Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 11:26

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Was benieuwd of er zaken zijn die we al kunnen doen om onszelf voor te bereiden als de situatie zich voordoet dat we voor korte of langere tijd zonder gas/water/licht/telecommunicatie zitten.

TS trapt af.

Wij wonen in een appartement, voorzien van stadsverwarming, dus als de stroom uitvalt hebben we eigenlijk niks meer. Voor waterdruk zijn we grotendeels afhankelijk van de hydrofoor (maar zonder stroom komt er nog wel een flauw straaltje uit). Verwarming kunnen we wel even zonder voorlopig.

De koelkast en vriezer liggen vol, koken kunnen we eventueel op de sierhaard (flessen ethanol inslaan). Met een braadpan kun je zo zelfs brood bakken. Water in flessen hebben we, kan geen kwaad om wat extra in huis te halen. Evenals blikvoer.

Telefoons zijn natuurlijk met een dag ofzo leeg, maar we kunnen de laptops gebruiken als powerbank. En anders de Tesla (het lijkt niet zo zinvol om als een kip zonder kop in de auto te stappen en ergens heen te rijden, maar we kunnen de stroom wel nuttig gebruiken natuurlijk).

Verder zorgen dat we een radiootje hebben op batterijen, een paar zaklampjes, en voldoende batterijen dus. En een Nokia 3310-achtig ding die vol is.

Vergeet ik iets, draaf ik door, of is het volslagen zinloos?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:55

Dennis1812

Amateur prutser

Noodpakket (overleven in een noodsituatie)

Dit topic laat al e.e.a zien wat je kan doen :)

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • +28 Henk 'm!

Anoniem: 472287

Je draaft ietwat door, maar als je het dan wel goed wilt aanpakken is"de koelkast en vriezer liggen vol" in een situatie waar je geen stroom hebt natuurlijk maar beperkt zinvol.

Zo ook een sierhaard. Als je dan toch goed voorbereid wilt zijn, heb je een klein campinggastelletje ergens in de hoek en zorg je voor lang houdbaar blik en droogvoer.

Ga even door dat topic dat hierboven is aangegeven inderdaad. Daar is het allemaal wel een (of meer) keren voorbij gekomen.

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 472287 op 07-03-2022 13:55 ]

Acties:
  • +29 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-05 17:54

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

SeatRider schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:52:

En anders de Tesla (het lijkt niet zo zinvol om als een kip zonder kop in de auto te stappen en ergens heen te rijden, maar we kunnen de stroom wel nuttig gebruiken natuurlijk).
ik wordt een beetje stil van deze zin... meen je dit écht?

lijkt me best een extreem voorbeeld van hoe ontzettend gepriviligeerde mensen redeneren:

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb ongeveer 6 maanden eetvoorraad, paar weken water voorraad. Voldoende medische spullen en medicatie voor ~6 maanden. Alleen vrij weinig babymelk voor de baby die over 8 weken geboren wordt..

Ik kom de eerste tijd wel door tot hulp op gang is. Tenzij nucleaire winter. Maar dan wil ik niet meer leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09:49
Inmiddels ook weer de voorraad aangevuld met ontbijtgranen, wat blikvoer, rijst, flessenwater.
Rugtas met EHBO, zaklamp, esbit setje etc.
Samen met mijn vrouw doorgenomen wat te doen bij evt. kernramp, belangrijkste is minimaal 24 uur binnen blijven, waar je dan ook bent.
Enige wat ik lastig vindt, ik heb drie kinderen op de basisschool. Dat is een prefab achting gebouw, ik weet dat ze geen etensvoorraad of drinkwater hebben niks. Ook kunnen ze de verplichte ventilatie niet uitzetten. Dus 24 uur daar binnen blijven gaat niet lukken. Ik hoop in geval dat ik genoeg tijd heb om de kinderen van school te houden 5 minuten fietsen...

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
RM-rf schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:59:
[...]

ik wordt een beetje stil van deze zin... meen je dit écht?

lijkt me best een extreem voorbeeld van hoe ontzettend gepriviligeerde mensen redeneren:
Ik bedoelde voornamelijk dat een elektrische auto waardeloos is geworden op het moment dat de laadinfra wegvalt (ja, je komt 350 km ver).

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Je draaft een beetje door, aan de andere kant is het wel eens goed om te kijken of je wel een noodpakket hebt voor een rampscenario.

De informatie vanuit de overheid:
https://www.rijksoverheid...-zit-er-in-een-noodpakket
https://www.crisis.nl/wees-voorbereid/

De website van crisis.nl is het communicatie kanaal vanuit de overheid in het geval van een crisis. Het noodpakket dat wordt aangeraden op crisis.nl is ook een stukje uitgebreider en bevat bevoorbeeld ook het deel voedsel.

Let wel, de meeste scenario's zijn voornamelijk van kortere duur. Een langdurige oorlogsituatie is niet echt een punt van aandacht van onze overheid.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +51 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:11
Je vergeet 20 kilo WC papier !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Anoniem: 472287 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:55:
Je draaft ietwat door, maar als je het dan wel goed wilt aanpakken is"de koelkast en vriezer liggen vol" in een situatie waar je geen stroom hebt natuurlijk maar beperkt zinvol.
[...]
Zo ook een sierhaard. Als je dan toch goed voorbereid wilt zijn, heb je een klein campinggastelletje ergens in de hoek en zorg je voor lang houdbaar blik en droogvoer.
Dat wilde ik eerst doen, en toen zag ik de flessen bio ethanol staan :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tanooki
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
SeatRider schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:12:
[...]

Ik bedoelde voornamelijk dat een elektrische auto waardeloos is geworden op het moment dat de laadinfra wegvalt (ja, je komt 350 km ver).
Als de situatie hier zo dramatisch wordt zou ik die 350 km zeker gaan rijden, in plaats van mijn telefoon op te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Tanooki schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:19:
[...]

Als de situatie hier zo dramatisch wordt zou ik die 350 km zeker gaan rijden, in plaats van mijn telefoon op te laden.
Dat kan ook de conclusie zijn. Maar in beide gevallen zorg ik dan iig dat de auto telkens vol wordt geparkeerd ;)

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-05 23:16
Ik denk genoeg post-apocalyptische films/series/boeken/games/nieuws gezien te hebben om te denken dat steden geen fijne plek zijn in tijden van langdurige conflicten. Je kan X spullen opslaan en off the grid, dat betekent niet dat je anderen buiten de deur kan houden. Er zullen talloze mensen zijn die geen eten/water/medicatie hebben en daar naar op zoek zullen gaan. De grens van wat acceptabel is verschuift naarmate de crisis langer duurt en/of erger wordt.
Ik denk dat we ons moeten berusten in het feit dat steden aan het infuus liggen qua goederenvoorziening. Als dat infuus wegvalt zal er een nieuwe balans gevonden moeten worden.
Als een overheid je niet binnen een maand kan helpen qua evacutie, dan is er waarschijnlijk ook geen plek om naartoe geëvacueerd te worden. Onze buurlanden zullen in de zelfde crisis zitten. Onze bevolkingsdichtheid maakt dat we het hardst getroffen zullen worden.
Ik denk dat er weinig stuurbaar/maakbaar is wanneer het ergste scenario zich voordoet. Goede kans dat als er nog een leger/overheid is dat goederen in beslag worden genomen en herverdeeld worden.

Gezien het reflex van 1,5 jaar terug om massaal toiletpapier in te kopen acht ik de zelfredzaamheid van de maatschappij laag in. We zullen dan instructies van een overheid moeten volgen en hopen op het beste.

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:54
De vraag is waar je je op voorbereid. Een hack op onze energie infra/water voorziening? Tactical nuke ergens in de buurt? Multiple nuke exchange?

Ik zie een hack op onze infra nog wel gebeuren. Vermoedelijk zijn we dan binnen een week wel weer online of hopelijk is er dan noodhulp geregeld. Ik wil dan 7 dagen kunnen overbruggen. Daarom ben ik nu begonnen met water en eten inslaan. Ik ga uit van 1L water en 1500 calorieën per persoon. Zelfs in mijn eentje heb je het dan over aardig wat proviand vind ik zelf. Normaal gesproken heb ik 0 drinken in huis en genoeg eten voor 2 dagen. Ik doe aan juist-in-time boodschappen doen...

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:24:
Gezien het reflex van 1,5 jaar terug om massaal toiletpapier in te kopen acht ik de zelfredzaamheid van de maatschappij laag in. We zullen dan instructies van een overheid moeten volgen en hopen op het beste.
Vandaar dat ik eigenlijk niet inzet op hard wegrennen, maar om het thuis even uit te kunnen zingen tot verdere instructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5pë©ïàál_Tèkén
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-05 23:16
SeatRider schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:26:
[...]

Vandaar dat ik eigenlijk niet inzet op hard wegrennen, maar om het thuis even uit te kunnen zingen tot verdere instructies.
Een maand lijkt me het max haalbare qua overleven in een woning zonder deze te verlaten. Regel zo'n noodpakket en hang niet de superheld uit. :+

Team anti-scalp - wauw..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik ben niet geweldig voorbereid, maar:
- Ik heb 24 liter aan water in pakken staan hier (toevallig dit weekend gehaald)
- Ik heb een voorraadkast met blikken soep en houdbare dranken (en koekjes etc)

Comfortabel zal het niet zijn, maar het is beter dan helemaal niks.

Genoeg om wat tijd te winnen, zodat je kunt uitzoeken wat je kan gaan doen. Maar niet genoeg om er langer dan een week mee te doen. Ik zou vooral meer blikvoer kunnen inslaan en ander houdbaar spul.

Dit is overigens niet alleen voor calamiteiten (het water wel), maar ook handig als je een keer geen zin hebt om boodschappen te doen. Dan pakken we gewoon wat uit de kast en eten we 's avonds soep met stokbrood. Sowieso is dat handig om te doen, want je moet een voorraadkast regelmatig verversen.

In het begin van de coronacrisis heb ik even gehamsterd, maar daar moest ik toch nog best veel van weggooien uiteindelijk. Toch zonde. Dus ik koop nu vooral dingen waarvan ik ook weet dat we ze gebruiken.

Maar goed, corona was wel de reden dat ik er überhaupt aan begonnen ben. Daarvoor had ik helemaal geen voorraadkast en hadden we praktisch direct een probleem gehad.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:56

marapuru

db.

Lethalis schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:34:
In het begin van de coronacrisis heb ik even gehamsterd, maar daar moest ik toch nog best veel van weggooien uiteindelijk. Toch zonde. Dus ik koop nu vooral dingen waarvan ik ook weet dat we ze gebruiken.
Dan ben ik benieuwd wat je dan bent gaan hamsteren en waarom het weg kon. Veel zaken die je in geval van hamsteren aanschaft zijn toch juist van lange levensduur? Of heb je ook 25 liter verse melk gekocht?

Acties:
  • +80 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Ik gooi vanavond een restje stamppot in de magnetron en ik heb nog voor 1 of 2 dagen ingevroren aardappels (om te bakken) en vlees.

Morgen maar weer 's boodschappen halen voor een weekje.

Serieus mensen, als Putin echt met nukes gaat gooien dan hoop ik dat er 1 op mijn huis land en anders zwem ik wel een keer door radioactief water ofzo. Heb echt geen zin in die shit. Voor 6 maanden eten in huis halen, ik heb er niet eens plek voor 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-05 15:28

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

FastFred schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:43:
Ik gooi vanavond een restje stamppot in de magnetron en ik heb nog voor 1 of 2 dagen ingevroren aardappels (om te bakken) en vlees.

Serieus mensen, als Putin echt met nukes gaat gooien dan hoop ik dat er 1 op mijn huis land en anders zwem ik wel een keer door radioactief water ofzo. Heb echt geen zin in die shit. Voor 6 maanden eten in huis halen, ik heb er niet eens plek voor 8)7
precies dit dus.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:12

Dit was precies hoe ik er ook altijd over dacht, totdat COVID-19 begon, toen ben ik al iets geshift qua gedachtegang. Ik moest ook gniffelen om die mensen die ineens stapels WC-papier gingen inslaan.
Gelukkig stelt uiteindelijk COVID-19 niet zoveel voor als initieel gedacht, maar stel je voor dat je een ziekte hebt die wel zo besmettelijk is als COVID-19, maar dan net zo dodelijk als EBOLA bijvoorbeeld; dan is het wel fijn dat je even een paar weken het huis niet uit hoeft.

Er zijn genoeg redenen te verzinnen om wel wat in huis te houden, we zijn het niet gewend in ons veilige NL, maar het heeft mijn ogen wel geopend dat er vanalles mis kan gaan.
Dus ja, dan heb ik maar wat blikken / potten voer in de kast voor zo'n situatie en wat andere supplies.

Bill Burr heeft er trouwens nog wel een leuk stukje over, waarom hij een geweer ging kopen voor een doomsday scenario.
https://www.youtube.com/watch?v=QHqB2t-DGb8

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:50

-tom-562

Oliesjeik

Beetje overdreven, als je zo ver gaat kan je beter een geweer kopen en wat munitie kopen. Daar heb je denk ik meer aan (plunderaars, zelf plunderen etc.)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05 13:26
Tja... ik heb 3x per dag medicatie nodig, en kan hoogstens 3maanden in huis hebben vanuit de Apotheek. Gemiddeld zal het eerder 1-2 maanden zijn.

Alles wat langer dan dat duurt dan ben ik sws dood :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
marapuru schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:36:
[...]

Dan ben ik benieuwd wat je dan bent gaan hamsteren en waarom het weg kon. Veel zaken die je in geval van hamsteren aanschaft zijn toch juist van lange levensduur? Of heb je ook 25 liter verse melk gekocht?
Bijvoorbeeld pakken havermout. Is wel een jaar houdbaar en het kan vast langer... maar ik had na anderhalf jaar toch echt geen zin meer om dat nog te eten.

Dus het is prima als je regelmatig havermout eet en de voorraad ververst, maar als je het normaal niet eet dan gooi je het uiteindelijk weg. En ik kocht het dus puur "omdat het langer houdbaar is", niet omdat ik het nou zo graag eet.

En de voorraadkast is niet geweldig gestructureerd, dus bij het opruimen ervan kwamen we achter in de kast nog dingen tegen _O-

Koop je bijvoorbeeld stokbrood om af te bakken. Heb je niks aan als je geen stroom hebt, maar is prima als er een pinstoring is en je kunt geen boodschappen doen, of als de schappen tijdelijk leeg zijn. Meestal is dat wel een paar maanden bruikbaar. Maar niet als je het te lang laat liggen, omdat je gewoon een luie donder bent en bij het inruimen van de boodschappen de voorraadkast ook gebruikt om alles maar in te stouwen :+

Zoals ik al zei, ik ben niet geweldig voorbereid. Mijn grootste probleem, en dat geldt wel voor meer dingen, is dat ik moeite heb met dingen plannen. Ik ben slordig en zeker op de momenten dat ik er niet mee bezig ben, wordt de voorraadkast meer een ophoping van allemaal zooi ipv dat het een georganiseerd geheel is.

Sowieso lukt het mij niet eens om het aanschaffen van boodschappen goed te plannen en netjes een boodschappenlijst te maken. Dus we kopen überhaupt al vaak teveel zooi.

Mijn vrouw probeert het via de AH app nog een beetje te regelen, maar van mij moet je dan echt niks verwachten.

Long story short ben ik allang blij dat ik überhaupt een kast met vreten heb :P

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dennis1812 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:00:
Alleen vrij weinig babymelk voor de baby die over 8 weken geboren wordt..
Dat probleem lost zichzelf doorgaans op, we zijn tenslotte zoogdieren.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
-tom-562 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:52:
Beetje overdreven, als je zo ver gaat kan je beter een geweer kopen en wat munitie kopen. Daar heb je denk ik meer aan (plunderaars, zelf plunderen etc.)
Zou het wel willen, maar dat mag niet. En is ook gevaarlijk met een kind in huis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Lethalis schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:58:
[...]

Zou het wel willen, maar dat mag niet. En is ook gevaarlijk met een kind in huis.
Als je het geladen in diezelfde kast laat liggen wel ja. Dat er zoveel domme amerikanen zijn die het op de achterbank van de auto laten slingeren maakt niet dat dat best practice is ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
DeMolT. schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:52:
[...]
Dit was precies hoe ik er ook altijd over dacht, totdat COVID-19 begon, toen ben ik al iets geshift qua gedachtegang. Ik moest ook gniffelen om die mensen die ineens stapels WC-papier gingen inslaan.
Gelukkig stelt uiteindelijk COVID-19 niet zoveel voor als initieel gedacht, maar stel je voor dat je een ziekte hebt die wel zo besmettelijk is als COVID-19, maar dan net zo dodelijk als EBOLA bijvoorbeeld; dan is het wel fijn dat je even een paar weken het huis niet uit hoeft.

Er zijn genoeg redenen te verzinnen om wel wat in huis te houden, we zijn het niet gewend in ons veilige NL, maar het heeft mijn ogen wel geopend dat er vanalles mis kan gaan.
Dus ja, dan heb ik maar wat blikken / potten voer in de kast voor zo'n situatie en wat andere supplies.
De eerste keer dat ik geconfronteerd werd met hoe fragiel alles was - en dit gaat misschien stom klinken - was toen ik nog op een flatje op mezelf woonde en er ineens een landelijke pinstoring was die bijna de hele dag aanhield. Ik had destijds niks thuis qua eten, want ik was gewend om dagelijks even snel wat te halen bij de supermarkt.

Ik was die dag heel blij met de Turkse bakker aan de overkant en dat ik nog net genoeg muntgeld bij elkaar kon sprokkelen voor een Turkse pizza. Anders had ik die avond niks te vreten gehad :P

Toen was voor mij de les:
- Zorg voor wat contant geld in huis
- En iig een beetje eten (paar blikken gevulde soep bijv)

[ Voor 4% gewijzigd door Lethalis op 07-03-2022 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisegzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-05 21:16

thisegzz

(-(-_(-_-)_-)-)

Je moet zorgen dat je zo min mogelijk afhankelijk bent van anderen.

Eerst maar eens niet ziek worden, dan hoef je niet langs de apotheek.
Veel eten in huis, dan hoef je niet langs de winkel.
Zonnepanelen/windmolen, dan heb je geen energiemaatschappij nodig.
Een watertank, dan heb je geen kraanwater nodig.
Een warmtepomp, dan heb je geen gas nodig.
Elektrische auto aan je duurzame stroomvoorziening, dan heb je geen tankstation nodig.

En natuurlijk wapens, dan kun je iedereen die je bedreigt afschieten.

Volgens mij kun je dan nog wel een tijdje volhouden in je eentje. Maar ik zou het niet gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Toevallig een beetje aan gedacht.

Dit land is vrij dichtbevolkt en ik ga uit van de goedheid van ons landje ;-)

Bedenkingen:
Ik woon dicht aan water, dus kan water filteren.
Ik houd meestal wel wat blikvoer in huis, daarnaast kan ik interen op mijzelf.
Ik wil de eerste 3-5 dagen self sufficient zijn.

Dat in gedachten genomen heb ik laatst gekocht:

1x LifeStraw om 4000 liter water te zuiveren
4x portie Fruitkeks met lange shelflife
1x Mini cooker
1x vaste brandstof tabletten voor de cooker
10 liter water in roulatie.

Hiermee hoop ik enige tijd te kunnen doorbrengen mochten we geen stroom / gas meer hebben en infra uitgevallen te zijn. Als dat daarna niet terug is hebben we wel ergere problemen.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Condooms.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Nu online

Agent47

I always close my contracts.

Mijn mening?:

Als er echt iets gebombardeerd wordt dan ga ik er vanuit dat niet alleen mijn huis instort / er aan gaat maar ook meerdere huizen. Dan ga je " met z'n allen" schuilen, elkaar helpen etc.

Ik heb een zaklamp en batterijen. Ik heb mijn paspoort in een kluis liggen. Tsja en verder? Geen idee, ik zou denk ik m'n iphone oplader in een tas douwen met wat flesjes water en mezelf en mijn vrouw in veiligheid brengen ( We hebben nog geen kind)

Als echt alles gebombardeerd wordt dan vinden ze het vast niet erg dat ik iets door de ramen van de supermarkt gooi om wat blikvoer te halen en wat water.

[ Voor 14% gewijzigd door Agent47 op 07-03-2022 15:19 ]

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:43

Roozzz

Plus ultra

De apps van de flitsbezorgers, picnic, AH, Domino's, New York pizza en thuisbezorgd zijn geïnstalleerd. Komt goed (y)

Afgezien van wat basics, zijn wij in NL zo vreselijk afhankelijk van elkaar en de infrastructuur dat er amper iets te mitigeren valt als het misgaat. Zeker op drie hoog in het midden van de stad :P

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online

Zelfde hier, als écht het moment daar is, zoek ik zelf wel Onzen Lieve Heer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
Als ik me dan toch voorbereiden moet, zorg ik voor drinkwater in pakken. En koop ik die adventure food zakjes bij de Bever op, is nog serieus goed te eten ook. Of van dat echte noodrantsoenen voedsel waar je water bij doet om er een papje van te maken.

Simpel gasstelletje met een gasbus erbij, of Coleman branders (die branden nagenoeg alles)

[ Voor 29% gewijzigd door FastFred op 07-03-2022 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
FastFred schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:27:
Als ik me dan toch voorbereiden moet, zorg ik voor drinkwater in pakken. En koop ik die adventure food zakjes bij de Bever op, is nog serieus goed te eten ook. Of van dat echte noodrantsoenen voedsel waar je water bij doet om er een papje van te maken.
Denk dat die laatste de komende maanden uitverkocht/duur gaan zijn.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

FastFred schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:27:
Ik weet niet of het nog te koop is, maar toen ik net studeerde at ik regelmatig gevriesdroogde stampotten, van volgens mij Maggi o.i.d. :P stuk goedkoper dan 'echte' noodrantsoenen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

We hebben rijst per 20KG dus daarmee kunnen we wel vooruit, water kunnen we electrisch en op gas koken, een britafilter heb ik nog, een campinggaz ding, een petroleumkacheltje. Niet speciaal hiervoor, maar we kunnen dan wel vooruit.

Jodiumpillen heb ik niet, maar dat schijnt ook weinig zinvol te zijn boven de 40. Overigens denk ik dat ik in die situatie in de auto stap en naar Spanje of Portugal rijdt of als er nog vliegtuigen gaan heeft mijn vrouw nog een huis in Vietnam. Lijkt me beter dan hier blikvoer te moeten eten ;)

[ Voor 28% gewijzigd door Marzman op 07-03-2022 15:32 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-05 16:05
Was benieuwd of er zaken zijn die we al kunnen doen om onszelf voor te bereiden als de situatie zich voordoet dat we voor korte of langere tijd zonder gas/water/licht/telecommunicatie zitten.

TS trapt af.

Wij wonen in een appartement, voorzien van stadsverwarming, dus als de stroom uitvalt hebben we eigenlijk niks meer. Voor waterdruk zijn we grotendeels afhankelijk van de hydrofoor (maar zonder stroom komt er nog wel een flauw straaltje uit). Verwarming kunnen we wel even zonder voorlopig.

De koelkast en vriezer liggen vol, koken kunnen we eventueel op de sierhaard (flessen ethanol inslaan). Met een braadpan kun je zo zelfs brood bakken. Water in flessen hebben we, kan geen kwaad om wat extra in huis te halen. Evenals blikvoer.

Telefoons zijn natuurlijk met een dag ofzo leeg, maar we kunnen de laptops gebruiken als powerbank. En anders de Tesla (het lijkt niet zo zinvol om als een kip zonder kop in de auto te stappen en ergens heen te rijden, maar we kunnen de stroom wel nuttig gebruiken natuurlijk).

Verder zorgen dat we een radiootje hebben op batterijen, een paar zaklampjes, en voldoende batterijen dus. En een Nokia 3310-achtig ding die vol is.

toon volledige bericht
Wat vreselijk overdreven dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperTrophy
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
zeker wanneer de bommen in je straat vallen, dan zeg ik al gauw doei tegen mn huis met etensvoorraad van 14-30 dagen, en wegwezen is het eerste wat in me opkomt...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Wat wel tof is als dit het einde van de wereld is dat is dat we er bij waren. Anders ga je dat na je dood toch afvragen. Hoe zou het zijn .... :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Laatst online: 22-05 16:05
Marzman schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:36:
[...]

Wat wel tof is als dit het einde van de wereld is dat is dat we er bij waren. Anders ga je dat na je dood toch afvragen. Hoe zou het zijn .... :p
*knip*
Hou het serieus aub.

[ Voor 19% gewijzigd door tweakduke op 07-03-2022 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 28-05 17:54

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

[...]

misschien overschat je een beetje het idee dat er helemaal geen electriciteit zou zijn en dit een heel lang aanhoudende situatie is, die ook niet oplosbaar is...

in de Oekraine wordt welbewust gepoogd electriceit en andere communicatievormen stil te leggen, maar dat lukt hooguit in de zwaarst bevochten gebieden.
In de meerderheid van het land is dit wel beschikbaar, net als bv gasvoorziening
In de Oekraine is er al sinds de Maidanopstand van 2014 een vrijwel voortdurende strijd om de electrciteitssystemen (bv de NotPetya aanval lijkt een door russische inlichtingenbdiensten om,gebouwde variant op een eerder virus bedoeld om Oekrainse infrastructuur stil te leggen)...

Over het algemeen zijn dit soort systemen zeker niet zo ontzettend kwestbaar als mensen wel lijken te denken, hooguit is het zo dat een aanval erop al heel snel enorm serieus genomen wordt, omdat het nu eenmaal essentiele infrastructuur is en een aanval erop een mogelijke voorbereiding op een daadwerkelijke oorlog.

In geval van een direkte oorlog is het niet te verwachten dat het stroomnet zomaar geheel blijvend wegvalt.... mogelijk kan het wel instabieler worden en er vaker sprake zijn van stroomuitvallen, maar het is zeker te verwachten dat op de meeste andere momenten er wel gewoon gebruik van gemaakt kan worden.

Juist bv een tijdelijke opslag in de vorm van accu's kan dan erg handig zijn net als alternatieve vormen van stroomopwekken

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
HyperTrophy schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:34:
zeker wanneer de bommen in je straat vallen, dan zeg ik al gauw doei tegen mn huis met etensvoorraad van 14-30 dagen, en wegwezen is het eerste wat in me opkomt...
Uiteraard, maar ik denk dat dit topic meer gaat over het om wat voor reden dan ook wegvallen van infra zoals wegen/vervoer, brandstof, gas, water, elektra. Want als dat lang genoeg aan houd, heb je uiteindelijk ook lege supermarkten.

@RM-rf 'de Oekraïne' komt voort uit 'de provincie', net zoals wij 'de veluwe' zeggen. En dat is nog uit de tijd dat Oekraïne een deelstaat van de Soviet Unie was. Dat is het al bijna 30 jaar niet meer, dus Oekraïne heet gewoon Oekraïne, en niet 'de Oekraïne'.

[ Voor 20% gewijzigd door FastFred op 07-03-2022 15:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisterEagle
  • Laatst online: 00:20
pingkiller schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:26:
De vraag is waar je je op voorbereid. Een hack op onze energie infra/water voorziening? Tactical nuke ergens in de buurt? Multiple nuke exchange?

Ik zie een hack op onze infra nog wel gebeuren. Vermoedelijk zijn we dan binnen een week wel weer online of hopelijk is er dan noodhulp geregeld. Ik wil dan 7 dagen kunnen overbruggen. Daarom ben ik nu begonnen met water en eten inslaan. Ik ga uit van 1L water en 1500 calorieën per persoon. Zelfs in mijn eentje heb je het dan over aardig wat proviand vind ik zelf. Normaal gesproken heb ik 0 drinken in huis en genoeg eten voor 2 dagen. Ik doe aan juist-in-time boodschappen doen...
Op dit laatste scenario inhakend, voor drinkwater is er best veel geregeld en dat is op korte termijnen inzetbaar bij een crisis. (<24u)
Zie bijvoorbeeld: https://www.drinkwaterpla...ooddrinkwatervoorziening/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uzuhl
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-05 09:42

Uzuhl

De ondertitel mag niet lange..

Houd het zinvol aub

[ Voor 74% gewijzigd door Outerspace op 07-03-2022 20:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 14:02

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Cobb schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:08:
Inmiddels ook weer de voorraad aangevuld met ontbijtgranen, wat blikvoer, rijst, flessenwater.
Samen met mijn vrouw doorgenomen wat te doen bij evt. kernramp, belangrijkste is minimaal 24 uur binnen blijven, waar je dan ook bent.
Enige wat ik lastig vindt, ik heb drie kinderen op de basisschool. Dat is een prefab achting gebouw, ik weet dat ze geen etensvoorraad of drinkwater hebben niks. Ook kunnen ze de verplichte ventilatie niet uitzetten. Dus 24 uur daar binnen blijven gaat niet lukken. Ik hoop in geval dat ik genoeg tijd heb om de kinderen van school te houden 5 minuten fietsen...
Als er daar in de Oekraïne wat mis gaat met een kernramp, dan duurt het wel eventjes voordat de straling Nederland bereikt. Maar als er een kernramp in NL is, is het wel wat anders.

Mijn neef heeft zelf zaden gekocht om zelf voedsel te kunnen verbouwen tijdens de crisis. Het is te hopen dat het geen kernramp is, want dan heb je buiten in een moestuintje er geen fluit aan. Of lekker gewoon binnen tuinieren. (/me denkt aan de film The Martian)

[ Voor 12% gewijzigd door AW_Bos op 07-03-2022 15:48 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
[...]

Je kan natuurlijk in de auto ook prima je telefoon en tablet opladen. Zelf heb ik ook een powerbank waarmee ik daarmee vervolgens ook weer mijn laptop kan laden, sommige auto's kunnen via USB-C ook direct een laptop opladen.

Verder on-topic is het belangrijkste de vuistregel dat je 3 minuten zonder zuurstof kan, 3 uur zonder warmte, 3 dagen zonder water, 3 weken zonder eten. Vaak is de focus op voedsel terwijl veel te weinig aandacht is voor water. Mocht z'n situatie zich voordoen dan zal ik zelf direct stoppen met eten aangezien ik genoeg reserve heb. Zelf denk ik dat wij met name te kort schieten in de hoeveelheid water. We hebben wel een boilervat van de warmtepomp maar weet eigenlijk niet hoe ik het water daar eenvoudig uit kan halen en of het niet om (wat voor reden dan ook) besmet kan zijn.

Het grootste zorgpunt in z'n situatie zie ik echter meer in persoonlijke veiligheid. Je moet ook in staat zijn om onafhankelijk je voorraad te beschermen. Na een week zonder enige vorm van actie vanuit de overheid kan de minder voorbereide medemens tot extreme acties over kunnen gaan gemotiveerd door overleven. Het is daarom voor mij met name een gedachte experiment, zelfs een ondergrondse schuilkelder is afhankelijk van zuurstof of je moet tot in het extreme investeren op een noodsituatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Laatst online: 14:54
MisterEagle schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:43:
[...]

Op dit laatste scenario inhakend, voor drinkwater is er best veel geregeld en dat is op korte termijnen inzetbaar bij een crisis. (<24u)
Zie bijvoorbeeld: https://www.drinkwaterpla...ooddrinkwatervoorziening/
Interessant. Maar die maatregelen werken volgens mij alleen als er bepaalde gebieden problemen hebben. Ik vermoed dat het bij één of meerdere provincies al mis gaat.

Overigens bedacht ik mij net dat ik niet weet hoe je dagen zonder stromend water door moet komen qua WC...ik woon op 10 hoog. Voor elke boodschap naar beneden en lopen naar het lokale kanaal is ook alweer zowat..

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:48

Bob Popcorn

Plop!

DeMolT. schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:52:
[...]
maar stel je voor dat je een ziekte hebt die wel zo besmettelijk is als COVID-19, maar dan net zo dodelijk als EBOLA bijvoorbeeld; dan is het wel fijn dat je even een paar weken het huis niet uit hoeft.
Ohja, want na een paar weken was COVID-19 zo goed onder controle dat je prima weer je leven kon voortzetten? :X Wat ik juist geleerd heb van de situatie is, hoe goed je ook voorbereid ben, het allemaal super lang duurt voordat er uberhaupt iets op gang komt. En daar valt niet tegenop te preppen.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

pingkiller schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:51:
[...]

Interessant. Maar die maatregelen werken volgens mij alleen als er bepaalde gebieden problemen hebben. Ik vermoed dat het bij één of meerdere provincies al mis gaat.

Overigens bedacht ik mij net dat ik niet weet hoe je dagen zonder stromend water door moet komen qua WC...ik woon op 10 hoog. Voor elke boodschap naar beneden en lopen naar het lokale kanaal is ook alweer zowat..
Wauw, crisissituatie en je dan druk maken om zoiets :+ What about in een krant kakken en in een vuilniszak verzamelen op je balkon. Of gewoon over je balkon schijten, je zal vast niet de enige zijn (hopen dat de wind goed staat, anders krijg je natuurlijk ruzie met de onderburen)

[ Voor 5% gewijzigd door -tom-562 op 07-03-2022 15:56 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:12
Bob Popcorn schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:55:
[...]

Ohja, want na een paar weken was COVID-19 zo goed onder controle dat je prima weer je leven kon voortzetten? :X Wat ik juist geleerd heb van de situatie is, hoe goed je ook voorbereid ben, het allemaal super lang duurt voordat er uberhaupt iets op gang komt. En daar valt niet tegenop te preppen.
Fijne nuance...natuurlijk was het niet onder controle, maar het was ook niet zo dat je niet naar de supermarkt kon of dat het pinverkeer stil lag...
Die stapels WC papier die mensen hebben ingeslagen waren nergens voor nodig, achteraf gezien.

Dat wil niet zeggen dat dat nooit het geval zal zijn en daarom ben ik nu wel iets beter voorbereid. Niet in het extreme, ik kan het nu 2 weken uitzingen zonder buiten te komen en dat is voor mij prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Deveon schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:49:
[...]

Zelf denk ik dat wij met name te kort schieten in de hoeveelheid water. We hebben wel een boilervat van de warmtepomp maar weet eigenlijk niet hoe ik het water daar eenvoudig uit kan halen en of het niet om (wat voor reden dan ook) besmet kan zijn.
als je er 1 hebt: je bad vol laten lopen....
red je het wel paar dagen op qua drinkwater

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 29-05 11:43
*knip*
Hou het serieus aub.

[ Voor 81% gewijzigd door tweakduke op 07-03-2022 18:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:42

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ik woon tussen alle nuke-targets in, dus bij nukes is het sowieso (gelukkig snel) einde verhaal. Mocht de oorlog wat conventioneler uitbreken denk ik dat ik snel met mijn vriendin naar haar moeder ga ergens in een of ander landelijk gat. Die hebben een soort boerderij met grote schuur.
En bij totale anarchie is het zaak snel aan te sluiten bij één of andere groep met wapens en me proberen nuttig genoeg te maken dat ze me willen hebben.

[ Voor 21% gewijzigd door FunkyTrip op 07-03-2022 16:02 ]

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Voor het moment draaf je best door, als ik eerlijk ben. Voor de rest heb ik ook even een vraag; hoe had je in gedachten een Nokia dumbphone te gebruiken terwijl 2G zo goed als niet meer gebruikt wordt en al uit staat? Wanneer telecommunicatie down is (waar je ook van uit lijkt te gaan) verwacht je nog wel te kunnen bellen met een dergelijke telefoon? :) Ik ben zeer benieuwd met welke antenne de telefoon dan moet verbinden. ;)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 14:02

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

CH4OS schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:02:
[...]
Voor het moment draaf je best door, als ik eerlijk ben. Voor de rest heb ik ook even een vraag; hoe had je in gedachten een Nokia dumbphone te gebruiken terwijl 2G zo goed als niet meer gebruikt wordt en al uit staat? Wanneer telecommunicatie down is (waar je ook van uit lijkt te gaan) verwacht je nog wel te kunnen bellen met een dergelijke telefoon? :) Ik ben zeer benieuwd met welke antenne de telefoon dan moet verbinden. ;)
Een troost, je kan in ieder geval nog Snake spelen.

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
jeroenkb schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:58:
[...]

als je er 1 hebt: je bad vol laten lopen....
red je het wel paar dagen op qua drinkwater
Daarvoor moet je wel weten wanneer het komt en doe liever de aanname dat ik geen kans heb om voor te bereiden. Water in een bad bewaren is in houdbaarheid wel erg beperkt. Mocht ik het wel aan zien komen dan denk ik eerder dat ik familie buiten de randstad op zoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Proton_ schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:58:
[...]

Dan zullen we een donor moeten vinden. Komt geen druppel uit mijn vrouw na 2 borst operaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Nu online
Uzuhl schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:45:
Ik heb niet eens een vriezer
Is ook niet nodig, er is genoeg te krijgen dat zonder diepvries 10 jaar houdbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndereKoekoek
  • Laatst online: 13:48

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Wij doen niet heel veel anders en zijn altijd een soort van voorbereid. Hebben e.e.a. aan blikken(tomatenblokes, bonen enz), rijst, pasta enz staan om sowieso 2 weken door te komen zonder het huis uit te hoeven. Heb dat altijd al en nav covid van 1 naar 2 weken voorraad uitgebreid.
Als ik iets pak voor het koken, dan vul ik het de volgende boodschappenronde weer aan, zodat de stash altijd gelijk blijft en de THT steeds opschuift door nieuwe voorraad.

Heb op het moment nog niet echt het gevoel dat ik mezelf verder zou moeten voorbereiden.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Wat een overdreven paniek. 8)7

Je draaft in mijn bescheiden mening ontzettend door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Deveon schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:04:
[...]

Daarvoor moet je wel weten wanneer het komt en doe liever de aanname dat ik geen kans heb om voor te bereiden. Water in een bad bewaren is in houdbaarheid wel erg beperkt. Mocht ik het wel aan zien komen dan denk ik eerder dat ik familie buiten de randstad op zoek.
Bad vol water laten lopen doen ze momenteel in de Oekraïne ook. Niet om te drinken, maar zodat ze water hebben om de WC door te spoelen.

Ik heb helaas geen bad :D Heb weleens nagedacht over een regenton aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weissbier
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 10-03-2022
Ik zou alvast brood of tarwemeel gaan hamsteren: vandaag was in het nieuws, dat wij schijnbaar niet zelfvoorzienend zijn in onze tarwe oogsten? Nederland importeert schijnbaar veel tarwe uit Rusland en Oekraïne, dus nu gaat dat niet meer en zal men in Duitsland tarwe gaan kopen.

In nieuws spraken ze erover, dat broden dan het dubbele zouden gaan kosten: dus voortaan € 2 per bruin brood betalen? Of zelf gaan bakken? Een hele lading meel inslaan? Brood mixen etc.... want je vriezer vol met brood leggen, lijkt mij weinig zin hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Lethalis schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:12:
[...]

Bad vol water laten lopen doen ze momenteel in de Oekraïne ook. Niet om te drinken, maar zodat ze water hebben om de WC door te spoelen.

Ik heb helaas geen bad :D Heb weleens nagedacht over een regenton aanschaffen.
Ik heb een regenton, maar ik zou dat niet drinken. Dan kun je beter uit je toilet drinken, daar zit gewoon drinkwater in :+

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Hier kan je natuurlijk heel ver in gaan. Een vriend van mij heeft dit in huis gehaald:

https://www.amazon.nl/dp/B07PW177WS/

Als je echt op de vlucht moet en enkele dagen niet kan eten is het wellicht een uitkomst.

March of the Eagles

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-05 07:52

Sebazzz

3dp

Als het maken van een noodpakket gerelateerd is aan de oorlog:

- Rusland gaat waarschijnlijk nooit een (groot) NATO land aanvallen
- Als men een NATO land aanvalt, zal het Polen of een kleine Baltische staat zijn. Niet Nederland.
- Als men Nederland aanvalt, gooit men een bom op de haven
- Als er oorlog tussen NATO en Rusland/China komt, dan wordt het zeer waarschijnlijk alles (kernoorlog) of niets (het leven wordt duurder, maar je merkt er niet veel van voor de rest).

Samengevat zal een oorlog waarbij je van huis kan vluchten en een kans op overleven hebt niet waarschijnlijk zijn.

In het geval van een kernoorlog gaat een noodpakketje je niet helpen, en kan je het beste zelfs maar overleden zijn want overleven wil je niet (zie Threads (1986)).

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
kies hier je kelder uit:
https://www.atlassurvival...Catalogue-2018_210818.pdf

Vervolgens die flink volproppen met houdbaar eten, water, medicijnen etc.
Sla wat hazemat pakken en gasmaskers in. Gereedschappen zullen ook van pas komen. Schep, zaag, hamer etc.
Ik zou er ook een stevige mountainbike in opslaan en eventueel bewapening.

Uiteraard wat handige boeken.. o.a. deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RkiHmzjSM5tz9ERVQKfxspGEq4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tgVLkTW3BQwP9AOX21rlHlkY.jpg?f=user_large

Na de grote boem, 2 weekjes binnen blijven om vervolgens eens te gaan inventariseren hoe de wereld er nu uitziet.

(waarschijnlijk kom ik tot de conclusie dat die er behoorlijk kut uitziet en schiet mezelf alsnog voor mijn kop, vandaar dat ik er maar niet aan begin. Maar de mogelijkheden zijn er)

Dat betekent, stam + t .

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lethalis
  • Niet online
Marzman schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:28:
[...]

Ik heb een regenton, maar ik zou dat niet drinken. Dan kun je beter uit je toilet drinken, daar zit gewoon drinkwater in :+
Ik bedoel ook om met regenwater mijn toilet door te spoelen :) Niet om het te drinken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16:12
"Bombnado wine cellar" :-D _/-\o_

Ik woon op het platteland (Zweden), dat maakt het makkelijker. We hebben een eigen waterbron. Wel elektriciteit nodig voor de pomp, daar willen we een handpomp, of een generator om ook de koelkast/vrieskist enzo van stroom te voorzien. Er loopt ook een beekje door het weiland, maar erg weinig water, vooral in de zomer. Verwarming is hout (we hebben ook zo'n ouderwets houtfornuis in de keuken, daar zou je op kunnen koken als er geen stroom is). Voorraad hebben we altijd, kunnen het makkelijk een week of twee uithouden zonder boodschappen te doen. Grote vrieskist, maar ja, stroom voor nodig.

Alle buren hebben jachtvergunning en geweren, maar wij niet :-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
thisegzz schreef op maandag 7 maart 2022 @ 15:12:
Zonnepanelen/windmolen, dan heb je geen energiemaatschappij nodig.
Volgens mij werkt een omvormer niet zonder netspanning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Apache4u schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:49:
kies hier je kelder uit:
https://www.atlassurvival...Catalogue-2018_210818.pdf

Vervolgens die flink volproppen met houdbaar eten, water, medicijnen etc.
Sla wat hazemat pakken en gasmaskers in. Gereedschappen zullen ook van pas komen. Schep, zaag, hamer etc.
Ik zou er ook een stevige mountainbike in opslaan en eventueel bewapening.

Uiteraard wat handige boeken.. o.a. deze:
[Afbeelding]

Na de grote boem, 2 weekjes binnen blijven om vervolgens eens te gaan inventariseren hoe de wereld er nu uitziet.

(waarschijnlijk kom ik tot de conclusie dat die er behoorlijk kut uitziet en schiet mezelf alsnog voor mijn kop, vandaar dat ik er maar niet aan begin. Maar de mogelijkheden zijn er)
toon volledige bericht
...geen van die kelders heeft een nooduitgang. Als het huis in elkaar zakt, ligt het puin op het luik van de ingang.

Nee dank je :/

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone
  • Laatst online: 29-05 08:57

Ligone

Moeha!

LA-384 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 20:34:
[...]

Volgens mij werkt een omvormer niet zonder netspanning.
Die voor een huis niet nee... Zoek effe op camper oplossingen en de mogelijkheden zijn groot!

Hoewel je een omvormer voor huis ook nog zou kunnen bedriegen: 12v naar 230 sinusomvormer op een batterij en tadaa: omvormer doet het weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Ligone schreef op maandag 7 maart 2022 @ 22:08:
[...]

Die voor een huis niet nee... Zoek effe op camper oplossingen en de mogelijkheden zijn groot!

Hoewel je een omvormer voor huis ook nog zou kunnen bedriegen: 12v naar 230 sinusomvormer op een batterij en tadaa: omvormer doet het weer!
was het maar zo makkelijk, maar goed

sommige PV-omvormers kunnen accu's (direct) opladen

en een 12v-->230 omvormer = brand tenzij je de juiste kabels gebruikt .. lees de juiste dikte
als je een 100W lamp gebruikt op 12v moet je er namelijk 13A doorheen jassen ..

laten we dan zeggen dat je pv panelen ook nog eens 48v leveren .. (4x 12A accu ten minste) kan je beter een zeer prijzige 48 -> 230 omvormer ertussen jassen ..

camping is alles al 12v .. dus zo simpel als "TADAA" is het dus niet

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 13:42

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Sebazzz schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:25:
Als het maken van een noodpakket gerelateerd is aan de oorlog:

- Rusland gaat waarschijnlijk nooit een (groot) NATO land aanvallen
- Als men een NATO land aanvalt, zal het Polen of een kleine Baltische staat zijn. Niet Nederland.
- Als men Nederland aanvalt, gooit men een bom op de haven
- Als er oorlog tussen NATO en Rusland/China komt, dan wordt het zeer waarschijnlijk alles (kernoorlog) of niets (het leven wordt duurder, maar je merkt er niet veel van voor de rest).

Samengevat zal een oorlog waarbij je van huis kan vluchten en een kans op overleven hebt niet waarschijnlijk zijn.

In het geval van een kernoorlog gaat een noodpakketje je niet helpen, en kan je het beste zelfs maar overleden zijn want overleven wil je niet (zie Threads (1986)).
Als het met het kernwapenarsenaal van Rusland net zo gesteld is als het leger, dan gaat hoop ik de helft van die dingen niet af. Mocht ze er toch een bom aan wagen (ze hebben nog honderden targets), dan hoop ik dat het een bom onder de 1mt is en het er bij eentje blijft, dan zit ik aan de grens van Den Haag wel in de tertiaire zone (dan moet je niet buiten staan, want smelt de huid), maar wellicht biedt een ondergronds treinstation voldoende bescherming.

Maar goed, de aftermath in Europa is net zo dodelijk dan helaas.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93050

Dennis1812 schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:00:
Ik heb ongeveer 6 maanden eetvoorraad, paar weken water voorraad. Voldoende medische spullen en medicatie voor ~6 maanden. Alleen vrij weinig babymelk voor de baby die over 8 weken geboren wordt..

Ik kom de eerste tijd wel door tot hulp op gang is. Tenzij nucleaire winter. Maar dan wil ik niet meer leven.
Je laatste zin:100% mee eens.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 93050 op 08-03-2022 06:40 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

vso schreef op maandag 7 maart 2022 @ 23:34:
[...]

was het maar zo makkelijk, maar goed

sommige PV-omvormers kunnen accu's (direct) opladen

en een 12v-->230 omvormer = brand tenzij je de juiste kabels gebruikt .. lees de juiste dikte
als je een 100W lamp gebruikt op 12v moet je er namelijk 13A doorheen jassen ..

laten we dan zeggen dat je pv panelen ook nog eens 48v leveren .. (4x 12A accu ten minste) kan je beter een zeer prijzige 48 -> 230 omvormer ertussen jassen ..

camping is alles al 12v .. dus zo simpel als "TADAA" is het dus niet
Je kan het ook moeilijker denk dan het is maar nee:

Dat je bij een batterij -> omvormer geen 1.5mm² gebruikt lijkt vanzelfsprekend. Een 100watt lamp is 8.3A met nog wat verlies van de omvormer er bij.

Zonnepaneel geeft rond de 40V en worden soms geschakeld tot 300 en meer volt maar daar had ik het niet over.

Ik zal de "tadaa' iets meer uitleggen: Als je je installatie scheidt van het net, een batterij met sinusomvormer 12V naar 230V aankoppelt op je "intern" net, gaan je zonnepanelen weer werken. Dan is het nog een kwestie van het vermogen kwijt kunnen.

Het ging er om dat het "kan".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 10:00
Proton_ schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:58:
[...]

@Dennis1812

Sowieso beter om borstvoeding te geven. Niet alleen qua stoffen, maar ook binding baby/moeder.

https://www.consumentenbo...tvoeding-feiten-en-fabels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@JAHRASTAFARI
Als het niet gaat, gaat het niet. Ik kan me dat goed voorstellen (been there). Maar het kan voor @Dennis1812 geen kwaad om contact te houden met lotgenoten van de pufclub. Borstvoeding is tot zekere hoogte adaptief dus een enkele moeder kan vaak in geval van nood twee tot drie baby's voeden, mits ze zelf goede voeding krijgt. Vergelijkingen met intensieve melkveehouderij liggen dan voor de hand, leuk is het niet... maar dat is de geste van dit hele topic.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:13:
[...]
@Dennis1812

Sowieso beter om borstvoeding te geven. Niet alleen qua stoffen, maar ook binding baby/moeder.

https://www.consumentenbo...tvoeding-feiten-en-fabels
Heb je mijn reactie ook gelezen?
Zoja waarom post je dit?
Zonee? Doe dat dan.

Ik ga hier geen BV/KV discussie van maken. Niet elke vrouw KAN BV geven. Dat is voldoende reden voor KV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-05 10:00
Dennis1812 schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 09:22:
[...]

Heb je mijn reactie ook gelezen?
Zoja waarom post je dit?
Zonee? Doe dat dan.

Ik ga hier geen BV/KV discussie van maken. Niet elke vrouw KAN BV geven. Dat is voldoende reden voor KV.
OK sorry overheen gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Ligone schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:19:
[...]

Dat je bij een batterij -> omvormer geen 1.5mm² gebruikt lijkt vanzelfsprekend. Een 100watt lamp is 8.3A met nog wat verlies van de omvormer er bij.

Zonnepaneel geeft rond de 40V en worden soms geschakeld tot 300 en meer volt maar daar had ik het niet over.

Ik zal de "tadaa' iets meer uitleggen: Als je je installatie scheidt van het net, een batterij met sinusomvormer 12V naar 230V aankoppelt op je "intern" net, gaan je zonnepanelen weer werken. Dan is het nog een kwestie van het vermogen kwijt kunnen.

welke sinus accepteerd het apparaat ? veel "cheap" gaan met een blok vormige en een zuivere is heel ander iets.

Dan heb je het nog niet over de hoe sluit je zoiets aan ? de sinus word op de uitgang geproduceert die vind feedback stroom wellicht niet erg tof

dat het in theorie moet kunnen, dat is niet iets waar ik met je over ga twisten .. het in praktijk daadwerkelijk doen is denk ik wel een dingetje die iets meer uitwerking nodig heeft.

Tussen kunnen en werkend krijgen vergt wel de nodige kennis / apparatuur enzv

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@vso
Proton_ in "De Duurzame Kroeg deel 2"
Als je het niet te gek maakt en zelf een vinger aan de pols houdt, werkt een UPS op solarenergie best aardig. Het was geen budgetspul en werd ruim onder de specs belast, maar het werkte wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Proton_ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:18:
@vso
Proton_ in "De Duurzame Kroeg deel 2"
Als je het niet te gek maakt en zelf een vinger aan de pols houdt, werkt een UPS op solarenergie best aardig. Het was geen budgetspul en werd ruim onder de specs belast, maar het werkte wel.
Welke PV omvormer heb je en hoe heb je het aangesloten ?

aldus de smart ups 1500 "docu" van APC
https://www.apc.com/shop/...artSlot-AVR-LCD/P-SMT1500
Output Frequency (sync to mains)
als ik het zo een APC ups "synct" naar de input sinus met +/- 3hz per cyclus dus het volgt wat er gegeven word .. en in een PV geval wil je juist dat hij de sinus stuurt ..

Apc ups kan je 2de hands vinden, de staat v.d accu's is 99,9999% zeker dat je ze moet vervangen.
maar dit is vele malen goedkoper dan nieuw aanschaffen.
Afgezien dat de UPS accu's het niet tof vinden om 24x7 onder belasting te staan .. in nood .. tja boeiend.

Voordeel van een APC (smart) UPS is dat je een "boost" functie hebt .. maar ja dat werkt alleen als je 230V hebt (pv inverter) en je accu's geladen zijn ..

mijn situatie:
Een growatt PV omvormer die die heeft 2 lussen in gebruik en van daaruit gaat er een kabel rechtstreeks de meterkast in en dus het net op..

nu is het niet zo lastig om de kabel van de meterkast --> UPS ingang te prikken maar uit je verhaal begrijp ik dat de APC UPS ook een sinus genereert op de ingang dat zou bovenstaande informatie (sync to mains) beetje apart maken.

Dus ik ben erg benieuwd hoe je dit gedaan hebt, ook omdat ik een 1600 smart UPS thuis heb staan, momenteel moet ik de accu's nog vervangen ..

ik ben thuis een noodnet aan het aanleggen.. (meer omdat de stroomkabels in de wijk nogal gaar zijn en regelmatig stroomstoringen zijn) .. en CV / vriezer prio 1 hebben betreft (nood)stroom

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@vso dat was een Steca 500, die had nog een gewone stekker :)
De omvormer prik je dus in aan de belastingkant!
Omdat accu's doorgaans minder snel geladen kunnen worden dan ontladen, zou ik in noodbedrijf de PV cappen op een fractie van het UPS vermogen (zeg 1/3). Eea afhankelijk van de gebruikte chemie en extra accupakketten uiteraard.

Zie ook:
Proton_ schreef op woensdag 17 september 2014 @ 16:23:
Voor de duidelijkheid: Als we bij de UPS de kant waar de stekker zit 'primair' noemen en de kant waar de tegen stroomuitval beschermde stopcontacten zittten de 'secundaire' kant noemen, heb ik de Steca500, laptop, router en modem allemaal op de secundaire kant ingeplugd. Stedin gooit de wijktrafo eruit, de UPS schakelt in, ik prik de steca om, de omvormer ziet netspanning (van de UPS) en gaat na 180 seconden produceren.
Er werd veel meer opgewekt dan gebruikt (gokje: ~80W verbruik, 200W opwek). De UPS registreert puur blindvermogen (wat onjuist is) en de accuindicator loopt op.

Wat er gebeurt als de accu vol is weet ik niet en ga ik niet met een geleende UPS proberen (dit vond ik al op het randje, maar anders was ik even uitgewerkt en ja, nieuwsgierig...)

Wat ook zou kunnen is dat de accuindicator oploopt omdat er geen belasting meer is en het overschot wordt opgestookt... hmm...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Het ergste scenario is wmb dat Oekraïne verliest en Verenigd Oligarchije groter wordt en langer blijft voortbestaan. Een wereld waarin deze metastase voortduurt en een continue drain op grondstoffen en democratieën vormt. Die ondanks haar geringe gewicht onze wereld langzaam weet uit te hollen en een voordurende instabiliteit vormt die elke paar jaar weer een plakje afsnijdt van de beschaafde en fatsoenlijke wereld.

Ik zou graag mijn kinderen een wereld vrij van dit gevaar willen geven, want dat vind ik erger dan dit al een eeuw voortsudderende conflict met het Kremlin voor eens en voor altijd te beslechten. Wat kunnen we doen om ons op een wereld voor te bereiden waarin we door ons eigen korte termijn denken ongetwijfeld na een paar jaar van de Russische reboot weer vrolijk olie en gas gaan importeren, en samenwerkingen van allerlei soort zullen opzetten, omdat er nu eenmaal wat centen mee te verdienen zijn, en daarmee een afschuwelijk bewind in stand houdt? Hoe knijpen we dit voorgoed af, als Oekraïne het niet alleen redt, wat niet erg waarschijnlijk lijkt?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Brent offshore wind, geothermie, fatsoenlijk onderwijs, zonenergie (+uiteindelijk kernfusie). Niet noodzakelijk in die volgorde :)
We moeten zorgen dat we zelf goed weten waarom we niet de makkelijke weg nemen. Onderwijs en publiek debat zullen dus in kwaliteit omhoog moeten.
Oligarchije stuurt studenten hierheen, laten wij ook zorgen dat ze wat geleerd hebben als ze terug gaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Proton_ op 08-03-2022 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Proton_ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 11:45:
@vso dat was een Steca 500, die had nog een gewone stekker :)
De omvormer prik je dus in aan de belastingkant!
Omdat accu's doorgaans minder snel geladen kunnen worden dan ontladen, zou ik in noodbedrijf de PV cappen op een fractie van het UPS vermogen (zeg 1/3). Eea afhankelijk van de gebruikte chemie en extra accupakketten uiteraard.

Zie ook:

[...]
kijk handig ! . _/-\o_ . nu ja een stekker eraan vrotten en het risico van een toast UPS is me het wel waard .. als het werkt ben ik een happy camper ..

Als ik de omvormer kan cappen .. zou ik dat wel doen (goeie tip) als ik puur via UPS zou draaien

Overgens het ging me meer om de sinus dan de "wattage" .. nu kan je het naar de "next" level brengen

Wat uiteindelijk het belangrijkste is een stabiele output met wisselende zon condities hebt toch?

Teminste een gedachtegang waarbij ik me afvraag of het mogelijk is.

Je kan ook gewoon je pv output zeg 48v als voorbeeld gewoon vervangen door accu's (in mijn geval) of dat handig is .. tja .. dat is een ander dingetje .. maar denk dat die PV omvormer het aan zijn reet zal oxxideren waar de input vandaan komt. en zodra je een sinus hebt ...

Dus ik heb een 14 panelen a 350WP goed voor 4200 WP (ofzo) dat zijn 2 lussen 1 van 8x en 1 van 6x..
en er zit nog een ongeidentificeerde aansluiting op hmmm via HA 3de DC input (batterij ??? handleiding noemt de aansluiting niet eens .,,

btw Growatt 4200MTL-S (denk ik) ding hangt net te hoog om exacte model te vinden .. maar goed voor deze casus wellicht niet bijster intreressant

volgens de spec(s) ff de bijgeleverde (korte) handleiding erbij gepakt zou ik 16A kunnen produceren ..

Enige is dat je een stabiele output van bv 400w nodig hebt .. zolang ik mijn vriezer & Cv kan laten draaien zal het me roesten ..
mooiste is dat ik de 3de aansluiting kan gebruiken, zo niet zou ik gewoon een lus PV panelen op een 0-1 schakelaar zetten ..

Maar gezien de handleiding niks zegt over accu's .. denk ik dat ik beter een hybride omvormer kan scoren .. :)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Brent schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:10:
Ik zou graag mijn kinderen een wereld vrij van dit gevaar willen geven, want dat vind ik erger dan dit al een eeuw voortsudderende conflict met het Kremlin voor eens en voor altijd te beslechten. Wat kunnen we doen om ons op een wereld voor te bereiden waarin we door ons eigen korte termijn denken ongetwijfeld na een paar jaar van de Russische reboot weer vrolijk olie en gas gaan importeren, en samenwerkingen van allerlei soort zullen opzetten, omdat er nu eenmaal wat centen mee te verdienen zijn, en daarmee een afschuwelijk bewind in stand houdt? Hoe knijpen we dit voorgoed af, als Oekraïne het niet alleen redt, wat niet erg waarschijnlijk lijkt?
Ik denk dat alleen de Russen zelf dit kunnen veranderen. En aangezien die al een eeuw stemmen op mensen als Putin en er maar een handjevol gaat demonstreren (ook logisch als je de beelden ziet, maar als mensen massaal zouden demonstreren zou de politie weinig meer kunnen doen) denk ik dat er niks veranderd.

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 08-03-2022 13:00 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Misschien handig om erbij te posten waar je je op voorbereid als je je maatregelen noemt.

Als er een grootschalige nucleaire oorlog komt dan is het denk ik sowieso afgelopen, daar ga ik me niet op voorbereiden.

Maar stel dat de stroom en gas langdurig niet functioneert en dan bedoel ik 2 weken of 3 weken of zo. Dat wil ik nog wel kunnen overleven.

Water:
Ik heb iets van 12L flessenwater. Aanvullend heb ik 3 opvouwbare 20L water jerrycans. Die worden gevuld zodra nodig als het water het nog doet. De druk zal wegvallen maar er zit nog redelijk wat water in de leidingen en in combi met een begane grond appartement. gaat dat dan nog wel. Bovendien heb ik van die waterzuiveringstabletten waarmee je drinkwater kunt maken 20L per tablet (ook om kraanwater lang goed te houden) en een klein provisorisch waterfilter.

Eten:
voor zeker twee weken eten in de kast. Dat wordt dan wel creatief. Misschien nog wat blikken en pasta/rijst etc erbij dan zou ik kunnen overleven.
Ik heb een camping gasje en een gevulde 5kg propaanfles dus warm maken/koken gaat ook wel lukken. anders nog een BBQ in de tuin en nog wat houtskool in de schuur.

EHBO: 2 EHBO dozen in huis en 1 in de auto, verder nog wat verband pleisters en de nodige ontsmettingsmiddelen.

Warmte:
Extra dekens en warme kleding. Nu het warmer wordt lijkt me dat niet snel een issue. Ik heb hier nog een heel oude kolenkachel staan maar die heeft nog nooit vuur gezien. Zou misschien moeten werken maar dat ga ik dan wel zien. Ik heb toen ik dit appartement kocht nog kolen uit de kolenkelder staan scheppen. Die liggen nog in een kist in de tuin. Soms heeft luiheid een voordeel

Verder heb ik een kleine generator, voldoende voor koelkast/vriezer en een waterkoker en nog wat zaken en een voorraad(tje) benzine voor circa 20 a 30 uur bedrijf.

Aan de voorzijde zitten de oude stalen rolluiken nog, die heb ik nog niet vervangen maar zou handig kunnen zijn. Achterzijde is stevige hoge schutting en stevige afsluitbare tuindeur.

Dat is redelijk verdedigbaar. Tenzij er looting gangs met AK 47's komen of zo.

Nu ik het zo allemaal opnoem ben ik eigenlijk best wel een prepper. Een kwartier geleden vond ik het nog meevallen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Nu online
Proton_ schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:40:Onderwijs en publiek debat zullen dus in kwaliteit omhoog moeten.
En dat is nu juist zo moeilijk, omdat daar de trollenfabrieken zo goed in manipulatie blijken. Structureel meer in onderwijs investeren is ook niet iets wat hoog op de agenda staat (nog). Weerbaarheid tegen zulke manipulatie in lessen (ik weet dat ze daar bijv. om logische redenen meer mee doen in Duitsland) ontbreken hier bijv. geheel, op een enkele docent na die er aandacht aan besteed. Hoe zetten we dat op de agenda?

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:46
Ligone schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 07:19:
[...]

Je kunt er ook voor kiezen om minder vermogen te gebruiken en slechts je camping-omvormer te gebruiken zonder accu's. Volgens mij is het zo simpel als: zonnepaneel --> buck-converter (40v naar 12 of 24v) --> camping DC/AC sinus omvormer. Uitdaging is een stevige buck converter vinden, beetje zonnepaneel doet ~15A bij 24V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Indoubt schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:47:
Misschien handig om erbij te posten waar je je op voorbereid als je je maatregelen noemt.

Als er een grootschalige nucleaire oorlog komt dan is het denk ik sowieso afgelopen, daar ga ik me niet op voorbereiden.

Maar stel dat de stroom en gas langdurig niet functioneert en dan bedoel ik 2 weken of 3 weken of zo. Dat wil ik nog wel kunnen overleven.

Water:
Ik heb iets van 12L flessenwater. Aanvullend heb ik 3 opvouwbare 20L water jerrycans. Die worden gevuld zodra nodig als het water het nog doet. De druk zal wegvallen maar er zit nog redelijk wat water in de leidingen en in combi met een begane grond appartement. gaat dat dan nog wel. Bovendien heb ik van die waterzuiveringstabletten waarmee je drinkwater kunt maken 20L per tablet (ook om kraanwater lang goed te houden) en een klein provisorisch waterfilter.

Eten:
voor zeker twee weken eten in de kast. Dat wordt dan wel creatief. Misschien nog wat blikken en pasta/rijst etc erbij dan zou ik kunnen overleven.
Ik heb een camping gasje en een gevulde 5kg propaanfles dus warm maken/koken gaat ook wel lukken. anders nog een BBQ in de tuin en nog wat houtskool in de schuur.

EHBO: 2 EHBO dozen in huis en 1 in de auto, verder nog wat verband pleisters en de nodige ontsmettingsmiddelen.

Warmte:
Extra dekens en warme kleding. Nu het warmer wordt lijkt me dat niet snel een issue. Ik heb hier nog een heel oude kolenkachel staan maar die heeft nog nooit vuur gezien. Zou misschien moeten werken maar dat ga ik dan wel zien. Ik heb toen ik dit appartement kocht nog kolen uit de kolenkelder staan scheppen. Die liggen nog in een kist in de tuin. Soms heeft luiheid een voordeel

Verder heb ik een kleine generator, voldoende voor koelkast/vriezer en een waterkoker en nog wat zaken en een voorraad(tje) benzine voor circa 20 a 30 uur bedrijf.

Aan de voorzijde zitten de oude stalen rolluiken nog, die heb ik nog niet vervangen maar zou handig kunnen zijn. Achterzijde is stevige hoge schutting en stevige afsluitbare tuindeur.

Dat is redelijk verdedigbaar. Tenzij er looting gangs met AK 47's komen of zo.

Nu ik het zo allemaal opnoem ben ik eigenlijk best wel een prepper. Een kwartier geleden vond ik het nog meevallen. :+
toon volledige bericht
lol ik denk even met je mee denk dat je het korter uit houd ..
Overgens denk ik dat verwarmen gewoon zeer prijzig gaat worden

Schrik niet als je ongeveer rekent met 2liter per dag dat is vrij krap.
- koken, wassen , drinken
--- hoe spoel je de wc door ? (emmertjes is water is wellicht handig)
Elk seizoen heeft zijn voor/nadelen. zomers is water schaarser en winter heb je verwarming nodig.

thee/koffie zijn wellicht niet de meest beste keuze(s) maar bv soep/drinkboulion met schepje zout .. (zout houd vocht vast) ..

Regenwater is wellicht ook een goeie bron alleen hoe vang je het op ? filteren had je al voorzien
beste is het meteen in lege containers/flessen op te slaan en per liter paar druppels dunne bleek .. en zo lang mogelijk donkere plek laten staan (vuil zinkt en dat is dan je eerste "filtering" )

Belangrijkste is een volgorde van vocht gebruik .. drinken en koken is 1 --> kookvocht kan je hergebruiken als afwasmiddel bv (aardappels) en dus 2

ik zou voor eten gaan met vocht in het blik, bv sperziebonen genoeg om je eten mee te koken. (alles in 1 pan) . als je gas wilt besparen zet je pan in een geisoleerde (wollen) deken nadat het kookt .. je verdubbelt wel je kooktijd maar bespaart gas) in elk geval geen plastic materiaal.

Je generator is wel een super magneet voor kwaadwillenden .. dus stilmaken is prio 1 denk ik. daarnaast benzine moet je wel een stabilisator toevoegen .. en de prijs van beiden gaat omhoog ..
iets langere termijn is een ups/accu systeem met zonnepanelen.

Verbranding in huis is iets wat je liever vermijd .. zeker gas want daarmee produceer je vocht, en zodra je het gas uitzet koelt het nog sneller af omdat water beter geleid dan lucht, de 2 betere opties zijn:
- elektrisch verwarmen
- buiten stenen verwarmen --> steen naar binnen
of goed ventileren

Rocketstove(s) zijn beter (efficienter) dan bbq en zijn simpel te maken ..

Boeken of zoiets wellicht ook handig al is het wegens brandstof maar bezig blijven is ook prettig.

Een kleine ruimte maken in huis waar je kan zitten/slapen "deken fort" met bv wat isolatie op de grond is vele malen makkelijker te verwarmen dan een grote slaapkamer.

Verdedigbaar is relatief, plekken waar je eten& belangrijke zaken kan verstoppen zijn nuttiger.
maar dat zou ik pas doen als SHTF

Daarnaast zou ben ik me aan het voorbereiden hoe je het beste vlees lang bewaart .. pekelen/roken .. mocht de vriezer uitvallen.

stroom is best wel een afhankelijkheid zeg maar ..

maar goed ik hoop dat we alleen wat vervelendere financiele gevolgen hebben (missende producten / dure benzine)

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:33

Nox

Noxiuz

Cobb schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:08:
Het brandalarm zou deze moeten/kunnen uitschakelen vaak. Anders wel de elektrakast afschakelen. Waar een wil is, is een weg.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

@vso

Ja, dat gaat misschien allemaal wat te ver. Zo ver had ik nog iet eens gedacht. Het is meer wat ik kan doen als de stroom langdurig uitvalt en hoe ik zelfvoorzienend kan overleven. Ik zal ook moeten zorgen dat mijn dochter thuiskomt uit haar studentenstad en zo.

De generator is ultra stil in ieder geval, iets van 53db. Was ook best een prijzig dingetje. Voor de gemiddelde looter ben ik niet zo bang, ook als het er een paar zijn. Moeilijk ongezien te benaderen en lastig overheen te klimmen hier en plenty low en medium profile middelen voor afweer. Mcgyver style om zo maar te zeggen.

Bij goed georganiseerde criminelen leg ik het af natuurlijk. dan is het wat het is. Ik ga er vooralsnog vanuit dat ik daarvoor niet interessant genoeg ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 28-05 07:52

Sebazzz

3dp

Indoubt schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:44:
@vso

Bij goed georganiseerde criminelen leg ik het af natuurlijk. dan is het wat het is. Ik ga er vooralsnog vanuit dat ik daarvoor niet interessant genoeg ben.
Wat YouTuber Naomi Wu aangeeft is dat je er voornamelijk niet moet laten zien dat je toegang tot stroom hebt, want dat trekt aandacht.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:53

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Dit past ondertussen beter in AWM (heel mogelijk in AZ), dus even een 'move' daarheen.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Indoubt schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:44:
@vso

Ja, dat gaat misschien allemaal wat te ver. Zo ver had ik nog iet eens gedacht. Het is meer wat ik kan doen als de stroom langdurig uitvalt en hoe ik zelfvoorzienend kan overleven. Ik zal ook moeten zorgen dat mijn dochter thuiskomt uit haar studentenstad en zo.
Ach zie het als praatje pot, onder een :9B

Als campeerder ben ik wat meer door de wol geverft wellicht, nu ben ik wel degene die de halve huisraad in de caravan heeft liggen |:( (lees ik heb genoeg mcgyver stuff hahahaha
Maar geef me paar vuilniszakken en een slaapzak en ik maak wel een tent met een vuurtje ervoor ..(gedaan met scouting)

Maar het grootste verschil is dat we veel meer ingesteld zijn in de winkel op de hoek .. versus bv de winkel op een uur rijden. (zoals Frankrijk of USA) ons budget en woonruimte is daarnaast ook niet toerijkend om daarop in te kunnen stellen. je vriezer / koelkast zijn bar slecht geisoleerd hier in europa ..

Het zou denk ik al goed zijn als we de winkels gewoon 2 dagen (zondag / maandag open vanaf 13:00) dicht gooien) en bv tot 8:00 tot 18:00

We krijgen nu een vraag/aanbod probleem maar dat zal tzt wel egaliseren .. medio september oid ..

De zomer zal wel een uitdaging worden

Denk dat je zelf gas moet gaan produceren .. dat kan via bio afval(metaan) of via elektra (waterstof) maar dat aansluiten op een bv bestaande gas installatie ??

met afsluiten van ons energie contract tzt ga ik geen happy camper worden .

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Emmertjes water voor het toilet kun je ook vervangen voor een emmer met een luchtdicht deksel en een zak zand of zaagsel om het af te dekken. Of kattengrit, als je dat in huis hebt. En dan 1x per dag buiten die emmer leegkieperen of minder vaak als je hem nog kan tillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ligone

Ligone

Moeha!

boxlessness schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 14:26:
[...]

Je kunt er ook voor kiezen om minder vermogen te gebruiken en slechts je camping-omvormer te gebruiken zonder accu's. Volgens mij is het zo simpel als: zonnepaneel --> buck-converter (40v naar 12 of 24v) --> camping DC/AC sinus omvormer. Uitdaging is een stevige buck converter vinden, beetje zonnepaneel doet ~15A bij 24V.
Met minder vermogen noodzakelijk: Persoonlijk zou ik toch een accu als buffer gebruiken... Hoeft geen fortuinlijke Tesla accu-pack te zijn... Gewoon een halftractie accu met wel wat Ah.

Als je dat combineert met dit: https://www.dewitschijnde...ar-laadregelaar-mppt-40a/ valt de uitdaging van de buck-converter weg maar kost het wel wat meer. ingangsspanning is tot 100 volt dus kan je nog 2 of 3 paneeltjes in serie zetten. Kan je met een beetje geluk nog een camping oventje in gang steken om een broodje te bakken. ;)
Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Let op:
We beperken ons in dit topic tot de praktische kanten van het onderwerp: hoe kun je je het beste voorbereiden op calamiteit X, voor X naar keuze. Het is niet de bedoeling af te dwalen naar de achtergronden van X zoals de geopolitieke situatie. Daar zijn andere topics voor.