• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:37

Dennis1812

Amateur prutser

barrymossel schreef op maandag 5 januari 2026 @ 09:26:
[...]

Als expert al eens gedacht aan een weck-topic met extra mooie TS? Interessant onderwerp!
Ik heb hier oprecht na je bericht een paar dagen over nagedacht en eigenlijk besloten dit niet te doen.
Ik deel graag mijn kennis en geef mensen tips.

Maar een complete TS met alle mitsen en maren en alles waar op te letten gaat echt veel tijd inzitten. (Zelf heb ik een cursus gedaan en vooraf echt veel gelezen en ik leer nog steeds nieuwe dingen en inzichten)

En dat er veel tijd ingaat is niet zo erg. Maar ik denk dat het topic geen lang leven beschoren is. Je ziet het met veel topics afgesplitst van het algemene koken topic dat ze toch wegzakken en af en toe weer even opduiken.
Maar of er genoeg Tweakers zijn om echt een actief Weck topic te houden betwijfel ik ten zeerste.

Voel je desondanks altijd vrij om ernaar te vragen. En als het antwoord teveel offtopic zou gaan kan het altijd per DM.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Dennis1812 Is het echt zo simpel? Ik heb nog wel ergens een 50L RVS pan staan uit de tijd dat ik nog dacht dat ik bier kon brouwen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

franssie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:55:
@Dennis1812 Is het echt zo simpel? Ik heb nog wel ergens een 50L RVS pan staan uit de tijd dat ik nog dacht dat ik bier kon brouwen.
Ja, water wecken is simpel en foolproof.
Ik heb zelf een volautomatische weckketel waar ik temperatuur en tijd kan instellen. Maar een soeppan en de temperatuur in de gaten houden (bubbelen is koken) werkt net zo goed.
Water hoeft maar 30 minuten (langer mag altijd). Als je een pastasaus met vlees hebt bijvoorbeeld moet je 2 uur. Dan is een automatische ketel wel echt fijner. In mijn ketel heb ik onderin een rooster zitten. Maar een theedoek of vaatdoek tegen rammelen werkt ook.

Mocht ik een gerecht 2 uur doen en er een pot water bijzetten gaat het water gewoon 2 uur mee overigens.
Als je potten met draaideksel hebt kan ik het niet moeilijker maken dan dit. Bij voorkeur nieuwe deksels. En geen plastic dekseltjes of potjes van de action. Die kunnen niet tegen langdurig verwarmen.
Potjes van groente conserven (HAK bijvoorbeeld, of huismerk) is prima. Alleen even nieuwe deksels kopen. Die kan je op veel plekken vinden tegenwoordig. Zoals Welkoop, bio winkels, online, Belgische supermarkten, sommige bouwmarkten.

Bij Weck potten moet je je rubber controleren, zeker weten dat je met je pot kan wecken en de klemmen juist plaatsen.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Dennis1812 Ik heb weckpotten met rubber en clips. Doel is inderdaad pastasaus voorruit te maken en niet in te vriezen, uit een pot is veel makkelijker te gebruiken en kost minder tijd/energie om te ontdooien. En scheelt natuurlijk weer ruimte in de vriezer. bruikbare ijzeren voorraad te hebben natuurlijk.
Je deed ook wel eens stoofvlees wecken toch? Lijkt me ook ideaal, samen met die Nettorama aardappels (die ik nog moet halen).

Ik ga er weer eens mee aan de slag, is ideaal om in een

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
JukeboxBill schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:19:
Bij o.a. Welkoop kan je 1 liter glazen jampotten kopen, 4 voor €9,95.
Voor mij alleen hoef ik er maar 12 te hebben.
Daarin blijft water veel langer goed dan plastic en hoef je niet met chemicaliën in de weer of duur mineraalwater uit de supermarkt te kopen.
Bij de Lidl koop je 1,5 liter water voor 49 cent wat, ik meen, ca 1 tot 1,5 jaar goed is volgens het etiket. Stel je ververst elk jaar en koopt dan dus elk jaar 8 flessen (12 liter) water voor €4. Voor €30 aan wekpotten kun je dan gedurende grofweg 7 jaar water kopen.
Dus of die wekpotten voor water nou zo zinvol zijn?

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

franssie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:08:
@Dennis1812 Ik heb weckpotten met rubber en clips. Doel is inderdaad pastasaus voorruit te maken en niet in te vriezen, uit een pot is veel makkelijker te gebruiken en kost minder tijd/energie om te ontdooien. En scheelt natuurlijk weer ruimte in de vriezer. bruikbare ijzeren voorraad te hebben natuurlijk.
Je deed ook wel eens stoofvlees wecken toch? Lijkt me ook ideaal, samen met die Nettorama aardappels (die ik nog moet halen).

Ik ga er weer eens mee aan de slag, is ideaal om in een
Klopt. Vanavond eet ik stoofvlees uit de Weck toevallig.
Let even op dat je alleen vastkokende aardappels kan wecken.

En als je met rubbers werkt altijd oranje rubbers. De witte zijn niet geschikt voor Weck.
2 klemmen per pot tegengesteld van elkaar erop.
Rubbers even de kook overheen en met een vork op je deksel.
Pastasaus 2cm onder de rand vullen. Alle vettige producten zoals stoofvlees, pastasaus, kippensoep, erwtensoep etc.. allemaal 2cm onder de rand. En 2 uur. Bij erg dikke substantie en koud begin zou ik voor 3 uur gaan.
Bij voorkeur heet afvullen en heet water in je ketel. En snel terugkomen na je weck proces.

Klemmen eraf als het volledig afgekoeld is.
Lijst met verboden ingrediënten heb ik je wel eens toegestuurd geloof ik.
En bij potten zou ik als ik jou was het stort model van Weck nemen. Past er 1 meer in je ketel. Tulp model staat wel iets mooier in de kast.
Je hebt ze van 250cc tot 2L. Ik gebruik de 1L het meest.
De kleintjes voor appelmoes en cake.
2L heb ik niet. Pak dan liever 2x1L.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Franciesco schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:09:
[...]

Bij de Lidl koop je 1,5 liter water voor 49 cent wat, ik meen, ca 1 tot 1,5 jaar goed is volgens het etiket. Stel je ververst elk jaar en koopt dan dus elk jaar 8 flessen (12 liter) water voor €4. Voor €30 aan wekpotten kun je dan gedurende grofweg 7 jaar water kopen.
Ik zou geen weckpotten specifiek voor water kopen.
Maar als je er 500 hebt kan je de lege gewoon gebruiken voor water en het water eruit als je er iets anders in wil gaan doen.

Ik heb in totaliteit rond de 500-600 potten in roulatie momenteel. In een klein deel zit water.
Maar in de put van de watermeter liggen gewoon een aantal pakken BarleDuc voor nood.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

@franssie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSn7dMxImgMGWCHkPeGmwX-fATM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UoEynUNjWPPrqKoVHjS4ksu0.jpg?f=fotoalbum_large

Dit een halve liter stort, liter stort en liter tulp. Voor het beeld. En dat rubber wat erin zit moet je hebben.
Alle deksels zijn dezelfde maat.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ik heb de oranje rubbers inderdaad, wist geeneens van het bestaan van witte af :+

Maar ik heb dus een project dit weekeinde (als ik de deur uitkom afhankelijk weer). Dank!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

franssie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:31:
Ik heb de oranje rubbers inderdaad, wist geeneens van het bestaan van witte af :+

Maar ik heb dus een project dit weekeinde (als ik de deur uitkom afhankelijk weer). Dank!
Mocht je de verboden ingrediënten voor Weck kwijt zijn stuur me een reminder. Dan stuur ik het opnieuw door.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:02
[...]

Financieel gezien is het niet zo slim, maar ik vertrouw een ouderwetse weck methode in eigen beheer beter dan het water van de Lidl.
Er zijn al genoeg mineraalwater schandalen de revu gepasseerd.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

• barrymossel
  • Laatst online: 30-01 20:51
JukeboxBill schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:37:
[...]

Financieel gezien is het niet zo slim, maar ik vertrouw een ouderwetse weck methode in eigen beheer beter dan het water van de Lidl.
Ik drink op vakantie alleen maar flessenwater. Dus dat zal in geval van nood ook geen issue zijn... ;)

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:08
JukeboxBill schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 16:37:
[...]
Heb je hier wat meer info of een linkje van? Mij staat bij dat ik eens wat gelezen had over mineralengehaltes die niet kloppen maar daarmee is het niet gelijk meer drinkbaar…

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wally2002 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:47:
[...]

Heb je hier wat meer info of een linkje van? Mij staat bij dat ik eens wat gelezen had over mineralengehaltes die niet kloppen maar daarmee is het niet gelijk meer drinkbaar…
https://www.foodwatch.org...we-zijn-jarenlang-geflest

edit: het water is dus na de zuivering prima drinkbaar lijkt me als je niet bant voor plastic flessen
https://www.bnnvara.nl/ka...w-lichaam-binnendruppelen
https://www.meditecheurop...lesjes-wat-je-moet-weten/

[ Voor 29% gewijzigd door franssie op 08-01-2026 21:45 . Reden: paar oh oh wat errug links toegevoegd ]

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 30-01 16:01
[...]

Het gaat niet alleen om het financiële plaatje. Die Lidl flessen moet je dus ieder jaar gaan vervangen. Weckpotten is 1 keer doen en nooit meer naar kijken.

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 30-01 07:14
ColeJ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:04:
Het gaat niet alleen om het financiële plaatje. Die Lidl flessen moet je dus ieder jaar gaan vervangen. Weckpotten is 1 keer doen en nooit meer naar kijken.
Supermarktwater is vaak meer dan een jaar houdbaar, en van het voedingscentrum mag je een jaar na het overschrijden van de THT datum er nog van drinken

Water is ook te koop in tetrapaks ... en ik vermoed dat die een stuk beter gas- en dampdicht zullen zijn dan PET-flessen (PET is beter luchtdicht dan andere plastics, maar zeker niet helemaal). En dus mogelijk nóg langer houdbaar zijn.

Wecken kan ook, maar ik denk dat er meerdere wegen naar Rome leiden.

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10:40
ColeJ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:04:
[...]

Ik denk niet dat het vervangen echt een probleem is voor de meeste mensen. In de zomer gaan er wel een paar flessen doorheen. Wij leggen standaard al een paar flessen in de koelkast wat met de warme dagen wel lekker is.
Als je er nooit naar om wil kijken dan zijn weckpotten een goede optie.

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online

Nox

Noxiuz

Voggy schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:44:
[...]

Ik denk niet dat het vervangen echt een probleem is voor de meeste mensen. In de zomer gaan er wel een paar flessen doorheen. Wij leggen standaard al een paar flessen in de koelkast wat met de warme dagen wel lekker is.
Als je er nooit naar om wil kijken dan zijn weckpotten een goede optie.
Ik rouleer ze doordat als ik ga kamperen gewoon het water meeneem wat op moet. Onderweg handig, op de camping handig. Moet alleen nog een paar jerrycans huishoudwater regelen zodat ik dingen kan doen als handen wassen, vervuilde groenten schoonspoelen, het water van je blik bonen wegspoelen etc. Staat nu 11x 1,5 liter in de berging, daar red je het wel een tijdje mee maar niet heel lang.

Overigens heb ik gewoon default 2 literkannen van glas in de koelkast, makkelijker dan flessen water.

[ Voor 6% gewijzigd door Nox op 11-01-2026 13:25 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12:54
Ik heb onlangs 2 buiswaterfiltertjes gekocht, campingmateriaal. Een goeie 20€ per stuk. Om aan de kant te leggen en te gebruiken bij noodsituatie zoals langere tijd geen drinkbaar water uit het leidingnet.

Desnoods regenwater filteren uit de opslagtank. Lekker zal het niet zijn en ook niet 100% risicoloos, maar ja.

• wcduck
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 14:25:
[...]

Supermarktwater is vaak meer dan een jaar houdbaar, en van het voedingscentrum mag je een jaar na het overschrijden van de THT datum er nog van drinken

Water is ook te koop in tetrapaks ... en ik vermoed dat die een stuk beter gas- en dampdicht zullen zijn dan PET-flessen (PET is beter luchtdicht dan andere plastics, maar zeker niet helemaal). En dus mogelijk nóg langer houdbaar zijn.

Wecken kan ook, maar ik denk dat er meerdere wegen naar Rome leiden.
Bar-le-duc zit in tetrapaks. Helaas zijn deze maar ongeveer 12 maanden houdbaar als ik ze in de winkel koop. De PET flessen zijn over het algemeen ongeveer 24 maanden houdbaar.

I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.

• Bulldog
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zit te denken een Starlink kit aan te schaffen zonder abonnement. Om zodoende internet te hebben op het moment dat er ellende uitbreekt. Vaste lijnen en mobiel zullen het bij langdurige stroomuitval niet doen. Meer die dit overwegen, of zelfs doen?

Abbo sluit ik dan af indien noodzakelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Bulldog op 11-01-2026 22:40 ]

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 12:55
Bulldog schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:39:
Ik zit te denken een Starlink kit aan te schaffen zonder abonnement. Om zodoende internet te hebben op het moment dat er ellende uitbreekt. Vaste lijnen en mobiel zullen het bij langdurige stroomuitval niet doen. Meer die dit overwegen, of zelfs doen?

Dit staat dan weer haaks op de discussie in het andere topic ("Alternatieven voor Amerikaanse producten") :-)

• R_Zwart
  • Registratie: Juli 2025
  • Laatst online: 12:55
wcduck schreef op zondag 11 januari 2026 @ 14:35:
[...]

Bar-le-duc zit in tetrapaks. Helaas zijn deze maar ongeveer 12 maanden houdbaar als ik ze in de winkel koop. De PET flessen zijn over het algemeen ongeveer 24 maanden houdbaar.
Ik gebruik een roulerend systeem: ik heb 12 1,5 liter flessen gevuld met leidingwater staan en pak de eerste om gewoon te drinken. Als die leeg is vul ik hem weer en zet hem achteraan en pak de volgende. Ik drink ongeveer 1 fles per dag dus om de 12 dagen is het allemaal ververst en er staat altijd voldoende water voor een paar dagen. Af en toe de flessen goed schoonmaken en ze kunnen weer een tijdje mee.

Eigenlijk een beetje hetzelfde systeem als vroeger met tape-backups :-)

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 11:58

De eigenaar van Starlink heeft inmiddels wel bewezen onbetrouwbaar te zijn. Ik zie dit niet als een dienst waar je op kunt vertrouwen.

• Wally2002

Even los van eventuele geopolitieke en morele overwegingen: is het abo wel af te sluiten, op het moment dat je dit in je prep-scenario nodig hebt?

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:32
Wally2002 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 07:42:
[...]

Even los van eventuele geopolitieke en morele overwegingen: is het abo wel af te sluiten, op het moment dat je dit in je prep-scenario nodig hebt?
Voor het afsluiten van een abo zul je wellicht een werkende telefoon- of internetverbinding nodig hebben inderdaad?

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 13:35
Geeft het zich tegenwoordig niet telefoons die een satelietverbinding kunnen opzetten als gewone infra onbereikbaar is? Ik meende dat iphones en sommige no-nane chinese merken dat konden.

Zoiets zou oprecht handig kunnen zijn als je in laaggelegen land woont.

[ Voor 16% gewijzigd door scoobs op 12-01-2026 08:35 ]

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 29-01 15:50
ik ben sinds de aanval van Rusland in Ukraine begonnen met sportschieten.
Heb inmiddels al wat kennis van de zaken.
9mm is op zak en nu bezig met de AR-15

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 30-01 14:15

Zoals andere al hebben aangeven kun je het abonnement niet afsluiten zonder internet verbinding. Daarnaast vraag ik me af wat het nut hiervan is, kun je niet overleven zonder internet? Je moet daarbij ook een stroomvoorziening hebben voor je starlink kit.

• scoobs
Wolfp4ck schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:19:
ik ben sinds de aanval van Rusland in Ukraine begonnen met sportschieten.
Heb inmiddels al wat kennis van de zaken.
9mm is op zak en nu bezig met de AR-15
Ik ben altijd verbaasd over wat legaal vergunningsvrij mag in NL qua perslucht gedreven projectielen in vergelijking met vuurwapens. Vuurwapens zijn een meerjaars traject met constante hercertificering voor zelfs een .22lr, terwijl ik morgen zonder VOG of training iets kan kopen op perslucht met significant meer energie, zolang ik maar mijn ID laat zien. Wat dat betreft is regelgeving wel scheef.

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:22

Elvhenk

Madam Mikmak

Ik heb nog een tip voor mensen die wel eens bij de supermarkt Netto in Duitsland shoppen (geen Nettorama dus) en iets vegetarisch/vegans zoeken voor in de voorraadkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pe01hI_wwwdx6SEuXwk0QJgS_6E=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/v26zkuHQUAaQvXNeeduVkEHi.jpg?f=user_large

Ik eet zelf geen vlees en dan is de keus in kant-en-klaar-spul niet zo groot. Deze chili sin carne is ronduit smakelijk en je kunt er alle kanten mee op om het aan te vullen: gebakken uitje, kliekjes groente, wat rijst (het is vrij soepig) of natuurlijk vleestoevoeging voor de carnivoor. ;) En kaas erop. :P
€2,49 per blik van 800 gram.

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
Wally2002 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 07:42:
[...]

Ja hoor, gewoon via het interne...

Oh wacht.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

FrambozenTaart schreef op maandag 12 januari 2026 @ 18:39:
[...]

Ja hoor, gewoon via het interne...

Oh wacht.
@Wally2002 De schotel heeft internet en als ik het mij goed herinner had ik alleen extern internet nodig om de app te downloaden. Verder kon ik op de starlink portal komenmet de app en de webbrowser.
Ook updates komen binnen zonder abbonement, als de schotel maar aanstaat.

Ik heb een stand-by abbo van EUR5,- de maand, roaming, dus kan ik (ook nu) overal in de EU de krant lezen, emailen etc. Streamen wordt 'm niet maar dat is prima.

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Modbreak:We hebben aan de topic warning een regel toegevoegd: wapens en (gewapende) verdediging zijn vanaf nu offtopic.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:26
magneetje schreef op maandag 12 januari 2026 @ 09:57:
[...]

Zoals andere al hebben aangeven kun je het abonnement niet afsluiten zonder internet verbinding. Daarnaast vraag ik me af wat het nut hiervan is, kun je niet overleven zonder internet? Je moet daarbij ook een stroomvoorziening hebben voor je starlink kit.
Mijn Starlink mini schotel heb ik 1 keer gebruikt, weggelegd en toen vorige week weer geactiveerd. Dat kon ik doen via de schotel zelf, want slim zoals ze zijn kun je je abo wel weer activeren via de schotel.

Dus of je de initiele activitatie als die uit de doos komt kunt doen weet ik niet, maar als je hem eenmaal gebruikt hebt daarna wel.

Er is alleen een ander probleem - je moet hem up2date houden om te voorkomen dat hij op een gegeven moment zo erg outdated is dat het niet meer werkt. Nu zal dat niet in 6-12 maanden gebeuren (werkt winkelvoorraad ook niet meer), maar ik las van mensen die de schotel te lang hadden bewaard dat die het niet meer deed.

Dus, mocht je per se internet nodig hebben dan kan het wel - in de use case dat er een all-out black-out is zullen de starlink substations ook beperkt werken. Je gaat immers naar een satelliet, maar ook weer ergens naar beneden. Dat moet dan ook wel werken.

Qua stroom: ik merk dat die van mij meestal met 15-20 watt (na initialisatie) wel uit de voeten kunt. Je hebt er wel een stabiele voeding voor nodig, maar dit kan ook een batterypack met PD 100watt output zijn voor USB-C, of een geschikte autovoeding, of je noodstroom thuisbatterij of aggregaat. Meer info.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – E14’: dit land gaat naar de klote’, daklozen & pickwick thee. Meepraten als gast? DM mij!

• scoobs
Elvhenk schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:40:
Ik heb nog een tip voor mensen die wel eens bij de supermarkt Netto in Duitsland shoppen (geen Nettorama dus) en iets vegetarisch/vegans zoeken voor in de voorraadkast.

[Afbeelding]

Ik eet zelf geen vlees en dan is de keus in kant-en-klaar-spul niet zo groot. Deze chili sin carne is ronduit smakelijk en je kunt er alle kanten mee op om het aan te vullen: gebakken uitje, kliekjes groente, wat rijst (het is vrij soepig) of natuurlijk vleestoevoeging voor de carnivoor. ;) En kaas erop. :P
€2,49 per blik van 800 gram.
Hmm, dat spul is óók handig om op je werk in het ladeblok te gooien. Voor die dagen dat je vergeet eten mee te nemen.

• magneetje
Bij de recente stroomstoring in Berlijn zaten ~45.000 mensen 4 dagen zonder stroom.
Buiten was het ’s nachts –4 tot –7 °C en binnenshuis zakte de temperatuur naar 10–12 °C.

Dit lijkt me alles behalve comfortabel zeker met een gezin met jonge kinderen.

Welke warmtebron hebben jullie voorbereid om in zo’n situatie één kamer te verwarmen?
Denk aan gaskachel, petroleum, hout, aggregaat + elektrisch, etc.
En waarom juist die warmtebron?

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

magneetje schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:29:
Bij de recente stroomstoring in Berlijn zaten ~45.000 mensen 4 dagen zonder stroom.
Buiten was het ’s nachts –4 tot –7 °C en binnenshuis zakte de temperatuur naar 10–12 °C.

Welke warmtebron hebben jullie voorbereid om in zo’n situatie één kamer te verwarmen?
Heb een Petroleumkachel staan en een grote kan Qlima Kristal. Relatief geurloos.
Eventueel nog een kleine terraswarmer op gas en een gasbbqtje beschikbaar die ook nog wel wat warmte kunnen leveren.

Gaan we het geen week mee uithouden vrees ik, maar hebben vooral ook voldoende dekens en thermokleding in huis.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 14-01-2026 09:54 ]

• JukeboxBill
Moet je wel een kousoliekachel hebben. De moderne laserkachels hebben stroom nodig voor aansteken en de ventilator.
Nadeel van de kouskachels is de grotere luchtvervuiling. In noodsituaties niet zo'n punt, maar ik gebruik een paar oliekachels als bijverwarming bij gebrek aan een centrale verwarming.
In geval van nood kan ik de oliekachels wel een poosje op de autoaccu laten draaien met de motor stationair.
Maar misschien is het dan economischer om die drie dagen in de auto te gaan wonen.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@JukeboxBill Qlima kachel werkt op batterijen. Uiteraard ook op voorraad.

• JukeboxBill
MikeyMan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:52:
@JukeboxBill Qlima kachel werkt op batterijen. Uiteraard ook op voorraad.
Welk model is dat dan? Geen laserkachel vermoed ik.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

JukeboxBill schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:54:
[...]

Welk model is dat dan? Geen laserkachel vermoed ik.
Een 8128 zie ik in de administratie staan.

edit: deze: https://www.qlima.nl/kouskachel-r-8128s-c-2-rvs.html

[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 14-01-2026 11:59 ]

• scoobs

Verwarming: pelletkachel, en een airco/airco's voor de tussenseizoenen.
Waarom? Omdat beiden onder normale omstandigheden de goedkoopste warmte leveren.

Beiden hebben wel electrische energie nodig. Je zult je electriciteitsvoorziening voor thuis dus goed in orde moeten hebben. Echter, Balans Energie is nu bezig met het installeren van best leuke accupakketen voor handel op de balansmarkt. En je raadt het al, een bijproduct is dat ze ingebouwde offgrid functionaliteit hebben. :+

[ Voor 10% gewijzigd door scoobs op 14-01-2026 12:06 ]

• scoobs
Nog mooier zou zijn als die een TEC heeft ingebouwd, en zijn eigen batterij op die manier vol weet te houden.

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:22

Elvhenk

Madam Mikmak

scoobs schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:26:
[...]

Hmm, dat spul is óók handig om op je werk in het ladeblok te gooien. Voor die dagen dat je vergeet eten mee te nemen.
Dan zou ik het wel even magnetronnen, want koud is niet nodig als "het ergste" nog niet gebeurd is. :+

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

scoobs schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:08:
[...]

Nog mooier zou zijn als die een TEC heeft ingebouwd, en zijn eigen batterij op die manier vol weet te houden.
Tec?

Zou eens kunnen proberen of ik er een usb kabel aan kan knutselen. En of het dan werkt ;)

Of een stel battery eliminators op usb.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeyMan op 14-01-2026 12:25 ]

• scoobs
Elvhenk schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 12:10:
[...]

Dan zou ik het wel even magnetronnen, want koud is niet nodig als "het ergste" nog niet gebeurd is. :+
Nou, we zijn op het werk. Is dat niet het ergste? :+

@MikeyMan Thermal Electric Cooler; normaliter gebruikt die stroom om een temperatuursverschil te maken, maar je kunt met een temperatuursverschil ook stroom maken. De efficientie is absurd laag, maar het is voldoende om een klein batterijtje van een kachel topped up te houden. Maar waarschijnlijk is het makkelijker om gewoon wat oplaadbare batterijen + een solar charger ergens vandaan te halen dan dit in elkaar te knutselen.

• denneappel

Onze buren wonen op ongeveer 30 en 300 meter afstand. Wij hebben een houtkachel met een voorraad voor een paar winters. Niet alleen handig voor een stroom storing. Ook tijdens de energie crisis van een paar jaar geleden was het een fijne verzekering tegen een hoge energierekening. Bovendien kunnen we er (beperkt) water mee verwarmen als dat nodig is.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Mijn woning koelt harder af dan dat (houtbouw woonark) dus vier dagen zonder verwarming zou een probleem worden. Met gaslevering kan de CV aan de generator of powerstation, zonder gasdruk wordt het waarschijnlijk de kleine airco (1,5 kW) in de slaapkamer om tenminste 'e'en ruimte warm te houden. En dna wordt het waarschijnlijk CV aftappen ivm bevriezing bij -10 en 5 bft.
Als dat niet meer werkt, de CO2 en CO meter mee de auto in en daar maar overleven mits er genoeg in de tank zit.
Sowieso heb ik in de winter een minimum van 50% benzine in de tank van de auto, wel eens ruim twee uur achter een ongeluk gestaan in de winter en dan wil je niet steeds naar de naald van je tank kijken :P

• Arrien
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
franssie schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:56:
[...]

Sowieso heb ik in de winter een minimum van 50% benzine in de tank van de auto, wel eens ruim twee uur achter een ongeluk gestaan in de winter en dan wil je niet steeds naar de naald van je tank kijken :P
Misschien beter een extra jerrycan van 20 liter benzine achter de hand houden?

http://www.avfoto.nl

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Arrien schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:04:
[...]

Misschien beter een extra jerrycan van 20 liter benzine achter de hand houden?
Ja voor thuis werkt dat inderdaad. Heb je cans al wel, moet ze nog even vullen (uitstel gedrag)

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:57

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Een benzinegenerator achter het huis die o.a. een 1500w olieradiator + eventueel nog een 2000w ventilatorkachel kan voeden aan de binnenzijde van de muren. Daarmee kunnen we de benedenverdieping prima op temperatuur houden als de nood aan de man is. Ik kan ook één kachel draaien + een bende aan andere zaken zoals verlichting, laders en koelkast + vriezer. Technisch gezien kan ik er zelfs mijn EV mee opladen want die trekt 2400w via een 230v contact :P en mijn grondwaterpomp werkt er ook op.

• denneappel
@HTT-Thalan Hoeveel benzine / aantal uren met vermogen kun je overbruggen?

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:10:[...]
Een benzinegenerator achter het huis die o.a. een 1500w olieradiator + eventueel nog een 2000w ventilatorkachel kan voeden aan de binnenzijde van de muren. Daarmee kunnen we de benedenverdieping prima op temperatuur houden als de nood aan de man is. Ik kan ook één kachel draaien + een bende aan andere zaken zoals verlichting, laders en koelkast + vriezer. Technisch gezien kan ik er zelfs mijn EV mee opladen want die trekt 2400w via een 230v contact :P en mijn grondwaterpomp werkt er ook op.
En wat verbruikt die generator aan benzine bij 24/7 op vol vermogen draaien?
Kan die generator überhaubt wel 24/7 draaien? Want de meeste benzine generatoren moeten eerst afkoelen alvorens je de tank weer mag vullen. En bedenk dat tankstations bij stroomuitval ook niet meer werken.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

denneappel schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:22:
@HTT-Thalan Hoeveel benzine / aantal uren met vermogen kun je overbruggen?
Op een volle tank kan ik bij de load die ik erop zal plaatsen zo'n 6u vooruit, meer als ik het rustiger aan doe. Ja, hij moet afkoelen voor het tanken maar dat duurt ook geen uren, en de koelkast en olieradiator blijven in die tijd uit zichzelf nog wel koud en warm respectievelijk.

Dit gaat om een noodsituatie hé, we willen overleven niet een constante 20 graden in huis met een koud biertje erbij :P. En inderdaad, ik hou redelijk wat benzine op voorraad (ik rouleer zo'n 180 liter aan vooraad on site tussen onze voertuigen) en daarmee kan ik geschat wel een weekje vooruit. Koken doen we dan ook op benzine via een Coleman stove. Ik heb ook een big bag met kaarsen, een coleman benzinelamp en een olielamp met enkele liters, genoeg voor 2 weken aan licht.

[ Voor 22% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-01-2026 16:34 ]

• scoobs
HTT-Thalan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:10:
[...]

Het is toch best een prestatie om een COP van 0,2 te realiseren. 8)7

Goed, flauwe opmerkingen daargelaten; Ik heb me er zelf niet zo in verdiept, maar zijn er geen relatief veilige manieren om 2kw aan benzine te verbranden binnenshuis? Tegen de tijd dat het huis redelijk is afgekoeld ben je al snel 48u verder, of je huis is dusdanig matig geisoleerd dat 3kw ook geen flink verschil maakt. Met 2kw aan vermogen zit je op dat generatortje van je al snel 1,5L/u op te stoken voor een klein beetje warmte.

Aan de andere kant, als je 180L hebt en uit gaat van max een week, dan kan het nog wel uit.

[ Voor 4% gewijzigd door scoobs op 14-01-2026 16:35 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

scoobs schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:34:
[...]

Het is toch best een prestatie om een COP van 0,2 te realiseren. 8)7

Goed, flauwe opmerkingen daargelaten; Ik heb me er zelf niet zo in verdiept, maar zijn er geen relatief veilige manieren om 2kw aan benzine te verbranden binnenshuis? Tegen de tijd dat het huis redelijk is afgekoeld ben je al snel 48u verder, of je huis is dusdanig matig geisoleerd dat 3kw ook geen flink verschil maakt. Met 2kw aan vermogen zit je op dat generatortje van je al snel 1,5L/u op te stoken voor een klein beetje warmte.
Het gaat om een tijdelijke overbruggingsperiode. Nee, de efficientie is dan ruk maar die radiator houdt de woonkamer op acceptabel niveau om daar met ons gezin te verblijven tijdens zo'n situatie. De koelkast kan lang genoeg draaien en koel blijven om dat allemaal op te eten ipv te laten bederven en daarna staat er nog voor 2 weken aan eten in de voorraadkast.
scoobs schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:34:

Aan de andere kant, als je 180L hebt en uit gaat van max een week, dan kan het nog wel uit.
Nou ja, dat dus. Bijna 100% van wat ik aan noodvoorraad heb (eten, benzine etc) rouleert dus het wordt niet slecht en gaat niet verloren. Bovendien heb ik twee opties: thuis uitzingen, of alle jerrycans, eten en stoofje achterin de MPV gooien en dan komen we een goeie 2000+km verder, genoeg om hopelijk een veiligere plek te bereiken :P.

[ Voor 21% gewijzigd door HTT-Thalan op 14-01-2026 16:39 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

HTT-Thalan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:33:
[...]

<>
Dit gaat om een noodsituatie hé, we willen overleven niet een constante 20 graden in huis met een koud biertje erbij :P. <>
Spreek voor jezelf ja :P :+
Maar als het buiten zo koud is dat verwarming een probleem is - is er vaak ook wel een plek te vinden om je bier koud/koel te houden.

• scoobs
Yaksa schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 16:24:
[...]

En wat verbruikt die generator aan benzine bij 24/7 op vol vermogen draaien?
Kan die generator überhaubt wel 24/7 draaien? Want de meeste benzine generatoren moeten eerst afkoelen alvorens je de tank weer mag vullen. En bedenk dat tankstations bij stroomuitval ook niet meer werken.
De kleinste modellen - de echte typische campingmodellen - zitten volgens mij rond de de 0,7-0,75L/kwh. In een scenario waarbij de radiator gebruikt wordt is de omgevingstemp 10 graden of lager. Bij dergelijke temperaturen kunnen alle generatoren 24/7 draaien op vol vermogen. Sterker nog, ik moet ca 30-50% van het rooster voor de ventilator afplakken in de winter, omdat zelfs op steady state 80% vermogen de olietemperatuur niet boven de 70 graden kwam. Bij 0 graden komt ie simpelweg niet op temperatuur.

En als je de generator binnenshuis laat afkoelen, dan heb je ook geen onderbreking van de verwarming.

• JukeboxBill
Het zou mooi zijn om de warmte van de generator te kunnen benutten.
Want de meeste energie wordt omgezet in warmte en maar een beetje in elektriciteit. Bij hobby machines is dat iets van 70:30, als ik het goed heb onthouden.
Bijvoorbeeld de generator en een buitenunit van een airco in een hok zetten, waardoor je de warmte naar binnen kan krijgen zonder in de stank te zitten.

Alleen heb je daar in de zomer ook niks aan, maar als je op een automotor na een poosje rijden een ei kan bakken met wat kunstgrepen dan moet dat met een generator ook lukken.
In de serie "De Wilde Keuken" van Wouter Klootwijk heb ik daar wel eens een demonstratie van gezien, met een auto althans.

• Yaksa
  • Nu online

Ik zou niet zozeer naar een warmtebron zoeken maar meer naar een mogelijkheid om het kleinste kamertje in huis zo dicht te stoppen dat er bijna geen kou meer van buitenaf kan komen. Vervolgens matrassen, dekens, kussens daar neer leggen en iedereen goed aankleden (veel laagjes over elkaar). Elk mens genereert ongeveer 100 watt, met 4 mensen in een kleine ruimte blijft het dan boven nul. Ja, het zal koud blijven, dus comfortabel is anders, maar je bevriest niet. Maar denk aan de mensen die hier zo'n 2000 geleden leefden, die stookten alleen om te koken en in de winter stonden de koeien (kacheltjes) in dezelfde ruimte als waar ze leefden. En natuurlijk vroeg onder de dekens en overdag in beweging blijven.
Dit topic gaat niet over hoe je alle luxe kunt behouden in geval van nood, maar hoe je het beste kunt overleven wanneer de poep de ventilator raakt.
Heb je het van de overheid ontvangen boekje "Bereid je voor op een noodsituatie" al doorgelezen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Yaksa schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 18:09:
[...]

Ik zou niet zozeer naar een warmtebron zoeken maar meer naar een mogelijkheid om het kleinste kamertje in huis zo dicht te stoppen dat er bijna geen kou meer van buitenaf kan komen. Vervolgens matrassen, dekens, kussens daar neer leggen en iedereen goed aankleden (veel laagjes over elkaar).
https://deriddersafeandsecure.com/isoleercel/politie/
Dit en een paar dwangbuizen over elkaar :+
Heb je het van de overheid ontvangen boekje "Bereid je voor op een noodsituatie" al doorgelezen?
Ja, gek genoeg op het ene adres wel, het andere niet .
Ik vind dat er weinig nuttige (als in bruikbare) info in staat om eerlijk te zijn.
Zelfs mijn wijlen oma (die WO II) heeft meegemaakt gaf betere tips. \
Oma 1: Dus ja geen noodvoorraad maar een roelerende ijzeren voorraad, in die tijd was verspilling gewoon te duur.
Oma 2: Hou contact met je buren en verenigingen, heb je dat niet, dat regel je dat maar, moet je toch zelf doen.
Oma 3: Wees lief en deel wat je kan missen, dat krijg je later terug.

EDIT: maar met een isoleercel loop je denk ik snel tegen de CO en CO2 grenzen aan Ik zou er niet voor kiezen :P

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 14-01-2026 19:03 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:01

Indoubt

Always be indoubt until sure

franssie schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 15:56:
[...]

Mijn woning koelt harder af dan dat (houtbouw woonark) dus vier dagen zonder verwarming zou een probleem worden. Met gaslevering kan de CV aan de generator of powerstation, zonder gasdruk wordt het waarschijnlijk de kleine airco (1,5 kW) in de slaapkamer om tenminste 'e'en ruimte warm te houden. En dna wordt het waarschijnlijk CV aftappen ivm bevriezing bij -10 en 5 bft.
Als dat niet meer werkt, de CO2 en CO meter mee de auto in en daar maar overleven mits er genoeg in de tank zit.
Ik kom nog wel eens in koude oorden. Ik heb een kennis geholpen om zijn verwarming te winterizen. Normaal liet hij dat doen maar CV monteurs hadden geen tijd. Dus gewoon 40 Liter glycol concentraat gekocht. CV water deels aftappen en dan 40 liter puur glycol er met een gewone tuinpomp in gepompt. Daarna op druk gebracht met water en met een glycol niveau meter het mengsel gemeten en dat was goed tot - 30. Het vergt wat voorbereiding maar niet heel veel: Glycol, pomp, + koppelingen, glycolmeter. De tuinpomp was een ultracheap tuinpompje van 6 a 7 tientjes maar deed het perfect. Voortaan kan hij het zelf en is niet meer afhankelijk van een CV monteur.

• Caelorum
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:55
Sociale cohesie en een sterke buurt, samen optrekken staat er wel degelijk in.

Wij gaan binnenkort met de straat zitten om te kijken wat we gezamenlijk kunnen doen. Taken aanwijzen, rollen verdelen, misschien gezamenlijk een ehbo cursus doen (om de kosten te drukken), dat soort dingen.

Zelf hebben we eigenlijk altijd wel een voorraad aan redelijk lang houdbaar eten, een buitenoven met brandstof, dat soort dingen. Ik heb ook een filter + 90L water waarmee we het ongeveer 2 weken kunnen doen.

Verder heeft onze zoon epilepsie en daarvoor hebben we eigenlijk altijd 2 maanden aan voorraad van medicatie. Het recept voor het bestandsdeel moet ik nog vinden. Naar verluid is het redelijk goed zelf te maken, en dat recept wil ik wel achter de hand hebben.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Caelorum schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:11:
<>
Het wordt wel benoemd, maar in het geheel van de enerzijds voor de hand liggende tips en verder wat warrige overheidstaal (echt hoe kan je honderden communicatie adviseurs in dienst hebben en dit uitbrengen) gaat het wat verloren.
En het zou juist de kern van de boodschap moeten zijn.

Wat ik echt mis is:
Hou een buurtfeest/borrel - daar is notabene subsidie voor, sluit je straat af en maak er wat moois van. Wij doen dat om het jaar op een erf (want buitengebied) en dan heb je al snel 40% van de bewoners. Maar die 40% kennen ook hun buren, of weten tenminste iets van de situatie, en dan ga je al snel naar 80% bereik.
Die paar contactschuwe einzelgängers hou je, maar als je als buurt al weet waar die woont/wonen is dat al winst.
Al is onze ervaring dat zelfs die na drie jaar uitnodigingen toch wel even komen kijken, mits hun medische toestand dat toelaat.
Ik weet redelijk wie er aardgas heeft (denk dat we de laatste straat van NL waren die werd aangesloten), maar ook wie er nog op Propaan of Olie stookt (zal in een stad minder spelen).
Nu denk ik dat er ook nog een zendamateur of twee wonen, daar moet ik nog achteraan, al is het om een buurt-net op te kunnen zetten op PMR, 27MC of twee meter met aanbellen etc, beetje zoals de vroegere telefoonkring/keten (zo hoorde ik als er een les uitviel vroeger).

Dus inderdaad de inventarisatie en dat inzicht kunnen gebruiken

• Caelorum
Yes, buurtborrels is een goed idee. Wij hebben er een stuk of 6 gehad vorig jaar, haha. Iedereen neemt eten en drinken mee. Afgelopen maand nog met warme chocolademelk en gluhwein. Ook zonder subsidie is het best makkelijk te regelen.
We hebben ook wel wat freeloaders, maar dat is niet erg. Je leert elkaar toch kennen en het maakt de buurt sowieso veiliger. Nog los van tijdens rampen.

Overigens een goede tip is ook om een bij de gemeente te informeren. Hier is er bijvoorbeeld een organisatie waar je gratis een springkussen kan lenen als je een evenement hebt waarmee je sociale contacten verbeterd in de gemeente. Gemeentes hebben namelijk ook baat bij een betere sociale cohesie. En de sociale werkers van de gemeente weten vaak de goede ingang wel te binden.

[ Voor 5% gewijzigd door Caelorum op 14-01-2026 22:35 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Is ook de reden dat sommige gemeenten de hondenbelasting afschaffen, mensen met honden zijn nu de enigen die nog een late ronde doen door de straten, en dat heeft een daadwerkelijk bindend en afschrikwekkend nut in een buurt (als in signalering van misstanden en pogingen tot inbraak).

• magneetje
[...]
Elk mens genereert ongeveer 100 watt, met 4 mensen in een kleine ruimte blijft het dan boven nul. Ja, het zal koud blijven, dus comfortabel is anders, maar je bevriest niet.
Je kunt dan nog steeds onderkoelt raken, baby's al heel snel omdat zij hun temperatuur niet kunnen reguleren.
Maar denk aan de mensen die hier zo'n 2000 geleden leefden, die stookten alleen om te koken en in de winter stonden de koeien (kacheltjes) in dezelfde ruimte als waar ze leefden. En natuurlijk vroeg onder de dekens en overdag in beweging blijven.
Dit topic gaat niet over hoe je alle luxe kunt behouden in geval van nood, maar hoe je het beste kunt overleven wanneer de poep de ventilator raakt.
Wie heeft het het hier over luxe? Warmte is een eerste levensbehoefte, noodzakelijk om te overleven en past dus prima in dit topic. Eerder dan onderwerpen hoe zorg ik dat mijn internetverbinding in stand hou in een noodsituatie.
Denk aan de mensen die hier 2000 jaar geleden leefden? Ik ga toch ook geen put slaan voor water?
Ja, jij ook?

• magneetje
JukeboxBill schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 11:47:
Moet je wel een kousoliekachel hebben. De moderne laserkachels hebben stroom nodig voor aansteken en de ventilator.
Nadeel van de kouskachels is de grotere luchtvervuiling. In noodsituaties niet zo'n punt, maar ik gebruik een paar oliekachels als bijverwarming bij gebrek aan een centrale verwarming.
In geval van nood kan ik de oliekachels wel een poosje op de autoaccu laten draaien met de motor stationair.
Maar misschien is het dan economischer om die drie dagen in de auto te gaan wonen.
Op prepper forums zie ik dat met name in de US mr. Heater buddy populair is, welke een gastank gebruikt. Sommige zijn voor binnenhuis geschikt mits je goed ventileert (ik zou daarnaast ook koolmonoxide melder plaatsen in die ruimte).

Is dat efficiënt qua verbruikt en schoner dan een kousoliekachel?

Ik heb ook nog een elektrische convectorkacheltje staan maar een generator lijkt me niet heel efficiënt en die maakt daarnaast ook vrij veel geluid. En thuisaccu's zijn mij te duur en de investering niet waard.

• FrambozenTaart
  • Registratie: Maart 2024
  • Niet online
[...]

Ik zou niet zozeer naar een warmtebron zoeken maar meer naar een mogelijkheid om het kleinste kamertje in huis zo dicht te stoppen dat er bijna geen kou meer van buitenaf kan komen. Vervolgens matrassen, dekens, kussens daar neer leggen en iedereen goed aankleden (veel laagjes over elkaar). Elk mens genereert ongeveer 100 watt, met 4 mensen in een kleine ruimte blijft het dan boven nul. Ja, het zal koud blijven, dus comfortabel is anders, maar je bevriest niet. Maar denk aan de mensen die hier zo'n 2000 geleden leefden, die stookten alleen om te koken en in de winter stonden de koeien (kacheltjes) in dezelfde ruimte als waar ze leefden. En natuurlijk vroeg onder de dekens en overdag in beweging blijven.
Inderdaad, je kunt jezelf erg lang warm houden bij koudere temperaturen. Vooral als je een goed rantsoen met voldoende inname van eiwitten/vetten hebt.

In geval van nood zijn er ook veel manieren om warmte te creëren om bijvoorbeeld een koude nacht door te komen. Goede dekens/slaapzakken, thermo dekens eroverheen. En heb je een nood gasstelletje of BBQ/vuurkorf in de achtertuin staan dan kun je daar bijvoorbeeld regenwater mee verwarmen en kruiken mee vullen. Of oude plastic flessen desnoods.

Deze kun je weer omwikkelen met een handdoek en meenemen onder een deken of slaapzak om zo een warmtebron te creëren om je lichaam warm te houden.

Er zijn zoveel creatieve en laagdrempelige manieren te bedenken. Maar in een echte noodsituatie is het verwarmen van een ruimte toch wel een inefficiënte en kostbare manier die leunt op een gedachte vanuit comfort.

Niks mis mee als je dit kunt realiseren omdat je een goede voorbereiding hebt natuurlijk. Ik zou echter persoonlijk in een dergelijke situatie de kostbare energie rantsoeneren en zo efficiënt mogelijk inzetten, en niet verkwisten aan het verwarmen van een ruimte.

A man who fears suffering is already suffering from what he fears.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Eens met @FrambozenTaart .

We zijn denk ik flink verwend en in sommige gevallen ook overbeschermend tegenwoordig. En daarom is het misschien lastig voor te stellen dat de meeste mensen in een noodsituatie ook bij lage binnentemperaturen van 12 graden ofzo prima kunnen overleven door warme kleding te dragen etc. Ook voor kleine kinderen en babies zou ik zeggen. Vroegah sliepen babies b.v. ook niet in een slaapkamer van 20 graden maar was die genoemde 12 graden in putje winter waarschijnlijk al een luxe. Als het nodig is kan de baby bij je in bed slapen en overdag op je buik gedragen worden voor extra warmte.
Maar goed, dat zeg ik als kinderloze... :)

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

franssie schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 22:46:
Is ook de reden dat sommige gemeenten de hondenbelasting afschaffen, mensen met honden zijn nu de enigen die nog een late ronde doen door de straten, en dat heeft een daadwerkelijk bindend en afschrikwekkend nut in een buurt (als in signalering van misstanden en pogingen tot inbraak).
Was het maar waar. De belasting is in 2026 gewoon weer hoger dan in 2025 helaas.
Caelorum schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:11:

Wij gaan binnenkort met de straat zitten om te kijken wat we gezamenlijk kunnen doen. Taken aanwijzen, rollen verdelen, misschien gezamenlijk een ehbo cursus doen (om de kosten te drukken), dat soort dingen.

Zelf hebben we eigenlijk altijd wel een voorraad aan redelijk lang houdbaar eten, een buitenoven met brandstof, dat soort dingen. Ik heb ook een filter + 90L water waarmee we het ongeveer 2 weken kunnen doen.

Verder heeft onze zoon epilepsie en daarvoor hebben we eigenlijk altijd 2 maanden aan voorraad van medicatie. Het recept voor het bestandsdeel moet ik nog vinden. Naar verluid is het redelijk goed zelf te maken, en dat recept wil ik wel achter de hand hebben.
Zorg dat je behalve onderhoudsmedicatie ook de noodmedicatie (meestal Midazolam neusspray tegenwoordig) op voorraad hebt.
Stress kan de epilepsie ontregelen. En zelfgemaakte medicijnen kunnen afwijken van de reguliere dosering die hij normaal slikt waardoor aanvallen uitgelokt kunnen worden.
Fijn als je de reguliere medicatie hebt. Maar zorg ook voor de rest.

• Caelorum
Yes, die hebben we uiteraard ook. Al werkt zijn medicatie dusdanig goed dat zelfs met de laagste dosering zijn aanvallen al bijna compleet onderdrukt waren. Onze voorraad schommelt tussen de 7 en de 2 maanden.
Het recept is ook echt pure backup plan. De medicatie is namelijk door (vrijwel) elk ziekenhuisapotheek zelf ook te maken, dus ik acht de kans kleind dat we daar echt problemen mee krijgen op korte termijn. Pas met 4+ maanden incidenten ga ik me echt zorgen maken.

• JukeboxBill
magneetje schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 00:11:
[...]

Op prepper forums zie ik dat met name in de US mr. Heater buddy populair is, welke een gastank gebruikt. Sommige zijn voor binnenhuis geschikt mits je goed ventileert (ik zou daarnaast ook koolmonoxide melder plaatsen in die ruimte).

Is dat efficiënt qua verbruikt en schoner dan een kousoliekachel?

Ik heb ook nog een elektrische convectorkacheltje staan maar een generator lijkt me niet heel efficiënt en die maakt daarnaast ook vrij veel geluid. En thuisaccu's zijn mij te duur en de investering niet waard.
Die US kachels ken ik niet en je hoeft een mobiele gaskachel ook niet helemaal van de andere kant van de wereld te halen. Qlima heeft ook wat mobiele gaskachels in het assortiment.
Gas is wel een stuk schoner, vziw.
Heb in het verleden wel eens naar een mobiele gaskachel gekeken, maar gas viel bij mij af met name om logistieke redenen. Het is makkelijker om 4 vaten olie van 20 liter te halen dan een vergelijkbare verbrandingswaarde aan propaan/butaangas.
Voor noodgevallen heeft gas wel een voordeel, want gas kan je vrijwel onbeperkt bewaren terwijl olie verouderd. In hoeverre dat geldt voor onaangebroken vaten weet ik niet. Qlima raadt i.i.g. af om de kachel op te slaan met de olie er nog in. Overigens heb ik nooit directe nadelige gevolgen gemerkt als ik de olie die ik in het voorjaar nog over heb gehouden op stook in het volgende najaar. Laat wel het reservoir in de kachel leegbranden.

Een generator gebruiken om stroom op te wekken voor een COP=1 kachel is naar mijn mening een heel slecht idee, zelfs voor een paar dagen in een noodsituatie.

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 07:16
JukeboxBill schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:09:
[...]

Die US kachels ken ik niet en je hoeft een mobiele gaskachel ook niet helemaal van de andere kant van de wereld te halen. Qlima heeft ook wat mobiele gaskachels in het assortiment.
Gas is wel een stuk schoner, vziw.
Heb in het verleden wel eens naar een mobiele gaskachel gekeken, maar gas viel bij mij af met name om logistieke redenen. Het is makkelijker om 4 vaten olie van 20 liter te halen dan een vergelijkbare verbrandingswaarde aan propaan/butaangas.
Voor noodgevallen heeft gas wel een voordeel, want gas kan je vrijwel onbeperkt bewaren terwijl olie verouderd. In hoeverre dat geldt voor onaangebroken vaten weet ik niet. Qlima raadt i.i.g. af om de kachel op te slaan met de olie er nog in. Overigens heb ik nooit directe nadelige gevolgen gemerkt als ik de olie die ik in het voorjaar nog over heb gehouden op stook in het volgende najaar. Laat wel het reservoir in de kachel leegbranden.

Een generator gebruiken om stroom op te wekken voor een COP=1 kachel is naar mijn mening een heel slecht idee, zelfs voor een paar dagen in een noodsituatie.
Het opslaan van de kachel met olie erin, komt dat niet vanwege risico op condensatie en daardoor roestvorming?

Fallout | TES | CIV | Lego | PS5 | Switch

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

De Qlima Handleiding geeft bij mijn type in ieder geval aan dat de tank leeg moet.

Over de houdbaarheid van die 20 liter kan maak ik me nog geen zorgen. Maar dat zal allicht geen 10 jaar zijn.

• JukeboxBill
Slappyjoez schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 10:35:
[...]

Het opslaan van de kachel met olie erin, komt dat niet vanwege risico op condensatie en daardoor roestvorming?
Dat denk ik niet. Voor het overwinteren van bv. een dieselolie tank op een boot wordt aangeraden om hem helemaal vol te gooien tegen roestvorming met een hoeveelheid spul om veroudering van de olie te voorkomen.
In de handleiding van mijn kachels staat i.i.g. dat olie verouderd en je niet meer mag gebruiken. Waarom dat is staat er helaas niet bij. Manco van veel handleidingen, waardoor je de risico's niet kan afwegen.

• scoobs
Als je iets hebt dat op diesel loopt, kies dan voor HVO100 voor de opslag. Is ietsjes duurder, maar wel 10 jaar houdbaar. Mits afgesloten in een typische NATO jerrycan die in een niet-condenserende plek staat.

Prijsverschil is 10%, geen 200% zoals de synthetische benzine.

• Yaksa
  • Nu online
magneetje schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 23:45:
Je kunt dan nog steeds onderkoelt raken, baby's al heel snel omdat zij hun temperatuur niet kunnen reguleren.
Baby's kunnen na 2 -3 maanden hun eigen temperatuur al regelen, voor die tijd is een warmwaterkruik in de wieg voldoende.
Wie heeft het het hier over luxe? Warmte is een eerste levensbehoefte, noodzakelijk om te overleven en past dus prima in dit topic.
Water en voedsel zijn eerste levensbehoefte. Warmte niet, daar kun je je tegen kleden.
Denk aan de mensen die hier 2000 jaar geleden leefden? Ik ga toch ook geen put slaan voor water?
Je hoeft ook geen put te slaan, maar je kunt wel een waterfilter aanschaffen waardoor je regen/slootwater kunt gebruiken om te koken.
En met een Kelly kettle kun je met een paar stukjes hout thee/koffie zetten en een maaltijd bereiden.

• Wally2002
Yaksa schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:40:
Water en voedsel zijn eerste levensbehoefte. Warmte niet, daar kun je je tegen kleden.
Het wordt denk ik een semantische discussie. Uiteindelijk moet je lichaam op temperatuur blijven. Dat doe je door verbranding en inderdaad helpt kleding je minder hard af te koelen.

Warmte is op zich dus wel belangrijk. Maar een kamer of woning op temperatuur houden gaat inderdaad over comfort en is nu geen eerste levensbehoefte.

• jeroenkb
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 13:40:

J.
En met een Kelly kettle kun je met een paar stukjes hout thee/koffie zetten en een maaltijd bereiden.
Lees dit topic vooral voor de leuk en ben niet actief bezig met preppen.

Maar dit apparaat heeft wel een hele hoge 'moet ik hebben' factor ;)

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

jeroenkb schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:12:
[...]

Lees dit topic vooral voor de leuk en ben niet actief bezig met preppen.

Maar dit apparaat heeft wel een hele hoge 'moet ik hebben' factor ;)
ook al meerdere keren op het punt gestaan deze te kopen. Maar ik weet dat ik 'm toch niet ga gebruiken. En voor de "als' is ie me toch net wat te duur.

• jeroenkb
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 15 januari 2026 @ 14:39:
[...]

ook al meerdere keren op het punt gestaan deze te kopen. Maar ik weet dat ik 'm toch niet ga gebruiken. En voor de "als' is ie me toch net wat te duur.
dan pak je de basis versie. Slechts 72 euro ;)

https://www.knivesandtool...-1-6l-stainless-50001.htm

• Yaksa
  • Nu online
Voor een 14 euro meer heb je niet alleen de set om water te kunnen koken maar ook een pannetje, deksel/bakplaat, rooster en een mok. Is wel ietsie kleiner qua waterinhoud, maar voor een persoon meer dan voldoende. (Bijkomend voordeel is dat 600 ml water sneller kookt dan degene die je linkt want meestal zet je teveel water op......)

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
qua noodstroom voorzieningen heeft het allemaal niet zoveel zin eigenlijk.

voor een paar dagen ok maar echt voor langer bij echte grote problemen nee
je moet aardig wat benzine of diesel thuis opslaan wil je langer dan een paar dagen uithouden
dan ben je niet de enige die moet je binnen die paar dagen weer voldoende nieuwe brandstof halen welke dan moeilijk te verkrijgen is en in prijs peperduur gaat worden.
ik ben geen voorstander van houtkachel maar een voorraad houd 1 kub is voldoende als je zuinig aan doet in de winter denk ik.
het zal vooral de winter zijn waar de grootste problemen ontstaan en welke strategisch ook het beste/slechtste moment is om aanvallen uit te voeren op oa. de infrastrutuur ( kijk naar ukraine)

natuurlijk in de zomer met voldoende zonnepanelen en een thuis accu kun je het beter opvangen maar voor de echte winter heb je alternatieven nodig

[ Voor 11% gewijzigd door Maxwp op 20-01-2026 20:18 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Naar het advies van velen die generator, nu er geen nood aan de man is, maar even in laten draaien. Ik hoef momenteel niet veel in de werkplaats te doen dus een kacheltje vond ik als 'load' zonde, dus dan de opgewekte stroom maar opslaan in een grote batterij :P.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQsRg-oZlTLqGFtdNGp1fKP3K8c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/mW7Hx7J21e1NoV16vFmy5KcX.png?f=fotoalbum_large

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 30-01 22:51
Voor dat geld heb je ook gewoon een klein oventje/vuurschaaltje dat op pellets werkt, en je gewoon je eigen kookwaar alswel campingwaar op kunt gebruiken ;)

https://www.amazon.nl/FAN...&pd_rd_i=B0FM1XMZTS&psc=1

• Maxwp
  • Nu online
HTT-Thalan schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:51:
Naar het advies van velen die generator, nu er geen nood aan de man is, maar even in laten draaien. Ik hoef momenteel niet veel in de werkplaats te doen dus een kacheltje vond ik als 'load' zonde, dus dan de opgewekte stroom maar opslaan in een grote batterij :P.

[Afbeelding]
heoveel lawaai maakt deze nu?
niet zo stil als een honda neem ik aan

• Maxwp
  • Nu online
Indoubt schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 15:44:
@vso

Ja, dat gaat misschien allemaal wat te ver. Zo ver had ik nog iet eens gedacht. Het is meer wat ik kan doen als de stroom langdurig uitvalt en hoe ik zelfvoorzienend kan overleven. Ik zal ook moeten zorgen dat mijn dochter thuiskomt uit haar studentenstad en zo.

De generator is ultra stil in ieder geval, iets van 53db. Was ook best een prijzig dingetje. Voor de gemiddelde looter ben ik niet zo bang, ook als het er een paar zijn. Moeilijk ongezien te benaderen en lastig overheen te klimmen hier en plenty low en medium profile middelen voor afweer. Mcgyver style om zo maar te zeggen.

Bij goed georganiseerde criminelen leg ik het af natuurlijk. dan is het wat het is. Ik ga er vooralsnog vanuit dat ik daarvoor niet interessant genoeg ben.
beetje een bump van 2022 maar welke is dit die zo stil is?
een honda zeker?
en wat is prijzig :)

• scoobs
Generators zijn per definitie luid, tenzij je een 1500rpm diesel pakt. En zelfs die is hoorbaar in een woonwijk die verder compleet stil is. Je kunt dat nagenoeg niet verbloemen, tenzij je zo'n ding in een speciale ruimte in de kelder plaatst - met de nodige randvoorwaarden om het veilig te houden natuurlijk.

Geluid is verder meer een gevolg van type generator dan merk. Je kunt prima zelf een omkisting maken die het geluid met 20dBa dempt. Kost je enkele honderden euro's, maar dat levert vaak nog betere resultaten op dan die "stille" generators die je x duizend euro kosten.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:01

Indoubt

Always be indoubt until sure

Maxwp schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 08:52:
[...]

beetje een bump van 2022 maar welke is dit die zo stil is?
een honda zeker?
en wat is prijzig :)
Hyundai, maar die 53db is wel met een omkasting met geluidsisolatie. Wat ze ook zeggen in de brochures, zonder een kast eromheen kan je dat nauwelijks halen.

• Yaksa
  • Nu online
jellybrah schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 16:58:
[...]Voor dat geld heb je ook gewoon een klein oventje/vuurschaaltje dat op pellets werkt, en je gewoon je eigen kookwaar alswel campingwaar op kunt gebruiken ;)
https://www.amazon.nl/FAN...&pd_rd_i=B0FM1XMZTS&psc=1
Maar niet geschikt (en ook niet ontworpen) om op te koken, dus nutteloos.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Yaksa schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:30:
[...]

Maar niet geschikt (en ook niet ontworpen) om op te koken, dus nutteloos.
Wel geschikt om binnen te gebruiken als je een rustige CO dood verkiest, ook een optie in geval van
"Het ergste" :P

• JukeboxBill
scoobs schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 10:34:
Generators zijn per definitie luid, tenzij je een 1500rpm diesel pakt. En zelfs die is hoorbaar in een woonwijk die verder compleet stil is. Je kunt dat nagenoeg niet verbloemen, tenzij je zo'n ding in een speciale ruimte in de kelder plaatst - met de nodige randvoorwaarden om het veilig te houden natuurlijk.

Geluid is verder meer een gevolg van type generator dan merk. Je kunt prima zelf een omkisting maken die het geluid met 20dBa dempt. Kost je enkele honderden euro's, maar dat levert vaak nog betere resultaten op dan die "stille" generators die je x duizend euro kosten.
Er zijn ook stille generators. Ik volg op Youtube een kanaal over narrowboats in Engeland. Moderne elektrisch aangedreven boten hebben een kleine diesel generator aan boord als aanvulling op de zonnepanelen. Zal wel een klein vermogen kosten.

• jeroenkb
  • Niet online
Afgelopen donderdag kleine use case gehad: lokale stroomuitval van 09.00 tot 22.30.

Kabelhaspel uitgerold naar mijn EV6 en vervolgens in huis de cv ketel, koelkast en vriezer, wat lampen en tv / internet / stereo aangesloten.

De straat zat in het donker; ik had nergens last van ;)

Gelet op het verbruik die dag red ik het qua stroom wel een dag of 5 als de auto goed vol zit.

• Maxwp
  • Nu online
Indoubt schreef op zondag 25 januari 2026 @ 19:24:
[...]

Hyundai, maar die 53db is wel met een omkasting met geluidsisolatie. Wat ze ook zeggen in de brochures, zonder een kast eromheen kan je dat nauwelijks halen.
Geen foto's van ?

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 12:26
jeroenkb schreef op maandag 26 januari 2026 @ 08:58:
Afgelopen donderdag kleine use case gehad: lokale stroomuitval van 09.00 tot 22.30.

Kabelhaspel uitgerold naar mijn EV6 en vervolgens in huis de cv ketel, koelkast en vriezer, wat lampen en tv / internet / stereo aangesloten.

De straat zat in het donker; ik had nergens last van ;)

Gelet op het verbruik die dag red ik het qua stroom wel een dag of 5 als de auto goed vol zit.
Mooie use case inderdaad!

Weet je hoeveel stroom je ongeveer hebt verbruikt? En deed je glasvezel het wel toen je router inplugde?

• jeroenkb
  • Niet online
japie06 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 10:36:
[...]

Mooie use case inderdaad!

Weet je hoeveel stroom je ongeveer hebt verbruikt? En deed je glasvezel het wel toen je router inplugde?
De stroomstoring was zeer lokaal (alleen mijn straat; 15 huizen). Glasvezel werkte gelukkig nog (backup was de GSM geweest)

Ik heb het niet precies bijgehouden, maar afgaand / omgerekend vanaf percentage vol van de auto zal het ergens tussen de 3 en 5 kWh gelegen hebben

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@jeroenkb omvormer in de auto gelegd? Of heeft ie standaard functionaliteit hiervoor?

• jeroenkb
  • Niet online
MikeyMan schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:04:
@jeroenkb omvormer in de auto gelegd? Of heeft ie standaard functionaliteit hiervoor?
Nee, de EV6 kan dit standaard. Adapter van 30 euro in de laadpoort en je hebt 3600W tot je beschikking.
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste

Let op:
We beperken ons in dit topic tot de praktische kanten van het onderwerp: hoe kun je je het beste voorbereiden op calamiteit X, voor X naar keuze. Het is niet de bedoeling af te dwalen naar de achtergronden van X zoals de geopolitieke situatie. Daar zijn andere topics voor.

We gaan het ook niet meer over wapens en (gewapende) verdediging hebben.