Jezelf voorbereiden op "het ergste"

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 01-04 15:48
Matched: meshtastic
Heeft trouwens al iemand gekeken naar zaken als meshtastic voor communicatie met vrienden/familie? Het lijkt vrij goedkoop om zonder infrastructuur toch te kunnen communiceren.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:40

franssie

Save the albatross

scoobs schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:03:
Heeft trouwens al iemand gekeken naar zaken als meshtastic voor communicatie met vrienden/familie? Het lijkt vrij goedkoop om zonder infrastructuur toch te kunnen communiceren.
Ik ben daar mee bezig, en ben van plan om daar een topic over te starten. In het zendamateur topic is er wel wat over geschreven maar met name het kunnen versturen van berichten is zeer onderbelicht helaas.

Het is allemaal niet vanzelfsprekend in dat systeem en ben zelf ook nogal zoekende, al heb ik wel drie van die dingen ondertussen om mee te spelen.

Maar misschien moet ik een dezer dagen gewoon dat topic openenen en dan komen we er als gemeenschap hier samen wel uit (het is handig om een bekende node in de buurt te hebben om mee te experimenteren namelijk).
Dat gezegd hebbende, onderschat de 11 meter (17mc C) band niet. Die setjes zijn voor weinig te koop inclusief antenne en hebben best wel bereik, en dat is gewoon voice. Werken doorgaans op 12V en dat is meestal ook wel makkelijk uit een accu of auto te halen.
Ik ben Novice zendamateur (waar ik weinig mee doe) maar heb wel de apparatuur op op alle banden uit te komen, maar ik ben me bewust dat ik daar mijn buren en famillie niet mee kan bereiken, met 27MC is die kans groter.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:13
Ja, noodroute(s) naar verschillende bestemmingen zijn uitgestippeld en zitten in phone en losse gps.
Daarenboven heb ik ook een A4'tje met bepaalde globale trefpunten op bepaalde data en uren van het jaar om voor de overlevenden elkaar na de aftermath terug te vinden.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 31-03 20:23

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik zit al een paar maanden een beetje op en af te kloten met meshtastic maar het is echt best wel heel erg nog in de hobby sfeer. Verwacht geen walk in de park en meestal komen berichten niet door omdat er gewoon weg niet gewoon hops gemaakt kunnen worden, heb ik het idee.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

Pagina: 1

Let op:
We beperken ons in dit topic tot de praktische kanten van het onderwerp: hoe kun je je het beste voorbereiden op calamiteit X, voor X naar keuze. Het is niet de bedoeling af te dwalen naar de achtergronden van X zoals de geopolitieke situatie. Daar zijn andere topics voor.

We gaan het ook niet meer over wapens en (gewapende) verdediging hebben.