Indoubt schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 13:47:
Misschien handig om erbij te posten waar je je op voorbereid als je je maatregelen noemt.
Als er een grootschalige nucleaire oorlog komt dan is het denk ik sowieso afgelopen, daar ga ik me niet op voorbereiden.
Maar stel dat de stroom en gas langdurig niet functioneert en dan bedoel ik 2 weken of 3 weken of zo. Dat wil ik nog wel kunnen overleven.
Water:
Ik heb iets van 12L flessenwater. Aanvullend heb ik 3 opvouwbare 20L water jerrycans. Die worden gevuld zodra nodig als het water het nog doet. De druk zal wegvallen maar er zit nog redelijk wat water in de leidingen en in combi met een begane grond appartement. gaat dat dan nog wel. Bovendien heb ik van die waterzuiveringstabletten waarmee je drinkwater kunt maken 20L per tablet (ook om kraanwater lang goed te houden) en een klein provisorisch waterfilter.
Eten:
voor zeker twee weken eten in de kast. Dat wordt dan wel creatief. Misschien nog wat blikken en pasta/rijst etc erbij dan zou ik kunnen overleven.
Ik heb een camping gasje en een gevulde 5kg propaanfles dus warm maken/koken gaat ook wel lukken. anders nog een BBQ in de tuin en nog wat houtskool in de schuur.
EHBO: 2 EHBO dozen in huis en 1 in de auto, verder nog wat verband pleisters en de nodige ontsmettingsmiddelen.
Warmte:
Extra dekens en warme kleding. Nu het warmer wordt lijkt me dat niet snel een issue. Ik heb hier nog een heel oude kolenkachel staan maar die heeft nog nooit vuur gezien. Zou misschien moeten werken maar dat ga ik dan wel zien. Ik heb toen ik dit appartement kocht nog kolen uit de kolenkelder staan scheppen. Die liggen nog in een kist in de tuin. Soms heeft luiheid een voordeel
Verder heb ik een kleine generator, voldoende voor koelkast/vriezer en een waterkoker en nog wat zaken en een voorraad(tje) benzine voor circa 20 a 30 uur bedrijf.
Aan de voorzijde zitten de oude stalen rolluiken nog, die heb ik nog niet vervangen maar zou handig kunnen zijn. Achterzijde is stevige hoge schutting en stevige afsluitbare tuindeur.
Dat is redelijk verdedigbaar. Tenzij er looting gangs met AK 47's komen of zo.
Nu ik het zo allemaal opnoem ben ik eigenlijk best wel een prepper. Een kwartier geleden vond ik het nog meevallen.

toon volledige bericht
lol ik denk even met je mee denk dat je het korter uit houd ..
Overgens denk ik dat verwarmen gewoon zeer prijzig gaat worden
Schrik niet als je ongeveer rekent met 2liter per dag dat is vrij krap.
- koken, wassen , drinken
--- hoe spoel je de wc door ? (emmertjes is water is wellicht handig)
Elk seizoen heeft zijn voor/nadelen. zomers is water schaarser en winter heb je verwarming nodig.
thee/koffie zijn wellicht niet de meest beste keuze(s) maar bv soep/drinkboulion met schepje zout .. (zout houd vocht vast) ..
Regenwater is wellicht ook een goeie bron alleen hoe vang je het op ? filteren had je al voorzien
beste is het meteen in lege containers/flessen op te slaan en per liter paar druppels dunne bleek .. en zo lang mogelijk donkere plek laten staan (vuil zinkt en dat is dan je eerste "filtering" )
Belangrijkste is een volgorde van vocht gebruik .. drinken en koken is 1 --> kookvocht kan je hergebruiken als afwasmiddel bv (aardappels) en dus 2
ik zou voor eten gaan met vocht in het blik, bv sperziebonen genoeg om je eten mee te koken. (alles in 1 pan) . als je gas wilt besparen zet je pan in een geisoleerde (wollen) deken nadat het kookt .. je verdubbelt wel je kooktijd maar bespaart gas) in elk geval geen plastic materiaal.
Je generator is wel een super magneet voor kwaadwillenden .. dus stilmaken is prio 1 denk ik. daarnaast benzine moet je wel een stabilisator toevoegen .. en de prijs van beiden gaat omhoog ..
iets langere termijn is een ups/accu systeem met zonnepanelen.
Verbranding in huis is iets wat je liever vermijd .. zeker gas want daarmee produceer je vocht, en zodra je het gas uitzet koelt het nog sneller af omdat water beter geleid dan lucht, de 2 betere opties zijn:
- elektrisch verwarmen
- buiten stenen verwarmen --> steen naar binnen
of goed ventileren
Rocketstove(s) zijn beter (efficienter) dan bbq en zijn simpel te maken ..
Boeken of zoiets wellicht ook handig al is het wegens brandstof maar bezig blijven is ook prettig.
Een kleine ruimte maken in huis waar je kan zitten/slapen "deken fort" met bv wat isolatie op de grond is vele malen makkelijker te verwarmen dan een grote slaapkamer.
Verdedigbaar is relatief, plekken waar je eten& belangrijke zaken kan verstoppen zijn nuttiger.
maar dat zou ik pas doen als SHTF
Daarnaast zou ben ik me aan het voorbereiden hoe je het beste vlees lang bewaart .. pekelen/roken .. mocht de vriezer uitvallen.
stroom is best wel een afhankelijkheid zeg maar ..
maar goed ik hoop dat we alleen wat vervelendere financiele gevolgen hebben (missende producten / dure benzine)