5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
snameroc
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
[ Voor 11% gewijzigd door bensss op 09-11-2025 22:31 ]
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
snameroc
Propaan is zonder zuurstof niet brandbaar… dus in de grindbak komt dat helemaal goed ;-)Naalroc schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:28:
Was daar niet van op de hoogte, maar het is wel logisch: propaan is zwaarder dan lucht, dus bij een lek in de buitenunit zal het zich verzamelen IN die grintbak, want die is gevuld met lucht..... tot het vervangen wordt door [lekkende] propaan.
Als het echt excessief windstil zou zijn, en er zou geen ventilator 500m3 lucht per uur rond blazen, en het zou een verder vrijwel afgesloten ruimte zijn, dan zou er een mogelijk kans zijn dat het mengsel van propaan en lucht in de grindbak gevaarlijk wordt.
Ik deel de mening dat Facebook gevaarlijker is, en de kans dat jouw WP door zwaar vuurwerk of carbiet wordt getroffen is ook groter. Of dat de WP wordt getroffen door de bliksem. De kans dat de helft van de mensen op dit forum een geslachtsveranderingsoperatie ambiëren is denk ik nog steeds groter dan het risico van explosieve propaan ophoping in een WP grindbak.
bensss schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:30:
Facebook is gevaarlijker dan propaan uit je wp.
Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler. :) Debiet is vermogen en niet de temperatuur.
Barking up the wrong tree: IK stelde dit niet, gaf alleen wat commentaar. Trouwens jouw argument dat het niet brandbaar is zonder zuurstof, geldt voor de meeste "brandbare" zaken. En tenslotte, ik maak me geen zorgen want ik heb helemaal geen propaan wp, zoals je kunt zien in mijn onderschrift. Nog wel 1 opmerking over die grind bak: veelal wordt deze ook nog eens aangesloten op het riool, en dan lekt dat propaan daarin , en daar is wel zuurstof aanwezig.....Beer070 schreef op zondag 9 november 2025 @ 22:52:
[...]
Propaan is zonder zuurstof niet brandbaar… dus in de grindbak komt dat helemaal goed ;-)
Als het echt excessief windstil zou zijn, en er zou geen ventilator 500m3 lucht per uur rond blazen, en het zou een verder vrijwel afgesloten ruimte zijn, dan zou er een mogelijk kans zijn dat het mengsel van propaan en lucht in de grindbak gevaarlijk wordt.
Ik deel de mening dat Facebook gevaarlijker is, en de kans dat jouw WP door zwaar vuurwerk of carbiet wordt getroffen is ook groter. Of dat de WP wordt getroffen door de bliksem. De kans dat de helft van de mensen op dit forum een geslachtsveranderingsoperatie ambiëren is denk ik nog steeds groter dan het risico van explosieve propaan ophoping in een WP grindbak.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik heb na overleg inderdaad besloten om de grindbak niet op het riool aan te sluiten. in de eerste plaats moet er dan een zwanenhals in om eventuele luchtjes uit de tuin te houden, in de tweede plaats is er aanzienlijke kans dat dit met bevriezing stuk gaat en voor meer ellende zorgt dan dat het oplost. Dus helemaal mee eens.Naalroc schreef op maandag 10 november 2025 @ 09:49:
[...]
Barking up the wrong tree: IK stelde dit niet, gaf alleen wat commentaar. Trouwens jouw argument dat het niet brandbaar is zonder zuurstof, geldt voor de meeste "brandbare" zaken. En tenslotte, ik maak me geen zorgen want ik heb helemaal geen propaan wp, zoals je kunt zien in mijn onderschrift. Nog wel 1 opmerking over die grind bak: veelal wordt deze ook nog eens aangesloten op het riool, en dan lekt dat propaan daarin , en daar is wel zuurstof aanwezig.....
https://www.kaltra.com/single-post/2023/10/26/mche-superhydrophobic-coating
Volgens dit artikel is er wel degelijk winst mogelijk. Ik kan een bestaande verdamper niet meer super hydrofobisch maken maar gebruik voor de auto soms een spray on, spray off hydrofobische coating die een heel goed effect heeft (Gyeon Wetcoat). Ik zal voor de proef eens een deel van de verdamper hiermee behandelen om te kijken of er verschil is waar te nemen in ijsaangroei en ook bij de duur van de defrost. Ik ben benieuwd of hiermee effect te behalen is.
Aanpak zal zijn om de verdamper is zijn geheel schoon te maken en dan een deel te behandelen. De Wetcoat zal bij voordurend blootstellen aan de elementen wellicht 2 a 3 keer per (defrost)seizoen aangebracht moeten worden.
WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp
Bij LG wordt het al toegepast. Ik vind niet of een Ecodan ook zoiets vanaf fabriek heeft.
:strip_exif()/f/image/3CvnMqjQEvep9HRCoh6aHAWL.png?f=user_large)
Naar mijn idee maakt dit geen noemenswaardig verschil bij LG ten opzichten van andere merken. Maar laat dit je niet weerhouden om zelf te experimenteren.
Er zijn ook een aantal wetenschappelijke papers over andere technieken om het defrosten te helpen. Zoals ultrasonic vibrations en het gebruik van een soort zout wat wordt opgevangen en hergebruikt.
Pardon my dutch
Ik kan me voorstellen dat het principe werkt. Het hangt denk ik wel veel van de warmtepomp af of je er veel mee gaat winnen. Bij mijn Nibe WTP wordt een berekening gemaakt op basis van (denk ik) buitentemperatuur en verdamper temperatuur om te beslissen wanneer het tijd is om de defrost te starten. Als deze berekening niet wordt aangepast, is het maar de vraag of er veel minder defrosts komen.g-j-t schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:17:
In januari van dit jaar is er al eens iets over geschreven zag ik, maar is er al eens iemand die geëxperimenteerd heeft met het hydrofobisch maken van het oppervlakte van de verdamper of hierover elders gelezen heeft?
Volgens dit artikel is er wel degelijk winst mogelijk. Ik kan een bestaande verdamper niet meer super hydrofobisch maken maar gebruik voor de auto soms een spray on, spray off hydrofobische coating die een heel goed effect heeft (Gyeon Wetcoat). Ik zal voor de proef eens een deel van de verdamper hiermee behandelen om te kijken of er verschil is waar te nemen in ijsaangroei en ook bij de duur van de defrost. Ik ben benieuwd of hiermee effect te behalen is.
Aanpak zal zijn om de verdamper is zijn geheel schoon te maken en dan een deel te behandelen. De Wetcoat zal bij voordurend blootstellen aan de elementen wellicht 2 a 3 keer per (defrost)seizoen aangebracht moeten worden.
Nibe S2125-12, SMO S40, vrijstaande woning 190 m2 vloerverwarming (1973, gerenoveerd 2023), Zehnder Q450, 28 zonnepanelen O/W met veel schaduw, Enphase IQ8/IQ8+ micro-omvormers
Eens. Als het aantal en de duur van defrosts puur wordt berekend dan zou het daarop geen effect hebben. Mijn Mitsubishi heeft een specifieke defrost sensor maar het is wat onduidelijk wat die nu precies doet.cgms schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:20:
[...]
Ik kan me voorstellen dat het principe werkt. Het hangt denk ik wel veel van de warmtepomp af of je er veel mee gaat winnen. Bij mijn Nibe WTP wordt een berekening gemaakt op basis van (denk ik) buitentemperatuur en verdamper temperatuur om te beslissen wanneer het tijd is om de defrost te starten. Als deze berekening niet wordt aangepast, is het maar de vraag of er veel minder defrosts komen.
Wel zie ik soms dat de fan vlak voor de defrost harder gaat blazen om het effect van het dichtvriezen te compenseren. Geen idee op basis van welke variable hij dit gaat doen.
Uit het artikel in de link bleek dat de ijsaangroei wel minder is. 0,4 vs 0,8 mm. Dit zou natuurlijk hoe dan ook bijdragen aan de efficiency tussen de defrosts door.
Nu wachten op de eerste defrost-dag om e.e.a. te kunnen monitoren.
Als je ijs kunt weghouden, dan ga je zeker wat winnen. Want juist door het (isolerende) ijs wordt de verdamper snel koud en gaat de efficiency achteruit. Je ziet dat ook mooi bij buitentemperaturen dichtbij het vriespunt; a.g.v. ijsafzetting wordt de verdamper heel koud en start (na een tijdje) de ontdooicyclus.cgms schreef op maandag 10 november 2025 @ 11:20:
[...]
Ik kan me voorstellen dat het principe werkt. Het hangt denk ik wel veel van de warmtepomp af of je er veel mee gaat winnen. Bij mijn Nibe WTP wordt een berekening gemaakt op basis van (denk ik) buitentemperatuur en verdamper temperatuur om te beslissen wanneer het tijd is om de defrost te starten. Als deze berekening niet wordt aangepast, is het maar de vraag of er veel minder defrosts komen.
De berekening hoeft dus niet aangepast te worden.
Net even naar gekeken maar dit betreft een hydrofiele coating en geen hydrofobe. Deze methode is ook beschreven in het artikel maar is het tegenovergestelde van wat ik beoog.Kip schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:50:
@g-j-t
Bij LG wordt het al toegepast. Ik vind niet of een Ecodan ook zoiets vanaf fabriek heeft.
[Afbeelding]
Naar mijn idee maakt dit geen noemenswaardig verschil bij LG ten opzichten van andere merken. Maar laat dit je niet weerhouden om zelf te experimenteren.
Er zijn ook een aantal wetenschappelijke papers over andere technieken om het defrosten te helpen. Zoals ultrasonic vibrations en het gebruik van een soort zout wat wordt opgevangen en hergebruikt.
Superhydrophobic vs. Hydrophilic Coating
We also conducted periodic frost-defrost experiments on heat exchangers coated with hydrophilic and superhydrophobic coatings. We have found that evaporators with superhydrophobic coating have shorter defrosting duration by 10% compared to one with hydrophilic coating. Both hydrophilic and superhydrophobic samples exhibit satisfactory cyclic repeatability with no noticeable capacity attenuation. After defrosting cycles, the residual water of the superhydrophobic specimen was 20% less than that of the hydrophilic one.
Leuk experiment. Mogelijk zal dit het aanvriezen van het eerste laagje ijs vertragen? Als er eenmaal een (dun) laagje ijs zit, dan zal het vermoedelijk even snel als normaal aangroeien (want de coating is dan reeds bedekt met ijs). Ben benieuwd naar je bevindingen!g-j-t schreef op maandag 10 november 2025 @ 10:17:
In januari van dit jaar is er al eens iets over geschreven zag ik, maar is er al eens iemand die geëxperimenteerd heeft met het hydrofobisch maken van het oppervlakte van de verdamper of hierover elders gelezen heeft?
Tijdens defrost mania elke 5 minuten foto’s van de verdamper maken tot de volgende defrost, om te zien of er een verschil is tussen het gecoate en niet gecoate deel?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Dat was precies het plan. even kijken of ik er een timelapse camera achter kan zetten.SebastiaanPs schreef op maandag 10 november 2025 @ 14:06:
[...]
Tijdens defrost mania elke 5 minuten foto’s van de verdamper maken tot de volgende defrost, om te zien of er een verschil is tussen het gecoate en niet gecoate deel?
Interessant. Ik keek er inderdaad overheen. De marketing van LG spreekt zichzelf ook een beetje tegen.g-j-t schreef op maandag 10 november 2025 @ 13:54:
[...]
Net even naar gekeken maar dit betreft een hydrofiele coating en geen hydrofobe. Deze methode is ook beschreven in het artikel maar is het tegenovergestelde van wat ik beoog.
Superhydrophobic vs. Hydrophilic Coating
We also conducted periodic frost-defrost experiments on heat exchangers coated with hydrophilic and superhydrophobic coatings. We have found that evaporators with superhydrophobic coating have shorter defrosting duration by 10% compared to one with hydrophilic coating. Both hydrophilic and superhydrophobic samples exhibit satisfactory cyclic repeatability with no noticeable capacity attenuation. After defrosting cycles, the residual water of the superhydrophobic specimen was 20% less than that of the hydrophilic one.
De werkzaame stof in Gyeon Wetcoat lijkt Polydimethylsiloxane (PDMS) te zijn. Deze stof lijkt ook redelijk veilig te zijn. Als je hierop zoekt in combinatie met ASHP (air sourced heat pump) vind je de volgende paper:
"Bio-inspired surface modification of aluminium heat exchanger fins using laser structuring and PDMS coating for improved and scalable hydrophobic and ice-adhesion performance"
Gepubliceerd begin dit jaar. Ik vind niet zo snel de volledige versie. Maar het lijkt mij de moeite waard om eerst te lezen.
Edit: Hiero te lezen: https://www.tandfonline.c...18464.2025.2511330#d1e507
Edit 2: PDMS schijnt een hele hoge thermische isolatie waarde te hebben. Dat wil je juist niet op je verdamper.
Oplossingen hiervoor zijn:
- Superdun aanbrengen. 6nm. https://pubs.acs.org/doi/10.1021/acsami.3c17293
- De PMDS mengen met een stof die warmte goed geleid. Aluminium, koper of grafiet. "Expanded graphite/polydimethylsiloxane composites with high thermal conductivity" + "PDMS nanocomposites for heat transfer enhancement in microfluidic platforms "
[ Voor 15% gewijzigd door Kip op 10-11-2025 16:37 ]
Pardon my dutch
Gemiddeld COP 5,7 door het relatief zachte weer
Veel warmtepompen worden geleverd zonder performance (COP)meting. Jammer dat deze aan onze monitoring niet mee kunnen doen. Ik ben heel benieuwd of de WP's goed worden geïnstalleerd. Daar komt de eigenaar niet achter zonder COP. Eigenlijk een eis die de subsidie verlener kan stellen. Het gaat om veel energie.
/f/image/2W5Prp5SMLKHIVg75b5cXRiM.png?f=fotoalbum_large)
Als ik naar de Ta's kijk bij 2 graden zit er maar een handjevol woningen bij waar met radiatoren verwarmd wordt, de meesten lijken vloerverwarming te hebben?Tomexergie schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:46:
Veel warmtepompen worden geleverd zonder performance (COP)meting. Jammer dat deze aan onze monitoring niet mee kunnen doen. Ik ben heel benieuwd of de WP's goed worden geïnstalleerd. Daar komt de eigenaar niet achter zonder COP. Eigenlijk een eis die de subsidie verlener kan stellen. Het gaat om veel energie.
Ik ben benieuwd hoe sterk het verband is tussen Ta en COP, er zitten er ook wat tussen met een relatief hoge Ta waarbij de SCOP nog steeds prima is.
Ik heb zelf geen warmtemeter en dus geen idee wat de SCOP is van mijn Pana monoblock i.c.m. radiatoren. Omdat ik vermoed dat er aan de afstelling weinig te verbeteren valt interesseert het exacte getal me ook niet bijster veel, al zou het wel leuk zijn om te weten.
Is het ook een idee om het koudemiddel in de tabel op te nemen? Mijn WP heeft r410a, en volgens mij haal je daar mindere COP’s bij dan bv r290.Tomexergie schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:46:
Monitoring oktober 2025
[Afbeelding]
[Afbeelding]
☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant
Elke 10°C hogere aanvoertemperatuur kost ongeveer 0,3–0,7 COP-punten.ASW1 schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:33:
[...]
Als ik naar de Ta's kijk bij 2 graden zit er maar een handjevol woningen bij waar met radiatoren verwarmd wordt, de meesten lijken vloerverwarming te hebben?
Ik ben benieuwd hoe sterk het verband is tussen Ta en COP, er zitten er ook wat tussen met een relatief hoge Ta waarbij de SCOP nog steeds prima is.
Ik heb zelf geen warmtemeter en dus geen idee wat de SCOP is van mijn Pana monoblock i.c.m. radiatoren. Omdat ik vermoed dat er aan de afstelling weinig te verbeteren valt interesseert het exacte getal me ook niet bijster veel, al zou het wel leuk zijn om te weten.
Elke graad spaart 2-3% stookkosten
Je kan relatief eenvoudig de zaak afstellen zonder exact de COP te weten, kijk periodiek even in de logs welke aanvoer die verwarmd.
Hier een mix van alles wat, vloerverwarming, Jaga,s en radiatoren, alles draait mee met de vloerverwarming zonder mengverdeler.
[ Voor 12% gewijzigd door mr_evil08 op 10-11-2025 21:56 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Die geleerden ken ik niet.mr_evil08 schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:55:
@ASW1 Oktober zit ik op COP 5,45 dat is met nachtverlaging ofwel snachts volledig uit, zou super inefficiënt moeten zijn volgens de geleerden wat hier niet het geval is.
Je kan relatief eenvoudig de zaak afstellen zonder exact de COP te weten, kijk periodiek even in de logs welke aanvoer die verwarmd.
Hier een mix van alles wat, vloerverwarming, Jaga,s en radiatoren, alles draait mee met de vloerverwarming zonder mengverdeler.
Wat hier al tijden bekend is en af en toe uitgelegd wordt is dat je in het voor en na seizoen de warmtepomp geen 24 uur per dag kan laten draaien (minimum vermogen is ca. 30% van max en bij temperaturen van boven de 5 graden heb je dan niet continu het minimum nodig), dus maar beperkt aantal uur verwarmen en dat dan bij voorkeur overdag en in de avond en vooral niet van 0300--0800.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Met heisamon kan je de stroom goed meten en dan de warmteproductie van de wp uitlezen (bv home assistant).ASW1 schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:33:
[...]
Als ik naar de Ta's kijk bij 2 graden zit er maar een handjevol woningen bij waar met radiatoren verwarmd wordt, de meesten lijken vloerverwarming te hebben?
Ik zit op oktober cop 5,4 voor verwarmen bij Ta = 35 vanaf 4 graden buiten en hoger
Ik meet het elektrisch verbruik van de Pana met een shelly en via de installer interface van Panasonic kan ik de warmteproductie live zien (zonder te loggen). Daarmee reken ik de COP soms weleens uit als momentopname en die lijkt voldoende te zijn. Heb vandaag toevallig op meerdere momenten gekeken en zat idd rond de 5,4 bij 34 graden.BarryH schreef op maandag 10 november 2025 @ 22:35:
[...]
Met heisamon kan je de stroom goed meten en dan de warmteproductie van de wp uitlezen (bv home assistant).
Ik zit op oktober cop 5,4 voor verwarmen bij Ta = 35 vanaf 4 graden buiten en hoger
Vergis je niet, sommige Tweakers met radiatoren of convectoren draaien op zeer lage Ta. Van @JBtL weet ik bijv dat ie alleen op convectoren met fans (aansturing met Heatmeister) draait en hij heeft een Ta van slechts 29 gr nodig bij Tbuiten 2 gr.ASW1 schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:33:
[...]
Wat in zo’n maand als oktober veel uitmaakt is of je standbyverbruik meerekent of niet. Ik reken altijd alles mee en had nu in okt COP 5.87, zonder standbyverbruik is dat 6.37. In april was dat resp. 4.88 en 5.57. In standby verbruikt mijn systeem 13 W. Ik vraag me af wat men allemaal wel/niet meerekent: standby, binnenunit, extra circulatiepompen, enz.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
warmteproductie per week/maand kan je in de controller van de pana uitlezen.ASW1 schreef op maandag 10 november 2025 @ 23:23:
[...]
Ik meet het elektrisch verbruik van de Pana met een shelly en via de installer interface van Panasonic kan ik de warmteproductie live zien (zonder te loggen). Daarmee reken ik de COP soms weleens uit als momentopname en die lijkt voldoende te zijn. Heb vandaag toevallig op meerdere momenten gekeken en zat idd rond de 5,4 bij 34 graden.
@tonwes99 heeft al een vuistregel gedeeld.ASW1 schreef op maandag 10 november 2025 @ 21:33:
[...]
Relatie Ta en COP is bij mij niet zo sterk, want geen WAR regeling bij warmtepomp.
:strip_exif()/f/image/CNmP0iGMkqxvA71xj0ecyu6n.png?f=user_large)
De COP is direct afhankelijk van Tlift (watertemp [Ta] - buitentemp). Buitentemp kun je niet beïnvloeden, watertemp wel door vloerverwarming aan te leggen, goed te isoleren etc.
Mijn relatie tussen Tlift en COP ziet er zo uit:
:strip_exif()/f/image/6DJoswqmqHljtWc4oBq7Zmnf.png?f=user_large)
Ik heb alleen radiatoren, zoals je in mijn footer kunt lezen.
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Dank weer Tom voor de monitoring.Tomexergie schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:46:
Monitoring oktober 2025
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik snap je punt over de subsidie-eis, maar die is reeds vervat in het energie certificaat (bijv. a+++).
En hoe de warmtepomp geïnstalleerd is heeft een grotere invloed. Dan zouden ze een subsidie moeten uitkeren op basis van een resulterende COP, maar daar kun je ook over twisten, want het gaat uiteindelijk om het verbruik, en niet de COP. De één wil 21°C, en de ander wil graag bibberen met een trui aan en vochtplekken op de muur (om maar even lekker te overdrijven).
Wel jammer inderdaad dat de COPmeting niet standaard is, maar m.i. is dat voornamelijk bruikbaar om het systeem optimaal te kunnen tweaken.
maar deze wordt onder "standaard" condities gemeten/bepaald.
En er is de Installatie(warmtepomp)monitor 3.0 en natuurlijk de lijst van @Tomexergie .
Iedere methode met eigen randvoorwaarden en beperkingen - je mag kiezen.
Toegegeven - niet voor iedereen even goed te begrijpen en toegankelijk.
@SBL Ik denk trouwens dat alle berekeningen van prestatiecoëfficiënten alleen onder goed gecontroleerde en bekende condities enigszins vergelijkbaar zijn.
Mijn mCOP voor oktober van 7,27 is trouwens zonder het verbruik van de elektronica in de binnenunit (7,0 W continu) - met dit verbruik - wat natuurlijk niet in het cv-water terechtkomt - is de mCOP "maar" 6,76.
Ik gebruik externe kWh-meters en een Kamstrup warmtemeter.
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Mijn mCOP zou inclusief binnenunit/CiC (5W continu) dalen van 6,80 naar 6,61.dunklefaser schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:05:
@verkeerslicht Een standaard sCOP-meting bestaat er wel (NEN-EN 14825:2022 en),
En er is de Installatie(warmtepomp)monitor 3.0 en natuurlijk de lijst van @Tomexergie .
@SBL Ik denk trouwens dat alle berekeningen van prestatiecoëfficiënten alleen onder goed gecontroleerde en bekende condities enigszins vergelijkbaar zijn.
Mijn mCOP voor oktober van 7,27 is trouwens zonder het verbruik van de elektronica in de binnenunit (7,0 W continu) - met dit verbruik - wat natuurlijk niet in het cv-water terechtkomt - is de mCOP "maar" 6,76.
Geen externe check op warmtemeting helaas, al lijken de 3 temp.sensoren (WPin, WPuit en onder CVketel) consistent te meten.
@SebastiaanPs Standbygebruik is meegerekend en andere pompen heb ik niet.
edit: Mijn standby-gebruik is (door laag verbruik en veel warmtelevering met kleine WP) trouwens maar 2,5% van e-verbruik in oktober, misschien dat ik daarom relatief goed scoor in voor+naseizoen
[ Voor 6% gewijzigd door SBL op 11-11-2025 12:20 ]
WP: Quatt 4,5kW hybride monoblock op garagedak, T6, radiatoren met 25gr Speedcomforts. PV: 15x 320Wp ZZO, PhonosolarMWT met SolarEdge optimizers en 5000H omvormer. EV: Polestar2 68kWh, laadpunt Volt Time Source 2s
Ik was al even blij dat ik nu mijn SCOP uit kon rekenen maar er staan vreemde getallen bij de warmteproductie. In de zomermaanden staat er een hele hoge productie terwijl de warmtepomp dan gewoon uit staat, dus waar die getallen vandaan komen is me een raadsel. Juni bijvoorbeeld heel veel en februari bijna niets... Hoe dan?BarryH schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 07:27:
[...]
warmteproductie per week/maand kan je in de controller van de pana uitlezen.
Het is een Panasonic 7J monoblock op radiatoren, alleen verwarmen, niet koelen en geen SWW. Van mei tot oktober staat hij helemaal uit.
Als ik op jaarbasis kijk dan zie ik 11.119 kWh productie, en ik denk dat dat grofweg wel overeenkomt. Alleen wanneer ik dat deel door het extern gemeten verbruik met de shelly kom ik uit op een COP van 6,5 en dat lijkt me echt te optimistisch.
/f/image/790TkkreffB3z24rPsdUB1Q3.webp?f=fotoalbum_large)
Die ken ik. Daar komt eigenlijk ook je a+++ label uit voort. Vandaar dat ik die benoemde.dunklefaser schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 11:05:
@verkeerslicht Een standaard sCOP-meting bestaat er wel (NEN-EN 14825:2022 en),
Die standaard condities zijn trouwens niet geheel onzin, omdat in ieder geval elke wp op eenzelfde manier gemeten wordt.
Ik heb vergelijkbare waardes in mijn metingen. Al meet ik niet de fans van de 2 fancoils erbij.En er is de Installatie(warmtepomp)monitor 3.0 en natuurlijk de lijst van @Tomexergie .
Dus wat laat je allemaal mee tellen in de COP? (is voornamelijk een kwestie van afspraken @SebastiaanPs - of niet?)
