Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Onze woning heeft de woonlaag op de 1e verdieping. Dus de opslag van eten bijv zit ook 3m boven straatniveau. Zaken die ik kan missen staan op de begane grond.
Je reduceert dus de impact, mocht er zich een probleem voordoen met de rioolafvoer. Ik dacht even dat je met terugslagkleppen o.i.d. aan de slag was gegaan, om de kans van optreden te beperken.Caelorum schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 12:47:
[...]
Onze woning heeft de woonlaag op de 1e verdieping. Dus de opslag van eten bijv zit ook 3m boven straatniveau. Zaken die ik kan missen staan op de begane grond.
Ehm, normale herhaalmedicatie is 3 maanden vooruit. Als je het een paar keer vergeet te pakken (gebeurt eigenlijk iedereen wel) dan heb je vanzelf wel een minimale voorraad. Of wat bedoel je?Dennis1812 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 10:51:
Aangaande de antibiotica discussie.
Als je chronisch medicatie gebruikt bespreek eens met de voorschrijver of deze een los recept maakt voor een week voorraad. Bovenop de reguliere herhalingen. En leg dat apart met een reminder voor de THT.
Dan kan je rondom de THT het gebruiken en weer een week apart leggen.
Dan heb je in elk geval een week + je liggende voorraad.
En denk na hoe je medicatie evt koud kan houden als het gekoeld bewaard moet worden. Koel elementen in de vriezer, koelbox op accu etc..
Nou, na 2 maanden en 3 weken heb je dus amper meer liggen.scoobs schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:30:
[...]
Ehm, normale herhaalmedicatie is 3 maanden vooruit. Als je het een paar keer vergeet te pakken (gebeurt eigenlijk iedereen wel) dan heb je vanzelf wel een minimale voorraad. Of wat bedoel je?
Normaliter vergeet je medicatie niet. Je hebt het nodig.
En genoeg medicatie die je niet voor 3 maanden krijgt.
Dus altijd een weekje extra hebben is wel zo prettig.
Genoeg mensen die therapietrouw alles innemen.
Daarom ook een pot zuivere honing in het noodpakket vanwege de ruime toepasbaarheid.martijn.s schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:23:
[...]
Ik denk dat het nuttiger is om te voorkomen dat een wond gaat ontsteken. Het risico dat je de antibiotica verkeerd gebruikt of dat de werking niet meer goed is doordat de houdbaarheidsdatum is verlopen is groot, dus ik zou er vooral voor zorgen dat je genoeg ontsmettingsmiddelen en verband hebt
En ook nog eens heel lang houdbaar.
mYn Tesla 2024 || MOSTEK 6502C 1.79 MHz | 8/16 - bits | Antic / GTIA | 64k
En met jouw oplossing rek je het op van 11 naar 12 weken. ;)Dennis1812 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:37:
[...]
Nou, na 2 maanden en 3 weken heb je dus amper meer liggen.
Normaliter vergeet je medicatie niet. Je hebt het nodig.
En genoeg medicatie die je niet voor 3 maanden krijgt.
Dus altijd een weekje extra hebben is wel zo prettig.
Genoeg mensen die therapietrouw alles innemen.
Ik heb medicatie nodig voor mijn bloeddruk (ofja, nodig, ik ga anders 5-10 jaar eerder dood) en vergeten kan altijd. Voor de meeste medicatie is geldt dat wel. Een week aan medicatie vergeten heb je zo gedaan over een periode van meerdere maanden of jaren.
Maar om toch nog iets nuttigs toe te voegen: de meest bekende combinatie van "heeft cold chain nodig en is van levensbelang op korte termijn" is insuline, en zijn vele varianten. Insuline heeft vaak een label dat het een maand houdbaar is in de koelkast, maar het lijkt allemaal iets minder nauw te komen: https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD015385.pub2/full
Tl;dr: het is prima een half jaar te gebruiken bij 25c. Al moet ik hierbij de kanttekening maken dat ik geen expert ben op hoe alle insuline varianten zich houden. Maar peptides als medicatiegroep zijn in het algemeen een stuk stabieler dan gedacht wordt. Daarnaast kun je in geval van nood nog altijd onderdoseren en zo je voorraad rekken. Tussen "correct" en "acuut gevaarlijk" zit bij chronische medicatie vaak nog een range "ongezond op lange termijn".
[ Voor 4% gewijzigd door scoobs op 31-03-2026 15:04 ]
En zo nog vele soorten.
Maar jij en ik leven in een andere therapie trouwe bubbel in ieder geval. Wat oke is. Bij mij is 12 weken voorraad ook 12 weken en geen 13.
Je belangrijkste noodpakket ging om 72uur minimaal.
Als je in je "kit" dan een week aan belangrijkste medicatie hebt bereik je mijn inziens meer dan met random antibiotica. Zeker omdat de meeste burgers geen idee hebben wanneer je welke groep antibiotica inzet. En is het geen doen om voor alle voorkomende infecties een kuur te hebben.
Je kunt je noodvoorraad zo eenzijdig of uitgebreid maken als je zelf wilt. Ik zou dan ook niet enkel droge pasta opslaan, maar ook een scala aan groenteconserven, ingemaakt/gedroogd fruit, diverse "Eintopfen" bij de oosterburen halen, etc etc. Als het daadwerkelijk zover is, ben je allang blij dat je wat te eten/drinken hebt.franssie schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:25:
Daarnaast, rijst en meel etc zijn inderdaad goed houdbaar mits goed beschermd tegen ongedierte.
Maar het is nogal eenzijdig. Ik eet graag verse groenten en eiwitten (al is vis en vlees goed uit de vriezer te doen, wordt vaak ook bevroren aangevoerd).
Maar zonder stroom houdt een vriezer het ook maar een beperkte tijd vol.
Confit de Canard uit blik heb ik dan weer wel vaak op voorraad, maar naar twee dagen ben je dat ook wel zat. Oh ja, hotdogs uit blik zijn ook prima
Rijst en pasta gedroogd op voorraad oké, maar je wilt toch ook wat condimenten, groente, proteïne aan die rijst/pasta toevoegen neem ik aan? Vind het nogal van oogkleppen getuigen om te denken dat een gemiddeld huishouden dat zomaar allemaal voor een maand op voorraad heeft of kan halen. En voor een maand (gedroogd) voedsel is leuk, maar drinken is veel belangrijker. Zonder water krijg jij a) die rijst/pasta niet gekookt en b) droog je simpelweg uit na x-dagen. Een maand water opslaan voor een (gemiddeld) gezin van 4 is nogal uitdagend.. (3L x 4p x 30d bijv)scoobs schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:32:
Ik vind het altijd frappant hoe mensen maar een week - of twee weken - aan eten hebben. Dat is toch super onhandig, als je voor elke scheet naar de supermarkt moet gaan. Bijv rijst: gewoon eens in de zoveel tijd een 5 of 10kg zak kopen en klaar. Zelfde met wat pasta etc. Alleen al voor het gemak heb je, als je goed kijkt, toch al snel een maand of meer aan eten in huis.
Je gaat het hoofdriool niet tegenhouden met een terugslagklep. Ook niet van 10 huizen.Wally2002 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 13:00:
[...]
Je reduceert dus de impact, mocht er zich een probleem voordoen met de rioolafvoer. Ik dacht even dat je met terugslagkleppen o.i.d. aan de slag was gegaan, om de kans van optreden te beperken.
Whey is ook droogvoer in mijn optiek, dat zit in de 20kg pppm. Het verhaal is vooral om te illustreren dat het echt niet veel ruimte inneemt om gewoon om te beginnen wat grotere voorraden aan te houden. Voor mezelf heb ik in de praktijk (door mealpreppen) altijd wel een half jaar aan gezonde maaltijden op voorraad in de vriezer.Gast1981 schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 17:26:
[...]
Je kunt je noodvoorraad zo eenzijdig of uitgebreid maken als je zelf wilt. Ik zou dan ook niet enkel droge pasta opslaan, maar ook een scala aan groenteconserven, ingemaakt/gedroogd fruit, diverse "Eintopfen" bij de oosterburen halen, etc etc. Als het daadwerkelijk zover is, ben je allang blij dat je wat te eten/drinken hebt.
[...]
Rijst en pasta gedroogd op voorraad oké, maar je wilt toch ook wat condimenten, groente, proteïne aan die rijst/pasta toevoegen neem ik aan? Vind het nogal van oogkleppen getuigen om te denken dat een gemiddeld huishouden dat zomaar allemaal voor een maand op voorraad heeft of kan halen. En voor een maand (gedroogd) voedsel is leuk, maar drinken is veel belangrijker. Zonder water krijg jij a) die rijst/pasta niet gekookt en b) droog je simpelweg uit na x-dagen. Een maand water opslaan voor een (gemiddeld) gezin van 4 is nogal uitdagend.. (3L x 4p x 30d bijv)
Daar zijn in de handel terugslag kleppen voor verkrijgbaar. Kan gewoon in de huisaansluiting gemonteerd worden. Daar hou je rioolwater prima mee tegen.Caelorum schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 18:23:
[...]
Je gaat het hoofdriool niet tegenhouden met een terugslagklep. Ook niet van 10 huizen.
Heb je linkje alsjeblieft?Wally2002 schreef op woensdag 1 april 2026 @ 06:54:
[...]
Daar zijn in de handel terugslag kleppen voor verkrijgbaar. Kan gewoon in de huisaansluiting gemonteerd worden. Daar hou je rioolwater prima mee tegen.
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Zoekopdracht “Terugslagklep riool” geeft de nodige hits. Ook bij de bekende bouwmarkten.
Zo’n klep is echt niets exotisch of bijzonders.

Is zo'n inschuif-stop met kraan een degelijke seal? Ziet er niet heel degelijk uit, of overdrijf ik?
Edit: of je ze daadwerkelijk 5 jaar kan bewaren weet ik niet. Was voor direct gebruik.
[ Voor 10% gewijzigd door Indoubt op 03-04-2026 11:40 ]
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Next to the question, maar heeft iemand een idee hoe je die bloedirritante dubbing afzet ?Resistor schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:42:
Erg Amerikaans, maar wel een beetje relevant:
[YouTube: The First Mistake You Will Make When The Power Dies]
Ik bedoel niet voor die ene video, maar permanent!
[ Voor 6% gewijzigd door PaulC op 06-04-2026 12:52 ]
Kan niet. Het beste waar je nog mee weg kan komen is op https://www.youtube.com/account_playback -> Language -> Preferred Languages zowel Nederlands als Engels toevoegen. Soms wordt het alsnog genegeerd, maar overall werkt het wel.PaulC schreef op maandag 6 april 2026 @ 12:51:
[...]
Next to the question, maar heeft iemand een idee hoe je die bloedirritante dubbing afzet ?
Ik bedoel niet voor die ene video, maar permanent!
Grappig natuurlijk maar ik denk niet dat er veel mensen de mogelijkheid hebben om via verschillende anonieme BV's etc ergens 200 hectare landbouwgrond kunnen kopen.Resistor schreef op maandag 6 april 2026 @ 11:42:
Erg Amerikaans, maar wel een beetje relevant:
[YouTube: The First Mistake You Will Make When The Power Dies]
Ja, die zijn er wel en er zijn er ook die dat gedaan hebben maar voor gewone stervelingen is dat niet weggelegd.
Dan heb je namelijk niets wat gejat kan worden en ongeacht waar je bent kan je altijd voor de noodzakelijke dingen zorgen.
Als je dan kan doen doorgaans ergens te verstoppen in een groot uitgestrekt gebied: super. Maar in west Europa inderdaad vrijwel kansloos om te proberen.
[ Voor 13% gewijzigd door Caelorum op 06-04-2026 20:11 ]
Bij mij staat ontladen en laden elk kwartaal in de agenda.scoobs schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:44:
Incidenteel opladen? Een gezonde li-ion accu kan prima een jaar lang zijn charge behouden voordat deze onder de 50% gaat, en als je die niet boven de 80% laadt gaan de accu's zelf ook wel 5-10y mee tegenwoordig.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op zuid | Twente
We beperken ons in dit topic tot de praktische kanten van het onderwerp: hoe kun je je het beste voorbereiden op calamiteit X, voor X naar keuze. Het is niet de bedoeling af te dwalen naar de achtergronden van X zoals de geopolitieke situatie. Daar zijn andere topics voor.
We gaan het ook niet meer over wapens en (gewapende) verdediging hebben.