LORA Mesh Radio - Meshtastic Meshcore | COM zonder Internet

Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MrBreaker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:48
Cave_Boy schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 09:56:
Ik heb mijn Heltec V3 voorzien van de Heltec V3 Meshcore software. Moet zeggen dat ik de webflasher samen met de USB instellingen die je kunt instellen erna erg gemakkelijk.
...
En als ik deze in repeater optie zet dan kan ik met mijn T deck er wel mee connecten toch?
Die hoogte is lekker. Heb je na het flashen ook je repeater geconfigureerd (via dezelfde website) en zo ja ook de juiste settings gekozen voor MeshCore? UK narrow 62,5 Mhz 8,8 enz.?

Als je een "Advert" doet moet je relatief snel verkeer voorbij zien komen (zeker binnen 6 uur).

En ja MeshCora kan op de SenseCAP Solar Node P1-Pro for Meshtastic.

You may enlighten me!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:01
MrBreaker schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:40:
[...]

Die hoogte is lekker. Heb je na het flashen ook je repeater geconfigureerd (via dezelfde website) en zo ja ook de juiste settings gekozen voor MeshCore? UK narrow 62,5 Mhz 8,8 enz.?

Als je een "Advert" doet moet je relatief snel verkeer voorbij zien komen (zeker binnen 6 uur).

En ja MeshCora kan op de SenseCAP Solar Node P1-Pro for Meshtastic.
O nee die bandaanpassing heb ik niet gedaan. Straks even nalopen.
Alleen als ik op de map kijk via de website zie ik allemaal verschillende frequenties?

• MrBreaker
Cave_Boy schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:52:
[...]

O nee die bandaanpassing heb ik niet gedaan. Straks even nalopen.
Alleen als ik op de map kijk via de website zie ik allemaal verschillende frequenties?
Deze instellingen moet je maken in je repeater en je T-Deck:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2319374/0#overgangmtnaarmc

You may enlighten me!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-02 09:19
Cave_Boy schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 09:56:
Ik heb mijn Heltec V3 voorzien van de Heltec V3 Meshcore software. Moet zeggen dat ik de webflasher samen met de USB instellingen die je kunt instellen erna erg gemakkelijk.
Aangezien ik op een beetje hoogte woon (ongeveer 33M) en ik een buitenantenne gokte ik op de repeater optie. Ik heb zelf ook nog een Liligo T deck (inmiddels ook gemakkelijk van andere firmware voorzien). Snap alleen nog niet hoe ik gemakkelijk andere kan zien. (nog niet werkend). Misschien dat het in moet werken?
Zat er wel al aan te denken om de Heltec om te zetten / verbouwen naar een buiten apparaat zonder dat deze eigenlijk nog stroom nodig heeft. Nu zag ik ook een paar keer deze langskomen: https://www.seeedstudio.c...TjStsSct_Ew-0PlBhkn6aIrxM kan hier ook Meshcore op? En als ik deze in repeater optie zet dan kan ik met mijn T deck er wel mee connecten toch?
Mooi! Waar woon je ongeveer? In Brabant hebben wij een aantal hoge repeaters die redelijk dekken.
Andere mensen zien op de T-Deck gebeurt wanneer deze een advert doen die jij ontvangt. In een advert zit bijv. een locatie, publieke sleutel (voor encryptie) en naam. Wanneer je een repeater of contact discovered moet je hem toevoegen aan je contacts om rechtstreeks te kunnen communiceren.

De SenseCAP is een zeer mooi apparaatje; deze heb ik ook!
Er kan zeker MeshCore op bij mij draait ie al een dag of 3.
Kies wel de Pro want het verschil in prijs ben je zo kwijt aan de 18650’s :)

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22-02 13:51
Patrock schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:19:
Ik had gisteravond binnen een uur 350 contacten (max) in de lijst staan, door de auto-add. En zie veel berichten binnen komen op #gelderland en #public met >10 hops.
Auto add uitzetten in ieder geval ;-)
Hoe moet je omgaan met de contacts / krijg je zichtbaar wat zero-hops zijn? als ik op de kaart kijk zie ik van duitsland tot belgie een band met gebruikers, maar bijna niets in de buurt.
Als je niks in de buurt ziet, tja, dan is dat op dit moment blijkbaar zo helaas.
Het lijkt me ook leuk om aan home-assistant te knopen, maar dan kun je geen repeater opzetten?
of moet je dan debug firmware uploaden met mqtt > zodat je de berichten in home assistant zichtbaar kunt maken? Beetje het idee techspeeltuin / analyzer.letsme
Ik zit ook te kijken naar een koppeling met HA, dat is gebaseerd op een companion gekoppeld aan HA (https://meshcore-dev.github.io/meshcore-ha/). Is nog even toekomst muziek voor mij.
Een repeater opzetten lijkt mij sowieso handig, zeker omdat je al aan geeft dat je niks in de buurt ziet.

• Stimpy68
@Krysa Die SenseCap Pro, je draait m nu een dag of 3, gezien de weeromstandigheden, al een klein idee wat het zonnepaneel en batterijen doen?

• Cave_Boy
Krysa schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:04:
[...]

Mooi! Waar woon je ongeveer? In Brabant hebben wij een aantal hoge repeaters die redelijk dekken.
Andere mensen zien op de T-Deck gebeurt wanneer deze een advert doen die jij ontvangt. In een advert zit bijv. een locatie, publieke sleutel (voor encryptie) en naam. Wanneer je een repeater of contact discovered moet je hem toevoegen aan je contacts om rechtstreeks te kunnen communiceren.

Purmerend. Daar zijn enkele repeaters zag ik. Sommige ook al even uit?

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-02 13:25
Ook hier steeds enthousiaster over MeshCore.
Voorheen allen wat gespeeld met Meshtastic maar daar kwam zeer weinig binnen.

Nu op zolder een Heltec gewoon los liggen met de standaard antenne als repeater, en een T1000 als client.
Ik kan nu probleemloos berichten ontvangen en zenden.

• Cave_Boy
Ik ben nu aan het gluren naar de SenseCAP Solar Node P1-Pro.
Als ik de specificaties bekijk zit er al GPS en batterij in.
Alleen bij de extra's kan ik nog voor $10 ook een GLNSS module erbij doen.
Past die erin? Wordt die erin gedaan? Weet iemand daar meer over?

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik ben ook overgestapt op meshcore, en het noorden van het land lijkt zich nu ook te vullen met repeaters.

Ik heb een repeater boven het dak geplaatst. Ik ontvang berichten van tientallen kilometers weg, maar verzenden gaat lastig. De dichstbijzijnde repeater is 3km verderop en die bereik ik sporadisch. De keer dat een trace path wel lukte, kreeg ik een signaal van -0.75dB op die 3km afstand. (Signaal van m'n companion naar m'n repeater 12.25dB)

Mijn setup is:Dit systeem houdt het het met een 1000mah cel prima 24/7 vol op deze donkere dagen.

De antenne is van amazon (https://www.amazon.nl/dp/B09B8NX27X). Heb ik onredelijke verwachtingen van deze antenne? Wat voor apparaten hebben de mensen die ik tientallen kilometers verderop kan horen? Of is dat omdat ze hoger konden plaatsen?

Foto van m'n huidige setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nn-wDh3njIgxonNjOfL02dJzKAQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKcfMdpReJSDUg9R0AzRhHAi.jpg?f=fotoalbum_medium

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:51
michiel_ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:51:
Ik ben ook overgestapt op meshcore, en het noorden van het land lijkt zich nu ook te vullen met repeaters.

Ik heb een repeater boven het dak geplaatst. Ik ontvang berichten van tientallen kilometers weg, maar verzenden gaat lastig. De dichstbijzijnde repeater is 3km verderop en die bereik ik sporadisch. De keer dat een trace path wel lukte, kreeg ik een signaal van -0.75dB op die 3km afstand. (Signaal van m'n companion naar m'n repeater 12.25dB)

Mijn setup is:Dit systeem houdt het het met een 1000mah cel prima 24/7 vol op deze donkere dagen.

De antenne is van amazon (https://www.amazon.nl/dp/B09B8NX27X). Heb ik onredelijke verwachtingen van deze antenne? Wat voor apparaten hebben de mensen die ik tientallen kilometers verderop kan horen? Of is dat omdat ze hoger konden plaatsen?

Foto van m'n huidige setup:
[Afbeelding]
Ik zou je connector nog met vulkaniserend tape inpakken. Je kan een antenne eigenlijk alleen uitsluiten met een VNA meet-tool. Metalen mast? Lijkt er wel goed uit te zien, tx power waarde gecontroleerd?

Ja het kan zijn dat jij wel een hoge flat locatie kan horen en zij jou niet doordat er nog iets mis gaat in je RF.

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 01-01-2026 13:08 ]

• MrBreaker
@Heronimo
https://gathering.tweaker...message/84145900#84145900
Heb je daar toevallig meer info over?

You may enlighten me!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-02 09:19
Stimpy68 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:15:
@Krysa Die SenseCap Pro, je draait m nu een dag of 3, gezien de weeromstandigheden, al een klein idee wat het zonnepaneel en batterijen doen?
Ik had een andere en heb deze nu opgehangen omdat het wat mooier laat monteren.

De accu’s waren nog niet binnen, want ik dacht een Pro gekocht te hebben. Ze zijn eigenlijk wel steady de accu’s maar ik moet zeggen dat ik 0 activiteiten op de repeater heb. Heb weinig in LOS en val daarom een beetje buiten de mesh. Ik wil graag in Udenhout iets proberen op de oude silo of een ander hoog punt.

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 08:19

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Stimpy68 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:12:
[...]
Ik zit ook te kijken naar een koppeling met HA, dat is gebaseerd op een companion gekoppeld aan HA (https://meshcore-dev.github.io/meshcore-ha/). Is nog even toekomst muziek voor mij.
Een repeater opzetten lijkt mij sowieso handig, zeker omdat je al aan geeft dat je niks in de buurt ziet.
Heb de LiliGo t3s3 weer geflashed naar repeater. Deze staat nu op de eerste verdieping bij het raam.
Moet nog een waterdichte behuizing maken / goede antenne vinden voor iets buiten. Of zou dit ook zonder problemen binnen op zolder in de nok kunnen hangen? puur houten platen / dakpakken.

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:15
Patrock schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:09:
[...]

Heb de LiliGo t3s3 weer geflashed naar repeater. Deze staat nu op de eerste verdieping bij het raam.
Moet nog een waterdichte behuizing maken / goede antenne vinden voor iets buiten. Of zou dit ook zonder problemen binnen op zolder in de nok kunnen hangen? puur houten platen / dakpakken.
Dat zal wellicht iets dempen, maar ik zou dat eerst proberen. Je kan er makkelijk bij en het hangt uit de regen/wind/zon, dat is ook wat waard. Als de ontvangst tegenvalt, kan je altijd nog even testen of het buiten beter werkt.

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:37

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

stormfly schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:18:
Moet toch maar een keuze maken tussen observer modus en de website voeden, dat werkt alleen via USB-C serieel naar een linuxserver.

code:
1
curl -fsSL https://raw.githubusercontent.com/Cisien/meshcoretomqtt/main/install.sh | bash

@dylan111111 als je een T114 of een Heltec V4 via USB-C aansluit vanwege de seriele output, dan is dat waarschijnlijk ook direct de voeding? Het mooiste zou zijn als de stroom wegvalt en de 230V UPS leeg is en de Pi valt uit, dat de HeltecV4/T114 dan overschakelt naar de Li-ION accu output. Misschien is het antwoord wel dat ik de Li-ION batterijen direct aan de T114/HeltecV4 zou moeten koppelen? En de solarmodule D even op de plank moet laten liggen als ik de Observer feed als prioriteit stel en 72 uur op accu zou willen draaien.
Nog even over die Pi benodigdheid om een observer te draaien voor https://analyzer.letsmesh.net/

Was je er al van op de hoogte dat je de observer ook direct op de Heltec V4 kan meedraaien? Dan heb je dus geen Pi meer nodig en doet ie de MQTT via de wifi van de Heltec. Ik kwam er vanmorgen pas achter, nadat ik al een paar dagen met de Pi bezig was geweest.
https://analyzer.letsmesh...bserver-uplink-native-dev

(Voor mij mocht het niet baten; ik krijg mijn repeater nog steeds niet zichtbaar op de kaart.)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:17

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Heb je een lokatie in de repeater gezet en al een paar keer een advert gedaan? Zonder advert wordt ie niet zichtbaar.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• -Tim-

-Tim-

franssie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:35:
[...]

Heb je een lokatie in de repeater gezet en al een paar keer een advert gedaan? Zonder advert wordt ie niet zichtbaar.
Dat ie een advert nodig had was inderdaad het enige wat ik uit die foutmelding kon afleiden. Dat heb ik meerdere keren gedaan, en ook locatie staat goed. Iets wat ik in mijn debug-pogingen ook nog tegenkwam was dat de klok eerst niet goed staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3p3BbiZuiFOXdq7a331OQFxiP8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a40Jru4XM6pEWloGD6OclGaD.png?f=fotoalbum_large
Maarja, nu moet het toch echt goed staan. Grappige is dat mijn companion wel weergegeven wordt op de kaart, dus die lijkt ie wel door te geven (ik zit hier nog niet aan het mesh verbonden verder, dus denk niet dat een nadere observer het report)

Wel mooi trouwens dat je je repeater kan configureren via je companion device in de app. En dus je lat,lon,time en adverts kan instellen.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Als geen observer je ontvangt dan kom je inderdaad niet op de kaart. Ik zie baflo ook niet in mijn discover.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• -Tim-

-Tim-

franssie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:45:
Als geen observer je ontvangt dan kom je inderdaad niet op de kaart. Ik zie baflo ook niet in mijn discover.
Ja maar mijn repeater ìs dus een observer, die onder andere mijn companion wel op de kaart lijkt te zetten, maar niet zichzelf. Hij verschijnt ook onder “My nodes” op de analyzer site, dus de verbinding wordt wel gemaakt.

Of bedoel je dat een tweede observer mijn setup eerst ook moet doorgeven, als een soort verificatie zeg maar?

[ Voor 11% gewijzigd door -Tim- op 02-01-2026 11:55 ]

• stormfly
-Tim- schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:25:
[...]

Nog even over die Pi benodigdheid om een observer te draaien voor https://analyzer.letsmesh.net/

Was je er al van op de hoogte dat je de observer ook direct op de Heltec V4 kan meedraaien? Dan heb je dus geen Pi meer nodig en doet ie de MQTT via de wifi van de Heltec. Ik kwam er vanmorgen pas achter, nadat ik al een paar dagen met de Pi bezig was geweest.
https://analyzer.letsmesh...bserver-uplink-native-dev

(Voor mij mocht het niet baten; ik krijg mijn repeater nog steeds niet zichtbaar op de kaart.)
Ja die tip was gedeeld! Nogmaals dank! Vanavond thuis vanuit Landal en hoop een volle brievenbus met gear aan te treffen voor dit weekend.

• stormfly
franssie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:45:
Even versimpelen: pas als twee connected letsmesh.net observers elkaar kunnen zien op RF? Komen ze op de letsmesh map?

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
stormfly schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:04:
[...]

Even versimpelen: pas als twee connected letsmesh.net observers elkaar kunnen zien op RF? Komen ze op de letsmesh map?
ook @-Tim- dat weet ik dus niet zeker, zou van een observer verwachten dat die zichzelf wel op de kaart kan zetten.

• stormfly
franssie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:05:
[...]

ook @-Tim- dat weet ik dus niet zeker, zou van een observer verwachten dat die zichzelf wel op de kaart kan zetten.
Precies dat zou ik ook verwachten. Misschien een letsmesh bug. De developer Tree is goed bereikbaar op discord voor vragen.

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-02 19:48
-Tim- schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:53:
[...]

Ja maar mijn repeater ìs dus een observer, die onder andere mijn companion wel op de kaart lijkt te zetten, maar niet zichzelf. Hij verschijnt ook onder “My nodes” op de analyzer site, dus de verbinding wordt wel gemaakt.

Of bedoel je dat een tweede observer mijn setup eerst ook moet doorgeven, als een soort verificatie zeg maar?
Ik draai ook een oberserver voor zowel letsmesh.net en map.meshcore.dev. Op een moment was m'n eigen repeater niet meer zichtbaar op de kaart, in de logs vond ik deze error: 'MeshCore link is missing map coordinates.'. Aan de setup was niks veranderd maar toch is er iets corrupt geraakt. De boel opnieuw geflasht en het werkte weer. Maar nu zijn er twee andere repeaters in mijn omgeving waar ik deze error ook voorbij zie komen. Het lijkt erop dat er iets niet goed zit in de firmware...

• big_tweaker
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-02 20:31
Interessant die LoRa mesh netwerken. Ik zie dat alle genoemde hardware in dit forum in China gemaakt wordt. Zijn er ook oplossingen die niet uit China komen en 868 MHz ondersteunen?

• Stimpy68
@big_tweaker Snap je op zich wel, maar ook al denk je straks iets te kopen wat uit de EU komt, hoogstwaarschijnlijk zal ook dat in China gemaakt worden ;)
Voor iets wat op het internet draait kan er in theorie informatie naar de Chinese overheid doorgespeeld worden of er een backdoor in zitten. Maar voor zoiets als LoRa? Het staat of valt ook bij de firmware, die is open source, dus ook te checken op dat soort zaken.
Wat is jouw bezwaar als het uit China komt?

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01:47
big_tweaker schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:03:
Interessant die LoRa mesh netwerken. Ik zie dat alle genoemde hardware in dit forum in China gemaakt wordt. Zijn er ook oplossingen die niet uit China komen en 868 MHz ondersteunen?
Bedoel je de assemblage van de hardware of de individuele componenten? Je kan natuurlijk zelf een Nordic nRF52840 (Noorwegen) en een Semtech SX1262 (Verenigde Staten) kopen, op een bordje solderen met alle rand componenten en firmware erop zetten.

Daarnaast staat alle code voor Meshcore online, die kan je zelf onderzoeken, aanpassen en flashen mocht je willen.

[ Voor 9% gewijzigd door dylan111111 op 02-01-2026 13:25 ]

• Biturbodiesel
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 23:40
Tsja totdat je wat meer in complottheorie denkt en verzint dat op iedere processor een extra onbekende core draait die extra spionage taken doet en via een backdoor data doorspeelt, stiekem via wifi of lira of bt toch in staat is data door te spelen.
Weet je, laat je niet gek maken, maar garanties tot de voordeur dat er geen backdoors inzitten oid.
Gelukkig zijn alle Europeanen prima te vertrouwen etc

• big_tweaker
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-02 20:31
De antwoorden over wat open source is, zijn al verhelderend. Ik vind het belangrijk om te weten welke risico's je loopt. Daarnaast kan het geen kwaad om lokaal dingen te kopen als dat kan. En dat laatste wordt tegenwoordig voor een deel bepaald door hoeveel extra je wilt uitgeven tov direct uit China.

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:48
Hier nu ook aan het spelen met een Heltec V3 en een standaard antennetje. De Heltec is via bluetooth verbonden met de telefoon en ik kan af en toe wat berichten zien :) Nu merk ik dat het bereik niet top is. Het zou mooier zijn als ik de Heltec wat hoger kan plaatsen, bijvoorbeeld op zolder. Alleen dan heb ik geen bluetooth bereik meer. Is die Heltec niet op een of andere manier met ethernet of wifi te verbinden zodat ik niet in bluetooth range hoe te zijn?

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01:47
DJP! schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:09:
Hier nu ook aan het spelen met een Heltec V3 en een standaard antennetje. De Heltec is via bluetooth verbonden met de telefoon en ik kan af en toe wat berichten zien :) Nu merk ik dat het bereik niet top is. Het zou mooier zijn als ik de Heltec wat hoger kan plaatsen, bijvoorbeeld op zolder. Alleen dan heb ik geen bluetooth bereik meer. Is die Heltec niet op een of andere manier met ethernet of wifi te verbinden zodat ik niet in bluetooth range hoe te zijn?
Dit kan, maar vereist wel dat je zelf de code compiled. https://github.com/meshco...wifi-eg-using-a-heltec-v3 (Zelf nog niet eerder gedaan*)

Iemand trouwens een idee hoe je een "Sensor" node kan maken zoals ik hier op analyzer.letsmesh.net zie? De meshcore documentatie is daar redelijk vaag over en tussen de devices die je kan flashen zie ik ook niks staan...

• -Tim-

-Tim-

DJP! schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:09:
Met Meshtastic kon je wel je device over usb en een Pi naar ren webapp bridgen. Geen idee of dat kan bij MeshCore.

Maar een mooie oplossing zou natuurlijk zijn om een device zolder te plaatsen, die als repeater te laten fungeren, en beneden een tweede als companion device te gebruiken.

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:48
-Tim- schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:40:
[...]

Met Meshtastic kon je wel je device over usb en een Pi naar ren webapp bridgen. Geen idee of dat kan bij MeshCore.

Maar een mooie oplossing zou natuurlijk zijn om een device zolder te plaatsen, die als repeater te laten fungeren, en beneden een tweede als companion device te gebruiken.
Het is gelukt! Na het lezen van het bericht van @dylan111111 ben ik even gaan googlen en met behulp van Youtube en google heb ik met VS code de firmware met WIFI kunnen maken.

De app op de telefoon maakt nu via WIFI verbinding met de Heltec :D (die inmiddels ook op zolder hangt)

• -Tim-

-Tim-

dylan111111 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:53:
[...]

Iemand trouwens een idee hoe je een "Sensor" node kan maken zoals ik hier op analyzer.letsmesh.net zie? De meshcore documentatie is daar redelijk vaag over en tussen de devices die je kan flashen zie ik ook niks staan...
Hier was ik ook wel benieuwd naar, even kort gezocht en het lijkt inderdaad nog vrij onderontwikkeld. Volgens mij wordt het hier verder wel goed uitgelegd qua stand van zaken.

[ Voor 3% gewijzigd door -Tim- op 03-01-2026 10:50 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
De MT firmware komt op mij veel volwassener over dan die van MC (veel meer inzicht in het gebruik van de radio en minder afhankelijkheid val al die repeaters waarvan je mag hopen dat er tenimnste voor 6 uur noodstroom is).
Het zou wel een goede test zijn om eens een week/weekeinde alles weer eens naar MT te flashen.
Ik verwacht dat het door het toegenomen aantal gebruikers MT wel eens beter zou kunnen werken dan MC.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06:06
Over noodstroom gesproken .. moet je voor de lol eens door Mistral laten uitrekenen hoeveel zonnepanelen en accu opslag je moet hebben om gegarandeerd 365 dagen per jaar 24/7 door te kunnen draaien met 30 watt continue. Dus ook in de donkere wintermaanden en als de zon lange tijd minimaal is .. je zal schrikken hoeveel dat is als je de historische knmi weerstation gegevens uit je buurt er bij pakt.

• -Tim-

-Tim-

duvekot schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:44:
Over noodstroom gesproken .. moet je voor de lol eens door Mistral laten uitrekenen hoeveel zonnepanelen en accu opslag je moet hebben om gegarandeerd 365 dagen per jaar 24/7 door te kunnen draaien met 30 watt continue. Dus ook in de donkere wintermaanden en als de zon lange tijd minimaal is .. je zal schrikken hoeveel dat is als je de historische knmi weerstation gegevens uit je buurt er bij pakt.
30W verbruik continue? Volgens mij mag je dat bij deze apparaatjes minstens delen door 100.

• duvekot
-Tim- schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:45:
[...]
30W verbruik continue? Volgens mij mag je dat bij deze apparaatjes minstens delen door 100.
Het is niet alleen het apparaatje .. maar ook alles wat je nog meer nodig hebt om te kunnen blijven communiceren. Je WiFi bijvoorbeeld, router en andere zaken .. dat kan je vast wel uitkleden .. maar 30 watt continue kom je wel in de buurt. En dan moet je telefoon ook nog stroom hebben. Dus die 30 is een getal .. om te zien waar je op uit komt. Want het moet dan ook gewoon kunnen blijven draaien als NU de stroom zou uitvallen met al het slechte weer en de lange nachten.

• Rub147
duvekot schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:58:
[...]

Het is niet alleen het apparaatje .. maar ook alles wat je nog meer nodig hebt om te kunnen blijven communiceren. Je WiFi bijvoorbeeld, router en andere zaken .. dat kan je vast wel uitkleden .. maar 30 watt continue kom je wel in de buurt. En dan moet je telefoon ook nog stroom hebben. Dus die 30 is een getal .. om te zien waar je op uit komt. Want het moet dan ook gewoon kunnen blijven draaien als NU de stroom zou uitvallen met al het slechte weer en de lange nachten.
Je hebt niet meer nodig dan een repeater (van jezelf of een ander), een companion en een telefoon? Een repeater met een nrf52 chip draait echt dagen door op een 18650 batterij.

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 25-02 16:41
Krysa schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:04:
[...]

Ik ben heel benieuwd, ik heb net de P1-Pro en een T1000-E besteld om ook maar eens aan de hobby mee te gaan doen.
Ik zit in Reusel-de Mierden / Bladel regio en dat lijkt op de kaart nog een redelijke deadspot, daar komt mijn repeater in ieder geval bij :+
Ga hem proberen zo hoog mogelijk aan mijn nieuwbouw te knopen, heb alle richtingen LOS richting weilanden in ieder geval O-) benieuwd of ik iets kan bereiken hiero
Verwachtte shipping is pas 16 januari :|

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:38
Zo'n P1 pro ziet er wel interessant uit en ik wil wel bijdragen aan de mesh. Zeker gezien ik hier in een soort deadspot lijk te zitten qua repeaters. Maar ik vraag me af: ik zit in een nieuwbouwwijk. Aan de ene kant veel bebouwing, aan de andere kant weliswaar een groot open gebied maar op een meter of 300 wel een geluidswal.

Vooropgesteld: ik heb geen mogelijkheden het ding vrij en/of hoog te monteren. En ik ga sowieso het dak niet op, dus ook de daken van mijn beide dakkapellen ga ik 'm niet plaatsen :P
Heeft zo'n ding dan wel zin als ik 'm bijvoorbeeld bovenop de schuur monteer op 2,5 - 3 meter hoogte?

Join het GoT Pulse-Team!

• -Tim-

-Tim-

@Denman Ik zit in een dorp op het platteland van Groningen. Met een vrij standaard, kleine antenne binnen in de nok op de tweede verdieping haal ik ongeveer tot het einde van de straat.

In mijn geval verwacht ik geen beter resultaat als ik iets boven op de schuur zou zetten. Mijn dak en zonnepanelen dempen waarschijnlijk ook nog wel wat.

Daarom ben ik van plan iets te bouwen met deze zuignappen van de Action en een set 32 mm PVC-buizen en koppelingen van de Hornbach. Daarmee hoop ik een antenne op mijn dakraam te monteren en daarmee net boven het dak uit te komen. Misschien kun je zoiets ook overwegen, aangezien je al een dakkapel hebt met rechte ramen (?)

Ik zal resultaten posten als ik aan het bouwen ben toegekomen :)

• -Tim-

-Tim-

Rub147 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:21:
[...]

Ik draai ook een oberserver voor zowel letsmesh.net en map.meshcore.dev. Op een moment was m'n eigen repeater niet meer zichtbaar op de kaart, in de logs vond ik deze error: 'MeshCore link is missing map coordinates.'. Aan de setup was niks veranderd maar toch is er iets corrupt geraakt. De boel opnieuw geflasht en het werkte weer. Maar nu zijn er twee andere repeaters in mijn omgeving waar ik deze error ook voorbij zie komen. Het lijkt erop dat er iets niet goed zit in de firmware...
Opnieuw flashen + erase + dus opnieuw instellen heeft het gefixt. Had ik misschien ook kunnen verwachten omdat ik een 'dirty' flash had gedaan toen ik naar die observer firmware had omgeflashed. Dat verklaart echter niet waarom het mis ging toen ik de observer probeerde te draaien via de Pi en dezelfde fout kreeg. Wellicht zat er uberhaupt iets verkeerd in m'n instellingen of begrip daarvan.
Nu werkt het in ieder geval en sta ik op de kaart :) Bedankt voor de tip!

• stormfly
@dylan111111 ik heb die Gizont antenne tip van jou overgenomen, ik zag het ook in een YT filmpje en daar sprak die persoon over de "korte van de korte". Na wat onderzoek blijkt dat er idd een 16,7cm 20cm en 40cm is, die laatste valt voor mij af qua gebruik.

De 20cm Gizont heeft een hele mooie VSWR "kuil" ik denk doordat de antenne zo'n solide metalen basis heeft helpt dat in het afstralings patroon.
Met een 17cm Gizont een VSWR van 1.4 dan gaat er 3% verloren oid, allemaal ruim binnen de marge. Als je het meetinstrument want kantelt dan draait de VSWR ook mee naar andere waardes.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jT_3oCZG1HRiBoE8WXejkSBSBzQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IiSpt6PAUb4ult7vs0oPBVbF.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8EQO5PYRwwMOS83HZXyebQ3-8C8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/9xJ0M5kUE1RczJQlJUDotN4f.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0unFXD8ABbI4OzWOzK51-MlbsW4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/IGku6maMMKPNT7yiCYguVDu0.png?f=user_large
2x een 20cm Gizont (identiek exemplaar)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ehyiYBcYbGZW7JYGTG4wyYW_mP8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/Ug5tv5wKfGPcJAmXSNs3IrBy.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAwxpX4mDloAZWqM0-MxD8F8Axg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/qbqr5kmPU3yCjUsKv626rHHH.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6G0WraglmdXuNy5cAgp4GMTEmXg=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/YY87oe84D8ZjxSYTEmsXPirj.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DcqWLCT-NxLneRrYnQKpGjDDiOs=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/8jNVdmIdZDqYgyRQUaR2mfNq.png?f=user_large
En dan de LilyGo T-Deck plus stock antenne, duidelijk getunned voor 915MHz ipv 868MHz
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jNNJkKFj9KLpPbGVYKZT3ZDl9Us=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/dmbMqHvDlX1JduIL4b4ojjeo.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A9QYKqt_4LFIvONFtM3Sksl3yj4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/5R3BOw0v5fwgAMZ1iB1xc2By.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7NqmIGXo8b4UpMMENP_3hTSEZ4=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sdQ4BTQK3pon7MuTOHBpytpF.png?f=user_large

[ Voor 36% gewijzigd door stormfly op 03-01-2026 15:03 ]

• janneman64
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-02 20:13
stormfly schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:37:

Met een 17cm Gizont een VSWR van 1.4 dan gaat er 3% verloren oid, allemaal ruim binnen de marge. Als je het meetinstrument want kantelt dan draait de VSWR ook mee naar andere waardes.
Wat voor meetapparaat gebruik je voor de antenne metingen?

• stormfly
janneman64 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 14:54:
[...]

Wat voor meetapparaat gebruik je voor de antenne metingen?
https://nanovna.com heel leuk ding.

• UenJL
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 24-02 16:34
Hmm, vandaag 2 bordjes ontvangen van TinyTronics (artikel omschrijving: LilyGO TTGO T3 LoRa32 868MHz V1.6.1 ESP32) .

Vervolgens via Meshcore.co.uk Webflasher deze file er op gezet: LilyGo_T3S3_sx1276_companion_radio_ble-v1.11.0-6d32193.bin.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
esptool.js
Serial port WebSerial VendorID 0x1a86 ProductID 0x55d4
Connecting...

Detecting chip type... ESP32
Chip is ESP32-PICO-D4 (revision 1)
Features: Wi-Fi, BT, Dual Core, 240MHz, Embedded Flash, VRef calibration in efuse, Coding Scheme None
Crystal is 40MHz
MAC: f0:24:f9:92:7b:6c
Uploading stub...
Running stub...
Stub running...
Manufacturer: c8
Device: 4016
Detected flash size: 4MB
Erasing flash (this may take a while)...
Chip erase completed successfully in 2.474s
Compressed 1237744 bytes to 735167...
Writing at 0x0... (2%)
Writing at 0x12687... (4%)
Writing at 0x172b5... (6%)
Writing at 0x1d901... (8%)
Writing at 0x292cd... (11%)
Writing at 0x36b01... (13%)
Writing at 0x4308d... (15%)
Writing at 0x55ac5... (17%)
Writing at 0x5ae8a... (20%)
Writing at 0x606b4... (22%)
Writing at 0x66217... (24%)
Writing at 0x6b94d... (26%)
Writing at 0x71401... (28%)
Writing at 0x765ac... (31%)
Writing at 0x7bee2... (33%)
Writing at 0x81cd9... (35%)
Writing at 0x87c6f... (37%)
Writing at 0x8d884... (40%)
Writing at 0x93099... (42%)
Writing at 0x9888a... (44%)
Writing at 0x9e4e2... (46%)
Writing at 0xa40b5... (48%)
Writing at 0xa938e... (51%)
Writing at 0xae407... (53%)
Writing at 0xb3780... (55%)
Writing at 0xb88e3... (57%)
Writing at 0xbe83b... (60%)
Writing at 0xc3fd6... (62%)
Writing at 0xc9ceb... (64%)
Writing at 0xcef67... (66%)
Writing at 0xd4a23... (68%)
Writing at 0xdac54... (71%)
Writing at 0xe10ca... (73%)
Writing at 0xe691b... (75%)
Writing at 0xebcbd... (77%)
Writing at 0xf106a... (80%)
Writing at 0xf67ef... (82%)
Writing at 0xfbdcd... (84%)
Writing at 0x1015d2... (86%)
Writing at 0x106d33... (88%)
Writing at 0x10c614... (91%)
Writing at 0x112f4d... (93%)
Writing at 0x11b6e0... (95%)
Writing at 0x123790... (97%)
Writing at 0x128e15... (100%)
Wrote 1237744 bytes (735167 compressed) at 0x0 in 65.347 seconds.
Leaving...
Hard resetting via RTS pin

Op het RST knopje gedrukt (lang en kort) maar helemaal 'dood'. Na loskoppelen kabel en opnieuw aansluiten gebeurd er ook niks, geen beeld or whatsoever.

Iemand een hint?

Tnx Jan

Marstek Venus E V3 + Home Assistant

• krijn1985
  • Nu online
UenJL schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:13:
Hmm, vandaag 2 bordjes ontvangen van TinyTronics (artikel omschrijving: LilyGO TTGO T3 LoRa32 868MHz V1.6.1 ESP32) .

Vervolgens via Meshcore.co.uk Webflasher deze file er op gezet: LilyGo_T3S3_sx1276_companion_radio_ble-v1.11.0-6d32193.bin.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
esptool.js
Connecting...

Features: Wi-Fi, BT, Dual Core, 240MHz, Embedded Flash, VRef calibration in efuse, Coding Scheme None
Crystal is 40MHz
Uploading stub...
Running stub...
Stub running...
Writing at 0x0... (2%)
Leaving...

Op het RST knopje gedrukt (lang en kort) maar helemaal 'dood'. Na loskoppelen kabel en opnieuw aansluiten gebeurd er ook niks, geen beeld or whatsoever.

Iemand een hint?

Tnx Jan
Wat ik zo snel zie heb je niet de juiste firmware gepakt, die lijkt voor een andere versie te zijn. Welke je wel moet hebben durf ik zo snel niet te zeggen.

• Rub147
UenJL schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 15:13:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
esptool.js
Connecting...

Crystal is 40MHz
Uploading stub...
Running stub...
Stub running...
Writing at 0x0... (2%)
Leaving...

Iemand een hint?

Tnx Jan
Heb je de firmware voor LilyGo LoRa32 V2.1_1.6 al geprobeerd?

• UenJL
Rub147 schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:34:
[...]

Heb je de firmware voor LilyGo LoRa32 V2.1_1.6 al geprobeerd?
Die heb ik net geflashed met als instelling 'Repeater'. Dat schijnt te werken want device geeft aan dat 'Advert Flood' succesful was.

Ik ben nu bezig met companion App Bluetooth. Dat gaat nog niet goed. Mijn iphone ziet de bluetooth component niet van de LilyGo. Iphone al gereboot en meerdere malen usb disconnect gedaan...

• UenJL
UenJL schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 16:41:
[...]

Die heb ik net geflashed met als instelling 'Repeater'. Dat schijnt te werken want device geeft aan dat 'Advert Flood' succesful was.

Ik ben nu bezig met companion App Bluetooth. Dat gaat nog niet goed. Mijn iphone ziet de bluetooth component niet van de LilyGo. Iphone al gereboot en meerdere malen usb disconnect gedaan...
Gevonden, moest eerst via de meshcore app.
Heb nu een repeater (NL HOV Residenteur) en een Companion draaien... Ben benieuwd.

• Andre_J
De Mesh groeit de laatste tijd razendsnel! Om nu te voorkomen dat er straks problemen ontstaan is team MeshCore er voorstander van om namen van Repeaters, Nodes etc. aan een bepaald format te laten voldoen. Repeaters en dergelijke zullen zo ook makkelijker te indentificeren zijn. Het format zou er dan als volgt uit kunnen zien:

NL-AMS-XXXX
NL-HSL-XXXX

Bij XXX kun je zelf info invullen. Denk bv aan OMNI, YAGI, ROOM, companion, je naam, call etc.

dus: NL - 3 LETTERIGE PLAATSNAAMCODE CODE - ZELF IN TE VULLEN INFO

Op de volgende website is de 3-letterige Nederlandse Plaatsnamenlijst te vinden.
https://service.unece.org/trade/locode/nl.htm

Schaamteloos gekopieerd van het forum daar…. Ik vind het op zich wel zinnig om een soort van standaardisatie te gaan gebruiken.

Bron https://forum.meshcore-ne...owthread.php?tid=2&page=1

[ Voor 4% gewijzigd door Andre_J op 03-01-2026 17:15 ]

• ramonfincken
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:05
Dit is die van mij. Nog met de standaard antenne

NL-036-1321-RP01 🔋

• Andre_J
ramonfincken schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:24:
Dit is die van mij. Nog met de standaard antenne

NL-036-1321-RP01 🔋
Ff je 036 vervangen voor de 3 letters van je plaatsnaam 🤪

• bass1984
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 19-02 22:31
Even dit draadje volgen - jaren geleden met lorawan en arduino geknutselde. Vandaag 2 heltec bordjes besteld en zal me gaan melden.

• ramonfincken
Ja nee sorry echt niemand snapt dat AER almere is ( ALM = almelo ). "onze" kotter heet de AM1 overigens dus dat is dan ook weer anders ...

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
ramonfincken schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 18:54:
Ja nee sorry echt niemand snapt dat AER almere is ( ALM = almelo ). "onze" kotter heet de AM1 overigens dus dat is dan ook weer anders ...
offtopic:
dat is toch een botter?

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Andre_J schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:14:
De Mesh groeit de laatste tijd razendsnel! Om nu te voorkomen dat er straks problemen ontstaan is team MeshCore er voorstander van om namen van Repeaters, Nodes etc. aan een bepaald format te laten voldoen
Ik ben oprecht benieuwd welke problemen dat dan zouden moeten zijn. Dat het bij repeaters handig is onderschrijf ik (ook bij bots overigens, geen idee waar die uithangen)
Repeaters en dergelijke zullen zo ook makkelijker te indentificeren zijn. Het format zou er dan als volgt uit kunnen zien:

NL-AMS-XXXX
NL-HSL-XXXX

Bij XXX kun je zelf info invullen. Denk bv aan OMNI, YAGI, ROOM, companion, je naam, call etc.
Bij meerdere repeaters in een plaats kan het een postcode of wijknaam zijn.
Voor compagnions is een lokatie overbodig want die zijn per definitie mobiel, en een repeater kan dat ook zijn.
De XXXX is leuk bij een call want dat weet je ongeveer wie de beheerder is.

Op de volgende website is de 3-letterige Nederlandse Plaatsnamenlijst te vinden.

Schaamteloos gekopieerd van het forum daar…. Ik vind het op zich wel zinnig om een soort van standaardisatie te gaan gebruiken.

Het heeft wel wat zin, maar los van repeaters hecht ik er weinig waarde aan, zeker als ze ook op de kaart te zien zijn. Daar hecht ik nu meer waarde aan, Middenmeer-Middelstip werkt voor mij ok prima.
Maar mijn repeater heeft inderdaad als sinds begin de NL-PPP-CALL conventie als naam.

• Andre_J
Ik zie ook alleen maar het nut van bij repeaters.
Het komt niet uit mijn hoge hoed, ving het op en poste het hier.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Het opmerkelijke in Nederland is, dat als er meer dan 5 mensen eenzelfde hobby hebben (bijvoorbeeld een oldtimer)
- Er vroeger een vereniging werd opgericht (of een kring)
- er een Bullitin board forum kwam (dat niet werd onderhouden en gehacked)
- Later er een Facebook groep werd opgericht
- Nu er een topic op Tweakers wordt geopend (quilty as charged :P )

En overal heeft iemand een mening, en zolang we die respecteren en niet proberen de anarchie in een stramien te dwingen gaat dat ook prima, want er wordt informatie en kennis gedeeld en informatie en kennis wil vrij zijn.

• ramonfincken
Ja sorry een botter, geen kotter. Alhoewel vroeger een botter OOK een vissersboot was.

en ja, beetje fatsoenlijke naamgeving is tof, maar niet keihard. Die van mij toont land, netnummer, postcode en volgnummer plus dat ie accu heeft.

• Stimpy68
Andre_J schreef op zaterdag 3 januari 2026 @ 17:14:
De Mesh groeit de laatste tijd razendsnel! Om nu te voorkomen dat er straks problemen ontstaan is team MeshCore er voorstander van om namen van Repeaters, Nodes etc. aan een bepaald format te laten voldoen. Repeaters en dergelijke zullen zo ook makkelijker te indentificeren zijn. Het format zou er dan als volgt uit kunnen zien:

NL-AMS-XXXX
NL-HSL-XXXX

Heel goed plan! Heb de naam van mijn repeater ook aangepast.
Ik ben ook zeer voor een soort van standaardisatie. _/-\o_

• Digiduck79
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07-01 09:02
Geweldig toppic. ga hier ook wat mee doen ;-)

Putten zal ook vertegenwoordig gaan worden met een repeater. steentje bijdragen aan de provincie Gelderland.

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Da's altijd de keerzijde van het wonen in de Achterhoek. Hier, omgeving Doetinchem, is het voor zowel Meshcore als Meshtastic doodse stilte. Binnenkort maar eens in duiken om te zien of ik hier in de omgeving zelf een repeater kan opzetten.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
wolly_a schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:11:
Da's altijd de keerzijde van het wonen in de Achterhoek. Hier, omgeving Doetinchem, is het voor zowel Meshcore als Meshtastic doodse stilte. Binnenkort maar eens in duiken om te zien of ik hier in de omgeving zelf een repeater kan opzetten.
MC lijkt bij de oosterburen ook wel wat meer traktie te krijgen, ik zie steeds meer berichten van die kant, en dan zit ik in de randstad.
Waar ik meer tegenaanloop is dat ik het IJsselmeer niet overkom richting de Noordelijke porvincies

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:38
franssie schreef op zondag 4 januari 2026 @ 22:28:
[...]

MC lijkt bij de oosterburen ook wel wat meer traktie te krijgen, ik zie steeds meer berichten van die kant, en dan zit ik in de randstad.
Waar ik meer tegenaanloop is dat ik het IJsselmeer niet overkom richting de Noordelijke porvincies
Jij hebt toch een boot? Hoog tijd om die dedicated met een repeater aan boord op het IJsselmeer te ankeren :+

Maar inderdaad, ik zie de getallen op de Meshcore map alleen maar oplopen, en hier in NL en Duitsland lijkt het nog wat harder te gaan dan de rest. Ik merk dat ik hier op zolder ook steeds makkelijker berichten binnen krijg als ik even een raam open zet. Morgen weer een dagje kantoor (als het weer het toe laat), eens kijken wat er dan allemaal weer binnen gaat komen.

Join het GoT Pulse-Team!

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Denman schreef op zondag 4 januari 2026 @ 23:26:
[...]

Jij hebt toch een boot? Hoog tijd om die dedicated met een repeater aan boord op het IJsselmeer te ankeren :+
<>
haha, ja ik zou een relais aan een RWS boei ergens kunnen hangen - misschien doe ik dat ook nog wel eens in april oid :P

• -Tim-

-Tim-

Ik ben de afgelopen dagen wat aan het knutselen geweest. Ik vind het een leuke hobby, maar ik ga er (voorlopig) niet het dak voor op. Mijn bereik binnen op zolder was teleurstellend, ik denk dat onder andere de zonnepanelen aan de stad-kant niet meehelpen. Ik moest dus de hoogte in, en heb daarvoor een tijdelijke oplossing gebouwd.

Ik woon zo’n 14 km van de stad Groningen. Met Meshtastic ontving ik wel berichten, maar terugzenden lukte niet. Met Meshcore ontvang ik helemaal niets. Op Marktplaats kwam ik een McGill richtantenne (8.5 dbi) tegen en heb daarvoor met 32 mm PVC buis de volgende constructie gemaakt (+ 4 euro zuignappen van Action :))

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32-wujsj9hPog7k2cuWoglrGPxg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c9oXGeaMAyV2CUc14KYJY2Cv.jpg?f=fotoalbum_large

Alles moet nog verlijmd worden en de 'hoek-arm' moet ik nog iets inkorten. Door sneeuw en stormachtig weer heb ik de constructie nog niet durven te testen, maar ik heb net wel even met de hand de mast vastgehouden om net boven de nok van m'n huis te komen.

En het resultaat lijkt er te zijn (echt heel korte test, kreeg lamme arm). Binnenkort maar eens de constructie afmaken (met valbeveiliging ;)). Als dit werkt kan ik hopelijk goed bijdragen in het Noorden van Nederland.

• ramonfincken
welke antenne is het precies? Hoe heb je bepaald welke richting je wilde mikken?

• -Tim-

-Tim-

ramonfincken schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:34:
welke antenne is het precies? Hoe heb je bepaald welke richting je wilde mikken?
Antenne + N male naar SMA op Heltec V4 in deze waterproof case (had ik nog liggen).

Ik merkte dat een goede antennekabel heel dik is, dus heb er voor gekozen de microcontroller ook op de mast te installeren, om vervolgens met een (platte) usb kabel het dakraam door te voeren. In de vensterbank leg ik dan een Xiaomi powerbank, die via pass-through charging gelijk als een soort UPS functioneert.

De richting is richting Groningen stad. Stralingshoek van de antenne was geloof ik 68 graden, daarmee heb ik wat buffer. Als ik de boel af heb, en hem preciezer stel, kan ik als het goed is zo de stad + het dorp van m'n ouders bereiken.

[ Voor 11% gewijzigd door -Tim- op 05-01-2026 10:40 ]

• TheDutchChief
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-02 21:15
Digiduck79 schreef op zondag 4 januari 2026 @ 18:15:
Geweldig toppic. ga hier ook wat mee doen ;-)

Putten zal ook vertegenwoordig gaan worden met een repeater. steentje bijdragen aan de provincie Gelderland.
Kijken of we vanuit Nijkerk kunnen contacten. Is wel een behoorlijke afstand.

• stormfly
@-Tim- leuke update, ik had het al eerder geschreven: McGill antennes stellen niet teleur ;-)

Mijn setup is ook live, heb een T-Echo als Companion en ben echt verbaasd over hoe goed het werkt. Door het eInkt scherm heerlijk lange batterij duur van ik gok 3 dagen, sinds gisteren pas echt in duurtest met timestamps.

Mijn 18650 batterijen houders moeten nog binnenkomen en dan hang ik aan mijn repeater een battery backup. Ben zelf wel blij met de RS232 verbinding naar letsmesh.net waardoor je grafieken kan uitlezen. Als de stroom ooit uitvalt dan zal hij daarna nog als standalone repeater draaien. Ik heb twee 868Mhz antennes in een mastje, misschien maak ik wel een tweede solar repeater tzt. Voor nu ga ik uit van de overheids regel 72 uur moet je kunnen overbruggen zonder stroom :9 en zo lang blijft mijn repeater in de lucht.

Iemand al ondergesneeuwd solar repeaters uit zien vallen deze dagen?

Je kan hier de observers bekijken
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Wat er verder nog binnen gaat komen is:
  • Heltec v4 repeater
  • Sysmocom 868MHz cavity als combinatie voor de Heltec v4
  • Heltec v4 Companion op accu voor familie
  • RAK4631 unit omdat ik denk dat die het qua RF net wat beter doen en een beter PCB ontwerp/layout hebben, netjes een metalshield etc.
  • WishMesh creditcard companion for de fun
Wat er terug gaat naar Amzon is de T-Deck Plus, dat is gewoonweg niet mijn device. Ik ben meer van de App generatie.

• Omega
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-02 03:44
Voor zij die tot dusver terughoudend zijn geweest met Meshcore omdat de app niet open source was heb ik goed nieuws, er is nu een open source app in ontwikkeling genaamd meshcore-open, deze is nog in alpha maar werkt naar mijn ervaring vrijwel feilloos. Het is nog niet beschikbaar in de app store, je zal het moeten sideloaden op je Android.

Ook is mede tweaker @Skinkie begonnen met de ontwikkeling van PyMeshCoreGUI voor op de desktop, hij zoekt contributors.

• -Tim-

-Tim-

Omega schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:23:
Voor zij die tot dusver terughoudend zijn geweest met Meshcore omdat de app niet open source was heb ik goed nieuws, er is nu een open source app in ontwikkeling genaamd meshcore-open, deze is nog in alpha maar werkt naar mijn ervaring vrijwel feilloos. Het is nog niet beschikbaar in de app store, je zal het moeten sideloaden op je Android.

Ook is mede tweaker @Skinkie begonnen met de ontwikkeling van PyMeshCoreGUI voor op de desktop, hij zoekt contributors.
Ik las jullie threads op Reddit inderdaad al. Grappig dat Nederland zo goed vertegenwoordigd is in de (nog kleine) community. Het is mij als relatieve nieuwkomer allemaal nog wel vrij onduidelijk hoe MeshTastic en MeshCore zich precies ontwikkelen.

MeshTastic wordt ontwikkeld door mensen die graag hun merk op producten zetten, om zo hun ontwikkelingen te ondersteunen; en MeshCore doet dat via closed-source apps? Komt het daar ongeveer op neer? Als jullie open source werk goed geadopteerd wordt, is dan alles binnen MeshCore ook open source? Staat de kartrekker van het project daar positief tegenover?

• Omega
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 07-02 03:44
-Tim- schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 14:28:
[...]

Ik las jullie threads op Reddit inderdaad al. Grappig dat Nederland zo goed vertegenwoordigd is in de (nog kleine) community. Het is mij als relatieve nieuwkomer allemaal nog wel vrij onduidelijk hoe MeshTastic en MeshCore zich precies ontwikkelen.

MeshTastic wordt ontwikkeld door mensen die graag hun merk op producten zetten, om zo hun ontwikkelingen te ondersteunen; en MeshCore doet dat via closed-source apps? Komt het daar ongeveer op neer? Als jullie open source werk goed geadopteerd wordt, is dan alles binnen MeshCore ook open source? Staat de kartrekker van het project daar positief tegenover?
Het was mij ook opgevallen dat Nederlanders net zoals de Britten zeer actief op de Mesh zijn. Hier in Groningen is men over de afgelopen weken grotendeels overgestapt van Meshtastic naar Meshcore. Ik was zoals andere mensen zelf terughoudend omdat de grafische front-ends allemaal proprietary waren.

Het enige dat momenteel niet open source is (was) aan Meshcore dat waren de grafische front-ends zoals de Android, iOS apps en de GUI voor grafische mesh-devices. De firmware van de apparaten is volledig open source.

In het geval van Meshcore lijkt er een enkele persoon te zijn die de Android/iOS app en GUI interface voor onder andere de T-Deck heeft ontwikkeld, en deze persoon probeert hier commercieel aan te verdienen door basisfunctionaliteit die vrij beschikbaar is in de firmware achter een betaalmuur te plaatsen in zijn apps.

Ik vind het een vieze streek, dat iemand zich op zo'n manier in een open source project wurmt om er centen uit te trekken, dit heeft de adoptie van Meshcore behoorlijk in de weg gezeten. Ik denk dat de proprietary apps volledig worden weggeconcurreerd dit jaar door de open source alternatieven die in de afgelopen weken zijn opgekomen. Het enige dat we nog missen is een open source GUI voor de T-Deck en soortgelijke apparaten.

[ Voor 5% gewijzigd door Omega op 06-01-2026 15:05 ]

• wolly_a
  • Niet online
Ben een beetje aan het zoeken naar hardware om een repeater op te zetten. Zoals eerder gezegd was is het hier in de Achterhoek nog een blinde vlek. Wat is een beetje geschikte hardware voor een repeater? Ik heb een Heltec V3 liggen om mee te spelen, maar die heeft ook niet echt een bijzondere antenne. Is er betere hardware voor een redelijk prijsje om een repeater mee op te zetten?

• -Tim-

-Tim-

wolly_a schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:15:
Ben een beetje aan het zoeken naar hardware om een repeater op te zetten. Zoals eerder gezegd was is het hier in de Achterhoek nog een blinde vlek. Wat is een beetje geschikte hardware voor een repeater? Ik heb een Heltec V3 liggen om mee te spelen, maar die heeft ook niet echt een bijzondere antenne. Is er betere hardware voor een redelijk prijsje om een repeater mee op te zetten?
Ik weet niet in welke form-factor/case je die Heltec hebt, maar kan je niet beter daar een mooie antenne voor kopen en dan een mooie kant-en-klare companion device er bij aanschaffen?

Ik heb twee Heltec V4, eentje als repeater en eentje als companion. Maar zodra ik mijn Meshpocket binnen heb zet ik die v4 companion ook over naar een repeater.

• wolly_a
  • Niet online
-Tim- schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:21:
[...]

Ik weet niet in welke form-factor/case je die Heltec hebt, maar kan je niet beter daar een mooie antenne voor kopen en dan een mooie kant-en-klare companion device er bij aanschaffen?

Ik heb twee Heltec V4, eentje als repeater en eentje als companion. Maar zodra ik mijn Meshpocket binnen heb zet ik die v4 companion ook over naar een repeater.
Ik denk dat ik het in een slagvast en waterdicht doosje ga maken. Ik heb nu nog geen directe mogelijkheid om de repeater echt buiten aan een mast te maken, maar ik ben me aan het oriënteren op een zendlicentie en dan zal er waarschijnlijk iets van een mastje komen. Dus om daar alvast op voor te sorteren, wordt het alvast een geschikte behuizing.

Ik heb zelf een Heltec V3. Wat is het verschil tussen een V3 en V4? Wat ik lees is er alleen verschil in vermogen, maar meer vermogen moet ook in verhouding staan met de ontvangstmogelijkheden van het apparaat.

Zijn er suggesties voor een goede antenne om aan het geheel te monteren? Ik zie bij tante Ali dat er een wereld aan antennes is in allerlei prijsklassen.

Met het opzetten van een repeater hier bereik ik vast geen repeaters die verderop liggen. Hoe gaat dat in zijn werk? In dat geval zal er koppeling zijn/ontstaan met het verdere netwerk dat elkaar wel kan bereiken.

• -Tim-

-Tim-

wolly_a schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 20:29:
[...]

Ik denk dat ik het in een slagvast en waterdicht doosje ga maken. Ik heb nu nog geen directe mogelijkheid om de repeater echt buiten aan een mast te maken, maar ik ben me aan het oriënteren op een zendlicentie en dan zal er waarschijnlijk iets van een mastje komen. Dus om daar alvast op voor te sorteren, wordt het alvast een geschikte behuizing.

Ik heb zelf een Heltec V3. Wat is het verschil tussen een V3 en V4? Wat ik lees is er alleen verschil in vermogen, maar meer vermogen moet ook in verhouding staan met de ontvangstmogelijkheden van het apparaat.

Zijn er suggesties voor een goede antenne om aan het geheel te monteren? Ik zie bij tante Ali dat er een wereld aan antennes is in allerlei prijsklassen.

Met het opzetten van een repeater hier bereik ik vast geen repeaters die verderop liggen. Hoe gaat dat in zijn werk? In dat geval zal er koppeling zijn/ontstaan met het verdere netwerk dat elkaar wel kan bereiken.
Even uit mijn hoofd. Een v4 heeft meer vermogen, maar of dat zinnig is weet ik zo niet. Volgens mij zijn er veel tevreden gebruikers van de v3. Verder zit er op de V4 nog een batterij + solar aansluiting, wat natuurlijk ook mooi genomen is voor een (buiten)repeater.

Dit is misschien een goede link om je te orienteren op antennes. Ik heb 2x de GIZONT 17cm maar daarmee kwam ik in mijn dorp niet zo ver (1 node thuis, 1 node in de auto).

McGill is zo ver ik weet een hele goede aanbieder. Die lijken nu best goede aanbiedingen te hebben, al komt er nog wel BTW + shipping uit de UK bij.

Houdt er rekening mee dat je op AliExpress niet per ongeluk een antenne koopt die voor 868 én 915 MHz is getuned, en uiteindelijk dus voor beide brak gaat werken.

[ Voor 4% gewijzigd door -Tim- op 06-01-2026 20:34 ]

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:06
De RAK is als repeater populair. Met name in het bruik icm een solar panel en batterij. Ivm het lage verbruik.

[ Voor 8% gewijzigd door NielsvdBeek op 07-01-2026 07:48 ]

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

• ramonfincken
Maar je mag toch maar op twintig decibel zenden? Dan maakt de versie niet uit of maak ik een denkfout?

• stormfly
ramonfincken schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 22:05:
Maar je mag toch maar op twintig decibel zenden? Dan maakt de versie niet uit of maak ik een denkfout?
27dBm == 500mW

https://wetten.overheid.nl/BWBR0036378/2025-07-01
code:
1
2
3
H4
869,400 – 869,650 MHz
500 mW e.r.p.

• stormfly
NielsvdBeek schreef op dinsdag 6 januari 2026 @ 21:24:
De RAK is als repeater populair. Ivm gebruik icm een solar panel en batterij. Ivm het lage verbruik
Nou Niels niet alleen vanwege het lage verbruik, want dat hebben veel nRF printjes. Maar vooral omdat ze het RF (radio) gedeelte beter bouwen dan een Heltec. Dat heb ik met Helium mining ook gezien, RAK was super solid en Heltec had een aantal hardware versies nodig om in de buurt te komen. Ook ik heb wat Heltec's besteld voor MeshCore, het doet wat het doet. Ik ben van mening dat RAK betere RF engineers heeft en firsttime right zit qua ontwerp.

Hieronder een mooi voorbeeld van een vergelijking, van de week ook in de Telgram kanalen iemand die met een RAK verbinding had en met een Heltec op dezelfde locatie niet @ikbenjoeri Hopelijk gaat jouw Seed Pro Solar een beter resultaat geven op jouw locatie dan de Heltec, benieuwd naar het resultaat.

https://github.com/meshco...9#issuecomment-3717219264

Deze link bevat een vergelijking van een RAK, en twee Heltecs waarbij er een PR op GitHub is voor het anders aansturen van de LNA in de V4. Of het erg veel uitmaakt ben ik nog niet helemaal zeker van, de resultaten zijn marginaal. Maar als je deze PR leest en toetst in AI dan klinkt zijn aanpassing wel plausibel.

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 07:06
stormfly schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:30:
[...]

Nou Niels niet alleen vanwege het lage verbruik, want dat hebben veel nRF printjes. Maar vooral omdat ze het RF (radio) gedeelte beter bouwen dan een Heltec. Dat heb ik met Helium mining ook gezien, RAK was super solid en Heltec had een aantal hardware versies nodig om in de buurt te komen. Ook ik heb wat Heltec's besteld voor MeshCore, het doet wat het doet. Ik ben van mening dat RAK betere RF engineers heeft en firsttime right zit qua ontwerp.

Hieronder een mooi voorbeeld van een vergelijking, van de week ook in de Telgram kanalen iemand die met een RAK verbinding had en met een Heltec op dezelfde locatie niet @ikbenjoeri Hopelijk gaat jouw Seed Pro Solar een beter resultaat geven op jouw locatie dan de Heltec, benieuwd naar het resultaat.

https://github.com/meshco...9#issuecomment-3717219264

Deze link bevat een vergelijking van een RAK, en twee Heltecs waarbij er een PR op GitHub is voor het anders aansturen van de LNA in de V4. Of het erg veel uitmaakt ben ik nog niet helemaal zeker van, de resultaten zijn marginaal. Maar als je deze PR leest en toetst in AI dan klinkt zijn aanpassing wel plausibel.
Ik meende te lezen dat de esp gebaseerde boards meer verbruiken :

The primary difference when comparing ESP32-based hardware (like Heltec V3) with RAK Wireless hardware (like RAK4631) for running Meshcore firmware is the power consumption: RAK boards, which are based on the nRF52 chip, are significantly more power-efficient than ESP32 boards.
Head-to-Head

Feature ESP32-based Boards (e.g., Heltec V3) vs RAK Wireless Boards (e.g., RAK4631)
Power Consumption
Chipset ESP32 series (e.g., ESP32-S3) High (e.g., a 3000mAh battery lasts ~36 hours)

nRF52 series (e.g., nRF52840) Very Low (e.g., a 3000mAh battery lasts ~1 week)

Maar goed het is dus zowiezo een betere keuze een RAK

[ Voor 3% gewijzigd door NielsvdBeek op 07-01-2026 07:47 ]

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

• stormfly
NielsvdBeek schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:45:
[...]

The primary difference when comparing ESP32-based hardware (like Heltec V3) with RAK Wireless hardware (like RAK4631) for running Meshcore firmware is the power consumption: RAK boards, which are based on the nRF52 chip, are significantly more power-efficient than ESP32 boards.
Head-to-Head

Feature ESP32-based Boards (e.g., Heltec V3) RAK Wireless Boards (e.g., RAK4631)
Power Consumption High (e.g., a 3000mAh battery lasts ~36 hours) Very Low (e.g., a 3000mAh battery lasts ~1 week)
Chipset ESP32 series (e.g., ESP32-S3) nRF52 series (e.g., nRF52840)

Ja dat klopt ook zeker! Die nRF52 zit ook weer in een Heltec T114 en wordt op meer plaatsen gebruikt, dat is niet iets unieks voor RAK, ter aanvulling.

• Psycho_Mantis
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:52

Psycho_Mantis

Wow. So Amaze.

NielsvdBeek schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:45:
[...]

Head-to-Head

Feature ESP32-based Boards (e.g., Heltec V3) vs RAK Wireless Boards (e.g., RAK4631)
Power Consumption
Chipset ESP32 series (e.g., ESP32-S3) High (e.g., a 3000mAh battery lasts ~36 hours)

nRF52 series (e.g., nRF52840) Very Low (e.g., a 3000mAh battery lasts ~1 week)

Ik heb het al vaker geroepen in dit topic. Maar je kan ESP boards ook prima zuinig laten lopen.
De officiële firmware maakt geen gebruik van de sleep mogelijkheid van de chip, dus daarom is hij na een dag zo goed als leeg.

Met deze firmware haal je wel ineens een stuk langer:
https://github.com/IoTThinks/EasySkyMesh/releases
Vergeet niet "powersaving on" in te schakelen via de CLI.

• bass1984
@wolly_a Ik zit redelijk in de buurt en wacht op mijn bordjes die onderweg zijn - ETA was gisteren :). Zijn er 2 dus ik zal ook een repeater opzetten. Ergens beginnnen en anders kunnen we elkaar pingen.

• stormfly
Psycho_Mantis schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 11:22:
[...]

Ik heb het al vaker geroepen in dit topic. Maar je kan ESP boards ook prima zuinig laten lopen.
De officiële firmware maakt geen gebruik van de sleep mogelijkheid van de chip, dus daarom is hij na een dag zo goed als leeg.

Met deze firmware haal je wel ineens een stuk langer:
https://github.com/IoTThinks/EasySkyMesh/releases
Vergeet niet "powersaving on" in te schakelen via de CLI.
Check, en dit zit gegarandeerd in de nieuwe uit te komen versie 1.12.0 want ze benoemen het al in de configuratie handleiding. En voor de mensen die er op wachten: dus ook al in de nightly builds van de aankomende 1.12.0

• bass1984
Dit is ook vaak het principe van LoraWan - je programmeerde dan een deep sleep cycle waardoor je effectief enkel een paar bytes verstuurde om X minuten.

[ Voor 3% gewijzigd door bass1984 op 07-01-2026 12:07 ]

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
Zit zo een beetje mee te lezen maar ik heb er werkelijk geen verstand van?

Is dit net zo iets als vroeger het 27mc bakkie?

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

bie100 schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 12:34:
Zit zo een beetje mee te lezen maar ik heb er werkelijk geen verstand van?

Is dit net zo iets als vroeger het 27mc bakkie?
Lees dan eerst de TS eens door voordat je vraagt wat dit nou eigenlijk is. De eerste alinea legt het nota bene al uit. Dan kunnen we in het topic gewoon babbelen over de techniek etc.

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 07-01-2026 13:04 ]

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Nu online
_ferry_ schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:03:
[...]

Lees dan eerst de TS eens door voordat je vraagt wat dit nou eigenlijk is. De eerste alinea legt het nota bene al uit. Dan kunnen we in het topic gewoon babbelen over de techniek etc.
Oke gelezen sorry voor mijn vraag zal niet meer gebeuren mijn nederige excuus er voor

• -Tim-

-Tim-

-Tim- schreef op maandag 5 januari 2026 @ 10:25:
Ik ben de afgelopen dagen wat aan het knutselen geweest. Ik vind het een leuke hobby, maar ik ga er (voorlopig) niet het dak voor op. Mijn bereik binnen op zolder was teleurstellend, ik denk dat onder andere de zonnepanelen aan de stad-kant niet meehelpen. Ik moest dus de hoogte in, en heb daarvoor een tijdelijke oplossing gebouwd.

Ik woon zo’n 14 km van de stad Groningen. Met Meshtastic ontving ik wel berichten, maar terugzenden lukte niet. Met Meshcore ontvang ik helemaal niets. Op Marktplaats kwam ik een McGill richtantenne (8.5 dbi) tegen en heb daarvoor met 32 mm PVC buis de volgende constructie gemaakt (+ 4 euro zuignappen van Action :))

[Afbeelding]

Alles moet nog verlijmd worden en de 'hoek-arm' moet ik nog iets inkorten. Door sneeuw en stormachtig weer heb ik de constructie nog niet durven te testen, maar ik heb net wel even met de hand de mast vastgehouden om net boven de nok van m'n huis te komen.

En het resultaat lijkt er te zijn (echt heel korte test, kreeg lamme arm). Binnenkort maar eens de constructie afmaken (met valbeveiliging ;)). Als dit werkt kan ik hopelijk goed bijdragen in het Noorden van Nederland.
Ongerelateerd aan LoRa communmicatie, maar zag vanmorgen deze post op Reddit. Dan maak ik me stieken toch wat meer zorgen over mijn dakraaminstalletie :P

Dus wat zou nu de volgende stap zijn dan? Op termijn toch maar op de schoorsteen installeren? Wat komt er bij zoiets kijken? Kwestie van valbeveiliging huren en door het dakraam het dak op?

• duvekot
-Tim- schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 13:58:
[...]

Ongerelateerd aan LoRa communmicatie, maar zag vanmorgen deze post op Reddit. Dan maak ik me stieken toch wat meer zorgen over mijn dakraaminstalletie :P

Dus wat zou nu de volgende stap zijn dan? Op termijn toch maar op de schoorsteen installeren? Wat komt er bij zoiets kijken? Kwestie van valbeveiliging huren en door het dakraam het dak op?
Lange paal aan de zijgevel van je huis die je gecontroleerd kan laten zakken/kantelen zodat je er prima bij kan vanaf de grond. Net zoals ze standalone doen met beveiliging cameras op hoge palen. Dus een draaibaar punt op de muur en paal op bijvoorbeeld 1.5m van de grond. Dan een paal lang genoeg om boven je dak uit te komen en dan kan je met die anderhalve meter aan de korte kant van de "hevel" de paal rechtop zetten en weer neer laten. Gewoon met wat touw en en katrolletje bijvoorbeeld. Als die eenmaal rechtop staat kan je de onderkant klemvast zetten en eventueel een 3de ankerpunt op 2m voor extra veiligheid zodat niet iedereen het makkelijk kan loshalen zonder een ladder.

Dan hoef je nooit het raam uit te klimmen en het dak op als je er wat aan moet aanpassen.

Dit idee heb ik ook al een tijdje (met dan maar meteen een ADS-b antenne en een AIS antenne en een weerstation en dan nu LoRa Meshcore antenne er bij) ... Maar nog geen tijd en ruimte gehad om dit uit te voeren. Voeding en netwerk door de buis er bij naar boven en ook wel handig om iets te doen met aarding voor de bliksem :+

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23-02 13:30
ik heb mijn nieuwe heltec v3 een paar dagen niet gebruikt, maar krijg n met geen mogelijkheid meer BT verbinding op tussen mijn iphone en t apparaat. heb de stappen al een paar keer gevolgd qua " vergeten apparaat" herstarten e.t.c. maar niets lijkt te werken. meer mensen deze ervaring?

Edit: ik had deze post 1 uur geleden moeten maken, schijnt dat die noodzakelijk was om het weer te laten werken want nu werkt het weer :+

[ Voor 19% gewijzigd door Reloader op 08-01-2026 11:52 ]

• RikvE
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 23-02 22:26
Ik ga ook beginnen met wat LoRa radio's (Helltec V4, Wio Tracker L1 (pro)) op MeshCore als aanvulling op mijn noodpakket. Als ik na wat testen merk dat het zijn rol kan vervullen ga ik de naaste famile voorzien van hardware zodat ik ze wanneer nodig ook daadwerkelijk kan bereiken.

Ik zie dat er in omgeving leiden al flink wat repeaters zijn. Mogelijk na wat testen nog wat solar repeaters in de omgeving plaatsen om het netwerk hier te verstevingen.

Andere mensen uit de omgeving hier aanwezig die me zouden adviseren?

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
RikvE schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 11:58:

Ik zie dat er in omgeving leiden al flink wat repeaters zijn. Mogelijk na wat testen nog wat solar repeaters in de omgeving plaatsen om het netwerk hier te verstevingen.
Zou ik in mijn regio ook wel willen doen, maar ik vrees voor diefstal en vandalisme.

Liege, liege, liegebeest!

• bass1984
Bordjes binnen en de repeater + companion opgezet - test channel aangemaakt maar berichten blijven bij: Heard 1 repeat. Mijn aanname is dat deze berichten (nog) niet verder opgepikt worden. Zie je overige test berichten enkel als ze een "roomserver" bereiken?

• -Tim-

-Tim-

Liegebeest schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:57:
[...]

Zou ik in mijn regio ook wel willen doen, maar ik vrees voor diefstal en vandalisme.
Misschien ter inspiratie Avenger 2.0 in "LORA Mesh Radio - Meshtastic Meshcore | COM zonder Internet" Maar dan in iets wat nog minder van waarde lijkt, bijvoorbeeld zoiets of een vogelhuisje?
Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste