Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19:27

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Ik had recentelijk met wat vrienden en mijn vriendin een discussie over een langdurige stroomstoring.

De oorzaak kan diverse redenen hebben, van stomweg een fout, natuurrampen of eventueel een aanslag. De situatie is dat in het overgrote deel van Nederland de stroom het zeker 24 uur niet doet, maar al snel 48 uur tot wel 72 uur.

Geïnspireerd door deze discussie en de volgende links open ik het topic:

- plan: Wat doe je als tweaker bij het uitvallen van internet of energie?
- nieuws: Stroomstoring zorgt voor problemen bij mobiele providers en publieke ...
- Rampscenario: hoe lang kun jij jezelf redden?

De gevolgen zijn groot zoals we in 2015 hebben gezien. Rondom Amsterdam lag alles plat en ook bij Schiphol en de treinen ontstonden snel problemen.

Mijn stelling
Tussen 24 uur en 48 uur grootschalige stroomuitval gaan we plunderingen en andere ongeregeldheden zien. Met name in drukbevolkte gebieden, zoals de randstad.

Waarom?
- Eten en drinken bij mensen raakt op
- Mensen zitten in het donker en kou
- Auto's kunnen niet meer tanken en/of opladen
- Openbaar vervoer ligt plat

De maatschappij is een behoorlijk fragiel iets naar mijn mening. Ik zou mijzelf geen doemdenker noemen, maar zodra het eten thuis op is en de kinderen honger hebben (of de ouders) dan gaat het volgens mij snel.

Datacenters zijn al snel door hun diesel heen, een gemiddeld DC kan 8 uur draaien op zijn diesel en moet dan al getanked worden. Als alle DC's tegelijk om diesel vragen hebben we best wel een probleem.

Hoe kijken andere Tweakers hier tegenaan? Is de maatschappij bestand tegen een langdurige stroomuitval? Houden we ons netjes of vervallen we redelijk snel in een chaotische toestand waarin de supermarkten geplunderd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 26-04 18:52
Als het internet wereldwijd 24uur platligt dan crashen al de beursen. Veel rijke mensen gaan een pak geld verliezen :)

Het grootste probleem is volgens mij water.

Maar op je vraag ivm met plunderingen dan zullen de steden het eerste slachtoffer zijn. Grote concentratie mensen op een kleine oppervlakte zonder voedsel. Ik zou snel mijn auto inspringen en het aftrappen.

[ Voor 55% gewijzigd door SmokingSig op 19-06-2017 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Plunderingen zie ik zo snel niet gebeuren in Nederland, geen idee waarom eigenlijk. Iedereen heeft toch wel iets van een voorraadje?
Ik denk wel dat binnen no-time de hele werk situatie instort, je hebt thuis geen stroom, maar op kantoor ook niet, dus kan je net zo goed thuis blijven -> bedrijven raken heul veel geld kwijt

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmokingSig
DennusB schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:10:
Plunderingen zie ik zo snel niet gebeuren in Nederland, geen idee waarom eigenlijk. Iedereen heeft toch wel iets van een voorraadje?
Ik denk wel dat binnen no-time de hele werk situatie instort, je hebt thuis geen stroom, maar op kantoor ook niet, dus kan je net zo goed thuis blijven -> bedrijven raken heul veel geld kwijt
Ik zie plunderingen voor voesdel snel gebeuren. Je hebt geen frigo meer. Waar gaat iedereen ineens voedsel halen als ze de helft al niet meer kunnen koelen.

Edit: Oops zie nu pas dat het maar voor 48 uur is. :+

[ Voor 4% gewijzigd door SmokingSig op 19-06-2017 14:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:50

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Het ligt grotendeels aan de overheid. Als er centraal gelijk dingen geregeld gaan worden, zoals distributie van voedsel en water, en zorgen voor veiligheid op straat door bv het leger, dan zullen grootschalige plunderingen uitblijven. Doet de overheid niets, dan zullen mensen op een gegeven zelf actie gaan ondernemen.

Cunning linguist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-04 15:16

artificial_sun

Mazda Rx7

SmokingSig schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:08:
Als het internet wereldwijd 24uur platligt dan crashen al de beursen. Veel rijke mensen gaan een pak geld verliezen :)

Het grootste probleem is volgens mij water.

Maar op je vraag ivm met plunderingen dan zullen de steden het eerste slachtoffer zijn. Grote concentratie mensen op een kleine oppervlakte zonder voedsel. Ik zou snel mijn auto inspringen en het aftrappen.
Drinkwater bedrijven hebben Noodstroom generatoren. En daarop kan de hele productie doordraaien. Dat zal dus niet direct een probleem zijn.

Maar wat betreft plundering, ik zelf heb wel voor een week of 2 eten in huis, en zolang er gewoon drinkwater is gaat dat wel goed. Qua drinken is het verder veel wijn wat er op voorraad ligt.

Qua werk zal het normale dagelijkse werk klaar zijn zonder stroom. Maar ik zou bij bepaalde klanten wel kunnen gaan assisteren om te zorgen dat ze door kunnen produceren op de NSA's. (programmeur industriële automatisering)

[ Voor 25% gewijzigd door artificial_sun op 19-06-2017 14:23 ]

Stadia was beter....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Die voorraad is dus het gene waar ik aan twijfel.

Veel mensen die ik ken (21 ~ 35 jaar) wonen in de stad en halen elke dag de boodschappen die ze voor die dag nodig hebben. Een voorraad, afgezien van dat kratje bier en wat chips, is er eigenlijk niet.

De overheid geeft al vaker aan een noodpakket in huis te moeten hebben, maar veel mensen hebben het eigenlijk niet.

Nu is de kans op een dergelijk grote uitval zeer klein en laten we hopen dát het niet gebeurd, maar laten we eens filosoferen over wát er zou gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:51

Mavamaarten

Omdat het kan!

Snow_King schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:18:
[...]

Veel mensen die ik ken (21 ~ 35 jaar) wonen in de stad en halen elke dag de boodschappen die ze voor die dag nodig hebben. Een voorraad, afgezien van dat kratje bier en wat chips, is er eigenlijk niet.

De overheid geeft al vaker aan een noodpakket in huis te moeten hebben, maar veel mensen hebben het eigenlijk niet.

Nu is de kans op een dergelijk grote uitval zeer klein en laten we hopen dát het niet gebeurd, maar laten we eens filosoferen over wát er zou gebeuren.
Goh, ik denk dat er genoeg nachtwinkels / kleine winkels overschakelen op cash en het eventjes op papier doen. Mijn eerste reactie zou niet zijn om winkels te gaan plunderen, in elk geval ;)

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Het lijkt me in grotere steden direct wel een probleem opleveren door de grote dichtheid van mensen en de vaak wat minder sociale instelling daar. Veel mensen betalen digitaal en zodra dat niet kan en je dus ook niet kan pinnen kan je niks meer.

[ Voor 25% gewijzigd door johnkeates op 19-06-2017 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Snow_King schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:18:
[...]

Nou ik vraag me oprecht af hoe groot/klein die kans nou is. Ik bedoel met internet is t ook al vrij goed te doen (gooi een bommetje op AMS-IX en West-Europa heeft een serieus probleem), als je ergens een goede transformator opblaast knalt t stroom netwerk er denk ik ook wel uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:45

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Voor die 48 uur zou ik het geen heel groot probleem vinden. Je gebruikt niet continu alle digitale communicatie middelen om in leven te blijven. Dus dan maar geen internet, stroom, telefoon (hm.. mobieltje met 4G zal nog wel even werken, totdat de accu bij de zendmast het laat afweten).

In huis is voldoende te voedsel om twee á drie weken lang te kunnen blijven eten. Lang leven gas, als dat nog werkt. ;). En verder heb ik nog een hele hoop stripboeken en spoorweghobby-boeken die ik kan lezen. En anders lekker Social Networking in real life op straat ;). Niemand blijft binnen zitten op zijn luie reet.
Bij een stroomstoring in mijn dorp (helaas 3 keer per jaar) zie ik ook vaak diverse mensen die dan maar een ommetje gaan lopen :+

In 2007 ofzo hadden we een downtime van iets van 48 uur met internet omdat er bij de KPN en XS4ALL iets grandioos fout ging :P Die tijd heb ik ook wel overleefd.

[ Voor 15% gewijzigd door AW_Bos op 19-06-2017 14:25 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
AW_Bos schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:24:
Voor die 48 uur zou ik het geen heel groot probleem vinden. Je gebruikt niet continu alle digitale communicatie middelen om in leven te blijven. Dus dan maar geen internet, stroom, telefoon (hm.. mobieltje met 4G zal nog wel even werken, totdat de accu bij de zendmast het laat afweten).

