Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-11 11:55
Aangezien de overheid adviseert om contant geld in huis te hebben, heb ik mijn bank gebeld met de vraag of ik via hun aan contant muntgeld 'rolletjes' kon komen. Dit was niet mogelijk. Ik kreeg als tip om het bij de supermarkt te proberen, maar die staan waarschijnlijk ook niet te springen om hun muntgeld te wisselen. Sterker nog, ik gok dat zij hier ook voor betalen (?)

Iemand enig idee hoe ik aan contant-muntgeld-rolletjes kan komen?

Edit: chatgpt heeft waarschijnlijk het antwoord al weer parraat: bij de Geldmaat die in Gamma of Karwei staan kun je muntgeld verkrijgen...

[ Voor 13% gewijzigd door StopEcocide op 03-07-2025 17:16 ]

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
StopEcocide schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 17:12:
Aangezien de overheid adviseert om contant geld in huis te hebben, heb ik mijn bank gebeld met de vraag of ik via hun aan contant muntgeld 'rolletjes' kon komen. Dit was niet mogelijk. Ik kreeg als tip om het bij de supermarkt te proberen, maar die staan waarschijnlijk ook niet te springen om hun muntgeld te wisselen. Sterker nog, ik gok dat zij hier ook voor betalen (?)

Edit: chatgpt heeft waarschijnlijk het antwoord al weer parraat: bij de Geldmaat die in Gamma of Karwei staan kun je muntgeld verkrijgen...
Aangezien het voor nood is, kun je niet beter gewoon briefgeld meenemen? In het ergste geval heeft de winkel geen wisselgeld en dan betaal je hooguit 5 euro te veel voor je waterflessen.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-11 23:32
Voggy schreef op donderdag 3 juli 2025 @ 18:25:
[...]Aangezien het voor nood is, kun je niet beter gewoon briefgeld meenemen? In het ergste geval heeft de winkel geen wisselgeld en dan betaal je hooguit 5 euro te veel voor je waterflessen.
Wanneer de winkel geen wisselgeld meer heeft is het flessenwater hoogstwaarschijnlijk ook al uitverkocht :+

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:56

Rmg

PaulC schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 18:06:
Ik heb hier nog een oude UPS (apc es700) liggen met een opgeblazen batterij.
Zou het werken om de originele UPS te koppelen aan een standaard 12V auto-batterij (buiten de originele behuizing weliswaar)
De interne batterij was 9000mAh, terwijl een autobatterij veel meer backup capaciteit zou kunnen bieden.
Maar werkt dat ?
Opzich maakt het voor het opladen van de accu niet uit, behalve natuurlijk dat het allemaal veel langer duurt.

Dit soort UPS's zijn alleen wel gemaak voor het afsluiten van een systeem en niet voor het lange tijd draaien.

Op maximaal vermogen heeft ie zo'n 5 minuten prik, en er zal natuurlijk marge inzitten maar het is raden of zon Inverter het fijn vind om uren te draaien, best kans dat ie na 20 minuten in thermische protectie schiet.

En wil je in een noodgeval afhankelijk zijn van je eigen geknutsel.

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

De meest pragmatisch oplossing die niet meer geld kost (muntgeld 'aanvragen' kost geld), is één maand lang je boodschappen halen met contanten en je verkregen muntgeld niet gebruiken om te betalen maar thuis afromen.

Ik heb even snel al mijn betalingen bij de supermarkten in één maand in ChatGPT gegooid en hiermee kom ik uit op:
Totaal ontvangen muntgeld: €66,10
Verdeling muntstukken:
€2,00: 20 stuks → €40,00
€1,00: 13 stuks → €13,00
€0,50: 12 stuks → €6,00
€0,20: 26 stuks → €5,20
€0,10: 13 stuks → €1,30
€0,05: 12 stuks → €0,60
Dan vind ik de 2€ muntstukken te veel, ik zou hiervan de helft weer gebruiken (of thuis houden voor de thuisbezorgers/collectes). Zit je met 46€ wat m.i. prima is naast nog briefgeld.

Maar als je het niet erg vind om te betalen kun je inderdaad gewoon hiervoor gaan: https://www.geldmaat.nl/nl/diensten/opnemen/munten-opnemen/

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-11 11:55
True schreef op vrijdag 4 juli 2025 @ 00:13:
[...]

De meest pragmatisch oplossing die niet meer geld kost (muntgeld 'aanvragen' kost geld), is één maand lang je boodschappen halen met contanten en je verkregen muntgeld niet gebruiken om te betalen maar thuis afromen.

Ik heb even snel al mijn betalingen bij de supermarkten in één maand in ChatGPT gegooid en hiermee kom ik uit op:

[...]

Dan vind ik de 2€ muntstukken te veel, ik zou hiervan de helft weer gebruiken (of thuis houden voor de thuisbezorgers/collectes). Zit je met 46€ wat m.i. prima is naast nog briefgeld.

Maar als je het niet erg vind om te betalen kun je inderdaad gewoon hiervoor gaan: https://www.geldmaat.nl/nl/diensten/opnemen/munten-opnemen/
Bedankt voor je reactie! Hier kan ik wat mee 👍🏻

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08:37

Hou er wel rekening mee dat alleen klanten van ABN AMRO, ING of Rabobank dit kunnen doen. Mensen die bij een andere bank zitten hebben pech.

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11 10:50
Voggy schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:43:
Even drie sixpacks 1,5 liter flessen water halen. Kost geen drol, ook weinig moeite. Maar je weet dan wel 100% zeker dat jij en je gezin de eerste dagen voorzien zijn van drinkwater.

Mocht daarna meer nodig zijn dan is het fijn dat er noodwater is geregeld door de overheid.
En dat heb ik gisteren inderdaad toch maar eens gedaan. En voor een week blikvoer, rijst en pasta. Inclusief een waterfilter houden we het wel een weekje vol. Moeten we wel van het balkon schijten, maar wel met genoeg wc-papier, want dat heb ik ook ingeslagen.

En moet dat verdedigd worden, dan zijn we alweer een stap verder dan een paar dagen zonder stroom/gas/communicatie (hoewel ik voor die laatste een transceiver heb besteld...).

• YouKnow
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
barrymossel schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 17:54:
[...]

En dat heb ik gisteren inderdaad toch maar eens gedaan. En voor een week blikvoer, rijst en pasta. Inclusief een waterfilter houden we het wel een weekje vol. Moeten we wel van het balkon schijten, maar wel met genoeg wc-papier, want dat heb ik ook ingeslagen.

En moet dat verdedigd worden, dan zijn we alweer een stap verder dan een paar dagen zonder stroom/gas/communicatie (hoewel ik voor die laatste een transceiver heb besteld...).
Ik weet niet hoeveel jij water jij hebt gehaald, maar ik zou denken # dagen voor water > # aantal dagen eten?

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11 10:50
YouKnow schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 19:08:
[...]

Ik weet niet hoeveel jij water jij hebt gehaald, maar ik zou denken # dagen voor water > # aantal dagen eten?
Aantal dagen eten is veel hoger in principe, omdat dit ook voorraad is die ik telkens wil vernieuwen. Water op voorraad is voor een dag of 6-7 als we er alleen van drinken. Maar met waterfilter komen we al een heel stuk verder.

• Roekeloos
  • Laatst online: 13:53
Qua communicatie lees ik over CB en andere analoge technieken waarvoor best wat kennis, materiaal en vergunningen vereist zijn. Heeft iemand zich al eens verdiept in Meshcore? Lijkt mij vrij laagdrempelig en goed bruikbaar, mits het in het gebied waar je woont een bepaalde kritieke massa bereikt, wat noodzakelijk is voor de mesh technologie.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Roekeloos schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:10:
Qua communicatie lees ik over CB en andere analoge technieken waarvoor best wat kennis, materiaal en vergunningen vereist zijn. Heeft iemand zich al eens verdiept in Meshcore? Lijkt mij vrij laagdrempelig en goed bruikbaar, mits het in het gebied waar je woont een bepaalde kritieke massa bereikt, wat noodzakelijk is voor de mesh technologie.
"vrij laagdrempelig" lol, je zit in de verkeerde bubbel denk ik.
Los van die discussie over het gebruiksgemak: geen stroom, geen netwerken, dus ook geen stroom voor je meshcore-oplossing. Ik zie 'm niet vliegen als je dit niet behoorlijk integraal incl. batterijen zal uitwerken.

• Roekeloos
  • Laatst online: 13:53
True schreef op dinsdag 9 september 2025 @ 22:59:
[...]

"vrij laagdrempelig" lol, je zit in de verkeerde bubbel denk ik.
Los van die discussie over het gebruiksgemak: geen stroom, geen netwerken, dus ook geen stroom voor je meshcore-oplossing. Ik zie 'm niet vliegen als je dit niet behoorlijk integraal incl. batterijen zal uitwerken.
Net als wij allemaal zit ik in de Tweakers bubbel, dus "laagdrempelig" is natuurlijk altijd relatief. Maar als je suggesties hebt voor een meer laagdrempelige manier van communiceren zonder elektriciteit en internet, lees ik dat graag!

