franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
https://heltec.org/projec...-32-v4-expansion-housing/ iemand dit al gezien? De V4 heeft wat meer memory en een beter powermgmt dan de V3, leuke combinatie met batterijhouder en behuizing.
Op de link kan je kiezen voor tempered glas (waarachter je het default scherm ziet) of een touchscreen, het scherm heeft toch geen toegevoegde waarde als je deze als repeater of als "companion" client in zou zetten via je mobiel verbonden met BT? Wat zou je van het schermpje willen aflezen?
/f/image/i7Tvuqvo3C3K9JKV54NmroUH.png?f=fotoalbum_large)
EDIT: een T114, ipv een V3 of V4 zou wel eens zuiniger kunnen zijn in repeater mode.
Op de link kan je kiezen voor tempered glas (waarachter je het default scherm ziet) of een touchscreen, het scherm heeft toch geen toegevoegde waarde als je deze als repeater of als "companion" client in zou zetten via je mobiel verbonden met BT? Wat zou je van het schermpje willen aflezen?
/f/image/i7Tvuqvo3C3K9JKV54NmroUH.png?f=fotoalbum_large)
EDIT: een T114, ipv een V3 of V4 zou wel eens zuiniger kunnen zijn in repeater mode.
[ Voor 29% gewijzigd door stormfly op 23-12-2025 21:32 ]
Hoogte is inderdaad wel een bepalende factor. Gister op kantoor (3e) verdieping kreeg ik de ene na de andere repeater en chat binnen. Terwijl de companion in m'n rugzak zat die gewoon op de grond stond.
Vandaag vanuit huis gewerkt, maar moest tussen de middag wel weer even in het centrum zijn. Dus ik dacht: companion mee. Uit de parkeergarage nog even een advert gedaan, maar 0 resultaat in een uur tijd. Bij thuiskomst ook helemaal niks. Misschien toch maar eens een oplossing buiten en hogerop zoeken. Maar no way dat ik m'n dakkapel op ga
Mocht het voldoende zijn om 'm aan de schuur te hangen (zit ie in ieder geval niet achter HR++ glas en dikke isolatie van het dak) dan wil ik dat nog overwegen. Of de hier eerder genoemde zuignappen en dan aan het raam. Maar hij vindt het dan vast niet leuk als de rolluiken omlaag gaan
Vandaag vanuit huis gewerkt, maar moest tussen de middag wel weer even in het centrum zijn. Dus ik dacht: companion mee. Uit de parkeergarage nog even een advert gedaan, maar 0 resultaat in een uur tijd. Bij thuiskomst ook helemaal niks. Misschien toch maar eens een oplossing buiten en hogerop zoeken. Maar no way dat ik m'n dakkapel op ga
Mocht het voldoende zijn om 'm aan de schuur te hangen (zit ie in ieder geval niet achter HR++ glas en dikke isolatie van het dak) dan wil ik dat nog overwegen. Of de hier eerder genoemde zuignappen en dan aan het raam. Maar hij vindt het dan vast niet leuk als de rolluiken omlaag gaan
Hoogte en dus zicht is echt alles. Ik kon met een 5W porto amsats werken met een rubberduck antenne. En die zitten dus rond de 300 tot 500 kilometer boven je hoofd, maar dus buiten zonder plafond. Net zoals je in een vliegtuig of luchtballon alles heel duidelijk op de grond kan zien, minder lucht/radio vervuiling.
franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar
• Hoe de Heltec V4 aan de kast vastmaken?dirkjanl schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:42:
Oké, voor een repeater op het dakkapel met een Heltec V4 en 3 batterijen en 1 zonnepaneel. Stel ik schaf aan deze verdeelkast en deze zonnepaneel.Let wel, ik heb nog nooit met elektronica gestoeid, ben dus een echte beginner.
- Hoe de Heltec V4 aan de kast vastmaken?
- Hoe schakel (serie of parallel) en verbind ik de batterijen?
- Hoe maak ik de batterijhouders vast aan de kast
- En moet er nog iets tussen de batterijen en de Heltec V4?
- Hoe, met wat sluit ik de zonnepaneel aan op de Heltec V4?
- En hoe te solderen, met wat voor stuk gereedschap? Ik ken de ouderwetse soldeerbout waarmee ik vroeger bijvoorbeeld luidspreker kabels soldeerde.
Hoe dit op een statief te plaatsen op het dakkapel, daar kom ik dan zelf wel weer uit. Daar heb ik wel ervaring in. ;-)
- De Heltec V4 heeft een ESP32-S3 microcontroller die een stuk minder zuinig is dan een Nordic nRF52840 (zoals in de RAK4631). Dat betekent dat je een meer wattage paneel nodig hebt en grotere batterij(en), vooral in de wintermaanden, en op regenachtige dagen.
De kast heeft een uitneembaar bord met gaten, maar de Heltec V4 heeft geen directe schroefgaten. Je kunt een breadboard gebruiken, die je met schroeven of tie-wraps in de kast kunt bevestigen. Een alternatief is een RAKwireless RAK19003 (wel een core module nodig), die je wel kunt schroeven.
• Hoe schakel (serie of parallel) en verbind ik de batterijen?
• Hoe maak ik de batterijhouders vast aan de kast
• En moet er nog iets tussen de batterijen en de Heltec V4?
• Hoe, met wat sluit ik de zonnepaneel aan op de Heltec V4?
Dit is wat complexer om te bepalen en moeten we eigenlijk een stap terug doen. De vraag is hoeveel stroom opwekking en batterij capaciteit je nodig hebt? Hoeveel uur zonlicht wordt er verwacht voor elke maand en hoeveel uur heb je nodig voor je zonnepaneel om snel genoeg de batterij op te kunnen laden? Met hoeveel mAh kan de batterij worden opgeladen? Kom je daarmee ook de winters door? Wat is je doel?
Zelf had ik het doel gesteld om ook de wintermaanden probleemloos door te komen. Hiervoor heb je dus een aardig zonnepaneel nodig die in korte tijd voldoende zonnestroom kan "verzamelen" om de batterij op te laden voor de uren dat er geen zon is. Zelf heb ik de "Solar Power Manager Module (D)" gebruikt. Hierop kan je zonnepanelen tussen de 6V en 24V op aansluiten, heeft een ingebouwde MPPT (Maximum Power Point Tracking) welke continu de spanning (voltage) en stroom (amperage) aanpast zodat zonnepanelen altijd op hun meest efficiënte punt opereren en de batterij ook met weinig zonlicht geladen kan worden. Bijkomend voordeel is dat er een battery holder bij zit voor 3 18650 Li-ion batterijen, of je eigen Li-ion batterij die die gewoon vastschroeft.
(Je kan de leds van de Solar Power Manager Module (D) af solderen gezien in verhouding met een Nordic nRF52840 veel stroom verbruiken)
- Op de Heltec V4 zelf kan je een zonnepaneel tot 6volt aansluiten en een 3.7volt lithium battery doormiddel van een SH1.25-2P aansluiting. Ik zie dat de batterij met "maar" met 500mA opgeladen kan worden vanaf de Heltec V4, Die Solar Power Manager Module (D) doet max 4000mAh, je hebt dan een paar uur vol zon nodig om een 2000mAh Lipo batterij op te laden met alleen de Heltec V4.
• En hoe te solderen, met wat voor stuk gereedschap? Ik ken de ouderwetse soldeerbout waarmee ik vroeger bijvoorbeeld luidspreker kabels soldeerde.
- Inderdaad een soldeerbout, het is meer de vraag wat je wilt solderen, als dat gewoon draadjes aan elkaar zijn en een krimpkous eromheen dan volstaat elke soldeerbout.
TLDR: Het is vooral een kwestie van inlezen, vragenstellen, uitproberen en leren van fouten. ^^
De Heltec V3 en V4 is wat anders dan een Heltec T114. Dit gaat voornamelijk over de type microcontroller wat erin zit. Apparaten gebaseerd op de nRF52 verbruiken minder stroom dan apparaten gebaseerd op een ESP32 en worden daarom vaker gekozen voor mobiele of zonnepaneel projecten.stormfly schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 10:50:
@franssie wat fijn dat je een TS hebt gemaakt, ik worstel nog even met het feit dat de TS door een expert is geschreven en nog een laagdrempelige start info mist. Dat gaat over hele basale zaken zoals de onderstaande vragen, mogelijk kan je ze beantwoorden en ook opnemen in de TS voor mensen die na mij komen?
De mensen die al wat hebben draaien spreken over de V3 en V4 dat is dan denk ik de Heltec T114?
In de TS schrijf je dat meshtastic de fijnste code is ivm default repeater gedrag, er wordt ook veel over meshcore gesproken in de posts? Is het 50-50 verdeeld of is er echt een voorkeur voor meshtastic?
Ik heb reeds een hele mooie 868Mhz antenne locatie waar ik graag een repeater op wil zetten, er zijn hier voldoende powerbanks in huis om een periode te overbruggen. Wat heb ik dan nodig een Heltec V4 kan je ook draaien als repeater? Mijn omgeving heeft baat bij mijn repeater als ik naar de huidige kaarten kijk.
En dan heb ik ook nog een module nodig om te koppelen aan mijn mobiel om berichten te kunnen verzenden? Ik loop niet warm voor een "blackberry device" ik zou het heel graag koppelen aan mijn mobiel via BT ipv weer een extra device wat je moet onderhouden. Wat zou dan het beste device zijn?
Wat voor apparaten er allemaal ondersteund zijn is hier te vinden voor Meshtastic en Meshcore. Zelf ben ik fan van de SenseCAP Card Tracker T1000-E welke ik altijd bij mij draag en een losse (zelfbouw) repeater op het dak van kantoor en thuis.
Een repeater wil je zo hoog mogelijk plaatsen, en liefst die je voor langere tijd onbeheerd kan laten hangen en zelf van stroom voorziend is door een zonnepaneel en/of batterij. Zou natuurlijk jammer zijn als er stroom uitval is en het netwerk dan down gaat.
Of je voor meshtastic of meshcore gaat zou ik zelf bepalen en uitproberen, heb je vrienden/familie/kennissen in de buurt waarmee je het gebruikt? Een mesh netwerk is zo goed/sterk/robuust als de lokale community en gebruikers daaromheen IMO.
Jawel, maar de 868Mhz heeft meer zendvermogen.Avenger 2.0 schreef op dinsdag 23 december 2025 @ 14:59:
Is er eigenlijk ook volk op 433Mhz of zit zowat iedereen op 868Mhz met MT en MC?
| 433,050MHz – 434,790MHz | 10mW | < 10% duty cycle |
| 869,400MHz – 869,650MHz | 500mW | < 10% duty cycle |
[ Voor 23% gewijzigd door dylan111111 op 24-12-2025 01:13 ]
Hmm ja dat is lastig want met 4000mAh laden is ook wel weer fors voor een 3800mAh cel, of je zet er meerdere parallel alleen weet ik niet of dat zomaar mag bij Lithium cellen ivm celspanning, daar heb je een BMS voor nodig denk ik? 500mAh haal je daarmee niet de dag door, niet als het zo donker als gisteren wasdylan111111 schreef op woensdag 24 december 2025 @ 00:33:
[...]
Zelf had ik het doel gesteld om ook de wintermaanden probleemloos door te komen. Hiervoor heb je dus een aardig zonnepaneel nodig die in korte tijd voldoende zonnestroom kan "verzamelen" om de batterij op te laden voor de uren dat er geen zon is. Zelf heb ik de "Solar Power Manager Module (D)" gebruikt. Hierop kan je zonnepanelen tussen de 6V en 24V op aansluiten, heeft een ingebouwde MPPT (Maximum Power Point Tracking) welke continu de spanning (voltage) en stroom (amperage) aanpast zodat zonnepanelen altijd op hun meest efficiënte punt opereren en de batterij ook met weinig zonlicht geladen kan worden. Bijkomend voordeel is dat er een battery holder bij zit voor 3 18650 Li-ion batterijen, of je eigen Li-ion batterij die die gewoon vastschroeft.
(Je kan de leds van de Solar Power Manager Module (D) af solderen gezien in verhouding met een Nordic nRF52840 veel stroom verbruiken)
- Op de Heltec V4 zelf kan je een zonnepaneel tot 6volt aansluiten en een 3.7volt lithium battery doormiddel van een SH1.25-2P aansluiting. Ik zie dat de batterij met "maar" met 500mA opgeladen kan worden vanaf de Heltec V4, Die Solar Power Manager Module (D) doet max 4000mAh, je hebt dan een paar uur vol zon nodig om een 2000mAh Lipo batterij op te laden met alleen de Heltec V4.
Ik begrijp nog niet waarom je dan wél een V3/V4 zou willen, wat levert de snellere chipset + extra stroomverbruik je op in de praktijk?De Heltec V3 en V4 is wat anders dan een Heltec T114. Dit gaat voornamelijk over de type microcontroller wat erin zit. Apparaten gebaseerd op de nRF52 verbruiken minder stroom dan apparaten gebaseerd op een ESP32 en worden daarom vaker gekozen voor mobiele of zonnepaneel projecten.
Wat een fijne post! Ik heb zelf een vrij premium 868Mhz antenne setup met een 9dBi McGill en 8dBi RAK antenne, overigens is die 8dBi RAK heel betaalbaar en ontzettend goed voor de prijs. Op één van die antennes wil ik een repeater gaan draaien ik heb vrij zicht naar het zuiden, en zie ADS-B 1090 vliegtuigen tot voorbij Parijs. Heb die hele Helium 868Mhz setup gebouwd met de oude HAM hobby in het achterhoofd, zonde om die professionele setup weg te halen.
Bij de SenseCap card denk ik: moet er geen "echte antenne op? Werkt dat goed, is de dekking van het netwerk al dusdanig?
Ik ben zeker voornemens om net als jij een failproof setup te bouwen, nu draait alle IT al achter meerdere UPS-en in huis, maar die houden het geen dagen vol ;-) Mijn idee is nRF52840 + SX1262 geeft je het maximale zendvermogen toegestaan voor NL tegen een zeer laag stroomverbruik. Ik zou net als jij idd ook de ledjes onderbreken van het solar paneel als je dat verbruik wegzet tov de nRF52840 module.