Jezelf voorbereiden op "het ergste"

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

En is het de vraag hoeveel je er nog aan hebt.

Gasflessen op zolder is voor de brandweer niet heel prettig als je huis in brand staat.
Maar die kleine busjes vormen een kleiner probleem.
Velen die 10 bussen deoderant boven bewaren. Die zeggen ook boem..

Maar grote gasflessen is minder fijn. Of minimaal gelijk aangeven aan 112 als je belt dat je huis in brand staat. Dan houden ze meer rekening met explosies.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08-01 12:00

Indoubt

Always be indoubt until sure

Mijn gasfles staat in een losstaande stenen schuurtje.

Maar ik realiseer me wel dat er ook in huis plenty brandbare spullen staan zoals spiritus, lampenolie, potten verf in de kelder, deodorant en waarschijnlijk nog wel wat brandbaar spul. Ik heb wel 3 brandblussers, die staan strategisch opgesteld op verschillende plekken. En rookmelders natuurlijk. Het zal allemaal wel loslopen maar beter mee verlegen als om verlegen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:21

franssie

Save the albatross

Trump gaat nu wel erg uit de bocht.
https://www.wsj.com/polit...5881a344?mod=hp_lead_pos1
“The United States launched a powerful and deadly strike against ISIS Terrorist Scum in Northwest Nigeria,” Trump said in a post on Truth Social.
https://kro-ncrv.nl/chris...zich-tegen-dreiging-trump
"Christenen worden vermoord, we kunnen niet ontkennen dat moslims ook worden vermoord", zei Danjuma Dickson Auta, leider van een christelijke gemeenschap, tegen persbureau AFP. "Zelfs degenen die dit verhaal over christelijke genocide hebben verkocht, weten dat het niet waar is", aldus Abubakar Gamandi, een moslim die leiding geeft aan een vissersbond.
De president die geen oorlog wil, lijkt toch te willen spelen op drie schaakborden om zijn sponsors te vriend te houden.
Ik ga naar fase 1 van zelfvoorziening.
4 tanks a 20L reserve brandstof voor de auto's.
Brandstofprijzen zijn nu sowieso niet ongunstig en het is een fifo systeem dus wordt niet oud.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Indoubt

Indoubt

Tsja, het kan maar ik vindt het nog wel erg ver weg. Misschien ben ik onachtzaam maar het is geen reden voor mij om naar wat voor alarmfase dan ook te gaan.

Wat ik wel nog ga doen is een ander pocketradiootje aanschaffen. In die noodradio's heb ik net zoveel vertrouwen, meestal duur en van discutabele kwaliteit. Dan is een pocketradiootje op batterijen met evt een reserve setje batterijen een betere keuze, in ieder geval voor mij. Powerbanks heb ik al los en zaklampen ook.

Ook een waterfilter gaat er hier komen dus daar ga ik nog wel naar op zoek maar echt haast heeft het niet. meer iets om de "uitrusting" compleet te maken. Watervoorraad heb ik wel.

Sommige dingen doe ik omdat ik denk dat het handig kan zijn om in staat te zijn om anderen te kunnen helpen. Je weet nooit waar dat goed voor is.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-01 23:20
franssie schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 01:32:
Trump gaat nu wel erg uit de bocht.
De president die geen oorlog wil, lijkt toch te willen spelen op drie schaakborden om zijn sponsors te vriend te houden.
Ik ga naar fase 1 van zelfvoorziening.
4 tanks a 20L reserve brandstof voor de auto's.
Brandstofprijzen zijn nu sowieso niet ongunstig en het is een fifo systeem dus wordt niet oud.
Denk dat je beter een paar goede wandelschoenen kunt kopen. Bij een situatie waar je echt weg wil ben je vast niet de enige en staat binnen no time al het verkeer vast. Lopend kom je dan waarschijnlijk verder.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 12:05
En dat niet alleen, maar waar zou je naar toe moeten? Als we in NL het haasje zijn, zal dat elders niet veel anders zijn. Ouders hebben een kleine zeewaardige boot, maar zelfs dan is de vraag of je met sluizen e.d. (wonen in de Delta) de zee kan bereiken.

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 12:00
Yaksa schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:55:
[...]

Denk dat je beter een paar goede wandelschoenen kunt kopen. Bij een situatie waar je echt weg wil ben je vast niet de enige en staat binnen no time al het verkeer vast. Lopend kom je dan waarschijnlijk verder.
Of je fiets nemen: 100km per dag
Met meer bepakking dan je te voet kan dragen.

• franssie

franssie

Save the albatross

Yaksa schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 14:55:
[...]

Die heb ik sowieso altijd klaar staan. Maar benzine is ook handig voor in de generator. Maar dat was ik vergeten te vermelden.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 10:26
SimonBR39 schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 15:27:
En dat niet alleen, maar waar zou je naar toe moeten? Als we in NL het haasje zijn, zal dat elders niet veel anders zijn. Ouders hebben een kleine zeewaardige boot, maar zelfs dan is de vraag of je met sluizen e.d. (wonen in de Delta) de zee kan bereiken.
Ik denk dat zo'n idee de oorsprong vindt in het feit dat heel veel mensen denken dat het elders beter is. Maar inderdaad, als het oorlog wordt dan is dat niet alleen in Nederland. Sterker nog, ik denk dat wij geen eens de eerste zijn waar het fout gaat.

• SimonBR39
Toch nog even over de waterfilters. Klopt het nu dat je het beste een filter (zeg Sawyer) kan combineren met waterzuiveringstabletten (of koken)? Aangezien beide niet het hele spectrum afdekken. Ik verbaas me alleen erover dat er niet echt een tussenvorm lijkt te zijn, de eerstvolgende stap lijken die RVS-vaten te zijn, maar daar hebben we geen plek voor :D

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11:15

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

SimonBR39 schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:17:
Toch nog even over de waterfilters. Klopt het nu dat je het beste een filter (zeg Sawyer) kan combineren met waterzuiveringstabletten (of koken)? Aangezien beide niet het hele spectrum afdekken. Ik verbaas me alleen erover dat er niet echt een tussenvorm lijkt te zijn, de eerstvolgende stap lijken die RVS-vaten te zijn, maar daar hebben we geen plek voor :D
Als je een hittebron hebt en een sawyer filter zit je echt wel goed. Die dingen gebruiken wij ook voor wildkamperen en dan heb je echt prima drinkwater, zeker als de bron relatief schoon is (rivier/beek oid).

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 11:54
HTT-Thalan schreef op maandag 29 december 2025 @ 22:31:
[...]

Als je een hittebron hebt en een sawyer filter zit je echt wel goed. Die dingen gebruiken wij ook voor wildkamperen en dan heb je echt prima drinkwater, zeker als de bron relatief schoon is (rivier/beek oid).
Eerst koken en dan filteren of andersom?

Fallout | TES | CIV | Lego | PS5 | Switch

• SimonBR39
Volgorde maakt niet zo veel uit, maar gevoelsmatig zou je eerst grof filteren (koffiefilter, doek oid) tbv levensduur van je echte waterfilter. Dan koken, want dan houd je je kookstel e.d. ook lekker schoon, ipv modderwater in je pannetje.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

En je mag door je filter geen gekookt water gooien.. dan issie stuk. Dus wat @SimonBR39 zegt: eerst (grof) filteren (b.v. sediment laten bezakken en water afgieten) en dan eventueel door zand of een doek als het nog heel erg is, dan door je waterfilter, en dan koken.

Ik heb net toch maar de klap gegeven op een bescheiden generator. Hebben we in ieder geval licht, warmte en koeling als de stroom uitvalt.

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:51
Ik heb ervoor gekozen geen generator aan te schaffen maar PV te gebruiken. Een 6kWh batterij met 3kWp panelen. Daar staat tegenover dat we het stroom gebruik gaan beperking. Verwarmen gebeurt met een houtkachel bijvoorbeeld

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:57
En dan reserveer je een bepaalde batterijcapaciteit voor de noodstroom @denneappel ? Want anders heb je nog niks als de batterij net leeg is en het net uitvalt. Zo doe ik het in ieder geval, wel met duidelijk meer capaciteit aan batterij en PV.

Dat gezegd hebbende: 3kWp is wel erg weinig om in de donkere maanden een batterij bij te vullen. Er zullen regelmatig dagen zijn dat ze amper 1kWh opwekken wat je met een paar verbruikers al snel op maakt gedurende het daglicht.
En mocht je de batterij wel wat kunnen bijvullen, dan zul je met lage belasting (in nood situatie) waarschijnlijk een laag systeemrendement hebben (iig tijdens ontladen) waardoor 1kWh batterijcapaciteit effectief wellicht maar 0,7kWh is.

Misschien heb je daar allemaal al rekening mee gehouden? En sowieso is iets aan energie beter dan niets natuurlijk.

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 11:11
denneappel schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:52:
Ik heb ervoor gekozen geen generator aan te schaffen maar PV te gebruiken. Een 6kWh batterij met 3kWp panelen. Daar staat tegenover dat we het stroom gebruik gaan beperking. Verwarmen gebeurt met een houtkachel bijvoorbeeld
Handig als het in november, december, januari of februari mis gaat. Accu leeg en geen opwekking vanuit de PV.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Yaksa
HTT-Thalan schreef op woensdag 31 december 2025 @ 16:43:
En je mag door je filter geen gekookt water gooien.. dan issie stuk.
Denk dat je kokend water bedoeld :+

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

denneappel schreef op woensdag 31 december 2025 @ 17:52:
Dat hou je geen 72u vol, een koelkast, wat verlichting - hoe ga je koken, ook elektrisch? En net wat al gezegd word, dan is de boel net leeg als je het nodig hebt. Ik heb ook over die batterij gedacht maar die vult zich alleen onder ideale condities en in de winter loopt er meer uit dan in, zelfs met de 36 panelen die wij hebben.

De generator is last resort - als de stroom uitvalt en niet binnen enkele uren weer terug komt.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 00:30
3kwp en 6kwh is inderdaad krap, maar het is prima voor de absolute basis: moderne vrijstaande vriezer, electrische deken, en een lampje hier en daar. Voor een dag (of twee) red je het wel.

@HTT-Thalan netjes! Zelf toevallig ook 6kva unit onderweg hier om indien nodig in de winter de accu's elke paar dagen eens op te laden. Vergeet niet om - als het een nieuwe unit is - netjes een break-in te doen zoals je dat ook bij een motor doet: 5u op lichte load laten lopen, oliewissel, en dan verspreid over een paar heat cycles een opbouwende load tot je na 20u de officieel eerste oliewissel moet doen*. Pas daarna zou ik em afstempelen als bedrijfsklaar.
Kun je ook de accu's laden? Zo ja, dan is de efficiency naar verwachting het hoogste bij 80% van de maximale constante load.

Wat heb je voor iets gehaald?

*Ik ga ervanuit dat je gewoon een generieke 3000rpm benzine generator hebt gehaald? Die hebben meestal iets van 20u voor de eerste wissel, en daarna elke 100u.

Edit: ik zie nu dat je kiest voor een generator ipv batterijen. Niet goed gelezen. Probleem van een generator op zichzelf is dat die singen behoorlijk luid zijn, en toch ook ook wel redelijk wat brandstof slurpen als ze idle draaien, of heb je gekozen voor een model met variabel toerental?

[ Voor 22% gewijzigd door scoobs op 31-12-2025 21:02 ]

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:26
HTT-Thalan schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:14:
Dat hou je geen 72u vol, een koelkast, wat verlichting - hoe ga je koken, ook elektrisch? En net wat al gezegd word, dan is de boel net leeg als je het nodig hebt.
Iets is beter dan niets natuurlijk? Er zijn zat mensen die bij stroomuitval panelen noch generator hebben.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

scoobs schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:50:
3kwp en 6kwh is inderdaad krap, maar het is prima voor de absolute basis: moderne vrijstaande vriezer, electrische deken, en een lampje hier en daar. Voor een dag (of twee) red je het wel.

@HTT-Thalan netjes! Zelf toevallig ook 6kva unit onderweg hier om indien nodig in de winter de accu's elke paar dagen eens op te laden. Vergeet niet om - als het een nieuwe unit is - netjes een break-in te doen zoals je dat ook bij een motor doet: 5u op lichte load laten lopen, oliewissel, en dan verspreid over een paar heat cycles een opbouwende load tot je na 20u de officieel eerste oliewissel moet doen*. Pas daarna zou ik em afstempelen als bedrijfsklaar.
Kun je ook de accu's laden? Zo ja, dan is de efficiency naar verwachting het hoogste bij 80% van de maximale constante load.

Wat heb je voor iets gehaald?

*Ik ga ervanuit dat je gewoon een generieke 3000rpm benzine generator hebt gehaald? Die hebben meestal iets van 20u voor de eerste wissel, en daarna elke 100u.

Edit: ik zie nu dat je kiest voor een generator ipv batterijen. Niet goed gelezen. Probleem van een generator op zichzelf is dat die singen behoorlijk luid zijn, en toch ook ook wel redelijk wat brandstof slurpen als ze idle draaien, of heb je gekozen voor een model met variabel toerental?
Eurom Independ 3100. Variabel, eco stand, dus relatief stil voor wat het is. Op 50% load zou je nog wel 6u moeten halen. Ik heb geen 3000w nodig, maar heb wat apparaten die hoge startstroom zouden kunnen vragen zoals b.v. de grondpomp dus wilde wat headroom hebben.

• scoobs
Misschien ten overvloede, maar let er eventjes op dat de ecostand (rpm verlaging) en hoge startstromen exact tegengestelde eisen hebben. De generator kan daardoor juist minder snel reageren op vraag. Voor de rest is de ecomodus wel the way to go als je er een variabele belasting op zet.

• denneappel
Franciesco schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:18:
En dan reserveer je een bepaalde batterijcapaciteit voor de noodstroom @denneappel ? Want anders heb je nog niks als de batterij net leeg is en het net uitvalt. Zo doe ik het in ieder geval, wel met duidelijk meer capaciteit aan batterij en PV.
Op momenten dat de voorspelde PV productie laag is houd ik een minimale SOC van 40% aan. Dat geeft mij wat ruimte. Extra PV aanknopen is ook vrij snel gedaan in onze situatie.

• denneappel
Drardollan schreef op woensdag 31 december 2025 @ 18:32:
[...]

Handig als het in november, december, januari of februari mis gaat. Accu leeg en geen opwekking vanuit de PV.
Tsja. Wat moet ik met deze opmerking?
Batterijen zijn niet per se leeg. Dat hangt er vanaf wat je er mee doet.
Hieronder ter lering en vermaak de opwek van 1.3kWp oost en 0.8kWp west over de slechtste dag afgelopen week. (voor de zekerheid: dat is dus 2.1kWp ipv de 3kWp die ik eerder noemde).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FBNiBhyzeDa9FWmpUG_-z80lxSw=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9Qs6SKGu4Ektn59Wn0fpfbqI.png?f=user_large

• denneappel
HTT-Thalan schreef op woensdag 31 december 2025 @ 19:14:
[...]

Dat hou je geen 72u vol, een koelkast, wat verlichting - hoe ga je koken, ook elektrisch? En net wat al gezegd word, dan is de boel net leeg als je het nodig hebt.
Ik gaf aan dat mijn strategie is om zo min mogelijk elektrisch te doen. Koken kan op de brander, bbq of houtvuur. Verwarmen van huis en wat water om te wassen met de houtkachel.

Ik denk dat ik alleen stroom gebruik om lampjes, radio en telefoons op te laden + de zonneboiler. En wanneer mogelijk de vriezer/koelkast.

• denneappel
scoobs schreef op woensdag 31 december 2025 @ 20:50:
Het leuke van een combi batterij + PV is dat je dus juist voor langere termijn een oplossing hebt zonder dat je daar onderhoud aan moet doen. Het werkt natuurlijk niet als je 80 kilo vlees op -23 moet houden en per se een oven schotel wilt maken. Nogmaals mijn strategie is beperkt gebruik van elektra.

Ik heb ook lang nagedacht over het aanschaffen van een generator maar juist daar zie ik weer nadelen.
- Het ding moet wel starten als je hem nodig hebt. En dus moet je onderhoud doen. Ik heb voldoende aan mijn hoofd en dus is nog een klusje er bij in mijn situatie niet prettig.

- Een generator heeft bewegende onderdelen en dus slijtage. Je moet dus reserve onderdelen hebben.

- Brandstof voorraad. En zover mij bekend moet je die rouleren. Dat kan evt. met de benzine auto. Ik heb een kleine handpomp om de brander te vullen met benzine uit de auto. Een generator zou je hier dus prima in mee kunnen nemen. Wel gebruikt deze veel meer dan een brander om te koken.

- Geluid. In onze situatie valt dat mee denk ik. Maar als je in een woonwijk woont heb je dus iedereen "op bezoek" om te krijgen wat ze nodig hebben. Dat vind ik echt een risico. In een nood situatie houd men echt geen rekening met een ander. Je generator moet je dus ook beveiligen.

- Opstarten. Starten jullie de generator bij stroomuitval handmatig of gebeurt dit automatisch? De zonneboiler en vriezer gaan hier automatisch door op de batterij als het net wegvalt.

• denneappel
Al met al is dus mijn afweging dat in onze situatie PV de beste optie is. Wellicht breid ik de batterij nog wat verder uit of sluit ik er permanent meer PV op aan. Ieders situatie is natuurlijk verschillend.

We zouden wat mij betreft af en toe best iets positiever of geïnteresseerder kunnen reageren op een ander.

• Drardollan
denneappel schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:58:
[...]

Tsja. Wat moet ik met deze opmerking?
Beseffen dat je bedachte plaatje niet klopt met de werkelijkheid?
Batterijen zijn niet per se leeg. Dat hangt er vanaf wat je er mee doet.
Hieronder ter lering en vermaak de opwek van 1.3kWp oost en 0.8kWp west over de afgelopen dagen. (voor de zekerheid: dat is dus 2.1kWp ipv de 3kWp die ik eerder noemde).

[Afbeelding]
Je hoeft mij niet te vertellen wat je opwekt in die maanden. Dat kan van 6 kWh tot 0,01 kWh gaan in deze tijd om het bij mijzelf te houden met een 3.2kW installatie. Als je uitgaat van een gunstige opwek van 6 kWh en daar je verbruik overdag vanaf haalt dan blijft er bar weinig over. Als de 2 dagen erna slechte dagen zijn ben je meer dan leeg. Ook al heb je er maar een paar lampjes en laders aan hangen en gebruik je het niet om te koelen of verwarmen van je huis of eten. En voor de goede orde, je zonnepanelen doen in principe niks als er geen netstroom is. Dan zal je daar ook een oplossing voor moeten inbouwen.

• Drardollan
[...]
Ik heb ook lang nagedacht over het aanschaffen van een generator maar juist daar zie ik weer nadelen.
- Het ding moet wel starten als je hem nodig hebt. En dus moet je onderhoud doen. Ik heb voldoende aan mijn hoofd en dus is nog een klusje er bij in mijn situatie niet prettig.

- Een generator heeft bewegende onderdelen en dus slijtage. Je moet dus reserve onderdelen hebben.
Je accu's moeten het ook doen als het moment daar is. Net zo goed onderhevig aan controle en onderhoud.
- Brandstof voorraad. En zover mij bekend moet je die rouleren. Dat kan evt. met de benzine auto. Ik heb een kleine handpomp om de brander te vullen met benzine uit de auto. Een generator zou je hier dus prima in mee kunnen nemen. Wel gebruikt deze veel meer dan een brander om te koken.
Of je koopt gewoon de juiste brandstof, alkylaatbenzine is jaren houdbaar.

• denneappel
Drardollan schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:07:
[...]

Beseffen dat je bedachte plaatje niet klopt met de werkelijkheid?
Kan het alsjeblieft iets constructiever? Niet iedereen wil hetzelfde als jij.
Drardollan schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:07:
[...]
je zonnepanelen doen in principe niks als er geen netstroom is. Dan zal je daar ook een oplossing voor moeten inbouwen.
PV is DC gekoppeld aan de batterij. Misschien had ik dat er bij kunnen zetten.

• denneappel
Drardollan schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:12:
[...]

Je accu's moeten het ook doen als het moment daar is. Net zo goed onderhevig aan controle en onderhoud.
Klopt. Alleen het verschil is dat de batterijen dagelijks hun werk doen om de energierekening wat te drukken. Een generator zou hier in de opslag liggen tot we hem nodig hebben. In mijn geval zou ik er dus om moeten denken het ding te checken en zo nu en dan te laten draaien. Het onderhoud aan de batterijen is zeer waarschijnlijk beperkt tot een keertje afstoffen met een verwachte levensduur van ~15 jaar.

In mijn situatie is de batterij dus in het voordeel. Ik kan mij goed inbeelden dat het voor een ander anders is. Wellicht heb je een grote vriezer of vind je het fijn om de air fryer te blijven gebruiken. Ieders situatie is verschillend.

• Drardollan
denneappel schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:23:
[...]

Klopt. Alleen het verschil is dat de batterijen dagelijks hun werk doen om de energierekening wat te drukken.
En daarmee heb je direct je eigen probleem bij de lurven, als de stroom er op een winterdag om 08:00 uitvalt dan zijn je batterijen al behoorlijk leeg en heb je er niks meer aan. Als het geen uitzonderlijk goede dag is krijg je er ook niet voldoende meer in. En heb je er dus feitelijk helemaal niks aan.

Die batterijen hebben enkel zin als je ze voldoende opgeladen laat, zeker in de winter. Maar dan is het dagelijkse werk er niet meer.
Een generator zou hier in de opslag liggen tot we hem nodig hebben. In mijn geval zou ik er dus om moeten denken het ding te checken en zo nu en dan te laten draaien.
Hoeveel moeite is dat dan? Ik ben bekend met noodaggregaten bij bedrijven en die worden normaliter 1 keer per jaar getest. Hoeveel werk is het om 1 of 2 keer per jaar het ding aan te slingeren voor 15 minuten?
In mijn situatie is de batterij dus in het voordeel. Ik kan mij goed inbeelden dat het voor een ander anders is. Wellicht heb je een grote vriezer of vind je het fijn om de air fryer te blijven gebruiken. Ieders situatie is verschillend.
Ik doe helemaal niks, ik besteed mijn tijd liever aan andere zaken.

Maar zoals aangegeven, met enkel die batterij ga je niks voor elkaar krijgen. Het is top als je in de winter een dag kan overbruggen, maar om daar nu zoveel moeite en geld in te stoppen... Een batterij is enkel nuttig als onderdeel van wat mij betreft.

• scoobs
[...
Het leuke van een combi batterij + PV is dat je dus juist voor langere termijn een oplossing hebt zonder dat je daar onderhoud aan moet doen. Het werkt natuurlijk niet als je 80 kilo vlees op -23 moet houden en per se een oven schotel wilt maken. Nogmaals mijn strategie is beperkt gebruik van elektra.

- Geluid. In onze situatie valt dat mee denk ik. Maar als je in een woonwijk woont heb je dus iedereen "op bezoek" om te krijgen wat ze nodig hebben. Dat vind ik echt een risico. In een nood situatie houd men echt geen rekening met een ander. Je generator moet je dus ook beveiligen.

- Opstarten. Starten jullie de generator bij stroomuitval handmatig of gebeurt dit automatisch? De zonneboiler en vriezer gaan hier automatisch door op de batterij als het net wegvalt.
En daarom dus dat ik 15kwp + 48kwh + generator + houtkachel heb. Het scheelt dat ik de benzine ook in de auto en motoren kan gooien, en rouleren valt wel mee: het is een kwestie van alle jerrycans voltanken in september, en vanaf januari gaat dat gewoon in de auto.
De generator moet handmatig gestart worden ja, maar dat komt pas voor op het moment dat de accu niet meer genoeg wordt afgetankt door de PV. Dat is enkel in dec/jan/feb het geval. En ook pas als de stroom er al een tijdje uit ligt. Tot die tijd neemt de omvormer volledig automatisch de stroom over. Als de belasting thuis niet te hoog is, dan kun je niet eens de lichten zien flikkeren.

Qua onderhoud is een generator overigens een dingetje dat eigenlijk practisch onderhoudsvrij is. Ik heb welliswaar enkele uren de generator een burn in laten doen om een apparaat te hebben dat he-le-maal klaar is, maar er is voor mij geen verder onderhoud nodig. Eens per jaar even een paar uurtjes een goeie load erop gooien is voldoende. Dat is puur om een standaard laadrun te simuleren. (Jerrycan erin en batterijen laden tot de tank leeg is) En natuurlijk een oliewissel uitvoeren, maar dat is 3 minuten werk. Ja, het is meer dan niets, maar het is typisch iets wat ik even doe tijdens het jaarlijks onderhoud van tuingereedschap aan het eind van het seizoen. Stickertje erop met de laatste wisseldatum en klaar. De grasmaaier schoonmaken duurt langer.

Om je een idee te geven qua slijtage: zelfs de goedkopere* generatoren gaan wel 500 uur mee op 70% load zonder significant onderhoud. Onderhoud is na elke 100 draaiuren een oliewissel en uitkloppen stoffilter, en elke 300 uur de bougie nakijken/vervangen. Als je die generator gebruikt voor het opladen van accu's, dan verbruikt ie 3,x liter benzine per uur. Een kannetje benzine is goed voor zo'n 33-35kwh. In de praktijk komt het erop neer dat je geen benzine meer hebt voor de generator, niet omdat je zonder reserveonderdelen zit.

*Goedkoper is in mijn geval 500 euro betalen voor een nieuwe driefase generator op een veiling, en dan nog een 100 euro aan bekabeling, olie en benzine voor het in laten lopen.
denneappel schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 09:59:
Al met al is dus mijn afweging dat in onze situatie PV de beste optie is. Wellicht breid ik de batterij nog wat verder uit of sluit ik er permanent meer PV op aan. Ieders situatie is natuurlijk verschillend.

We zouden wat mij betreft af en toe best iets positiever of geïnteresseerder kunnen reageren op een ander.
Ik snap dat het niet aan mij gericht is, maar ik begrijp je redenering. PV + batterij is de eerste stap, en geeft het merendeel van het jaar een betere dekking dan een campingaggregaat + kannetje benzine. En voor je absolute basisbehoeften zal het ook wel voldoende zijn. Het moet wel met de kanttekening geplaatst worden dat je met je huidige pv/batterijcapaciteit in de resterende 20% van het jaar veel sneller tegen problemen aan loopt. En dat zijn vaak de cruciale 20%.
Oh, en PV + accu + generator vullen elkaar juist aan in een huissituatie. Een generator kan juist significant efficienter werken in korte (één tot meerdere uren) durende cycles voor het opladen van batterijen, dan wanneer je deze 24/7 grotendeels idle moet laten draaien voor je basisload. Ik kan in 5-6u en één jerrycan zo'n 32-35kwh opwekken met de generator - om er vervolgens een paar dagen mee te doen, of ik kan met diezelfde jerrycan de generator iets van 15 uur relatief idle laten draaien.

