• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:51

Stoney3K

Flatsehats!

GeeEs schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:33:
[...]

Sure, het zal wel even (hoe lang denk jij?) blijven werken voor kritische infrastructuur. Maar thuis heb je ook vooral geen stroom, dus geen internet, geen computer, geen cv, etc..
Dat is dan vooral ongemakkelijk maar niet iets waar je echt enorm veel problemen mee gaat ondervinden. Er komt nog schoon water uit de kraan en je huis verwarmen kan met een kacheltje (petroleum of gas), en voor warm water kun je datzelfde gas gebruiken.

Het zal wat minder comfortabel worden maar het levert geen levensbedreigende situaties op.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

migchiell schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:38:
[...]

Steden afgebroken? Jij woont woont zeker niet in een stad :o

99% van de inwoners van de betreffende steden heeft er niets van gemerkt.
Ik denk dat de avondklokrellen een beter voorbeeld zouden zijn, alleen vraag ik me af of het dan ook niet eerder een uitlaatklep van agressie is dan dat mensen "om te overleven" spullen gaan plunderen.

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:38
Stoney3K schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:40:
[...]

Dat is dan vooral ongemakkelijk maar niet iets waar je echt enorm veel problemen mee gaat ondervinden. Er komt nog schoon water uit de kraan en je huis verwarmen kan met een kacheltje (petroleum of gas), en voor warm water kun je datzelfde gas gebruiken.

Het zal wat minder comfortabel worden maar het levert geen levensbedreigende situaties op.
Ik denk dat het even best te doen is, maar het zal voor velen heel snel extreem karig worden. Ik geef het max 24 - 48 uur voordat de eerste mensen over straat gaan zwerven...
Zeker als er dan ook geen politiek apparaat of handhaving meer aktief is....

Dan, na het zien van de eerste rellen of opstootjes slaat blinde paniek toe bij het gros, daarna wil ik niet eens over nadenken.

Ghehe ... Heb hopelijk teveel films gekeken 8) :o

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

GeeEs schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:45:
[...]

Ik denk dat het even best te doen is, maar het zal voor velen heel snel extreem karig worden. Ik geef het max 24 - 48 uur voordat de eerste mensen over straat gaan zwerven...
Zeker als er dan ook geen politiek apparaat of handhaving meer aktief is....
Over straat zwerven en spullen pakken die zijn achter gelaten, is natuurlijk wel een andere situatie dan een angry mob die op een gewelddadige manier winkels gaat plunderen van alles wat los en vast zit.

Dat mensen gaan schooien geloof ik best, alleen niet dat het een recht-van-de-sterkste post-apocalyptisch straatbeeld wordt.

[Voor 9% gewijzigd door Stoney3K op 03-12-2022 14:49]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:45

Dido

heforshe

GeeEs schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 14:45:
Dan, na het zien van de eerste rellen of opstootjes slaat blinde paniek toe bij het gros, daarna wil ik niet eens over nadenken.
Blonde vraag wellicht, maar hoe ga je die rellen zien? Op je TV die geen stroom heeft? Via internet dat plat ligt? Of is dat een kwestie van afwachten tot je de schilderijen ervan in een museum tegenkomt?

Ik vermoed dat 99% van de mensen bij algehele stroomuitval in huis blijft zitten en vanwege angstbeelden zoals jij die hebt wellicht niet eens naar buiten durft.

Wat betekent mijn avatar?

• GeeEs
Hangt beetje af waar je woont ook wel. In stedelijke gebieden zal het sneller opvallen.
Als je in je straat wat ruiten hoort sneuvelen of mensen hoort schreeuwen is dat al genoeg om te weten dat er iets escaleert.
Kan heel subtiel beginnen.

