5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Ik las vandaag op facebook dat grint onder een r290 wp niet is toegestaan. Iemand hiermee bekend?
snameroc
Was daar niet van op de hoogte, maar het is wel logisch: propaan is zwaarder dan lucht, dus bij een lek in de buitenunit zal het zich verzamelen IN die grintbak, want die is gevuld met lucht..... tot het vervangen wordt door [lekkende] propaan.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Facebook is gevaarlijker dan propaan uit je wp.
[ Voor 11% gewijzigd door bensss op 09-11-2025 22:31 ]
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Ja die theorie kon ik er ook bij bedenken. Dan moet dehandleiding ook aangepast worden van sommige wp
snameroc
Propaan is zonder zuurstof niet brandbaar… dus in de grindbak komt dat helemaal goed ;-)Naalroc schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:28:
Was daar niet van op de hoogte, maar het is wel logisch: propaan is zwaarder dan lucht, dus bij een lek in de buitenunit zal het zich verzamelen IN die grintbak, want die is gevuld met lucht..... tot het vervangen wordt door [lekkende] propaan.
Als het echt excessief windstil zou zijn, en er zou geen ventilator 500m3 lucht per uur rond blazen, en het zou een verder vrijwel afgesloten ruimte zijn, dan zou er een mogelijk kans zijn dat het mengsel van propaan en lucht in de grindbak gevaarlijk wordt.
Ik deel de mening dat Facebook gevaarlijker is, en de kans dat jouw WP door zwaar vuurwerk of carbiet wordt getroffen is ook groter. Of dat de WP wordt getroffen door de bliksem. De kans dat de helft van de mensen op dit forum een geslachtsveranderingsoperatie ambiëren is denk ik nog steeds groter dan het risico van explosieve propaan ophoping in een WP grindbak.
bensss schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:30:
Facebook is gevaarlijker dan propaan uit je wp.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.
Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt