thisegzz schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:02:
[...]
Dus jij blijft lekker binnen zitten als de boel om je heen vergaat? Rustig met je vrouw dat voedsel opeten, water opdrinken, en kijken wat er gebeurd?
Eerste wat je doet is naar buiten gaan en kijken hoe je gezamenlijk uit zo'n situatie komt. Het is erg gemakkelijk om alleen aan jezelf te denken. Onze maatschappij is zo ingericht dat we voor alles afhankelijk zijn van anderen. Dokters om je te verzorgen, ik noem maar wat essentieels. Je kunt dat allemaal niet zelf.
Als de oorlog uitbreekt en ik weet dat jij in je eentje al dat voedsel aan het opeten bent, kijk ik wel beter uit. Ik zou jou in elk geval niet helpen, want je bent in je eentje toch beter af. Dat bevestig je hiermee.
Hij doet het beter dan jij, terwijl het bommen regent ga jij mensen helpen ofzo .. terwijl hij als het gestopt is gaat hij zoeken naar overlevenden en die hij kan helpen .. daar zit jij dan wellicht tussen.
E.H.B.O
REGEL 1 ---> Eerst jezelf in veiligheid brengen
De gedachte erachter (de belangrijkste) = als je zelf veilig en gezond blijft kan je beter de omgeving helpen en kijken of je hulp kan krijgen uit je omgeving.
Ten opzichte van: in een andere gevaarlijke omgeving waar je groot risico loopt en dus zelf ook tot de slachtoffers kan behoren.
Daarnaast waar wil je naar toe vluchten ? Als het kan zie regel 1 .. maar de kans is groter dat je in een file komt te staan. oftewel soms loop je altijd een risico.
Ik heb diverse trainingen gedaan, EHBO, overleven op zee, brandblussen en overlevingsboeken vind ik leuk om te lezen (zoals het SAS handboek). Het belangrijkste in die trainingen is zelf gezond & helder te blijven en als je het bruut zegt is het inderdaad "F*ck de rest" maar dat is de mindset
je bereid je voor op het ergste .. vergeet niet dat bezig blijven en voorbereiden op erger je ook strijdbaarder maakt
Als een ziekenhuis overspoeld word dan gaat men over op "triage" de mensen met hoogste overlevings kans worden geholpen de rest word aan zijn lot overgelaten en dat is dan best hard om te moeten beslissen over leven / dood
En als mensen weten dat je eten hebt dan komen ze met 100 man op je af en dan heeft niemand wat..
dus uitdelen is niet handig. zeker als je niet weet wanneer hulp arriveert.
Zeg ik dat je puur alleen op jezelf moet focussen ?? tja dat moet je zelf uitmaken hoe kleiner de groep hoe makkelijker je kan overleven (taken verdelen) jij moet bv een keer slapen wie houd de wacht etc ?
Anoniem: 78739 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:42:
[...]
Het drinkwater dat wij hebben is sowieso enkel om te drinken, om te koken kan je toch ook regenwater gebruiken? Volgens mij zijn dan alle schadelijke stoffen verwijderd, vooral als het gaat over gevriesdroogde maaltijden die je 8 minuten moet koken. Aan mezelf wassen zou ik niet gauw denken: je moet zuinig zijn met calorieën en je blijft thuis, dus veel zweten of vuil zal je niet worden.
Als het drinkwater op is vraag ik me wel af wat ik best eerst zou gebruiken: een mechanische microfilter of vloeistof om water drinkbaar te maken (zie links in vorige post). Ik weet niet of ik regenwater zou verspillen aan het doorspoelen van een wc, misschien best een put graven in de tuin

Denk ook aan de droge zomers van 2018/19/20.
Nog iets ivm de waterton die we gekocht hebben: het is een ton uit plastic die voor levensmiddelen geschikt is, ze laat geen licht door, het deksel sluit goed af en ze staat in een koele/koude garage. Ik vraag me af of dat water slecht kan worden. Er wordt aanbevolen om het water na een half jaar toch eens te vervangen, maar je kan er ook gewoon druppeltjes in doen om te reinigen.
Denk dat als het water aanvoer stopt we zoiezo een enorme uitdaging hebben, dat was eerder het pleidooi
Slootwater & grondwater zie ik niet als geschikt voor enig doel .. teveel verontreiniging terwijl regenwater al op natuurlijke wijze de beste filtratie heeft gehad, (condensatie process).
De regenton is wellicht aan een schoonmaakbeurt toe mocht het zover zijn.. en als je regenwater opvangt zou ik het zsm in containers --> donkere koele plek bewaren voor zo lang mogelijk .
als ik bv kijk naar mijn zwembad gevuld met kraanwater ..is het na enkele dagen gewoon groen door de temperatuur en door de lucht zwevend vuil, anderzijds water waar muggenlarve in zitten is over het algemeen drinkbaar (na koken)
Zwembadchloor (poeder) is zeer geconcentreerd versus dunne bleek maar beide bevatten minimaal andere stoffen.
Betreft bewaren ik heb nu 5 jaar al containers (5L limonade jerrycans omgespoeld en gevuld) in de kruipruimte niet eens voorzien van druppels chloor (de laatste batch wel) en het is nog perfect drinkbaar de buitenkant van de jerrycan is smerig.. maar weetje in geval van nood ..
Maar feitenlijk genoeg water opslaan is een enorme uitdaging .. jezelf wassen is ook belangrijk het voorkomt ziektes .. maar dat is bv 1x per 2 dagen met wat zeep en vochtig washandje ..
mijn 2 cents .. ga uit van een "maand" aan het missen van 1 of meerdere levensbehoefte(s) daarna is de wereld zo F*ckt dat het niet meer uitmaakt wat je plan was .. je zal op dat moment toch moeten inspelen. en goed gokken is dan uitdagend.