of the art. Dit topic niet helemaal doorgelezen, maar wel 50 pagina's terug, toch nog wat vragen:
- wat zijn momenteel de pareltjes onder de split WP qua SCOP in de specs (6 of 8 kw)? druk aant googelen maar tips altijd welkom (ik zag in de tracking van @Tomexergie dat de Ecodan splits het goed doen)
- zitten we nog steeds vast aan de WP specifieke controllers/thermostaat? of bestaan er al goede universele protocollen/thermostaten. Ik kwam bijvoorbeeld deze tegen.

[ Voor 3% gewijzigd door Cruiseronline op 23-11-2025 12:24 ]

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
Cruiseronline schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:00:
goedemorgen tweakers.

Paar jaar geleden een herenhuis omgebouwd tot 3 appartementen en in elke appartement een winter gewoond.
App 1: BG+sout: 1x LG therma V split 9kw + Ariston nuon 80L WPB + 3fase DSV.
App 2: 1e vd: 1x LG therma V split 7kw + 3fase DSV.
App 3: 2e+3e vd: 1x LG therma V split 7kw + 3 fase DSV + douche WTW.
Alles zelf gedaan. Mocht iemand ergens feedback over willen, vraag maar raak.

Voor mn volgende project eens kijken naar huidige state of the art. Dit topic niet helemaal doorgelezen, maar wel 50 pagina's terug, toch nog wat vragen:
- wat zijn momenteel de pareltjes onder de split WP qua SCOP in de specs (6 of 8 kw)? druk aant googelen maar tips altijd welkom (ik zag in de tracking van @Tomexergie dat de Ecodan splits het goed doen)
- zitten we nog steeds vast aan de WP specifieke controllers/thermostaat? of bestaan er al goede universele protocollen/thermostaten. Ik kwam bijvoorbeeld deze tegen.
Split is nu vaak hydro split.
Mooie SCOPs naast mitsu en pana wellicht ovum en lambda

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Cruiseronline
@BarryH Ja redelijk irritant als ik zoek op split kom ik continu bij hydrosplit uit, maar wil een split met koelleiding. Is er een zoekterm hiervoor die beter werkt? haha

thx. Ga eens zoeken naar die merken. Als ik lijstje heb post ik hier wel even met prijzen als luktt

• BarryH
  • Nu online
Cruiseronline schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:56:
@BarryH Ja redelijk irritant als ik zoek op split kom ik continu bij hydrosplit uit, maar wil een split met koelleiding. Is er een zoekterm hiervoor die beter werkt? haha

thx. Ga eens zoeken naar die merken. Als ik lijstje heb post ik hier wel even met prijzen als luktt
Wel snel beslissen, voor de R32 van de markt gaat.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Cruiseronline
@BarryH zouden er geen R290 split WP voor in de plek komen? Zag op youtube een duitser op een duitse beurs waar fabrikanten R290 split WP lieten zien. Zie ze nog niet hier op de markt, maar wel r290 split aircos, voorbeeld.

PS, grappig dat dit erbij staat........... De vulling is voldoende om maximaal 10 meter koelleiding te ondersteunen. Omdat R290 momenteel niet bijgevuld kan worden, is het niet aanbevolen langere afstanden te overbruggen met de koelleidingen. Mocht dat noodzakelijk zijn, dan is het aanbevolen gebruik te maken van een bijvulbaar R32 systeem.............

Waarom kun je R290 niet bijvullen?

[ Voor 27% gewijzigd door Cruiseronline op 23-11-2025 13:08 ]

• BarryH
  • Nu online
Cruiseronline schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:59:
@BarryH zouden er geen R290 split WP voor in de plek komen? Zag op youtube een duitser op een duitse beurs waar fabrikanten R290 split WP lieten zien. Zie ze nog niet hier op de markt, maar wel r290 split aircos, voorbeeld.

PS, grappig dat dit erbij staat........... De vulling is voldoende om maximaal 10 meter koelleiding te ondersteunen. Omdat R290 momenteel niet bijgevuld kan worden, is het niet aanbevolen langere afstanden te overbruggen met de koelleidingen. Mocht dat noodzakelijk zijn, dan is het aanbevolen gebruik te maken van een bijvulbaar R32 systeem.............

Waarom kun je R290 niet bijvullen?
Explosiegevaar. Bijvullen is niet moeilijk, alleen een explosie is zo sneu

• Cruiseronline
Explose is ongewenst inderdaad. .Weet niet of er al regelgeving is voor R290 binnen. Zie op de markt R290 varianten van verschillende binnen apparatuur (split airco's, monoblock airco's en mobiele airco's), dus zal toch wel toegestaan zijn. Zie dat europese regelgeving voorlopig alleen R32 voor monoblock WP/airco's aan banden legt (2027), maar vanaf 2032 ook voor split airco's/WP.

Anyway, je tip word gewaardeerd, als ik split wil moet ik volgend jaar in de uitverkoop maar een R32'je aanschaffen. Wel jammer, ik doe ook graag wat voor het milieu (bovenop de WP an sich)

[ Voor 20% gewijzigd door Cruiseronline op 23-11-2025 13:41 ]

• Ronald
R290 mag in hele grote hoeveelheden binnen...

Maar als je het gebruikt in een veredelde koelkast dan is de grens ineens 390 gram. Daar blijven die propaan-single-splits dus onder.

Let je op met de R50 leiding in je meterkast?

• wilmardo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-03 11:55
Oilman schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 19:20:
[...]
Kan je jezelf niet extra ruimte creeren door meer diagonaal onder de fundering door te gaan?
Proton_ schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 20:35:
@wilmardo of onder de fundering ook een horizontale bocht maken zodat je evenwijdig 30cm uit de gevel uit komt, en dan een verticale bocht. Dan kom je alleen wel twee meter verder naar links of rechts uit en heb je meer grondleiding nodig...
Thanks beide! Meer graven is in ieder geval wel een goed idee, dus daar ben ik druk mee bezig vandaag. Diagonaal is een hele goeie! Daar had ik nog niet aan gedacht en geeft hopelijk wat meer ruimte. Ik zit ook wel weer precies met een heipaal.
Technician- schreef op zondag 23 november 2025 @ 11:58:
[...]

Rauvitherm is ontzettend stug inderdaad.
Je kunt proberen de buis goed warm te maken door in de schuur een heater op de bocht te laten blazen een tijdje nog iets ruimer uitgraven en dan met 2 man er aanhangen en fixeren.
Of inruilen voor meer geribbelde buis, die buigen een stuk minder lang.
Thanks voor de input O+
Kan je er echt zo hard aan trekken? Ik ben bang dat ik m knak als ik er aan ga hangen, je ziet dat de buitenste buis al een beetje knikt en ik wil niet de binnenste pex knakken.

Als het erin ligt allemaal zal ik even een update posten ook :)

• Technician-
BarryH schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:56:
[...]

Wel snel beslissen, voor de R32 van de markt gaat.
Nieuwe generaties split staan al klaar op koudemiddel bv R454C (gwp 146)
Bv de Altherma 4, nu alleen in R290 maar er komen ook R454C modellen als de opvolger van de 3 R
Andere merken volgen. Ik denk zelfs dat R454C nu al als drop-in zou werken. De eigenschappen liggen heel dicht bij R32.

• Cruiseronline
Ronald schreef op zondag 23 november 2025 @ 14:43:

Let je op met de R50 leiding in je meterkast?
wat bedoel je @Ronald ?

• Ronald
Aardgas = Methaan = R50 als je het koelgas noemt.

• Cruiseronline
ah! ja had al even gezocht naar de overeenkomsten/verschillen r290/aardgas. Ene hoopt beneden op, andere boven. Ontsteken bij ongeveer zelfde temperatuur. Enige relevante verschillen zijn volgens mij 1. explosiekracht (propaap sterker) en 2. geur (geen geurstof toegevoegd aan r290 in WP/airco?) Ik zou zeggen goeie sensor en geen gekke dingen doen, dan moet dat goedkomen. Maar dat is meer relevant voor mn keuze qua airco. In WP-land valt er weinig te kiezen qua split. Misschien dat volgend jaar R454C split WP op de markt komen waar @Technician- het over heeft.

• Ronald
Ik maak me heel erg niet druk om propaan. Om het in perspectief te zetten:

Mijn kruipruimte is 45m² en gemiddeld iets van 60cm hoog. 27m³ dus.
De onderste explosiegrens van propaan is 2,1% volume.
Stel ik weet de gehele inhoud van een r290 machine, maximaal zo'n 900 gram (residentieel) dan is dat 490 liter in gasvorm. Dan kom ik op 1,8% vol.

De kans dat 100% van het r290 in een dergelijk kleine ruimte komt is waarschijnlijk kleiner dan dat je huis uit elkaar klapt omdat de r50 leiding lek gegaan is.

[ Voor 10% gewijzigd door Ronald op 23-11-2025 15:56 ]

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 13:19
Cruiseronline schreef op zondag 23 november 2025 @ 13:37:
Explose is ongewenst inderdaad. .Weet niet of er al regelgeving is voor R290 binnen. Zie op de markt R290 varianten van verschillende binnen apparatuur (split airco's, monoblock airco's en mobiele airco's), dus zal toch wel toegestaan zijn. Zie dat europese regelgeving voorlopig alleen R32 voor monoblock WP/airco's aan banden legt (2027), maar vanaf 2032 ook voor split airco's/WP.

Anyway, je tip word gewaardeerd, als ik split wil moet ik volgend jaar in de uitverkoop maar een R32'je aanschaffen. Wel jammer, ik doe ook graag wat voor het milieu (bovenop de WP an sich)
Hetzelfde gevoel voor mijn airco. Ik heb (in Frankrijk) twee 3-split nodig, en krijg alleen R32 aangeboden. Heb ik hier net een duurzame R290 neergezet…

• Technician-
Cruiseronline schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:42:
ah! ja had al even gezocht naar de overeenkomsten/verschillen r290/aardgas. Ene hoopt beneden op, andere boven. Ontsteken bij ongeveer zelfde temperatuur. Enige relevante verschillen zijn volgens mij 1. explosiekracht (propaap sterker) en 2. geur (geen geurstof toegevoegd aan r290 in WP/airco?) Ik zou zeggen goeie sensor en geen gekke dingen doen, dan moet dat goedkomen. Maar dat is meer relevant voor mn keuze qua airco. In WP-land valt er weinig te kiezen qua split. Misschien dat volgend jaar R454C split WP op de markt komen waar @Technician- het over heeft.
Oh er is legio keuze in split warmtepompen hoor.
De Ecodan van Mitsubishi is een erg goed apparaat bijvoorbeeld.

En op een beurs zag ik al een propaan split van Mitsubishi die nog niet uitgegeven is.
https://www.installatie.n...ucht-water-split-op-r290/

[ Voor 10% gewijzigd door Technician- op 23-11-2025 16:17 ]

• Cruiseronline
@Technician- ha, ja moet me nuanceren, bedoel keuze qua r290 split. Ecodan split ben ik naar aant kijken, zag goede resultaten in de tweakers tracking sheet hier. Heb paar jaar terug 3 LG therma v splits geinstalleerd, die zijn nog steeds op de markt. tot nu toe heb ik gevonden:
- LG therma V split
- Ecodan split
- daikin atherma split
- Bosch Compress 3400i split
- hyundai split
- fujitsu extensa split
- remeha mercuria ace
- en kreeg van @BarryH de tip eens te kijken naar ovum en lambda (moet ik nog even opzoeken)

Als ik lijstje met links en prijzen compleet heb post ik hier wel even.

