LORA Mesh Radio - Meshtastic Meshcore | COM zonder Internet

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• D.Stultiens
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 10:23
Beste Tweakers,

Ik vraag me af welke public kanalen interessant zijn om toe te voegen in MeshCore. Ik heb nu de volgende al in mijn lijstje:
Public (default)
#test: voor testen/bot reacties
#tweakersmeshcore: hopelijk interessante info vanuit mede tweakers
#burgernet: ergens gevonden dat hier mogelijk nog berichten op binnen kunnen komen
#mc-radar: ergens gevonden. De berichten kijken heel erg op het test kanaal. Niet zeker wat de toegevoegde waarde van dit kanaal is.

Als iemand aanvullingen heeft (eventueel ook private kanalen die de moeite waard zijn om voor aan te melden) dan hoor ik het graag. Of is er ergens een website waar kanalen te vinden zijn?

Alvast bedankt!

Mvg, Danny

P.s. ik ben nu een week of 2 bezig met uitzoeken en installeren van MeshCore. Hebben anderen ook ineens de neiging om overal naar hoge plekken te zoeken om antennes te plaatsen? Ik kan niet meer normaal door het dorp lopen 🤣

[ Voor 3% gewijzigd door D.Stultiens op 06-04-2026 19:19 ]

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:55
@D.Stultiens Er zijn regionale kanalen, vaak vernoemd naar de provincie/streek/stad waar je in de buurt zit. Berichten in die kanalen stuur je vaak met region scope zodat het ook binnen de regio blijft en de mesh niet verder dan dat belast. Je chat met anderen uit dezelfde regio en daarmee hoeft het verkeer minder ver en kan je daadwerkelijk gesprekken voeren. Er zijn diverse websites met informatie, zie bijvoorbeeld https://valleirug.nl/ . Daar staat ook een linkje naar allerlei (regionale) kanalen.

De #mc-radar berichten kan je terugvinden op https://mc-radar.woodwar.com/test-inspector . Handig om te zien waar het allemaal ontvangen wordt.

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Beter #mc-radar te gebruiken dan #test. De #test botjes die via Meshcore hun antwoord geven niet gebruiken scheelt weer een beetje capaciteit
P.s. ik ben nu een week of 2 bezig met uitzoeken en installeren van MeshCore. Hebben anderen ook ineens de neiging om overal naar hoge plekken te zoeken om antennes te plaatsen? Ik kan niet meer normaal die het dorp lopen 🤣
Ja herkenbaar, maar dan loer ik meer naar de gevel van eigen huis. 3dBi onder de dakgoot werkt nu al leuk, maar een 6dB McGill antenne boven de dakgoot werkt straks beter?

Antenne's, bordjes, Etsy 3D prints, batterijen.... Ik hou PostNL wel eventjes bezig met deze meshcore hobby.

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-05 17:28

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

ik heb een linxdot miner met een rockchip rk3566, kan ik daar iets mee met meshtastic?
Tot nu toe weinig bruikbaars gevonden

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:04
Ik ben ook pas begonnen en ik zit een beetje met mijn handen in mijn haar.

Ik heb 3 Heltecs v4. 1 companion van mijzelf, 1 repeater van mijzelf en 1 companion voor pa ongeveer 700m verder.

Ik heb de companion met de stock antenne een tijdje gedraaid voor ik de rest ging opbouwen. En daarmee kwam helemaal niets binnen. Toen de repeater gemaakt, zit een 40cm 868mhz antenne op. En opeens zie ik repeater advertisements van over het hele land. Dus die doet zeker iets! Maar als ik een manual advertisement van mijn repeater aftrap komt er in de meshcore app geen update van deze advertisement. Berichten in public geven ook maar aan dat er 1 repeater gehoord wordt. Dus het lijkt er op dat er amper een transmit uit de repeater komt. Ik heb al de USB voedig vervangen naar een degelijke. De repeater verhuisd naar een ander plek in huis (eerst onder de nok, nu achter een raam op de 1ste verdieping). Ik zou toch verwachten nu wel iets te vangen en naar iets te kunnen zenden? Wat zijn de parameters waar ik naar moet kijken om het allemaal werkend te krijgen. Ik zou minstens willen zien dat mijn pa 700m ook de repeater kan gebruiken.

• Jermak
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20:24
Heb een vergelijkbare situatie/ probleem
Wel ontvangen, maar niet kunnen zenden.

Volgens een discussie van heden morgen op discord. Zou het kunnen liggen aan te sterke repeaters in jou omgeving die de jouwe (mijne) overstemmen. Wat is je call sign? Kan ik de klacht door zetten op Discord

Ik lees hier veel over de congestie (netwerk verstopping). Naar aanleiding hiervan heb ik in mijn regio (den Bosch) wat metingen gedaan op hoog frequent en netwerk gebied. En daar blijkt dat er 3 repeaters zijn die met alle goede bedoelingen opgezet zijn maar nu met meer gebruikers op het netwerk voor grote problemen zorgen. Ze nemen namelijk samen 87% van alle airtime voor hun rekening met het rondpompen van flood berichten over een hele grote regio. Daarbij horen ze vanwege hun hoogte wel pakketjes van ver gelegen repeaters (ehv, oss, ijselstein) maar niet van companions en kleine huisrepeaters in hun omgeving. Met als gevolg dat ze continu over lokale uitzendingen heenwalsen. Dit resulteerd hier in onder andere 50% crc errors tussen een companion op de beneden verdieping en een repeater+5dBi antenne op zolder. Bij een test op een andere frequentie is dit nog geen 1%. Het communiceren binnen de stad met anderen met een gelijkwaardige opstelling (companion+repeater op zolder) is hierdoor vrijwel onmogelijk. Opmerkelijk is ook dat repeaters zich niets aantrekken van de 10% airtime regel.
Conclusie:
Een mesh netwerk is gebaat bij veel kleine cellen (met een beperkt bereik) waartussen berichten propageren. Bovenregionale repeaters veroorzaken een soort van kortsluiting waar door het lokale mesh niet meer werkt.

[ Voor 73% gewijzigd door Jermak op 13-04-2026 13:05 ]

• Powergrim
Jermak schreef op maandag 13 april 2026 @ 13:00:
Heb een vergelijkbare situatie/ probleem
Wel ontvangen, maar niet kunnen zenden.

Volgens een discussie van heden morgen op discord. Zou het kunnen liggen aan te sterke repeaters in jou omgeving die de jouwe overstemmen. Wat is je call sign?
Zou me niets verbazen, want ik heb ook niks gevangen in een straal van 10km, alleen dingen daar buiten.

Ik ben NL-ODB-Repeater, de repeater staat in de buurt van Roosendaal.

Maar, overbodig om dan een repeater te draaien? Aangezien ik ook maar 1 hop zie op elke verzonden bericht heb ik ook niet het idee dat alleen een companion nu een goed idee is.

• Jermak
Een repeater zou berichten van een
`zwakke` node verder in het Mesh moeten verspreiden. Bij mij staat er een inactieve Rprt op 800 meter en meerdere op 5 km, maar kan ze vanuit mijn Rprt niet linken als Neighbour.

[ Voor 41% gewijzigd door Jermak op 13-04-2026 14:24 ]

• Powergrim
Jermak schreef op maandag 13 april 2026 @ 14:22:
Een repeater zou berichten van een
`zwakke` node verder in het Mesh moeten verspreiden. Bij mij staat er een inactieve Rprt op 800 meter en meerdere op 5 km, maar kan ze vanuit mijn Rprt niet linken als Neighbour.
Dat was mijn idee inderdaad. Mijn companion lekker handzaam met kleine simpele antenne die door het huis mee kan. En de repeater in de nok om dat signaal verder de mesh op te gooien en ook mensen zoals mijn pa een paar 100m verderop te helpen zijn signaal te verspreiden.

• Jermak
Kan je vader kontakt krijgen met je Rptr?

heb zelf mijn antenne aan de andere kant van het huis gehangen , maar geen verschil :-(

hier kan je op discord discussie volgen
https://discord.com/chann...63471/1345472768669384714

[ Voor 72% gewijzigd door Jermak op 13-04-2026 16:20 ]

• tp2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06-05 14:30

tp2

franssie schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:23:
@MoiZie vroeger was de fiets een wat omslachtig maar effectief middel.
Meshcore/Meshtastic heeft verleutelde kanalen die je kan aanmaken, dus inderdaad de sleutels delen (QR codes uitprinten en naast de noodzendfrequenties in de meterkast hangen, of bij je noodradio ontvangst set bewaren).
Zenden met voice kan ook, maar dan kom je uit op 27MC / PMR maar daar is geen envryptie teogestaan. Of je moet allen een zendamateur licentie halen (examen) dan zijn er wel wat meer mogelijkheden maar daar ook geen encryptie (behlave je eigen code boek natuurlijk, mag ook niet maar grensgeval)
Nah, allemaal een zendamateurlicentie halen wordt 'm ook niet. Afgezien van de haalbaarheid, formeel mag je dan uitzenden in het kader van experimenteel radio-onderzoek. Er wordt wat afgekwebbeld op de amateurbanden en zeker de repeaters O-) , maar strikt genomen is dat alleen toegestaan als het gerelateerd is aan de hobby / radiotechniek. Medische communicatie valt daar niet echt onder... :)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
tp2 schreef op maandag 13 april 2026 @ 18:46:
[...]

Nah, allemaal een zendamateurlicentie halen wordt 'm ook niet. Afgezien van de haalbaarheid, formeel mag je dan uitzenden in het kader van experimenteel radio-onderzoek. Er wordt wat afgekwebbeld op de amateurbanden en zeker de repeaters O-) , maar strikt genomen is dat alleen toegestaan als het gerelateerd is aan de hobby / radiotechniek. Medische communicatie valt daar niet echt onder... :)
Formeel eens, maar aangezien er nu al nihil handhaving is, zal dat in crisis niet veranderen :P

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Powergrim
Jermak schreef op maandag 13 april 2026 @ 16:05:
Kan je vader kontakt krijgen met je Rptr?

heb zelf mijn antenne aan de andere kant van het huis gehangen , maar geen verschil :-(

hier kan je op discord discussie volgen
https://discord.com/chann...63471/1345472768669384714
Nee, en nu ik van mijn repeater een companion heb gemaakt (dus hoge plek en stevige antenne) vang ik nog steeds heel veel maar verzend ik ook helemaal niks. Berichtje in public krijg geen hops. Dus al zou ik een sterke repeater in de buurt hebben die mij wegdrukt, die pakt mij ook niet op helaas.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:11
-Pi-air- schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 11:58:
Kreeg dit doorgestuurd en wilde het even delen voor degenen die het nog niet wisten.

https://assets.woodwar.co...7_switch_instructions.pdf

Er staan wat specifieke instellingen en voorwaarden in waar je rekening mee moet houden.
Tevens een datum om over te gaan op sf7.
(Geplande voorlopige datum)
Wanneer je een tegenstem geeft in Public wordt je al gauw laksheid verweten, of dat je de vooruitgang in de weg staat. Maar ik kan je zeggen dat breken met de EU standaard een slecht idee is, tenzij andere landen ook overgaan. Plus, met de huidige instellingen kom ik nog net mijn wijk uit, maar met SF7 had ik tijdens de test eerder dit jaar al bewezen dat mijn wijk geïsoleerd raakt.

Liege, liege, liegebeest!

• Liegebeest
Powergrim schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 07:59:
[...]
Nee, en nu ik van mijn repeater een companion heb gemaakt (dus hoge plek en stevige antenne) vang ik nog steeds heel veel maar verzend ik ook helemaal niks.
Een repeater heeft ook een hoge plek en antenne nodig. Geen idee waarom je denkt dat er daarop een verschil is.

Dus ja: maak t een repeater die hoog zit met een goede antenne.

• Powergrim
Liegebeest schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:15:
[...]

Een repeater heeft ook een hoge plek en antenne nodig. Geen idee waarom je denkt dat er daarop een verschil is.

Dus ja: maak t een repeater die hoog zit met een goede antenne.
Ik wilde vooral bekijken of het probleem tussen Companion-Repeater zat dus daarom van de repeater een companion gemaakt en die hoog opgehangen. Maar dat kan ik dus uitsluiten. Uiteindelijk wil ik deze combo met solar en batterij op het dak zetten. Maar voor ik die constructie bouw wil ik wel weten of dat enorm veel zin heeft. Misschien een keer alvast op dak zetten met een powerbank, dan kan ik eens kijken of dat veel verschil maakt.

• Mindmaster
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 18:42
Liegebeest schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 08:13:
[...]

Wanneer je een tegenstem geeft in Public wordt je al gauw laksheid verweten, of dat je de vooruitgang in de weg staat. Maar ik kan je zeggen dat breken met de EU standaard een slecht idee is, tenzij andere landen ook overgaan. Plus, met de huidige instellingen kom ik nog net mijn wijk uit, maar met SF7 had ik tijdens de test eerder dit jaar al bewezen dat mijn wijk geïsoleerd raakt.
Ik heb dezelfde ervaring. Gisteren was er een gebruiker op de Telegram groep die zei "So what could this change to a different spreading factor mean for nodes like mine, who are out in the boondocks?"

Waarop dit antwoord kwam:
[It's difficult to tell for your specific situation. In general the connection quality will drop slightly for very weak connections. The rest will not notice anything. If you only have one link to the main mesh and that link is weak, then you should increase antenna height, get a better antenna, get a cavity filter or higher power node. For all other connections (most), the expectation is that the experience will improve: DMs, tracepaths, login to repeater, etc.
Er wordt dus een beetje politiek antwoord gegeven. Zo van de verbinding zal zwakker worden maar andere mensen merken er niets van. Oftewel, de persoon in het buitengebied heeft straks geen verbinding meer maar de rest zal niets merken.

Er is een piepklein groepje die denkt alles voor de rest te bepalen. Er zitten 900 mensen in die Telegram groep maar weinig mensen actief. Ik denk wel te weten waarom. Als je er iets van zegt wordt je tegen gesproken of uit de groep verwijderd.

• Jermak
@Powergrim Ik heb iets ondekt,

Mijn Rprt public key begint met <0f, als ik ander Rprt met die ook met <0F ping, dan krijg ik een response,

zou je je dat ook kunnen proberen en kijken of het bij jou ook lukt ?

• tp2

tp2

Chris.nl schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 21:59:
Ik heb vanuit Kampen een lijntje met #elburg. Die hebben vandaag een test gedaan met sf7 en leken compleet van de kaart. Geloof dat er ook rondgereden is met companion(s), weet niet precies wat de uitkomst is. Ik ga sowieso met hun praten voordat ik settings verander.
Buiten de randstad zijn er inderdaad nog veel gebieden met vrij weinig repeaters. Wil je het netwerk gesloten houden, dan moet je zorgen dat ook deze repeaters aangesloten blijven.

Wellicht dat de mensen van Hobbyscoop een paar Cellnex torens van Meshcore kunnen voorzien, net zoals ze nu al met de Gerbrandytoren hebben gedaan. Als je het Meshcore netwerk gelaagd opbouwt met enkele bovenregionale repeaters, daaronder regionale repeaters en daaronder lokale repeaters kan je een behoorlijk effectief netwerk maken.

Je wil niet teveel bovenregionale repeaters hebben, want dan gaat het ten koste van beschikbare airtime. Maar als je enkele bovenregionale repeaters hebt, bijvoorbeeld op de Cellnex torens, kan je op elk hoog punt in Nederland (flat, ziekenhuis, hoog fabriekspand, etc.) een regionale repeater plaatsen. Die kan dan immers altijd minimaal één van de bovenregionale repeaters "zien".
Van daaruit kunnen lokale repeaters met antennes aan woningen en op zolderkamers hun werk doen voor de lokale dekking. En dan moeten we van de stelregel af dat elke Meshcore repeater zo hoog mogelijk geplaatst moet worden. Alleen de bovenregionale en regionale repeaters plaats je echt hoog, de lokale repeaters juist niet. Lokale repeaters maximaal een metertje of 10 hoog.
Als Meshcore op deze wijze wordt neergezet, denk ik dat je een heel betrouwbare dekking krijgt en een stuk minder last van congestie gaat hebben.

• Jermak
Waarom kan ik dan pingen van nl-ge-ltn naar nl-ens-bk en niet naar een mast 5 km en een andere op 800 meter afstand ?
zag zelf even de Dtis mast in amersfoort als neighbour

[ Voor 8% gewijzigd door Jermak op 14-04-2026 17:20 ]

• Liegebeest
Jermak schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 11:23:
@Powergrim Ik heb iets ondekt,

Mijn Rprt public key begint met <0f, als ik ander Rprt met die ook met <0F ping, dan krijg ik een response,

zou je je dat ook kunnen proberen en kijken of het bij jou ook lukt ?
dat is het hele ding met 1B adressering. Jij denkt tegen die hele verre repeater te praten maar het is gewoon je eigen ding dat antwoord.

Deze verwarring is juist waarom we naar 2B of zelfs 3B willen.

[ Voor 17% gewijzigd door Liegebeest op 14-04-2026 17:29 ]

• Jermak
ik gebruik 2bits

• Liegebeest
Bytes, niet bits.

En blijkbaar iets in de keten niet, naar ik verwacht

EDIT:
Ik vraag mij af of de ping-actie zelf nog 1B hashes gebruikt, omdat het een non-routed actie is en omdat je wilt dat ook repeaters die ouder zijn nog kunnen antwoorden.

[ Voor 54% gewijzigd door Liegebeest op 14-04-2026 19:54 ]

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:39
Sf7 heeft ook als voordeel dat je bericht korter worden. Hierdoor is kans groter dat je bericht wordt opgepakt door grote repeater. Omdat gewoon minder collision zijn.
Als het rustig is kom je wel verder met sf8.

Maar verwacht ook dat sf7 uiteindelijk net zo druk wordt als sf8, dus uiteindelijk winst niet groot gaat zijn.

Denk dat iets in firmware van de repeater iets van prio voor trusted nodes ofzo veel beter oplossing is. Zodat we van de spam afkomen.

• tp2

tp2

erikafoort schreef op zondag 29 maart 2026 @ 11:25:
Door een vriend geinteresseerd geraakt in het Meshcore gebeuren en ik ben in de gelegenheid om een repeater te plaatsen op een hoge plek in Amersfoort (Schuilenburg). Dit is dan op een balkon van een hoge flat, op het dak gaat nu nog niet lukken. Misschien op een later tijdstip. Eventueel op allebei de balkons aan Noord en Zuid zijde als dat iets toevoegt. Eerst instantie zal Zuid zijde zijn.

Volgens mij is "Repeater AMF X3" fysiek weg sinds een paar weken? Tenminste ik zie hem niet meer.

Dus ik wil graag verder hier mee, ook om het netwerk te ondersteunen .Later kan ik voor de user kant hier ook gebruik van maken. Maar wat ik een mis tussen alle bomen in het bos is een boodschappenlijstje om mee te starten . Flashen e.d. lukt allemaal wel maar moet ik een V3 of V4 bordje. Welke antenne (meteen een goeie). Hiervoor heb ik al gekeken op TinyTronics maar ik begin dan toch weer te twijfelen over versie, antenne e.d.

Spanning (230V) op beide balkons dus mijn eerste gedachte is een standaard USB ladertje om te voeden. Daar heb ik er zat van liggen. Powerbankje heb ik ook nog wel liggen als een soort van "UPS" functie. Maar eerst maar eens zo simpel mogelijk proberen te starten.

[Afbeelding]
Op dat appartementencomplex staat ook een antenne van een mobiele operator. Daar staan meerdere zenders die elk met 3kW (ERP) op frequenties net onder en boven de 868Mhz uitzenden. Ben je ervan bewust dat je Meshcore node waarschijnlijk harstikke doof wordt omdat de ontvanger overstuurt wordt met RF van die telecomzendmast.

Voor iedereen zijn/haar antenne vlak bij een zendmast van het mobiele netwerk heeft staan en verbindingsproblemen heeft, plaats een 868 MHz band pass filter tussen de antenne en repeater.

O ja, en let op, bij Ali kan je veel goedkope filters vinden, maar veel filters zijn alleen geschikt voor ontvangst. Het filter moet tenminste 100mW (20dBm) kunnen hebben, anders blaas je het filter tijdens zenden op. Als het filter substantieel minder dan drie tientjes kost, is het filter waarschijnlijk ongeschikt. Prijs range is iets tussen de drie en acht tientjes voor een geschikt filter bij Ali.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Een bandpass filter heeft alleen zin bij ontvangst in deze context.
Bij zenden hindert het alleen maar - dus een plaatsing van de repeater weg bij een stoorzender is zinvoller dan het gebruiken van filters. Of je moet een dual setup maken, eentje voor ontvangst (met filter en de TX uit) en een andere voor zenden zonder filter. Daar is dacht ik nog geen firmware voor.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• tp2

tp2

Als het zonder bandpass filter kan, dan moet je het bandpassfilter weglaten. Kost dan alleen geld en voegt niets toe. Overigens valt de demping van een goed cavity filter wel mee (1,4 dB). Als je met antennes op het dak bezig bent (wanneer dit probleem speelt), dan is die 1,3dB te verwaarlozen. Maar waarom 70 euro uitgeven als het geen verschil maakt.

Maar deze filters komen wel in beeld als je een antenne op een dak gaat plaatsen en je kijkt tegen een antenne site van een mobiele operator aan. Ik lees regelmatig over (vage) verbindingsproblemen en vaak wordt niet duidelijk gemaakt wat de lokale situatie is. Het bericht waarop ik reageerde was een positieve uitzondering en er werd kaartje getoond van de situatie ter plekke. In het antenneregister is te vinden dat op datzelfde complex een mobiele operator zit met stevige signalen (3kW ERP) op frequenties net boven en onder de 868MHz van LoRa. In zo'n situatie ontkom je waarschijnlijk niet aan een bandpass filter.

Nu heb ik met LoRa nog geen ervaring (spullen zijn besteld en onderweg, dus dat veranderd binnenkort :) ), maar in zijn algemeenheid hebben ontvangers moeite met zwakke signalen als er sterke signalen rondom de gewenste frequentie aanwezig zijn. Als je dan op het dak gaat zitten, je instellingen 100% zeker goed zijn en je hebt dan nog problemen met ontvangst, ga er dan maar vanuit dat je interferentie van de mobiele operator hebt. Helemaal als je device een LNA heeft (zoals de Heltec V4), dan kan het haast niet anders dan dat deze verzuipt in het aanwezige RF. Het loont dan echt de moeite om te kijken of een goed bandpass filter je problemen oplost.

Zodra mijn spullen binnen zijn ga ik er mee experimenteren. Ik heb hier twee antennesites van mobiele netwerken, beide op ongeveer 250m afstand. Benieuwd hoeveel RF dat op mijn outdoor antenne geeft en wat de effecten op de verschillende type ontvangers zijn. Als er interessante bevindingen zijn, zal ik ze hier delen.

• Liegebeest
Ik heb t nog ff gecheckt: de ping gebruikt maar één byte.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Ik ben voor nu voor regionaal gebruik toch even terug naar MeshTastic. Meshcore is me te druk, en ik wil een setup testen voor de komende vakanties waarbij ik niet afhankelijk ben van repeaters van derden, dat vind ik nog steeds het zwakkere punt van MC, omdat de clients niet repeaten moet je bijna wel altijd een eigen repeater hebben draaien in een niet gedekt gebied, dan kan dat net zo goed een MT client zijn op de base met een goede antenne. Toch een beetje zelluf doen :P

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:55
@Liegebeest ping knop even vasthouden en je kan meer bytes doen.

@franssie MC clients kunnen repeaten. Kan je zo aanzetten in de app. Wel op een andere frequentie

• Cave_Boy
  • Laatst online: 11:50
tp2 schreef op dinsdag 14 april 2026 @ 23:30:
[...]

Op dat appartementencomplex staat ook een antenne van een mobiele operator. Daar staan meerdere zenders die elk met 3kW (ERP) op frequenties net onder en boven de 868Mhz uitzenden. Ben je ervan bewust dat je Meshcore node waarschijnlijk harstikke doof wordt omdat de ontvanger overstuurt wordt met RF van die telecomzendmast.

Voor iedereen zijn/haar antenne vlak bij een zendmast van het mobiele netwerk heeft staan en verbindingsproblemen heeft, plaats een 868 MHz band pass filter tussen de antenne en repeater.

O ja, en let op, bij Ali kan je veel goedkope filters vinden, maar veel filters zijn alleen geschikt voor ontvangst. Het filter moet tenminste 100mW (20dBm) kunnen hebben, anders blaas je het filter tijdens zenden op. Als het filter substantieel minder dan drie tientjes kost, is het filter waarschijnlijk ongeschikt. Prijs range is iets tussen de drie en acht tientjes voor een geschikt filter bij Ali.
Heb je een suggestie voor een band pass filter die te koop is bij een webshop?

• tp2

tp2

Cave_Boy schreef op donderdag 16 april 2026 @ 12:43:
[...]

Heb je een suggestie voor een band pass filter die te koop is bij een webshop?
Ik ben nu onderweg, maar zal kijken of ik vanavond een linkje kan posten.

Op hoofdlijnen heb je twee soorten, een SAW en Cavity filter.
SAW: klein en iets goedkoper (ongeveer drie tientjes). Keerzijde is een wat hoger verlies (3 a 4 dB) en goed opletten dat het filter voldoende vermogen van de zender kan verwerken.
Cavity: Wat groter qua formaat en duurder (ca. 70 euro). Deze filters zijn radiotechnisch superieur aan het SAW filter en hebben lage verliezen (1 tot 1,5 dB)

Waar moet je op letten bij het kopen van een filter:
- De juiste frequentie (voor Europa 868MHz; meestal 863 .. 870MHz)
- Insertion loss (verlies in doorlaat)
- Dempend vermogen (onderdrukken van ongewenste signalen, hoe hoger, hoe beter. Minstens 40dB, een cavity kan >50 dB halen)
- Bandbreedte van het filter, vaak ca. 7 MHz (863 - 870MHz). De gewenste frequentie moet in dit bereik liggen en het liefst heb je een smalle bandbreedte, anders krijg je nog stoorsignalen binnen.
- Vermogen dat het filter aankan, die moet minimaal het zendvermogen van je LoRa zender aankunnen. Met name bij SAW is dat een aandachtspunt, die zijn vaak voor lagere vermogens. Cavity filters kunnen over het algemeen met gemak het vermogen van een LoRa zender aan.

• tp2

tp2

Hierbij wat linkjes naar geschikte bandpass filters voor LoRa / Meshcore / Meshtastic

Cavity: Elektrisch gezien zijn de cavity filters de beste filters. Maar deze zijn ook de duurste (rond de 70 euro) en vrij groot qua afmetingen. Meestal voorzien van N-connectors, dus je hebt een verloop nodig als je met de (veel gebruikte) SMA connectors werkt. Dit zijn typisch filters voor vast opgestelde repeaters met buitenantenne.

SAW: Deze filters zijn elektrisch gezien iets minder goed dan de cavity, maar een stuk kleiner en goedkoper (rond de drie tientjes). Daarnaast hebben ze meestal SMA-connectors die ook meestal op de Meshcore devices zitten. Handig om in te bouwen in een kastje met beperkte ruimte. Hoewel de Cavity suprieur is aan de SAW-filters, verwacht ik dat deze SAW-filters in de praktijk ook goed bruikbaar zijn. Let bij deze filters wel op het zendvermogen. De filters in de linkjes hieronder zijn allemaal 100mW (20dBm). Zorg dus dat je je LoRa/Mesh radio limiteert op dit vermogen.

Let er bij bestellen op dat je de filters voor de juiste Europese frequentie (868MHz) besteld en niet de Amerikaanse 915MHz frequentie. De linkjes hieronder zijn uiteraard allemaal voor 868MHz.

Bij AliExpress

Cavity-filter: 1,0dB verlies, demping ca. 55dB, max 20 Watt (43dBm) zendvermogen

Cavity-filter: 1,4dB verlies, demping ca. 60dB, max 20 Watt (43dBm) zendvermogen

SAW-filter; 3,2dB verlies, demping ca. 40dBm; max 100mW (20dBm) zendvermogen

SAW-filter; 3,5dB verlies, demping ca. 40dBm; max 100mW (20dBm) zendvermogen

Voor de mensen die niet bij Chinese webshops willen bestellen heb ik nog even gezocht naar niet Chinese webshops, maar dan valt het aanbod tegen. Er is een Duitse webshop die dit filter aanbiedt:

Cavity-filter: 1,0dB verlies, demping ca. 40dB, max 30 Watt (50dBm) zendvermogen

[ Voor 4% gewijzigd door tp2 op 16-04-2026 23:21 ]

• big_tweaker
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:50
In Tsjechië kan je dit filter bestellen.

• Liegebeest
hberntsen schreef op donderdag 16 april 2026 @ 08:36:
@Liegebeest ping knop even vasthouden en je kan meer bytes doen.
Holy &^$#, hoe hadden we dat nou weer moeten weten? Stond dat in de release notes? Bedankt voor de tip! :)

EDIT:
Nee, dat stond't niet -> https://github.com/meshcore-dev/MeshCore/releases

EDIT 2:
Nee, Liegebeest, dat was voor de Companion / Repeater... Je zocht de iOS release notes en daar stond't inderdaad wel bij -> https://apps.apple.com/us/app/meshcore/id6742354151

[ Voor 35% gewijzigd door Liegebeest op 17-04-2026 18:45 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Liegebeest schreef op vrijdag 17 april 2026 @ 18:43:
[...]

Holy &^$#, hoe hadden we dat nou weer moeten weten? Stond dat in de release notes? Bedankt voor de tip! :)

EDIT:
Nee, dat stond't niet -> https://github.com/meshcore-dev/MeshCore/releases

EDIT 2:
Nee, Liegebeest, dat was voor de Companion / Repeater... Je zocht de iOS release notes en daar stond't inderdaad wel bij -> https://apps.apple.com/us/app/meshcore/id6742354151
Ik hou het ook niet meer bij om eerlijk te zijn.
edit: er schijnt veel op telegram te staan maar dat vind ik niet echt een platform.

[ Voor 7% gewijzigd door franssie op 17-04-2026 19:07 ]

• KrazyJay
  • Laatst online: 05:44

KrazyJay

Meshcore.io - Why The Split? - MeshCore Blog

Misschien dat je al ergens is opgevallen, maar er is een nieuwe website: meshcore.io. Er is een issue gaande tussen één Britse developer (op meshcore.co.uk) die niet meer met de rest communiceert, ondertussen de merknaam en beeldrechten aan het claimen is, en zijn eigen ding aan het doen is. Daar heeft de rest van het core-team afstand van genomen en dus een eigen site geopend: meshcore.io. Ook hebben zij een nieuwe Discord: https://meshcore.gg/

Lees de blogpost gerust door, daar staat alles nog wat beter beschreven.

Het verklaart ook waarom er plots een MeshOs app is voor Android (die kost geld en komt van die ene Britse dev) en tegelijk er nog gewoon de MeshCore app is die gratis is. Voor functionaliteit moet je het alleszins niet doen.

Ik zou zeggen, pas de bookmarks aan, ruil de Discord in voor de nieuwe, en vindt het vooral jammer dat dit gebeurd is.

Op zoek naar Tweakers in het blauw? https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/3188/

• Chris.nl
  • Niet online
@franssie wat doe je met de links in de TS?

• Supermuskusrat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 13:26
KrazyJay schreef op donderdag 23 april 2026 @ 12:59: Er is een issue gaande tussen één Britse developer (op meshcore.co.uk) die niet meer met de rest communiceert, ondertussen de merknaam en beeldrechten aan het claimen is, en zijn eigen ding aan het doen is. Daar heeft de rest van het core-team afstand van genomen en dus een eigen site geopend
Offtopic:
Helaas is dit nu de tweede keer dat ik iets vergelijkbaars zie gebeuren bij een interessant opensourceproject. ADSBExchange heeft een aantal jaar hetzelfde gedaan waarbij een persoon in het team de rest op alle discords, repo's en site heeft uitgesloten en er met alles vandoor is gegaan en dit voor een flinke som heeft verkocht aan een commerciële partij, ondanks de belofte dat de ze dat nooit zouden doen.
/offtopic

Iedereen z'n bookmarks aanpassen denk ik zo. Benieuwd wat dit alles voor de toekomst van MeshCore gaat betekenenen. Of dat je nu twee "MeshCore's" gaat krijgen die wellicht nét niet met elkaar overweg kunnen.

• Liegebeest
Supermuskusrat schreef op donderdag 23 april 2026 @ 14:42:
[...] Benieuwd wat dit alles voor de toekomst van MeshCore gaat betekenenen. Of dat je nu twee "MeshCore's" gaat krijgen die wellicht nét niet met elkaar overweg kunnen.
Die Andy doet niets met de MeshCore software. Hij heeft een eigen app (ook voor de TDeck) en claimt de merknaam. Maar hij is gewoon afhankelijk van de firmware’s die anderen maken.

• tp2

tp2

Liegebeest schreef op donderdag 23 april 2026 @ 23:28:
[...]

Die Andy doet niets met de MeshCore software. Hij heeft een eigen app (ook voor de TDeck) en claimt de merknaam. Maar hij is gewoon afhankelijk van de firmware’s die anderen maken.
Ik weet niet hoe het onder Engels recht zit, maar normaal gesproken kan je succesvol bezwaar maken tegen de registratie van een merknaam als deze al in het economisch verkeer wordt gebruikt en bekendheid heeft opgebouwd. Dat is voor Meshcore duidelijk het geval, dus in mijn ogen kan de community met succes bezwaar aantekenen tegen het verzoek van Andy om deze naam als merk te registreren. Er zal wel iemand op moeten staan die die bezwaar indient.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 20:51
[...]

Ik heb toevallig 3 weken terug een unlock code gekocht voor mijn lillygo en die Andy reageerde met de code omdat de shop niet werkte. Dat lijkt er op te duiden dat hij in ieder geval controle heeft over de lillygo software licentie registratie, over de Android en iOS Appstore, en mogelijk over de overige broncode?
Voor mij zal ik niet wakker liggen van een halve cocktail minder drinken (9 euro?) maat als het over 200k gebruikers gaat is het best voor sommige mensen een reden om irritant te gaan doen.

• Bert Klaver
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 28-04 13:22
Ik ben een beginnend Meshcore gebruiker met twee Heltec T114 nodes / companions.
Ik bereik net niet goed de dichtbijzijnde repeater, en wil er zelf één op het dak zetten. (T114 > dakrepeater > meshnetwerk).
Ik zoek advies over complete repeater voor buitenmontage, op accu en zonnepaneel, met uitstekende rondstraal antenne.
Wie kan helpen / adviseert?

[ Voor 6% gewijzigd door Bert Klaver op 26-04-2026 13:30 ]

• KrazyJay

KrazyJay

@Bert Klaver de SenseCAP Solar Node P1-Pro for Meshtastic. Pak zeker de Pro, flash dan ook eerst de OTAFIX bootloader (niet verplicht, wel handig) en je bent vertrokken.

[ Voor 13% gewijzigd door KrazyJay op 26-04-2026 14:44 ]

Op zoek naar Tweakers in het blauw? https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/3188/

• Liegebeest
Beer070 schreef op zaterdag 25 april 2026 @ 07:36:
[...]

Ik heb toevallig 3 weken terug een unlock code gekocht voor mijn lillygo en die Andy reageerde met de code omdat de shop niet werkte. Dat lijkt er op te duiden dat hij in ieder geval controle heeft over de lillygo software licentie registratie, over de Android en iOS Appstore, en mogelijk over de overige broncode?
Voor mij zal ik niet wakker liggen van een halve cocktail minder drinken (9 euro?) maat als het over 200k gebruikers gaat is het best voor sommige mensen een reden om irritant te gaan doen.
De software voor je Lilygo, was dat MeshOS of Ripple? RippleUI was er een stuk eerder dan MeshOS, kan je gratis gebruiken en wordt door Liam Cottle gemaakt als ik me niet vergis. De MeshCore apps voor iOS en Android zijn geloof ik ook van Liam’s hand, niet van Andy. Moet ff zien hoe t ook al weer zat.

Helaas ga ik OpenMesh niet op m’n iPhone zetten. Dat gaat minder gemakkelijk dan met een Android toestel.

EDIT: de mobile app is idd van Liam. Maar je hebt gelijk: Ripple is van het bedrijf van Andy.

[ Voor 3% gewijzigd door Liegebeest op 26-04-2026 16:26 ]

• Bert Klaver
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 28-04 13:22
@KrazyJay Dank voor je reactie. Ik lees her en der dat een andere antenne aan te raden is. Heb je daar ervaring mee? Zo ja, welke adviseer je? Is dit dan wat?: https://amzn.eu/d/0dIPXxeX ?

Dank alvast voor (je) hulp.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Bert Klaver probeer eerst de bijgeleverde antenne, plaatsing is primair belangrijker dan de antenne.
De antenne die je linkt is sowieso niet ideaa, want niet helemaal afgestemd op de EU frequentie, daar deze ook de US frequentie zegt te kunnen bedienen.
En hoe hoger de dBi versterking, hoe kleiner de pannekoek/donut in afstraling dus kan het voorkomen dat je eronder weinig connectie hebt (vergelijk de vuurtoren versus een peertje met hetzelfde vermogen, onder de vuurtoren is het immers donker)

• KrazyJay

KrazyJay

Bert Klaver schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:05:
@KrazyJay Dank voor je reactie. Ik lees her en der dat een andere antenne aan te raden is. Heb je daar ervaring mee? Zo ja, welke adviseer je? Is dit dan wat?: https://amzn.eu/d/0dIPXxeX ?

Die Bingfu heb ik ook gehad, die is echt niet slecht, maar heb ondertussen een antenne van Mikrotik (ik dacht de 8.5dBi) om het bereik te optimaliseren. Maar, de bijgeleverde antenne zou ik inderdaad eerst proberen, die past en werkt sowieso. Er zijn verschillende connectoren in gebruik bij antennes (SMA, RP-SMA, N, en nog varianten die minder van toepassing zijn op de P1), maar dan moet je potentieel ook met verloopstekkers gaan werken of andere kabels gaan bestellen en dat is een hele andere verdieping die het gemak van een kant en klare set zoals deze P1 teniet doen.

• Chris.nl
  • Niet online
Bert Klaver schreef op zondag 26 april 2026 @ 17:05:

Die antenne die je linkt is prima, bevat ook alle onderdelen om hem juist te kunnen installeren. Ik heb de standaard antenne nooit geprobeerd, maar met die je linkt haalde ik goede resultaten. M'n record was 50km, dat was dan vooral omdat die andere repeater loeigoed/hoog was. Als je um goed weet weg te hangen zou het me niets verbazen als je er repeaters op +10km afstand mee ziet.

Inmiddels gebruik ik een 6dBi McGill op de solar repeater en haal ik iets betere resultaten, maar eigenlijk was dat niet écht nodig.

Die 3dBi Bingfu gebruik ik nog voor een andere repeater. Staat nu kansloos laag in schuurtje, maar in z'n wijk kan die gebruikt worden als hopje naar enkele betere repeaters.

Waarschijnlijk zal een ander weer een ander advies geven, maar an sich zit je imo al in de goede hoek te zoeken.

/ontopic

't Vind meshcore momenteel een leuke hobby en leer er wat van. Sommig knutselspul lijkt wel een speeltje voor de kat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lZMu2f9LiwAlThBcUUZxV6ynpzM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lIMu9958ppBa6JyDZzPBsURU.jpg?f=fotoalbum_large

• enver63
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:51
[...]
Die Andy doet niets met de MeshCore software. Hij heeft een eigen app (ook voor de TDeck)
[...]
Die app voor de T-Deck, MeshOS, zit op firmware versie 1.1.8, terwijl de nieuwste firmware 1.15.0 is.
Of is die MeshOS firmware versie iets anders dan de Meshcore firmware versie? Voor een beginner zoals mij is het verwarrend. In ieder geval lijkt MeshOS al enige tijd geen update meer te hebben gehad. Dat lijkt mij een probleem te worden als binnenkort in NL de switch naar multi-byte paths plaatsvindt.

• Liegebeest
Je kan altijd nog met de hand instellingen maken; je hebt die presets niet nodig.

En de software versies hebben niets met elkaar te maken. Het zijn volledig afzonderlijke producten.

EDIT:
Ter illustratie: de MeshCore app voor iOS zit op 1.43.0. RippleGUI op 9.6. Er is geen enkele relatie tussen dit en de MeshCore firmware.

[ Voor 28% gewijzigd door Liegebeest op 29-04-2026 17:17 ]

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-05 13:37
enver63 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 11:14:
[...]

Die app voor de T-Deck, MeshOS, zit op firmware versie 1.1.8, terwijl de nieuwste firmware 1.15.0 is.
Of is die MeshOS firmware versie iets anders dan de Meshcore firmware versie? Voor een beginner zoals mij is het verwarrend. In ieder geval lijkt MeshOS al enige tijd geen update meer te hebben gehad. Dat lijkt mij een probleem te worden als binnenkort in NL de switch naar multi-byte paths plaatsvindt.
MeshOS is van Andy Kirby, de gast die meshcore een beetje probeert te kapen, lees even https://blog.meshcore.io/2026/04/23/the-split

Overigens geen geld aan besteden voor een licentie ;)

• Postman81
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Postman81

Belt normaal maar 1 keer.

Stimpy68 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 16:28:
[...]
Overigens geen geld aan besteden voor een licentie ;)
Dat is ook al niet meer nodig zag ik ;)

• Stimpy68
Postman81 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 17:31:
[...]

Dat is ook al niet meer nodig zag ik ;)
🤣 Ja inderdaad, ik wist het al, maar heb de link maar niet geplaatst 😉

• enver63
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:51
Stimpy68 schreef op woensdag 29 april 2026 @ 21:20:
[...]
🤣 Ja inderdaad, ik wist het al, maar heb de link maar niet geplaatst 😉
Maar dat je noemde dat er een link is, was genoeg om die te vinden. :D
"We used AI to reverse-engineer it. // in 19 minutes."

[ Voor 9% gewijzigd door enver63 op 30-04-2026 09:34 ]

• Stimpy68
@enver63 Ik vond het eigenlijk best briljant :D AI gebruiken om zijn vibecode te "hacken" :+

• Liegebeest
Laten we op Tweakers nou niet praten over het omzeilen van licenties.

Voor hen die 't nog niet hebben gezien: de voor mij nog steeds volledig onbekende groep van zelfverklaarde experts hebben nu "draft" overal afgehaald en dit gepubliceerd -> https://settings.woodwar.com/nl/

Ze suggereren dat er een nieuwe preset in de app is, maar die heb ik nog nergens gezien.

• Steam_Deck
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 09-05 19:23
Liegebeest schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 18:03:

Voor hen die 't nog niet hebben gezien: de voor mij nog steeds volledig onbekende groep van zelfverklaarde experts hebben nu "draft" overal afgehaald en dit gepubliceerd -> https://settings.woodwar.com/nl/

Ze suggereren dat er een nieuwe preset in de app is, maar die heb ik nog nergens gezien.
Afgelopen week mijn eerste meshcore zendertje in ontvangst genomen. Eerst had ik deze ingesteld op EU/UK narrow, maar kreeg nergens contact mee. Later gezet op EU depricated. En een paar andere zenders gezien.
Doe ik nu iets verkeerds? Ik bedoel er zouden toch een hele trits zenders te zien moeten zijn inmiddels. Ik woon in de regio Utrecht overigens.

• KrazyJay

KrazyJay

Daarnaast moet je je ook afvragen of dat wel gaat werken. Hebben ze heel Nederland mee? (Dat was een retorische vraag.) En waarom op dezelfde frequentie werken als de buurlanden en repeaters die op de huidige in gebruik zijnde EU Narrow communiceren en niet mee gaan? Hebben ze geen idee van hoe dat dat zou werken? Komt me over als een ondoordacht plan van alles behalve experts, eventueel met goede bedoelingen. Ze hadden beter naar Tsjechië gekeken als het ze echt zo hoog zat, of enkel met regions gaan werken. Maar ja.

• Liegebeest
Steam_Deck schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:02:
[...].
Doe ik nu iets verkeerds? Ik bedoel er zouden toch een hele trits zenders te zien moeten zijn inmiddels. Ik woon in de regio Utrecht overigens.
Je moet EU-UK Narrow hebben.

Het is heel goed mogelijk dat je te ver van iedereen afzit. Heb je al op de kaart gekeken of er binnen 1-2 km een repeater zit? Tenzij je overal bovenuit steekt komt MeshCore echt niet ver.

[ Voor 6% gewijzigd door Liegebeest op 01-05-2026 23:55 ]

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:42

Sponge

Serious Game Developer

Vraagje, ik ben wat aan het experimenteren met Meshcore (doet mij overigens erg veel aan MySensors denken (waar ik vele van heb draaien), maar ipv op huis niveau, een wat groter bereik...)

Onze buren
Niet dat het nou zo heel druk is, maar in #public zie ik vooral veel Nederlands. Ik zou verwachten dat ook vanuit Belgie/Duitsland regelmatig berichten ontvangen zouden moeten worden toch? Zolang er maar repeaters zijn tussen A en B, en hops <= 64 is, zouden deze toch gewoon binnen moeten komen? Of is er een andere fysieke beperking?

Node limit
En de Lilypad T3S3 (met MeshCore) kan volgens mij maar 255 nodes in zijn geheugen houden, dat is prima.. maar zit hier een soort sliding window op? Want ik heb nu een uit Ierland ontvangen, maar dat is denk ik eenmalig (de wind stond vast richting het oosten ;)). BJe zou zeggen dat die een keer zou moeten verdwijnen als er iets dichterbij (en recenter) ontvangen wordt?

#tweakers
En als laatste, ik had een bericht gepost in #tweakers channel (voor de lol om te zien of er iets terugkwam) - en had opzich wel iets verwacht terug te zien als reactie. Maar helaas niets. :'(

USB optie
Ik gebruik nu de bluetooth optie, maar zijn er ook lui hier die bijv via USB werken? Om zo berichten te ontvangen/versturen? Bluetooth werkt opzich tot mijn verbazing goed, maar het zou praktischer zijn als ik het op een andere manier werkend kon krijgen, zodat je "buiten de deur" ook iets kan versturen/ontvangen...

• Stimpy68
@Sponge Er komen wel degelijk berichten vanuit BE/DE binnen en met vlagen ook veel uit Engeland, afhankelijk van de condities. Dat jij ze niet ziet ligt waarschijnlijk aan de repeaters in je buurt.

Ik gebruik een Heltec v4 op USB en die hangt aan RemoteTerm for Meshcore (https://github.com/jkingsman/Remote-Terminal-for-MeshCore) en dat werkt perfect (vind ik). Verder heb ik nog een Lilygo Tdeck en nog een heltec v4 via BT. En een SenseCap P1 Solar als repeater.

Dit is een kaart uit RemoteTerm van alles wat mijn node heeft binnengekregen de afgelopen dagen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qa4OjS8uQuotlrq2nDcDps-yox4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mQN2QxRijHHKaGjiqs7813kF.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 31% gewijzigd door Stimpy68 op 02-05-2026 15:58 ]

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Stimpy68 schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 15:54:
@Sponge Er komen wel degelijk berichten vanuit BE/DE binnen en met vlagen ook veel uit Engeland, afhankelijk van de condities. Dat jij ze niet ziet ligt waarschijnlijk aan de repeaters in je buurt.

Ik gebruik een Heltec v4 op USB en die hangt aan RemoteTerm for Meshcore (https://github.com/jkingsman/Remote-Terminal-for-MeshCore) en dat werkt perfect (vind ik). Verder heb ik nog een Lilygo Tdeck en nog een heltec v4 via BT. En een SenseCap P1 Solar als repeater.

Dit is een kaart uit RemoteTerm van alles wat mijn node heeft binnengekregen de afgelopen dagen

[Afbeelding]
Klopt, soms zie ik wat in de public voorbij komen vanuit Engeland meestal. Maar ook veel vanuit Groningen ;). Maar weinif dus van de zuid- en ooster buren. (ik zit in de omgeving van Delft met veel repeaters om mij heen)

Aangezien je een aantal verschillende units hebt, toch een vraag (en die is niet flauw bedoeld): Hoe gebruik je MeshCore precies? Omdat het nou niet zo heel druk is, en er volgens mij ook niet zo heel veel grote kanalen zijn ;).

Ik ga morgen even naar die RemoteTerm kijken, ik moet nu over vijf minuten helaas AFK voor de rest van de avond :).

• Chris.nl
  • Niet online

Ik heb ivm MeshCore ook Telegram geïnstalleerd om in contact te komen met de mensen die jij zelfverklaarde experts noemt. Ben kritisch geweest, heb kleine invloed gehad op de gedachtegang en besluitvorming, en vooral iets geleerd.

SF7/CR5 én denyf* worden niet tegelijkertijd doorgevoerd (door wie meedoen met de switch), maar denyf* 5 weken later. Anders zou iemand wiens berichten zonder regioinstelling op SF7/CR5 niet doorgestuurd word dit wellicht wijten aan SF7/CR5 terwijl het komt door denyf*. Eerst maar eens kijken of SF7/CR5 (hopelijk beter ivm meer bandbreedte) werkt.
Ook kan je lezen dat er nu gehint wordt op de optie om SF7/CR8 te gebruiken (meer foutcorrectie toepassen op uitgaande berichten) voor wie door SF7 teveel neighbours verliest en geïsoleerd raakt.

Vijf weken later dus zorgen dat mensen hun berichten een regio meegeven, zodat de mesh niet elk bericht zinloos ver probeert te verspreiden, en die bandbreedte beschikbaar blijft. Zo zit ik bijvoorbeeld in #overijssel en heb ik die chat de regio nl-ov gegeven. Repeaters in Zeeland, Groningen en buiten de landsgrenzen hebben imo wat beters te doen dan mijn 'Goedemorgen Overijssel' rondbazuinen.

Van groot naar klein, berichten gericht aan Europa, Benelux, Nederland, Overijssel, Gelderland, Flevoland, hoofdstad en woonplaats eigen provincie stuur ik wél door. Berichten zonder regio stuurt mijn repeatertje straks niet meer door.

Natuurlijk gaat dat niet helpen als iedereen regio Europa gaat gebruiken. Ook prima, dan blijven we zitten met een mesh die zo traag werkt als dikke stront. Ik mag hopen dat iedereen een beetje verantwoordelijkheid neemt.

Klopt dat er geen nieuwe preset in de app is, was kul van de auteur om dat te benoemen, imo meer wishful thinking dan een feit. Kans bestaat dat de devs van de apps/firmware de instellingen die in NL gebruikt worden gaan volgen, maar imo zeker niet voorschrijven.
KrazyJay schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:38:
[...]

Daarnaast moet je je ook afvragen of dat wel gaat werken. Hebben ze heel Nederland mee? (Dat was een retorische vraag.) En waarom op dezelfde frequentie werken als de buurlanden en repeaters die op de huidige in gebruik zijnde EU Narrow communiceren en niet mee gaan? Hebben ze geen idee van hoe dat dat zou werken? Komt me over als een ondoordacht plan van alles behalve experts, eventueel met goede bedoelingen. Ze hadden beter naar Tsjechië gekeken als het ze echt zo hoog zat, of enkel met regions gaan werken. Maar ja.
Jazeker is er over nagedacht hoe dat gaat werken. Dat gaat namelijk niet werken. Berichten die op SF7 worden verstuurd, worden niet ontvangen door repeaters/buurlanden die SF8 gebruiken. Ook niet als je op SF7 je bericht de regio europa meegeeft.

Dat werkt wél met brigdes, d.w.z. locaties die berichten op zowel SF7 lokaal én SF8 regionaal (sommige repeaters hebben op SF8 bijna landelijke dekking) repeaten. Hopelijk gaat iedereen zich op SF7 zo netjes aan de regio instellingen houden, dat berichten die voor buurlanden bedoeld zijn via SF8 de nodige airtime kunnen pakken.

Als grofweg 100 van de 4000 mensen die nu een repeater hebben, ook een bridge plaatsen, dan bla bla bla.

Ik heb e.e.a. getest met de beheerder van een repeater die ik 'zwaargewicht en expert' zou willen noemen. Hij kan mij horen op SF7 en andersom, hij gaat een bridge naar SF8 in gebruik nemen. Dus ik krijg sowieso 'alles' via hem mee, en kan via hem met SF8 praten. En dan heb ik nog meer buren, want mesh. Ik kies er waarschijnlijk zelf voor om SF7 te gebruiken, dan neem ik minder airtime in beslag en maak ik ruimte voor anderen.

Als (om te beginnen) vooral de randstad SF7, de juiste regio-instellingen en bridges gaat gebruiken dan heeft iedereen daar profijt van. Liefst zie ik dat MeshCore zo vlot en betrouwbaar wordt als bv Telegram, dan kan ik Telegram weer van mijn telefoon gooien.

Iedereen moet 9 mei gaan doen wat ie zelf wil. Grote kans dat je op SF8CR8 kan blijven zitten om te merken dat het nog werkt (misschien zelfs weer tijdelijk? beter ivm vrijgekomen airtime door mensen die wél overgestapt zijn). Veel repeaters worden niet actief beheerd en zullen gewoon, op oudere firmware en met minder optimale instellingen, hun oude ding blijven doen. Vooralsnog...
Ja maar, als je door denyf* floodberichten gaat blokkeren...... Dan worden ook privé berichten die de weg nog niet kennen en via flood zoeken, geblokkeerd. Zei niemand.
Wat ik ervan begrepen heb wordt in de firmware al een uitzondering gemaakt voor privé berichten die via flood de weg zoeken. Dit zal ik nog even navragen voor de zekerheid, en erop terugkomen indien nodig.

Tot slot, Je hebt Tweakers, meer websites met forums, Facebook, Discord, Telegram en nog dingen die ik nu vergeten ben. MeshCore is door mensen, voor mensen en niemand is de baas. Toch proberen sommige mensen (te bereiken via Telegram) een push te maken naar verbetering door ander instellingen. Daar zitten repeaters bij die landelijk best invloed hebben, en daar zitten instellingen tussen waarmee onbeheerde repeaters (deels) incompatible worden.

Ik was geen voorstander van 'de switch' en heb de auteur ervan in eerste instantie veel succes gewenst met 'zijn split' om vervolgens iets te leren.

• KrazyJay

KrazyJay

@Chris.nl

Dat EU Narrow en de bedachte nieuwe variant elkaar niet horen is niet helemaal waar. Ze horen elkaar heel goed, maar ze verstaan elkaar niet. Het is ruis voor elkaar, het stoort, maar ze houden geen rekening met elkaar waardoor het elkaar in de weg zit. Een bridge werkt net zo goed, zo niet beter, op verschillende frequenties. Want ook de twee verschillende radio's van de bridge storen elkaar. Dat is het stuk dat ik niet begrijp.

Ik wens ze inderdaad ook veel succes.

[ Voor 4% gewijzigd door KrazyJay op 02-05-2026 17:54 ]

• Chris.nl
  • Niet online
KrazyJay schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 17:54:
@Chris.nl

Dat EU Narrow en de bedachte nieuwe variant elkaar niet horen is niet helemaal waar. Ze horen elkaar heel goed, maar ze verstaan elkaar niet. Het is ruis voor elkaar, het stoort, maar ze houden geen rekening met elkaar waardoor het elkaar in de weg zit. Een bridge werkt net zo goed, zo niet beter, op verschillende frequenties. Want ook de twee verschillende radio's van de bridge storen elkaar. Dat is het stuk dat ik niet begrijp.

Ik wens ze inderdaad ook veel succes.
Wat je zegt klopt en heb ik ook gelezen. Er zijn meerdere manieren om een bridge te maken, dat zou zelfs met bv 2 heltecs kunnen. https://files.brazio.org/meshcore/nightly/bridge/
(2 antennes)

Wel heb ik gelezen dat er een oplossing is voor bovenstaand probleem met firmware geschreven voor een sencecap. https://github.com/HansvanMeer/pyMC_WM1303
(1 antenne)

Ja, misschien is het nog niet ideaal en valt er meer te doen met frequenties, daar heb ik ook iets over gelezen. Weet niet meer precies wat (misschien iets met ruimte voor groei?)

Waarschijnlijk weet jij er meer van dan mij en kan je m'n inmiddels beetje verworven kennis makkelijk weerleggen. Ik begrijp wel dat er een serieuze poging wordt gedaan tot verbetering, en dat dit nodig is ervaar ik (want MeshCore werkt niet echt soepel, niet?).

Ik kies ervoor om e.e.a. te helpen testen en door hierboven (mijn beperkte) uitleg te geven. 'k Wens gewoon iedereen succes, en hoop vooral dat ik lekker kan gaan Meshen :Y)

• Chris.nl
  • Niet online
Trouwens, als morgen alle communicatie in Nederland uitvalt. En mijn oudjes aan de andere kant van de stad me niet meer normaal kunnen bereiken. Dan zet ik mijn en hun repeater op SF12/CR8 en kunnen ze me contacten indien nodig.

Maar morgen valt alle communicatie niet uit, en tot die tijd hebben we om er samen iets beters van te maken. Hopelijk kan ik bij nood landelijke soepel werkende instellingen voor MeshCore gaan/blijven gebruiken.

-edit-

@Sponge volgens mij is het trouwens #tweakersmeshcore ipv #tweakers zoals genoemd in de TS.

[ Voor 17% gewijzigd door Chris.nl op 02-05-2026 20:27 ]

• Stimpy68
Sponge schreef op zaterdag 2 mei 2026 @ 17:26:
[...]

Klopt, soms zie ik wat in de public voorbij komen vanuit Engeland meestal. Maar ook veel vanuit Groningen ;). Maar weinif dus van de zuid- en ooster buren. (ik zit in de omgeving van Delft met veel repeaters om mij heen)

Aangezien je een aantal verschillende units hebt, toch een vraag (en die is niet flauw bedoeld): Hoe gebruik je MeshCore precies? Omdat het nou niet zo heel druk is, en er volgens mij ook niet zo heel veel grote kanalen zijn ;).

Ik ga morgen even naar die RemoteTerm kijken, ik moet nu over vijf minuten helaas AFK voor de rest van de avond :).
Ik zit in Den Haag ;)
Ben nieuw vwb Meshcore, en aangezien die hardware redelijk goedkoop is, 2 heltecs aangeschaft en 1 ingezet als een repeater als test. Woon in een betonnen woning dus een repeater is geen overbodige luxe. Later nog een T-Deck er bij gekocht en omdat de test repeater wel aardig werkte een Sensecap P1 Solar gekocht, die moet het dak nog op. Het is spielerij vooralsnog, om te kijken of zoiets een beetje kan werken.

• Shmoopy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:38
Even een update na enkele posts van 10 december 2025

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/84157056#84157056

Mijn geschiedenis met MeshCore:
Ik kwam de dagen na 10 december erachter dat ik wel sporadisch berichten binnen kreeg op de companion in de auto op andere locaties (met één vinger in mijn oor, één oog dicht en mijn rechtervoet opgetild voor goede ontvangst). Ik heb de Heltec V3 niet retour gestuurd.

Enigszins gedesillusioneerd heb ik de Heltec V3 companion in de keukenkast naast de pindakaas gelegd. Eind december 2025 en begin januari 2026 heb ik de companion enkele keren aangezet op verschillende plekken thuis met twee verschillende antennes. Helaas kon ik toen niets ontvangen. Ik ben dit topic en het nieuws rond MeshCore blijven volgen.

Na bijna twee maanden companion in de keukenkast, flashte ik de firmware van versie 1.11 naar versie 1.13 en deed ik de Heltec V3 eind februari 2026 weer aan. Nu stroomden de berichten binnen via verschillende repeaters. *O* Helaas kon ik bijna niet zenden, dus toch maar weer twee extra Heltec V3's aangeschaft met weer twee extra antennes. Van één heb ik een repeater gemaakt. Verzenden gaan nu redelijk, maar veel repeats gaan verloren op het netwerk.

Ik heb de repeater gekocht in de hoop het netwerk te verbeteren. Er zijn helaas weinig nodes in mijn woonplaats en ik ben afhankelijk van een - voor mij cruciale - node om verder te komen met zenden op het Mesh-netwerk.

Ik heb enthousiast meegedaan aan de Spreading Factor-test van vrijdag 6 maart t/m zondag 8 maart. Op vrijdag had ik goed bereik op SF7. De "voor mij cruciale" repeater deed mee aan de test. Op zaterdag deed de cruciale repeater niet meer mee (denk ik). Ik stond zelfs bij de cruciale repeater in de straat en ik kon niets verzenden en ontvangen. Ik ben zaterdagavond weer naar de productie-instellingen gegaan. Daar had ik volop ontvangst via andere repeaters, dus een groot deel van de nodes deed niet mee aan de test.

Over de switch op 9 mei:
Ik ben zelf voor een switch naar SF7, Omdat er dan meer repeats doorkomen. Nu loopt de Mesh soms vast. Ik heb meerdere users horen klagen dat repeats niet doorkomen, terwijl ze tussen de repeaters zitten. In een dichtbevolkt land als Nederland is een Spreading Factor 7 wel wenselijk. Dit verschilt per land en per bevolkingsdichtheid.

Er is erg veel weerstand (lees ik o.a. op de Mesh). Een grote groep users vindt het goed zoals het nu is en zelfs de firmware regelmatig updaten naar de meest recente versie, settings aanpassen en regions op de repeaters instellen is al teveel gevraagd. Dit is een kleine moeite, maar zelfs dit wordt niet gedaan. Iemand had het over "laksheid" in dit topic. Dat is wel een gepaste term. Ik heb het even opgezocht in het woordenboek voor de zekerheid.

Een ander deel van de users wil wel de switch maken en heeft firmware up-to-date, diverse settings aangepast en regions ingesteld op de repeaters. Maar als een heel groot deel niet meegaat, dan is de Mesh (gedeeltelijk) stuk.

Voorstanders van de switch krijgen de schuld EN/OF tegenstanders van de switch krijgen de schuld. Resultaat is hetzelfde: Een kapotte Mesh. Het gaat niet goed als niet iedereen meewerkt. De congestie wordt opgelost door o.a. verbeterde firmware, minder "flood adverts", meer gebruik van region/scopes en SF7.

De paradox:
De kracht van een decentraal netwerk als MeshCore is helaas ook de zwakte. Er wordt een beroep gedaan op het collectief om nodes te testen, aan te passen/te updaten. En laat dat nou net iets zijn waar veel users "moeite" mee hebben. -O-

Dat het overgrote deel van ongeveer 2000 tot 3500 repeaters door hun eigenaren niet wordt geüpdatet qua firmware en veelvuldigheid van flood adverts niet worden aangepast, zegt al genoeg. Meeste repeaters (ongeveer 80%) zijn niet multibyte volgens https://cornmeister.nl/#/analytics 7(8)7

Door deze paradox ben ik GEEN voorstander van het instellen van "strict region forwarding": region denyf *
Dus bv. verplicht "scope nl". Ik denk dat de Mesh dan helemáál stuk is.
- Als je bv. "scope nl" gebruikt, dan sturen de repeaters ZONDER region-settings niets door.
- Als je GEEN scope gebruikt, dan sturen de repeaters MET region-settings niets door. :N

Over regions en scopes:
Ook denk ik dat een hele grote fragmentatie van regions (nu en in de nabije toekomst) niet nodig is. De 12 provincies en 12 grootstedelijke gebieden is wel goed. Bij 12 grootstedelijke gebieden denk ik aan Amsterdam e.o., Rotterdam (Rijnmond) e.o., Den Haag e.o., Utrecht Stad e.o., Eindhoven e.o., Groningen Stad e.o., Almere e.o., Tilburg e.o., Breda e.o., Nijmegen e.o., Arnhem e.o., Apeldoorn e.o.. 24 Regions en scopes is overzichtelijker.

De users (blocken) op MeshCore:
Het niveau in het public-kanaal ligt erg laag. Het is vooral:
Morgen, mogge, waar is Kees? Moin, test, Middag, goooeedeemiddag, kees, Bijna weekend! test, Ik zoek Kees, Hoort iemand mij? Bijna maandag, test, Wie hoort mij? wie is Kees? goedenavond. Truste, test, ZZZZZ, Slaap lekker. Naast begroetingen zijn er veel onzinnige berichten van vooral dezelfde users terwijl er bv. een #kees kanaal is. Het aantal berichten over kees zal wel toenemen na mijn reactie. Het is vrij voorspelbaar gedrag van de users die ongein verspreiden op MeshCore. :N

Ik wilde eerst niemand blocken op MeshCore, maar uiteindelijk heb ik dat bij enkele gebruikers toch maar gedaan.
Ik ben niet preuts. Integendeel, ik ben zelfs een groot liefhebber *; , maar als users het in het public-channel over hun setisfire en cilecon pussy (sic) gaan hebben, dan is de blokkeeroptie snel gevonden. Ook andere onzinposters zijn geblockt.
Ik zag dit bv. in public en in kanaal #dtis van https://www.dtis.io/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N1vJnb5hlU_-jOPF-MfkhxGAdC8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/TcesqiFAIK5a5x1f0QSGq7yd.png?f=user_large

Dit zijn publieke #channels dus graag de afbeelding laten staan, A.U.B. moderators van Tweakers. Het is on topic.

Contact met buitenland:
Contact met de UK en met Duitsland is leuk en cool om te zien, maar niet betrouwbaar. Je ziet slechts flarden van gesprekken, omdat niet alle berichten consequent de grens oversteken en grote afstanden overbruggen. Je kan dus hooguit de groetjes doen. bv. Greetings from the UK. Greetings from the Netherlands. That's it.

MeshCore in noodsituatie:
Helaas is MeshCore op dit moment nog niet erg geschikt voor betrouwbaar gebruik in een noodsituatie, wanneer bv. de stroomvoorziening langdurig uitvalt (en alle ernstige gevolgen die daarbij komen kijken). Ik zie het nu nog als een hobby, door mijn interesse in technologie.

In een noodsituatie is IETS altijd beter dan niets. Ik zal bij bv. een grote brand tijdens een crisissituatie (denk aan langdurige stroomuitval) wel gebruik maken van #noodkanaal en #emergency in de hoop dat iemand van DARES of een andere HAM het ziet en het bericht doorgeeft aan de hulpdiensten.

Ik hoop geen nepnieuws en onzinberichten te lezen in een echte noodsituatie. Ik zal de berichten met een flinke korrel zout nemen en zien als tamtam, roddel en gerucht... totdat ik bevestiging heb op bv. de rampenzender op radio of via een noodsteunpunt in de buurt.

[ Voor 0% gewijzigd door Shmoopy op 03-05-2026 09:18 . Reden: verduidelijking ]

• Stimpy68
@Shmoopy Die AD20 is erg beruchte inmiddels 8)7 Die kraamt serieus alleen maar onzin uit in heel slecht engels en wannebe HAM codes. Deze is door veel mensen geblocked inmiddels denk ik. Maar uiteindelijk is het letterlijk ethervervuiling. #public is bijna hetzelfde als kanaaltje 14 vroeger op de 27MC :+ geworden.
Ook het eeuwige getest in public, terwijl daar eigen kanalen voor zijn. :?

• Chris.nl
  • Niet online
@Smoochy Wat regions settings betreft zou ik de configurator van de Elburg site willen aanbevelen. Die houdt rekening met grensregio's. Iemand die in 't puntje of op randje van een provincie woont krijgt daarmee ook het advies de aangrenzende provincie(s) mee te nemen.

Neem bijvoorbeeld iemand uit Leerdam. Die zal onderstaand advies krijgen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
region put eu
region put nl
region put bx
region put europe
region put nl-ge nl
region put nl-ut nl
region put nl-zh nl
region put nl-ut-lrd nl-utc

region allowf eu
region allowf nl
region allowf bx
region allowf europe
region allowf nl-ge
region allowf nl-ut
region allowf nl-zh
region allowf nl-ut-lrd

region home nl-ut-lrd
region save
Dat lijkt me zo gek nog niet....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_RQKIyf56M6mB0ilGxPUfjQ9yi0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N9zkO0SUjqg0YGMza46QrQpv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EuydEnG1Z4JftPEmg2wsSscXPx8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NuEoESv7JTWBkhfwyMSJa0BE.jpg?f=fotoalbum_large

Wie zelf een configurator willen bouwen, hier de GitHub van Elburg als start.

[ Voor 11% gewijzigd door Chris.nl op 03-05-2026 13:16 ]

• Shmoopy
@Stimpy68 Ja, ik zag inderdaad verschillende users eerder al AD20 blocken. Testen in Public is ook zo kansloos. Geeft aan dat nieuwe users zich totaal niet inlezen over kanalen e.d.. Voordat ik een Meshcore device had, had ik mij al helemaal ingelezen.

@Chris.nl Ik heb eerder regions ingesteld via een andere tool op een andere website, maar nu zie ik iets nieuws in de tool van Elburg. Ik zie region eu , region europe en region bx.

Deze drie heb ik nog niet toegevoegd. EU, Europe en BX. Ik zal deze drie ontbrekende regions instellen.
Als ik snap wat BX is. Aha, Benelux. 8)7 Ik snap het.

Ik had overigens enkele andere provincies eerder toegevoegd aan mijn repeater. Naast nl-ut had ik al nl-nh en nl-zh.

Wat ook niet helpt, is dat er geen gebruik wordt gemaakt van de UN/LOCODE zoals het bedoeld is.
nl-ut-lrd zou dan NL LRD of NL-LRD (als spatie niet mogelijk is) moeten zijn in het voorbeeld hierboven. De ut zou dan overbodig zijn. Uniformiteit is zelfs met UN/LOCODE blijkbaar onmogelijk in MeshCore.

EU en Europe is ook een nogal dubbelop (maar niet exact hetzelfde). Zou één benaming moeten zijn. Nu gaan users verschillende scopes gebruiken, waardoor het niet duidelijker wordt.

Straks komt het Schengengebied er ook bij. Zo wordt die lijst met regions steeds langer...

[ Voor 6% gewijzigd door Shmoopy op 03-05-2026 11:52 ]

• Chris.nl
  • Niet online
EU is Europa. Europe is Europa omdat dit of de standaard in Duitsland of een ander land is. Of omdat Engeland wel bij Europa maar niet de EU hoort.

Ik heb veel gelezen en conclusies getrokken wat voor mij de beste instellingen zijn. Begin alleen feitjes te vergeten, maar om één van bovenstaande redenen dus :')

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Straks komt ook nog de regio "Eurovision" erbij :D.

Heb net de LilyGo T3S3 gepatched zodat deze nu op WiFi werkt (https://www.weyhmueller.org/webtools/esp32_ssid_patcher.html). Toch al praktischer dan met alleen bluetooth. Helaas kan alleen de Web app versie alleen overweg met WiFi en niet ethernet (beetje een stomme check overigens).

Mijn probleem is toch wel vaak bij dit soort projecten, dat er een soort "expected knowledge" is van alles. Nu heb ik gisteravond eens goed zitten zoeken wat er allemaal kan met bijv USB aansluitingen e.d., maar het blijft allemaal een beetje obscuur en onduidelijk. Moet mijn "Companion" ook een regio instelling krijgen? etc.

Zo lees ik ook weer gemengde interpretaties van die regios: Hier begrijp ik dus dat dingen dan weer niet gerepeat worden, terwijl op andere sites (volgens mij specifiek de site met de uitleg van de nieuwe instellingen) dat dit wel gewoon allemaal blijft werken.

Overigens wel mee eens dat #public vooral test kanaal is. Daarom ben ik ook nieuwsgierig hoe men MeshCore wil gebruiken (lokale vrienden groep ipv via Telegram/WA/Signal, etc.)

• Steam_Deck
Liegebeest schreef op vrijdag 1 mei 2026 @ 23:55:
[...]

Je moet EU-UK Narrow hebben.

Het is heel goed mogelijk dat je te ver van iedereen afzit. Heb je al op de kaart gekeken of er binnen 1-2 km een repeater zit? Tenzij je overal bovenuit steekt komt MeshCore echt niet ver.
Hey, het probleem is opgelost. Met de hand heb ik configuratie van de Gerbrandy toren erin gezet. Van een kaart van internet afgeplukt. Sindsdien werkt alles. Geen idee waarom de standaard configuratie uit de app niet werkte. Iig bedankt!

• Chris.nl
  • Niet online
Sponge schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:22:
Moet mijn "Companion" ook een regio instelling krijgen?
Is wel de makkelijkste stap om alle berichten een minimale/maximale regio mee te geven. Mijn companion instelling zorgt ervoor dat elke chat standaard regio nl meekrijgt, klaar -> berichten de repeater in.

Per chat (in app instellingen) kan je verder de regio tweaken naar stad, provincie, land, eu.

Zo geef ik bijvoorbeeld #overijssel de regio nl-ov mee. Ben vrij zeker dat omliggende provincies nl-ge en nl-fl ook zo vriendelijk zijn dit nog door te sturen, want ik doe hen ook.

In de companion trouwens ook dezelfde SF/CR instellingen gebruiken als die van de repeater die je wil bereiken.

@Steam_Deck 'k Heb toevallig gehoord dat Gerbrandy, net als alle dtis repeaters en Almere 9 mei op sf7cr5 staan. Ik heb nog niet gezien dat Gerbrandy een bridge krijgt, maar die zal vast wat onder de paraplu krijgen.

[ Voor 20% gewijzigd door Chris.nl op 03-05-2026 13:53 ]

• Steam_Deck
Chris.nl schreef op zondag 3 mei 2026 @ 13:43:
[...]

@Steam_Deck 'k Heb toevallig gehoord dat Gerbrandy, net als alle dtis repeaters en Almere 9 mei op sf7cr5 staan. Ik heb nog niet gezien dat Gerbrandy een bridge krijgt, maar die zal vast wat onder de paraplu krijgen.
Top, dank je! Ik denk dat ik ook maar mee ga.
Zou je eens uit kunnen leggen hoe die #communicatie werkt. Als je een #ervoor zet komt het bericht dan alleen aan bij ontvangers die daarop zoeken of zo?

• Chris.nl
  • Niet online
Steam_Deck schreef op zondag 3 mei 2026 @ 19:16:
Top, dank je! Ik denk dat ik ook maar mee ga.
Tja, als dat de enige repeater is die je kan ontvangen dan hoef je 9 mei alleen de companion op sf7cr5 te zetten. Of sf7cr8, als je berichten op cr5 niet goed genoeg ontvangen kunnen worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B-84EwojsGZB1w_2wq0prVLWBRM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PnZ0rPsuvF862ozkQbZiFD1f.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan weer terug naar sf8cr8 als dat (nog) beter voor je werkt, mits er sf8rc8 repeaters zijn die je berichten (beter) ontvangen. Mocht je zelf behalve een companion ook een eigen repeater draaien dan moet je daar de sf/cr instelling ook van aanpassen.

Ik zit zelf met een clubje die sowieso contact wil blijven houden en voornemens is even door te bijten op sf7cr5 én extra repeaters bij eventueel gevallen gaten in de dekking zetten.

An sich leuke hobby om te klooien met bordjes, zonnepaneeltje, batterijen en een soldeerbout.
Zou je eens uit kunnen leggen hoe die #communicatie werkt. Als je een #ervoor zet komt het bericht dan alleen aan bij ontvangers die daarop zoeken of zo?
# staat voor een kanaal wat publiekelijk toegankelijk is. Bijvoorbeeld #tweakersmeshcore.

Daarvoor ga je naar instellingen -> + Add Channel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bqy98rHE_NrszG0nlMG_np_Fq1Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FHtZgJAxxHQHBNlbTt9zGrct.jpg?f=fotoalbum_large

Joint a Hashtag Channel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HzHlPFWrhLMbbWHa3wD6Bhdzry4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SwLjJPuNaQLO0sKOsfI2f843.jpg?f=fotoalbum_large

En dan het kanaal toevoegen waaraan je wil deelnemen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qcWscjrzkbPF_iLdES2kVokMXdU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gEvWBawOWrwlnIZPGxLpppZG.jpg?f=fotoalbum_large

In dat chatkanaal kan je dan weer kiezen voor instellingen -> Set Region Scope
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p63-4NzZziVSDCCaGmSubqxyZW8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4Im7jbKxGOqZsZhad9VgEt8D.jpg?f=fotoalbum_large

En die dan op nl zetten, omdat je alle Tweakers in Nederland wil spreken. Of bx voor Benelux omdat er ook Belgen zijn, al weet ik niet of Belgen regio's gebruiken of alle flood toestaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlMoAYxMOI_kqaO911IlIWaUWlw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SvZ2Kwad26f9T5KF4o9pySph.jpg?f=fotoalbum_large

Bedoelde je dit te vragen?

[ Voor 10% gewijzigd door Chris.nl op 03-05-2026 21:20 ]

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Hmm, het valt mij op dat ik nog geen berichten voorbij heb zien komen op #tweakersmeshcore, maar blijkbaar had je er vandaag wel een om 17:26?

• Chris.nl
  • Niet online
Sponge schreef op zondag 3 mei 2026 @ 23:11:
Hmm, het valt mij op dat ik nog geen berichten voorbij heb zien komen op #tweakersmeshcore, maar blijkbaar had je er vandaag wel een om 17:26?
Dat zal een groet van mezelf aan dat kanaal zijn geweest die wellicht niet doorgekomen was. 'k Had geschiedenis gewist voor de screenshot, net weer een groet gestuurd 👋🏻

• tp2

tp2

Chris.nl schreef op zondag 26 april 2026 @ 23:53:
[...]

Die antenne die je linkt is prima, bevat ook alle onderdelen om hem juist te kunnen installeren. Ik heb de standaard antenne nooit geprobeerd, maar met die je linkt haalde ik goede resultaten. M'n record was 50km, dat was dan vooral omdat die andere repeater loeigoed/hoog was. Als je um goed weet weg te hangen zou het me niets verbazen als je er repeaters op +10km afstand mee ziet.

Inmiddels gebruik ik een 6dBi McGill op de solar repeater en haal ik iets betere resultaten, maar eigenlijk was dat niet écht nodig.

Die 3dBi Bingfu gebruik ik nog voor een andere repeater. Staat nu kansloos laag in schuurtje, maar in z'n wijk kan die gebruikt worden als hopje naar enkele betere repeaters.

Waarschijnlijk zal een ander weer een ander advies geven, maar an sich zit je imo al in de goede hoek te zoeken.

....
Heb je die antenne gementen met een VNA? Ik heb twee 868MHz antennes via Ali besteld, de eerste die ik binnen heb gekregen presteert waardeloos en lijkt eerder een matige 915MHz antenne te zijn dan de bestelde 868MHz. De tweede antenne is nog onderweg, dus ik ben benieuwd naar dat resultaat.

Is geld geen probleem en wil je een echt goede antenne, bestel dan een Procom CXL 900-3LW-NB/868. Die kost een aardige duit, maar dan heb je topkwaliteit.
Is budget belangrijk, dan is de Sirio CX868 N-f een goed alternatief. Die heb je voor krap 60 tientjes.

Ik zeg niet dat er op Ali geen goede antennes te vinden zijn, maar veel van wat daar verkocht wordt is meuk.

Verder oppassen met een Heltec V4 op een buitenantenne. In de Heltec V4 zit een Low Noise Amplifier zonder filtering. In een rustige omgeving gaat dat goed, maar als er veel sterke RF signalen rond de 868MHz aanwezig zijn (lees: mobiele zendmaten in de nabijheid), dan denk ik dat die LNA helemaal overstuurt wordt en dat ding zo doof wordt als de pest. De Seeed Studio Xiao nRF52840 kit (dus met SX1262) is dan een betere keuze.

Meting van de eerste Ali-antenne:
(https://nl.aliexpress.com/item/1005008334326460.html)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0Zxk-hy5IjOWeCqNoH8XK7DQN9w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Wf3iVbZWbVsgUcygoBz4bDjb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door tp2 op 04-05-2026 01:06 . Reden: Afbeelding meetresultaat toegevoegd; link toegevoegd ]

• Beer070
tp2 schreef op maandag 4 mei 2026 @ 00:56:
[...]

Heb je die antenne gementen met een VNA? Ik heb twee 868MHz antennes via Ali besteld, de eerste die ik binnen heb gekregen presteert waardeloos en lijkt eerder een matige 915MHz antenne te zijn dan de bestelde 868MHz. De tweede antenne is nog onderweg, dus ik ben benieuwd naar dat resultaat.

Is geld geen probleem en wil je een echt goede antenne, bestel dan een Procom CXL 900-3LW-NB/868. Die kost een aardige duit, maar dan heb je topkwaliteit.
Is budget belangrijk, dan is de Sirio CX868 N-f een goed alternatief. Die heb je voor krap 60 tientjes.

Ik zeg niet dat er op Ali geen goede antennes te vinden zijn, maar veel van wat daar verkocht wordt is meuk.

Verder oppassen met een Heltec V4 op een buitenantenne. In de Heltec V4 zit een Low Noise Amplifier zonder filtering. In een rustige omgeving gaat dat goed, maar als er veel sterke RF signalen rond de 868MHz aanwezig zijn (lees: mobiele zendmaten in de nabijheid), dan denk ik dat die LNA helemaal overstuurt wordt en dat ding zo doof wordt als de pest. De Seeed Studio Xiao nRF52840 kit (dus met SX1262) is dan een betere keuze.

Meting van de eerste Ali-antenne:
(https://nl.aliexpress.com/item/1005008334326460.html)
[Afbeelding]
Dank voor deze tips. Ik heb een heltec v4 en die presteert maar matig in de regio Den Haag. Zal ongetwijfeld komen door de 6 mobiele antennes binnen 2km.
Hoe zou ik mijn antennes kunnen testen?
De seeed studio kit is pas over 4 weken leverbaar, anders zou ik dat wel proberen. De procom antenne zag ik voor 149 euro ex btw. Als die echt veel beter is zou ik dat wel overwegen, maar met een heltec heb ik dan waarschijnlijk nog steeds last van noise.
Ik heb ook nog een t-beam. Die lijkt het iets beter te doen, maar kan ook net een andere positie /richting zijn.

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Valt mij wel vaak op dat wat langere berichten (zeg, 80+ karakters) nooit gerepeat worden.

Mijn eerdere bericht vanmorgen in #tweakersmeshcore ook niet, maar nu net wel (met 5x een repeat). Daarna weer een langer bericht, en ook die wordt (3x opnieuw geprobeerd) nooit gerepeat.

Edit: de 4e keer wel, met 2x repeat :)

[ Voor 7% gewijzigd door Sponge op 04-05-2026 09:58 ]

• Steam_Deck
@Chris.nl Dank je voor je uitleg! Ik ga ermee aan de slag.

• sander817

sander817

Ik weet niet of ik hier iets fout doe:
Ik heb een t114 als repeater, en een v4 als companion. Ik ontvang dagelijks berichten in #test en #public, maar mijn berichten in #test worden volgens mij niet ontvangen.
Als ik dan op mijn bericht klik zie ik alleen mijn companion en repeater staan in de hops
Doe ik hier iets verkeerd?

• Chris.nl
  • Niet online
sander817 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 15:00:
Ik weet niet of ik hier iets fout doe:
Ik heb een t114 als repeater, en een v4 als companion. Ik ontvang dagelijks berichten in #test en #public, maar mijn berichten in #test worden volgens mij niet ontvangen.
Als ik dan op mijn bericht klik zie ik alleen mijn companion en repeater staan in de hops
Doe ik hier iets verkeerd?
Lijkt erop dat je bericht niet verder 'herhaald' wordt dan door je eigen repeater....

Je zou bij instellingen -> Tools -> Discover Nearly Nodes, kunnen checken of je companion meer repeaters dan je eigen kan ontvangen.

Ook zou je op deze site je eigen repeater kunnen opzoeken, om te checken of ie (al) lijntjes heeft met andere repeaters.

Daarnaast is MeshCore de laatste weken sowieso wat stroperig, 't is erg druk op SF8/CR8, kans dat je bericht niet altijd overkomt is momenteel aanwezig....

• sander817

sander817

Mijn companion vindt alleen die van mijzelf. Er zit een andere repeater op 2.5 km afstand, waarvan ik alle inkomende berichten ontvang via de hops.
Maar bij verzenden blijft het bij mijn repeater hangen

• Chris.nl
  • Niet online
sander817 schreef op dinsdag 5 mei 2026 @ 16:07:
Mijn companion vindt alleen die van mijzelf. Er zit een andere repeater op 2.5 km afstand, waarvan ik alle inkomende berichten ontvang via de hops.
Maar bij verzenden blijft het bij mijn repeater hangen
2.5km zou goed te doen moeten zijn, zelfs met een matige antenne. Heb je TX (zendvermogen) van je repeater op de maximale 22 staan? Meer schiet me ff niet te binnen 😅

• sander817

sander817

Hmm, wellicht inderdaad heeft die ene repeater een betere antenne waardoor hij mij wel bereikt, en ik hem niet

Ik heb nog een 6db antenne liggen, zit nu een standaard sprietje op

• tp2

tp2

Mobiele antennes op 2km valt nog wel mee denk ik. Ik verwacht dat het begint te spelen als ze binnen 300 meter staan, of nog erger, op hetzelfde dak of het dak aan de overkant van de straat.

Wat is de noise floor van je repeater? (kan je vinden als repeater admin met 'Request Status').

Als de oorzaak van slechte ontvangst komt door oversturing van de ontvanger (LNA), dan gaat ook een Procom antenne je niet helpen. Die signalen van de mobiele operators komen dan immers nog steeds binnen en oversturen je ontvanger nog steeds. In dat geval kan je beter je geld uitgeven aan een goed cavity filter (zie een post van mij eerder op dit forum).

Naar mijn idee is de Heltec V4 een aardig apparaat als draagbaar companion device. Dan heb je een kleine antenne die zwakke signalen moet ontvangen. Voor een buitenantenne lijkt de Heltec V4 niet echt geschikt, tenzij je in de middle of nowhere woont. Onder andere in dit forum loopt een discussie over de problemen met de (ongefilterde) LNA van de Heltec V4: <link>

Er is ook iemand die een klein SAW-filter op het Heltec V4 printje heeft geplaatst. Maar dat is alleen weggelegd voor mensen met flink wat elektronica ervaring omdat je SMD mag gaan solderen. Hier meer info over deze mod: <link>

Kort en goed: Als je noice floor slecht (lees: hoog) blijkt te zijn, dan is de beste en goedkoopste oplossing om een andere ontvanger aan te schaffen. De Seeed Studio is een goede optie, maar er zijn er meer. Ik dacht dat de Heltec V3 en T116 ook geen LNA hebben, maar dat heb ik niet uitgezocht.

[ Voor 1% gewijzigd door tp2 op 06-05-2026 14:30 . Reden: verduidelijking SAW-filter mod ]

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:39

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

latka in "Welke toffe zomergadgets raad jij aan voor je medetweakers?"

Leuk voor o.a. de Heltec V4 eigenaars (zoals ik?) Wel lekker makkelijk en goedkoop voor experimentjes zo direct van de Action.

• sander817

sander817

Voor buiten heb ik een t114

Noisefloor zit op -116db

oh, dacht dat je het tegen mij had

[ Voor 29% gewijzigd door sander817 op 06-05-2026 17:54 ]

• Beer070
tp2 schreef op woensdag 6 mei 2026 @ 14:19:
Mobiele antennes op 2km valt nog wel mee denk ik. Ik verwacht dat het begint te spelen als ze binnen 300 meter staan, of nog erger, op hetzelfde dak of het dak aan de overkant van de straat.

Wat is de noise floor van je repeater? (kan je vinden als repeater admin met 'Request Status').

Als de oorzaak van slechte ontvangst komt door oversturing van de ontvanger (LNA), dan gaat ook een Procom antenne je niet helpen. Die signalen van de mobiele operators komen dan immers nog steeds binnen en oversturen je ontvanger nog steeds. In dat geval kan je beter je geld uitgeven aan een goed cavity filter (zie een post van mij eerder op dit forum).

Naar mijn idee is de Heltec V4 een aardig apparaat als draagbaar companion device. Dan heb je een kleine antenne die zwakke signalen moet ontvangen. Voor een buitenantenne lijkt de Heltec V4 niet echt geschikt, tenzij je in de middle of nowhere woont. Onder andere in dit forum loopt een discussie over de problemen met de (ongefilterde) LNA van de Heltec V4: <link>

Er is ook iemand die een klein SAW-filter op het Heltec V4 printje heeft geplaatst. Maar dat is alleen weggelegd voor mensen met flink wat elektronica ervaring omdat je SMD mag gaan solderen. Hier meer info over deze mod: <link>

Kort en goed: Als je noice floor slecht (lees: hoog) blijkt te zijn, dan is de beste en goedkoopste oplossing om een andere ontvanger aan te schaffen. De Seeed Studio is een goede optie, maar er zijn er meer. Ik dacht dat de Heltec V3 en T116 ook geen LNA hebben, maar dat heb ik niet uitgezocht.
Ik heb even gekeken, het zijn er een stuk meer ben ik bang. Dichtsbijzijnde binnen 200m. Meer dan 50 binnen 2km. Als ik thuis ben zal ik eens gaan kijken naar mijn noise Floor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/no_cXuF2aNV6OpqS-_XCOlKz94I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/j3nkmE7FNOWj5iGqoICxiUKT.jpg?f=fotoalbum_large

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Er wordt overal al druk geswitched naar de nieuwe instellingen…

https://settings.woodwar.com/nl/

Ik merk dat het nu nog niet zo lekker loopt omdat de ene helft al over is en de andere helft nog niet. Hopelijk gaat dat dit weekend nog komen.

• Shmoopy
Wauw, soepele overgang van SF 8 naar SF 7. Het merendeel van het collectief van users had stap 1 t/m 6 keurig en ruim op tijd gedaan volgens instructie op de website. Daar had men immers ruim de tijd voor.

https://meshwiki.nl/wiki/The_switch

Stap 1 t/m 6 was al zonder een switch een goed idee voor gebruik van MeshCore.

De meeste users schakelden op zaterdag rond 13:00 uur over naar de nieuwe SF en CR settings (stap 7). Op een uur of dagdeel kwam het niet aan. Maar bijna iedereen schakelde vrijwel tegelijk over.

Er waren slechts enkele users in de community die de instructies niet goed konden volgen of het niet op tijd konden uitvoeren. Dat was echt een minderheid.

-O- Hier eindigt de illusie. .... _O-

-----------------------

Stap 1 Update naar firmware 1.15: Release van meest recente firmwareversie 1.15 was 19 april 2026. Daar heeft men bijna drie weken de tijd voor gehad. Eén na laatste firmwareversie 1.14.1 kwam 20 maart 2026 uit. Daar had men allang op kunnen zitten.

Stap 2 Stel Flood Advert interval in op 50 uur (minimaal): Inloggen op repeater en middels CLI of GUI in enkele minuten gedaan.

Stap 3 Stop geautomatiseerde bots of scripts: De meeste users hebben geen bots of scripts, want die kunnen nauwelijks een firmware flashen (daarom probleem bij stap 1).

Stap 4 Schakel region/scoping in: Dit is een k#tklusje, maar als je er even voor gaat zitten, dan is het in een half uur gedaan door één-voor-één commands te copy/pasten met behulp van websites als https://www.mesh-up.nl/tools/regiocodes-instellen/ en https://dashboard-elburg.f3dp.nl/#tab=region-configurator

Toegegeven: Ik heb onlangs regions bx, eu en europe moeten toevoegen, omdat ik een tijd terug al regions had ingesteld en ik deze drie regions nog niet kende.

Stap 5 Configureer multibyte path: Inloggen op repeater en middels CLI in hooguit enkele minuten gedaan. Kwestie van 1 command in de CLI op de repeater (set path.hash.mode 1)

Stap 6 Schakel loopdetectie in en stel de duty cycle in: Inloggen op repeater en middels CLI in hooguit enkele minuten gedaan. Kwestie van 2 commands in de CLI (set loop.detect minimal) en (set dutycycle 10) ....en dat was de voorbereiding.

Op zaterdag 9 mei 2026 dan stap 7. Een kwestie van CR en SF aanpassen en een reboot van repeater en companion (enkele minuten werk). Klaar. d:)b

-----------------------

Door meerdere stappen te combineren had men veel tijd kunnen besparen en dit weken/maanden van tevoren kunnen doen. Alle stappen zijn uitgebreid beschreven, maar blijkbaar is het "onbegrijpelijk" voor een groot deel van het collectief.

- Er zijn users die een dag voor de switch zijn gaan testen met een andere SF en/of CR op hun node(s).

- Er zijn users die een dag voor de switch de settings van hun repeater(s) zijn gaan aanpassen. Ze waren toch bezig en gingen gelijk naar SF 7.

- Er zijn andere users die op vrijdag ook al naar SF 7 en CR 5 of 8 gingen met hun nodes (mede door cascade effect omdat andere nodes omgezet werden).

- Er zijn users die nu nog op repeater-firmware 1.13 of ouder zitten, maar wel de SF en CR hebben aangepast.

- Er zijn users die de hele switch negeren en stug op SF 8 blijven.

- Er zijn users die wachten op een Netherlands preset. (Simpelweg in twee dropdown-menu's andere waarde selecteren is teveel werk? :S ).

- enz., enz...

Dat een vrij eenvoudige wijziging van enkele settings voor de switch zó ordeloos, ongedisciplineerd en rommelig zou verlopen, had zelfs ik niet verwacht. De softwareontwikkeling van MeshCore laat zien dat er steeds meer features (extra functies) nodig zijn om de Mesh te laten functioneren.

https://github.com/meshcore-dev/MeshCore/releases

Bv. region/scopes zijn nodig en helaas ook uitsluiting van "no region" gebruik.

Ik vind het echt erg jammer dat "strict region forwarding" nodig is, maar ik ben er steeds meer van overtuigd dat het toch noodzakelijk is.

Als de belangrijke repeaters (qua verkeer) vanaf 13 juni 2026 "strict region forwarding" toepassen, dan zal de rest zich moeten schikken, om gebruik te kunnen blijven maken van die repeaters.

De softwareontwikkelaars van MeshCore voorzien problemen en geven de community tools om de Mesh bruikbaar te maken èn te houden voor iedereen.

Maak er dan gebruik van. :)

• Liegebeest
[quote]Dat een vrij eenvoudige wijziging van enkele settings voor de switch zó ordeloos, ongedisciplineerd en rommelig zou verlopen, had zelfs ik niet verwacht.[/quote]

Beetje hautain, niet?

MeshCore is en blijft een hobby, een ongereguleerd iets. Als iemand wat voor instellingen dan ook wil draaien boeit dat geen bips, zolang het maar binnen de grenzen van de Nederlandse wetgeving gebeurt. Het is niet alsof de initiatiefnemers van de switch zijn aangewezen als de bewakers en bepalers van hoe “MeshCore” gebruikt moet en zal worden.

Als ze dat wel willen kunnen ze een eigen mesh starten ;)

• Beer070
Shmoopy schreef op zondag 10 mei 2026 @ 07:38:
Wauw, soepele overgang van SF 8 naar SF 7. Het merendeel van het collectief van users had stap 1 t/m 6 keurig en ruim op tijd gedaan volgens instructie op de website. Daar had men immers ruim de tijd voor.

https://meshwiki.nl/wiki/The_switch

Stap 1 t/m 6 was al zonder een switch een goed idee voor gebruik van MeshCore.

De meeste users schakelden op zaterdag rond 13:00 uur over naar de nieuwe SF en CR settings (stap 7). Op een uur of dagdeel kwam het niet aan. Maar bijna iedereen schakelde vrijwel tegelijk over.

Er waren slechts enkele users in de community die de instructies niet goed konden volgen of het niet op tijd konden uitvoeren. Dat was echt een minderheid.

-O- Hier eindigt de illusie. .... _O-

-----------------------

Stap 1 Update naar firmware 1.15: Release van meest recente firmwareversie 1.15 was 19 april 2026. Daar heeft men bijna drie weken de tijd voor gehad. Eén na laatste firmwareversie 1.14.1 kwam 20 maart 2026 uit. Daar had men allang op kunnen zitten.

Stap 2 Stel Flood Advert interval in op 50 uur (minimaal): Inloggen op repeater en middels CLI of GUI in enkele minuten gedaan.

Stap 3 Stop geautomatiseerde bots of scripts: De meeste users hebben geen bots of scripts, want die kunnen nauwelijks een firmware flashen (daarom probleem bij stap 1).

Stap 4 Schakel region/scoping in: Dit is een k#tklusje, maar als je er even voor gaat zitten, dan is het in een half uur gedaan door één-voor-één commands te copy/pasten met behulp van websites als https://www.mesh-up.nl/tools/regiocodes-instellen/ en https://dashboard-elburg.f3dp.nl/#tab=region-configurator

Toegegeven: Ik heb onlangs regions bx, eu en europe moeten toevoegen, omdat ik een tijd terug al regions had ingesteld en ik deze drie regions nog niet kende.

Stap 5 Configureer multibyte path: Inloggen op repeater en middels CLI in hooguit enkele minuten gedaan. Kwestie van 1 command in de CLI op de repeater (set path.hash.mode 1)

Stap 6 Schakel loopdetectie in en stel de duty cycle in: Inloggen op repeater en middels CLI in hooguit enkele minuten gedaan. Kwestie van 2 commands in de CLI (set loop.detect minimal) en (set dutycycle 10) ....en dat was de voorbereiding.

Op zaterdag 9 mei 2026 dan stap 7. Een kwestie van CR en SF aanpassen en een reboot van repeater en companion (enkele minuten werk). Klaar. d:)b

-----------------------

Door meerdere stappen te combineren had men veel tijd kunnen besparen en dit weken/maanden van tevoren kunnen doen. Alle stappen zijn uitgebreid beschreven, maar blijkbaar is het "onbegrijpelijk" voor een groot deel van het collectief.

- Er zijn users die een dag voor de switch zijn gaan testen met een andere SF en/of CR op hun node(s).

- Er zijn users die een dag voor de switch de settings van hun repeater(s) zijn gaan aanpassen. Ze waren toch bezig en gingen gelijk naar SF 7.

- Er zijn andere users die op vrijdag ook al naar SF 7 en CR 5 of 8 gingen met hun nodes (mede door cascade effect omdat andere nodes omgezet werden).

- Er zijn users die nu nog op repeater-firmware 1.13 of ouder zitten, maar wel de SF en CR hebben aangepast.

- Er zijn users die de hele switch negeren en stug op SF 8 blijven.

- Er zijn users die wachten op een Netherlands preset. (Simpelweg in twee dropdown-menu's andere waarde selecteren is teveel werk? :S ).

- enz., enz...

Dat een vrij eenvoudige wijziging van enkele settings voor de switch zó ordeloos, ongedisciplineerd en rommelig zou verlopen, had zelfs ik niet verwacht. De softwareontwikkeling van MeshCore laat zien dat er steeds meer features (extra functies) nodig zijn om de Mesh te laten functioneren.

https://github.com/meshcore-dev/MeshCore/releases

Bv. region/scopes zijn nodig en helaas ook uitsluiting van "no region" gebruik.

Ik vind het echt erg jammer dat "strict region forwarding" nodig is, maar ik ben er steeds meer van overtuigd dat het toch noodzakelijk is.

Als de belangrijke repeaters (qua verkeer) vanaf 13 juni 2026 "strict region forwarding" toepassen, dan zal de rest zich moeten schikken, om gebruik te kunnen blijven maken van die repeaters.

De softwareontwikkelaars van MeshCore voorzien problemen en geven de community tools om de Mesh bruikbaar te maken èn te houden voor iedereen.

Maak er dan gebruik van. :)
Je maakt er een leuk verhaal van, en vanuit een irritatie over niet soepel verlopende transities begrijp ik helemaal waar je vandaan komt. :)

In mijn werk zie ik regelmatig dit soort dingen in veel kleinere organisaties misgaan waarbij alle participanten er ook nog voor betaald krijgen om soms maar 2 stapjes uit te voeren. Het komt zelden voor dat meer dan 50% dit voor elkaar krijgt. Ik heb wel eens voorgesteld om alle vakantie af te wijzen totdat 2 of 3 stapjes zijn gedaan, maar dat bleek bij een ondernemingsraad niet lekker te vallen.

Bij deze een mooi verhaal voor jou, waarom mijn relay nog steeds op v1.13 zit:

Ik nodig je uit om hier op het puntje van het dak te klimmen, de behuizing open te peuteren van de T-beam, en de usb kabel met laptop aan te sluiten. Dan moet je een keer of 30 op de reset knop drukken en tegelijkertijd het upgrade knopje op de webflasher indrukken om de upgrade te starten. Je kan natuurlijk ook proberen de lijm uit het doosje te peuteren waarmee de T-beam vastzit, welke blijkbaar in mijn overijverige haast ook op de antenne koppeling is gelopen.

Om de antenne draad te sparen zul je deze hele oefening met laptop op de nok van het dak moeten doen, en om het extra uitdagend te maken wil mijn zoontje van 3 ernaast zitten en meekijken.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat er prima redenen zijn waarom nog niet iedereen alle stapjes heeft uitgevoerd. Voor mij is meshcore een hobby en geen verplichting. Voor deze en gene partner is bijvoorbeeld de afwas uitruimen iets met een hogere prioriteit. Ik heb mijn relay en companion op 7/5 gezet gisterenochtend en de regio’s ingesteld.

Als we de meshcore gebruikers populatie opsplitsen in doelgroepen, dan zie ik:

1) de hardcore gepassioneerde specialisten (tweakers+contributors)

2) de enthousiastelingen (tweakers)

3) de socialisten (lekker met mensen praten, don’t care about technology)

4) de afgehaakten (heb ik nog een meshcore draaien?)

Laten we focus houden op (1) en (2), en bewust zijn dat (3) en (4) niet mee zullen gaan.

Veel sterkte en succes!

• big_tweaker
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:50
Ik ben over naar SF7 en zie al veel anderen die het ook gedaan hebben. Die extra byte voor de ID helpt maar ik zie dat ik nog steeds moet opletten dat je een unieke ID neemt want bij de eerste voorgestelde ID toen ik installeerde waren al 2 andere repeaters met dezelfde. Het is echt druk op het netwerk.

• (KBX) Harkanoid
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 16:21
Iedereen al over op.de.nieuwe settings ,?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vM9trWlsz2nwCnpEN2DUSKiWTxE=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nupb6ZpYUgv7GJNqMJQCUY3U.png?f=fotoalbum_large

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:45
(KBX) Harkanoid schreef op zondag 10 mei 2026 @ 16:21:
Iedereen al over op.de.nieuwe settings ,?

[Afbeelding]
Jup, was even een klim omdat de repeater zichzelf ophing met het flashen, maar ook die loopt weer.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste