Jezelf voorbereiden op "het ergste"

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 18:40

Indoubt

Always be indoubt until sure

Dan zijn mijn problemen wel veel meer basic.

Ik heb vorig jaar een firesteel voor mijn verjaardag gekregen. Goede kwaliteit, Zweedse makelij en heel redelijke afmeting. Vooral omdat ik wel van buitenspelen hou.

Dus dat ding opgegraven uit de la waar die in lag en uitgeprobeerd. Een los velletje WC papier geprobeerd aan te steken maar ondanks verwoede pogingen geen succes. Vonken komen er wel af en landen ook op het velletje maar gloeien of een vlammetje is niet gelukt.

Ik ga maar eens kijken wat er nodig is om een vuurtje te maken met een firesteel want dat is niet zo eenvoudig als het lijkt.

Of een berg lucifers kopen.

[ Voor 0% gewijzigd door Indoubt op 30-01-2026 21:44 . Reden: spelfout ]

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:42
@Indoubt
Daar heb je tondel voor nodig, zoals in tondeldoos.
Old Shatterhand gebruikte daar gedroogd mos voor.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• JukeboxBill
Powerbank voor noodstroom heb je ook niet veel aan. Ben een oude tablet aan het opladen die helemaal leeg is bij wijze van test van mijn nieuwe powerbank 20000mAh.
Powerbank is van helemaal vol naar 66%, tablet staat nu op 35%.

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
En eerst rustig wat magnesium afschrapen voordat je het aansteekt wil ook wel helpen. Wc papier zou sowieso zonder veel moeite met firesteel moeten lukken.

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20-02 00:57

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Heb mezelf voorbereid op 72 uur zonder stroom.

Gezien mijn woning volledig gasloos is:
Openhaard en genoeg hout (div. aanstekers in huis en aanmaakblokjes)
2 powerbanks voor telefoons
1 noodradio
8x fles 1,5 liter schoon water
div. blikvoer groenten, bonen
Dan nog de normale voorraad / vriezer leegeten
Om te koken kan de bbq voldoen (3 x 15 kg kolen op voorraad)
Genoeg kaarsen voor verlichting
2 zaklampen

Telefoons zijn overigens na maximaal 5 a 6 uur nutteloos aangezien de gsm masten maximaal 8 uur zonder stroom functioneren. Echter... is bij stroomstoringen al gebleken dat masten waarop veel verkeer is, na 2 uur al uitvallen. Verder... genoeg warme dekens voor op de bedden aangezien de boven etages wat kouder zijn. Het wordt even uitzingen maar meer dan 72 uur is daarna ook mogelijk. Volgende stappen zijn nog een waterfilter en kookstel uit de caravan halen. Dan kunnen we ook binnen koken indien nodig.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:39

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Vandaag het experiment begonnen mijn eigen hardtack te bakken. Wat vacuum zakken en een goedkope sealer besteld en wil daarna ook experimenteren met drogen van bepaalde gerechten. Dit niet zozeer voor noodscenario's maar meer voor kamperen bijvoorbeeld. Ik ga geen aparte droger aanschaffen, mijn oven gaat laag genoeg (vanaf 30 graden) om dat voor elkaar te krijgen. Zodra het daarna in een vacuumzak gaat moet het lang houdbaar blijven.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 02-03 18:40

Indoubt

Always be indoubt until sure

JukeboxBill schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:40:
@Indoubt
Daar heb je tondel voor nodig, zoals in tondeldoos.
Old Shatterhand gebruikte daar gedroogd mos voor.
Inmiddels gelukt. Het vergt even voorbereiding, je moet iderdaad tondel hebben. Inmiddels heb ik dat geregeld met berkenschors en vurenhout krulletjes en een heel klein beetje watten van een wattenstaafje met wat vaseline.

Daarna is het eigenlijk heel gemakkelijk en het gaat eigenlijk zeer goed. Verschillende keren geprobeerd en 1 maal schrapen was genoeg.

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 17-02 14:02

Gast1981

room with a moose!

franssie schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:32:
Vriendin van me kan soms slim uit de hoek komen.
Wat als internet lang uitvalt, hebben we dan wat te kijken?
Zou toch het minste van alle zorgen zijn lijkt me, uitval van streaming diensten...
Maar inderdaad, stof je dvd's af, download een NAS vol met films en series, of zorg voor wat boeken en spelletjes in huis.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:50

franssie

Save the albatross

Gast1981 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:27:
[...]

Zou toch het minste van alle zorgen zijn lijkt me, uitval van streaming diensten...
Maar inderdaad, stof je dvd's af, download een NAS vol met films en series, of zorg voor wat boeken en spelletjes in huis.
Het is dan ook onderdeel van ons voornemen meer offline te gaan, ook zonder ramp scenarios. Voor wat ik aan streaming betaal, kan ik hele kringloop winkels leegkopen aan dvd, en met de huidige upscaling valt me dat prima mee.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:24
Gri77ie schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 03:39:
Heb mezelf voorbereid op 72 uur zonder stroom.

Gezien mijn woning volledig gasloos is:
Openhaard en genoeg hout (div. aanstekers in huis en aanmaakblokjes)
Hoe kijk je tegen het risico van schoorsteenbrand aan? Hier geen open haard maar je leest en hoort er toch af en toe wel over.
Zeker als door een langdurige stroomuitval je de brandweer niet snel kunt inschakelen.

En CO is ook een dingetje natuurlijk.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:44

Dennis1812

Amateur prutser

Schoorsteen braaf minstens 1x per jaar laten vegen. Droog hout stoken en dan is het risico wel te overzien volgens mij.

Vooral onderhouden is erg belangrijk. Hier komt de schoorsteenveger braaf elk jaar in maart langs.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 02-03 20:24
franssie schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:31:
[...]

Het is dan ook onderdeel van ons voornemen meer offline te gaan, ook zonder ramp scenarios. Voor wat ik aan streaming betaal, kan ik hele kringloop winkels leegkopen aan dvd, en met de huidige upscaling valt me dat prima mee.
Heb je tips van kringloopwinkels met een interessant aanbod?

• R_Zwart
Gast1981 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 19:27:
[...]

Ik ben sowieso weer veel meer CD's gaan draaien. Bijkomend voordeel is dat je veel rustiger luistert (wat daarbij ook helpt is dat ik de afstandsbediening van de cd speler kwijt ben). Gewoon lekker hele albums beluisteren.

Ik ben alleen niet de enige die dat doet denk ik, de prijzen van gebruikte Cd's vliegen omhoog. Nog niet zolang geleden kon je voor 1... 3 euro leuke cd's halen. In dezelfde zaken is het nu vanaf 5 euro.

• franssie

franssie

Save the albatross

R_Zwart schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:04:
[...]

Heb je tips van kringloopwinkels met een interessant aanbod?
Nee dat wisselt van vestiging en van dag tot dag helaas. Maar heb vandaag Name of teh Rose en LA confidential gekocht. Echt recent aanbod is er natuurlijk niet (of wordt er gelijk uitgehaald).
En ach, zoals eerder opgemerkt, first world problems als je geen streaming meer hebt. Met een pak kaarten kan je ook redelijk de tijd doden. Heel veel spellen zijn afgeleid van kaartspelen, zoals rummikub (al speelt dat met steentjes makkelijker, maar we hebben het wel eens gespeeld met kaarten op vakantie).

edit: en wat betreft CD's - wat je eerst bij vinyl ook al zag, is het luisteren van albums. of radio, rustgevender dan steeds te willen wisselen van track op een streaming dienst.

[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 02-02-2026 21:21 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Zit ik hier dan met mijn goeie gedrag. Flink eten, water en materialen ingeslagen voor het geval de stroom uitvalt, er een epidemie uitbreekt of de russen binnen vallen. Kan ik in plaats daarvan een blik bonen open gaan trekken omdat de weg naar de supermarkt één grote ijsbaan is :+.

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 02-03 13:20
HTT-Thalan schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 09:09:
Zit ik hier dan met mijn goeie gedrag. Flink eten, water en materialen ingeslagen voor het geval de stroom uitvalt, er een epidemie uitbreekt of de russen binnen vallen. Kan ik in plaats daarvan een blik bonen open gaan trekken omdat de weg naar de supermarkt één grote ijsbaan is :+.
Zitten er geen schaatsen in je noodpakket? :+

• JukeboxBill
Het kan nog veel gekker met de gladheid:
https://nos.nl/artikel/26...en-na-golf-aan-botbreuken

I.i.g. is wel duidelijk dat je op de overheid niet kan rekenen als bij zoiets simpels als gladheidbestrijding ze het al laten afweten.
Alhoewel ik mij wel afvraag of dit in de Randstad niet anders was geweest. NO Nederland is nog steeds alleen in de belangstelling als er iets kan worden gehaald of weggestopt, wat ze niet in de Randstad willen hebben.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Sja, dan kom je toch weer uit bij een afweging tussen hoe vaak iets voorkomt, wat de gevolgen zijn en hoe haalbaar een stuk voorbereiding is. Hoeveel strooizout heb je op voorraad, hoe vaak is het nodig en waar gebruik je het het eerst als de voorraad slinkt.

Strooizout was ver op na de sneeuw van een paar weken geleden en aanhoudende gladheid in het noorden de laatste weken. Er is in Europa veel vraag naar dus ook niet zomaar aan te vullen. Dan nog de vraag hoe goed het werkt tegen dusdanig forse ijzel dat er op straat geschaatst kan worden. Zo simpel is gladheidbestrijding niet.

En dan heb je nog een stukje eigen verantwoordelijkheid. Ik heb gister een keer of 10 gehoord dat je in het noorden niet de weg op moest gaan na 22:00 uur 's avonds. En ik woon in zuid-Limburg, dus niet bepaald de doelgroep voor die berichten. Vanochtend lees ik over tientallen ongelukken. Mensen die dus toch de weg op zijn gegaan tijdens code rood, tegen alle adviezen in. En na een NL-Alert vanochtend om 6:30 uur.

Zijn we tegenwoordig minder goed voorbereid dan vroeger? Vast. Zie ook de NS: decennia geleden liep de kaartjesverkoper op dat kleine bemande stationnetje met een pot vet en een kwast naar de wissels net voor en net na de perrons en smeerde die in zodat ze niet meteen aanvroren. Bij een trein voor bevroren wissel stapte de machinist uit, pakte een gasbrander of stuk gereedschap om de wissel ijsvrij te maken. Tegenwoordig is dat geen optie meer. De stationsmedewerker is niet alleen wegbezuinigd, maar werkt ook niet voor ProRail en mag dus het spoor niet op, net als die machinist. Melding maken dus, dan wachten tot een onderhoudsmonteur met de auto bij die wissel is om hetzelfde te doen. Via straten vol sneeuw of ijzel natuurlijk, dus dat duurt lang en dan loopt het treinverkeer onherroepelijk vast. Investeren in meer wisselverwarming gaat niet want geen budget en de vraag of het de investering wel waard is met die stijgende temperaturen.

Is het klote dat niet alles makkelijk begaanbaar is? Ja. Is het iemand aan te rekenen? Denk het niet in dit geval.

[ Voor 5% gewijzigd door Bundin op 04-02-2026 13:56 ]

• JukeboxBill
Kortom: niets doen en waarschuwen is veel goedkoper.

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
Hier heb je van die antislip dingen voor die je over je schoenen heen trekt, met spikes erin. Heb ooit een setje gekocht in Noorwegen voor een scheet en drie knikkers, was ik toen erg blij mee!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Was er niet een paar jaar geleden zoveel ijzel in het noorden dat supermarkten een aantal dagen niet bijgevuld konden worden?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:47

PinusRigida

I put the p in pool.

Hoe meer ik dit topic doorneem hoe meer ik besef dat ik iets verkeerd begrepen heb...
Ik ben al jaren een voorraad voedsel en drank aan het opslaan, maar dan niet in een bunker of voorraadkamer, maar in mijn lijf.

• Bundin
  • Niet online
JukeboxBill schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:20:
Tuurlijk, zo kan je mijn post prima samenvatten.

Tenminste, als je voorbij wil gaan aan punten 1. afweging tussen noodzaak, haalbaarheid en kosten bij extremere gevallen moet gemaakt worden, 2. het is niet zo makkelijk, gezien de recente weersomstandigheden in het noorden en 3. situatie is complexer dan 'bij slecht weer gewoon regelen bij ijzel in deze mate'.

Niet de eerste keer dat je iets probeert te reduceren tot een populistische one-liner. Ik had je "de overheid kan niks, kijk maar naar dit ene specifieke voorbeeld" genegeerd, want dat is natuurlijk een valse vergelijking. Maar gezien je nu al twee one-liners in twee posts neerzet, toch ook hier maar een reactie op:

Er is geen "de overheid" bij gladheid op deze schaal, dit raakt lokaal, provinciaal en landelijk tegelijk. En gladheid niet kunnen voorkomen zegt helemaal niets over in hoeverre je op 'de overheid' kan rekenen bij de bijna ontelbare manieren waarop zaken lokaal, provinciaal, nationaal en supra-nationaal worden geregeld voor jou en mij. Je kan ergens niet blij mee zijn, bijvoorbeeld met de gladheidbestrijding, maar maakt de overheid niet per definitie onbetrouwbaar.

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

R_Zwart schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:08:
[...]
Ik ben sowieso weer veel meer CD's gaan draaien. Bijkomend voordeel is dat je veel rustiger luistert (wat daarbij ook helpt is dat ik de afstandsbediening van de cd speler kwijt ben). Gewoon lekker hele albums beluisteren.

Ik ben alleen niet de enige die dat doet denk ik, de prijzen van gebruikte Cd's vliegen omhoog. Nog niet zolang geleden kon je voor 1... 3 euro leuke cd's halen. In dezelfde zaken is het nu vanaf 5 euro.
Heb m'n cd's nooit weggedaan en in de woonkamer ligt een stapel vinyl. Luistert inderdaad nog altijd heerlijk weg. Als alternatief staat er nog een PS, RetroPi en een kast vol bordspelletjes. De tijd doorkomen is het grootste probleem niet :)
P.s. bij de gemiddelde rommelmarkt of Vinted-achtige shops vind je nog wel cd's voor max een paar Euro.

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

JukeboxBill schreef op woensdag 4 februari 2026 @ 14:20:
Er is 100+ miljoen ton strooizout verstrooid. Hoe bedoel je, niets doen?
Dat de Overheid tegen zo'n ijzel-inval weinig tot niets kon doen is puur overmacht.

• franssie

franssie

Save the albatross

Gast1981 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 17:18:
[...]

Er is 100+ miljoen ton strooizout verstrooid. Hoe bedoel je, niets doen?
Dat de Overheid tegen zo'n ijzel-inval weinig tot niets kon doen is puur overmacht.
Inderdaad, tegen ijzel (en dichte mist) helpt niets.
En ijzel kan zich ook hechten op de hoogspanningslijnen die dan kunnen breken, dus het is een weersverschijnsel waar voorbereiding van pas kan komen.

• warzaw
  • Laatst online: 11:43
Weet iemand wat nu precies de risico’s zijn bij het opslaan van flessenwater? Stel: je koopt een tray van 24 flessen mineraalwater en zet dat in je schuur. Je zit vast met de houdbaarheidsdatum maar waar zit hem dat in? Gaat het verschalen, wordt de kwaliteit minder, komen de weekmakers uit het plastic vrij?

Dat gezegd hebbende, ik vind het lang houdbare water van de prepshop ook niet heel lang houdbaar (Seven Oceans, 5 jaar) en ook erg aan de prijs. Daarnaast zit het ook nog onhandig in porties van 50ml.

Iemand enig idee?

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-03 20:43
@warzaw een 1,5L fles kost 33 cent. 24 flessen dus 8 euro. Ververs je die ieder jaar of iedere 2 jaar, dan zijn dat de kosten toch niet?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
Het lastige met flessenwater is dat de ene website zegt dat water niet kan bederven. De ander zegt dat dat het plastic in het water trekt en je daar ziek van kan worden. Dus wat @MisterMailman zegt is het meest handig.

• MzKzM73
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-02 23:27
warzaw schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:22:
Dat gezegd hebbende, ik vind het lang houdbare water van de prepshop ook niet heel lang houdbaar (Seven Oceans, 5 jaar) en ook erg aan de prijs. Daarnaast zit het ook nog onhandig in porties van 50ml.
Seven Oceans klink bekand. Da's ook het water wat wij in onze reddingsboten hebben liggen (in zakjes) op het werk.
Nooit geprobeerd om te proeven na de datum eerlijk gezegd.

• warzaw
Ja waarschijnlijk wel, better safe than sorry! En ik vind het op zich niet zo een probleem, dus het is zeker een optie om dat zo te doen. Elk jaar traytje erin en dan oudste weg doen (2 jaar houdbaarheid aanhouden). Dan heb je als het goed is 36 tot 72 liter op voorraad.

Dat van Seven Oceans is ongetwijfeld nog wel langer houdbaar (het lijkt heel goed verpakt te zijn) maar ze zullen het mogelijk niet onder elke omstandigheid kunnen garanderen, dus grootste gemene deler. Maar helemaal zeker ben ik niet.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Cardinal schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:35:
Het lastige met flessenwater is dat de ene website zegt dat water niet kan bederven. De ander zegt dat dat het plastic in het water trekt en je daar ziek van kan worden. Dus wat @MisterMailman zegt is het meest handig.
Voor een paar tientjes heb je een goed waterfilter. Dan trek je desnoods dat water daar nog even doorheen en dat filters alles tot aan 1 micron - ook microplastic dus.

https://sawyereurope.com/...e-water-filtration-system
Rated to 0.1 micron absolute filtration, it removes 99.99999% of all bacteria, such as salmonella, leptospirosis, cholera and E.coli, , removes 99.9999% of all protozoa (such as giardia and cryptosporidium), and it also removes 100% of microplastics.
I stand corrected, ze gaan zelfs voorbij aan 1 micron :).

[ Voor 31% gewijzigd door HTT-Thalan op 08-02-2026 20:02 ]

• warzaw
Waterfilters hebben we al wel liggen inderdaad, lijken wel ietsje goedkopere varianten dus of die ook microplastics filteren weet ik niet, ik vermoed van niet.

Maar eerst maar beginnen bij het begin. Traytje waterflessen inslaan alvast voor het geval dat.

Begin gemaakt met het noodplan, de noodradio en EHBO kit en warmtedekens is ook binnen.

Qua noodvoer moet ik altijd nog denken aan een oud-huisgenoot van me toen ik nog studeerde 😜, die had altijd blikken Kung-Fu Bami en Nasi. Denk dat ik er daar ook een zooitje van insla.

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:58
Weet iemand wat nu precies de risico’s zijn bij het opslaan van flessenwater? Stel: je koopt een tray van 24 flessen mineraalwater en zet dat in je schuur. Je zit vast met de houdbaarheidsdatum maar waar zit hem dat in? Gaat het verschalen, wordt de kwaliteit minder, komen de weekmakers uit het plastic vrij?

Iemand enig idee?
Ons flessenwater zit gewoon in glas: 1Ltr flessen.
Dus al geen potentiële plastic issues

• warzaw
PaulC schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:39:
[...]

Ons flessenwater zit gewoon in glas: 1Ltr flessen.
Dus al geen potentiële plastic issues
Waar koop je die? Of vullen jullie ze zelf? Ik had daar ook wel oren naar.

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Gri77ie schreef op zaterdag 31 januari 2026 @ 03:39:
Telefoons zijn overigens na maximaal 5 a 6 uur nutteloos aangezien de gsm masten maximaal 8 uur zonder stroom functioneren. Echter... is bij stroomstoringen al gebleken dat masten waarop veel verkeer is, na 2 uur al uitvallen. Verder... genoeg warme dekens voor op de bedden aangezien de boven etages wat kouder zijn. Het wordt even uitzingen maar meer dan 72 uur is daarna ook mogelijk. Volgende stappen zijn nog een waterfilter en kookstel uit de caravan halen. Dan kunnen we ook binnen koken indien nodig.
Dat ligt aan welke service de telco's willen leveren.

In Oekraïne hadden ze oude (gel?) accu's die een mobiel netwerk 1 tot 2 uren kunnen voeden.
The first massive attacks on the energy sector in the winter of 2022/2023 showed that the backup power for base stations was nominal. The old batteries, which the stations were equipped with before the war, provided communication for a maximum of one to two hours in the absence of electricity until a repair crew arrived, he says. LIGA.net Oleksandr Hlushchenko, former CEO of the OTT service Omega TV.

After the blackout in November 2022 Operators began replacing them with modern lithium-ion batteries. They can operate on a single charge for about four hours, Kyivstar and lifecell told us in 2024. But a new wave of the energy crisis has increased the demands on the endurance of uninterruptible power supplies. https://biz.liga.net/en/a...event-of-a-total-blackout
Ze hebben een verplichting van minimum 10 uren stroomuitval overbruggen ingevoerd.
In the summer of 2025, the National Center for Operational and Technical Management of Telecommunication Networks obliged mobile operators to ensure the autonomous operation of all their base stations for at least ten hours after a power outage.

The solution was lithium-iron-phosphate batteries. LiFePO4.

Such batteries have a lower capacity compared to lithium-ion batteries, but are better adapted to prolonged outages thanks to their greater durability. They have thirteen times more charging cycles, Vodafone told us. In the first half of 2024, the company ordered and installed 83,400 LiFePO4 batteries on its cell towers.
Another advantage, given the short power supply intervals, is that lithium-iron-phosphate batteries charge quickly. According to the lifecell press service, they need an average of three to four hours for a full charge. The company currently also uses LiFePO4.

Base stations with fully charged batteries can operate autonomously for up to 10 hours, according to the press services of Kyivstar and lifecell. Vodafone states six to eight hours or more, depending on the time of day and subscriber load.
In Oekraïne wordt fiber Internetaansluiting met stroomuitvalbestendigheid tot 100 uren aan de man gebracht.

46% van de bevolking is al overgestapt:
46% of Ukrainians have switched to xPON technology, which allows home internet to function without electricity for up to three days, according to the press service of the Ministry of Digital Transformation.

xPON is a data transmission technology via fiber-optic cables, ensuring stable internet speed and preventing network failures due to overloads. Currently, more than two thousand providers in the country are connected to this technology.
https://odessa-journal.co...lectricity-for-three-days
Om het land weerbaarder te maken, moet hier ook stroomuitvalbestendige mobiele netwerk en Internetaansluiting geïmplementeerd worden.
JukeboxBill schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 22:52:
Powerbank voor noodstroom heb je ook niet veel aan. Ben een oude tablet aan het opladen die helemaal leeg is bij wijze van test van mijn nieuwe powerbank 20000mAh.
Powerbank is van helemaal vol naar 66%, tablet staat nu op 35%.
Een power station is een andere schaalgrootte (15x, 30x,... meer capaciteit) dan een powerbank. 1, 2, 3,... kWh vs 10, 20,... Ah * 3,7 volt en 60, 70, 80,... Wh.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

warzaw schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:00:
[...]

https://www.ikea.com/nl/n...ing-helder-glas-30213552/

En dan zélf vullen met het (leiding)water wat je nú waarschijnlijk ook drinkt?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:17

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Will_M schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:36:
[...]

https://www.ikea.com/nl/n...ing-helder-glas-30213552/

En dan zélf vullen met het (leiding)water wat je nú waarschijnlijk ook drinkt?
Denk dat @Dennis1812 daar wel een andere mening over heeft...

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• Wally2002
DUX schreef op zondag 8 februari 2026 @ 23:40:
[...]

Denk dat @Dennis1812 daar wel een andere mening over heeft...
Waterbedrijf Evides geeft zelf tips mbt opslaan van drinkwater.

Handen goed wassen.
Schone flessen/jerrycan.
Fles of jerrycan zo vol mogelijk (geen lucht/zuurstof).
Koel en donker bewaren.
Na 6 maanden verversen.

Niets specifieks over het materiaal van de flessen/jerrycans.

Meer info in link o.a. een infographic.

• PaulC
warzaw schreef op zondag 8 februari 2026 @ 21:00:
[...]

Gewoon bij de drankendiscount.
Ziet er ong zo uit:
https://dranken-uylenbroe...t/spa-reine-12-x-1-l-bak/
https://goedkoopdrank.nl/product/spa-rood-glas-krat-100cl/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LmweCaz03GHlkBiqnrfQEMW3f7g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w1KKLxhJbVJks2MqZIJPvo7x.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door PaulC op 09-02-2026 08:15 ]

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:33

DropjesLover

Dit dus ->

warzaw schreef op zondag 8 februari 2026 @ 20:27:
Waterfilters hebben we al wel liggen inderdaad, lijken wel ietsje goedkopere varianten dus of die ook microplastics filteren weet ik niet, ik vermoed van niet.

Maar eerst maar beginnen bij het begin. Traytje waterflessen inslaan alvast voor het geval dat.

Begin gemaakt met het noodplan, de noodradio en EHBO kit en warmtedekens is ook binnen.

Qua noodvoer moet ik altijd nog denken aan een oud-huisgenoot van me toen ik nog studeerde 😜, die had altijd blikken Kung-Fu Bami en Nasi. Denk dat ik er daar ook een zooitje van insla.
Eten, ook instant-noodles, moet je wel op kunnen warmen.
Dat is de enige die ik voor nu nog tekort kom. Maar wat is een goede unit. Gas zie ik eigenlijk niet zo zitten, liever een diesel/benzine brandertje.
Al gaan campingaz flessen schijnbaar gegarandeerd 10 jaar mee, en zijn er ook verhalen over 50 jaar oude flessen die nog gewoon goed / lekdicht / vol zijn.

Aan de andere kant, aangeraden wordt om voorbereid te zijn op 3 dagen overbruggen. Geen apocolypse.
Oftwel, het brood dat in de vriezer ligt, samen met beleg (vleeswaren eerst, kaas wat langer) dat we in huis hebben, is (licht gerantoeneerd) eigenlijk al genoeg qua eten. Nog los van wat snoep, koekjes, fruit of ander spul wat in huis is.

[ Voor 6% gewijzigd door DropjesLover op 09-02-2026 08:48 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik durf te betwijfelen of dat inderdaad 6 maanden goed blijft zonder enige conservering. Maargoed. Ik wil sowieso niet elke 6 maanden eraan moeten denken om flessen af te wassen en te verversen enzo.

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 02-03 20:47
Cardinal schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:35:
Sorry, maar ik kan geen betrouwbare bronnen vinden die dit ondersteunen.

NVWA

Wat ik kan zeggen is dat Spa blauw twee jaar houdbaar is. Het niet het meest ideale water - eigenlijk is het te kalkrijk. Maar, twee jaar is relatief lang, en Spa blauw is niet zo heel erg duur. De flessen staan bij mij in de kelder, waar de temperatuur redelijk constant 8-10 graden is. Mijn vervangtijd is 2,5 jaar - als ze tegen die tijd niet zijn opgebruikt. Het gebeurt namelijk wel eens dat hier geen waterdruk is. Ik heb vier sixpacks van 1,5ltr, met houdbaarheidsdata die steeds een half jaar oplopen.

Dat werkt voor mij goed genoeg.

Edit: In de categorie drinken heb ik ook een traytje Coca-colablikjes - regular - in de kelder staan. Hoewel ze vanuit de fabriek een houdbaarheidsdatum van een jaar meegeven, is dat spul zo goed als oneindig houdbaar. Het ergste dat kan gebeuren is dat de blikjes van buitenaf doorroesten. Het is een aardige oplossing voor vocht, calorieën en cafeïne in geval van échte nood.

[ Voor 15% gewijzigd door Helixes op 09-02-2026 14:05 ]

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

• warzaw
Dennis1812 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:26:
Ik durf te betwijfelen of dat inderdaad 6 maanden goed blijft zonder enige conservering. Maargoed. Ik wil sowieso niet elke 6 maanden eraan moeten denken om flessen af te wassen en te verversen enzo.
Ik wil dat er niet op wagen in ieder geval, dus ik koop wel liever vanuit het fabrieksproces gesteriliseerde/verzegelde flessen.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:34

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Helixes Colablikje doorroesten? Dat zou zichzelf in stand moeten houden toch ;)

• utbone
  • Laatst online: 11:45
Allemaal leuk een aardig. Maar in een stad, waar de buren (een stuk of 20) zich niet bezig houden met voorbereiden op calamiteiten, staan toch voor je deur als jij het goed voor elkaar hebt. Hoe ga je daar mee om? Oude oma's, aso's, jongeren etc. Dan is de vraag, wat doe je voor de calamiteit, wat doe je tijdens en wat doe je er na? Doe je wel de deur open als een jong stel met een baby voor je deur staat die het koud hebben? Etc...

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Fanta
  • Laatst online: 12:26

Fanta

FordPerformance™️

utbone schreef op maandag 9 februari 2026 @ 14:38:
Allemaal leuk een aardig. Maar in een stad, waar de buren (een stuk of 20) zich niet bezig houden met voorbereiden op calamiteiten, staan toch voor je deur als jij het goed voor elkaar hebt. Hoe ga je daar mee om? Oude oma's, aso's, jongeren etc. Dan is de vraag, wat doe je voor de calamiteit, wat doe je tijdens en wat doe je er na? Doe je wel de deur open als een jong stel met een baby voor je deur staat die het koud hebben? Etc...
*knip*, geen wapendiscussie, zie topic warning.

[ Voor 7% gewijzigd door NMH op 09-02-2026 20:08 ]

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 05:32
Waarom zouden zij dit moeten weten? O-)

Fallout | TES | CIV | Lego | PS5 | Switch

• magneetje

Iemand enig idee?
Ik heb zelf ook fleswater uit de supermarkt en ik had destijds navraag gedaan bij het voedingscentrum of dit 5 jaar te bewaren is indien het donker bewaard word en of dit dan nog veilig drinkbaar is ivm microplastics.

De reactie van het voedingscentrum was dat water in een dichte fles niet bederft en dat het onbeperkt houdbaar is. Ze adviseerde om 1x per jaar de verpakking goed te controleren en te kijken of het water nog helder is.

Ik weet niet of ik het die volle 5 jaar ga bewaren maar je hoeft je ieder geval niet heel erg druk te maken of het water wel goed blijft.

De website van het voedingscentrum meld nog steeds hetzelfde:
Ten minste houdbaar tot (THT): kijk, ruik en proef ná datum
Tot 1 jaar na THT-datum en mogelijk langer, mits het er nog goed uitziet en de verpakking heel is.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:04
Sowieso.. Stel het bederft, dan gooi je het toch gewoon door een waterfilter en dan 5 minuten in een pan om te koken? Dan kan je het daarna prima drinken, lijkt me.

• Fanta
  • Laatst online: 12:26

Fanta

FordPerformance™️

Caelorum schreef op maandag 9 februari 2026 @ 16:50:
Sowieso.. Stel het bederft, dan gooi je het toch gewoon door een waterfilter en dan 5 minuten in een pan om te koken? Dan kan je het daarna prima drinken, lijkt me.
Gewoon in de pan koken.... Is in het ergste scenario iets wat je liever niet zou hoeven doen.

Daily driver | ’19 Ford Focus ST | Orange Fury
M.I.A.T.A. Is Always The Answer

• R_Zwart
Maar waarom zou je water in de supermarkt kopen als backup? Vul gewoon flessen met leidingwater en gebruik die gewoon. Als een fles leeg is maak je m schoon, vult hem en zet hem achteraan. Ik heb zo 12 flessen staan, en iedere dag gaat er 1 fles leeg. De oudste is dus maar 11 of 12 dagen oud. Uiteraard stopt dat verversen als shit de ventilator raakt, maar fleswater uit de supermarkt is er dan ook niet meer.

[ Voor 16% gewijzigd door R_Zwart op 09-02-2026 17:02 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Tja, jij gebruikt fles water.
Ik gebruik dat dus helemaal nooit.
Dan is houdbaarheid wel relevant.

• barrymossel
  • Laatst online: 09:35
R_Zwart schreef op maandag 9 februari 2026 @ 17:01:
Maar waarom zou je water in de supermarkt kopen als backup? Vul gewoon flessen met leidingwater en gebruik die gewoon. Als een fles leeg is maak je m schoon, vult hem en zet hem achteraan. Ik heb zo 12 flessen staan, en iedere dag gaat er 1 fles leeg. De oudste is dus maar 11 of 12 dagen oud. Uiteraard stopt dat verversen als shit de ventilator raakt, maar fleswater uit de supermarkt is er dan ook niet meer.
Waarom zou je elke dag een fles water schoonmaken en vullen? Weet je hoeveel werk...? En m'n vrouw maakt me af als ik 12 flessen water in de koelkast heb liggen. Ding is nu al constant afgetopt vol.

Nee, wij hebben gewoon een stuk of 4-5 six packs water. En op vakantie nemen we er eentje mee en vullen we die weer aan met een nieuwe. En uiteraard een waterfilter...

• Himalaya
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07:29
Niet helemaal de discussie gevolgd maar ik heb een goed keramisch waterfilter inclusief koolstof filter en een flesje hadex (chloor) in de koelkast, daarmee kan ik zelfs water uit de regenton geschikt maken om te drinken. Ben zo paar keer Nepal en Andes doorgetrokken en nooit een probleem gehad met water uit bronnen en bergstroompjes. Maar heb ook flessenwater op voorraad staan dat we inderdaad verversen door steeds de oudste mee te nemen op vakantie.

de weg naar de top begint met de eerste stap, en als je er bent snel weer terug. reizen is leuker dan er zijn.

• magneetje
barrymossel schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:06:
[...]

Waarom zou je elke dag een fles water schoonmaken en vullen? Weet je hoeveel werk...? En m'n vrouw maakt me af als ik 12 flessen water in de koelkast heb liggen. Ding is nu al constant afgetopt vol.

Nee, wij hebben gewoon een stuk of 4-5 six packs water. En op vakantie nemen we er eentje mee en vullen we die weer aan met een nieuwe. En uiteraard een waterfilter...
Hier hetzelfde. Ik drink normaal geen fleswater en ga echt niet iedere dag een fles schoonmaken en vullen. Ik heb 4 six packs water (36 liter) in flessen staan.

• Wally2002
Dennis1812 schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:26:
Als een waterbedrijf, waarvan het enige dat ze doen het betrouwbaar leveren van drinkwater is met alle waarborgen en deskundigheid mbt de kwaliteit van dit water dit aangeeft dan mag ik toch wel aannemen dat het wel 6 maanden goed blijft.
Mits je hun aanwijzingen opvolgt uiteraard.

• Wally2002
Himalaya schreef op maandag 9 februari 2026 @ 18:25:
Niet helemaal de discussie gevolgd maar ik heb een goed keramisch waterfilter inclusief koolstof filter en een flesje hadex (chloor) in de koelkast, daarmee kan ik zelfs water uit de regenton geschikt maken om te drinken. Ben zo paar keer Nepal en Andes doorgetrokken en nooit een probleem gehad met water uit bronnen en bergstroompjes. Maar heb ook flessenwater op voorraad staan dat we inderdaad verversen door steeds de oudste mee te nemen op vakantie.
Die combi van keramisch filter en koolstoffilter is idd het beste, dan pak je ook andere (chemische) verontreinigingen.
Nu zou ik zelf ervaringen met bergstroompjes in de Himalaya niet zonder meer 1 op 1 naar de situatie in NL vertalen, je hebt hier toch wat meer industrie, landbouw, veeteelt.

• DUX
  • Laatst online: 11:17

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Dat is qua persoonlijke invloedsfeer een vergelijkbare situatie met aan wie je zou mededelen dat je 90 miljoen Euro hebt gewonnen in de loterij. Het is heel verleidelijk om het je naasten of hulpbehoevenden te vertellen maar dat is zeer onverstandig. Als men je weet te vinden voor die ene keer zullen ze de volgende keer ook weer bij je aanbellen als eerste adres, en die drempel wordt steeds lager. En ook niet onbelangrijk: jouw familie heeft ook naasten en goede vrienden die ze misschien willen helpen. Hún omgeving gaat hén ook vragen stellen "hoe kom je aan die spullen?" en dan staan vrienden van vrienden ook aan je deur. Je kunt onmogelijk iedereen voorzien van hulp. Houd je gedeisd, doe niets waarmee je opvalt. Een stroomgenerator is een goed idee om je jezelf te kunnen bedruipen, maar zo'n ding maakt enorme herrie in een verder stille omgeving en trekt daarom veel aandacht. Daar komen mensen op af die steeds minder willekeurig op de schaal vriendelijk-tot-onvriendelijk geplaatst staan. Reken maar dat andere mensen hún eten of verwarming uiteindelijk belangrijker vinden dan dat van jou als het erop aankomt.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:52
Hoe ik ermee omga? Dat mag niet besproken worden volgens de topicwarning.

• utbone
scoobs schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 12:38:
Hoe ik ermee omga? Dat mag niet besproken worden volgens de topicwarning.
Je kan het prima praktisch beschrijven toch? Dat valt binnen de regels.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Een discussie als dat mond meestal direct uit in een wapens discussie. En het is geen Amerika hier..
Tenzij je met een mooi fancy home assistent meets home Alone alarmsysteem komt. Dat is prima tweakers (en bioscoop) waardig.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 11:52
utbone schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 19:56:
[...]

Je kan het prima praktisch beschrijven toch? Dat valt binnen de regels.
Dat heb ik precies gedaan met die post. ;)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Dennis1812 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 20:03:
Een discussie als dat mond meestal direct uit in een wapens discussie. En het is geen Amerika hier..
Tenzij je met een mooi fancy home assistent meets home Alone alarmsysteem komt. Dat is prima tweakers (en bioscoop) waardig.
Zoiets? :P.

Wij hebben gewoon een hondje. Verbazingwekkend hoeveel dat doet tegen gespuis.

• franssie

franssie

Save the albatross

HTT-Thalan schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 21:09:
[...]

<>
Wij hebben gewoon een hondje. Verbazingwekkend hoeveel dat doet tegen gespuis.
Hond doet inderdaad veel, als de DHL bezorgers er al doodsbang voor zijn (dat begrijp ik uit de DHL app namelijk) dan de rest ook wel.
Houd ook de stink katten uit je tuin, maar dat is een ander topic :P

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Wally2002 schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 05:38:
[...]
Als een waterbedrijf, waarvan het enige dat ze doen het betrouwbaar leveren van drinkwater is met alle waarborgen en deskundigheid mbt de kwaliteit van dit water dit aangeeft dan mag ik toch wel aannemen dat het wel 6 maanden goed blijft.
Mits je hun aanwijzingen opvolgt uiteraard.
Denk dat de crux vooral in die aanwijzingen zit. Het water an sich acht ik wel schoon genoeg. Het zal vooral afhangen van de verpakking waarin je het stopt en hoe schoon dat is. Ik heb wel eens zelf bier gebrouwen en gebotteld met zo'n setje, het is nogal een circus om alles echt schoon te maken en houden. Weet alleen niet of je voor leidingwater ook zo ver moet gaan.

Voor mij is een aantal 6-packs 1.5L petflessen afdoende. Staan bijna het hele jaar op zolder en zomers belanden ze voor roulatie in de koelkast.

• Jorizzz
  • Registratie: November 2001
Gast1981 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 12:20:
[...]

Denk dat de crux vooral in die aanwijzingen zit. Het water an sich acht ik wel schoon genoeg. Het zal vooral afhangen van de verpakking waarin je het stopt en hoe schoon dat is. Ik heb wel eens zelf bier gebrouwen en gebotteld met zo'n setje, het is nogal een circus om alles echt schoon te maken en houden. Weet alleen niet of je voor leidingwater ook zo ver moet gaan.

Voor mij is een aantal 6-packs 1.5L petflessen afdoende. Staan bijna het hele jaar op zolder en zomers belanden ze voor roulatie in de koelkast.
Bij bier brouwen heb je te maken met het wort, min of meer een suikeroplossing. Dat is een ideale voedingsbodem voor gist om om te zetten in alcohol, maar ook voor allerhande bacteriën. Die wil je niet in je bier, en daarom moet je bij brouwen heel schoon werken. In leidingwater zit vrijwel niets waar micro-organismen van kunnen leven, dus het komt allemaal een héél stuk minder nauw, zou ik zo zeggen.

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik denk dat het ook wel meevalt, leidingwater schijnt aan strengere normen te moeten voldoen dan bronwater dacht ik zelfs.
Als je heel steriel werkt zoals in het bierbrouwen, alles reinigen met https://www.unibrew-nederland.nl/uniclean-oxi-plus-1-kg.html bijboorbeeld, dan kan er weinig foutgaan met zelf vullen, lijkt mij ook.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Steriel werken gaat je in een gemiddelde keuken niet lukken.
En de plastic jerrycannetjes die Henk en Ingrid in de schuur hebben wil ik geen water uit drinken.

Helemaal prima als mensen een fles die ergens ligt gaan vullen omdat het waterbedrijf dat aangeeft dat het 6 maanden goed is.

Tegelijkertijd is het laatste wat je wilt in een crisis aan de diarree gaan van vervuild water.

Als je geen PET flessen/pakken water hebt, geen geweckt water hebt en dus alleen in potentieel vuile flessen (immers is het echt een zeer kleine minderheid die een product als Uniclean Oxi zal lopen) water tot je beschikking hebt. Kook het dan een paar minuten voor consumptie.

Of zorg voor een goed filter.

Als je het in plastic flessen wil bewaren zal je die flessen ook moeten kopen om aan genoeg liters te komen. Dan zijn voorgevulde flessen waarschijnlijk goedkoper en ook enkele jaren houdbaar..

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:37

Nox

Noxiuz

Dennis1812 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:10:
Steriel werken gaat je in een gemiddelde keuken niet lukken.
En de plastic jerrycannetjes die Henk en Ingrid in de schuur hebben wil ik geen water uit drinken.

Helemaal prima als mensen een fles die ergens ligt gaan vullen omdat het waterbedrijf dat aangeeft dat het 6 maanden goed is.

Tegelijkertijd is het laatste wat je wilt in een crisis aan de diarree gaan van vervuild water.

Als je geen PET flessen/pakken water hebt, geen geweckt water hebt en dus alleen in potentieel vuile flessen (immers is het echt een zeer kleine minderheid die een product als Uniclean Oxi zal lopen) water tot je beschikking hebt. Kook het dan een paar minuten voor consumptie.

Of zorg voor een goed filter.

Als je het in plastic flessen wil bewaren zal je die flessen ook moeten kopen om aan genoeg liters te komen. Dan zijn voorgevulde flessen waarschijnlijk goedkoper en ook enkele jaren houdbaar..
Als je 4x15L wil hebben bijvoorbeeld dan is het wel handig om geen 40 flessen te kopen. Voornamelijk omdat je water niet alleen consumeert. Je wil ook thee of koffie, water of rijst bereiden, iets wassen of afspoelen, etc. Want je pannetje moet op een manier schoon en het beste is een scheut water met een druppel dreft opwarmen, boenen, nog 1x met een scheut water spoelen en daarna drogen met een doek. Dan is een halffabricaat schoon genoeg, ook als je het gaat koken. Dat pisbeetje microplastics maak ik me bij shtf niet écht druk om, dan leef ik maar een maandje minder lang en/of ik krijg toch al genoeg troep binnen waarschijnlijk.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:43
Ik heb zelf een 100L boiler die ik in acute situaties kan gebruiken om drinkbaar water van af te tappen. Tenzij ik nu iets helemaal over het hoofd zie waarom dit niet zou kunnen?

Ja, dan kan ik mij niet meer wassen met warm water maar dat staat bij mij lager op de ladder qua prioriteit dan drinkwater.

En ik heb een paar duizend liter aan regenwater waarmee ik mij zou kunnen wassen aan de gootsteen.

En ook nog enkele simpele waterfilters waarmee ik in principe (maar waarschijnlijk niet risicoloos) van regenwater drinkwater zou kunnen maken.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• franssie

franssie

Save the albatross

Dennis1812 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 14:10:
<>
<>
Dit is een goed punt, en is ook groter dan drinkwater. In onze ijzeren voorraad medicijnen zitten sowieso diarree-remmers en ORS suikerzout. Als er weinig water beschikbaar is om jezelf te wassen etc neemt de kans op diarree gewoon toe. In rampgebieden zie je dat helaas dagelijks nog gebeuren, met de daarbij behorende ziekten (die hier gelukkig minder voorkomen).

• franssie

franssie

Save the albatross

@Wozmro bij regenwater (niet vers) wil je echt niet weten wat er allemaal aan leven inzit. Ik zou zelf dan nog liever oppervlakte water nemen als dat tenminste een beetje doorstroomt, al zal die kwaliteit ook wel hard afnemen als de rioolpompen stoppen met werken.

• big bang
  • Laatst online: 12:28
franssie schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:10:
@Wozmro bij regenwater (niet vers) wil je echt niet weten wat er allemaal aan leven inzit. Ik zou zelf dan nog liever oppervlakte water nemen als dat tenminste een beetje doorstroomt, al zal die kwaliteit ook wel hard afnemen als de rioolpompen stoppen met werken.
Regenwater word nu ook al gebruikt om WC's door te spoelen. Ik kan me voorstellen dat het prima is om handen onder de modder of vieze pannen eerst eens flink te spoelen met regenwater, en daarna eventueel pas echt schoon te maken vlak voor dat je gaat koken bijvoorbeeld. Ik zou kritisch zijn, maar zolang het goed genoeg is om de tuin te sproeien, zie ik er ook wel andere mogelijkheden voor.

It's time to play the music, it's time to light the lights

• big bang
  • Laatst online: 12:28
Wozmro schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:06:
Ik heb zelf een 100L boiler die ik in acute situaties kan gebruiken om drinkbaar water van af te tappen. Tenzij ik nu iets helemaal over het hoofd zie waarom dit niet zou kunnen?

Ja, dan kan ik mij niet meer wassen met warm water maar dat staat bij mij lager op de ladder qua prioriteit dan drinkwater.

En ik heb een paar duizend liter aan regenwater waarmee ik mij zou kunnen wassen aan de gootsteen.

En ook nog enkele simpele waterfilters waarmee ik in principe (maar waarschijnlijk niet risicoloos) van regenwater drinkwater zou kunnen maken.
Waarschijnlijk heeft die boiler sowieso een pomp nodig voordat er warm water uit je douche oid komt? Ik kan me dus goed voorstellen dat je dat water liever anders in zet. Zorg wel dat je dan ook daadwerkelijk de mogelijkheid hebt om het water af te tappen, bijvoorbeeld met een schone CV vulslang. En wat gebeurt er met de boiler als deze leeg staat?

P.s. wassen met een washand is nog altijd redelijk effectief en kost weinig water. Beter dan niets :+

[ Voor 4% gewijzigd door big bang op 13-02-2026 15:21 ]

It's time to play the music, it's time to light the lights

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:43
De boiler hangt hier op 2m hoogte aan de muur. Geen pomp. Aftappen kan volgens mij het gemakkelijkst via het overdrukventiel.
Dan is wel niet de volledige inhoud van de boiler beschikbaar, ik schat 2/3. En het zou kunnen dat ik de toevoer bovenaan wat los moet draaien om lucht in de boiler te laten.

Allemaal gedoe maar in acute situaties kan er veel natuurlijk, dan zijn er geen limieten.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Wozmro Als je ergens een warmwaterkraan hebt die hoger hangt dan de boiler is het waarschijnlijk genoeg om die even op te draaien als je de hoofdwaterkraan dicht hebt staan.

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Er zijn ook gewoon blikjes water te koop die 50 jaar houdbaar zijn. Kost je wel wat maar dan hoef je er dus echt nooit meer naar om te kijken.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
franssie schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 20:32:
Vriendin van me kan soms slim uit de hoek komen.
Wat als internet lang uitvalt, hebben we dan wat te kijken?
Nu las ik recentelijk in het rezien met het vliegtuig topic dat een tweaker DVD's ript (of als .iso opslaat) en die meeneemt op de laptop/telefoon, en ze haalt bij de krimgloop.
Ga ik nu ook doen, de NAS volstoppen met iso files (speelt prima vanaf de telefoon via VLC - wat een top initiatief is dat) en een externe schijf als backup.
Misschien ook wel iets om minder afhankelijk te worden van de big tech streaming services.
Eens in de kelder kijken naar mijn 200+ DVD's, blue rayd etc - kon nog wel eens leuk worden om te onderzoeken of we een Mesh WiFi netwerk in de straat kunnen opzetten. Moeten we wel stroom hebben natuurlijk.
Voor de smartphone zijn handige apps. OSMAND of. Maps.me offline kaarten, kiwix offline wikipedia en boeken en pocketpal een downloadbare offline llm modellen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 02-03 23:28
big bang schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 15:14:
[...]

Regenwater word nu ook al gebruikt om WC's door te spoelen. Ik kan me voorstellen dat het prima is om handen onder de modder of vieze pannen eerst eens flink te spoelen met regenwater, en daarna eventueel pas echt schoon te maken vlak voor dat je gaat koken bijvoorbeeld. Ik zou kritisch zijn, maar zolang het goed genoeg is om de tuin te sproeien, zie ik er ook wel andere mogelijkheden voor.
Hele volksstammen in het zuiden van Europa gebruiken regenwater gewoon in het huishouden. Kwestie van koken en daarna kun je er mee doen wat je wil. Het enige wat er aan slechte stoffen na het koken in kan zitten zijn een heel klein beetje zware metalen en soms wat PFAS. Maar die hoeveelheden zijn, tenzij je onder de schoorsteen van vervuilende fabriek woont, te verwaarlozen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 10:58
Qua schadelijke stoffen zou ik me eerder druk maken om de (hout)vuurtjes die jan en alleman gaat aansteken in geval van nood. Van wat daarbij vrij komt ga je harder dood dan van PFAS of microplastics. Nog los van het brandgevaar als mensen maar wat gaan aanrommelen.

• franssie

franssie

Save the albatross

O88088 schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 20:52:
Qua schadelijke stoffen zou ik me eerder druk maken om de (hout)vuurtjes die jan en alleman gaat aansteken in geval van nood. Van wat daarbij vrij komt ga je harder dood dan van PFAS of microplastics. Nog los van het brandgevaar als mensen maar wat gaan aanrommelen.
Van drie dagen, of drie weken, zelfs drie maanden, ok ook niet drie jaren ga je niet dood van een beetje fijnstof door houtstook, een beetje PFAS uit oppervlakte water of microplastics.
Je gaat er dood aan door in Zuid- of Noord Holland te wonen door respectievelijk de chemische industrie, Schiphol en de staaliindustrie als je er 30 jaar woont. Maar daar is veel meer tijd voor nodig, dus als dit voor jou het ergste is, is verhuizen wellicht een optie, waar je in Zwitserland etc in de bergen wel schone lucht hebt, maar ook radioactieve straling uit de bergen :P
Succes met kiezen.

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 20-02 00:57

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Wally2002 schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:34:
[...]

Hoe kijk je tegen het risico van schoorsteenbrand aan? Hier geen open haard maar je leest en hoort er toch af en toe wel over.
Zeker als door een langdurige stroomuitval je de brandweer niet snel kunt inschakelen.

En CO is ook een dingetje natuurlijk.
Ik laat elk jaar mijn schoorsteen vegen. (huis uit 2022) dus grote afzetting is er niet. Daarbij zie ik niet waarom CO een dingetje zou zijn. Ik denk dat geisers of slechte cv ketels gevaarlijker zijn. De houtkachel heeft een nagenoeg rechte pijp naar buiten, goede trek en het hout wat ik stook is al 2 jaar droog (5-8% vochtigheid)

Ow en daarnaast nu noodradio nog als aanvulling...

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

• Bundin
  • Niet online
Noodradio is 't enige wat ik echt niet heb. Ooit 2 besteld, allebei nul kwaliteit. Op zich zou ik voor toekomstbestendigheid fm/dab+ willen, op batterijen, maar alles wat ik zie lijkt cheapy China met beroerde dab+ ontvangst en een "powerbank" die de radio nog geen 3 uur aan de gang houdt.

Gelukkig is het contact in de wijk prima en staan er zat auto's dus aan nieuws kom ik wel, maar toch... Iemand een suggestie die geen honderden euro kost?

• franssie

franssie

Save the albatross

@Bundin je moet ook zoeken op wereldontvanger ipv noodradio. Seagean/ DEGEN etc zijn prima merken (ik heb er eerder in dit topic een paar gepost).
Ben je voor 50 tientjes max klaar, geen DAB+ maar dat zuigt sowieso nogal, FM. AM. SW zijn de banden die je wil hebben. SSB is nice to have maar alleen als je weet hoe het werkt en dan worden ze ook wel duurder van.

edit: die zonnepaneeltjes doen niets en die handslinger ook niet. Zorg voor powerbanks en reserve batterijen.

edit 2: een Tecsun PL-330 heb je voor 8 tientjes of minder. Dit is het soort spul dat je wil.
En een lijstje met frequenties van radiozenders (staat nog op mijnn to do om te maken en te delen)

[ Voor 30% gewijzigd door franssie op 13-02-2026 21:27 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

En als het echt niets mag kosten zou ik deze in huis halen als noodradio
https://nl.aliexpress.com/item/1005006901346080.html of iets vergelijkbaars - doet ook wat het moet doen mits je batterijen hebt of andere voeding.

• Bundin
  • Niet online
@franssie Ik las dat de 330 een stille upgrade naar usb c heeft gehad, lijkt me een prima apparaat. Zal es zien waar ik die kan vinden.

[ Voor 4% gewijzigd door Bundin op 13-02-2026 22:05 ]

• PlasticPimple
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 12:45
franssie schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:11:
[...]

Van drie dagen, of drie weken, zelfs drie maanden, ok ook niet drie jaren ga je niet dood van een beetje fijnstof door houtstook, een beetje PFAS uit oppervlakte water of microplastics.
Je gaat er dood aan door in Zuid- of Noord Holland te wonen door respectievelijk de chemische industrie, Schiphol en de staaliindustrie als je er 30 jaar woont. Maar daar is veel meer tijd voor nodig, dus als dit voor jou het ergste is, is verhuizen wellicht een optie, waar je in Zwitserland etc in de bergen wel schone lucht hebt, maar ook radioactieve straling uit de bergen :P
Succes met kiezen.
Het gaat denk ik vooral om het risico op acute ongelukken bij brand. Bij die grote stroomstoring vorig jaar in Spanje waren er een paar doden gevallen, onder andere door koolmonoxidevergiftiging en woningbranden. Nou denk ik wel dat je met een klein beetje voorbereiding (even goed inlezen, misschien van tevoren bepalen waar en hoe je vuur gaat maken binnenshuis) het risico wel flink kunt verminderen.

• franssie

franssie

Save the albatross

@PlasticPimple daar zit zeker een risico. Je leest ook vaak bij stroomuitval in de VS dat er door CO doden vallen ontstaat ze de generator in de garage zetten of onder het huis. open houvuur binnenshuis, op kachel of haard na is eigenlijk zelfmoord.

• barrymossel
Bundin schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 22:05:
@franssie Ik las dat de 330 een stille upgrade naar usb c heeft gehad, lijkt me een prima apparaat. Zal es zien waar ik die kan vinden.
Waar heb je dat gelezen? Want op hun eigen website staat micro-usb en op AliExpress zie ik ook niks over usb-c. Lijkt me namelijk een leuk apparaat, maar ik wil niks meer zonder usb-c in huis...

---edit---
Deze heeft in ieder geval usb-c: https://www.bol.com/nl/nl...-fm-ssb/9300000040145558/

[ Voor 13% gewijzigd door barrymossel op 14-02-2026 16:45 ]

• Maarten69
  • Registratie: Augustus 2022
  • Niet online
Ik zou voor nood liever een radio zonder ingebouwde accu willen. Dus op batterijen

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 02-03 15:15
Zelf heb ik van vroegah, toen internet nog niet mainstream was, een wereldontvanger (Grundig Yacht boy 80) waarmee ik het nieuws en weerbericht op de camping in het buitenland luisterde. Die is ook als noodradio te gebruiken: heeft FM, LW, MW, SW en werkt op batterijen (of op een adapter).

Op Marktplaats staan vele wereldontvangers te koop. Daar kan dus ook naar gekeken worden en scheelt weer productie en import vanuit China ;)

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_Wa3EhfR5fE38ko3j2Aw39SSt1g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wc99f2EAspdLml0f2j6QZP1I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2g5dEwGg-SmHkAJwt0LtsdYRC8U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dEraILtnFyDt0xpJcOhVybRu.jpg?f=fotoalbum_large

En anders kan ik altijd hier nog heen vluchten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DePMd8Fus4LvNyD7-CAnhIFcwQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b5nbG3sipGrJYYSdbZMBgyds.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 19% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-02-2026 14:54 ]

• Bundin
  • Niet online
Maarten69 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:29:
Ik zou voor nood liever een radio zonder ingebouwde accu willen. Dus op batterijen
Snap ik helemaal. Voor mij persoonlijk: ik heb een mini power station staan met binnenkort ook een portable zonnepaneel. Daarmee is laden via usb een (relatief) draagbare en in principe oneindige optie. Dat is de enige reden dat ik een acuu-apparaat in de vergelijking meeneem.

Latere toevoeging:
De enige reden dat ik zo'n powerstation gekocht heb is omdat meer en meer apparaten op accu werken ipv batterijen en dan kan je een hele serie powerbanks wegleggen of een van deze. Dit model is 288 Wh, wat omrekent naar 90k mAh en LFP heeft een wat lagere self-discharge rate dan Li-ion. Vol wegzetten en af en toe 1 ding bijladen is makkelijker dan meerdere powerbanks op peil houden. Plus dus de portable zonnepaneel optie, al kan je daar tegenwoordig ook vaak direct een usb-gevoed apparaat op aansluiten maar das meer gedoe dan met een wat grotere accu er tussen.

Het tweede voordeel is de omvormer. Hoewel die extra inefficientie met zich meebrengt (maar kan apart uit), kan het wel een stukje gemak opleveren bij stroomuitval die wat langer aanhoudt dan een paar uur. De output is max 300W (600W piek) dus daar draai je geen koffiezetapparaat op en het houdt je koelkast geen nacht aan de gang (plus, piekspanning is een ding), maar ik zie alsnog voordelen. Bijvoorbeeld een paar gewone lampen (wel led natuurlijk) aan kunnen zetten zodat je niet alles met kaarsen/zaklamp hoeft te regelen. Dat is toch wat comfort als het echt donker is. En voor mij: het fonteintje waar de katten graag uit drinken kan dan ook aan :)

Wel of geen AC was ook maar een paar euro verschil en het ding is wat groter/zwaarder dan de C300 DC maar ik ga er toch niet mee slepen.

[ Voor 58% gewijzigd door Bundin op 16-02-2026 15:49 ]

• barrymossel
Maarten69 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 19:29:
Reageer je op mijn post boven je? Want die heeft een verwijderbare accu. Die je dus extra bij kunt kopen én via usb kunt opladen.

• jdh009
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:01

jdh009

FP ProMod
Kun je die flessen ook inleveren bij een automaat van de supermarkt?

"Each event is preceded by Prophecy. But without the hero, there is no Event." - Zurin Arctus, the Underking | "Ad Nocendum Potentes sumus." - Me, 30 November 1999

• Maarten69
  • Niet online
jdh009 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:10:
[...]

Nee, hoogstwaarschijnlijk niet. Glas is meestal alleen in te leveren als het daar ook verkocht wordt. Is namelijk geen verplichting.

8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA

• Maarten69
  • Niet online
barrymossel schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 20:48:
[...]

Reageer je op mijn post boven je? Want die heeft een verwijderbare accu. Die je dus extra bij kunt kopen én via usb kunt opladen.
Ja, excuses. Dat was een verkeerde aanname van mij.

Weet iemand hoe je aan bepaalde medicijnen zoals atibiotica kan geraken? Mag ook in pm.

[ Voor 12% gewijzigd door Maarten69 op 18-02-2026 14:42 ]

• PaulC
jdh009 schreef op dinsdag 17 februari 2026 @ 21:10:
[...]

Ik lever die gewoon terug in bij het volgende bezoek aan 1 v d lokale drankendiscounters.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Bundin schreef op vrijdag 13 februari 2026 @ 21:18:
Noodradio is 't enige wat ik echt niet heb. Ooit 2 besteld, allebei nul kwaliteit. Op zich zou ik voor toekomstbestendigheid fm/dab+ willen, op batterijen, maar alles wat ik zie lijkt cheapy China met beroerde dab+ ontvangst en een "powerbank" die de radio nog geen 3 uur aan de gang houdt.

Gelukkig is het contact in de wijk prima en staan er zat auto's dus aan nieuws kom ik wel, maar toch... Iemand een suggestie die geen honderden euro kost?
Heb je powertools op accu? Dan eens kijken of het merk waar je accu’s van hebt een simpele bouwradio op accu verkoopt die aan je wensen voldoet.

* Orion84 heeft een Makita DMR056.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDnhFTx6AE-jZzwNHkMGFFF9SjU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PwalWe0Nt2f7WjjB0Y4VAkF7.jpg?f=fotoalbum_large
Naast FM/DAB+/BT meteen ook een lamp en er zit nog een usb poortje op om een telefoon op te laden of zo.
Heb ‘m niet per se gekocht voor noodsituaties, gebruik ‘m ook met kamperen en zo. Maar gezien het aantal accu’s dat ik heb kan ik daarmee in noodsituaties ook een behoorlijk tijdje vooruit.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Pagina: 1 ... 16 17 Laatste

Let op:
We beperken ons in dit topic tot de praktische kanten van het onderwerp: hoe kun je je het beste voorbereiden op calamiteit X, voor X naar keuze. Het is niet de bedoeling af te dwalen naar de achtergronden van X zoals de geopolitieke situatie. Daar zijn andere topics voor.

We gaan het ook niet meer over wapens en (gewapende) verdediging hebben.