• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Er zijn ook gewoon blikjes water te koop die 50 jaar houdbaar zijn. Kost je wel wat maar dan hoef je er dus echt nooit meer naar om te kijken.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-04 16:14
franssie schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:32:
Vriendin van me kan soms slim uit de hoek komen.
Wat als internet lang uitvalt, hebben we dan wat te kijken?
Nu las ik recentelijk in het rezien met het vliegtuig topic dat een tweaker DVD's ript (of als .iso opslaat) en die meeneemt op de laptop/telefoon, en ze haalt bij de krimgloop.
Ga ik nu ook doen, de NAS volstoppen met iso files (speelt prima vanaf de telefoon via VLC - wat een top initiatief is dat) en een externe schijf als backup.
Misschien ook wel iets om minder afhankelijk te worden van de big tech streaming services.
Eens in de kelder kijken naar mijn 200+ DVD's, blue rayd etc - kon nog wel eens leuk worden om te onderzoeken of we een Mesh WiFi netwerk in de straat kunnen opzetten. Moeten we wel stroom hebben natuurlijk.
Voor de smartphone zijn handige apps. OSMAND of. Maps.me offline kaarten, kiwix offline wikipedia en boeken en pocketpal een downloadbare offline llm modellen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:01
big bang schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:14:
[...]

Regenwater word nu ook al gebruikt om WC's door te spoelen. Ik kan me voorstellen dat het prima is om handen onder de modder of vieze pannen eerst eens flink te spoelen met regenwater, en daarna eventueel pas echt schoon te maken vlak voor dat je gaat koken bijvoorbeeld. Ik zou kritisch zijn, maar zolang het goed genoeg is om de tuin te sproeien, zie ik er ook wel andere mogelijkheden voor.
Hele volksstammen in het zuiden van Europa gebruiken regenwater gewoon in het huishouden. Kwestie van koken en daarna kun je er mee doen wat je wil. Het enige wat er aan slechte stoffen na het koken in kan zitten zijn een heel klein beetje zware metalen en soms wat PFAS. Maar die hoeveelheden zijn, tenzij je onder de schoorsteen van vervuilende fabriek woont, te verwaarlozen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:25
Qua schadelijke stoffen zou ik me eerder druk maken om de (hout)vuurtjes die jan en alleman gaat aansteken in geval van nood. Van wat daarbij vrij komt ga je harder dood dan van PFAS of microplastics. Nog los van het brandgevaar als mensen maar wat gaan aanrommelen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:36

franssie

Save the albatross

O88088 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:52:
Qua schadelijke stoffen zou ik me eerder druk maken om de (hout)vuurtjes die jan en alleman gaat aansteken in geval van nood. Van wat daarbij vrij komt ga je harder dood dan van PFAS of microplastics. Nog los van het brandgevaar als mensen maar wat gaan aanrommelen.
Van drie dagen, of drie weken, zelfs drie maanden, ok ook niet drie jaren ga je niet dood van een beetje fijnstof door houtstook, een beetje PFAS uit oppervlakte water of microplastics.
Je gaat er dood aan door in Zuid- of Noord Holland te wonen door respectievelijk de chemische industrie, Schiphol en de staaliindustrie als je er 30 jaar woont. Maar daar is veel meer tijd voor nodig, dus als dit voor jou het ergste is, is verhuizen wellicht een optie, waar je in Zwitserland etc in de bergen wel schone lucht hebt, maar ook radioactieve straling uit de bergen :P
Succes met kiezen.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 14-04 14:52

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Wally2002 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:34:
[...]

Hoe kijk je tegen het risico van schoorsteenbrand aan? Hier geen open haard maar je leest en hoort er toch af en toe wel over.
Zeker als door een langdurige stroomuitval je de brandweer niet snel kunt inschakelen.

En CO is ook een dingetje natuurlijk.
Ik laat elk jaar mijn schoorsteen vegen. (huis uit 2022) dus grote afzetting is er niet. Daarbij zie ik niet waarom CO een dingetje zou zijn. Ik denk dat geisers of slechte cv ketels gevaarlijker zijn. De houtkachel heeft een nagenoeg rechte pijp naar buiten, goede trek en het hout wat ik stook is al 2 jaar droog (5-8% vochtigheid)

Ow en daarnaast nu noodradio nog als aanvulling...

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Noodradio is 't enige wat ik echt niet heb. Ooit 2 besteld, allebei nul kwaliteit. Op zich zou ik voor toekomstbestendigheid fm/dab+ willen, op batterijen, maar alles wat ik zie lijkt cheapy China met beroerde dab+ ontvangst en een "powerbank" die de radio nog geen 3 uur aan de gang houdt.

Gelukkig is het contact in de wijk prima en staan er zat auto's dus aan nieuws kom ik wel, maar toch... Iemand een suggestie die geen honderden euro kost?

• franssie

franssie

Save the albatross

@Bundin je moet ook zoeken op wereldontvanger ipv noodradio. Seagean/ DEGEN etc zijn prima merken (ik heb er eerder in dit topic een paar gepost).
Ben je voor 50 tientjes max klaar, geen DAB+ maar dat zuigt sowieso nogal, FM. AM. SW zijn de banden die je wil hebben. SSB is nice to have maar alleen als je weet hoe het werkt en dan worden ze ook wel duurder van.

edit: die zonnepaneeltjes doen niets en die handslinger ook niet. Zorg voor powerbanks en reserve batterijen.

edit 2: een Tecsun PL-330 heb je voor 8 tientjes of minder. Dit is het soort spul dat je wil.
En een lijstje met frequenties van radiozenders (staat nog op mijnn to do om te maken en te delen)

[ Voor 30% gewijzigd door franssie op 13-02-2026 21:27 ]

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• franssie

franssie

Save the albatross

En als het echt niets mag kosten zou ik deze in huis halen als noodradio
https://nl.aliexpress.com/item/1005006901346080.html of iets vergelijkbaars - doet ook wat het moet doen mits je batterijen hebt of andere voeding.

• Bundin
  • Niet online
@franssie Ik las dat de 330 een stille upgrade naar usb c heeft gehad, lijkt me een prima apparaat. Zal es zien waar ik die kan vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Bundin op 13-02-2026 22:05 ]

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 19:01
franssie schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:11:
[...]

Van drie dagen, of drie weken, zelfs drie maanden, ok ook niet drie jaren ga je niet dood van een beetje fijnstof door houtstook, een beetje PFAS uit oppervlakte water of microplastics.
Je gaat er dood aan door in Zuid- of Noord Holland te wonen door respectievelijk de chemische industrie, Schiphol en de staaliindustrie als je er 30 jaar woont. Maar daar is veel meer tijd voor nodig, dus als dit voor jou het ergste is, is verhuizen wellicht een optie, waar je in Zwitserland etc in de bergen wel schone lucht hebt, maar ook radioactieve straling uit de bergen :P
Succes met kiezen.
Het gaat denk ik vooral om het risico op acute ongelukken bij brand. Bij die grote stroomstoring vorig jaar in Spanje waren er een paar doden gevallen, onder andere door koolmonoxidevergiftiging en woningbranden. Nou denk ik wel dat je met een klein beetje voorbereiding (even goed inlezen, misschien van tevoren bepalen waar en hoe je vuur gaat maken binnenshuis) het risico wel flink kunt verminderen.

• franssie

franssie

Save the albatross

@PlasticPimple daar zit zeker een risico. Je leest ook vaak bij stroomuitval in de VS dat er door CO doden vallen ontstaat ze de generator in de garage zetten of onder het huis. open houvuur binnenshuis, op kachel of haard na is eigenlijk zelfmoord.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08:44
Bundin schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:05:
@franssie Ik las dat de 330 een stille upgrade naar usb c heeft gehad, lijkt me een prima apparaat. Zal es zien waar ik die kan vinden.
Waar heb je dat gelezen? Want op hun eigen website staat micro-usb en op AliExpress zie ik ook niks over usb-c. Lijkt me namelijk een leuk apparaat, maar ik wil niks meer zonder usb-c in huis...

---edit---
Deze heeft in ieder geval usb-c: https://www.bol.com/nl/nl...-fm-ssb/9300000040145558/

[ Voor 13% gewijzigd door barrymossel op 14-02-2026 16:45 ]

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Ik zou voor nood liever een radio zonder ingebouwde accu willen. Dus op batterijen

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:58
Zelf heb ik van vroegah, toen internet nog niet mainstream was, een wereldontvanger (Grundig Yacht boy 80) waarmee ik het nieuws en weerbericht op de camping in het buitenland luisterde. Die is ook als noodradio te gebruiken: heeft FM, LW, MW, SW en werkt op batterijen (of op een adapter).

Op Marktplaats staan vele wereldontvangers te koop. Daar kan dus ook naar gekeken worden en scheelt weer productie en import vanuit China ;)

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:53

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Wa3EhfR5fE38ko3j2Aw39SSt1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wc99f2EAspdLml0f2j6QZP1I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2g5dEwGg-SmHkAJwt0LtsdYRC8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dEraILtnFyDt0xpJcOhVybRu.jpg?f=fotoalbum_large

En anders kan ik altijd hier nog heen vluchten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DePMd8Fus4LvNyD7-CAnhIFcwQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5nbG3sipGrJYYSdbZMBgyds.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-02-2026 14:54 ]

• Bundin
  • Niet online
Maarten69 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:29:
Ik zou voor nood liever een radio zonder ingebouwde accu willen. Dus op batterijen
Snap ik helemaal. Voor mij persoonlijk: ik heb een mini power station staan met binnenkort ook een portable zonnepaneel. Daarmee is laden via usb een (relatief) draagbare en in principe oneindige optie. Dat is de enige reden dat ik een acuu-apparaat in de vergelijking meeneem.

Latere toevoeging:
De enige reden dat ik zo'n powerstation gekocht heb is omdat meer en meer apparaten op accu werken ipv batterijen en dan kan je een hele serie powerbanks wegleggen of een van deze. Dit model is 288 Wh, wat omrekent naar 90k mAh en LFP heeft een wat lagere self-discharge rate dan Li-ion. Vol wegzetten en af en toe 1 ding bijladen is makkelijker dan meerdere powerbanks op peil houden. Plus dus de portable zonnepaneel optie, al kan je daar tegenwoordig ook vaak direct een usb-gevoed apparaat op aansluiten maar das meer gedoe dan met een wat grotere accu er tussen.

Het tweede voordeel is de omvormer. Hoewel die extra inefficientie met zich meebrengt (maar kan apart uit), kan het wel een stukje gemak opleveren bij stroomuitval die wat langer aanhoudt dan een paar uur. De output is max 300W (600W piek) dus daar draai je geen koffiezetapparaat op en het houdt je koelkast geen nacht aan de gang (plus, piekspanning is een ding), maar ik zie alsnog voordelen. Bijvoorbeeld een paar gewone lampen (wel led natuurlijk) aan kunnen zetten zodat je niet alles met kaarsen/zaklamp hoeft te regelen. Dat is toch wat comfort als het echt donker is. En voor mij: het fonteintje waar de katten graag uit drinken kan dan ook aan :)

Wel of geen AC was ook maar een paar euro verschil en het ding is wat groter/zwaarder dan de C300 DC maar ik ga er toch niet mee slepen.

[ Voor 58% gewijzigd door Bundin op 16-02-2026 15:49 ]

• barrymossel
Maarten69 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:29:
Reageer je op mijn post boven je? Want die heeft een verwijderbare accu. Die je dus extra bij kunt kopen én via usb kunt opladen.

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-04 20:44

jdh009

FP ProMod
Kun je die flessen ook inleveren bij een automaat van de supermarkt?

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• Maarten69
  • Niet online
jdh009 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:10:
[...]

Nee, hoogstwaarschijnlijk niet. Glas is meestal alleen in te leveren als het daar ook verkocht wordt. Is namelijk geen verplichting.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

• Maarten69
  • Niet online
barrymossel schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:48:
[...]

Reageer je op mijn post boven je? Want die heeft een verwijderbare accu. Die je dus extra bij kunt kopen én via usb kunt opladen.
Ja, excuses. Dat was een verkeerde aanname van mij.

Weet iemand hoe je aan bepaalde medicijnen zoals atibiotica kan geraken? Mag ook in pm.

[ Voor 12% gewijzigd door Maarten69 op 18-02-2026 14:42 ]

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16:10
jdh009 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:10:
[...]

Ik lever die gewoon terug in bij het volgende bezoek aan 1 v d lokale drankendiscounters.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:57

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Bundin schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:18:
Noodradio is 't enige wat ik echt niet heb. Ooit 2 besteld, allebei nul kwaliteit. Op zich zou ik voor toekomstbestendigheid fm/dab+ willen, op batterijen, maar alles wat ik zie lijkt cheapy China met beroerde dab+ ontvangst en een "powerbank" die de radio nog geen 3 uur aan de gang houdt.

Gelukkig is het contact in de wijk prima en staan er zat auto's dus aan nieuws kom ik wel, maar toch... Iemand een suggestie die geen honderden euro kost?
Heb je powertools op accu? Dan eens kijken of het merk waar je accu’s van hebt een simpele bouwradio op accu verkoopt die aan je wensen voldoet.

* Orion84 heeft een Makita DMR056.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDnhFTx6AE-jZzwNHkMGFFF9SjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwalWe0Nt2f7WjjB0Y4VAkF7.jpg?f=fotoalbum_large
Naast FM/DAB+/BT meteen ook een lamp en er zit nog een usb poortje op om een telefoon op te laden of zo.
Heb ‘m niet per se gekocht voor noodsituaties, gebruik ‘m ook met kamperen en zo. Maar gezien het aantal accu’s dat ik heb kan ik daarmee in noodsituaties ook een behoorlijk tijdje vooruit.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• spanx
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-03 21:21

spanx

_Sp[A]nX_

MisterMailman schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:29:
@warzaw een 1,5L fles kost 33 cent. 24 flessen dus 8 euro. Ververs je die ieder jaar of iedere 2 jaar, dan zijn dat de kosten toch niet?
Waar vind je 1,5 liter flessen water van 33 CT?

Damn it's good 2b a Tweaker!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

spanx schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:06:
[...]

Als je (buiten NL) op €/L gaat kijken dan kom je vaak wel aan dat soort waarden.....

https://www.carrefour.be/...e-6-x-1.5-l/05266536.html

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:01

Dennis1812

Amateur prutser

Geloof dat de Lidl ook niet heel veel hoger zit.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:25
spanx schreef op zondag 22 maart 2026 @ 21:06:
[...]

Goeie vraag. Of ik heb (toen) een typfout gemaakt, of de prijzen zijn sindsdien weer lekker gestegen :?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• Wally2002
  • Laatst online: 08:25
Orion84 schreef op woensdag 18 februari 2026 @ 16:27:
[...]
Naast FM/DAB+/BT meteen ook een lamp en er zit nog een usb poortje op om een telefoon op te laden of zo.
Heb ‘m niet per se gekocht voor noodsituaties, gebruik ‘m ook met kamperen en zo. Maar gezien het aantal accu’s dat ik heb kan ik daarmee in noodsituaties ook een behoorlijk tijdje vooruit.
Hoe zorg je ervoor dat er voldoende juice in de accu's zit?

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17:49
Incidenteel opladen? Een gezonde li-ion accu kan prima een jaar lang zijn charge behouden voordat deze onder de 50% gaat, en als je die niet boven de 80% laadt gaan de accu's zelf ook wel 5-10y mee tegenwoordig.

• Wally2002
niet continue aan de lader dus? moderne laders gaan toch over naar druppel laden zodra de accu vol zit? Of is dat niet bevordelijk voor de levensduur.
In een noodsituatie wil je zo vol mogelijke accu's.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:57

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die accu's lopen inderdaad nauwelijks leeg. Bovendien zijn dat dus de accu's die ik voor al m'n powertools en zo gebruik, dus die worden regelmatig gebruikt en weer opgeladen :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:03
MisterMailman schreef op maandag 23 maart 2026 @ 09:12:
[...]

Goeie vraag. Of ik heb (toen) een typfout gemaakt, of de prijzen zijn sindsdien weer lekker gestegen :?
Ik had toen een aanbieding van de Nettorama, 6 pakken van 1,5l voor 5€. Heb nu dus 36 liter voor 20 euro.

• Bundin
  • Niet online
Het opvouwbare zonnepaneel voor bij de mini powerstation is binnen. Een kleine test bij het ochtendzonnetje + beetje schaduw van takken om 9:20 uur klokte toch max 41W input. Bij een sluierwolkje dipt dat natuurlijk meteen naar ~10W. Alsnog netjes, reviews gaven aan met dit paneel om en nabij 85W te krijgen in optimale omstandigheden. Dat is meer dan zat.

Dit is natuurlijk overkill voor thuis je telefoon kunnen opladen, maar overkill is goed. Dan kan je de buren ook een keer van prik voorzien indien nodig en is er marge wanneer de zon niet doorkomt en je maar een paar watt krijgt. Na een paar uur vallen zendmasten uit en valt er niet meer te internetten/bellen, dan moet de radio maar z'n ding doen.

Uiteraard kom ik 3 dagen geen stroom ook prima door met een paar volle powerbankjes. De katten drinken ook wel stilstaand water en ik kan me redden met een zaklamp 's avonds, maar voor nog geen 300 euro levert dit wel een stukje gemak op voor mij en wat buren.

En 't kan mee naar de natuurcamping als je met de auto gaat. Dat gaat dit jaar sowieso een keer gebeuren :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iJoKQOJHvhP1Ft7E3bKIseK3XC0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q1Phcjvevd0gZ90MMbfZmgwF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unTKHVZAo318jZyHeMAEXPudAr4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6Z3WSezQkamGsvPLGpWKb9fJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wXuhQnI-pTcVxHscA-R9qc4iZY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4FpBdGYfjFDpLYUKQIbckIx3.jpg?f=fotoalbum_tile

[ Voor 4% gewijzigd door Bundin op 26-03-2026 11:16 ]

• Shmoopy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 02-04 01:09
Ik maak mij niet erg veel zorgen over zeer langdurige landelijke uitval van elektra, gas(druk), telefonie, water(druk), riolering(spompen) en natuurlijk internet an sich. Denk aan bv. 20 dagen uitval.

De dreiging van uitval van elektrische gemalen en hierdoor mogelijke overstromingen, maakt mij al iets meer bezorgd.

Het dreigingsbeeld voor terrorisme is niveau 4: Een reële kans op een aanslag. Welke vorm die aanslag heeft, is moeilijk te voorspellen.

Waar ik mij echt zorgen om maak, is het gedrag van (een groep) mensen in Nederland. Er zijn mensen die zich niet kunnen voorstellen wat mogelijk zou kunnen zijn bij langdurige landelijke stroomuitval (bv. 20 dagen). Er zijn mensen die de overheid wantrouwen en geloven in complotten en juist daarom niet doen aan noodpakketten. Er zijn mensen die vertrouwen op het noodpakket van een ander en niet de kleine moeite nemen om naast een (goed gevulde) voorraadkast thuis een noodpakket voor bv. evacuatie aan te leggen. Ook raddraaiers/plunderaars/tokkies/aso's/hufters (hoe je het wil noemen) kunnen hun gang gaan bij onbereikbaarheid van hulpdiensten.

Deze reacties en argumenten die ik bij een groep mensen hoor, vind ik echt verontrustend. Deze reacties heb ik in de media en bij kennissen (van jong tot oud, mannen en vrouwen) gehoord:

- Dit is bangmakerij.
- Dat gebeurt toch niet in een rijk, modern en ontwikkeld land als Nederland. (Onvoorstelbaar).
- Dit is maar een complotverhaal om noodspullen te verkopen.
- De Nederlandse overheid heeft alles tip top geregeld bij calamiteiten, dus er is eigenlijk geen noodpakket nodig. (Negeer het advies over 72-uur van diezelfde overheid dan maar).
- Ik tik wel een ruitje in bij de supermarkt als ik honger/dorst heb.
- De winkels zijn elke dag open. Niets aan de hand.
- Ik vertrouw op de Here God.
- Ik ga wel 72 uur slapen, die crisis overleef ik dus wel. (Daarna is de crisis uiteraard voorbij).
- Ik ga geen blikvoer eten! Bah!
- Ik ga wel naar jou toe, want jij bent wel voorbereid! Of anders naar mijn ouders/vrienden/kennissen. Die hebben wel wat.
- Ik heb al alles in huis! (Dus totaal onvoorbereid op plotselinge evacuatie (in bv. 5 minuten)).
- Laat die (atoom)bom maar op mij vallen dan. Ben ik gelijk dood.

In regio Utrecht en regio Amersfoort was er enkele maanden geleden verontreinigd drinkwater. Er was een kookadvies. Wat deden veel mensen massaal: Niet KOKEN maar KOPEN. In alle supermarkten in de regio was het water uitverkocht. En dit was slechts een regionaal "probleempje".

Er was - bij een groep mensen - geen voorbereiding voor zoiets simpels. Geen water uit een noodpakket gebruiken, geen kookadvies opvolgen. Nee, eerste reflex was zo veel mogelijk flessen en pakken water inslaan bij de supermarkt.

Ik maak mij echt zorgen om een ontwrichting van de maatschappij bij bv. langdurige landelijke stroomuitval als (een deel van) de bevolking niet voldoende voorbereid is.

Ik ben zelf geen prepper. Ik heb nu voor mijzelf minimaal een week aan pakken water en eten in huis en ik heb een rugzak met wat spulletje. Denk aan water, voedsel, EHBO, verzorging, noodradio, schrijfwaar, vuur/licht maken, warmtedeken, centen, paspoort, wat gereedschapjes, speelkaarten enz... Ik ben voorbereid voor minimaal de eerste zeven dagen van bv. langdurige uitval van elektra of vergelijkbare dreigingen in Nederland. Ik ben niet voorbereid op oorlogen of langdurige survivalscenario's o.i.d.. Na ongeveer anderhalve week ben ik dood, bij geen verdere aanvulling van water en voedsel (en bij thuis blijven).

Als ik een gezin had, dan zou ik voor 30 tot 52 dagen aan drinkwater en voedsel in huis hebben en een dag in de week met het hele gezin uit deze noodvoorraad putten. Uiteraard zou ik het ook aanvullen volgens FIFO. Ik zou die verantwoordelijkheid voelen en voor mijn gezin willen zorgen. Voor bv. evacuatie zou ik dan ook voor elk lid van het gezin een rugzak klaarzetten.

Zonnepaneel en powerbankje is leuk speelgoed voor thuis bij stroomuitval, maar als ik moet evacueren, is dat ook het eerste dat niet meegaat of überhaupt niet past in mijn - toch al te zware - rugtas.

In de campagne van Denkvooruit, mis ik de duidelijke uitleg dat het noodpakket slechts een overbrugging is voor de eerste 72-uur in een crisis die misschien wel weken/een maand kan duren. Dit mag wel veel prominenter op de homepage. Er staat niets over mogelijke tijdsduren van crises. Bij verder klikken zie ik wel iets over noodsteunpunten en in het informatieboekje staat in het voorbeeld bij dag 3 dat "herstel van de elektriciteitsvoorziening nog wel even kan duren". Bij verder klikken zie ik wel iets over "Wat gebeurt er na 72 uur?".

Dit besef is er niet bij een groot deel van de bevolking. Dit merkte ik zelf, toen ik mensen (in mijn omgeving) vroeg over de Denkvooruit-campagne. Men dacht dat een crisis in totaal 72-uur duurt en dat we daarna weer doen alsof er niets gebeurd is. Want het is dan voorbij, want alles doet het toch weer.

Het besef dat het kamperen (in huis of elders) mogelijk veel langer kan duren is er nog te weinig, merkte ik. Zelfs de mensen met (een begin van) een noodpakket waren zich hier niet voldoende van bewust. Dit gaat ook niet echt helpen bij een ontwrichting van de maatschappij.

Ik zag onder een filmpje op Youtube deze comment:

"When they tell you to prepare for 3 days, you prepare for 3 months".

Ik vind het wijze woorden. Misschien is drie maanden wat veel voor mij, maar ik zal zelf een ruimere marge aanhouden dan drie dagen.
Ik ben zelf helaas niet zo optimistisch als prof. De Graaf en heer Van Daalen. ;(

Nog wat interessante links:

https://www.nctv.nl/onderwerpen/d/dtn

https://www.gemalen.nl/gemaal_per_provincie.asp?prov=Utrecht

https://www.klimaateffectatlas.nl/nl/kaartviewer

https://www.rijksoverheid...isplan-elektriciteit-2021

https://www.hoogspanningsnet.com/

Remember, if you fail to prepare, you are preparing to fail. :)

• barrymossel
Even soort van samenvatten:
  • Je maakt je geen zorgen over een langdurige crisis waarbij bepaalde nuts voorzieningen uitvallen, voor laten we zeggen 20 dagen of meer.
  • Je vindt dat mensen niet goed (genoeg) voorbereid zijn op een crisis die 20 dagen of langer duurt.
  • Je denkt dat een echte crisis doorgaans "veel langer" duurt dan 72 uur.
  • Je bent zelf voor 7 dagen voorbereid en langer dan 1,5 week thuisblijven in een dergelijke situatie, dan ben je dood.
  • Je bent geen prepper en hebt een zeer beperkte bug-out bag.
Wat ga jij doen na die 7 dagen? Wat maakt jou beter (goed genoeg) voorbereid dan de rest? Ben oprecht benieuwd, want misschien kan ik er nog wat van leren.

• scoobs
Ik vind het altijd frappant hoe mensen maar een week - of twee weken - aan eten hebben. Dat is toch super onhandig, als je voor elke scheet naar de supermarkt moet gaan. Bijv rijst: gewoon eens in de zoveel tijd een 5 of 10kg zak kopen en klaar. Zelfde met wat pasta etc. Alleen al voor het gemak heb je, als je goed kijkt, toch al snel een maand of meer aan eten in huis.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:47
scoobs schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:32:. Bijv rijst: gewoon eens in de zoveel tijd een 5 of 10kg zak kopen en klaar. Zelfde met wat pasta etc. Alleen al voor het gemak heb je, als je goed kijkt, toch al snel een maand of meer aan eten in huis.
De meeste mensen hebben helemaal de ruimte niet in huis voor wat jij voorstelt. Wij wonen met z’n drie in een aardig rijtjeshuis en zou niet weten waar ik 5-10 kg rijst, 5kg pasta en zeker 30 blikken aan groente, sauzen, soepen enzo kwijt zou kunnen raken. Ohja en zeker 200 liter aan water. En voor dertig dagen propaan/butaan.

EDIT: en al helemaal niet op de eerste of tweede verdieping. Want je wilt t niet bij een overstroming allemaal naar boven moeten sjouwen.

[ Voor 14% gewijzigd door Liegebeest op 28-03-2026 16:24 ]

Liege, liege, liegebeest!

• martijn.s
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:51
En vergeet ook niet dat je risico hebt op muizen en ander ongedierte met zoveel eten in huis.

• franssie

franssie

Save the albatross

Daarnaast, rijst en meel etc zijn inderdaad goed houdbaar mits goed beschermd tegen ongedierte.
Maar het is nogal eenzijdig. Ik eet graag verse groenten en eiwitten (al is vis en vlees goed uit de vriezer te doen, wordt vaak ook bevroren aangevoerd).
Maar zonder stroom houdt een vriezer het ook maar een beperkte tijd vol.
Confit de Canard uit blik heb ik dan weer wel vaak op voorraad, maar naar twee dagen ben je dat ook wel zat. Oh ja, hotdogs uit blik zijn ook prima :P

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

scoobs schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 15:32:
Ik vind het altijd frappant hoe mensen maar een week - of twee weken - aan eten hebben. Dat is toch super onhandig, als je voor elke scheet naar de supermarkt moet gaan. Bijv rijst: gewoon eens in de zoveel tijd een 5 of 10kg zak kopen en klaar. Zelfde met wat pasta etc. Alleen al voor het gemak heb je, als je goed kijkt, toch al snel een maand of meer aan eten in huis.
Misschien als je de luxe van enorme villa met 10+ kamers hebt.

Moet je mij even uitleggen hoe ik voor 1+ maand aan eten moet bewaren in mijn appartement van 60 m2. Dan heb ik 2 andere appartementen nodig alleen al voor de opslag van dat eten.

En hoe ga je dingen als vlees, groente, aardappelen, melk(producten), eieren etc 1+ maand vers en goed houden? Een stuk of 10 koelkasten/vriezers?

Virussen? Scan ze hier!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:41

Onbekend

...

Die blikken eten nemen niet zoveel ruimte in en die kan je aardig opstapelen. Rijst en pasta is wat lastiger op te bergen, maar bijna elk huis heeft wel wat opbergruimte beschikbaar.
Je moet wel regelmatig de blikken controleren op roest en houdbaarheidsdatum.

Ik denk dat veel mensen niet eens voor een week aan eten thuis hebben staan, en dat die eerder een probleem hebben.
Maar belangrijker vind ik het water. Hoeveel liter water heb je op voorraad en hoe lang kan je er mee doen? (Vergeet ook niet dat je ook water gebruikt voor douchen, tanden poetsen, koken, toilet en schoonmaakwerkzaamheden.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Liegebeest
Onbekend schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:30:
Maar belangrijker vind ik het water. Hoeveel liter water heb je op voorraad en hoe lang kan je er mee doen? (Vergeet ook niet dat je ook water gebruikt voor douchen, tanden poetsen, koken, toilet en schoonmaakwerkzaamheden.)
Douchen kan je vergeten. Schoonmaken gebruik je maar glorix doekjes voor. En grijs water. Naar de wc doenje maar in een emmer of kuil buiten, als dat überhaupt kan.

Zodra er wat naars gaat gebeuren dus de badkuip vol laten lopen, voor utilitair water. En de regenton.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 19:20
Liegebeest schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 17:56:
[...]

Douchen kan je vergeten. Schoonmaken gebruik je maar glorix doekjes voor. En grijs water. Naar de wc doenje maar in een emmer of kuil buiten, als dat überhaupt kan.

Zodra er wat naars gaat gebeuren dus de badkuip vol laten lopen, voor utilitair water. En de regenton.
Je kunt op zich prima zonder douchen. Je stinkt een paar weken maar daarna schijnt het lichaam zelfreinigend te worden. Qua stank dan.

• franssie

franssie

Save the albatross

R_Zwart schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 18:08:
[...]

Je kunt op zich prima zonder douchen. Je stinkt een paar weken maar daarna schijnt het lichaam zelfreinigend te worden. Qua stank dan.
Helaas kende ik een paar mensen die dat geloofden :P
Wel wen je zelf aan de geur, al was er natuurlijk een reden voor die kragen die mensen eeuwen geleden droegen :P

Maar elke dag douchen hoeft natuurlijk niet.

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
[...]

Schijnt, omdat je het dan niet meer ruikt of kan zien ;)

Is dat niet een dikke hoax van groene fladderaars die externe reiniging verwarren met wat sowieso al gedaan wordt? Het lichaam is zelfreinigend in de zin van dat je bv. oorsmeer produceert, of smegma, of snot, of zweet, of talg, of meer van dat soort leuke goedjes. En natuurlijk via je nieren, enz.

Ik zou daar niet erg veel op durven vertrouwen omdat die reiniging samengaat met effecten die buiten dat lichaam minder fijn zijn :p

Dat zit wel Schnorr.

• Wally2002
Wat betreft voedsel en beperkte opslagruimte: noodrantsoen zoals NRG5 blijft 20 jaar goed, is ook onder warme/vochtige omstandigheden goed te bewaren en bevat alles qua voedingsstoffen, vitaminen en mineralen. Kost wel wat maar neemt relatief weinig ruimte in.

• Liegebeest
[...]
Je kunt op zich prima zonder douchen.
Ik reageerde dan ook op @Onbekend die opperde genoeg water te hebben om te wassen, douchen en schoon te maken

• Onbekend

Onbekend

...

Dat douchen is niet meteen nodig en kan inderdaad voor langere tijd uitgesteld worden.
Maar je moet wel zorgen dat urine en ontlasting niet dagenlang thuis blijft liggen, want anders ontstaan er vrij snel ziektes. En schoonmaken kan je inderdaad verminderen, maat het is niet onvermijdelijk dat je soms wat meer water nodig hebt om wat noodzakelijk schoonmaakwerk te verrichten. Je servies moet bijvoorbeeld wel schoon zijn voordat je aan een volgende maaltijd begint, want anders groeien de schimmels volop.

(Opvangen van regenwater is een mogelijkheid, maar je hebt tijdens het "ergste" geen garantie op regen.)

• Liegebeest
Onbekend schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:02:

(Opvangen van regenwater is een mogelijkheid, maar je hebt tijdens het "ergste" geen garantie op regen.)
Heb al drie jaar twee tonnen: eentje van 120’en eentje van 80 liter.

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:42
Wij hebben voor water zo'n 300L regenton en een waterfilter staan. Er gaan er nog 2 bij komen.

Uiteindelijk willen we een separate offgrid installatie hebben. Maar dat is niet om te preppen maar minder afhankelijk te zijn (en we vinden het leuk)

• Onbekend

Onbekend

...

Liegebeest schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:14:
[...]

Heb al drie jaar twee tonnen: eentje van 120’en eentje van 80 liter.
200 liter is niet veel om een maand mee door te komen, maar het is in ieder geval meer dan de 100 liter die ik heb. :) (Maar ik heb hier het IJsselmeer en een paar grote (schone) sloten op loopafstand, dus als ik echt water nodig heb kan ik dat water gebruiken en filteren.)
Overigens is het gebruiken van regentonnen waarschijnlijk geen optie voor mensen die in flats wonen....

• franssie

franssie

Save the albatross

Voor wie water in een regenton heeft, haal er eens een putsemmer uit en gooi dat in een paar glazen vazen. Het is echt biologieles basisschool - als in je zal verbaasd zijn wat er allemaal in leeft.
Wat na filteren goed is om te wassen, zou ik het ook na koken niet drinken.
Vers opgevangen regenwater drink ik wel.

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:53

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb een waterbron in de tuin :P. En ja, ik heb een offgrid stroomvoorziening om dat water om te pompen en een voorziening het te filteren en te koken :P.

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:26
powerboat schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:23:
Wij hebben voor water zo'n 300L regenton en een waterfilter staan. Er gaan er nog 2 bij komen.
Welke heb jij? Regenton kan ik wel vinden, maar een met soort van filter is een ding.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
franssie schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:28:
Voor wie water in een regenton heeft, haal er eens een putsemmer uit en gooi dat in een paar glazen vazen. Het is echt biologieles basisschool - als in je zal verbaasd zijn wat er allemaal in leeft.
Wat na filteren goed is om te wassen, zou ik het ook na koken niet drinken.
Vers opgevangen regenwater drink ik wel.
Ligt ook aan het filter. Zelf heb ik een filter die het zeker wel drinkbaar maakt zeker na koken.

Daarnaast al die beestjes zijn ook gewoon extra voedingsstoffen. Zolang alle bacterien maar goed doodgemaakt zijn.

Voor de smaak hebben we nog een thee voorraad voor een jaar en aanmaaklimonade voor 50L :p

• R_Zwart
Onbekend schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:02:
Dat douchen is niet meteen nodig en kan inderdaad voor langere tijd uitgesteld worden.
Maar je moet wel zorgen dat urine en ontlasting niet dagenlang thuis blijft liggen, want anders ontstaan er vrij snel ziektes. En schoonmaken kan je inderdaad verminderen, maat het is niet onvermijdelijk dat je soms wat meer water nodig hebt om wat noodzakelijk schoonmaakwerk te verrichten. Je servies moet bijvoorbeeld wel schoon zijn voordat je aan een volgende maaltijd begint, want anders groeien de schimmels volop.

Kuiltjes graven voor de poep (en weer dichtgooien).

• Caelorum
Grote kuil en zaagsel overheen.

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:42
Cardinal schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 19:38:
[...]

Welke heb jij? Regenton kan ik wel vinden, maar een met soort van filter is een ding.
Zo'n los filtersysteem (2 emmer systeem) :) tzt zien we wel, ik heb ook nog de maas op loop afstand.

Voor stroom heb ik een offgrid victron systeem.

• Shmoopy
barrymossel schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 11:05:
[...]

Even soort van samenvatten:
  • Je maakt je geen zorgen over een langdurige crisis waarbij bepaalde nuts voorzieningen uitvallen, voor laten we zeggen 20 dagen of meer.
  • Je vindt dat mensen niet goed (genoeg) voorbereid zijn op een crisis die 20 dagen of langer duurt.
  • Je denkt dat een echte crisis doorgaans "veel langer" duurt dan 72 uur.
  • Je bent zelf voor 7 dagen voorbereid en langer dan 1,5 week thuisblijven in een dergelijke situatie, dan ben je dood.
  • Je bent geen prepper en hebt een zeer beperkte bug-out bag.
Wat ga jij doen na die 7 dagen? Wat maakt jou beter (goed genoeg) voorbereid dan de rest? Ben oprecht benieuwd, want misschien kan ik er nog wat van leren.
Ik heb niet de illusie dat jij iets van mij kan leren, maar misschien kan ik iets van jouw plannen/noodpakket leren. Ik ben benieuwd.

- Ik ben beter voorbereid dan een kwart van de Nederlanders die het niet nodig vind om een noodpakket aan te leggen.
Al maanden vindt een kwart het simpelweg niet nodig om een noodpakket aan te leggen. Zij vinden alle waarschuwingen 'bangmakerij' of 'betutteling' en de folder van de overheid 'verspilling van belastinggeld'.
https://www.rtl.nl/nieuws...orbereid-op-noodsituaties

- Ik ben ook al beter voorbereid dan de vele mensen die denken dat een noodpakket voor 72 uur voldoende is. Veel mensen kijken niet verder dan hun neus lang is en zij doen het minimale. Hun denkwijze:
De overheid zegt noodpakket voor 72 uur, dan duurt een crisis ook maar 72 uur. Daarna is alles opgelost. Klaar. :)

- Ik ben ook beter voorbereid dan de mensen die geen geld (zeggen te) hebben voor een noodpakket. Als er echt armoede is, dan kunnen ze er niets aan doen. Ik hoop dat ze steun krijgen van een goede buur/familie/vrienden o.i.d.. Maar voor veel mensen met een kleinere beurs (daar ben ik ook 1 van) heeft een noodpakket géén prioriteit, maar ze zijn het nog wel van plan. Ze geven hun geld liever aan iets anders uit, want je kan een Euro maar één keer uitgeven.

- Ik ben ook beter voorbereid dan de 4 procent van de mensen die nog niet weten of ze een noodpakket in huis hebben. 8)7
https://eenvandaag.avrotr...d-op-noodsituaties-161877

Ik ben gemiddeld goed voorbereid. Dat is al veel beter dan de bovenstaande groepen mensen. Ik voldoe aan de "minimale eis" van 72 uur van de overheid en ik kan die eis ruim verdubbelen tot minimaal een week (bij thuisblijven bij mijn voorraadje).

Ik ga bij een crisis niet uit van een doomsday-scenario of een zombie-apocalypse. Ja, dit is een boude aanname.

Nog wat aannamen, maar dit lijkt mij toch echt een realistischer scenario:
Ik ga bij een crisis uit van een langdurige landelijke verstoring van bv. het elektriciteitsnet en het sneeuwbaleffect van uitval van elektrische pompen voor waterdruk, uitval van elektrische pompen voor gasdruk, uitval van elektrische gemalen, uitval van elektrische rioleringspompen en uitval van telefonie- en internetinfrastructuur, enz... Voordat alle onderdelen ter plaatse zijn, alles gerepareerd is en verschillende systemen geleidelijk in heel Nederland opgestart zijn, ben je een heel stuk verder dan 72 uur. Ik denk dat de overheid van Nederland nog bestaat en het leger en hulpdiensten ingezet worden voor ondersteuning van de burgers waar dat nodig is.

Ik denk dat het een chaos wordt en er militair optreden/beveiliging/toezicht nodig is bij voorraden aankopen en leveringen bij bv. winkels, supermarkten, distributiecentra, voedselproductie, enz. om bv. plunderingen en hamsteren te voorkomen. Dit zal zich afspelen tijdens de crisis en ik hoop dat ik enigszins veilig - met de centen uit mijn noodpakket - naar de winkel kan tegen de tijd dat mijn water en voedselvoorraad thuis op is.

Ik voorzie wel dat er een groep mensen (raddraaiers/plunderaars/tokkies/aso's/hufters) is die een vervelende situatie nog vele malen erger kunnen maken. Hun wangedrag kan een ontwrichting (van de rest) van de maatschappij als gevolg hebben. En juist dáár zit ik dus niet op te wachten. Daarom mijn vorige post in dit topic. Dat punt heb je helemaal gemist, gezien jouw samenvatting. :|

Ik houd mijn hart vast als er een langdurige landelijke verstoring van het elektriciteitsnet is en al het gespuis los gaat. Dan zal de Noodwet intreden en zullen groepen mensen geïnterneerd moeten worden.

Ik zal mijn voorraad water (en voedsel) vergroten en mij verdiepen in een waterfiltersysteem voordat ik er één aanschaf, omdat water prioriteit 1 is.

• warzaw
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:03
Shmoopy schreef op zondag 29 maart 2026 @ 07:29:
[...]
Ik heb niet de illusie dat jij iets van mij kan leren, maar misschien kan ik iets van jouw plannen/noodpakket leren. Ik ben benieuwd.

- Ik ben beter voorbereid dan een kwart van de Nederlanders die het niet nodig vind om een noodpakket aan te leggen.
Al maanden vindt een kwart het simpelweg niet nodig om een noodpakket aan te leggen. Zij vinden alle waarschuwingen 'bangmakerij' of 'betutteling' en de folder van de overheid 'verspilling van belastinggeld'.

- Ik ben ook al beter voorbereid dan de vele mensen die denken dat een noodpakket voor 72 uur voldoende is. Veel mensen kijken niet verder dan hun neus lang is en zij doen het minimale. Hun denkwijze:
De overheid zegt noodpakket voor 72 uur, dan duurt een crisis ook maar 72 uur. Daarna is alles opgelost. Klaar. :)

- Ik ben ook beter voorbereid dan de mensen die geen geld (zeggen te) hebben voor een noodpakket. Als er echt armoede is, dan kunnen ze er niets aan doen. Ik hoop dat ze steun krijgen van een goede buur/familie/vrienden o.i.d.. Maar voor veel mensen met een kleinere beurs (daar ben ik ook 1 van) heeft een noodpakket géén prioriteit, maar ze zijn het nog wel van plan. Ze geven hun geld liever aan iets anders uit, want je kan een Euro maar één keer uitgeven.

- Ik ben ook beter voorbereid dan de 4 procent van de mensen die nog niet weten of ze een noodpakket in huis hebben. 8)7

Ik ben gemiddeld goed voorbereid. Dat is al veel beter dan de bovenstaande groepen mensen. Ik voldoe aan de "minimale eis" van 72 uur van de overheid en ik kan die eis ruim verdubbelen tot minimaal een week (bij thuisblijven bij mijn voorraadje).

Ik ga bij een crisis niet uit van een doomsday-scenario of een zombie-apocalypse. Ja, dit is een boude aanname.

Ik ga bij een crisis uit van een langdurige landelijke verstoring van bv. het elektriciteitsnet en het sneeuwbaleffect van uitval van elektrische pompen voor waterdruk, uitval van elektrische pompen voor gasdruk, uitval van elektrische gemalen, uitval van elektrische rioleringspompen en uitval van telefonie- en internetinfrastructuur, enz... Voordat alle onderdelen ter plaatse zijn, alles gerepareerd is en verschillende systemen geleidelijk in heel Nederland opgestart zijn, ben je een heel stuk verder dan 72 uur. Ik denk dat de overheid van Nederland nog bestaat en het leger en hulpdiensten ingezet worden voor ondersteuning van de burgers waar dat nodig is.

Ik denk dat het een chaos wordt en er militair optreden/beveiliging/toezicht nodig is bij voorraden aankopen en leveringen bij bv. winkels, supermarkten, distributiecentra, voedselproductie, enz. om bv. plunderingen en hamsteren te voorkomen. Dit zal zich afspelen tijdens de crisis en ik hoop dat ik enigszins veilig - met de centen uit mijn noodpakket - naar de winkel kan tegen de tijd dat mijn water en voedselvoorraad thuis op is.

Ik voorzie wel dat er een groep mensen (raddraaiers/plunderaars/tokkies/aso's/hufters) is die een vervelende situatie nog vele malen erger kunnen maken. Hun wangedrag kan een ontwrichting (van de rest) van de maatschappij als gevolg hebben. En juist dáár zit ik dus niet op te wachten. Daarom mijn vorige post in dit topic. Dat punt heb je helemaal gemist, gezien jouw samenvatting. :|

Ik houd mijn hart vast als er een langdurige landelijke verstoring van het elektriciteitsnet is en al het gespuis los gaat. Dan zal de Noodwet intreden en zullen groepen mensen geïnterneerd moeten worden.

Ik zal mijn voorraad water (en voedsel) vergroten en mij verdiepen in een waterfiltersysteem voordat ik er één aanschaf, omdat water prioriteit 1 is.
Klasse dat je jezelf met zo een klein budget zo ver geprepareerd hebt maar ik wil hier wel even een nuance aanbrengen: Wat de overheid doet is helemaal zo gek niet, dat is vooral gebaseerd op risicomanagement (kans x impact) en haalbaarheid en het is ook heel duidelijk over waar het wel en niet voor bedoeld is (wel: 72u doorkomen, niet: wekenlange verstoringen). Daarnaast biedt het voor veel mensen een haalbare stip op de horizon waar ze met beperkte impact in ieder geval een verstoring kunnen doorkomen van beperkte duur/omvang. Als je mensen de missie geeft om zichzelf voor te bereiden op een wekenlange outage gaat echt bijna niemand meer wat doen en gooit het foldertje gierend bij het oud papier als onrealistisch. Persoonlijk vind ik het boekje realistisch en helder over de scope van de voorbereiding.

Jezelf volledig indekken/ingraven zal naar alle waarschijnlijkheid niet lukken, om precies de reden die je aangeeft. Het is bij een noodtoestand bijna uitgesloten dat je al je voorraden zal kunnen (blijven) verdedigen tegen plunderend tuig wanneer het recht van de sterkste geldt in de straten. Als men weet dat er bij jou wat te halen valt komen ze het linksom of rechtsom een keer halen. Ik hoop van harte dat het niet nodig zal zijn…

Sterkte met het vinden van een oplossing voor steriel houden van water. Ik heb laatst bij toeval een uitgebreid verhaal aangehoord van een oude prepper die in zijn tuin vaten water had opgeslagen met de meest bizarre filtratiesystemen (ionisatiefilters, koolstoffilters etc. etc.). Alleen al bij het horen van de inspanning en complexiteit om het allemaal te onderhouden zakte de moed al in mijn schoenen, laat staan waar ik het allemaal op zou moeten slaan. De beste man had ook wel een stuk meer tijd dan ik als loonslaaf.

Last but not least wil ik ook nog meegeven dat pure angst voor wat (nog) niet is ook geen gezonde raadgever is. De tijd die je besteedt aan optimaliseren van prep is tijd die je ook niet meer terugkrijgt voor andere (leukere, gezelligere) dingen. Persoonlijk vind ik het ook belangrijk en goed maar boven een bepaald niveau wordt het m.i. onrealistisch en lastig te managen (rotatie voorraden, bescherming/schuilkelder).

• Wally2002
Het advies voor 72 uur is inderdaad dat de bevolking zich voor de eerste dagen zelf red, terwijl de overheid de noodscenario's kan starten zodat er binnen enkele dagen wel voldoende ondersteuning is voor de bevolking.

En bewaren van water is het hier nog niet zo lang geleden ook al over gegaan in het topic.
Dat hoeft echt niet heel veel tijd te kosten, en voor een paar tientjes heb je al een goed waterfilter waar je al bacteriën en protozoa mee eruit haalt. Gooi er een koolstoffilter bij en je bent ook gedekt voor chemicaliën/metalen. Gebruik er 1 op zwaartekracht en je hoeft ook niet handmatig te pompen.

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
[...]

Voorbereid zijn is goed, maar je bij voorbaat zorgen maken over allerlei variabelen waar je geen enkele controle of invloed over hebt heeft geen nut.

Misschien is trouwens een plunderaar worden nog niet zo'n gekke strategie; je wordt dan geïnterneerd en er wordt wel voor je gezorgd :+

Het komt zoals het komt :) Ik denk dat een goede voorbereiding erg belangrijk is, maar het is tevens belangrijk om het dan ook los te laten en te genieten van het nu. Overleven gaat tenslotte ook om mindset.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• Shmoopy
Mijn watervoorraad bestaat uit pakken Bar-le-Duc die ik voor THT wegdrink en vervang. Ik koop 3 of 4 pakken extra om de voorraad te vergroten.

Het filtersysteem wordt, denk ik, zo een beker van Grail waar je het filter naar beneden drukt. Ik zal het slootwater ;( (jakkie bah) na "Grail-filteren" voor de zekerheid 3 minuten koken in een pan op mijn Campingaz of er een pilletje in gooien per 500 ml en 30 minuten wachten Dus ik wil zoiets als fall-back. Ik wil niet aan zo een rietje (lifestraw) lurken terwijl ik op mijn buik lig naast de sloot.
Last but not least wil ik ook nog meegeven dat pure angst voor wat (nog) niet is ook geen gezonde raadgever is. De tijd die je besteedt aan optimaliseren van prep is tijd die je ook niet meer terugkrijgt voor andere (leukere, gezelligere) dingen. Persoonlijk vind ik het ook belangrijk en goed maar boven een bepaald niveau wordt het m.i. onrealistisch en lastig te managen (rotatie voorraden, bescherming/schuilkelder).
Ik ben geen prepper, dus heel erg lang ga ik het niet uithouden bij langdurige chaos/crisis. Ik ben er niet dagelijks mee bezig, maar eens in de zoveel tijd, ben ik even actief bezig met voorbereiden voor zelfredzaamheid. Vandaar mijn 2 lange posts van de afgelopen twee dagen in dit topic.
:)

• Caelorum
Dat rietje kan je natuurlijk ook in een emmer stoppen of een fles die je gevuld hebt met zooi uit de sloot.

Ik zou overigens een regenton zoeken en geen sloot. Oppervlaktewater van wegen en vee-industrie moet je met zo'n rietje ook niet willen drinken.

• barrymossel
[...]

Ik denk niet dat binnen een week plunderende bendes rondtrekken. En tegen die tijd is het water uit de supermarkten ook allang verkocht (of misschien zelfs uitgedeeld - ben vanochtend lekker optimistisch ingesteld). Dus als je gelooft dat een crisis langer gaat duren dan 7 dagen, dan moet je inderdaad vooral qua water zelfvoorzienend zijn.

Ik denk dat een crisis juist wél redelijk snel opgelost kan zijn (kijk naar Spanje vorig jaar) als het gaat om storingen/hacks bij nuts voorzieningen. In andere noodsituaties waar zaken fysiek kapot gaan, zijn de problemen dusdanig groot dat ik er me er niet genoeg op kan/wil voorbereiden (bijv. oorlog), of dusdanig lokaal dat ik denk dat hulp relatief snel kan worden opgestart (bijv. half Nederland onder water).

Ik maak me sowieso niet zoveel zorgen dus. Maar ik vind het "preppen" wel geinig. Heb water voor drie dagen en koop binnenkort een (extra) waterfilter. In de schuur (we vallen net buiten overstromingsgebied) staat een extra vriezer en een shitload aan blikvoer (o.a. van de Sligro die me zo onwijs lekker lijken), pasta, rijst en wc papier. Ik moet nog wel kattenbakvulling kopen om te kunnen kakken in vuilniszakken. :/

Communicatie en noodradio hebben we. En genoeg gas + gasbranders + gas bbq. Verder een aantal led lampen op accu. Meerdere powerbanks waarvan er altijd wel enkele zijn opgeladen. Waxinelichtjes en kaarsen. Meeste zaken hadden we überhaupt standaard in huis. Heb bepaalde voorraden alleen wat uitgebreid

Ik denk dat we wel een week of misschien twee kunnen uitzingen.

• Shmoopy
@Caelorum Ja, rietje kan ook in emmer of fles, maar voor koken, hygiëne, enz. moet ik het weer uitspugen. Dat vind ik ook jakkie bah.

@FrambozenTaart Ja, die variabelen zijn vervelend.
Als ik water en voedsel heb, dan zal je net zien dat ik een drukverband nodig heb.
Als ik een halve EHBO-kamer meesleep, dan zal je net zien dat ik twee steeksleutels maat 16 en wat ander gereedschap nodig heb.

Ik kan ook niet mijn halve huis meeslepen in mijn rugzak.

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij kunnen met de pv panelen 10-11 maanden in het jaar behoorlijk goed doorkomen (verwarming, koken, telefoon en radio opladen).
Bepaalde ruimtes in de kelder zijn onverwarmd en fungeren het hele jaar als koeling voor voedsel ook als het buiten 30graden is. Daar ligt ook genoeg voorraad eten (koop regelmatig in de aanbieding macaroni ed).

Eventueel extra inslaan qua drinken is wel nog een dingetje.

Maar eerlijk gezegd verwacht ik eerder dat schaarste ervoor zorgt dat prijzen ongekend hoog worden, te beginnen bij energie (gas en brandstof) en uiteindelijk ook voedsel en alles wat niet lokaal geproduceerd wordt. Dan kun je wel 100 flessen water in huis hebben, maar als de gasprijs lange tijd >5 euro per m3 is dan is het voor veel huishoudens onmogelijk de winter door te komen. De overheid heeft ook geen middelen (meer) om de grote midden groep te compenseren.

En als het zo doorgaat dan is dit niet eens zo'n heel onrealistisch scenario.

[ Voor 41% gewijzigd door Sport_Life op 29-03-2026 10:01 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• Shmoopy
@barrymossel Ik ben helaas een pessimist.

Als ik Putin zou heten, dan zou ik eerst een ontploffinkje in een grote stad veroorzaken, zodat het nieuws verspreid wordt op verschillende media.

Kort daarna wat internetkabels in de Noordzee kapot trekken met ankers of onderwaterdrones o.i.d..

Ee kwartier daarna zou ik een paar 380 kilovolt-hoogspanningsstations in (het westen van) Nederland onklaar maken.

De chaos is dan compleet. Eerst een aanslag met bekendmaking in media, kort daarna wegvallend internet en vlak daarna Geen stroom......

Ik hoop dat Putin of zijn blyats niet meelezen.

• FrambozenTaart
  • Niet online
Voordeel is wel: als de samenleving echt instort hoef je (waarschijnlijk) ook niet meer te werken.

Dat betekent dus lekker veel tijd om handen om kraaien en kikkers te vangen voor in de stoofpot en de hele dag de tijd om drinkwater te genereren.

Elk nadeel heeft zijn voordeel :+

Kijk er nu al naar uit om een mad-max achtig water destilatie systeem te bouwen in de achtertuin met wat vurenhouten latjes, een paar oude emmers en een oud anti-vries autoscherm.

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:24
Sport_Life schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:54:
Wij kunnen met de pv panelen 10-11 maanden in het jaar behoorlijk goed doorkomen (verwarming, koken, telefoon en radio opladen).
Dan hoop ik dat je ook een thuisaccu hebt of op zijn minst een hybride omvormer. Als de stroom uitvalt doen normale zonnepanelen ook niets meer.

Ik denk dat er veel mensen zijn die denken dat ze niet geraakt worden door een stroomstoring, want ze hebben toch zonnepanelen...

Alleen al om die reden zou de overheid thuisaccus moeten gaan stimuleren. Het zorgt er ook voor dat in een noodsituatie niet direct iedereen zonder energie zit.
En ook zonder mafklappers met raketten overal is de kans steeds groter dat je ook hier in NL met grote stroomstoring te maken gaat krijgen. Of in een mildere variant een energie tekort op piekmomenten

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

sanderb schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:13:
[...]

Dan hoop ik dat je ook een thuisaccu hebt of op zijn minst een hybride omvormer. Als de stroom uitvalt doen normale zonnepanelen ook niets meer.

Ik denk dat er veel mensen zijn die denken dat ze niet geraakt worden door een stroomstoring, want ze hebben toch zonnepanelen...

Alleen al om die reden zou de overheid thuisaccus moeten gaan stimuleren. Het zorgt er ook voor dat in een noodsituatie niet direct iedereen zonder energie zit.
En ook zonder mafklappers met raketten overal is de kans steeds groter dat je ook hier in NL met grote stroomstoring te maken gaat krijgen. Of in een mildere variant een energie tekort op piekmomenten
Goed punt.
We hebben inderdaad nog geen thuisaccu, enerzijds omdat ik tot voor kort het risico laag vond en daarnaast is het financieel nog niet interessant.

Inmiddels is het risico wat groter geworden dus ben ik ook bereid om geld uit te geven zonder dat het zich terugverdiend. De komende maanden zijn cruciaal.

[ Voor 10% gewijzigd door Sport_Life op 29-03-2026 10:24 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | 2x Zappi v2.1

• FrambozenTaart
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:17:
[...]

Goed punt.
We hebben inderdaad nog geen thuisaccu, enerzijds omdat ik tot voor kort het risico laag vond en daarnaast is het financieel nog niet interessant.

Inmiddels is het risico wat groter geworden dus ben ik ook bereid om geld uit te geven zonder dat het zich terugverdiend. De komende maanden zijn cruciaal. We hebben voldoende spaargeld achter de hand (recent nog een pluk aandelen verkocht twv meerdere accu's) daar ligt het niet aan.
Je hebt tegenwoordig allerlei leuke modellen, o.a. van Zendure. Kost de wereld ook niet meer. Voor een kleine 4700 eurie heb je een bidirectionele 2400W 16,8kWh LiFePO4 toren, met noodstekker en zelfs: AI :+

Hoe dat allemaal werkt in de apocalypse weet ik ook niet, maar wellicht kan een elektricien daar een knopje voor inbouwen.

Zou er niet te lang mee wachten want straks is de Euro ingestort en wordt je geacht ruilhandel te plegen met zilver of goudstukken...

Dan zijn ze vast duurder.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

FrambozenTaart schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:35:
[...]

Zou er niet te lang mee wachten want straks is de Euro ingestort en wordt je geacht ruilhandel te plegen met zilver of goudstukken...

Dan zijn ze vast duurder.
Ik heb nog genoeg aandelen in US dollars dus maak me daar ook niet zo druk om :P

• FrambozenTaart
  • Niet online
Sport_Life schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:37:
[...]

Ik heb nog genoeg aandelen in US dollars dus maak me daar ook niet zo druk om :P
Liggen die in de voorraad kast naast het water? :+

Want anders zou ik naast een thuisbatterij ook ff een starlink kitje halen.

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

FrambozenTaart schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:43:
[...]

Liggen die in de voorraad kast naast het water? :+

Want anders zou ik naast een thuisbatterij ook ff een starlink kitje halen.
Ik pas thuis ook een soort spreidingswet toe, aandelen US, aandelen EU, cash, water, brood O-)

• barrymossel
Shmoopy schreef op zondag 29 maart 2026 @ 10:07:
@barrymossel Ik ben helaas een pessimist.

Als ik Putin zou heten, dan zou ik eerst een ontploffinkje in een grote stad veroorzaken, zodat het nieuws verspreid wordt op verschillende media.

Kort daarna wat internetkabels in de Noordzee kapot trekken met ankers of onderwaterdrones o.i.d..

Ee kwartier daarna zou ik een paar 380 kilovolt-hoogspanningsstations in (het westen van) Nederland onklaar maken.

De chaos is dan compleet. Eerst een aanslag met bekendmaking in media, kort daarna wegvallend internet en vlak daarna Geen stroom......

Ik hoop dat Putin of zijn blyats niet meelezen.
Dat zou zeker zwaar klote zijn. De kans hierop is echter (volgens mij) zeer klein. Beheerders van dit soort kritieke infrastructuur zijn verplicht dit soort knooppunten en stations fysiek te beveiligen. Dus sabotage op meerdere van dit soort plekken lijkt me erg lastig. Rakketten erop? Tsja, dan zitten we in een oorlog...

Maar goed, als het toch gebeurt wat je hier schetst, dan wordt dit zo ver als mogelijk allemaal wel omgeleid en zitten we ook maar een paar dagen zonder stroom. Chaos? Ja! Maar volgens mij grotendeels wel op te vangen binnen die 72 uur. Sowieso wordt de stroomvoorziening richting cruciale infrastructuur het eerst hersteld, dus drinkwater, ziekenhuizen, rioolwaterzuivering.

Ik hoop dat het dus allemaal wel meevalt. Ik maak me eerder "zorgen" om een volledige digitale infiltratie vanuit China. Dat ze vanuit daar alles met 1 druk op de knop kunnen uitzetten. Of de Mossad die m'n mobieltje opblaast. :+

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

barrymossel schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:01:
[...]

Dat zou zeker zwaar klote zijn. De kans hierop is echter (volgens mij) zeer klein. Beheerders van dit soort kritieke infrastructuur zijn verplicht dit soort knooppunten en stations fysiek te beveiligen. Dus sabotage op meerdere van dit soort plekken lijkt me erg lastig. Rakketten erop? Tsja, dan zitten we in een oorlog...
Dat laatste is nou net het grootste risico.

• barrymossel
Sport_Life schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:03:
[...]

Dat laatste is nou net het grootste risico.
Dat geloof ik best, maar daar wil en kan ik me niet op voorbereiden. Dan moeten we gaan denken aan schuilkelders, volledige zelfvoorziening en misschien bewapening. Dat gaat mij persoonlijk te ver.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:38

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@FrambozenTaart Starlink lijkt me een optimistisch plan B :)

En uiteindelijk kom je met drinkwater en vrienden het verst. Als je die twee hebt, is de rest vooral een kwestie van organisatietalent en hard werken. Zo hebben we de huidige samenleving immers ook uit de klei getrokken.
Concreet is de eerste stap dat je je buren kent en vertrouwt (en/of weet wat je aan ze hebt, dan pas jij daar je voorbereiding aan, want je krijgt hoedanook met ze te dealen).
Ook vrijwilligerswerk zorgt voor een instant lokaal netwerk en goodwill.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Wally2002
Shmoopy schreef op zondag 29 maart 2026 @ 09:53:
Ik kan ook niet mijn halve huis meeslepen in mijn rugzak.
Een goede voorbereiding is m.i. dan ook niet alleen in allerlei tools, voorraden etc investeren maar ook vaardigheden en kennis. Daar heb je geen rugzak voor nodig.

• FrambozenTaart
  • Niet online
Proton_ schreef op zondag 29 maart 2026 @ 15:03:
@FrambozenTaart Starlink lijkt me een optimistisch plan B :)

En uiteindelijk kom je met drinkwater en vrienden het verst. Als je die twee hebt, is de rest vooral een kwestie van organisatietalent en hard werken. Zo hebben we de huidige samenleving immers ook uit de klei getrokken.
Concreet is de eerste stap dat je je buren kent en vertrouwt (en/of weet wat je aan ze hebt, dan pas jij daar je voorbereiding aan, want je krijgt hoedanook met ze te dealen).
Ook vrijwilligerswerk zorgt voor een instant lokaal netwerk en goodwill.
Klopt als een bus, samen sta je sterk. De gedachte van zelfredzaamheid is sowieso een illusie, laat staan in een (langdurige) noodsitatie. Ik moet stiekem ook altijd wel wat gniffelen om mensen die dan aankomen dat ze naast euro's ook nog dollars hebben of aandelen of wat dan ook. Alsof het behouden van je koopkracht je dan gaat redden >:)

Succes ermee in een situatie waarbij de nutsvoorzieningen er al 3 weken uitliggen. Heb zelf ook een stapel cash en fysieke edelmetalen liggen, maar ga er echt niet vanuit dat die dan nog iets voor mij kunnen betekenen. Goud is zacht maar smaakt gewoon enorm kut.

Denk dat ik meer heb aan 5 hengels en een flink stuk vaarwater 150 meter verderop. Simpele walky talky op batterijen zodat je bijvoorbeeld 1 van de kids op pad kunt sturen met een hengel en een pot wormen, en zo toch een communicatie lijntje hebt. Niet alle vis smaakt lekker maar alle vis kun je eten, PFAS of niet.

Ik snap dat iedereen graag op zijn of haar manier houvast zoekt om met een minimaal beetje zekerheid zo'n situatie in te gaan, maar in de praktijk gaat het gewoon een enorme kutperiode worden. 3 dagen zonder internet of water uit de kraan en de eerste mensen gaan 100% zeker het ravijn in.

Ik denk dat het ook belangrijk is dat gewoon te realiseren en dus ook de comfort gedachte zo snel mogelijk los te laten. Ja het is super fijn om je huis standje sambal te kunnen stoken als de stroom en het gas er al weken uitliggen, maar dat heb je echt niet nodig om te overleven in ons zeer gematigde klimaat :+

Dus je kunt best (tien)duizenden euro's investeren om je woning offgrid te krijgen om gewoon vol comfort door te leven, maar ook voor een paar tientjes nooddekens halen, in combinatie met een gewoon dekbed of goede slaapzak. Overdag meerdere lagen kleding aan en je bent al een heel eind.

Water is prio 1. Daarna energie voor het lichaam dus ook zorgen voor voldoende inname van eiwitten en vetten. Dat kan al met simpele zaken zoals zakken rijst en pinda's. Of wat bijvoorbeeld zakken eiwitpoeder.

Je hoeft echt geen 150 delig uitgebalanceerd Sonja Bakker goedgekeurd noodrantsoen voor maanden te hebben. Je kunt maanden overleven op een ongebalanceerd dieet, kijk maar naar studenten. Zolang je maar genoeg calorieën binnenkrijgt. Hoeft ook niet standaard de volle max te zijn van 3 maaltijden per dag. Je lichaam went aan minder eten zonder dat je meteen dood neerpleurt. Druivensuiker voor een snelle energieboost is ook chill, dus bijvoorbeeld wat pakjes Dextro is fijn om te hebben liggen.

EHBO kits zijn ook belangrijk. Ontsmetting, verband/pleisters en wat basis medicatie zoals pijnstillers en misschien wat antibiotica. Ben zelf al 12 jaar BHV'er dus heb wat basis ervaring, maar zodra er een tourniquet, gips of gespecialiseerde medicatie nodig is ben je gewoon fucked zonder externe hulp.

Dan heb je ook nog een huisje en zonder Dyson/Miele/Robotstofzuiger en stroom wordt dat snel een enorme puinzooi. Dus een super simpele fijnharige bezem in combinatie met stoffer en blik en een simpele dweil is ook iets fijns om te hebben staan.

Je kunt echt heel veel doen om in een noodsituatie toch wat zaken te hebben staan die de situatie leefbaar houden en dat hoeft echt geen duizenden euro's te kosten.

Denk dat je met een goede mentale weerstand, wat creativiteit, een beetje basiskennis en wat geluk een aardig eind komt.

En samenwerking natuurlijk. Alleen nog even de buurman overtuigen dat zijn trouwe viervoeter eventeel ook op de Weber past >:)

• scoobs
wildhagen schreef op zaterdag 28 maart 2026 @ 16:26:
[...]

Misschien als je de luxe van enorme villa met 10+ kamers hebt.

Moet je mij even uitleggen hoe ik voor 1+ maand aan eten moet bewaren in mijn appartement van 60 m2. Dan heb ik 2 andere appartementen nodig alleen al voor de opslag van dat eten.

En hoe ga je dingen als vlees, groente, aardappelen, melk(producten), eieren etc 1+ maand vers en goed houden? Een stuk of 10 koelkasten/vriezers?
Nounou, wat een hyperbolen zeg. Per persoon heb je grofweg 15-20 kg aan droogvoer per maand nodig, als je niet van honger houdt. Als je een beetje efficiënt kookt - van tevoren soaken, een hoeveelheid voor 2 dagen aan de kook brengen, daarna de pot isoleren zodat het nakookt - kun je dit doen met slechts 2 kg aan gas.

Heb je al een gassetje, dan is het opslaan van significant meer brandstof verhoudingsgewijs maar een heel beperkte hoeveelheid extra ruimte. Je kunt kiezen voor een tiental kleine gasflessen, maar dan heb je 10× een kraan, verpakking, etc., en ze laten zich niet lekker stapelen. Of één enkele 5 kg fles; verhoudingsgewijs een stuk minder ruimte. En ergens een pot van 5 kg rijst neerzetten neemt eigenlijk amper plaats in. Op mijn voorraadrek is dat 20×20 cm.

Water voor een maand is ~100 L per persoon, met dezelfde zuinigheid tijdens koken als bij het gas. Dat is meer volume, maar water is gelukkig relatief compact op te slaan in 4 van https://www.jerrycanshop.nl/nl/25-liter-stapelbare-un-jerrycan-blauw.html. Daarnaast kun je water proberen op te vangen met een provisorisch gemaakt zeil. Het is een geluk dat we in NL leven en niet het Midden-Oosten; wij hebben stiekem best veel regen, zelfs in de zomer. Of je vertrouwt erop dat wat over is van onze overheid in ieder geval water kan uitdelen. Bij oorlogen in onze klimaten zien we eigenlijk keer op keer dat, ondanks dat water striktere eisen heeft voor ons lichaam, de supply chain op de lange termijn makkelijker in stand te houden is.

Om je een antwoord te geven op de tweede vraag: producten een maand vers houden is prima mogelijk, maar niet op 60 m². Ik spreek uit ervaring dat je prima voor 2 personen voor 3 maanden aan complete maaltijden (minus de koolhydraten) in een grote consumentenvriezer kunt opslaan. Maar zelfs de meest efficiënte vriezers hebben ~1 kWh per dag nodig in de zomer en ~0,5 kWh in de winter. Wil je die een maand van stroom voorzien, dan heb je PV nodig, accu's, en een omvormer met offgrid-functie. Gok je erop dat de stroom binnen 3 dagen terug is, dan kun je kijken naar een powerpack zoals een paar posts eerder gestuurd is.

Al met al heb je twee opties: iets wat op 0,25 m² past in een hoekje, of 2 m² + een dak. Op deze kleine hoeveelheden voorraad zie je vaak dat 10× de hoeveelheid maar 2× de footprint is.

Maar ik blijf erbij, veel mensen hebben waarschijnlijk al voor weken/maand eten in huis, als het moet. Een fles olijfolie bevat het equivalent van 3 dagen aan voeding bijvoorbeeld. Koop gewoon de literverpakking ipv de 250ml.

[ Voor 3% gewijzigd door scoobs op 30-03-2026 11:54 ]

• Anastanax
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 15:49
Ik las ooit een post van een vluchteling die de Bosnische burgeroorlog ontvlucht was.
Ik vond het zeer verhelderend.
Een paar zaken die ik me herinner :
  • Elk huis proberen ze op een bepaald moment te plunderen.
  • Naast eten, drinken en brandstof zijn ook antibiotica noodzakelijk. Indien niet behandeld sterven veel mensen van soms banale verwondingen.
  • Recipiënten om regen op te vangen zijn zeer gewild.
  • Aanstekers waren de meest gangbare currency. Alles had een prijs in aantal aanstekers.
  • Duurste voorwerp dat hij zich herinnerde dat verhandeld werd was een stroomgenerator.
Er waren nog een hoop andere zaken en ervaringen waar hij het over had, maar die hier off-topic zijn.

• nafofella
  • Nu online
Anastanax schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:20:
Ik las ooit een post van een vluchteling die de Bosnische burgeroorlog ontvlucht was.
  • Naast eten, drinken en brandstof zijn ook antibiotica noodzakelijk. Indien niet behandeld sterven veel mensen van soms banale verwondingen.
  • Aanstekers waren de meest gangbare currency. Alles had een prijs in aantal aanstekers.
  • Duurste voorwerp dat hij zich herinnerde dat verhandeld werd was een stroomgenerator.
Er waren nog een hoop andere zaken en ervaringen waar hij het over had, maar die hier off-topic zijn.
anti biotica kun je dus niet kopen. en volgensmij als het al kan zit er een houdbaarheid aan.

Hier kan ons huis off-grid draaien. Alleen in de winter moeten wij dan ff bomen zagen/hakken.
Ook een grondwaterpomp dus water zal ook geen probleem zijn.

twee luchtdrukgeweren waarmee gejaagd kan worden. Maar als het zover komt dan is het wel heel extreem.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Die aanstekers vind ik wel een goeie.

Ik was zelf ook nog aan het nadenken over zaken die kunnen dienen voor ruilhandel. En die momenteel gewoon goedkoop zijn en gemakkelijk te bewaren voor onbepaalde duur.

Ik dacht zelf aan pakweg een tiental flessen goedkope wijn, een slof sigaretten, Basisgereedschappen en toebehoren, balpennen, papier,...

Niet enkel als betaalmiddel maar ook als vorm van goodwill.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• Anastanax
Wozmro schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:40:
[...]

Ik was zelf ook nog aan het nadenken over zaken die kunnen dienen voor ruilhandel. En die momenteel gewoon goedkoop zijn en gemakkelijk te bewaren voor onbepaalde duur.

Ik dacht zelf aan pakweg een tiental flessen goedkope wijn, een slof sigaretten, Basisgereedschappen en toebehoren, balpennen, papier,...

Aanstekers bewaren niet super goed (weet ik uit ervaring).
Maar van wat ik las was dat wel DE currency (maar vaak was elk voorwerp een aantal aanstekers waard, en werd zo "virtueel" met aanstekers gehandeld). Maar er zullen vast wel aanstekers zijn die nog werken, en een zwakke influx vanuit god-mag-weten-waar (ervan uit gaande dat niet de hele wereld in dezelfde situatie zit).
Ook brandstof heeft zijn limieten, maar dat is al best lang (hangt beetje af van hoeveel bio-esters erin zitten).

Persoonlijk ben ik van plan (ja, ik zou het direct kunnen, maar... mijn vrouw heeft een lijstje klusjes waar ik eerst aan moet werken...) om een goede voorraad rijst in te slaan in een degelijke (= waterdicht en knaagdierbestendig) verpakking.
Verder nog wat conserven en bokalen van zaken die lang bewaren, en we zouden toch enige tijd moeten kunnen overbruggen.

En ja, beste strategie is zonder twijfel een goed buurt-netwerk.

• R_Zwart
nafofella schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:29:
[...]

anti biotica kun je dus niet kopen. en volgensmij als het al kan zit er een houdbaarheid aan.
Dat betekent dus dat in geval van nood apotheken extra beveiligd moeten worden.

• nafofella
  • Nu online
R_Zwart schreef op maandag 30 maart 2026 @ 14:29:
[...]

en in welke fase ben je dan...
dan krijg ik inmiddels al mad max beelden voor mij.

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Gisteren de verzameling compleet gemaakt met een paar (campinggaz) gasflessen. Ik woon in een appartement dus ik maak me geen illusie dat ik het lang kan volhouden, maar wij hebben wel een goedgevulde voorraadkast, flessen water en kunnen nu ook koken, eventueel verwarmen op gas. Een week houden wij het wel uit, denk ik.

Gaat mij er vooral om dat als we een keer een grootschalige stroomstoring hebben (we koken elektrisch) en de waterdruk valt weg, wij in ieder geval eventjes door kunnen zonder halsoverkop van alles in huis te moeten halen als iedereen weer begint te hamsteren.

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-04 23:32
Thomas schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:25:
Gisteren de verzameling compleet gemaakt met een paar (campinggaz) gasflessen. Ik woon in een appartement dus ik maak me geen illusie dat ik het lang kan volhouden, maar wij hebben wel een goedgevulde voorraadkast, flessen water en kunnen nu ook koken, eventueel verwarmen op gas. Een week houden wij het wel uit, denk ik.

Gaat mij er vooral om dat als we een keer een grootschalige stroomstoring hebben (we koken elektrisch) en de waterdruk valt weg, wij in ieder geval eventjes door kunnen zonder halsoverkop van alles in huis te moeten halen als iedereen weer begint te hamsteren.
Bewaar je die gasflessen in het appartement? :+

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

zx9r_mario schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:47:
[...]

Bewaar je die gasflessen in het appartement? :+
Ja naast het open vuur :+

• Wally2002
Wozmro schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:40:
[...]

Ruilhandel: inderdaad alcoholische dranken, sigaretten. Denk ook aan gezondheid/verzorgingsproducten: tandpasta, tandenborstels, zeep, schoonmaakproducten. blijft ook lang goed.

• barrymossel
scoobs schreef op maandag 30 maart 2026 @ 11:49:
[...]
Maar ik blijf erbij, veel mensen hebben waarschijnlijk al voor weken/maand eten in huis, als het moet. Een fles olijfolie bevat het equivalent van 3 dagen aan voeding bijvoorbeeld. Koop gewoon de literverpakking ipv de 250ml.
Dan zou ik wel zorgen voor een goede voorraad wc-papier... :Y

• Caelorum
[...]

Vergeet de apotheek. Je kan beter naar de Pharma warehouse van VTS gaan.. Meer aanbod.

• Anastanax
Thomas schreef op maandag 30 maart 2026 @ 15:25:

Bij de sabotage van de elektriciteitslijnen in Berlijn onlangs, was er een wijk die een kleine week zonder elektriciteit zat. Daar waren ook appartementen. Was zeer interessant om de interviews met bewoners te zien. Door uitvallen pompen e.d. was op de normale manier naar het toilet gaan niet mogelijk. Wellicht zal dat in een standaard huis ook na een paar dagen een probleem vormen (als je al water zou hebben om door te spoelen). Maar bij de Berlijnse appartementen waren er bij waar alles in de omgekeerde richting bij hen uit kwam.

• Anastanax
[...]

Ik ga ervan uit dat de situatie in de Bosnische burgeroorlog waarbij antibiotica een probleem vormde al in het stadium was waar er geen functionerende apotheken meer waren.

• Caelorum
Anastanax schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 08:20:
[...]

Bij de sabotage van de elektriciteitslijnen in Berlijn onlangs, was er een wijk die een kleine week zonder elektriciteit zat. Daar waren ook appartementen. Was zeer interessant om de interviews met bewoners te zien. Door uitvallen pompen e.d. was op de normale manier naar het toilet gaan niet mogelijk. Wellicht zal dat in een standaard huis ook na een paar dagen een probleem vormen (als je al water zou hebben om door te spoelen). Maar bij de Berlijnse appartementen waren er bij waar alles in de omgekeerde richting bij hen uit kwam.
Als je in de onderste laag van een flat (4+ hoog) woont kan ik je verzekeren dat het bij minstens 1 van die apartementen daar omhoog gaat komen. Is bij een buurvrouw van ons in ver verleden ook gebeurd :)

Was een verstopping door vet en zelfs toen iedereen werd gevraagd even niets met de kraan of wc of douchen te doen, deden ze het toch.

Ik heb ook maatregelen genomen. De hoofdriolering van twee wijken loopt in de straat voor mijn huis. Nu is de aftakking naar ons huis redelijk geregeld, maar als er minder water gebruikt gaat worden bij het spoelen denk ik wel dat we hier ook problemen gaan krijgen na een paar weken (Bij droogte merk je het al een beetje zeg maar)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:39

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Mbt water... Ik heb een 400 liter boiler staan voor de warmtepomp...

Moet daar nog iets van een beluchter in monteren in de aanvoer. Wellicht ook een terugloop.. Maar heb het tot op heden nog niet aangedurfd om eraan te zitten ivm angst voor een overstroming... :X

• martijn.s
  • Registratie: Juni 2001
Ik denk dat het nuttiger is om te voorkomen dat een wond gaat ontsteken. Het risico dat je de antibiotica verkeerd gebruikt of dat de werking niet meer goed is doordat de houdbaarheidsdatum is verlopen is groot, dus ik zou er vooral voor zorgen dat je genoeg ontsmettingsmiddelen en verband hebt

• Wally2002
Caelorum schreef op dinsdag 31 maart 2026 @ 09:00:
[...]

Ik heb ook maatregelen genomen. De hoofdriolering van twee wijken loopt in de straat voor mijn huis. Nu is de aftakking naar ons huis redelijk geregeld, maar als er minder water gebruikt gaat worden bij het spoelen denk ik wel dat we hier ook problemen gaan krijgen na een paar weken (Bij droogte merk je het al een beetje zeg maar)
Welke maatregelen heb je genomen?
Pagina: 1 ... 17 18 Laatste

Let op:
We beperken ons in dit topic tot de praktische kanten van het onderwerp: hoe kun je je het beste voorbereiden op calamiteit X, voor X naar keuze. Het is niet de bedoeling af te dwalen naar de achtergronden van X zoals de geopolitieke situatie. Daar zijn andere topics voor.

We gaan het ook niet meer over wapens en (gewapende) verdediging hebben.