En qua energieverbruik: een node verbruikt ca. 100 mAh per dag, dus met een powerbank van de Action draait hij 100 dagen.

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Roekeloos schreef op donderdag 11 september 2025 @ 14:02:
[...]

Net als wij allemaal zit ik in de Tweakers bubbel, dus "laagdrempelig" is natuurlijk altijd relatief. Maar als je suggesties hebt voor een meer laagdrempelige manier van communiceren zonder elektriciteit en internet, lees ik dat graag!

En qua energieverbruik: een node verbruikt ca. 100 mAh per dag, dus met een powerbank van de Action draait hij 100 dagen.
Als je het hebt over uitval van telefoon netwerken tijdens een grootschalig incident. Walkie-talkies, AM/korteband radio. Bij een grootschalig incident wordt je vast niet bekeurd als je met je vrouw communiceert zonder radiolicentie als ze 15 km verderop op de fiets bessen aan het zoeken is.
Ik niet welke situaties jij als realistische genoeg inschat om daarin risico's te mitigeren?

Hoe lang werkt een device waar je mee kan communiceren met zo'n node dan op een powerbank? Want dat is een stuk meer dan die 100 mAh per dag.

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-11 23:04
Dat zijn verbruiken waarvoor je dan weer een zonnepaneel-gevoedde powerbank hebt.

Ik denk dat een PV-paneel (of 4) + zo'n 1-2kwh accu sowieso wel aan te raden is voor kleine, kritieke dingen. Maarja, daar heb je niets aan als je enkel een balkon op het noorden hebt, en het december is.

[ Voor 56% gewijzigd door scoobs op 11-09-2025 15:20 ]

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:21

Wuursj

want worst is al bezet

Hier naast gebruikelijke maatregelingen wat kleine ingrepen gedaan waardoor dingen die al in huis waren, opeens bruikbaar worden:

- Aan de WP boiler een aftapje gemaakt waardoor er 200 liter drinkwater beschikbaar is. Wel eerst nog even laten afkoelen :P

- 48v -> 12V omvormertje gescoord voor een paar euro. Nu heb ik opeens 1,25 kWh aan powerbanks liggen in de vorm van de twee bestaande electrische fiets accu's.

Plan voor die laatste is nog om een omvormer regelen om ze te kunnen opladen met bestaande PV panelen. Victron heeft een 48V Mppt in het programma maar die vind ik eigenlijk nog prijzig voor iets wat ik nooit hoop te gebruiken. Aftakken van een of twee PV panelen op het dak is nog het meeste werk. Of via een 12v tussenstap via een paneeltje dat ik nog in de schuur heb maar die 50W doet mid-winter niet veel.

Meer dan aan het laden van telefoons, zaklampen, radio en dat soort klein grut zit ik niet te denken.

[ Voor 7% gewijzigd door Wuursj op 11-09-2025 16:15 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-11 09:11
Wuursj schreef op donderdag 11 september 2025 @ 16:03:
Aftakken van een of twee PV panelen op het dak is nog het meeste werk.
Ik weet niet hoe je je panelen hebt aangesloten, maar als je er strings van kunt maken die maximaal 300Vdc zijn kun je daarop direct een geschakelde (laptop)voeding aansluiten.
De meeste voedingen hebben een gelijkrichter aan de AC kant, dus werken intern op DC.
Als je DC aansluit gaat dit ook prima (kan wel zo zijn dat je de polariteit even moet wisselen voordat het werk, vanwege de gelijkrichter).
230Vac is ongeveer 325Vdc na gelijkrichting, dus je wilt liever niet teveel boven die 300Vdc zitten.
Aangezien de meeste voedingen geschikt zijn voor 100-240Vac is een wolkje ook geen probleem als de spanning zakt.

Met zo'n voeding kun je in ieder geval het kleine grut prima laden.

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Elvhenk

Madam Mikmak

Bij ons in de buurt is net de stroom uitgevallen (is wel vaker hier in Duitsland) en de back-up box doet precies wat de bedoeling was! Dit is de eerste keer dat dat getest werd en het ging perfect.
We hebben de mazzel dat het de hele dag zonnig was, dus de accu (20kW) zat vol. :*)

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:32

ManiacsHouse

Scheisse!

Heeft een deel van NL al die folder/boekje gehad voor als het mis gaat ofzo? Hier is al een week bij de Jumbo de spaghetti uitverkocht. Of is dit toeval? Gewoon helemaal leeg. En de andere varianten/merken zijn ook zo goed als op. Zeer irritant.

[ Voor 4% gewijzigd door ManiacsHouse op 21-11-2025 15:53 ]

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@ManiacsHouse Loop eens bij een AH naar binnen oid? Het kan ook een inkoopgevecht zijn.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 27-11 23:32
ManiacsHouse schreef op vrijdag 21 november 2025 @ 15:52:Heeft een deel van NL al die folder/boekje gehad voor als het mis gaat ofzo? Hier is al een week bij de Jumbo de spaghetti uitverkocht. Of is dit toeval? Gewoon helemaal leeg. En de andere varianten/merken zijn ook zo goed als op. Zeer irritant.
De boekjes zullen tussen 5 november en 10 januari worden bezorgd. (Bron: NOS.nl)

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:13
Het informatieboekje kun je hier downloaden:
https://www.denkvooruit.n...-voor-op-een-noodsituatie

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:55
Interessant om te kiezen. Je kunt zien dat ze veel inspiratie hebben gehaald uit het Zweedse boekje. Toen die bezorgd werd bij mensen, was dat echt wekenlang het gesprek op kantoor en op straat en in de media, en het werd vooral heel serieus genomen. In Nederland vindt men het alleen maar vervelend dat er angst wordt aangepraat.

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12:47
Orangelights23 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 07:12:
Interessant om te kiezen. Je kunt zien dat ze veel inspiratie hebben gehaald uit het Zweedse boekje. Toen die bezorgd werd bij mensen, was dat echt wekenlang het gesprek op kantoor en op straat en in de media, en het werd vooral heel serieus genomen. In Nederland vindt men het alleen maar vervelend dat er angst wordt aangepraat.
Nouja, als ik voor mezelf kijk:
- 3 liter per persoon per dag komt met een gezin van 4 neer op 36 liter voor 3 dagen... Dat neemt behoorlijk wat ruimte.... En dan moet ik het ook elk jaar vernieuwen, want we drinken nooit fles water
- eten voor 3 dagen: meer sn voldoende. Maar moet meer spullen in huis halen die niet gekookt moeten worden
- hygiëne: al binnen
- warm blijven: al binnen, ook van die zilver/goud dekens
- licht en vuur: check, zelfs lucifers die het nat nog doen. Wel te weinig kaarsen
- radio: check
- contant geld: briefgeld, maar moet nog muntgeld halen
- fluitje: check
- gereedschap: check

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:01
President schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 07:50:

- 3 liter per persoon per dag komt met een gezin van 4 neer op 36 liter voor 3 dagen... Dat neemt behoorlijk wat ruimte.... En dan moet ik het ook elk jaar vernieuwen, want we drinken nooit fles water
Drinkwater is uiteraard levensbehoefte nr 1. Daar maak je wat ruimte voor.
Eventueel zou je een waterfilter kunnen overwegen maar dan moet je wel toegang hebben tot water (stortbak wc, regenton, vijver, sloot...). En met een standaard waterfilter haal je bepaalde chemicaliën er niet uit. Hangt dus ook van je prep scenario af.

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07:22
Wally2002 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 08:17:
[...]

Drinkwater is uiteraard levensbehoefte nr 1. Daar maak je wat ruimte voor.
Eventueel zou je een waterfilter kunnen overwegen maar dan moet je wel toegang hebben tot water (stortbak wc, regenton, vijver, sloot...). En met een standaard waterfilter haal je bepaalde chemicaliën er niet uit. Hangt dus ook van je prep scenario af.
Ik denk dat de 99% van de mensen beter fleswater kan opslaan voor een noodsituatie dan aan de slag te gaan met een waterfilter die ze hebben aangeschaft of die in het aangeschafte noodpakket zit.

Ik ken een aantal mensen die een waterfilter hebben gekocht en hiermee slootwater of water uit de Lek te kunnen drinken. Die simpele waterfilters halen niet de chemicaliën en pesticiden uit het water. Je wordt dus eerder (ernstig) ziek dan dat je er van opknapt. Levensgevaarlijk en alles behalve handig als je al in een noodsituatie zit.

• magneetje
[...]

De hoeveelheid ruimte dat 36 liter inneemt valt echt reuze mee. Dat zijn 4 packs met 6 flessen water van 1,5 liter. Dat niet iedereen ruimte er voor wil maken is wat anders.

Een dichte fles water kun je donker en droog echt wel lang bewaren. Er staat verplicht een houdbaarheidsdatum datum op. Volgens het voedingscentrum Tot 1 jaar na THT-datum en mogelijk langer, mits het er nog goed uitziet en de verpakking heel is.

Water is een ongeopende fles is onbeperkt houdbaar, het probleem is alleen de kwaliteit van de fles die achteruit gaat. Ik check zelf 1x per jaar de flessen en het water.

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 10:55
[...]

- eten voor 3 dagen: meer sn voldoende. Maar moet meer spullen in huis halen die niet gekookt moeten worden
- hygiëne: al binnen
- warm blijven: al binnen, ook van die zilver/goud dekens
- licht en vuur: check, zelfs lucifers die het nat nog doen. Wel te weinig kaarsen
- radio: check
- contant geld: briefgeld, maar moet nog muntgeld halen
- fluitje: check
- gereedschap: check
Klopt het dat je op mij reageerde? Want ik snap wat het inhoudt voor mensen, het ging erover hoe veel Nederlanders dit ervaren. Hier in Zweden heeft bijna elk gezin zo’n noodkoffertje bijvoorbeeld, wat komt omdat Rusland altijd in de buurt is gebleven en het als realistische dreiging is ervaren sinds de jaren 80.

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 13:42
Als je voldoende drinkwater in huis halen al een probleem vindt omdat het ruimte in beslag neemt...

Dit is niet serieus toch?

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Nu online
Gewoon wat water in huis halen, en in de zomer doe je elke dag een 1,5 liter fles in de koelkast. Is bij ons zo weg, en dan koop je weer nieuwe. Dan heb je elk jaar vers water.

Water is levensbehoefte nummer 1. En wil je nou echt diegene zijn die bij de lege schappen staat als er iets is? Dan offer ik liever een heel klein beetje ruimte op.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:46

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ja, water... Daar moet ik nog iets mee...

Heb een 400 liter warmwater boiler staan. Die prima als drinkwater reservoir kan dienen.

Maar moet nog een beluchter en een terugslagklep monteren om hier zeker van te zijn. Durf er alleen niet zo goed aan te zitten uit angst 400 liter water los te laten :X

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 09:22
Ik heb hier ca. 50 liter water in huis, aquatabs en een Lifestraw en nog wat mogelijkheden om eerst ernstige vervuiling uit het water te halen. Ik ga er vanuit dat de flessen water minstens twee jaar houdbaar zijn zonder behandeling door ze goed op te slaan, donker en niet te warm, onbeschadigd. De helft wordt jaarlijks vernieuwd.

Ben vooral benieuwd naar mensen die allerlei rijst en pasta inslaan, hoe ze dat denken te koken. Onlangs sprak ik een collega hierover maar hij had het niet direct het besef dat zijn inductieplaat ook niet meer zou functioneren igv een langdurige stroomstoring.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:06
@Slappyjoez heb zo’n camping gasstelletje met wat bussen gas apart staan. Kan daar wel een tijdje mee uit de voeten en kost je de kop niet. Kook op gas nog en dat blijft bij stroomstoring vooralsnog wel werken.

Denk dat een energie onderbreking een ander scenario is dan in ons geval een overstroming. Ik woon beneden zee niveau.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011

Dennis1812

Amateur prutser

Wij hebben van die 2L pakken bar le duc. Er zitten er 18 in de put waar de watermeter zit. In plastic zakken tegen vocht.
Tht is een jaar of 2. Ik durf 3/4 ook wel aan.

Verder alle lege weckpotten vullen met water en een half uurtje wecken. Dat geeft extra speling.
In de koelkast liggen altijd 2 flessen van de SodaStream, mijn 1L fles van werk en een kan van 1.5L. en meestal de bekers van de kinderen a 0.5L per stuk.
Dan om te drinken nog melk/chocomelk en frisdrank enzo.

Ik moet vooral nog eens een radio regelen. De rest is wel rond.
En een plannetje wat we pakken als we ineens direct weg moeten hier.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
GioStyle schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 09:51:
Als je voldoende drinkwater in huis halen al een probleem vindt omdat het ruimte in beslag neemt...

Dit is niet serieus toch?
+100 jaar geleden hadden de meeste woningen hier nog geen leidingwater.
Toen overleefden mensen ook.
En het grootste deel van Nederland ligt laag genoeg om in geval van nood zelf even een put te graven van1,5m diep ... Loopt vanzelf wel vol. Alleen nog wat filteren. De grondsmaak zal je er moeten bijnemen.
Maar in geval van echte nood beter dan verdorsten.
En dan is er nog regenwater ...

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:04
NiGeLaToR schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 12:35:
. Kook op gas nog en dat blijft bij stroomstoring vooralsnog wel werken.
Ik ben niet bekend met ons gasnetwerk, maar heb je daar ook niet (lokale) pompstations die de gasdruk op peil houden? Die vallen bij langdurige stroomuitval dan toch ook uit?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• MisterMailman
En qua water werd het onlangs wel duidelijk bij de vervuiling in regio Utrecht.
Massaal lege schappen in de supermarkt, terwijl er nog wel water uit de kraan kwam (wat je even moest koken).
Bedenk wat er gebeurt als er géén water uit de kraan komt.
M'n schoonmoeder was maar wat blij dat wij wel noodvoorraad hadden, en dus sixpack die kant konden schuiven.

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:12

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Yep, net als je verwarming. In de winter vind ik dat nog het meest problematisch, voor het meeste kun je prima terugvallen op je kampeer-uitrusting, maar een huis warmhouden is lastig zonder stroom/gas. Nu zal het best een paar dagen duren voor het rond de 0 wordt, maar oncomfortabel klam wordt het snel.

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

• Wally2002
MisterMailman schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:06:
[...]

Ik ben niet bekend met ons gasnetwerk, maar heb je daar ook niet (lokale) pompstations die de gasdruk op peil houden? Die vallen bij langdurige stroomuitval dan toch ook uit?
Dit durf ik niet te zeggen. Wel is er in Zeeland een hele tijd geleden (jaren) een grootschalige onderbreking van levering van gas geweest, door een probleem met het bijmengen van de geurstof die de kenmerkende gaslucht veroorzaakt. Dat was volgens mij een aantal dagen in regio Walcheren. Zoiets kun je dus ook hebben.

• BernardV
FreezeXJ schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:11:
Yep, net als je verwarming. In de winter vind ik dat nog het meest problematisch, voor het meeste kun je prima terugvallen op je kampeer-uitrusting, maar een huis warmhouden is lastig zonder stroom/gas. Nu zal het best een paar dagen duren voor het rond de 0 wordt, maar oncomfortabel klam wordt het snel.
Ik heb zo'n Qlima petroleumkachel (2.4kW) op MP gekocht, de kous vervangen en die staat nu ook als bijverwarming in de garage. Ik zorg dat ik altijd rond de 20 liter petroleum op voorraad heb, dat is vergelijkbaar met ongeveer 200kWh aan warmte.
Daar kun je een kleine kamer wel redelijk mee op temperatuur houden voor een aantal dagen.
Daarnaast inderdaad de standaard campinguitrusting aan gas (volle groene fles) en een Coleman 424 benzinekooktoestel met een 5 liter benzine (en anders uit de auto als het echt langer duurt).
Dan ook nog een kleine 10kg aan houtskool en 5kg briketten.

Als stroomvoorziening voor een beetje licht en wat laden heb ik een 100Ah 12V accu met wat 12V ledverlichting en een auto-usb-lader. Ook eventueel de mogelijkheid de accu te laden via zonnepanelen als er zon is. Ook enkele powerbanks.

Qua eten eerst de vriezers leeg, daarna de noodvoorraad, dat is samen ruim een week aan eten.
Aan water heb ik ongeveer 10L pp staan, maar ook genoeg ander drinken in huis. Ook een lifestraw als het echt nodig is, al zou je dat alleen gebruiken voor wat wassen e.d.

• scoobs
Ik zit zelf nog eens te kijken naar de optie om vijverwater - grondwater is verontreinigd hier - te gebruiken om te drinken in geval de watervoorziening er langere tijd uit ligt. Dus langer dan die drie dagen waarover gesproken wordt.

Vijverwater om te drinken zou in principe veilig moeten zijn onder de volgende omstandigheden: heldere vijver, bevat veel planten + wat salamanders. Vijver teststrips laten zien dat het vrij is van verontreinigingen.
Nu heb ik de optie om het water eventueel door een destillatiekolom te laten lopen, of een electrische snelkoker in te zetten als autoclaaf. De snelkookpan heeft uit practische en efficientie-overweging zeer sterk de voorkeur, maar zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie? Of zou steriliseren + daarna een filter gebruiken voldoende moeten zijn? Of andersom natuurlijk; eerst filteren, daarna steriliseren. In de wintermaanden is een destillatiekolom draaien om anderhalve liter water pppd schoon te maken namelijk een redelijke aanslag op het electriciteitsbudget wat ik heb.

edit: ik bedenk me net dat steriliseren ook met UV kan. Dat is volgens mij nog een veel efficientere methode dan koken.

[ Voor 5% gewijzigd door scoobs op 22-11-2025 14:13 ]

• magneetje
MisterMailman schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 13:06:
[...]

Ik heb dit een keer uitgezocht en het enige wat ik toendertijd hierover kon vinden was een rapport uit 2017 van H2Owaternetwerk

Zij hebben in november 2015 telefonisch contact met de Gasunie. "De Gasunie geeft aan dat in het geval van een landelijke black-out de
distributie van aardgas zeer waarschijnlijk tot stilstand komt. Op basis van de aanwezige druk in
het gasnet is er nog voor één tot twee dagen gas aanwezig, hierna is de gasvoorziening nihil."

Ik vroeg mezelf toendertijd namelijk af of een campinggaspitje niet "overdreven" was maar had toen toch besloten een campinggaspitje (1 pit) te kopen.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gelukkig fervent barbecue-er. Dus een voorraad gas en kolen is altijd aanwezig. Redden we het wel een weekje mee.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Let wel dat bij deze temperaturen je weinig aan je butaangas flesjes hebt, alleen propaan verdampt nog voldoende om er iets mee te kunnen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• denneappel
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 13:38
Daarom heb ik een MSR brander. Desnoods kan de fles spiritus in de garage nog een maaltje opwarmen ;-)

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Toch blij met 150kg houtskool en een Kamado.
Dat red ik wel eventjes.

Ik mis ook nog een handmaler voor mn koffiebonen bedenk ik mij nu.
Met hele bonen zet het best lastig koffie.

• BernardV
@Dennis1812 Als je een vijzel hebt wil dat ook nog wel met bonen, heb het al eens getest.

• SimonBR39
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:26
Hier onder de bijkeuken een tras, 120*350*120, dus max 3 kuub water. Deze van de zomer helemaal schoongemaakt, ga nu de vloer van de bijkeuken isoleren en dan weer aankoppelen op de HWA. Niet foolproof in de zomer, maar in ieder geval een mooie bijvangst.

Maar wij hebben e.e.a. voorbereid voor een dag of 3. Duurt het veel langer, dan heb je zoveel extra spullen nodig, dat kunnen wij niet kwijt. Mn verwarming wordt een probleem als gas eraf gaat. Koken kan op de bbq.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-11 19:56

bonzz.netninja

Niente baffi

franssie schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:08:
Let wel dat bij deze temperaturen je weinig aan je butaangas flesjes hebt, alleen propaan verdampt nog voldoende om er iets mee te kunnen.
Nah...ik hoop dat het binnen wel iets warmer te houden is dan 0 graden :)

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11 04:51
Afhankelijk van het type 'ramp'. Kernoorlog? Laat aub dan die 50 megaton bom hier in mijn achtertuin vallen, want dan is het 'klik weg'. (vergelijkbaar met die 5 mensen die zijn omgekomen in de Titan die naar de Titanic zou gaan, op die diepte is de druk zo groot dat de implosie zo snel ging dat de menselijke zintuigen te weinig tijd hadden om ook maar enige vorm van pijn te voelen).

Maar op dit moment is de kans aardig groot zolang Trump president is en Rusland gaat Europe aanvallen dat we weliswaar niet te maken krijgen met massavernietiging maar wel met schade aan de nutsvoorzieningen. Die kunnen er dan zo een week uit liggen.

Wij hebben hier eigenlijk niet eens zoveel in huis. Houdbaarheid is vaak een probleem, zeker met drinken. Wat voor soort drinken kun je in de supermarkt kopen dat je minstens een paar jaar in de kelder kunt zetten en na 2 of 3 jaar nog steeds kunt drinken? Kaarsen hebben we maar een beetje van, maar hier is ook de vraag, wat is beter, stompkaarsen of een zak met theelichtjes? Ze kosten ongeveer evenveel. Beetje stompkaars kost al gauw 4 euro, idem voor een redelijke zak met theelichtjes. Verwarming wordt lastig, we hebben hier geen backup voor. Behalve dan de kaarsen. Mocht de gasleverantie blijven werken dan kunnen we nog in de keuken gaan zitten en het gasfornuis aanzetten. Een klein radiootje heb ik hier wel liggen en batterijen hebben we ook wel. En dan eten, tja, gek genoeg kun je die potten van Hak groenten rustig 2 a 3 jaar laten staan. Brood is weer iets anders, dat moet bevroren blijven, maar zelfs bevroren is het beperkt houdbaar. Zakken met noodles dan maar? Een vuurtje achter het huis maken is altijd wel mogelijk. Genoeg bos voor en het achter het huis om hout te sprokkelen. Dat is eigenlijk ook wel een ding, "HOUT", of beter gezegd, bruikbaar brandhout in klein formaat zodat je op een geïmproviseerde fornuis met minimaal hout iets kunt koken. Dus een stapeltje hout in de garage is zo gek ook nog niet.

Ik denk het voornaamste probleem zal zijn, verveling. Immers, zonder elektra kun je niets. Geen computer, muziek, tv etc. Alhoewel ik wel zonnepanelen op het dak heb, zijn die rechtstreeks met het netwerk verbonden. Dan zou er al een batterij tussen moeten, dan kun je in ieder geval nog lampen opladen die kleine ledjes hebben en niet zoveel stroom verbruiken.

De lijst lijkt eindeloos.

Mijn YouTube Channel

• Wally2002
Snowwie schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:56:

Ik denk het voornaamste probleem zal zijn, verveling. Immers, zonder elektra kun je niets. Geen computer, muziek, tv etc. Alhoewel ik wel zonnepanelen op het dak heb, zijn die rechtstreeks met het netwerk verbonden. Dan zou er al een batterij tussen moeten, dan kun je in ieder geval nog lampen opladen die kleine ledjes hebben en niet zoveel stroom verbruiken.
Bordspelletjes, boeken, kruiswoordpuzzels, lego, .... Er zijn denk ik best wel wat dingen te bedenken om jezelf bezig te houden waar je geen stroom voor nodig hebt.
En met een accu/powerbank kun je natuurlijk bepaalde apparatuur aan de praat houden. Dan wel aan offline content denken.

• scoobs
Als je al een vrijstaande woning hebt en panelen, dan loont het zich om eens te kijken naar balans energie.
Die hebben een pilot lopen voor een 50kwh accu en een deye 12kw inverter voor 6000 euro. Het is een pilot project om te handelen op bepaalde stroommarkten, maar de inverter zelf heeft online UPS functionaliteit (tot 12kw) en de optie om een aggregaat aan te sluiten om de accu's op te laden. Met een beetje flinke PV setup heb je dus het hele jaar door stroom, ook al moet je wel zuinig aan doen in December (=maar beperkt warmtepomp gebruiken voor verwarming)

Heb je eenmaal voldoende stroom, dan zijn een hoop zaken geen probleem meer: je kookplaat blijft werken zoals het eerst deed. Hemelwater kun je steriliseren, je vriezer blijft doorwerken. Brood kun je bakken, je nas met films, series en muziek blijft beschikbaar. Offline campaigns kun je blijven spelen op je pc. Verlichting blijft werken, al is dat wel iets om voorzichtig mee te zijn.

Met wat creatieve zaken als hemelwater opslaan en een drukpomp + warmtepomp kun je zelfs gemakken als werkende WC's, warme douches en wasmachines behouden. Het leven begint pas een probleem te worden als het wc-papier op is, dus daar moet je vooral voldoende van halen. ;)

• Slappyjoez
scoobs schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:09:
Als je al een vrijstaande woning hebt en panelen, dan loont het zich om eens te kijken naar balans energie.
Die hebben een pilot lopen voor een 50kwh accu en een deye 12kw inverter voor 6000 euro. Het is een pilot project om te handelen op bepaalde stroommarkten, maar de inverter zelf heeft online UPS functionaliteit (tot 12kw) en de optie om een aggregaat aan te sluiten om de accu's op te laden. Met een beetje flinke PV setup heb je dus het hele jaar door stroom, ook al moet je wel zuinig aan doen in December (=maar beperkt warmtepomp gebruiken voor verwarming)

Heb je eenmaal voldoende stroom, dan zijn een hoop zaken geen probleem meer: je kookplaat blijft werken zoals het eerst deed. Hemelwater kun je steriliseren, je vriezer blijft doorwerken. Brood kun je bakken, je nas met films, series en muziek blijft beschikbaar. Offline campaigns kun je blijven spelen op je pc. Verlichting blijft werken, al is dat wel iets om voorzichtig mee te zijn.

Met wat creatieve zaken als hemelwater opslaan en een drukpomp + warmtepomp kun je zelfs gemakken als werkende WC's, warme douches en wasmachines behouden. Het leven begint pas een probleem te worden als het wc-papier op is, dus daar moet je vooral voldoende van halen. ;)
Simpele optie voor een 'werkend' toilet zijn toiletzakken, hoef je geen kostbaar water te gebruiken als dat in mindere mate aanwezig is.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Slappyjoez schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:25:
[...]

Simpele optie voor een 'werkend' toilet zijn toiletzakken, hoef je geen kostbaar water te gebruiken als dat in mindere mate aanwezig is.
Kan als je in een appartement woont handig zijn en je ze ergens kwijt kan. Dat laatste kan een probleem zijn.

bij langdurige stroomuitval vallen de rioolpompen ook uit (en geloof me, die zijn er veel, heel veel) dius het is afwachten tot het water uit je toilet omhoog komt, zeker in een flat, maar ook in de 50% van NL dat onder zeeniveau ligt, of in een dal, of net gewoon 50 cm lager dan het hoofdriool ...

Dat vertelt niemand je :P

• scoobs
[...]

Verrek, weer wat geleerd. Dit is daadwerkelijk een goeie, handige, pragmatische tip voor een probleem waar volgens mij niemand aan denkt, maar wat wel scheelt is met shtf situaties. :+

Verder ben ik dan blij dat ik op +50NAP woon, bovenaan een straat die 1% daalt. Tegen de tijd dat het zich bij mij opstapelt zijn we wel even verder.

[ Voor 14% gewijzigd door scoobs op 22-11-2025 22:43 ]

• Killjoy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:44

Killjoy

Klingon lawn products

franssie schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:30:
[...]

Kan als je in een appartement woont handig zijn en je ze ergens kwijt kan. Dat laatste kan een probleem zijn.

bij langdurige stroomuitval vallen de rioolpompen ook uit (en geloof me, die zijn er veel, heel veel) dius het is afwachten tot het water uit je toilet omhoog komt, zeker in een flat, maar ook in de 50% van NL dat onder zeeniveau ligt, of in een dal, of net gewoon 50 cm lager dan het hoofdriool ...

Dat vertelt niemand je :P
Wat flat betreft: zolang je op een hogere verdieping zit, is het riool probleem het probleem van je onderburen :+ Ervaren toen er bij mij in de flat een verstopping was richting het hoofdriool.

Het is den ambtenaar verboden gedurende den werktijd alcoholhoudende dranken te gebruiken, bij zich te hebben of in de dienstlokalen te bewaren.

• scoobs
Heeft trouwens al iemand gekeken naar zaken als meshtastic voor communicatie met vrienden/familie? Het lijkt vrij goedkoop om zonder infrastructuur toch te kunnen communiceren.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Iedereen lijkt zich hier te focussen op "ik blijf thuis".
Maar bereiden mensen zich ook voor op "ik moet zo snel mogelijk zo ver weg mogelijk?"

Heb het hier wel met mijn partner over gehad en een soort taakverdeling gemaakt met wie wat doet.
En we zorgen ervoor dat de dieselauto nooit onder een halve tank komt.
Nu is dat scenario als we beiden thuis zijn.

Als ik op werk ben kom ik daar niet meer weg gok ik (ik werk bij de ambulancedienst op de meldkamer met daarbij opschaling als mede aandachtsgebied).
Maar ik kan wel via noodnet bellen en communicatie uitgooien wat mijn vrouw moet doen.

Scenario, 1 kind op school, 1 op opvang, ik werk en vrouw voor werk andere kant van het land en shit hits fan wegwezen hebben we nog weinig op bedacht..

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

scoobs schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:03:
Heeft trouwens al iemand gekeken naar zaken als meshtastic voor communicatie met vrienden/familie? Het lijkt vrij goedkoop om zonder infrastructuur toch te kunnen communiceren.
Ik ben daar mee bezig, en ben van plan om daar een topic over te starten. In het zendamateur topic is er wel wat over geschreven maar met name het kunnen versturen van berichten is zeer onderbelicht helaas.

Het is allemaal niet vanzelfsprekend in dat systeem en ben zelf ook nogal zoekende, al heb ik wel drie van die dingen ondertussen om mee te spelen.

Maar misschien moet ik een dezer dagen gewoon dat topic openenen en dan komen we er als gemeenschap hier samen wel uit (het is handig om een bekende node in de buurt te hebben om mee te experimenteren namelijk).
Dat gezegd hebbende, onderschat de 11 meter (17mc C) band niet. Die setjes zijn voor weinig te koop inclusief antenne en hebben best wel bereik, en dat is gewoon voice. Werken doorgaans op 12V en dat is meestal ook wel makkelijk uit een accu of auto te halen.
Ik ben Novice zendamateur (waar ik weinig mee doe) maar heb wel de apparatuur op op alle banden uit te komen, maar ik ben me bewust dat ik daar mijn buren en famillie niet mee kan bereiken, met 27MC is die kans groter.

• magneetje
Snowwie schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 18:56:
Wij hebben hier eigenlijk niet eens zoveel in huis. Houdbaarheid is vaak een probleem, zeker met drinken. Wat voor soort drinken kun je in de supermarkt kopen dat je minstens een paar jaar in de kelder kunt zetten en na 2 of 3 jaar nog steeds kunt drinken?
Water.
Kaarsen hebben we maar een beetje van, maar hier is ook de vraag, wat is beter, stompkaarsen of een zak met theelichtjes? Ze kosten ongeveer evenveel. Beetje stompkaars kost al gauw 4 euro, idem voor een redelijke zak met theelichtjes.
Beide zijn prima.Een zaklamp is daarnaast sowieso handig om re hebben.
Verwarming wordt lastig, we hebben hier geen backup voor. Behalve dan de kaarsen. Mocht de gasleverantie blijven werken dan kunnen we nog in de keuken gaan zitten en het gasfornuis aanzetten.
Let op koolmonoxidevergiftiging. Denk niet te ingewikkeld. Kleding met meerdere lagen, jassen, dekens etc kun je prima uithouden.
Brood is weer iets anders, dat moet bevroren blijven, maar zelfs bevroren is het beperkt houdbaar. Zakken met noodles dan maar?
Havermout, ontbijtgranen, crackers. Genoeg mogelijkheden.
Een vuurtje achter het huis maken is altijd wel mogelijk. Genoeg bos voor en het achter het huis om hout te sprokkelen. Dat is eigenlijk ook wel een ding, "HOUT", of beter gezegd, bruikbaar brandhout in klein formaat zodat je op een geïmproviseerde fornuis met minimaal hout iets kunt koken. Dus een stapeltje hout in de garage is zo gek ook nog niet.
Campingpitje met wat gasblikken lijkt me praktischer.
Als verveling je grootste probleem is tijdens een noodsituatie dan is er geen probleem ;)
De lijst lijkt eindeloos.
De lijst zelf is niet zo lang, je denkt alleen op veel punten te moeilijk. Koop gewoon de spullen van denkvooruit en misschien dat campingpitje en maak het niet te ingewikkeld.

In een noodsituatie wil je je echt niet bezig houden met houd sprokkelen en het bouwen van een geïmproviseerde fornuis ook al helpt dat wel goed tegen je verveling :X

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-11 12:36

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
franssie schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:08:
Goeie! Dacht ik net slim te zijn met zo'n klein butaangas kooktoestelletje. Ik begreep dat je dat ook niet binnen moet willen gebruiken, dus in winterse situaties maar iets doen naast een open raam :+

Nederlands is makkelijker als je denkt

• PaulC
  • Nu online
Ja, noodroute(s) naar verschillende bestemmingen zijn uitgestippeld en zitten in phone en losse gps.
Daarenboven heb ik ook een A4'tje met bepaalde globale trefpunten op bepaalde data en uren van het jaar om voor de overlevenden elkaar na de aftermath terug te vinden.

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-11 04:51
[...]

Even misschien een hele 'grove' gedachte, maar als er echt een verlamming is van elektra en drinkwater dan ga ik echt geen kostbaar water verspillen in het toilet. Ik heb hier in ieder geval een hele grote achtertuin, daar kan ik in een hoekje wel een gat graven en daar een (geventileerd) hokje op zetten. Niet ideaal maar je bespaard wel een hoop DRINKwater.

Mijn YouTube Channel

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

scoobs schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 22:09:

In de winter gebruikt onze warmtepomp (in een 2 onder 1 kapper) tussen de 20 en 55kW stroom. De zonnepanelen wekken nog geen 20% op van een zomerdag.
Goed, het is een lucht-water warmtepomp, een water-water is een stuk zuiniger in de winter, maar niet 3x.
Een accu van 50kWh is al veel te klein.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

DropjesLover schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:08:
[...]

In de winter gebruikt onze warmtepomp (in een 2 onder 1 kapper) tussen de 20 en 55kW stroom. De zonnepanelen wekken nog geen 20% op.
Goed, het is een lucht-water warmtepomp, een water-water is een stuk zuiniger in de winter, maar niet 3x.
Te klein en toch te groot. Want vol krijg je hem niet ;)

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11:09
Dennis1812 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:23:
Maar bereiden mensen zich ook voor op "ik moet zo snel mogelijk zo ver weg mogelijk?"
Nee eigenlijk niet, ik denk zelf dat die kans niet heel groot is. Sowieso als iedereen hals over de kop weg zou moeten, kom je nergens met de auto.

Ik denk dat je deze twee uit elkaar moet halen:

- Je moet zo snel mogelijk weg. Bijvoorbeeld bij brand of een gaslek. Dan is het handig dat je een tas of kistje hebt waar je wat basis benodigdheden in bewaard.

- Je moet zo ver mogelijk weg. In geval van oorlog??
Als er oorlog uitbreekt, staan de tanks niet meteen in je straat, laat staan in Nederland. Je hebt dan echt nog wel even de tijd om te beslissen wat je gaat doen. Ik denk wel dat het slim is om altijd een halve tank over te houden in je auto. Er kunnen ook andere dingen gebeuren dat je niet meer kan tanken.

• Jeroentjuh82
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09:43
Las gisteren dat het 20 jaar geleden is vd enorme sneeuwval die een storm werd in omg Enschede(ik wist het niet meer terwijl ik toen 23 was)ze hebben zich toen ook gered(saamhorigheid was heel groot)heb niks in huis.

Ik woon vanaf begin dec in Arnhem Noord Klarendal volkswijk dus zal wel loslopen als er wat gebeurt.

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

MikeyMan schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:10:
[...]

Te klein en toch te groot. Want vol krijg je hem niet ;)
Prima die eerste 3 dagen.
Daarna nog 3 maanden te gaan :p

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

• magneetje
japie06 schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:10:
[...]

Nee eigenlijk niet, ik denk zelf dat die kans niet heel groot is. Sowieso als iedereen hals over de kop weg zou moeten, kom je nergens met de auto.

Ik denk dat je deze twee uit elkaar moet halen:

- Je moet zo snel mogelijk weg. Bijvoorbeeld bij brand of een gaslek. Dan is het handig dat je een tas of kistje hebt waar je wat basis benodigdheden in bewaard.

- Je moet zo ver mogelijk weg. In geval van oorlog??
Als er oorlog uitbreekt, staan de tanks niet meteen in je straat, laat staan in Nederland. Je hebt dan echt nog wel even de tijd om te beslissen wat je gaat doen. Ik denk wel dat het slim is om altijd een halve tank over te houden in je auto. Er kunnen ook andere dingen gebeuren dat je niet meer kan tanken.
Ja eens. In de meeste noodsituaties zit je veiliger in huis. En bij andere situaties zoals een gaslek, brand is er vaak hulp omdat het een lokaal iets is. Dus dan hoef je echt niet te gaan slepen met je noodpakket met flessen water en blikvoedsel.

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 12:36
[...]

In de winter gebruikt onze warmtepomp (in een 2 onder 1 kapper) tussen de 20 en 55kW stroom. De zonnepanelen wekken nog geen 20% op van een zomerdag.
Hoe groter de energiebehoefte, hoe lastiger het natuurlijk is om een deuk in een pakje boter te slaan met eigen opwek en opslag. En dit kan, ook in de geest van dit topic, een reden zijn om de energiebehoefte structureel lager te maken.
Ik heb ook een LW WP, maar het moet toch wel behoorlijk koud zijn om boven de 20kWh (niet 20kW) per dag nodig te hebben voor verwarming. Gemiddeld lag dat afgelopen wintermaanden (dec2024-feb2025) op 12kWh per dag. Uiteraard is dat afhankelijk van de woning, ligging, gewenste binnentemperatuur etc. En in nood zullen veel mensen het vast wel acceptabel vinden om de woning een paar graden koeler dan normaal te hebben.

• PaulC
  • Nu online
japie06 schreef op zondag 23 november 2025 @ 10:10:
[...]
Wie zei er iets over 'auto' ? De benzinebevoorrading stopt sowieso na 3 dagen en electronisch betalen om te tanken zal in dergelijke situatie geen optie meer zijn.
In dergelijk scenario moet je alle opties open houden, net als de grootouders tijdens WW1 en WW2 te voet, fiets of paard en kar vluchten.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Snowwie schreef op zondag 23 november 2025 @ 09:54:
[...]

Even misschien een hele 'grove' gedachte, maar als er echt een verlamming is van elektra en drinkwater dan ga ik echt geen kostbaar water verspillen in het toilet. Ik heb hier in ieder geval een hele grote achtertuin, daar kan ik in een hoekje wel een gat graven en daar een (geventileerd) hokje op zetten. Niet ideaal maar je bespaard wel een hoop DRINKwater.
Punt is wel dat je vooraf niet weet hoe lang het gaat duren. Je familie zal het je niet in dank afnemen als je bij elke stroomstoring in de tuin gaat plassen (en zij hetzelfde moeten doen). Het zou trouwens niet gek zijn om een toiletplan te hebben. Als het bijv hard regent en/of je een regenton hebt, dan kan je met emmers regenwater doorspoelen, dan is de nood voor waterbesparing iets minder hoog. Ik woon langs het water, dus ik heb onbeperkt toegang tot doorspoelwater.

When life gives you lemons, start a battery factory

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-11 23:18
Een SDR USB ontvanger is wel aan te raden. Kun je over een heel breed spectrum radio verkeer luisteren.

• BernardV
zx9r_mario schreef op zondag 23 november 2025 @ 12:21:
Een SDR USB ontvanger is wel aan te raden. Kun je over een heel breed spectrum radio verkeer luisteren.
Of je haalt een quansheng k5 of iets dergelijks. Werkt ook prima om FM te ontvangen.
In echte nood kun je dan ook nog eens zenden (normaal niet doen, want ze zijn niet heel schoon).

• scoobs
[...]

Tsja, dan moet je accepteren dat voor hartje winter andere maatregelen, zoals een kachel nodig zijn voor warmte. Of accepteren dat het gewoon 10c in huis is met dit weer. Efficientere oplossingen als een electrische deken is dan irts waar je naar moet kijken. Neemt niet weg dat je alsnog gemakken als warme maaltijden en de functionaliteit van een vriezer behoudt in de winter.

Het probleem is niet zozeer dat je accu te klein is, maar je PV. Het is goedkoper 3x zoveel PV te leggen dan 4MWh aan accucapaciteit.

Overigens, flinke waarden. Lucht-lucht doe ik hier max 400kwh verbruiken in december. En dat is een vrijstaamde jaren 90 woning, waar geen verdere upgrades zijn gedaan aan de isolatie. Maar ik vind 17c dan ook prima in de winter voor de woonkamer.

[ Voor 11% gewijzigd door scoobs op 23-11-2025 15:51 ]

• DropjesLover
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

scoobs schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:49:
[...]

Tsja, dan moet je accepteren dat voor hartje winter andere maatregelen, zoals een kachel nodig zijn voor warmte. Of accepteren dat het gewoon 10c in huis is met dit weer. Efficientere oplossingen als een electrische deken is dan irts waar je naar moet kijken. Neemt niet weg dat je alsnog gemakken als warme maaltijden en de functionaliteit van een vriezer behoudt in de winter.

Het probleem is niet zozeer dat je accu te klein is, maar je PV. Het is goedkoper 3x zoveel PV te leggen dan 4MWh aan accucapaciteit.

Overigens, flinke waarden. Lucht-lucht doe ik hier max 400kwh verbruiken in december. En dat is een vrijstaamde jaren 90 woning, waar geen verdere upgrades zijn gedaan aan de isolatie. Maar ik vind 17c dan ook prima in de winter voor de woonkamer.
We houden het hele huis op 20,5°C ivm jonge kinderen. En ik heb het ook erg snel koud :p Wel nagenoeg helemaal nageisoleerd (alles behalve spouw waar al 6cm in zit).
Januari tik ik nog wel eens 800kWh aan.
Let wel, dat is het totale energiegebruik bij ons, in de zomer zonder verwarming is dat ~10kWh/dag.

Maar goed, dat is onze specifieke situatie natuurlijk.

Meer zonnepanelen leggen is geen optie, geen grond/dak voor, en de terugleverboete is niet mals.

[ Voor 7% gewijzigd door DropjesLover op 23-11-2025 16:10 ]

BThGvNeOA

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Het hele huis verwarmen is in normale omstandigheden al onnodig. Laat staan in een crisis.

Gewoon waar je bent (woonkamer, keuken en evt werkkamer).
Slaapkamers heb je winter dekbedden en evt pyjamas voor.

Zeker in crisis moet je zorgen voor warme dekens.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-11 19:56

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik zit al een paar maanden een beetje op en af te kloten met meshtastic maar het is echt best wel heel erg nog in de hobby sfeer. Verwacht geen walk in de park en meestal komen berichten niet door omdat er gewoon weg niet gewoon hops gemaakt kunnen worden, heb ik het idee.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:38:
Het hele huis verwarmen is in normale omstandigheden al onnodig. Laat staan in een crisis.
Dat ligt aan je situatie, overal vloerverwarming met een warmtepomp werkt heel anders dan een CV met radiatoren.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Oogje schreef op zondag 23 november 2025 @ 16:58:
[...]

Dat ligt aan je situatie, overal vloerverwarming met een warmtepomp werkt heel anders dan een CV met radiatoren.
Dan nog steeds kan je toch je bovenverdieping gewoon uitzetten?
Dat je dan je leefruimtes 24/7 dezelfde temp houdt oke.
Maar waarom ruimtes verwarmen die niet verwarmd hoeven te worden?

Dat kost toch altijd meer energie. Ongeacht hoe je dat dan opwarmt.

• Aapmansz
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:31
Bij stroomuitval genoeg powerbanks om laptop, telefoon, radio en verlichting aan de gang te houden.
Op de laptop en telefoon staan genoeg films en muziek om me te vermaken.
Mocht het erg lang gaan duren dan wat zuiniger met de laptop powerbank en voor entertainment overschakelen naar de telefoon.
Als echt alle powerbanks leeg zijn is de last resort powerbank er 1 met 4 AA batterijen.
Verlichting dan zoveel mogelijk op de 'zwengel' zaklamp.

Bij lokale stroomuitval valt de hydrofoor installatie van de flat uit. Woon op 3-hoog en heb dan nog wel een dun straaltje. Genoeg voor consumptief gebruik en om de WC stortbak langzaam te vullen.
Mocht het water helemaal uitvallen dan staat er een sixpack flessenwater in de berging.
Jerrycan om de stortbak te vullen met water uit een vlakbij gelegen meertje (300M lopen).

Mocht het gas ook uitvallen staat er een 1-pits gastoestel op gasbussen in de berging.
CV doet het dan ook niet meer, blijft bij stroomuitval nog wel even werken vanwege een UPS.

Eten en drinken lukt de eerste paar dagen ook nog wel met voldoende rijst en pasta in huis.
Maaltijden zullen wel steeds kariger worden als de ingeblikte ham en overig blikvoer op zijn, wordt het droge rijst.

• Oogje
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:06:
[...]

Dan nog steeds kan je toch je bovenverdieping gewoon uitzetten?
Dat je dan je leefruimtes 24/7 dezelfde temp houdt oke.
Maar waarom ruimtes verwarmen die niet verwarmd hoeven te worden?

Dat kost toch altijd meer energie. Ongeacht hoe je dat dan opwarmt.
Zou dat een keer moeten testen om te kijken wat t doet in een goed afgesteld systeem.
Mijn backup plan voorlopig is een houtkachel en een kamado, dus geen stroom nodig.

Knijpkat en de Makita accu’s liggen ook altijd vol voor t grijpen dus licht hebben we ook wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Oogje op 23-11-2025 17:19 ]

• Aapmansz
Was laatst een weekendje bij moeders (woont 200KM verderop) en we hadden het over het noodpakket en ze bleek geen zaklamp te hebben. Kwam wel zo'n oplaadbare looplamp tevoorschijn maar die moest uit een la gefrommeld worden en was uiteraard leeg.

Voor vertrek de zwengel zaklamp met zonnepaneeltje uit mijn auto aan haar gegeven en verteld deze op een makkelijk bereikbare plaatst neer te leggen.
En verdomd afgelopen week een regionale stroomstoring in de avond en de zaklamp kwam meteen van pas. Haar zus (mijn tante) in hetzelfde dorp had wel een zaklamp maar die lag in een la, die moest als Stevie Wonder op zoek in de la.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-11 14:50

Metro2002

Memento mori

Dennis1812 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 23:23:

Heb het hier wel met mijn partner over gehad en een soort taakverdeling gemaakt met wie wat doet.
En we zorgen ervoor dat de dieselauto nooit onder een halve tank komt.
Nu is dat scenario als we beiden thuis zijn.

Als ik op werk ben kom ik daar niet meer weg gok ik (ik werk bij de ambulancedienst op de meldkamer met daarbij opschaling als mede aandachtsgebied).
Maar ik kan wel via noodnet bellen en communicatie uitgooien wat mijn vrouw moet doen.

Scenario, 1 kind op school, 1 op opvang, ik werk en vrouw voor werk andere kant van het land en shit hits fan wegwezen hebben we nog weinig op bedacht..
Aangezien thuis je voorraad en prepspullen liggen, je er veilig, warm en droog zit is 'bugging in' dus thuisblijven in heel veel gevallen slimmer dan 'bugging out'. Alleen als er direct gevaar is waardoor je weg moet (en dat kan van alles zijn, van criminelen en bendes tot overstromingen tot chemische rampen) dan is de auto wel het laatste vervoersmiddel waar ik voor zou kiezen waar ik woon (omgeving R'dam), alleen als je als éérste weg bent en zeker weet dat je niet in dagenlang durende monsterfiles terecht komt kan het een optie zijn. In alle andere gevallen kiezen wij voor de fiets, motor of bromfiets (in elk geval op 2 wielen) afhankelijk van waar we heen gaan / kunnen en de situatie. Als je er voor kiest om weg te gaan moet je in elk geval een plan hebben van waar je heen gaat. Een tweede huisje ergens, een hotel in een andere stad of bij familieleden. Je ook met een auto natuurlijk maar beperkt spullen meenemen dus het is niet echt een lange termijn strategie.

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 23-11-2025 17:35 ]

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Metro2002 schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:33:
[...]

Aangezien thuis je voorraad en prepspullen liggen, je er veilig, warm en droog zit is 'bugging in' dus thuisblijven in heel veel gevallen slimmer dan 'bugging out'. Alleen als er direct gevaar is waardoor je weg moet (en dat kan van alles zijn, van criminelen en bendes tot overstromingen tot chemische rampen) dan is de auto wel het laatste vervoersmiddel waar ik voor zou kiezen waar ik woon (omgeving R'dam), alleen als je als éérste weg bent en zeker weet dat je niet in dagenlang durende monsterfiles terecht komt kan het een optie zijn. In alle andere gevallen kiezen wij voor de fiets, motor of bromfiets (in elk geval op 2 wielen) afhankelijk van waar we heen gaan / kunnen en de situatie.
Ik woon redelijk in de buurt van waar een paar jaar geleden forse overstromingen waren.
Hier ook al eens bijna water binnen gehad.

Uiteraard is naar de bovenverdieping vertrekken vaak een optie. Maar niet in alle weersomstandigheden zal dat kunnen.
Directe oorlog kan ook een reden zijn tot vluchten. Kijk maar naar hoeveel oorlogs vluchtelingen er in Ter Apel zitten en hoeveel Oekraïners we hebben die nagenoeg alles hebben moeten achterlaten en snel moesten vertrekken.

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-11 14:50

Metro2002

Memento mori

scoobs schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:49:
[...]

Wij hebben een klein gaskacheltje op gasflessen voor nood en die warmt in no time een kleine slaapkamer op. Uiteraard ligt er ook een koolmonoxide detector naast met volle batterijen ;)
Voor nog geen 100 euro heb je zo'n ding + een flinke hoeveelheid gasflesjes.
Het is alleen niet 'hernieuwbaar' natuurlijk, op is op.

Water hebben we staan, paar jerrycans en flessen maar water is gelukkig voldoende aanwezig in dit land, alleen al in de vorm van regenval dus als de voorraad op is regenwater opvangen, filteren en/of koken en je hebt drinkwater. Wil nog wel een keer een regenton kopen maar die dingen kosten echt een vermogen.

Een waterfilter is naar mijn mening wel een must omdat je niet altijd kunt koken en water is levensbehoefte nummer 1. Kan een kleintje zijn (zo'n rietje met filter) of een grote berkley. Wij hebben allebei én we kunnen water koken op campinggastellen en als het moet op een twigstove.

Voedselvoorraad is hier helaas wat minder groot, pas hoop weggegooid (fifo werkt niet zo goed als je spullen op zolder staan en je constant vergeet te wisselen, ook mag ik ivm nierfalen niet alles meer eten, vooral veel minder zout en laat nou net alles in blik kneiterzout zijn...) maar wel genoeg voor 2 a 3 weken.

verder radio op batterijen, batterijen, genoeg verlichting op accu of batterijen, een kleine noodaccu en losse zonnepanelen om de boel op te laden.

Echt een prepper ben ik ook niet echt maar vind het altijd wel fijn om spullen in huis te hebben en we redden ons wel een paar weken. Hoop het nooit nodig te hebben maar onze watervoorraad is al eens van pas gekomen door vervuiling in het leidingwater. Was toen heel blij dat ik me niet in de supermarkt hoefde te begeven en moest vechten (wat letterlijk gebeurde) om de laatste flessen water. Ook de noodaccu heeft zich al eens bewezen tijdens een lange stroomuitval.
Orangelights23 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 07:12:
Nederlanders zijn echt véél te naief met dit soort dingen. Alsof hier nooit een ramp zou kunnen gebeuren terwijl we notabene nog geen 5 jaar geleden 2 forse rampen hebben gehad (covid en de overstromingen in Limburg).
Ja zaken zijn hier goed geregeld maar ook enorm kwetsbaar door onze afhankelijkheid van stroom en technologie en bij een ramp kan de politie en brandweer ook maar op zoveel plekken tegelijk zijn.
Zou het liefst ook een vuurwapen in huis willen hebben als zelfverdedigingswapen voor dit soort situaties maarja... :/ dan maar jezelf verdedigen met messen, kettingsloten en knuppels. En uiteraard de deur goed op slot doen.

Wat is jullie plan voor zelfverdediging mocht dat nodig zijn?

[ Voor 67% gewijzigd door Metro2002 op 23-11-2025 17:56 ]

• Aapmansz
Metro2002 schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:40:
[...]

Nederlanders zijn echt véél te naief met dit soort dingen. Alsof hier nooit een ramp zou kunnen gebeuren terwijl we notabene nog geen 5 jaar geleden 2 forse rampen hebben gehad (covid en de overstromingen in Limburg).
Ja zaken zijn hier goed geregeld maar ook enorm kwetsbaar door onze afhankelijkheid van stroom en technologie en bij een ramp kan de politie en brandweer ook maar op zoveel plekken tegelijk zijn.
Zou het liefst ook een vuurwapen in huis willen hebben als zelfverdedigingswapen voor dit soort situaties maarja... :/ dan maar jezelf verdedigen met messen, kettingsloten en knuppels. En uiteraard de deur goed op slot doen.

Knuppel in de meterkast en wat (il)legaal Duits spul zoals pepperspray en een 9mm alarmrevolver.
Als de shit de fan hits gaan daar wat pepperspray patronen in.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11:39
[...]
Misschien zijn NL’ers juist wel naïef door dit soort “rampen”. Er is natuurlijk al decennia langs niets kritisch gebeurd qua stroom, water of voedsel. Alleen wc papier 8)7

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

De Limburgers zijn het niet met je eens.
De slachtoffers van de tram schutter ook niet.

En de slachtoffers van de vuurwerkramp ook niet. En die van de Bijlmerramp ook niet.
Herculasramp is inmiddels wel wat weggezakt.

Maar genoeg vervelende dingen.
Niet worden waardoor het hele land ontzet is. Maar de diversiteit bewijst wel het dat overal in het land kan zijn. En je dus voorbereid moet zijn.

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-11 14:52

Gast1981

room with a moose!

Aapmansz schreef op zondag 23 november 2025 @ 17:28:
Was laatst een weekendje bij moeders (woont 200KM verderop) en we hadden het over het noodpakket en ze bleek geen zaklamp te hebben. Kwam wel zo'n oplaadbare looplamp tevoorschijn maar die moest uit een la gefrommeld worden en was uiteraard leeg.

Voor vertrek de zwengel zaklamp met zonnepaneeltje uit mijn auto aan haar gegeven en verteld deze op een makkelijk bereikbare plaatst neer te leggen.
En verdomd afgelopen week een regionale stroomstoring in de avond en de zaklamp kwam meteen van pas. Haar zus (mijn tante) in hetzelfde dorp had wel een zaklamp maar die lag in een la, die moest als Stevie Wonder op zoek in de la.
Zulke voorbeelden zijn voor de meeste Nederlanders eerst noodzakelijk om mee te maken, voordat ze er echt over na gaan denken :) Nu was dat relatief onschuldig (gelukkig), maar wel een goede leerschool. Net zoals dat drinkwaterincident onlangs. Eerlijk is eerlijk, beide waren voor ons ook een motivatie om de bestaande "voorbereiding" eens tegen het licht te houden en verder uit te breiden.

Echt hardcore prepping wil ik het niet noemen, maar hebben wel 40 liter water paraat, ingeblikt/gedroogd eten voor een week of 2 (langer indien zuinig), shitload aan kaarsen en batterijen, 2 radio's op batterij, PV USB opladers, dat soort. Plus een mapje met kopie IDs en cash. En omdat BBQ een grote hobby is ook flink wat houtskool, dus koken wil wel lukken 8)
Blijft nog wel een to-do lijstje over uiteraard en er moet nog een fifo-overzicht komen voor het voedsel. Maakt het vervangen wat makkelijker. Alles wel voornamelijk gericht op langere tijd in huis blijven.

• Wally2002
denneappel schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 14:15:
Daarom heb ik een MSR brander. Desnoods kan de fles spiritus in de garage nog een maaltje opwarmen ;-)
MSR maakt verschillende branders, maar toch geen spiritus-branders? Je moet in ieder geval geen spiritus in je vloeistofbrander doen.

De MSR Whisperlite Universal is m.i. een mooie allesbrander (naast vloeistof ook gas via de speciale adapter) die goed te regelen is in vermogen, waar je redelijk makkelijk reparaties aan kan doen. En voor een vloeistofbrander ook redelijk stil.

Als je echt hufterproof wil de MSR XGK Expedition, maakt wel een bak herrie en laat zich wat minder goed regelen maar is niet voor niets in gebruik bij berg-expedities e.d. Pakt ook vervuilde vloeibare brandstof. Soms ook nog wel als ex-defensie te vinden.

Als brandstof kun je prima wasbenzine gebruiken.

• Oogje
  • Niet online
[...]

Bijlen, kettingzagen, bandenlichters, klauwhamers, breekijzer…..er ligt hier genoeg in de schuur wat op een andere manier ingezet kan worden.

• MisterMailman

• Wally2002
Niet alleen leuk maar vooral leerzaam.
Dit kun je natuurlijk zelf ook thuis doen.
Helpt je ook om om je maatregelen verder aan te passen naar gelang je tegen zaken aan loopt.

Opwarmen van een steen is overigens niet zonder gevaar, mocht daar water in opgesloten zijn kan de steen exploderen! Hangt ook af van de steensoort, hoe snel je opwarmt maar zo onschuldig als het nieuwsbericht het brengt is het niet.

• Slappyjoez
Ik zou mijn kamado opstoken naar 300 graden, wachten tot de kolen uit zijn en dan in de woonkamer zetten. |:(

• Gebanned
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:39
Oogje schreef op maandag 24 november 2025 @ 08:12:
[...]

Bijlen, kettingzagen, bandenlichters, klauwhamers, breekijzer…..er ligt hier genoeg in de schuur wat op een andere manier ingezet kan worden.
"never bring a knife to a gunfight"

en als je een vuurwapen hebt , zorg ook dat je hem kunt gebruiken. Met een pistool iets raken op meer dan vier meter is niet altijd evident. :)

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik las 'm ook en zag de butaan gas bus voor het opwarmen van de steen. Dit is koolmonoxide gevaarlijk, best wel een slecht beeld om dit zo naar buiten te brengen in een foto.
Zeker i.c.m. met: "Ze kregen allemaal een noodpakket, veiligheidsinstructies en werden begeleid." vind ik dit niet passend.

• toolkist
  • Niet online
Dennis1812 schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:53:

En de slachtoffers van de vuurwerkramp ook niet. En die van de Bijlmerramp ook niet.

Niet worden waardoor het hele land ontzet is. Maar de diversiteit bewijst wel het dat overal in het land kan zijn. En je dus voorbereid moet zijn.
Want toen kon je niet 2km verderop alsnog alles vinden/halen wat je nodig had?

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

toolkist schreef op maandag 24 november 2025 @ 15:26:
[...]

Want toen kon je niet 2km verderop alsnog alles vinden/halen wat je nodig had?
De Limburgers zeker niet, want 2km verderop kon je niet eens komen. Zoek maar eens wat nieuwsberichten ervan op als je het gemist hebt. Er is zelfs een ziekenhuis ontruimd destijds en vele hebben nog steeds forse schade.

Als er een actieve schutter rondloopt zou ik liever ook niet 2km gaan lopen maar liever veilig binnen blijven. Ookal is die actieve schutter door politie/DSI geneutraliseerd. Kans op een second strike is aannemelijk.

En bij de vuurwerkrampen en Bijlmerramp ging het ook wat lastig.

Het probleem is alleen dat half Nederland Limburg niet kent omdat het geen Randstad is. En de rest of lang geleden is of te geïsoleerd waardoor een stad verder mensen wel deden alsof ze schrokken. Maar er eigenlijk weinig last van hadden.

Ook dit weekend. Iedereen doet verontwaardigd over de drones. Maar behalve defensie maakt het niemand wat uit. Terwijl er op ~15km van mijn huis zooi uit de lucht wordt geschoten. Of in elk geval geprobeerd. En een civiel (en militair) vliegveld is dicht waardoor vele burgers moeten uitwijken.

Geen probleem want het is geen Schiphol of zomervakantie.
Maar als dit eerste weekend zomervakantie rond Schiphol was had je nu nog liveblogs gehad.

• Wally2002
Dennis1812 schreef op zondag 23 november 2025 @ 19:53:

Die voorbeelden zijn een beetje appels en peren door elkaar, de overstromingen in Limburg hebben meer impact gehad (ik kom online een aantal van 2300 huishoudens in alleen Valkenburg tegen), Bijlmerramp zo'n 400 huishoudens, vuurwerkramp ongeveer 200 huishoudens compleet verwoest en ca 280 andere zwaar beschadigd.

Tuurlijk zijn dit ernstige zaken die indruk maken, maar de gemiddelde Nederlander gaat er niet (zomaar) op aanpassen.
In de tussentijd is er ook wel wat verbeterd op het gebied van externe veiligheid, een vuurwerkopslag midden in een woonwijk zul je niet zo snel meer zien.

Je kunt je verder ook niet echt voorbereiden op een vliegtuigcrash anders dan niet dicht bij een luchthaven of in ieder geval binnen de risicocontouren te gaan wonen. En als je die andere wilt voorkomen (overstroming of incident met gevaarlijke stoffen) moet je verhuizen wat op zich al een opgave is binnen NL.

Begrijp ik nu goed dat jij overstromingen heb meegemaakt?
Pagina: 1 ... 12 13 Laatste

Let op:
We beperken ons in dit topic tot de praktische kanten van het onderwerp: hoe kun je je het beste voorbereiden op calamiteit X, voor X naar keuze. Het is niet de bedoeling af te dwalen naar de achtergronden van X zoals de geopolitieke situatie. Daar zijn andere topics voor.