franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
Op de link kan je kiezen voor tempered glas (waarachter je het default scherm ziet) of een touchscreen, het scherm heeft toch geen toegevoegde waarde als je deze als repeater of als "companion" client in zou zetten via je mobiel verbonden met BT? Wat zou je van het schermpje willen aflezen?
/f/image/i7Tvuqvo3C3K9JKV54NmroUH.png?f=fotoalbum_large)
EDIT: een T114, ipv een V3 of V4 zou wel eens zuiniger kunnen zijn in repeater mode.
[ Voor 29% gewijzigd door stormfly op 23-12-2025 21:32 ]
Vandaag vanuit huis gewerkt, maar moest tussen de middag wel weer even in het centrum zijn. Dus ik dacht: companion mee. Uit de parkeergarage nog even een advert gedaan, maar 0 resultaat in een uur tijd. Bij thuiskomst ook helemaal niks. Misschien toch maar eens een oplossing buiten en hogerop zoeken. Maar no way dat ik m'n dakkapel op ga
Mocht het voldoende zijn om 'm aan de schuur te hangen (zit ie in ieder geval niet achter HR++ glas en dikke isolatie van het dak) dan wil ik dat nog overwegen. Of de hier eerder genoemde zuignappen en dan aan het raam. Maar hij vindt het dan vast niet leuk als de rolluiken omlaag gaan
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
• Hoe de Heltec V4 aan de kast vastmaken?dirkjanl schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:42:
Oké, voor een repeater op het dakkapel met een Heltec V4 en 3 batterijen en 1 zonnepaneel. Stel ik schaf aan deze verdeelkast en deze zonnepaneel.Let wel, ik heb nog nooit met elektronica gestoeid, ben dus een echte beginner.
- Hoe de Heltec V4 aan de kast vastmaken?
- Hoe schakel (serie of parallel) en verbind ik de batterijen?
- Hoe maak ik de batterijhouders vast aan de kast
- En moet er nog iets tussen de batterijen en de Heltec V4?
- Hoe, met wat sluit ik de zonnepaneel aan op de Heltec V4?
- En hoe te solderen, met wat voor stuk gereedschap? Ik ken de ouderwetse soldeerbout waarmee ik vroeger bijvoorbeeld luidspreker kabels soldeerde.
Hoe dit op een statief te plaatsen op het dakkapel, daar kom ik dan zelf wel weer uit. Daar heb ik wel ervaring in. ;-)
- De Heltec V4 heeft een ESP32-S3 microcontroller die een stuk minder zuinig is dan een Nordic nRF52840 (zoals in de RAK4631). Dat betekent dat je een meer wattage paneel nodig hebt en grotere batterij(en), vooral in de wintermaanden, en op regenachtige dagen.
De kast heeft een uitneembaar bord met gaten, maar de Heltec V4 heeft geen directe schroefgaten. Je kunt een breadboard gebruiken, die je met schroeven of tie-wraps in de kast kunt bevestigen. Een alternatief is een RAKwireless RAK19003 (wel een core module nodig), die je wel kunt schroeven.
• Hoe schakel (serie of parallel) en verbind ik de batterijen?
• Hoe maak ik de batterijhouders vast aan de kast
• En moet er nog iets tussen de batterijen en de Heltec V4?
• Hoe, met wat sluit ik de zonnepaneel aan op de Heltec V4?
Dit is wat complexer om te bepalen en moeten we eigenlijk een stap terug doen. De vraag is hoeveel stroom opwekking en batterij capaciteit je nodig hebt? Hoeveel uur zonlicht wordt er verwacht voor elke maand en hoeveel uur heb je nodig voor je zonnepaneel om snel genoeg de batterij op te kunnen laden? Met hoeveel mAh kan de batterij worden opgeladen? Kom je daarmee ook de winters door? Wat is je doel?
Zelf had ik het doel gesteld om ook de wintermaanden probleemloos door te komen. Hiervoor heb je dus een aardig zonnepaneel nodig die in korte tijd voldoende zonnestroom kan "verzamelen" om de batterij op te laden voor de uren dat er geen zon is. Zelf heb ik de "Solar Power Manager Module (D)" gebruikt. Hierop kan je zonnepanelen tussen de 6V en 24V op aansluiten, heeft een ingebouwde MPPT (Maximum Power Point Tracking) welke continu de spanning (voltage) en stroom (amperage) aanpast zodat zonnepanelen altijd op hun meest efficiënte punt opereren en de batterij ook met weinig zonlicht geladen kan worden. Bijkomend voordeel is dat er een battery holder bij zit voor 3 18650 Li-ion batterijen, of je eigen Li-ion batterij die die gewoon vastschroeft.
(Je kan de leds van de Solar Power Manager Module (D) af solderen gezien in verhouding met een Nordic nRF52840 veel stroom verbruiken)
- Op de Heltec V4 zelf kan je een zonnepaneel tot 6volt aansluiten en een 3.7volt lithium battery doormiddel van een SH1.25-2P aansluiting. Ik zie dat de batterij met "maar" met 500mA opgeladen kan worden vanaf de Heltec V4, Die Solar Power Manager Module (D) doet max 4000mAh, je hebt dan een paar uur vol zon nodig om een 2000mAh Lipo batterij op te laden met alleen de Heltec V4.
• En hoe te solderen, met wat voor stuk gereedschap? Ik ken de ouderwetse soldeerbout waarmee ik vroeger bijvoorbeeld luidspreker kabels soldeerde.
- Inderdaad een soldeerbout, het is meer de vraag wat je wilt solderen, als dat gewoon draadjes aan elkaar zijn en een krimpkous eromheen dan volstaat elke soldeerbout.
TLDR: Het is vooral een kwestie van inlezen, vragenstellen, uitproberen en leren van fouten. ^^
De Heltec V3 en V4 is wat anders dan een Heltec T114. Dit gaat voornamelijk over de type microcontroller wat erin zit. Apparaten gebaseerd op de nRF52 verbruiken minder stroom dan apparaten gebaseerd op een ESP32 en worden daarom vaker gekozen voor mobiele of zonnepaneel projecten.stormfly schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:50:
@franssie wat fijn dat je een TS hebt gemaakt, ik worstel nog even met het feit dat de TS door een expert is geschreven en nog een laagdrempelige start info mist. Dat gaat over hele basale zaken zoals de onderstaande vragen, mogelijk kan je ze beantwoorden en ook opnemen in de TS voor mensen die na mij komen?
De mensen die al wat hebben draaien spreken over de V3 en V4 dat is dan denk ik de Heltec T114?
In de TS schrijf je dat meshtastic de fijnste code is ivm default repeater gedrag, er wordt ook veel over meshcore gesproken in de posts? Is het 50-50 verdeeld of is er echt een voorkeur voor meshtastic?
Ik heb reeds een hele mooie 868Mhz antenne locatie waar ik graag een repeater op wil zetten, er zijn hier voldoende powerbanks in huis om een periode te overbruggen. Wat heb ik dan nodig een Heltec V4 kan je ook draaien als repeater? Mijn omgeving heeft baat bij mijn repeater als ik naar de huidige kaarten kijk.
En dan heb ik ook nog een module nodig om te koppelen aan mijn mobiel om berichten te kunnen verzenden? Ik loop niet warm voor een "blackberry device" ik zou het heel graag koppelen aan mijn mobiel via BT ipv weer een extra device wat je moet onderhouden. Wat zou dan het beste device zijn?
Wat voor apparaten er allemaal ondersteund zijn is hier te vinden voor Meshtastic en Meshcore. Zelf ben ik fan van de SenseCAP Card Tracker T1000-E welke ik altijd bij mij draag en een losse (zelfbouw) repeater op het dak van kantoor en thuis.
Een repeater wil je zo hoog mogelijk plaatsen, en liefst die je voor langere tijd onbeheerd kan laten hangen en zelf van stroom voorziend is door een zonnepaneel en/of batterij. Zou natuurlijk jammer zijn als er stroom uitval is en het netwerk dan down gaat.
Of je voor meshtastic of meshcore gaat zou ik zelf bepalen en uitproberen, heb je vrienden/familie/kennissen in de buurt waarmee je het gebruikt? Een mesh netwerk is zo goed/sterk/robuust als de lokale community en gebruikers daaromheen IMO.
Jawel, maar de 868Mhz heeft meer zendvermogen.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:59:
Is er eigenlijk ook volk op 433Mhz of zit zowat iedereen op 868Mhz met MT en MC?
| 433,050MHz – 434,790MHz | 10mW | < 10% duty cycle |
| 869,400MHz – 869,650MHz | 500mW | < 10% duty cycle |
[ Voor 23% gewijzigd door dylan111111 op 24-12-2025 01:13 ]
Hmm ja dat is lastig want met 4000mAh laden is ook wel weer fors voor een 3800mAh cel, of je zet er meerdere parallel alleen weet ik niet of dat zomaar mag bij Lithium cellen ivm celspanning, daar heb je een BMS voor nodig denk ik? 500mAh haal je daarmee niet de dag door, niet als het zo donker als gisteren wasdylan111111 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 00:33:
[...]
Zelf had ik het doel gesteld om ook de wintermaanden probleemloos door te komen. Hiervoor heb je dus een aardig zonnepaneel nodig die in korte tijd voldoende zonnestroom kan "verzamelen" om de batterij op te laden voor de uren dat er geen zon is. Zelf heb ik de "Solar Power Manager Module (D)" gebruikt. Hierop kan je zonnepanelen tussen de 6V en 24V op aansluiten, heeft een ingebouwde MPPT (Maximum Power Point Tracking) welke continu de spanning (voltage) en stroom (amperage) aanpast zodat zonnepanelen altijd op hun meest efficiënte punt opereren en de batterij ook met weinig zonlicht geladen kan worden. Bijkomend voordeel is dat er een battery holder bij zit voor 3 18650 Li-ion batterijen, of je eigen Li-ion batterij die die gewoon vastschroeft.
(Je kan de leds van de Solar Power Manager Module (D) af solderen gezien in verhouding met een Nordic nRF52840 veel stroom verbruiken)
- Op de Heltec V4 zelf kan je een zonnepaneel tot 6volt aansluiten en een 3.7volt lithium battery doormiddel van een SH1.25-2P aansluiting. Ik zie dat de batterij met "maar" met 500mA opgeladen kan worden vanaf de Heltec V4, Die Solar Power Manager Module (D) doet max 4000mAh, je hebt dan een paar uur vol zon nodig om een 2000mAh Lipo batterij op te laden met alleen de Heltec V4.
Ik begrijp nog niet waarom je dan wél een V3/V4 zou willen, wat levert de snellere chipset + extra stroomverbruik je op in de praktijk?De Heltec V3 en V4 is wat anders dan een Heltec T114. Dit gaat voornamelijk over de type microcontroller wat erin zit. Apparaten gebaseerd op de nRF52 verbruiken minder stroom dan apparaten gebaseerd op een ESP32 en worden daarom vaker gekozen voor mobiele of zonnepaneel projecten.
Wat een fijne post! Ik heb zelf een vrij premium 868Mhz antenne setup met een 9dBi McGill en 8dBi RAK antenne, overigens is die 8dBi RAK heel betaalbaar en ontzettend goed voor de prijs. Op één van die antennes wil ik een repeater gaan draaien ik heb vrij zicht naar het zuiden, en zie ADS-B 1090 vliegtuigen tot voorbij Parijs. Heb die hele Helium 868Mhz setup gebouwd met de oude HAM hobby in het achterhoofd, zonde om die professionele setup weg te halen.
Bij de SenseCap card denk ik: moet er geen "echte antenne op? Werkt dat goed, is de dekking van het netwerk al dusdanig?
Ik ben zeker voornemens om net als jij een failproof setup te bouwen, nu draait alle IT al achter meerdere UPS-en in huis, maar die houden het geen dagen vol ;-) Mijn idee is nRF52840 + SX1262 geeft je het maximale zendvermogen toegestaan voor NL tegen een zeer laag stroomverbruik. Ik zou net als jij idd ook de ledjes onderbreken van het solar paneel als je dat verbruik wegzet tov de nRF52840 module.
Die pagina die je aanhaalt heeft het ook over 25mW met <0,1% duty cycle voor 869,400MHz - 869,650MHz frequenties (H4 en H5 in de tabel).dylan111111 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 00:33:
[...]
Jawel, maar de 868Mhz heeft meer zendvermogen.
433,050MHz – 434,790MHz 10mW < 10% duty cycle 869,400MHz – 869,650MHz 500mW < 10% duty cycle
Hoe weet je nu welke waarde de goede is?
Temper is the one thing you can't get rid of by losing it.
Die "Keeppower 18650 3800mAh (protected) - 7.6A" kan met 1900mAh laden, als je er daarvan drie in een houder hebt zitten stelt die 4000mAh niet zo veel meer voor. Een Solar Power Management Module (D) heeft het volgende op de printplaat zitten om met stroom vanaf de zonnepaneel de batterij te opladen:stormfly schreef op woensdag 24 december 2025 @ 09:25:
[...]
Hmm ja dat is lastig want met 4000mAh laden is ook wel weer fors voor een 3800mAh cel, of je zet er meerdere parallel alleen weet ik niet of dat zomaar mag bij Lithium cellen ivm celspanning, daar heb je een BMS voor nodig denk ik? 500mAh haal je daarmee niet de dag door, niet als het zo donker als gisteren wasmaar een normale dag dan zet je er zo weer 1000mAh in met 2 uurtjes zon.
[...]
| SW6106 | USB power management chip, for USB charging and 5V/3A boost output |
| CN3791 | solar power management chip, for solar panel charging and buck input |
| XB8886A | Li battery over-charge / over-discharge protection |
Een heltec V3/V4 (ESP32) hebben wifi, vaak meer flash geheugen en meer pins om devices op aan te sluiten. Dingen die je wilt gebruiken zoals in een T-Deck Plus maar (vaak) zinloos in een solar repeater.Ik begrijp nog niet waarom je dan wél een V3/V4 zou willen, wat levert de snellere chipset + extra stroomverbruik je op in de praktijk?
Die SenseCap card is bedoeld als endpoint device, de antenne zit intern maar heeft inderdaad "beperk" bereikt, ook omdat hij in je broek/jas zak zit en niet op 10meter hoog. Verder heb je mooie plannen.Wat een fijne post! Ik heb zelf een vrij premium 868Mhz antenne setup met een 9dBi McGill en 8dBi RAK antenne, overigens is die 8dBi RAK heel betaalbaar en ontzettend goed voor de prijs. Op één van die antennes wil ik een repeater gaan draaien ik heb vrij zicht naar het zuiden, en zie ADS-B 1090 vliegtuigen tot voorbij Parijs. Heb die hele Helium 868Mhz setup gebouwd met de oude HAM hobby in het achterhoofd, zonde om die professionele setup weg te halen.
Bij de SenseCap card denk ik: moet er geen "echte antenne op? Werkt dat goed, is de dekking van het netwerk al dusdanig?
Ik ben zeker voornemens om net als jij een failproof setup te bouwen, nu draait alle IT al achter meerdere UPS-en in huis, maar die houden het geen dagen vol ;-) Mijn idee is nRF52840 + SX1262 geeft je het maximale zendvermogen toegestaan voor NL tegen een zeer laag stroomverbruik. Ik zou net als jij idd ook de ledjes onderbreken van het solar paneel als je dat verbruik wegzet tov de nRF52840 module.
Uit ervaring zijn dat prima antenne's inderdaad, maar meten is weten, je kan met een NanoVNA-H4 bijvoorbeeld meten wat de daadwerkelijke VSWR waarde is waarmee hoeveel % het vermogen (500mW) wordt uitgezonden. Een VSWR waarde van 1.5 of lager wordt als goed beschouwen.
| VSWR | Efficiëntie |
| 1 | 100% |
| 1.5 | 96% |
| 2 | 89% |
| 3 | 75% |
Het is inderdaad erg vaag in dat document. Het is in elk geval vastgelegd in de ETSI EN 300 220-2 (Pagina 80) welke binnen Nederland standaard wordt toegepast.DrJamez schreef op woensdag 24 december 2025 @ 10:31:
[...]
Die pagina die je aanhaalt heeft het ook over 25mW met <0,1% duty cycle voor 869,400MHz - 869,650MHz frequenties (H4 en H5 in de tabel).
Hoe weet je nu welke waarde de goede is?
[ Voor 7% gewijzigd door dylan111111 op 24-12-2025 12:21 ]
Mag ik hier in iedergeval @dylan111111 @CT @MrBreaker en topictarter @franssie een heel groot compliment geven met:dylan111111 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 00:33:
[...]
• Hoe de Heltec V4 aan de kast vastmaken?
- De Heltec V4 heeft een ESP32-S3 microcontroller die een stuk minder zuinig is dan een Nordic nRF52840 (zoals in de RAK4631). Dat betekent dat je een meer wattage paneel nodig hebt en grotere batterij(en), vooral in de wintermaanden, en op regenachtige dagen.
De kast heeft een uitneembaar bord met gaten, maar de Heltec V4 heeft geen directe schroefgaten. Je kunt een breadboard gebruiken, die je met schroeven of tie-wraps in de kast kunt bevestigen. Een alternatief is een RAKwireless RAK19003 (wel een core module nodig), die je wel kunt schroeven.
• Hoe schakel (serie of parallel) en verbind ik de batterijen?
• Hoe maak ik de batterijhouders vast aan de kast
• En moet er nog iets tussen de batterijen en de Heltec V4?
Dit is wat complexer om te bepalen en moeten we eigenlijk een stap terug doen. De vraag is hoeveel stroom opwekking en batterij capaciteit je nodig hebt? Hoeveel uur zonlicht wordt er verwacht voor elke maand en hoeveel uur heb je nodig voor je zonnepaneel om snel genoeg de batterij op te kunnen laden? Met hoeveel mAh kan de batterij worden opgeladen? Kom je daarmee ook de winters door? Wat is je doel?
• En hoe te solderen, met wat voor stuk gereedschap? Ik ken de ouderwetse soldeerbout waarmee ik vroeger bijvoorbeeld luidspreker kabels soldeerde.
- Inderdaad een soldeerbout, het is meer de vraag wat je wilt solderen, als dat gewoon draadjes aan elkaar zijn en een krimpkous eromheen dan volstaat elke soldeerbout.Zelf ben ik fan van de Hakko FX-888DX maar als je al een soldeerbout heb liggen zou ik gewoon die eerst proberen met wat stukje draad en soldeertin, om te kijken hoe dat gaat.
TLDR: Het is vooral een kwestie van inlezen, vragenstellen, uitproberen en leren van fouten. ^^
[...]
De Heltec V3 en V4 is wat anders dan een Heltec T114. Dit gaat voornamelijk over de type microcontroller wat erin zit. Apparaten gebaseerd op de nRF52 verbruiken minder stroom dan apparaten gebaseerd op een ESP32 en worden daarom vaker gekozen voor mobiele of zonnepaneel projecten.
Wat voor apparaten er allemaal ondersteund zijn is hier te vinden voor Meshtastic en Meshcore. Zelf ben ik fan van de SenseCAP Card Tracker T1000-E welke ik altijd bij mij draag en een losse (zelfbouw) repeater op het dak van kantoor en thuis.
Een repeater wil je zo hoog mogelijk plaatsen, en liefst die je voor langere tijd onbeheerd kan laten hangen en zelf van stroom voorziend is door een zonnepaneel en/of batterij. Zou natuurlijk jammer zijn als er stroom uitval is en het netwerk dan down gaat.
Of je voor meshtastic of meshcore gaat zou ik zelf bepalen en uitproberen, heb je vrienden/familie/kennissen in de buurt waarmee je het gebruikt? Een mesh netwerk is zo goed/sterk/robuust als de lokale community en gebruikers daaromheen IMO.
[...]
Jawel, maar de 868Mhz heeft meer zendvermogen.
433,050MHz – 434,790MHz 10mW < 10% duty cycle 869,400MHz – 869,650MHz 500mW < 10% duty cycle
- het starten van dit onderdeel op Tweakers
- de uitleg die wordt gegeven.
- en de onderbouwing van die uitleg met onder andere linkjes naar voorbeelden of documenten.
En nu ga ik verder met lezen en kijken of ik het ook allemaal snap en begrijp en anders stel ik weer een vraag ;-)
Zie ook: https://meereco.nl/communicatie/introductie-meshcore/
en https://www.meshnet.nl/
Ik zit nog even te twijfelen over het zonnepaneel, heb jij op technische gronden gekozen voor het zonnepaneel van een lokale site?dylan111111 schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:57:
Hier vorig jaar een Meshtastic node gemaakt, sinds vorige week overgegaan op Meshcore (Repeater role) en werkt nog steeds erg goed.
[Afbeelding] [Afbeelding] [Afbeelding]
5.5dBi 40cm antenne AliExpress IPX UFL/U.FL naar N Vrouwelijke AliExpress Waterdichte verdeelkast Amazon Solar Power Manager (D) AliExpress 3x Keeppower 18650 3800mAh NKON Breathervalve (M5x0.8-7) AliExpress Kabelwartels Amazon RAKwireless RAK4631 (core) TinyTronics RAKwireless RAK19007 (base) TinyTronics RAKwireless RAK1906 (sensor) TinyTronics 10 Watt Zonnepaneel KleineZonnepanelen
Op de bovenstaande fotos, hoe voed jij de RAK print?
Uitgangspunt: de antennes staan buiten op het hoogste punt van het huis en komen al via hoogwaardige coax kabel het huis in. Ik hoef geen "buiten" setup.
Mijn plan nu: klein kastje waarin de 3x batterij en solarcontroller komen met een 2.1mm plug voor het aansluiten van het zonnepaneel wanneer noodzakelijk. De T114 voedt ik dan via een USB-C en kan ik op het kastje met het solar paneel/accu's leggen.
Ik worstel nog een beetje met Heltec T114 V2.0 versus RAKwireless RAK4631 WisBlock Core LPWAN Module - nRF52840. Dat zit hem met name in het feit dat Heltec niet zo goed is met RF techniek, die T114 moesten ze verbeteren en dat hadden ze ook met de eerste 868Mhz Helium miners die waren ook "doof". Waarom heb jij voor de RAK gekozen?
Nee niet specifiek, gewoon iets wat betaalbaar was en waarvan de specificaties kloppend zijn, dat is soms bij AliExpress een probleem.stormfly schreef op woensdag 24 december 2025 @ 15:57:
[...]
Ik zit nog even te twijfelen over het zonnepaneel, heb jij op technische gronden gekozen voor het zonnepaneel van een lokale site?
Met een Voc van 22.5Volt zal het paneel wat ik had gekozen bij zwak licht eerder beginnen met stroom leveren dan panelen met een lagere Voc, ook omdat de omvormer (Solar Power Manager Module (D)) een lage minimale ingangsspanning heeft van 4.5Volt tot max 28volt om te starten met de batterij te laden.
Er zitten 6 leds op die elk 1-5mA verbruiken, als je setup prima werkt kan je die er nog vanaf solderen.
Documentatie hoe het aangesloten moet worden kan je hier vinden, maar onderstaande foto's laten dat ook zien:Op de bovenstaande fotos, hoe voed jij de RAK print?
![]() | ![]() |
Nice, dat scheelt! Enig idee hoeveel je verlies/demping is met die coax kabel?Uitgangspunt: de antennes staan buiten op het hoogste punt van het huis en komen al via hoogwaardige coax kabel het huis in. Ik hoef geen "buiten" setup.
Ja dit kan prima, is alleen een handmatige actie om bij stroomuitval dan de 2.1mm plug in de solarcontroller board te stoppen hoe ik het begrijp.Mijn plan nu: klein kastje waarin de 3x batterij en solarcontroller komen met een 2.1mm plug voor het aansluiten van het zonnepaneel wanneer noodzakelijk. De T114 voedt ik dan via een USB-C en kan ik op het kastje met het solar paneel/accu's leggen.
Ik heb voor de RAK gekozen omdat ze een module hadden met nRF52840 die weinig stroom verbuikt, klein in formaat is en er veel losse modules zijn om mee uit te breiden. Voor apparaten die geen display of keyboard nodig hebben vindt ik het ideaal. Onderstaand als mobiele node gebruikt bijvoorbeeld:Ik worstel nog een beetje met Heltec T114 V2.0 versus RAKwireless RAK4631 WisBlock Core LPWAN Module - nRF52840. Dat zit hem met name in het feit dat Heltec niet zo goed is met RF techniek, die T114 moesten ze verbeteren en dat hadden ze ook met de eerste 868Mhz Helium miners die waren ook "doof". Waarom heb jij voor de RAK gekozen?
[Afbeelding]
![]() | ![]() |
Mijn gevoel gaf mij al aan dat jij deze met een reden had gekocht als de rest van je lijst uit China kwam, goede uitleg tnx! Ja heb controller board vandaag eens onder de loep genomen, ook wel leuk om je accu status te zien.dylan111111 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:19:
[...]
Nee niet specifiek, gewoon iets wat betaalbaar was en waarvan de specificaties kloppend zijn, dat is soms bij AliExpress een probleem.
Met een Voc van 22.5Volt zal het paneel wat ik had gekozen bij zwak licht eerder beginnen met stroom leveren dan panelen met een lagere Voc, ook omdat de omvormer (Solar Power Manager Module (D)) een lage minimale ingangsspanning heeft van 4.5Volt tot max 28volt om te starten met de batterij te laden.
Er zitten 6 leds op die elk 1-5mA verbruiken, als je setup prima werkt kan je die er nog vanaf solderen.
Die guide had ik doorgenomen maar ik kon op de eerdere foto's niet goed zien hoe jij dat had gedaan, op deze foto is het inderdaad aangesloten hoe ik dat ook zou doen op basis van de guide.Documentatie hoe het aangesloten moet worden kan je hier vinden, maar onderstaande foto's laten dat ook zien:(Note: Ik weet nog niet of dit 5 watt paneel voldoende is gezien ik die +-2 maanden geleden heb gebouwd en op een remote locatie hangt met Meshtastic, van de week maar eens langs om te kijken)
[Afbeelding] [Afbeelding]
Ik denk dat het 6-7 meter Aircom Premium kabel is, ik denk 0.77dB[...]
Nice, dat scheelt! Enig idee hoeveel je verlies/demping is met die coax kabel?
Correct, tijd genoeg om het paneel dan te plaatsen, die 3 batterijen houden het wel 24hr vol denk ik. 3800mAh zijn uitverkocht zullen de 4000mAh worden schat ik in. 1-2 dagen moet dan wel lukken lijkt mij, heb jij hem al eens een flat run laten maken op de accu's in repeater modus?Ja dit kan prima, is alleen een handmatige actie om bij stroomuitval dan de 2.1mm plug in de solarcontroller board te stoppen hoe ik het begrijp.
Ja het display is in de repeater setup wel volledig overbodig, gebruikers zijn op reddit wel tevreden over dit model.Ik heb voor de RAK gekozen omdat ze een module hadden met nRF52840 die weinig stroom verbuikt, klein in formaat is en er veel losse modules zijn om mee uit te breiden. Voor apparaten die geen display of keyboard nodig hebben vindt ik het ideaal. Onderstaand als mobiele node gebruikt bijvoorbeeld:
Nice ga ik meenemen voor de toekomst, eerst een repeater plaatsen om het netwerk te steunen ;-)
Yes, ik heb de batterij output van de solar charger aangesloten op de batterij input van de RAK19003. Zo zie je direct het batterijvoltage in MeshCore/Meshtastic bij de node informatie zonder dat je een extra sensor nodig hebt.stormfly schreef op woensdag 24 december 2025 @ 17:33:
Die guide had ik doorgenomen maar ik kon op de eerdere foto's niet goed zien hoe jij dat had gedaan, op deze foto is het inderdaad aangesloten hoe ik dat ook zou doen op basis van de guide.
[...]
Netjes, ben benieuwd wat je ervaring ermee is!Ik denk dat het 6-7 meter Aircom Premium kabel is, ik denk 0.77dB
Met drie 4000mAh batterijen haal je makkelijk 24 uur in repeater modus. Ik heb zelf geen "flat run" getest omdat drie 3800mAh batterijen met een RAK4631 letterlijk een maand meegaan.Correct, tijd genoeg om het paneel dan te plaatsen, die 3 batterijen houden het wel 24hr vol denk ik. 3800mAh zijn uitverkocht zullen de 4000mAh worden schat ik in. 1-2 dagen moet dan wel lukken lijkt mij, heb jij hem al eens een flat run laten maken op de accu's in repeater modus?
Ter vergelijking, een Heltec V3 welke verbonden is via bluetooth met een telefoon, gaat ongeveer 16 uur mee op 2000mAh lees ik op reddit. Een RAK4631 of Heltec T114 (zonder GPS en display) haalt gemakkelijk een week of langer op dezelfde 2000mAh batterij.
Yes clever, want dan heb je direct zicht op je batterij stats. En je hebt het 3,7 >5v circuit niet nodig van de solar module (ondanks dat deze 90% efficiënt is).dylan111111 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 23:58:
[...]
Yes, ik heb de batterij output van de solar charger aangesloten op de batterij input van de RAK19003. Zo zie je direct het batterijvoltage in MeshCore/Meshtastic bij de node informatie zonder dat je een extra sensor nodig hebt.
Ik zag gisteren op YT dat je ook een repeater over de air kan monitoren, als je een BT/WiFi loze variant hebt draaien (zoals jouw RAK). Daar moet ik nog even in duiken, volgens mij is het niet complexer dan het admin password wijzen
Denk dat ik de USB connector van de Solarmodule ook even uitvoer uit het kastje altijd handig voor opladen of booten van een Pi
Op Helium zeer goed, zit resp een 8dBi RAK of een 9dBi McGill antenne aan, zal ze beide eens testen. Dat kan met een Advert begrijp ik. De McGill hangt lager ivm het forse gewicht, het is een tegelvoet mast op het dakkapel grenzend aan een open weiland richting zuid, 12/13 meter hoogte denk ik. Heb ze met de NanoVNA ook wel doorgemeten en de SWR is top.Netjes, ben benieuwd wat je ervaring ermee is!
[...]
Owh nice, maar MeshTastic verbruikt volgens mij nog meer TX time dan MeshCore vanwege de default repeatfunctie op clients. Mogelijk geeft dat een goede basis om de runtime voor een MeshCore repeater hiervan af te leiden. Het valt mij in die zin nog wel tegen dat RAK4631 307hr GPS off en de T114 slechts 206hr GPS off heeft in MestTastic client mode. Ondanks dat ze dezelfde nRF52 controller hebben, ben benieuwd of je in MeshCore firmware meer kan power-tunnen.Met drie 4000mAh batterijen haal je makkelijk 24 uur in repeater modus. Ik heb zelf geen "flat run" getest omdat drie 3800mAh batterijen met een RAK4631 letterlijk een maand meegaan.
Ter vergelijking, een Heltec V3 welke verbonden is via bluetooth met een telefoon, gaat ongeveer 16 uur mee op 2000mAh lees ik op reddit. Een RAK4631 of Heltec T114 (zonder GPS en display) haalt gemakkelijk een week of langer op dezelfde 2000mAh batterij.
[ Voor 18% gewijzigd door stormfly op 25-12-2025 09:46 ]
https://www.amazon.de/dp/B0D3QK5G9N
Grappig, wacht in spanning af ;-)Avenger 2.0 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:00:
Heb mij onderstaande solar buiten lamp met camera eens besteld om te zien of er genoeg vrije plaats in zit voor een meshcore repeater toe te voegenZal jullie op de hoogte houden.
1
2
3
4
| Didam naar Houten 9a,00,bc,97,92,31,0f,cc,7e,be,8a,18,77,e5,2b Didam via Zoetermeer ook in Utrecht 9a,00,bc,97,92,31,0f,cc,7e,be,8a,18,77,63 |
Ik heb nog geen website gevonden om het hele pad ook visueel in kaart te brengen is dat er wel? Misschien ook wel lastig om dat je alleen de eerste 2 digits kent van het ID.
Dat kan via:stormfly schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 12:02:
Ik zat in het public kanaal mee te lezen
code:
1 2 3 4 Didam naar Houten 9a,00,bc,97,92,31,0f,cc,7e,be,8a,18,77,e5,2b Didam via Zoetermeer ook in Utrecht 9a,00,bc,97,92,31,0f,cc,7e,be,8a,18,77,63
Ik heb nog geen website gevonden om het hele pad ook visueel in kaart te brengen is dat er wel? Misschien ook wel lastig om dat je alleen de eerste 2 digits kent van het ID.
https://analyzer.letsme.sh/channels?region=netherlands
&
https://techspeeltuin.nl/...%2C88%2C18%2C56%2CFA%2CC0
You may enlighten me!
Heb je een companion/hand held device zonder eigen repeater?TheDutchChief schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:27:
Ik zit aan het randje van de Randstad en ben afhankelijk van wat er verderop staat, maar dan nog ontvang ik wel een heleboel, maar zenden is pas bij 1 berichtje gelukt. Omdat ik ontvang denk ik dat er dus sterkere antennes zijn. Wat is nou echt een goeie die ver komt?
De beste antenne = hoogte. Pas als je alle mogelijke hoogte hebt benut moet je naar andere antennes gaan kijken. Ik lees veel over nieuwe stations die niet kunnen zenden, ben erg benieuwd hoe dat bij mij gaat in januari.
Ik heb eerder met de 868Mhz band gewerkt en ik ben zelf geen fan van Chinese no-name antennes, mede omdat sommige dubbel getunned zijn voor 868MHz (EU) en 915MHz (USA).
De McGill was in het Helium tijdperk de Rolls-Royce onder de antennes en extreem duur, nu flink gezakt. Wel een hele zware dikke antenne, denk om wind last.
https://www.mcgillmicrowa...Jh6RoVMept1qS6MBVrRRu2_LH
Dit is mijn all time favorite, goed betaalbaar ik kocht hem denk ik via Reichelt.
https://store.rakwireless...1F&variant=43034794721478
Hier verkopen ze ook veel (Helium) 868Mhz antennes https://kalkanstore.nl/pr...elium-antenne-specialist/ Helium is slechts een hyped naam, de antenne zijn gemaakt voor de 868MHz band.
Als de companion node binnen is zal ik ze beide eens individueel testen met een Advertisment, de McGill hangt wat lager ivm gewicht. Daar kijk je op onderstaande foto direct tegenaan, in de top ADSB-1090 met LNA in het kastje.
[ Voor 11% gewijzigd door stormfly op 26-12-2025 14:57 ]
franssie schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 13:00:
@stormfly via de eerste link van @MrBreaker inderdaad, als je op een bericht klikt krijg je een kaart
[Afbeelding]
Dank dat werkt echt fantastisch!
Mocht je je companion binnen hebben liggen: probeer eens buiten (en hoog zoals al gezegd). Had eerst zelfde als jij aangeeft, na een tip het raam open gedaan en toen kwamen mijn berichtjes opeens wel aan in publicTheDutchChief schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:27:
Ik zit aan het randje van de Randstad en ben afhankelijk van wat er verderop staat, maar dan nog ontvang ik wel een heleboel, maar zenden is pas bij 1 berichtje gelukt. Omdat ik ontvang denk ik dat er dus sterkere antennes zijn. Wat is nou echt een goeie die ver komt?
Ik ben behoorlijk nieuw op zendgebied, ik begrijp dat 8dbi iets over de sterkte zegt, ik heb nu een antenne van 5. Die in de link is wel wat makkelijke op iets van een mastje te bevestigen.stormfly schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 14:50:
Dit is mijn all time favorite, goed betaalbaar ik kocht hem denk ik via Reichelt.
https://store.rakwireless...1F&variant=43034794721478
Die eerste antenne heeft wel een opmerkelijik stralingspatroon voor van ik verwacht had dat het een omni is?
https://www.mcgillmicrowa...dbi-tuned-antenna-eu-868/
Ding lijkt volgens hun eigen specs enorrn bi-directioneel te zijn?
Niet helemaal, bij een omni is het stralingspatroon een donut een 2dbi is een dikkere donut dan een 10 dbi. De laatste is heel langgerekt. Dus vooral op dezelfde hoogte.TheDutchChief schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:10:
[...]
Ik ben behoorlijk nieuw op zendgebied, ik begrijp dat 8dbi iets over de sterkte zegt, ik heb nu een antenne van 5. Die in de link is wel wat makkelijke op iets van een mastje te bevestigen.
Ik ga hier juist terug van een 8dbi naar 5dbi.
Hoogte is belangrijk, net als we filteren van eventuele storingen (denk aan gsm)
9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn
De 0graden lijn is volgens mij de horizon, je moet de plaat 90 graden draaien en dan zie je het effect van de 9dBi "lobs" naar de horizon, die zijn inderdaad smal omdat hij zoveel gain heeft. De rechter afbeelding laat in de roze/rode cirkel zien dat hij eigenlijk perfect rondstraalt, lees jij dat anders?franssie schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:29:
@stormfly
Die eerste antenne heeft wel een opmerkelijik stralingspatroon voor van ik verwacht had dat het een omni is?
https://www.mcgillmicrowa...dbi-tuned-antenna-eu-868/
Ding lijkt volgens hun eigen specs enorrn bi-directioneel te zijn?
[Afbeelding]
PS: hier de RAK 7,5 (8dBi) antenne datasheet.
Ja dat blijft altijd een overweging, het verhaal wat je vaak hoort is dat een 9dBi een antenne is die zo small wegstraalt dat hij dichtbij minder opvangt/dode gebieden. Als ik dat uitreken dan is het een straal van 186m om je locatie heen, dat is voor mij verwaarloosbaar op de hoogte van een woonhuis.mjjveldt schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 20:08:
[...]
Niet helemaal, bij een omni is het stralingspatroon een donut een 2dbi is een dikkere donut dan een 10 dbi. De laatste is heel langgerekt. Dus vooral op dezelfde hoogte.
Ik ga hier juist terug van een 8dbi naar 5dbi.
Hoogte is belangrijk, net als we filteren van eventuele storingen (denk aan gsm)
Wat is voor jou de reden, ben ook benieuwd naar je praktijk ervaringen. Denk dat ik nog wel ergens de RAK 5.8dBi heb liggen naast de 8dBi.
TheDutchChief schreef op vrijdag 26 december 2025 @ 17:10:
[...]
Ik ben behoorlijk nieuw op zendgebied, ik begrijp dat 8dbi iets over de sterkte zegt, ik heb nu een antenne van 5. Die in de link is wel wat makkelijke op iets van een mastje te bevestigen.
:strip_exif()/f/image/nAf2mXx7pXUK9M461DoNCRJ1.png?f=user_large)
https://dolphmicrowave.co...tenna-gives-highest-gain/
Heb deze toen gekocht in de 1090Mhz variant voor ADSB maar het bleek niet nodig, zou hem zo weer kopen voor 868Mhz vind het een mooi kwaliteitsproduct.
Eerst maar eens testen met de T114 zonder LNA (RX versterker) en met de Heltec V4 met ingebouwde LNA wat de ruisvloer is, die kan je aflezen zag ik.
https://shop.sysmocom.de/...igFox-Helium/cf866.5-kt30
[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 27-12-2025 00:31 ]
Ik ben bekend met omnis en de stralingshoek, ook met radialen.
Ik maak er bijvoorbeeld ook wel eens gebruik van om vertikaal een horizontale tegenpartij mee aan te stralen.
Een antenne buiten is dus leuk, maar hoe zit het met blixem?
Bij (kans op) onweer de antenne lostrekken is een goede gewoonte ter behoud van je apparatuur.ramonfincken schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:07:
Ter info: In Almere woon je dus ... op -2 onder de zeespiegel. Dus ik ontvang enkel Almere Centrum ( hoge toren ) maar kan er zelf zelden heen zenden vanaf zolder (binnen).
Maar garantie dat er niks stukgaat bij een inslag in je mast, heb je niet.
Of ik hang m naast de hoogste bakstenen maar dus NIET letterlijk op de nok van het dak. Dan is ie niet het hoogste punt.
Nee ik heb een keer een mastje aan de randaarde van het huis geaard, leek mij slimfranssie schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 12:30:
@ramonfincken aarden aan een waterleiding is sowieso geen goed idee
Waar daarvoor wel aardig werkt, maar minder tot niet voor blikseminslag, is een meter of twee een koperen buis de grond in te jagen (gaat meestal vrij simpel als je er een Gardena koppeling op lego't en er de tuinslang op zet).stormfly schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 17:01:
[...]
Nee ik heb een keer een mastje aan de randaarde van het huis geaard, leek mij slim. Maar door de zweefspanningen fikte mijn RTL-SDR 1090Mhz LNA direct uit.
de dichtst bij zijnde repeater zit iets minder dan 3Km ver weg dus ik vermoed dat daar een probleem zit. Volgens mij is het zendvermogen van de Heltec v3 gewoon niet voldoende, kan dat kloppen?
daarnaast zit er een verhuizing aan te komen begin volgend jaar naar een gebied waar volgens de kaart in de omtrek eigenlijk geen meshcore te vinden is. heeft het dan zin om daar een repeater op te hangen in de toekomst (eenzelfde Heltec V3, andere antenne die ik buiten kan hangen?)
En ik heb in open gebied een veel beter bereik dan in een stad, bijvoorbeeld hier in Haarlem haal ik binnen de 500 meter naar de repeater een straat verder niet. Tussen Weesp en Muiden haal ik Almere 33 (die hangt wel hoog) en Duivendrecht direct - dat zijn vele kilometers.
Ik zou voor nu er wat mee rondlopen etc en de verhuizing afwachten (of juist daar even in de buurt testen)
Ik ontving Almere centrum gisteren op station Amersfoort.ramonfincken schreef op zaterdag 27 december 2025 @ 11:07:
Ter info: In Almere woon je dus ... op -2 onder de zeespiegel. Dus ik ontvang enkel Almere Centrum ( hoge toren ) maar kan er zelf zelden heen zenden vanaf zolder (binnen).
Voornaamste verschil dat ik in de ondersteunde lora boards zie zijn namelijk de chips: esp32 variant of een nRF chip. De nRF variant is veel zuiniger, de ESP is krachtiger.
Betreft zendvermogen, de max 20db in NL halen ze allebei (/niet beperkt tot de chip?). En op allebei kan je de antenne zelf kiezen.
Voor batterij en solar toepassingen is zuinig eigenlijk altijd gewenst. Enige reden waarom meer compute power mij nodig lijkt is als je een super drukke repeater hebt. Maar ‘hoe druk’ is druk genoeg om een esp32 te rechtvaardigen?
Mijn vermoeden is dat er eigenlijk voor zowel normale repeaters als companions geen reden is om een esp32 te gebruiken.
Maar gezien de hoeveelheid heltec’s (met esp32’s) die gebruikt worden kan ik mij dat eigenlijk niet voorstellen…
Iemand die mij kan helpen dit beter te begrijpen?
Of juiste richting in sturen om dit beter te begrijpen, wellicht testen? (Heb een heltec v4 & 2x T1000e)
Ik heb de WisMesh Repeater Mini, maar die heeft het zo'n twee weken volgehouden met onze winterzon na een volle charge via USB. Niet genoeg dus. Ik moet dus naar andere oplossingen gaan kijken.Pilovali schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 08:26:
Hebben mensen hier repeaters op zonnepanelen? Ik ben eigenlijk op zoek naar een repeater met goede antenne en zonnepaneel+batterij. Liefst kant en klaar, maar beetje zelfbouw ben ik ook niet vies van.
Ik ben van plan om eentje zo'n 25 meter hoog te plaatsen, op een plek waar nu een repeater staat voor zendamateur. Hoog bovenin is geen stroom, vandaar zonnepaneeltje.
My lungs taste the air of Time
Blown past falling sands
Ja ik ben ook nog aan het puzzelen maar kan hieronder wel mijn onderzoeks resultaten delen. Als je uitgaat van MeshCore wat volledig zelfstandig kan repeaten heb je eigenlijk geen MQTT (en dus WiFi) nodig om repeaters onderling te verbinden. Als je voornemens bent een Observer te laten draaien zoals voor hier dan moet je een seriele verbinding maken met je linux server, de how to staat op dezelfde site achter een login. Dan kan je volgens mij geen solar/batterijen meer gebruiken vanwege de seriële verbinding.Geard007 schreef op zondag 28 december 2025 @ 18:47:
Is iemand een beetje in de verschillende boardjes gedoken qua hoeveel compute genoeg is?
Voornaamste verschil dat ik in de ondersteunde lora boards zie zijn namelijk de chips: esp32 variant of een nRF chip. De nRF variant is veel zuiniger, de ESP is krachtiger.
Betreft zendvermogen, de max 20db in NL halen ze allebei (/niet beperkt tot de chip?). En op allebei kan je de antenne zelf kiezen.
Voor batterij en solar toepassingen is zuinig eigenlijk altijd gewenst. Enige reden waarom meer compute power mij nodig lijkt is als je een super drukke repeater hebt. Maar ‘hoe druk’ is druk genoeg om een esp32 te rechtvaardigen?
Mijn vermoeden is dat er eigenlijk voor zowel normale repeaters als companions geen reden is om een esp32 te gebruiken.
Maar gezien de hoeveelheid heltec’s (met esp32’s) die gebruikt worden kan ik mij dat eigenlijk niet voorstellen…
Iemand die mij kan helpen dit beter te begrijpen?
Of juiste richting in sturen om dit beter te begrijpen, wellicht testen? (Heb een heltec v4 & 2x T1000e)
Ik las ook iets over sensoren koppelen dan zal je misschien ook een regelunit willen koppelen aan je ESP32 node om de aansturing te organiseren. Heb mijzelf daar niet verder in verdiept.
ESP32 heeft vaak een display, WiFi en BT wat ook energie vraagt. De RAK4631 heeft dit allemaal niet en heeft daarmee een clean print wat de RF karakteristiek mogelijk ten goede komen, minder interne verstoring. Als je wilt weten wat ik bedoel met interne verstoring, moet je eens zoeken naar de T114 V1 en V2 verschillen, die V2 is om diverse redenen nu geoptimaliseerd er is ook al een V2.1. Overigens is de T114 ook voorzien van de nRF chip.
Ik heb met mijn RTL-SDR eens een scan gemaakt op de GSM banden en het blijkt toch dat ik een SAW of Cavity filter nodig heb, de instraling vanaf 400m verderop staande GSM masten is fors en het komt harder binnen dan de specs van de SX1262 waardoor ik verweg pakketjes kan missen, en dat wil ik niet
Tja een drukke repeater, er is op de EU868 ISM‑sub‑band P een duty cycle van maximaal 10% waarmee je repeater maximaal 6 minuten per uur mag zenden.
Thanks voor je reactie!stormfly schreef op zondag 28 december 2025 @ 20:12:
[...]
Ja ik ben ook nog aan het puzzelen maar kan hieronder wel mijn onderzoeks resultaten delen. Als je uitgaat van MeshCore wat volledig zelfstandig kan repeaten heb je eigenlijk geen MQTT (en dus WiFi) nodig om repeaters onderling te verbinden. Als je voornemens bent een Observer te laten draaien zoals voor hier dan moet je een seriele verbinding maken met je linux server, de how to staat op dezelfde site achter een login. Dan kan je volgens mij geen solar/batterijen meer gebruiken vanwege de seriële verbinding.
Ik las ook iets over sensoren koppelen dan zal je misschien ook een regelunit willen koppelen aan je ESP32 node om de aansturing te organiseren. Heb mijzelf daar niet verder in verdiept.
ESP32 heeft vaak een display, WiFi en BT wat ook energie vraagt. De RAK4631 heeft dit allemaal niet en heeft daarmee een clean print wat de RF karakteristiek mogelijk ten goede komen, minder interne verstoring. Als je wilt weten wat ik bedoel met interne verstoring, moet je eens zoeken naar de T114 V1 en V2 verschillen, die V2 is om diverse redenen nu geoptimaliseerd er is ook al een V2.1. Overigens is de T114 ook voorzien van de nRF chip.
Ik heb met mijn RTL-SDR eens een scan gemaakt op de GSM banden en het blijkt toch dat ik een SAW of Cavity filter nodig heb, de instraling vanaf 400m verderop staande GSM masten is fors en het komt harder binnen dan de specs van de SX1262 waardoor ik verweg pakketjes kan missen, en dat wil ik niet. Al deze MesCore/Meshtastic ontvangers hebben geen SAW of bandpass filters aan boord waardoor ze vrij snel overstuurd kunnen worden door externe bronnen. (Bij Helium miners hadden ze vaak wel een SAW filter op de ingang van de RF print, dit even ter naslag voor mensen die hun Helium 868Mhz antenne setup pnieuw gebruiken)
Tja een drukke repeater, er is op de EU868 ISM‑sub‑band P een duty cycle van maximaal 10% waarmee je repeater maximaal 6 minuten per uur mag zenden.
Als ik je goed begrijp denk jij ook dat nRF ruim voldoende voor kale repeater of companion is, zonder mqtt of observer functie (wat voldoende is voor meeste mensen denk ik).
Interessant over dat SAW/cavity filter, thanks. Zo te zien is dat iets wat je tussen je antenne & je boardje zou plaatsen? Alleen relevant als je naast een GSM mast bent of anders ook overkill?
Echter, bij LoRa wordt dezelfde antenne gebruikt voor zowel zenden als ontvangen, dus dan treedt die demping ook op op het verzonden signaal waar er dus geen enkel voordeel is (tenzij de zender allerlei producten en harmonischen meestuurt). Dus wat je wint in ontvangst kan je kwijt raken aan de zendkant.
Idealiter zou je dan een split relais hebben, met een gescheiden circuits voor beide RX en TX. Bij 2 meter en 70cm relais is dit vrij gebruikelijk,e chter hebben die een andere RX en TX frequentie. Maar wet wat creatiteit moet dat ook wel voor LoRa te bouwen zijn, een controller die twee LoRa modules aanstuurt met voldoende timing tussen RX en TX zodat ie tenminste niet zichzelf loopt te verstoren
EDIT: hier een voorbeeld van een spraak relais systeem op 70CM, wat natuurlijk iets anders te timen is, spraak versus packet, maar toch. http://hobbyscoop.nl/status/pi2nos/
[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 28-12-2025 22:13 ]
Alle eer naar @sven-s die in het artikel genoemd in TS dit onder mijn aandacht bracht. Ik heb er alleen een centrale plek voor ingericht omdat de informatie over drie niet zozeer relevante topics verspreid werd.Houtenklaas schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:42:
Nou @franssie , je hebt wel wat losgemaakt met je beginpost. Ik heb net twee T114's besteld, zonnepaneeltje, 5dB rondstraler, daar gaan we maar eens mee testen als het binnenkomt. Eén als repeater, nu al machtig benieuwd wat ik kan "zien" straks. Vroeger - 30 jaar geleden - op 16 hoog gezeten was ik packet radio repeater op 23cm, maar met de verhuizing toen is de radiohobby op een dood spoor beland. Dit was het zetje om weer wat op te pakken, leuk!
En naar alle anderen in dit topic die informatie delen.
Ik heb deze een maand of twee geleden gekocht, de Meshsolar versie. Mede omdat er al een solar panel bij zit en alles al netjes geïntegreerd is. Mechanisch zit dat prima in elkaar, met goede waterdichte connectoren en een stevig kastje.dirkjanl schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 18:37:
... Evenals de Heltec Meshtower die dan wel weer iets duurder is.
Helaas zijn er de nodige problemen met de soft- en hardware. De bluetooth stack is niet heel stabiel, en er is iets niet in de haak met het voedingssysteem. Bij bewolking of schemering staat het solar laadcircuit te klapperen waardoor de MCU telkens gereset wordt. Binnen een paar dagen staat het ding op tilt.
Ik heb contact met de ontwikkelaar die me aangeboden heeft een nieuwere versie te sturen. Zodra die binnen is en beter werkt dan zal ik het hier laten weten.
To terminate or not to terminate, that's the question...
Ja inderdaad dat is echt prima voor de rollen die je beschrijft.Geard007 schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:12:
[...]
Thanks voor je reactie!
Als ik je goed begrijp denk jij ook dat nRF ruim voldoende voor kale repeater of companion is, zonder mqtt of observer functie (wat voldoende is voor meeste mensen denk ik).
Interessant over dat SAW/cavity filter, thanks. Zo te zien is dat iets wat je tussen je antenne & je boardje zou plaatsen? Alleen relevant als je naast een GSM mast bent of anders ook overkill?
Ja je zou op antennekaart.nl kunnen kijken of je er dichtbij in de buurt zit, het gaat om het wegnemen van storingen van buitenaf op jouw ontvanger, harde zend signalen van anderen. Wat @franssie zegt klopt ze dempen ook beide richtingen en volgens mij kan je met een aantal filters er ook niet "doorheen"zenden, of tenminste niet met het vermogen wat MeshCore default gebruikt.
Ik ben een fan van de wat grotere cavity filters ipv SAW filters om de door Frans genoemde redenen. Bij cavity insertion los van <1db en geschikt tot 30watt
Voor regio Almere wil ik dit ook bestellen om mee te starten. Welke rondstraler heb jij besteld? (en waar?)Houtenklaas schreef op zondag 28 december 2025 @ 21:42:
Nou @franssie , je hebt wel wat losgemaakt met je beginpost. Ik heb net twee T114's besteld, zonnepaneeltje, 5dB rondstraler, daar gaan we maar eens mee testen als het binnenkomt.
https://nl.aliexpress.com/item/1005010208251152.htmlBulldog schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:15:
[...]
Voor regio Almere wil ik dit ook bestellen om mee te starten. Welke rondstraler heb jij besteld? (en waar?)
Ik verwacht er niet al te veel van, maar om te testen lijkt het me meer dan prima ...
'k Heb de versie met 1m coax besteld om de verliezen zo klein mogelijk te houden. Eerst op het balkon en als het geheel bewezen door het zonnepaneel gevoed kan worden, gaat het richting dak.
[ Voor 20% gewijzigd door Houtenklaas op 28-12-2025 23:28 ]
Waar zit jij ongeveer? Ik literatuurwijk.Bulldog schreef op zondag 28 december 2025 @ 23:15:
[...]
Voor regio Almere wil ik dit ook bestellen om mee te starten. Welke rondstraler heb jij besteld? (en waar?)
1
| curl -fsSL https://raw.githubusercontent.com/Cisien/meshcoretomqtt/main/install.sh | bash |
@dylan111111 als je een T114 of een Heltec V4 via USB-C aansluit vanwege de seriele output, dan is dat waarschijnlijk ook direct de voeding? Het mooiste zou zijn als de stroom wegvalt en de 230V UPS leeg is en de Pi valt uit, dat de HeltecV4/T114 dan overschakelt naar de Li-ION accu output. Misschien is het antwoord wel dat ik de Li-ION batterijen direct aan de T114/HeltecV4 zou moeten koppelen? En de solarmodule D even op de plank moet laten liggen als ik de Observer feed als prioriteit stel en 72 uur op accu zou willen draaien.
Het stroomnet in Utrecht is zo ongeveer het meest kwetsbaar volgens deze kamerbrief.
Voor de provincie Utrecht hebben de netbeheerders een diepgravende analyse afgerond. Daarmee is nu in beeld welke maatregelen hier het meest effectief zijn. In Utrecht geldt dat – zonder aanvullende maatregelen – al vanaf 2026 overbelasting en uitval dreigt. De analyse van de Flevopolder en Gelderland wordt voor de zomer afgerond. Duidelijk is al dat de netbelasting ook hier flink groeit richting 2029, met name door groei van grootverbruik binnen reeds gecontracteerd transportvermogen. Verder geldt dat in de Flevopolder en Gelderland het grootverbruik een grotere rol speelt in de congestie dan in de provincie Utrecht, en kleinverbruik een navenant kleinere rol, wat gevolgen heeft voor het effect van de verschillende maatregelen. De hieronder geschetste maatregelen zijn in eerste instantie uitgewerkt met het oog op verlichting van congestie in Utrecht en zullen worden uitgebreid naar de hele FGU-regio.
De USB-C voorziet de T114 of Heltec V4 ook van stroom. Je kan een ook "Raspberry Pi Zero 2 W" pakken en die in hetzelfde kasje bouwen. En dan [solarmodule D] -> [Raspberry Pi Zero 2 W] -> [T114 of Heltec V4] gaan.stormfly schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:18:
Moet toch maar een keuze maken tussen observer modus en de website voeden, dat werkt alleen via USB-C serieel naar een linuxserver.
code:
1 curl -fsSL https://raw.githubusercontent.com/Cisien/meshcoretomqtt/main/install.sh | bash
@dylan111111 als je een T114 of een Heltec V4 via USB-C aansluit vanwege de seriele output, dan is dat waarschijnlijk ook direct de voeding? Het mooiste zou zijn als de stroom wegvalt en de 230V UPS leeg is en de Pi valt uit, dat de HeltecV4/T114 dan overschakelt naar de Li-ION accu output. Misschien is het antwoord wel dat ik de Li-ION batterijen direct aan de T114/HeltecV4 zou moeten koppelen? En de solarmodule D even op de plank moet laten liggen als ik de Observer feed als prioriteit stel en 72 uur op accu zou willen draaien.
Het stroomnet in Utrecht is zo ongeveer het meest kwetsbaar volgens deze kamerbrief.
Voor de provincie Utrecht hebben de netbeheerders een diepgravende analyse afgerond. Daarmee is nu in beeld welke maatregelen hier het meest effectief zijn. In Utrecht geldt dat – zonder aanvullende maatregelen – al vanaf 2026 overbelasting en uitval dreigt. De analyse van de Flevopolder en Gelderland wordt voor de zomer afgerond. Duidelijk is al dat de netbelasting ook hier flink groeit richting 2029, met name door groei van grootverbruik binnen reeds gecontracteerd transportvermogen. Verder geldt dat in de Flevopolder en Gelderland het grootverbruik een grotere rol speelt in de congestie dan in de provincie Utrecht, en kleinverbruik een navenant kleinere rol, wat gevolgen heeft voor het effect van de verschillende maatregelen. De hieronder geschetste maatregelen zijn in eerste instantie uitgewerkt met het oog op verlichting van congestie in Utrecht en zullen worden uitgebreid naar de hele FGU-regio.
Die "Raspberry Pi Zero 2 W" met wifi verbruikt ongeveer 1Watt, met 3x 3600mAh 3.7Volt haal je dan nog wel +30uur op die batterijen zonder bij te laden. Denk dat je dan alleen een 30Watt+ zonnepaneel mag gebruiken als je dat 365dagen per jaar wilt draaien.
Wat je wilt kan wel maar wordt lastig, je bent gebonden aan de USB aansluiting voor de seriele tussen PI en Heltec. Gezien de USB ingang en de batterijconnector niet galvanisch gescheiden kan je geen losse batterij erop aansluiten.
Leuke invalshoek, die Pi Zero2 misschien wel een hele goede keuze. Vaak ligt het internet er ook uit zonder stroom, dus in feite mag die Pi Zero2 van mij uitvallen als er geen stroom meer is. Misschien moet ik hem gewoon handmatig ompluggendylan111111 schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:18:
[...]
De USB-C voorziet de T114 of Heltec V4 ook van stroom. Je kan een ook "Raspberry Pi Zero 2 W" pakken en die in hetzelfde kasje bouwen. En dan [solarmodule D] -> [Raspberry Pi Zero 2 W] -> [T114 of Heltec V4] gaan.
Die "Raspberry Pi Zero 2 W" met wifi verbruikt ongeveer 1Watt, met 3x 3600mAh 3.7Volt haal je dan nog wel +30uur op die batterijen zonder bij te laden. Denk dat je dan alleen een 30Watt+ zonnepaneel mag gebruiken als je dat 365dagen per jaar wilt draaien.
Wat je wilt kan wel maar wordt lastig, je bent gebonden aan de USB aansluiting voor de seriele tussen PI en Heltec. Gezien de USB ingang en de batterijconnector niet galvanisch gescheiden kan je geen losse batterij erop aansluiten.
Zag op YT dat de Heltec V4 van 100mAh naar 52mAh zakt als je BT uitzet, dat scheelt weer de helft.
Heb nog een 12V loodaccu van 50Amp staan uit de auto, preventief vervangen. Die kan je niet aansluiten op de solarprint D solarinput vanwege de MPTT tracker is mijn conclusie? Nog slimme tips daarvoor ipv naar het afvalstoffen station te brengen?
Ik heb je data even kort in Perplexity gegooid, en dan kom je met een 20% DoD van die lood accu (met 12V naar 5V converter, kan namelijk niet direct er op) uit op een off-grid tijd van ~17 dagen. Sowieos zijn lood accus niet helemaal lekker als hoofdstroomvoorziening, maar meer als korte onderbreking opvangen. Je zou dus met een lader er bij, een soort UPS situatie kunnen bouwen lijkt me?stormfly schreef op maandag 29 december 2025 @ 10:24:
[...]
Leuke invalshoek, die Pi Zero2 misschien wel een hele goede keuze. Vaak ligt het internet er ook uit zonder stroom, dus in feite mag die Pi Zero2 van mij uitvallen als er geen stroom meer is. Misschien moet ik hem gewoon handmatig ompluggenals je toch uitgaat van x dagen zonder stroom. Als ik het 10W zonnepaneel dan preventief aanschaf gooi ik die wel naar buiten om bij te laden ;-)
Zag op YT dat de Heltec V4 van 100mAh naar 52mAh zakt als je BT uitzet, dat scheelt weer de helft.
Heb nog een 12V loodaccu van 50Amp staan uit de auto, preventief vervangen. Die kan je niet aansluiten op de solarprint D solarinput vanwege de MPTT tracker is mijn conclusie? Nog slimme tips daarvoor ipv naar het afvalstoffen station te brengen?
Ik heb zelf nog een aantal oude powerbanks liggen, zoiets kan je eventueel ook overwegen als simpele UPS voor je Heltec.Dan haal je maar 3-4 dagen, maar is misschien wat makkelijker dan een loodzware accu + benodigde 12V/5V converter.
Ondertussen aangekomen en open gedaan uiteraard (vastgemaakt met 10 schroeven achterzijde). Ziet er mooi uit voor €30. Zonnepaneel (4W?), 5000mAh batterij, usb-c voor optionele voeding en genoeg plaats boven de batterij om meshtastic/meshcore unit. Security camera en lamp krijg je er gratis bijAvenger 2.0 schreef op donderdag 25 december 2025 @ 11:00:
Heb mij onderstaande solar buiten lamp met camera eens besteld om te zien of er genoeg vrije plaats in zit voor een meshcore repeater toe te voegenZal jullie op de hoogte houden.
![]() | ![]() | ![]() |
MC is bij voldoende repeaters natuurlijk uitermate geschikt als nood communicatie netwerk, maar het lijkt nu voor al gericht op communicatie tussen geselecteerde nodes in private channels bijv.
Maar wat ik dan wel een beetje mis, zijn public noodkanalen bijv. gestandaardiseerd. Waar je bij noodgevallen in een gebied of regio informatie e.d. kunt delen. Is daar al eens over nagedacht of is er al zoiets?
Om #public te gebruiken voor zoiets, lijkt mij minder geschikt. maar kan er ook helemaal naast zitten natuurlijk
Columbuskwartier, Almere Poort, appartement 5e etage.ramonfincken schreef op maandag 29 december 2025 @ 07:51:
[...]
Waar zit jij ongeveer? Ik literatuurwijk.
Als ik een lijn naar Lita trek, zou het bijna een zichtlijn moeten zijn.
Denk dat ik op een mooie locatie zit als repeater vanuit regio Amsterdam.
Moet nog spulletjes bestellen, maar wellicht tot binnenkort ;-)
Er is ook de dev-uplink observer firmware in de dropdown van de versies. Die draai ik hier, dan verstuurd je repeater bordje zelf via WiFi de data over MQTT naar de webserver. Je hebt dan dus geen RPi meer nodig.stormfly schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:18:
Moet toch maar een keuze maken tussen observer modus en de website voeden, dat werkt alleen via USB-C serieel naar een linuxserver.
code:
1 curl -fsSL https://raw.githubusercontent.com/Cisien/meshcoretomqtt/main/install.sh | bash
Dank, dat is een mooie totaal oplossing. Ik heb wat rond gezocht op de webflasher van meshcore en ook hier bij mijn bron https://github.com/Cisien/meshcoretomqttHeronimo schreef op maandag 29 december 2025 @ 18:25:
[...]
Er is ook de dev-uplink observer firmware in de dropdown van de versies. Die draai ik hier, dan verstuurd je repeater bordje zelf via WiFi de data over MQTT naar de webserver. Je hebt dan dus geen RPi meer nodig.
Ik kom niet op een file uit die jij benoemd, heb je toevallig een link?
Zie hier: https://analyzer.letsmesh...bserver-uplink-native-devstormfly schreef op maandag 29 december 2025 @ 20:51:
[...]
Dank, dat is een mooie totaal oplossing. Ik heb wat rond gezocht op de webflasher van meshcore en ook hier bij mijn bron https://github.com/Cisien/meshcoretomqtt
Ik kom niet op een file uit die jij benoemd, heb je toevallig een link?
Eerst maar eens kijken wat er in de buurt is, de afgelopen 2 weken zijn er al een hoop bijgekomen (te zien op de meshcore kaart).
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
https://nl.aliexpress.com...Vzlr&gatewayAdapt=glo2nld
v3 bij amazon als setje van 2 met accutje en behuizing.BytePhantomX schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:33:
Waar bestellen jullie die Heltec V3/V4. Overal waar ik kijk zijn ze uitverkocht en minmaal een levertijd van twee tot drie weken.
Ik heb wel nu nieuwe antennes bij reichelt besteld die meer directioneel zijn. omni en dan niet ver kunnen als repeater is niet tof
Zou dit ook kunnen werken op een oudere smartphone? (bijv Samsung galaxy S9 of Sony Ericsson Xperia lijn)
Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving
Ik weet niet wat de app (minimale Android versie is) vereisten zijn... Maar als je browser hiermee werkt wel => https://app.meshcore.nz/D_Jeff schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:24:
Als complete n00b op dit onderwerp :
Zou dit ook kunnen werken op een oudere smartphone? (bijv Samsung galaxy S9 of Sony Ericsson Xperia lijn)
You may enlighten me!
Welke heb je besteld? Er zijn hier (nog) niet heel veel repeaters en het is hier dus een beetje hit-or-miss. Ik heb 2 dakkapellen en aan de ene kant heb ik 1 keer een bericht binnen gekregen. Dus gister dacht ik ik zet 'm een keer aan de andere kant. Raam een stukje open (niet teveel met deze kouramonfincken schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 11:10:
[...]
v3 bij amazon als setje van 2 met accutje en behuizing.
Ik heb wel nu nieuwe antennes bij reichelt besteld die meer directioneel zijn. omni en dan niet ver kunnen als repeater is niet tof
DELOCK 12569
Antenne LPWAN, 806 - 896 MHz, SMA-stekker, directioneel
https://www.reichelt.com/...ekker_directioneel-385734
DELOCK 12001
Antenne, LTE SMA-stekker
https://www.reichelt.com/...ne_lte_sma-stekker-291382
Hier ook bij Ali, alles in 1 kit: https://nl.aliexpress.com/item/1005010206195644.htmlBytePhantomX schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 10:33:
Waar bestellen jullie die Heltec V3/V4. Overal waar ik kijk zijn ze uitverkocht en minmaal een levertijd van twee tot drie weken.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
En die site meshnet.nl gaat helemaal uit de lucht staat er die site.Meshtastic nodes op de kaart:
https://map.meshnet.nl/?l...g=365.526123046875&zoom=8
Die oude URL kan je vervangen door:Via https://analyzer.letsme.sh/channels?region=netherlands kun je zonder (extra) LoRa hardware zien wat er allemaal op MeshCore voorbijkomt (dat is ook heel erg handig voor het testen van je hardware) =>
https://analyzer.letsmesh.net/channels?region=netherlands
Heb deze maar besteld. Levertijd is er sowieso. Ben benieuwd hoeveel import belasting er nog bij gaat komen.DaWizza schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 15:13:
[...]
Hier ook bij Ali, alles in 1 kit: https://nl.aliexpress.com/item/1005010206195644.html
Als je de full set hebt besteld, dan lijkt het wel een redelijk goede deal met een 3000 accu en een langere antenne.BytePhantomX schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:12:
[...]
Heb deze maar besteld. Levertijd is er sowieso. Ben benieuwd hoeveel import belasting er nog bij gaat komen.
Ali doet de BTW betalen etc, zou vreemd zijn als je een naheffing zou krijgen.
Niks....BytePhantomX schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:12:
[...]
Heb deze maar besteld. Levertijd is er sowieso. Ben benieuwd hoeveel import belasting er nog bij gaat komen.
Ik heb de full set besteld. Ben benieuwd. Levertijd rond 18 januari.franssie schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:15:
[...]
Als je de full set hebt besteld, dan lijkt het wel een redelijk goede deal met een 3000 accu en een langere antenne.
Ali doet de BTW betalen etc, zou vreemd zijn als je een naheffing zou krijgen.
Letterlijk net binnen en net MeshCore erop gezet, magsafe vind ik een beetje tegenvallen... Wellicht komt dat doordat ik een relatief dikke TPU hoesje om mijn iPhone heb (ik gebruik geen andere magsafe producten, dus wellicht is dit gewoon hoe het is)?-Tim- schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:44:
Ik was laatst op zoek naar een Qi2 powerbank, zo eentje die je achterop je telefoon 'plakt' met magsafe. Ik weet dat je rond de €30-40 een mooi draagbaar modelletje kan kopen van Basues/Ugreen en consorten, maar dit is natuurlijk ook een uitgelezen kans om iets als de Meshpocket van Heltec te halen. Hij was al eerder genoemd in dit topic. @MrBreaker en @dyrc hebben jullie hem inmiddels al binnen? Bevalt ie? Voelt ie een beetje degelijk aan (met name die 'lullige' knopjes aan de zijkant)?
Die knopjes zijn niet de fijnste maar wel OK.
Zal later meer ervaringen delen. Tot nu toe kan ik zeggen dat hij precies doet wat ik er van verwacht had.
You may enlighten me!
Er is ook een Raspberry Pi variant in de maak, ben benieuwd wat ze daarvan hebben gemaakt.
RF Design heeft trouwens een interessant artikel over deze kit geschreven. Niet alleen TX (zenden) wordt "luider" maar ook de RX (ontvangen) wordt gevoeliger met ≈ 5 dB tegenover de standaard SX1262.
Ik had gisteravond binnen een uur 350 contacten (max) in de lijst staan, door de auto-add. En zie veel berichten binnen komen op #gelderland en #public met >10 hops.
Hoe moet je omgaan met de contacts / krijg je zichtbaar wat zero-hops zijn? als ik op de kaart kijk zie ik van duitsland tot belgie een band met gebruikers, maar bijna niets in de buurt.
Het lijkt me ook leuk om aan home-assistant te knopen, maar dan kun je geen repeater opzetten?
of moet je dan debug firmware uploaden met mqtt > zodat je de berichten in home assistant zichtbaar kunt maken? Beetje het idee techspeeltuin / analyzer.letsme
heb een home-node (lilygo T3s3) voor HA, en een t1000E voor onderweg.
Tof! Eindelijk een module die met SAW band filters werkt waardoor de ontvanger via een gefilterd spectrum naar de ether luistert.dylan111111 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 02:22:
Helaas nog niet voor in Nederland van toepassing maar Rak heeft een nieuwe "WisMesh 1W Booster Starter Kit". Helaas nog niet in 8xx MHz te verkrijgen, maar ziet er goed uit voor die prijs.
Er is ook een Raspberry Pi variant in de maak, ben benieuwd wat ze daarvan hebben gemaakt.
RF Design heeft trouwens een interessant artikel over deze kit geschreven. Niet alleen TX (zenden) wordt "luider" maar ook de RX (ontvangen) wordt gevoeliger met ≈ 5 dB tegenover de standaard SX1262.
SAW filter= het wegfilteren van sterke omliggende signalen zoals GSM.
Het eerste SAW filter zal wat dempen maar dat heft de LNA weer op en die stuurt het versterkt weer een SAW in voordat het bij het radio front end aankomt.
Wat copy paste uit het artikel.
SX1262 → SAW Filter → SKY66122 (LNA/PA) → SAW Filter → Antenna
Baseline SX1262 sensitivity: −137 dBm
RAK13302 optimized sensitivity: −142 dBm
A high-performance LNA inside the SKY66122 (+11–13 dB gain)
A 915 MHz SAW filter that prevents overload and rejection issues
Ja klopt, wat je wel kan doen is je kabel verliezen ermee compenseren.Bas... schreef op woensdag 31 december 2025 @ 08:34:
Met een in NL (EU) toegestaan effectief uitgestraald vermogen (e.r.p.) van 500 mW heb je daar niet zoveel aan. De RX winst is wel leuk natuurlijk.
Hoe kom je boven de 350 limit?franssie schreef op woensdag 31 december 2025 @ 12:27:
Onder discovered contacts heb ik nu 1017 contacts staan. Gaat goed vooruit!
Hij bevalt prima! ik heb de 10k mah versie, en hij gaat bij mij een maand mee op de batterij, bij licht gebruik (heel eerlijk, als early adapter moet je toch wat geduld hebben voordat je netwerk ook interesse krijgt in zulk speelgoed).-Tim- schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:44:
Ik was laatst op zoek naar een Qi2 powerbank, zo eentje die je achterop je telefoon 'plakt' met magsafe. Ik weet dat je rond de €30-40 een mooi draagbaar modelletje kan kopen van Basues/Ugreen en consorten, maar dit is natuurlijk ook een uitgelezen kans om iets als de Meshpocket van Heltec te halen. Hij was al eerder genoemd in dit topic. @MrBreaker en @dyrc hebben jullie hem inmiddels al binnen? Bevalt ie? Voelt ie een beetje degelijk aan (met name die 'lullige' knopjes aan de zijkant)?
ik sleep m een paar keer per week mee naar het werk in een rugzak, tot nu toe geen "per ongeluk resetje" gemerkt door de knoppen op de zijkant, al is ie met een seconde of tien toch opnieuw opgestart en merk je er niks van.
ik heb ondertussen ook een v3 en v4 met geprinte case in mn handen gehad, en dan voelt de meshpocket toch echt significant meer premium.
(heel eerlijk, omdat ie met BLE aan mn telefoon hangt heb ik mn meshtastic weinig vast, had net zo goed zonder scherm kunnen zijn voor mijn gebruik. vooral de giga-batterij is echt quality of life)
zelf merk ik nu dat ik interesse begin te krijgen in de lilygo t-deck, met een dedicated toetsenbordje. dan kan alle meshcore op een dedicated device.
heb je genoeg disposable income om je een keer te vergissen: lekker aanschaffen, het is een kwalitatief mooi apparaat!
Auto add heb ik sowieso uit (bij elke keer dat je vindt wordt dat gesynchroniseerd, dat is nutteloze tijd)
Bij de drie stipjes kun je op discover contacts kijken, daar staan ze allemaal.
Een kan je de contacten en repeaters die je wil opslaan toevoegen.
[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 31-12-2025 15:21 ]
Als je 3 dB in je kabel kwijt raakt wordt het echt tijd voor een betere kabel.dylan111111 schreef op woensdag 31 december 2025 @ 11:02:
[...]
Ja klopt, wat je wel kan doen is je kabel verliezen ermee compenseren.
Van het weekend de Meshpocket (5000mAh) besteld bij Heltec. Moest uit China komen, maar kennelijk hadden ze toch voorraad in Duitsland, want daarvandaan werd hij verzonden en is net aangekomen. Zoals @MrBreaker schrijft lijkt de magneet niet de sterkste, maar al met al prima apparaatje zo lijkt het. Waarschijnlijk zal het apparaat grootste deel van de tijd in de tas zitten, maar als ik de ervaringen zo lees is die accu goed voor dagen runtime zonder opladen dus ideaal. Schermpje is niet nodig, wel handig.-Tim- schreef op dinsdag 30 december 2025 @ 18:44:
Aangezien ik op een beetje hoogte woon (ongeveer 33M) en ik een buitenantenne gokte ik op de repeater optie. Ik heb zelf ook nog een Liligo T deck (inmiddels ook gemakkelijk van andere firmware voorzien). Snap alleen nog niet hoe ik gemakkelijk andere kan zien. (nog niet werkend). Misschien dat het in moet werken?
Zat er wel al aan te denken om de Heltec om te zetten / verbouwen naar een buiten apparaat zonder dat deze eigenlijk nog stroom nodig heeft. Nu zag ik ook een paar keer deze langskomen: https://www.seeedstudio.c...TjStsSct_Ew-0PlBhkn6aIrxM kan hier ook Meshcore op? En als ik deze in repeater optie zet dan kan ik met mijn T deck er wel mee connecten toch?
:strip_exif()/f/image/WBFM9csILciV6kC8LpjpGdhQ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/RDXqWY2rCaC3UWMngGatZyHv.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/aunBgg8DwVPEBIhdkKD6WrA8.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/q2a1N0skdwousSCBn0xyjinQ.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/7n18n4CIMQBBiWUkRvx1ujxF.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/tARQ7RqkUmkZugpBJerbF8si.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/oGIxIzcyHWgOxMfOdnxic4xD.jpg?f=fotoalbum_tile)