Zendamateurs op GoT? Deel 2 Overzicht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• smerko
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-03 17:22
Matched: meshcore
Sinds een tijdje ben ik geintereseerd in 868 Mhz om Meshtastic of Meshcore te proberen.
Wat ik lees is dat Meshtastic groter is en eerder is gestart, maar dat Meshcore betere features heeft.

Wat is jullie ervaring met deze twee protocollen en wat heeft in Nederland een betere dekkingsgraad?

Als eerste node heb ik de Heltec T114 v2 besteld.

• (KBX) Harkanoid
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-03 15:37
Ik ben zelf ook zendamateur F en actief met meshcore op 868MHz , dekkingsgraad is best groot hoor , wij gebruiken het echter lokaal met andere instellingen (2x heltec epaper en 1x lilygo T3S3 )

• (KBX) Harkanoid

• (KBX) Harkanoid
Daarom ben ik ook meshcore gaan gebruiken ipv meshastic het draait zonder mqtt/internet helemaal los , je kan ondanks het lage vermogen tot nog aardige afstanden overbruggen ik heb het hier met een klein groepje zendamateurs hier in de buurt draaien , het is een beetje als packetradio uit de jaren 90

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:23

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

Ik kwam laatst via het cadeautopic hier op Tweakers op het spoor van MeshTastic. Na wat zoeken zag ik dat de Loratec V4 net uit was, en dat je er twee kon krijgen voor 50 euro. Kon het niet laten en heb er meteen twee besteld. Die aanbieding heb ik daarna ook weer gedeeld in het cadeautopic, en later ook op Pepper, waar ik merkte dat er verrassend veel interesse was.

Inmiddels heb ik een eerste test gedaan met MeshCore tussen de twee apparaten. Ik had er eentje op zolder gezet en ben met de andere de straat uitgereden. Tot ongeveer 400 meter werkte het nog prima, maar daarna viel het signaal weg. Er zit natuurlijk ook maar een klein standaardantennetje bij, maar eerlijk gezegd had ik toch iets meer verwacht. Eerder 2 à 3 kilometer dan 400 meter. Ik woon overigens in een dorpje in Groningen, geen line-of-sight dus, maar ik had gehoopt te profiteren van de relatief lege velden tussen de bebouwing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4WHe67cnKfip_WUOe6V7a4qM68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvCWD4KpEuIwoR0IxrCOqrnt.jpg?f=fotoalbum_large
Dat viel dus wat tegen. Het lijkt me nog steeds een leuke hobby om er meer mee te doen, bijvoorbeeld door repeaters te plaatsen, met het uiteindelijke doel om mijn ouders te kunnen bereiken (ongeveer 7 kilometer verderop). Maar met dit bereik zou ik daar nogal wat repeaters voor nodig hebben.

Wat me verder opviel: met de MeshTastic-firmware krijg ik wel berichten binnen van nodes door de hele provincie Groningen heen, dus het netwerk oogt best actief. Alleen kan ik zelf geen berichten versturen, zelfs niet naar nodes die binnen drie hops zitten. Mijn vermoeden is dat het probleem in mijn antenne zit en dat mijn zender wel 'gevoelig' genoeg is om hen te ontvangen maar niet 'krachtig' genoeg is om die nodes te bereiken (ik neem aan dat zij mogelijk dikkere setups hebben).

Daarom denk ik eraan om te investeren in betere antennes (zeg 10–20 euro per stuk) om te zien hoeveel verschil dat maakt. Uiteindelijk lijkt MeshCore me sowieso de interessantere richting: de app is wel wat minder gelikt, maar het concept qua rollen, netwerkstructuur en berichtbevestiging voelt gewoon duidelijker en betrouwbaarder.

• (KBX) Harkanoid
Misschien off-topic maar hier in Amersfoort gebruiken wij meshcore ipv meshastic aangezien we helemaal gek werden van die roeptoeters uit het westen , hier halen we toch minimaal wel een paar km van node naar node , de antenne is minder belangrijker dan de hoogte , hoe hoger de frequentie des meer obstakels zoals gebouwen etc invloed hebben op je reikwijdte , hang hem eens voor je zolderraam zou ik zeggen.....

Oja mocht er nog een zendamat van modus packetradio houden , ik heb elke avond als ik thuis ben een node en BBS draaien op 430.9125 MHz in 1200/9600 bd (jo22qe)

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-03 20:34
Ontzettend leuk! Ik heb de hobby een beetje verwaarloosd eigenlijk op het moment. Misschien binnenkort weer eens solderen en eens kijken naar meshcore. Bedoel je met roeptoeters ook echt het probleem waar een grote repeater in de gerbrandytoren last van heeft?

• (KBX) Harkanoid
Nee.... Er zijn wat gebruikers die vele malen meer dan de maximale 23dBm gebruiken , ik kon ze wel horen maar andersom niet , ik gebruik niet meer dan nodig 16dBm en afwijkende frequentie aangezien meshcore dezelfde frequentie als meshtastic gebruikt (veel ruimte is er ook niet in deze band)

Ik gebruik ook de digitale modus FT8 en 4 met wsjt-x , hiermee heb ik laatst zelfs Japan mee kunnen bereiken , sommige amateurs gebruiken E-QSL ik vind gekke rare kaarten altijd leuk!

Er is best veel met de radio hobby mogenlijk alleen veel dingen moet je maar net weten , ik heb zelfs een vaste amateur telefoonlijn waarmee ik kan bellen naar ongeveer 300 andere radioamateurs via een simpele oude Cisco VoIP telefoon , ermee naar de radio luisteren kan ook zelfs sstv plaatjes ontvangen

• Krysa
scsirob schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:18:
Leuk topic! Ik heb net een Heltec Meshtower met een 10W zonnepaneeltje gekocht. Zelfs achter het raam met dit druilerige weer houdt het de accu's redelijk vol. In een paar dagen 234 bereikbare nodes gespot, sommige tot 5 hops verderop. Ben nog aan het onderzoeken hoe het allemaal werkt, ik monitor mee.
Ik heb weer een nieuwsgierigheid ontwikkeld en een aantal Meshtastic devices gekocht; morgen komen ze binnen! Zodra ik dit onder de knie heb ga ik ook aan de Meshcore ;)

Ik zie op de kaarten maar 2 nodes in de buurt, maar ik ga ervan uit dat er veel meer zijn? Iets met MQTT en niet iedereen die zich daarop aanmeld waarschijnlijk?

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:23

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

Krysa schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:33:
[...]

Ik heb weer een nieuwsgierigheid ontwikkeld en een aantal Meshtastic devices gekocht; morgen komen ze binnen! Zodra ik dit onder de knie heb ga ik ook aan de Meshcore ;)

Ik zie op de kaarten maar 2 nodes in de buurt, maar ik ga ervan uit dat er veel meer zijn? Iets met MQTT en niet iedereen die zich daarop aanmeld waarschijnlijk?
Die maps zijn inderdaad maar een ruwe indicatie. Standaard staat locatiedelen uit in Meshtastic en Meshcore dacht ik, dus dat zal wel een grote invloed hebben. Beetje verneukeratief voor mensen die overwegen mee te doen natuurlijk.

Initieel was ik blij dat ik toch heb doorgezet hier in het 'lege' Noord-Groningen. Alleen is volgens mij het lastige aan Meshtastic dat je soms denkt dat je veel ontvangt, terwijl het in feite maar één node is die het lijstje van anderen doorstuurt. Ik woon in een vrij leeg stuk Noord-Groningen en zie nodes tot in de stad en zelfs richting Appingedam, maar volgens mij zie ik ze dus niet echt. Geen enkel bericht succesvol kunnen verzenden tot nu toe. Meshcore is in die zin wat eerlijker, daar blijft m'n lijstje gewoon leeg :+

Ik heb nu op aanraden van de Meshtastic site twee GIZONT 17cm antennes besteld. Hopelijk wordt het daarmee een stuk beter. En anders kijk ik nog wel eens naar zo’n Yagi van Aliexpress, die zijn ook niet duur :P
Ik snap dat LOS het beste is, maar hier in het vlakke Nederland gaat je dat toch niet echt lukken zonder dikke mast?

• Krysa
Gister MeshCore op de LilyGo T-Deck Plus geflasht. Hand uit het raam en in public een bericht verstuurd: BAM 3 acks. Met Meshtastic heb ik letterlijk buiten MQTT om niemand weten te bereiken. Is dit ook jullie ervaring

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:40

franssie

Save the albatross

Krysa schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:34:
Gister MeshCore op de LilyGo T-Deck Plus geflasht. Hand uit het raam en in public een bericht verstuurd: BAM 3 acks. Met Meshtastic heb ik letterlijk buiten MQTT om niemand weten te bereiken. Is dit ook jullie ervaring
Als ik zo op Ali kijk zijn dat een soort mini blackberry's met een ESP aan boord? Dat is wel verrekte geinig dan.
Heb je meer details/ervaringen?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:40

franssie

Save the albatross

Ik ben maar een Mesh topic gestart om de discussie wat centraler te krijgen. Input en hulp is welkom
LORA Mesh Radio - Meshtastic meshcore | COM zonder Internet

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1