LORA Mesh Radio - Meshtastic Meshcore | COM zonder Internet

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• lachesis
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 07:09
Ben net begonnen met Meshcore en heb een compleet Heltec V4 systeem gekocht bij Ali (https://nl.aliexpress.com/item/1005010391279275.html). Vandaag firware er op gezet. Ik gebruik hem als companion en hij werkt (maar alleen op zolder). Nu zie ik dat de lithium 18650 batterij niet protected is en ik lees elders dat dit geen goed idee is (https://www.facebook.com/...69/posts/753995577737267/). Maar ik denk dat een protected batterij er niet in zal passen omdat die langer zijn. Is het beter om maar zelf iets in elkaar te knutselen dat wel op met een protected 18650 werkt?

[ Voor 4% gewijzigd door lachesis op 17-01-2026 17:05 . Reden: link toegevoegd ]

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:11

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

lachesis schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 17:01:
Ben net begonnen met Meshcore en heb een compleet Heltec V4 systeem gekocht bij Ali (https://nl.aliexpress.com/item/1005010391279275.html). Vandaag firware er op gezet. Ik gebruik hem als companion en hij werkt (maar alleen op zolder). Nu zie ik dat de lithium 18650 batterij niet protected is en ik lees elders dat dit geen goed idee is (https://www.facebook.com/...69/posts/753995577737267/). Maar ik denk dat een protected batterij er niet in zal passen omdat die langer zijn. Is het beter om maar zelf iets in elkaar te knutselen dat wel op met een protected 18650 werkt?
Lijkt me ook fijner om te weten dat er sowieso een protectie in de cel zit. Maar misschien maakt het hier niet uit omdat het 1 systeem is en dat het PCB hier de bescherming draagt. Op die manier zitten alle componenten op één PCB, en ik kan me voorstellen dat je dan betere controle en effiicientie hebt. Bijv, dat het Heltec systeem zelf de status en de cut-off voltages 'weet'.

[ Voor 10% gewijzigd door -Tim- op 17-01-2026 19:30 ]

• Dala
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-01 21:50
ramonfincken schreef op vrijdag 16 januari 2026 @ 12:45:
Ja die Almere Centrum is echt megasterk. Van wie is ie en wat is ie? Ben ik heel benieuwd naar.
Volgens https://analyzer.letsmesh...3739F17B00B0656299CD94EEF is het van PE1RJV, een van de leden van https://hobbyscoop.nl/ dat zijn mensen die al iets langer bezig zijn met signalen in de lucht ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Dala op 17-01-2026 21:01 ]

• Bas...
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10:55
Als je op https://hobbyscoop.nl/202...scoop-jaaroverzicht-2025/ even Ctrl-F Meshcore doet kom je een stukje tekst en twee foto's tegen.

• Dala
Maar dat ging niet over almere toch?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:16

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Bas... schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:47:
Als je op https://hobbyscoop.nl/202...scoop-jaaroverzicht-2025/ even Ctrl-F Meshcore doet kom je een stukje tekst en twee foto's tegen.
Nice, ik weet dat hobbyscoop toegang heeft tot IJsselstein/Lopik (o.a. bekend van de grootste kerstboom van NL) voor PI2NOS en SSTV - helaas nog niet in de oude mast van PI2NOS (Hilversum) want daar heb ik LOS op.
Maar goed te lezen dat ze er ook mee bezig zijn.

Lopik is echt serieus hoog, ooit eens een uitnodiging gekregen om mee omhoog te gaan nadat ik ze wat gesponsord had, maar ik krijg al hoogtevrees op een vloeitje :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Dala schreef op zaterdag 17 januari 2026 @ 21:48:
Maar dat ging niet over almere toch?
Nee, maar die club heeft een bovernregionale repeater gebouwd, waarbij je op 70cm door heel NL kon kletsen, en met heel NL bedoel ik ook Bonaire, Curacao e.o :+
Ze zijn tamelijk geniaal in communicatie toepassingen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Biturbodiesel
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 12:17
Vandaag na 2 weken eerste contact gehad via Meshtastic met andere node. Iemand in dorp die iets van 800meter verderop zit. Bewijs eindelijk dat de setup werkt ;-)

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Als je problemen met letsmesh hebt, database is stuk. Ik had rond die tijd net een nieuwe mqtt node….
https://forum.letsmesh.net/t/meshcore-packet-analyzer/88/41

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Ik volg het topic al een poosje (niet alles gelezen, maar wel veel). Ik heb ondertussen een heltac v4 draaien met de standaard meshtastic. Ik krijg hem alleen niet geflashed met meshcore op de een of andere manier (webflash blijft ‘connecting’ weergeven, ook met de juiste COM poort, Firefox en Chrome maken geen verschil). ESPtool zou nog een optie kunnen zijn.

Wat ik nog niet helemaal snap: ik wil deze heltec als een soort server laten draaien, er zijn varianten maar ik krijg het niet echt duidelijk. Daarna (is onderweg) met heltec v3 de volgende ‘stap’.

Dus wat nou te doen? Ik volg het niet meer namelijk. :)

• -Tim-

-Tim-

@Rgerr je moet het flash knopje ingedrukt houden terwijl je restart

• Rgerr
  • Nu online
-Tim- schreef op zondag 18 januari 2026 @ 09:28:
@Rgerr je moet het flash knopje ingedrukt houden terwijl je restart
(Edit) gelukt!

[ Voor 13% gewijzigd door Rgerr op 18-01-2026 10:57 ]

• Dala
Ik was vandaag in centrum van Almere (fo reasons), ik kon de mast van 33 zien. Erg goed ontvangst in de rx log.

Maar toch kwam er maar 1 van de 5 van mijn test berichtjes aan? Is dat omdat die repeater eigenlijk te druk is? Dus dat je eigenlijk meerdere repesters in bereik moet hebben?

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:47
Dala schreef op zondag 18 januari 2026 @ 22:52:
Ik was vandaag in centrum van Almere (fo reasons), ik kon de mast van 33 zien. Erg goed ontvangst in de rx log.

Maar toch kwam er maar 1 van de 5 van mijn test berichtjes aan? Is dat omdat die repeater eigenlijk te druk is? Dus dat je eigenlijk meerdere repesters in bereik moet hebben?
Of het komt omdat jij de repeater wel hoort, maar zij jou niet. Werd eerder deze week al aangehaald: dat A heel goed kan zenden, betekent niet per sé dat A ook heel goed kan ontvangen. En als B niet super goed kan zenden (want lager vermogen of een suboptimale plaatsing) dan is het heel goed mothering dat A B niet zal horen.

Liege, liege, liegebeest!

• Dala
Liegebeest schreef op maandag 19 januari 2026 @ 07:14:
[...]

Of het komt omdat jij de repeater wel hoort, maar zij jou niet. Werd eerder deze week al aangehaald: dat A heel goed kan zenden, betekent niet per sé dat A ook heel goed kan ontvangen. En als B niet super goed kan zenden (want lager vermogen of een suboptimale plaatsing) dan is het heel goed mothering dat A B niet zal horen.
Fair, maar ik stond op zelfde plek, een keer direct bericht in online kanaal en repeats terug ontvangen, andere keer niks. Ik had clear of sight van de mast.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:38
Ik heb ook nog behoorlijk moeite met zenden thuis, maar dat zal voornamelijk aan de locatie en antenne van m'n repeater liggen denk ik?

Met ontvangen inmiddels geen enkel probleem meer. Ik zat afgelopen zaterdagavond / nacht wat te chillen op m'n PC op zolder. Had de repeater naast het dakkapel raam staan, die weer open stond (kiepstand). Er zat een hor voor, en ik dacht hier ergens gelezen te hebben dat gaas / hor ook het signaal kon beïnvloeden. Nou, deze hor niet, het leek wel ouderwets een IRC kanaal afgelopen weekend :+
Tot 1 uur 's nachts stroomden de berichten binnen. Erg leuk om te zien en het lijkt er daardoor wel op dat het netwerk inderdaad stevig aan het groeien is :)

Join het GoT Pulse-Team!

• Liegebeest
Ik weet niet wie d'r daarnet om 15:55 een #public stuurde met "Groeten uit de Rabobank toren"... maar ik hoorde je, helemaal in Almere.

M'n antwoord is door niemand ontvangen, want ik zit met "maar" een TDeck op de tweede verdieping middenin een woonwijk. :)

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Nou, de hardware is binnen en mijn repeater draait in het mooie Zelhem in de Achterhoek. Ik heb hem zo hoog mogelijk geplaatst. Hij lijkt het te doen op mijn client/companion, maar verder is het nog stil. Hopelijk groeit het netwerk nog wat verder. De dichtstbijzijnde repeaters zitten op ruim 5 en 7 kilometer. Dat lijkt me redelijk ver om aansluiting te maken, maar wie weet komt ergens een repeater tussen. Moet ik trouwens nog iets doen om mijn repeaters de andere repeaters te laten zoeken/vinden? Dat kon ik nog niet echt vinden.

[ Voor 3% gewijzigd door wolly_a op 19-01-2026 17:15 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@wolly_a

Je lokatie instellen (als ie in je client lijst staat via manage, 10 sec wachten) en dan daarna ook even je klok syncen als je dat nog niet gedaan had (denk dat het voor een repeater niets uitmaakt overigens, die tijd) en dan een advert doen. Ik doe elke 24 uur een flood alert (het max aantal uren dacht ik) en elke 180 minuten oid een zero-hop advert. Met name die laatste is voor repeaters in de buurt.

mbt lokatie, ik zet die meestal op een brug oid in de buurt, niet echt waar ik zit of waar de repeater staat (las net in Public dat er eentje ontvreemd was, al kan je die dingen ook wel vossen/wardriven als je wilt)

@Liegebeest Ik kan 33 Almere Centrum goed ontvangen, zenden lukt redelijk. Waarschijnlijk heb jij dat bericht ook via 33 Alemere Centrum ontvangen, of direct?
Dat kan je zien via [long press bericht] , [ view path]

• Liegebeest
Goh, ik had nog niet eens door dat de Meshcore firmware voor de TDeck geen Bluetooth of Wifi ondersteunt. Dat's jammer! Dan kan ik'm niet boven laten terwijl ik beneden zit met de telefoon.

• Liegebeest
franssie schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:31:

@Liegebeest Ik kan 33 Almere Centrum goed ontvangen, zenden lukt redelijk. Waarschijnlijk heb jij dat bericht ook via 33 Alemere Centrum ontvangen, of direct?
Dat kan je zien via [long press bericht] , [ view path]
Voor "path" zegt ie "N/A 7>"... klinkt als 7 hops, maar waarvan ik niet kan/mag zien wie het waren.

Almere Centrum heb ik nog niet gehoord. :) En in mijn directe omgeving zit nog niets, geen repeater... Die zou ik zelf worden met de hardware die nog onderweg is.

• Rgerr
  • Nu online
wolly_a schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:14:
Nou, de hardware is binnen en mijn repeater draait in het mooie Zelhem in de Achterhoek. Ik heb hem zo hoog mogelijk geplaatst. Hij lijkt het te doen op mijn client/companion, maar verder is het nog stil. Hopelijk groeit het netwerk nog wat verder. De dichtstbijzijnde repeaters zitten op ruim 5 en 7 kilometer. Dat lijkt me redelijk ver om aansluiting te maken, maar wie weet komt ergens een repeater tussen. Moet ik trouwens nog iets doen om mijn repeaters de andere repeaters te laten zoeken/vinden? Dat kon ik nog niet echt vinden.
Mooi! Ik heb dit weekend een repeater in Doetinchem neer gezet. :)

• bass1984
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 13:22
De route naar Arnhem moet dan toch zo langzaam te maken zijn.

• Kojoottii
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-01 17:22
Liegebeest schreef op maandag 19 januari 2026 @ 17:38:
Goh, ik had nog niet eens door dat de Meshcore firmware voor de TDeck geen Bluetooth of Wifi ondersteunt. Dat's jammer! Dan kan ik'm niet boven laten terwijl ik beneden zit met de telefoon.
Klopt, tdeck is wel meer bedoeld als een standalone device. Met een repeater op zolder werkt het prima overigens. Heb dit weekend meshos op mijn tdeck gezet, is best aardig, mist nog wel wat functies maar goed begin.

Edit: je kan overigens wel tdeck community usb of bluetooth companion erop zetten, werkt ook prima.

[ Voor 8% gewijzigd door Kojoottii op 19-01-2026 20:08 ]

• Liegebeest
Kojoottii schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:01:
[...]
Edit: je kan overigens wel tdeck community usb of bluetooth companion erop zetten, werkt ook prima.
Aye, maar dan heb je weer de GUI niet op de TDeck, of wel?

Ik had het dolgraag allebei gehad. Oh well, misschien in de toekomst.

• wolly_a
  • Niet online
Rgerr schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:57:
[...]

Oeh! Top! Dan moet het toch gaan lukken om onze omgeving langzaam te ontsluiten. Ik zag Doetinchem nog niet op de kaart (https://meshcore.co.uk/map.html) staan. Ik was al verwonderd dat onze hoofdstad nog geheel maagdelijk gebied was.

• Kojoottii
Liegebeest schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:15:
[...]

Aye, maar dan heb je weer de GUI niet op de TDeck, of wel?

Ik had het dolgraag allebei gehad. Oh well, misschien in de toekomst.
Schiet me net te binnen, je kan in normale gui van tdeck switchen naar base gui, volgens mij heb je dan wel bluetooth. Shutdown/ reboot in settings en dan bluetooth logo ingedrukt houden.

• Liegebeest
Kojoottii schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:41:
[...]

Schiet me net te binnen, je kan in normale gui van tdeck switchen naar base gui, volgens mij heb je dan wel bluetooth. Shutdown/ reboot in settings en dan bluetooth logo ingedrukt houden.
Volgens mij denk jij nu aan MeshOS in plaats van aan de standaard/gratis Ripple UI die je via flasher.meshcore er op zet. MeshOS kost geld en heeft een heel andere GUI. Ripple heeft bij mij onder de settings helemaal geen optie voor shutdown/reboot; dat zit alleen aan de side button gekoppeld.

• Kojoottii
Liegebeest schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:56:
[...]

Volgens mij denk jij nu aan MeshOS in plaats van aan de standaard/gratis Ripple UI die je via flasher.meshcore er op zet. MeshOS kost geld en heeft een heel andere GUI. Ripple heeft bij mij onder de settings helemaal geen optie voor shutdown/reboot; dat zit alleen aan de side button gekoppeld.
Nee laat maar inderdaad, dat was meshtastic waar dat in zit 🤦‍♂️. Teveel lopen experimenteren met verschillende firmware s afgelopen week, een grote gui brei geworden😄

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:30
Ik heb dit weekend 2x een Heltec v4 (en zes extra antennes, en 2x een veel te brede accu) gekocht; thuis heb ik totaal geen bereik; als ik op zolder het raam open doe (koud...) een beetje, pas op het dakterras kreeg ik wat berichten binnen.

Gisteren zag ik dat een webshop de SenseCAP Solar Node Pro (weer) op vooraad had. Om 20:07 besteld, kreeg mail dat hij om 20:57 was ingepakt, en om 21:17 was verzonden (dat had van mij nou op een zondagavond ook weer niet gehoeven....). Maar jawel, vanavond was hij er. Ik heb die zonet als router geconfigureerd, en 10 minuten geleden even als test in de tuin gelegd.

Het goede nieuws: met een heltec v4 in de woonkamer kan ik hem nog bereiken. Het slechte nieuws: ik krijg op m'n telefoon nog steeds niets binnen. Nou later deze week, of dit weekend die router maar eens een vaste plek geven, en het iets langer de tijd gunnen.

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22-01 21:23
CubicQ schreef op maandag 19 januari 2026 @ 21:37:
Het slechte nieuws: ik krijg op m'n telefoon nog steeds niets binnen. Nou later deze week, of dit weekend die router maar eens een vaste plek geven, en het iets langer de tijd gunnen.
Staan je client en repeater op de EU/UK narrow preset?

Zie je repeaters in je buurt? Als je gaat rondlopen met je client, zie/hoor je dan wel wat? M.a.w. is er überhaupt wat in je buurt?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@CubicQ welke regio grofweg? OF een QTH code?
https://www.hamdigitaal.nl/qth-en-gps-locator/

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:30
Regio Leiden.
Ja, de preset staat goed. Gisteren, toen ik met m'n antenne op 3-hoog uit het raam hing berichten uit Utrecht, Amsterdam, Den Haag; dus er is wel genoeg verkeer. Ook gecheckt/geverifieerd dat m'n companion m'n repeater kan bereiken. En - en dat is wel mooi - ook via de app via remote management kunnen zien dat de repeater wel wat packets heeft gezien. Ik denk dat het probleem vooral is: op de begane grond in de achtertuin.

• JeroenH
CubicQ schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:21:
Ik denk dat het probleem vooral is: op de begane grond in de achtertuin.
Ja, klinkt idd alsof je repeater zo hoog mogelijk plaatsen wal wat gaat opleveren.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• Rgerr
  • Nu online
wolly_a schreef op maandag 19 januari 2026 @ 20:23:
[...]

Oeh! Top! Dan moet het toch gaan lukken om onze omgeving langzaam te ontsluiten. Ik zag Doetinchem nog niet op de kaart (https://meshcore.co.uk/map.html) staan. Ik was al verwonderd dat onze hoofdstad nog geheel maagdelijk gebied was.
Nee, ik wil hem liever niet handmatig toevoegen. Ik zie namelijk ook repeaters op de kaart staan die niet-handmatig zijn toegevoegd, dan weet ik ook gelijk of ‘ie werkt. :)

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:55
Rgerr schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:01:
[...]

Nee, ik wil hem liever niet handmatig toevoegen. Ik zie namelijk ook repeaters op de kaart staan die niet-handmatig zijn toegevoegd, dan weet ik ook gelijk of ‘ie werkt. :)
Je kan hem handmatig toevoegen, zodra hij gehoord wordt door een observer zal hij geüpdatet worden en wordt je icoontje groen.

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:49
Ik krijg van alles binnen en nu ik mijn companion voldoende hoog heb gezet, heb ik best een goed signaal met een repeater op 1km afstand (5.5db tot 9db). Maar, als ik een testbericht uitstuur, zie ik geen reactie. Ook geen "heard repeats". Zie wel verschillende repeaters binnen een paar km en kan ook ontvangen van een repeater in Lisse (zelf Leiden), dus afstand lijkt niet het issue

Waar kan ik nog naar kijken?

• -Tim-

-Tim-

@celshof ik zie soms ook maar 1 repeat staan (wat volgens mij m'n eigen repeater is), terwijl ik op https://analyzer.letsmesh.net/channels dan zie dat mijn bericht veel verder is gekomen. Misschien kan je daar nog eens mee verifiëren?

• celshof
-Tim- schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 13:20:
@celshof ik zie soms ook maar 1 repeat staan (wat volgens mij m'n eigen repeater is), terwijl ik op https://analyzer.letsmesh.net/channels dan zie dat mijn bericht veel verder is gekomen. Misschien kan je daar nog eens mee verifiëren?
Dat is een goeie. Link had ik even over het hoofd gezien in de topicstart.
Heb een nieuwe test gestuurd, maar zie daar nog niets binnenkomen.

Zender staat wel binnen, maar wel onder het dak, met weinig bijzondere isolatie. Volgens de kaart zou ik bijna vrij zicht moeten hebben op de repeater op 1km.

• -Tim-

-Tim-

@celshof ik ben ook nog maar een beginner, dus kan ook alleen maar gissen, maar misschien is het zo'n assymetrische situatie? Waar die zender op 1km afstand een krachtiger signaal geeft dan jij terug kan zenden? Indien je companion even buiten een ram kan houden kan je in ieder geval je dak even buiten spel zetten.

Of misschien kan je nog aan de TX power setting van je companion wat veranderen?

• celshof
Dat zat ik eerst ook te denken, maar omdat het een T-Deck is, heb ik gisteren eerst met de app op het apparaat gewerkt en dat ging vanaf een slechtere positie wel gewoon goed.

Wellicht heb ik wel ergens aangezeten dat ik niet had moeten doen. Nog even wat zoeken op internet en anders doe ik een verse install.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Sinds vandaag is er een nieuwe versie van de app (iOS en Android).
Hierin is het mogelijk om op een kanaal (bijvoorbeeld #tweakersmeshcore) via de hamburgerpuntjes de optie
[set Region Scope] te selecteren.
Dan kan je een {#Region} toevoegen maar dat is vrije tekst, dus lijkt eerder op een filter dan een regio zoals we die in MC kennen.
Bij informatie staat
Only repeaters allowing region will foreward
Is dit iets om je eigen berichten (telemetrie?) alleen te laten repeaten door je eigen repeaters?
Ik kan er niets over vinden, maar de structuur van GitHub is mij ook redelijk onbekend en in de FAQ aldaar kan ik ook niet iets vinden.
Een changelog is er ook niet echt lijkt het?

EDIT:
Via een lokaal kanaal kreeg ik deze link via MC
https://buymeacoffee.com/ripplebiz/region-filtering

Lijkt dus nog WIP maar inderdaad een soort filter is mijn eerste indruk.
What Happens Next

So, the first step will just be for repeater admins. This will involve having discussions in whatever forums you chat in (or even over the mesh itself!) and to come to some consensus on how to divide up your geography. The #region names must be exact--any misspellings will be treated as a completely different region! There are some rules on the names:

[ Voor 29% gewijzigd door franssie op 20-01-2026 17:13 ]

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Klinkt alsof we dus zaken zoals provincie chats binnen de provincie houden, en daarmee de rest van de RP's in NL niet onnodig belasten met berichten die daar toch niet relevant zijn c.q. niet gelezen worden.

[ Voor 25% gewijzigd door _ferry_ op 20-01-2026 18:59 ]

• Liegebeest
Nou ben ik mogelijk in de war... het public kanaal, was dat:
  • Public
  • public
  • #public
???

Ik had dom genoeg gisteren m'n channel1 op TDeck veranderd... Ik heb'm terug gezet op "Public" en dan zie ik wel wat historie, maar sinds 19:09 gisteravond heb ik daar he-le-maal niets meer gezien. Volgens mij zit ik fout. :D Helemaal omdat #test wel de hele dag doorloopt.

EDIT; hebbes, ik had de private key gesloopt.

Ander opmerkelijk ding: m'n TDeck heeft binnen 36 uur m'n 27.000 mAh powerbank leeg getrokken, van 67% naar 0. Dat vind ik best wel rap eigenlijk. 450mAh, waarschijnlijk op 5V, dus .... Ah nee dat is eigenlijk niet zo gek... 2.3W ofzo. Never mind. :D

[ Voor 3% gewijzigd door Liegebeest op 21-01-2026 05:54 ]

• RikvE
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-01 12:36
CubicQ schreef op maandag 19 januari 2026 @ 22:21:
Regio Leiden.
Ja, de preset staat goed. Gisteren, toen ik met m'n antenne op 3-hoog uit het raam hing berichten uit Utrecht, Amsterdam, Den Haag; dus er is wel genoeg verkeer. Ook gecheckt/geverifieerd dat m'n companion m'n repeater kan bereiken. En - en dat is wel mooi - ook via de app via remote management kunnen zien dat de repeater wel wat packets heeft gezien. Ik denk dat het probleem vooral is: op de begane grond in de achtertuin.
Ik ben ook bezig met het opzetten van dezelfde repeater, maar dan op 6 hoog (leiden Zuid). Binnenkort even kijken of we elkaar kunnen bereiken?

• wolly_a
  • Niet online
Rgerr schreef op maandag 19 januari 2026 @ 19:57:
[...]

Volgens mij zie ik je repeater op de kaart, wijk De Huet. Klopt dat? Hemelsbreed is het, denk ik, net te ver om aansluiting met je te maken. Ik wacht nog op mijn externe antenne, wie weet dan.

• Rgerr
  • Nu online
wolly_a schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 23:20:
[...]

Volgens mij zie ik je repeater op de kaart, wijk De Huet. Klopt dat? Hemelsbreed is het, denk ik, net te ver om aansluiting met je te maken. Ik wacht nog op mijn externe antenne, wie weet dan.
Ik zie hem ook, maar nee die is niet van mij. ;) Ik wacht nog op mijn andere twee heltec V4’s, zoals ik het lees moet ik de repeater handmatig toevoegen via de MeshCore app. Die verbind alleen met Bluetooth vanaf een andere heltec naar de repeater, pas dan kon ik hem toevoegen. Of kan het ook anders dat jij weet?

• wolly_a
  • Niet online
Rgerr schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:04:
[...]

Ik zie hem ook, maar nee die is niet van mij. ;) Ik wacht nog op mijn andere twee heltec V4’s, zoals ik het lees moet ik de repeater handmatig toevoegen via de MeshCore app. Die verbind alleen met Bluetooth vanaf een andere heltec naar de repeater, pas dan kon ik hem toevoegen. Of kan het ook anders dat jij weet?
Zoals jij het omschrijft heb ik het ook gedaan. Dan komt jouw repeater op de map van meshcore.co.uk. Daarnaast vond ik nog een map op de website Meshcore Analyzer. Zoals ik het begreep zou je daar automatisch op moeten verschijnen als jouw repeater informatie een beetje rond komt op het mesh netwerk. Mijn repeater is daar nog niet verschenen en ook komen mijn berichten daar niet voorbij in de channels, terwijl ik daar wel berichten lees in channels die ik thuis op mijn Meshcore client wel kan zien (via mijn eigen repeater). Corrigeer me als ik fout zit, maar dit is wat ik er van heb begrepen.

• celshof
Gister en vandaag een rondje gereden met https://mapme.sh/connect.html aan. Mijn wijk ziet er nog niet zo heel goed uit, qua dekking.

• UenJL
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:00
celshof schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:40:
Gister en vandaag een rondje gereden met https://mapme.sh/connect.html aan. Mijn wijk ziet er nog niet zo heel goed uit, qua dekking.
wat grappig, vandaag was ik in een deel waar jij gereden hebt om te kijken hoever die repeater die aan de Eykmanhof zit kan zenden en ontvangen en of ik via die repeater contact kon leggen met de rest van NL.. Dat lukte nog niet...we hebben hoogte nodig in Hgv.

groet Resident-Jan

Marstek Venus E V3 + Home Assistant

• JeroenH
celshof schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 13:40:
Ik woon in Hilversum sinds een paar dagen wandel ik met mijn companion rond :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQ3inbluSGOG3LpvbPUGAiu8TaI=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WzXK2UMvPZQaMLTh70jUAgrN.png?f=user_large

Het plan is om de hele stad te doen, maar dat zal wel wat tijd kosten ;) Ik kom wel op plekken waar ik in mijn vijftig jaar hier nog niet eerder geweest ben!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@JeroenH ik zou dan pokemon geocache doen, veel leuker. Dat mappen heeft weinig zin, over 33 1/3 dag zijn er ticg repeaters verdwenen en bijgekomen.
Maar als het een manier is om te bewegen - goed bezig.

[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 21-01-2026 21:55 ]

• JeroenH
franssie schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 21:53:
@JeroenH ik zou dan pokemon geocache doen, veel leuker. Dat mappen heeft weinig zin, over 33 1/3 dag zijn er ticg repeaters verdwenen en bijgekomen.
33 1/3 dag, is dat een specifieke termijn? Of bedoel je gewoon "er komen de hele tijd repeaters bij"?
Maar als het een manier is om te bewegen - goed bezig.
Geocache doe ik ook nog wel eens, maar ik heb ze in de buurt allemaal al wel gehad. En Pokemon trekt me niet. Ik vind dit leuk :)

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
33 1/3 is gewoon een random tijdspanne, de rpm van een LP en Naked Gun :P

Maar er komen bij, er gaan er ook vast veel weer verdwijnen, het is nu wel een beetje een hype lijkt het - ben benieuwd wie het gaat onderdouden de komende maanden.

• JeroenH
franssie schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 22:02:
Maar er komen bij, er gaan er ook vast veel weer verdwijnen, het is nu wel een beetje een hype lijkt het - ben benieuwd wie het gaat onderdouden de komende maanden.
Dat is wel een dingetje ja, ik ben van plan mijn repeater fatsoenlijk op te hangen (hij moet nog hoger), te voorzien van een accu waar hij een paar dagen op kan en hem in de gaten te houden, ik denk met mijn Home Assistant. Maar niet iedereen zal dat voor langere tijd zo netjes doen...

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Hoe later in de avond, of nacht, hoe beter het lijkt te werken. Denk dat er toch met MC een serieus colission probleem is.
Zo heb ik nu zonder eigen repeaters (die staan dus uit) betere connectiviteit dan met die dingen aan - dat geeft wel te denken.

• Liegebeest
Dit vond ik wel een handig overzichtje: Meshcore-net.nl kanalen database.

Belangrijkste die daarin ontbreekt: Public, met key "8b3387e9c5cdea6ac9e5edbaa115cd72".

Maar Liegebeest, iedereen heeft Public toch gewoon? Jawel, tenzij je per ongeluk die config op je companion overschrijft met iets anders. Wanneer je Public opnieuw toevoegt genereert ie de secret key niet zelf, want het is geen #-kanaal.

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:05
Mijn repeater staat op een tijdelijke plek (wel met nieuwe antenne: https://nl.aliexpress.com...i2HY&gatewayAdapt=glo2nld), en krijg nu wel berichten binnen, zenden gaat nog niet - neighbours blijft ook leeg in de repeater. Moet wellicht nog hoger met mijn antenne. Toch blijkt bereik in regio Geldermalsen lastig.

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:04

marapuru

db.

Ik heb een Heltec v4 bordje binnengekregen. Heb 'm geflashed naar Meshcore en probeer nu te connecten via bluetooth. Maar zowel laptop als telefoon wil geen apparaat detecteren dat lijkt op het heltec boardje. Weet iemand hoe je dat kunt oplossen? Mis ik een setting ergens?

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
marapuru schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:33:
Ik heb een Heltec v4 bordje binnengekregen. Heb 'm geflashed naar Meshcore en probeer nu te connecten via bluetooth. Maar zowel laptop als telefoon wil geen apparaat detecteren dat lijkt op het heltec boardje. Weet iemand hoe je dat kunt oplossen? Mis ik een setting ergens?
Telefoon gaat via de app. Direct uit het BT menu wil inderdaad niet.

• marapuru

marapuru

db.

Ah, wat stom. Ik had 'm geflashed als usb firmware. Maar moest de BT firmware hebben.
Nu heb ik verbinding.

• fritsjof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-01 13:00
Ik heb een Heltec V3 die ik met een (Samsung) telefoonlader (USB-A -> USB-c kabel) voorzie van stroom. Nu hoorde ik dat een snellader mogelijk te veel geeft en de Heltec kan beschadigen. Mijn vraag is nu:
Waar moet de lader aan voldoen om geschikt te zijn voor de Heltec V3?
Iemand problemen gehad met een verkeerde lader?

Bekabelde WIFI

• UenJL
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12:00
fritsjof schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:00:
Ik heb een Heltec V3 die ik met een (Samsung) telefoonlader (USB-A -> USB-c kabel) voorzie van stroom. Nu hoorde ik dat een snellader mogelijk te veel geeft en de Heltec kan beschadigen. Mijn vraag is nu:
Waar moet de lader aan voldoen om geschikt te zijn voor de Heltec V3?
Iemand problemen gehad met een verkeerde lader?
Als het apparaat werkt met de juiste specificaties:
Basis Specificaties:

Standaard USB-C (zonder PD): Levert 5V, maximaal 3A (15W).
USB Power Delivery (PD): Gebruikt een 'handshake' tussen lader en apparaat om het vermogen te verhogen.
Standaard Power Range (SPR - PD 3.0): 5V, 9V, 15V, 20V (tot 100W).
Extended Power Range (EPR - PD 3.1): Voegt 28V, 36V, 48V toe (tot 240W).

Hoe Voltage Regulatie Werkt:

Detectie: De USB-C-poort en het aangesloten apparaat communiceren via de CC-pinnen (Configuration Channel).
Onderhandeling: De chip in de lader herkent het apparaat en onderhandelt over de gewenste spanning en stroomsterkte, volgens de PD-standaard.
Dynamische Aanpassing: De lader past de spanning aan (bijv. naar 9V voor een smartphone, 20V voor een laptop), waardoor efficiënt en snel opladen mogelijk is zonder dat de batterij beschadigd raakt.

Marstek Venus E V3 + Home Assistant

• marapuru

marapuru

db.

Vanmiddag een beetje geprobeerd met de Heltec v4. Maar nog geen andere nodes kunnen ontdekken. Terwijl er wel een repeater in de buurt aanwezig is volgens analyzer.letsmesh.net. Volgens die kaart op minder dan 50 meter afstand. Of dat de daadwerkelijke plek is betwijfel ik. Maar zal er niet ver vandaan liggen lijkt me.

Ik heb heb een paar keer een Advert gedaan, zowel flood als die single (max 1 hop) vanaf mijn zolderkamer. De Heltec had ik uit het raam hangen met bijgeleverde antenne richting het Westen.

Moet ik het op meer tijdstippen proberen? Of beter direct een andere antenne eraan hangen? Of heb ik ergens nog iets gemist?

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@marapuru wel UK/EU narrow als radio preset ingesteld?

• marapuru

marapuru

db.

franssie schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:33:
@marapuru wel UK/EU narrow als radio preset ingesteld?
Ik neem aan dat je dan doelt op de 868 frequentie? Of zit er ergens anders nog iets verborgen?

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
marapuru schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:44:
[...]

Ik neem aan dat je dan doelt op de 868 frequentie? Of zit er ergens anders nog iets verborgen?
Settings (radartje) > Radio Settings > Choose Preset > EU/UK (Narrow)

Dus niet alleen de frequentie, ook de rest.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fj12WDQSY6cPVdn8zoJX_bQS3aE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/NBYMU6FY6mQNkopaQ9Z2SzXd.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 32% gewijzigd door franssie op 22-01-2026 16:50 ]

• marapuru

marapuru

db.

Thanks! Dat is het inderdaad! Krijg nu langzaam wat nodes door

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
marapuru schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:43:
Thanks! Dat is het inderdaad! Krijg nu langzaam wat nodes door
Het komt vaker voorbij en het staat ook wel wat (te) verstopt in de TS realiseer ik me nu. Die is redelijk compleet maar daardoor ben ik wellicht vergeten dit soort essentiële informatie een prominentere plaats te geven.
Dat is het nadeel als je alles eerst zelf uitzoekt, dan vergeet je wel eens wat je ook alweer ontdekt hebt.

Ik ga er naar kijken.

[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 22-01-2026 17:49 ]

• celshof
Vandaag een andere antenne geprobeerd. De repeaters in de buurt krijg ik beter binnen en zij mij nu ook enigzins.

Wil nog wel een repeater gaan bouwen om op zolder op te hangen. Eventueel met een accu, zodat als de stroom uitvalt de repeater beschikbaar blijft voor een tijdje.
Probleem: ik ben niet zo bekend met elektronica, dus weet niet zo goed wat aan te schaffen en hoe het in elkaar te zetten. Heb wel de lijst gezien voor de solar repeater, maar wat ik dan niet en juist wel nodig heb, kom ik nog niet helemaal uit.

Weet iemand of er ergens een lijst en stappenplan is om dit in elkaar te zetten voor een binnen repeater? En is er meerwaarde met een bandfilter?

[ Voor 3% gewijzigd door celshof op 22-01-2026 18:29 ]

• marapuru

marapuru

db.

franssie schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 17:46:
[...]

Het komt vaker voorbij en het staat ook wel wat (te) verstopt in de TS realiseer ik me nu. Die is redelijk compleet maar daardoor ben ik wellicht vergeten dit soort essentiële informatie een prominentere plaats te geven.
Dat is het nadeel als je alles eerst zelf uitzoekt, dan vergeet je wel eens wat je ook alweer ontdekt hebt.

Ik ga er naar kijken.
@franssie mijn installatiehandleiding voor de Heltec V4 (wellicht voor de TS iets?):

Installatie
- Haal de onderdelen uit de verpakking, je hebt enkel de Antenne en de Heltec V4 zelf nodig.
- Sluit de antenne aan op het goudkleurige ronde aansluitpunt rechts naast het schermpje (even goed aanduwen)
- Sluit de Heltec met een USB-C kabel aan op een computer of laptop
- Open een Chrome browser en navigeer naar https://flasher.meshcore.dev
- Kies daar: Heltec V4 en daarna Companion Bluetooth (tenzij je op een andere manier wilt verbinden)
- Zet het vinkje bij Erase Device aan en click op Flash, selecteer daarna het apparaat dat je wilt flashen
- Wacht tot ie klaar is (er verschijnt please wait...), daarna reboot ie automatisch
- Wacht tot ie is gereboot.

Verbinden met telefoon / computer via Bluetooth
- Start de Heltec V4 op door 'm aan een powered USB-C te hangen
- Wacht tot het 'startscherm' verschijnt
- Druk op het knopje linksboven om door de menupagina's te 'cyclen' tot je bij bluetooth komt
- Long-press om bluetooth uit te zetten en weer aan te zetten
- Download de Meshcore app uit een appstore
- Open de app en zoek naar je apparaat

Configuratie voor Nederland
- Open de app op je telefoon
- Navigeer naar Settings (radartje) > Radio Settings > Choose Preset > EU/UK (Narrow)
- Klik op het vinkje om op te slaan

• marapuru

marapuru

db.

Overigens, delen jullie je locatie vanuit de app? Opzich kan dat natuurlijk wel, maar het voelt ook een beetje gek ofzo, om je exacte locatie zomaar vrij te geven. Aangezien het ook allemaal op internet terecht komt...

Ik zag dat je een lat/lon in kan vullen in de app. Maar is dat dan degene die wordt meeverzonden?

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
marapuru schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 19:55:
Overigens, delen jullie je locatie vanuit de app? Opzich kan dat natuurlijk wel, maar het voelt ook een beetje gek ofzo, om je exacte locatie zomaar vrij te geven. Aangezien het ook allemaal op internet terecht komt...

Ik zag dat je een lat/lon in kan vullen in de app. Maar is dat dan degene die wordt meeverzonden?
Nee, wel ergens in een waterlpas of brug, nooit mijn lokatie, ook niet bij repeaters.
Zou ik op wandeling gaan met vrienden, zou ik meshtastic gebruiken en wel gos gebruiken.

• derubenstavast
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:09
Vandaag eindelijk m’n setup op het dak gezet.. semi definitief. Als het allemaal een beetje werkt gaat deze Heltec v4 vervangen worden door een Rak bordje met een solarpanel en accu.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXrzxS5Qvaz1XYB2z9hWyjhwT8w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QrSfOQWifiIo44X80qQKvfwd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gzr-sYKSCBGi9KdjILcvrf65YIs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MrZjDe5l4b2UNhujzV69BTrY.jpg?f=fotoalbum_large

• Dala
Jaloers op een platdak, fantastisch die parasol-houder! Wat is je plan met accu en zonnenpaneel?

• derubenstavast
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:09
Dala schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:25:
Jaloers op een platdak, fantastisch die parasol-houder! Wat is je plan met accu en zonnenpaneel?
M’n vrouw was er een stuk minder blij mee, maar die krijgt in de zomer wel een nieuwe.
Mn plan was om het onderstaande te gaan gebruiken, maar sta zeker open voor opbouwende kritiek B) en als accu wilde ik gewoon 18650 cellen pakken en die parallel solderen tot een accu.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gxQ2opBbnd8WXk0MDn482al_Ugk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YyOMf2gDQAPBswacFQUvZhMm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door derubenstavast op 22-01-2026 20:46 ]

• marapuru

marapuru

db.

Zojuist een vriend van me ook even enthousiast gemaakt en een Heltec gegeven. Ben benieuwd of we elkaar een beetje kunnen bereiken. Zit hemelsbreed ca. 2 a 3km tussen denk ik. Maar wel vol met bebouwing.

Overigens begrijp ik de app nog niet echt. Contacts zijn nodes die je hebt ontdekt ofzo? Maar sommige mensen van wie ik een chat in het public kanaal zag kan ik dan weer niet in mijn contactlijst terugzien.

Komt dat omdat een kanaal weer los ergens wordt 'gehost' en dat ik die personen dus niet persé 'tegen' hoef te zijn gekomen?

• Bas...
derubenstavast schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 20:44:
[...]
en als accu wilde ik gewoon 18650 cellen pakken en die parallel solderen tot een accu.
Dat kan alleen veilig als de cellen exact dezelfde spanning hebben op het moment van parallel zetten.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Bas... schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 21:46:
[...]
Dat kan alleen veilig als de cellen exact dezelfde spanning hebben op het moment van parallel zetten.
Dat zal toch wel los lopen? Ze zullen zich balanceren (dezelfde spanning aannemen) indien parallel maar dat zijn geen grote stromen (in A) .

• Bas...
De stroom die er gaat lopen wordt alleen begrensd door de inwendige weerstand van de cellen. Dat kan makkelijk in de tientallen A zijn met bijbehorende warmte ontwikkeling indien de cellen in verschillende ladingstoestand verkeren.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Bas... schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:46:
De stroom die er gaat lopen wordt alleen begrensd door de inwendige weerstand van de cellen. Dat kan makkelijk in de tientallen A zijn met bijbehorende warmte ontwikkeling indien de cellen in verschillende ladingstoestand verkeren.
ja - als je compleet lege en volle zellen mixed - dat is niet wat je bedoelde met "exact" of niet?

• Liegebeest
franssie schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 22:50:
[...]

ja - als je compleet lege en volle zellen mixed - dat is niet wat je bedoelde met "exact" of niet?
50 VS 70 procent zou al naar uit kunnen pakken, om maar een voorbeeld te geven. Doe het niet zomaar zonder meten.

• Bas...
Als de cellen dezelfde spanning hebben loopt er geen stroom als je ze parallel zet, zo simpel is het toch?

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Bas... schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 23:38:
Als de cellen dezelfde spanning hebben loopt er geen stroom als je ze parallel zet, zo simpel is het toch?
ja dus wat probeer je nu te vertellen met "exact"

• Bas...
Ik zou mikken op minder dan 10 mV verschil. Met 2x Ri van 10mOhm loopt er dan minder dan 500 mA. (En bij 1V verschil 50A, vuurwerk verzekerd)

[ Voor 53% gewijzigd door Bas... op 22-01-2026 23:59 ]

• Liegebeest
Wat opmerkelijk joh...

De ene 24u heb ik m'n TDeck horizontaal aan de ene kant van het huis liggen. De antenne zendt en ontvangt dus eigenlijk verticaal en dus eigenlijk niet optimaal, want ik mis een heel groot stuk van de richting om me heen. Maar ik hoor redelijk wat om me heen.

Zet ik 'm aan de andere kant maar verticaal, dan ontvang ik letterlijk niets. Het is volledig stil geweest sinds 00:00, totdat ik'm oppakte, terwijl ik weet dat er een repeater aan die kant van het huis zit. #Weird

[ Voor 7% gewijzigd door Liegebeest op 23-01-2026 09:25 ]

• Wan
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 23-01 10:16

Wan

Lithiumcellen hebben een vrijwel constante spanning tussen ~80% en ~20% lading, met een verschil in het mV-bereik.

Dit is een zeer nuttige eigenschap omdat de spanning constant blijft, maar het is ook onhandig omdat je aan de hand van de spanning niet kunt zien hoe vol een batterij is.

En tenzij ze helemaal leeg of vol zijn is het zonder veel moeite mogelijk om batterijen parallel aan te sluiten, omdat de stromen niet extreem zullen zijn.
Het duurt echter lang voordat de laadstatus gelijk is. De enige manier om het pakket te balanceren, is door het gedurende lange tijd op de maximale laadspanning te houden.

Om met een gezond pakket te beginnen, raad ik daarom aan om de cellen één voor één volledig op te laden en ze vervolgens parallel aan te sluiten.

[ Voor 3% gewijzigd door Wan op 23-01-2026 09:59 ]

• Rgerr
  • Nu online
wolly_a schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 10:47:
[...]

Zoals jij het omschrijft heb ik het ook gedaan. Dan komt jouw repeater op de map van meshcore.co.uk. Daarnaast vond ik nog een map op de website Meshcore Analyzer. Zoals ik het begreep zou je daar automatisch op moeten verschijnen als jouw repeater informatie een beetje rond komt op het mesh netwerk. Mijn repeater is daar nog niet verschenen en ook komen mijn berichten daar niet voorbij in de channels, terwijl ik daar wel berichten lees in channels die ik thuis op mijn Meshcore client wel kan zien (via mijn eigen repeater). Corrigeer me als ik fout zit, maar dit is wat ik er van heb begrepen.
Ik heb nu een repeater, home server en ble companion thuis staan. Maar zie niks in de buurt, ook niet de repeater op de Huet. Ziet jij ondertussen al wat verschijnen?

• ramonfincken
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08:00
marapuru schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 11:33:
mijn tips voor het starten -> https://www.ramonfincken....ux/flashing-for-meshcore/ (via ubuntu)

• wolly_a
  • Niet online
Rgerr schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 11:09:
[...]

Ik heb nu een repeater, home server en ble companion thuis staan. Maar zie niks in de buurt, ook niet de repeater op de Huet. Ziet jij ondertussen al wat verschijnen?
Ja, ik zie alleen berichten en meldingen als ik mijn repeater uit het raam hang. Dat is geen blijvende oplossingen in verband met vocht, maar ik zit nog te wachten op een buitenantenne.

• SacredRose
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:44
Ook hier 2x Heltec V3's besteld als companions voor mijn vriendin en ik. of 1 om mee te experimenteren mocht het niet aanslaan. Ik zie dat er in mijn omgeving al een paar repeaters bij zijn gekomen sinds het begin van dit topic. Hopelijk is het bereik een beetje leuk en ik ben benieuwd of ik hier ook wat van duitsland of belgie mee ga krijgen.

Ik zie ook dat de topic start flink uitgebreid is dus die ga ik ook nog maar eens na lezen. Als het een beetje bevalt ga ik ook nog uitzoeken hoe ik een eigen repeater en/of room server op kan zetten en kan plaatsen op het dak van de schuur of vanuit de zolder (het dak daarop gaan gaat niet gebeuren :+ )

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07:18
Ik heb hier een heltec v4 als companion op de dakkapel neergelegd, maar hier is de dekking nog niet perfect. Om nu weer 100 euro neer te leggen voor een repeater set-up is voor mij nog wel een hobbel. 's Avonds komen er enkele berichten binnen in #test en public, maar het zijn er enkele... En echt reageren werkt niet.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

• drummendejef
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 23-01 19:40
MrBreaker schreef op donderdag 18 december 2025 @ 01:07:
Mesh on a budget =>

Dit is het originele doosje waarin de "LilyG0 TTGO T3 LoRa32 868MHz VI .6.1 ESP32" geleverd wordt:
[Afbeelding]

De Li-Po accu past er perfect in, dus het bijgeleverde foam over de Li-Po en gaan:
[Afbeelding]

Hierna heb je een companion of repeater in een gratis kastje:
[Afbeelding]

BOM:
Hoe laad je die batterij op? Via de USB poort van het bordje zelf?

• marapuru

marapuru

db.

Het is me later al gelukt (paar berichten later gepost). Maar dank voor de link.

Overigens zie ik regelmatig dat als ik een bericht verstuur en de hops bekijk dat deze allemaal als <unknown repeater> staan. Iemand een idee hoe dat kan?

Edit: als een repeater niet in contacts staat dan maakt ie er blijkbaar dat van in de meshcore app.

[ Voor 9% gewijzigd door marapuru op 23-01-2026 20:09 ]

• marapuru

marapuru

db.

Ik merk nu dat namen van repeaters niet altijd doorkomen. Dan maakt ie er een naam van als: Repeater 123b, waarbij die tekens aan het eind de eerste vier karakters van de public key zijn.

Uiteindelijk via de internet map in de app de bewuste repeater gevonden en dan toegevoegd aan contacts.

Wel vaag. Of doet zo’n repeater eens per x tijd een broadcast ofzo?

• Mot_je
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:07
Heb een Heltec V4 en een WisMesh tag. Advert zero hop lukt alleen naar de tag en niet andersom. Beiden zien wel elkaars berichten in het #test kanaal. Ook met QR code scannen en key importeren krijg ik de (rode) fout code: failed to add contact. Rebooten, Firmware opnieuw geflashen, mobiel opnieuw opstarten, niks helpt.
In de debug logs zie ik zo snel niets vreemds. Wie heeft nog een tip?

• Liegebeest
marapuru schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 20:14:
Wel vaag. Of doet zo’n repeater eens per x tijd een broadcast ofzo?
Dat is correct en juist.

• Mot_je
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 09:07
Mot_je schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 23:20:
Heb een Heltec V4 en een WisMesh tag. Advert zero hop lukt alleen naar de tag en niet andersom. Beiden zien wel elkaars berichten in het #test kanaal. Ook met QR code scannen en key importeren krijg ik de (rode) fout code: failed to add contact. Rebooten, Firmware opnieuw geflashen, mobiel opnieuw opstarten, niks helpt.
In de debug logs zie ik zo snel niets vreemds. Wie heeft nog een tip?
Ervaar dat het aantal contacten gelimiteerd is op 350. Na verwijderen van een paar contacten kon ik wel toevoegen.
Nu lukt het (nog) niet direkt berichten uit te wisselen, zonder #-kanaal.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Mot_je schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:05:
[...]

Ervaar dat het aantal contacten gelimiteerd is op 350. Na verwijderen van een paar contacten kon ik wel toevoegen.
Nu lukt het (nog) niet direkt berichten uit te wisselen, zonder #-kanaal.
Je hebt op beide apparaten de andere als contact? Dan zou het moeten werken

• Liegebeest
Mot_je schreef op zaterdag 24 januari 2026 @ 09:05:
[...]
Dit is exact de reden waarom veel tutorials zeggen dat je "Auto-add contacts" uit moet zetten.

En dat is logisch want je wilt helemaal niet elk device dat je ooit via-via hebt gezien in je contacten lijst hebben staan, toch? Nee, alleen je kennissen, vrienden en de mensen met wie je vaak communiceert. Alle anderen zie ik wel terug in de Discovery-lijst.

[ Voor 4% gewijzigd door Liegebeest op 24-01-2026 12:21 ]

Pagina: 1 ... 7 8 Laatste