@Reloader Hier in Borger zit ook nog geen repeater, maar ik ga er binnenkort een ophangen om zo het gebied uit te breiden. Ga daarvoor ook anderen, bijvoorbeeld de Hackerspace in het volgende dorp, benaderen met de vraag om er een op te hangen.
Leuk om dit te lezen! Ben er ook sinds dit weekend mee begonnen. Alphen aan den Rijn
Ik ontving Almere centrum gisteren op station Amersfoort.ramonfincken schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:07:
Ter info: In Almere woon je dus ... op -2 onder de zeespiegel. Dus ik ontvang enkel Almere Centrum ( hoge toren ) maar kan er zelf zelden heen zenden vanaf zolder (binnen).
Een antenne buiten is dus leuk, maar hoe zit het met blixem?
Is iemand een beetje in de verschillende boardjes gedoken qua hoeveel compute genoeg is?
Voornaamste verschil dat ik in de ondersteunde lora boards zie zijn namelijk de chips: esp32 variant of een nRF chip. De nRF variant is veel zuiniger, de ESP is krachtiger.
Betreft zendvermogen, de max 20db in NL halen ze allebei (/niet beperkt tot de chip?). En op allebei kan je de antenne zelf kiezen.
Voor batterij en solar toepassingen is zuinig eigenlijk altijd gewenst. Enige reden waarom meer compute power mij nodig lijkt is als je een super drukke repeater hebt. Maar ‘hoe druk’ is druk genoeg om een esp32 te rechtvaardigen?
Mijn vermoeden is dat er eigenlijk voor zowel normale repeaters als companions geen reden is om een esp32 te gebruiken.
Maar gezien de hoeveelheid heltec’s (met esp32’s) die gebruikt worden kan ik mij dat eigenlijk niet voorstellen…
Iemand die mij kan helpen dit beter te begrijpen?
Of juiste richting in sturen om dit beter te begrijpen, wellicht testen? (Heb een heltec v4 & 2x T1000e)
Voornaamste verschil dat ik in de ondersteunde lora boards zie zijn namelijk de chips: esp32 variant of een nRF chip. De nRF variant is veel zuiniger, de ESP is krachtiger.
Betreft zendvermogen, de max 20db in NL halen ze allebei (/niet beperkt tot de chip?). En op allebei kan je de antenne zelf kiezen.
Voor batterij en solar toepassingen is zuinig eigenlijk altijd gewenst. Enige reden waarom meer compute power mij nodig lijkt is als je een super drukke repeater hebt. Maar ‘hoe druk’ is druk genoeg om een esp32 te rechtvaardigen?
Mijn vermoeden is dat er eigenlijk voor zowel normale repeaters als companions geen reden is om een esp32 te gebruiken.
Maar gezien de hoeveelheid heltec’s (met esp32’s) die gebruikt worden kan ik mij dat eigenlijk niet voorstellen…
Of juiste richting in sturen om dit beter te begrijpen, wellicht testen? (Heb een heltec v4 & 2x T1000e)
Ik heb de WisMesh Repeater Mini, maar die heeft het zo'n twee weken volgehouden met onze winterzon na een volle charge via USB. Niet genoeg dus. Ik moet dus naar andere oplossingen gaan kijken.Pilovali schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:26:
Hebben mensen hier repeaters op zonnepanelen? Ik ben eigenlijk op zoek naar een repeater met goede antenne en zonnepaneel+batterij. Liefst kant en klaar, maar beetje zelfbouw ben ik ook niet vies van.
Ik ben van plan om eentje zo'n 25 meter hoog te plaatsen, op een plek waar nu een repeater staat voor zendamateur. Hoog bovenin is geen stroom, vandaar zonnepaneeltje.
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Ja ik ben ook nog aan het puzzelen maar kan hieronder wel mijn onderzoeks resultaten delen. Als je uitgaat van MeshCore wat volledig zelfstandig kan repeaten heb je eigenlijk geen MQTT (en dus WiFi) nodig om repeaters onderling te verbinden. Als je voornemens bent een Observer te laten draaien zoals voor hier dan moet je een seriele verbinding maken met je linux server, de how to staat op dezelfde site achter een login. Dan kan je volgens mij geen solar/batterijen meer gebruiken vanwege de seriële verbinding.Geard007 schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:47:
Is iemand een beetje in de verschillende boardjes gedoken qua hoeveel compute genoeg is?
Ik las ook iets over sensoren koppelen dan zal je misschien ook een regelunit willen koppelen aan je ESP32 node om de aansturing te organiseren. Heb mijzelf daar niet verder in verdiept.
ESP32 heeft vaak een display, WiFi en BT wat ook energie vraagt. De RAK4631 heeft dit allemaal niet en heeft daarmee een clean print wat de RF karakteristiek mogelijk ten goede komen, minder interne verstoring. Als je wilt weten wat ik bedoel met interne verstoring, moet je eens zoeken naar de T114 V1 en V2 verschillen, die V2 is om diverse redenen nu geoptimaliseerd er is ook al een V2.1. Overigens is de T114 ook voorzien van de nRF chip.
Ik heb met mijn RTL-SDR eens een scan gemaakt op de GSM banden en het blijkt toch dat ik een SAW of Cavity filter nodig heb, de instraling vanaf 400m verderop staande GSM masten is fors en het komt harder binnen dan de specs van de SX1262 waardoor ik verweg pakketjes kan missen, en dat wil ik niet
Tja een drukke repeater, er is op de EU868 ISM‑sub‑band P een duty cycle van maximaal 10% waarmee je repeater maximaal 6 minuten per uur mag zenden.
Thanks voor je reactie!stormfly schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:12:
[...]
Ja ik ben ook nog aan het puzzelen maar kan hieronder wel mijn onderzoeks resultaten delen. Als je uitgaat van MeshCore wat volledig zelfstandig kan repeaten heb je eigenlijk geen MQTT (en dus WiFi) nodig om repeaters onderling te verbinden. Als je voornemens bent een Observer te laten draaien zoals voor hier dan moet je een seriele verbinding maken met je linux server, de how to staat op dezelfde site achter een login. Dan kan je volgens mij geen solar/batterijen meer gebruiken vanwege de seriële verbinding.
Ik las ook iets over sensoren koppelen dan zal je misschien ook een regelunit willen koppelen aan je ESP32 node om de aansturing te organiseren. Heb mijzelf daar niet verder in verdiept.
ESP32 heeft vaak een display, WiFi en BT wat ook energie vraagt. De RAK4631 heeft dit allemaal niet en heeft daarmee een clean print wat de RF karakteristiek mogelijk ten goede komen, minder interne verstoring. Als je wilt weten wat ik bedoel met interne verstoring, moet je eens zoeken naar de T114 V1 en V2 verschillen, die V2 is om diverse redenen nu geoptimaliseerd er is ook al een V2.1. Overigens is de T114 ook voorzien van de nRF chip.
Ik heb met mijn RTL-SDR eens een scan gemaakt op de GSM banden en het blijkt toch dat ik een SAW of Cavity filter nodig heb, de instraling vanaf 400m verderop staande GSM masten is fors en het komt harder binnen dan de specs van de SX1262 waardoor ik verweg pakketjes kan missen, en dat wil ik niet. Al deze MesCore/Meshtastic ontvangers hebben geen SAW of bandpass filters aan boord waardoor ze vrij snel overstuurd kunnen worden door externe bronnen. (Bij Helium miners hadden ze vaak wel een SAW filter op de ingang van de RF print, dit even ter naslag voor mensen die hun Helium 868Mhz antenne setup pnieuw gebruiken)
Tja een drukke repeater, er is op de EU868 ISM‑sub‑band P een duty cycle van maximaal 10% waarmee je repeater maximaal 6 minuten per uur mag zenden.
Als ik je goed begrijp denk jij ook dat nRF ruim voldoende voor kale repeater of companion is, zonder mqtt of observer functie (wat voldoende is voor meeste mensen denk ik).
Interessant over dat SAW/cavity filter, thanks. Zo te zien is dat iets wat je tussen je antenne & je boardje zou plaatsen? Alleen relevant als je naast een GSM mast bent of anders ook overkill?
Nou @franssie , je hebt wel wat losgemaakt met je beginpost. Ik heb net twee T114's besteld, zonnepaneeltje, 5dB rondstraler, daar gaan we maar eens mee testen als het binnenkomt. Eén als repeater, nu al machtig benieuwd wat ik kan "zien" straks. Vroeger - 30 jaar geleden - op 16 hoog gezeten was ik packet radio repeater op 23cm, maar met de verhuizing toen is de radiohobby op een dood spoor beland. Dit was het zetje om weer wat op te pakken, leuk!
Een bandpass filter kan inderdaad handig zijn om oversturen en andere storing op de ontvangstzijde te verminderen. Echter brengt dit ook demping (verlies van signaal) met zich mee. Bij ontvangst is de winst van een zuiverder signaal vaak groter dan het verlies aan signaal.
Echter, bij LoRa wordt dezelfde antenne gebruikt voor zowel zenden als ontvangen, dus dan treedt die demping ook op op het verzonden signaal waar er dus geen enkel voordeel is (tenzij de zender allerlei producten en harmonischen meestuurt). Dus wat je wint in ontvangst kan je kwijt raken aan de zendkant.
Idealiter zou je dan een split relais hebben, met een gescheiden circuits voor beide RX en TX. Bij 2 meter en 70cm relais is dit vrij gebruikelijk,e chter hebben die een andere RX en TX frequentie. Maar wet wat creatiteit moet dat ook wel voor LoRa te bouwen zijn, een controller die twee LoRa modules aanstuurt met voldoende timing tussen RX en TX zodat ie tenminste niet zichzelf loopt te verstoren
EDIT: hier een voorbeeld van een spraak relais systeem op 70CM, wat natuurlijk iets anders te timen is, spraak versus packet, maar toch. http://hobbyscoop.nl/status/pi2nos/
Echter, bij LoRa wordt dezelfde antenne gebruikt voor zowel zenden als ontvangen, dus dan treedt die demping ook op op het verzonden signaal waar er dus geen enkel voordeel is (tenzij de zender allerlei producten en harmonischen meestuurt). Dus wat je wint in ontvangst kan je kwijt raken aan de zendkant.
Idealiter zou je dan een split relais hebben, met een gescheiden circuits voor beide RX en TX. Bij 2 meter en 70cm relais is dit vrij gebruikelijk,e chter hebben die een andere RX en TX frequentie. Maar wet wat creatiteit moet dat ook wel voor LoRa te bouwen zijn, een controller die twee LoRa modules aanstuurt met voldoende timing tussen RX en TX zodat ie tenminste niet zichzelf loopt te verstoren
EDIT: hier een voorbeeld van een spraak relais systeem op 70CM, wat natuurlijk iets anders te timen is, spraak versus packet, maar toch. http://hobbyscoop.nl/status/pi2nos/
[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 28-12-2025 22:13 ]
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Alle eer naar @sven-s die in het artikel genoemd in TS dit onder mijn aandacht bracht. Ik heb er alleen een centrale plek voor ingericht omdat de informatie over drie niet zozeer relevante topics verspreid werd.Houtenklaas schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:42:
Nou @franssie , je hebt wel wat losgemaakt met je beginpost. Ik heb net twee T114's besteld, zonnepaneeltje, 5dB rondstraler, daar gaan we maar eens mee testen als het binnenkomt. Eén als repeater, nu al machtig benieuwd wat ik kan "zien" straks. Vroeger - 30 jaar geleden - op 16 hoog gezeten was ik packet radio repeater op 23cm, maar met de verhuizing toen is de radiohobby op een dood spoor beland. Dit was het zetje om weer wat op te pakken, leuk!
En naar alle anderen in dit topic die informatie delen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Ik heb deze een maand of twee geleden gekocht, de Meshsolar versie. Mede omdat er al een solar panel bij zit en alles al netjes geïntegreerd is. Mechanisch zit dat prima in elkaar, met goede waterdichte connectoren en een stevig kastje.dirkjanl schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:37:
... Evenals de Heltec Meshtower die dan wel weer iets duurder is.
Helaas zijn er de nodige problemen met de soft- en hardware. De bluetooth stack is niet heel stabiel, en er is iets niet in de haak met het voedingssysteem. Bij bewolking of schemering staat het solar laadcircuit te klapperen waardoor de MCU telkens gereset wordt. Binnen een paar dagen staat het ding op tilt.
Ik heb contact met de ontwikkelaar die me aangeboden heeft een nieuwere versie te sturen. Zodra die binnen is en beter werkt dan zal ik het hier laten weten.
To terminate or not to terminate, that's the question...
Ja inderdaad dat is echt prima voor de rollen die je beschrijft.Geard007 schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:12:
[...]
Thanks voor je reactie!
Als ik je goed begrijp denk jij ook dat nRF ruim voldoende voor kale repeater of companion is, zonder mqtt of observer functie (wat voldoende is voor meeste mensen denk ik).
Interessant over dat SAW/cavity filter, thanks. Zo te zien is dat iets wat je tussen je antenne & je boardje zou plaatsen? Alleen relevant als je naast een GSM mast bent of anders ook overkill?
Ja je zou op antennekaart.nl kunnen kijken of je er dichtbij in de buurt zit, het gaat om het wegnemen van storingen van buitenaf op jouw ontvanger, harde zend signalen van anderen. Wat @franssie zegt klopt ze dempen ook beide richtingen en volgens mij kan je met een aantal filters er ook niet "doorheen"zenden, of tenminste niet met het vermogen wat MeshCore default gebruikt.
Ik ben een fan van de wat grotere cavity filters ipv SAW filters om de door Frans genoemde redenen. Bij cavity insertion los van <1db en geschikt tot 30watt
Voor regio Almere wil ik dit ook bestellen om mee te starten. Welke rondstraler heb jij besteld? (en waar?)Houtenklaas schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:42:
Nou @franssie , je hebt wel wat losgemaakt met je beginpost. Ik heb net twee T114's besteld, zonnepaneeltje, 5dB rondstraler, daar gaan we maar eens mee testen als het binnenkomt.
https://nl.aliexpress.com/item/1005010208251152.htmlBulldog schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:15:
[...]
Voor regio Almere wil ik dit ook bestellen om mee te starten. Welke rondstraler heb jij besteld? (en waar?)
Ik verwacht er niet al te veel van, maar om te testen lijkt het me meer dan prima ...
'k Heb de versie met 1m coax besteld om de verliezen zo klein mogelijk te houden. Eerst op het balkon en als het geheel bewezen door het zonnepaneel gevoed kan worden, gaat het richting dak.
[ Voor 20% gewijzigd door Houtenklaas op 28-12-2025 23:28 ]
Waar zit jij ongeveer? Ik literatuurwijk.Bulldog schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:15:
[...]
Voor regio Almere wil ik dit ook bestellen om mee te starten. Welke rondstraler heb jij besteld? (en waar?)
Moet toch maar een keuze maken tussen observer modus en de website voeden, dat werkt alleen via USB-C serieel naar een linuxserver.
@dylan111111 als je een T114 of een Heltec V4 via USB-C aansluit vanwege de seriele output, dan is dat waarschijnlijk ook direct de voeding? Het mooiste zou zijn als de stroom wegvalt en de 230V UPS leeg is en de Pi valt uit, dat de HeltecV4/T114 dan overschakelt naar de Li-ION accu output. Misschien is het antwoord wel dat ik de Li-ION batterijen direct aan de T114/HeltecV4 zou moeten koppelen? En de solarmodule D even op de plank moet laten liggen als ik de Observer feed als prioriteit stel en 72 uur op accu zou willen draaien.
Het stroomnet in Utrecht is zo ongeveer het meest kwetsbaar volgens deze kamerbrief.
Voor de provincie Utrecht hebben de netbeheerders een diepgravende analyse afgerond. Daarmee is nu in beeld welke maatregelen hier het meest effectief zijn. In Utrecht geldt dat – zonder aanvullende maatregelen – al vanaf 2026 overbelasting en uitval dreigt. De analyse van de Flevopolder en Gelderland wordt voor de zomer afgerond. Duidelijk is al dat de netbelasting ook hier flink groeit richting 2029, met name door groei van grootverbruik binnen reeds gecontracteerd transportvermogen. Verder geldt dat in de Flevopolder en Gelderland het grootverbruik een grotere rol speelt in de congestie dan in de provincie Utrecht, en kleinverbruik een navenant kleinere rol, wat gevolgen heeft voor het effect van de verschillende maatregelen. De hieronder geschetste maatregelen zijn in eerste instantie uitgewerkt met het oog op verlichting van congestie in Utrecht en zullen worden uitgebreid naar de hele FGU-regio.
code:
1
| curl -fsSL https://raw.githubusercontent.com/Cisien/meshcoretomqtt/main/install.sh | bash |
@dylan111111 als je een T114 of een Heltec V4 via USB-C aansluit vanwege de seriele output, dan is dat waarschijnlijk ook direct de voeding? Het mooiste zou zijn als de stroom wegvalt en de 230V UPS leeg is en de Pi valt uit, dat de HeltecV4/T114 dan overschakelt naar de Li-ION accu output. Misschien is het antwoord wel dat ik de Li-ION batterijen direct aan de T114/HeltecV4 zou moeten koppelen? En de solarmodule D even op de plank moet laten liggen als ik de Observer feed als prioriteit stel en 72 uur op accu zou willen draaien.
Het stroomnet in Utrecht is zo ongeveer het meest kwetsbaar volgens deze kamerbrief.
Voor de provincie Utrecht hebben de netbeheerders een diepgravende analyse afgerond. Daarmee is nu in beeld welke maatregelen hier het meest effectief zijn. In Utrecht geldt dat – zonder aanvullende maatregelen – al vanaf 2026 overbelasting en uitval dreigt. De analyse van de Flevopolder en Gelderland wordt voor de zomer afgerond. Duidelijk is al dat de netbelasting ook hier flink groeit richting 2029, met name door groei van grootverbruik binnen reeds gecontracteerd transportvermogen. Verder geldt dat in de Flevopolder en Gelderland het grootverbruik een grotere rol speelt in de congestie dan in de provincie Utrecht, en kleinverbruik een navenant kleinere rol, wat gevolgen heeft voor het effect van de verschillende maatregelen. De hieronder geschetste maatregelen zijn in eerste instantie uitgewerkt met het oog op verlichting van congestie in Utrecht en zullen worden uitgebreid naar de hele FGU-regio.
De USB-C voorziet de T114 of Heltec V4 ook van stroom. Je kan een ook "Raspberry Pi Zero 2 W" pakken en die in hetzelfde kasje bouwen. En dan [solarmodule D] -> [Raspberry Pi Zero 2 W] -> [T114 of Heltec V4] gaan.stormfly schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:18:
Moet toch maar een keuze maken tussen observer modus en de website voeden, dat werkt alleen via USB-C serieel naar een linuxserver.
code:
1 curl -fsSL https://raw.githubusercontent.com/Cisien/meshcoretomqtt/main/install.sh | bash
Die "Raspberry Pi Zero 2 W" met wifi verbruikt ongeveer 1Watt, met 3x 3600mAh 3.7Volt haal je dan nog wel +30uur op die batterijen zonder bij te laden. Denk dat je dan alleen een 30Watt+ zonnepaneel mag gebruiken als je dat 365dagen per jaar wilt draaien.
Wat je wilt kan wel maar wordt lastig, je bent gebonden aan de USB aansluiting voor de seriele tussen PI en Heltec. Gezien de USB ingang en de batterijconnector niet galvanisch gescheiden kan je geen losse batterij erop aansluiten.
Leuke invalshoek, die Pi Zero2 misschien wel een hele goede keuze. Vaak ligt het internet er ook uit zonder stroom, dus in feite mag die Pi Zero2 van mij uitvallen als er geen stroom meer is. Misschien moet ik hem gewoon handmatig ompluggendylan111111 schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:18:
[...]
De USB-C voorziet de T114 of Heltec V4 ook van stroom. Je kan een ook "Raspberry Pi Zero 2 W" pakken en die in hetzelfde kasje bouwen. En dan [solarmodule D] -> [Raspberry Pi Zero 2 W] -> [T114 of Heltec V4] gaan.
Die "Raspberry Pi Zero 2 W" met wifi verbruikt ongeveer 1Watt, met 3x 3600mAh 3.7Volt haal je dan nog wel +30uur op die batterijen zonder bij te laden. Denk dat je dan alleen een 30Watt+ zonnepaneel mag gebruiken als je dat 365dagen per jaar wilt draaien.
Wat je wilt kan wel maar wordt lastig, je bent gebonden aan de USB aansluiting voor de seriele tussen PI en Heltec. Gezien de USB ingang en de batterijconnector niet galvanisch gescheiden kan je geen losse batterij erop aansluiten.
Zag op YT dat de Heltec V4 van 100mAh naar 52mAh zakt als je BT uitzet, dat scheelt weer de helft.
Heb nog een 12V loodaccu van 50Amp staan uit de auto, preventief vervangen. Die kan je niet aansluiten op de solarprint D solarinput vanwege de MPTT tracker is mijn conclusie? Nog slimme tips daarvoor ipv naar het afvalstoffen station te brengen?
Ik heb je data even kort in Perplexity gegooid, en dan kom je met een 20% DoD van die lood accu (met 12V naar 5V converter, kan namelijk niet direct er op) uit op een off-grid tijd van ~17 dagen. Sowieos zijn lood accus niet helemaal lekker als hoofdstroomvoorziening, maar meer als korte onderbreking opvangen. Je zou dus met een lader er bij, een soort UPS situatie kunnen bouwen lijkt me?stormfly schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:24:
[...]
Leuke invalshoek, die Pi Zero2 misschien wel een hele goede keuze. Vaak ligt het internet er ook uit zonder stroom, dus in feite mag die Pi Zero2 van mij uitvallen als er geen stroom meer is. Misschien moet ik hem gewoon handmatig ompluggenals je toch uitgaat van x dagen zonder stroom. Als ik het 10W zonnepaneel dan preventief aanschaf gooi ik die wel naar buiten om bij te laden ;-)
Zag op YT dat de Heltec V4 van 100mAh naar 52mAh zakt als je BT uitzet, dat scheelt weer de helft.
Heb nog een 12V loodaccu van 50Amp staan uit de auto, preventief vervangen. Die kan je niet aansluiten op de solarprint D solarinput vanwege de MPTT tracker is mijn conclusie? Nog slimme tips daarvoor ipv naar het afvalstoffen station te brengen?
Ik heb zelf nog een aantal oude powerbanks liggen, zoiets kan je eventueel ook overwegen als simpele UPS voor je Heltec.Dan haal je maar 3-4 dagen, maar is misschien wat makkelijker dan een loodzware accu + benodigde 12V/5V converter.
Ondertussen aangekomen en open gedaan uiteraard (vastgemaakt met 10 schroeven achterzijde). Ziet er mooi uit voor €30. Zonnepaneel (4W?), 5000mAh batterij, usb-c voor optionele voeding en genoeg plaats boven de batterij om meshtastic/meshcore unit. Security camera en lamp krijg je er gratis bijAvenger 2.0 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:00:
Heb mij onderstaande solar buiten lamp met camera eens besteld om te zien of er genoeg vrije plaats in zit voor een meshcore repeater toe te voegenZal jullie op de hoogte houden.
https://www.amazon.de/dp/B0D3QK5G9N
![]() | ![]() | ![]() |
Nu ik er zo mee bezig ben, en nog steeds in de opstart fase zit. Vraag ik mij nu wel e.e.a. af.
MC is bij voldoende repeaters natuurlijk uitermate geschikt als nood communicatie netwerk, maar het lijkt nu voor al gericht op communicatie tussen geselecteerde nodes in private channels bijv.
Maar wat ik dan wel een beetje mis, zijn public noodkanalen bijv. gestandaardiseerd. Waar je bij noodgevallen in een gebied of regio informatie e.d. kunt delen. Is daar al eens over nagedacht of is er al zoiets?
Om #public te gebruiken voor zoiets, lijkt mij minder geschikt. maar kan er ook helemaal naast zitten natuurlijk
MC is bij voldoende repeaters natuurlijk uitermate geschikt als nood communicatie netwerk, maar het lijkt nu voor al gericht op communicatie tussen geselecteerde nodes in private channels bijv.
Maar wat ik dan wel een beetje mis, zijn public noodkanalen bijv. gestandaardiseerd. Waar je bij noodgevallen in een gebied of regio informatie e.d. kunt delen. Is daar al eens over nagedacht of is er al zoiets?
Om #public te gebruiken voor zoiets, lijkt mij minder geschikt. maar kan er ook helemaal naast zitten natuurlijk
@Stimpy68 Je kan heel makkelijk een publiek # kanaal aanmaken. Zo heb ik een thuis kanaal, maar zijn er ook kanalen zoals #{woonplaats} natuurlijk waar je 'regionaler' kan communiceren en als je familie in bijvoorbeeld #petten probeert te bereiken post je daar etc etc.
@franssie Dat snap ik en weet ik, maar misschien er is bijvoorbeeld al nagedacht over een standaard, dat bedoelde ik meer eigenlijk.
@Stimpy68 er is geen standaard, althans ik weet dat er #dares kanalen bestaan gebaseerd op de veiligheidsregio's. Een compleet hierarchieloos medium leent zich slecht voor dat soort standaarden.
Columbuskwartier, Almere Poort, appartement 5e etage.ramonfincken schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:51:
[...]
Waar zit jij ongeveer? Ik literatuurwijk.
Als ik een lijn naar Lita trek, zou het bijna een zichtlijn moeten zijn.
Denk dat ik op een mooie locatie zit als repeater vanuit regio Amsterdam.
Moet nog spulletjes bestellen, maar wellicht tot binnenkort ;-)
Er is ook de dev-uplink observer firmware in de dropdown van de versies. Die draai ik hier, dan verstuurd je repeater bordje zelf via WiFi de data over MQTT naar de webserver. Je hebt dan dus geen RPi meer nodig.stormfly schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:18:
code:
1 curl -fsSL https://raw.githubusercontent.com/Cisien/meshcoretomqtt/main/install.sh | bash
Dank, dat is een mooie totaal oplossing. Ik heb wat rond gezocht op de webflasher van meshcore en ook hier bij mijn bron https://github.com/Cisien/meshcoretomqttHeronimo schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:25:
[...]
Er is ook de dev-uplink observer firmware in de dropdown van de versies. Die draai ik hier, dan verstuurd je repeater bordje zelf via WiFi de data over MQTT naar de webserver. Je hebt dan dus geen RPi meer nodig.
Ik kom niet op een file uit die jij benoemd, heb je toevallig een link?
Zie hier: https://analyzer.letsmesh...bserver-uplink-native-devstormfly schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:51:
[...]
Dank, dat is een mooie totaal oplossing. Ik heb wat rond gezocht op de webflasher van meshcore en ook hier bij mijn bron https://github.com/Cisien/meshcoretomqtt
Ik kom niet op een file uit die jij benoemd, heb je toevallig een link?
Deze week overstag gegaan en een Heltec v4 set besteld incl antenne en batterij.
Eerst maar eens kijken wat er in de buurt is, de afgelopen 2 weken zijn er al een hoop bijgekomen (te zien op de meshcore kaart).
Eerst maar eens kijken wat er in de buurt is, de afgelopen 2 weken zijn er al een hoop bijgekomen (te zien op de meshcore kaart).
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Waar bestellen jullie die Heltec V3/V4. Overal waar ik kijk zijn ze uitverkocht en minmaal een levertijd van twee tot drie weken.
@BytePhantomX Heb ze bij ome Ali besteld, had ze binnen een week in huis.
https://nl.aliexpress.com...Vzlr&gatewayAdapt=glo2nld
https://nl.aliexpress.com...Vzlr&gatewayAdapt=glo2nld
v3 bij amazon als setje van 2 met accutje en behuizing.BytePhantomX schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:33:
Waar bestellen jullie die Heltec V3/V4. Overal waar ik kijk zijn ze uitverkocht en minmaal een levertijd van twee tot drie weken.
Ik heb wel nu nieuwe antennes bij reichelt besteld die meer directioneel zijn. omni en dan niet ver kunnen als repeater is niet tof
Als complete n00b op dit onderwerp :
Zou dit ook kunnen werken op een oudere smartphone? (bijv Samsung galaxy S9 of Sony Ericsson Xperia lijn)
Zou dit ook kunnen werken op een oudere smartphone? (bijv Samsung galaxy S9 of Sony Ericsson Xperia lijn)
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Ik weet niet wat de app (minimale Android versie is) vereisten zijn... Maar als je browser hiermee werkt wel => https://app.meshcore.nz/D_Jeff schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:24:
Als complete n00b op dit onderwerp :
You may enlighten me!
Welke heb je besteld? Er zijn hier (nog) niet heel veel repeaters en het is hier dus een beetje hit-or-miss. Ik heb 2 dakkapellen en aan de ene kant heb ik 1 keer een bericht binnen gekregen. Dus gister dacht ik ik zet 'm een keer aan de andere kant. Raam een stukje open (niet teveel met deze kouramonfincken schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:10:
[...]
v3 bij amazon als setje van 2 met accutje en behuizing.
Ik heb wel nu nieuwe antennes bij reichelt besteld die meer directioneel zijn. omni en dan niet ver kunnen als repeater is niet tof
@Denman deze twee, als je klikt op de link heb je een plaatje en ook de graden in welke richting ze gaan.
DELOCK 12569
Antenne LPWAN, 806 - 896 MHz, SMA-stekker, directioneel
https://www.reichelt.com/...ekker_directioneel-385734
DELOCK 12001
Antenne, LTE SMA-stekker
https://www.reichelt.com/...ne_lte_sma-stekker-291382
DELOCK 12569
Antenne LPWAN, 806 - 896 MHz, SMA-stekker, directioneel
https://www.reichelt.com/...ekker_directioneel-385734
DELOCK 12001
Antenne, LTE SMA-stekker
https://www.reichelt.com/...ne_lte_sma-stekker-291382
Hier ook bij Ali, alles in 1 kit: https://nl.aliexpress.com/item/1005010206195644.htmlBytePhantomX schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:33:
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
@franssie .. deze link in de start post werkt niet meer:
En die site meshnet.nl gaat helemaal uit de lucht staat er die site.Meshtastic nodes op de kaart:
https://map.meshnet.nl/?l...g=365.526123046875&zoom=8
Nog een verandering:
https://analyzer.letsmesh.net/channels?region=netherlands
Die oude URL kan je vervangen door:Via https://analyzer.letsme.sh/channels?region=netherlands kun je zonder (extra) LoRa hardware zien wat er allemaal op MeshCore voorbijkomt (dat is ook heel erg handig voor het testen van je hardware) =>
https://analyzer.letsmesh.net/channels?region=netherlands
Heb deze maar besteld. Levertijd is er sowieso. Ben benieuwd hoeveel import belasting er nog bij gaat komen.DaWizza schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:13:
[...]
Hier ook bij Ali, alles in 1 kit: https://nl.aliexpress.com/item/1005010206195644.html
Als je de full set hebt besteld, dan lijkt het wel een redelijk goede deal met een 3000 accu en een langere antenne.BytePhantomX schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:12:
[...]
Heb deze maar besteld. Levertijd is er sowieso. Ben benieuwd hoeveel import belasting er nog bij gaat komen.
Ali doet de BTW betalen etc, zou vreemd zijn als je een naheffing zou krijgen.
Niks....BytePhantomX schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:12:
[...]
Heb deze maar besteld. Levertijd is er sowieso. Ben benieuwd hoeveel import belasting er nog bij gaat komen.
Ik was laatst op zoek naar een Qi2 powerbank, zo eentje die je achterop je telefoon 'plakt' met magsafe. Ik weet dat je rond de €30-40 een mooi draagbaar modelletje kan kopen van Basues/Ugreen en consorten, maar dit is natuurlijk ook een uitgelezen kans om iets als de Meshpocket van Heltec te halen. Hij was al eerder genoemd in dit topic. @MrBreaker en @dyrc hebben jullie hem inmiddels al binnen? Bevalt ie? Voelt ie een beetje degelijk aan (met name die 'lullige' knopjes aan de zijkant)?
Ik heb de full set besteld. Ben benieuwd. Levertijd rond 18 januari.franssie schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:15:
[...]
Als je de full set hebt besteld, dan lijkt het wel een redelijk goede deal met een 3000 accu en een langere antenne.
Ali doet de BTW betalen etc, zou vreemd zijn als je een naheffing zou krijgen.
Letterlijk net binnen en net MeshCore erop gezet, magsafe vind ik een beetje tegenvallen... Wellicht komt dat doordat ik een relatief dikke TPU hoesje om mijn iPhone heb (ik gebruik geen andere magsafe producten, dus wellicht is dit gewoon hoe het is)?-Tim- schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:44:
Ik was laatst op zoek naar een Qi2 powerbank, zo eentje die je achterop je telefoon 'plakt' met magsafe. Ik weet dat je rond de €30-40 een mooi draagbaar modelletje kan kopen van Basues/Ugreen en consorten, maar dit is natuurlijk ook een uitgelezen kans om iets als de Meshpocket van Heltec te halen. Hij was al eerder genoemd in dit topic. @MrBreaker en @dyrc hebben jullie hem inmiddels al binnen? Bevalt ie? Voelt ie een beetje degelijk aan (met name die 'lullige' knopjes aan de zijkant)?
Die knopjes zijn niet de fijnste maar wel OK.
Zal later meer ervaringen delen. Tot nu toe kan ik zeggen dat hij precies doet wat ik er van verwacht had.
You may enlighten me!
Helaas nog niet voor in Nederland van toepassing maar Rak heeft een nieuwe "WisMesh 1W Booster Starter Kit". Helaas nog niet in 8xx MHz te verkrijgen, maar ziet er goed uit voor die prijs.
Er is ook een Raspberry Pi variant in de maak, ben benieuwd wat ze daarvan hebben gemaakt.
RF Design heeft trouwens een interessant artikel over deze kit geschreven. Niet alleen TX (zenden) wordt "luider" maar ook de RX (ontvangen) wordt gevoeliger met ≈ 5 dB tegenover de standaard SX1262.
Er is ook een Raspberry Pi variant in de maak, ben benieuwd wat ze daarvan hebben gemaakt.
RF Design heeft trouwens een interessant artikel over deze kit geschreven. Niet alleen TX (zenden) wordt "luider" maar ook de RX (ontvangen) wordt gevoeliger met ≈ 5 dB tegenover de standaard SX1262.
Met een in NL (EU) toegestaan effectief uitgestraald vermogen (e.r.p.) van 500 mW heb je daar niet zoveel aan. De RX winst is wel leuk natuurlijk.
Afgelopen zomer begonnen met meshtastic, maar door gebrek aan tijd niet veel tijd meer aan besteed. Gisteravond alles omgeflashed naar Meshcore, maar moet wel weer even in de begrippen komen.
Ik had gisteravond binnen een uur 350 contacten (max) in de lijst staan, door de auto-add. En zie veel berichten binnen komen op #gelderland en #public met >10 hops.
Hoe moet je omgaan met de contacts / krijg je zichtbaar wat zero-hops zijn? als ik op de kaart kijk zie ik van duitsland tot belgie een band met gebruikers, maar bijna niets in de buurt.
Het lijkt me ook leuk om aan home-assistant te knopen, maar dan kun je geen repeater opzetten?
of moet je dan debug firmware uploaden met mqtt > zodat je de berichten in home assistant zichtbaar kunt maken? Beetje het idee techspeeltuin / analyzer.letsme
heb een home-node (lilygo T3s3) voor HA, en een t1000E voor onderweg.
Ik had gisteravond binnen een uur 350 contacten (max) in de lijst staan, door de auto-add. En zie veel berichten binnen komen op #gelderland en #public met >10 hops.
Hoe moet je omgaan met de contacts / krijg je zichtbaar wat zero-hops zijn? als ik op de kaart kijk zie ik van duitsland tot belgie een band met gebruikers, maar bijna niets in de buurt.
Het lijkt me ook leuk om aan home-assistant te knopen, maar dan kun je geen repeater opzetten?
of moet je dan debug firmware uploaden met mqtt > zodat je de berichten in home assistant zichtbaar kunt maken? Beetje het idee techspeeltuin / analyzer.letsme
heb een home-node (lilygo T3s3) voor HA, en een t1000E voor onderweg.
Tof! Eindelijk een module die met SAW band filters werkt waardoor de ontvanger via een gefilterd spectrum naar de ether luistert.dylan111111 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 02:22:
Helaas nog niet voor in Nederland van toepassing maar Rak heeft een nieuwe "WisMesh 1W Booster Starter Kit". Helaas nog niet in 8xx MHz te verkrijgen, maar ziet er goed uit voor die prijs.
SAW filter= het wegfilteren van sterke omliggende signalen zoals GSM.
Het eerste SAW filter zal wat dempen maar dat heft de LNA weer op en die stuurt het versterkt weer een SAW in voordat het bij het radio front end aankomt.
Wat copy paste uit het artikel.
SX1262 → SAW Filter → SKY66122 (LNA/PA) → SAW Filter → Antenna
Baseline SX1262 sensitivity: −137 dBm
RAK13302 optimized sensitivity: −142 dBm
A high-performance LNA inside the SKY66122 (+11–13 dB gain)
A 915 MHz SAW filter that prevents overload and rejection issues
Ja klopt, wat je wel kan doen is je kabel verliezen ermee compenseren.Bas... schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:34:
Met een in NL (EU) toegestaan effectief uitgestraald vermogen (e.r.p.) van 500 mW heb je daar niet zoveel aan. De RX winst is wel leuk natuurlijk.
Onder discovered contacts heb ik nu 1017 contacts staan. Gaat goed vooruit!
Hoe kom je boven de 350 limit?franssie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:27:
Onder discovered contacts heb ik nu 1017 contacts staan. Gaat goed vooruit!
Hij bevalt prima! ik heb de 10k mah versie, en hij gaat bij mij een maand mee op de batterij, bij licht gebruik (heel eerlijk, als early adapter moet je toch wat geduld hebben voordat je netwerk ook interesse krijgt in zulk speelgoed).-Tim- schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:44:
ik sleep m een paar keer per week mee naar het werk in een rugzak, tot nu toe geen "per ongeluk resetje" gemerkt door de knoppen op de zijkant, al is ie met een seconde of tien toch opnieuw opgestart en merk je er niks van.
ik heb ondertussen ook een v3 en v4 met geprinte case in mn handen gehad, en dan voelt de meshpocket toch echt significant meer premium.
(heel eerlijk, omdat ie met BLE aan mn telefoon hangt heb ik mn meshtastic weinig vast, had net zo goed zonder scherm kunnen zijn voor mijn gebruik. vooral de giga-batterij is echt quality of life)
zelf merk ik nu dat ik interesse begin te krijgen in de lilygo t-deck, met een dedicated toetsenbordje. dan kan alle meshcore op een dedicated device.
heb je genoeg disposable income om je een keer te vergissen: lekker aanschaffen, het is een kwalitatief mooi apparaat!
Auto add heb ik sowieso uit (bij elke keer dat je vindt wordt dat gesynchroniseerd, dat is nutteloze tijd)
Bij de drie stipjes kun je op discover contacts kijken, daar staan ze allemaal.
Een kan je de contacten en repeaters die je wil opslaan toevoegen.
[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 31-12-2025 15:21 ]
Als je 3 dB in je kabel kwijt raakt wordt het echt tijd voor een betere kabel.dylan111111 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:02:
[...]
Ja klopt, wat je wel kan doen is je kabel verliezen ermee compenseren.
Van het weekend de Meshpocket (5000mAh) besteld bij Heltec. Moest uit China komen, maar kennelijk hadden ze toch voorraad in Duitsland, want daarvandaan werd hij verzonden en is net aangekomen. Zoals @MrBreaker schrijft lijkt de magneet niet de sterkste, maar al met al prima apparaatje zo lijkt het. Waarschijnlijk zal het apparaat grootste deel van de tijd in de tas zitten, maar als ik de ervaringen zo lees is die accu goed voor dagen runtime zonder opladen dus ideaal. Schermpje is niet nodig, wel handig.-Tim- schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:44:
Ik heb mijn Heltec V3 voorzien van de Heltec V3 Meshcore software. Moet zeggen dat ik de webflasher samen met de USB instellingen die je kunt instellen erna erg gemakkelijk.
Aangezien ik op een beetje hoogte woon (ongeveer 33M) en ik een buitenantenne gokte ik op de repeater optie. Ik heb zelf ook nog een Liligo T deck (inmiddels ook gemakkelijk van andere firmware voorzien). Snap alleen nog niet hoe ik gemakkelijk andere kan zien. (nog niet werkend). Misschien dat het in moet werken?
Zat er wel al aan te denken om de Heltec om te zetten / verbouwen naar een buiten apparaat zonder dat deze eigenlijk nog stroom nodig heeft. Nu zag ik ook een paar keer deze langskomen: https://www.seeedstudio.c...TjStsSct_Ew-0PlBhkn6aIrxM kan hier ook Meshcore op? En als ik deze in repeater optie zet dan kan ik met mijn T deck er wel mee connecten toch?
Aangezien ik op een beetje hoogte woon (ongeveer 33M) en ik een buitenantenne gokte ik op de repeater optie. Ik heb zelf ook nog een Liligo T deck (inmiddels ook gemakkelijk van andere firmware voorzien). Snap alleen nog niet hoe ik gemakkelijk andere kan zien. (nog niet werkend). Misschien dat het in moet werken?
Zat er wel al aan te denken om de Heltec om te zetten / verbouwen naar een buiten apparaat zonder dat deze eigenlijk nog stroom nodig heeft. Nu zag ik ook een paar keer deze langskomen: https://www.seeedstudio.c...TjStsSct_Ew-0PlBhkn6aIrxM kan hier ook Meshcore op? En als ik deze in repeater optie zet dan kan ik met mijn T deck er wel mee connecten toch?
Die hoogte is lekker. Heb je na het flashen ook je repeater geconfigureerd (via dezelfde website) en zo ja ook de juiste settings gekozen voor MeshCore? UK narrow 62,5 Mhz 8,8 enz.?Cave_Boy schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 09:56:
Ik heb mijn Heltec V3 voorzien van de Heltec V3 Meshcore software. Moet zeggen dat ik de webflasher samen met de USB instellingen die je kunt instellen erna erg gemakkelijk.
...
En als ik deze in repeater optie zet dan kan ik met mijn T deck er wel mee connecten toch?
Als je een "Advert" doet moet je relatief snel verkeer voorbij zien komen (zeker binnen 6 uur).
En ja MeshCora kan op de SenseCAP Solar Node P1-Pro for Meshtastic.
You may enlighten me!
O nee die bandaanpassing heb ik niet gedaan. Straks even nalopen.MrBreaker schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:40:
[...]
Die hoogte is lekker. Heb je na het flashen ook je repeater geconfigureerd (via dezelfde website) en zo ja ook de juiste settings gekozen voor MeshCore? UK narrow 62,5 Mhz 8,8 enz.?
Als je een "Advert" doet moet je relatief snel verkeer voorbij zien komen (zeker binnen 6 uur).
En ja MeshCora kan op de SenseCAP Solar Node P1-Pro for Meshtastic.
Alleen als ik op de map kijk via de website zie ik allemaal verschillende frequenties?
Deze instellingen moet je maken in je repeater en je T-Deck:Cave_Boy schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:52:
[...]
O nee die bandaanpassing heb ik niet gedaan. Straks even nalopen.
Alleen als ik op de map kijk via de website zie ik allemaal verschillende frequenties?
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2319374/0#overgangmtnaarmc
You may enlighten me!
Mooi! Waar woon je ongeveer? In Brabant hebben wij een aantal hoge repeaters die redelijk dekken.Cave_Boy schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 09:56:
Andere mensen zien op de T-Deck gebeurt wanneer deze een advert doen die jij ontvangt. In een advert zit bijv. een locatie, publieke sleutel (voor encryptie) en naam. Wanneer je een repeater of contact discovered moet je hem toevoegen aan je contacts om rechtstreeks te kunnen communiceren.
De SenseCAP is een zeer mooi apparaatje; deze heb ik ook!
Er kan zeker MeshCore op bij mij draait ie al een dag of 3.
Kies wel de Pro want het verschil in prijs ben je zo kwijt aan de 18650’s
Auto add uitzetten in ieder geval ;-)Patrock schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:19:
Als je niks in de buurt ziet, tja, dan is dat op dit moment blijkbaar zo helaas.Hoe moet je omgaan met de contacts / krijg je zichtbaar wat zero-hops zijn? als ik op de kaart kijk zie ik van duitsland tot belgie een band met gebruikers, maar bijna niets in de buurt.
Ik zit ook te kijken naar een koppeling met HA, dat is gebaseerd op een companion gekoppeld aan HA (https://meshcore-dev.github.io/meshcore-ha/). Is nog even toekomst muziek voor mij.Het lijkt me ook leuk om aan home-assistant te knopen, maar dan kun je geen repeater opzetten?
Een repeater opzetten lijkt mij sowieso handig, zeker omdat je al aan geeft dat je niks in de buurt ziet.
@Krysa Die SenseCap Pro, je draait m nu een dag of 3, gezien de weeromstandigheden, al een klein idee wat het zonnepaneel en batterijen doen?
Purmerend. Daar zijn enkele repeaters zag ik. Sommige ook al even uit?Krysa schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:04:
[...]
Mooi! Waar woon je ongeveer? In Brabant hebben wij een aantal hoge repeaters die redelijk dekken.
Andere mensen zien op de T-Deck gebeurt wanneer deze een advert doen die jij ontvangt. In een advert zit bijv. een locatie, publieke sleutel (voor encryptie) en naam. Wanneer je een repeater of contact discovered moet je hem toevoegen aan je contacts om rechtstreeks te kunnen communiceren.
Ook hier steeds enthousiaster over MeshCore.
Voorheen allen wat gespeeld met Meshtastic maar daar kwam zeer weinig binnen.
Nu op zolder een Heltec gewoon los liggen met de standaard antenne als repeater, en een T1000 als client.
Ik kan nu probleemloos berichten ontvangen en zenden.
Voorheen allen wat gespeeld met Meshtastic maar daar kwam zeer weinig binnen.
Nu op zolder een Heltec gewoon los liggen met de standaard antenne als repeater, en een T1000 als client.
Ik kan nu probleemloos berichten ontvangen en zenden.
Ik ben nu aan het gluren naar de SenseCAP Solar Node P1-Pro.
Als ik de specificaties bekijk zit er al GPS en batterij in.
Alleen bij de extra's kan ik nog voor $10 ook een GLNSS module erbij doen.
Past die erin? Wordt die erin gedaan? Weet iemand daar meer over?
Als ik de specificaties bekijk zit er al GPS en batterij in.
Alleen bij de extra's kan ik nog voor $10 ook een GLNSS module erbij doen.
Past die erin? Wordt die erin gedaan? Weet iemand daar meer over?
Ik ben ook overgestapt op meshcore, en het noorden van het land lijkt zich nu ook te vullen met repeaters.
Ik heb een repeater boven het dak geplaatst. Ik ontvang berichten van tientallen kilometers weg, maar verzenden gaat lastig. De dichstbijzijnde repeater is 3km verderop en die bereik ik sporadisch. De keer dat een trace path wel lukte, kreeg ik een signaal van -0.75dB op die 3km afstand. (Signaal van m'n companion naar m'n repeater 12.25dB)
Mijn setup is:
De antenne is van amazon (https://www.amazon.nl/dp/B09B8NX27X). Heb ik onredelijke verwachtingen van deze antenne? Wat voor apparaten hebben de mensen die ik tientallen kilometers verderop kan horen? Of is dat omdat ze hoger konden plaatsen?
Foto van m'n huidige setup:
Ik heb een repeater boven het dak geplaatst. Ik ontvang berichten van tientallen kilometers weg, maar verzenden gaat lastig. De dichstbijzijnde repeater is 3km verderop en die bereik ik sporadisch. De keer dat een trace path wel lukte, kreeg ik een signaal van -0.75dB op die 3km afstand. (Signaal van m'n companion naar m'n repeater 12.25dB)
Mijn setup is:
- Heltec T114 (https://www.tinytronics.n...met-1.14-inch-tft-display)
- Zonnepaneeltje (https://www.tinytronics.n...30x195x15mm-3.5mm-dc-jack)
- Accu BMS (https://www.tinytronics.n...r-management-module-6-24v).
De antenne is van amazon (https://www.amazon.nl/dp/B09B8NX27X). Heb ik onredelijke verwachtingen van deze antenne? Wat voor apparaten hebben de mensen die ik tientallen kilometers verderop kan horen? Of is dat omdat ze hoger konden plaatsen?
Ik zou je connector nog met vulkaniserend tape inpakken. Je kan een antenne eigenlijk alleen uitsluiten met een VNA meet-tool. Metalen mast? Lijkt er wel goed uit te zien, tx power waarde gecontroleerd?michiel_ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:51:
Ik ben ook overgestapt op meshcore, en het noorden van het land lijkt zich nu ook te vullen met repeaters.
Mijn setup is:Dit systeem houdt het het met een 1000mah cel prima 24/7 vol op deze donkere dagen.
- Heltec T114 (https://www.tinytronics.n...met-1.14-inch-tft-display)
- Zonnepaneeltje (https://www.tinytronics.n...30x195x15mm-3.5mm-dc-jack)
- Accu BMS (https://www.tinytronics.n...r-management-module-6-24v).
[Afbeelding]
Ja het kan zijn dat jij wel een hoge flat locatie kan horen en zij jou niet doordat er nog iets mis gaat in je RF.
[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 01-01-2026 13:08 ]
@Heronimo
https://gathering.tweaker...message/84145900#84145900
Heb je daar toevallig meer info over?
https://gathering.tweaker...message/84145900#84145900
Heb je daar toevallig meer info over?
You may enlighten me!
Ik had een andere en heb deze nu opgehangen omdat het wat mooier laat monteren.Stimpy68 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:15:
@Krysa Die SenseCap Pro, je draait m nu een dag of 3, gezien de weeromstandigheden, al een klein idee wat het zonnepaneel en batterijen doen?
De accu’s waren nog niet binnen, want ik dacht een Pro gekocht te hebben. Ze zijn eigenlijk wel steady de accu’s maar ik moet zeggen dat ik 0 activiteiten op de repeater heb. Heb weinig in LOS en val daarom een beetje buiten de mesh. Ik wil graag in Udenhout iets proberen op de oude silo of een ander hoog punt.
Heb de LiliGo t3s3 weer geflashed naar repeater. Deze staat nu op de eerste verdieping bij het raam.Stimpy68 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:12:
[...]
Ik zit ook te kijken naar een koppeling met HA, dat is gebaseerd op een companion gekoppeld aan HA (https://meshcore-dev.github.io/meshcore-ha/). Is nog even toekomst muziek voor mij.
Een repeater opzetten lijkt mij sowieso handig, zeker omdat je al aan geeft dat je niks in de buurt ziet.
Moet nog een waterdichte behuizing maken / goede antenne vinden voor iets buiten. Of zou dit ook zonder problemen binnen op zolder in de nok kunnen hangen? puur houten platen / dakpakken.
Dat zal wellicht iets dempen, maar ik zou dat eerst proberen. Je kan er makkelijk bij en het hangt uit de regen/wind/zon, dat is ook wat waard. Als de ontvangst tegenvalt, kan je altijd nog even testen of het buiten beter werkt.Patrock schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:09:
[...]
Heb de LiliGo t3s3 weer geflashed naar repeater. Deze staat nu op de eerste verdieping bij het raam.
Moet nog een waterdichte behuizing maken / goede antenne vinden voor iets buiten. Of zou dit ook zonder problemen binnen op zolder in de nok kunnen hangen? puur houten platen / dakpakken.
Nog even over die Pi benodigdheid om een observer te draaien voor https://analyzer.letsmesh.net/stormfly schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:18:
code:
Was je er al van op de hoogte dat je de observer ook direct op de Heltec V4 kan meedraaien? Dan heb je dus geen Pi meer nodig en doet ie de MQTT via de wifi van de Heltec. Ik kwam er vanmorgen pas achter, nadat ik al een paar dagen met de Pi bezig was geweest.
https://analyzer.letsmesh...bserver-uplink-native-dev
(Voor mij mocht het niet baten; ik krijg mijn repeater nog steeds niet zichtbaar op de kaart.)
Heb je een lokatie in de repeater gezet en al een paar keer een advert gedaan? Zonder advert wordt ie niet zichtbaar.-Tim- schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:25:
[...]
<>
(Voor mij mocht het niet baten; ik krijg mijn repeater nog steeds niet zichtbaar op de kaart.)
Dat ie een advert nodig had was inderdaad het enige wat ik uit die foutmelding kon afleiden. Dat heb ik meerdere keren gedaan, en ook locatie staat goed. Iets wat ik in mijn debug-pogingen ook nog tegenkwam was dat de klok eerst niet goed staat.franssie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:35:
[...]
Heb je een lokatie in de repeater gezet en al een paar keer een advert gedaan? Zonder advert wordt ie niet zichtbaar.
/f/image/a40Jru4XM6pEWloGD6OclGaD.png?f=fotoalbum_large)
Maarja, nu moet het toch echt goed staan. Grappige is dat mijn companion wel weergegeven wordt op de kaart, dus die lijkt ie wel door te geven (ik zit hier nog niet aan het mesh verbonden verder, dus denk niet dat een nadere observer het report)
Wel mooi trouwens dat je je repeater kan configureren via je companion device in de app. En dus je lat,lon,time en adverts kan instellen.
Als geen observer je ontvangt dan kom je inderdaad niet op de kaart. Ik zie baflo ook niet in mijn discover.
Ja maar mijn repeater ìs dus een observer, die onder andere mijn companion wel op de kaart lijkt te zetten, maar niet zichzelf. Hij verschijnt ook onder “My nodes” op de analyzer site, dus de verbinding wordt wel gemaakt.franssie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:45:
Als geen observer je ontvangt dan kom je inderdaad niet op de kaart. Ik zie baflo ook niet in mijn discover.
Of bedoel je dat een tweede observer mijn setup eerst ook moet doorgeven, als een soort verificatie zeg maar?
[ Voor 11% gewijzigd door -Tim- op 02-01-2026 11:55 ]
Ja die tip was gedeeld! Nogmaals dank! Vanavond thuis vanuit Landal en hoop een volle brievenbus met gear aan te treffen voor dit weekend.-Tim- schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:25:
[...]
Nog even over die Pi benodigdheid om een observer te draaien voor https://analyzer.letsmesh.net/
Was je er al van op de hoogte dat je de observer ook direct op de Heltec V4 kan meedraaien? Dan heb je dus geen Pi meer nodig en doet ie de MQTT via de wifi van de Heltec. Ik kwam er vanmorgen pas achter, nadat ik al een paar dagen met de Pi bezig was geweest.
https://analyzer.letsmesh...bserver-uplink-native-dev
Even versimpelen: pas als twee connected letsmesh.net observers elkaar kunnen zien op RF? Komen ze op de letsmesh map?franssie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:45:
ook @-Tim- dat weet ik dus niet zeker, zou van een observer verwachten dat die zichzelf wel op de kaart kan zetten.stormfly schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:04:
[...]
Even versimpelen: pas als twee connected letsmesh.net observers elkaar kunnen zien op RF? Komen ze op de letsmesh map?
Precies dat zou ik ook verwachten. Misschien een letsmesh bug. De developer Tree is goed bereikbaar op discord voor vragen.franssie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:05:
[...]
ook @-Tim- dat weet ik dus niet zeker, zou van een observer verwachten dat die zichzelf wel op de kaart kan zetten.
Ik draai ook een oberserver voor zowel letsmesh.net en map.meshcore.dev. Op een moment was m'n eigen repeater niet meer zichtbaar op de kaart, in de logs vond ik deze error: 'MeshCore link is missing map coordinates.'. Aan de setup was niks veranderd maar toch is er iets corrupt geraakt. De boel opnieuw geflasht en het werkte weer. Maar nu zijn er twee andere repeaters in mijn omgeving waar ik deze error ook voorbij zie komen. Het lijkt erop dat er iets niet goed zit in de firmware...-Tim- schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:53:
[...]
Ja maar mijn repeater ìs dus een observer, die onder andere mijn companion wel op de kaart lijkt te zetten, maar niet zichzelf. Hij verschijnt ook onder “My nodes” op de analyzer site, dus de verbinding wordt wel gemaakt.
Of bedoel je dat een tweede observer mijn setup eerst ook moet doorgeven, als een soort verificatie zeg maar?
Interessant die LoRa mesh netwerken. Ik zie dat alle genoemde hardware in dit forum in China gemaakt wordt. Zijn er ook oplossingen die niet uit China komen en 868 MHz ondersteunen?
@big_tweaker Snap je op zich wel, maar ook al denk je straks iets te kopen wat uit de EU komt, hoogstwaarschijnlijk zal ook dat in China gemaakt worden
Voor iets wat op het internet draait kan er in theorie informatie naar de Chinese overheid doorgespeeld worden of er een backdoor in zitten. Maar voor zoiets als LoRa? Het staat of valt ook bij de firmware, die is open source, dus ook te checken op dat soort zaken.
Wat is jouw bezwaar als het uit China komt?
Voor iets wat op het internet draait kan er in theorie informatie naar de Chinese overheid doorgespeeld worden of er een backdoor in zitten. Maar voor zoiets als LoRa? Het staat of valt ook bij de firmware, die is open source, dus ook te checken op dat soort zaken.
Wat is jouw bezwaar als het uit China komt?
Bedoel je de assemblage van de hardware of de individuele componenten? Je kan natuurlijk zelf een Nordic nRF52840 (Noorwegen) en een Semtech SX1262 (Verenigde Staten) kopen, op een bordje solderen met alle rand componenten en firmware erop zetten.big_tweaker schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:03:
Interessant die LoRa mesh netwerken. Ik zie dat alle genoemde hardware in dit forum in China gemaakt wordt. Zijn er ook oplossingen die niet uit China komen en 868 MHz ondersteunen?
Daarnaast staat alle code voor Meshcore online, die kan je zelf onderzoeken, aanpassen en flashen mocht je willen.
[ Voor 9% gewijzigd door dylan111111 op 02-01-2026 13:25 ]
Tsja totdat je wat meer in complottheorie denkt en verzint dat op iedere processor een extra onbekende core draait die extra spionage taken doet en via een backdoor data doorspeelt, stiekem via wifi of lira of bt toch in staat is data door te spelen.
Weet je, laat je niet gek maken, maar garanties tot de voordeur dat er geen backdoors inzitten oid.
Gelukkig zijn alle Europeanen prima te vertrouwen etc
Weet je, laat je niet gek maken, maar garanties tot de voordeur dat er geen backdoors inzitten oid.
Gelukkig zijn alle Europeanen prima te vertrouwen etc
De antwoorden over wat open source is, zijn al verhelderend. Ik vind het belangrijk om te weten welke risico's je loopt. Daarnaast kan het geen kwaad om lokaal dingen te kopen als dat kan. En dat laatste wordt tegenwoordig voor een deel bepaald door hoeveel extra je wilt uitgeven tov direct uit China.
Hier nu ook aan het spelen met een Heltec V3 en een standaard antennetje. De Heltec is via bluetooth verbonden met de telefoon en ik kan af en toe wat berichten zien
Nu merk ik dat het bereik niet top is. Het zou mooier zijn als ik de Heltec wat hoger kan plaatsen, bijvoorbeeld op zolder. Alleen dan heb ik geen bluetooth bereik meer. Is die Heltec niet op een of andere manier met ethernet of wifi te verbinden zodat ik niet in bluetooth range hoe te zijn?
Dit kan, maar vereist wel dat je zelf de code compiled. https://github.com/meshco...wifi-eg-using-a-heltec-v3 (Zelf nog niet eerder gedaan*)DJP! schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:09:
Hier nu ook aan het spelen met een Heltec V3 en een standaard antennetje. De Heltec is via bluetooth verbonden met de telefoon en ik kan af en toe wat berichten zienNu merk ik dat het bereik niet top is. Het zou mooier zijn als ik de Heltec wat hoger kan plaatsen, bijvoorbeeld op zolder. Alleen dan heb ik geen bluetooth bereik meer. Is die Heltec niet op een of andere manier met ethernet of wifi te verbinden zodat ik niet in bluetooth range hoe te zijn?
Iemand trouwens een idee hoe je een "Sensor" node kan maken zoals ik hier op analyzer.letsmesh.net zie? De meshcore documentatie is daar redelijk vaag over en tussen de devices die je kan flashen zie ik ook niks staan...
Met Meshtastic kon je wel je device over usb en een Pi naar ren webapp bridgen. Geen idee of dat kan bij MeshCore.DJP! schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:09:
Hier nu ook aan het spelen met een Heltec V3 en een standaard antennetje. De Heltec is via bluetooth verbonden met de telefoon en ik kan af en toe wat berichten zienNu merk ik dat het bereik niet top is. Het zou mooier zijn als ik de Heltec wat hoger kan plaatsen, bijvoorbeeld op zolder. Alleen dan heb ik geen bluetooth bereik meer. Is die Heltec niet op een of andere manier met ethernet of wifi te verbinden zodat ik niet in bluetooth range hoe te zijn?
Maar een mooie oplossing zou natuurlijk zijn om een device zolder te plaatsen, die als repeater te laten fungeren, en beneden een tweede als companion device te gebruiken.
Het is gelukt! Na het lezen van het bericht van @dylan111111 ben ik even gaan googlen en met behulp van Youtube en google heb ik met VS code de firmware met WIFI kunnen maken.-Tim- schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:40:
[...]
Met Meshtastic kon je wel je device over usb en een Pi naar ren webapp bridgen. Geen idee of dat kan bij MeshCore.
Maar een mooie oplossing zou natuurlijk zijn om een device zolder te plaatsen, die als repeater te laten fungeren, en beneden een tweede als companion device te gebruiken.
De app op de telefoon maakt nu via WIFI verbinding met de Heltec
Hier was ik ook wel benieuwd naar, even kort gezocht en het lijkt inderdaad nog vrij onderontwikkeld. Volgens mij wordt het hier verder wel goed uitgelegd qua stand van zaken.dylan111111 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:53:
[...]
Iemand trouwens een idee hoe je een "Sensor" node kan maken zoals ik hier op analyzer.letsmesh.net zie? De meshcore documentatie is daar redelijk vaag over en tussen de devices die je kan flashen zie ik ook niks staan...
De MT firmware komt op mij veel volwassener over dan die van MC (veel meer inzicht in het gebruik van de radio en minder afhankelijkheid val al die repeaters waarvan je mag hopen dat er tenimnste voor 6 uur noodstroom is).
Het zou wel een goede test zijn om eens een week/weekeinde alles weer eens naar MT te flashen.
Ik verwacht dat het door het toegenomen aantal gebruikers MT wel eens beter zou kunnen werken dan MC.
Het zou wel een goede test zijn om eens een week/weekeinde alles weer eens naar MT te flashen.
Ik verwacht dat het door het toegenomen aantal gebruikers MT wel eens beter zou kunnen werken dan MC.
Over noodstroom gesproken .. moet je voor de lol eens door Mistral laten uitrekenen hoeveel zonnepanelen en accu opslag je moet hebben om gegarandeerd 365 dagen per jaar 24/7 door te kunnen draaien met 30 watt continue. Dus ook in de donkere wintermaanden en als de zon lange tijd minimaal is .. je zal schrikken hoeveel dat is als je de historische knmi weerstation gegevens uit je buurt er bij pakt.
30W verbruik continue? Volgens mij mag je dat bij deze apparaatjes minstens delen door 100.duvekot schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:44:
Over noodstroom gesproken .. moet je voor de lol eens door Mistral laten uitrekenen hoeveel zonnepanelen en accu opslag je moet hebben om gegarandeerd 365 dagen per jaar 24/7 door te kunnen draaien met 30 watt continue. Dus ook in de donkere wintermaanden en als de zon lange tijd minimaal is .. je zal schrikken hoeveel dat is als je de historische knmi weerstation gegevens uit je buurt er bij pakt.
Het is niet alleen het apparaatje .. maar ook alles wat je nog meer nodig hebt om te kunnen blijven communiceren. Je WiFi bijvoorbeeld, router en andere zaken .. dat kan je vast wel uitkleden .. maar 30 watt continue kom je wel in de buurt. En dan moet je telefoon ook nog stroom hebben. Dus die 30 is een getal .. om te zien waar je op uit komt. Want het moet dan ook gewoon kunnen blijven draaien als NU de stroom zou uitvallen met al het slechte weer en de lange nachten.-Tim- schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:45:
[...]
30W verbruik continue? Volgens mij mag je dat bij deze apparaatjes minstens delen door 100.
Je hebt niet meer nodig dan een repeater (van jezelf of een ander), een companion en een telefoon? Een repeater met een nrf52 chip draait echt dagen door op een 18650 batterij.duvekot schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:58:
[...]
Het is niet alleen het apparaatje .. maar ook alles wat je nog meer nodig hebt om te kunnen blijven communiceren. Je WiFi bijvoorbeeld, router en andere zaken .. dat kan je vast wel uitkleden .. maar 30 watt continue kom je wel in de buurt. En dan moet je telefoon ook nog stroom hebben. Dus die 30 is een getal .. om te zien waar je op uit komt. Want het moet dan ook gewoon kunnen blijven draaien als NU de stroom zou uitvallen met al het slechte weer en de lange nachten.
Ik ben heel benieuwd, ik heb net de P1-Pro en een T1000-E besteld om ook maar eens aan de hobby mee te gaan doen.Krysa schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:04:
[...]
Mooi! Waar woon je ongeveer? In Brabant hebben wij een aantal hoge repeaters die redelijk dekken.
Ik zit in Reusel-de Mierden / Bladel regio en dat lijkt op de kaart nog een redelijke deadspot, daar komt mijn repeater in ieder geval bij
Ga hem proberen zo hoog mogelijk aan mijn nieuwbouw te knopen, heb alle richtingen LOS richting weilanden in ieder geval
Verwachtte shipping is pas 16 januari
16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT
Zo'n P1 pro ziet er wel interessant uit en ik wil wel bijdragen aan de mesh. Zeker gezien ik hier in een soort deadspot lijk te zitten qua repeaters. Maar ik vraag me af: ik zit in een nieuwbouwwijk. Aan de ene kant veel bebouwing, aan de andere kant weliswaar een groot open gebied maar op een meter of 300 wel een geluidswal.
Vooropgesteld: ik heb geen mogelijkheden het ding vrij en/of hoog te monteren. En ik ga sowieso het dak niet op, dus ook de daken van mijn beide dakkapellen ga ik 'm niet plaatsen
Heeft zo'n ding dan wel zin als ik 'm bijvoorbeeld bovenop de schuur monteer op 2,5 - 3 meter hoogte?
Vooropgesteld: ik heb geen mogelijkheden het ding vrij en/of hoog te monteren. En ik ga sowieso het dak niet op, dus ook de daken van mijn beide dakkapellen ga ik 'm niet plaatsen
Heeft zo'n ding dan wel zin als ik 'm bijvoorbeeld bovenop de schuur monteer op 2,5 - 3 meter hoogte?
:strip_exif()/f/image/7n18n4CIMQBBiWUkRvx1ujxF.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/tARQ7RqkUmkZugpBJerbF8si.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/oGIxIzcyHWgOxMfOdnxic4xD.jpg?f=fotoalbum_tile)