[ Voor 20% gewijzigd door scoobs op 02-01-2026 12:11 ]

• scoobs
[...]

De andere puntjes mbt generators had ik al wat op gezegd, maar heb je even getest of dit in de praktijk ook werkt met een tank die bijv voor 1/3e gevuld is? Ik meende dat moderne brandstoftanks notoir lastig te legen zijn via de vulopening. Allicht dat je altijd nog de brandstofleiding ergens kunt vinden en loskoppelen, maar check vantevoren of je het in de praktijk ook fatsoendelijk kunt uitvoeren als je het koud, moe en een lege maag hebt.

En - algemeen bedoeld - dat geldt eigenlijk voor alles qua voorbereiden: Test alles dat ineens "anders" moet eens goed uit. Of dat nu het gebruik van een generator is, een gasbrander, het gebruik van een waterfilter, je stroom failover, of het aftappen van je tank is.
Drardollan schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 10:29:
[...]
Maar zoals aangegeven, met enkel die batterij ga je niks voor elkaar krijgen. Het is top als je in de winter een dag kan overbruggen, maar om daar nu zoveel moeite en geld in te stoppen... Een batterij is enkel nuttig als onderdeel van wat mij betreft.
Ditzelfde zeg ik ook van generators overigens. Als je één van de twee hebt gekocht, dan heb je voor mijn gevoel al de helft uitgegeven voor 20% van het resultaat.

[ Voor 19% gewijzigd door scoobs op 02-01-2026 12:29 ]

• denneappel
Nuttige info @scoobs :-) Misschien dat ik er over een tijdje anders over denk.

• denneappel
scoobs schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:25:
[...]

En - algemeen bedoeld - dat geldt eigenlijk voor alles qua voorbereiden: Test alles dat ineens "anders" moet eens goed uit. Of dat nu het gebruik van een generator is, een gasbrander, het gebruik van een waterfilter, je stroom failover, of het aftappen van je tank is.
Iets te snel op Verstuur gedrukt. Testen of dingen werken doe ik wel maar een duurtest zou voor mij wel nuttig zijn. Dus een weekje alleen lampjes en telefoons gebruiken die geladen worden door de batterii bij slecht weer.

[ Voor 22% gewijzigd door denneappel op 02-01-2026 12:33 ]

• scoobs
Komende week is een perfect worst case scenario om eens te testen. Dat geldt voor iedereen hier overigens.

Mocht je toch bedenken, omdat je een batterij laadt heb je geen inverter generator nodig. Een goedkoop dingetje a 250-300 van cranenbroek is dan al voldoende.

[ Voor 43% gewijzigd door scoobs op 02-01-2026 13:31 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

scoobs schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:27:
Komende week is een perfect worst case scenario om eens te testen. Dat geldt voor iedereen hier overigens.

Mocht je toch bedenken, omdat je een batterij laadt heb je geen inverter generator nodig. Een goedkoop dingetje a 250-300 van cranenbroek is dan al voldoende.
Ik ga morgen maar eens even testen :9. Crosspost uit het 'je hebt iets nieuws' topic:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5A0B0R936m4mPnQx63KRrOoc_vg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DXxosTzyplvqX47J2lBsh8IE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_9U5IIbyDUclUD8C5k8wrl21wI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIIAp2UFbSUTUpB6z0Acbnkx.jpg?f=fotoalbum_large

Olie en benzine afvullen, testen, warm laten lopen en dan load testen. Moet o.a. zeker weten dat hij de opstartstroom van de grootste geplande verbruikers aan kan.

• franssie

franssie

Save the albatross

@HTT-Thalan goed dat je de olie noemt. Het je Aspen of een vergelijkbare synthetische benzine? Die is wel handig voor opslag want bederft niet tot nauwelijks.
Bedenk me nu ik dit type ook maar eens de bougie en olie moet vervangen, ding is ook alweer 5 jaar in bezit en tweedehands gekocht.
Maar ik heb er wel schik van gehad bij een stroomstoring eens (koffie is hier heilig, met het filterapparaat had ie het wel moeilijk maar toch hadden we koffie). En ja dat had ook op een gasbuisje gekund, maar als je een generator hebt wil je die natuurlijk gebruiken.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

franssie schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:18:
@HTT-Thalan goed dat je de olie noemt. Het je Aspen of een vergelijkbare synthetische benzine? Die is wel handig voor opslag want bederft niet tot nauwelijks.
Bedenk me nu ik dit type ook maar eens de bougie en olie moet vervangen, ding is ook alweer 5 jaar in bezit en tweedehands gekocht.
Maar ik heb er wel schik van gehad bij een stroomstoring eens (koffie is hier heilig, met het filterapparaat had ie het wel moeilijk maar toch hadden we koffie). En ja dat had ook op een gasbuisje gekund, maar als je een generator hebt wil je die natuurlijk gebruiken.
Ik gebruik reguliere E10 maar wissel die veel: er staan meerdere jerrycans en die rouleer ik steeds door ze ook in de auto en motor te gebruiken. Een jerrycan staat hier gemiddeld minder dan 3 maanden stil.

• Yaksa
HTT-Thalan schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:20:
[...]Ik gebruik reguliere E10 maar wissel die veel: er staan meerdere jerrycans en die rouleer ik steeds door ze ook in de auto en motor te gebruiken. Een jerrycan staat hier gemiddeld minder dan 3 maanden stil.
E10 zit ethanol in. Dit kan bij kleinere ICE's (zoals generators) schade opleveren. Bovendien is het minder lang houdbaar. Beter is alkylaat benzine (zoals Aspen4) gebruiken, is ook nog 'ns heel lang houdbaar.

• franssie

franssie

Save the albatross

HTT-Thalan schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:20:
[...]

Ik gebruik reguliere E10 maar wissel die veel: er staan meerdere jerrycans en die rouleer ik steeds door ze ook in de auto en motor te gebruiken. Een jerrycan staat hier gemiddeld minder dan 3 maanden stil.
Als je de generator dan ook zo vaak gebruikt is dat prima. Ik gebruik de mijne weinig dus Aspen voor in de opslag. Als ie moet draaien gaat er ook gewoon E10 in. Gaat ie terug in de opslag, dan weer wat Aspen in de tank.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

franssie schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 19:26:
[...]

Als je de generator dan ook zo vaak gebruikt is dat prima. Ik gebruik de mijne weinig dus Aspen voor in de opslag. Als ie moet draaien gaat er ook gewoon E10 in. Gaat ie terug in de opslag, dan weer wat Aspen in de tank.
Ik zal volgende week wel een keer wat Aspen ofzo scoren voor de opslag, voor nu gaat er gewoon E10 in. Eurom geeft zelf overigens aan dat het ding prima op E10 kan draaien, en ook nergens een waarschuwing dat dit schade zou kunnen geven (ja, ik heb de handleiding gelezen :P).

• scoobs
Simpele 95E10 kan prima. Risico's zoals water aantrekken, verstoppen van de carbs, etc zijn inderdaad een dingetje als er benzine (langere) tijd in de tank zit. Als je hem echter droog laat lopen is er niets aan de hand. Eventueel kun je inderdaad een klein scheutje aspen nadien erin doen, zodat je iets hebt dat wat dampdruk geeft zonder dat het zelf vocht aantrekt, maar of het nodig is... Ik zie Aspen vooral als iets dat je haalt als je geen voertuigen op benzine hebt, maar wel wat klein tuingereedschap dat je slechts incidenteel gebruikt.

Ohja, en ik weet dat je de handleiding gelezen hebt, maar die 12v aansluiting is normaliter alleen geschikt als acculader. Houd ons op de hoogte van hoe het bevalt.

[ Voor 13% gewijzigd door scoobs op 03-01-2026 21:20 ]

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Ik heb ethanol vrije benzine voor de grasmaaier en de kettingzaag.
Dus dat wordt jaarrond gebruikt.
Een generator heb ik nog niet maar ik heb een bifuel op het verlanglijstje.
Propaan en benzine en dan een inverter uitvoering voor de mooie zuivere sinus.
Maar de noodzaak belet mij nog op de bestelknop te drukken.
Ik heb nog een 12 naar 240 omvormer liggen die ik aan de auto kan knopen eventueel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MwQ-qLZ-5ADwSuXsisKvwNfmoU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hngPOfcgEJiLpjTHcrB4gF0U.jpg?f=fotoalbum_large

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Ronald.42 wellicht ooit de noodzaak om lokaal je elektrische gereedschap op te kunnen laden :P

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Ik heb wel échte Stihl benzine staan voor mijn tuinmachines maar dat is tweetakt dus dat gooi ik niet in de generator :P. En soms heb ik wel ethanolvrij staan, ivm een oldtimer motor, dus het kán er wel in hoor. Maar ik heb het ding vooral voor een noodgeval en dan is het gewoon 'wat brand gaat erin'.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-01 21:36
Omdat het toch over noodstroom gaat begin ik daarmee.
Kipor 2300 watt generator, gebruik ik regelmatig in de off grid klusgarage. Gevuld met 98e5, tankje gaat max 2 weken mee
Plm. 35 liter 98e5 op voorraad
200Wp voor het laden van zelfbouw solaraccu, omvormer met mppt, 12V 120Ah accu en 1x 500 watt 230V omvormer en 1x 1000 watt omvormer. Daarnaast nog 2x 12V 44Ah accus geladen op voorraad.
5 liter Aspen blauw
2x multifuel kooktoestel
1x Campinggas kook brander
1x Campinggas gaslantaarn (10 kousjes op voorraad)
6x Campinggas blikje
2x powerbank 65watt
12 liter drinkwater
40 liter kraanwater in jerrycans
Eten voor een week
Kaarsen, lucifers, aanstekers
Diverse radios en 1x baofeng uv5r portofoon (alles off grid)
4-6 zaklampen
2x petroleum kachel
40 liter kachel brandstof

Wat mis ik nog?

