franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Thanks for sharing!franssie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 16:54:
@Uberprutser Deze krijg ik morgen binnen, twee voor EUR 10,- https://www.amazon.nl/dp/B0F1CPXY11
Net een T1000-e naar MeshCore geflashed en gepaired met mijn telefoon. Eerste repeater die ik zag is in Tilburg en daarna eentje vlakbij Middelburg. Da's wel heel erg ver weg allemaal vanuit Den Haag.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Morgen komen er nog twee kale Heltec V3's binnen waarvan er eentje zeker als repeater gaat dienen met een buiten antenne, moet nog even over de solar voeding nadenken (spul heb ik wel) en de behuizing - maar leuk om wat te knutselen.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Maar dan op een heel stuk kleiner oppervlak! Helaas is Noord Nederland nog niet aangesloten op de rest van het land. De Veluwe zijn toch wat listig lijkt het.Servor schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:05:
Ik moet zeggen, meshcore gaat echt ontiegelijk hard qua dekking momenteel. Er komen echt continue repeaters bij, krijg er de hele tijd meldingen van vanuit de app. Dat belooft wat als dat in dit tempo doorgaat. Qua hoeveelheden repeaters zijn we de UK al voorbij en naderen we geloof ik de Duitsers.
Welk netwerk raden jullie mij aan? Meshtastic of Meshcore? Welke range halen jullie ongeveer met directe verbindingen?
Je kan makkelijk de firmware flashen naar beide, dus overstappen is een kwestie van minuten.Pilovali schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 21:51:
Ik ben nogal nieuw met lora mesh spulletjes en begin bij 0.
Welk netwerk raden jullie mij aan? Meshtastic of Meshcore? Welke range halen jullie ongeveer met directe verbindingen?
MT is echt geschikt voor wandeltochten en campeertrips waar je contact wil houden met mensen in je groep die relatief in de buurt zijn - je zet dan een Mesh op met hun, en dat kan omdat MT elke node ook als repeater werkt.
MC is meer om verre afstanden te halen, maar kan dus lokaal veel minder dekking bieden tenzij er een repeater in de buurt is. Wel is het leuk om berichten uit DE en BE binnen te krijgen hier in NL
edit:
Voor het radio experiment zit ik dus nu op MC, maar als die repeaters uitvallen omdat er geen stroom meer is dan heb je vrij weinig meer aan MC, nu zijn er wel repeaters met een zonnepaneel backup maar ik ben bang dat dat maar een klein deel is.
[ Voor 13% gewijzigd door franssie op 19-12-2025 22:10 ]
Ah, oké. Ik zal er eens meespelen.franssie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 22:00:
[...]
Je kan makkelijk de firmware flashen naar beide, dus overstappen is een kwestie van minuten.
MT is echt geschikt voor wandeltochten en campeertrips waar je contact wil houden met mensen in je groep die relatief in de buurt zijn - je zet dan een Mesh op met hun, en dat kan omdat MT elke node ook als repeater werkt.
MC is meer om verre afstanden te halen, maar kan dus lokaal veel minder dekking bieden tenzij er een repeater in de buurt is. Wel is het leuk om berichten uit DE en BE binnen te krijgen hier in NL
Dus MC is voornamelijk repeaters en met MT werken de clients ook als repeaters dus die meshen mee?
[ Voor 6% gewijzigd door Pilovali op 19-12-2025 22:15 ]
Nu wil ik nog 2 apparaten hebben om mee te nemen.
Twijfel tussen;
-Heltec T114 in een zelf te printen behuizing
-Sensecap T1000-e
De T1000-e;
-Voordeel; kant en klaar
-Nadeel; ik lees wat bluetooth problemen zo hier en daar.
Accu niet te vervangen
Ingebouwde antenne, bereik?
De Heltec T114;
-Voordeel; eigen accu en antenne en behuizing te kiezen en vervangen bij defect.
-Nadeel; niet plug en play, moet je zelf bouwen. (kan ook juist weer leuk zijn).
Wat is wijs...
🚗 Tesla M3H 2024 | ☀️ 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | 🚿 QB1-16 | ❄️ MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | 🏍️ Honda CBF600SA - 2005 |🔋HomeWizard 2x2,7=5,4kWh
Ik heb de LilyGO T-Beam V1.2 AXP2101- LoRa 868MHz - NEO-6M GNSS - ESP32 en in companion gebruikt het bijna 1W over usb. Er zit geen accu cel in.
Ik heb er nog een als repeater, maar die trekt de 3000 mAh cel in 1 nacht leeg. Gps staat in de settings uit.
Heb ook de companion firmware opnieuw gebouwd zonder gps support maar geen verschil.
Of is de beam gewoon slecht ontworpen?
Regio eu/uk narrow wel ingesteld?ramonfincken schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:50:
Ik zit met de heltec v3 en ik bereik echt niemand. Almere Literatuurwijk, ook in Diemen, nul. Ik snap niet wat ik fout doe ..
Edit: als je op analyzer.letsme.sh kijkt in #test zie je jezelf dan wel? @ramonfincken ?
[ Voor 38% gewijzigd door franssie op 20-12-2025 12:13 ]
Voor solar zou ik toch voor Heltec T114 gaan (of andere nRF52 gebaseerde chipset) omdat die 10x minder verbruiken dan ESP32 (van Heltec V3).franssie schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 18:47:
Morgen komen er nog twee kale Heltec V3's binnen waarvan er eentje zeker als repeater gaat dienen met een buiten antenne, moet nog even over de solar voeding nadenken (spul heb ik wel) en de behuizing - maar leuk om wat te knutselen.
Nou, de code is nog wel een hobby projectje.marc1990 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:25:
Heeft iemand al eens gemeten aan het verbruik?
