WK 2026: Scoor de beste deals! Stel jouw winnende opstelling samen met behulp van ons advies.

LORA Mesh Radio - Meshtastic Meshcore | COM zonder Internet

Pagina: 1 ... 12 13 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• BazP
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-06 23:24
Hopelijk kan iemand mij helpen: Ik heb sinds 'the switch' naar SF7 nog geen enkel bericht ontvangen!

Ik ben wel in staat te sturen en ik zie ze dan op mc-radar terug. Ik heb alle stappen van het switchen doorlopen.

Op m'n dakkapel heb ik een repeater en op zolder m'n companion. Beide zijn Heltec V4,3 met de standaard antenne.

Is er iemand met een tip?

[ Voor 5% gewijzigd door BazP op 20-05-2026 01:11 ]

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:19
De berichten in mcradar die je niet ontvangt: hebben die wel of niet een scope? En stuur jij uit met of zonder? Kan zijn dat ze niet langs de repeaters in jouw buurt komen.

Liege, liege, liegebeest!

• base1983
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-05 15:25
@(KBX) Harkanoid
Hier in de omgeving van Breda lijken alle repeaters nog altijd op SF8 te zitten. Ik heb ook het idee dat ik minder berichten ontvang en berichten verzenden lijkt om minder ver te komen (maar enkele hops).

[ Voor 5% gewijzigd door base1983 op 20-05-2026 11:50 ]

• (KBX) Harkanoid
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 07:47
base1983 schreef op woensdag 20 mei 2026 @ 11:48:
@(KBX) Harkanoid
Hier in de omgeving van Breda lijken alle repeaters nog altijd op SF8 te zitten. Ik heb ook het idee dat ik minder berichten ontvang en berichten verzenden lijkt om minder ver te komen (maar enkele hops).
Minder ? Het is belachelijk hoeveel ik hier voorbij zie vliegen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vgpn9HiTGQ8odrWl36O5fmf9PoQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/p8AfgD5TcPzDllN74QqecvAt.png?f=fotoalbum_large

• ramonfincken
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 08-06 06:36
Ik mis even wat. Waarom 8 ipv 7?

Ik moet mijn repeater nog buiten hangen...

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
ramonfincken schreef op zaterdag 23 mei 2026 @ 12:15:
Ik mis even wat. Waarom 8 ipv 7?

Ik moet mijn repeater nog buiten hangen...
https://settings.woodwar.com/nl/

• (KBX) Harkanoid
Het werkt best goed !

Iemand mij nog gehoord ? Of stuur me.wat via mesh

NL-AME-3822H4RK4N01D

• bladebla
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:23

bladebla

<Piéééép>

(KBX) Harkanoid schreef op zondag 24 mei 2026 @ 00:35:
Het werkt best goed !

Iemand mij nog gehoord ? Of stuur me.wat via mesh

NL-AME-3822H4RK4N01D
Als je nog niet in iemand contacts staat en ook niet in de lijst van discovered contacts, dan hebben ze denk ik jouw public key nodig?

WP: Kronoterm Versi-I | ESS: Victron MP-II 3f 5000VA + 65kWh Pylontech US5000 | PV: 8.3kWp Trina glas/glas + Fronius Symo 8.2-3-M + Victron MPPT 250/60

• (KBX) Harkanoid
Ik had vanmorgen wat op public gepost , via mc-radar zag ik dat het heel NL doorging , staat nu ingesteld op NL-UT

• (KBX) Harkanoid
Geen.idee.ik.kreeg.net opeens.een.DM van iemand.die niet in me lijst stond ,.350.contactsnis voor NL.te weinig!

Iemand al wat met.het uSD slot gedaan van de heltec v3 ?

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:32

RvV

(KBX) Harkanoid schreef op zondag 24 mei 2026 @ 12:02:
Ik had vanmorgen wat op public gepost , via mc-radar zag ik dat het heel NL doorging , staat nu ingesteld op NL-UT
Eindelijk. Ik las hier in het topic dat er dus repeaters zijn overgestapt naar SF7. Nu krijg ik wel contact met de buitenwereld. Fijn, na een week lang van alles proberen, verschillende kabels, antennes, met de fiets naar repeater locaties toe gereden en dan nog steeds geen contact kunnen maken... grr.

Wat betreft de regio's:
Als ik op die mc-radar kijk, dan zit nl-ut verspreid tussen Lemmer, Alkmaar, Oosterhout en Groesbeek. Alsnog half nederland. Is dat de bedoeling of is dat veroorzaakt omdat iedereen maar lukraak wat regio's in zijn repeater gooit?

Y'24

• davegriffejoen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:37
Utrecht ligt in het midden van het land, en dan hebben ze daar ook nog de Gerbrandytoren staan met een gigantisch bereik, dus dan is dat gebied niet zo gek.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:32

RvV

davegriffejoen schreef op maandag 25 mei 2026 @ 19:23:
Utrecht ligt in het midden van het land, en dan hebben ze daar ook nog de Gerbrandytoren staan met een gigantisch bereik, dus dan is dat gebied niet zo gek.
Ik bedoelde meer dit plaatje: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/584TF3RUQjx7It3XPs6-Q63JQUI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ZTpIcYOLz7KXnC0BeZxfGBQj.png?f=fotoalbum_large

Y'24

• davegriffejoen
Zijn dat geen cirkels om observers die die scope ontvangen?

• Chris.nl
  • Niet online
RvV schreef op maandag 25 mei 2026 @ 17:34:
[...]

Eindelijk. Ik las hier in het topic dat er dus repeaters zijn overgestapt naar SF7. Nu krijg ik wel contact met de buitenwereld. Fijn, na een week lang van alles proberen, verschillende kabels, antennes, met de fiets naar repeater locaties toe gereden en dan nog steeds geen contact kunnen maken... grr.

Wat betreft de regio's:
Als ik op die mc-radar kijk, dan zit nl-ut verspreid tussen Lemmer, Alkmaar, Oosterhout en Groesbeek. Alsnog half nederland. Is dat de bedoeling of is dat veroorzaakt omdat iedereen maar lukraak wat regio's in zijn repeater gooit?
Ik zou deze site gebruiken om de regio's op je repeater in te stellen https://dashboard-elburg.f3dp.nl/#tab=region-configurator

Die houdt ook rekening met grensregio's

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11:20
Chris.nl schreef op maandag 25 mei 2026 @ 21:08:
[...]

Ik zou deze site gebruiken om de regio's op je repeater in te stellen https://dashboard-elburg.f3dp.nl/#tab=region-configurator

Die houdt ook rekening met grensregio's
Mijn repeater en locatie staat er niet in. ik besta niet... ;(

• big_tweaker
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-06 15:58
Ik zie op de meshcore.io map dat enkele repeaters zijn overgestapt naar SF7/CR5 naar SF7/CR8 (met dezelfde frequentie en bandbreedte) waaronder de gerbrandytoren waarmee ik graag wil kunnen verbinden. Zijn deze twee instellingen compatibel om onderling berichten te kunnen uitwisselen?

[ Voor 4% gewijzigd door big_tweaker op 26-05-2026 15:42 ]

• davegriffejoen
@big_tweaker ja, de SF moet hetzelfde zijn. CR geeft aan hoeveel foutcorrectie gegevens meegestuurd worden. Door die extra gegevens wordt wel meer airtime in beslag genomen, dus indien niet nodig dan niet verhogen vanaf de standaard CR5.

• kosternet
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-06 13:04
Hier in de achterhoek gebruik ik wel CR8. Sinds de overstap van SR8 (met ong. 8 neighbors) heb ik er met CR7 met moeite helaas nog maar 2.

Wat dat betreft is CR7 wel echt primair fijn voor mensen in dichtbevolkt gebied. Aan de andere kant blijf ik voorlopig wel op CR7 zitten in de hoop dat in de buurt van Ruurlo wat meer repeaters in de lucht komen.

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:19
kosternet schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:08:
Hier in de achterhoek gebruik ik wel CR8. Sinds de overstap van SR8 (met ong. 8 neighbors) heb ik er met CR7 met moeite helaas nog maar 2.

Wat dat betreft is CR7 wel echt primair fijn voor mensen in dichtbevolkt gebied. Aan de andere kant blijf ik voorlopig wel op CR7 zitten in de hoop dat in de buurt van Ruurlo wat meer repeaters in de lucht komen.
Je bedoelt SF7 en SF8; die bepalen oa bereik.

CR4-8, was net gezegd, is foutcorrectie.

Liege, liege, liegebeest!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
kosternet schreef op dinsdag 26 mei 2026 @ 23:08:

Waar zit je ergens in de Achterhoek? Rond Zelhem hebben we een aantal aardige repeaters in de lucht en ook de repeaters van Varsseveld en Didam doen het fantastisch! Bij Ruurlo zit een repeater die met Varsseveld verbinding heeft, allemaal op SF7. Alleen in Lichtenvoorde zitten een aantal repeaters die niet echt actief onderhouden lijken. Het zou top zijn wanneer dir ook aansluiten.

• kosternet
wolly_a schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 19:49:
[...]

Waar zit je ergens in de Achterhoek? Rond Zelhem hebben we een aantal aardige repeaters in de lucht en ook de repeaters van Varsseveld en Didam doen het fantastisch! Bij Ruurlo zit een repeater die met Varsseveld verbinding heeft, allemaal op SF7. Alleen in Lichtenvoorde zitten een aantal repeaters die niet echt actief onderhouden lijken. Het zou top zijn wanneer dir ook aansluiten.
Hi Wolly,

Ruurlo ben ik :) en inderdaad goede verbinding met Varsseveld. Richting LV mis ik helaas de verbinding. Ook heb ik weinig meer van Groenlo gehoord. eerder had ik goede verbinding met Nedap, maar daar hoor ik weinig meer van..

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
kosternet schreef op donderdag 4 juni 2026 @ 16:43:
[...]

Hi Wolly,

Ruurlo ben ik :) en inderdaad goede verbinding met Varsseveld. Richting LV mis ik helaas de verbinding. Ook heb ik weinig meer van Groenlo gehoord. eerder had ik goede verbinding met Nedap, maar daar hoor ik weinig meer van..
Oh ja, Ruurlo inderdaad. We hebben al weleens eerder contact gehad. Vanuit Zelhem kunnen we je helaas niet bereiken. Waarschijnlijk is ‘t Zand een te grote belemmering.

Jammer inderdaad dat de repeaters in Lichtenvoorde en Groenlo niet meer zo fijn te bereiken zijn. Ken je die personen toevallig? Misschien zijn ze nog weer te motiveren om hun repeater nog weer eens een zwieper te geven, misschien hun firmware te updaten en hun instellingen bij te werken. Ik zie op mc-radar zowel in Lichtenvoorde als in Groenlo repeaters die nog wel onlangs gezien zijn.

• hberntsen
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-06 17:53
Nedap is bijgewerkt en draait op SF7/CR8, daar is verder niets aan de fysieke opstelling anders na de switch. MC Radar laat Groenlo nu ook moeilijk zien omdat de PowerTower observer in Groenlo op SF8 draait. Ik heb vernomen dat sinds een paar dagen Lichtenvoorde wel op SF7 staat maar nog firmware 1.12 draait (hoorde dat prioriteiten daar even bij andere zaken liggen). Dus bijvoorbeeld het 2-byte path verkeer gaat daar niet doorheen.

• kosternet
Okee :) Dan heb ik gewoon nog even geduld.. Zal kijken of het lukt om in Zieuwent ook nog een plekje te vinden. Weet niet of dat lukt, maar als het lukt hebben we wellicht net wat meer dekking.

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 11:20
ramonfincken schreef op maandag 8 juni 2026 @ 06:36:
[...]

hier staat veel in, wat is de takeaway?
ik heb gisteren de moeite genomen om deze versie te installeren op 3 relays en een Companion. ziet er op zich stabiel uit, maar mijn dak LiliGo T-Beam Supreme met extra battery pack viel vannacht om 1 uur uit. Eerder bleef deze een tot twee dagen werken op deze 2 accu's. (er zit een PV paneel op).

Nu wil ie niet meer opstarten, dus zal ik weer het dak op moeten.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nou, IMHO is het "stuk".

Ik zit in de randstad en zat tot voor kort nog op 8/8, gisteren geflashed naar 1.16, en meteen de settings op 7/5 en 2 byte gezet. Zie wel berichten binnenkomen, vanuit meerdere repeaters, maar als ik wat stuur zie ik alleen een echo van mijn eigen repeater.

Het is tamelijk stil "op de lijn". Niet zo gek als er verdeling is qua settings. De overbezetting zal wel verholpen zijn vermoed ik :+

• rescla
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:41
_ferry_ schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 07:41:
Nou, IMHO is het "stuk".

Ik zit in de randstad en zat tot voor kort nog op 8/8, gisteren geflashed naar 1.16, en meteen de settings op 7/5 en 2 byte gezet. Zie wel berichten binnenkomen, vanuit meerdere repeaters, maar als ik wat stuur zie ik alleen een echo van mijn eigen repeater.

Het is tamelijk stil "op de lijn". Niet zo gek als er verdeling is qua settings. De overbezetting zal wel verholpen zijn vermoed ik :+
In de avonden is er vaak een DoS actief vanuit Amsterdam, dat kan evt nog voor problemen zorgen. Die werkt met flood DMs, dus je ziet het niet in de channels, maar je hebt er wel last van.

Volgens mij zijn er veel mensen wel over naar de nieuwe settings. Maar het ligt wel aan de regio. En of de repeaters waar je van afhankelijk bent over zijn.

• davegriffejoen
Nou, IMHO is het "stuk".

Heb je ook de regio scopes ingesteld? Veel repeaters blokkeren berichten zonder scope.

• Kojoottii
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09-06 18:00
davegriffejoen schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:23:
[...]

Heb je ook de regio scopes ingesteld? Veel repeaters blokkeren berichten zonder scope.
Oh dat is echt mooi gaar dan. Toen regio scope werd geïntroduceerd was er juist bij vermeld dat dat juist niet de bedoeling was van regio scope. Voorzover ik weet was de bedoeling juist om bijvoorbeeld #overijssel de nl-ov scope mee te geven zodat dat verkeer niet het hele land doorgaat, maar dat je #public gewoon onscoped zou kunnen blijven gebruiken.

• Chris.nl
  • Niet online
Kojoottii schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:29:
[...]

Oh dat is echt mooi gaar dan. Toen regio scope werd geïntroduceerd was er juist bij vermeld dat dat juist niet de bedoeling was van regio scope. Voorzover ik weet was de bedoeling juist om bijvoorbeeld #overijssel de nl-ov scope mee te geven zodat dat verkeer niet het hele land doorgaat, maar dat je #public gewoon onscoped zou kunnen blijven gebruiken.
Public kan je de nl scope gebruiken (of eu)

Als je op je companion een default (grote) scope instelt, kan je afzonderlijke chats altijd nog naar 'n provincie omzetten.

Uit m'n hoofd is het de bedoeling dat per 13 juni berichten zonder scope door iedereen geblokkeerd worden. In eerste instantie was het de bedoeling per mei te blokkeren, dit uitgesteld om mensen eerst ff te laten wennen aan het werken met regio's.

Gezien er wat unscoped spammers waren hebben een deel gebruikers hun settings vast aangepast. Inmiddels gebruiken spammers ook scope. Het is jammer dat er wat lolbroeken hun best doen meshcore regelmatig plat te spammen.

Ook jammer dat sommige users graag een 'belangrijke repeater' of 'knooppunt' willen zijn op bovenwettelijk zendvermogen lopen te schreeuwen. Ja dat werkt, en is in sommige gevallen handig. Maar zorgt ook dat berichten van alle kanten al terugkomen (collisions) ipv zich als vlek door de mesh te verspreiden.

An sich is de lol er voor mij al een beetje af. Niet dat ik de repeater van 't dak trek, maar de Telegram kanalen bezoek ik niet meer.

Meshcore lijkt me nog altijd een top iets, 'k heb een repeater bij mezelf én m'n ouders staan (indien nodig directe verbinding). Mocht het echt nodig zijn om via meshcore met ze te communiceren dan zie ik tegen die tijd wel of/hoe het functioneert. Met instellingen die iedereen gebruikt, of dat het betrouwbaarder is een andere frequentie/sf te gebruiken. Da's dan weer een voordeel van MeshCore, ieder kan doen wat ie wil. Alle neuzen dezelfde kant op krijgen is een ander verhaal.
Nou, IMHO is het "stuk".

Kan zijn dat jij andere repeaters wel hoort maar ze jou niet. Je kan ook sf7/cr8 proberen, dan stuur je wat meer foutcorrectie mee en is de kans groter dat je bericht wel doorkomen.

Zelf zit ik inmiddels op 7/6, dat werkt voor mij (als er geen spammers actief zijn).

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

davegriffejoen schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 10:23:
[...]

Daar zal ik eens naar kijken.
In Public vandaag een stuk of 50 berichten ontvangen, vrij schaars als ik dat vergelijk met vroegahhh. Alleen via mijn eigen repeater en 1 andere. Vroeger zag ik 1 inkomende bericht vaak via een stuk of 4-6 repeaters in de buurt rondgaan.

• danslo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:34
Eerder vandaag een MeshCore Starter Kit besteld, kijken of we op werk onze eigen room kunnen opzetten Utrecht<>Rotterdam. P1-Pro en 2x L1 Pro.

Hopelijk tot snel in #tweakersmeshcore ;)

• (KBX) Harkanoid
Niet normaal hoeveel berichten ik in 1 dag ontvang , gelukkig hebben we nog een privaat kanaal Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CtJfiYHRqxZOmPbEtB80k3SANgA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5TCIl0wr8hm4OfyxyYUXjGDp.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste