Noodpakket (overleven in een noodsituatie)

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09-07 15:06

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Xyphoid schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:21:
In ieder geval de radio om de noodzender op te vangen.
Een EHBO kit (die hoef je niet zo heel vaak te vervangen).
Een multitool.
Kaarsen.
Iets om vuur mee te maken.

Wat nog meer? Suggesties?
Ik ben zelf ook een lijstje aan het samenstellen en heb tot nu toe dit genoteerd.
  • Rugtas
  • Noodrantsoen (langdurig houdbaar, bijvoorbeeld NRG-5)
  • Waterfilters (Lifestraw)
  • EHBO koffer
  • Aansteker
  • Waterbestendige lucifers
  • Waxinelichtjes
  • Waterdichte zaklamp
  • Waarschuwingsfluitje
  • Duct tape
  • Tywraps
  • Touw
  • Reddingsdekens
  • Multitool / zwitsers zakmes
  • Stofmaskers FFP3
  • Draagbare radio
  • Batterijen
Eventuele extra's:
  • Toiletpapier
  • Desinfecterende handgel
  • Waterfilter grootverbruik
  • Opvouwbare jerrycan
  • Handwarmers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03:09

Bob Popcorn

Plop!

moppentappers schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 23:55:
De tangen kunnen eventueel gebruikt worden om de verbinding van de accupolen snel door te knippen, hierdoor kan de airbag niet meer.
Dit is dus gewoon niet waar he, McGyver. 8)7 Voordat je superheld uit gaat hangen, laat het aub aan de brandweer over, die weten wat ze doen.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-07 08:28
Bob Popcorn schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 08:44:
[...]

Dit is dus gewoon niet waar he, McGyver. 8)7 Voordat je superheld uit gaat hangen, laat het aub aan de brandweer over, die weten wat ze doen.
Niet bij alle auto's, maar alle oudere auto's wel. ik heb helaas geen MDT en eigen veiligheid gaat altijd voor, de manier waarop ik dit in zo'n geval zou aanpakken is; controleren of de omgeving veilig is, geen gevaar voor brand etc. accupolen indien dat veilig te doen is loshalen of doorknippen, loshalen heeft de voorkeur als dat kan. en dan op de achterbank het hoofd van de bestuurder stabiliseren als dat veilig kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

moppentappers schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:07:
[...]

Niet bij alle auto's, maar alle oudere auto's wel. ik heb helaas geen MDT en eigen veiligheid gaat altijd voor, de manier waarop ik dit in zo'n geval zou aanpakken is; controleren of de omgeving veilig is, geen gevaar voor brand etc. accupolen indien dat veilig te doen is loshalen of doorknippen, loshalen heeft de voorkeur als dat kan. en dan op de achterbank het hoofd van de bestuurder stabiliseren als dat veilig kan.
Het beste is: controleren of de situatie veilig is en dan 112 bellen en wachten op getrainde professionals die weten wat ze doen. Serieus, iemand die een cursusje heeft gevolgd en nul of weinig ervaring in het veld kunnen ze missen als kiespijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-07 08:28
Als je bij een reanimatie wacht op de professionals kan je gelijk de professionele uitvaartverzorgers bellen, na 10 minuten is de kans op overleven vrijwel afwezig.
Dat je 112 belt als dat nog niet is gebeurd lijkt me verder logisch, waarbij je handelt in overleg met de centralist.

Dat de brandweer niet blij is met je hulp is verder ook onzin, recentelijk nog geholpen bij een reanimatie op de patient te scoopen en via het raam op de 1e etage op de ladder te hijsen. Natuurlijk moet je altijd instructies van de professionals opvolgen, ook dat spreekt denk ik voor zich.

[ Voor 34% gewijzigd door moppentappers op 22-07-2021 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

We hebben nog wel wat blikvoer bonen, en ook van die blikjes vis enzo, een grote zak rijst (ook een op de bovenverdieping, niet bewust voor water), een petroleumkachel met 60 liter petroleum. Een powerbank die mijn gsm nog wel een paar keer kan opladen. Er is altijd wel wat water in flessen. Flessenwater hebben we soms, maar kan ik ook nog uit mijn koffieaparaat en de britafilter halen.

Dekens hebben we ook wel. Het ligt alleen allemaal niet bij elkaar als noodpakket. Ik heb vijf minuten nodig om alles te verzamelen.

Als het aan mijn vrouw ligt dan zit de brandstoftank van de auto ook altijd redelijk vol dat we zo weg kunnen, zij tankt altijd vrij snel. Ik ben meer een leegrijder :p

Het is allemaal niet echt bedoelt voor een ramp, en zoals het in sommige dorpen is gegaan zal het ook weinig helpen omdat alles in huis is weggespoeld met het water.

Ik zie ook veel zwakke punten, stopcontacten op 20 centimeter van de grond (volgens voorschriften, van de andere kant als het water 1,5 meter hoog staat maakt dat ook niks meer uit), mijn petroleumkachel heeft een beetje elektriciteit nodig.

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 22-07-2021 09:28 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

moppentappers schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 09:25:
Als je bij een reanimatie wacht op de professionals kan je gelijk de professionele uitvaartverzorgers bellen, na 10 minuten is de kans op overleven vrijwel afwezig.
Dat je 112 belt als dat nog niet is gebeurd lijkt me verder logisch, waarbij je handelt in overleg met de centralist.

Dat de brandweer niet blij is met je hulp is verder ook onzin, recentelijk nog geholpen bij een reanimatie op de patient te scoopen en via het raam op de 1e etage op de ladder te hijsen. Natuurlijk moet je altijd instructies van de professionals opvolgen, ook dat spreekt denk ik voor zich.
Je gaat nu ineens over op een reanimatie, daar hadden we het niet over. We hadden het er over dat jij op eigen houtje handelingen gaat uitvoeren die bewezen schadelijk kunnen zijn als je ze verkeerd doet. Zoals het doorknippen van accukabels en in een wrak gaan zitten om iemand te stabiliseren. Je zal de eerste niet zijn die zichzelf en omstanders in véél groter gevaar brengt. Je hebt het er over dat je alles zo veilig mogelijk wil doen, maar je bent simpelweg door een gebrek aan ervaring niet bij machte dit juist in te schatten.

Beginnen met reanimeren kan inderdaad levensreddend zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door Bob Popcorn op 22-07-2021 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evil_king
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-05-2022
Goed dat je eraan denkt. Ik heb mijn moeder er ook van overtuigd dus wij zijn iig een beetje voorbereid (mijn pa is idd van de afdeling 'waar is dat nou voor nodig').

Ik woon zelf op de 8e verdieping dus qua droge voeten zit het goed. Ik heb met name ingezet op extra voorraden, EHBO kist, zaklap, lucifers en dat soort zaken. Ik moet nog steeds meer water regelen en een gasstelletje om op te koken. Enige nadeel wat ik had is dat ik door omstandigheden mijn dieet nogal een stuk gezonder heb gemaakt, dus al die grote blikken met bonen en pasta waren opeens aan de datum. Dwz: ik moet mijn systeem nog tweaken met de juiste voorraden en dan echt een goede roulatie inbouwen :P

Maar serieus, echt meer mensen zouden dit moeten doen. Als het een keer echt misgaat ruzieen we over meer dan alleen wc-papier.

"Contact your admin for details" - But I'm the admin!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Waarom gas om te koken, een paar dagen koud eten kan toch prima in dergelijke noodgevallen? En: als half Nederland gas in de kast zet wordt volgens mij vooral de kans op ongelukken groter.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

F_J_K schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:28:
Waarom gas om te koken, een paar dagen koud eten kan toch prima in dergelijke noodgevallen? En: als half Nederland gas in de kast zet wordt volgens mij vooral de kans op ongelukken groter.
Mensen die camperen hebben het toch al liggen, of mensen die buiten koken, of zo'n setje gebruiken voor fondue.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:33

Metalfreak

Hoije woh!

Marzman schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:29:
[...]

Mensen die camperen hebben het toch al liggen, of mensen die buiten koken, of zo'n setje gebruiken voor fondue.
Gewoon de houtskoolbarbecue aanslingeren, heb je het nog gezellig ook. :)

Maar echt: ik zie hier dingen voorbij komen waarvan ik denk: waarom? Ik zie echt niet in waarom ik ineens in een noodsituatie liters aan drinkwater nodig ga hebben, dat gebruik ik zo ook niet. Ja, om de WC door te spoelen, maar daarvoor hoeft het geen drinkbaar water te zijn. En regelmatige bezoekjes aan een festival heeft ook bewezen dat ik best een paar dagen zonder douche kan :+

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Metalfreak schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 13:45:
[...]

Maar echt: ik zie hier dingen voorbij komen waarvan ik denk: waarom? Ik zie echt niet in waarom ik ineens in een noodsituatie liters aan drinkwater nodig ga hebben, dat gebruik ik zo ook niet. Ja, om de WC door te spoelen, maar daarvoor hoeft het geen drinkbaar water te zijn. En regelmatige bezoekjes aan een festival heeft ook bewezen dat ik best een paar dagen zonder douche kan :+
Ik heb ook nog een regenton van 220 liter die bij een buitje weer terug vol zit. Het is niet geschikt voor drinken of douchen maar je kan er prima de toilet mee schoonmaken (en meer).

De meeste dingen heb ik wel zonder er bij na te hebben gedacht dat het voor nood handig is, zaklamp, aanstekers, kaarsen, butaanflessen met kookstel, bonen, rijst, drinkwater (niet zo veel, maar ik heb een britafilter en een reservoir in mijn koffieapparaat), blikgroenten, moestuin, petroleumkachel.

Wat ik niet heb: zandzakken.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 15:45

MrMonkE

★ EXTRA ★

Moofnor schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 13:57:
Met die 2 meter water is het antwoord voor mij makkelijk: Nee :+ Enkelvloerse studio op begane grond is geen goed beginpunt.

Goed punt om jezelf er aan te herinneren. Als ik er over nadenk heb ik wel dekens en ehbo op meerdere plekken. Maar vooral drinkwater schort het hier aan op het moment dat de kraan er mee op houdt.
Ik heb een 50 liter boiler dus ik heb altijd 50 liter. O-)

★ Lijkt joop.nl wel hier ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

MrMonkE schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:06:
[...]

Ik heb een 50 liter boiler dus ik heb altijd 50 liter. O-)
Water uit een boiler is geen drinkwater.

/▌

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Marzman schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:11:
[...]

Nee en noodrantsoenen vind ik geen eten, maar in een noodsituatie prima hoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

Marzman schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:11:
[...]

Waarom niet.
Het is gewoon kraanwater dat de boiler is ingestroomd daarna ook nog eens tot (schat ik) 75 graden is opgewarmd geweest. Lijkt me prima geschikt als drinkwater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-07 16:53
Ikzelf redeneer een beetje zo:

Na het gedoe van die hackers aanval kon de Coop hier in Zweden geen eten verkopen.
Ik denk dat we voorbereid moeten zijn op een aanval op een nutsbedrijf. Dus het is een heel goed voorstel.

Wij doen eens in de maand grote boodschappen. We hebben heel veel zaken in blik op voorraad. Campeergastel met een aantal flesjes gas. Niet genoeg water. Al zou je wel aqua faba kunnen drinken bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moofnor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:13

Moofnor

King of my castle

Basilange schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:56:
Niet genoeg water. Al zou je wel aqua faba kunnen drinken bijvoorbeeld.
Beetje afhankelijk waar je zit natuurlijk, maar in Zweden haal je toch gewoon drinkwater uit de meest nabijgelegen beek?

- I can accurately say I was born on Earth, but it's not very precise. I can precisely say I was born at latitude 37.229N, longitude 115.811W, but that is not at all accurate - Matt Parker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-07 16:53
In de wereld van Astrid Lindgren, maar helaas ook hier is urbanisatie aan de gang. Niet iedereen heeft een put in de tuin, veel wonen op een appartement en wanneer een nutsbedrijf er landelijk uit zal liggen, of het nu water, stroom of stadswarmte is. Dan wordt het op negen hoog wonen toch lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Maar echt: ik zie hier dingen voorbij komen waarvan ik denk: waarom? Ik zie echt niet in waarom ik ineens in een noodsituatie liters aan drinkwater nodig ga hebben, dat gebruik ik zo ook niet.
Je hebt minstens 2 liter drinkwater per dag nodig (als je zuinig aan doet). Maakt niet uit of het in koffie, thee, soep of desnoods cola zit, maar je hebt water nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

downtime schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:09:
[...]

Je hebt minstens 2 liter drinkwater per dag nodig (als je zuinig aan doet). Maakt niet uit of het in koffie, thee, soep of desnoods cola zit, maar je hebt water nodig.
Ja, dat bedoel ik dus: ik drink bijvoorbeeld veel cola, dat is altijd wel ruim op voorraad, net zoals fruitsappen en desnoods bier bijvoorbeeld. Maar water drink ik eigenlijk vrijwel nooit, daar kan ik toch ook gewoon mee vooruit. Het is niet zo dat ik dan ineens liters water ga drinken. Plus dat je in een noodsituatie ook echt wel met minder dan 2 liter vooruit kunt.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

MrMonkE schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 14:56:
[...]

Waarom niet.
Het is gewoon kraanwater dat de boiler is ingestroomd daarna ook nog eens tot (schat ik) 75 graden is opgewarmd geweest. Lijkt me prima geschikt als drinkwater.
Dat heb ik me wijs laten maken, vanwege de metalen van de boiler dacht ik.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-07 11:16
Marzman schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:19:
[...]

Beetje ijzer is goed voor je :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Metalfreak schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:13:
[...]

Ja, dat bedoel ik dus: ik drink bijvoorbeeld veel cola, dat is altijd wel ruim op voorraad, net zoals fruitsappen en desnoods bier bijvoorbeeld. Maar water drink ik eigenlijk vrijwel nooit, daar kan ik toch ook gewoon mee vooruit. Het is niet zo dat ik dan ineens liters water ga drinken.
Geen probleem. Voor mij ligt het anders. Ik drink thuis alleen koffie, thee en water en ik heb dus water nodig. Bier en fris heb ik gewoon niet in huis.
Plus dat je in een noodsituatie ook echt wel met minder dan 2 liter vooruit kunt.
Niet veel minder. Twee liter wordt al als het minimum beschouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

[...]

Dat zal in de praktijk niet zo'n probleem zijn. Misschien dat het gehalte metalen in dat water iets hoger ligt maar niet op schadelijke niveau's.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SeenD
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09-07 14:58
https://crisis.nl/wees-voorbereid/noodpakketten/ wij hebben deze richtlijnen opgevolgd.

En aangevuld met ingeblikt eten en flessen met water waar wij ongeveer 2 weken kunnen overleven op zolder.

Ding wat je niet moet vergeten is rouleren van het eten en drinken, zodat je niet met dingen over de datum krijgt. Dus we kopen standaard 4 blikken met voedsel per maand en die vervangen we dan met de stash op zolder.

En iemand in de thread heeft t over zandzakken, die wil ik eigenlijk ook nog kopen en een oprol-ladder om uit het raam te kunnen vluchten.

[ Voor 14% gewijzigd door SeenD op 22-07-2021 15:29 ]

Something something

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE

MrMonkE

★ EXTRA ★

[...]

Dit is waar voor geisers. Heb ik wel eens geleerd.
Voor electrische boilers dacht ik niet dat het van toepassing was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 23:29
downtime schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 15:23:
[...]

Geen probleem. Voor mij ligt het anders. Ik drink thuis alleen koffie, thee en water en ik heb dus water nodig. Bier en fris heb ik gewoon niet in huis.

[...]

Niet veel minder. Twee liter wordt al als het minimum beschouwd.
2 liter is de basis voor een gezond en comfortabel leven ja.
In een serieuze noodsituatie kan je absoluut wel enkele dagen op veel minder (1 bekertje bijvoorbeeld) of zelfs helemaal zonder water, langer ook nog wel. Na een week wordt het wel gevaarlijk, er vanuit gaande dat je al gezond en goed doorvoed was voordat de shit uitbrak. Was je gestel al zwak dan is water nog belangrijker.
Let wel...dit is absoluut onwenselijk, verre van ideaal en erg onprettig, maar dat overleef je echt wel.
Maak vooral niet de fout om zout of vervuild water te drinken. Dan liever niks.
Eten is een stuk minder belangrijk nog. Een week of 2 a 3 overleven de meeste mensen wel zonder 1 hap eten.
Is dat relaxed? Nee. Maar voor 3 dagen voedsel preppen is daarom feitelijk onnodig. Als de pleuris echt uitbreekt en je moet 3 dagen wachten op hulp maakt dat het hooguit iets fijner... Maar nodig heb je het niet om te overleven.
Het hangt ook erg af hoeveel inspanningen je moet leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak

Metalfreak

Hoije woh!

GeeEs schreef op donderdag 22 juli 2021 @ 19:45:
[...]

2 liter is de basis voor een gezond en comfortabel leven ja.
In een serieuze noodsituatie kan je absoluut wel enkele dagen op veel minder (1 bekertje bijvoorbeeld) of zelfs helemaal zonder water, langer ook nog wel. Na een week wordt het wel gevaarlijk, er vanuit gaande dat je al gezond en goed doorvoed was voordat de shit uitbrak. Was je gestel al zwak dan is water nog belangrijker.
Let wel...dit is absoluut onwenselijk, verre van ideaal en erg onprettig, maar dat overleef je echt wel.
Maak vooral niet de fout om zout of vervuild water te drinken. Dan liever niks.
Eten is een stuk minder belangrijk nog. Een week of 2 a 3 overleven de meeste mensen wel zonder 1 hap eten.
Is dat relaxed? Nee. Maar voor 3 dagen voedsel preppen is daarom feitelijk onnodig. Als de pleuris echt uitbreekt en je moet 3 dagen wachten op hulp maakt dat het hooguit iets fijner... Maar nodig heb je het niet om te overleven.
Het hangt ook erg af hoeveel inspanningen je moet leveren.
Ja dat, en die 2 liter is ook al inclusief het water dat verwerkt zit in ons voedsel. Wat betreft eten: ik vind het eerder verbazend als mensen gewoon helemaal niets op voorraad hebben zonder speciaal met noodsituaties rekening te houden. Ik kan gemakkelijk een week vooruit met eten in mijn huis, of het precies is waar ik op dat moment zin in heb of dat alles voldoet aan de schijf van vijf, dat betwijfel ik, maar verhongeren hoef ik echt niet hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:22
In dit topic wordt vooral uitgegaan van watersnood. Voor grote delen van Nederland ook wel begrijpelijk, nabij rivieren en in polders is hoogwater wel het meest voor de hand liggende rampscenario wat een dusdanig groot gebied treft dat 'redding' enkele dagen op zich kan laten wachten.

Ik woon in een gebied waar niet ineens in rap tempo 2m water zal staan in een regio met 'hoger gelegen zandgronden'. Er zijn behoorlijke moessonregens nodig voordat er het water in de straten zo hoog staat dat het überhaupt de drempelhoogte van mijn voordeur bereikt. Die situatie hebben we tot nu toe nog nooit meegemaakt. Wel dat er zo'n 15cm water op straat staat.
Stel dat het water in mijn regio door nog veel extremere buien tot 50cm of nog hoger komt, dan is dat geen kwestie van een situatie die in enkele minuten ontstaat. Ik ga dan ook uit van noodsituaties waarbij we in staat zijn om spullen te te verzamelen.

Dekens en kleding zijn geen probleem, die bevinden zich in de slaapkamer op de eerste etage (3,2m boven vloerniveau van de begane grond, ca 3,5 meter boven straatniveau). De tentkampeerspullen liggen voor het grootste deel op de vliering. We zijn daarmee dus eigenlijk altijd in staat om die nog in te pakken om bij evacuatie eventueel mee te nemen.
Als de stroom uitvalt, tja dan valt die uit en zonder netspanning doen zonnepanelen die op het huis liggen het ook niet. Voor het overgrote deel niet zo'n punt. Grootste nadeel is dat dat direct invloed heeft op de voedselvoorraad in de koelkast en vriezer. Wanneer er geen zicht is op snel herstel van de elektra, moet je als eerste de meest bederfelijke waren nuttigen zolang zolang de koelkast nog koel is. Het gros van de vriezerinhoud kun je uiteraard ook nog wel nuttigen (na bereiding) zodra het ontdooid is. Houd je de deur dicht, dan kun je dus wel een dag of 2-3 vooruit met de inhoud van de vriezer voordat dat ongezond wordt. De koelkast zelf 1 a 2 dagen. En dan ga ik uit van temperaturen in huis van zo'n 20 graden.
Telefoons e.d. kunnen we laden met auto-accu + omvormertje naar 230V. Een klein LED lampje kunnen we hier ook héél lang op laten branden, om tijdens donkere uren een teken van leven te laten zien aan hulpverleners. We hebben 3 auto's met accu. En als de auto's niet te ver onder water staan, kun je de accu's ook nog opladen door de motor te laten draaien. Dan hebben we nog weken energie voor een beetje verlichting en onze telefoons.
Ook hebben we nog een koelbox die kan werken op gas. Dus als de gasfles van de barbecue nog de nodige inhoud heeft, kunnen we een aantal dagen tot wel meer dan 2 weken nog een kleine hoeveelheid voedsel koel houden.

Zaken als zaklamp + batterijen, camping gasbrander en petroleumbrander + brandstof, EHBO setje en dergelijke hebben we altijd wel in huis. Daarnaast veel gereedschap etc waarmee ik wellicht nog wat nood-zaken kan knutselen. En een bak ervaring met primitief kamperen (o.a. scouting).

Drinkwater is geen probleem zolang het wat er niet heel hoog staat. De warmwaterboiler van de warmtepomp bevat 180 liter (warm) drinkwater. Bij uitval van nutsvoorzieningen zullen we dat alleen zelf handmatig moeten aftappen en komt het natuurlijk niet vanzelf uit de kraan. Maar er is zonder meer genoeg water om nog langere tijd gebruik van te kunnen maken.

Als er na 1-2 dagen nog weinig zicht is op herstel van nutsvoorzieningen, zal ik zorgen dat ik vanuit de regenpijpen zoveel mogelijk water kan opvangen. Niet om te drinken, wel voor hygiëne doeleinden. Niet ideaal, maar na een paar dagen zal ik mezelf en mijn kleiding liever wassen met van het dak opgevangen regenwater, dan helemaal niet. En als het riool nog 'doorspoelt' is regenwater ook ideaal om het toilet te spoelen.

In een uiterste situatie zal de hond zijn brokken met ons moeten delen. Die brokken hebben we altijd ruim op voorraad en ze zullen ook voor de mens waarschijnlijk best voedzaam zijn. Maar lekker is anders :P

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
Ivow85 schreef op vrijdag 23 juli 2021 @ 17:08:
In dit topic wordt vooral uitgegaan van watersnood. Voor grote delen van Nederland ook wel begrijpelijk, nabij rivieren en in polders is hoogwater wel het meest voor de hand liggende rampscenario wat een dusdanig groot gebied treft dat 'redding' enkele dagen op zich kan laten wachten.

Ik woon in een gebied waar niet ineens in rap tempo 2m water zal staan in een regio met 'hoger gelegen zandgronden'. Er zijn behoorlijke moessonregens nodig voordat er het water in de straten zo hoog staat dat het überhaupt de drempelhoogte van mijn voordeur bereikt. Die situatie hebben we tot nu toe nog nooit meegemaakt. Wel dat er zo'n 15cm water op straat staat.
Stel dat het water in mijn regio door nog veel extremere buien tot 50cm of nog hoger komt, dan is dat geen kwestie van een situatie die in enkele minuten ontstaat. Ik ga dan ook uit van noodsituaties waarbij we in staat zijn om spullen te te verzamelen.
Ik snap wat je bedoelt maar in Limburg zitten ze ook een flink stuk boven NAP. Bij zeer zware regenval kan er van alles gebeuren. Maar als je niet in de buurt van een rivier zit of onderaan een helling woont dan hoef je je daar misschien ook niet heel druk over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
https://www.rtlnieuws.nl/...elden-van-noodweer-dinant

Zo snel kan het dus gaan. Binnen 3 minuten van nat wegdek tot snelstromende rivier. Dat is dus weer een nadeel van een heuvelachtig landschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

3raser schreef op maandag 26 juli 2021 @ 10:12:
https://www.rtlnieuws.nl/...elden-van-noodweer-dinant

Zo snel kan het dus gaan. Binnen 3 minuten van nat wegdek tot snelstromende rivier. Dat is dus weer een nadeel van een heuvelachtig landschap.
Inderdaad best bizar, 70 mm regen, wij hadden 80 mm in 20 minuten vijf weken geleden. Toen liepen ook wel straten en kelders vol maar niks van dit (omdat we geen heuvels/bergen hebben).

Wel raar dat het opeens zo veel gebeurd. Dit is al de derde keer in 1,5 maand in Belgie.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 20:22
GeeEs schreef op zaterdag 17 juli 2021 @ 11:56:
Leuk survival boek: Het SAS handboek.

https://www.google.com/se...bsIHQ2zAH8Q_AUoAHoECAAQAw

Niet alleen handig (en onmisbaar) tijdens een ramp, maar ook om gewoon te lezen en van te leren/voor te lezen aan je kids. Heel interessant en leerzaam.
Ook welke planten je eventueel kunt eten en welke je beter links kan laten liggen... Hoe je beesten humaan en hygiënisch kan slachten, hoe je goede schuilplaatsen maakt voor allerlei soorten rampen (ook nucleaire)...
Werkt zonder batterijen! ;) Beetje licht is wel handig.
Ik vrees dat een hele hoop mensen totaal niet voorbereid zijn, en ook niet geheel onbegrijpelijk... Het risico is relatief laag in NL. Maar in een situatie zoals nu, kan simpele basiskennis wel je leven redden.
Net als basis EHBO, dat zou toch echt iedereen (verplicht) moeten leren/weten denk ik wel eens... Ik verbaas me er soms wel eens over hoe veel mensen echt geen idee hebben wat te doen als er een calamiteit is.

In de basis zijn het niet de spullen die je hebt/prept, maar de wil om te (over)leven.
Daarna de kennis die je hebt en daarna pas de spullen....
Ik zag dit topic, en ik moest ook meteen aan het SAS Survival Handbook denken. Die heb ik hier ook in de kast staan. Samen met een commando-mes en een shitload aan touw.

We wonen ook op de hoge zandgronden zonder rivieren in de directe omgeving, dus accute overstromingen zijn geen risico.
Calamiteiten van een lengte van orde van weken zal geen probleem zijn om te overleven (hoewel voor water we afhankelijk zijn van regenval of electriciteit voor de pomp van de waterput). Maar voor calamiteiten van langere duur moet je inzetten op survival skills en plannen voor zelfredzaamheid. Daar gaat een blik tomatensoep je niet veel verder helpen (hoewel het zout dat er in zit wel goed is voor je lichaam).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:24
Tsja, wij hebben echt zo goed als niets voor nood in huis. Wel wat voorraad, maar niets om het echt een langere periode mee uit te houden. Daarnaast staat alles qua eten en drinken op de begane grond. Het bad in de badkamer is te vullen met water en dan houdt het wel op.

Maar goed, we zitten ook dik 22 meter boven NAP en geen rivieren in de buurt. Dus voordat de benedenverdieping hier volledig onderloopt hebben we een veel groter probleem :P

Wegvallen van GWE is dan waarschijnlijker, maar lijkt mij in een land als Nederland ook niet iets wat meerdere dagen aanhoudt.

Dus nee, niet iets waar ik rekening mee houdt of mijzelf op voorbereid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
B-Real schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:39:
Tsja, wij hebben echt zo goed als niets voor nood in huis. Wel wat voorraad, maar niets om het echt een langere periode mee uit te houden. Daarnaast staat alles qua eten en drinken op de begane grond. Het bad in de badkamer is te vullen met water en dan houdt het wel op.

Maar goed, we zitten ook dik 22 meter boven NAP en geen rivieren in de buurt. Dus voordat de benedenverdieping hier volledig onderloopt hebben we een veel groter probleem :P

Wegvallen van GWE is dan waarschijnlijker, maar lijkt mij in een land als Nederland ook niet iets wat meerdere dagen aanhoudt.

Long term survival zit af en toe wel in mijn achterhoofd.

Gas en electra is niet zo belangrijk puur voor survival, schoon water en voedsel is de bottleneck daarin.
Zo lang het af en toe regent kun je een heel eind komen met een dekzeil (pvc/canvas), wat touw en wat hout (als paaltjes). Het zeil span je, en in het midden maak je een klein gaatje en je zet er een teiltje onder om regenwater op te vangen.
1mm regen is 1 liter per m2, en in Nederland valt gemiddeld zo'n 70mm regen iedere maand (met uitzondering van April). Als je op deze wijze water verzamelt heb je dus zo'n 1 vierkante meter aan opvang capaciteit per persoon nodig, voor alleen drinkwater.

In het SAS handboek staat ook een methode om water op te vangen door middel van condensatie. Dit werkt als het niet zou regenen maar er wel genoeg vocht in de lucht zit. Alleen is de opbrengst veel lager.

Voor voedsel heb ik geen langere-termijn oplossing. Hier in de buurt staan alleen maar monoculturen op de velden die seizoensafhankelijk of niet eetbaar zijn. Ik heb er wel eens over nagedacht om hier in het dorp bij de boogschietvereniging te gaan zodat ik konijnen kan schieten, maar ik ben bang dat dat wat optimistisch is over mijn schietkunsten. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
B-Real schreef op maandag 26 juli 2021 @ 12:39:

Naja, een apache in een hoogspanningsleiding was goed voor dik twee dagen storing in een behoorlijk groot gebied. En de oorzaak hoeft niet in NL te liggen, Europese stroomnetten zijn enorm vervlochten om vraag/aanbod te balanceren, waardoor een probleem met een hoofdleiding in bijvoorbeeld Duitsland een acuut en fors probleem kan opleveren voor de landen er omheen.

Qua water zullen problemen wellicht lokaler blijven, maar zonder elektriciteit geen pompen die het waterleidingnet op druk houden.

De problemen met water in mijn omgeving (ik woon op 103m boven NAP in Limburg, niet in een dalletje, dus zelf geen issues) hebben me wel aan het denken gezet. Ik heb weinig voorraad qua eten en schoon water, geen noodradio (sowieso geen radio), enkel een opwindzaklampje en een pak waxinelichtjes. Daar winnen we de oorlog niet mee natuurlijk, dus ik ga toch maar beperkt (voor een dag of 5) iets aan voorraad aanleggen. Als meer dan dat nodig zou zijn, dan hoop ik dat noodhulp tegen die tijd in gang is gezet.

[ Voor 16% gewijzigd door Bundin op 26-07-2021 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

boxlessness schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:25:
[...]

Long term survival zit af en toe wel in mijn achterhoofd.

Gas en electra is niet zo belangrijk puur voor survival, schoon water en voedsel is de bottleneck daarin.
Zo lang het af en toe regent kun je een heel eind komen met een dekzeil (pvc/canvas), wat touw en wat hout (als paaltjes). Het zeil span je, en in het midden maak je een klein gaatje en je zet er een teiltje onder om regenwater op te vangen.
1mm regen is 1 liter per m2, en in Nederland valt gemiddeld zo'n 70mm regen iedere maand (met uitzondering van April). Als je op deze wijze water verzamelt heb je dus zo'n 1 vierkante meter aan opvang capaciteit per persoon nodig, voor alleen drinkwater.

In het SAS handboek staat ook een methode om water op te vangen door middel van condensatie. Dit werkt als het niet zou regenen maar er wel genoeg vocht in de lucht zit. Alleen is de opbrengst veel lager.

Voor voedsel heb ik geen langere-termijn oplossing. Hier in de buurt staan alleen maar monoculturen op de velden die seizoensafhankelijk of niet eetbaar zijn. Ik heb er wel eens over nagedacht om hier in het dorp bij de boogschietvereniging te gaan zodat ik konijnen kan schieten, maar ik ben bang dat dat wat optimistisch is over mijn schietkunsten. :p
Dat lijkt me meer een handboek voor overleven in de wildernis? Dat is niet iets wat je per se nodig gaat hebben in een noodsituatie hier. Tenzij je jezelf wilt verstoppen in een bos voor het Belgische leger. De mensen in Luik hebben toch helemaal geen plek om een zeil ergens neer te leggen, en er zijn genoeg daken niet ingestort (en regentonnen).

Wat voor noodsituaties hebben we nu gehad?
- water, in Nederland gaat dat niet met het geweld dat oost belgie heeft gehad, misschien kun je als voorbereiding een (opblaas)bootje kopen.
- aardbevingen, in limburg ook ooit dacht ik, en in groningen door de gasboringen, ik zou dan denk ik bij familie gaan slapen.
- corona, wcpapiercris, hooguit ongemakkelijk, mondmaskers en dergelijke zou je een doosje van kunnen bewaren.
- oorlog, het is al weer even geleden en hierdoor minder voedsel, dus je kan voedsel bewaren. Blikken bonen en dergelijke die lang houdbaar blijven.

De meeste mensen zitten in een stedelijke omgeving en hebben niet zo veel aan water opvangen met een zeil. Dan kun je gewoon een regenton aansluiten voor een beter effect. Op het platteland is voedsel meestal geen probleem (was het ook niet in de oorlog) en voor water kunnen ze daar een put maken of ook een regenton.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Bundin schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:44:
[...]

Naja, een apache in een hoogspanningsleiding was goed voor dik twee dagen storing in een behoorlijk groot gebied. En de oorzaak hoeft niet in NL te liggen, Europese stroomnetten zijn enorm vervlochten om vraag/aanbod te balanceren, waardoor een probleem met een hoofdleiding in bijvoorbeeld Duitsland een acuut en fors probleem kan opleveren voor de landen er omheen.

Qua water zullen problemen wellicht lokaler blijven, maar zonder elektriciteit geen pompen die het waterleidingnet op druk houden.

De problemen met water in mijn omgeving (ik woon op 103m boven NAP in Limburg, niet in een dalletje, dus zelf geen issues) hebben me wel aan het denken gezet. Ik heb weinig voorraad qua eten en schoon water, geen noodradio (sowieso geen radio), enkel een opwindzaklampje en een pak waxinelichtjes. Daar winnen we de oorlog niet mee natuurlijk, dus ik ga toch maar beperkt (voor een dag of 5) iets aan voorraad aanleggen. Als meer dan dat nodig zou zijn, dan hoop ik dat noodhulp tegen die tijd in gang is gezet.
Ik zie elektra wat dat betreft toch wel enigszins als luxe. Het zal ongemakkelijk en frustrerend zijn, maar daar kunnen we wel een paar dagen zonder. Ik acht de kans klein dat ze een groot gebied langer dan een week zonder stroom laten zitten.

Geen elektra in huis betekend ook geen verwarming en warm water middels CV wat in de winter wel een dingetje is, ook al hebben we dan voldoende eten en drinken thuis blijven is dan geen optie dus dan voor nood maar naar vrienden/familie. Zou het in deze tijd van het jaar gebeuren, dan redden we het thuis wel een tijdje.

Geen water is lastiger. Ondanks dat we standaard eigenlijk altijd wel tig flesjes in de koelkast hebben liggen is dat natuurlijk lang niet genoeg om meerdere dagen/een week mee vooruit te kunnen.
We hebben wel een grondwaterpomp wat behoorlijk schoon is. Niet ideaal om te consumeren, maar zou in geval van nood vast kunnen.

Eten hebben we niet absurd veel van op voorraad. Er is altijd wel iets in huis om te kunnen maken, dus een paar dagen redden we ons wel. Vriezer ligt altijd wel iets van vlees en groenten. Rijst, pasta en aardappelen hebben we altijd wel in huis. Als de week boodschappen op zijn, dan redden we het in geval van nood nog wel een tijdje.

De kans dat er geen water/elektra/gas/winkels voor handen/bereikbaar zijn langer dan een week acht ik in onze situatie echt ontzettend klein. Geen reden om meer voorraad dan nu aan te leggen.

Wellicht is een bosbrand nog wel een groter risico. We zijn omringt met landerijen en bossen. Echter dan kun je toch niet thuis blijven dus dan maakt een noodpakket ook weer niet zoveel uit.

Misschien steek ik teveel mijn kop in het zand, maar ik acht het risico nipt hoger dan nihil in ons geval.
En ja, de situatie in o.a. Limburg heeft mij ook verbaasd maar is heel specifiek voor een bepaalde regio. Voordat het hier zover is, is de helft van Nederland al weggespoeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boxlessness
Marzman schreef op maandag 26 juli 2021 @ 13:46:
[...]

Dat lijkt me meer een handboek voor overleven in de wildernis? Dat is niet iets wat je per se nodig gaat hebben in een noodsituatie hier. Tenzij je jezelf wilt verstoppen in een bos voor het Belgische leger. De mensen in Luik hebben toch helemaal geen plek om een zeil ergens neer te leggen, en er zijn genoeg daken niet ingestort (en regentonnen).

Wat voor noodsituaties hebben we nu gehad?
- water, in Nederland gaat dat niet met het geweld dat oost belgie heeft gehad, misschien kun je als voorbereiding een (opblaas)bootje kopen.
- aardbevingen, in limburg ook ooit dacht ik, en in groningen door de gasboringen, ik zou dan denk ik bij familie gaan slapen.
- corona, wcpapiercris, hooguit ongemakkelijk, mondmaskers en dergelijke zou je een doosje van kunnen bewaren.
- oorlog, het is al weer even geleden en hierdoor minder voedsel, dus je kan voedsel bewaren. Blikken bonen en dergelijke die lang houdbaar blijven.

De meeste mensen zitten in een stedelijke omgeving en hebben niet zo veel aan water opvangen met een zeil. Dan kun je gewoon een regenton aansluiten voor een beter effect. Op het platteland is voedsel meestal geen probleem (was het ook niet in de oorlog) en voor water kunnen ze daar een put maken of ook een regenton.
Klopt, het is een survival handboek voor de rimboe, maar ik ben van mening dat het geen verloren moeite is om een beetje surival kennis op te doen/paraat te hebben just in case. Daarbij is het ook zonder noodsituatie handig/leuk om sommige knopen te kennen, of handigheidjes zoals hoe je een hefboom maakt met willekeurige "rommel" die je bij de hand hebt.
Het idee dat een noodsituatie "hooguit maar twee dagen duurt" en daarvoor drie blikken soep in de kast zetten heeft niets te maken met voorbereid zijn... dan is je uitgangspunt "je comfortniveau op peil houden". Mijn uitgangspunt is "zorgen dat ik niet dood ga".

En dat is alleen maar relevant bij een grote en langdurige ontregeling van infrastructuur. De kans is inderdaad klein, maar onze afhankelijkheid en kwetsbaarheid is heel groot.
Het is jammer dat veel van die infrastructuur niet direct zichtbaar is voor de gemiddelde burger. Ik twijfel bijvoorbeeld of de schappen in supermarkten gevuld zullen blijven bij een uitval van het internet langer dan een week. Als burger ben je heel afhankelijk van het hele systeem wat daar achter zit om het product van de bron naar de winkel te krijgen, de bron, de distributie, de verpakking, de machines... de hele shizzle. Laat staan dat de mensen die zorgen dat de producten in de schappen komen (en de hele keten daar achter) nog bereid zijn om op te komen draven om dat voor je te doen als die ook in survival-mode gaan.

Wat mij ook verbaasde met het hoog water eerder deze maand is dat veel mensen bleven zitten waar ze zaten. Ik zag een clipje van mensen in Kessel die in hun huis bleven zitten achter hun provisorische dijkje.
In een noodsituatie zou ik gaan denken of het zinnig zou zijn om me te verplaatsen. Bij een groot incident die langere tijd duurt zou ik niet in een stad willen blijven, met een grote dichtheid aan potentiele mafkezen die de zaak plunderen en ook bezig zijn met overleven. Ik zou uit de weg gaan van water bij overstromingen. Aardbevingen zijn lokaal en kort, maar met de gedachte van naschokken zou ik toch buiten in een tentje toeven voor een tijdje (of onder mijn zeiltje).

Anyways, voor mij is "voorbereid zijn" gelijk aan "onafhankelijk zijn", en dat gaat echt terug naar de basics van survival.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-07 23:34
[...]

Erg grappig en ook nuttig!
Een zak houtskool is oneindig houdbaar, bevat veel energie en heeft veel minder risico op ongelukken wanneer het ergens opgeslagen ligt dan gas, benzine of alcohol. Niet dat ik denk dat die dingen een groot risico hebben overigens...

Ik mis overigens 1 belangrijke zaak op de meeste lijstjes (@3raser): waterdichte en warme kleding! De grootste kans op een overstroming is in NL in de winter en meestal als het ook hard waait en regent.

Ik heb geen specifiek noodpakket oid maar ik woon 3 hoog en heb een zaag en timmerhout (en evt houten meubels) dus als ik regen- of slootwater moet drinken kan ik dat koken, een klein drupje bleek of peroxide (wel even de juiste concentratie opzoeken als het internet nog werkt...) helpt ook, dat oxideert zelfs een groot deel van de chemische verontreinigingen weg.
En als ik toch het huis uit moet: via de Hondsrug naar Drenthe wandelen of fietsen, dat schijnen zelfs mensen voor hun lol te doen :+

edit> maar voor de zekerheid maar een extra zak houtskool inslaan, dat kan nooit kwaad.

edit2> en voor de rugzak-preppers: vergeet pen en papier niet! Als je een radio hebt om de noodberichten te beluisteren is het ook handig om die informatie op te kunnen schrijven.

[ Voor 7% gewijzigd door Rrob op 26-07-2021 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 09-07 12:37
boxlessness schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:41:
[...]

Ik twijfel bijvoorbeeld of de schappen in supermarkten gevuld zullen blijven bij een uitval van het internet langer dan een week. Als burger ben je heel afhankelijk van het hele systeem wat daar achter zit om het product van de bron naar de winkel te krijgen, de bron, de distributie, de verpakking, de machines... de hele shizzle. Laat staan dat de mensen die zorgen dat de producten in de schappen komen (en de hele keten daar achter) nog bereid zijn om op te komen draven om dat voor je te doen als die ook in survival-mode gaan.
Dat is volgens mij alsnog een luxeprobleem. Het kan best zo zijn dat de supermarkten een keer leeg zijn. Maar dan is er nog geen echte nood. Toen er aan het begin van de pandemie gehamsterd werd kon ik ook m'n favoriete brood niet kopen. Maar er lag nog wel ander brood en als ik echt nergens meer brood kon kopen dan kon ik vast bij de buren nog wel een paar sneetjes bietsen (daar zou ik zelf in ieder geval niet moeilijk om doen).

Als puntje bij paaltje komt verwacht ik veel meer van saamhorigheid dan van ieder-voor-zich leven. En als heel Nederland (en in het verlengde Europa/VK/VS) langdurig zonder eten zit hebben we problemen die je ook met een noodpakket niet kan bolwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 29-06 23:12
Ik ga even uit van een sitautie waarbij een verdieping in huis droog is, of dat nu de bovenverdieping of zolder is maakt niet uit.

Als ik het hier zo lees is het grootste probleem dat de stroom en het water uitvallen. Water kan een probleem worden als het meerdere dagen duurt en je niks thuis hebt staan om te drinken. Maar stroom, is dat echt nodig, nee lijkt me niet. De meesten gaan zich vervelen, dat is het probleem. Maar om te overleven is het niet per se nodig. Met de vriezer die op -18 staat duurt het wel even voordat dat helemaal ontdooit is. Ook wat er in de koelkast staat gaat nog een tijdje mee, zeker als het groente en fruit betreft. Het is niet zo dat alles ineens op kamertemperatuur is. En als je bijvoorbeeld iets groots in de vriezer hebt staan zoals een bak ijs, kan je dat ook in de koelkast zetten om deze weer extra kou te geven. Als de inhoud in de koelkast een tijdje op 10-15 graden ligt is het ook niet ineens een groot probleem. Mocht het winter zijn maakt al helemaal niet uit dan kan je het buiten uit de zon opslaan. Kleren wassen wat hier wordt gemeld, serieus is dat iets wat na een paar dagen al nodig is? Wat een luxe problemen in echte nood. Wc behoeften, in een emmer of uit het raam, het is goor ja, maar een ander probleem zie ik er niet. Mocht het winter zijn overleeft iedereen ook wel zonder de kachel die op 21 graden staat. Een jas aan en onder een dekentje doet wonderen, echt waar. Binnen staat meestal niet zo veel wind dus snel te koud worden zal het niet.

Het lichaam kan echt wel even zonder al die luxe als stroom, internet, kleren wassen, minimaal 2 liter water per dag, al die essentiele vitamines uit potjes, 5 stukken groente/fruit per dag etcetera.

Edit:
De meesten slachtoffers zullen vallen doordat ze verdrinken, vallen, puin opzich krijgen, daar kan je vaak niets aan doen. Niet omdat ze geen eten en drinken beschikbaar hadden of geen internet hadden.

[ Voor 5% gewijzigd door OneTimer op 26-07-2021 16:06 ]

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
B-Real schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:35:
[...]
Echter dan kun je toch niet thuis blijven dus dan maakt een noodpakket ook weer niet zoveel uit.
Juist voor situaties waarbij je snel het huis moet ontvluchten, zal een vooraf voorbereid noodpakket het meest waardevol zijn. Want zolang je thuis kan blijven, kun je nog wel allerlei spullen verzamelen. Zeker wanneer je kampeer spullen op zolder hebt liggen en niet op de begane grond in je ondergelopen schuur. Je hebt dan op je droge zolder warme slaapzakken, luchtbedden om het een beetje comfortabel te maken, campgassetje...

Maar moet je halsoverkop vertrekken: zie het dan maar eens snel te verzamelen. Als het in een grote tas/kist klaarstaat kun je dat zo in de auto gooien en weg rijden.

Let wel: In Nederland zijn de afstanden klein en is het zo dichtbevolkt dat opvang 'elders' in korte tijd te regelen is. Het Rode Kruis heeft, eventueel in samenwerking met het leger, binnen zeer korte tijd genoeg noodbedden voor een paar dorpen klaarstaan. En ook de toevoer van eten en drinken is dan wel snel geregeld. Maar dat is wanneer nutsvoorzieningen rondom de geëvacueerde regio gewoon werken en er daar ook op andere vlakken weinig aan de hand is.

Maar wanneer de ramp maar groot genoeg is, kan niet iedereen direct adequaat opgevangen worden en ben je toch voor korte of langere deels van jezelf afhankelijk. Een beetje worst-case scenario voor Nederland is wanneer bijvoorbeeld dijkring 14 doorbreekt. Een groot deel van de Randstad komt dan binnen enkele uren tot enkele dagen onder water te staan en miljoenen mensen zullen dan geëvacueerd moeten worden. Een flink aantal van hen zal ongetwijfeld bij familie of kennissen terecht kunnen (uitgaande dat de ramp zich tot één dijkring beperkt), maar stel dat er een half miljoen mensen niet bij bekenden terecht kan?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

boxlessness schreef op maandag 26 juli 2021 @ 14:41:
[...]

Wat mij ook verbaasde met het hoog water eerder deze maand is dat veel mensen bleven zitten waar ze zaten. Ik zag een clipje van mensen in Kessel die in hun huis bleven zitten achter hun provisorische dijkje. In een noodsituatie zou ik gaan denken of het zinnig zou zijn om me te verplaatsen.
It depends. Er zijn noodsituaties waar je thuis wilt blijven en er zijn noodsituaties waar je wilt vluchten. Sowieso moet je altijd de vraag stellen of je wel in de auto wilt zitten als de hele stad waar je woont ook probeert te vluchten. Je kunt wel eens uren vastzitten op een oprit naar de snelweg terwijl je misschien thuis veiliger was geweest. Een dijkdoorbraak is een typisch voorbeeld. Wil je verdrinken in de auto of (relatief) veilig op de zolder zitten?

Er zijn wat twijfelsituaties: Als er een kerncentrale de lucht in gaat, ben je dan veiliger thuis of in de auto, als het risico bestaat dat je met tienduizenden andere auto's ergens muurvast staat? Dito met een chemisch ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
Ivow85 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:41:
[...]

Juist voor situaties waarbij je snel het huis moet ontvluchten, zal een vooraf voorbereid noodpakket het meest waardevol zijn. Want zolang je thuis kan blijven, kun je nog wel allerlei spullen verzamelen. Zeker wanneer je kampeer spullen op zolder hebt liggen en niet op de begane grond in je ondergelopen schuur. Je hebt dan op je droge zolder warme slaapzakken, luchtbedden om het een beetje comfortabel te maken, campgassetje...

Maar moet je halsoverkop vertrekken: zie het dan maar eens snel te verzamelen. Als het in een grote tas/kist klaarstaat kun je dat zo in de auto gooien en weg rijden.

Let wel: In Nederland zijn de afstanden klein en is het zo dichtbevolkt dat opvang 'elders' in korte tijd te regelen is. Het Rode Kruis heeft, eventueel in samenwerking met het leger, binnen zeer korte tijd genoeg noodbedden voor een paar dorpen klaarstaan. En ook de toevoer van eten en drinken is dan wel snel geregeld. Maar dat is wanneer nutsvoorzieningen rondom de geëvacueerde regio gewoon werken en er daar ook op andere vlakken weinig aan de hand is.

Maar wanneer de ramp maar groot genoeg is, kan niet iedereen direct adequaat opgevangen worden en ben je toch voor korte of langere deels van jezelf afhankelijk. Een beetje worst-case scenario voor Nederland is wanneer bijvoorbeeld dijkring 14 doorbreekt. Een groot deel van de Randstad komt dan binnen enkele uren tot enkele dagen onder water te staan en miljoenen mensen zullen dan geëvacueerd moeten worden. Een flink aantal van hen zal ongetwijfeld bij familie of kennissen terecht kunnen (uitgaande dat de ramp zich tot één dijkring beperkt), maar stel dat er een half miljoen mensen niet bij bekenden terecht kan?
Eens, maar daar ging mijn post niet over.

Voordat ik hier natte voeten krijg is 3/4 van Nederland al ondergelopen, dat risico acht ik zo goed als nihil voor mijzelf. Aangezien we hier wel veel bos hebben, zou een bosbrand wellicht voor mij persoonlijk een groter risico zijn. Niet zozeer dat mijn huis afbrand, maar de rookontwikkeling zou het wonen wel onmogelijk kunnen maken.

Dus:
- Overstroming, vergelijkbaar met Limburg: kans is zo goed als nihil. Daarvoor zit ik te ver boven NAP en zijn er in de wijde omgeving geen grote rivieren die dusdanig zullen overstromen.
- Grote stroomstoring, lastig maar dat overleef ik wel zonder noodpakket. In de winter lastig want na een paar dagen is het al erg fris in huis, niet handig met een klein kind.
- Geen gas, lastig in de winter ivm verwarming. Dan moeten we elders bivakkeren, maar ook dan is een noodpakket niet noodzakelijk.
- Geen water, lastig maar ook dat overleef ik wel. We hebben wel iets van water in huis, als er elektra is hebben we ook een grondpomp.
- Bosbrand, er is genoeg bos in de buurt dus het zou kunnen. Historie leert mij dat de kans bijzonder klein is dat ik er daadwerkelijk mijn huis voor moet verlaten.
- Aardbeving, ook hier leert de historie mij dat de kans dat ik een serieus noodpakket nodig heb bijzonder klein is.
- Oorlog, ik acht het risico ook niet zo groot. Echter wat heb je dan aan een noodpakket van enkele weken er van uitgaande dat de meeste oorlogen wel wat langer duren?

Nee, ik zie echt geen reden waarom ik standaard een kampeeruitrusting voor het grijpen moet hebben en/of een noodvoorraad eten en drinken wat lang houdbaar is. Wellicht zit ik er compleet naast, dan ben ik één van de eersten die er aan gaat vrees ik :P

Misschien is het beste noodpakket dan nog is om de auto's niet met een brandend tanklampje op de oprit te hebben staan, maar minimaal een halfvolle tank zodat we voldoende ver kunnen vluchten. Plus daarnaast altijd een flink cash bedrag in huis te hebben ipv zoals nu alles digitaal te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

B-Real schreef op maandag 26 juli 2021 @ 16:57:
[...]

- Grote stroomstoring, lastig maar dat overleef ik wel zonder noodpakket. In de winter lastig want na een paar dagen is het al erg fris in huis, niet handig met een klein kind.
Het grootste probleem van een stroomstoring is licht. In de winter is het ruim 12 uur per dag donker. Vooral omdat dan de straatverlichting ook uitvalt. Zonder een zaklampje kan dat vervelende situaties opleveren.
Misschien is het beste noodpakket dan nog is om de auto's niet met een brandend tanklampje op de oprit te hebben staan, maar minimaal een halfvolle tank zodat we voldoende ver kunnen vluchten. Plus daarnaast altijd een flink cash bedrag in huis te hebben ipv zoals nu alles digitaal te doen.
Allebei goede punten. Ga ervan uit dat de benzinepompen in de nabije omgeving snel droog staan als veel mensen willen vluchten. En een beetje cash geld hoor je sowieso in huis te hebben. Storingen van de pinautomaten hebben we zonder rampen ook wel eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
downtime schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:06:
[...]

Het grootste probleem van een stroomstoring is licht. In de winter is het ruim 12 uur per dag donker. Vooral omdat dan de straatverlichting ook uitvalt. Zonder een zaklampje kan dat vervelende situaties opleveren.
Bij eigenlijk alle rampen is het grootste probleem drinkwater. Wanneer de stroom in een groot gebied langdurig uitvalt, zal de drinkwatervoorziening een probleem worden. Pompstations van de drinkwaterbedrijven draaien immers op elektriciteit.

Geen licht hebben is inderdaad ook vervelend in de winter, rond 21 december duurt de nacht maar liefst 16 uur en is er dus maar net 8 uur daglicht. Wanneer je licht hebt, kun je jezelf en mensen om je heen nog aardig bezighouden. Met nuttige taken, maar ook met spelletjes. In het donker is er nog maar heel weinig wat je kunt doen en worden veel mensen en zeker kinderen al snel bang. Daarbij komt dat even opstaan en je verplaatsen voor een sanitaire stop ronduit gevaarlijk kan worden zonder licht. Wanneer je geluk hebt is het helder en staat er nog een aardige maan. Maar met dikke bewolking of een hele magere maan zie je echt niets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ivow85 schreef op maandag 26 juli 2021 @ 17:20:
[...]

Bij eigenlijk alle rampen is het grootste probleem drinkwater.
Ik bedoelde natuurlijk de directe issues. Ik kan niet inschatten wat voor dingen er allemaal kunnen gebeuren als er echt op regionale (laat staan landelijke) schaal geen stroom meer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:23
Kleine bump want kwam dit topic tegen terwijl ik eigenlijk wat anders zocht en overstromingen gaan in de toekomst vaker voorkomen aldus dat IPCC rapport.

Aangezien je leiding water maar beperkt kunt bewaren: 5l jerrycan met ingebouwd waterfilter om oppervlakte water te filteren. Behalve dan als je overstromingen hebt zoals in Limburg, waar dat water ook in kelders geweest is waar verf en allerlei andere troep staat, dat zal niet te filteren zijn ben ik bang.

En voor eten, zorgen dat je er hier een paar van hebt.

Water opwarmen voor je eten: rvs pan op houtvuur. Of een Coleman brandertje en 2 flesjes Coleman brandstof, kun je in je uppie een week mee doen.

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 13-08-2021 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:23
BurnerT schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:14:
[...]

De stortbak bevat genoeg water om even te overleven.
Heb jij de stortbak van je wc wel eens van binnen bekeken? :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

FastFred schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:43:
[...]

Dat valt wel mee toch? Misschien bij een regenwaterinstallatie dat het viezer is maar het is gewoon leidingwater en als het oud is ook een hoop kalkaanslag.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
FastFred schreef op vrijdag 13 augustus 2021 @ 12:43:
[...]

Niet veel schokkender dan een koperen waterleiding die al een paar jaar in gebruik is. En zeker niet erger dan een warmwaterboiler (wel eens gehoord van ketelsteen?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurnerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 00:50
@FastFred Nou dat is enkel idd kalk zoals hierboven staat. Tevens dat wat in die stortbak zit schraap ik er niet uit voordat ik het opdrink. Ik prefereer toch dat kalkwater over het water wat uit de sloot komt. Zodra de stortbak leeg is kan ik daar nog naar uitwijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 21:59
evleerdam schreef op vrijdag 16 juli 2021 @ 14:13:
[...]

Jij drinkt uit de toilet? Interessant!
Als het echt levensbedreigend is kan je gerust uit de spoelbak drinken, niet uit de pot uiteraard, in prencipe zou dat water schoon moeten zijn.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 00:45
Ik dacht laat ik eens op zoek gaan naar een Houtkachel, maar ik schrok eigenlijk wel van die prijzen! in noodsituaties is het wel handig mocht al het gas op zijn. Vinden jullie dat dit ook erbij hoort voor goed voorbereid zijn?

Ik keek nog even verder en een vuurkorf voor buiten voor in de tuin kost gelukkig niet veel, dus ik ga iig wel opzoek naar een fijne vuurkorf. Iemand hier ervaring mee wat voor type het prettigst is? liever een open vuurkorf, of eentje die bijv. een schoorsteen heeft en dus iets meer afgeschermd is van wind etc....
Pagina: 1 2 Laatste