Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Maar wij hebben e.e.a. voorbereid voor een dag of 3. Duurt het veel langer, dan heb je zoveel extra spullen nodig, dat kunnen wij niet kwijt. Mn verwarming wordt een probleem als gas eraf gaat. Koken kan op de bbq.
Nah...ik hoop dat het binnen wel iets warmer te houden is dan 0 gradenfranssie schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:08:
Let wel dat bij deze temperaturen je weinig aan je butaangas flesjes hebt, alleen propaan verdampt nog voldoende om er iets mee te kunnen.
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Maar op dit moment is de kans aardig groot zolang Trump president is en Rusland gaat Europe aanvallen dat we weliswaar niet te maken krijgen met massavernietiging maar wel met schade aan de nutsvoorzieningen. Die kunnen er dan zo een week uit liggen.
Wij hebben hier eigenlijk niet eens zoveel in huis. Houdbaarheid is vaak een probleem, zeker met drinken. Wat voor soort drinken kun je in de supermarkt kopen dat je minstens een paar jaar in de kelder kunt zetten en na 2 of 3 jaar nog steeds kunt drinken? Kaarsen hebben we maar een beetje van, maar hier is ook de vraag, wat is beter, stompkaarsen of een zak met theelichtjes? Ze kosten ongeveer evenveel. Beetje stompkaars kost al gauw 4 euro, idem voor een redelijke zak met theelichtjes. Verwarming wordt lastig, we hebben hier geen backup voor. Behalve dan de kaarsen. Mocht de gasleverantie blijven werken dan kunnen we nog in de keuken gaan zitten en het gasfornuis aanzetten. Een klein radiootje heb ik hier wel liggen en batterijen hebben we ook wel. En dan eten, tja, gek genoeg kun je die potten van Hak groenten rustig 2 a 3 jaar laten staan. Brood is weer iets anders, dat moet bevroren blijven, maar zelfs bevroren is het beperkt houdbaar. Zakken met noodles dan maar? Een vuurtje achter het huis maken is altijd wel mogelijk. Genoeg bos voor en het achter het huis om hout te sprokkelen. Dat is eigenlijk ook wel een ding, "HOUT", of beter gezegd, bruikbaar brandhout in klein formaat zodat je op een geïmproviseerde fornuis met minimaal hout iets kunt koken. Dus een stapeltje hout in de garage is zo gek ook nog niet.
Ik denk het voornaamste probleem zal zijn, verveling. Immers, zonder elektra kun je niets. Geen computer, muziek, tv etc. Alhoewel ik wel zonnepanelen op het dak heb, zijn die rechtstreeks met het netwerk verbonden. Dan zou er al een batterij tussen moeten, dan kun je in ieder geval nog lampen opladen die kleine ledjes hebben en niet zoveel stroom verbruiken.
De lijst lijkt eindeloos.
Bordspelletjes, boeken, kruiswoordpuzzels, lego, .... Er zijn denk ik best wel wat dingen te bedenken om jezelf bezig te houden waar je geen stroom voor nodig hebt.Snowwie schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:56:
Ik denk het voornaamste probleem zal zijn, verveling. Immers, zonder elektra kun je niets. Geen computer, muziek, tv etc. Alhoewel ik wel zonnepanelen op het dak heb, zijn die rechtstreeks met het netwerk verbonden. Dan zou er al een batterij tussen moeten, dan kun je in ieder geval nog lampen opladen die kleine ledjes hebben en niet zoveel stroom verbruiken.
En met een accu/powerbank kun je natuurlijk bepaalde apparatuur aan de praat houden. Dan wel aan offline content denken.
Die hebben een pilot lopen voor een 50kwh accu en een deye 12kw inverter voor 6000 euro. Het is een pilot project om te handelen op bepaalde stroommarkten, maar de inverter zelf heeft online UPS functionaliteit (tot 12kw) en de optie om een aggregaat aan te sluiten om de accu's op te laden. Met een beetje flinke PV setup heb je dus het hele jaar door stroom, ook al moet je wel zuinig aan doen in December (=maar beperkt warmtepomp gebruiken voor verwarming)
Heb je eenmaal voldoende stroom, dan zijn een hoop zaken geen probleem meer: je kookplaat blijft werken zoals het eerst deed. Hemelwater kun je steriliseren, je vriezer blijft doorwerken. Brood kun je bakken, je nas met films, series en muziek blijft beschikbaar. Offline campaigns kun je blijven spelen op je pc. Verlichting blijft werken, al is dat wel iets om voorzichtig mee te zijn.
Met wat creatieve zaken als hemelwater opslaan en een drukpomp + warmtepomp kun je zelfs gemakken als werkende WC's, warme douches en wasmachines behouden. Het leven begint pas een probleem te worden als het wc-papier op is, dus daar moet je vooral voldoende van halen.
Simpele optie voor een 'werkend' toilet zijn toiletzakken, hoef je geen kostbaar water te gebruiken als dat in mindere mate aanwezig is.scoobs schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:09:
Als je al een vrijstaande woning hebt en panelen, dan loont het zich om eens te kijken naar balans energie.
Die hebben een pilot lopen voor een 50kwh accu en een deye 12kw inverter voor 6000 euro. Het is een pilot project om te handelen op bepaalde stroommarkten, maar de inverter zelf heeft online UPS functionaliteit (tot 12kw) en de optie om een aggregaat aan te sluiten om de accu's op te laden. Met een beetje flinke PV setup heb je dus het hele jaar door stroom, ook al moet je wel zuinig aan doen in December (=maar beperkt warmtepomp gebruiken voor verwarming)
Heb je eenmaal voldoende stroom, dan zijn een hoop zaken geen probleem meer: je kookplaat blijft werken zoals het eerst deed. Hemelwater kun je steriliseren, je vriezer blijft doorwerken. Brood kun je bakken, je nas met films, series en muziek blijft beschikbaar. Offline campaigns kun je blijven spelen op je pc. Verlichting blijft werken, al is dat wel iets om voorzichtig mee te zijn.
Met wat creatieve zaken als hemelwater opslaan en een drukpomp + warmtepomp kun je zelfs gemakken als werkende WC's, warme douches en wasmachines behouden. Het leven begint pas een probleem te worden als het wc-papier op is, dus daar moet je vooral voldoende van halen.
15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°
Kan als je in een appartement woont handig zijn en je ze ergens kwijt kan. Dat laatste kan een probleem zijn.Slappyjoez schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:25:
[...]
Simpele optie voor een 'werkend' toilet zijn toiletzakken, hoef je geen kostbaar water te gebruiken als dat in mindere mate aanwezig is.
bij langdurige stroomuitval vallen de rioolpompen ook uit (en geloof me, die zijn er veel, heel veel) dius het is afwachten tot het water uit je toilet omhoog komt, zeker in een flat, maar ook in de 50% van NL dat onder zeeniveau ligt, of in een dal, of net gewoon 50 cm lager dan het hoofdriool ...
Dat vertelt niemand je
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Verrek, weer wat geleerd. Dit is daadwerkelijk een goeie, handige, pragmatische tip voor een probleem waar volgens mij niemand aan denkt, maar wat wel scheelt is met shtf situaties.Slappyjoez schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:25:
[...]
Simpele optie voor een 'werkend' toilet zijn toiletzakken, hoef je geen kostbaar water te gebruiken als dat in mindere mate aanwezig is.
Verder ben ik dan blij dat ik op +50NAP woon, bovenaan een straat die 1% daalt. Tegen de tijd dat het zich bij mij opstapelt zijn we wel even verder.
[ Voor 14% gewijzigd door scoobs op 22-11-2025 22:43 ]
Wat flat betreft: zolang je op een hogere verdieping zit, is het riool probleem het probleem van je onderburenfranssie schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:30:
[...]
Kan als je in een appartement woont handig zijn en je ze ergens kwijt kan. Dat laatste kan een probleem zijn.
bij langdurige stroomuitval vallen de rioolpompen ook uit (en geloof me, die zijn er veel, heel veel) dius het is afwachten tot het water uit je toilet omhoog komt, zeker in een flat, maar ook in de 50% van NL dat onder zeeniveau ligt, of in een dal, of net gewoon 50 cm lager dan het hoofdriool ...
Dat vertelt niemand je
Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.
Maar bereiden mensen zich ook voor op "ik moet zo snel mogelijk zo ver weg mogelijk?"
Heb het hier wel met mijn partner over gehad en een soort taakverdeling gemaakt met wie wat doet.
En we zorgen ervoor dat de dieselauto nooit onder een halve tank komt.
Nu is dat scenario als we beiden thuis zijn.
Als ik op werk ben kom ik daar niet meer weg gok ik (ik werk bij de ambulancedienst op de meldkamer met daarbij opschaling als mede aandachtsgebied).
Maar ik kan wel via noodnet bellen en communicatie uitgooien wat mijn vrouw moet doen.
Scenario, 1 kind op school, 1 op opvang, ik werk en vrouw voor werk andere kant van het land en shit hits fan wegwezen hebben we nog weinig op bedacht..
Ik ben daar mee bezig, en ben van plan om daar een topic over te starten. In het zendamateur topic is er wel wat over geschreven maar met name het kunnen versturen van berichten is zeer onderbelicht helaas.scoobs schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:03:
Heeft trouwens al iemand gekeken naar zaken als meshtastic voor communicatie met vrienden/familie? Het lijkt vrij goedkoop om zonder infrastructuur toch te kunnen communiceren.
Het is allemaal niet vanzelfsprekend in dat systeem en ben zelf ook nogal zoekende, al heb ik wel drie van die dingen ondertussen om mee te spelen.
Maar misschien moet ik een dezer dagen gewoon dat topic openenen en dan komen we er als gemeenschap hier samen wel uit (het is handig om een bekende node in de buurt te hebben om mee te experimenteren namelijk).
Dat gezegd hebbende, onderschat de 11 meter (17mc C) band niet. Die setjes zijn voor weinig te koop inclusief antenne en hebben best wel bereik, en dat is gewoon voice. Werken doorgaans op 12V en dat is meestal ook wel makkelijk uit een accu of auto te halen.
Ik ben Novice zendamateur (waar ik weinig mee doe) maar heb wel de apparatuur op op alle banden uit te komen, maar ik ben me bewust dat ik daar mijn buren en famillie niet mee kan bereiken, met 27MC is die kans groter.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Water.Snowwie schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:56:
Wij hebben hier eigenlijk niet eens zoveel in huis. Houdbaarheid is vaak een probleem, zeker met drinken. Wat voor soort drinken kun je in de supermarkt kopen dat je minstens een paar jaar in de kelder kunt zetten en na 2 of 3 jaar nog steeds kunt drinken?
Beide zijn prima.Een zaklamp is daarnaast sowieso handig om re hebben.Kaarsen hebben we maar een beetje van, maar hier is ook de vraag, wat is beter, stompkaarsen of een zak met theelichtjes? Ze kosten ongeveer evenveel. Beetje stompkaars kost al gauw 4 euro, idem voor een redelijke zak met theelichtjes.
Let op koolmonoxidevergiftiging. Denk niet te ingewikkeld. Kleding met meerdere lagen, jassen, dekens etc kun je prima uithouden.Verwarming wordt lastig, we hebben hier geen backup voor. Behalve dan de kaarsen. Mocht de gasleverantie blijven werken dan kunnen we nog in de keuken gaan zitten en het gasfornuis aanzetten.
Havermout, ontbijtgranen, crackers. Genoeg mogelijkheden.Brood is weer iets anders, dat moet bevroren blijven, maar zelfs bevroren is het beperkt houdbaar. Zakken met noodles dan maar?
Campingpitje met wat gasblikken lijkt me praktischer.Een vuurtje achter het huis maken is altijd wel mogelijk. Genoeg bos voor en het achter het huis om hout te sprokkelen. Dat is eigenlijk ook wel een ding, "HOUT", of beter gezegd, bruikbaar brandhout in klein formaat zodat je op een geïmproviseerde fornuis met minimaal hout iets kunt koken. Dus een stapeltje hout in de garage is zo gek ook nog niet.
Als verveling je grootste probleem is tijdens een noodsituatie dan is er geen probleemIk denk het voornaamste probleem zal zijn, verveling. Immers, zonder elektra kun je niets. Geen computer, muziek, tv etc. Alhoewel ik wel zonnepanelen op het dak heb, zijn die rechtstreeks met het netwerk verbonden. Dan zou er al een batterij tussen moeten, dan kun je in ieder geval nog lampen opladen die kleine ledjes hebben en niet zoveel stroom verbruiken.
De lijst zelf is niet zo lang, je denkt alleen op veel punten te moeilijk. Koop gewoon de spullen van denkvooruit en misschien dat campingpitje en maak het niet te ingewikkeld.De lijst lijkt eindeloos.
In een noodsituatie wil je je echt niet bezig houden met houd sprokkelen en het bouwen van een geïmproviseerde fornuis ook al helpt dat wel goed tegen je verveling
Goeie! Dacht ik net slim te zijn met zo'n klein butaangas kooktoestelletje. Ik begreep dat je dat ook niet binnen moet willen gebruiken, dus in winterse situaties maar iets doen naast een open raamfranssie schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:08:
Let wel dat bij deze temperaturen je weinig aan je butaangas flesjes hebt, alleen propaan verdampt nog voldoende om er iets mee te kunnen.
Nederlands is makkelijker als je denkt
Ja, noodroute(s) naar verschillende bestemmingen zijn uitgestippeld en zitten in phone en losse gps.scoobs schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:03:
Heeft trouwens al iemand gekeken naar zaken als meshtastic voor communicatie met vrienden/familie? Het lijkt vrij goedkoop om zonder infrastructuur toch te kunnen communiceren.
Daarenboven heb ik ook een A4'tje met bepaalde globale trefpunten op bepaalde data en uren van het jaar om voor de overlevenden elkaar na de aftermath terug te vinden.
Even misschien een hele 'grove' gedachte, maar als er echt een verlamming is van elektra en drinkwater dan ga ik echt geen kostbaar water verspillen in het toilet. Ik heb hier in ieder geval een hele grote achtertuin, daar kan ik in een hoekje wel een gat graven en daar een (geventileerd) hokje op zetten. Niet ideaal maar je bespaard wel een hoop DRINKwater.Slappyjoez schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:25:
[...]
In de winter gebruikt onze warmtepomp (in een 2 onder 1 kapper) tussen de 20 en 55kW stroom. De zonnepanelen wekken nog geen 20% op van een zomerdag.scoobs schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:09:
Als je al een vrijstaande woning hebt en panelen, dan loont het zich om eens te kijken naar balans energie.
Goed, het is een lucht-water warmtepomp, een water-water is een stuk zuiniger in de winter, maar niet 3x.
Een accu van 50kWh is al veel te klein.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Te klein en toch te groot. Want vol krijg je hem nietDropjesLover schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:08:
[...]
In de winter gebruikt onze warmtepomp (in een 2 onder 1 kapper) tussen de 20 en 55kW stroom. De zonnepanelen wekken nog geen 20% op.
Goed, het is een lucht-water warmtepomp, een water-water is een stuk zuiniger in de winter, maar niet 3x.
Nee eigenlijk niet, ik denk zelf dat die kans niet heel groot is. Sowieso als iedereen hals over de kop weg zou moeten, kom je nergens met de auto.Dennis1812 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:23:
Iedereen lijkt zich hier te focussen op "ik blijf thuis".
Maar bereiden mensen zich ook voor op "ik moet zo snel mogelijk zo ver weg mogelijk?"
Ik denk dat je deze twee uit elkaar moet halen:
- Je moet zo snel mogelijk weg. Bijvoorbeeld bij brand of een gaslek. Dan is het handig dat je een tas of kistje hebt waar je wat basis benodigdheden in bewaard.
- Je moet zo ver mogelijk weg. In geval van oorlog??
Als er oorlog uitbreekt, staan de tanks niet meteen in je straat, laat staan in Nederland. Je hebt dan echt nog wel even de tijd om te beslissen wat je gaat doen. Ik denk wel dat het slim is om altijd een halve tank over te houden in je auto. Er kunnen ook andere dingen gebeuren dat je niet meer kan tanken.
Ik woon vanaf begin dec in Arnhem Noord Klarendal volkswijk dus zal wel loslopen als er wat gebeurt.
Prima die eerste 3 dagen.MikeyMan schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:10:
[...]
Te klein en toch te groot. Want vol krijg je hem niet
Daarna nog 3 maanden te gaan
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Ja eens. In de meeste noodsituaties zit je veiliger in huis. En bij andere situaties zoals een gaslek, brand is er vaak hulp omdat het een lokaal iets is. Dus dan hoef je echt niet te gaan slepen met je noodpakket met flessen water en blikvoedsel.japie06 schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:10:
[...]
Nee eigenlijk niet, ik denk zelf dat die kans niet heel groot is. Sowieso als iedereen hals over de kop weg zou moeten, kom je nergens met de auto.
Ik denk dat je deze twee uit elkaar moet halen:
- Je moet zo snel mogelijk weg. Bijvoorbeeld bij brand of een gaslek. Dan is het handig dat je een tas of kistje hebt waar je wat basis benodigdheden in bewaard.
- Je moet zo ver mogelijk weg. In geval van oorlog??
Als er oorlog uitbreekt, staan de tanks niet meteen in je straat, laat staan in Nederland. Je hebt dan echt nog wel even de tijd om te beslissen wat je gaat doen. Ik denk wel dat het slim is om altijd een halve tank over te houden in je auto. Er kunnen ook andere dingen gebeuren dat je niet meer kan tanken.
Hoe groter de energiebehoefte, hoe lastiger het natuurlijk is om een deuk in een pakje boter te slaan met eigen opwek en opslag. En dit kan, ook in de geest van dit topic, een reden zijn om de energiebehoefte structureel lager te maken.DropjesLover schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:08:
[...]
In de winter gebruikt onze warmtepomp (in een 2 onder 1 kapper) tussen de 20 en 55kW stroom. De zonnepanelen wekken nog geen 20% op van een zomerdag.
Ik heb ook een LW WP, maar het moet toch wel behoorlijk koud zijn om boven de 20kWh (niet 20kW) per dag nodig te hebben voor verwarming. Gemiddeld lag dat afgelopen wintermaanden (dec2024-feb2025) op 12kWh per dag. Uiteraard is dat afhankelijk van de woning, ligging, gewenste binnentemperatuur etc. En in nood zullen veel mensen het vast wel acceptabel vinden om de woning een paar graden koeler dan normaal te hebben.
Wie zei er iets over 'auto' ? De benzinebevoorrading stopt sowieso na 3 dagen en electronisch betalen om te tanken zal in dergelijke situatie geen optie meer zijn.japie06 schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:10:
[...]
Nee eigenlijk niet, ik denk zelf dat die kans niet heel groot is. Sowieso als iedereen hals over de kop weg zou moeten, kom je nergens met de auto.
In dergelijk scenario moet je alle opties open houden, net als de grootouders tijdens WW1 en WW2 te voet, fiets of paard en kar vluchten.
Punt is wel dat je vooraf niet weet hoe lang het gaat duren. Je familie zal het je niet in dank afnemen als je bij elke stroomstoring in de tuin gaat plassen (en zij hetzelfde moeten doen). Het zou trouwens niet gek zijn om een toiletplan te hebben. Als het bijv hard regent en/of je een regenton hebt, dan kan je met emmers regenwater doorspoelen, dan is de nood voor waterbesparing iets minder hoog. Ik woon langs het water, dus ik heb onbeperkt toegang tot doorspoelwater.Snowwie schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:54:
[...]
Even misschien een hele 'grove' gedachte, maar als er echt een verlamming is van elektra en drinkwater dan ga ik echt geen kostbaar water verspillen in het toilet. Ik heb hier in ieder geval een hele grote achtertuin, daar kan ik in een hoekje wel een gat graven en daar een (geventileerd) hokje op zetten. Niet ideaal maar je bespaard wel een hoop DRINKwater.
When life gives you lemons, start a battery factory
Of je haalt een quansheng k5 of iets dergelijks. Werkt ook prima om FM te ontvangen.zx9r_mario schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:21:
Een SDR USB ontvanger is wel aan te raden. Kun je over een heel breed spectrum radio verkeer luisteren.
In echte nood kun je dan ook nog eens zenden (normaal niet doen, want ze zijn niet heel schoon).
Tsja, dan moet je accepteren dat voor hartje winter andere maatregelen, zoals een kachel nodig zijn voor warmte. Of accepteren dat het gewoon 10c in huis is met dit weer. Efficientere oplossingen als een electrische deken is dan irts waar je naar moet kijken. Neemt niet weg dat je alsnog gemakken als warme maaltijden en de functionaliteit van een vriezer behoudt in de winter.DropjesLover schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:08:
[...]
In de winter gebruikt onze warmtepomp (in een 2 onder 1 kapper) tussen de 20 en 55kW stroom. De zonnepanelen wekken nog geen 20% op van een zomerdag.
Het probleem is niet zozeer dat je accu te klein is, maar je PV. Het is goedkoper 3x zoveel PV te leggen dan 4MWh aan accucapaciteit.
Overigens, flinke waarden. Lucht-lucht doe ik hier max 400kwh verbruiken in december. En dat is een vrijstaamde jaren 90 woning, waar geen verdere upgrades zijn gedaan aan de isolatie. Maar ik vind 17c dan ook prima in de winter voor de woonkamer.
[ Voor 11% gewijzigd door scoobs op 23-11-2025 15:51 ]
We houden het hele huis op 20,5°C ivm jonge kinderen. En ik heb het ook erg snel koudscoobs schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:49:
[...]
Tsja, dan moet je accepteren dat voor hartje winter andere maatregelen, zoals een kachel nodig zijn voor warmte. Of accepteren dat het gewoon 10c in huis is met dit weer. Efficientere oplossingen als een electrische deken is dan irts waar je naar moet kijken. Neemt niet weg dat je alsnog gemakken als warme maaltijden en de functionaliteit van een vriezer behoudt in de winter.
Het probleem is niet zozeer dat je accu te klein is, maar je PV. Het is goedkoper 3x zoveel PV te leggen dan 4MWh aan accucapaciteit.
Overigens, flinke waarden. Lucht-lucht doe ik hier max 400kwh verbruiken in december. En dat is een vrijstaamde jaren 90 woning, waar geen verdere upgrades zijn gedaan aan de isolatie. Maar ik vind 17c dan ook prima in de winter voor de woonkamer.
Januari tik ik nog wel eens 800kWh aan.
Let wel, dat is het totale energiegebruik bij ons, in de zomer zonder verwarming is dat ~10kWh/dag.
Maar goed, dat is onze specifieke situatie natuurlijk.
Meer zonnepanelen leggen is geen optie, geen grond/dak voor, en de terugleverboete is niet mals.
[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 23-11-2025 16:10 ]
BThGvNeOA
Gewoon waar je bent (woonkamer, keuken en evt werkkamer).
Slaapkamers heb je winter dekbedden en evt pyjamas voor.
Zeker in crisis moet je zorgen voor warme dekens.
Ik zit al een paar maanden een beetje op en af te kloten met meshtastic maar het is echt best wel heel erg nog in de hobby sfeer. Verwacht geen walk in de park en meestal komen berichten niet door omdat er gewoon weg niet gewoon hops gemaakt kunnen worden, heb ik het idee.scoobs schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:03:
vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl
Dat ligt aan je situatie, overal vloerverwarming met een warmtepomp werkt heel anders dan een CV met radiatoren.Dennis1812 schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:38:
Het hele huis verwarmen is in normale omstandigheden al onnodig. Laat staan in een crisis.
Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Dan nog steeds kan je toch je bovenverdieping gewoon uitzetten?Oogje schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:58:
[...]
Dat ligt aan je situatie, overal vloerverwarming met een warmtepomp werkt heel anders dan een CV met radiatoren.
Dat je dan je leefruimtes 24/7 dezelfde temp houdt oke.
Maar waarom ruimtes verwarmen die niet verwarmd hoeven te worden?
Dat kost toch altijd meer energie. Ongeacht hoe je dat dan opwarmt.
Op de laptop en telefoon staan genoeg films en muziek om me te vermaken.
Mocht het erg lang gaan duren dan wat zuiniger met de laptop powerbank en voor entertainment overschakelen naar de telefoon.
Als echt alle powerbanks leeg zijn is de last resort powerbank er 1 met 4 AA batterijen.
Verlichting dan zoveel mogelijk op de 'zwengel' zaklamp.
Bij lokale stroomuitval valt de hydrofoor installatie van de flat uit. Woon op 3-hoog en heb dan nog wel een dun straaltje. Genoeg voor consumptief gebruik en om de WC stortbak langzaam te vullen.
Mocht het water helemaal uitvallen dan staat er een sixpack flessenwater in de berging.
Jerrycan om de stortbak te vullen met water uit een vlakbij gelegen meertje (300M lopen).
Mocht het gas ook uitvallen staat er een 1-pits gastoestel op gasbussen in de berging.
CV doet het dan ook niet meer, blijft bij stroomuitval nog wel even werken vanwege een UPS.
Eten en drinken lukt de eerste paar dagen ook nog wel met voldoende rijst en pasta in huis.
Maaltijden zullen wel steeds kariger worden als de ingeblikte ham en overig blikvoer op zijn, wordt het droge rijst.
Zou dat een keer moeten testen om te kijken wat t doet in een goed afgesteld systeem.Dennis1812 schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:06:
[...]
Dan nog steeds kan je toch je bovenverdieping gewoon uitzetten?
Dat je dan je leefruimtes 24/7 dezelfde temp houdt oke.
Maar waarom ruimtes verwarmen die niet verwarmd hoeven te worden?
Dat kost toch altijd meer energie. Ongeacht hoe je dat dan opwarmt.
Mijn backup plan voorlopig is een houtkachel en een kamado, dus geen stroom nodig.
Knijpkat en de Makita accu’s liggen ook altijd vol voor t grijpen dus licht hebben we ook wel.
[ Voor 8% gewijzigd door Oogje op 23-11-2025 17:19 ]
Voor vertrek de zwengel zaklamp met zonnepaneeltje uit mijn auto aan haar gegeven en verteld deze op een makkelijk bereikbare plaatst neer te leggen.
En verdomd afgelopen week een regionale stroomstoring in de avond en de zaklamp kwam meteen van pas. Haar zus (mijn tante) in hetzelfde dorp had wel een zaklamp maar die lag in een la, die moest als Stevie Wonder op zoek in de la.
Aangezien thuis je voorraad en prepspullen liggen, je er veilig, warm en droog zit is 'bugging in' dus thuisblijven in heel veel gevallen slimmer dan 'bugging out'. Alleen als er direct gevaar is waardoor je weg moet (en dat kan van alles zijn, van criminelen en bendes tot overstromingen tot chemische rampen) dan is de auto wel het laatste vervoersmiddel waar ik voor zou kiezen waar ik woon (omgeving R'dam), alleen als je als éérste weg bent en zeker weet dat je niet in dagenlang durende monsterfiles terecht komt kan het een optie zijn. In alle andere gevallen kiezen wij voor de fiets, motor of bromfiets (in elk geval op 2 wielen) afhankelijk van waar we heen gaan / kunnen en de situatie. Als je er voor kiest om weg te gaan moet je in elk geval een plan hebben van waar je heen gaat. Een tweede huisje ergens, een hotel in een andere stad of bij familieleden. Je ook met een auto natuurlijk maar beperkt spullen meenemen dus het is niet echt een lange termijn strategie.Dennis1812 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:23:
Iedereen lijkt zich hier te focussen op "ik blijf thuis".
Heb het hier wel met mijn partner over gehad en een soort taakverdeling gemaakt met wie wat doet.
En we zorgen ervoor dat de dieselauto nooit onder een halve tank komt.
Nu is dat scenario als we beiden thuis zijn.
Als ik op werk ben kom ik daar niet meer weg gok ik (ik werk bij de ambulancedienst op de meldkamer met daarbij opschaling als mede aandachtsgebied).
Maar ik kan wel via noodnet bellen en communicatie uitgooien wat mijn vrouw moet doen.
Scenario, 1 kind op school, 1 op opvang, ik werk en vrouw voor werk andere kant van het land en shit hits fan wegwezen hebben we nog weinig op bedacht..
[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 23-11-2025 17:35 ]
Ik woon redelijk in de buurt van waar een paar jaar geleden forse overstromingen waren.Metro2002 schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:33:
[...]
Aangezien thuis je voorraad en prepspullen liggen, je er veilig, warm en droog zit is 'bugging in' dus thuisblijven in heel veel gevallen slimmer dan 'bugging out'. Alleen als er direct gevaar is waardoor je weg moet (en dat kan van alles zijn, van criminelen en bendes tot overstromingen tot chemische rampen) dan is de auto wel het laatste vervoersmiddel waar ik voor zou kiezen waar ik woon (omgeving R'dam), alleen als je als éérste weg bent en zeker weet dat je niet in dagenlang durende monsterfiles terecht komt kan het een optie zijn. In alle andere gevallen kiezen wij voor de fiets, motor of bromfiets (in elk geval op 2 wielen) afhankelijk van waar we heen gaan / kunnen en de situatie.
Hier ook al eens bijna water binnen gehad.
Uiteraard is naar de bovenverdieping vertrekken vaak een optie. Maar niet in alle weersomstandigheden zal dat kunnen.
Directe oorlog kan ook een reden zijn tot vluchten. Kijk maar naar hoeveel oorlogs vluchtelingen er in Ter Apel zitten en hoeveel Oekraïners we hebben die nagenoeg alles hebben moeten achterlaten en snel moesten vertrekken.
Wij hebben een klein gaskacheltje op gasflessen voor nood en die warmt in no time een kleine slaapkamer op. Uiteraard ligt er ook een koolmonoxide detector naast met volle batterijenscoobs schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:49:
[...]
Tsja, dan moet je accepteren dat voor hartje winter andere maatregelen, zoals een kachel nodig zijn voor warmte. Of accepteren dat het gewoon 10c in huis is met dit weer. Efficientere oplossingen als een electrische deken is dan irts waar je naar moet kijken. Neemt niet weg dat je alsnog gemakken als warme maaltijden en de functionaliteit van een vriezer behoudt in de winter.
Voor nog geen 100 euro heb je zo'n ding + een flinke hoeveelheid gasflesjes.
Het is alleen niet 'hernieuwbaar' natuurlijk, op is op.
Water hebben we staan, paar jerrycans en flessen maar water is gelukkig voldoende aanwezig in dit land, alleen al in de vorm van regenval dus als de voorraad op is regenwater opvangen, filteren en/of koken en je hebt drinkwater. Wil nog wel een keer een regenton kopen maar die dingen kosten echt een vermogen.
Een waterfilter is naar mijn mening wel een must omdat je niet altijd kunt koken en water is levensbehoefte nummer 1. Kan een kleintje zijn (zo'n rietje met filter) of een grote berkley. Wij hebben allebei én we kunnen water koken op campinggastellen en als het moet op een twigstove.
Voedselvoorraad is hier helaas wat minder groot, pas hoop weggegooid (fifo werkt niet zo goed als je spullen op zolder staan en je constant vergeet te wisselen, ook mag ik ivm nierfalen niet alles meer eten, vooral veel minder zout en laat nou net alles in blik kneiterzout zijn...) maar wel genoeg voor 2 a 3 weken.
verder radio op batterijen, batterijen, genoeg verlichting op accu of batterijen, een kleine noodaccu en losse zonnepanelen om de boel op te laden.
Echt een prepper ben ik ook niet echt maar vind het altijd wel fijn om spullen in huis te hebben en we redden ons wel een paar weken. Hoop het nooit nodig te hebben maar onze watervoorraad is al eens van pas gekomen door vervuiling in het leidingwater. Was toen heel blij dat ik me niet in de supermarkt hoefde te begeven en moest vechten (wat letterlijk gebeurde) om de laatste flessen water. Ook de noodaccu heeft zich al eens bewezen tijdens een lange stroomuitval.
Nederlanders zijn echt véél te naief met dit soort dingen. Alsof hier nooit een ramp zou kunnen gebeuren terwijl we notabene nog geen 5 jaar geleden 2 forse rampen hebben gehad (covid en de overstromingen in Limburg).Orangelights23 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 07:12:
Interessant om te kiezen. Je kunt zien dat ze veel inspiratie hebben gehaald uit het Zweedse boekje. Toen die bezorgd werd bij mensen, was dat echt wekenlang het gesprek op kantoor en op straat en in de media, en het werd vooral heel serieus genomen. In Nederland vindt men het alleen maar vervelend dat er angst wordt aangepraat.
Ja zaken zijn hier goed geregeld maar ook enorm kwetsbaar door onze afhankelijkheid van stroom en technologie en bij een ramp kan de politie en brandweer ook maar op zoveel plekken tegelijk zijn.
Zou het liefst ook een vuurwapen in huis willen hebben als zelfverdedigingswapen voor dit soort situaties maarja...
Wat is jullie plan voor zelfverdediging mocht dat nodig zijn?
[ Voor 67% gewijzigd door Metro2002 op 23-11-2025 17:56 ]
Knuppel in de meterkast en wat (il)legaal Duits spul zoals pepperspray en een 9mm alarmrevolver.Metro2002 schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:40:
[...]
Nederlanders zijn echt véél te naief met dit soort dingen. Alsof hier nooit een ramp zou kunnen gebeuren terwijl we notabene nog geen 5 jaar geleden 2 forse rampen hebben gehad (covid en de overstromingen in Limburg).
Ja zaken zijn hier goed geregeld maar ook enorm kwetsbaar door onze afhankelijkheid van stroom en technologie en bij een ramp kan de politie en brandweer ook maar op zoveel plekken tegelijk zijn.
Zou het liefst ook een vuurwapen in huis willen hebben als zelfverdedigingswapen voor dit soort situaties maarja...dan maar jezelf verdedigen met messen, kettingsloten en knuppels. En uiteraard de deur goed op slot doen.
Als de shit de fan hits gaan daar wat pepperspray patronen in.
Misschien zijn NL’ers juist wel naïef door dit soort “rampen”. Er is natuurlijk al decennia langs niets kritisch gebeurd qua stroom, water of voedsel. Alleen wc papierMetro2002 schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:40:
[...]
Nederlanders zijn echt véél te naief met dit soort dingen. Alsof hier nooit een ramp zou kunnen gebeuren terwijl we notabene nog geen 5 jaar geleden 2 forse rampen hebben gehad (covid en de overstromingen in Limburg).
De slachtoffers van de tram schutter ook niet.
En de slachtoffers van de vuurwerkramp ook niet. En die van de Bijlmerramp ook niet.
Herculasramp is inmiddels wel wat weggezakt.
Maar genoeg vervelende dingen.
Niet worden waardoor het hele land ontzet is. Maar de diversiteit bewijst wel het dat overal in het land kan zijn. En je dus voorbereid moet zijn.
Zulke voorbeelden zijn voor de meeste Nederlanders eerst noodzakelijk om mee te maken, voordat ze er echt over na gaan denkenAapmansz schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:28:
Was laatst een weekendje bij moeders (woont 200KM verderop) en we hadden het over het noodpakket en ze bleek geen zaklamp te hebben. Kwam wel zo'n oplaadbare looplamp tevoorschijn maar die moest uit een la gefrommeld worden en was uiteraard leeg.
Voor vertrek de zwengel zaklamp met zonnepaneeltje uit mijn auto aan haar gegeven en verteld deze op een makkelijk bereikbare plaatst neer te leggen.
En verdomd afgelopen week een regionale stroomstoring in de avond en de zaklamp kwam meteen van pas. Haar zus (mijn tante) in hetzelfde dorp had wel een zaklamp maar die lag in een la, die moest als Stevie Wonder op zoek in de la.
Echt hardcore prepping wil ik het niet noemen, maar hebben wel 40 liter water paraat, ingeblikt/gedroogd eten voor een week of 2 (langer indien zuinig), shitload aan kaarsen en batterijen, 2 radio's op batterij, PV USB opladers, dat soort. Plus een mapje met kopie IDs en cash. En omdat BBQ een grote hobby is ook flink wat houtskool, dus koken wil wel lukken
Blijft nog wel een to-do lijstje over uiteraard en er moet nog een fifo-overzicht komen voor het voedsel. Maakt het vervangen wat makkelijker. Alles wel voornamelijk gericht op langere tijd in huis blijven.
MSR maakt verschillende branders, maar toch geen spiritus-branders? Je moet in ieder geval geen spiritus in je vloeistofbrander doen.denneappel schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:15:
Daarom heb ik een MSR brander. Desnoods kan de fles spiritus in de garage nog een maaltje opwarmen ;-)
De MSR Whisperlite Universal is m.i. een mooie allesbrander (naast vloeistof ook gas via de speciale adapter) die goed te regelen is in vermogen, waar je redelijk makkelijk reparaties aan kan doen. En voor een vloeistofbrander ook redelijk stil.
Als je echt hufterproof wil de MSR XGK Expedition, maakt wel een bak herrie en laat zich wat minder goed regelen maar is niet voor niets in gebruik bij berg-expedities e.d. Pakt ook vervuilde vloeibare brandstof. Soms ook nog wel als ex-defensie te vinden.
Als brandstof kun je prima wasbenzine gebruiken.
Bijlen, kettingzagen, bandenlichters, klauwhamers, breekijzer…..er ligt hier genoeg in de schuur wat op een andere manier ingezet kan worden.Metro2002 schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:40:
[...]
Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos
Niet alleen leuk maar vooral leerzaam.
Dit kun je natuurlijk zelf ook thuis doen.
Helpt je ook om om je maatregelen verder aan te passen naar gelang je tegen zaken aan loopt.
Opwarmen van een steen is overigens niet zonder gevaar, mocht daar water in opgesloten zijn kan de steen exploderen! Hangt ook af van de steensoort, hoe snel je opwarmt maar zo onschuldig als het nieuwsbericht het brengt is het niet.
Ik zou mijn kamado opstoken naar 300 graden, wachten tot de kolen uit zijn en dan in de woonkamer zetten.
15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°
"never bring a knife to a gunfight"Oogje schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:12:
[...]
Bijlen, kettingzagen, bandenlichters, klauwhamers, breekijzer…..er ligt hier genoeg in de schuur wat op een andere manier ingezet kan worden.
en als je een vuurwapen hebt , zorg ook dat je hem kunt gebruiken. Met een pistool iets raken op meer dan vier meter is niet altijd evident.
Ik las 'm ook en zag de butaan gas bus voor het opwarmen van de steen. Dit is koolmonoxide gevaarlijk, best wel een slecht beeld om dit zo naar buiten te brengen in een foto.
Zeker i.c.m. met: "Ze kregen allemaal een noodpakket, veiligheidsinstructies en werden begeleid." vind ik dit niet passend.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Want toen kon je niet 2km verderop alsnog alles vinden/halen wat je nodig had?Dennis1812 schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:53:
De Limburgers zijn het niet met je eens.
En de slachtoffers van de vuurwerkramp ook niet. En die van de Bijlmerramp ook niet.
Niet worden waardoor het hele land ontzet is. Maar de diversiteit bewijst wel het dat overal in het land kan zijn. En je dus voorbereid moet zijn.
De Limburgers zeker niet, want 2km verderop kon je niet eens komen. Zoek maar eens wat nieuwsberichten ervan op als je het gemist hebt. Er is zelfs een ziekenhuis ontruimd destijds en vele hebben nog steeds forse schade.toolkist schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:26:
[...]
Want toen kon je niet 2km verderop alsnog alles vinden/halen wat je nodig had?
Als er een actieve schutter rondloopt zou ik liever ook niet 2km gaan lopen maar liever veilig binnen blijven. Ookal is die actieve schutter door politie/DSI geneutraliseerd. Kans op een second strike is aannemelijk.
En bij de vuurwerkrampen en Bijlmerramp ging het ook wat lastig.
Het probleem is alleen dat half Nederland Limburg niet kent omdat het geen Randstad is. En de rest of lang geleden is of te geïsoleerd waardoor een stad verder mensen wel deden alsof ze schrokken. Maar er eigenlijk weinig last van hadden.
Ook dit weekend. Iedereen doet verontwaardigd over de drones. Maar behalve defensie maakt het niemand wat uit. Terwijl er op ~15km van mijn huis zooi uit de lucht wordt geschoten. Of in elk geval geprobeerd. En een civiel (en militair) vliegveld is dicht waardoor vele burgers moeten uitwijken.
Geen probleem want het is geen Schiphol of zomervakantie.
Maar als dit eerste weekend zomervakantie rond Schiphol was had je nu nog liveblogs gehad.
Die voorbeelden zijn een beetje appels en peren door elkaar, de overstromingen in Limburg hebben meer impact gehad (ik kom online een aantal van 2300 huishoudens in alleen Valkenburg tegen), Bijlmerramp zo'n 400 huishoudens, vuurwerkramp ongeveer 200 huishoudens compleet verwoest en ca 280 andere zwaar beschadigd.Dennis1812 schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:53:
De Limburgers zijn het niet met je eens.
Tuurlijk zijn dit ernstige zaken die indruk maken, maar de gemiddelde Nederlander gaat er niet (zomaar) op aanpassen.
In de tussentijd is er ook wel wat verbeterd op het gebied van externe veiligheid, een vuurwerkopslag midden in een woonwijk zul je niet zo snel meer zien.
Je kunt je verder ook niet echt voorbereiden op een vliegtuigcrash anders dan niet dicht bij een luchthaven of in ieder geval binnen de risicocontouren te gaan wonen. En als je die andere wilt voorkomen (overstroming of incident met gevaarlijke stoffen) moet je verhuizen wat op zich al een opgave is binnen NL.
Begrijp ik nu goed dat jij overstromingen heb meegemaakt?
Moet je nu al gaan preppen omdat je even een paar uur de deur niet uit kunt als er misschien een schutter rond loopt?
Bij de Bijlmerramp. Als je flat geraakt was had je wel andere problemen, de omgeving kon de dag erna 'gewoon' weer naar buiten... Bij de vuurwerkramp idem. Los van dat het afschuwelijke rampen waren natuurlijk, dat staat daar los van.
Enneh, Volkel is hier ook maar een 10 minuutjes rijden vandaan
En, hoezo wordt uberhaupt een tramschutter betrokken bij deze discussie? Als je al voorbeelden uit het verleden wilt halen, pak dan deze: https://www.gelderlander....as-het-berekoud~a6fa7b3b/
En het feit dat er in de afgelopen 20 jaar slechts één stroomstoring is geweest die én enkele dagen duurde én enige schaal (nou, 0,3% van ons land had er last van) had, zegt wat mij betreft genoeg. Hier in NL hebben we het maar verdomd goed qua stroomnet, en zijn functionerende nutsvoorzieningen vanzelfsprekend.
En dat is nu net de mindset die men wil veranderen omdat dat door allerlei redenen (geopolitiek, klimaat, Murphy) minder vanzelfsprekend aan het worden is.scoobs schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:49:
<>
Hier in NL hebben we het maar verdomd goed qua stroomnet, en zijn functionerende nutsvoorzieningen vanzelfsprekend.
Zie het als de wet van de remmende voorsprong, omdat er bijna nooit iets gebeurd in NL zijn we er niet klaar voor als er wel iets gebeurd.
Mijn familie in de VS (Carolina's) vind het raar dat niet iedereen een generator heeft hier, want die bovengrondse stroomkabels vliegen er daar om de zoveel tijd uit bij een forse storm, dat zijn we (gelukkig) niet gewend, maar ik heb wel een generator (en die ook wel eens nodig gehad, maar dat is meer omdat er wel eens een graafmachine hier door een kabel gaat).
Ik snap dus prima dat het voor mensen als onredelijk gezien word om je voor te bereiden op iets wat effectief een mensenleven lang niet nodig was.
Iedereen is de watersnoodramp van 1953 blijkbaar vergeten ?scoobs schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:49:
Hier een van "de limburgers" uit de regio, en ik vind je idee mbt die overstromingen zwaar overtrokken. Ja, er waren ontruimingen, en Valkenburg centrum heeft er last van gehad. Eveneens Bijlmer en Enschede: lokale incidenten, maar niet het langdurig wegvallen van kritieke infrastructuur op een dusdanig grote schaal waarbij de overheidsresponse dagen op zich laat wachten.
En, hoezo wordt uberhaupt een tramschutter betrokken bij deze discussie? Als je al voorbeelden uit het verleden wilt halen, pak dan deze: https://www.gelderlander....as-het-berekoud~a6fa7b3b/
En het feit dat er in de afgelopen 20 jaar slechts één stroomstoring is geweest die én enkele dagen duurde én enige schaal (nou, 0,3% van ons land had er last van) had, zegt wat mij betreft genoeg. Hier in NL hebben we het maar verdomd goed qua stroomnet, en zijn functionerende nutsvoorzieningen vanzelfsprekend.
Lees de post boven je evenPaulC schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:43:
[...]
Iedereen is de watersnoodramp van 1953 blijkbaar vergeten ?
Ik vind de covid-19 pandemie ook wel significant. Je merkte dat er een zekere paniek was en lege schappen de eerste dagen van de lockdown in maart 2020. En dat was niet alleen toiletpapier. Als mensen wat beter waren voorbereidt, alleen al door een wat meer voorraad thuis aan te houden, was dat denk ik een stuk minder geweest. Gelukkig was dat toen wel redelijk snel voorbij.scoobs schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:19:
Oh ik ben het met je eens, maar ik ga in op een post erboven, die vond dat er wel genoeg rampen gebeurden in het verleden in NL. Dat is pertinent fout. De laatste keer dat hier wat significants gebeurde was in feb '53. We zijn ontzettend verwend door een goed functionerende overheid, gunstige geografie, en rustige geopolitiek.
Ik snap dus prima dat het voor mensen als onredelijk gezien word om je voor te bereiden op iets wat effectief een mensenleven lang niet nodig was.
Maar het laat wel zien hoe snel zoiets kan omslaan.
Zou dat gastoestel een beveiliging kunnen hebben voor onvolledige verbranding? Dan zou het nog wel veilig kunnen zijn, anders is het wel wat vreemdTrue schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:03:
[...]
Ik las 'm ook en zag de butaan gas bus voor het opwarmen van de steen. Dit is koolmonoxide gevaarlijk, best wel een slecht beeld om dit zo naar buiten te brengen in een foto.
Zeker i.c.m. met: "Ze kregen allemaal een noodpakket, veiligheidsinstructies en werden begeleid." vind ik dit niet passend.
In principe is elk verbrandingsproces een potentieel gevaar voor CO verstikking.Soldaatje schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:13:
[...]
Zou dat gastoestel een beveiliging kunnen hebben voor onvolledige verbranding? Dan zou het nog wel veilig kunnen zijn, anders is het wel wat vreemd
Als je prep plannen uitgaan van binnenshuis koken en/of verwarmen met een brander, open vuur o.i.d. is het hebben van een CO-melder wat mij betreft wel een must.
CO melder kost bij de action EUR 15 oid. Zou ik sowieso in huis hebben (heb ik dus ook in elke verbrandingsruimte en slaapkamer).Wally2002 schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:18:
[...]
In principe is elk verbrandingsproces een potentieel gevaar voor CO verstikking.
Als je prep plannen uitgaan van binnenshuis koken en/of verwarmen met een brander, open vuur o.i.d. is het hebben van een CO-melder wat mij betreft wel een must.
Dat gezegd hebbende, CO ontstaat pas bij slechte verbranding, en butaan ontbrandt meestal gewoon goed, tenzij er te weinig zuurstof is (en daar kan een CO2) meter weer bij helpen.
Ik gebruik die dingen prima binnen, het gevaar zit 'm meer in explosiegevaar bij overhangende grillplaten die niet verwijderd worden na gebruik (zolang de brander aan staat koelt het gas zichzelf door verdamping namelijk) . En zoals eerder benoemd kan een steen met vocht erin ook scheuren/knallen.
Ter interesse, waarom op de slaapkamer als daar geen verbrandings toestel staat dat CO kan vormen?franssie schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:24:
[...]
CO melder kost bij de action EUR 15 oid. Zou ik sowieso in huis hebben (heb ik dus ook in elke verbrandingsruimte en slaapkamer).
Dat gezegd hebbende, CO ontstaat pas bij slechte verbranding, en butaan ontbrandt meestal gewoon goed, tenzij er te weinig zuurstof is (en daar kan een CO2) meter weer bij helpen.
Ik gebruik die dingen prima binnen, het gevaar zit 'm meer in explosiegevaar bij overhangende grillplaten die niet verwijderd worden na gebruik (zolang de brander aan staat koelt het gas zichzelf door verdamping namelijk) . En zoals eerder benoemd kan een steen met vocht erin ook scheuren/knallen.
Misschien is je reden zo goed dat ik het ook ga doen.
Ik heb hem nu alleen in de ruimte van de CV ketel staan.
(We hebben ook een open haard maar die gebruiken we nooit, daarom daar geen melder)
In de slaapkamer op neushoogte (liggend) in de CV ruimte bijna tegen het plafond (op aanwijzing CV installateur, warme rook stijgt)
Ah vanwege horen.franssie schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:41:
@Dennis1812 omdat die dingen niets kosten en "better safe than sorry" als ik die in de CV ruimte niet hoor.
In de slaapkamer op neushoogte (liggend) in de CV ruimte bijna tegen het plafond (op aanwijzing CV installateur, warme rook stijgt)
Bij ons is de CO melder en alle rookmelders gekoppeld aan elkaar. Dus als die in de CV ruimte afgaat (waar overigens altijd een raam open staat, nog nooit dicht geweest) gaat het ook in de slaapkamer loeien.
Dit vanwege het slechte gehoor van mijn partner. Die zou rookmelders uit een andere ruimte in de nacht anders niet horen als gehoorapparaten uit zijn. En ik doe regelmatig nachtdiensten. Dus gekoppeld leek ons wel zo veilig.
Nee, dat heeft die niet. Het is de Campingaz Camp Bistro plus en in de handleiding (https://www.campingaz.com...15174d1/NWL0001299259.pdf) staat gewoon dat dit niet mag:Soldaatje schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:13:
[...]
Zou dat gastoestel een beveiliging kunnen hebben voor onvolledige verbranding? Dan zou het nog wel veilig kunnen zijn, anders is het wel wat vreemd
:strip_exif()/f/image/GB3i1zIvog2Sn6xbGkCp6iqB.png?f=user_large)
Ik zei het toevallig gisteren nog tegen mijn vrouw, als er een grootschalig incident is zullen er tientallen mensen overlijden in Nederland omdat ze sterven aan een koolmonoxide vergiftiging.
Ik ben ook die Campingaz Camp Bistro aan het overwegen, dan heb ik met zo'n €50 de pit en 5,5u aan brandduur, het grote hekelpunt is, dat het butaan is waardoor buitengebruik rond en onder het vriespunt totaal geen garantie is.
Eventueel zal je een bus tijdelijk onder je kleding kunnen dragen, laten opwarmen, binnen ontsteken en dan buiten plaatsen. Door de warmte van de pit zelf zal de gasbus niet weer onder de 0°C zakken me dunkt, maar of ik nu €50 wil spenderen aan een 'als' voor een product dat ik verder niet gebruik en eigenlijk niet perfect geschikt is, ik weet het zo nog niet.
Mijn kamado met kolen gaat sowieso langer mee dan die 5,5u, maar ontsteken en doven is zo vervelend. En ik de praktijk is het natuurlijk fijn om bij kou een keer een kopje koffie (cafetière) en/of thee te kunnen zetten. Daarnaast wil ik de pasta en rijst ook kunnen koken. En dit (water koken) is op de kamado gewoon een heel stuk minder praktisch dan op een één-pitter.
En dat kan ook prima zolang je ventileert.
Een houtskool bbq binnen gebruiken met geen ventilatie, tsja, dat schijnt een populaire zelfmoord methode te zijn in Japan.
Een van de redenen waarom recirculatie afzuiging absoluut niet mag bij een gaskookplaat, bij afzuiging naar buiten is dat geen enkel probleem. In een boot, of camper heb je ook meer ventilatie. Niet vergeten dat als het te koud is om buiten te koken in NL dat men zonder verwarming de ramen en ventilatieroosters ook lekker dicht zet omdat het anders zo tocht.franssie schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:11:
@True en toch gebruik iedereen die dingen in camper en boot, ook in restaurants (Authentiek Koreaans eten? Grote kans dat je er eentje op tafel krijgt)
En dat kan ook prima zolang je ventileert.
Een houtskool bbq binnen gebruiken met geen ventilatie, tsja, dat schijnt een populaire zelfmoord methode te zijn in Japan.
Kan ik met deze overweg als het moet? Ja zeker.
Is dit een optie voor jan en allemaal? Nee, dan vallen er doden bij de eerste dag van een stroomstoring - en dit meen ik oprecht.
Tja we leven niet in een land waarin t legaal is voor iedereen om een AR-15 naast t bed te hebben staanGebanned schreef op maandag 24 november 2025 @ 11:49:
[...]
"never bring a knife to a gunfight"
en als je een vuurwapen hebt , zorg ook dat je hem kunt gebruiken. Met een pistool iets raken op meer dan vier meter is niet altijd evident.
Helaas.Oogje schreef op maandag 24 november 2025 @ 23:50:
[...]
Tja we leven niet in een land waarin t legaal is voor iedereen om een AR-15 naast t bed te hebben staan
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Ehm.. niet mag? Bij recirculatie moet er toch flink geventileerd worden. CO vorming zal wel meevallen. (In mijn studentenhuis was de afzuiging voor jaren kapot.)True schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:22:
[...]
Een van de redenen waarom recirculatie afzuiging absoluut niet mag bij een gaskookplaat, bij afzuiging naar buiten is dat geen enkel probleem. In een boot, of camper heb je ook meer ventilatie. Niet vergeten dat als het te koud is om buiten te koken in NL dat men zonder verwarming de ramen en ventilatieroosters ook lekker dicht zet omdat het anders zo tocht.
Kan ik met deze overweg als het moet? Ja zeker.
Is dit een optie voor jan en allemaal? Nee, dan vallen er doden bij de eerste dag van een stroomstoring - en dit meen ik oprecht.
[ Voor 34% gewijzigd door Scheurbuik op 25-11-2025 06:31 ]
Blij toe. De kans dat je hier bij een stroomstoring van 72 uur allerlei vuurwapens voor je deur krijgt voor die pot witte bonen in tomatensaus is best klein. Het is geen Amerika gelukkig.
Kans is veel groter dat het je buren zijn die samen willen Monopolyen omdat dat gezellig is. En ze hebben vast een fles drank bij ipv AK 47.
Eten red ik wel even en water heb ik ook wel wat voorraad. Misschien nog eens over een goed waterfilter nadenken.
Ik heb zo'n camping butagas stelletje met fles. Die kan op de plek waar de normale gaskookplaat staat ook wel staan. Er boven is ventilatie. De afzuigkap zal niet werken maar er is een gewoon ventilatiekanaal. Zo ging dat vroeger ook voordat afzuigkappen gemeengoed waren.
En als nood is er ook nog de BBQ met een klein voorraadje kolen. Misschien niet ideaal maar werken gaat het wel.
Ik heb wel een UPS voor de camera's/NAS maar daar doe je niet veel mee want daar zit een 5 of 7 Ah 12v loodaccu in.
Mocht het ooit nodig zijn dan zullen familieleden eerder naar mij toe komen als dat ik ergens anders heen ga. (en buren waarschijnlijk ook)
Dat is pas echt mijn grootste nachtmerrie.Dennis1812 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:55:
[...]
Blij toe. De kans dat je hier bij een stroomstoring van 72 uur allerlei vuurwapens voor je deur krijgt voor die pot witte bonen in tomatensaus is best klein. Het is geen Amerika gelukkig.
Kans is veel groter dat het je buren zijn die samen willen Monopolyen omdat dat gezellig is. En ze hebben vast een fles drank bij ipv AK 47.
Escalatie met vuurwapens ben ik voor getraind, niet voor verplichte gezeligheid zonder internet verbinding.
Het problematische van 'bug-out' is ook dat je waarschijnlijk niet de enige bent die er vandoor gaat. Het is hier in de ochtendspits bijv al drama om de stad uit te komen, laat staan wanneer werkelijk iedereen in paniek wegtrekt omdat de echte pleuris uitbreekt. En waar breng je 100.000+ mensen zo gauw elders onder?Indoubt schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:55:
Bij mij zal het ook eerder "bug-in" dan "bug-out" zijn ook al heb ik dan nog wel een remote plekje wara ik heen kan gaan. Ook reizen onder dergelijke toestanden is niet probleemloos.
Het 'bug-in' scenario lijkt mij veel waarschijnlijker, ook als je kijkt naar potentiële problemen met de NUTS-voorzieningen, veroorzaakt op afstand of door extreem weer bijv, zonder dat er direct een invasie oid is/dreigt. Bovendien is 'bug-in' iets eenvoudiger voor te bereiden dan een 'bug-out'. Althans, zo kijk ik ernaar.
[ Voor 89% gewijzigd door defiant op 25-11-2025 23:28 ]
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Om nog maar niet te spreken over het feit dat even snel een dichtbevolkt gebied ontvluchten lastiger is dan je denkt. Bovendien, qua voorbereiding vereist het volgens mij gewoon een subset van de voorbereiding om voor lange tijd bug-in te doen.
Maar hoe ga je om met de sociale context in een crisissituatie? Hoe communiceer je met buren, familie, collega's, overheid,...?
Ga je uit van wederzijds vertrouwen? Zullen andere mensen je vertrouwen? Heb je iets te bieden qua kennis, netwerk, ruil,...?
In een crisis vallen er een aantal (ongeschreven) sociale regels weg en/of komen er heel snel nieuwe regels bij. Hoe ga je daarmee om?
https://www.volkskrant.nl...eugen-deugt-wel~b2164377/
Want los van de 'conslusies' is het interessante kost. Of je het er mee eens bent, hangt natuurlijk ook erg af van je zelfbeeld en het beeld dat je van anderen hebt, zie het dus enkel als stof tot nadenken, niet als waarheid (want die is toch altijd intersubjectief en een grote ramp is geen experiment).
[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 26-11-2025 16:35 . Reden: edit: nu met link naar artikel :P ]
Als het moet en het niet al te slecht weer is, is 150 km fietsen per dag niet onmogelijk. Als Randstad-bewoner zie ik een bug-in in ieder geval niet zitten, met zo'n 200,000 mensen in een straal van 5 km zal al het eten snel uitverkocht zijn en daarna heb je 200,000 wanhopige mensen waarvan het merendeel net als mijzelf geen beschikking heeft over een regenton of brandhout.Gast1981 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:24:
[...]
Het problematische van 'bug-out' is ook dat je waarschijnlijk niet de enige bent die er vandoor gaat. Het is hier in de ochtendspits bijv al drama om de stad uit te komen, laat staan wanneer werkelijk iedereen in paniek wegtrekt omdat de echte pleuris uitbreekt. En waar breng je 100.000+ mensen zo gauw elders onder?
Het 'bug-in' scenario lijkt mij veel waarschijnlijker, ook als je kijkt naar potentiële problemen met de NUTS-voorzieningen, veroorzaakt op afstand of door extreem weer bijv, zonder dat er direct een invasie oid is/dreigt. Bovendien is 'bug-in' iets eenvoudiger voor te bereiden dan een 'bug-out'. Althans, zo kijk ik ernaar.
Veel kun je ook zien aankomen, houdt het nieuws gewoon in de gaten. Als het te gek lijkt te worden kun je maar beter de avond van tevoren al bij familie in Drenthe zitten of een hotel ergens op de Veluwe. Mocht het meevallen dan ben je een halve tank peut kwijt en heb je een ongeplande gezellige avond. Als we iets geleerd hebben van de geschiedenis, dan reageert de massa pas zodra het eigenlijk al te laat is. Een significant deel van de mensen volgt het nieuws überhaupt niet.
Bijvoorbeeld bij Corona, eind januari was de kans op een pandemie zogenaamd nog heel klein, terwijl toen de mondmaskers al bijna overal uitverkocht waren en er op elk continent al besmettingen gemeld werden. Dan kun je braaf wachten tot er vanuit de overheid advies komt, of je investeert een klein beetje geld en moeite in je eigen voorbereiding.
Of de overstromingen in Limburg, dagen van tevoren is er al gewaarschuwd voor hoog water. Misschien niet in Valkenburg zelf, maar als bewoner moet je je bewust zijn van de risicos in jouw omgeving. Niet dat je alle huisraad bij elke code rood naar de eerste verdieping moet brengen, maar waardevolle spullen veilig zetten en je auto op een hogere plek parkeren kost je misschien een uurtje tijd.
![]() | ![]() | |
Handige site, maar hoe betrouwbaar is deze data? Op de 2e Maasvlakte (5 km cirkel) zouden zo'n 50k mensen wonen...HallonRubus schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:19:
[...]
ls het moet en het niet al te slecht weer is, is 150 km fietsen per dag niet onmogelijk. Als Randstad-bewoner zie ik een bug-in in ieder geval niet zitten, met zo'n 200,000 mensen in een straal van 5 km zal al het eten snel uitverkocht zijn en daarna heb je 200,000 wanhopige mensen waarvan het merendeel net als mijzelf beschikking heeft over een regenton of brandhout.
https://www.gelderlander....-vaste-telefoon~a10415c5/Neem weer een vaste telefoon”, adviseert de Nijmeegse burgemeester Hubert Bruls, initiatiefnemer van de steunpunten.
Want noodsteunpunten zijn niet om je mobiel op te laden. Blijkbaar loopt meneer Bruls een beetje achter mbt telefonie-techniek en vergeet dat die (merendeel) vaste lijn tegenwoordig gewoon via internet via je provider loopt. Internet/stroom plat. Geen vaste lijn...
