Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 15-09 10:54
@Yaksa Vorig jaar heb ik met mijn zoon een weekend een bushcraft cursus gedaan, dat gaat lang niet zo ver als de overlevingscursus bij de commando's maar was zeker leerzaam! Het heeft me zeker inzichten gegeven hoe ik deels uit de natuur kan leven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 14:05
Bij een 'generatortje' horen ook een gebruiksaanwijzing, onderhoudsprotocol en ook bovenal veilig werken met een machine die elektriciteit produceert.

Het is niet omdat er 'maar' 230V/16A uitkomt dat je daarmee geen ernstige schade kan veroorzaken aan personen en goederen.

Qua veiligheidsvoorzieningen werkt een goedkope generator helemaal anders dan je meterkast.

Een aardlek zit er standaard niet in, beveiliging tegen overbelasting en kortsluiting is basic. Als je pech hebt is je generator en verbruiker stuk door overbelasting.

De scope van een goedkope generator is beperkt tot 1 toestel en korte afstand tussen generator en verbruiker.

En bij een goedkope generator is het opgegeven vermogen typisch bij een resistieve belasting, bijvoorbeeld een elektrisch verwarmingstoestelletje.

Bij zaken zoals koelkast, inductiekookplaatje, boormachine,.. calculeer je best een factor 3 als vuistregel.

[ Voor 4% gewijzigd door Wozmro op 14-12-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 28-12-2024
BernardV schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:03:
Qua brandstoftank op de generator zou ik eens moeten testen zodra ik er een heb hoe lang deze draait met een beetje normale last.

Qua benzine staat er hier meestal ruim 70 liter voor de deur in twee auto's waarbij de tank eigenlijk minimaal halfvol is.
En kan je generator een syncrone sinus produceren?
Het punt is ook niet dat er meestal 70 liter in auto's voor de deur staan.
Die voorraad moet altijd aanwezig zijn gezien je nooit weet wanneer en hoe lang je de generator in een crisissituatie moet inzetten.

Een brandstofgenerator regelmatig laten draaien (in een woonwijk?) wanneer de toestand dat niet noodzakelijk maakt lijkt me ook vragen om problemen.

[ Voor 10% gewijzigd door IvoB2 op 14-12-2024 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Drardollan schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:07:
[...]
Hoop dat als het dan toch moet gebeuren WO3 met een dikke atoombom mag beginnen.
Ieder zijn uitgangspunten maar ik hoop dat het eerder begint met af en toe een hack op nutsvoorzieningen (die overigens al in een testfase zijn) dan out of the blue met een dikke atoombom.
De "andere kant" proberen uit evenwicht te brengen door onrust te zaaien en af en toe een storing op het luilekkere leventje los te laten brengt op termijn meer op dan in één klap de boel naar de vernieling proberen te helpen (en gegarandeerd binnen een paar seconden een koekje van eigen deek terug geleverd te krijgen).

Er zijn er hier toch een paar die weinig benul hebben hoe een hybride oorlogsvoering precies werkt. :)

[ Voor 35% gewijzigd door IvoB2 op 14-12-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Yaksa schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:10:
Wanneer ik alle reacties hier zo lees dan zou voor de meesten een weekje overlevingscursus bij de commando's , waar je werkelijk leert overleven zonder stroom en brandstof maar met spullen (en deels ook voedsel) uit de wilde natuur, geen overbodige luxe zijn.
Zo'n skills zijn uiteraard mooi meegenomen en komen in zowat alle omstandigheden van pas. :+
Alleen gaat een "weekje" in de praktijk niet veel soelaas brengen.
Doorgaans duurt een basistraining om tot de commando's te worden toegelaten al minimaal vier maanden. En dan moet je nog beginnen aan het werkelijke deel om commando skills onder de knie te krijgen (als je de training al kan volhouden tot het brevet zelf). En zelfs dan sta je nog ver af van de toepassing in praktijk. Er is nl. nogal een verschil tussen verworven theoretische kennis en deze dagdagelijks in de praktijk tijdens een crisis/stresssituaties te kunnen blijven toepassen.

[ Voor 37% gewijzigd door IvoB2 op 14-12-2024 13:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 07:52
Yaksa schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:10:
Wanneer ik alle reacties hier zo lees dan zou voor de meesten een weekje overlevingscursus bij de commando's , waar je werkelijk leert overleven zonder stroom en brandstof maar met spullen (en deels ook voedsel) uit de wilde natuur, geen overbodige luxe zijn.
Ik wens eenieder succes met vinden van die wilde natuur in Nederland. Grootste deel van Nederland is bebouwd of grasland en na een week zijn de koeien wel op schat ik zo in. Wellicht nuttig als je in andere gebieden ter wereld leeft, maar in ons kikkerlandje?

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Qua algemene stroomvoorziening kan je bijna niet zelf verzinnen welke waanzinnige toestanden netbeheerders voor hun kiezen krijgen.

Zie bijvoorbeeld dit blogartikel:
https://www.hoogspannings...50-kv-terug-operationeel/

Valwinden, fouten in eigen communicatie en procedures, militaire helikopters,...

Hack, sabotage, het is zeker mogelijk maar tegelijk is een elektriciteitsnet veel meer KISS dan een particuliere stroomvoorziening.

Zie bijvoorbeeld ook Oekraïne. Rusland moet daar best veel moeite doen om het stroomnet plat te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
IvoB2 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:19:
[...]

Ieder zijn uitgangspunten maar ik hoop dat het eerder begint met af en toe een hack op nutsvoorzieningen (die overigens al in een testfase zijn) dan out of the blue met een dikke atoombom.
Zie dat ook niet echt gebeuren, maar als er iemand zo gek is (en een krankzinnige als Putin is onvoorspelbaar) om op de knop te drukken dan is het gewoon klaar. Dan gaat alles tegelijk af verwacht ik zoals je ook al zei.
De "andere kant" proberen uit evenwicht te brengen door onrust te zaaien en af en toe een storing op het luilekkere leventje los te laten brengt op termijn meer op dan in één klap de boel naar de vernieling proberen te helpen (en gegarandeerd binnen een paar seconden een koekje van eigen deek terug geleverd te krijgen).

Er zijn er hier toch een paar die weinig benul hebben hoe een hybride oorlogsvoering precies werkt. :)
De praktijk wijst wel uit dat het allemaal wel ook meevalt. In Oekraïne fixen ze de boel ook keer op keer en is het vooral fysiek wat de storingen veroorzaakt.

Maar ik hoop dat ontregelen niet mee te maken, laat het dan maar “baf” klaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:33
Wat is voor jullie de reden dat je zoveel waarde hecht aan elektra en generatoren/accu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Drardollan schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:27:
[...]

Ik wens eenieder succes met vinden van die wilde natuur in Nederland. Grootste deel van Nederland is bebouwd of grasland en na een week zijn de koeien wel op schat ik zo in. Wellicht nuttig als je in andere gebieden ter wereld leeft, maar in ons kikkerlandje?
In grasland zitten ook konijnen, hazen, fazanten,.....
Hier passeren zelfs af en toe herten door de tuin (in ik woon niet in de Ardennen maar ook niet in de Nederlandse randstad).
Niet iedereen heeft zichzelf opgesloten in een betonnen doos in het centrum van een stad.
Dat zal in Nederland niet anders zijn dan in Vlaanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
Drardollan schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:27:
[...]

Ik woon in Drenthe en hier zijn genoeg plekken waar wild te vangen is of de mogelijkheid tot vissen.
Ook in de bossen is eten te vinden, afhankelijk van het seizoen dingen als daslook, kastanjes, paddenstoelen, bosbessen, bramen etc.
Thee maken van naaldbomen (en als je het niet meer ziet zitten van de Taxus :+ )

//EDIT: Mijn kennis van paddenstoelen is matig, dus die durf ik niet aan ;)

[ Voor 11% gewijzigd door BernardV op 14-12-2024 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Drardollan schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:33:
[...]
Zie dat ook niet echt gebeuren, maar als er iemand zo gek is (en een krankzinnige als Putin is onvoorspelbaar) om op de knop te drukken dan is het gewoon klaar. Dan gaat alles tegelijk af verwacht ik zoals je ook al zei.
Inderdaad.
Maar ik overleef de voorafgaande periode dan toch liever in relatief comfortabele omstandigheden dan al van in het prille begin afhankelijk te moeten afhankelijk zijn van kabinetten die niet eens de eigen zaakjes op orde krijgen.
Iedereen gaat - zelfs in ultieme vredestijd - uiteindelijk dood. Maar dat is voor mij geen valabel argument om er nu al vroegtijdig het bijltje bij neer te leggen omdat het eindpunt toch onvermijdelijk is.

Lijkt me vooral het argument van de massa om - ongeacht de omstandigheden - vooral zelf niets te moeten doen en hopen dat de anderen het altijd wel voor je zullen blijven oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
IvoB2 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:35:
[...]

In grasland zitten ook konijnen, hazen, fazanten,.....
Hier passeren zelfs af en toe herten door de tuin (in ik woon niet in de Ardennen maar ook niet in de Nederlandse randstad).
Niet iedereen heeft zichzelf opgesloten in een betonnen doos in het centrum van een stad.
Dat zal in Nederland niet anders zijn dan in Vlaanderen.
Wordt vast gezellig dan als alle “opgeslotenen” zich richting jou begeven.

Overigens leven er in het grasland hier nog maar weinig dieren, de boeren hebben er alles aan gedaan om elk leven uit te bannen. Lees dit onthutsende artikel maar eens: https://archive.ph/x6PoT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
BernardV schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:38:
[...]
Thee maken van naaldbomen (en als je het niet meer ziet zitten van de Taxus :+ )
Je moet het niet altijd zo ver gaan zoeken.
De oevers van de waterpartij zijn hier bv. altijd deels begroeid met brandnetels. Kan je naast thee ook heerlijke soep van maken.
En het uitgangspunt in relatief rustige tijden was trouwens dat brandnetels een uitstekend kraambed zijn voor o.a. vlinders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
IvoB2 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:40:
[...]

Inderdaad.
Maar ik overleef de voorafgaande periode dan toch liever in relatief comfortabele omstandigheden dan al van in het prille begin afhankelijk te moeten afhankelijk zijn van kabinetten die niet eens de eigen zaakjes op orde krijgen.
Iedereen gaat - zelfs in ultieme vredestijd - uiteindelijk dood. Maar dat is voor mij geen valabel argument om er nu al vroegtijdig het bijltje bij neer te leggen omdat het eindpunt toch onvermijdelijk is.

Lijkt me vooral het argument van de massa om - ongeacht de omstandigheden - vooral zelf niets te moeten doen en hopen dat de anderen het altijd wel voor je zullen blijven oplossen.
Ik ga liever 10 jaar eerder dood dan dat ik 10 jaar van mijn leven bezig ben met angst en voorbereidingen op dingen die ik toch niet kan beïnvloeden.

Al je voorbereidingen ten spijt, wat heb je er aan als je een jaar langer leeft dan de rest van je omgeving? Comfortabel of niet. Als het onvermijdelijke dan toch komt, eerder dan je vooraf had gewenst, waarom het dan nog rekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Drardollan schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:41:
[...]
Wordt vast gezellig dan als alle “opgeslotenen” zich richting jou begeven.
Nah, dan begrijp je de evolutie van onrust richting grootschalige oorlog niet goed.
De "opgeslotenen" gaan doorgaans mekaar intra muros te lijf ipv zich naar de buiten te begeven.
En wie dat daar overleefd staat hier idd een warm (doch minder gezellig) welkom te wachten. :+
Overigens leven er in het grasland hier nog maar weinig dieren, de boeren hebben er alles aan gedaan om elk leven uit te bannen.
Dat is dan spijtig voor jouw individuele situatie.
Dat artikel dien ik dan ook niet te lezen want niet van toepassing op de mijne.
(Naast wild stikt het hier in de omgeving ook nog eens van de Galloways en desnoods paarden). _/-\o_
Had ik al niet eerder aangehaald dat ik woon tussen twee natuurgebieden in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
BernardV schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:38:
[...]

Ik woon in Drenthe en hier zijn genoeg plekken waar wild te vangen is of de mogelijkheid tot vissen.
Ook in de bossen is eten te vinden, afhankelijk van het seizoen dingen als daslook, kastanjes, paddenstoelen, bosbessen, bramen etc.

//EDIT: Mijn kennis van paddenstoelen is matig, dus die durf ik niet aan ;)
En zijn die plekken er omdat er zo verschrikkelijk veel natuur is, of zijn die plekken er omdat niemand er op dit moment interesse in heeft?

Denk maar eens na over 2020. Er was wereldwijd genoeg toiletpapier en in geen enkel opzicht is toiletpapier een eerste levensbehoefte. Toch sloegen alle stoppen door in NL en was er geen velletje meer te koop in de winkel.

En denk dan eens na wat er gebeurd met Drenthe als de shit de fan hit. Binnen 2 dagen is er niks meer van over, de bomen zijn omgehakt en alles wat beweegt is gevild.

Nederland is op geen enkele manier zelfvoorzienend, nu niet en in geval van nood zeker niet. Ook zijn we zeer egoïstisch en denken we niet na over de gevolgen van onze acties. Daar kan je je niet op voorbereiden of tegen wapenen, tenzij je echt een soort fort gaat opbouwen en serieuze wapens in kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BernardV
@Drardollan Ik heb ook echt niet de illusie dat het dan zo blijft als het nu is.
Wat je stelde over liever 10 jaar eerder dood dan 10 jaar in angst en voorbereiding, dat speelt voor mij niet anders.
Als het nucleair wordt hoop ik dat het snel voorbij is. Voor mij is het alleen zorgen dat ik een (korte) periode kan overbruggen en niet op dag 2 al afhankelijk ben van eventuele hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
IvoB2 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:19:
[...]

Je hoopt op een hack van de nutsvoorzieningen omdat dit past in je risicoanalyse.

Maar je zegt ook dat je niet ver van moerassen woont. Wat als door wateroverlast je batterij/EV onder een meter onder water staat?

Zie het zeker niet persoonlijk maar ik ben van mening dat je risico's heel breed moet bekijken en goed oppassen dat je door te focussen op 1 vorm van risico's niet via de achterdeur andere grotere risico's binnenbrengt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:56

Dennis1812

Amateur prutser

Het hoeft geen doen scenario te zijn.
Wateroverlast is ook een reëel beeld. Kijk naar Limburg.

Of stroomuitval voor 2 dagen door storingen.

Het gaat erom dat je jezelf een dag of 2-3 kan redden. Tegen die tijd komt noodhulp op gang.
Maanden overleven en hele off grid installaties wordt door geen enkele overheid aangeraden of geadviseerd.

Zorg voor voldoende water, basis EHBO kennis en voldoende blikvoer.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Johan Bogle
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-09 15:21
Goud en wapens. Daar kom je heel ver mee. Goud niet als 1 groot brok uiteraard, maar in hoeveelheden om dingen voor elkaar te krijgen. Wapens zijn essentieel on te verdedigen wat je hebt of te pakken wat je nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Drardollan schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:44:
[...]
Ik ga liever 10 jaar eerder dood dan dat ik 10 jaar van mijn leven bezig ben met angst en voorbereidingen op dingen die ik toch niet kan beïnvloeden.
Dat is dan jouw individuele keuze en die respecteer ik.
Ik deel wel je mening niet dat voorbereidingen met de nodige angst dienen te gebeuren noch dat je zaken niet kan beïnvloeden. Zo'n fatalistische levensvisie deel ik niet. Moest ik dat delen en me niet voorbereiden op zaken waar ik wel een invloed op kan hebben en me wel degelijk kan op voorbereiden (zonder verlammende angst) zou ik inderdaad al lang dood zijn.
Al je voorbereidingen ten spijt, wat heb je er aan als je een jaar langer leeft dan de rest van je omgeving? Comfortabel of niet. Als het onvermijdelijke dan toch komt, eerder dan je vooraf had gewenst, waarom het dan nog rekken?
Ik denk dat je de overlevingsdrang van de menselijke soort nogal onderschat.
Benieuwd of je (bij gebrek aan confrontatie met levensechte situaties? ) je theoretische beschouwingen in de praktijk ook nog lang gaat kunnen aanhouden.
Doorgaans doen mensen er alles aan om hun einde - ook al is het onvermijdelijk - zo lang mogelijk uit te stellen en wenden ze daar - zeker in crisissituaties - zowat alle beschikbare middelen voor aan.

Kan best zijn dat jij de uitzondering op de regel bent maar dan stelt zich weer de pertinente vraag wat je om te beginnen tot dit topic aantrok.
Doet me een beetje denken aan EV-haters (die ook hun plaats hebben) doch het niet kunnen laten in topics die uitsluitend over EV's gaan toch keer op keer hun zegje te komen doen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:55:
[...]
Maar je zegt ook dat je niet ver van moerassen woont.
Nee, dat schreef ik niet. Dat maak jij ervan.
Ik schreef dat voor de belastingsdient een deel van mijn grond nog steeds in het kadaster staat geboekstaafd als waardeloze moerasgrond.

Tijdens de renovatie van mijn woning, aanhorigheden en omgeving heb ik me daar uiteraard ook reeds voldoende op voorbereid en zelfs de situatie gekeerd. Het is nu een reservoir met miljoenen liters water voorzien van vis en waterwild. :)
En in tijden van relatieve rust een heerlijke vakantieplek. Het is thuis als het ware alle dagen vakantie. Heeft als extra voordeel dat ik jaarlijkse niet aan de zuidelijke homo sapiens trek moet deelnemen (al dan niet met sleurhut) om even te ontsnappen aan oververhitte stadscentra en niet meer natuurlijk te koelen betonnen woondozen. _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ieder zijn eigen doemscenario natuurlijk.

Bij een complete Teotwawkiwrol (The end of the world as we know it without rule of law) helpt weinig meer.

Ik denk dat het er meer om gaat of je jezelf een week, of desnoods iets langer, goed in leven kan houden zonder dat je van externe supplies afhankelijk bent. Dat scheelt al een hoop als je daar op voorbereid ben. Water, houdbaar voer, evt iets om te verwarmen en als je kunt wat elektra back-up.

Bij een totale MAD sta ik ook buiten, dan maar meteen dood.

Uit de natuur ga je in de winter niet heel veel halen.

[ Voor 5% gewijzigd door Indoubt op 14-12-2024 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• souljah1h
  • Registratie: November 2008
  • Niet online

souljah1h

sneller dan het slotje!

Johan Bogle schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:57:
Goud en wapens. Daar kom je heel ver mee. Goud niet als 1 groot brok uiteraard, maar in hoeveelheden om dingen voor elkaar te krijgen. Wapens zijn essentieel on te verdedigen wat je hebt of te pakken wat je nodig hebt.
Heb liever eten als goud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Indoubt schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:30:
Uit de natuur ga je in de winter niet heel veel halen.
Dat is recentelijk in dit eigenste topic al heel duidelijk weerlegd.
Dat is een redenatie op hetzelfde verkeerdelijke niveau dat je een accuopslag van 2000 kWh zou moeten hebben om met je zomerproductie je winterverbruik af te dekken.
Dat zijn naast de kwestie redenaties van mensen die het zelf niet in de praktijk toepassen en in se niet weten waar ze het over hebben en bijna iedere band met de natuur/techniek verloren zijn (en bij een crisis doorgaans als eerste de klos zijn).

En niet alle (water)wild emigreert iedere winter. Integendeel.
(En vis al helemaal niet, die blijft lekker zitten waar ie zit).

[ Voor 36% gewijzigd door IvoB2 op 14-12-2024 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

IvoB2 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:34:
[...]

Wie niet voorbereid is zal snel het loodje leggen, dat is heel wat vlees dat beschikbaar komt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog interessanter vind ik: wie ga je helpen in zo'n geval? Niemand? Enkel ouders, kinderen, broers en zussen? Ook verdere familie? Wat als die hun mond voorbijpraten en hun (gewapende) buren komen het te weten? Etc.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2024 14:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
In dit kader zien we ook direct de nadelen van het gebrek aan biodiversiteit (door alle bekende oorzaken). Met een beetje biodiversiteit is er veel meer eetbaars te vinden in de natuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:30
Dennis1812 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:56:
Het hoeft geen doen scenario te zijn.
Wateroverlast is ook een reëel beeld. Kijk naar Limburg.

Of stroomuitval voor 2 dagen door storingen.
Wat me opvalt is dat de voorbereidingen erg gefocust zijn op de "eigen" stek. Terwijl een noodstiuatie natuurlijk ook kan betekenen dat je die moet verlaten. Brand bij een nabijgelegen fabriek waardoor het gebied geevacueerd moet worden, watersnood, of een raketinslag in je gebouw.

Kampeerspullen die je binnen een aantal minuten kunt verzamelen en meenemen kunnen waardevol zijn.

En andersom: stretchers, extra dekens, zodat je eventueel in je huis mensen kunt opvangen.

Verder hebben we in Nederland natuurlijk een kleine 100.000 mensen die recent hybride oorlogsvoering aan den lijve hebben ondervonden. Het zou best grappig zijn om die eens als ervaringsdeskundigen in te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
IvoB2 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:06:
[...]

Nee, dat schreef ik niet. Dat maak jij ervan.
Ik schreef dat voor de belastingsdient een deel van mijn grond nog steeds in het kadaster staat geboekstaafd als waardeloze moerasgrond.

Tijdens de renovatie van mijn woning, aanhorigheden en omgeving heb ik me daar uiteraard ook reeds voldoende op voorbereid en zelfs de situatie gekeerd. Het is nu een reservoir met miljoenen liters water voorzien van vis en waterwild. :)
En in tijden van relatieve rust een heerlijke vakantieplek. Het is thuis als het ware alle dagen vakantie. Heeft als extra voordeel dat ik jaarlijkse niet aan de zuidelijke homo sapiens trek moet deelnemen (al dan niet met sleurhut) om even te ontsnappen aan oververhitte stadscentra en niet meer natuurlijk te koelen betonnen woondozen. _/-\o_
Ik zei dan ook dat het niet persoonlijk is :)

Ik weet van mijzelf dat ik tot quasi in het oneindige risico's kan blijven bedenken. En dan nog zal de kans groot zijn dat er iets helemaal anders voorvalt.

Het meest effectieve wat ik zelf kan bedenken qua kosten/baten als er iets voorvalt waardoor het leven van de ene dag op de andere verandert is het volgende:
- max. een drietal dagen gerantsoeneerd water/voedsel voorzien voor het gezin.
- Een vergadering beleggen met de lokale kennissen/vrienden/familiekring om gezamenlijk, in functie van de dan gekende omstandigheden, zo goed mogelijk een plan van aanpak te bedenken voor de iets langere termijn.

Maar misschien heb ik gemakkelijk praten en kan ik zelf redelijk goed om met verandering.
Tijdens de eerste weken van corona was mijn meest overheersende gevoel ook wel: 'spannend, benieuwd hoe dit verder zal evolueren '.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
FunkyTrip schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 11:21:
[...]

Dat is wel bizar: Ergens ver weg gaan wonen alleen voor een potentiële what if.
Ik zou me kapot vereenzamen als ik ergens op het platteland ga wonen, bang dat er ooit een dusdanige crisis plaats vindt waarin ons systeem in elkaar klapt. Als dat gebeurt, dan zijn die afgelegen dorpjes en boerderijtjes willoze prooi van stadse militia die even op bezoek komen.
Of je moet ergens een tweede huis hebben, bijvoorbeeld een vakantiehuis in Spanje.

March of the Eagles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Frame164 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:57:
In dit kader zien we ook direct de nadelen van het gebrek aan biodiversiteit (door alle bekende oorzaken). Met een beetje biodiversiteit is er veel meer eetbaars te vinden in de natuur.
Er is genoeg vee, maar zo'n hoeveelheid kan enkel gevoed blijven met geïndustrialiseerde landbouw. In die grafiek zie je ook de huidige massa-extinctie van wilde dieren. Dat is ws. de grootste bedreiging: uit de hand gelopen klimaatverandering en instorten van ecosystemen. Daarom vind ik voorbereiden op de lange termijn even belangrijk, voor wanneer alles heel duur wordt. Wij leven al zonder auto en zonder vlees, verbruiken met 3 even weinig water en minder elektriciteit als een alleenstaande.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ajnHqdtafAOq1ZNa9bLdzkW8RHM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/VkGso57JQdCROZ01bm3ph4GB.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Bij een plotse en wat langere stroomonderbreking krijg je overal in de industriële voedingsketen enorme stapels rottend vlees. In de stallen, slachthuizen, winkels, koelmagazijnen,...

Daar wil je al zeker niet meer in de buurt komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wozmro schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:18:
Bij een plotse en wat langere stroomonderbreking krijg je overal in de industriële voedingsketen enorme stapels rottend vlees. In de stallen, slachthuizen, winkels, koelmagazijnen,...

Daar wil je al zeker niet meer in de buurt komen.
Zie ook https://www.pigbusiness.n...tte-en-uitval-ventilatie/

Ook nodig om de ammoniak-concentratie laag te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:04:
Tijdens de eerste weken van corona was mijn meest overheersende gevoel ook wel: 'spannend, benieuwd hoe dit verder zal evolueren '.
Tijdens de eerste weken van corona ben ik meteen in actie geschoten en heb ik me onmiddellijk aangemeld als vrijwilliger waardoor ik bij de eerste gevaccineerden in België was. En first in, last out.

Hulp bieden (al dan niet vrijwillig) tijdens een crisis kan dan - afhankelijk van het individu - ook verder gaan dan je louter beperken tot familie en nabije vrienden.
Maar dan moet je zelf wel eerst goed voorbereid en in goede conditie zijn.
Het eerste wat je als hulpverlener leert is allereerst naar jezelf te kijken en zien dat je zelf veilig bent en alles voor elkaar hebt. Aan hulpverleners die ze zelf niet allemaal op een rijtje hebben of teveel bezig zijn met eigen beslommeringen heb je doorgaans weinig tot niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Ik ben zelf blijven verder werken en in mijn 11 dagen technische werkloosheid wegens Lockdown ben ik bij de boer op het veld gaan meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

IvoB2 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 14:34:
[...]

Dat is een redenatie op hetzelfde verkeerdelijke niveau dat je een accuopslag van 2000 kWh zou moeten hebben om met je zomerproductie je winterverbruik af te dekken.
Dat zijn naast de kwestie redenaties van mensen die het zelf niet in de praktijk toepassen en in se niet weten waar ze het over hebben en bijna iedere band met de natuur/techniek verloren zijn (en bij een crisis doorgaans als eerste de klos zijn).

En niet alle (water)wild emigreert iedere winter. Integendeel.
(En vis al helemaal niet, die blijft lekker zitten waar ie zit).
Eens, ik bedoelde ook plantaardig maar had dat inderdaad er niet bijgezet. Natuurlijk is er wel wat maar het meeste is voor de winter al geoogst. Ja, er zijn wintergroenten, maar dat is akkerbouw en geen vrije natuur. En ja, in de vrije natuur kun je ook nog wel wat vinden maar het is in de winter beduidend minder als herfst of zomer (voor de vroege soorten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dennis1812 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 10:08:
@True rijst koken kan prima op je kamado.
Zorg vooral voor genoeg kolen of eventueel een bijl zodat je hout kan hakken als brandstof.

Is niet ideaal voor je kamado wellicht. Maar is wel brandstof en kan in pannen prima op gekookt worden.
Bijl voor houthakken is in theorie leuk, maar in de praktijk heb je dan vers hout wat slecht wil branden. En je wilt het ook nog aankrijgen natuurlijk. Dit los van het feit dat de gemiddelde tuin niet echt heel veel bomen heeft om hout van te hakken en een gemeente perkje pakken is ook weer zo-zo, dit los van het feit dat je hele straat dan weet dat jij blijkbaar op een manier kunt stoken/koken.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Indoubt schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:32:
[...]
Natuurlijk is er wel wat maar het meeste is voor de winter al geoogst. Ja, er zijn wintergroenten, maar dat is akkerbouw en geen vrije natuur. En ja, in de vrije natuur kun je ook nog wel wat vinden maar het is in de winter beduidend minder als herfst of zomer (voor de vroege soorten)
We praten blijkbaar naast elkaar maar niet wat betreft plantaardig.
De overproductie van de seizoensoogst kan je opslaan voor gebruik tijdens de winter.
Je moet je dan ook niet volledig verlaten op wintergroenten noch vrije natuur. Toch niet wat betreft groenten en fruit.
En ik bedoelde dat dit in het recente verleden hier al in detail werd uitgelegd hoe dat kan.

En uiteraard ga je je daar best niet op verlaten op een landbouwer.
In tijden van crisis gaan die eerst voor zichzelf en hun kennissenkring zorgen en de rest slijten aan woekerprijzen.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 14-12-2024 17:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

True schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:42:
[...]

Bijl voor houthakken is in theorie leuk, maar in de praktijk heb je dan vers hout wat slecht wil branden. En je wilt het ook nog aankrijgen natuurlijk. Dit los van het feit dat de gemiddelde tuin niet echt heel veel bomen heeft om hout van te hakken en een gemeente perkje pakken is ook weer zo-zo, dit los van het feit dat je hele straat dan weet dat jij blijkbaar op een manier kunt stoken/koken.
Kan ook in de nacht. En ik durf ik zoon geval prima in het gemeentelijke bos te kappen of van bomen in de straat. Ondanks dat het verboden is.
Een land ontregelen is ook verboden. Dus die paar takken groeien vanzelf aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
[...]

Ieder zijn ding maar voor bosbeheer gebruik ik toch liever de zaag.
En iedereen die gewend is om hout te stoken weet dat je je daar ook op moet voorbereiden.
Dus niet hout oogsten en onmiddellijk verbranden maar oogsten (kettingzaag, boogzaag), op maat van de kachel zagen (hier 30-35 cm) klieven (om grondig te drogen, makkelijker te stapelen en efficiënter te verbranden) en buiten stapelen om in de wind te drogen (hier minstens vier jaar).
Tip: vers gezaagd hout klieft tig keer makkelijker dan reeds drogend hout.
Verse berk is bv. bijna boterzacht terwijl goed gedroogd bijna betonhard.

Inmiddels een voorraadje van 7 tot 10 jaar.

De laatste jaren waaien er op de percelen in de wijk meer bomen om (tot 20 meter hoog) dan ik nog verwerkt krijg en gratis aanbod (van buren die geen flauw benul meer hebben hoe ze zo'n boom moeten verwerken tot stookrijp hout) moet dan ook geweigerd worden waardoor het tegen betaling machinaal verwerkt wordt door firma's die er minstens 2 keer winst op maken (eenmaal om het uit de tuin te halen en na transport en behandeling nog eens doorverkopen aan particulieren die zelf alle skills verloren zijn om nog voor zichzelf te kunnen zorgen).

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 14-12-2024 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
BernardV schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:53:
@Drardollan Ik heb ook echt niet de illusie dat het dan zo blijft als het nu is.
Wat je stelde over liever 10 jaar eerder dood dan 10 jaar in angst en voorbereiding, dat speelt voor mij niet anders.
Als het nucleair wordt hoop ik dat het snel voorbij is. Voor mij is het alleen zorgen dat ik een (korte) periode kan overbruggen en niet op dag 2 al afhankelijk ben van eventuele hulp.
Een korte periode overleven, dan kan toch iedereen in Nederland? Ik ken niemand die direct de volgende dag zonder eten en een slok drinken zou zitten. Als we het over 2 weken hebben wordt het een ander verhaal, maar ik vraag mij af of je je daar echt op kunt voorbereiden.

[ Voor 8% gewijzigd door Drardollan op 14-12-2024 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
IvoB2 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:59:
[...]

Benieuwd of je (bij gebrek aan confrontatie met levensechte situaties? ) je theoretische beschouwingen in de praktijk ook nog lang gaat kunnen aanhouden.
Doorgaans doen mensen er alles aan om hun einde - ook al is het onvermijdelijk - zo lang mogelijk uit te stellen en wenden ze daar - zeker in crisissituaties - zowat alle beschikbare middelen voor aan.
Als je beter gelezen had in mijn posts dan had je geweten dat dat voor mij, helaas, geen theoretische situatie is.

Ik heb aan de lijven ondervonden hoe een (natuur)ramp zich voltrekt, stond op een plek waar de lijken voorbij dreven en huizen voor mijn ogen verwoest werden. Vervolgens dagenlang geen elektra, stromend water en andere voorzieningen waren. Het leger kwam ons flessen water brengen, dat idee.

En inderdaad, daar was ik niet specifiek op voorbereid. Toch hebben we het gered met wat we op dat moment bij ons hadden. Het kan theoretisch dat mijn voorbereiding onbewust altijd goed is, maar dat betwijfel ik. Ik denk dat het eerder een kwestie van aanpassen was, met de middelen die je hebt maak je er het beste van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:46
Verwijderd schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 08:33:
[...]

Een fiets met houten banden ging toen ook hoor. Nergens een auto voor nodig.
Nou, dan ken je mijn luiheid niet. En niet iedereen heeft zelfs maar een fiets he. Nee dan toch maar de auto, zeker als je van Amsterdam niet naar kop N-H moet, maar naar Friesland (met de fiets deed men dat in de oorlog ja, maar dat waren de sterken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 15:01:
[...]

Wat me opvalt is dat de voorbereidingen erg gefocust zijn op de "eigen" stek. Terwijl een noodstiuatie natuurlijk ook kan betekenen dat je die moet verlaten. Brand bij een nabijgelegen fabriek waardoor het gebied geevacueerd moet worden, watersnood, of een raketinslag in je gebouw.

Kampeerspullen die je binnen een aantal minuten kunt verzamelen en meenemen kunnen waardevol zijn.

En andersom: stretchers, extra dekens, zodat je eventueel in je huis mensen kunt opvangen.

Verder hebben we in Nederland natuurlijk een kleine 100.000 mensen die recent hybride oorlogsvoering aan den lijve hebben ondervonden. Het zou best grappig zijn om die eens als ervaringsdeskundigen in te schakelen.
Eens, in huis heb ik de zaakjes aardig voor elkaar.
Wij kiezen bewust enkel voor ons eigen gezin in deze situatie.
Maar als ik het huis moet verlaten heb ik enkel de diesel auto gevuld voor de deur waarmee ik ~900km ver kom zonder te tanken. En kan ik een kleine bbq en een 20kg houtskool, shitload aan eten en drinken, gasflesjes en goede slaapzakken en dekens en wat kleding inpakken. En een paar pakken vochtige doekjes voor hygiëne.

Tent ofzo hebben wij niet. Dat wordt slapen in de auto.
Dat zal oncomfortabel zijn. Maar ik denk dat ik binnen 25minuten de auto volledig maximaal gevuld heb inclusief kinderen en huis afgesloten heb en afscheid van genomen heb.

En dan hopen dat we de juiste kant op rijden.

Zuiden of oosten? Dat laten we wel afhangen van het soort ramp. Als het de Russen zijn rijdt ik wel richting Frankrijk. En dan de trein naar UK. Daar zit je dan het beste denk ik.

Als het puur wateroverlast is rijd ik in Nederland naar een hoger punt en mag ik opkomen om te werken gok ik vervolgens. Nadeel van in een crisisorganisatie werken.
Voordeel is wel dat als crisis in mijn gebied bestrijkt mijn werkgever ook mijn gezin beschermt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08:28
[...]

In de 2e wereldoorlog deden ze op een gegeven moment niet anders. Zo is in Amsterdam-noord een aardig bos vrijwel gekapt en opgestookt. Uiteindelijk brandt het natuurlijk wel.
In de Tweede Wereldoorlog is ongeveer 85% van de bomen in het Vliegenbos gekapt voor brandhout. Na de oorlog waren er alleen nog bomen over in de buurt van het afweergeschut van de Duitsers waar niemand durfde te komen. Maar het Vliegenbos was taai: de bomen groeiden al snel weer op vanuit de stobben. (Foto: Historisch Centrum Amsterdam Noord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Trichoglossus schreef op zondag 15 december 2024 @ 11:29:
[...]

In de 2e wereldoorlog deden ze op een gegeven moment niet anders. Zo is in Amsterdam-noord een aardig bos vrijwel gekapt en opgestookt. Uiteindelijk brandt het natuurlijk wel.

[...]
Maar in de post waar het over ging: True in "Jezelf voorbereiden op "het ergste"" had ik het over ongeveer een week. Dan lijkt mij dat niet bijster relevant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
Hier is het plan om wat groter te gaan wonen waardoor ik ook ruimte krijg voor wat plannen. De kans dat er wat gebeurd blijft klein dus ik wil zoveel mogelijk uitvoeren waar ik sowieso al profijt van heb. Voedsel uiteraard alleen wat we nu ook al eten zodat het niet bederft.

- Accu met backup systeem zodat de zonnepanelen nog werken in het geval van stroomuitval en ik nog stroom heb voor dingen als vriezer.
- Regenput in de tuin, in principe voor de wasmachine en wc maar mocht het ooit nodig zijn dan filteren/koken voor drinkwater.
- Vriezer groot genoeg voor een maand of 2 aan vlees.
- Groenten in pot voor een maand of 2.
- Rijst en pasta voor een maand of 2.
- Mijn huidige moestuin is +/- 6m2. Bij een nieuwe woning moet dat 25m2 worden met de mogelijkheid dit flink uit te breiden. Zaden heb ik nu ook al.
- Paar appelbomen planten, frambozen struik, kruiden, dat soort dingen.
- Standaard noodsituatie spullen als radio, mes, extra dekens, regenkleding, 1 pit camping elektrisch kook apparaat etc.
- Houtkachel met hout voorraad.
- BBQ met 30KG aan houtskool is aanwezig.

Bonus
- Schuilkelder/safe room
- Kippen voor eieren en vlees

[ Voor 6% gewijzigd door Nopheros op 15-12-2024 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
True schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 23:12:

Dan het koken zelf, we hebben al jaren een goede voorraad lang houdbare etenswaren zoals rijst, pasta's en blikgroenten thuis staan. Maar hoe maak je dit -laten we zeggen een week lang- ook gaar zonder stroom en zonder winkeltoegang - dat lijken mij de twee grootste dilemma's bij een meerdaagse stroomuitval (we hebben een inductiekookplaat). Vleeswaren gooi ik wel op de kamado met houtskool en daarvan heb ik nog wel enkele zakken staan. Maar het koken van water voor rijst/pasta/groenten is toch wat gemakkelijker op iets met een pit, los van het feit dat het niet heel efficient is met een kamado. Ik overweeg hierom een 1-pits kooktoestel i.c.m. de juiste gasfles aan te schaffen. Los van het feit dat dit natuurlijk niet binnen gedaan zal worden ben ik wel benieuwd of iemand nog tips heeft in mijn denkwijze en/of mogelijke aanschaf.
Je kan ook je meubelen opbranden, ik denk dat mensen genoeg spullen in huis hebben die kunnen branden.

Als we even kijken naar de kapotte steden in Gaza en Oekraïne, dan zien we dat mensen ook maar vuur maken met alles wat ze vinden. En gewoon op straat koken:

Afbeeldingslocatie: https://www.wfp.org/sites/default/files/styles/media_embed/public/2023-12/WFP_Gaza.jpg?itok=7gSZm93C

Afbeeldingslocatie: https://nypost.com/wp-content/uploads/sites/2/2022/03/ukranians-starving-red-cross-feat-image.jpg?quality=90&strip=all

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
*knip* s.v.p. geen speculatie/aannames.

[ Voor 79% gewijzigd door defiant op 15-12-2024 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

XWB schreef op zondag 15 december 2024 @ 13:46:
[...]

Je kan ook je meubelen opbranden, ik denk dat mensen genoeg spullen in huis hebben die kunnen branden.

Als we even kijken naar de kapotte steden in Gaza en Oekraïne, dan zien we dat mensen ook maar vuur maken met alles wat ze vinden. En gewoon op straat koken:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In mijn scenario van een week ga ik er niet van uit dat steden compleet kapot gebombardeerd zijn. Los daarvan denk ik dat in de hedendaagse modieuze woningen van de gemiddelde Nederlander er tegenwoordig minder en minder hout wordt gebruikt in meubels.

Een beetje flauw, maar de TW lijkt mij duidelijk. Zoals ik het scenario beschreef: stroomstoring voor een week. Wat kun je nu doen om te voorkomen dat je dan niet meer kunt koken - ik had het niet over een volledig oorlogssituatie of gebombardeerde steden.
Hout gaan sprokkelen of kappen is een valide oplossing als je niets anders bedacht hebt. Vandaar ook de vraag of ik iets anders beter kan doen dan een 1-pits brandertje op gas canisters of flessen. Of is het sowieso overbodig met een kamado + houtskool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Nu online
True schreef op zondag 15 december 2024 @ 14:47:
[...]

In mijn scenario van een week ga ik er niet van uit dat steden compleet kapot gebombardeerd zijn. Los daarvan denk ik dat in de hedendaagse modieuze woningen van de gemiddelde Nederlander er tegenwoordig minder en minder hout wordt gebruikt in meubels.

Een beetje flauw, maar de TW lijkt mij duidelijk. Zoals ik het scenario beschreef: stroomstoring voor een week. Wat kun je nu doen om te voorkomen dat je dan niet meer kunt koken - ik had het niet over een volledig oorlogssituatie of gebombardeerde steden.
Hout gaan sprokkelen of kappen is een valide oplossing als je niets anders bedacht hebt. Vandaar ook de vraag of ik iets anders beter kan doen dan een 1-pits brandertje op gas canisters of flessen. Of is het sowieso overbodig met een kamado + houtskool.
Voor 1 á 2 weken moet een kamado ook wel lukken, alhoewel het wat minder is in de regen/winter natuurlijk maar als noodsituatie moet dat prima werken zolang je genoeg houtskool hebt.

Hier gaat er volgend weekend 4kg aan spareribs op, hopelijk blijft het wat droog :9

[ Voor 3% gewijzigd door Nopheros op 15-12-2024 15:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Niet online

XWB

Devver
[...]

Fair enough.

Een stroomstoring is meestal lokaal - niet landelijk - in dat geval zou ik een weekje naar mijn ouders gaan of misschien een hotel overwegen in een stad waar wel nog elektriciteit is.

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:01

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ook dat is iets dat je goed met je buren op kan pakken. Het is een stuk efficiënter met brandstof als je groter kookt en de sociale waarde van een maaltijd delen is niet te onderschatten :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Je kan uiteraard ook altijd voor jezelf voor meerdere dagen koken ipv portie per portie.
Ook meerdere broden bakken in één ovensessie en invriezen kan op die manier.
Dat doen we hier nu al zo. Om efficiënt met energie op te gaan moet het hier geen crisis zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door IvoB2 op 15-12-2024 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellybrah
  • Laatst online: 07:30
[...]

Wat zakken pellets halen, zelfs zonder pelletkachel ;). Geen gek idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Ik merk dat ik van mensen om mij heen meer vragen krijg omdat ik redelijk handig ben. Blijkbaar leeft het toch in de maatschappij. Bijvoorbeeld over welk kooktoestelletje en gasfles ze moeten kopen om het een week of misschien twee zelfstandig te kunnen redden. Nu staat mijn campinggasfles is een geventileerd losstaand stenen schuurtje maar veel mensen wonen gewoon in een appartement en hebben niet eens een kelderbox.

Nou is een kelderbox sowieso niet een goed idee. Gas kan zich daar verzamelen. Balkon is dan eigenlijk enige optie.

Of het moet ene heel klein gasflesje zijn maar dan heb je er ook weer niet heel veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:06

franssie

Save the albatross

Indoubt schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:04:
<>
Of het moet ene heel klein gasflesje zijn maar dan heb je er ook weer niet heel veel aan.
Zo'n busje houdt het toch wel even vol als ik ermee op vakantie ben, dag of drie koken en koffie zetten.
https://www.action.com/nl...-gaz-butaangas-navulling/

Enige nadeel is dat het butaan is (zoals zoveel van die camping oplossingen) en het dus onder de 10C niet zoveel meer doet, en onder de 5C niets meer.

Maar een bezinebrander (coleman oid) werkt altijd zolang je benzine hebt.
https://www.obelink.nl/co....html?utm_id=141800767662

Leg een voorraad éénpans gerechten recepten aan op basis van conserven en je bent klaar (tip: alles wordt beter met hete chilisaus)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RisingSun
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:07
Ik denk dat wij zonder ons er specifiek op voorbereiden het zeker een week redden met de voorraadkast potjes/blikjes en droge pasta/rijst. Voor de vakantie hebben wij een tweetal gasbranders met ca 10 flesjes gas waarvan ik weet dat het voor een week voldoende is.

Ons aandachtspunt zou vooral water zijn, ondertussen hier de boodschap doorgegeven dat zodra de stroom uitvalt wij het bad laten vollopen met water. Verder wat pakken bar le Duc maar dat is genoeg voor 1 a 2 dagen.

Waar zou je je nu echt op moeten voorbereiden? Alles wat meer is dan een week(stroomuitval) lijkt mij niet realistisch, zodra er een week geen "noodhulp/overheid" zou zijn maak ik mij meer zorgen om plunderingen en het veilig houden van het gezin.

Hoe denken mensen hier over het voorbereiden op directe confrontaties/wapens? Zelf hebben wij niks in huis behalve de gebruikelijke keukenmessen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

@RisingSun Als je HK toegang hebt, oud topic met voldoende inspiratie

[Bouwmarkt Battle] Welke wapens gebruik jij?

>:) :+

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Indoubt schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:04:
Ik merk dat ik van mensen om mij heen meer vragen krijg omdat ik redelijk handig ben. Blijkbaar leeft het toch in de maatschappij. Bijvoorbeeld over welk kooktoestelletje en gasfles ze moeten kopen om het een week of misschien twee zelfstandig te kunnen redden. Nu staat mijn campinggasfles is een geventileerd losstaand stenen schuurtje maar veel mensen wonen gewoon in een appartement en hebben niet eens een kelderbox.

Nou is een kelderbox sowieso niet een goed idee. Gas kan zich daar verzamelen. Balkon is dan eigenlijk enige optie.

Niet vergeten voldoende aandacht te besteden aan uw disclaimer.

Sommige mensen kunnen nog geen theelichtje aansteken zonder een zwarte vlek op de tafel te branden.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:19
RisingSun schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:32:
Hoe denken mensen hier over het voorbereiden op directe confrontaties/wapens? Zelf hebben wij niks in huis behalve de gebruikelijke keukenmessen.
Niet.

Soms krijg ik het gevoel dat mensen teveel films hebben gekeken, zoals Mad Max. Of, de mentaliteit importeren van die mensen in de VS die een klein altaar voor het tweede ammendement hebben in hun woonkamer. Let wel - er is grote overlap tussen de prep- en gun communities.

Als je kijkt naar de situaties waarin de infrastructuur rond mensen plots ineen stortte, dan is het beeld niet éénduidig die van een dystopische anarchie. Tuurlijk zijn er gevallen te bedenken - Haiti, bijvoorbeeld. Maar, voor iedere Haiti, zijn er ook genoeg situaties waarin de gemeenschap juist hechter werd, en samen de schouders er onder heeft gezet. Kijk naar Oekraïne. Voor alles wat er gebeurd in Gaza en Libanon, blijft de gemeenschapszin daar ook sterk.

Bedenk goed dat iedereen in die situaties de plicht heeft de gemeenschap bijelkaar te houden. Op voorhand uitgaan van het ergste in de mens gaat dat zeker niet helpen. En - voorbereiden op de dystopische anarchie brengt die alleen maar dichterbij.

De VS heeft inderdaad een paranoia ingebouwd in diens bevolking, met diens geschiedenis van slavernij, wapenbezit, achterdocht ten overstaan van de (centrale) overheid en fascistische neigingen. Die benadering past niet bij Nederland, en ik roep iedereen op die voor de gelegenheid ook niet te importeren.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

^ Dat.
Als je bij 'het ergste' nog gewoon ongestoord naar de wc (latrine) wil kunnen zul je op anderen moeten vertrouwen. Of als je een griepje niet meteen fataal wil laten zijn. Of een gebroken been de kans wil geven recht te genezen.
Je gezin is daar echt te klein voor.
Vrienden maken en jezelf nuttig maken voor anderen (uitstaande gunsten verzamelen) is dus ook deel van een goede voorbereiding.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Helixes
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:19
Even als voorbeeld, de situatie op Mayotte.

Schrijft er een Belgische verloskundige:
"We didn't expect it to be so violent. We barricaded ourselves at home and waited for it to pass. We were very scared when we saw the water rising and seeping into our house."

Amalia Mazon is a 27-year-old midwife from Brussels, has been working for four months at the island’s central hospital, and was there when Cyclone Chido made landfall.

"The situation is quite chaotic. We're okay; we're a bit flooded, but we have a solid house,” she tells the BBC.

“It's more about what comes after that concerns us. We don't have any electricity, we don't have any cell phone reception, and there’s still a lot of rubble everywhere.”

Amalia is particularly worried about access to drinking water and food.

"The water here is completely yellow. It’s unusable for us,” she says.

With communication networks destroyed, people are relying on word of mouth to locate clean water collection points, she says.

"Honestly, there’s nothing here on the ground—no resources at all. There are three people trying to care for hundreds of people. We feel completely abandoned, and we don’t even know if help is coming. We have no news; we have no idea..."
BBC Live Blog - Mayotte

Ja, deze mevrouw maakt zich zorgen. Over voedsel, hulp, water. Al die zaken. Maar niet over veiligheid of gewelddadigheden.

License to use this text for use in LLM-related products and services can be purchased for €1.000

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wozmro
Het boek 'de meeste mensen deugen' van Rutger Breghman is hierin ook wel interessant.

Daarin wordt duidelijk uitgelegd met veel voorbeelden dat de meeste mensen een enorme afkeer hebben van geweld. En dat het werkelijk heel moeilijk is om een andere mens geweld aan te doen.

Ik weet dat je door de media soms anders zou denken maar toch gaan die berichten maar over een heel klein aantal mensen die totaal buiten hun grenzen gegaan of geduwd zijn. En misschien ook nog een aantal psychopaten/sociopaten.
Maakt het niet minder erg voor de slachtoffers.

