Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Outl@w schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 14:14:
Ik denk dat de bestaande inverter helemaal niet opstart als het netstroom er af ligt.
In geval van nood kan ik wel een paneel loskoppelen van de string zodat er maar 1 paneel gekoppeld is aan de powerstation.

@franssie wat bedoel je met 36 watt? Is dat ook o.b.v. een klein zonnepaneel?
36 watt, 3A op 12v. Met een groot paneel.
Op 220V laadt ie ook zo beperkt overigens.

Edit, je zou eens in de Victron topics kunnen kijken.

[ Voor 5% gewijzigd door franssie op 11-02-2025 15:21 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-09 15:37
Outl@w schreef op maandag 10 februari 2025 @ 19:50:
Mooi topic! Op de een of andere manier ga je toch meer over het onderwerp nadenken.

Vraag. Ik zit te denken aan een powerstation. De gedachte dat je toch even je telefoons fatsoenlijk kan laden en een lamp kan laten branden voor lange tijd is wel prettig.
Ik zie dat die portable zonnepanelen flink prijzig zijn, maar daarnaast geldt dat als ik echt zou moeten vluchten uit huis ik geen grote accu ga meezeulen dus voor mij geen meerwaarde.
Welke (lichtere/betaalbare) powerstation zou ik kunnen laden met een standaard 400wp paneel (mc4) dat al op het dak ligt? Heeft iemand hier ervaringen mee of zijn er aankoop tips?
Je kunt die grote accu wel gebruiken om wat handzamere powerbanks te laden die je nog even voorruit helpen. Als het echt goed mis gaat is het maar de vraag of je nog wat aan je GSM hebt. Misschien eerder een e-reader met handige documentatie.
Voordeel van een grotere powerbank is dat je die met een los, niet al te duur zonnepaneel, weer kan bijladen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:54
@Outl@w Je vroeg welk powerstation je kunt laden met een paneel welke op het dak ligt.
Als je een powerstation hebt welke via USB-C geladen kan worden is het met een standaard laptopvoeding wel te doen.

Een standaard geschakelde voeding zet de 230VAC om naar 325VDC (ongeveer) en gaat dan transformeren.
Een voeding werkt vanaf ongeveer 100VAC (de meesten), dus dat betekend dat je ongeveer 150VDC nodig hebt om de voeding te laten werken.
Afhankelijk van je zonnepanelen kun je er een aantal in serie zetten om zo die 150VDC te halen en daar je voeding op aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outl@w
  • Laatst online: 16:00
rvrbtcpt schreef op vrijdag 14 februari 2025 @ 09:01:
[...]

Je kunt die grote accu wel gebruiken om wat handzamere powerbanks te laden die je nog even voorruit helpen. Als het echt goed mis gaat is het maar de vraag of je nog wat aan je GSM hebt. Misschien eerder een e-reader met handige documentatie.
Voordeel van een grotere powerbank is dat je die met een los, niet al te duur zonnepaneel, weer kan bijladen.
Interessant! Heb je concrete voorbeelden/aanbevelingen?

Feyenoord!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 08:18

unclero

MB EQA ftw \o/

Indoubt schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:26:
@unclero heeft wel een beetje gelijk met dat andere landen beter voorbereid zijn. Niet alleen door de overheid gestuurd maar ook de bevolking zelf. Ik kom nog wel eens in Zweden en daar is de zelfredzaamheid flink beter. Als de stroom 2 dagen uitvalt is het hooguit lastig maar vrijwel alles gaat gewoon door omdat men is voorbereid. Natuurlijk is dat buiten de grote steden beter als daarbinnen maar ook in de steden is men beter voorbereid.

Dat de Finse overheid 300 extra schietbanen gaat organiseren boven op de 670 die er al zijn geeft wel wat te denken over ons geitewollen sokkenlandje. Nu vindt ik de gemiddelde Nederlander ook volkomen ongeschikt maar een flink grotere groep reservisten zou best handig zijn. In Finland, (of was het Zweden) krijgen zelfs de jagers een taak als het nodig is. In Nederland hebben we die bijna niet.
Er zijn reservisten en er zijn reservisten.
Er zijn landen (bijvoorbeeld inderdaad bij de Scandinaviërs, de Baltische staten, de Polen, de Canadezen en in mindere mate de Zwitsers) waar men een soort 'reservisme-light' kent.
Een verkorte militaire training. Een wapen en uitrusting voor mee naar huis. En ieder jaar een oefening (maar wat ik daarvan gezien heb is dat vooral een schietwedstrijd plus braderie). Maar overschat niet hoeveel u werkelijk aan dat soort mensen hebt. Tenzij dergelijke light-reservisten ook toegang hebben tot zwaarder materieel zoals geschut en vrachtwagens (zoals bij de Zwitsers en de Chinezen), is dit vooral een psychologische zet: enerzijds kanaliseer je de drang van de burgers om 'voorbereid te zijn'. Anderzijds straalt men naar vijandige mogendheden uit dat behalve een staand leger er ook een mogelijke geurilla aanwezig is, bij een eventuele invasie.

In het begin van de Oekraïne-oorlog zagen we ook jagers die hun geweer uit de kast pakten. Maar meer dan zich aansluiten bij een militie (waar we nu niks meer van horen), of het bemannen van een checkpoint zijn die ook niet gekomen.

Jazeker in Nederland zijn er ook nog altijd jagers, sportschutters, schutterijen en wat dies meer zij. Maar laten we eerlijk zijn: een wapen vast kunnen houden is geen rocket-science, en in dit land hebben we nog altijd meer aan mensen die met zandzakken kunnen sjouwen, dan aan mensen die een wapen vast kunnen houden.

Kleine noot: daarnaast hebben we in Nederland ook iets tegen milities en vrijkorpsen, op de folkloreske Studentenweerbaarheden na. Ja, we hadden vroeger wat dingen met dat schietsportverenigingen goedkoop (lees: gratis) surplus militaire geweren konden krijgen. En dan was er nog iets met een Gladio en iets van Molukse ordediensten, maar na wat affaires en schandalen zijn die allemaal ontmanteld, en de sportschutters moesten de gekregen wapens vaak weer inleveren.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

unclero schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 15:46:
[...]

Er zijn reservisten en er zijn reservisten.
Er zijn landen (bijvoorbeeld inderdaad bij de Scandinaviërs, de Baltische staten, de Polen, de Canadezen en in mindere mate de Zwitsers) waar men een soort 'reservisme-light' kent.
Een verkorte militaire training. Een wapen en uitrusting voor mee naar huis. En ieder jaar een oefening (maar wat ik daarvan gezien heb is dat vooral een schietwedstrijd plus braderie). Maar overschat niet hoeveel u werkelijk aan dat soort mensen hebt. Tenzij dergelijke light-reservisten ook toegang hebben tot zwaarder materieel zoals geschut en vrachtwagens (zoals bij de Zwitsers en de Chinezen), is dit vooral een psychologische zet: enerzijds kanaliseer je de drang van de burgers om 'voorbereid te zijn'. Anderzijds straalt men naar vijandige mogendheden uit dat behalve een staand leger er ook een mogelijke geurilla aanwezig is, bij een eventuele invasie.

In het begin van de Oekraïne-oorlog zagen we ook jagers die hun geweer uit de kast pakten. Maar meer dan zich aansluiten bij een militie (waar we nu niks meer van horen), of het bemannen van een checkpoint zijn die ook niet gekomen.

Jazeker in Nederland zijn er ook nog altijd jagers, sportschutters, schutterijen en wat dies meer zij. Maar laten we eerlijk zijn: een wapen vast kunnen houden is geen rocket-science, en in dit land hebben we nog altijd meer aan mensen die met zandzakken kunnen sjouwen, dan aan mensen die een wapen vast kunnen houden.

Kleine noot: daarnaast hebben we in Nederland ook iets tegen milities en vrijkorpsen, op de folkloreske Studentenweerbaarheden na. Ja, we hadden vroeger wat dingen met dat schietsportverenigingen goedkoop (lees: gratis) surplus militaire geweren konden krijgen. En dan was er nog iets met een Gladio en iets van Molukse ordediensten, maar na wat affaires en schandalen zijn die allemaal ontmanteld, en de sportschutters moesten de gekregen wapens vaak weer inleveren.
Mee eens. Zo eenvoudig is het allemaal niet. Toch zou ik eigenlijk wel graag zien dat er iets aan gebeurt. Reservisten light zijn zeker geen ervaren soldaten maar kunnen misschien wel taken uitvoeren waarvoor de goed getrainde soldaten eigenlijk te goed voor zijn. Dan kun je inderdaad denken aan controleposten of andere taken ver achter de linies.

Jagers zijn er naar verhouding erg weinig in Nederland. Ik heb het wel eens opgezocht en we bungelen onderaan op de wereld ranglijst, ergens tussen Haiti en een bijna onbewoond Mirconesisch eiland. Dat is in andere landen duidelijk anders, ook met reservisten en vooral Finland en Zwitserland lopen daarin voorop.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:58

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik zou er best voor open staan om -zelfs betaald- een paar weken basistraining te doen. Met een jaarlijkse trainingsweek ofzo.

Maar reservist is weer een hele andere tak van sport. Dat kost echt heel veel tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21:25

Dennis1812

Amateur prutser

Indien vrijwillig haakt sowieso iedereen af.
Ik ga er geen vakantiedagen voor opnemen in elk geval en de meeste mensen kunnen het niet veroorloven om een paar weken onbetaald verlof te nemen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Iedereen? Zo uniek ben ik ook weer niet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 20:30
Het effectieve schieten met geweren is toch bijzaak? Zouden er in Oekraïne zoveel man tegen man schietgevechten zijn? Ik waag het te betwijfelen.

De beste voorbereiding lijkt mij de algemene logistiek laten trainen/voorbereiden op kunnen doorwerken in oorlogsomstandigheden.

Dat begint al met de nodige 'wat-als' vragen stellen: wat als stroomtoevoer onstabiel wordt, idem fossiele brandstoffen, communicatie, werknemers die niet meer op hun werk geraken,...

We zijn dit hier allesbehalve gewoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jerie
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
micky_ schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:35:
[...]

Ik heb last van een stevige Bescherming Bevolking vibe. Zij brachten indertijd soortgelijk materiaal uit. Onder andere hoe je te beschermen tegen een aanval met kernbommen.

[...]

Die brochures lagen bij mijn ouders in de meterkast. De raadgevingen maakten ook toen al een bizarre, zo niet lachwekkende, indruk. Kernproeven van de USA werden trots op TV getoond. En de schade door de atoombommen op Hiroshima en Nagasaki stond gewoon in het geschiedenisboek op school. Ook als jong kind vroeg ik me af hoe je dat zou overleven door schuilen en een noodpakket.

[Afbeelding]
Uit de BB brochure. Toen had je een noodpakket voor 10-14 dagen nodig.
In geval van een kernoorlog wil je het liefst zo snel mogelijk dood. Dan heb je een cursusje nodig hoe pleeg ik zelfmoord of hoe leg ik mijn vrouw en kinderen om en daarna mezelf. Dat leest misschien alsof ik dat zo even eenvoudig type en komt misschien gestoord over, maar het is juist dat dit ontzettend moeilijk en confronterend is dat je die gedachte moet durven hebben.

Gaat het niet zo ver als een kernoorlog, maar is het een hybride oorlog of gaat er vitale infra plat (beide zeer aannemelijk in begin van oorlog) dan gelden inderdaad de adviezen zoals BB. Gelukkig hebben we BBB, dus voldoende voedsel :+

Wat ik nog grappig vind is het volgende: ik denk bij het lezen van deze titel Jezelf voorbereiden op "het ergste" (waar we deze discussie misschien beter kunnen voeren, dus bij deze :P) eerder aan de eerste situatie [of globaler: 'de dood' ofwel Wikipedia: Bus factor] dan de tweede. Maar de eerste situatie [in geval van kernoorlog] kun je je eigenlijk, behalve emotioneel, niet op voorbereiden. Succesvol zelfmoord plegen zonder dat je anderen schaadt (zoals verkeer) is eenvoudig, als je dat zou willen. Het is de gedachte die moeilijk is. Het tweede, daar kun je je wel op voorbereiden want dat vereist enige voorbereiding en investering. En dat moeten we dan ook doen. Overigens ben ik ook van mening dat je hierbij als buren/buurt kunt samenwerken. Dat kan (en zal) spontaan ontstaan, maar je kunt je ook op die manier voorbereiden.
Stukfruit schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 14:26:
[...]

Daarom ben ik van mening dat je er beter voor kan zorgen dat je alles hebt om weg te komen op de locatie waar je zit. Beschik over genoeg middelen van waarde, uit verschillende kanalen (dus niet alleen die ene bank), zorg dat je altijd de weg kan vinden (offline maps op je telefoon?), enz.

Een woning achterlaten is moeilijk, maar dood rondlopen is moeilijker.
Offline-first, zorg dat je batterijen voldoende zijn opgeladen. Leer ook vasten. Je kunt prima zonder eten. Zonder drinken is een probleem. Vooral de gezonde volwassenen met kinderen, zullen waarschijnlijker minder moeten eten, waarbij je kinderen en huisdieren voorrang krijgen. Test het gewoon een keertje. Ik heb ooit eens een hele dag (middag, ochtend erna deed alles het weer) zonder elektriciteit gezeten. Het is interessant hoe snel je je aanpast, en welke zaken ineens van belang zijn.

Zo wil je li-ion batterijen doorgaans niet volledig leeg of vol hebben om ze goed te bewaren, maar rond de helft, en boven vriespunt maar beneden kamertemperatuur. Echter in zo'n noodgeval wil je ze volledig opgeladen hebben. Ik denk dat je het best een recente powerbank (van 10k+ mAh) volledig opgeladen in storage kunt hebben. Waarbij je een oudere powerbank het beste weg kunt geven (onder het mom van 'beter dan niets') maar zelf eentje moet hebben die nog adequaat werkt.

[ Voor 1% gewijzigd door Jerie op 06-03-2025 17:13 . Reden: [...] globaler: 'de dood' [...] ]

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Jerie schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:04:
[...]

Offline-first, zorg dat je batterijen voldoende zijn opgeladen. Leer ook vasten. Je kunt prima zonder eten. Zonder drinken is een probleem. Vooral de gezonde volwassenen met kinderen, zullen waarschijnlijker minder moeten eten, waarbij je kinderen en huisdieren voorrang krijgen. Test het gewoon een keertje. Ik heb ooit eens een hele dag (middag, ochtend erna deed alles het weer) zonder elektriciteit gezeten. Het is interessant hoe snel je je aanpast, en welke zaken ineens van belang zijn.

Zo wil je li-ion batterijen doorgaans niet volledig leeg of vol hebben om ze goed te bewaren, maar rond de helft, en boven vriespunt maar beneden kamertemperatuur. Echter in zo'n noodgeval wil je ze volledig opgeladen hebben. Ik denk dat je het best een recente powerbank (van 10k+ mAh) volledig opgeladen in storage kunt hebben. Waarbij je een oudere powerbank het beste weg kunt geven (onder het mom van 'beter dan niets') maar zelf eentje moet hebben die nog adequaat werkt.
:Y

Als alles wegvalt kun je inderdaad nog steeds gebruik maken van moderne tech. Use it.

Ook als de telefoonmast uitvalt. Tenzij je voor alles afhankelijk bent van bv. Google-producten die veel online willen doen, dus daar heb je gelijk nog een extra goede reden om te switchen :+

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Jerie schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:04:
[...]

In geval van een kernoorlog wil je het liefst zo snel mogelijk dood. Dan heb je een cursusje nodig hoe pleeg ik zelfmoord of hoe leg ik mijn vrouw en kinderen om en daarna mezelf.
Ik heb een houtskool bbq, dat schijnt prima te werken binnen :P

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Stukfruit schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:08:

Ook als de telefoonmast uitvalt. Tenzij je voor alles afhankelijk bent van bv. Google-producten die veel online willen doen, dus daar heb je gelijk nog een extra goede reden om te switchen :+
Toen we bijna een dag zonder elektriciteit zaten had ik het geluk dat ik nog een MiFi had liggen (die had KPN SIM, wij hadden destijds beiden (!!) Vodafone). De snelheid van de masten was 2G. De MiFi had dus een andere provider, die haalde wel nog 4G, terwijl wij destijds zeer dicht bij de Vodafone zendmasten zaten. Dit kun je eenvoudig emuleren door je smartphone in airplane modus te zetten of door 3G/4G/5G eens uit te zetten (ik heb doorgaans enkel 4G/5G aan want geen interesse in downgrade attack :P). Je ziet dan exact wat je smartphone nog kan, wat je mist, enz. Omdat we konden bellen, konden we verifieren dat mijn schoonmoeder (zelfde stad, andere wijk) nog gewoon elektriciteit had. Dat was dus een zorg minder. Ook kwamen we erachter of het probleem al bekend was, en hoe lang het zou duren. In geval je internet of OV plat ligt, is dat ook iets dat je zou willen weten.

Overigens toen ik maandenlang in Californië zat in het regenwoud was het doodnormaal dat de elektriciteit af en toe uitviel. Dat wende. Soms vielen bomen op elektriciteitsmasten (want die zit daar niet onder de grond), vooral tijdens regenseizoen. Ik heb hierdoor zelfs een keer een brandje gehad naast een gastank. In die tijd had je nog -relatief- nauwelijks apparaten met batterijen maar waar je wel rekening moest houden is water onder de koelkast/vriezer.

Om dat deels te mitigeren denk ik aan een koelbox. Je zou dus koelelementen alvast in je vriezer kunnen leggen, en die vervolgens eruit halen als de vriezer/koelkast stuk is. Als je die vervolgens in je kruipruimte of kelder legt (meest koele plek, lijkt me) gaat het het langst mee.

Ik heb in ieder geval genoten van mijn e-reader destijds toen de elektriciteit uitviel. Wat een genot, niet eens kaarsen of LEDs nodig gehad. Dom genoeg was de batterij half leeg toen de elektriciteit uitviel. De powerbank laadde deze gelukkig zonder issues nog verder op.

"Nobody is very good at self-reflection, I'm afraid." -- Linus Torvalds. Kindprofielen zijn binnenkort weer beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Jerie schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 17:29:
[...]

<>
Om dat deels te mitigeren denk ik aan een koelbox. Je zou dus koelelementen alvast in je vriezer kunnen leggen, en die vervolgens eruit halen als de vriezer/koelkast stuk is. Als je die vervolgens in je kruipruimte of kelder legt (meest koele plek, lijkt me) gaat het het langst mee.
<>
Dat is het voordeel als je kampeert, ik heb een Igloo Marine koelbox van 55 blikjes bier (ja opmerkelijke Amerikaanse maat) en dat ding blijft drie dagen koel als je weet hoe het moet (tip: koelelementen in een aparte koeltas IN de koelbox en dan per x uur er eentje uithalen). En naast die koelementen leg je dan gewoon ook alles uit de vriezer met een beetje massa, ooit wel eens een zak bevroren erwten gebruikt als koude kompres)

Overigens wil ik ooit nog eens een Yeti koelbox die ik in de VS zag, die dingen zijn gaaf 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Als je een beetje weet waar je mee bezig bent is er meer mogelijk dan de gemiddelde persoon denkt nadat de stofzuigrobot "help me!" roept, zullen we maar zeggen :)

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Kabinet wil dat Nederlanders een noodpakket voor 72 uur in huis hebben - https://nos.nl/l/2558398

Inmiddels is het advies al opgerekt naar 72uur jezelf te kunnen redden.
Denk dat velen het niet halen als je de facebook reacties erop naslaat.
Iedereen boos dat de overheid het pakket niet cadeau geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Dennis1812 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:21:
Kabinet wil dat Nederlanders een noodpakket voor 72 uur in huis hebben - https://nos.nl/l/2558398

Zal afhankelijk zijn van hoe je leeft ook denk ik.
Er staat hier sowieso wel voor een week vreten op voorraad, maar er zijn ook die elke dag uit het werk langs de super moeten voor hun dagelijkse eten.

Als je dan in geval van als de poep de ventilator raakt zorgt dat je eerst de bederfelijke zaken gebruikt uit koelkast en/of vriezer en de conserven en lang houdbare zaken voor het laatst bewaard dan komen wij hier een heel eind vooruit.
Enige wat hier aangepast is is dat er tegenwoordig een hoeveelheid water in fles staat dat hadden we voorheen nooit.
Maar voor de rest staat hier altijd wel een aardige voorraad.

En dan hebben we nog een houtkachel, kamado en er staan nog 2 15kilo propaan flessen.
Er ligt nog een sloep met omvormer naar 220 die doet het ook prima op een autoaccu.
Er staat inmiddels ook een thuis accu met stopcontact maar daar moet dan maar net stroom inzitten.
Laats al een keer mazzel mee gehad dat we in de avond een uur zonder stroom zaten.
Verlengsnoer en een paar lampen in de accu geplugd en klaar we zitten niet in het donker de rest van de buurt zat met zaklantaarn en kaarsjes.

Ik denk dat we ons wel redden voor een paar dagen.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

@Ronald.42 Hoe landelijker je woont en hoe groter etc, hoe makkelijker het is. In een klein rot appartementje op drie hoog achter kan je dat niet kwijt. Ik red mij makkelijk een week, als ik heel zuinig om ga met drinkwater (wil al heel lang een watermaker hebben omdat het kan maar zo lang ga ik nooit de natuur in).

Bij de hongersnood etc zag je ook dat de echte problemen in de steden ontstonden.

edit: dat gezegd hebbende bedacht ik me een evacuatie rolstoel zoiets wel handig is als de lift in een flat uitvalt.

[ Voor 33% gewijzigd door franssie op 06-03-2025 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:21

Sebazzz

3dp

Ronald.42 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:35:
[...]

Zal afhankelijk zijn van hoe je leeft ook denk ik.
Er staat hier sowieso wel voor een week vreten op voorraad, maar er zijn ook die elke dag uit het werk langs de super moeten voor hun dagelijkse eten.
De punt van het noodpakket is je kan opstaan en meernemen. Heb je het ook voorbereid dat je een tas hebt klaarstaan? :)
Er staat inmiddels ook een thuis accu met stopcontact maar daar moet dan maar net stroom inzitten.
Laats al een keer mazzel mee gehad dat we in de avond een uur zonder stroom zaten.
Mocht de Trump-poep op een manier de ventilator raken, dan heb je dat waarschijnlijk wel van tevoren door. In dat geval is het simpelweg niet de accu leegmaken voor Nul op de Meter die dag.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
franssie schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:41:
@Ronald.42 Hoe landelijker je woont en hoe groter etc, hoe makkelijker het is. In een klein rot appartementje op drie hoog achter kan je dat niet kwijt. Ik red mij makkelijk een week, als ik heel zuinig om ga met drinkwater (wil al heel lang een watermaker hebben omdat het kan maar zo lang ga ik nooit de natuur in).

Bij de hongersnood etc zag je ook dat de echte problemen in de steden ontstonden.

edit: dat gezegd hebbende bedacht ik me een evacuatie rolstoel zoiets wel handig is als de lift in een flat uitvalt.
Ja wij hebben op zich geen gebrek aan ruimte en opties.

Maar de persoon die ik schetste die elke dag uit het werk weg lang de super moet om zijn eten voor de avond en volgende dag te regelen die zou toch prima kunnen zorgen dat hij een aantal dagen voor loopt.
Ik bedoel dan reken je toch wel heel erg op een ander.
Of is dat de moderne wereld dat alles voor het grijpen ligt en je dus niet vooruit hoeft te denken.
Ik kan me het ergens nog wel voorstellen met bijv batterijen die heb je niet dagelijks nodig op zich.
En geen gas en geen stroom is ook niet iets waar je normaal gezien op een flatje vervangende zaken voor hebt.
Maar gewoon een paar dagen eten op voorraad lijkt me niet heel bijzonder.

En wat warm stoken lukt natuurlijk al gauw als je een beetje creatief bent.
Op straat een vuurtje stoken pan erop blik soep erin and go.

En ik stel me zo voor dat hier in de straat we elkaar wel wat helpen en steunen.
Hoe dat in de stedelijke mischien wat individueler ingestelde buurten gaat weet ik niet.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Ronald.42 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:26:
[...]

Ja wij hebben op zich geen gebrek aan ruimte en opties.

Maar de persoon die ik schetste die elke dag uit het werk weg lang de super moet om zijn eten voor de avond en volgende dag te regelen die zou toch prima kunnen zorgen dat hij een aantal dagen voor loopt.
Ik bedoel dan reken je toch wel heel erg op een ander.<>
Helemaal mee eens, een paar blikken ravioli is wel het minste. Ik heb altijd wel wat liggen (met name noodvoer van vakanties dat we bij hebben voor als er weer ergens een gekke feestdag is oid) dus een tonijn pastasalade kan ik altijd maken haha (en beter dan ravioli uit blik).

Hier ook wat landelijk dus een generator heb ik ook wel, al valt de stroom niet zo vaak meer uit de laatste jaren gelukkig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Sebazzz schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:25:
[...]
De punt van het noodpakket is je kan opstaan en meernemen. Heb je het ook voorbereid dat je een tas hebt klaarstaan? :)

[...]
Mocht de Trump-poep op een manier de ventilator raken, dan heb je dat waarschijnlijk wel van tevoren door. In dat geval is het simpelweg niet de accu leegmaken voor Nul op de Meter die dag.
Er staan tassen genoeg maar er zit niks in.
Als we met haast weg moeten zal het niet een hele klus zijn om wat spulletjes in een tas te gooien.
Ehbo doos
Eten drinken
Medicijn bakje (alle nodige medicijnen liggen hier sowieso op één plaats bij elkaar)
Papieren
Communicatie
En wat je verder te binnen schiet. Schone onderbroek, wc papier, natte doekjes, zeep

Nu is de verwachting ook niet dat wij snel moeten vertrekken.
Ik zou dat eerder verwachten als je in de buurt van strategische doelen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Een 'grab-bag' ken ik alleen van zeezeilen voor als je een zinkend schip moet verlaten (waterdicht met trockner kecks, handmarifoon, je medicijnen indien van toepassing, paspoort etc en een flesje water). Thuis heb ik alles ook zo bij elkaar gepakt.
Grapbag thuis zou het handig kunnen zijn - bedenk ik mij net - voor een situatie zoals afgelopen nacht in Arnhem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Ronald.42 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:32:
[...]

Nu is de verwachting ook niet dat wij snel moeten vertrekken.
Ik zou dat eerder verwachten als je in de buurt van strategische doelen zit.
Rotterdam Haven / Tweede Maasvlakte op <5-15km afstand strategisch genoeg? :+

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

franssie schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:36:
Een 'grab-bag' ken ik alleen van zeezeilen voor als je een zinkend schip moet verlaten (waterdicht met trockner kecks, handmarifoon, je medicijnen indien van toepassing, paspoort etc en een flesje water). Thuis heb ik alles ook zo bij elkaar. Thuis zou het handig kunnen zijn - bedenk ik mij net - voor een situatie zoals afgelopen nacht in Arnhem.
De reden dat ik noem is omdat de overheid dit zelf op https://www.denkvooruit.nl/ vermeldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Sebazzz schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:36:
[...]

toen mijn moeder me vertelde dat de luchtmachtbasis in Leeuwarden ook een doel zou zijn, we woonden daar in de buurt, sliep ik daar als jong kind ook niet echt beter van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Sebazzz schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:36:
[...]

Daar ben ik vroegah wel aan het werk geweest.
Maasvlakte 1 was dat nog volgens mij.
Was ik project engineer bij de bouw van ioi loders crocklaan dat was een palmolie raffinaderij ernaast zat Neste oil die maakte biodiesel dacht ik.
Ze waren toen nog aan het opspuiten met Maasvlakte 2 daar stond ik wel eens te kijken als ik even van de bouwplaats weg wou, even peukje roken. :+
Net een stukje verder op die weg naar Loders kon je op de boot stappen.

Ben wel een beetje bekend in die omgeving.
Soms als ik sochtends van het vakantiehuisje naar het werk reed kon je de benzine in de lucht proeven. Pernis... blergh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Sebazzz schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 19:37:
[...]

De reden dat ik noem is omdat de overheid dit zelf op https://www.denkvooruit.nl/ vermeldt.
Ik zie het nu, beetje onduidelijk onderaan. Alsof iedereen een waterdichte rugzak heeft of gaat aanschaffen (ik heb die dus wel ivm zeilen etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ok... Dan heb je een mooie tas... Waar ga ik dan heen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jerie
  • Niet online
Dennis1812 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 18:21:

Iedereen die rondloopt bij de voedselbank (en dat zijn er nogal wat) kan zoiets ook helemaal niet betalen. Als ze dat wel konden dan... liepen ze immers niet rond bij een voedselbank. Dat is schrijnend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

MikeyMan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:02:
Ok... Dan heb je een mooie tas... Waar ga ik dan heen?
Dit soort dingen, kost geen drol maar je wil er niet 30 km mee lopen
https://www.georgekniest.nl/zoeken.html?s=waterdichte%20tas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Jerie schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:03:
[...]

Iedereen die rondloopt bij de voedselbank (en dat zijn er nogal wat) kan zoiets ook helemaal niet betalen. Als ze dat wel konden dan... liepen ze immers niet rond bij een voedselbank. Dat is schrijnend.
Dat is te simpel gedacht. Je mag zelfs naar de voedselbank komen als je een abonnement voor internet hebt, of een mobiele abonnement. Genoeg vaste lasten te bedenken die ik zou opzeggen als ik niet meer genoeg geld overhoud om voldoende voedsel te kunnen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
franssie schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:10:
[...]

Dit soort dingen, kost geen drol maar je wil er niet 30 km mee lopen
https://www.georgekniest.nl/zoeken.html?s=waterdichte%20tas
Zeg dat tegen mensen die op de vlucht zijn voor oorlog.... Als er echt iets aan de hand is dan is die luxe er niet meer om dingen niet te willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Jerie schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:03:
[...]

Het lijkt me dat je voor zo'n campagne eerst kijkt naar dingen die de meeste mensen wel kunnen. Er zijn immers nog wel tig andere groepen en redenen te verzinnen waarom iets niet kan, maar kijk naar >80% van de mensen wel kan doen. Als het fout gaat dan gaan er wel meer dingen niet meer zoals we zouden willen. Als we allemaal op de vlucht moeten dan is het jammer voor minder validen, mensen die aan hun bed gekluisterd zijn etc. Klinkt hard, maar het is wel de realiteit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Frame164 schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:20:
[...]

Zeg dat tegen mensen die op de vlucht zijn voor oorlog.... Als er echt iets aan de hand is dan is die luxe er niet meer om dingen niet te willen.
Dat snap ik ook wel. En als je een echte rugzak hebt past het er in of aan. Maar ook zonder ben je al blij dat je iets waterdichts hebt.

edit: @MikeyMan wil je het echte spul en overdreven veel geld uitgeven, dan is dit je merk Eques > https://military-suits.eu/offer/tactical-dry-bags/

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 06-03-2025 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@franssie nee gaat me meer om waar ik heen zou moeten met die tas... Ik woon middenin de randstad. Het bos in vluchten is er niet echt bij. En er staat al file als het water regent... Laat staan bommen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

MikeyMan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:58:
@franssie nee gaat me meer om waar ik heen zou moeten met die tas... Ik woon middenin de randstad. Het bos in vluchten is er niet echt bij. En er staat al file als het water regent... Laat staan bommen.
oh zo, ja dat is dan lastig. Ik woon zelf ook in de randstad en heb mijn motor al een tijd geleden verkocht, en dat past ook niet met vriendin en spullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Die 72 uur haal ik qua voedsel makkelijk.
Ehbo spul en medicatie ook makkelijk.
Drinken ook eenvoudig en brandstof. Maar water voor hygiëne is wel een uitdaging.
Ik heb ~25L staan gok ik. Wel een hoop ander drinken als dubbel fris/cola/crystal clear etc. Maargoed, daar ga je geen tanden mee poetsen.
Eten kan ik makkelijk een maand. En met wat puzzelen 2 maanden wel voorraad denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Dennis1812 hier een warmtepomp met 400 liter warm water vat. Daar redden we het wel 72 uur op ;)

@franssie motor staat er nog, maar vrouw en kinderen wordt een hele uitdaging.

[ Voor 29% gewijzigd door MikeyMan op 06-03-2025 21:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

MikeyMan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:17:
@Dennis1812 hier een warmtepomp met 400 liter warm water vat. Daar redden we het wel 72 uur op ;)

@franssie motor staat er nog, maar vrouw en kinderen wordt een hele uitdaging.
Ja dat is ideaal. Ik ben ouderwets met een CV ketel.
Bij eventuele dreiging laat ik het bad vollopen. Maar als dat al te laat is..
Dan hebben we dus zijn 25L water, genoeg frisdrank zowel met als zonder koolzuur en genoeg alcohol (sterke drank, whiskey en pils)
Maar heb ook genoeg infuuszakken en kan daarmee gehydrateerd blijven.
Zolang er niet teveel geplunderd wordt komen wij er wel.
Of als ik opgeroepen wordt voor werk.(Zowel voor meldkamer werk om logistiek op te zetten kan ik geroepen worden. Ook om daar actief als centralist te draaien . Maar ook om de straat op te gaan.
Mijn vrouw is een enorme schat. Maar onze spullen verdelen vertrouw ik haar wat minder toe eigenlijk. Maargoed. Alles voor jezelf houden is niet handig.

Ik heb genoeg spul in de meeste wonden wel mee te sluiten en netjes te behandelen met antibioticum kuurtje nadien.
Ja, het litteken zou iets rechter zijn in een perfect stille operatie kamer. Maargoed. Patiënt blijft in leven.

Ik ben vooral bang dat ik opgeroepen wordt om te werken in een crisissituatie met een rol in de crisis structuur waardoor ik weg ben van mijn familie.
Heb mijn vrouw advies gegeven niemand binnen te laten tenzij zwaar gewond. Dan bel je mij en praat ik haar er doorheen tot ik reguliere ambulances vrij heb.

Thuis is het prima. Ik weet alles blind te liggen een wil iedereen helpen zover ik kan. Maar dat kan ik. Dat kan natuurlijk mijn vrouw niet

Dus we worden uit elkaar getrokken om de binnenlandse veiligheid te verbeteren. En de gewonden naar plekken te vervoeren weer thuis horen is het fijn.
Veel fijner dan half opgelapt op een stoel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thy...
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:13
MikeyMan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 21:17:
Weet je dan ook hoe je je warmtepomp moet loskoppelen zodat het water er daadwerkelijk uit loopt? Want standaard loopt een boiler (gelukkig) niet leeg als er geen waterdruk op de inlaat staat. Je zal de inlaat dus moeten loskoppelen om het vacuüm op te heffen. Gelukkig overleef je 72 uur niet douchen wel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

En bij echte nood kan je er altijd een gaatje in boren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Thy... schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:27:
[...]

Weet je dan ook hoe je je warmtepomp moet loskoppelen zodat het water er daadwerkelijk uit loopt? Want standaard loopt een boiler (gelukkig) niet leeg als er geen waterdruk op de inlaat staat. Je zal de inlaat dus moeten loskoppelen om het vacuüm op te heffen. Gelukkig overleef je 72 uur niet douchen wel. ;)
Zitten voor en na de boiler een kraan. En anders kun je de leidingen nog ff lossen. Komt goed;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:54

DropjesLover

Dit dus ->

MikeyMan schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 16:01:
Ik zou er best voor open staan om -zelfs betaald- een paar weken basistraining te doen. Met een jaarlijkse trainingsweek ofzo.

Maar reservist is weer een hele andere tak van sport. Dat kost echt heel veel tijd.
De open reservist-functies bij mij in de regio zijn voor bewaken&beveiligen en de brandweer.

Ook niet bijzonder aantrekkelijk, maar kost je wel maandelijks een weekend per jaar plus trainingsweek. Wel betaald / kost je geen vrije dagen.
Maar zonder sociaal vangnet in de buurt (weekend oppas kinderen) en beiden fulltime baan en mn vrouw meerdere keren per jaar weg voor werk, is het een behoorlijke belasting.

Dus (nog) niet gedaan.
Thy... schreef op dinsdag 11 maart 2025 @ 14:27:
[...]

Hoezo loskoppelen? Hoofdkraan snel dicht draaien (anders lever je waterdruk voor de straat) en ontluchtingskraantje bovenop open draaien.

Ik zit zelf wel te denken aan een terugslagklep na de hoofdkraan en een duidelijke bypass optie.
Met 300l kan je iig nog een flink aantal dagen drinken en (op rantsoen) het toilet doorspoelen.

[ Voor 34% gewijzigd door DropjesLover op 11-03-2025 22:56 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:15
Ik vraag me serieus af waar we een nood-voorraad water voor nodig hebben als de waterleidingbedrijven dit al hebben geregeld. https://www.dunea.nl/alge...ddrinkwater-voor-iedereen
Is dit dan echt voor extreme situaties waarbij niets meer functioneert? En dus zelfs dit soort professionele noodplannen niet meer uitvoerbaar zijn. Dan lijkt me de kans van optreden zo klein dat je je beter op andere risico’s kunt richten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@blissard ja dat ziet er ideaal uit...

Beetje rellen bij een afgiftepunt :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:09
MikeyMan schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 20:58:
In NL is alles dichtbij he... relatief. Piepklein landje hebben we.
1 dagje lopen en je zit van Rotterdam aan de Duitse grens.
Ca. 110km.
En wil je perse een bos in wil vluchten, kom je onderweg langs de Veluwe, ben je in een halve dag als je gewoon wandelt.

[ Voor 11% gewijzigd door GeeEs op 12-03-2025 12:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
MikeyMan schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:20:
@blissard ja dat ziet er ideaal uit...

Beetje rellen bij een afgiftepunt :P
Onrust ga je toch krijgen. Of dat nou bij een waterpunt is of bij de winkelstraat waar plunderingen en rellen plaatsvinden.
Het gaat mij er om dat de overheid mensen adviseert iets te regelen dat de overheid zelf al als wettelijke taak heeft. Lijkt me niet zo efficiënt

Oh en voor de mensen die water willen gebruiken om zich te wassen etc. Doe dat vooral buiten. Het riool functioneert immers in vrijwel alle gevallen ook op stroom.

[ Voor 15% gewijzigd door blissard op 12-03-2025 12:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Waarschijnlijk omdat bij flinke aanslagen of andere rampen gebieden (tijdelijk) niet (veilig) bereikbaar zijn voor hulpdiensten. En je dus de eerste periode moet overbruggen tot de noodvoorzieningen op gang zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19:09
blissard schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 12:14:
Ik vraag me serieus af waar we een nood-voorraad water voor nodig hebben als de waterleidingbedrijven dit al hebben geregeld. https://www.dunea.nl/alge...ddrinkwater-voor-iedereen
Is dit dan echt voor extreme situaties waarbij niets meer functioneert? En dus zelfs dit soort professionele noodplannen niet meer uitvoerbaar zijn. Dan lijkt me de kans van optreden zo klein dat je je beter op andere risico’s kunt richten.
Omdat drinkwater vrij snel het allerbelangrijkste is om in leven te blijven misschien?
Maar je hoeft het niet te doen he... t is maar een advies.

}) Hoe meer mensen in de eerste uren/dagen afvallen... des te meer resources voor de rest... / })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
Tuurlijk. Maar omdat het zo belangrijk is, is het ook al geregeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 19:39
Even drie sixpacks 1,5 liter flessen water halen. Kost geen drol, ook weinig moeite. Maar je weet dan wel 100% zeker dat jij en je gezin de eerste dagen voorzien zijn van drinkwater.

Mocht daarna meer nodig zijn dan is het fijn dat er noodwater is geregeld door de overheid.

[ Voor 20% gewijzigd door Voggy op 12-03-2025 17:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-08 08:07

Jiffy

God, you're ugly!

blissard schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:12:
*knip* als je alleen neerbuigend reageerd, reageer dan gewoon niet

[ Voor 49% gewijzigd door polthemol op 12-03-2025 21:19 ]

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Zoals de Grote Bruce Springsteen al zei in de skit voor War op live '75-'85 - "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed."

edit: Viel me net pas op, maar eh kont was een hint naar het hamsteren van het toiletpapier? Indien ja, :D :>

[ Voor 41% gewijzigd door polthemol op 12-03-2025 21:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

blissard schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 17:12:
Ik kan niet uit je post halen of je dat zelf hebt geregeld of door je lokale overheid.
Mijn ervaringen met het snel handelen van overheden is niet al te best. Hulpdiensten kunnen snel schakelen maar zullen prioriteiten stellen, en drinkwater staat bij een ramp niet bovenaan.

Maar dat is hier al meerdere keren benoemd. Niet denigrerend bedoeld, maar serieus: zorg dat je jezelf kan redden voor een dag (of twee) en dat heeft niet veel om handen. (teveel) Vertrouwen in anderen maakt je onnodig afhankelijk (en dat geldt overigens voor bijna alles in het leven)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:24
Ik denk dat het veel belangrijker is om te regelen dat er geen ongure types je huis in komen om de voorraad die je hebt mee te nemen. Want je weet dat 75% van de bevolking hier sowieso totaal niet mee bezig is, maar die 75% gaat wel ten koste van alles in leven proberen te blijven als het zo ver komt. Hoe ga je die buiten de deur houden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Janpietertje89 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 07:55:
Ik denk dat het veel belangrijker is om te regelen dat er geen ongure types je huis in komen om de voorraad die je hebt mee te nemen. Want je weet dat 75% van de bevolking hier sowieso totaal niet mee bezig is, maar die 75% gaat wel ten koste van alles in leven proberen te blijven als het zo ver komt. Hoe ga je die buiten de deur houden?
Kom, we hebben het over de eerste paar dagen na een ramp overbruggen, geen Hollywoodfilm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

franssie schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 21:36:
[...]

Ik kan niet uit je post halen of je dat zelf hebt geregeld of door je lokale overheid.
Mijn ervaringen met het snel handelen van overheden is niet al te best. Hulpdiensten kunnen snel schakelen maar zullen prioriteiten stellen, en drinkwater staat bij een ramp niet bovenaan.

Maar dat is hier al meerdere keren benoemd. Niet denigrerend bedoeld, maar serieus: zorg dat je jezelf kan redden voor een dag (of twee) en dat heeft niet veel om handen. (teveel) Vertrouwen in anderen maakt je onnodig afhankelijk (en dat geldt overigens voor bijna alles in het leven)
Nouja, dat dus... Er moeten uitgiftepunten worden ingericht en bemand. Een stuk of 7200 als ik het zo zie.

Die moeten bevoorraad worden. En dan moeten er nog mensen hele om hun water te gaan halen.
Zie graag hoe dit in een testscenario tot uiting komt.

Mijn aanname nu; het wordt een bende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 14-09 15:37
eamelink schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:11:
[...]

Kom, we hebben het over de eerste paar dagen na een ramp overbruggen, geen Hollywoodfilm.
Er is geen Hollywood film of ramp nodig voor mensen om zich schandalig te gedragen.
Janpietertje89 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 07:55:
Best geef je er geen ruchtbaarheid aan dat je voorbereid bent. Zolang dat naar de buitenwereld niet zichtbaar is wordt je wel met rust gelaten lijkt me. Of je moet minder legale maatregelen in huis halen voor het geval het zover komt.

We zeggen in Nederland wel 'het is hier geen Amerika', maar ondertussen wordt hier in woonwijken ook geschoten en hangen ze handgranaten aan je voordeur. Maar dat gaat off-topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janpietertje89
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:24
eamelink schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 08:11:
[...]

Zoals ik het zie leg je zo'n noodvoorraad niet aan om nét dat beetje extra comfort te hebben bij een ramp. Die leg je aan omdat het kritisch is.

Dus óf die noodvoorraad is noodzakelijk, en dan zijn de 75% van de mensen die hem niet hebben dus direct in nood, óf het is geen probleem. Daar zit niet zoveel tussen.

Als het geen probleem is, waarom dan moeilijk doen met noodvoorraad, dan maar een keer zonder je tandpasta weg te spoelen met water naar bed. Als het kritisch is, dan staat er vast snel iemand met een knuppel voor de deur en heb je weinig aan die noodvoorraad tenzij je ook middelen hebt hem te beschermen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:17
Het hele punt van de eerste drie dagen zelf kunnen redden is m.i. vooral dat daardoor de druk op hulpdiensten beperkt blijft. Kijk maar eens wat voor circus er al nodig is als er ergens 1 ziekenhuis zonder spanning komt te zitten (patiënten die overgebracht moeten worden). Laat staan dat het halve land langdurig zonder spanning komt te zitten. Dan heeft men al de handen vol aan ziekenhuizen, verzorgingshuizen, etc.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Janpietertje89 schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 09:07: Als het kritisch is, dan staat er vast snel iemand met een knuppel voor de deur en heb je weinig aan die noodvoorraad tenzij je ook middelen hebt hem te beschermen.
Dat is niet hoe mensen zich gedragen in de echte wereld. Het aantal mensen dat direct begint met anderen te helpen en hulpbronnen te delen is veel groter dan het aantal mensen dat met knuppels langs de deuren gaat.

Goed voorbereid zijn betekent dus vooral zorgen dat je zelf niet direct hulp nodig hebt en dat je in staat bent anderen te helpen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:37

Bestla

Kvinne

Hier in Noorwegen spreken ze over beredskap (paraatheid)

Dat betekend dat je 15 liter water per persoon voor twee weken in huis hebt. Het komt er dus op neer dat je jezelf kunt redden in die twee weken. Wij hebben in de kelder 15x5 liter klaar staan voor dit huishouden van 3 personen. Veel blikvoer en ja als de stroom uitvalt moet je water kunnen verwarmen/koken en dat kan op twee van de 4 houtkachels en de bbq. Wij koken normaal op inductie. In een dikke pan een brood bakken kan gewoon. Ook voor brood hebben we meel en gist op voorraad
Ook het zelf kweken van je voedsel wordt hier niet gezien als een hobby, maar gewoon als voorbereiding op onzekere tijden.

In de kelder liggen ook nog aardappels opgeslagen, dwz hangend in grote zakken aan het plafond zodat de muizen er niet bij kunnen.

Dit pand maakt nog deel uit van een boerderij, en ja dan heb je muizen. In de kelder, maar niet in het huis zelf, daar ben ik ze nog niet tegengekomen.
Ook staan overal in die kelder en langs de buitenmuren muizenvallen, want zonder is het geen doen.

Hier kijken ze anders aan tegen dreiging omdat het land een grens deelt met Rusland.

[ Voor 7% gewijzigd door Bestla op 13-03-2025 13:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:50
Bestla schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 12:10:
Hier in Noorwegen spreken ze over beredskap (paraatheid)

Dat betekend dat je 15 liter water per persoon voor twee weken in huis hebt.
De Noorse DSB https://www.dsb.no/en/Saf...aredness/emergency-water/ heeft het over 20 liter p.p voor één week.

Ik vond de 15 liter water die jij noemde voor twee weken al weinig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Oh ja nog iets, als er geen internet meer is en je wil toch kunnen navigeren is de gratis (of betaalde) off-line navigatie met kaarten van Sygic wel een goed ideel om op je telefoon of android tablet te hebben (een niet LTE iPad is dan waardeloos want geen GPS als ik het goed heb)

https://eshop.sygic.com/en/

edit: en een Garmin handheld met sd kaart met daarop openstreetmaps is ook wel fijn voor de kleine wandelpaadjes

[ Voor 15% gewijzigd door franssie op 24-03-2025 22:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002
franssie schreef op maandag 24 maart 2025 @ 22:02:
Oh ja nog iets, als er geen internet meer is en je wil toch kunnen navigeren is de gratis (of betaalde) off-line navigatie met kaarten van Sygic wel een goed ideel om op je telefoon of android tablet te hebben (een niet LTE iPad is dan waardeloos want geen GPS als ik het goed heb)

https://eshop.sygic.com/en/

edit: en een Garmin handheld met sd kaart met daarop openstreetmaps is ook wel fijn voor de kleine wandelpaadjes
Ik gebruik zelf de app Organic Maps voor off line kaarten (gegenereerd vanuit OSM) en deze laat ook kleine wandelpaadjes zien.

Voordeel van een handheld GPS is m.i. meer dat deze veel beter tegen een stootje kunnen, eigen accu hebben (en/of mogelijkheid AA batterijen) en de fysieke knopen voor bediening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Als ik hier in de buurt een kompas, gps of een app nodig heb, hebben we hele andere problemen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wally2002 schreef op dinsdag 25 maart 2025 @ 06:50:
[...]

Ik gebruik zelf de app Organic Maps voor off line kaarten (gegenereerd vanuit OSM) en deze laat ook kleine wandelpaadjes zien.

Voordeel van een handheld GPS is m.i. meer dat deze veel beter tegen een stootje kunnen, eigen accu hebben (en/of mogelijkheid AA batterijen) en de fysieke knopen voor bediening.
Die kende ik nog niet, dank!
https://organicmaps.app/nl/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:17
Kijk ook eens naar OsmAnd. (Kaarten downloadbaar voor offline gebruik)
Enorm veel mogelijkheden en verschillende kaartstijlen.
(Wel even wennen en zoeken wegens zoveel mogelijkheden en instellingen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LlSqrDhUFqNo8_QzH3a67QYyPvo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WZseTEF3qPSlNJ4fUd3Xh8WP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8oT9x6OTplXi-FRdLrwXQtsFwsk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9zeMriL5sDXHHF1g2AdxAugz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s8q1vLMQmsX0bzKBg_BAWXtKeT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iv3JNEC9MAPY0nTx29tee06b.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:20
Ik sta op het punt om een basis noodpakket aan te schaffen. Nou zag ik onlangs op NOS dat er een cursus bestaat om de inhoud van zo'n pakket juist te gebruiken, aangezien niet alles voor zich spreekt (Hoe hanteer je bijvoorbeeld een tourniquet?).

Weet er iemand meer van af? Ik kwam via DuckDuckGo op een cursus in Hoenderloo, wat voor mij niet echt dichtbij is. Ik woon in omgeving Breda. Weet er iemand toevallig meer van dit soort cursussen?

[ Voor 6% gewijzigd door StopEcocide op 14-04-2025 06:11 ]

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:54

DropjesLover

Dit dus ->

StopEcocide schreef op maandag 14 april 2025 @ 06:01:
Ik sta op het punt om een basis noodpakket aan te schaffen. Nou zag ik onlangs op NOS dat er een cursus bestaat om de inhoud van zo'n pakket juist te gebruiken, aangezien niet alles voor zich spreekt (Hoe hanteer je bijvoorbeeld een tourniquet?).

Weet er iemand meer van af? Ik kwam via DuckDuckGo op een cursus in Hoenderloo, wat voor mij niet echt dichtbij is. Ik woon in omgeving Breda. Weet er iemand toevallig meer van dit soort cursussen?
Moet je dan niet zoeken naar een EHBO cursus? Die zijn wel in de omgeving beschikbaar.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
DropjesLover schreef op maandag 14 april 2025 @ 06:55:
[...]

Moet je dan niet zoeken naar een EHBO cursus? Die zijn wel in de omgeving beschikbaar.
Dat is op zich ook een optie. Bedankt voor de tip.

Mijn vraag kwam voort uit dit fragmentje:
https://nos.nl/video/2562...weten-hoe-je-het-gebruikt

Word Aardebeschermer en help mee om ecocide tot een internationale misdaad te maken: Eco Justice 💚🌍💚

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wally2002

Als ik naar de samenstelling van het “basis” noodpakket kijk zoals aanbevolen door de overheid op denkvooruit.nl , lijkt mij dat het meeste wel voor zich spreekt en geen cursus behoeft.

Zoals hiervoor aangegeven is een EHBO cursus veel waardevoller (of cursus ‘levensreddend handelen’).

De door jou gelinkte cursus lijkt me beperkt op eerste hulp in te gaan, ook vraag ik me af of ze überhaupt daarin erkend opleider zijn (ze bieden bv een outdoor EHBO training via een externe partij aan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StopEcocide
Wally2002 schreef op maandag 14 april 2025 @ 07:20:
[...]

Als ik naar de samenstelling van het “basis” noodpakket kijk zoals aanbevolen door de overheid op denkvooruit.nl , lijkt mij dat het meeste wel voor zich spreekt en geen cursus behoeft.

Zoals hiervoor aangegeven is een EHBO cursus veel waardevoller (of cursus ‘levensreddend handelen’).

De door jou gelinkte cursus lijkt me beperkt op eerste hulp in te gaan, ook vraag ik me af of ze überhaupt daarin erkend opleider zijn (ze bieden bv een outdoor EHBO training via een externe partij aan).
Terechte feedback :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Tip van mij. Volg een cursus EHBO en een cursus stop de bloeding, red een leven.

In die laatste ga je in op levensbedreigende wonden en tourniquet. Maar ook alternatieven voor tourniquet etc.
Denk dat je daar meer aan hebt dan aan iemand die een keer verteld wat het is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Het voordeel van EHBO, reanimatie etc is dat je er ook wat aan kan hebben in het dagelijkse leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Om dan maar even te reageren in het jiuste topic
JukeboxBill schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:24:
[...]

Geen idee hoe het in Spanje is geregeld, maar hier (in NL) was bij de recente stroomstoring de galsvezelverbinding uitgevallen, maar mobiel deed het nog wel.

[...]

Als ik de NOS moet geloven dan stonden er al gauw lange rijen bij de supermarkt voor flessen water, blikvoer en ( nota bene ! ) toiletpapier.
Ook bij pinautomaten en tankstations was er grote drukte.

Dit is nog wel het meest onozele verhaal van een zaklampen verkoper, een fragment uit de Volkskrant en bewijs dat mensen niet meer helder kunnen nadenken:

[...]

Met een enigszins geladen EV kan je tientallen keren een telefoon opladen.
Met een diesel kan je 1000km rijden op een volle tank, met een EV kan je inderdaad je mobiel opladen om erachter te komen dat het netwerk niet werkt, je laadpas niet werkt en je thuis moet blijven met een hele dure nutteloze powerbank :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:19
franssie schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:29:

[...]

Met een diesel kan je 1000km rijden op een volle tank, met een EV kan je inderdaad je mobiel opladen om erachter te komen dat het netwerk niet werkt, je laadpas niet werkt en je thuis moet blijven met een hele dure nutteloze powerbank :P
In hetzelfde bericht schrijf ik juist dat het mobiele netwerk nog wel werkt bij stroomuitval.
Ik heb een LTE dongle in mijn modem en kon daarmee nog internetten, omdat het netwerk en PC nog een half uurtje blijft werken op de UPS.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
franssie schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:29:

[...]

De verkeerslichten deden het ook niet. Kans is groot dat je kan rijden tot aan de dichtsbijzijnde verkeerschaos. EV of diesel maakt daarin weinig verschil.

Een tiental GW plots en onverwacht van het net gevallen en hier hebben we er niets van gemerkt. Ik vind het een knappe prestatie van het Europese elektriciteitsnet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

JukeboxBill schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:33:
[...]

In hetzelfde bericht schrijf ik juist dat het mobiele netwerk nog wel werkt bij stroomuitval.
Ik heb een LTE dongle in mijn modem en kon daarmee nog internetten, omdat het netwerk en PC nog een half uurtje blijft werken op de UPS.
klopt, dacht dat die een UPS voor een uur of 6 hebben, de masten dan. Met een paar powerbanks of een eigen UPS kan je dan wel even vooruit (mijn UPS doet 40 minuten dus dat schiet niet op) maar ik heb wel noodstroom, maar als het mobiele netwerk eruit gaat, en je nergens kan pinnen en er staat geen stroom op de paal, etc, dan wordt het lastig met een EV.
Daar doelde ik voornamelijk op. Verer heb ik niets tegen EV's, zou voor de grap nog wel eens willen uitzoeken hoe je met een honda generator en een grannylader de auto op zou kunnen laden, evt met wat zonnepanelen. soort van nood-grid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Wozmro schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:38:
[...]

De verkeerslichten deden het ook niet. Kans is groot dat je kan rijden tot aan de dichtsbijzijnde verkeerschaos. EV of diesel maakt daarin weinig verschil.
Wel als je kaart kan lezen en die knooppunten (steden) weet te vermijden. Maar dat is in een normale vakantieweek al een nuttige vaardigheid.
Een tiental GW plots en onverwacht van het net gevallen en hier hebben we er niets van gemerkt. Ik vind het een knappe prestatie van het Europese elektriciteitsnet.
Ja, alle paniek, met name in de NL media, war inderdaad overtrokken. Maar dat kan wel weer in het andere topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
Wozmro schreef op maandag 28 april 2025 @ 21:38:
[...]Een tiental GW plots en onverwacht van het net gevallen en hier hebben we er niets van gemerkt. Ik vind het een knappe prestatie van het Europese elektriciteitsnet.
Spanje is enkel verbonden met Frankrijk via een paar hoogspanningslijnen, en Portugal is op zijn beurt énkel verbonden met Spanje.
Dat is de reden dat we er niks van hebben gemerkt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Nu ik toch hier beland ben via @franssie
Zat laatst te denken over een voorraadje water aanhouden.
Telkens een paar flessen vullen en na een weekje of zo leeggooien en verversen is zo'n gedoe.
Als ik een kleine boiler (zonder te verwarmen uiteraard) tussen de watermeter en de rest van het huis monteer dan heb ik continu vers water in voorraad.
Er zijn ook speciale watertanks verkrijgbaar, maar een boiler is goedkoper en makkelijker aan te komen, eventueel 2de hands.

Voor de rest maak ik mij niet veel zorgen. Een beetje stroom haal ik uit de auto m.b.v. een omvormer.
Heb een camping gaz kooktoestel dat op de fles van mijn soldeerbrander werkt en daarvan heb ik altijd een volle tank als backup, Want niets is zo erg als je aan het klussen ben en je moet onderbreken om een volle tank te halen.
Eten voor een week heb ik ook wel in de vriezer, want ik kook van de meeste gerechten 3 of meer maaltijden extra tegelijk.
Mijn hele leven is door de afgelegen ligging van mijn huis eigenlijk al ingericht dat ik niet voor elk boodschapje hoef te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

JukeboxBill schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:32:
Nu ik toch hier beland ben via @franssie
Zat laatst te denken over een voorraadje water aanhouden.
Telkens een paar flessen vullen en na een weekje of zo leeggooien en verversen is zo'n gedoe.
Als ik een kleine boiler (zonder te verwarmen uiteraard) tussen de watermeter en de rest van het huis monteer dan heb ik continu vers water in voorraad.
Er zijn ook speciale watertanks verkrijgbaar, maar een boiler is goedkoper en makkelijker aan te komen, eventueel 2de hands.

Voor de rest maak ik mij niet veel zorgen. Een beetje stroom haal ik uit de auto m.b.v. een omvormer.
Heb een camping gaz kooktoestel dat op de fles van mijn soldeerbrander werkt en daarvan heb ik altijd een volle tank als backup, Want niets is zo erg als je aan het klussen ben en je moet onderbreken om een volle tank te halen.
Eten voor een week heb ik ook wel in de vriezer, want ik kook van de meeste gerechten 3 of meer maaltijden extra tegelijk.
Mijn hele leven is door de afgelegen ligging van mijn huis eigenlijk al ingericht dat ik niet voor elk boodschapje hoef te rijden.
Zo simpel kan het inderdaad zijn. Niet overdenken maar gewoon nadenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 06:48
Behalve dat er vooral een kans is dat je water "besmet/vervuild" raakt. Juist bij distruptie zal water eerder vervuild zijn dan volledig wegvallen. En dan heb je weinig aan je buffertje die opgevult wordt met vies water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Scheurbuik schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:45:
Behalve dat er vooral een kans is dat je water "besmet/vervuild" raakt. Juist bij distruptie zal water eerder vervuild zijn dan volledig wegvallen. En dan heb je weinig aan je buffertje die opgevult wordt met vies water.
is eerder voorbij gekomen dacht ik, bij storing toevoerkraan dicht en aftappen door ontluchting open te draaien, zit er zelf ook aan te denken om zoiets in te bouwen, vanwege de normale doorstroom toch altijd relatief vers water en bij 'nood' toch een aantal liter drinkwater.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
Scheurbuik schreef op maandag 28 april 2025 @ 22:45:
Afgezien van dat ik dat een onwaarschijnlijk scenario vind:
Dat kan alleen gebeuren als je blijft water tappen op de normale manier. Zo gauw er "stront aan de knikker is" moet je dus geen water meer gebruiken.
Er zit al een terugslagklep bij de watermeter en met een extra afsluiter kan je er voor zorgen dat het vat niet leegloopt richting hoofdwaterleiding en vervolgens weer wordt gevuld met vuil water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Misschien een handige tip voor degene die ook ruimtegebrek hebben.

Onze watermeter zit in een relatief diepe put. Dit was bij alle woningen waar ik heb gewoond zo. Lijkt dus geen uitzonderlijke situatie.

Die put is (bij ons) droog en relatief koel.
Wij hebben in die put 12x 2L pak water van Bar Le Duc opgeslagen.
Dat icm ander drinken wat we in huis hebben komen we de periode die de overheid adviseert makkelijk rond plus extra.
Ik weck veel. Maar mijn lege potten zijn tegenwoordig ook gevuld met water ipv leeg op de kast. Die hoeveelheid fluctueert dus wel. Maar alsnog een leuk extraatje.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

Elvhenk

/me hartje GO

Zo. Sinds vandaag hebben wij een nieuwe zonnepanelenstroomvoorziening met 36 panelen, een accu van 20 kW en een back-up box zodat alles autonoom kan blijven draaien bij stroomuitval. In principe is 20kW genoeg voor 24 uur bij ons.
Achtergrond: groot huis in Duitsland. Daar zit het allemaal net iets anders met de regelingen, dus wij krijgen 20 jaar lang minimaal 8 ct per kW terug.
Het draait nu een paar weken en zo te zien zijn we zeker 8 maanden per jaar zelfvoorzienend. Hoe het in de winter gaat, is nog een verrassing. :P
Wij hebben hier zeker 2 à 3 keer per jaar stroomuitval, dus alleen al daarvoor is de back-up box handig. Die kostte zo'n 1500 euro, dus op het geheel valt dat best mee. Als we het toch doen, dan doen we het gelijk goed. 8)

Zo ziet het eruit in onze kelder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmUndr-T5b77z4n4WS3vnlJyztU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f7lb7p0SUhX8rgaIeIdJqM8c.jpg?f=fotoalbum_large

Aan de andere kant van die muur hangt de converter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rv0n9YM0rYdXlxs2evVQHqekn_Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cqd9rCLV6vYGWy4un5rZQxY4.jpg?f=fotoalbum_large

Zo istie vrolijk aan het laden (momentopname). Bij zonnig weer is hij in 2 uur van 70% naar vol. Geen idee hoe dat uitpakt in de winter. Hier en daar hebben we Shelly's ertussen.
Voor de nieuwsgierigen: 'Slurpie' is de ontvochtiger die in de kelder staat.
Die slurpt zowel water als stroom. :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dG9e9jpjDk6T5ShSLJrGJ0BmdJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1i8lRbIZphilKwshL3trLf8s.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Elvhenk schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:15:
Zo. Sinds vandaag hebben wij een nieuwe zonnepanelenstroomvoorziening met 36 panelen, een accu van 20 kW en een back-up box zodat alles autonoom kan blijven draaien bij stroomuitval. In principe is 20kW genoeg voor 24 uur bij ons.
Achtergrond: groot huis in Duitsland. Daar zit het allemaal net iets anders met de regelingen, dus wij krijgen 20 jaar lang minimaal 8 ct per kW terug.
Het draait nu een paar weken en zo te zien zijn we zeker 8 maanden per jaar zelfvoorzienend. Hoe het in de winter gaat, is nog een verrassing. :P
Wij hebben hier zeker 2 à 3 keer per jaar stroomuitval, dus alleen al daarvoor is de back-up box handig. Die kostte zo'n 1500 euro, dus op het geheel valt dat best mee. Als we het toch doen, dan doen we het gelijk goed. 8)

Zo ziet het eruit in onze kelder.

[Afbeelding]

Aan de andere kant van die muur hangt de converter.

[Afbeelding]

Zo istie vrolijk aan het laden (momentopname). Bij zonnig weer is hij in 2 uur van 70% naar vol. Geen idee hoe dat uitpakt in de winter. Hier en daar hebben we Shelly's ertussen.
Voor de nieuwsgierigen: 'Slurpie' is de ontvochtiger die in de kelder staat.
Die slurpt zowel water als stroom. :+

[Afbeelding]
Heb je een goede brandmelder/rookmelder in de kelder die je goed in de woning hoort?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elvhenk
  • Nu online

Elvhenk

/me hartje GO

True schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:20:
[...]

Heb je een goede brandmelder/rookmelder in de kelder die je goed in de woning hoort?
Yes. En een koolmonoxidemelder, maar die is meer voor de stookolieketel. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Ziet er goed uit. Op naar een steeds meer decentrale, robuuste energievoorziening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07:26
Wij hebben recentelijk alle zonnepanelen weggedaan (Zweden) omdat het qua kosten vrijwel niets uitmaakte. De netwerkkosten zijn afgelopen jaren ongeveer 4x zoveel als elektriciteitskosten geworden, wat inhoudt dat stroom terugleveren inmiddels zoveel kost dat er bijna geen rendement meer zit op zonnepanelen. Een grote UPS waarmee wij wat apparaten kunnen gebruiken/opladen en een kachel is wat hier het handigste werkt, zeker ook omdat je makkelijk 40 kWh verbruikt op een gemiddelde winterdag.

Misschien toch tijd voor een bunker in de tuin :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Elvhenk
  • Nu online

Elvhenk

/me hartje GO

True schreef op vrijdag 6 juni 2025 @ 19:20:
[...]

We hebben toch nieuwe rookmelders erbij gekocht, want in de ruimte waar de inverter hangt, hing er geen. Dat was in een nogal verre hoek van het huis. Nu hebben we een extra set van 3 verbonden rookmelders van X-Sense in de kelder, met een basisset in de woonkamer die ook meeblêrt. :P
Dus dank voor het duwtje! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:18
Zo dat is een mooi overzichtje! Wat is dat? Hoe verzamelt het deze data?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elvhenk
  • Nu online

Elvhenk

/me hartje GO

Avalaxy schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:33:
[...]

Dat is met homeassistant gemaakt, door mijn wederhelft @GaMeOvEr in elkaar geklust. Geen enkele eer voor mij. :P De informatie komt deels via de Fox-app, maar daar heeft GO een sensor voor besteld, waarmee alle informatie lokaal kan worden ingewonnen. Voor de rest hebben we hier en daar Shelly's in gebruik voor metingen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:19

GaMeOvEr

Is een hork.

Avalaxy schreef op woensdag 11 juni 2025 @ 11:33:
[...]

Ik heb in HomeAssistant de FoxESS Cloud integratie geïnstalleerd, die dus die waardes uit de Fox-Cloud haalt. Helaas is deze maar beperkt tot datapunten per 5 minuten.

Vervolgens voer ik die data aan deze powerflow card.

Ik heb nu een lokale Modbus naar WiFi adapter bestelt, waarmee ik dan lokaal de Inverter uit kan lezen. Dan heb ik zo goed als realtime data en ben ik niet meer afhankelijk van een cloud. Daar ga ik dan deze integratie voor gebruiken. :)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzarect0r
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 20-06 14:39
*knip*, dat soort oplossingen propageren we hier niet.

[ Voor 85% gewijzigd door NMH op 16-06-2025 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaulC
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:17
Ik heb hier nog een oude UPS (apc es700) liggen met een opgeblazen batterij.
Zou het werken om de originele UPS te koppelen aan een standaard 12V auto-batterij (buiten de originele behuizing weliswaar)
De interne batterij was 9000mAh, terwijl een autobatterij veel meer backup capaciteit zou kunnen bieden.
Maar werkt dat ?
Pagina: 1 ... 11 12 Laatste

Let op:
We beperken ons in dit topic tot de praktische kanten van het onderwerp: hoe kun je je het beste voorbereiden op calamiteit X, voor X naar keuze. Het is niet de bedoeling af te dwalen naar de achtergronden van X zoals de geopolitieke situatie. Daar zijn andere topics voor.