Welke regio woon je?ramonfincken schreef op zondag 25 januari 2026 @ 10:02:
Heltec V4 aangesloten, standaard airtime = 1 , klopt dat ?
Nog steeds ellende om de buitenwereld te bereiken. Toch kijken of ik een veilige buitenlocatie kan vinden ipv zolder.
Almere literatuurwijk dicht bij de gamma
Almere is min 2 NAP, plus ik zit binnen op zolder te zenden en niet ver hiervandaan is een ringwal voor de Hogering ( soort N weg ). Ik heb een richtantenne richting almere centrum gemikt.
De almere centrum (33) repeater ontvang ik meestal, maar niet altijd. Er heen zenden is meestal niet te doen.
Zou je niet meer richting Hilversum / zuidoost moeten gaan dan? Ik kan me voorstellen dat je daar wellicht meer tegenkomt.
Dat Almere Centrum een beetje een dode hoek is.
ik ben nieuw in dit radio / zend wereldje, dus kan het ook fout hebben
Dat Almere Centrum een beetje een dode hoek is.
ik ben nieuw in dit radio / zend wereldje, dus kan het ook fout hebben
[ Voor 20% gewijzigd door marapuru op 25-01-2026 13:20 ]
We hebben't wel ff over de Liligo TDeck, heh? Daar kan je in de Flasher voor drie dingen kiezen: Ripple, Ripple met SD store en de community firmware. Geen van beide Ripple opties bieden Bluetooth.Cave_Boy schreef op zondag 25 januari 2026 @ 08:13:
[...]
Je kan bij de setup van de software aangeven wat voor firmware je erop wilt. Hierbij kan ook met bluetooth.
Je kan ook een vaste pincode etc instellen.
EDIT: Als ik @Thomas H volg, denk jij waarschijnlijk aan de Community firmware... die heb ik nog niet geprobeerd nee, maar de Ripple UI vind ik op zich best prettig. Dan maar geen BT met dit ding, er is nog genoeg andere hardware onderweg.
EDIT 2: Ik had ook gewoon de tekst op de Flasher-pagina kunnen lezen.
En daar hoort inderdaad de TDeck niet bij.Please note the only Firmware that supports Bluetooth (for use with the smartphone apps) are the Companion Radio Firmwares, the default pairing pin is either shown on the screen or 123456
[ Voor 38% gewijzigd door Liegebeest op 25-01-2026 22:12 ]
Liege, liege, liegebeest!
Nou die repeater is heel goed met bereik naar meerdere repeaters buiten de polder.
Hij staat namelijk heel hoog ( flat/toren )
Maar... Je idee om een andere kan te mikken ga ik zeker proberen!
Hij staat namelijk heel hoog ( flat/toren )
Maar... Je idee om een andere kan te mikken ga ik zeker proberen!
[ Voor 12% gewijzigd door ramonfincken op 25-01-2026 15:08 ]
Ik had nog wat "tokens" over en ging eens kijken wat er mogelijk was. Inmiddels heb een soort alles in firmware gemaakt. Repeater+Room-server+companion radio+WIFI (TCP)+Webinterface (Settings/senden berichten/ontvangen berichten etc) en ik kan hem succesvol koppelen aan Home Assistant (Via Wifi/TCP). Wifi debug kan aan en uit gezet worden net zoals de auto-discovery van de eventuele sensors (Ik heb ze niet dus het opstarten duurde een minuut of langer. Of het ook werkt weet ik niet want dan moet ik eerst iets ontvangen. Ik heb de standaard antenne nog maar er is een repeater een kilometer ofzo verder dus het zou kunnen. Ik moet nog wat tweaken merk ik want Companion radio (De app) connect niet meer maar technisch is het in ieder geval prima mogelijk om het op 1 ESP32 te draaien. (Lillygo T-Beam)Thomas H schreef op zondag 25 januari 2026 @ 09:37:
[...]
Korte vraag, lastig antwoord misschien, maar zie ik het goed? Zijn dat de opties? Ik zou zo graag the best of both worlds hebben :-) Ofwel de full-blown Ripple UI met de BLE of USB of zelfs WiFi opties van de community versie... Heeft iemand dat toevallig wel werkend gekregen?
Heb je een link van de antenne die je hebt gekozen? Ik heb er eentje bij Ali besteld, maar die lijkt maar niet te willen komen.Rgerr schreef op zondag 25 januari 2026 @ 11:09:
[...]
Ik ga er ook een buitenantenne aan hangen, die komt als het goed is morgen binnen. Dan eens zien of ik jou kan bereiken vanaf hier.
Deze, ook van Ali: https://a.aliexpress.com/_EQZEPfWwolly_a schreef op zondag 25 januari 2026 @ 18:37:
[...]
Heb je een link van de antenne die je hebt gekozen? Ik heb er eentje bij Ali besteld, maar die lijkt maar niet te willen komen.
En deze ook besteld, maar weet nog niet waar ik die ga neerzetten. Waarschijnlijk met een repeater elders in de omgeving. https://a.aliexpress.com/_EzuI0BS
Werkt nu inderdaad. Beginnersprobleempjes.franssie schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 10:00:
[...]
Je hebt op beide apparaten de andere als contact? Dan zou het moeten werken
Seeed SenseCAP Solar Node P1 Pro laat nog even op zich wachten. Vertraging in levering.
Externe antenne zit aan mijn repeater vast, krijg diverse meldingen van meshcore app dat er nieuwe contacten/repeaters zijn gevonden. Ook in public kanaal ontvang ik regelmatig berichten, maar het lijkt alsof niemand mijn berichten ontvangt. Kan dat kloppen?
Ik heb het zelfde. Er is een heltec v4 onderweg, zo heb ik net wat meer power. Mijn router adverts komen vaak wel door.Rgerr schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:25:
Externe antenne zit aan mijn repeater vast, krijg diverse meldingen van meshcore app dat er nieuwe contacten/repeaters zijn gevonden. Ook in public kanaal ontvang ik regelmatig berichten, maar het lijkt alsof niemand mijn berichten ontvangt. Kan dat kloppen?
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Ik heb 3x v4: repeater met externe antenne buitenshuis op 3 meter hoogte, room server en ble companion. Maar het lijkt alsof mijn berichten niet doorkomen in onder andere public en #test. Als ik een bericht in een kanaal verzend zie ik alleen dat die door mijn eigen repeater is opgepakt. Enig idee hoe dit op te lossen?sailor_dg schreef op maandag 26 januari 2026 @ 12:31:
[...]
Ik heb het zelfde. Er is een heltec v4 onderweg, zo heb ik net wat meer power. Mijn router adverts komen vaak wel door.
Kijk eens of je repeater neighbours heeft, en hoe goed die verbinding is. Daarna kun je evt ook een ping doen via de map, vanaf je companion over je router naar de verschillende hops in de buurt.
Test het bereik tussen je companion en repeater eens buiten. Bij mij was de antenneaansluiting op het printplaatje losgeschoten waardoor de RAK4631 dagenlang zonder antenne heeft gedraaid. Hierdoor had ik al vanaf 300 meter geen bereik meer met mijn repeater en kreeg ik amper berichten binnen. Zonder antenne draaien maakt de LoRa-radio "doof" trouwens, enige optie dan nog is de module vervangen...Rgerr schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:01:
[...]
Ik heb 3x v4: repeater met externe antenne buitenshuis op 3 meter hoogte, room server en ble companion. Maar het lijkt alsof mijn berichten niet doorkomen in onder andere public en #test. Als ik een bericht in een kanaal verzend zie ik alleen dat die door mijn eigen repeater is opgepakt. Enig idee hoe dit op te lossen?
We zullen eens kijken of we wat troubleshooting tips kunnen toevoegen in de TS*
[ Voor 5% gewijzigd door dylan111111 op 26-01-2026 17:28 ]
Met de heltec v4 kan je makkelijk te hard staan. Alleen de repeater hoeft op max vermogen. room server en ble companion gewoon op laag vermogen zetten. Je repeater stuur het wel door. Zal de room server en companion gewoon binnen huis houden. Anders heb je kans dat de repeater te sterk is.Rgerr schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:01:
[...]
Ik heb 3x v4: repeater met externe antenne buitenshuis op 3 meter hoogte, room server en ble companion. Maar het lijkt alsof mijn berichten niet doorkomen in onder andere public en #test. Als ik een bericht in een kanaal verzend zie ik alleen dat die door mijn eigen repeater is opgepakt. Enig idee hoe dit op te lossen?
#test wordt lang niet altijd beantwoord. Kijk even hier of het bericht binnen komt : https://analyzer.letsmesh.net/channels
Repeater staat momenteel buiten met externe antenne. Room server en ble companion staan beide binnen, room server op zolder, met antenne. Volgens mij zijn die gewoon netjes bevestigd.dylan111111 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 17:25:
[...]
Test het bereik tussen je companion en repeater eens buiten. Bij mij was de antenneaansluiting op het printplaatje losgeschoten waardoor de RAK4631 dagenlang zonder antenne heeft gedraaid. Hierdoor had ik al vanaf 300 meter geen bereik meer met mijn repeater en kreeg ik amper berichten binnen. Zonder antenne draaien maakt de LoRa-radio "doof" trouwens, enige optie dan nog is de module vervangen...
We zullen eens kijken of we wat troubleshooting tips kunnen toevoegen in de TS*
Repeater staat volgens mij nu op 28. Room en companion zijn beide binnen inderdaad.marc1990 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:24:
[...]
Met de heltec v4 kan je makkelijk te hard staan. Alleen de repeater hoeft op max vermogen. room server en ble companion gewoon op laag vermogen zetten. Je repeater stuur het wel door. Zal de room server en companion gewoon binnen huis houden. Anders heb je kans dat de repeater te sterk is.
#test wordt lang niet altijd beantwoord. Kijk even hier of het bericht binnen komt : https://analyzer.letsmesh.net/channels
Net een paar keer geprobeerd op test kanaal, op de analyser komen echt totaal andere berichten binnen dan op meshcore app in kanaal #test. Is dat normaal? Net als mijn berichten door alleen mijn eigen repeater wordt opgepakt? Kan niet zien of die vanaf daar verder gaat?
#test is wat observer waarnemen. Veel bericht komen maar een klein stukje. Kijk even op de kaart waar mqqt connected observer zijn. Als die ver weg zijn kan het zijn dat gewoon verloren gaat. Je kan ook proberen trace te doen naar een repeater in de buurt. (companion app onder tools: jouw repeater -> ander repeater -> jouw repeater)Rgerr schreef op maandag 26 januari 2026 @ 18:59:
[...]
Repeater staat volgens mij nu op 28. Room en companion zijn beide binnen inderdaad.
Net een paar keer geprobeerd op test kanaal, op de analyser komen echt totaal andere berichten binnen dan op meshcore app in kanaal #test. Is dat normaal? Net als mijn berichten door alleen mijn eigen repeater wordt opgepakt? Kan niet zien of die vanaf daar verder gaat?
Probeer ook gewoon even met ander power instellingen. (naar wijzigen moet je reboot doen. daarna kijk je met get tx checken welke instelling is in gesteld)
Dank je, ik zat al naar de kaart te kijken. Wat is te ver weg? Hemelsbreed is de dichtstbijzijnde zo’n 8-9 km.marc1990 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:27:
[...]
#test is wat observer waarnemen. Veel bericht komen maar een klein stukje. Kijk even op de kaart waar mqqt connected observer zijn. Als die ver weg zijn kan het zijn dat gewoon verloren gaat. Je kan ook proberen trace te doen naar een repeater in de buurt. (companion app onder tools: jouw repeater -> ander repeater -> jouw repeater)
Probeer ook gewoon even met ander power instellingen. (naar wijzigen moet je reboot doen. daarna kijk je met get tx checken welke instelling is in gesteld)
Edit: probeerde wat repeaters ‘in de buurt’ te pingen, maar resulteert al vrij gauw in een time-out. Eigen devices pingen lukt uiteraard wel goed.
[ Voor 8% gewijzigd door Rgerr op 26-01-2026 20:07 ]
Weet iemand hier toevallig van wie NL-LID PDM R2 is?
Deze repeater doet zo'n 8 adverts per minuut, met een totaal van 12k over de laatste 24 uur.
#shame
Deze repeater doet zo'n 8 adverts per minuut, met een totaal van 12k over de laatste 24 uur.
#shame
In Public hadden ze het eerder over een vergelijkbaar sujet; blijkbaar zijn mensen om'm heen hun repeaters al aan het aanpassen, zodat ze diens verkeer niet meer doorsturen. EDIT: Ik zie net dat ze mogelijk de eigenaar hebben gevonden.RikvE schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:56:
#shame
Ook leuk, ala #SweetSummerChild: gisteren vroeg er iemand in Public wie er eigenlijk "de baas is over MeshCore".
Tja... Er is er maar eentje de chef over de Github repo voor RippleUI en MeshOS... En volgens mij zwaait er ook maar eentje de scepter over de firmware voor repeaters enzo. En daarnaast vindt onze overheid natuurlijk wat van het gebruik van de frequenties.
Maar verder is het't wilde westen. Niemand die je kan blokkeren uit Public, en het is sociale controle die mensen kalm probeert te houden. Maar ik zag al wat (maar gelukkig zeldzame!) vrouwonvriendelijke of harder-rechtse dingetjes voorbij zeilen. Wil je dat niet zien, dan zal je een eigen kanaal moeten maken, of een room, die besloten is... en dan maar geen Public.
[ Voor 48% gewijzigd door Liegebeest op 26-01-2026 20:33 ]
Antenne op een andere plaats en vooral hogerRgerr schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:49:
[...]
Dank je, ik zat al naar de kaart te kijken. Wat is te ver weg? Hemelsbreed is de dichtstbijzijnde zo’n 8-9 km.
Edit: probeerde wat repeaters ‘in de buurt’ te pingen, maar resulteert al vrij gauw in een time-out. Eigen devices pingen lukt uiteraard wel goed.
All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow
Vaak een powerissue, door een defect of een powerbank die niet goed kan bepalen of er wel/niet stroom wordt afgenomen. Bij boot stuurt hij een advert.RikvE schreef op maandag 26 januari 2026 @ 19:56:
#shame
Ga ik eens proberen, dank voor je hulp!sailor_dg schreef op maandag 26 januari 2026 @ 21:09:
[...]
Antenne op een andere plaats en vooral hoger
Heltecjes zijn binnen en in elkaar gezet. Het lijkt erop dat ik qua gebied wat pech heb. ik zie mijn test bericht nergens binnenkomen. Ik heb de companions onderling wel kunnen testen, deze kunnen elkaar na een klein beetje moeite vinden met een advert en berichten uitwisselen.
Setting staat op EU/UK narrow voor beide maar zowel binnen als buiten zie ik niks binnen komen en test berichten worden niet zichtbaar in #test op analyzer.letsmesh.net. maar via de kaart zie ik daar 2 repeaters 1 op 2,6 km afstand en de ander op 3 km afstand, zou dit dan toch net te ver zijn of heeft het wat meer tijd nodig?
Setting staat op EU/UK narrow voor beide maar zowel binnen als buiten zie ik niks binnen komen en test berichten worden niet zichtbaar in #test op analyzer.letsmesh.net. maar via de kaart zie ik daar 2 repeaters 1 op 2,6 km afstand en de ander op 3 km afstand, zou dit dan toch net te ver zijn of heeft het wat meer tijd nodig?
Antenne op een andere plaats en vooral hogerSacredRose schreef op maandag 26 januari 2026 @ 22:38:
Heltecjes zijn binnen en in elkaar gezet. Het lijkt erop dat ik qua gebied wat pech heb. ik zie mijn test bericht nergens binnenkomen. Ik heb de companions onderling wel kunnen testen, deze kunnen elkaar na een klein beetje moeite vinden met een advert en berichten uitwisselen.
Ja daar was ik al bang voor. denk dat ik daarvoor dan toch maar een eigen repeater moet gaan bouwen. het heeft natuurlijk weinig nut om de companion ergens hoog op het dak te plaatsen. vooral omdat die mobiel moet zijn.stormfly schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:34:
[...]
Serieus, er is geen pijl op te trekken bij mij... Het lijkt haast millimeter werk over hoe ik de TDeck vast moet houden, of ze wel of niet wordt gehoord door één of twee repeaters...stormfly schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 08:34:
[...]
Nog hoger zou betekenen dat ik het dak op moet en dat durf ik oprecht niet.
Ach, liegebeest!Liegebeest schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:19:
[...]
Serieus, er is geen pijl op te trekken bij mij... Het lijkt haast millimeter werk over hoe ik de TDeck vast moet houden, of ze wel of niet wordt gehoord door één of twee repeaters...
Ik heb een nu een Tdeck op maximaal vermogen en een Helltech v4 op de helft. Tdeck staat net iets hoger en heeft een betere antenne (als het goed is), maar alleen de Helltech komt ook aan bij repeaters op 900m afstand. Noise Floor op de Helltech is ook nog eens slechter en hoort repeats van verder weg. Denk dat er toch iets met de antenne en/of zendvermogen is op de Tdeck. Of de externe antenne is helemaal niet aangesloten.Liegebeest schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:19:
[...]
Serieus, er is geen pijl op te trekken bij mij... Het lijkt haast millimeter werk over hoe ik de TDeck vast moet houden, of ze wel of niet wordt gehoord door één of twee repeaters...
Misschien heb jij wel hetzelfde.
Dit is ook wel beetje mijn ervaring met tdeckplus, heb er een betere antenne op gezet, maar bereik is niet best. Voor nu gebruik ik die ook alleen binnenshuis icm repeaters op zolder.celshof schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:19:
[...]
Ik heb een nu een Tdeck op maximaal vermogen en een Helltech v4 op de helft. Tdeck staat net iets hoger en heeft een betere antenne (als het goed is), maar alleen de Helltech komt ook aan bij repeaters op 900m afstand. Noise Floor op de Helltech is ook nog eens slechter en hoort repeats van verder weg. Denk dat er toch iets met de antenne en/of zendvermogen is op de Tdeck. Of de externe antenne is helemaal niet aangesloten.
Eens kijken of ik'm kan openmaken en de boel kan checken. Dacht dat de meegeleverde antenne wel redelijk was, maar ... geen idee hoe dat te checken. Daar moest ik eens werk van maken.
Soms buj te bang.....Liegebeest schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 09:19:
[...]Nog hoger zou betekenen dat ik het dak op moet en dat durf ik oprecht niet.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Iets grappigs. Het netwerk gebruikt de eerste twee Hex getallen als ID voor de repeaters. Het zijn er inmiddels al zoveel dat ik steeds meer overlappingen krijg. Zo vroeg ik mij al waarom mijn eigen repeater some met 13+ db binnen kwam, en soms met -12 db. Blijkt hier verderop een repeater te zitten met dezelfde prefix. 1 op 256 kans.
Dat is ook een nadeel als je per ongeluk auto-add hebt aanstaan, dan raakt ie helemaal het overzicht krijt welke naam bij welke prefix hoort.
Wat ik nu doe is op de analyzer kaart heard reply's in de app te matchen met repeaters die ik op die kaart kan vinden, die op te zoeken in de [discover contacts lijst] en toe te voegen als contact (en fav).
werkt redelijk, op die ene dubbele prefix na dan.
Dat is ook een nadeel als je per ongeluk auto-add hebt aanstaan, dan raakt ie helemaal het overzicht krijt welke naam bij welke prefix hoort.
Wat ik nu doe is op de analyzer kaart heard reply's in de app te matchen met repeaters die ik op die kaart kan vinden, die op te zoeken in de [discover contacts lijst] en toe te voegen als contact (en fav).
werkt redelijk, op die ene dubbele prefix na dan.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Wat een crime is het om dat ding weer dicht te krijgen: die kleine rotknopjes aan de zijkant, plus de GPS antenna die steeds in het verkeerde hokje plakt.celshof schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 14:19:
[...]
Denk dat er toch iets met de antenne en/of zendvermogen is op de Tdeck. Of de externe antenne is helemaal niet aangesloten.
En ja, de antenne zit gewoon goed vast. En het is ook niet zo'n rare korte antenne maar eentje van zeker 10-12cm. Vermogen staat op 100% vooralsnog... Eens zien of er nog manieren zijn om diag uit te voeren op ontvangen en verzonden signaal.
Dit merk ik ook wel ja. Er komt een hoop rotzooi langs.Liegebeest schreef op maandag 26 januari 2026 @ 20:28:
[...]
In Public hadden ze het eerder over een vergelijkbaar sujet; blijkbaar zijn mensen om'm heen hun repeaters al aan het aanpassen, zodat ze diens verkeer niet meer doorsturen. EDIT: Ik zie net dat ze mogelijk de eigenaar hebben gevonden.
Ook leuk, ala #SweetSummerChild: gisteren vroeg er iemand in Public wie er eigenlijk "de baas is over MeshCore".
Tja... Er is er maar eentje de chef over de Github repo voor RippleUI en MeshOS... En volgens mij zwaait er ook maar eentje de scepter over de firmware voor repeaters enzo. En daarnaast vindt onze overheid natuurlijk wat van het gebruik van de frequenties.
Maar verder is het't wilde westen. Niemand die je kan blokkeren uit Public, en het is sociale controle die mensen kalm probeert te houden. Maar ik zag al wat (maar gelukkig zeldzame!) vrouwonvriendelijke of harder-rechtse dingetjes voorbij zeilen. Wil je dat niet zien, dan zal je een eigen kanaal moeten maken, of een room, die besloten is... en dan maar geen Public.
Ik beschouw het maar als groeipijntjes. En in ieder geval een hoop mensen die niet op de hoogte zijn van het idee van zo'n frequentie. Zenden bij nood of hoognodige situaties.
Dat je af en toe wilt testen is tot daar aan toe natuurlijk. Zeker nu het netwerk een beetje groeiende is.
Mwah, MeshCore en LoRa zijn volgens mij helemaal niet persé voor nood. Dat localmesh.nl het daar nu voor promoot is hun keuze, maar in principe is het gewoon een vrije frequentie voor van alles en nog wat. Voor apparatuur, voor Meshtastic/Core, voor van alles en nog wat.marapuru schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:40:
[...]
Ik beschouw het maar als groeipijntjes. En in ieder geval een hoop mensen die niet op de hoogte zijn van het idee van zo'n frequentie. Zenden bij nood of hoognodige situaties.
Zit je op MeshCore dan zijn er geen afspraken over ether discipline en die ga je ook niet af kunnen dwingen. Wil je dat wel, dan moet je je eigen variant bouwen, met een eigen protocol en met een besloten entree... met het risico dat je er toch niet doorheen komt omdat de frequentie-band vol zit met mesh zooi.
Nood of hoognodig? Daarvoor heb je op Meshcore #Burgernet.
Stukje over hoe LoRa (en andere) antennes werken: linkje, @franssie misschien ook iets voor de topic-start?Liegebeest schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 20:32:
[...]En ja, de antenne zit gewoon goed vast. En het is ook niet zo'n rare korte antenne maar eentje van zeker 10-12cm. Vermogen staat op 100% vooralsnog... Eens zien of er nog manieren zijn om diag uit te voeren op ontvangen en verzonden signaal.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Helaas zegt het niets over hoe je vaststelt wat voor antenne je in handen hebt (die van mij was meegeleverd zonder details over de antenne), of hoe je vaststelt hoe het met ontvangst gaat.
Ik denk dat ik daarvoor naar Analyzer moet gaan kijken, of moet uitdokteren hoe de firmware werkt qua commando’s en diag
Ik denk dat ik daarvoor naar Analyzer moet gaan kijken, of moet uitdokteren hoe de firmware werkt qua commando’s en diag
@Yaksa interessant stuk. Punt. of eigenlijk probleem is,dat je pas weet wat een antenne doet als je die na plaatsing aan een antenne analyzer hangt om de SWR te meten.
edit: het stuk van de dbi stralingshoek is ook al vaker benoemd maar ik zal even kijken of dat ook in de TS staat, dacht het wel.
LORA Mesh Radio - Meshtastic Meshcore | COM zonder Internet
wel met (andere) links en niet met plaatjes - en de TS is al enorm lang geworden.
edit: het stuk van de dbi stralingshoek is ook al vaker benoemd maar ik zal even kijken of dat ook in de TS staat, dacht het wel.
LORA Mesh Radio - Meshtastic Meshcore | COM zonder Internet
wel met (andere) links en niet met plaatjes - en de TS is al enorm lang geworden.
[ Voor 51% gewijzigd door franssie op 28-01-2026 21:20 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik heb wel ooit, lang geleden, opgevangen tijdens natuurkunde lessen dat de lengte van een antenne afgestemd moet zijn op de frequentie die je wilt ontvangen. Wanneer je dus op een hele smalle range van ontvangst zit dan kan die lengte dus wel uitmaken. Of ik moet het helemaal verkeerd begrepen hebben, kan ook.Liegebeest schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:08:
Helaas zegt het niets over hoe je vaststelt wat voor antenne je in handen hebt (die van mij was meegeleverd zonder details over de antenne), of hoe je vaststelt hoe het met ontvangst gaat.
Goed onthouden, een antenne moet resonant zijn, zoals een gitaarsnaar heeft een antenne ook een eigen frquentie. Je kan er ook boventonen op spelen/uitzenden . Bij ontvangst komt het allemaal minder nauwkeurig, dantrilt alles wel wat mee.Yaksa schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:23:
[...]
Ik heb wel ooit, lang geleden, opgevangen tijdens natuurkunde lessen dat de lengte van een antenne afgestemd moet zijn op de frequentie die je wilt ontvangen. Wanneer je dus op een hele smalle range van ontvangst zit dan kan die lengte dus wel uitmaken. Of ik moet het helemaal verkeerd begrepen hebben, kan ook.
De antenne was expliciet gelabeld voor 868/869 dus dat zit snor, tenzij ie puur nep is.Yaksa schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:23:
[...]
Ik heb wel ooit, lang geleden, opgevangen tijdens natuurkunde lessen dat de lengte van een antenne afgestemd moet zijn op de frequentie die je wilt ontvangen. Wanneer je dus op een hele smalle range van ontvangst zit dan kan die lengte dus wel uitmaken. Of ik moet het helemaal verkeerd begrepen hebben, kan ook.
EDIT: typefout verbeterd.
Moet dat niet 868 zijn?Liegebeest schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 22:38:[...]De antenne was expliciet gelabeld voor 869/869 dus dat zit snor, tenzij ie puur nep is.
Op het label stond 868, ja. Maar waar zitten wij met z’n allen op?
Voor de antenne afmeting maakt die ~1MHz in verschil niet heel erg uit. Sterker nog, deze calculator komt voor beiden uit op 16cm.
https://ccalculator.lt/antenna-length-calculator/
Dat gaat natuurlijk uit van één golflengte uit één geheel. Als het een dipool antenne, of een halve golflengte antenne is, is t weer anders.
[ Voor 22% gewijzigd door Liegebeest op 28-01-2026 22:58 ]
Op meshtastic had ik zelden iemand in de buurt, behalve tijdens WHY2025, toen ontplofte het even. Omdat Meshcore momenteel harder lijkt te groeien daar op overgestapt, dus de why badge geflasht naar meshcore, mijn RAK4631 als repeater, dat communiceert met elkaar, maar verder: niemand.
Zijn er manieren de dekking te vergroten? ik zie op de kaart een paar repeaters tussen de 3 en 10 kilometer, dat moet toch bereikbaar zijn dan? Heb de band op EU-Narrow staan.
Zijn er manieren de dekking te vergroten? ik zie op de kaart een paar repeaters tussen de 3 en 10 kilometer, dat moet toch bereikbaar zijn dan? Heb de band op EU-Narrow staan.
De hoogte in en een echte buiten antenne van 3-6dBipOZOR jED schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:05:
Op meshtastic had ik zelden iemand in de buurt, behalve tijdens WHY2025, toen ontplofte het even. Omdat Meshcore momenteel harder lijkt te groeien daar op overgestapt, dus de why badge geflasht naar meshcore, mijn RAK4631 als repeater, dat communiceert met elkaar, maar verder: niemand.
Toevallig moest ik vandaag op het dak zijn bij het werk (lang leve een plat dak met toegang vanuit binnen) en het is me hier gelukt om een bericht naar buiten te krijgen. Jammer genoeg niet heel veer. het lijkt erop dat Maastricht niet echt aangesloten is op de rest.stormfly schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:06:
[...]
De hoogte in en een echte buiten antenne van 3-6dBi
zonder de hoogte in te gaan heb ik ook al een paar contacts erbij gekregen en heb zelfs even een repeater vanuit belgië gezien. Hopelijk groeit het snel in deze omgeving.
Ik heb me ook gemeld in omgeving Alkmaar, maar repeaters kreeg ik toch niet goed in beeld.
Dus nog maar een heltec v4 besteld en wat extra antennes zodat ik repeater op kan zetten en hopelijk wat beter de berichten binnen krijg.
Dus nog maar een heltec v4 besteld en wat extra antennes zodat ik repeater op kan zetten en hopelijk wat beter de berichten binnen krijg.
https://f1nerd.nl
buiten antenne komt vanavond aan, ik heb de repeater nu op een RAK4631 draaien, vanavond komt er ook nog een heltec v3 aan. Maar alkmaar, dan moeten we heel NH doorkruisen, dat zal zonder hop lastig wordenymoona schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:05:
Ik heb me ook gemeld in omgeving Alkmaar, maar repeaters kreeg ik toch niet goed in beeld.
EDIT: Beetje spelen met de positie van je repeater kan zelfs indoor al een HEEL verschil maken, meter hoger, op de plank in plaats van op een bureau en opeens heb ik overal repeaters op de kaart!
