LORA Mesh Radio - Meshtastic Meshcore | COM zonder Internet

Pagina: 1 ... 10 11 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Wan
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 17:53

Wan

Mooie site om live Meshcore traffic te volgen, verzameld data door middel van MQTT observers
https://live.valleirug.nl/

• (KBX) Harkanoid
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:26
Ik kan beer070 berichten sturen vanuit Amersfoort , echter de ack geeft failed terwijl het wel.aankomt

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:39

franssie

Save the albatross

Topicstarter
(KBX) Harkanoid schreef op zondag 1 maart 2026 @ 10:51:
Ik kan beer070 berichten sturen vanuit Amersfoort , echter de ack geeft failed terwijl het wel.aankomt
Ja die raken vaak kwijt.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:51
Zitten meestal 7 hops tussen. Ik heb maar 1 buurman voor mijn verkeer die stabiel is, met een beetje mazzel heb ik volgende week wat tijd om op het dak te klauteren.
Moet het t-beam setje met batterijen en zonnepaneel nog wel even afmaken. Het ligt nu als een uitgestald bouwpakket op de eerste etage in de vensterbank 😇

• (KBX) Harkanoid
kosternet schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 21:02:
Heb de antenne op dit moment op een staaf ongeveer 1,5 meter boven de schuur, ong 6 meter hoog buiten.
Zou een richtantenne (directioneel) nog helpen? Iemand er ervaring mee?
Als je vlakbij ijsselstein woont en hem.op.de Gerbrandy tv toren kan richten ja , die heeft links van 78+ km!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-03 08:16
Nou, ik heb echt geen geluk met die Wishmesh RAK repeaters. :(

Ze bleven elke week echt vastlopen, als in dat ze alleen nog via seriële verbinding aan te spreken waren. Goed, dan dus maar elke week opnieuw reflashen.

Wel, nu is er eentje ook echt dood-dood lijkt't. Hele dag aan de lader, maar geen enkele reactie op het reset knopje. En ook op de seriële poort niets te bereiken. Als in: ze verschijnt niet eens in de USB poorten van de online Flasher.

M'n tweede repeater ben ik al een tijdje niet bij in de buurt geweest, dus geen idee hoe die zich nu houdt.

Al die mensen die hopen dat LocalMesh / MeshCore de redding van Nederland gaat zijn, "wanneer het Internet uitvalt" of in tijde van nood gaan nog van een koude kermis thuiskomen

EDIT:
Volledig stroomloos maken, zowel paneel als accu losmaken, was weer nodig. Je moest er niet aan denken dat ie op het dak lag. :O

[ Voor 28% gewijzigd door Liegebeest op 01-03-2026 19:33 ]

Liege, liege, liegebeest!

• iFloppy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-03 19:04
Ben ook aan het testen geslagen met: (MC MeshCore)
2x Heltec v4
1x RAK 4631 -> Aliexpress 0.96 inch oled ssd1306 display erop (wel op de gnd en vcc letten)
De RAK 4631 met MC MeshCore v13 erop als Repeater.
De Heltec draait op v12 en v13 en de rol van Companion BT.
Standaard instellingen:
Frequency: 869.618MHz
Bandwidth: 62.5kHz
Coding rate: 8
Spreading factor: 8

Node naar node communicatie gaat prima, de repeater zie ik en kan ik op afstand ook de instellingen aanpassen.
Op 1 van de Heltec heb ik een 6db omni antenne zitten en zie hiermee 3 nodes.
Als ik op het channel #test en dan Test verzend krijg ik mooi een reply van bots in het net.
Alleen als ik met de andere Heltec v4 en de standaard antenne een test stuur komt deze wel op de repeater thuis aan maar dan niks en het bericht gaat niet verder dan de repeater thuis.

Hoe kan ik zien of de repeater communiceert met andere repeaters ... ik heb het idee dat de RAK hoger geplaatst moet worden.

[ Voor 0% gewijzigd door iFloppy op 01-03-2026 21:33 . Reden: Kleine aanvulling ]

• Liegebeest
iFloppy schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:32:
Hoe kan ik zien of de repeater communiceert met andere repeaters ... ik heb het idee dat de RAK hoger geplaatst moet worden.
Je kan ergens de statistieken opvragen en zien hoeveel received en transmitted packets de repeater heeft.

• (KBX) Harkanoid
Rechtsboven in menu tools

• kosternet
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-03 13:01
(KBX) Harkanoid schreef op zondag 1 maart 2026 @ 11:24:
[...]
Als je vlakbij ijsselstein woont en hem.op.de Gerbrandy tv toren kan richten ja , die heeft links van 78+ km!
Zit op ongeveer 100 km van IJsstelstein (Ruurlo) dus zelfs die 78km wordt toch wat krap ;-) Ga mijn antenne eerst eens 2,5 meter hoger plaatsen. Dit weekend steigerpijp tegen de schuur denk ik ;)

• Beer070
Liegebeest schreef op zondag 1 maart 2026 @ 19:07:
Nou, ik heb echt geen geluk met die Wishmesh RAK repeaters. :(

Ze bleven elke week echt vastlopen, als in dat ze alleen nog via seriële verbinding aan te spreken waren. Goed, dan dus maar elke week opnieuw reflashen.

Wel, nu is er eentje ook echt dood-dood lijkt't. Hele dag aan de lader, maar geen enkele reactie op het reset knopje. En ook op de seriële poort niets te bereiken. Als in: ze verschijnt niet eens in de USB poorten van de online Flasher.

M'n tweede repeater ben ik al een tijdje niet bij in de buurt geweest, dus geen idee hoe die zich nu houdt.

Al die mensen die hopen dat LocalMesh / MeshCore de redding van Nederland gaat zijn, "wanneer het Internet uitvalt" of in tijde van nood gaan nog van een koude kermis thuiskomen

EDIT:
Volledig stroomloos maken, zowel paneel als accu losmaken, was weer nodig. Je moest er niet aan denken dat ie op het dak lag. :O
Mijn ervaring met T-beam en heltec v3 zijn wat betreft stabiliteit wel goed. netwerk stabiliteit kan nog wel beter.

Wat betreft de redding van Nederland: iets is beter dan niets. Nu kunnen we voor een paar tientjes lekker spelen en uitvinden wat wel en niet werkt. Tweaken is goedkoper dan uit eten of naar de kroeg... Mocht het ooit zover komen dat we dit echt nodig hebben dan heb ik liever de kennis vooraf opgebouwd dan dat ik dan moet uitvinden dat ik geen SMA<->N-type kabeltje heb.

• Liegebeest
Sprekend van “testen vooraf”: zijn jullie je bewust van de voorgenomen test om dit weekend op andere instellingen te gaan draaien?

https://assets.woodwar.com/meshcore_sf_test_plan.pdf

• Batino
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-03 15:32
Ik heb een LILYGO T-Beam met een 'goede' antenne en een Heltec V4 met een mindere antenne. De heb ik nu zo staan:
T-Beam → Bluetooth Companion (telefoon)
Heltec → USB Companion → Home Assistant

Dit werkt, maar de Heltec mist veel berichten die de T-Beam wel ontvangt, doordat de T-beam een betere antenne heeft. Daardoor zie ik op mijn telefoon meer berichten dan in HA.

Ik wil graag berichten kunnen lezen in HA, en via BLE op mijn telefoon in het geval dat er stroomuitval is, deze T-beam hangt aan een powerbank.

Hebben jullie advies hoe dit het beste te fixen, bijvoorbeeld MQTT gebruiken? Zoals ik het nu begrijp ben ik ook alleen een 'lezer' binnen meshcore, het lijkt mij ook leuk om bij te dragen om het netwerk te versterken.

• iFloppy
Liegebeest schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:52:
[...]

Je kan ergens de statistieken opvragen en zien hoeveel received en transmitted packets de repeater heeft.
De vraag is zijn dit mijn eigen pings of van andere. Zal binnenkort eens een screenshot maken en deze plaatsen.
Wat ik zal testen:
- Bootup de RAKs
- 2 uurtjes de repeater niet benaderen
- Status display uitlezen
Ik verwacht dat er berichten uitgewisseld zijn.

Screenshot stats added:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46XZdcj3a1w7uXhfCnazsJgl9LU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOJJUg2JFMGPmYKq2359Qr1u.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door iFloppy op 04-03-2026 13:42 ]

• iFloppy
Liegebeest schreef op zondag 1 maart 2026 @ 21:52:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46XZdcj3a1w7uXhfCnazsJgl9LU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DOJJUg2JFMGPmYKq2359Qr1u.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij werkt de repeater ... maar als ik een client in de buurt heb zie ik wel dat de client 1 repeater heard . Maar volgens mij hopt deze dan niet door. Als ik met de client het dak op ga en dan via #test een test die dan zie ik meerdere repeaters en komt hij via mijn repeater ook weer terug als ik in de logging kijk.

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 19:49
Liegebeest schreef op dinsdag 3 maart 2026 @ 10:29:
Sprekend van “testen vooraf”: zijn jullie je bewust van de voorgenomen test om dit weekend op andere instellingen te gaan draaien?

Gaat iemand hier iets mee doen?
1 dag per setting is wel erg kort.
Waarom niet gewoon van cr8 naar cr5?

• Liegebeest
Ik zeg, neem contact op met de initiatiefnemers. :) ik geef t ook alleen maar door.

Mijn grootste twijfel is: zie maar eens kritieke massa te hebben voor deze test. Ik verwacht niet dat ze genoeg deelnemers gaan hebben.

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 28-03 09:28
Ja ik zet hem ook om op die andere instellingen, leuk om te proberen. Dat iedereen uiteindelijk moet omschakelen komt ook wel goed. Ging de vorige keer ook prima naar de narrow settings.

• Snelletomaat
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 28-03 09:28
iFloppy schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 19:03:
[...]

[Afbeelding]

Volgens mij werkt de repeater ... maar als ik een client in de buurt heb zie ik wel dat de client 1 repeater heard . Maar volgens mij hopt deze dan niet door. Als ik met de client het dak op ga en dan via #test een test die dan zie ik meerdere repeaters en komt hij via mijn repeater ook weer terug als ik in de logging kijk.
Alle repeaters sturen alle berichten van iedereen door. Als jouw companion zegt 1 repeat heard dan is dat jouw eigen repeater die de companion hoort. Maar je bericht gaat met een beetje geluk echt heel NL door, langs honderden repeaters :) Dat is ook de reden dat de mesh vol raakt al, ieder berichtje gaat als een flood overal naartoe. En dat zijn allemaal transmits.

Je kunt zelf zien hoe ver en hoe de berichten lopen:
1. Voeg #mc-radar in je companion
2. Stuur een bericht in dit kanaal
3. Kijk op https://mc-radar.woodwar.com/test-inspector/ en zoek jouw bericht op. Klik op 'view'

Klik op Animate en zie :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIEJu5ETNQJhHJYiYAe9gX70CmQ=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PqSSz79o1agh7OmAD6qo23Ch.jpg?f=user_large

• marc1990
De release frequentie is lekker hoog. 1.14 is nu ook uit. https://github.com/meshcore-dev/MeshCore/releases
Change log:

multibyte path hash support
new CLI command: “get/set loop.detect …”
new CLI command: “get/set path.hash.mode …”
new CLI command: “get bootloader.ver”
new CLI command: “discover.neighbors”
new radio AGC reset implementation
HeltecV4 power fixes
RAK3401 power optimisations
Heltec Tracker V2 power fixes

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter

Dit is/was het testplan. Mijn repeater heeft de SF7 settings, mijn companion wil ze niet onthouden.
Kan dus nu mijn repeater flashen omdat ik er niet meer in kom. Gelukkig staat ie niet onbereikbaar op het dak :P

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Postman81
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Postman81

Belt normaal maar 1 keer.

marc1990 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 08:29:
De release frequentie is lekker hoog. 1.14 is nu ook uit. https://github.com/meshcore-dev/MeshCore/releases

[...]
Om de multibyte path hash support ook te gebruiken moet je in de repeater via de cli (via de gui nog niet beschikbaar; voor de companions wel, onder Experimental settings), het volgende commando uitvoeren
code:
1
set path.hash.mode 2
Dat laat de de repeater de 3 bytes gebruiken om zich te identificeren. Meer informatie hierover staat op de blog van Ripple Radios https://buymeacoffee.com/...-diagnostics-improvements

• Liegebeest
franssie schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 17:34:

Dit is/was het testplan. Mijn repeater heeft de SF7 settings, mijn companion wil ze niet onthouden.
Kan dus nu mijn repeater flashen omdat ik er niet meer in kom. Gelukkig staat ie niet onbereikbaar op het dak :P
Ik zit ook op SF7... het is wat stilletjes :)

EDIT: Ha, nee, het werkt... ik hoor in elk geval binnen Almere het een en ander.

[ Voor 8% gewijzigd door Liegebeest op 06-03-2026 22:03 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Liegebeest schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 22:01:
[...]

Ik zit ook op SF7... het is wat stilletjes :)

EDIT: Ha, nee, het werkt... ik hoor in elk geval binnen Almere het een en ander.
Terug van een (fantastische) theatervoorstelling en borrel kwam ik erachter dat ik een foute freq in mijn companion had gezet 8)7
Nu staat alles wel goed, morgen maar eens de zaterdag test ook meedoen. Voor nu laat ik het nog even op SP7 staan - morgen dus SP6
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8dptZEG99wHV53PpIW5cb4ulP9g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DriuqUMYGyCeTgdSRtti69Ns.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door franssie op 07-03-2026 01:37 ]

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:56
Postman81 schreef op vrijdag 6 maart 2026 @ 18:35:
[...]

Om de multibyte path hash support ook te gebruiken moet je in de repeater via de cli (via de gui nog niet beschikbaar; voor de companions wel, onder Experimental settings), het volgende commando uitvoeren
code:
1
set path.hash.mode 2
Dat laat de de repeater de 3 bytes gebruiken om zich te identificeren. Meer informatie hierover staat op de blog van Ripple Radios https://buymeacoffee.com/...-diagnostics-improvements
However, it will take sometime until enough repeaters have updated to v1.14.0, and if an older repeater receives a packet with path hash size 2 or 3, it will simply discard the packet.

Ook zo'n instelling waarbij je tegelijk om moet, omdat het niet backwards compatibel is. Zet je companion maar eens op 2 bytes, mijn repeater v1.13.0 doet er dan niets mee, je bent direct geïsoleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7jwyZ9RKnmpPqgDBu8WW_oRri30=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ocyA93QR95mDPvBOQaQAXKxk.png?f=fotoalbum_large

• stormfly
Liegebeest schreef op donderdag 5 maart 2026 @ 11:30:
Ik zeg, neem contact op met de initiatiefnemers. :) ik geef t ook alleen maar door.

Mijn grootste twijfel is: zie maar eens kritieke massa te hebben voor deze test. Ik verwacht niet dat ze genoeg deelnemers gaan hebben.
Het gaat best aardig in regio Utrecht, de Gerbrandytoren doet ook mee dat helpt enorm. Het is nu al provincie overschrijdend en we chatten er lekker op los.

• Postman81
  • Niet online

Postman81

stormfly schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:24:
[...]

However, it will take sometime until enough repeaters have updated to v1.14.0, and if an older repeater receives a packet with path hash size 2 or 3, it will simply discard the packet.

Ook zo'n instelling waarbij je tegelijk om moet, omdat het niet backwards compatibel is. Zet je companion maar eens op 2 bytes, mijn repeater v1.13.0 doet er dan niets mee, je bent direct geïsoleerd.
Klopt, mijn companion heb ik ook weer op 1 byte gezet. Maar de repeaters zouden wel al zonder problemen op 3 bytes gezet kunnen worden.

• stormfly
Postman81 schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 09:00:
[...]

Klopt, mijn companion heb ik ook weer op 1 byte gezet. Maar de repeaters zouden wel al zonder problemen op 3 bytes gezet kunnen worden.
Ja werkt dat wel, is dat ergens getest? Lastig dat ze dan weer 3 opties maken ipv 2 8) wie kiest welke optie...

• theezeefje
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-03 13:08

theezeefje

Poehee

mijn repeaters ingesteld met:
set path.hash.mode 2

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

• Liegebeest
stormfly schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 07:26:
[...]

Het gaat best aardig in regio Utrecht, de Gerbrandytoren doet ook mee dat helpt enorm. Het is nu al provincie overschrijdend en we chatten er lekker op los.
Na de wissel van vrijdag ging t nog wel in mijn wijk, maar m’n kantoor is nu echt geïsoleerd. En na de wissel van vannacht hoort echt niemand mij; ik kom de wijk niet meer uit en ik hoor ook echt veel minder.

• marc1990
Hier was SF7 prima. Maar SF6 was maar een minimaal aantal berichten. SF6 werkt helemaal niet op mijn CP LilyGO T-Beam V1.2 AXP2101. Heltec V4 repeater werkt wel.
Advert kwamen zonder problemen binnen. Zonder grote verschillen tussen SF8/7/6. Ook op de link van 25 km. Zenden op SF6 was wel matig zover ik kon zien zonder CP.
Nu weer terug naar SF8

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik zag hier voorbijkomen dat er nieuwe firmware was en in de release notes zag ik ook veel fixes voor de Heltec v4. Sinds ik mijn repeater (Zelhem, Achterhoek) hier actief heb, lukt het me nog vrijwel niet om berichten weg te krijgen. Berichten ontvangen lukt wel. Ik wil vanavond eens kijken of nieuwe firmware helpt. Blijven alle instellingen bewaard of moet ik na de update alles opnieuw instellen?

• Postman81
  • Niet online

Postman81

wolly_a schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:02:
Ik zag hier voorbijkomen dat er nieuwe firmware was en in de release notes zag ik ook veel fixes voor de Heltec v4. Sinds ik mijn repeater (Zelhem, Achterhoek) hier actief heb, lukt het me nog vrijwel niet om berichten weg te krijgen. Berichten ontvangen lukt wel. Ik wil vanavond eens kijken of nieuwe firmware helpt. Blijven alle instellingen bewaard of moet ik na de update alles opnieuw instellen?
Als je via de webflasher alleen 'Flash' kiest, en niet 'Erase device' aanvinkt, zouden alle instellingen bewaard moeten blijven.

• Postman81
  • Niet online

Postman81

theezeefje schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 15:20:
mijn repeaters ingesteld met:
set path.hash.mode 2
Top! Als je ook nog het volgende doet, helpt dat hopelijk een beetje tegen packet storms/rondzingen.
code:
1
set loop.detect minimal

• Postman81
  • Niet online

Postman81

stormfly schreef op zaterdag 7 maart 2026 @ 12:50:
[...]

Ja werkt dat wel, is dat ergens getest? Lastig dat ze dan weer 3 opties maken ipv 2 8) wie kiest welke optie...
Dat lijkt er wel op, mijn repeater (die op 3-byte hash (mode 2)) staat ingesteld, repeat netjes ook alle 1- en 2-byte hashes. Zaak is nu om zoveel mogelijk repeaters deze instellingen te laten doen, zodat de companions hier later ook gebruik zonder problemen gebruik van kunnen maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Postman81 op 08-03-2026 14:28 ]

• theezeefje

theezeefje

Poehee

ik zie dat op letsmesh.net de observer software nog niet is geupdate naar 1.14.
nu kun je die zelf bakken, maar ik heb geen idee hoe.
iemand hier ervaring mee ?

Vroeger, toen de kratten bier nog van hout waren, en je moest doorzuipen om de kachel warm te houden....

• wolly_a
  • Niet online
Erg frustrerend… Ik ben sinds de kerstdagen bezig met Meshcore. Mijn repeater is een Heltec v4 met een buitenantenne op het dak. Mijn Companion is een Heltec v3.

Berichten ontvangen lijkt geen probleem. Ik zie ongeveer 95% van de berichten die ik ook zie op bijvoorbeeld MC Radar. Echter berichten het netwerk opsturen lijkt onmogelijk. In de afgelopen maanden heb ik 2 keer een reactie gehad op een testbericht.

Probleem is een beetje dat de spoeling in de Achterhoek nog een beetje dun is. De enige, beetje redelijke nodes, lijken in Zutphen, Didam en Varsseveld te zitten. Ik, in Zelhem, zit waarschijnlijk net te ver weg van deze nodes.

Ik heb nu een antenne besteld met nog wat meer gain. Hopelijk brengt dat nog wat extra bereik. Wat kan ik nog meer doen? Kan ik de Heltec v4 nog wat meer opkietelen? Moet ik zelf een bridge gaan runnen om aansluiting te maken met het netwerk en hoe werkt dat?

• theezeefje

theezeefje

Poehee

wolly_a schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:15:
Erg frustrerend… Ik ben sinds de kerstdagen bezig met Meshcore. Mijn repeater is een Heltec v4 met een buitenantenne op het dak. Mijn Companion is een Heltec v3.

Berichten ontvangen lijkt geen probleem. Ik zie ongeveer 95% van de berichten die ik ook zie op bijvoorbeeld MC Radar. Echter berichten het netwerk opsturen lijkt onmogelijk. In de afgelopen maanden heb ik 2 keer een reactie gehad op een testbericht.

Probleem is een beetje dat de spoeling in de Achterhoek nog een beetje dun is. De enige, beetje redelijke nodes, lijken in Zutphen, Didam en Varsseveld te zitten. Ik, in Zelhem, zit waarschijnlijk net te ver weg van deze nodes.

Ik heb nu een antenne besteld met nog wat meer gain. Hopelijk brengt dat nog wat extra bereik. Wat kan ik nog meer doen? Kan ik de Heltec v4 nog wat meer opkietelen? Moet ik zelf een bridge gaan runnen om aansluiting te maken met het netwerk en hoe werkt dat?
de hoogte in, das het enige wat telt.

[ Voor 3% gewijzigd door theezeefje op 08-03-2026 18:25 ]

• wolly_a
  • Niet online
theezeefje schreef op zondag 8 maart 2026 @ 18:24:
[...]

de hoogte in, das het enige wat telt.
Da's nou net wat ik niet wilde horen :P Ik wacht even wat mijn nieuwe antenne gaat doen zodra deze binnen is en anders moet ik overwegen om het dak op te gaan met extra lengte buis. De antenne zit nu al op het hoogste punt.

• kosternet
wolly_a schreef op zondag 8 maart 2026 @ 13:02:
Hier Ruurlo. Zal eens kijken of ik je kan vinden.

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:32
Ik ben ook redelijk nieuw in de wereld van Lora en loop nog tegen wat uitdagingen aan. Ik ben begonnen met mijn twee Heltec V4's over Meshtastic, helaas doodse stilte hier in het oosten van het land, uiteindelijk 1 node opgepikt, maar dat wordt hem dus helaas niet voor mij.

Toen mijn devices geflashed naar Meshcore, toen vond hij directe vele tientallen nodes en berichten versturen werkte ook direct! :)

Dus ik heb helaas (nog) geen keuze, maar nu wil ik een van mijn Heltecs inzetten als repeater, maar het zou wel tof zijn als ik stats van de repeater uit kan lezen via Home Assistant.

Nu snap ik iets niet; Ik heb mijn Heltec kunnen flashen met de companion app met wifi ondersteuning, het verbinden via wifi lukt en ik kan hem in HA hangen, maar de companion versie heeft ook een optie om als repeater te functioneren, zo ver allemaal prima! Maar er is ook losse repeater firmware voor Meshcore, maar ik kan niet ontdekken hoe ik deze zou kunnen verbinden met Wifi of HA.

Wat is het verschil tussen deze varianten? Iemand tips voor me? :)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-03 17:56

JT

VETAK y0

elsinga schreef op zondag 15 februari 2026 @ 09:32:
[...]

Ik zou ook even goed kijken naar de Noise Floor. De antenne is vrij breedbandig en daardoor komen 2-5G signalen hard binnen en verstoren de ontvangst op 869MHz. Ik heb om die reden een McGill 9dBi antenne gekocht, die heeft een bandbreedte van maar 5MHz en onderdrukt daarmee hopelijk (ik ga 'm vanmiddag aansluiten) de GSM signalen van 500m en 40MHz verderop.
Hoe heeft dit uitgepakt?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Liegebeest
Danielson schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:48:
Maar er is ook losse repeater firmware voor Meshcore, maar ik kan niet ontdekken hoe ik deze zou kunnen verbinden met Wifi of HA.
De enige firmware die Bluetooth of Wifi ondersteunt is die voor de companion. Repeaters en room servers ondersteunen alleen Meshcore.

Ja theoretisch kunnen companions tegenwoordig ook repeaten, maar het wordt zeker niet aangeraden; de mesh is al zo vol.

• Beer070
Liegebeest schreef op maandag 9 maart 2026 @ 21:26:
[...]

De enige firmware die Bluetooth of Wifi ondersteunt is die voor de companion. Repeaters en room servers ondersteunen alleen Meshcore.

Ja theoretisch kunnen companions tegenwoordig ook repeaten, maar het wordt zeker niet aangeraden; de mesh is al zo vol.
Mijn t-beam repeater met paneel en 4 accu’s redt het momenteel nog net niet, dus nog even wachten met op het dak bouwen. Ik zit nu te twijfelen om een tweede paneel toe te voegen of usb/5v naar het dak krijgen.
Gezien de lengte naar het dak en het idee van bliksem zou ik liever een tweede paneel bijplaatsen.
Geen idee of de ‘bat module’ dit aankan…

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-03 09:16

elsinga

=8-)

JT schreef op maandag 9 maart 2026 @ 16:12:
[...]

Hoe heeft dit uitgepakt?
Nog niet. Zodra ik de boel buiten geplaatst heb laat ik het uiteraard weten.

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• iFloppy
Laatst een test gedaan met de Heltec v4 en onderstaande antenne.
Alles bij een open raam op de eerste verdieping gelegd en een test bericht gestuurd, gemiddeld 2 tot 3 repeaters werden er gehoord.
Ook met #mc-radar zag ik dat test berichten het hele land doorging.
Nu de repeater maar eens hoger plaatsen met de nieuwe antenne. Zijn er mensen met ervaring het signaal te versterken in landelijke gebieden?
Had er 1 besteld op Ali maar dat is volgens mij maar 1 weg 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XYc_wegg5AM2nofl14NoPoW3T7A=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZbRNauu5I64csW3nGbvDJ3WD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g1whL4jTHFkmHtOVA_zxvYNatEU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ZoLA6OzPsjT5S3bXMv4eX49K.jpg?f=user_large

• kosternet
iFloppy schreef op dinsdag 10 maart 2026 @ 20:09:
... Zijn er mensen met ervaring het signaal te versterken in landelijke gebieden?
Had er 1 besteld op Ali maar dat is volgens mij maar 1 weg 🤔
Kom je daarmee niet boven het toegestane vermogen uit? Overigens heeft het inderdaad niet veel zin om éénweg te versterken omdat je dan een asynchrone verbinding krijgt. Ik zit ook buitengebied achterhoek en kan maar heel beperkt zenden, en ontvang wel vrij veel. Ik moet nog wat tweaken aan de plaatsing van de antenne vermoed ik. Ook andere kabel kan denk ik helpen.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Aan hoogte (en antenne natuurlijk) heb je meer dan aan versterken, want dat werkt wel 2 kanten op inderdaad.

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-03 07:44
Voor onze lokale huisartsen-groep willen we op zoek naar een manier om met elkaar te communiceren als de stroom uitvalt / bom valt / ... en we toch willen coordineren onderling 'wie heeft er nog morfine, hechtpleisters,...'. Het mooiste zou zijn als er een oplossing is met voice. Nu brengt mijn zoektocht me (oa) hier, maar als ik het goed begrijp is Meshtastic/core alleen voor text-based berichten en zijn er wat individueen die experimenteren met voice, maar dat is nog zeker geen deel van de officiele code.

2 vragen;
- is het een betrouwbaar netwerk; kortom, als iedereen het tegelijkertijd gaat gebruiken in onze stad, kunnen wij elkaar nog wel onderling benaderen?
- zit er een vorm van encryptie op; dat alleen het huisartsenverkeer door gewenste clients ontsleuteld kan worden? We kunnen dan vooraf de sleutels delen bijv.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@MoiZie vroeger was de fiets een wat omslachtig maar effectief middel.
Meshcore/Meshtastic heeft verleutelde kanalen die je kan aanmaken, dus inderdaad de sleutels delen (QR codes uitprinten en naast de noodzendfrequenties in de meterkast hangen, of bij je noodradio ontvangst set bewaren).
Zenden met voice kan ook, maar dan kom je uit op 27MC / PMR maar daar is geen envryptie teogestaan. Of je moet allen een zendamateur licentie halen (examen) dan zijn er wel wat meer mogelijkheden maar daar ook geen encryptie (behlave je eigen code boek natuurlijk, mag ook niet maar grensgeval)

• ramonfincken
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-03 15:11
MoiZie schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 19:14:
Voor onze lokale huisartsen-groep willen we op zoek naar een manier om met elkaar te communiceren als de stroom uitvalt / bom valt / ... en we toch willen coordineren onderling 'wie heeft er nog morfine, hechtpleisters,...'. Het mooiste zou zijn als er een oplossing is met voice. Nu brengt mijn zoektocht me (oa) hier, maar als ik het goed begrijp is Meshtastic/core alleen voor text-based berichten en zijn er wat individueen die experimenteren met voice, maar dat is nog zeker geen deel van de officiele code.

2 vragen;
- is het een betrouwbaar netwerk; kortom, als iedereen het tegelijkertijd gaat gebruiken in onze stad, kunnen wij elkaar nog wel onderling benaderen?
- zit er een vorm van encryptie op; dat alleen het huisartsenverkeer door gewenste clients ontsleuteld kan worden? We kunnen dan vooraf de sleutels delen bijv.
Kijk ook eens naar portofoons en spreek een etiquette af

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:17
Een eigen mesh op een andere frequentie dan de rest zou ook nog kunnen helpen.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 25-03 14:32

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Danielson schreef op maandag 9 maart 2026 @ 12:48:
Nu snap ik iets niet; Ik heb mijn Heltec kunnen flashen met de companion app met wifi ondersteuning, het verbinden via wifi lukt en ik kan hem in HA hangen, maar de companion versie heeft ook een optie om als repeater te functioneren, zo ver allemaal prima! Maar er is ook losse repeater firmware voor Meshcore, maar ik kan niet ontdekken hoe ik deze zou kunnen verbinden met Wifi of HA.

Wat is het verschil tussen deze varianten? Iemand tips voor me? :)
Repeater kan niet in HA, die beheer je via een companion. Als je een paar betrouwbare repeaters in je omgeving hebt, heeft het ook niet heel veel meerwaarde om er zelf één op te hangen. De repeater in de companion is een optie van de meest recente firmware, het nadeel tov Meshtastic was dat je óf directe verbinding moet hebben met je peers, óf via een dedicated repeater. Meshtastic was daarentegen op WHY2025 nauwelijks bruikbaar omdat er zoveel repeaters waren dat je al door je maximum aantal hops heen was voordat je de rand van het terrein bereikt had.
De derde optie is een room-server, daar kun je ook op aanzetten dat hij als repeater werkt. Companions kunnen daar berichten plaatsen en anderen kunnen die berichten dan op een later moment ontvangen, wanneer ze binnen bereik zijn. (en het wachtwoord van de room hebben)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Liegebeest
2 vragen;
I am not a lawyer this is not legal advice. Maar als iemand die haar werk heeft in cybersecurity en in risk management: Nee. Niet doen. Niet doen.

Het netwerk is onbetrouwbaar, de encryptie zou okay kunnen zijn maar weet je het wel zeker?. En ongetwijfeld niet goedgekeurd voor gebruik in een medische setting.

[ Voor 13% gewijzigd door Liegebeest op 12-03-2026 21:00 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Liegebeest schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 20:55:
[...]

I am not a lawyer this is not legal advice. Maar als iemand die haar werk heeft in cybersecurity en in risk management: Nee. Niet doen. Niet doen.

Het netwerk is onbetrouwbaar, de encryptie brak. En ongetwijfeld niet goedgekeurd voor gebruik in een medische setting.
Is de encryptie zo zwak dan? Ik heb een risico management achtergrond maar zou het als extra kanaal wel adviseren, net zoals de fiets die ik eerder al noemde.

• Liegebeest
franssie schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:01:
[...]

Is de encryptie zo zwak dan? Ik heb een risico management achtergrond maar zou het als extra kanaal wel adviseren, net zoals de fiets die ik eerder al noemde.
Ik heb m'n tekst aangepast, naar "de encryptie zou okay kunnen zijn" met de vraag of we er wel zeker van kunnen zijn. De shit is: de firmware broncode is als het goed is open source, maar de broncode van de Android en iOS apps niet. En voordat je zoiets inzet voor medische doeleinden of er op gaat vertrouwen zou ik er echt experts naar laten kijken.

Afgezien daarvan: de betrouwbaarheid van het netwerk is ook best ruk. Vaak genoeg dat een bericht bij mij de wijk niet eens uitkomt.

Ik zal toegeven, het is lovenswaardig dat men op zoek is naar alternatieven voor noodgevallen. Maar er zijn ongetwijfeld betere oplossingen voor medische communicatie.

Ik snap de shiny-new-cool factor van Meshcore, maar denk niet dat dit de gehoopte verlossing biedt.

EDIT: ... het blijft jammer dat't semafoon netwerk weg is :)

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Liegebeest schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:09:
[...]

I
EDIT: ... het blijft jammer dat't semafoon netwerk weg is :)
Dat had toch nul nada encryptie?
Hoe dan ook. Een apotheek en arts moeten iets. Voordat we telefoon hadden lukte het ook, minder goed, maar het lukte. Denk dat er best wel lessen te leren zijn uit oorlogsgebieden. Geen communicatie is denk ik dodelijker dan slechte trage communicatie.
Als je het afzet tegen de standaarden van nu in vredestijd moet er altijd worden ingeleverd op van alles.

• Bas...
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 20:32
Kpn nationaal 3 schijnt nog altijd in de lucht te zijn. Pocsag protocol op 172,450 MHz. Kan iedereen meelezen inderdaad.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Bas... schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:31:
Kpn nationaal 3 schijnt nog altijd in de lucht te zijn. Pocsag protocol op 172,450 MHz. Kan iedereen meelezen inderdaad.
Ha geinig, zal mijn rtl sdr er eens naar laten luisteren. Dat dat het allemaal p2000 was geworden maar dat is alleen hulpverlening

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:08
franssie schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:35:
[...]

Ha geinig, zal mijn rtl sdr er eens naar laten luisteren. Dat dat het allemaal p2000 was geworden maar dat is alleen hulpverlening
https://www.rtl-sdr.com/rtl-sdr-tutorial-pocsag-pager-decoding/

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-03 09:16

elsinga

=8-)

Liegebeest schreef op donderdag 12 maart 2026 @ 21:09:
[...]
Afgezien daarvan: de betrouwbaarheid van het netwerk is ook best ruk. Vaak genoeg dat een bericht bij mij de wijk niet eens uitkomt.
Dat zou je kunnen ondervangen door met deze oplossing op een eigen frequentie te gaan zitten, dat te testen en dan de eigen repeater uit te zetten. Die kan in noodsituaties dan weer aan, eventueel gevoed door een grote powerbank. Gaat lokaal wel goed komen.

En de encryptie... Tja, die is asymetrisch en dus loop je sotre now decrypt later risico ivm quantum computing. Dat gezegd hebbende is het wel industry standard encryptie en is de kans dat iemand de moeite gaat nemen dit te decrypten klein. Hier kun je wel een goede risico analyse op loslaten en ik gok dat daar uit komt dat het risico van decryptie opweegt tegen de onbeschikbaarheid van communicatie.

[ Voor 28% gewijzigd door elsinga op 13-03-2026 09:13 . Reden: Encryptie stuk toegevoegd ]

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

• Beer070

2 vragen;
Buiten de verscheidene antwoorden die de risico analyse onder ‘normale omstandigheden’ behandelen en de betrouwbaarheid van de gangbare MeshCore frequentie bespreken lijkt het me toch leuk om een theoretische overweging van een ontwerp in te gaan:
De genoemde doelstelling: (corrigeer waar incorrect)
- in een situatie waar het gehele land plat ligt toch nog over enige afstand kunnen communiceren.
- liefst enigsinds betrouwbaar maar toch best effort
- liefst niet te duur (glasvezel laten leggen is veel betrouwbaarder maar kost meer)
- ook werkbaar in geval van stroomonderbreking?
Vragen die bij mij opkomen:
+ Hoe groot is een geringe afstand? (<5km, 5-10km, >20km)
+ Om hoeveel locaties gaat het?
+ heb je zelf een beheer en test organisatie die het systeem kan testen op werking, en bijvoorbeeld onderhoud van accu’s en batterijen?
+ kan je een communicatie protocol opzetten en onderhouden?
Ik ben voor een vriendenkring en gezinnen een vergelijkbaar netwerk aan het opzetten, om in geval van rampspoed toch elkaar te kunnen vinden.

@Liegebeest bij een ramp en levensbedreigende situaties gaan privacy overwegingen vrijwel altijd als eerste het raam uit en zijn we als samenleving vooral gericht op het redden van mensen. Vanuit een risico perspectief zou ik het gegeven negatieve advies hier niet verwachten.
De hulpvraag: “heeft er iemand nog medicijnen om levens te redden?” zal in mijn ogen vanwege ‘risico’ nooit geblokkeerd worden op basis van gebrek aan encryptie of mogelijk zwakke IOS/Android software.

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-03 07:44
Dank voor alle eerlijke antwoorden. Om er even kort op in te gaan; het gaat inderdaad om voorraadbeheer/tips&tricks en evt verwijzen (oeh en natuurlijk de medische ondergrondse zoals in 1940-1945 :+ ). Encryptie is leuk, maar we gaan geen dossiers naar elkaar versturen, het is echt voor de nood. Het moet dus low power zijn (een paar power banks moeten het volhouden), 'buy and forget'. Ik lees iets over afhankelijkheid van ios / android apps; dat is al een flink nadeel; betekent niet 1, maar 2 apparaten om te onderhouden per praktijk.
Qua afstand; als je de 10 km haalt door gebouwen heen, is dat al zeer mooi! Maar de praktijken zitten hemelsbreed zo'n 1-2 km van elkaar. (9 stuks in totaal) En 1 staat op een flinke hoogte, dus als die op hun dak een antenne kunnen zetten....

Maar klinkt niet alsof meshtastic fantastic is hiervoor. Wellicht dan de genoemde portofoons gewoon overwegen.

• Beer070
MoiZie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:48:
Dank voor alle eerlijke antwoorden. Om er even kort op in te gaan; het gaat inderdaad om voorraadbeheer/tips&tricks en evt verwijzen (oeh en natuurlijk de medische ondergrondse zoals in 1940-1945 :+ ). Encryptie is leuk, maar we gaan geen dossiers naar elkaar versturen, het is echt voor de nood. Het moet dus low power zijn (een paar power banks moeten het volhouden), 'buy and forget'. Ik lees iets over afhankelijkheid van ios / android apps; dat is al een flink nadeel; betekent niet 1, maar 2 apparaten om te onderhouden per praktijk.
Qua afstand; als je de 10 km haalt door gebouwen heen, is dat al zeer mooi! Maar de praktijken zitten hemelsbreed zo'n 1-2 km van elkaar. (9 stuks in totaal) En 1 staat op een flinke hoogte, dus als die op hun dak een antenne kunnen zetten....

Maar klinkt niet alsof meshtastic fantastic is hiervoor. Wellicht dan de genoemde portofoons gewoon overwegen.
Voor het bereik van 1-2km en de wens voor voice zou ik zeker eerder kiezen voor een setje portofoons.
In het ergste geval moet die op hoogte de berichten doorsturen, maar lijkt me een gezonde afweging.
Ik heb voor sommige vakanties een set Motorola walkietalkies met een open bereik van 10km, waren dacht ik 60 euro per twee. Zorg wel dat er een handleiding is hoe en wanneer die te gebruiken (en te testen)...

• Liegebeest
Ik geef toe: mijn reactie was kneejerk en daardoor wat te heftig.

Ik wil er vooral voor waken dat een stukje kritieke infrastructuur (de lokale zorg) zich afhankelijk gaat maken van een uit de hand gevlogen hobbyprojectje.

De eerder aanbevolen portofoons hebben een bewezen track record van betrouwbaarheid. Het zijn vaste standaarden, het gebruik is dood simpel en als je ze netjes onderhoud en in de lader houdt (of regelmatig controleert) kan je ze op elk moment gebruiken.

Dat kan ik van Meshcore nog niet zeggen. Door het hoge experimenteer- en hobby-gehalte is er continu onderhoud aan nodig. Een regelmatige stroom aan software updates, zowel op de end-user devices, op de companions en op de repeaters. En zoals MoiZie zelf al zei: een afhankelijkheid van meer end-user devices is ook niet ideaal. En varend op mijn eigen ervaringen: repeaters die je steeds moet babyen om maar in de gaten te houden dat ze niet weer crashen of vastlopen. Over het algemeen geen spul dat je maandenlang uit kan laten staan totdat het Uur U daar is

Als @MoiZie en diens collega's een noodoplossing willen voor hun lokale zorg, zou ik vooral suggesties in gaan winnen bij de lokale veiligheidsregio / driekhoek. Ik hoop dat die partijen toch echt wel goede plannen klaar hebben liggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Liegebeest op 15-03-2026 08:33 ]

• Liegebeest
MoiZie schreef op vrijdag 13 maart 2026 @ 15:48:
Het allereerste stukje kan je welhaast vergeten, tenzij je een centrale repeater op een heel hoog punt kan hebben. En dan nog kan het kielekiele zijn. Ter illustratie: op ongeveer 10km afstand van me zit 33-Almere Centrum bovenop het WTC als ik me niet vergis. Die kan ik thuis op zolder net aan horen, maar die toren ontvangt mij absoluut niet.

Ik heb het in mijn woonwijk getest: mijn eigen repeater op zolder hoor ik vanaf grondniveau in de wijk tot ong. 300m. Op die afstand reageert de repeater gelukkig ook nog op mijn berichten, maar daar houdt het wel op.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:27
Liegebeest schreef op zondag 15 maart 2026 @ 08:40:
[...]Het allereerste stukje kan je welhaast vergeten, tenzij je een centrale repeater op een heel hoog punt kan hebben. En dan nog kan het kielekiele zijn. Ter illustratie: op ongeveer 10km afstand van me zit 33-Almere Centrum bovenop het WTC als ik me niet vergis. Die kan ik thuis op zolder net aan horen, maar die toren ontvangt mij absoluut niet.
Ik heb het in mijn woonwijk getest: mijn eigen repeater op zolder hoor ik vanaf grondniveau in de wijk tot ong. 300m. Op die afstand reageert de repeater gelukkig ook nog op mijn berichten, maar daar houdt het wel op.
N=1. Dat jij er slechte ervaringen mee hebt hoeft natuurlijk niet aan de techniek an sich te liggen.
Er zijn ook personen die de wat langere afstanden wel voor elkaar krijgen.
En er zit natuurlijk verschil qua antennes tussen een sprietje van Ali voor een tientje en een zorgvuldig gebouwd systeem bedoeld om sensors op afstand (in de landbouw bijv.) in de gaten te kunnen houden.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• iFloppy
kosternet schreef op woensdag 11 maart 2026 @ 09:17:
[...]

Overigens heeft het inderdaad niet veel zin om éénweg te versterken omdat je dan een asynchrone verbinding krijgt. Ik zit ook buitengebied achterhoek en kan maar heel beperkt zenden, en ontvang wel vrij veel. Ik moet nog wat tweaken aan de plaatsing van de antenne vermoed ik. Ook andere kabel kan denk ik helpen.
Ik denk dat ik meer de hoogte in moet, vreemde is als ik een bericht uitstuur gaat dit meestal redelijk, ik word gehoord door mijn eigen repeater en 2 andere in de omgeving. Stuur ik een 2de bericht dan hoort alleen mijn eigen repeater het en als ik op #MC-Radar kijk zie ik niks staan of binnenkomen, dit lukt af en toe. Ik denk dat het een beetje dun bevolkt is met repeaters. Gemiddeld zitten ze op 5 tot 8 km verder.

Andere hoor ik wel goed ... en als het lukt om een bericht uit te sturen via MC-Radar dan gaat het ook snel het land door. Het lukt ook niet om een zin of meer dan 4 woorden weg te krijgen met de standaard settings: Frequentie: 869.618, Bandgwidth 62.5 kHz SF:8 C:8 Power:22 dBm. Iemand nog tips?

[ Voor 15% gewijzigd door iFloppy op 15-03-2026 12:25 . Reden: Aanvulling ]

• iFloppy
Als ik hier een woord plaats dan zie ik deze het netwerk overgaan, is wel gaaf om te zien.
Op het moment dat ik meerdere woorden verstuur is het stil.

• Beer070
Liegebeest schreef op zondag 15 maart 2026 @ 08:40:
[...]

Het allereerste stukje kan je welhaast vergeten, tenzij je een centrale repeater op een heel hoog punt kan hebben. En dan nog kan het kielekiele zijn. Ter illustratie: op ongeveer 10km afstand van me zit 33-Almere Centrum bovenop het WTC als ik me niet vergis. Die kan ik thuis op zolder net aan horen, maar die toren ontvangt mij absoluut niet.

Ik heb een vergelijkbare ervaring met de kleine heltec3 antenne’s. De repeater haalt met een gerichte antenne rustig 6km van achter glas en bebouwing.

• Liegebeest
Beer070 schreef op zondag 15 maart 2026 @ 18:22:
[...]

Ik heb een vergelijkbare ervaring met de kleine heltec3 antenne’s. De repeater haalt met een gerichte antenne rustig 6km van achter glas en bebouwing.
Nadeel van een gerichte antenne is wel dat je er de directe omgeving er weer niet super mee helpt (met uitzondering van hen die op het pad liggen).

Voor mijn kantoor zou t wel weer een mooie oplossing zijn, want ik ben letterlijk de enige in de buurt daar. Wat voor antenne heb je aan die repeater hangen?

• ramonfincken
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-03 15:11
welke wijk zit je @Beer070 ? Ik literatuurwijk ( bij de gamma )

• Beer070
Scheveningen. Mijn antenne logt richting het oost/zuid-oosten.

• Beer070
Liegebeest schreef op maandag 16 maart 2026 @ 06:48:
[...]

Nadeel van een gerichte antenne is wel dat je er de directe omgeving er weer niet super mee helpt (met uitzondering van hen die op het pad liggen).

Voor mijn kantoor zou t wel weer een mooie oplossing zijn, want ik ben letterlijk de enige in de buurt daar. Wat voor antenne heb je aan die repeater hangen?
Ik heb er een paar die lijken op deze:
https://nl.aliexpress.com/item/1005003732847391.html
Ik weet nog niet goed hoe ze presteren, beter dan de kleine heltec antenne, maar dat is niet zo moeilijk

• Liegebeest
Ik weet alleen niet waarom iedereen steeds denkt dat ik met "zo'n kleine antenne" zit... op al m'n apparatuur zit gewoon een 16-17cm antenne.

• Beer070
Liegebeest schreef op maandag 16 maart 2026 @ 19:31:
Ik weet alleen niet waarom iedereen steeds denkt dat ik met "zo'n kleine antenne" zit... op al m'n apparatuur zit gewoon een 16-17cm antenne.
Ik had het niet over de grootte van jouw antenne maar over de grootte van mijn originele heltec v3 antenne. (Als iemand hier van Kooten en de Bie bij denkt dan is de ‘pun intended’)
Die heltec v3 is misschien net 6cm

• big_tweaker
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 28-03 18:47
Ben benieuwd of het filmpje in dit artikel nog impact heeft op de drukte op het meshcore netwerk.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:27
Nieuwtje: Aangezien bij langdurige stroomuitval de communicatiesystemen van hulpdiensten binnen 8 uur uitvallen, zijn veiligheidsregio's op zoek naar systemen die in zo'n geval nog wel bruikbaar zijn.
Een van de opties die ze onderzoeken is Meshcore. Bron: NOS.nl

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Yaksa schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:51:
Nieuwtje: Aangezien bij langdurige stroomuitval de communicatiesystemen van hulpdiensten binnen 8 uur uitvallen, zijn veiligheidsregio's op zoek naar systemen die in zo'n geval nog wel bruikbaar zijn.
Een van de opties die ze onderzoeken is Meshcore. Bron: NOS.nl
Wel mooie backup in het artikel
Valt de stroom eerder uit, dan ontstaat er "een uitdaging", zegt hij. "Dan gaan we met autootjes rondrijden en berichten uitdelen."
Zelf zie ik eerder een rol voor 27MC in AM, ook betaalbare hardware en elke idioot kan met een beetje etherdisciplne training ermee omgaan.

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:08
franssie schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 17:58:
[...]

Wel mooie backup in het artikel

[...]

Zelf zie ik eerder een rol voor 27MC in AM, ook betaalbare hardware en elke idioot kan met een beetje etherdisciplne training ermee omgaan.
Mmm, als ik kijk naar de etherdiscipline op de repeater in IJsselstein zou dat juist het enige zijn wat me zorgen baart. Daarnaast zou ik meer naar DARES kijken omdat daar ook HF mee afgedekt is en het net wat zekerder is om op te bouwen.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Houtenklaas schreef op zaterdag 21 maart 2026 @ 18:15:
[...]

Mmm, als ik kijk naar de etherdiscipline op de repeater in IJsselstein zou dat juist het enige zijn wat me zorgen baart. Daarnaast zou ik meer naar DARES kijken omdat daar ook HF mee afgedekt is en het net wat zekerder is om op te bouwen.
Op PI2NOS, die bedoel je denk ik, is het een ramp. Maar dat is ook een boven regionale repeater. 27mc heeft die functie niet omdat het alleen simplex werkt. Een ja het is ook niet ideaal omdat elke idioot en bakkie kan kopen.

• wolly_a
  • Niet online
@franssie @Houtenklaas Als je ziet hoeveel bereik een goed geplaatste repeater of 70 cm of 2 m heeft, dan zou zoiets toch prima kunnen functioneren bij stroomuitval. Wil je het een beetje open houden, zodat iedereen met een portofoon noodsituaties kan doorgeven, dan doe je alles analoog. Zo werkten de hulpdiensten vroeger ook. Niet dat iedereen kon praten op het politiekanaal, maar onderling werkte het wel op die manier. Heb in mijn jeugdjaren heel wat tijd bij de scanner doorgebracht om te luisteren. De grote politiemast stond 50 meter van mijn slaapkamerraam. Wil je het wat minder toegankelijk, dan neem je DMR. Wel af te luisteren, maar toch wat meer gesloten.

In ander nieuws! Het lijkt geluk om het Meshcore netwerk in de Achterhoek weer wat uit te breiden. De afgelopen tijd hard geprobeerd om aansluiting te krijgen in Zelhem, daarover gesproken met @kosternet en @-Pi-air-, maar mede dankzij een plaatsgenoot die ook interesse heeft in Meshcore, lijkt het nu steeds wat beter mogelijk om berichten het netwerk op te krijgen.

Het is op sommige plekken nog heel dun in deze regio, dus ik hoop dat er mensen in bijvoorbeeld Doetinchem ook enthousiast worden en een mooie repeater op gaan zetten. Zelf moeten we vanuit hier aansluiting zoeken bij repeaters die soms 15 kilometer en verder weg zitten.

[ Voor 6% gewijzigd door wolly_a op 21-03-2026 20:47 ]

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23:12

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@wolly_a Misschien ga ik me dan in de regio Zutphen wel aansluiten. Eerst even spelen met een eenvoudig geval en als dat goed gaat een repeater op zolder hangen.

Doe eens een suggestie waar ik eenvoudige hardware (hier in NL?) kan kopen waarmee ik eerst kan spelen op mijn iPhone? Het liefste een complete kit met behuizing en accu. Wat raden jullie me aan en waar haal ik dat? Beter op Ali dan in NL?
Is dit wat?
Of kan ik beter dit bij Ali halen?
En zijn beide geschikt voor meshcore?

Als dat goed gaat ga ik op zoek naar de ideale configuratie (o.a. met de ideale antenne) voor een repeater op zolder.

[ Voor 25% gewijzigd door Hippe Lip op 21-03-2026 23:43 ]

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
'k Heb een Heltec V3 besteld voor de spielerei.

Begrijp ik goed dat de MeshCore app van Liam Cottle zo'n beetje moet hebben straks?

• Liegebeest
Voor op je telefoon? Correct en juist.

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Of de opensource variant: https://github.com/zjs81/meshcore-open

• Chris.nl
  • Niet online
Nice, ik ga ermee freubelen als Alie geleverd heeft. Ben ook voornemens t.z.t een off-grid repeater te plaatsen. 'k Zie op de kaart dat ik wellicht randje Kampen daadwerkelijk mijn steentje kan bijdragen.

'k Zal vast nog vragen hebben "Wat meest optimaal is" maar eerst 't spul maar eens in de vingers hebben :) Leuk voor de hobby.

-edit-

Na wat inlezen een SenseCAP Solar Node bij Alie besteld, en 4 goede button top 18650's in NL. Denk er zo wel aardig te zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Chris.nl op 23-03-2026 11:18 ]

• Beer070
Chris.nl schreef op zondag 22 maart 2026 @ 16:12:
Nice, ik ga ermee freubelen als Alie geleverd heeft. Ben ook voornemens t.z.t een off-grid repeater te plaatsen. 'k Zie op de kaart dat ik wellicht randje Kampen daadwerkelijk mijn steentje kan bijdragen.

'k Zal vast nog vragen hebben "Wat meest optimaal is" maar eerst 't spul maar eens in de vingers hebben :) Leuk voor de hobby.

-edit-

Na wat inlezen een SenseCAP Solar Node bij Alie besteld, en 4 goede button top 18650's in NL. Denk er zo wel aardig te zijn.
Ik heb de 18650’s bij NKON besteld. Waren de voordeligste voor A-grade batterijen.
De meeste overige spulletjes bij tinytronics (Heltec V3 en V4+ solar/accu controllers) en hf kits (antenne aansluitingen etc), zodra mijn setjes een beetje werken zal ik wat foto’s posten.

• Chris.nl
  • Niet online
Heltec v3 en Solar node komen hier uiterlijk 9 april binnen. Vandaag een Sensecap T1000 E ontvangen.

't Lijkt te werken, tenminste ik zie sommige berichten in het publieke kanaal, maar verzonden berichten komen nog niet aan. Tegenwind? :P

-edit-

'k Heb het momentum dat een repeater zich laat pingen, 'Hello World' zal er vast eens van komen. Eerst maar eens 24u afwachten.

-edit-

Heb 't inmiddels werkend. Er komt wel meer binnen dan ik kan versturen. Met een eigen repeater verwacht ik straks een prima lijntje te krijgen met de repeater van de lokale omroep.

Begrijp ik goed dat je beter een repeater hoog binnen op zolder kan hebben dan buiten laag aan de schuur?

[ Voor 101% gewijzigd door Chris.nl op 25-03-2026 11:43 ]

• hberntsen
Is proberen. Probeer ook verschillende plekken uit. 15 cm verder op zolder maakt bij mij best een verschil. Als je het wetenschappelijker wil testen kan je er een observer van maken. Op de analyser kan je je observer vergelijken met een andere. Als je er dan twee neerzet weet je het verschil ;)

• D.Stultiens
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 19:09
Beste knutselaars,
Afgelopen dagen heb ik me verdiept in deze techniek en sta te trappelen om ook wat hardware aan te schaffen. In mijn omgeving (Heumen) lijkt het een en ander al in de buurt te zijn, maar ik vermoed dat ik met een systeem ook een bijdrage kan leveren aan dekking.

Ik heb nog een paar vragen aan jullie als ervaringsdeskundigen;
- Mijn plan is om te starten met MeshCore en een repeater bij de nok van mijn schuin dak te plaatsen. Daarbij denk ik nu aan een beugel onder een dakpan vastzetten en tussen 2 pannen naar buiten te laten steken. Daar een pijp aan te monteren (ala PV panelen montage, alleen dan een verticale pijp uiteraard). Heeft 1 van jullie misschien een idee of een dergelijke beugel bestaat en waar te krijgen?

- Voor de repeater op het dak zit ik nu naar een SeeedStudio SenseCAP solar Node P1 (Pro) te kijken. De Pro variant is wat lastig te krijgen, maar de non-pro variant is wel goed te krijgen. Ik zie wel het voordeel om die uit te rusten met accu's (de GPS module vindt ik wat minder relevant als hij op een vaste plek staat). Ik lees daarbij dat type 18650 nodig is. Als ik op de site van NKON kijk, dan is er een grote keuze aan type 18650 accu's. Met name protected / uprotected, variatie in mAh en Ampére.
Klopt mijn aanname dat protected beter is dan unprotected? (en waarom)
Klopt mijn aanname dat de Ampére waarde niet zoveel uit maakt (de bordjes trekken nauwelijks vermogen)
Klopt mijn aanname dat mAh (opslag capp) zo groot mogelijk moet zijn voor langste bedrijfsduur?

Alvast bedankt voor het meendenken!

• (KBX) Harkanoid
Ik voed ze.hier via extra lange usb kabel uit mijn kpn itv+ decoder , stroom verbruik is bij tx minder dan 0.5W dus met een 16850 van 3000mAh zou je in principe wel een week of langer doen.

Ik zie hier meer dan 700 stations , zoveel kan hij er echter niet opslaan, dus zet automatisch opslaan van stations uit anders loopt je systeem vast of word supertraag of raak je je favoriete stations kwijt!

Hang je Meshcore zo hoog mogenlijk op , ik gebruik er hier 2 waarvan de repeater op zolder hangt en de andere op de 1e etage zodat ik er.door het hele huis verbinding mee.kan.maken

• wolly_a
  • Niet online
D.Stultiens schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:27:
Beste knutselaars,
Afgelopen dagen heb ik me verdiept in deze techniek en sta te trappelen om ook wat hardware aan te schaffen. In mijn omgeving (Heumen) lijkt het een en ander al in de buurt te zijn, maar ik vermoed dat ik met een systeem ook een bijdrage kan leveren aan dekking.

Ik heb nog een paar vragen aan jullie als ervaringsdeskundigen;
- Mijn plan is om te starten met MeshCore en een repeater bij de nok van mijn schuin dak te plaatsen. Daarbij denk ik nu aan een beugel onder een dakpan vastzetten en tussen 2 pannen naar buiten te laten steken. Daar een pijp aan te monteren (ala PV panelen montage, alleen dan een verticale pijp uiteraard). Heeft 1 van jullie misschien een idee of een dergelijke beugel bestaat en waar te krijgen?

- Voor de repeater op het dak zit ik nu naar een SeeedStudio SenseCAP solar Node P1 (Pro) te kijken. De Pro variant is wat lastig te krijgen, maar de non-pro variant is wel goed te krijgen. Ik zie wel het voordeel om die uit te rusten met accu's (de GPS module vindt ik wat minder relevant als hij op een vaste plek staat). Ik lees daarbij dat type 18650 nodig is. Als ik op de site van NKON kijk, dan is er een grote keuze aan type 18650 accu's. Met name protected / uprotected, variatie in mAh en Ampére.
Klopt mijn aanname dat protected beter is dan unprotected? (en waarom)
Klopt mijn aanname dat de Ampére waarde niet zoveel uit maakt (de bordjes trekken nauwelijks vermogen)
Klopt mijn aanname dat mAh (opslag capp) zo groot mogelijk moet zijn voor langste bedrijfsduur?

Alvast bedankt voor het meendenken!
Ik heb een soortgelijke constructie gemaakt onder een dakpan. Dat werkt, maar ik moet dit nog verder verbeteren. Ik heb er geen bestaande beugel voor kunnen vinden, dus je zult waarschijnlijk zelf aannde slag moeten. Mocht je het toch tegen komen, laat het hier zeker weten.

• nietvoorniets
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:53
Ik heb hier een Heltec V4 op de 1e verdieping achter het raam geplaatst maar ik heb na 24 uur nog niets gevonden.
Volgens de map zit er ook niets in de buurt. Dus ik was er ook al een beetje bang voor.

• Supermuskusrat
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 23:29
nietvoorniets schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 23:15:
Ik heb hier een Heltec V4 op de 1e verdieping achter het raam geplaatst maar ik heb na 24 uur nog niets gevonden.
Volgens de map zit er ook niets in de buurt. Dus ik was er ook al een beetje bang voor.
Je zit net op de rand van het gebied, Ik heb een repeater in Hoogeveen, en die ziet ook werkelijk nooit wat, terwijl als ik in zwolle ben stopt de T1000-E niet met piepen door berichten vanuit het hele land.

Helaas heb ik in Hoogeveen geen contacten in hoge gebouwen en niet het budget om een netwerkje repeaters op te hangen tussen Hoogeveen en Meppel.

• Chris.nl
  • Niet online
Tot m'n Solar ding er is, ben ik wat aan het proberen met een v4 als repeater op zolder. Na 11 uur is dit de status. 'k Heb eigenlijk geen ervaring met 'radio' dus de cijfers zeggen me weinig. Berichten verzenden lukt wel aardig... Wat zeggen de cijfers jullie?

Wat valt er te zeggen van die 2847 recieved packet errors? Niet een beetje veel?

• erikafoort
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Door een vriend geinteresseerd geraakt in het Meshcore gebeuren en ik ben in de gelegenheid om een repeater te plaatsen op een hoge plek in Amersfoort (Schuilenburg). Dit is dan op een balkon van een hoge flat, op het dak gaat nu nog niet lukken. Misschien op een later tijdstip. Eventueel op allebei de balkons aan Noord en Zuid zijde als dat iets toevoegt. Eerst instantie zal Zuid zijde zijn.

Volgens mij is "Repeater AMF X3" fysiek weg sinds een paar weken? Tenminste ik zie hem niet meer.

Dus ik wil graag verder hier mee, ook om het netwerk te ondersteunen .Later kan ik voor de user kant hier ook gebruik van maken. Maar wat ik een mis tussen alle bomen in het bos is een boodschappenlijstje om mee te starten . Flashen e.d. lukt allemaal wel maar moet ik een V3 of V4 bordje. Welke antenne (meteen een goeie). Hiervoor heb ik al gekeken op TinyTronics maar ik begin dan toch weer te twijfelen over versie, antenne e.d.

Spanning (230V) op beide balkons dus mijn eerste gedachte is een standaard USB ladertje om te voeden. Daar heb ik er zat van liggen. Powerbankje heb ik ook nog wel liggen als een soort van "UPS" functie. Maar eerst maar eens zo simpel mogelijk proberen te starten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EaQG5r_TlDbUa4Fq5tLjEvNbbW0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/oh2h42unVx3VsKS94hhdfAVj.png?f=fotoalbum_large

• hberntsen
Chris.nl schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 10:15:

Wat valt er te zeggen van die 2847 recieved packet errors? Niet een beetje veel?
Op de 43444 total received heb ik er momenteel 8909.

• Chris.nl
  • Niet online
hberntsen schreef op zondag 29 maart 2026 @ 18:56:
[...]

Op de 43444 total received heb ik er momenteel 8909.
Thnx voor je reactie, wat errors kunnen dus wellicht geen kwaad.

'k Heb me inmiddels een beetje ingelezen over Noice Floor / RSSI en dergelijke. Er zijn wat knutsel spulletjes onderweg als een SAW bandpass filter op 868Mhz en goed gereviewde antenne(s).

Tuurlijk zitten hier al (radio)experts en ik verwacht het wiel niet opnieuw uit te vinden. Maar als ik echt enthousiast ben over een filtertje of antenne dan zal ik het laten weten. Op dit moment heb ik al mazzel met één goede repeater/hop op 2.3km van de mijne, maar dat moet beter kunnen.
Pagina: 1 ... 10 11 Laatste