Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.
Helaas.Oogje schreef op maandag 24 november 2025 @ 23:50:
[...]
Tja we leven niet in een land waarin t legaal is voor iedereen om een AR-15 naast t bed te hebben staan
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Ehm.. niet mag? Bij recirculatie moet er toch flink geventileerd worden. CO vorming zal wel meevallen. (In mijn studentenhuis was de afzuiging voor jaren kapot.)True schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:22:
[...]
Een van de redenen waarom recirculatie afzuiging absoluut niet mag bij een gaskookplaat, bij afzuiging naar buiten is dat geen enkel probleem. In een boot, of camper heb je ook meer ventilatie. Niet vergeten dat als het te koud is om buiten te koken in NL dat men zonder verwarming de ramen en ventilatieroosters ook lekker dicht zet omdat het anders zo tocht.
Kan ik met deze overweg als het moet? Ja zeker.
Is dit een optie voor jan en allemaal? Nee, dan vallen er doden bij de eerste dag van een stroomstoring - en dit meen ik oprecht.
[ Voor 34% gewijzigd door Scheurbuik op 25-11-2025 06:31 ]
Blij toe. De kans dat je hier bij een stroomstoring van 72 uur allerlei vuurwapens voor je deur krijgt voor die pot witte bonen in tomatensaus is best klein. Het is geen Amerika gelukkig.
Kans is veel groter dat het je buren zijn die samen willen Monopolyen omdat dat gezellig is. En ze hebben vast een fles drank bij ipv AK 47.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Eten red ik wel even en water heb ik ook wel wat voorraad. Misschien nog eens over een goed waterfilter nadenken.
Ik heb zo'n camping butagas stelletje met fles. Die kan op de plek waar de normale gaskookplaat staat ook wel staan. Er boven is ventilatie. De afzuigkap zal niet werken maar er is een gewoon ventilatiekanaal. Zo ging dat vroeger ook voordat afzuigkappen gemeengoed waren.
En als nood is er ook nog de BBQ met een klein voorraadje kolen. Misschien niet ideaal maar werken gaat het wel.
Ik heb wel een UPS voor de camera's/NAS maar daar doe je niet veel mee want daar zit een 5 of 7 Ah 12v loodaccu in.
Mocht het ooit nodig zijn dan zullen familieleden eerder naar mij toe komen als dat ik ergens anders heen ga. (en buren waarschijnlijk ook)
Dat is pas echt mijn grootste nachtmerrie.Dennis1812 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 07:55:
[...]
Blij toe. De kans dat je hier bij een stroomstoring van 72 uur allerlei vuurwapens voor je deur krijgt voor die pot witte bonen in tomatensaus is best klein. Het is geen Amerika gelukkig.
Kans is veel groter dat het je buren zijn die samen willen Monopolyen omdat dat gezellig is. En ze hebben vast een fles drank bij ipv AK 47.
Escalatie met vuurwapens ben ik voor getraind, niet voor verplichte gezeligheid zonder internet verbinding.
Het problematische van 'bug-out' is ook dat je waarschijnlijk niet de enige bent die er vandoor gaat. Het is hier in de ochtendspits bijv al drama om de stad uit te komen, laat staan wanneer werkelijk iedereen in paniek wegtrekt omdat de echte pleuris uitbreekt. En waar breng je 100.000+ mensen zo gauw elders onder?Indoubt schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 14:55:
Bij mij zal het ook eerder "bug-in" dan "bug-out" zijn ook al heb ik dan nog wel een remote plekje wara ik heen kan gaan. Ook reizen onder dergelijke toestanden is niet probleemloos.
Het 'bug-in' scenario lijkt mij veel waarschijnlijker, ook als je kijkt naar potentiële problemen met de NUTS-voorzieningen, veroorzaakt op afstand of door extreem weer bijv, zonder dat er direct een invasie oid is/dreigt. Bovendien is 'bug-in' iets eenvoudiger voor te bereiden dan een 'bug-out'. Althans, zo kijk ik ernaar.
[ Voor 89% gewijzigd door defiant op 25-11-2025 23:28 ]
The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.
Om nog maar niet te spreken over het feit dat even snel een dichtbevolkt gebied ontvluchten lastiger is dan je denkt. Bovendien, qua voorbereiding vereist het volgens mij gewoon een subset van de voorbereiding om voor lange tijd bug-in te doen.
Maar hoe ga je om met de sociale context in een crisissituatie? Hoe communiceer je met buren, familie, collega's, overheid,...?
Ga je uit van wederzijds vertrouwen? Zullen andere mensen je vertrouwen? Heb je iets te bieden qua kennis, netwerk, ruil,...?
In een crisis vallen er een aantal (ongeschreven) sociale regels weg en/of komen er heel snel nieuwe regels bij. Hoe ga je daarmee om?
https://www.volkskrant.nl...eugen-deugt-wel~b2164377/
Want los van de 'conslusies' is het interessante kost. Of je het er mee eens bent, hangt natuurlijk ook erg af van je zelfbeeld en het beeld dat je van anderen hebt, zie het dus enkel als stof tot nadenken, niet als waarheid (want die is toch altijd intersubjectief en een grote ramp is geen experiment).
[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 26-11-2025 16:35 . Reden: edit: nu met link naar artikel :P ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Als het moet en het niet al te slecht weer is, is 150 km fietsen per dag niet onmogelijk. Als Randstad-bewoner zie ik een bug-in in ieder geval niet zitten, met zo'n 200,000 mensen in een straal van 5 km zal al het eten snel uitverkocht zijn en daarna heb je 200,000 wanhopige mensen waarvan het merendeel net als mijzelf geen beschikking heeft over een regenton of brandhout.Gast1981 schreef op dinsdag 25 november 2025 @ 17:24:
[...]
Het problematische van 'bug-out' is ook dat je waarschijnlijk niet de enige bent die er vandoor gaat. Het is hier in de ochtendspits bijv al drama om de stad uit te komen, laat staan wanneer werkelijk iedereen in paniek wegtrekt omdat de echte pleuris uitbreekt. En waar breng je 100.000+ mensen zo gauw elders onder?
Het 'bug-in' scenario lijkt mij veel waarschijnlijker, ook als je kijkt naar potentiële problemen met de NUTS-voorzieningen, veroorzaakt op afstand of door extreem weer bijv, zonder dat er direct een invasie oid is/dreigt. Bovendien is 'bug-in' iets eenvoudiger voor te bereiden dan een 'bug-out'. Althans, zo kijk ik ernaar.
Veel kun je ook zien aankomen, houdt het nieuws gewoon in de gaten. Als het te gek lijkt te worden kun je maar beter de avond van tevoren al bij familie in Drenthe zitten of een hotel ergens op de Veluwe. Mocht het meevallen dan ben je een halve tank peut kwijt en heb je een ongeplande gezellige avond. Als we iets geleerd hebben van de geschiedenis, dan reageert de massa pas zodra het eigenlijk al te laat is. Een significant deel van de mensen volgt het nieuws überhaupt niet.
Bijvoorbeeld bij Corona, eind januari was de kans op een pandemie zogenaamd nog heel klein, terwijl toen de mondmaskers al bijna overal uitverkocht waren en er op elk continent al besmettingen gemeld werden. Dan kun je braaf wachten tot er vanuit de overheid advies komt, of je investeert een klein beetje geld en moeite in je eigen voorbereiding.
Of de overstromingen in Limburg, dagen van tevoren is er al gewaarschuwd voor hoog water. Misschien niet in Valkenburg zelf, maar als bewoner moet je je bewust zijn van de risicos in jouw omgeving. Niet dat je alle huisraad bij elke code rood naar de eerste verdieping moet brengen, maar waardevolle spullen veilig zetten en je auto op een hogere plek parkeren kost je misschien een uurtje tijd.
![]() | ![]() | |
Handige site, maar hoe betrouwbaar is deze data? Op de 2e Maasvlakte (5 km cirkel) zouden zo'n 50k mensen wonen...HallonRubus schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:19:
[...]
ls het moet en het niet al te slecht weer is, is 150 km fietsen per dag niet onmogelijk. Als Randstad-bewoner zie ik een bug-in in ieder geval niet zitten, met zo'n 200,000 mensen in een straal van 5 km zal al het eten snel uitverkocht zijn en daarna heb je 200,000 wanhopige mensen waarvan het merendeel net als mijzelf beschikking heeft over een regenton of brandhout.
https://www.gelderlander....-vaste-telefoon~a10415c5/Neem weer een vaste telefoon”, adviseert de Nijmeegse burgemeester Hubert Bruls, initiatiefnemer van de steunpunten.
Want noodsteunpunten zijn niet om je mobiel op te laden. Blijkbaar loopt meneer Bruls een beetje achter mbt telefonie-techniek en vergeet dat die (merendeel) vaste lijn tegenwoordig gewoon via internet via je provider loopt. Internet/stroom plat. Geen vaste lijn...
[ Voor 24% gewijzigd door ManiacsHouse op 26-11-2025 21:25 ]
Ik ga niet met een heel gezin bepakt en bezakt 100km fietsen. Ze klagen hier al wanneer we op de fiets naar het centrum willenHallonRubus schreef op woensdag 26 november 2025 @ 17:19:
[...]
Als het moet en het niet al te slecht weer is, is 150 km fietsen per dag niet onmogelijk. Als Randstad-bewoner zie ik een bug-in in ieder geval niet zitten, met zo'n 200,000 mensen in een straal van 5 km zal al het eten snel uitverkocht zijn en daarna heb je 200,000 wanhopige mensen waarvan het merendeel net als mijzelf geen beschikking heeft over een regenton of brandhout.
Uitverkocht eten is deels op te anticiperen natuurlijk, bijvoorbeeld door een rantsoen op voorhand in huis te hebben voor bijv de eerste week/weken. Conserven, pasta, rijst, gedroogde shit. Lege schappen zullen na een week of wat toch weer langzaam gevuld gaan worden zodra de eerste gekte gezakt is, en zo niet dan is er alsnog "bug-out" als Plan B.
Grotendeels ook wel mee eens, als je de voorbeelden zoals Corona en hoogwater aanhaalt, zelfs daarop anticipeerden maar weinig mensen. Laat staan voor een situatie die echt als een verrassing komt, zoals een gigantische (moedwillige) NUTS-outage, freaky virusuitbraak, of whatever.Veel kun je ook zien aankomen, houdt het nieuws gewoon in de gaten. Als het te gek lijkt te worden kun je maar beter de avond van tevoren al bij familie in Drenthe zitten of een hotel ergens op de Veluwe. Mocht het meevallen dan ben je een halve tank peut kwijt en heb je een ongeplande gezellige avond. Als we iets geleerd hebben van de geschiedenis, dan reageert de massa pas zodra het eigenlijk al te laat is. Een significant deel van de mensen volgt het nieuws überhaupt niet.
Ik vind daarom de hele discussie omtrent noodpakket/voorbereiding en daarmee ook de bewustwording al een stap in de goede richting. We hoeven niet per se allemaal 3 maand op zolder te kunnen overleven als een stel MacGuyvers, maar blijven denken dat ons nooit wat overkomt is echt het andere en vooral onrealistische uiterste.
Voor de rest niet echt veel aan het boekje gehad qua ideeën/suggesties. Behalve de filters en om het gesprek aan te gaan met de buren etc. Daar had ik nog niet bij stil gestaan.
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
wat links naar je producten is wel leerzaam - zeker als je er ook ervaringen bij plaatst (zoals in, heb je het ooit ook gebruikt?)wauskoek schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:01:
Gisteren heb ik het boekje binnen gekregen en dat heeft gelijk mij erop herinnert om nieuwe filters te kopen voor de Grayl waterfilter die ik ergens heb liggen. Gisteren twee filters besteld (met black friday korting yay) en vandaag al binnen. Daarbij zou ik theoretisch hiermee totaal 400L a 500L water mee kunnen filteren.
Voor de rest niet echt veel aan het boekje gehad qua ideeën/suggesties. Behalve de filters en om het gesprek aan te gaan met de buren etc. Daar had ik nog niet bij stil gestaan.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik heb het iets minder maar zit zelf serieus te denken aan een werptent van Decathlon die ik ergens in huis kan neerleggen, twee matrassen erin en slaapzakken. Een mens produceert dacht ik 100W per uur aan warmte dus dat kan je met een slaapzak warm genoeg houden.evilution schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:08:
Water, eten, cash, zaklamp, radio e.d. is makkelijk te regelen. Maar hoe krijg je op een veilige manier wat warmte in een oud en koud huis? In de winter zonder verwarming gaat het hier al snel echt onaangenaam worden.
Als ze er in de sneeuw in kunnen slapen, kan ik dat thuis binnen ook wel. Alternatief is de camper uit de stalling halen en in de tuin zetten, maar die is ook waardeloos geïsoleerd als de dieselkachel niet meer werkt
Slapen is het probleem niet. Heb een prima dekbed en ook nog wel wat extra dekens. Maar je slaapt niet heel de tijd en als ik niet slaap zou ik het ook graag niet te koud hebben.franssie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:19:
[...]
Ik heb het iets minder maar zit zelf serieus te denken aan een werptent van Decathlon die ik ergens in huis kan neerleggen, twee matrassen erin en slaapzakken. Een mens produceert dacht ik 100W per uur aan warmte dus dat kan je met een slaapzak warm genoeg houden.
Als ze er in de sneeuw in kunnen slapen, kan ik dat thuis binnen ook wel. Alternatief is de camper uit de stalling halen en in de tuin zetten, maar die is ook waardeloos geïsoleerd als de dieselkachel niet meer werkt
|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|
Petroleum kachel met co en co2 melder in de kleinste kamer? Of een planar diesel kachel naar die hebben ook stroom nodigevilution schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:23:
[...]
Slapen is het probleem niet. Heb een prima dekbed en ook nog wel wat extra dekens. Maar je slaapt niet heel de tijd en als ik niet slaap zou ik het ook graag niet te koud hebben.
Ik heb hier nog een schoorsteen waar 30 jaar geleden een gaskachel stond. Die schoorsteen zit nu al lang dicht vanwege aanleg CV maar is wel weer te openen. Misschien moet ik eens kijken naar een kleine gaskachel die op propaan kan en wat gastanks inslaan. Gastanks zijn sowieso ook handig om op te koken.franssie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:30:
[...]
Petroleum kachel met co en co2 melder in de kleinste kamer? Of een planar diesel kachel naar die hebben ook stroom nodig
Dit is hem:franssie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:10:
[...]
wat links naar je producten is wel leerzaam - zeker als je er ook ervaringen bij plaatst (zoals in, heb je het ooit ook gebruikt?)
https://www.amazon.nl/-/e...s%2Caps%2C527&sr=8-2&th=1
Ik heb hem enkele jaren geleden gebruikt bij een weekje wildkamperen en hiken in de bergen. Ideale van dit ding is je schept snel met de onderkant ergens water vandaan en het bovenstuk druk je langzaam naar beneden en filtreert het water. En binnen een minuut heb je 710ml schoon water.
Tijdens een gedeelte van de hike had ik gigantische dorst, en het eerst beste stroompje water was echt knetter goor (troebel water was het). Toch dat gore water opgeschept en gefilterd. Het water was helder maar het proefde toch wel zanderig/grondig. Ondanks dat er veel vee in het gebied rond liep ben ik hiervan niet ziek geworden. Je weet het maar nooit met mest etc.. Dus buiten die ene keer dat het raar smaakte toch een succes.
Prijzig ja... Ik had wat andere alternatieven bekeken zoals de Sawyer filter maar die filter lang niet zoveel andere dingen zoals de Grayl doet. Plus de eenvoud ervan. Met een Sawyer zit je toch met zo'n plastic zakje te klooien en te persen.
Daar zit je dan met je petroleumstel met stoofpot op schoot op de wc...franssie schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:30:
[...]
Petroleum kachel met co en co2 melder in de kleinste kamer? Of een planar diesel kachel naar die hebben ook stroom nodig
Althans dat beeld schiet ineens in mijn hoofd
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ik heb altijd wel die 10 of 15 kilo propaan flessen staan voor de hobby.evilution schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:44:
[...]
Ik heb hier nog een schoorsteen waar 30 jaar geleden een gaskachel stond. Die schoorsteen zit nu al lang dicht vanwege aanleg CV maar is wel weer te openen. Misschien moet ik eens kijken naar een kleine gaskachel die op propaan kan en wat gastanks inslaan. Gastanks zijn sowieso ook handig om op te koken.
Één volle en één in gebruik en als die leeg is ruil ik hem om.
Ik zag van de week ergens een praxis aanbieding voorbij komen over een aanbieding van een generator in één of ander topic.
Nu ben ik eens gaan zoeken op het merk en kwam daar dus ook bifuel inverter generatoren tegen.
Dus benzine en aardgas/propaan en inverter dus zuivere sinus.
Ik denk win/win zuivere sinus kan ik mijn 15kwh thuisaccu's laden.
En propaan wordt niet oud net als benzine.
Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.
Ronald.42 schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:18:
[...]
Daar zit je dan met je petroleumstel met stoofpot op schoot op de wc...
Althans dat beeld schiet ineens in mijn hoofd
Altijd leuk om mede visueel ingestelde mensen te ontmoeten, maar die had ik zelf nog niet bedacht
Met die inverters zit je ongeveer aan ruim een liter bezine voor 1kWh aan energie.
Een kg propaan is ongeveer gelijk aan 1.2L benzine, dus je fles van 10kg levert je ongeveer 10kWh aan elektriciteit. Ik zou het zonde vinden van het gas.
Ik heb zelf deze:evilution schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:08:
Water, eten, cash, zaklamp, radio e.d. is makkelijk te regelen. Maar hoe krijg je op een veilige manier wat warmte in een oud en koud huis? In de winter zonder verwarming gaat het hier al snel echt onaangenaam worden.
https://www.bol.com/nl/nl...st_Middle.20.ProductTitle
Gasflesjes kun je overal makkelijk halen en tot in de eeuwigheid bewaren en met 1,3K aan vermogen komt er een serieuze partij warmte vanaf
Natuurlijk niet geschikt om je hele huis mee te verwarmen maar slechts 1 kamer maar als de nood aan de man is is dit gewoon een prima oplossing.
Heb zelf in een afgesloten kamer de CO niet noemenswaardig zien oplopen met dit ding aan maar een CO melder is imo wel een must als je iets met gas binnen gaat doen.
Ik kwam aan 3 tot 4 kwh uit een liter benzine met een inverter generator.BernardV schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:44:
@Ronald.42 Leuk idee, maar als je geen goede aanvoer van gas hebt zou ik het gebruiken om te koken en wat te verwarmen.
Met die inverters zit je ongeveer aan ruim een liter bezine voor 1kWh aan energie.
Een kg propaan is ongeveer gelijk aan 1.2L benzine, dus je fles van 10kg levert je ongeveer 10kWh aan elektriciteit. Ik zou het zonde vinden van het gas.
Propaan bevat tussen de 13 en 14 kwh per kilo benzine bevat tussen de 9 en 9,5 kwh per liter
Maar wel eens met dat je propaan beter rechtstreeks kunt gebruiken voor verwarmen of koken.
Maar stroom is wel handig.
Als ik de Marsteks vol heb dan kan ik daaruit geruisloos voorzien in nuttige elektrische zaken.
Denk aan lampen en mijn tranceiver bijv.
Eventueel kun je er nog een kopje koffie mee zetten ook zonder last van verbrandingsgassen.
En ik denk dat als ze alledrie vol staan en je alleen de echt noodzakelijke dingen doet met die stroom dat je niet heel veel hoeft te laden.
Verwarmen gaat hier dan overigens met houtcv dus daar zal dan een cv pompje voor moeten draaien.
Nu is het warmtepomp maar dat gaat dan niet lukken natuurlijk.
Voor stroom is een zonnegenerator (zonnepaneel + accu) toch veel handiger lijkt me. Als je echt diehard offgrid wilt kun je zelfs voor een paar honderd euro zo'n kleine windturbine bestellen in china als aanvulling op solar.Ronald.42 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:03:
[...]
Ik kwam aan 3 tot 4 kwh uit een liter benzine met een inverter generator.
Propaan bevat tussen de 13 en 14 kwh per kilo benzine bevat tussen de 9 en 9,5 kwh per liter
Maar wel eens met dat je propaan beter rechtstreeks kunt gebruiken voor verwarmen of koken.
Maar stroom is wel handig.
Als ik de Marsteks vol heb dan kan ik daaruit geruisloos voorzien in nuttige elektrische zaken.
Denk aan lampen en mijn tranceiver bijv.
Eventueel kun je er nog een kopje koffie mee zetten ook zonder last van verbrandingsgassen.
En ik denk dat als ze alledrie vol staan en je alleen de echt noodzakelijke dingen doet met die stroom dat je niet heel veel hoeft te laden.
Verwarmen gaat hier dan overigens met houtcv dus daar zal dan een cv pompje voor moeten draaien.
Nu is het warmtepomp maar dat gaat dan niet lukken natuurlijk.
Ik lees veel negatieve recensies op Amazon, daarnaast vind ik hem zeker erg prijzig.wauskoek schreef op donderdag 27 november 2025 @ 18:03:
[...]
Ideale van dit ding is je schept snel met de onderkant ergens water vandaan en het bovenstuk druk je langzaam naar beneden en filtreert het water. En binnen een minuut heb je 710ml schoon water.
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Als ik tijdens een beroerde dag in december met 42 panelen nog niet in staat ben om 1kwh op te wekken dan heb ik meer vertrouwen in iets met een motor op gas of benzine.Metro2002 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:10:
[...]
Voor stroom is een zonnegenerator (zonnepaneel + accu) toch veel handiger lijkt me. Als je echt diehard offgrid wilt kun je zelfs voor een paar honderd euro zo'n kleine windturbine bestellen in china als aanvulling op solar.
Dat gezegd hebbende is een nette sinus omvormer van 12 naar 230 aan de auto ook een prima optie.
Die China windmolens lijkt mij vooral marketing in plaats van wat echte opwek.
Maar ja alle beetjes helpen.
Edit: omdat je schrijft dat je apmer 1 kwh opwek hebt?
[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 28-11-2025 15:42 ]
Vandaag 3,6kwh daar krijg ik de marstek niet mee vol.franssie schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:36:
@Ronald.42 ik heb met 6 ongunstige paneeltjes vandaag 0,5 kwh - wat natuurlijk helemaal niets is- Maar met 42 panelen zou je toch wel een accu/powerstation vol moeten kunnen krijgen lijkt me?
Edit: omdat je schrijft dat je apmer 1 kwh opwek hebt?
Maar bijv week 50 vorig jaar daar kun je niet heel veel mee.
Dan heb je meer aan een fles propaan lijkt me.
:strip_exif()/f/image/FYewvCibTBKhFQ8XS3d3rTRQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Op jaarbasis doen we rond de 11500kwh opwekken.
Doen die het ook als de stroom uitvalt? Of is dat niet nodig in jou situatie?Dennis1812 schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:43:
[...]
Ah vanwege horen.
Bij ons is de CO melder en alle rookmelders gekoppeld aan elkaar. Dus als die in de CV ruimte afgaat (waar overigens altijd een raam open staat, nog nooit dicht geweest) gaat het ook in de slaapkamer loeien.
Dit vanwege het slechte gehoor van mijn partner. Die zou rookmelders uit een andere ruimte in de nacht anders niet horen als gehoorapparaten uit zijn. En ik doe regelmatig nachtdiensten. Dus gekoppeld leek ons wel zo veilig.
Ik heb vorig jaar een klein kampeerfornuisje in huis gehaald. Het idee is uiteraard kunnen koken, maar kou uit de ook de woonkamer kunnen halen/houden. We hebben een recent gebouwd, goed geïsoleerd, huis. Maar nu bedacht ik me det het dan wel verstandig is een CO melder bij te houden
[ Voor 17% gewijzigd door SalexSun op 30-11-2025 14:48 ]
LG monobloc s 5kW U44, 3kWp zuid, Model 3 SR+
Ze zijn op 10 jarige batterijen. Datum staat in agenda en op elke melder.SalexSun schreef op zondag 30 november 2025 @ 14:39:
[...]
Doen die het ook als de stroom uitvalt? Of is dat niet nodig in jou situatie?
Ik heb vorig jaar een klein kampeerfornuisje in huis gehaald. Het idee is uiteraard kunnen koken, maar kou uit de ook de woonkamer kunnen halen/houden. We hebben een recent gebouwd, goed geïsoleerd, huis. Maar nu bedacht ik me det het dan wel verstandig is een CO melder bij te houden
Dus wel waste na 10 jaar. Maargoed. Op stroom zou ik niet vertrouwen.
Interresant. Welk merk en of type gebruik je ?Dennis1812 schreef op zondag 30 november 2025 @ 16:57:
[...]
Ze zijn op 10 jarige batterijen. Datum staat in agenda en op elke melder.
Dus wel waste na 10 jaar. Maargoed. Op stroom zou ik niet vertrouwen.
PaulC schreef op zondag 30 november 2025 @ 18:42:
[...]
Interresant. Welk merk en of type gebruik je ?
/f/image/C2KESAmQHhTPhCrvx05OoOQu.png?f=fotoalbum_large)
CO melder is van dezelfde serie maar andere order.
Heb de order teruggezocht. Niet gezocht of het nog verkrijgbaar is.
Koppelen ging heel simpel en makkelijk.
Testen wordt maandelijks aangeraden. Eerlijk doe ik dat niet. Eerder elk kwartaal ofzo. Of als we eraan denken en het is niet te laat of vroeg en kinderen zijn niet thuis.
Definieer onaangenaam. Desnoods kun je met winterjas, en muts in huis rondlopen. Voor slapen: een dik dekbed en iemand om naast te liggen. Of een goeie slaapzak, de mijne houd mij tot -4 comfortable warm.evilution schreef op woensdag 26 november 2025 @ 22:08:
Probleem wordt na een aantal degen de luchtvochtigheid, alle (ook schone kleding) wordt klam en koud (tenzij het super synthetisch is).FastFred schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:30:
[...]
Definieer onaangenaam. Desnoods kun je met winterjas, en muts in huis rondlopen. Voor slapen: een dik dekbed en iemand om naast te liggen. Of een goeie slaapzak, de mijne houd mij tot -4 comfortable warm.
Onderdak, voldoende eten en water en als het kan een beetje warmte is belangrijker dan 'ohnee de luchtvochtigheid in m'n huis is x aantal procent!' of 'ik heb al 4 dagen geen schone kleding meer aangetrokken'.franssie schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:39:
[...]
Probleem wordt na een aantal degen de luchtvochtigheid, alle (ook schone kleding) wordt klam en koud (tenzij het super synthetisch is).
Hoeveel mensen in dit topic hebben wel eens een week met een backpack op de rug rond getrokken. Een week lang gekookt op houtvuur, geleefd op zakjes met droogvoer, oppervlakte water drinken/filteren, slapen in de buitenlucht? Ik heb het idee dat dat er niet veel zijn als je je druk maakt om luchtvochtigheid in je huis i.p.v. je basis levensbehoeftes.
[ Voor 27% gewijzigd door FastFred op 30-11-2025 19:52 ]
Klopt, maar die trekkers hebben synthetische en wollen kleding - en dan kan dat prima. En een tentje is wat anders dan een huis. Maar soit, vochtproblemen krijg je niet in vijf dagen. Maar als ik op de zeilboot 10 dagen regen heb wordt het wel een probleem om mijzelf warm te houden met katoen zonder verwarming.FastFred schreef op zondag 30 november 2025 @ 19:45:
[...]
Onderdak, voldoende eten en water en als het kan een beetje warmte is belangrijker dan 'ohnee de luchtvochtigheid in m'n huis is x aantal procent!' of 'ik heb al 4 dagen geen schone kleding meer aangetrokken'.
Hoeveel mensen in dit topic hebben wel eens een week met een backpack op de rug rond getrokken. Een week lang gekookt op houtvuur, geleefd op zakjes met droogvoer, oppervlakte water drinken/filteren, slapen in de buitenlucht? Ik heb het idee dat dat er niet veel zijn als je je druk maakt om luchtvochtigheid in je huis i.p.v. je basis levensbehoeftes.
Iemand tips voor een nood FM-radio? Ik heb er wat gevonden bij ANWB, Bol.com etc. die een zonnepaneeltje hebben maar erg wisselende reviews...
Verder heb ik het volgens mij redelijk voor elkaar (1-persoons huishouden)
- houtbrander voor koken en gebruikt hitte van vuur om stroom op te wekken voor bijv. een powerbank
- pannen geschikt voor houtvuur
- droogvoer (de 'Adventure food' zakjes van de Bever)
- Lifestraw water filter
- Powerbanks
- Zaklampen die op te laden zijn met powerbank
- Jerry can t.b.v. drinkwater
- lucifers
- kaarsen
- volledige EHBO-tas en kleinere EHBO-set voor onderweg
[ Voor 20% gewijzigd door FastFred op 30-11-2025 20:10 ]
Ik heb deze, werkt prima.FastFred schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:03:
Iemand tips voor een nood FM-radio? Ik heb er wat gevonden bij ANWB, Bol.com etc. die een zonnepaneeltje hebben maar erg wisselende reviews...
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Koop dan een zonnepaneel met een USB uitgang om een radio of powerbank op te laden.
Als je, zoals je zegt, een week wil kunnen overbruggen heb je meer aan een sloot IKEA oplaadbare penlites (die je rouleert in gebruikers en volhoudt) in combinatie met een Tecsun of Midland wereldontvanger.
Die "nood radio-tjes" doen alleen AM (wordt bijna niet meer gebruikt) en FM (gaat ook plat zonder noodstroom op de zenders), een Tecsun of Midland ontvangt ook heel veel andere frequenties waar je ook buurlanden mee kan ontvangen, maar natuurlijk ook gewoon FM/AM.
V&A Bosch L-boxxen - V&A Bosch GTB 12v-11 - V&A schakelmateriaal
Bij een echte nationale crisis waarbij het stroomnet er ook een paar dagen uitligt heb je geen internet, FM of DAB+ broadcasts meer en ben je aangewezen op kortegolf (omdat er op AM nog nauwelijks iets te beluisteren valt op een BBC na)--Erik-- schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:43:
Wat is er mis met de 'noodradio' op 4 wielen die voor de deur staat?
Ik ben niet into de radio's, kun je eens vertellen waarom die Tecsun of Midland (geen idee wat dat zijn anders dan wat google resultaten) wél geschikt zijn? En wanneer die wel geschikt zijn? Wat zijn goede keuzes en waarom zou je die overwegeng?franssie schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:27:
@FastFred Noodradio met zwengel en zonnepaneel is totale onzin want onbruikbaar.
Koop dan een zonnepaneel met een USB uitgang om een radio of powerbank op te laden.
Als je, zoals je zegt, een week wil kunnen overbruggen heb je meer aan een sloot IKEA oplaadbare penlites (die je rouleert in gebruikers en volhoudt) in combinatie met een Tecsun of Midland wereldontvanger.
Die "nood radio-tjes" doen alleen AM (wordt bijna niet meer gebruikt) en FM (gaat ook plat zonder noodstroom op de zenders), een Tecsun of Midland ontvangt ook heel veel andere frequenties waar je ook buurlanden mee kan ontvangen, maar natuurlijk ook gewoon FM/AM.
Mijn noodradio'tje doet twee dingen: simpel AM/FM ontvangen en mij warm houden door de zwengel. Als er geen stroom is op de radiotoren van Markelo valt FM dan wellicht zo'n beetje weg in half Twente, maar dat is wel weer een aantal stappen verder dan vele andere scenario's waardoor je wel even naar de radio wil gaan luisteren.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Ik zit hier op +100km van DE, niets Duits op de FM te ontvangen hier.FastFred schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:14:
FM bereik is ~80km, ik zit 6km van de Duitse grens. Hoe groot is de kans dat meerdere dagen er geen stroom is in Duitsland en Nederland en er geen FM mast binnen die 80km staat die nog wel netspanning heeft?
Die dingen kunnen ook korte golf ontvangen, dus stations van veel verder. En ik moet wel eerlijk zijn, daar zijn niet veel stations meer op te vinden,True schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:21:
[...]
Ik ben niet into de radio's, kun je eens vertellen waarom die Tecsun of Midland (geen idee wat dat zijn anders dan wat google resultaten) wél geschikt zijn? En wanneer die wel geschikt zijn? Wat zijn goede keuzes en waarom zou je die overwegeng?
Mijn noodradio'tje doet twee dingen: simpel AM/FM ontvangen en mij warm houden door de zwengel. Als er geen stroom is op de radiotoren van Markelo valt FM dan wellicht zo'n beetje weg in half Twente, maar dat is wel weer een aantal stappen verder dan vele andere scenario's waardoor je wel even naar de radio wil gaan luisteren.
Maar ook op AM zijn die merken veel selectiever (zuiverder) in de ontvangst waardoor je stations uit andere landen wel kan ontvangen, en met een simpele ontvanger lukt dat niet.
Het punt is nou juist dat in het geval van een ramp er rampenzenders aangewezen worden door de overheid. Deze (regionale) zenders kunnen op noodstroom doorgaan met uitzenden.franssie schreef op zondag 30 november 2025 @ 20:27:
@FastFred Noodradio met zwengel en zonnepaneel is totale onzin want onbruikbaar.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Hangt van het probleem af. Bij iets kleins regionaals zullen de noodstroomvoorzieningen van de regionale omroepen vast wel werken, als ze die al testen. En dan heb je ook geen AM nodig, want daar zend dacht ik alleen GNR nog landelijk op uitYaksa schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:43:
[...]
Het punt is nou juist dat in het geval van een ramp er rampenzenders aangewezen worden door de overheid. Deze (regionale) zenders kunnen op noodstroom doorgaan met uitzenden.
Het punt is dus nu juist dat een standaard noodradio weinig tot niets toevoegt, zeker als je een autoradio hebt.
En draaien aan die zwengel is niet om je warm te houden, maar opladen doet het ook nauwelijks, En de powerbank functie is helemaal om te lachen.
EDIT: ik heb meer vertrouwen dan in mijn Makita Bouwradio, doet ook AM, FM, heeft USB uit die wel degelijk een telefoon oid kan opladen en ik heb altijd wel iets van 15 Ah aan Makita accu's liggen
[ Voor 11% gewijzigd door franssie op 30-11-2025 21:52 ]
En de verbinding met de (remote) studio (die hopelijk wel nog stroom en info krijgt) loopt via internet ?Yaksa schreef op zondag 30 november 2025 @ 21:43:
[...]
Het punt is nou juist dat in het geval van een ramp er rampenzenders aangewezen worden door de overheid. Deze (regionale) zenders kunnen op noodstroom doorgaan met uitzenden.
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/vPwYRdW3b4bMTbQ6gkqSJtX8.jpg?f=user_large)
Ik geloof dat dit een Duits iets is, aardappels in een pot. Het uitlekgewicht is 425 gram, prijs bij de Netto 99 ct. En de potten die ik nu net gekocht heb, zijn goed tot in 2028.
Het zijn dus ingemaakte aardappels, gaar. Je kunt ze zo koud eten.
Ik vind ze superhandig, sowieso al, maar zeker ook voor de voorraad. Hendig voor een ovenschotel, je kunt ze bakken, even in de magnetron verwarmen en ook ideaal voor een aardappelsalade.
Rondom oogst tijd maak ik meestal 5-10kg in potten. Echt fijn om te hebben staan.
Al is 99ct ook een hele mooie prijs overigens.
Meestal komen die hier door graafwerkzaamheden overdag, dus heb wel een generator en powerstation, maar deze viel ons tegen omdat het laat in de avond was - en dan is alles plots (bijna geen maan) echt heel erg donker. Als je je telefoon niet direct naast je hebt liggen is jezelf oriënteren in huis lastiger dan verwacht.
Dus toch maar voor elke verblijfsruimte deze gekocht https://www.elektramat.nl/emat-led-noodlamp-85012000/
Die gaan aan bij stroomuitval (of je ze uit het stopcontact trekt). Zal vast ook wel een Action variant van zijn (ga ik nog uitzoeken).
Maar het viel dus tegen dat als je plots niet ziet (en het duurt even voor je ogen gewend zijn) je op de tast ook je noodzaklamp niet kan vinden (heb me werkelijk 5 maal gestoten op 10 meter lopen oid).
Daarna licht gemaakt door een (LED) schemerlamp aan de powerstation te knopen, geluid gemaakt met een bouwradio (altijd blij met die Makita Accu's die ik standaard vol heb).
Als extra nu Meshcore ontvanger/zender (had 'm eerst op MeshTastick geflashed maar dat netwerk is te doof).
Wereldontvanger werkt ook met accu op USB-C. Batterijen ook overwogen maar alles draait al op USB-C hier, zat powerbanks ook. Wel de accu los van de radio, dingen hebben toch sluipverbruik en dan is je accu (of batterij) leeg als je het nodig hebt.
@Elvhenk Goede tip van die aardappels. Lijkt me prima om in huis te hebben, ik hou van een FIFO noodvoorraad, dingen die ik ook werkelijk eet. Dus Confit de Canard uit blik, dit soort aardappels en groenten in pot of blik, al ben ik over groenten uit blik minder te spreken.
Maar ik ga morgen eens een paar potten halen om te proberen of ze een standaard plek in onze voorraadkast krijgen.
[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 04-12-2025 18:23 ]
Ja, ik wil ook alleen dingen op voorraad die ik toch al verbruik. Het stomme is dat ik al 2 jaar zo'n pot in de kast had staan. Ik probeer wel eens wat nieuws uit de Duitse supermarkt,franssie schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:16:
@Elvhenk Goede tip van die aardappels. Lijkt me prima om in huis te hebben, ik hou van een FIFO noodvoorraad, dingen die ik ook werkelijk eet. Dus Confit de Canard uit blik, dit soort aardappels en groenten in pot of blik, al ben ik over groenten uit blik minder te spreken.
Maar ik ga morgen eens een paar potten halen om te proberen of ze een standaard plek in onze voorraadkast krijgen.
Dus het was een zeer aangename verrassing dat het gewoon piepers waren!
Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt! Er is ook iets als 'Bonensalat' in een glazen pot. Dat zijn dus sperziebonen licht in het zuur, met kruiden. Die vind ik wel lekker. Je hebt toch groente en ze zijn knapperig.
NOG een tip!
[ Voor 13% gewijzigd door Elvhenk op 04-12-2025 21:43 . Reden: foto ]
Vind sowieso dat die Duitsers een aardige scala aan conserven hebben, niet alleen groente maar ook (bijna) volledige maaltijden met de piepers en proteïne erbij in. Prima spul voor de voorraad en net zo goed een keertje tussendoor (je moet toch fifo soms).Elvhenk schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:01:
[...]
Ja, ik wil ook alleen dingen op voorraad die ik toch al verbruik. Het stomme is dat ik al 2 jaar zo'n pot in de kast had staan. Ik probeer wel eens wat nieuws uit de Duitse supermarkt
Ik bedacht me nog wat tips voor @franssie als ie toch naar de Duitse super gaat.
Blikken soep van het merk Poté. Veeeeel goedkoper dan Unox soep in zak oid en goed gevuld.
En deze dingen:
:strip_exif()/f/image/qRAFhvOg9dX78FoMZGl13py5.jpg?f=fotoalbum_large)
Gewoon bakken en klaar. Ik vind ze niet zo, maar kwestie van smaak. Deze zijn ongeveer een jaar houdbaar en hoeven niet in de koelkast.
Wat ook handig is, is je oude tablet(s) ,opgeladen , maar uitgezet en opzij leggen.franssie schreef op donderdag 4 december 2025 @ 18:16:
Iets wat we vorig weekeinde meemaakten, stroomstoring, slechts 5 kwartier maar toch.
Meestal komen die hier door graafwerkzaamheden overdag, dus heb wel een generator en powerstation, maar deze viel ons tegen omdat het laat in de avond was - en dan is alles plots (bijna geen maan) echt heel erg donker. Als je je telefoon niet direct naast je hebt liggen is jezelf oriënteren in huis lastiger dan verwacht.
Dus toch maar voor elke verblijfsruimte deze gekocht https://www.elektramat.nl/emat-led-noodlamp-85012000/.
Er zijn een paar apps die het scherm permanent aanzetten (niks wifi of zo nodig, morgen gerust niet meer ondersteund worden) en dat geeft als noodverlichting toch wel ettelijke uren licht vanaf een groot zacht lichtvlak.
Zoals: https://play.google.com/s...t.wearefamily.readinglamp
Op de oude iPads noemt de app anders
[ Voor 5% gewijzigd door PaulC op 05-12-2025 07:47 ]
In Duitsland (en waarschijnlijk ook nog wel op enkele plekken in Nederland) kun je nog steeds de 'ouderwetsche' glazen Weck potten kopen. Kun je zelf groente inmaken, deden mijn ouders ook, stond aan het eind van het oogstseizoen de hele kelder vol met appelmoes, rabarber, aardbeien, spercieboontjes, snijbonen, (zelf gevangen) gebakken vis in het zuur en zo. En een grote stenen keulse pot met zuurkool en de nodige potten jam en marmelade. Aten we de hele winter van.Elvhenk schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:01:
[...]Ja, ik wil ook alleen dingen op voorraad die ik toch al verbruik. Het stomme is dat ik al 2 jaar zo'n pot in de kast had staan. Ik probeer wel eens wat nieuws uit de Duitse supermarkt,maar ik was haff om half bang dat het iets in het zuur was, want de Duiters doen de raarste dingen in het zuur.
Vandaar dat het was blijven staan.
Dus het was een zeer aangename verrassing dat het gewoon piepers waren!
Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt! Er is ook iets als 'Bonensalat' in een glazen pot. Dat zijn dus sperziebonen licht in het zuur, met kruiden. Die vind ik wel lekker. Je hebt toch groente en ze zijn knapperig.
Al is een sperzieboon dan net een lastige om te beginnen.
Doperwten, wortelen, nagenoeg alle fruit, courgette soep niet te dik etc
Mogelijkheden zijn eindeloos. Ook met vlees en semi complete gerechten als stoofvlees bijvoorbeeld.
Pot stoofvlees opwarmen. Pot aardappelen erin en pot groente opwarmen en je hebt een maaltje binnen een kwartier op tafel.
Die ene dag omdat je nabestaanden het waarschijnlijk weggooien.
Maar dan wel aan alle Weck regels gehouden, schoon gewerkt en geen verboden ingrediënten gebruikt.
Je kunt een Sawyer (SP129) waterfilter gebruiken. Als je die in kitvorm koopt zit er voldoende spul bij om een drip systeem te maken. Bij wildkamperen pakte ik een 'grijs' water jerrycan, vullen met rivier of meer water en dan over laten lopen, via het filter, naar een schoonwater jerrycan (beide zo'n 20 liter). Duurde een half uur tot een uur maar dan had je 20 liter schoon water. Zo'n filter kan echt tienduizenden liters filteren en je kunt ze backwashen (schoonmaken). Zijn ook jarenlang houd/bruikbaar. Als je echt safe wil zitten kook je het ook nog eens een keer.Maarten69 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 15:20:
[...]
Ik lees veel negatieve recensies op Amazon, daarnaast vind ik hem zeker erg prijzig.
In DLD heb je ook de 'topf' blikken (mohrentopf, kartoffeltopf etc etc). Soort half soep half stoofpot met groenten en wat vlees. Zijn 3 jaar houdbaar en komen in 800gr per stuk. Super eenvoudig op te warmen op een kampvuur, kampeerbrander, etc etc en desnoods ook koud te eten.Elvhenk schreef op donderdag 4 december 2025 @ 21:47:
@Gast1981 Ja, vind ik ook. In Nederland heb je dan vooral 'Struijk'. Of bestaat dat niet meer?
Ik bedacht me nog wat tips voor @franssie als ie toch naar de Duitse super gaat.![]()
Blikken soep van het merk Poté. Veeeeel goedkoper dan Unox soep in zak oid en goed gevuld.
En deze dingen:
[Afbeelding]
Gewoon bakken en klaar. Ik vind ze niet zo, maar kwestie van smaak. Deze zijn ongeveer een jaar houdbaar en hoeven niet in de koelkast.
Ja, die bedoelde ik precies, de blikken van Poté.HTT-Thalan schreef op zondag 7 december 2025 @ 18:00:
[...]
In DLD heb je ook de 'topf' blikken (mohrentopf, kartoffeltopf etc etc). Soort half soep half stoofpot met groenten en wat vlees. Zijn 3 jaar houdbaar en komen in 800gr per stuk. Super eenvoudig op te warmen op een kampvuur, kampeerbrander, etc etc en desnoods ook koud te eten.
- De soep en couscous zijn beide lang houdbaar (onder de juiste omstandigheden uiteraard). Gemini schat 10 jaar perfect houdbaar en tot 30 jaar niet bedorven maar verslechterde smaak.
- Beide gerechten zijn koud te bereiden en eetbaar wat in een noodsituatie belangrijk kan zijn.
- De combinatie van beide geeft een redelijke hoeveelheid voedingstoffen en calorieën.
- In theorie kan de couscous zelfs weken in de soep waardoor water toevoegen niet eens nodig is.
- De prijs is wat vriendelijker dan een "speciaal" voedsel noodpakket.
Over de smaak valt natuurlijk te twisten, maar klopt de conclusie van Gemini een beetje?
Iemand die bovenstaande kan bevestigen of ontkrachten?
Maar een warmtebron voor rijst of pasta klaar te maken maakt je leven toch echt een stuk comfortabeler.
Je bent er na 2/3 dagen wel goed zat van hoor, steeds hetzelfde eten. Gedroogde rijst/pasta en dergelijke, poeders (aardappelpuree in poedervorm, pudding etc) zijn ook járen houdbaar. Enige wat je nodig hebt is water en dat is op te vangen (dakgoten, condensatie) en op te pompen uit b.v. de grond of uit rivieren. Daarna natuurlijk filteren en koken. Er is genoeg in blik en pot te krijgen (sauzen, kruiden etc etc etc) die je ook zo lang kunt bewaren.3raser schreef op woensdag 10 december 2025 @ 16:53:
Ik zat even te sparren met Gemini 3 en "we" zijn tot de conclusie gekomen dat een combinatie van ingeblikte erwtensoep en couscous een goede combinatie is voor een noodvoorraad voedsel. Waarom?Mijn zoektocht ging vooral over een eenvoudig te houden noodvoorraad van supermarktproducten die samengesteld is op overleven en dus niet op iedere dag een afwisselende maaltijd. De voorraad moet groot genoeg zijn om met 5 personen 2 weken te kunnen overleven. Bovendien moet het eten zonder warmtebron kunnen worden gebruikt en moet het (zeer) lang houdbaar blijven omdat we de voorraad niet iedere 5 jaar willen vervangen.
- De soep en couscous zijn beide lang houdbaar (onder de juiste omstandigheden uiteraard). Gemini schat 10 jaar perfect houdbaar en tot 30 jaar niet bedorven maar verslechterde smaak.
- Beide gerechten zijn koud te bereiden en eetbaar wat in een noodsituatie belangrijk kan zijn.
- De combinatie van beide geeft een redelijke hoeveelheid voedingstoffen en calorieën.
- In theorie kan de couscous zelfs weken in de soep waardoor water toevoegen niet eens nodig is.
- De prijs is wat vriendelijker dan een "speciaal" voedsel noodpakket.
Over de smaak valt natuurlijk te twisten, maar klopt de conclusie van Gemini een beetje?
Iemand die bovenstaande kan bevestigen of ontkrachten?
Je zegt dat je elke 5 jaar bijhouden teveel moeite vind maar als het iets is wat je niet regulier eet kun je het na die tijd sowieso wel weggooien. Ik heb een roulerende voorraad van houdbare spullen die we ook gewoon eten en gebruiken. Dan is houdbaarheid geen issue en heb je variatie als het er op aan komt.
En wil je echt noodvoedsel zou ik idd investeren in van die bars en pakketten. Die kun je 10/20 jaar bewaren zonder enige moeite maar dat is echt wel saaie brij om te eten hoor. En je hebt nog steeds water nodig.
Een warmtebron kan al zo simpel zijn als enkele theelichtjes, een blikje met olie of alcohol, gasbrandertje of gewoon een vuurtje stoken in de tuin.
Zoals ik zei, daar wil ik juist niet afhankelijk van zijn. Want die spullen om te koken moet je maar net hebben als de dijken breken en je op zolder zit. Ik heb het over een noodvoorraad voor als de nood echt hoog is. Zolang je keukenkastjes en/of kelder nog vol ligt met eten en je buiten gewoon een vuurtje kan maken zijn er nog opties genoeg.HTT-Thalan schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:15:
... Daarna natuurlijk filteren en koken.
Die zijn behoorlijk duur en voor veel van die gevriesdroogde pakketten heb je nog steeds kokend water nodig.En wil je echt noodvoedsel zou ik idd investeren in van die bars en pakketten.
Wij eten normaal gesproken vrijwel niets uit blik dus dan is er van rouleren niet echt sprake. Bovendien vereist dit een redelijk consequente aanpak en ruimte omdat je anders niet echt meer kan spreken van een voorraad. Ik zoek liever een soort set-and-forget voorraad die niet mijn standaard voorraadkastjes in gebruik houdt.franssie schreef op woensdag 10 december 2025 @ 18:19:
@HTT-Thalan inderdaad roulerende ijzeren voorraad hebben wij ook. Van knakworst tot confit de canard in blik, bonen etc, pastasaus met vlees (wild zwijn - heerlijk). Is voor ons ook "noodvoedsel" voor als we te lui zijn om boodschappen te doen of echt te koken.
Dat is dan iets om wellicht te heroverwegen?3raser schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:59:
[...]
<>
Wij eten normaal gesproken vrijwel niets uit blik dus dan is er van rouleren niet echt sprake. Bovendien vereist dit een redelijk consequente aanpak en ruimte omdat je anders niet echt meer kan spreken van een voorraad. Ik zoek liever een soort set-and-forget voorraad die niet mijn standaard voorraadkastjes in gebruik houdt.
Ook uit glas (als je per se geen blik wil) zijn de groenten van hak natuurlijk prima houdbaar, miits donker.
Net zoals diepvries zijn glas en bik best wel vers, van het land - door de fabriek en in de pot. Als je zelf wil wecken moet je al je best doen om zulk vers spul in te kunnen kopen als je niet heel landelijk woont.
Een voorraad eten die je eigenlijk niet lekker vind en aanhoudt om die om de vijf jaar weg te gooien is gewoon zonde.
Niets beter dan een knakworst in bladerdeeg uit de oven op een late zondagochtend
Kijk eens naar NRG-5 noodrantsoen of vergelijkbare merken.3raser schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:59:
. Ik zoek liever een soort set-and-forget voorraad die niet mijn standaard voorraadkastjes in gebruik houdt.
Tröckner KecksWally2002 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 00:23:
[...]
Kijk eens naar NRG-5 noodrantsoen of vergelijkbare merken.
Vroeger wel bij de bever gekocht voor lange tochten als noodreserve, maar koop nu gewoon liga, scheelt een hoop vwb kosten. En al dat spul is toch zo arm in voeding dat het ook weinig uitmaakt, wat energie, wat vezels (hopelijk) en dan houdt het wel op. Ook zonder eten hou je het een week makkelijk vol, oncomfortabel dat wel.
In die noodrantsoenen zit alles wat je nodig hebt. Niet te vergelijken met hardkeks of liga.franssie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 00:30:
[...]
Tröckner Kecks
Vroeger wel bij de bever gekocht voor lange tochten als noodreserve, maar koop nu gewoon liga, scheelt een hoop vwb kosten. En al dat spul is toch zo arm in voeding dat het ook weinig uitmaakt, wat energie, wat vezels (hopelijk) en dan houdt het wel op. Ook zonder eten hou je het een week makkelijk vol, oncomfortabel dat wel.
Dan nog, als je het niet gebruikt op trektochten of zeereizen is het inkopen om weg te gooien. Dus zonde van geld en natuur.Wally2002 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 00:34:
[...]
In die noodrantsoenen zit alles wat je nodig hebt. Niet te vergelijken met hardkeks of liga.
Een deel van de noodzaak tot zelfredzaamheid wordt veroorzaakt door klimaatverandering, en dan helpt wegwerpvoedsel niet. (en ik zeg niet dat wegwerpvoedsel het klimaat verslechterd, maar helpen doet het niet, het is een mentaliteitsdingetje). Die powerstations die ik heb aangeschaft hebben ook meer milieu impact dan ze ooit gaan besparen, maar gebruik ik ook op reis dus staan niet nutteloos te roesten. Zoek een beetje de combinatie van nuttig en noodzaak, en zeker conserven kunnen een bijdrage leveren in het verminderen van voedselverspilling bijvoorbeeld.
Als iemand een tip heeft voor schorseneren in blik, graag
2u wecken op 100graden. Evt schijfje citroen in de pot voor een mini zuurtje dat helpt goed bij schorseneren.franssie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 00:46:
[...]
Dan nog, als je het niet gebruikt op trektochten of zeereizen is het inkopen om weg te gooien. Dus zonde van geld en natuur.
Een deel van de noodzaak tot zelfredzaamheid wordt veroorzaakt door klimaatverandering, en dan helpt wegwerpvoedsel niet. (en ik zeg niet dat wegwerpvoedsel het klimaat verslechterd, maar helpen doet het niet, het is een mentaliteitsdingetje). Die powerstations die ik heb aangeschaft hebben ook meer milieu impact dan ze ooit gaan besparen, maar gebruik ik ook op reis dus staan niet nutteloos te roesten. Zoek een beetje de combinatie van nuttig en noodzaak, en zeker conserven kunnen een bijdrage leveren in het verminderen van voedselverspilling bijvoorbeeld.
Als iemand een tip heeft voor schorseneren in blik, graag
Gebruik een draaidekselpot met nieuwe deksels (Boerenbond, online, sommige andere winkels hebben ook deksels, ik persoonlijk bestel veel bij weckenonline, kijk alleen niet naar de recepten daar, meestal wecktijden achterhaald en niet kloppend.
Ipv draaidekselpot (die je familie kan laten inzamelen) kan je ook potten van Weck kopen of van Le Parfait bijvoorbeeld. Maar blijf weg van action en Ikea en Xenos etc. Die zijn niet geschikt om in te wecken.
Dan kan je je schorseneren klaarmaken zoals jij ze lekker vind. Wel iets meer werk.
Voor gebruik kort koken of minimaal tot 85gr verwarmen. Dus je moet wel en hittebron hebben. Wil je ze koud gebruiken moeten ze in een pressure cooker. Die druk en tijd weet ik niet zo 1-2-3 maar kan ik wel opzoeken.
En daarom zet je die spullen naast je etensvoorraad op zolder.3raser schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:59:
[...]
Zoals ik zei, daar wil ik juist niet afhankelijk van zijn. Want die spullen om te koken moet je maar net hebben als de dijken breken en je op zolder zit. Ik heb het over een noodvoorraad voor als de nood echt hoog is. Zolang je keukenkastjes en/of kelder nog vol ligt met eten en je buiten gewoon een vuurtje kan maken zijn er nog opties genoeg.
Snelle bierviltjesberekening: Qua volume/gewicht heb je pak em beet 3kg voeding+water pppd nodig als volwassene, kinderen minder. (+/-2kg water, 1kg relatief droge voeding) Nu maakt het niet zoveel uit of dat water vantevoren al in het eten zit, of niet. E.g. je gaat meer drinken van nature bij droge crackers dan erwtensoep, mits het zoutgehalte gelijk is. Een gezin met twee jonge kinderen heeft pak em beet 10kg nodig: 3,5kg voedsel, 6,5L water pppd. Dat is 140kg aan voorraad voor twee weken. Een gasfles van een paar kg of wat losse cartridges + een klein zijn een paar kg - max 10 - samen.
Niet dat een dijkdoorbraak betekent dat je twee weken op zolder zit. Zoiets duurt 48u max. Maar als dat een realistisch scenario is voor je, dan kan juist warm eten zoveel meer betekenen.
Ik snap je redenatie, maar als je het zo effectief mogelijk wilt houden, dan kun je zelfs overwegen om te kijken naar water + mass gainer. Poeder en water mixen, en je bent klaar. Smaakt tevens stukken beter koud dan al het eten dat bedoeld is om op te warmen.
Tja, we hebben wat voorstellen gedaan die niet al te duur zijn, maar blijkbaar wil jij het toppunt aan gemak: lang houdbaar, nul werk of onderhoud. Voor gemak moet je betalen, zeker in nood. En je zult nog steeds water moeten kunnen koken in die situatie: schoonmaken/ontsmetten van zaken, wassen, en ook gewoon moraal: warm kopje koffie of thee doet heel veel op zo'n moment.3raser schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:59:
[...]
Zoals ik zei, daar wil ik juist niet afhankelijk van zijn. Want die spullen om te koken moet je maar net hebben als de dijken breken en je op zolder zit. Ik heb het over een noodvoorraad voor als de nood echt hoog is. Zolang je keukenkastjes en/of kelder nog vol ligt met eten en je buiten gewoon een vuurtje kan maken zijn er nog opties genoeg.
[...]
Die zijn behoorlijk duur en voor veel van die gevriesdroogde pakketten heb je nog steeds kokend water nodig.
[...]
Wij eten normaal gesproken vrijwel niets uit blik dus dan is er van rouleren niet echt sprake. Bovendien vereist dit een redelijk consequente aanpak en ruimte omdat je anders niet echt meer kan spreken van een voorraad. Ik zoek liever een soort set-and-forget voorraad die niet mijn standaard voorraadkastjes in gebruik houdt.
Als je toch spullen op voorraad wil leggen die niet te duur zijn, een flinke voorraad water is niet duur (is wel weer geen 5 jaar houdbaar waarschijnlijk, zeker niet het standaard supermarktspul) en voor een paar tientjes heb je ook wel een gasstelletje met wat flesjes.
Ik wil ook wel een béétje gemak op zo'n moment, dus ik gebruik een Coleman Unleaded stove, een twee-pits brander die op benzine loopt. daarmee kun je gewoon semi-normaal koken met je eigen pannen en binnen 4 minuten heb je een kokende pan water. Die dingen kosten niet heel veel meer dan een kwaliteits gasbrander en de brandstof heb je gewoon in jerrycans staan.
Voor water gewoon heel veel voorraad, maar ik heb een bron in de tuin dus heb ik ook een camp shower: kost ook maar 2 tientjes en daarmee kun je simpel douchen. Niet speciaal gekocht oid, die zaken hadden we allemaal al ivm kamperen, maar ze zijn dan wel heel nuttig.
Als je gewoon blikken op voorraad wil houden is er genoeg te krijgen wat ~3 jaar houdbaar is. Waarschijnlijk is 4 jaar ook nog wel mogelijk met de meeste indien correct bewaard en niet beschadigd. En dat spul koop je gewoon voor euro's in de supermarkt, net als trays met water. Paar waxinelichtjes eronder en je warmt ze ook nog op. Enige ongemak is elke 3 jaar een agenda-reminder om ze te verversen. Dat is een kleine moeite voor eten en water op het moment dat het écht telt me dunkt.
[ Voor 26% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-12-2025 06:38 ]
Ben het met je eens dat je beter kunt rouleren binnen de voorraad van wat je normaal eet.franssie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 00:46:
[...]
Dan nog, als je het niet gebruikt op trektochten of zeereizen is het inkopen om weg te gooien. Dus zonde van geld en natuur.
Aan de andere kant is het een verzekering. Je gaat toch ook niet je opstalverzekering opzeggen, omdat je die niet gebruikt.
En de vraag was om een ‘set and forget’ oplossing. Die noodrantsoenen hebben een houdbaarheid van 20 jaar volgens de fabrikant.
Misschien dat het (op tijd) ook naar de voedselbank kan.
Ik sluit me hierbij aan. Blikken zijn jaren houdbaar en je hebt heel veel mogelijkheden qua eten: Bruine bonen, kidneybonen, erwten, linzen, sperziebonen, mais, wortels, perziken, tomatensaus, ananas, soepen, tonijn, knakworsten etc. Als je dit combineert met pasta, rijst etc kun je prima maaltijden op tafel zetten voor die 2 weken. Verser, goedkoper en makkelijker ga je het niet krijgen.franssie schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:06:
[...]
Dat is dan iets om wellicht te heroverwegen?
Ook uit glas (als je per se geen blik wil) zijn de groenten van hak natuurlijk prima houdbaar, miits donker.
Net zoals diepvries zijn glas en bik best wel vers, van het land - door de fabriek en in de pot. Als je zelf wil wecken moet je al je best doen om zulk vers spul in te kunnen kopen als je niet heel landelijk woont.
Een voorraad eten die je eigenlijk niet lekker vind en aanhoudt om die om de vijf jaar weg te gooien is gewoon zonde.
Niets beter dan een knakworst in bladerdeeg uit de oven op een late zondagochtend
Dit is wel redelijk naïef naar mijn mening. Zie het noodweer in Duitsland in 2021. Nu zijn er allemaal argumenten om te zeggen dat deze specifieke omstandigheden hier niet voor zullen komen maar in Limburg zijn overstromingen ook niet ongewoon. En als het meerdere steden betreft die allemaal hulp nodig hebben dan zou ik niet direct hulp verwachten. Zeker niet als je buurlanden met dezelfde problemen te maken hebben. Ook niet binnen 48 uur. De meest kritische situaties krijgen voorrang en zolang jij daar niet bij hoort sta je gewoon achteraan in de rij.scoobs schreef op donderdag 11 december 2025 @ 04:44:
Niet dat een dijkdoorbraak betekent dat je twee weken op zolder zit. Zoiets duurt 48u max.
Je voedingspatroon aanpassen voor iets wat je nooit mee hoopt te maken klinkt nogal drastisch denk je niet?franssie schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:06:
Dat is dan iets om wellicht te heroverwegen?
Nou nou, niet zo kortaf. Dit is een discussie over mogelijkheden en geen wedstrijd wie er het beste bij zit als de ramp komt. Jouw reactie is eigenlijk alleen maar, koop speciaal noodvoedsel als smaak je toch niet uit maakt, terwijl dat naar mijn idee niet perse nodig is en ook nog eens heel duur is. Mijn oplossing bestaat uit een fractie van de kosten terwijl het mogelijk ook nog iets meer naar daadwerkelijk voedsel smaakt. En niet iedere situatie is hetzelfde. Ik zie het als een stukje gemoedsrust wetende dat ik een voorraadje heb die niet zomaar bederft. Net als een brandverzekering voor je huis. Je hoopt het nooit nodig te hebben maar het is toch wel fijn als hij er is.HTT-Thalan schreef op donderdag 11 december 2025 @ 06:32:
Tja, we hebben wat voorstellen gedaan die niet al te duur zijn, maar blijkbaar wil jij het toppunt aan gemak: lang houdbaar, nul werk of onderhoud. Voor gemak moet je betalen, zeker in nood. En je zult nog steeds water moeten kunnen koken in die situatie: schoonmaken/ontsmetten van zaken, wassen, en ook gewoon moraal: warm kopje koffie of thee doet heel veel op zo'n moment.
Voor water heb ik waterfilters. Maar een gasfles op zolder stallen wordt sterk afgeraden i.v.m. de veiligheid. Ik heb er één in de schuur voor de barbecue maar ik hou er wel rekening mee dat die buiten bereik is bij een ramp. Vandaar dat de optie om voedsel koud te eten bij mij op de eisenlijst staat.Als je toch spullen op voorraad wil leggen die niet te duur zijn, een flinke voorraad water is niet duur (is wel weer geen 5 jaar houdbaar waarschijnlijk, zeker niet het standaard supermarktspul) en voor een paar tientjes heb je ook wel een gasstelletje met wat flesjes.
Dat is toch precies wat ik zeg? Erwtensoep in blik zou in theorie wel 20 jaar houdbaar zijn. Smac nog wel langer. Dat scheelt weer een aantal reminders om ze te verversen....
Als je gewoon blikken op voorraad wil houden is er genoeg te krijgen wat ~3 jaar houdbaar is. Waarschijnlijk is 4 jaar ook nog wel mogelijk met de meeste indien correct bewaard en niet beschadigd. En dat spul koop je gewoon voor euro's in de supermarkt, net als trays met water. Paar waxinelichtjes eronder en je warmt ze ook nog op. Enige ongemak is elke 3 jaar een agenda-reminder om ze te verversen. Dat is een kleine moeite voor eten en water op het moment dat het écht telt me dunkt.
In het begin van de Oekraine oorlog heb ik samen met een aantal anderen noodpakketten samen gesteld en daar gingen altijd een paar flinke repen chocola bij. Ik heb dat wel gevaccumeerd maar dat was eerder tegen vocht. Houdbaar zijn ze wel.
Wat voor rampen heb je het over? Want even naar de schuur lopen of desnoods zwemmen is toch best mogelijk? Of heb jij het over een spontane inval van RU/DE/US/CN (zo-een die je écht niet kon zien aankomen)? Of iets nucleairs? Mweh, dan hoef ik m'n eten uit blik ook niet meer. Lijkt me niet meer smaken...3raser schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:12:
[...]
Maar een gasfles op zolder stallen wordt sterk afgeraden i.v.m. de veiligheid. Ik heb er één in de schuur voor de barbecue maar ik hou er wel rekening mee dat die buiten bereik is bij een ramp.
En eerlijk gezegd heb ik meerdere kleine flesjes gas in de slaapkamer op zolder. Waar ook het raam openstaat voor ventilatie, dat wel (maar dat is niet voor eventueel lekkend gas). Geen ruimte in huis waar je zo nu en dan een raam open hebt?
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Mijn woning staat ongeveer 2 meter onder NAP. Als dat water er eenmaal staat wordt iets uit de (volledig onder water staande) schuur halen wel een hachelijke situatie.barrymossel schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:10:
Wat voor rampen heb je het over? Want even naar de schuur lopen of desnoods zwemmen is toch best mogelijk?
Gasflessen op zolder is voor de brandweer niet heel prettig als je huis in brand staat.
Maar die kleine busjes vormen een kleiner probleem.
Velen die 10 bussen deoderant boven bewaren. Die zeggen ook boem..
Maar grote gasflessen is minder fijn. Of minimaal gelijk aangeven aan 112 als je belt dat je huis in brand staat. Dan houden ze meer rekening met explosies.
Maar ik realiseer me wel dat er ook in huis plenty brandbare spullen staan zoals spiritus, lampenolie, potten verf in de kelder, deodorant en waarschijnlijk nog wel wat brandbaar spul. Ik heb wel 3 brandblussers, die staan strategisch opgesteld op verschillende plekken. En rookmelders natuurlijk. Het zal allemaal wel loslopen maar beter mee verlegen als om verlegen.
We beperken ons in dit topic tot de praktische kanten van het onderwerp: hoe kun je je het beste voorbereiden op calamiteit X, voor X naar keuze. Het is niet de bedoeling af te dwalen naar de achtergronden van X zoals de geopolitieke situatie. Daar zijn andere topics voor.
/f/image/eScVjsGGRgNWava1lJOGfJkN.png?f=fotoalbum_small)
/f/image/mPJUtM2VwZUy9Yp7hYpcSmQk.png?f=fotoalbum_small)