[ Voor 15% gewijzigd door pOZOR jED op 29-01-2026 13:16 ]
Het is ook helemaal hot om rogue repeaters te plaatsen op zonne-energie, gewoon ergens op de top van een heuvel in jullie heuvelachtige gebied. Als ze hem meenemen dan tja, nemen ze hem niet mee dan zal je er veel plezier van hebben.SacredRose schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 10:59:
[...]
Toevallig moest ik vandaag op het dak zijn bij het werk (lang leve een plat dak met toegang vanuit binnen) en het is me hier gelukt om een bericht naar buiten te krijgen. Jammer genoeg niet heel veer. het lijkt erop dat Maastricht niet echt aangesloten is op de rest.
zonder de hoogte in te gaan heb ik ook al een paar contacts erbij gekregen en heb zelfs even een repeater vanuit belgië gezien. Hopelijk groeit het snel in deze omgeving.
Bij het plaatsen van repeaters buiten eigen erf is het verstandig toestemming te vragen van de betreffende eigenaar (gemeente, natuurbeheer, etc) zoals dat bij bijvoorbeeld Geocaching ook gebruikelijk is.
Klopt, in open veld komt het niet zo nauw, maar bij bebouwing kan je de gekste reflecties krijgen. Vast wel eens meegemaakt dat je in de auto voor een stoplicht je radiozender kwijt raakte, en als je 5 cm opschoof je weer signaal had?pOZOR jED schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:48:
[...]
EDIT: Beetje spelen met de positie van je repeater kan zelfs indoor al een HEEL verschil maken, meter hoger, op de plank in plaats van op een bureau en opeens heb ik overal repeaters op de kaart!
Dat is natuurlijk altijd het beste en misschien kunnen hun je ook nog toegang geven tot een iets betere plaatsing dan dat je gewoon zou hebben.franssie schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:03:
Bij het plaatsen van repeaters buiten eigen erf is het verstandig toestemming te vragen van de betreffende eigenaar (gemeente, natuurbeheer, etc) zoals dat bij bijvoorbeeld Geocaching ook gebruikelijk is.
Jammer genoeg is het budget technisch even niet mogelijk een boel hardware aan te schaffen anders had ik er op zijn minst een thuis en op het werk bij geplaatst om het bereik hier wat te verbeteren. Maar dat moet maar even wachten tot in de komende maanden.
Ik ben nu ook aan het kijken om een Meshcore aan te gaan maken om te kijken of het wat is. alleen zie ik niet zo veel informatie over een setup met een rpi pico 2 met een SX1262 Module. ik had wel gezien dat via Meshtastic daar was wel firmware voor de pico 1 en 2. Of is er een beter oplossing wet een Heltec v3/4.
alvast bedankt.
alvast bedankt.
Als je de pico al hebt....Fusionheroes1 schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 13:58:
Ik ben nu ook aan het kijken om een Meshcore aan te gaan maken om te kijken of het wat is. alleen zie ik niet zo veel informatie over een setup met een rpi pico 2 met een SX1262 Module. ik had wel gezien dat via Meshtastic daar was wel firmware voor de pico 1 en 2. Of is er een beter oplossing wet een Heltec v3/4.
alvast bedankt.
Op https://flasher.meshcore.co.uk/ tik ik pico en zie ik hem meteen staan. dus flashen en gaan
Heltec 3/4 kan natuurlijk ook
[ Voor 2% gewijzigd door pOZOR jED op 29-01-2026 14:04 . Reden: heltec ]
Waar in de settings van V1.12.0 vind ik: "new prefs: buzzer quiet, gps enabled, gps interval"?
Hardware is binnen, en vanmiddag geprobeerd een repeater op te zetten. Nog niet helemaal gelukt vrees ik. Eerst geflashed via https://flasher.meshcore.co.uk/ en daarna via de console wat config geset. Via https://config.meshcore.dev/ EU/UK narrow geset en een reboot gedaan.ymoona schreef op donderdag 29 januari 2026 @ 11:05:
Als ik nu op mijn client een advert doe, brand er op de client heltec even een lampje, en daarna op de repeater ook. Ik denk dat ze dus elkaar wel zien.
Maar wat niet klopt, is de tijd op de repeater:
code:
Maar als ik clock probeer setten via de console, krijg ik: "(ERR: clock cannot go backward)" want de repeater staat op de toekomst. 1
2
| clock -> 15:00 - 8/6/2026 UTC |
Hoe kan ik nu toch de tijd gelijk zetten? Ik probeer het ook via de app (android) maar ik zie de repeater niet als contact voor bij komen, hoe zou dat moeten werken?
Je kan in de MC app een timesync doen onder repeater settings, als je repeater in je adresboek staat.ymoona schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 16:52:
[...]
Hardware is binnen, en vanmiddag geprobeerd een repeater op te zetten. Nog niet helemaal gelukt vrees ik. Eerst geflashed via https://flasher.meshcore.co.uk/ en daarna via de console wat config geset. Via https://config.meshcore.dev/ EU/UK narrow geset en een reboot gedaan.
Als ik nu op mijn client een advert doe, brand er op de client heltec even een lampje, en daarna op de repeater ook. Ik denk dat ze dus elkaar wel zien.
Maar wat niet klopt, is de tijd op de repeater:code:Maar als ik clock probeer setten via de console, krijg ik: "(ERR: clock cannot go backward)" want de repeater staat op de toekomst.
1 2 clock -> 15:00 - 8/6/2026 UTC
Hoe kan ik nu toch de tijd gelijk zetten? Ik probeer het ook via de app (android) maar ik zie de repeater niet als contact voor bij komen, hoe zou dat moeten werken?
Je kunt het beste je repeater key even opslaan vanuit de config mode bij de webflasher. Die key kan je in je contacts opslaan en dan kan je de repeater daarna aanroepen. Of even 12uur wachten tot de repeater een advert stuurt, of de advert ook even via de webflasher versturen, knopje rondom het gebied waar je ook de naam invult.
Ik was ongeduldig, heb ik vaker. Repeater is verschenen in mijn contacten lijst, kon daarna inloggen en een time sync doen. Vanavond de repeater een redelijke plaats geven en kijken wat de resultaten dan worden.
Klopt, en als je auto contacts uit hebt staan moet ie in je discover lijst staan en kan je 'm daarvandaan toevoegen.ymoona schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 17:23:
Ik was ongeduldig, heb ik vaker. Repeater is verschenen in mijn contacten lijst, kon daarna inloggen en een time sync doen. Vanavond de repeater een redelijke plaats geven en kijken wat de resultaten dan worden.
Advert doet ie als ie aangaat, je kan een auto advert op 24 uur zetten of een zero hop advert op 180 minuten bijvoorbeeld.
Gek genoeg onthoud de repeater niet de tijd, maar wel de locatie en netwerk instellingen (uk narrow) na een power cycle.
@franssie betekent dat dan ook dat ik na iedere powercycle met de hand de clock moet syncen?
Bij mijn repeater doe ik dat wel, al is het redelijk makkelijk te doen via remote management, even tien seconden wachten en gaan.ymoona schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:05:
@franssie betekent dat dan ook dat ik na iedere powercycle met de hand de clock moet syncen?
Er komen redelijk wat berichten binnen, zowel op public als test. De berichten die ik stuur worden in iedergeval 1 keer gerepeat. Moet wel nog een betere locatie voor de repeater zoeken, maar een betere antenne lijkt al wel verschil te maken
Die repeaters hebben geen GPS? M’n companion krijgt de klok via GPS.ymoona schreef op vrijdag 30 januari 2026 @ 19:05:
@Liegebeest Nee, het is een heltec v4
Goedemiddag,
Ik zag dat in de meshcore 1.12 update een buzzer quiet option zit, Maar op mijn wio L1 pro kan ik met geen mogelijkheid de prefs vinden.
Iemand een idee?
Ik zag dat in de meshcore 1.12 update een buzzer quiet option zit, Maar op mijn wio L1 pro kan ik met geen mogelijkheid de prefs vinden.
Iemand een idee?
net weer even zitten spelen met https://analyzer.letsmesh.net/channels
Hier kan je dus zien als je een bericht op #test zet, hoe dat dat verspreid.
Super leuk om te zien hoe ver je bericht gaat.
Hier kan je dus zien als je een bericht op #test zet, hoe dat dat verspreid.
Super leuk om te zien hoe ver je bericht gaat.
Mijn Sensecap Solar ligt nu nog binnen; en voordat ik hem boven op het dak wil plaatsen dacht ik: ook maar eens kijken hoe dat updaten van een firmware OTA gaat. Eigenlijk bedacht ik me dat nadat ik had geupgrade via USB... Maar een dag later dacht ik: ik kan natuurlijk eerst via USB weer downgraden en dan een OTA update doen. Nou, de downgrade is gelukt.
Maar de OTA? Blijkbaar moet je op je mobiele telefoon nRF Connect downloaden en daarmee connectie maken. Dat lukt, maar als ik een firmware probeer te uploaden stopt hij na 1.5%, disconnect hij en is het apparaat dood (totdat ik via USB een nieuwe firmware flash).
Iemand gelukt een OTA update te doen? Want Mescore is nu nog zo in ontwikkeling dat het de komende tijd wel een kwestie wordt van regelmatig firmware updates te doen, maar elke keer het dak op klimmen gaat hem niet worden....
Maar de OTA? Blijkbaar moet je op je mobiele telefoon nRF Connect downloaden en daarmee connectie maken. Dat lukt, maar als ik een firmware probeer te uploaden stopt hij na 1.5%, disconnect hij en is het apparaat dood (totdat ik via USB een nieuwe firmware flash).
Iemand gelukt een OTA update te doen? Want Mescore is nu nog zo in ontwikkeling dat het de komende tijd wel een kwestie wordt van regelmatig firmware updates te doen, maar elke keer het dak op klimmen gaat hem niet worden....
Je moet de packetsize op 8 zetten, dan stopt het niet maar blijft het wel tergend traag.CubicQ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:02:
Mijn Sensecap Solar ligt nu nog binnen; en voordat ik hem boven op het dak wil plaatsen dacht ik: ook maar eens kijken hoe dat updaten van een firmware OTA gaat. Eigenlijk bedacht ik me dat nadat ik had geupgrade via USB... Maar een dag later dacht ik: ik kan natuurlijk eerst via USB weer downgraden en dan een OTA update doen. Nou, de downgrade is gelukt.
Ja! Door de hints in deze video is het me gelukt middels de oude nRF Connect app v4.24.3 op Android met de genoemde settings (number of packets naar 5 ipv de default 10). Hij spreekt in de video over Meshtastic, maar de flashprocedure middels de app is hetzelfde voor MeshCore. Zonet m’n repeater van v1.11.0 naar v1.12.0 geflashed na een “start ota” via je MeshCore app, takketraag over Bluetooth (0,9KB/sec). Geen USB nodig gehadCubicQ schreef op maandag 2 februari 2026 @ 20:02:
... en oranje! :P
Heel vreemd. Ik heb twee RAK4631/19003 Wishmesh boxjes ontvangen vandaag.
De ene doet't uitstekend als repeater, de ander is een vreemd verhaal.
Flash ik'm als repeater, met 1.12 of 1.11, dan komt ie gewoon echt niet in de lucht. Flash ik'm als Companion, dan werkt ie als een trein.
Kijk ik via de console met stats-packets, dan komt er gewoon echt niets binnen op de rx... alsof ie niets snapt van receiven wanneer ie repeater is, maar wel als companion. Zo vreemd!
Ook haar adverts worden niet gezien door m'n companions. Dat is vreemd. ... of eerder: geen enkele advert, behalve de allereerste wanneer ze aan gaat. Ik snap d'r geen biet van... Als companion doet ie't en de ander doet't top als repeater.
EDIT:
En als room server doet ie het ook goed! Schiet mij maar lek!
Dus alleen als repeat doet ie niets.
Flash ik'm als repeater, met 1.12 of 1.11, dan komt ie gewoon echt niet in de lucht. Flash ik'm als Companion, dan werkt ie als een trein.
Kijk ik via de console met stats-packets, dan komt er gewoon echt niets binnen op de rx... alsof ie niets snapt van receiven wanneer ie repeater is, maar wel als companion. Zo vreemd!
Ook haar adverts worden niet gezien door m'n companions. Dat is vreemd. ... of eerder: geen enkele advert, behalve de allereerste wanneer ze aan gaat. Ik snap d'r geen biet van... Als companion doet ie't en de ander doet't top als repeater.
EDIT:
En als room server doet ie het ook goed! Schiet mij maar lek!
Dus alleen als repeat doet ie niets.
[ Voor 27% gewijzigd door Liegebeest op 05-02-2026 20:47 ]
Heb je geprobeerd om alles te reset (dan work ook de keys gewist)? misschien dat er ergens nog een repeat setting aan staat dit je tegen werkt.Liegebeest schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:13:
Heel vreemd. Ik heb twee RAK4631/19003 Wishmesh boxjes ontvangen vandaag.
Meerdere keren volledig gewist. Keihard. Volledig.marc1990 schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 20:45:
[...]
Heb je geprobeerd om alles te reset (dan work ook de keys gewist)? misschien dat er ergens nog een repeat setting aan staat dit je tegen werkt.
Als companion werkt ze goed. Als room server werkt ze goed. Als repeater ligt ze dood in het water.
Schiet mij maar lek.
Nog een keer volledig gewist. Nog een keer geflasht. Via de configurator garbage instellingen gedaan.
Nu wordt ze gezien.
Via de companion app de goede settings gedaan? Ze blijft werken.
Het lijkt er op dat de web configurator "iets" met dat ding deed waardoor ze gewoon niet goed ging werken.
Nog een keer volledig gewist. Nog een keer geflasht. Via de configurator garbage instellingen gedaan.
Nu wordt ze gezien.
Via de companion app de goede settings gedaan? Ze blijft werken.
Het lijkt er op dat de web configurator "iets" met dat ding deed waardoor ze gewoon niet goed ging werken.
@Liegebeest welke had je waar besteld? Wil zelf ook nog een tweede repeater bouwen maar de meeste RAK4631/19003 lijken duurder dan een Heltec V3.
Ik ga denk ik naast een MC repeater ook een MT node hoog plaatsen omdat ik toch voordelen regionaal in dat ecosysteem zie.
Ik ga denk ik naast een MC repeater ook een MT node hoog plaatsen omdat ik toch voordelen regionaal in dat ecosysteem zie.
Hij was ook niet goedkoop, het was een readymade solar repeater voor buiten. Komt bj Hexaspot vandaan.franssie schreef op donderdag 5 februari 2026 @ 22:41:
@Liegebeest welke had je waar besteld? Wil zelf ook nog een tweede repeater bouwen maar de meeste RAK4631/19003 lijken duurder dan een Heltec V3.
Misschien een vraag in de categorie open deur. Kan ik ergens zien hoeveel berichten m’n repeater verwerkt?
Voor MC:derubenstavast schreef op zaterdag 7 februari 2026 @ 18:08:
Misschien een vraag in de categorie open deur. Kan ik ergens zien hoeveel berichten m’n repeater verwerkt?
Je kunt in de repeater inloggen via je Companion en dan via request status zien hoeveel pakketjes er zijn ontvangen / verstuurd.
Ik ga er gemakshalve vanuit dat een pakketje een bericht is, al zou een pakketje ook een verzoek tot telemetrie o.i.d. kunnen zijn dus het hoeft niet persee een bericht te zijn.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
stormfly schreef op maandag 2 februari 2026 @ 21:08:
[...]
Je moet de packetsize op 8 zetten, dan stopt het niet maar blijft het wel tergend traag.
Dank jullie.iNSaNe-oNe schreef op maandag 2 februari 2026 @ 22:02:
[...]
Ja! Door de hints in deze video is het me gelukt middels de oude nRF Connect app v4.24.3 op Android met de genoemde settings (number of packets naar 5 ipv de default 10). Hij spreekt in de video over Meshtastic, maar de flashprocedure middels de app is hetzelfde voor MeshCore. Zonet m’n repeater van v1.11.0 naar v1.12.0 geflashed na een “start ota” via je MeshCore app, takketraag over Bluetooth (0,9KB/sec). Geen USB nodig gehad
Ik heb vandaag een nieuwe poging ondernomen, en met de huiidge nRF Connect App uit de Google App Store (4.29.1) met de 'number of packets' naar 5, de firmware kunnen flashen. Ik haalde een whopping 2.9 KB/s.
Eerste keer weer mislukt, toen heb ik om het bereik een beetje te testen, door de kamer gelopen met m'n telefoon, en uiteindelijk 'om het hoekje bij de voordeur'. Flashen was gelukt, maar hij was weer zo dood als een pier... Tweede keer, telefoon op 10 centimeter afstand neergelegd, en toen ging het wel goed.
Ik heb er nog niet zo heel erg veel vertrouwen in, maar ja... Het was goed weer, dus ik heb hem op het dak gezet. Ben benieuwd wat het bereik is in de buurt.... Binnekort maar weer eens een rondje wandelen met mapme.sh aan.
Heeft iemand een Nederlands winkel adres voor een bandpass filter? Ik had een NMFR fbp-868s via amazon gekocht uit China, maar bij na meten was het bandpass filter voor 2350 MHz band
ik heb er meerere van deze site uit Duitsland zeer netjes geleverd en op de analyzer ziet hij er ook goed uit
https://shop.sysmocom.de/...igFox-Helium/cf866.5-kt30
Jeps die gebruik ik ook, echt dikke prima en fijn compact.gerhald schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:05:
ik heb er meerere van deze site uit Duitsland zeer netjes geleverd en op de analyzer ziet hij er ook goed uit
gerhald schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:05:
Bedankt ik heb er een besteld.stormfly schreef op zondag 8 februari 2026 @ 19:38:
[...]
Jeps die gebruik ik ook, echt dikke prima en fijn compact.
Heh bah, nu laadt m'n Wishmesh Tag niet op... Rode lampje gaat niet aan, ook niet bij een beetje schuiven van de connector. Die pogo pins zijn toch niet ideaal misschien. Eerder dit weekend ook al gedoe, dat de Flasher d'r niet kon zien. Of de kabel is niet goed, of de tag zelf. 
EDIT:
Het ligt aan de kabel: ik heb de kabel doorgemeten terwijl die aan een powerbank hangt. Ik heb de pinout nog niet gevonden, maar als ik ze van 1 t/m 4 nummer, waarbij 4 het uiteinde is en 1 het dichtste bij de USB, dan zit tussen 1-2 2.55V en 1-3 1.8V. Maar 1-4 was 0V.
Toen ik de kabel nog eens volledig recht legde, veranderden de voltages plots. Nu geeft 1-4 5V, zoals het hoort.
EDIT:
Het ligt aan de kabel: ik heb de kabel doorgemeten terwijl die aan een powerbank hangt. Ik heb de pinout nog niet gevonden, maar als ik ze van 1 t/m 4 nummer, waarbij 4 het uiteinde is en 1 het dichtste bij de USB, dan zit tussen 1-2 2.55V en 1-3 1.8V. Maar 1-4 was 0V.
Toen ik de kabel nog eens volledig recht legde, veranderden de voltages plots. Nu geeft 1-4 5V, zoals het hoort.
[ Voor 41% gewijzigd door Liegebeest op 09-02-2026 07:41 ]
Ik heb dat snoertje ook, en ook bekeken en toen dacht ik: dit is het meest kwetsbare element.Liegebeest schreef op maandag 9 februari 2026 @ 07:28:
Heh bah, nu laadt m'n Wishmesh Tag niet op... Rode lampje gaat niet aan, ook niet bij een beetje schuiven van de connector. Die pogo pins zijn toch niet ideaal misschien. Eerder dit weekend ook al gedoe, dat de Flasher d'r niet kon zien. Of de kabel is niet goed, of de tag zelf.
EDIT:
Laat even weten hoe de garantie etc verloopt.
Heb ze via email gesproken: ze hebben geen reserve kabels, dus om de mijne te vervangen moeten ze een doos van zo'n tag open maken en'm daar uit halen. En die zijn *alweer* dik op back order. Populair product.stormfly schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:04:
[...]
Ze geven ook aan bij de volgende order te vragen om een bergje extra kabels... voor het geval dat.
Misschien dat zoiets nog helpt met het huidige kabeltje?stormfly schreef op maandag 9 februari 2026 @ 08:04:
[...]
Ik heb dat snoertje ook, en ook bekeken en toen dacht ik: dit is het meest kwetsbare element.
Niet echt... als het kabeltje brak is, gaat zo'n cradle niets veranderen... geen idee waar het zwakke punt in mijn kabel zit.
Hi,
Helemaal nieuw hier en geprobeerd een aantal pagina's van dit topic door te spitten maar er komen zoveel mogelijkheden langs dat ik nog steeds niet helder heb wat ik nu het best kan doen.
Ik wil graag een repeater plaatsen voor Meshcore om in mijn regio ook wat boost te geven. Op de foto zie je mijn woning, rechterhelft van 2-onder-1 kap. Ik ga niet op punt dak komen, dat durf ik gewoon niet :-) Ik denk hoogstens dat ik vanuit velux raam iets aan de buitenkant van het raam kan plaatsen. Maar dan blijf ik dus wel onder de nok van het dak qua hoogte. Is dat goed genoeg?
:strip_exif()/f/image/CjJx9ISgabkQK9OTUoemvoaq.png?f=user_large)
Tweede vraag: Ik wil dan graag iets plaatsen dat geen continue voeding nodig heeft, dus iets met een zonnepaneel. Nadeel is dat die kant van het dak niet zo gunstig is voor zonnepalen, dus er zal een accu tussen moeten om met de ochtendzon op te laden? Of ga ik t dan niet redden? Ik was dus aan het kijken naar de Heltec v4 maar lees ook ergens dat de esp32 bordjes niet zo energie zuinig zijn.
Derde vraag: Om mee te doen aan meshcore wil ik niet via usb of bluetooth aan mijn telefoon gebonden zijn, dus ik wil of die repeater koppelen aan mijn interne netwerk via wifi of binnen nog een device plaatsen dat met die repeater verbonden is, maar dat dat device dan de koppeling met het interne netwerk maakt. Wat heb ik daarvoor nodig? En wat voor software draai ik intern dan? Bijv een docker container met soort van bridge of zoiets?
Helemaal nieuw hier en geprobeerd een aantal pagina's van dit topic door te spitten maar er komen zoveel mogelijkheden langs dat ik nog steeds niet helder heb wat ik nu het best kan doen.
Ik wil graag een repeater plaatsen voor Meshcore om in mijn regio ook wat boost te geven. Op de foto zie je mijn woning, rechterhelft van 2-onder-1 kap. Ik ga niet op punt dak komen, dat durf ik gewoon niet :-) Ik denk hoogstens dat ik vanuit velux raam iets aan de buitenkant van het raam kan plaatsen. Maar dan blijf ik dus wel onder de nok van het dak qua hoogte. Is dat goed genoeg?
:strip_exif()/f/image/CjJx9ISgabkQK9OTUoemvoaq.png?f=user_large)
Tweede vraag: Ik wil dan graag iets plaatsen dat geen continue voeding nodig heeft, dus iets met een zonnepaneel. Nadeel is dat die kant van het dak niet zo gunstig is voor zonnepalen, dus er zal een accu tussen moeten om met de ochtendzon op te laden? Of ga ik t dan niet redden? Ik was dus aan het kijken naar de Heltec v4 maar lees ook ergens dat de esp32 bordjes niet zo energie zuinig zijn.
Derde vraag: Om mee te doen aan meshcore wil ik niet via usb of bluetooth aan mijn telefoon gebonden zijn, dus ik wil of die repeater koppelen aan mijn interne netwerk via wifi of binnen nog een device plaatsen dat met die repeater verbonden is, maar dat dat device dan de koppeling met het interne netwerk maakt. Wat heb ik daarvoor nodig? En wat voor software draai ik intern dan? Bijv een docker container met soort van bridge of zoiets?
Je zou een universeel USB-C naar 4 pin verloopje kunnen proberen (https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1) bij mijn T1000-e werkt dat perfect voor opladen maar ook flashen.Liegebeest schreef op maandag 9 februari 2026 @ 10:46:
Niet echt... als het kabeltje brak is, gaat zo'n cradle niets veranderen... geen idee waar het zwakke punt in mijn kabel zit.
Dat lijkt inderdaad exact te zijn wat nodig is voor dit ding. Bedankt...roelwillems schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 09:11:
[...]
Je zou een universeel USB-C naar 4 pin verloopje kunnen proberen (https://www.amazon.nl/dp/..._dt_b_fed_asin_title&th=1) bij mijn T1000-e werkt dat perfect voor opladen maar ook flashen.
Voelt naar om een dropship Chinese vlugge-rommel te kopen, maar hier helpt't wel... en eerlijk gezegd zijn veel van onze meshcore apparaten hetzelfde: dropship uit CN. Dus, bedankt.
https://www.action.com/nl-nl/p/3007114/solar-wandlamp/dylan111111 schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:48:
[...]
Het was nog een hele zoektocht om een waterdicht kastje mét breadboard te vinden dat niet €50+ kostte.![]()
Die Keeppower batterijen kan ik zeker aanbevelen. Kijk wel even goed of je ze in de batterijhouder passen, ze zijn een paar mm langer dan unprotected batterijen.
Action buitenlampje:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Dit is de lamp neem ik aan? Stel ik ga een T114 hier in plaatsen. Kan deze dan met een beetje solderen op de printplaat in deze lamp aansluiten voor zonnestroom? Of moet ik dan nog veel aanpassen?
Dit wordt mijn aller eerste hobby projectje. Vandaar mijn basale vragen.
Ik heb een Heltec v4 met een 8dbi LoRa TX 900 BLG 55 antenne, deze hangt met tape aan een raam op de eerste verdieping. Verder nog een Heltec met een losse antenne die denk ik goed is voor 3dbi ofzo. Nieuwbouwwijk, alles laagbouw. Ik kom nog geen 300-400 meter ver met LongFast. Dat valt mij aardig tegen. Is dat normaal?
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel
Ja, een soort van wel, want nieuwbouw is met hr++ glas, en daar zit een metalen coating op het glas. Als je dan de antenne er tegenaan houdt geeft dat min of meer kortsluiting qua signaal. Dus toch kijken of je hem naar buiten kunt brengen of desnoods een eindje weg van het raam. Vermogen van de heltec ook ingesteld/aangepast?
Dan neem ik aan Meshtastic en niet Meshcore?JT schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:04:
Ik heb een Heltec v4 met een 8dbi LoRa TX 900 BLG 55 antenne, deze hangt met tape aan een raam op de eerste verdieping. Verder nog een Heltec met een losse antenne die denk ik goed is voor 3dbi ofzo. Nieuwbouwwijk, alles laagbouw. Ik kom nog geen 300-400 meter ver met LongFast. Dat valt mij aardig tegen. Is dat normaal?
Aangezien voor die laatste het advies is om de Narrow preset te gebruiken.
Voor Meshtastic weet ik zo even niet wat het advies is in NL.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025
Ah kijk...buiten ben ik een beetje bang voor bliksem enerzijds, anderzijds gaat die niet boven de nok van mijn woning uit komen. Dan zou het aan/op de schuur zijn en dat die dan een meter boven de schuur uit steekt. Ik ga het geheel eens verplaatsen naar de zolder waar ik alleen een miniraampje heb en verder niet. En misschien ook gewoon eens van het raam halen en dan op de eerste verdieping ja._ferry_ schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:26:
Ja, een soort van wel, want nieuwbouw is met hr++ glas, en daar zit een metalen coating op het glas. Als je dan de antenne er tegenaan houdt geeft dat min of meer kortsluiting qua signaal. Dus toch kijken of je hem naar buiten kunt brengen of desnoods een eindje weg van het raam. Vermogen van de heltec ook ingesteld/aangepast?
3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Messhtastic ja. Meshcore ga ik ook nog proberen maar ik wil eerst bereik in orde hebben. Voor Meshtastic is LongFast een iets meer op de afstand gerichte setting waarbij je ook niet mega inlevert op snelheid.MuadDib007 schreef op zaterdag 14 februari 2026 @ 11:28:
[...]
Dan neem ik aan Meshtastic en niet Meshcore?
Aangezien voor die laatste het advies is om de Narrow preset te gebruiken.
Voor Meshtastic weet ik zo even niet wat het advies is in NL.
Ecodan warmtepomp
Hallo! Blijkbaar werkt mijn stokoude tweakers account nog
Omdat ik nog niet genoeg onafgemaakte projecten in huis heb liggen, ben ik ook maar aan de meshcore begonnen. Heltec V4 net binnen, maar nog niet veel succes met iets connecten.
(Zijn er mensen in Utrecht hier aanwezig die kunnen tippen waar ik wel verbinding zou moeten vinden?)
Toen kwam ik nog wat Seeed Xiao C3 modules tegen in de kast en zag dat die ook te gebruiken zijn eventueel. Begrijp ik goed dat je daar eerst deze breakout op moet prikken?
https://www.kiwi-electron...io-sx1262-voor-xiao-20459
Want dan bestel ik die er maar bij om wat repeaters op het balkon te plaatsen
Omdat ik nog niet genoeg onafgemaakte projecten in huis heb liggen, ben ik ook maar aan de meshcore begonnen. Heltec V4 net binnen, maar nog niet veel succes met iets connecten.
(Zijn er mensen in Utrecht hier aanwezig die kunnen tippen waar ik wel verbinding zou moeten vinden?)
Toen kwam ik nog wat Seeed Xiao C3 modules tegen in de kast en zag dat die ook te gebruiken zijn eventueel. Begrijp ik goed dat je daar eerst deze breakout op moet prikken?
https://www.kiwi-electron...io-sx1262-voor-xiao-20459
Want dan bestel ik die er maar bij om wat repeaters op het balkon te plaatsen