Noodpakket (overleven in een noodsituatie)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12:08

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Naar aanleiding van het nieuws over de overstromingen in Limburg, België en Duitsland bedacht ik me weer eens dat onze overheid ons adviseert om voorbereid te zijn in het geval van een noodsituatie. Een belangrijk hulpmiddel daarbij is het samenstellen van een noodpakket. Onze overheid is over het algemeen goed georganiseerd en professionele hulp komt snel op gang. Maar onder bijzondere omstandigheden kan het toch voor komen dat je 24 uur (of zelfs langer) zonder elektriciteit, verwarming en hulp van buitenaf vast komt te zitten. Zie het huidige voorbeeld in Duitsland waarbij mensen niet bereikt kunnen worden.

Als je afgesloten bent van de buitenwereld, heb je dan de spullen binnen handbereik om korte tijd te kunnen overleven. Ga er als voorbeeld even vanuit dat je wekelijkse boodschappen net op zijn als de ramp plaats vind en dat het water ongeveer 2 meter hoog staat waardoor de alles op de begane grond als verloren kan worden beschouwd. Ook heb je geen gas, elektriciteit en leidingwater meer tot je beschikking. Je hebt nodig:
  • Drinkwater
  • Voeding
  • EHBO spullen
  • Dekens om jezelf warm te houden
Ga je het redden? En hoe lang kun je het uithouden?

De mensen die ik hierover spreek zien de noodzaak er niet zo van. Hoe nodig vinden jullie het om jezelf voor te bereiden? Zijn er Tweakers die een noodpakket hebben en waar bestaat dit pakket dan zoal uit? En even voor de duidelijkheid, ik heb het hier niet over full-scale preppers. Gewoon over het in leven houden van jezelf en je gezin in een noodsituatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18:38

Moofnor

King of my castle

Met die 2 meter water is het antwoord voor mij makkelijk: Nee :+ Enkelvloerse studio op begane grond is geen goed beginpunt.

Goed punt om jezelf er aan te herinneren. Als ik er over nadenk heb ik wel dekens en ehbo op meerdere plekken. Maar vooral drinkwater schort het hier aan op het moment dat de kraan er mee op houdt.

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manarinth
  • Registratie: November 2016
  • Niet online
Geen noodpakket, maar wel altijd een goed gevulde voorraadkast. Daar zit geen water bij, dus als de toiletten leeg zijn moet iedereen over op melk en cola. :9

Staande houden in een conflictsituatie of echt hevig natuurgeweld wordt lastiger. Ik heb geen materialen of gereedschappen om bijvoorbeeld schade aan daken, ramen of deuren tijdelijk te dichten, om vuur te maken of om elektriciteit op te wekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:24
We hebben hier de afgelopen jaren nogal wat onderhoud aan het waterleidingnetwerk gehad, sindsdien (ja ja, te laat) zorgen we dat we voor een dag of twee aan water in huis hebben.

Opwind radio + zaklamp, scheelt weer geneuzel met batterijen

Voeding, dat is even lastig. We hebben altijd wel wat blikken in de kast of kant-en-klaar (zelf gekookt) maaltijden in de vriezer. Dat gecombineerd met een camping-pitje + lucifers, daarmee komen we wel wat dagen vooruit.

Maar als het langer dan een dag of twee duurt dan hebben we wel een probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:43
Manarinth schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:08:
Geen noodpakket, maar wel altijd een goed gevulde voorraadkast. Daar zit geen water bij, dus als de toiletten leeg zijn moet iedereen over op melk en cola. :9

Staande houden in een conflictsituatie of echt hevig natuurgeweld wordt lastiger. Ik heb geen materialen of gereedschappen om bijvoorbeeld schade aan daken, ramen of deuren tijdelijk te dichten, om vuur te maken of om elektriciteit op te wekken.
Jij drinkt uit de toilet? Interessant!

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:18
evleerdam schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:13:
[...]

Jij drinkt uit de toilet? Interessant!
De stortbak bevat genoeg water om even te overleven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:54

Bezulba

Formerly known as Eendje

eric.1 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:09:
We hebben hier de afgelopen jaren nogal wat onderhoud aan het waterleidingnetwerk gehad, sindsdien (ja ja, te laat) zorgen we dat we voor een dag of twee aan water in huis hebben.

Voeding, dat is even lastig. We hebben altijd wel wat blikken in de kast of kant-en-klaar (zelf gekookt) maaltijden in de vriezer. Dat gecombineerd met een camping-pitje + lucifers, daarmee komen we wel wat dagen vooruit.

Je kan 3 weken zonder eten, dus als je eenmaal genoeg wat hebt is het eten ook niet direct een probleem lijkt mij.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:26
Ik denk dat wij niet op de plaats zouden blijven in het geval van overstroming. Ik zat dus meer te denken aan het aanschaffen van zwemvesten dan het aanleggen van een watervoorraad. Eigenlijk vooral voor mijn vriendin omdat ze niet (goed) kan zwemmen, en als ik zie hoe snel het water stroomt denk ik dat ik er ook wel iets aan heb 😅

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Alleen mijn badkamer zit niet op de begane grond en bij 'gewone' regenbuien staat er bij wijze van spreken al water in m'n tuin. 2 meter gaat 'em niet worden om in eigen huis te overleven.

Maar verder wel voldoende water (half dozijn liter in flessen, plus bij wat heads-up een badkuip vol), voedsel (blikjes, potjes geven ook koud wel calorien) hier om bij nood-nood een weekje te overleven. En ergens onderin een doos nog een opwindradio, en zaklampen + extra batterijen zat voor een paar dagen (of veel meer, ga slapen als het donker wordt, je moet sowieso je energie bewaren). Als die elektronica het nog doen als het water een meter hoog staat in de kamer laat staan in de kelder waar dat soort spul staat...

Ook los van ronddrijvende pakjes koek en zakken nootjes: in echte nood een paar dagen kan prima zonder eten. Langer inderdaad ook maar als het zo lang gaat duren wil je gaan lopen / waden (als je nog energie hebt, dat wil je niet na drie weken vasten). Al zou ik met doorweekte kapotte smartphone niet weten wat het telefoonnummer is van familie etc...

Ik weet overigens niet wie er blij wordt als er geen water meer is om de toiletten een week lang niet te kunnen doorspoelen. Reden genoeg om niet te veel te willen eten in zo'n situatie :+

Te veel water is overigens niet de enige noodsituatie. Energie- en watervoorzieningen kunnen worden aangevallen bijvoorbeeld. Al is het krijgen van (nood)hulp uit omliggende regio's dan relatief makkelijker.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Manarinth schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:08:
Geen noodpakket, maar wel altijd een goed gevulde voorraadkast.
Staat die voorraadkast hoog en droog? Want dat is dan wel belangrijk.
eric.1 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:09:
Hoe doe je dat precies? Want leidingwater is slechts korte tijd te bewaren. Het liefst koel en donker maar dat is op een zolder vaak al wat lastiger.
Dit is inderdaad iets waar je naar moet kijken als je een pakket gaat samenstellen. Een knijpkat of opwindzaklamp. Een paar waxinelichten en waterbestandige lucifers kunnen je ook nog helpen.

Voeding opwarmen is voor veel mensen een probleem. En je moet je vriezer hoog en droog hebben staan. Die van ons staat op zolder maar of er veel in zit wat we zonder koken kunnen gebruiken vraag ik me af.
BurnerT schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:14:
De stortbak bevat genoeg water om even te overleven.
Als je stortbak toegankelijk is. Die van mij zit in de muur. Bovendien moet je dan een toilet op een verdiepingsvloer hebben, er vanuit gaande dat het beneden onder water staat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:24
3raser schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:35:

[...]

Hoe doe je dat precies? Want leidingwater is slechts korte tijd te bewaren. Het liefst koel en donker maar dat is op een zolder vaak al wat lastiger.
Gewoon een aantal flessen water kopen en ongeopend opslaan. Nu staan ze in een koelkast, we zitten hier in een appartement op de tweede etage dus zo snel zal het water hier niet naar binnen glippen.

En wanneer ze aan vervanging toe zijn; nuttigen en nieuwe kopen. Of wanneer je toch al op pad gaat meenemen en vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Hier is 2m geen probleem want mijn woning begint pas 3 meter boven straat niveau...

Ik denk dat het vooral ligt aan wat de nood situatie is. Geen stroom, verwarming en leidingwater kan ik wel 1 week uitzingen. Ik ben alleen heb altijd wel 10l+ aan drinken in huis en voldoende eten in de kast. Basis ehbo is ook voldoende aanwezig. Al zullen een hoop hulpmiddelen (gereedschap etc) wel een ding zijn want die liggen beneden in de schuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Ramon schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:22:
Ik denk dat wij niet op de plaats zouden blijven in het geval van overstroming. Ik zat dus meer te denken aan het aanschaffen van zwemvesten dan het aanleggen van een watervoorraad. Eigenlijk vooral voor mijn vriendin omdat ze niet (goed) kan zwemmen, en als ik zie hoe snel het water stroomt denk ik dat ik er ook wel iets aan heb 😅
In deze gevallen moeten het reddingvesten zijn en geen zwemvesten. Ja die verschillen in functie. Let ook het gewicht van de persoon waar de vesten voor zijn.

9 van de 10 x heeft een zwemvest geen kraag rond de nek en een reddingvest wel.

Het grootste verschil tussen een zwemvest en reddingsvest is dat een zwemvest helpt bij het drijven, maar niet gemaakt is om je te redden. Een reddingsvest heeft daarentegen wel deze functie. Daarnaast heeft een zwemvest minder drijfvermogen in vergelijking met een reddingsvest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ramon
  • Laatst online: 17:26
Maar even serieus he. Als je dit ziet https://nos.nl/collectie/...uizen-in-duitse-erftstadt
dan ga je toch niet een beetje met je waterflesjes op de eerste verdieping van je huis rondhangen voor de lol? Ik zou zo snel mogelijk t huis uit gaan! Dan heb je veel meer aan reddingsvesten en/of een boot, dan aan schoon water.

Of gaan we er dit scenario van uit dat je huis vooral niet instort?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
eric.1 schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:42:
[...]

Gewoon een aantal flessen water kopen en ongeopend opslaan. Nu staan ze in een koelkast, we zitten hier in een appartement op de tweede etage dus zo snel zal het water hier niet naar binnen glippen.
Dat is bij ons niet zo eenvoudig. Ik heb daar geen plek voor in de koelkast en die koelstaat staat ook op de begane grond. In mijn geval zou ik het meest vertrouwen op een Lifestraw of een soortgelijk waterfilter.
En wanneer ze aan vervanging toe zijn; nuttigen en nieuwe kopen. Of wanneer je toch al op pad gaat meenemen en vervangen.
Beter eerst nieuwe kopen en dan de oude voorraad nuttigen anders loop je de kans om net tegen een noodsituatie aan te lopen als ze op zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Ramon schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:46:
Maar even serieus he. Als je dit ziet https://nos.nl/collectie/...uizen-in-duitse-erftstadt
dan ga je toch niet een beetje met je waterflesjes op de eerste verdieping van je huis rondhangen voor de lol? Ik zou zo snel mogelijk t huis uit gaan! Dan heb je veel meer aan reddingsvesten en/of een boot, dan aan schoon water.

Laten we er even vanuit gaan dat je huis nog steeds een veilig onderkomen biedt. Zo niet, dan is er weinig keus lijkt me. Al is weg gaan ook niet altijd een optie. Stel je voor dat het water langs je huis stroomt met een stevige vaart. Dan heb je minimaal reddingsvesten nodig om je hoofd boven water te houden en je moet rekening houden met puin wat mee komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:07

FreakNL

Well do ya punk?

Misschien heel naïef maar ik heb niks wat ik normaal niet op voorraad heb. Daar zit wel wat vocht bij. Water, melk en limo…

Ik kan me ook niet voorstellen wanneer dit nodig zou zijn in Nederland. Zijn er nog steeds mensen in Limburg die op hun dak zitten?

[ Voor 63% gewijzigd door FreakNL op 16-07-2021 14:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-05 10:04

Basszje

Reisvaap!]

Lijkt mij allemaal overdreven eerlijk gezegd. In Nederland is de kans nihil. Als je al vast komt te zitten in je dorpje kan je altijd nog een fles water 'lenen' bij de lokale winkel . Als royaal gevulde westerling kan je sowieso wel 24 uur zonder alles.

Hier in Centraal Europa ziet men als overleefpakket een kelder vol aardappelen, een voorraadkast vol wekpotten, en een royale voorraad graan, boekweit en suiker (voor de zelfstook als nood aan de man is) :P
Ramon schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:22:
Het domste wat je kan doen is in dergelijke water springen. Niet alleen kan je makkelijk naar beneden getrokken worden, of ergens achter blijven haken, het zit ook vol met puin en spul dat je tegen je hoofd kan krijgen, bewusteloos worden en verdrinken. Daarnaast kan het gevaarlijk ongezond zijn als net een riool of een of andere chemische industrie erin geleegd is.

Altijd ergens hoger gaan zitten :)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 16:27

Sharky

Skamn Dippy!

Er tussenin kan ook he? Geen water, geen stroom, beneden sta je tot je enkels in het water en de supermarkten zijn dicht. Je kunt niet weg want je auto is stuk of de wegen afgesloten, hulp is wellicht onderweg maar kan nog prima een dag of 2 duren. Dan ben je denk ik wel blij wat met wat basic spulletjes die het leven makkelijker maken.

Ik waan me veilig aangezien we geen grote rivieren in de buurt hebben en 25 meter boven NAP zitten. Ik zit wel dicht bij de Duitse grens dus dat is het enige gevaar :P

This too shall pass

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Lan Mandragoran
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 01-04 11:31
Ik heb nog zo'n vijf dozen speciaalbier en een doos whisky liggen, dus als ik nou de eerste avond een goede apocalyps-party geef voor de buurt mag ik vast de volgende dag een glas water komen halen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Misschien is dit topic ook interessant:
Crisis! Hints en Tips om voorbereid te zijn op een ramp.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Ik had nog gezocht naar een bestaand topic maar blijkbaar niet goed genoeg. Bedankt voor de link.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Mocht je overigens willen weten hoe hoog het water ongeveer komt bij jou thuis dan vind je hier een gedetailleerde hoogtekaart. Klik ergens op de kaart en hij laat je de gemeten hoogte van dat punt zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

3raser schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:14:
Mocht je overigens willen weten hoe hoog het water ongeveer komt bij jou thuis dan vind je hier een gedetailleerde hoogtekaart. Klik ergens op de kaart en hij laat je de gemeten hoogte van dat punt zien.
Da's niet hoe hoog het water komt, da's hoe hoog je boven NAP zit. In mijn geval een kleine 4,5m, terwijl pal naast de rivier het 2,60m is. Rivier is van mij af ca 2km hemelsbreed.
Ergo: de Maas moet nog minimaal 2,60m stijgen voor ie over de dijken heen slaat en dan over een afstand van ca 2km een hele zut water uitspreiden voordat ik natte voeten krijg.
Ik gok dat het grondwater eerder omhoog komt :+

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sh4d0wman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:10

sh4d0wman

Attack | Exploit | Pwn

Lan Mandragoran schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:57:
Ik heb nog zo'n vijf dozen speciaalbier en een doos whisky liggen, dus als ik nou de eerste avond een goede apocalyps-party geef voor de buurt mag ik vast de volgende dag een glas water komen halen :)
Apocalypse? Buren dronken voeren en omleggen. >:) Heb je extra voorraad en minder concurrentie oftwel een win win in manager jargon hehe. :P

Wij hebben een restaurant met voorraad dus in het ergste geval blikvoer en (fris)drank. Echter weinig om buiten deze locatie te overleven dus een simpele bugout bag is zo slecht nog niet. EHBO doosje, multitool, etc. Belangrijke documenten, geld en kleding staan wel altijd voor het grijpen. We zijn namelijk al eens bijna een land uitgevlogen ter evacuatie dus daar leer je wel van.

edit: mocht je vast zitten in je huis zorg dan iig voor een radio op batterijen naast een smartphone om nieuws te kunnen volgen. Glowsticks en zaklamp om te kunnen seinen naar hulpdiensten. En leer te improviseren. Met lakens of verf kun je bv ook altijd een bericht overbrengen zolang het licht is.

[ Voor 15% gewijzigd door sh4d0wman op 16-07-2021 15:49 ]

This signature has been taken down by the Dutch police in the course of an international lawenforcement operation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Geen overstromingsgebied hier maar er is altijd wel voldoende water en lang houdbaar eten aanwezig net zoals basismedicatie, verbanden en ontsmettingsmiddel. Dat staat gewoon op de begane grond maar ik ga er altijd vanuit dat ik sowieso wel even tijd zal hebben om dingen mee te nemen.

Tenslotte heb ik nog een radio op batterijen, wat zaklampen en powerbanks die opgeladen zijn om niet zonder mobiele telefonie te vallen.

Lijkt me voldoende :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Dat hangt er ook vanaf waar je zit, denk ik.

Als het hier onder water komt te staan, in de Randstad, dan zijn er in een klap honderdduizenden/miljoenen mensen die een probleem hebben. Dan heb je waarschijnlijk meer kans om een paar dagen in je huis te overleven dan ergens anders heen te gaan (met honderdduizenden/miljoenen anderen? Dat valt niet te evacueren)

Hier een overlevingspakket (waterdicht) op zolder staan én een klein overlevingspakketje in de auto (EHBO, dekentjes, opvouwbare schep, etc)

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 16-07-2021 15:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hansie_k
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 08:10
Hier wel een overlevingspakket op zolder staan.
Rugtas met eten en drinken, wat survival spullen (mes, vislijn, waterzuivering spullen, ...)
Maar ook kleding, warmtedeken, lamp, (opwind-)radio, etc
Eigenlijk wat de overheid aanraad op https://www.crisis.nl/wees-voorbereid/noodpakketten.aspx plus wat extra.

Oh, en hier kan je kijken of je het droog houd bij hoogwater https://overstroomik.nl/

Naast water verwacht ik niet te veel hier in Flevoland, maar ja...je weet maar nooit hé.

8*400 ZO + 7*400 NW = 6kWp | 40° | Flevoland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Ik woon redelijk aan het strand, in een appartement op de tweede verdieping.
Ga ik af op het water, vlakbij, dan is mijn vloer zeker een meter of 8 boven het zeeniveau. Ergo, ik red het wel met mijn voorraadkast ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
hansie_k schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 15:57:
Hier wel een overlevingspakket op zolder staan.
Rugtas met eten en drinken, wat survival spullen (mes, vislijn, waterzuivering spullen, ...)
Maar ook kleding, warmtedeken, lamp, (opwind-)radio, etc
Eigenlijk wat de overheid aanraad op https://www.crisis.nl/wees-voorbereid/noodpakketten.aspx plus wat extra.

Oh, en hier kan je kijken of je het droog houd bij hoogwater https://overstroomik.nl/

Naast water verwacht ik niet te veel hier in Flevoland, maar ja...je weet maar nooit hé.
Dat eten en drinken vervang je dan ook regelmatig? Of praat je echt over noodrantsoen wat jaren houdbaar blijft? Dit is naar mijn idee het meest lastige aan een noodpakket samenstellen. De rest van de spullen "vergaat" niet echt als je het jarenlang stof laat happen. Tenzij je er ook medicijnen in hebt zitten. Die hebben ook een THT datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paitor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 12:37

Paitor

rages doen :P

Hier een boiler thuis met 70 liter heet water. Dus over het water maak ik mij geen zorgen. Dan liggen wij nog aan een weg die omhoog loopt richting het dak van de A2 tunnel, op 7.50 meter NAP bij ons voor de deur en einde van de straat is maar 2.50 meter boven NAP, dus 5 meter hoogte verschil over een meter of 200-300. Tot slot een huis van 4 verdiepingen op elkaar.

Voedsel houden we wel 2 weken vol, als we een beetje rantsoeneren. Daarna wordt het vervelend. Maar dan moet het wel een heel grote ramp zijn en gaan we vast meer problemen krijgen.

Ik zou een groter probleem gaan krijgen met het feit dat er honderdduizenden mensen dan geen huis meer hebben en de chaos die dat veroorzaakt.

[ Voor 21% gewijzigd door Paitor op 16-07-2021 16:29 ]

Live Life to the Max | Kom op konijntje doe maar huppele wiebele

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hansie_k
3raser schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 16:20:
[...]

Dat eten en drinken vervang je dan ook regelmatig? Of praat je echt over noodrantsoen wat jaren houdbaar blijft? Dit is naar mijn idee het meest lastige aan een noodpakket samenstellen. De rest van de spullen "vergaat" niet echt als je het jarenlang stof laat happen. Tenzij je er ook medicijnen in hebt zitten. Die hebben ook een THT datum.
Zit allemaal droog-voer in 😁
Spul wat tot 2050 ofzo houdbaar is.
Water is eigenlijk heel lang houdbaar, maar vervangen we regelmatig.

Eens in de zoveel jaar moet je toch alles even checken, idd vanwege medicijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Wat voor opwindradio's hebben jullie dan? Waar koop je die? Ik heb zelf een voorraadje van van alles. Ik loop veel alleen door de bergen en dan heb ik bijvoorbeeld altijd water, nooddekens, ehbo spul enzo bij me. En thuis heb ik veel flessen water omdat het leidingwater veel te veel chloor bevat. Maar dit heb ik niet.

Niettemin heb ik wel een berg powerbanks die ik oplaad. En ik ben zendamateur dus communicatie is wel geregeld. Niettemin ben ik wel benieuwd naar zoiets.

[ Voor 26% gewijzigd door GekkePrutser op 16-07-2021 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ik bedenk me dat ik wel een berg pasta heb, maar dat zodra je geen gas/elektra meer hebt wel wat taai is om te kanen :/

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stillekracht
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 12:00
Naast kleding is water het belangrijkst. Ik heb daarvoor een Berkey filter. Gefilterd water is ook lekkerder en houdt ook pfas deeltjes tegen. Er gaan hier dagelijks vele liters doorheen.

https://www.berkeywaterfi...nl/big-berkey-waterfilter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
YakuzA schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:42:
Ik bedenk me dat ik wel een berg pasta heb, maar dat zodra je geen gas/elektra meer hebt wel wat taai is om te kanen :/
Opzich kan je droge pasta prima eten. Wel genoeg bij drinken.

Vooral van die aziatische noodle blokken (denk aan die Koka of Indomie pakjes) kan je echt gewoon zo eten, doe ik ook wel eens (ja ik ben een beetje raar 8)7 ). Het is best lekker.

[ Voor 4% gewijzigd door GekkePrutser op 16-07-2021 20:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
GekkePrutser schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:37:
Wat voor opwindradio's hebben jullie dan? Waar koop je die?
Ik probeer een noodpakket samen te stellen en ik dacht zelf dat deze radio wel zou voldoen. Die heeft een draaihendel en een zonnecel. Bovendien is het ook gelijk een zaklamp dus multifunctioneel. Hij hoeft in principe alleen FM frequenties te kunnen ontvangen. Ook al zijn we hard bezig om over te stappen op DAB+ ik denk dat de noodzenders voorlopig allemaal op FM blijven werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online

Dennis1812

Amateur prutser

Voedsel kom ik wel een paar maanden mee toe. Ik weck mijn gehele moestuin voorraad.
Daarnaast een hoop vlees in de vriezer. Maar dat is uiteraard tijdelijk bij stroomuitval. Ik zal dan op de weck voorraad moeten terugvallen.
Ook 20L water in pakken staan welke ik in de zoveel jaar verbruik + vervang. Afdoende medicatie en ander spul.

Echter geen rugzak kant en klaar gevuld om weg te komen. Ik zit wel vast op zolder. Waar ook slaapzakken en slaapmutsje opgeborgen liggen. Radio op batterijen ook. Powerbank voor telefoon ontbreekt nog.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansie_k
Er zijn compacte gastoestellen te koop, bij bijvoorbeeld de betere buitensport winkel.
Ook wat extra flesjes gas kopen. 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

3raser schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:35:
[...]

Hoe kom je daarbij? Jerrycan water met een druppeltje dunne bleek erbij en je kunt het minstens een jaar bewaren (wel even laten luchten voor je het opdrinkt). Een pak mineraalwater uit de supermarkt is (buiten de koelkast) ook een jaar houdbaar.
Ik heb zelf gewoon 8 pakken met anderhalve liter mineraalwater in de koelkast. Dat gaat ook best lang mee en is makkelijker dan gehannes met jerrycans. Na een jaar vervang ik dat pak.
Dit is inderdaad iets waar je naar moet kijken als je een pakket gaat samenstellen. Een knijpkat of opwindzaklamp. Een paar waxinelichten en waterbestandige lucifers kunnen je ook nog helpen.
Hier gewoon zaklampen en veel (oplaadbare) batterijen. Waxinelichtjes heb ik ook. Daarnaast een radio op accu die met USB opgeladen kan worden en een powerbank (ook handig om de telefoon op te laden).
Voeding opwarmen is voor veel mensen een probleem. En je moet je vriezer hoog en droog hebben staan. Die van ons staat op zolder maar of er veel in zit wat we zonder koken kunnen gebruiken vraag ik me af.
Koude erwtensoep uit blik lijkt me redelijk eetbaar. En als ik wel kan koken dan is er volop rijst en pasta in huis.

Voor degene die dacht het wel drie weken zonder voedsel vol te houden: Ik wil niet alleen overleven maar het ook op een aangename manier doen. Zelfs drie dagen zonder voedsel is teveel. Maakt niet uit wat het is zolang het de maag vult.
Als je stortbak toegankelijk is. Die van mij zit in de muur. Bovendien moet je dan een toilet op een verdiepingsvloer hebben, er vanuit gaande dat het beneden onder water staat.
Ik heb een balkon. Als de straat toch vol water staat...
Basszje schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:54:
Als je al vast komt te zitten in je dorpje kan je altijd nog een fles water 'lenen' bij de lokale winkel.
Je bedoelt die lokale winkel die misschien niet meer bereikbaar is, vanwege die 2 meter water in de straat, net tussen jou en de winkel. Of die inmiddels leeg is omdat de rest van het dorp het slechte nieuws net 2 minuten eerder hoorde dan jij.

Vorig jaar hamsterden hele volksstammen toiletpapier. Ik wil niet weten wat die mensen doen als het water dreigt op te raken.
Ik dacht dat je pasta ook gewoon in koud water kan weken. Niet lekker maar wel eetbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dyrc
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
on a (semi?) serious note: een kratje bier is goud waard in nood. 8 liter vloeistof, ruim 100 calorien per flesje en makkelijk te vervoeren en op te delen. lege flesjes kunnen hergebruikt worden en lang houdbaar.

edit: i stand corrected, al ben ik wel blij met mn biervoorraad

[ Voor 13% gewijzigd door dyrc op 17-07-2021 10:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:30
Eigenlijk ben je dan bezig met preppen. Daar zijn hele fora voor, ook in het Nederlands.

Je kan daar ook checklists vinden, voor specifieke situaties. Belangrijkste is, dat je niet rondbazuint dat je voorbereidingen hebt getroffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:16

Onbekend

...

3raser schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:48:
Als je afgesloten bent van de buitenwereld, heb je dan de spullen binnen handbereik om korte tijd te kunnen overleven. Ga er als voorbeeld even vanuit dat je wekelijkse boodschappen net op zijn als de ramp plaats vind en dat het water ongeveer 2 meter hoog staat waardoor de alles op de begane grond als verloren kan worden beschouwd. Ook heb je geen gas, elektriciteit en leidingwater meer tot je beschikking. Je hebt nodig:
  • Drinkwater
  • Voeding
  • EHBO spullen
  • Dekens om jezelf warm te houden
Ga je het redden? En hoe lang kun je het uithouden?
Als er geen gas en elektriciteit meer is, dan moet je zelf zorgen dat de meeste bacteriën in het water en voedsel zijn gedood. Dus je moet op een of andere manier vuur maken, vandaar dat in de survivalgids altijd deze volgorde wordt aangehouden: beschutting, water, vuur, voedsel. En gezien er heel veel brandbaar afvalmateriaal is, en ook auto's met brandstof en zelfs een accu (stroom) die total loss zijn, lijkt mij dat geen onmogelijke opgave. En er is (helaas) water genoeg om te kunnen filteren en te drinken.

Het idee van de TS dat je ineens geen onderverdieping hebt is te ver gezocht. De vele regen en hoge water was al eerder aangekondigd, dus er was enige tijd om alle kostbare bezittingen en voedsel naar een veilige plek toe te verplaatsen.
In geval van een aardbeving (wat vaak niet ver van tevoren is aangekondigd) heb je als het huis is ingestort ook vaak ook geen bovenverdieping meer, maar dan zou je nog misschien wat voedsel uit je schuurtje o.i.d. kunnen halen.

Ik denk dat ik op dit moment gemakkelijk een week kan overleven zonder gas, leidingwater en elektriciteit. Ik woon alleen, dus veel is er niet nodig. Ik heb een zonneboiler met daarin 90 liter water, een redelijk gevulde vriezer die zeker nog 1,5 dag koud genoeg blijft en daarna heb ik nog 3 dagen om alles daarin op te maken. Daarnaast heb ik aardappelen en macaroni e.d. en ook nog potten en blikken met voedsel.

In de tweede week is het water op, en moet ik water uit de sloot halen (100 meter lopen) en daarna filteren en koken. Maar als het goed is heb ik dan nog steeds voldoende voedsel als ik nog niets aan de buren heb weggeven. :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

dyrc schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 08:48:
on a (semi?) serious note: een kratje bier is goud waard in nood. 8 liter vloeistof, ruim 100 calorien per flesje en makkelijk te vervoeren en op te delen. lege flesjes kunnen hergebruikt worden en lang houdbaar.
Beter flessen water: alcohol droogt je juist uit (al is dat meer bij hogere percentages dan een pilsje). En flessen bier zijn niet herbruikbaar, na legen zijn ze een grote bacterie-aanzuiger. En even schoonmaken met 2 liter schoon water per flesje zit er niet in.

-

Boiler: inderdaad een mooie voorraad. Wel oppassen dat er bij een serieuze overstroming risico is op besmetting van leidingwater door rioolwater.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnedhardware
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-04 16:44
Hoeveel heb je aan een boiler? Als de druk is weggevallen van het waterleidingnet heb je bruin water (en dus ook deels in je boiler), of kan de inhoud van de boiler teruggestroomd zijn in het waterleidingnet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Laatst online: 17:25

BCC

3raser schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 20:55:
[...]

Ik probeer een noodpakket samen te stellen en ik dacht zelf dat deze radio wel zou voldoen. Die heeft een draaihendel en een zonnecel. Bovendien is het ook gelijk een zaklamp dus multifunctioneel. Hij hoeft in principe alleen FM frequenties te kunnen ontvangen. Ook al zijn we hard bezig om over te stappen op DAB+ ik denk dat de noodzenders voorlopig allemaal op FM blijven werken.
Zo’n accu gaat natuurlijk stuk na een paar jaar niet gebruiken.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:46

Yucon

*broem*

Ik heb me er wel eens vaker over verbaasd dat dit niet helemaal standaard is. Het is historisch gezien enorm bereikbaar om voor een week voedsel en drinkwater in te slaan en toch doen we het overwegend niet. Als je het wel doet wordt er wat meewarig gekeken en word je bijna in het prepper hoekje gezet. Het is bijna alsof dat als twijfelen aan ons onfeilbare systeem en daarmee als heiligschennis gezien wordt.

Echte preppers vind ik best wel doorgeslagen. Dat moet iedereen zelf weten, maar gewoon 10 liter mineraalwater in je kast leggen valt wat mij betreft in ieder geval niet in die hoek.

Wat me ook wel verbaast is dat de huizen in onze wijk geen zolderramen hebben. We wonen hier vlak achter een rivierdijk die het meestal wel zal houden, maar mocht het mis gaan staat alles tot 5-6 meter hoog in het water en moet je wel naar zolder.. waar je vervolgens in de val zit. Bizar dat niet ergens in een hoekje van het bouwbesluit een zolderraampje verplicht gesteld is.

[ Voor 10% gewijzigd door Yucon op 17-07-2021 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 16:35

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Wij zijn hier juist langzaam aan het uitbreiden.
Voor water wonen we volgens alle overstromingsmappen buiten alle gevaren zones (al op gelet tijdens het kopen van de woning).
Direct naast ons zijn alle weilanden direct 1 meter lager dan de bebouwing.

Maar dan nog hebben we wat voorbereidingen;
Over het algemeen hebben we blikvoer beschikbaar voor ongeveer een maand.
Gasflessen + kooktoestellen zijn opgeslagen, aangezien we op dat moment blijkbaar niet op de camping zitten.
Sowieso liggen alle kampeerspullen boven. dus reken maar uit wat daar allemaal ligt.

Maar er is ook nog wel genoeg te doen:
Zonnepanelen wil ik kunnen aftakken indien nodig
Vers water zal snel opgaan.
Medicatie, waar ik geen dag zonder kan, gaat echt een groot probleem zijn!.
Eigenlijk nog een wens voor starlink voor een alternatief communicatie middel.

Bij een aardbeving, Hoop ik dat mijn auto niet bedolven is onder puin. maar dan zou ik met mijn 4x4 gewoon weg kunnen rijden.

Bij een virus uitbraak heb ik genoeg WC papier ;).

Bij een nucleaire ramp, weet ik het nog niet, maar heb niet zoveel in de buurt zitten zover ik weet, en anders gewoon wegrijden.

Bij een solarflame die alle elektronica frituurt, ga ik wel een water probleem hebben. na 2 weken.
hulp is dan ook niet zo snel hier verwacht ik.

Rivieren / zee / Regen, ik zit veilig.

Sneeuwstorm, ik houd het wel warm, voor een tijdje, sneeuw isoleert goed, en anders in de kleinste kamer zitten en alleen die bijverwamen.

Power outage: Ik kan zo offgrid als ik zou willen. afhankelijk van het seizoen heb ik meer of minder problemen hiermee, (midden winter met bewolkt weer wordt lastig.

ben al beter voorbereid van 95% van de overige mensen. dus ik ga hier niet te veel vertellen ;).
Voor je het weet komen ze mij plunderen.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Smuggler schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:42:
Bij een nucleaire ramp, weet ik het nog niet, maar heb niet zoveel in de buurt zitten zover ik weet, en anders gewoon wegrijden.
Ik heb even gekeken. Je zit, qua Borsele, 19km buiten de gevarenzone :)
Edit: Doel, BE, daarentegen nét binnen de gevarenzone.

[ Voor 8% gewijzigd door anandus op 17-07-2021 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Laatst online: 16:35

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

anandus schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 10:48:
[...]
Ik heb even gekeken. Je zit, qua Borsele, 19km buiten de gevarenzone :)
Volgens mij is er 1 uit belgië dichterbij,

Zit in elk geval ergens rond de grens van de gevaren zonne,
1 ding weet ik zeker, of ik er net binnen of buiten zit, ik rij zo snel mogelijk weg.
Die radioactiviteit komt niet opeens een muur tegen en denkt, o vanaf nu ben ik ongevaarlijk.

edit: ik was even weg, zag niet dat je het bericht al had aangepast,
Ja Doel is inderdaad net dichterbij.
Auto heeft altijd genoeg om 150km te rijden.

Ach er zijn zoveel ramp scenario's mogelijk. de meest waarschijnlijke staan wat mij betreft wel in het lijstje,
Op een eventuel oorlogsgeweld na dan.

[ Voor 24% gewijzigd door Smuggler op 17-07-2021 11:50 ]

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 18:12
Leuk survival boek: Het SAS handboek.

https://www.google.com/se...bsIHQ2zAH8Q_AUoAHoECAAQAw

Niet alleen handig (en onmisbaar) tijdens een ramp, maar ook om gewoon te lezen en van te leren/voor te lezen aan je kids. Heel interessant en leerzaam.
Ook welke planten je eventueel kunt eten en welke je beter links kan laten liggen... Hoe je beesten humaan en hygiënisch kan slachten, hoe je goede schuilplaatsen maakt voor allerlei soorten rampen (ook nucleaire)...
Werkt zonder batterijen! ;) Beetje licht is wel handig.
Ik vrees dat een hele hoop mensen totaal niet voorbereid zijn, en ook niet geheel onbegrijpelijk... Het risico is relatief laag in NL. Maar in een situatie zoals nu, kan simpele basiskennis wel je leven redden.
Net als basis EHBO, dat zou toch echt iedereen (verplicht) moeten leren/weten denk ik wel eens... Ik verbaas me er soms wel eens over hoe veel mensen echt geen idee hebben wat te doen als er een calamiteit is.

In de basis zijn het niet de spullen die je hebt/prept, maar de wil om te (over)leven.
Daarna de kennis die je hebt en daarna pas de spullen....

[ Voor 6% gewijzigd door GeeEs op 17-07-2021 12:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18:40

Amphiebietje

In de blubber

Als ik sommige berichten hier lees, denk ik dat sommige mensen wat beter moeten rondkijken bij Bever Zwerfsport. Daar vind je al flink wat spullen waarmee je kan overleven in de wildernis. Overigens zijn er ook tabletten te koop waarmee je water kan ontsmetten.

Mijn lijstje (als het echt zou moeten):
- EHBO-trommel + kennis van medicinale en eetbare planten in NL en EHBO-handelingen
- lichtgewicht tent die bestand is tegen slechter weer
- lichtgewicht slaapzak geschikt voor diverse temperaturen, zeg maar -40 t/m +50.
- muskietennet
- langdurig houdbaar voedsel, dus ingeblikt voedsel, rijst, pasta, astronautenvoedsel
- voorraad water + mogelijkheden water te ontsmetten als het nodig is
- gasbrander + reservecylinders, lucifers
- opwindzaklamp
- opwindradio
- draagbaar zonnepanneeltje voor het opladen van electronica
- losse GPS, 1:10.000 papieren kaarten als backup
- goede kleding voor alle omstandigheden, dus van tropenpak tot sneeuwuitrusting
- wandelstok(ken) van aluminium, lengte regelbaar
- langlaufski's of sneeuwschoenen
- opblaasboot met optionele mast en zeilen
- een stevige 4WD, geen Amerikaanse bagger. Dus Unimog, klassieke Landrover, Hilux of aanverwanten.
- noodpijlen en glowsticks
- shotgun tegen de zombies. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Er van uit gaande dat je in de Benelux woont: beetje overdreven?

Muskietennet, langlaufski, sneeuwuitrusting lijken me hier vrij zinloos. Een (tilbare, in niet-groot huis opbergbare) opblaasbare rubberboot helpt ook niet lang in noodgevallen, waar allerhande troep in het water drijft dat het bootje lek maakt. Terwijl een Zodiac inflatable denk ik net niet achterin de voorraadkast past (laat staan een boot + zeilen die je elk jaar er uit haalt om te onderhouden).

Die Landrover vereist overigens een grote container vol brandstof (die je elke paar maanden gaat vervangen, natuurlijk). Beter een mountainbike en die ook dagelijks of wekelijks gebruiken zodat we niet na drie keer trappen uitgeput zijn.

offtopic:
Als we nu allemaal de afgelopen decennia niet 'allemaal een Landrover hadden gekocht' dan hadden we nu minder last van de klimaatveranderingen, preventie zou goedkoper zijn geweest.
GeeEs schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:56:
Leuk survival boek: Het SAS handboek.
De ebook-versie is overigens vrij zinloos als de Kindle leeg is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kolderindekop
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-05 17:47

kolderindekop

yeaahhhh

Life straw aanwezig chloortabletten aanwezig eten voor een dag of 10, ook nog noodrantsoenen uit de militaire dienst.
dus een dag of 30 halen we hier wel ,uitbenen van wild ooit geleerd dus we gaan het wel redden.
O ja en nog 120 flesjes en blikjes bier dus ook met de calorieën zit het wel goed.

kolder ?wat is dat voor een kolder (na tientallen jaren dood te zijn wordt er nog steeds om ze gelachen ik ben nog springlevend en niemand lacht?!)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07-05 09:50

MLLL

Palm Treo 650

Heb altijd een slof sigaretten en 2 kratten bier in huis, daar red ik het wel een week mee _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 16:16

Onbekend

...

burnedhardware schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 09:55:
Hoeveel heb je aan een boiler? Als de druk is weggevallen van het waterleidingnet heb je bruin water (en dus ook deels in je boiler), of kan de inhoud van de boiler teruggestroomd zijn in het waterleidingnet ?
Er zit een terugslagklep in, zodat water niet terug het leidingnet in stroomt. Ik zit dan alleen even met het vacuüm waardoor ik die boiler niet kan aftappen, maar volgens mij lukt dat wel als ik ook de koude kraan openzet.
Het bruine water heb je pas als de druk weer terug komt in de leiding, en bij een ramp komt dat niet 123 terug en heb je dat probleem niet.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
F_J_K schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 13:19:
Er van uit gaande dat je in de Benelux woont: beetje overdreven?

Muskietennet, langlaufski, sneeuwuitrusting lijken me hier vrij zinloos. Een (tilbare, in niet-groot huis opbergbare) opblaasbare rubberboot helpt ook niet lang in noodgevallen, waar allerhande troep in het water drijft dat het bootje lek maakt. Terwijl een Zodiac inflatable denk ik net niet achterin de voorraadkast past (laat staan een boot + zeilen die je elk jaar er uit haalt om te onderhouden).

Die Landrover vereist overigens een grote container vol brandstof (die je elke paar maanden gaat vervangen, natuurlijk). Beter een mountainbike en die ook dagelijks of wekelijks gebruiken zodat we niet na drie keer trappen uitgeput zijn.

offtopic:
Als we nu allemaal de afgelopen decennia niet 'allemaal een Landrover hadden gekocht' dan hadden we nu minder last van de klimaatveranderingen, preventie zou goedkoper zijn geweest.

[...]

De ebook-versie is overigens vrij zinloos als de Kindle leeg is :P
Er bestaat van dit boek gelukkig een versie die er uitziet als een soort stapel van witte dunne vellen met zwarte lettertjes en kleurenplaatjes. Daaromheen zit een geplastificeerd soort hoesje met de titel. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
downtime schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 00:29:
[...]

Hoe kom je daarbij? Jerrycan water met een druppeltje dunne bleek erbij en je kunt het minstens een jaar bewaren (wel even laten luchten voor je het opdrinkt). Een pak mineraalwater uit de supermarkt is (buiten de koelkast) ook een jaar houdbaar.
Ik heb zelf gewoon 8 pakken met anderhalve liter mineraalwater in de koelkast. Dat gaat ook best lang mee en is makkelijker dan gehannes met jerrycans. Na een jaar vervang ik dat pak.
Ik ga er vanuit dat als ik een noodpakket aanleg ik er de komende 10 jaar ook niet naar om kijk. Je hebt hem liggen voor die uitzonderlijke situatie die mogelijk nooit komt. Water inslaan en vervangen is dan niet iets waar ik al teveel aandacht aan wil besteden. Ik zou dus eerder voor een Lifestraw gaan want die kan ik gewoon laten liggen. Mocht de noodsituatie aangekondigd worden kan ik altijd nog een voorraadje water inslaan. Bijvoorbeeld in een opvouwbare jerrycan van 10 liter of in een paar emmers die je rond hebt slingeren.

Zoals ik in de OP al zei, het gaat me niet om het full-scale preppen. Het moet eigenlijk iets zijn wat iedereen kan doen zonder er al teveel moeite in te steken. Een pakket wat je eenmalig aanschaft en die 10 tot 20 jaar mee kan is dan natuurlijk het mooist. Dat zou eerder mensen over de streep trekken om zich überhaupt voor te bereiden.
Onbekend schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 09:24:
Het idee van de TS dat je ineens geen onderverdieping hebt is te ver gezocht. De vele regen en hoge water was al eerder aangekondigd, dus er was enige tijd om alle kostbare bezittingen en voedsel naar een veilige plek toe te verplaatsen.
Een dijkdoorbraak kondigt zichzelf niet altijd aan. Dit is vaak wel in combinatie met hoog water maar dan nog denk ik dat de mensen zich niet voorbereiden bij iedere hoge waterstand. En als je dan halverwege de nacht wakker wordt en het water staat al tot je middel (op de begane grond) dan heb je een probleem. Zelfs als het overdag gebeurt en je ziet het live op tv is het maar de vraag of je nog tijd hebt om je enigszins voor te bereiden. De chaos zal op dat moment al compleet zijn.

@Smuggler Jij bent dus wel een echte prepper. Dat is mooi, maar niets voor mij. Het gaat mij meer om iets achter de hand te hebben als de dijken breken. Aardige serie was dat trouwens. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

3raser schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 20:37:
[...]

Ik ga er vanuit dat als ik een noodpakket aanleg ik er de komende 10 jaar ook niet naar om kijk. Je hebt hem liggen voor die uitzonderlijke situatie die mogelijk nooit komt. Water inslaan en vervangen is dan niet iets waar ik al teveel aandacht aan wil besteden.
Voor vrijwel alles geldt dat je er niet op kunt vertrouwen dat het spul nog intact is als je er 10 jaar niet naar omkijkt. Bijna alles vereist periodieke controle/onderhoud/vervanging.
Ik weet ook niet of ik erop wil vertrouwen dat die ene Lifestraw, of wat dan ook, na 10 jaar op zolder echt doet wat ik ervan verwacht. Ik wil graag weten dat ie het niet alleen maar doet als ik 'm in een idyllisch bergbeekje dompel. Want als ik 'm ooit echt nodig heb dan is het enige beschikbare water misschien wel vervuild door de inhoud van het riool.
Als je overleven in een noodsituatie die aandacht niet waard vindt dan moet je misschien niet de moeite nemen en de zaak aan het toeval overlaten. Uiteindelijk is de kans maar klein dat je ooit een calamiteit mee maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koos2009
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-12-2021
Niet echt prepped, maar heb sws
-10kg rijst /pasta liggen.

-Water voor een weekje of meer indien nodig.

-voedsel bereidt voor een paar weken.

-blikjes tonijn.

-Crackers.

-volle vriezer.

-Kattenvoer voor minimaal een maand voor ik weer bestel.

-bleek etc zat.

-medicatie en pleisters zijn wel een dingetje.

-zaklampen etc liggen.

-messen, multitool enzo die scherp zijn.

PSN: DucttapeGuyXXL Profitec pro 500 pid eureka mignon specialita

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik zal wel te naïef zijn, maar wat is het praktische nut van een overlevingspakket in ons land?

Andere dan een spontane oorlog/revolutie zie ik geen enkele mogelijkheid waarbij ik een week of langer afgelopen ben van hulp, anderen, voedsel, etc.

Nu heb ik altijd wel een vriezer vol met voer en kan, met het oog op een eventuele corona quarantaine me zeker een week redden, maar dat is puur voor het gemak.

Ik zie niet in wat de mensen in Valkenburg hebben gehad aan een opwindradio, diepvries maaltijden en 10 liter Spa blauw.

Nogmaals, voor het gemak snap ik een kleine voorraad zodat je een week lekker thuis kunt blijven, bij een stroomstoring een kaarsje aan kunt steken, etc. Maar een kelder vol met spul "voor het geval dat" zie ik het nut niet van in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
Ik zou me vooral druk maken om de situatie na een ramp. Dus zorgen je verzekeringen op orde hebt en dat je niks belangrijks kwijtraakt. De kans dat iemand in Nederland significante tijd op zichzelf is aangewezen lijkt me praktisch 0.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Fly-guy schreef op zondag 18 juli 2021 @ 13:12:
Ik zal wel te naïef zijn, maar wat is het praktische nut van een overlevingspakket in ons land?

Andere dan een spontane oorlog/revolutie zie ik geen enkele mogelijkheid waarbij ik een week of langer afgelopen ben van hulp, anderen, voedsel, etc.
Wie heeft het over een week of langer? Iets realistischer lijkt mij een situatie waarbij zoveel mensen tegelijk in de problemen komen dat het even kan duren voor ze jou komen helpen.
Nogmaals, voor het gemak snap ik een kleine voorraad zodat je een week lekker thuis kunt blijven, bij een stroomstoring een kaarsje aan kunt steken, etc. Maar een kelder vol met spul "voor het geval dat" zie ik het nut niet van in.
Ik ga ervan uit dat je in NL maximaal 3 dagen verstoken kunt zijn van drinkwater, electriciteit of gas. Dan is het wel opgelost of er is een workaround (bv jerrycans met drinkwater). Oorzaken kunnen uiteenlopend zijn: Overstromingen of extreme regenval, brand of een andere calamiteit, vervuild water, terrorisme. Dat zijn ook zaken waar je je met weinig inspanning en kosten op voor kunt bereiden.

Schoon water is essentieel voor overleven, ook als het maar om 3 dagen gaat, en dat wil ik dus achter de hand hebben. Vooral voor peace of mind zodat ik daarover niet hoef te stressen als er niks meer (of alleen bruine troep) uit de kraan komt. Want minuten nadat het laatste water uit de kraan kwam zullen de supermarkten ook geen druppel meer hebben want mensen gaan dan hamsteren. Dat is tot daaraan toe als het om toiletpapier gaat maar er kunnen wel eens slachtoffers vallen als er gevochten wordt om de laatste flessen Spa. Daar wil ik niet tussen staan.

Electriciteit en gas is meer een kwestie van veiligheid (zaklamp) en comfort (verwarming en warm eten). Hoe ver je daarin gaat is een persoonlijke keuze. Ik vind het voldoende om voor 3 dagen water te hebben en ik ben niet te beroerd om desnoods een deken om te slaan en een blik koude erwtensoep te eten (dus geen campingbrandertje in huis) maar ik zorg dus wel dat er altijd een paar blikken soep in huis zijn. Als het de maag maar vult.
Een zaklamp komt altijd van pas, een powerbank ook, en die radio is een twijfelgeval want ik kan het nieuws ook via de mobiel halen. Al met al zijn het vooral spullen die anders ook wel van pas komen en zeker niet "een kelder vol met spul".

Ik ben geen prepper. Ik wil niet mijn leven aanpassen aan denkbeeldige gevaren als een oorlog of het instorten van de westerse beschaving. Voor mij geen groentetuintje (want dat vereist dagelijkse aandacht), geen voorraad om het een jaar uit te zingen (want dat vereist een aanzienlijke investering) en geen bivaks in de wildernis om aan mijn survival skills te werken. Dat is me te extreem. Maar alles aan het toeval overlaten gaat me ook te ver als een halve plank in de kast en een paar tientjes aan materiaal (vaak spullen die toch wel van pas komen) voldoende zijn om met de meeste onvoorziene situaties om te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 08:47

LankHoar

Langharig tuig

O085105116N schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 08:52:
Belangrijkste is, dat je niet rondbazuint dat je voorbereidingen hebt getroffen.
Bij deze wil ik even meedelen dat ik niets heb voorbereid op een eventuele ramp. Nee, echt niet. Voorraden zullen dezelfde dag nog op zijn vrees ik, dus valt hier niets te halen.

[ Voor 7% gewijzigd door LankHoar op 19-07-2021 12:26 ]

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:39

Bob Popcorn

Plop!

Ik heb voldoende hengels en viskennis om de hele wijk van vis te voorzien. Echter zal ik wel even op zoek moeten naar nieuwe stekken als het water tot in m'n huiskamer staat, dan staat er namelijk 4 meter water vanaf straatniveau gezien :+

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
3raser schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:48:
De mensen die ik hierover spreek zien de noodzaak er niet zo van. Hoe nodig vinden jullie het om jezelf voor te bereiden? Zijn er Tweakers die een noodpakket hebben en waar bestaat dit pakket dan zoal uit? En even voor de duidelijkheid, ik heb het hier niet over full-scale preppers. Gewoon over het in leven houden van jezelf en je gezin in een noodsituatie.
Ik ben (helaas) ervaringsdeskundige op het gebied van overstromingen. Enkele jaren geleden bevond ik mij in een gebied wat overstroomde. Inclusief huizen die leeg spoelden en lijken die voorbij dreven (gelukkig niet tot in detail gezien).

Hoewel ik geen enkele voorbereiding heb gedaan, we werden er door overvallen, hebben we het prima gered. Heuvelop gevlucht, slaapplaats geregeld en eten en drinken genuttigd wat we nog hadden. De volgende ochtend was het leger er om drinkwater uit te delen en de WC doorspoelen deden we met water uit het zwembad. De dag erna waren winkels in de buurt alweer (deels) open (ik kon zelfs pinnen, maar de verlichting werkte niet).

Wat ik mij vooral herinner van de situatie is dat er geen tijd was om ergens over na te denken. Het gebeurde en het gebeurde snel. We hebben op de automatische piloot wat zooi in de auto gegooid. Later zijn we teruggekomen om het eten en drinken te redden.

Als ik de situatie in Limburg (en eigenlijk meer Duitsland of België) bekijk dan is daar geen tijd geweest om deken, voeding of drinkwater mee te nemen. Leuk dat je een stapel dekens op zolder hebt en drinkwater in de kelder, als de voorkant van je huis wegvalt is dat echt totaal onbelangrijk op dat moment.

Ik vraag mij dan ook af wat het nut zou zijn van de genoemde dingen opslaan. Zeker in een land als Nederland. Je wordt al vlot geëvacueerd naar een plek waar wel van alles voorhanden is en indien nodig vertrek je naar hoger leger gebied waar ook alles op voorraad is. De meeste mensen hebben wel iets van eten in huis en als het nog kan kan je altijd je badkuip of een paar emmers volgooien met drinkwater. Dekens zijn ook geen uitzonderlijk iets, iedereen heeft wel een dekbed en wat dekens liggen.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O085105116N
Waar is “hier”? Dan hoef ik die kant alvast niet uit :+
LankHoar schreef op maandag 19 juli 2021 @ 12:25:
[...]

Bij deze wil ik even meedelen dat ik niets heb voorbereid op een eventuele ramp. Nee, echt niet. Voorraden zullen dezelfde dag nog op zijn vrees ik, dus valt hier niets te halen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15:13
Amphiebietje schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 12:42:
- lichtgewicht slaapzak geschikt voor diverse temperaturen, zeg maar -40 t/m +50.
Waar vind je zo'n slaapzak? Bijna 100 graden verschil in temperatuur...

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:39

Bob Popcorn

Plop!

Overigens hebben de meeste preppers baat bij hun overlevingspakket voor ruwweg de eerste 48 uur, daarna worden ze net zo hard afhankelijk van noodhulp. Natuurlijk leuk om voor een jaar batterijen op de plank te hebben, als je drinkwatervoorraad onbereikbaar is ben je natuurlijk nergens meer met je batterijen. Of je supersonische slaapzakje.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
Ook als het om water gaat, daar zijn speciale reinigingstabletten voor. Je hebt dan uiteraard wel toegang tot (vervuild) water nodig.
Bob Popcorn schreef op maandag 19 juli 2021 @ 14:56:
Overigens hebben de meeste preppers baat bij hun overlevingspakket voor ruwweg de eerste 48 uur, daarna worden ze net zo hard afhankelijk van noodhulp. Natuurlijk leuk om voor een jaar batterijen op de plank te hebben, als je drinkwatervoorraad onbereikbaar is ben je natuurlijk nergens meer met je batterijen. Of je supersonische slaapzakje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
downtime schreef op zondag 18 juli 2021 @ 17:13:
[...]

Wie heeft het over een week of langer? Iets realistischer lijkt mij een situatie waarbij zoveel mensen tegelijk in de problemen komen dat het even kan duren voor ze jou komen helpen.

[...]
Duidelijk meerderen in dit topic alleen al, laat staan de speciale prepper fora.

Ik zie in ons land gewoon echt geen enkele reden om je echt voor te bereiden door middel van een noodvoorraad.
Of alles spoelt of brandt toch wel weg, of er staat binnen no time hulp voor de deur.

De enige reden is puur gemak zodat je een paar dagen niet afhankelijk bent van de hulp die er toch wel is. (Ik wil mijn familie niet naar de supermarkt sturen omdat ik in quarantaine zit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Laatst online: 08-05 11:05
Misschien dat dit ook nog een interessant topic voor de TS is:
>24 uur stroomstoring: Hoe zal de maatschappij zich houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Fly-guy schreef op maandag 19 juli 2021 @ 22:30:
[...]

Duidelijk meerderen in dit topic alleen al, laat staan de speciale prepper fora.
Vast wel maar dat was de insteek van TS niet.
Ik zie in ons land gewoon echt geen enkele reden om je echt voor te bereiden door middel van een noodvoorraad.
Of alles spoelt of brandt toch wel weg, of er staat binnen no time hulp voor de deur.
Dus jij vindt dat de veiligheidsregio’s onzin verkopen?

https://www.vrmwb.nl/Wat-kun-jij-doen/Noodpakket

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
downtime schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 03:09:
[...]

Vast wel maar dat was de insteek van TS niet.

[...]

Dus jij vindt dat de veiligheidsregio’s onzin verkopen?

https://www.vrmwb.nl/Wat-kun-jij-doen/Noodpakket
dat laatstr zeg ik niet, alleen dat ik niet overtuigd ben van het nut.

Als jij een goede reden weet, hoor ik het echt graag, maar op het moment kan ik me weinig tot niets indenken waarbij de genoemde items van werkelijk nut zijn.
(Uiteraard naast de kleine ongemakken zoals recentelijk een stroomstoring die de hele avond duurde. In de winter zijn dan kaarsen wel handig, maar niet echt onmisbaar.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Fly-guy schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 10:37:
[...]
dat laatstr zeg ik niet, alleen dat ik niet overtuigd ben van het nut.

Als jij een goede reden weet, hoor ik het echt graag, maar op het moment kan ik me weinig tot niets indenken waarbij de genoemde items van werkelijk nut zijn.
(Uiteraard naast de kleine ongemakken zoals recentelijk een stroomstoring die de hele avond duurde. In de winter zijn dan kaarsen wel handig, maar niet echt onmisbaar.)
Denk aan de watersnoodramp uit '53. Je zit op zolder, hulp kan dagenlang op zich laten wachten want je bent niet de enige die gered moet worden. Je hebt niets meer behalve wat je op dat moment op zolder had liggen. Ja, het is een unieke situatie maar het is al eens gebeurd en aangezien half Nederland onder NAP ligt bestaat de kans dat het weer kan gebeuren.

Maar het is duidelijk dat je niet overtuigd bent en dat je je ook niet laat overtuigen. Dus misschien moeten het voor jou hier maar bij laten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
3raser schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:19:
[...]
Maar het is duidelijk dat je niet overtuigd bent en dat je je ook niet laat overtuigen. Dus misschien moeten het voor jou hier maar bij laten.
Jammer dat een simpele vraag een dergelijk antwoord krijgt.

Ik wil graag een goede reden lezen, en ik laat me graag overtuigen.

Echter keer op keer komt men met een voorbeeld wat oftewel vergezocht is, ofwel 80 jaar in de geschiedenis.
Denk aan de watersnoodramp uit '53. Je zit op zolder, hulp kan dagenlang op zich laten wachten want je bent niet de enige die gered moet worden. Je hebt niets meer behalve wat je op dat moment op zolder had liggen. Ja, het is een unieke situatie maar het is al eens gebeurd en aangezien half Nederland onder NAP ligt bestaat de kans dat het weer kan gebeuren.
De ramp in 1953 is simpelweg niet meer te vergelijken met ons land nu. Ten eerste is de kans simpelweg kleiner (Deltawerken, meer kennis, etc) en ten tweede, en mogelijk nog belangrijker, is de infrastructuur, het vangnet en de voorzieningen nu zoveel beter dat de kans op dagenlange zelfvoorziening extreem veel kleiner is geworden.

Tenzij ik dat verkeerd zie, en ik vraag nu juist om voorbeelden die dat laten zien.

Wat is in Nederland een enigszins waarschijnlijke situatie waarbij een overlevingspakket (de precieze inhoud is een tweede discussie), het verschil geeft tussen overleven en niet?
Nogmaals, ik laat me graag overtuigen, maar dan zou ik goede argumenten waarderen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Fly-guy schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:58:
De ramp in 1953 is simpelweg niet meer te vergelijken met ons land nu. Ten eerste is de kans simpelweg kleiner (Deltawerken, meer kennis, etc) en ten tweede, en mogelijk nog belangrijker, is de infrastructuur, het vangnet en de voorzieningen nu zoveel beter dat de kans op dagenlange zelfvoorziening extreem veel kleiner is geworden.

Tenzij ik dat verkeerd zie, en ik vraag nu juist om voorbeelden die dat laten zien.
Je simpele vraag is om voorbeelden, maar dan wel recent, het liefst waarbij de infrastructuur vergelijkbaar is met onze huidige infrastructuur. Daar hebben we er natuurlijk tientallen van...

Er zijn geen voorbeelden. Het noodpakket is gebaseerd op de aanname dat dingen wel eens mis kunnen gaan. Als je vind dat dat risico verwaarloosbaar is of dat de impact zo klein is dat je je daar niet in het bijzonder op voor hoeft te bereiden dan is dit topic gewoon niet voor jou. Ik zie het zelf als een verzekering die je hoopt nooit nodig te hebben. Zoals een brandverzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:42

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik heb:

Een grondwaterpomp (as is geen drinkwater)
Een waterfilter systeem (sawyer)
Een benzine stoof om te koken
Altijd minimaal 10l benzine in huis (vanwege grasmaaier enzo)
Een benzine lamp voor warmte en licht
8kw aan panelen op het dak voor eigen stroom
Altijd (half) gevulde powerbanks (min 20.000mah per stuk)
Mobiel zonnepaneel, 21w
Meerdere zaklampen, oplaadbare, met batterijen en opwindbaar, waterafstotend
Meerdere droge voorraden zoals rijst, puree, groenten in pot/blik, soepen
Een gevulde moestuin met groenten en bessen

De droge voorraad mag van mij wel wat ruimer, maar als de boel hier (wat onwaarschijnlijk is, maar stel) plat komt te liggen houden we het wel even uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Nogmaals, ik laat me graag overtuigen, maar dan zou ik goede argumenten waarderen
We kunnen 100 voorbeelden voor jou verzinnen maar die zul jij allemaal vergezocht vinden omdat voor elk voorbeeld de kans dat het echt gebeurt zo klein is. Of omdat de laatste keer dat dat gebeurde zo lang geleden is. Maar dat 1 van die dingen gebeurt is helemaal niet zo onwaarschijnlijk.

Als ik jou 2 jaar geleden vertelde over een besmettelijke ziekte die ervoor zou zorgen dat we winkels maandenlang sluiten en een avondklok instellen dan zou je lachen en dat wel heel vergezocht vinden. De laatste keer dat dat gebeurde is immers 100 jaar geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Niet online
[...]

Jammer dat een simpele vraag een dergelijk antwoord krijgt.

Ik wil graag een goede reden lezen, en ik laat me graag overtuigen.

Echter keer op keer komt men met een voorbeeld wat oftewel vergezocht is, ofwel 80 jaar in de geschiedenis.
Is het belang nou echt zo onduidelijk, juist in deze week waar half Limburg onder water staat? En honderden doden vlak over de grens. Vele mensen zitten daar nog redding af te wachten.

En water is niet onze enige bedreiging. Denk aan een grote stroomstoring van enkele dagen. Ander noodweer zoals wind. Een groot chemisch of nucleair ongeluk.

Een situatie waar een noodpakket echt het verschil gaat maken tussen leven en dood is inderdaad niet zo waarschijnlijk, maar zoiets neem je voor het geval dat. Bovendien kan het een zeer ongemakkelijke situatie ook een stuk aangenamer maken zonder direct levensreddend te moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17:34

Theo

moederbord

Op de eerste verdieping zit er altijd wel 10 liter water in de stortbak van het toilet. En verder staan er ook een paar flessen met kalkvrij water (gekookt condenswater) op de eerste verdieping inde kast; primair bedoeld voor de luchtbevochtiger en de vleesetende plant die beide water zonder kalk nodig hebben.

Mijn duiklampen liggen op de eerste verdieping samen met wat zware reservebatterijen; dan heb je het over gecombineerd 10.000 lumen aan licht voor meerdere uren.

Alleen eten zal lastig worden; de voorraadkast en de schuur daar ligt zat, maar als het water ineens *patsboem* 2 meter hoog staat dan kom je daar niet meer bij. Misschien zal ik, wanneer het water 30 cm hoog staat in huis de voorraadkast in huis leeghalen en een verdieping omhoog zetten..

En qua warmte; de slaapkamer is op de eerste verdieping, samen met een kast met extra dekens. En de boekenkast staat ook op de verdieping zodat er nog iets te doen is

Ik denk dat ik het aardig red in een noodgeval zonder dat er echt iets van preppen nodig is. Water, warmte, vermaak en licht is standaard al op beide verdiepingen aanwezig.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

3raser schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 11:19:
[...]

Als je van stel op sprong naar zolder moet, heb je ook geen tijd meer om je doomsday prep spullen uit de kelder te halen. En andersom: als je je spulletjes klaarlegt op zolder omdat je een zondvloer verwacht, ben je weer nergens als je de kelder inmoet voor een tornado.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

True. Dat geldt voor zo ongeveer alle voorzorgsmaatregelen in je leven. Als ik een autogordel om doe heb ik er niets aan als er head-on een volle betonwagen op me inrijdt, ik heb niets aan mijn brandverzekering als het wordt gestolen en mijn pensioenpot is waardeloos als ik een dag voor pensioen onder de trein loop. Mijn backups zijn zinloos als een dedicated team staatshackers specifiek mij wil aanvallen. Toch doe ik de autogordel om want het kost me geen moeite, heb ik een verzekering want het is relatief goedkoop, betaal ik zelfs voor backup, etc.

Een paar simpele voorzorgsmaatregelen nemen kan zinvol blijken. Hopelijk nooit nodig, misschien wel. Net zoals de autogordel die ook geld en moeite kost, of backups.

Stel de kans is 1 op een miljoen dat ramp type X gebeurt. Maar ja, naast X is er ook Y en Z en 997 andere rampen. Dan is de kans al weer 1 op 1.000. Maar dan leven we 100 jaar en is de kans al 10% dat het ergens in je leven gebeurt. (edit: voor de mensen die kansrekening snappen: ja de kans is hoger. Dit is een simplificering)

Maar goed, veel geld uitgeven aan preppen is zeker in Nederland inderdaad wat onzinnig. Ik heb het idee dat de extremen ook vooral zijn vertaald van teksten van auteurs die in Montana of Siberie wonen.

[ Voor 3% gewijzigd door F_J_K op 20-07-2021 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Niet online
GekkePrutser schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:02:
[...]

Is het belang nou echt zo onduidelijk, juist in deze week waar half Limburg onder water staat? En honderden doden vlak over de grens. Vele mensen zitten daar nog redding af te wachten.

En water is niet onze enige bedreiging. Denk aan een grote stroomstoring van enkele dagen. Ander noodweer zoals wind. Een groot chemisch of nucleair ongeluk.

Een situatie waar een noodpakket echt het verschil gaat maken tussen leven en dood is inderdaad niet zo waarschijnlijk, maar zoiets neem je voor het geval dat. Bovendien kan het een zeer ongemakkelijke situatie ook een stuk aangenamer maken zonder direct levensreddend te moeten zijn.
Dat er een watersnoodramp kan gebeuren is duidelijk, maar dat is mijn punt niet.

Wat hebben de inwoners in Limburg gehad aan een opwindradio? Aan 10 liter water? Aan kaarsen en batterijen? Aan bakken vol met gedroogde pasta?

Dat er dingen gebeuren hoef je mij niet uit te leggen, dat je in die situaties ook echt wat hebt aan je kelder/zolder vol spullen echter wel. Zeker in een land waar hulp, expertise en voorzieningen zo goed geregeld zijn.
Had ik in de bergen van de VS gewoond, had ik er ook anders in gestaan.
Maar voor nu stel ik dat in Nederland het hebben van een noodvoorraad/pakket je kansen bij een "event" niet of nauwelijks verbetert.

Nu kun je zeggen, waarom niet een voorraad aan leggen, baat het niet, schaadt het niet. Maar ook een voorraad moet je eens in de zoveel tijd verversen, controleren, aanvullen. Ik drink bijvoorbeeld nooit water uit een fles, om mijn water voorraad vers te houden zou ik dat dan wel moeten doen.
Hetzelfde met blikvoer en andere lang houdbare spullen, wat doe ik met mijn blikken soep als ze over 2 jaar tegen de tht datum aanlopen? Gokken dat ze nog wel 4 jaar goed blijven? Waarschijnlijk wel, maar ik gok dan liever niet met een noodpakket. Sowieso eet ik nooit uit blik, dus meenemen in de wekelijkse maaltijden gaat m ook niet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Fly-guy schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:54:
[...]
Dat er een watersnoodramp kan gebeuren is duidelijk, maar dat is mijn punt niet.

Wat hebben de inwoners in Limburg gehad aan een opwindradio? Aan 10 liter water? Aan kaarsen en batterijen? Aan bakken vol met gedroogde pasta?
Gelukkig hebben ze er niets aan. De overstromingen zijn zeer beperkt en erg plaatselijk. Maar niemand beweert toch ook het tegenovergestelde? Dus wat is je punt, anders dan dat niet iedere noodsituatie een noodpakket vereist?
Dat er dingen gebeuren hoef je mij niet uit te leggen, dat je in die situaties ook echt wat hebt aan je kelder/zolder vol spullen echter wel. Zeker in een land waar hulp, expertise en voorzieningen zo goed geregeld zijn.
Had ik in de bergen van de VS gewoond, had ik er ook anders in gestaan.
Maar voor nu stel ik dat in Nederland het hebben van een noodvoorraad/pakket je kansen bij een "event" niet of nauwelijks verbetert.
Dat had je al gezegd ja.
Nu kun je zeggen, waarom niet een voorraad aan leggen, baat het niet, schaadt het niet. Maar ook een voorraad moet je eens in de zoveel tijd verversen, controleren, aanvullen. Ik drink bijvoorbeeld nooit water uit een fles, om mijn water voorraad vers te houden zou ik dat dan wel moeten doen.
Hetzelfde met blikvoer en andere lang houdbare spullen, wat doe ik met mijn blikken soep als ze over 2 jaar tegen de tht datum aanlopen? Gokken dat ze nog wel 4 jaar goed blijven? Waarschijnlijk wel, maar ik gok dan liever niet met een noodpakket. Sowieso eet ik nooit uit blik, dus meenemen in de wekelijkse maaltijden gaat m ook niet worden.
Wat wil je nu precies horen? Niemand hier wil je overtuigen. Dit topic is voor mensen die wel iets zien in een noodpakket en mogelijk iets kunnen leren van hoe anderen zich voorbereiden. Mocht je nog een enigszins serieus antwoord op bovenstaande willen dan zou ik zeggen dat je die voorbereidingen neemt en ze onderhoudt ondanks dat je er geen gebruik van maakt. Enkel als "verzekering" voor het moment dat je het wel nodig mocht hebben. Dus ja, je moet er iets voor doen. Als je dat niet wilt, even goede vrienden.

[ Voor 8% gewijzigd door 3raser op 20-07-2021 14:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 18:21
HTT-Thalan schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:00:
Ik heb:

Mobiel zonnepaneel, 21w

De droge voorraad mag van mij wel wat ruimer, maar als de boel hier (wat onwaarschijnlijk is, maar stel) plat komt te liggen houden we het wel even uit.
Voor zover ik weet, leveren zonnepanelen geen stroom als de netspanning van het hoofdnet uitvalt. Tenzij het een 'off-grid' systeem is.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16:24
HTT-Thalan schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:00:
Ik heb:

Mobiel zonnepaneel, 21w

Denk er wel aan dat je in geval van bijv. een overstroming een aantal van die dingen waarschijnlijk niet meer kunt bereiken; met name de moestuin maar ook dingen in de schuur/benedenverdieping wellicht niet.

Bovendien denk ik niet dat je zonnepanelen-omvormer in "island mode" kan werken, en je dus niet onafhankelijk van het net van stroom kan voorzien.

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
JukeboxBill schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 14:36:
[...]

Voor zover ik weet, leveren zonnepanelen geen stroom als de netspanning van het hoofdnet uitvalt. Tenzij het een 'off-grid' systeem is.
Goeie vraag. Ik heb zelf Enphase micro-omvormers en die leveren volgens mij 230v per paneel. Mogelijk dat die wel bruikbaar zijn energievoorziening. Er zit wel een gateway aan vast maar of die gebruikt wordt om de output aan te sturen weet ik niet. Dat lijkt me meer een vraag voor in Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:15
Ik denk dat je hier in Nederland veel minder hebt om tot in detail jouw eigen huis(houden) helemaal "apocalypse-proof" te maken en dat je meer hebt aan een goed plan en een paar simpele voorzieningen om tijdelijk ergens anders door te brengen. Echt afgesloten zijn van de buitenwereld zul je in Nederland niet snel zijn, Nederland is zo klein en dichtbevolkt, zelfs in de rustigere gebieden zijn de eerstvolgende dorpen maar een paar kilometer verderop. Ook is het terrein nergens dusdanig dat je een dergelijk afstand niet te voet zou kunnen overbruggen.
Stel je woonde ergens in de bergen in Azië of in de meer verlaten gebieden van Canada of Alaska is dat een heel ander verhaal. Wanneer daar de enige toegangsweg naar een afgelegen dorp hoog in de bergen door een overstroming of aardbeving wordt weggeslagen en het eerstvolgende dorp is 50km verderop, dan kom je er niet zo maar weg en duurt het langer en is het lastiger voor hulpdiensten om jou te bereiken.

Ik zou daarom zeggen, wil je een gevoel van zekerheid creëren en voorbereid zijn, denk dan na over: stel mijn huis/dorp ligt in puin, waar kan ik dan terecht en wat kan ik echt niet missen? Redelijke kans dat je in een noodgeval bij vrienden of familie tijdelijk onderdak kunt vinden, als er al niets door de overheid geregeld is. En natuurlijk bestaan er ook hotels en vakantieparken waar je een huisje kunt huren.

Voor wat betreft dingen die je niet kunt missen (materieel) kom je dan al snel uit bij dingen als backups van bestanden, het veilig stellen van foto's, papieren van kinderen/huwelijk etc. Veel dingen kun je digitaliseren (kopie maken van) en een dergelijke kopie lokaal, offsite of bij een clouddienst opslaan. Heb zelf voor mijn belangrijkste files (foto's, documenten en muziek) meerdere backups (NAS/server thuis, externe HDD op andere plaats in/om huis in een kluis, externe HDD offsite). Dingen uit mijn jeugd die ik niet kan digitaliseren heb ik eveneens opgeslagen in een kluis. Niet zozeer tegen inbraak (denk niet dat inbrekers waarde hechten aan mijn eerste schoentjes als baby), maar meer tegen hoofdzakelijk brand en ook wateroverlast.

Wat mijn inziens wel zinvol is voor om een korte periode calamiteiten te kunnen opvangen is bijvoorbeeld een kleine voorraad voedsel en drinken. De meeste mensen hebben dit al standaard, vrijwel iedereen heeft een voorraadkast, extra vriezer en/of kelder waar je iets van voorraad hebt.
Stel dat wijdverbreid de stroom uitvalt, dan ben je met een simpel benzine/diesel generator al heel veel geholpen. Geen stroom is mijn inziens alleen lastig wanneer het meer dan 24u duurt voor de koelkast(en) en vriezer(s) en alles wat daarin ligt. Een dag niet tv kunnen kijken, niet kunnen thuiswerken, niet aan je pc hangen...ach dat overleef je wel. Het is alleen zonde als je hele vriezer vol met vlees, ijs etc. ontdooit en je honderden euro's aan spul kunt weggooien.
Doet ook de CV installatie het niet meer, alleen lastig in de winter, dan kan je ook een of meerdere elektrische kacheltjes laten draaien (kosten bij een Hornbach 20-25 euro). Of wanneer je net als ons het geluk hebt te beschikken over een mooie haard, red je je met een paar blokken hout ook wel.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:39
Na de ramp in Limburg een gesprek met mijn vader gehad over noodpakketten.
Ik woon 2m onder NAP en vlak bij de rivier (die gelukkig het water uit Limburg in de gebieden rond de rivier kon opvangen). Maar stel dat het keihard had geregend en het water kwam er aan, dan had ik een probleem.

Heb van hem een Fospower opwindbare radio gehad voor mijn verjaardag.
Ik heb nog zat (rug)tassen liggen en ben van plan 1 te vullen met zaken die je nodig zou kunnen hebben tijdens een noodgeval (hoeft niet eens een ramp te zijn) en die niet (of niet snel) kunnen bederven.
Dus waarschijnlijk geen eten of drinken.

In ieder geval de radio om de noodzender op te vangen.
Een EHBO kit (die hoef je niet zo heel vaak te vervangen).
Een multitool.
Kaarsen.
Iets om vuur mee te maken.

Wat nog meer? Suggesties?

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steamwitz
  • Laatst online: 08-05 11:05
Misschien een waterfilter? Bijvoorbeeld een Sawyer SP128 of Lifestraw personal. (Verdiep je dan wel even in wat ze wel, maar vooral ook niet filteren.)

Ook heel handig als je gaat kamperen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Steamwitz op 21-07-2021 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Xyphoid schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:21:
In ieder geval de radio om de noodzender op te vangen.
Een EHBO kit (die hoef je niet zo heel vaak te vervangen).
Een multitool.
Kaarsen.
Iets om vuur mee te maken.
Laat je inspireren: https://www.vrmwb.nl/Wat-kun-jij-doen/Noodpakket

Ik zou een zaklamp en wat extra batterijen wel waarderen in het geval van stroomuitval. Kaarsen of waxinelichtjes zijn leuk maar buiten de deur, bijvoorbeeld tijdens een evacuatie, wil je wat betrouwbaarders.
Maar voor mij blijft drinkwater met stip op de eerste plek staan. Zo'n Lifestraw is wel leuk maar wie weet wat er tijdens een overstroming allemaal in het water zit. Dat water kan chemisch vervuild zijn en volgens mij doet een Lifestraw daar niet veel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Moi_in_actie schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:30:
Echt afgesloten zijn van de buitenwereld zul je in Nederland niet snel zijn, Nederland is zo klein en dichtbevolkt, zelfs in de rustigere gebieden zijn de eerstvolgende dorpen maar een paar kilometer verderop. Ook is het terrein nergens dusdanig dat je een dergelijk afstand niet te voet zou kunnen overbruggen.
Tijdens een overstroming? Als er een meter (of meer) water in de polder staat? Dan zou ik maar niet gaan lopen want je ziet letterlijk niet waar je loopt. En rijden is dan ook geen optie meer.
Juist tijdens een overstroming zul je moeten vluchten voordat het zover is, of juist je toevlucht nemen op een bovenverdieping, want als het water eenmaal tot aan de knieën staat kun je geen kant meer op (tenzij je een boot hebt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lapa
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:35
Fly-guy schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 13:54:
[...]

Het zou me niet verbazen als er vorige week in Duitsland mensen heel blij waren met iets van een noodvoorraad. Diverse dorpen zijn daar meerdere dagen volledig afgesneden geweest. Dan komt er misschien wel een helikopter kijken of er iemand in doodsnood zit, maar het is toch wel heel prettig als je dan gewoon uit eigen voorraad iets kan eten en drinken. Dit is een voorbeeld van een week geleden, een uurtje over de grens. En ja, de topografie van Nederland maakt dit scenario minder waarschijnlijk, maar dit is maar een van de mogelijke scenario's. Het is belangrijk om te beseffen dat wat er vorige week gebeurd is letterlijk nog nooit eerder gebeurd is in mensenheugenis. Dat is dus iets waar niemand rekening mee hield maar toch gebeurde. En er zijn dus misschien ook allerlei andere dingen waar niemand rekening mee houdt die toch een keer gebeuren. Sterker nog, statistisch is de kans 100% dat er ooit nog een ramp gebeurt van een type dat nog nooit eerder is voorgekomen.

En ja, ik ben het eigenlijk wel met je eens dat een scenario waarin zo'n noodpakket in Nederland het verschil gaat maken tussen leven en dood extreem klein is. Maar de kans dat dat noodpakket een ontzettend stressvolle en angstige periode iets minder onaangenaam en stressvol maakt, is al vele malen groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christiaan676
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:03
Steamwitz schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 21:45:
Misschien een waterfilter? Bijvoorbeeld een Sawyer SP128 of Lifestraw personal. (Verdiep je dan wel even in wat ze wel, maar vooral ook niet filteren.)

Ook heel handig als je gaat kamperen. :)
In het topic zijn dit soort water filters al een paar keer genoemd. En iets is beter dan niets. Maar die filters zijn niet geschikt voor gebruik in Nederland. Het zijn namelijk filters van 0.1 micron, die wel is waar bacteriën er uit filteren. Maar virussen of chemicaliën houden ze niet tegen, en in geval van een overstroming zitten die juist veel in het water.

In plaats van moeilijk te gaan doen met een filter. Is een treetje water op zolder zetten makkelijker en goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-04 15:42
Ik denk dat je sinds de pandemie toch wel kan zeggen dat de situatie heel snel kan omslaan, denk ook aan een kernramp waarbij groente niet meer geschikt is voor consumptie of andere scenario's die wij ons niet kunnen voorstellen, je ziet zelfs bij de situatie in Limburg dat inbrekers huizen plunderen, je kan het je bijna niet voorstellen. Met de groen van groene energie neemt het risico op lange stroomuitval ook verder toe.

Ik heb zelf een uitgebreide EHBO tas in de auto, deze gebruik ik ook regelmatig als burgerhulpverlener in combinatie met AED.
Verder een evacuatie deken, extra telefoon (lijkt een beetje op een portofoon, rugged) brandblusser en reddingsvest voor een geval voertuig te water, ik kan dan eventueel een sleepkabel gebruiken om mezelf te zekeren.

Verder een set om een prop aan te brengen, een schuimbus voor een snelle reparatie en een accu starter, plus doppenset en electrische schroevendraaier. De tangen kunnen eventueel gebruikt worden om de verbinding van de accupolen snel door te knippen, hierdoor kan de airbag niet meer.

Verder thuis een aggregaat, extra voedsel en eigenlijk nog het meest geruststellende een Garmin met inreach, die ik voor vakanties heb gekocht maar bij een ramp ook goed te gebruiken is.

Het is wel jammer dat met een vliegvakantie zo'n grote EHBO tas niet mee te nemen is, terwijl je dan de meeste kans hebt dat je 'm nodig hebt.
Naast het hebben van medische spullen is het ook niet onbelangrijk dat je weet wat je ermee moet doen, daarom heb ik aanvullend op mijn EHBO training ook nog deze cursus gevolgd:
https://www.coursera.org/specializations/become-an-emt

Erg informatief en kan ik absoluut aanbevelen voor iedereen met medische interesse. Eigenlijk moet ik alleen nog een keer een BHV cursus doen voor brandbestrijding, maar alles op z'n tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mavaros
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:38
- Gevriesdroogde zooi om te eten, want blikken en dat soort voedsel wegen veel en pikken zeer veel ruimte in.

- waterzuiverings setje. Misschien wel het belangrijkste.

- Tondel

- Knijpkat, vissetje en een fles alcohol. De alcohol is voor ontsmetting bij nare verwondingen.

- Enige kennis van overleven in de natuur, zodat je strikken kan zetten.

- slaapzak.

Dat is alles wat ik nodig heb, en dan heb ik nog ruimte in mijn rugtas over. Daar past een tentzeiltje in.

Ik ga er wel vanuit dat je wegtrekt van je huis. We hebben hier geen last van hoogwater en dat soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13:59
3raser schreef op dinsdag 20 juli 2021 @ 15:00:
[...]

Goeie vraag. Ik heb zelf Enphase micro-omvormers en die leveren volgens mij 230v per paneel. Mogelijk dat die wel bruikbaar zijn energievoorziening. Er zit wel een gateway aan vast maar of die gebruikt wordt om de output aan te sturen weet ik niet. Dat lijkt me meer een vraag voor in Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10
Lijkt me niet handig.
Dan gaat de netbeheerder bij je in de straar aan het werk, sluit je straat af om veilig te werken en dan staat 3raser de boel onder spanning te houden en schijten de monteurs nog vonken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:15
downtime schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 22:58:
[...]

Tijdens een overstroming? Als er een meter (of meer) water in de polder staat? Dan zou ik maar niet gaan lopen want je ziet letterlijk niet waar je loopt. En rijden is dan ook geen optie meer.
Juist tijdens een overstroming zul je moeten vluchten voordat het zover is, of juist je toevlucht nemen op een bovenverdieping, want als het water eenmaal tot aan de knieën staat kun je geen kant meer op (tenzij je een boot hebt).
En we hebben hier in Nederland dermate onherbergzame/onbereikbare gebieden waar het in zo'n geval dagen of zelfs weken kan duren voordat hulptroepen kunnen komen helpen? Want daar gaat het om, voorbereiden (onafhankelijk zijn) totdat je uit die penibele situatie bent.
Maar nee, zulke gebieden hebben we hier niet. Zoals je recentelijk in Valkenburg en omstreken, of in extremere maten in Duitsland hebt kunnen zien was dat er binnen enkele uren (of soms al voordat het kwaad geschied was) hulptroepen aanwezig waren. Eerst met name brandweer en politie, later het leger.

Dus ja, dan kan je wel enorme voorzieningen optuigen om dagen of wekenlang onafhankelijk van de buitenwereld te kunnen (over)leven, maar dat zal vrijwel zeker nooit nodig zijn. Daarom stelde ik ook, doe eventuele voorbereiding meer focussen op het veilig stellen van dierbare spullen. Stel het hele dorp/stad loopt onder water en je kunt niet tijdig weg, dan verkas je naar de bovenverdieping en wacht je op evacuatie. Die paar uur zonder stroom overleef je heus wel. Het zou echter wel fijn zijn als je al weet dat hoewel jouw pc onder een meter water staat, je offsite een backup hebt van alle foto's en belangrijke documenten. Schade aan het huis en de auto wordt veelal door de verzekeraar gedekt, of deels door een rampenfonds zoals nu, dus hoewel het heel vervelend is dat jouw meubels, tv, auto enzovoorts kapot zijn, die dingen kunnen vervangen of gerepareerd worden. Het verloren gaan van en het niet hebben van een backup van die filmpjes met de geboorte en de eerste stapjes van je kind is vele malen erger.

Ryzen 7 5800X ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Frappuccino schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 23:58:
[...]

Lijkt me niet handig.
Dan gaat de netbeheerder bij je in de straar aan het werk, sluit je straat af om veilig te werken en dan staat 3raser de boel onder spanning te houden en schijten de monteurs nog vonken.
In de meterkast wordt dit waarschijnlijk wel opgevangen. Daar zit sowieso een overspanningsschakelaar en misschien schakelt die ook vanzelf uit als de netspanning wegvalt. Maar dat hoeft dan nog niet te betekenen dat je niet rechtstreeks van de panelen af zou kunnen tappen.
Pagina: 1 2 Laatste