Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

LORA Mesh Radio - Meshtastic Meshcore | COM zonder Internet

Pagina: 1
Acties:

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:38

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Wat het is
In het kort is het een systeem dat decentraal communicatie mogelijk maakt (mesh) via kleine piepers/pagers die draaien op verschillende hardware, zoals een ESP32. Dit zou het mogelijk moeten maken om met mensen in de buurt (via hops een paar tiental kilometers) te kunnen blijven communiceren middels korte tekstberichten.
Zie ook o.a. Wikipedia: Meshtastic en https://github.com/meshcore-dev/MeshCore/wiki
Disclaimertje
Dit is een tijdelijke kale topicstart omdat het mij nog aan de kennis en kunde ontbreekt om er een volwaardige van te maken. Dat gezegd hebbende ben ik wel voornemens om deze TS te onderhouden en dus aan te vullen met een how-to, usecase (is die er?) etc.
Hoe het begon voor mij
Voor het eerst vernam ik van dit systeem via het topic sven-s in "Welke toffe cadeautips raad jij je medetweakers aan?"
Natuurlijk gelijk eentje besteld en een mini accu erbij.
Waarom dit topic
Maar ook in dit topic kwam het regelmatig voorbij: Zendamateurs op GoT? Deel 2
Zendamateurs op GoT? Deel 2

En ook in Jezelf voorbereiden op "het ergste" wordt gerefereerd aan dit systeem.
Jezelf voorbereiden op "het ergste"

Het lijkt mij dus tijd om ervaringen en discussie over dit systeem een centrale plek te geven, en dan met name meshtastic aangezien de meeste tweakers voor deze optie lijken te kiezen (vandaar de dubbele search links in topic, eentje voor meshcore en eentje voor meshtastic)

Mijn eerste stappen zal ik hieronder (later) in een aparte post weergeven.

Wie wie meedenken en werken aan dit topic als TS, meld je of stuur een DM en dan voeg ik je toe als TS.

[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 23-11-2025 20:35 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• (KBX) Harkanoid
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23:00
Ik ben meer van meshcore dan meshastic maar gebruik hier beide , belangrijkste is dat er wat medegebruikers binnen 2km om je heen zijn zodat je niet zit te roepen in de woestijn.....

Belangrijkste is hoogte , op 868 MHz is dit meer van belang dan binnen of buiten 'hangen' , dus beter op zolder zo hoog mogelijk dan ergens op de vensterbank in de woonkamer , hier heb ik dat opgelost door er 1 beneden in de woonkamer ergens en een 2e als repeater/meeting room op 7m hoogte op de zolder , hiermee bestrijk ik Amersfoort Bunschoten en een stukje van Leusden , afstanden van 4-10km zijn dus mogelijk mits er niet teveel obstakels zoals huizen bomen etc tussen staan....

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 24-11 08:27
(KBX) Harkanoid schreef op zondag 23 november 2025 @ 18:07:
Ik ben meer van meshcore dan meshastic maar gebruik hier beide , belangrijkste is dat er wat medegebruikers binnen 2km om je heen zijn zodat je niet zit te roepen in de woestijn.....

Belangrijkste is hoogte , op 868 MHz is dit meer van belang dan binnen of buiten 'hangen' , dus beter op zolder zo hoog mogelijk dan ergens op de vensterbank in de woonkamer , hier heb ik dat opgelost door er 1 beneden in de woonkamer ergens en een 2e als repeater/meeting room op 7m hoogte op de zolder , hiermee bestrijk ik Amersfoort Bunschoten en een stukje van Leusden , afstanden van 4-10km zijn dus mogelijk mits er niet teveel obstakels zoals huizen bomen etc tussen staan....
Ik had mijn node op 18 meter hoogte (hoekwoning) maar op meshtastic was ik echt in het luchtledige aan het roepen. Heb de node even van het dak afgehaald en kijken of er meer nodig is. Op meshcore zag ik 2 nodes van wie ik antwoord kreeg maar dat was allemaal in Tilburg.