Handgereedschap en boormachines op accu ruimschoots aanwezig

• franssie

franssie

Save the albatross

@Ramon 73 slaapzak, bivak zak, rugzak etc voor onderweg of thuis als het toch koud wordt?
Ach je kan het zo gek maken als je wil.

• Ramon 73
franssie schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 23:51:
@Ramon 73 slaapzak, bivak zak, rugzak etc voor onderweg of thuis als het toch koud wordt?
Ach je kan het zo gek maken als je wil.
Slaapzak en matje heb ik ook in huis.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:06
Dat hangt ervan af.
Voor welk scenario wil je voorbereid zijn?
Hoeveel personen?

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:54

mb1

Ik zit met het volgende.
Ik wil ook wat beter voorbereid zijn en heb onlangs een kleine generator aangeschaft een 4-takt Güde isg 1200 inverter.
Deze heb ik bedrijfsklaar gemaakt en een burn-in gegeven en afgevuld met ethanolvrije 100+ octaan van Tanqyou + voorraad 5liter (+ gemiddeld 75 liter op de oprit in de auto's).
Elk half jaar wil ik proefdraaien met dit apparaat en alleen in geval van nood gaat er E10 in uit de auto.
Nu heb ik ook 14kWp aan panelen liggen op de oriëntatie NO, ZO en ZW.
Nu ben ik mij aan het oriënteren op een deftige thuisaccu met noodstroom voorziening bijvoorbeeld de Haier E-tower 2.0. en dan met 2 of 3x 5kWh accu https://gllink.nl/haier-e...daard-in-thuisbatterijen/
Voor de 9 maanden met voldoende zon maak ik mij dan wat minder zorgen, maar hoe gaat dit als het net weg is en ik de accu's moet laden met de generator, gaat die niet gelijk door de knieën of zou er bij dit soort systemen een mogelijkheid zijn om met beperkt vermogen te laden?
Ik kan hier in de brochure niet gelijk wat over terugvinden.

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:54

Bever!

3

mb1 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:33:
Ik zit met het volgende.
Ik wil ook wat beter voorbereid zijn en heb onlangs een kleine generator aangeschaft een 4-takt Güde isg 1200 inverter.
Deze heb ik bedrijfsklaar gemaakt en een burn-in gegeven en afgevuld met ethanolvrije 100+ octaan van Tanqyou + voorraad 5liter (+ gemiddeld 75 liter op de oprit in de auto's).
Elk half jaar wil ik proefdraaien met dit apparaat en alleen in geval van nood gaat er E10 in uit de auto.
Nu ben ik mij aan het oriënteren op een deftige thuisaccu met noodstroom voorziening bijvoorbeeld de Haier E-tower 2.0. en dan met 2 of 3x 5kWh accu https://gllink.nl/haier-e...daard-in-thuisbatterijen/
Voor de 9 maanden met voldoende zon maak ik mij dan wat minder zorgen, maar hoe gaat dit als het net weg is en ik de accu's moet laden met de generator, gaat die niet gelijk door de knieën of zou er bij dit soort systemen een mogelijkheid zijn om met beperkt vermogen te laden?
Is het niet zo dat als het hoofdnet omvalt je met een generator ook weinig doet?

• scoobs
@mb1 Wat kost dat grapje? Ik heb een thuisaccu van balans energie*. Die werken met een Deye sun-12k-sg04lp3-eu omvormer, welke ingebouwde functies als automatische grid overname en generator input heeft. (Ja, dit kan, als electrisch gezien de omvormer tussen grid en meterkast stopt.) Voorheen had ik zelf al bij iemand zo'n setup geinstalleerd, maar zij zijn momenteel nog even duur als wat ik zelf aan onderdelen zou betalen voor een diy accu en de omvormer. Je hebt wel een driefase generator nodig, maar bij troostwijk gaan de 6kw driefase modellen nu voor 500 euro de deur uit. Die halen gegarandeerd een significant betere bsfc, en de kosten vallen in het niets in vergelijken met de rest van het systeem.

*Het systeem zou zich door handel op de onbalansmarkt moeten terugverdienen. We gaan het zien. De basisprijs is al ontzettend laag voor de functionaliteit die je krijgt.

@Ronald.42 goeie tip mbt de benzine. Ik moet eens kijken hoe dat bij de zuiderburen zit, want ik zie dat ze 98 al vanaf 1,50 aanbieden in de buurt.

[ Voor 7% gewijzigd door scoobs op 04-01-2026 10:01 ]

• Wally2002
Ik heb er weinig ervaring mee maar in principe kun je toch ook een verbruiker met een laag vermogen op een aggregaat aansluiten? Hooguit draait je aggregaat dan niet efficiënt.

Overigens geeft een vaste thuisaccu die in eilandbedrijf kan werken wel een significant hoger verbruik voor de apparatuur die continue het net moet bewaken om een soepele overgang mogelijk te maken.

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-01 22:39
Heb je erover nagedacht hoe je ervoor zorgt dat al dit spul daadwerkelijk van jou blijft? Niet dat er op dag 3 al groepen "raiders" zijn natuurlijk, maar wat diefstal preventie en andere maatregelen om jezelf en je naasten veilig te houden van opportunisten lijkt me ook wel in dat rijtje te passen.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

TweakMDS schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:16:
[...]

Heb je erover nagedacht hoe je ervoor zorgt dat al dit spul daadwerkelijk van jou blijft? Niet dat er op dag 3 al groepen "raiders" zijn natuurlijk, maar wat diefstal preventie en andere maatregelen om jezelf en je naasten veilig te houden van opportunisten lijkt me ook wel in dat rijtje te passen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v5-Yh8ln_1sz2cMPsoubut_vrkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zfgYPUk7H3XtjDLPZLVn9LtR.jpg?f=fotoalbum_large

• Indoubt

Indoubt

In Berlijn zijn ze sinds zaterdag aan het testen. Geen stroom tot Donderdag. Misschien kunnen daar nog wat lessen uit worrden gehaald.

Ondertussen ben ik begonnen de oude voorraden te inspecteren en is er toch heel wat over de datum. Nu maak ik me over de blikken unox smack en soep geen zorgen, die kunnen tot heeeel lang over de datum. Ik ga toch eens wat meer reguliere dingen aanschaffen die ik ook wekelijks gebruik en een fifo systeem toepassen. Nu heb ik wel wat meer omdat ik verwacht dat er, als er echt problemen zijn, enkele familieleden hier komen overleven. Dat is eigenlijk ook zo afgesproken. Gewoon omdat ik het beste ben voorbereid en het meest geschikt ben om alles te regelen wat nodig is.

Mijn Radio's zijn aangekomen, het is een Sangean PR-D7 geworden. Zonder zaklantaarn/powerbank, zonnecel etc want dat heb ik voldoende separaat. Wel kan deze zowel op netstroom als op AA cellen en als je oplaadbare AA cellen neemt dan worden deze ook in de radio geladen. Je kunt het toestel dus op de netstroom adapter laten en is die altijd bedrijfsklaar. De radio stopt met laden als de AA accu's vol zijn.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Als je hier van weet te winnen heb je die jerrycan water en dat pak meel wel verdiend.

• Indoubt

Indoubt

HTT-Thalan schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:24:
[...]

Als je hier van weet te winnen heb je die jerrycan water en dat pak meel wel verdiend.
Hij is leuk. Dat gaat met mijn fluffy leen labradoodle niet lukken, dan moet ik zelf iets verzinnen. :+

• Ronald.42
  • Niet online
Ik zit met het volgende.
Ik heb hier driemaal een Marstek staan die kan ik manueel instellen op met hoeveel vermogen hij mag laden.
Max 2500 watt en minimaal wat je zelf wil.
Hoe dat bij andere merken zit, geen idee.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• Ronald.42
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 22:34:
Ik heb wel échte Stihl benzine staan voor mijn tuinmachines maar dat is tweetakt dus dat gooi ik niet in de generator :P. En soms heb ik wel ethanolvrij staan, ivm een oldtimer motor, dus het kán er wel in hoor. Maar ik heb het ding vooral voor een noodgeval en dan is het gewoon 'wat brand gaat erin'.
Ik meng altijd zelf, wel met stihl tweetakt olie overigens.
De sloep en de grasmaaier moet ook gewone benzine in.
Voor het tweetakt spul meng ik in een 5 liter jerrycan.
Die schone benzine zit in een 20 liter jerrycan.
Scheutje olie in de 5 liter jerrycan de schone benzine erbij even klotsen en klaar.
Die mengsmering gaat hier niet zo hard de gewone benzine wel.
Toen we nog alleen hout stookten was dat andersom, de hele winter met de kettingzaag in de weer.

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07:54

mb1

scoobs schreef op zondag 4 januari 2026 @ 09:58:
@mb1 Wat kost dat grapje? Ik heb een thuisaccu van balans energie*. Die werken met een Deye sun-12k-sg04lp3-eu omvormer, welke ingebouwde functies als automatische grid overname en generator input heeft. (Ja, dit kan, als electrisch gezien de omvormer tussen grid en meterkast stopt.) Voorheen had ik zelf al bij iemand zo'n setup geinstalleerd, maar zij zijn momenteel nog even duur als wat ik zelf aan onderdelen zou betalen voor een diy accu en de omvormer. Je hebt wel een driefase generator nodig, maar bij troostwijk gaan de 6kw driefase modellen nu voor 500 euro de deur uit. Die halen gegarandeerd een significant betere bsfc, en de kosten vallen in het niets in vergelijken met de rest van het systeem.

*Het systeem zou zich door handel op de onbalansmarkt moeten terugverdienen. We gaan het zien. De basisprijs is al ontzettend laag voor de functionaliteit die je krijgt.

@Ronald.42 goeie tip mbt de benzine. Ik moet eens kijken hoe dat bij de zuiderburen zit, want ik zie dat ze 98 al vanaf 1,50 aanbieden in de buurt.
Wat kost dat grapje, tussen de €6K en €8K vergelijkbaar met het systeem van balansenergie met off-grid module alleen wel veel minder batterij capaciteit.
Ik mag dit hele jaar nog salderen en terugleveren voor 11,5 cent (Greenchoice), dus ik ga nu nog niet overstappen op een nieuw contract (Balans).
Ik ben me aan het oriënteren en rond eind 2026 zal ik op zijn vroegst iets doen.

• scoobs
HTT-Thalan schreef op zondag 4 januari 2026 @ 10:24:
[...]

Onderschat niet wat voor een projectielwapens zonder verdere checks in Nederland/Europa nu (legaal) te koop zijn. Dat gaat van PCP luchtbuksen tot electrische kruisbogen tot gewoon een compound boog met jachttip, hoewel die tip dan weer niet legaal is. Nu scheelt het wel dat dit vrij duur en verder nutteloos materiaal is, en je het dus niet veel tegenkomt. Maar ik hoef je denk ik niet te vertellen dat een leren motorpak + keukenmes al een heel eind komt, en dat komt toch wel al een stuk meer voor.

@mb1 als je nog een jaar wilt wachten ivm je contract, dan is het inderdaad beter om het gewoon te laten zoals het is. Check wel even of je iets kunt terugvinden van het verbruik van de omvormer van jouw systeem. De Deye bijvoorbeeld is met 100w standby verbruik namelijk niet de zuinigste.

[ Voor 16% gewijzigd door scoobs op 04-01-2026 12:14 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

scoobs schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:10:
[...]

Onderschat niet wat voor een projectielwapens zonder verdere checks in Nederland/Europa nu (legaal) te koop zijn. Dat gaat van PCP luchtbuksen tot electrische kruisbogen tot gewoon een compound boog met jachttip, hoewel die tip dan weer niet legaal is. Nu scheelt het wel dat dit vrij duur en verder nutteloos materiaal is, en je het dus niet veel tegenkomt. Maar ik hoef je denk ik niet te vertellen dat een leren motorpak + keukenmes al een heel eind komt, en dat komt toch wel al een stuk meer voor.

@mb1 als je nog een jaar wilt wachten ivm je contract, dan is het inderdaad beter om het gewoon te laten zoals het is.
Ik heb een kettingzaag, een bosmaaier en enkele flinke bijlen. Telt dat ook? :P.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KqQ5Mnyyn88_jjOHAXsARs7XNAg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/8NAb8yQjG6SVdzLi2vAkpGtL.png?f=fotoalbum_large

En in dit weer is een shelter ook zo geregeld :+.

[ Voor 18% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-01-2026 12:15 ]

• scoobs
Hahaha, goeie backup inderdaad. Hopelijk op benzine, dat kabaal schrikt gelijk goed af.

• Indoubt

Indoubt

HTT-Thalan schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:13:
[...]

Ik heb een kettingzaag, een bosmaaier en enkele flinke bijlen. Telt dat ook? :P.
Dat rekenen we goed. Doet me denken aan het spel Doom. Een gewone handzaag doet ook wonderen.

Mijn Kettingzaag en Bosmaaier staan helaas meer dan 1000km verderop maar een bijl om houtjes te hakken heb ik hier nog wel. Al denk ik toch in eerste instantie aan de brandblusser. Die blust meer dan alleen brand.

Even wat anders: in mijn voorraad zat ook een zak met ongebrande en ongezouten walnoten. Houdbaar tot december 2020. Dus weg ermee. Nou ja, bij openen leken ze nog gewoon goed dus ik maak er de vogeltjes blij mee. En ik heb een handje van deze walnoten gegeten. Smaakte prima, alsof ze net uit de winkel kwamen. Dus als ik hier niet meer post weten jullie waar het aan heeft gelegen. Maar ik denk dat ze nog prima waren.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Indoubt schreef op zondag 4 januari 2026 @ 12:20:
[...]

Dat rekenen we goed. Doet me denken aan het spel Doom. Een gewone handzaag doet ook wonderen.

Mijn Kettingzaag en Bosmaaier staan helaas meer dan 1000km verderop maar een bijl om houtjes te hakken heb ik hier nog wel. Al denk ik toch in eerste instantie aan de brandblusser. Die blust meer dan alleen brand.

Even wat anders: in mijn voorraad zat ook een zak met ongebrande en ongezouten walnoten. Houdbaar tot december 2020. Dus weg ermee. Nou ja, bij openen leken ze nog gewoon goed dus ik maak er de vogeltjes blij mee. En ik heb een handje van deze walnoten gegeten. Smaakte prima, alsof ze net uit de winkel kwamen. Dus als ik hier niet meer post weten jullie waar het aan heeft gelegen. Maar ik denk dat ze nog prima waren.
Ik heb hier genoeg materiaal in de werkplaats om hier een paar van te maken als het moet :P.

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:16
Ik zit met het volgende.
Ik heb gewoon een 48V lader gekocht die instelbaar is. Die kan je dan instellen op de laadstroom die het aggregaatje die je hebt kan leveren. Laatst getest en werkt prima :Y
Ik heb een driefasensysteem en een klein (1 fase) generator. Ik wilde niet nog een driefase generator erbij kopen om de accu's te kunnen laden wanneer dat zich zou voordoen.

• Bvanham
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:18
Tja, als je dan toch een generator koopt zet hem dan weg met Aspen of en aan ander Alkydbenzine die niet veroudert. Anders heb je na een half jaar ook al problemen met verstoppingen in het benzinesysteem en starten.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Dat lijkt prima te werken. Moest even een paar keer trekken en starten voor hij van de choke af wilde blijven draaien, ondanks dat hij op de choke op een gegeven moment ook stilviel, maar na 3-4 pogingen bleef hij draaien zonder choke. Zal de nieuwigheid wel zijn.

Puntje van kritiek: Onder de olie-vul-dop zit een plastic 'tray' die zo gemaakt is dat eventuele overfill via die tray naar buiten kan lopen ipv in de behuizing te druppen, maar die tray was echt van waaibomenplastic en bij het schoonmaken met papier kwam er al een scheur in. Daar moet ik iets beters voor verzinnen dus.

Deze bouwstofzuiger is 1400 watt. Heb er ook een 2000w heteluchtkachel op geprobeerd en dat was qua opstartload ook geen enkele issue. Ik verwacht dus dat mijn waterpomp die nomimaal ~1000w trekt ook niet echt een issue gaat zijn mocht het zover komen. Ik kan er in ieder geval prima mijn olieradiator (1500), mijn koelkast (70cm hoog model met vriezer) en wat verlichting prima op draaien.

[ Voor 22% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-01-2026 14:06 ]

• scoobs
Zie ik daar een Africa twin? :9~

Nu nog even laten inlopen en een oliewissel of 2. Dan zit je, als je hem in de praktijk nodig hebt, in ieder geval in het dal van de Bathtub Curve.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

scoobs schreef op zondag 4 januari 2026 @ 14:11:
Zie ik daar een Africa twin? :9~

Nu nog even laten inlopen en een oliewissel of 2. Dan zit je, als je hem in de praktijk nodig hebt, in ieder geval in het dal van de Bathtub Curve.
Ja klopt, een 2016 CRF1000L. Daar had ik waarschijnlijk veel meer kilowatt met kunnen opwekken maar hoe maak ik daar dan weer een inverter aan vast he :P.

Voor dat inlopen, dat moet het beste onder load me dunkt? Hoe lang/zwaar? Ik heb nog genoeg olie staan voor 2 wissels. Chatgpt zegt:

"Samengevat in één oogopslag

20 min zonder load

30–45 min lichte load

60–90 min middelmatige load

Olie verversen na 2–3 uur

Daarna normaal gebruiken

Zo geef je je generator een rustige jeugd, en dat betaalt zich later terug in betrouwbaarheid wanneer je hem echt nodig hebt."

[ Voor 32% gewijzigd door HTT-Thalan op 04-01-2026 14:30 ]

• scoobs
Ik zie iets over een varierende load tussen de 30-70% voor een paar uur. Twee kacheltjes, waarvan eentje op een temperatuur waarbij de thermostaat schakelt tussen aan/uit zou helpen. Ik zou met dat kleine 5500rpm apparaat van je zeggen dat je een oliewissel doet na 1u, en nog eens na 5u. Idealiter daarna nog eens tot aan 20u, maar ik kan me voorstellen dat je daar geen zin in hebt . Het is allemaal geen exacte wetenschap verder.

Edit: je hebt je post aangepast terwijl ik aan het reageren ben. In de praktijk komt het erop neer dat je enkele uren relatief normale belasting moet doen en gewoon vaker de olie moet wisselen. Zoals je ook hebt met nieuwe auto's en motoren. Alleen daar zijn de initiele intervals wat langer omdat die een filter hebben wat de metaalfilters opvangt. Mocht je toevallig nog een stapel neodymium magneet hebben, dan kun je eentje op de aftapplug plakken; dat zou in theorie helpen.

Maar ondertussen denk ik dat we meer bezig zijn met bezigheidstherapie op de zonnige winterzondagmiddag. :+

[ Voor 41% gewijzigd door scoobs op 04-01-2026 14:54 ]

• Ramon 73
Wally2002 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 08:26:
[...]

Dat hangt ervan af.
Voor welk scenario wil je voorbereid zijn?
Hoeveel personen?
Uitval van openbare voorzieningen, waterleidingen, energienetten, gesloten winkels wil ik op voorbereid zijn. Tegen oorlog beschermen gaat mij te ver.
Voor 2 personen overigens.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Dat kraanwater in jerrycans blijft niet heel lang drinkbaar.
Als je er moeite in wil stoppen kan je het wecken. Moet je wel potjes (moge. Grote jampotten zijn, alleen nieuwe deksels kopen. Ook de grote HAK voldoet. Maar echte Weck of la parfait potten (beugel) werkt ook.

Water 30min op 100gr in je waterbad en je water is goed voor altijd.
Bij flessen van 2L doe ik een uur, nergens op gebaseerd buiten mn eigen gevoel na duizenden weckpotten in mn handen gehad te hebben.

Als je meer wil leren over wecken mag je evt een DM sturen. Anders gaan we misschien te ver offtopic.

In een jerrycan is daarna alsnog bruikbaar om de belangrijkste planten water mee te geven. Of mee te poetsen of wc mee doorspoelen.

Heb je al getest hoelang je water drinkbaar blijft vanuit de jerrycan?

• Ramon 73
Dennis1812 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 20:45:
Dat kraanwater in jerrycans blijft niet heel lang drinkbaar.
Als je er moeite in wil stoppen kan je het wecken. Moet je wel potjes (moge. Grote jampotten zijn, alleen nieuwe deksels kopen. Ook de grote HAK voldoet. Maar echte Weck of la parfait potten (beugel) werkt ook.

Water 30min op 100gr in je waterbad en je water is goed voor altijd.
Bij flessen van 2L doe ik een uur, nergens op gebaseerd buiten mn eigen gevoel na duizenden weckpotten in mn handen gehad te hebben.

Als je meer wil leren over wecken mag je evt een DM sturen. Anders gaan we misschien te ver offtopic.

In een jerrycan is daarna alsnog bruikbaar om de belangrijkste planten water mee te geven. Of mee te poetsen of wc mee doorspoelen.

Heb je al getest hoelang je water drinkbaar blijft vanuit de jerrycan?
Ik weet dat water in jerrycans snel ondrinkbaar wordt. Dat water ververs ik 2x per jaar en is alleen bedoeld voor wassen etc. Drinkwater heb ik paar 12x500mL trays in huis en die wissel ik regelmatig, lopende voorraad.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:02
Als expert al eens gedacht aan een weck-topic met extra mooie TS? Interessant onderwerp!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:07
Als je er moeite in wil stoppen kan je {water} wecken.
Stop me if you've heard this one before: water, op sterk water.

Liege, liege, liegebeest!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ramon 73 schreef op maandag 5 januari 2026 @ 07:50:
[...]

Ik weet dat water in jerrycans snel ondrinkbaar wordt.
Ook als je chloor (dunne bleek) toevoegt? Zover mij bekend gaat het dan meerdere jaren mee.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

downtime schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:33:
[...]

Ook als je chloor (dunne bleek) toevoegt? Zover mij bekend gaat het dan meerdere jaren mee.
Dan zou ik eerder achteraf filteren.

• Ramon 73
downtime schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:33:
[...]

Nah, dat is niet lekker drinken. Dan kook ik liever.
Maar dat water is niet direct bedoeld als drinkwater, meer voor planten, wassen etc

• Indoubt

Indoubt

Er zijn ook speciale chloortabletten voor drinkwater met exacte dosering etc. Daarvan heb ik wel wat liggen. Maar ik sla geen water op in kanisters. Ik heb een redelijke voorraad mineraalwater die lang goed blijft. Ik heb wel water kanisters maar die vul ik pas als de nood hoog is. Aangezien ik een pomp kan bedrijven als alles is uitgevallen trek ik de waterleiding gewoon leeg. Dat werkt en dat heb ik geprobeerd toen er een keer geen water was.

Van de walnoten geen last gehad. Die waren ook qua smaak nog prima ondanks ver over de datum. En de vogels waren blij want ik kon geen vogelpinda's krijgen en zo hadden ze nog iets met dit weer. Zelfs een bonte specht is langs geweest.

Edit: vanavond was er een stukje op 1vandaag bij de NPO1 over hoe Zweden zich heeft voorbereid/aan het voorbereiden is en dat Nederland min of meer van plan is het Zweedse model te volgen. Grappig om te zien dat bepaalde groepen of mensen daar taken toebedeeld krijgen. Niet perse om te vechten maar om de maatschappij aan de gang te houden. Eigenlijk een goede insteek denk ik.

[ Voor 21% gewijzigd door Indoubt op 07-01-2026 20:42 ]

• JukeboxBill
  • Laatst online: 11:41
Bij o.a. Welkoop kan je 1 liter glazen jampotten kopen, 4 voor €9,95.
Voor mij alleen hoef ik er maar 12 te hebben.
Daarin blijft water veel langer goed dan plastic en hoef je niet met chemicaliën in de weer of duur mineraalwater uit de supermarkt te kopen.
Alleen nog even uitzoeken hoe lang je het echt kan bewaren. Jam blijft een jaar goed, maar dat gaat er kokend heet in met een hoop suiker als conserveermiddel.
Of anders een rouleer systeem bedenken. Heb elke dag wel 2 liter water nodig voor de thee en dat wordt dan toch gekookt.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

JukeboxBill schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:19:
Daarin blijft water veel langer goed dan plastic en hoef je niet met chemicaliën in de weer of duur mineraalwater uit de supermarkt te kopen.
Alleen nog even uitzoeken hoe lang je het echt kan bewaren. Jam blijft een jaar goed, maar dat gaat er kokend heet in met een hoop suiker als conserveermiddel.
Of anders een rouleer systeem bedenken. Heb elke dag wel 2 liter water nodig voor de thee en dat wordt dan toch gekookt.
Als het metalen deksels zijn. Pot vaatwasser schoon. Dus als hij lang staat even wassen. Stof eruit enzo.
Deksels inspecteren. Meestal maar 1x bruikbaar tegenwoordig. Dan zitten er wel haarscheurtjes in.

Pot afvullen met water tot de rand, dichtdraaien.
Pak een grote soeppan, doekje onderin tegen het rammelen.
Potten erin en minimaal 3/4 onder water. Meer mag ook.

Aan de kook brengen. Heb je alleen water? Dan 30 minuten op 100gr houden met deksel erop.

Potten eruit halen en in dit weer buiten zetten om af te koelen. Na een halve dag zijn ze met deze kou wel volledig afgekoeld. Alle deksels even voelen of ze vacuüm zijn door proberen in te drukken.
Vacuüm? Bewaar op een droge plaats met stabiele temperaturen. Het liefst geen grote acute schommelingen. Kelder of trapkast ofzo is goed.

Houdbaar tot na je dood. Je familie gooit het wel weg waarschijnlijk.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

barrymossel schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:26:
[...]

Als expert al eens gedacht aan een weck-topic met extra mooie TS? Interessant onderwerp!
Ik heb hier oprecht na je bericht een paar dagen over nagedacht en eigenlijk besloten dit niet te doen.
Ik deel graag mijn kennis en geef mensen tips.

Maar een complete TS met alle mitsen en maren en alles waar op te letten gaat echt veel tijd inzitten. (Zelf heb ik een cursus gedaan en vooraf echt veel gelezen en ik leer nog steeds nieuwe dingen en inzichten)

En dat er veel tijd ingaat is niet zo erg. Maar ik denk dat het topic geen lang leven beschoren is. Je ziet het met veel topics afgesplitst van het algemene koken topic dat ze toch wegzakken en af en toe weer even opduiken.
Maar of er genoeg Tweakers zijn om echt een actief Weck topic te houden betwijfel ik ten zeerste.

Voel je desondanks altijd vrij om ernaar te vragen. En als het antwoord teveel offtopic zou gaan kan het altijd per DM.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Dennis1812 Is het echt zo simpel? Ik heb nog wel ergens een 50L RVS pan staan uit de tijd dat ik nog dacht dat ik bier kon brouwen.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

franssie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:55:
@Dennis1812 Is het echt zo simpel? Ik heb nog wel ergens een 50L RVS pan staan uit de tijd dat ik nog dacht dat ik bier kon brouwen.
Ja, water wecken is simpel en foolproof.
Ik heb zelf een volautomatische weckketel waar ik temperatuur en tijd kan instellen. Maar een soeppan en de temperatuur in de gaten houden (bubbelen is koken) werkt net zo goed.
Water hoeft maar 30 minuten (langer mag altijd). Als je een pastasaus met vlees hebt bijvoorbeeld moet je 2 uur. Dan is een automatische ketel wel echt fijner. In mijn ketel heb ik onderin een rooster zitten. Maar een theedoek of vaatdoek tegen rammelen werkt ook.

Mocht ik een gerecht 2 uur doen en er een pot water bijzetten gaat het water gewoon 2 uur mee overigens.
Als je potten met draaideksel hebt kan ik het niet moeilijker maken dan dit. Bij voorkeur nieuwe deksels. En geen plastic dekseltjes of potjes van de action. Die kunnen niet tegen langdurig verwarmen.
Potjes van groente conserven (HAK bijvoorbeeld, of huismerk) is prima. Alleen even nieuwe deksels kopen. Die kan je op veel plekken vinden tegenwoordig. Zoals Welkoop, bio winkels, online, Belgische supermarkten, sommige bouwmarkten.

Bij Weck potten moet je je rubber controleren, zeker weten dat je met je pot kan wecken en de klemmen juist plaatsen.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Dennis1812 Ik heb weckpotten met rubber en clips. Doel is inderdaad pastasaus voorruit te maken en niet in te vriezen, uit een pot is veel makkelijker te gebruiken en kost minder tijd/energie om te ontdooien. En scheelt natuurlijk weer ruimte in de vriezer. bruikbare ijzeren voorraad te hebben natuurlijk.
Je deed ook wel eens stoofvlees wecken toch? Lijkt me ook ideaal, samen met die Nettorama aardappels (die ik nog moet halen).

Ik ga er weer eens mee aan de slag, is ideaal om in een

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 10:57
JukeboxBill schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:19:
Bij de Lidl koop je 1,5 liter water voor 49 cent wat, ik meen, ca 1 tot 1,5 jaar goed is volgens het etiket. Stel je ververst elk jaar en koopt dan dus elk jaar 8 flessen (12 liter) water voor €4. Voor €30 aan wekpotten kun je dan gedurende grofweg 7 jaar water kopen.
Dus of die wekpotten voor water nou zo zinvol zijn?

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

franssie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:08:
@Dennis1812 Ik heb weckpotten met rubber en clips. Doel is inderdaad pastasaus voorruit te maken en niet in te vriezen, uit een pot is veel makkelijker te gebruiken en kost minder tijd/energie om te ontdooien. En scheelt natuurlijk weer ruimte in de vriezer. bruikbare ijzeren voorraad te hebben natuurlijk.
Je deed ook wel eens stoofvlees wecken toch? Lijkt me ook ideaal, samen met die Nettorama aardappels (die ik nog moet halen).

Ik ga er weer eens mee aan de slag, is ideaal om in een
Klopt. Vanavond eet ik stoofvlees uit de Weck toevallig.
Let even op dat je alleen vastkokende aardappels kan wecken.

En als je met rubbers werkt altijd oranje rubbers. De witte zijn niet geschikt voor Weck.
2 klemmen per pot tegengesteld van elkaar erop.
Rubbers even de kook overheen en met een vork op je deksel.
Pastasaus 2cm onder de rand vullen. Alle vettige producten zoals stoofvlees, pastasaus, kippensoep, erwtensoep etc.. allemaal 2cm onder de rand. En 2 uur. Bij erg dikke substantie en koud begin zou ik voor 3 uur gaan.
Bij voorkeur heet afvullen en heet water in je ketel. En snel terugkomen na je weck proces.

Klemmen eraf als het volledig afgekoeld is.
Lijst met verboden ingrediënten heb ik je wel eens toegestuurd geloof ik.
En bij potten zou ik als ik jou was het stort model van Weck nemen. Past er 1 meer in je ketel. Tulp model staat wel iets mooier in de kast.
Je hebt ze van 250cc tot 2L. Ik gebruik de 1L het meest.
De kleintjes voor appelmoes en cake.
2L heb ik niet. Pak dan liever 2x1L.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Franciesco schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:09:
[...]

Bij de Lidl koop je 1,5 liter water voor 49 cent wat, ik meen, ca 1 tot 1,5 jaar goed is volgens het etiket. Stel je ververst elk jaar en koopt dan dus elk jaar 8 flessen (12 liter) water voor €4. Voor €30 aan wekpotten kun je dan gedurende grofweg 7 jaar water kopen.
Ik zou geen weckpotten specifiek voor water kopen.
Maar als je er 500 hebt kan je de lege gewoon gebruiken voor water en het water eruit als je er iets anders in wil gaan doen.

Ik heb in totaliteit rond de 500-600 potten in roulatie momenteel. In een klein deel zit water.
Maar in de put van de watermeter liggen gewoon een aantal pakken BarleDuc voor nood.

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

@franssie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSn7dMxImgMGWCHkPeGmwX-fATM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UoEynUNjWPPrqKoVHjS4ksu0.jpg?f=fotoalbum_large

Dit een halve liter stort, liter stort en liter tulp. Voor het beeld. En dat rubber wat erin zit moet je hebben.
Alle deksels zijn dezelfde maat.

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb de oranje rubbers inderdaad, wist geeneens van het bestaan van witte af :+

Maar ik heb dus een project dit weekeinde (als ik de deur uitkom afhankelijk weer). Dank!

• Dennis1812
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

franssie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:31:
Ik heb de oranje rubbers inderdaad, wist geeneens van het bestaan van witte af :+

Maar ik heb dus een project dit weekeinde (als ik de deur uitkom afhankelijk weer). Dank!
Mocht je de verboden ingrediënten voor Weck kwijt zijn stuur me een reminder. Dan stuur ik het opnieuw door.

• JukeboxBill
  • Laatst online: 11:41
Franciesco schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:09:
[...]

Financieel gezien is het niet zo slim, maar ik vertrouw een ouderwetse weck methode in eigen beheer beter dan het water van de Lidl.
Er zijn al genoeg mineraalwater schandalen de revu gepasseerd.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• barrymossel
  • Laatst online: 11:02
JukeboxBill schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:37:
[...]

Financieel gezien is het niet zo slim, maar ik vertrouw een ouderwetse weck methode in eigen beheer beter dan het water van de Lidl.
Ik drink op vakantie alleen maar flessenwater. Dus dat zal in geval van nood ook geen issue zijn... ;)

• Wally2002
JukeboxBill schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:37:
[...]
Heb je hier wat meer info of een linkje van? Mij staat bij dat ik eens wat gelezen had over mineralengehaltes die niet kloppen maar daarmee is het niet gelijk meer drinkbaar…

• franssie

franssie

Save the albatross

Wally2002 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:47:
[...]

Heb je hier wat meer info of een linkje van? Mij staat bij dat ik eens wat gelezen had over mineralengehaltes die niet kloppen maar daarmee is het niet gelijk meer drinkbaar…
https://www.foodwatch.org...we-zijn-jarenlang-geflest

edit: het water is dus na de zuivering prima drinkbaar lijkt me als je niet bant voor plastic flessen
https://www.bnnvara.nl/ka...w-lichaam-binnendruppelen
https://www.meditecheurop...lesjes-wat-je-moet-weten/

[ Voor 29% gewijzigd door franssie op 08-01-2026 21:45 . Reden: paar oh oh wat errug links toegevoegd ]

Pagina: 1 ... 14 15 Laatste

Let op:
We beperken ons in dit topic tot de praktische kanten van het onderwerp: hoe kun je je het beste voorbereiden op calamiteit X, voor X naar keuze. Het is niet de bedoeling af te dwalen naar de achtergronden van X zoals de geopolitieke situatie. Daar zijn andere topics voor.