Ik heb de LilyGO T-Beam V1.2 AXP2101- LoRa 868MHz - NEO-6M GNSS - ESP32 en in companion gebruikt het bijna 1W over usb. Er zit geen accu cel in.
Ik heb er nog een als repeater, maar die trekt de 3000 mAh cel in 1 nacht leeg. Gps staat in de settings uit.
Heb ook de companion firmware opnieuw gebouwd zonder gps support maar geen verschil.
Of is de beam gewoon slecht ontworpen?
Even middag zitten zoeken, start verbruik idle 200 mA.
- Eerst GPS, deze chip had nog wel spanning. Maar moest "uit staan". Het uitzetten van de supplies via AXP2101 lever een winst of van 100mA.
- Daarnaast wacht the arduino loop() niet. Dus de ESP32 was continue aan het check of er een nieuwe LoRa package was. Of dat het verzenden klaar was. Nu wacht de loop 100 ms in light sleep. Voordat er opnieuw gecheckt wordt. (Moet nog wel even goed kijken of dit geen side-effects heeft)
Uit resultaat : ~ 25 mA ipv 200 mA
Zal tijdens de vakantie eens kijken om het op te ruime en te mergen.
As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.
Dat is voor nu stap twee.Avenger 2.0 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:35:
[...]
Voor solar zou ik toch voor Heltec T114 gaan (of andere nRF52 gebaseerde chipset) omdat die 10x minder verbruiken dan ESP32 (van Heltec V3).
Het is me gelukt om een hetlec v3 (ik heb er nu 5
Morgen komt ern een 10.000 mAh accu aan van 3,7 volt - eerst eens kijken hoe lang ie het daarop doet. Plan is om het in te bouwen in een oud koffieblik van Illy espresso.
Verder heb ik nog wat oude 235 Wp zonnepanelen liggen, waarvan ik er wel eentje of twee op de schuur kan leggen om via een CN PWM lader zowel via USB de Heltec te kunnen voeden als een separate 12V accu voor andere doeleinden.
Als dat werkt, ga ik een print ontwerpen om de boel fatsoenlijk te fixeren in een echte case, plan voor deze proto-V1 is sowieso dat ie mobiel inzetbaar wordt om ook op andere locaties te kunnen testen wat ie doet, met een goede magneet zou ik 'm zelf op het dak van een auto kunnen plaatsen maar dat ga ik niet proberen
Hoe dan ook morgen veel spelen, zin in.
[ Voor 0% gewijzigd door franssie op 20-12-2025 20:51 . Reden: eenheden ]
En al wat kunnen ontvangen en versturen?Biturbodiesel schreef op vrijdag 19 december 2025 @ 20:06:
Zojuist op een heltec v4 meshcore geactiveerd. Nou zie ik op de kaart alleen ver van me af andere nodes dus ben benieuwd of er enig contact gaat zijn. Maar ik houd hem tijdje aan en ga het meemaken.
er is inmiddels een versie in dev die je kan flashen, ik heb geen problemen meer met bluetooth disconnects op de T1000e met deze versie (1 dag getest) zie github commenthttps://github.com/meshco...7#issuecomment-3677761430henkNL schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 11:11:
Heb inmiddels een Heltec v4 op zolder staan als companion.
Nu wil ik nog 2 apparaten hebben om mee te nemen.
Twijfel tussen;
-Heltec T114 in een zelf te printen behuizing
-Sensecap T1000-e
De T1000-e;
-Voordeel; kant en klaar
-Nadeel; ik lees wat bluetooth problemen zo hier en daar.
Accu niet te vervangen
Ingebouwde antenne, bereik?
De Heltec T114;
-Voordeel; eigen accu en antenne en behuizing te kiezen en vervangen bij defect.
-Nadeel; niet plug en play, moet je zelf bouwen. (kan ook juist weer leuk zijn).
Wat is wijs...
:strip_exif()/f/image/YFLk0xlW0xhJLylFx68XiJpE.png?f=user_large)
https://analyzer.letsme.sh/channels
ALs je iets in #test post, en dan in het kanaal zoekt in die website zie je wel leuke info. Zo kom ik dus het IJsselmeer niet over
Dat wil je eigenlijk met interrupts doen. Dan kan je de mcu in een low power sleep mode zetten en op die interrupt wakker laten worden. Maar goed, dat kan alleen als de juiste lijntjes tussen radio chip en mcu aangesloten zijn, geen idee of dat het geval is bij die bordjes.marc1990 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:08:
[...]
- Daarnaast wacht the arduino loop() niet. Dus de ESP32 was continue aan het check of er een nieuwe LoRa package was. Of dat het verzenden klaar was. Nu wacht de loop 100 ms in light sleep. Voordat er opnieuw gecheckt wordt. (Moet nog wel even goed kijken of dit geen side-effects heeft)
Wellicht had je dit al gezien, maar er is al een zeer uitgebreide pull request voor een flinke set aan power saving maatregelen voor de ESP32: https://github.com/IoTThi...eleases/tag/PowerSaving07marc1990 schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 17:08:
[...]
Nou, de code is nog wel een hobby projectje.
Even middag zitten zoeken, start verbruik idle 200 mA.
- Eerst GPS, deze chip had nog wel spanning. Maar moest "uit staan". Het uitzetten van de supplies via AXP2101 lever een winst of van 100mA.![]()
Uit resultaat : ~ 25 mA ipv 200 mA
Zal tijdens de vakantie eens kijken om het op te ruime en te mergen.
Nee helaas, zit ook volgens de kaart in gebied waar niemand zit dus logisch is het wel.franssie schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 21:06:
[...]
En al wat kunnen ontvangen en versturen?
Gisteren ritje gemaakt naar Leek. Maar onderweg nergens met anderen contact kunnen maken.
Vanmiddag maar is meshtastic proberen
Ik heb nu de companion role erop staan, maar er zijn vrijwel geen repeaters hier. Dus zou zonde zijn als ik niet bijdraag aan de mesh.
Meer hardware is nog onderweg, maar moet ik nog even op wachten.
Is het niet mogelijk om met een 20w zonnepaneeltje een soort dropbox te maken die je met een kleine accu een x aantal uur per dag laat repeaten?
Weet iemand dit?
Ik zie dat er nu in Assen en in Beilen een paar repeaters staan. Mijn spullen zijn er ook nog niet, maar ik hoop dat 'het Noorden' mee blijft doen. Borger heeft nog maar 1 client. We doen ons best ;-)Biturbodiesel schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:11:
[...]
Nee helaas, zit ook volgens de kaart in gebied waar niemand zit dus logisch is het wel.
Gisteren ritje gemaakt naar Leek. Maar onderweg nergens met anderen contact kunnen maken.
Vanmiddag maar is meshtastic proberen
Hier een repeater aan het maken met een nRF52 gebaseerde chipset en hiervoor zou een 4W zonnepaneel (en backup batterij die hierdoor geladen wordt) moeten volstaan.Bramtweakers schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:40:
Hoeveel zou het stroomverbruik zijn van zo'n repeater?
Ja, gezien. Daarom denk ik dat ik alleen de fix voor GPS power supply ga committen. De andere fix lijkt wat side effects te hebben, oa de uart werkt niet meer.Heronimo schreef op zondag 21 december 2025 @ 08:28:
[...]
Wellicht had je dit al gezien, maar er is al een zeer uitgebreide pull request voor een flinke set aan power saving maatregelen voor de ESP32: https://github.com/IoTThi...eleases/tag/PowerSaving07
Ik heb zelf niet zoveel ervaring met esp32 dus laat het wel over aan anderen.
Jammer. Maar is meer omdat ik nu nog maar 1 heltec v3 in bezit heb._ferry_ schreef op zondag 21 december 2025 @ 09:38:
Nee dat kan niet, en je kunt er wel een repeater van maken, maar als die niet met andere repeaters kan connecten heb je er nog niet veel aan
Ik heb wel wat plannen voor wat repeaters hier in de omgeving te plaatsen, maar is even wachten tot ik wat spullen binnen heb.
Er gebeurde gister niks na een advert, en ik twijfelde dan ook hevig of ik alles wel goed ingesteld heb staan. Vanochtend nog wat lopen pielen, en ik stond op het punt om 'm naar de andere kant van de zolder te verplaatsen i.v.m. LoS (geen idee of dat uit maakt trouwens
Het lijkt dus te werken. Enige vreemde is wel, de tekst die ik terugstuur daar staat bij "Heard 1 repeat" maar dat zal neem ik aan mijn eigen repeater zijn? Kan het even duren voor deze ook bij andere repeaters aan komt? Kunnen er instellingen nog niet goed staan? Of mag ik er met het vinden van een repeater en testbericht vanuit gaan dat het nu wel "staat"?
Long press op het bericht heeft je opties, zoals repeaters heard bij je eigen bericht, en path recieved oid bij een ontvangen bericht. Dan kan je zien hoeveel hops het bericht naar jou onderweg was
Zal m thuis opnieuw aandrukken.Bas... schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 16:27:
Het antenne-connectortje zit wel goed vast? Je voelt hem vastklikken als je 'm voorzichtig aandrukt.
Nu Museumplein. Nul repeaters gevonden via tools. Wel af en toe ontvangt van public en test.
Iemand tips voor een betere antenne ook?
Al een port gevonden voor MeshCore en zit ook een 6 axis sensor in dus leuke dingen mee te doen.
https://lilygo.cc/product...ra?variant=51364248191157
Wel leuk voor de prijs en een SD-kaart slotUberprutser schreef op zondag 21 december 2025 @ 15:19:
Net mijn nieuwe horloge gevonden; Liligo T-Watch Ultra, helaas (nog) niet (meer) leverbaar.
Alleen spijtig dat je maar één horloge tegelijkertijd kan dragen (als je niet wil dat de mensen je wat raar bekijken
Ben er nog niet uit wat beste is voor locatie repeater. Ofwel op zolder binnen zetten (2de verdieping) of op het tuinhuis buiten bevestigen (dus kwa hoogte dikke 3m lager dan zolder). Maar op zolder dak liggen panelen, dakpannen, isolatie, etc die signaal uiteraard verzwakken. Enige raad iemand?_ferry_ schreef op zondag 21 december 2025 @ 11:47:
In de bebouwde kom haal ik daar een km of 3 mee, maar door de polder heen haalde ik 10km met de t1000.
Hier ben ik ook wel benieuwd naar, ongeveer zelfde situatie. Staat wel bij een raam van een dakkapel, dus mogelijk dat dit nog positief effect heeft?Avenger 2.0 schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:28:
[...]
Ben er nog niet uit wat beste is voor locatie repeater. Ofwel op zolder binnen zetten (2de verdieping) of op het tuinhuis buiten bevestigen (dus kwa hoogte dikke 3m lager dan zolder). Maar op zolder dak liggen panelen, dakpannen, isolatie, etc die signaal uiteraard verzwakken. Enige raad iemand?
Overigens vind ik de USB drivers wel flimsy ofzo. Het is hit-or-miss. Dat is bij m'n companion niet zo'n probleem want daar kan ik gewoon via m'n mobiel een advert sturen, maar als ik dat met mijn repeater wil doen moet dat via een web app (?). Gister werkte dat prima op m'n Macbook Air M1, maar om onverklaarbare redenen stopte dat gisteren ook weer ineens. Hij vindt m'n V3 wel maar kan 'm niet benaderen (foutmelding). Daarna naar m'n PC en werkte perfect. Nu wil ik 'm vanavond weer benaderen, zelfde USB poort, zelfde PC, zelfde browser. En ineens hetzelfde probleem.
En terwijl ik dit nu schrijf denk ik: ik probeer het nog eens, en daar is ie weer te zien en te benaderen
Ik heb meerdere collega's met een knappe klok op de ene en een Garmin op de ander dus zo vreemd is het niet.Avenger 2.0 schreef op zondag 21 december 2025 @ 20:20:
[...]
Alleen spijtig dat je maar één horloge tegelijkertijd kan dragen
Die long press is wel een goede tip ja, zo kan je net wat meer zien.franssie schreef op zondag 21 december 2025 @ 12:37:
@Denman als je iets ontvangt zal het waarschijnlijk wel goed staan. Het duurt even, je kan een paar keer een flood advert sturen naar het netwerk.
Long press op het bericht heeft je opties, zoals repeaters heard bij je eigen bericht, en path recieved oid bij een ontvangen bericht. Dan kan je zien hoeveel hops het bericht naar jou onderweg was
Na de eerste kennismaking dit weekend met 1 repeater gevonden en 1 ontvangen bericht, dacht ik vanochtend: laat ik eens een V3 meenemen naar het werk. Dat is midden in de stad hier. In 5 minuten tijd 4 repeaters gevonden en 2 rooms. Ze bevinden zich overigens voornamelijk in Noord Holland lijkt het.
Deze nu buiten het dakraam geplakt, geeft echt een veel beter bereik. HR+ glas lijkt toch aardig van invloed?
:strip_exif()/f/image/HC3u7SwcIamauMnoZBgCZyJ7.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/41wRziS6U3G479zfvAIWIehI.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou -nog- beter zijn als ik dit hoger kan krijgen
Dit vind ik wel mooi!CT schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:25:
Heb nu zelf om een heltec v4 een meshcore repeater gebouwd met fiber antenna en twee kleine solar panels.
Deze nu buiten het dakraam geplakt, geeft echt een veel beter bereik. HR+ glas lijkt toch aardig van invloed?
Zou -nog- beter zijn als ik dit hoger kan krijgenmaar eerst is zien hoe dit verloopt met zonne paneeltjes en een 18650 batterij, kijken of dit uit te balanceren is om 'sustainable' opzichzelf te laten functioneren.
Niet helemaal vergelijkbaar, mijn Klik en Klaar van Odido gaf een wereld van verschil voor of achter het glas. HR+ glas dempt vreselijk. Pui is vervangen voor HR+++ glas en dat was de nekslag voor gebruik binnen. Mooi gemaakt zo, ziet er fraai uit. Ben benieuwd of met het donkere weer de batterij voldoende wordt opgeladen.CT schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:25:
Heb nu zelf om een heltec v4 een meshcore repeater gebouwd met fiber antenna en twee kleine solar panels.
wat je oa. ziet zijn deze dingen:ramonfincken schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:43:
Wat voor antenne is het ? Ik denk dat de meegeleverde V3 antenne te matig is.
antenne, koppel stukje, wacter dichte doosje, 18650 houdertjes, solar paneltjes, zuignapjes die precies passen op dat solar paneltje
maar itt de mount-suction zitten deze zuignapjes wel wat slap, ga daar denk ik nog wat anders op bedenken
[ Voor 21% gewijzigd door CT op 22-12-2025 10:54 ]
![]() | ![]() | ![]() |
| 5.5dBi 40cm antenne | AliExpress |
| IPX UFL/U.FL naar N Vrouwelijke | AliExpress |
| Waterdichte verdeelkast | Amazon |
| Solar Power Manager (D) | AliExpress |
| 3x Keeppower 18650 3800mAh | NKON |
| Breathervalve (M5x0.8-7) | AliExpress |
| Kabelwartels | Amazon |
| RAKwireless RAK4631 (core) | TinyTronics |
| RAKwireless RAK19007 (base) | TinyTronics |
| RAKwireless RAK1906 (sensor) | TinyTronics |
| 10 Watt Zonnepaneel | KleineZonnepanelen |
Wilde ook net precies die Keeppower gaan kopen, die anonieme 18650 uit een ander aparaat die er nu als test in zit is denk ik 1000mah zo niet minder, die haalt de nacht niet.
Het was nog een hele zoektocht om een waterdicht kastje mét breadboard te vinden dat niet €50+ kostte.CT schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:14:
In dat waterdichte doosje heb ik trouwens zelf zo'n breadboard gelijmt die ik nog had liggengrappig dat ze die kastjes incl ook verkopen.
Wilde ook net precies die Keeppower gaan kopen, die anonieme 18650 uit een ander apparat die er nu als test in zit is denk ik 1000mah zo niet minder, die haalt de nacht niet.
Die Keeppower batterijen kan ik zeker aanbevelen. Kijk wel even goed of je ze in de batterijhouder passen, ze zijn een paar mm langer dan unprotected batterijen.
Met genoeg lef en creativiteit kun je van alles een LoRa apparaat maken trouwens
Action lantaarnpaal:
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
Toffe ideeën. Maar geeft zonnepaneeltje wel genoeg om zowel lampje als lora module van stroom te voorzien? Of het lamp deeltje eruit gesloopt?dylan111111 schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:48:
[...]
Met genoeg lef en creativiteit kun je van alles een LoRa apparaat maken trouwens
Edit: Of eventueel een tweede batterij toevoegen enkel voor de lora module is ook een optie. In de lantaarn is zelfs plaats voor een tweede.
[ Voor 16% gewijzigd door Avenger 2.0 op 22-12-2025 13:15 ]
Helaas moeten beide lampjes losgekoppeld worden van de batterij omdat het zonnepaneel anders niet genoeg energie oplevert om zowel de lampjes als de RAKwireless RAK4631 langer dan een paar dagen van stroom te voorzien. Zonder de lampjes werken ze maandenlang probleemloos.Avenger 2.0 schreef op maandag 22 december 2025 @ 12:56:
[...]
Toffe ideeën. Maar geeft zonnepaneeltje wel genoeg om zowel lampje als lora module van stroom te voorzien? Of het lamp deeltje eruit gesloopt?
Edit: Of eventueel een tweede batterij toevoegen enkel voor de lora module is ook een optie. In de lantaarn is zelfs plaats voor een tweede.
Wat een gave ideeen! Zo kun je repeaters maken voor in de stad. Welke niet opvallen. Maar wel het netwerk uitbreiden.dylan111111 schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:48:
[...]
Het was nog een hele zoektocht om een waterdicht kastje mét breadboard te vinden dat niet €50+ kostte.![]()
Die Keeppower batterijen kan ik zeker aanbevelen. Kijk wel even goed of je ze in de batterijhouder passen, ze zijn een paar mm langer dan unprotected batterijen.
Action lantaarnpaal:Action buitenlampje:
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
Ook dit vind ik erg mooi! Naast het lijstje van de onderdelen dat je geplaatst hebt nog de Heltec V4 neem ik aan.dylan111111 schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:57:
Hier vorig jaar een Meshtastic node gemaakt, sinds vorige week overgegaan op Meshcore (Repeater role) en werkt nog steeds erg goed.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
5.5dBi 40cm antenne AliExpress IPX UFL/U.FL naar N Vrouwelijke AliExpress Waterdichte verdeelkast Amazon Solar Power Manager (D) AliExpress 3x Keeppower 18650 3800mAh NKON Breathervalve (M5x0.8-7) AliExpress Kabelwartels Amazon RAKwireless RAK4631 (core) TinyTronics RAKwireless RAK19007 (base) TinyTronics RAKwireless RAK1906 (sensor) TinyTronics 10 Watt Zonnepaneel KleineZonnepanelen
En om het elektronica deel in elkaar te zetten, wat moet er daartoe gebeuren? Solderen of in elkaar schroeven? Zelf heb ik zo iets nog nooit gedaan, ben wel een handige klusser, maar met elektronica heb ik nog nooit iets gedaan. Maar dit voorbeeld en die van @ct nodigen uit om het zelf te gaan doen. Tof dat jullie dit zo met die linkjes delen.
Maar solderen (van draadjes, naar solar panel en batterij(houder)) is wel handig, zou ook kunnen met een mini kroonsteentje wellicht
De draadjes (stekkertjes) om te te gebruiken zitten overigens al bij het heltec v4 pakketje inbegrepen (over het algemeen, heb het nog nooit zonder ontvangen iig)
heb net ook buiten de client getest ipv binnen bij het raam (nieuwbouw, zal wel ook HR++ zijn). Wereld van verschil, mijn berichten komen opeens wel aan in de #test channel. Ik ontving hiervoor wel berichten maar niemand reageerde op berichten die ik stuurdeDenman schreef op maandag 22 december 2025 @ 11:50:
Ik heb de repeater thuis ook achter HR++ glas zitten en dat lijkt inderdaad een wereld van verschil te zijn. Zit nu een ochtend op kantoor (oud pand zonder HR) en de ene na de andere repeater wordt bekend en de General stroomt ook aardig vol met berichten. Tof wel dit
Misschien goede om in TS te zetten, dat zelfs ramen je bereik kunnen beperken? @franssie
Wat je bij Tinytronicts en dergelijke wegshops besteld zal wel voldoen neem ik aan.
edit: @Geard007 done
[ Voor 4% gewijzigd door franssie op 22-12-2025 17:12 ]
Ik had dit ook. Heb een 55cm antenne op dak geschroefd en verbind nu met een repeater 9km hiervandaan. Gaat nu als een trein.ramonfincken schreef op zaterdag 20 december 2025 @ 15:23:
In tools discover zie ik ook geen repeaters. Almere literatuurwijk ligt te geïsoleerd vrees ik
Ik ben van plan om eentje zo'n 25 meter hoog te plaatsen, op een plek waar nu een repeater staat voor zendamateur. Hoog bovenin is geen stroom, vandaar zonnepaneeltje.
Kant en klaar zijn veel mensen te spreken over de Seeedstudio Sensecap P1 Pro solar node. Vaak word wel de meegeleverde antenne vervangen door een beter exemplaar.Pilovali schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:26:
Hebben mensen hier repeaters op zonnepanelen? Ik ben eigenlijk op zoek naar een repeater met goede antenne en zonnepaneel+batterij. Liefst kant en klaar, maar beetje zelfbouw ben ik ook niet vies van.
Ik ben van plan om eentje zo'n 25 meter hoog te plaatsen, op een plek waar nu een repeater staat voor zendamateur. Hoog bovenin is geen stroom, vandaar zonnepaneeltje.
Oh, prijs valt ook reuze mee. Heeft iemand daar ervaring mee? Wat zou het bereik ongeveer zijn en hoe lang kan er 'geen' zon zijn voor de accu?Heronimo schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:31:
[...]
Kant en klaar zijn veel mensen te spreken over de Seeedstudio Sensecap P1 Pro solar node. Vaak word wel de meegeleverde antenne vervangen door een beter exemplaar.
En belangrijkste vraag: welke antenne?
Heb nu een default heltec v3 in de tuin, beganegrond hoogte zeg maar. Nu ontvang ik meer via hem, met name de Almere centrum node en een node vanuit zaandam. ik zit in de wijk achter een soort dijk/brug en daarbuiten lijkt er een serieus gat te zijn: geen repeaters in weesp, muiden, muiderbrug etc...Tillumen schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:13:
[...]
Ik had dit ook. Heb een 55cm antenne op dak geschroefd en verbind nu met een repeater 9km hiervandaan. Gaat nu als een trein.
Ik ga kijken of ik een betere antenne kan fixen en mijn repeater hoger hangen.
Tussen Muiden en Weesp staat een repeater, in Muiderberg ook ergens merkte ik gisteren toen ik bij de zeemeeuw iets van 11db ontvangst had van een repeater.ramonfincken schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:07:
[...]
Heb nu een default heltec v3 in de tuin, beganegrond hoogte zeg maar. Nu ontvang ik meer via hem, met name de Almere centrum node en een node vanuit zaandam. ik zit in de wijk achter een soort dijk/brug en daarbuiten lijkt er een serieus gat te zijn: geen repeaters in weesp, muiden, muiderbrug etc...
Ik ga kijken of ik een betere antenne kan fixen en mijn repeater hoger hangen.
Kijk eens naar de posts van @CT en @dylan111111 die gisteren geplaatst zijn. Met linkjes naar de producten. Naar aanleiding daarvan ben ik nu aan het uitzoeken welke onderdelen ik nodig heb, waar te kopen en hoe in elkaar te zetten / hoe het onderling te verbinden. De repeater bij mij zou op een dakkapel moeten komen.Pilovali schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:26:
Hebben mensen hier repeaters op zonnepanelen? Ik ben eigenlijk op zoek naar een repeater met goede antenne en zonnepaneel+batterij. Liefst kant en klaar, maar beetje zelfbouw ben ik ook niet vies van.
Ik zie ze niet... Die 1321 ben ik zelf.franssie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:13:
[...]
Tussen Muiden en Weesp staat een repeater, in Muiderberg ook ergens merkte ik gisteren toen ik bij de zeemeeuw iets van 11db ontvangst had van een repeater.
Zelf geen ervaring, maar op https://valleirug.nl/ staan er een paar:Pilovali schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:26:
Ik vind vooral die eerste 2 er wel interessant uit zien, maar zelf nog niet getest, dus geen idee hoe goed die qua zon vs accu meegaan.Solar Repeaters :
Heltec Meshtower
Seeed Sensecap Solar Node P1 (pro)
RAK WisMesh Repeater Mini
Schijnen hier en daar ook nog wel wat firmware updates/versies te zijn om stroomverbruik omlaag te krijgen, wat eventueel ook handig kan zijn voor 24/7/365 autonoom.
Die kaart laat alleen de repeaters en nodes zien die in je client list staan. Als die vol is, komt er niets meer bij.ramonfincken schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:16:
[...]
Ik zie ze niet... Die 1321 ben ik zelf.
[Afbeelding]
Ik heb nog geen goede actieve kaart kunnen vinden.
De lijst vult zich nog , wat is de max weet jij dat ?franssie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:30:
[...]
Die kaart laat alleen de repeaters en nodes zien die in je client list staan. Als die volis, komt er niets meer bij.
Ook bij een discover repeaters had ik wel wat verwacht, maar ook dan enkel die in mijn achtertuin.
https://analyzer.letsme.sh/ en https://techspeeltuin.nl/meshcore-nodes/ zijn best handige bronnen om te kijken of er activiteit is. Techspeeltuin geeft alleen welke nodes gehoord zijn in Dordrecht.franssie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:30:
[...]
Die kaart laat alleen de repeaters en nodes zien die in je client list staan. Als die volis, komt er niets meer bij.
Ik dacht iets van 350. Ik heb mijn lijst opgeschoond, kan je een advert doen vanaf je repeater? Kijken of je in mijn lijst komtramonfincken schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:31:
[...]
De lijst vult zich nog , wat is de max weet jij dat ?
Ook bij een discover repeaters had ik wel wat verwacht, maar ook dan enkel die in mijn achtertuin.
advert gedaan en meteen zero hop 180 minuten en flood op 190 minuten gezet. Geven beiden een rode timeoutfranssie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:41:
[...]
Ik dacht iets van 350. Ik heb mijn lijst opgeschoond, kan je een advert doen vanaf je repeater? Kijken of je in mijn lijst komt
https://analyzer.letsme.sh/ laat wel de companion van @ramonfincken zien, maar zijn en mijn repeater niet. Ik zend met mijn repeater wel een lokatie uit, mijn companion (Hetlec V3) ondersteund dat niet.Rub147 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 09:40:
[...]
https://analyzer.letsme.sh/ en https://techspeeltuin.nl/meshcore-nodes/ zijn best handige bronnen om te kijken of er activiteit is. Techspeeltuin geeft alleen welke nodes gehoord zijn in Dordrecht.
Repeaters doen wel een Flood Advert?franssie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:12:
[...]
https://analyzer.letsme.sh/ laat wel de companion van @ramonfincken zien, maar zijn en mijn repeater niet. Ik zend met mijn repeater wel een lokatie uit, mijn companion (Hetlec V3) ondersteund dat niet.
Gebruik je een Heltec V3 companion op een vaste locatie? Ik kan wel een locatie instellen via de Meshcore iPhone app.
[ Voor 5% gewijzigd door Rub147 op 23-12-2025 10:33 ]
De mensen die al wat hebben draaien spreken over de V3 en V4 dat is dan denk ik de Heltec T114?
In de TS schrijf je dat meshtastic de fijnste code is ivm default repeater gedrag, er wordt ook veel over meshcore gesproken in de posts? Is het 50-50 verdeeld of is er echt een voorkeur voor meshtastic?
Ik heb reeds een hele mooie 868Mhz antenne locatie waar ik graag een repeater op wil zetten, er zijn hier voldoende powerbanks in huis om een periode te overbruggen. Wat heb ik dan nodig een Heltec V4 kan je ook draaien als repeater? Mijn omgeving heeft baat bij mijn repeater als ik naar de huidige kaarten kijk.
En dan heb ik ook nog een module nodig om te koppelen aan mijn mobiel om berichten te kunnen verzenden? Ik loop niet warm voor een "blackberry device" ik zou het heel graag koppelen aan mijn mobiel via BT ipv weer een extra device wat je moet onderhouden. Wat zou dan het beste device zijn?
[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 23-12-2025 10:52 ]
Bij opstarten en daarna alleen handmatig via de management optie. Je kan wel een interval instellen maar dat belast het netwerk.
Het is mij alsnog gelukt via de app om een lokatie in te stellen. Geen idee hoevaak de kaart ververst wordt, zal morgen weer eens kijken.Gebruik je een Heltec V3 companion op een vaste locatie? Ik kan wel een locatie instellen via de Meshcore iPhone app.
Vergeten op F5 te drukken....
[ Voor 93% gewijzigd door MrBreaker op 23-12-2025 13:41 . Reden: Geen F5 gedaan... ]
You may enlighten me!
In het kort, ik denk dat nu in de randstad, Brabant en Vlaanderen bijna iedereen op Meshcore zit. Op het oosten en Noorden heb ik minder zicht. Er zijn veel meer repeaters dan er op de kaarten staan.
Ik zou beginnen met een companion, want als er al een repeater bij jou dicht in de buurt zit - heeft nog een eigen repeater niet heel veel zin, tenzij je een betonnen A++++++ huis hebt, isolatie dempt ook radiosignalen (hoe hoger de frequentie, hoe hoger de demping). 868 mhz is al ruim 4x zo hoog als FM (en de golfjes dus 4x zo kort).
Aangezien je geen toetsenbord wil maar via je handheld wil werken (zoals ik ook doe) zou ik voor een Heltec gaan, met een case waar een accu-tje in past, en die dus er ook bij. Momenteel is de Heltec V4 lastig leverbaar begrijp ik en lees ik soms dat mensen terug gaan naar V3 (geen idee waarom nog).
Een betere antenne doet overigens ook wonderen.
Dit is een setje van twee https://www.amazon.nl/V3-...-apparaten/dp/B0F1CXG94J/
Dit is een enkele https://www.amazon.nl/Dev...Meshtastic/dp/B0F4XPYLXR/
Als je zoekt op antenne etc in dit topic staan die er ook wel. Let op dat je een 868 antenne koopt en niet 915. DIe laatste werkt minder en is voor de VS.
[ Voor 3% gewijzigd door franssie op 23-12-2025 15:03 . Reden: Nu met link van tweede artikel ]
- Hoe de Heltec V4 aan de kast vastmaken?
- Hoe schakel (serie of parallel) en verbind ik de batterijen?
- Hoe maak ik de batterijhouders vast aan de kast
- En moet er nog iets tussen de batterijen en de Heltec V4?
- Hoe, met wat sluit ik de zonnepaneel aan op de Heltec V4?
- En hoe te solderen, met wat voor stuk gereedschap? Ik ken de ouderwetse soldeerbout waarmee ik vroeger bijvoorbeeld luidspreker kabels soldeerde.
Hoe dit op een statief te plaatsen op het dakkapel, daar kom ik dan zelf wel weer uit. Daar heb ik wel ervaring in. ;-)
Voor mijn begrip: En dit werkt dan samen met de app Meshcore op de smartphone?franssie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:36:
@stormfly
Dit is een setje van twee https://www.amazon.nl/V3-...-apparaten/dp/B0F1CXG94J/
Dit is een enkele.
Met beide, zowel MT als MC. kwestie van flashen.dirkjanl schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:46:
[...]
Voor mijn begrip: En dit werkt dan samen met de app Meshcore op de smartphone?
edit: Ik gebruik zelf een Heltec V3 als repeater, maar die verbruikt best veel stroom (voelt ook warm). Eerder zijn betere bordjes genoemd (het topic gaat best hard dus ik kan ook niet alles zelf 123 terugvinden).
[ Voor 30% gewijzigd door franssie op 23-12-2025 14:58 ]
https://github.com/IoTThi...eleases/tag/PowerSaving08franssie schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:53:
[...]
Met beide, zowel MT als MC. kwestie van flashen.
edit: Ik gebruik zelf een Heltec V3 als repeater, maar die verbruikt best veel stroom (voelt ook warm). Eerder zijn betere bordjes genoemd (het topic gaat best hard dus ik kan ook niet alles zelf 123 terugvinden).
Hier is speciale firmware die het stroomverbruik flink terugdringt.
Voor de zekerheid met de namen erbij van de posters die mij op het idee brachten.
dirkjanl schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:42:
Oké, voor een repeater op het dakkapel met een Heltec V4 en 3 batterijen en 1 zonnepaneel. Stel ik schaf aan deze verdeelkast en deze zonnepaneel.Let wel, ik heb nog nooit met elektronica gestoeid, ben dus een echte beginner.
- Hoe de Heltec V4 aan de kast vastmaken?
- Hoe schakel (serie of parallel) en verbind ik de batterijen?
- Hoe maak ik de batterijhouders vast aan de kast
- En moet er nog iets tussen de batterijen en de Heltec V4?
- Hoe, met wat sluit ik de zonnepaneel aan op de Heltec V4?
- En hoe te solderen, met wat voor stuk gereedschap? Ik ken de ouderwetse soldeerbout waarmee ik vroeger bijvoorbeeld luidspreker kabels soldeerde.
Hoe dit op een statief te plaatsen op het dakkapel, daar kom ik dan zelf wel weer uit. Daar heb ik wel ervaring in. ;-)
Waarom niet gewoon een kant en klare Sensecap P1 Pro solar pakken? Ben je niet gek veel duurder uit voor een compleet systeem.dirkjanl schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:30:
@CT @dylan111111
Voor de zekerheid met de namen erbij van de posters die mij op het idee brachten.
[...]
Zelf ben ik aan het knutselen en prutsen met youtube filmpjes en googlefu. Heerlijke bezigheid zo in de donkere dagen.dirkjanl schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:30:
@CT @dylan111111
[...]
Nooit wat met RF gedaan, dus best veel te leren zo.
9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn
Het zelf dingen maken spreekt mij heel erg aan, maar de Sensecap P1 Pro solar is zeker een alternatief voor als ik het niet aandurf om het zelf te maken. Evenals de Heltec Meshtower die dan wel weer iets duurder is.Heronimo schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 16:53:
[...]
Waarom niet gewoon een kant en klare Sensecap P1 Pro solar pakken? Ben je niet gek veel duurder uit voor een compleet systeem.
Vraag: ik zie dat er een Sensecap P1 Pro solar met en zonder GPS is. Zelf denk ik da zonder volstaat, want de locatiegegevens kan je bij / na het flashen toch zelf aangeven? Wie weet raad?
Als je dan toch het dak op moet is het denk ik wel verstandig om een goede kant en klare set te kopen, dan heb je hopelijk iets meer zekerheid dat je niet meer terug hoeft. Totdat je je firmware mag gaan updaten
Voor een vaste repeater snap ik de GPS totaal niet, je kan inderdaad zelf in de repeater de lokatie instellen.dirkjanl schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:37:
[...]
<>
Vraag: ik zie dat er een Sensecap P1 Pro solar met en zonder GPS is. Zelf denk ik da zonder volstaat, want de locatiegegevens kan je bij / na het flashen toch zelf aangeven? Wie weet raad?
Dat is wel een verschil met MeshTastic, die hebben de software net iets beter uitgedacht, zodat je de GPS van je mobiel kon koppelen aan de Node, maar wellicht komt MeshCore daar nog mee. Voor companions is het wel relevant maar zonder GPS module niet mogelijk.
Snap ik helemaal, plaatsing is erg afhankelijk van de woning en woonsituatie.-Tim- schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:44:
Supermooie oplossingen allemaal natuurlijk die kant-en-klare sets. Maar hoe installeren jullie dat nou goed op hoogte dan? Ik woom in een vrij standaard huis, maar ik zou nog steeds met een erg en eng lange ladder aan de gang moeten om zo'n doosje bovenop m'n nok te krijgen. Het dak ga ik ook niet op voor zo'n hobby-project... Ik vond daarom de zuignap-op-dakraam oplossing erg mooi eerder in dit topic. Helaas zit bij mij het dakraam op de verkeerde kant, aangezien ik Groningen stad juist wil bereiken in het zuiden, en daar zitten mijn zonnepanelen.
Als je dan toch het dak op moet is het denk ik wel verstandig om een goede kant en klare set te kopen, dan heb je hopelijk iets meer zekerheid dat je niet meer terug hoeft. Totdat je je firmware mag gaan updaten
Hier hebben we een vrijstaand huis met vanaf de eerste verdieping een schuin dak. Erg hoog is dat dan ook weer niet en er is een dakkapel met plat dak. Daar heb al eens een standaard op geplaatst en daar zou de repeater ook aan kunnen of een tweede standaard frutselen.
Ook heb ik gedacht aan een soort lantaarnpaal achter in de tuin en daar met een kabel de repeater naartyoe hijsen. Maar ja, dan blijft het een beetje wiebelen. Of de lantaarnpaal laten kantelen met een kantelmechanisme net boven het maaiveld. Dan kan de repeater stevig bevestigd worden aan de paal en dan paal weer rechtop zetten.
Ook heb ik gezien dan mensen een repeater in een boom bevestigen of een reeds bestaande paal in de openbare ruimte er voor gebruiken. Bijvoorbeeld op een speelveldje. Maar dan zou ik wel eerst toestemming zien te krijgen van de beheerder. Nu ik dit zo zit te typen moet ik ook denken aan een buurthuis, dat kan ook een mooie lokatie zijn voor een repeater als het huis een hoog dak heeft.
:strip_exif()/f/image/zhQV2tz50VPyiOsEozhmK23O.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4cfUkFTpyjgXxBbomI0Ycor1.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/3iAgwiItnhUVsowkh55oIs0K.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/35jTO1YyF6mmil23X3202r5U.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/xECQSlzqWqdGjsdUiNEDbBMl.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/PxSOt7rSNjYHorQGVIR5XUB3.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/F1qt4GgBEQosXlH50zjJF4mf.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/2mKezh96jl4CLPISuDMuu6tE.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/eyGZLdd2BQRV0DPSm0aJzIDQ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/CtCartLjCx1nNcIe0PU5okW7.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/cQ6RmolTdlt9cZWclpj2g4dq.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/hMwR7TfVcrpOO8x477BfnjKB.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/naQCZhOgC5jJqP3rM9nEocBE.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/9al5TgJ8zaGlSFXzr5wQTIPH.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/I6f20IGyokuNM6ytS0ZzCxm5.jpg?f=fotoalbum_tile)
/f/image/7HpjpZwmHjJGKgqc3nVqQRgm.png?f=fotoalbum_tile)