Wat wel een belangrijk aandachtspunt is : geweld wordt snel abstract en dan worden we er onverschillig voor.
Alles wat een beetje buiten onze lokale kring van familie, vrienden, buren,... ligt interesseert ons al een stuk minder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Helixes schreef op maandag 16 december 2024 @ 12:43:
[...]

Maar, voor iedere Haiti, zijn er ook genoeg situaties waarin de gemeenschap juist hechter werd, en samen de schouders er onder heeft gezet. Kijk naar Oekraïne.

[...]
...daar noem je precies een land waar de krijgsmacht en dienstplicht niet zo negatief of onbelangrijk wordt gezien als in Nederland. Tel daarbij op dat er relatief veel mensen zijn die zich als reservist hebben aangemeld, en de vergelijking met Nederland gaat wat mij betreft zo mank als maar kan.

Kijk bijvoorbeeld ook naar Polen:

Iets wat overigens in Litouwen al langer een ding is.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 19:16

Metro2002

Memento mori

Drardollan schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 18:28:
[...]

Een korte periode overleven, dan kan toch iedereen in Nederland? Ik ken niemand die direct de volgende dag zonder eten en een slok drinken zou zitten. Als we het over 2 weken hebben wordt het een ander verhaal, maar ik vraag mij af of je je daar echt op kunt voorbereiden.
Toen wij een paar jaar geleden even geen drinkwater uit de kraan hadden vanwege defecte hoofdwaterleidingen waar rioolwater in terecht was gekomen waren er al vechtpartijen uitgebroken in de supermarkt om de laatste flessen drinkwater nog voor ik de geluidskar die het nieuws verspreidde door de straat hoorde rijden.

Je zou ze de kost moeten geven die het nog geen dag uit zouden houden zonder 'the grid'.
Ze zeggen niet voor niets dat we altijd 'three meals away from anarchy' zijn.
Dennis1812 schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 21:42:
[...]

Eens, in huis heb ik de zaakjes aardig voor elkaar.
Wij kiezen bewust enkel voor ons eigen gezin in deze situatie.
Maar als ik het huis moet verlaten heb ik enkel de diesel auto gevuld voor de deur waarmee ik ~900km ver kom zonder te tanken. En kan ik een kleine bbq en een 20kg houtskool, shitload aan eten en drinken, gasflesjes en goede slaapzakken en dekens en wat kleding inpakken. En een paar pakken vochtige doekjes voor hygiëne.

Tent ofzo hebben wij niet. Dat wordt slapen in de auto.
Dat zal oncomfortabel zijn. Maar ik denk dat ik binnen 25minuten de auto volledig maximaal gevuld heb inclusief kinderen en huis afgesloten heb en afscheid van genomen heb.

En dan hopen dat we de juiste kant op rijden.
Ik denk dat je in een noodsituatie helemaal nergens heen rijdt. Files en totale gridlock is waarschijnlijk wat je aan gaat treffen.
Mijn plan is altijd 'bug in' omdat daar nu eenmaal mijn preps staan, we onderdak hebben etc. Mochten we weg moeten dan pak ik de fiets of de motor en zeker niet de auto.

[ Voor 39% gewijzigd door Metro2002 op 16-12-2024 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Metro2002 schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:42:
[...]

Toen wij een paar jaar geleden even geen drinkwater uit de kraan hadden vanwege defecte hoofdwaterleidingen waar rioolwater in terecht was gekomen waren er al vechtpartijen uitgebroken in de supermarkt om de laatste flessen drinkwater nog voor ik de geluidskar die het nieuws verspreidde door de straat hoorde rijden.

Je zou ze de kost moeten geven die het nog geen dag uit zouden houden zonder 'the grid'.
Ze zeggen niet voor niets dat we altijd 'three meals away from anarchy' zijn.

[...]

Ik denk dat je in een noodsituatie helemaal nergens heen rijdt. Files en totale gridlock is waarschijnlijk wat je aan gaat treffen.
Mijn plan is altijd 'bug in' omdat daar nu eenmaal mijn preps staan, we onderdak hebben etc. Mochten we weg moeten dan pak ik de fiets of de motor en zeker niet de auto.
Op een fiets of motor neem je alleen weer zo weinig mee qua overleving spullen.
Heb ook nog een vrouw en 2 kinderen mee te nemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Dennis1812 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 06:21:
[...]
Hangt van je situatie af en hoeveel je denkt nodig te hebben om te overleven (extreem gesteld, wat visgerief en een wapen nemen minder plaats in dan voor vier weken pampers voor enkele peuters).

Wat meer uit de praktijk: de kinderen zijn hier al oud genoeg om voor zichzelf te zorgen.
Wanneer we er voor enkele weken met de motor op uittrekken (met zijn tweeën dus) gaat alle bagage met gemak op die motor.
Tanktas, twee zijkoffers en een kleine toptas zijn dan doorgaans ruim voldoende om die weken te overbruggen. Indien nodig kan er altijd nog een oversized toptas gemonteerd worden (maar dat is dan voorbehouden voor ritten door the middle of nowhere).
Op mijn eentje hou ik het zo maanden uit.
En daar zit ook een tent bij (2 personen comfort, 4 personen als het echt moet en bagage buiten kan blijven). Goed gevouwen neemt dat nauwelijks plaats in.

[ Voor 7% gewijzigd door IvoB2 op 17-12-2024 19:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 15:17

Agent47

I always close my contracts.

Ik denk er te zwart-wit over denk ik. Met corona hebben we gezien hoe sommige mensen reageren. Eerste week meteen de pasta en de toilet papier op.

Ik heb een paar flessen water en that's it. Ik hoop dat " het ergste" nooit gebeurd. Ik vertrouw alleen wel op de medemens. Ik vertrouw erop dat je elkaar dan helpt en bij elkaar radio luistert o.i.d. Als het echt moet tyf ik wel een raam bij de supermarkt in en pak ik daar iets. Ik ga echt niet voor honderden euro's inslaan voor een potentieel gevaar. Dat risico neem ik dan maar.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

Agent47 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:50:
Ik denk er te zwart-wit over denk ik. Met corona hebben we gezien hoe sommige mensen reageren. Eerste week meteen de pasta en de toilet papier op.

Ik heb een paar flessen water en that's it. Ik hoop dat " het ergste" nooit gebeurd. Ik vertrouw alleen wel op de medemens. Ik vertrouw erop dat je elkaar dan helpt en bij elkaar radio luistert o.i.d. Als het echt moet tyf ik wel een raam bij de supermarkt in en pak ik daar iets. Ik ga echt niet voor honderden euro's inslaan voor een potentieel gevaar. Dat risico neem ik dan maar.
Dan stel ik toch even de vraag. Wat is 'als het echt moet' want is dat de eerste dag bij een calamiteit? Of na enkele dagen? Of als jij je eten op hebt? Want kijkend naar de covid-praktijk zou bij een calamiteit de supermarkt na één dag wel leeg zijn in NL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

True schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:55:
[...]

Dan stel ik toch even de vraag. Wat is 'als het echt moet' want is dat de eerste dag bij een calamiteit? Of na enkele dagen? Of als jij je eten op hebt? Want kijkend naar de covid-praktijk zou bij een calamiteit de supermarkt na één dag wel leeg zijn in NL.
Absoluut waar wat je zegt. Waarschijnlijk ben ik dan ook te laat. Ik ben namelijk niet de eerste die een raam in gaat gooien :P Dan ga ik er toch vanuit dat er geschuild kan worden bij familie, buren etc. O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Idd mooie indicatie hoe het er zal aan toe gaan bij een echte (aanhoudende) crisis.
Je moet eens "brand" roepen in een warenhuis. Binnen de kortste keren vertrappelen ze elkaar voor dezelfde uitgang ipv rationeel en met overleg te evacueren.
Idem bij een terroristische aanslag en plein publiek. De meerderheid stuift gillend en volkomen stuurloos alle kanten op zonder omzien naar de ander. Nadien zijn ze zo verdwaasd dat ze zelf niet meer in staat zijn goed voor zichzelf te zorgen, laat staan voor een ander.
De uitzonderingen bevestigen daarin de regel.

Niet sommige maar de meeste mensen zijn totaal niet voorbereid op wat dan ook.
Het punt is dan ook dat wie voorbereid is (en een beetje geluk heeft) meer kans heeft het te halen dan wie volkomen weerloos met de eerste de beste tegenslag geconfronteerd wordt.

Bij de vorige (overigens georchestreerde) energiecrisis zag je hetzelfde. Binnen de kortste keren moest een deel bij de overheid het handje al gaan ophouden om die relatief korte tijdspanne te kunnen overbruggen. En voor een klein deel was dat dan weer geen tegenslag maar maar een extra opportuniteit om (al dan niet gewild) extra geld te verdienen.
Ik vertrouw alleen wel op de medemens.
Ik denk dat je de psychologie van je doorsnee medemens en vooral zijn basic instinct niet echt goed begrijpt. Jammer voor jou wanneer het eens echt tegenzit.

[ Voor 5% gewijzigd door IvoB2 op 17-12-2024 10:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RisingSun
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:07
Agent47 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:57:
[...]

Absoluut waar wat je zegt. Waarschijnlijk ben ik dan ook te laat. Ik ben namelijk niet de eerste die een raam in gaat gooien :P Dan ga ik er toch vanuit dat er geschuild kan worden bij familie, buren etc. O+
Als iedereen daarvan uitgaat en niemand bereid zich ook maar ergens op voor zit je met zen alle in een kringetje elkaar aan te gapen :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Agent47

Agent47

IvoB2 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:58:
[...]

Idd mooie indicatie hoe het er zal aan toe gaan bij een echte (aanhoudende) crisis.
Je moet eens "brand" roepen in een warenhuis. Binnen de kortste keren vertrappelen ze elkaar voor dezelfde uitgang ipv rationeel en met overleg te evacueren.
Idem bij een terroristische aanslag en plein publiek. De meerderheid stuift gillend en volkomen stuurloos alle kanten op zonder omzien naar de ander.

Het punt is dan ook dat wie voorbereid is (en een beetje geluk heeft) meer kans heeft het te halen dan wie volkomen weerloos met de eerste de beste tegenslag geconfronteerd wordt.

Bij de vorige (overigens georchestreerde) energiecrisis zag je hetzelfde. Binnen de kortste keren moest een deel bij de overheid het handje al gaan ophouden om die relatief korte tijdspanne te kunnen overbruggen. En voor een klein deel was dat dan weer geen tegenslag maar maar een extra opportuniteit om (al dan niet gewild) extra geld te verdienen.

[...]

Ik denk dat je de psychologie van je doorsnee medemens en vooral zijn basic instinct niet echt goed begrijpt. Jammer voor jou wanneer het eens echt tegenzit.
Ik zal bij jou aankloppen als het zo ver is. Je bent vast gezellig op verjaardagen :+ O+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Agent47 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 10:00:
[...]

Ik zal bij jou aankloppen als het zo ver is. Je bent vast gezellig op verjaardagen :+ O+
Zou ik niet op rekenen.
Je bent daarop niet voorbereid want je weet me niet eens wonen en waarschijnlijk is de afstand zo ver dat als je dat al zou weten je er niet eens tijdig zou geraken. :+

Wat verjaardagen ermee te maken hebben begrijp ik niet.
Ik vier mijn verjaardag sowieso al niet. Laat staan in tijden van crisis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• unclero
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 22:39

unclero

MB EQA ftw \o/

Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 17:52:
Hoe sta jij tov het informeren of helpen van familieleden of vrienden in geval van? Alleen kan je wel even verder, maar laat je je familie dan verhongeren of laat je hen mee eten/drinken, met als risico dat meer mensen te weten komen dat je een voorraad hebt of zelfvoorzienend bent? Ik vind dat een moeilijke afweging.
Dit is de moeilijkste afweging. Als u nu besluit dat u enkel eigen familie en een paar beste vrienden mee laat delen, stelt u hen weer voor de moeilijke afweging om te kiezen voor u of voor diens dierbaren. Het is immers makkelijk om naar het eigen cirkeltje te kijken en te denken: dit is het, terwijl de mensen in dat cirkeltje wellicht een heel ander eigen cirkeltje hebben waarvan ze denken: deze wil ik niet missen.
Ikzelf vind het dan toch echt makkelijker om te denken: we zien het dan wel. Niemand die nú hoeft te weten hoe goed ik me wel of niet voorbereid heb (en sowieso, vrijwel alle voorbereidingen zullen nutteloos blijken als het verwachte onverwachte daar is).
RisingSun schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:32:
Niet. De meeste mensen zijn risico- en conflictmijdend. Ik ben daar geen uitzondering op. Zeker in crisis-situaties.
Ik schreef het al eerder, maar in mijn ervaring is onzichtbaarheid de beste weerbaarheid. Dat geldt niet alleen voor het enige huis hebben waarvan het licht brand en het ruikt naar sudderlapjes in de wijde omtrek. Het geldt ook voor in een mensenmassa zijn. Zorg dat u er niet bij loopt als iemand die wél weet hoe het moet of iemand die wél spullen heeft. Een wapen dragen, een scherfvest dragen of iets dat er uniform-achtig uit ziet, werken in dergelijke situaties als een magneet op mensen met slechte bedoelingen, en het stoot iedereen af die wél welwillend is.

Kijkt u ook even zelf in de spiegel. Stel er stopt een bende "hergebruikers" voor uw deur. 20 man sterk. 10 komen er uw erf op geslopen, en 10 hebben zich er verdekt opgesteld in de struiken. Heeft u genoeg kogels om ze alle 20 dood te schieten? Inclusief die 10 in de struiken, waaronder kinderen en slecht-ter-bene bejaarden?
Ik niet. Punt.

Het enige waar ik me voor kan stellen waarbij een wapen handig is, is om te jagen. Maar jagen in een situatie waarbij de winkels al een weekje leeg zijn en de bodem van de voorraad instant noodles in zicht begint te komen is een slecht idee. Wilde eiwitten zijn dure eiwitten. Ik ben al vele jaren een zeer gepassioneerd jager (zie Jagerstopic), en ik kan u vertellen dat er niet zoiets is als "even een gans halen" of "even een haas uit het weiland plukken" of "even die bok knallen, die vanuit het struikgewas staat te kijken". Gedrag van wilde dieren veranderd in een halve seconde op het moment dat deze dieren door hebben dat u méér van plan bent dan langslopen met uw mobiele telefoon in uw hand. Ganzen vliegen van 300 meter ineens op. Hazen lijken ineens verdwenen. En die bok, die ziet u nog zwaaien bij het afspringen.
U zult meer effect sorteren met een net en een korst oud brood in het park, dan met een geweer in een weiland. Nog even afgezien van het feit dat de goedkope dierlijke eiwitten zich gewoon onder uw voeten bevinden: wormen en insecten.

En als u zich toch wil verdiepen in wat er allemaal buiten de bebouwde kom te snaaien en te snacken valt, kan ik u een wildplukcursus of een paddestoelencursus aanraden. Er is een reden waarom in veel culturen met een paddestoelenmes het bos in gaan gangbaarder is dan met een geweer het bos in gaan.
Ik heb hier eens met een stel toenmalige collega's (die ik nu "professionele preppers" zou noemen) een hele vrijdagmiddagborrel over zitten brainstormen. Ikzelf ben niet zo'n fan van bug-out (het helpt dat ik op een hoge plek woon, aan de rand van het bos), maar we kwamen - gekeken naar de kaart van de Benelux - op een paar conclusies indien u bug-out zou overwegen:
  • Brommer: En dan bij voorkeur de Honda Cub of aanverwanten. Rijd erg ver op heel weinig benzine. Kan veel torsen. Licht en compact. Onverwoestbaar. Als u met maximaal twee mensen bent is dat de beste optie.
  • Kano: Vanaf meer dan twee personen is dit de beste optie. Zo'n grote. Het liefst met een zeiltje. Een dekzeiltje erover en u heeft een shelter. Licht genoeg om 'm over een dijk of een sluis te tillen. Zuurkoolvaatjes erbij voor uw spullen.

Quelle chimère est-ce donc que l'homme? Quelle nouveauté, quel monstre, quel chaos, quel sujet de contradiction, quel prodige!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Uiteraard:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/agNKi3YEHdiXrrA_QuBiDAyG8Qo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XYFaL4qrL9TrQ8nbfnb9DkmP.jpg?f=fotoalbum_large
(En ieder zijn eigen waterververvoer, de overige liggen in de winter binnen in het boothuis).

Maar een brommer zou ik zelf niet kiezen.
Liever een motorfiets met ruime range (400 tot 500 km zonder reserve), meer draagvermogen en eveneens geschikt voor off roadwerk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LqyxaUwarNLcSNWah7BH9Ewjafg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sfAIokm7ntNVUOPpdObDlc0h.jpg?f=fotoalbum_large

Uiteraard er wel voor zorgen dat tank steeds gevuld is (of genoeg benzine in voorraad om de tank te vlug vullen) EN de batterij permanent in tip-top conditie gehouden wordt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dLmps_ekOkyFDubEGeIFS1luT0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/a9qyIHn7On2VqbHCHmMxDR7G.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn voorkeur om wild te vangen zou ook niet uitgaan van jagen met een vuurwapen want dat trekt buiten het jachtseizoen veel te veel ongewilde aandacht en verjaagd het wild.
Gewoon vallen en stroppen plaatsen is veel effectiever.

[ Voor 72% gewijzigd door IvoB2 op 17-12-2024 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
IvoB2 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:58:
[...]

Idem bij een terroristische aanslag en plein publiek. De meerderheid stuift gillend en volkomen stuurloos alle kanten op zonder omzien naar de ander. Nadien zijn ze zo verdwaasd dat ze zelf niet meer in staat zijn goed voor zichzelf te zorgen, laat staan voor een ander.
De uitzonderingen bevestigen daarin de regel.

[...]

Dat klopt dus echt niet.

Bij een brandalarm is de eerste reactie van mensen dat ze naar elkaar beginnen kijken en zich afvragen: is er echt brand of is het een oefening?

Zelfs bij extreme situaties zoals 9/11 is er bewijs dat de mensen op een rustige en gestructureerde manier aan het evacueren waren langs de trappen. Dat ze zelfs mensen voor lieten gaan.

Waarmee ik niet wil zeggen dat er iets kan voorvallen waardoor de sfeer kan omslaan naar paniek maar paniek is er gelukkig zeker niet altijd, integendeel mensen kunnen verbazend rustig en rationeel zijn in extreme situaties.

[ Voor 5% gewijzigd door Wozmro op 17-12-2024 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Niemand hier die het idee heeft om een zeilboot te hebben, dan kan je relatief makkelijk vluchten en zelfvoorzienend zijn is ook goed mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Homeland schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:18:
Niemand hier die het idee heeft om een zeilboot te hebben, dan kan je relatief makkelijk vluchten en zelfvoorzienend zijn is ook goed mogelijk.
Jawel, maar die past niet in de sloot.

Zie er maar eens te komen, dan zit je al in bugout fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Homeland schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:18:
Ik heb een zeilbootje waarin we kunnen slapen etc, maar snel gaat een zeilbootje niet. Zou alleen een optie zijn om van het continent af te komen.
Ik heb meer vertrouwen in de auto en voldoende diesel extra achterin (die je dan wel op tijd hebt moeten kunnen kopen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

[...]

Mijn vrouw kan achterop of desnoods haar eigen scooter pakken en met een flinke rugzak kun je best wel wat meenemen. Voordeel van one-bagger zijn op vakanties en gewend zijn aan kamperen met ultralight spul ;)
Enige wat je niet veel mee kunt nemen is voedsel en water maar bv wel een waterfilter en instant maaltijden. Daar redt je het ook best een tijdje mee.

Je hoeft ook niet voor honderden euro's in te slaan maar een paar blikken ravioli, soep en bonen kost je de kop niet. Als de shtf kun je dat raam van die supermarkt wel inslaan maar die is leeg voor je met je ogen geknipperd hebt. Zelfs zonder plunderingen is een supermarkt na 24u wel gewoon leeg.

Van je medemens uitgaan is mooi maar zelfredzaam zijn is beter.
Mij zag je niet vechten om toiletpapier of flessen water toen dat nodig was en zóveel preps heb ik nou ook weer niet in huis, wel genoeg om even een korte periode zelfredzaam te zijn.

We zijn in Nederland echt té verwend en gaan er maar vanuit dat alles er altijd is omdat we hier relatief weinig natuurrampen en andere ellende hebben gehad de afgelopen deccenia maar dat betekent niet dat het altijd zo blijft.

Geef een keer 5 tientjes extra uit, koop wat blikken en een paar flessen water waar je minstens 3 dagen mee vooruit kan en schaf voor 5 euro een radiootje op batterijen aan, koop een ehbo doosje en wat usb lampjes.
Het hoeft allemaal niet duur te zijn maar in tijden van nood ben je maar wat blij dat je het in huis hebt.
RisingSun schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 09:58:
[...]

Als iedereen daarvan uitgaat en niemand bereid zich ook maar ergens op voor zit je met zen alle in een kringetje elkaar aan te gapen :9
Rake opmerking, als je zelf niks hebt kun je ook anderen niet helpen maar agent47 verwacht wel dat anderen hem komen helpen. Niks mis met elkaar helpen maar je moet zelf ook wel wat in kunnen brengen.

[ Voor 8% gewijzigd door Metro2002 op 17-12-2024 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
franssie schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 17:23:
[...]

Ik heb een zeilbootje waarin we kunnen slapen etc, maar snel gaat een zeilbootje niet. Zou alleen een optie zijn om van het continent af te komen.
Ik heb meer vertrouwen in de auto en voldoende diesel extra achterin (die je dan wel op tijd hebt moeten kunnen kopen).
Maar op zich hoeft het ook niet snel, gewoon van de kust af varen, noordzee op of richting het zuiden. Je ontwijkt dan meteen de waarschijnlijk complete chaos op de weg als vele mensen gaan vluchten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Geen zeilboot, wel een opblaasbare boot. Wij kopen veel dingen vaak met een dubbele agenda en deze boot was geen uitzondering, hij is leuk op vakanties maar kan ook gebruikt worden mocht er een dijk doorbreken (we wonen helaas ver onder NAP).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Homeland schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:46:
[...]

Maar op zich hoeft het ook niet snel, gewoon van de kust af varen, noordzee op of richting het zuiden. Je ontwijkt dan meteen de waarschijnlijk complete chaos op de weg als vele mensen gaan vluchten.
Moet je wel in een zeehaven liggen, vanuit Muiden moet ik nog wel even een paar sluizen (en bruggen, strijken kan ik zelf maar is niet zonder risico) door voor ik echt 'weg' ben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
De zee is nu toch ook niet de meest veilige omgeving?

Het hangt allemaal af van wat er juist voorvalt. Maar veel kans dat in je gekende omgeving blijven de minst slechte keuze is. Je moet immers keuzes maken met behulp van de facto onvolledige informatie.

En als het dan toch echt nodig zou zijn om te vertrekken dan liever in een groep iets groter dan een gemiddeld gezin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Ben ik helemaal met je eens @Wozmro .
Dat gezegd hebbende valt me op dat setjes zoals deze ook aan prijs aan het stijgen zijn de laatste tijd (kocht ze wel eens voor EUR 40) https://www.amazon.nl/PNI...rt-antenne/dp/B07VT5MT76/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 16:49:
[...]
Bij een brandalarm is de eerste reactie van mensen dat ze naar elkaar beginnen kijken en zich afvragen: is er echt brand of is het een oefening?
Je vergelijkt appelen met peren.
Mensen zijn al zo gewend geraakt aan valse/oefenalarmen dat dit idd bijna geen indruk meer maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

IvoB2 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:50:
[...]
Je vergelijkt appelen met peren.
Mensen zijn al zo gewend geraakt aan valse/oefenalarmen dat dit idd bijna geen indruk meer maakt.
Blijft fruit, net zoals het 'lucht alarm' (mogen we dat weer zo gaan noemen nu?) - als dat afgaat buiten de standaard test, wie stemt er af op de regionale omroep (als die al uitzend volgens protocol, vaak niet) om te luisteren dat er wat moet gedaan worden (ramen en deuren dicht, zer de mechanische ventilatie uit - ik denk echt dat 8 van de 10 mensen niet weet hoe ze die UIT moeten zetten verder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

franssie schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:00:
[...]

Blijft fruit, net zoals het 'lucht alarm' (mogen we dat weer zo gaan noemen nu?) - als dat afgaat buiten de standaard test, wie stemt er af op de regionale omroep (als die al uitzend volgens protocol, vaak niet) om te luisteren dat er wat moet gedaan worden (ramen en deuren dicht, zer de mechanische ventilatie uit - ik denk echt dat 8 van de 10 mensen niet weet hoe ze die UIT moeten zetten verder).
Binnen een minuut ongeveer volgt de NLalert die het je verteld.

Al gaan die er laat uit, regelmatig app ik naar thuis dat ze ramen en deuren maar even dicht doet ivm zeer grote brand met vieze rook. Waar dan geen Nlalert op gaat. Met wisselende argumentatie vanuit brandweer en CACO. Te vaak nemen mensen het ook niet meer serieus natuurlijk. Maartoch.. de balans blijft erg lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
franssie schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:00:
[...]

Test luchtalarm werd hier jaren geleden al afgevoerd.
Net zoals de luchtverdediging trouwens (en dat voor een land met een van de grootste havens voor doorvoer van militair transport en hoofdkwartieren SHAPE, NATO, EU).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Laatst online: 10:19
Metro2002 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:52:
Geen zeilboot, wel een opblaasbare boot. Wij kopen veel dingen vaak met een dubbele agenda en deze boot was geen uitzondering, hij is leuk op vakanties maar kan ook gebruikt worden mocht er een dijk doorbreken (we wonen helaas ver onder NAP).
bij een overstroming kan hij zeker van pas komen, maar in overstroomt gebied heb je de nodige obstakels die net onder water staan maar je wel makkelijk lek op vaart. Even los van mogelijke sterke stromingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wozmro
Qua veiligheid en landsverdediging is het nu ook niet de bedoeling dat alle informatie daarover publiek beschikbaar is.

Het is niet omdat je er niets van merkt dat er niets gebeurt, niets voorzien of niet over nagedacht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IvoB2
Wozmro schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:54:
Het is niet omdat je er niets van merkt dat er niets gebeurt, niets voorzien of niet over nagedacht is.
Ah, het is een onhoorbaar luchtalarm? 8)7

Ik heb een klein vermoeden dat ik beter op de hoogte ben van de staat van de Belgische luchtverdediging en haar paraatheid (of beter na de afbouw en besparingsdrift van het ontbreken daarvan) dan jij. :)

De Belgische luchtafweer werd al jaren geleden opgedoekt.

[ Voor 6% gewijzigd door IvoB2 op 17-12-2024 23:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nst6ldr
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online

nst6ldr

Down with Big Tech.

Wozmro schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 21:54:
Qua veiligheid en landsverdediging is het nu ook niet de bedoeling dat alle informatie daarover publiek beschikbaar is.

Ik ben wel benieuwd wat je verwachtingen zijn hierbij, volgens mij onderschat je wat 30 jaar aan bezuinigen doet met een organisatie. 2023 is het eerste jaar waar instroom van militairen groter is dan uitstroom, netto met wel ~80 man.

Dus sla twee vliegen in één klap: word militair, dan leer je wat nodig is om "het ergste" uit te zitten en je helpt het land om de weerbaarheid weer op niveau te krijgen. We hebben letterlijk duizenden vacatures open staan, als iedereen op elkaar staat te wachten (of hoopt dat er allerlei geheime dingen staan te gebeuren waardoor een happy ending gegarandeerd is) dan komen we nergens.

Hoe Android ten einde kwam - Ben je wel kritisch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IvoB2
Dan moet je ze ook "militair" laten zijn.
Jongeren kiezen er doorgaans niet voor om als beroep militair te worden om dan minstens 50% van de tijd achter een bureau te zitten om allerlei administratieve taken uit te voeren om zich te verantwoorden voor alles en nog wat.
Dan zijn ze na enkele jaren terug weg.

Dezelfde problematiek van die uit de hand gelopen regulitis doet zich trouwens ook voelen in andere sectoren waaronder bv. het onderwijs.

Nou ja, toch in België/Vlaanderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

franssie schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 19:33:
Ben ik helemaal met je eens @Wozmro .
Dat gezegd hebbende valt me op dat setjes zoals deze ook aan prijs aan het stijgen zijn de laatste tijd (kocht ze wel eens voor EUR 40) https://www.amazon.nl/PNI...rt-antenne/dp/B07VT5MT76/
In het kader van preppen; overweeg ook een N-licentie en meld je aan bij https://dares.nl/ .
Zoals ook in de quote van Helixes in "Jezelf voorbereiden op "het ergste"" te lezen is, is informatievoorziening waarmee je überhaupt weet of er hulp onderweg is, enorm waardevol. Net als het snel kunnen doorgeven welke hulp waar nodig is, dat scheelt enorm in de doorlooptijd.
Met 100 watt op de 10 meter band en een heleboel kanalen kom je dan verder dan met een CB setje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie

franssie

Save the albatross

Proton_ schreef op woensdag 18 december 2024 @ 09:25:
[...]

In het kader van preppen; overweeg ook een N-licentie en meld je aan bij https://dares.nl/ .
Zoals ook in de quote van Helixes in "Jezelf voorbereiden op "het ergste"" te lezen is, is informatievoorziening waarmee je überhaupt weet of er hulp onderweg is, enorm waardevol. Net als het snel kunnen doorgeven welke hulp waar nodig is, dat scheelt enorm in de doorlooptijd.
Met 100 watt op de 10 meter band en een heleboel kanalen kom je dan verder dan met een CB setje :)
Ik ben Novice (en heb RT en Marcom B ), maar DARES is niet echt mijn ding zeg maar.
Voordeel van de licentie vrije 11 meter is dat er veel meer gebruikers zijn, dat is wellicht ook het nadeel :P

Pagina: 1 ... 9 ... 12 Laatste

Let op:
We beperken ons in dit topic tot de praktische kanten van het onderwerp: hoe kun je je het beste voorbereiden op calamiteit X, voor X naar keuze. Het is niet de bedoeling af te dwalen naar de achtergronden van X zoals de geopolitieke situatie. Daar zijn andere topics voor.