• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:38

Dennis1812

Amateur prutser

barrymossel schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:26:
[...]

Als expert al eens gedacht aan een weck-topic met extra mooie TS? Interessant onderwerp!
Ik heb hier oprecht na je bericht een paar dagen over nagedacht en eigenlijk besloten dit niet te doen.
Ik deel graag mijn kennis en geef mensen tips.

Maar een complete TS met alle mitsen en maren en alles waar op te letten gaat echt veel tijd inzitten. (Zelf heb ik een cursus gedaan en vooraf echt veel gelezen en ik leer nog steeds nieuwe dingen en inzichten)

En dat er veel tijd ingaat is niet zo erg. Maar ik denk dat het topic geen lang leven beschoren is. Je ziet het met veel topics afgesplitst van het algemene koken topic dat ze toch wegzakken en af en toe weer even opduiken.
Maar of er genoeg Tweakers zijn om echt een actief Weck topic te houden betwijfel ik ten zeerste.

Voel je desondanks altijd vrij om ernaar te vragen. En als het antwoord teveel offtopic zou gaan kan het altijd per DM.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:29

franssie

Save the albatross

@Dennis1812 Is het echt zo simpel? Ik heb nog wel ergens een 50L RVS pan staan uit de tijd dat ik nog dacht dat ik bier kon brouwen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

franssie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:55:
@Dennis1812 Is het echt zo simpel? Ik heb nog wel ergens een 50L RVS pan staan uit de tijd dat ik nog dacht dat ik bier kon brouwen.
Ja, water wecken is simpel en foolproof.
Ik heb zelf een volautomatische weckketel waar ik temperatuur en tijd kan instellen. Maar een soeppan en de temperatuur in de gaten houden (bubbelen is koken) werkt net zo goed.
Water hoeft maar 30 minuten (langer mag altijd). Als je een pastasaus met vlees hebt bijvoorbeeld moet je 2 uur. Dan is een automatische ketel wel echt fijner. In mijn ketel heb ik onderin een rooster zitten. Maar een theedoek of vaatdoek tegen rammelen werkt ook.

Mocht ik een gerecht 2 uur doen en er een pot water bijzetten gaat het water gewoon 2 uur mee overigens.
Als je potten met draaideksel hebt kan ik het niet moeilijker maken dan dit. Bij voorkeur nieuwe deksels. En geen plastic dekseltjes of potjes van de action. Die kunnen niet tegen langdurig verwarmen.
Potjes van groente conserven (HAK bijvoorbeeld, of huismerk) is prima. Alleen even nieuwe deksels kopen. Die kan je op veel plekken vinden tegenwoordig. Zoals Welkoop, bio winkels, online, Belgische supermarkten, sommige bouwmarkten.

Bij Weck potten moet je je rubber controleren, zeker weten dat je met je pot kan wecken en de klemmen juist plaatsen.

• franssie

franssie

Save the albatross

@Dennis1812 Ik heb weckpotten met rubber en clips. Doel is inderdaad pastasaus voorruit te maken en niet in te vriezen, uit een pot is veel makkelijker te gebruiken en kost minder tijd/energie om te ontdooien. En scheelt natuurlijk weer ruimte in de vriezer. bruikbare ijzeren voorraad te hebben natuurlijk.
Je deed ook wel eens stoofvlees wecken toch? Lijkt me ook ideaal, samen met die Nettorama aardappels (die ik nog moet halen).

Ik ga er weer eens mee aan de slag, is ideaal om in een

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 19:52
JukeboxBill schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:19:
Bij o.a. Welkoop kan je 1 liter glazen jampotten kopen, 4 voor €9,95.
Voor mij alleen hoef ik er maar 12 te hebben.
Daarin blijft water veel langer goed dan plastic en hoef je niet met chemicaliën in de weer of duur mineraalwater uit de supermarkt te kopen.
Bij de Lidl koop je 1,5 liter water voor 49 cent wat, ik meen, ca 1 tot 1,5 jaar goed is volgens het etiket. Stel je ververst elk jaar en koopt dan dus elk jaar 8 flessen (12 liter) water voor €4. Voor €30 aan wekpotten kun je dan gedurende grofweg 7 jaar water kopen.
Dus of die wekpotten voor water nou zo zinvol zijn?

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

franssie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:08:
@Dennis1812 Ik heb weckpotten met rubber en clips. Doel is inderdaad pastasaus voorruit te maken en niet in te vriezen, uit een pot is veel makkelijker te gebruiken en kost minder tijd/energie om te ontdooien. En scheelt natuurlijk weer ruimte in de vriezer. bruikbare ijzeren voorraad te hebben natuurlijk.
Je deed ook wel eens stoofvlees wecken toch? Lijkt me ook ideaal, samen met die Nettorama aardappels (die ik nog moet halen).

Ik ga er weer eens mee aan de slag, is ideaal om in een
Klopt. Vanavond eet ik stoofvlees uit de Weck toevallig.
Let even op dat je alleen vastkokende aardappels kan wecken.

En als je met rubbers werkt altijd oranje rubbers. De witte zijn niet geschikt voor Weck.
2 klemmen per pot tegengesteld van elkaar erop.
Rubbers even de kook overheen en met een vork op je deksel.
Pastasaus 2cm onder de rand vullen. Alle vettige producten zoals stoofvlees, pastasaus, kippensoep, erwtensoep etc.. allemaal 2cm onder de rand. En 2 uur. Bij erg dikke substantie en koud begin zou ik voor 3 uur gaan.
Bij voorkeur heet afvullen en heet water in je ketel. En snel terugkomen na je weck proces.

Klemmen eraf als het volledig afgekoeld is.
Lijst met verboden ingrediënten heb ik je wel eens toegestuurd geloof ik.
En bij potten zou ik als ik jou was het stort model van Weck nemen. Past er 1 meer in je ketel. Tulp model staat wel iets mooier in de kast.
Je hebt ze van 250cc tot 2L. Ik gebruik de 1L het meest.
De kleintjes voor appelmoes en cake.
2L heb ik niet. Pak dan liever 2x1L.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Franciesco schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:09:
[...]

Bij de Lidl koop je 1,5 liter water voor 49 cent wat, ik meen, ca 1 tot 1,5 jaar goed is volgens het etiket. Stel je ververst elk jaar en koopt dan dus elk jaar 8 flessen (12 liter) water voor €4. Voor €30 aan wekpotten kun je dan gedurende grofweg 7 jaar water kopen.
Ik zou geen weckpotten specifiek voor water kopen.
Maar als je er 500 hebt kan je de lege gewoon gebruiken voor water en het water eruit als je er iets anders in wil gaan doen.

Ik heb in totaliteit rond de 500-600 potten in roulatie momenteel. In een klein deel zit water.
Maar in de put van de watermeter liggen gewoon een aantal pakken BarleDuc voor nood.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@franssie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSn7dMxImgMGWCHkPeGmwX-fATM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UoEynUNjWPPrqKoVHjS4ksu0.jpg?f=fotoalbum_large

Dit een halve liter stort, liter stort en liter tulp. Voor het beeld. En dat rubber wat erin zit moet je hebben.
Alle deksels zijn dezelfde maat.

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik heb de oranje rubbers inderdaad, wist geeneens van het bestaan van witte af :+

Maar ik heb dus een project dit weekeinde (als ik de deur uitkom afhankelijk weer). Dank!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

franssie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:31:
Ik heb de oranje rubbers inderdaad, wist geeneens van het bestaan van witte af :+

Maar ik heb dus een project dit weekeinde (als ik de deur uitkom afhankelijk weer). Dank!
Mocht je de verboden ingrediënten voor Weck kwijt zijn stuur me een reminder. Dan stuur ik het opnieuw door.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:42
[...]

Financieel gezien is het niet zo slim, maar ik vertrouw een ouderwetse weck methode in eigen beheer beter dan het water van de Lidl.
Er zijn al genoeg mineraalwater schandalen de revu gepasseerd.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 14:38
JukeboxBill schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:37:
[...]

Financieel gezien is het niet zo slim, maar ik vertrouw een ouderwetse weck methode in eigen beheer beter dan het water van de Lidl.
Ik drink op vakantie alleen maar flessenwater. Dus dat zal in geval van nood ook geen issue zijn... ;)

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:24
JukeboxBill schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:37:
[...]
Heb je hier wat meer info of een linkje van? Mij staat bij dat ik eens wat gelezen had over mineralengehaltes die niet kloppen maar daarmee is het niet gelijk meer drinkbaar…

• franssie

franssie

Save the albatross

Wally2002 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:47:
[...]

Heb je hier wat meer info of een linkje van? Mij staat bij dat ik eens wat gelezen had over mineralengehaltes die niet kloppen maar daarmee is het niet gelijk meer drinkbaar…
https://www.foodwatch.org...we-zijn-jarenlang-geflest

edit: het water is dus na de zuivering prima drinkbaar lijkt me als je niet bant voor plastic flessen
https://www.bnnvara.nl/ka...w-lichaam-binnendruppelen
https://www.meditecheurop...lesjes-wat-je-moet-weten/

[ Voor 29% gewijzigd door franssie op 08-01-2026 21:45 . Reden: paar oh oh wat errug links toegevoegd ]

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 19:20
[...]

Het gaat niet alleen om het financiële plaatje. Die Lidl flessen moet je dus ieder jaar gaan vervangen. Weckpotten is 1 keer doen en nooit meer naar kijken.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:03
ColeJ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:04:
Het gaat niet alleen om het financiële plaatje. Die Lidl flessen moet je dus ieder jaar gaan vervangen. Weckpotten is 1 keer doen en nooit meer naar kijken.
Supermarktwater is vaak meer dan een jaar houdbaar, en van het voedingscentrum mag je een jaar na het overschrijden van de THT datum er nog van drinken

Water is ook te koop in tetrapaks ... en ik vermoed dat die een stuk beter gas- en dampdicht zullen zijn dan PET-flessen (PET is beter luchtdicht dan andere plastics, maar zeker niet helemaal). En dus mogelijk nóg langer houdbaar zijn.

Wecken kan ook, maar ik denk dat er meerdere wegen naar Rome leiden.

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:26
ColeJ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:04:
[...]

Ik denk niet dat het vervangen echt een probleem is voor de meeste mensen. In de zomer gaan er wel een paar flessen doorheen. Wij leggen standaard al een paar flessen in de koelkast wat met de warme dagen wel lekker is.
Als je er nooit naar om wil kijken dan zijn weckpotten een goede optie.
Pagina: 1 ... 14 15 Laatste

Let op:
We beperken ons in dit topic tot de praktische kanten van het onderwerp: hoe kun je je het beste voorbereiden op calamiteit X, voor X naar keuze. Het is niet de bedoeling af te dwalen naar de achtergronden van X zoals de geopolitieke situatie. Daar zijn andere topics voor.