Even een update na enkele posts van 10 december 2025
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/84157056#84157056
Mijn geschiedenis met MeshCore:
Ik kwam de dagen na 10 december erachter dat ik wel sporadisch berichten binnen kreeg op de companion in de auto op andere locaties (met één vinger in mijn oor, één oog dicht en mijn rechtervoet opgetild voor goede ontvangst). Ik heb de Heltec V3 niet retour gestuurd.
Enigszins gedesillusioneerd heb ik de Heltec V3 companion in de keukenkast naast de pindakaas gelegd. Eind december 2025 en begin januari 2026 heb ik de companion enkele keren aangezet op verschillende plekken thuis met twee verschillende antennes. Helaas kon ik toen niets ontvangen. Ik ben dit topic en het nieuws rond MeshCore blijven volgen.
Na bijna twee maanden companion in de keukenkast, flashte ik de firmware van versie 1.11 naar versie 1.13 en deed ik de Heltec V3 eind februari 2026 weer aan. Nu stroomden de berichten binnen via verschillende repeaters.

Helaas kon ik bijna niet zenden, dus toch maar weer twee extra Heltec V3's aangeschaft met weer twee extra antennes. Van één heb ik een repeater gemaakt. Verzenden gaan nu redelijk, maar veel repeats gaan verloren op het netwerk.
Ik heb de repeater gekocht in de hoop het netwerk te verbeteren. Er zijn helaas weinig nodes in mijn woonplaats en ik ben afhankelijk van een - voor mij cruciale - node om verder te komen met zenden op het Mesh-netwerk.
Ik heb enthousiast meegedaan aan de Spreading Factor-test van vrijdag 6 maart t/m zondag 8 maart. Op vrijdag had ik goed bereik op SF7. De "voor mij cruciale" repeater deed mee aan de test. Op zaterdag deed de cruciale repeater niet meer mee (denk ik). Ik stond zelfs bij de cruciale repeater in de straat en ik kon niets verzenden en ontvangen. Ik ben zaterdagavond weer naar de productie-instellingen gegaan. Daar had ik volop ontvangst via andere repeaters, dus een groot deel van de nodes deed niet mee aan de test.
Over de switch op 9 mei:
Ik ben zelf voor een switch naar SF7, Omdat er dan meer repeats doorkomen. Nu loopt de Mesh soms vast. Ik heb meerdere users horen klagen dat repeats niet doorkomen, terwijl ze tussen de repeaters zitten. In een dichtbevolkt land als Nederland is een Spreading Factor 7 wel wenselijk. Dit verschilt per land en per bevolkingsdichtheid.
Er is erg veel weerstand (lees ik o.a. op de Mesh). Een grote groep users vindt het goed zoals het nu is en zelfs de firmware regelmatig updaten naar de meest recente versie, settings aanpassen en regions op de repeaters instellen is al teveel gevraagd. Dit is een kleine moeite, maar zelfs dit wordt niet gedaan. Iemand had het over "laksheid" in dit topic. Dat is wel een gepaste term. Ik heb het even opgezocht in het woordenboek voor de zekerheid.
Een ander deel van de users wil wel de switch maken en heeft firmware up-to-date, diverse settings aangepast en regions ingesteld op de repeaters. Maar als een heel groot deel niet meegaat, dan is de Mesh (gedeeltelijk) stuk.
Voorstanders van de switch krijgen de schuld EN/OF tegenstanders van de switch krijgen de schuld. Resultaat is hetzelfde: Een kapotte Mesh. Het gaat niet goed als niet iedereen meewerkt. De congestie wordt opgelost door o.a. verbeterde firmware, minder "flood adverts", meer gebruik van region/scopes en SF7.
De paradox:
De kracht van een decentraal netwerk als MeshCore is helaas ook de zwakte. Er wordt een beroep gedaan op het collectief om nodes te testen, aan te passen/te updaten. En laat dat nou net iets zijn waar veel users "moeite" mee hebben.
Dat het overgrote deel van ongeveer 2000 tot 3500 repeaters door hun eigenaren niet wordt geüpdatet qua firmware en veelvuldigheid van flood adverts niet worden aangepast, zegt al genoeg. Meeste repeaters (ongeveer 80%) zijn niet multibyte volgens
https://cornmeister.nl/#/analytics
Door deze paradox ben ik GEEN voorstander van het instellen van "strict region forwarding": region denyf *
Dus bv. verplicht "scope nl". Ik denk dat de Mesh dan helemáál stuk is.
- Als je bv. "scope nl" gebruikt, dan sturen de repeaters ZONDER region-settings niets door.
- Als je GEEN scope gebruikt, dan sturen de repeaters MET region-settings niets door.
Over regions en scopes:
Ook denk ik dat een hele grote fragmentatie van regions (nu en in de nabije toekomst) niet nodig is. De 12 provincies en 12 grootstedelijke gebieden is wel goed. Bij 12 grootstedelijke gebieden denk ik aan Amsterdam e.o., Rotterdam (Rijnmond) e.o., Den Haag e.o., Utrecht Stad e.o., Eindhoven e.o., Groningen Stad e.o., Almere e.o., Tilburg e.o., Breda e.o., Nijmegen e.o., Arnhem e.o., Apeldoorn e.o.. 24 Regions en scopes is overzichtelijker.
De users (blocken) op MeshCore:
Het niveau in het public-kanaal ligt erg laag. Het is vooral:
Morgen, mogge, waar is Kees? Moin, test, Middag, goooeedeemiddag, kees, Bijna weekend! test, Ik zoek Kees, Hoort iemand mij? Bijna maandag, test, Wie hoort mij? wie is Kees? goedenavond. Truste, test, ZZZZZ, Slaap lekker. Naast begroetingen zijn er veel onzinnige berichten van vooral dezelfde users terwijl er bv. een #kees kanaal is. Het aantal berichten over kees zal wel toenemen na mijn reactie. Het is vrij voorspelbaar gedrag van de users die ongein verspreiden op MeshCore.
Ik wilde eerst niemand blocken op MeshCore, maar uiteindelijk heb ik dat bij enkele gebruikers toch maar gedaan.
Ik ben niet preuts. Integendeel, ik ben zelfs een groot liefhebber

, maar als users het in het public-channel over hun setisfire en cilecon pussy (sic) gaan hebben, dan is de blokkeeroptie snel gevonden. Ook andere onzinposters zijn geblockt.
Ik zag dit bv. in public en in kanaal #dtis van
https://www.dtis.io/
Dit zijn publieke #channels dus graag de afbeelding laten staan, A.U.B. moderators van Tweakers. Het is on topic.
Contact met buitenland:
Contact met de UK en met Duitsland is leuk en cool om te zien, maar niet betrouwbaar. Je ziet slechts flarden van gesprekken, omdat niet alle berichten consequent de grens oversteken en grote afstanden overbruggen. Je kan dus hooguit de groetjes doen. bv. Greetings from the UK. Greetings from the Netherlands. That's it.
MeshCore in noodsituatie:
Helaas is MeshCore
op dit moment nog niet erg geschikt voor betrouwbaar gebruik in een noodsituatie, wanneer bv. de stroomvoorziening langdurig uitvalt (
en alle ernstige gevolgen die daarbij komen kijken). Ik zie het nu nog als een hobby, door mijn interesse in technologie.
In een noodsituatie is IETS altijd beter dan niets. Ik zal bij bv. een grote brand tijdens een crisissituatie (denk aan langdurige stroomuitval) wel gebruik maken van #noodkanaal en #emergency in de hoop dat iemand van
DARES of een andere HAM het ziet en het bericht doorgeeft aan de hulpdiensten.
Ik hoop geen nepnieuws en onzinberichten te lezen in een echte noodsituatie. Ik zal de berichten met een flinke korrel zout nemen en zien als tamtam, roddel en gerucht... totdat ik bevestiging heb op bv. de rampenzender op radio of via een noodsteunpunt in de buurt.
[
Voor 0% gewijzigd door
Shmoopy op 03-05-2026 09:18
. Reden: verduidelijking ]