WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Niet helemaal. Er zijn legio warmtepompen die weliswaar een monoblock zijn, maar toch een binnendeel hebben.blb4 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 00:48:
Een WP met binnendeel buiten heet een monoblock. Wel zo eenvoudig.
Het belangrijkste verschil is dat er bij een monoblock (Mitsubishi noemt dat "packaged units") waterleidingen naar binnen lopen, en bij een split koelmiddelleidingen.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Waarom? Het warmteverlies van het SWW-vat + het binnendeel zijn ruim voldoende om zo'n ruimte geïsoleerd met 10 cm PIR vorstvrij te houden. Sterker nog, ik denk dat het er ontzettend warm wordt.BarryH schreef op donderdag 13 november 2025 @ 07:24:
Antivorst voorziening erin
En als de stroom ooit langdurig uitvalt werkt die antivorst-voorziening ook niet.
Je weet dat Quatt een eigen topic heeft? Ervaringen met Quatt Deel 2Maxwp schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:56:
Neem aan dat ik niet de enige ben die hier een email heeft gehad voor de quat duo.
Een WP is een apparaat dat van elektriciteit warmte maakt, het is een omzetter. Dat staat los van wind en zon. Net als ijskast en wasmachine wil je de performance zo goed mogelijk hebben. De meeste WPen worden als product getest met A++ en dus een hoge COP, anders geen subsidie. Maar in de praktijk zal de COP sterk afhangen van de installatie en regeling. Om dit te weten zul je de COP moeten kunnen meten, anders weet je niets. Uit onze metingen blijkt dat een verschil tussen optimaal en slecht 30%. Dat is van 3500 kWh/j jaarverbruik ongeveer 1000 kWh/j en kost ongeveer 250 eur/j Daar lig je niet wakker van. Maar als het om het om het milieu gaat is dat 400kg extra CO2 emissie. Waarom wel een zuinige ijskast, wasmachine kopen met +/- 200kWh/j en de WP laten schieten?JBtL schreef op woensdag 12 november 2025 @ 23:44:
[...]
Ik denk dat de COP steeds minder relevant gaat worden - als warmtepompen vooral gaan draaien op tijden met wind + zon dan gaat de COP naar beneden, maar de kosten en duurzaamheid omhoog.
Een gezin vraagt een vermogen ( uit het net) van c.a. 0,5 tot 2kW(e) met af en toe een hoge piek. Een WP met 1,5 kW(e) heeft grote invloed op de piekbelasting. Met een dynamisch energie contract valt er wel wat te besparen, maar als dat ten kosten gaat van de COP dan bereilk je niet de beoogde kosten reductie.
Met een thuisbatterij kun je de WP rustig door laten pruttelen in de piekuren. Met COPmeting heb je een indicatie. Een mooi hulpmiddel zou zijn als op de display van de thermostaat een COP index zichtbaar is. Het moet gemakkelijk gaan. De WP/COP monitoring is nog stone age.
Vloerverwarming is wat mij betreft de allerbeste thuisbatterij die er is. Enorme capaciteit (als het geen droogbouw is) en het ligt er toch al! Ideaal om dynamische piekuren te vermijden en het net te ontlasten.Tomexergie schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:50:
Met een thuisbatterij kun je de WP rustig door laten pruttelen in de piekuren. Met COPmeting heb je een indicatie.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Klinkt leuk maar:Tomexergie schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:50:
[...]
Met een thuisbatterij kun je de WP rustig door laten pruttelen in de piekuren.
- je hebt niet vaak gratis PV in het winterseizoen om in je thuisbatterij te stoppen
- in geval van netstroom gebruik voor batterij moet je ook rekenen met omzetverliezen, ik weet niet of het omzetverlies volledig wordt gecompenseerd door een gunstige (dynamische) prijs buiten de piek.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Heuh?Tomexergie schreef op donderdag 13 november 2025 @ 20:50:
[...]
Uit onze metingen blijkt dat een verschil tussen optimaal en slecht 30%. Dat is van 3500 kWh/j jaarverbruik ongeveer 1000 kWh/j en kost ongeveer 250 eur/j Daar lig je niet wakker van.
Dat is over zijn levensduur 4k verschil, ofwel een nieuwe buitenunit.
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt