micky_ schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:35:
[...]
Ik heb last van een stevige
Bescherming Bevolking vibe. Zij brachten indertijd soortgelijk materiaal uit. Onder andere hoe je te beschermen tegen een aanval met kernbommen.
[...]
Die brochures lagen bij mijn ouders in de meterkast. De raadgevingen maakten ook toen al een bizarre, zo niet lachwekkende, indruk. Kernproeven van de USA werden trots op TV getoond. En de schade door de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki stond gewoon in het geschiedenisboek op school. Ook als jong kind vroeg ik me af hoe je dat zou overleven door schuilen en een noodpakket.
[
Afbeelding]
Uit de BB brochure. Toen had je een noodpakket voor 10-14 dagen nodig.
In geval van een kernoorlog wil je het liefst zo snel mogelijk dood. Dan heb je een cursusje nodig hoe pleeg ik zelfmoord of hoe leg ik mijn vrouw en kinderen om en daarna mezelf. Dat leest misschien alsof ik dat zo even eenvoudig type en komt misschien gestoord over, maar het is juist dat dit ontzettend moeilijk en confronterend is dat je die gedachte moet durven hebben.
Gaat het
niet zo ver als een kernoorlog, maar is het een hybride oorlog of gaat er vitale infra plat (beide zeer aannemelijk in begin van oorlog) dan gelden inderdaad de adviezen zoals BB. Gelukkig hebben we BBB, dus voldoende voedsel
Wat ik nog grappig vind is het volgende: ik denk bij het lezen van deze titel
Jezelf voorbereiden op "het ergste" (waar we deze discussie misschien beter kunnen voeren, dus bij deze

) eerder aan de eerste situatie [of globaler: 'de dood' ofwel
Wikipedia: Bus factor] dan de tweede. Maar de eerste situatie [in geval van kernoorlog] kun je je eigenlijk, behalve emotioneel, niet op voorbereiden. Succesvol zelfmoord plegen zonder dat je anderen schaadt (zoals verkeer) is eenvoudig, als je dat zou willen. Het is de gedachte die moeilijk is. Het tweede,
daar kun je je wel op voorbereiden want dat vereist enige voorbereiding en investering. En
dat moeten we dan ook doen. Overigens ben ik ook van mening dat je hierbij als buren/buurt kunt samenwerken. Dat kan (en zal) spontaan ontstaan, maar je kunt je ook op die manier voorbereiden.
Stukfruit schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:26:
[...]
Daarom ben ik van mening dat je er beter voor kan zorgen dat je alles hebt om weg te komen op de locatie waar je zit. Beschik over genoeg middelen van waarde, uit verschillende kanalen (dus niet alleen die ene bank), zorg dat je altijd de weg kan vinden (offline maps op je telefoon?), enz.
Een woning achterlaten is moeilijk, maar dood rondlopen is moeilijker.
Offline-first, zorg dat je batterijen voldoende zijn opgeladen. Leer ook vasten. Je kunt prima zonder
eten. Zonder
drinken is een probleem. Vooral de gezonde volwassenen met kinderen, zullen waarschijnlijker minder moeten eten, waarbij je kinderen en huisdieren voorrang krijgen. Test het gewoon een keertje. Ik heb ooit eens een hele dag (middag, ochtend erna deed alles het weer) zonder elektriciteit gezeten. Het is interessant hoe snel je je aanpast, en welke zaken ineens van belang zijn.
Zo wil je li-ion batterijen doorgaans niet volledig leeg of vol hebben om ze goed te bewaren, maar rond de helft, en boven vriespunt maar beneden kamertemperatuur. Echter in zo'n noodgeval wil je ze volledig opgeladen hebben. Ik denk dat je het best een recente powerbank (van 10k+ mAh) volledig opgeladen in storage kunt hebben. Waarbij je een oudere powerbank het beste weg kunt geven (onder het mom van 'beter dan niets') maar zelf eentje moet hebben die nog adequaat werkt.
[
Voor 1% gewijzigd door
Jerie op 06-03-2025 17:13
. Reden: [...] globaler: 'de dood' [...] ]