Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-06 17:26

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Nou, ik heb gisteravond naast een paklijst voor mijn opkomende weekje vakantie, ook een 'pleurislijst' gemaakt. Het is vergeleken bij mijn uitgekauwde paklijst, echt een beknopte lijst. Het meeste is voor de katten. Er van uitgaand dat ik, of iemand anders, die überhaupt kan evacueren.

Er staat wat electronica op, extra (warme) merinokleding, wat toiletartikelen voor de lange termijn. Gelukkig zwem ik al jaren in merinokleren, die zijn klein, warm en luchtig tegelijk. De scheiding tussen wat wel, en niet meegaat is relatief eenvoudig. Al beseffen dat ik al wat niet mee kan, nooit meer terugzie, is onmogelijk.

Het voelt zelfs dramatisch als ik er zo over schrijf.

Wat me het meest dwars zit is dat dag na dag de spanningen oplopen, en ik straks niet thuis ben. En er een tas staat met 'what if' en een paar instructies voor de thuisblijver(s), maar dat is het ook. Iedereen redt zijn eigen hachje, maar mijn hachje (nouja, niet mijn leven) moet gered worden door iemand die 10km verder woont. Ik twijfel of ik niet dichterbij een sleutel moet leggen. Maar daarmee leg ik ook de verantwoordelijkheid in handen van diegene.

Nog steeds vind ik níet gaan geen optie. Als er na een week geen verandering in de wereld is, heb ik mezelf een reis door de neus geboord, en me bang laten maken. Ik weet wel dat ik met heel veel tegenzin ga...

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 78739

Dark Blue schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:43:
Nou, ik heb gisteravond naast een paklijst voor mijn opkomende weekje vakantie, ook een 'pleurislijst' gemaakt. Het is vergeleken bij mijn uitgekauwde paklijst, echt een beknopte lijst. Het meeste is voor de katten. Er van uitgaand dat ik, of iemand anders, die überhaupt kan evacueren.

Er staat wat electronica op, extra (warme) merinokleding, wat toiletartikelen voor de lange termijn. Gelukkig zwem ik al jaren in merinokleren, die zijn klein, warm en luchtig tegelijk. De scheiding tussen wat wel, en niet meegaat is relatief eenvoudig. Al beseffen dat ik al wat niet mee kan, nooit meer terugzie, is onmogelijk.

Wat me het meest dwars zit is dat dag na dag de spanningen oplopen, en ik straks niet thuis ben. En er een tas staat met 'what if' en een paar instructies voor de thuisblijver(s), maar dat is het ook. Iedereen redt zijn eigen hachje, maar mijn hachje (nouja, niet mijn leven) moet gered worden door iemand die 10km verder woont. Ik twijfel of ik niet dichterbij een sleutel moet leggen. Maar daarmee leg ik ook de verantwoordelijkheid in handen van diegene.

Nog steeds vind ik níet gaan geen optie. Als er na een week geen verandering in de wereld is, heb ik mezelf een reis door de neus geboord, en me bang laten maken. Ik weet wel dat ik met heel veel tegenzin ga...
Poetin heeft momenteel zijn handen vol met Oekraïne, ik denk dat hij nu even geen zin/middelen heeft in een conflict met de halve wereld :) Met humor kan je ook relativeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Dark Blue schreef op maandag 14 maart 2022 @ 09:43:

De kans is groter dat het een storm in een glas water is, dan dat er iets minder tofs gebeurt, kijk gewoon waar je je lekker bij voelt ..Stoppen met je leven te leven heeft imho minder zin. Dat je er wellicht minder lekker zit snap ik

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Anoniem: 78739 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:17:
Wij hebben ook de basisbehoeften voorzien:

- 1000 euro gevriesdroogd voedsel (is nu grotendeels uitverkocht in prepshops)
- waterton met 220 liter drinkwater
- in de tuin 2 regentonnen, te reinigen met waterfilters (gewone en vloeibare)
- zonnepaneeltjes en 2 powerbanks
- 3 usb oplaadbare campinglichtjes
- campingvuurtje met 20 gaspatronen
- fm-radio kan via de smartphones
Je bent de jodiumpillen vergeten en verbanddoosjes vergeten. Als je weg moet vluchten ga je dan 3 regentonnen en voor 1000 euro aan blikken meenemen? En als je niet vlucht en gebombardeerd wordt dan zijn je zonnepanelen kapot en moet je alle spullen gaan zoeken tussen het puin dat je huis was.

De meeste van die dingen heb ik al als het puur over overleven gaat. We hebben wel voor een paar dagen water in reservoirs (brita's, koffietoestel), we hebben een regenton voor de tuin, we kopen rijst per 20 KG zak, ik heb een campingtoestelletje en gaspatronen, een bbq, een gasfornuis, electrische toestellen twee powerbanks (die ook op te laden zijn in de auto of met de scooter). Kaarsjes hebben we ook een paar 100 in de kast, een petroleumkacheltje, genoeg petroleum. Daar hoef ik allemaal niks extra voor aan te schaffen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Anoniem: 78739 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:33:
[...]

Poetin heeft momenteel zijn handen vol met Oekraïne, ik denk dat hij nu even geen zin/middelen heeft in een conflict met de halve wereld :) Met humor kan je ook relativeren :)
Dat is bijna iedereen met je eens (ik ook), maar ik was het ook met alle mensen eens dat Putin nooit Oekraine zo ging aanvallen een paar weken terug.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Marzman schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 07:39:
[...]

Je bent de jodiumpillen vergeten en verbanddoosjes vergeten.
Die heb ik al jaren, sinds ze gratis door de overheid uitgedeeld werden na de scheurtjes in de Belgische kerncentrales. Maar ik ben 42 dus voor mij heeft het weinig zin, voor mijn dochter wel.
Als je weg moet vluchten ga je dan 3 regentonnen en voor 1000 euro aan blikken meenemen?
Nee, maar als ik niet moet vluchten - vluchten doe je pas als allerlaatste optie - kan ik er wel langer dan een maand mee verder. Als ik wel moet vluchten kan ik een deel van het voedsel meenemen en heb ik waterfilters. Maar de kans is groter dat je elders wel gewoon eten en drinken kan verkrijgen.
En als je niet vlucht en gebombardeerd wordt dan zijn je zonnepanelen kapot en moet je alle spullen gaan zoeken tussen het puin dat je huis was.
Dat geldt voor iedereen toch? Is het daarom verstandig om slechts voor enkele dagen eten of drinken in huis te hebben? Het zijn trouwens opvouwbare zonnepaneeltjes die we ook gebruiken om te kamperen, we gebruiken ze nu dus ook al.
De meeste van die dingen heb ik al als het puur over overleven gaat. We hebben wel voor een paar dagen water in reservoirs (brita's, koffietoestel), we hebben een regenton voor de tuin, we kopen rijst per 20 KG zak, ik heb een campingtoestelletje en gaspatronen, een bbq, een gasfornuis, electrische toestellen twee powerbanks (die ook op te laden zijn in de auto of met de scooter). Kaarsjes hebben we ook een paar 100 in de kast, een petroleumkacheltje, genoeg petroleum. Daar hoef ik allemaal niks extra voor aan te schaffen.
Pas maar op dat je huis niet gebombardeerd wordt, dan ben je alle kwijt ;)
Marzman schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 07:40:
[...]

Dat is bijna iedereen met je eens (ik ook), maar ik was het ook met alle mensen eens dat Putin nooit Oekraine zo ging aanvallen een paar weken terug.
Maar hij dacht dat Oekraïne 'a walk in the park' ging zijn, nu weet hij beter. De rest van Europa + de VS er nog bijnemen kan hij enkel nucleair 'winnen', maar dan wordt zijn 'groot rijk' ook vernietigd.

Nog iets onderbelicht: je moet ook zien dat je je kan bezighouden als er geen stroom meer is, met bvb. gezelschapspellen. Of je kan op voorhand gewoon het internet downloaden, of toch een deel :P Je toestel kan je opladen via draagbare zonnepaneeltjes.

[ Voor 25% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 16-03-2022 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Anoniem: 78739 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 08:29:
[...]
Maar hij dacht dat Oekraïne 'a walk in the park' ging zijn, nu weet hij beter. De rest van Europa + de VS er nog bijnemen kan hij enkel nucleair 'winnen', maar dan wordt zijn 'groot rijk' ook vernietigd.
Macron heeft hem er voor de zekerheid nog even aan herrinnerd dat de Navo ook een kernmacht is :p

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:46
Marzman schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 07:40:
[...]

Dan nog kan je relativeren; Ja, Putin heeft keer op keer gedaan waarvan de rest van de wereld dacht dat hij die stap niet zou nemen. Wat dat betreft is het inzetten van een massavernietigingswapen ook niet langer ondenkbaar.

Maar is dat iets waar ik me nu concreet zorgen om moet gaan maken? Als de NAVO betrokken raakt bij deze oorlog blijft het front ver van ons huis. Het leger van Rusland blijkt zo zwak te zijn dat ze Oekraïne niet door komen, laat staan dat de Russische voertuigen ook maar in de buurt van de Nederlandse grens kunnen komen.

Qua noodvoorzieningen genoeg in huis hebben om een paar dagen door te kunnen komen bij haperende stroom/gas voorziening is nooit verkeerd. Maar veel verder gaan dan dat lijkt me onnodig.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

XyritZz schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:27:
[...]