Angstig ben ik overigens absoluut niet, meer gelaten eigenlijk. Als individu ben ik ook niet zo belangrijk en nuttig, ik hoop op een goede groep op zo'n moment. Zoals ik al aangaf is het beeld wat ik heb misschien niet al te best en hopelijk wat te zwart/fictief.. maar als ik zie wat er tegenwoordig nodig is voor lokaal totale chaos... wil ik niet weten wat gebeurt als het serieus wordt.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
-tom-562 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 00:08:
Ik heb altijd het idee dat die preppers voornamelijk preppen om hun uit de hand gelopen survival hobby of wapen fetish te willen goed praten :P
Waarom zouden zij dat goed moeten praten? :? ieder zijn eigen hobby.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:44

Indoubt

Always be indoubt until sure

slijkie schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 12:21:
Hier sowiso goed voorbereid.
  • - Woon in Noorwegen en in Platteland
  • - Voedsel voor ruim 2 jaar (blikken, rijst, bloem, pasta, bonen etc allemaal vaccuum)
  • - 2 x 600 liter vriezers met voedsel
  • - Grondwater toegang en flinke filters.
  • - Zonnepanelen & mini-hydro turbine
  • - 90 kWh batterijpack (LifePo4)
  • - EV auto & hele oude Volvo 240 (accu losgekoppelt in geval van EMP)
  • - Sporttas aan eersthulpmiddelen en medicatie (jodium, antibiotica etc etc)
  • - Barricade-ready deuren, kelder deuren hebben metalen platen en kunnen binnenuit met 2 staalbalken afgesloten worden.
  • - Unifi Camera systeem rond het huis, in opslag kelder nog een oud CCTV systeem met A/V draadjes indien de moderne rommel het niet zou doen.
  • - oude radio’s voor AM/FM ontvangst
  • - Kleine faraday kooi (formaat kleine kast) in kelder, om electronica zoals telefoons laptop in te doen
  • - 3 communicatie verbindingen; Glasvezel, 4G en Starlink (for RV, dus aan te zetten waneer gewenst)
  • - Aantal vuurwapens, geweren en pistolen (Allemaal legaal en geregistreerd bij politie & overheid, ik en vrouwlief doen momenteel regelmatig mee aan sport competities & ik zelf soms hert / eland jacht)
  • - Vesten met traumaplaten
  • - Grote vooraad hout (50 m3), kachel met kookplaat erop in de kelder.
  • - Een e-reader volgeladen met survival boeken en nood-operaties boeken, boeken over paddestoelen en andere natuur, eigenlijk alles wat mij noodzakelijk lijkt.
Kan zijn dat ik nog wat vergeten heb. Maar denk dat dat de hoofdpunten zijn. Ik zou in de toekomst nog wel graag een Faraday cage willen bouwen in de garage om de EV. Als dit goedkoop mogelijk zou zijn althans, en te doen natuurlijk.
Maar dat is vast niet in de binnenstad van Amsterdam of vergelijkbaar.

Lijkt me eerder dat dat in het buitenland is in een remote area waar geen directe voorzieningen zijn en je de kans loopt sowieso ingesneeuwd te raken.

Als ik in dunbevolkt remote lapland zou wonen dan zou ik ook wel meer voedsel en power back-up verzorgen ja. Zelfs in midden Noorwegen of Zweden gaat de stroom er af en toe af in de dunbevolkte gebieden en dat kan ook wel wat langer duren dan een paar uurtjes.

Als je stroom hebt tenminste, er zijn ook huizen die niet op het stroomnet zijn aangesloten.

• slijkie
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-01 02:02
Indoubt schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 19:06:
[...]

Maar dat is vast niet in de binnenstad van Amsterdam of vergelijkbaar.

Lijkt me eerder dat dat in het buitenland is in een remote area waar geen directe voorzieningen zijn en je de kans loopt sowieso ingesneeuwd te raken.

Als ik in dunbevolkt remote lapland zou wonen dan zou ik ook wel meer voedsel en power back-up verzorgen ja. Zelfs in midden Noorwegen of Zweden gaat de stroom er af en toe af in de dunbevolkte gebieden en dat kan ook wel wat langer duren dan een paar uurtjes.

Als je stroom hebt tenminste, er zijn ook huizen die niet op het stroomnet zijn aangesloten.
Klopt, zoals op punt 1, zit ik in een dunbevolkt stuk Noorwegen. Trouwens doe ik dit niet primair voor ‘preppen’, vind het ook gewoon leuk om zo zelf voorzienend als mogelijk te zijn. :)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
FastFred schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:43:
Ik gooi vanavond een restje stamppot in de magnetron en ik heb nog voor 1 of 2 dagen ingevroren aardappels (om te bakken) en vlees.

Morgen maar weer 's boodschappen halen voor een weekje.

Serieus mensen, als Putin echt met nukes gaat gooien dan hoop ik dat er 1 op mijn huis land en anders zwem ik wel een keer door radioactief water ofzo. Heb echt geen zin in die shit. Voor 6 maanden eten in huis halen, ik heb er niet eens plek voor 8)7
Ja dit dus :+ Als er nukes in de buurt vallen dan doe ik m'n voordeur open en wandel rustig richting de paddestoel wolk

• Roenie
  • Niet online
stin00 schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:14:
[...]

Ja dit dus :+ Als er nukes in de buurt vallen dan doe ik m'n voordeur open en wandel rustig richting de paddestoel wolk
Nu heb ik dat nog nooit gedaan, dus ik weet niet hoe dat voelt. Is dat een pijnlijke dood? Want in dat geval wil ik toch weer even dat vuurwapen pluggen ;)

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Roenie schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 20:41:
[...]
Nu heb ik dat nog nooit gedaan, dus ik weet niet hoe dat voelt. Is dat een pijnlijke dood? Want in dat geval wil ik toch weer even dat vuurwapen pluggen ;)
Ik vrees dat het bijzonder onprettig is voor enkele minuten/uren/dagen afhankelijk van de afstand. Een vuurwapen lijkt me een vriendelijker einde mits goed gericht :+

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

GeeEs schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 15:21:
Hangt beetje af waar je woont ook wel. In stedelijke gebieden zal het sneller opvallen.
Als je in je straat wat ruiten hoort sneuvelen of mensen hoort schreeuwen is dat al genoeg om te weten dat er iets escaleert.
Kan heel subtiel beginnen.
Op het moment dat je menigtes hoort en er ruiten sneuvelen, dan is het meer zo'n situatie van "Okee, wat is jouw probleem" en je wacht tot het opstootje voorbij is. Not your problem. Of ga je je ook druk maken over de groepjes jongeren die na een voetbalwedstrijd een beetje rommel lopen te trappen?

Wanneer de shit zo ver aan is dat we echt een structureel tekort hebben aan de belangrijke resources (en mensen dus echt zonder eten komen te zitten) dan hebben we een groter probleem, en dan is elkaar helpen nog altijd veel nuttiger dan proberen elkaar de kop in te timmeren voor een brood.

• GeeEs
Het topic gaat toch over "wanneer de shit echt aan is" (of uitgaat ;) ) ... en toch niet over een voetbalrelletje?

En zeker eens dat je elkaar beter kan helpen ja, absoluut. Laten we hopen dat het gros er zo mee omgaat in dat geval.
Ik kan al een enorme bitch worden als ik 1 dag niet fatsoenlijk eet... :+ :o

[Voor 46% gewijzigd door GeeEs op 04-12-2022 13:16]

• rdfeij
  • Laatst online: 17:06
Cobb schreef op maandag 7 maart 2022 @ 14:08:
Inmiddels ook weer de voorraad aangevuld met ontbijtgranen, wat blikvoer, rijst, flessenwater.
Rugtas met EHBO, zaklamp, esbit setje etc.
Samen met mijn vrouw doorgenomen wat te doen bij evt. kernramp, belangrijkste is minimaal 24 uur binnen blijven, waar je dan ook bent.
Enige wat ik lastig vindt, ik heb drie kinderen op de basisschool. Dat is een prefab achting gebouw, ik weet dat ze geen etensvoorraad of drinkwater hebben niks. Ook kunnen ze de verplichte ventilatie niet uitzetten. Dus 24 uur daar binnen blijven gaat niet lukken. Ik hoop in geval dat ik genoeg tijd heb om de kinderen van school te houden 5 minuten fietsen...
Als de school een beetje een noodplan heeft kan de ventilatie echt wel uit. (Zekering uitzetten is stap 1)
Bij brandalarm (indien aanwezig) gaat de ventilatie (als het goed is) ook uit.
als de sirenes gaan is het advies ramen /deuren dicht en ventilatie uit. Elke gebouw met ventilatie zou daar (mijns inziens) dus ook iets over in het nood/evacuatieplan moeten hebben staan.

En anders eens navragen hoe het geregeld is op de school. Misschien creeer je met je vraag wel bewustwording dat er iets ontbreekt in het noodplan.

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:37

siggy

Wait.... what?

• - Voedsel voor ruim 2 jaar (blikken, rijst, bloem, pasta, bonen etc allemaal vaccuum)
  • - Barricade-ready deuren, kelder deuren hebben metalen platen en kunnen binnenuit met 2 staalbalken afgesloten worden.
  • - Unifi Camera systeem rond het huis, in opslag kelder nog een oud CCTV systeem met A/V draadjes indien de moderne rommel het niet zou doen.
  • - Kleine faraday kooi (formaat kleine kast) in kelder, om electronica zoals telefoons laptop in te doen
  • - 3 communicatie verbindingen; Glasvezel, 4G en Starlink (for RV, dus aan te zetten waneer gewenst)
  • - Aantal vuurwapens, geweren en pistolen (Allemaal legaal en geregistreerd bij politie & overheid, ik en vrouwlief doen momenteel regelmatig mee aan sport competities & ik zelf soms hert / eland jacht)
  • - Een e-reader volgeladen met survival boeken en nood-operaties boeken, boeken over paddestoelen en andere natuur, eigenlijk alles wat mij noodzakelijk lijkt.
Kan zijn dat ik nog wat vergeten heb. Maar denk dat dat de hoofdpunten zijn. Ik zou in de toekomst nog wel graag een Faraday cage willen bouwen in de garage om de EV. Als dit goedkoop mogelijk zou zijn althans, en te doen natuurlijk.
Oh nice, ik ben ook zoiets van plan in Zweden in de nabije toekomst. Mag ik vragen waar je aan antibiotica bent gekomen? Ik heb dat ooit wel eens proberen te kopen, maar in NL/D is alles op recept.

Heb je trouwens ook draagbare accu met flexible solar? Ik merk bij mijn e-reader dat als die 6 maanden uit staat dat de accu gewoon nagenoeg leeg is. Zowel bij Kobo H20 en een Kindle.

Zijn je waterfilters keramisch of heb je backup omgekeerde osmose?

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• slijkie
siggy schreef op zondag 4 december 2022 @ 16:40:
[...]

Oh nice, ik ben ook zoiets van plan in Zweden in de nabije toekomst. Mag ik vragen waar je aan antibiotica bent gekomen? Ik heb dat ooit wel eens proberen te kopen, maar in NL/D is alles op recept.

Heb je trouwens ook draagbare accu met flexible solar? Ik merk bij mijn e-reader dat als die 6 maanden uit staat dat de accu gewoon nagenoeg leeg is. Zowel bij Kobo H20 en een Kindle.

Zijn je waterfilters keramisch of heb je backup omgekeerde osmose?
De antibiotica etc is een goeie vraag :X

Draagbare accu alleen kleine powerbanks van 27000 mah, ik kijk wel naar zo’n Ecoflow of Jackery pack, maar die zijn zo ongelofelijk duur, dat ik twijfel of ik daar wel iets aan heb, dan zou ik daar natuurlijk die zonnecellen die ze ook aanbieden bij kopen, maar of dit het geld waard is weet ik niet. Dus momenteel geen flexibele batterijen/solar.

Het water, heb ik dit ding:
https://frisktvann.no/products/vannrenser-eco-gravity

Aangezien ik midden in de bergen woon, heb ik ‘eigenlijk’ het niet persé nodig. Ik kan gewoon water drinken uit de rivier waar ik aan woon. Helder en schoon. Maar alsnog zou ik dat, of het bronwater door dit ding halen indien het nodig zou moeten zijn. :)

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online

Kol Nedra

don't trust, verify

Wij wonen ook op het ''platteland'' (klein dorp)maar dan helaas in Nederland, waar het overigens nog best grote overbevolking is. als er echte chaos uitbreekt zit jij zeker veel beter bij. jouw stukje geeft mij meer motivatie en ook prima tips om ook over het een en ander na te denken, we zijn volop aan het investeren om steeds meer minder afhankelijk te zijn. Volgend jaar komen er zonnepanelen. alhoewel wij geen grote grondwater opslag hebben is er wel honderden flessen 1L water ingeslagen, we hebben thuis wel 2 regentonnen wat ook handig is om onze moestuin water te geven.
bedankt voor je inspiratie/bijdrage d:)b

the bull charges

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

GeeEs schreef op zondag 4 december 2022 @ 13:12:
Het topic gaat toch over "wanneer de shit echt aan is" (of uitgaat ;) ) ... en toch niet over een voetbalrelletje?

En zeker eens dat je elkaar beter kan helpen ja, absoluut. Laten we hopen dat het gros er zo mee omgaat in dat geval.
Wat versta je daar dan onder? Er is echt veel voor nodig om mensen met gezond verstand ineens te laten vervallen in een "ieder voor zich" samenleving waarin ineens het recht van de sterkste gaat gelden en niemand meer elkaar gaat helpen.

Vooral ook omdat het gezag ook niet zomaar van de ene op de andere dag instort.

• Roenie
  • Niet online
Stoney3K schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:30:
[...]

Wat versta je daar dan onder? Er is echt veel voor nodig om mensen met gezond verstand ineens te laten vervallen in een "ieder voor zich" samenleving waarin ineens het recht van de sterkste gaat gelden en niemand meer elkaar gaat helpen.

Vooral ook omdat het gezag ook niet zomaar van de ene op de andere dag instort.
Na de rellen bij bijvoorbeeld de avondklok, bij vreugdevuren in Den Haag en bij winst van Marokko dacht ik ook dat mensen zich zouden kunnen gedragen. Mensen zijn beesten. Prepare for the worst, hope for the better.

• slijkie
Kol Nedra schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:17:
[...]

Wij wonen ook op het ''platteland'' (klein dorp)maar dan helaas in Nederland, waar het overigens nog best grote overbevolking is. als er echte chaos uitbreekt zit jij zeker veel beter bij. jouw stukje geeft mij meer motivatie en ook prima tips om ook over het een en ander na te denken, we zijn volop aan het investeren om steeds meer minder afhankelijk te zijn. Volgend jaar komen er zonnepanelen. alhoewel wij geen grote grondwater opslag hebben is er wel honderden flessen 1L water ingeslagen, we hebben thuis wel 2 regentonnen wat ook handig is om onze moestuin water te geven.
bedankt voor je inspiratie/bijdrage d:)b
Graag gedaan! Je bent in iedergeval al goed op weg. Water is toch wel het belangrijkste.

Kijk er eens naar om zelf een accu te bouwen, LifePo4 batterijen zou ik naar zoeken. Dit moet je natuurlijk liggen, anders kan je ook kant en klare batterijen kopen, echter betaal je er wel een aantal factor meer voor. :)

Veel andere posts hier kan je denk ik ook veel info uit halen. Succes! d:)b

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Roenie schreef op zondag 4 december 2022 @ 20:55:
[...]
Na de rellen bij bijvoorbeeld de avondklok, bij vreugdevuren in Den Haag en bij winst van Marokko dacht ik ook dat mensen zich zouden kunnen gedragen. Mensen zijn beesten. Prepare for the worst, hope for the better.
Dat waren dan ook vooral opstootjes om agressie af te reageren. Wanneer er echt stront aan de knikker is en er samengewerkt moet worden om te overleven, dan blijf je dat soort schermutselingen misschien houden, maar ik verwacht dan echt niet dat mensen elkaar de keel doorsnijden voor een hap eten.

De schaal van dat soort ellende, waar iedereen zich moet bewapenen omdat anders je eten van je bord wordt geroofd, is echt iets voor films.

• GeeEs
Stoney3K schreef op maandag 5 december 2022 @ 00:03:
[...]

Dat waren dan ook vooral opstootjes om agressie af te reageren. Wanneer er echt stront aan de knikker is en er samengewerkt moet worden om te overleven, dan blijf je dat soort schermutselingen misschien houden, maar ik verwacht dan echt niet dat mensen elkaar de keel doorsnijden voor een hap eten.

De schaal van dat soort ellende, waar iedereen zich moet bewapenen omdat anders je eten van je bord wordt geroofd, is echt iets voor films.
Het topic is: je voorbereiden op "het ergste"...
Het topic is niet: je voorbereiden op "de opstootjes na het voetbal"

Het ergste is -in mijn optiek- dus een situatie waarin alle gemakken, zekerheden en veilig gevoel van vandaag er niet meer is. Dat alles wat jij nu vanzelfsprekend vindt, er dus niet meer is.
Ik denk dat maar weinig mensen in NL en rest vd "eerste wereld" zich daar echt een voorstelling van kunnen maken.
Aan de andere kant, kijk je even over de grenzen... De gruwelijkheden zijn er dagelijks, we kijken er alleen liever niet naar. En weet je wat? In die gebieden is niet eens een nuke gevallen oid.

Was het maar een film...

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19:37

siggy

Wait.... what?

slijkie schreef op zondag 4 december 2022 @ 18:24:
[...]

De antibiotica etc is een goeie vraag :X
Heb intussen wel iets gevonden, beetje shady, die zeggen dat ze o.a. vanuit India versturen :+ Zover ik het begrijp is het in Europa 'niet te krijgen', legaal dan.
Draagbare accu alleen kleine powerbanks van 27000 mah, ik kijk wel naar zo’n Ecoflow of Jackery pack, maar die zijn zo ongelofelijk duur, dat ik twijfel of ik daar wel iets aan heb, dan zou ik daar natuurlijk die zonnecellen die ze ook aanbieden bij kopen, maar of dit het geld waard is weet ik niet. Dus momenteel geen flexibele batterijen/solar.

Het water, heb ik dit ding:
https://frisktvann.no/products/vannrenser-eco-gravity

Aangezien ik midden in de bergen woon, heb ik ‘eigenlijk’ het niet persé nodig. Ik kan gewoon water drinken uit de rivier waar ik aan woon. Helder en schoon. Maar alsnog zou ik dat, of het bronwater door dit ding halen indien het nodig zou moeten zijn. :)
Ja cool! Zo'n flex pv die je nog kunt opvouwen is wel handig als je weg 'moet'. Eigenlijk meer als nood voor de e-reader en telefoon.

Mijn hut in Zweden is dan niet bepaald in de bergen (70m boven zeeniveau), maar qua warm blijven heb ik al door dat isoleren goud waard is. Al heb ik wat eigen houtvoorraad, hout verbranden om te verbranden is ook zonde. Volgend jaar mn hut vergroten en na-isoleren met 200-250mm PIR :+ Gaat zo'n houtvoorraad langer mee.

Maar wat je aangaf met die Faraday kooi is wel een goede. Ik weet niet of bij een zonnestorm ook electronica in een huis beschadigd kan worden eerlijk gezegd. En of je dan de electronica alleen moet bschermen of ook kabels etc etc.

Enige ding wat ik nog mis is zeep in de verschillende lijstje die ik tegen kom. :+ Zeep is wat lastiger zelf te maken.

[Voor 3% gewijzigd door siggy op 05-12-2022 09:49]

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

• GeeEs
Zeep maken is helemaal niet zo lastig.
Het enige wat je eigenlijk op voorraad moet hebben (omdat het niet zo makkelijk puur te vinden is in de natuur) is natriumhydroxide (Caustische soda)
Verder heb je dan alleen water en wat vet nodig en als je een geurtje wilt wat geurstof/essentiële olie.

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

GeeEs schreef op maandag 5 december 2022 @ 09:11:
[...]
Ik denk dat maar weinig mensen in NL en rest vd "eerste wereld" zich daar echt een voorstelling van kunnen maken.
Aan de andere kant, kijk je even over de grenzen... De gruwelijkheden zijn er dagelijks, we kijken er alleen liever niet naar. En weet je wat? In die gebieden is niet eens een nuke gevallen oid.
Op dat moment ben je wel ver voorbij een situatie waarop je je als Nederlander in je eigen huis kan voorbereiden. Je kan je nu eenmaal niet 'preppen' tegen moordende bendes. Ook niet als je daarvoor een hele schuur vol met wapens in huis haalt.

Hoe je je daarvoor hooguit zou kunnen voorbereiden, is door te zorgen dat je bepaalde vaardigheden hebt. En daarmee bedoel ik niet raak schieten, maar eerder zorgen dat je in een noodsituatie aan water kan komen, of verlenen van belangrijke eerste hulp bijvoorbeeld.

• GeeEs
Inderdaad. Vaardigheden en mentale weerstand zijn essentieel, ook zonder die moordende bendes trouwens ;) Fysieke weerstand is natuurlijk ook belangrijk, en spullen ook.
Maar je hebt niks aan mooie spullen en spierballen (of wapens) als je in paniek raakt.. dat dus.

• YangWenli
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 30-01 14:53
Stoney3K schreef op zaterdag 3 december 2022 @ 13:54:
[...]

Die systemen hebben juist back-up systemen (UPS en dieselgeneratoren) om te zorgen dat ze nog door kunnen draaien als het stroomnet plat zou gaan.

Want anders is dat stroomnet een single-point-of-failure. Je wil niet dat je watervoorziening, gaslevering, telecom en internet allemaal afhankelijk zijn van de hoofdstroomaansluiting. Dan kun je bijvoorbeeld ook niet bellen naar het energiebedrijf dat de stroom er uit ligt. ;)

In Nederland zouden we dan ook een groter probleem hebben want zonder stroom lopen de polders onder.
Dit is een goed punt ja. In WW2 was de regering in ballingschap tegen geallieerde bombardementen omdat als in Nederland de gemalen een paar weken uitvallen dit land niet meer bestaat. :X

• Roenie
  • Niet online
Stoney3K schreef op maandag 5 december 2022 @ 00:03:
…ik verwacht dan echt niet dat mensen elkaar de keel doorsnijden voor een hap eten…
De mijne in ieder geval niet 😉

• Indoubt

Indoubt

https://nos.nl/artikel/24...n-om-oorlogsklaar-te-zijn

Een leuk artikel over Zweden en de omgang met voorbereiden op een crisis.

Niet direct toepasbaar op Nederland maar leuk om te zien hoe andere landen er mee omgaan.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:02

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik woon hier pal aan het spoor (utrecht>amsterdam)en heb mij al een paar keer afgevraagd wat hier eigenlijk allemaal overheen rijdt. Nu met dat ammoniakongeluk in Pirot denk ik daar weer aan.

Wat zou je nou in huis moeten halen om een beetje heel te blijven, mocht het hier naast een keer goed misgaan. Gasmaskers?

[Voor 3% gewijzigd door bonzz.netninja op 27-12-2022 09:42]

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

bonzz.netninja schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:42:
Ik woon hier pal aan het spoor (utrecht>amsterdam)en heb mij al een paar keer afgevraagd wat hier eigenlijk allemaal overheen rijdt. Nu met dat ammoniakongeluk in Pirot denk ik daar weer aan.

Wat zou je nou in huis moeten halen om een beetje heel te blijven, mocht het hier naast een keer goed misgaan. Gasmaskers?
Ik heb ook bij een station in de buurt gewoond en daar nooit over nagedacht :) De kans is vrij klein, er gebeuren niet zo veel ongelukken en dat is verdeeld over meer dan 7000 km spoorweg ;)

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:02

bonzz.netninja

Niente baffi

Marzman schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:52:
[...]

Ik heb ook bij een station in de buurt gewoond en daar nooit over nagedacht :) De kans is vrij klein, er gebeuren niet zo veel ongelukken en dat is verdeeld over meer dan 7000 km spoorweg ;)
Nee, maar dat argument heeft misschien in dit topic niet helemaal zijn plaats :+ Daarnaast, zie Pirot. Àls dat mis daat, dan gaat het ook wel meteen heel erg mis.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Een FFP3 masker moet je dan hebben en ook bescherming voor je ogen (masker over je ogen of een bril). Die mensen in je voorbeeld zaten in de auto, ik denk niet dat ze er op voorbereid waren.

/▌

• Mr. Detonator
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:08
Marzman schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 10:11:
Een FFP3 masker moet je dan hebben en ook bescherming voor je ogen (masker over je ogen of een bril). Die mensen in je voorbeeld zaten in de auto, ik denk niet dat ze er op voorbereid waren.
met ammoniak heb je niks aan een ffp3 masker

dan heb je een gasmasker nodig die ook de ogen bedekt en de amoniak eruit filtert

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Mr. Detonator schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:14:
[...]

met ammoniak heb je niks aan een ffp3 masker

dan heb je een gasmasker nodig die ook de ogen bedekt en de amoniak eruit filtert
Dan kun je jezelf daar niet op voorbereiden. Heb al een paar keer gehad met inbraken in de buurt dat de politie auto's aan hield. Leg dan maar uit waarom je een gasmasker bij hebt :p

/▌

• GeeEs
Er is toch niks verboden aan een gasmasker (bij je) hebben toch?
En als je die al prept... waarom zou je die überhaupt in je auto bewaren?!
Maargoed... Zo'n ammoniak gaslek is natuurlijk vrij zeldzaam. Ik zou me dan echt nog eerder zorgen maken om een seniele buurman die het gasfornhuis een keer open laat staan en de voor en achtergevel er uitblaast. Of een mafketel die een cobra je huis ingooit...
Als je echt in een hoogrisicogebied woont waar dagelijks of wekelijks giftreinen passeren... Ja, dan andere risicoanalyse...

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:13
bonzz.netninja schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 09:42:

Tijd in Eindhoven langs het spoor gewoond waar de ammoniak treinen wel reden.

Als het mis gaat is het beste gewoon afstand, als (je denkt dat) er is mis gaat, zsm uit het gebied gaan, auto is natuurlijk makkelijkste, maar op de fiets of lopend kan ook. In de 5 minuten dat je je gasmasker hebt gevonden, uitgepakt en correct hebt opgedaan had je al bijna 500 meter verderop kunnen zijn...

Ook gaan de sirenes af in een risicogebied bij een treinramp.

[Voor 3% gewijzigd door Rmg op 27-12-2022 17:16]

• Indoubt

Indoubt

IK ben geen veiligheid specialist maar weet er wel wat van. Behalve VCA vol ook diverse extra trainingen gehad met name voor HF en mosterdgas. Ook wat plannen geschreven voor CO2 installaties etc.

Belangrijkste is wegwezen en altijd dwars op de windrichting, dan kom je het snelste buiten bereik van de gaswolk.

Gasmaskers kan maar het is niet het eerste waar ik aan zou denken. Bijna elke soort van gassen heeft een specifiek filter nodig voor optimale werking. Voor ammoniak is dat bijvoorbeeld de Dräger filter welke voldoet aan de "K" classificatie.

Wil je overal op voorbereid zijn kun je beter een overdruk filter nemen met ademlucht.

Ik persoonlijk zou niet snel een gasmasker kopen maar woon ook niet direct bij het spoor. Ik heb er geen dus.

Wil je toch iets doen koop dan een eenvoudige met een goed koolstoffilter, dat helpt voor korte tijd voor een redelijk aantal stoffen.

Ammoniakgas is lichter dan lucht, het stijgt op. Wel verbind het zich met vocht en dus ook met zweet, het wordt dan irriterend.

Heb je niks, dan een vochtige theedoek over een droge. Helpt niet veel maar zou net een verschil kunnen maken.

Dan nog is dwars op de wind wegwezen vrijwel altijd het beste.
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee