Ik maak mij niet erg veel zorgen over zeer langdurige landelijke uitval van elektra, gas(druk), telefonie, water(druk), riolering(spompen) en natuurlijk internet an sich. Denk aan bv. 20 dagen uitval.
De dreiging van uitval van elektrische gemalen en hierdoor mogelijke overstromingen, maakt mij al iets meer bezorgd.
Het dreigingsbeeld voor terrorisme is niveau 4: Een reële kans op een aanslag. Welke vorm die aanslag heeft, is moeilijk te voorspellen.
Waar ik mij echt zorgen om maak, is het gedrag van (een groep) mensen in Nederland. Er zijn mensen die zich niet kunnen voorstellen wat mogelijk zou kunnen zijn bij langdurige landelijke stroomuitval (bv. 20 dagen). Er zijn mensen die de overheid wantrouwen en geloven in complotten en juist daarom niet doen aan noodpakketten. Er zijn mensen die vertrouwen op het noodpakket van een ander en niet de kleine moeite nemen om naast een (goed gevulde) voorraadkast thuis een noodpakket voor bv. evacuatie aan te leggen. Ook raddraaiers/plunderaars/tokkies/aso's/hufters (hoe je het wil noemen) kunnen hun gang gaan bij onbereikbaarheid van hulpdiensten.
Deze reacties en argumenten die ik bij een groep mensen hoor, vind ik echt verontrustend. Deze reacties heb ik in de media en bij kennissen (van jong tot oud, mannen en vrouwen) gehoord:
- Dit is bangmakerij.
- Dat gebeurt toch niet in een rijk, modern en ontwikkeld land als Nederland. (Onvoorstelbaar).
- Dit is maar een complotverhaal om noodspullen te verkopen.
- De Nederlandse overheid heeft alles tip top geregeld bij calamiteiten, dus er is eigenlijk geen noodpakket nodig. (Negeer het advies over 72-uur van diezelfde overheid dan maar).
- Ik tik wel een ruitje in bij de supermarkt als ik honger/dorst heb.
- De winkels zijn elke dag open. Niets aan de hand.
- Ik vertrouw op de Here God.
- Ik ga wel 72 uur slapen, die crisis overleef ik dus wel. (Daarna is de crisis uiteraard voorbij).
- Ik ga geen blikvoer eten! Bah!
- Ik ga wel naar jou toe, want jij bent wel voorbereid! Of anders naar mijn ouders/vrienden/kennissen. Die hebben wel wat.
- Ik heb al alles in huis! (Dus totaal onvoorbereid op plotselinge evacuatie (in bv. 5 minuten)).
- Laat die (atoom)bom maar op mij vallen dan. Ben ik gelijk dood.
In regio Utrecht en regio Amersfoort was er enkele maanden geleden verontreinigd drinkwater. Er was een kookadvies. Wat deden veel mensen massaal: Niet KOKEN maar KOPEN. In alle supermarkten in de regio was het water uitverkocht. En dit was slechts een regionaal "probleempje".
Er was - bij een groep mensen - geen voorbereiding voor zoiets simpels. Geen water uit een noodpakket gebruiken, geen kookadvies opvolgen. Nee, eerste reflex was zo veel mogelijk flessen en pakken water inslaan bij de supermarkt.
Ik maak mij echt zorgen om een ontwrichting van de maatschappij bij bv. langdurige landelijke stroomuitval als (een deel van) de bevolking niet voldoende voorbereid is.
Ik ben zelf geen prepper. Ik heb nu voor mijzelf minimaal een week aan pakken water en eten in huis en ik heb een rugzak met wat spulletje. Denk aan water, voedsel, EHBO, verzorging, noodradio, schrijfwaar, vuur/licht maken, warmtedeken, centen, paspoort, wat gereedschapjes, speelkaarten enz... Ik ben voorbereid voor minimaal de eerste zeven dagen van bv. langdurige uitval van elektra of vergelijkbare dreigingen in Nederland. Ik ben niet voorbereid op oorlogen of langdurige survivalscenario's o.i.d.. Na ongeveer anderhalve week ben ik dood, bij geen verdere aanvulling van water en voedsel (en bij thuis blijven).
Als ik een gezin had, dan zou ik voor 30 tot 52 dagen aan drinkwater en voedsel in huis hebben en een dag in de week met het hele gezin uit deze noodvoorraad putten. Uiteraard zou ik het ook aanvullen volgens FIFO. Ik zou die verantwoordelijkheid voelen en voor mijn gezin willen zorgen. Voor bv. evacuatie zou ik dan ook voor elk lid van het gezin een rugzak klaarzetten.
Zonnepaneel en powerbankje is leuk speelgoed voor thuis bij stroomuitval, maar als ik moet evacueren, is dat ook het eerste dat niet meegaat of überhaupt niet past in mijn - toch al te zware - rugtas.
In de campagne van Denkvooruit, mis ik de duidelijke uitleg dat het noodpakket slechts een overbrugging is voor de eerste 72-uur in een crisis die misschien wel weken/een maand kan duren. Dit mag wel veel prominenter op de homepage. Er staat niets over mogelijke tijdsduren van crises. Bij verder klikken zie ik wel iets over noodsteunpunten en in het informatieboekje staat in het voorbeeld bij dag 3 dat "herstel van de elektriciteitsvoorziening nog wel even kan duren". Bij verder klikken zie ik wel iets over "Wat gebeurt er na 72 uur?".
Dit besef is er niet bij een groot deel van de bevolking. Dit merkte ik zelf, toen ik mensen (in mijn omgeving) vroeg over de Denkvooruit-campagne. Men dacht dat een crisis in totaal 72-uur duurt en dat we daarna weer doen alsof er niets gebeurd is. Want het is dan voorbij, want alles doet het toch weer.
Het besef dat het kamperen (in huis of elders) mogelijk veel langer kan duren is er nog te weinig, merkte ik. Zelfs de mensen met (een begin van) een noodpakket waren zich hier niet voldoende van bewust. Dit gaat ook niet echt helpen bij een ontwrichting van de maatschappij.
Ik zag onder een filmpje op Youtube deze comment:
"When they tell you to prepare for 3 days, you prepare for 3 months".
Ik vind het wijze woorden. Misschien is drie maanden wat veel voor mij, maar ik zal zelf een ruimere marge aanhouden dan drie dagen.Ik ben zelf helaas niet zo optimistisch als prof. De Graaf en heer Van Daalen.
Nog wat interessante links:
https://www.nctv.nl/onderwerpen/d/dtn
https://www.gemalen.nl/gemaal_per_provincie.asp?prov=Utrecht
https://www.klimaateffectatlas.nl/nl/kaartviewer
https://www.rijksoverheid...isplan-elektriciteit-2021
https://www.hoogspanningsnet.com/
Remember, if you fail to prepare, you are preparing to fail.
De dreiging van uitval van elektrische gemalen en hierdoor mogelijke overstromingen, maakt mij al iets meer bezorgd.
Het dreigingsbeeld voor terrorisme is niveau 4: Een reële kans op een aanslag. Welke vorm die aanslag heeft, is moeilijk te voorspellen.
Waar ik mij echt zorgen om maak, is het gedrag van (een groep) mensen in Nederland. Er zijn mensen die zich niet kunnen voorstellen wat mogelijk zou kunnen zijn bij langdurige landelijke stroomuitval (bv. 20 dagen). Er zijn mensen die de overheid wantrouwen en geloven in complotten en juist daarom niet doen aan noodpakketten. Er zijn mensen die vertrouwen op het noodpakket van een ander en niet de kleine moeite nemen om naast een (goed gevulde) voorraadkast thuis een noodpakket voor bv. evacuatie aan te leggen. Ook raddraaiers/plunderaars/tokkies/aso's/hufters (hoe je het wil noemen) kunnen hun gang gaan bij onbereikbaarheid van hulpdiensten.
Deze reacties en argumenten die ik bij een groep mensen hoor, vind ik echt verontrustend. Deze reacties heb ik in de media en bij kennissen (van jong tot oud, mannen en vrouwen) gehoord:
- Dit is bangmakerij.
- Dat gebeurt toch niet in een rijk, modern en ontwikkeld land als Nederland. (Onvoorstelbaar).
- Dit is maar een complotverhaal om noodspullen te verkopen.
- De Nederlandse overheid heeft alles tip top geregeld bij calamiteiten, dus er is eigenlijk geen noodpakket nodig. (Negeer het advies over 72-uur van diezelfde overheid dan maar).
- Ik tik wel een ruitje in bij de supermarkt als ik honger/dorst heb.
- De winkels zijn elke dag open. Niets aan de hand.
- Ik vertrouw op de Here God.
- Ik ga wel 72 uur slapen, die crisis overleef ik dus wel. (Daarna is de crisis uiteraard voorbij).
- Ik ga geen blikvoer eten! Bah!
- Ik ga wel naar jou toe, want jij bent wel voorbereid! Of anders naar mijn ouders/vrienden/kennissen. Die hebben wel wat.
- Ik heb al alles in huis! (Dus totaal onvoorbereid op plotselinge evacuatie (in bv. 5 minuten)).
- Laat die (atoom)bom maar op mij vallen dan. Ben ik gelijk dood.
In regio Utrecht en regio Amersfoort was er enkele maanden geleden verontreinigd drinkwater. Er was een kookadvies. Wat deden veel mensen massaal: Niet KOKEN maar KOPEN. In alle supermarkten in de regio was het water uitverkocht. En dit was slechts een regionaal "probleempje".
Er was - bij een groep mensen - geen voorbereiding voor zoiets simpels. Geen water uit een noodpakket gebruiken, geen kookadvies opvolgen. Nee, eerste reflex was zo veel mogelijk flessen en pakken water inslaan bij de supermarkt.
Ik maak mij echt zorgen om een ontwrichting van de maatschappij bij bv. langdurige landelijke stroomuitval als (een deel van) de bevolking niet voldoende voorbereid is.
Ik ben zelf geen prepper. Ik heb nu voor mijzelf minimaal een week aan pakken water en eten in huis en ik heb een rugzak met wat spulletje. Denk aan water, voedsel, EHBO, verzorging, noodradio, schrijfwaar, vuur/licht maken, warmtedeken, centen, paspoort, wat gereedschapjes, speelkaarten enz... Ik ben voorbereid voor minimaal de eerste zeven dagen van bv. langdurige uitval van elektra of vergelijkbare dreigingen in Nederland. Ik ben niet voorbereid op oorlogen of langdurige survivalscenario's o.i.d.. Na ongeveer anderhalve week ben ik dood, bij geen verdere aanvulling van water en voedsel (en bij thuis blijven).
Als ik een gezin had, dan zou ik voor 30 tot 52 dagen aan drinkwater en voedsel in huis hebben en een dag in de week met het hele gezin uit deze noodvoorraad putten. Uiteraard zou ik het ook aanvullen volgens FIFO. Ik zou die verantwoordelijkheid voelen en voor mijn gezin willen zorgen. Voor bv. evacuatie zou ik dan ook voor elk lid van het gezin een rugzak klaarzetten.
Zonnepaneel en powerbankje is leuk speelgoed voor thuis bij stroomuitval, maar als ik moet evacueren, is dat ook het eerste dat niet meegaat of überhaupt niet past in mijn - toch al te zware - rugtas.
In de campagne van Denkvooruit, mis ik de duidelijke uitleg dat het noodpakket slechts een overbrugging is voor de eerste 72-uur in een crisis die misschien wel weken/een maand kan duren. Dit mag wel veel prominenter op de homepage. Er staat niets over mogelijke tijdsduren van crises. Bij verder klikken zie ik wel iets over noodsteunpunten en in het informatieboekje staat in het voorbeeld bij dag 3 dat "herstel van de elektriciteitsvoorziening nog wel even kan duren". Bij verder klikken zie ik wel iets over "Wat gebeurt er na 72 uur?".
Dit besef is er niet bij een groot deel van de bevolking. Dit merkte ik zelf, toen ik mensen (in mijn omgeving) vroeg over de Denkvooruit-campagne. Men dacht dat een crisis in totaal 72-uur duurt en dat we daarna weer doen alsof er niets gebeurd is. Want het is dan voorbij, want alles doet het toch weer.
Het besef dat het kamperen (in huis of elders) mogelijk veel langer kan duren is er nog te weinig, merkte ik. Zelfs de mensen met (een begin van) een noodpakket waren zich hier niet voldoende van bewust. Dit gaat ook niet echt helpen bij een ontwrichting van de maatschappij.
Ik zag onder een filmpje op Youtube deze comment:
"When they tell you to prepare for 3 days, you prepare for 3 months".
Ik vind het wijze woorden. Misschien is drie maanden wat veel voor mij, maar ik zal zelf een ruimere marge aanhouden dan drie dagen.Ik ben zelf helaas niet zo optimistisch als prof. De Graaf en heer Van Daalen.
Nog wat interessante links:
https://www.nctv.nl/onderwerpen/d/dtn
https://www.gemalen.nl/gemaal_per_provincie.asp?prov=Utrecht
https://www.klimaateffectatlas.nl/nl/kaartviewer
https://www.rijksoverheid...isplan-elektriciteit-2021
https://www.hoogspanningsnet.com/
Remember, if you fail to prepare, you are preparing to fail.