[ Voor 24% gewijzigd door ManiacsHouse op 26-11-2025 21:25 ]
Ik ga niet met een heel gezin bepakt en bezakt 100km fietsen. Ze klagen hier al wanneer we op de fiets naar het centrum willenHallonRubus schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:19:
[...]
Als het moet en het niet al te slecht weer is, is 150 km fietsen per dag niet onmogelijk. Als Randstad-bewoner zie ik een bug-in in ieder geval niet zitten, met zo'n 200,000 mensen in een straal van 5 km zal al het eten snel uitverkocht zijn en daarna heb je 200,000 wanhopige mensen waarvan het merendeel net als mijzelf geen beschikking heeft over een regenton of brandhout.
Uitverkocht eten is deels op te anticiperen natuurlijk, bijvoorbeeld door een rantsoen op voorhand in huis te hebben voor bijv de eerste week/weken. Conserven, pasta, rijst, gedroogde shit. Lege schappen zullen na een week of wat toch weer langzaam gevuld gaan worden zodra de eerste gekte gezakt is, en zo niet dan is er alsnog "bug-out" als Plan B.
Grotendeels ook wel mee eens, als je de voorbeelden zoals Corona en hoogwater aanhaalt, zelfs daarop anticipeerden maar weinig mensen. Laat staan voor een situatie die echt als een verrassing komt, zoals een gigantische (moedwillige) NUTS-outage, freaky virusuitbraak, of whatever.Veel kun je ook zien aankomen, houdt het nieuws gewoon in de gaten. Als het te gek lijkt te worden kun je maar beter de avond van tevoren al bij familie in Drenthe zitten of een hotel ergens op de Veluwe. Mocht het meevallen dan ben je een halve tank peut kwijt en heb je een ongeplande gezellige avond. Als we iets geleerd hebben van de geschiedenis, dan reageert de massa pas zodra het eigenlijk al te laat is. Een significant deel van de mensen volgt het nieuws überhaupt niet.
Ik vind daarom de hele discussie omtrent noodpakket/voorbereiding en daarmee ook de bewustwording al een stap in de goede richting. We hoeven niet per se allemaal 3 maand op zolder te kunnen overleven als een stel MacGuyvers, maar blijven denken dat ons nooit wat overkomt is echt het andere en vooral onrealistische uiterste.
Voor de rest niet echt veel aan het boekje gehad qua ideeën/suggesties. Behalve de filters en om het gesprek aan te gaan met de buren etc. Daar had ik nog niet bij stil gestaan.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
wat links naar je producten is wel leerzaam - zeker als je er ook ervaringen bij plaatst (zoals in, heb je het ooit ook gebruikt?)wauskoek schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:01:
Gisteren heb ik het boekje binnen gekregen en dat heeft gelijk mij erop herinnert om nieuwe filters te kopen voor de Grayl waterfilter die ik ergens heb liggen. Gisteren twee filters besteld (met black friday korting yay) en vandaag al binnen. Daarbij zou ik theoretisch hiermee totaal 400L a 500L water mee kunnen filteren.
Voor de rest niet echt veel aan het boekje gehad qua ideeën/suggesties. Behalve de filters en om het gesprek aan te gaan met de buren etc. Daar had ik nog niet bij stil gestaan.
Ik heb het iets minder maar zit zelf serieus te denken aan een werptent van Decathlon die ik ergens in huis kan neerleggen, twee matrassen erin en slaapzakken. Een mens produceert dacht ik 100W per uur aan warmte dus dat kan je met een slaapzak warm genoeg houden.evilution schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:08:
Water, eten, cash, zaklamp, radio e.d. is makkelijk te regelen. Maar hoe krijg je op een veilige manier wat warmte in een oud en koud huis? In de winter zonder verwarming gaat het hier al snel echt onaangenaam worden.
Als ze er in de sneeuw in kunnen slapen, kan ik dat thuis binnen ook wel. Alternatief is de camper uit de stalling halen en in de tuin zetten, maar die is ook waardeloos geïsoleerd als de dieselkachel niet meer werkt
Slapen is het probleem niet. Heb een prima dekbed en ook nog wel wat extra dekens. Maar je slaapt niet heel de tijd en als ik niet slaap zou ik het ook graag niet te koud hebben.franssie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:19:
[...]
Ik heb het iets minder maar zit zelf serieus te denken aan een werptent van Decathlon die ik ergens in huis kan neerleggen, twee matrassen erin en slaapzakken. Een mens produceert dacht ik 100W per uur aan warmte dus dat kan je met een slaapzak warm genoeg houden.
Als ze er in de sneeuw in kunnen slapen, kan ik dat thuis binnen ook wel. Alternatief is de camper uit de stalling halen en in de tuin zetten, maar die is ook waardeloos geïsoleerd als de dieselkachel niet meer werkt
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Petroleum kachel met co en co2 melder in de kleinste kamer? Of een planar diesel kachel naar die hebben ook stroom nodigevilution schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:23:
[...]
Slapen is het probleem niet. Heb een prima dekbed en ook nog wel wat extra dekens. Maar je slaapt niet heel de tijd en als ik niet slaap zou ik het ook graag niet te koud hebben.
Ik heb hier nog een schoorsteen waar 30 jaar geleden een gaskachel stond. Die schoorsteen zit nu al lang dicht vanwege aanleg CV maar is wel weer te openen. Misschien moet ik eens kijken naar een kleine gaskachel die op propaan kan en wat gastanks inslaan. Gastanks zijn sowieso ook handig om op te koken.franssie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:30:
[...]
Petroleum kachel met co en co2 melder in de kleinste kamer? Of een planar diesel kachel naar die hebben ook stroom nodig
Dit is hem:franssie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:10:
[...]
wat links naar je producten is wel leerzaam - zeker als je er ook ervaringen bij plaatst (zoals in, heb je het ooit ook gebruikt?)
https://www.amazon.nl/-/e...s%2Caps%2C527&sr=8-2&th=1
Ik heb hem enkele jaren geleden gebruikt bij een weekje wildkamperen en hiken in de bergen. Ideale van dit ding is je schept snel met de onderkant ergens water vandaan en het bovenstuk druk je langzaam naar beneden en filtreert het water. En binnen een minuut heb je 710ml schoon water.
Tijdens een gedeelte van de hike had ik gigantische dorst, en het eerst beste stroompje water was echt knetter goor (troebel water was het). Toch dat gore water opgeschept en gefilterd. Het water was helder maar het proefde toch wel zanderig/grondig. Ondanks dat er veel vee in het gebied rond liep ben ik hiervan niet ziek geworden. Je weet het maar nooit met mest etc.. Dus buiten die ene keer dat het raar smaakte toch een succes.
Prijzig ja... Ik had wat andere alternatieven bekeken zoals de Sawyer filter maar die filter lang niet zoveel andere dingen zoals de Grayl doet. Plus de eenvoud ervan. Met een Sawyer zit je toch met zo'n plastic zakje te klooien en te persen.
Daar zit je dan met je petroleumstel met stoofpot op schoot op de wc...franssie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:30:
[...]
Petroleum kachel met co en co2 melder in de kleinste kamer? Of een planar diesel kachel naar die hebben ook stroom nodig
Althans dat beeld schiet ineens in mijn hoofd
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik heb altijd wel die 10 of 15 kilo propaan flessen staan voor de hobby.evilution schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:44:
[...]
Ik heb hier nog een schoorsteen waar 30 jaar geleden een gaskachel stond. Die schoorsteen zit nu al lang dicht vanwege aanleg CV maar is wel weer te openen. Misschien moet ik eens kijken naar een kleine gaskachel die op propaan kan en wat gastanks inslaan. Gastanks zijn sowieso ook handig om op te koken.
Één volle en één in gebruik en als die leeg is ruil ik hem om.
Ik zag van de week ergens een praxis aanbieding voorbij komen over een aanbieding van een generator in één of ander topic.
Nu ben ik eens gaan zoeken op het merk en kwam daar dus ook bifuel inverter generatoren tegen.
Dus benzine en aardgas/propaan en inverter dus zuivere sinus.
Ik denk win/win zuivere sinus kan ik mijn 15kwh thuisaccu's laden.
En propaan wordt niet oud net als benzine.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ronald.42 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:18:
[...]
Daar zit je dan met je petroleumstel met stoofpot op schoot op de wc...
Althans dat beeld schiet ineens in mijn hoofd
Altijd leuk om mede visueel ingestelde mensen te ontmoeten, maar die had ik zelf nog niet bedacht
We beperken ons in dit topic tot de praktische kanten van het onderwerp: hoe kun je je het beste voorbereiden op calamiteit X, voor X naar keuze. Het is niet de bedoeling af te dwalen naar de achtergronden van X zoals de geopolitieke situatie. Daar zijn andere topics voor.
/f/image/eScVjsGGRgNWava1lJOGfJkN.png?f=fotoalbum_small)
/f/image/mPJUtM2VwZUy9Yp7hYpcSmQk.png?f=fotoalbum_small)