Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Met die overstromingen wil ik nog wel geloven dat mensen de eerste dagen moeilijk uit het gebied weg konden komen, maar al je andere voorbeelden maken je betoog niet sterker.
Moet je nu al gaan preppen omdat je even een paar uur de deur niet uit kunt als er misschien een schutter rond loopt?
Bij de Bijlmerramp. Als je flat geraakt was had je wel andere problemen, de omgeving kon de dag erna 'gewoon' weer naar buiten... Bij de vuurwerkramp idem. Los van dat het afschuwelijke rampen waren natuurlijk, dat staat daar los van.

Enneh, Volkel is hier ook maar een 10 minuutjes rijden vandaan ;)

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:24
Hier een van "de limburgers" uit de regio, en ik vind je idee mbt die overstromingen zwaar overtrokken. Ja, er waren ontruimingen, en Valkenburg centrum heeft er last van gehad. Eveneens Bijlmer en Enschede: lokale incidenten, maar niet het langdurig wegvallen van kritieke infrastructuur op een dusdanig grote schaal waarbij de overheidsresponse dagen op zich laat wachten.

En, hoezo wordt uberhaupt een tramschutter betrokken bij deze discussie? Als je al voorbeelden uit het verleden wilt halen, pak dan deze: https://www.gelderlander....as-het-berekoud~a6fa7b3b/

En het feit dat er in de afgelopen 20 jaar slechts één stroomstoring is geweest die én enkele dagen duurde én enige schaal (nou, 0,3% van ons land had er last van) had, zegt wat mij betreft genoeg. Hier in NL hebben we het maar verdomd goed qua stroomnet, en zijn functionerende nutsvoorzieningen vanzelfsprekend.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

scoobs schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:49:
<>
Hier in NL hebben we het maar verdomd goed qua stroomnet, en zijn functionerende nutsvoorzieningen vanzelfsprekend.
En dat is nu net de mindset die men wil veranderen omdat dat door allerlei redenen (geopolitiek, klimaat, Murphy) minder vanzelfsprekend aan het worden is.
Zie het als de wet van de remmende voorsprong, omdat er bijna nooit iets gebeurd in NL zijn we er niet klaar voor als er wel iets gebeurd.
Mijn familie in de VS (Carolina's) vind het raar dat niet iedereen een generator heeft hier, want die bovengrondse stroomkabels vliegen er daar om de zoveel tijd uit bij een forse storm, dat zijn we (gelukkig) niet gewend, maar ik heb wel een generator (en die ook wel eens nodig gehad, maar dat is meer omdat er wel eens een graafmachine hier door een kabel gaat).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 21:24
Oh ik ben het met je eens, maar ik ga in op een post erboven, die vond dat er wel genoeg rampen gebeurden in het verleden in NL. Dat is pertinent fout. De laatste keer dat hier wat significants gebeurde was in feb '53. We zijn ontzettend verwend door een goed functionerende overheid, gunstige geografie, en rustige geopolitiek.

Ik snap dus prima dat het voor mensen als onredelijk gezien word om je voor te bereiden op iets wat effectief een mensenleven lang niet nodig was.

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22:15
scoobs schreef op maandag 24 november 2025 @ 16:49:
Hier een van "de limburgers" uit de regio, en ik vind je idee mbt die overstromingen zwaar overtrokken. Ja, er waren ontruimingen, en Valkenburg centrum heeft er last van gehad. Eveneens Bijlmer en Enschede: lokale incidenten, maar niet het langdurig wegvallen van kritieke infrastructuur op een dusdanig grote schaal waarbij de overheidsresponse dagen op zich laat wachten.

En, hoezo wordt uberhaupt een tramschutter betrokken bij deze discussie? Als je al voorbeelden uit het verleden wilt halen, pak dan deze: https://www.gelderlander....as-het-berekoud~a6fa7b3b/

En het feit dat er in de afgelopen 20 jaar slechts één stroomstoring is geweest die én enkele dagen duurde én enige schaal (nou, 0,3% van ons land had er last van) had, zegt wat mij betreft genoeg. Hier in NL hebben we het maar verdomd goed qua stroomnet, en zijn functionerende nutsvoorzieningen vanzelfsprekend.
Iedereen is de watersnoodramp van 1953 blijkbaar vergeten ?

• toolkist
  • Niet online
PaulC schreef op maandag 24 november 2025 @ 18:43:
[...]

Iedereen is de watersnoodramp van 1953 blijkbaar vergeten ?
Lees de post boven je even ;)

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 21:20
scoobs schreef op maandag 24 november 2025 @ 17:19:
Oh ik ben het met je eens, maar ik ga in op een post erboven, die vond dat er wel genoeg rampen gebeurden in het verleden in NL. Dat is pertinent fout. De laatste keer dat hier wat significants gebeurde was in feb '53. We zijn ontzettend verwend door een goed functionerende overheid, gunstige geografie, en rustige geopolitiek.

Ik snap dus prima dat het voor mensen als onredelijk gezien word om je voor te bereiden op iets wat effectief een mensenleven lang niet nodig was.
Ik vind de covid-19 pandemie ook wel significant. Je merkte dat er een zekere paniek was en lege schappen de eerste dagen van de lockdown in maart 2020. En dat was niet alleen toiletpapier. Als mensen wat beter waren voorbereidt, alleen al door een wat meer voorraad thuis aan te houden, was dat denk ik een stuk minder geweest. Gelukkig was dat toen wel redelijk snel voorbij.

Maar het laat wel zien hoe snel zoiets kan omslaan.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
True schreef op maandag 24 november 2025 @ 12:03:
[...]

Ik las 'm ook en zag de butaan gas bus voor het opwarmen van de steen. Dit is koolmonoxide gevaarlijk, best wel een slecht beeld om dit zo naar buiten te brengen in een foto.
Zeker i.c.m. met: "Ze kregen allemaal een noodpakket, veiligheidsinstructies en werden begeleid." vind ik dit niet passend.
Zou dat gastoestel een beveiliging kunnen hebben voor onvolledige verbranding? Dan zou het nog wel veilig kunnen zijn, anders is het wel wat vreemd

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:28
Soldaatje schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:13:
[...]

Zou dat gastoestel een beveiliging kunnen hebben voor onvolledige verbranding? Dan zou het nog wel veilig kunnen zijn, anders is het wel wat vreemd
In principe is elk verbrandingsproces een potentieel gevaar voor CO verstikking.

Als je prep plannen uitgaan van binnenshuis koken en/of verwarmen met een brander, open vuur o.i.d. is het hebben van een CO-melder wat mij betreft wel een must.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wally2002 schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:18:
[...]

In principe is elk verbrandingsproces een potentieel gevaar voor CO verstikking.

Als je prep plannen uitgaan van binnenshuis koken en/of verwarmen met een brander, open vuur o.i.d. is het hebben van een CO-melder wat mij betreft wel een must.
CO melder kost bij de action EUR 15 oid. Zou ik sowieso in huis hebben (heb ik dus ook in elke verbrandingsruimte en slaapkamer).

Dat gezegd hebbende, CO ontstaat pas bij slechte verbranding, en butaan ontbrandt meestal gewoon goed, tenzij er te weinig zuurstof is (en daar kan een CO2) meter weer bij helpen.
Ik gebruik die dingen prima binnen, het gevaar zit 'm meer in explosiegevaar bij overhangende grillplaten die niet verwijderd worden na gebruik (zolang de brander aan staat koelt het gas zichzelf door verdamping namelijk) . En zoals eerder benoemd kan een steen met vocht erin ook scheuren/knallen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Dennis1812
  • Laatst online: 21:56

Dennis1812

Amateur prutser

franssie schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:24:
[...]

CO melder kost bij de action EUR 15 oid. Zou ik sowieso in huis hebben (heb ik dus ook in elke verbrandingsruimte en slaapkamer).

Dat gezegd hebbende, CO ontstaat pas bij slechte verbranding, en butaan ontbrandt meestal gewoon goed, tenzij er te weinig zuurstof is (en daar kan een CO2) meter weer bij helpen.
Ik gebruik die dingen prima binnen, het gevaar zit 'm meer in explosiegevaar bij overhangende grillplaten die niet verwijderd worden na gebruik (zolang de brander aan staat koelt het gas zichzelf door verdamping namelijk) . En zoals eerder benoemd kan een steen met vocht erin ook scheuren/knallen.
Ter interesse, waarom op de slaapkamer als daar geen verbrandings toestel staat dat CO kan vormen?

Misschien is je reden zo goed dat ik het ook ga doen.
Ik heb hem nu alleen in de ruimte van de CV ketel staan.
(We hebben ook een open haard maar die gebruiken we nooit, daarom daar geen melder)

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Dennis1812 omdat die dingen niets kosten en "better safe than sorry" als ik die in de CV ruimte niet hoor.
In de slaapkamer op neushoogte (liggend) in de CV ruimte bijna tegen het plafond (op aanwijzing CV installateur, warme rook stijgt)

• Dennis1812
  • Laatst online: 21:56

Dennis1812

Amateur prutser

franssie schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:41:
@Dennis1812 omdat die dingen niets kosten en "better safe than sorry" als ik die in de CV ruimte niet hoor.
In de slaapkamer op neushoogte (liggend) in de CV ruimte bijna tegen het plafond (op aanwijzing CV installateur, warme rook stijgt)
Ah vanwege horen.

Bij ons is de CO melder en alle rookmelders gekoppeld aan elkaar. Dus als die in de CV ruimte afgaat (waar overigens altijd een raam open staat, nog nooit dicht geweest) gaat het ook in de slaapkamer loeien.

Dit vanwege het slechte gehoor van mijn partner. Die zou rookmelders uit een andere ruimte in de nacht anders niet horen als gehoorapparaten uit zijn. En ik doe regelmatig nachtdiensten. Dus gekoppeld leek ons wel zo veilig.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Soldaatje schreef op maandag 24 november 2025 @ 19:13:
[...]

Nee, dat heeft die niet. Het is de Campingaz Camp Bistro plus en in de handleiding (https://www.campingaz.com...15174d1/NWL0001299259.pdf) staat gewoon dat dit niet mag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RldNCelp0-S8svrOkPT9oLS3s8g=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/GB3i1zIvog2Sn6xbGkCp6iqB.png?f=user_large

Ik zei het toevallig gisteren nog tegen mijn vrouw, als er een grootschalig incident is zullen er tientallen mensen overlijden in Nederland omdat ze sterven aan een koolmonoxide vergiftiging.

Ik ben ook die Campingaz Camp Bistro aan het overwegen, dan heb ik met zo'n €50 de pit en 5,5u aan brandduur, het grote hekelpunt is, dat het butaan is waardoor buitengebruik rond en onder het vriespunt totaal geen garantie is.
Eventueel zal je een bus tijdelijk onder je kleding kunnen dragen, laten opwarmen, binnen ontsteken en dan buiten plaatsen. Door de warmte van de pit zelf zal de gasbus niet weer onder de 0°C zakken me dunkt, maar of ik nu €50 wil spenderen aan een 'als' voor een product dat ik verder niet gebruik en eigenlijk niet perfect geschikt is, ik weet het zo nog niet.

Mijn kamado met kolen gaat sowieso langer mee dan die 5,5u, maar ontsteken en doven is zo vervelend. En ik de praktijk is het natuurlijk fijn om bij kou een keer een kopje koffie (cafetière) en/of thee te kunnen zetten. Daarnaast wil ik de pasta en rijst ook kunnen koken. En dit (water koken) is op de kamado gewoon een heel stuk minder praktisch dan op een één-pitter.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@True en toch gebruik iedereen die dingen in camper en boot, ook in restaurants (Authentiek Koreaans eten? Grote kans dat je er eentje op tafel krijgt)
En dat kan ook prima zolang je ventileert.
Een houtskool bbq binnen gebruiken met geen ventilatie, tsja, dat schijnt een populaire zelfmoord methode te zijn in Japan.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

franssie schreef op maandag 24 november 2025 @ 20:11:
@True en toch gebruik iedereen die dingen in camper en boot, ook in restaurants (Authentiek Koreaans eten? Grote kans dat je er eentje op tafel krijgt)
En dat kan ook prima zolang je ventileert.
Een houtskool bbq binnen gebruiken met geen ventilatie, tsja, dat schijnt een populaire zelfmoord methode te zijn in Japan.
Een van de redenen waarom recirculatie afzuiging absoluut niet mag bij een gaskookplaat, bij afzuiging naar buiten is dat geen enkel probleem. In een boot, of camper heb je ook meer ventilatie. Niet vergeten dat als het te koud is om buiten te koken in NL dat men zonder verwarming de ramen en ventilatieroosters ook lekker dicht zet omdat het anders zo tocht.

Kan ik met deze overweg als het moet? Ja zeker.
Is dit een optie voor jan en allemaal? Nee, dan vallen er doden bij de eerste dag van een stroomstoring - en dit meen ik oprecht.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste

Let op:
We beperken ons in dit topic tot de praktische kanten van het onderwerp: hoe kun je je het beste voorbereiden op calamiteit X, voor X naar keuze. Het is niet de bedoeling af te dwalen naar de achtergronden van X zoals de geopolitieke situatie. Daar zijn andere topics voor.