Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

IvoB2 schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:25:
Dan moet je ze ook "militair" laten zijn.
Jongeren kiezen er doorgaans niet voor om als beroep militair te worden om dan minstens 50% van de tijd achter een bureau te zitten om allerlei administratieve taken uit te voeren om zich te verantwoorden voor alles en nog wat.
Dan zijn ze na enkele jaren terug weg.

Dezelfde problematiek van die uit de hand gelopen regulitis doet zich trouwens ook voelen in andere sectoren waaronder bv. het onderwijs.

Nou ja, toch in België/Vlaanderen.
Gelukkig heeft de Nederlandse krijgsmacht daar niet zo'n last van, tenzij je een logistieke of administratieve functie nastreeft natuurlijk. De reden dat men niet bij defensie soliciteert is geld, durf en naïviteit over onze plek in de wereld. De reden dat personeel weggaat was vroeger gebrek aan materieel en oefeningen, maar tegenwoordig is gebrek aan steun voor de moderne gezinssamenstelling een onoverkomelijk probleem voor de militair. Beide vaders en moeders moeten werken om rond te komen, combineren met kinderen is dan al lastig - zodra een van de ouders ineens 3 tot 6 maanden weg is dan gaat het gewoon niet.

Maarja, iemand moet het doen, vandaar mijn oproep. En je leert er ook daadwerkelijk nuttige dingen, van eerste hulp tot kaartlezen, leidinggeven tot doorzettingsvermogen, voedsel rantsoeneren, etc.

[ Voor 5% gewijzigd door nst6ldr op 18-12-2024 12:04 ]

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
nst6ldr schreef op woensdag 18 december 2024 @ 12:00:
[...]
Beide vaders en moeders moeten werken om rond te komen, combineren met kinderen is dan al lastig - zodra een van de ouders ineens 3 tot 6 maanden weg is dan gaat het gewoon niet.
Natuurlijk gaat dat wel.
Hangt gewoon van de mentaliteit en de voorbereiding af.
Waarschijnlijk scheelt er tegenwoordig iets bij de twee.
Moeilijk kan ook.
Een van de problemen is waarschijnlijk dat tegenwoordig alles vooral heel makkelijk moet gaan.
Ander probleem is dat de standaarden steeds maar moeten zakken om nog kandidaten te vinden die slagen. Je vindt tegenwoordig bijna geen jongeren meer die nog voldoen aan de combinatie van middelmatige intelligentie/geen gehoorschade/geen verminderd zicht.

Wanneer legers volledig kunnen overschakelen naar van op afstand bestuurde drones zal dit probleem zich vanzelf oplossen gezien de twee duimen tegenwoordig in topconditie zijn.
Of dat help om zelfstandig voor zichzelf te kunnen zorgen in een crisissituatie is weer een andere vraag.

[ Voor 42% gewijzigd door IvoB2 op 18-12-2024 12:50 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Elvhenk
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 02:15

Elvhenk

/me hartje GO

Mijn stukje prepperigheid van de dag:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KmWdtXSPivDrEsyQTXuAoIr8WHs=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/CdYpZcGhISBy8aYWQJJDcEnh.jpg?f=user_large

Deze vier boeken waren samen minder dan 10 euro, bij de kringloop. :*)
Dit is helemaal nog niet compleet natuurlijk. Ik zoek nog door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magneetje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14-10 09:02
True schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 23:12:
Dan het koken zelf, we hebben al jaren een goede voorraad lang houdbare etenswaren zoals rijst, pasta's en blikgroenten thuis staan. Maar hoe maak je dit -laten we zeggen een week lang- ook gaar zonder stroom en zonder winkeltoegang - dat lijken mij de twee grootste dilemma's bij een meerdaagse stroomuitval (we hebben een inductiekookplaat). Vleeswaren gooi ik wel op de kamado met houtskool en daarvan heb ik nog wel enkele zakken staan. Maar het koken van water voor rijst/pasta/groenten is toch wat gemakkelijker op iets met een pit, los van het feit dat het niet heel efficient is met een kamado. Ik overweeg hierom een 1-pits kooktoestel i.c.m. de juiste gasfles aan te schaffen. Los van het feit dat dit natuurlijk niet binnen gedaan zal worden ben ik wel benieuwd of iemand nog tips heeft in mijn denkwijze en/of mogelijke aanschaf.
We hadden al een voorraadkast met lang houtbare etenswaren die we al regelmatig aten alleen dit was niet gestructureerd. Nu heb ik aan de hand van lang houdbare producten een weekmenu samengesteld (zie ook het voedingscentrum).
Het weekmenu en de producten in Excel gezet waarbij per gerecht/product de hoeveelheden (gram) berekend worden en hoeveel productverpakkingen er nodig zijn. Tevens de houdbaarheidsdatums ingevuld en Excel geeft aan welke producten er binnen 3 maanden, 1 maand en welke er zijn verlopen. Als ik 1x in de 3 maanden Excel het bestand open is dat genoeg en zie ik gelijk in kleurtjes wat bijna verloopt. Dan rouleren we die producten met nieuwe producten uit de supermarkt.

We hebben een gasfornuis maar ik had gelezen dat bij een grootschalige stroomstoring na een dag de druk op het gasnet ook wegvalt en je dus ook geen gas meer hebt. Waarschijnlijk ook geen gas bij een overstroming. Nu is pasta na een nachtje in het water een soort van 'eetbaar' maar ik denk dat ik dat moeilijk aan de kinderen kan voorschotelen.

Dus ik heb een 1-pits gasstelletje (campingaz 206 S) met 6 C206 GLS cartridges gekocht. Op 1 cartrigde kun je +/- 1,5-2 uur koken (deksel op je pannen houden).

Hoe doe jij het met water? Ik heb zelf flessen water gekocht waar ik +/- 1 week vooruit kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:07
Misschien de BB weer in het leven roepen. Mijn vader zat er vroeger bij tot in de jaren 80 met zo'n engelse soepbord helm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:56

Jiffy

God, you're ugly!

zx9r_mario schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 19:07:
Misschien de BB weer in het leven roepen. Mijn vader zat er vroeger bij tot in de jaren 80 met zo'n engelse soepbord helm.
Ik ben voor.

Vroeg in dit jaar (februari?) is er volgens mij ook een poging gedaan door twee Tweedekamerleden om hier weer eens naar te gaan kijken. Voorstel heeft het toen niet gehaald.

Ik zie de logica van een dergelijke organisatie volledig in, mits een beetje overtuigend opgezet.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magneetje
unclero schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:10:
[...]

Dit is de moeilijkste afweging. Als u nu besluit dat u enkel eigen familie en een paar beste vrienden mee laat delen, stelt u hen weer voor de moeilijke afweging om te kiezen voor u of voor diens dierbaren. Het is immers makkelijk om naar het eigen cirkeltje te kijken en te denken: dit is het, terwijl de mensen in dat cirkeltje wellicht een heel ander eigen cirkeltje hebben waarvan ze denken: deze wil ik niet missen.
Ikzelf vind het dan toch echt makkelijker om te denken: we zien het dan wel. Niemand die nú hoeft te weten hoe goed ik me wel of niet voorbereid heb (en sowieso, vrijwel alle voorbereidingen zullen nutteloos blijken als het verwachte onverwachte daar is).
Dit lijkt mij ook een hele moeilijke morele beslissing om te maken als een ramp zich voordoet.
Je eigen gezin heeft de hoogste prioriteit maar je kunt de rest van je familie/vrienden ook niet in de steek laten.

Wij hebben ons als gezin (in zoverre dit kan) goed voorbereid zodat we een week vooruit kunnen met water en voedsel. Ik weet dat familie welke dichtbij woont het allemaal niet heel serieus neemt.

Wat ga je dan doen als een ramp zich voordoet en er geen drinkwater beschikbaar is en je niet weet hoe lang de situatie gaat duren? Ik heb geen idee. Misschien nu niet teveel over nadenken en dat pas gaan doen als er zo'n situatie zich voordoet. Wat hopelijk nooit gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Jiffy schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 23:51:
[...]

Ik ben voor.

Vroeg in dit jaar (februari?) is er volgens mij ook een poging gedaan door twee Tweedekamerleden om hier weer eens naar te gaan kijken. Voorstel heeft het toen niet gehaald.

Ik zie de logica van een dergelijke organisatie volledig in, mits een beetje overtuigend opgezet.
Het probleem met dit soort initiatieven is mensen vinden. Men is niet meer gericht op de gemeenschap, om een dergelijke 'dienst' op te zetten zal het in ieder geval niet op vrijwillige basis gevuld kunnen worden. Dat lukt politie en defensie al niet.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 21:11
Jiffy schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 23:51:
[...]

Ik ben voor.

Al bij de oprichting van de BB werd er niet genoeg geld toegekend voor de organisatie:
Werd de BB in Den Haag serieus genomen? [...] In mei 1956 werd het plan gepresenteerd. Het was een groot, samenhangend en doorwrocht geheel. De uitvoering van het plan zou veel geld kosten, maar, zo had de commissie becijferd, voor een geloofwaardige civiele verdediging was 542 miljoen voor de komende vier jaar het absolute minimum. [...] De regering trok 50 miljoen per jaar uit voor de komende regeerperiode. Vijftig miljoen per jaar en geen cent meer.
bron: BB: de bescherming Bevolking, bij Andere Tijden

Vanaf het begin was de BB een soort amateurtoneel om mensen (en de Vijand) het gevoel te geven dat er een hulporganisatie bestond. Niet om echt burgers te beschermen in geval van een oorlog. Daarom kregen ze stevast oud, aftands materieel (zoals die soepbordhelmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 22:31
Wat is wat jullie betreft nu de uiterste houdbaarheidsdatum van een simpele 1,5 liter statiegeldfles water uit de supermarkt, donker en op kamertemperatuur bewaard? En dan bedoel ik veilig om te drinken zonder het te koken oid.

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-10 18:57
Hangt ervanaf wat je veilig noemt. Na verloop van tijd kan er eea van plastic lekken in het water - vandaar ook de houdbaarheidsdatum. Maar dat is vooral een probleem als je chronisch water dat over datum is consumeert. In geval van nood zou ik me hier geen zorgen om maken. Qua bacteriën kan er weinig mis gaan zolang de flessen afgesloten zijn.

[ Voor 7% gewijzigd door scoobs op 06-01-2025 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magneetje
Slappyjoez schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:12:
Wat is wat jullie betreft nu de uiterste houdbaarheidsdatum van een simpele 1,5 liter statiegeldfles water uit de supermarkt, donker en op kamertemperatuur bewaard? En dan bedoel ik veilig om te drinken zonder het te koken oid.
Dat is een goede vraag welke ik zelf ook had.

Het voedingscentrum zegt op hun website dat gesloten verpakkingen met water houdbaar zijn tot 1 jaar na THT-datum en mogelijk langer, mits het er nog goed uitziet en de verpakking heel is

Ik heb het voedingscentrum via social media een prive bericht gestuurd en gevraagd of water uit flessen die in de supermarkt zijn gekocht na 5 jaar nog veilig te drinken is ivm mogelijke plastic deeltjes. Hun antwoord was dat zolang de flessen onbeschadigd zijn en niet geopend je je niet druk hoef te maken over de houdbaarheidsdatum. Je kunt ze eens per jaar even checken of de flessen nog heel zijn en er goed uit zien en indien dit het geval is kun je het water na 5 jaar nog veilig drinken.

Ik ga dus 1x per jaar checken of het flessen en het water er goed uit zien en dan ga ik ze na 5 jaar voor de zekerheid vervangen. Ze staan bij mij ook donker opgeslagen op kamertemperatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
magneetje schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:23:
[...]

Ik heb het voedingscentrum via social media een prive bericht gestuurd en gevraagd of water uit flessen die in de supermarkt zijn gekocht na 5 jaar nog veilig te drinken is ivm mogelijke plastic deeltjes. Hun antwoord was dat zolang de flessen onbeschadigd zijn en niet geopend je je niet druk hoef te maken over de houdbaarheidsdatum. Je kunt ze eens per jaar even checken of de flessen nog heel zijn en er goed uit zien en indien dit het geval is kun je het water na 5 jaar nog veilig drinken.
En mocht je toch geen goed gevoel hebben bij plastic deeltjes dan kan je altijd glazen flessen kopen.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-10 15:49
@magneetje Het water zelf blijft praktisch oneindig goed. Het is alleen onder invloed van de fles dat het verontreinigt kan raken.

Plastics zoals wij die gebruiken voor flessen, bakjes en dozen vinden UV licht niet leuk. Ze raken er door beschadigt en hard en bros en zullen makkelijk uit elkaar vallen. Je zult ze dus uit het licht moeten bewaren om ze voor meerdere jaren te kunnen gebruiken.

Daarnaast is het opletten of de flessen van PLA gemaakt zijn. Dit nieuwe materiaal is gemaakt van mais of suikerruit en is biologisch afbreekbaar, in tegen stelling tot oudere flessen. Bacteriën en schimmels zullen dus je flessen aantasten als je ze in een vieze omgeving bewaard. En ook PLA vindt UV licht niet leuk.

Ook werd er bisphenol A gebruikt tijdens plastic productie. Dit stofje lekt langzaam uit het plastic en heeft vooral op baby's en kinderen vervelende effecten. Het wordt steeds minder gedaan maar als je water gaat bewaren in plastic let er dan op dat het 'bpa-vrij' is. Vanaf 2018 is dit verboden voor drinkflessen en voedselverpakkingen, maar het mag nog wel gebruikt worden voor niet-voedsel gerelateerde plastics.

Maar hoe donker en schoon je opslag ook is, plasticflessen lossen heel langzaam op in water. Er zullen altijd plastic deeltjes aanwezig zijn. De meeste bpa-vrije flessen houden het ook maar een jaar of twee vol voordat ze niet bruikbaar zijn. Wellicht langer als je ze alleen op de plank zet.

Wil je echt water voor jaren bewaren dan ben je beter af met flessen/vaten van roestvrijstaal of glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02:37

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb deels barleduc pakken. maar ook water in glazen potten.

Als mijn weckketel niet helemaal gevuld is maak ik hem vol met potten met water.
Liever water erin dan een lege pot.
Heb ik de potten vervolgens nodig is het water er zo weer uit.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
Nathilion schreef op maandag 6 januari 2025 @ 12:58:
@magneetje Het water zelf blijft praktisch oneindig goed. Het is alleen onder invloed van de fles dat het verontreinigt kan raken.
Klopt daarom had ik ook specifiek de vraag m.b.t de plastic verpakking gesteld aan het voedingcentrum .
Plastics zoals wij die gebruiken voor flessen, bakjes en dozen vinden UV licht niet leuk. Ze raken er door beschadigt en hard en bros en zullen makkelijk uit elkaar vallen. Je zult ze dus uit het licht moeten bewaren om ze voor meerdere jaren te kunnen gebruiken.

Daarnaast is het opletten of de flessen van PLA gemaakt zijn. Dit nieuwe materiaal is gemaakt van mais of suikerruit en is biologisch afbreekbaar, in tegen stelling tot oudere flessen. Bacteriën en schimmels zullen dus je flessen aantasten als je ze in een vieze omgeving bewaard. En ook PLA vindt UV licht niet leuk.

Ook werd er bisphenol A gebruikt tijdens plastic productie. Dit stofje lekt langzaam uit het plastic en heeft vooral op baby's en kinderen vervelende effecten. Het wordt steeds minder gedaan maar als je water gaat bewaren in plastic let er dan op dat het 'bpa-vrij' is. Vanaf 2018 is dit verboden voor drinkflessen en voedselverpakkingen, maar het mag nog wel gebruikt worden voor niet-voedsel gerelateerde plastics.
Het zijn gewoon PET flessen :).
Maar hoe donker en schoon je opslag ook is, plasticflessen lossen heel langzaam op in water. Er zullen altijd plastic deeltjes aanwezig zijn. De meeste bpa-vrije flessen houden het ook maar een jaar of twee vol voordat ze niet bruikbaar zijn. Wellicht langer als je ze alleen op de plank zet.
Het onderzoek wijst inderdaad uit dat er veel kleine stukjes plastic deeltjes zitten in flessenwater. Maar hoe schadelijk dit is is niet onderzocht. Dit staat los van de houdbaarheidsdatum. Waarom zijn volgens jou de meeste bpa-vrije flessen na een jaar of twee niet meer bruikbaar? Heb je hiervoor een bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
Leggen jullie een watervoorraad aan waar je 5 jaar mee moet doen? Waarom niet de voorraad bv elk jaar vernieuwen. Dus de oude flessen vervangen door nieuwe, de oude opmaken. Dit geldt uiteraard ook voor andere voedingsmiddelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:36

franssie

Save the albatross

Wally2002 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 18:06:
Leggen jullie een watervoorraad aan waar je 5 jaar mee moet doen? Waarom niet de voorraad bv elk jaar vernieuwen. Dus de oude flessen vervangen door nieuwe, de oude opmaken. Dit geldt uiteraard ook voor andere voedingsmiddelen.
Als je regelmatig flessenwater gebruikt op vakantie, weekeind trips etc, dan is rouleren inderdaad de oplossing. Zo kan je dan ook een ijzeren voorraad (LIFO) aanleggen met brandstoffen, voedsel etc.
Nu koop ik voor op vakantie vaak houdbaar voedsel voor als we ergens komen waar niets te krijgen is, maar eigenlijk de knakworsten gebruiken we ook buiten de vakantie :P

Maar goed punt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:23

unclero

MB EQA ftw \o/

nst6ldr schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:57:
Het probleem met dit soort initiatieven is mensen vinden. Men is niet meer gericht op de gemeenschap, om een dergelijke 'dienst' op te zetten zal het in ieder geval niet op vrijwillige basis gevuld kunnen worden. Dat lukt politie en defensie al niet.
Probleem zit 'm hier in Nederland vooral in ownership. Wie is de owner van dit issue? En dat is eigenlijk heel raar, want eigenlijk is íedereen owner van dit issue. Maar dat maakt het tegelijkertijd lastiger te managen, dus schuiven we het voor ons uit, of fragmenteert het (allerlei losse (semi-)overheidsorganisaties die allerlei losse brokjes doen).
Kijk maar eens bij een oefening voor hoogwater, welke organisaties op mogen komen draven en wie er wat mag doen, en vooral wie er níet iets mag doen.

Zoals sommigen wel weten ben ik de afgelopen maanden de wereld rondgevlogen. Deels voor werk. Deels voor vakantie. Deels om kerst-met-familie te ontwijken. Staat u mij toe even aan de hand te nemen om twee landen eruit te pikken:

Indonesië
Tsunami's, aardbevingen, politieke onrust. Het land heeft het de afgelopen 30 jaar allemaal wel een keer meegemaakt. De overheid (en veiligheidsdiensten) is buitengewoon goed toegerust als het gaat om rampenbestrijding en crisisbeheersing. Dat moet ook wel. Maar dan nog zijn er genoeg burgers die denken danwel uit ervaring weten dat zo'n overheid nog wel even op zich wil laten wachten als de aarde weer eens begint te schudden.
De lokale Imam van het lokale moskeetje in de kampong liet mij zien hoe dat er in zijn parochie uit ziet. Hij bracht me naar een schuur die tot de nok gevuld was met instant noodles en kisten met EHBO-pakketten. De ruimte werd gehuurd door de katholieke kerk iets verderop, en het vullen van de schuur was de verantwoordelijkheid voor de moskee. Iedere zes maanden werd de noodle-voorraad gerouleerd (tegen korting verkocht aan de lokale winkeltjes). Bij het moskeetje liet hij zien dat het water voor de kraantjes voor de wasplek uit een diepe put kwam, die speciaal voor religieuze doeleinden was geslagen. In de annex van de minaret staat een een dieselaggregaat. Niet alleen om de oproep tot gebed te kunnen doen als de stroom eens is uitgevallen, maar met een paar drukken op de knop in de meterkast kan datzelfde aggregaatje ook gebruikt worden om de waterpomp in de put te bedienen. Op het dak was een rails aangebracht voor antennes van radiozendamateurs die direct op komen draven bij crisissituaties.

Een bevriend zendamateur in Nederland vertelde me dat er bij een beving in Indonesië van een aantal jaar geleden, er welgeteld een kwartiertje zat tussen het uitvallen van de reguliere communicatie in dat gebied, en het on-the-air komen van de amateurstations. En binnen een uur een melding op de website van de IARU (de internationale zendamateursbond) dat bepaalde frequenties wereldwijd vrijgehouden dienen te worden.

Japan
Ik hoef u allen denk ik niet te vertellen dat Japan ook haar fair share aan rampen en crisis door heeft moeten maken, de afgelopen jaren. Wat ik daar zag, was dat vooral de overheid een flink tandje bij is geschakeld. In de nasleep van de aardbeving en tsunami van 2011 kwam de Japanse overheid erachter dat ze veel kunnen, maar ook heel veel niet. Veel zaken werden georganiseerd door lokale initiatieven. Bekend zijn de Yakuza, de Japanse maffia, die al bijzonder vlug hun opslagplaatsen openden en met vrachtwagens aan voedsel en dekens aan kwamen zetten (iets wat zij toch als een soort heilige taak zagen). Die waren het ook die het verkeer regelden op drukke kruispunten als door de 'rolling blackouts' de verkeerslichten het niet meer deden. Maar de overheid (en de Japanse samenleving in zijn geheel) wil liever niet afhankelijk zijn van 'onaanraakbaren'.

Kleine noot: doordat de yakuza zich in de maanden na de aardbeving erg openlijk heeft vertoond, kon de Japanse politie ze keurig netjes in kaart brengen en een jaar of 10 geleden zijn er heel veel clans opgerold. In het gat dat ze achter lieten zijn de Nigerianen gekomen, maar ik hoorde fluisteren dat er met de Nigerianen een gentleman's-agreement is dat deze ook noodvoorraden achter de hand moeten houden.

Dat gezegd hebbende, de overheid is flink aan het opschalen. Niet alleen vanwege het wonen op een onrustig stukje aardkorst. Maar ook vanwege spanningen in de achtertuin met de Zuid-Chinese Zee. Een steeds onvoorspelbaar wordend Noord-Korea. En dan is er nog iets met 'door Russen bezette eilanden' in het noorden.
Ook op lagere niveaus is men zich steeds meer aan het voorbereiden. Op wijk-niveau worden informatie-avonden georganiseerd. Evacutatie-oefeningen gehouden. En er worden her en der noodvoorraden aangelegd. Een groot deel hiervan - zo is mijn observatie - is natuurlijk bezigheidstherapie voor de immense massa gepensioneerden. Maar voorbereidingen zijn gewoon heel zichtbaar. De bordjes met evacuatieroutes staan in de straten. In een park, vlakbij mijn hotel, stonden achter de struiken pompen en aggregaten opgesteld.
Waterput
En ik durf er een aardige fles Japans gedestilleerd op te wedden dat in de betonnen schuurtjes aan de overkant van de straat alle spullen staan om van dat parkje in no-time een opvangcentrum te maken.
En ingeklemd tussen kantoorkolossen zie ik ineens een waterpomp staan. Keurig netjes met een hangslot erop, maar in noodgevallen gaat dat slot eraf.
Waterpomp
En wat op wijk-niveau gebeurd, gebeurd natuurlijk ook op het niveau van andere maatschappelijke organisaties. En dan bedoel ik, net als met het verhaal van Indonesië, religieuze organisaties. Van een aantal weet ik het zeker, maar veel tempels hebben ook loodsen waar dozen vol instant-noodles, opvouwbare toiletten, dekens en noem het maar op liggen. Bij de aardbeving van begin vorig jaar was dat ook te zien: een katholieke kerk kon binnen een dag tijd de boel omgebouwd te hebben tot noodopvang. De moskee van Tokyo bleek ineens te beschikken over een mobiele gaarkeuken die ze snel ter plekke kregen.

Summa summarum
De voorbeelden uit Indonesië en Japan laten zien dat eigenaarschap iets is wat iedereen aan gaat. De overheid kan veel faciliteren, maar moet ook duidelijk maken dat lagere overheden en maatschappelijke organisaties ook verplichtingen hebben hierin.
Een oproep voor het opnieuw oprichten van de BB is leuk. Maar ik zie ook graag een grotere rol voor kerkenen maatschappelijke instanties. En niet te vergeten bedrijven zelf. Leuk dat er borrelnootjes en een fles goedkope slobber in het kerstpakket zitten, maar voor dezelfde prijs had er ook een kleine waterfilter en een opvouwbare helm in kunnen zitten.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 19:21
Bewijst dat dan niet dat er hier in de regio al lange tijd niets ernstigs is voorgevallen? Zodanig dat de mensen hier het simpelweg verleerd zijn om preventief te denken?

Alhoewel we wel de Covid gekend hebben. Vooral de eerste weken/maanden waren daarin nogal crisisachtig. (Achteraf is gemakkelijk praten)

Cynisch gedacht: het is wachten op de eerstvolgende ramp/crisis voor de mensen terug zullen bedenken: o ja, dit kan hier bij ons ook gebeuren.

Ik ben helemaal voorstander van preventieve actie. Maar er zijn nu eenmaal ook een heel groot deel aan mensen die denken: waarom investeren in preventie, er gebeurt toch nooit iets? Weggesmeten geld, we betalen al zoveel belastingen/het leven is al zo duur..

De oproep van de overheden om daarom zelf als burger een eenvoudig 'noodpakket' te voorzien voor pakweg 48h vind ik daarom best wel een goeie actie om de boel een beetje wakker te schudden en voor pakweg 25€ heb je het nodige drinkwater en voedsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-10 17:11

Indoubt

Always be indoubt until sure

Slappyjoez schreef op maandag 6 januari 2025 @ 09:12:
Ik heb een keer water gedronken wat 4 jaar over de houdbaarheidsdatum was. Ik kwam er pas achter nadat ik het op had. Ik heb altijd wat waterflessen staan en rouleer die. Deze was blijkbaar gemist met rouleren.

Niets aan de hand. Of het altijd zo is weet ik niet. Voor geval van nood heb ik ook nog chloortabletten om ondrinkbaar water drinkbaar te maken maar dat zou niets helpen tegen plastic natuurlijk. Wel tegen bacteriën etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Wozmro schreef op maandag 6 januari 2025 @ 19:31:
Bewijst dat dan niet dat er hier in de regio al lange tijd niets ernstigs is voorgevallen? Zodanig dat de mensen hier het simpelweg verleerd zijn om preventief te denken?
Zijn er hier recent geen overstromingen geweest? Trilt de grond hier nooit? Worden we niet bij tijd en wijle gewaarschuwd door de overheid, al dan niet via een TV-serie?

Het is ook vooral mentaliteit: er is een issue, wie is eigenaar? wie gaat er visie ontwikkelen? enzovoorts.
Even heel cru gezegd, het zal ongetwijfeld in het politiek-topic langsgekomen zijn, maar dit is bij uitstek een issue waar géén verdienmodel aan gehangen kan worden. Dus gelijk minder relevant. Dus dan maar in hele kleine, manage-bare stukjes hakken zodat we er zo min mogelijk geld aan uit hoeven te geven. Klaar.
Daar komt nog bij dat er een paar politiek hete hangijzers aan hangen waar de politiek vooral gebruik van wil maken als zijnde probleem om uit te melken, niet als probleem om op te lossen, zoals "Vijand Rusland versus Oekraïne" en "Klimaat".

Een paar dagen geleden was ik nog in Finland. Ook zo'n slaperig land waar eigenlijk nooit iets gebeurd, maar daar is de houding toch geheel anders. Als ik daar een blik in de boekenwinkel wierp (een van mijn favoriete bezigheden als ik in den vreemde ben: even een boekwinkel binnenlopen) om te zien wat men zoal leest, waren de populaire boeken: een boek van twee oudere mannen die u leren hoe u moet breien; een vrouwelijke officier die paralellen trekt met de huidige spanningen en de Finse Winteroorlog; een bekende manga-serie en een boek over de Winteroorlog.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:56
unclero schreef op maandag 6 januari 2025 @ 22:56:
[...]

Zijn er hier recent geen overstromingen geweest? Trilt de grond hier nooit? Worden we niet bij tijd en wijle gewaarschuwd door de overheid, al dan niet via een TV-serie?
Niets noemenswaardig. Heel vervelend en waarschijnlijk traumatisch voor een paar honderd(?) mensen in Valkenburg dat hun huisje nat was, maar bovenop de berg stond savonds gewoon een warm hotelbedje klaar. Idem voor wat getril, erg lokaal en makkelijk te managen. Lang geleden dat er een nederlander op straat heeft moeten slapen door een (natuur)ramp.
Het is ook vooral mentaliteit: er is een issue, wie is eigenaar? wie gaat er visie ontwikkelen? enzovoorts.
Even heel cru gezegd, het zal ongetwijfeld in het politiek-topic langsgekomen zijn, maar dit is bij uitstek een issue waar géén verdienmodel aan gehangen kan worden. Dus gelijk minder relevant. Dus dan maar in hele kleine, manage-bare stukjes hakken zodat we er zo min mogelijk geld aan uit hoeven te geven. Klaar.
Daar komt nog bij dat er een paar politiek hete hangijzers aan hangen waar de politiek vooral gebruik van wil maken als zijnde probleem om uit te melken, niet als probleem om op te lossen, zoals "Vijand Rusland versus Oekraïne" en "Klimaat".

Een paar dagen geleden was ik nog in Finland. Ook zo'n slaperig land waar eigenlijk nooit iets gebeurd, maar daar is de houding toch geheel anders. Als ik daar een blik in de boekenwinkel wierp (een van mijn favoriete bezigheden als ik in den vreemde ben: even een boekwinkel binnenlopen) om te zien wat men zoal leest, waren de populaire boeken: een boek van twee oudere mannen die u leren hoe u moet breien; een vrouwelijke officier die paralellen trekt met de huidige spanningen en de Finse Winteroorlog; een bekende manga-serie en een boek over de Winteroorlog.
Het is hoe de gewone Fin ook al op school geleerd krijgt. Je hebt daar bv de dienstplicht, en ze liggen ook gewoon dicht bij Rusland. In Polen is het besef er ook veel meer, nog steeds veel mensen die de sovjetunie hebben meegemaakt. Kijk naar cashland duitsland en de visie op privacy tov nl.. het verleden zit daar gewoon nog in de hersenpannetjes.

Voor de rest moet je finland vooral niet over 1 kam scheren. Logischerwijs zijn mensen op het "platteland" daar veel zelfvoorziender, maar in de hoofdstad is dat al flink minder.

En voor de rest.. boekenstijn en de wijk.of veldheren trekken ook volle zalen op dit moment.. angst/slecht nieuws verkoopt ook hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nathilion
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-10 15:49
magneetje schreef op maandag 6 januari 2025 @ 17:25:
[...]

Klopt daarom had ik ook specifiek de vraag m.b.t de plastic verpakking gesteld aan het voedingcentrum .

[...]

Het zijn gewoon PET flessen :).

[...]

Het onderzoek wijst inderdaad uit dat er veel kleine stukjes plastic deeltjes zitten in flessenwater. Maar hoe schadelijk dit is is niet onderzocht. Dit staat los van de houdbaarheidsdatum. Waarom zijn volgens jou de meeste bpa-vrije flessen na een jaar of twee niet meer bruikbaar? Heb je hiervoor een bron?
Er is niet echt onderzoek naar te vinden. De fabrikanten zelf geven aan dat de meeste van hun bpa-vrije flessen zo'n één tot twee jaar mee gaan en pet flessen twee tot drie.

Maar, en dit is een grote maar. Fabrikanten gaan er natuurlijk vanuit dat jij een bidon of een fles gewoon gebruikt in die twee jaar. Dus: knijpen, vullen, legen, zonlicht, etc. etc. Al die mechanische stress in combinatie met het bros worden van plastic door zonlicht breekt gewoon zo'n fles af.
Uit eigen ervaring weet ik ook dat mijn bidons maar maximaal twee jaar meegaan voordat er scheuren in de fles komen. Dus de indicaties van de verschillende fabrikanten komen daar goed mee overeen.

Daar tegen over staat wel dat die plastic deeltjes in het water ergens vandaan moeten komen. Ook bij stilstaan op de plank zal het plastic met de jaren langzaam afbreken en oplossen in het water. Nou is water met plastic nog altijd beter dan geen water in een noodsituatie. Maar als je echt water voor jaren stil op de plank wil hebben dan zou mijn persoonlijke keuze glas of RVS zijn en niet plastic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MalleEppie71
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-10 05:25
Ik ben me aan het oriënteren naar oplossingen om een stroomuitval van enkele dagen te kunnen doorkomen met een gezin. Het belangrijkste is dan denk ik (vwb stroombehoefte) de koelkast en de optie om noodradio en powerbanks op te kunnen laden.
Er van uitgaande dat de CV dan ook uit is zullen we ons warm moeten kunnen houden, en voldoende eten en water moeten hebben (stel geen waterdruk meer).

Mijn vraag gaat nu over het elektrische deel.
Ik lees veel over benzine generatoren, powerbanks, thuisaccu's etc. Er is veel mogelijk, maar dat kost ook het nodige. Er staat al een benzine auto voor de deur op eigen terrein, met meestal een liter of 30 aan benzine in de tank.
Volgens mij is de goedkoopste oplossing een degelijke omvormer te kopen die van 12V-DC naar 230V-AC kan, en deze dan aan te sluiten op de accuklemmen en vervolgens de auto stationair te laten draaien? Verlengsnoer er aan en we komen enkele dagen wel door.

Zie ik iets over het hoofd of is dit de simpelste / goedkoopste oplossing om enkele dagen zonder stroom door te komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:45
Scheurbuik schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 07:06:
[...]

Niets noemenswaardig. Heel vervelend en waarschijnlijk traumatisch voor een paar honderd(?) mensen in Valkenburg dat hun huisje nat was, maar bovenop de berg stond savonds gewoon een warm hotelbedje klaar. Idem voor wat getril, erg lokaal en makkelijk te managen. Lang geleden dat er een nederlander op straat heeft moeten slapen door een (natuur)ramp.
Holland maar ook (het) Limburg(s waterschap) zelf bogen hierbij bij op een variant van don't ask don't tell. Het waterschap geeft structureel maar een fractie uit van Hollandse waterschappen, terwijl het gebied vele malen meer schade kent. Het helpt dat veel (laag opgeleide) Limburgers geconditioneerd zijn te denken dat er niets aan te doen is, dat ze maar die lagere huiswaarde en hogere verzekeringen te slikken hebben, dat de schade sowieso niet, ten dele en/of heel laat uitgekeerd wordt (menig Valkenburgs ondernemer kennen de aanboden vanuit het grijze circuit een bijdrage te leveren in ruil voor enkele groeikamers). Gelukkig heeft het waterschap een [url=https://awp.nu[/]partij[/] met welgeteld 1 zetel die op het gebied van kennis eigenlijk de enige factor daar is, en eea probeert aan te kaarten. Zoals die kop van de NRC mooi samenvat: Limburgers en uien zijn even goed beschermd.

En het probleem wordt erger, en snel erger dan dat zeespiegelstijging de risico's voor Holland stijgen. Maarja, dat is links gelul. Ofzoiets. Boeren moeten cash-crops telen.

- Waterschap Limburg niet voorbereid
- Limburgers worden net zo goed beschermd tegen het water als de aardappels en uien

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uniciteit
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online

Uniciteit

1+1 is niet altijd 2

nst6ldr schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:21:
[...]

Ik ben wel benieuwd wat je verwachtingen zijn hierbij, volgens mij onderschat je wat 30 jaar aan bezuinigen doet met een organisatie. 2023 is het eerste jaar waar instroom van militairen groter is dan uitstroom, netto met wel ~80 man.
Benieuwd wat voor invloed de lonen hierop hebben gehad: in 2023 is een nieuw loongebouw ingevoerd. De laagst verdienende uitzendbare militair zat in 2020 op een maandsalaris van €1095 bruto (ja, minder dan het minimumloon inderdaad). Dat is in 2023 verhoogd naar €1250-€2100 bruto (leeftijd 19-23) voor ‘de militair in opleiding’ (maar al wel dus uitzendbaar) en vervolgens bij volledig opgeleid en geplaatst op functie verder verhoogd naar €14 per uur.

Nog steeds niet super bijzonder natuurlijk, maar uiteraard zijn de militairen met wat meer ervaring en die al wat meer salaristreden hadden ook meer gaan verdienen.

Ik kan me voorstellen dat het effect vooral in een verlaagde uitstroom zit. Voor een 18-jarige zal het loon wat minder uitmaken en het eerder een roeping zijn. Iemand van 25 daarentegen is al wat meer bezig met de betaalbaarheid van de hypotheek/huur, boodschappen, etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@MalleEppie71 Goedkoopste misschien wel maar je gaat er niet ver mee komen. Voor je koelkast alleen is het misschien voldoende. Een gemiddelde autoaccu is 70Ah. dat betekend 70 ampere voor een uur en dat op 12 volt.

Natuurlijk kun je die bijladen middels de dynamo maar op stationair gaat dat niet zo snel. Een dynamo is afhankelijk van de auto maar meestal tussen de 40 en 90 Ampere. Dat is echter als de moter op toeren is en niet stationair.

12V 1 A is 12 watt,
Koelkast is iets van 300 watt en dan moet het al een zuinige zijn. Koelkast een uur aan is 25Ah (zonder verliezen).

Dan moet je niet te veel andere verbruikers meer hebben.

@unclero heeft wel een beetje gelijk met dat andere landen beter voorbereid zijn. Niet alleen door de overheid gestuurd maar ook de bevolking zelf. Ik kom nog wel eens in Zweden en daar is de zelfredzaamheid flink beter. Als de stroom 2 dagen uitvalt is het hooguit lastig maar vrijwel alles gaat gewoon door omdat men is voorbereid. Natuurlijk is dat buiten de grote steden beter als daarbinnen maar ook in de steden is men beter voorbereid.

Dat de Finse overheid 300 extra schietbanen gaat organiseren boven op de 670 die er al zijn geeft wel wat te denken over ons geitewollen sokkenlandje. Nu vindt ik de gemiddelde Nederlander ook volkomen ongeschikt maar een flink grotere groep reservisten zou best handig zijn. In Finland, (of was het Zweden) krijgen zelfs de jagers een taak als het nodig is. In Nederland hebben we die bijna niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
Indoubt schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:26:
@MalleEppie71 Goedkoopste misschien wel maar je gaat er niet ver mee komen. Voor je koelkast alleen is het misschien voldoende. Een gemiddelde autoaccu is 70Ah. dat betekend 70 ampere voor een uur en dat op 12 volt.

Natuurlijk kun je die bijladen middels de dynamo maar op stationair gaat dat niet zo snel. Een dynamo is afhankelijk van de auto maar meestal tussen de 40 en 90 Ampere. Dat is echter als de moter op toeren is en niet stationair.

12V 1 A is 12 watt,
Koelkast is iets van 300 watt en dan moet het al een zuinige zijn. Koelkast een uur aan is 25Ah (zonder verliezen).
Laat me voorop stellen dat ik het eens ben met dat de auto inzetten niet echt een elegante oplossing is, maar een koelkast gebruikt echt geen 300w. Ik heb net even in home assistant gecheckt, maar ik zit op 0,19kwh/dag (8w) in juni. Vriezer verbruikt rond de 0,4kwh/dag. Beiden zijn 300+L modellen. Ik heb hiervoor data gepakt van Juni, wanneer de omgevingstemperaturen het hoogst zijn. In Januari verbruikt de vriezer 2/3e daarvan, en de koelkast is natuurlijk overbodig als het buiten niet boven de 10 graden komt.

Opstartverbruik daarintegen is een ander verhaal. De koelkast trekt een piek van 1kw gedurende enkele seconden. Je inverter moet dit aan kunnen.

@MalleEppie71 Mocht het je alleen gaan om de vriezer een dag koud houden, dan zou je eventueel ook kunnen kijken of je niet gewoon een aantal custom koelelementen erin te kunnen leggen, met een dooitraject van -10 tot -18 graden. Deze voorzien je van een thermische buffer waarmee je vriezer behoorlijk lang onder de -10 blijft. (En eten dus niet gaat dooien) Hieronder de data die ik heb van een test die ik vorig jaar heb uitgevoerd. Het betreft een 345L vriezer, A+++ oud label, en 18L aan water/glycol oplossing die gemengd is om te beginnen met dooien zodra het boven de -18 komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fu8tyVPKtONxqQr-65n1YHAk7vk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BiBh1DhrvvhyrwyhGSD0baAq.png?f=fotoalbum_large
Zoals je ziet duurt het een kleine 2 dagen voordat de temperatuur 5 graden is toegenomen. Wat wel belangrijk is om te weten, is dat het bij langere stroomonderbrekengen cruciaal is om de vriezer indien mogelijk op -18 te laten. Tegenwoordig zijn vriezers namelijk voorzien van inverter compressoren met een variabel toerental. Deze zijn een stuk efficienter als ze de vriezer alleen op temperatuur dienen te houden. Het verbruik tijdens de 4 dagen van buffer testen + terugkoelen is namelijk 50% meer geweest dan de 4 dagen ervoor. Verdere "tuning" kun je doen door middel van een geschakelde PC ventilator die over de condensor blaast. Dat scheelt je een additionele 20% op het verbruik.

Enfin, met een 2kwh power station en thermische buffer kun je de vriezer dus een week lang online houden. Knoop er nog een paar paneeltjes - die je voor een prikkie op marktplaats krijgt - aan en je kunt in het merendeel van het jaar zonder zorgen vooruit. Wil je meer kunnen, zoals koken, dan moet je eens kijken naar geintegreerde oplossingen zoals een deye inverter, PV op het dak en thuisaccu's. Dat kost je al snel 4000 euro ex panelen, maar je kunt dan ook gewoon nog blijven koken, licht aan doen, en zelfs de warmtepomp een beetje de kou laten breken.

[ Voor 21% gewijzigd door scoobs op 08-01-2025 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-10 21:45
Proton_ schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:25:
[...]

In het kader van preppen; overweeg ook een N-licentie en meld je aan bij https://dares.nl/ .
Zoals ook in de quote van Helixes in "Jezelf voorbereiden op "het ergste"" te lezen is, is informatievoorziening waarmee je überhaupt weet of er hulp onderweg is, enorm waardevol. Net als het snel kunnen doorgeven welke hulp waar nodig is, dat scheelt enorm in de doorlooptijd.
Met 100 watt op de 10 meter band en een heleboel kanalen kom je dan verder dan met een CB setje :)
Wat heb je dan nodig als je alleen wil luisteren? Als ik kijk naar de zend amateur stof dan schud je zo'n examen niet even uit je mouw als je hier niet mee bekend bent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

rvrbtcpt schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 11:45:
[...]

Wat heb je dan nodig als je alleen wil luisteren? Als ik kijk naar de zend amateur stof dan schud je zo'n examen niet even uit je mouw als je hier niet mee bekend bent.
Examen valt wel mee als je nog wat herinnering hebt aan je lessen natuurkunde.
Maar een goede wereldontvanger met SSB kan alles waarschijnlijk wel ontvangen.

Voorbeeldje https://www.deltron.nl/products/tecsun-pl-330 maar ik heb niet de reviews gelezen.
Of een wat gevoeliger model volgens eham.net
https://www.deltron.nl/products/tecsun-pl680

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-10 12:51

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Laat ik me ook weer eens mengen in het topic dat ik zelf heb veroorzaakt :).

Inmiddels zit ik op het punt dat het me raadzaam lijkt mezelf voor te bereiden op een periode zonder stroom en/of internet. (Als er iets gebeurt waardoor ik moet vluchten wordt het een heel ander verhaal.)

Ik woon in een appartement wat niet zo snel afkoelt, en al helemaal niet tot temperaturen die met warme kleren niet uit te houden zijn. Wat ik dus wil hebben is voldoende blikvoer en misschien iets om op te koken (hoewel blikvoer en het meeste wat ik in de vriezer heb liggen ook wel koud te eten is).

Waar ik nog niet uitkom, is stroom. Ik heb batterijen voor radio's, zelfs een radio die ik op kan winden, maar extra stroom is altijd handig. Ik heb ook 2 powerbanks (1 voor een telefoon en 1 voor een laptop), maar die zijn natuurlijk nooit vol als je ze nodig hebt. Het is waarschijnlijk niet slim ze permanent aan een lader te hangen, maar met een tijdschakelaar, zodat ze 1x per week een uur bijladen, zou dat kwaad kunnen?

Een tweede gedachte, is een noodstroomaggregraat (zoiets: https://www.amazon.nl/EBE...beveiliging/dp/B07G2P7G8J). Volgens mij kan ik daar zelfs de koelkast op laten draaien (in de zomer, in de winter gooi ik natuurlijk gewoon alles op het balkon).

[ Voor 198% gewijzigd door SeatRider op 08-01-2025 14:15 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
Nathilion schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 10:44:
[...]

Er is niet echt onderzoek naar te vinden. De fabrikanten zelf geven aan dat de meeste van hun bpa-vrije flessen zo'n één tot twee jaar mee gaan en pet flessen twee tot drie.

Maar, en dit is een grote maar. Fabrikanten gaan er natuurlijk vanuit dat jij een bidon of een fles gewoon gebruikt in die twee jaar. Dus: knijpen, vullen, legen, zonlicht, etc. etc. Al die mechanische stress in combinatie met het bros worden van plastic door zonlicht breekt gewoon zo'n fles af.
Uit eigen ervaring weet ik ook dat mijn bidons maar maximaal twee jaar meegaan voordat er scheuren in de fles komen. Dus de indicaties van de verschillende fabrikanten komen daar goed mee overeen.

Daar tegen over staat wel dat die plastic deeltjes in het water ergens vandaan moeten komen. Ook bij stilstaan op de plank zal het plastic met de jaren langzaam afbreken en oplossen in het water. Nou is water met plastic nog altijd beter dan geen water in een noodsituatie. Maar als je echt water voor jaren stil op de plank wil hebben dan zou mijn persoonlijke keuze glas of RVS zijn en niet plastic.
Ik denk niet de genoemde sites erg onafhankelijk zijn. De eerste site is van een fabrikant van roestvrij stalen flessen en de tweede richt zich op het promoten van mileubewustzijn en duurzaamheid in het dagelijks leven.

Zoals je zelf ook aan geeft gaat het op beide sites om bidons of flessen die veelvuldig worden gebruikt en omstandigheden die niet bevoordelijk zijn voor het plastic. Bij mij en bij andere die ze gebruiken voor noodsituaties niet het geval. Ik drink bijna alleen kraanwater en bijna nooit water uit flessen dus mocht een noodsituatie zich voordoen dan denk ik dat ik de plastic deeltjes uit de flessen water wel overleef :).

Glas of RVS is waarschijnlijk beter maar het moet ook praktisch en betaalbaar blijven. Voor mij is het makkelijk om 36 liter (4x6 flessen) op te slaan maar word het wat minder betaalbaar (en praktisch) als dit allemaal dure glazen of RVS flessen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magneetje
SeatRider schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:10:
Ik woon in een appartement wat niet zo snel afkoelt, en al helemaal niet tot temperaturen die met warme kleren niet uit te houden zijn. Wat ik dus wil hebben is voldoende blikvoer en misschien iets om op te koken (hoewel blikvoer en het meeste wat ik in de vriezer heb liggen ook wel koud te eten is).
Dan lijkt me een simpel campinggasstelletje met wat gascartrigdes voldoende. Kun je tevens nog een kopje thee/koffie/soep maken om jezelf warm te houden.
Waar ik nog niet uitkom, is stroom. Ik heb batterijen voor radio's, zelfs een radio die ik op kan winden, maar extra stroom is altijd handig. Ik heb ook 2 powerbanks (1 voor een telefoon en 1 voor een laptop), maar die zijn natuurlijk nooit vol als je ze nodig hebt. Het is waarschijnlijk niet slim ze permanent aan een lader te hangen, maar met een tijdschakelaar, zodat ze 1x per week een uur bijladen, zou dat kwaad kunnen?
Wat wil je met je die stroom doen? Stroom voor je laptop is leuk maar wat wil je zonder internet met je laptop doen? Ik heb alleen powerbanks voor het opladen van de mobiele telefoons. Al is het nog maar de vraag of je kunt bellen/internetten bij een grootschalige stroomstoring (mobiele netwerk dat uitvalt na 2-3 uur als de noodaccu's leeg zijn of mogelijk daarvoor al overbelast is).
Een tweede gedachte, is een noodstroomaggregraat (zoiets: https://www.amazon.nl/EBE...beveiliging/dp/B07G2P7G8J). Volgens mij kan ik daar zelfs de koelkast op laten draaien (in de zomer, in de winter gooi ik natuurlijk gewoon alles op het balkon).
Je kan beter blikvoedsel en ander lang houdbaar voedsel inslaan en je koelkast/vriezer als eerste leeg eten bij een ramp. Het lijkt mij persoonlijk vrij kostbaar en onnodig om een aggregaat te kopen om je koelkast aan te kunnen houden met een aggregaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MalleEppie71
Indoubt schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 23:26:
@MalleEppie71

Dank, goede aanvulling. Mijn dynamo doet zelfs 100A, maar inderdaad niet bij stationair....
scoobs schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 10:03:
[...]

Enfin, met een 2kwh power station en thermische buffer kun je de vriezer dus een week lang online houden. Knoop er nog een paar paneeltjes - die je voor een prikkie op marktplaats krijgt - aan en je kunt in het merendeel van het jaar zonder zorgen vooruit.
Top, dank voor de uitgebreide reactie!
SeatRider schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 14:10:
n?

Wat doe je met de uitlaatgassen in appartement? Ik lees dat het van belang is dat een aggregaat een 'zuivere sinus' produceert, omdat anders niet alle 230V apparaten goed werken. Ik kan niet zien of jouw voorbeeld dat doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvrbtcpt
  • Laatst online: 16-10 21:45
Voor stroom zou ik gewoon zoiets kopen: https://solarpowersupply....0x-portable-power-station

Dat is een grote powerbank waar je ook nog je koelkast op kan laten draaien. Zo heb je tenminste het eten dat je nog hebt niet verprutst.
Bijkomen voordeel: je kunt er zonnepanelen op aansluiten om het ding te laden en je kunt deze uitbreiden met een extra accu zodat de capaciteit verdubbeld.
Op die manier zou je het ook nog langer kunnen uithouden als de zon wat meer schijnt als nu.
Dat maakt geen herrie en vervuilt je lucht niet. Dit zijn ook niet dezelfde batterijen als in je kleine powerbanks zitten.

Als je een fatsoenlijk aggregaat wil dan kom je toch bij zoiets uit: https://www.amazon.nl/Hon...omaggregaat/dp/B000VDFQDW Die met Honda motor schijnen best betrouwbaar te zijn. Al heb je er meer onderhoud aan als een grote powerbank.

[ Voor 26% gewijzigd door rvrbtcpt op 08-01-2025 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
rvrbtcpt schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:00:
Voor stroom zou ik gewoon zoiets kopen: https://solarpowersupply....0x-portable-power-station

Dat is een grote powerbank waar je ook nog je koelkast op kan laten draaien. Zo heb je tenminste het eten dat je nog hebt niet verprutst.
Bijkomen voordeel: je kunt er zonnepanelen op aansluiten om het ding te laden en je kunt deze uitbreiden met een extra accu zodat de capaciteit verdubbeld.
Op die manier zou je het ook nog langer kunnen uithouden als de zon wat meer schijnt als nu.
Dat maakt geen herrie en vervuilt je lucht niet. Dit zijn ook niet dezelfde batterijen als in je kleine powerbanks zitten.

Als je een fatsoenlijk aggregaat wil dan kom je toch bij zoiets uit: https://www.amazon.nl/Hon...omaggregaat/dp/B000VDFQDW Die met Honda motor schijnen best betrouwbaar te zijn. Al heb je er meer onderhoud aan als een grote powerbank.
Of, voor de helft van het geld: Oukitel P2001 Plus Draagbaar Energiestation 2400W/2048Wh review door Baddie09
Zeker icm een aggregaat die 2kw continue kan leveren (om efficient te herladen) en een kannetje of drie benzine zit je wel enige tijd goed. Die kleine generatortjes zijn niet super efficient; je mag rekenen op 0,4kg/0,55L benzine per kwh onder optimale omstandigheden, maar je kunt op deze manier wel een maandje vooruit als je heel zuinig aan doet. Ook is de levensduur van zo'n generator niet super belangrijk lijkt me; je zult denk ik max 100 uur maken met zo'n ding. Dan is de crisis voorbij, of je raakt door andere voorraden heen.
Een 15kwh DIY 50v thuisbatterij kost je overigens een 1500 euro. Als iemand hier toevallig nog een leuke manier kent om daar een 2-3kw inverter met DC-in aan te koppelen voor laden/ontladen, dan houd ik me aanbevolen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

rvrbtcpt schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:00:

Dat zou ik niet doen. Volgens: https://www.coolblue.nl/advies/verbruik-koelkast.html verbruikt een koelkast tussen de 70 en 390 kWh per jaar dat maakt /365*1000 = 192 en 1068 Wh per dag. Met de 768 Wh aan capaciteit is dat tot 4 dagen tot 17 uur. Mijn vrij recente: uitvoering: Siemens KI41RADF0 doet 123 kWh per jaar wat 2d en 6u is op die powerbank.

Ik heb in ons welvaart land eigenlijk niet zo veel producten in de koelkast die mij echt in leven houden. Er staat wat vlees in voor vandaag en morgen (meer vlees dan twee/drie dagen ligt in de diepvries) wellicht wat verse groenten, wat boter en hartig beleg en de rest is eigenlijk sausen, tafelzuren en dranken.
Is dat bij anderen zo veel anders?

Ik zie bij een blackout weinig meerwaarde om met een powerbank de koelkast aan te houden. Liever die dan zeer schaarse stroom (zeker als je niet zelf kunt opwekken én een opslag voor stroom hebt) gebruiken voor licht of het meermaals opladen van telefoons (met zal ook met discipline willen kijken of ze bereik hebben/krijgen) om contact te hebben met dierbaren.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

@scoobs Je hebt het wel fantastisch voor elkaar met je koelkast maar een gemiddelde situatie is het zeker niet. Dan zit je eerder bij het verbruik wat ik noemde.

Maar het verdient zeker aanbeveling om naar een uiterst zuinige te kijken als er een nieuwe aangeschaft moet worden. De meest zuinige koelkast/vries combinaties zijn vaak ook het best geïsoleerd en die blijven ook zonder stroom veel langer koel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Voggy
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-10 18:18
Ik zie 3 scenario's voor me:

Scenario A:
Iets covid-achtigs, we kunnen geen voedsel meer halen in de supermarkt. Hier ga ik me op voorbereiden. Ik ga wat flessen water en blikvoer inslaan, wanneer de THT datum in zicht komt moet dit ververst worden. Dit moet ook niet langer dan 3 weken duren, anders moet ik mijn kat opeten.

Scenario B:
Iets ergers dan A; Een overstroming of iets wat ervoor zorgt dat we geen stroom meer hebben. Een camping kookstelletje is wel verstandig om te halen denk ik. Aggregaat van 2000 euro in de achtertuin lijkt me iets te overdreven. Als er geen stroom is dan is de kans groot dat het internet en telefonie ook niet meer werken.
Dekens, een extra EHBO kit, zaklamp + batterijen, aanstekers/lucifers zullen ook geen overbodige luxe zijn.

Scenario C:
Oorlog, atoombommen, meteoriet inslag, alien invasie, zombie apocalypse. Iedereen dood. Ik ga me hier niet op voorbereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
True schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:30:
[...]

[..] om contact te hebben met dierbaren.
Oh, ja.. communicatie.

Zou dit soms wel getest willen zien worden. Laatst viel het stroom in het gehele gebied hier uit en er was gewoon geen 2G/3G/4G/5G verbinding.

Zit je dan met je backup batterij en fallback 5G voor je internet O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Tja, portofoons vallen ook uit in dat scenario. Dus hulpdiensten kunnen ook niet communiceren.
Enkel de NCV lijnen zullen nog werken.
Maar dat is te weinig om goede hulpverlening op poten te krijgen.

Dus massale stroomuitval is wel een ding. Maar weinig C2000 masten zijn van (grote) noodstroomvoorziening voorzien.

Als je wil bellen zal je lokale politiebureau mogelijk een NCV telefoon hebben. Maar de kleinere bureaus zijn niet aangesloten. Of de mobiele bureaus.
Meeste gemeentehuizen hebben ook een NCV aansluiting. In elk geval op kantoor van de burgermeester.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wozmro
Voggy schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:39:

Scenario A:
Iets covid-achtigs, we kunnen geen voedsel meer halen in de supermarkt. Hier ga ik me op voorbereiden. Ik ga wat flessen water en blikvoer inslaan, wanneer de THT datum in zicht komt moet dit ververst worden. Dit moet ook niet langer dan 3 weken duren, anders moet ik mijn kat opeten.

Scenario B:
Iets ergers dan A; Een overstroming of iets wat ervoor zorgt dat we geen stroom meer hebben. Een camping kookstelletje is wel verstandig om te halen denk ik. Aggregaat van 2000 euro in de achtertuin lijkt me iets te overdreven. Als er geen stroom is dan is de kans groot dat het internet en telefonie ook niet meer werken.
Dekens, een extra EHBO kit, zaklamp + batterijen, aanstekers/lucifers zullen ook geen overbodige luxe zijn.

Scenario C:
Oorlog, atoombommen, meteoriet inslag, alien invasie, zombie apocalypse. Iedereen dood. Ik ga me hier niet op voorbereiden.
Bij langdurige crisissen waarbij nutsvoorzieningen niet meer beschikbaar zijn moet je eerder denken aan de situatie in Oekraïne.

Er is daar nog wel stroom en water maar te weinig, niet meer 24/24 en op onvoorspelbare momenten valt de boel uit.

Mensen passen zich daaraan aan door net socialer te worden:
- opzetten van gaarkeukens waar je een warme maaltijd kan ophalen (in ruil voor zelf enkele uren meehelpen)
- tenten waar je wat kan gaan opwarmen en tegelijk je smartphone opladen.
- tankwagens met drinkwater waar je je flessen kan vullen.
- EHBO posten.

Max 2 dagen zelf aan de slag met flessenwater, campinggas en powerbanks tijdens de eerste periode van acute crisis.

En als het een crisis van langere duur blijkt te zijn ga je daarna de straat op om samen met de buren, overheid, leger,... de boel lokaal te organiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
Indoubt schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 19:57:
@scoobs Je hebt het wel fantastisch voor elkaar met je koelkast maar een gemiddelde situatie is het zeker niet. Dan zit je eerder bij het verbruik wat ik noemde.
Heb je enig idee hoeveel 300w verbruik is? Da's 2628kwh/jaar. Het gemiddeld stroomverbruik van een gezin in NL is 2640kwh.

*https://pure-energie.nl/kennisbank/gemiddeld-stroomverbruik-per-jaar/

En of mijn apparaten vergelijkbaar zijn met een gemiddelde? Ja hoor. Een royale schatting is dat een koelkast zo'n 100kwh/jaar verbruikt, en een (koel)vriezer zo'n 200kwh. Mijn apparaten zijn zuinig voor hun afmeting, maar niet ten opzicht van de witgoedcategorie in zijn algemeen.

Wat wel kan is dat de aansluitwaarde 300w of 500w is. Maar dat is omdat compressors of andere zware electromotoren die opstarten zonder softstart initieel een flinke piek veroorzaken. En dat is zeker iets om rekening mee te moeten houden als je een klein 500w powerstationnetje wilt kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
Scenario B:
Een radio op batterijen niet te vergeten. Dan kun je nog wat informatie ontvangen over de situatie via de noodzenders.
Scenario C:
Op scenario 'Iedereen dood' hoef je je niet voor te bereiden :X. Dat scheelt weer :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05:50
Heb zelf een geluidgedempte 10kva aggregaat op diesel. 200 l diesel en een all electric huis.
Hiermee kunnen we een week (al zou ik gelijk diesel gaan tanken mochten de problemen beginnen) kunnen douchen, koken en verwarmen en alles normaal door gebruiken.
Al verwacht ik dat binnen 2 dagen de waterdruk wegvalt

Nu heb ik dat staan op de zaak van een project over en niet speciaal gekocht hiervoor. Maar wel handig mocht het nuttig zijn.
Verder altijd min 3 kratten bier op voorraad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 17-10 16:08
Naar aanleiding van wat er in Californië gebeurt heb ik nog eens de kleine lettertjes van mijn verzekering gelezen. Bij een overstroming, oorlog of kernramp betalen ze niks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
Vergeet terroristische aanslagen niet.

Dit is een clausule die volgens mij zowat in elke verzekering staat, enige uitzondering is volgens mij de zorgverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
emeralda schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 15:28:
Naar aanleiding van wat er in Californië gebeurt heb ik nog eens de kleine lettertjes van mijn verzekering gelezen. Bij een overstroming, oorlog of kernramp betalen ze niks.
Veel verzekeraars (bijv. InShared, FBTO en CentraalBeheer) dekken wel overstromingen van een niet-primaire waterkering. In mijn situatie word een overstroming wel gedekt door de verzekering. Als je vlakbij een primaire waterkering woont (bijv de Maas, de Rijn, de IJssel, de dijken aan zee, het IJsselmeer etc) dan is een overstroming waarschijnlijk moeilijk (of niet) te verzekeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
magneetje schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 15:28:
[...]

Dan lijkt me een simpel campinggasstelletje met wat gascartrigdes voldoende. Kun je tevens nog een kopje thee/koffie/soep maken om jezelf warm te houden.
Ik zit nu te zoeken, en dan kom ik al gauw uit op Campingaz dingen, met C250 flessen (220g) of C206 cartridges (190g).

Dit is bijvoorbeeld een leuk setje dan: https://www.bol.com/nl/nl...outdoor/9300000158451410/

Op zich doe je niet zo lang met 1 fles (drie kwartier ofzo), dus ik moet dan rekening houden met 8 flesjes, als ik het een week zonder elektra wil kunnen redden?

Of is het de moeite om een groter kooktoestel met een navulbare fles aan te schaffen? Dan is wel weer de vraag of ik me comfortabel voel dat in een appartement op te slaan.

[ Voor 10% gewijzigd door SeatRider op 13-01-2025 11:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:00

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Buiten het aanleggen van wat voedselreserves/voorraden, zijn er hier nog mensen die overwegen om spullen aan te schaffen dat ze zelf kunnen jagen? Denk aan een handboog/kruisboog of zelfs een eenvoudige (pomp)luchtbuks?

Ik besef me dat we dan al in een heel vervelend scenario zitten maar aangezien hier vrij breed gediscussieerd wordt gooi ik even de vraag erin.
Ben niet op zoek naar een discussie welke boog of buks, maar meer het idee op zich.

edit: ik zie al paar keer het woord "boog" voorbijkomen in de search

Scenario A:

Scenario B:

Scenario C:
Persoonlijk denk ik dat er nog 1 voor zit met een wat grotere waarschijnlijkheid gezien de huidige toestanden in de wereld.

A. Cyberaanval
Geen electra, gas en/of stromend water

B.
Epidemie/Pandemie

C
Natuurramp

D.
"CTRL,ALT DELETE". :+

Voor A ben ik nu wat spullen aan het inslaan. Ook hier voorzie ik net als met COVID toch ook paniek in de winkels dus ik "stockpile" wat voedsel wat ik roteer (FIFO).
Daarbij zaken als kaarsen/theelichtjes, lucifers. Kooktoestel met 2 gasflessen.

Tevens heb ik meerdere manieren nu om water te filteren, van lifestraws tot een UVC-filter.

Scenario A en C schurken behoorlijk tegen elkaar aan verder.

@SeatRider ik heb 2 stalen gasflessen....(Campinggaz 904 meen ik) ik ga niet zitten kutten met die kleine canisters, 2 x koffie zetten en ze zijn leeg. In de schuur nog 60 liter gasfles voor de pizza oven die ik met een verloop op het 2pits gasttoestel kan zetten.

@Technician- Onderhoud je die aggregraat ook bewust? Proefdraaien en hou je rekening met dieselpest bij lang stilstaande brandstof etc etc?

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Scheurbuik
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 21:56
Met een boog ga je niet ver komen. De dikke kat van de buren vang ik met mijn laatste velletje ham wel.

Het gaat vooral om zelfredzaamheid de eerste paar dagen, als het dan niet grootendeels herstelt is krijg je toch totale anarchie en heb je meer aan een geweer en sterke vrienden dan een zonnepanneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:00

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Scheurbuik schreef op maandag 13 januari 2025 @ 12:07:
Met een boog ga je niet ver komen. De dikke kat van de buren vang ik met mijn laatste velletje ham wel.
Die domme duif of eend die krijg je wel te pakken hoor, wat bereik betreft.

Voor der rest begrijp ik je opmerking wel hoor, in je eentje hou je het niet zo lang uit. Maar het ging even puur over de overweging ongeacht overige omstandigheden.

[ Voor 22% gewijzigd door Fraggert op 13-01-2025 12:16 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 05:50
Fraggert schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:35:
Buiten het aanleggen van wat voedselreserves/voorraden, zijn er hier nog mensen die overwegen om spullen aan te schaffen dat ze zelf kunnen jagen? Denk aan een handboog/kruisboog of zelfs een eenvoudige (pomp)luchtbuks?

Ik besef me dat we dan al in een heel vervelend scenario zitten maar aangezien hier vrij breed gediscussieerd wordt gooi ik even de vraag erin.
Ben niet op zoek naar een discussie welke boog of buks, maar meer het idee op zich.

edit: ik zie al paar keer het woord "boog" voorbijkomen in de search

[...]

Persoonlijk denk ik dat er nog 1 voor zit met een wat grotere waarschijnlijkheid gezien de huidige toestanden in de wereld.

A. Cyberaanval
Geen electra, gas en/of stromend water

B.
Epidemie/Pandemie

C
Natuurramp

D.
"CTRL,ALT DELETE". :+

Voor A ben ik nu wat spullen aan het inslaan. Ook hier voorzie ik net als met COVID toch ook paniek in de winkels dus ik "stockpile" wat voedsel wat ik roteer (FIFO).
Daarbij zaken als kaarsen/theelichtjes, lucifers. Kooktoestel met 2 gasflessen.

Tevens heb ik meerdere manieren nu om water te filteren, van lifestraws tot een UVC-filter.

Scenario A en C schurken behoorlijk tegen elkaar aan verder.

@SeatRider ik heb 2 stalen gasflessen....(Campinggaz 904 meen ik) ik ga niet zitten kutten met die kleine canisters, 2 x koffie zetten en ze zijn leeg. In de schuur nog 60 liter gasfles voor de pizza oven die ik met een verloop op het 2pits gasttoestel kan zetten.

@Technician- Onderhoud je die aggregraat ook bewust? Proefdraaien en hou je rekening met dieselpest bij lang stilstaande brandstof etc etc?
Dat ding wordt regelmatig gebruikt want staat op de zaak op 500m van mijn huis, dus de brandstof ververst zich en testdraaien hoeft dan niet.
Onderhoud krijgt deze daarom ook, als je zo'n ding koopt puur voor thuis dan zit je daar wel mee ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
SeatRider schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:06:
[...]

Ik zit nu te zoeken, en dan kom ik al gauw uit op Campingaz dingen, met C250 flessen (220g) of C206 cartridges (190g).

Dit is bijvoorbeeld een leuk setje dan: https://www.bol.com/nl/nl...outdoor/9300000158451410/

Op zich doe je niet zo lang met 1 fles (drie kwartier ofzo), dus ik moet dan rekening houden met 8 flesjes, als ik het een week zonder elektra wil kunnen redden?

Of is het de moeite om een groter kooktoestel met een navulbare fles aan te schaffen? Dan is wel weer de vraag of ik me comfortabel voel dat in een appartement op te slaan.
De set van Bol.com die je stuurde heeft alleen een paar wisselvallige reviews op Bol.com en verder is de set nergens verkrijgbaar.

Ik zou dan eerder kiezen voor een populair camping gasstelletje zoals de campingaz c206s (1250 watt). Deze is vrij compact en populair onder kampeerders. Je kan volgens de specificaties +/- 2 uur met een c206 cartridgde welke ook op veel plekken verkrijgbaar zijn.

Mocht je de mogelijkheid hebben ze in een berging op te slaan dan zou ik daar eerder voor kiezen dan in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ik zou nooit voor een prikcartouche gaan zoals de campingaz c206s heeft.
Dingen willen toch wel eens wat lekken, na gebruik zit je met het gas want je kan de cartridge er niet uit nemen.
Dat spul komt mijn huis, zeilboot of camper niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:39
franssie schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:09:
Ik zou nooit voor een prikcartouche gaan zoals de campingaz c206s heeft.
Dingen willen toch wel eens wat lekken, na gebruik zit je met het gas want je kan de cartridge er niet uit nemen.
Dat spul komt mijn huis, zeilboot of camper niet in.
Ze lekken op zich alleen nadat ze doorgeprikt zijn; "het ergste" komt niet vaak voor. Na doorprikken opmaken of af laten fakkelen als er weer stroom is.

Een groter probleem met de C206 cartridges is dat er butaan in zit, wat niet goed verdampt bij lage temperaturen. Dat merk je door het gereduceerde vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Noshi schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:21:
[...]

Ze lekken op zich alleen nadat ze doorgeprikt zijn; "het ergste" komt niet vaak voor. Na doorprikken opmaken of af laten fakkelen als er weer stroom is.

Een groter probleem met de C206 cartridges is dat er butaan in zit, wat niet goed verdampt bij lage temperaturen. Dat merk je door het gereduceerde vermogen.
Klopt, en dat affakkelen vind ik stom :P
Heb meerdere van die dingen in de plomp gegooid (en er later weer uitgehaald) omdat ze bleven sissen na het prikken.
Ben nu helemaal over op die 227gr buisjes om te koken en verwarmen (ja er bestaan ook kacheltjes voor), kost ook nog eens weinig bij de action.
Voor temperaturen onder 8C doen ze inderdaad niets meer, dan heb je propaan nodig of een benzine brander.
Propaan ken ik niet in (rugzak) reisformaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
Foutje ik bedoelde 206GLS cartridges. Deze gebruiken vrienden van me ook op festivals en als ze kamperen. Ik heb ze nooit over lekkages gehoord maar zal er eens naar vragen.

Hebben jullie de issues gehad met de 206 of ook met de 206GLS?

Voor mijn situatie voldoet het denk ik prima. Ik gebruik ze alleen als een noodsituatie zich voordoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
Jagen?! Je kijkt zeker veel apocalypse series / films? :9

Ik heb een noodpakket voor één week water en voedsel daarna ben ik ten dode opgeschreven :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• graceful
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
magneetje schreef op maandag 13 januari 2025 @ 20:26:
[...]

Jagen?! Je kijkt zeker veel apocalypse series / films? :9

Ik heb een noodpakket voor één week water en voedsel daarna ben ik ten dode opgeschreven :+
Ja na die week ga ik gewoon plannen welk kasteel ik wil hebben O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

SeatRider schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:06:

Hoeveel wilt u nou daadwerkelijk koken?
Ik heb ook zo'n ding in mijn 'buiten'. Een compacte variant van Iwatani, maar met dezelfde cartridges. Maar het verbaasd me hoe lang ik ermee doe. Goed, ik doe er ook niet heel veel meer mee dan eieren bakken, koffie maken in een percolatorpot, soep opwarmen en tosti's bakken.

Maar ik zou zeggen: probeer het eens een weekje uit. Door hoeveel van die cartridges brandt u nou daadwerkelijk in een week?
Ik heb al eens eerder geschreven over de nut&noodzaak van wilde eiwitten. Kortgezegd, op het moment dat het zover is dat overwogen moet worden die ganzen in het park lastig te vallen, moet men goed nadenken of die calorieën wel opwegen tegen de calorieën die het kost om zo'n beest te pakken te krijgen.
Dan sla ik toch liever wat extra blikken knakworsten of snert in (protip: voeg rijst toe om meer monden te voeden met dat ene blik snert).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
En dan nog het risico om zelf ziek te worden bij het eten van wilde duiven, ganzen, eenden,....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• scoobs
Heeft niemand hier meer een (gas)bbq of kamado? Vooral dat laatste is een leuke hobby, en als je dan toevallig ook nog 50kg kolen hebt liggen kun je even vooruit.😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ik heb standaard 40kg kolen en heb een kamado en als ik iets kleinere wil een Weber go anywhere kolen editie en nog een tussenmaatje.
Ook 20kg rookhout ongeveer

Maar de rook gaat wel mensen aantrekken die mee willen eten denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Dennis1812 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:54:
<>
Dat is waarschijnlijk nu al het geval :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

franssie schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:55:
[...]

Dat is waarschijnlijk nu al het geval :P
Nu levert een nee alleen geen nekschot op. Dan misschien wel |:(

Die vriezer voorraad kan ik ook prima op de bbq conserveren voor langere houdbaarheid. Wecken moet ook wel lukken op de BBQ. Roken uiteraard.

Dus veel zal lange termijn werk zijn en niet een buurtfeest omdat al het vlees op moet.

Daarom is gas eigenlijk handiger. Minder rookontwikkeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• magneetje
Dennis1812 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 21:54:
Ik kan het wel waarderen als iemand in de straat een buurt barbecue geeft op het moment dat heel Nederland zonder stroom en gas zit. :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Als dan anderen het vlees mee nemen uit hun vriezers mag het wel op mijn bbq met mijn kolen.
Koud bier staat er ook wel.

Maar mijn vlees en etens en nonalcohol drink voorraad staat gewoon achter slot als dat gebeurd. (Al trap je dat zo in, het is maar een simpele deur)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
MalleEppie71 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 11:09:
Ik ben me aan het oriënteren naar oplossingen om een stroomuitval van enkele dagen te kunnen doorkomen met een gezin. Het belangrijkste is dan denk ik (vwb stroombehoefte) de koelkast en de optie om noodradio en powerbanks op te kunnen laden.
Er van uitgaande dat de CV dan ook uit is zullen we ons warm moeten kunnen houden, en voldoende eten en water moeten hebben (stel geen waterdruk meer).
Wat is echt belangrijk?

Drinkwater - 3 dagen x 3 liter x aantal personen.
Iets om mee te koken als er geen stroom of gas is
Powerbanks om telefoons e.d. te laden voor communicatie, indien mogelijk.
Radio op batterijen
Lampjes op batterijen, want daar kun je ook een boek mee lezen of een bordspel doen ofzo.
Ehbo kit en basic gereedschap (heb je vast toch al wel)

Die koelkast zou ik vergeten, tenzij er medicijnen in het spel zijn. Koop wat blikken spam, rookworst. En kook verder spul uit blik met pasta, aardappels, bonen of rijst. Op dag 1 het vlees uit de koelkast op de BBQ, op dag twee uit de vriezer. Als het langer duurt, is die koelkast echt niet je grootste zorg.

De CV zou ik ook vergeten. Probeer vloerkleden, dikke kleding, jassen, fleece dekens, dekbedden. In NL is kou zelden meer een echt serieus probleem in de zin van onderkoeling binnenshuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@wik EHBO kit wordt vaak vergeten, maar is wel essentieel. Plus nu kijken hoe het te gebruiken mij meer dan een schaafwond.
Maar goed punt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Als je ehbo cursus lang geleden is. Volg dan nog een stop de bloeding, red een leven module.
Leer je o.a tourniquets aanleggen.
Juist dat is bij verwondingen waar hier vaak over gesproken wordt van levensbelang. En ook dat je dus een tourniquet in je ehbo tasje stopt. Je hebt zoveel niet nodig wat in die dingen zit. Maar stop er wel in wat je wel nodig hebt. Denk aan extra handschoenen in de juiste maat. Minimaal 2 tourniquets. Basis pleister een rol.
Een schaar.
Hibicet of ander schoonmaakspul. En een tube secondelijm voor de wat grotere maar nog net niet hecht worden.

Verder ga je pas meer meenemen als je weet wat je ermee moet doen. En dan weet je ook wel wat handig is. Maar lijm raad ik echt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
Mbt de discussie koken op gas cartouches/gasflessen mis ik de overweging voor het koken op brandertjes die ook op (was)benzine (of zelfs diesel) werken. Denk aan (outdoor)merken zoals MSR, Primus, Coleman.
Voordeel is dat dit ook bij lage temperaturen werkt en de brandstof veel gemakkelijker in noodsituaties te vinden.
En sommige branders zoals de MSR whisperlite Universal kunnen zelfs ISO gas blikken aan.

Verder wel rekening houden met het lawaai dat dit soort branders kunnen maken. Er zit ook wel verschil tussen verschillende modellen (van MSR is de whisperlite de wat stillere variant).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Dennis1812 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 21:12:
Tja, portofoons vallen ook uit in dat scenario. Dus hulpdiensten kunnen ook niet communiceren.
Enkel de NCV lijnen zullen nog werken.
Maar dat is te weinig om goede hulpverlening op poten te krijgen.
In zulke gevallen gaan er (geoefende) draaiboeken rollen en worden Dares en het lokale Rode Kruis opgetrommeld.
Ik weet van enkele korpsen dat ze een voorraad analoge portofoons achter de hand hebben, die ze 'op kunnen peppen' met behulp van een mobiele repeater, beschikbaar gesteld door lokale zendamateurs.
Wally2002 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 03:25:
Mbt de discussie koken op gas cartouches/gasflessen mis ik de overweging voor het koken op brandertjes die ook op (was)benzine (of zelfs diesel) werken. Denk aan (outdoor)merken zoals MSR, Primus, Coleman.
Voordeel is dat dit ook bij lage temperaturen werkt en de brandstof veel gemakkelijker in noodsituaties te vinden.
En sommige branders zoals de MSR whisperlite Universal kunnen zelfs ISO gas blikken aan.
Ik heb vroegah bij de scouting met dergelijke brandertjes mogen werken. (ik kom nog uit de tijd dat een scouting kamp behoorlijk back-to-basic en redelijk zelfvoorzienend was)
Dergelijke brandertjes zijn niet weggelegd voor beginners. En ik twijfel aan "brandstof makkelijker", want ze moeten vaak voorgegloeid worden met spiritus of een andere vluchtige brandstof. Of esbit-tabletten die dan ook op voorraad moeten zijn.

Ik persoonlijk heb zoiets van: als de gas-cartridges op zijn, is het tijd om op hout te gaan stoken. Dan zou ik eerder investeren in iets van een rocket-stove, maar tegen die tijd dat de gas-cartridges op zijn, heb ik zoiets wel in elkaar geknutseld.

Overigens heb ik in mijn buitenverblijf ook nog een kerosine-kacheltje die op een simpele wiek werkt. Die zou ik ook nog in kunnen zetten als fornuis. En tegen die tijd dat ik door mijn voorraad Qlima/kerosine heen gebrand ben, zal ik eerder op hout over schakelen dan dat ik ga knoeien met diesel ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:11

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hier toch ook langzamerhand een beetje aan het preppen. Vooral naar aanleiding van een stroomstoring een paar maanden geleden. Lijkt me het meest behapbare scenario.

Wat ik tot nu toe verzameld heb:
- Petroleumkachel
- Radio (DAB/FM, met zwengel en zaklamp)
- Extra EHBO set
- Flessen water
- Basic set gereedschap
- Gas BBQtje
- Batterijverlichting
- Batterijen
- Kopien rijbewijs/paspoort
- Luchtbedden/slaapzakken
- Kaarsen
- Aansteker/lucifer

Eigenlijk vooral zaken die al her en der in huis lagen, behalve kachel en radio. Meeste spul moest toch al de camper in als we op vakantie gaan ;)
Aangezien we ongeveer 4 meter onder NAP wonen, en de tweede verdieping toch nog wat ruimte was, alles in de berging op de tweede verdieping verzameld.

Wil nog aan de slag met de aanschaf een draagbare accu, welke ik dan uiteindelijk ook wil gaan inzetten om de saldering een beetje te levelen. Ben er nog niet helemaal uit welke dat wordt. Neig nu naar een EcoFlow Delta 2 Max. Als ik 1 a 2 kWh beschikbaar hou, kan ik daar de koelkast en vriezer in ieder geval op laten draaien.

Heb een 400 liter warm water boiler staan, welke ik ook nog geschikt wil gaan maken voor aftappen. Volgens mij is het voldoende om hier een beluchter op aan te sluiten, maar daar ben ik nog niet helemaal uit.
En wil in ieder geval iets van een voorraad voedsel aanhouden. Maar ik gok dat we het wel een weekje uit houden met de standaard voorraad.

Mocht de stroomstoring langer dan een dag duren hebben we weer hele andere problemen. En een oorlog of overstroming gaan we ook niet heel lang uitzingen vrees ik.

[ Voor 17% gewijzigd door MikeyMan op 14-01-2025 10:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
magneetje schreef op maandag 13 januari 2025 @ 17:02:
[...]

De set van Bol.com die je stuurde heeft alleen een paar wisselvallige reviews op Bol.com en verder is de set nergens verkrijgbaar.

Ik zou dan eerder kiezen voor een populair camping gasstelletje zoals de campingaz c206s (1250 watt). Deze is vrij compact en populair onder kampeerders. Je kan volgens de specificaties +/- 2 uur met een c206 cartridgde welke ook op veel plekken verkrijgbaar zijn.

Mocht je de mogelijkheid hebben ze in een berging op te slaan dan zou ik daar eerder voor kiezen dan in huis.
Probleem is dat ik 20 hoog woon, en ik voor de berging dus 21 trappen af en op moet. Met mijn knieën duurt die trip ruim een uur :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MalleEppie71
Wilke schreef op maandag 13 januari 2025 @ 23:12:
[...]

Wat is echt belangrijk?

Drinkwater - 3 dagen x 3 liter x aantal personen.
Iets om mee te koken als er geen stroom of gas is
Powerbanks om telefoons e.d. te laden voor communicatie, indien mogelijk.
Radio op batterijen
Lampjes op batterijen, want daar kun je ook een boek mee lezen of een bordspel doen ofzo.
Ehbo kit en basic gereedschap (heb je vast toch al wel)

Die koelkast zou ik vergeten, tenzij er medicijnen in het spel zijn. Koop wat blikken spam, rookworst. En kook verder spul uit blik met pasta, aardappels, bonen of rijst. Op dag 1 het vlees uit de koelkast op de BBQ, op dag twee uit de vriezer. Als het langer duurt, is die koelkast echt niet je grootste zorg.

De CV zou ik ook vergeten. Probeer vloerkleden, dikke kleding, jassen, fleece dekens, dekbedden. In NL is kou zelden meer een echt serieus probleem in de zin van onderkoeling binnenshuis.
EHBO is inderdaad een goede. Daarnaast: zeep / desinfectiegel (kan zonder water), paracetamol en norit. De gereedschapskist is standaard al aanwezig, net als duck tape en WD40.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
Waarom willen jullie allemaal van die kleine priegelige cartridges hebben in plaats van gewoon een fatsoendelijke 5 of 10kg gasfles? Zeker voor diegene die shelter-in-place doen kun je toch beter gewoon iets pakken wat je óók nog eens op je gasfornuis* kunt aansluiten

*Houdt rekening ermee dat gasflessen een andere energiedichtheid hebben dan aardgas, je hebt dus een adapter nodig.

[ Voor 49% gewijzigd door scoobs op 14-01-2025 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@scoobs Je hebt voor een gasfornuis/oven inderdaad andere sproeiers nodig vanwege de veel hogere energiedichtheid van propaan. Nog even los van de drukregelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 17-10 16:08
magneetje schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 12:18:
[...]

Veel verzekeraars (bijv. InShared, FBTO en CentraalBeheer) dekken wel overstromingen van een niet-primaire waterkering. In mijn situatie word een overstroming wel gedekt door de verzekering. Als je vlakbij een primaire waterkering woont (bijv de Maas, de Rijn, de IJssel, de dijken aan zee, het IJsselmeer etc) dan is een overstroming waarschijnlijk moeilijk (of niet) te verzekeren.
Interessant maar het is vaak moeilijk om te achterhalen welk water je huis overstroomd in Nederland lijkt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

scoobs schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:07:
Waarom willen jullie allemaal van die kleine priegelige cartridges hebben in plaats van gewoon een fatsoendelijke 5 of 10kg gasfles? Zeker voor diegene die shelter-in-place doen kun je toch beter gewoon iets pakken wat je óók nog eens op je gasfornuis* kunt aansluiten

*Houdt rekening ermee dat gasflessen een andere energiedichtheid hebben dan aardgas, je hebt dus een adapter nodig.
Nouja, het neemt ook ruimte in he...
Daarnaast; een verloopje van gasfles naar Bora is wat uitdagend ook.

Dat gezegd hebbende; ik heb nog een Weber GasBBQ staan waar ik een extra flesje voorraad bij aanhoud.
En een Bastard Kamado. Met altijd voldoende kolen. We komen er wel uit zo denk ik ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
unclero schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:19:

Ik heb vroegah bij de scouting met dergelijke brandertjes mogen werken. (ik kom nog uit de tijd dat een scouting kamp behoorlijk back-to-basic en redelijk zelfvoorzienend was)
Dergelijke brandertjes zijn niet weggelegd voor beginners. En ik twijfel aan "brandstof makkelijker", want ze moeten vaak voorgegloeid worden met spiritus of een andere vluchtige brandstof. Of esbit-tabletten die dan ook op voorraad moeten zijn.
Het is inderdaad iets meer handelingen dan een gasbrander, maar ook niet echt complex te noemen. Als je de veiligheidsvoorschriften in acht neemt en de stappen uit de handleiding volgt kan er weinig mis gaan.
Het voorverwarmen is inderdaad nodig, hoeft niet perse met spiritus. De reden dat daar vaak voor gekozen wordt is dat je door de relatief schone verbranding daarvan weinig zwarte aanslag krijgt op je brander en ook minder slechte stoffen inademt.
Zelf gebruikte ik daar altijd gewoon de wasbenzine voor waar ik ook op kook, de brander na gebruik wel even schoonmaken.
Verkrijgbaarheid van benzine, diesel, jet fuel lijkt mij makkelijker dan specifieke Campinggaz flessen. Die laatste is al op vakantie een uitdaging (behalve misschien in Frankrijk).
Ik persoonlijk heb zoiets van: als de gas-cartridges op zijn, is het tijd om op hout te gaan stoken. Dan zou ik eerder investeren in iets van een rocket-stove, maar tegen die tijd dat de gas-cartridges op zijn, heb ik zoiets wel in elkaar geknutseld.
Hout is inderdaad een goed alternatief. Denk evt ook aan Kelly Kettle (voor water koken).
Overigens heb ik in mijn buitenverblijf ook nog een kerosine-kacheltje die op een simpele wiek werkt. Die zou ik ook nog in kunnen zetten als fornuis. En tegen die tijd dat ik door mijn voorraad Qlima/kerosine heen gebrand ben, zal ik eerder op hout over schakelen dan dat ik ga knoeien met diesel ofzo.
Diesel wil je inderdaad liever ook niet gebruiken in je brandertje, geeft meer kans op verstoppingen, meer onderhoud etc. Maar voor nood is het beter dan helemaal niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
emeralda schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 12:32:
[...]

Interessant maar het is vaak moeilijk om te achterhalen welk water je huis overstroomd in Nederland lijkt mij?
Kijk eens op de site van je plaatselijke waterschap/hoogheemraadschap naar de Legger. Hierop zie je alle waterkeringen aangeduid, zowel primair als secundair etc. Dat geeft al een aardig beeld van de bescherming rondom je huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Wally2002 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 13:53:
Het is inderdaad iets meer handelingen dan een gasbrander, maar ook niet echt complex te noemen. Als je de veiligheidsvoorschriften in acht neemt en de stappen uit de handleiding volgt kan er weinig mis gaan.
Het voorverwarmen is inderdaad nodig, hoeft niet perse met spiritus. De reden dat daar vaak voor gekozen wordt is dat je door de relatief schone verbranding daarvan weinig zwarte aanslag krijgt op je brander en ook minder slechte stoffen inademt.
Zelf gebruikte ik daar altijd gewoon de wasbenzine voor waar ik ook op kook, de brander na gebruik wel even schoonmaken.
Verkrijgbaarheid van benzine, diesel, jet fuel lijkt mij makkelijker dan specifieke Campinggaz flessen. Die laatste is al op vakantie een uitdaging (behalve misschien in Frankrijk).
Daarom verkies ik ook die CP250 cartridges. Die zijn behoorlijk universeel in de wereld. Als ik ze niet per doos heb besteld bij de campingwinkel, dan kom ik ze wel tegen bij de Decathlon, de Aziatische toko, een beetje tankstation, de horecawinkel, de bouwmarkt, enzovoorts.

Nog even afgezien van het feit dat ik ook erg denk aan 'draagbaarheid': Past het ding in een kleine rugzak, en gaat er niks lekken of kapot na rondrammelen in die rugzak?
Hout is inderdaad een goed alternatief. Denk evt ook aan Kelly Kettle (voor water koken).
Ik heb dergelijke ketels gebruikt zien worden, en toen kwam ik tot de conclusie dat het niks voor mij is.

Ik heb gewoon zo'n eenvoudige theeketel.

Probleem met de Kelly dat het een best wel lomp ding is, die een vrij beperkte manier van gebruiken heeft. Liever gezegd: mijn theeketel kan ik op een kampvuurtje zetten, op een fornuis, op een barbecue, op een kerosinekachel, enzovoorts. Verder weegt 'ie een stuk minder en gaat er meer water in.

Daarnaast is het met alle spullen die ik koop 'voor het geval dat' ook gewoon: ik moet het vaker willen gebruiken. Niet alleen om ermee om te leren gaan. Maar ook gewoon voor het gemak, het plezier, en kamperen en weet ik het.

Ik heb de Kelly ketel overwogen, en daarbij diep in mijn hart gekeken, en gezien dat ik het ding hooguit één a twee keer per jaar zou gebruiken. Dat vind ik te weinig. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

CP250 is inderdaad overal wel te krijgen, hen altijd een door van die dingen in de schuur staan.

Die Kelly Kettle heeft ook bij mij een hoog hebben gehalte maar weet ook dat ik die nooit ga gebruiken. Daarnaast kan ik ook koffie zetten op mijn cobb zou ik even zonder gas zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ik heb vooral de c300/500 flesjes. Of is EN417 de officiële aanduiding?

Werken voor op de camping bbq ook prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
unclero schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 14:22:
[...]

Daarom verkies ik ook die CP250 cartridges. Die zijn behoorlijk universeel in de wereld. Als ik ze niet per doos heb besteld bij de campingwinkel, dan kom ik ze wel tegen bij de Decathlon, de Aziatische toko, een beetje tankstation, de horecawinkel, de bouwmarkt, enzovoorts.

Nog even afgezien van het feit dat ik ook erg denk aan 'draagbaarheid': Past het ding in een kleine rugzak, en gaat er niks lekken of kapot na rondrammelen in die rugzak?
CP250 is idd wereldwijd zeer bekend door de vele toepassingen en dus groot aanbod en goedkoop.
Ik zie echter wel een duidelijk verschil in afmetingen tussen de 1-pits 'koffers' waar deze patronen ingaan en een outdoor multifuel brandertje zoals de Primus Omnilite TI met een 330 ml brandstoffles, overigens ook te combineren met grotere brandstofflessen.
Even los van het feit dat je onder nul weinig met butaan kan beginnen.

Neemt niet weg dat zo'n CP250 brander prima kan zijn voor de beoogde toepassing/scenario.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
MikeyMan schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 15:08:
Ik heb vooral de c300/500 flesjes. Of is EN417 de officiële aanduiding?

Werken voor op de camping bbq ook prima
EN417 is de standaard voor het gasblik, dit kan met of zonder ventiel zijn. Dus ook de priktankjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• magneetje
unclero schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 10:19:
[...]
Dit inderdaad. Ik zie mezelf als leek niet met (was)benzine knoeien met het risico dat er tijdens de noodsituatie er nog een medische noodsituatie bijkomt :X .

Die prikblikjes zijn voor mij ruim voldoende voor een week. Ik bereid me niet voor een langere periode voor dat vind ik onnodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unclero

unclero

MB EQA ftw \o/

Wally2002 schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 17:32:
CP250 is idd wereldwijd zeer bekend door de vele toepassingen en dus groot aanbod en goedkoop.
Ik zie echter wel een duidelijk verschil in afmetingen tussen de 1-pits 'koffers' waar deze patronen ingaan en een outdoor multifuel brandertje zoals de Primus Omnilite TI met een 330 ml brandstoffles, overigens ook te combineren met grotere brandstofflessen.
De CP250 brandertjes zijn er ook in kleinere formaten. Leuk voor die fietsvakantie waarbij u uit de wind, achter uw fiets, tracht een blikje groentesoep met knakworsten op te warmen. Maar ikzelf ben toch op iets meer gemak gesteld. ;)

Mocht er toch een scenario komen waarbij dat "buitengewoon compact" een vereiste begint te worden (dan zijn we al flink wat verder dan een paar dagen geen electriciteit, of een dijk die doorgebroken is), dan heb ik nog wel ergens zo'n esbitbrandertje met een paar pakjes esbit-tabletten in een plunjebaal liggen.
Neemt niet weg dat zo'n CP250 brander prima kan zijn voor de beoogde toepassing/scenario.
Dit. Bij het voorbereiden op "het ergste" ga ik zelf persoonlijk nooit uit van het ergste. Niet alleen uit ervaring maar ook puur voor de eigen gemoedsrust, en niet om in een shoppingspree te belanden met zooi die ik uiteindelijk nooit ga gebruiken.

Het makkelijkste vind ik zelf om dan gewoon alle situaties/scenario's onder elkaar te zetten, gerangschikt van "goed" naar "smeulende puinhopen slecht". Vervolgens pak ik het middelste scenario, en ga dan gewoon zitten denken en me voorstellen dat ik in die situatie zit, en dacht: "Had ik dit maar bij me".
Leuk zo'n waterfilter, maar had ik nu maar lege flessen bij me.
Leuk, gevulde flessen met water, maar had ik nu maar een eindje touw om de flessen om mijn schouder te kunnen hangen.
Leuk, sjouwen met flessen water, maar had ik nu maar droge sokken.

Geinige anekdote: een vriendin die non is bij een orde - die ik nog ken van vrijwilligerswerk - vertelde mij ooit hoe ze op een retraite of bijeenkomst of kamp kon zien welke zusters ook ervaring hebben met hulpverlening in rampgebieden en welke niet. De zusters die naakt sliepen, hadden allemaal ervaring met noodsituaties: die waren bijzonder zuinig op hun onderkleding en hingen hun sokken te drogen en pakten liever een fleecedeken in, dan een set pyama's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
unclero schreef op woensdag 15 januari 2025 @ 00:12:
[...]

De CP250 brandertjes zijn er ook in kleinere formaten. Leuk voor die fietsvakantie waarbij u uit de wind, achter uw fiets, tracht een blikje groentesoep met knakworsten op te warmen. Maar ikzelf ben toch op iets meer gemak gesteld. ;)
Dank, ik was nog niet bekend met dit soort compacte cp250 branders.
Die door mij genoemde stoves komen overigens vaak met een windscherm van aluminium wat uiteraard extra gewicht is maar wel compact laat opvouwen. Werkt in de praktijk prima, heb er betere ervaringen mee dan een grotere campinggaz kookstel waar je bij harde wind zelf voor beschutting moet zorgen omdat dit er niet bij zit.
Mocht er toch een scenario komen waarbij dat "buitengewoon compact" een vereiste begint te worden (dan zijn we al flink wat verder dan een paar dagen geen electriciteit, of een dijk die doorgebroken is), dan heb ik nog wel ergens zo'n esbitbrandertje met een paar pakjes esbit-tabletten in een plunjebaal liggen.
Een prima oplossing, en zoals gezegd afhankelijk van je scenario heb je misschien helemaal geen lichtgewicht oplossing nodig (als je besluit tot een bug-in en dus ook niet gaat verplaatsen tijdens de calamiteit).
Dit. Bij het voorbereiden op "het ergste" ga ik zelf persoonlijk nooit uit van het ergste. Niet alleen uit ervaring maar ook puur voor de eigen gemoedsrust, en niet om in een shoppingspree te belanden met zooi die ik uiteindelijk nooit ga gebruiken.

Het makkelijkste vind ik zelf om dan gewoon alle situaties/scenario's onder elkaar te zetten, gerangschikt van "goed" naar "smeulende puinhopen slecht". Vervolgens pak ik het middelste scenario, en ga dan gewoon zitten denken en me voorstellen dat ik in die situatie zit, en dacht: "Had ik dit maar bij me".
Leuk zo'n waterfilter, maar had ik nu maar lege flessen bij me.
Leuk, gevulde flessen met water, maar had ik nu maar een eindje touw om de flessen om mijn schouder te kunnen hangen.
Leuk, sjouwen met flessen water, maar had ik nu maar droge sokken.
Het is inderdaad maar net hoe je het scenario inschat. Belangrijk aspect daarbij is of je denkt op je plek te kunnen blijven of moet verplaatsen en op welke wijze. Wat in het ene geval goed werkt heb je in het andere helemaal niets aan. Als je te voet je huis moet verlaten heb je niets aan die grote gasfles van 10 kg die eerder in het topic werd genoemd. Anderzijds is er inderdaad het gevaar van het aanschaffen van allerlei zaken ‘voor het geval dat’. Dan kun je beter kijken wat je al hebt.

Er zijn m.i. in de basis ook geen foute oplossingen, hooguit werkt het in bepaalde scenario’s minder of niet.
Ik mis in sommige Posts hier dan soms ook wel de uitgangspunten bij sommige tips of lijstjes. Voor welk scenario ga je het gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Nu online
magneetje schreef op dinsdag 14 januari 2025 @ 22:51:
[...]

Dit inderdaad. Ik zie mezelf als leek niet met (was)benzine knoeien met het risico dat er tijdens de noodsituatie er nog een medische noodsituatie bijkomt :X .

Die prikblikjes zijn voor mij ruim voldoende voor een week. Ik bereid me niet voor een langere periode voor dat vind ik onnodig.
Die benzine branders klinken, als je het niet kent, inderdaad wel ”gevaarlijk” en ik was , toen ik er nog niet eerder mee had gewerkt ook wel wat angstig maar het valt echt wel mee.
Je moet uiteraard steeds controleren of alles nog goed intact is en functioneert, maar dat doe je ook met branders op prikblikjes. Verder kun je zelf de brandstof fles op druk brengen maar er ook weer af halen. Je ziet ook gelijk of er iets lekt. Afhankelijk van het model heb je zelfs twee afsluiters, 1 op de pomp en 1 op de brander waar je toevoer/vermogen mee regelt.
Maar KISS (keep it simple stupid) is zeker wat voor te zeggen en dan kun je het beste blijven bij waar je vertrouwd mee bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outl@w
  • Laatst online: 21:13
Mooi topic! Op de een of andere manier ga je toch meer over het onderwerp nadenken.

Vraag. Ik zit te denken aan een powerstation. De gedachte dat je toch even je telefoons fatsoenlijk kan laden en een lamp kan laten branden voor lange tijd is wel prettig.
Ik zie dat die portable zonnepanelen flink prijzig zijn, maar daarnaast geldt dat als ik echt zou moeten vluchten uit huis ik geen grote accu ga meezeulen dus voor mij geen meerwaarde.
Welke (lichtere/betaalbare) powerstation zou ik kunnen laden met een standaard 400wp paneel (mc4) dat al op het dak ligt? Heeft iemand hier ervaringen mee of zijn er aankoop tips?

Feyenoord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
Dat is niet zomaar te vertellen. De powerstations slikken een bepaald voltage en amperage. De string van je zonnepanelen moet daarop matchen, en iedereen heeft wat anders op het dak liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Is het niet gewoon een kwestie van je bestaande inverter omzetten naar de powerstation?
Komt gewoon 230v uit toch? Of denk ik nu te simpel? :?

Zit zelf te kijken naar een Ecoflow Delta2 Max. Deze is ook uit te rusten met een micro inverter. Zie niet in waarom ik daar m'n bestaande panelen niet op aan zou kunnen sluiten. Ofwel op de Ecoflow inverter, ofwel via de Goodwe Inverter op de 230v.

[ Voor 46% gewijzigd door MikeyMan op 11-02-2025 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scoobs
MikeyMan schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:19:
Is het niet gewoon een kwestie van je bestaande inverter omzetten naar de powerstation?
Komt gewoon 230v uit toch? Of denk ik nu te simpel? :?
Twee problemen:
-Je inverter kan waarschijnlijk significant meer vermogen leveren dan wat de batterij aan kan. Dus moet je deze in de software begrenzen voordat je de DC automaat van je panelen weer aan zet.
-Je inverter wilt blijven pushen terwijl de batterij vol is. Dit levert best case een safety shutdown op van de inverter/batterij, en worst case gaat er iets kapot omdat het voltage te hoog wordt. In theorie zou je met een oplossing als HA nog wel een scriptje kunnen maken dat dit in de gaten houdt en allicht zelfs het vermogen van je inverter kan aanpassen/uitzetten, maar het blijft een hack-oplossing.

[ Voor 13% gewijzigd door scoobs op 11-02-2025 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

scoobs schreef op dinsdag 11 februari 2025 @ 13:44:
[...]

Twee problemen:
-Je inverter kan waarschijnlijk significant meer vermogen leveren dan wat de batterij aan kan. Dus moet je deze in de software begrenzen voordat je de DC automaat van je panelen weer aan zet.
-Je inverter wilt blijven pushen terwijl de batterij vol is. Dit levert best case een safety shutdown op van de inverter/batterij, en worst case gaat er iets kapot omdat het voltage te hoog wordt.
Beide punten zouden inderdaad kunenn spelen. Maar ik ga er vanuit dat bij gebruik van de EcoFlow micro inverter hierin voorzien is.

Moet wel zeggen dat ik twee sets zonnepanelen heb liggen. 21x op SolarEdge en 3x op Goodwe. Die laatste zie ik nog wel lukken.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 11-02-2025 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@Outl@w Wat @scoobs zegt klopt. Zo heb ik een Powerness powerstation en die laadt maar met 36 Watt, dat wist ik niet toen ik die kocht.
Er zijn wel verloopkabeltjes (heb ik ook gekocht via Amazon) om een standaard MC4 zonnepaneel aan te sluiten, maar dat geldt voor een enkel paneel in mijn geval.
Dus lees je goed in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Outl@w
  • Laatst online: 21:13
Ik denk dat de bestaande inverter helemaal niet opstart als het netstroom er af ligt.
In geval van nood kan ik wel een paneel loskoppelen van de string zodat er maar 1 paneel gekoppeld is aan de powerstation.

@franssie wat bedoel je met 36 watt? Is dat ook o.b.v. een klein zonnepaneel?

Feyenoord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scoobs
Ik zou eens kijken in een van de PV-topics die dit forum vast wel rijk is als ik jou was. Dit is een vrij specifieke technische vraag, waar je daar vast wel een antwoord op kunt vinden. Dingen als strings, STC voltage, mppt en dergelijke zijn termen waar je op moet letten. Het is allemaal net wat veel werk voor mij om dit in een forumpost te gieten.
Pagina: 1 ... 10 ... 12 Laatste

Let op:
We beperken ons in dit topic tot de praktische kanten van het onderwerp: hoe kun je je het beste voorbereiden op calamiteit X, voor X naar keuze. Het is niet de bedoeling af te dwalen naar de achtergronden van X zoals de geopolitieke situatie. Daar zijn andere topics voor.