Maar is dat iets waar ik me nu concreet zorgen om moet gaan maken? Als de NAVO betrokken raakt bij deze oorlog blijft het front ver van ons huis. Het leger van Rusland blijkt zo zwak te zijn dat ze Oekraïne niet door komen, laat staan dat de Russische voertuigen ook maar in de buurt van de Nederlandse grens kunnen komen.
Het is een beetje offtopic, maar het is niet het beste materiaal en de beste mensen die hij naar Oekraine heeft gestuurd (ze wisten niet eens wat ze gingen doen). Verschillende 'experts' zeggen dat hij ook modern legermateriaal en beter getrainde soldaten heeft ipv deze decenia oude voertuigen met chinese banden die niet door modder kunnen rijden. Het is heel vreemd, mensen zeggen ook dat hij ziek is. Als hij aan het dementeren is dan kun je er ook niet logisch over beredeneren wat hij gaat doen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

XyritZz schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:27:
[...]

Als de NAVO betrokken raakt bij deze oorlog blijft het front ver van ons huis.
Ik woon in België 25 km van het NAVO hoofdkwartier en 50 km van het NAVO-SHAPE commandocentrum, in Brussel is ook de EU-hoofdzetel, het SWIFT-betalingssysteem en vele andere internationale organisaties. Verder wonen in Brussel vooral progressieven en gekleurde migranten, waar Poetin weinig medelijden mee heeft. Volgende week komt Biden naar een NAVO- en EU-top in Brussel, samen met veel andere leiders. Dan wordt het wel heel gevaarlijk :P Oh, en in NL is dat 'vervelende' internationale strafhof in Den Haag ;) Maar volgens nukemap zou een bom boven Brussel al >5 MT moeten zijn om ons huis te beschadigen. De economie en bevoorrading liggen dan wel plat. Al hangt er ook veel af van de precisie van de bom. Ok, tot hier het worst-case scenario, maar daar gaat dit topic over :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Anoniem: 78739 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:47:
[...]
Ik woon in België 25 km van het NAVO hoofdkwartier en 50 km van het NAVO-SHAPE commandocentrum, in Brussel is ook de EU-hoofdzetel, het SWIFT-betalingssysteem en vele andere internationale organisaties....
Ik woon ook in Belgie, het lijkt me ook niet de beste plek om te zijn. Je kan beter in Spanje of Portugal zitten denk ik. In Nederland heb je inderdaad Den Haag en er wordt al gepraat over vervolgen voor oorlogsmisdagen dus dat lijkt me ook niet goed als hij rakketten af gaat schieten.

[ Voor 15% gewijzigd door Marzman op 16-03-2022 09:58 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Marzman schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:56:
[...]

Ik woon ook in Belgie, het lijkt me ook niet de beste plek om te zijn. Je kan beter in Spanje of Portugal zitten denk ik.
Nieuw Zeeland lijkt me het allerbeste :) Denk ook aan klimaatverandering en ongecontroleerde migratie, daarvoor is NZ ook heel geschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Anoniem: 78739 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:58:
[...]

Nieuw Zeeland lijkt me het allerbeste :) Denk ook aan klimaatverandering en ongecontroleerde migratie, daarvoor is NZ ook heel geschikt.
Mijn vrouw heeft nog een huis in Vietnam (en een paspoort) ;) , maar ook daar wringt het. China doet daar hetzelfde met de eilandjes rond Vietnam als wat Rusland doet.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Marzman schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:01:
[...]

Mijn vrouw heeft nog een huis in Vietnam (en een paspoort) ;) , maar ook daar wringt het. China doet daar hetzelfde met de eilandjes rond Vietnam als wat Rusland doet.
Bij ons is dat de Filipijnen, maar op langere termijn ziet het klimaat er niet goed uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 16-03-2022 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dr.lowtune
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:04

dr.lowtune

Deugt niet

Hier hebben we geen voorbereidingen getroffen. Ik ga er niet vanuit dat het zo ver gaat komen. Mocht het wel zo ver komen, dan zijn we toch fucked (een bom van boven de 3mt en het is klaar, we wonen dan in bereik van Den Haag, de Europoort, Rotterdam, het zou alleen survivable zijn als hij op de 2e Maasvlakte valt). En we wonen in een jaren 30 huis met houten vloeren wat door de thermal radiation waarschijnlijk ontvlamt als een lucifer. Als er een kleinere bom zou vallen op de Europoort of Rotterdam dan zijn we trouwens ook wel klaar.

De dichtstbijzijnde metrotunnel is 5 minuten lopen, maar ik heb zo'n vermoeden dat de shockwave en vuurbal er sneller zijn dan dat. Misschien als we op het moment van lanceren een NL alert krijgen, dat we dan een kansje hebben, maar daar ga ik niet eens op gokken.

En dan voor niet nucleaire zaken: we hebben voor warmte een bio-ethanol kachel die de woonkamer behaaglijk kan houden als het nodig is. In de kelder staat een goede voorraad ethanol (uiteraard veilig opgeslagen).. Ook flink wat drinkwater en voor een week of 2 voeding in blik/potten. Op dit moment is de wijnkelder echter leeg, dus dat is wel een dingetje.... ;)

[ Voor 18% gewijzigd door dr.lowtune op 16-03-2022 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
Anoniem: 78739 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:47:
[...]
Ik woon in België 25 km van het NAVO hoofdkwartier en 50 km van het NAVO-SHAPE commandocentrum, in Brussel is ook de EU-hoofdzetel, het SWIFT-betalingssysteem en vele andere internationale organisaties. Verder wonen in Brussel vooral progressieven en gekleurde migranten, waar Poetin weinig medelijden mee heeft. Volgende week komt Biden naar een NAVO- en EU-top in Brussel, samen met veel andere leiders. Dan wordt het wel heel gevaarlijk :P Oh, en in NL is dat 'vervelende' internationale strafhof in Den Haag ;) Maar volgens nukemap zou een bom boven Brussel al >5 MT moeten zijn om ons huis te beschadigen. De economie en bevoorrading liggen dan wel plat. Al hangt er ook veel af van de precisie van de bom. Ok, tot hier het worst-case scenario, maar daar gaat dit topic over :)
Dan zit je te denken aan inderdaad het worst-case scenario van een nucleaire oorlog; dat is een scenario waarin het merendeel van de bevolking van Europa binnen 24 uur weggevaagd wordt. Als dat gebeurt ga je het met een week aan rantsoen ook niet meer redden, dan heb je een bunker en een jaar aan rantsoen nodig. Nee, in dat scenario zou ik liever naast het NAVO hoofdkwartier wonen dat het in een flits gebeurd is, dan die situatie overleven en in de pure ellende achterblijven.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:20
Gezien wij hier in de fallout-zone van Volkel & Eindhoven Airport zit heb ik iets van shrug.

Als het echt tot een kernoorlog komt ben ik toch dood in maximaal een paar dagen door stralingsvergiftiging.
Die 2 militaire vliegvelden zijn echt wel een primair doelwit voor een kernoorlog in Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

XyritZz schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:43:
[...]

Dan zit je te denken aan inderdaad het worst-case scenario van een nucleaire oorlog; dat is een scenario waarin het merendeel van de bevolking van Europa binnen 24 uur weggevaagd wordt. Als dat gebeurt ga je het met een week aan rantsoen ook niet meer redden, dan heb je een bunker en een jaar aan rantsoen nodig. Nee, in dat scenario zou ik liever naast het NAVO hoofdkwartier wonen dat het in een flits gebeurd is, dan die situatie overleven en in de pure ellende achterblijven.
Het merendeel zal na de eerste impact blijven leven, niet elke (kleine) stad of dorp zal gebombardeerd worden, vooral de grotere Europese landen hebben veel uitgestrekte gebieden ver van grote steden. Veel kleinere landen zullen zelfs helemaal niét gebombardeerd worden.

Als de radioactiviteit meevalt - want er zijn verschillende soorten bommen en het hangt ook af van de hoogte van de ontploffing - dan moet je volgens mij vooral zien dat je de eerste maand(en) overleeft. Degene die voedsel voor enkele dagen hebben en afhangen van winkels of plunderingen (soms met magere buit of beperkt houdbaar voedsel) zullen waarschijnlijk te weinig hebben om enkele maanden te overleven. Als die het loodje leggen komt er een stabielere periode waarin je kan organiseren en veel landbouwgrond hebt voor een veel kleinere groep mensen. Het zal niet gemakkelijk zijn, maar dan heb je nog een kans op een lang leven.

Maar ik denk dat een dosis cyanide ook handig kan zijn in een prep-pakket, is gemakkelijker dan een kogel of van een brug springen :)

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 16-03-2022 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

XyritZz schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 10:43:
[...]

Dan zit je te denken aan inderdaad het worst-case scenario van een nucleaire oorlog; dat is een scenario waarin het merendeel van de bevolking van Europa binnen 24 uur weggevaagd wordt.
Dat is ook niet waar, kijk naar Japan.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Marzman schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:01:
[...]

Inderdaad, men heeft vaak het gevoel dat verschillende atoombommen het einde van de wereld betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Anoniem: 78739 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:03:
[...]

Inderdaad, men heeft vaak het gevoel dat verschillende atoombommen het einde van de wereld betekenen.
Einde van de wereld niet. Maar als er genoeg bommen gegooid worden kan het wel het einde van de menselijke beschaving betekenen.

“I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.” – Albert Einstein.

[ Voor 17% gewijzigd door hackerhater op 16-03-2022 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

hackerhater schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:06:
[...]

Einde van de wereld niet. Maar als er genoeg bommen gegooid worden kan het wel het einde van de menselijke beschaving betekenen.

“I do not know with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.” – Albert Einstein.
Met 'wereld' bedoel ik 'menselijke beschaving', anders gebruik ik 'aarde' :) Er zijn al 1000 kernwapens gebruikt in tests, wel ver van de bewoonde wereld. Maar goed, naast wat preppen leef ik niet alsof er elk moment een kernoorlog kan beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Anoniem: 78739 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:09:
[...]

