Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:20
Aangezien de overheid adviseert om contant geld in huis te hebben, heb ik mijn bank gebeld met de vraag of ik via hun aan contant muntgeld 'rolletjes' kon komen. Dit was niet mogelijk. Ik kreeg als tip om het bij de supermarkt te proberen, maar die staan waarschijnlijk ook niet te springen om hun muntgeld te wisselen. Sterker nog, ik gok dat zij hier ook voor betalen (?)

Iemand enig idee hoe ik aan contant-muntgeld-rolletjes kan komen?

Edit: chatgpt heeft waarschijnlijk het antwoord al weer parraat: bij de Geldmaat die in Gamma of Karwei staan kun je muntgeld verkrijgen...

[ Voor 13% gewijzigd door StopEcocide op 03-07-2025 17:16 ]

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 16:43
StopEcocide schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:12:
Aangezien de overheid adviseert om contant geld in huis te hebben, heb ik mijn bank gebeld met de vraag of ik via hun aan contant muntgeld 'rolletjes' kon komen. Dit was niet mogelijk. Ik kreeg als tip om het bij de supermarkt te proberen, maar die staan waarschijnlijk ook niet te springen om hun muntgeld te wisselen. Sterker nog, ik gok dat zij hier ook voor betalen (?)

Edit: chatgpt heeft waarschijnlijk het antwoord al weer parraat: bij de Geldmaat die in Gamma of Karwei staan kun je muntgeld verkrijgen...
Aangezien het voor nood is, kun je niet beter gewoon briefgeld meenemen? In het ergste geval heeft de winkel geen wisselgeld en dan betaal je hooguit 5 euro te veel voor je waterflessen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Voggy schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:25:
[...]Aangezien het voor nood is, kun je niet beter gewoon briefgeld meenemen? In het ergste geval heeft de winkel geen wisselgeld en dan betaal je hooguit 5 euro te veel voor je waterflessen.
Wanneer de winkel geen wisselgeld meer heeft is het flessenwater hoogstwaarschijnlijk ook al uitverkocht :+

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Nu online

Rmg

PaulC schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:06:
Ik heb hier nog een oude UPS (apc es700) liggen met een opgeblazen batterij.
Zou het werken om de originele UPS te koppelen aan een standaard 12V auto-batterij (buiten de originele behuizing weliswaar)
De interne batterij was 9000mAh, terwijl een autobatterij veel meer backup capaciteit zou kunnen bieden.
Maar werkt dat ?
Opzich maakt het voor het opladen van de accu niet uit, behalve natuurlijk dat het allemaal veel langer duurt.

Dit soort UPS's zijn alleen wel gemaak voor het afsluiten van een systeem en niet voor het lange tijd draaien.

Op maximaal vermogen heeft ie zo'n 5 minuten prik, en er zal natuurlijk marge inzitten maar het is raden of zon Inverter het fijn vind om uren te draaien, best kans dat ie na 20 minuten in thermische protectie schiet.

En wil je in een noodgeval afhankelijk zijn van je eigen geknutsel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

De meest pragmatisch oplossing die niet meer geld kost (muntgeld 'aanvragen' kost geld), is één maand lang je boodschappen halen met contanten en je verkregen muntgeld niet gebruiken om te betalen maar thuis afromen.

Ik heb even snel al mijn betalingen bij de supermarkten in één maand in ChatGPT gegooid en hiermee kom ik uit op:
Totaal ontvangen muntgeld: €66,10
Verdeling muntstukken:
€2,00: 20 stuks → €40,00
€1,00: 13 stuks → €13,00
€0,50: 12 stuks → €6,00
€0,20: 26 stuks → €5,20
€0,10: 13 stuks → €1,30
€0,05: 12 stuks → €0,60
Dan vind ik de 2€ muntstukken te veel, ik zou hiervan de helft weer gebruiken (of thuis houden voor de thuisbezorgers/collectes). Zit je met 46€ wat m.i. prima is naast nog briefgeld.

Maar als je het niet erg vind om te betalen kun je inderdaad gewoon hiervoor gaan: https://www.geldmaat.nl/nl/diensten/opnemen/munten-opnemen/

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:20
True schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 00:13:
[...]

De meest pragmatisch oplossing die niet meer geld kost (muntgeld 'aanvragen' kost geld), is één maand lang je boodschappen halen met contanten en je verkregen muntgeld niet gebruiken om te betalen maar thuis afromen.

Ik heb even snel al mijn betalingen bij de supermarkten in één maand in ChatGPT gegooid en hiermee kom ik uit op:

[...]

Dan vind ik de 2€ muntstukken te veel, ik zou hiervan de helft weer gebruiken (of thuis houden voor de thuisbezorgers/collectes). Zit je met 46€ wat m.i. prima is naast nog briefgeld.

Maar als je het niet erg vind om te betalen kun je inderdaad gewoon hiervoor gaan: https://www.geldmaat.nl/nl/diensten/opnemen/munten-opnemen/
Bedankt voor je reactie! Hier kan ik wat mee 👍🏻

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14-09 20:59

Hou er wel rekening mee dat alleen klanten van ABN AMRO, ING of Rabobank dit kunnen doen. Mensen die bij een andere bank zitten hebben pech.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:05
Voggy schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:43:
Even drie sixpacks 1,5 liter flessen water halen. Kost geen drol, ook weinig moeite. Maar je weet dan wel 100% zeker dat jij en je gezin de eerste dagen voorzien zijn van drinkwater.

Mocht daarna meer nodig zijn dan is het fijn dat er noodwater is geregeld door de overheid.
En dat heb ik gisteren inderdaad toch maar eens gedaan. En voor een week blikvoer, rijst en pasta. Inclusief een waterfilter houden we het wel een weekje vol. Moeten we wel van het balkon schijten, maar wel met genoeg wc-papier, want dat heb ik ook ingeslagen.

En moet dat verdedigd worden, dan zijn we alweer een stap verder dan een paar dagen zonder stroom/gas/communicatie (hoewel ik voor die laatste een transceiver heb besteld...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
barrymossel schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 17:54:
[...]

En dat heb ik gisteren inderdaad toch maar eens gedaan. En voor een week blikvoer, rijst en pasta. Inclusief een waterfilter houden we het wel een weekje vol. Moeten we wel van het balkon schijten, maar wel met genoeg wc-papier, want dat heb ik ook ingeslagen.

En moet dat verdedigd worden, dan zijn we alweer een stap verder dan een paar dagen zonder stroom/gas/communicatie (hoewel ik voor die laatste een transceiver heb besteld...).
Ik weet niet hoeveel jij water jij hebt gehaald, maar ik zou denken # dagen voor water > # aantal dagen eten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:05
YouKnow schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:08:
[...]

Ik weet niet hoeveel jij water jij hebt gehaald, maar ik zou denken # dagen voor water > # aantal dagen eten?
Aantal dagen eten is veel hoger in principe, omdat dit ook voorraad is die ik telkens wil vernieuwen. Water op voorraad is voor een dag of 6-7 als we er alleen van drinken. Maar met waterfilter komen we al een heel stuk verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roekeloos
  • Laatst online: 13-09 22:47
Qua communicatie lees ik over CB en andere analoge technieken waarvoor best wat kennis, materiaal en vergunningen vereist zijn. Heeft iemand zich al eens verdiept in Meshcore? Lijkt mij vrij laagdrempelig en goed bruikbaar, mits het in het gebied waar je woont een bepaalde kritieke massa bereikt, wat noodzakelijk is voor de mesh technologie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Roekeloos schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:10:
Qua communicatie lees ik over CB en andere analoge technieken waarvoor best wat kennis, materiaal en vergunningen vereist zijn. Heeft iemand zich al eens verdiept in Meshcore? Lijkt mij vrij laagdrempelig en goed bruikbaar, mits het in het gebied waar je woont een bepaalde kritieke massa bereikt, wat noodzakelijk is voor de mesh technologie.
"vrij laagdrempelig" lol, je zit in de verkeerde bubbel denk ik.
Los van die discussie over het gebruiksgemak: geen stroom, geen netwerken, dus ook geen stroom voor je meshcore-oplossing. Ik zie 'm niet vliegen als je dit niet behoorlijk integraal incl. batterijen zal uitwerken.

• Roekeloos
  • Laatst online: 13-09 22:47
True schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:59:
[...]

"vrij laagdrempelig" lol, je zit in de verkeerde bubbel denk ik.
Los van die discussie over het gebruiksgemak: geen stroom, geen netwerken, dus ook geen stroom voor je meshcore-oplossing. Ik zie 'm niet vliegen als je dit niet behoorlijk integraal incl. batterijen zal uitwerken.
Net als wij allemaal zit ik in de Tweakers bubbel, dus "laagdrempelig" is natuurlijk altijd relatief. Maar als je suggesties hebt voor een meer laagdrempelige manier van communiceren zonder elektriciteit en internet, lees ik dat graag!

En qua energieverbruik: een node verbruikt ca. 100 mAh per dag, dus met een powerbank van de Action draait hij 100 dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Roekeloos schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:02:
[...]

Net als wij allemaal zit ik in de Tweakers bubbel, dus "laagdrempelig" is natuurlijk altijd relatief. Maar als je suggesties hebt voor een meer laagdrempelige manier van communiceren zonder elektriciteit en internet, lees ik dat graag!

En qua energieverbruik: een node verbruikt ca. 100 mAh per dag, dus met een powerbank van de Action draait hij 100 dagen.
Als je het hebt over uitval van telefoon netwerken tijdens een grootschalig incident. Walkie-talkies, AM/korteband radio. Bij een grootschalig incident wordt je vast niet bekeurd als je met je vrouw communiceert zonder radiolicentie als ze 15 km verderop op de fiets bessen aan het zoeken is.
Ik niet welke situaties jij als realistische genoeg inschat om daarin risico's te mitigeren?

Hoe lang werkt een device waar je mee kan communiceren met zo'n node dan op een powerbank? Want dat is een stuk meer dan die 100 mAh per dag.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02:27
Dat zijn verbruiken waarvoor je dan weer een zonnepaneel-gevoedde powerbank hebt.

Ik denk dat een PV-paneel (of 4) + zo'n 1-2kwh accu sowieso wel aan te raden is voor kleine, kritieke dingen. Maarja, daar heb je niets aan als je enkel een balkon op het noorden hebt, en het december is.

[ Voor 56% gewijzigd door scoobs op 11-09-2025 15:20 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16:30

Wuursj

want worst is al bezet

Hier naast gebruikelijke maatregelingen wat kleine ingrepen gedaan waardoor dingen die al in huis waren, opeens bruikbaar worden:

- Aan de WP boiler een aftapje gemaakt waardoor er 200 liter drinkwater beschikbaar is. Wel eerst nog even laten afkoelen :P

- 48v -> 12V omvormertje gescoord voor een paar euro. Nu heb ik opeens 1,25 kWh aan powerbanks liggen in de vorm van de twee bestaande electrische fiets accu's.

Plan voor die laatste is nog om een omvormer regelen om ze te kunnen opladen met bestaande PV panelen. Victron heeft een 48V Mppt in het programma maar die vind ik eigenlijk nog prijzig voor iets wat ik nooit hoop te gebruiken. Aftakken van een of twee PV panelen op het dak is nog het meeste werk. Of via een 12v tussenstap via een paneeltje dat ik nog in de schuur heb maar die 50W doet mid-winter niet veel.

Meer dan aan het laden van telefoons, zaklampen, radio en dat soort klein grut zit ik niet te denken.

[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 11-09-2025 16:15 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Pagina: 1 ... 11 12 Laatste

Let op:
We beperken ons in dit topic tot de praktische kanten van het onderwerp: hoe kun je je het beste voorbereiden op calamiteit X, voor X naar keuze. Het is niet de bedoeling af te dwalen naar de achtergronden van X zoals de geopolitieke situatie. Daar zijn andere topics voor.