LORA Mesh Radio - Meshtastic Meshcore | COM zonder Internet

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het concept staat mij wel aan.

Zowel meshcore als meshtastic hebben binnen 25km geen gebruikers (op de kaart)
Het aantal apparaten (te zien op diezelfde kaart) valt eigenlijk ook tegen: bijv. rond de 40 in Amsterdam, 6 in Almere.

Als er wat gebeurt en ik stel het zaakje in, schreeuw ik naar niemand.
De hele familie voorzien is ook weer zoiets, die vinden het onzin.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07:16

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

DaWizza schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:27:

Het aantal apparaten (te zien op diezelfde kaart) valt eigenlijk ook tegen: bijv. rond de 40 in Amsterdam, 6 in Almere.

Tja die kaart is niet altijd eerlijk, niet iedereen vinkt aan dat ie op die kaarten weergegeven wil worden. Bij mij in provincie Groningen was het op Meshtastic echt een ongelooflijk groot verschil tussen wat ik daadwerkelijk ontving en wat ik initieel op de online kaarten zag.

Inmiddels ben ik over naar Meshcore, maar daar ontvang ik helemaal niks. Dus helaas, afwachten, en misschien tot die tijd bijdragen door i.i.g. een device als repeater in te stellen.

• Tjahneee
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-12 16:02
Ik ben zojuist overgestapt van Meshtastic naar MeshCore, maar ik loop meteen tegen wat dingen aan. Het blijkt namelijk niet helemaal open source te zijn. De T-Deck firmware werkt met een freemiummodel. Je kan de T-Deck niet koppelen met je app om de T-Deck te bedienen (via BT). De Android app is closed source.

Je bent eigenlijk volledig afhankelijk van een ontwikkelaar. Je kunt het project niet forken als die opeens rare keuzes maakt zoals bijvoorbeeld advertenties in de app stoppen.

Ik vraag me echt af of dit een goed alternatief is voor Meshtastic..

• DaWizza
  • Niet online
-Tim- schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:31:
[...]

Tja die kaart is niet altijd eerlijk, niet iedereen vinkt aan dat ie op die kaarten weergegeven wil worden. Bij mij in provincie Groningen was het op Meshtastic echt een ongelooflijk groot verschil tussen wat ik daadwerkelijk ontving en wat ik initieel op de online kaarten zag.

Inmiddels ben ik over naar Meshcore, maar daar ontvang ik helemaal niks. Dus helaas, afwachten, en misschien tot die tijd bijdragen door i.i.g. een device als repeater in te stellen.
Goed om te weten, ik haal zelf wel een bordje en zien wat er om mij heen zit. Als er alsnog niks is dan is de repeater instelling wel prima.

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:32
Tjahneee schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:55:
Ik ben zojuist overgestapt van Meshtastic naar MeshCore, maar ik loop meteen tegen wat dingen aan. Het blijkt namelijk niet helemaal open source te zijn. De T-Deck firmware werkt met een freemiummodel. Je kan de T-Deck niet koppelen met je app om de T-Deck te bedienen (via BT). De Android app is closed source.

Je bent eigenlijk volledig afhankelijk van een ontwikkelaar. Je kunt het project niet forken als die opeens rare keuzes maakt zoals bijvoorbeeld advertenties in de app stoppen.

Ik vraag me echt af of dit een goed alternatief is voor Meshtastic..
Firmware van veel companions is dan wel weer open source dus als de app echt te vervelend wordt kan iemand anders nog wel een andere app maken.

Freelance Drupal Developer

• Heronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:14
TimDJ schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:58:
[...]

Firmware van veel companions is dan wel weer open source dus als de app echt te vervelend wordt kan iemand anders nog wel een andere app maken.
Exact, protocol en implementatie is open source. Dus staat iedereen vrij om z'n eigen tooltje te bouwen. Zie ook bijvoorbeeld de open source CLI en Python package hier: https://github.com/meshcore-dev

• Heronimo
DaWizza schreef op woensdag 10 december 2025 @ 15:27:

Zou voor Meshcore deze map pakken: https://analyzer.letsme.sh/map

Die laat alle nodes zien die in NL keer advert hebben gedaan die aangekomen is bij een van de 10+ observer nodes die er inmiddels zijn. Weet niet waar je zit, maar in de randstad zijn er niet veel plekken meer zonder dekking.

• DaWizza
  • Niet online
Heronimo schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:08:
[...]

Zou voor Meshcore deze map pakken: https://analyzer.letsme.sh/map

Weet niet waar je zit, maar in de randstad zijn er niet veel plekken meer zonder dekking.
Daar dus niet :p

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJROZsRhd5pAo1uG-XdnDU3lAAE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gLQMubnTozdWEzLQ41E4pQDq.jpg?f=fotoalbum_large

Dit geeft het probleem wel weer, er is bijna niets boven Almere te vinden.

• Heronimo
DaWizza schreef op woensdag 10 december 2025 @ 17:15:
[...]

Daar dus niet :p

[Afbeelding]

Dit geeft het probleem wel weer, er is bijna niets boven Almere te vinden.
Ik zie in de Meshcore Telegram groep (https://t.me/meshcorenet) wel heel veel initiatieven de laatste dagen van mensen die repeaters gaan opzetten om het gat tussen Enschede, Almere en Arnhem dicht te gaan krijgen. Dus denk dat het een kwestie van weken is voor je daar ook goed bereik hebt. Paar weken terug waren Arnhem en Eindhoven ook nog niet gekoppeld en hield het op bij Utrecht.

• Shmoopy
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:49
Ai, wat een sof.

Na weken lezen en filmpjes kijken over Meshcore en de Heltec, heb ik onlangs maar een Heltec V3 besteld met behuizing en accu. (V4 is lang niet beschikbaar en ik wilde komende weken al spelen met Meshcore). *O*

Gisteravond kwam het pakje aan en ik heb eerst de antenne aangesloten en daarna de accu. *O* Alles met trillende vingertjes in elkaar geschroefd en aangezet. Jay, ik blij. *O* Ik moest wel de firmware flashen. Geen probleem, al tig filmpjes over gezien dus ik een USB-C kabeltje zoeken... Bleek het alleen een laadkabel. Geen datakabel.

Vandaag bij de Wibra een USB-A naar USB-C datakabel gekocht. *O* Sluit ik het aan op de computer. Niets. Ik ga googlen, want ik ben tenslotte een Tweaker. Dit probleem ga ik zelf oplossen. Zie ik dat ik een driver niet heb en daarom de Heltec niet zie.

Ik naar https://www.silabs.com/software-and-tools/usb-to-uart-bridge-vcp-drivers?tab=downloads
en daar de CP210x Universal Windows Driver gedownload.
Rechter muisklik op uitgepakt en correct bestandje (silabser.inf) en installeren maar.
Jay, ik zie nu de Heltec en ik kan het flashen. *O* :)

Ik flash het naar de meest recente firmware. *O* Ik connect met de app die ik een week geleden al heb geinstalleerd op mijn iPhone. *O*

Edit1: Naam gewijzigd, instellingen doorlopen, Frequentie, BW, SF en CR (preset EU/UK narrow) zijn uiteraard correct ingesteld.

Niets. Helemaal niets. -O- Zero hop, Flood Advert. Helemaal niets. Test, test, test. niets

Ik zit hier bij Utrecht tussen de companions en repeaters en helemaal niets. -O- Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uWT4D4JiNTxPbx4Tv7z83sKnChc=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/wXglOozGEpLPuQC4X7LOHzWM.png?f=user_large

Edit2
Ik ga 's nachts maar weer:
1 Opnieuw erasen en flashen
2 Instellingen doorlopen
3 Daarna de Heltec losschroeven en controleren of de antenne nog goed zit. (Indien nodig)

Snap er niets van. Ik denk dat ie stuk is. :'( :'(

[ Voor 5% gewijzigd door Shmoopy op 10-12-2025 20:05 . Reden: 2x edit ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:28

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Shmoopy je schrijft tweemaal dat je instellingen correct zijn.
Misschien toch goed deze even te delen (preset EU/UK narrow).

Overigens kom ik ook Haarlem niet uit vanaf kantoor, thuis werkt het wel. Vreemd.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Shmoopy
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MRuSpfWc-zJ5oW-a0pQz3EZMlZg=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/ze9KnlLI40SWCCOv5Qg77cn6.jpg?f=user_large

Ik heb maar de naam gewijzigd. Moet nog een vraagtekentje achter.

Tweemaal instellingen kwam door de edit. Ik zal het verbeteren.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:28

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Shmoopy maar nu laat je ook de instellngen zien (zo veel topics meegemaakt dat iemand riep alles staat goed, maar helaas).

Dit lijkt goed te staan. Dus is antenne en/of omgevingsruis de volgende verdachte.
Waar ik zo rond mijn (semi-landelijke) huis ook met de kleine antenne redelijk wegkwam, haal ik in Haarlem dus bijna geen enekele repater met een toch significant grotere antenne die het thuis wel doet.
Is wel een andere Heltec, maar draai dezelfde hardware (V3 en antenne) ook thuis dus ben ook nog even op zoek wat er nu aan de hand is.
Of de V3 in Haarlem werkt niet goed, of er is meer ruis (QRM) wat in een stad sowieso te verwachten is.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Shmoopy
Ik heb de afgelopen weken al gezien dat alle nodes in mijn omgeving op de EU/UK narrow frequentie zaten (map op https://meshcore.co.uk/). Na montage heb ik dat als eerste gewijzigd net als mijn naam. In mijn eerste post heb ik dat niet direct beschreven. Pas na een edit heb ik het beschreven.

Na geen respons vanmiddag heb ik weer o.a. de frequentie gecontroleerd. Ik had naast de Heltec ook een extra antenne besteld van 10 dBi. Ik ga komende nacht dat wisselen met wat ik nu erop heb. Kijken of dat helpt.

Bij mijn tweede post heb ik mijn gekozen naam gewijzigd (voor de foto) en weer gecontroleerd of de instellingen goed stonden. Alles stond al goed.

Ik wilde eerst een SenseCAP Card Tracker T1000-E kopen als goedkope instap in Meshcore. Maar dat duurde te lang (levering). En met een protective case en laadkabeltje zou ik op ongeveer dezelfde prijs uitkomen als een Heltec V3. De Sensecap heeft geen vervangbare accu tenzij je de behuizing gaat slopen en ook de antenneontvangst is niet geweldig, hoorde ik. De Heltec V4 is weer duurder en momenteel slecht leverbaar, daarom koos ik voor de Heltec V3.

Vanavond laat ga ik troubleshooten met de Heltec V3.

Als troubleshooten niets helpt, dan gaat het retour. Dan wacht ik wel tot de Heltec V4 ruim beschikbaar is over een aantal maanden. ;(

Meerdere edits

[ Voor 27% gewijzigd door Shmoopy op 10-12-2025 20:49 ]

Pagina: 1 2 Laatste