[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 11-11-2025 12:47 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Hoe wil je anders gaan vergelijken want persoon A heeft 50 watt's aan fangebruik/circulatiepomp en B 2 watt's.
[ Voor 34% gewijzigd door mr_evil08 op 11-11-2025 13:59 ]
Er is natuurlijk een verschil tussen een monobloc en een split warmtepomp wat de buitenunit betreft.mr_evil08 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:58:
@dunklefaser De COP wat de buitenunit verbruikt is wat telt en naverwarmer als je die hebt, rest is niet te doen doordat het voor iedereen anders is.
Hoe wil je anders gaan vergelijken want persoon A heeft 50 watt's aan fangebruik/circulatiepomp en B 2 watt's.
Ik zelf zou idd. met een zo kaal mogelijke installatie vergelijken - dus zonder extra fans of extra circulatiepompen etc..
Ja lijkt me ook, kwestie van afspraken. Het zal in sommige situaties lastig te meten zijn. Naast de kolom “type heat meter” zou je een kolom kunnen toevoegen “verbruik gehele verwarmingssysteem ja/nee”. Dit is dan “ja” als het inclusief standby, circulatiepomp(en), fans en andere verbruikers van het verwarmingssysteem is.dunklefaser schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:46:
@verkeerslicht Als ik (en anderen) de fans van gebooste convectoren/radiatoren etc. zouden meten en mee laten tellen ziet in het voor- en naseizoen het efficientie-beeld (="COP"?) totaal anders uit.
Dus wat laat je allemaal mee tellen in de COP? (is voornamelijk een kwestie van afspraken @SebastiaanPs - of niet?)
Maar @Tomexergie doet dit al jaren en deze discussie is vast al eens voorbij gekomen. Wat denk jij @Tomexergie ?
[ Voor 3% gewijzigd door SebastiaanPs op 11-11-2025 14:05 ]
Wil je puur de compressor COP dan heb je meest kale situatie. Alleen moet je dan maar net een kWh meter hebben die precies dat meet.
Hier in mijn situatie neem ik de extra pomp bij buffervat en de stand-by/ computer verbruik van aansturing unit binnen ook mee tijdens een Heating run. Alles wat onder stand-by buiten een heating run valt, niet (10-13W). E KWh van vorstlint en defrost zitten er bij mij ook in, indien hij op dat moment op heating staat.
Maar of je dan de negatieve COP van defrost (ook een discussie op zich) er ook weer afhaalt is ook een ding. Tel je de tijd en verbruik van defrost mee? Tel je de negatieve warmte energie ook mee?
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
Helemaal eensassje schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:30:
Het hangt er ook een beetje vanaf wat het doel van de meting is. Als je prestaties van warmtepompen onderling wil vergelijken dan moet je anders rekenen dan wanneer je de prestaties van een warmtepomp versus CV ketel wil vergelijken.
Vergelijk je verschillende types/merken warmtepompen met de vraag welke machine is het meest efficiënt? -> secundaire circulatiepompen en fans niet meenemen. Standby en back-up heater wel.
Vergelijk je verschillende verwarmingssystemen met de vraag wat de meest efficiënte setup is voor je huis? -> alles meenemen
6 watt verbruik per fancoil (in de minimale stand, zoals ze hier ingesteld staan). 12watt dus in totaal.dunklefaser schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 12:46:
@verkeerslicht Als ik (en anderen) de fans van gebooste convectoren/radiatoren etc. zouden meten en mee laten tellen ziet in het voor- en naseizoen het efficientie-beeld (="COP"?) totaal anders uit.
Als ik ze 24/7 aan laat staan (wat bijna het geval is) dan haalt dat m'n mCOP van oktober omlaag van 6,73 naar 6,38. Maar dat is niet helemaal waar, want de warmteontwikkeling van de fans is ook gewoon COP1 verwarming. Dus de berekening wordt nog iets anders:
| p(e) | p(t) | COP | |
| zonder fancoils | 166,9 | 1123,0 | 6,73 |
| met fancoils | 175,8 | 1131,9 | 6,44 |
Waarom moet dat ineens anders bij de warmtepomp om alles met 3 cijfers achter de komma gaan rekenen en elk fan of pompje die je hebt in huis mee te nemen...
[ Voor 25% gewijzigd door mr_evil08 op 11-11-2025 18:05 ]
hmmm zou ik de oplader van mijn laptop waarmee ik dagelijks naar de data kijk dan ook moeten meenemen?mr_evil08 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:01:
Tja CV gasketel stroomverbruik wordt ook niet meegerekend, altijd alleen gasverbruik.
Waarom moet dat ineens anders bij de warmtepomp om alles met 3 cijfers achter de komma gaan rekenen en elk fan of pompje die je hebt in huis mee te nemen...
of de accu verliezen van de offgrid installatie?
In mijn beleving is het kijken naar de data en de COP vooral om af te wegen of je er nog energie in kan/wil/moet steken om iets te optimaliseren. Het geeft mogelijk een indicatie waar je de volgende euro verbetering in wil steken. Als de 2e decimaal achter de komma er toe doet om daarin de juiste keuze te maken dan ben ik jaloers op de overige efficiency die al behaald is (en ben ik bang dat het niet mijn moeite waard is om verder te optimaliseren).
Ik laat in toekomst ook het verbruik van de circulatiepomp en de elektronica weg - net zoals bij mijn oude AWB-ketel. De mCOP oktober wordt dan 8,0 - kijken wat @Tomexergie hiervan vindt.mr_evil08 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:01:
Tja CV gasketel stroomverbruik wordt ook niet meegerekend, altijd alleen gasverbruik.
Hier trouwens geen mono maar een split vandaar dat ik het verbruik makkelijk kan splitsen.
[ Voor 7% gewijzigd door dunklefaser op 11-11-2025 19:15 ]
dat gegoogel met weglaten van allerlei verbruiken om maar de hoogste te lijken gaat nergens meer over.
Mijn mCOP was met 5.33 laag, maar dat kwam door het standbyverbruik in combinatie met het lage aantal draaiuren. Zonder het standbyverbruik mee te tellen zat ik op 7.42. En dan zijn hier nog goochemerds die zelfs het verbruik van de binnenunit weglaten.... Alsof die geen onderdeel van je verwarmingssysteem is! Dan zat ik op 8.36! Heb ik nu gewonnen?
De definitie van mCOP is gewoon heel simpel:
De totale warmteopbrengst van die maand gedeeld door de totale hoeveelheid elektrische energie die daarvoor nodig was.
Dus inclusief alle pompen, de binnenunit, zoneregelingen, fans onder de radiatoren etc etc. Zaken uit dat rijtje weglaten is gewoon een creatieve manier om op papier een hogere COP te scoren. Bijvoorbeeld die fans heb je immers nodig om met je watertemperatuur omlaag te kunnen. Daarvan het stroomverbruik weglaten is niets anders dan creatief boekhouden.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bijvoorbeeld: meten van het verbruik van alle gebooste radiatoren/convectoren, meten van het verbruik van de zone- en andere naregelingen? Hoe ga je om met het "warmte lekken" van de warmwaterboiler?
Er zijn zeker nog meer min of meer relevante stroomverbruikers en warmteproducenten.
In mijn referentieruimte bijvoorbeeld kan ik zo nog minimaal 300W benoemen.
[ Voor 8% gewijzigd door dunklefaser op 11-11-2025 19:59 ]
Verbruik van een zoneregeling hoort ook gewoon bij het verbruik van het verwarmingssysteem. Dat systeem wordt immers gepromoot om energie te besparen (wat het in de veel gevallen trouwens niet doet). Daarvan het verbruik weglaten is dus ook jezelf onterecht rijk rekenen.dunklefaser schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:57:
@Andrehj Wat je voorstelt lijkt simpel, maar de duivel zit in de details (en in jouw definitie).
Bijvoorbeeld: meten van het verbruik van alle gebooste radiatoren/convectoren, meten van het verbruik van de zone- en andere naregelingen? Hoe ga je om met het "warmte lekken" van de warmwaterboiler?
Er zijn zeker nog meer min of meer relevante stroomverbruikers en warmteproducenten.
Hoe je het verbruik meet: Je kunt er een meter tussen hangen, maar je kunt het ook eenmalig meten en dan adhv de draaiuren van je WP in je excelletje automatisch uitrekenen.
Bovendien verandert het feit dat het verbruik van randapparatuur wat omslachtiger te bepalen is er niets aan dat het verbruik daarvan wel degelijk bij het totale verbruik van je verwarmingssysteem hoort.
Een warmwaterboiler is geen onderdeel van je verwarmingssysteem, maar van je warmwatersysteem. Wordt hooguit vaak verwarmd door dezelfde WP, maar staat verder los van je verwarmingssysteem. Je neemt de elektrische energie voor SWW immers ook niet mee.
[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 11-11-2025 20:20 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Slangen kan ik alleen met dikte 13mm vinden en dat lijkt me nogal weinig. Ik dacht de buizen met een dubbele laag slang te isoleren maar ik moet een 42mm buis isoleren en met een dikte van 13mm isolatie kom ik dan voor de tweede slang uit op 68mm diameter. Maximale verkrijgbare diameter van Aramflex AF slangen is echter 64mm.
Volgens mij kom ik dus uit op de rollen.
Kan ik de Armaflex AF zelfklevende rol gebruiken voor het isoleren of is het beter om de de niet-klevende te gebruiken icm met lijm?
Ik dacht zelf de volgende zelfklevende rol aan te schaffen: https://www.amazon.nl/Pro...kZ2V0TmFtZT1zcF9hdGY&th=1
Je kan hier eeuwig over blijven discussiëren, zo zou je ook het aan de woning introkken energie tijdens defrost van warmteproductie moeten aftrekken (maar ‘t elektriciteitsverbruik tijdens diezelfde defrost wel bij ‘t electriciteitsverbruik moeten optellen. Volgens mij heb je (minimaal) 2 COP definities: compressor COP (cCOP) en systeem COP (sCOP). De cCOP verteld je hoe goed de compressor kan presteren in relatie tot de benodigde afgiftetemperatuur/buitentemperatuur. De sCOP geeft de prestatie van je gehele verwarmingssysteem weer. Dat zou moeten zijn netto geleverde warmte (dus warmte geleverd via je afgiftesysteem - ontrokken warmte tijdens defrost + elektrische energie van alle hulpsystemen binnen de verwarmde schil) / energiegebruik WP + alle benodigde hulpenergie (pompen, ventilatoren, extra regelingen etc).dunklefaser schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:57:
@Andrehj Wat je voorstelt lijkt simpel, maar de duivel zit in de details (en in jouw definitie).
In mijn referentieruimte bijvoorbeeld kan ik zo nog minimaal 300W benoemen.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
[...]
Dank weer Tom voor de monitoring.
Ik snap je punt over de subsidie-eis, maar die is reeds vervat in het energie certificaat (bijv. a+++).
quote]
De COP van de specificatie klopt waarschijnlijk, maar dat van de complete installatie weet je niet.
Zonder de COP meting kun je dus niet zien of de installatie OK is.
De fabricant zou dez feature moeten inbouwen.
Bij een HR ketel speelt het elektrische verbruik een beperkte rol bij van de hoge warmteproductie.dunklefaser schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 18:50:
[...]
Ik laat in toekomst ook het verbruik van de circulatiepomp en de elektronica weg - net zoals bij mijn oude AWB-ketel. De mCOP oktober wordt dan 8,0 - kijken wat @Tomexergie hiervan vindt.
Hier trouwens geen mono maar een split vandaar dat ik het verbruik makkelijk kan splitsen.
Bij een WP tikt het zwaarder aan in de COP meting omdat de energie inhoud van de toegevoerde elektriciteit een factor 4 lager is dan de toegevoerde warmte. Afgesproken is dat alle hulp energie meegenomen wordt in de monitoring, Bij koude maanden zal het verschil klein zijn.
Maar bij een zachte maand zoals oktober zul je COP's van 8 kunnen halen.
Prima om eerlijk te zijn. Ik beschouw het niet als ‘high score’, maar als indicator om te overwegen of je er nog moeite in moet steken.verkeerslicht schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 19:43:
@Beer070
Op zich is het toch prima om eerlijk te kijken naar je verbruik toch? Mag toch wel een beetje als nerd
@mr_evil08
Iemand die serieus zijn gasketelverbruik monitort, zal zeker letten op het elektriciteitsverbruik van de ketel.
Iemand die in de basis een COP van 6,7 of 8 heeft doet het hartstikke goed en kan mogelijk hier en daar nog een klein beetje besparen, met steeds grotere kosten voor het comfort.
Zoals @dunklefaser al zei: het venijn zit in de details.
Als we alles gaan meetellen, brengen we de opbrengst van PV panelen of zonnecollectoren dan ook mee in de berekening? Of de besparing door met airmiles met de trein op vakantie te gaan? Of het hebben van een vakantiehuisje in Portugal, waardoor je de hele winter helemaal geen energie gebruikt? Oh nee dat gaat ten koste van je mCOP door het stand-by verbruik… weg dat huisje :-)
Oude discussie maar wel aardig om het nog eens in discussie te brengen. Onze COP meting is redelijk globaal en bij hoge buiten temperaturen zal de hulp energie een factor zijn voor de COP. Daar staat tegenover dat het energieverbruik dan ook laag is. Het totale plaatje wordt bepaald door de koude maanden.SebastiaanPs schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 14:04:
[...]
Ja lijkt me ook, kwestie van afspraken. Het zal in sommige situaties lastig te meten zijn. Naast de kolom “type heat meter” zou je een kolom kunnen toevoegen “verbruik gehele verwarmingssysteem ja/nee”. Dit is dan “ja” als het inclusief standby, circulatiepomp(en), fans en andere verbruikers van het verwarmingssysteem is.
Maar @Tomexergie doet dit al jaren en deze discussie is vast al eens voorbij gekomen. Wat denk jij @Tomexergie ?
Waar een groter effect van kan worden verwacht is de hybride installatie. Als de WP b.v. wordt uitgeschakeld beneden 2C en de HR het overneemt, dan pikt de WP de krenten uit de pap en worden er hogere COP's gemeten. Mijn hybride laat ik doorlopen tot -10C.
Ben ik wel met je eens hoor! Ik kijk er ook zo naar. Het belangrijkste is een fijn warm huis, en dan is het extra mooi dat je dat efficiënt kunt doen. En dat hangt zeker niet aan een paar tienden van de COP. Want eerlijk gezegd: ik maal er niet om dat mijn fancoils een paar watt aan energie gebruiken. Het loont meer om de auto te laten staan en de fiets te pakken naar het dorp, bijvoorbeeld.Beer070 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:40:
[...]
Prima om eerlijk te zijn. Ik beschouw het niet als ‘high score’, maar als indicator om te overwegen of je er nog moeite in moet steken.
Iemand die in de basis een COP van 6,7 of 8 heeft doet het hartstikke goed en kan mogelijk hier en daar nog een klein beetje besparen, met steeds grotere kosten voor het comfort.
Zoals @dunklefaser al zei: het venijn zit in de details.
Als we alles gaan meetellen, brengen we de opbrengst van PV panelen of zonnecollectoren dan ook mee in de berekening? Of de besparing door met airmiles met de trein op vakantie te gaan? Of het hebben van een vakantiehuisje in Portugal, waardoor je de hele winter helemaal geen energie gebruikt? Oh nee dat gaat ten koste van je mCOP door het stand-by verbruik… weg dat huisje :-)
Alleen op het moment dat zoiets wordt bijgehouden in een soort van scorebord (zoals Tom doet), dan moet het wel kloppen. Dat scorebord is namelijk niet zo relevant meer als iedereen op z'n eigen manier meet. Want dan kun je ook niet meer vergelijken of inzicht krijgen in de reden waarom iemand goed of slecht scoort.
Wat daar niet in staat als (hulp)energiebron hoort dus niet bij de mCOP bepaling.
Verder zou ik me van het KISS principe laten leiden - en ik bepaal wat voor mijn xCOP meetelt.
De COP van een warmtepomp is heel simpel: Energie uit gedeeld door energie in. Al dat andere zegt wel iets over de efficiëntie van je systeem, maar niets over je warmtepomp an sich.
3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC
Dat is de consequentie, COP is een verhouding en zegt niets over de stroomkosten. Van mij mag je meetellen/weglaten wat je wilt, maar we houden onszelf voor de gek door alleen naar (S)COP te kijken. Als je een circulatiepomp van 3 kW hebt (da's een flinke jongen), en die niet meetelt, dan haal je een oneindige COP als je maar 3 kW thermisch vermogen nodig hebt om de warmteverliezen van de woning te compenseren.mr_evil08 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 21:31:
@Andrehj Dat heb ik hier dus ook, jaar COP ingestort tijdens de zomerperiode dat de machine uit stond, standby werd wel meegeteld van de pomp zelf.
Best wel lame om dat te tellen.
Spul is zo flexibel als wat. Kun je platdrukken of beetje oprekken. Die 4 mm zal niet zo'n probleem zijn lijkt mij.Vinny1 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:04:
Ik heb wat vragen over het isoleren van de buitenleidingen van mijn warmtepomp. Op dit forum wordt met name Armaflex AF gebruikt. Volgen mij de rollen en niet de slangen. Het betreft echter maar 2 meter lengte.
Slangen kan ik alleen met dikte 13mm vinden en dat lijkt me nogal weinig. Ik dacht de buizen met een dubbele laag slang te isoleren maar ik moet een 42mm buis isoleren en met een dikte van 13mm isolatie kom ik dan voor de tweede slang uit op 68mm diameter. Maximale verkrijgbare diameter van Aramflex AF slangen is echter 64mm.
Volgens mij kom ik dus uit op de rollen.
Kan ik de Armaflex AF zelfklevende rol gebruiken voor het isoleren of is het beter om de de niet-klevende te gebruiken icm met lijm?
Ik dacht zelf de volgende zelfklevende rol aan te schaffen: https://www.amazon.nl/Pro...kZ2V0TmFtZT1zcF9hdGY&th=1
De 2e laag zul je denk ik door moeten snijden en erom heen doen. Ik heb nog 2 koffers vol liggen met dat spul in verschillende diameters. Als je in de buurt woont kun je een stukje proberen.
hangt er ook vanaf wat je bedoeling is met de cop of scop.. Als je vergelijking maakt met cv-verwarming.. op dezelfde verwamings-afgifte-systeem.. hoef je in principe de radiatoren, etc en extra pompen die bij beide systemen gelijk zijn niet mee te rekenen..Martin7182 schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 22:23:
[...]
Dat is de consequentie, COP is een verhouding en zegt niets over de stroomkosten. Van mij mag je meetellen/weglaten wat je wilt, maar we houden onszelf voor de gek door alleen naar (S)COP te kijken. Als je een circulatiepomp van 3 kW hebt (da's een flinke jongen), en die niet meetelt, dan haal je een oneindige COP als je maar 3 kW thermisch vermogen nodig hebt om de warmteverliezen van de woning te compenseren.
Betreft waterleidingen bij een monoblock.Andrehj schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 20:23:
@Vinny1 Handig om er even bij te vermelden of het koelmiddelleidingen (van een split) of waterleidingen (van een monoblock) betreft...
Dan maak je je meting wel heel specifiek voor dat huishouden. Ik zou eerder de totale kosten vergelijken, o.a. ook onderhoud en keuring meenemen.belmonde schreef op woensdag 12 november 2025 @ 01:35:
[...]
hangt er ook vanaf wat je bedoeling is met de cop of scop.. Als je vergelijking maakt met cv-verwarming.. op dezelfde verwamings-afgifte-systeem.. hoef je in principe de radiatoren, etc en extra pompen die bij beide systemen gelijk zijn niet mee te rekenen..
Om te kunnen vergelijken met andere huishoudens kun je natuurlijk ook gewoon beter de totale kosten nemen. Of een COP waarin alle stroomverbruikers zitten zodat je de efficiency van het hele verwarmingssysteem kunt zien.
Een valkuil/fout die je wel eens ziet is dat men COP gaat vastleggen per maand en die gaat vergelijken of nog erger: daarover gaat middelen. Maar bij een lage COP in de zomer (standby-verbruik) horen hele lage kosten terwijl bij een hoge COP in de herfst veel hogere kosten horen.
Met andere woorden, er zijn keuzes te maken en dat is voor iedereen anders.
Ik streef bijvoorbeeld niet perse naar een hoge cop maar naar comfort in combinatie met een laag kWh verbruik. Hier pruttelt een Daikin 24 uur (met de overschoot op 4) tussen de 250-350 W per uur om 150 m2 woning uit 1979 in elke ruimte op 20,5 graden te houden met een cop van krap 4. De flow is dan laag. Een andere keuze zou kunnen zijn om de WP tussentijds uit te zetten en dan met poses een grotere flow en daarmee een hogere cop te krijgen. Dat geeft op einde dag wellicht het voordeel van een kWh of 2-3 maar doet wel iets af aan het comfort. Tegelijkertijd wordt momenteel mijn verbruik nog geheel afgedekt door zonnepanelen in combinatie met een gunstig (saldeer) contract (GC).
Dit om aan te geven dat er veel variabelen zijn die niet altijd de hoogste cop opleveren c.q. nastreven.
Wow, een netaansluiting van 3 x 500 A ???Rojado schreef op woensdag 12 november 2025 @ 08:48:
Hier pruttelt een Daikin 24 uur (met de overschoot op 4) tussen de 250-350 kWh per uur om 150 m2 woning uit 1979 in elke ruimte op 20,5 graden te houden met een cop van krap 4.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
ook verbruik je gemiddeld maar 250 - 350 W (het minimum vermoedelijk)
Mijn vraag: wat is de aanvoer- en de buitentemperatuur?
[ Voor 10% gewijzigd door dunklefaser op 12-11-2025 12:44 ]
Aanvoer 28 graden (ingesteld 26, overschoot staat op 4, die plust dus 2 op)dunklefaser schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:42:
@Rojado Een xCOP van krap 4 op dit moment is in mijn ogen niet best
ook verbruik je gemiddeld maar 250 -350 W.
Maar wat is de aanvoer- en de buitentemperatuur?
Buitentemperatuur is de laatste dagen hier gemiddeld 11 graden binnen de 24 uurs cyclus. (In de nacht bv 5 graden)
In de eerste drie dagen van november ben ik begonnen met opstoken, toen bij 33 graden aanvoer een cop van 7,5. Toen alles een tijd rond de 21(+) graden in huis was via de app de aanvoer naar beneden gezet zodat de werkelijke aanvoer op 28 blijft staan, hiermee blijft de temperatuur binnen tussen de 20,5 en 21 hangen.
Het is overigens een vrijstaand huis uit 1979 met enkel radiatoren (de meeste met ventilatoren die niet hoorbaar lopen).
De "simpele" formule voor de theoretische COP:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/AkdR1FJPpMJVhstdLgVYsROV.jpg?f=user_large)
Belangrijk is natuurlijk voor de consument wat uiteindelijk aan het eind van het stookseizoen onder de streep staat.
Ben het in de basis met jouw eens. Ik zou alleen niet weten hoe ik dan tot een hogere cop zou moeten komen. Onder de streep valt nu het stroomverbruik mee en de temperatuur c.q. het comfort prima op orde. Als ik kortere runs ga draaien versus de pomp continue rond laten draaien is de vraag of dat het comfort om zeep helpt dan wel, zoals vaak gezegd wordt, het eigenlijk beter is voor de levensduur van de WP om continue te draaien ipv continue schakelen.dunklefaser schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:00:
@Rojado Als we van 28 °C aanvoertemperatuur uit gaan en de actuele buitentemperatuur tussen de 11-13 °C ligt kan je een "COP" van ca. 7 tot 8 verwachten - een COP van 4 is definitief niet o.k. - misschien meetfouten van de Daikin wp?
De "simpele" formule voor de theoretische COP:
[Afbeelding]
Belangrijk is natuurlijk voor de consument wat uiteindelijk aan het eind van het stookseizoen onder de streep staat.
Tips zijn uiteraard welkom 😉
Bij het opvragen van offertes begreep ik dat dit wel vaker voorkomt. Het heeft wel ook mijn voorkeur, maar ik lees in bijvoorbeeld de installatiehandleiding dat de binnenunit en boilervat eigenlijk geplaatst moeten worden in een ruimte van tussen de 15 en 45 graden.
Ik kan niet zoveel vinden of dit nu eigenlijk überhaupt mogelijk is, of het wel of geen goed idee is en wat het extra verlies zou zijn in zo'n situatie (dat laatste hangt natuurlijk af van het specifieke vat en die technische specs).
Heeft iemand daar toevallig meer informatie over of ervaring mee?
Ik denk dat de COP steeds minder relevant gaat worden - als warmtepompen vooral gaan draaien op tijden met wind + zon dan gaat de COP naar beneden, maar de kosten en duurzaamheid omhoog.Tomexergie schreef op maandag 10 november 2025 @ 20:46:
Monitoring oktober 2025
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Remeha Elga Ace 4kW - MHI SRK ZS-W 4kW - 5355 Wp ZO - 1000 Wp vlak - 4200 Wp NW - 7x Jaga Strada + zelfbouw DBE - 3xVictron Multiplus II 48V 5000 + 62kWh LFP accu - DoucheWTW + 1.5kW 200l Smart Boiler
Je krijgt hogere verliezen, grotere kans op condensatie en mocht ooit lang de stroom uitvallen meer wat kapot kan vriezen. Het zou mijn voorkeur absoluut niet hebben, maar ik heb verder geen weet van je situatie. Het zou voor mij richting last resort gaan, een pomp zonder binnendeel geen optie? Een liggend vat? etcPaul - K schreef op woensdag 12 november 2025 @ 23:26:
Ik weet niet of ik in het juiste topic zit - maar vroeg me het volgende af. Ik heb momenteel een woning met een CV-ketel en radiatoren en ben van plan over te stappen naar vloerverwarming+sww via een warmtepomp. Nu overweeg ik i.v.m. ruimte de binnenunit en het boilervat "buiten" te zetten. Met "buiten" bedoel ik hier dan een soort tuinhuisje eromheen bouwen, eventueel enigszins geïsoleerd.
Bij het opvragen van offertes begreep ik dat dit wel vaker voorkomt. Het heeft wel ook mijn voorkeur, maar ik lees in bijvoorbeeld de installatiehandleiding dat de binnenunit en boilervat eigenlijk geplaatst moeten worden in een ruimte van tussen de 15 en 45 graden.
Ik kan niet zoveel vinden of dit nu eigenlijk überhaupt mogelijk is, of het wel of geen goed idee is en wat het extra verlies zou zijn in zo'n situatie (dat laatste hangt natuurlijk af van het specifieke vat en die technische specs).
Een WP met binnendeel buiten heet een monoblock. Wel zo eenvoudig. Boiler heeft, ook goed geïsoleerd en binnen staand, al snel een warmteverlies van 1 kWh per dag, vaak nog hoger. Binnen komt dat verlies - beetje afhankelijk van waar die staat - nog ten gunste van de ruimteverwarming. Buiten is je verlies groter - of je moet hem nog extra heel goed isoleren - en komt dat verlies niet ten gunste van je woning.Paul - K schreef op woensdag 12 november 2025 @ 23:26:
Ik weet niet of ik in het juiste topic zit - maar vroeg me het volgende af. Ik heb momenteel een woning met een CV-ketel en radiatoren en ben van plan over te stappen naar vloerverwarming+sww via een warmtepomp. Nu overweeg ik i.v.m. ruimte de binnenunit en het boilervat "buiten" te zetten. Met "buiten" bedoel ik hier dan een soort tuinhuisje eromheen bouwen, eventueel enigszins geïsoleerd.
Wind en zon is doorgaans goedkope stroom (afhankelijk van je contract uiteraard)JBtL schreef op woensdag 12 november 2025 @ 23:44:
[...]
Ik denk dat de COP steeds minder relevant gaat worden - als warmtepompen vooral gaan draaien op tijden met wind + zon dan gaat de COP naar beneden, maar de kosten en duurzaamheid omhoog.
Het kanPaul - K schreef op woensdag 12 november 2025 @ 23:26:
Hokje een wand /dak/vloer van 10+cm isolatie geven om warmteverlies te beperken
Antivorst voorziening erin
Een A+ vat zonder verdere isolatie verliest 0,75kWh/dag bij een delta-T van 45 (65oC vs 20oC , maar ook 55oC/10oC of 45oC/0oC, of 35oC/-10oC).BarryH schreef op donderdag 13 november 2025 @ 07:24:
[...]
Het kan
Hokje een wand /dak/vloer van 10+cm isolatie geven om warmteverlies te beperken.
Antivorst voorziening erin
Dus als je vat door stroomuitval 35oC is, en het is buiten -10oC verlies je ook 0,75kWh/dag.
Er zit dan nog 7kWh aan warmte in je vat voor hij bevriest, dus ook zonder extra isolatie duurt het 10 dagen voor je vat bevriest, en zo lang vriest het geen 10oC.
De extra PIR-isolatie van het hok is primair om die 0,75kWh/dag te beperken. (NB: Je vatttemperatuur 10oC lager zetten helpt dus ook), 55oC vs 20oC is net zoveel verlies als 45oC vs 10oC.
Maar... je appendages zitten buiten de isolatie van het vat, deze zullen eerder bevriezen. En... juist door je appendages verlies je vaak meer dan die 0,75kW/dag.
De temperatuur in het hok zal ergens tussen de vattemperatuur en de buitentemperatuur in liggen, maar dichter tegen de buitentemperatuur als tegen de watertemperatuur (de oppervlakte van de 10cm PIR van het hok is veel groter dan de mantel van je vat, dus veel meer warmteverlies).
Opties voor vorstbestrijding:
- Appendages extra isoleren, en erop vertrouwen dat uitval van je WP niet meer dan 1-2 dagen duurt
- Lampje ophangen - Maar ja, dat werkt alleen als je stroom hebt, en dat is wellicht de reden dat je boiler niet meer verwarmt wordt
- Vertrouwen op de vorstbeveiliging van je WP. Prima voor je CV-circuit, maar de waterleiding (koud en warm) wellicht extra aftapmogelijkheid maken)
- Vat aftappen, juist niet doen, dit is je warmtebron!
Aanvulling op mijn eerdere reply, en in inlijn met andere tweakers, kijk of je een systeem zonder hydraulisch binnendeel kunt vinden (de meeste mojobloks hebben niets, of alleen een elektrisch paneel voor “binnen”. En of je zonder buffervat kunt werken. (Mijn reply ging uit van een boilervat van 200L, die houdt beter zijn warmte dan een buffervat van 50L)
[ Voor 16% gewijzigd door tonwes99 op 13-11-2025 16:02 ]
Eens met opmerking van @blb4. De beste oplossing hiervoor is inderdaad geen split, maar een monoblock. Die is bedoeld voor jouw wens. En ja: je neemt daarbij in acht dat je met water naar "buiten" gaat, en dat kan bevriezen. Vorstkleppen kunnen die zorg grotendeels wegnemen voor het scenario dat de stroomuitval langdurig is, en jijzelf (of je buurman) niet thuis bent (is) om actie te ondernemen.Paul - K schreef op woensdag 12 november 2025 @ 23:26:
edit: Ik moet beter lezen, voor een boilervat gaat dat natuurlijk niet op.
Wat ik niet wist en nu snap waarom men dat ook bij andere merken doet is de volgende tekst
---
Vanaf 2026 wordt de subsidie voor Duo-installaties anders berekend. Je krijgt vanaf volgend jaar subsidie over het vermogen van je totale systeem, maar bij Duo-installaties nog maar één keer het startbedrag en de labelbonus. aldus Vereniging Warmtepompen.
---
Dus er gaat toch wat veranderen volgend jaar en nu is een duo dus goedkoper
2 x 4kw om tot 8kw voor de winter en de rest van het jaar een zuinigere 4kw ?
Wat is slim
ja,Maxwp schreef op donderdag 13 november 2025 @ 08:56:
Neem aan dat ik niet de enige ben die hier een email heeft gehad voor de quat duo.
Wat ik niet wist en nu snap waarom men dat ook bij andere merken doet is de volgende tekst
---
Vanaf 2026 wordt de subsidie voor Duo-installaties anders berekend. Je krijgt vanaf volgend jaar subsidie over het vermogen van je totale systeem, maar bij Duo-installaties nog maar één keer het startbedrag en de labelbonus. aldus Vereniging Warmtepompen.
---
Dus er gaat toch wat veranderen volgend jaar en nu is een duo dus goedkoper
2 x 4kw om tot 8kw voor de winter en de rest van het jaar een zuinigere 4kw ?
Wat is slim
maar ook 2 maal continuverbruik en vorstbeveiliging (Warmtelint?)
en meer plek in je tuin nodig
en je moet zoiezo alleen praten over het vermogen bij -10
2 andere monoblocken hebben zelfde prijs en subsidie effect, maar wordt niet vaak aangeboden omdat het ook nadelen heeft.
Dat is dan 10 watt meer standy verbruik ?BarryH schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:03:
[...]
ja,
maar ook 2 maal continuverbruik en vorstbeveiliging (Warmtelint?)
en meer plek in je tuin nodig
en je moet zoiezo alleen praten over het vermogen bij -10
2 andere monoblocken hebben zelfde prijs en subsidie effect, maar wordt niet vaak aangeboden omdat het ook nadelen heeft.
Een 8 tegenover 4kw unit hoeveel meer efficiënt is dat .
Als die gedurende de looptijd meerdere 10tallen watts minder vebruikt is die standby te verwaarlozen
Ik neem aan dat een sinhle 8kwh ook iets groter is
Natuurlijk heb je nu wel 2 compressors maar wat is dit alles 25% meer ruimte .? Valt mee toch
Vind alleen de vraagprijzen erg hoog
Een cv hr ketel kost jr minder dan 1000 euro en nog eens 500+ voor installatie bij een bestaande installtie ter vervanging .
Maar deze warmtepomp die minder onderdelen heeft vragen ze na subsidie nog makkelijk 4500 euro
[ Voor 24% gewijzigd door Maxwp op 13-11-2025 09:17 ]
En weer vrolijk 15 jaar vastrecht aftikken
Dit hele topic staat vol met berekeningen kosten cv-ketel vs. warmtepomp. 1000 euro voor een nieuwe cv ketel is hier nog niet voorbij gekomen. Ik zie graag een linkje naar een normale CV ketel van 1000 euro en een linkje naar een installateur die een complete cv installatie voor 1500 totaal levert.Maxwp schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:15:
[...]
Vind alleen de vraagprijzen erg hoog
Een cv hr ketel kost jr minder dan 1000 euro en nog eens 500+ voor installatie bij een bestaande installtie ter vervanging .
Maar deze warmtepomp die minder onderdelen heeft vragen ze na subsidie nog makkelijk 4500 euro
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
Als je geen bad hebt en alleen hoeft te douchen, kun je de wp voor enkel verwarmen doen. Dat scheelt een binnenuit met drie-weg klep. Een monoblock kun je zo vanaf buiten ergens op de CV installatie inpluggen. Wel zorgen dat de leidingen dik genoeg zijn/worden.
Douchewater doe je dan uit een 30 liter boiler die op de plaats van de oude CV kan hangen.
Het maakt de installatie minder complex. Geen drie-weg klep en een losse kleine boiler binnen die je op de goedkope uren opwarmt.
Energetisch misschien niet optimaal, maar financieel wel aantrekkelijk.
[ Voor 6% gewijzigd door Pim57 op 13-11-2025 09:47 ]
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Hoezo, goekope uren? Die zijn maar een halve cent of zo minder dan de 'dure' uren, dus electrisch , rechtstreeks verwarmen gebeurt altijd op dure stroom.....Pim57 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:45:
@Paul - K
...................en een losse kleine boiler binnen die je op de goedkope uren opwarmt.
Energetisch misschien niet optimaal, maar financieel wel aantrekkelijk.
Wèl simpel, ja
of remeha ketel omzetten naar propaan en vastrecht eruit. Ik zit nu op een pad van 100m3 gas per jaar. dat zou 80m3 propaan zijn, ongeveer 200 euro per jaar. 3 kleine flessen die de meeste mensen ook in de caravan hebben staan.BarryH schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:31:
Tja, bij remeha is de ketel zelfs gratis bij aankoop ELGA.
En weer vrolijk 15 jaar vastrecht aftikken
(heeft overigens vanuit veiligheid niet mijn voorkeur)
Ik denk dat Pim bedoelt: de uren waarop jouw PV anders toch teruglevert aan het net. die stroom krijg je praktisch niks voor en kan je dan in een boiler stoppen. Ik overweg zelf nog steeds een 200L Simplex Auer Eau met subsidie 1500 euro in aanschaf, maar vooral in de winter veel minder energiekosten. Relatief weinig werk voor de loodgieter.Naalroc schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:58:
[...]
Hoezo, goekope uren? Die zijn maar een halve cent of zo minder dan de 'dure' uren, dus electrisch , rechtstreeks verwarmen gebeurt altijd op dure stroom.....
Wèl simpel, ja
Een halve cent is wel erg pessimistisch. Vandaag bijvoorbeeld 15 cent verschil bij een dynamisch energiecontract. En als je zonnepanelen hebt, scheelt dat straks ook weer als salderen gestopt is.Naalroc schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:58:
[...]
Hoezo, goekope uren? Die zijn maar een halve cent of zo minder dan de 'dure' uren, dus electrisch , rechtstreeks verwarmen gebeurt altijd op dure stroom.....
Wèl simpel, ja
Voor de investering van de hele installatie kan het wel een flink bedrag schelen. Geen groot boilervat, drie-weg klep, extra leiding werk, kast buiten. Bij de oude CV kun je de boiler zo aansluiten op het bestaande SWW leidingwerk.
Kia e-niro, smartEVSE, SolarEdge O/W 3/4 kW, Ferroli wpb 90 lt., Daikin 4kW monoblock, Victron MP2-5000 + 15 kWh, gasloos 2023
Sowieso overstappen op een dynamisch contract…Naalroc schreef op donderdag 13 november 2025 @ 09:58:
[...]
Wèl simpel, ja
Even nagekeken in mijn contract:Pim57 schreef op donderdag 13 november 2025 @ 10:06:
[...]Een halve cent is wel erg pessimistisch. Vandaag bijvoorbeeld 15 cent verschil bij een dynamisch energiecontract. En als je zonnepanelen hebt, scheelt dat straks ook weer als salderen gestopt is.
Voor de investering van de hele installatie kan het wel een flink bedrag schelen. Geen groot boilervat, drie-weg klep, extra leiding werk, kast buiten. Bij de oude CV kun je de boiler zo aansluiten op het bestaande SWW leidingwerk.
de variabele leveringskosten Normaal tarief =€0,16940
de variabele leveringskosten Daltarief tarief =€0,16698
Das dat DAL tarief is een kwart cent goedkoper...... Hoezo daltarief
Nu maakt het mij niets uit, want ik betaal nog steeds niets voor energie, maar dat gaat over ruim een jaar wel anders worden natuurlijk. Blijft het miniscule verschil in tarieven....
En dynamisch heeft voor mij momenteel geen enkele waarde.
Ik heb mijn warmtepompboiler in de schuur staan en ik kan je wel van wat getallen voorzien. In januari heeft die WPB 70,4 kWh verbruikt tegenover 37,8 in juni. Best forse verliezen vind ik zelf maar ik ben ook blij dat hij niet in mijn huis staat, neemt me veel teveel ruimte inPaul - K schreef op woensdag 12 november 2025 @ 23:26:
Mijn schuurtje is niet echt geïsoleerd maar de WPB staat er en die houdt het altijd wel ruim boven het vriespunt. Ik heb daar wel een kleine radiator hangen om de boel boven vriespunt te houden als het echt nodig is.
In twee jaar tijd dat het er nu staat is dat eigenlijk nog niet nodig geweest..
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Het verlies mag je niet zomaar van het verbruik afleiden omdat de aanvoertemperatuur van het leidingwater 's winters aanzienlijk lager ligt dan 's zomers. Zie mijn voorbeeld hier onder:Glashelder schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:43:
[...]
Ik heb mijn warmtepompboiler in de schuur staan en ik kan je wel van wat getallen voorzien. In januari heeft die WPB 70,4 kWh verbruikt tegenover 37,8 in juni. Best forse verliezen vind ik zelf ...
12.090kWp → 40 panelen → oost/zuid/west | Tibber | EV
True, had ik me inderdaad niet bedachtcville schreef op donderdag 13 november 2025 @ 12:14:
[...]
Het verlies mag je niet zomaar van het verbruik afleiden omdat de aanvoertemperatuur van het leidingwater 's winters aanzienlijk lager ligt dan 's zomers. Zie mijn voorbeeld hier onder:
[Afbeelding]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
[ Voor 3% gewijzigd door dunklefaser op 13-11-2025 14:46 ]
De COP van de WPB zal in de winter met lage luchttemperatuur ook een stuk lager zijn dan in de zomer…Glashelder schreef op donderdag 13 november 2025 @ 11:43:
[...]
Ik heb mijn warmtepompboiler in de schuur staan en ik kan je wel van wat getallen voorzien. In januari heeft die WPB 70,4 kWh verbruikt tegenover 37,8 in juni. Best forse verliezen vind ik zelf maar ik ben ook blij dat hij niet in mijn huis staat, neemt me veel teveel ruimte in![]()
Mijn schuurtje is niet echt geïsoleerd maar de WPB staat er en die houdt het altijd wel ruim boven het vriespunt. Ik heb daar wel een kleine radiator hangen om de boel boven vriespunt te houden als het echt nodig is.
In twee jaar tijd dat het er nu staat is dat eigenlijk nog niet nodig geweest..
Aanvulling op mijn eerdere reply, en in inlijn met andere tweakers, kijk of je een systeem zonder hydraulisch binnendeel kunt vinden (de meeste mojobloks hebben niets, of alleen een elektrisch paneel voor “binnen”). En of je voldoende water in je systeem hebt zodat je zonder buffervat kunt werken, dan hoef je ook geen keuze binnen of buiten te maken. (Mijn reply ging uit van een boilervat van 200L, die houdt beter zijn warmte dan een buffervat van 50L)Paul - K schreef op woensdag 12 november 2025 @ 23:26:
[ Voor 3% gewijzigd door tonwes99 op 13-11-2025 16:55 ]
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt