Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:17

Stoney3K

Flatsehats!

GeeEs schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:33:
[...]

Sure, het zal wel even (hoe lang denk jij?) blijven werken voor kritische infrastructuur. Maar thuis heb je ook vooral geen stroom, dus geen internet, geen computer, geen cv, etc..
Dat is dan vooral ongemakkelijk maar niet iets waar je echt enorm veel problemen mee gaat ondervinden. Er komt nog schoon water uit de kraan en je huis verwarmen kan met een kacheltje (petroleum of gas), en voor warm water kun je datzelfde gas gebruiken.

Het zal wat minder comfortabel worden maar het levert geen levensbedreigende situaties op.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

migchiell schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:38:
[...]

Steden afgebroken? Jij woont woont zeker niet in een stad :o

99% van de inwoners van de betreffende steden heeft er niets van gemerkt.
Ik denk dat de avondklokrellen een beter voorbeeld zouden zijn, alleen vraag ik me af of het dan ook niet eerder een uitlaatklep van agressie is dan dat mensen "om te overleven" spullen gaan plunderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:09
Stoney3K schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:40:
[...]

Dat is dan vooral ongemakkelijk maar niet iets waar je echt enorm veel problemen mee gaat ondervinden. Er komt nog schoon water uit de kraan en je huis verwarmen kan met een kacheltje (petroleum of gas), en voor warm water kun je datzelfde gas gebruiken.

Het zal wat minder comfortabel worden maar het levert geen levensbedreigende situaties op.
Ik denk dat het even best te doen is, maar het zal voor velen heel snel extreem karig worden. Ik geef het max 24 - 48 uur voordat de eerste mensen over straat gaan zwerven...
Zeker als er dan ook geen politiek apparaat of handhaving meer aktief is....

Dan, na het zien van de eerste rellen of opstootjes slaat blinde paniek toe bij het gros, daarna wil ik niet eens over nadenken.

Ghehe ... Heb hopelijk teveel films gekeken 8) :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

GeeEs schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:45:
[...]

Ik denk dat het even best te doen is, maar het zal voor velen heel snel extreem karig worden. Ik geef het max 24 - 48 uur voordat de eerste mensen over straat gaan zwerven...
Zeker als er dan ook geen politiek apparaat of handhaving meer aktief is....
Over straat zwerven en spullen pakken die zijn achter gelaten, is natuurlijk wel een andere situatie dan een angry mob die op een gewelddadige manier winkels gaat plunderen van alles wat los en vast zit.

Dat mensen gaan schooien geloof ik best, alleen niet dat het een recht-van-de-sterkste post-apocalyptisch straatbeeld wordt.

[ Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 03-12-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:17

Dido

heforshe

GeeEs schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:45:
Dan, na het zien van de eerste rellen of opstootjes slaat blinde paniek toe bij het gros, daarna wil ik niet eens over nadenken.
Blonde vraag wellicht, maar hoe ga je die rellen zien? Op je TV die geen stroom heeft? Via internet dat plat ligt? Of is dat een kwestie van afwachten tot je de schilderijen ervan in een museum tegenkomt?

Ik vermoed dat 99% van de mensen bij algehele stroomuitval in huis blijft zitten en vanwege angstbeelden zoals jij die hebt wellicht niet eens naar buiten durft.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Hangt beetje af waar je woont ook wel. In stedelijke gebieden zal het sneller opvallen.
Als je in je straat wat ruiten hoort sneuvelen of mensen hoort schreeuwen is dat al genoeg om te weten dat er iets escaleert.
Kan heel subtiel beginnen.

Angstig ben ik overigens absoluut niet, meer gelaten eigenlijk. Als individu ben ik ook niet zo belangrijk en nuttig, ik hoop op een goede groep op zo'n moment. Zoals ik al aangaf is het beeld wat ik heb misschien niet al te best en hopelijk wat te zwart/fictief.. maar als ik zie wat er tegenwoordig nodig is voor lokaal totale chaos... wil ik niet weten wat gebeurt als het serieus wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
-tom-562 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 00:08:
Ik heb altijd het idee dat die preppers voornamelijk preppen om hun uit de hand gelopen survival hobby of wapen fetish te willen goed praten :P
Waarom zouden zij dat goed moeten praten? :? ieder zijn eigen hobby.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 22:26

Indoubt

Always be indoubt until sure

slijkie schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:21:
Hier sowiso goed voorbereid.
  • - Woon in Noorwegen en in Platteland
  • - Voedsel voor ruim 2 jaar (blikken, rijst, bloem, pasta, bonen etc allemaal vaccuum)
  • - 2 x 600 liter vriezers met voedsel
  • - Grondwater toegang en flinke filters.
  • - Zonnepanelen & mini-hydro turbine
  • - 90 kWh batterijpack (LifePo4)
  • - EV auto & hele oude Volvo 240 (accu losgekoppelt in geval van EMP)
  • - Sporttas aan eersthulpmiddelen en medicatie (jodium, antibiotica etc etc)
  • - Barricade-ready deuren, kelder deuren hebben metalen platen en kunnen binnenuit met 2 staalbalken afgesloten worden.
  • - Unifi Camera systeem rond het huis, in opslag kelder nog een oud CCTV systeem met A/V draadjes indien de moderne rommel het niet zou doen.
  • - oude radio’s voor AM/FM ontvangst
  • - Kleine faraday kooi (formaat kleine kast) in kelder, om electronica zoals telefoons laptop in te doen
  • - 3 communicatie verbindingen; Glasvezel, 4G en Starlink (for RV, dus aan te zetten waneer gewenst)
  • - Aantal vuurwapens, geweren en pistolen (Allemaal legaal en geregistreerd bij politie & overheid, ik en vrouwlief doen momenteel regelmatig mee aan sport competities & ik zelf soms hert / eland jacht)
  • - Vesten met traumaplaten
  • - Grote vooraad hout (50 m3), kachel met kookplaat erop in de kelder.
  • - Een e-reader volgeladen met survival boeken en nood-operaties boeken, boeken over paddestoelen en andere natuur, eigenlijk alles wat mij noodzakelijk lijkt.
Kan zijn dat ik nog wat vergeten heb. Maar denk dat dat de hoofdpunten zijn. Ik zou in de toekomst nog wel graag een Faraday cage willen bouwen in de garage om de EV. Als dit goedkoop mogelijk zou zijn althans, en te doen natuurlijk.
Maar dat is vast niet in de binnenstad van Amsterdam of vergelijkbaar.

Lijkt me eerder dat dat in het buitenland is in een remote area waar geen directe voorzieningen zijn en je de kans loopt sowieso ingesneeuwd te raken.

Als ik in dunbevolkt remote lapland zou wonen dan zou ik ook wel meer voedsel en power back-up verzorgen ja. Zelfs in midden Noorwegen of Zweden gaat de stroom er af en toe af in de dunbevolkte gebieden en dat kan ook wel wat langer duren dan een paar uurtjes.

Als je stroom hebt tenminste, er zijn ook huizen die niet op het stroomnet zijn aangesloten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-09 13:43
Indoubt schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:06:
[...]

Maar dat is vast niet in de binnenstad van Amsterdam of vergelijkbaar.

Lijkt me eerder dat dat in het buitenland is in een remote area waar geen directe voorzieningen zijn en je de kans loopt sowieso ingesneeuwd te raken.

Als ik in dunbevolkt remote lapland zou wonen dan zou ik ook wel meer voedsel en power back-up verzorgen ja. Zelfs in midden Noorwegen of Zweden gaat de stroom er af en toe af in de dunbevolkte gebieden en dat kan ook wel wat langer duren dan een paar uurtjes.

Als je stroom hebt tenminste, er zijn ook huizen die niet op het stroomnet zijn aangesloten.
Klopt, zoals op punt 1, zit ik in een dunbevolkt stuk Noorwegen. Trouwens doe ik dit niet primair voor ‘preppen’, vind het ook gewoon leuk om zo zelf voorzienend als mogelijk te zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
FastFred schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:43:
Ik gooi vanavond een restje stamppot in de magnetron en ik heb nog voor 1 of 2 dagen ingevroren aardappels (om te bakken) en vlees.

Morgen maar weer 's boodschappen halen voor een weekje.

Serieus mensen, als Putin echt met nukes gaat gooien dan hoop ik dat er 1 op mijn huis land en anders zwem ik wel een keer door radioactief water ofzo. Heb echt geen zin in die shit. Voor 6 maanden eten in huis halen, ik heb er niet eens plek voor 8)7
Ja dit dus :+ Als er nukes in de buurt vallen dan doe ik m'n voordeur open en wandel rustig richting de paddestoel wolk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
stin00 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:14:
[...]

Ja dit dus :+ Als er nukes in de buurt vallen dan doe ik m'n voordeur open en wandel rustig richting de paddestoel wolk
Nu heb ik dat nog nooit gedaan, dus ik weet niet hoe dat voelt. Is dat een pijnlijke dood? Want in dat geval wil ik toch weer even dat vuurwapen pluggen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Roenie schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:41:
[...]
Nu heb ik dat nog nooit gedaan, dus ik weet niet hoe dat voelt. Is dat een pijnlijke dood? Want in dat geval wil ik toch weer even dat vuurwapen pluggen ;)
Ik vrees dat het bijzonder onprettig is voor enkele minuten/uren/dagen afhankelijk van de afstand. Een vuurwapen lijkt me een vriendelijker einde mits goed gericht :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

GeeEs schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:21:
Hangt beetje af waar je woont ook wel. In stedelijke gebieden zal het sneller opvallen.
Als je in je straat wat ruiten hoort sneuvelen of mensen hoort schreeuwen is dat al genoeg om te weten dat er iets escaleert.
Kan heel subtiel beginnen.
Op het moment dat je menigtes hoort en er ruiten sneuvelen, dan is het meer zo'n situatie van "Okee, wat is jouw probleem" en je wacht tot het opstootje voorbij is. Not your problem. Of ga je je ook druk maken over de groepjes jongeren die na een voetbalwedstrijd een beetje rommel lopen te trappen?

Wanneer de shit zo ver aan is dat we echt een structureel tekort hebben aan de belangrijke resources (en mensen dus echt zonder eten komen te zitten) dan hebben we een groter probleem, en dan is elkaar helpen nog altijd veel nuttiger dan proberen elkaar de kop in te timmeren voor een brood.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GeeEs
Het topic gaat toch over "wanneer de shit echt aan is" (of uitgaat ;) ) ... en toch niet over een voetbalrelletje?

En zeker eens dat je elkaar beter kan helpen ja, absoluut. Laten we hopen dat het gros er zo mee omgaat in dat geval.
Ik kan al een enorme bitch worden als ik 1 dag niet fatsoenlijk eet... :+ :o

[ Voor 46% gewijzigd door GeeEs op 04-12-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 13-09 15:20
Cobb schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:08:
Inmiddels ook weer de voorraad aangevuld met ontbijtgranen, wat blikvoer, rijst, flessenwater.
Rugtas met EHBO, zaklamp, esbit setje etc.
Samen met mijn vrouw doorgenomen wat te doen bij evt. kernramp, belangrijkste is minimaal 24 uur binnen blijven, waar je dan ook bent.
Enige wat ik lastig vindt, ik heb drie kinderen op de basisschool. Dat is een prefab achting gebouw, ik weet dat ze geen etensvoorraad of drinkwater hebben niks. Ook kunnen ze de verplichte ventilatie niet uitzetten. Dus 24 uur daar binnen blijven gaat niet lukken. Ik hoop in geval dat ik genoeg tijd heb om de kinderen van school te houden 5 minuten fietsen...
Als de school een beetje een noodplan heeft kan de ventilatie echt wel uit. (Zekering uitzetten is stap 1)
Bij brandalarm (indien aanwezig) gaat de ventilatie (als het goed is) ook uit.
als de sirenes gaan is het advies ramen /deuren dicht en ventilatie uit. Elke gebouw met ventilatie zou daar (mijns inziens) dus ook iets over in het nood/evacuatieplan moeten hebben staan.

En anders eens navragen hoe het geregeld is op de school. Misschien creeer je met je vraag wel bewustwording dat er iets ontbreekt in het noodplan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

• - Voedsel voor ruim 2 jaar (blikken, rijst, bloem, pasta, bonen etc allemaal vaccuum)
  • - Barricade-ready deuren, kelder deuren hebben metalen platen en kunnen binnenuit met 2 staalbalken afgesloten worden.
  • - Unifi Camera systeem rond het huis, in opslag kelder nog een oud CCTV systeem met A/V draadjes indien de moderne rommel het niet zou doen.
  • - Kleine faraday kooi (formaat kleine kast) in kelder, om electronica zoals telefoons laptop in te doen
  • - 3 communicatie verbindingen; Glasvezel, 4G en Starlink (for RV, dus aan te zetten waneer gewenst)
  • - Aantal vuurwapens, geweren en pistolen (Allemaal legaal en geregistreerd bij politie & overheid, ik en vrouwlief doen momenteel regelmatig mee aan sport competities & ik zelf soms hert / eland jacht)
  • - Een e-reader volgeladen met survival boeken en nood-operaties boeken, boeken over paddestoelen en andere natuur, eigenlijk alles wat mij noodzakelijk lijkt.
Kan zijn dat ik nog wat vergeten heb. Maar denk dat dat de hoofdpunten zijn. Ik zou in de toekomst nog wel graag een Faraday cage willen bouwen in de garage om de EV. Als dit goedkoop mogelijk zou zijn althans, en te doen natuurlijk.
Oh nice, ik ben ook zoiets van plan in Zweden in de nabije toekomst. Mag ik vragen waar je aan antibiotica bent gekomen? Ik heb dat ooit wel eens proberen te kopen, maar in NL/D is alles op recept.

Heb je trouwens ook draagbare accu met flexible solar? Ik merk bij mijn e-reader dat als die 6 maanden uit staat dat de accu gewoon nagenoeg leeg is. Zowel bij Kobo H20 en een Kindle.

Zijn je waterfilters keramisch of heb je backup omgekeerde osmose?

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
siggy schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:40:
[...]

Oh nice, ik ben ook zoiets van plan in Zweden in de nabije toekomst. Mag ik vragen waar je aan antibiotica bent gekomen? Ik heb dat ooit wel eens proberen te kopen, maar in NL/D is alles op recept.

Heb je trouwens ook draagbare accu met flexible solar? Ik merk bij mijn e-reader dat als die 6 maanden uit staat dat de accu gewoon nagenoeg leeg is. Zowel bij Kobo H20 en een Kindle.

Zijn je waterfilters keramisch of heb je backup omgekeerde osmose?
De antibiotica etc is een goeie vraag :X

Draagbare accu alleen kleine powerbanks van 27000 mah, ik kijk wel naar zo’n Ecoflow of Jackery pack, maar die zijn zo ongelofelijk duur, dat ik twijfel of ik daar wel iets aan heb, dan zou ik daar natuurlijk die zonnecellen die ze ook aanbieden bij kopen, maar of dit het geld waard is weet ik niet. Dus momenteel geen flexibele batterijen/solar.

Het water, heb ik dit ding:
https://frisktvann.no/products/vannrenser-eco-gravity

Aangezien ik midden in de bergen woon, heb ik ‘eigenlijk’ het niet persé nodig. Ik kan gewoon water drinken uit de rivier waar ik aan woon. Helder en schoon. Maar alsnog zou ik dat, of het bronwater door dit ding halen indien het nodig zou moeten zijn. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:49
Wij wonen ook op het ''platteland'' (klein dorp)maar dan helaas in Nederland, waar het overigens nog best grote overbevolking is. als er echte chaos uitbreekt zit jij zeker veel beter bij. jouw stukje geeft mij meer motivatie en ook prima tips om ook over het een en ander na te denken, we zijn volop aan het investeren om steeds meer minder afhankelijk te zijn. Volgend jaar komen er zonnepanelen. alhoewel wij geen grote grondwater opslag hebben is er wel honderden flessen 1L water ingeslagen, we hebben thuis wel 2 regentonnen wat ook handig is om onze moestuin water te geven.
bedankt voor je inspiratie/bijdrage d:)b

nothing stops this train

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

GeeEs schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:12:
Het topic gaat toch over "wanneer de shit echt aan is" (of uitgaat ;) ) ... en toch niet over een voetbalrelletje?

En zeker eens dat je elkaar beter kan helpen ja, absoluut. Laten we hopen dat het gros er zo mee omgaat in dat geval.
Wat versta je daar dan onder? Er is echt veel voor nodig om mensen met gezond verstand ineens te laten vervallen in een "ieder voor zich" samenleving waarin ineens het recht van de sterkste gaat gelden en niemand meer elkaar gaat helpen.

Vooral ook omdat het gezag ook niet zomaar van de ene op de andere dag instort.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Stoney3K schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:30:
[...]

Wat versta je daar dan onder? Er is echt veel voor nodig om mensen met gezond verstand ineens te laten vervallen in een "ieder voor zich" samenleving waarin ineens het recht van de sterkste gaat gelden en niemand meer elkaar gaat helpen.

Vooral ook omdat het gezag ook niet zomaar van de ene op de andere dag instort.
Na de rellen bij bijvoorbeeld de avondklok, bij vreugdevuren in Den Haag en bij winst van Marokko dacht ik ook dat mensen zich zouden kunnen gedragen. Mensen zijn beesten. Prepare for the worst, hope for the better.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slijkie
Kol Nedra schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:17:
[...]

Wij wonen ook op het ''platteland'' (klein dorp)maar dan helaas in Nederland, waar het overigens nog best grote overbevolking is. als er echte chaos uitbreekt zit jij zeker veel beter bij. jouw stukje geeft mij meer motivatie en ook prima tips om ook over het een en ander na te denken, we zijn volop aan het investeren om steeds meer minder afhankelijk te zijn. Volgend jaar komen er zonnepanelen. alhoewel wij geen grote grondwater opslag hebben is er wel honderden flessen 1L water ingeslagen, we hebben thuis wel 2 regentonnen wat ook handig is om onze moestuin water te geven.
bedankt voor je inspiratie/bijdrage d:)b
Graag gedaan! Je bent in iedergeval al goed op weg. Water is toch wel het belangrijkste.

Kijk er eens naar om zelf een accu te bouwen, LifePo4 batterijen zou ik naar zoeken. Dit moet je natuurlijk liggen, anders kan je ook kant en klare batterijen kopen, echter betaal je er wel een aantal factor meer voor. :)

Veel andere posts hier kan je denk ik ook veel info uit halen. Succes! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Roenie schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:55:
[...]
Na de rellen bij bijvoorbeeld de avondklok, bij vreugdevuren in Den Haag en bij winst van Marokko dacht ik ook dat mensen zich zouden kunnen gedragen. Mensen zijn beesten. Prepare for the worst, hope for the better.
Dat waren dan ook vooral opstootjes om agressie af te reageren. Wanneer er echt stront aan de knikker is en er samengewerkt moet worden om te overleven, dan blijf je dat soort schermutselingen misschien houden, maar ik verwacht dan echt niet dat mensen elkaar de keel doorsnijden voor een hap eten.

De schaal van dat soort ellende, waar iedereen zich moet bewapenen omdat anders je eten van je bord wordt geroofd, is echt iets voor films.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Stoney3K schreef op maandag 5 december 2022 @ 00:03:
[...]

Dat waren dan ook vooral opstootjes om agressie af te reageren. Wanneer er echt stront aan de knikker is en er samengewerkt moet worden om te overleven, dan blijf je dat soort schermutselingen misschien houden, maar ik verwacht dan echt niet dat mensen elkaar de keel doorsnijden voor een hap eten.

De schaal van dat soort ellende, waar iedereen zich moet bewapenen omdat anders je eten van je bord wordt geroofd, is echt iets voor films.
Het topic is: je voorbereiden op "het ergste"...
Het topic is niet: je voorbereiden op "de opstootjes na het voetbal"

Het ergste is -in mijn optiek- dus een situatie waarin alle gemakken, zekerheden en veilig gevoel van vandaag er niet meer is. Dat alles wat jij nu vanzelfsprekend vindt, er dus niet meer is.
Ik denk dat maar weinig mensen in NL en rest vd "eerste wereld" zich daar echt een voorstelling van kunnen maken.
Aan de andere kant, kijk je even over de grenzen... De gruwelijkheden zijn er dagelijks, we kijken er alleen liever niet naar. En weet je wat? In die gebieden is niet eens een nuke gevallen oid.

Was het maar een film...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

slijkie schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:24:
[...]

De antibiotica etc is een goeie vraag :X
Heb intussen wel iets gevonden, beetje shady, die zeggen dat ze o.a. vanuit India versturen :+ Zover ik het begrijp is het in Europa 'niet te krijgen', legaal dan.
Draagbare accu alleen kleine powerbanks van 27000 mah, ik kijk wel naar zo’n Ecoflow of Jackery pack, maar die zijn zo ongelofelijk duur, dat ik twijfel of ik daar wel iets aan heb, dan zou ik daar natuurlijk die zonnecellen die ze ook aanbieden bij kopen, maar of dit het geld waard is weet ik niet. Dus momenteel geen flexibele batterijen/solar.

Het water, heb ik dit ding:
https://frisktvann.no/products/vannrenser-eco-gravity

Aangezien ik midden in de bergen woon, heb ik ‘eigenlijk’ het niet persé nodig. Ik kan gewoon water drinken uit de rivier waar ik aan woon. Helder en schoon. Maar alsnog zou ik dat, of het bronwater door dit ding halen indien het nodig zou moeten zijn. :)
Ja cool! Zo'n flex pv die je nog kunt opvouwen is wel handig als je weg 'moet'. Eigenlijk meer als nood voor de e-reader en telefoon.

Mijn hut in Zweden is dan niet bepaald in de bergen (70m boven zeeniveau), maar qua warm blijven heb ik al door dat isoleren goud waard is. Al heb ik wat eigen houtvoorraad, hout verbranden om te verbranden is ook zonde. Volgend jaar mn hut vergroten en na-isoleren met 200-250mm PIR :+ Gaat zo'n houtvoorraad langer mee.

Maar wat je aangaf met die Faraday kooi is wel een goede. Ik weet niet of bij een zonnestorm ook electronica in een huis beschadigd kan worden eerlijk gezegd. En of je dan de electronica alleen moet bschermen of ook kabels etc etc.

Enige ding wat ik nog mis is zeep in de verschillende lijstje die ik tegen kom. :+ Zeep is wat lastiger zelf te maken.

[ Voor 3% gewijzigd door siggy op 05-12-2022 09:49 ]

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Zeep maken is helemaal niet zo lastig.
Het enige wat je eigenlijk op voorraad moet hebben (omdat het niet zo makkelijk puur te vinden is in de natuur) is natriumhydroxide (Caustische soda)
Verder heb je dan alleen water en wat vet nodig en als je een geurtje wilt wat geurstof/essentiële olie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

GeeEs schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:11:
[...]
Ik denk dat maar weinig mensen in NL en rest vd "eerste wereld" zich daar echt een voorstelling van kunnen maken.
Aan de andere kant, kijk je even over de grenzen... De gruwelijkheden zijn er dagelijks, we kijken er alleen liever niet naar. En weet je wat? In die gebieden is niet eens een nuke gevallen oid.
Op dat moment ben je wel ver voorbij een situatie waarop je je als Nederlander in je eigen huis kan voorbereiden. Je kan je nu eenmaal niet 'preppen' tegen moordende bendes. Ook niet als je daarvoor een hele schuur vol met wapens in huis haalt.

Hoe je je daarvoor hooguit zou kunnen voorbereiden, is door te zorgen dat je bepaalde vaardigheden hebt. En daarmee bedoel ik niet raak schieten, maar eerder zorgen dat je in een noodsituatie aan water kan komen, of verlenen van belangrijke eerste hulp bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Inderdaad. Vaardigheden en mentale weerstand zijn essentieel, ook zonder die moordende bendes trouwens ;) Fysieke weerstand is natuurlijk ook belangrijk, en spullen ook.
Maar je hebt niks aan mooie spullen en spierballen (of wapens) als je in paniek raakt.. dat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-07-2023
Stoney3K schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:54:
[...]

Die systemen hebben juist back-up systemen (UPS en dieselgeneratoren) om te zorgen dat ze nog door kunnen draaien als het stroomnet plat zou gaan.

Want anders is dat stroomnet een single-point-of-failure. Je wil niet dat je watervoorziening, gaslevering, telecom en internet allemaal afhankelijk zijn van de hoofdstroomaansluiting. Dan kun je bijvoorbeeld ook niet bellen naar het energiebedrijf dat de stroom er uit ligt. ;)

In Nederland zouden we dan ook een groter probleem hebben want zonder stroom lopen de polders onder.
Dit is een goed punt ja. In WW2 was de regering in ballingschap tegen geallieerde bombardementen omdat als in Nederland de gemalen een paar weken uitvallen dit land niet meer bestaat. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 5 december 2022 @ 00:03:
…ik verwacht dan echt niet dat mensen elkaar de keel doorsnijden voor een hap eten…
De mijne in ieder geval niet 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

https://nos.nl/artikel/24...n-om-oorlogsklaar-te-zijn

Een leuk artikel over Zweden en de omgang met voorbereiden op een crisis.

Niet direct toepasbaar op Nederland maar leuk om te zien hoe andere landen er mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:58

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik woon hier pal aan het spoor (utrecht>amsterdam)en heb mij al een paar keer afgevraagd wat hier eigenlijk allemaal overheen rijdt. Nu met dat ammoniakongeluk in Pirot denk ik daar weer aan.

Wat zou je nou in huis moeten halen om een beetje heel te blijven, mocht het hier naast een keer goed misgaan. Gasmaskers?

[ Voor 3% gewijzigd door bonzz.netninja op 27-12-2022 09:42 ]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

bonzz.netninja schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:42:
Ik woon hier pal aan het spoor (utrecht>amsterdam)en heb mij al een paar keer afgevraagd wat hier eigenlijk allemaal overheen rijdt. Nu met dat ammoniakongeluk in Pirot denk ik daar weer aan.

Wat zou je nou in huis moeten halen om een beetje heel te blijven, mocht het hier naast een keer goed misgaan. Gasmaskers?
Ik heb ook bij een station in de buurt gewoond en daar nooit over nagedacht :) De kans is vrij klein, er gebeuren niet zo veel ongelukken en dat is verdeeld over meer dan 7000 km spoorweg ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Marzman schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:52:
[...]

Ik heb ook bij een station in de buurt gewoond en daar nooit over nagedacht :) De kans is vrij klein, er gebeuren niet zo veel ongelukken en dat is verdeeld over meer dan 7000 km spoorweg ;)
Nee, maar dat argument heeft misschien in dit topic niet helemaal zijn plaats :+ Daarnaast, zie Pirot. Àls dat mis daat, dan gaat het ook wel meteen heel erg mis.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Een FFP3 masker moet je dan hebben en ook bescherming voor je ogen (masker over je ogen of een bril). Die mensen in je voorbeeld zaten in de auto, ik denk niet dat ze er op voorbereid waren.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-08 19:35
Marzman schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:11:
Een FFP3 masker moet je dan hebben en ook bescherming voor je ogen (masker over je ogen of een bril). Die mensen in je voorbeeld zaten in de auto, ik denk niet dat ze er op voorbereid waren.
met ammoniak heb je niks aan een ffp3 masker

dan heb je een gasmasker nodig die ook de ogen bedekt en de amoniak eruit filtert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mr. Detonator schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:14:
[...]

met ammoniak heb je niks aan een ffp3 masker

dan heb je een gasmasker nodig die ook de ogen bedekt en de amoniak eruit filtert
Dan kun je jezelf daar niet op voorbereiden. Heb al een paar keer gehad met inbraken in de buurt dat de politie auto's aan hield. Leg dan maar uit waarom je een gasmasker bij hebt :p

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
Er is toch niks verboden aan een gasmasker (bij je) hebben toch?
En als je die al prept... waarom zou je die überhaupt in je auto bewaren?!
Maargoed... Zo'n ammoniak gaslek is natuurlijk vrij zeldzaam. Ik zou me dan echt nog eerder zorgen maken om een seniele buurman die het gasfornhuis een keer open laat staan en de voor en achtergevel er uitblaast. Of een mafketel die een cobra je huis ingooit...
Als je echt in een hoogrisicogebied woont waar dagelijks of wekelijks giftreinen passeren... Ja, dan andere risicoanalyse...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:50

Rmg

bonzz.netninja schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:42:

Tijd in Eindhoven langs het spoor gewoond waar de ammoniak treinen wel reden.

Als het mis gaat is het beste gewoon afstand, als (je denkt dat) er is mis gaat, zsm uit het gebied gaan, auto is natuurlijk makkelijkste, maar op de fiets of lopend kan ook. In de 5 minuten dat je je gasmasker hebt gevonden, uitgepakt en correct hebt opgedaan had je al bijna 500 meter verderop kunnen zijn...

Ook gaan de sirenes af in een risicogebied bij een treinramp.

[ Voor 3% gewijzigd door Rmg op 27-12-2022 17:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

IK ben geen veiligheid specialist maar weet er wel wat van. Behalve VCA vol ook diverse extra trainingen gehad met name voor HF en mosterdgas. Ook wat plannen geschreven voor CO2 installaties etc.

Belangrijkste is wegwezen en altijd dwars op de windrichting, dan kom je het snelste buiten bereik van de gaswolk.

Gasmaskers kan maar het is niet het eerste waar ik aan zou denken. Bijna elke soort van gassen heeft een specifiek filter nodig voor optimale werking. Voor ammoniak is dat bijvoorbeeld de Dräger filter welke voldoet aan de "K" classificatie.

Wil je overal op voorbereid zijn kun je beter een overdruk filter nemen met ademlucht.

Ik persoonlijk zou niet snel een gasmasker kopen maar woon ook niet direct bij het spoor. Ik heb er geen dus.

Wil je toch iets doen koop dan een eenvoudige met een goed koolstoffilter, dat helpt voor korte tijd voor een redelijk aantal stoffen.

Ammoniakgas is lichter dan lucht, het stijgt op. Wel verbind het zich met vocht en dus ook met zweet, het wordt dan irriterend.

Heb je niks, dan een vochtige theedoek over een droge. Helpt niet veel maar zou net een verschil kunnen maken.

Dan nog is dwars op de wind wegwezen vrijwel altijd het beste.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Sinds de laatste post is de wereld zeker niet stabieler geworden.

Onlangs postte ik nog dit over Oekraïne en Taiwan.

We evolueren ook naar een autocratische wereld. In de jaren 90 leefde zowat de helft van de wereldbevolking in een democratie, nu nog maar een kwart en 2024 wordt een heel belangrijk verkiezingsjaar waarin de democratie overal ter wereld onder druk staat. Daardoor kan ook de kans op oorlog nog toenemen.

Nadat Finland en Zweden de bevolking al 'mentaal voorbereidden' op een grote Europese oorlog, is men in Duitsland nu ook bezorgd.
Duitsland is niet klaar voor een oorlog. Dat zeggen verschillende experts in de Duitse krant Bild. "Een Russische hypersonische raket kan in vier minuten in Berlijn zijn", aldus Albrecht Broemme van Die Bundesanstalt Technisches Hilfswerk (THW), een civiele beschermings- en hulporganisatie voor rampenbestrijding.

Broemme vindt dat er de afgelopen dertig jaar nauwelijks aandacht besteed is aan het beschermen van burgers. "Er zijn geen nucleaire bunkers of ondergrondse noodhospitalen. En de bevolking wordt slecht of zelfs niet geïnformeerd bij een noodsituatie."

Alle Duitsers moeten eigenlijk een noodvoorraad in huis hebben, met onder meer 20 liter water (2 liter per persoon per dag), 3,5 kilogram voedsel per persoon, medicijnen, dekens en een batterijradio. Weinig Duitse huishoudens zouden daar echter aan voldoen.

Ook het aantal schuilkelders is niet toereikend. Van de 2.000 schuilkelders in Duitsland zijn er volgens de meest recente cijfers (begin 2022) nog maar 600 over en geen enkele daarvan is gebruiksklaar. De federale overheid en de regeringen van de deelstaten zouden al wel onderzoeken hoeveel er opnieuw geactiveerd kunnen worden.

Duitsland is ook niet voorbereid op de verzorging van een mogelijk groot aantal gewonden. Tijdens de Koude Oorlog waren er in Duitsland 221 noodhospitalen met in totaal 80.000 bedden. Nu is er niet één meer.
Intussen is ook de situatie in het Midden-Oosten aan het escaleren en 2023 was weer een recordjaar ivm klimaatextremen, terwijl dit over 10-20 jaar als een relatief koel en stabiel jaar gezien zal worden.

Anderzijds zie je wel dat het leven in veel Oekraïense steden zijn normale gang gaat, er is ook geen honger of zo, maar als een conflict uitbreidt worden ook de 'hulplijnen' schaarser. Laten we vooral het beste hopen voor 2024 en later.

Je kan jezelf alvast voorbereiden op korte, maar ook op langere termijn, zoals ik hier illustreerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 09:35:
We evolueren ook naar een autocratische wereld. In de jaren 90 leefde zowat de helft van de wereldbevolking in een democratie, nu nog maar een kwart en 2024 wordt een heel belangrijk verkiezingsjaar waarin de democratie overal ter wereld onder druk staat. Daardoor kan ook de kans op oorlog nog toenemen.
Waar haal je die cijfers vandaan? Ik kan me niet voorstellen dat dit klopt. En wat een democratie is dat is ook een beetje vervaagd met de Erdogans, Putins en Orbans.

En dan praat je over aantallen mensen? Niet grondoppervlak of landen. De wereldbevolking stijgt dan misschien harder in autocratische landen?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Waar haal je die cijfers vandaan? Ik kan me niet voorstellen dat dit klopt. Wat een democratie is dat is wel een beetje vervaagd met de Erdogans, Putins en Orbans.

En dan praat je over aantallen mensen? Niet grondoppervlak of landen. De wereldbevolking stijgt dan misschien harder in autocratische landen?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op zaterdag 13 januari 2024 @ 16:29:
[...]

Waar haal je die cijfers vandaan? Ik kan me niet voorstellen dat dit klopt. Wat een democratie is dat is wel een beetje vervaagd met de Erdogans, Putins en Orbans.

Dat werd gisteren in Ter Zake vermeld (vanaf 17:00). Je kan gratis registreren om te kijken, maar hier 2 screenshots, het ging zelfs slechts terug tot 2012:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aRZDLpXnf5YG-CwhOoisLW6XGKA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/M6jxTDCNwM2oLoElC9KzxN7S.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EvTunj_av43wYM-J4GGqT564fak=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fNh1VGC3Tho5nqr1nfs1ipMX.png?f=user_large

Erdogan, Poetin en Orban zijn idd voorbeelden van autocraten, maar ook Trump, Bolsonaro, Milei, Modi, Xi Jinping en vele andere leiders in Aziatische en Afrikaanse landen. Sommige Europese politici streven er blijkbaar ook naar en worden gesteund door autocratische regimes die ook de verkiezingen proberen te beïnvloeden.

Maar goed, ik wilde met mijn reactie geen politieke discussie ontketenen, het gaat over persoonlijke voorbereiding op ontwrichtende gebeurtenissen. Een autocratie kan ook stabiel zijn, maar als je ziet hoe ver Poetin gaat in Oekraïne, dan zou dat in weinig democratieën lukken (oorlogseconomie en tot nu toe een half miljoen militairen/burgers als kannonenvoer) .

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:00
Sinds de laatste post is de wereld zeker niet stabieler geworden.

Onlangs postte ik nog dit over Oekraïne en Taiwan.

Nadat Finland en Zweden de bevolking al 'mentaal voorbereidden' op een grote Europese oorlog, is men in Duitsland nu ook bezorgd.

[...]

Intussen is ook de situatie in het Midden-Oosten aan het escaleren en 2023 was weer een recordjaar ivm klimaatextremen, terwijl dit over 10-20 jaar als een relatief koel en stabiel jaar gezien zal worden.

Anderzijds zie je wel dat het leven in veel Oekraïense steden zijn normale gang gaat, er is ook geen honger of zo, maar als een conflict uitbreidt worden ook de 'hulplijnen' schaarser. Laten we vooral het beste hopen voor 2024 en later.

Je kan jezelf alvast voorbereiden op korte, maar ook op langere termijn, zoals ik hier illustreerde.
Maar als antwoord op die hypersonische raket heeft Duitsland natuurlijk ook gewoon zijn eigen hypersonische raketten waarmee ook Moskou in no-time een tegenantwoord kan ontvangen.

Ik beschouw het dan ook eigenlijk helemaal niet zozeer als een realistisch scenario om een land als Rusland te zien dat deze komt tot het aanvallen van een land als Duitsland. Dit is anders dan de situatie Oekraïne. Waarin Rusland feitelijk vrij spel en lange adem heeft. Maar Oekraïne niet afdoende middelen heeft om echt een deuk in een pakje boter terug te slaan. Want Rusland bepaald onder de streep tot op zekere hoogte wat het Westen Oekraïne voor wapentuig kan verschaffen. Hypersonische raketten voor Oekraïne om Moskou mee aan te vallen, zitten niet binnen dit pakket.

Voor Putin is invloed op Europa dan vermoed ik veel interessanter om te behalen via politieke beïnvloeding. Verkrijgen van meer en meer personen met politieke macht die een pro-Putin opstelling hebben.

Voor Rusland in bredere zin, vind ik het ontzettend lastig om te bepalen wat de verwachtingen kunnen zijn. Putin is tenslotte 71 jaar. Heeft een beperkt resterende houdbaarheidsdatum. Tegen 2040 verwacht ik dat er vrijwel zeker geen Putin meer zal zijn. Echter, hoe het gevolg er voor Rusland uit zal komen te zien, is mij een raadsel.

De mate van escalatie in het Midden-Oosten valt momenteel eigenlijk nog mee. Lokaal zijn huidige key spelers, d.w.z. Israël, Hamas en de Houthi's spelers die er vrij weinig toe doen. Vanuit het westen hecht men historisch waarde aan Israël, maar zelfs daarin zie je toch dat de publieke opinie flink aan het verschuiven is. Partijen van betekenis in het Midden-Oosten, mengen zich niet militair gezien binnen het huidig conflict.

Komen tot een grootschalig Europese oorloog zie ik persoonlijk dan ook eigenlijk niet snel voor mij. Een soort cold-ware status, mogelijk. Cyber warfare, mogelijk. Politieke beïnvloeding, zeker. Maar militair personeel door de straten, bommen op west Europa? Dubieus.

Veel realistischer voor onszelf om de vorm van dreiging in te zoeken is wat mij betreft het klimaat. Hierin lopen wij als land aanzienlijke risico's. En zal veel merkbaarder gaan worden op grotere schaal. Periodes van extremen zullen toe blijven nemen. Extreme hitte in zomers, aanhoudende droogte enerzijds, en juist perioden van overmatig regenval, wateroverlast anderzijds. Met impact hiervan op onze voedselproductie, ons wonen en onze verplaatsingen.

Eén en ander gaat allemaal geleidelijk aan. En nog altijd zie je vele mensen de ontwikkelingen blijven ontkennen. Maar uiteindelijk ga je komen tot scenarios waarin voorbereiding op dit soort problemen toenemend relevant wordt. Een soort doomsday prep met een voorraad om 2 jaar te overleven zal vermoedelijk nooit echt nodig blijken. Maar een voorraad eten en drinken om tot 2 weken te kunnen volbrengen of het klaar hebben liggen van een zogenaamde bug-out bag? Zal vermoedelijk steeds relevanten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

psychodude schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:09:
[...]

De mate van escalatie in het Midden-Oosten valt momenteel eigenlijk nog mee. Lokaal zijn huidige key spelers, d.w.z. Israël, Hamas en de Houthi's spelers die er vrij weinig toe doen. Vanuit het westen hecht men historisch waarde aan Israël, maar zelfs daarin zie je toch dat de publieke opinie flink aan het verschuiven is. Partijen van betekenis in het Midden-Oosten, mengen zich niet militair gezien binnen het huidig conflict.
Je vergeet Iran, die zitten overal tussen, ze bevoorraden Rusland, Gaza en de Houthi's. Ze zijn ook erg dicht bij een kernwapen (weken of maanden, de vraag is wat ze daarna doen, hun proxies betere wapens geven, zelf aanvallen?).

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
Marzman schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:00:
[...]

Je vergeet Iran, die zitten overal tussen, ze bevoorraden Rusland, Gaza en de Houthi's. Ze zijn ook erg dicht bij een kernwapen (weken of maanden, de vraag is wat ze daarna doen, hun proxies betere wapens geven, zelf aanvallen?).
Nee, niet zozeer. Iran is betekenisloos in het Midden-Oosten. Alleen Saoedi-Arabië en diens vriendjes doen er toe. Iran behoort daar niet bij. Is een beetje als een Noord Korea. Grote mond, wil zich voordoen als belangrijk en veel loze dreigementen. Maar kunnen niets. Want zij zijn zich meer dan bewust dat indien ze te ver gaan, er niets meer dan een zandbak overblijft en er niemand in de regio is die ze te hulp schiet.

Ook Rusland gaat Iran echt niet te hulp schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Laatst online: 03-09 16:21

FFW

We zitten vandaag op terreur dreigingsniveau 4 (van 5) dat betekent dat de kans op een terreuraanval groot is. Dit stond ergens in een dagblad, dit werd even in het nieuws genoemd. Niemand past zijn gedrag er op aan, omdat het net zo nikszeggend is als weeralarm geel en oranje.

Wat ik graag zou zien is dat er spotjes op tv komen die mensen bijvoorbeeld waarschuwen om grote groepen te mijden. Of die uitleggen wat je moet doen als je je in zo'n terreuraanval bevindt. Dat de kans groot is dat er dan ook elders aanvallen plaatsvinden. Dat je kunt kiezen om te vluchten, verstoppen of wellicht moet vechten. Nu weet je niks. Je kunt niks.

Als de stroom uitvalt duurt het een paar uur voor ook het internet uitvalt. Voor flatbewoners kan ook de watertoevoer stoppen omdat dat naar boven moet worden gepompt. In Nederland is het ongebruikelijk om rolluiken of CCTV te hebben. Ik heb dat uit veiligheidsoverwegingen wel geinstalleerd, de buren stelden mij daarop de vraag of dat allemaal wel nodig is in onze fijne buurt. Mijn antwoord : Ja. ja ik heb satellietinternet. Ja ik heb noodstroom en ja ik heb camera's. Op die camera's heb ik al heel wat rare dingen vastgelegd zoals Drugshandel in de straat. Autodieven die om 4AM alle deurklinken even testen. Een buurman die te lang door het raam van mijn auto kijkt of er iets van waarde ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FFW schreef op woensdag 17 januari 2024 @ 21:38:
We zitten vandaag op terreur dreigingsniveau 4 (van 5) dat betekent dat de kans op een terreuraanval groot is. Dit stond ergens in een dagblad, dit werd even in het nieuws genoemd. Niemand past zijn gedrag er op aan, omdat het net zo nikszeggend is als weeralarm geel en oranje.

Wat ik graag zou zien is dat er spotjes op tv komen die mensen bijvoorbeeld waarschuwen om grote groepen te mijden. Of die uitleggen wat je moet doen als je je in zo'n terreuraanval bevindt. Dat de kans groot is dat er dan ook elders aanvallen plaatsvinden. Dat je kunt kiezen om te vluchten, verstoppen of wellicht moet vechten. Nu weet je niks. Je kunt niks.
Maar dan krijg je een angstige bevolking die niet meer buiten durft komen. Op een Afghaanse markt zou ik me meer zorgen maken, maar misschien zou zelfs dat irrationeel zijn omdat deelnemen aan het verkeer (dan bedoel ik met de fiets in België) gevaarlijker is. Bang voor het verkeerde :) (artikel uit de periode van grote terreurdreiging in 2015)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Als de stroom uitvalt duurt het een paar uur voor ook het internet uitvalt. Voor flatbewoners kan ook de watertoevoer stoppen omdat dat naar boven moet worden gepompt. In Nederland is het ongebruikelijk om rolluiken of CCTV te hebben. Ik heb dat uit veiligheidsoverwegingen wel geinstalleerd, de buren stelden mij daarop de vraag of dat allemaal wel nodig is in onze fijne buurt. Mijn antwoord : Ja. ja ik heb satellietinternet. Ja ik heb noodstroom en ja ik heb camera's. Op die camera's heb ik al heel wat rare dingen vastgelegd zoals Drugshandel in de straat. Autodieven die om 4AM alle deurklinken even testen. Een buurman die te lang door het raam van mijn auto kijkt of er iets van waarde ligt.
ligt erg aan de situatie(s)

Als je het goed doet, heb je al een huis(houden) wat energie zuinig is, 100% net onafhankelijk ..
uitgaande dat je een grijswater installatie hebt .. kan je een extra stap doen voor water zuivering (hemel) water kan je simpel doen door meerdere filters achter elkaar te zetten en containers te wisselen met een beetje zwembad chloor erbij

Als je biogas/vergassing van hout kan doen heb je nog een verwarming die niet 100% afhankelijk is van elektra.

je uitdaging is eigenlijk een vriezer/koelkast operationeel te houden.

in alle andere situaties heb je binnen 4 uur of 8 uur stroom en na x tijd staat er een mobiele watertank van de waterleverancier in de straat.

grootste probleem is eigenlijk verwarming in koude dagen, en iets te doen te hebben met het gezin (offline leven)

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 20:29
Marzman schreef op zondag 14 januari 2024 @ 17:00:
Ze zijn ook erg dicht bij een kernwapen (weken of maanden, de vraag is wat ze daarna doen, hun proxies betere wapens geven, zelf aanvallen?).
Ze hebben recent Pakistan aangevallen. Om een kernmacht aan te vallen heb je ballen nodig ... of een eigen troef achter de hand.
Maar als antwoord op die hypersonische raket heeft Duitsland natuurlijk ook gewoon zijn eigen hypersonische raketten waarmee ook Moskou in no-time een tegenantwoord kan ontvangen.
Als Duitsland (of de VS) hypersonische raketten heeft, hebben ze dat goed geheim gehouden. Het is niet iets wat je "eventjes" ontwikkelt, of op de markt kunt kopen.
Dit is anders dan de situatie Oekraïne. Waarin Rusland feitelijk vrij spel en lange adem heeft. Maar Oekraïne niet afdoende middelen heeft om echt een deuk in een pakje boter terug te slaan. Want Rusland bepaald onder de streep tot op zekere hoogte wat het Westen Oekraïne voor wapentuig kan verschaffen. Hypersonische raketten voor Oekraïne om Moskou mee aan te vallen, zitten niet binnen dit pakket.
Vergis je niet in de omvang en bewapening van Europese legers. Als het op conventionele oorlogsvoering aankomt is Oekraïne wel degelijk een geduchte tegenstander.

Verder ben ik het overigens eens met je stelling: een bug-out bag is vele malen nuttiger dan een jaarvoorraad ravioli.
de buren stelden mij daarop de vraag of dat allemaal wel nodig is in onze fijne buurt. Mijn antwoord : Ja. ja ik heb satellietinternet. Ja ik heb noodstroom en ja ik heb camera's. Op die camera's heb ik al heel wat rare dingen vastgelegd zoals Drugshandel in de straat. Autodieven die om 4AM alle deurklinken even testen. Een buurman die te lang door het raam van mijn auto kijkt of er iets van waarde ligt.
Ik hoop dat je weet dat het verboden is om met een vast opgestelde camera de openbare weg te filmen.

[ Voor 0% gewijzigd door CVTTPD2DQ op 18-01-2024 07:52 . Reden: citaat van psychodude abusievelijk toegeschreen aan Marzman ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het is denk ik meer dat het al zo lang duurt dat we er aan wennen. En het dreigingsniveau is vrij recent nog hoger geweest.

Dat is een beetje aan de mensen zelf toch om in te schatten? Sommige dingen mijd ik ook, maar niet alles en een paar jaar geleden meer dingen dan nu.
Er zijn projecten geweest dat politie of gemeentes zelf slimme bellen met camera's uitdeelden dus ik denk niet dat die het heel erg vinden. Al is dat wel de reden dat ik zelf gestopt ben en weer een domme bel heb, de bel fimde vooral mijn overbuurman wat ik vervelend vond (en dat ze snel stuk waren, maar ik had ook een nieuwe slimme deurbel kunnen kopen). Mocht de overbuurman ooit ook een slimme bel ophangen dan hang ik er wel weer een terug (dan kan ik er wel van uit gaan dat hij het ok vind ;) )

[ Voor 35% gewijzigd door Marzman op 18-01-2024 08:12 ]

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shoombak
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
ik krijg een beetje een ongemakkelijk gevoel bij het toenemende aantal berichten zoals hieronder.
NAVO-admiraal: 'Samenleving moet het onverwachte gaan verwachten'
Niet alleen de legers van de NAVO-landen maar de hele samenleving moeten zich voorbereiden op een "nieuw onvoorspelbaar tijdperk". Dat heeft de Nederlandse NAVO-admiraal Rob Bauer gezegd op een NAVO-bijeenkomst in Brussel.

Bauer riep op tot een "samenlevingsaanpak" die verder gaat dan alleen militaire planning. Publieke en private organisaties moeten hun mentaliteit veranderen omdat de samenleving verandert, zei hij.

"Van een tijdperk waarin alles planbaar, voorspelbaar, controleerbaar en gericht op efficiëntie was, naar een tijdperk waarin alles op elk moment kan gebeuren. Een tijdperk waarin we het onverwachte moeten verwachten", zei hij. "Om volledig effectief te kunnen zijn, ook in de toekomst, hebben we een oorlogstransformatie van de NAVO nodig."
https://nos.nl/artikel/25...verwachte-gaan-verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

CVTTPD2DQ schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 07:26:
[...]

Ze hebben recent Pakistan aangevallen. Om een kernmacht aan te vallen heb je ballen nodig ... of een eigen troef achter de hand.
Noem je dit technisch gezien niet al een wereldoorlog als het op meerdere plaatsen van de wereld tegelijk hommeles is?

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:36:
[...]

Noem je dit technisch gezien niet al een wereldoorlog als het op meerdere plaatsen van de wereld tegelijk hommeles is?
De grootmachten zijn nog niet rechtstreeks in confrontatie, tot dan zou ik het geen WO noemen. Maar dit topic gaat over voorbereiden, niet over wereldpolitiek :) (al was ik daar zelf ook wel deels over begonnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
[...]

De definitie van een wereldoorlog is één oorlog waarbij een groot deel van de wereld betrokken is. Dat lijkt nog niet het geval. Al zou je kunnen stellen dat de Verenigde Staten "in oorlog" is met een groot deel van de wereld (lees: met veel landen). Maar dat zijn in praktijk allemaal kleine oorlogen, al staan ze soms weer deels met elkaar in verband...

NB: Volgens Artsen zonder grenzen zijn er as we speak nog 50 oorlogen aan de gang. Van de 100 die sinds 2013 gestart zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
shoombak schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:13:
ik krijg een beetje een ongemakkelijk gevoel bij het toenemende aantal berichten zoals hieronder.

[...]

https://nos.nl/artikel/25...verwachte-gaan-verwachten
Dit soort berichten zijn inderdaad wel zaken om even op te reflecteren (wel alleen maar wanneer ze van iemand komen met een officiele positie, niet van vlog-bob met z'n conspiracies).
Deze mensen zijn strategisch denkers, die denken in scenario's. Het is dus niet zo dat hij weet dat er iets gaat gebeuren, maar dat er ergens een scenario is waarvan hij (en mogelijk zijn peers) de kans mogelijk/ aanzienlijk/waarschijnlijk acht dat deze een significante impact kan hebben op de samenleving.

Het is jammer dat wij als burgers geen inkijkje krijgen in die scenario's, want dat zou helpen om gerichter daar op voor te bereiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Laatst online: 03-09 16:21

FFW

Dat gebeurt allemaal heel ver weg.

De kans dat de stroom langdurig uitvalt met alle gevolgen van dien wordt steeds groter. We leven in een maatschappij waarin mensen compleet afhankelijk zijn geraakt van diensten. (neem bijvoorbeeld mijn buren die over van alles een online melding maken ipv zelf iets op te lossen) Als die diensten stoppen, bijvoorbeeld als de politie en brandweer overbelast raken door grote rellen, dan sta je er alleen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
FFW schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:28:
Dat gebeurt allemaal heel ver weg.

De kans dat de stroom langdurig uitvalt met alle gevolgen van dien wordt steeds groter. We leven in een maatschappij waarin mensen compleet afhankelijk zijn geraakt van diensten. (neem bijvoorbeeld mijn buren die over van alles een online melding maken ipv zelf iets op te lossen) Als die diensten stoppen, bijvoorbeeld als de politie en brandweer overbelast raken door grote rellen, dan sta je er alleen voor.
Maar hoe zie je zaken zelf oplossen in plaats van uitbesteding aan politie dan voor je?

Er zijn gewoon veel zaken die je in Nederland niet zelf op mag lossen. Stel er is een inbreker aanwezig in mijn woning, zolang als de maatschappij functioneert mag ik deze in Nederland niet doodschieten. Ondanks dat hij of zij zich op mijn terrein bevind.

Maatschappelijk gezien wordt verwacht dat je melding maakt en terughoudend reageert. Te veel zaken in eigen handen nemen, riskeert problemen voor jezelf.

Deze afhankelijkheid van diensten is in zekere zin dan ook gewoon een creatie van de maatschappij zelf. En kun je in veel gevallen de hedendaagse maatschappij dan ook niet meer zozeer kwalijk nemen. Veel van de beperkingen in hetgeen je als individu mag verrichten, is al langere tijd geleden vastgesteld.

Laat je het takenpakket voor de politie buiten beschouwing, en richt je je op het takenpakket van de brandweer, dan kan en mag jij dit als burger ook niet zomaar allemaal overnemen. Ook daar wordt je dus beperkt en is melding maken in plaats van zelf acteren een logisch gevolg.
boxlessness schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:26:
[...]

Dit soort berichten zijn inderdaad wel zaken om even op te reflecteren (wel alleen maar wanneer ze van iemand komen met een officiele positie, niet van vlog-bob met z'n conspiracies).
Deze mensen zijn strategisch denkers, die denken in scenario's. Het is dus niet zo dat hij weet dat er iets gaat gebeuren, maar dat er ergens een scenario is waarvan hij (en mogelijk zijn peers) de kans mogelijk/ aanzienlijk/waarschijnlijk acht dat deze een significante impact kan hebben op de samenleving.

Het is jammer dat wij als burgers geen inkijkje krijgen in die scenario's, want dat zou helpen om gerichter daar op voor te bereiden.
Om eerlijk te zijn, denk ik dat het allemaal nauwelijks verschil uit zal maken. Klimaatwetenschappers geven al lang wel de te verwachten scenarios weer. Maar dit geeft geen aanleiding tot gerichte voorbereiding voor vermoedelijk het grootste deel van de Nederlandse bevolking. Ik verwacht persoonlijk weinig andere respons op dreiging anderszins.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

GeeEs schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:11:
[...]

Het topic is: je voorbereiden op "het ergste"...
Het topic is niet: je voorbereiden op "de opstootjes na het voetbal"

Het ergste is -in mijn optiek- dus een situatie waarin alle gemakken, zekerheden en veilig gevoel van vandaag er niet meer is. Dat alles wat jij nu vanzelfsprekend vindt, er dus niet meer is.

Was het maar een film...
Wij zitten niet in een pre-nationalistisch land waar iedereen tegen iedereen vecht en stabiliteit is alleen mogelijk als 1 familie, clan, stam, etnische groep, partij,... de macht grijpt en de rest onderdrukt.

Het nationalisme wordt als iets negatiefs in het onderwijs uitgelegd, maar het is een cruciale bouwsteen om te voorkomen dat iedereen tegen iedereen vecht zoals in het Midden-Oosten, Afrika,... Het opschalen van samenwerken, politiek overleg, het wij-gevoel,... van een stad of regio naar het nationaal niveau.

Dit is wat ons van hen onderscheid.
Verwijderd schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:54:
[...]

De grootmachten zijn nog niet rechtstreeks in confrontatie, tot dan zou ik het geen WO noemen. Maar dit topic gaat over voorbereiden, niet over wereldpolitiek :) (al was ik daar zelf ook wel deels over begonnen)
Maar je moet wel een realistisch beeld hebben van waarop je gaat voorbereiden.

Zo hebben de mensen het beeld van oorlog dat als je een voet over de Oekraïense grens zet dat je overal ruïnes ziet, regent het granaten, social breakdown, anarchie, iedereen jat alles dat je los kan trekken,...

Het omgekeerde gebeurt in Oekraïne, de oorlog brengt de mensen samen, nationale identiteit wordt gecreëerd zoals hoe een zwaard gesmeden wordt, de mensen helpen elkaar en vullen aan wat de overheid niet kan regelen.

Het verschil tussen Oekraïens en russisch gedrag is dat de Oekraïners nemen het initiatief om iets op te oplossen dat de politiek niet wilt of kan oplossen. Ligt de straat slecht erbij, dan komen de buren samen, bespreken het en handen uit de mouwen, zelf aanpakken.

In rusland is initiatief nemen gevaarlijk en in groep organiseren nog gevaarlijker. Nu werken ze met de tsaar mee en straks werken ze tegen de tsaar. Daarom zie je in rusland een totaal andere straatbeeld, waar alles verloederd en verrot is, zoals het hoort te zijn.

Beste voorbereiding is sociale cohesie verbeteren zowel van bovenaf geregeld als mensen helpen elkaar in de buurt. Vroeger bestond de dienstplicht met bijkomende effect: de scheiding tussen arm en rijk te breken. De zonen van alle klassen zaten in het leger.

Nu is het defensiebudget te klein voor een militaire dienstplicht en het beroep is veel te technisch/gespecialiseerd zodat 1 of 2 jaren dienstplicht weinig bruikbare militairen oplevert. Anderzijds is er niet veel training nodig om in een loopgraaf te staan om een positie te houden. Niet iedereen moet combined arms kunnen doen. Daarvoor zijn er beroepsmilitairen in eenheden die veel training en ervaring hebben.

Mensen kunnen ook in de civiele bescherming en bij de hulpdiensten helpen. Er is veel werk om de schuilplaatsen, bunkers en noodhospitalen op te knappen of bij te maken. Leren renoveren en met je handen werken is iets dat iedereen thuis kan gebruiken. Dit zorgt voor een grote poel oproepbare mensen die al wat uitleg en training gekregen hebben en kunnen helpen met het leggen van zandzakken, bevoorrading, afvoeren gewonden,...

Veel van wat we op het Internet lezen is geschreven op basis van Amerikaanse denkbeelden. De Amerikanen zijn paranoïde 24/7 en doen een threat assessment van elke medemens dat ze zien. Ze denken altijd over wat kan iemand doen dat je naar het ziekenhuis of six feet under kan sturen. Het eerste dat geëmigreerde Amerikanen in Europa leren, is stoppen met het denken over hoeveel kwaad, fysiek geweld,... elke mens in de straat kan doen.

De VS is nog altijd een klassenmaatschappij met geografische segregatie door onzichtbare lijnen op de landkaart. In een middenklasse wijk willen ze geen armen zien en een metrostation is een demon hole waar de armen zomaar uit de grond komen. Moeilijk bereikbaar met OV is een voordeel, het houdt dreigingen weg.

Ik kan wel begrijpen dat de haves die de have-nots hard uitgezogen hebben, bang voor de have-nots zijn.

Liberté, égalité, fraternité is in de VS nog niet gebeurd. De Amerikaanse onafhankelijkheid ging over de belangen van de handelaren, smokkelaars,... die niet onderschept en belast wilden worden. De eerste en de grootste handtekening op de Declaration of Independence is van een scheepsmagnaat die smokkelt (John Hancock).

Op wat kunnen we wel voorbereiden?

Klimaatverandering zet een algemene druk op de wereld dat voor meer conflicten/oorlogen zorgt. De dalende trend in leefbare landoppervlakte brengt migratiestromen in beweging, Iran vecht al tegen Afghanistan wegens de Afghanen nemen teveel water af en een gedeelte van Iran dreigt op te drogen,...

Voor ons betekent klimaatverandering meer extreem weer dat langer kan duren. Van langdurige droogte naar veel te veel water.

Hybride oorlogsvoering kan rellen opstoken dat de ordediensten overbelasten en cyberwarfare kan het overbelaste elektriciteitsnet met beperkte effort doen falen, de logistiek ontregelen om de winkelrekken leeg te maken, een chemische fabriek ontregelen om het tot ontploffing te brengen, de sluizen openzetten om een gedeelte van het land onder water te zetten,...

Een land kan beveiligen om de drempel wat hoger te leggen en over deterrence beschikken. Als de russen de Westerse infrastructuur hacken en ontregelen, dan kunnen wij de russische infrastructuur hacken en ontregelen.

Een goede reden voor de russen om van de Westerse infrastructuur af te blijven, is dat als wij hun infrastructuur slopen, dan kunnen zij het niet vervangen en moeten heel lief aan het Westen vragen of ze bij ons het mogen kopen.

Wij hebben het voordeel dat Duitsland maakt alles om een land van nul her op te bouwen en de rest van de wereld is daarvan afhankelijk. Als je in een ander land fabrieken, infrastructuur,... ziet, dat zijn Duitse machines, onderdelen,... of gemaakt met Duitse machines.

2 weken eten en drinken als buffer is een goed idee en vrij gemakkelijk haalbaar. Zet nu alles klaar voor 2 weken kamperen op een festivalcamping of wat je met een sleurhut naar Zuid-Europa wilt meenemen. Met 2 weken echt Nederlands kamperen kan je testen of de buffer genoeg is zonder geld aan eten of drinken ter plaatse uit te geven.

Zonnepanelen, accu's, omvormers,... heb ik om altijd stroom te hebben. Voor warmte heb ik een petroleumkachel.

Een bug-out bag voor als je niet in je woning kan blijven wegens onder water zetten, opgeblazen chemische fabriek,...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Marzman schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 08:05:
Er zijn projecten geweest dat politie of gemeentes zelf slimme bellen met camera's uitdeelden dus ik denk niet dat die het heel erg vinden.
De overheid kan ook de wet overtreden, en dat doen ze hier ook.
FFW schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 10:28:
Hoe vaak heb jij politie en/of brandweer nodig? Het zal ongetwijfeld een keer voorkomen dat onze diensten overbelast zijn (want dat zijn ze nu al!) en daarom niet op tijd hulp kunnen bieden. Aan de andere kant is het ook geen veelvoorkomend scenario.

Vóór de winter van 2022 heb ik overwogen een dieselaggregaatje te kopen, om zo bij langdurige gasuitval in een donkere winter zelf in stroom en warmte te kunnen voorzien (aangenomen dat niet langdurig én stroom, én gas uitvallen, én de benzinepompen leeg zijn). Ik heb er vanaf gezien omdat het toch nog wel lastig is om zoiets op een gezonde/veilige manier in huis op te stellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 26-07 22:02
psychodude schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 11:25:

[...]

Om eerlijk te zijn, denk ik dat het allemaal nauwelijks verschil uit zal maken. Klimaatwetenschappers geven al lang wel de te verwachten scenarios weer. Maar dit geeft geen aanleiding tot gerichte voorbereiding voor vermoedelijk het grootste deel van de Nederlandse bevolking. Ik verwacht persoonlijk weinig andere respons op dreiging anderszins.
Voor het gros van de populatie zal het openbaren van deze scenario's inderdaad geen moer uitmaken, omdat het merendeel toch niet verder vooruit denkt dan wat ze gaan eten vanavond.
Maar voor mensen zoals in dit topic, die wel denken in scenario's, is het wel waardevol om te weten of er scenario's zijn die je nog niet op de radar hebt.
Zo weet ik dat in de context van klimaatverandering wij hier de komende 100 jaar in ieder geval droge voeten houden vanwege onze locatie: niet in de buurt van rivieren, en bijna 30 meter boven NAP. En het huis ligt iets hoger dan de directe omgeving en staat op een solide zandgrond, dus water loopt weg bij aanhoudende regenval.
Droogte is onze grootste vijand, en een paar grote bomen die in theorie het huis zouden kunnen raken. Die bomen gaan we toppen, voor de droogte heb ik nog geen oplossing anders dan de waterput. Ik ben aan het denken om daar een handpomp bij te zetten zodat ik ook zonder electriciteit water mee kan oppompen.

Mijn focus ligt vooral op events die van "korte" duur zijn en die een relatief lage impact hebben. Zoals uitval van nuts voorzieningen, of lokale rampen. Bij dingen als oorlog en langdurige conflicten is de variatie aan scenario's zo groot, en de benodigde investering om deze te mitigeren dusdanig, dat ik daar niets mee doe.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 15-09 20:16
Alles gaat geleidelijk. Afbraak van cultuur, normen en waarden. Er komt waarschijnlijk niet 1 moment. "de Russen vallen aan" de media springt altijd op hetgeen wat onwaarschijnlijk is. Terwijl het gevaar juist zit in het lage aantal geboren Nederlanders (er gaan er meer dood per dag nu, dan er geboren worden). En de continue stroom van migratie naar Nederland. Het tekort aan voedsel zal ook niet opeens zijn. En de oorlogen en gevechten rondom de evenaar zullen geleidelijk uitbreiden naar Nederland.

Rondom 2055 verwacht ik dat hier ook de permanente burgeroorlog uitbreekt vanwege hoge voedselprijzen. Dus we hebben nog even. De beste 'voorbereiding' is een pensioen in de zin van kinderen, want geld zal nutteloos zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Harm_H schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:17:
Alles gaat geleidelijk. Afbraak van cultuur, normen en waarden. Er komt waarschijnlijk niet 1 moment. "de Russen vallen aan" de media springt altijd op hetgeen wat onwaarschijnlijk is. Terwijl het gevaar juist zit in het lage aantal geboren Nederlanders (er gaan er meer dood per dag nu, dan er geboren worden). En de continue stroom van migratie naar Nederland. Het tekort aan voedsel zal ook niet opeens zijn. En de oorlogen en gevechten rondom de evenaar zullen geleidelijk uitbreiden naar Nederland.
Het gaat toch al geleidelijk? (of ja vrij snel eigenlijk lijkt mij, maar ik ben geen expert) Een paar jaar (ok decenia) geleden had ik 24/7 de verwarming aan, soms met de ramen open. Afval gooiden we gewoon weg, zelfs wasmachines gingen de vuilniswagen in. Computer van 500 Watt die de hele dag aan stond om een onzinreden (met de wijsheid van nu ;) ).

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Rondom 2055 verwacht ik dat hier ook de permanente burgeroorlog uitbreekt vanwege hoge voedselprijzen. Dus we hebben nog even. De beste 'voorbereiding' is een pensioen in de zin van kinderen, want geld zal nutteloos zijn.
Sommige dingen gaan wel plots: natuurrampen, meteorietinslag, grote vulkaanuitbarsting met globale mislukte oogsten tot gevolg, of kleinere lokale rampen in jouw omgeving, waardoor je ook uren/dagen/weken zonder stroom of water kan zitten. Als de schaal toch wat groter is, kan je ook niet/moeilijk geholpen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

Cultuur, normen en waarden breken niet af, ze veranderen hoogstens, en zelfs dat val in het grotere plaatje ook wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
En de continue stroom van migratie naar Nederland. Het tekort aan voedsel zal ook niet opeens zijn. En de oorlogen en gevechten rondom de evenaar zullen geleidelijk uitbreiden naar Nederland.
Dat soort dingen gebeuren juist wel plotsklaps. Juist de meeste arme landen produceren een groot deel van hun eigen voedsel. Maar daar zie je al dat een paar slechte oogsten in Syrië ineens een burgeroorlog veroorzaken.

Nederland importeert 75% van het voedsel. Onze landbouw is gericht op de export, niet op het voeden van de eigen bevolking. Dat betekent ook dat we nog iets afhankelijker zijn van andere landen. Dat kan een voordeel zijn, maar dat betekent ook dat we afhankelijk zijn van wat andere landen overhouden na het voeden van hun eigen bevolking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 15:49:
[...]

Cultuur, normen en waarden breken niet af, ze veranderen hoogstens, en zelfs dat val in het grotere plaatje ook wel mee.
Waarom zouden ze niet kunnen afbreken? Nu ben ik niet zo pessimistisch als @Harm_H, maar in dit stukje cultuurrelativisme ga ik ook niet mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
Alles gaat geleidelijk. Afbraak van cultuur, normen en waarden.

. En de continue stroom van migratie naar Nederland.
Wij kunnen het weten. Door de grote stroom emigranten vanuit Europa zijn heel veel culturen elders ok zeep geholpen. Een groot deel van de ellende in Afrika komt omdat wij daar eerst een rotzooi van hebben gemaakt. Europeanen hebben ook de native Americans naar reservaten gejaagd en idem hebben de cultuur in Australië en Nieuw -Zeeland verziekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NMH
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 20:57

NMH

Moderator General Chat
Modbreak:En we zetten hierbij een streep onder de discussie over de teloorgang van onze cultuur, migratie, etcetera. Graag on-topic verder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20:25
Dekens, blikvoer, waterflessen, campinggasstel met gasfles en portable noodzonnepanelen batterijen/accu is alles wat je nodig hebt.

Dat de vriezer uiteindelijk ontdooit en alles mag weggooien weegt niet op tegen de kosten om dat te voorkomen.

Dat je verwarming niet meer werkt overleef je wel met kleding.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mr_evil08 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:30:
Dekens, blikvoer, waterflessen, campinggasstel met gasfles en portable noodzonnepanelen batterijen/accu is alles wat je nodig hebt.
niet om je ballon te laten knallen maar je hebt best wel een zonnige blik op alles.

Sure als je water niet aan laat branden, en genoeg zon hebt, niet vergeet om de accu opgeladen te houden en regelmatig te checken of deze werkt.
Dan maak je wellicht de eerste paar uur een kans, en dan ben je 1 van de gelukkige(n)

je vergeet een radio en batterij-en, en waterflessen zijn niet genoeg je hebt makkelijk meerdere liter(s) namelijk nodig.
- kookvocht
- wassen
- drinken

Afgezien van de menselijke aard, zuinig omgaan met je voedselvoorraad is best een kunst.

Alcohol (gel) / hygienische doekjes om je te wassen verminderen wel de noodzaak, maar medicatie / ehbo-doos is zeker in "outdoor" situaties wel een must + de kennis om het te gebruiken.
Dat de vriezer uiteindelijk ontdooit en alles mag weggooien weegt niet op tegen de kosten om dat te voorkomen.
ligt aan de situatie, maar 99% kans dat je gelijk hebt

een generator hoef je niet 24x7 te draaien om je koelkast bevroren te houden, en ligt ook aan model vriezer. (box of staande) overgens.

alhoewel beetje 200W omvormer aan een auto 12v gekoppeld kan je een koelkast best wel langer in leven houden. (misschien een 1000w 12v omvormer)
Dat je verwarming niet meer werkt overleef je wel met kleding.
ligt eraan of je doorweekt bent (onderkoeling) dat los je niet op met alleen dekens.. Zolang je leidingwerk niet bevriest

En als alles uitvalt heb je niet de online handleidingen tot je beschikking om dingen op te zoeken.

PS Going commando/macgyver is wellicht te ver, maar ook al kijk jij uit voor jezelf .. je gezinsleden zijn er ook nog

ik prep voor een week, als ik dan niet ergens anders naar toe kan ben ik toch al de pineut

Tja vanalles

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen hebben doorgaans een groot aanpassingsvermogen, maar als het plots echt slecht zou gaan, dan gaan veel mensen heel erg afzien. Ik zie bvb. collega's die het bij 20 graden kamertemperatuur al koud hebben, die onder de 15 graden buitentemperatuur niet meer met de fiets komen werken (laat staan als het regent), familieleden die je onhygiënisch vinden omdat je niet dagelijks doucht (maar aan de wastafel wast), mensen die zeggen dat ze zich zwak voelen als ze een maaltijd overslaan, buren die hun huis nu al vol bewakingscamera's hangen en zich onveilig voelen,...

De westerse mens is zwak en bang geworden en ik merk een groot verschil met bvb. mijn vrouw die in een arm land opgegroeid is, naast de school ook moest werken op het land en op vissersboten, in bomen klimmen om fruit te plukken en te verkopen, zodat ze schoolmateriaal kon kopen, enzovoort. In haar land is dat normaal, hier wordt dat gezien als een leven in armoede. Ik merk ook dat ze veel minder klaagt dan anderen. Ik klaag soms ook, terwijl dat meestal gewoon over luxeproblemen gaat, maar als je op tv kijkt naar wat er in de rest van de wereld gebeurt ipv naar quizzen en soaps, dan verandert toch ook je perspectief.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2024 22:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
vso schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 21:26:
[...]

niet om je ballon te laten knallen maar je hebt best wel een zonnige blik op alles.

Sure als je water niet aan laat branden, en genoeg zon hebt, niet vergeet om de accu opgeladen te houden en regelmatig te checken of deze werkt.
Dan maak je wellicht de eerste paar uur een kans, en dan ben je 1 van de gelukkige(n)

je vergeet een radio en batterij-en, en waterflessen zijn niet genoeg je hebt makkelijk meerdere liter(s) namelijk nodig.
- kookvocht
- wassen
- drinken

Afgezien van de menselijke aard, zuinig omgaan met je voedselvoorraad is best een kunst.

Alcohol (gel) / hygienische doekjes om je te wassen verminderen wel de noodzaak, maar medicatie / ehbo-doos is zeker in "outdoor" situaties wel een must + de kennis om het te gebruiken.

[...]

ligt aan de situatie, maar 99% kans dat je gelijk hebt

een generator hoef je niet 24x7 te draaien om je koelkast bevroren te houden, en ligt ook aan model vriezer. (box of staande) overgens.

alhoewel beetje 200W omvormer aan een auto 12v gekoppeld kan je een koelkast best wel langer in leven houden. (misschien een 1000w 12v omvormer)

[...]

ligt eraan of je doorweekt bent (onderkoeling) dat los je niet op met alleen dekens.. Zolang je leidingwerk niet bevriest

En als alles uitvalt heb je niet de online handleidingen tot je beschikking om dingen op te zoeken.

PS Going commando/macgyver is wellicht te ver, maar ook al kijk jij uit voor jezelf .. je gezinsleden zijn er ook nog

ik prep voor een week, als ik dan niet ergens anders naar toe kan ben ik toch al de pineut
zelf doe ik niet meer dan basis zaken om een paar weken vol te houden, je lichaam niet wassen overleef je wel, dat de vriezer ontdooit is dan maar jammer de bammer.

Een generator is leuk maar diesel/benzine gaat ook "stuk" en olie om de x jaar vervangen, die dingen moet je onderhouden.

mbt zonnepanelen bedoel ik dit(zaklamp opladen of smartphone/whatever).
https://www.bol.com/nl/nl...JGnA.4_25.27.ProductTitle

Zelf zou ik ook de auto gebruiken voor stroom.

Als je onderkoelt raakt door wat van reden kun je wel degelijk oplossen met dekens.

Een reddingsdeken gebruiken bij onderkoeling, vervolgens duikt een gezinslid op je voor extra warmte, eventueel met het campinggastel jezelf opwarmen (ondanks actief opwarmen sterk wordt afgeraden als het echt moet).

En iedereen heeft wel extra setjes kleding in de kast, trek laagjes over elkaar aan, kan ook bij zomerkleding.

En regenwater kun je koken om het vervolgens te gebruiken voor consumptie of een waterfilter Sawyer mini SP128 erbij gebruiken, eventueel slootwater kan ook.

En wat bedoel je met leidingen en bevriezingsgevaar?
Daarvoor moet het hard gaan vriezen wat in Nederland al een zeldzaamheid is, als dat gebeurd laat je de zaak leeglopen.

(Overgens als je zonnepanelen hebt kun je ook off-grid gaan met de juiste omvormer).
In de winter tijdens bewolkte dag leveren de panelen nog 80W continue, hier tenminste.

Je hebt meer spullen dan je denkt in een noodsituatie, als het echt moet zou ik zelfs mijn tuinhuisje kunnen opbranden voor vuur(geïmpregneerd hout liever niet), of een binnendeur...
Net als de stortbak van beide toiletten gebruiken als drinkwater(ook ingebouwd dat wil er wel uit hoor als de nood maar hoog genoeg is, het zijn vaak gipsplaten dat breek je er zo uit).

Wat gereedschap ligt hier ook wel zoals zaag/hamer/beitel etc etc.

Waar het vaak fout gaat is niet de kennis hebben tijdens een noodsituatie of in paniek raken.

@rapture
Waar ik vooral bang voor ben zijn plunderaars want dat gaat geheid gebeuren na een week of 2, ramen worden ingetikt etc, je hebt niets als je zaken op orde hebt want een ander komt het wel afnemen.

Wat wil je dan nog met een petroleumkachel doen met kapotte ramen?
Of ze nemen het complete apparaat mee.
Mensen waarvan je het niet verwacht kunnen 180 graden draaien en compleet doorslaan.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 18-01-2024 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dmazter
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:14
*knip* we zijn een discussie forum, dit voegt niets toe.

[ Voor 72% gewijzigd door defiant op 18-01-2024 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Je leeft niet in de middel-eeuwen, meerdere alternatieven zijn altijd goed maar waarvoor prep je blijft wel iets waar je denk ik oog op moet houden. dagen,weken maanden..

Iets wat vaak vergeten word is dat het gaat om "combinaties" die tot een "fatale" gevolgen hebben, terwijl jij buiten stond in de regen en nu tegen onderkoeling zit, is je andere gezinslid onveilig bezig de verwarming aan te zetten.. bijvoorbeeld.
Belangrijkste in de situaties is dat je met elkaar praat, elkaar uitlegt waarom je dingen op een bepaalde manier doet en wat je vooral niet moet doen. Nog belangrijker dan alle "maatregelen" naar mijn idee.

Brandstof(fen) kan je goed houden door rond te pompen goeie filters ertussen te zetten wanneer je wel stroom hebt. dat valt te automagiseren. generator is met wat spare parts enzo ook wel te onderhouden.
En regenwater kun je koken om het vervolgens te gebruiken voor consumptie of een waterfilter Sawyer mini SP128 erbij gebruiken, eventueel slootwater kan ook.
Moment dat je hemelwater/slootwater moet gaan drinken is er meer aan de hand, dan kan je beter chloorpoeder voor zwembadwater bij de hand hebben en goeie 25L containers.. en goeie filters dan red je het niet met een "rietje" zeker als je een gezin hebt. Al is een DIY filter systeem zo gemaakt.
En wat bedoel je met leidingen en bevriezingsgevaar?
Daarvoor moet het hard gaan vriezen wat in Nederland al een zeldzaamheid is, als dat gebeurd laat je de zaak leeglopen.
+ probeer de mogelijke start situatie in het oog te houden, als over 5 minuten na lezen de stroom uitvalt dan zal je de komende dagen echt geen last hebben van bevriezings gevaar .. maar na een week en -10 buiten is die kans groter en groter. en dan is het leeg laten lopen van je leidingen ook niet direct iets waar je aan denkt en wanneer wel is het te laat.
(Overgens als je zonnepanelen hebt kun je ook off-grid gaan met de juiste omvormer).
In de winter tijdens bewolkte dag leveren de panelen nog 80W continue, hier tenminste.
Met een invertor (victron multiplus --> DIY powerwall topic) kan je ongeacht PV / generator al een eind komen. ben je al wat flexibeler met de energie behoefte(s)

maar ja dan heb je nog de locatie en zelfstandigheid .. in apartement in de randstand ben je snel in de aap gelogeerd.. iets meer in een buitengebied moet je weer wat meer op je hoede zijn voor de mensen die op strooptocht gaan.

Tja vanalles

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr_evil08
@vso Nederland is dusdanig dichtbevolkt dat je zo goed als overal de pineut bent.
Ik zou het basic houden want wat denk je als mensen zien dat er licht brand bij iemands huis of een generator horen?, juist...

Een groter probleem is je verdedigen van buiten, plunderaars.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

mr_evil08 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 22:10:
@rapture
Waar ik vooral bang voor ben zijn plunderaars want dat gaat geheid gebeuren na een week of 2, ramen worden ingetikt etc, je hebt niets als je zaken op orde hebt want een ander komt het wel afnemen.

Wat wil je dan nog met een petroleumkachel doen met kapotte ramen?
Of ze nemen het complete apparaat mee.
Mensen waarvan je het niet verwacht kunnen 180 graden draaien en compleet doorslaan.
De veiligste plek dat je in een stad ergens in Europa kan vinden als de politie wegens uit de hand gelopen rellen uit een aantal wijken terugtrekt, is de Turkse wijk waar ze paar honderd man kunnen optrommelen om de dieven, drugdealers en andere criminelen in elkaar slaan.

Ik weet van de stad waarin ik woon, hoeveel man de Turken, Marokkanen, Vlamingen,... kunnen oproepen en hoe goed hun intel is om de leden van de andere factie op hun thuisadres op te zoeken en uit hun bed te sleuren.

Ik ging naar de school dat door politiecombi's omsingeld was en we hadden politiepaarden aan de schoolpoort.

Als je sociaal, behulpzaam,... bent en je hebt paar honderd man rond jou, dan zit je goed. Dat er honderd Turkse vrouwen en kinderen voor de warmte bij mijn kachel zitten en van mijn stroom gebruik maken om hun phones op te laden, is de beste motivatie voor paar honderd man om mijn positie zo goed mogelijk te verdedigen.

Als ze weten dat ik andermans kachels, auto's, elektrische installaties,... kan herstellen, dan weten ze wie ze te vriend moeten houden, want iemand kan technische wonderen verrichten.

Een tip: Als je in een stad de ordediensten de controle ziet verliezen, ga naar de Turkse wijk. Dat is de enigste plek waar de veiligheid gegarandeerd is.

[ Voor 16% gewijzigd door rapture op 19-01-2024 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

mr_evil08 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:02:
@vso Nederland is dusdanig dichtbevolkt dat je zo goed als overal de pineut bent.
Ik zou het basic houden want wat denk je als mensen zien dat er licht brand bij iemands huis of een generator horen?, juist...

Een groter probleem is je verdedigen van buiten, plunderaars.
Dus jij wilt zeggen dat langs de duitse grens wonen net zo gevaarlijk is als langs de noordzee (Texel of Hellevoetsluis bv) dat is wel erg ver gezocht.

Again ligt eraan wat je ziet als "het ergste", als je binnen paar dagen uit NL wilt zijn moeten ze wellicht tegen jou verdedigen. in andere gevallen is een wellicht een locatie die je kan verdedigen handig(er)
en er zijn genoeg zaken waarmee je jezelf kan verdedigen .. maar ergens leg je het af ..

Zullen we het voor nu wel houden op zaken waarbij we onze buren helpen enzo ? anders ga je wel een erg donder en duister pad op denken .. dan kunnen we beter verschuiven naar een prepper forum.

kortom .. laten we het houden op een paar weken "drama"

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Tsja, ik heb wel wat kampeer spullen in huis en ook altijd flessen water op voorraad en blikvoer en een redelijke voorraad rijst/macaroni. Ook nog wel wat zaken die echt een beetje met preppen hebben te maken zoals chloortabletten om water te zuiveren. Een klein zonnepaneeltje om telefoon op te laden heb ik ook nog wel en een 150 watt omvormer van 12 volt naar 230 volt. Geen idee of de koelkast het erop zou doen, dat zou ik eens moeten checken.

Een beetje voorbereiden kan geen kwaad en dat hoeft niet eens veel geld te kosten. Ik heb ooit voor mijn dochter voor een festival zo'n campinggasje gekocht bij de Action en die heeft het uitstekend gedaan. Kun je in ieder geval iets mee warm maken.

En behalve dat kun je ook een beetje creatief wezen. We hadden hier in de wijk laatst dat we 5 dagen lang al het water moesten koken of van tevoren water opslaan. Ik had van die opvouwbare camping waterkanisters en heb er zelfs twee (nog nieuw in verpakking) over gedaan aan mijn achterbuurman die 3 kleine kinderen heeft en geen enkele voorbereiding had.

Voor de rest kan ik ook nog wel wat in elkaar klussen. Een beetje nadenken van tevoren helpt wel natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
vso schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 23:22:
[...]

Dus jij wilt zeggen dat langs de duitse grens wonen net zo gevaarlijk is als langs de noordzee (Texel of Hellevoetsluis bv) dat is wel erg ver gezocht.

Again ligt eraan wat je ziet als "het ergste", als je binnen paar dagen uit NL wilt zijn moeten ze wellicht tegen jou verdedigen. in andere gevallen is een wellicht een locatie die je kan verdedigen handig(er)
en er zijn genoeg zaken waarmee je jezelf kan verdedigen .. maar ergens leg je het af ..

Zullen we het voor nu wel houden op zaken waarbij we onze buren helpen enzo ? anders ga je wel een erg donder en duister pad op denken .. dan kunnen we beter verschuiven naar een prepper forum.

kortom .. laten we het houden op een paar weken "drama"
Ik wil daarmee zeggen dat Nederland te dichtbevolkt is, huizen staan op loopafstand.
Ook langs de duitsegrens is het te dichtbevolkt dat het uit de klauwen zal lopen.

Het preppen snap ik, dreiging van buitenaf is iets waar je serieus rekening mee moet houden.
(Waddeneilanden uitgezonderd).

Als mensen geen eten krijgen gaan ze rare zaken doen om te overleven want dat zit in onze natuur, handhaving is er dan niet meer, wat in films gebeurd wordt werkelijkheid.

Om die reden als je alles voor elkaar wilt hebben zul je dat ook bij de verdediging moeten hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 19-01-2024 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:26

FunkyTrip

Funky vidi vici!

[...]

Afgelopen paar eeuwen is het tussen de wereldoorlogen ook op veel verschillende plaatsen hommeles. Toen was het ook geen wereldoorlog. Alleen krijg je nu alles in 4k HD op je beeldscherm binnen.

Dit dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
mr_evil08 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 15:13:
Als mensen geen eten krijgen gaan ze rare zaken doen om te overleven want dat zit in onze natuur, handhaving is er dan niet meer, wat in films gebeurd wordt werkelijkheid.
Je kunt ook naar de geschiedenis kijken. We hebben in de 20e eeuw in Nederland twee hongersnoden gehad, één in 1917 en een in 1944. In de 19e eeuw een in 1844, tijdens de grote mislukking van de aardappeloogst die ook tot hongersnood in Ierland leidde.

Je ziet dat vooral de arme mensen het als eerste afleggen in zo'n situatie, en dat "relschoppers" en "plunderaars" inderdaad meestal mensen zijn die gewoon honger hebben, terwijl er meer dan genoeg te eten is. Het wordt alleen niet gedeeld.

Van de tweede wereldoorlog zijn vooral verhalen bekend van stedelingen die het platteland opzochten om bij boeren de weinige waardevolle spullen die ze nog hadden (trouwringen e.d.) te ruilen tegen een beetje voedsel.

Een volle voorraadkast is een goed idee, maar als je gewoon normaal met je buren omgaat hoef je denk ik niet bang te zijn voor plunderaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Ik denk dat je de afweging moet maken, hoeveel wil ik voorbereiden en waar wil op voorbereidt zijn?
Scenario 1: oorlog buiten onze landsgrenzen, maar stroom valt uit door malware
  1. Liggend aan het seizoen, heb ik genoeg kleding/dekens voor warmte?
  2. Heb ik water voor twee dagen?
  3. Heb ik eten voor twee dagen?
Meta-vraagje: waarop moet je je nog meer voorbereiden in zo'n scenario?
Scenario 2: Covid-24, al dan niet bewust los gelaten
  1. Kan ik rantsoeneren?
  2. Heb ik medicijnen?
  3. Heb ik mondkapjes en desinfectie-spullen?
Scenario 3: watersnoodramp, veel sneeuw of regen i.c.m. uitvallen van gemalen
  1. Heb ik nog droge voeten?
  2. Kan ik mij redden op de 1ste verdieping?
  3. Moet ik vluchten met mijn gezin, wat nemen we mee, hebben we wat klaar liggen, hebben we wat afgesproken met familie?
Scenario 4: kernramp over de grens in DE of BE (of Urenco geen idee of dat kan)
  1. Waar kunnen we schuilen?
  2. Hoe lang moeten we schuilen?
  3. Hebben we jodium-pillen ontvangen? uuh waar liggen die ook alweer?
Wij hebben wel de basics om als we samen thuis zijn te overleven voor een week. Waar leggen jullie de grens voor welke scenarios willen jullie voorbereidt zijn en hoe lang denk je het te redden?

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

Zover zou ik niet willen gaan maar eten heb ik wel voor meer dan 2 dagen. Ik denk dat ik twee weken red met een beetje creativiteit. Drinkwater heb ik ook voor meer dan 5 dagen maar als het moet kan ik wel zelf filters maken en de rest met chloortabletten drinkbaar maken of koken. Lege water jerrycans heb ik tot 60L dus als ik nog op tijd ben kan ik die vullen.

Ondanks dat ik relatief klein behuist ben verwacht ik dat de directe familie naar mij komt. Ik woon wel op de begane grond maar het is relatief goed verdedigbaar en warm te maken. Bovendien moet de vriezer dan leeg gegeten worden als het niet vriest en de stroom langere tijd uitvalt of al het vlees moet bereid worden (dat koop ik groot in van biologische groeihormoonvrije en antibiotica vrije herkomst). Ik verwerk en portioneer dat zelf. Dat gaat sowieso voor een deel naar vrienden en familie maar ik doe het vacumeren, invriezen en labelen. Enige stroom kan ik zelf opwekken maar zou moeten kijken of dat voldoende is voor de koelvries combi.

Evacueren denk ik niet zo snel aan. het kan wel maar ik ga niet zo snel familie in de steek laten. Een deel zal mij nodig hebben. Maybe, in het geval van TEOTWAWKIWROL (The end of the world as we know it without rule of law). Dan is er eigenlijk ook niet veel meer om voor te leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Indoubt schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:53:
verwacht ik dat de directe familie naar mij komt
Oké, leuk maar hoe borg je die verwachting? Als er geen stroom is, hoe laat je dat je familie weten? En willen die hun eigen hebben en houden wel verlaten?

PS groeihormoon mag al niet in de EU en antibiotica bij vee is ook zeer streng aan banden gelegd.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt

Indoubt

True schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 22:01:
[...]

Oké, leuk maar hoe borg je die verwachting? Als er geen stroom is, hoe laat je dat je familie weten? En willen die hun eigen hebben en houden wel verlaten?

PS groeihormoon mag al niet in de EU en antibiotica bij vee is ook zeer streng aan banden gelegd.
Dat is allang gecommuniceerd natuurlijk anders werkt het niet meer als er ook geen mobiel netwerk is. Iedereen die het betreft weet dat. Of ze het willen mogen ze zelf uitmaken. Ze weten dat ze welkom zijn en wat ze hier kunnen verwachten.

Groeihormoon mag allang niet meer nee, en toch wordt het nog wel in vlees aangetoond. Niet al het vlees wat hier in de supermarkt ligt komt uit de EU. Antibiotica is wel aan banden gelegd maar komt nog regelmatig voor. Ik weet waar mijn vlees vandaan komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:43:
[...]

Je kunt ook naar de geschiedenis kijken. We hebben in de 20e eeuw in Nederland twee hongersnoden gehad, één in 1917 en een in 1944. In de 19e eeuw een in 1844, tijdens de grote mislukking van de aardappeloogst die ook tot hongersnood in Ierland leidde.

Je ziet dat vooral de arme mensen het als eerste afleggen in zo'n situatie, en dat "relschoppers" en "plunderaars" inderdaad meestal mensen zijn die gewoon honger hebben, terwijl er meer dan genoeg te eten is. Het wordt alleen niet gedeeld.

Van de tweede wereldoorlog zijn vooral verhalen bekend van stedelingen die het platteland opzochten om bij boeren de weinige waardevolle spullen die ze nog hadden (trouwringen e.d.) te ruilen tegen een beetje voedsel.

Een volle voorraadkast is een goed idee, maar als je gewoon normaal met je buren omgaat hoef je denk ik niet bang te zijn voor plunderaars.
De tijden zijn veranderd, de bevolking is extremistischer geworden.
Het zijn niet je buren maar mensen uit een ander dorp bijvoorbeeld.

Dit is een discussie waar we niet uit gaan komen.
De bevolkingsdichtheid is fors toegenomen in vergelijking met begin 19e eeuw.
Net als het aantal mensen met een niet Nederlandse afkomst dat over zaken anders kunnen denken.

(9 vs 17mil) en voor 1900 minder dan 5 mil.
Hoe je gaat verweren tegen buitenstaanders is een serieuze dreiging bij nood.

Genoeg mensen die hun zaken niet op orde hebben en zelf op pad gaan als de nood hoog is.

Voorproefje hebben we al gezien, supermarkten dat leeg gehamstert werden begin Covid, de distrie kon het moeilijk bijbenen(blikvoer en rijst etc werd ook volop geplundert maar liet de media niet zien uit angst dat er nog een grotere run op kwam).
Nederland zou genoeg voedsel moeten hebben maar verwacht maar dat het een chaos gaat worden, handhaving heeft te weinig mankracht.

[ Voor 23% gewijzigd door mr_evil08 op 19-01-2024 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:43:
[...]

Maar dan is dus de conclusie dat slachtoffers van plunderingen niet goed met hun buren zijn omgegaan? En wat als iemand van twee straten verderop komt plunderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
True schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 21:25:
Ik denk dat je de afweging moet maken, hoeveel wil ik voorbereiden en waar wil op voorbereidt zijn?
  1. Liggend aan het seizoen, heb ik genoeg kleding/dekens voor warmte?
  2. Heb ik water voor twee dagen?
  3. Heb ik eten voor twee dagen?
- Ik heb een drietal dames in huis. Genoeg dekens voor een heel weeshuis :+.
- Ja.
- Ja.
  1. Kan ik rantsoeneren?
  2. Heb ik medicijnen?
- Ja.
- Breed begrip.
- Ja.

antwoord op de bonusvraag: toiletpapier :+.
  1. Heb ik nog droge voeten?
  2. Kan ik mij redden op de 1ste verdieping?
  3. Moet ik vluchten met mijn gezin, wat nemen we mee, hebben we wat klaar liggen, hebben we wat afgesproken met familie?
- Ja.
- Ik zit hoog en droog op de 8ste :+.
- Kan wel even blijven zitten schat ik zo in ;).
  1. Waar kunnen we schuilen?
  2. Hoe lang moeten we schuilen?
  3. Hebben we jodium-pillen ontvangen? uuh waar liggen die ook alweer?
Ik woon in de randstad. Binnen blijven met ramen en deuren gesloten zal mogelijk iets helpen, maar vraagtekens bij te plaatsen. Is eigenlijk toch wel het scenario waar de impact minst noemenswaardig is op persoonlijk niveau bij deze locaties.

Wij hebben wel de basics om als we samen thuis zijn te overleven voor een week. Waar leggen jullie de grens voor welke scenarios willen jullie voorbereidt zijn en hoe lang denk je het te redden?
Wij zijn eigenlijk altijd wel redelijk bevoorraad thuis. Nodige tijd uithouden gaat dan ook wel goedkomen. Enig gebrek is vuur. Maar voor eten niet direct noodzakelijk, wel minder lekker :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

als ik je tekst even samenvat en het zijn aanvullingen
Je vergeet geen "toegang tot faciliteiten"
- gas
- water
- ziekenhuis / tandarts
- politie
- brandweer
- riool (niet echt hoog iets wat je op je lijstje moet staan maar, je poept niet waar je eet achtig iets)

niet dat je bij een ziekenhuis of waterzuivering op de stoep gaat staan, maar ik zie in dit topic dat iedereen hetzelfde doet als "WC-rollen hamsteren" ---> je denkt aan de meest simpele zaken.

Niet elk medicijn is lang houdbaar en met name apotheken zijn steeds kortere thuis-voorraad gaan hanteren.

O.a met @psychodude maar ook ik en 1 of meerdere dames in huis is voor vrouwen hygiene nog belangrijker (en baby) denk aan schoon maandverband.

Medicatie en (steriel)verband ga je hard doorheen bij een event, een beetje snijwond of brandwond moet je dagelijks het verband verschonen
  1. Kan ik rantsoeneren?
  2. Heb ik medicijnen?
  4. Liggend aan het seizoen, heb ik genoeg kleding/dekens voor warmte?
  5. Heb ik water voor twee dagen?
  6. Heb ik eten voor twee dagen?
  7. Heb ik nog droge voeten?
  8. Kan ik mij redden op de 1ste verdieping?
  9. Moet ik vluchten met mijn gezin, wat nemen we mee, hebben we wat klaar liggen, hebben we wat afgesproken met familie?
  10. Waar kunnen we schuilen?
  11. Hoe lang moeten we schuilen?
  12. Hebben we jodium-pillen ontvangen? uuh waar liggen die ook alweer?
* Je mag blij zijn dat bij een ramp je hele gezin "thuis" is,
* bij een kern explosie .. kruipruimte of "kelder" (iets zonder glas om je heen) waar je de eerste 24/48 uur kan overleven belangrijk(ste) daarna weg wezen. jodium pillen zijn nice to have maar ga ervan uit dat je steriel bent.

Voor de rest @mr_evil08 had eerder al een goed punt, na een paar dagen verandert het gedrag van mensen zo radicaal dat je beter "resident evil" in je achterhoofd kan houden.

USA vs EUropa

In de USA is een enorme voorraad al meer gewoon omdat je 1 uur tot 1,5 uur bezig bent enkele reis (rotterdam --> UTR) om bij een winkel te komen die 10x zo groot is dan een NL supermarkt dus dan neem je al enorme voorraden mee en is "lang houdbaar" ook wel meer een ding.

Hier in de EU ben je hooguit 5 tot 10 min verwijderd van een supermarkt, uitzonderingen even weggelaten.
dus lang houdbaar is veel minder relevant.

Als je weet dat je buurman je voor je flikker schiet als het moet, dan ben je veel minder geneigt om met de 5 vinger kortingscoupon op pad te gaan.

Als je niet zelfstandig kan zijn en al afhankelijk bent van bezorg super en magnetronmaaltijden heb je een uitdaging zelfde geld voor de wat meer zwaardere / medicijn afhankelijke medemens.

Als IT-er heb ik niet echt een skill waar ik bij grote/lange calimiteiten veel te bieden hebt, en ik heb geen groene vingers of motors repareren .. dus meerdere uitdagingen die ik zal moeten overkomen

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

FunkyTrip schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 16:33:
[...]

Afgelopen paar eeuwen is het tussen de wereldoorlogen ook op veel verschillende plaatsen hommeles. Toen was het ook geen wereldoorlog. Alleen krijg je nu alles in 4k HD op je beeldscherm binnen.
Het is wel verbonden met elkaar allemaal nu en er zijn duidelijk twee kanten zichtbaar, je hebt aan de ene kant de VS, Europa/EU, oekraine, Japan en Israel, aan de andere kant, Iran, Noord Korea, Hamas, Rusland, China, de Houthi's (ik zal vast landen vergeten)

[ Voor 5% gewijzigd door Marzman op 20-01-2024 10:19 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
Marzman schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:15:
[...]

Het is wel verbonden met elkaar allemaal nu en er zijn duidelijk twee kanten zichtbaar, je hebt aan de ene kant de VS, Europa/EU, oekraine en Israel, aan de andere kant, Iran, Hamas, Rusland, China, de Houthi's.
Maar er is geen actuele staat van oorlog tussen deze kanten. Daarnaast, is de positie van Europa in deze zo evident helemaal niet. Europa is niet eensgezind. De kant die je hier kiest is meet een reflectie van kabinet Rutte IV. En dus ook met huidige staat daarvan in beschouwing genomen, onduidelijk wat onze eigen politieke standpunt in de toekomst zal gaan blijken.
vso schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 00:50:

niet dat je bij een ziekenhuis of waterzuivering op de stoep gaat staan, maar ik zie in dit topic dat iedereen hetzelfde doet als "WC-rollen hamsteren" ---> je denkt aan de meest simpele zaken.

...

Hier in de EU ben je hooguit 5 tot 10 min verwijderd van een supermarkt, uitzonderingen even weggelaten.
dus lang houdbaar is veel minder relevant.
Vanuit mijn kant was de WC-rol hamstering meer cynisch bedoeld ;).

Hier in de EU ben je overigens lang niet altijd anders van een supermarkt verwijderd dan in de VS. Dit is meer een kwestie van hier in dichtbevolkt NL.

Desondanks, hebben wij thuis eigenlijk altijd wel een voorraad aan diversiteit aan voedsel. Simpelweg door bulk inkoop en resupply. Puur kijkende naar calorie inname alleen, ligt er voldoende rijst, pindakaas, nutella, chocolade, ingeblikt vis, potten bonen om toch al snel 2 - 3 maanden mee te kunnen overleven. Tellend met circa 1500 kcal per volwassene, circa 750 kcal per jong kind.

Niet zozeer een kwestie van voorbereiding op het ergste. Maar enkel kopen van houdbare producten tijdens aanbiedingen.

Soortgelijk hebben wij ook een magazijn vulling aan spullen voor de persoonlijke hygiëne e.d. Enkel voor wat betreft drinken hebben wij geen dusdanige voorraad. Maar als outdoor fanaat heb ik diverse filtration devices. Dus is de nood hoog, is daar wel een oplossing te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

psychodude schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:35:
[...]

Maar er is geen actuele staat van oorlog tussen deze kanten. Daarnaast, is de positie van Europa in deze zo evident helemaal niet. Europa is niet eensgezind. De kant die je hier kiest is meet een reflectie van kabinet Rutte IV. En dus ook met huidige staat daarvan in beschouwing genomen, onduidelijk wat onze eigen politieke standpunt in de toekomst zal gaan blijken.
Hetzelfde geldt voor de VS als Trump daar gekozen wordt. Maar op dit moment is het de situatie.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Laatst online: 20:54
Ik vind 'het ergste' zo niet smart gedefinieerd... Er zijn mensen die wat stroom, water of gas uitval al als 'het ergste' zien. Misschien moeten zij eens wat meer beelden uit het zuidoosten van Oekraïne bekijken.

Voor 'het ergste', niet nader gedefinieerd, zijn 2 geweren,1 pistool en 2 bogen in huis. Ik kan zelf duizenden kogels maken en dan zien we wel waar het schip strandt. Opmerkelijk hoeveel mensen er uit lijken te gaan van de eerlijkheid van de overige inwoners des Vaderlands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
mr_evil08 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 23:22:
Dit is een discussie waar we niet uit gaan komen.
De bevolkingsdichtheid is fors toegenomen in vergelijking met begin 19e eeuw.
Net als het aantal mensen met een niet Nederlandse afkomst dat over zaken anders kunnen denken.
Ik zou 1917 nu niet als een rustige periode met veel sociale samenhang zien. Er was hongersnood, er kwamen duizenden vluchtelingen uit België (die we trouwens bijzonder slecht hebben behandeld ... "opvang in de regio" is blijkbaar ook niet alles). in 1918 was de nipt mislukte staatsgreep van Troelstra, naast natuurlijk de revoluties in Rusland en Duitsland.

Ik denk dat je het verleden een beetje romantiseert.
Hoe je gaat verweren tegen buitenstaanders is een serieuze dreiging bij nood.
Simpel: deel je voedsel.
Voorproefje hebben we al gezien, supermarkten dat leeg gehamstert werden begin Covid, de distrie kon het moeilijk bijbenen(blikvoer en rijst etc werd ook volop geplundert maar liet de media niet zien uit angst dat er nog een grotere run op kwam).
Bij mijn weten is er tijdens Covid helemaal niet geplunderd, althans niet in Nederland Heb je een bron hiervoor?
Sissors schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 23:31:
Maar dan is dus de conclusie dat slachtoffers van plunderingen niet goed met hun buren zijn omgegaan? En wat als iemand van twee straten verderop komt plunderen?
Er is wat mij betreft bewijs genoeg in de geschiedenis dat de nood best hoog moet worden voordat mensen zich met geweld toegang tot de spullen van een ander gaan verschaffen. In 1917 was het bittere ernst. In 1944 ook. En toch bleef de orde grotendeels bewaard.

En mocht je een gigantische voorraad voedsel hebben, dan is het verstandiger die gewoon te delen, dan je met je donderbus achter je blikken ravioli te verschansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

psychodude schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 10:35:
Vanuit mijn kant was de WC-rol hamstering meer cynisch bedoeld ;).
mijn idee ook :)
Desondanks, hebben wij thuis eigenlijk altijd wel een voorraad aan diversiteit aan voedsel. Simpelweg door bulk inkoop en resupply. Puur kijkende naar calorie inname alleen, ligt er voldoende rijst, pindakaas, nutella, chocolade, ingeblikt vis, potten bonen om toch al snel 2 - 3 maanden mee te kunnen overleven. Tellend met circa 1500 kcal per volwassene, circa 750 kcal per jong kind.

Niet zozeer een kwestie van voorbereiding op het ergste. Maar enkel kopen van houdbare producten tijdens aanbiedingen.

Soortgelijk hebben wij ook een magazijn vulling aan spullen voor de persoonlijke hygiëne e.d. Enkel voor wat betreft drinken hebben wij geen dusdanige voorraad. Maar als outdoor fanaat heb ik diverse filtration devices. Dus is de nood hoog, is daar wel een oplossing te vinden.
Toch durf ik best wel te roepen dat je daar best nog in kan vergissen, voor wat je omschrijft heb ik ook "veel" van alles wat je opsomt

groente bijvoorbeeld, anders dan wat grijp voorraad ben ik er binnen een week doorheen, zeker als de vriezer ermee kapt, dat krijg ik niet binnen redelijke tijd weer aangevuld.

maar dat gezegd meer dan een week, dan zijn er andere uitdagingen in de wereld.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
vso schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:05:
groente bijvoorbeeld, anders dan wat grijp voorraad ben ik er binnen een week doorheen, zeker als de vriezer ermee kapt, dat krijg ik niet binnen redelijke tijd weer aangevuld.
We zouden in Nederland wat meer met gedroogde conserven moeten werken. Rijst, bonen, en granen zijn allemaal compact op te slaan, blijven lang houdbaar zonder koeling. In principe zijn veel meer groenten te drogen, maar het is natuurlijk lastig in het gebruik, dus zul je het zelden in de winkel vinden.

Dat zou ook goed zijn tegen voedselverspilling in het algemeen. Ik denk dat iedereen wel eens "vergeten groenten" in de versla van zijn koelkast gevonden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

TheBrut3 schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:02:
Ik vind 'het ergste' zo niet smart gedefinieerd... Er zijn mensen die wat stroom, water of gas uitval al als 'het ergste' zien. Misschien moeten zij eens wat meer beelden uit het zuidoosten van Oekraïne bekijken.

Voor 'het ergste', niet nader gedefinieerd, zijn 2 geweren,1 pistool en 2 bogen in huis. Ik kan zelf duizenden kogels maken en dan zien we wel waar het schip strandt. Opmerkelijk hoeveel mensen er uit lijken te gaan van de eerlijkheid van de overige inwoners des Vaderlands.
ligt meer ook waar je woont .. in een flat 10 hoog heb je nog 9 andere verdiepingen waar men langs moet bij wijze van spreken.

Maar mijn voorraad voedsel helpt net zoveel als ik mijn huis moet verlaten als verdedigings wapens bij een overstroming of wanneer je op je werk zit en de calimiteiten beginnen. (tenzij je werk vereist dat je wapens draagt .. maar dan heb je andere zorgen)

Eigenlijk hopen we allemaal dat we rustig en vredig de land der levende verlaten in plaats van een plotselinge emotionele ervaring.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psychodude
vso schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:05:
[...]

mijn idee ook :)

[...]

Toch durf ik best wel te roepen dat je daar best nog in kan vergissen, voor wat je omschrijft heb ik ook "veel" van alles wat je opsomt

maar dat gezegd meer dan een week, dan zijn er andere uitdagingen in de wereld.
Groente kun je een flinke tijd zonder. In volgorde van belang is voor puur overleving eigenlijk gewoon de volgorde calorie inname, macro-nutriënt verdeling en pas als laatst micro-nutriënt verdeling. Er gaat aanzienlijke tijd overheen voordat je lichamelijke gevolgen van deficiënties in je dieet begint te bemerken. Dan hebben we het over vele maanden.

Als de wereld nog niet herstelt is, voor het eten op is, gaat er ook geen herstel meer komen :9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Niet online

vso

tja...

CVTTPD2DQ schreef op zaterdag 20 januari 2024 @ 11:10:
[...]
We zouden in Nederland wat meer met gedroogde conserven moeten werken. Rijst, bonen, en granen zijn allemaal compact op te slaan, blijven lang houdbaar zonder koeling. In principe zijn veel meer groenten te drogen, maar het is natuurlijk lastig in het gebruik, dus zul je het zelden in de winkel vinden.

Dat zou ook goed zijn tegen voedselverspilling in het algemeen. Ik denk dat iedereen wel eens "vergeten groenten" in de versla van zijn koelkast gevonden heeft.
bloem in papieren verpakking --> vochtige ruimte is geen goeie combinatie
We zitten in een Just In Time (JIT) economie dus inderdaad we zijn niet ingesteld op langdurige event(s)

Stel je slaat poedermelk op (random voorbeeld) wat is genoeg 6 pakken ?, moment dat je het nodig hebt laat je dan een baby (van jou of je vrienden/buren oid) aan zijn lot over omdat de ouders dat niet voorzien hebben? kortom vele keuzes/situaties waar je niet bij stil staat

je kan niet voor alles een oplossing vinden, maar gelukkig zijn we naast minder vriendelijk naar elkaar wellicht ook wat oplossings gericht en ja dat gaat niet zonder slag of stoot en de minder leuke ervaringen maar goed denk dat we er wel doorheen komen.

Tja vanalles

Pagina: 1 ... 5 ... 12 Laatste

Let op:
We beperken ons in dit topic tot de praktische kanten van het onderwerp: hoe kun je je het beste voorbereiden op calamiteit X, voor X naar keuze. Het is niet de bedoeling af te dwalen naar de achtergronden van X zoals de geopolitieke situatie. Daar zijn andere topics voor.