• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Er zijn ook gewoon blikjes water te koop die 50 jaar houdbaar zijn. Kost je wel wat maar dan hoef je er dus echt nooit meer naar om te kijken.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:00
franssie schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:32:
Vriendin van me kan soms slim uit de hoek komen.
Wat als internet lang uitvalt, hebben we dan wat te kijken?
Nu las ik recentelijk in het rezien met het vliegtuig topic dat een tweaker DVD's ript (of als .iso opslaat) en die meeneemt op de laptop/telefoon, en ze haalt bij de krimgloop.
Ga ik nu ook doen, de NAS volstoppen met iso files (speelt prima vanaf de telefoon via VLC - wat een top initiatief is dat) en een externe schijf als backup.
Misschien ook wel iets om minder afhankelijk te worden van de big tech streaming services.
Eens in de kelder kijken naar mijn 200+ DVD's, blue rayd etc - kon nog wel eens leuk worden om te onderzoeken of we een Mesh WiFi netwerk in de straat kunnen opzetten. Moeten we wel stroom hebben natuurlijk.
Voor de smartphone zijn handige apps. OSMAND of. Maps.me offline kaarten, kiwix offline wikipedia en boeken en pocketpal een downloadbare offline llm modellen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:14
big bang schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:14:
[...]

Regenwater word nu ook al gebruikt om WC's door te spoelen. Ik kan me voorstellen dat het prima is om handen onder de modder of vieze pannen eerst eens flink te spoelen met regenwater, en daarna eventueel pas echt schoon te maken vlak voor dat je gaat koken bijvoorbeeld. Ik zou kritisch zijn, maar zolang het goed genoeg is om de tuin te sproeien, zie ik er ook wel andere mogelijkheden voor.
Hele volksstammen in het zuiden van Europa gebruiken regenwater gewoon in het huishouden. Kwestie van koken en daarna kun je er mee doen wat je wil. Het enige wat er aan slechte stoffen na het koken in kan zitten zijn een heel klein beetje zware metalen en soms wat PFAS. Maar die hoeveelheden zijn, tenzij je onder de schoorsteen van vervuilende fabriek woont, te verwaarlozen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:11
Qua schadelijke stoffen zou ik me eerder druk maken om de (hout)vuurtjes die jan en alleman gaat aansteken in geval van nood. Van wat daarbij vrij komt ga je harder dood dan van PFAS of microplastics. Nog los van het brandgevaar als mensen maar wat gaan aanrommelen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:08

franssie

Save the albatross

O88088 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:52:
Qua schadelijke stoffen zou ik me eerder druk maken om de (hout)vuurtjes die jan en alleman gaat aansteken in geval van nood. Van wat daarbij vrij komt ga je harder dood dan van PFAS of microplastics. Nog los van het brandgevaar als mensen maar wat gaan aanrommelen.
Van drie dagen, of drie weken, zelfs drie maanden, ok ook niet drie jaren ga je niet dood van een beetje fijnstof door houtstook, een beetje PFAS uit oppervlakte water of microplastics.
Je gaat er dood aan door in Zuid- of Noord Holland te wonen door respectievelijk de chemische industrie, Schiphol en de staaliindustrie als je er 30 jaar woont. Maar daar is veel meer tijd voor nodig, dus als dit voor jou het ergste is, is verhuizen wellicht een optie, waar je in Zwitserland etc in de bergen wel schone lucht hebt, maar ook radioactieve straling uit de bergen :P
Succes met kiezen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21:51

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Wally2002 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:34:
[...]

Hoe kijk je tegen het risico van schoorsteenbrand aan? Hier geen open haard maar je leest en hoort er toch af en toe wel over.
Zeker als door een langdurige stroomuitval je de brandweer niet snel kunt inschakelen.

En CO is ook een dingetje natuurlijk.
Ik laat elk jaar mijn schoorsteen vegen. (huis uit 2022) dus grote afzetting is er niet. Daarbij zie ik niet waarom CO een dingetje zou zijn. Ik denk dat geisers of slechte cv ketels gevaarlijker zijn. De houtkachel heeft een nagenoeg rechte pijp naar buiten, goede trek en het hout wat ik stook is al 2 jaar droog (5-8% vochtigheid)

Ow en daarnaast nu noodradio nog als aanvulling...

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Noodradio is 't enige wat ik echt niet heb. Ooit 2 besteld, allebei nul kwaliteit. Op zich zou ik voor toekomstbestendigheid fm/dab+ willen, op batterijen, maar alles wat ik zie lijkt cheapy China met beroerde dab+ ontvangst en een "powerbank" die de radio nog geen 3 uur aan de gang houdt.

Gelukkig is het contact in de wijk prima en staan er zat auto's dus aan nieuws kom ik wel, maar toch... Iemand een suggestie die geen honderden euro kost?

• franssie

franssie

Save the albatross

@Bundin je moet ook zoeken op wereldontvanger ipv noodradio. Seagean/ DEGEN etc zijn prima merken (ik heb er eerder in dit topic een paar gepost).
Ben je voor 50 tientjes max klaar, geen DAB+ maar dat zuigt sowieso nogal, FM. AM. SW zijn de banden die je wil hebben. SSB is nice to have maar alleen als je weet hoe het werkt en dan worden ze ook wel duurder van.

edit: die zonnepaneeltjes doen niets en die handslinger ook niet. Zorg voor powerbanks en reserve batterijen.

edit 2: een Tecsun PL-330 heb je voor 8 tientjes of minder. Dit is het soort spul dat je wil.
En een lijstje met frequenties van radiozenders (staat nog op mijnn to do om te maken en te delen)

[ Voor 30% gewijzigd door franssie op 13-02-2026 21:27 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• franssie

franssie

Save the albatross

En als het echt niets mag kosten zou ik deze in huis halen als noodradio
https://nl.aliexpress.com/item/1005006901346080.html of iets vergelijkbaars - doet ook wat het moet doen mits je batterijen hebt of andere voeding.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
@franssie Ik las dat de 330 een stille upgrade naar usb c heeft gehad, lijkt me een prima apparaat. Zal es zien waar ik die kan vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Bundin op 13-02-2026 22:05 ]

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste

Let op:
We beperken ons in dit topic tot de praktische kanten van het onderwerp: hoe kun je je het beste voorbereiden op calamiteit X, voor X naar keuze. Het is niet de bedoeling af te dwalen naar de achtergronden van X zoals de geopolitieke situatie. Daar zijn andere topics voor.

We gaan het ook niet meer over wapens en (gewapende) verdediging hebben.