Zendamateurs op GoT? Deel 2 Overzicht

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• sprk_nl
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-03 20:30
Matched: meshtastic
Ik ben me aan het oriënteren om te kunnen experimenteren met verschillende radio mogelijkheden en stuitte op een zeer mooie tool radio Mobile om radio dekking in theorie te visualiseren.

Allereerst wil ik graag in de basis de vrij te gebruiken banden benutten, zoals
27 Mhz voor CB (packet) radio
868 Mhz voor Lora (Meshtastic)

Heeft iemand ervaring met deze software en de netwerk propperties voor deze frequenties?
Ik heb het volgende aangenomen:
27 Mhz CB radio
  • Transmit power: 4 W (36 dB)
  • Receiver threshold 1 uV (-107 dB)
  • Line loss 3 dB
  • 1/4 wave Omni antenne
  • Antenne gain 3,25 dbi / 1,1 dBd
  • antenne height 2m above ground
868 Mhz Meshtastic Heltic v3
  • Transmit power: 0,1 W (20 dB)
  • Receiver threshold 0,22 uV (-120 dB)
  • Line loss 1 dB
  • Omni 5dBi antenne
  • Antenne gain 3 dbi / 0,85 dBd

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
sprk_nl schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 18:12:
Ik ben me aan het oriënteren om te kunnen experimenteren met verschillende radio mogelijkheden en stuitte op een zeer mooie tool radio Mobile om radio dekking in theorie te visualiseren.

Allereerst wil ik graag in de basis de vrij te gebruiken banden benutten, zoals
27 Mhz voor CB (packet) radio
868 Mhz voor Lora (Meshtastic)

Heeft iemand ervaring met deze software en de netwerk propperties voor deze frequenties?
Ik heb het volgende aangenomen:
27 Mhz CB radio
  • Transmit power: 4 W (36 dB)
  • Receiver threshold 1 uV (-107 dB)
  • Line loss 3 dB
  • 1/4 wave Omni antenne
  • Antenne gain 3,25 dbi / 1,1 dBd
868 Mhz Meshtastic Heltic v3
  • Transmit power: 0,1 W (20 dB)
  • Receiver threshold 0,22 uV (-120 dB)
  • Line loss 1 dB
  • Omni 5dBi antenne
  • Antenne gain 3 dbi / 0,85 dBd
27 MHz mag je tegenwoordig ook met 12 watt ssb uitkomen.
De 11 meter is hier trouwens morsdood...
Met condities een hoop vanuit de rest van de wereld maar lokaal leeft het niet meer.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

• smerko
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-03 17:22
Sinds een tijdje ben ik geintereseerd in 868 Mhz om Meshtastic of Meshcore te proberen.
Wat ik lees is dat Meshtastic groter is en eerder is gestart, maar dat Meshcore betere features heeft.

Wat is jullie ervaring met deze twee protocollen en wat heeft in Nederland een betere dekkingsgraad?

Als eerste node heb ik de Heltec T114 v2 besteld.

• Marlinc
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 01-04 09:53
Bij mij thuis in Roermond en op kantoor in Geldrop geen Meshtastic nodes lijkt het. Wel veel in Eindhoven

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:23

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

Ik kwam laatst via het cadeautopic hier op Tweakers op het spoor van MeshTastic. Na wat zoeken zag ik dat de Loratec V4 net uit was, en dat je er twee kon krijgen voor 50 euro. Kon het niet laten en heb er meteen twee besteld. Die aanbieding heb ik daarna ook weer gedeeld in het cadeautopic, en later ook op Pepper, waar ik merkte dat er verrassend veel interesse was.

Inmiddels heb ik een eerste test gedaan met MeshCore tussen de twee apparaten. Ik had er eentje op zolder gezet en ben met de andere de straat uitgereden. Tot ongeveer 400 meter werkte het nog prima, maar daarna viel het signaal weg. Er zit natuurlijk ook maar een klein standaardantennetje bij, maar eerlijk gezegd had ik toch iets meer verwacht. Eerder 2 à 3 kilometer dan 400 meter. Ik woon overigens in een dorpje in Groningen, geen line-of-sight dus, maar ik had gehoopt te profiteren van de relatief lege velden tussen de bebouwing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R4WHe67cnKfip_WUOe6V7a4qM68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pvCWD4KpEuIwoR0IxrCOqrnt.jpg?f=fotoalbum_large
Dat viel dus wat tegen. Het lijkt me nog steeds een leuke hobby om er meer mee te doen, bijvoorbeeld door repeaters te plaatsen, met het uiteindelijke doel om mijn ouders te kunnen bereiken (ongeveer 7 kilometer verderop). Maar met dit bereik zou ik daar nogal wat repeaters voor nodig hebben.

Wat me verder opviel: met de MeshTastic-firmware krijg ik wel berichten binnen van nodes door de hele provincie Groningen heen, dus het netwerk oogt best actief. Alleen kan ik zelf geen berichten versturen, zelfs niet naar nodes die binnen drie hops zitten. Mijn vermoeden is dat het probleem in mijn antenne zit en dat mijn zender wel 'gevoelig' genoeg is om hen te ontvangen maar niet 'krachtig' genoeg is om die nodes te bereiken (ik neem aan dat zij mogelijk dikkere setups hebben).

Daarom denk ik eraan om te investeren in betere antennes (zeg 10–20 euro per stuk) om te zien hoeveel verschil dat maakt. Uiteindelijk lijkt MeshCore me sowieso de interessantere richting: de app is wel wat minder gelikt, maar het concept qua rollen, netwerkstructuur en berichtbevestiging voelt gewoon duidelijker en betrouwbaarder.

• (KBX) Harkanoid
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 30-03 15:37
Nee.... Er zijn wat gebruikers die vele malen meer dan de maximale 23dBm gebruiken , ik kon ze wel horen maar andersom niet , ik gebruik niet meer dan nodig 16dBm en afwijkende frequentie aangezien meshcore dezelfde frequentie als meshtastic gebruikt (veel ruimte is er ook niet in deze band)

Ik gebruik ook de digitale modus FT8 en 4 met wsjt-x , hiermee heb ik laatst zelfs Japan mee kunnen bereiken , sommige amateurs gebruiken E-QSL ik vind gekke rare kaarten altijd leuk!

Er is best veel met de radio hobby mogenlijk alleen veel dingen moet je maar net weten , ik heb zelfs een vaste amateur telefoonlijn waarmee ik kan bellen naar ongeveer 300 andere radioamateurs via een simpele oude Cisco VoIP telefoon , ermee naar de radio luisteren kan ook zelfs sstv plaatjes ontvangen

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-03 20:34
scsirob schreef op zaterdag 1 november 2025 @ 19:18:
Leuk topic! Ik heb net een Heltec Meshtower met een 10W zonnepaneeltje gekocht. Zelfs achter het raam met dit druilerige weer houdt het de accu's redelijk vol. In een paar dagen 234 bereikbare nodes gespot, sommige tot 5 hops verderop. Ben nog aan het onderzoeken hoe het allemaal werkt, ik monitor mee.
Ik heb weer een nieuwsgierigheid ontwikkeld en een aantal Meshtastic devices gekocht; morgen komen ze binnen! Zodra ik dit onder de knie heb ga ik ook aan de Meshcore ;)

Ik zie op de kaarten maar 2 nodes in de buurt, maar ik ga ervan uit dat er veel meer zijn? Iets met MQTT en niet iedereen die zich daarop aanmeld waarschijnlijk?

• -Tim-

-Tim-

Krysa schreef op zondag 2 november 2025 @ 13:33:
[...]

Ik heb weer een nieuwsgierigheid ontwikkeld en een aantal Meshtastic devices gekocht; morgen komen ze binnen! Zodra ik dit onder de knie heb ga ik ook aan de Meshcore ;)

Ik zie op de kaarten maar 2 nodes in de buurt, maar ik ga ervan uit dat er veel meer zijn? Iets met MQTT en niet iedereen die zich daarop aanmeld waarschijnlijk?
Die maps zijn inderdaad maar een ruwe indicatie. Standaard staat locatiedelen uit in Meshtastic en Meshcore dacht ik, dus dat zal wel een grote invloed hebben. Beetje verneukeratief voor mensen die overwegen mee te doen natuurlijk.

Initieel was ik blij dat ik toch heb doorgezet hier in het 'lege' Noord-Groningen. Alleen is volgens mij het lastige aan Meshtastic dat je soms denkt dat je veel ontvangt, terwijl het in feite maar één node is die het lijstje van anderen doorstuurt. Ik woon in een vrij leeg stuk Noord-Groningen en zie nodes tot in de stad en zelfs richting Appingedam, maar volgens mij zie ik ze dus niet echt. Geen enkel bericht succesvol kunnen verzenden tot nu toe. Meshcore is in die zin wat eerlijker, daar blijft m'n lijstje gewoon leeg :+

Ik heb nu op aanraden van de Meshtastic site twee GIZONT 17cm antennes besteld. Hopelijk wordt het daarmee een stuk beter. En anders kijk ik nog wel eens naar zo’n Yagi van Aliexpress, die zijn ook niet duur :P
Ik snap dat LOS het beste is, maar hier in het vlakke Nederland gaat je dat toch niet echt lukken zonder dikke mast?

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-03 20:34
Gister MeshCore op de LilyGo T-Deck Plus geflasht. Hand uit het raam en in public een bericht verstuurd: BAM 3 acks. Met Meshtastic heb ik letterlijk buiten MQTT om niemand weten te bereiken. Is dit ook jullie ervaring

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:40

franssie

Save the albatross

De naam van de node - die stap ben ik ondertussen voorbij, blijkt dat de app BT nodig heeft en dat zit nogal verstopt.
Tot nu vind ik het een nogal waardeloze ervaring dat Meshtastic.
Documentatie is er veel maar ook gedateerd en compleet nutteloos op veel vlakken (sowieso een probleem bij open source, maar dit is echt erg). Niet echt een omgeving die jongeren de wereld van de radio intrekt op deze manier.
Ik ga nog eens proberen te ontdekken hoe het werkt, maar ga dit mijn neefjes en nichtjes in deze vorm niet aanbieden, terwijl het idee best wek gaaf is.

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• sven-s
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 17-03 20:21
franssie schreef op zondag 9 november 2025 @ 21:22:
Ik ko niet in mijn Heltec V3 - wel firmware kunnen flashen. Iemand tips hoe je dat ding kan connecnten.
Anders heb ik een te dure ESP 32 met een oled.
@sven-s nog in afwachting van je toptic :P
Whoops sorry! ik zal nog even een topic aanmaken :*) Nog al druk geweest met kinderen enzo haha.
Voor het configureren van het apperaatje heb ik eerst een seriele verbinding gemaakt. Dit kan eventueel gewoon met de usb c poort van je telefoon en dan in de app. Maar ook via de PC en dan met chrome of edge naar deze site: https://client.meshtastic.org/messages/broadcast/0 Dan kan je je wifi instellen. En dat maakt het leven een stuk makkelijker haha. Erna zijn deze settings belangrijk:
Regio EU 868
Modem preset LONG FAST
En erna zijn er allemaal chat kanalen hier ben ik zelf ook nog een beetje aan het puzzelen hoe het werkt. Vooral omdat ik in een gebied woon (Maarn) waar uberhoupt niet veel mensen zijn en blijkbaar ook geen meshers(zelf verzonnen) :P
Ik ben toevallig vandaag op kantoor in utrecht waar ik er even 1 heb mee genomen in de hoop op meer geluk

• franssie

franssie

Save the albatross

Krysa schreef op donderdag 6 november 2025 @ 16:34:
Gister MeshCore op de LilyGo T-Deck Plus geflasht. Hand uit het raam en in public een bericht verstuurd: BAM 3 acks. Met Meshtastic heb ik letterlijk buiten MQTT om niemand weten te bereiken. Is dit ook jullie ervaring
Als ik zo op Ali kijk zijn dat een soort mini blackberry's met een ESP aan boord? Dat is wel verrekte geinig dan.
Heb je meer details/ervaringen?

I´d rather be a hypocrite than the same person forever (Yauch)| 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• -Tim-

-Tim-

franssie schreef op maandag 10 november 2025 @ 16:09:
[...]

Als ik zo op Ali kijk zijn dat een soort mini blackberry's met een ESP aan boord? Dat is wel verrekte geinig dan.
Heb je meer details/ervaringen?
YouTube: This device makes Meshtastic the BEST off-grid tech
Misschien dat je dit een leuke video vind in dat geval

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik ben maar een Mesh topic gestart om de discussie wat centraler te krijgen. Input en hulp is welkom
LORA Mesh Radio - Meshtastic meshcore | COM zonder Internet

Pagina: 1