Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-06 23:19
Sebazzz schreef op maandag 7 maart 2022 @ 18:25:
In het geval van een kernoorlog gaat een noodpakketje je niet helpen, en kan je het beste zelfs maar overleden zijn want overleven wil je niet (zie Threads (1986)).
Die aanname zie je vaak langskomen en is heel begrijpelijk. Maar deze aanname gaat er altijd vanuit dat er maar 1 type atoomoorlog is welke altijd alles onbewoonbaar maakt. Dat is natuurlijk niet zo. Er zijn heel heel veel gradaties en varianten mogelijk.

De kans dat er maar 5, 10, of zelfs 50 bommen vallen is prima aanwezig. De kans dat ze niet in jouw buurt vallen is ook prima aanwezig, de kans dat ze enig zins in de buurt vallen maar ver genoeg, aanwezig, de kans dat er vooral kleinere gegooid worden in jouw omgeving, prima aanwezig. Er zijn veel meer dan dat aan test bommen gegooid, de aarde kan nog best wat hebben. Hangt allemaal af van waar, hoe groot, en wat er dan echt valt. Veel zal onderschept worden, sommigen worden überhaupt niet gelanceerd, anderen werken niet naar behoren en deel deel gaat af.

Dan de gevolgen. Als je niet direct in de zone zit waar je door stralingsziekte alsnog spoedig dood gaat, dan is overleven helemaal niet zo erg? Ja, je bent luxe kwijt, ja, het -KAN- zijn dat er schokkende klimaat veranderingen zijn, ja, de bevoorradingsketens zullen niet meer zijn wat ze waren of zelfs niet meer bestaan. Maar al die dingen zijn prima te overleven. Je kan nog plezier hebben, leven, oud worden.

Ik ben niet zo van het opgeven. Als ik kan leven en plezier kan hebben, of anderen plezier kan geven en/of anderen kan helpen, dan waarom zou ik niet willen leven.

Als GoT plat is, ok, dan snap ik je punt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Tasma schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 23:50:
Dan de gevolgen. Als je niet direct in de zone zit waar je door stralingsziekte alsnog spoedig dood gaat, dan is overleven helemaal niet zo erg? Ja, je bent luxe kwijt, ja, het -KAN- zijn dat er schokkende klimaat veranderingen zijn, ja, de bevoorradingsketens zullen niet meer zijn wat ze waren of zelfs niet meer bestaan. Maar al die dingen zijn prima te overleven. Je kan nog plezier hebben, leven, oud worden.

Ik ben niet zo van het opgeven. Als ik kan leven en plezier kan hebben, of anderen plezier kan geven en/of anderen kan helpen, dan waarom zou ik niet willen leven.

Als GoT plat is, ok, dan snap ik je punt ;)
Nee.

In "het westen" leven we doorgaans met het idee dat het niet belangrijk is welke problemen je hebt. In plaats van "survival of the fittest" hebben we een maatschappij waar in principe iedereen mee kan doen. Prachtig. Houden zo.

Maar daarvoor moeten die bevoorradingsketens wel werken. Uitval van medicatie, hulpmiddelen of mogelijkheden voor bv. operaties zorgt voor teruggang in de levenskwaliteit van veel mensen (volgens het CBS in NL: bij miljoenen mensen). En dat is dan zonder na te denken over de gevolgen die daardoor weer zullen ontstaan.

Wat ik eigenlijk in het kort wil zeggen: jij bent zeker heel gezond? ;)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Het enige wat wij hebben is een la vol powerbanks die we periodiek even controleren en bijladen. Verder wonen wij pal naast een hele grote koelkast van het merk Lidl waarvoor we een heel plunderplan hebben als De Russen komen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:29
Ligone schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 19:37:
[...]

Met minder vermogen noodzakelijk: Persoonlijk zou ik toch een accu als buffer gebruiken... Hoeft geen fortuinlijke Tesla accu-pack te zijn... Gewoon een halftractie accu met wel wat Ah.

Als je dat combineert met dit: https://www.dewitschijnde...ar-laadregelaar-mppt-40a/ valt de uitdaging van de buck-converter weg maar kost het wel wat meer. ingangsspanning is tot 100 volt dus kan je nog 2 of 3 paneeltjes in serie zetten. Kan je met een beetje geluk nog een camping oventje in gang steken om een broodje te bakken. ;)
Ik kijk naar zo'n installatie voor minimaal onderhoud en zo min mogelijk onderdelen en complexiteit, en accu's zijn een weak-spot voor de langere termijn. Het enige waarvoor electriciteit onmisbaar is is voor communicatie. Koken kan ik op hout, voor hout heb ik een bijl.
Water komt uit een waterput, de pomp is wel electrisch, maar dat is iets waar ik nog een handmatige variant kan kopen.
Water zuiveren kun je met een water basin, en een stuk plastic (Solar still). Hoewel de opbrengst daarvan matig is, met genoeg oppervlak moet je voldoende hebben om te drinken en in leven te blijven. Probleem met water opslaan in flessen is dat er over tijd bacterien in kunnen gaan groeien.

Dus waar heb ik ECHT electriciteit voor nodig als we terug gaan naar het stenen tijdperk: communicatie, onze BaoFengs.
Maar met die logica kun je de DC/AC omvormer ook weg laten, en met een zonnepaneel direct een step-down maken naar 5V/12V/24V DC. Dan kun je alles met een adapter/accu in principe laden (dus ook de radio's). Probleem daar mee is dat alles met 230V onbruikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 11:29
Trouwens, fijn boekje om in huis te hebben: Het SAS Survival Handboek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:25
5pë©ïàál_Tèkén' schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:24:

Gezien het reflex van 1,5 jaar terug om massaal toiletpapier in te kopen acht ik de zelfredzaamheid van de maatschappij laag in. We zullen dan instructies van een overheid moeten volgen en hopen op het beste.
(te)veel mensen zijn hier niet op voorbereid en ik verwacht dat velen het niet gaan redden. de mooie luxe tijden gaan we helaas verlaten en gaan een nieuwe tijd tegemoet waarbij de sterken het gaan overleven. Het is een soort cycle die altijd terugkomt door de eeuwen heen. Erop voorbereid zijn kun je wel deels doen door vanalles op te slaan. Wat het mentaal met je gaat doen weten we niet aangezien merendeel van ons dit nog niet meegemaakt hebben....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
  • Laatst online: 23-06 23:19
Stukfruit schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 00:54:
[...]

Nee.

In "het westen" leven we doorgaans met het idee dat het niet belangrijk is welke problemen je hebt. In plaats van "survival of the fittest" hebben we een maatschappij waar in principe iedereen mee kan doen. Prachtig. Houden zo.

Maar daarvoor moeten die bevoorradingsketens wel werken. Uitval van medicatie, hulpmiddelen of mogelijkheden voor bv. operaties zorgt voor teruggang in de levenskwaliteit van veel mensen (volgens het CBS in NL: bij miljoenen mensen). En dat is dan zonder na te denken over de gevolgen die daardoor weer zullen ontstaan.

Wat ik eigenlijk in het kort wil zeggen: jij bent zeker heel gezond? ;)
Ehh, maar wat heeft die uitval te maken met dan maar meteen zelfmoord plegen? Ik zeg nergens dat het allemaal makkelijk en comfortabel zal zijn, maar wel dat je prima kan leven. Er is een deel met chronische aandoeningen die niet zonder die keten kan, maar het merendeel van de bevolking kan dat medisch echt wel. Er leven hele landen zo, nu. Als wij westerlingen bij het instorten van de bevoorradingsketens maar meteen zeggen 'that's it, i'm out' dan heeft Rusland het wel makkelijk :D

Mijn hele verhaal gaat alleen om de aanname kernoorlog -> alles is verloren! -> ik wil niet leven na een kernoorlog. Die 'chain of thought' is veel en veel te kort door de bocht. Ik durf te stellen dat die 'alles is verloren' slechts een van de vele opties is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Denk dat we nu eerst mee gaan maken dat producten gewoon niet meer aanwezig zullen zijn, en dingen significant duurder gaan worden.
Als ik dat boek moet gebruiken dan heb je een enorme uitdaging .. beestjes villen en onder de grond leven ..
je moet een versie hebben voor "urban survival" ..
Het probleem is niet voedsel of medicatie vinden, maar de gewonden en zieken verzorgen .. en jezelf verdedigen ..

in het ergste geval wat wil je gaan toevoegen als je 2 linkerhanden hebt, geen ervaring/kennis en eigenlijk nog nooit je handen vuil hebt gemaakt ? in tijden van nood draait een ziekenhuis wel door zonder IT .. en kantoorpikken

het is niet alsof je een door een boek lezen opeens genoeg skillz hebt om mensen te genezen, het vereist toch ook lessen uit het echte leven .. (trail & error)

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:42

Herman

FP ProMod
Dennisdn schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 07:02:
(...) Verder wonen wij pal naast een hele grote koelkast van het merk Lidl waarvoor we een heel plunderplan hebben als De Russen komen :)
- https://nos.nl/video/2420...el-alsjeblieft-niet-alles

Ook in (of beter gezegd: juist in) oorlogstijd is het van belang om je normen en waarden te behouden?

Tweakers.net Moddereter Forum | Vragen over moderatie op de FrontPage? Het kleine-mismoderatietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Bonalds
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 14:10
Brent schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 12:10:
Het ergste scenario is wmb dat Oekraïne verliest en Verenigd Oligarchije groter wordt en langer blijft voortbestaan. Een wereld waarin deze metastase voortduurt en een continue drain op grondstoffen en democratieën vormt. Die ondanks haar geringe gewicht onze wereld langzaam weet uit te hollen en een voordurende instabiliteit vormt die elke paar jaar weer een plakje afsnijdt van de beschaafde en fatsoenlijke wereld.

Ik zou graag mijn kinderen een wereld vrij van dit gevaar willen geven, want dat vind ik erger dan dit al een eeuw voortsudderende conflict met het Kremlin voor eens en voor altijd te beslechten. Wat kunnen we doen om ons op een wereld voor te bereiden waarin we door ons eigen korte termijn denken ongetwijfeld na een paar jaar van de Russische reboot weer vrolijk olie en gas gaan importeren, en samenwerkingen van allerlei soort zullen opzetten, omdat er nu eenmaal wat centen mee te verdienen zijn, en daarmee een afschuwelijk bewind in stand houdt? Hoe knijpen we dit voorgoed af, als Oekraïne het niet alleen redt, wat niet erg waarschijnlijk lijkt?
Om hier nog even aan toe te voegen; Verenigd Oligarchije bevind zich niet alleen in het oosten.
We moeten ook thuis schoon schip maken. De blik is logischerwijs nu gericht op het oosten waardoor hier mijn inziens nog te weinig aandacht voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
vso schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:05:
in het ergste geval wat wil je gaan toevoegen als je 2 linkerhanden hebt, geen ervaring/kennis en eigenlijk nog nooit je handen vuil hebt gemaakt ? in tijden van nood draait een ziekenhuis wel door zonder IT .. en kantoorpikken
Dat is idd confronterend. Ik heb ook jaren niet meer gesport, heb moeite met dingen tillen etc.

I'm pretty much a sitting duck als het hier echt misgaat. De gemiddelde bouwvakker vouwt mij even dubbel en vreet daarna mijn voorraadkast leeg.

Maar ja, om mezelf nou te gaan bewapenen...

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Lethalis schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:52:
[...]

Dat is idd confronterend. Ik heb ook jaren niet meer gesport, heb moeite met dingen tillen etc.

I'm pretty much a sitting duck als het hier echt misgaat. De gemiddelde bouwvakker vouwt mij even dubbel en vreet daarna mijn voorraadkast leeg.

Maar ja, om mezelf nou te gaan bewapenen...
ik pretendeer niet de adonis in zijn beste jaren eerder goed gevoede boedda :)

Trouwens je zal vast een keukenmes,hamer of iets anders wat "auw" doet hebben, natuurlijk leg je het af tegen iets wat "pang" doet maar tenminste heb je het geprobeert toch ? en voordat het zover komt zijn er wellicht zaken gebeurt dat je er niet eens druk meer over hoeft/kan te maken ..

Vooralsnog vind ik het ergste dat gat wat gaat onstaan de draaikolk genaamd "financiele uitdaging" paar weken geleden stond ik verbaast dat de waarde van mijn huis verdubbeld was (theoretisch) .. ben alleen niet van plan te verkopen

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 09-03-2022 12:33 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Nu online
Herman schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:11:
[...]

