LORA Mesh Radio - Meshtastic Meshcore | COM zonder Internet

Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06:40

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

bass1984 schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 13:27:
Bordjes binnen en de repeater + companion opgezet - test channel aangemaakt maar berichten blijven bij: Heard 1 repeat. Mijn aanname is dat deze berichten (nog) niet verder opgepikt worden. Zie je overige test berichten enkel als ze een "roomserver" bereiken?
Ik heb wel eens gehad dat ik toch antwoord kreeg van mensen, terwijl er maar 1 repeat stond. Verder kan je ter debugging een firmware variant flashen met observer er in (afhanekelijk van je hardware). Zorg dan dat je de "observer-uplink-native-dev" gebruikt.

Na configuratie (wifi etc) werkt je device gelijk als uplink naar de letsmesh.net website. Je kan dan via de channels page je berichtje zien, en ook beter zien of iemand iets terugstuurt (wat je misschien native niet ontvangt). Ook kan je dan beter het pad zien wat er is afgelegd geloof ik.

Verder is het denk ik af te raden om direct een room server te draaien in deze fase. Zie deze post.

Bovenstaande is puur vanuit m'n eigen beperkte kennis zo ver geschreven, maar het heeft mij al wel geholpen (zit op randje van Mesh).

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 16:44

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Wow, die observer firmware is precies wat ik zoek!
even kijken of het ook naar een eigen mqtt server kan pushen voor lokale processing.

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-02 22:14
NielsvdBeek schreef op woensdag 7 januari 2026 @ 07:45:
[...]

Ik meende te lezen dat de esp gebaseerde boards meer verbruiken :

The primary difference when comparing ESP32-based hardware (like Heltec V3) with RAK Wireless hardware (like RAK4631) for running Meshcore firmware is the power consumption: RAK boards, which are based on the nRF52 chip, are significantly more power-efficient than ESP32 boards.
Head-to-Head

Feature ESP32-based Boards (e.g., Heltec V3) vs RAK Wireless Boards (e.g., RAK4631)
Power Consumption
Chipset ESP32 series (e.g., ESP32-S3) High (e.g., a 3000mAh battery lasts ~36 hours)

nRF52 series (e.g., nRF52840) Very Low (e.g., a 3000mAh battery lasts ~1 week)

Maar goed het is dus zowiezo een betere keuze een RAK
helltec maakt ook de T114 die ook op de nRF52 is gepasseerd ik heb hier een test opstelling in het raam met een 6V 250MA paneeltje en die draait inmiddels 15 dagen

• rvleij
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:47
Bordjes binnen en de repeater + companion opgezet - test channel aangemaakt maar berichten blijven bij: Heard 1 repeat. Mijn aanname is dat deze berichten (nog) niet verder opgepikt worden. Zie je overige test berichten enkel als ze een "roomserver" bereiken?
1 repeat op je companion betekent gewoon dat "iemand" jouw bericht herhaald heeft. Dat zegt op zich niet zoveel over of het bericht verder komt of niet eigenlijk, alleen dat "iemand" het herhaald heeft. Je zou vanaf je companion alleen je repeater kunnen zien (die bv buiten hangt), en daar dus de repeat van je berichtje van "horen". Maar (hopelijk) zijn er andere repeaters die je bericht ontvangen van je repeater ook, dat het zo verder het netwerk in komt. Je zou na 24 uur ook andere nodes moeten zien onder "discovered" bv, die dan via je repeater binnenkomen.

Ik zie vanaf binnen 2 repeaters, dus ik zie altijd "2 repeats heard". Dat betekend overigens weer niet dat ik dan Haarlem uitkom, dat ligt eraan hoe goed die 2e repeaters opgepakt worden, airtime, collisions, etc etc.

Je kan het beste kijken op https://analyzer.letsmesh.net/ om te zien of je nodes (of berichten) zichtbaar zijn. Als het uiteindelijk ergens land op een observer dan komt hij op de site.

Een room node is meer een BBS. Je "logt in", stuur een bericht en dat staat dan op het prikbord. Iedereen die inlogt ziet dat. Dat is dus gericht en heeft geen netwerk functie.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:01

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@rvleij Als ik in Haarlem ben is het inderdaad vaak moeilijk om de stad uit te komen. Heel soms zie ik Beylix, zag Bokkum wel vaker. Heel incidenteel Raaks. Maar vaak bleef het lokaal hangen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• ramonfincken
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:07
welke settings? short range EU ? Hoeveel decibel?

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
franssie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:57:
@rvleij Als ik in Haarlem ben is het inderdaad vaak moeilijk om de stad uit te komen. Heel soms zie ik Beylix, zag Bokkum wel vaker. Heel incidenteel Raaks. Maar vaak bleef het lokaal hangen.
Het is inderdaad geheel afhankelijk waar, hoeveel en of er andere repeaters in de buurt staan. Vanuit Heerhugowaard bijvoorbeeld kom ik wel naar Alkmaar, maar vanuit daar gaat hij vaak niet verder naar de randstad.

• bass1984
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 12:36
@-Tim- Flashen met observer, is dat enkel de manier om de wifi connectiviteit te krijgen met je repeater?

@rvleij thanks – de repeat is waarschijnlijk mijn eigen die ik boven heb liggen in huis. Zal even afwachten wat er nog meer ‘gevonden’ wordt. De analyzer heb ik al even bekeken, maar ik denk dat hij nog niet op een observer uitkomt.

@ramonfincken– de settings op de openingspost, maar ik geloof wel dat ik long range uk / eu had, echter wel met 869,525 (net aangepast naar .618 8)7 ) / 62,5 kHz, 8 & 8 + 22 dBM (deze zal ik nog even terugzetten naar 20).

• ramonfincken
Je mag tot 27 decibel. Ik dacht eerst ook dat het 20 was

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:48
ramonfincken schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 17:13:
Je mag tot 27 decibel. Ik dacht eerst ook dat het 20 was
Niet decibel, decibelmiliwatt, oftewel dBm.

En ik zit nog ff te kijken naar het bronmateriaal voor die claims van 20 dBm vs 27 dBm.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0036378/2025-07-01, via https://www.rdi.nl/onderw...ingvrij-frequentiegebruik

Daarin staat de 868 MHz band een aantal keren, met vermogens varierend van 10mW, via 20mW tot 500mW. De eerste twee zouden onder de 7dBm zijn, de laatste komt overeen met 27 dBm.

Echter! Als je dat document lees is die 500mW is alleen toegestaan voor RFID (radioapparaten bestemd voor identificatie toepassingen), niet voor data transmissie. De kanaalbreedtes die we gebruiken komen ook niet in dat document voor.

EDIT:
De mensen van localmesh.nl opperen zelf maximaal 25mW, dat is wel ff wat anders dan 500mW. En 25mW komt overeen met ongeveer 13dBm. We moeten met zijn allen wel even goed uitkijken wat we doen hier.

EDIT:
Ik ben d'r uit, ik keek naar 868, niet naar 869. Inderdaad, in de frequenties waar wij zitten met "Korteafstandapparatuur" is de max 500mW / 27dBm.

Sauce: https://techspeeltuin.nl/...dse-meshcore-instellingen

Ze leggen daar overigens ook uit dat je niet zomaar 27dBm op je apparaat in moet kloppen. D'r staat daar een berekening die je moet doen.

[ Voor 33% gewijzigd door Liegebeest op 08-01-2026 18:35 ]

Liege, liege, liegebeest!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:28
Liegebeest schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 18:11:
[...]

Niet decibel, decibelmiliwatt, oftewel dBm.

En ik zit nog ff te kijken naar het bronmateriaal voor die claims van 20 dBm vs 27 dBm.

https://wetten.overheid.nl/BWBR0036378/2025-07-01, via https://www.rdi.nl/onderw...ingvrij-frequentiegebruik

Daarin staat de 868 MHz band een aantal keren, met vermogens varierend van 10mW, via 20mW tot 500mW. De eerste twee zouden onder de 7dBm zijn, de laatste komt overeen met 27 dBm.

Echter! Als je dat document lees is die 500mW is alleen toegestaan voor RFID (radioapparaten bestemd voor identificatie toepassingen), niet voor data transmissie. De kanaalbreedtes die we gebruiken komen ook niet in dat document voor.

EDIT:
De mensen van localmesh.nl opperen zelf maximaal 25mW, dat is wel ff wat anders dan 500mW. En 25mW komt overeen met ongeveer 13dBm. We moeten met zijn allen wel even goed uitkijken wat we doen hier.

EDIT:
Ik ben d'r uit, ik keek naar 868, niet naar 869. Inderdaad, in de frequenties waar wij zitten met "Korteafstandapparatuur" is de max 500mW / 27dBm.

Sauce: https://techspeeltuin.nl/...dse-meshcore-instellingen

Ze leggen daar overigens ook uit dat je niet zomaar 27dBm op je apparaat in moet kloppen. D'r staat daar een berekening die je moet doen.
Hmmm maar ze gaan wel mis op eenheden EIRP en ERP, RDI specificeert in ERP. De som klopt overigens wel maar ze vergeten dat je dBi van commercieel antenne specs moet omrekenen naar dBd om aan te sluiten bij ERP. Dat is heel simpel minus 2.15 dBi

Antenne 9dBi
Kabelverlies 1db
27dBm ERP

9dBi - 2.15 dBi = 6.85 dBd (van dBi naar dBd om bij ERP aan te sluiten ipv EIRP)

TX power - kabelverlies + antenne versterking = uitgestraalde vermogen in de top

21.15 dBm - 1 dB + 6.85 dBd = 27 dBm ERP (500 mW)

Voor als je het écht legaal wil inrichten 8)

• rvleij
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 17:47
franssie schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 15:57:
Raaks is van mij, hangt sinds een week aan het raam op de 2e. Als hij stabiel is (eigenlijk wil ik 1.12 erop met powersave voor de RAK), gaat hij nog een verdieping hoger. Dan is het wel iets beter. Ik zit echter middenin het centrum, dus denk niet dat ik de stad uitkom. Dat moet repeaters aan de randen. Kan misschien iets regelen, maar dan heb ik straks tig nodes overal :/)

• ramonfincken
Eigenlijk moet je bij deze punten een repeater voor elkaar krijgen:
universiteiten
brandweer
zendmasten / luchtalarm
hoogste punten in centrum

• Liegebeest
stormfly schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 23:42:
[...]
TX power - kabelverlies + antenne versterking = uitgestraalde vermogen in de top

Oftewel je LoRa kastjes niet letterlijk op 27dBm instellen zoals sommigen hier opperen.

Dankjewel voor de correcties! Die zou je ook naar die site kunnen voorstellen. Het is mij in elk geval weer een stuk helderder.

• -Tim-

-Tim-

ramonfincken schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 07:19:
Eigenlijk moet je bij deze punten een repeater voor elkaar krijgen:
universiteiten
brandweer
zendmasten / luchtalarm
hoogste punten in centrum
Tot die tijd zie ik wel kansen voor bedrijven om hun naam op de kaart te zetten.

• Bas...
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:52
[...]

Hmmm maar ze gaan wel mis op eenheden EIRP en ERP, RDI specificeert in ERP. De som klopt overigens wel maar ze vergeten dat je dBi van commercieel antenne specs moet omrekenen naar dBd om aan te sluiten bij ERP. Dat is heel simpel minus 2.15 dBi

Antenne 9dBi
Kabelverlies 1db
27dBm ERP

9dBi - 2.15 dBi = 6.85 dBd (van dBi naar dBd om bij ERP aan te sluiten ipv EIRP)

Helemaal correct. Voor 868 MHz wordt inderdaad e.r.p gespecificeerd, dus rekenen met dBd.
Staat ook op https://wetten.overheid.nl/BWBR0036378/2025-07-01
Aanhangsel bij de bijlagen 1 tot en met 12
Opmerkingen bij de tabellen

– e.r.p. (Effective Radiated Power) is het effectief uitgestraald vermogen van de zendinrichting ten opzichte van een halve golf dipool.

– e.i.r.p. (Equivalent Isotropically Radiated Power) is het effectief uitgestraald vermogen van de zendinrichting ten opzichte van een isotrope straler.

• bass1984
De repeater is te vinden op https://map.meshcore.dev/ - manually added. Even zien of ik nog wat kan bewerkstelligen met andere antenne's (besteld- 868 MHz Antenna, 10 dBi Gain for Meshtastic LoRa Long Range Soft Whip Antenna, 17 cm Omni SMA Plug, Black (1-Pack) ).

• RikvE
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-02 15:15
Liegebeest schreef op donderdag 8 januari 2026 @ 12:57:
[...]

Zou ik in mijn regio ook wel willen doen, maar ik vrees voor diefstal en vandalisme.
Ik ga potentiele repeaters ook in eerste instantie niet in de publieke ruimte plaatsen, maar op daken en bomen in tuinen van mijn eigen woning en die van familie. Mogelijk dat ik een test wil doen met een repeater in het park in de buurt als de rest eenmaal staat. Deze zal ik ook op plekken gaan monteren waar men niet zo makkelijk bij zal kunnen op zo de kans op vandalisme te verlagen.

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:23
De transformatie van de Cinnado S2 Surveillance Camera & Lamp met Solar naar Meshcore is compleet 8)

Je kan deze goedkoop op Amazon vinden voor rond de €30 en de behuizing heeft nog genoeg plaats voor het toevoegen van een LORA radio, aparte batterij en externe antenne. Voor voeding kan je zowel aftakken van de vaste USB verbinding die reeds aanwezig is als het PV paneeltje. Ik heb een energiezuinige Heltec T114 gebruikt, dus hopelijk heeft deze aan de (gedeelde) PV genoeg om zijn eigen batterij bij te laden. Het camera/lamp gedeelte zal je in de wintermaanden sowieso met de USB moeten voeden vrees ik (of bijladen dmv powerbank).

Hieronder nog wat foto's van het knutselwerk en nu een goed plaatsje zoeken om deze op te hangen :+
Amazon link Cinnado S2: https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B0D3QK5G9N/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oVC0OzJvDO77Q5VDl_fvS1Uln6Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F3xyQKJv2VGOIylvuMrPwqu9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4HMIN82JppFOCu0c9-65RUn2qvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gvAM8h2AR3Eroufa0G8hpS2V.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlZotZWP9C-q0MpI6qigHvCtm5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aNW9YG9nM2Kk62XV9JMyTpFj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XG1vCpnWVEtN6XOaGT6DhgBnixg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rq7hYTBMwk4qNATUt6l5e3iM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F5VvNM8f7gqcVg4GOOC2K2pcsX0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1KP8CbDXr0Ehd9V58hweL2Lk.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLzcPPYyF21aOGhZNBmTmjy4mPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CL6pAjdUeR0tXnGOsiqcfZgq.jpg?f=fotoalbum_large

• -Tim-

-Tim-

Avenger 2.0 schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:00:
De transformatie van de Cinnado S2 Surveillance Camera & Lamp met Solar naar Meshcore is compleet 8)

Je kan deze goedkoop op Amazon vinden voor rond de €30 en de behuizing heeft nog genoeg plaats voor het toevoegen van een LORA radio, aparte batterij en externe antenne. Voor voeding kan je zowel aftakken van de vaste USB verbinding die reeds aanwezig is als het PV paneeltje. Ik heb een energiezuinige Heltec T114 gebruikt, dus hopelijk heeft deze aan de (gedeelde) PV genoeg om zijn eigen batterij bij te laden. Het camera/lamp gedeelte zal je in de wintermaanden sowieso met de USB moeten voeden vrees ik (of bijladen dmv powerbank).

Hieronder nog wat foto's van het knutselwerk en nu een goed plaatsje zoeken om deze op te hangen :+
Amazon link Cinnado S2: https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B0D3QK5G9N/

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Nice! Heb je nou ook nog wat aan de camera? Of is die alleen benaderbaar via een brakke app van de fabrikant? Ik neem aan dat er geen ONVIF/RTSP stream wordt aangeboden?

• Avenger 2.0
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:23
-Tim- schreef op vrijdag 9 januari 2026 @ 12:32:
[...]
Nice! Heb je nou ook nog wat aan de camera? Of is die alleen benaderbaar via een brakke app van de fabrikant? Ik neem aan dat er geen ONVIF/RTSP stream wordt aangeboden?
De camera werkt nog hetzelfde zoals voorheen. Toegang is inderdaad via (brakke) Wansview App (of andere gelijkaardige App). Je kan wel een micro-sd kaart in de camera duwen om lokaal op te slaan, dus je bent niet verplicht om met een cloud abonnement te werken. Vrees dat er geen ONVIF/RTSP stream is, maar moet nog eens zoeken wat allemaal mogelijk is.

Is in mijn geval bedoeld om bij mijn ouders te plaatsen, waar ik toch op zoek was naar een goedkope (onopvallende) camera oplossing zonder verdere integratie.

[ Voor 13% gewijzigd door Avenger 2.0 op 09-01-2026 12:43 ]

• bass1984
Update: een hondenuitlaat rondje en een flood laat repeaters (verderop in het land) zien, ook een enkel testbericht uit de #test kwam binnen. Nu zien wat er nodig is om mijn repeater in verbinding te krijgen, antenne is besteld.

• BoerFrits
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 09-02 13:07
Ik heb een Helltec v4 als repeater ingezet, firmware geflash e.d. Maar zou hem ook graag MQTT connected maken, gezien hij stopcontact gevoed is en er wifi bereik is. Ik krijg dat echter niet voor elkaar, het bordje maakt geen benaderbaar wifi AP aan waar ik mee zou kunne connecten, en via de het flashen kan ik maar heel beperkte instellingen doen. Iemand een idee?

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 15-02 18:33
BoerFrits schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 12:38:
Ik heb een Helltec v4 als repeater ingezet, firmware geflash e.d. Maar zou hem ook graag MQTT connected maken, gezien hij stopcontact gevoed is en er wifi bereik is. Ik krijg dat echter niet voor elkaar, het bordje maakt geen benaderbaar wifi AP aan waar ik mee zou kunne connecten, en via de het flashen kan ik maar heel beperkte instellingen doen. Iemand een idee?
Via de terminal verbinding maken en dan

set wifi.ssid your_network_name
set wifi.pwd your_wifi_password

• big_tweaker
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-02 12:29
Deze setup lijkt me leuk om zelf te maken. Echter, de solar power manager is er niet meer bij Ali. Wat zou een alternatief kunnen zijn?
dylan111111 schreef op maandag 22 december 2025 @ 10:57:
Hier vorig jaar een Meshtastic node gemaakt, sinds vorige week overgegaan op Meshcore (Repeater role) en werkt nog steeds erg goed. :)
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
5.5dBi 40cm antenneAliExpress
IPX UFL/U.FL naar N VrouwelijkeAliExpress
Waterdichte verdeelkastAmazon
Solar Power Manager (D)AliExpress
3x Keeppower 18650 3800mAhNKON
Breathervalve (M5x0.8-7)AliExpress
KabelwartelsAmazon
RAKwireless RAK4631 (core)TinyTronics
RAKwireless RAK19007 (base)TinyTronics
RAKwireless RAK1906 (sensor)TinyTronics
10 Watt ZonnepaneelKleineZonnepanelen

• -Tim-

-Tim-

big_tweaker schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:12:
Deze setup lijkt me leuk om zelf te maken. Echter, de solar power manager is er niet meer bij Ali. Wat zou een alternatief kunnen zijn?

[...]
Gewoon deze of een van de andere op AliExpress. Gewoon zoeken op "Solar Power Manager" en je ziet dezelfde module als in de foto van de originele post.

• big_tweaker
Ik verwacht dat je de USB poort van de solar power manager aansluit op de USB poort van het LoRa bord voor voeding. Ik zou deze setup eerst wil gebruiken met batterijen en een USB-C voeding ipv een zonnepaneel zodat je de batterijen gebruikt als een soort UPS(je). Je hebt dan dus een USB voeding, een USB connector op de solar power manager en een USB poort op het LoRa bord. Hoe ziet het aansluitschema er dan uit? Heb je een USB splitter oid nodig?

Later wil ik de USB voeding vervangen door een zonnepaneel en die op de solar power manager aansluiten.
-Tim- schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 16:26:
[...]

Gewoon deze of een van de andere op AliExpress. Gewoon zoeken op "Solar Power Manager" en je ziet dezelfde module als in de foto van de originele post.

• -Tim-

-Tim-

Ik heb de details van de setup niet bekeken, maar ik zie USB-voeding in een setup die low-power solar moet zijn. Dan moet je even in de gaten houden of er geen spanningsconversieverliezen optreden. USB is namelijk 5 V en de elektronica werkt op 3,3 V, ongeveer hetzelfde niveau als waarop de lithiumcel(len) werken. Het zou zonde zijn als je energie verliest bij het voltage heen en weer brengen.

Edit: Sterker nog, die RAKwireless RAK19007 WisBlock Base Board heeft een solar charger aan boord. Maar @dylan111111 had vast een goede reden om een extern bordje te gebruiken.

[ Voor 33% gewijzigd door -Tim- op 10-01-2026 18:09 ]

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:01
Hier zojuist ook begonnen met MeshCore. Heb een SenseCAP T1000-E geflashed met de MeshCore Bluetooth companion firmware via de webflasher. Krijg hem alleen nog niet gepaired met mijn telefoon. Heb heb hem 1x heel even gezien in het Bluetooth lijstje van de app, maar daarna niet meer.
Moet ik nog een of andere bijzonder button combo gebruiken om hem in pairing mode te krijgen ofzo?

Edit: Ok, dat was wel heel makkelijk: had hem hiervoor gepaired om even met MeshTastic te pielen. Dan moet je dus eerst unpairen :)

[ Voor 14% gewijzigd door DRAFTER86 op 10-01-2026 20:56 ]

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-01 14:14

VisionMaster

Security!

Mijn grootste puzzel is het zoeken naar een min of meer kant en klare kit die ik kan gebruiken als repeater. Ik zie dan veelal 10Watt zonnecellen er aan zitten of soms 15Watt. Maar ik ben dan heel erg benieuwd naar jullie ervaringen: werkt dat nog wel goed genoeg in deze donkere dagen?

I've visited the Mothership @ Cupertino

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Probleem met die zonnepaneeltjes is nu met name dat er sneeuw en ijs op ligt en ze niets doen tot jet de paal inklimt, of het dak op gaat.
Maar ook mijn grote zonnepanelen van de woning zijn nu even "dood"

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Daarbij is het laden/ontladen van cellen onder het vriespunt ook niet zo best, in veel gevallen zal het de cellen beschadigen.

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-01 14:14

VisionMaster

Security!

franssie schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 22:28:
Probleem met die zonnepaneeltjes is nu met name dat er sneeuw en ijs op ligt en ze niets doen tot jet de paal inklimt, of het dak op gaat.
Maar ook mijn grote zonnepanelen van de woning zijn nu even "dood"
Lukte het nog wel voordat de sneeuw viel?
_ferry_ schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 23:06:
Daarbij is het laden/ontladen van cellen onder het vriespunt ook niet zo best, in veel gevallen zal het de cellen beschadigen.
Daar zeg je me wat... het gaat maar langzaam qua effect vermoed ik, maar toch wel een punt. Ik zat zelf meer te puzzelen met de hoeveelheid licht op het paneel en wat je nou echt wel/niet nodig hebt.

I've visited the Mothership @ Cupertino

• bass1984
Mij lijkt de beste oplossing de antenne ver van de het apparaat - los van het verlies e.d. je kunt makkelijk resetten, een eventueel paneel schoonmaken of tijdelijk op een power bankje laden.

• big_tweaker
3.3V en 5V aansluitingen moet je zeker niet mixen. Met een separate solar charger kan je panelen met een uitgangsspanning groter dan 5V aansluiten (tot 20 V). Echter, als je een 5V paneel aansluit (bijv deze) en een grote lipo batterij gebruikt dan is de opzet van de repeater eenvoudiger omdat je geen separate solar charger nodig hebt en alleen de al aanwezige connectoren van de RAK19007 gebruikt. Heeft iemand al geprobeerd de solar aansluiting te gebruiken van de LoRa bordjes zelf?
-Tim- schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:16:
Ik heb de details van de setup niet bekeken, maar ik zie USB-voeding in een setup die low-power solar moet zijn. Dan moet je even in de gaten houden of er geen spanningsconversieverliezen optreden. USB is namelijk 5 V en de elektronica werkt op 3,3 V, ongeveer hetzelfde niveau als waarop de lithiumcel(len) werken. Het zou zonde zijn als je energie verliest bij het voltage heen en weer brengen.

Edit: Sterker nog, die RAKwireless RAK19007 WisBlock Base Board heeft een solar charger aan boord. Maar @dylan111111 had vast een goede reden om een extern bordje te gebruiken.

• marc1990
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06:50
_ferry_ schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 23:06:
Valt mee: https://yycmesh.com/blog/cold-weather-charging

• marc1990
bass1984 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:27:
Mij lijkt de beste oplossing de antenne ver van de het apparaat - los van het verlies e.d. je kunt makkelijk resetten, een eventueel paneel schoonmaken of tijdelijk op een power bankje laden.
Dat heb ik ook, maar let wel op met de SMA kabels. Ik had niet opgelet en een van amazon gehaald, maar die had dus verlies van 6 dB :( Moet dus nog even nieuwe regelen.

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:27
Vandaag mijn Seedstudio P1 pro mogen ontvangen. Best snelle levering.
In totaal is het een mooi compleet pakketje. Als het goed is het ik hem inmiddels softwarematig al ingesteld als repeater.
Hij is alleen nu nog even binnen omdat opladen van de batterij in het begin nodig is en mijn paal waar ik heb op vast wilde maken (balkonvoetpaal) is net iets te kort. Dus dat wordt aanpassen.

• NielsvdBeek
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 10:19
Ik zal te denken aan een POE naar USB - C adapter om zo een repeater te voeden. Alles heb ik aanwezig ivm cameras. Alleen een adapter en een kabel trekken. Iemand al eens zoiets gemaakt voor een repeater?

pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen

• HenHa
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 09-02 22:15
Als je toch een kabel moet trekken lijkt me een "gewone" USB-C adapter goedkoper en minder gecompliceerd.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Een ethernetkabel is gemakkelijker waterdicht door te voeren dan een USB kabeltje. En minder spanningsverlies over langere afstanden door het hogere voltage.
En zou je willen, heb je er ook internet, zou je een rPi oid willen bijplaatsen voor rtl-sdr oid.

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
Misschien is het al voorbij gekomen, maar wat zijn de praktische toepassingen van dit meshnetwerk?

Chatten met andere gebruikers?

Het principe en voordelen van dergelijk netwerk snap ik wel en spreekt mij wel aan.

Bij een maatschappelijke discussie gaat het niet over u en mij maar over wat we zouden adviseren aan de volgende generatie.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
@Wozmro Goede vraag, het is eigenlijk te vergelijken met een iewat onbetrouwbare versie van #IRC (als je dat wat zegt, zeg maar de text-only voorloper van Discord :P )
Wikipedia: Internet Relay Chat

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 11-01-2026 19:41 ]

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
Zijn er mensen die de ingebouwde GPS tracker van hun Sensecap T1000-E gebruiken met MeshCore? Ik heb het messagen nu redelijk aan de praat, maar hoe ik nu de extra peripherals (temperatuur sensor, GPS etc) van mijn device kan gebruiken is me niet helemaal duidelijk. Ik zie bijvoorbeeld dit project, wat een forkvan MeshCore lijkt me meer tracking mogelijkheden. Maar het staat zo te zien nog erg in de kinderschoenen.
Klopt het dat als ik iets hiermee wil ik het zelf zal moeten bouwen? (Ook leuk 😃)

• Liegebeest
franssie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:27:
@Wozmro Goede vraag, het is eigenlijk te vergelijken met een iewat onbetrouwbare versie van #IRC
Behalve dat het heel lokaal is, wanneer er geen gedegen netwerk aan repeaters is. En dat er verdomd weinig chat-historie kan worden bewaard of wordt aangeboden.

Maar als last-resort texting tool een interessant idee. :)

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Liegebeest schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:18:
[...]

Behalve dat het heel lokaal is, wanneer er geen gedegen netwerk aan repeaters is. En dat er verdomd weinig chat-historie kan worden bewaard of wordt aangeboden.

Het is inderdaad soms heel lokaal afhankelijk van de repeaters (die je niet zelf in beheer hebt vaak), en als dat het doel is werkt MeshTastic denk ik beter dan Meshcore, omdat bij MT elke node ook repeat, en dat is fijner in een kleine lokale groep.

• Liegebeest
franssie schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:25:
[...]

Het is inderdaad soms heel lokaal afhankelijk van de repeaters (die je niet zelf in beheer hebt vaak), en als dat het doel is werkt MeshTastic denk ik beter dan Meshcore, omdat bij MT elke node ook repeat, en dat is fijner in een kleine lokale groep.
Maar ja, als "iedereen" overgaat op Meshcore dan heeft het weinig zin om in je eentje nog MT te proberen.

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
Liegebeest schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:18:
[...]

De opslag van de chat-historie kan natuurlijk altijd uitgebreid worden ... Zeker als je bijvoorbeeld alles ik een MQTT queue drukt etc.

Maar het staat en gaat natuurlijk over het netwerk .. en hoe gedegen dat samenwerkt. Maar een paar strategisch geplaatste repeaters op hoge plekken zodat die een mooie brug kunnen slaan zou al goed helpen. Het was niet voor niets dat KPN/PTT Telecom vroeger een paar mooie grote torens in Nederland heeft neergezet.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Liegebeest schreef op zondag 11 januari 2026 @ 21:27:
[...]

Maar ja, als "iedereen" overgaat op Meshcore dan heeft het weinig zin om in je eentje nog MT te proberen.
In je eentje niet, maar met een kleine groep die aan het wandelen is, of een straat, en je juist niet afhankelijk wil zijn van externe repeaters, dan is MT superieur.
Voor nu, met stroom etc is MT superleuk om de radiotechnologie te testen, daarom zie je ook veel zendamateur calls in de nodes en repeaters.
Als de stront de ventilator raakt, ga ik denk ik naar MT voor mijn directe omgeving.
Maar als daar niemand is met de hardware wekt dat niet, maar MC krijgt het dan ook lastig.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:17
bass1984 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 08:27:
Wat grappig, en dat ik hier nog niet aan gedacht heb. Begrijp ik dan goed dat ik m'n repeater (in dit geval een Heltec V3) binnen aan een USB voeding kan hangen, en daaraan een (verleng)kabel met een antenne die ik buiten heb hangen? Zo tackel in ik in ieder geval het issue dat het signaal niet langs m'n HR++ ramen komt en kan ik de repeater(s) in ieder geval zo hoog mogelijk krijgen.

Ik heb denk ik max 2 a 3 meter nodig om de afstand te overbruggen, dus ik weet niet wat dat met signaalverlies zou doen?

Join het GoT Pulse-Team!

• bass1984
Denman schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:04:
[...]

Wat grappig, en dat ik hier nog niet aan gedacht heb. Begrijp ik dan goed dat ik m'n repeater (in dit geval een Heltec V3) binnen aan een USB voeding kan hangen, en daaraan een (verleng)kabel met een antenne die ik buiten heb hangen? Zo tackel in ik in ieder geval het issue dat het signaal niet langs m'n HR++ ramen komt en kan ik de repeater(s) in ieder geval zo hoog mogelijk krijgen.

Ik heb denk ik max 2 a 3 meter nodig om de afstand te overbruggen, dus ik weet niet wat dat met signaalverlies zou doen?
Ik zit hier zelf ook aan te denken - dan kan de antenna hoog buiten op het dak en kan ik 'eenvoudiger' opladen en bij het bordje. Er zijn SMA male / female kabels in verschillende lengtes, ik denk dat je wel kwaliteit moet gaan kopen.

• ramonfincken
Waarom niet puur de stroom (USB kabel) lang maken? heb je geen verlies bij de module naar antenne?

• -Tim-

-Tim-

ramonfincken schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:43:
Waarom niet puur de stroom (USB kabel) lang maken? heb je geen verlies bij de module naar antenne?
Het is maar een overweging. Als je het netjes wilt doen kan je toch niet het volledige zendvermogen van een Heltec v4 bijvoorbeeld gebruiken. Dan is het wel zo handig om je elektronica binnen te hangen. Het probleem dat ik tegen kwam was dat een goede antenne kabel te dik is om m'n raam nog dicht te krijgen, vandaar dat ik dus een platte USB kabel gebruik.

• Denman
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:17
ramonfincken schreef op maandag 12 januari 2026 @ 08:43:
Ik ben benieuwd hoe "groot" het verlies zal zijn en in hoeverre dat het ontvangen en zenden zal beïnvloeden.

Het is vooral zoals @-Tim- zegt het gemak van de unit binnen kunnen houden. Geen (waterdichte) case nodig, makkelijk kunnen resetten en updaten, stroomvoorziening is makkelijk te regelen. Naast het mogelijke signaalverlies is het enige andere struikelblok wat ik hier ook zie het doorvoeren van de kabel door het raam. Dat raam staat 80% van het jaar weliswaar op de kiepstand waardoor het alsnog zou moeten kunnen, maar er zit ook een inzethor voor waar ik liever geen gaten in ga maken :P Komende tijd maar eens nadenken over een oplossing.

Join het GoT Pulse-Team!

• ramonfincken
Ik ben meer vertrouwd met usb kabels dan coax :) Hoe het exact met verlies zit weet ik niet.

• dylan111111
-Tim- schreef op zaterdag 10 januari 2026 @ 17:16:

De RAK19007 beschikt niet over MPPT en kan de batterij maximaal met 500 mA opladen (Specs van de TP4054 die op het board zit). Dat is "prima" in de zomer, maar in de winter met minder zonuren en lagere lichtintensiteit schiet dat niet op.

Een andere (goedkopere) oplossing is een DFRobot Solar Power Manager 5V V1.1 . Deze beschikt wél over MPPT en kan tot 900 mA opladen. Je bent daarbij beperkt tot een zonnepaneel van maximaal 6 V en 10 W, maar in periodes met weinig zonlicht presteert dit een stuk beter.

• stormfly
Denman schreef op zondag 11 januari 2026 @ 22:04:
[...]
Probeer het zo dicht mogelijk rond max 1dB te houden, of lager. Ik heb zelf AirCom Premium over 7 meter.

https://thedxshop.com/coax-loss-calculator/

• -Tim-

-Tim-

dylan111111 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:59:
[...]

De RAK19007 beschikt niet over MPPT en kan de batterij maximaal met 500 mA opladen (Specs van de TP4054 die op het board zit). Dat is "prima" in de zomer, maar in de winter met minder zonuren en lagere lichtintensiteit schiet dat niet op.

Een andere (goedkopere) oplossing is een DFRobot Solar Power Manager 5V V1.1 . Deze beschikt wél over MPPT en kan tot 900 mA opladen. Je bent daarbij beperkt tot een zonnepaneel van maximaal 6 V en 10 W, maar in periodes met weinig zonlicht presteert dit een stuk beter.
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb even verder onderzoek gedaan en zo ver ik begrijp is de MPPT optimalisatie secundair, en geldt ten eerste dat je om de limiet heen werkt dat de RAK19007 maar max een 6V zonnepaneeltje kan hebben. Als je dat vervolgens toch gaat opschalen kom je ook in MPPT gebied (want op dat lagere voltage doet die winst er niet zo toe blijkbaar).

Maar goede design keuze dus, en hopelijk veel stabieler in het huidige weer. Denk dat ik hetzelfde toepas als ik m'n Heltec V4 in een solar repeater ombouw, die heeft ook max. 6V solar input.

• big_tweaker
Die DFRobot solar solar power manager is een mooie oplossing die ook die ook USB charging ondersteunt. Daarmee is de aansluiting op een LoRa bord ook meteen duidelijk. Er wordt in de beschrijving wel gesproken over een 900 mAh LiPo batterij. Is dat de max of kan 2500 mAh of groter ook? Zo te zien kan je geen 18650 batterijen aansluiten en die hebben een veel hogere capaciteit.
dylan111111 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 11:59:
[...]

• dylan111111
big_tweaker schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:25:
Die DFRobot solar solar power manager is een mooie oplossing die ook die ook USB charging ondersteunt. Daarmee is de aansluiting op een LoRa bord ook meteen duidelijk. Er wordt in de beschrijving wel gesproken over een 900 mAh LiPo batterij. Is dat de max of kan 2500 mAh of groter ook? Zo te zien kan je geen 18650 batterijen aansluiten en die hebben een veel hogere capaciteit.
[...]
Niet helemaal, die 900mAh is de "charging current", de snelheid waarmee de batterij wordt opgeladen.
Quote: The module can provide up to 900mA charging current to 3.7V Li battery with USB charger or solar panel

Of je nou een 3.7V LiPo 1000mah of 100000mah batterij er achter hangt maakt niet uit. 3.7volt 18650 batterijen kunnen ook, maar dan is het mooist om die in een houder, nvm, dit is een voor in serie, je hebt parallel nodig te zetten. Edit: bij oom Ali

Edit: In de V1.1 versie van de DFRobot Solar Power Manager 5V kan je zowel protected als unprotected 18650 batterijen ervoor gebruiken. :)

[ Voor 16% gewijzigd door dylan111111 op 12-01-2026 15:46 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
dylan111111 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:34:
[...]

<>
Of je nou een 3.7V LiPo 1000mah of 100000mah batterij er achter hangt maakt niet uit. 3.7volt 18650 batterijen kunnen ook, maar dan is het mooist om die in een houder te zetten. :)
Die houder zet ze in serie, ik denk dat je ze parallel wilt om het systeem op 3,7V te houden?

• -Tim-

-Tim-

franssie schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:38:
[...]

Die houder zet ze in serie, ik denk dat je ze parallel wilt om het systeem op 3,7V te houden?
Lijkt me ook. En waarom werken 'we' nog met 18650 als we meerdere cellen in serie doen? Dan riskeer je toch ook dat ze uit balans raken toch? Of doet dat er niet zo toe in deze toepassingen? (ik ben drones gewend).

Want een grote 1s lipo pouch zou dan toch beter werken en meer ruimteefficient dan een paar van die cilinders?

Edit: Ik zie het al, er zijn bijna geen Li-ion batterijen beschikbaar die nìet 18650 zijn,.

[ Voor 8% gewijzigd door -Tim- op 12-01-2026 15:57 ]

• dylan111111
franssie schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:38:
[...]

Yikes, je hebt helemaal gelijk, ik zie geen parallel houders voor 4 18650 batterijen bij nkon, wel bij oom Ali

• big_tweaker
Ik probeer de capaciteit (mAh) en laadstroom (mA) uit elkaar te houden. Ik werd in verwarring gebracht door dit stukje van de DFRobot site over de solar power manager inclusief de onduidelijke laatste (cruciale) zin.
The maximum charge current can be up to 900mA for both USB IN or SOLAR IN. Safety issue may arise if the charging current exceeds the nominal charge current of the battery, which is often determined by the capacity and charge rate of a battery. The maximum allowable charge current of a battery can be calculated with the equation: Maximum charge current(mA) = Capacity(mAH) * Charge rate(C). Use this equation to check whether the battery is suitable. For commonly used 1C (charge rate) Li battery, the capacity should be at less 900mAh.
dylan111111 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:34:
[...]

Niet helemaal, die 900mAh is de "charging current", de snelheid waarmee de batterij wordt opgeladen.
Quote: The module can provide up to 900mA charging current to 3.7V Li battery with USB charger or solar panel[/url]

Edit: In de V1.1 versie van de DFRobot Solar Power Manager 5V kan je zowel protected als unprotected 18650 batterijen ervoor gebruiken. :)

• dylan111111
-Tim- schreef op maandag 12 januari 2026 @ 15:40:
[...]

Lijkt me ook. En waarom werken 'we' nog met 18650 als we meerdere cellen in serie doen? Dan riskeer je toch ook dat ze uit balans raken toch? Of doet dat er niet zo toe in deze toepassingen? (ik ben drones gewend).

Want een grote 1s lipo pouch zou dan toch beter werken en meer ruimteefficient dan een paar van die cilinders?
Als 18650 batterijen parallel staan dan balanceren ze elkaar waarbij het beste is om dezelfde capaciteit te gebruiken. In serie (Nu niet van toepassing, ik had de verkeerde batterijhouder gelinkt) is dit niet het geval inderdaad en heb je altijd een BMS nodig omdat anders de voltage van de cellen uit elkaar gaan lopen.

Lipo Pouch die ik vindt zijn vaak van twijfelachtige kwaliteit of veel duurder per mah dan een knappe 18650 batterij... Als je kijkt naar een Lipo Pouch van 3.7volt 10000mah (waar bestel je zo iets eigenlijk?) of 3x 18650 3500mAh bijvoorbeeld.

Een Lipo pouch kan wel ruimte efficiënt zijn inderdaad en worden vaak gebruikt voor een LoRa wearables, maar is minder van toepassing in een behuizing die buiten op een vaste locatie staat/hangt. :)
Afbeeldingslocatie: https://store.rakwireless.com/cdn/shop/files/wismesh-tag-attach-to-bag_719x.progressive.webp?v=1758672479

[ Voor 7% gewijzigd door dylan111111 op 12-01-2026 16:23 ]

• marc1990
Ik heb ook de DFRobot Solar Power Manager 5V v1.1 met met 3x 1 cell 18350 houder in parallel. Die ik gewoon naast elkaar gezet heb met wat hot clue.
Ik heb er wel protected cells in, maar dat hoeft dus niet.

Wel even voortijd balanceren.

Nadeel is wel geen telemetry van de batterij. En wat extra verlies omdat je eerst naar 5V USB gaat en op bordje weer terug naar 3.3v, 1.8v, ..

• -Tim-

-Tim-

marc1990 schreef op maandag 12 januari 2026 @ 16:47:
Nadeel is wel geen telemetry van de batterij. En wat extra verlies omdat je eerst naar 5V USB gaat en op bordje weer terug naar 3.3v, 1.8v, ..
DRAFTER86 schreef op zondag 11 januari 2026 @ 19:36:
Zijn er mensen die de ingebouwde GPS tracker van hun Sensecap T1000-E gebruiken met MeshCore? Ik heb het messagen nu redelijk aan de praat, maar hoe ik nu de extra peripherals (temperatuur sensor, GPS etc) van mijn device kan gebruiken is me niet helemaal duidelijk.
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar misschien is dit de juiste richting? In deze Reddit thread vraagt iemand ook naar het toevoegen van sensoren. Uiteindelijk kom je dan uit op EnvironmentSensorManager.h Hier zie ik onder andere temperatuur/humidity sensoren tussen staan, GPS, maar ook bijv de INA219 (waarmee je oa je voltage kan uitlezen over i2c). Volgens mij kan je met de juiste configuratie die sensoren dus meecompilen naar je situatie. Helaas lijkt documentatie te ontbreken verder...(misschien dat dit voorbeeld wat implementeert?)

Temperatuur- en Vochtigheidssensoren
  • AHTX0 (AHT10/20/25): Meet temperatuur (-40°C tot 80°C, ±0.3°C nauwkeurig) en relatieve vochtigheid (0-100% RH, ±2% nauwkeurig).
  • SHTC3: Hoge nauwkeurigheid temperatuur (±0.2°C) en vochtigheid (±2% RH), I2C-adres 0x70.
  • SHT4X: Uitstekende precisie (±0.1°C temperatuur, ±1.5% RH vochtigheid), lage stroomverbruik.
Druksensoren
  • BME280: Barometrische druk (±1 hPa), temperatuur (±0.5°C) en vochtigheid (±3% RH).
  • BMP280: Druk en temperatuur, verbeterd ten opzichte van oudere modellen voor hoogte- en weermetingen.
  • LPS22HB: Absolute druk (260-1260 hPa, 24-bit), temperatuurcompensatie, lage stroom (3 μA).
  • BMP085: Oudere barometrische druk (300-1100 hPa) en temperatuur voor basis hoogtebepaling.
Stroomsensoren
  • INA3221: Drie kanalen voor stroom, spanning en busvoltage monitoring, met alerts.
  • INA219: Hoge-zijde stroom- en spanningsmeting (tot 26V bus, ±3.2A met shunt).
  • INA260: Stroom, spanning en vermogen (tot 36V), ingebouwde shuntweerstand.
  • INA226: Precieze stroom, spanning en vermogen (0-36V, 0.1% gain error).
Speciale Sensoren
  • BME680: Temperatuur, vochtigheid, druk plus gas (VOC's zoals ethanol/CO) voor luchtkwaliteit.
  • MLX90614: Contactloos infrarood temperatuur (object -70°C tot 380°C, omgeving -40°C tot 125°C).
  • VL53L0X: Time-of-Flight afstandssensor (tot 2m, 1mm resolutie, onafhankelijk van kleur).

[ Voor 36% gewijzigd door -Tim- op 12-01-2026 16:57 ]

• fritsjof
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-02 13:45
Leuk concept, dat LoRa/Meshcore, heb een Heltec V3 besteld en zie dat er in mijn dorpje in Noord-Brabant wel 2 repeaters geplaatst zijn - boven verwachting (en ook meer dan op de Meshcore-map op de website getoond).
Dus mocht je hier meelezen en denken 'vast weinig bij mij in de buurt dus niet de moeite': er is (waarschijnlijk) méér in de lucht dan je denkt! :9

Bekabelde WIFI

• ramonfincken
maker taker :)

zelf ook een repeater neerzetten kan lonen

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07:11
Net ook mijn eerste stappen in het meshcore netwerk. Router NL-GLM-0001 is live.

[ Voor 4% gewijzigd door sailor_dg op 13-01-2026 19:51 ]

All-electric | Deye 12KSG04LP3 met 2x Yixiang V2, 32x MB31 314 Ah | Panasonic Aquarea J 5kW | Tesla MY, SmartEVSE | 8,8 kWp PV | Proxmox met HomeAssistant, Docker host, PfSense, TrueNas & Mailcow

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:27
Iemand een suggestie? Ik heb zoals onlangs hier aangegeven een Seed P1 Pro. Werkt wel al maar moet nog op de uiteindelijke plek komen (ben nog aan wachten op 1 kabel). De Seed staat als repeater.

De Heltec V3 wilde ik eigenlijk aan de andere kant van mijn woning plaatsen waar ik ook makkelijk een antenne kwijt kan. Alleen die wil ik gebruiken om de berichten te lezen etc. Dus als ik in de woning ben.. Gemakkelijk op het apparaat inloggen.

Ja ik heb ook een Liligo T Deck maar dat bereik valt best wel tegen vind ik (en de bediening ook). Iemand een suggestie hoe ik de Heltec zo kan maken dat ik via een simpel iets toch de berichten kan doen? Bluetooth is te zwak (dikke muren van gewapend beton (40 tot 50cm). Wifi is wel aanwezig.

• FerronN
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 27-01 21:52
Ik ga binnenkort een Haltec V4 repeater opzetten in de achterhoek. Nu nog geen enkele repeater zichtbaar op de kaart in mijn woonplaats. De dichtstbijzijnde zijn 8km weg. Ik hoop andere repeaters te zien, maar ik vraag het mij af.

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
FerronN schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:10:
Ik ga binnenkort een Haltec V4 repeater opzetten in de achterhoek. Nu nog geen enkele repeater zichtbaar op de kaart in mijn woonplaats. De dichtstbijzijnde zijn 8km weg. Ik hoop andere repeaters te zien, maar ik vraag het mij af.
Locatie instellen en melden op de kaart is vrijwillig dus mist er heel erg veel.
Misschien eerst eens met een companion een beetje ouderwets war-driven om te kijken of er repeaters zijn?
Je kan bijvoorbeeld op #testing gaan, daar zit bijna niemand, en dan via https://analyzer.letsmesh.net/channels kijken of er een connected repeater je opvangt.
Ik heb zelf twee companions, en om te testen of ik op een gemeenschappelijk kanaal berichten kan ontvangen (de ene staat in Haarlem op werk, de andere thuis ergens anders en die gaat ook mee op reis) en dat geeft ook wel inzicht.

• FerronN
franssie schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:19:
[...]
Je kan bijvoorbeeld op #testing gaan, daar zit bijna niemand, en dan via https://analyzer.letsmesh.net/channels kijken of er een connected repeater je opvangt.
Bedankt voor de tip! Ik ga dit zeker proberen.

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:51
Vandaag, ook maar eens Meshcore opgezet hier. Heb een Companion en een Repeater(NL-NDW-BLHD-OMNI). Ben benieuwd of de repeater beetje bereik heeft. Ik heb deze met een 3dBi omni antenne op het dak gemonteerd. :) .

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Bloodhoundje schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:40:
Vandaag, ook maar eens Meshcore opgezet hier. Heb een Companion en een Repeater(NL-NDW-BLHD-OMNI). Ben benieuwd of de repeater beetje bereik heeft. Ik heb deze met een 3dBi omni antenne op het dak gemonteerd. :) .
als de repeater in je client lijst staat (als het goed is) en je een wachtwoord hebt in gesteld, kan je via je companion inloggen via manage (10s wachten) - de tijd syncen en wat flood alert doen. Ook kan je dan de positie op de kaart ingeven (wel opslaan!)

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:51
franssie schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:47:
[...]

als de repeater in je client lijst staat (als het goed is) en je een wachtwoord hebt in gesteld, kan je via je companion inloggen via manage (10s wachten) - de tijd syncen en wat flood alert doen. Ook kan je dan de positie op de kaart ingeven (wel opslaan!)
Yes, heb tijd al gesynced en de repeater gps coordinaten gegeven + op de kaar toegevoegd vanuit de companion app. Alleen de flood alerts nog niet gedaan, die gaan nu elk uur en elke 12 uur. Ik zal even uitsturen :) .

• franssie

franssie

Save the albatross

Topicstarter
Bloodhoundje schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 22:48:
[...]

Yes, heb tijd al gesynced en de repeater gps coordinaten gegeven + op de kaar toegevoegd vanuit de companion app. Alleen de flood alerts nog niet gedaan, die gaan nu elk uur en elke 12 uur. Ik zal even uitsturen :) .
Flood alerts zijn de eerste tijd wel relevant, maar zet ze aub daarna zo laag mogelijk morgen. Kost aleen maafr bandbreedte en als je op de kaart staat val je daar niet in een week of 10 vanaf :P

• RikvE
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 09-02 15:15
Iemand toevallig ervaring met de wio tracker L1 pro? Ik krijg de GPS niet aan de praat (geen fix). Reflash heeft niets gedaan :(

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Leuk! Nog een Achterhoeker hier. Mijn hardware voor mijn repeater is onderweg. In mijn dorp is nu nog niks, maar een dorp verderop al wel. Wie weet sluit het netwerk straks.

• bass1984
Reken op een kleine 10 KM - ik kom net tot didam, arnhem maar moet mijn repeater nog even op het dak plaatsen.

• FerronN
Wie heeft er trouwens allemaal een accu aan het device zitten? Mijn plan is gewoon netstroom om er vervolgens een powerbank aan te hangen als er stroomstoring is o.i.d.

Ben benieuwd hoeveel repeater wegvallen bij een stroomstoring.

• ramonfincken
ik heb dat, maarja nu ivm weinig bereik offline in afwachting van heltec v4

• dylan111111
FerronN schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:46:
Wie heeft er trouwens allemaal een accu aan het device zitten? Mijn plan is gewoon netstroom om er vervolgens een powerbank aan te hangen als er stroomstoring is o.i.d.

Test wel even of de powerbank niet na een aantal minuten uitgaat omdat er zo weinig mA* van wordt gevraagd. :)

• bass1984
ramonfincken schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:47:
Waar kwam je vanaf? Ik zit te denken om een v4 aan te schaffen als de V3 het net niet trekt. Berichten komen sporadisch binnen maar versturen is slechts enkele keren gelukt. Dus of hoger, v4 of een andere antenne.

• FerronN
dylan111111 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:49:
[...]

Test wel even of de powerbank niet na een aantal minuten uitgaat omdat er zo weinig mA* van wordt gevraagd. :)
Ik heb al eens een esp32 eraan gehad (dat werkte). Maar zeker goed om te testen.

• FerronN
ramonfincken schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:47:
Je mag in Nederland alleen niet de volle zendkracht van de Heltec V4 gebruiken las ik. Dat is wel jammer.

• ramonfincken
bass1984 schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:52:
[...]

Waar kwam je vanaf? Ik zit te denken om een v4 aan te schaffen als de V3 het net niet trekt. Berichten komen sporadisch binnen maar versturen is slechts enkele keren gelukt. Dus of hoger, v4 of een andere antenne.
Heltec v3, Almere op min2 nap ( wel zolder dat dan weer wel ). Heb ook een richtantenne gekocht. Voorlopig nog wel vanaf binnen zenden/ontvangen.
Nu nog paar weken op de v4 wachten.

Wat jij zegt heb ik dus ook precies.

• ramonfincken
FerronN schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:53:
[...]

Je mag in Nederland alleen niet de volle zendkracht van de Heltec V4 gebruiken las ik. Dat is wel jammer.
26dbm is beter dan 22 dbm (v3) of wat voor sterkte dacht jij precies voor de v4 ?

• FerronN
ramonfincken schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:54:
[...]

26dbm is beter dan 22 dbm (v3) of wat voor sterkte dacht jij precies voor de v4 ?
Bij Tinytronics zeggen ze:

Let op: Niet in alle landen is het zenden van LoRa signalen op 868MHz met een vermogen van 28dBm (630mW, maximum van deze module) toegestaan. In Nederland ligt dit maximum bijvoorbeeld op 20dBm (100mW) rond de 868MHz (met uitzondering tussen 869.40 - 869.65MHz welke maximaal 27dBm (500mW) mag zijn). Stel het maximale zendvermogen daarom zodanig in dat deze voldoet aan de lokale wet- en regelgeving.

Zie de volgende pagina voor meer informatie: Wiki

Zie de volgende pagina voor meer informatie: Fabrikant pagina

Je mag wel compenseren voor verlies door lange antenne kabel enzo, maar ja ik heb geen apparatuur om de daadwerkelijke sterkte te meten.

• derubenstavast
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08:15
@FerronN
[...]

Antenne 9dBi
Kabelverlies 1db
27dBm ERP

Lees zeker even deze post terug over zend vermogen ed, het wordt hier best redelijk uitgelegd. Wellicht opnemen in de wiki aan het begin?

• FerronN
derubenstavast schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 14:57:
@FerronN

[...]

Lees zeker even deze post terug over zend vermogen ed, het wordt hier best redelijk uitgelegd. Wellicht opnemen in de wiki aan het begin?
Klink goed. Ik ben geen expert op dat gebied. Ik ben ook wel benieuwd in hoeverre hierop gehandhaafd wordt. Daarnaast is het mij nog niet duidelijk of je kunt instellen in meshcore om 869.40 - 869.65MHz te gebruiken om het maximale vermogen te benutten. Ik heb mijn hardware nog niet ontvangen namelijk.

• ramonfincken
Je kunt dat instellen ja

• Bas...
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 16:52
De gebruikelijke meshcore frequentie zit in het deel van de band waar je 500 mW e.r.p. mag maken.

Edit: meshcore freq is 869.618 MHz.

[ Voor 18% gewijzigd door Bas... op 14-01-2026 17:30 ]

• stormfly
FerronN schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:57:
[...]

Bij Tinytronics zeggen ze:

Let op: Niet in alle landen is het zenden van LoRa signalen op 868MHz met een vermogen van 28dBm (630mW, maximum van deze module) toegestaan. In Nederland ligt dit maximum bijvoorbeeld op 20dBm (100mW) rond de 868MHz (met uitzondering tussen 869.40 - 869.65MHz welke maximaal 27dBm (500mW) mag zijn). Stel het maximale zendvermogen daarom zodanig in dat deze voldoet aan de lokale wet- en regelgeving.

Zie de volgende pagina voor meer informatie: Wiki

Zie de volgende pagina voor meer informatie: Fabrikant pagina

Je mag wel compenseren voor verlies door lange antenne kabel enzo, maar ja ik heb geen apparatuur om de daadwerkelijke sterkte te meten.
Dat stukje van 869.40 - 869.65MHz welke maximaal 27dBm (500mW) heb ik ze van de week verteld, wel fijn dat ze het direct overnemen 8) de service is ook erg goed. Hun eerste email bevatte info over 20dBm als maximum, daar moest ik even op reageren.

Zeg nooit nooit, maar ik denk dat handhaving alleen ontstaat bij ernstige verstoring van andere diensten of de Lora band. In de tijd van Helium miners op 868Mhz was het helemaal hot om versterkers boven in de mast te zetten om verder te kunnen zenden en ook ontvangen zonder coax verliezen. Heb nooit vernomen dat iemand die eruit moest halen. Overigens is het overbruggen van coaxverliezen nu is dat minder relevant omdat MeshCore in staat is om op zonne-energie te kunnen functioneren. Bij de kant en klare repeaters zit de antenne heel dicht op de printplaat.

• FerronN
Bas... schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 17:19:
De gebruikelijke meshcore frequentie zit in het deel van de band waar je 500 mW e.r.p. mag maken.

Edit: meshcore freq is 869.618 MHz.
Ja precies, dan zit het ook een stukje buiten 869.40 - 869.65MHz range met een bandbreedte 62.5 Khz niet? Het zal wel goedkomen.

• stormfly
FerronN schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:46:

Wegvallen, bij sneeuw is ook een vraagstuk geworden ;-) Ik heb zelf een 10000mAh accu uit een nieuwe, defecte, powerbank gehaald en aangesloten. Daar kan een T114 wel een week of twee op draaien. Mijn eerste idee was ook een powerbank. Maar tja als je toch iets hebt liggen wat je kan gebruiken is dat mooier. Zo'n 3000mah cel heb je voor een euro of 7, wel compact qua inbouw. Zon 3000mAh cell kwam mee met mijn Heltec V4 companion.

• stormfly
FerronN schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 21:31:
[...]

Ja precies, dan zit het ook een stukje buiten 869.40 - 869.65MHz range met een bandbreedte 62.5 Khz niet? Het zal wel goedkomen.
Je moet de 62.5 kHz nog delen door 2 omdat hij boven en onder de basis draaggolf zit. Dus exact op het randje 8) Scherp opgemerkt!
Ondergrens: 869.618 - (0.0625 / 2) = 869.618 - 0.03125 = 869.58675 MHz
Bovengrens: 869.618 + (0.0625 / 2) = 869.618 + 0.03125 = 869.64925 MHz

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Heltec v4 binnen en geflasht. Instellingen uit de TS overgenomen en ik kan sturen wat ik wil, niemand die mij hoort.

3 repeaters in de buurt zijn allemaal al een maand niet geüpdatet, in de omschrijving staat ook dat ze verwijderd worden.

Dit weekend ga ik aan de wandel, verderop is er wel een repeater die moet werken. Anders flash ik em om naar een repeater "for the greater good".

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

• -Tim-

-Tim-

@DaWizza die repeaters die je op een kaar ziet, kijk je dan op https://analyzer.letsmesh.net/map of ook op https://meshcore.co.uk/map.html? Het duurde even voordat ik zelf doorhad dat die paginas elkaar nog wel eens aanvullen. En daarnaast zijn er dus veel repeaters die op beide paginas niet genoemd worden.

Daarnaast, zie ik vaak maar 1 repeat (m'n eigen repeater) maar komt m'n bericht toch veel verder. Daar is https://analyzer.letsmesh.net/channels dan weer handig voor om te verifieren. Wie weet zie je daar wel een antwoord op je test-berichtje, die dus helaas nog niet native bij je aankomt.

Ik ben nu op bezoek in Twente met m'n companion en heb nu voor het eerst kunnen meemaken hoe het is om binnen bereik van een mesh te zitten. Helaas nog veel testberichten, in #test én #public. Nu verwacht ik niet heel diepgaande gesprekken, maar het laat denk ik zien dat het netwerk zich vooral nog aan het ontwikkelen is.

Ook interessant om bots te zien trouwens, die nu vooral geprogammeerd zijn om je testberichtje te verifiëren met het afgelegde pad. Voor bots zie ik nog wel leuke toepassingen op die manier; bijv. in geval van internet-outage dat mensen met een communicatie-backup (bijv. overheid, Starlink) essentiële data kunnen doorgeven.
Pagina: 1 ... 6 ... 9 Laatste