LORA Mesh Radio - Meshtastic Meshcore | COM zonder Internet

Pagina: 1 ... 13 14 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-07 18:42

JT

VETAK y0

Impossibl3 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:03:
Als je nu zou beginnen (ik heb nog een boardje LilyGo T3 S3 SX1262 liggen). In welk Mesh netwerk zou je dan je tijd stoppen. Ik heb net Meshtastic er op gezet maar in mijn omgeving (Delft, Den Haag, Rotterdam) zit er bijna niets. Er is wel veel te zien op de map van Mashcore maar met de recente gebeurtenissen vraag ik mij af hoe actueel die map nog is. Ik hoor graag jullie advies.
Meshcore is er zo op geflasht toch? Zou het gewoon proberen.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Impossibl3
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
JT schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 11:46:
[...]

Meshcore is er zo op geflasht toch? Zou het gewoon proberen.
Laat dat zo maar weg. Met Ubuntu, brave browser op de laptop en GrapheneOS op mijn telefoon zijn alle standaard makkelijke dingen onder Windows of Android van Google niet zo standaard meer. Gisteren best wel even bezig geweest om MT er op te flashen 😅.

PV 5.590 Wp Enphase, 2.700 Wp Growatt - Easee laadpaal - Itho Amber 95 WP

• JT

JT

VETAK y0

Impossibl3 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 13:22:
[...]

Laat dat zo maar weg. Met Ubuntu, brave browser op de laptop en GrapheneOS op mijn telefoon zijn alle standaard makkelijke dingen onder Windows of Android van Goofle niet zo standaard meer. Gisteren best wel even bezig geweest om MT er op te flashen 😅.
Ungoogled Chromium geprobeerd?

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12:01
Impossibl3 schreef op vrijdag 10 juli 2026 @ 23:03:
Als je nu zou beginnen (ik heb nog een boardje LilyGo T3 S3 SX1262 liggen). In welk Mesh netwerk zou je dan je tijd stoppen. Ik heb net Meshtastic er op gezet maar in mijn omgeving (Delft, Den Haag, Rotterdam) zit er bijna niets. Er is wel veel te zien op de map van Mashcore maar met de recente gebeurtenissen vraag ik mij af hoe actueel die map nog is. Ik hoor graag jullie advies.
Ik zit in de buurt van Scheveningen en heb op zowel meshcore als meshtastic repeaters staan. Ik hoor niet veel meer dan 2 of 3 anderen binnen een straal van 4km. Mijn huidige pad is meer richting meshtastic, maar meshcore leek drukker (en minder stabiel)

• _Eend_
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:51

_Eend_

🌻🇺🇦

JT schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 13:42:
[...]

Ungoogled Chromium geprobeerd?
Dat werkt bij mij wel ja. Maar het gaat niet altijd even soepel. De eerste keer dat ik mijn Heltec v3's flashte werkte dat prima, maar toen ik er andere firmware op wilde flashen heb ik even moeten stoeien

• hvwees
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01:09
Robert Pape schreef op donderdag 9 juli 2026 @ 13:35:
Iemand hier al eens bezig geweest met Wadamesh firmware? Heb het net met Launcher geïnstalleerd op een Lilygo T-Deck en dat werkt echt verbazingwekkend goed.. standalone/companion/wifi (met auto download van mantilles) tegelijkertijd. Lijkt ook een stuk stabieler dan Ripple (waarbij mijn settings nogal eens verdwenen) en bij booten simpelweg kiezen welke firmware/netwerk (kan dus ook Meshtastic) je die dag zin in hebt...
Vandaag kwam mijn Lily go t deck plus binnen en na wat spelen heb ik ook een. Launcher en de wadamesh erop gezet.

Het enige is dat ik tot nu toe 0 anderen binnen bereik heb gevonden.

Morgen maar eens buitenspelen.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:38
Heb de afgelopen tijd bijna elke dag even wat geprobeerd met Meshcore en Meshtastic. Het valt mij echt op dat ik in Noord Holland zeker maar vermoed ook in de rest van Nederland Meshcore apparaten verdwijnen en of oudere/ andere instellingen hebben waardoor je eigenlijk niet meer met elkaar kunt communiceren. Wat ook opvalt is dat het aantal apparaten op Meshtastic heel hard was gedaald maar ik daar nu wel (al zijn het er niet veel in Noord Holland) wel wat stoppen bij zie komen.

Zou dit komen door de overstap naar SF7 of SF8 etc.?
Meshtastic is hier echt een stuk makkelijker/ duidelijker in.

• hvwees
Cave_Boy schreef op zondag 12 juli 2026 @ 06:59:

Dat vermoed ik wel.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 12:01
Cave_Boy schreef op zondag 12 juli 2026 @ 06:59:
Heb de afgelopen tijd bijna elke dag even wat geprobeerd met Meshcore en Meshtastic. Het valt mij echt op dat ik in Noord Holland zeker maar vermoed ook in de rest van Nederland Meshcore apparaten verdwijnen en of oudere/ andere instellingen hebben waardoor je eigenlijk niet meer met elkaar kunt communiceren. Wat ook opvalt is dat het aantal apparaten op Meshtastic heel hard was gedaald maar ik daar nu wel (al zijn het er niet veel in Noord Holland) wel wat stoppen bij zie komen.

Meshtastic is hier echt een stuk makkelijker/ duidelijker in.
ik vind ook de meshtastic software een stuk beter presteren in gebruikersvriendelijkheid. Mijn idee was om mijn ouders een Lilygo Tdeck te geven en een repeater op het dak bij hun te zetten. dan kunnen ze die aanzetten en mij bereiken als de rest uitvalt. met meshcore wordt dat een hele lastige oefening voor wat oudere mensen.

• hvwees
Het hangt sterk af welke meshcore software ben ik achter.
Ik heb nu https://wadamesh.com/ in mijn T Deck draaien en dat vind ik prima gebruiksvriendelijk.

• htca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-07 15:44
Ik zit op Meshcore en ben in gestapt in het weekend van de transitie SF8 -> SF7. Ik moet eerlijk zeggen dat mijn ervaring minder leuk is dan ik verwacht had. Op mijn dak staat een repeater (solar powered), maar ik heb het gevoel grote delen van gesprekken in de verschillende channels te missen, terwijl mijn bereik via mc-radar meer dan redelijk is (woon in het westen en test berichten komen via de sybrandy toren in heel nederland terecht). Voor nu besloten eea in een hook te gooien en over een poosje nog maar eens te kijken. Geen zorgen, de repeater blijft op het dak staan.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Ik heb thuis al nauwelijks bereik, maar sinds de switch is het nog minder geworden. Voor de switch hoefde ik alleen maar de straat uit te lopen/rijden. Nu vang ik helemaal niks op, ook op punten waarvan ik weet dat de ontvangst een stuk beter was. Ik heb zo'n seeed xiao met lora module en een 18650 die standaard in mijn tas zit. Op mijn dagelijkse woon-werk ritje had ik dan altijd wel wat ontvangen. Nu bijna nooit meer.

Het is wel beter voor de accu duur, normaal was dat 1-1,5 week. Nu gaat ie al 2 weken mee :+

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb hier juist heel andere ervaringen. Ik speel mee sinds december afgelopen jaar. Aanvankelijk was het allemaal maar heel moeilijk en broos. Ik was ook wat bang voor de switch, omdat we in de Achterhoek wat grotere afstanden moeten overbruggen. Maar tegenwoordig loopt het erg goed, komen berichten 99,9% van de tijd aan en kan ik ook gesprekken voeren met andere gebruikers in plaats van alleen wat ‘test test’ roepen.

• Cave_Boy
wolly_a schreef op maandag 13 juli 2026 @ 18:05:
Ik heb hier juist heel andere ervaringen. Ik speel mee sinds december afgelopen jaar. Aanvankelijk was het allemaal maar heel moeilijk en broos. Ik was ook wat bang voor de switch, omdat we in de Achterhoek wat grotere afstanden moeten overbruggen. Maar tegenwoordig loopt het erg goed, komen berichten 99,9% van de tijd aan en kan ik ook gesprekken voeren met andere gebruikers in plaats van alleen wat ‘test test’ roepen.
Ik vermoed dat jij dan deels geluk hebt met de andere gebruikers in jouw buurt die allemaal dezelfde instellingen hebben en ook dichtbij goed in bereik zijn.

Heb nu enkele dagen Meshtastic op 1 draaien en heb echt wel gevoel van het werkt en klaar. Bij Meshcore was dit ook maar sinds die overgang... Ik kan wel wat ontvangen maar dan moet ik continue andere instellingen doen omdat er een op 8 zit en ander op 7. Sommige nog op 5. Persoonlijk zag ik Meshcore eerder echt als betere van de twee maar deze overstap heeft een grote verandering in mijn gedachte gebracht.

• ramonfincken
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-07 10:16
Impossibl3 schreef op zaterdag 11 juli 2026 @ 13:22:
[...]

Laat dat zo maar weg. Met Ubuntu, brave browser op de laptop en GrapheneOS op mijn telefoon zijn alle standaard makkelijke dingen onder Windows of Android van Google niet zo standaard meer. Gisteren best wel even bezig geweest om MT er op te flashen 😅.
Mogelijk dat Brave lastig doet, hier werkte dit goed op Chrome -> https://www.ramonfincken.com/1027/bash-perl-python-and-cli-linux/flashing-for-meshcore/

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:05
Ik heb mijn repeater en companion opgeborgen. Ik pak het over één of twee jaar nog wel weer eens uit de kast, als het zich allemaal wat gestabiliseerd heeft - of als China ons land heeft platgelegd. Whichever comes first.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

• JT

JT

VETAK y0

Ik vraag mij af waarom iedereen opbergt. Het verbruikt zo weinig stroom, je kunt het toch laten draaien? Dan gaat niet iedereen op elkaar zitten wachten en vergroot je de kans dat het netwerk weer fatsoenlijk gaat draaien.

Ecodan warmtepomp

• Cave_Boy
JT schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 16:17:
Ik vraag mij af waarom iedereen opbergt. Het verbruikt zo weinig stroom, je kunt het toch laten draaien? Dan gaat niet iedereen op elkaar zitten wachten en vergroot je de kans dat het netwerk weer fatsoenlijk gaat draaien.
Ik snap je gedachte. Alleen het is ook een gedachte die iets van teleurstelling en frustratie kan veroorzaken. Je hebt iets dat functioneert maar eigenlijk ook weer niet. Dit komt eigenlijk voor het overgrote deel door onduidelijkheid met instellingen.

Ik heb er nu 3 aanstaan.
  1. Meshtastic - draait goed en krijg ook best wat verkeer. Deels via internet en deels via de antenne.
  2. Meshcore s7. Heel soms krijg ik een bericht erop te zien .
  3. Meshcore s8. Hier komt eigenlijk niks op binnen. Hij werkt wel ( uitgetest). Maar bereik is te kort. Ondanks dat ik op hoogte woon.

• sander817
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:35

sander817

5260 Wp + 13,2GJ Zonneboiler

Ook ik krijg sinds de switch geen enkel bericht meer door. Beetje zinloos zo

• ramonfincken
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-07 10:16
Ik zit nu ook op C7 maar ontving daarvoor al weinig, mogelijk door mijn brakke locatie en nog geen repeater buiten (staat nog wel aan). Wel heb ik regio's ingesteld, geen idee of dat de boel nog lastiger maakt.

• rescla
  • Laatst online: 12:49
Iedereen kiest voor zichzelf natuurlijk. Maar als je geen bereik hebt, kan je natuurlijk ook werken aan een oplossing. Vrienden of kennissen in de buurt aan een node helpen, kijken op de maps wat voor een nodes er in de buurt zitten en met meshmapper op pad om de coverage in kaart te brengen. "Rogue" nodes op strategische locaties plaatsen. Vragen aan een boer of er wat op z'n hek mag staan bijvoorbeeld.

Maar ik snap wel dat dit niet is waar je een apparaat voor aanschaft als je verwacht dat het gewoon werkt.

Verder, als je geen berichten kan ontvangen, deel je node naam, setup en locatie eens. Dan kan de rest ook nadenken over mogelijke oorzaken en oplossingen.

Hier werkt het overigens vrij goed. Er zijn een aantal repeaters in de buurt die helaas niet goed geconfigureerd zijn. Maar ik heb zelf goed bereik en kan goed gesprekken voeren met mensen in heel noord Nederland.

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 13:17
Ik begrijp nog steeds het voordeel van deze "mesh" netwerken niet over het oude(re) packetnetwerk dat een landelijk bereik had en veel meer doorvoorsnelheid. De beperkingen van maximale airtijd, lage snelheid, (erg) klein bereik, beperkte berichtlengte, etc. lijken me sterker dan de toegevoegde waarde (die ik dus niet zie).

Packet radio had snelheden tot 1 Mb (of meer op straalverbindingen).

Kan iemand me de voordelen (anders dan "het is leuk") eens uitleggen?

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
DjoeC schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:30:
Ik begrijp nog steeds het voordeel van deze "mesh" netwerken niet over het oude(re) packetnetwerk dat een landelijk bereik had en veel meer doorvoorsnelheid. De beperkingen van maximale airtijd, lage snelheid, (erg) klein bereik, beperkte berichtlengte, etc. lijken me sterker dan de toegevoegde waarde (die ik dus niet zie).

Waarschijnlijk dat je hiervoor geen licentie hoeft te hebben ...

• (KBX) Harkanoid
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-07 00:24
Ik heb mijn node en BBS nog draaien via 44net , af en toe staat hij op 144.850 aan aangezien ik geen BT

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

DjoeC schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 10:30:

Voor dit soort mesh netwerken hoef je geen licentie (en dus een cursus + examen) te hebben. Het is goedkoop, je hebt al een heltec v3 voor 25 euro, als je geen schermpje nodig hebt omdat je toch alles via de app op je telefoon doet kun je zelfs een Seeed Studio XIAO ESP32 + Wio-SX1262 kitje bestellen voor 16 euro: https://nl.aliexpress.com/item/1005008094638318.html

Dat is goedkoop genoeg om er een stel te kopen, zelf een behuizing te printen en uit te delen aan vrienden/familie. Knoop er een batterij aan vast en het ding draait er gewoon ruim een week op. Dat is exact wat ik heb gedaan.. Ik heb twee van die Seeed's en ook nog 2 Heltec V3's. In totaal heeft me dat inclusief 1x 18650 batterij, 1x een 1000 mAh LiPo en een 450 mAh LiPo (die ik toch al had liggen) krap 100 euro gekost.

Hoeveel ben je kwijt om een werkend packet radio netwerkje op te zetten tussen vrienden/familie?

• DjoeC
_Eend_ schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 16:01:
[...]

Voor dit soort mesh netwerken hoef je geen licentie (en dus een cursus + examen) te hebben. Het is goedkoop, je hebt al een heltec v3 voor 25 euro, als je geen schermpje nodig hebt omdat je toch alles via de app op je telefoon doet kun je zelfs een Seeed Studio XIAO ESP32 + Wio-SX1262 kitje bestellen voor 16 euro: https://nl.aliexpress.com/item/1005008094638318.html

Dat is goedkoop genoeg om er een stel te kopen, zelf een behuizing te printen en uit te delen aan vrienden/familie. Knoop er een batterij aan vast en het ding draait er gewoon ruim een week op. Dat is exact wat ik heb gedaan.. Ik heb twee van die Seeed's en ook nog 2 Heltec V3's. In totaal heeft me dat inclusief 1x 18650 batterij, 1x een 1000 mAh LiPo en een 450 mAh LiPo (die ik toch al had liggen) krap 100 euro gekost.

Hoeveel ben je kwijt om een werkend packet radio netwerkje op te zetten tussen vrienden/familie?
Tja, qua kosten heb je gelijk natuurlijk maar met alleen je eigen spulleboel kom je niet ver en als het drukker wordt op de frequentie(s) wordt het een drama las ik hier al eerder in het topic. Met packet zat ik in het ampr.org netwerk en kon je de wereld rond, mailboxen draaiden, websites benaderbaar, etc. Het hele meshtastic komt op mij over als "korte SMSjes versturen" waarbij ik niemand op z'n tenen wil trappen, ik wil gewoon snappen wat de toegevoegde waarde is. Ja, geen licentie nodig begrijp ik als voordeel.

En "hoeveel ben je kwijt"? Met alle meuk die hier nog in huis ligt en staat kan ik nog wel een netwerkje van 4-5 locaties opzetten. Maar dat wordt dan wel puzzxelen want veel is al jaren niet uit een doos geweest ;)

• rb0wag
  • Registratie: Mei 2017
  • Nu online
Packet radio op de 27mc of op een legale LPT band heb je geen licenties voor nodig hoor. Vroeger was het best wel een dicht en druk netwerk, tegenwoordig is er weinig meer te beleven. Grotere rechtstreekse afstanden te behalen en met nodes kwam je de wereld rond. Leuke tijd gehad. Heb wel eens met een schuin oog naar dit soort Mesh netwerken gekeken maar packet was gewoon werken uit de box met een universeel protocol wat die mesh netwerken als ik zo mee lees niet hebben

Kwa kosten van een bakkie voeding en baycom modem vallen de kosten ook wel mee, die koop je op de vrijmarkten ook al voor een paar tientjes. Enige nadeel wellicht dat je aan een grotere antenne zit waar een plekje voor gevonden moet worden.

[ Voor 20% gewijzigd door rb0wag op 25-07-2026 17:10 ]

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

DjoeC schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 16:34:
[...]

Tja, qua kosten heb je gelijk natuurlijk maar met alleen je eigen spulleboel kom je niet ver en als het drukker wordt op de frequentie(s) wordt het een drama las ik hier al eerder in het topic. Met packet zat ik in het ampr.org netwerk en kon je de wereld rond, mailboxen draaiden, websites benaderbaar, etc. Het hele meshtastic komt op mij over als "korte SMSjes versturen" waarbij ik niemand op z'n tenen wil trappen, ik wil gewoon snappen wat de toegevoegde waarde is. Ja, geen licentie nodig begrijp ik als voordeel.

En "hoeveel ben je kwijt"? Met alle meuk die hier nog in huis ligt en staat kan ik nog wel een netwerkje van 4-5 locaties opzetten. Maar dat wordt dan wel puzzxelen want veel is al jaren niet uit een doos geweest ;)
Zoals jullie al opmerkten zijn er wel wat problemen. Maar het punt van Meshtastic/Meshcore is snel berichten uit kunnen wisselen. Dat heeft als voordeel dat je maar heel weinig stroom verbruikt. Als voorbeeld mijn eigen Meshcore companion. Die draait een 7+ dagen op een 18650 van 3200 mAh. Hang daar een klein zonnepaneeltje aan van een paar watt, zo'n ding van de Action is al voldoende, en je kunt weken of maanden draaien. Doe er een extra grote accu in en je kunt zelfs in de winter maandenlang draaien.

Want dat is de kracht van mesh: het versturen van 1 kort tekstberichtje kost veel minder zendtijd en dus energie dan het uitzenden van audio. En ja, er is geen universeel protocol dat al deze apparaatjes begrijpen, want je installeert of meshcore of meshtastic. Dat vindt ik ook jammer, maar dat is wel een beetje het mooie en tegelijk lastige aan open source: Iedereen kan zijn eigen protocol gaan ontwikkelen. (en (proberen te) kapen..)

En jullie andere punten, range/dekking en vastlopen bij veel nodes, zijn ook terecht. Een enkele node heeft met een paar watt zendvermogen echt geen honderden kilometers bereik zoals bij een goed geplaatste 27MC-repeater met wat hoogte. Dat los je bij mesh op door dichtheid: hoe meer nodes, hoe beter de dekking. Maar daar zit meteen het andere probleem: hoe meer nodes tegelijk actief zenden, hoe voller het kanaal, en met LoRa's lage bandbreedte loop je dan sneller tegen de grenzen aan dan met FM op 27MC. Het is dus een beetje schipperen tussen genoeg nodes voor dekking en niet zoveel dat het netwerk zichzelf verstopt. M.i. is een bepaalde vorm van samenwerking/regulering wel nodig om problemen te voorkomen.

