Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
GM65 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:23:
We zijn aan het kijken voor een WP en hebben al diverse bedrijven over de vloer gehad.
Wat we hier moeilijk aan vinden is dat ze allemaal een ander verhaal geven over hoeveel kw de WP moet zijn.
De ene zegt dat 4 kw voldoende is en de andere geeft aan dat bv 7 of 8 kw beter is.
We hebben 50 m2 vloerverwarming met in dezelfde ruimte 1 radiator welke worden aangesloten op de WP
Hoeveel kw past hier volgens jullie het beste bij?
Is die 50 m² de enige ruimte die verwarmd moet worden?
Hoe wordt er nu verwarmd, en moet de WP straks ook warm water gaan maken ?
GM65 schreef op woensdag 19 november 2025 @ 10:23:
We zijn aan het kijken voor een WP en hebben al diverse bedrijven over de vloer gehad.
Wat we hier moeilijk aan vinden is dat ze allemaal een ander verhaal geven over hoeveel kw de WP moet zijn.
De ene zegt dat 4 kw voldoende is en de andere geeft aan dat bv 7 of 8 kw beter is.
We hebben 50 m2 vloerverwarming met in dezelfde ruimte 1 radiator welke worden aangesloten op de WP
Hoeveel kw past hier volgens jullie het beste bij?
Op basis van deze (veel te sumiere) data is dat niet te bepalen.
Tip: Maak een eigen topic aan volgens de instructies in de FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:16
Joris 407 schreef op maandag 17 november 2025 @ 21:14:
Hoi Tweakers,
Ik heb dankzij dit forum al bij 3 jaar een warmtepomp draaien, naar alle tevredenheid, maar nog alleen op radiatoren. Nu zijn er plannen om op de benedenverdieping vloerverwarming aan te leggen.
Zie hieronder een schema van het systeem. De doorgetrokken lijnen zijn het bestaande systeem; de gestippelde lijnen zijn de beoogde uitbreiding met vloerverwarming. Omdat de sww-boiler en de driewegklep op zolder staan denk ik dat ik vóór de vloerverwarmingsverdeler nog een 2-wegklep nodig heb, die gelijk schakelt met de 3-wegklep. Klopt dat volgens jullie? Of zien jullie betere opties?
[Afbeelding]
In mijn huis met een soortgelijke situatie heb ik een aparte warmtepompboiler op zolder geplaatst. Ik ben erg tevreden hiermee, CV en SWW zijn helemaal apart van elkaar te regelen.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:19
Ik ben van mening dat bij het ontwerpen van een WP installatie ter vervanging van een CV het uitgangspunt moet zijn een WP met bijbehorende boiler. Dit is een simpele constructie met 't minste materiaalgebruik. Natuurlijk zijn er dan diverse (goede) redenen om hiervan af te wijken; leidingloop kan er daar 1 van zijn. m.i. Zou in elk geval de reden dat WP + WP boiler = 2 x subsidie dus goedkoper in elk geval niet het startpunt moeten wezen van het ontwerp.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 16:16
Er worden ook koelkasten en vrieskasten los verkocht. Combineren is een keuze, geen uitgangspunt in mijn idee.
Voor mij was eenvoud van de installatie het doorslaggevende argument. Ook ivm zelfbouw wel handig om het niet al te ingewikkeld te maken;). Mijn warmtepomp (sinds afgelopen zomer) pruttelt nu leuk 24/7 op laag vermogen, zonder onderbrekingen voor SWW. En mijn WPB maakt overdag het SWW warm, met een legionella-run op zondag (dynamisch tarief).
Als ik in dit forum lees over moeilijkheden met leidingverloop, regelkleppen, gedoe met invloed op moment van opwarmen van boilervat et cetera ben ik gelukkig met mijn keuze.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:55
@Mjier , @blb4 Wat ik nog meegenomen heb in mijn overweging wp + wpb of wp + indirect gestookte boiler
is de mogelijkheid van condenserend koelen met fancoils in de zomer.
Warm water maken en dan weer koelen kan zeker op een zomerdag met de warmtepomp . . .
Maar met een aparte wpb leek me de installatie en het bedrijf toch wat overzichtelijker (en flexibeler).
Verder is de vraag wat de mogelijke thermische stress met de warmtepomp en de installatie doet -
warm water maken met ca. 60 °C - omschakelen op koelen en water van ca. 7°C maken.
Sommige roepen dan weer - airco's installeren - maar dat zijn dan ook weer extra apparaten.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Pagina: 1 ... 232 233 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)