LORA Mesh Radio - Meshtastic Meshcore | COM zonder Internet

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:19

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Uberprutser Deze krijg ik morgen binnen, twee voor EUR 10,- https://www.amazon.nl/dp/B0F1CPXY11

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:55
Thanks for sharing!

Net een T1000-e naar MeshCore geflashed en gepaired met mijn telefoon. Eerste repeater die ik zag is in Tilburg en daarna eentje vlakbij Middelburg. Da's wel heel erg ver weg allemaal vanuit Den Haag. :9~

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik moet zeggen, meshcore gaat echt ontiegelijk hard qua dekking momenteel. Er komen echt continue repeaters bij, krijg er de hele tijd meldingen van vanuit de app. Dat belooft wat als dat in dit tempo doorgaat. Qua hoeveelheden repeaters zijn we de UK al voorbij en naderen we geloof ik de Duitsers.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Het gaat erg hard inderdaad. Vandaag een wandeling gedaan en een companion meegenomen, de ander thuis laten luisteren. Bij elk route punt een bericht naar ons thuis kanaal gedaan zodat ik van de 9 punten kon zien welke binnenkwamen. Dat was er slechts eentje op een open plek, in de bossen geen resultaat nog helaas. Maar het gaat zeker vooruit. OVer een paar weken nog een dezelfde route lopen of fietsen en kijken of er verschil is.
Morgen komen er nog twee kale Heltec V3's binnen waarvan er eentje zeker als repeater gaat dienen met een buiten antenne, moet nog even over de solar voeding nadenken (spul heb ik wel) en de behuizing - maar leuk om wat te knutselen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Biturbodiesel
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 19:39
Zojuist op een heltec v4 meshcore geactiveerd. Nou zie ik op de kaart alleen ver van me af andere nodes dus ben benieuwd of er enig contact gaat zijn. Maar ik houd hem tijdje aan en ga het meemaken.

• MadDonkey
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19-12 21:44
Servor schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:05:
Ik moet zeggen, meshcore gaat echt ontiegelijk hard qua dekking momenteel. Er komen echt continue repeaters bij, krijg er de hele tijd meldingen van vanuit de app. Dat belooft wat als dat in dit tempo doorgaat. Qua hoeveelheden repeaters zijn we de UK al voorbij en naderen we geloof ik de Duitsers.
Maar dan op een heel stuk kleiner oppervlak! Helaas is Noord Nederland nog niet aangesloten op de rest van het land. De Veluwe zijn toch wat listig lijkt het.

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:35
Ik ben nogal nieuw met lora mesh spulletjes en begin bij 0.
Welk netwerk raden jullie mij aan? Meshtastic of Meshcore? Welke range halen jullie ongeveer met directe verbindingen?

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Pilovali schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:51:
Ik ben nogal nieuw met lora mesh spulletjes en begin bij 0.
Welk netwerk raden jullie mij aan? Meshtastic of Meshcore? Welke range halen jullie ongeveer met directe verbindingen?
Je kan makkelijk de firmware flashen naar beide, dus overstappen is een kwestie van minuten.
MT is echt geschikt voor wandeltochten en campeertrips waar je contact wil houden met mensen in je groep die relatief in de buurt zijn - je zet dan een Mesh op met hun, en dat kan omdat MT elke node ook als repeater werkt.
MC is meer om verre afstanden te halen, maar kan dus lokaal veel minder dekking bieden tenzij er een repeater in de buurt is. Wel is het leuk om berichten uit DE en BE binnen te krijgen hier in NL

edit:
Voor het radio experiment zit ik dus nu op MC, maar als die repeaters uitvallen omdat er geen stroom meer is dan heb je vrij weinig meer aan MC, nu zijn er wel repeaters met een zonnepaneel backup maar ik ben bang dat dat maar een klein deel is.

[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 19-12-2025 22:10 ]

• Pilovali
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 12:35
franssie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:00:
[...]

Je kan makkelijk de firmware flashen naar beide, dus overstappen is een kwestie van minuten.
MT is echt geschikt voor wandeltochten en campeertrips waar je contact wil houden met mensen in je groep die relatief in de buurt zijn - je zet dan een Mesh op met hun, en dat kan omdat MT elke node ook als repeater werkt.
MC is meer om verre afstanden te halen, maar kan dus lokaal veel minder dekking bieden tenzij er een repeater in de buurt is. Wel is het leuk om berichten uit DE en BE binnen te krijgen hier in NL
Ah, oké. Ik zal er eens meespelen.
Dus MC is voornamelijk repeaters en met MT werken de clients ook als repeaters dus die meshen mee?

[ Voor 6% gewijzigd door Pilovali op 19-12-2025 22:15 ]

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Heb inmiddels een Heltec v4 op zolder staan als companion.

Nu wil ik nog 2 apparaten hebben om mee te nemen.
Twijfel tussen;
-Heltec T114 in een zelf te printen behuizing
-Sensecap T1000-e

De T1000-e;
-Voordeel; kant en klaar
-Nadeel; ik lees wat bluetooth problemen zo hier en daar.
Accu niet te vervangen
Ingebouwde antenne, bereik?

De Heltec T114;
-Voordeel; eigen accu en antenne en behuizing te kiezen en vervangen bij defect.
-Nadeel; niet plug en play, moet je zelf bouwen. (kan ook juist weer leuk zijn).

Wat is wijs...

🚗 Tesla M3H 2024 | ☀️ 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | 🚿 QB1-16 | ❄️ MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | 🏍️ Honda CBF600SA - 2005 |🔋HomeWizard 2x2,7=5,4kWh

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:38
Heeft iemand al eens gemeten aan het verbruik?
Ik heb de LilyGO T-Beam V1.2 AXP2101- LoRa 868MHz - NEO-6M GNSS - ESP32 en in companion gebruikt het bijna 1W over usb. Er zit geen accu cel in.

Ik heb er nog een als repeater, maar die trekt de 3000 mAh cel in 1 nacht leeg. Gps staat in de settings uit.

Heb ook de companion firmware opnieuw gebouwd zonder gps support maar geen verschil.

Of is de beam gewoon slecht ontworpen?

• ramonfincken
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:23
Ik zit met de heltec v3 en ik bereik echt niemand. Almere Literatuurwijk, ook in Diemen, nul. Ik snap niet wat ik fout doe ..

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
ramonfincken schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:50:
Ik zit met de heltec v3 en ik bereik echt niemand. Almere Literatuurwijk, ook in Diemen, nul. Ik snap niet wat ik fout doe ..
Regio eu/uk narrow wel ingesteld?

• ramonfincken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-YY07reZPcbrKZxbb7Teijqwc0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zhQV2tz50VPyiOsEozhmK23O.jpg?f=fotoalbum_large yes

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Als je zend, bijvoorbeeld in #test krijg je dan repeats te zien achter je bericht?

• ramonfincken
Nee. Slechts een keer. Ik ben nu in Diemen. Totale radiostilte op test public en Amsterdam.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
De kleine standaard antenne is wat doof maar ook weer niet zo doof. Vreemd

Edit: als je op analyzer.letsme.sh kijkt in #test zie je jezelf dan wel? @ramonfincken ?

[ Voor 38% gewijzigd door franssie op 20-12-2025 12:13 ]

• ramonfincken
Als ik daar op hashtag test kijk en wat unieks zend staat zie ik hem niet. Ook niet als mijn vrouw laat zenden die beter werkt ook niet

• ramonfincken
In tools discover zie ik ook geen repeaters. Almere literatuurwijk ligt te geïsoleerd vrees ik

• Bas...
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 17:20
Het antenne-connectortje zit wel goed vast? Je voelt hem vastklikken als je 'm voorzichtig aandrukt.

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:42
franssie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:47:
Morgen komen er nog twee kale Heltec V3's binnen waarvan er eentje zeker als repeater gaat dienen met een buiten antenne, moet nog even over de solar voeding nadenken (spul heb ik wel) en de behuizing - maar leuk om wat te knutselen.
Voor solar zou ik toch voor Heltec T114 gaan (of andere nRF52 gebaseerde chipset) omdat die 10x minder verbruiken dan ESP32 (van Heltec V3).

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18:38
marc1990 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:25:
Heeft iemand al eens gemeten aan het verbruik?
Ik heb de LilyGO T-Beam V1.2 AXP2101- LoRa 868MHz - NEO-6M GNSS - ESP32 en in companion gebruikt het bijna 1W over usb. Er zit geen accu cel in.

Ik heb er nog een als repeater, maar die trekt de 3000 mAh cel in 1 nacht leeg. Gps staat in de settings uit.

Heb ook de companion firmware opnieuw gebouwd zonder gps support maar geen verschil.

Of is de beam gewoon slecht ontworpen?
Nou, de code is nog wel een hobby projectje.

Even middag zitten zoeken, start verbruik idle 200 mA.
- Eerst GPS, deze chip had nog wel spanning. Maar moest "uit staan". Het uitzetten van de supplies via AXP2101 lever een winst of van 100mA. :*)
- Daarnaast wacht the arduino loop() niet. Dus de ESP32 was continue aan het check of er een nieuwe LoRa package was. Of dat het verzenden klaar was. Nu wacht de loop 100 ms in light sleep. Voordat er opnieuw gecheckt wordt. (Moet nog wel even goed kijken of dit geen side-effects heeft)

Uit resultaat : ~ 25 mA ipv 200 mA
Zal tijdens de vakantie eens kijken om het op te ruime en te mergen.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:55
Je zou iets moeten oppikken, zeker als je buiten staat, anders is er iets niet goed. In Noorderplassen hangt een repeater sinds deze week.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Pagina: 1 2 3 Laatste