• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:52

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

jeroenkb schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:12:
[...]

Nee, de EV6 kan dit standaard. Adapter van 30 euro in de laadpoort en je hebt 3600W tot je beschikking.
Cool... Zal niet zomaar met elke auto lukken. Eens kijken of ik mn phev zo ver kan krijgen :)

Edit: geen v2l aanwezig lijkt het...

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 26-01-2026 11:24 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:15

Indoubt

Always be indoubt until sure

Nee, voorbereid voor long tem storage. Je ziet alleen een grote doos.

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:49
Action heeft volgens hun site sinds kort een solar noodradio in het assortiment voor 9,95 euro. Voor dat bedrag hoeven we neem ik aan geen topkwaliteit te verwachten, maar wellicht goed en betrouwbaar genoeg voor het noodpakket? Ben benieuwd naar de ervaringen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:34

franssie

Save the albatross

Wally2002 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:17:
Action heeft volgens hun site sinds kort een solar noodradio in het assortiment voor 9,95 euro. Voor dat bedrag hoeven we neem ik aan geen topkwaliteit te verwachten, maar wellicht goed en betrouwbaar genoeg voor het noodpakket? Ben benieuwd naar de ervaringen.
zal redelijk werken, vergelijkbaar met de anderen die aangeboden worden onder de noemer noodradio - maar dan voor EUR 130 en hoger.

Ik zou voor dit geld er zo eentje kopen (misschien doe ik dat ook wel voor de gein) , maar ik heb een wereld ontvangertje gekocht, meer banden (dus ook mogelijk langere afstanden te ontvangen), digitaal en USB oplaadbaar (en dat kan ik ook via solar, een 230 Wp paneel doet meer in de winter dan die paar cm2 op die radio, dat werkt in de zomer ook al niet).
En dat hand zwengeltje --- ik denk dat je 15 minuten moet draaien (als je dat volhoudt) voor 3 minuten radio.

Koop een radio waar je op vakantie etc ook wat aan hebt, oplaadbaar of met verwisselbare batterijen. Tescun, Sangean, DEGEN etc zijn wel de betere CN merken die ook onder radioamateurs gebruikt worden.
Ik heb een voorloper van deze en doet ook SSB om echt ver te kunnen ontvangen.
https://nl.aliexpress.com/item/1005004929864311.html

[ Voor 18% gewijzigd door franssie op 26-01-2026 22:40 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:15

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik heb net 2x Sangean PR-D7 gekocht. Kan zowel op netstroom als op alkaline batterijen en als je er oplaadbare AA's in doet laad die ze ook in het apparaat op als die aan de netstroom hangt. Leek me handig in ieder geval. Die noodradio's zijn meestal van bagger kwaliteit of schreeuwend duur.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:54
Wally2002 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:17:
De vraag is of de AM/FM ontvanger die er in zit een beetje goed gebouwd is.
Wanneer je er zowat niks mee kunt ontvangen heb je alleen een zaklamp/powerbank.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:04

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Yaksa schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:01:
[...]

De vraag is of de AM/FM ontvanger die er in zit een beetje goed gebouwd is.
Wanneer je er zowat niks mee kunt ontvangen heb je alleen een zaklamp/powerbank.
@Wally2002
Voor net minder dan tien euro verwacht je geen topkwaliteit, maar het valt in de praktijk mee.

Voor iemand die nog niets heeft en in één keer klaar wil zijn heb je goede ontvangst van FM en AM (getest op lokale en regionale zenders vanuit Apeldoorn, Utrecht en Dordrecht).
- Standaard aanwezige 18650 accu (2Ah) laadt normaal op via de USB-C
- USB-A voor opladen van bijv. telefoon werkt, verder niet uitvoerig getest
- Draaidynamo werkt, evenals de (m.i. nutteloze) sirene
- LED licht is bruikbaar als noodlicht om bijvoorbeeld een gevallen sluetel te zoek in het gras of zo.
- Zonnecellen zullen in zonlicht waarschijnlijk goed werken om de accu op peil te houden, verder ook niet getest.

Gezien de prijs vijf van die dingen gehaald en met Kerst aan de (uitwonende) kinderen gegeven, zij hadden inderdaad nog niets.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

• franssie

franssie

Save the albatross

Iets zoals dit heb ik al 25 jaar aan mijn sleutels hangen, dus altijd bij me.
https://www.duikwereld.nl...sleutelhanger-475102.html
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KXAZ-UZdMjYcBTg2_C6GWdUC32A=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/KY3WpX7ClzfPlM11Hz2uSNMa.png?f=user_large
(ooit voor een euro bij de bever gekocht, die heeft ze helaas niet meer).
Was een tip van een bevriend stel dat heel erg veel wandelde, en het gebruikte om te communiceren als ze allebei een apart pad verkenden (om aan te geven dat als er een het goede of foute pad gevonden had) met signalen.
Daarna heb ik ook verhalen gelezen over gevallen wandelaars die dagen op zo een fluitje hebben lopen blazen met tussenpozen, totdat ze gered werden.
Minimale investering, maar trekt goed de aandacht van je omgeving (en je hond mocht je die hebben, is geen hondefluit maar mijn hond wist donders goed wat dat geluid betekende, nu terug komen wat handig was op het strand als ze achter een meeuw aanzat richting een andere provincie).

edit: misschien had ik het ook wel eens eerder gepost, maar meer effectievere noodcommunicatie zonder battarijen of wat dan ook bestaat er niet op de korte afstand.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 28-01-2026 22:18 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:46
Over radio's "gesproken".
Vooropgesteld dat je een auto hebt die voor de deur staat, of nog beter, op de oprit (zoals bij mij ;) Waarom zou de autoradio dan niet voldoen?
Of is het de bedoeling dat je de hele dag aan de radio gekluisterd moet zijn. Ik neem aan dat er op vaste tijden wel nieuwsbulletins worden uitgezonden.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 23:50
JukeboxBill schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:34:
Over radio's "gesproken".
Vooropgesteld dat je een auto hebt die voor de deur staat, of nog beter, op de oprit (zoals bij mij ;) Waarom zou de autoradio dan niet voldoen?
Of is het de bedoeling dat je de hele dag aan de radio gekluisterd moet zijn. Ik neem aan dat er op vaste tijden wel nieuwsbulletins worden uitgezonden.
Je vergeet de radio actieve straling.
Dus je bent dood voordat je bij je auto bent -O-
Grapje natuurlijk. De autoradio lijkt mij een goede oplossing
Die kan ook een hele tijd draaien op een auto accu.

• franssie

franssie

Save the albatross

Auto's zijn geniale cocoons, hebben verwarming en vaak ook koeling, met wat creativiteit en een volle tank kan je er ook een 230V Victron omvormer aan knopen om ze als generator te gebruiken of je powerstation op te laden als je een optit hebt of 'm voor de deur kan parkeren. Op vakantie vaak genoeg in een Ford Ka geslapen, niet comfortabel, maar het kan wel.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01:55

Dennis1812

Amateur prutser

Goede opmerking hierover was wel dat je bij water problemen boven NAP moet wonen. Anders kan je achter je auto aan zwemmen bij een forse overstroming.

In vrijwel alle andere situaties een prima oplossing. En bij goed contact met buren ook nog goed af te wisselen.
Hier staat voor de deur iig een rij van 15 autos van een huis of 8/9 gok ik.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste

Let op:
We beperken ons in dit topic tot de praktische kanten van het onderwerp: hoe kun je je het beste voorbereiden op calamiteit X, voor X naar keuze. Het is niet de bedoeling af te dwalen naar de achtergronden van X zoals de geopolitieke situatie. Daar zijn andere topics voor.

We gaan het ook niet meer over wapens en (gewapende) verdediging hebben.