In Duitsland wordt Meshtastic bijvoorbeeld ook gebruikt als noodnetwerk: http://www.notfunknetzwerk.de/ en dat gaat best wel gestructureerd (Duitsers he :+ ) En in nederland hebben we DTIS: https://www.dtis.io/ wat iets vergelijkbaars doet. In Valencia en omgeving zag je na de overstromingen in 2024 daar ook heel veel Meshtastic nodes die ook echt een (voor Meshtastic begrippen) behoorlijk goed netwerk hebben. Het kan dus wel. :)

En dat je 5 locaties op kunt zetten met het spul dat nog op zolder ligt is leuk. Maar dat heeft niet iedereen natuurlijk :P :)

En je kunt vast op de plaatselijke rommelmarkt/2e handswinkel/marktplaats/whatever bakkies kopen. Maar die kun je niet van prik voorzien met een accuutje uit een vape. Tenminste, niet voor lang denk ik ;)

(en excuus voor de lap tekst)

• rb0wag
  • Nu online
_Eend_ schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 20:33:
[...]

Zoals jullie al opmerkten zijn er wel wat problemen. Maar het punt van Meshtastic/Meshcore is snel berichten uit kunnen wisselen. Dat heeft als voordeel dat je maar heel weinig stroom verbruikt. Als voorbeeld mijn eigen Meshcore companion. Die draait een 7+ dagen op een 18650 van 3200 mAh. Hang daar een klein zonnepaneeltje aan van een paar watt, zo'n ding van de Action is al voldoende, en je kunt weken of maanden draaien. Doe er een extra grote accu in en je kunt zelfs in de winter maandenlang draaien.

Want dat is de kracht van mesh: het versturen van 1 kort tekstberichtje kost veel minder zendtijd en dus energie dan het uitzenden van audio. En ja, er is geen universeel protocol dat al deze apparaatjes begrijpen, want je installeert of meshcore of meshtastic. Dat vindt ik ook jammer, maar dat is wel een beetje het mooie en tegelijk lastige aan open source: Iedereen kan zijn eigen protocol gaan ontwikkelen. (en (proberen te) kapen..)

En jullie andere punten, range/dekking en vastlopen bij veel nodes, zijn ook terecht. Een enkele node heeft met een paar watt zendvermogen echt geen honderden kilometers bereik zoals bij een goed geplaatste 27MC-repeater met wat hoogte. Dat los je bij mesh op door dichtheid: hoe meer nodes, hoe beter de dekking. Maar daar zit meteen het andere probleem: hoe meer nodes tegelijk actief zenden, hoe voller het kanaal, en met LoRa's lage bandbreedte loop je dan sneller tegen de grenzen aan dan met FM op 27MC. Het is dus een beetje schipperen tussen genoeg nodes voor dekking en niet zoveel dat het netwerk zichzelf verstopt. M.i. is een bepaalde vorm van samenwerking/regulering wel nodig om problemen te voorkomen.

In Duitsland wordt Meshtastic bijvoorbeeld ook gebruikt als noodnetwerk: http://www.notfunknetzwerk.de/ en dat gaat best wel gestructureerd (Duitsers he :+ ) En in nederland hebben we DTIS: https://www.dtis.io/ wat iets vergelijkbaars doet. In Valencia en omgeving zag je na de overstromingen in 2024 daar ook heel veel Meshtastic nodes die ook echt een (voor Meshtastic begrippen) behoorlijk goed netwerk hebben. Het kan dus wel. :)

En dat je 5 locaties op kunt zetten met het spul dat nog op zolder ligt is leuk. Maar dat heeft niet iedereen natuurlijk :P :)

En je kunt vast op de plaatselijke rommelmarkt/2e handswinkel/marktplaats/whatever bakkies kopen. Maar die kun je niet van prik voorzien met een accuutje uit een vape. Tenminste, niet voor lang denk ik ;)

Packetradio is bij uitstek geschikt om snel heel veel berichten over te zenden, tot complete bestanden aan toe. Bestanden verzenden en ontvangen neemt wel wat tijd in beslag afhankelijk van baudrate maar tekst gaat razendsnel als zender en ontvanger elkaar goed kunnen ontvangen. En achter je naam kan je gewoon een Broadcast uitzenden die iedereen kan lezen zonder een verbinding te maken en een echo op een node. Als je Packet gaat vergelijken met gesproken tekst ja dan ben je lang bezig maar een paar piepjes uitzenden is seconden werk.

Voor de minder technische mensen is het sneller om een bakkie al dan niet met packetradio sneller op te zetten en te begrijpen, plus dat een hoop bakkies op zolders zijn beland en vaak snel voorradig zijn voor het opzetten van communicatie.

Kwa voeding een autoaccu met een zonnepaneeltje komt ook heel ver kwa tijdsduur die je kan overbruggen.

Denk dat we sneller een bericht via packet overzetten naar Spanje als dat we dat kunnen doen via Meshcore of Meshtastic, helemaal als er nog een paar ssb nodes tussen zitten.

En het allergrootste voordeel is denk ik wel dat je zo'n modem op alles kan aansluiten wat kan zenden en ontvangen en dus elk land zijn eigen systeem kan gebruiken kwa zend/ontvang techniek.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
rb0wag schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 21:11:
[...]Denk dat we sneller een bericht via packet overzetten naar Spanje als dat we dat kunnen doen via Meshcore of Meshtastic, helemaal als er nog een paar ssb nodes tussen zitten.
Maar waarom zou ik, als de poep de ventilator raakt, een berichtje naar Spanje willen sturen? Dan wil ik juist op korte afstand nog berichten kunnen sturen naar die mensen die van mij een simpele ontvanger hebben gekregen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• rb0wag
  • Nu online
[quote][b][message=85788938,noline]Yaksa schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 21:18[/message]:[/b]

[...]

Maar waarom zou ik, als de poep de ventilator raakt, een berichtje naar Spanje willen sturen? Dan wil ik juist op korte afstand nog berichten kunnen sturen naar die mensen die van mij een simpele ontvanger hebben gekregen.

[/quote]

Nou gewoon omdat als de shit de ventilator raakt verder te komen als einde straat. Als ik hier lees wat bomen al doen met een signaal dan kan je beter naar die mensen toelopen want dan weet je zeker dat het bericht aankomt, tenzij ze niet thuis thuis zijn haha

• DjoeC
Yaksa schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 21:18:
[...]

Denk 1953. Je wilt echt wel zo'n 50km weg kunnen komen via een ononderbroken, niet weggespoeld pad. Wat gebeurt er als er veel nodes wegvallen? Een radius van 50km lijkt me niet zo hel ver maar mijn beeld is dat daar wel iets voor nodig is. En wat gebeurt er als bijvoorbeeld een knooppunt als de Gerbrandytoren ineens 300m korter is gemaakt?

• Cave_Boy
_Eend_ schreef op zaterdag 25 juli 2026 @ 20:33:
[...]

Excuses waren voor mij niet nodig. Er staat een hoop mooie informatie in.
Zo wist ik zelf nog niks van DTIS af. Heb dan ook zojuist even rondgekeken en er staan mooie setups met diverse informatie bij.

Ik krijg wel direct een paar vragen erbij.
- Zelf wist ik niks van dit op Meshcore draaiende netwerk af. Ik vermoed dat veel anderen hier ook niks van afweten. Maakt dit niet direct dat het netwerk minder bereik heeft?
- Deel van Valencia had ik een keer eerder gehoord ja. Nu wil ik niet herhalend overkomen maar daar waren standaard instellingen en kanalen. En juist daar zit een belangrijk puntje. Heb je niet de juiste instellingen.. Dan hoor / lees je niks. In Valencia waren er informatiepagina's / folders etc. Dat ging erg snel (naar wat ik hoorde).
- Voor DTIS: Zijn / is er ook een kanaal waar je op kunt kijken? Waar om de zoveel tijd een bericht op gezet wordt? Daar lees ik eigenlijk weinig over.

Kijk ik naar de instellingen van DTIS dan is dit (Ik keek in de regio Rotterdam. Dit is niet vlak bij mijn woning maar die zag ik niet heel snel):
Frequency: 869.618MHz
Coding rate: 5
Spreading factor: 7

Is het dan niet handig/ slim dat we die instellingen gaan overnemen? Of raakt dan direct dit ook weer overbelast?

Ik heb juist een repeater (op zonnepower) en als ik weet dat het een nut heeft voelt het al een stuk beter.

• Impossibl3
  • Nu online
Cave_Boy schreef op zondag 26 juli 2026 @ 07:22:
Kijk ik naar de instellingen van DTIS dan is dit (Ik keek in de regio Rotterdam. Dit is niet vlak bij mijn woning maar die zag ik niet heel snel):

Is het dan niet handig/ slim dat we die instellingen gaan overnemen? Of raakt dan direct dit ook weer overbelast?
Ik zie dat dit de zelfde instellingen zijn als je in Meshcore land Nederland selecteert waarbij ik op het testnetwerk wat berichten binnen krijg.

Hoe zit dat trouwens met die landen instellingen? Ieder land heeft zijn eigen coding rate/spreading factor hoe moet ik dat zien?

• wolly_a
  • Niet online
Impossibl3 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:09:
[...]

Ik zie dat dit de zelfde instellingen zijn als je in Meshcore land Nederland selecteert waarbij ik op het testnetwerk wat berichten binnen krijg.

Hoe zit dat trouwens met die landen instellingen? Ieder land heeft zijn eigen coding rate/spreading factor hoe moet ik dat zien?
Dit zijn de instellingen die op dit moment over het algemeen het meest worden gebruikt. Zie ook https://settings.woodwar.com/nl/

• rescla
Cave_Boy schreef op zondag 26 juli 2026 @ 07:22:
[...]

Excuses waren voor mij niet nodig. Er staat een hoop mooie informatie in.
Zo wist ik zelf nog niks van DTIS af. Heb dan ook zojuist even rondgekeken en er staan mooie setups met diverse informatie bij.

Ik krijg wel direct een paar vragen erbij.
- Zelf wist ik niks van dit op Meshcore draaiende netwerk af. Ik vermoed dat veel anderen hier ook niks van afweten. Maakt dit niet direct dat het netwerk minder bereik heeft?
- Deel van Valencia had ik een keer eerder gehoord ja. Nu wil ik niet herhalend overkomen maar daar waren standaard instellingen en kanalen. En juist daar zit een belangrijk puntje. Heb je niet de juiste instellingen.. Dan hoor / lees je niks. In Valencia waren er informatiepagina's / folders etc. Dat ging erg snel (naar wat ik hoorde).
- Voor DTIS: Zijn / is er ook een kanaal waar je op kunt kijken? Waar om de zoveel tijd een bericht op gezet wordt? Daar lees ik eigenlijk weinig over.

Ik heb juist een repeater (op zonnepower) en als ik weet dat het een nut heeft voelt het al een stuk beter.
DTIS is een partij die meshcore commercieel probeert uit te buiten. Eigenlijk is het https://www.skylabiot.com, die verkopen in hun webshop ook bijvoorbeeld een Seeed P1 solar en verschillende (custom) accessoires. Ze hebben geen eigen netwerk voor Meshcore, ze gebruiken/misbruiken gewoon het algemene mesh.

Maar omdat ze commercieel zijn en meshcore als nevenactiviteit hebben, hebben ze ook veel contacten en goede locaties waar ze repeaters hebben geplaatst. Dus in die zin hebben ze wel voor een snelle uitrol gezorgd op veel plekken. Echter is het wel 1 partij die een groot aantal nodes in beheer heeft, ten opzichte van het 'vrije' mesh. Dat zag je ook bij de switch. In eerste instanties wouden ze mee met de SF7 switch. Toen toch niet, en hebben ze een tijdje SF8 gedraaid. En toen toch wel, maar heel traag en geleidelijk omdat ze maar af en toe bij de repeaters in de buurt zijn om ze te updaten.

Qua lora netwerken zijn 3 zaken belangrijk, het protocol, de frequentie en de Spreading Factor (SF). Als die gelijk zijn zit je in het zelfde mesh. De Coding Rate (CR) is foutcorrectie, als die hoger is heeft de ontvanger meer data om je originele bericht te reconstrueren als er data corrupt raakt. Maar het is dus niet zo dat er een DTIS netwerk is of zo, er zijn gewoon repeaters in beheer van DTIS. Ik heb er 20 in m'n advert lijst staan, maar wellicht zijn er nog meer.

• rescla
Impossibl3 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 17:09:
[...]

Er zijn verschillende regio's waarbij mensen onderling afgesproken hebben wat ze doen. Dat kan organisch zijn, of met praatgroepen, veelal buiten meshcore/tastic om. In Nederland heb je bijvoorbeeld nog wat regio's die op de "oude" SF8 instellingen zitten. En er zijn groepjes die alternatieve instellingen (kunnen) gebruiken omdat ze zendamateur zijn.

Afhankelijk van hoe dichtbevolkt een gebied is kan het logischer zijn om een instelling te gebruiken die meer bandbreedte/tijd gebruikt, zodat je grotere afstanden kan overbruggen. In Nederland lopen/liepen we tegen capaciteitsproblemen aan, en dus zijn we (grotendeels) van SF8 naar SF7 gegaan. Wat ook niet feilloos ging, maar het werkt inmiddels redelijk goed. Dat is overigens iets uit de koker van een van de praatgroepjes, voornamelijk op het Telegram kanaal.

In Nederland/EU heb je overigens niet zo veel keuze qua frequentie. Als je ook maar een klein beetje bandbreedte wil hebben, ben je gebonden aan de 868 band. Die kan je een klein beetje opknippen, maar bij meshtastic zit je aan max 1 kanaal. En het standaard Meshcore kanaal overlapt die deels. In andere regio's zijn er andere regels voor het gebruik van de licentievrije banden. Zie bijvoorbeeld de docs van meshtastic: https://meshtastic.org/docs/overview/radio-settings/

• Impossibl3
  • Nu online
wolly_a schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:05:
[...]

Dit zijn de instellingen die op dit moment over het algemeen het meest worden gebruikt. Zie ook https://settings.woodwar.com/nl/
Moet de TS @franssie dan niet geactualiseerd worden met de nieuwe waardes? In eerste instantie had ik de TS waardes overgenomen om later de nieuwe waardes van na "The Switch" te pakken.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:18

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Impossibl3 schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:26:
[...]

Moet de TS @franssie dan niet geactualiseerd worden met de nieuwe waardes? In eerste instantie had ik de TS waardes overgenomen om later de nieuwe waardes van na "The Switch" te pakken.
Ja dat zou moeten, maar ik ben de weg ook al even kwijt om eerlijk te zijn - en ben weer terug naar MT ipv MC.
Er staat een hoopinfo in de TS maar veel is ook achterhaald, ook technologie etc etc dus ik twijfel eigenlij naar een nieuw topic.
En omdat ik niet echt een actieve gebruiker ben twijfel ik ook of ik de persoon ben om dat te openen en te onderhouden, ik ben dit topic gestart om de discussie uit drie topic wat centraler te krijgen, niet dat ik een mesh expert ben.

@MrBreaker lees jij nog mee?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• wolly_a
  • Niet online
franssie schreef op zondag 26 juli 2026 @ 21:31:
[...]

Ja dat zou moeten, maar ik ben de weg ook al even kwijt om eerlijk te zijn - en ben weer terug naar MT ipv MC.
Er staat een hoopinfo in de TS maar veel is ook achterhaald, ook technologie etc etc dus ik twijfel eigenlij naar een nieuw topic.
En omdat ik niet echt een actieve gebruiker ben twijfel ik ook of ik de persoon ben om dat te openen en te onderhouden, ik ben dit topic gestart om de discussie uit drie topic wat centraler te krijgen, niet dat ik een mesh expert ben.

@MrBreaker lees jij nog mee?
Is het dan niet een idee om dan in de TS te verwijzen naar algemene sites over Meshcore, zoals bijvoorbeeld https://mc-radar.woodwar.com? Dan gaat in ieder geval de informatie altijd mee.

Zo heel ingewikkeld is het overigens ook niet wat er allemaal is gebeurd. Er is een instelling (SF) gewijzigd om meer bandbreedte te krijgen en wat technische ontwikkelingen hebben dingen als regio’s mogelijk gemaakt.

• xbeam
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
MuadDib007 schreef op dinsdag 12 mei 2026 @ 11:10:
[...]

Een Heltec V4 wil je niet op solar draaien.

Die slurpt je batterij leeg.

Neem liever iets met een nRF chip er in zoals een RAK of T114.

Die redden dat veel beter.
De heltec solar/tower is juist een top apparaat en draait 24/7 ook als paar dagen de zon niet schijnt

Lesdictische is mijn hash#

• MuadDib007
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 01-08 22:44

MuadDib007

Smart Home Enthousiast

xbeam schreef op maandag 27 juli 2026 @ 20:29:
[...]

De heltec solar/tower is juist een top apparaat en draait 24/7 ook als paar dagen de zon niet schijnt
Hier draait een rak 3 maanden zelfs in de winter door. Deed ik zoiets met de V4 dan was hij na 3 dagen leeg zelfs met 10000 mAh batterijen.

Wellicht dat er ondertussen veel geoptimaliseerd is, dat zou fijn zijn.

Growatt MOD10KTL3-XHBP met 30 kWh APX HV en 8,3 kW Solar, BLIQ, Remeha Elga Ace 4kW, Atlantic Explorer V4 200LC. Aux Wifi modules, Bluetooth Proxy's, Tablets en ESPSomfy-RTS voor Home Assistant: Webshop

• rescla
MuadDib007 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 21:08:
[...]

Hier draait een rak 3 maanden zelfs in de winter door. Deed ik zoiets met de V4 dan was hij na 3 dagen leeg zelfs met 10000 mAh batterijen.

De Heltec Meshtower heeft een nRF52840. Net zoals de Heltec T114. Dus ook gewoon low power zoals je RAK waarschijnlijk is. De V4 heeft inderdaad een ESP32S3.

Dat gezegd hebbende, met de power saving firmware/features komen ESP bordjes vrij dicht bij de nRF based bordjes in de buurt. Maar nog niet helemaal. Dus voor solar zou ik nog steeds nRF bordjes aanraden.

• xbeam
  • Niet online
MuadDib007 schreef op maandag 27 juli 2026 @ 21:08:
[...]

Heb even op het dak gekeken. Volgens mij zit er inderdaad een nRF52840 in de die Heltec Solar/ towers.

[ Voor 6% gewijzigd door xbeam op 28-07-2026 01:24 ]

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:06
Ik ben inmiddels een paar weken overgeschakeld van Meshtastic naar MeshCore (MeshCore.io). De reden is tweeledig: er was te weinig activiteit in de regio op MeshTastic en er waren duidelijk meer (actieve) nodes op MeshCore. Zover zelfs dat de lokale brandweer blijkbaar ook ermee bezig is. Vanuit dat standpunt leek het mij ook nuttiger om mijn hardware ook beschikbaar te stellen voor dat netwerk. Nu blijft mijn node nog steeds op het randje van het bestaande netwerk, en dus ook lang niet altijd een onderdeel van die mesh. Maar de keren dat ik er op zat, was er wel meer activiteit.

Nu ben ik twee weken op vakantie in Zuid-Duitsland, en ook hier merk ik hetzelfde symptoom: van zodra je in een grote agglomeratie zit, is er meestal wel een actief netwerk met de nodige buzz. Maar verder is het gewoonlijk wel stilletjes. Het bereik is hier wel absurd veel beter, maar ook hier telt weer LoS is enorm belangrijk.

Verder om op de vraag van "waarom" terug te komen: omdat het kan is voor mij een enorme drijfveer op dit soort technologische zaken. Het is vooral spielerij, en ik verwacht niet dat ik mijn naasten via (eenderwelke) technologische tool ga kunnen/willen bereiken in noodsituaties. Daar is de onboarding en de UX van deze tools veels te slecht.

• TheDutchy78
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
Nadat ik het hele topic doorgelezen heb is mij wel duidelijk geworden wat de voordelen van MeshCore zijn maar ik loop zelf toch nog tegen wat issues aan:
  1. Ik zie gemiddeld 2 repeaters in mijn omgeving, beide zijn netjes geheel groen bij het verzenden maar hoe weet ik nu of mijn bericht vanuit NL naar Spanje is aangekomen ?
  2. Op de website van MC staat een heleboel informatie maar nergens in de topic vindt ik terug wat nou die "room" servers zijn. Is dit zoals de vroegere 27MC BBS systemen of moet ik het anders zien ?
  3. Bij het installeren van mijn Helltec 3 krijg ik ook soms de melding dat er een wijziging is gedaan, van de 8-8 naar 7-5. Ik dacht dat iedereen binnen Nederland nu op 7-5 zou staan of wordt er ergens nog dubbel gedraaid zodat gegevens wel op beide netwerk segmenten zichtbaar worden ?
  4. Bij het zoeken naar regios kom ik soms regios tegen die niet op de lijsten voorkomen, BX, SP, etc. Zijn dit speciale regios voor andere toepassingen ?
Hopelijk kan iemand hier wat licht over laten schijnen ?

