Ik kwam laatst via het
cadeautopic hier op Tweakers op het spoor van MeshTastic. Na wat zoeken zag ik dat de Loratec V4 net uit was, en dat je er twee kon krijgen voor 50 euro. Kon het niet laten en heb er meteen twee besteld. Die aanbieding heb ik daarna ook weer gedeeld in het cadeautopic, en later ook op
Pepper, waar ik merkte dat er verrassend veel interesse was.
Inmiddels heb ik een eerste test gedaan met
MeshCore tussen de twee apparaten. Ik had er eentje op zolder gezet en ben met de andere de straat uitgereden. Tot ongeveer 400 meter werkte het nog prima, maar daarna viel het signaal weg. Er zit natuurlijk ook maar een klein standaardantennetje bij, maar eerlijk gezegd had ik toch iets meer verwacht. Eerder 2 à 3 kilometer dan 400 meter. Ik woon overigens in een dorpje in Groningen, geen line-of-sight dus, maar ik had gehoopt te profiteren van de relatief lege velden tussen de bebouwing.
:strip_exif()/f/image/pvCWD4KpEuIwoR0IxrCOqrnt.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat viel dus wat tegen. Het lijkt me nog steeds een leuke hobby om er meer mee te doen, bijvoorbeeld door repeaters te plaatsen, met het uiteindelijke doel om mijn ouders te kunnen bereiken (ongeveer 7 kilometer verderop). Maar met dit bereik zou ik daar nogal wat repeaters voor nodig hebben.
Wat me verder opviel: met de MeshTastic-firmware krijg ik wel berichten binnen van nodes door de hele provincie Groningen heen, dus het netwerk oogt best actief. Alleen kan ik zelf geen berichten versturen, zelfs niet naar nodes die binnen drie hops zitten. Mijn vermoeden is dat het probleem in mijn antenne zit en dat mijn zender wel 'gevoelig' genoeg is om hen te ontvangen maar niet 'krachtig' genoeg is om die nodes te bereiken (ik neem aan dat zij mogelijk dikkere setups hebben).
Daarom denk ik eraan om te investeren in betere antennes (zeg 10–20 euro per stuk) om te zien hoeveel verschil dat maakt. Uiteindelijk lijkt
MeshCore me sowieso de interessantere richting: de app is wel wat minder gelikt, maar het concept qua rollen, netwerkstructuur en berichtbevestiging voelt gewoon duidelijker en betrouwbaarder.