Jezelf voorbereiden op "het ergste"

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• Apache4u
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
kies hier je kelder uit:
https://www.atlassurvival...Catalogue-2018_210818.pdf

Vervolgens die flink volproppen met houdbaar eten, water, medicijnen etc.
Sla wat hazemat pakken en gasmaskers in. Gereedschappen zullen ook van pas komen. Schep, zaag, hamer etc.
Ik zou er ook een stevige mountainbike in opslaan en eventueel bewapening.

Uiteraard wat handige boeken.. o.a. deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6RkiHmzjSM5tz9ERVQKfxspGEq4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tgVLkTW3BQwP9AOX21rlHlkY.jpg?f=user_large

Na de grote boem, 2 weekjes binnen blijven om vervolgens eens te gaan inventariseren hoe de wereld er nu uitziet.

(waarschijnlijk kom ik tot de conclusie dat die er behoorlijk kut uitziet en schiet mezelf alsnog voor mijn kop, vandaar dat ik er maar niet aan begin. Maar de mogelijkheden zijn er)

Dat betekent, stam + t .

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
vso schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 13:37:
terwijl je praat over de oorzaak en niet de gevolgen

hebben jullie al gemerkt dat de winkels door voorraden heen beginnen te raken (hamsters)

- bloem = bijna niet meer te krijgen
- olie (zonne bloem olie
- rijst schappen zijn ook redelijk leeg
- pasta .. gaat dezelfde kant op

maar vergeet niet de gevolgen op langere termijn producten die niet meer te verkrijgen zijn
Het was mij ook opgevallen. Ik zag laatst bij Dirk dat alle goedkope pasta op was, letterlijk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p4n-ojkpwU3kRd-B0GhfPF-yK9g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qEsuQYOQUGlj6DCEccDgjPYv.jpg?f=user_large

Alleen de duurdere merken / bio pasta was er nog, maar voor hoelang?

[ Voor 4% gewijzigd door XWB op 16-03-2022 16:34 ]

March of the Eagles

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-03 16:47
De context van 'het ergste' is eigenlijk een langzaam verval. Dus sterk stijgende prijzen en permanent lege supermarkt schappen zoals nu in Rusland plaatsvind. Het beste is dus wat de jonge Russen de afgelopen weken hebben gedaan: vertrekken naar een ander land.

Ik ben nog steeds onbeslist of een Taiwan aanval realistisch is, op dit moment lijken het aantal troepen daar sterk mee te vallen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0SF_EJz1VHvKkN17V8Y3ff2AhiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ReVNxEvXCQxm9vs1nzkZIi3I.jpg?f=fotoalbum_large
(Annual Report to Congress: Military and Security Developments Involving the People’s Republic of China)

[ Voor 6% gewijzigd door Harm_H op 22-03-2022 08:16 ]

Verwijderd

Marzman schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:29:
[...]

Waar haal je die cijfers vandaan? Ik kan me niet voorstellen dat dit klopt. Wat een democratie is dat is wel een beetje vervaagd met de Erdogans, Putins en Orbans.

En dan praat je over aantallen mensen? Niet grondoppervlak of landen. De wereldbevolking stijgt dan misschien harder in autocratische landen?
Dat werd gisteren in Ter Zake vermeld (vanaf 17:00). Je kan gratis registreren om te kijken, maar hier 2 screenshots, het ging zelfs slechts terug tot 2012:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRZDLpXnf5YG-CwhOoisLW6XGKA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M6jxTDCNwM2oLoElC9KzxN7S.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvTunj_av43wYM-J4GGqT564fak=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fNh1VGC3Tho5nqr1nfs1ipMX.png?f=user_large

Erdogan, Poetin en Orban zijn idd voorbeelden van autocraten, maar ook Trump, Bolsonaro, Milei, Modi, Xi Jinping en vele andere leiders in Aziatische en Afrikaanse landen. Sommige Europese politici streven er blijkbaar ook naar en worden gesteund door autocratische regimes die ook de verkiezingen proberen te beïnvloeden.

Maar goed, ik wilde met mijn reactie geen politieke discussie ontketenen, het gaat over persoonlijke voorbereiding op ontwrichtende gebeurtenissen. Een autocratie kan ook stabiel zijn, maar als je ziet hoe ver Poetin gaat in Oekraïne, dan zou dat in weinig democratieën lukken (oorlogseconomie en tot nu toe een half miljoen militairen/burgers als kannonenvoer) .

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-03 13:18
True schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 20:27:
[...]

Je eerste link heeft een paywall.
Het ging mij alleen om de tekst in de inleiding, de rest kan ik zelf ook niet lezen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7ldZ77Yh6t6u6_RX8nWqXpXuhw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PMMwQ4eWzGjyHMxXeXvGuVgs.jpg?f=fotoalbum_large

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-03 13:18
jaapstobbe schreef op maandag 22 januari 2024 @ 11:28:
Het beste is om geen kinderen te nemen, mocht het einde dan komen binnen 10 jaar dan ontneem je ze iig niet een toekomst. Dat lijkt me het ergste wat er is.
Ik snap deze uitspraak wel maar dan ga je inderdaad uit van het ergste. Valt bij mij ook in categorie komeet, uitroeiing van de aarde etc.

Dan hadden mijn opa en oma ook geen kinderen moeten maken (1962 Cuba crisis) en hadden mijn vader en moeder ook niet aan mij moeten beginnen in jaren 80 met oa. Able Archer waar het bijna misging.

Heb zelf 2 jonge kinderen dus mocht er een conflict komen heb ik liever dat ik nu wordt opgeroepen dan mijn kinderen over 10 jaar maar dat is ouder eigen denk ik ;) Ga ook niet meteen van het ergste uit hoor kan ook een paar jaartjes wachtlopen aan de NAVO oostflank zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TFRTUFJ57dBGVwzQUqjhVvMHk5c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/rYrRn6z4WXDr8zzy9hfMpvLk.jpg?f=user_large

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
Waarom altijd eerst naar het ergste schakelen als argument om je op niets voor te moeten bereiden?
Er zal eerder hier en daar een hack gebeuren op een nutsleiding dan dat er plots wereldwijd geen water, gas en energie meer is.

Ik woon trouwens ook aan water en heb een pomp voor het regenwater, het oppervlaktewater en een diepteboring voor grondwater. Dus dat zit al goed.
Basic in de moestuin voedsel verbouwen en zelf een deel conserveren voor de winter is ook al geen probleem.
Met de voorraad opgeslagen elektriciteit kom ik ook wel een 20 dagen toe (in het onvoorstelbare geval dat die 20 dagen de zon totaal niet schijnt en PV nul oplevert).

Ga je geen wereldcrisis jarenlang mee uitzitten maar toch al een paar stapjes voor op stadsbewoners in een flatje tien hoog.

Al die maatregelen zijn hier ook niet voortgekomen uit een "prepper"idee maar gewoon uit het principe om zoveel mogelijk zelfstandig te zijn van (de prijzen en voorraden) van derden en weten wat je eet en drinkt.

Een elektriciteitsnet heb ik niet echt nodig, zelfs niet als alles goed gaat. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6iY6WMw6qAeYeVX1msrILGL8UM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IG2X7oHAQvTbMNEilJz1ricu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 10-12-2024 12:30 ]

• IvoB2
Thomas schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 10:43:
Ik ben inmiddels ook wat meer bezig met “wat als”. Ik woon in een niet enorm appartement dus me voorbereiden op de zombie apocalyps gaat niet lukken, maar wat cash geld, voldoende eten en water voor pak ‘m beet een week ligt hier wel.

Ik ben zelf alleen eigenlijk banger voor kortstondige problemen met het stroomnetwerk. Een generator op het balkon gaat ‘m niet worden, maar ik ben wel aan het rondsnuffelen voor een “power station” (grote powerbank) met een setje zonnepanelen. Ook handig voor op vakantie. Zijn hier mensen die zoiets in huis hebben met tips?
Hier 3 x 900 Wh mobiele accu's voor de elektrisch aangedreven fietsen met flexibele PV-panelen om ze mobiel van de nodige energie te voorzien maar ik neem aan dat je dat niet bedoelde?

Mijn tip zou zijn zo vlug mogelijk een andere locatie op te zoeken om te gaan wonen en waar je alle vrijheid hebt om je eigen ding te doen zonder veel met anderen rekening te moeten houden.
Heb ik jaren gelden al gedaan waardoor nu een lokaal power station van 90 kWh nu al in werking is met een dak vol zonnepanelen.
Op vakantie kunnen - indien gewenst - de 3 x 900 Wh + 1 x 74 kWh eveneens ingezet worden.

Maar ieder zijn eigen keuze met andere gevolgen.
Al beperken sommige keuzes wel de opties.
In een betonnen doos die volledig afhankelijk is van externe stroomvoorziening voor ventilatie, verwarming en koeling lijken me de (comfortabele) overlevingskansen geringer dan elders. En dan moet je nog geen rekening houden met "het ergste". Een simpele hack die voor enkele dagen tijdens een winterdip of een hittegolf de nutsvoorzieningen tijdelijk lam leggen zijn al voldoende om een deel van de massa tot waanzin te drijven.

Overigens benieuwd wat je de laatste weken zou kunnen aanvangen met wat PV panelen op een balkonnetje en een paar kWh opslag in een mini power station?
Dankzij de aanhoudende dunkelflaute en ondanks een dak vol PV deze maand toch al regelmatig de aggregaat in werking moeten zetten om onafhankelijk van het stroomnet te blijven.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fsmm6nuQEZu6krsPjbPi0bI-8gU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xqs7TMMq6eoZCdBbx6McxRHT.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door IvoB2 op 13-12-2024 11:38 ]

• IvoB2
Een elektrisch aangedreven auto + eigen opslag die kan terugleveren aan de woning (of die je zelf zo getweaked hebt dat het kan) kan dan wel een meerwaarde betekenen.
Hij kan dan dubbel gebruikt worden en - indien het weer meezit - ook rijden op eigen lokale opwek.
Een eigen gasbel/oliebron zie ik binnen de BeNeLux nog voor de hand liggend.

Zelfs in rustige tijden kan dat een meerwaarde betekenen: mijn EV dient nu ook als aggregaat om tijdens aanhoudende dunkelflaute de woning van energie te blijven voorzien zonder het net nodig te hebben.

Een goede voorbereiding vraagt testperiodes in tijden dat het NOG niet nodig is. :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kp6clMIpjQvTjoHyFzSf3RQKRUM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oR9moShxKbmx7ha7Bf9d0TUd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door IvoB2 op 14-12-2024 10:10 ]

Verwijderd

Frame164 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:57:
In dit kader zien we ook direct de nadelen van het gebrek aan biodiversiteit (door alle bekende oorzaken). Met een beetje biodiversiteit is er veel meer eetbaars te vinden in de natuur.
Er is genoeg vee, maar zo'n hoeveelheid kan enkel gevoed blijven met geïndustrialiseerde landbouw. In die grafiek zie je ook de huidige massa-extinctie van wilde dieren. Dat is ws. de grootste bedreiging: uit de hand gelopen klimaatverandering en instorten van ecosystemen. Daarom vind ik voorbereiden op de lange termijn even belangrijk, voor wanneer alles heel duur wordt. Wij leven al zonder auto en zonder vlees, verbruiken met 3 even weinig water en minder elektriciteit als een alleenstaande.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajnHqdtafAOq1ZNa9bLdzkW8RHM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VkGso57JQdCROZ01bm3ph4GB.jpg?f=user_large

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
True schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 23:12:

Dan het koken zelf, we hebben al jaren een goede voorraad lang houdbare etenswaren zoals rijst, pasta's en blikgroenten thuis staan. Maar hoe maak je dit -laten we zeggen een week lang- ook gaar zonder stroom en zonder winkeltoegang - dat lijken mij de twee grootste dilemma's bij een meerdaagse stroomuitval (we hebben een inductiekookplaat). Vleeswaren gooi ik wel op de kamado met houtskool en daarvan heb ik nog wel enkele zakken staan. Maar het koken van water voor rijst/pasta/groenten is toch wat gemakkelijker op iets met een pit, los van het feit dat het niet heel efficient is met een kamado. Ik overweeg hierom een 1-pits kooktoestel i.c.m. de juiste gasfles aan te schaffen. Los van het feit dat dit natuurlijk niet binnen gedaan zal worden ben ik wel benieuwd of iemand nog tips heeft in mijn denkwijze en/of mogelijke aanschaf.
Je kan ook je meubelen opbranden, ik denk dat mensen genoeg spullen in huis hebben die kunnen branden.

Als we even kijken naar de kapotte steden in Gaza en Oekraïne, dan zien we dat mensen ook maar vuur maken met alles wat ze vinden. En gewoon op straat koken:

Afbeeldingslocatie: https://www.wfp.org/sites/default/files/styles/media_embed/public/2023-12/WFP_Gaza.jpg?itok=7gSZm93C

Afbeeldingslocatie: https://nypost.com/wp-content/uploads/sites/2/2022/03/ukranians-starving-red-cross-feat-image.jpg?quality=90&strip=all

March of the Eagles

• IvoB2
Uiteraard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agNKi3YEHdiXrrA_QuBiDAyG8Qo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XYFaL4qrL9TrQ8nbfnb9DkmP.jpg?f=fotoalbum_large
(En ieder zijn eigen waterververvoer, de overige liggen in de winter binnen in het boothuis).

Maar een brommer zou ik zelf niet kiezen.
Liever een motorfiets met ruime range (400 tot 500 km zonder reserve), meer draagvermogen en eveneens geschikt voor off roadwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqyxaUwarNLcSNWah7BH9Ewjafg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfAIokm7ntNVUOPpdObDlc0h.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard er wel voor zorgen dat tank steeds gevuld is (of genoeg benzine in voorraad om de tank te vlug vullen) EN de batterij permanent in tip-top conditie gehouden wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dLmps_ekOkyFDubEGeIFS1luT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9qyIHn7On2VqbHCHmMxDR7G.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn voorkeur om wild te vangen zou ook niet uitgaan van jagen met een vuurwapen want dat trekt buiten het jachtseizoen veel te veel ongewilde aandacht en verjaagd het wild.
Gewoon vallen en stroppen plaatsen is veel effectiever.

[ Voor 72% gewijzigd door IvoB2 op 17-12-2024 11:18 ]

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:26

Elvhenk

Madam Mikmak

Mijn stukje prepperigheid van de dag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmWdtXSPivDrEsyQTXuAoIr8WHs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CdYpZcGhISBy8aYWQJJDcEnh.jpg?f=user_large

Deze vier boeken waren samen minder dan 10 euro, bij de kringloop. :*)
Dit is helemaal nog niet compleet natuurlijk. Ik zoek nog door.

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:24

unclero

MB EQA ftw \o/

nst6ldr schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:57:
Het probleem met dit soort initiatieven is mensen vinden. Men is niet meer gericht op de gemeenschap, om een dergelijke 'dienst' op te zetten zal het in ieder geval niet op vrijwillige basis gevuld kunnen worden. Dat lukt politie en defensie al niet.
Probleem zit 'm hier in Nederland vooral in ownership. Wie is de owner van dit issue? En dat is eigenlijk heel raar, want eigenlijk is íedereen owner van dit issue. Maar dat maakt het tegelijkertijd lastiger te managen, dus schuiven we het voor ons uit, of fragmenteert het (allerlei losse (semi-)overheidsorganisaties die allerlei losse brokjes doen).
Kijk maar eens bij een oefening voor hoogwater, welke organisaties op mogen komen draven en wie er wat mag doen, en vooral wie er níet iets mag doen.

Zoals sommigen wel weten ben ik de afgelopen maanden de wereld rondgevlogen. Deels voor werk. Deels voor vakantie. Deels om kerst-met-familie te ontwijken. Staat u mij toe even aan de hand te nemen om twee landen eruit te pikken:

Indonesië
Tsunami's, aardbevingen, politieke onrust. Het land heeft het de afgelopen 30 jaar allemaal wel een keer meegemaakt. De overheid (en veiligheidsdiensten) is buitengewoon goed toegerust als het gaat om rampenbestrijding en crisisbeheersing. Dat moet ook wel. Maar dan nog zijn er genoeg burgers die denken danwel uit ervaring weten dat zo'n overheid nog wel even op zich wil laten wachten als de aarde weer eens begint te schudden.
De lokale Imam van het lokale moskeetje in de kampong liet mij zien hoe dat er in zijn parochie uit ziet. Hij bracht me naar een schuur die tot de nok gevuld was met instant noodles en kisten met EHBO-pakketten. De ruimte werd gehuurd door de katholieke kerk iets verderop, en het vullen van de schuur was de verantwoordelijkheid voor de moskee. Iedere zes maanden werd de noodle-voorraad gerouleerd (tegen korting verkocht aan de lokale winkeltjes). Bij het moskeetje liet hij zien dat het water voor de kraantjes voor de wasplek uit een diepe put kwam, die speciaal voor religieuze doeleinden was geslagen. In de annex van de minaret staat een een dieselaggregaat. Niet alleen om de oproep tot gebed te kunnen doen als de stroom eens is uitgevallen, maar met een paar drukken op de knop in de meterkast kan datzelfde aggregaatje ook gebruikt worden om de waterpomp in de put te bedienen. Op het dak was een rails aangebracht voor antennes van radiozendamateurs die direct op komen draven bij crisissituaties.

Een bevriend zendamateur in Nederland vertelde me dat er bij een beving in Indonesië van een aantal jaar geleden, er welgeteld een kwartiertje zat tussen het uitvallen van de reguliere communicatie in dat gebied, en het on-the-air komen van de amateurstations. En binnen een uur een melding op de website van de IARU (de internationale zendamateursbond) dat bepaalde frequenties wereldwijd vrijgehouden dienen te worden.

Japan
Ik hoef u allen denk ik niet te vertellen dat Japan ook haar fair share aan rampen en crisis door heeft moeten maken, de afgelopen jaren. Wat ik daar zag, was dat vooral de overheid een flink tandje bij is geschakeld. In de nasleep van de aardbeving en tsunami van 2011 kwam de Japanse overheid erachter dat ze veel kunnen, maar ook heel veel niet. Veel zaken werden georganiseerd door lokale initiatieven. Bekend zijn de Yakuza, de Japanse maffia, die al bijzonder vlug hun opslagplaatsen openden en met vrachtwagens aan voedsel en dekens aan kwamen zetten (iets wat zij toch als een soort heilige taak zagen). Die waren het ook die het verkeer regelden op drukke kruispunten als door de 'rolling blackouts' de verkeerslichten het niet meer deden. Maar de overheid (en de Japanse samenleving in zijn geheel) wil liever niet afhankelijk zijn van 'onaanraakbaren'.

Kleine noot: doordat de yakuza zich in de maanden na de aardbeving erg openlijk heeft vertoond, kon de Japanse politie ze keurig netjes in kaart brengen en een jaar of 10 geleden zijn er heel veel clans opgerold. In het gat dat ze achter lieten zijn de Nigerianen gekomen, maar ik hoorde fluisteren dat er met de Nigerianen een gentleman's-agreement is dat deze ook noodvoorraden achter de hand moeten houden.

Dat gezegd hebbende, de overheid is flink aan het opschalen. Niet alleen vanwege het wonen op een onrustig stukje aardkorst. Maar ook vanwege spanningen in de achtertuin met de Zuid-Chinese Zee. Een steeds onvoorspelbaar wordend Noord-Korea. En dan is er nog iets met 'door Russen bezette eilanden' in het noorden.
Ook op lagere niveaus is men zich steeds meer aan het voorbereiden. Op wijk-niveau worden informatie-avonden georganiseerd. Evacutatie-oefeningen gehouden. En er worden her en der noodvoorraden aangelegd. Een groot deel hiervan - zo is mijn observatie - is natuurlijk bezigheidstherapie voor de immense massa gepensioneerden. Maar voorbereidingen zijn gewoon heel zichtbaar. De bordjes met evacuatieroutes staan in de straten. In een park, vlakbij mijn hotel, stonden achter de struiken pompen en aggregaten opgesteld.
Waterput
En ik durf er een aardige fles Japans gedestilleerd op te wedden dat in de betonnen schuurtjes aan de overkant van de straat alle spullen staan om van dat parkje in no-time een opvangcentrum te maken.
En ingeklemd tussen kantoorkolossen zie ik ineens een waterpomp staan. Keurig netjes met een hangslot erop, maar in noodgevallen gaat dat slot eraf.
Waterpomp
En wat op wijk-niveau gebeurd, gebeurd natuurlijk ook op het niveau van andere maatschappelijke organisaties. En dan bedoel ik, net als met het verhaal van Indonesië, religieuze organisaties. Van een aantal weet ik het zeker, maar veel tempels hebben ook loodsen waar dozen vol instant-noodles, opvouwbare toiletten, dekens en noem het maar op liggen. Bij de aardbeving van begin vorig jaar was dat ook te zien: een katholieke kerk kon binnen een dag tijd de boel omgebouwd te hebben tot noodopvang. De moskee van Tokyo bleek ineens te beschikken over een mobiele gaarkeuken die ze snel ter plekke kregen.

Summa summarum
De voorbeelden uit Indonesië en Japan laten zien dat eigenaarschap iets is wat iedereen aan gaat. De overheid kan veel faciliteren, maar moet ook duidelijk maken dat lagere overheden en maatschappelijke organisaties ook verplichtingen hebben hierin.
Een oproep voor het opnieuw oprichten van de BB is leuk. Maar ik zie ook graag een grotere rol voor kerkenen maatschappelijke instanties. En niet te vergeten bedrijven zelf. Leuk dat er borrelnootjes en een fles goedkope slobber in het kerstpakket zitten, maar voor dezelfde prijs had er ook een kleine waterfilter en een opvouwbare helm in kunnen zitten.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 15:48
Indoubt schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:26:
@MalleEppie71 Goedkoopste misschien wel maar je gaat er niet ver mee komen. Voor je koelkast alleen is het misschien voldoende. Een gemiddelde autoaccu is 70Ah. dat betekend 70 ampere voor een uur en dat op 12 volt.

Natuurlijk kun je die bijladen middels de dynamo maar op stationair gaat dat niet zo snel. Een dynamo is afhankelijk van de auto maar meestal tussen de 40 en 90 Ampere. Dat is echter als de moter op toeren is en niet stationair.

12V 1 A is 12 watt,
Koelkast is iets van 300 watt en dan moet het al een zuinige zijn. Koelkast een uur aan is 25Ah (zonder verliezen).
Laat me voorop stellen dat ik het eens ben met dat de auto inzetten niet echt een elegante oplossing is, maar een koelkast gebruikt echt geen 300w. Ik heb net even in home assistant gecheckt, maar ik zit op 0,19kwh/dag (8w) in juni. Vriezer verbruikt rond de 0,4kwh/dag. Beiden zijn 300+L modellen. Ik heb hiervoor data gepakt van Juni, wanneer de omgevingstemperaturen het hoogst zijn. In Januari verbruikt de vriezer 2/3e daarvan, en de koelkast is natuurlijk overbodig als het buiten niet boven de 10 graden komt.

Opstartverbruik daarintegen is een ander verhaal. De koelkast trekt een piek van 1kw gedurende enkele seconden. Je inverter moet dit aan kunnen.

@MalleEppie71 Mocht het je alleen gaan om de vriezer een dag koud houden, dan zou je eventueel ook kunnen kijken of je niet gewoon een aantal custom koelelementen erin te kunnen leggen, met een dooitraject van -10 tot -18 graden. Deze voorzien je van een thermische buffer waarmee je vriezer behoorlijk lang onder de -10 blijft. (En eten dus niet gaat dooien) Hieronder de data die ik heb van een test die ik vorig jaar heb uitgevoerd. Het betreft een 345L vriezer, A+++ oud label, en 18L aan water/glycol oplossing die gemengd is om te beginnen met dooien zodra het boven de -18 komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fu8tyVPKtONxqQr-65n1YHAk7vk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BiBh1DhrvvhyrwyhGSD0baAq.png?f=fotoalbum_large
Zoals je ziet duurt het een kleine 2 dagen voordat de temperatuur 5 graden is toegenomen. Wat wel belangrijk is om te weten, is dat het bij langere stroomonderbrekengen cruciaal is om de vriezer indien mogelijk op -18 te laten. Tegenwoordig zijn vriezers namelijk voorzien van inverter compressoren met een variabel toerental. Deze zijn een stuk efficienter als ze de vriezer alleen op temperatuur dienen te houden. Het verbruik tijdens de 4 dagen van buffer testen + terugkoelen is namelijk 50% meer geweest dan de 4 dagen ervoor. Verdere "tuning" kun je doen door middel van een geschakelde PC ventilator die over de condensor blaast. Dat scheelt je een additionele 20% op het verbruik.

Enfin, met een 2kwh power station en thermische buffer kun je de vriezer dus een week lang online houden. Knoop er nog een paar paneeltjes - die je voor een prikkie op marktplaats krijgt - aan en je kunt in het merendeel van het jaar zonder zorgen vooruit. Wil je meer kunnen, zoals koken, dan moet je eens kijken naar geintegreerde oplossingen zoals een deye inverter, PV op het dak en thuisaccu's. Dat kost je al snel 4000 euro ex panelen, maar je kunt dan ook gewoon nog blijven koken, licht aan doen, en zelfs de warmtepomp een beetje de kou laten breken.

[ Voor 21% gewijzigd door scoobs op 08-01-2025 10:17 ]

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:13
Kijk ook eens naar OsmAnd. (Kaarten downloadbaar voor offline gebruik)
Enorm veel mogelijkheden en verschillende kaartstijlen.
(Wel even wennen en zoeken wegens zoveel mogelijkheden en instellingen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlSqrDhUFqNo8_QzH3a67QYyPvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZseTEF3qPSlNJ4fUd3Xh8WP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oT9x6OTplXi-FRdLrwXQtsFwsk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9zeMriL5sDXHHF1g2AdxAugz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8q1vLMQmsX0bzKBg_BAWXtKeT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iv3JNEC9MAPY0nTx29tee06b.jpg?f=fotoalbum_large

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Zo. Sinds vandaag hebben wij een nieuwe zonnepanelenstroomvoorziening met 36 panelen, een accu van 20 kW en een back-up box zodat alles autonoom kan blijven draaien bij stroomuitval. In principe is 20kW genoeg voor 24 uur bij ons.
Achtergrond: groot huis in Duitsland. Daar zit het allemaal net iets anders met de regelingen, dus wij krijgen 20 jaar lang minimaal 8 ct per kW terug.
Het draait nu een paar weken en zo te zien zijn we zeker 8 maanden per jaar zelfvoorzienend. Hoe het in de winter gaat, is nog een verrassing. :P
Wij hebben hier zeker 2 à 3 keer per jaar stroomuitval, dus alleen al daarvoor is de back-up box handig. Die kostte zo'n 1500 euro, dus op het geheel valt dat best mee. Als we het toch doen, dan doen we het gelijk goed. 8)

Zo ziet het eruit in onze kelder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmUndr-T5b77z4n4WS3vnlJyztU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7lb7p0SUhX8rgaIeIdJqM8c.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de andere kant van die muur hangt de converter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rv0n9YM0rYdXlxs2evVQHqekn_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cqd9rCLV6vYGWy4un5rZQxY4.jpg?f=fotoalbum_large

Zo istie vrolijk aan het laden (momentopname). Bij zonnig weer is hij in 2 uur van 70% naar vol. Geen idee hoe dat uitpakt in de winter. Hier en daar hebben we Shelly's ertussen.
Voor de nieuwsgierigen: 'Slurpie' is de ontvochtiger die in de kelder staat.
Die slurpt zowel water als stroom. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dG9e9jpjDk6T5ShSLJrGJ0BmdJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1i8lRbIZphilKwshL3trLf8s.jpg?f=fotoalbum_large

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Soldaatje schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:13:
[...]

Zou dat gastoestel een beveiliging kunnen hebben voor onvolledige verbranding? Dan zou het nog wel veilig kunnen zijn, anders is het wel wat vreemd
Nee, dat heeft die niet. Het is de Campingaz Camp Bistro plus en in de handleiding (https://www.campingaz.com...15174d1/NWL0001299259.pdf) staat gewoon dat dit niet mag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RldNCelp0-S8svrOkPT9oLS3s8g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GB3i1zIvog2Sn6xbGkCp6iqB.png?f=user_large

Ik zei het toevallig gisteren nog tegen mijn vrouw, als er een grootschalig incident is zullen er tientallen mensen overlijden in Nederland omdat ze sterven aan een koolmonoxide vergiftiging.

Ik ben ook die Campingaz Camp Bistro aan het overwegen, dan heb ik met zo'n €50 de pit en 5,5u aan brandduur, het grote hekelpunt is, dat het butaan is waardoor buitengebruik rond en onder het vriespunt totaal geen garantie is.
Eventueel zal je een bus tijdelijk onder je kleding kunnen dragen, laten opwarmen, binnen ontsteken en dan buiten plaatsen. Door de warmte van de pit zelf zal de gasbus niet weer onder de 0°C zakken me dunkt, maar of ik nu €50 wil spenderen aan een 'als' voor een product dat ik verder niet gebruik en eigenlijk niet perfect geschikt is, ik weet het zo nog niet.

Mijn kamado met kolen gaat sowieso langer mee dan die 5,5u, maar ontsteken en doven is zo vervelend. En ik de praktijk is het natuurlijk fijn om bij kou een keer een kopje koffie (cafetière) en/of thee te kunnen zetten. Daarnaast wil ik de pasta en rijst ook kunnen koken. En dit (water koken) is op de kamado gewoon een heel stuk minder praktisch dan op een één-pitter.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:49
True schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:22:
[...]

Een van de redenen waarom recirculatie afzuiging absoluut niet mag bij een gaskookplaat, bij afzuiging naar buiten is dat geen enkel probleem. In een boot, of camper heb je ook meer ventilatie. Niet vergeten dat als het te koud is om buiten te koken in NL dat men zonder verwarming de ramen en ventilatieroosters ook lekker dicht zet omdat het anders zo tocht.

Kan ik met deze overweg als het moet? Ja zeker.
Is dit een optie voor jan en allemaal? Nee, dan vallen er doden bij de eerste dag van een stroomstoring - en dit meen ik oprecht.
Ehm.. niet mag? Bij recirculatie moet er toch flink geventileerd worden. CO vorming zal wel meevallen. (In mijn studentenhuis was de afzuiging voor jaren kapot.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vkzTbquccsOeo5C30OkjMgV1K6s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FYrJ2vrhEibusqqn2uhsvj9n.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Scheurbuik op 25-11-2025 06:31 ]

• HallonRubus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-03 12:35
Gast1981 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:24:
[...]

Het problematische van 'bug-out' is ook dat je waarschijnlijk niet de enige bent die er vandoor gaat. Het is hier in de ochtendspits bijv al drama om de stad uit te komen, laat staan wanneer werkelijk iedereen in paniek wegtrekt omdat de echte pleuris uitbreekt. En waar breng je 100.000+ mensen zo gauw elders onder?
Het 'bug-in' scenario lijkt mij veel waarschijnlijker, ook als je kijkt naar potentiële problemen met de NUTS-voorzieningen, veroorzaakt op afstand of door extreem weer bijv, zonder dat er direct een invasie oid is/dreigt. Bovendien is 'bug-in' iets eenvoudiger voor te bereiden dan een 'bug-out'. Althans, zo kijk ik ernaar.
Als het moet en het niet al te slecht weer is, is 150 km fietsen per dag niet onmogelijk. Als Randstad-bewoner zie ik een bug-in in ieder geval niet zitten, met zo'n 200,000 mensen in een straal van 5 km zal al het eten snel uitverkocht zijn en daarna heb je 200,000 wanhopige mensen waarvan het merendeel net als mijzelf geen beschikking heeft over een regenton of brandhout.

Veel kun je ook zien aankomen, houdt het nieuws gewoon in de gaten. Als het te gek lijkt te worden kun je maar beter de avond van tevoren al bij familie in Drenthe zitten of een hotel ergens op de Veluwe. Mocht het meevallen dan ben je een halve tank peut kwijt en heb je een ongeplande gezellige avond. Als we iets geleerd hebben van de geschiedenis, dan reageert de massa pas zodra het eigenlijk al te laat is. Een significant deel van de mensen volgt het nieuws überhaupt niet.

Bijvoorbeeld bij Corona, eind januari was de kans op een pandemie zogenaamd nog heel klein, terwijl toen de mondmaskers al bijna overal uitverkocht waren en er op elk continent al besmettingen gemeld werden. Dan kun je braaf wachten tot er vanuit de overheid advies komt, of je investeert een klein beetje geld en moeite in je eigen voorbereiding.

Of de overstromingen in Limburg, dagen van tevoren is er al gewaarschuwd voor hoog water. Misschien niet in Valkenburg zelf, maar als bewoner moet je je bewust zijn van de risicos in jouw omgeving. Niet dat je alle huisraad bij elke code rood naar de eerste verdieping moet brengen, maar waardevolle spullen veilig zetten en je auto op een hogere plek parkeren kost je misschien een uurtje tijd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ao2hicu72bdbbIeGQdpHEp66_nQ=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/eScVjsGGRgNWava1lJOGfJkN.png?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7SIQD4meWs-mnq8XdosP1fwG2FE=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/mPJUtM2VwZUy9Yp7hYpcSmQk.png?f=fotoalbum_small
(bron)

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
franssie schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:36:
@Ronald.42 ik heb met 6 ongunstige paneeltjes vandaag 0,5 kwh - wat natuurlijk helemaal niets is- Maar met 42 panelen zou je toch wel een accu/powerstation vol moeten kunnen krijgen lijkt me?

Edit: omdat je schrijft dat je apmer 1 kwh opwek hebt?
Vandaag 3,6kwh daar krijg ik de marstek niet mee vol.
Maar bijv week 50 vorig jaar daar kun je niet heel veel mee.
Dan heb je meer aan een fles propaan lijkt me.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6CUCpg-yblWWXWHYGpnlcHXSjo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FYewvCibTBKhFQ8XS3d3rTRQ.jpg?f=fotoalbum_large

Op jaarbasis doen we rond de 11500kwh opwekken.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Dennis1812
  • Laatst online: 01:10

Dennis1812

Amateur prutser

PaulC schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:42:
[...]

Interresant. Welk merk en of type gebruik je ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FkULqN95AwY2AKJqY8MK9TG8_MU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/C2KESAmQHhTPhCrvx05OoOQu.png?f=fotoalbum_large

CO melder is van dezelfde serie maar andere order.
Heb de order teruggezocht. Niet gezocht of het nog verkrijgbaar is.
Koppelen ging heel simpel en makkelijk.
Testen wordt maandelijks aangeraden. Eerlijk doe ik dat niet. Eerder elk kwartaal ofzo. Of als we eraan denken en het is niet te laat of vroeg en kinderen zijn niet thuis.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Piep(er)kleine tip voor de voorraadkast:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HdHVDZM7xuV-KmJEjyAAtFN4QEs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vPwYRdW3b4bMTbQ6gkqSJtX8.jpg?f=user_large

Ik geloof dat dit een Duits iets is, aardappels in een pot. Het uitlekgewicht is 425 gram, prijs bij de Netto 99 ct. En de potten die ik nu net gekocht heb, zijn goed tot in 2028.
Het zijn dus ingemaakte aardappels, gaar. Je kunt ze zo koud eten. :Y
Ik vind ze superhandig, sowieso al, maar zeker ook voor de voorraad. Hendig voor een ovenschotel, je kunt ze bakken, even in de magnetron verwarmen en ook ideaal voor een aardappelsalade.

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

franssie schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:16:

@Elvhenk Goede tip van die aardappels. Lijkt me prima om in huis te hebben, ik hou van een FIFO noodvoorraad, dingen die ik ook werkelijk eet. Dus Confit de Canard uit blik, dit soort aardappels en groenten in pot of blik, al ben ik over groenten uit blik minder te spreken.
Maar ik ga morgen eens een paar potten halen om te proberen of ze een standaard plek in onze voorraadkast krijgen.
Ja, ik wil ook alleen dingen op voorraad die ik toch al verbruik. Het stomme is dat ik al 2 jaar zo'n pot in de kast had staan. Ik probeer wel eens wat nieuws uit de Duitse supermarkt, :+ maar ik was haff om half bang dat het iets in het zuur was, want de Duiters doen de raarste dingen in het zuur. :D Vandaar dat het was blijven staan.
Dus het was een zeer aangename verrassing dat het gewoon piepers waren! :*)

Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt! Er is ook iets als 'Bonensalat' in een glazen pot. Dat zijn dus sperziebonen licht in het zuur, met kruiden. Die vind ik wel lekker. Je hebt toch groente en ze zijn knapperig.
NOG een tip! *O*

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SmhTNYyh1udn2xJxRIK-S2Vur2E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PDvclZP9sBmukLiFmmJrjF3L.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Elvhenk op 04-12-2025 21:43 . Reden: foto ]

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

@Gast1981 Ja, vind ik ook. In Nederland heb je dan vooral 'Struijk'. Of bestaat dat niet meer?

Ik bedacht me nog wat tips voor @franssie als ie toch naar de Duitse super gaat. :Y
Blikken soep van het merk Poté. Veeeeel goedkoper dan Unox soep in zak oid en goed gevuld.
En deze dingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xNBkRT3NkjrjmaoHIeIi1wBtsGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRAFhvOg9dX78FoMZGl13py5.jpg?f=fotoalbum_large

Gewoon bakken en klaar. Ik vind ze niet zo, maar kwestie van smaak. Deze zijn ongeveer een jaar houdbaar en hoeven niet in de koelkast.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 22:18
Drardollan schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:32:
[...]

Handig als het in november, december, januari of februari mis gaat. Accu leeg en geen opwekking vanuit de PV.
Tsja. Wat moet ik met deze opmerking?
Batterijen zijn niet per se leeg. Dat hangt er vanaf wat je er mee doet.
Hieronder ter lering en vermaak de opwek van 1.3kWp oost en 0.8kWp west over de slechtste dag afgelopen week. (voor de zekerheid: dat is dus 2.1kWp ipv de 3kWp die ik eerder noemde).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBNiBhyzeDa9FWmpUG_-z80lxSw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9Qs6SKGu4Ektn59Wn0fpfbqI.png?f=user_large

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:24

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

scoobs schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:27:
Komende week is een perfect worst case scenario om eens te testen. Dat geldt voor iedereen hier overigens.

Mocht je toch bedenken, omdat je een batterij laadt heb je geen inverter generator nodig. Een goedkoop dingetje a 250-300 van cranenbroek is dan al voldoende.
Ik ga morgen maar eens even testen :9. Crosspost uit het 'je hebt iets nieuws' topic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5A0B0R936m4mPnQx63KRrOoc_vg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXxosTzyplvqX47J2lBsh8IE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_9U5IIbyDUclUD8C5k8wrl21wI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIIAp2UFbSUTUpB6z0Acbnkx.jpg?f=fotoalbum_large

Olie en benzine afvullen, testen, warm laten lopen en dan load testen. Moet o.a. zeker weten dat hij de opstartstroom van de grootste geplande verbruikers aan kan.

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb ethanol vrije benzine voor de grasmaaier en de kettingzaag.
Dus dat wordt jaarrond gebruikt.
Een generator heb ik nog niet maar ik heb een bifuel op het verlanglijstje.
Propaan en benzine en dan een inverter uitvoering voor de mooie zuivere sinus.
Maar de noodzaak belet mij nog op de bestelknop te drukken.
Ik heb nog een 12 naar 240 omvormer liggen die ik aan de auto kan knopen eventueel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwQ-qLZ-5ADwSuXsisKvwNfmoU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hngPOfcgEJiLpjTHcrB4gF0U.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

TweakMDS schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:16:
[...]

Heb je erover nagedacht hoe je ervoor zorgt dat al dit spul daadwerkelijk van jou blijft? Niet dat er op dag 3 al groepen "raiders" zijn natuurlijk, maar wat diefstal preventie en andere maatregelen om jezelf en je naasten veilig te houden van opportunisten lijkt me ook wel in dat rijtje te passen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5-Yh8ln_1sz2cMPsoubut_vrkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zfgYPUk7H3XtjDLPZLVn9LtR.jpg?f=fotoalbum_large

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

scoobs schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:10:
[...]

Onderschat niet wat voor een projectielwapens zonder verdere checks in Nederland/Europa nu (legaal) te koop zijn. Dat gaat van PCP luchtbuksen tot electrische kruisbogen tot gewoon een compound boog met jachttip, hoewel die tip dan weer niet legaal is. Nu scheelt het wel dat dit vrij duur en verder nutteloos materiaal is, en je het dus niet veel tegenkomt. Maar ik hoef je denk ik niet te vertellen dat een leren motorpak + keukenmes al een heel eind komt, en dat komt toch wel al een stuk meer voor.

@mb1 als je nog een jaar wilt wachten ivm je contract, dan is het inderdaad beter om het gewoon te laten zoals het is.
Ik heb een kettingzaag, een bosmaaier en enkele flinke bijlen. Telt dat ook? :P.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqQ5Mnyyn88_jjOHAXsARs7XNAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8NAb8yQjG6SVdzLi2vAkpGtL.png?f=fotoalbum_large

En in dit weer is een shelter ook zo geregeld :+.

[ Voor 18% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-01-2026 12:15 ]

• Dennis1812
  • Laatst online: 01:10

Dennis1812

Amateur prutser

@franssie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSn7dMxImgMGWCHkPeGmwX-fATM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UoEynUNjWPPrqKoVHjS4ksu0.jpg?f=fotoalbum_large

Dit een halve liter stort, liter stort en liter tulp. Voor het beeld. En dat rubber wat erin zit moet je hebben.
Alle deksels zijn dezelfde maat.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Elvhenk

Elvhenk

Madam Mikmak

Ik heb nog een tip voor mensen die wel eens bij de supermarkt Netto in Duitsland shoppen (geen Nettorama dus) en iets vegetarisch/vegans zoeken voor in de voorraadkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pe01hI_wwwdx6SEuXwk0QJgS_6E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/v26zkuHQUAaQvXNeeduVkEHi.jpg?f=user_large

Ik eet zelf geen vlees en dan is de keus in kant-en-klaar-spul niet zo groot. Deze chili sin carne is ronduit smakelijk en je kunt er alle kanten mee op om het aan te vullen: gebakken uitje, kliekjes groente, wat rijst (het is vrij soepig) of natuurlijk vleestoevoeging voor de carnivoor. ;) En kaas erop. :P
€2,49 per blik van 800 gram.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Naar het advies van velen die generator, nu er geen nood aan de man is, maar even in laten draaien. Ik hoef momenteel niet veel in de werkplaats te doen dus een kacheltje vond ik als 'load' zonde, dus dan de opgewekte stroom maar opslaan in een grote batterij :P.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQsRg-oZlTLqGFtdNGp1fKP3K8c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mW7Hx7J21e1NoV16vFmy5KcX.png?f=fotoalbum_large

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:40

franssie

Save the albatross

Iets zoals dit heb ik al 25 jaar aan mijn sleutels hangen, dus altijd bij me.
https://www.duikwereld.nl...sleutelhanger-475102.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXAZ-UZdMjYcBTg2_C6GWdUC32A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KY3WpX7ClzfPlM11Hz2uSNMa.png?f=user_large
(ooit voor een euro bij de bever gekocht, die heeft ze helaas niet meer).
Was een tip van een bevriend stel dat heel erg veel wandelde, en het gebruikte om te communiceren als ze allebei een apart pad verkenden (om aan te geven dat als er een het goede of foute pad gevonden had) met signalen.
Daarna heb ik ook verhalen gelezen over gevallen wandelaars die dagen op zo een fluitje hebben lopen blazen met tussenpozen, totdat ze gered werden.
Minimale investering, maar trekt goed de aandacht van je omgeving (en je hond mocht je die hebben, is geen hondefluit maar mijn hond wist donders goed wat dat geluid betekende, nu terug komen wat handig was op het strand als ze achter een meeuw aanzat richting een andere provincie).

edit: misschien had ik het ook wel eens eerder gepost, maar meer effectievere noodcommunicatie zonder battarijen of wat dan ook bestaat er niet op de korte afstand.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 28-01-2026 22:18 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:13
warzaw schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:00:
[...]

Waar koop je die? Of vullen jullie ze zelf? Ik had daar ook wel oren naar.
Gewoon bij de drankendiscount.
Ziet er ong zo uit:
https://dranken-uylenbroe...t/spa-reine-12-x-1-l-bak/
https://goedkoopdrank.nl/product/spa-rood-glas-krat-100cl/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmweCaz03GHlkBiqnrfQEMW3f7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1KKLxhJbVJks2MqZIJPvo7x.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door PaulC op 09-02-2026 08:15 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Wa3EhfR5fE38ko3j2Aw39SSt1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wc99f2EAspdLml0f2j6QZP1I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2g5dEwGg-SmHkAJwt0LtsdYRC8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dEraILtnFyDt0xpJcOhVybRu.jpg?f=fotoalbum_large

En anders kan ik altijd hier nog heen vluchten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DePMd8Fus4LvNyD7-CAnhIFcwQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5nbG3sipGrJYYSdbZMBgyds.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-02-2026 14:54 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:37

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Bundin schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:18:
Noodradio is 't enige wat ik echt niet heb. Ooit 2 besteld, allebei nul kwaliteit. Op zich zou ik voor toekomstbestendigheid fm/dab+ willen, op batterijen, maar alles wat ik zie lijkt cheapy China met beroerde dab+ ontvangst en een "powerbank" die de radio nog geen 3 uur aan de gang houdt.

Gelukkig is het contact in de wijk prima en staan er zat auto's dus aan nieuws kom ik wel, maar toch... Iemand een suggestie die geen honderden euro kost?
Heb je powertools op accu? Dan eens kijken of het merk waar je accu’s van hebt een simpele bouwradio op accu verkoopt die aan je wensen voldoet.

* Orion84 heeft een Makita DMR056.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDnhFTx6AE-jZzwNHkMGFFF9SjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwalWe0Nt2f7WjjB0Y4VAkF7.jpg?f=fotoalbum_large
Naast FM/DAB+/BT meteen ook een lamp en er zit nog een usb poortje op om een telefoon op te laden of zo.
Heb ‘m niet per se gekocht voor noodsituaties, gebruik ‘m ook met kamperen en zo. Maar gezien het aantal accu’s dat ik heb kan ik daarmee in noodsituaties ook een behoorlijk tijdje vooruit.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Het opvouwbare zonnepaneel voor bij de mini powerstation is binnen. Een kleine test bij het ochtendzonnetje + beetje schaduw van takken om 9:20 uur klokte toch max 41W input. Bij een sluierwolkje dipt dat natuurlijk meteen naar ~10W. Alsnog netjes, reviews gaven aan met dit paneel om en nabij 85W te krijgen in optimale omstandigheden. Dat is meer dan zat.

Dit is natuurlijk overkill voor thuis je telefoon kunnen opladen, maar overkill is goed. Dan kan je de buren ook een keer van prik voorzien indien nodig en is er marge wanneer de zon niet doorkomt en je maar een paar watt krijgt. Na een paar uur vallen zendmasten uit en valt er niet meer te internetten/bellen, dan moet de radio maar z'n ding doen.

Uiteraard kom ik 3 dagen geen stroom ook prima door met een paar volle powerbankjes. De katten drinken ook wel stilstaand water en ik kan me redden met een zaklamp 's avonds, maar voor nog geen 300 euro levert dit wel een stukje gemak op voor mij en wat buren.

En 't kan mee naar de natuurcamping als je met de auto gaat. Dat gaat dit jaar sowieso een keer gebeuren :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJoKQOJHvhP1Ft7E3bKIseK3XC0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1Phcjvevd0gZ90MMbfZmgwF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unTKHVZAo318jZyHeMAEXPudAr4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Z3WSezQkamGsvPLGpWKb9fJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wXuhQnI-pTcVxHscA-R9qc4iZY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4FpBdGYfjFDpLYUKQIbckIx3.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door Bundin op 26-03-2026 11:16 ]

Pagina: 1

Let op:
We beperken ons in dit topic tot de praktische kanten van het onderwerp: hoe kun je je het beste voorbereiden op calamiteit X, voor X naar keuze. Het is niet de bedoeling af te dwalen naar de achtergronden van X zoals de geopolitieke situatie. Daar zijn andere topics voor.

We gaan het ook niet meer over wapens en (gewapende) verdediging hebben.