• Stimpy68
  • Laatst online: 30-07 08:54
Dat je bericht in Spanje aankomt kun je wel vergeten ;) Dat gaat niet lukken.

• rescla
TheDutchy78 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:03:
Nadat ik het hele topic doorgelezen heb is mij wel duidelijk geworden wat de voordelen van MeshCore zijn maar ik loop zelf toch nog tegen wat issues aan:
  1. Ik zie gemiddeld 2 repeaters in mijn omgeving, beide zijn netjes geheel groen bij het verzenden maar hoe weet ik nu of mijn bericht vanuit NL naar Spanje is aangekomen ?
  2. Op de website van MC staat een heleboel informatie maar nergens in de topic vindt ik terug wat nou die "room" servers zijn. Is dit zoals de vroegere 27MC BBS systemen of moet ik het anders zien ?
  3. Bij het installeren van mijn Helltec 3 krijg ik ook soms de melding dat er een wijziging is gedaan, van de 8-8 naar 7-5. Ik dacht dat iedereen binnen Nederland nu op 7-5 zou staan of wordt er ergens nog dubbel gedraaid zodat gegevens wel op beide netwerk segmenten zichtbaar worden ?
  4. Bij het zoeken naar regios kom ik soms regios tegen die niet op de lijsten voorkomen, BX, SP, etc. Zijn dit speciale regios voor andere toepassingen ?
Hopelijk kan iemand hier wat licht over laten schijnen ?
Je kan de propagatie zien op bijvoorbeeld https://mc-radar.woodwar.com/group-messages, https://cornmeister.nl/#/channels/Public of https://analyser.meshwiki.nl/channels/public. Dit werkt doordat mensen een node draaien die zelf of via een raspberry pi oid de berichten naar verschillende MQTT servers stuurt. Daar worden ze verwerkt en getoond op verschillende (gevibecode) websites. Hou er dus rekening mee dat de data niet altijd correct of volledig is.

Uiteraard kan je ook gewoon in #test of #mc-radar vragen wie je bericht ontvangt.

Room servers zijn voor zover ik weet nodes die een bericht ontvangen via het zelfde mechanisme als een direct bericht (met retries en ack berichten) en vervolgens naar alle andere geabonneerde clients sturen met het zelfde mechanisme. Het zou het probleem op moeten lossen dat niet iedereen altijd alle berichten goed ziet. In de kanalen worden packets maar 1x verstuurd, en soms komen die dus niet overal aan. Maar in de praktijk werkt dit voor zover ik weet nog niet goed. Maar het is een tijdje geleden dat ik er iets mee gedaan heb.

Er zijn bepaalde regio's die op SF8 draaien. Omdat ze het er niet mee eens zijn dat er een aantal mensen SF7 doordrukken, of omdat er belangrijke repeaters niet geüpdatet worden, ze niet willen praten met de "westerlingen", of ze contact willen blijven houden met onze buurlanden, etc. De redenen zijn uiteenlopend.

CR8/5 heeft geen invloed op of je wel of niet in het zelfde mesh zit, alleen zijn de packets met CR8 iets groter voor dezelfde hoeveelheid informatie. Als je problemen hebt om je berichten bij repeaters aan te laten komen kan je hem op CR8 zetten, anders wordt CR5 aangeraden.

bx is benelux. sp ken ik niet, maar nl-noord is er ook zo een. Waar het op neer komt is dat repeaters alleen packets doorgeven zonder region code (als ze denyf * niet hebben), en van alle regio's die zijn geconfigueerd. Dus dat is eigenlijk het enige wat belangrijk is. Hou er ook rekening mee dat region codes case sensitive zijn en dat de conventie is dat ze lowercase zijn.

Qua gebruik, er wordt aangeraden om de default region (die gebruikt wordt voor o.a. adverts) op de provincie te zetten. Ik zet hem zelf op NL, omdat ik de invulling van de kaartjes een belangrijke feature vind, en niet wil dat mensen daarbij afhankelijk zijn van de tooltjes die online staan. Nadeel van adverts is dat ze relatief groot zijn, dus ik verstuur een advert elke 50 uur.

Voor kanalen gebruik je de region code voor de regio van je publiek. Dus voor #friesland kan je nl-fr gebruiken, etc. Public is mixed, veel gebruiken nl, maar je kan het ook prima lokaal gebruiken. Maar veel mensen verwijderen public en zitten alleen op het provinciekanaal. Verder heb je dus specifiek voor Noord Nederland nl-noord. Dat is Groningen/Friesland/Drenthe, en is gebaseerd op de NUTS 1 regio, en gewoon gemak. We zijn nu wel redelijk goed gedekt, maar een paar maanden geleden hadden we maar een paar "super repeaters" die berichten stralen over meerdere provincies. Dus de meeste gesprekken gingen over de provinciegrenzen heen. Dan heb je "normaal" alleen nl als mogelijke scope (of unscoped), maar "we" hebben toen gekozen voor nl-noord als alternatief.

Hopelijk beantwoord dat zo je vragen een beetje :)

• rescla
Oh ja, wat ik nog vergat te vermelden. Er zijn dus mensen die een SF7 naar SF8 bridge draaien. Die koppelen 2 nodes aan elkaar, elke met de instellingen voor dat mesh, en zetten alle berichten door. Ben ik zelf geen fan van, maar zeker in de grensregio's kan het nuttig zijn.

Er zijn ook nog bridges die gekoppeld zijn over het internet met MQTT. Zoals dat met meshtastic ook kan. Daar zijn de meningen ook sterk over verdeeld.

Voor beide situaties vind ik dat het moet kunnen, mits de packets worden aangepast zodat ze daarna niet verder over het mesh propageren. Dus als je op een locatie zit waar het mesh niet komt, kan je daarmee alsnog meedoen. Maar als je berichten gewoon doorzet klopt het pad niet meer.

Maar zoals bij alles, het mesh is van iedereen, en iedereen kan doen wat ie wil. Bij voorkeur houd iedereen zich ook aan de wet en regelgeving. Maar verder is alles immers open source. Het helpt alleen wel als er wat spelregels worden afgesproken over wat wel of niet handig is. Of dat er in ieder geval wordt uitgelegd waarom er bepaalde dingen wel of niet handig zijn om te doen. Maar niet iedereen op het mesh, of op de praatgroepjes, denkt er zo over. En met vibe coding kan iedereen zonder enige relevante kennis ook van alles in elkaar prutsen. Wat natuurlijk top is dat het kan, maar soms zorgt het ook voor extra uitdagingen.

• TheDutchy78
  • Niet online
Stimpy68 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:14:
Dat je bericht in Spanje aankomt kun je wel vergeten ;) Dat gaat niet lukken.
Doe een wilde gok, omdat we in Nederland SF7 hebben en buitenland SF8 of zijn er andere redenen ?

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
TheDutchy78 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:37:
[...]

Doe een wilde gok, omdat we in Nederland SF7 hebben en buitenland SF8 of zijn er andere redenen ?
Een bericht kan maar maximaal 64 hops (Meshcore) maken .. als jij in 64 hops in Spanje kan komen is dat best wel knap 😁.
Mashtastic heeft zelfs een limiet van 3-7 hops.

• Stimpy68
  • Laatst online: 30-07 08:54
TheDutchy78 schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 10:37:
[...]

Inderdaad, dat, onder andere. Je bent afhankelijk van repeaters onderweg, maar MC heeft ook een maximaal aantal hops , 64 hops, zitten er dus meer hops tussen de bestemming dan komt het dus niet aan.
Maar je bent gewoon totaal afhankelijk van de repeaters en of deze elkaar kunnen zien/horen. Toen we nog op SF8 zaten hadden we bij goede weersomstandigheden Engeland in public en Duitsland. Maar dat was het ook wel. Kwam met name ook door een paar repeaters met een yagi richting Engeland. Dus Spanje halen is een heel grote opgave, in theorie mogelijk, maar in de praktijk?

Er zijn soms steden die elkaar niet kunnen bereiken door het gebrek aan repeaters.

Kijk ook eens op https://map.meshcore.io/
en https://mc-radar.woodwar.com/map?mode=topology (NL en wat "wij" horen)

Het is ook RF, dus tja.

• xbeam
  • Niet online
rescla schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 09:43:
[...]

Je kan de propagatie zien op bijvoorbeeld https://mc-radar.woodwar.com/group-messages, https://cornmeister.nl/#/channels/Public of https://analyser.meshwiki.nl/channels/public. Dit werkt doordat mensen een node draaien die zelf of via een raspberry pi oid de berichten naar verschillende MQTT servers stuurt. Daar worden ze verwerkt en getoond op verschillende (gevibecode) websites. Hou er dus rekening mee dat de data niet altijd correct of volledig is.

Uiteraard kan je ook gewoon in #test of #mc-radar vragen wie je bericht ontvangt.

Room servers zijn voor zover ik weet nodes die een bericht ontvangen via het zelfde mechanisme als een direct bericht (met retries en ack berichten) en vervolgens naar alle andere geabonneerde clients sturen met het zelfde mechanisme. Het zou het probleem op moeten lossen dat niet iedereen altijd alle berichten goed ziet. In de kanalen worden packets maar 1x verstuurd, en soms komen die dus niet overal aan. Maar in de praktijk werkt dit voor zover ik weet nog niet goed. Maar het is een tijdje geleden dat ik er iets mee gedaan heb.

Er zijn bepaalde regio's die op SF8 draaien. Omdat ze het er niet mee eens zijn dat er een aantal mensen SF7 doordrukken, of omdat er belangrijke repeaters niet geüpdatet worden, ze niet willen praten met de "westerlingen", of ze contact willen blijven houden met onze buurlanden, etc. De redenen zijn uiteenlopend.

CR8/5 heeft geen invloed op of je wel of niet in het zelfde mesh zit, alleen zijn de packets met CR8 iets groter voor dezelfde hoeveelheid informatie. Als je problemen hebt om je berichten bij repeaters aan te laten komen kan je hem op CR8 zetten, anders wordt CR5 aangeraden.
S7 en hogere heeft geen enkele meer waarde. Doet meer schade dan goed. Nederland is te druk met repeaters in de stad. Dus hoe lager de SF waar deste beter.

Net als dat regio gezeik. Het beperkte je bereik alleen maar en terwijl meshcore juist pan Europees bedoeld en niet lokaal. Beter haalt iedereen die regio instellingen gewoon uit zijn repeater dan kunnen we te minste weer normaal met de andere kant van het land en buitenland kletsen

[ Voor 7% gewijzigd door xbeam op 29-07-2026 22:01 ]

• wolly_a
  • Niet online
xbeam schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 21:57:
[...]

S7 en hogere heeft geen enkele meer waarde. Doet meer schade dan goed. Nederland is te druk met repeaters in de stad. Dus hoe lager de SF waar deste beter.

Net als dat regio gezeik. Het beperkte je bereik alleen maar en terwijl meshcore juist pan Europees bedoeld en niet lokaal. Beter haalt iedereen die regio instellingen gewoon uit zijn repeater dan kunnen we te minste weer normaal met de andere kant van het land en buitenland kletsen
Ook met regio instellingen kun je prima het hele land door praten, maar daarnaast kun je er ook voor zorgen dat het hele land niet hoeft te lezen dat je een kopje suiker leent bij de buurman en dat jouw buurvrouw in een kort rokje door de straat fietst.

Door je regio juist te zetten per channel, kun je bijvoorbeeld in #public of #nl praten met andere Nederlanders en in je provinciale channel kies je de regio van jouw provincie en in je plaatselijke channel kies je de regio instelling van je plaats.

Als iedereen dit een beetje juist kiest, is er voor iedereen veel meer bandbreedte.

• xbeam
  • Niet online
wolly_a schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 22:44:
[...]

Ook met regio instellingen kun je prima het hele land door praten, maar daarnaast kun je er ook voor zorgen dat het hele land niet hoeft te lezen dat je een kopje suiker leent bij de buurman en dat jouw buurvrouw in een kort rokje door de straat fietst.

Door je regio juist te zetten per channel, kun je bijvoorbeeld in #public of #nl praten met andere Nederlanders en in je provinciale channel kies je de regio van jouw provincie en in je plaatselijke channel kies je de regio instelling van je plaats.

Als iedereen dit een beetje juist kiest, is er voor iedereen veel meer bandbreedte.
Voor dat kopje suiker is het niet bedoeld. Het is bedoeld om om tijdens nood vanuit Limburg het ziekenhuis in Groningen en Berlijn te bereiken om voor burgers na te kunnen vragen hoe met hun familie is. Aangezien c2000 en ander overheids communicatie daar op geen enkele wijze voor gebruikt gaat worden .

dat is waarom de overheid/Eu/Nato een netwerk als dit pushen en via de brandweer uitrollen als een pan EU burger nood netwerk tijdens nationale/ Europese rampen.

door het zelfbedachte en verzond regio onzin is Nederland een zwarte onbereikbaar plek binnen het eu netwerk aan het Worden. Als dan toch regio wil gebruiken. Gebruik dan juiste/ de veiligstheid regio’s. Dan komt je help / nood oproep tijdens ramp te minste nog bij het juiste brandweer korps of wijk steunpunt binnen je eigen veiligheidsregio binnen

en NEE dat is niet hoe het werkt regio NL zorgt er niet voor dat je vanuit Limburg in veligheid regio af appgroep van Groningen mee kan praten. Dat is niet hoe regio codes werken.

[ Voor 20% gewijzigd door xbeam op 29-07-2026 23:31 ]

• wolly_a
  • Niet online
xbeam schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 23:04:
[...]

Voor dat kopje suiker is het niet bedoeld. Het is bedoeld om om tijdens nood vanuit Limburg het ziekenhuis in Groningen en Berlijn te bereiken om voor burgers na te kunnen vragen hoe met hun familie is. Aangezien c2000 en ander overheids communicatie daar op geen enkele wijze voor gebruikt gaat worden .

dat is waarom de overheid/Eu/Nato een netwerk als dit pushen en via de brandweer uitrollen als een pan EU burger nood netwerk tijdens nationale/ Europese rampen.

door het zelfbedachte en verzond regio onzin is Nederland een zwarte onbereikbaar plek binnen het eu netwerk aan het Worden. Als dan toch regio wil gebruiken. Gebruik dan juiste/ de veiligstheid regio’s. Dan komt je help / nood oproep tijdens ramp te minste nog bij het juiste brandweer korps of wijk steunpunt binnen je eigen veiligheidsregio binnen

en NEE dat is niet hoe het werkt regio NL zorgt er niet voor dat je vanuit Limburg in veligheid regio af appgroep van Groningen mee kan praten. Dat is niet hoe regio codes werken.
We hebben beiden een ander beeld van Meshcore. Ik denk niet dat je in geval van nood (wat dat ook mag zijn), door Europa heen kunt roepen. Je hebt er ook niets aan wanneer je in Nederland vast zit in een lift bij stroomuitval om de brandweer in Berlijn of Parijs te vragen of ze je kunnen helpen.

Ik denk dat het nuttig is om informatie te verstrekken aan inwoners: waar kun je water krijgen of voedsel, op welke plekken kun je medische hulp krijgen. Dat kan prima regio gebonden zijn. Bovendien zullen er veel mensen zijn met minder dringende vragen of problemen en die kunnen dat dan ook prima doen, zonder dat heel Europa er last van heeft.

En ja, met regio nl kun je prima van de ene kant van het land naar de andere kant praten. Als het goed is (ingesteld) zullen repeaters in Nederland dat prima doorzetten, zodat je bericht rondkomt. Als ik via #mc-radar een bericht doe met regio nl, dan zie ik dat mijn bericht veel plekken in Nederland bereikt. Zie de afbeelding.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m7Q49CoVmADWB-iv7dPlDVRJCmA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/suEKNl4v9KKaVqQgdo7sxWwP.jpg?f=fotoalbum_large

• xbeam
  • Niet online
wolly_a schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 00:09:
[...]

We hebben beiden een ander beeld van Meshcore. Ik denk niet dat je in geval van nood (wat dat ook mag zijn), door Europa heen kunt roepen. Je hebt er ook niets aan wanneer je in Nederland vast zit in een lift bij stroomuitval om de brandweer in Berlijn of Parijs te vragen of ze je kunnen helpen.

Ik denk dat het nuttig is om informatie te verstrekken aan inwoners: waar kun je water krijgen of voedsel, op welke plekken kun je medische hulp krijgen. Dat kan prima regio gebonden zijn. Bovendien zullen er veel mensen zijn met minder dringende vragen of problemen en die kunnen dat dan ook prima doen, zonder dat heel Europa er last van heeft.

En ja, met regio nl kun je prima van de ene kant van het land naar de andere kant praten. Als het goed is (ingesteld) zullen repeaters in Nederland dat prima doorzetten, zodat je bericht rondkomt. Als ik via #mc-radar een bericht doe met regio nl, dan zie ik dat mijn bericht veel plekken in Nederland bereikt. Zie de afbeelding.

[Afbeelding]
Ook voor het vast zitten in de lift gaat dit niet gebruikt worden. De overheid is bezig met uitrollen van wijk steun punten onderleiding van de locale brandweer. Dat zijn plekken inclusief de brandweer waar je water en dekens kan gaan halen. Die gaan ook voornamelijk de communicatie op meshcore doen met andere steunpunten door heel NL en EU. Daarnaast test de brandweer zelf met reapeaters en compaans op de brandweer weer auto’s.

En nee met regio kan niet door het land bericht ontvangen. Dat is echt een technisch misvatting dat er link wil niet zeggen communicatie is. Het is echt misvatting dat je van uit Maastricht (omdat je dat bent) met je eigen vrienden/ regio groep in Groningen kan blijven mee praten. Als hun groeps regio niet aansluitend is dan stopt het verkeer. Je kan vanuit Maastricht of Vlissingen proberen je eigen regio Groep ook regio nl iets te sturen maar je gaat nooit (wat zo heb zelf netwerk geconfigureerd) iets terug krijgen. Btw ook levensgevaarlijk in geval van een nood situatie. Plus niemand in buitenland Nederland gebruikt dit. Dus hoe kom grens over met vraag of ze essen/ Dusseldorf personen x gevonden hebben of nog medicatie Y : ruimte hebben in het ziekenhuis.

echt deze regio tot dorp en soms wijk beperkings onzin moet stoppen voor iedereen eigen veiligheid. De enige regie zijn de veiligheid regio zelf voor direct contact met hulpverleners in in omgeving

[ Voor 25% gewijzigd door xbeam op 30-07-2026 07:02 ]

• rescla
[...]

Even kijken hoor, ik zie allemaal ongefundeerde uitspraken. Dus ik ben wel benieuwd wat je onderbouwing is.

Het is denk ik wel aangetoond dat er verschillende mensen minder goed bereik hebben met SF7 ten opzichte van SF8. In Groningen stad ken ik er een paar, en ik ontvang een aantal repeaters standaard ook niet meer of minder betrouwbaar sinds de switch.

Omdat ze hier volgens mij nog niet gedeeld zijn, hier de "Switch" documenten: testplan, testresultaten en het switch document zelf. De Engelse tekst staat bovenaan maar daaronder is er dezelfde tekst in het Nederlands.

Mijn samenvatting is dat het document het over het algemeen met je een is dat lagere SF beter is. Maar dat er een aantal zaken zijn waarom het niet realistisch is op dit moment. Verder erkent het dat in marginale situaties wel degelijk voor een slechtere verbinding zorgt.

Wat ik verder ook niet terug zie is resistentie tegen tijdsgebonden storingen. Bij hogere SF is het bericht meer over de tijd uitgespreid, dus als er een korte verstoring is dan heeft dat impact op een kleiner deel van het totale bericht. Maar dat is een aanname vanuit mij.

Met je stukje over "regio gezeik" doe je dus meteen de aanname over het beoogde gebruik van het mesh. Volgens mij is die er namelijk niet. De band die we gebruiken is vrij, met wat restricties over zendtijd en vermogen. Maar de licentie is niet afgegeven voor een noodnetwerk of zo. Blijkbaar vind je het belangrijk om zo ver mogelijk te komen met je berichten, maar waarom eigenlijk? Is het niet beter om iedereen zelf de keuze te geven? Als je zo ver mogelijk wil komen kan je immers beter zendamateur zijn/worden. Dan ben je volledig onafhankelijk en kan je praktisch de hele wereld rond komen met je eigen antenne en zender.

Ik snap ook niet waarom je pro SF change bent en tegelijkertijd met het buitenland wil kletsen. De grootste reden at we nu geen verbinding hebben is dat we andere SF gebruiken. Qua region kan je namelijk prima "eu" gebruiken.

Verder geef je aan dat het "te druk" is met repeaters. Ik neem aan dat je daarmee de hoeveelheid berichten bedoelt, aangezien een repeater zelf niets doet als het niets te repeaten heeft. Stel je voor, een instelling waarmee je kan beperken hoe ver je bericht komt. Dan kan iedereen die "goedemorgen" wil zeggen tegen de buurt dat doen zonder dat jij er last van hebt, of dat je het 10000 keer langs ziet komen. Natuurlijk kan je zeggen dat mensen het niet zo moeten gebruiken, maar dat is jouw mening, niet een feit. Het wordt niet afgedwongen door een instantie en er is geen licentie voor nodig om meshcore te gebruiken. Meshcore zelf is gewoon open source, dus iedereen kan doen en laten wat ie wil.

• rescla
xbeam schreef op woensdag 29 juli 2026 @ 23:04:
[...]

Hoezo zou meshcore een noodnetwerk zijn of moeten zijn? Dat noodnetwerk was er al lang, namelijk in de vorm van zendamateurs. Zie bijvoorbeeld DARES. Daar heeft "weetjedatookweer" een item over gemaakt mocht je het nog niet kennen: YouTube: DARES - DRCO komt in actie wanneer heel Nederland platligt. Volledig onafhankelijk van bestaande infrastructuur, is georganiseerd en heeft contacten met de relevante instanties. Meshcore/meshtastic kan daar best een leuke toevoeging voor zijn, maar wordt volgens mij niet actief gebruikt voor het noodplan van DARES.

Ik weet dat er een aantal brandweermensen bezig zijn (geweest) met meshcore. Ik weet ook dat er een SAR applicatie is: https://github.com/dz0ny/meshcore-sar. En ik weet dat er een paar repeaters op overheidsgebouwen staan. Maar over het algemeen heb ik niets gehoord over een georganiseerde adoptie. Ik denk ook dat het voor een brandweerkazerne veel nuttiger is om een dedicated communcatie te hebben als het nodig is, en niet afhankelijk te zijn van een al dan niet werkend mesh. DARES kan dat ook verzorgen. Zie bijvoorbeeld https://dares.nl/missie/.

Regio's zijn gewoon een manier om berichtenverkeer dat voor een geografisch beperkt gebied is daar te houden. Daardoor krijg je op elke plek in Nederland meer zendbudget voor berichten die wél het hele land door zouden moeten.

En welke overheden zijn dit aan het pushen in Nederland? Ik weet dat ze in Duitsland wat initiatieven hebben, maar over het algemeen zijn de apps en het hele update proces nogal complex voor de gemiddelde burger. Het hele systeem is nu ook trustless, en het zit op een vrij beschikbare frequentieband. Als ze dit serieus willen oppakken lijkt me dat daar nog wel wat verbetering mogelijk is. En het is denk ik veel interessanter voor een overheid om burgers alleen lokaal te laten verbinden, en de coördinatie via een parallel netwerk te laten lopen. Dan hou je nog een beetje de regie in plaats van dat iedereen z'n eigen plan gaat trekken.

• rescla
xbeam schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 06:39:
[...]

Ook voor het vast zitten in de lift gaat dit niet gebruikt worden. De overheid is bezig met uitrollen van wijk steun punten onderleiding van de locale brandweer. Dat zijn plekken inclusief de brandweer waar je water en dekens kan gaan halen. Die gaan ook voornamelijk de communicatie op meshcore doen met andere steunpunten door heel NL en EU. Daarnaast test de brandweer zelf met reapeaters en compaans op de brandweer weer auto’s.

En nee met regio kan niet door het land bericht ontvangen. Dat is echt een technisch misvatting dat er link wil niet zeggen communicatie is. Het is echt misvatting dat je van uit Maastricht (omdat je dat bent) met je eigen vrienden/ regio groep in Groningen kan blijven mee praten. Als hun groeps regio niet aansluitend is dan stopt het verkeer. Je kan vanuit Maastricht of Vlissingen proberen je eigen regio Groep ook regio nl iets te sturen maar je gaat nooit (wat zo heb zelf netwerk geconfigureerd) iets terug krijgen. Btw ook levensgevaarlijk in geval van een nood situatie. Plus niemand in buitenland Nederland gebruikt dit. Dus hoe kom grens over met vraag of ze essen/ Dusseldorf personen x gevonden hebben of nog medicatie Y : ruimte hebben in het ziekenhuis.

echt deze regio tot dorp en soms wijk beperkings onzin moet stoppen voor iedereen eigen veiligheid. De enige regie zijn de veiligheid regio zelf voor direct contact met hulpverleners in in omgeving
Steunpunten ja. Het steunpunten plan vond ik hier: https://vng.nl/sites/default/files/2026-02/projectplan_nsp-def.pdf daar zou voor blok 2 (Communicatie) al iets gepubliceerd voor moeten zijn, maar ik kan het niet vinden. Wellicht dat ze het getest hebben en dat je meer weet dan ik?

Voor grensregio's kan je toch je eigen plan trekken? Eventueel heb je 2 nodes, of gewoon genoteerd welke instellingen je nodig hebt om te kunnen switchen. Je kan zelfs gewoon je eigen mesh instellingen bepalen en met andere mensen afspreken. Mooi toch?

Wat je zegt over regio's vind ik een beetje onsamenhangend. Maar feit is, als ik in Maasstricht zit en met scope nl een bericht stuur, dat ze die dan in Groningen kunnen ontvangen. Mits daar een link is natuurlijk. En volgens mij zit Limburg grotendeels op SF8, dus dat gaat hem niet worden. Laten we dan zeggen Rotterdam, die ontvang ik regelmatig in het noorden. Als ik met nl scope verstuur vanuit Rotterdam, komt het bericht waarschijnlijk wel aan in Groningen. Als iemand daar een bericht verstuurt met nl-gr, krijg ik die niet te zien. Maar als iemand in Groningen vervolgens ook z'n scope aanpast naar nl, ontvang ik dat bericht waarschijnlijk wel gewoon.

Ik blijf het overigens raar vinden dat je aan de ene kant zegt, het is alleen een noodnetwerk, en aan de andere kant een case pakt om te praten met je vriendengroep als je aan de andere kant van het land zit. De use case, ik wil contact met m'n familie aan de andere kant van het land als er de pleuris uitbreekt, prima.

Maar dan een tip als je betrouwbaar wil communiceren in geval van nood over lange afstanden: koop een drone, vlieger of balon. Hang er een repeater aan en stuur hem hoog de lucht in. Spreek met elkaar af welke instellingen je moet gebruiken in geval van nood, en je hebt een point to point verbinding. Of iedereen zendamateur en dan kan je elkaar sowieso bereiken.

• DjoeC
Als elke seconde telt gaat niemand zich iets aantrekken van of je al dan niet een zendamateur met vergunning bent of niet. Hooguit dat je achteraf gezeik krijgt maar ik verwacht dat niet.

Als het gaat om "gewoon" verkeer zoals "in welk ziekenhuis ligt mijn buurman" zal dat anders zijn, maar gezien de doorvoer snelheden van de verschillende mesh oplossingen zie _ik_ dat niet als een serieuze optie. Sterker, vanwege het verwachte gemengd frequentiespectrum gebruik (particulier en overheidondersteunend), deels versleuteld en deel niet, zal het mesh netwerk bij een crisis compleet overbelast raken en naarmate het verkeer meer knooppunten moet passeren alleen maar trager worden.

• rescla
DjoeC schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 10:58:
Als elke seconde telt gaat niemand zich iets aantrekken van of je al dan niet een zendamateur met vergunning bent of niet. Hooguit dat je achteraf gezeik krijgt maar ik verwacht dat niet.

Als het gaat om "gewoon" verkeer zoals "in welk ziekenhuis ligt mijn buurman" zal dat anders zijn, maar gezien de doorvoer snelheden van de verschillende mesh oplossingen zie _ik_ dat niet als een serieuze optie. Sterker, vanwege het verwachte gemengd frequentiespectrum gebruik (particulier en overheidondersteunend), deels versleuteld en deel niet, zal het mesh netwerk bij een crisis compleet overbelast raken en naarmate het verkeer meer knooppunten moet passeren alleen maar trager worden.
Ik verwacht ook niet dat het problemen op zou leveren in een noodsituatie. Maar het liefst wil je ook bekwaam genoeg zijn om het te kunnen gebruiken. Nou kan je dat ook zonder licentie doen, buiten een noodsituatie. Maar voor het behalen van (in ieder geval) novice heb je volgens mij alleen kennis nodig die je sowieso zou moeten hebben als je fatsoenlijk gebruik wil maken van je apparatuur. Maar een Quansheng UV-K5 heb ik wel achter de hand (voor luisteren), en ik heb (nog) geen licentie. Maar daar ga ik de landsgrenzen denk ik niet mee halen, daar heb je wel wat serieuzere apparatuur voor nodig.

• DjoeC
rescla schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 11:21:
[...]

Ik verwacht ook niet dat het problemen op zou leveren in een noodsituatie. Maar het liefst wil je ook bekwaam genoeg zijn om het te kunnen gebruiken. Nou kan je dat ook zonder licentie doen, buiten een noodsituatie. Maar voor het behalen van (in ieder geval) novice heb je volgens mij alleen kennis nodig die je sowieso zou moeten hebben als je fatsoenlijk gebruik wil maken van je apparatuur. Maar een Quansheng UV-K5 heb ik wel achter de hand (voor luisteren), en ik heb (nog) geen licentie. Maar daar ga ik de landsgrenzen denk ik niet mee halen, daar heb je wel wat serieuzere apparatuur voor nodig.
offtopic:
Een Quansheng (hier staat er ook 1) is voldoende om een (lokale) repeater te kunnen benaderen en op die manier je bereik te vergroten (hoop mitsen en maren vanwege anti-misbruik maatregelen). Maar voor die discussie etc kom je al meer richting het PD2JK in "Zendamateurs op GoT? Deel 2" topic. Enneh, steeds meer mensen gaan voor een licentie, cursussen gratis bijvoorbeeld via https://veron.nl/nieuws/o...de-iwab-n-en-f-cursussen/ of https://www.iwab.nu/ (wat ik trouwens een bijzondere website vind maar de resultaten van die opleiding lijken best wel goed te zijn) of andere mogelijkeheden.

• TheDutchy78
  • Niet online
[...]

Nou ben ik even benieuwd, in welk deel van Nederland zit jij dan dat je de SF8 gebruikt ? Want ik hoor diverse meningen over het feit dat de basis instellingen altijd SF8 - 8 zijn en mensen die over de grens heen kunnen communiceren.

Mij is bij het instellen direct verteld dat ik naar de meest gebruikte optie moest gaan, de SF 7 - 5 omdat heel Nederland deze zou gaan aanhouden per 18 juli van dit jaar.

Waarom krijg ik het gevoel dat ik beter 2 Helltec's kan hebben, 1 op SF7 en 1 op SF8 om toch door heel Europa heen te komen als ik op vakantie ga.

• Impossibl3
  • Nu online
Iemand een idee? Ik ontvang wel berichten maar mijn verzonde berichten zijn niet zichtbaar op https://mc-radar.woodwar....includeObservations=false.

Thuis (Randstad) gaat het allemaal prima maar op de camping in Ootmarsum, Overijssel werkt het niet.

Ik heb overigens geen regio's ingesteld.

• rescla
Impossibl3 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:41:
Iemand een idee? Ik ontvang wel berichten maar mijn verzonde berichten zijn niet zichtbaar op https://mc-radar.woodwar....includeObservations=false.

Thuis (Randstad) gaat het allemaal prima maar op de camping in Ootmarsum, Overijssel werkt het niet.

Ik heb overigens geen regio's ingesteld.
Er zijn wel wat repeaters die denyf * ingesteld hebben, en dus unscoped berichten blokkeren. Je kan de region per kanaal instellen op je companion. Probeer nl eens? En weet je of je berichten überhaupt opgepikt worden door de repeater? Zou kunnen dat je gewoon niet ontvangen wordt, maar wel berichten kan ontvangen.

[edit] Is dit de repeater waar je verbinding mee hebt? https://mc-radar.woodwar.com/node/FB5A7EB78431F8886758B85ADD1297CC5174B2E6CBFEE098767D1697A332BEB9

[ Voor 12% gewijzigd door rescla op 30-07-2026 22:46 ]

• Impossibl3
  • Nu online
@rescla dat vermoed ik wel. Heb de regio nu niet gedefinieerd. Eerst stond die op NL maar gebeurde er ook niets.

• rescla
Impossibl3 schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 22:52:
@rescla dat vermoed ik wel. Heb de regio nu niet gedefinieerd. Eerst stond die op NL maar gebeurde er ook niets.
Mogelijk heeft die repeater zelf slechte verbinding. Ik heb in ieder geval zelf nooit een advert van die repeater gehad. Wel van NL-OLZ-TBL. Kan ook komen door de EU scope van de advert als ik de inspector mag geloven. Je krijgt wel acks op je berichten? Of dat ook niet?

• Impossibl3
  • Nu online
rescla schreef op donderdag 30 juli 2026 @ 23:00:
[...]

Mogelijk heeft die repeater zelf slechte verbinding. Ik heb in ieder geval zelf nooit een advert van die repeater gehad. Wel van NL-OLZ-TBL. Kan ook komen door de EU scope van de advert als ik de inspector mag geloven. Je krijgt wel acks op je berichten? Of dat ook niet?
Helemaal niets.

• rescla
Dan wordt het lastig. Wat je kan doen is meshmapper downloaden of mapme.sh gebruiken en wat rondlopen/rijden in de buurt. Beide tooltjes sturen, als je ze goed instelt, continu discover requests en pings. Dan kan je kijken of je in de buurt toch ergens verbinding krijgt.

Of je companion in een boom ophangen, hoogte doet veel qua bereik.

[ Voor 8% gewijzigd door rescla op 30-07-2026 23:22 ]

• Impossibl3
  • Nu online
Een nachtje laten draaien op de koelbox laten met regio NL en nu doet die het wel. Het zal wel aan de avond hebben gelegen ofzo. Geen idee.

• rescla
Impossibl3 schreef op vrijdag 31 juli 2026 @ 07:39:
Een nachtje laten draaien op de koelbox laten draaien met regio NL en nu doet die het wel. Het zal wel aan de avond hebben gelegen ofzo. Geen idee.
De spammer is in de avond wel vaak actief. Kan ook zijn dat het daar aan lag.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:08
[...]

Net als dat regio gezeik. Het beperkte je bereik alleen maar en terwijl meshcore juist pan Europees bedoeld en niet lokaal.
Dat haalde je in je eigen Meshcore topic ook al aan, maar: wat is je bron?

Wie is de vermeende Baas van Meshcore die heeft bepaald dat het voor pan-Europees gebruik is en vooral niet op lokaal niveau moet worden gebruikt?

Ik zou zweren dat Meshcore een free for all is, open source producten, die wij naar eigen inzicht kunnen en mogen inzetten zolang we ons houden aan de wettelijke regels omtrent het gebruik van deze frequentie. Net zo hard als dat jij stelt dat MC bedoeld is voor een (inter)nationaal netwerk, even zo hard zijn er mensen die juist zeggen dat het super is voor micro-niveau netwerken, zoals "wanneer je met vrienden gaat hiken in de bergen" of "tijdens een event als WHY".
Als tevoren: wat zijn je bronnen? Je claimt hier overheidsbetrokkenheid, sterker nog de EU en NATO, die ik niet bewezen zit.

Een zoektocht als site:overheid.nl "meshcore" levert alleen een kloon van de Meshcore Git repo op. Geen besluiten die passen bij jouw claims.

Geen "ga zelf maar zoeken" of "dat weet iedereen"; ik wil die overheidsdocumentatie zien waarvan jij claimt dat ze bestaat.
door het zelfbedachte en verzond regio onzin is Nederland [...]
Volgens mij leven wij in twee hele verschillende werkelijkheden. Regio's zijn niet door Nederland verzonnen, het is een functionaliteit die al een paar maanden geleden in Meshcore software is gebouwd, juist om te voorkomen dat berichten "te ver" verspreiden.

[ Voor 32% gewijzigd door Liegebeest op 31-07-2026 14:39 ]

Liege, liege, liegebeest!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:23

Toppe

Oké ✅

Wat zouden jullie adviseren? Ik wil in noodsituaties kunnen communiceren en niet direct afhankelijk zijn van een powerbank maar bij voorkeur gebruik ik een fysiek apparaat voor berichten in plaats van een via bluetooth verbonden apparaat.

De SenseCap 1000e zie je best vaak voorbij komen maar die heeft natuurlijk een relatief kleine antenne en liever zou ik iets hebben met een fysiek aparte antenne.

Zou gaan om in eerste instantie 2 devices maar later meer, financieel gezien zou een ‘companion’ dus het meest interessant zijn maar dan de vraag, kan je meerdere ‘companions’ hebben op 1 smartphone? En kan je meerdere smartphones op 1 ‘companion’ hebben?

[ Voor 18% gewijzigd door Toppe op 01-08-2026 19:00 ]

🏁 F1HUB.APP | De essentie van Formule 1. Geen ruis, geen advertenties, alleen pure data en statistieken. Real-time racing insights.

• Cave_Boy
Toppe schreef op zaterdag 1 augustus 2026 @ 18:55:
Wat zouden jullie adviseren? Ik wil in noodsituaties kunnen communiceren en niet direct afhankelijk zijn van een powerbank maar bij voorkeur gebruik ik een fysiek apparaat voor berichten in plaats van een via bluetooth verbonden apparaat.

De SenseCap 1000e zie je best vaak voorbij komen maar die heeft natuurlijk een relatief kleine antenne en liever zou ik iets hebben met een fysiek aparte antenne.

Zou gaan om in eerste instantie 2 devices maar later meer, financieel gezien zou een ‘companion’ dus het meest interessant zijn maar dan de vraag, kan je meerdere ‘companions’ hebben op 1 smartphone? En kan je meerdere smartphones op 1 ‘companion’ hebben?
Als je een alles in 1 apparaat wil kom je denk ik meer richting de Lilygo T-Deck (en voor meer bereik) de LilyGo T Deck Plus of meer batterijduur de LilyGo T deck Pro. De LilyGo T-display zou ook kunnen al heb ik daar meer klachten over gehoord (batterijduur en scherm die niet altijd lekker werkt maar dit was toen hij net uit was en de software nog deels in beta was).
De SKU-K257-04-MC is ook een optie. Hier hoor ik gemengde verhalen over.

• _Eend_

_Eend_

🌻🇺🇦

Op de T-Deck kun je ook een langere antenne aansluiten, er zit al een uitsparing in de behuizing, je hebt alleen een verloopje van u.FL naar SMA, en een antenne, uiteraard.

[ Voor 3% gewijzigd door _Eend_ op 01-08-2026 20:50 ]

• itavero
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:03
Tegenwoordig is er ook nog de T-Deck MAX van Lilygo die een interne antenne en een MMCX aansluiting heeft voor een externe antenne.

De T-Display P4 ziet er ook interessant uit, maar daar is de MeshCore software nog niet naar geporteerd geloof ik.

• TheGrillmeister
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:34
Vind de ondersteuning van T-Deck Pro & Max zeer matig ivm Ripple (https://buymeacoffee.com/ripplebiz/extras).
Vaak bugs die niet opgelost worden helaas, touchscreen die met een update niet meer werkt, vibratie werkt niet etc. Het is niet open-source en zelf niet te fixen dus.

Je komt dan uit op: https://github.com/pelgraine/Meck

Het werkt maar ideaal is anders.

Denk dat je kwa software ondersteuning het beste zit met de normale T-Deck.

[ Voor 26% gewijzigd door TheGrillmeister op 02-08-2026 09:34 ]

• Mercatres
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 13:06
Ik vraag me af wat jullie onder "noodsituaties" verstaan, en met wie je dan gaat communiceren. Ik zie mijn directe omgeving niet meteen met iets van Mesh* (tastic, core, ..) gebruiken. Ik probeer het te begrijpen, maar ik - met toch enige technische kennis - blijf het een heel gedoe vinden om het te gebruiken, laat staan mij directe omgeving.
Pagina: 1 ... 13 14 Laatste