Ook in (of beter gezegd: juist in) oorlogstijd is het van belang om je normen en waarden te behouden?
Helemaal waar. Maar ik denk aan een moment op leven en dood. Dan kun jij normen en waarden aanhouden, maar degene na jou die ze niet meer heeft overleeft wél.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-05 14:51

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik denk eerder dat het handig is om 2 weken zelfvoorzienend te zijn in geval van nood. Dus eten en water om te overleven. Niet een 5 gangen maaltijd met gesauteerde hertenrug uit de diepvries maar gewoon noodvoedsel met voldoende kcal..

In principe is er een plan voor een noodwatervoorziening die binnen 3 dagen moet functioneren met lokaal tankwagens met drinkwater indien de watervoorziening in gevaar komt. dan kun je daar flessen en of emmers vullen met drinkwater. Echter als dat in heel NL gebeurt is dat wel een probleem.

Er wordt wel eens gezegd dat "any society is 3 meals away from anarchy" maar dat lijkt me een beetje op de spits gedreven. Dan nog is het misschien goed om low profile te houden. Het is beter om te delen met vrienden/kennissen/familie en/of mensen die het echt nodig hebben als met een stelletje looters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Tasma schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 10:10:
[...]

Ehh, maar wat heeft die uitval te maken met dan maar meteen zelfmoord plegen? Ik zeg nergens dat het allemaal makkelijk en comfortabel zal zijn, maar wel dat je prima kan leven. Er is een deel met chronische aandoeningen die niet zonder die keten kan, maar het merendeel van de bevolking kan dat medisch echt wel. Er leven hele landen zo, nu. Als wij westerlingen bij het instorten van de bevoorradingsketens maar meteen zeggen 'that's it, i'm out' dan heeft Rusland het wel makkelijk :D

Mijn hele verhaal gaat alleen om de aanname kernoorlog -> alles is verloren! -> ik wil niet leven na een kernoorlog. Die 'chain of thought' is veel en veel te kort door de bocht. Ik durf te stellen dat die 'alles is verloren' slechts een van de vele opties is.
Laat ik het bij iets simpels houden: een bril. Met een beetje sterke glazen (-10 is meer dan genoeg om weinig te zien, kan ik je uit ervaring vertellen) is dat een enorme handicap terwijl het dat in deze "normale" tijd niet is.

En dat is m'n punt een beetje: veel dingen maken het leven niet alleen maar makkelijker. Het gebrek aan die dingen zorgt niet dat je zelf van een berg af wil springen om zelfmoord te plegen, maar maakt het wel makkelijker om het per ongeluk te doen :+

Ik denk dat je het daarom juist te positief ziet, want overleven is niet per se een kwestie van "willen" in zo'n situatie. Je ziet het imho door de verkeerde bril zullen we maar zeggen :+
Maar goed, ik ben dan ook een pessimist. Of zoals sommigen zeggen: een realistische optimist :+

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:21

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Ik lees overigens erg veel erover dat in een oorlogssituatie de toegang tot stroom geheel weg zou vallen...

Dat is misschien iets dat mensen graag geloeven, maar het kan ook zin hebben dar misschien wat kritischer naar te kijken:

Hier een artikel van de World Bank over de electriciteitsvoorziening in Yemen....
Als arm onder-ontwikkeld land is dat altijd al een enorm probleem geweest en de infrastructuur is daar sowieso al enorm slecht, en 5 jaar een geweldadig aanhoudend conflict heeft daar zeker ook meer problemen gecreerd...

Maar,
Wat de World Bank ook heeft vastgesteld is dat de toegang tot stroom in Yemen gedurende de 5 jaar die het conflict duurde daar eerder toegenomen is
https://blogs.worldbank.o...ve-conflict-lessons-yemen
(deels juist doordat de stroomvoorziening daar altijd al slecht was, heeft de omstelling naar een meer lokaal gesturctureerde de-centrale voorziening met solar stroom er een verbetering gebracht... ondanks dat meer dan 55 procent van de grote stroomlijnen beschadigd zijn, is het energienetwerk er op voorruit gegaan door een omstelling naar andere vormen van stroom (vooral zonne-ernergie))

Natuurlijk kan iemand stellen dat de vergelijking tussen Yemen en Nederland juist ook stukloopt doordat nederland een hooog-ontwikkeld land is en dus ook een grote afhankelijkheid van stroom, die centraal geregeld wordt... maar het is goed te bedenken dat een grote de-centralisering ook deze netwerken robuuster kan maken.
Het is zeer waarschijnlij dat ook als in nederland een direkte oorlogssituatie zal ontstaan het zeker niet gelijk tot een volledig wegvallen van de stroomvoorziening kan komen

[ Voor 18% gewijzigd door RM-rf op 09-03-2022 16:16 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@RM-rf

In algemene zin zou dat correct kunnen zijn maar het is nog steeds niet geweldig, zelfs in de hoofdstad

Van vorig jaar:
ADEN (Debriefer)--Angry protests erupted on Saturday in Yemen's interim capital Aden against long power outages.

Hundreds of people burned tires in streets and closed roads in the districts of Al-Mansura Craiter, Khormaksar and Attawahi.

They condemned long power outages in the fasting month of Ramadan and as the summer approaches.

The Public Electricity Corporation said power generation has been reduced in the city because of a shortage of fuel.

The local fuel stations will be shut down if diesel is not supplied urgently, it warned.

Basic services and security have largely deteriorated in Aden which is controlled by the UAE-backed Southern Transitional Council.
Als wij zo'n stroomvoorziening zouden hebben dan was het hier dikke paniek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Misschien moeten we Akon inhuren, die heeft 14 Afrikaanse landen van electriciteit voorzien met zonnepaneneeltjes op lantaarnpalen en dergelijke.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unclero
  • Laatst online: 11:20

unclero

MB EQA ftw \o/

Indoubt schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 15:12:
Ik denk eerder dat het handig is om 2 weken zelfvoorzienend te zijn in geval van nood. Dus eten en water om te overleven. Niet een 5 gangen maaltijd met gesauteerde hertenrug uit de diepvries maar gewoon noodvoedsel met voldoende kcal..

In principe is er een plan voor een noodwatervoorziening die binnen 3 dagen moet functioneren met lokaal tankwagens met drinkwater indien de watervoorziening in gevaar komt. dan kun je daar flessen en of emmers vullen met drinkwater. Echter als dat in heel NL gebeurt is dat wel een probleem.

Er wordt wel eens gezegd dat "any society is 3 meals away from anarchy" maar dat lijkt me een beetje op de spits gedreven. Dan nog is het misschien goed om low profile te houden. Het is beter om te delen met vrienden/kennissen/familie en/of mensen die het echt nodig hebben als met een stelletje looters
Probleem is dat dit vooral een logistiek ding is. Men zegt wel eens: het duurt 2 uur om een winkel leeg te kopen, en 2 weken om 'm weer aan te vullen.
We waren er allemaal bij toen de pandemie uit brak, dus we weten hoe snel het kan gaan. ;)

Maar inderdaad, een noodvoorraad aanleggen (dat klinkt veel, maar 14 blikken erwtensoep is genoeg voor 1 persoon voor 2 weken) en investeren in een waterfilter, kan nooit kwaad. Uit eigen ervaring weet ik wel dat zo'n noodvoorraad over datum kan gaan, en dat het verstandig is er af en toe van te eten, en dat u er dan achter komt, dat sommige dingen eigenlijk niet te vreten zijn. :+

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

unclero schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:48:
[...]

Probleem is dat dit vooral een logistiek ding is. Men zegt wel eens: het duurt 2 uur om een winkel leeg te kopen, en 2 weken om 'm weer aan te vullen.
Dat is alleen waar als de winkel 24/7 open en druk is. Ik heb zelf in een supermarkt gewerkt die elke dag helemaal leegverkocht werd maar die werd elke nacht weer aangevuld voor de eerste klanten om 7 uur weer voor de deur stonden. Overdag werd het ook wel een beetje bijgevuld maar dat is inderdaad lastig als er veel klanten binnen zijn.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Langdurige power outage in Nederland is sowieso een probleem voor de gemalen.
De grootsten hebben uiteraard backup, maar bij een collapse worden die geen jaar bijgevuld.
Voor een groot deel van de Nederlanders geldt dus: wegwezen voordat het gaat regenen, en voor het andere deel geldt: wegwezen voordat het eerste deel langs komt ;)
Dit stukje wereld is wat dat betreft zo'n beetje de slechtste plek om te zitten.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Zolang het niet regent hebben we droge voeten ;) https://www.quest.nl/natu...e-alle-gemalen-uitzetten/

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@unclero

Als het 2 weken duurt voordat het is leeg verkocht is er weinig aan de hand eigenlijk.

Overigens geld dat niet voor de prepshops, een vriend van mij probeerde een dakdoorvoor voor de kachel van een tent te kopen en de hele prepshop was leeg verkocht. Dat lijkt me dan weer een beetje overdreven en onnodig.

Blikken blijven eigenlijk heel lang goed, ook ver na de houdbaarheidsdatum en vaak met weinig smaakverlies. Nu moet je dat niet overdrijven natuurlijk maar een blik soep is sowieso al 2-3 jaar houdbaar. Met 4-5 jaar kun je die nog prima eten.

Een vriend van mij heeft laatst een maaltijd geprobeerd uit 2006 en volgens hem was het nog prima. Dat is dan wel het spul wat ze op expedittie naar de mount Everest meenemen. Ook dat lijkt me een beetje ver gaan.

Rijst en pasta kun je prima lang bewaren. Nu heb ik ook een vacumeermachine dus als je het lang wil wegleggen kun je altijd aanvullend vacumeren met een paar van die zakjes silicagel. Dat is echter onnodig tenzij voor long storage. Als je gewoon wat meer op voorraad legt en het verbruikt dan hoef je dat soort dingen niet te doen.

Eigenlijk is het allemaal heel simpel en basic, tenzij je echt full prep wil gaan.

Ik woon 3 meter boven zeespiegel, zelfs mijn kelder blijft droog waarschijnlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero
  • Laatst online: 11:20

unclero

MB EQA ftw \o/

Indoubt schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:39:
Als het 2 weken duurt voordat het is leeg verkocht is er weinig aan de hand eigenlijk.
2 weken voor het is aangevuld.
Uiteraard, we hadden pakhuizen vol pleepapier. Maar hoe lang zaten we te kijken naar lege pleepapierschappen, om maar niet te spreken van de knakworsten en de paracetamollen.
Blikken blijven eigenlijk heel lang goed, ook ver na de houdbaarheidsdatum en vaak met weinig smaakverlies. Nu moet je dat niet overdrijven natuurlijk maar een blik soep is sowieso al 2-3 jaar houdbaar. Met 4-5 jaar kun je die nog prima eten.
Oh, dat klopt best. Maar u zult niet de eerste zijn die erachter komt dat een blik bospaddestoelensoep van de Aldi niet te vreten is. ;)
En dan staat er nog een doos van. :'(

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

unclero schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:45:
[...]

Uiteraard, we hadden pakhuizen vol pleepapier. Maar hoe lang zaten we te kijken naar lege pleepapierschappen, om maar niet te spreken van de knakworsten en de paracetamollen.

[...]

Oh, dat klopt best. Maar u zult niet de eerste zijn die erachter komt dat een blik bospaddestoelensoep van de Aldi niet te vreten is. ;)
En dan staat er nog een doos van. :'(
Ja, maar dat is ook al als ze nieuw zijn 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-06 17:26

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik ben me de laatste dagen met wat tegenzin aan het voorbereiden op mogelijke scenario's.
Het wil namelijk dat ik (toen er nog geen stront aan de knikker leek te zijn) voor binnenkort een reisje van een week naar Porto heb geboekt. Ryanair, Airbnb, even in m'n eentje van de zon genieten daar. Maar sinds vorige week kijk ik niet meer zo uit naar dat genieten.

Ik heb een klein rugtasje bij me met kleding en zooi waar ik best nog wat tijd op kan teren. Ik maak me geen zorgen om mezelf, eigenlijk.

Maar het thuisfront. Ik heb een appartement met twee poezen. Een vriend gaat dagelijks even bij die beestjes langs. Ik heb ook fijne buren die ik allemaal goed ken. Maar m'n huis een paar honderd kilometer achter me laten en dan 'lekker gaan genieten' ja dat wil er nu gewoon niet in.

Ik ga echt wat meer voorbereidingen treffen dan andere keren dat ik eventjes op reis ging. Ik zet beide reismandjes van de katten in de woonkamer. Dan een tas met een blik voer of twee, flesje water. Wat spullen voor mezelf in diezelfde tas, zoals een grote powerbank (die mag niet mee in de handbagage) en een instructie voor de vriend, om in geval van échte nood mijn NAS af te koppelen en mee te nemen. Ik ga dan even uit van een scenario waarbij de pleuris in NL losbreekt, en ik nog wel terug kan keren, maar niet meer (direct) naar huis. Misschien nog wat voorraad voor mezelf erbij, eten enz. dat hij dan voor me kan evacueren naar een plaats waar ik weer heen kan. Maar ja die poezen ook.

Ik weet het echt niet.

Ik ga die reis niet annuleren. Als het de komende weken zo blijft als afgelopen twee weken, dan is de situatie afschuwelijk, maar maakt het niet uit of ik thuis of in Porto zit. Ik heb meer kennissen met reisplannen gevraagd hoe zij er nu in staan. Sommigen zeggen op voorhand 'we gaan wel, maar weten dat we binnen een dag terug kunnen zijn' en mijn buurman die piloot is, zei simpel 'tja waar ik ook ben, wat er ook gebeurt, ik laat me niet tegenhouden'.

Voor een reisje verlaat ik meestal mijn huis met een paar meewarige blikken achterom, een knuffel aan mijn poezen, en zo'n vooruitzicht dat ik gauw weer lekker terug ben. En dit keer, ik weet het gewoon niet. Blijft het kalm, hier in Nederland, of kom ik (vervroegd) terug in een compleet andere wereld. Ik hoop dat ik geen spijt krijg.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@Dark Blue Het zal allemaal wel mee vallen maar een beetje voorbereiden kan nooit kwaad natuurlijk.

Note: je powerbank MOET in je handbagage en mag niet in je ruimbagage naar mijn weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Indoubt schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 23:46:
@Dark Blue Het zal allemaal wel mee vallen maar een beetje voorbereiden kan nooit kwaad natuurlijk.
Dat hoop ik natuurlijk ook, en ik voel me ook een behoorlijk Westers geprivilegeerd zeikwijf. Mijn plezierreisje, boehoe.

Vanaf afstand kan ik echter niks meer redden. Ik ben nogal bang aangelegd dus er lag altijd al een geprint briefje met specs van de Dela in een la. Maar dit heb ik nog nooit gedaan: de kern van mijn thuisbasis veiligstellen.
Note: je powerbank MOET in je handbagage en mag niet in je ruimbagage naar mijn weten.
Oh nee dat bedoel ik anders. Ik heb een behoorlijke powerbank die (zoals vorige zomer al uitgezocht) ook niet in de handbagage mag. Ik verwacht hem in Porto niet nodig te hebben dus hij bleef sowieso al thuis. (Bij trein- en autoreizen mag hij wel mee). Maar hij gaat wel bij in die prep-tas, want mocht poep de ventilator raken dan kan ik mn smartphone er nog enkele dagen mee in leven houden. Mijn 'dumb'phone (een Nokia 105) nog wat langer.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

unclero schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 22:45:
[...]

Dat was een tijdelijk run op toiletpapier die nergens op sloeg. Daarna zitten veel mensen met een bulk toiletpapier en moeten ze weer minder kopen, dus op zich niet zo gek dat winkels hier niet meteen op inspeelden. Ook neemt toiletpapier vrij veel plek in in de vrachtwagen. Een pak toiletpapier vs 100 potjes pindakaas zeg maar :p Ik kan niet zeggen dat ik er last van heb gehad of dat het vergelijkbaar was met bloembollen moeten eten. Ik heb zelfs geen keukenrollen doormidden moeten zagen of papieren zakdoekjes moeten gebruiken.

Een winkel die leeg is en om 20.00 uur sluit (wat deel van het bevooradingsprobleem is) die is prima te vullen voor deze om 7 uur weer open gaat. Het kost wat organisatie, maar als de winkel dicht is kun je 15 vrachtwagens tegelijk laten komen om te lossen. Toen ik 17/18 was heb ik dat ook gedaan, en supergoed verdient die periode omdat ik geen nachtwerk contract had).

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 10-03-2022 08:27 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:31

HollovVpo1nt

I like gadgets

Herman schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:11:
[...]

Als het hamsteren gedurende de pandemie enige indicatie is dan sluit is niet uit dat mensen hier elkaar uitroeien voordat Russen überhaupt de grens bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Dark Blue heb je niet meer aan een smartphone met Bridgefy / Briar dan aan een dumbphone?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Proton_ schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 09:05:
@Dark Blue heb je niet meer aan een smartphone met Bridgefy / Briar dan aan een dumbphone?
Ik zie dat Bridgefy via Bluetooth offline kan messagen; ik kende ze beide niet. Ja die tools zijn handig.

Maar als het telefoonnet werkt, en ik kan 21 dagen bereikbaar zijn en contact houden, dan verkies ik dat boven 5 dagen voltijd de smartphone aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Zijn er hier trouwens mensen die al concreet iets hebben gedaan qua (nood)stroomvoorziening?

Ik zie dat er allerlei opvouwbare USB solar panels zijn waarmee je eventueel een power bank of accu kunt opladen. Dat kan handig zijn, om bijvoorbeeld communicatiemiddelen zoals een telefoon te kunnen blijven gebruiken, maar ook om een soort noodverlichting te maken. Of een ouderwetse radio van stroom te voorzien.

Heb zelf echter geen idee wat nou goede producten zijn en wat niet. Ik maak me verder geen illusies dat ik de rest van het huis draaiende kan houden, maar ben dus benieuwd naar een soort camping oplossing / kamperen in eigen huis ;)

@RM-rf Het zou natuurlijk fijn zijn als de stroomvoorziening blijft werken. Wat mij echter zorgen baart, is dat de stroom hier al meerdere keren is uitgevallen terwijl er geen oorlog was :) Sowieso wil ik voor die momenten ook een oplossing hebben die verder gaat dan alleen "ik had toch nog ergens wat waxinelichtjes, waar zijn die ook alweer" _O-

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:45
Lethalis schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:09:
Zijn er hier trouwens mensen die al concreet iets hebben gedaan qua (nood)stroomvoorziening?

Ik zie dat er allerlei opvouwbare USB solar panels zijn waarmee je eventueel een power bank of accu kunt opladen. Dat kan handig zijn, om bijvoorbeeld communicatiemiddelen zoals een telefoon te kunnen blijven gebruiken, maar ook om een soort noodverlichting te maken. Of een ouderwetse radio van stroom te voorzien.
Ik denk dat het gsm net als eerste uitvalt als er echt dingen fout gaan. Een betere back-up is een zender (bestaan die nog :-) ) Ik meen me te herinneren dat na aardbevingen en tsunamis het amateurzendverkeer een belangrijke rol speelde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Lethalis schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 14:09:

Heb zelf echter geen idee wat nou goede producten zijn en wat niet. Ik maak me verder geen illusies dat ik de rest van het huis draaiende kan houden, maar ben dus benieuwd naar een soort camping oplossing / kamperen in eigen huis ;)

@RM-rf Het zou natuurlijk fijn zijn als de stroomvoorziening blijft werken. Wat mij echter zorgen baart, is dat de stroom hier al meerdere keren is uitgevallen terwijl er geen oorlog was :) Sowieso wil ik voor die momenten ook een oplossing hebben die verder gaat dan alleen "ik had toch nog ergens wat waxinelichtjes, waar zijn die ook alweer" _O-
Ik verwacht niet dat het GSM net lang in de lucht blijft bij een grootschalige power failure. Het is wel zo dat er op strategische punten UPS systemen zijn maar die zijn maar voor beperkte tijd. Bovendien heb je ook nog kans dat de brandbreedte gereserveerd wordt voor nooddiensten.

We verbruiken nogal wat energie en zijn daaraan gewend. Zelfs 1 enkel groepje van je groepenkast is al 3,6kW en de meesten hebben er veel meer (nu gebruik je dat niet de hele tijd) Even een camping zonnepaneeltje gaat je niet heel veel leveren, ondanks dat het wel zou kunnen om je telefoon op te laden. Een telefoon heeft niet veel nodig, dan heb je aan 10 watt of zo al ruim voldoende. Moet wel de zon schijnen.

Een goeie powerbank is nooit weg. Ik heb er gister nog een extra gekocht op de site van Xiaomi van 20000mA. Die zijn vrij goed van kwaliteit en nu in de aanbieding voor 22€

Maar ja, ik ben een beetje beter voorbereidt dan gemiddeld. Dat wist ik eigenlijk al.

edit: hier is veel gedaan, sommigen noemen het gekscherend "fortres indoubt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
Indoubt schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:27:
[...]
Ik verwacht niet dat het GSM net lang in de lucht blijft bij een grootschalige power failure. Het is wel zo dat er op strategische punten UPS systemen zijn maar die zijn maar voor beperkte tijd. Bovendien heb je ook nog kans dat de brandbreedte gereserveerd wordt voor nooddiensten.
Wordt uitgezet zodat de russen niet ge-encrypt kunnen bellen :-)
Indoubt schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 16:27:
[...]
We verbruiken nogal wat energie en zijn daaraan gewend. Zelfs 1 enkel groepje van je groepenkast is al 3,6kW en de meesten hebben er veel meer (nu gebruik je dat niet de hele tijd)
Mijn stoppen zijn maar 6A? Of bedoel je waar het je huis binnenkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

unclero schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 16:48:
[...]

We waren er allemaal bij toen de pandemie uit brak, dus we weten hoe snel het kan gaan. ;)

Maar inderdaad, een noodvoorraad aanleggen (dat klinkt veel, maar 14 blikken erwtensoep is genoeg voor 1 persoon voor 2 weken) en investeren in een waterfilter, kan nooit kwaad. Uit eigen ervaring weet ik wel dat zo'n noodvoorraad over datum kan gaan, en dat het verstandig is er af en toe van te eten, en dat u er dan achter komt, dat sommige dingen eigenlijk niet te vreten zijn. :+
Daarom alleen lekkere dingen kopen/maken.

Ik heb een forse moestuin van 120m² en haal hier enorm veel verschillende lekkere groente en fruit uit.
Ik heb cursussen gevolgd op het gebied van wecken, inmaken, fermenteren, brood bakken en wecken en dit alles efficiënt opslaan.

Eerst gaf ik veel overtollige oogst weg. Door de opgedane kennis kan ik nu alles zelf verwerken en heb ik ongeveer een half jaar aan voorraad (beetje afhankelijk hoeveel je eet en hoe je het behandeld. Als je 3 gangen blijft eten is het sneller op natuurlijk). Maar de voorraad is puur vanuit eigen rmoestuin omdat ik te krenterig was om alles maar weg te geven.
Nu doet het dienst als prep kamer. Begin van corona met de lege supermarkten ook veel van gegeten.

Na het Oekraïne gedoe ben ik wel ook water gaan wecken. Kan t maar hebben staan.

Rijst gaat in vacuüm en blijft dan lang goed echt lang.
Pasta heb je zo zelf gemaakt. Zak bloem heb ik meestal wel. Maar de pastas zijn denk ik als eerste op.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

durian schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 20:38:
[...]

Wordt uitgezet zodat de russen niet ge-encrypt kunnen bellen :-)

[...]

Mijn stoppen zijn maar 6A? Of bedoel je waar het je huis binnenkomt?
6A? kan wel maar kun je daar een wasmachine of een stofzuiger of waterkoker op aansluiten?

Ik heb die heeeeeel lang geleden nog wel eens gezien.

In principe is een 6A stop nog geen anderhalve kW. Een stevige waterkoker is al meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
Waar ik bij het lezen van voorgaande reacties aan moet denken: als je gaat preppen, met welk doel doe je dit dan?

Ja, om te overleven. Maar met welk doel op de langere termijn? Als je bv. 6 maanden moet doen met 6 weken aan voedsel en water dan haal je het nog steeds niet. En dan neem je aan dat er in dat half jaar ook iets wordt opgelost...

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Stukfruit schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:39:
Waar ik bij het lezen van voorgaande reacties aan moet denken: als je gaat preppen, met welk doel doe je dit dan?

Ja, om te overleven. Maar met welk doel op de langere termijn? Als je bv. 6 maanden moet doen met 6 weken aan voedsel en water dan haal je het nog steeds niet. En dan neem je aan dat er in dat half jaar ook iets wordt opgelost...
Absoluut. Ik ga uit van 2 (a 3) weken. Daarna wordt het moeilijk en ook moeilijk om je daarop voor te bereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Stukfruit schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:39:

Bij ons is de kogel door de kerk en gaan we wat dingen bedenken en in huis halen. Mijn insteek is, als er echt bommen zouden vallen dan zijn gas, stroom en water zaken die je nodig hebt én zult missen.
In ons appartement op 3 hoog zullen we lastig water krijgen zonder stroom (hydrofoor). En zonder stroom kunnen wij niet koken (inductie). We hebben ook geen campingspullen en als klap op de vuurpijl, ons appartement is prima voor ons met z'n tweeën met de infrastructuur van Nederland, maar voor weken of maanden voedsel bewaren is niet echt een optie. Behalve als we de berging willen gebruiken, maar dit is een kelder welke gegarandeerd zal overstromen bij veel regen en geen stroom (gemalen).

Wat is voor ons nu 'preppen' want zo wil ik het eigenlijk niet eens noemen:
  • we gaan wat meer houdbaar voedsel kopen wat we normaliter ook gebruiken (2x een 4,5kg baal rijst i.p.v. 1x die we altijd hebben, twee pakken pannenkoekmix i.p.v. alleen kopen als we het op de planning hebben de komende week, twee of drie zakjes gedroogde bonenmix, wat blikjes tomaten e.d.)
  • we gaan wat water inslaan (9 liter, een sixpack 1,5L)
  • we gaan wat meer emmers kopen (geen bad, en we hebben maar twee emmers (wie heeft in hemelsnaam meer dan twee emmers nodig als je enkel een balkonnetje hebt?) deze kunnen we eventueel vullen met water op het laatste moment
  • we gaan een jerrycan kopen (opvouwbaar) voor het geval we water willen bewaren en/of ergens moeten halen
  • we gaan nog even de lijst af van 'noodspullen' zoals de overheid die adviseert
Als de stront echt de uitgevallen ventilator raakt, ga ik bij mijn ouders (1,5km, fiets, lopen of met de auto) een gasfles en een campingbrander halen om nog te kunnen koken zonder stroom. Dan zingen we het zonder honger of dorst wel een dag of drie à vier uit en dan hoop ik dat er weer iets van infrastructuur terug is. Als het echt erger is dan dat zie ik dan wel weer, maar ik ga nu niet voor honderden Euro's aan zooi uitgeven zodat ik het kan gebruiken als ik het echt nodig ga hebben. Tevens ga ik ook niet als een idioot hamsteren én ga ik geen voedsel kopen wat ik normaliter ook niet zal eten (maar wat wel handig is en/of lang mee gaat).

Ik wil voorkomen dat ik mij egoïstisch ga gedragen in een tijd dat dit nog niet nodig is.

tl;dr ik ga wat handig spul kopen wat ik normaliter niet nodig heb of gebruik wat een kleine investering zal zijn 30€ of zo hiernaast gaan wij i.p.v. voor drie dagen boodschappen doen (want dat doen wij normaliter) voor twee weken boodschappen doen en houd ik die twee weken aan boodschappen aan als buffer.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Misschien water zuiveringstabletten. Die worden ook bij noodsituaties gebruikt. Ik heb die van Oasis en die zijn ook NATO goedgekeurd. Kun je gewoon bij BOL.com krijgen maar waarschijnlijk op heel veel plekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Indoubt schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 23:33:
Misschien water zuiveringstabletten. Die worden ook bij noodsituaties gebruikt. Ik heb die van Oasis en die zijn ook NATO goedgekeurd. Kun je gewoon bij BOL.com krijgen maar waarschijnlijk op heel veel plekken.
Heb die van Aquatabs besteld omdat die van Oasis 20L/tablet zijn en wij geen emmer/container hebben voor 20L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
Indoubt schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 22:25:
[...]
6A? kan wel maar kun je daar een wasmachine of een stofzuiger of waterkoker op aansluiten?
Je hebt gelijk. Ik heb wat beter gekeken nu (pas verhuisd, oud huis). Zolderspul is 6A, beneden (keuken enzo) is nieuwer zijn 16A en 10A. We hebben ook 400 volt in de oude stal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

durian schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 08:52:
[...]

Je hebt gelijk. Ik heb wat beter gekeken nu (pas verhuisd, oud huis). Zolderspul is 6A, beneden (keuken enzo) is nieuwer zijn 16A en 10A. We hebben ook 400 volt in de oude stal :)
Niet stofzuigen op zolder dan :+

Met 400 volt heb je krachtstroom (is mogelijk 380V?) en dan heb je echt een flinke aansluiting waarschijnlijk als dat in de stal zit.

Met zo'n stal sta je natuurlijk wel 1-0 voor als je je wil voorbereiden.

Of het nou een entrecote word, chickenwings of konijnenbout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
Indoubt schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 09:58:
[...]

Niet stofzuigen op zolder dan :+

Met 400 volt heb je krachtstroom (is mogelijk 380V?) en dan heb je echt een flinke aansluiting waarschijnlijk als dat in de stal zit.

Met zo'n stal sta je natuurlijk wel 1-0 voor als je je wil voorbereiden.

Of het nou een entrecote word, chickenwings of konijnenbout.
Nee, niet stofzuigen op zolder

Ja, 380 is het officieel denk ik, 220, 230, een pot nat :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Niet online
True schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 23:12:
[...]

Bij ons is de kogel door de kerk en gaan we wat dingen bedenken en in huis halen. Mijn insteek is, als er echt bommen zouden vallen dan zijn gas, stroom en water zaken die je nodig hebt én zult missen.
In ons appartement op 3 hoog zullen we lastig water krijgen zonder stroom (hydrofoor). En zonder stroom kunnen wij niet koken (inductie). We hebben ook geen campingspullen en als klap op de vuurpijl, ons appartement is prima voor ons met z'n tweeën met de infrastructuur van Nederland, maar voor weken of maanden voedsel bewaren is niet echt een optie. Behalve als we de berging willen gebruiken, maar dit is een kelder welke gegarandeerd zal overstromen bij veel regen en geen stroom (gemalen).
Precies. Veel mensen wonen niet in een vrijstaande woning. Woning op woning op woning geeft een groter oppervlak om te raken en meer kans op instorten.

Daarom prep ik niet met water en voedsel maar met voldoende andere middelen om bv. op tijd te kunnen vluchten naar een betere locatie.
Hoe egoistisch dat ook mag zijn. Ik ga niet voor schietschijf spelen voor een of andere Hitler Putin.

[ Voor 5% gewijzigd door Stukfruit op 12-03-2022 08:37 ]

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Stukfruit schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 12:14:
Daarom prep ik niet met water en voedsel maar met voldoende andere middelen zijn om bv. op tijd te vluchten naar een betere locatie.
Hoe egoistisch dat ook mag zijn. Ik ga niet voor schietschijf spelen voor een of andere Hitler Putin.
Ik woon ook op 3 hoog, op zich we in een flat die de vuurwerkramp in Enschede overleefd heeft (hij stond ook een wijk verder áchter andere soortgelijke flats). Maar bij een goede boemsj gaat hij plat als een hamburger. Met mij en/of mijn katten ertussen ;w .

Mijn berging ligt verdiept, maar de helft heeft open houten lamellen. Daar kan ik bij straling of kou dus niet zitten. De helft die wel dicht is, heeft enkelglas. Ook niet heel best :+

Ik heb in mijn wijk eens gekeken naar schuilkelders. Ik weet er nu een paar te zitten, maar die zitten allemaal onder beheerde gebouwen. Bovendien zijn ze allemaal uit andere tijden, met andere eisen gebouwd. Probeer er eerst maar eens in te komen... vooraf gaan vragen 'hoe dat daar geregeld is' vind ik te ver gaan.

Maar kortom, als poep de stilstaande ventilator raakt, moet ik als de wiedeweerga met wat spul en twee katten in reismandjes naar een andere (ondergrondse) locatie. Ik hoop dat dat nooit echt gaat hoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dennis1812 schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 21:15:
[...]

Nu doet het dienst als prep kamer. Begin van corona met de lege supermarkten ook veel van gegeten.
Toen het toiletpapier op was bedoel je? Ja, dat kan natuurlijk, dat je bladen sla of spinazie als toiletpapier gebruikt :P

Ik moestuinier ook een beetje, maar niet om zelfvoorzienend te zijn. Nu is het weer de zonnebloemolie die op was. Schijnbaar komt die vaak uit Oekraine, al kan het ook toeval zijn geweest natuurlijk (ik heb pas een steekproef in een supermarkt gehouden). Maar ik heb geen zonnebloemen, en ik heb ook geen idee hoe veel ik er nodig heb om een fles te vullen. Ik heb het opgelost door een fles biologische maisolie te kopen, die hadden ze nog wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 11-03-2022 13:57 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Marzman schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 13:55:
[...]

Toen het toiletpapier op was bedoel je? Ja, dat kan natuurlijk, dat je bladen sla of spinazie als toiletpapier gebruikt :P

Ik moestuinier ook een beetje, maar niet om zelfvoorzienend te zijn. Nu is het weer de zonnebloemolie die op was. Schijnbaar komt die vaak uit Oekraine, al kan het ook toeval zijn geweest natuurlijk (ik heb pas een steekproef in een supermarkt gehouden). Maar ik heb geen zonnebloemen, en ik heb ook geen idee hoe veel ik er nodig heb om een fles te vullen. Ik heb het opgelost door een fles biologische maisolie te kopen, die hadden ze nog wel.
12 maart 2020 werd onze dochter geboren. En toen was corona ook nog heel eng. Supermarkten waren hier zeker 1.5 week bijna leeg. En ik bleef graag thuis zodat ik geen covid kreeg. Want onbekend en eng. En op t werk waren alle patiënten dood ziek die ik ermee zag

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Niet te ingewikkeld maken allemaal. Het gaat er om dat je het enige tijd uithoud met beperkte middelen, geen jaren onder de grond scenario.

Ook als je in een appartement woont kun je zo'n opvouwbare waterkanister hebben liggen of minimaal een zooi pakken/flessen mineraalwater. Qua eten kun je het ook eenvoudig houden. Knackebrod is dan misschien minder lekker maar blijft heel lang goed mits droog bewaard etc.

Je hoeft echt niet een complete moestuin op je balkon te bouwen, een paar potten/zakken van Hak en je red het wel even.

Ik had het ook niet over een grootschalige langdurige, al dan niet nucleaire oorlog maar gewoon voorbereid zijn als er wat langer de stroom/gas/verwarming/communicatie uitvalt.

Zoveel is daar niet voor nodig.

Ik doe persoonlijk wel wat meer maar dat is ook omdat het niet slechts voor mijzelf is. Ik heb een rijtje mee-eters die mij na aan het hart liggen en niet de mogelijkheden hebben die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dennis1812 schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 14:05:
[...]

12 maart 2020 werd onze dochter geboren. En toen was corona ook nog heel eng. Supermarkten waren hier zeker 1.5 week bijna leeg. En ik bleef graag thuis zodat ik geen covid kreeg. Want onbekend en eng. En op t werk waren alle patiënten dood ziek die ik ermee zag
Volgens mij was het hier niet zo erg, het toiletpapier was wel even uitverkocht en de afbakbroodjes. Maar er was nog genoeg ander brood.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 13:17

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Iemand tips voor een EHBO set (voor thuisgebruik en/of om mee te nemen in de auto of rugzak)? :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
SeatRider schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:19:
Iemand tips voor een EHBO set (voor thuisgebruik en/of om mee te nemen in de auto of rugzak)? :+
Vergeet voor zo'n kit vooral niet: Paracetamol (als pijnstiller maar zeker ook als koortsremmer), ORS/Norit (leeglopen kun je niet gebruiken) en, als je een keer wat over houdt van een recept ofzo (tja...) een antibioticakuur.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

SeatRider schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 15:19:
Echt?

Ga gewoon naar de dichtsbijzijnde drogist en koop een EHBO doos. Koop aanvullend: sterilon of medische alcohol, extra grote verbandgazen, extra pijnstillers want die zitten er vaak niet in

Hoe moeilijk wil je het maken.

In noodgevallen kan een schoon kussensloop/laken/theedoek prima functioneren en zijn indien flink heet gestreken met een stoomstrijkijzer behoorlijk steriel. Een beetje strijkijzer kan tot 225 graden celcius contact temperatuur en stoom is altijd ruim warmer dan 100 graden. vinden de meeste ziekte kiemen niet leuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-06 13:17

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Indoubt schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 16:00:
[...]

Echt?

Ga gewoon naar de dichtsbijzijnde drogist en koop een EHBO doos. Koop aanvullend: sterilon of medische alcohol, extra grote verbandgazen, extra pijnstillers want die zitten er vaak niet in

Hoe moeilijk wil je het maken.
Niet, dus goeie tip :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Wij hebben ook de basisbehoeften voorzien:

- 1000 euro gevriesdroogd voedsel (is nu grotendeels uitverkocht in prepshops)
- waterton met 220 liter drinkwater
- in de tuin 2 regentonnen, te reinigen met waterfilters (gewone en vloeibare)
- zonnepaneeltjes en 2 powerbanks
- 3 usb oplaadbare campinglichtjes
- campingvuurtje met 20 gaspatronen
- fm-radio kan via de smartphones edit: nu ook een radio met SW en batterijen

Lijkt misschien overdreven, maar veel spullen gebruiken we ook om te kamperen. Het gevriesdroogd voedsel blijft 15 jaar goed, na 10 jaar gaan we het opeten en nieuwe kopen (al 1 blik geprobeerd, is best lekker). Tegen dan zal het eten in de supermarkt bijna even duur zijn dan wat we er nu voor betaald hebben, dus ik vind het geen geldverspilling.

Daarnaast zijn we ook voorbereid op langetermijn schokken zoals hoge energieprijzen en/of tekorten. Ons huis is heel goed geïsoleerd en we hebben geen auto nodig. Bij een kortetermijnschok/ramp ben je trouwens ook beter met een fiets dan met een auto. Kijk bvb. naar de evacuaties voor orkanen in de VS: dat is 1 grote file, met de fiets raak je dan sneller weg, je moet ook geen lange wachtrijen trotseren aan tank/laadstations. Met een bakfiets en een longtail kan je ook veel spullen meenemen. Maar evacueren moet je pas doen als het echt niet anders kan.

Het moeilijkste in dit verhaal vind ik familie, ook al hebben wij een kleine familie. Niemand weet dat we een voorraadje hebben, maar als er iets gebeurt kan je moeilijk je ouders in de steek laten, en misschien gaan die op hun beurt beginnen over hun broers/zussen, dat je die ook niet in de steek kan laten, enz.

Ter relativering: de kans dat er echt iets ernstigs gebeurt is heel klein en je ziet nu ook in Oekraïne dat er in Marioepol pas geplunderd werd toen de Russen op de drempel stonden. Anderzijds kan je zo wel last-minute hamsteren en chaos vermijden en ook de hogere prijzen op dat ogenblik.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 04-09-2022 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vso schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:14:
[...]

lol ik denk even met je mee denk dat je het korter uit houd ..
Overgens denk ik dat verwarmen gewoon zeer prijzig gaat worden

Schrik niet als je ongeveer rekent met 2liter per dag dat is vrij krap.
- koken, wassen , drinken
--- hoe spoel je de wc door ? (emmertjes is water is wellicht handig)
Elk seizoen heeft zijn voor/nadelen. zomers is water schaarser en winter heb je verwarming nodig.

thee/koffie zijn wellicht niet de meest beste keuze(s) maar bv soep/drinkboulion met schepje zout .. (zout houd vocht vast) ..

Regenwater is wellicht ook een goeie bron alleen hoe vang je het op ? filteren had je al voorzien
beste is het meteen in lege containers/flessen op te slaan en per liter paar druppels dunne bleek .. en zo lang mogelijk donkere plek laten staan (vuil zinkt en dat is dan je eerste "filtering" )

Belangrijkste is een volgorde van vocht gebruik .. drinken en koken is 1 --> kookvocht kan je hergebruiken als afwasmiddel bv (aardappels) en dus 2
Het drinkwater dat wij hebben is sowieso enkel om te drinken, om te koken kan je toch ook regenwater gebruiken? Volgens mij zijn dan alle schadelijke stoffen verwijderd, vooral als het gaat over gevriesdroogde maaltijden die je 8 minuten moet koken. Aan mezelf wassen zou ik niet gauw denken: je moet zuinig zijn met calorieën en je blijft thuis, dus veel zweten of vuil zal je niet worden.

Als het drinkwater op is vraag ik me wel af wat ik best eerst zou gebruiken: een mechanische microfilter of vloeistof om water drinkbaar te maken (zie links in vorige post). Ik weet niet of ik regenwater zou verspillen aan het doorspoelen van een wc, misschien best een put graven in de tuin :P Denk ook aan de droge zomers van 2018/19/20.

Nog iets ivm de waterton die we gekocht hebben: het is een ton uit plastic die voor levensmiddelen geschikt is, ze laat geen licht door, het deksel sluit goed af en ze staat in een koele/koude garage. Ik vraag me af of dat water slecht kan worden. Er wordt aanbevolen om het water na een half jaar toch eens te vervangen, maar je kan er ook gewoon druppeltjes in doen om te reinigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Anoniem: 78739 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:42:
Nog iets ivm de waterton die we gekocht hebben: het is een ton uit plastic die voor levensmiddelen geschikt is, ze laat geen licht door, het deksel sluit goed af en ze staat in een koele/koude garage. Ik vraag me af of dat water slecht kan worden. Er wordt aanbevolen om het water na een half jaar toch eens te vervangen, maar je kan er ook gewoon druppeltjes in doen om te reinigen.
Als je er iets in gooit om water drinkbaar te maken moet dat inderdaad wel goed gaan. Maar ik zou het dan wel er uithalen en in een andere container doen. Een emmer, jerrycan of iets dergelijks. Als je een halve strip van je tabletten nodig hebt en het water is weer vervuild omdat het tien minuten daarna weer regent heb je er niets aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

True schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:49:
[...]

Als je er iets in gooit om water drinkbaar te maken moet dat inderdaad wel goed gaan. Maar ik zou het dan wel er uithalen en in een andere container doen. Een emmer, jerrycan of iets dergelijks. Als je een halve strip van je tabletten nodig hebt en het water is weer vervuild omdat het tien minuten daarna weer regent heb je er niets aan.
Idd, voor de regentonnen zouden we het zo kunnen doen, maar ik had het over de ton die ik met kraantjeswater gevuld heb, als we dat na 5 of 10 jaar nodig zouden hebben zou ik er toch ook eerst wat van deze vloeistof in doen (dat flesje is zelfs goed om 1000 liter te reinigen :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Anoniem: 78739 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:52:
[...]

Idd, voor de regentonnen zouden we het zo kunnen doen, maar ik had het over de ton die ik met kraantjeswater gevuld heb, als we dat na 5 of 10 jaar nodig zouden hebben zou ik er toch ook eerst wat van deze vloeistof in doen (dat flesje is zelfs goed om 1000 liter te reinigen :) )
Ik vind het een beetje raar dat er nergens staat wat er precies in dat spul zit. Zowel op amazon als de eigen site niet. De tabletten zijn best radicaal om water drinkbaar te krijgen, waarom zou dit spul evengoed werken zonder slecht voor je te zijn voor een fractie v.d. prijs (relatief gezien naar de waterhoeveelheid). Het staat nergens echt goed vermeldt, maar dit lijkt mij inderdaad spul om drinkwater langer houdbaar te houden, niet om stilstaand water drinkbaar te maken.
Niet dat jij wat anders zegt overigens; er zit een onduidelijk, maar belangrijk verschil tussen dit en de tabletten (Aquatabs, Oasis etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14:25
regenton is niet hygiënisch voor drinkwater in te doen. ikzelf heb gewoon het water gekocht in de supermarkt en blijft jaren goed op deze manier omdat het goed gesealed is.
Heb zelf wel 2 regentonnen in mijn tuin staan voor opvang regen (y)

[ Voor 18% gewijzigd door Kol Nedra op 12-03-2022 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

True schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:01:
[...]

Ik vind het een beetje raar dat er nergens staat wat er precies in dat spul zit. Zowel op amazon als de eigen site niet. De tabletten zijn best radicaal om water drinkbaar te krijgen, waarom zou dit spul evengoed werken zonder slecht voor je te zijn voor een fractie v.d. prijs (relatief gezien naar de waterhoeveelheid). Het staat nergens echt goed vermeldt, maar dit lijkt mij inderdaad spul om drinkwater langer houdbaar te houden, niet om stilstaand water drinkbaar te maken.
Niet dat jij wat anders zegt overigens; er zit een onduidelijk, maar belangrijk verschil tussen dit en de tabletten (Aquatabs, Oasis etc).
Vandaar dat ik voor regenwater deze in combinatie met de microfilter zou gebruiken.
Kol Nedra schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:01:
regenton is niet hygiënisch voor drinkwater in te doen. ikzelf heb gewoon het water gekocht in de supermarkt en blijft jaren goed op deze manier omdat het goed gesealed is.
In de omschrijving staat "Het product is volledig gemaakt van PP en HDPE en is goedgekeurd voor contact met levensmiddelen." Ik heb ze voor het vullen ook gereinigd. Maar ik vind dat flessenwater soms ook naar plastic smaakt, microplastics zijn bijna onvermijdelijk, maar ik denk dat je dat even niet zo belangrijk vindt als je een noodrantsoen nodig hebt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

[...]
Het drinkwater dat wij hebben is sowieso enkel om te drinken, om te koken kan je toch ook regenwater gebruiken? Volgens mij zijn dan alle schadelijke stoffen verwijderd, vooral als het gaat over gevriesdroogde maaltijden die je 8 minuten moet koken. Aan mezelf wassen zou ik niet gauw denken: je moet zuinig zijn met calorieën en je blijft thuis, dus veel zweten of vuil zal je niet worden.

Als het drinkwater op is vraag ik me wel af wat ik best eerst zou gebruiken: een mechanische microfilter of vloeistof om water drinkbaar te maken (zie links in vorige post). Ik weet niet of ik regenwater zou verspillen aan het doorspoelen van een wc, misschien best een put graven in de tuin :P Denk ook aan de droge zomers van 2018/19/20.

Het beste is om in water wat langdurig wordt bewaard een chloortablet te doen. Oasis heeft een tablet nodig per 20 liter. Het smaakt wat minder lekker natuurlijk maar is wel veilig.

Alternatief kan het ook met gewoon chloor (schoonmaakbleek) maar daar zou ik de dosering even van moeten opzoeken, volgens mij was het 35 druppels per 20 liter (8 drops per gallon) . Als je gebruik moet maken van slootwater dan moet dat ongeveer verdubbelt worden. Ben je niet zeker van je container of jerrycan dan kun je die het best eerst spoelen met gechloreerd water. Die concentratie om te spoelen mag dan hoger zijn. Wel goed naspoelen met schoon water.

In gebieden waar nog gechloreerd water uit de leiding komt is extra chloreren meestal niet eens nodig maar dat is in NL steeds minder het geval.

Let wel: ik heb het over opslag voor wat langere tijd. voor korte tijd/snel gebruik is zoiets niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisegzz
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-06 21:35

thisegzz

(-(-_(-_-)_-)-)

Anoniem: 78739 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:17:
Wij hebben ook de basisbehoeften voorzien:

- 1000 euro gevriesdroogd voedsel (is nu grotendeels uitverkocht in prepshops)
- waterton met 220 liter drinkwater
- in de tuin 2 regentonnen, te reinigen met waterfilters (gewone en vloeibare)
- zonnepaneeltjes en 2 powerbanks
- 3 usb oplaadbare campinglichtjes
- campingvuurtje met 20 gaspatronen
- fm-radio kan via de smartphones

Lijkt misschien overdreven, maar veel spullen gebruiken we ook om te kamperen. Het gevriesdroogd voedsel blijft 15 jaar goed, na 10 jaar gaan we het opeten en nieuwe kopen (al 1 blik geprobeerd, is best lekker). Tegen dan zal het eten in de supermarkt bijna even duur zijn dan wat we er nu voor betaald hebben, dus ik vind het geen geldverspilling.

Daarnaast zijn we ook voorbereid op langetermijn schokken zoals hoge energieprijzen en/of tekorten. Ons huis is heel goed geïsoleerd en we hebben geen auto nodig. Bij een kortetermijnschok/ramp ben je trouwens ook beter met een fiets dan met een auto. Kijk bvb. naar de evacuaties voor orkanen in de VS: dat is 1 grote file, met de fiets raak je dan sneller weg, je moet ook geen lange wachtrijen trotseren aan tank/laadstations. Met een bakfiets en een longtail kan je ook veel spullen meenemen. Maar evacueren moet je pas doen als het echt niet anders kan.

Het moeilijkste in dit verhaal vind ik familie, ook al hebben wij een kleine familie. Niemand weet dat we een voorraadje hebben, maar als er iets gebeurt kan je moeilijk je ouders in de steek laten, en misschien gaan die op hun beurt beginnen over hun broers/zussen, dat je die ook niet in de steek kan laten, enz.

Ter relativering: de kans dat er echt iets ernstigs gebeurt is heel klein en je ziet nu ook in Oekraïne dat er in Marioepol pas geplunderd werd toen de Russen op de drempel stonden. Anderzijds kan je zo wel last-minute hamsteren en chaos vermijden en ook de hogere prijzen op dat ogenblik.
Dus jij blijft lekker binnen zitten als de boel om je heen vergaat? Rustig met je vrouw dat voedsel opeten, water opdrinken, en kijken wat er gebeurd?

Eerste wat je doet is naar buiten gaan en kijken hoe je gezamenlijk uit zo'n situatie komt. Het is erg gemakkelijk om alleen aan jezelf te denken. Onze maatschappij is zo ingericht dat we voor alles afhankelijk zijn van anderen. Dokters om je te verzorgen, ik noem maar wat essentieels. Je kunt dat allemaal niet zelf.

Als de oorlog uitbreekt en ik weet dat jij in je eentje al dat voedsel aan het opeten bent, kijk ik wel beter uit. Ik zou jou in elk geval niet helpen, want je bent in je eentje toch beter af. Dat bevestig je hiermee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

thisegzz schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:02:
[...]

Dus jij blijft lekker binnen zitten als de boel om je heen vergaat? Rustig met je vrouw dat voedsel opeten, water opdrinken, en kijken wat er gebeurd?

Eerste wat je doet is naar buiten gaan en kijken hoe je gezamenlijk uit zo'n situatie komt. Het is erg gemakkelijk om alleen aan jezelf te denken. Onze maatschappij is zo ingericht dat we voor alles afhankelijk zijn van anderen. Dokters om je te verzorgen, ik noem maar wat essentieels. Je kunt dat allemaal niet zelf.

Als de oorlog uitbreekt en ik weet dat jij in je eentje al dat voedsel aan het opeten bent, kijk ik wel beter uit. Ik zou jou in elk geval niet helpen, want je bent in je eentje toch beter af. Dat bevestig je hiermee.
Wat een goed idee. Als iedereen zich nu voorbereid dan heeft iedereen wat water en wat voedsel

Of begrijp ik je verkeerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

[...]

Hij doet het beter dan jij, terwijl het bommen regent ga jij mensen helpen ofzo .. terwijl hij als het gestopt is gaat hij zoeken naar overlevenden en die hij kan helpen .. daar zit jij dan wellicht tussen.

E.H.B.O
REGEL 1 ---> Eerst jezelf in veiligheid brengen

De gedachte erachter (de belangrijkste) = als je zelf veilig en gezond blijft kan je beter de omgeving helpen en kijken of je hulp kan krijgen uit je omgeving.

Ten opzichte van: in een andere gevaarlijke omgeving waar je groot risico loopt en dus zelf ook tot de slachtoffers kan behoren.

Daarnaast waar wil je naar toe vluchten ? Als het kan zie regel 1 .. maar de kans is groter dat je in een file komt te staan. oftewel soms loop je altijd een risico.

Ik heb diverse trainingen gedaan, EHBO, overleven op zee, brandblussen en overlevingsboeken vind ik leuk om te lezen (zoals het SAS handboek). Het belangrijkste in die trainingen is zelf gezond & helder te blijven en als je het bruut zegt is het inderdaad "F*ck de rest" maar dat is de mindset
je bereid je voor op het ergste .. vergeet niet dat bezig blijven en voorbereiden op erger je ook strijdbaarder maakt

Als een ziekenhuis overspoeld word dan gaat men over op "triage" de mensen met hoogste overlevings kans worden geholpen de rest word aan zijn lot overgelaten en dat is dan best hard om te moeten beslissen over leven / dood

En als mensen weten dat je eten hebt dan komen ze met 100 man op je af en dan heeft niemand wat..
dus uitdelen is niet handig. zeker als je niet weet wanneer hulp arriveert.

Zeg ik dat je puur alleen op jezelf moet focussen ?? tja dat moet je zelf uitmaken hoe kleiner de groep hoe makkelijker je kan overleven (taken verdelen) jij moet bv een keer slapen wie houd de wacht etc ?
[...]

Denk dat als het water aanvoer stopt we zoiezo een enorme uitdaging hebben, dat was eerder het pleidooi

Slootwater & grondwater zie ik niet als geschikt voor enig doel .. teveel verontreiniging terwijl regenwater al op natuurlijke wijze de beste filtratie heeft gehad, (condensatie process).

De regenton is wellicht aan een schoonmaakbeurt toe mocht het zover zijn.. en als je regenwater opvangt zou ik het zsm in containers --> donkere koele plek bewaren voor zo lang mogelijk .
als ik bv kijk naar mijn zwembad gevuld met kraanwater ..is het na enkele dagen gewoon groen door de temperatuur en door de lucht zwevend vuil, anderzijds water waar muggenlarve in zitten is over het algemeen drinkbaar (na koken)

Zwembadchloor (poeder) is zeer geconcentreerd versus dunne bleek maar beide bevatten minimaal andere stoffen.

Betreft bewaren ik heb nu 5 jaar al containers (5L limonade jerrycans omgespoeld en gevuld) in de kruipruimte niet eens voorzien van druppels chloor (de laatste batch wel) en het is nog perfect drinkbaar de buitenkant van de jerrycan is smerig.. maar weetje in geval van nood ..

Maar feitenlijk genoeg water opslaan is een enorme uitdaging .. jezelf wassen is ook belangrijk het voorkomt ziektes .. maar dat is bv 1x per 2 dagen met wat zeep en vochtig washandje ..

mijn 2 cents .. ga uit van een "maand" aan het missen van 1 of meerdere levensbehoefte(s) daarna is de wereld zo F*ckt dat het niet meer uitmaakt wat je plan was .. je zal op dat moment toch moeten inspelen. en goed gokken is dan uitdagend.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Kol Nedra schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 12:01:
kraanwater is gezonder dan supermarkt water . maar vocht = vocht .. hoe minder de bron verontreinigt kan zijn met ziektekiemen of andere nasty chemicalien (afgewerkte olie bv) pakken ..en zuipen .. beter in je lichaam bewaren dan in containers

Ooit gedacht bv aan een luchtontvochtiger ?? natuurlijk kost het stroom maar goed dat is probleem 2

[ Voor 4% gewijzigd door vso op 12-03-2022 14:02 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisegzz

thisegzz

(-(-_(-_-)_-)-)

vso schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:55:
[...]

Hij doet het beter dan jij, terwijl het bommen regent ga jij mensen helpen ofzo .. terwijl hij als het gestopt is gaat hij zoeken naar overlevenden en die hij kan helpen .. daar zit jij dan wellicht tussen.

E.H.B.O
REGEL 1 ---> Eerst jezelf in veiligheid brengen

De gedachte erachter (de belangrijkste) = als je zelf veilig en gezond blijft kan je beter de omgeving helpen en kijken of je hulp kan krijgen uit je omgeving.

Ten opzichte van: in een andere gevaarlijke omgeving waar je groot risico loopt en dus zelf ook tot de slachtoffers kan behoren.

Daarnaast waar wil je naar toe vluchten ? Als het kan zie regel 1 .. maar de kans is groter dat je in een file komt te staan. oftewel soms loop je altijd een risico.

Ik heb diverse trainingen gedaan, EHBO, overleven op zee, brandblussen en overlevingsboeken vind ik leuk om te lezen (zoals het SAS handboek). Het belangrijkste in die trainingen is zelf gezond & helder te blijven en als je het bruut zegt is het inderdaad "F*ck de rest" maar dat is de mindset
je bereid je voor op het ergste .. vergeet niet dat bezig blijven en voorbereiden op erger je ook strijdbaarder maakt

Als een ziekenhuis overspoeld word dan gaat men over op "triage" de mensen met hoogste overlevings kans worden geholpen de rest word aan zijn lot overgelaten en dat is dan best hard om te moeten beslissen over leven / dood

En als mensen weten dat je eten hebt dan komen ze met 100 man op je af en dan heeft niemand wat..
dus uitdelen is niet handig. zeker als je niet weet wanneer hulp arriveert.

Zeg ik dat je puur alleen op jezelf moet focussen ?? tja dat moet je zelf uitmaken hoe kleiner de groep hoe makkelijker je kan overleven (taken verdelen) jij moet bv een keer slapen wie houd de wacht etc ?
Wat jij beschrijft is worst-case scenario. In dat geval zijn we al zo'n eind heen dat het ieder voor zich is. En daar moet je mee uitkijken, en je best doen om dat te voorkomen. Dat heet samen-leving en dat moeten we in stand houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[...]

Als er (tijdelijk) geen water/gas/elektriciteit is zou het ideaal zijn als iedereen wat meer zelfvoorzienend is. Dan ga je ook minder hamstergedrag, paniek of plunderingen hebben. Als je het hebt over de wereld die vergaat, dan is het buiten best gevaarlijk, dan ga ik mijn vrouw en kind niet in gevaar brengen. Thuis ben je beschut tegen kou, regen, ziektes (bvb. gevaarlijke pandemie), radioactiviteit (bvb. fallout na nucleaire aanval), losgeslagen bendes.

Ok, normaal gezien gaan we het niet nodig hebben, maar het is een kleine moeite die veel problemen kan voorkomen. Een brandverzekering heb je normaal gezien ook nooit nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

thisegzz schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:07:
[...]

Wat jij beschrijft is worst-case scenario. In dat geval zijn we al zo'n eind heen dat het ieder voor zich is. En daar moet je mee uitkijken, en je best doen om dat te voorkomen. Dat heet samen-leving en dat moeten we in stand houden.
Toen je deze reactie schreef, had je de onderstaande post vanjezelf eens doorgelezen ?? dit kwam op mij over als 'worst case" inderdaad.
Dus jij blijft lekker binnen zitten als de boel om je heen vergaat?
<snip>
Dus hoezo vind je het vreemd dat je mijn reactie krijgt ?

je kan wel verwijzen naar "samen-leving" .. maar de afgelopen 2 jaar covid laten zien dat die mentaliteit niet echt aanwezig is ..

We klappen 2 minuten voor ziekenhuizen .. ze krijgen geen salaris verhoging / personeel erbij ..
en we gaan weer met zijn allen lekker elkaar besmetten bij de minst of geringste kans die we hebben ..
WC papier (niet eten of drinken) maar GVD wc papier 8)7 |:( hamsteren.

Iemand die zich voorbereid hoopt net zo min als jij dat het ergste gebeurt, maar in tegenstelling tot jou steekt hij niet zijn kop in het zand of gaat preken op een houten doos op het plein.
edit:

Dit is mijn mening, dit is niet neerbuigend bedoelt maar zo komt je reactie over op mij, en blijf jezelf
laten we het vooral een gezonde discussie houden .. ik respecteer je mening maar wil niet zeggen dat ik het er mee eens ben

IK HOOP
dat het met een "sisser" afloopt en dat mijn noodvoorraad gedoneerd kan worden .. ik sta niet vooraan om mensen te helpen .. ik sluit me liever aan bij de mensen die er naar toe gaan om ze te helpen weer hun leven op te pakken zover het mogelijk is.

[ Voor 7% gewijzigd door vso op 12-03-2022 14:52 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@vso Condens van een luchtonvochtiger kan teveel aluminium van de condensor bevatten, zeker als hij nieuw is. Ik weet niet wat de tolerantie van mensen is, maar planten kunnen er niet goed tegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Proton_ schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:59:
@vso Condens van een luchtonvochtiger kan teveel aluminium van de condensor bevatten, zeker als hij nieuw is. Ik weet niet wat de tolerantie van mensen is, maar planten kunnen er niet goed tegen :)
Denk dat dat relatief wel meevalt .. denk eerder het gebrek aan mineralen .. immers ijsblok makers die een x aantal blokjes per uur maken zal ook wel aluminum bevatten.

maar ik zou het zelf mixen met regenwater ofzo

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Leuk idee, die luchtontvochtiger. Nu heb ik ook een kleine luchtontvochtiger in de kelder.......

Moet je er wel een generator bij hebben als de stroom uitvalt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@vso kookspullen (pannen etc) zijn geanodiseerd aluminium, vaak nog met anti-aanbak coating, dat is niet helemaal hetzelfde.
Volgens Eurofins had mijn sample ongeveer 100x de grenswaarde voor tomatenteelt. Doe er je voordeel mee :)

Overigens is dat misschien ook iets om je regenwater op te laten testen - daklood en soldeer kunnen de eerste jaren ook nog in je water terug te vinden zijn, totdat er een beschermende oxidelaag op zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BFmango
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-12-2024
[...]

Dus, wat moet je dan doen? Niet voorbereiden maar als de bom valt met z'n allen dansen rondom een kampvuur met lege maag?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

BFmango schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:48:
[...]

Dus, wat moet je dan doen? Niet voorbereiden maar als de bom valt met z'n allen dansen rondom een kampvuur met lege maag?
Inderdaad, hoe langer ik er over nadenk hoe meer moeite ik heb met zo'n instelling.

Ik ben een beetje voorbereid maar daar heb ik moeite in gestoken maar , meer nog, ook dingen voor moeten laten in een periode die toch al moeilijk was. En niet alleen voor mezelf maar ook voor een paar anderen die dat minder makkelijk kunnen nog dan ik.

Niet op vakantie, niet uitgaan, niet uit eten, weinig nieuwe kleren etc etc.

Dan zijn er lui die dat allemaal wel doen en als SHTF dan willen ze dat ik alles deel.

Ik ben niet uitgenodigd om mee te gaan op vakantie, ze hebben mij niet meegenomen naar de kroeg of getrakteerd op een etentje maar willen wel dat ik dat belangeloos doe.

Prima als je YOLO wil leven maar geef de rekening niet aan mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:46
Indoubt schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:09:
[...]

Inderdaad, hoe langer ik er over nadenk hoe meer moeite ik heb met zo'n instelling.

Ik ben een beetje voorbereid maar daar heb ik moeite in gestoken maar , meer nog, ook dingen voor moeten laten in een periode die toch al moeilijk was. En niet alleen voor mezelf maar ook voor een paar anderen die dat minder makkelijk kunnen nog dan ik.

Dan zijn er lui die dat allemaal wel doen en als SHTF dan willen ze dat ik alles deel.

Ik ben niet uitgenodigd om mee te gaan op vakantie, ze hebben mij niet meegenomen naar de kroeg of getrakteerd op een etentje maar willen wel dat ik dat belangeloos doe.

Maar, kan je hem ervan weerhouden te profiteren van jouw voorbereidingen?
Want zou de focus niet vooral op bescherming en profiteren van anderen moeten liggen? T is niet een maatschappij zoals ik m zou willen zien, maar ik vrees wel dat t gaat gebeuren als voor een langere periode basislevensvoorzieningen wegvallen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

rik86 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:44:
[...]

Maar, kan je hem ervan weerhouden te profiteren van jouw voorbereidingen?
Want zou de focus niet vooral op bescherming en profiteren van anderen moeten liggen? T is niet een maatschappij zoals ik m zou willen zien, maar ik vrees wel dat t gaat gebeuren als voor een langere periode basislevensvoorzieningen wegvallen
Ik ga niet uitweiden daarover. :+

Zegt dat genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Proton_ schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 15:13:
@vso kookspullen (pannen etc) zijn geanodiseerd aluminium, vaak nog met anti-aanbak coating, dat is niet helemaal hetzelfde.
Volgens Eurofins had mijn sample ongeveer 100x de grenswaarde voor tomatenteelt. Doe er je voordeel mee :)

Overigens is dat misschien ook iets om je regenwater op te laten testen - daklood en soldeer kunnen de eerste jaren ook nog in je water terug te vinden zijn, totdat er een beschermende oxidelaag op zit.
je kan als A-team te werk gaan ..doen met wat je hebt (altijd lasappraat oid in de buurt en de juiste materialen)
of mcgyver style genoeg kennis hebben om van "niks" te kunnen overleven ..

Daarnaast neem ik je opmerking mee op de volgende manier:
100 --> slootwater
99 --> grondwater
<hier ergens tussen>
0 --> water uit de kraan

Vul maar zelf in waar je het plaatst, zelf heb ik zoiets van least-effort + max result = doel

@Indoubt inderdaad YOLO'ers mogen dan zelf op de blaren zitten, ik sluit me liever aan die na paar weken/maand nog in staat is rond te wandelen zeg maar ..

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thisegzz

thisegzz

(-(-_(-_-)_-)-)

Indoubt schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 16:09:
[...]

Zoals jij het verteld is zeker niet hoe ik het zie. Het een gaat niet ten koste van het ander. Je kunt prima jouw levensstandaard op peil houden, en toch anderen van water/stroom/voedsel voorzien.
vso schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 14:46:
[...]

Toen je deze reactie schreef, had je de onderstaande post vanjezelf eens doorgelezen ?? dit kwam op mij over als 'worst case" inderdaad.

[...]

Dus hoezo vind je het vreemd dat je mijn reactie krijgt ?
Dat niet, maar ik heb het idee dat jouw voorgestelde samenleving toch meer op afbrokkelen staat dan de mijne. Doemscenario's meegerekend.
je kan wel verwijzen naar "samen-leving" .. maar de afgelopen 2 jaar covid laten zien dat die mentaliteit niet echt aanwezig is ..

We klappen 2 minuten voor ziekenhuizen .. ze krijgen geen salaris verhoging / personeel erbij ..
en we gaan weer met zijn allen lekker elkaar besmetten bij de minst of geringste kans die we hebben ..
WC papier (niet eten of drinken) maar GVD wc papier 8)7 |:( hamsteren.
Nee, ik ben het met je eens dat het ver te zoeken is, maar het is niet iets wat we op mogen geven. Die twee minuten klappen hebben we toch maar mooi gedaan. De waardering hebben we uitgesproken. Het salaris is daar nog niet bij, maar het is duidelijk dat we de verpleegkundigen en doktoren veel te danken hebben, en dat besef is gegroeid bij iedereen, dus zo somber als jij het schetst zou ik het niet willen zien.
Iemand die zich voorbereid hoopt net zo min als jij dat het ergste gebeurt, maar in tegenstelling tot jou steekt hij niet zijn kop in het zand of gaat preken op een houten doos op het plein.
Ik zeg niet dat voorbereiding slecht is, ik zeg dat we dat als collectief moeten doen om iets van onze samenleving te behouden. De voorzieningen die we hebben opgetild door de tijd heen, die willen we niet meer afbreken. Samen kunnen we dat voor elkaar boksen. Ik spreek mijn angst uit voor een alles-of-niets samenleving, en een samenleving waar we elkaar tegen gaan staan, beetje zoals jij dat omschrijft met survival-of-the-fittest. Dat is geen samenleving waarin ik als mens wil leven, tenminste, zolang het ook anders kan. Ik denk niet dat we zo snel af moeten schakelen, maar kijken naar wat we geleidelijk aan wél in stand kunnen houden.
om ze te helpen weer hun leven op te pakken zover het mogelijk is.
Dat hopen we allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

thisegzz schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:10:
[...]

Zoals jij het verteld is zeker niet hoe ik het zie. Het een gaat niet ten koste van het ander. Je kunt prima jouw levensstandaard op peil houden, en toch anderen van water/stroom/voedsel voorzien.
De buren mogen wel eens mijn zonne-oplader gebruiken, maar mijn voedselpakketten uitdelen zodat ik gauw te weinig heb voor mezelf, vrouw en dochtertje? Nee, dank je. Vooral omdat het buren zijn die enkel mijn deurbel vinden als ze een computerprobleem hebben of als ze hun Ryanair-vlucht niet kunnen boeken.

Met al hun Ryanair vluchtjes, autoritten en dagelijkse vleesconsumptie dragen ze trouwens bij aan een onleefbare planeet. Nee, als het echt fout gaat is het mijn beurt om eens egoïstisch te zijn ;) Één van de buren heeft in het droge jaar 2020 trouwens een zwembad geplaatst, gevuld met drinkbaar leidingwater, wat ik ook maatschappelijk onverantwoord vind, die moeten dan maar hun zwembad leegdrinken ;)

Op de overheid moeten we ook niet rekenen, alles is just-in-time geleverd en de supermarkten zijn zo leeg. Denk ook aan de mondkapjes in het begin van de pandemie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisegzz

thisegzz

(-(-_(-_-)_-)-)

Ik denk niet dat het een uithoudingsstrijd wordt. Degene die het langst kan volhouden, die wint. Ergens zul je toch moeten bemiddelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

thisegzz schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:10:
[...]
Dat is geen samenleving waarin ik als mens wil leven, tenminste, zolang het ook anders kan. Ik denk niet dat we zo snel af moeten schakelen, maar kijken naar wat we geleidelijk aan wél in stand kunnen houden.
Dit geeft exact denk ik aan wat je voelt, maar je slaat de plank volledig mis.
De maatschappij die jij in stand houd is een welvaarts economie, waar je overschot hebt.

Ik deel mijn voedsel / energie liever met een boer ik werk liever op het land, help met reparatie en verdediging van het bezit.

Je kan wel mekkeren over uitdelen . maar tenzij je produceert houd zoiets snel op . zo simpel is het

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

maar goed langere termijn visie "preppen" is zaden voor voedsel in huis .. alhoewel hoeveel kan en ga je verbouwen .. met relatief weinig "grond" heb je een andere uitdaging..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thisegzz

thisegzz

(-(-_(-_-)_-)-)

vso schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:59:
[...]

Dit geeft exact denk ik aan wat je voelt, maar je slaat de plank volledig mis.
De maatschappij die jij in stand houd is een welvaarts economie, waar je overschot hebt.
Volgens mij is dat hele preppen wat de meeste hier doen ook gebaseerd op de welvaart. Want wat jij koopt, is voor een ander niet meer verkrijgbaar. Eigenlijk ben je dan al aan het doen waar ik je voor probeer te behoeden, namelijk het niet afbreken van de maatschappij zoals we die hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

vso schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:02:
maar goed langere termijn visie "preppen" is zaden voor voedsel in huis .. alhoewel hoeveel kan en ga je verbouwen .. met relatief weinig "grond" heb je een andere uitdaging..
Reken dan ook maar op diefstal van je oogst. Nee, met lange termijn preppen ga ik niet beginnen :) Wel op een andere manier: huis goed isoleren, warmtepomp en zonnepanelen installeren, zorgen dat je geen auto nodig heb, alvast stoppen met vlees eten,... Lange termijn zelfvoorzienend preppen doe ik wel in de Sims ;) (het gebouw achter de villa)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Anoniem: 78739 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:12:
[...]

Reken dan ook maar op diefstal van je oogst. Nee, met lange termijn preppen ga ik niet beginnen :) Wel op een andere manier: huis goed isoleren, warmtepomp en zonnepanelen installeren, zorgen dat je geen auto nodig heb, alvast stoppen met vlees eten,... Lange termijn zelfvoorzienend preppen doe ik wel in de Sims ;) (het gebouw achter de villa)
Alsof ik verwacht zonder kleerscheuren kom te zitten, tja het is niet alsof je in een fort kan gaan zitten oid..
maar ja kleine moeite een moestuin aan te leggen ..

Alvast stoppen met vlees ? klinkt een beetje tegendraads beter zo gevarieerd mogelijk blijven eten / nieuwe recepten ontdekken

Ik heb bv met aardappelen van gisteren en wat haver en bloem .. aardappelbrood gemaakt .. smaakt een beetje zoals brood en pannekoeken gemixt . leuk om te doen was erg voedzaam.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

thisegzz schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:10:
[...]

Volgens mij is dat hele preppen wat de meeste hier doen ook gebaseerd op de welvaart. Want wat jij koopt, is voor een ander niet meer verkrijgbaar. Eigenlijk ben je dan al aan het doen waar ik je voor probeer te behoeden, namelijk het niet afbreken van de maatschappij zoals we die hebben.
Die regenton, waterfilter, 20 gaspatronen, vouwbare zonnepaneeltjes en 3 dozen voedsel (1 maand eten voor 3 personen) gaan niet meteen voor algemene tekorten aan plastic, gas of voedsel zorgen.

Wij leven heel duurzaam (geen auto, geen vlees, weinig verbruik) zodat we uiteindelijk voor minder tekorten zorgen dan de gemiddelde niet-prepper. We leven zelfs al een beetje alsof er tekorten zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

thisegzz schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:10:
[...]

HUH ??? zeg je dat ik geen boodschappen mag doen ?

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

vso schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:24:
[...]

Alvast stoppen met vlees ? klinkt een beetje tegendraads beter zo gevarieerd mogelijk blijven eten / nieuwe recepten ontdekken
Ik zie het algemener: onze planeet kan geen 8 miljard mensen aan die dagelijks vlees eten (misschien wel kweekvlees), daarvoor is er te weinig grond, water, voedsel,... En ook: vlees zal sowieso onaantrekkelijker en duurder gemaakt worden. Als je nu stopt met vlees ben je daar alvast op voorbereid, dat is ook een vorm van preppen, net zoals nu al stoppen met gas. Maar als het echt fout loopt en er zijn tekorten, dan ga ik uiteraard wel een konijn proberen vangen ipv te verhongeren ;) Maar nu zijn we echt voedsel aan het verspillen: alle koeien in de wereld eten de calorische behoefte van 8,7 miljard mensen. Graancrisis door oorlog in Oekraïne? 60% van het Europese graan gaat naar veevoer. Misschien moeten we dat graan vooral zelf gaan opeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Anoniem: 78739 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:28:
[...]

Die regenton, waterfilter, 20 gaspatronen, vouwbare zonnepaneeltjes en 3 dozen voedsel (1 maand eten voor 3 personen) gaan niet meteen voor algemene tekorten aan plastic, gas of voedsel zorgen.

Wij leven heel duurzaam (geen auto, geen vlees, weinig verbruik) zodat we uiteindelijk voor minder tekorten zorgen dan de gemiddelde niet-prepper. We leven zelfs al een beetje alsof er tekorten zijn :P
Het is wat je duurzaam noemt, ik snap dat hele "no meat" beweging niet . oftewel mijn voedsel eet jou voedsel ..
Ik zelf geloof eerder in een beter balans van voedsel verspreiding, compostering / hergebruik
Dat er overproductie op diverse producten gedaan word, dat ben ik zonder meer eens .

Maar vega-zalm/vega-vlees donder een lekker end op.. ik ben best bereid een dag geen vlees te eten en dat liever dan "nep" meuk..
ik geloof niet in iets in de hemel, maar wel een een goeie balans in voedsel

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

offtopic:
Kunnen we misschien terug naar de discussie over voorbereiding? Niet de meta-discussie over wat wel en niet goed is voor de wereld op langere termijn? Daar zijn al talloze topics voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Anoniem: 78739 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:40:
[...]

Ik zie het algemener: onze planeet kan geen 8 miljard mensen aan die dagelijks vlees eten (misschien wel kweekvlees), daarvoor is er te weinig grond, water, voedsel,... En ook: vlees zal sowieso onaantrekkelijker en duurder gemaakt worden. Als je nu stopt met vlees ben je daar alvast op voorbereid, dat is ook een vorm van preppen, net zoals nu al stoppen met gas. Maar als het echt fout loopt en er zijn tekorten, dan ga ik uiteraard wel een konijn proberen vangen ipv te verhongeren ;) Maar nu zijn we echt voedsel aan het verspillen: alle koeien in de wereld eten de calorische behoefte van 8,7 miljard mensen. Graancrisis door oorlog in Oekraïne? 60% van het Europese graan gaat naar veevoer. Misschien moeten we dat graan vooral zelf gaan opeten.
Veevoer is lager in eiwit (bijvoorbeeld) niet voor consumptie "geschikt" (lees minder)

een goeie biologische cirkel is waar je van elkaar profiteert .. je vee stapel geef je onder andere biologische restjes van jou voedsel. (varken eet bv 99% van je rest producten) kippen, eier schakel voeren geeft ze kalk voor het volgend ei.

Niet elk stukje land wil je bewoonbaar maken, dieren houden ook een evenwicht in de natuur

Daarnaast kunnen we beter in huis (vertikaal tuinieren) verbouwen of in fabriekshallen, daar kan je beter het klimaat beheersen en dus kwalitiatief beter voedsel verbouwen ..

waarom heb je 120m2 nodig ? pure luxe/slecht gebruik van je oppervlakte en niet duurzaam ..
als je een Tinyhouse leeft kan je veel meer met minder ruimte

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vso schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:45:
[...]

Het is wat je duurzaam noemt, ik snap dat hele "no meat" beweging niet . oftewel mijn voedsel eet jou voedsel ..
Ik zelf geloof eerder in een beter balans van voedsel verspreiding, compostering / hergebruik
Dat er overproductie op diverse producten gedaan word, dat ben ik zonder meer eens .

Maar vega-zalm/vega-vlees donder een lekker end op.. ik ben best bereid een dag geen vlees te eten en dat liever dan "nep" meuk..
ik geloof niet in iets in de hemel, maar wel een een goeie balans in voedsel
zie Anoniem: 78739 in "Het grote veganisme topic deel 2"

[ Voor 198% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 13-03-2022 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

offtopic:
zal vast wel wat waarheid in zitten, (dat plaatje wat je poste) maar dat klinkt me meer als "platte aarde theorie" in het feit dat je veel meer producten aan de kant schuift dan 3000 liter puur voor een hamburger.
- lijm, kleding, melk, brandstof (koeienvlaai). bouwmateriaal
en wederom je kan een koe "restanten" voeren die jij niet kan eten. (gras/hooi etc)

lol erhm inderdaad laten we terug gaan "on topic"

Een dier vangen en weten hoe je het moet slachten is al een dingetje --> SAS handboek
maar hoe ga je het bewaren ? hoe ga je het eetbaar maken ?

Je bent niet duurzaam bezig, met isolatie, geen auto, geen vlees, je lost alleen een gedeelte van het probleem op.
Als je zelf voorzienend wilt zijn moet je veel meer stappen nemen
- vers en grijswater opslag (met filtratie)
- vertikaal tuinieren / moestuin
- kleinere "woonoppervlak benutten"
- geen "snelle producten' kopen en dat is 99% van de producten in de supermarkt .. zeg 1x per maand boodschappen doen (of zelfs 1x per 2 a 3 maanden)

gas/elektra kan je zelf produceren (off-grid) dus .. dat kan als je het goed doet redelijk zelf voorzienend .. maar dat begint met je verbruik (bouw van het huis)

Als je je op die wijze insteekt kan je veel makkelijker voorbereid zijn op het ergste, sterker nog het is een way of life. maar je bent ook veel duurzamer bezig.

nu kan je alleen bedenken wat je echt nodig hebt en je zal vast het 1 en ander moeten ruilen.

[ Voor 8% gewijzigd door vso op 13-03-2022 14:08 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

vso schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:06:
[...]

Je bent niet duurzaam bezig, met isolatie, geen auto, geen vlees, je lost alleen een gedeelte van het probleem op.
Als je zelf voorzienend wilt zijn moet je veel meer stappen nemen
- vers en grijswater opslag (met filtratie)
- vertikaal tuinieren / moestuin
- kleinere "woonoppervlak benutten"
- geen "snelle producten' kopen en dat is 99% van de producten in de supermarkt .. zeg 1x per maand boodschappen doen (of zelfs 1x per 2 a 3 maanden)
Ik denk dat je duurzaam verwart met zelfvoorzienend.

Duurzaam betekent: 'bedoeld om lang mee te gaan', 'relatief milieuvriendelijk', 'grondstofbesparend'

geen auto en geen vlees is veel duurzamer dan hoe de gemiddelde NL leeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Anoniem: 78739 schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:14:
[...]

Ik denk dat je duurzaam verwart met zelfvoorzienend.

Duurzaam betekent: 'bedoeld om lang mee te gaan', 'relatief milieuvriendelijk', 'grondstofbesparend'

Geen auto en geen vlees is veel duurzamer dan hoe de gemiddelde NL leeft.
nee ik verwar het niet, denk er maar eens over na ik geef je geen ongelijk als ze erg dicht bij elkaar liggen.
Waarom bv kruiden kopen ipv verbouwen ?
Zout kan ik niet produceren --> en dus kopen (heb ik op voorraad nodig)

jij vind dat je duurzaam leeft, ten opzichte van de gemiddelde NL-er ? dan kom je weer op de YOLO versus de mensen die wel willen maar het geld niet hebben oid was het maar zo zwart/wit.

Op je borst kloppen (zoals het over kan komen) omdat je A.B.C doet dat kan je vinden maar ik vind dat niet een reden tot "feest" .. misschien heb jullie het geluk om dicht bij te werken / goeie OV en goeie investeringen te doen. maar het kan altijd beter.

Vega producten zijn niet per definitie "duurzaam", je moet er immers een fabrieks lijn voor opzetten, verpakkings materiaal en vervoer van grondstof, half-fabrikaat, en product naar jou .. wie weet wat daar verkwist word aan randzaken ? en je gebruikt grond die voor andere zaken gebruikt kan worden.

Maar dan neig je weer naar een OT debat over duurzaamheid ;)

Trouwens je kan beter een diesel auto hebben omdat je bv op frituur/zonnebloem olie kan rijden in geval van nood. waar je eerst nog het 1 en ander in gefrituurt hebt .. ik zie in het geval ergste meer in pruducten die dus meerde fucties kunnen vervullen

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

vso schreef op zondag 13 maart 2022 @ 14:31:
[...]

nee ik verwar het niet, denk er maar eens over na ik geef je geen ongelijk als ze erg dicht bij elkaar liggen.
Waarom bv kruiden kopen ipv verbouwen ?
Zout kan ik niet produceren --> en dus kopen (heb ik op voorraad nodig)
Omdat niet iedereen een tuin heeft of omdat kruiden weinig toevoegen in een situatie waarin je een prep-pakket nodig hebt.
jij vind dat je duurzaam leeft, ten opzichte van de gemiddelde NL-er ? dan kom je weer op de YOLO versus de mensen die wel willen maar het geld niet hebben oid was het maar zo zwart/wit.
Mijn buren zouden bvb. ook wat beter kunnen isoleren ipv 2x per jaar naar het zuiden te vliegen. Meestal is het gewoon een kwestie van prioriteiten.
Op je borst kloppen (zoals het over kan komen) omdat je A.B.C doet dat kan je vinden maar ik vind dat niet een reden tot "feest" .. misschien heb jullie het geluk om dicht bij te werken / goeie OV en goeie investeringen te doen. maar het kan altijd beter.
Het hoeft ook niet alles of niets te zijn, meer dan de helft van de autoverplaatsingen bedraagt minder dan 5 km, daar is heel wat winst te boeken.
Vega producten zijn niet per definitie "duurzaam", je moet er immers een fabrieks lijn voor opzetten, verpakkings materiaal en vervoer van grondstof, half-fabrikaat, en product naar jou .. wie weet wat daar verkwist word aan randzaken ? en je gebruikt grond die voor andere zaken gebruikt kan worden.
Wat bedoel je met vegaproducten? Groenten, fruit, noten, zaden,...? Ook omnivoren eten dat, maar voor hun vlees wordt er wel een heleboel plantaardig voedsel verspild (zie hier). Of als je het hebt over 'nepvlees', zie hier.
Maar dan neig je weer naar een OT debat over duurzaamheid ;)
Post dat dan in het veganisme-topic ;)
Trouwens je kan beter een diesel auto hebben omdat je bv op frituur/zonnebloem olie kan rijden in geval van nood. waar je eerst nog het 1 en ander in gefrituurt hebt .. ik zie in het geval ergste meer in pruducten die dus meerde fucties kunnen vervullen
Maar tot de apocalyps rijdt die dieselauto wel op diesel, die uit de Siberische permafrost of uit het Midden-Oosten ontgonnen wordt en dan naar hier vervoerd wordt, het klimaat ontregelt en zo dus de apocalyps weer wat dichterbij brengt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hey @Anoniem: 78739 heb je al geprobeerd (plat)brood te maken van aardappels / rijst ?

best grappig .. gewoon rijst/aardappelen van gisteren zeg maar .. je kan "droge" rijst van gisteren gewoon door de snij/hakmolen halen totdat het poeder is . gooi daarna de aardappel erbij ..

zou wel rijstpoeder apart houden als "bloem" en dat erbij gooien totdat je bal "deeg" niet meer plakt ..

best goed alternatief denk ik zo ..

[ Voor 19% gewijzigd door vso op 13-03-2022 19:01 ]

Tja vanalles

Pagina: 1 2 ... 11 Laatste

Let op:
We beperken ons in dit topic tot de praktische kanten van het onderwerp: hoe kun je je het beste voorbereiden op calamiteit X, voor X naar keuze. Het is niet de bedoeling af te dwalen naar de achtergronden van X zoals de geopolitieke situatie. Daar zijn andere topics voor.