• Technician-
Cruiseronline schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:37:
@Technician- ha, ja moet me nuanceren, bedoel keuze qua r290 split. Ecodan split ben ik naar aant kijken, zag goede resultaten in de tweakers tracking sheet hier. Heb paar jaar terug 3 LG therma v splits geinstalleerd, die zijn nog steeds op de markt. tot nu toe heb ik gevonden:
- LG therma V split
- Ecodan split
- daikin atherma split
- Bosch Compress 3400i split
- hyundai split
- fujitsu extensa split
- remeha mercuria ace
- en kreeg van @BarryH de tip eens te kijken naar ovum en lambda (moet ik nog even opzoeken)

Als ik lijstje met links en prijzen compleet heb post ik hier wel even.
Zou Bosch, Remeha en Hyundai links laten liggen. En toevoegen: Panasonic K serie, Toshiba, Vaillant Plus Split

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Technician- schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:40:
[...]

Zou Bosch, Remeha en Hyundai links laten liggen. En toevoegen: Panasonic K serie, Toshiba, Vaillant Plus Split
Waarom geen Bosch? Gewoon uit nieuwsgierigheid overigens.. ik heb een goedkope Chinese AUX die veel lawaai maakt* dus ik hou mijn ogen en oren open om die ooit te vervangen door een unit waarbij ik niet constant de silent modus actief hoef te laten en ik was wel gecharmeerd van Bosch :)

*Als die niet in silent draait en vermogensbeperking niet actief is.. die staat hier dus constant op 10 of 20% :+

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Cruiseronline
@Technician- thx!

@Glashelder die aux niet goed bevallen? of wel, afgezien van geluid?

ik had bewust al een paar (voor mij) onbekendere (chinese?) merken uit het lijstje gehouden, zoals

Rotenso airme split
Rotenso heatme split
midea arctic split
airwell wellea

[ Voor 4% gewijzigd door Cruiseronline op 23-11-2025 17:10 ]

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:31
Glashelder schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:59:
[...]

Waarom geen Bosch? Gewoon uit nieuwsgierigheid overigens.. ik heb een goedkope Chinese AUX die veel lawaai maakt* dus ik hou mijn ogen en oren open om die ooit te vervangen door een unit waarbij ik niet constant de silent modus actief hoef te laten en ik was wel gecharmeerd van Bosch :)

*Als die niet in silent draait en vermogensbeperking niet actief is.. die staat hier dus constant op 10 of 20% :+
Uit ervaring. Ziet er mooi uit, functioneert prima en is stil. Weinig duiding van de parameters en instellingen. Geen goede mogelijkheid tot draaien zonder buffervat.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Cruiseronline schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:08:
@Glashelder die aux niet goed bevallen? of wel, afgezien van geluid?
Op zich doet hij het prima voor mij maar alleen maar omdat ik bereid ben er op momenten moeite in te steken. Zoals ik al schreef is het out-of-the box een enorme herriebak. Ik heb iemand over de vloer gehad die geluidswerende kasten levert (professionele kasten) en hij meette 69 dB. Dat is echt wel serieus luid, en dat was niet eens op vol vermogen.

Wat ik dus doe is de AUX permanent in de silent modus laten draaien met een beperking van de stroom die hij mag verbruiken (dit kan je instellen van 10% tot 100%). Met 20% en silent modus dan is het geluid acceptabel, ook in de nacht. Effectief limiteert de silent modus de RPM van de ventilator en de vermogensbeperking limiteert het vermogen van de compressor). Het probleem is dat als het echt koud wordt dat hij dan ons huis niet meer warm kan houden met een nachtverlaging. Dan schakel ik eerst over op 24/7. Dat werkt tot het echt koud wordt (onder nul). Dan schakel ik over op tijdsgebonden silent modus. Ik vind hem dan overdag serieus luid maar gelukkig heb ik denk ik hele lieve buren, want die zeggen dat ze hem niet horen of zich er niet aan storen.. Toch voel ik me bezwaard. En ik heb het gevoel dit huis op deze manier niet goed te kunnen verkopen. Ik wil een eventuele verkoper niet opzadelen met instructies wat hij/zij moet doen als het een keer wat kouder wordt :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• Cruiseronline
@Glashelder duidelijk. die vermijdt ik dan liever. Terugmoduleren op 10% vermogen is wel interessant. Ook voor de eerste 10 min? Die therma V's die ik heb geinstalleerd kreeg ik niet teruggeregeld wb opstartfase, maar vermoed dat dat zo hoort? druk opbouwen?

@ZonnigY waarom geen goede mogelijkheid tot draaien zonder buffervat?

Hieronder alvast rudimentair lijstje na middagje snuffelen en jullie inputs. Moet ff uitzoeken hoe ik tabel klikbaar kan maken met links

Qua vermogen zit ik nog all over the place, maar vermoed dat ik richting de 6-8kw A7/W35 moet gaan denken. work in progress.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sGyXe56Cmnsmswbi0rcGEJgdUA0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/vCQEceOG11VRlQ6jaYIdOtpZ.png?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Cruiseronline op 23-11-2025 17:57 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Cruiseronline schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:38:
@Glashelder duidelijk. die vermijdt ik dan liever. Terugmoduleren op 10% vermogen is wel interessant. Ook voor de eerste 10 min? Die therma V's die ik heb geinstalleerd kon je niet terugregelen wb opstartfase, maar vermoed dat dat zo hoort? druk opbouwen?
Ja ook voor de eerste 10 minuten. Op 20% is de limiet zo'n 750 watt en daar gaat hij heel geleidelijk naartoe.

• Cruiseronline
@Glashelder das wel lekker. Misschien lag het aan mij, maar die therma V's gingen in opstart tijdje (weet niet meer precies hoe lang, 5a10 min) volle bak. En als dan voor/najaar was met weinig warmtevraag schoot ie soms halverwege zn opstart (na 5 min ofzo) al voorbij zn target temp en dus uit. Maar misschien iets typisch LG, of operator error, of te groot gedimensioneerd. Dus ga deze keer maar voor iets kleiner. De rest plus ik wel bij met airco's als het min 10 wordt

[ Voor 18% gewijzigd door Cruiseronline op 23-11-2025 17:55 ]

• Ronald
@Cruiseronline Houdt je midden in de stad rekening met geluid?

Hele waslijsten van die machines zijn op papier helemaal niet stil genoeg voor een 'krappe' omgeving (lees <3m van perceelgrens)

Ik heb nog geen split gezien die een beetje geluidsknappe maxima heeft.

• Technician-
Glashelder schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:59:
[...]

Oh sorry, misschien is Bosch wel wat, ik weet het niet.

• Technician-
Ronald schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:58:

Hele waslijsten van die machines zijn op papier helemaal niet stil genoeg voor een 'krappe' omgeving (lees <3m van perceelgrens)

Deze ook niet ?
https://www.heatpumpkeyma...end%5Bsubtype%5D=5989&utm

• Cruiseronline
@Ronald ja goed punt, ga van allemaal de specs opzoeken, ook qua geluid. De buitenunit komt 9m hoog op plat dak, en geen buren zo hoog. Dus wil proberen m int midden van het dak te zetten, dan straalt geluid zo min mogelijk naar beneden. Eventueel nog een geschikte ombouw eroverheen is makkelijk te doen als nodig is.

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 14:07

Seafarer

XXX

Cruiseronline schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:31:
@Ronald ja goed punt, ga van allemaal de specs opzoeken, ook qua geluid. De buitenunit komt 9m hoog op plat dak, en geen buren zo hoog. Dus wil proberen m int midden van het dak te zetten, dan straalt geluid zo min mogelijk naar beneden. Eventueel nog een geschikte ombouw eroverheen is makkelijk te doen als nodig is.
Ik zou kiezen voor midden op een steun muur. Dan heb je meer tegen massa.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.

• Djvdb
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 14:41
Ronald schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:58:

Arotherm split plus

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• Ronald
Met 57 en 58dB(A) dus een luider dan de r290 plus van gelijk vermogen (55 en 57)

Tag @Technician-

Vaillant na ME een van de beste in eerlijkheid over specificaties:-)

[ Voor 17% gewijzigd door Ronald op 23-11-2025 19:39 ]

• Djvdb
Ronald schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:34:
[...]

Met 57 en 58dB(A) dus een luider dan de r290 plus van gelijk vermogen (55 en 57)

Tag @Technician-

Dat is voldoende voor <3m toch?

e-Golf 2018 | Climarad Sensa V2X | 3200 Wp WZW I WP: ME Ecodan SUZ-SWM60VA2 + ERST20D-VM2E

• ZonnigY
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10:31
Cruiseronline schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:38:
@Glashelder duidelijk. die vermijdt ik dan liever. Terugmoduleren op 10% vermogen is wel interessant. Ook voor de eerste 10 min? Die therma V's die ik heb geinstalleerd kreeg ik niet teruggeregeld wb opstartfase, maar vermoed dat dat zo hoort? druk opbouwen?

@ZonnigY waarom geen goede mogelijkheid tot draaien zonder buffervat?

Hieronder alvast rudimentair lijstje na middagje snuffelen en jullie inputs. Moet ff uitzoeken hoe ik tabel klikbaar kan maken met links

Qua vermogen zit ik nog all over the place, maar vermoed dat ik richting de 6-8kw A7/W35 moet gaan denken. work in progress.

[Afbeelding]
Vanuit de 5800i de grotere monoblock in ieder geval niet.
1. Circulatiepomp draait even na het warm water maken.
2. Er zit wat warmte in het systeem van het dhw maken. Daarop slaat de verwarming uit want Ta ruimschoots overschreden.
3. Dan is het dus wachten tot de aanvoerleiding waar dhw temperatuur in heeft gezeten is afgekoeld tot onder de gewenste Ta. Zeker na de legionellarun duurt dat even (zeg maar gerust een uur of 2)

Gelukkig heb ik een erg goed geïsoleerd huis, dus merk ik het alsnog nauwelijks. En bij vorst doet ie ivm vorstbescherming wel de circulatiepomp doordraaien, dus dan is dit probleem er niet.

Waarschijnlijk is het voor de split wel heel anders bedenk ik me nu. Maar Nefit-Bosch zit voor zover ik weet nog vol op de 'zonering en buffervat is eigenlijk altijd nodig tour' dus ik zou het wel goed checken als je zonder buffervat wilt.

Bosch 5800i 10, vloerverwarming & fancoils, Zehnder Q600

• BarryH
  • Nu online
[...]

Tag @Technician-

Zeker weten? bij Vaillant is het moeilijk het geluid bij -10/55 te vinden op vol vermogen. en ME adviseert het ErP label geluid te gebruiken voor de geluidscalculatietool en Bosch/Nefit en Panasonic bevelen aan het maximale geluid te nemen...
Ik vind het nog lastig te overzien (de performance specs qua vermogen van ME en Vaillant Tsjechie zijn idd veel uitgebreider dan de rest)

• Technician-
[...]

Tag @Technician-

Waar haal je die data weg?
Volgens de snelgids zit je op 2,5m al onder de (dag) grens en 3m nachtgrens bij vol vermogen.
https://www.vaillant.nl/d...-plus-feb2025-2987064.pdf

• Djvdb
Technician- schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:30:
[...]

Volgens de snelgids zit je op 2,5m al onder de (dag) grens en 3m nachtgrens bij vol vermogen.
blz 39

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 11-03 22:48

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• Ronald
Technician- schreef op zondag 23 november 2025 @ 20:30:
[...]

Dat zijn marketing waardes waar ik als professional mijn juridische verantwoordelijkheid niet aan zou ophangen... Afhankelijk van de q-factor (reflectie) kan het zomaar zijn dat je meer afstand nodig hebt.

@BarryH Het grote geluidseisen airco en wp topic - ErP is niet bruikbaar want onbekend hoe gemeten.

• BarryH
  • Nu online
Ronald schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:09:
[...]

Dat zijn marketing waardes waar ik als professional mijn juridische verantwoordelijkheid niet aan zou ophangen... Afhankelijk van de q-factor (reflectie) kan het zomaar zijn dat je meer afstand nodig hebt.

@BarryH Het grote geluidseisen airco en wp topic - ErP is niet bruikbaar want onbekend hoe gemeten.
Echter ME refereert in haar geluidseisen paper juist aan de Erp waardes

• Ronald
BarryH schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:12:
[...]

Sja... dat snap ik... hun splinternieuwe Ecodan r290 is ook 58dB(A) voor de 8kW en 56dB(A) voor de 6kW.

Dat doet een inmiddels bijna half decennium oude Vaillant /6 beter...

• Djvdb
BarryH schreef op zondag 23 november 2025 @ 22:12:
[...]

Volgens mij zijn ERP-waardes tussen merken niet goed met elkaar te vergelijken. ME maakt in hun whitepaper vrij duidelijk hoeveel procent nominaal inhoudt en welke aanvoertemperatuur ze gebruiken, maar veel fabrikanten doen dat niet. Volgens mij zijn de enige een beetje vergelijkbare geluidswaardes die van Heatpump Keymark. Als ik de documentatie goed heb begrepen, worden alle warmtepompen die in die database staan aan dezelfde onafhankelijke test onderworpen: 7 graden buitentemperatuur en maximale aanvoertemperatuur.

Ik zou die waardes dan ook gebruiken om warmtepompen met elkaar te vergelijken. Ik heb dat laatst voor een paar warmtepompen gedaan, en dan kom je toch tot andere conclusies dan wanneer je de specificaties van de fabrikanten gebruikt.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Djvdb dat is nuttiger, maar je vergelijkt dan verschillende warmtepompen bij verschillende aanvoertemperaturen. Dat is in het nadeel van de warmtepomp die heter kan (en dat wellicht in jouw toepassing niet hoeft).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Djvdb
Proton_ schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:03:
@Djvdb dat is nuttiger, maar je vergelijkt dan verschillende warmtepompen bij verschillende aanvoertemperaturen. Dat is in het nadeel van de warmtepomp die heter kan (en dat wellicht in jouw toepassing niet hoeft).
Ja klopt, dus split en monoblock zou ik niet met elkaar vergelijken. Maar vrijwel alle splits zitten op 55 graden en monoblocks dacht ik op 65-70. Je hebt iniedergeval een veel beter referentiepunt.

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:31
Proton_ schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:03:
Voor jezelf is dat misschien leuk, maar de wetgever gaat toch gewoon uit van het geluid onder vollast? Nog wel gesplitst in stille|normale modus, maar verder niet. De wetgever kijkt b.v. ook niet of het een split of monoblock is.

• Djvdb
Martin7182 schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:09:
[...]

Voor jezelf is dat misschien leuk, maar de wetgever gaat toch gewoon uit van het geluid onder vollast? Nog wel gesplitst in stille|normale modus, maar verder niet. De wetgever kijkt b.v. ook niet of het een split of monoblock is.
Vollast bij -10 of vollast bij 10 graden maakt ook niet hetzelfde geluid. Dus wat dat betreft zegt vollast ook niet zoveel.

• Martin7182
Heb je daar een onderbouwing van?
Je mag verder best vinden dat vollast weinig zegt. De wet denkt daar echter anders over.

• Rimco
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 13-03 13:26

Rimco

Lekker duurzaam, denk ik

@Martin7182 Een simpel Panasonic J monoblock geeft hogere compressor frequenties vrij onder een bepaalde buitentemperatuur (rond het vriespunt en -7 dacht ik). Simpel voorbeeld.

PV: 49 kWp | ZB: 8kWp | WPs: 3x Pana 7J + Pana 5J + Nibe Savent + Vaillant aroSTOR + Samsung DVM S (L/L) | ESS: 90kWh/24kW + 30kWh/12kW

• Djvdb
Martin7182 schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:23:
Je mag verder best vinden dat vollast weinig zegt. De wet denkt daar echter anders over.
Ventilator moet harder draaien onder vollast bij koudere temperaturen, druk verschil in de compressor wordt groter bij koudere temperaturen.

Ik begrijp heel goed dat er getest gaat worden onder vollast. Mijn enige punt is dat ook de specificaties van fabrikanten onder vollast niet vergelijkbaar zijn als we niet weten onder welke condities ze worden getest. Als er een dispuut komt zal er een meting worden uitgevoerd op locatie. Leuk dat je dan van de fabrikant een specificatie onder vollast hebt, maar als dat bij 10 graden buiten temperatuur en 35 graden aanvoer is bepaald ben je aan de beurt als ze komen meten op een dag dat het 0 graden is en ze sanitair met 55 graden aanzetten.

Ik begrijp ook prima dat de specificaties van keymark niet heilig zijn maar omdat je data hebt van redelijke vergelijkbare en überhaupt bekende condities kun je mi een beter onderbouwde keuze maken. Ja het is nog steeds niet 100% waterdicht.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Martin7182 schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:23:
Zal er op basis van een papieren werkelijkheid al één buitenunit verplicht verwijderd zijn in dit land of doen we dat toch op basis van praktische metingen?

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 14:29
Glashelder schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:52:
[...]

Zal er op basis van een papieren werkelijkheid al één buitenunit verplicht verwijderd zijn in dit land of doen we dat toch op basis van praktische metingen?
Interessante vraag. Een vervolgvraag: Zijn er op basis van een papieren werkelijkheid al vergunningaanvragen geweigerd?
Of gaat de algemene wijsheid op: Het is gemakkelijker om vergeving te krijgen dan toestemming?

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• Martin7182
Djvdb schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:45:
[...]

Ventilator moet harder draaien onder vollast bij koudere temperaturen, druk verschil in de compressor wordt groter bij koudere temperaturen.

Ik begrijp heel goed dat er getest gaat worden onder vollast. Mijn enige punt is dat ook de specificaties van fabrikanten onder vollast niet vergelijkbaar zijn als we niet weten onder welke condities ze worden getest. Als er een dispuut komt zal er een meting worden uitgevoerd op locatie. Leuk dat je dan van de fabrikant een specificatie onder vollast hebt, maar als dat bij 10 graden buiten temperatuur en 35 graden aanvoer is bepaald ben je aan de beurt als ze komen meten op een dag dat het 0 graden is en ze sanitair met 55 graden aanzetten.

Ik begrijp ook prima dat de specificaties van keymark niet heilig zijn maar omdat je data hebt van redelijke vergelijkbare en überhaupt bekende condities kun je mi een beter onderbouwde keuze maken. Ja het is nog steeds niet 100% waterdicht.
Het lijkt mij dat ze testen wat de unit maximaal kan bereiken. 35 °C aanvoer lijkt mij geen vollast. Als je pech hebt dan komt de doorgewinterde ambtenaar tijdens strenge vorst meten. Maar misschien ligt er dan ook een pak sneeuw dat alle geluid dempt ;)

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Mjier schreef op maandag 24 november 2025 @ 10:55:
[...]

Interessante vraag. Een vervolgvraag: Zijn er op basis van een papieren werkelijkheid al vergunningaanvragen geweigerd?
Of gaat de algemene wijsheid op: Het is gemakkelijker om vergeving te krijgen dan toestemming?
Vast wel. Het leeuwendeel van de installaties vereist echter geen vergunning :).

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Martin7182 schreef op maandag 24 november 2025 @ 09:09:
[...]

Mijn redenering had ik hier uiteen gezet. 'De wetgever' is niet zo zwartwit (maar IANAL).

Proton_ in "Het grote geluidseisen airco en wp topic"
Proton_ schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 11:53:
https://open.overheid.nl/...035-b2cd-2d184e34e3f8/pdf pagina 11 en 13.
Het bouwbesluit beschrijft een meting op locatie, dat is onwerkbaar dus kan met de rekentool aannemelijk worden gemaakt dat je voldoet.
Hieruit volgt volgens mij
* Het rekenmodel heeft nooit het laatste woord
* Het is een algemeen geaccepteerde manier van aannemelijk maken
* Het is toegespitst op jouw situatie
* Je moet er de worst case getallen relevant voor jouw installatie invoeren.

Om te zorgen dat je veilig zit wordt doorgaans gerekend met de absolute Lwa,max van de warmtepomp, dus worst case omstandigheden voor de warmtepomp ongeacht toepassing, in de praktijk vollast met hoge dT (SWW bedrijf). Bij veel warmtepompen is dat überhaupt het enige bruikbare gepubliceerde cijfer, dus dan is er geen discussie welk cijfer te gebruiken.
Als je echter labcijfers hebt van voor jou relevante worst case bedrijfsomstandigheden (in mijn geval vollast A-7W35, want ik doe geen SWW) mag je die dus prima gebruiken als input voor de sheet.
Voor Vaillant zijn er zelfs EN 12102, EN 14511 Lwa cijfers voor fluistermodus bij die omstandigheden en is de unit op installateursniveau instelbaar dat hij die fluistermodus 24/7 aanhoudt. Als je de unit dus instelt dat dat zijn maximum is, wat staat je dan in de weg om dat Lwa cijfer als invoer in het rekenmodel te gebruiken?

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14:05
Ik zou de discussie maar voorkomen:
https://www.geluidslabel.com/blog/burenruzie-over-geluid

https://www.nporadio1.nl/...n-bel-aan-en-praat-erover

https://reducd.nl/blogs/n...st-warmtepompen-rechtzaak

enz enz https://duckduckgo.com/?t...chter%20warmtepomp&ia=web

Ik heb niet voor niets een Arotherm Plus genomen. Zalig stil. Staat op houten plat dak naast huis buren en die horen niets.

[ Voor 13% gewijzigd door MotorBeast op 24-11-2025 13:06 ]

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

MotorBeast schreef op maandag 24 november 2025 @ 13:03:
Ik zou de discussie maar voorkomen:
Ik denk dat een ieder hier dat wel zal proberen maar we leven in een land waarbij je dus de situatie kan krijgen dat op papier je buitenunit 41 dB produceert in extreme omstandigheden terwijl je eigenlijk weet dat dat praktisch gezien niet gaat gebeuren en als het gebeurd dat iedereen de ramen potdicht heeft en wel wat beters te doen heeft dan te klagen over een warmtepomp..

Er zullen veel mensen zijn die geen ramen open hebben als het buiten -10 is of kouder.. :)

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:08
Glashelder schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:24:
[...]

Ik denk dat een ieder hier dat wel zal proberen maar we leven in een land waarbij je dus de situatie kan krijgen dat op papier je buitenunit 41 dB produceert in extreme omstandigheden terwijl je eigenlijk weet dat dat praktisch gezien niet gaat gebeuren en als het gebeurd dat iedereen de ramen potdicht heeft en wel wat beters te doen heeft dan te klagen over een warmtepomp..

Er zullen veel mensen zijn die geen ramen open hebben als het buiten -10 is of kouder.. :)
Ik ben het helemaal met je eens dat het probleem over het algemeen praktisch gezien niet zo heel groot is. Echter, in sommige gevallen kan er wel degelijk een zware bromtoon doorklinken via het tochtige raam met enkelglas. Niet alleen een stille unit zijn van belang maar het gaat ook vaak mis doordat plaatsing en installatie niet optimaal is. En niet iedereen heeft door dat je heel eenvoudig een tijdsvenster kan instellen voor SWW en legionella run 8)7 . Dat is ook nog een factor.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 08:44
Glashelder schreef op maandag 24 november 2025 @ 14:24:
[...]

Niet in de huiskamer nee, maar op de slaapkamer heb ik s'nachts altijd het raam open. Frisse lucht is mij wat waard. Tegen kou kan ik wel een dikker dekbedje aanschaffen. Ik ben gister overgestapt naar het winter dekbedje. De nacht ervoor begon het toch fris te worden onder de dekens.

• LongTimeAgo
  • Laatst online: 13-03 19:02
Onze warmtepomp (zie signature) heeft een "silent/eco" stand.
Deze staat standaard aan, maar zal áltijd aan staatn tussen 20:00 savonds en 08:00 sochtends. Dit helpt zo enorm tegen het geluid wat die ventilator kán produceren. Met de nieuwste firmware (die ik nog niet heb) schijnt die nog stiller te zijn want dan moduleert die de ventilator nog meer voor een nóg stiller resultaat.

De meeste warmtepompen hebben toch wel zoiets (vergelijkbaars)?
Of worden er nog een hoop geleverd die 1 stand, 1 snelheid, 1 brok aan geleuidsproductie zijn?

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• MotorBeast
@LongTimeAgo Ik ga mijn unit niet knijpen bij vorst op het koudste moment van de dag.

@bensss Mijn installateur snapte niet dat ik geen kleinere boiler nam en perse om 2 uur in de middag op het warmste moment en zon stroom wilde laden. Bel hem even. 8)

[ Voor 49% gewijzigd door MotorBeast op 24-11-2025 15:25 ]

• LongTimeAgo
MotorBeast schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:22:
@LongTimeAgo Ik ga mijn unit niet knijpen bij vorst op het koudste moment van de dag.
Doe ik ook niet :P
Zodra het buiten (overdag) onder de 2 graden komt gaat die naar "normal" modus en staat die vrij om ook naar "Boost" te springen als het echt nodig is.
Zodra het weer boven de 4 graden is of de klok 20:00 slaat gaat die weer naar Eco/silent :)

Zonnepanelen: 9 stuks, 3300wp op west. | Warmtepomp: Adlar Aurora II 6kw | Tussenwoning - 45m² vloerverwarming - 125m² totaal woning - HR++ (bijna) overal | Thuisaccu: Homewizard 2,7kWh |

• MotorBeast
@LongTimeAgo Is toch niet nodig dan? Trekt hier nu zo'n 500W en bijna onhoorbaar. Van het weekend met rammen door defrosts hoorde ik hem wel wat. Maar minimaal. Als je dan knijpt eindig ik niet lekker vrees ik.

• LongTimeAgo
Ja ik heb de nieuwe firmware versie nog niet.
Op 'normal' stand kan die zowaar 1100W trekken en gaat die ventilator gewoon voluit. Je hoort hem erg goed dan savonds.
Zodra de firmware update op de wp wordt geplaatst schijnt die véééél stiller te zijn, ook op normal stand.

Voorlopig is dit even de enige optie voor mij. ;)

[ Voor 18% gewijzigd door LongTimeAgo op 24-11-2025 15:41 ]

Djvdb schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:09:
Ja klopt, dus split en monoblock zou ik niet met elkaar vergelijken. Maar vrijwel alle splits zitten op 55 graden en monoblocks dacht ik op 65-70. Je hebt iniedergeval een veel beter referentiepunt.
Huh? Sinds wanneer kunnen monoblocks hogere temperaturen halen dan splits?
De haalbare watertemperatuur is vooral afhankelijk van het gebruikte koudemiddel. Niet van het principe monoblock/split.
Hiervoor heeft R290 de beste kaarten, maar ook met R32 is (bij echte split-experts) nog veel mogelijk, zo gaan sommige PUZ (split) units van Mitsubishi Electric zelfs tot 70 °C, zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 24-11-2025 19:55 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• doktervictor
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:31
Beste allen,

na langdurig meegelezen en gestudeerd te hebben, kom ik niet helemaal uit de beste keuze(s) voor een nieuw aan te schaffen L/W FE pomp ter vervanging van mijn trouwe CV.

Ik heb hier een apart topic voor aangemaakt en hoop dat jullie wat tips en adviezen kunnen delen.

Dank alvast !!

• martijnst
  • Registratie: November 2025
  • Laatst online: 14:26
Ik heb een voorstel gemaakt voor de toepassing van een monoblock in een tussenwoning, met gebruik van het bestaande leidingencircuit. Als iemand mee wil denken over het inpassen zou ik me zeer vereerd voelen :-)
Inpassen warmtepomp in tussenwoning 1993

• Djvdb
Andrehj schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:16:
[...]

Huh? Sinds wanneer kunnen monoblocks hogere temperaturen halen dan splits?
De haalbare watertemperatuur is vooral afhankelijk van het gebruikte koudemiddel. Niet van het principe monoblock/split.
Hiervoor heeft R290 de beste kaarten, maar ook met R32 is (bij echte split-experts) nog veel mogelijk, zo gaan sommige PUZ (split) units van Mitsubishi Electric zelfs tot 70 °C, zie Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Ja klopt idd, beetje te kort door de bocht.

• Cruiseronline
1

[ Voor 99% gewijzigd door Cruiseronline op 25-11-2025 16:12 ]

• Cruiseronline
Na wat speurwerk (wat een drama met die specs, haha) het volgende overzichtje koelleiding split WP gemaakt. Alle blauwe tekst heb ik van de keymark.eu certificering. Staat nu gesorteerd op gewicht van de buitenunit (moet op plat dak, hoe lichter, hoe gemakkelijk afveren tegen trillingen dacht ik), maar als je een andere sortering wil zien, roep maar. Ik speur deze week nog even verder of ik er gemist heb. Mocht je data hebben die ik mis, of merken/modellen, laat maar weten.
PS1: ik heb niet echt mn best gedaan om de beste prijs te vinden, dus daar valt nog wat te halen wellicht
PS2: wat ik (nog steeds) erg onduidelijk vind, is of er op enig moment elektrische backup heaters ingezet worden. Ik zou het liefst het vermogen zien op lage temperaturen zonder backup heater)

Kolommen:
D: minimum vermogen, gespecificeerd bij A12/W25 of percentage (daar mis ik er nog een hoop)
E: nominaal vermogen bij A7/W35 gemeten onder EN 14511-2
F: COP bij nominaal vermogen A7/W35 gemeten onder EN 14511-2
G: heating capcity bij -7 gemeten onder EN 14825
H: COP gemeting bij kolom G onder EN 14825
I: SCOP bij W35 onder EN 14825
J: seosonal efficiency bij W35 onder EN 14825
K: koelmiddel
L: sound power level (PWL)
M: sound power level (PWL) in silent mode (mis ik nog een hoop)
N: geluid in silent mode op 1m (SPL: Sound Pressure Level) (mis ik nog en hoop)
O: sound power level (PWL) gemeten onder EN 12102-1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9Nq2Gnqc4YcF3zoLwNSFSKFtLjQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kzrvJusLF4yTbBHmZGJfQcmH.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 40% gewijzigd door Cruiseronline op 26-11-2025 08:42 ]

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12:08
Cruiseronline schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:07:
Na wat speurwerk (wat een drama met die specs, haha) het volgende overzichtje koelleiding split WP gemaakt. Alle blauwe tekst heb ik van de keymark.eu certificering. Staat nu gesorteerd op gewicht van de buitenunit, maar als je een andere sortering wil zien, roep maar. Ik speur deze week nog even verder of ik er gemist heb. Mocht je data hebben die ik mis, of merken/modellen, laat maar weten.

[Afbeelding]
Mooi werk! Zet nog wel even in de bovenstaande post wat er in de kolommen staat. Dan geeft de zoekfunctie ook een resultaat als er gezocht wordt op bijv: geluidsdruk split warmtepomp. Zo’n plaatje is zonder metadata niet terug te vinden.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

• averroes1198
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:33
Nog goede ervaringen met een adviesbureau voor het opstellen van een warmteverliesberekening?

• silverball
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-03 11:59

silverball

De wagen voor moderne mensen

Ik ben nu, samen met mijn vader, zijn woning klaar te maken voor full-electric met een l/w. We hebben een mooie nieuwe rvs verdeler gekocht om zijn anno 1997 mengverdeler te vervangen en deze opgehangen.

Nu zou hij zelf de oude vvw leidingen gaan aansluiten op de nieuwe verdeler deze week. Vandaag ben ik even op de koffie gekomen en opgemerkt dat hij al twee dagen bezig is met zijn 18 groepen. Het punt is, dat zijn nieuwe verdeler niet heel veel vlees heeft op de 3/4" aansluitingen, zeker niet in vergelijking met de oude verdeler, en dit maakt het aansluiten van de euroconus verloopjes heel vervelend. Hij 'pakt' steeds net niet.

Zouden nieuwe koppelingen hier soelaas bieden? Die slangen zijn ook behoorlijk stug uiteraard, dat helpt niet mee.

3640 Wp ZO pvoutput | FOSS | aroTHERM plus | Trabant 601 (kubel + kombi) | Simson s53e | Ford nugget '89

• MotorBeast
averroes1198 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:33:
Nog goede ervaringen met een adviesbureau voor het opstellen van een warmteverliesberekening?
Adviesbureau DIY :+ : Do It Yourself: https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:09
silverball schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 16:38:
. Het punt is, dat zijn nieuwe verdeler niet heel veel vlees heeft op de 3/4" aansluitingen, zeker niet in vergelijking met de oude verdeler, en dit maakt het aansluiten van de euroconus verloopjes heel vervelend. Hij 'pakt' steeds net niet.

Zouden nieuwe koppelingen hier soelaas bieden? Die slangen zijn ook behoorlijk stug uiteraard, dat helpt niet mee.
Zonder plaatjes is het moeilijk te visualiseren

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 02-03 17:27

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

Hi all, ik ben eens een aantal dagen weg van huis in de koude maanden (nu), dus het gedrag van de warmtepomp komt nu duidelijk uit de grafiek van het energieverbruik.

Op dit moment is er weinig aangesloten in huis op koelkasten en een enkele warmtepomp na. Ik durf dus wel te beweren dat de hoge pieken van de warmtepomp zijn. Deze verwarmt het huis en ook een sanitair-warmwatervat.

Is de hoeveelheid pendelen te rechtvaardigen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u8E6ImXhs8vlKiYo2F8P-S4MBEU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RSm8cDNIUB67kzmRVWI6NRWd.jpg?f=fotoalbum_large

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Pagina: 1 ... 234 ... 260 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)