LORA Mesh Radio - Meshtastic Meshcore | COM zonder Internet

Pagina: 1 ... 9 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08:15
Demo schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 13:33:
[...]
Er is een wifi-firmware voor de V3, maar die moet je zelf compilen met de SSID en PSK in de code. Die kan je integreren in HA.

[...]

Bij mij wilde USB-C niet (Debian op laptop) maar met een USB-A naar C-kabel ging het direct goed.
op de eerste Lilygo is het nu gelukt. trackbal ingedrukt houden, en dan opstarten, eventueel resetten met de trackbal ingedrukt. dat een keer of 30 proberen en dan eerste met fzee flasher proberen of je verbinding krijgt met de console, en dan pas met de webflasher van meshcore de firmware erop zetten.
Het was een behoorlijke oefening.
nu de relays maar eerst af maken, want ik zie nog niet niemand

• Emootje
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-03 19:58
Hi, ik ben me aan het oriënteren om ook een repeater op het dak te zetten. Nu zie ik deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005008917538805.html
Is dat wat? Of is het beter zelf een en ander los te kopen en zelf te bouwen. Wil tzt ook wel een grotere antenne maar om mee te beginnen is dit misschien al prima.

• Mototaz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:16

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

Emootje schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:42:
Hi, ik ben me aan het oriënteren om ook een repeater op het dak te zetten. Nu zie ik deze: https://nl.aliexpress.com/item/1005008917538805.html
Is dat wat? Of is het beter zelf een en ander los te kopen en zelf te bouwen. Wil tzt ook wel een grotere antenne maar om mee te beginnen is dit misschien al prima.
Vorige week deze binnen gekregen. De bouwkwaliteit voelt goed aan. Bij bewolkte lucht laden de batterijen al op. Het is een mooie kant en klare oplossing.

Ik heb hem nog niet hoog hangen maar vang nu toch al een hoop extra op

Wil je iets snel of goed, zorg dan dat je het zelf doet.

• Beer070
Emootje schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 16:42:
In goede traditie van Tweakers ben ik begonnen om zelf te bouwen. Als dat frustrerend genoeg wordt kan ik me voorstellen dat ik ook het ‘koop in een stuk’ pad ga volgen.
Net een bestelling gedaan bij tinytronics, eens kijken hoe snel dat gaat

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:01

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Demo USB-C 2 USB-C werkt hier prima, met de juiste kabel, het probleem lijkt bij mij vaak te zijn dat sommige USB-C plugjes net een halve mm te kort zijn om naast de voeding ook de data te verbinden.

Dat gezegd hebbende, hoe vind jij de juiste tty poort? In Ubuntu (geen debian, snap ik) krijg ik er 20 en een serial die ook niet werkt. Pak dus maar een WIn doosje maar wil het ook onder linux kunnen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08:40
Is normaal /dev/ttyACM0 onder linux.

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:30
Beer070 schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 22:02:
[...]

In goede traditie van Tweakers ben ik begonnen om zelf te bouwen. Als dat frustrerend genoeg wordt kan ik me voorstellen dat ik ook het ‘koop in een stuk’ pad ga volgen.
Net een bestelling gedaan bij tinytronics, eens kijken hoe snel dat gaat
Het valt vast mee met dat zelf bouwen. Is leuk om te doen en je hoeft niet te solderen.

Ik ben zo begonnen:
1. Heltec v3, de 868MHz versie (https://nl.aliexpress.com/item/1005006996234406.html)
2. 17cm antenne erop, 868MHz SMA-M stekker (https://nl.aliexpress.com/item/1005004607615001.html)
3. Elektra lasdoos van de Gammel of Toolstation (https://www.toolstation.nl/jsl-kabeldoos-ip54/p88969) Antenne erop en gat onderin voor de USB kabel.
4. Een lange USB kabel naar een 5V USB voeding
5. Parasolvoet, bezemsteel erin en lasdoos erop. Klaar!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/spTiZVON-huJTlQw2l2mfJ2iQcc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/RhTEpcYAqHQPXe45y7UzePtd.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7r2iNeFnmU-KjAv16vAL4RRDzQM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/r9HTf6M6N5RdKoImqy0Wus6P.png?f=fotoalbum_large

Beetje prutsen en leuk om te doen :)
Vind ik persoonlijk veel leuker dan een kant-en-klaar ding kopen.
Het is wel Tweakers hier!

• Beer070
Snelletomaat schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 13:27:
[...]

Het valt vast mee met dat zelf bouwen. Is leuk om te doen en je hoeft niet te solderen.

Ik ben zo begonnen:
1. Heltec v3, de 868MHz versie (https://nl.aliexpress.com/item/1005006996234406.html)
2. 17cm antenne erop, 868MHz SMA-M stekker (https://nl.aliexpress.com/item/1005004607615001.html)
3. Elektra lasdoos van de Gammel of Toolstation (https://www.toolstation.nl/jsl-kabeldoos-ip54/p88969) Antenne erop en gat onderin voor de USB kabel.
4. Een lange USB kabel naar een 5V USB voeding
5. Parasolvoet, bezemsteel erin en lasdoos erop. Klaar!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Beetje prutsen en leuk om te doen :)
Vind ik persoonlijk veel leuker dan een kant-en-klaar ding kopen.
Het is wel Tweakers hier!
mooi werk!
Precies het buurman & buurman gehalte waar ik zo van hou.
ik zal wat foto's van mijn project maken als ik de spullen binnen krijg. :)

• ramonfincken
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 09:55
franssie schreef op vrijdag 20 februari 2026 @ 23:23:
@Demo USB-C 2 USB-C werkt hier prima, ...
Dat gezegd hebbende, hoe vind jij de juiste tty poort? In Ubuntu (geen debian, snap ik) krijg ik er 20 en een serial die ook niet werkt. Pak dus maar een WIn doosje maar wil het ook onder linux kunnen.
Kijk in /dev

Mijn handleiding voor Ubuntu
https://www.ramonfincken....ux/flashing-for-meshcore/

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Sinds Gisteren toch maar weer een Meshtastic node gemaakt, met een forse antenne, en de dekking is best goed.
Ga eens met een tweede node morgen wardriven om te kijken wat wel en niet aankomt.
Het netwerk lijkt levendiger dan ik dacht.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Beer070
franssie schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 22:56:
Sinds Gisteren toch maar weer een Meshtastic node gemaakt, met een forse antenne, en de dekking is best goed.
Ga eens met een tweede node morgen wardriven om te kijken wat wel en niet aankomt.
Het netwerk lijkt levendiger dan ik dacht.
ik heb hier in Den Haag rond het centrum redelijk wat activiteit op Meshtastic. Nog geen MeshCore in het centrum getest. bij het strand is er weinig, maar dat zal wellicht ook het seizoen zijn.

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-03 16:15
hier ook weekje een V3 heltec bordje draaiende met antenne door het raam maar helaas nog géén ontvangst...

• Beer070
grindal81 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:30:
hier ook weekje een V3 heltec bordje draaiende met antenne door het raam maar helaas nog géén ontvangst...
meshtastic of mesh core?

• (KBX) Harkanoid
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 06:25
Ziet iemand mij wel eens voorbijkomen?

Wij gebruiken hier niet de .525 maar deze frequentie , hier zitten 670+ gebruikers....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jq8Fy-EL4A-NLzNZRiVLP-7o6sg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sEYoUquCEqwOUdtkZshr9fmG.jpg?f=fotoalbum_large

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@(KBX) Harkanoid ik stel eu/uk narrow in maar zie ook Switzerland staan met dezelfde frequentie.

Ik zie jou niet in mijn discover, misschien zo nu en dan een flood advert doen?

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 22-02-2026 11:35 ]

• Snelletomaat
(KBX) Harkanoid schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:59:
Ziet iemand mij wel eens voorbijkomen?

Wij gebruiken hier niet de .525 maar deze frequentie , hier zitten 670+ gebruikers....

[Afbeelding]
Zie jouw ID niet in de lijst staan. Zit je ergens heel geïsoleerd nog?

Jouw preset is sinds september '25 toch wel dé standaard op MeshCore in heel NL. Een uitzondering daargelaten, soms zie je nog een node die op het oude .525 / SF11 / 250kHz zit. Daar heb je dan toch weinig aan want de eigenaar kijkt er blijkbaar niet naar om dus die doet niet mee met firmware upgrades, verbeteringen of initiatieven.

Er is een initiatief om binnen jouw preset de CR5 meer te gebruiken. Die is compatibel met CR8 zul je merken, je kunt op beide instellingen uitzenden en het wordt gewoon ontvangen. Maar het scheelt de helft van de airtime, je transmits zijn veel korter. De afstand die jouw bericht in 1 stap kan halen neemt wat af, maar je moet het toch van elkaar en alle repeaters hebben. En door de kortere transmits is de kans dat jouw stukje er zonder storing doorheen komt groter, dat compenseert voor de kortere afstand.

• (KBX) Harkanoid
Gaan we uitproberen !

Ik zie heel veel verkeer uit het westen van het land met meer dan 22 hops!

Dit is wat ik ongeveer zie :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N4SKvfmXNRiv58LhKCw38gWhY3g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3KBALNX2hxq4wdqGiDXLkB0b.png?f=fotoalbum_large

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 02-03 16:15
MeshCore

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 09:47
Ik denk dat meer de vraag was .. "waarom gebruik je AMF en niet AME zoals de officiële LOC CODE van Amersfoort is zoals je kan zien in deze lijst: https://service.unece.org/trade/locode/nl.htm "
>:)

Ik denk dat je waarschijnlijk vanuit een andere radio hobby gewend AMF te gebruiken ..

[ Voor 11% gewijzigd door duvekot op 22-02-2026 15:13 ]

• ramonfincken
tja ik heb die al eens eerder voorbij zien komen, almere = AER dat weet echt geen hond, dus NL-036-1321-RP01 en NL-036-1321-RP02 gedaan.

• (KBX) Harkanoid
Klopt! Ik maak ook gebruik van amateur repeater pi3amf op 145.625 , maar ik heb het aangepast nu , kijken of iemand het opvalt

• Snelletomaat
ramonfincken schreef op zondag 22 februari 2026 @ 15:30:
tja ik heb die al eens eerder voorbij zien komen, almere = AER dat weet echt geen hond, dus NL-036-1321-RP01 en NL-036-1321-RP02 gedaan.
Ik zou de repeater gewoon Almere noemen :)

• ramonfincken
Almere centrum is er al en die is heel erg sterk

• Beer070
ik zie op de meshcore kaart in mijn buurt twee gebruikte frequenties. 869,525 en 869,618.
De meerderheid zit op 869,618. maakt het iets uit en wat is jullie advies?

• Beer070
ik heb nog een vraag. de antennes die ik vandaag heb ontvangen hebben een N-type female aansluiting, en die wil ik koppelen aan een Heltec V3 (en later een Heltec V4). die hebben een U-FL / IPEX aansluiting. weet iemand waar ik een verloopkabeltje zou kunnen vinden? Ondanks mijn passie voor snoeren en kabels heb ik nog geen kant en klare optie gevonden voor een acceptabele prijs (meer dan 30 euro voor een kabeltje vind ik overdreven op een antenne van 22 euro en een heltec van 20 euro).

• Snelletomaat
Beer070 schreef op maandag 23 februari 2026 @ 09:24:
ik zie op de meshcore kaart in mijn buurt twee gebruikte frequenties. 869,525 en 869,618.
De meerderheid zit op 869,618. maakt het iets uit en wat is jullie advies?
Je gebruikt of de een of de ander. 869,618 met narrow setting is dé standaard in NL geworden. MeshCore is in korte tijd zo populair geworden dat de mesh vol liep, er kwam niets meer doorheen. Op narrow zijn de transmits een stuk sneller/korter en was er meer ruimte.

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:46
Ik heb net mijn Haltec V4 binnengekregen, maar ik brak volgens mij de antennecoonector af, kan ik deze nog gebruiken of?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VGKCCJpdav0fXaUVd3dl0ARGftA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7AaVJ5xZhLopJVJNAjXNrTbz.jpg?f=fotoalbum_large

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-03 23:30
Danielson schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:10:
Ik heb net mijn Haltec V4 binnengekregen, maar ik brak volgens mij de antennecoonector af, kan ik deze nog gebruiken of?

[Afbeelding]
Vastsolderen een optie? Anders coaxje eraan solderen. Maar in beide gevallen een soldeerbout vereist ...

• Danielson
Houtenklaas schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 12:55:
[...]

Vastsolderen een optie? Anders coaxje eraan solderen. Maar in beide gevallen een soldeerbout vereist ...
Dat is geen probleem! Maar moet ik moet de ader zelf en de mantel solderen? Antenne en GND?

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-03 23:30
Danielson schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:02:
[...]

Dat is geen probleem! Maar moet ik moet de ader zelf en de mantel solderen? Antenne en GND?
Binnenader coax op de puntje op de print, buitenmantel op die twee soldeerpunten daaromheen. Maar waarom niet het afgebroken ding op de foto daarop terugzetten als je kunt solderen? Dan is het weer origineel ...

• Danielson
Houtenklaas schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 13:04:
[...]

Binnenader coax op de puntje op de print, buitenmantel op die twee soldeerpunten daaromheen. Maar waarom niet het afgebroken ding op de foto daarop terugzetten als je kunt solderen? Dan is het weer origineel ...
Thx! Ik heb hem gesoldeerd, maar de vraag is hij nog werkt, ik zag het net ook al geen nodes thuis, zo maar eens een rondje rijden, zou ik het nog op een andere manier kunnen testen?

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-03 15:12
In de MeshCore app is een Rx Log op te vragen, dan weet je of er helemaal geen verkeer gezien wordt.

Pas op met het versturen/advertisen zonder antenne, dat kan de hardware beschadigen.

• Danielson
hberntsen schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 15:54:
In de MeshCore app is een Rx Log op te vragen, dan weet je of er helemaal geen verkeer gezien wordt.

Pas op met het versturen/advertisen zonder antenne, dat kan de hardware beschadigen.
Het lijkt er gelukkig op dat ik hem niet helemaal gesloopt heb:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ROVhZFuRtYxgbQwI7VBlv5qy5Uk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/DPVxSZpJg8OdLPKqcCAHVWf3.png?f=fotoalbum_large

• Danielson
Nog even een paar noob vragen;

1. Ik heb een 5.5DBi antenne, volgens ChatGPT moet ik hem instellen op 14dBm i.p.v. de standaard 27dBm, klopt dat?

2. Ik draai hem nu gewoon als client, maar hij komt vast op zolder te hangen, moet ik hem dan als client of router instellen? Ik krijg nog een tweede Haltec V4 binnen, deze wil ik gebruiken als mijn mobiele client?

3. De naamgeving is me nog niet helemaal duidelijk, wat zou ik kunnen gebruiken als clientnaam?

[ Voor 10% gewijzigd door Danielson op 24-02-2026 17:44 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Danielson schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 17:40:
Nog even een paar noob vragen;

1. Ik heb een 5.5DBi antenne, volgens ChatGPT moet ik hem instellen op 14dBm i.p.v. de standaard 27dBm, klopt dat?

2. Ik draai hem nu gewoon als client, maar hij komt vast op zolder te hangen, moet ik hem dan als client of router instellen? Ik krijg nog een tweede Haltec V4 binnen, deze wil ik gebruiken als mijn mobiele client?

3. De naamgeving is me nog niet helemaal duidelijk, wat zou ik kunnen gebruiken als clientnaam?
1 geen idee waarom die domme bot dat adviseert. Gewoon je huidige gebruiken of iets terug naar 22.
2 bij meshtastic werkt een cliënt ook als relais, stap je over op meshcore, dan wel instellen als relais/repeater.
3 voor een cliënt/node maakt de naam niet veel uit. Voor een relais is nl-woonplaats-use Unicode redelijk gangbaar.

• Beer070
franssie schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 18:30:
[...]

1 geen idee waarom die domme bot dat adviseert. Gewoon je huidige gebruiken of iets terug naar 22.
2 bij meshtastic werkt een cliënt ook als relais, stap je over op meshcore, dan wel instellen als relais/repeater.
3 voor een cliënt/node maakt de naam niet veel uit. Voor een relais is nl-woonplaats-use Unicode redelijk gangbaar.
kan je voor mij als newbie uitleggen waarom terug naar 22db?
Mijn idee is om 2xv3 of v4 relais op het dak te zetten met gerichte antennes van 7+db. ( https://nl.aliexpress.com...qDaG&gatewayAdapt=glo2nld
)
Hiermee wil ik rond het huis een zo groot mogelijk gebied afdekken om het gat in onze buurt dekking te geven en meerdere andere relais te kunnen bereiken.
Ik ben volstrekt onervaren op het LORA zendgebied, dus alle hulp is welkom.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Beer070 schreef op dinsdag 24 februari 2026 @ 21:42:
[...]

kan je voor mij als newbie uitleggen waarom terug naar 22db?
Mijn idee is om 2xv3 of v4 relais op het dak te zetten met gerichte antennes van 7+db. ( https://nl.aliexpress.com...qDaG&gatewayAdapt=glo2nld
)
Hiermee wil ik rond het huis een zo groot mogelijk gebied afdekken om het gat in onze buurt dekking te geven en meerdere andere relais te kunnen bereiken.
Ik ben volstrekt onervaren op het LORA zendgebied, dus alle hulp is welkom.
omdat dacht ik 20 of 22 db de wettelijke limiet is. Niet dat iemand dat zal gaan controleren overigens. Maar 22 zou zat moeten zijn.
Je zou ook kunnen denken aan één richtantenne richting een andere repeater en een omni voor dekking rondom je basis. Met twee richtantennes loop je het risico dat je last krijgt van het "onder de vuurtoren is het donker" gedoe. Dat speelt overigens ook met hele hoge dbi omni antennes, die stralen vrij vlak af.

• Beer070
antenne staat maar op 15m hoogte en het zijn houten vloeren en dak. Ik mag toch hopen dat die Lilygo t-deck dat wel haalt...
In het slechtste geval zit deze antenne op -6db, geen idee in hoeverre dat het bereik beperkt...

• Danielson
Ik twijfelde of mijn sketchy soldeerwerk wel geslaagd was, vanochtend nog maar 1 node gevonden via Meshtastic, toch maar eens Meshcore geflahed als test, direct tientallen nodes en berichten! :)

De dekking van MT is helaas nog te beperkt hier! Nu toch maar MC gebruiken en t.z.t. ook maar een MT node op zolder hangen!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:41

elsinga

=8-)

Nederland is redelijk af van MT en over naar MC, bij MT slipt de mesh vrij snel dicht (ik meen omdat de MT user devices ook repeaten, wat mij MC niet zo is).

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
elsinga schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 19:19:
Nederland is redelijk af van MT en over naar MC, bij MT slipt de mesh vrij snel dicht (ik meen omdat de MT user devices ook repeaten, wat mij MC niet zo is).
Klopt, ik ben deels alweer over naar MT. Ben bezig om daar een tweakers kanaal te maken voor hen die het ook willen testen.

MT werkt echter veel regionaler door de standaard beperking op het aantal hops.

edit: het maken van een kanaal werkte niet- kwam uit in Long Range

[ Voor 20% gewijzigd door franssie op 25-02-2026 19:32 ]

• Beer070
Als ik de V4’s binnenkrijg zal ik ook een MT relay ernaast zetten. Ik zit te wachten op de verloop kabels voor SMA naar N-Type voordat ik de betere antennes kan aansluiten, meer met een lilygo t-beam als relay zie ik op MC ook al veel meer.
Ik vind hier in de buurt het bereik van de lilygo t-deck behoorlijk tegenvallen. Misschien 300m

• Beer070
Geen idee of dit werkt…
Op het #tweakersmeshcore zie ik nog niet veel voorbij komen

Edited: never mind

[ Voor 91% gewijzigd door Beer070 op 25-02-2026 21:47 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Dit is een MC (core) code denk ik - Meshtastic lust 'm niet.

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:15
Er is op MC al een #tweakersmeshcore die je gewoon kunt joinen.
Lijkt me niet dat er nog eentje nodig is wel?

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar inclusief BLIQ onbalans aansturing bij Frank Energie, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer 200LC, Gasloos sinds 09-01-2025

• Beer070
MuadDib007 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:39:
Ik verwijder het private channel weer

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
MuadDib007 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 21:39:
aar er eentje op MT openen is wel wat lastiger dan er een # voorzetten. Ik heb nu ook maar één MT node dus kan lastig testen met die QR codes die de MT app genereerd.

• Mototaz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09:16

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

Gisteren een Tdeck binnen gekregen.

Beide firmwares geprobeerd (ripple/meshcore os). Met OS kom ik niet eens in mijn room server om berichten te bekijken, met ripple wel. Alleen de berichten die ik via mijn tdeck in de roomserver zetten zijn met mijn heltec niet zichtbaar. Als ik wat met mijn heltec erin zet komt het wel direct binnen op de tdeck.

Directe berichten kan ik wel beide kanten op sturen en lezen.

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?

[ Voor 7% gewijzigd door Mototaz op 26-02-2026 09:11 ]

Wil je iets snel of goed, zorg dan dat je het zelf doet.

• Beer070
Mototaz schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 08:58:
Gisteren een Tdeck binnen gekregen.

Beide firmwares geprobeerd (ripple/meshcore os). Met OS kom ik niet eens in mijn room server om berichten te bekijken, met ripple wel. Alleen de berichten die ik via mijn tdeck in de roomserver zetten zijn met mijn heltec niet zichtbaar. Als ik wat met mijn heltec erin zet komt het wel direct binnen op de tdeck.

Directe berichten kan ik wel beide kanten op sturen en lezen.

Iemand enig idee wat ik verkeerd doe?
heb je de netwerk settings 3x gecontroleerd? het kostte mij zeker 5x proberen voordat ze werkelijk goed stonden. ik weet nog steeds niet wanneer ze nou worden opgeslagen en wanneer sommige instellingen gewoon terugspringen als je ze controleert.

• Danielson
Hoeveel nodes zien jullie ongeveer om je heen met Meshcore? :)

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Danielson schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:32:
Direct? Stuk of vier repeaters, en een enkele node soms direct, sinds via mijn eigen repeater.

• Danielson
franssie schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:36:
[...]

Direct? Stuk of vier repeaters, en een enkele node soms direct, sinds via mijn eigen repeater.
Hoe kun je zien waar je direct contact mee hebt? Hij geeft bij mij 309 nodes weer :P

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Long press bericht, view path. Ook kan je dacht ik de discover lijst sorteren op aantal hops.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:23
Danielson schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:32:
Naast mijn repeater, nog twee. De nodes van die andere lui zie ik nooit.

Liege, liege, liegebeest!

• Beer070
franssie schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 15:45:
Long press bericht, view path. Ook kan je dacht ik de discover lijst soorten op aantal hops
dat is een handige truc. discover lijst en dan sorteren op aantal hops.
Ik heb maar 1 dichtstbijzijnde hop op dit moment, en al het andere loopt via die node. (op bijna 3km).
vandaar dat mijn bereik zo matig is.

• Danielson
Kan iemand me in de juiste richting wijzen? Ik wil Meshcore stats in Home Assistant, mijn Heltec V4 is verbonden met een Raspberry Pi, nu alleen nog voor de voeding.

Mijn Home Assistant draait op een andere server in mijn netwerk...

• Beer070
Volgens mij kan je een MQTT server instellen op de MeshCore client. (Ik weet niet op welke…)
Als je hier de MQTT server van je Home Assistent in zet dan zou het moeten werken

• Danielson
Beer070 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 17:34:
Volgens mij kan je een MQTT server instellen op de MeshCore client. (Ik weet niet op welke…)
Als je hier de MQTT server van je Home Assistent in zet dan zou het moeten werken
Maar hoe verbindt je hem met wifi? :P

• Beer070
Danielson schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 21:37:
[...]

Maar hoe verbindt je hem met wifi? :P
Zover ben ik nog niet… dit weekend als ik wat tijd heb de handleidingen lezen.

• (KBX) Harkanoid
Meehcore gebruikt.volgens mij alleen.bluetooth en.geen.wifi , meshastic gebruikt.beide

• Danielson
(KBX) Harkanoid schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 15:39:
Meehcore gebruikt.volgens mij alleen.bluetooth en.geen.wifi , meshastic gebruikt.beide
Via een omweg is het blijkbaar mogelijk: https://www.weyhmueller.org/webtools/esp32_ssid_patcher.html

Ik heb hem nu ook in HomeAssistant hangen! :)

• (KBX) Harkanoid
Bericht van beer070 via meehcore ontvangen!

Alleen andersom errors

• Beer070
(KBX) Harkanoid schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 18:30:
Bericht van beer070 via meehcore ontvangen!

Alleen andersom errors
Wellicht dat het aan mijn kant ligt. Ik heb voor het eten even snel de Yagi in de vensterbank gelegd aan m’n repeater. Moet nog even mee aan de slag…

• kosternet
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 06-03 20:33
Hoi allemaal, ben nieuw op Meshcore, en een sense pcap solar opgehangen. Er komen allemaal berichtjes binnen en mijn nodes onderling kunnen prima met elkaar overweg. Helaas lijkt het erop dat berichtjes die ik stuur nergens aankomen. Ik zie op de maps wel dat de dichtstbijzijnde repeaters allemaal zo op 8 km+ afstand liggen. Ook met een mikrotik 6.5dbl omnidirectionele antenne lijk ik niet verstaanbaar. Klinkt dit logisch? Wat zou een oplossing kunnen zijn om berichten wel te kunnen versturen?

• Beer070
kosternet schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 20:16:
Hoi allemaal, ben nieuw op Meshcore, en een sense pcap solar opgehangen. Er komen allemaal berichtjes binnen en mijn nodes onderling kunnen prima met elkaar overweg. Helaas lijkt het erop dat berichtjes die ik stuur nergens aankomen. Ik zie op de maps wel dat de dichtstbijzijnde repeaters allemaal zo op 8 km+ afstand liggen. Ook met een mikrotik 6.5dbl omnidirectionele antenne lijk ik niet verstaanbaar. Klinkt dit logisch? Wat zou een oplossing kunnen zijn om berichten wel te kunnen versturen?
Als je de antenne binnen hebt staan dan kom je (net als ik momenteel) niet heel ver.
Als de andere kant door een directionele antenne je niet hoort dan helpt dat ook niet. Iets op het dak zetten is denk ik je beste kans?

• kosternet
Heb de antenne op dit moment op een staaf ongeveer 1,5 meter boven de schuur, ong 6 meter hoog buiten.
Zou een richtantenne (directioneel) nog helpen? Iemand er ervaring mee?

• Beer070
kosternet schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:02:
Heb de antenne op dit moment op een staaf ongeveer 1,5 meter boven de schuur, ong 6 meter hoog buiten.
Ik heb net de verloop kabeltjes binnen voor een richtantenne. Als ik wat meer ervaring heb (en installatie op het dak) dan laat ik het weten

• kosternet
Beer070 schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:18:
[...]

Ik heb net de verloop kabeltjes binnen voor een richtantenne. Als ik wat meer ervaring heb (en installatie op het dak) dan laat ik het weten
Ha Beer, ben heel benieuwd! :) Hoor graag van je... Tot hoe laat vannacht ga je door met puzzelen? Ik ga zo slapen maar hoor het morgenochtend anders wel :P

• Wan
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 28-02 20:21

Wan

Mooie site om live Meshcore traffic te volgen, verzameld data door middel van MQTT observers
https://live.valleirug.nl/

• (KBX) Harkanoid
Ik kan beer070 berichten sturen vanuit Amersfoort , echter de ack geeft failed terwijl het wel.aankomt

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
(KBX) Harkanoid schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:51:
Ik kan beer070 berichten sturen vanuit Amersfoort , echter de ack geeft failed terwijl het wel.aankomt
Ja die raken vaak kwijt.

• Beer070
Zitten meestal 7 hops tussen. Ik heb maar 1 buurman voor mijn verkeer die stabiel is, met een beetje mazzel heb ik volgende week wat tijd om op het dak te klauteren.
Moet het t-beam setje met batterijen en zonnepaneel nog wel even afmaken. Het ligt nu als een uitgestald bouwpakket op de eerste etage in de vensterbank 😇

• (KBX) Harkanoid
kosternet schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:02:
Als je vlakbij ijsselstein woont en hem.op.de Gerbrandy tv toren kan richten ja , die heeft links van 78+ km!

• Liegebeest
Nou, ik heb echt geen geluk met die Wishmesh RAK repeaters. :(

Ze bleven elke week echt vastlopen, als in dat ze alleen nog via seriële verbinding aan te spreken waren. Goed, dan dus maar elke week opnieuw reflashen.

Wel, nu is er eentje ook echt dood-dood lijkt't. Hele dag aan de lader, maar geen enkele reactie op het reset knopje. En ook op de seriële poort niets te bereiken. Als in: ze verschijnt niet eens in de USB poorten van de online Flasher.

M'n tweede repeater ben ik al een tijdje niet bij in de buurt geweest, dus geen idee hoe die zich nu houdt.

Al die mensen die hopen dat LocalMesh / MeshCore de redding van Nederland gaat zijn, "wanneer het Internet uitvalt" of in tijde van nood gaan nog van een koude kermis thuiskomen

EDIT:
Volledig stroomloos maken, zowel paneel als accu losmaken, was weer nodig. Je moest er niet aan denken dat ie op het dak lag. :O

[ Voor 28% gewijzigd door Liegebeest op 01-03-2026 19:33 ]

• iFloppy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 06-03 20:48
Ben ook aan het testen geslagen met: (MC MeshCore)
2x Heltec v4
1x RAK 4631 -> Aliexpress 0.96 inch oled ssd1306 display erop (wel op de gnd en vcc letten)
De RAK 4631 met MC MeshCore v13 erop als Repeater.
De Heltec draait op v12 en v13 en de rol van Companion BT.
Standaard instellingen:
Frequency: 869.618MHz
Bandwidth: 62.5kHz
Coding rate: 8
Spreading factor: 8

Node naar node communicatie gaat prima, de repeater zie ik en kan ik op afstand ook de instellingen aanpassen.
Op 1 van de Heltec heb ik een 6db omni antenne zitten en zie hiermee 3 nodes.
Als ik op het channel #test en dan Test verzend krijg ik mooi een reply van bots in het net.
Alleen als ik met de andere Heltec v4 en de standaard antenne een test stuur komt deze wel op de repeater thuis aan maar dan niks en het bericht gaat niet verder dan de repeater thuis.

Hoe kan ik zien of de repeater communiceert met andere repeaters ... ik heb het idee dat de RAK hoger geplaatst moet worden.

[ Voor 0% gewijzigd door iFloppy op 01-03-2026 21:33 . Reden: Kleine aanvulling ]

• Liegebeest
iFloppy schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:32:
Hoe kan ik zien of de repeater communiceert met andere repeaters ... ik heb het idee dat de RAK hoger geplaatst moet worden.
Je kan ergens de statistieken opvragen en zien hoeveel received en transmitted packets de repeater heeft.

• (KBX) Harkanoid
Rechtsboven in menu tools

• kosternet
(KBX) Harkanoid schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:24:
[...]
Als je vlakbij ijsselstein woont en hem.op.de Gerbrandy tv toren kan richten ja , die heeft links van 78+ km!
Zit op ongeveer 100 km van IJsstelstein (Ruurlo) dus zelfs die 78km wordt toch wat krap ;-) Ga mijn antenne eerst eens 2,5 meter hoger plaatsen. Dit weekend steigerpijp tegen de schuur denk ik ;)

• Beer070
Liegebeest schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:07:
Nou, ik heb echt geen geluk met die Wishmesh RAK repeaters. :(

Ze bleven elke week echt vastlopen, als in dat ze alleen nog via seriële verbinding aan te spreken waren. Goed, dan dus maar elke week opnieuw reflashen.

Wel, nu is er eentje ook echt dood-dood lijkt't. Hele dag aan de lader, maar geen enkele reactie op het reset knopje. En ook op de seriële poort niets te bereiken. Als in: ze verschijnt niet eens in de USB poorten van de online Flasher.

M'n tweede repeater ben ik al een tijdje niet bij in de buurt geweest, dus geen idee hoe die zich nu houdt.

Al die mensen die hopen dat LocalMesh / MeshCore de redding van Nederland gaat zijn, "wanneer het Internet uitvalt" of in tijde van nood gaan nog van een koude kermis thuiskomen

EDIT:
Volledig stroomloos maken, zowel paneel als accu losmaken, was weer nodig. Je moest er niet aan denken dat ie op het dak lag. :O
Mijn ervaring met T-beam en heltec v3 zijn wat betreft stabiliteit wel goed. netwerk stabiliteit kan nog wel beter.

Wat betreft de redding van Nederland: iets is beter dan niets. Nu kunnen we voor een paar tientjes lekker spelen en uitvinden wat wel en niet werkt. Tweaken is goedkoper dan uit eten of naar de kroeg... Mocht het ooit zover komen dat we dit echt nodig hebben dan heb ik liever de kennis vooraf opgebouwd dan dat ik dan moet uitvinden dat ik geen SMA<->N-type kabeltje heb.

• Liegebeest
Sprekend van “testen vooraf”: zijn jullie je bewust van de voorgenomen test om dit weekend op andere instellingen te gaan draaien?

https://assets.woodwar.com/meshcore_sf_test_plan.pdf

• Batino
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-03 15:32
Ik heb een LILYGO T-Beam met een 'goede' antenne en een Heltec V4 met een mindere antenne. De heb ik nu zo staan:
T-Beam → Bluetooth Companion (telefoon)
Heltec → USB Companion → Home Assistant

Dit werkt, maar de Heltec mist veel berichten die de T-Beam wel ontvangt, doordat de T-beam een betere antenne heeft. Daardoor zie ik op mijn telefoon meer berichten dan in HA.

Ik wil graag berichten kunnen lezen in HA, en via BLE op mijn telefoon in het geval dat er stroomuitval is, deze T-beam hangt aan een powerbank.

Hebben jullie advies hoe dit het beste te fixen, bijvoorbeeld MQTT gebruiken? Zoals ik het nu begrijp ben ik ook alleen een 'lezer' binnen meshcore, het lijkt mij ook leuk om bij te dragen om het netwerk te versterken.

• iFloppy
Liegebeest schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:52:
[...]

Je kan ergens de statistieken opvragen en zien hoeveel received en transmitted packets de repeater heeft.
De vraag is zijn dit mijn eigen pings of van andere. Zal binnenkort eens een screenshot maken en deze plaatsen.
Wat ik zal testen:
- Bootup de RAKs
- 2 uurtjes de repeater niet benaderen
- Status display uitlezen
Ik verwacht dat er berichten uitgewisseld zijn.

Screenshot stats added:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46XZdcj3a1w7uXhfCnazsJgl9LU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOJJUg2JFMGPmYKq2359Qr1u.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door iFloppy op 04-03-2026 13:42 ]

• iFloppy
Liegebeest schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:52:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46XZdcj3a1w7uXhfCnazsJgl9LU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOJJUg2JFMGPmYKq2359Qr1u.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij werkt de repeater ... maar als ik een client in de buurt heb zie ik wel dat de client 1 repeater heard . Maar volgens mij hopt deze dan niet door. Als ik met de client het dak op ga en dan via #test een test die dan zie ik meerdere repeaters en komt hij via mijn repeater ook weer terug als ik in de logging kijk.

• marc1990
Liegebeest schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:29:
Sprekend van “testen vooraf”: zijn jullie je bewust van de voorgenomen test om dit weekend op andere instellingen te gaan draaien?

Gaat iemand hier iets mee doen?
1 dag per setting is wel erg kort.
Waarom niet gewoon van cr8 naar cr5?

• Liegebeest
Ik zeg, neem contact op met de initiatiefnemers. :) ik geef t ook alleen maar door.

Mijn grootste twijfel is: zie maar eens kritieke massa te hebben voor deze test. Ik verwacht niet dat ze genoeg deelnemers gaan hebben.

• Snelletomaat
Ja ik zet hem ook om op die andere instellingen, leuk om te proberen. Dat iedereen uiteindelijk moet omschakelen komt ook wel goed. Ging de vorige keer ook prima naar de narrow settings.

• Snelletomaat
iFloppy schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:03:
[...]

[Afbeelding]

Volgens mij werkt de repeater ... maar als ik een client in de buurt heb zie ik wel dat de client 1 repeater heard . Maar volgens mij hopt deze dan niet door. Als ik met de client het dak op ga en dan via #test een test die dan zie ik meerdere repeaters en komt hij via mijn repeater ook weer terug als ik in de logging kijk.
Alle repeaters sturen alle berichten van iedereen door. Als jouw companion zegt 1 repeat heard dan is dat jouw eigen repeater die de companion hoort. Maar je bericht gaat met een beetje geluk echt heel NL door, langs honderden repeaters :) Dat is ook de reden dat de mesh vol raakt al, ieder berichtje gaat als een flood overal naartoe. En dat zijn allemaal transmits.

Je kunt zelf zien hoe ver en hoe de berichten lopen:
1. Voeg #mc-radar in je companion
2. Stuur een bericht in dit kanaal
3. Kijk op https://mc-radar.woodwar.com/test-inspector/ en zoek jouw bericht op. Klik op 'view'

Klik op Animate en zie :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIEJu5ETNQJhHJYiYAe9gX70CmQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PqSSz79o1agh7OmAD6qo23Ch.jpg?f=user_large

• marc1990
De release frequentie is lekker hoog. 1.14 is nu ook uit. https://github.com/meshcore-dev/MeshCore/releases
Change log:

multibyte path hash support
new CLI command: “get/set loop.detect …”
new CLI command: “get/set path.hash.mode …”
new CLI command: “get bootloader.ver”
new CLI command: “discover.neighbors”
new radio AGC reset implementation
HeltecV4 power fixes
RAK3401 power optimisations
Heltec Tracker V2 power fixes

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter

Dit is/was het testplan. Mijn repeater heeft de SF7 settings, mijn companion wil ze niet onthouden.
Kan dus nu mijn repeater flashen omdat ik er niet meer in kom. Gelukkig staat ie niet onbereikbaar op het dak :P

• Postman81
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Postman81

Belt normaal maar 1 keer.

marc1990 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:29:
De release frequentie is lekker hoog. 1.14 is nu ook uit. https://github.com/meshcore-dev/MeshCore/releases

[...]
Om de multibyte path hash support ook te gebruiken moet je in de repeater via de cli (via de gui nog niet beschikbaar; voor de companions wel, onder Experimental settings), het volgende commando uitvoeren
code:
1
set path.hash.mode 2
Dat laat de de repeater de 3 bytes gebruiken om zich te identificeren. Meer informatie hierover staat op de blog van Ripple Radios https://buymeacoffee.com/...-diagnostics-improvements

• Liegebeest
franssie schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:34:

Dit is/was het testplan. Mijn repeater heeft de SF7 settings, mijn companion wil ze niet onthouden.
Kan dus nu mijn repeater flashen omdat ik er niet meer in kom. Gelukkig staat ie niet onbereikbaar op het dak :P
Ik zit ook op SF7... het is wat stilletjes :)

EDIT: Ha, nee, het werkt... ik hoor in elk geval binnen Almere het een en ander.

[ Voor 8% gewijzigd door Liegebeest op 06-03-2026 22:03 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Liegebeest schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:01:
[...]

Ik zit ook op SF7... het is wat stilletjes :)

EDIT: Ha, nee, het werkt... ik hoor in elk geval binnen Almere het een en ander.
Terug van een (fantastische) theatervoorstelling en borrel kwam ik erachter dat ik een foute freq in mijn companion had gezet 8)7
Nu staat alles wel goed, morgen maar eens de zaterdag test ook meedoen. Voor nu laat ik het nog even op SP7 staan - morgen dus SP6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dptZEG99wHV53PpIW5cb4ulP9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DriuqUMYGyCeTgdSRtti69Ns.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door franssie op 07-03-2026 01:37 ]

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:50
Postman81 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:35:
[...]

Om de multibyte path hash support ook te gebruiken moet je in de repeater via de cli (via de gui nog niet beschikbaar; voor de companions wel, onder Experimental settings), het volgende commando uitvoeren
code:
1
set path.hash.mode 2
Dat laat de de repeater de 3 bytes gebruiken om zich te identificeren. Meer informatie hierover staat op de blog van Ripple Radios https://buymeacoffee.com/...-diagnostics-improvements
However, it will take sometime until enough repeaters have updated to v1.14.0, and if an older repeater receives a packet with path hash size 2 or 3, it will simply discard the packet.

Ook zo'n instelling waarbij je tegelijk om moet, omdat het niet backwards compatibel is. Zet je companion maar eens op 2 bytes, mijn repeater v1.13.0 doet er dan niets mee, je bent direct geïsoleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jwyZ9RKnmpPqgDBu8WW_oRri30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ocyA93QR95mDPvBOQaQAXKxk.png?f=fotoalbum_large

• stormfly
Liegebeest schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:30:
Ik zeg, neem contact op met de initiatiefnemers. :) ik geef t ook alleen maar door.

Mijn grootste twijfel is: zie maar eens kritieke massa te hebben voor deze test. Ik verwacht niet dat ze genoeg deelnemers gaan hebben.
Het gaat best aardig in regio Utrecht, de Gerbrandytoren doet ook mee dat helpt enorm. Het is nu al provincie overschrijdend en we chatten er lekker op los.

• Postman81
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Postman81

Belt normaal maar 1 keer.

stormfly schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:24:
[...]

However, it will take sometime until enough repeaters have updated to v1.14.0, and if an older repeater receives a packet with path hash size 2 or 3, it will simply discard the packet.

Ook zo'n instelling waarbij je tegelijk om moet, omdat het niet backwards compatibel is. Zet je companion maar eens op 2 bytes, mijn repeater v1.13.0 doet er dan niets mee, je bent direct geïsoleerd.
Klopt, mijn companion heb ik ook weer op 1 byte gezet. Maar de repeaters zouden wel al zonder problemen op 3 bytes gezet kunnen worden.

• stormfly
Postman81 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:00:
[...]

Klopt, mijn companion heb ik ook weer op 1 byte gezet. Maar de repeaters zouden wel al zonder problemen op 3 bytes gezet kunnen worden.
Ja werkt dat wel, is dat ergens getest? Lastig dat ze dan weer 3 opties maken ipv 2 8) wie kiest welke optie...
Pagina: 1 ... 9 10 Laatste