13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
kWh(e) = 66,43 (externe kWh-meters)
kWh(th) = 505,6 (Kamstrup)
mCOP = 7,61
[ Voor 5% gewijzigd door dunklefaser op 01-11-2025 12:36 ]
Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik ben mijn garage aan het opruimen en ben op een punt gekomen om een paar dingen van onze warmtepomp te verkopen.
We wonen in Duitsland, maar alsnog weet ik niet hoe dit heet. (Al gebruik ik de part number wat er staat vindt ik nog steeds niks....
:strip_exif()/f/image/va6k2IcOVOc2cZuDQSJ0ghZu.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/b6OyALhY2PY5L1Fz2JLlNdsC.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/HFAyjNhXRAEARZf7mhv3whMe.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb er niks aan, zoals je ziet aan de stof. Is het echt nittooos
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Beter kijken danNaalroc schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:23:
Ik heb nog geen aansporingen hier gezien om de verbruik gegevens voor oktober aan @Tomexergie door te geven, bij deze dus.
Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"Naalroc schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 16:23:
Ik heb nog geen aansporingen hier gezien om de verbruik gegevens voor oktober aan @Tomexergie door te geven, bij deze dus.
zonnepit ; L/W WP Pana MDC05F3E5
Ah, maar ik snap het nu (denk ik): Ik had dit topic nog open, en had het niet ververst, en als je dan terug scrolt, is het er niet. |Nu wèl . Moet ik toch nog eens leren te doen.
[ Voor 26% gewijzigd door Naalroc op 01-11-2025 18:43 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ik dacht dat die buitenunit inmiddels een eigen huisje had gekregen achter in de tuin.koevlaas2 schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:05:
Deze buitenunit komt mij wel heel bekend voor, de groene nerds hadden het erover.
[Afbeelding]
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Klopt, deze staat daar al een tijdje niet meer.SebastiaanPs schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 20:56:
[...]
Ik dacht dat die buitenunit inmiddels een eigen huisje had gekregen achter in de tuin.
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Ik heb de 125mm PVC buizen er inmiddels inliggen en moet alleen nog binnenkort het stuk verlengen naar de plek waar de buiten-unit komt te staan. Nog bedankt allemaal voor het meedenken.Technician- schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 19:50:
[...]
Wildkamp heeft het vaak op voorraad maar je betaald er goed voor, zeker ook de overgangskoppelingen aan beide zijden zijn al €200 incl en dan nog weer flex naar de WP
En alsnog een mantelbuis voor de kabels.
Bovendien is het zo stug als massief koper ongeveer.
Ik zou mooi die buis doen in 125mm pvc met 45gr bochten. Kan mooi de kabel ook in
Zou rubbermof hulpstukken pakken.
Die rvs ribbel buis kan dan rechtstreeks op de WP.
![]() | ![]() | ![]() |
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
En uiteraard mbt de warmtepomp anders mag ik het hier niet vragen.
https://www.telegraaf.nl/...f-internet/101499018.html
[ Voor 12% gewijzigd door koevlaas2 op 02-11-2025 19:54 ]
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Mijn plan is vooral om niet op de clickbait strategie van diverse “nieuws” media te reageren 😉🫡koevlaas2 schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:48:
Ik ben wel benieuwd naar jullie uitwijkcentra of plannen mbt een mogelijke noodsituatie ?
Heat Geek Certified | WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - Cupra Tavascan |
Even zodat de rest er niet op hoeft te klikken: "Kans op noodsituatie groter: voorbereiding nodig op 72 uur zonder water, stroom of internet"koevlaas2 schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:48:
Ik ben wel benieuwd naar jullie uitwijkcentra of plannen mbt een mogelijke noodsituatie ?
Wat betreft mijn warmtepomp: warme trui aan en niet douchen. Het 300 liter SWW vat lijkt me hier heel nuttig voor meer noodzakelijke dingen zoals drinken. Daarnaast heb ik ook nog waterzuiveringsspullen liggen maar dat is off topic hier. Mijn warmtepomp is een split dus geen vorstbeveiliging nodig.
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP
[ Voor 3% gewijzigd door tonwes99 op 02-11-2025 20:16 ]
Iedereen heeft wel dekens in de kast neem ik aan...
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Als er echt een grootschalige stroomstoring is dan zal je ook geen gas krijgen hoor. Al die compressorsstationnetjes liggen dan ook gewoon plat natuurlijk.tonwes99 schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:14:
Ik ben blij dat ik nog op gas kook, als WP in storing ligt (of geen stroom heeft) kan ik 10-20kW stoken op 6 pitten voordat de houtkachel (2kW?) aangaat. Ik overweeg toch mijn fornuis om te bouwen naar propaan ipv. op elektra te koken. Kook liever op gas, en je hebt meteen een backup.
Ik snap die wil voor een back-up niet zo. Decennia hebben we al CV ketels en dan was een back-up niet nodig en dan hebben we nu warmtepompen die doorgaans een ingebouwde backup hebben (de back-up heater) en dan hebben we ineens gas als back-up nodig
Hier overigens ook een split dus hoef ook niets te doen als het vriest behalve een deken pakken. 200 liter water zit er dan nog in de boiler. Normaliter drink je dat niet.. maar bij nood
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 22:23
Ik ben toevallig gebouwbeheerder van een locatie die als uitwijk gestrikt iskoevlaas2 schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:48:
En toevallig wordt die met warmtepompen verwarmd. Dat vond de crisisdienst een (klein) logistiek voordeel: minder diesel nodig en geen losse heaters. Wel een relatief groot aggregaat, maar dat maakt logistiek weinig uit. Alles van brandstof blijven voorzien bij een langere crisis is meer werk.
Voor thuis maak ik me geen illusies of zorgen. Als ik thuis ben gaat het onbeperkt goed, zo niet is er worst case kans dat er iets kapotvriest. Dat accepteer ik dan maar.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Op dit moment hebben we net een 16kw Panasonic tcap geïnstalleerd naast de remeha 40kw gasketel. Gas gebruik is no nog 0.3m3/dag.koevlaas2 schreef op zondag 2 november 2025 @ 19:48:
Voor de nood situatie hebben we bijna 40 PV panelen en gaan we de 16kwh accu met island mode uitbreiden naar 96 of uiteindelijk 160kwh. Tevens een 6kw diesel generator op het oog.
Verder een hout cv kachel aansluiten op het 500L buffervat. When all else fails we can burn the furniture..
Het irritante waar ik dit weekend over nadacht is niet zo zeer eigen gebruik, maar wat er met riolering gebeurt. Heb je een keer klep in je riool nodig?
Hoe zie je dat voor je qua CO2-concentratie? Als je 10 kW gas stookt is dat 1 m3 methaan per uur. Dat resulteert op zijn beurt in 1 m3 CO2 (eenmaal afgekoeld). In een voorbeeldruimte van 60 m2 x 2,5 m = 150 m3, geeft dat dus CO2-concentratie die stijgt met 1/150 * 1e6 = 6666 ppm per uur.tonwes99 schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:14:
Ik ben blij dat ik nog op gas kook, als WP in storing ligt (of geen stroom heeft) kan ik 10-20kW stoken op 6 pitten voordat de houtkachel (2kW?) aangaat. Ik overweeg toch mijn fornuis om te bouwen naar propaan ipv. op elektra te koken. Kook liever op gas, en je hebt meteen een backup.
Ik zie gas wel als goeie back-up om te koken, b.v. met een campingstelletje. Daar moet echter wel enige ventilatie tegenover staan. Maar verwarmen, zonder rookgasafvoer?
Een terugslagklep in je riolering bedoel je ? Als er een overstroming is loop je het risico dat er 1000L stront per minuut uit je wc pot komt.Beer070 schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:03:
[...]
Op dit moment hebben we net een 16kw Panasonic tcap geïnstalleerd naast de remeha 40kw gasketel. Gas gebruik is no nog 0.3m3/dag.
Voor de nood situatie hebben we bijna 40 PV panelen en gaan we de 16kwh accu met island mode uitbreiden naar 96 of uiteindelijk 160kwh. Tevens een 6kw diesel generator op het oog.
Verder een hout cv kachel aansluiten op het 500L buffervat. When all else fails we can burn the furniture..
Het irritante waar ik dit weekend over nadacht is niet zo zeer eigen gebruik, maar wat er met riolering gebeurt. Heb je een keer klep in je riool nodig?
dat bestaat gewoon hoor. zorgt ook dat er geen ratten je wc in kunnen kruipen.koevlaas2 schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:10:
[...]
Een terugslagklep in je riolering bedoel je ? Als er een overstroming is loop je het risico dat er 1000L stront per minuut uit je wc pot komt.
verder als je echt wilt preppen, dan blijf je niet in nederland wonen, maar zoek je een leuk eiland/continent uit die wat minder centraal ligt.
[ Voor 17% gewijzigd door Powrskin op 02-11-2025 21:14 ]
Nukezone FTW
Als de stroom er langdurig uit ligt heb je in de Randstad het probleem dat het riool niet leeggepompt wordt. Ik heb ooit wat gedaan bij een waterschap en die riool pomp huisjes doen rustig 6m3/minuut, wat zonder stroom dan vanaf het laagste punt omhoog gaat komen. Mogelijk door mijn riool de wc op de begane grond in. Dus ja.. een keer klep in het riool?koevlaas2 schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:10:
[...]
Een terugslagklep in je riolering bedoel je ? Als er een overstroming is loop je het risico dat er 1000L stront per minuut uit je wc pot komt.
Hier in de omgeving is al eens een week of langer met tankwagens het riool steeds leeg gehouden ivm een pompstation dat in de problemen zat.Beer070 schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:15:
[...]
Als de stroom er langdurig uit ligt heb je in de Randstad het probleem dat het riool niet leeggepompt wordt. Ik heb ooit wat gedaan bij een waterschap en die riool pomp huisjes doen rustig 6m3/minuut, wat zonder stroom dan vanaf het laagste punt omhoog gaat komen. Mogelijk door mijn riool de wc op de begane grond in. Dus ja.. een keer klep in het riool?
Voor mij is het preppen een goed excuus om mooie speeltjes in huis te halen. Wie heeft er nou geen Rems perstang nodig om z’n eigen leidingen te kunnen maken…Powrskin schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:12:
[...]
dat bestaat gewoon hoor. zorgt ook dat er geen ratten je wc in kunnen kruipen.
verder als je echt wilt preppen, dan blijf je niet in nederland wonen, maar zoek je een leuk eiland/continent uit die wat minder centraal ligt.
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 22:23
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Maar de grote vraag: waarom? Is het niet veel logischer om te zorgen dat je het een paar dagen kan uitzitten tegen veel lagere kosten?Beer070 schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:03:
[...]
Op dit moment hebben we net een 16kw Panasonic tcap geïnstalleerd naast de remeha 40kw gasketel. Gas gebruik is no nog 0.3m3/dag.
Als er écht een ramp uitbreekt of anarchie dan zit je daar mooi een paar dagen extra in luxe maar dan weten plunderaars je huis wel te vinden hoor. Zoals bij alle grote rampen.
Edit: Tegelijk met @Proton_
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik denk dat in irritante nood situaties die tankwagen dan niet meer beschikbaar is, en dan is een warme plek om zonder stank te slapen toch nog prettig.koevlaas2 schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:16:
[...]
Hier in de omgeving is al eens een week of langer met tankwagens het riool steeds leeg gehouden ivm een pompstation dat in de problemen zat.
Bij het waterschap hebben ze 150 nood aggregaten gereserveerd staan voor als er problemen komen, maar de diesel reserve is maar voor 3 dagen. Daar zullen ze binnenkort ook wel mee aan de slag gaan denk ik.
Tegelijkertijd met @Proton_ en @Glashelder.
On topic: super blij met mijn Panasonic 16kw. Loopt mooi!
[ Voor 8% gewijzigd door Beer070 op 02-11-2025 21:23 ]
goed punt, maar ik heb nu ook geen probleem als mijn zoon weer op hoog vuur eieren staat te bakken en vergeet de afzuigkap aan te doen.marcop23 schreef op zondag 2 november 2025 @ 21:10:
[...]
Hoe zie je dat voor je qua CO2-concentratie? Als je 10 kW gas stookt is dat 1 m3 methaan per uur. Dat resulteert op zijn beurt in 1 m3 CO2 (eenmaal afgekoeld). In een voorbeeldruimte van 60 m2 x 2,5 m = 150 m3, geeft dat dus CO2-concentratie die stijgt met 1/150 * 1e6 = 6666 ppm per uur.
Ik zie gas wel als goeie back-up om te koken, b.v. met een campingstelletje. Daar moet echter wel enige ventilatie tegenover staan. Maar verwarmen, zonder rookgasafvoer?
Open keuken, met huiskamer wordt dit 100m3 in een huis uit 1920, dus niet potdicht. En ik heb alleen 24/7 6kW nodig bij -7oC buiten. Dat ga ik in een crisissituatie niet doen.
En... wel al enkele keren gehad dat de WP uitviel. Ligt niet aan de WP, maar een keer een HomeWizard verkeerd aangesloten, een keer lopen spelen met de settings, een keer problemen met ontluchten. Van andere gebruikers hoor ik dat ze bij uitval van de hoofdprint toch enkele dagen moesten wachten, CV-reparatie was toch makkelijker. Fijn om dan toch een beetje warmte in huis te kunnen brengen.
Dan wat meer On Topic...Glashelder schreef op zondag 2 november 2025 @ 20:56:
[...]
Als er echt een grootschalige stroomstoring is dan zal je ook geen gas krijgen hoor. Al die compressorsstationnetjes liggen dan ook gewoon plat natuurlijk.
Ik snap die wil voor een back-up niet zo. Decennia hebben we al CV ketels en dan was een back-up niet nodig en dan hebben we nu warmtepompen die doorgaans een ingebouwde backup hebben (de back-up heater) en dan hebben we ineens gas als back-up nodig
Hier overigens ook een split dus hoef ook niets te doen als het vriest behalve een deken pakken. 200 liter water zit er dan nog in de boiler. Normaliter drink je dat niet.. maar bij nood
wel al enkele keren gehad dat de WP uitviel. Ligt niet aan de WP, maar een keer een HomeWizard verkeerd aangesloten, een keer lopen spelen met de settings en bij thuiskomst koud huis, een keer problemen met ontluchten. WP is dan lastiger aan de praat te krijgen en warmt langzamer bij. Fijn om dan toch een beetje warmte in huis te kunnen brengen. Van andere gebruikers hoor ik dat ze bij uitval van de hoofdprint toch enkele dagen moesten wachten, CV-reparatie was toch makkelijker.
Vandaar mijn idee van een hout cv kachel. Als je er genoeg hout op gooit doet het 12kw in je water systeem met 85C. Met genoeg water kan je de hele nacht (aan warmte) vooruit.Glashelder schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:15:
Uit ervaring kan ik je vertellen dat reparatie van een CV ketel ook geen sinecure is sinds de aanpassing van de gaswet. Installatiebedrijven hebben geen tijd voor je
Het zal niet voldoende zijn om het huis op 20 graden te houden, maar het lijkt me wel een leuke backup, die dus in theorie ook langdurig toch voor enkele uren stroom kan zorgen per dag.
Dit werkt met een batterij met PV/DC in (dus niet met een externe omvormer), en met een laag vermogen stopcontact als backup.Towap schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:25:
Ik zag laatst een filmpje van Ketelklets dat de Marstek plugin batterijen via hun backup-out ook kunnen laden. Maw, als je een niet te krachtige PV installatie op de backup aansluiting hangt, heb je een heel eenvoudig eiland systeem. De compressor van onze WP trekt max 600W, dus met een 5.12kWh batterij zou die een 5-tal uur moeten kunnen draaien als de batterij volledig vol is geraakt. (en dus meer als ik zorg dat ze draait van zodra PV meer dan 600W levert.)
Het zal niet voldoende zijn om het huis op 20 graden te houden, maar het lijkt me wel een leuke backup, die dus in theorie ook langdurig toch voor enkele uren stroom kan zorgen per dag.
Mooi in de zomer, berperkter in de winter. 10 panelen 450Wp in december gemiddeld 2-3kWh over 24h, gemeten in voor batterijverliezen, slechte dagen minder dan 1 kWh. Maar… op een heldere koude dag is 5 kWh mogelijk.
[ Voor 8% gewijzigd door tonwes99 op 02-11-2025 22:40 ]
Blijkbaar werkt het dus ook met AC input (https://www.youtube.com/watch?v=Kq2ewEXmLdM - (hier doet ie het met een micro-omvormer).tonwes99 schreef op zondag 2 november 2025 @ 22:34:
[...]
Dit werkt met een batterij met PV/DC in (dus niet met een externe omvormer), en met een laag vermogen stopcontact als backup.
Mooi in de zomer, berperkter in de winter. 10 panelen 450Wp in december gemiddeld 2-3kWh over 24h, gemeten in voor batterijverliezen, slechte dagen minder dan 1 kWh. Maar… op een heldere koude dag is 5 kWh mogelijk.
Verder: eens dat de cijfers niet ideaal zijn. Maar op de dagen dat je idd 5kWh productie haalt, zou je toch maar mooi 20 à 25kWh warmte kunnen maken. En als het werkt met een micro-omvormer, moet het ook werken met een simpele generator die bv op houtgas draait.
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt
:strip_exif()/f/image/Grn7QkkCT8FKiiqI6S1QNvFV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ON6MP9vL1Fd3zHatwDAaBNbB.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/VbmrhPiPeHUkZKPZGLNYUi4M.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/sTQw6ljnLI5QtBz3TOdRqt7Q.jpg?f=fotoalbum_tile)