Noodpakket (overleven in een noodsituatie)

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Fanta schreef op donderdag 20 november 2025 @ 09:35:
Het enige waar ik nog aan twijfel, is of ik nog wat aan 'home defense' moet doen. Ik heb wel een dikke maglite, wat honkbalknuppels en een hockeystick staan, daar kan je een prima dreun mee uitdelen, maar wat als iemand meer kwaad wil en bijvoorbeeld met een vuurwapen mijn terrein op komt. Ik heb buren waarvan ik weet dat ze jachtgeweren in huis hebben en ik woon zelf in een van de duurdere huizen in de straat (buitengebied). Ik heb goed contact met de buren, maar wat als de poep de ventilator raakt.. Dan is mijn huis waarschijnlijk wel snel een doelwit. Hiervoor overweeg ik nog een CO2 pistool met .50 rubber/stalen ballen. Nadeel hiervan is wel dat als je zo'n proppenschieter in je handen hebt, dit mogelijk ook agressie uitlokt.
Voordat plundering van woningen een probleem is dat je alleen moet oplossen én ze bij jou aan de deur staan ipv bij de buurtsuper, moet er heel veel heel geks gebeuren.

Vokgens mij schiet je dan de grens tussen 'voorbereiden op een noodsituatie' en 'doomsday prepper' wel een beetje over.

• Dennis1812
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19:55

Dennis1812

Amateur prutser

turkeyhakan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:57:
Wij hebben recent een stroom- en waterstoring tegelijk gehad in onze stad. Ik had gelukkig nog wel wat flesjes water in de schuur, maar ik kan iedereen van harte adviseren om in ieder geval iets in huis te hebben voor het geval dat.

Ik werk thuis, altijd vanuit mijn desktop PC. De accu van mijn laptop was leeg, mijn beide telefoons waren zo goed als leeg.. gelukkig kon mijn Tesla voldoende stroom leveren om de accu van de laptop langzaam op te laden _/-\o_ Dus maar eventjes vanuit de auto gewerkt.. iemand anders wel eens meegemaakt?

In Turkije zijn we het gewend om even zonder stroom en water te zitten. Maar over het algemeen ben ik daar dan ook op vakantie en vind ik het dan bijzonder genoeg minder erg om even geen stroom te hebben dan hier in NL als je aan het (thuis)werken bent.
Ik heb het voordeel dat ik niet thuis kan werken. En het werk generatoren heeft en altijd zal doorgaan. Ongeacht de situatie.

Laptop of telefoon leeg en wel thuis? En noodsituatie? Dan maar naar het werk om te helpen.
Is dat niet nodig of onmogelijk pakken we het monopolie bord er maar bij of Rummikub en gaan we ouderwets spelletjes spelen.

Volgens mijn dokter ben ik een heel zeldzaam geval. Deal with it.

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Dennis1812 schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 16:13:
[...]
Ik heb het voordeel dat ik niet thuis kan werken.
Nog wel… ;)

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Ach, dan nog kan ik de meldkamer op om daar te werken. Er zal vast een belangrijk SGBO zijn of een COPI ergens waar ze willen dat je gehaktballen komt eten of Chinees komt eten :9B

(Ja, gechargeerd, maar er is echt altijd Chinees over. En bij een inzet brandweer staat er standaard catering aangevraagd tegenwoordig :X )

• 3raser
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:42

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
turkeyhakan schreef op dinsdag 13 januari 2026 @ 15:57:
Wij hebben recent een stroom- en waterstoring tegelijk gehad in onze stad. Ik had gelukkig nog wel wat flesjes water in de schuur, maar ik kan iedereen van harte adviseren om in ieder geval iets in huis te hebben voor het geval dat.

Ik werk thuis, altijd vanuit mijn desktop PC. De accu van mijn laptop was leeg, mijn beide telefoons waren zo goed als leeg.. gelukkig kon mijn Tesla voldoende stroom leveren om de accu van de laptop langzaam op te laden _/-\o_ Dus maar eventjes vanuit de auto gewerkt.. iemand anders wel eens meegemaakt?

In Turkije zijn we het gewend om even zonder stroom en water te zitten. Maar over het algemeen ben ik daar dan ook op vakantie en vind ik het dan bijzonder genoeg minder erg om even geen stroom te hebben dan hier in NL als je aan het (thuis)werken bent.
Goed voorbeeld dat een "noodgeval" altijd komt op het moment dat je er het slechts op bent voorbereid. Je powerbank is leeg, je thuisbatterij met noodstopcontact heeft al dagenlang geen zon gezien en je moest net vanmiddag naar de supermarkt omdat de koelkast leeg is.

Ik zou ook wel eens wat ervaringen van inwoners van Berlijn willen horen die een week lang zonder elektriciteit hebben moeten leven. Welke lessen hebben zij geleerd? Praktijkervaring is tenslotte de beste ervaring. Er zitten niet toevallig wat Berlijners op dit forum zeker? O-)

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:06
3raser schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 09:51:
[...]
Ik zou ook wel eens wat ervaringen van inwoners van Berlijn willen horen die een week lang zonder elektriciteit hebben moeten leven. Welke lessen hebben zij geleerd? Praktijkervaring is tenslotte de beste ervaring. Er zitten niet toevallig wat Berlijners op dit forum zeker? O-)
Ben ik ook zeker benieuwd naar! Ik ga binnenkort weer wat flesjes water in slaan. Tip: bij Turkse supermarkten kun je voor € 2,49 vaak 12 flesjes van 0,5 liter halen (zonder statiegeld).

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
turkeyhakan schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:00:
[...]

Ben ik ook zeker benieuwd naar! Ik ga binnenkort weer wat flesjes water in slaan. Tip: bij Turkse supermarkten kun je voor € 2,49 vaak 12 flesjes van 0,5 liter halen (zonder statiegeld).
Tip: Pakken water (zoals Bar le duc) zijn langer houdbaar doordat er geen zonlicht doordringt en ze zijn makkelijker te stapelen.

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review '23, '24 en '25!

3raser schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:40:
[...]

Tip: Pakken water (zoals Bar le duc) zijn langer houdbaar doordat er geen zonlicht doordringt en ze zijn makkelijker te stapelen.
En als je een kruipruimte hebt, komt daar als het goed is ook nooit licht ;)
Wij hebben flink wat glazen flessen en een voorraad PET-flessen water in de kruipruimte staan.

Mijn reviews al gezien?

• 3raser

3raser

⚜️ Premium member

Topicstarter
PeacekeeperNL schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:43:
[...]

En als je een kruipruimte hebt, komt daar als het goed is ook nooit licht ;)
Wij hebben flink wat glazen flessen en een voorraad PET-flessen water in de kruipruimte staan.
Ik heb een kruipruimte, maar helaas niet een van het formaat waar je makkelijk even wat spullen kan opslaan. Het is letterlijk kruipen door de vochtige (smerige) ondergrond. Heel jammer want ik had graag gebruik gemaakt van wat gratis donkere koele opslag.

• turkeyhakan
3raser schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:40:
[...]

Wel een stuk duurder!

• turkeyhakan
3raser schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:59:
[...]

Ik heb een kruipruimte, maar helaas niet een van het formaat waar je makkelijk even wat spullen kan opslaan. Het is letterlijk kruipen door de vochtige (smerige) ondergrond. Heel jammer want ik had graag gebruik gemaakt van wat gratis donkere koele opslag.
Ik heb een kruipruimte met als ondergrond beton 8) Dus geen zand (dankzij de vorige bewoners). Je mag het bij mij opslaan :P

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Wij hebben ook geen kruipruimte.
Maar ik heb de pakken bar le duc in vuilniszakken gedaan tegen het vocht en in de put van de watermeter gezet.
Pasten er met wat tetrissen toch 18 in. Maakt 36L schoon drinkwater. + Het geweckte water + 2L kan in de koelkast + 2 SodaStream flessen in koelkast + overig drinken natuurlijk.

Normaal drinken we ook niet heel veel water.
En als we bij de 72 uur blijven is wassen ook niet heel relevant en werkt deoderant voor die paar dagen ook wel.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Vwb wassen hebben wij van die vochtige washandjes van Kruidvat. Gebruiken we soms op vakantie dus zit in de ijzeren voorraad. Werkt prima voor een paar dagen.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Dennis1812

Dennis1812

Amateur prutser

Oja, wij hebben nog babydoekjes genoeg. Kochten we altijd groot in. En ineens poef, zindelijk.

Dus alleen nog in gebruik na het eten om mondjes te poetsen. Daarmee kan je je prima even wassen. Is vergelijkbaar met die washandjes.

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
1 pak wetwipes is meer dan zat voor de eerste week, 1 per dag als je je echt stoort aan zweetlucht ofzo, maar dan is voor mij 1 per 2-3 dagen ook prima. Deo is ook niet ineens op namelijk.

Voor mij (alleen) zijn 20 liter drinkbaar vocht + voor een week of 2 eten voor mij en mijn katten de basis. 20 liter is zat voor een week en als het langer duurt is er of noodhulp, of heb ik een sawyer squeeze.

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

3raser schreef op woensdag 14 januari 2026 @ 10:59:
[...]

Als je een emmer door het gat kan krijgen kan je een stel van https://www.verpakkingswe...t-deksel/emmers-20-liter/ kopen, en die in de kruipruimte zetten. Hoef je niet vol te proppen (gaat ook zwaar worden om weer omhoog te krijgen), maar een rijtje emmers langs de muur kan geen kwaad. Bij dreigende overstroming kan je ze altijd nog naar boven halen.
En wat kan je eigenlijk als noodpakket in de auto leggen? Het hoeft niet voor 72 uur te zijn, maar een nachtje overleven is wel prettig als je toevallig net niet thuis bent als de hel losbarst, en je in een lange file komt te staan lijkt mij.
Goed gevulde verbanddoos is logisch, ik heb er zelfs een paar extra dingen bij gedaan:
Slaapzak en mylar reddingsdekens.
Set spalken en tent (wel de goede optie kiezen, anders krijg je een dekentje) en poncho's staan nog op de verlanglijst.

In ieder geval niet te veel water en eten lijkt mij, temperaturen in een auto gaan van ver onder nul zoals de buitentemperatuur tot boven de 50°C in de zomerzon. Niet goed voor etenswaren.
Qua eten en drinken ga ik 2x 0,5l flesje water doen (als het weer boven 0°C blijft), in een zwarte zak gewikkeld (vuilniszakje), met 4 zakjes ORS poeder, en een paar rolletjes Dextro Energy. Heb je toch nog wat energie na 10 uur stilstaan in the middle of nowhere (5km naar een gebouw klinkt dichtbij, maar tussen jouw auto en waar je heen wil lopen staan nog veel meer auto's met mensen met misschien het zelfde idee).

Waxinelichtjes heb ik (net als meerdere aanstekers), maar ik heb nog geen goed houdertje waar ze veilig in staan, moet ik nog achteraan.

Action heeft ook wel wat nuttige dingen, zo heb ik (uiteraard) meerdere veiligheidshesjes, maar ook een paar https://www.action.com/nl...2/regenjas-met-opbergzak/ , en een https://www.action.com/nl...mann-oplaadbare-werklamp/ en een paar messen in de gereedschapskist.

En reservekleding (broek, vest 2 shirts 2 onderbroeken 2 paar sokken) met een paar handdoeken in een vacuumzak gedaan. Prettig als je te water raakt op zo'n manier dat je ze nog kan pakken. Of je iemand anders kan helpen die je uit het water hebt gehaald.

En nog een transportdeken achterin liggen. En zeil. En touw. En een goed gevulde gereedschapskist.

-edit-
Even een reminder voor mijzelf dat ik ook nog een 'ziekenhuis' set kleren moet samenstellen. Sweatpants, vest, 2 t-shirts, 2 paar sokken en 2 onderbroeken.
In een vacuumzak waar heel groot 'ziekenhuis' op staat die iemand voor mij op kan gaan halen mocht ik onverwacht in het ziekenhuis belanden. Goed in het zicht in de la onder de sokkenla leggen.

[ Voor 5% gewijzigd door Resistor op 14-01-2026 22:57 ]

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Pagina: 1 2 3 Laatste