RoamingZombie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:51:
[...]
Als je denkt dat je Africa en Europa een op een kan vergelijken dan heb heb je nog wat lessen nodig in sociologie. Daarnaast ga je meteen uit van de meest extreme situatie. Ik kan je een ding vertellen, de wereld gaat er absoluut niet uitzien zoals jij denkt.
dit topic heet 'jezelf voorbereiden op het ergste'.
En waarom denk je dat het niet in Europa zou kunnen gebeuren?
Ik denk niet dat de wereld er op een bepaalde manier gaat uitzien. Ik weet dat het kan gebeuren, want het gebeurt. En niet alleen in Afrika.
Ook in Bosnië is dit gebeurd. Temidden van misdaden op grote schaal zoals verkrachting en moordpartijen. Je kan er over lezen als je wil. Genoeg documentatie over geforceerde prostitutie en mensenhandel op de Balkan.
Maar nogmaals: je mag er van vinden wat je wil. Ontkennen en vingers in de oren en heel hard lalalalala roepen zorgt er niet voor dat het niet bestaat.
Het is niet mijn zieke geest en ook geen fantasie. Dacht je dat ik het gewoon verzin? Of dat het een geheime fantasie is dat het gebeurt?
Nee, ik verzin dit niet. Dit is gewoon iets wat gebeurt in de wereld.
Dat je dat niet onder ogen lijkt te willen zien kan ik niets aan doen. Ik hoef je ook niet te overtuigen. De werkelijkheid wordt er echter niet minder om.
Sociologie is de studie van de sociale relaties tussen mensen, en in het bijzonder van de politieke, culturele, religieuze en economische aspecten van menselijke samenlevingen.
tja, ik weet niet wie er lessen nodig heeft in sociologie. Ik vermoed dat je daar ook wel leert dat wat ik stel helemaal geen fictie is. Als het moeilijk wordt, ontstaan er vanzelf situaties die je normaal gesproken ziek en fictie vindt, maar gewoon realiteit worden. Ook dat is onderdeel van (a) sociale relaties tussen mensen in een samenleving onder stress.
Dat Europa misschien iets anders in elkaar zit dan Afrika kan zo zijn, maar onderaan de streep zijn we allemaal mensen en ook hier in Europa net zo goed in staat tot het plegen van walgelijke wandaden, of om in moeilijke situaties zaken te doen die we nooit zouden doen in vredestijd.
Europa is geen verheven continent met superieure volkjes. Misschien dat het wat langer duurt, maar uiteindelijk zijn we allemaal hetzelfde en gebeurt ook hier hetzelfde. Dat is geen fantasie of zieke geest, maar een sombere constatering.
Hier een anekdote uit eigen land tijdens de hongerwinter in 1944:
Over de houding van de boeren tijdens de hongerwinter is veel geschreven. Er zijn legio voorbeelden van boeren die gangbare prijzen vroegen voor hun producten, die veel lager waren dan hetgeen op de zwarte markt werd gerekend of die voedsel gratis gaven. Daar tegenover staan de verhalen over de boeren die bepaald niet gastvrij en zelfs vijandig waren. Er zijn sporadische voorbeelden bekend waarbij boeren wel erg ver gingen. Een vrouw verklaarde na de oorlog dat een zestigjarige man in ruil voor aardappelen seks met haar wilde. Ze vervolgt: "Kijk, ik zou het gedaan hebben. Dat meen ik. Maar de angst dat ik zwanger zou raken was te groot. Dus toen heb ik het niet gedaan. Maar anders… ik had het gedaan. Want je was zover, dat je alles deed om maar te eten.
https://www.tracesofwar.nl/articles/6141/Hongerwinter.htm
De realiteit is een stuk harder dan je lijkt te denken.
Ik waardeer je geloof in het goede in de mens, dat wel. Maar als het moeilijk wordt, veranderen veel mensen. Niet iedereen en niet altijd en varierend in de mate van ellende, maar mensen zijn tot veel in staat als de nood aan de man is.
Van verkrachting tot kannibalisme. Verzin het maar en het bestaat.
Dat is niet mijn zieke geest, maar de werkelijkheid van de menselijke geschiedenis.
Kijk eens wat mensen in een belegerde stad deden als het eten op raakte.
[
Voor 60% gewijzigd door
Anoniem: 421923 op 01-12-2022 19:27
]