Zendamateurs op GoT? Deel 2 Overzicht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-03 11:39
Kwam op een rommelmarkt dit apparaat voor €2 tegen. Een airband transceiver met kristallen. Niks digitale frequentieinstelling :)

Het ding is volgens een sticker op de behuizing van een zweefvliegclub geweest dus bevat een aantal frequenties welke door zweefvliegers worden gebruikt, o.a. 123.500 MHz. Ik ga nog eens kijken of ik andere kristallen in de houders kan zetten zodat ik bijvoorbeeld de torens van Schiphol kan horen. (8>

Afbeeldingslocatie: https://c1.staticflickr.com/5/4159/33716687033_de03fcdd2d.jpg
Becker AR 10 S crystal airband transceiver by Johan, on Flickr

Weblog | Straling!

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-03 11:39
franssie schreef op maandag 8 mei 2017 @ 22:09:
@TNW Die kristallen moeten wel te vinden zijn uit oudere scanners etc. Zit je ook in de facebook groep? Daar worden ze wel eens aangeboden voor de heb of vuilnisbak.
Dit is hoe de kristalmodules eruit zien:

Afbeeldingslocatie: https://i.snag.gy/f5gVPo.jpg

Elke module bevat twee kristallen, ik heb er maar 1 kunnen loshalen, de andere zit vastgesoldeerd. Vermoedelijk worden twee kristallen gebruikt om split operation mogelijk te maken.

Het is in mijn ogen ook mogelijk dat zenden en ontvangen met andere mechanismen werkt, misschien werkt de ontvanger met een middenfrequentie en het het zenden met een van de harmonischen van het kristal? Het zichtbare kristal heeft een verhouding van (redelijk rond) 3.65x de gelabelde frequentie.
Ik ga het andere kristal ook eens demonteren zodat ik kan zien wat daar op staat.

Weblog | Straling!

Verwijderd

Ooit eens een TEAM Roadcom in din formaat gehad in mijn auto.
Dit was in 2007 toen nog met mijn 1e Model Ford Mondeo.
Verlichting kon op blauw/rood/groen geschakeld worden en had 40 kanalen.

Hierna helaas nooit meer iets met 27MC gedaan.
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/vh9cMC2JCtII/med.jpg
Afbeeldingslocatie: https://myalbum.com/photo/0bsewvfsvvOa/med.jpg

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-04 07:03
Vandaag een 800 Watt 1:1 Balun van hfkits.nl in elkaar gezet. Ik moet nog even een 47 Ohm weerstand vinden zodat ik de balun wat beter kan testen. Even afwachten wanneer die weerstanden bestelling geleverd gaat worden. Overigens ben ik geen soldeerwonder, maar ik heb wel veel plezier gehad in het maken en bouwen van deze kit. Binnenkort eens ophangen buiten :) Uiteindelijk wil ik er een 'kattensnor' antenne van maken voor 10 en 20 meter. Misschien ook 40 meter maar daarvoor moet ik nog even kijken of ik genoeg ruimte heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbZAVXQfKSOMSsQDKqzDVVVQbYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zC75viKuhDLZPgdJqvy4yfBT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QYvNmSYvSpkE3TO0fibOQOScNbk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hdWwaogKFZH0RAQ68Yb3e0w4.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door Emperor_ op 02-01-2021 19:45 ]

• Emperor_
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-04 07:03
tim427 schreef op vrijdag 30 april 2021 @ 15:01:
[...]

Dat is ongeveer dezelfde leermethode die ik nu hanteer :) N-examens gaan nu prima, langzamerhand de stap maken naar F-stof :)

Mocht je nog YoutTube videos hebben die mind-blowing, of een "Aaahhh zit dat zo!?"-momentje hebben bezorgd; let me know :)
De F stof valt wel mee. Het rekenwerk is in het begin wel veel oefenen en er is veel overlap met de N stof. Zelf deed ik eerst Hoofdstuk 1 N en daarna Hoofdstuk 1 F en zo alles doorgewerkt t/m hoofdstuk 8 dacht ik. Er is echt heeeel veel overlap en de F stof gaat iets dieper op sommige punten. Als je N je nu goed afgaat zou ik meteen doorpakken voor F inderdaad. Ik heb wel heeeeel veel oefenexamens gedaan voor F. Alles van 2010 t/m 2020. Sommige ook meerdere keren. Dat helpt enorm bij zoeken waar je zwakke plekken in kennis zit. Op het examen van 14 april zag ik wel nieuwe vragen, dus zorg er voor dat je niet alleen de antwoorden uit je hoofd leert ;-)

Ik heb veel gehad aan de volgende youtube kanelen en filmpjes:

Rob Hoevenaars
Meneer Wietsma Natuurkunde
DrPhysicsA: Resistance, Reactance and Impedance

Afgelopen week mijn F call kunnen registeren bij Agentschap Telecom en de rest van de avonden gespendeerd om QRZ, LoTW en de wijzigingen door te geven aan alle verengingen waar ik lid van ben. Daarnaast ook eens serieus gekeken naar logging software en integratie met online services. Uiteindelijk heb ik voor Log4OM gekozen welke mooie integratie heeft met LoTW en QRZ. Gelijk ook een automatisch backup ingesteld met voor Log4OM en LoTW settings zodat ik daar een lange tijd. Als ik nu een QSO maak in Log4OM staat deze 2 minuten later op QRZ :) super fijn! Verder heb ik voor nu besloten om geen papieren QSL kaarten meer te accepteren en alleen digitaal. Werkt allemaal mooi!

Gisteren mijn eerste QSO's op 6m kunnen maken. Helaas geen DX, maar dat mag de pret niet drukken. 10m ging dan alweer veel beter. En dat met een eigengemaakte fan dipooltje :)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HS5pIBP38qLEjfBwnL1NIvDPd5Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KjkMbQSnZXoyBt6Bgz9xvjsj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 49% gewijzigd door Emperor_ op 01-05-2021 09:51 ]

• kozue
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-04 10:28
Ik kom regelmatig bij kringlopen hier in de buurt. Niet perse voor ham spullen, maar vooral voor m’n andere hobby: vintage audio. Maar vandaag hadden ze er een 27MC transceiver (een “bakkie”) liggen, voor een tientje. Bij inspectie aldaar was het me al opgevallen dat de aansluiting van de mic kapot was (er moet een nieuw plugje aan), maar bij thuiskomst liep ik tegen iets aan waar ik daar niet aan gedacht had. Die dingen werden vaak gebruikt door truckers en zullen dus vaak op 12 a 13 volt DC werken, niet op 230 AC. Alhoewel de plug er uit zag als een standaard 8’je van een netsnoer, is het er toch niet een.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gENSCO4HehHpbhRNzneK5KxMepg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uomnzF9yD6koxWxKz4faL36C.jpg?f=fotoalbum_large

Alhoewel ik het idee heb dat een “bakkie” voor een echte zendamateur zoiets is als een printer voor een serverbeheerder (de rest van de wereld vind een printer “IT”, de server admin vind het “consumentenprul”), hoopte ik dat iemand hier een idee had om m toch van stroom te kunnen voorzien. Ik heb al gekeken voor adapters maar die hebben allemaal van die ronde pluggen, niet een die ik hierop aan kan sluiten. Is dit een veelgebruikte aansluiting of een Amroh specifiek ding? En is dat nog een beetje ok, Amroh, of zijn dat budgetspullen?

Dit is het apparaat zelf:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_38XNAeJrF29y6yBr1Fk-zLh5a8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1nHFiZo09ziYXjBq4HHHomr5.jpg?f=fotoalbum_large

En de mic:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3f8m8Op_G_uvmCYcyeDBSaFJEA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CsfjDvyQikuGUxvjxYMUseAY.jpg?f=fotoalbum_large

Die mic krijg ik vast wel aangesloten als ik zo’n plugje kan vinden. Ik ben redelijk noob in solderen, maar 4 draadjes aan elkaar zal me vast nog wel lukken. Alleen de stroom is een groter probleem.

Zelfs als ik het bakkie niet werkend kan krijgen, was het toch z’n geld waard. Er zat immers een “gratis” antennetuner bij, die op zichzelf het tientje al waard was:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I41efV1oYHJsx8f2wcMB4eN0OaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/krJEzwe44cBt245Y39hfPR2o.jpg?f=fotoalbum_large
Mocht het toch geen antennetuner zijn (voor mij is dit allemaal nieuw), hoor ik het ook graag ;)

• kozue
Nou, daar is ie dan, m’n eerste zender. Had gister op goed geluk een betaalbare Yaesu 857 gevonden. Was gisteravond op MP gezet en binnen een uur was er al iemand die de vraagprijs had geboden. Ik ben er gewoon nog iets boven gaan zitten in de hoop dat hij m nog niet aan die andere bieder had toegezegd, en dat heeft gewerkt :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/L7pjlvz0fFCPTROVARgZwBoV7x0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2YKG2GWQVEoFoGXIssDt3Jwo.jpg?f=fotoalbum_large

Met handleiding en mic. Hij was getest met zenden en ontvangen door de vorige eigenaar, dus ik heb er alle vertrouwen in dat ie gaat werken. Maar ik heb eerst een voeding nodig. Ik heb hier nog wel een 12V camping adapter liggen, maar geen plug om deze op elkaar aan te sluiten.
Ook moet ik nog ergens een CAT kabel vandaan plukken, aangezien ik m o.a. met FT8 wil gaan gebruiken, en dan heb je toch een computerverbinding nodig.

Maar ik heb nog ff. Het eerste examen is pas in januari dus heb nog 2 maanden om een voeding, CAT kabel en antenne te regelen. Ik heb me ook maar alvast aangemeld voor F en DLZA gevraagd m’n N cursus naar F om te zetten. Deze zender doet ook 160m, 80m en 6m en daar mag je niet op met een N, dus nog een extra reden om die te halen ;)

• kozue
Nou, daar is ie dan, m’n eerste serieuze antenne.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8rAxTLB6j5AgtcZQp9GsJW1A5dU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gVK5fiNMZX2NTkUEZRuPxcAW.jpg?f=fotoalbum_large
Het is een Lafayette MA-2000 geworden, voor 2m en 70cm. Nog niet uitgebreid mee kunnen spelen ivm weekend en family time enzo, maar een snelle check met PI2NOS bracht m’n signaal van S3 naar S7.

Wat ik nog moet doen is die kabel netjes naar binnen werken. Zoals je kunt zien zit ie nu door een kier in het raam. Dat is nu nog geen probleem (wat frisse lucht is goed, en het is er nooit echt koud), maar de winter komt er aan… Hij moet dan door het dak heen net onder de dakpannenrand. Nog iets om uit te zoeken.

Een upgrade voor de toekomst is het ding meer de hoogte in. Hij zit nu redelijk laag en daar zal ik best veel signaal door verliezen. Het plan is een dakkapel op zolder plaatsen (zolder is niet te zien op deze foto), en dan daar de antenne op, op zo’n tegelvoet. Maarja, eerst maar eens geld sparen en een bouwbedrijf zoeken die tijd heeft. Iedereen lijkt tegenwoordig bezig met bouwen en ze hebben het allemaal druk.

Ik heb trouwens toch die “dure” endfed besteld voor HF. Die kitjes waren wel een stuk goedkoper, maar als ik zie hoeveel ik al aan het klooien ben om een simpel PL of N stekkertje aan een coax te solderen, denk ik dat me dat alleen maar irritatie op gaat leveren. Dan liever iets meer kwijt voor eentje die ik gewoon kan hangen en gaan.

• kozue
Nou, hij is binnen, m’n uitnodiging voor F op 19 januari. Ik heb ook bevestiging gehad dat ik dezelfde dag ook voor N op mag, dus mocht ik F niet gaan halen, heb ik iig die (N lukt sowieso wel). De brief voor N is er nog niet, dus die komt wellicht morgen ofzo. Zijn er hier nog anderen die de 19de naar Nijkerk komen?

De afgelopen weken, naast studeren voor F, ook nog wat updates gedaan aan m’n antennes. Alles hangt ondertussen. Zowel de Lafayette voor 2/70 als de endfed voor HF. Kabels netjes naar binnen onder de dakpannen door (heeft m’n zwager nog wat bij geholpen), via een redelijk onzichtbaar gaatje aan de binnenkant achter een radiator.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R42beuFcN5z60Yk5HiTexVk0UiY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IMQc1ShkVbdfnjp7LF98xsAs.jpg?f=fotoalbum_large

En vandaag nog een storingsbron in m’n hobbykamer gevonden. Blijkbaar genereert m’n KVM switch een hoop RF storing als beide computers (desktop en werklaptop) tegelijk aan staan. Dat ding ingepakt in alufolie zorgde meteen voor rustigere ontvangst op (o.a.?) 70cm :9

• kozue
SjOuKeS schreef op dinsdag 8 maart 2022 @ 10:50:
Op basis van jouw verhaal is het mij alleen nog niet duidelijk of je last hebt van mantelstromen (RF via de coax kabel die binnen komt) of instraling van het HF signaal in je huis (niet via de coax kabel) of via een andere kabel/verbinding.
Ja, dat is mij ook nog niet duidelijk. Dus ik hoopte dat meer ervaren zendamateurs iets zouden weten wat me in de goede richting kan sturen.
Een endfed antenne met een 64:1/49:1 (relatief kans weinig mantel stromen) of een 9:1 (relatief grote kans op mantelstromen) hebben een tegencapaciteit nodig. Meestal is dit de Coax kabel, bij een 9:1 wordt vaak een extra draad als tegencapaciteit gebruikt.
Als je een relatief korte coax kabel gebruikt dan werkt de antenne minder goed en krijg je HF op plekken waar je dat niet wilt.

Als je gebruik maakt van een mantelstroom filter let dan wel op dat wanneer je deze vlak bij je radio zet dat de mantelstromen (en HF) in de shack komen, omdat ze pas bij het mantelstroom filter worden tegengehouden.
Het HF signaal komt dus niet meer direct in de radio maar de coax die binnen komt is wel "heet" en straalt dus ook binnen. Hier krijg je weer instraling op voeding/audio/data kabels etc.
Ik heb inderdaad regelmatig gelezen dat een mantelstroomfilter aan te raden is bij endfed antennes. Dus dat was iets waar ik al vanaf het begin aan dacht, en een paar weken geleden maar gedaan heb. De tegencapaciteit staat ook genoemd in de handleiding die er bij kwam. Ze raden aan om een 4.2m coax te gebruiken. Dus het ziet er momenteel zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hg7gn4cFlOzzQ-FPjJzQ0u0xnBI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dDDD2VskMuG2RWUKaJNnXoA4.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZDoRYWi8oR0zKl07xe0p5ZD9__A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nlq54CY7uGyWPXKfB5OgDYBE.jpg?f=fotoalbum_large

Het filter zit buiten, vlak onder de unun. Daar zit 4.2m RG58 tussen en vanaf het filter gaat ie naar binnen, naar de transceiver. Dichterbij dan dat ga ik m niet krijgen ;)
Kijk eens of je een simpele veldsterkte meter kunt maken om te meten waar er HF aanwezig is.

Er is ook nog een redelijke kans dat je de RFI inkoppelt via de coax van je UHF/VHF antenne aangezien die langs de HF kabel loopt.
Dat is inderdaad wel eens handig om naar te kijken. Volgens mij is een nieuwe veldsterktemeter redelijk duur en ik heb nog niet zo veel verstand van electronica, dus of zelf maken gaat lukken weet ik niet. Maar wel een interessant project om eens te proberen (of kijken naar een 2de hands) :)

Of de 2 coax kabels invloed op elkaar hebben zou ik niet weten. Volgens mij zouden ze best goede afscherming moeten hebben? Die van de VHF antenne is aircell 7, een stukje beter dan die RG58 van de HF (voornamelijk om verliezen te beperken). Maar ik heb wel gemerkt dat te hoge vermogens op HF ook m’n apparatuur storen (zelfs m’n complete usb bus kan er door wegvallen). Is een mantelstroomfilter ook een ding bij groundplane antennes? Of helpt dat niks tegen instraling?

• sprk_nl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-03 20:30
Ronald.42 schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 22:25:
[...]

20km was hier prima haalbaar met 4 watt op fm.
Ik had dan wel mijn gpa 1/2 golflengte op 13 meter hoog vrij zicht staan.
De tegenpartij had diezelfde antenne op 3 meter hoog tussen de bomen.

Als je met je naasten die mogelijkheid als backup wilt hebben lijkt het me sowieso handig dat je ze een beetje opleid in het gebruiken van de tranceiver alsmede afspraken over welke frequenties op welke tijden en in welke mode je afspreekt om contact te zoeken mocht de poep de ventilator raken.
Klopt, een protocol is een pre. Er komt meer bij kijken.
Dat is prima te doen als je het nu vooraf plant en regelmatig test.

Vrij zicht is een andere uitdaging.
Vandaar dat ik specifiek met een radioplanner aan de slag wil.
Radio Mobile maakt gebruik van hoogte mappen en helpt me redelijk in een goede richting.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C-g23yAisGuY6VI6XUBe2k79aMM=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/R6mKKfxno7KWactMh6TudMp2.png?f=user_large

1 straat van mij is de bliksem ingeslagen op een stuk aluminium dakrand.
Kwestie van pech? Ons huis iets verder staat al flink hoger.
Om nu (zoals vroeger bovenop een tv-antenne) een communicatie antenne te plaatsen (liefst meerdere)
geeft mij shit before the fan als het begint te rommelen. Dat zal een mobiele mast worden.

Ik heb een rechte muur tot aan de punt van het dak.
Mogelijk dat ik een schuif systeem kan maken om een antenne boven het dak uit te krijgen.
Ofwel een opstelling op een plat dak om de eerste 4 meter hoogte te overbruggen, maar dan zit ik nog met rijtjes huizen aan 1 kant die zeker dempen.
Ik ben inspiratie aan het afstruinen hoe andere de opstelling hebben gemaakt.

Radio techniek zou niet leuk zijn als het enkel maar het afsluiten van een abonnementje was he :)
First things first.... Radio planning, hoogte-mappen, offline, liefst met intekenen van objecten.

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:07

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

Ik kwam laatst via het cadeautopic hier op Tweakers op het spoor van MeshTastic. Na wat zoeken zag ik dat de Loratec V4 net uit was, en dat je er twee kon krijgen voor 50 euro. Kon het niet laten en heb er meteen twee besteld. Die aanbieding heb ik daarna ook weer gedeeld in het cadeautopic, en later ook op Pepper, waar ik merkte dat er verrassend veel interesse was.

Inmiddels heb ik een eerste test gedaan met MeshCore tussen de twee apparaten. Ik had er eentje op zolder gezet en ben met de andere de straat uitgereden. Tot ongeveer 400 meter werkte het nog prima, maar daarna viel het signaal weg. Er zit natuurlijk ook maar een klein standaardantennetje bij, maar eerlijk gezegd had ik toch iets meer verwacht. Eerder 2 à 3 kilometer dan 400 meter. Ik woon overigens in een dorpje in Groningen, geen line-of-sight dus, maar ik had gehoopt te profiteren van de relatief lege velden tussen de bebouwing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4WHe67cnKfip_WUOe6V7a4qM68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvCWD4KpEuIwoR0IxrCOqrnt.jpg?f=fotoalbum_large
Dat viel dus wat tegen. Het lijkt me nog steeds een leuke hobby om er meer mee te doen, bijvoorbeeld door repeaters te plaatsen, met het uiteindelijke doel om mijn ouders te kunnen bereiken (ongeveer 7 kilometer verderop). Maar met dit bereik zou ik daar nogal wat repeaters voor nodig hebben.

Wat me verder opviel: met de MeshTastic-firmware krijg ik wel berichten binnen van nodes door de hele provincie Groningen heen, dus het netwerk oogt best actief. Alleen kan ik zelf geen berichten versturen, zelfs niet naar nodes die binnen drie hops zitten. Mijn vermoeden is dat het probleem in mijn antenne zit en dat mijn zender wel 'gevoelig' genoeg is om hen te ontvangen maar niet 'krachtig' genoeg is om die nodes te bereiken (ik neem aan dat zij mogelijk dikkere setups hebben).

Daarom denk ik eraan om te investeren in betere antennes (zeg 10–20 euro per stuk) om te zien hoeveel verschil dat maakt. Uiteindelijk lijkt MeshCore me sowieso de interessantere richting: de app is wel wat minder gelikt, maar het concept qua rollen, netwerkstructuur en berichtbevestiging voelt gewoon duidelijker en betrouwbaarder.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:50

franssie

Save the albatross

(KBX) Harkanoid schreef op zondag 9 november 2025 @ 23:13:
Ja klopt , ik heb het onder de knie gekregen met trial en error..... Soms denk je van huh? Waarom werkt dit zo onlogisch?

Zelfde als met packet radio , allemaal dode links etc , maar wel weer actief als ik thuis ben op 430.9125 en ergens tussen 7 en 30 MHz met FT8
De informatie is voor een Noob zoals ik inderdaad erg verspreid, ding eens teruggezet naar fabrieksinstellingen en alleen de regio aangepast (waarschijnlijk had is gisteravond iets teveel in de instellingen lopen rommelen)
Maar ik zie nu in mijn android app dat ie nu wel iets doet als relais lijkt het
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x7o4hxe905VrXnU5cKr2fRtMu-0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QB9PD4eCAPPgZpSLGBSWCZ6C.jpg?f=fotoalbum_large

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Pagina: 1