Met 'wereld' bedoel ik 'menselijke beschaving', anders gebruik ik 'aarde' :) Er zijn al 1000 kernwapens gebruikt in tests, wel ver van de bewoonde wereld. Maar goed, naast wat preppen leef ik niet alsof er elke dag een kernoorlog kan beginnen :)
Als het ooit komt tot een kernoorlog tussen de Navo en Rusland worden er heel veel atoomwapens gebruikt op strategische doelen zoals militaire plekken (Volkel, Geilenkirchen, etc.) en grote steden.
De mensheid zal het wel overleven, maar beschaving zoals we het nu kennen? nope.

Een film-fragment die het goed toont: https://www.youtube.com/watch?v=NHWjlCaIrQo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hackerhater schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:16:
[...]

Als het ooit komt tot een kernoorlog tussen de Navo en Rusland worden er heel veel atoomwapens gebruikt op strategische doelen zoals militaire plekken (Volkel, Geilenkirchen, etc.) en grote steden.
De mensheid zal het wel overleven, maar beschaving zoals we het nu kennen? nope.

Een film-fragment die het goed toont: https://www.youtube.com/watch?v=NHWjlCaIrQo
Enkel de militaire doelen en lanceerlocaties kunnen toch volstaan? Daarna kan je de regio conventioneel veroveren/bezetten/in je invloedssfeer brengen. In Japan waren er 2 bommen op burgerdoelen gevolgd door capitulatie, zo kan het dus ook.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 16-03-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Anoniem: 78739 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:19:
[...]

Enkel de militaire doelen en lanceerlocaties kunnen toch volstaan? Daarna kan je de regio conventioneel veroveren/bezetten/in je invloedssfeer brengen. In Japan waren er 2 bommen op burgerdoelen gevolgd door capitulatie, zo kan het dus ook.
En je denkt dat met alle nukes die we hebben gecombineerd met de fallout niet genoeg is om de beschaving in elkaar te laten zakken? Als het echt tot een kernoorlog komt tussen die 2 partijen is het over en uit.
Laten we hopen dat beide kanten niet zo gek zijn om op de rode knop te drukken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mutual_assured_destruction

[ Voor 5% gewijzigd door hackerhater op 16-03-2022 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Anoniem: 78739 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:19:
[...]

Japan is een slecht voorbeeld dat is bijna 80 jaar geleden, er was maar één land met kernwapens en ze gaven aan dat ze niet zouden stoppen als er niet gecapituleerd werd.

Tegenwoordig zijn er onderzeeërs die de opdracht hebben terug te slaan met hun kernwapens zelfs als hun land al volledig vernietigd is.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
True schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:24:
Tegenwoordig zijn er onderzeeërs die de opdracht hebben terug te slaan met hun kernwapens zelfs als hun land al volledig vernietigd is.
Sterker nog, als de amerikaanse kernwapens geprimed zijn en Norad zou om de een of andere reden wegvallen, zullen ze hun laatste opdrachten automatisch uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er is kans op escalatie, maar het kan ook zijn dat als je 1 op je dak krijgt, je er 3 terugstuurt en de andere partij vindt dat het genoeg geweest is. Zou er beschreven staan dat als er 1 afkomt, dat je als reactie je hele arsenaal op elke stad van de tegenstander en hun bondgenoten stuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
Het punt is Cyberblizzard dat beide partijen weten dat de ander meer dan genoeg nukes heeft om de tegenstander uit te schakelen.

1 nuke schieten of alle, het maakt niks uit. Zolang de tegenstander terug kan slaan (al is het met kernonderzeeërs) krijg je er minimaal evenveel terug als je zelf gooit.
Dat is ook het idee achter M.A.D. Beide partijen zijn in staat elkaar totaal te vernietigen dus als je niet gek bent begin je er niet aan.

Alleen dat laatste punt is nu serieus de vraag bij Putin, hij heeft al met kernwapens gedreigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het kan trouwens ook tactisch beginnen: 1 kleine nuke op Charkov of zo, of in een conflict met Turkije eentje op Turkse schepen, of als afschrikking een ontploffing van een kleine op enkele km's hoogte, met een kleinere impact dan 1 vacuumbom op de grond. Gaat de NAVO dan als reactie elke Russische stad nuken?
hackerhater schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:32:

Alleen dat laatste punt is nu serieus de vraag bij Putin, hij heeft al met kernwapens gedreigd.
Dat dreigen kan dus ook deel van de strategie zijn :)

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 16-03-2022 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:30
hackerhater schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:21:
[...]

En je denkt dat met alle nukes die we hebben gecombineerd met de fallout niet genoeg is om de beschaving in elkaar te laten zakken? Als het echt tot een kernoorlog komt tussen die 2 partijen is het over en uit.
Laten we hopen dat beide kanten niet zo gek zijn om op de rode knop te drukken.

https://en.wikipedia.org/wiki/Mutual_assured_destruction
De problemen van een kernoorlog is niet persé de fall-out (wel voor de directe slachtoffers uiteraard), de meeste kernbommen zijn wat dat betreft redelijk schoon, waarbij het merendeel het grootste deel van het kern-materiaal gebruikt in de ontploffing. De meeste kernwapens zijn vooral hele grote/zware bommen en het kernafval dat eruit komt is een bijkomstigheid. Uitzondering zijn bijvoorbeeld kobaltbommen.

Het grotere risico is de nucleaire winter. Bom valt, er ontstaat zo'n enorme ontploffing en daarbij komende vuurstorm, dat er enorm veel as hoog in de atmosfeer terecht komt, waardoor de temperatuur gedurende een langere periode (2-5 jaar) wereldwijd erg zakt. Maar die kans is niet zo heel groot, kernwapens zijn over het algemeen niet extreem krachtig als de zwaarst geteste exemplaren, worden ingezet op strategische/militaire doelen en de huidige steden zijn zoveel beton/steen dat het risico op een vuurstorm tegenwoordig ook lager ingeschat lijkt te worden.

Woon je in de buurt van waar zo'n bom valt, ja dan ben je 't haasje. En het zal uiteraard flink wat doen met de welvaart en wereldbevolking, maar zo'n doemscenario zoals in het verleden geschetst werd lijkt, als je ernaar googled, echt wel minder groot te zijn dan in 't verleden werd ingeschat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyritZz
Marzman schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:01:
[...]

Sindsdien is er veel veranderd, toen was er 1 kernmacht en waren de wapens nog primitief vergeleken met nu. Kernwapens zijn ontzettend veel krachtiger geworden, door te spelen met isotopen kan gekozen worden of een bom relatief schoon of extreem vervuilend moet zijn en inmiddels hebben de kernmachten alles bij elkaar meer dan genoeg van die apparaten gebouwd om de volledige aardkloot uit te roeien.

Als je de eerste klap overleeft, en de straling mee blijkt te vallen zit je alsnog met een samenleving die totaal ontwricht en kapot is, is het nog maar de vraag of basisvoorzieningen (relatief) vlot te herstellen zijn en heb je ook kans dat landbouw voor langere periode niet mogelijk is door de stofdeeltjes die in de atmosfeer terecht komen.

Potentieel alsnog een dusdanig bizar scenario dat je daar op voorbereiden eigenlijk niet te doen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Vergeet ook niet de EMP wat van nukes af komt ;)
Onze hedendaagse digitale beschaving vind dat niet echt leuk.
En zonder transport, elektriciteit, etc. gaat het snel bergafwaarts met de beschaving.

Zonnepanelen, generators, je EV die je als accu wilt gebruiken, je diepvries, etc.
Dat is allemaal in 1 klap kapot als je in de EMP-zone van atoomwapens zit.

[ Voor 28% gewijzigd door hackerhater op 16-03-2022 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

rik86 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:33:
[...]

Het grotere risico is de nucleaire winter. Bom valt, er ontstaat zo'n enorme ontploffing en daarbij komende vuurstorm, dat er enorm veel as hoog in de atmosfeer terecht komt, waardoor de temperatuur gedurende een langere periode (2-5 jaar) wereldwijd erg zakt.
Volgens Google zijn er 1030 nucleaire tests geweest, met kleine maar ook heel zware bommen die nu niet meer bestaan. Die afkoeling de voorbij 70 jaar viel best mee :P (maar was wel verspreid over decennia)

Deze vulkaanuitbarsting was al 10 MT: https://www.npr.org/2022/...onga-blast-at-10-megatons

Of 500x Hiroshima: https://www.iflscience.co...he-hiroshima-atomic-bomb/

Dan hebben we het nog niet over de Pinatubo die in 1991 tijdelijk voor een halve graad afkoeling zorgde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
Maar goed ontopic. Voor een tijdje eten ed in huis hebben is prima.
Maar voor doomsday preppen is redelijk nutteloos zolang je geen skills hebt om zonder de moderne technieken te kunnen overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hackerhater schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:47:
Maar voor doomsday preppen is redelijk nutteloos zolang je geen skills hebt om zonder de moderne technieken te kunnen overleven.
Idd, op termijn zal je toch wat moeten kunnen landbouwen of weten wat in het wild eetbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

XyritZz schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:35:
[...]

Sindsdien is er veel veranderd, toen was er 1 kernmacht en waren de wapens nog primitief vergeleken met nu. Kernwapens zijn ontzettend veel krachtiger geworden, door te spelen met isotopen kan gekozen worden of een bom relatief schoon of extreem vervuilend moet zijn en inmiddels hebben de kernmachten alles bij elkaar meer dan genoeg van die apparaten gebouwd om de volledige aardkloot uit te roeien.

Als je de eerste klap overleeft, en de straling mee blijkt te vallen zit je alsnog met een samenleving die totaal ontwricht en kapot is, is het nog maar de vraag of basisvoorzieningen (relatief) vlot te herstellen zijn en heb je ook kans dat landbouw voor langere periode niet mogelijk is door de stofdeeltjes die in de atmosfeer terecht komen.

Potentieel alsnog een dusdanig bizar scenario dat je daar op voorbereiden eigenlijk niet te doen is.
De VN is ook een kernmacht en zelfs de EU (Frankrijk heeft kernwapens, toen ze die aan testten waren we allemaal tegen maar nu is het toch wel handig :p )

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 08:45
hackerhater schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:06:
[...]

Die Albert toch, als we WW4 met sticks en stones vechten is nr 3 duidelijk met kernbommen gedaan dus dat weten we dan wel :) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

durian schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 12:32:
[...]

Die Albert toch, als we WW4 met sticks en stones vechten is nr 3 duidelijk met kernbommen gedaan dus dat weten we dan wel :) >:)
We danken de atoombom aan Albert Einstein, maar het was toen nog een theorie.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

terwijl je praat over de oorzaak en niet de gevolgen

hebben jullie al gemerkt dat de winkels door voorraden heen beginnen te raken (hamsters)

- bloem = bijna niet meer te krijgen
- olie (zonne bloem olie
- rijst schappen zijn ook redelijk leeg
- pasta .. gaat dezelfde kant op

maar vergeet niet de gevolgen op langere termijn producten die niet meer te verkrijgen zijn

[ Voor 5% gewijzigd door vso op 16-03-2022 13:37 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Dat is niet door de hamsters. Bloem en olie kwamen uit Oekraine. Bakkers geven al aan dat een brood 3 euro gaat kosten. Zonnebloemolie heb ik inderdaad vorige week ook al niet meer kunnen kopen, maisolie was ook op, biologische maisolie was er nog wel. Dus heb ik die maar.

Maar aangezien boeren moeten stoppen met koeien vanwege de CO2 lijkt me dat ze hun boerderij zouden kunnen ombouwen om koren te laten groeien.

[ Voor 60% gewijzigd door Marzman op 16-03-2022 13:41 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Marzman schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:39:
Dat is niet door de hamsters. Bloem en olie kwamen uit Oekraine. Bakkers geven al aan dat een brood 3 euro gaat kosten. Zonnebloemolie heb ik inderdaad vorige week ook al niet meer kunnen kopen, maisolie was ook op, biologische maisolie was er nog wel. Dus heb ik die maar.

Maar aangezien boeren moeten stoppen met koeien vanwege de CO2 lijkt me dat ze hun boerderij zouden kunnen ombouwen om koren te laten groeien.
Dus wel hamsters het is op ..
en oplossingen verzinnen = lange(re) termijn werk ..

Dit is een voorbereiding(s) topic.. in dit geval is het "ergste" je grijpt mis in de winkel

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
vso schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:37:
terwijl je praat over de oorzaak en niet de gevolgen

hebben jullie al gemerkt dat de winkels door voorraden heen beginnen te raken (hamsters)

- bloem = bijna niet meer te krijgen
- olie (zonne bloem olie
- rijst schappen zijn ook redelijk leeg
- pasta .. gaat dezelfde kant op

maar vergeet niet de gevolgen op langere termijn producten die niet meer te verkrijgen zijn
Het was mij ook opgevallen. Ik zag laatst bij Dirk dat alle goedkope pasta op was, letterlijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4n-ojkpwU3kRd-B0GhfPF-yK9g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qEsuQYOQUGlj6DCEccDgjPYv.jpg?f=user_large

Alleen de duurdere merken / bio pasta was er nog, maar voor hoelang?

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 16-03-2022 16:34 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Anoniem: 78739 schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 09:17:
Wij hebben ook de basisbehoeften voorzien:

- 1000 euro gevriesdroogd voedsel (is nu grotendeels uitverkocht in prepshops)
- waterton met 220 liter drinkwater
- in de tuin 2 regentonnen, te reinigen met waterfilters (gewone en vloeibare)
- zonnepaneeltjes en 2 powerbanks
- 3 usb oplaadbare campinglichtjes
- campingvuurtje met 20 gaspatronen
- fm-radio kan via de smartphones

Lijkt misschien overdreven, maar veel spullen gebruiken we ook om te kamperen. Het gevriesdroogd voedsel blijft 15 jaar goed, na 10 jaar gaan we het opeten en nieuwe kopen (al 1 blik geprobeerd, is best lekker). Tegen dan zal het eten in de supermarkt bijna even duur zijn dan wat we er nu voor betaald hebben, dus ik vind het geen geldverspilling.

Daarnaast zijn we ook voorbereid op langetermijn schokken zoals hoge energieprijzen en/of tekorten. Ons huis is heel goed geïsoleerd en we hebben geen auto nodig. Bij een kortetermijnschok/ramp ben je trouwens ook beter met een fiets dan met een auto. Kijk bvb. naar de evacuaties voor orkanen in de VS: dat is 1 grote file, met de fiets raak je dan sneller weg, je moet ook geen lange wachtrijen trotseren aan tank/laadstations. Met een bakfiets en een longtail kan je ook veel spullen meenemen. Maar evacueren moet je pas doen als het echt niet anders kan.

Het moeilijkste in dit verhaal vind ik familie, ook al hebben wij een kleine familie. Niemand weet dat we een voorraadje hebben, maar als er iets gebeurt kan je moeilijk je ouders in de steek laten, en misschien gaan die op hun beurt beginnen over hun broers/zussen, dat je die ook niet in de steek kan laten, enz.

Ter relativering: de kans dat er echt iets ernstigs gebeurt is heel klein en je ziet nu ook in Oekraïne dat er in Marioepol pas geplunderd werd toen de Russen op de drempel stonden. Anderzijds kan je zo wel last-minute hamsteren en chaos vermijden en ook de hogere prijzen op dat ogenblik.
Gevriesdroogd voedsel, en dan nog voor € 1000, klinkt nogal overdreven. Je kan ook op de vlucht gaan, in de buurlanden wordt je sowieso opgevangen en zal er voedsel voorzien worden. Dat zien we nu ook met Oekraïners die naar Polen vluchten. Ze stonden weliswaar in de file maar komen uiteindelijk wel aan. Zeker de mensen met geld zijn prima in staat om zichzelf in veiligheid te brengen. Wat moet je dan met dat gevriesdroogd voedsel?

Waterton in de tuin hebben we al enige tijd, voornamelijk om de planten water te geven. Je zou ook wat grote waterflessen kunnen kopen om ze in de kruipruimte of kelder te bewaren.

Dat zonnepaneeltje vind ik overigens een goed idee, kan altijd van pas komen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

XWB schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:49:
[...]

Gevriesdroogd voedsel, en dan nog voor € 1000, klinkt nogal overdreven. Je kan ook op de vlucht gaan, in de buurlanden wordt je sowieso opgevangen en zal er voedsel voorzien worden. Dat zien we nu ook met Oekraïners die naar Polen vluchten. Ze stonden weliswaar in de file maar komen uiteindelijk wel aan. Zeker de mensen met geld zijn prima in staat om zichzelf in veiligheid te brengen. Wat moet je dan met dat gevriesdroogd voedsel?

Waterton in de tuin hebben we al enige tijd, voornamelijk om de planten water te geven. Je zou ook wat grote waterflessen kunnen kopen om ze in de kruipruimte of kelder te bewaren.

Dat zonnepaneeltje vind ik overigens een goed idee, kan altijd van pas komen.
In de 2e alinea zei ik al dat we het na 10 jaar gaan opeten, tegen dan is de voedselprijs per calorie ws. even hoog en dan kopen we een nieuwe voorraad, indien we dat nog wensen. Maw, het voedsel gaat nooit verloren, als wij er niet meer zijn kan onze dochter het nog opeten :)

Daarnaast kan het ook tijdelijke tekorten of prijspieken opvangen, na bvb. hamstergedrag.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 16-03-2022 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Anoniem: 78739 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:58:
[...]

In de 2e alinea zei ik al dat we het na 10 jaar gaan opeten, tegen dan is de voedselprijs per calorie ws. even hoog en dan kopen we een nieuwe voorraad, indien we dat nog wensen. Maw, het voedsel gaat nooit verloren, als wij er niet meer zijn kan onze dochter het nog opeten :)
Dan nog is dat lastig in te schatten, want als je op de vlucht moet kan je niet alles meenemen. Dan is dit soort voedsel beter geschikt:

https://www.amazon.nl/dp/B07PW177WS/

Kan zo in de rugzak :)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
hackerhater schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:47:
Alleen al vanwege de inflatie was het een prima idee om voor lange tijd eten in huis te halen. Pasta, rijst en bonen zijn lang houdbaar en worden alleen maar duurder.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

XWB schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:33:
[...]

Het was mij ook opgevallen. Ik zag laatst bij Dirk dat alle goedkope pasta op was, letterlijk:

[Afbeelding]

niet lang meer

let wel verse pasta maken is ook uitdagend zonder meel ...

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:08
Bepaalde zaken zou ik mij absoluut geen zorgen maken zoals

Dekens om je warm te houden dat heeft iedereen toch wel of ben ik nou gek...
Iedereen heeft toch wel een winterdekbed op de slaapkamer liggen ? of slaapt iedereen altijd in een verwarmde slaapkamer?

Daarnaast je hebt altijd genoeg kleren liggen, je kan bijvoorbeeld ook je zomerkleding in lagen aan doen dat helpt beter dan een dikke trui.

Om je telefoon/laptop opladen zijn er ook mini zonnepanelen zoals dit:
https://www.mobisun.com/n...neel-60w-18v-35a-mobisun/

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 16-03-2022 17:12 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
vso schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 13:55:
[...]

E.H.B.O
REGEL 1 ---> Eerst jezelf in veiligheid brengen

De gedachte erachter (de belangrijkste) = als je zelf veilig en gezond blijft kan je beter de omgeving helpen en kijken of je hulp kan krijgen uit je omgeving.

Daarnaast waar wil je naar toe vluchten ? Als het kan zie regel 1 .. maar de kans is groter dat je in een file komt te staan. oftewel soms loop je altijd een risico.
De mensen in Oekraïne vluchten naar de buurlanden. En ja, dan kom je in de file te staan maar uiteindelijk kom je er wel.

Idealiter ben je een ramp net voor, mensen met geld zouden bij een aanstaande dreiging al uit voorzorg een weekendje weg kunnen en dan even aankijken wat er gaat gebeuren. Dat zag je ook in Oekraïne, er waren mensen die al ruim op tijd weg waren.

[ Voor 15% gewijzigd door XWB op 16-03-2022 17:10 ]

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

XWB schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:09:
[...]

De mensen in Oekraïne vluchten naar de buurlanden. En ja, dan kom je in de file te staan maar uiteindelijk kom je er wel.

Idealiter ben je een ramp net voor, mensen met geld zouden bij een aanstaande dreiging al uit voorzorg een weekendje weg kunnen en dan even aankijken wat er gaat gebeuren. Dat zag je ook in Oekraïne, er waren mensen die al ruim op tijd weg waren.
Hun kunnen inderdaad vluchten naar ons, zodra wij gaan mee gaan matten waar wil je naar toe ???? geloof dat EU je weinig kans geeft NATO waar UK/USA lid van is nog minder .. Africa/china ? dus .. suc6

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mr_evil08 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:08:
Bepaalde zaken zou ik mij absoluut geen zorgen maken zoals

Dekens om je warm te houden dat heeft iedereen toch wel of ben ik nou gek...
Iedereen heeft toch wel een winterdekbed op de slaapkamer liggen ? of slaapt iedereen altijd in een verwarmde slaapkamer?

Daarnaast je hebt altijd genoeg kleren liggen, je kan bijvoorbeeld ook je zomerkleding in lagen aan doen dat helpt beter dan een dikke trui.

Om je telefoon/laptop opladen zijn er ook mini zonnepanelen zoals dit:
https://www.mobisun.com/n...neel-60w-18v-35a-mobisun/
Nu zal het volgende wel loslopen (hopenlijk) maar met dekens alleen kom je er niet .. je huis beschermen tegen vorst is relatief belangrijk anders springt als nog je waterleiding in huis .
in de winter heb je 20 PV panelen nodig om dezelfde capaciteit op te wekken ALS je al wat kan opwekken .

In een iglo kan je perfect in je nakie slapen hoor .. Maar het is handiger een beperkte ruimte te voorzien van warmte dan je hele woonkamer/huis ..

Maar als jij niet genoeg te eten hebt produceert jou lichaam ook minder warmte, word je sneller ziek (roofbouw)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoahAmber
  • Registratie: Januari 2020
  • Niet online
vso schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:31:
[...]

Hun Zij kunnen inderdaad vluchten naar ons, zodra wij gaan mee gaan matten waar wil je naar toe
*knip* offtopic

[ Voor 46% gewijzigd door polthemol op 17-03-2022 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

XWB schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:00:
[...]

Dan nog is dat lastig in te schatten, want als je op de vlucht moet kan je niet alles meenemen. Dan is dit soort voedsel beter geschikt:

https://www.amazon.nl/dp/B07PW177WS/

Kan zo in de rugzak :)
Dit is bijna even compact: https://www.rampenrugzak....atis-katadyn-waterfilter/

Er zit ook een doos met de repen uit jouw linkje in. Het voordeel van mijn pakket is dat je het na pakweg 10 jaar als gewone maaltijd kan nuttigen. Die repen gaan langer mee, maar is wel heel eenzijdige voeding als je het ooit wilt opeten om te vervangen, daarom heb ik die niet gekocht. 3 van die dozen kunnen gemakkelijk met onze bakfiets mee. Het nadeel is wel dat je water nodig hebt om te bereiden. Conclusie: voor thuis zijn die gevriesdroogde blikken ideaal en als we moeten vluchten pakken we gewoon de doosjes met energierepen mee, per doos hebben die het volume van 6 blikken, en we hebben 3 dozen.

Edit: jouw pakket is 12 kg voor 1 maand en het mijne is 19 kg voor 1 maand (voor 1 persoon). Dus toch wat verschil in kcal per kg.

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 16-03-2022 18:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:49

Sebazzz

3dp

hackerhater schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:36:
Vergeet ook niet de EMP wat van nukes af komt ;)
Onze hedendaagse digitale beschaving vind dat niet echt leuk.
En zonder transport, elektriciteit, etc. gaat het snel bergafwaarts met de beschaving.

Zonnepanelen, generators, je EV die je als accu wilt gebruiken, je diepvries, etc.
Vergeet ook niet dat ogenschijnlijk simpele apparaten ook microchips hebben. Bijvoorbeeld een simpele zaklamp die ook kan knipperen bevat een chip in de aan/uitknop om het knipperen en SOS-patroon te faciliteren. En natuurlijk de boordcomputer van elke auto na 1990.

Relevant:
The E1 pulse is the very fast component of nuclear EMP. E1 is a brief but intense electromagnetic field that induces high voltages in electrical conductors. E1 causes most of its damage by causing electrical breakdown voltages to be exceeded. E1 can destroy computers and communications equipment and it changes too quickly (nanoseconds) for ordinary surge protectors to provide effective protection from it. Fast-acting surge protectors (such as those using TVS diodes) will block the E1 pulse.
Afhankelijk van het design kan je apparaat blijven werken.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sebazzz schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:39:
[...]

Vergeet ook niet dat ogenschijnlijk simpele apparaten ook microchips hebben. Bijvoorbeeld een simpele zaklamp die ook kan knipperen bevat een chip in de aan/uitknop om het knipperen en SOS-patroon te faciliteren. En natuurlijk de boordcomputer van elke auto na 1990.

Relevant:

[...]

Ik denk dat je in het gebied van de EMP-puls grotere zorgen hebt dan defecte elektronica :) Maw, het gaat niet zo veel verder dan de vuurbal of schokgolf.
Although experts have not achieved consensus on expected impacts, generally they believe that the most severe consequence of the pulse would not travel beyond about 2 miles (3.2 km) to 5 miles (8 km) from a ground level 10 KT IND detonation.
Zwaardere wapens worden wel hoger tot ontploffing gebracht en hebben daardoor een grotere range. Maar dan schaalt de vuurbal en schokgolf ook mee.

Voor de geïnteresseerden: https://nuclearsecrecy.com/nukemap/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Sebazzz schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:39:
[...]

Relevant:

[...]

ik weet niet hoor maar moment dat er 1 valt heb je andere uitdagingen .. als je het overleeft .. zolang je de paddestoel ziet = het tegen de wind in "weg wezen" .. een rugzak met meuk is dan het minst van je zorgen

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Anoniem: 78739 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:29:
[...]

Dit is bijna even compact: https://www.rampenrugzak....atis-katadyn-waterfilter/

Er zit ook een doos met de repen uit jouw linkje in. Het voordeel van mijn pakket is dat je het na pakweg 10 jaar als gewone maaltijd kan nuttigen. Die repen gaan langer mee, maar is wel heel eenzijdige voeding als je het ooit wilt opeten om te vervangen, daarom heb ik die niet gekocht. 3 van die dozen kunnen gemakkelijk met onze bakfiets mee. Het nadeel is wel dat je water nodig hebt om te bereiden. Conclusie: voor thuis zijn die gevriesdroogde blikken ideaal en als we moeten vluchten pakken we gewoon de doosjes met energierepen mee, per doos hebben die het volume van 6 blikken, en we hebben 3 dozen.

Edit: jouw pakket is 12 kg voor 1 maand en het mijne is 19 kg voor 1 maand (voor 1 persoon). Dus toch wat verschil in kcal per kg.
Dat is een prima conclusie. Blikken soep heb je verder weinig aan wanneer je daadwerkelijk op de vlucht moet, maar voor thuis is het inderdaad prima. En die repen kan je tevens los aanvullen: https://rampenrugzak.nl/p...antsoen-20-jaar-houdbaar/

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:03
vso schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:37:
[...]

ik weet niet hoor maar moment dat er 1 valt heb je andere uitdagingen .. als je het overleeft .. zolang je de paddestoel ziet = het tegen de wind in "weg wezen" .. een rugzak met meuk is dan het minst van je zorgen
Als je in de ring van de eerste paar kilometer zit schijn je de wolk niet eens te gaan zien omdat alle ogen direct verbranden door het felle licht.

Ik vraag me af hoeveel zin het heeft om echt te preppen voor een atoomoorlog. Het is dan ieder voor zich en degene die het het beste voor elkaar hebben worden als eerste beroofd. Ik zie er zelf meer in om voor te bereiden op een week stroomuitval o.i.d.

[ Voor 6% gewijzigd door Dennisdn op 17-03-2022 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dennisdn schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 07:20:
Ik zie er zelf meer in om voor te bereiden op een week stroomuitval o.i.d.
inderdaad preppen voor iets waarschijnlijkers is logischer . ik betwijfel of stroom uitval daar tussen hoort

Als 1ste levensbehoeftes uitvallen (gas/elektra/water) dan is er zoiezo al een bom gevallen en heerst er totale paniek . en heb je andere dingen aan je hoofd

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
vso schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 08:12:
[...]
inderdaad preppen voor iets waarschijnlijkers is logischer . ik betwijfel of stroom uitval daar tussen hoort
Als 1ste levensbehoeftes uitvallen (gas/elektra/water) dan is er zoiezo al een bom gevallen en heerst er totale paniek . en heb je andere dingen aan je hoofd
Nou, een langdurige stroomuitval lijkt mij wat realistischer omdat het afgelopen jaren al een paar keer bijna gebeurd is. Er hoeven aan de rand van Europa maar een paar centrales bestookt te worden om het hele Europese netwerk als een kaartenhuis in te laten storten. Daarna moeten alle centrales stuk voor stuk weer opgestart worden, wat weken nodig heeft omdat het langzaam volgens een bepaalde volgorde moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Dennisdn schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 08:17:
[...]

Nou, een langdurige stroomuitval lijkt mij wat realistischer omdat het afgelopen jaren al een paar keer bijna gebeurd is. Er hoeven aan de rand van Europa maar een paar centrales bestookt te worden om het hele Europese netwerk als een kaartenhuis in te laten storten. Daarna moeten alle centrales stuk voor stuk weer opgestart worden, wat weken nodig heeft omdat het langzaam volgens een bepaalde volgorde moet gebeuren.
dat er aangevallen word betwijfel ik, maar dat stroomcentrale/opstarten is niet zeer onwaarschijnlijk alleen weken ?? dat vind ik nogal iffy maar enkele uren/dagen sluit ik niet uit

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:08
vso schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 17:50:
[...]

Nu zal het volgende wel loslopen (hopenlijk) maar met dekens alleen kom je er niet .. je huis beschermen tegen vorst is relatief belangrijk anders springt als nog je waterleiding in huis .
in de winter heb je 20 PV panelen nodig om dezelfde capaciteit op te wekken ALS je al wat kan opwekken .

In een iglo kan je perfect in je nakie slapen hoor .. Maar het is handiger een beperkte ruimte te voorzien van warmte dan je hele woonkamer/huis ..

Maar als jij niet genoeg te eten hebt produceert jou lichaam ook minder warmte, word je sneller ziek (roofbouw)
Dat springen van waterleidingen is een fabeltje, in Nederland hebben wij niet zulke strenge winters en onze huizen kennen isolatie waardoor de kans zo goed als 0 is, alleen waterleidingen die slecht zijn aangelegd kunnen springen maar dat zijn altijd nog en en en omstandigheden.

Stroom zou ik mij overigens ook niet zorgen maken want wat wil je doen?, je laptop werkt OK maar Internet zal uitvallen waardoor je er niks mee kan evenals de mobiele netwerken(data) na x uur, als mijn mobieltje leeg zou raken laad ik hem wel even op in de auto en als je de databundel uitzet kan een smartphone ook aardig lang mee en terug op 2G zet.

Alleen water en voedsel de rest zou ik mij geen zorgen om maken want elektrisch apparatuur kan je toch niks mee, nadeel van de koelkast/vriezer inhoud wat gaat ontdooien.

Uiterraard wel een zaklamp met batterijen hebben etc.

[ Voor 6% gewijzigd door mr_evil08 op 17-03-2022 08:35 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
vso schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:37:
[...]

Jammer voor de randstad. We hebben bijna altijd zuidwestenwind, dus die moeten dan allemaal de zee in hollen.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Het probleem van een kernbom is ook dat humanitaire hulp waarschijnlijk achterblijft. Zelfs in Fukushima is er niemand overleden aan straling maar wel enorm veel slachtoffers uit angst voor straling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mr_evil08 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 08:33:
Dat springen van waterleidingen is een fabeltje, in Nederland hebben wij niet zulke strenge winters en onze huizen kennen isolatie waardoor de kans zo goed als 0 is, alleen waterleidingen die slecht zijn aangelegd kunnen springen maar dat zijn altijd nog en en en omstandigheden.
Fabeltje .. denk het niet er zijn er genoeg die de hele "verduurzaming" onzin vinden en daarom het huis niet isoleren.

Als het zo simpel is dat je duidelijk kan aanwijzen van de oorzaak van een "en+en" situatie, maar we zijn 3 weken bezig en nu al (of pas) begin je de effecten op de markt te merken van wat Oekraine levert..

Het is wel het onzichtbare element waar je als afnemer niet altijd bij stilstaat ..
Stroom zou ik mij overigens ook niet zorgen maken want wat wil je doen?, je laptop werkt OK maar Internet zal uitvallen waardoor je er niks mee kan evenals de mobiele netwerken(data) na x uur, als mijn mobieltje leeg zou raken laad ik hem wel even op in de auto en als je de databundel uitzet kan een smartphone ook aardig lang mee en terug op 2G zet.

Alleen water en voedsel de rest zou ik mij geen zorgen om maken want elektrisch apparatuur kan je toch niks mee, nadeel van de koelkast/vriezer inhoud wat gaat ontdooien.

je kan inderdaad weinig doen, de vriezer is wel vervelend
als je nog gas hebt kan je wel wat doen maar daarna houd het snel op

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dennisdn schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 08:17:
[...]

Of door een combinatie van een bug, een blunder en wat bomen:
Wikipedia: Elektriciteitsstoring in Noord-Amerika op 14 augustus 2003

Enkele sfeerbeelden, er waren ook plunderingen.

De blackout van 1977
[...]

Ik vind een smartphone waarmee je fm-radio kan luisteren wel belangrijk. Bij een grote lokale ramp zonder stroom of gsm/internetverbinding is het de enige manier om iets van de 'buitenwereld' te weten te komen. Met powerbanks en zonnepaneeltjes kan je lang of onbeperkt verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het is lastig te testen, maar het zou kunnen dat er intussen al voldoende decentrale renewables zijn om de effecten van een lange blackout significant te dempen - backupgeneratoren die in de jaren '90 zijn gedimensioneerd op twee dagen draaien, kunnen met dezelfde dieselvoorraad en strategisch rantsoeneren een week vooruit met de PV op het dak.
Een SMPS (laptop/mobiellader) werkt doorgaans ook prima op DC en is behoorlijk tolerant qua ingangsspanning, dus met 5 á 6 standaard PV panelen en een kroonsteentje kan je zonder grid een laptop opladen, een router opstarten en een meshnetwerk met de buren maken.
Binnen een paar jaar staat er in elke straat een V2X auto; één zo'n auto zou het licht in een hele straat aan kunnen houden en zelfs mijn huis comfortabel door de winter kunnen helpen. Als mensen zich willen organiseren is er dan een heleboel mogelijk.

Interessant datapunt hieraan gerelateerd: in Jemen is tijdens de oorlog met de infra in puin de toegang tot elektriciteit toegenomen.
Satellite imagery showed that nearly 55 percent of power sector assets (including transmission lines, power stations) currently have some degree of damage, while 8 percent are completely destroyed – all evidence to support our finding that grid access to electricity was dismally low in Yemen.
But the results of the surveys showed a silver lining - we found that electricity access rates in rural areas have improved during the conflict.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

[...]

Het nadeel van stroomuitval voor laten we zeggen een week is voor ons dat we dan geen verwarming, warm water of inductie meer hebben hiernaast bederft het voedsel in de koelkast erg snel en zal de vriezer ontdooien. Zonder hittebron voor koken denk ik dat er nog behoorlijk veel huishoudens binnen korte termijn problemen gaan hebben met voedsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Blijven waar ik ben en wachten op een (fatsoenlijk) plan, ondertussen zelf boontjes doppen.
rond gaan rijden en stranden in een file en je bent de pineut, daar kom je niet meer uit (behalve te voet met veel van waarde achterlatende in je auto)

bij wegvallen alle NUTS voorziening: m'n BBQ gebruiken om te koken, en de bederfelijke waar uit m'n (schuur)vriezer opkoken voordat 't weggegooid moet worden.
aanwezige voorraad ordenen en op volgorde consumeren. papa 't bier en familie alle frisdrank.

sms naar volledige adreslijst "wij leven nog", en daarna zaken als telefoons/laptops allemaal volledig uit, radio op batterijen aan.
die telefoon komt wel weer een keer uit de kast op het moment dat evacuatie een ding wordt, en dan is een redelijk volle batterij goud waard.

thuis op controle: daarna kijken wat ik voor de buren in de straat kan betekenen, moraal hooghouden. we're in this together.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

hebben jullie niet door hoe "Verwend" we zijn ..? en/of hoe dicht we bij de "afgrond" leven ..
edit:

Dit moet ik wel nuaceren

wat ik hiermee bedoel is dat wij (lees bedrijven) en ook ergens erg logisch .. niet werken met "backups" . waarom zou je er vanuit gaan dat iets langer dan x tijd uitvalt (meer dan 4 uur) dat is zo uniek ons stroom net is zo stabiel .. daar verzekeren we ons tegen ..door een iets "duurder" service contract wat vervolgens uitgekleed word omdat je er toch nooit gebruik van maakt.

Gevolg is dat degene die backup levert ook maar enkele klanten van de dienst kan voorzien.. omdat als er stront gebeurt .. je andere uitdagingen hebt.

en dus als consument heb je totaal geen weet dat als je 1 ding omgooit je een domino effect krijgt, het is alleen de vraag of je het juiste "steentje" weet te vinden dat je om moet gooien

Het feit dat bv het gsm net / fm zenders werken is wellicht puur aan de reikwijdte(denkkigsgraad) van de techniek zelf te danken .. dat we wellicht nog enige vorm van communicatie hebben ..

Maar dan nog bij een stroom storing van uren heb je meer shit dan je kan voorstellen dan is je vriezer nog niet eens het ergste .. heel veel bedrijven hebben slecht werkende backup generatoren (of geen)

sta niet verbaast als je gewoon het bokkie bent ..
True schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:14:
[...]

Het nadeel van stroomuitval voor laten we zeggen een week is voor ons dat we dan geen verwarming, warm water of inductie meer hebben hiernaast bederft het voedsel in de koelkast erg snel en zal de vriezer ontdooien. Zonder hittebron voor koken denk ik dat er nog behoorlijk veel huishoudens binnen korte termijn problemen gaan hebben met voedsel.
na 12/24 (hangt af van hoe goed je vriezer geisoleerd is (niet)) kan je beginnen met pekelen ---> voedsel drogen en boven een vuurtje garen ..

maar als je een auto hebt met omvormer 12v ==> 230 is dat probleem er niet zo snel je vriezer vraagt niet zoveel stroom .. in nood is dat een mooie aggregaat

pekelen = suiker/zout oplossing vlees kan je 12 tot 24 uur erin bewaren (uit de zon) koele plek bij voorkeur

[ Voor 25% gewijzigd door vso op 17-03-2022 10:46 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
Nog recenter en dichterbij, in 2006 waren we heel dicht bij een Europese black-out. Gelukkig heeft het veiligheidssysteem toen gewerkt door Europa direct in meerdere netten te verdelen en waren de getroffen landen in 2 uur weer up-and-running. Dat was een " fjieuw, dat ging maar net goed". Als die noodsystemen ook maar 1 hapering hadden gehad of bijvoorbeeld door een cyberaanval uitgezet was, was het kaartenhuis ingestort. Wikipedia: Stroomstoring in Europa 2006

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Preppen wordt populair :P
https://vrtnws.be/p.oLxw19kyQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
True schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 10:14:
[...]

Zonder hittebron voor koken denk ik dat er nog behoorlijk veel huishoudens binnen korte termijn problemen gaan hebben met voedsel.
Afhankelijk van hoelang je moet overbruggen kan je ook een gasbrander in huis halen:

https://www.action.com/nl-nl/p/froyak-gasbrander/
https://www.action.com/nl-nl/p/froyak-gasblikje-/

Of houtskool, kan je ook enkele zakken in huis halen:

Verder kan je altijd meubelen verbranden, als het echt zou moeten. Dat is wat de mensen in Mariupol momenteel doen om zich warm te houden.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15:08
De context van 'het ergste' is eigenlijk een langzaam verval. Dus sterk stijgende prijzen en permanent lege supermarkt schappen zoals nu in Rusland plaatsvind. Het beste is dus wat de jonge Russen de afgelopen weken hebben gedaan: vertrekken naar een ander land.

Ik ben nog steeds onbeslist of een Taiwan aanval realistisch is, op dit moment lijken het aantal troepen daar sterk mee te vallen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SF_EJz1VHvKkN17V8Y3ff2AhiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ReVNxEvXCQxm9vs1nzkZIi3I.jpg?f=fotoalbum_large
(Annual Report to Congress: Military and Security Developments Involving the People’s Republic of China)

[ Voor 6% gewijzigd door Harm_H op 22-03-2022 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

XWB schreef op maandag 21 maart 2022 @ 14:24:
[...]
Afhankelijk van hoelang je moet overbruggen kan je ook een gasbrander in huis halen:

https://www.action.com/nl-nl/p/froyak-gasbrander/
https://www.action.com/nl-nl/p/froyak-gasblikje-/

Of houtskool, kan je ook enkele zakken in huis halen:

[Twitter]

Verder kan je altijd meubelen verbranden, als het echt zou moeten. Dat is wat de mensen in Mariupol momenteel doen om zich warm te houden.
Denk eerder dat zoiets goedkoper is omdat gas bijwijze van spreken 10,- per m3 is .. en dat je van de 1001 zaken in de supermarkt enkele tijdelijk niet meer verkrijgbaar is maar eerder quota's zoals zonnebloem olie nu ..

Voor koken zou ik eerder een rocket stove pakken

voor verwarming ..oef dan ben ik binnen een dag door mijn meubels heen al dat ikea spul is zeer weinig hout tegenwoordig ..

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Harm_H schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 08:13:
De context van 'het ergste' is eigenlijk een langzaam verval. Dus sterk stijgende prijzen en permanent lege supermarkt schappen zoals nu in Rusland plaatsvind. Het beste is dus wat de jonge Russen de afgelopen weken hebben gedaan: vertrekken naar een ander land.

Ik ben nog steeds onbeslist of een Taiwan aanval realistisch is, op dit moment lijken het aantal troepen daar sterk mee te vallen:
[Afbeelding]
(Annual Report to Congress: Military and Security Developments Involving the People’s Republic of China)
'Het ergste' kan ook plots zijn: meteoriet, supervulkaan, dijkbreuken,... Als het getroffen gebied groot genoeg is zodat er niet overal hulp tegelijk kan zijn, dan kan een voorraad voedsel of water levensreddend zijn. Hoewel een grote meteoriet of supervulkaan zo'n grote impact kan hebben dat je met een voorraad voor een week/maand niet voldoende hebt (globale mislukte oogsten door stof in de atmosfeer).

Maar een langzaam verval kan een even grote impact hebben, daar kan je amper tegenop preppen: klimaatverandering, de vervallen rijken uit het verleden,...

Sommige mensen hebben ook niet voldoende middelen om zich voor te bereiden of te migreren:
Extreme honger dreigt voor 28 miljoen mensen in Oost-Afrika: ‘Stijgende voedselprijzen zijn mokerslag voor armsten’

Wat ik onlangs ook las: In Marioepol werd er op bepaalde plaatsen water uit de radiatoren gedronken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

vso schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:37:
[...]

voor verwarming ..oef dan ben ik binnen een dag door mijn meubels heen al dat ikea spul is zeer weinig hout tegenwoordig ..
In principe heb je geen verwarming nodig :P
https://www.amazon.de/-/n...%2Caps%2C101&sr=8-10&th=1
Comfortabele temperatuurschaal: -22 °C ~ -32 °C.
Grenstemperatuurschaal: -5 °C ~ -40 °C.
Die is zelfs te warm om in Scandinavië 's winters buiten te slapen :)
Een goedkoper model: https://www.amazon.de/-/n...+olive%2Caps%2C83&sr=8-17

[ Voor 38% gewijzigd door Anoniem: 78739 op 22-03-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Hoezo zit jij 24x7 in die slaapzak :+

ja ik weet dat je het als joke bedoelt,
maar onderschat niet de noodzaak van verwarming .. je lichaam gaat heftiger calorieën verbranden als je het koud hebt .. zereneus gezegd.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

vso schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 10:46:
[...]

Hoezo zit jij 24x7 in die slaapzak :+
Uiteraard, plat liggen is de beste manier om calorieën te sparen. :P Dan kan je dubbel zo lang overleven met je voedselvoorraad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

YouTube: 3 Months Is All You Need As A Prepper – Here’s Why wel leuk verhaal / informatief .. hoewel erg USA gericht (DUH)

zou hier in NL max 1 maand oid pakken .. na die maand ben je of op jezelf aangewezen of gered :) tenzij je in de randstad woont (zoals me) dan ben je de pisang linksom of rechtsom hahahahaha

btw pakte een pak pannekoeken .. was niet te nassen .. nee was ook iets over datum .. beter roteren .. zucht (eigenlijk gebruiken we nooit kant en klare mix .) nu omdat bloem overal op is en we toevalling nog een pak zagen staan .. nu ja die dan maar .. pfff zucht .. kom kids de auto in ;) ff die gele mickyD dan maar

[ Voor 29% gewijzigd door vso op 23-03-2022 00:58 ]

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-06 13:45

TNW

Anoniem: 78739 schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 09:36:
Ik vind een smartphone waarmee je fm-radio kan luisteren wel belangrijk. Bij een grote lokale ramp zonder stroom of gsm/internetverbinding is het de enige manier om iets van de 'buitenwereld' te weten te komen. Met powerbanks en zonnepaneeltjes kan je lang of onbeperkt verder.
FM radio gaat doorgaans maar tot de horizon. Kortegolf (~3-30 MHz) zal door propagatie veel verder komen. Koop dus een wereldontvanger, voldoende keus in goedkope modellen die goed werken. Met een voorraad AA alkalines heb je praktisch jaren "luisterplezier".

Kortegolf heeft een enorme opleving doorgemaakt door deze oorlog. Nieuwe zendlokaties en frequenties zijn ingezet om de Oekraïne van nieuws te voorzien, onafhankelijk van lokale infrastructuur.

Weblog | Straling!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• durian
  • Laatst online: 08:45
Vroeger (kuch) kon je Hilversum 1 op de AM door heel Europa horen (747 kHz geloof ik)...

Kortegolf is de laatste decennia steeds leger geworden, ik zal mijn oude radio eens uit het vet halen en luisteren hoe het er nu uit-eh-hoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

XWB schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 16:33:
[...]

[Afbeelding]

Hetzelfde als de zonnebloemolie dus, ik moest bio maisolie kopen :p

Nou ja, hebben we wel iets om de Italianen mee om de oren te slaan als ze weer roepen dat de pasta bij hun vandaan komt ;)

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-06 17:26

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Marzman schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 09:56:
Ik woon ook in Belgie, het lijkt me ook niet de beste plek om te zijn. Je kan beter in Spanje of Portugal zitten ...
Nouja, dat is eigenlijk ook precies wat ik deed, ik zat een weekje in Portugal in de zon...

Ik heb bewust misbruik gemaakt van mijn mentale afwijkinkjes als hyperfocus en bewust negeergedrag. De avond voor vertrek heb ik uitgesproken dat 'die hele situatie' gewoon even op pauze mocht, ik naar Portugal, en dan als ik terugkwam zou ik wel weer verder kijken.

Dat is natuurlijk niet zoals de wereld werkt :+ maar ik wist mezelf er uitstekend mee te sussen.

Dus ik zat in Porto met 1 rugtasje van 40x25x20!

Bij terugkomst sneeuwde het hier, dus op de route Eindhoven - Enschede werd het op Utrecht CS echt wel cruciaal dat ik al mijn laagjes truien, buff, en zomerjasje goed aan deed. Really.

Thuis wachtte mij de zo genoemde 'pleuristas'. Daar zat uiteindelijk in:
- unieke foto's, (rouw)kaarten, beetje contant geld
- 1 fikse powerbank, goed voor 7x telefoon opladen
- 2 flesjes water, genoeg voor katten / beetje dorst
- kattenpaspoortjes
- 1 blik kattenvoer met dekseltje
- 2x kattentuigje met lijn (later nog op ene kat geprobeerd: die viel plat 'gekneveld' neer en wilde niet meer bewegen, dramaqueen)
- 3 merinotruien
- 2 paar sokken, ondergoed
- 1 paar bergschoenen
- 4 dozen dadels
- 3 vijgenkoeken
- opblaasbaar kussentje
- lakenzak
- ehbo-kit
- camelbak voor meer water

+ tel daarbij op de tas waarmee ik reisde, genoeg broeken, laptop, ondergoed, toilettas, brick phone enzo

Alles is dus alweer braaf uitgepakt, en ik weet ook dat ik niet erg compleet was.
Er ontbrak bijvoorbeeld zout / ijzerhoudend eten, en de voorraad water was ontoereikend.
Maar ik ging er van uit dat ik eerst bij m'n vriend zou stranden, nog wat flessen water zou kunnen vullen, en dat we dan die in de auto zouden kunnen meenemen.

Ik weet in ieder geval voor een volgende keer jullie lijstjes nog erbij kan houden :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
minister van volksgezondheid heeft vandaag getweet over Apenpokken: Het heeft een A-status gekregen:
[Twitter: https://twitter.com/ministerVWS/status/1528000651078377472?t=zwNsoa92AaFhfsQ9iBNoqA&s=19]

Dus we kunnen weer verder uitbreiden met preppen.

3 weken terug hebben we overigens een appelboom, perenboom en kruisbessenplant erbij gekocht. De planning is nog wel verder uit te breiden, we hebben al 1 regenton maar er komt een 2e bij. ook gaan we meer sierplanten weghalen om ruimte te maken voor nuttige planten.
watervoorraad is al op orde, maar je kan nooit genoeg er klaar voor zijn 😌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Kol Nedra schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 15:52:
minister van volksgezondheid heeft vandaag getweet over Apenpokken: Het heeft een A-status gekregen:
[Twitter]

3 weken terug hebben we overigens een appelboom, perenboom en kruisbessenplant erbij gekocht. De planning is nog wel verder uit te breiden, we hebben al 1 regenton maar er komt een 2e bij. ook gaan we meer sierplanten weghalen om ruimte te maken voor nuttige planten.
Ik heb met Covid nooit het idee noch de behoefde gehad om te moeten preppen. Dat was met de mogelijke kans op een verdere oorlog dan enkel Oekraïne wel wat anders. Ik maak mij hier niet zo'n zorgen om.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Twitter]

Experts zeggen dat het niet zo'n vaart als corona zal lopen (artikel).
Maar je bent maar beter voorbereid, de kans op iets onverwachts is even groot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[Twitter]

Volgens de virologen kunnen we het 'in de kiem smoren' en als het nodig is staan alle vacinatiecentra er nog en we hebben ook nog een goed werkend vaccin tegen pokken. Dus laten we hopen dat het mee gaat vallen.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

ernstoud schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:20:
[...]

Daarom heb ik een hele kleine UPS op de Platinum 7840 en WiFi daarop aan staan. Dan heb ik internet als er geen stroom is, met als cliënt de smartphone of iPad.

Deze dus:

https://www.ebay.nl/itm/3...c7a328:g:BksAAOSwZzVeU5JN
Ik quote je even hier omdat het anders best OT gaat. Maar heb jij dan zowel je router als je accesspoint aan zo'n ding hangen? Of heb je je accesspoint over PoE? Ik ga te snel, je hebt een router met WiFi. Want hoewel ik de charme van zo'n ding eigenlijk wel zie. Heb ik 'm dan nodig voor mijn router, mijn switch, mijn accesspoint of enkel mijn router en moet ik de laptop pakken met een UTP kabel. én het is nog maar de vraag wanneer ik geen internet heb of de POP hier in de wijk dat nog wel heeft en of het niet allemaal voor niets is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Je hebt toch al een backup voor internet? Ik denk dat de meeste mensen wel wifi op een laptop of tablet hebben en een 4G verbinding op een tablet of telefoon. Die laatste kan je ook als hotspot inzetten als het moet.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:12
True schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:25:
[...]

Ik quote je even hier omdat het anders best OT gaat. Maar heb jij dan zowel je router als je accesspoint aan zo'n ding hangen? Of heb je je accesspoint over PoE? Ik ga te snel, je hebt een router met WiFi. Want hoewel ik de charme van zo'n ding eigenlijk wel zie. Heb ik 'm dan nodig voor mijn router, mijn switch, mijn accesspoint of enkel mijn router en moet ik de laptop pakken met een UTP kabel. én het is nog maar de vraag wanneer ik geen internet heb of de POP hier in de wijk dat nog wel heeft en of het niet allemaal voor niets is.
In jouw geval werkt dat dus zo niet goed. Voor mij wel. En omdat er een stomme fout zit in de 7840 firmware moet WiFi bij mij sowieso aanstaan en bedacht ik me dat dan deze simpele UPS me WiFi zou geven als er geen stroom is.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ernstoud
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:12
Marzman schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:34:
Je hebt toch al een backup voor internet? Ik denk dat de meeste mensen wel wifi op een laptop of tablet hebben en een 4G verbinding op een tablet of telefoon. Die laatste kan je ook als hotspot inzetten als het moet.
Tijdje geleden was hier geen stroom en ook geen 4G. Wellicht werkte de UPS van de zendmast niet. Of dan signaal op het Caiway glas blijft is natuurlijk dan ook maar de vraag.

RIPE Atlas probe: 1005104

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

[Twitter]

Oké, maar wat doe je als iemand vindt dat ze meer recht hebben op jouw oogst? Dat sentiment groeit naarmate eten schaarser wordt, wat hetgeen lijkt te zijn waar je je op voorbereid.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:06
Marzman schreef op zondag 29 mei 2022 @ 12:34:
Laat ik nou toevallig een motorrijdende Youtubster volgen die momenteel in Mexico zit en waar ook de stroom was uitgevallen in de video van vorige week. Zendmasten hebben dan ook geen stroom meer, succes met je 4g! Ze was 4 of 5 dorpen voorbij gereden toen ze weer in het bereik van een zendmast zat.

[ Voor 7% gewijzigd door FastFred op 30-05-2022 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:41

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Dan zit er weinig anders op dan zendamateur worden en packet radio doen.
Met wat geluk zit je dan zonder hops in de VS.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

FastFred schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:24:
[...]

Laat ik nou toevallig een motorrijdende Youtubster volgen die momenteel in Mexico zit en waar ook de stroom was uitgevallen in de video van vorige week. Zendmasten hebben dan ook geen stroom meer, succes met je 4g! Ze was 4 of 5 dorpen voorbij gereden toen ze weer in het bereik van een zendmast zat.
Dat is dus het voordeel van die mobiele oplossing, je rijdt gewoon door tot je bij een zendmast komt die wel stroom heeft :) Je kan wel een noodgenerator in je huis zetten, maar als je provider die niet heeft in de wijkkast ga je toch geen internet hebben. KPN Had het vroeger, maar tegenwoordig heeft volgens mij niemand dat meer. Alleen grote knooppunten hebben een noodstroomvoorziening.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Starlink dan dus maar, hoeft alleen hun nabijgelegen grondstation nog stroom te hebben, in de toekomst als ze tussen satellieten kunnen sturen is zelfs dat niet direct nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:35
Marzman schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:01:
Dat is dus het voordeel van die mobiele oplossing, je rijdt gewoon door tot je bij een zendmast komt die wel stroom heeft :)
Als een nabije mast ook wel 4G heeft dan zal de storing niet groot genoeg zijn om mijzelf zorgen te maken. Als ik ver moet rijden voor een mast die 4G heeft, dan heb ik wel andere dingen om mij zorgen over te maken dan over 4G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-06 12:44

Ryan1981

Je ne sais pas

Misschien gemist en is hij al voorbij gekomen maar een hybride auto kan ook als generator werken. Moet je natuurlijk wel aan brandstof kunnen komen maar als het enet uitvalt zou dat nog een alternatief kunnen zijn.
Pagina: 1 ... 3 ... 11 Laatste

Let op:
We beperken ons in dit topic tot de praktische kanten van het onderwerp: hoe kun je je het beste voorbereiden op calamiteit X, voor X naar keuze. Het is niet de bedoeling af te dwalen naar de achtergronden van X zoals de geopolitieke situatie. Daar zijn andere topics voor.