SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Tja die kaart is niet altijd eerlijk, niet iedereen vinkt aan dat ie op die kaarten weergegeven wil worden. Bij mij in provincie Groningen was het op Meshtastic echt een ongelooflijk groot verschil tussen wat ik daadwerkelijk ontving en wat ik initieel op de online kaarten zag.DaWizza schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:27:
Het concept staat mij wel aan.
Zowel meshcore als meshtastic hebben binnen 25km geen gebruikers (op de kaart)
Het aantal apparaten (te zien op diezelfde kaart) valt eigenlijk ook tegen: bijv. rond de 40 in Amsterdam, 6 in Almere.
Als er wat gebeurt en ik stel het zaakje in, schreeuw ik naar niemand.
De hele familie voorzien is ook weer zoiets, die vinden het onzin.
Inmiddels ben ik over naar Meshcore, maar daar ontvang ik helemaal niks. Dus helaas, afwachten, en misschien tot die tijd bijdragen door i.i.g. een device als repeater in te stellen.
Je bent eigenlijk volledig afhankelijk van een ontwikkelaar. Je kunt het project niet forken als die opeens rare keuzes maakt zoals bijvoorbeeld advertenties in de app stoppen.
Ik vraag me echt af of dit een goed alternatief is voor Meshtastic..
Goed om te weten, ik haal zelf wel een bordje en zien wat er om mij heen zit. Als er alsnog niks is dan is de repeater instelling wel prima.-Tim- schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:31:
[...]
Tja die kaart is niet altijd eerlijk, niet iedereen vinkt aan dat ie op die kaarten weergegeven wil worden. Bij mij in provincie Groningen was het op Meshtastic echt een ongelooflijk groot verschil tussen wat ik daadwerkelijk ontving en wat ik initieel op de online kaarten zag.
Inmiddels ben ik over naar Meshcore, maar daar ontvang ik helemaal niks. Dus helaas, afwachten, en misschien tot die tijd bijdragen door i.i.g. een device als repeater in te stellen.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Firmware van veel companions is dan wel weer open source dus als de app echt te vervelend wordt kan iemand anders nog wel een andere app maken.Tjahneee schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:55:
Ik ben zojuist overgestapt van Meshtastic naar MeshCore, maar ik loop meteen tegen wat dingen aan. Het blijkt namelijk niet helemaal open source te zijn. De T-Deck firmware werkt met een freemiummodel. Je kan de T-Deck niet koppelen met je app om de T-Deck te bedienen (via BT). De Android app is closed source.
Je bent eigenlijk volledig afhankelijk van een ontwikkelaar. Je kunt het project niet forken als die opeens rare keuzes maakt zoals bijvoorbeeld advertenties in de app stoppen.
Ik vraag me echt af of dit een goed alternatief is voor Meshtastic..
Exact, protocol en implementatie is open source. Dus staat iedereen vrij om z'n eigen tooltje te bouwen. Zie ook bijvoorbeeld de open source CLI en Python package hier: https://github.com/meshcore-devTimDJ schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:58:
[...]
Firmware van veel companions is dan wel weer open source dus als de app echt te vervelend wordt kan iemand anders nog wel een andere app maken.
Zou voor Meshcore deze map pakken: https://analyzer.letsme.sh/mapDaWizza schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:27:
Het concept staat mij wel aan.
Zowel meshcore als meshtastic hebben binnen 25km geen gebruikers (op de kaart)
Het aantal apparaten (te zien op diezelfde kaart) valt eigenlijk ook tegen: bijv. rond de 40 in Amsterdam, 6 in Almere.
Als er wat gebeurt en ik stel het zaakje in, schreeuw ik naar niemand.
De hele familie voorzien is ook weer zoiets, die vinden het onzin.
Die laat alle nodes zien die in NL keer advert hebben gedaan die aangekomen is bij een van de 10+ observer nodes die er inmiddels zijn. Weet niet waar je zit, maar in de randstad zijn er niet veel plekken meer zonder dekking.
Daar dus nietHeronimo schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:08:
[...]
Zou voor Meshcore deze map pakken: https://analyzer.letsme.sh/map
Weet niet waar je zit, maar in de randstad zijn er niet veel plekken meer zonder dekking.
:strip_exif()/f/image/gLQMubnTozdWEzLQ41E4pQDq.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit geeft het probleem wel weer, er is bijna niets boven Almere te vinden.
Ik zie in de Meshcore Telegram groep (https://t.me/meshcorenet) wel heel veel initiatieven de laatste dagen van mensen die repeaters gaan opzetten om het gat tussen Enschede, Almere en Arnhem dicht te gaan krijgen. Dus denk dat het een kwestie van weken is voor je daar ook goed bereik hebt. Paar weken terug waren Arnhem en Eindhoven ook nog niet gekoppeld en hield het op bij Utrecht.DaWizza schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:15:
[...]
Daar dus niet
[Afbeelding]
Dit geeft het probleem wel weer, er is bijna niets boven Almere te vinden.
Na weken lezen en filmpjes kijken over Meshcore en de Heltec, heb ik onlangs maar een Heltec V3 besteld met behuizing en accu. (V4 is lang niet beschikbaar en ik wilde komende weken al spelen met Meshcore).
Gisteravond kwam het pakje aan en ik heb eerst de antenne aangesloten en daarna de accu.
Vandaag bij de Wibra een USB-A naar USB-C datakabel gekocht.
Ik naar https://www.silabs.com/software-and-tools/usb-to-uart-bridge-vcp-drivers?tab=downloads
en daar de CP210x Universal Windows Driver gedownload.
Rechter muisklik op uitgepakt en correct bestandje (silabser.inf) en installeren maar.
Jay, ik zie nu de Heltec en ik kan het flashen.
Ik flash het naar de meest recente firmware.
Edit1: Naam gewijzigd, instellingen doorlopen, Frequentie, BW, SF en CR (preset EU/UK narrow) zijn uiteraard correct ingesteld.
Niets. Helemaal niets.
Ik zit hier bij Utrecht tussen de companions en repeaters en helemaal niets.
:strip_exif()/f/image/wXglOozGEpLPuQC4X7LOHzWM.png?f=user_large)
Edit2
Ik ga 's nachts maar weer:
1 Opnieuw erasen en flashen
2 Instellingen doorlopen
3 Daarna de Heltec losschroeven en controleren of de antenne nog goed zit. (Indien nodig)
Snap er niets van. Ik denk dat ie stuk is.
[ Voor 5% gewijzigd door Shmoopy op 10-12-2025 20:05 . Reden: 2x edit ]
Misschien toch goed deze even te delen (preset EU/UK narrow).
Overigens kom ik ook Haarlem niet uit vanaf kantoor, thuis werkt het wel. Vreemd.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ze9KnlLI40SWCCOv5Qg77cn6.jpg?f=user_large)
Ik heb maar de naam gewijzigd. Moet nog een vraagtekentje achter.
Tweemaal instellingen kwam door de edit. Ik zal het verbeteren.
Dit lijkt goed te staan. Dus is antenne en/of omgevingsruis de volgende verdachte.
Waar ik zo rond mijn (semi-landelijke) huis ook met de kleine antenne redelijk wegkwam, haal ik in Haarlem dus bijna geen enekele repater met een toch significant grotere antenne die het thuis wel doet.
Is wel een andere Heltec, maar draai dezelfde hardware (V3 en antenne) ook thuis dus ben ook nog even op zoek wat er nu aan de hand is.
Of de V3 in Haarlem werkt niet goed, of er is meer ruis (QRM) wat in een stad sowieso te verwachten is.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Na geen respons vanmiddag heb ik weer o.a. de frequentie gecontroleerd. Ik had naast de Heltec ook een extra antenne besteld van 10 dBi. Ik ga komende nacht dat wisselen met wat ik nu erop heb. Kijken of dat helpt.
Bij mijn tweede post heb ik mijn gekozen naam gewijzigd (voor de foto) en weer gecontroleerd of de instellingen goed stonden. Alles stond al goed.
Ik wilde eerst een SenseCAP Card Tracker T1000-E kopen als goedkope instap in Meshcore. Maar dat duurde te lang (levering). En met een protective case en laadkabeltje zou ik op ongeveer dezelfde prijs uitkomen als een Heltec V3. De Sensecap heeft geen vervangbare accu tenzij je de behuizing gaat slopen en ook de antenneontvangst is niet geweldig, hoorde ik. De Heltec V4 is weer duurder en momenteel slecht leverbaar, daarom koos ik voor de Heltec V3.
Vanavond laat ga ik troubleshooten met de Heltec V3.
Als troubleshooten niets helpt, dan gaat het retour. Dan wacht ik wel tot de Heltec V4 ruim beschikbaar is over een aantal maanden.
Meerdere edits
[ Voor 27% gewijzigd door Shmoopy op 10-12-2025 20:49 ]
Heb je het ook al op een hogere verdieping of buiten geprobeerd? Beneden in huis ontvang ik hier ook niets, in de nok van het huis prima bereik.Shmoopy schreef op woensdag 10 december 2025 @ 20:33:
Ik heb de afgelopen weken al gezien dat alle nodes in mijn omgeving op de EU/UK narrow frequentie zaten (map op https://meshcore.co.uk/). Na montage heb ik dat als eerste gewijzigd net als mijn naam. In mijn eerste post heb ik dat niet direct beschreven. Pas na een edit heb ik het beschreven.
Na geen respons vanmiddag heb ik weer o.a. de frequentie gecontroleerd. Ik had naast de Heltec ook een extra antenne besteld van 10 dBi. Ik ga komende nacht dat wisselen met wat ik nu erop heb. Kijken of dat helpt.
Bij mijn tweede post heb ik mijn gekozen naam gewijzigd (voor de foto) en weer gecontroleerd of de instellingen goed stonden. Alles stond al goed.
Ik wilde eerst een SenseCAP Card Tracker T1000-E kopen als goedkope instap in Meshcore. Maar dat duurde te lang (levering). En met een protective case en laadkabeltje zou ik op ongeveer dezelfde prijs uitkomen als een Heltec V3. De Sensecap heeft geen vervangbare accu tenzij je de behuizing gaat slopen en ook de antenneontvangst is niet geweldig, hoorde ik. De Heltec V4 is weer duurder en momenteel slecht leverbaar, daarom koos ik voor de Heltec V3.
Vanavond laat ga ik troubleshooten met de Heltec V3.
Als troubleshooten niets helpt, dan gaat het retour. Dan wacht ik wel tot de Heltec V4 ruim beschikbaar is over een aantal maanden.![]()
Meerdere edits
Nee, helaas niks. Heb zelf ook gestuurd. Maar allen 1 repeat (mijn eigen repeater).franssie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 14:35:
@marc1990 er gebeurt in dat kanaal niet zo heel veel, net een bericht gestuurd, eens kijken of dat aankomt (geen garantie bij mesh communicatie)
klop het dat secret key voor de kanaal begint met 7bef...?
Zijn er nog andere # kanalen die active zijn, om te testen?
#test
In dat kanaal kan je Test sturen of Path en met wat mazzel krijg je een response van een bot of een user.
maar alle # kanalen hebben in principe een openbare key dacht ik. Voor 1-op-1 chats moeten beide companions de ander toevoegen als contact.
[ Voor 30% gewijzigd door franssie op 11-12-2025 15:48 ]
Test kanaal werkt wel. Bedanktfranssie schreef op donderdag 11 december 2025 @ 15:47:
@marc1990
#test
In dat kanaal kan je Test sturen of Path en met wat mazzel krijg je een response van een bot of een user.
maar alle # kanalen hebben in principe een openbare key dacht ik. Voor 1-op-1 chats moeten beide companions de ander toevoegen als contact.
Hogere dBi antenne's hebben een nauwer stralingspatroon, dus het hangt er een beetje vanaf wat je zoekt. In de meeste gevallen is een omni antenne (die in 360° uitstraalt) aan te raden. Ben persoonlijk voor een 5.5dBi antenne gegaan. Pas wel op met goedkope chinese/aliexpress antenne's, veel is brol of op 915Mhz getuned (ook al zeggen ze 868Mhz) en zal je slechte resultaten geven.Ierlandfan schreef op donderdag 11 december 2025 @ 23:56:
Wat gebruiken de meeste als antenne? Ik verwacht niet dat dat kleine bijgeleverde antennetje een km of 20 kan bestrijken?
Die ik gekocht heb: https://nl.aliexpress.com/item/1005007301116616.html
https://www.reichelt.com/..._4_dbi_sma-stekker-275291
Moet hem alleen nog testen en aansluiten+monteren.
Maar inderdaad over het algemeen is hoe hoger de gain, des te smaller de bundel, en da's leuk als je middenin een weiland zit, maar doorgaans wil je gewoon vanaf een hoog punt een wijk bestrijken, en dan heb je daar niet zo heel veel aan.
Hier communiceer ik met 2 naastgelegen RP's op pakweg 3km afstand gewoon met de bijgeleverde antenne vanaf het zolderraam. Dus het komt ook niet heel krap.
Weet iemand wat het maximale zendvermogen is dat je mag gebruiken op de MeshCore frequentie?
Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.
Leuk!
Ik ga einde dag/van t weekend ff even testen hoe dit werkt als ik op pad ben en ver van de andere client die ik heb verwijderd ben.
Ik snap (met het perspectief van: ik heb alleen client) nog niet zo erg de toepassing van adverts. Ik kan met zero hop mensen in de buurt vinden en met flood mensen verder weg? of is het 1 richtingsverkeer en vinden zij alleen mijn client?
En heb je dat uberhaupt (als client) nog nodig als je al de contacten /rooms die je wilt in je lijst hebt?
wel al op EU narrow settings?Rub147 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:21:
Ooit begonnen met LoRa op TheThingsNetwork (niet helemaal vergelijkbaar), later naar Meshtastic gegaan en sinds gisteren op Meshcore. Hier in Apeldoorn nog vrij stil en berichten lijken niet buiten de stad te komen. Draai nu een repeater en een companion. Ben benieuwd hoe snel er uitbreiding komt
op de map van meshcore lijken er wel repeaters bij je in de buurt te zijn
https://meshcore.co.uk/map.html
Jup, vijf repeaters ontvangen + zojuist berichten in public kanaal. M'n eigen repeater vult ook meteen https://analyzer.letsme.sh/map als observer. Misschien haalt dat wat mensen overGeard007 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 16:44:
[...]
wel al op EU narrow settings?
op de map van meshcore lijken er wel repeaters bij je in de buurt te zijn
https://meshcore.co.uk/map.html
Een samenvatting van het (bijna) afgelopen jaar waarin het MeshCore project gestart is tot waar het nu is
https://buymeacoffee.com/ripplebiz/the-year-review
There's a crazy amount of stuff to try to recollect, but I thought just some broad stats could be interesting:
GitHub releases: 23 (v1.0.0 to v1.11.0)
Git commits (non-merge): 1453
Number of boards supported: 60+
Repo contributors: 69
Top 8: fdlamotte, recrof, oltaco, liamcottle, jquatier, jbrazio, 446564 (ded), cod3doomy
MeshCore map nodes uploaded: 10,625 (as at 11 Dec)
Since the creation of the Lets Mesh Analyzer site and observer nodes, we now have insights into actual usage of MeshCore meshes around the world. Some current stats:
Unique packets per day: ~80K
Unique active nodes per day: ~4.5K
Unique public messages per day: ~4.4K
Total bytes of traffic per day: ~52 million
Bij MeshTastic zijn als ik het goed heb alle clients ook een repeater/relais
Bij MeshCore zijn de companions alleen ontvanger en zender van hun eigen berichten, dus afhankelijk van een repeater.
Wat mij opvalt is dat ik in landelijk gebied k met MC een behoorlijke dekking heb, maar met MT minder.
Echter, in een stad als Haarlem is MC zo doof als wat, en krijg ik meer nerichtenmet MT.
Ik krijg sterk de indruk dat in stedelijke gebieden de omgevingsruis (QRM) dermate hoog is dat je zonder veel repeaters de stad niet uitkomt, maar dat MT het nadeel heeft dat je ook niet ver komt uit een stad (alhoewel meer berichten) door een gebrek aan gebruikers in de legere (landelijke) gebieden.
Beiden werken voor mij dus redelijk regionaal, waarbij ik bij MC wel eens berichten krijg uit BE, maar de betrouwbaarheid is ook daarbij nogal laag.
Als radioexperiment blijven beide interessant daarom, maar aan de opzet van beide zou nog wat verbeterd kunnen worden.
Welke firmware versie heb je? Ik heb nu 1.11 alleen gaat mn t1000e na een tijdje zichzelf een soortvan bricken. Enige manier om hem dan weer wakker te krijgen is de knop ingedrukt houden en dan stroom kabel erop te doen. (Na flink wat geklungel achter gekomen)Heronimo schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:13:
[...]
Ja, hier. Was vrij simpel en werkt goed. Enig nadeel is dat er nog klein bugje is waardoor als je telefoon buiten bluetooth bereik raakt hij hem daarna niet meer op kan pikken. Dan moet je de T1000-E opnieuw opstarten. Er schijnt een fix hiervoor in de maak te zijn.
Dan doet ie het gewoon weer even(uur of uren). Is dat wat je bedoelt met die bluetooth bug?
Ik heb t idee dat als hij t wel doet dat je dan heel makkelijk weer met bluetooth verbind en verbreekt. Het vastlopen lijkt spontaan te gebeuren. Al een 2e keer het apparaatje gewiped en weer v1.11 eropgezet. Maar misschien is een andere versie stabieler
Ik weet niet of je de repeater/antenne buiten gaat plaatsen? En of hij direct op de SMA connector moet of dat er kabel tussen moet?
Een stuk of 15 berichten terug heb ik nog een antenne gelinkt, en op marktplaats staan ook nog veel antennes voor 868mhz. Die hebben wel een hoge gain/richtingsgevoelligheid. En afhankelijk van je locatie is dat wel of niet handig.
[ Voor 21% gewijzigd door Avenger 2.0 op 13-12-2025 23:25 ]
De versterking door richtingsgevoeligheid werkt zowel bij zenden als ontvangen dus dat gaat prima samen.Avenger 2.0 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 23:24:
Iemand ervaring met een Yagi antenne om met een verre repeater te verbinden die met (high gain) omni niet bereikbaar is? Is dat een goed idee of gaat dit onbetrouwbaar zijn als de andere kant een omni heeft en geen Yagi?
[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 14-12-2025 15:56 ]
Hoorde veel positiefs over de Gizont 17cm antenne: https://nl.aliexpress.com/item/1005004607615001.html . Heb hem hier op m'n bureau liggen, zodra de IPEX naar SMA binnen is ga ik die eens testen.Rub147 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 18:40:
Iemand nog een goede suggestie voor een SMA 868Mhz antenne voor op een repeater? Kwam via Reddit op https://www.digikey.nl/en...ANT-868-CW-HW-SMA/5592340 uit.
Dit was op 1.10. Zover ik begreep is het in 1.11 ook nog niet opgelost. Hopelijk komt er binnenkort een versie met een oplossing.Geard007 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 17:31:
[...]
Welke firmware versie heb je? Ik heb nu 1.11 alleen gaat mn t1000e na een tijdje zichzelf een soortvan bricken. Enige manier om hem dan weer wakker te krijgen is de knop ingedrukt houden en dan stroom kabel erop te doen. (Na flink wat geklungel achter gekomen)
Dan doet ie het gewoon weer even(uur of uren). Is dat wat je bedoelt met die bluetooth bug?
Ik heb t idee dat als hij t wel doet dat je dan heel makkelijk weer met bluetooth verbind en verbreekt. Het vastlopen lijkt spontaan te gebeuren. Al een 2e keer het apparaatje gewiped en weer v1.11 eropgezet. Maar misschien is een andere versie stabieler
Ik ben benieuwd. Sowieso moet ik eens kijken hoe ik van N naar SMA kan gaan om de antenne's een aan mijn SWR frequentie analyser te hangen. (edit: een eerst eens kijken waar ik dat ding heb opgeslagen).Heronimo schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:37:
[...]
Hoorde veel positiefs over de Gizont 17cm antenne: https://nl.aliexpress.com/item/1005004607615001.html . Heb hem hier op m'n bureau liggen, zodra de IPEX naar SMA binnen is ga ik die eens testen.
[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 14-12-2025 16:50 ]
Ah, had vanmiddag 1.10 geflasht, maar mijn t1000e blijft vastlopen na enige tijd. Ook op 1.10 . Dit herken je dus niet? (De vorige bug beschrijving is niet wat jij ervaart?)Heronimo schreef op zondag 14 december 2025 @ 16:38:
[...]
Dit was op 1.10. Zover ik begreep is het in 1.11 ook nog niet opgelost. Hopelijk komt er binnenkort een versie met een oplossing.
Het is in zoverre onbetrouwbaar, dat je een enkele verbinding hebt. Dus als de repeater verderop uitvalt bij stroomuitval, heb jij niets meer, en alles wat normaalgesproken naar jouw repeater gaat ook niet meer. Voor een stabiel netwerk moet je eigenlijk meerdere repeaters kunnen bereiken. Of komt de yagi op een node?Avenger 2.0 schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 23:24:
Iemand ervaring met een Yagi antenne om met een verre repeater te verbinden die met (high gain) omni niet bereikbaar is? Is dat een goed idee of gaat dit onbetrouwbaar zijn als de andere kant een omni heeft en geen Yagi?
Gezien de berichten van onze overheid zit ik ook te kijken naar (nood) communicatie en ben zodoende op dit draadje uitgekomen.
Ik heb nu wat hardware besteld (nog niks binnen) en ben mij flink aan het verdiepen in deze materie erg leuk allemaal!
Gezien vanuit het NOOD communicatie perspectief, wil ik niet aan een van de twee mesh netwerken vastzitten...
Dat is waar "Launcher" in beeld komt =>
https://bmorcelli.github.io/Launcher/index.html
Heb je een compatible device dan kun je via Launcher snel en eenvoudig schakelen tussen het mesh type van je (mobile) device => meshcore of meshtastic en/of andere firmware(s).
@franssie Ik help graag mee aan de TS pagina om deze van (veel) meer informatie te voorzien.
You may enlighten me!
Top, dus als ik goed begrijp kan ik op mijn T-Deck Plus dan switchen tussen Meshtastic en Meshcore?MrBreaker schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:07:
Klopt!Avenger 2.0 schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:34:
[...]
Top, dus als ik goed begrijp kan ik op mijn T-Deck Plus dan switchen tussen Meshtastic en Meshcore?
You may enlighten me!
Die zou mooi zijn als repeater. Hallo Almere dan
Cool ik heb een LilyGO T-Deck Plus S3, LilyGO TTGO T3 en een MeshPocket Qi2 besteld.ramonfincken schreef op maandag 15 december 2025 @ 15:00:
T1000 besteld. V4 is die wel bij tinytronics te pre-orderen?
Die zou mooi zijn als repeater. Hallo Almere dan
You may enlighten me!
Ik zie zo snel alleen een webflasher? Of draai je die op een eigen servertje?MrBreaker schreef op maandag 15 december 2025 @ 14:07:
<>
https://bmorcelli.github.io/Launcher/index.html
Heb je een compatible device dan kun je via Launcher snel en eenvoudig schakelen tussen het mesh type van je (mobile) device => meshcore of meshtastic en/of andere firmware(s).
<>
Wisselen is wel handig, maar moet ook werken zonder internet - dus ben wel benieuwd naar je ervaringen zodra je hardware binnen is.
Volgens mij moet je het meer zien als een dual boot. Dus juist heel mooi voor als internet er uit ligt, je hebt zelfs geen laptop meer nodig.franssie schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:20:
[...]
Ik zie zo snel alleen een webflasher? Of draai je die op een eigen servertje?
Wisselen is wel handig, maar moet ook werken zonder internet - dus ben wel benieuwd naar je ervaringen zodra je hardware binnen is.
Ah - ik ben niet zo goed in het navigeren door GitHub-Tim- schreef op maandag 15 december 2025 @ 18:19:
[...]
Volgens mij moet je het meer zien als een dual boot. Dus juist heel mooi voor als internet er uit ligt, je hebt zelfs geen laptop meer nodig.
Beide systemen hebben voor en nadelen, denk dat ik misschien wel eerst terugga naar MT om dat nog een kans te geven.
Spul is binnen, de chip/processor is een stm32f103c8t6Heronimo schreef op dinsdag 9 december 2025 @ 13:31:
[...]
De SX1262 is de LoRa module zelf. Hier moet nog een SoC zoals de nrf52 of ESP32 aan gekoppeld worden om de Meshcore firmware op te draaien. De bordjes van Ali lijken dit niet te ondersteunen.
Op dit moment zijn de XIAO ESP32S3 & Wio-SX1262 kits denk ik de goedkoopste oplossing. Zonder doosje met plakantenne heb je het dan op Ali over 10 euro per stuk plus 5 euro verzending. Zie: https://a.aliexpress.com/_Eumyltw
https://www.st.com/resource/en/datasheet/stm32f103c8.pdf
Als ik die door zoekmachines haal in combinatie met MeshCore krijg ik inderdaad weinig hits, maar het bordje kan dus wel LORA dingen, misschien doe ik eens inspiratie op in het LORA Data WAN draadje. DIng schijnt ook Arduino compatible te zijn dus kan op de lijst van waarschijnlijk niiut uit te voeren projectjes
[ Voor 6% gewijzigd door franssie op 15-12-2025 19:52 ]
Wellicht was ik niet helemaal duidelijk. Maar probleem wat jij omschrijft herken ik en had ik ook op 1.10 en is er zo te horen ook nog op 1.11. Ik weet niet wanneer er een versie met een fix komt.Geard007 schreef op zondag 14 december 2025 @ 17:29:
[...]
Ah, had vanmiddag 1.10 geflasht, maar mijn t1000e blijft vastlopen na enige tijd. Ook op 1.10 . Dit herken je dus niet? (De vorige bug beschrijving is niet wat jij ervaart?)
Ah helder, bedankt voor je reactie!Heronimo schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:08:
[...]
Wellicht was ik niet helemaal duidelijk. Maar probleem wat jij omschrijft herken ik en had ik ook op 1.10 en is er zo te horen ook nog op 1.11. Ik weet niet wanneer er een versie met een fix komt.
Bij mij gaat ie soms binnen een uur al, soms duurt het halve dag. Langer tot nu toe red hij niet. Door knop ingedrukt te houden & powercord vast te klikken doet ie t weer, gaat hij gewoon verder waar ie gebleven was.ramonfincken schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 13:36:
hoesnel loopt de t1000e vast? was het voor 1.10 wel nog in orde?
Edit: Ik moet nog testen of dat dan inderdaad voor mij ook ad Bluetooth koppeling ligt.
[ Voor 10% gewijzigd door Geard007 op 16-12-2025 14:36 ]
Ik heb 'm nu nog aan m'n Franse balkon ge-tiewrapped en ben aan het kijken hoe de batterij het houdt met het kleine beetje zon dat we nu hebben. Hij hangt riching Z/ZW. Dus veel gunstiger kan het denk ik niet.
Ik zit er aan te denken om er nog eentje met Meshtastic achterin de tuin op te hangen, maar dat schijnt meer stroom te verbruiken. Dus ik weet niet of het zonnepaneel van de WisMesh daar voldoende voor is.
Edit: Als clients heb ik nu een WisMesh Tag en een T114.
[ Voor 4% gewijzigd door Apie! op 16-12-2025 18:55 ]
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Ik zie inderdaad vandaag ook Duitse stations in Public binnenkomen. De VHF propagatie (condities) schijnt wel gunstig te zijn momenteel, niet zo sterk als tijdens de zonnestorm van een maand of iets geleden maar toch.
https://vhf.dxview.org/
Blown past falling sands
Bluetooth uit op telefoon, dat ding stop er minuutje of 2 later mee. Voor de volledigheid moet ik nog even testen of ie ook uitvalt als hij wel de heledag verbonden blijft, maar denk dat ik het al geloof zo. ff hopen dat de fix niet lang op zich laat wachtenGeard007 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:34:
[...]
Bij mij gaat ie soms binnen een uur al, soms duurt het halve dag. Langer tot nu toe red hij niet. Door knop ingedrukt te houden & powercord vast te klikken doet ie t weer, gaat hij gewoon verder waar ie gebleven was.
Edit: Ik moet nog testen of dat dan inderdaad voor mij ook ad Bluetooth koppeling ligt.
[ Voor 99% gewijzigd door MadDonkey op 17-12-2025 09:50 ]
Dus gisteren kwam mijn HelTec v4 binnen en Meshcore geïnstalleerd, maar kom al vrij snel tot de ontdekking dat het bereik in mijn huis niet echt denderend is, gezien de frequentie die gebruikt word ook niet vreemd en mijn huis heeft dikke betonnen muren, dus was geen verrassing.
Hij staat nu in een kamer boven bij het raam en werkt nu wel beter, maar verzenden gaat nog niet lekker. Heb weinig repeaters in mijn wijk denk ik (hooguit 3), plus het feit dat ik binnen zit.
Dus heb meteen het idee om zelf een repeater op te gaan zetten en die op het dak te zetten. Wil die eigenlijk zelf bouwen en als het kan beetje "on a budget". Met een zonnepaneeltje en batterij. Iemand wat linkjes/ideeën hiervoor?
Direct aan de slag gegaan
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Ef4lGHy7GEsbZEX4aSxcbrf4.jpg?f=user_large)
Even snel de juiste JST connector op de Li-Po gezet en de "LilyG0 TTGO T3 LoRa32 868MHz VI .6.1 ESP32
"geflashed met de MC "Companion Bluetooth".
Daarna deze in woonkamer (BG) op de eettafel lamp gezet
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/0XlPn1TAOhlCGbu9szjIkjSB.jpg?f=user_large)
Toen de "LilyG0 T-Deck Plus ESP32-S3 Keyboard - with 2.8 inch IPS Display" in orde gemaakt eerst met "Launcher"
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/IiqYdM4pwLqgEdZcOUXqIcYU.jpg?f=user_large)
Toen de drie firmwares welke ik wil testen:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/oyvGFN3QqNad14L23VTMcE3k.jpg?f=user_large)
- MeshCore
- Meshtastic
- Bruce
Ik kan berichten van de T-deck naar de LilyG0 TTGO T3 sturen en vice versa, maar geen teken van leven van anderen...
Daarna is het lang stil, er gebeurd echt werkelijk helemaal niks.
12 uur later is dat compleet anders (alles gewoon aangelaten en verder niks gedaan, LilyG0 TTGO T3 staat nog altijd op de eettafellamp
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/Pem2Zgec90U6kvwD7Gb6CBQa.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/i4tZ78Kr21SJF7uRWsWJ5MMs.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/47x4nE4yry3QkuzCtWCiUmoP.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/DwoQ3eeJJTIDgz0EibwXsQER.png?f=user_large)
Ik zit nu inmiddels op de 52 nodes
Nu verder spelen...
[ Voor 7% gewijzigd door MrBreaker op 17-12-2025 10:34 ]
You may enlighten me!
Verwacht de spullen eind december binnen te krijgen. Worden uiteindelijk 2 repeaters op verschillende locaties, waarvan een op een plek waar nu een groot gat te zien is op de map, en even kijken met zonnepaneel + accu om ze autonoom te maken.
MeshCore heb ik voor gekozen btw.
[ Voor 16% gewijzigd door Uberprutser op 17-12-2025 10:43 ]
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Zelf wil ik ook instappen, maar zit in een soort analysis paralysis
@Denman Ja er lijkt idd veel gaande op het moment, leuk! Zorg wel dat je geen keuze stress krijgt
@Stimpy68 Row, row, row your boot gently down the stream...
You may enlighten me!
Eerst eens kijken of en hoe het allemaal werkt (gelukkig 3 repeaters vlakbij).MrBreaker schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:00:
@Uberprutser Cool, qua software keuze zit je natuurlijk nergens aan vast, switchen kan altijd. Dat laatste wat je schrijft "zonnepaneel" (repeater) wil ik ook nog gaan doen... Projectjes leuk.
Ga er eerst een op de schuur bij mij plaatsen welke al een pv/accu opstelling heeft met een minipc draait als "off site" backup en ADB-S voor FlightRadar24. Zelfs met het weer afgelopen weken blijft deze voldoende geladen. Dit moet allemaal naar het dak verhuizen uiteindelijk.
De ander komt ergens te hangen waar er geen repeaters in de buurt zijn dus eerst kijken of ik de 3 repeaters op afstand kan halen voor ik daar wat voor ga verzinnen.
[ Voor 3% gewijzigd door Uberprutser op 17-12-2025 11:25 ]
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
You may enlighten me!
Waar en wat exact heb je qua V4 besteld met extra's ?Uberprutser schreef op woensdag 17 december 2025 @ 10:38:
Gisteren 2x een Heltec v4 besteld met case/accu/antenne en volgende week eens kijken naar 2x T-Deck.
[ .. ]
In mijn geval gaat het heel lang goed zolang de T1000e maar niet buiten Bluetooth bereik gaat van m'n Android telefoon.Geard007 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 14:34:
[...]
Bij mij gaat ie soms binnen een uur al, soms duurt het halve dag. Langer tot nu toe red hij niet. Door knop ingedrukt te houden & powercord vast te klikken doet ie t weer, gaat hij gewoon verder waar ie gebleven was.
Mis ik nu nog iets om een repeater te maken. Welke antenne raden jullie aan? Voor de repeater en companion?
Ik zie in de buurt van Harderwijk maar één companion online.
Dat is interessant. Dus als je de BT op je telefoon helemaal uitzet terwijl je verbonden bent geweest, gaat de T1000e gewoon door alleen dan met piepjes? If so, Welke firmware versie?_ferry_ schreef op woensdag 17 december 2025 @ 21:42:
Hier geen problemen met vastlopen, misschien dat het geheugen volloopt oid? Bij mij begint hij wel te piepen als bluetooth niet verbonden is, dat hoeft van mij nou niet zo nodig, maar dat is geloof ik uit te schakelen via het knopje.
Dit is het originele doosje waarin de "LilyG0 TTGO T3 LoRa32 868MHz VI .6.1 ESP32" geleverd wordt:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/nOoWiIxPXguYOCAuhZPFNbK0.jpg?f=user_large)
De Li-Po accu past er perfect in, dus het bijgeleverde foam over de Li-Po en gaan:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/LLf4Ao9r3jY9t5HtsF65n5xF.jpg?f=user_large)
Hierna heb je een companion of repeater in een gratis kastje:
:no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/gZ21LZ0DE55Fj7XAHtl0f1Yi.jpg?f=user_large)
BOM:
- LilyGO TTGO T3 LoRa32 868MHz V1.6.1 ESP32 € 21,-
- PKCELL Li-Po Battery 3.7V 2000mAh - JST-PH - LP803860 € 7,5
- Krimpkous € 4,-
[ Voor 23% gewijzigd door MrBreaker op 18-12-2025 13:32 . Reden: BOM toegevoegd ]
You may enlighten me!
Iemand recent hiervoor iets aangeschaft? Buitenantenne heb ik al, zoek dus slechts een lora MT/MC plankje om het relais te kunnen gebruiken. Voeding kom ik denk ik wel uit met accu en zonnepaneel dat ik dan ook voor andere nood voorziening ga gebruiken, wordt dus een 12V systeem waar ik met wat verlies via een USB omvormer het plankje ga voeden.
https://www.kiwi-electronics.com/nl/sma-naar-ufl-u-fl-ipx-ipex-rf-kabel-619?search=Sma
Dan kun je met wat meer boardjes uit de voeten...
You may enlighten me!
En de batterij van mijn WisMesh Repeater Mini loop langzaam leeg, zo te zien. Nu die daadwerkelijk verkeer verwerkt en het weer net even wat minder was gisteren (bewolkt), staat de batterij nu in de ochtend op 72%. Daarvoor zat ie boven de 80% 's ochtends. Ik ben benieuwd tot hoever de zon 'm weer oplaadt vandaag.
Blown past falling sands
Dat weet ik niet. Maar 2 werken terug geflashed via de website. Ja als ik bijvoorbeeld van huis ga en de t1000 ligt op zolder, en ik kom weer thuis. Dan hoor ik hem zo nu en dan piepen, en als ik dan connect. Staan de berichten er die in de tussentijd zijn verzonden. Dus het ontvangen gaat gewoon netjes door.Geard007 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 00:16:
[...]
Dat is interessant. Dus als je de BT op je telefoon helemaal uitzet terwijl je verbonden bent geweest, gaat de T1000e gewoon door alleen dan met piepjes? If so, Welke firmware versie?
Bij Ome Ali, zelfde set als op dit plaatje.ramonfincken schreef op woensdag 17 december 2025 @ 11:34:
[...]
Waar en wat exact heb je qua V4 besteld met extra's ?
Voor 80 euro twee van deze sets om mee te beginnen. Ook nog 2x T1000-E besteld ipv de T-Deck zodat ik de v4 gelijk als repeater kan inzetten.
Cool, ik heb eergisteren de spullen van Tinytronics ontvangen...Uberprutser schreef op donderdag 18 december 2025 @ 09:34:
[...]
Bij Ome Ali, zelfde set als op dit plaatje.
Voor 80 euro twee van deze sets om mee te beginnen. Ook nog 2x T1000-E besteld ipv de T-Deck zodat ik de v4 gelijk als repeater kan inzetten.
[Afbeelding]
Van ome Ali zijn er ook nog spullen onderweg.
Wil je een T-deck gebruiken (zonder externe antenne) merk ik al wel dat je eigenlijk gewoon een repeater nodig hebt heb nu al een paar keer mijn "LilyGO TTGO T3 LoRa32" omgeflashed van repeater naar companion, maar dat is best vervelend... (telkens alles opnieuw instellen, en tijdens een test kom je er achter dat iets niet kan, want andere modus...
Ik ga even kijken of er ook een externe antenne te maken is op de T-Deck plus want de interne antenne heeft (voor LoRa) begrippen echt een slecht bereik.
Ik ben ook heel erg benieuwd naar het bereik van de T1000 (en de door mij bestelde "Heltec MeshPocket Qi2"), eigenlijk van alle LoRa devices met ingebouwde antenne.
You may enlighten me!
V1.09 en V1.11 ( is laatste ) als firmware dus tja.. zeg het maar ..
[ Voor 18% gewijzigd door ramonfincken op 18-12-2025 10:53 . Reden: Versie erbij ]
Maar even een dubbelcheck: is deze denkwijze juist?
1 x V4 op zolder als repeater, met een betere / grotere antenne om het bereik zo goed mogelijk te krijgen.
1 x V4 om te testen / companion (ook deze met betere antennne dan stock). Maar in dat laatste geval moet ik wel zorgen voor iets van een Powerbank en/of batterij, eventueel ingebouwd in een case?
Ik heb zelf een 3D printer staan dus afhankelijk van de beschikbaarheid ga ik kale bordjes bestellen en zelf printen.
Uiteindelijk toch voor de T-Deck gegaan want dat lijkt mij wat praktischer in het gebruik en ik las dat die wat efficienter is qua stroomverbruik.
Doel is Meshtastic erop te zetten omdat ik dat zelf wat dichter vind staan bij het Mesh principe dat ieder apparaat gaat repeaten ipv gebruik maken van aantal centrale repeaters.
CISSP! Drop your encryption keys!
Heb je met bluetooth aan de meshcore app geopend? Bluetooth is hidden, als je bt aan hebt kan die app hem wel vinden, maar ik zie hem niet in het algemene telefoon instellingen scherm dan. Pas na pairen zie ik dieramonfincken schreef op donderdag 18 december 2025 @ 10:51:
de T1000 nu 24h in huis, 2x compleet vastgelopen. Accu in orde, maar nul bluetooth en het ledje op het ding brandt ook niet. Ik vind het zwaar tegenvallen.
V1.09 en V1.11 ( is laatste ) als firmware dus tja.. zeg het maar ..
ja ik was echt verbonden, na de eerste vastloper op 1.09 kreeg ik ook geen public meer binnen, geflashed naar 1.11 en daarna ook niets. Toen weer een vastloper. Tinytronics gemaild om m weer terug te nemen.Geard007 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:43:
[...]
Heb je met bluetooth aan de meshcore app geopend? Bluetooth is hidden, als je bt aan hebt kan die app hem wel vinden, maar ik zie hem niet in het algemene telefoon instellingen scherm dan. Pas na pairen zie ik die
zonet 2x heltec V3 besteld met case en accu als kant en klaar. Hopen dat dat wel beter gaat.
De repeater met XIAO in de naam staat ergens bij de HAN op de campus. Ik wil een repeater in Velp gaan plaatsen, op een heuvel. Om te kijken of ik daarmee het dorp kan verbinden met het landelijke netwerk. Als het goed is krijg ik 23 december twee Seeed P1 Pro's binnen. Hoop daar wat mee te bereiken.Apie! schreef op donderdag 18 december 2025 @ 07:48:
@MadDonkey Ja, ik zie er eentje met XIAO in de naam.
En de batterij van mijn WisMesh Repeater Mini loop langzaam leeg, zo te zien. Nu die daadwerkelijk verkeer verwerkt en het weer net even wat minder was gisteren (bewolkt), staat de batterij nu in de ochtend op 72%. Daarvoor zat ie boven de 80% 's ochtends. Ik ben benieuwd tot hoever de zon 'm weer oplaadt vandaag.
Max vermogen in Nederland is toch 20 dBm?laurens0619 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:33:
Ik zat te twijfelen tussen een V4 (28dbm las ik) en een T-Deck (22dbm).
oeh dat is een goede, ik was eigenlijk van 27 uitgegaan wat ik ergens had gelezenmarc1990 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:29:
[...]
Max vermogen in Nederland is toch 20 dBm?
dit zegt google maar weet niet zeker of dat klopt
Hoe werkt dat dan met die apparaten? PAssen die zich zelf aan de regio aan en de limieten? (zoals bv Wifi?)In Nederland (Europa) is het maximale zendvermogen voor LoRa(WAN) in de 868 MHz-band +14 dBm (25 mW) voor uplink, maar voor specifieke kanalen (zoals de G3-band) kan dit oplopen tot +27 dBm (0,5 W), met strenge duty cycle regels (0,1% en 1,0%) om interferentie te voorkomen, volgens Europese regulering.
edit:
ah de site van tinytronics vermeld dit er netjes bij
In dat geval helemaal blij met mn keuze voor de t-deck, ga ik geen vermogen missen en hoef ik hem maar 2 dBm terug te schroevenLet op: Niet in alle landen is het zenden van LoRa signalen op 868MHz met een vermogen van 28dBm (630mW, maximum van deze module) toegestaan. In Nederland ligt dit maximum bijvoorbeeld op 20dBm (100mW). Stel het maximale zendvermogen daarom zodanig in dat deze voldoet aan de lokale wet- en regelgeving.
[ Voor 31% gewijzigd door laurens0619 op 18-12-2025 12:44 ]
Mijn gedachte was dat je bij een T-Deck vast zit aan de antenne die erin zit en dat misschien niet de handigste optie is. Die T1000-e is voor mij puur voor de test en als ik eenmaal een idee heb hoe ik alles beter kan maken.laurens0619 schreef op donderdag 18 december 2025 @ 12:40:
[...]
In dat geval helemaal blij met mn keuze voor de t-deck, ga ik geen vermogen missen en hoef ik hem maar 2 dBm terug te schroeven
Uiteindelijk wil ik al mijn Mesh, SDR/ADS-B en meer allemaal op het dak hebben en volledig autonoom laten draaien. Dat doet het nu ook maar ook maar op 12 meter hoogte zonder echt hoogbouw eromheen is beter dan 3 meter tussen de huizen natuurlijk.
[ Voor 3% gewijzigd door Uberprutser op 18-12-2025 15:08 ]
Je kan makkelijk een externe antenne met sma connector toevoegen aan de T-Deck. Al gaat mijn voorkeur naar de Lilygo Pager met inklapbare antennesUberprutser schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:08:
[...]
Mijn gedachte was dat je bij een T-Deck vast zit aan de antenne die erin zit en dat misschien niet de handigste optie is.
ik heb deze gekochtUberprutser schreef op donderdag 18 december 2025 @ 15:08:
[...]
Mijn gedachte was dat je bij een T-Deck vast zit aan de antenne die erin zit en dat misschien niet de handigste optie is. Die T1000-e is voor mij puur voor de test en als ik eenmaal een idee heb hoe ik alles beter kan maken.
Uiteindelijk wil ik al mijn Mesh, SDR/ADS-B en meer allemaal op het dak hebben en volledig autonoom laten draaien. Dat doet het nu ook maar ook maar op 12 meter hoogte zonder echt hoogbouw eromheen is beter dan 3 meter tussen de huizen natuurlijk.
https://www.amazon.nl/LIL...evelopment/dp/B0FBGYHLBV/
zit een externa antenne op
Heb hem net geflahsed naar meshtastic en now we wait...
Dat kippengaasnetwerk werkt apart
:strip_exif()/f/image/xpnhGZJHMUxWaiUNmb9QueSe.png?f=user_large)
4 én 14 hops tussen een node en mijzelf
Weer wat geleerd, dacht dat die alleen met een speciale module erop gepropt kon worden.
Eerst maar kijken hoe het bevalt wat ik besteld heb en of het nog uitbreiding nodig heeft (spoiler: ik vermoed van wel)
Als je ergens een leuke case tegen komt laat het Even weten! En welke antenne je gaat kopen heb namelijk het zelfde besteld maar dan ook nog solar paneeltje er bij maar kennelijk is dat niet heel geschikt voor de v4 kwa stroom verbruik.Denman schreef op donderdag 18 december 2025 @ 11:25:
Ik denk dat ik 2 x een V4 ga bestellen om eens mee te beginnen. Een T-Deck lijkt me leuk, maar ik las ergens dat Heltec zelf ook bezig is met een all-in-one device. Dat maar eens afwachten en ondertussen spelen met deze technologie.
Maar even een dubbelcheck: is deze denkwijze juist?
1 x V4 op zolder als repeater, met een betere / grotere antenne om het bereik zo goed mogelijk te krijgen.
1 x V4 om te testen / companion (ook deze met betere antennne dan stock). Maar in dat laatste geval moet ik wel zorgen voor iets van een Powerbank en/of batterij, eventueel ingebouwd in een case?
Ik heb zelf een 3D printer staan dus afhankelijk van de beschikbaarheid ga ik kale bordjes bestellen en zelf printen.
Hoe goed bedoeld waarschijnlijk ook, wil je wat duiding geven aan je linkdump?
Deze firmware geeft een significante drop in power usage, wat je juist wilt, ik denk dat hij dat bedoelt...franssie schreef op donderdag 18 december 2025 @ 23:19:
[...]
Hoe goed bedoeld waarschijnlijk ook, wil je wat duiding geven aan je linkdump?
You may enlighten me!
En ja, ik weet dat de T-Deck bestaat, maar als je iets dat qua functionaliteit gelijk is voor 25 euro kunt kopen ipv 50+ is de drempel misschien weer iets lager voor mensen die het gewoon even willen proberen (of in hun noodpakket willen stoppen)?
[ Voor 25% gewijzigd door Skit3000 op 19-12-2025 14:09 ]
Compilen wel, ik had mijn GPS niet op de default IO pinnen dus moest ik dat aanpassen. Ik heb echter geen code toegevoegd, puur de config aangepast.Skit3000 schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 14:07:
In hoeverre heeft iemand van jullie al een keer zelf firmware gecompileerd voor bijvoorbeeld een Heltec V3 of Lilygo T3 S3?
[..]
Gewoon een antenne kopen met sma naar ipex pigtail erbij. Behuizing is makkelijk te openen en pigtail zelf te installeren. Moet voor minder dan €10 op Amazon te vinden zijn (of de helft op Ali).Uberprutser schreef op donderdag 18 december 2025 @ 20:01:
[...]
Weer wat geleerd, dacht dat die alleen met een speciale module erop gepropt kon worden.