scoobs schreef op zondag 23 november 2025 @ 15:49:
[...]
Tsja, dan moet je accepteren dat voor hartje winter andere maatregelen, zoals een kachel nodig zijn voor warmte. Of accepteren dat het gewoon 10c in huis is met dit weer. Efficientere oplossingen als een electrische deken is dan irts waar je naar moet kijken. Neemt niet weg dat je alsnog gemakken als warme maaltijden en de functionaliteit van een vriezer behoudt in de winter.
Wij hebben een klein gaskacheltje op gasflessen voor nood en die warmt in no time een kleine slaapkamer op. Uiteraard ligt er ook een koolmonoxide detector naast met volle batterijen
Voor nog geen 100 euro heb je zo'n ding + een flinke hoeveelheid gasflesjes.
Het is alleen niet 'hernieuwbaar' natuurlijk, op is op.
Water hebben we staan, paar jerrycans en flessen maar water is gelukkig voldoende aanwezig in dit land, alleen al in de vorm van regenval dus als de voorraad op is regenwater opvangen, filteren en/of koken en je hebt drinkwater. Wil nog wel een keer een regenton kopen maar die dingen kosten echt een vermogen.
Een waterfilter is naar mijn mening wel een must omdat je niet altijd kunt koken en water is levensbehoefte nummer 1. Kan een kleintje zijn (zo'n rietje met filter) of een grote berkley. Wij hebben allebei én we kunnen water koken op campinggastellen en als het moet op een twigstove.
Voedselvoorraad is hier helaas wat minder groot, pas hoop weggegooid (fifo werkt niet zo goed als je spullen op zolder staan en je constant vergeet te wisselen, ook mag ik ivm nierfalen niet alles meer eten, vooral veel minder zout en laat nou net alles in blik kneiterzout zijn...) maar wel genoeg voor 2 a 3 weken.
verder radio op batterijen, batterijen, genoeg verlichting op accu of batterijen, een kleine noodaccu en losse zonnepanelen om de boel op te laden.
Echt een prepper ben ik ook niet echt maar vind het altijd wel fijn om spullen in huis te hebben en we redden ons wel een paar weken. Hoop het nooit nodig te hebben maar onze watervoorraad is al eens van pas gekomen door vervuiling in het leidingwater. Was toen heel blij dat ik me niet in de supermarkt hoefde te begeven en moest vechten (wat letterlijk gebeurde) om de laatste flessen water. Ook de noodaccu heeft zich al eens bewezen tijdens een lange stroomuitval.
Orangelights23 schreef op zaterdag 22 november 2025 @ 07:12:
Interessant om te kiezen. Je kunt zien dat ze veel inspiratie hebben gehaald uit het Zweedse boekje. Toen die bezorgd werd bij mensen, was dat echt wekenlang het gesprek op kantoor en op straat en in de media, en het werd vooral heel serieus genomen. In Nederland vindt men het alleen maar vervelend dat er angst wordt aangepraat.
Nederlanders zijn echt véél te naief met dit soort dingen. Alsof hier nooit een ramp zou kunnen gebeuren terwijl we notabene nog geen 5 jaar geleden 2 forse rampen hebben gehad (covid en de overstromingen in Limburg).
Ja zaken zijn hier goed geregeld maar ook enorm kwetsbaar door onze afhankelijkheid van stroom en technologie en bij een ramp kan de politie en brandweer ook maar op zoveel plekken tegelijk zijn.
Zou het liefst ook een vuurwapen in huis willen hebben als zelfverdedigingswapen voor dit soort situaties maarja...

dan maar jezelf verdedigen met messen, kettingsloten en knuppels. En uiteraard de deur goed op slot doen.
Wat is jullie plan voor zelfverdediging mocht dat nodig zijn?
[
Voor 67% gewijzigd door
Metro2002 op 23-11-2025 17:56
]