Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl
Nu kan ik wel zenden, maar de berichten blijven op 'send' staan en veranderen niet naar 'heard'.
Zet ik de companion weer op sf8, dan werkt alles als van ouds....
Is dit het bekend kip-ei verhaal?
🚗 Tesla M3H - 2024 | 🏍️ Yamaha Tracer 900 - 2017 | ☀️ 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | 🚿 D-wtw: QB1-16 | ❄️ MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 |🔋2x HomeWizard PiB 2,7kWh
Als je helemaal geen eigen repeater hebt, en niets dicht in de buurt, dan kan het idd zijn dat je te ver van andere SF7 mensen zit. En het suggereert idd dat je directe buren nog gewoon op SF8 zitten.henkNL schreef op maandag 11 mei 2026 @ 09:43:
Afgelopen weekend m'n companion overgezet van sf8 naar sf7.
Nu kan ik wel zenden, maar de berichten blijven op 'send' staan en veranderen niet naar 'heard'.
Liege, liege, liegebeest!
Deze staat als repeater op meshcore.io. Prima ding? Of zijn er nog andere suggesties? Meshcore Device/ Rugged Meshcore Device with Battery, OLED & GPS from Seeed Studio.
Anders heeft ie exact hetzelfde probleem
Ik heb deze: https://www.skylabiot.com/product-page/sensecap-p1-pro-solar-node-dtis-meshcore-edition-longap-3-dbi-outdoor-coaxNetRipper schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:15:
Ik heb blijkbaar ook een eigen repeater nodig, want sinds SF7 heb ik nog geen enkel bericht ontvangen. Blijkbaar net in een deadzone rond Dordrecht![]()
Deze staat als repeater op meshcore.io. Prima ding? Of zijn er nog andere suggesties? Meshcore Device/ Rugged Meshcore Device with Battery, OLED & GPS from Seeed Studio.
heeft er meteen ook een knappe antenne bij. Mogelijk met de onderdelen los kopen kun je het goedkoper krijgen?
Ziet er uit als een mooie oplossing. Blijft die ook in de winter op zon draaien?SlideR NL schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 07:16:
[...]
Ik heb deze: https://www.skylabiot.com/product-page/sensecap-p1-pro-solar-node-dtis-meshcore-edition-longap-3-dbi-outdoor-coax
heeft er meteen ook een knappe antenne bij. Mogelijk met de onderdelen los kopen kun je het goedkoper krijgen?
Ik krijg mijn solar oplossing vooralsnog met heltec v4 niet lekker aan de praat
Ligt denk ik aan mijn accu/solar controller unit.
Een Heltec V4 wil je niet op solar draaien.Beer070 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 07:38:
[...]
Ziet er uit als een mooie oplossing. Blijft die ook in de winter op zon draaien?
Ik krijg mijn solar oplossing vooralsnog met heltec v4 niet lekker aan de praat
Ligt denk ik aan mijn accu/solar controller unit.
Die slurpt je batterij leeg.
Neem liever iets met een nRF chip er in zoals een RAK of T114.
Die redden dat veel beter.
Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar, BLIQ, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer V4 200LC. Aux Wifi modules, Bluetooth Proxy's, Tablets en ESPSomfy-RTS voor Home Assistant: Webshop
Inmiddels is mijn T1000e kapotgegaan en hangt de Pico op zolder. Door een tijdje zonder companion te hebben gezeten, heb ik de hele "switch" naar het nieuwe systeem gemist.
Nu heb ik een vergelijkbare opstelling opgebouwd met twee Heltec V3's, waarvan de auto-repeater de antenne heeft die op de Pico zat. Maar waar ik vroeger tientallen nieuwe contacten per dag kreeg en honderden berichten in de kanalen waar ik lid van was, is het nu volkomen stil. Ik heb mijn companion en auto-repeater netjes omgezet naar de nieuwe standaard en de region scopes ingesteld, maar ik hoor helemaal niets. Het lijkt alsof er niemand meer in de omgeving actief is. Terugschakelen naar de oude instellingen maakt ook geen verschil.
Thuis hoorde ik overigens al niks, ik woon in een (mesh)geïsoleerd gat.
Heeft iemand op basis van deze summiere beschrijving een idee wat ik over het hoofd kan hebben gezien?
Maar zoals te verwachten werkt het dus voor geen meter. Ik ben inmiddels weer terug naar de oude instellingen en ontvang weer berichten en kan ook weer sturen, maar het is een enorme stap terug in bereikbaarheid vergeleken met vorige week en daarvoor. Zonde maar het is niet anders. Het was leuk zolang het werkte, heb berichten en repeaters van Ierland tot Zuid-Zweden kunnen oppikken.
Maargoed, dan geef ik het nog even een paar dagen en als het na het weekend niet verbeterd is, zet ik de boel weer terug op default en kijken we dan wel even de kat uit de boom. Ik was van plan een lokaal repeatertje met room server neer te zetten op het Noordelijk Pinksterkamp, maar als we het niet eens kunnen worden over "de standaard" dan kan ik maar beter de moeite sparen
Laat mij nou exact datzelfde probleem op dezelfde locatie hebben.enver63 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 15:16:
Hier in de buurt van Zwolle ontvang ik ook helemaal niets meer via meshcore sinds de switch.
De praktijk is dat de lokale club (niet randstad) binnen 24u toch heeft besloten terug naar sf8 te gaan. Ik ben ze hierin gevolgd.
Nu is het wel een stuk rustiger op sf8. Sommige links lijken nu nog verbroken. Voordeeltje is dat het lolaal nu erg soepel is. Afwachten wat de consensus wordt en hoe meshcore vooruit gaat.
Ik denk dat het gebruik van regios, minder flood adverts en denyf* wel goede ideeën waren. Spijt me een beetje dat ik hier sf7 gepromoot had.
Zelf vind ik het wel leuk zo, ik kan fatsoenlijke gesprekken voeren op public en in andere kanalen. Voorheen kwam ik er bijna niet doorheen door collisions/drukte op het mesh. Dat ik (10%) van de randstad berichten niet meer krijg mis ik absoluut niet.
Maar er is geen Meshpolitie en iedereen heeft een andere mening over hoe het mesh zou moeten werken. De een wil lokaal kunnen praten met bekenden, of onbekenden. En de ander wil graag de halve wereld over, graag zo ver mogelijk. En weer anderen willen bots bouwen of assets volgen met een tracker. Veel van de mogelijke use cases botsen met elkaar. En technisch gezien maakt het ene het andere praktisch onmogelijk. Dus waar we met z'n allen op uitkomen is de vraag. Maar het meeste invloed heb je toch wel binnen je eigen provincie/regio. En voor de rest is het een leuke hobby vind ik.
Qua SF7 migratie, eerder had DTIS, een partij die door heel Nederland repeaters heeft staan, toegezegd dat ze naar SF7 gingen, maar daar zijn ze nu toch weer op terug gekomen en ze blijven op SF8. Dus afhankelijk van hoe afhankelijk mensen zijn van hun repeater krijgen we echt 2 meshes nu. Daarnaast zijn er ook provincies die weer terug lijken te gaan naar SF8, of nooit geswitcht zijn. En er zijn ook mensen die bridges draaien tussen SF7 en SF8, wat het geheel nog complexer maakt.
Al zou ik terugwillen naar SF8, het kan niet. Iedereen om me heen zit op SF7. Ik heb het geluk dat één repeater anders is neergezet waardoor ik nu wel de wijk nog uitkom. Tijdens de “test” was dat echt niet mogelijk.
Even naar buiten lopen, en terug naar SF8 en ik vind weer repeaters.
Dus wat nu? Volhouden en wachten of terug?
Begrijp ik het goed dat eventueel SF8 ook kan blijven werken als we beter met regio’s werken?
Er zijn ook regio's waar ze weer terug naar SF8 zijn gegaan. Ik weet niet een goede bron om te kijken wat de situatie bij jou in de buurt is, dus het is even proberen, of op Telegram vragen wat ze daar vinden.RadioMike schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:49:
Ah dank voor de berichten. Ik begin gisteren met m’n eerste t114, en lees over de switch naar SF7, en zie tot mijn spijt dat niks het doet, en niks binnenkomt, etc.
Even naar buiten lopen, en terug naar SF8 en ik vind weer repeaters.
Dus wat nu? Volhouden en wachten of terug?
Begrijp ik het goed dat eventueel SF8 ook kan blijven werken als we beter met regio’s werken?
De luide minderheid op Telegram zal de mensen op SF8 wel uitfoeteren. 🤷🏻♀️ Plus waarom naar Telegram als jouw regio daar mogelijk niet is vertegenwoordigd?rescla schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 07:54:
[...]
Er zijn ook regio's waar ze weer terug naar SF8 zijn gegaan. Ik weet niet een goede bron om te kijken wat de situatie bij jou in de buurt is, dus het is even proberen, of op Telegram vragen wat ze daar vinden.
[ Voor 8% gewijzigd door Liegebeest op 13-05-2026 08:03 ]
Om eerlijk te zijn werkt sf7 10x beter omdat het gewoon rustig is.
Op zoek naar Tweakers in het blauw? https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/3188/
Als je helemaal geen contact hebt met je mede-meshers in de regio, is dat een manier om met mensen in contact te komen. Er lezen genoeg mensen mee die niet echt actief zijn, maar wel een linkje kunnen droppen naar een discord, whatsapp groep, signal groep of whatever als je een vraag stelt in het provinciekanaal op Telegram.Liegebeest schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:03:
[...]
De luide minderheid op Telegram zal de mensen op SF8 wel uitfoeteren. 🤷🏻♀️ Plus waarom naar Telegram als jouw regio daar mogelijk niet is vertegenwoordigd?
Ik zeg wel eens dat #public het kanaaltje 14 van de 27MC op Meshcore is. En de hype rond MC helpt ook niet echt (al ben ik er ook zo ingerold). Mensen die zonder zich in te lezen er in storten, testen in public etc, want ja, dat stukje hadden ze nergens gelezen, oh zijn er ook andere kanalen? etc.KrazyJay schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 08:26:
Het werkt ook een stuk beter in België sinds een deel van Nederland zichzelf vakkundig hebben geïsoleerd met de overstap naar SF7. Veel minder ruis op de lijn (14x keer Moin, Morguh, Hoi en waar is Kees elke dag uit alle uithoeken van het land).
Denk dat het een kwestie van tijd is voordat de hype en nieuwigheid er vanaf is, mensen gaan afhaken en dat het weer rustiger in de zin van minder van die onzin berichten zoals waar is Kees en noem maar op.
Om eerlijk te zijn komt mijn Meshcore hobby ook voor een deel uit pure nieuwsgierigheid, en voor een deel uit prepper-gedachtegoed voor een moderne versie van 27MC. Als alle gecentraliseerde communicatie infrastructuur onderuit zou gaan, dan is een meshcore een van de betere manieren om toch nog contact te kunnen houden in de regio en daarbuiten. Niet dat ik het echt heel serieus op dit moment wil gebruiken om er nu wat aan te hebben, maar gewoon mijn steentje bijdragen met een repeater op het dak, en mocht er ellende komen dan kan ik tenminste mijn familie op relatief korte afstand bereiken.Stimpy68 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 12:05:
[...]
Ik zeg wel eens dat #public het kanaaltje 14 van de 27MC op Meshcore is. En de hype rond MC helpt ook niet echt (al ben ik er ook zo ingerold). Mensen die zonder zich in te lezen er in storten, testen in public etc, want ja, dat stukje hadden ze nergens gelezen, oh zijn er ook andere kanalen? etc.![]()
Denk dat het een kwestie van tijd is voordat de hype en nieuwigheid er vanaf is, mensen gaan afhaken en dat het weer rustiger in de zin van minder van die onzin berichten zoals waar is Kees en noem maar op.
Verder zijn er weken dat ik niet naar mijn meshcore kijk :)
https://github.com/IoTThinks/EasySkyMesh/releases/tag/PowerSaving15MuadDib007 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:10:
[...]
Een Heltec V4 wil je niet op solar draaien.
Die slurpt je batterij leeg.
Neem liever iets met een nRF chip er in zoals een RAK of T114.
Die redden dat veel beter.
120mA => 24.9mA
Mee eens dat NRF veel beter werkt. Hier een Heltec Wireless Tracker (lijkt op V3) op een zonnepaneel van de Action (5W). Werkt prima met veel schaduw (achterop de fiets)
[ Voor 15% gewijzigd door TheGrillmeister op 13-05-2026 20:19 ]
Ja, hetzelfde hier. Het is een soort moderne 27MC. En als het echt allemaal uit de hand loopt, kunnen we iig goedemorgen aan elkaar schrijven!Beer070 schreef op woensdag 13 mei 2026 @ 19:24:
[...]
Om eerlijk te zijn komt mijn Meshcore hobby ook voor een deel uit pure nieuwsgierigheid, en voor een deel uit prepper-gedachtegoed voor een moderne versie van 27MC. Als alle gecentraliseerde communicatie infrastructuur onderuit zou gaan, dan is een meshcore een van de betere manieren om toch nog contact te kunnen houden in de regio en daarbuiten. Niet dat ik het echt heel serieus op dit moment wil gebruiken om er nu wat aan te hebben, maar gewoon mijn steentje bijdragen met een repeater op het dak, en mocht er ellende komen dan kan ik tenminste mijn familie op relatief korte afstand bereiken.
Verder zijn er weken dat ik niet naar mijn meshcore kijk :)
Ik zie buiten gesloten groepen voor prive gebruik (familie, vrienden) niet in wat voor serieuze gesprekken we zouden moeten hebben anders dan de "het regent hier" wat er nu gebeurt, da's toch de lol ervan (dat het werkt, niet het bericht zelf). 50% is troubleshooting en uitzoeken hoe het werkt, 50% is "hoi, leuk dat het werkt".
Testen in public is annoying, scripts, bots etc etc ook. Ik heb een repeater op mijn dak en bij mijn vakantie woning, beiden krijgen de "landelijke" feed mee. Ben meegegaan naar SF7 maar vind het wel jammer dat dat nu niet overal gebeurt. Heb compleet de achtergrond van het "verzet" gemist, maar vind het het proberen wel waard, why not. Zelfs als het er helemaal mee stopt, dan zal ik best wel weer wat anders vinden om mee te spelen haha, boeien toch?
Ja, is een prima repeater. Ik heb hem sinds begin dit jaar op het dak, geen problemen mee gehad. Als je hem op een plek ophangt waar je er fysiek niet zo makkelijk bij kan, is het wel aan te raden om de OTA fix bootloader te flashen, die staat tegenwoordig ook op de meshcore.io flasher website, maar is anders ook hier te vinden: https://github.com/oltaco/Adafruit_nRF52_Bootloader_OTAFIXNetRipper schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:15:
Ik heb blijkbaar ook een eigen repeater nodig, want sinds SF7 heb ik nog geen enkel bericht ontvangen. Blijkbaar net in een deadzone rond Dordrecht![]()
Daarmee kan je via bluetooth OTA flashen. Dat gaat vaak nog steeds niet 100% goed, maar met die firmware kan je proberen tot het werkt, in plaats van dat hij meteen offline gaat en je met een USB kabel aan de slag moet.
De stock antenne werkte bij mij ook dikke prima, heb hem inmiddels vervangen door een colinear, is wel iets verbetering. Het kan een grote verbetering zijn in situaties waar je last hebt van veel storing, omdat de duurdere antennes vaak gevoeliger zijn in een smalle band. En als je naast een 5g mast zit is een cavity filter een betere investering. Maar de meeste winst haal je uit de locatie, hoe hoger hoe beter.
Ik ben ook door de bocht, heb hem vanmorgen ook besteld, maar eens kijken wat het wordt. Levering pas begin juni... maar genoeg andere dingen te doen tot die tijd.NetRipper schreef op maandag 11 mei 2026 @ 21:15:
WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60
Geen idee, ik heb hem nog niet zo lang... Ben wel benieuwd of iemand er ervaring mee heeft.Finwe schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:12:
Komt die P1 Pro Solar een beetje de winter door op dat paneel, of moeten jullie hem eraf halen om bij te laden?
Deze post is al wat ouder, maar hier staan wat ervaringen: https://yycmesh.com/blog/cold-weather-chargingbladebla schreef op maandag 18 mei 2026 @ 14:18:
En moet je laden van de Li-ion 18650 cellen onder 0°C echt altijd voorkomen of kom je ermee weg?
Netto komt het er op neer dat zij, in hun vrij extreme omstandigheden, er geen problemen mee gehad hebben.
Ik ben wel in staat te sturen en ik zie ze dan op mc-radar terug. Ik heb alle stappen van het switchen doorlopen.
Op m'n dakkapel heb ik een repeater en op zolder m'n companion. Beide zijn Heltec V4,3 met de standaard antenne.
Is er iemand met een tip?
[ Voor 5% gewijzigd door BazP op 20-05-2026 01:11 ]
Hier in de omgeving van Breda lijken alle repeaters nog altijd op SF8 te zitten. Ik heb ook het idee dat ik minder berichten ontvang en berichten verzenden lijkt om minder ver te komen (maar enkele hops).
[ Voor 5% gewijzigd door base1983 op 20-05-2026 11:50 ]
Minder ? Het is belachelijk hoeveel ik hier voorbij zie vliegenbase1983 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:48:
@(KBX) Harkanoid
Hier in de omgeving van Breda lijken alle repeaters nog altijd op SF8 te zitten. Ik heb ook het idee dat ik minder berichten ontvang en berichten verzenden lijkt om minder ver te komen (maar enkele hops).
Ik moet mijn repeater nog buiten hangen...
https://settings.woodwar.com/nl/ramonfincken schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:15:
Ik mis even wat. Waarom 8 ipv 7?
Ik moet mijn repeater nog buiten hangen...
Iemand mij nog gehoord ? Of stuur me.wat via mesh
NL-AME-3822H4RK4N01D
Als je nog niet in iemand contacts staat en ook niet in de lijst van discovered contacts, dan hebben ze denk ik jouw public key nodig?(KBX) Harkanoid schreef op zondag 24 mei 2026 @ 00:35:
Het werkt best goed !
Iemand mij nog gehoord ? Of stuur me.wat via mesh
NL-AME-3822H4RK4N01D
WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60
Iemand al wat met.het uSD slot gedaan van de heltec v3 ?
Eindelijk. Ik las hier in het topic dat er dus repeaters zijn overgestapt naar SF7. Nu krijg ik wel contact met de buitenwereld. Fijn, na een week lang van alles proberen, verschillende kabels, antennes, met de fiets naar repeater locaties toe gereden en dan nog steeds geen contact kunnen maken... grr.(KBX) Harkanoid schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:02:
Ik had vanmorgen wat op public gepost , via mc-radar zag ik dat het heel NL doorging , staat nu ingesteld op NL-UT
Wat betreft de regio's:
Als ik op die mc-radar kijk, dan zit nl-ut verspreid tussen Lemmer, Alkmaar, Oosterhout en Groesbeek. Alsnog half nederland. Is dat de bedoeling of is dat veroorzaakt omdat iedereen maar lukraak wat regio's in zijn repeater gooit?
Y'24
Ik bedoelde meer dit plaatje:davegriffejoen schreef op maandag 25 mei 2026 @ 19:23:
Utrecht ligt in het midden van het land, en dan hebben ze daar ook nog de Gerbrandytoren staan met een gigantisch bereik, dus dan is dat gebied niet zo gek.
Y'24
Ik zou deze site gebruiken om de regio's op je repeater in te stellen https://dashboard-elburg.f3dp.nl/#tab=region-configuratorRvV schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:34:
[...]
Eindelijk. Ik las hier in het topic dat er dus repeaters zijn overgestapt naar SF7. Nu krijg ik wel contact met de buitenwereld. Fijn, na een week lang van alles proberen, verschillende kabels, antennes, met de fiets naar repeater locaties toe gereden en dan nog steeds geen contact kunnen maken... grr.
Wat betreft de regio's:
Als ik op die mc-radar kijk, dan zit nl-ut verspreid tussen Lemmer, Alkmaar, Oosterhout en Groesbeek. Alsnog half nederland. Is dat de bedoeling of is dat veroorzaakt omdat iedereen maar lukraak wat regio's in zijn repeater gooit?
Die houdt ook rekening met grensregio's
Mijn repeater en locatie staat er niet in. ik besta niet...Chris.nl schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:08:
[...]
Ik zou deze site gebruiken om de regio's op je repeater in te stellen https://dashboard-elburg.f3dp.nl/#tab=region-configurator
Die houdt ook rekening met grensregio's
[ Voor 4% gewijzigd door big_tweaker op 26-05-2026 15:42 ]
Wat dat betreft is CR7 wel echt primair fijn voor mensen in dichtbevolkt gebied. Aan de andere kant blijf ik voorlopig wel op CR7 zitten in de hoop dat in de buurt van Ruurlo wat meer repeaters in de lucht komen.
Je bedoelt SF7 en SF8; die bepalen oa bereik.kosternet schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:08:
Hier in de achterhoek gebruik ik wel CR8. Sinds de overstap van SR8 (met ong. 8 neighbors) heb ik er met CR7 met moeite helaas nog maar 2.
Wat dat betreft is CR7 wel echt primair fijn voor mensen in dichtbevolkt gebied. Aan de andere kant blijf ik voorlopig wel op CR7 zitten in de hoop dat in de buurt van Ruurlo wat meer repeaters in de lucht komen.
CR4-8, was net gezegd, is foutcorrectie.
Waar zit je ergens in de Achterhoek? Rond Zelhem hebben we een aantal aardige repeaters in de lucht en ook de repeaters van Varsseveld en Didam doen het fantastisch! Bij Ruurlo zit een repeater die met Varsseveld verbinding heeft, allemaal op SF7. Alleen in Lichtenvoorde zitten een aantal repeaters die niet echt actief onderhouden lijken. Het zou top zijn wanneer dir ook aansluiten.kosternet schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:08:
Hier in de achterhoek gebruik ik wel CR8. Sinds de overstap van SR8 (met ong. 8 neighbors) heb ik er met CR7 met moeite helaas nog maar 2.
Hi Wolly,wolly_a schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:49:
[...]
Waar zit je ergens in de Achterhoek? Rond Zelhem hebben we een aantal aardige repeaters in de lucht en ook de repeaters van Varsseveld en Didam doen het fantastisch! Bij Ruurlo zit een repeater die met Varsseveld verbinding heeft, allemaal op SF7. Alleen in Lichtenvoorde zitten een aantal repeaters die niet echt actief onderhouden lijken. Het zou top zijn wanneer dir ook aansluiten.
Ruurlo ben ik
Oh ja, Ruurlo inderdaad. We hebben al weleens eerder contact gehad. Vanuit Zelhem kunnen we je helaas niet bereiken. Waarschijnlijk is ‘t Zand een te grote belemmering.kosternet schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:43:
[...]
Hi Wolly,
Ruurlo ben iken inderdaad goede verbinding met Varsseveld. Richting LV mis ik helaas de verbinding. Ook heb ik weinig meer van Groenlo gehoord. eerder had ik goede verbinding met Nedap, maar daar hoor ik weinig meer van..
Jammer inderdaad dat de repeaters in Lichtenvoorde en Groenlo niet meer zo fijn te bereiken zijn. Ken je die personen toevallig? Misschien zijn ze nog weer te motiveren om hun repeater nog weer eens een zwieper te geven, misschien hun firmware te updaten en hun instellingen bij te werken. Ik zie op mc-radar zowel in Lichtenvoorde als in Groenlo repeaters die nog wel onlangs gezien zijn.
hier staat veel in, wat is de takeaway?
ik heb gisteren de moeite genomen om deze versie te installeren op 3 relays en een Companion. ziet er op zich stabiel uit, maar mijn dak LiliGo T-Beam Supreme met extra battery pack viel vannacht om 1 uur uit. Eerder bleef deze een tot twee dagen werken op deze 2 accu's. (er zit een PV paneel op).
Nu wil ie niet meer opstarten, dus zal ik weer het dak op moeten.
Ik zit in de randstad en zat tot voor kort nog op 8/8, gisteren geflashed naar 1.16, en meteen de settings op 7/5 en 2 byte gezet. Zie wel berichten binnenkomen, vanuit meerdere repeaters, maar als ik wat stuur zie ik alleen een echo van mijn eigen repeater.
Het is tamelijk stil "op de lijn". Niet zo gek als er verdeling is qua settings. De overbezetting zal wel verholpen zijn vermoed ik
In de avonden is er vaak een DoS actief vanuit Amsterdam, dat kan evt nog voor problemen zorgen. Die werkt met flood DMs, dus je ziet het niet in de channels, maar je hebt er wel last van._ferry_ schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 07:41:
Nou, IMHO is het "stuk".
Ik zit in de randstad en zat tot voor kort nog op 8/8, gisteren geflashed naar 1.16, en meteen de settings op 7/5 en 2 byte gezet. Zie wel berichten binnenkomen, vanuit meerdere repeaters, maar als ik wat stuur zie ik alleen een echo van mijn eigen repeater.
Het is tamelijk stil "op de lijn". Niet zo gek als er verdeling is qua settings. De overbezetting zal wel verholpen zijn vermoed ik
Volgens mij zijn er veel mensen wel over naar de nieuwe settings. Maar het ligt wel aan de regio. En of de repeaters waar je van afhankelijk bent over zijn.
Heb je ook de regio scopes ingesteld? Veel repeaters blokkeren berichten zonder scope._ferry_ schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 07:41:
Nou, IMHO is het "stuk".
Oh dat is echt mooi gaar dan. Toen regio scope werd geïntroduceerd was er juist bij vermeld dat dat juist niet de bedoeling was van regio scope. Voorzover ik weet was de bedoeling juist om bijvoorbeeld #overijssel de nl-ov scope mee te geven zodat dat verkeer niet het hele land doorgaat, maar dat je #public gewoon onscoped zou kunnen blijven gebruiken.davegriffejoen schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:23:
[...]
Heb je ook de regio scopes ingesteld? Veel repeaters blokkeren berichten zonder scope.
Public kan je de nl scope gebruiken (of eu)Kojoottii schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:29:
[...]
Oh dat is echt mooi gaar dan. Toen regio scope werd geïntroduceerd was er juist bij vermeld dat dat juist niet de bedoeling was van regio scope. Voorzover ik weet was de bedoeling juist om bijvoorbeeld #overijssel de nl-ov scope mee te geven zodat dat verkeer niet het hele land doorgaat, maar dat je #public gewoon onscoped zou kunnen blijven gebruiken.
Als je op je companion een default (grote) scope instelt, kan je afzonderlijke chats altijd nog naar 'n provincie omzetten.
Uit m'n hoofd is het de bedoeling dat per 13 juni berichten zonder scope door iedereen geblokkeerd worden. In eerste instantie was het de bedoeling per mei te blokkeren, dit uitgesteld om mensen eerst ff te laten wennen aan het werken met regio's.
Gezien er wat unscoped spammers waren hebben een deel gebruikers hun settings vast aangepast. Inmiddels gebruiken spammers ook scope. Het is jammer dat er wat lolbroeken hun best doen meshcore regelmatig plat te spammen.
Ook jammer dat sommige users graag een 'belangrijke repeater' of 'knooppunt' willen zijn op bovenwettelijk zendvermogen lopen te schreeuwen. Ja dat werkt, en is in sommige gevallen handig. Maar zorgt ook dat berichten van alle kanten al terugkomen (collisions) ipv zich als vlek door de mesh te verspreiden.
An sich is de lol er voor mij al een beetje af. Niet dat ik de repeater van 't dak trek, maar de Telegram kanalen bezoek ik niet meer.
Meshcore lijkt me nog altijd een top iets, 'k heb een repeater bij mezelf én m'n ouders staan (indien nodig directe verbinding). Mocht het echt nodig zijn om via meshcore met ze te communiceren dan zie ik tegen die tijd wel of/hoe het functioneert. Met instellingen die iedereen gebruikt, of dat het betrouwbaarder is een andere frequentie/sf te gebruiken. Da's dan weer een voordeel van MeshCore, ieder kan doen wat ie wil. Alle neuzen dezelfde kant op krijgen is een ander verhaal.
Kan zijn dat jij andere repeaters wel hoort maar ze jou niet. Je kan ook sf7/cr8 proberen, dan stuur je wat meer foutcorrectie mee en is de kans groter dat je bericht wel doorkomen._ferry_ schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 07:41:
Nou, IMHO is het "stuk".
Zelf zit ik inmiddels op 7/6, dat werkt voor mij (als er geen spammers actief zijn).
Daar zal ik eens naar kijken.davegriffejoen schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:23:
[...]
Heb je ook de regio scopes ingesteld? Veel repeaters blokkeren berichten zonder scope.
In Public vandaag een stuk of 50 berichten ontvangen, vrij schaars als ik dat vergelijk met vroegahhh. Alleen via mijn eigen repeater en 1 andere. Vroeger zag ik 1 inkomende bericht vaak via een stuk of 4-6 repeaters in de buurt rondgaan.
Hopelijk tot snel in #tweakersmeshcore
#Public was dat niet van de spammer?
Nou is natuurlijk de vraag op welke regio daarin gepost moet worden.(KBX) Harkanoid schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 23:31:
Zelf maar even gedaan , wie test er even mee?
[Afbeelding]
Is dat MC of MT? Ik ben al even terug naar MT vanwege de vele onzinposts op MC. En de bemoeizucht van een deel van die spammers die alles beter te moeten weten.(KBX) Harkanoid schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 23:31:
[Afbeelding]
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik overweeg ook om terug te gaan naar MT. Met meshcore 16 firmware loopt mijn PV repeater op het dak tot ongeveer 23:30 en daarna is de accu op.franssie schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 23:57:
[...]
Is dat MC of MT? Ik ben al even terug naar MT vanwege de vele onzinposts op MC. En de bemoeizucht van een deel van die spammers die alles beter te moeten weten.
In het pad heb ik Heltec V3 en V4 geprobeerd en een LILYGO T-beam supreme, inmiddels met 2 extra batterypack en dubbel PV panelen, en nog steeds niet continu draaiend te krijgen ‘s-nachts.
Ik twijfel of ik nog een experiment meet Seeed studio of Elcrow wil proberen, of dat ik wacht op een verstandig ubiquiti product wat het gewoon wel netjes doet.
Ik heb ook twee T-decks van LILYGO, en mijn les wat betreft LILYGO: niet de moeite waard.
Kijk even na de powersaving setting. Het kan zijn dat naar alle updates deze niet meer goed staan.Beer070 schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 08:39:
[...]
Ik overweeg ook om terug te gaan naar MT. Met meshcore 16 firmware loopt mijn PV repeater op het dak tot ongeveer 23:30 en daarna is de accu op.
In het pad heb ik Heltec V3 en V4 geprobeerd en een LILYGO T-beam supreme, inmiddels met 2 extra batterypack en dubbel PV panelen, en nog steeds niet continu draaiend te krijgen ‘s-nachts.
Ik twijfel of ik nog een experiment meet Seeed studio of Elcrow wil proberen, of dat ik wacht op een verstandig ubiquiti product wat het gewoon wel netjes doet.
Ik heb ook twee T-decks van LILYGO, en mijn les wat betreft LILYGO: niet de moeite waard.
De repeater zal messages met een scope/region niet repeaten als deze niet ingesteld is. Heb je dat al gedaan? En als jij het wel gedaan hebt, maar een andere repeater in de buurt niet, dan kan dat ook voor rare gaten in berichten zorgen.htca schreef op maandag 15 juni 2026 @ 11:50:
Hmmm ik ben vrij nieuw in het MeshCore netwerk. Ongelukkigerwijs geactiveerd in “het” weekend van de switch. Ik heb op mijn dak (7m en antenne boven de nok) een repeater geïnstalleerd (2 zero hop neighbours), instellingen sf7/cr5, verder netjes gescoped, berichten rollen binnen op mijn companion, maar ik krijg lang niet alles binnen; lijken halve gesprekken… iemand tips (of doe ik iets verkeerd?)
Voor de rest zou een repeater op het dak, boven de nok, wel goed moeten werken. Heb je de neighbours van je repeater al eens bekeken? Daar kan je ook een beetje een idee krijgen over hoe goed je verbonden bent met het mesh.
Als je repeater repeat op moment dat er iets uitgezonden word hoor je niks , hier is het geen seconde stil op de monitor poort , wat je wel kan doen is iets je tx delay verhogen , probeer dat maar eens...
Ze hadden beter full duplex met offset kunnen bedenken , heel lang geleden had ik een 9k6 link van mij naar Enschede etgd gebouw met 7.6 MHz shift , waarop 1k2/4k8.en 9k6 door elkaar liep ,.werkte prima! Hier roept iedereen maar door elkaar waardoor 20-40 procent of erger verloren gaat
Scope/region staan ingesteld;rescla schreef op maandag 15 juni 2026 @ 16:07:
[...]
De repeater zal messages met een scope/region niet repeaten als deze niet ingesteld is. Heb je dat al gedaan? En als jij het wel gedaan hebt, maar een andere repeater in de buurt niet, dan kan dat ook voor rare gaten in berichten zorgen.
Voor de rest zou een repeater op het dak, boven de nok, wel goed moeten werken. Heb je de neighbours van je repeater al eens bekeken? Daar kan je ook een beetje een idee krijgen over hoe goed je verbonden bent met het mesh.
Ik heb 10 neighbours, maar relatief lage verbindingssterktes (afgaand op de signaal icoontjes)
En het is goed debuggen op https://mc-radar.woodwar.com.
[ Voor 15% gewijzigd door jant op 15-06-2026 22:40 ]
Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8
yup, zelfde hier. Ik zit er overigens wel pas net op. Met een antenne binnenshuis. Paar repeaters hier in de buurt staan nog op de “oude settings” en via hen was het goed communiceren. Op de “nieuwe settings” is het heel lastig zenden._ferry_ schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 07:41:
Zie wel berichten binnenkomen, vanuit meerdere repeaters, maar als ik wat stuur zie ik alleen een echo van mijn eigen repeater.
Ik wil liever nog geen gaten boren door de muur voor deze nieuwe “hobby”, dus ik overweeg nu om a) een zonnepaneel-repeater (Seeedstudio) of b) een raamdoorvoerkabel te kopen (met antenne buiten).
Heeft iemand anders succesvol een repeater binnenshuis staan?
Ik heb een yagi antenne binnen staan die gericht staat op de locatie van mijn dichtsbijzijnde repeater. Dat werkt met -8db.Platdak_80 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 12:04:
[...]
yup, zelfde hier. Ik zit er overigens wel pas net op. Met een antenne binnenshuis. Paar repeaters hier in de buurt staan nog op de “oude settings” en via hen was het goed communiceren. Op de “nieuwe settings” is het heel lastig zenden.
Ik wil liever nog geen gaten boren door de muur voor deze nieuwe “hobby”, dus ik overweeg nu om a) een zonnepaneel-repeater (Seeedstudio) of b) een raamdoorvoerkabel te kopen (met antenne buiten).
Heeft iemand anders succesvol een repeater binnenshuis staan?
Ik heb een T-deck supreme met LILYGO solar panel op het dak staan, maar die gaat pas om 12 uur aan en al om 23:30 uit. Dus daar gaat iets helemaal mis met gebruik. Als iemand ervaring heeft met de seeed studio solar dan hoor ik het graag.
Ja ik. Twee dagen, dus kan er nog weinig zinnigs over zeggen. Laadt volledig op, percentage in de ochtend kan ik wel even in de gaten houden.Beer070 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 16:53:
[...]
Ik heb een yagi antenne binnen staan die gericht staat op de locatie van mijn dichtsbijzijnde repeater. Dat werkt met -8db.
Ik heb een T-deck supreme met LILYGO solar panel op het dak staan, maar die gaat pas om 12 uur aan en al om 23:30 uit. Dus daar gaat iets helemaal mis met gebruik. Als iemand ervaring heeft met de seeed studio solar dan hoor ik het graag.
Als het percentage in de ochtend nu boven 70% is dan zou ie ook een heel eind de winter door moeten komen.henkjanvdkolk schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:35:
[...]
Ja ik. Twee dagen, dus kan er nog weinig zinnigs over zeggen. Laadt volledig op, percentage in de ochtend kan ik wel even in de gaten houden.
Ik heb hem opgenomen in Home Assistant en zal het resultaat morgen eens posten.Beer070 schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 18:48:
[...]
Als het percentage in de ochtend nu boven 70% is dan zou ie ook een heel eind de winter door moeten komen.
Het zijn nu natuurlijk maar korte nachten, dus hij laadt alweer.henkjanvdkolk schreef op dinsdag 16 juni 2026 @ 21:38:
[...]
Ik heb hem opgenomen in Home Assistant en zal het resultaat morgen eens posten.
23.00u: 96,9%
05.00: 95,5%
Ik heb de repeater geconfigureerd via de tool op mesh-up.nl, gelimiteerd op 100mW met de settings zoals ze hier staan opgesomd: https://settings.woodwar.com/nl/
Hardstikke netjes. Dan ga ik die ook kopen. Kunnen de andere repeaters naar locaties die op stroom aangesloten kunnen worden.henkjanvdkolk schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 05:59:
[...]
Het zijn nu natuurlijk maar korte nachten, dus hij laadt alweer.
23.00u: 96,9%
05.00: 95,5%
Ik heb de repeater geconfigureerd via de tool op mesh-up.nl, gelimiteerd op 100mW met de settings zoals ze hier staan opgesomd: https://settings.woodwar.com/nl/
Voor zover ik heb kunnen zien zijn er nog geen devices beschikbaar met meerdere antennes/zenders, dus de eenvoudigste manier om goed bereik te creëren is twee repeaters naast elkaar met een Omni antenne en een yagi toch?
(Ik ben een amateur op dit vlak, dus vergeef me als ik domme dingen zeg)
Leuk! Ik weet het waarschijnlijk niet veel beter dan jij hoor, ik ben nog maar net begonnen met deze techniek. Ik dm je mijn node-id, ben benieuwd of wij elkaar kunnen bereiken.Beer070 schreef op woensdag 17 juni 2026 @ 08:36:
[...]
Hardstikke netjes. Dan ga ik die ook kopen. Kunnen de andere repeaters naar locaties die op stroom aangesloten kunnen worden.
Voor zover ik heb kunnen zien zijn er nog geen devices beschikbaar met meerdere antennes/zenders, dus de eenvoudigste manier om goed bereik te creëren is twee repeaters naast elkaar met een Omni antenne en een yagi toch?
(Ik ben een amateur op dit vlak, dus vergeef me als ik domme dingen zeg)
Ik heb de repeater via seeedstudio gekocht en koos voor UPS. De repeater heb ik de volgende dag (zaterdag) ontvangen. Dat was een prettige winkelervaring.
Wat is het voordeel t.o.v. #tweakersmeshcore dat er al is?(KBX) Harkanoid schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 23:31:
[Afbeelding]
[ Voor 90% gewijzigd door (KBX) Harkanoid op 22-06-2026 23:45 ]
Staat ergens in de TS, heb het er ook hoger in gezet, door de vele edits was het een beetje onderaan gaan bungelen.(KBX) Harkanoid schreef op maandag 22 juni 2026 @ 23:29:
Goeie! Hoe moest ik weten dat ie al bestond? Bij deze is het duidelijk dat het hier bij deze pagina hoort in elk geval , is die openbaar of met code?
Sowieso is de TS erg lang geworden, dus als ik tijd heb met de mede auteurs is het wellicht tijd voor een update en een "kill your darlings" sessie, ook omdat er nu al dat gedoe is met repeater insteliingen op MC en ik zelf terug ben naar MT daardoor ...MeshCore kanalen
Er is een kanaal voor tweakers om te chatten en te testen op MeshCore: #tweakersmeshcore
I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Als ik er toe kom om een seeed solar repeater te kopen dan ga ik MT en MC weer naast elkaar draaien.(KBX) Harkanoid schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 19:04:
Ik heb geen last.op.meshcore.,.gebruikte het al voordat het grote publiek er mee begon , het kanaal wat ik had aangemaakt zit achter een slotje , de andere is voor iedereen toegankelijk (zien daar ook helemaal niks voorbij komen trouwens), ik gebruik hier meshcore ook op 433 MHz en daar is het heerlijk rustig :-)
Ik heb geen zin om de btw te betalen vanuit Duitsland. En de seeed website werkt nog steeds niet lekker.
nu werkt ie wel. Dus 2x solar besteld…
[ Voor 4% gewijzigd door Beer070 op 23-06-2026 21:20 ]
[ Voor 78% gewijzigd door (KBX) Harkanoid op 24-06-2026 23:28 ]
/f/image/5TCIl0wr8hm4OfyxyYUXjGDp.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/JcKnHKB194PzG8Y4kssuHwZj.png?f=fotoalbum_large)