Wat het is
In het kort is het een systeem dat decentraal communicatie mogelijk maakt (mesh) via kleine piepers/pagers die draaien op verschillende hardware, zoals een ESP32. Dit zou het mogelijk moeten maken om met mensen in de buurt (via hops een paar tiental kilometers) te kunnen blijven communiceren middels korte tekstberichten.Zie ook o.a. Wikipedia: Meshtastic en https://github.com/meshcore-dev/MeshCore/wiki
Disclaimertje
Dit is een tijdelijke kale topicstart omdat het mij nog aan de kennis en kunde ontbreekt om er een volwaardige van te maken. Dat gezegd hebbende ben ik wel voornemens om deze TS te onderhouden en dus aan te vullen met een how-to, usecase (is die er?) etc.Hoe het begon voor mij
Voor het eerst vernam ik van dit systeem via het topic sven-s in "Welke toffe cadeautips raad jij je medetweakers aan?"Natuurlijk gelijk eentje besteld en een mini accu erbij.
Waarom dit topic
Maar ook in dit topic kwam het regelmatig voorbij: Zendamateurs op GoT? Deel 2Zendamateurs op GoT? Deel 2
En ook in Jezelf voorbereiden op "het ergste" wordt gerefereerd aan dit systeem.
Jezelf voorbereiden op "het ergste"
Het lijkt mij dus tijd om ervaringen en discussie over dit systeem een centrale plek te geven, en dan met name meshtastic aangezien de meeste tweakers voor deze optie lijken te kiezen (vandaar de dubbele search links in topic, eentje voor meshcore en eentje voor meshtastic)
Mijn eerste stappen zal ik hieronder (later) in een aparte post weergeven.
Wie wie meedenken en werken aan dit topic als TS, meld je of stuur een DM en dan voeg ik je toe als TS.
[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 23-11-2025 20:35 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar