LORA Mesh Radio - Meshtastic Meshcore | COM zonder Internet

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:36
Impossibl3 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 14:30:
[...]

Een (elektrische) hoogwerker bied mogelijkheden ;). Kost wat om te huren maar kan je in alle gemak 10+ meter de hoogte in gaan.
Of ik maak die repeater vast aan een drone of een luchtballon, dan kom ik nog hoger.... 8-)

Maar goed, mijn tweede issue is zo mogelijk nóg belangrijker; in hoeverre zijn veiligheidsregio's en andere overheidsorganisaties bezig met dit soort technologieën bezig en zien ze een meerwaarde hierin? Uiteindelijk lijkt me de interface bínnen de overheid het meest ingewikkelde deel van de puzzel. Ik kan me voorstellen dat dáár de bottleneck zit.

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:20

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Ik ben best wel geïnteresseerd in het Lora netwerk. Maar hoe betrouwbaar is dit eigenlijk als ik in tijd van nood een bericht van 120km hemelsbreed wil versturen. Is HF dan niet de betere keuze. Nb ik ben een volledige noob in deze sector. Weet wel dat je een examen moet doen voor HF en waarschijnlijk voor Lora niet.

sneller usenet? tips en tricks

• koraks
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Bernard0343 schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 14:55:
in hoeverre zijn veiligheidsregio's en andere overheidsorganisaties bezig met dit soort technologieën bezig en zien ze een meerwaarde hierin?
Hoe het nu precies zit weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat de radiozendamateurs in verengingsverband wel altijd aan tafel hebben gezeten bij overheden, zowel als het gaat om communicatie in geval van calamiteiten alsook het ontwikkelen van nieuw beleid (bv. omtrent indeling van etherfrequenties). Ik weet dat o.a. in de jaren '90 al zendamateurs druk bezig waren met bv. packet radio om digitale netwerken als alternatief voor het toen nog vrij jonge Internet te ontwrikkelen. Het lijkt me dat die beweging uiteindelijk o.a. uitgemond heeft bv. huidige activiteiten omtrent LoRaMesh en dat dus verenigingen als VRZA en VERON je daar meer over kunnen vertellen. Kortom, ik zou deze vraag eens bij één van deze verenigingen neerleggen. Ik denk dat zij je op twee punten kunnen helpen:

1: Welke ontwikkelingen m.b.t. 'resilient' communicatie zijn op dit moment relevant, ook wereldwijd?

2: Op welke wijze worden de verbanden tussen overheden en het amateur/hobbydomein op dit punt onderhouden?

• Bernard0343
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20:36
koraks schreef op vrijdag 25 september 2026 @ 17:04:
[...]

Hoe het nu precies zit weet ik niet, maar wat ik wel weet is dat de radiozendamateurs in verengingsverband wel altijd aan tafel hebben gezeten bij overheden, zowel als het gaat om communicatie in geval van calamiteiten alsook het ontwikkelen van nieuw beleid (bv. omtrent indeling van etherfrequenties). Ik weet dat o.a. in de jaren '90 al zendamateurs druk bezig waren met bv. packet radio om digitale netwerken als alternatief voor het toen nog vrij jonge Internet te ontwrikkelen. Het lijkt me dat die beweging uiteindelijk o.a. uitgemond heeft bv. huidige activiteiten omtrent LoRaMesh en dat dus verenigingen als VRZA en VERON je daar meer over kunnen vertellen. Kortom, ik zou deze vraag eens bij één van deze verenigingen neerleggen. Ik denk dat zij je op twee punten kunnen helpen:

1: Welke ontwikkelingen m.b.t. 'resilient' communicatie zijn op dit moment relevant, ook wereldwijd?

2: Op welke wijze worden de verbanden tussen overheden en het amateur/hobbydomein op dit punt onderhouden?
De radioamateurs hebben natuurlijk hun 'finest hour' beleefd tijdens de watersnoodramp van '53, dus mogelijk zijn ze er inderdaad al mee bezig.

Eerder vandaag, tijdens een wat lange autorit, zat ik nog wat over de mogelijkheden van zo'n 'noodnetwerk' te denken. Eigenlijk is de 'maatschappelijke kant' hiervan niet héél moeilijk te regelen. De hardware is goedkoop, zeker voor een overheid, in een gemeente als de Utrechtse Heuvelrug ben je voor een paar duizend euro al klaar. Bibliotheken, maatschappelijke organisaties, huisartsen en buurtverenigingen of dorpsnetwerken zouden voorzien kunnen worden van nodes of transceivers (of hoe die dingen ook heten), zodat er in iedere buurt één of meerdere 'contactpunten' zijn. Het beheer wordt (tegen een kleine onkostenvergoeding oid) uitbesteed aan de lokale Veron- of VRZA afdeling (of desnoods de lokale Scoutinggroep) en je hebt dat deel van het netwerk al gefixt.

Maar goed, dan kan 'de burger' communiceren, maar er moet natuurlijk wél iemand, op een meldkamer of bij een crisisteam, 'luisteren'. Want áls meneer Jansen aan de Dorpsstraat 12 van het dak valt, de huisarts hierover via het netwerk geïnformeerd wordt, op zijn fiets springt en bij aankomst aan de Dorpsstraat via dit netwerk om een ambulance vraagt, is het wel handig als zijn melding wordt opgepakt en de ambulance inderdaad gaat rijden.

En dáár zou wel eens een probleem kunnen ontstaan. Er wordt een nieuw communicatiekanaal geopend en dat zal geïntegreerd moeten worden in de bestaande infrastructuur. Technisch is dat niet zo moeilijk. Maar ik kán me voorstellen dat hier een forse, organisatorische uitdaging zit voor clubs als de veiligheidsregio, de GHOR, de politie en brandweer.

Ik zal ergens komende week eens een mailtje afschieten naar de veiligheidsregio om te zien of zij hier überhaupt al eens over nagedacht- en of zij hier ideeën over hebben. Kans is aanwezig dat ik niets hoor, óf dat ik een antwoord krijg in de trant van 'tijdens rampen moeten burgers hun mond houden en op de rampenzender afstemmen.' Maar dan weten we dat ook weer. 😉

Mocht er wél iets uitkomen, dan meld ik dat hier!

No AI tools were used in writing this post. It's a product of human stupidity.

Pagina: 1 ... 15 16 Laatste