Kojoottii schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 15:29:
[...]
Oh dat is echt mooi gaar dan. Toen regio scope werd geïntroduceerd was er juist bij vermeld dat dat juist niet de bedoeling was van regio scope. Voorzover ik weet was de bedoeling juist om bijvoorbeeld #overijssel de nl-ov scope mee te geven zodat dat verkeer niet het hele land doorgaat, maar dat je #public gewoon onscoped zou kunnen blijven gebruiken.
Public kan je de
nl scope gebruiken (of
eu)
Als je op je companion een default (grote) scope instelt, kan je afzonderlijke chats altijd nog naar 'n provincie omzetten.
Uit m'n hoofd is het de bedoeling dat per 13 juni berichten zonder scope door iedereen geblokkeerd worden. In eerste instantie was het de bedoeling per mei te blokkeren, dit uitgesteld om mensen eerst ff te laten wennen aan het werken met regio's.
Gezien er wat unscoped spammers waren hebben een deel gebruikers hun settings vast aangepast. Inmiddels gebruiken spammers ook scope. Het is jammer dat er wat lolbroeken hun best doen meshcore regelmatig plat te spammen.
Ook jammer dat sommige users graag een 'belangrijke repeater' of 'knooppunt' willen zijn op bovenwettelijk zendvermogen lopen te schreeuwen. Ja dat werkt, en is in sommige gevallen handig. Maar zorgt ook dat berichten van alle kanten al terugkomen (collisions) ipv zich als vlek door de mesh te verspreiden.
An sich is de lol er voor mij al een beetje af. Niet dat ik de repeater van 't dak trek, maar de Telegram kanalen bezoek ik niet meer.
Meshcore lijkt me nog altijd een top iets, 'k heb een repeater bij mezelf én m'n ouders staan (indien nodig directe verbinding). Mocht het echt nodig zijn om via meshcore met ze te communiceren dan zie ik tegen die tijd wel of/hoe het functioneert. Met instellingen die iedereen gebruikt, of dat het betrouwbaarder is een andere frequentie/sf te gebruiken. Da's dan weer een voordeel van MeshCore, ieder kan doen wat ie wil. Alle neuzen dezelfde kant op krijgen is een ander verhaal.
_ferry_ schreef op dinsdag 9 juni 2026 @ 07:41:
Nou, IMHO is het "stuk".
Ik zit in de randstad en zat tot voor kort nog op 8/8, gisteren geflashed naar 1.16, en meteen de settings op 7/5 en 2 byte gezet. Zie wel berichten binnenkomen, vanuit meerdere repeaters, maar als ik wat stuur zie ik alleen een echo van mijn eigen repeater.
Het is tamelijk stil "op de lijn". Niet zo gek als er verdeling is qua settings. De overbezetting zal wel verholpen zijn vermoed ik

Kan zijn dat jij andere repeaters wel hoort maar ze jou niet. Je kan ook sf7/cr8 proberen, dan stuur je wat meer foutcorrectie mee en is de kans groter dat je bericht wel doorkomen.
Zelf zit ik inmiddels op 7/6, dat werkt voor mij (als er geen spammers actief zijn).