In huis is voldoende te voedsel om twee á drie weken lang te kunnen blijven eten. Lang leven gas, als dat nog werkt. ;). En verder heb ik nog een hele hoop stripboeken en spoorweghobby-boeken die ik kan lezen.

In 2007 ofzo hadden we een downtime van iets van 48 uur met internet omdat er bij de KPN en XS4ALL iets grandioos fout ging :P Die tijd heb ik ook wel overleefd.
Gas doet het toch ook niet meer? Ik neem aan dat alle pompen(?) die het gas netwerk op druk houden ook stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Ligt eraan, of die geen UPS of aggregaat hebben, maar volgens mij bij een lokale stroomstoring valt het mee. En anders dan maar even geen gas. Misschien kunnen we wel ergens een butaan-brandertje lenen ;-)

[ Voor 3% gewijzigd door AW_Bos op 19-06-2017 14:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Gas zal net als drinkwater denk ik wel achter NSA's zitten. Ik weet het niet zeker, maar ik ga er wel vanuit.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
En wat doen we als je door je cash bent ? Geen stroom = geen banken om geld af te halen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
SmokingSig schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:27:
En wat doen we als je door je cash bent ? Geen stroom = geen banken om geld af te halen ?
Sterker nog : Ik heb NOOIT cash meer, altijd pinnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artemivanov
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 29-04 10:20
Vooral de oorzaak van de grootsschalige uitval zal bepalen of er wel of geen plunderingen gaan plaatsvinden.

Daarnaast ook hoe leveranciers en winkels inspelen op de problemen. We hebben als land redelijk wat voorraad (gekoeld) liggen, het ligt eraan of dit wel of niet gaan opmaken. (en de kwaliteitseisen laten vallen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
artemivanov schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:29:
Vooral de oorzaak van de grootsschalige uitval zal bepalen of er wel of geen plunderingen gaan plaatsvinden.
Ja eens, als het een aanslag is denk ik wel dat het binnen no-time uit de hand zou lopen inderdaad

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-04 08:56

Rmg

Sowieso water blijft nog een behoorlijke tijd werken.
Als gemiddelde burger is een 'lange' (24-48) uur is vervelend maar niet onoverkomelijk, ook zonder voorbereiding.

[ Voor 139% gewijzigd door Rmg op 19-06-2017 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Rmg schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:30:
Sowieso water blijft nog een behoorlijke tijd werken.
Als gemiddelde burger is een 'lange' (24-48) uur is vervelend maar niet onoverkomelijk, ook zonder voorbereiding.
Water blijft werken? Hoe zo dan? En hoe lang is "behoorlijke tijd"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 29-04 15:50
Helaas al mogen meemaken met een korte stroomstoring: door de manier hoe al 't leidingwerk is aangesloten (achter een boiler), zit 'k gewoon zonder stromend water bij stroomuitval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

DennusB schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:31:
[...]

Water blijft werken? Hoe zo dan? En hoe lang is "behoorlijke tijd"?
Omdat het waternet compleet aan de noodaggregaten hangt, vooral om de kwaliteit van het water te kunnen waarborgen maar ook voor dit. En de behoorlijke tijd is tot de diesel op is :+ gegevens over dit soort tijden zijn bijna niet te vinden
De hydrofoor in je appartenmenten complex valt uit, dat is vervelend. Maar dan kunnen de buren op de begane grond wel een flesje water voor je vullen.

http://www.van-ketel.nl/noodstroom-drinkwater.html / http://www.pon-cat.com/ponl/over/referenties/vitens

[ Voor 27% gewijzigd door Rmg op 19-06-2017 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

SmokingSig schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:27:
Ruilhandel :Y)

"Mag ik van jouw deze butaan-brander meneer van de Vakantie Winkel? Krijg jij van mij dit schilderij :) "
"Slager, mag ik van jouw die worstjes, dan krijg je van mij deze boekenreeks."

En zo ontstond een nieuw betaalmiddel waarin geruild werd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Stroomstoring Bommelerwaard is een goed voorbeeld. 2 tot 3 dagen geen stroom. Lees het bericht maar en je ziet dat dit direct toch wel wat consequenties geven zoals geen scholen, geen werk etc.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:58
Ben ik dan de enige die zo naief is om te denken dat we best een week zonder stroom kunnen voordat de totale pleuris uitbreekt? Of schat ik mijn medelanders dan te positief in?

Ja, het is balen als de stroom uitvalt, beurzen zouden kunnen gaan crashen, maar het leven moet toch doorgaan.

Gelukkig heb ik een put in de achtertuin waar kraakhelder water uit komt dus water zal geen probleem zijn. :)

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

AW_Bos schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:40:
[...]

Ruilhandel :Y)

"Mag ik van jouw deze butaan-brander meneer van de Vakantie Winkel? Krijg jij van mij dit schilderij :) "
"Slager, mag ik van jouw die worstjes, dan krijg je van mij deze boekenreeks."

En zo ontstond een nieuw betaalmiddel waarin geruild werd :P
Sowieso, de meeste buren gunnen elkaar wel wat, ook in de grote stad en ook als je elkaar nooit spreekt :+ mijn buurman die ik alleen zie als er een pakketje ligt mag best even mijn gasbrandertje gebruiken en een pot van mn bonen bakken :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ik denk dat je mensen onderschat. Zeker, er zal gedoe zijn, maar het gegeven dat communicatie daarover en dus beïnvloeding gedrag ten gevolge daarvan zal op zijn minst stukken langzamer en zonder specifieke richting zijn. Niet te onderschatten.

Voor de rest, ordediensten hebben hier scenarioplannen voor klaar liggen. Overige diensten ook. Daar wordt zelfs op geoefend, met regelmaat.

Wat de burger en bedrijf aangaat, ja, het zal impact hebben. Ja, er zal schade zijn. Maar het leven gaat door, mensen pakken zich in directe en indirecte kringen bij elkaar.

Al die negativiteit, werkelijk.

[ Voor 3% gewijzigd door Virtuozzo op 19-06-2017 14:44 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Rmg schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:43:
[...]

Sowieso, de meeste buren gunnen elkaar wel wat, ook in de grote stad en ook als je elkaar nooit spreekt :+ mijn buurman die ik alleen zie als er een pakketje ligt mag best even mijn gasbrandertje gebruiken en een pot van mn bonen bakken :+
Tijd om dit initiatief eens in Nederland te verspreiden. Wel leuk bedacht van de Belgen _O_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

robertpNL schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:41:
Stroomstoring Bommelerwaard is een goed voorbeeld. 2 tot 3 dagen geen stroom. Lees het bericht maar en je ziet dat dit direct toch wel wat consequenties geven zoals geen scholen, geen werk etc.
Na telefoontjes van ouders maakte het Regionaal Operationeel Team (ROT) bekend dat scholieren zelf konden kiezen of ze naar school zouden gaan. Bij kantoren en bedrijven in de regio was het donderdag opvallend rustig. De meeste werknemers bleven thuis.

Verzorgingshuizen in het getroffen gebied ondervonden dankzij de inzet van noodaggregaten geen ernstige problemen. Op enkele plaatsen werden bewoners van aanleunwoningen tijdelijk opgenomen in bejaardenhuizen.
Echt het meest duidelijke voorbeeld hoe fucking saai een 3 daagse stroomstoring is :+ je moet 3 dagen je kinderen bezighouden omdat er niets te doen is op kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 20:57
Iedereen heeft toch wel iets van een voorraadje?
Dat zal je tegenvallen! Waar je vroeger een voorraadkelder had voor maanden, is het nu met enkele dagen op. Ik heb helemaal geen kelder meer, en ook geen plek voor voorraad.
Supermarkten zijn hetzelfde: ze moeten continue nieuwe aanvoer hebben, anders zijn ze met een dag leeg.

Dus ja, ik vrees enorme plunderingen en rellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-04 13:11
Ik denk dat de oorzaak compleet irrelevant is. Want hoe kom je nu achter de oorzaak? Ik denk dat met name het gebrek aan informatie tot paniek-reacties zal lijden bij mensen.

Zolang de watervoorziening blijft werken zal verdere paniek nog wel meevallen in eerste instantie, maar als dat droogvalt dan moet het niet té lang gaan duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 16:39
Indien er een totale Black-Out door Nederland gaat denk ik dat we met noodstroom aggregaten ook wel een probleem hebben. We hebben simpelweg geen infrastructuur om op zo'n grote schaal diesel getransporteerd te krijgen. Denk ook aan verkeerschaos e.d. door het niet werken van verkeerslichten e.d.
Zeker als men besluit om grote datacentra online te houden zal er dagelijkse bevoorrading van diesel moeten zijn. En het zijn niet alleen de datacentra. Ook GSM masten, nutsvoorzieningen, energiecentrales (voor zover niet zelfvoorzienend) nooddiensten, etc etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
DennusB schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:29:
[...]

Sterker nog : Ik heb NOOIT cash meer, altijd pinnen..
Hoe betaal jij dan op cafe ? :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 00:16
Het grootste probleem heb je 9 maanden later denk ik. O-)

Bij 24-72 verwacht ik geen problemen, maar het is niet te voorspellen wat wel/niet werkt. Ook zou je in geval van zonnepanelen i.c.m. accu (anders werkt de omvormer niet...) je eigen huis goed van stroom kunnen voorzien.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
RemcoDelft schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:48:
[...]

Dat zal je tegenvallen! Waar je vroeger een voorraadkelder had voor maanden, is het nu met enkele dagen op. Ik heb helemaal geen kelder meer, en ook geen plek voor voorraad.
Supermarkten zijn hetzelfde: ze moeten continue nieuwe aanvoer hebben, anders zijn ze met een dag leeg.

Een paar dagen red zich dat wel. Ondertussen sluit je conform verordeningen en plannen de grote kernen af, zet de noodsystemen voor controle en bevoorrading in werking - als de nood aan de man komt zijn er zelfs nog plannen voor goede oude systemen van voedselbonnen en centrale distributie.

En ja, triage toepassen. Pur sang.

Buiten de grote kernen zal er nauwelijks iets aan de hand zijn zolang verbindingen maar gecontroleerd worden en lokaal bestuur communicatief aanwezig is.

We kunnen scenario's van uitdagingen en problematiek met dit soort situaties niet in hun algemeenheid toepassen of bekijken. Er zijn grote verschillen tussen bijvoorbeeld een Amsterdam of een Tiel of Sittard.

In Amsterdam sluit je alles af ja, daarbuiten gaan mensen het land op. Des te lager de demografische druk, des te groter het vermogen tot zelfredzaamheid.

De echte problemen komen 18 én 9 maanden later. De eerste golf is die van sociaal-economische en politieke effecten, het tweede, nu ja, dat mag voor zich spreken.

[ Voor 6% gewijzigd door Virtuozzo op 19-06-2017 15:08 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 02:01
[...]

Enorme rellen als er drie dagen geen stroom is? Dat klinkt echt extreem overdreven.
SmokingSig schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:02:
[...]

Hoe betaal jij dan op cafe ? :)
Pinnen. Het verschilt volgens mij heel erg per stad of dat kan of niet; in Utrecht kan je bijvoorbeeld overal pinnen.

[ Voor 20% gewijzigd door Vihaio op 19-06-2017 15:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:28
ik verwacht wel problemen, maar juist omdathet onzeker is hoe lang zoiets duurt. Ik kan me helemaal voorstellen dat na 48 geen stroom allemaal systemen best wel stuk zijn. Als je dan ineens wel weer stroom hebt, staat alles echt niet 12 uur later weer zoals het was.

Ten tweede: hoe weet je nou of een storing maar voor 24-48uur is en hoe laat je dat iedereen weten?

Dan nog dit cliché:
Society is never more then three/six/nine meals away from anarchy/a revolution

(http://www.barrypopik.com...ls_away_from_a_revolution )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Laatst online: 29-04 09:45
DennusB schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:30:
[...]

Ja eens, als het een aanslag is denk ik wel dat het binnen no-time uit de hand zou lopen inderdaad
Maar hoe weet je dat dan? er is geen stroom dus je zal nauwelijks informatie uit de buitenwereld ontvangen. Internet doet het net, tv doet het niet, radio doet het niet en ik vermoed dat de krant een aantal dagen niet bezorgd gaat worden.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• LED-Maniak
ChojinZ schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:13:
[...]

Maar hoe weet je dat dan? er is geen stroom dus je zal nauwelijks informatie uit de buitenwereld ontvangen. Internet doet het net, tv doet het niet, radio doet het niet en ik vermoed dat de krant een aantal dagen niet bezorgd gaat worden.
Juist daarom.

Zodra informatie niet van een plek komt zal het extremere vormen aan kunnen gaan nemen.

Zoiets:
Afbeeldingslocatie: http://www.horace.org/blog/wp-content/uploads/2008/06/book-buy-sell-sell-sm.jpg

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuttel
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-04 17:16
Nederland is zo groot niet; binnen 24 uur lijk je mijn inziens praktisch heel het land tot kunnen bereiken via directe communicatie met de noodplannen die hiervoor zijn. Het gros kan desnoods ook zelf de weg op met een nog half volle benzine tank om een stad verderop verhaal te halen als directe communicatie uitblijft.

Vergis je niet in de noodplannen die hiervoor gewoon klaar liggen, kan het Nederlandse leger ook eindelijk een keer iets doen. Beetje rondtoeren door het land :+

Ons landje is klein genoeg en goed voorbereid om niet in totale anarchie te vervallen. Ongetwijfeld zullen er hier en daar wat relletjes ontstaan door een stel idioten waarna het hek van de dam is, maar ik verwacht niet dat de overheid niet in staat is om een goede noodhulp en controle structuur op te zetten.

Zoals meerdere al aangeven, juist in de provincie zal men zich aardig redden zonder te gaan rellen en zal juist in de steden het leger bijvoorbeeld controle moeten houden. Echter zijn juist de afstanden in de steden weer een stuk kleiner om men van informatie te voorzien.

[ Voor 46% gewijzigd door Tuttel op 19-06-2017 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-04 13:48
ChojinZ schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:13:
[...]

Mijn radio doet het echt wel in de auto en een radiozender zoals Radio 1 die een taak heeft als nationale rampenzender zal ook zonder stroom kunnen uitzenden.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:27

Standeman

Prutser 1e klasse

SnowDude schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:21:
[...]

Mijn radio doet het echt wel in de auto en een radiozender zoals Radio 1 die een taak heeft als nationale rampenzender zal ook zonder stroom kunnen uitzenden.
Lijkt me stug dat Radio 1 zonder stroom kan uitzenden :P Ze zullen de aggregaat wel aanslingeren ;)

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhound83
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-08-2022
Ik ga voor die 4k televisie, onmiddelijk nadat de stroom eruit ligt. Plunderen! Hamsteren! :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-04 13:48
Standeman schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:23:
[...]

Lijkt me stug dat Radio 1 zonder stroom kan uitzenden :P Ze zullen de aggregaat wel aanslingeren ;)
Als we gaan mierenneuken zullen ze het aggregaat aanslingeren niet de aggregaat ;)

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:27

Standeman

Prutser 1e klasse

SnowDude schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:25:
[...]

Als we gaan mierenneuken zullen ze het aggregaat aanslingeren niet de aggregaat ;)
offtopic:
Touché :+

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
Vihaio schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:07:
[...]

Enorme rellen als er drie dagen geen stroom is? Dat klinkt echt extreem overdreven.

[...]

Pinnen. Het verschilt volgens mij heel erg per stad of dat kan of niet; in Utrecht kan je bijvoorbeeld overal pinnen.
In BE betaalt naar mijn weten iedereen met cash :) Buiten grote clubs ofzo.
Hier zijn cafeetjes waar zelf geen tap installaties staan en de uitbaat(st)ers +90 jaar zijn. Vergeet dat pinnen maar :9

[ Voor 12% gewijzigd door SmokingSig op 19-06-2017 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-04 15:44

Wailing_Banshee

You're Next

artificial_sun schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:27:
Gas zal net als drinkwater denk ik wel achter NSA's zitten. Ik weet het niet zeker, maar ik ga er wel vanuit.
Gas zal wel door gas aangedreven worden :p Ik weet dat een heleboel (vooral grote) pompstations diesel en gas generatoren hebben.
[...]

Dat niet alleen, mar veel wordt opgeslagen in koel- en vrieskasten/kisten. En ja, die doen het dus ook niet meer. Dat wordt veel eten in 24 uur in ons geval.

Maar bedankt, TO, want je hebt me helpen herinneren dat we weer een paar pakken water moeten kopen...

Koken lukt wel, want we hebben altijd nog ons campingaz-dingetje met een volle fles :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Fr33z schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:09:
ik verwacht wel problemen, maar juist omdathet onzeker is hoe lang zoiets duurt. Ik kan me helemaal voorstellen dat na 48 geen stroom allemaal systemen best wel stuk zijn.
Zoals? (ik neem aan dat je fysieke systemen bedoelt)? De nuts voorzieningen zijn daar allemaal tegen beveiligd, misschien dat je je kraan even een minuut moet laten doorspoelen.
Als je dan ineens wel weer stroom hebt, staat alles echt niet 12 uur later weer zoals het was.
Nee er zullen heel wat vriezers leeggehaald moeten worden en opnieuw moeten worden bevoorraad. Ik zou dit in de categorie 'ongemakken' schuiven.

[ Voor 3% gewijzigd door Rmg op 19-06-2017 15:44 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Laatst online: 27-04 11:23

Stoney3K

Flatsehats!

LED-Maniak schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:41:
Ben ik dan de enige die zo naief is om te denken dat we best een week zonder stroom kunnen voordat de totale pleuris uitbreekt? Of schat ik mijn medelanders dan te positief in?
Ik denk dat je dat te positief inschat. Als er een landelijke stroomstoring optreedt dan gooit iedereen natuurlijk een dubbelloops jachtgeweer achterin, schroeft een gespijkerde bullbar voorop zijn hybride lease-Volvo en wordt het gewoon dikke Mad Max op de A2. :+

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

@Stoney3K Jezus wat slecht... :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:17
Ja dat krijg je als je stoned bent he..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Maar even serieus, iedereen heeft toch gewoon een radio, kaarsen en noodvoedsel/-water in huis? Want stroomuitval kan altijd gebeuren, want het is niet compleet ondenkbaar dat bijvoorbeeld door hackers de voorziening platgelegd wordt. En wat moet je als je totaal niet voorbereid bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 29-04 14:10

Bergie

Lekker belangrijk...

Denk dat het voornamelijk af zal hangen van hoe de overheid ermee omgaat en de communicatie richting de burgers verzorgd.

Als er direct duidelijk is dat het 'maar' 48h gaat duren voorzie ik weinig problemen; mits er inderdaad wat geregeld wordt qua water en voedseldistributie.
712641 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:48:
Maar even serieus, iedereen heeft toch gewoon een radio, kaarsen en noodvoedsel/-water in huis?
eeeh nee, misschien een paar waxine lichtjes en alleen wat er op dat moment nog toevallig in de kast ligt.

[ Voor 36% gewijzigd door Bergie op 19-06-2017 15:50 ]

Yamaha MT-09

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

@Bergie Nederlanders vertrouwen veel te veel op de overheid wat dat betreft. Er zijn zestien miljoen mensen hier, hoe denk je dat de overheid in een paar uur iedereen kan gaan helpen? Het is zelfs nog een campagne geweest om mensen bewust te maken van het feit dat ze zelfredzaam moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Laatst online: 29-04 16:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

En wat moet je als je totaal niet voorbereid bent...
Nou, rellen en plunderen dus :P

Ik denk (zoals al meer opgemerkt) dat het met name met voedsel en water voorraad bij veel mensen niet best gesteld zal zijn. Mijn voorraadkast staat aan de overkant van de straat en heet Plus. Een paar dagen red ik misschien nog wel, maar veel meer zeker niet.

[ Voor 9% gewijzigd door Orion84 op 19-06-2017 15:55 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:55

RvV

Ik zou het voornamelijk vervelend vinden voor mijn werk. Als bedrijven er een paar dagen uit liggen kan dat serieus veel financiële ellende veroorzaken.

Thuis (landelijk gebied) gaat het hek op slot en de deur dicht. Genoeg spullen in de kelder om een weekje uit te zitten. Verwarming op de houtkachel en warm water met een pannetje op de gas bbq. Om de tuin te sproeien met regenwater zit er een 4000 liter watertank onder de grond. Als je dat water kookt, is het misschien ook wel te drinken. Informatie zal er naast radio 1 ook wel te krijgen zijn op de amateurbanden met de portofoon.
In de zomer is het sowieso geen probleem, dan heb ik (en de rest van de mensen in de buurt) een overschot aan groenten en fruit uit de kas. Maar wat doe je tegen die woestelingen uit de stad die na 48h uitgehongerd zijn? :X

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Bergie schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:49:

Als er direct duidelijk is dat het 'maar' 48h gaat duren voorzie ik weinig problemen; mits er inderdaad wat geregeld wordt qua water en voedseldistributie.
.
Als je geen eten en drinken voor 48 uur in huis hebt is het wel heeeel karig. Ok misschien niet je favo combi van groenten en vlees. Maar een pak pasta/rijst en een blik/pot groente of een vriezer vol restjes heeft het over grote deel van nl toch wel.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
rdfeij schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:57:
Indien er een totale Black-Out door Nederland gaat denk ik dat we met noodstroom aggregaten ook wel een probleem hebben. We hebben simpelweg geen infrastructuur om op zo'n grote schaal diesel getransporteerd te krijgen. Denk ook aan verkeerschaos e.d. door het niet werken van verkeerslichten e.d.
Zeker als men besluit om grote datacentra online te houden zal er dagelijkse bevoorrading van diesel moeten zijn. En het zijn niet alleen de datacentra. Ook GSM masten, nutsvoorzieningen, energiecentrales (voor zover niet zelfvoorzienend) nooddiensten, etc etc etc
Zo ver ik weet kan defensie per direct alle diesel in Nederland opeisen en controle over nemen. Datacenters gaan dan geen druppel meer krijgen.

De meeste DC's die ik ken hebben voor 8 tot 12 uur diesel, binnen die tijd moet er een vrachtwagen staan.

Als ze allemala tegelijk om diesel vragen gaat er bar weinig komen denk ik.
DennusB schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:23:
[...]

Nou ik vraag me oprecht af hoe groot/klein die kans nou is. Ik bedoel met internet is t ook al vrij goed te doen (gooi een bommetje op AMS-IX en West-Europa heeft een serieus probleem), als je ergens een goede transformator opblaast knalt t stroom netwerk er denk ik ook wel uit..
Dat zeker. Als je kijkt is de AMS-IX behoorlijk kwetsbaar, maar ook ons 380kV netwerk is nou niet echt super spannend:

Afbeeldingslocatie: https://www.hoogspanningsnet.com/wp-content/uploads/380%20kV%20hoogspanningsnet%20Nederland%20Belgi%C3%AB.png

Nu zou zoiets plat moeten gaan door een aanslag en dat vind ik niet heel realistisch. Het kán, maar om daar direct vanuit te gaan? Nee.

Wel is de infrastructuur behoorlijk fragiel lijkt mij zo. Als 2 of 3 kritieke punten falen (mast valt om), dan hebben we een probleem lijkt het.
Maar even serieus, iedereen heeft toch gewoon een radio, kaarsen en noodvoedsel/-water in huis? Want stroomuitval kan altijd gebeuren, want het is niet compleet ondenkbaar dat bijvoorbeeld door hackers de voorziening platgelegd wordt. En wat moet je als je totaal niet voorbereid bent...
Daar ga je denk ik de fout in. Ik heb het zelf voor 72 tot 96 uur, maar de gemiddelde mens om mij heen heeft helemaal niets als buffer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:26
rdfeij schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:57:
Hoezo niet? We kunnen nu toch ook elke personenauto van brandstof voorzien. Als je dat gewoon even niet doet, heb je best wat liters over.
rik86 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:55:
...
Zolang de watervoorziening blijft werken zal verdere paniek nog wel meevallen in eerste instantie, maar als dat droogvalt dan moet het niet té lang gaan duren.
De noodstroom in waterpompstations goed is voor een aantal weken. Komt nog bij dat er een hoop industrie geen water meer hoeft. Scheelt weer vermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Snow_King schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:54:
[...]

Zo ver ik weet kan defensie per direct alle diesel in Nederland opeisen en controle over nemen. Datacenters gaan dan geen druppel meer krijgen.
Waarom zouden ze dat willen doen als alle militaire bases en vliegvelden al voorzien worden door een ondergronds pijpleidingnet dat heel Europa doorkruist?

Als het nodig is lopen die trucks wel op kerosine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingSig
Stoney3K schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:56:
[...]

Waarom zouden ze dat willen doen als alle militaire bases en vliegvelden al voorzien worden door een ondergronds pijpleidingnet dat heel Europa doorkruist?

Het opeisen van brandstof is voor tijdens een oorlog. Niet voor een stroompanne van 48 uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
jeroen3 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:55:
[...]

Hoezo niet? We kunnen nu toch ook elke personenauto van brandstof voorzien. Als je dat gewoon even niet doet, heb je best wat liters over.
Je moet het wel bij de DC's kunnen krijgen. Dat kan nogal lastig worden als wegen helemaal vol staan doordat borden e.d. niet werken.

Tankstations vallen ook direct stil, evenals laadstations voor elektrische auto's.
Stoney3K schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:56:
[...]

Als onderdeel van een noodplan? Ik heb het alleen gehoord, directe bron heb ik niet.
SmokingSig schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:58:
[...]

Het opeisen van brandstof is voor tijdens een oorlog. Niet voor een stroompanne van 48 uur.
Duidelijk!

[ Voor 11% gewijzigd door Snow_King op 19-06-2017 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Chauffeurs van verhuurdiesels en tankauto's hebben vrijstelling van de rij- en rusttijden, pauzeregeling zodat ze zo spoedig mogelijk generatoren en diesel op locatie kunnen brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Laatst online: 29-04 00:41
Snow_King schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:58:
[...]

Je moet het wel bij de DC's kunnen krijgen. Dat kan nogal lastig worden als wegen helemaal vol staan doordat borden e.d. niet werken.
Aangezien de meesten niets op het werk te zoeken hebben in zo'n geval, verwacht ik dat de wegen helemaal niet vol zullen staan. Daarnaast lijkt me niet dat het wegennet compleet opstroopt als die elektronische borden het niet doen, zelfs als iedereen de weg op gaat.
artificial_sun schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:54:
[...]

Als je geen eten en drinken voor 48 uur in huis hebt is het wel heeeel karig. Ok misschien niet je favo combi van groenten en vlees. Maar een pak pasta/rijst en een blik/pot groente of een vriezer vol restjes heeft het over grote deel van nl toch wel.
Het probleem wordt ook de bereiding zonder stroom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Arrne schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:19:
[...]

Het probleem wordt ook de bereiding zonder stroom.
Ik mag toch hopen dat volwassen Nederlanders weten hoe ze een simpel fikkie moeten stoken. Een pan water koken gaat ook boven een normaal vuurtje, je eten bereiden gaat prima zonder magnetron :P

Als er geen drinkwater meer aangevoerd wordt dan lijkt me dat een veel groter probleem opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Laatst online: 25-04 16:39
[...]

Het gaat er niet om dat er niet genoeg diesel zal zijn, de gemiddelde (grote) aggregaat heeft enkele (tien) duizenden liters diesel in zijn tank(s). Het nu niet dat je met je 10 liter kannetje naar het tankstation (waar de pompen ook niet werken zonder electa) om daar diesel te gaan halen. Het zit hem er meer in dat er niet genoeg vrachtwagen zullen zijn die ingericht zijn om dag in dag uit iedereen van diesel te kunnen voorzien...
jeroen3 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:01:
Chauffeurs van verhuurdiesels en tankauto's hebben vrijstelling van de rij- en rusttijden, pauzeregeling zodat ze zo spoedig mogelijk generatoren en diesel op locatie kunnen brengen.
Lekker... Kunnen ze oververmoeid hun vrachtwagen in het DC parkeren ;) Geeft wel een hoop warmte op dat moment 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door rdfeij op 19-06-2017 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Laatst online: 29-04 15:03
Señor Sjon schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:04:
Het grootste probleem heb je 9 maanden later denk ik. O-)

Bij 24-72 verwacht ik geen problemen, maar het is niet te voorspellen wat wel/niet werkt. Ook zou je in geval van zonnepanelen i.c.m. accu (anders werkt de omvormer niet...) je eigen huis goed van stroom kunnen voorzien.
Ik vind het altijd maar vreemd, werkt die anticonceptie bij gebrek aan licht niet meer ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arrne
  • Laatst online: 29-04 00:41
Stoney3K schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:22:
[...]

Ik mag toch hopen dat volwassen Nederlanders weten hoe ze een simpel fikkie moeten stoken. Een pan water koken gaat ook boven een normaal vuurtje, je eten bereiden gaat prima zonder magnetron :P

Als er geen drinkwater meer aangevoerd wordt dan lijkt me dat een veel groter probleem opleveren.
Zo snel niet eens aan een vuurtje gedacht, moet je nagaan. :') Al gaat het hier en daar ook voor problemen zorgen natuurlijk, als iedereen fikkie gaat stoken om z'n rijst te koken.

Zonder drinkwater zit ik mogelijk (afgaand op de huidige voorraad) binnen anderhalve dag aan de bier/wijn/sterke drank. Ik kan natuurlijk ook even langs mijn ouders die er een flinke voorraad op nahouden, maar ja ik heb waarschijnlijk toch weinig te doen in zo'n geval dus drank klinkt prima. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Stoney3K schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:22:
[...]

BBQ FTW >:) Aanstekers, lucifers, etc werken allemaal nog prima zonder stroom.
muffstuff schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:29:
[...]

Ik vind het altijd maar vreemd, werkt die anticonceptie bij gebrek aan licht niet meer ofzo?
Er zijn genoeg huishoudens die langs elkaar leven door drukte, gezin, etc die dan opeens weer activiteiten ontplooien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mannowlahn
Señor Sjon schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:35:
[...]

BBQ FTW >:) Aanstekers, lucifers, etc werken allemaal nog prima zonder stroom.

[...]

Er zijn genoeg huishoudens die langs elkaar leven door drukte, gezin, etc die dan opeens weer activiteiten ontplooien.
Maar dan nog, hoezo werkt anticonceptie niet. Los van het feit dat het sowieso dan een droevig verhaal is om later te vertellen. Ja sterre, de enige reden dat jij hier nu bent is omdat alle stroom uitviel en mama en papa geen netflix meer konden kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassiej19
  • Laatst online: 18-12-2024
Wat ik me afvraag is het volgende:

1. Ik heb eens gehoord dat voor kerncentrales de energie voor de koeling ook extern wordt behaald en op geen enkele manier gekoppeld is aan eigen energie generatie. Het schijnt als de stroom een lange periode wegvalt de kerncentrales problemen met koeling krijgen met alle gevolgen van dien. (wie weet hier meer van af? Ik heb het enkel eens gehoord).

2. Hetzelfde schijnt zo te zijn voor waterbeheersing in Nederland. Dat de systemen hiervoor maar enkele maanden zonder stroom zouden kunnen en dat anders het halve land onder zal lopen. (Wederom weer eens gehoord en verder dus geen bronnen).

Met het wegvallen met stroom is dat in die maanden best te fixen. Maar stel je een EMP voor (zon of bom). Volgens mij zitten we dan door dat soort gevolgen zwaar in de penarie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
muffstuff schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:38:
[...]

Maar dan nog, hoezo werkt anticonceptie niet. Los van het feit dat het sowieso dan een droevig verhaal is om later te vertellen. Ja sterre, de enige reden dat jij hier nu bent is omdat alle stroom uitviel en mama en papa geen netflix meer konden kijken.
Punt is dat het soms zo lang uitgestorven is tussen de lakens, dat er geen anticonceptie meer in huis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Señor Sjon schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:39:
[...]

Punt is dat het soms zo lang uitgestorven is tussen de lakens, dat er geen anticonceptie meer in huis is.
okay, fair enough.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
bassiej19 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:38:

1. Ik heb eens gehoord dat voor kerncentrales de energie voor de koeling ook extern wordt behaald en op geen enkele manier gekoppeld is aan eigen energie generatie. Het schijnt als de stroom een lange periode wegvalt de kerncentrales problemen met koeling krijgen met alle gevolgen van dien. (wie weet hier meer van af? Ik heb het enkel eens gehoord).

2. Hetzelfde schijnt zo te zijn voor waterbeheersing in Nederland. Dat de systemen hiervoor maar enkele maanden zonder stroom zouden kunnen en dat anders het halve land onder zal lopen. (Wederom weer eens gehoord en verder dus geen bronnen).

Met het wegvallen met stroom is dat in die maanden best te fixen. Maar stel je een EMP voor (zon of bom). Volgens mij zitten we dan door dat soort gevolgen zwaar in de penarie.
Met een EMP of flinke zonnevlam is sowieso alle techniek op aarde gefrituurd volgens mij, dus ja, dan hebben we denk ik een vrij serieus "probleempje" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-04 16:30
DennusB schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:42:
[...]

Met een EMP of flinke zonnevlam is sowieso alle techniek op aarde gefrituurd volgens mij, dus ja, dan hebben we denk ik een vrij serieus "probleempje" :P
Flinke EMP dan :+ een beetje EMP doet ongeveer een stad lam leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
xoniq schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:43:
[...]

Flinke EMP dan :+ een beetje EMP doet ongeveer een stad lam leggen.
Een zonnevlam niet :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg

Rmg

Kan ik me voorstellen je wil niet afhankelijk zijn van jezelf als er problemen zijn zegmaar. Dan nog zullen daar meerdere fallbacks zijn o.a. Door generatoren of het in nood toch kunnen koppelen

De kans op maanden uitval is zo gering en de gevolgen zo groot dat het dan niet meer uitmaakt of we onderlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:28
Ervanuit gaande dat de stroom in de stad en omgeving voor langere tijd uitvalt. Wat ik dan heb:

• Powerbanks om m'n telefoon voor langere tijd opgeladen te houden. Een week of langer moet bij spaarzaam gebruik haalbaar zijn.
• Drinken: ik neem vaak gewoon kraanwater maar als dat ook niet meer werkt heb ik hooguit vijf liter niet-alcoholisch drinken. Bier en drank daarentegen... Makkelijk 15 liter. Misschien handig als ruilmiddel als je niet na dag twee al lam wil zijn.
• Voedsel: karig. Heel karig. Ik heb een berg noodles waar alleen nog heet water bij moet. Hooguit anderhalf brood, een berg beleg en wat tussendoortjes. Afhankelijk van m'n plannen voor de week misschien ook nog wat verse dingen. In een noodsituatie moet een week nog wel te doen zijn.
• Geld: een schaaltje met kleingeld á ~€5,-. Ik pin nagenoeg alles dus contant geld heb ik amper.
• Mocht ik het niet uithouden kan ik altijd nog op de fiets weg.

Maar een dergelijke noodsituatie lijkt me dermate onwaarschijnlijk dat ik me er niet echt druk om maak. Voordat we een week zonder stroom zitten zal er genoeg hulp zijn, al dan niet uit het buitenland. Als dat niet zo is dan hebben we veel meer problemen.

Een korte stroomstoring van een dag á twee? Lekker belangrijk. Ik ga wel op het strand liggen. Of een boek lezen. Het bedrijf waar ik werk zal zonder stroom ook niks kunnen dus daar heb ik niks te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
O88088 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 18:12:
Ervanuit gaande dat de stroom in de stad en omgeving voor langere tijd uitvalt. Wat ik dan heb:

• Powerbanks om m'n telefoon voor langere tijd opgeladen te houden. Een week of langer moet bij spaarzaam gebruik haalbaar zijn.

Ik kan je vertellen dat een mobiele telefoon vrijwel onbruikbaar is als de zendmasten t niet meer doen hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
DennusB schreef op maandag 19 juni 2017 @ 19:08:
[...]

Ik kan je vertellen dat een mobiele telefoon vrijwel onbruikbaar is als de zendmasten t niet meer doen hoor :P
Ook daar is al een oplossing voor: peer-to-peer telefonie.

Tegen de tijd dat telefoonmasten niet meer werken, kunnen we daar mooi op over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Rmg schreef op maandag 19 juni 2017 @ 17:40:
[...]

Kan ik me voorstellen je wil niet afhankelijk zijn van jezelf als er problemen zijn zegmaar. Dan nog zullen daar meerdere fallbacks zijn o.a. Door generatoren of het in nood toch kunnen koppelen
Als bij kerncentrales de voeding van de koelpompen uitvalt dan wordt hoe dan ook alles in werking gesteld om de reactor stil te leggen. De koelcircuits gaan dan over op (mechanische) noodaggregaten, en mochten die niet meer werken, dan zijn er grote watertorens met een noodvoorraad koelwater die gewoon door middel van zwaartekracht de reactor op druk kunnen houden.

Dus bij een grootschalige powerfailure zal zo'n centrale zichzelf vooral gecontroleerd stil leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-04 11:37
Snow_King schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:58:
Als onderdeel van een noodplan? Ik heb het alleen gehoord, directe bron heb ik niet.
Als de noodtoestand wordt afgekondigd, bestaan inderdaad dergelijke mogelijkheden:

Artikel 76a bis Onteigeningswet
1 Wanneer ogenblikkelijke inbezitneming volstrekt noodzakelijk geacht wordt, kan deze op last van de hoogste militaire autoriteit, ter plaatse aanwezig, geschieden onder zo spoedig mogelijke afgifte van een schriftelijk bewijsstuk van de inbezitneming.
2 Op de in het eerste lid bedoelde inbezitneming is het bepaalde in artikel 73, ten aanzien van de eigendomsovergang en de overschrijving in de openbare registers, van overeenkomstige toepassing.
Artikel 76a ter Onteigeningswet:
1 Door of op last van de burgemeesters kunnen, na bijzondere of algemene machtiging van Onze Minister van Economische Zaken, levensmiddelen, grondstoffen van levensmiddelen, huishoudelijke artikelen en brandstoffen onmiddellijk in bezit worden genomen onder zo spoedig mogelijke afgifte van een schriftelijk bewijsstuk van de inbezitneming.
2 De op grond van het eerste lid in bezit genomen waren worden onverwijld, op door de burgemeester te bepalen wijze, ter beschikking gesteld ten behoeve van de bevolking van de gemeente of van aldaar bestaande bedrijven, tegen prijzen, die niet te boven gaan de daarvoor door Onze voornoemde Minister bepaalde bedragen.
3 De schadeloosstelling, voor de in bezit genomen waren door de gemeente te bepalen, wordt door twee schatters, elk afzonderlijk, geschat, en een bon voor het gemiddelde van die twee schattingen wordt aan de vroegere houder van de waren gegeven.
4 Het bedrag van deze bonnen wordt als verplichte uitgave van de gemeente aangemerkt en zo spoedig mogelijk uitbetaald.
5 De schatters worden door Onze voornoemde Minister of, ingevolge diens bijzondere of algemene machtiging, door de burgemeester benoemd.
6 Artikel 75 is van toepassing.
Artikel 76f bis van dezelfde wet:
1 Door of op last van de burgemeesters kunnen, na algemene of bijzondere machtiging van Onze Minister van Binnenlandse Zaken, in de gemeente aanwezige verbruiksartikelen, bestemd voor bescherming en ontsmetting in het belang van de bestrijding van rampen en zware ongevallen, van de beperking van de onmiddellijke gevolgen daarvan alsmede van de voorbereiding op deze bestrijding en beperking, onmiddellijk in bezit worden genomen onder zo spoedig mogelijke afgifte van een schriftelijk bewijsstuk van de inbezitneming.
2 De artikelen 76a ter, derde lid tot en met zesde lid, 76b, 76c, 76e en 76f vinden overeenkomstige toepassing.

Be yourself, no matter what they say ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:33
lijkt mij een mooi moment om de auto in te laden, deur op slot te draaien, en er voor een weekje tussenuit te knijpen op vakantie.
zit binnen 30km in belgie en 90 in duitsland.
moet gek gaan wil ik niet voor 200km brandstof in de tank hebben zitten

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 26-04 05:49
Denk vooral plunderingen..

Grootste reden voor plunderingen is dat men niet weet dat het slechts 24 uur duurt. Wat nou als ze zeggen dat het 24 uur duurt maar de realiteit is dat het een maand is.. dan sta je mooi te kijken na 3 dagen bij een lege jumbo waarvan de ruiten ingeramd zijn met wat winkelkarren die men buiten gevonden heeft. Helemaal er klaar voor met je bivakmuts op en 2 grote bigshopper tassen in allebei je handen.

Moet er wel bij zeggen dat ik waarschijnlijk niet ga plunderen.. tenzij er een Robin hood idee erachter zit dat dan weer wel.

[ Voor 29% gewijzigd door Bartosy op 20-06-2017 00:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:41

garathane

l'enfer, c'est les Autres

Een heel aardig boek over precies dit 'idee':

https://denachtvlinders.n...e-black-out-marc-elsberg/

Zeer aangenaam leeswerk, en hoewel een roman, denk je steeds 'en wat als dit nou gebeurt ?'

[ Voor 28% gewijzigd door garathane op 20-06-2017 00:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Bartosy schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 00:22:

Grootste reden voor plunderingen is dat men niet weet dat het slechts 24 uur duurt. Wat nou als ze zeggen dat het 24 uur duurt maar de realiteit is dat het een maand is.. dan sta je mooi te kijken na 3 dagen bij een lege jumbo waarvan de ruiten ingeramd zijn met wat winkelkarren die men buiten gevonden heeft. Helemaal er klaar voor met je bivakmuts op en 2 grote bigshopper tassen in allebei je handen.

Moet er wel bij zeggen dat ik waarschijnlijk niet ga plunderen.. tenzij er een Robin hood idee erachter zit dat dan weer wel.
Op kleinere schaal? Binnen 24 uur verwacht ik geen mega plunderingen, maar wel kleinere.

Hoe veel mensen hebben nog een FM radio op batterijen? Weinig. Wie krijgt er nieuws? Weinig mensen.

Binnen 72 uur valt het aardig uiteen denk ik. Wel goede oefening voor ons leger en politie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunFair
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-04 22:17

De noodstroom in waterpompstations goed is voor een aantal weken. Komt nog bij dat er een hoop industrie geen water meer hoeft. Scheelt weer vermogen.
Drinkwaterbedrijven dienen voor 10 dagen diesel op voorraad the hebben. Daarnaast is in deze situatie inderdaad dat industrie minder zal verbruiken, maar dit is niet meegenomen in de berekeningen.

De drimkwaterwet verplicht om tijdens calamiteiten 70% van max dag (heetste zomerdag in afgelopen 10 jaar oid) te kunnen leveren en dat voor 10 dagen lang.
Dat kan echter wel betekenen dat mensen die aan het uiteinde van het leidingnet wonen geen water hebben of hele lage druk.
Daarvoor wordt nood drinkwater ingezet met waterzakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-04 15:44

Wailing_Banshee

You're Next

We hebben nog stoom gemalen in Nederland!

Ik heb even gezocht, en kwam dit tegen:
Ik woon ongeveer op het laagste punt van nederland. Als dus regent (en dat doet het af en toe) dan wordt dit stukje nederland ongeveer het afvoerputje van water in nederland.

Het grondwater staat ongeveer een 75 cm onder mijn huis. Dit grondwater wordt natuurlijk 24/7 afgevoerd.

Ik zat te denken wat nou als er totaal geen stroom is en de gemalen kunnen niet draaien, hoe lang duurt het dan voordat het grondwater tegen mijn voordeur klost?

Ik heb daarom de lokale waterbeheerder gebeld.
Ze vonden mijn vraag een beetje vreemd (whats new).Maar bij nader uitleg vonden ze eigenlijk wel een goeie vraag want niemand wist het.

Uiteindelijk heb ik na 14 dagen iemand gesproken die betrokken is geweest in een nationaal rampenplan.

Volgens hem, als er niet een gemaal zou werken dan zou het enige (??) weken duren. Ik maak daar maar max. 2 weken van want ik ken die voorlichters.

MAAR als het regent.....

Zijn antwoord was;"Ik zou maar snel weggaan!"
bron: http://preppers.nl/forum/...Grondwater-en-geen-stroom

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Dan moeten de vrijwilligers van de stichtingen die de stoomgemalen onderhouden wel worden opgeroepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Uit eigen ervaring en onderzoek kan ik het volgende melden:

Tijdens een open dag van het Gemaal Wortman alhier, heb ik nagevraagd hoe lang het zou duren voordat we natte voeten kregen, als de gemalen er mee stoppen.
Het antwoord was dat na 14 dagen de vaarten in de Flevopolder al behoorlijk buiten hun oevers gaan treden en het tijd wordt om hogere grond op te zoeken.
Enige voordeel is dat ik vlakbij het voormalige werkeiland woon en ons huis op een wat hoger deel van onze wijk staat. Normaliter zitten wij op -5 NAP.
Één van de redenen dat de hele spoorlijn door de Flevopolder op een dijklichaam is gelegd. Ook het lokale ziekenhuis ligt op een iets hoger punt van de stad. En het CUC/data uitwijkcentrum van KPN is tot op een paar meter boven de begane grond waterdicht, zegt men...

De sluizen alhier zijn ook volledig handmatig te bedienen, maar afstandsbesturing kun je dan vergeten. Normaliter ruim 6 meter niveauverschil tussen waterpeil in de Flevopolder versus het Markermeer.

Het nationale noodnet zou moeten zorgen voor telefonische verbindingen tussen cruciale locaties van onze openbare infrastructuur. Het laatste wat ik daarvan gezien heb, is dat er b.v. bij drinkwaterpompstations of een gemaal, van die ouderwetse telefoontoestellen staan en dat die zouden moeten functioneren wanneer al de draadloze communicatie uitvalt.

Paar jaar geleden een langdurige stroomstoring gehad van bijna 3 uur. Het eerste kwartier bleef onze internetverbinding keurig functioneren. Dankzij een UPS in onze meterkast die de FRITZ!Box voedde en de mobiele devices bleven via WiFi internet connected. Ook de FttH wijkPOP is UPS gevoed. Maar na ongeveer een uur zijn die ook leeg.
Mobiele verbindingen via GSM/3G/4G bleven tijdens de stroomstoring wel actief. Maar of die bij een nog langere onderbreking ook nog zouden functioneren? Geen idee wat de autonomietijd is van de apparatuur bij de zendmasten.

Heb een paar jaar de netwerkinfrastructuur van PWN (waterleidingbedrijf) deels beheerd/omgebouwd. Kan je wel zeggen dat het behoorlijk redundant en doemdenk scenario in elkaar steekt. Maar bij langdurige stroomstoring van dagen... geen idee wat er dan (niet meer) gebeurt...

Heb hier thuis de nodige lichtmiddelen die zowel batterij/accu gevoed, alsmede fossiele brandstof gevoed, licht geven. Voedsel in houdbare vorm is voor zeker 14 dagen toereikend.
Schoon drinkwater kan snel een issue worden. Uiteraard is er ruim voldoende oppervlaktewater beschikbaar, maar het ontsmetten/koken daarvan kan nog wel eens lastig worden.
Vuur maken is geen probleem.

Maar de PV panelen zijn nutteloos bij een stroomstoring, want de converters stoppen ermee als er geen 230V AC netsynchronisatie meer is.
En het zonnepaneel voor de warmwater voorziening is ook afhankelijk van een elektrisch gestuurde pomp schakelaar/ventiel. Net zo goed als de cv-combi.
Gelukkig is de isolatie van onze woning zodanig goed dat zelfs bij buitentemperaturen van -15 het 2 dagen duurt voordat het binnen onder de +15 begint te komen.
Hetzelfde geldt met de hitte van dit moment. Buiten >30 graden, binnen 23 graden.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Mavamaarten schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:22:
Goh, ik denk dat er genoeg nachtwinkels / kleine winkels overschakelen op cash en het eventjes op papier doen.
Welke cash? Ik heb een paar 20- en 50 euro-biljetten, that's it. Als iedereen met die biljetten gaat betalen en het wisselgeld na de eerste dozijn mensen op is (als de kassa met elektronisch slot al open kan?), dan gaat het daarna hard met de inflatie.
artificial_sun schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:54:
Dat ja.
Ik woon in de stad, vlak bij een supermarkt en heb amper voorraad. Maar ook als ik de koelkast negeer: gemiddeld half pak rijst, een half pak koek, kwart brood, paar appels / bananen, paar mueslirepen, paar potjes prefab groente en soep. Zat om een paar dagen te overleven, al is het geen lekkere maaltijd. De dag er na dat er wel weer stroom is maar de hele supply chain nog op gang moet komen, wordt hooguit wat krap. Natuurlijk: er van uit gaande dat ik er vertrouwen in heb dat het een paar dagen later weer OK is.

Water: misschien paar liter alcohol (slecht idee tegen de dorst), paar flessen water, maar ook honderden liters in de boiler (al weet ik niet of dat nu zo gezond drinken is..). Verder is het zaak zsm de waterkoker, paar pannen, etc te vullen zolang er nog druk is. Mits je op voorhand ook weet dat de storing dagen gaat duren...

Kaarsen: inderdaad wat half opgebrande kaarsen en wat waxinelichtjes, plus zaklampen. Of gewoon naar bed gaan als het donker wordt. Netflix en GoT doen het toch niet :+

Ik heb gemiddeld ook een derde a halve benzinetank vol. Bij een lokale storing is er een regio verderop wel stroom. Ook naar een buitenland rijden moet lukken, als de wegen niet zijn volgelopen.

Belangrijkste is of mijn Kindle het wel volhoudt :+

En bij langere downtime heb ik er in Nederland vertrouwen in dat we 'wel de juiste kant op worden geleid'. Er van uitgaande dat er geen sprake is van WW3 dan.

--

Of zo zonder bewakingscamera's etc bepaalde mensen de weg vrij zien om te gaan inbreken, is een andere vraag.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Bartosy schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 00:22:

Denk het eigenlijk niet. Tijdens de overstromingen in Limburg mid jaren '90 (opa vertelt...) waren er diverse buitenlandse zenders aanwezig waaronder CNN. Die waren in afwachting van rellen, plunderingen en andere ellende typisch voor Amerikaanse steden van die tijd. Maar er gebeurde eigenlijk helemaal niks. Iedereen hielp elkaar en het probleem werd opgelost. In Engeland was vorig jaar wateroverlast door slecht onderhouden watergangen e.d. en ook daar stonden ze niet de winkels leeg te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Señor Sjon schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:33:
[...]

... Maar er gebeurde eigenlijk helemaal niks. Iedereen hielp elkaar en het probleem werd opgelost. In Engeland was vorig jaar wateroverlast door slecht onderhouden watergangen e.d. en ook daar stonden ze niet de winkels leeg te trekken.
Niet dat er geen wapens in omloop zijn in NL, maar de dichtheid van vuurwapens ligt in het land der onbesuisde mogelijkheden wel veel hoger dan alhier.
En ik heb zo'n idee dat onze mentaliteit toch iets minder asociaal is, dan die in de USofA. In dat land is het vaak ieder voor zich, en schieten op alles wat beweegt. Met daarbij een (grote) afkeer van de overheidsbemoeienis.

Wat dat betreft blij toe, dat er hier nog enigszins gemeenschapszin is. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 23:15
garathane schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 00:34:
Een heel aardig boek over precies dit 'idee':

https://denachtvlinders.n...e-black-out-marc-elsberg/

Zeer aangenaam leeswerk, en hoewel een roman, denk je steeds 'en wat als dit nou gebeurt ?'
Toevallig ben ik deze nu aan het lezen. Gaat dus over een Europa-brede stroomstoring waarbij ook gas en water uitvalt in de winter. De paniek, chaos en anarchie is al vrij snel aanwezig.
Leuk boek om te lezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Je zou ook IMDB: Revolution (TV Series 2012–2014) kunnen kijken. Gaat over hetzelfde idee. Latere seizoenen worden wel wat ongeloofwaardig maar het eerste seizoen geeft een idee.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Ik vind het wel mooi dat iedereen naar het buitenland gaat "vluchten" want volgens mij zijn de netten binnen no-time gekoppeld als het nodig is. Dus op dag 2 kunnen de energie centrales in NL aan België en Duitsland gekoppeld worden om zo aan het net gesynchroniseerd op te starten. (Borsele heeft dan ook weer koelwater.)

Ondertussen fiets ik lekker naar Hoogstraaten (BE) vanuit Breda en ga lekker friet met Belze sate eten. Niets aan de hand.

MAAR
Ik ga er eerder vanuit dat bij een landelijke storing de rechtstreekse buurlanden ook wel getroffen worden. Dan maar hopen dat die frietkar op gasflessen frituurt.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
artificial_sun schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:02:
Ik vind het wel mooi dat iedereen naar het buitenland gaat "vluchten" want volgens mij zijn de netten binnen no-time gekoppeld als het nodig is.
De netten zijn altijd gekoppeld, er vindt al continue uitwisseling plaats op basis van marktwerking (prijsverschil tussen landen).

Een langdurige stroomstoring zal het gevolg zijn van schade aan infrastructuur. Pak de stroomstoring in Noord-Holland van 2 jaar geleden er bij. Combinatie van kortsluiting/schakelfout in het hoogspanningsstation Diemen en de provincie NH zat 2 uur zonder stroom. Moet je eens voorstellen als bijvoorbeeld een vrachtwagen met explosieven dat onderstation inrijdt.

Dan heb je dus gewoon een half jaar geen elektriciteit in NH, inclusief Amsterdam en Schiphol. Hoewel eilandbedrijf dan waarschijnlijk nog wel een optie is. Er staan een aantal centrales in het gebied. Door de vraag te beperken (of gebieden afwisselen: tussen 9-12 uur Amsterdam, tussen 12-3 uur Alkmaar/Texel, etc) kun je enigszins de voorziening herstellen.

Op grote schaal (Nederland of Europa) geen elektriciteit voor langere perioden (> 48 uur) is eigenlijk bijna niet mogelijk. Er zijn zoveel scenario's en plannen waarbij tenminste een deel naar korte tijd weer (beperkt) elektriciteit heeft. Het grootste risico is een vorm van een EMP van bijvoorbeeld een zonnevlam of kernwapen. In het laatste geval hebben we een veel groter probleem. In het eerste geval is het maar de vraag hoe groot het gebied is dat getroffen wordt. Ervaring tot nu toe (Canada) is dat het hooguit een metropool gebied is.

In 2006 heeft een groot deel van Europa tijdelijk zonder stroom gezeten. Heeft slechts een paar uur geduurd voordat (vrijwel) alles weer hersteld was. In 2002 (?) was er een grote stroomstoring in Italië, doordat de lijn Oostenrijk-Italië uitviel. Duurde ook slechts enkele uren.

Europa is overigens niet te vergelijken met de Verenigde Staten, waar langdurige blackouts de afgelopen decennia niet ongewoon zijn gebleken. de infrastructuur in de VS is aanzienlijk fragieler dan in Europa.

Ik denk dat een veel groter probleem natuurrampen zijn (bijv overstroming), omdat zij niet alleen impact hebben op de energievoorziening, maar ook op andere infrastructuur: (voedsel)transport, schoon water, evacuaties en hulpverlening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-04 13:20

1) Bij kerncentrales is het probleem dat je ze dagen/weken/maanden moet blijven koelen, nadat je ze hebt uitgezet. Ze genereren dan zelf geen stroom meer. Hetzelfde met opstarten, je hebt eerst netspanning nodig voor de koel en regelsystemen, voordat de centrale opgestart kan worden.

Nu hebben kerncentrales meerdere (nood)aggregaten voor dit soort situaties. Alleen in Fukushima ging het hier fout omdat een van de schakelstations voor deze aggregaten onder de waterlijn stond...

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-04 17:20
Skyaero schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:24:
[...]
Een langdurige stroomstoring zal het gevolg zijn van schade aan infrastructuur. Pak de stroomstoring in Noord-Holland van 2 jaar geleden er bij. Combinatie van kortsluiting/schakelfout in het hoogspanningsstation Diemen en de provincie NH zat 2 uur zonder stroom. Moet je eens voorstellen als bijvoorbeeld een vrachtwagen met explosieven dat onderstation inrijdt.
En daarom zijn ze ook heel snel 2 van die dingen bij aan het bouwen, plus extra hoogspanningslijnen. één in Zaandam meen ik, de andere in Beverwijk. Maarja, snel, bij zo'n project wil niemand die hoogspanningsmasten in de achtertuin, dus snel is ook betrekkelijk...
Dan heb je dus gewoon een half jaar geen elektriciteit in NH, inclusief Amsterdam en Schiphol. Hoewel eilandbedrijf dan waarschijnlijk nog wel een optie is. Er staan een aantal centrales in het gebied. Door de vraag te beperken (of gebieden afwisselen: tussen 9-12 uur Amsterdam, tussen 12-3 uur Alkmaar/Texel, etc) kun je enigszins de voorziening herstellen.
Dat scenario dreigde een paar jaar geleden in een bananenrepubliek net ten zuiden van Nederland. Daar lagen inderdaad plannen klaar om wijken af te schakelen als er stroom te kort was... Wijken met ziekenhuizen, bejaardenhuizen e.d. werden in dat plan gespaard.

Overigens viel me wel op dat mensen tegenwoordig bij een stroomstoring weinig oplossend vermogen meer hebben... Ik heb de grote stroomstoring in Noord-Holland meegemaakt _/-\o_ en ik sms'te iemand dat ik rustig aan de koffie zat... Hoe dan ? De Nespresso werkt niet meer ?. Nou, gewoon, met een koffiefilter en kokend water opgieten... Ja, maar de waterkoker werkt ook niet meer ? Ja, gewoon water koken in een steelpannetje op het gasfornuis... Ja, maar de ontsteking van het gas doet het ook niet meer ? Ja duh, daar kun je ook een aansteker of lucifer naast houden... 8)7

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

ehtweak schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 09:07:
Maar de PV panelen zijn nutteloos bij een stroomstoring, want de converters stoppen ermee als er geen 230V AC netsynchronisatie meer is.
En het zonnepaneel voor de warmwater voorziening is ook afhankelijk van een elektrisch gestuurde pomp schakelaar/ventiel. Net zo goed als de cv-combi.
Als het echt nodig is kun je die panelen prima aansluiten op een inverter met koud-start voorziening zodat ie zijn eigen net-synchronisatie gaat verzinnen.

PV panelen die een UPS opladen en die UPS weer een lokaal stroomnetje laten maken is natuurlijk ook prima mogelijk.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste