In die noodrantsoenen zit alles wat je nodig hebt. Niet te vergelijken met hardkeks of liga.franssie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 00:30:
[...]
Tröckner Kecks
Vroeger wel bij de bever gekocht voor lange tochten als noodreserve, maar koop nu gewoon liga, scheelt een hoop vwb kosten. En al dat spul is toch zo arm in voeding dat het ook weinig uitmaakt, wat energie, wat vezels (hopelijk) en dan houdt het wel op. Ook zonder eten hou je het een week makkelijk vol, oncomfortabel dat wel.
Dan nog, als je het niet gebruikt op trektochten of zeereizen is het inkopen om weg te gooien. Dus zonde van geld en natuur.Wally2002 schreef op donderdag 11 december 2025 @ 00:34:
[...]
In die noodrantsoenen zit alles wat je nodig hebt. Niet te vergelijken met hardkeks of liga.
Een deel van de noodzaak tot zelfredzaamheid wordt veroorzaakt door klimaatverandering, en dan helpt wegwerpvoedsel niet. (en ik zeg niet dat wegwerpvoedsel het klimaat verslechterd, maar helpen doet het niet, het is een mentaliteitsdingetje). Die powerstations die ik heb aangeschaft hebben ook meer milieu impact dan ze ooit gaan besparen, maar gebruik ik ook op reis dus staan niet nutteloos te roesten. Zoek een beetje de combinatie van nuttig en noodzaak, en zeker conserven kunnen een bijdrage leveren in het verminderen van voedselverspilling bijvoorbeeld.
Als iemand een tip heeft voor schorseneren in blik, graag
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
2u wecken op 100graden. Evt schijfje citroen in de pot voor een mini zuurtje dat helpt goed bij schorseneren.franssie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 00:46:
[...]
Dan nog, als je het niet gebruikt op trektochten of zeereizen is het inkopen om weg te gooien. Dus zonde van geld en natuur.
Een deel van de noodzaak tot zelfredzaamheid wordt veroorzaakt door klimaatverandering, en dan helpt wegwerpvoedsel niet. (en ik zeg niet dat wegwerpvoedsel het klimaat verslechterd, maar helpen doet het niet, het is een mentaliteitsdingetje). Die powerstations die ik heb aangeschaft hebben ook meer milieu impact dan ze ooit gaan besparen, maar gebruik ik ook op reis dus staan niet nutteloos te roesten. Zoek een beetje de combinatie van nuttig en noodzaak, en zeker conserven kunnen een bijdrage leveren in het verminderen van voedselverspilling bijvoorbeeld.
Als iemand een tip heeft voor schorseneren in blik, graag
Gebruik een draaidekselpot met nieuwe deksels (Boerenbond, online, sommige andere winkels hebben ook deksels, ik persoonlijk bestel veel bij weckenonline, kijk alleen niet naar de recepten daar, meestal wecktijden achterhaald en niet kloppend.
Ipv draaidekselpot (die je familie kan laten inzamelen) kan je ook potten van Weck kopen of van Le Parfait bijvoorbeeld. Maar blijf weg van action en Ikea en Xenos etc. Die zijn niet geschikt om in te wecken.
Dan kan je je schorseneren klaarmaken zoals jij ze lekker vind. Wel iets meer werk.
Voor gebruik kort koken of minimaal tot 85gr verwarmen. Dus je moet wel en hittebron hebben. Wil je ze koud gebruiken moeten ze in een pressure cooker. Die druk en tijd weet ik niet zo 1-2-3 maar kan ik wel opzoeken.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
En daarom zet je die spullen naast je etensvoorraad op zolder.3raser schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:59:
[...]
Zoals ik zei, daar wil ik juist niet afhankelijk van zijn. Want die spullen om te koken moet je maar net hebben als de dijken breken en je op zolder zit. Ik heb het over een noodvoorraad voor als de nood echt hoog is. Zolang je keukenkastjes en/of kelder nog vol ligt met eten en je buiten gewoon een vuurtje kan maken zijn er nog opties genoeg.
Snelle bierviltjesberekening: Qua volume/gewicht heb je pak em beet 3kg voeding+water pppd nodig als volwassene, kinderen minder. (+/-2kg water, 1kg relatief droge voeding) Nu maakt het niet zoveel uit of dat water vantevoren al in het eten zit, of niet. E.g. je gaat meer drinken van nature bij droge crackers dan erwtensoep, mits het zoutgehalte gelijk is. Een gezin met twee jonge kinderen heeft pak em beet 10kg nodig: 3,5kg voedsel, 6,5L water pppd. Dat is 140kg aan voorraad voor twee weken. Een gasfles van een paar kg of wat losse cartridges + een klein zijn een paar kg - max 10 - samen.
Niet dat een dijkdoorbraak betekent dat je twee weken op zolder zit. Zoiets duurt 48u max. Maar als dat een realistisch scenario is voor je, dan kan juist warm eten zoveel meer betekenen.
Ik snap je redenatie, maar als je het zo effectief mogelijk wilt houden, dan kun je zelfs overwegen om te kijken naar water + mass gainer. Poeder en water mixen, en je bent klaar. Smaakt tevens stukken beter koud dan al het eten dat bedoeld is om op te warmen.
Tja, we hebben wat voorstellen gedaan die niet al te duur zijn, maar blijkbaar wil jij het toppunt aan gemak: lang houdbaar, nul werk of onderhoud. Voor gemak moet je betalen, zeker in nood. En je zult nog steeds water moeten kunnen koken in die situatie: schoonmaken/ontsmetten van zaken, wassen, en ook gewoon moraal: warm kopje koffie of thee doet heel veel op zo'n moment.3raser schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:59:
[...]
Zoals ik zei, daar wil ik juist niet afhankelijk van zijn. Want die spullen om te koken moet je maar net hebben als de dijken breken en je op zolder zit. Ik heb het over een noodvoorraad voor als de nood echt hoog is. Zolang je keukenkastjes en/of kelder nog vol ligt met eten en je buiten gewoon een vuurtje kan maken zijn er nog opties genoeg.
[...]
Die zijn behoorlijk duur en voor veel van die gevriesdroogde pakketten heb je nog steeds kokend water nodig.
[...]
Wij eten normaal gesproken vrijwel niets uit blik dus dan is er van rouleren niet echt sprake. Bovendien vereist dit een redelijk consequente aanpak en ruimte omdat je anders niet echt meer kan spreken van een voorraad. Ik zoek liever een soort set-and-forget voorraad die niet mijn standaard voorraadkastjes in gebruik houdt.
Als je toch spullen op voorraad wil leggen die niet te duur zijn, een flinke voorraad water is niet duur (is wel weer geen 5 jaar houdbaar waarschijnlijk, zeker niet het standaard supermarktspul) en voor een paar tientjes heb je ook wel een gasstelletje met wat flesjes.
Ik wil ook wel een béétje gemak op zo'n moment, dus ik gebruik een Coleman Unleaded stove, een twee-pits brander die op benzine loopt. daarmee kun je gewoon semi-normaal koken met je eigen pannen en binnen 4 minuten heb je een kokende pan water. Die dingen kosten niet heel veel meer dan een kwaliteits gasbrander en de brandstof heb je gewoon in jerrycans staan.
Voor water gewoon heel veel voorraad, maar ik heb een bron in de tuin dus heb ik ook een camp shower: kost ook maar 2 tientjes en daarmee kun je simpel douchen. Niet speciaal gekocht oid, die zaken hadden we allemaal al ivm kamperen, maar ze zijn dan wel heel nuttig.
Als je gewoon blikken op voorraad wil houden is er genoeg te krijgen wat ~3 jaar houdbaar is. Waarschijnlijk is 4 jaar ook nog wel mogelijk met de meeste indien correct bewaard en niet beschadigd. En dat spul koop je gewoon voor euro's in de supermarkt, net als trays met water. Paar waxinelichtjes eronder en je warmt ze ook nog op. Enige ongemak is elke 3 jaar een agenda-reminder om ze te verversen. Dat is een kleine moeite voor eten en water op het moment dat het écht telt me dunkt.
[ Voor 26% gewijzigd door HTT-Thalan op 11-12-2025 06:38 ]
Ben het met je eens dat je beter kunt rouleren binnen de voorraad van wat je normaal eet.franssie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 00:46:
[...]
Dan nog, als je het niet gebruikt op trektochten of zeereizen is het inkopen om weg te gooien. Dus zonde van geld en natuur.
Aan de andere kant is het een verzekering. Je gaat toch ook niet je opstalverzekering opzeggen, omdat je die niet gebruikt.
En de vraag was om een ‘set and forget’ oplossing. Die noodrantsoenen hebben een houdbaarheid van 20 jaar volgens de fabrikant.
Voor degene die net als ik normaal niet of nauwelijks groenten uit blik of pot eten, zijn er misschien in de familie of vriendenkring wel mensen die dat eten. Zo ja: geef wat je voor nood hebt een paar maanden ofzo voor het over de datum gaat aan die personen en koop nieuw voor de nood. Dan wordt het niet verspild en heb je toch wat als het er op aan komt.
Misschien dat het (op tijd) ook naar de voedselbank kan.
Misschien dat het (op tijd) ook naar de voedselbank kan.
Ik sluit me hierbij aan. Blikken zijn jaren houdbaar en je hebt heel veel mogelijkheden qua eten: Bruine bonen, kidneybonen, erwten, linzen, sperziebonen, mais, wortels, perziken, tomatensaus, ananas, soepen, tonijn, knakworsten etc. Als je dit combineert met pasta, rijst etc kun je prima maaltijden op tafel zetten voor die 2 weken. Verser, goedkoper en makkelijker ga je het niet krijgen.franssie schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:06:
[...]
Dat is dan iets om wellicht te heroverwegen?
Ook uit glas (als je per se geen blik wil) zijn de groenten van hak natuurlijk prima houdbaar, miits donker.
Net zoals diepvries zijn glas en bik best wel vers, van het land - door de fabriek en in de pot. Als je zelf wil wecken moet je al je best doen om zulk vers spul in te kunnen kopen als je niet heel landelijk woont.
Een voorraad eten die je eigenlijk niet lekker vind en aanhoudt om die om de vijf jaar weg te gooien is gewoon zonde.
Niets beter dan een knakworst in bladerdeeg uit de oven op een late zondagochtend
Dit is wel redelijk naïef naar mijn mening. Zie het noodweer in Duitsland in 2021. Nu zijn er allemaal argumenten om te zeggen dat deze specifieke omstandigheden hier niet voor zullen komen maar in Limburg zijn overstromingen ook niet ongewoon. En als het meerdere steden betreft die allemaal hulp nodig hebben dan zou ik niet direct hulp verwachten. Zeker niet als je buurlanden met dezelfde problemen te maken hebben. Ook niet binnen 48 uur. De meest kritische situaties krijgen voorrang en zolang jij daar niet bij hoort sta je gewoon achteraan in de rij.scoobs schreef op donderdag 11 december 2025 @ 04:44:
Niet dat een dijkdoorbraak betekent dat je twee weken op zolder zit. Zoiets duurt 48u max.
Je voedingspatroon aanpassen voor iets wat je nooit mee hoopt te maken klinkt nogal drastisch denk je niet?franssie schreef op woensdag 10 december 2025 @ 22:06:
Dat is dan iets om wellicht te heroverwegen?
Nou nou, niet zo kortaf. Dit is een discussie over mogelijkheden en geen wedstrijd wie er het beste bij zit als de ramp komt. Jouw reactie is eigenlijk alleen maar, koop speciaal noodvoedsel als smaak je toch niet uit maakt, terwijl dat naar mijn idee niet perse nodig is en ook nog eens heel duur is. Mijn oplossing bestaat uit een fractie van de kosten terwijl het mogelijk ook nog iets meer naar daadwerkelijk voedsel smaakt. En niet iedere situatie is hetzelfde. Ik zie het als een stukje gemoedsrust wetende dat ik een voorraadje heb die niet zomaar bederft. Net als een brandverzekering voor je huis. Je hoopt het nooit nodig te hebben maar het is toch wel fijn als hij er is.HTT-Thalan schreef op donderdag 11 december 2025 @ 06:32:
Tja, we hebben wat voorstellen gedaan die niet al te duur zijn, maar blijkbaar wil jij het toppunt aan gemak: lang houdbaar, nul werk of onderhoud. Voor gemak moet je betalen, zeker in nood. En je zult nog steeds water moeten kunnen koken in die situatie: schoonmaken/ontsmetten van zaken, wassen, en ook gewoon moraal: warm kopje koffie of thee doet heel veel op zo'n moment.
Voor water heb ik waterfilters. Maar een gasfles op zolder stallen wordt sterk afgeraden i.v.m. de veiligheid. Ik heb er één in de schuur voor de barbecue maar ik hou er wel rekening mee dat die buiten bereik is bij een ramp. Vandaar dat de optie om voedsel koud te eten bij mij op de eisenlijst staat.Als je toch spullen op voorraad wil leggen die niet te duur zijn, een flinke voorraad water is niet duur (is wel weer geen 5 jaar houdbaar waarschijnlijk, zeker niet het standaard supermarktspul) en voor een paar tientjes heb je ook wel een gasstelletje met wat flesjes.
Dat is toch precies wat ik zeg? Erwtensoep in blik zou in theorie wel 20 jaar houdbaar zijn. Smac nog wel langer. Dat scheelt weer een aantal reminders om ze te verversen....
Als je gewoon blikken op voorraad wil houden is er genoeg te krijgen wat ~3 jaar houdbaar is. Waarschijnlijk is 4 jaar ook nog wel mogelijk met de meeste indien correct bewaard en niet beschadigd. En dat spul koop je gewoon voor euro's in de supermarkt, net als trays met water. Paar waxinelichtjes eronder en je warmt ze ook nog op. Enige ongemak is elke 3 jaar een agenda-reminder om ze te verversen. Dat is een kleine moeite voor eten en water op het moment dat het écht telt me dunkt.
Sorry, was niet kortaf bedoeld. Maar lang houdbaar en weinig onderhoud heb je niet zoveel keuze in helaas. Sommige supermarkten hebben nog wel eens nasi of pasta in blik en gedroogde varianten. Trek/kampeer varianten heb je legio bij Bever maar ook heel erg prijzig dus ik hou het bij gedroogde zaken en blikvoer. Dat eten we soms nog wel eens dus rouleren is niet erg.
Wat ook handig is: een paar repen pure chocolade. 8 gram vezels en 6 gram eiwitten per 100 gram. Verder hoofdzakelijk koolhydraten natuurlijk.
In het begin van de Oekraine oorlog heb ik samen met een aantal anderen noodpakketten samen gesteld en daar gingen altijd een paar flinke repen chocola bij. Ik heb dat wel gevaccumeerd maar dat was eerder tegen vocht. Houdbaar zijn ze wel.
In het begin van de Oekraine oorlog heb ik samen met een aantal anderen noodpakketten samen gesteld en daar gingen altijd een paar flinke repen chocola bij. Ik heb dat wel gevaccumeerd maar dat was eerder tegen vocht. Houdbaar zijn ze wel.
Wat voor rampen heb je het over? Want even naar de schuur lopen of desnoods zwemmen is toch best mogelijk? Of heb jij het over een spontane inval van RU/DE/US/CN (zo-een die je écht niet kon zien aankomen)? Of iets nucleairs? Mweh, dan hoef ik m'n eten uit blik ook niet meer. Lijkt me niet meer smaken...3raser schreef op donderdag 11 december 2025 @ 09:12:
[...]
Maar een gasfles op zolder stallen wordt sterk afgeraden i.v.m. de veiligheid. Ik heb er één in de schuur voor de barbecue maar ik hou er wel rekening mee dat die buiten bereik is bij een ramp.
En eerlijk gezegd heb ik meerdere kleine flesjes gas in de slaapkamer op zolder. Waar ook het raam openstaat voor ventilatie, dat wel (maar dat is niet voor eventueel lekkend gas). Geen ruimte in huis waar je zo nu en dan een raam open hebt?
@barrymossel ik denk dat het eerder afgeraden wordt ivm brand in huis die los daarvan onstaan is.
8680 Wp, Panasonic Mono-bloc J-Generation WH-MDC07J3E5 1-fase 7kW. Heishamon v3.2.3 , NRflow *custom* , Home Assistant + " kamaradclimber / heishamon-homeassistant", Kaifa MA105 + Shelly PRo 3EM (120A), 3x Marstek 5,12kW v151, lilygo-modbus-485 HA
Mijn woning staat ongeveer 2 meter onder NAP. Als dat water er eenmaal staat wordt iets uit de (volledig onder water staande) schuur halen wel een hachelijke situatie.barrymossel schreef op donderdag 11 december 2025 @ 20:10:
Wat voor rampen heb je het over? Want even naar de schuur lopen of desnoods zwemmen is toch best mogelijk?
En is het de vraag hoeveel je er nog aan hebt.
Gasflessen op zolder is voor de brandweer niet heel prettig als je huis in brand staat.
Maar die kleine busjes vormen een kleiner probleem.
Velen die 10 bussen deoderant boven bewaren. Die zeggen ook boem..
Maar grote gasflessen is minder fijn. Of minimaal gelijk aangeven aan 112 als je belt dat je huis in brand staat. Dan houden ze meer rekening met explosies.
Gasflessen op zolder is voor de brandweer niet heel prettig als je huis in brand staat.
Maar die kleine busjes vormen een kleiner probleem.
Velen die 10 bussen deoderant boven bewaren. Die zeggen ook boem..
Maar grote gasflessen is minder fijn. Of minimaal gelijk aangeven aan 112 als je belt dat je huis in brand staat. Dan houden ze meer rekening met explosies.
Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.
Mijn gasfles staat in een losstaande stenen schuurtje.
Maar ik realiseer me wel dat er ook in huis plenty brandbare spullen staan zoals spiritus, lampenolie, potten verf in de kelder, deodorant en waarschijnlijk nog wel wat brandbaar spul. Ik heb wel 3 brandblussers, die staan strategisch opgesteld op verschillende plekken. En rookmelders natuurlijk. Het zal allemaal wel loslopen maar beter mee verlegen als om verlegen.
Maar ik realiseer me wel dat er ook in huis plenty brandbare spullen staan zoals spiritus, lampenolie, potten verf in de kelder, deodorant en waarschijnlijk nog wel wat brandbaar spul. Ik heb wel 3 brandblussers, die staan strategisch opgesteld op verschillende plekken. En rookmelders natuurlijk. Het zal allemaal wel loslopen maar beter mee verlegen als om verlegen.
Let op:
We beperken ons in dit topic tot de praktische kanten van het onderwerp: hoe kun je je het beste voorbereiden op calamiteit X, voor X naar keuze. Het is niet de bedoeling af te dwalen naar de achtergronden van X zoals de geopolitieke situatie. Daar zijn andere topics voor.
We beperken ons in dit topic tot de praktische kanten van het onderwerp: hoe kun je je het beste voorbereiden op calamiteit X, voor X naar keuze. Het is niet de bedoeling af te dwalen naar de achtergronden van X zoals de geopolitieke situatie. Daar zijn andere topics voor.