• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:18

-tom-562

Oliesjeik

Ryan1981 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:02:
Misschien gemist en is hij al voorbij gekomen maar een hybride auto kan ook als generator werken. Moet je natuurlijk wel aan brandstof kunnen komen maar als het enet uitvalt zou dat nog een alternatief kunnen zijn.
Iedere auto kan als (12V) generator werken

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

-tom-562 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 13:57:
[...]

Iedere auto kan als (12V) generator werken
Een plugin hybride kan wel meer, in Japan heeft Toyota toen de software van de hybrides aangepast toen fukushima was ondergelopen dat de mensen stroom hadden voor hun huis.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online

Kol Nedra

don't trust, verify

is dit de meest recente prep topic?

ik was benieuwd hoe jullie voorbereid zijn voor aankomende winter, gaan jullie minder gas/electriciteit gebruiken? of gewoon hetzelfde als vorig jaar?

the bull charges

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:55
@Kol Nedra

Gezin van 5, hoekwoning jaren 70 matig geïsoleerd.
-Wij zijn redelijk zuinig met energie. 1200kuub gas (kachel stond hier al op 18/19) en 2550kwh elektra verbruik.
-ik verzamel hout pallets, iedereen lijkt wel aan het verbouwen bij mij in de buurt. Inmiddels flinke voorraad stookhout opgebouwd.
-knoop doorgehakt en we isoleren onze buitenmuur (hoek) extra aan de binnenzijde, daar ben ik druk meebezig.
-vloerisolatie verbeterd
-offertes uitgegaan voor nieuwe kozijnen en voordeur maar de prijzen zijn echt enorm...
-zibro kachel staat voor de zekerheid op zolder. Nog geen petroleum, maar dat zien we dan wel weer.
-deze zomer 7 zonnepanelen laten leggen, dat scheelt gelukkig.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:09
Ik heb afgelopen jaar dakisolatie verbeterd. En in de zomer is een flink deel van de woonkamer (nog niet alles) voorzien van HR++ glas.

Verder: Mijn prijs voor een kubieke meter gas in 2020: 0,784770. En voor 2022/2023: 0.798250

Komt allemaal wel goed.

PV Output

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online

Kol Nedra

don't trust, verify

@Cobb in oktober wordt er bij ons een nieuwe voordeur geplaatst +kozijnen gedaan +HR++ glas geplaatst, de prijzen zijn zeker niet grappig maar dit is beter dan de euro's zien verdampen op de bankrekening.....
volgend jaar gaan we voor zonnepanelen

the bull charges

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 31-01 16:13
Ik heb de mazzel dat mijn appartement al super is geïsoleerd. Normaal stond ik daar niet zo bij stil maar nu zijn de voordelen toch wel heel duidelijk.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:45

Sport_Life

Solvitur ambulando

Kol Nedra schreef op zondag 4 september 2022 @ 17:55:
is dit de meest recente prep topic?

ik was benieuwd hoe jullie voorbereid zijn voor aankomende winter, gaan jullie minder gas/electriciteit gebruiken? of gewoon hetzelfde als vorig jaar?
Wij hebben:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 04-09-2022 21:53]

PV: 9360 WP oost/west | Warmtepomp: Panasonic Aquarea 9KW (in bestelling) | Doel: Gasloos in 2023

• Cyberblizzard
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Goede isolatie, een warmtepomp en zonnepanelen zijn vast een goede keuze om je in te dekken tegen hoge energieprijzen, maar dat is voor mij toch niet 'voorbereiden op het ergste' :) Bij het ergste denk ik aan een kernoorlog, lange blackouts of een zombie-uitbraak. Zonder elektriciteit heb je niets aan je panelen of WP.

Energie hoeft op individueel vlak eigenlijk helemaal geen probleem te zijn, voor enkele honderden euro's koop je een slaapzak waarmee je zelfs bij -20 kan slapen, opvouwbare zonnepaneeltjes, een powerbank en usb-campinglampjes. Eten en water is al moeilijker om langer vol te houden. Bij een totale ineenstorting kan je aan wapens denken, ter verdediging en/of zelf te plunderen. Maar de kans dat het zo ver komt is wel heel klein. Ik had eerder al dit lijstje gepost.

Welkom in het Antropoceen! - Fietsen, goed voor iedereen!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Waarschijnlijk dat dit topic binnenkort weer wat actiever wordt, want las zojuist dat komende donderdag een nieuwe campagne van start gaat.
Nieuwe rampencampagne

Op 1 december begint een campagne waarin Nederlanders wordt verteld hoe ze zich de eerste 72 uur moeten kunnen redden zonder gas, water en stroom na een cyberaanval of ramp. Tips daarvoor zijn te raadplegen op de al bestaande site crisis.nl, die is ontwikkeld door de NCTV.
Zelf heb ik naar aanleiding van de oorlog in Oekraïne en de destijds aangekondigde grote tekorten in voedsel, ook wat actie ondernomen.

Gaandeweg de maanden heb ik wat extra groenten in pot en maaltijdsoepen in blik ingeslagen, alsook flessen water. Deze staan opgeslagen in de kruipruimte in (bijna) luchtdichte boxen met een passieve ontvochtiger. Verder heb ik nog zo'n 4,5kg rijst, een grootverpakking eiwitpoeder en vitamine c en d tabletjes. Dit zou genoeg moeten zijn om het een kleine maand uit te kunnen houden.

Om het voedsel op te warmen dacht ik mijn bbq met briketten te kunnen gebruiken, geeft wel warmteverliezen, maar met gesloten deksel valt het misschien ook wel weer mee. Ik heb al volledig metalen pannen, dus die kunnen daar prima op.

Ik heb sindskort ook een vacuümsealer, wellicht is daar nog wat mogelijk in het houdbaar maken van vlees buiten de vriezer. Daar moet ik me nog in verdiepen. En anders heb ik nog het eiwitpoeder.

Waxinelichtjes, thermo-ondergoed, EHBO doos, diverse fleece-dekens, opwind-zaklamp ben ik allemaal in voorzien.

Een radio, fluitje, fatsoenlijk survival-mes en lucifers in waterdichte verpakking zal ik nog moeten aanschaffen.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

@LA-384 voor die radio sowieso wel de tip vanuit mij om die maar direct aan te schaffen. De vorige keer gingen die prijzen drie keer over de kop en werd de levertijd 'onbekend' en 12+ weken.
Vergeet met zo'n radio niet van te voren de FM zender op te zoeken en die op het doosje te schrijven of zo.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
In Oekraïne zie je dat mensen aan de frontlinies, of steden zonder elektriciteit, vaak kampeerspullen gebruiken.

Dus koop een voorraad van deze:

https://www.amazon.nl/-/en/dp/B07F35DK4D/ref=sr_1_25

Met een brander erbij en je kan wel even verder.

La Batterie des Hommes sans Peur

• LA-384
  • Nu online
XWB schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:34:
In Oekraïne zie je dat mensen aan de frontlinies, of steden zonder elektriciteit, vaak kampeerspullen gebruiken.

Geen idee hoe lang je daarmee kunt doen, maar het voordeel van de bbq en briketten leek mij dat ik niet met een hoop spul kom te zitten wat je verder nooit zal gebruiken.

• LA-384
  • Nu online
True schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:14:
@LA-384 voor die radio sowieso wel de tip vanuit mij om die maar direct aan te schaffen. De vorige keer gingen die prijzen drie keer over de kop en werd de levertijd 'onbekend' en 12+ weken.
Vergeet met zo'n radio niet van te voren de FM zender op te zoeken en die op het doosje te schrijven of zo.
Ik had een radio gevonden op bol.com, was nog wat meer aan het bekijken en zie de prijs in m'n winkelmand ineens van €64,95 naar €84,95 gaan 8)7

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

LA-384 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:03:
[...]

Ik had een radio gevonden op bol.com, was nog wat meer aan het bekijken en zie de prijs in m'n winkelmand ineens van €64,95 naar €84,95 gaan 8)7
Ik had deze gekocht: https://www.amazon.nl/dp/...8126711_487805961_TE_item begin maart voor 32€. Niet beschikbaar, maar vergelijkbare modellen staan er wel onder.

• LA-384
  • Nu online
True schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:07:
[...]

Ik had deze gekocht: https://www.amazon.nl/dp/...8126711_487805961_TE_item begin maart voor 32€. Niet beschikbaar, maar vergelijkbare modellen staan er wel onder.
Bedankt voor de tip, heb daar dezelfde radio gevonden voor de helft van het geld ^_^

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

XWB schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 14:34:

Die prikbusjes koop je normaliter voor ongeveer een euro bij de Action :P

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• martijn.vw
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:48
Houd er ook rekening mee dat veel voedsel 1-2 jaar houdbaar is. Blikken wat langer maar ook die hebben niet het eeuwige leven. Ook brandstof, gasflessen en andere spullen raken op een gegeven moment op. Diesel gaat een jaar mee dacht ik. Batterijen raken hun spanning kwijt, plastic degradeert, dekens verspochten.

Wil je serieus met dit onderwerp aan de slag moet je dus niet nu van alles kopen en op je zolder pletteren en klaar. Maak er een gewoonte van om uit je lange-termijn voorraad te eten en vul die geregeld aan.

Zelf ben ik nu bezig om (in overleg met mijn partner) "van links naar rechts" door de voorraadkast heen te koken en aan te vullen wat op gaat. Mijn partner noemde dat al "supermarktje spelen". Op die manier heb je altijd genoeg en is het altijd houdbaar.

Ik zie nu mensen massaal shit inkopen en dan ligt het daar op zolder.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
-tom-562 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:38:
[...]

Klopt, daar had ik eerst gekeken maar kon ze niet meer vinden op action.com

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
martijn.vw schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:43:
Houd er ook rekening mee dat veel voedsel 1-2 jaar houdbaar is. Blikken wat langer maar ook die hebben niet het eeuwige leven. Ook brandstof, gasflessen en andere spullen raken op een gegeven moment op. Diesel gaat een jaar mee dacht ik. Batterijen raken hun spanning kwijt, plastic degradeert, dekens verspochten.

Wil je serieus met dit onderwerp aan de slag moet je dus niet nu van alles kopen en op je zolder pletteren en klaar. Maak er een gewoonte van om uit je lange-termijn voorraad te eten en vul die geregeld aan.

Zelf ben ik nu bezig om (in overleg met mijn partner) "van links naar rechts" door de voorraadkast heen te koken en aan te vullen wat op gaat. Mijn partner noemde dat al "supermarktje spelen". Op die manier heb je altijd genoeg en is het altijd houdbaar.

Ik zie nu mensen massaal shit inkopen en dan ligt het daar op zolder.
Maar dan zit je dus met enige regelmaat vast aan blikvoer? Blikgroente is niet te hachelen en blikvlees is ontzettend ongezond. Ik begrijp dat je wat aan eten en vooral water moet hebben, maar blikvoer is echt een brug te ver.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:44

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

moshimoshi schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:35:
[...]

Maar dan zit je dus met enige regelmaat vast aan blikvoer? Blikgroente is niet te hachelen en blikvlees is ontzettend ongezond. Ik begrijp dat je wat aan eten en vooral water moet hebben, maar blikvoer is echt een brug te ver.
Bruine bonen, mais, chillibonen zijn toch prima uit blik te eten? Gewoon in een wrap oid?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• moshimoshi
  • Registratie: November 2022
Jeroenneman schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:38:
[...]

Bruine bonen, mais, chillibonen zijn toch prima uit blik te eten? Gewoon in een wrap oid?
Klopt, maar dat zijn allemaal peulvruchten en geen groentes. Maar die staan hier inderdaad wel in de kast om eens een zondag te overbruggen als je geen zin hebt om te koken en tegelijkertijd ook om die 48 uur zonder stroom comfortabel door te komen.

[Voor 8% gewijzigd door moshimoshi op 29-11-2022 16:45]

• Frame164
Kwestie van niet 1 keer kopen en laten staan totdat je het een keer nodig hebt, maar gewoon gebruiken en direct aanvullen als je het gaat gebruiken. Dus als je bruine bonen wilt eten koop je een blik en zet je die in de kast en pak het blik dat er al staat. Dan heb je altijd voorraad en er is niets dat te oud wordt.

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
-tom-562 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 15:38:
[...]

Ik stond afgelopen zomer er anders aardig beteuterd bij voor een lege schap in de Action. Heel Nederland was aan het kamperen volgens mij.

Voor stroomuitval had ik al wat voorbereid hier. Ik heb op het schuurdak twee zonnepanelen liggen die normaal met micro inverters terug het net in pompen. Maar ik kan de zonnepanelen heel makkelijk van de inverters afschakelen en op een losse solarcharger aansluiten die een 12v auto accu oplaad (die ik eventueel uit een auto kan halen). Moet eigenlijk nog pure sinus omvormer kopen van 12v naar 230v en zou dan hier in geval van nood de koelkast nog op kunnen laten draaien.

En ja.. als er geen zon is zal de koelkast er niet lang op kunnen draaien. Het is in ieder geval beter iets dan niets met een relatief kleine moeite mocht het een keer gebeuren.

• LA-384
  • Nu online
wauskoek schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 17:04:
En ja.. als er geen zon is zal de koelkast er niet lang op kunnen draaien.
Vaak is het ook zo dat wanneer het licht te weinig opbrengt om een koelkast te laten draaien, het buiten ook koud genoeg is dat je geen koelkast nodig hebt ;)

• wauskoek
  • Registratie: November 2021
  • Nu online
LA-384 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 18:59:
[...]

Vaak is het ook zo dat wanneer het licht te weinig opbrengt om een koelkast te laten draaien, het buiten ook koud genoeg is dat je geen koelkast nodig hebt ;)
Klopt. Voor het vriesgedeelte is dat toch iets belangrijker.

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

moshimoshi schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:44:
[...]

Klopt, maar dat zijn allemaal peulvruchten en geen groentes. Maar die staan hier inderdaad wel in de kast om eens een zondag te overbruggen als je geen zin hebt om te koken en tegelijkertijd ook om die 48 uur zonder stroom comfortabel door te komen.
Het is niet perse begonnen vanuit prepoogpunt, maar ik ben recent begonnen met het inmaken van groente in het zuur. Het is echt kinderlijk eenvoudig.

- water en azijn in verhouding 3:4 en dan 8 minuten laten koken
- snufje zout, suiker en chilivlokken toevoegen
- schone jampotjes vol laten lopen met warm water zodat ze aan de temperatuur wennen. Dan weer leeggooien
- groente erin, wat mosterdzaadjes erbij, en vervolgens het kokende azijnmengsel toevoegen
- deksel erop en op de kop laten afkoelen

Erg lekker :9

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:06
Ik heb hier niet echt veel voorraad. Een week max, vooral door ruimte-gebrek

Als het echt tot een kernoorlog aan zou komen: ik zit in de 48-uurs fallout zone van Volkel dus ik ben er dan toch geweest. Als er een plek in NL een nuke gaat krijgen is het de basis waar "onze" nukes liggen.

Qua energie-beperking: Overal tochstrips aangebracht, beneden vloer is geïsoleerd en er liggen zonnepanelen op het dak. Moet de oude dubbel-glas ruiten eens vervangen, maar goed.

[Voor 24% gewijzigd door hackerhater op 29-11-2022 20:58]

• martijn.vw
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15:48
Frame164 schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:51:
[...]

Kwestie van niet 1 keer kopen en laten staan totdat je het een keer nodig hebt, maar gewoon gebruiken en direct aanvullen als je het gaat gebruiken. Dus als je bruine bonen wilt eten koop je een blik en zet je die in de kast en pak het blik dat er al staat. Dan heb je altijd voorraad en er is niets dat te oud wordt.
Ja, dat is letterlijk wat ik in de paragraaf zeg die je hebt weggeknipt.
moshimoshi schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 16:35:
[...]

Ja eh, wat wil je dan? Los van het feit dat niet alles in blik zit, kan je ook elke twee jaar een maandvoorraad voedsel wegpleuren. Vind ik persoonlijk wel zonde.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:44

Indoubt

Always be indoubt until sure

Bij blikvoer en droogvoer is de "tenminste houdbaar tot" vaak erg overdreven. Die zijn echt nog wel een stuk langer goed dan dat. Er is wel enige smaakverlies met sommige dingen als ze heel veel ouder worden. Nu wil ik niet zeggen dat je alles tot in de eeuwigheid kan bewaren maar vooral met blikvoer kan niet al teveel gebeuren.

Ook water blijft vaak veel langer goed. Dit heb ik laatst per ongeluk getest op mijzelf. Ik heb een voorraad waterflesjes in de kelder. Aan de ene kant als noodvoorraad en aan de andere kant neem ik er wel eens eentje mee voor onderweg. Ik let niet speciaal op de THT datum maar ik laat het ook niet ouder worden dan twee jaar. staat in een donkere en koele kelder.

Behalve eentje dus. die had ik over het hoofd gezien en had een tht datum van 2017 maar was een paar maanden geleden nog gewoon goed. Ik kwam er pas achter toen die leeg was. Qua smaak of zo was er geen verschil maar dat mineraalwater had toch al eeuwen onder de grond gezeten.

Ik zal wat beter opletten maar met dat water was niets mis.

• Mr. Detonator
  • Laatst online: 20:08
Ik doe zelf veel karpervissen snachts dus wat kampeersplen betreft heb ik vrijwel alles..heb zelfs een 35liter gasfles waarmee ik zelf campingaz flessen afvul ..dubbel en enkel pit branders..kachels....tenten..stretcherss..waterzakken 20liter..vishengels natuurlijk om eventueel je eigen eten te vangen...enz enz..

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Indoubt schreef op woensdag 30 november 2022 @ 10:02:
Bij blikvoer en droogvoer is de "tenminste houdbaar tot" vaak erg overdreven. Die zijn echt nog wel een stuk langer goed dan dat. Er is wel enige smaakverlies met sommige dingen als ze heel veel ouder worden. Nu wil ik niet zeggen dat je alles tot in de eeuwigheid kan bewaren maar vooral met blikvoer kan niet al teveel gebeuren.

[...]
Ik denk dat je conservatief i.p.v. overdreven bedoelt (pun not intended).
Mr. Detonator schreef op woensdag 30 november 2022 @ 11:26:
Ik doe zelf veel karpervissen snachts dus wat kampeersplen betreft heb ik vrijwel alles..heb zelfs een 35liter gasfles waarmee ik zelf campingaz flessen afvul ..dubbel en enkel pit branders..kachels....tenten..stretcherss..waterzakken 20liter..vishengels natuurlijk om eventueel je eigen eten te vangen...enz enz..
Ik hoop niet dat ik naast je woon, met je zelf campingaz flessen vullen, dat gaat goed totdat je goed fout gaat. Anderzijds is het wel makkelijk als ik in mindere tijden interpunctie mis, dan kan ik die bij jou komen halen.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
Houd er ook rekening mee dat veel voedsel 1-2 jaar houdbaar is.
En zolang hoeft niet eens, het advies is om de eerste 72 uur zelfredzaam te zijn omdat normaal gezien daarna de hulpvoorziening op gang is gekomen waar je voedsel kan halen.

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-01 22:53

TerraGuy

The weirdo with the beard

XWB schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:11:
[...]

En zolang hoeft niet eens, het advies is om de eerste 72 uur zelfredzaam te zijn omdat normaal gezien daarna de hulpvoorziening op gang is gekomen waar je voedsel kan halen.
Dat hangt er vanaf hoe erg de shit de fan hits, natuurlijk. Eerste dagen zijn inderdaad het belangrijkste, met een beetje geluk is er dan wel een noodoplossing. Maar als echt alles op z'n gat ligt dan zou het ook veel langer kunnen duren voordat iedereen weer bevoorraad is, zou voedsel schaarser/eenzijdiger kunnen worden, of nog wel te krijgen maar schijtduur etc. Een echte prepper kijkt wel verder dan 72 uur :)

Het voordeel van de huidige inflatie is dat er veel 35% (of meer) korting is bij de AH bijv, producten die verdwijnen en dan vervangen worden door een kleinere fles/zak/pak. Veel lang houdbaar spul wat ik dan in grote hoeveelheden voor een prikkie kan kopen, heb ik ook minder last van die inflatie de komende maanden 8)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
TerraGuy schreef op woensdag 30 november 2022 @ 14:30:
[...]

Dat hangt er vanaf hoe erg de shit de fan hits, natuurlijk. Eerste dagen zijn inderdaad het belangrijkste, met een beetje geluk is er dan wel een noodoplossing. Maar als echt alles op z'n gat ligt dan zou het ook veel langer kunnen duren voordat iedereen weer bevoorraad is, zou voedsel schaarser/eenzijdiger kunnen worden, of nog wel te krijgen maar schijtduur etc. Een echte prepper kijkt wel verder dan 72 uur :)
Natuurlijk, maar dan is de vraag voor wat soort ramp je wil voorbereiden.

Kijkend naar natuurrampen zoals recent in Italië (aardverschuiving) of de laatste overstromingen in Nederland en België dan zien we dat hulpverlening snel op gang komt. Enkele dagen zelfredzaam kunnen zijn is dan meer dan voldoende.

Specifiek voor Nederland zou een dijkdoorbraak reëel kunnen zijn. Maar als je dat weet te overleven dan hoef je ook maar enkele dagen zelfredzaam te zijn, daarna komen de bootjes en worden mensen van hun dak gehaald.

Ook in oorlogsgebieden, zoals momenteel in Oekraïne, zien we toch dat links- of rechtsom altijd hulpkonvooien de kapotte steden weten te bereiken. Ideaal is het natuurlijk niet, maar sommige mensen leven al 9 maanden in dergelijke kapotte steden en voor zo'n lange periode preppen lijkt mij erg lastig. En als anderen weten dat jij voedsel hebt, komen ze het misschien stelen. Of willen ze ervoor vechten.

Langdurige stroomstoringen misschien? Deze lijkt mij wel nuttig (en haalbaar): wat kampeerspullen om een weekje zonder elektriciteit te kunnen doorbrengen. Denk aan een gasbrander, warme kleding en een goede slaapzak om mijzelf te beschermen tegen de kou.

Een kernbom? Dit lijkt mij heel lastig om hiervoor op voor te bereiden, dan moet je toch al iets van een kelder hebben. De vraag is ook in wat voor wereld je dan terecht komt als je dit weet te overleven. Of een kernramp? Echter zagen we bij Chernobyl en Fukushima dat er ondanks de fallout wel hulpverlening op gang kwam, mensen werden geëvacueerd.

[Voor 4% gewijzigd door XWB op 30-11-2022 15:21]

• Mr. Detonator
  • Laatst online: 20:08
True schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:08:
[...]

Ik hoop niet dat ik naast je woon, met je zelf campingaz flessen vullen, dat gaat goed totdat je goed fout gaat. Anderzijds is het wel makkelijk als ik in mindere tijden interpunctie mis, dan kan ik die bij jou komen halen.
zo spannend is dat allemaal niet ...een wagen met lpg-tank gaan tanken is net zo onveilig ...en dat is dan nog een snelkoopeling....ik doe alles met schroef-verbindingen 0,0 kans op eventueel lekkage...en het vullen gebeurd op een weegschaal max 70%

campinggaz prijs is ca 7-8 euro per liter.. hier 5km verder in Belgie ca 65-70 cent per liter

[Voor 7% gewijzigd door Mr. Detonator op 30-11-2022 16:03]

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Als er flinke shit komt (kernoorlog en zo), dan heb je denk ik nog het meest aan een vuurwapen met munitie. Het zal dan een soort van ieder voor zich verhaal worden en je hebt dat wapen dan niet alleen nodig om jezelf, je familie en je eigendommen te beschermen, maar eventueel ook om eten, drinken, et cetera van anderen te confisqueren.Allemaal 'niet netjes', maar dan geldt gewoon het recht van de sterkste.

En mocht het echt helemaal mis gaan en bevind jij of je geliefden zich in een uitzichtloze situatie en/of heb je ondraaglijk lijden, dan kun je dat wapen gebruiken om daar snel en doeltreffend een eind aan te maken.

• LA-384
  • Nu online
@Roenie Jij hebt teveel films gezien waarschijnlijk :P Leuk zal de omgang niet zijn, maar zo barbaars denk ik niet dat het gaat worden, althans niet op korte termijn. In het begin zal men echt nog wel vertrouwen hebben dat er een leidende macht opstaat.

Als dan na een aantal weken/maanden blijkt dat dat niet het geval is en we in een post-apocalyptische wereld zitten, dan kon je nog wel eens gelijk krijgen. Maar daar kan niemand zich op voorbereiden. Een wapen met munitie is dan wel een erg Amerikaanse gedachte.

Dan kun je waarschijnlijk beter investeren in een goede schuilplaats, veel drinkwater of manieren om water drinkbaar te maken, voorraad noodzakelijke vitamines en nu meteen werken aan wat overgewicht, zodat je de eerste weken/maanden kunt overleven op je vetreserves, terwijl de rest hun voorraden munitie uit paniek er doorheen knalt. :+
True schreef op woensdag 30 november 2022 @ 13:08:
Anderzijds is het wel makkelijk als ik in mindere tijden interpunctie mis, dan kan ik die bij jou komen halen.
Zo zie je maar weer dat iedereen wel wat te bieden heeft in crisistijd overleven doe je tenslotte samen he verdorie ik zie dat ik ook zonder zit P

[Voor 17% gewijzigd door LA-384 op 30-11-2022 17:51]

• Indoubt

Indoubt

Roenie schreef op woensdag 30 november 2022 @ 17:03:
Als er flinke shit komt (kernoorlog en zo), dan heb je denk ik nog het meest aan een vuurwapen met munitie. Het zal dan een soort van ieder voor zich verhaal worden en je hebt dat wapen dan niet alleen nodig om jezelf, je familie en je eigendommen te beschermen, maar eventueel ook om eten, drinken, et cetera van anderen te confisqueren.Allemaal 'niet netjes', maar dan geldt gewoon het recht van de sterkste.

En mocht het echt helemaal mis gaan en bevind jij of je geliefden zich in een uitzichtloze situatie en/of heb je ondraaglijk lijden, dan kun je dat wapen gebruiken om daar snel en doeltreffend een eind aan te maken.
Dat lijkt me een beetje de Amerikaanse methode, in tijden van onrust schiet de verkoop daar omhoog en er zijn al meer wapens dan Amerikanen. Dat is hier toch niet zo gebruikelijk.

Ik denk dat het beter is dat iedereen voor een aantal dagen eten en water in huis heeft, ook al is het blikvoer/droogvoer/repen chocolade of whatever. Dan hoef je ook niet eropuit met die loodspuit.

Edit: toegegeven dat als er een kernoorlog uitbreekt het allemaal niet erg veel meer uitmaakt, daar kun je jezelf eigenlijk ook niet op voorbereiden, dan kun je maar beter in 1 klap weg zijn.

[Voor 8% gewijzigd door Indoubt op 30-11-2022 21:33]

• tyrunar
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 18:43
ik kom toevallig in dit topic en heb niet eens echt iets gelezen van de laatste posts.

Laat ik dan maar gewoon met de deur in huis vallen.
Onderaan de streep ben je zelf de enige die je kan vertrouwen. Wil je eigenlijk in geval van een kernoorlog zo dicht mogelijk bij de blast radius staan zodat je snel dood bent want in een post-apocalypstische wereld wil je eigenlijk als goed-willend mens toch niet leven.

Je kan voor 72 uur een paar minimale hapklare brokken eten zoals bijv. NRG of Seven Oceans. Een paar slokken water en dat is het.
Voor de rest moet je een killer zijn die huis en haard en eigen voorraad kan en wil verdedigen en de gemiddelde Nederlandse burger heeft niet dat ijskoude hart om een echte moordenaar te zijn.

Je wil niet in zo'n tijdperk leven, en zowel dan moet je bereid zijn alle ethische normen en waarden overboord te gooien.
Een vrouw verkrachten voor een blik bonen.
Je beste vriend vermoorden voor een dag extra leven.
Alles overboord en voor zelfbehoud, no questions asked.

Het ergste wil je niet. Zo simpel is het.

• Indoubt

Indoubt

@tyrunar

Beetje fatalistische kijk op een dergelijke situatie heb je wel.

Ja misschien in de slechtste van de slechtste cases. Ik denk niet dat dat gebeurt, zelfs als we in een oorlog of zo zouden geraken dan zie ik dat nog niet grootschalig gebeuren.

Ja, als alles uitvalt en het meer dan 72 uur duurt dan zal er mogelijk best geplunderd worden maar dat zal eerder bij supermarkten zijn en daar waar grote hoeveelheden voedsel zijn opgeslagen.

Ik zie het niet zo zwart in.

Dat betekend niet dat ik niet bereid ben om family, huis en haard te verdedigen, dat ben ik uiteraard wel zoals het een goed huisvader betaamt.

Als je je een beetje voorbereid kun je altijd nog wel wat, als is het met de BBQ en een zak kolen in het fietsenschuurtje of een camping gasje. Een stapeltje soepblikken/droogvoer en watervoorraad en je kan het best even uitzingen ook al is het niet top. Radiootje en van die walkie talkies heb ik ook nog wel en zat kaarsen in huis en ook nog wel een oude olielamp. Bovendien kan ik me redelijk verdedigen.

In Zeden moedigt de overheid mensen aan om een beetje te preppen. Niets bijzonders of zo, beetje eten, water, extra dekens, iets om te koken, zaklantaarns en EHBO kit etc. Daar geeft de overheid zelfs brochures voor uit. Overigens valt de stroom wel eens uit op de plek waar ik vaak kom, meestal duurt dat slechts een paar uur maar het heeft ook wel eens twee dagen geduurd. Niets aan de hand eigenlijk maar hier zou er gelijk paniek zijn.

In Nederland lijkt het alsof we af en toe compleet hulpeloos zijn maar dat hoeft echt niet zo te zijn, het is meer een mindset.

Als de aarde vernietigd wordt door MAD dan maakt het toch allemaal niet meer uit.

[Voor 6% gewijzigd door Indoubt op 30-11-2022 23:42]

• tyrunar
@Indoubt dit topic heet 'het ergste', dus dat :P
Voor de rest heb je gelijk.
72 uur is overigens best optimistisch. In sommige delen van de wereld (ook de westerse) wordt binnen 24 uur al geplunderd. Maar dan met name TV-schermen.

• FuaZe
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:02
Is het makkelijk om zonnepanelen te draaien zonder netspanning?

En ja, hoe langer het duurt; hoe grimmeriger het wordt waarschijnlijk.

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:08
Het zal dan een soort van ieder voor zich verhaal worden en je hebt dat wapen dan niet alleen nodig om jezelf, je familie en je eigendommen te beschermen, maar eventueel ook om eten, drinken, et cetera van anderen te confisqueren.Allemaal 'niet netjes', maar dan geldt gewoon het recht van de sterkste.
Wat een treurnis, je moest je schamen. Situatie in Ukraine bewijst al maar het tegendeel, waar soms amper te eten is, en mensen toch (overwegend) solidair blijven.

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:38
FuaZe schreef op donderdag 1 december 2022 @ 07:55:

Onmogelijk als je uitgaat van de omvormers die je standaard koopt. Deze zijn namelijk afhankelijk van netspanning. Geen netspanning is ook geen werkende omvormer.

Wellicht dat je de omvormer voor de gek kan houden als je het huis loskoppelt van het net en je zelf een stukje elektronica in elkaar knutselt om 230V aan te bieden op de netspanningsaansluiting. Maar dan ben je al weer flink aan het Tweaken. Als je dan toch bezig bent dan zou ik ook meteen een accu er bij zetten om overtollige productie op te slaan en verbruikspieken op te kunnen vangen. Moet je er alleen wel bij stilstaan dat je niet in de avond de lampen aan doet om ongemerkt te blijven voor de roverbendes. })

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:02

bonzz.netninja

Niente baffi

Indoubt schreef op woensdag 30 november 2022 @ 23:40:
@tyrunar

In Zeden moedigt de overheid mensen aan om een beetje te preppen. Niets bijzonders of zo, beetje eten, water, extra dekens, iets om te koken, zaklantaarns en EHBO kit etc. Daar geeft de overheid zelfs brochures voor uit. Overigens valt de stroom wel eens uit op de plek waar ik vaak kom, meestal duurt dat slechts een paar uur maar het heeft ook wel eens twee dagen geduurd. Niets aan de hand eigenlijk maar hier zou er gelijk paniek zijn.

In Nederland lijkt het alsof we af en toe compleet hulpeloos zijn maar dat hoeft echt niet zo te zijn, het is meer een mindset.

Als de aarde vernietigd wordt door MAD dan maakt het toch allemaal niet meer uit.
In NL moedigt de overheid dat ook aan, alleen is er de laatste jaren geen campagne meer geweest waardoor hert misschien niet zo opvalt. Vroeger waren er bijna jaarlijks spotjes op tv over het hebben van een noodpakket en contant geld.
Op crisis.nl staat gewoon een lijst van spullen die je in huis moet hebben.

Andere vraag. Ik wil een opwindradio met dab+ Iemand ervaringen mee?

[Voor 3% gewijzigd door bonzz.netninja op 01-12-2022 09:52]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 31-01 12:37
FuaZe schreef op donderdag 1 december 2022 @ 07:55:

Met een thuisaccu, als ik het goed begrijp.
Nathilion schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:45:
[...]

Onmogelijk als je uitgaat van de omvormers die je standaard koopt. Deze zijn namelijk afhankelijk van netspanning. Geen netspanning is ook geen werkende omvormer.

Wellicht dat je de omvormer voor de gek kan houden als je het huis loskoppelt van het net en je zelf een stukje elektronica in elkaar knutselt om 230V aan te bieden op de netspanningsaansluiting. Maar dan ben je al weer flink aan het Tweaken. Als je dan toch bezig bent dan zou ik ook meteen een accu er bij zetten om overtollige productie op te slaan en verbruikspieken op te kunnen vangen. Moet je er alleen wel bij stilstaan dat je niet in de avond de lampen aan doet om ongemerkt te blijven voor de roverbendes. })
Met een standaard UPS zou dat kunnen werken. Geen garanties.

Hier vind je een opzetje; https://www.instructables...-Tied-Inverter-using-UPS/

[Voor 62% gewijzigd door ChaserBoZ_ op 01-12-2022 12:30]

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• RoamingZombie
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:03

RoamingZombie

Watching the sheeple...

tyrunar schreef op woensdag 30 november 2022 @ 21:47:

Je wil niet in zo'n tijdperk leven, en zowel dan moet je bereid zijn alle ethische normen en waarden overboord te gooien.
Een vrouw verkrachten voor een blik bonen.
Je beste vriend vermoorden voor een dag extra leven.
Alles overboord en voor zelfbehoud, no questions asked.

Het ergste wil je niet. Zo simpel is het.
Je bent niet helemaal lekker. Misschien minder The Walking Dead kijken ofzo. Want hoe werkt dat, een vrouw verkrachten voor bonen. Zij geeft je daarna het blik in dankbaarheid? 8)7 Of geef jij haar het blik. Waarom verkracht je haar dan? Ik denk dat je een beetje zieke geest hebt vriend omdat alle logica ontbreekt.

Maar even over het topic. Het 'ergste' kan je je niet op voorbereiden want dat is gewoon een einde verhaal, iedereen is dood. Dat is het ergst namelijk. En daarna heb je nog een aantal gradaties van een wereld waarin je ook beter dood kan zijn.

Voedsel en water voor een paar dagen, misschien wat jodium pillen. De rest is redelijk zinloos.

[Voor 18% gewijzigd door RoamingZombie op 01-12-2022 13:00]

Ninety percent of everything is crap.

• Roenie
  • Niet online
JDillinger schreef op donderdag 1 december 2022 @ 08:07:
[...]

Wat een treurnis, je moest je schamen. Situatie in Ukraine bewijst al maar het tegendeel, waar soms amper te eten is, en mensen toch (overwegend) solidair blijven.
Schamen? Ben je van de 'ethiek politie' of zo? :? Het gaat in dit topic over voorbereid zijn op het ergste. En in dat geval is een vuurwapen simpelweg erg handig. Daar hoef je het uiteraard niet mee eens te zijn ;)

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

Roenie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:00:
[...]
Schamen? Ben je van de 'ethiek politie' of zo? :? Het gaat in dit topic over voorbereid zijn op het ergste. En in dat geval is een vuurwapen simpelweg erg handig. Daar hoef je het uiteraard niet mee eens te zijn ;)
Alleen zijn het vaak types zoals jij die het 'ergste' creëren. Want wanneer zie jij iemand als een bedreiging. Ik voorzie een scenario dat je onschuldigen afknalt alleen maar uit angst.

• Roenie
  • Niet online
RoamingZombie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:02:
[...]
Alleen zijn het vaak types zoals jij die het 'ergste' creëren. Want wanneer zie jij iemand als een bedreiging. Ik voorzie een scenario dat je onschuldigen afknalt alleen maar uit angst.
"...Types zoals jij..." :? "Ik voorzie een scenario...." Je hebt een glazen bol?

Maar goed, laat ik er desondanks toch serieus op in gaan.

Als ik moet kiezen tussen mijn gezin te eten geven of dat een ander gezin te eten heeft dan kies ik voor mijn gezin. Sterker nog, dat zie je in het klein al op 'Black Friday' als mensen elkaar te lijf gaan voor een televisie. Later we niet net doen of de mens een beschaafd wezen is. Ja, zolang er genoeg is. Maar als er flinke schaarste is dan is beschaving slechts een dun laagje vernis dat snel verdwijnt.

• tyrunar
RoamingZombie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:58:
[...]

Je bent niet helemaal lekker. Misschien minder The Walking Dead kijken ofzo. Want hoe werkt dat, een vrouw verkrachten voor bonen. Zij geeft je daarna het blik in dankbaarheid? 8)7 Of geef jij haar het blik. Waarom verkracht je haar dan? Ik denk dat je een beetje zieke geest hebt vriend omdat alle logica ontbreekt.

Maar even over het topic. Het 'ergste' kan je je niet op voorbereiden want dat is gewoon een einde verhaal, iedereen is dood. Dat is het ergst namelijk. En daarna heb je nog een aantal gradaties van een wereld waarin je ook beter dood kan zijn.

Voedsel en water voor een paar dagen, misschien wat jodium pillen. De rest is redelijk zinloos.
hoezo ben IK niet helemaal lekker? Ik omschrijf gewoon menselijk gedrag door de eeuwen heen.
Mensen pakken wat ze pakken kunnen. Heeft niets te maken met hoe ik persoonlijk ergens over denk.
De realiteit is gewoon de werkelijkheid door de eeuwen heen.

In tijden van schaarste bieden ouders hun dochter aan in ruil voor een blik bonen. En dat is dan eigenlijk niet vrijwillig maar wel gewoon de eventuele gang van zaken. Als de beschaving wegvalt, vervangen ook normen en waarden.
Schijnt op Europese bodem nog gebeurd te zijn tijdens en in de jaren na de Bosnië-oorlog in, jawel, Bosnië.

Het recht van de sterkste/slimste geldt en meer niet.

Dat heeft niets te maken met de Walking Dead. Eerder andersom: the Walking Dead laat een realistisch scenario zien hoe het er aan toe kan gaan.

Dat heeft niets te maken met een zieke geest of ontbrekende logica. Het is eerder pure logica want het is geen fantasie maar realiteit.

[Voor 7% gewijzigd door tyrunar op 01-12-2022 13:19]

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

tyrunar schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:18:
[...]

hoezo ben IK niet helemaal lekker? Ik omschrijf gewoon menselijk gedrag door de eeuwen heen...
Nee, je voorbeeld slaat gewoon compleet nergens op. Nogmaals, een vrouw verkrachten voor eten? Hoe dan? Dat is echt iets dat alleen in jouw zieke geest blijkbaar voorkomt.

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:57
bonzz.netninja schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:50:
[...]
Is dat handig? In noodgevallen moet je bij de rampenzenders zijn, en die zenden voorlopig nog gewoon uit op FM: https://www.rijksoverheid...065-dpc-rampenzenders.pdf

omniscale.nl

• Ryan1981
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:58

Ryan1981

Je ne sais pas

SeatRider schreef op maandag 7 maart 2022 @ 13:52:
Was benieuwd of er zaken zijn die we al kunnen doen om onszelf voor te bereiden als de situatie zich voordoet dat we voor korte of langere tijd zonder gas/water/licht/telecommunicatie zitten.

TS trapt af.

Wij wonen in een appartement, voorzien van stadsverwarming, dus als de stroom uitvalt hebben we eigenlijk niks meer. Voor waterdruk zijn we grotendeels afhankelijk van de hydrofoor (maar zonder stroom komt er nog wel een flauw straaltje uit). Verwarming kunnen we wel even zonder voorlopig.

De koelkast en vriezer liggen vol, koken kunnen we eventueel op de sierhaard (flessen ethanol inslaan). Met een braadpan kun je zo zelfs brood bakken. Water in flessen hebben we, kan geen kwaad om wat extra in huis te halen. Evenals blikvoer.

Telefoons zijn natuurlijk met een dag ofzo leeg, maar we kunnen de laptops gebruiken als powerbank. En anders de Tesla (het lijkt niet zo zinvol om als een kip zonder kop in de auto te stappen en ergens heen te rijden, maar we kunnen de stroom wel nuttig gebruiken natuurlijk).

Verder zorgen dat we een radiootje hebben op batterijen, een paar zaklampjes, en voldoende batterijen dus. En een Nokia 3310-achtig ding die vol is.

Vergeet ik iets, draaf ik door, of is het volslagen zinloos?
Alles wat je opnoemd is voor korte termein. Als de samenleving zo ver inzakt dat we deze primaire levensbehoefte niet in stand kunnen houden zie ik niet hoe we ooit genoeg voedsel blijven genereren om iedereen in leven te houden.

• Indoubt

Indoubt

Excessen in een crisis zijn er altijd geweest en zullen er altijd blijven.

Kijk eens naar de oorlog in 1940-45, daar is ook het nodige aan ellende ontstaan, met een hongerwinter inclusief. Maar dat heeft best een tijd geduurd voordat er een hongerwinter ontstond. En uiteraard de nodige excessen zoals in elke oorlog al veel eerder.

Een scenario als de walking dead zie ik echter niet snel gebeuren in korte tijd na een crisis. Dat neemt niet weg dat er voldoende verschrikkingen zullen zijn als je vol in een oorlog zou geraken en een complete bezetting.

Ik acht die kans gering, ook al is de wereld een stuk onrustiger geworden.

Voor een MAD is het anders maar voor elke andere situatie kun je je best een beetje voorbereiden.

Radio kan je beter FM/AM radio nemen als DAB denk ik. DAB is eigenlijk nog maar zeer beperkt in gebruik als je ziet wat het had moeten worden en het ligt er waarschijnlijk als eerste uit. De crisis frequenties van de overheid geven dat eigenlijk ook al aan. Die zijn gewoon op FM. Als het vanuit Engeland of zo moet komen is AM eerder.

Tenzij we een complete starlink internetinfrastructuur in stand kunnen houden maar dat betwijfel ik als het echt SHTF is.

• tyrunar
RoamingZombie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:22:
[...]

Nee, je voorbeeld slaat gewoon compleet nergens op. Nogmaals, een vrouw verkrachten voor eten? Hoe dan? Dat is echt iets dat alleen in jouw zieke geest blijkbaar voorkomt.
uh, nee.
Als een gezin een dochter heeft, is dat een doelwit voor externe mannelijke partijen die zo hun behoeften hebben.
Als het gezin honger heeft, en de externe mannelijke partij heeft een blik bonen, dan kan de dochter worden aangeboden aan die externe partij voor 'diensten' in ruil voor dat blik bonen.
Maar denk je dat die vrouw dat 'vrijwillig' doet? Of met tegenzin maar ten gunste van de voedselvoorziening van het gezin?

Dat is waar ik op doel.
Dat heeft niets met een zieke geest te maken maar met de werkelijkheid als de situatie in een land diep genoeg gezakt is.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

beetje luxe-gemiep van de generatie rubberen-stoeptegel hier, die hun ideen over het voorbereiden op rampspoed of crissen vooral lijken te baseren op apocalyptische/zombie Netflix-series, omdat ze in werkelijkheid nooit zulke problemen ervaren hebben en gewend zijn dat alles geregeld wordt.

Een crisis zal nooit gelijk in een overdreven apocalypse uitmonden, zomaar vanuit het 'niets''.
Vermoedelijk zal het eerder verlopen als een langzaam proces waarbij steeds moeizamer logistiek geregeld kan worden, tekorten aan bepaalde producten ontstaan, of prijzen zeer sterk kunnen stijgen (hyperinflatie).

Zelfs mensen in de Oekraine ervaren vooral een langzaam proces waarin een relatoef groot aantal gewoon hebben kunnen vluchten naar veiligere gebieden en een ander deel bv nu leeft in gebieden waar een stroomuitval die soms 24 to 48 uur kan duren nu relatief 'normaal' is en een zeer reeele situatie waar ze direkt zich op moeten voorbereid zijn.

Op dit moment heeft het in bv nederland niet zo enorm veel zin je voor te bereiden op een stroomuitval die langer dan 24 uur duurt... op de korte termijn zal dat niet voor kunnen komen in een realistisch scenario.
(zelfs in bv een scenario waar de supervulkaan onder de vulkaaeifel zou uitbarsten, wat op een 150 kilometer van nederland gebeurt, zou dat zeker tot grote problemen, maar geen volledige 'apocalypse' leiden)

[Voor 10% gewijzigd door RM-rf op 01-12-2022 14:12]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• tyrunar
het gaat om voorbereiden op het ergste. Niet op een 'minor inconvencience'.
Als alle logistiek, overheid, etc. wegvalt voor langere tijd en de stroom uitvalt en overige infrastructuur ook niet meer beschikbaar is zakt een samenleving steeds verder weg en komt vanzelf richting walking dead (minus de zombies).

de sociale cohesie in Oekraine is op zich nog redelijk goed, en kan ook goed blijven omdat de logistiek vanuit het buitenland intact blijft.
Als in het buitenland ook alles uitvalt en er nergens hulp vandaan kan komen wordt het anders.

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51

Stoney3K

Flatsehats!

Dat is natuurlijk onzin en dat is een fabeltje wat veel 'preppers' je willen laten geloven: Vooral genoeg wapens mee nemen want bij iedereen slaan de stoppen door en mensen gaan als beesten lopen plunderen.

Nog even los van het feit dat de gemiddelde Nederlander eerder zijn eigen tenen er af schiet met een vuurwapen dan dat ie een doelwit kan raken, zal het in de praktijk veel eerder zo zijn dat mensen gaan samenwerken om zaken weer op poten te zetten, omdat ze allemaal hetzelfde doel hebben, namelijk overleven en de samenleving overeind houden.

Dat overleven is niet "ondanks alles" waardoor mensen de held uit gaan hangen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

posttoast schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:24:
[...]

Is dat handig? In noodgevallen moet je bij de rampenzenders zijn, en die zenden voorlopig nog gewoon uit op FM: https://www.rijksoverheid...065-dpc-rampenzenders.pdf
Ik moet het anders formuleren. Ik wil een opwindradio voor dab+ èn FM/AM :) Dan kan ik hem ook gebruiken als permanente radio in de badkamer

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:51
bonzz.netninja schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:59:
[...]

Ik moet het anders formuleren. Ik wil een opwindradio voor dab+ èn FM/AM :) Dan kan ik hem ook gebruiken als permanente radio in de badkamer
Bestaat die?

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Daarom vraag ik er naar :+ (om dat te weten te komen)

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:57
bonzz.netninja schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:14:
[...]

Daarom vraag ik er naar :+ (om dat te weten te komen)
https://www.bol.com/nl/nl...TZOG3fEhaodoaAp-aEALw_wcB

Deze dan denk ik :)

omniscale.nl

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
Even zoeken op noodradio op Bol.com en je vindt er een heleboel. Hier is er één die je op kan winden, en een zonnepaneel, en DAB+.

Okay, de informatie op Bol is niet nauwkeurig. De eerdere link was naar een radio die geen DAB+ had. Vervangen voor een linkje naar een zelfde prijsklasse model maar die wel DAB+ heeft.

[Voor 51% gewijzigd door Nathilion op 01-12-2022 15:33]

• tyrunar
Stoney3K schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:51:
[...]

Dat is natuurlijk onzin en dat is een fabeltje wat veel 'preppers' je willen laten geloven: Vooral genoeg wapens mee nemen want bij iedereen slaan de stoppen door en mensen gaan als beesten lopen plunderen.

Nog even los van het feit dat de gemiddelde Nederlander eerder zijn eigen tenen er af schiet met een vuurwapen dan dat ie een doelwit kan raken, zal het in de praktijk veel eerder zo zijn dat mensen gaan samenwerken om zaken weer op poten te zetten, omdat ze allemaal hetzelfde doel hebben, namelijk overleven en de samenleving overeind houden.

ik denk dat het in de kern gebaseerd is op het Wilde Westen in de VS destijds, waar ook de 2nd amendment uit voort is gekomen.
De VS is weapon-minded. Nederland niet. Daar ontstaat inderdaad al een verschil in preppers-uitgangspunten.
Op zich is het logisch dat je wapens moet hebben om je eigen voedselvoorraad te beschermen. Als looters/raiders weten dat er ergens iets te halen is, zal je het moeten verdedigen. In een recht-van-de-sterkste samenleving zijn wapens dan wel degelijk nodig.
Echter leeft het concept van (vuur)wapens totaal niet in Nederland. In de VS een stuk meer.

Mensen willen graag rust aan hun kop, en samen de boel oplossen.
Maar als de crisis langer duurt, kan dat veranderen. Er zullen hele hordes mensen op zoek gaan naar eten (denk aan de hongerwinter waarbij stadsmensen naar het platteland trokken).
En geen enkele prepper zal warm lopen om hun voorraad met jan en alleman te delen. Dan is het namelijk zo op en heeft niemand meer wat.
Overleven wil iedereen maar alleen overheden kunnen voedselvoorraden organiseren voor iedereen.
Particuliere preppers zullen een afweging maken en een bepaalde hoeveelheid gaan preppen, voor een ingecalculeerd aantal personen.
Als er vervolgens vanuit de externe factor onbepaalde hoeveelheden mensen ook komen aankloppen, ontstaat het probleem. Of dat dan met wapens beschermd moet worden boeit op zich niet. Er is een grotere vraag naar de beperkte voorraad, en hoe ga je daar dan mee om? Je kunt hele families gaan helpen maar je eigen voorraad slinkt dan exponentieel en verkleint de toekomst-scope qua 'hoe lang gaat je voorraad mee'.

• tyrunar
Nathilion schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:22:
[...]

Even zoeken op noodradio op Bol.com en je vindt er een heleboel. Hier is er één die je op kan winden, en een zonnepaneel, en DAB+.

Okay, de informatie op Bol is niet nauwkeurig. De eerdere link was naar een radio die geen DAB+ had. Vervangen voor een linkje naar een zelfde prijsklasse model maar die wel DAB+ heeft.
ik heb (ook) lange tijd zitten nadenken over een noodradio. Zowel voor ontvangen maar evt. ook zenden.

Maar ik heb mezelf in een hoek gefilosofeerd:

- als er echt iets aan de hand is, is DAB+ dan nog wel in de lucht? of uitgevallen en heb je er dus toch niets aan voor ontvangst van berichten?
- FM is dan beter, maar daar moeten ze dan in elk geval niet mee gaan stoppen
- die radio die je linkt noemt wel FM, maar ontvangt ie ook AM? Ik wil namelijk ook signalen uit het buitenland binnen kunnen krijgen. Of maakt dat niet uit en kan de FM-band dat ook? Ik dacht altijd van niet en je voor langere afstanden en AM-band moest gebruiken?
Als in west-europa de boel uitvalt maar er uit bijv. oost-europa of de VS nog wel uitgezonden wordt met info wil ik dat op kunnen vangen.

[Voor 10% gewijzigd door tyrunar op 01-12-2022 16:08]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

tyrunar schreef op donderdag 1 december 2022 @ 15:59:
[...]

Mensen willen graag rust aan hun kop, en samen de boel oplossen.
Maar als de crisis langer duurt, kan dat veranderen. Er zullen hele hordes mensen op zoek gaan naar eten (denk aan de hongerwinter waarbij stadsmensen naar het platteland trokken).
En geen enkele prepper zal warm lopen om hun voorraad met jan en alleman te delen. Dan is het namelijk zo op en heeft niemand meer wat.
Overleven wil iedereen maar alleen overheden kunnen voedselvoorraden organiseren voor iedereen.
Particuliere preppers zullen een afweging maken en een bepaalde hoeveelheid gaan preppen, voor een ingecalculeerd aantal personen.
Als er vervolgens vanuit de externe factor onbepaalde hoeveelheden mensen ook komen aankloppen, ontstaat het probleem. Of dat dan met wapens beschermd moet worden boeit op zich niet. Er is een grotere vraag naar de beperkte voorraad, en hoe ga je daar dan mee om? Je kunt hele families gaan helpen maar je eigen voorraad slinkt dan exponentieel en verkleint de toekomst-scope qua 'hoe lang gaat je voorraad mee'.
Dan ga je bij voorbaat al uit van een eindige voorraad die niet wordt aangevuld. Als mensen hun resources poolen, dan je veel meer kans dat die voorraad efficiënter verdeeld kan worden (minder verspilling) of dat je mogelijkheden schept om die voorraad te vergroten omdat je mensen aantrekt met bepaalde tools of vaardigheden. Denk bijvoorbeeld ook aan het verbouwen van nieuw voedsel of produceren van nieuwe dingen als de crisis langer duurt, zoiets kun je eigenlijk niet in je ééntje doen.

Het komt er veel meer vandaan dat de VS veel individualistischer is en de gedachte van "voor wat, hoort wat" daar veel verder ingeburgerd is, samenwerken op een niet-transactionele manier is daar vreemd. Dus iedereen die voor je deur staat, ga je in een crisis dan met wantrouwen behandelen omdat ze wat van je willen en niets bij te dragen hebben.

Dat is inderdaad een recept om bij het begin al kleinschalig oorlogje te spelen. Dat er uiteindelijk een recht-van-de-sterkste samenleving zou ontstaan durf ik eigenlijk best wel te betwijfelen.

• tyrunar
Stoney3K schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:07:
[...]

Dan ga je bij voorbaat al uit van een eindige voorraad die niet wordt aangevuld. Als mensen hun resources poolen, dan je veel meer kans dat die voorraad efficiënter verdeeld kan worden (minder verspilling) of dat je mogelijkheden schept om die voorraad te vergroten omdat je mensen aantrekt met bepaalde tools of vaardigheden. Denk bijvoorbeeld ook aan het verbouwen van nieuw voedsel of produceren van nieuwe dingen als de crisis langer duurt, zoiets kun je eigenlijk niet in je ééntje doen.

Het komt er veel meer vandaan dat de VS veel individualistischer is en de gedachte van "voor wat, hoort wat" daar veel verder ingeburgerd is, samenwerken op een niet-transactionele manier is daar vreemd. Dus iedereen die voor je deur staat, ga je in een crisis dan met wantrouwen behandelen omdat ze wat van je willen en niets bij te dragen hebben.

Dat is inderdaad een recept om bij het begin al kleinschalig oorlogje te spelen. Dat er uiteindelijk een recht-van-de-sterkste samenleving zou ontstaan durf ik eigenlijk best wel te betwijfelen.
vanzelfsprekend zal er dagelijks gefourageerd moeten worden.
Paardebloembladeren en brandnetels zijn prima groente :P
Mensen die zich aansluiten bij een overlevingscommunity zullen inderdaad iets bij moeten dragen en niet alleen moeten nemen maar dus ook geven.
Het verschilt echter per cultuur, per persoon, of dat gebeurt. Mensen die aan het migreren slaan op zoek naar voedsel hebben lang niet altijd iets te bieden. Misschien sierraden of nader ruilmateriaal oid maar die kan je niet eten.
Op een gegeven moment ontstaan er nieuwe dorpen en steden en is de workload/druk op een community om allen gevoed te kunnen blijven worden erg groot. En dan ontstaat er vanzelf weer frictie, met alle gevolgen van dien.

Daarom mogen calamiteiten nooit te lang duren zonder hoop/stabiele bevoorradingsmogelijkheden.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16:46
ChaserBoZ_ schreef op donderdag 1 december 2022 @ 12:28:
[...]

Met een thuisaccu, als ik het goed begrijp.

[...]

Met een standaard UPS zou dat kunnen werken. Geen garanties.

Hier vind je een opzetje; https://www.instructables...-Tied-Inverter-using-UPS/
Veel prosumer UPS geven een square wave, dus daar slaat de omvormer niet op aan. Los van het feit dat de opbrengst deze dagen zo laag is dat je blij mag zijn als je je koelkast ermee koud kan houden, maar op dit moment kan daarvoor net zo goed de producten in de tuin zetten ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Roenie
  • Niet online
Stoney3K schreef op donderdag 1 december 2022 @ 14:51:
[...]

Als de shit maar hevig genoeg is en snel genoeg komt gaan die samenwerkingsverbanden er niet komen. En zoals ik schreef, je kunt met een vuurwapen ook heel effectief jezelf naar de eeuwige jachtvelden sturen. Want als de ellende maar groot genoeg is kun je je afvragen of je dan nog wel wil leven.

Je praktische probleem van tenen afschieten is te verhelpen met training natuurlijk. En je hoeft het niet te doen hè. Hoe minder mensen vuurwapens hebben, hoe effectiever zij zijn voor degenen met vuurwapens.

Overigens voor de liefhebbers van fictie: Wikipedia: List of apocalyptic films ;)

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

tyrunar schreef op donderdag 1 december 2022 @ 13:49:
[...]

uh, nee.
Als een gezin een dochter heeft, is dat een doelwit voor externe mannelijke partijen die zo hun behoeften hebben.
Als het gezin honger heeft, en de externe mannelijke partij heeft een blik bonen, dan kan de dochter worden aangeboden aan die externe partij voor 'diensten' in ruil voor dat blik bonen.
Maar denk je dat die vrouw dat 'vrijwillig' doet? Of met tegenzin maar ten gunste van de voedselvoorziening van het gezin?

Dat is waar ik op doel.
Dat heeft niets met een zieke geest te maken maar met de werkelijkheid als de situatie in een land diep genoeg gezakt is.
Dit komt echt meer voort uit jouw zieke geest en fictie dan dat dit een realistisch scenario is. Er zitten namelijk zoveel mitsen en maren omheen dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen om dit voorbeeld belachelijk te maken.

• tyrunar
RoamingZombie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:38:
[...]

Dit komt echt meer voort uit jouw zieke geest en fictie dan dat dit een realistisch scenario is. Er zitten namelijk zoveel mitsen en maren omheen dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen om dit voorbeeld belachelijk te maken.
je hoeft het ook niet te geloven.
De realiteit heeft dat niet nodig als validatie.
In tijden van armoede en honger gaan veel normen en waarden overboord en krijg je echt wel van dit soort zieke dingen. Dat komt niet uit mijn zieke geest en het is ook geen fictie.

Hier een paar voorbeelden:

https://medialibrary.uant...0effect%20of%20hunger.pdf
CONFLICT: A CAUSE AND EFFECT OF HUNGER
Impact on Vulnerable Groups
Across Africa, displaced and refugee populations
in crowded and unhygienic camps prove particularly
vulnerable to nutritional deprivation, health problems,
and violence. Although civilian women and their
dependent children account for 70 to 80 percent of
refugees and internally displaced people, men with
guns out-compete them for food and sometimes force
women to trade sex for rations
(Sayagues, 1992).
https://www.aljazeera.com...ced-to-trade-sex-for-food
Local leaders in Nhamatanda district allegedly coerce women into having sex in exchange for ‘a bag of rice’.

[Voor 59% gewijzigd door tyrunar op 01-12-2022 18:51]

• RoamingZombie

RoamingZombie

Watching the sheeple...

tyrunar schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:44:
[...]

je hoeft het ook niet te geloven.
De realiteit heeft dat niet nodig als validatie.

Maar hier heb je dan wat van die fictie:

https://medialibrary.uant...0effect%20of%20hunger.pdf
CONFLICT: A CAUSE AND EFFECT OF HUNGER

[...]
Als je denkt dat je Africa en Europa een op een kan vergelijken dan heb heb je nog wat lessen nodig in sociologie. Daarnaast ga je meteen uit van de meest extreme situatie. Ik kan je een ding vertellen, de wereld gaat er absoluut niet uitzien zoals jij denkt.

• tyrunar
RoamingZombie schreef op donderdag 1 december 2022 @ 18:51:
[...]

Als je denkt dat je Africa en Europa een op een kan vergelijken dan heb heb je nog wat lessen nodig in sociologie. Daarnaast ga je meteen uit van de meest extreme situatie. Ik kan je een ding vertellen, de wereld gaat er absoluut niet uitzien zoals jij denkt.
dit topic heet 'jezelf voorbereiden op het ergste'.
En waarom denk je dat het niet in Europa zou kunnen gebeuren?
Ik denk niet dat de wereld er op een bepaalde manier gaat uitzien. Ik weet dat het kan gebeuren, want het gebeurt. En niet alleen in Afrika.
Ook in Bosnië is dit gebeurd. Temidden van misdaden op grote schaal zoals verkrachting en moordpartijen. Je kan er over lezen als je wil. Genoeg documentatie over geforceerde prostitutie en mensenhandel op de Balkan.

Maar nogmaals: je mag er van vinden wat je wil. Ontkennen en vingers in de oren en heel hard lalalalala roepen zorgt er niet voor dat het niet bestaat.
Het is niet mijn zieke geest en ook geen fantasie. Dacht je dat ik het gewoon verzin? Of dat het een geheime fantasie is dat het gebeurt?
Nee, ik verzin dit niet. Dit is gewoon iets wat gebeurt in de wereld.
Dat je dat niet onder ogen lijkt te willen zien kan ik niets aan doen. Ik hoef je ook niet te overtuigen. De werkelijkheid wordt er echter niet minder om.
Sociologie is de studie van de sociale relaties tussen mensen, en in het bijzonder van de politieke, culturele, religieuze en economische aspecten van menselijke samenlevingen.
tja, ik weet niet wie er lessen nodig heeft in sociologie. Ik vermoed dat je daar ook wel leert dat wat ik stel helemaal geen fictie is. Als het moeilijk wordt, ontstaan er vanzelf situaties die je normaal gesproken ziek en fictie vindt, maar gewoon realiteit worden. Ook dat is onderdeel van (a) sociale relaties tussen mensen in een samenleving onder stress.
Dat Europa misschien iets anders in elkaar zit dan Afrika kan zo zijn, maar onderaan de streep zijn we allemaal mensen en ook hier in Europa net zo goed in staat tot het plegen van walgelijke wandaden, of om in moeilijke situaties zaken te doen die we nooit zouden doen in vredestijd.
Europa is geen verheven continent met superieure volkjes. Misschien dat het wat langer duurt, maar uiteindelijk zijn we allemaal hetzelfde en gebeurt ook hier hetzelfde. Dat is geen fantasie of zieke geest, maar een sombere constatering.

Hier een anekdote uit eigen land tijdens de hongerwinter in 1944:
Over de houding van de boeren tijdens de hongerwinter is veel geschreven. Er zijn legio voorbeelden van boeren die gangbare prijzen vroegen voor hun producten, die veel lager waren dan hetgeen op de zwarte markt werd gerekend of die voedsel gratis gaven. Daar tegenover staan de verhalen over de boeren die bepaald niet gastvrij en zelfs vijandig waren. Er zijn sporadische voorbeelden bekend waarbij boeren wel erg ver gingen. Een vrouw verklaarde na de oorlog dat een zestigjarige man in ruil voor aardappelen seks met haar wilde. Ze vervolgt: "Kijk, ik zou het gedaan hebben. Dat meen ik. Maar de angst dat ik zwanger zou raken was te groot. Dus toen heb ik het niet gedaan. Maar anders… ik had het gedaan. Want je was zover, dat je alles deed om maar te eten.
https://www.tracesofwar.nl/articles/6141/Hongerwinter.htm

De realiteit is een stuk harder dan je lijkt te denken.
Ik waardeer je geloof in het goede in de mens, dat wel. Maar als het moeilijk wordt, veranderen veel mensen. Niet iedereen en niet altijd en varierend in de mate van ellende, maar mensen zijn tot veel in staat als de nood aan de man is.
Van verkrachting tot kannibalisme. Verzin het maar en het bestaat.
Dat is niet mijn zieke geest, maar de werkelijkheid van de menselijke geschiedenis.
Kijk eens wat mensen in een belegerde stad deden als het eten op raakte.

[Voor 60% gewijzigd door tyrunar op 01-12-2022 19:27]

• ChaserBoZ_
Sebazzz schreef op donderdag 1 december 2022 @ 16:16:
[...]
Veel prosumer UPS geven een square wave, dus daar slaat de omvormer niet op aan. Los van het feit dat de opbrengst deze dagen zo laag is dat je blij mag zijn als je je koelkast ermee koud kan houden, maar op dit moment kan daarvoor net zo goed de producten in de tuin zetten ;)
Klopt, ik heb ook geen idee of die aanpassing dat verhelpt. Ik kan me ook zo voorstellen dat die omvormer het wellicht gewoon accepteert. Geen ervaring mee (en dat ga ik ook even zo houden) :+

• ChaserBoZ_
Inhoudelijk op het topic; gezin om te supporten hier. 6packs water, blikvoer, voorraadje kolen voor de BBQ en nog wat klein spul, zodat we in ieder geval die 72 uur nog enigszins comfortabel kunnen overleven.

Enkele jaren terug met de vorst in Texas veel gelezen over een tent in je woning om in het slechtste geval (Murphy) in de vrieskou nog warm te kunnen krijgen zodat je kunt overleven, tentje & slaapzakken etc hebben we.

Duurt het (veel) langer dan die 72 uur, dat 'zien we dan wel', en dan zijn we ook niet de enige die er last van hebben.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:15
ChaserBoZ_ schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 14:30:
Enkele jaren terug met de vorst in Texas veel gelezen over een tent in je woning om in het slechtste geval (Murphy) in de vrieskou nog warm te kunnen krijgen zodat je kunt overleven, tentje & slaapzakken etc hebben we.
Ook weer zoiets, in Nederland wordt het maar een weekje per jaar echt 'gevaarlijk' koud. Winterjas aan, muts op, en het komt waarschijnlijk wel goed. Vroeger waren de winters kouder dan nu, en hadden de huizen geen verwarming; mensen gingen toen maar zelden dood van de kou.

Tenzij je je natuurlijk wil voorbereiden op een apocalyptische hongerwinter.

En dat is een beetje het punt met dit topic. Hoe extremer het scenario, hoe moeilijker het wordt om erop te anticiperen. Met vijftig euro cash in huis kun je het waarschijnlijk wel een paar dagen uitzingen als de pinautomaten stoppen. Gok je op een crash van het monetaire stelsel, dan kun je beter zorgen dat je sierraden in huis hebt om mee te ruilen.

Bevoorradingsproblemen bij de supermarkt? De meeste mensen kunnen dat een week overleven door enkel hun voorraadkast/vriezer op te ruimen. Ga je uit van structurele maandenlange voedseltekorten, dan moet je inderdaad een voorraad conservenblikjes inslaan, en nadenken over hoe je die gaat bewaken.

NIet alleen wordt het steeds moeilijker om op dat soort problemen te anticiperen, je hebt ook te maken met afnemende meerverdiensten. Waarschijnlijk gaat je voorraad over de datum voordat je hem ooit hebt aangesproken, liggen je jodiumpillen ongebruikt in je EHBO-doosje, en vinden na jouw dood de nieuwe bewoners van je huis bij het plaatsen van de aanbouw dat kistje krugerranden dat je had begraven.

• MagniArtistique
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 19:23
Nederland is een handelsland, met een van de grootste havens van Europa. Internationale betrekkingen goedhouden is ons ding.

Omringt door Duitsland (die hebben hun internationale krediet voor de komende 200 jaar verspilt) en Belgie.. een ground invasion gaat dus never nooit gebeuren.

Een nucleaire aanval is niet interessant op Nederland, daar zijn voor Rusland, China en Amerika veel interessantere doelen voor. En gebeurt het wel, dan is de fallout vanwege het kleine oppervlak zo groot dat het geen reet uitmaakt hoeveel voer je in huis hebt.

Ik maak me er niet zo druk om. Als het alle hens aan dek wordt dan trek ik er wel op uit om mensen die wel voorbereid zijn te beroven 😜 Maar ook dat is sowieso kansloos; moslims, orthodoxen, gereformeerden zullen zich organiseren en daar gaat iedereen het tegen afleggen.

[Voor 26% gewijzigd door MagniArtistique op 03-12-2022 00:08]

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb altijd het idee dat die preppers voornamelijk preppen om hun uit de hand gelopen survival hobby of wapen fetish te willen goed praten :P

• Indoubt

Indoubt

-tom-562 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 00:08:
Ik heb altijd het idee dat die preppers voornamelijk preppen om hun uit de hand gelopen survival hobby of wapen fetish te willen goed praten :P
Ja, waarschijnlijk wel.

Nu heb ik wel wat brandhout liggen maar ook een kloofbijl om het te kloven. Erg gemakkelijk meenemen gaat dat hout dus niet worden voor iemand anders :+

Echte preppers doen dat natuurlijk ander, dat begrijp ik wel. 8)

Vandaag een paar stammetjes gekloofd en ondanks mijn nieuwe fiskars X27 viel het nog niet mee. Het hout is nog te vochtig en taxusachtige soorten zijn taai als hell. 12 flinke klappen waren nodig voor de eerste split en dan weet ik nog wel een beetje hoe het moet. Ik wacht nog wel even een paar maandjes voor ik ga kloven of het moet flink droog vriesweer worden.

• Sjah
  • Laatst online: 17:18
Blikvoer, dat zet me aan denken over iets dat jaaren terug is gebeurd bij mij. Had hier stuk of 10 blikken met soep en bruine bonen etc. En die waren toen al jaar of 10 oud. Vertelde dat op een groep, en een dame lachte me keihard uit en zei die moet je weggooien joh. Zo stom als ik kon zijn, deed ik dat ook. Hoorde later van iemand die volgens mij er meer van wist, dat blikken wel 40 jaar goed blijven. Tja.....ben geneigd hem te geloven.

Vwb dit onderwerp, heb een zaklamp, en een DAB+ radio, maar die radio kan geloof ik geen batterijen aan. Voor de rest, sla ik geen flessen water in etc. Kortom ben ik voorbereid, nou nee, aan de andere kant weer wel....stel dat Putin een raketje op mijn stad Amsterdam gooit, ik heb de metro in de buurt, en daar is schuilen te doen, en ik neem aan dat je dan wel een kopje snert krijgt. Andere scenarios zijn mogelijk, maar hou ik geen rekening mee. Stom? Misschien ja, maar ik heb vrienden en familie ook nog.

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-01 14:53
Er ligt in distributie centra en havens genoeg om Nederland voor maanden mee te voeden. Het is hier niet Jemen.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:35
YangWenli schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 02:35:
Er ligt in distributie centra en havens genoeg om Nederland voor maanden mee te voeden. Het is hier niet Jemen.
True, maar wat zou er gebeuren als er bijvoorbeeld 48 uur lang geen stroom of internet is in Nederland?

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
YangWenli schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 02:35:
Ahja, en die miljarden?! "freshboxen" die daar voor iedereen klaarliggen worden dan in een noodsituatie elke week gratis bij je thuisbezorgd natuurlijk... ;)

Denk eerder dat je in een echte "shit hitted fan" situatie blij mag zijn met een koud blikje bonen voor 20 euro. Daar sta je dan ook nog eerst een dag voor in de rij... Daarna, opweg naar huis 3 bandieten die je moet afwimpelen, of erger... Anyway .... 8)

[Voor 12% gewijzigd door GeeEs op 03-12-2022 08:11]

• Frame164
bonzz.netninja schreef op donderdag 1 december 2022 @ 09:50:
[...]

In NL moedigt de overheid dat ook aan, alleen is er de laatste jaren geen campagne meer geweest waardoor hert misschien niet zo opvalt. Vroeger waren er bijna jaarlijks spotjes op tv over het hebben van een noodpakket en contant geld.
Op crisis.nl staat gewoon een lijst van spullen die je in huis moet hebben.

Dat van het contant geld snap ik echt niet. Zodra er echt een ramp is en je bent van contant geld afhankelijk, dan is dat niets meer waard. Bovendien, als pinbetalingen niet meer werken dan werkt de hele keten daarvoor ook niet meer. Winkels zullen heel snel leeg zijn. En voor incidentele storingen zijn andere oplossingen.

• Marco-Peters
  • Registratie: Maart 2022
  • Nu online
President schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 07:01:
[...]

True, maar wat zou er gebeuren als er bijvoorbeeld 48 uur lang geen stroom of internet is in Nederland?
Plunderingen? Wanneer Marokko een wedstrijd voetbal wint, worden de grote steden al afgebroken. Moet je voorstellen wat er gebeurd als er 48 uur lang geen stroom of internet is, dan breekt er chaos uit in Nederland.

• Indoubt

Indoubt

Marco-Peters schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:01:
[...]

Plunderingen? Wanneer Marokko een wedstrijd voetbal wint, worden de grote steden al afgebroken. Moet je voorstellen wat er gebeurd als er 48 uur lang geen stroom of internet is, dan breekt er chaos uit in Nederland.
Overdrijven is ook een vak.

Zijn al die grote steden vandaag onleefbaar en zijn alle mensen er weg?

Ik woon in een grote stad, ik zal straks eens kijken of ik hier de enige ben en de ontruimingsoproep heb gemist of zo.

Af en toe lijken we in Nederland wel van suikergoed te zijn gemaakt

• GeeEs
Zodra infrastructuur wegvalt zijn de supermarkten binnen 1 dag leeg.
Ben je de corona hamster gekte al vergeten? Toen liep het alleen even wat stroef... Kun je nagaan als het van het ene op andere moment helemaal wegvalt.
Er was toen binnen een paar dagen al paniek omdat er enkele schappen wat leeg waren...

• Indoubt

Indoubt

GeeEs schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:09:
Zodra infrastructuur wegvalt zijn de supermarkten binnen 1 dag leeg.
Ben je de corona hamster gekte al vergeten? Toen liep het alleen even wat stroef... Kun je nagaan als het van het ene op andere moment helemaal wegvalt.
Er was toen binnen een paar dagen al paniek omdat er enkele schappen wat leeg waren...
Je hebt misschien wel gelijk maar dat is omdat mensen blijkbaar nogal snel in paniek raken.

Dat is wel een punt namelijk. Als er grote groepen in paniek raken wordt de toestand vanzelf erger als dat perse nodig is.

Zelfs als er niets aan de hand zou zijn krijg je met paniek nog een "stampede" voor elkaar.

• GeeEs
Dat denk ik dus ook.
Ik maak me dan ook eerder zorgen om de sociale veiligheid en "massa hysterie", dan om direct genoeg eten of drinken op dat moment.

Er is een mooie docu ooit gemaakt over een gesimuleerde stroomuitval in heel Noord Amerika meen ik!? Dus niet eens oorlog of een nuke.
Conclusie was wel dat het binnen 2 of 3 dagen een warzone zou zijn.
Ik zie het hier niet veel anders verlopen in een vergelijkbaar scenario.
De paniek zal immens zijn, veel zelfmoorden verwacht ik dan ook inderdaad, van mensen die het dan letterlijk opgeven en er maar uitstappen omdat ze geen idee hebben hoe dit mentaal te handelen.
Maargoed, ik hoop dat ik er volledig naast zit eigenlijk, en dat de weerbaarheid van velen toch groter is dan ik soms denk dat die is.

1 voordeel zie ik nog wel.. zodra internet uitvalt verspreid de paniek en vooral fakenews ook wel veel minder snel. Mensen zijn dan ineens weer echt fysiek aangewezen op elkaar. Best beetje eng misschien, maar hey... :+
Bij corona en alle gekte tegenwoordig, is social media en internet wel echt een catalysator voor FUD namelijk.

[Voor 17% gewijzigd door GeeEs op 03-12-2022 11:54]

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
President schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 07:01:
[...]

Die discussie had ik laatst ook op mijn werk. Stel er is (bijvoorbeeld door een gerichte aanval) geen internet. Geld/boodschappen pinnen, distributie van goederen, etcetera, er valt veel weg. Ik gok dat er dezelfde dag nog begonnen wordt met plunderen door mensen met een ander geweten dan ik heb.

• Indoubt

Indoubt

De grote power black-out in New York in 2003 heeft niet geleid tot chaos.

Waarom zou dat hier wel moeten gebeuren?

Wel veel baby's 9 maanden later

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-01 02:02
Hier sowiso goed voorbereid.
  • - Woon in Noorwegen en in Platteland
  • - Voedsel voor ruim 2 jaar (blikken, rijst, bloem, pasta, bonen etc allemaal vaccuum)
  • - 2 x 600 liter vriezers met voedsel
  • - Grondwater toegang en flinke filters.
  • - Zonnepanelen & mini-hydro turbine
  • - 90 kWh batterijpack (LifePo4)
  • - EV auto & hele oude Volvo 240 (accu losgekoppelt in geval van EMP)
  • - Sporttas aan eersthulpmiddelen en medicatie (jodium, antibiotica etc etc)
  • - Barricade-ready deuren, kelder deuren hebben metalen platen en kunnen binnenuit met 2 staalbalken afgesloten worden.
  • - Unifi Camera systeem rond het huis, in opslag kelder nog een oud CCTV systeem met A/V draadjes indien de moderne rommel het niet zou doen.
  • - oude radio’s voor AM/FM ontvangst
  • - Kleine faraday kooi (formaat kleine kast) in kelder, om electronica zoals telefoons laptop in te doen
  • - 3 communicatie verbindingen; Glasvezel, 4G en Starlink (for RV, dus aan te zetten waneer gewenst)
  • - Aantal vuurwapens, geweren en pistolen (Allemaal legaal en geregistreerd bij politie & overheid, ik en vrouwlief doen momenteel regelmatig mee aan sport competities & ik zelf soms hert / eland jacht)
  • - Vesten met traumaplaten
  • - Grote vooraad hout (50 m3), kachel met kookplaat erop in de kelder.
  • - Een e-reader volgeladen met survival boeken en nood-operaties boeken, boeken over paddestoelen en andere natuur, eigenlijk alles wat mij noodzakelijk lijkt.
Kan zijn dat ik nog wat vergeten heb. Maar denk dat dat de hoofdpunten zijn. Ik zou in de toekomst nog wel graag een Faraday cage willen bouwen in de garage om de EV. Als dit goedkoop mogelijk zou zijn althans, en te doen natuurlijk.

[Voor 16% gewijzigd door slijkie op 03-12-2022 13:15. Reden: Toevoegingen]

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:35
zacht schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:01:
[...]

Die discussie had ik laatst ook op mijn werk. Stel er is (bijvoorbeeld door een gerichte aanval) geen internet. Geld/boodschappen pinnen, distributie van goederen, etcetera, er valt veel weg. Ik gok dat er dezelfde dag nog begonnen wordt met plunderen door mensen met een ander geweten dan ik heb.
Nouja, sommige groepen Nederlanders zullen vast gaan plunderen... Maar het grootste gedeelte niet gok ik. Dan komen we alleen bij:
- zullen winkels openen voor met cash of zullen ze gesloten blijven?
- zal er zonder internet wel water, gas en/of stroom zijn?

Een radio zal wel handig zijn, neem aan dat die dingen een alternatief iets hebben waarmee ze ondanks internet en stroom problem nog gewoon zullen werken?

Wat flessen water en wat eten in huis kan ook geen kwaad. Uiteraard kan je ook wel een tijdje zondee eten of drinken, maar waarom zou je dat willen als dat voor een paar euro kan voorkomen.

Iets van lucifers of aanstekers om gas, hout of papier in brand te zetten idem...

Een zaklamp natuurlijk ook met extra batterijen.

Ik ben dus vooral benieuwd naar wat er wel en wat er niet uitvalt als het internet is uitgevallen of als de stroom is uitgevallen. Wat werkt er nog wel en wat niet?

• GeeEs
Als de stroom hier landelijk uitvalt, is er sowieso ook meteen geen internet meer, geen warmte/gas en geen drinkwater meer uit de kraan lijkt me...

Als alleen het internet er even niet is... Zullen veel systemen nog wel even doordraaien, maar zal werkend en logistiek Nederland wel heel snel gaan haperen. Binnen enkele uren / halve dag?!
Geldstromen zullen direct tot stilstand komen.
Ik gok dat zonder internet de levering van water, gas en de stroom ook vrij snel of zelfs direct stagneert overigens.

Geen idee of daar nog snel kan worden teruggevallen op pre internet systemen... Maar ik reken er niet op.

Winkels open voor cash? Een enkele misschien wel nog even, maar denk dat het snel over is met shoppen. Valt al snel weinig meer te verkopen als er geen toevoer is + veel medewerkers hebben dan wel wat anders aan hun hoofd... ?!

[Voor 15% gewijzigd door GeeEs op 03-12-2022 13:28]

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

GeeEs schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:04:
Als de stroom hier landelijk uitvalt, is er sowieso ook meteen geen internet meer, geen warmte/gas en geen drinkwater meer uit de kraan lijkt me...
Die systemen hebben juist back-up systemen (UPS en dieselgeneratoren) om te zorgen dat ze nog door kunnen draaien als het stroomnet plat zou gaan.

Want anders is dat stroomnet een single-point-of-failure. Je wil niet dat je watervoorziening, gaslevering, telecom en internet allemaal afhankelijk zijn van de hoofdstroomaansluiting. Dan kun je bijvoorbeeld ook niet bellen naar het energiebedrijf dat de stroom er uit ligt. ;)

In Nederland zouden we dan ook een groter probleem hebben want zonder stroom lopen de polders onder.

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Frame164 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 09:03:
[...]

Dat van het contant geld snap ik echt niet. Zodra er echt een ramp is en je bent van contant geld afhankelijk, dan is dat niets meer waard. Bovendien, als pinbetalingen niet meer werken dan werkt de hele keten daarvoor ook niet meer. Winkels zullen heel snel leeg zijn. En voor incidentele storingen zijn andere oplossingen.
Er is natuurlijk nog van alles tussen 'niks aan de hand' en 'de pleuris is uitgebroken'. Als de pinautomaten er ff uit liggen of langdurig vanwege bijv een hack, is het handig dat je toch wat content hebt zodat je iig gewoon levensmiddelen kan kopen. Dat is de achterliggende gedachte, die ook wel hout snijd.

Ik ben afgelopen jaren iig paar keer blij geweest dat ik wat content in huis had omdat de pinautomaat bij de boni stuk was.

• GeeEs
Stoney3K schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:54:
[...]

Die systemen hebben juist back-up systemen (UPS en dieselgeneratoren) om te zorgen dat ze nog door kunnen draaien als het stroomnet plat zou gaan.

Want anders is dat stroomnet een single-point-of-failure. Je wil niet dat je watervoorziening, gaslevering, telecom en internet allemaal afhankelijk zijn van de hoofdstroomaansluiting. Dan kun je bijvoorbeeld ook niet bellen naar het energiebedrijf dat de stroom er uit ligt. ;)

In Nederland zouden we dan ook een groter probleem hebben want zonder stroom lopen de polders onder.
Sure, het zal wel even (hoe lang denk jij?) blijven werken voor kritische infrastructuur. Maar thuis heb je ook vooral geen stroom, dus geen internet, geen computer, geen cv, etc..

Aan de andere kant, we zijn inventief, kijk naar hoe in Oekraïne het herstel aan dergelijke infra toch steeds relatief snel gaat... al zie ik niet alles... ik vind dat we dat zeker niet moeten vergeten.
Uiteindelijk moet je als persoon, en ook de kritische massa/de groep, vooral mentaal sterk zijn. Fysiek is een mens best tegen wat opgewassen.

[Voor 17% gewijzigd door GeeEs op 03-12-2022 14:38]

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 18:11
Marco-Peters schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 10:01:
[...]

Steden afgebroken? Jij woont woont zeker niet in een stad :o

99% van de inwoners van de betreffende steden heeft er niets van gemerkt.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee