LORA Mesh Radio - Meshtastic Meshcore | COM zonder Internet

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• MrBreaker
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:13
Cave_Boy schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 09:56:
Ik heb mijn Heltec V3 voorzien van de Heltec V3 Meshcore software. Moet zeggen dat ik de webflasher samen met de USB instellingen die je kunt instellen erna erg gemakkelijk.
...
En als ik deze in repeater optie zet dan kan ik met mijn T deck er wel mee connecten toch?
Die hoogte is lekker. Heb je na het flashen ook je repeater geconfigureerd (via dezelfde website) en zo ja ook de juiste settings gekozen voor MeshCore? UK narrow 62,5 Mhz 8,8 enz.?

Als je een "Advert" doet moet je relatief snel verkeer voorbij zien komen (zeker binnen 6 uur).

En ja MeshCora kan op de SenseCAP Solar Node P1-Pro for Meshtastic.

You may enlighten me!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:23
MrBreaker schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:40:
[...]

Die hoogte is lekker. Heb je na het flashen ook je repeater geconfigureerd (via dezelfde website) en zo ja ook de juiste settings gekozen voor MeshCore? UK narrow 62,5 Mhz 8,8 enz.?

Als je een "Advert" doet moet je relatief snel verkeer voorbij zien komen (zeker binnen 6 uur).

En ja MeshCora kan op de SenseCAP Solar Node P1-Pro for Meshtastic.
O nee die bandaanpassing heb ik niet gedaan. Straks even nalopen.
Alleen als ik op de map kijk via de website zie ik allemaal verschillende frequenties?

• MrBreaker
Cave_Boy schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 10:52:
[...]

O nee die bandaanpassing heb ik niet gedaan. Straks even nalopen.
Alleen als ik op de map kijk via de website zie ik allemaal verschillende frequenties?
Deze instellingen moet je maken in je repeater en je T-Deck:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2319374/0#overgangmtnaarmc

You may enlighten me!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:20
Cave_Boy schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 09:56:
Ik heb mijn Heltec V3 voorzien van de Heltec V3 Meshcore software. Moet zeggen dat ik de webflasher samen met de USB instellingen die je kunt instellen erna erg gemakkelijk.
Aangezien ik op een beetje hoogte woon (ongeveer 33M) en ik een buitenantenne gokte ik op de repeater optie. Ik heb zelf ook nog een Liligo T deck (inmiddels ook gemakkelijk van andere firmware voorzien). Snap alleen nog niet hoe ik gemakkelijk andere kan zien. (nog niet werkend). Misschien dat het in moet werken?
Zat er wel al aan te denken om de Heltec om te zetten / verbouwen naar een buiten apparaat zonder dat deze eigenlijk nog stroom nodig heeft. Nu zag ik ook een paar keer deze langskomen: https://www.seeedstudio.c...TjStsSct_Ew-0PlBhkn6aIrxM kan hier ook Meshcore op? En als ik deze in repeater optie zet dan kan ik met mijn T deck er wel mee connecten toch?
Mooi! Waar woon je ongeveer? In Brabant hebben wij een aantal hoge repeaters die redelijk dekken.
Andere mensen zien op de T-Deck gebeurt wanneer deze een advert doen die jij ontvangt. In een advert zit bijv. een locatie, publieke sleutel (voor encryptie) en naam. Wanneer je een repeater of contact discovered moet je hem toevoegen aan je contacts om rechtstreeks te kunnen communiceren.

De SenseCAP is een zeer mooi apparaatje; deze heb ik ook!
Er kan zeker MeshCore op bij mij draait ie al een dag of 3.
Kies wel de Pro want het verschil in prijs ben je zo kwijt aan de 18650’s :)

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:06
Patrock schreef op woensdag 31 december 2025 @ 09:19:
Ik had gisteravond binnen een uur 350 contacten (max) in de lijst staan, door de auto-add. En zie veel berichten binnen komen op #gelderland en #public met >10 hops.
Auto add uitzetten in ieder geval ;-)
Hoe moet je omgaan met de contacts / krijg je zichtbaar wat zero-hops zijn? als ik op de kaart kijk zie ik van duitsland tot belgie een band met gebruikers, maar bijna niets in de buurt.
Als je niks in de buurt ziet, tja, dan is dat op dit moment blijkbaar zo helaas.
Het lijkt me ook leuk om aan home-assistant te knopen, maar dan kun je geen repeater opzetten?
of moet je dan debug firmware uploaden met mqtt > zodat je de berichten in home assistant zichtbaar kunt maken? Beetje het idee techspeeltuin / analyzer.letsme
Ik zit ook te kijken naar een koppeling met HA, dat is gebaseerd op een companion gekoppeld aan HA (https://meshcore-dev.github.io/meshcore-ha/). Is nog even toekomst muziek voor mij.
Een repeater opzetten lijkt mij sowieso handig, zeker omdat je al aan geeft dat je niks in de buurt ziet.

• Stimpy68
@Krysa Die SenseCap Pro, je draait m nu een dag of 3, gezien de weeromstandigheden, al een klein idee wat het zonnepaneel en batterijen doen?

• Cave_Boy
Krysa schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:04:
[...]

Mooi! Waar woon je ongeveer? In Brabant hebben wij een aantal hoge repeaters die redelijk dekken.
Andere mensen zien op de T-Deck gebeurt wanneer deze een advert doen die jij ontvangt. In een advert zit bijv. een locatie, publieke sleutel (voor encryptie) en naam. Wanneer je een repeater of contact discovered moet je hem toevoegen aan je contacts om rechtstreeks te kunnen communiceren.

Purmerend. Daar zijn enkele repeaters zag ik. Sommige ook al even uit?

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:16
Ook hier steeds enthousiaster over MeshCore.
Voorheen allen wat gespeeld met Meshtastic maar daar kwam zeer weinig binnen.

Nu op zolder een Heltec gewoon los liggen met de standaard antenne als repeater, en een T1000 als client.
Ik kan nu probleemloos berichten ontvangen en zenden.

• Cave_Boy
Ik ben nu aan het gluren naar de SenseCAP Solar Node P1-Pro.
Als ik de specificaties bekijk zit er al GPS en batterij in.
Alleen bij de extra's kan ik nog voor $10 ook een GLNSS module erbij doen.
Past die erin? Wordt die erin gedaan? Weet iemand daar meer over?

• michiel_
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Ik ben ook overgestapt op meshcore, en het noorden van het land lijkt zich nu ook te vullen met repeaters.

Ik heb een repeater boven het dak geplaatst. Ik ontvang berichten van tientallen kilometers weg, maar verzenden gaat lastig. De dichstbijzijnde repeater is 3km verderop en die bereik ik sporadisch. De keer dat een trace path wel lukte, kreeg ik een signaal van -0.75dB op die 3km afstand. (Signaal van m'n companion naar m'n repeater 12.25dB)

Mijn setup is:Dit systeem houdt het het met een 1000mah cel prima 24/7 vol op deze donkere dagen.

De antenne is van amazon (https://www.amazon.nl/dp/B09B8NX27X). Heb ik onredelijke verwachtingen van deze antenne? Wat voor apparaten hebben de mensen die ik tientallen kilometers verderop kan horen? Of is dat omdat ze hoger konden plaatsen?

Foto van m'n huidige setup:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Nn-wDh3njIgxonNjOfL02dJzKAQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hKcfMdpReJSDUg9R0AzRhHAi.jpg?f=fotoalbum_medium

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:27
michiel_ schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 12:51:
Ik ben ook overgestapt op meshcore, en het noorden van het land lijkt zich nu ook te vullen met repeaters.

Ik heb een repeater boven het dak geplaatst. Ik ontvang berichten van tientallen kilometers weg, maar verzenden gaat lastig. De dichstbijzijnde repeater is 3km verderop en die bereik ik sporadisch. De keer dat een trace path wel lukte, kreeg ik een signaal van -0.75dB op die 3km afstand. (Signaal van m'n companion naar m'n repeater 12.25dB)

Mijn setup is:Dit systeem houdt het het met een 1000mah cel prima 24/7 vol op deze donkere dagen.

De antenne is van amazon (https://www.amazon.nl/dp/B09B8NX27X). Heb ik onredelijke verwachtingen van deze antenne? Wat voor apparaten hebben de mensen die ik tientallen kilometers verderop kan horen? Of is dat omdat ze hoger konden plaatsen?

Foto van m'n huidige setup:
[Afbeelding]
Ik zou je connector nog met vulkaniserend tape inpakken. Je kan een antenne eigenlijk alleen uitsluiten met een VNA meet-tool. Metalen mast? Lijkt er wel goed uit te zien, tx power waarde gecontroleerd?

Ja het kan zijn dat jij wel een hoge flat locatie kan horen en zij jou niet doordat er nog iets mis gaat in je RF.

[ Voor 3% gewijzigd door stormfly op 01-01-2026 13:08 ]

• MrBreaker
@Heronimo
https://gathering.tweaker...message/84145900#84145900
Heb je daar toevallig meer info over?

You may enlighten me!

• Krysa
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:20
Stimpy68 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:15:
@Krysa Die SenseCap Pro, je draait m nu een dag of 3, gezien de weeromstandigheden, al een klein idee wat het zonnepaneel en batterijen doen?
Ik had een andere en heb deze nu opgehangen omdat het wat mooier laat monteren.

De accu’s waren nog niet binnen, want ik dacht een Pro gekocht te hebben. Ze zijn eigenlijk wel steady de accu’s maar ik moet zeggen dat ik 0 activiteiten op de repeater heb. Heb weinig in LOS en val daarom een beetje buiten de mesh. Ik wil graag in Udenhout iets proberen op de oude silo of een ander hoog punt.

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:21

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Stimpy68 schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:12:
[...]
Ik zit ook te kijken naar een koppeling met HA, dat is gebaseerd op een companion gekoppeld aan HA (https://meshcore-dev.github.io/meshcore-ha/). Is nog even toekomst muziek voor mij.
Een repeater opzetten lijkt mij sowieso handig, zeker omdat je al aan geeft dat je niks in de buurt ziet.
Heb de LiliGo t3s3 weer geflashed naar repeater. Deze staat nu op de eerste verdieping bij het raam.
Moet nog een waterdichte behuizing maken / goede antenne vinden voor iets buiten. Of zou dit ook zonder problemen binnen op zolder in de nok kunnen hangen? puur houten platen / dakpakken.

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:13
Patrock schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 14:09:
[...]

Heb de LiliGo t3s3 weer geflashed naar repeater. Deze staat nu op de eerste verdieping bij het raam.
Moet nog een waterdichte behuizing maken / goede antenne vinden voor iets buiten. Of zou dit ook zonder problemen binnen op zolder in de nok kunnen hangen? puur houten platen / dakpakken.
Dat zal wellicht iets dempen, maar ik zou dat eerst proberen. Je kan er makkelijk bij en het hangt uit de regen/wind/zon, dat is ook wat waard. Als de ontvangst tegenvalt, kan je altijd nog even testen of het buiten beter werkt.

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:30

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

stormfly schreef op maandag 29 december 2025 @ 09:18:
Moet toch maar een keuze maken tussen observer modus en de website voeden, dat werkt alleen via USB-C serieel naar een linuxserver.

code:
1
curl -fsSL https://raw.githubusercontent.com/Cisien/meshcoretomqtt/main/install.sh | bash

@dylan111111 als je een T114 of een Heltec V4 via USB-C aansluit vanwege de seriele output, dan is dat waarschijnlijk ook direct de voeding? Het mooiste zou zijn als de stroom wegvalt en de 230V UPS leeg is en de Pi valt uit, dat de HeltecV4/T114 dan overschakelt naar de Li-ION accu output. Misschien is het antwoord wel dat ik de Li-ION batterijen direct aan de T114/HeltecV4 zou moeten koppelen? En de solarmodule D even op de plank moet laten liggen als ik de Observer feed als prioriteit stel en 72 uur op accu zou willen draaien.
Nog even over die Pi benodigdheid om een observer te draaien voor https://analyzer.letsmesh.net/

Was je er al van op de hoogte dat je de observer ook direct op de Heltec V4 kan meedraaien? Dan heb je dus geen Pi meer nodig en doet ie de MQTT via de wifi van de Heltec. Ik kwam er vanmorgen pas achter, nadat ik al een paar dagen met de Pi bezig was geweest.
https://analyzer.letsmesh...bserver-uplink-native-dev

(Voor mij mocht het niet baten; ik krijg mijn repeater nog steeds niet zichtbaar op de kaart.)

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Heb je een lokatie in de repeater gezet en al een paar keer een advert gedaan? Zonder advert wordt ie niet zichtbaar.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• -Tim-

-Tim-

franssie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:35:
[...]

Heb je een lokatie in de repeater gezet en al een paar keer een advert gedaan? Zonder advert wordt ie niet zichtbaar.
Dat ie een advert nodig had was inderdaad het enige wat ik uit die foutmelding kon afleiden. Dat heb ik meerdere keren gedaan, en ook locatie staat goed. Iets wat ik in mijn debug-pogingen ook nog tegenkwam was dat de klok eerst niet goed staat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3p3BbiZuiFOXdq7a331OQFxiP8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/a40Jru4XM6pEWloGD6OclGaD.png?f=fotoalbum_large
Maarja, nu moet het toch echt goed staan. Grappige is dat mijn companion wel weergegeven wordt op de kaart, dus die lijkt ie wel door te geven (ik zit hier nog niet aan het mesh verbonden verder, dus denk niet dat een nadere observer het report)

Wel mooi trouwens dat je je repeater kan configureren via je companion device in de app. En dus je lat,lon,time en adverts kan instellen.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Als geen observer je ontvangt dan kom je inderdaad niet op de kaart. Ik zie baflo ook niet in mijn discover.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• -Tim-

-Tim-

franssie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:45:
Als geen observer je ontvangt dan kom je inderdaad niet op de kaart. Ik zie baflo ook niet in mijn discover.
Ja maar mijn repeater ìs dus een observer, die onder andere mijn companion wel op de kaart lijkt te zetten, maar niet zichzelf. Hij verschijnt ook onder “My nodes” op de analyzer site, dus de verbinding wordt wel gemaakt.

Of bedoel je dat een tweede observer mijn setup eerst ook moet doorgeven, als een soort verificatie zeg maar?

[ Voor 11% gewijzigd door -Tim- op 02-01-2026 11:55 ]

• stormfly
-Tim- schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:25:
[...]

Nog even over die Pi benodigdheid om een observer te draaien voor https://analyzer.letsmesh.net/

Was je er al van op de hoogte dat je de observer ook direct op de Heltec V4 kan meedraaien? Dan heb je dus geen Pi meer nodig en doet ie de MQTT via de wifi van de Heltec. Ik kwam er vanmorgen pas achter, nadat ik al een paar dagen met de Pi bezig was geweest.
https://analyzer.letsmesh...bserver-uplink-native-dev

(Voor mij mocht het niet baten; ik krijg mijn repeater nog steeds niet zichtbaar op de kaart.)
Ja die tip was gedeeld! Nogmaals dank! Vanavond thuis vanuit Landal en hoop een volle brievenbus met gear aan te treffen voor dit weekend.

• stormfly
franssie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:45:
Even versimpelen: pas als twee connected letsmesh.net observers elkaar kunnen zien op RF? Komen ze op de letsmesh map?

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
stormfly schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:04:
[...]

Even versimpelen: pas als twee connected letsmesh.net observers elkaar kunnen zien op RF? Komen ze op de letsmesh map?
ook @-Tim- dat weet ik dus niet zeker, zou van een observer verwachten dat die zichzelf wel op de kaart kan zetten.

• stormfly
franssie schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 12:05:
[...]

ook @-Tim- dat weet ik dus niet zeker, zou van een observer verwachten dat die zichzelf wel op de kaart kan zetten.
Precies dat zou ik ook verwachten. Misschien een letsmesh bug. De developer Tree is goed bereikbaar op discord voor vragen.

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:06
-Tim- schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 11:53:
[...]

Ja maar mijn repeater ìs dus een observer, die onder andere mijn companion wel op de kaart lijkt te zetten, maar niet zichzelf. Hij verschijnt ook onder “My nodes” op de analyzer site, dus de verbinding wordt wel gemaakt.

Of bedoel je dat een tweede observer mijn setup eerst ook moet doorgeven, als een soort verificatie zeg maar?
Ik draai ook een oberserver voor zowel letsmesh.net en map.meshcore.dev. Op een moment was m'n eigen repeater niet meer zichtbaar op de kaart, in de logs vond ik deze error: 'MeshCore link is missing map coordinates.'. Aan de setup was niks veranderd maar toch is er iets corrupt geraakt. De boel opnieuw geflasht en het werkte weer. Maar nu zijn er twee andere repeaters in mijn omgeving waar ik deze error ook voorbij zie komen. Het lijkt erop dat er iets niet goed zit in de firmware...

• big_tweaker
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:12
Interessant die LoRa mesh netwerken. Ik zie dat alle genoemde hardware in dit forum in China gemaakt wordt. Zijn er ook oplossingen die niet uit China komen en 868 MHz ondersteunen?

• Stimpy68
@big_tweaker Snap je op zich wel, maar ook al denk je straks iets te kopen wat uit de EU komt, hoogstwaarschijnlijk zal ook dat in China gemaakt worden ;)
Voor iets wat op het internet draait kan er in theorie informatie naar de Chinese overheid doorgespeeld worden of er een backdoor in zitten. Maar voor zoiets als LoRa? Het staat of valt ook bij de firmware, die is open source, dus ook te checken op dat soort zaken.
Wat is jouw bezwaar als het uit China komt?

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:47
big_tweaker schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 13:03:
Interessant die LoRa mesh netwerken. Ik zie dat alle genoemde hardware in dit forum in China gemaakt wordt. Zijn er ook oplossingen die niet uit China komen en 868 MHz ondersteunen?
Bedoel je de assemblage van de hardware of de individuele componenten? Je kan natuurlijk zelf een Nordic nRF52840 (Noorwegen) en een Semtech SX1262 (Verenigde Staten) kopen, op een bordje solderen met alle rand componenten en firmware erop zetten.

Daarnaast staat alle code voor Meshcore online, die kan je zelf onderzoeken, aanpassen en flashen mocht je willen.

[ Voor 9% gewijzigd door dylan111111 op 02-01-2026 13:25 ]

• Biturbodiesel
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 20:14
Tsja totdat je wat meer in complottheorie denkt en verzint dat op iedere processor een extra onbekende core draait die extra spionage taken doet en via een backdoor data doorspeelt, stiekem via wifi of lira of bt toch in staat is data door te spelen.
Weet je, laat je niet gek maken, maar garanties tot de voordeur dat er geen backdoors inzitten oid.
Gelukkig zijn alle Europeanen prima te vertrouwen etc

• big_tweaker
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21:12
De antwoorden over wat open source is, zijn al verhelderend. Ik vind het belangrijk om te weten welke risico's je loopt. Daarnaast kan het geen kwaad om lokaal dingen te kopen als dat kan. En dat laatste wordt tegenwoordig voor een deel bepaald door hoeveel extra je wilt uitgeven tov direct uit China.

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:52
Hier nu ook aan het spelen met een Heltec V3 en een standaard antennetje. De Heltec is via bluetooth verbonden met de telefoon en ik kan af en toe wat berichten zien :) Nu merk ik dat het bereik niet top is. Het zou mooier zijn als ik de Heltec wat hoger kan plaatsen, bijvoorbeeld op zolder. Alleen dan heb ik geen bluetooth bereik meer. Is die Heltec niet op een of andere manier met ethernet of wifi te verbinden zodat ik niet in bluetooth range hoe te zijn?

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16:47
DJP! schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:09:
Hier nu ook aan het spelen met een Heltec V3 en een standaard antennetje. De Heltec is via bluetooth verbonden met de telefoon en ik kan af en toe wat berichten zien :) Nu merk ik dat het bereik niet top is. Het zou mooier zijn als ik de Heltec wat hoger kan plaatsen, bijvoorbeeld op zolder. Alleen dan heb ik geen bluetooth bereik meer. Is die Heltec niet op een of andere manier met ethernet of wifi te verbinden zodat ik niet in bluetooth range hoe te zijn?
Dit kan, maar vereist wel dat je zelf de code compiled. https://github.com/meshco...wifi-eg-using-a-heltec-v3 (Zelf nog niet eerder gedaan*)

Iemand trouwens een idee hoe je een "Sensor" node kan maken zoals ik hier op analyzer.letsmesh.net zie? De meshcore documentatie is daar redelijk vaag over en tussen de devices die je kan flashen zie ik ook niks staan...

• -Tim-

-Tim-

DJP! schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:09:
Met Meshtastic kon je wel je device over usb en een Pi naar ren webapp bridgen. Geen idee of dat kan bij MeshCore.

Maar een mooie oplossing zou natuurlijk zijn om een device zolder te plaatsen, die als repeater te laten fungeren, en beneden een tweede als companion device te gebruiken.

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:52
-Tim- schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 18:40:
[...]

Met Meshtastic kon je wel je device over usb en een Pi naar ren webapp bridgen. Geen idee of dat kan bij MeshCore.

Maar een mooie oplossing zou natuurlijk zijn om een device zolder te plaatsen, die als repeater te laten fungeren, en beneden een tweede als companion device te gebruiken.
Het is gelukt! Na het lezen van het bericht van @dylan111111 ben ik even gaan googlen en met behulp van Youtube en google heb ik met VS code de firmware met WIFI kunnen maken.

De app op de telefoon maakt nu via WIFI verbinding met de Heltec :D (die inmiddels ook op zolder hangt)

• -Tim-

-Tim-

dylan111111 schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 15:53:
[...]

Iemand trouwens een idee hoe je een "Sensor" node kan maken zoals ik hier op analyzer.letsmesh.net zie? De meshcore documentatie is daar redelijk vaag over en tussen de devices die je kan flashen zie ik ook niks staan...
Hier was ik ook wel benieuwd naar, even kort gezocht en het lijkt inderdaad nog vrij onderontwikkeld. Volgens mij wordt het hier verder wel goed uitgelegd qua stand van zaken.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Topicstarter
De MT firmware komt op mij veel volwassener over dan die van MC (veel meer inzicht in het gebruik van de radio en minder afhankelijkheid val al die repeaters waarvan je mag hopen dat er tenimnste voor 6 uur noodstroom is).
Het zou wel een goede test zijn om eens een week/weekeinde alles weer eens naar MT te flashen.
Ik verwacht dat het door het toegenomen aantal gebruikers MT wel eens beter zou kunnen werken dan MC.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:32
Over noodstroom gesproken .. moet je voor de lol eens door Mistral laten uitrekenen hoeveel zonnepanelen en accu opslag je moet hebben om gegarandeerd 365 dagen per jaar 24/7 door te kunnen draaien met 30 watt continue. Dus ook in de donkere wintermaanden en als de zon lange tijd minimaal is .. je zal schrikken hoeveel dat is als je de historische knmi weerstation gegevens uit je buurt er bij pakt.

• -Tim-

-Tim-

duvekot schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:44:
Over noodstroom gesproken .. moet je voor de lol eens door Mistral laten uitrekenen hoeveel zonnepanelen en accu opslag je moet hebben om gegarandeerd 365 dagen per jaar 24/7 door te kunnen draaien met 30 watt continue. Dus ook in de donkere wintermaanden en als de zon lange tijd minimaal is .. je zal schrikken hoeveel dat is als je de historische knmi weerstation gegevens uit je buurt er bij pakt.
30W verbruik continue? Volgens mij mag je dat bij deze apparaatjes minstens delen door 100.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:32
-Tim- schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:45:
[...]
30W verbruik continue? Volgens mij mag je dat bij deze apparaatjes minstens delen door 100.
Het is niet alleen het apparaatje .. maar ook alles wat je nog meer nodig hebt om te kunnen blijven communiceren. Je WiFi bijvoorbeeld, router en andere zaken .. dat kan je vast wel uitkleden .. maar 30 watt continue kom je wel in de buurt. En dan moet je telefoon ook nog stroom hebben. Dus die 30 is een getal .. om te zien waar je op uit komt. Want het moet dan ook gewoon kunnen blijven draaien als NU de stroom zou uitvallen met al het slechte weer en de lange nachten.

• Rub147
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:06
duvekot schreef op vrijdag 2 januari 2026 @ 19:58:
[...]

Het is niet alleen het apparaatje .. maar ook alles wat je nog meer nodig hebt om te kunnen blijven communiceren. Je WiFi bijvoorbeeld, router en andere zaken .. dat kan je vast wel uitkleden .. maar 30 watt continue kom je wel in de buurt. En dan moet je telefoon ook nog stroom hebben. Dus die 30 is een getal .. om te zien waar je op uit komt. Want het moet dan ook gewoon kunnen blijven draaien als NU de stroom zou uitvallen met al het slechte weer en de lange nachten.
Je hebt niet meer nodig dan een repeater (van jezelf of een ander), een companion en een telefoon? Een repeater met een nrf52 chip draait echt dagen door op een 18650 batterij.

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:49
Krysa schreef op donderdag 1 januari 2026 @ 11:04:
[...]

Ik ben heel benieuwd, ik heb net de P1-Pro en een T1000-E besteld om ook maar eens aan de hobby mee te gaan doen.
Ik zit in Reusel-de Mierden / Bladel regio en dat lijkt op de kaart nog een redelijke deadspot, daar komt mijn repeater in ieder geval bij :+
Ga hem proberen zo hoog mogelijk aan mijn nieuwbouw te knopen, heb alle richtingen LOS richting weilanden in ieder geval O-) benieuwd of ik iets kan bereiken hiero
Verwachtte shipping is pas 16 januari :|

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste