Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Stel dat er zich een keer een ramp voordoet in Nederland in de vorm van bijvoorbeeld:

een dodelijke epidemie (pandemie/airborne H5N1/Ebola ik noem maar wat),
langdurige zeer strenge vorst (temperaturen van < -30C, ijzelstormen die weken aanhouden)
dijkdoorbraak (springtij, superstorm, waardoor half nederland onder water komt te liggen)

Hoe lang zouden jullie dan kunnen overleven en wat zouden jullie zoal doen?
Is nederland hierop voorbereid? (ik betwijfel het)

Dit zijn volgens mij reële rampscenario's die zomaar zouden kunnen plaatsvinden (ik heb het niet eens over de gevolgen van vulkaan-uitbartingen zoals Yosemite National Park (wat één gigantisch grote vulkaan in de VS schijnt te zijn of meteoriet-inslagen).

Epidemieën en pandemieën hebben we in het verleden mee gemaakt en liggen altijd op de loer. Het is een kwestie van tijd voordat een virus als H5N1 (vogelgriep) of welk ander (wellicht gemuteerd, resistent) griepvirus of bijvoorbeeld Ebola hier in ons overbevolkte land zich manifesteert.

Een ijstijd kan hier in een tijdsbestek van 10 jaar ontstaan als bijvoorbeeld het landijs van groendland de atlantische oceaan in glijdt door de alsmaar toenemende snelheid waarmee het ijs smelt en het ijs door de meren onder het ijs gaat drijven. Een gigantische hoeveelheid zoet water stroomt dan de atlantic in waardoor de warme golfstroom stil valt (zie ook An Inconvenient Truth van Al Gore).

En een dijkdoorbraak... meer dan de helft van NL ligt onder zee-nivo.

In elk van de drie scenario's worden miljoenen mensen getroffen. Wie is er gerust op dat "de overheid" ons dan komt redden? Ik ga er vanuit dat basisbehoeften zoals electriciteit, CV en watervoorziening dan voor een groot deel langdurig wegvallen. Ikzelf heb de nodige survival-ervaring om me redelijk te kunnen redden schat ik zo in. Dodelijke epidemieën zullen het lastigs voor me worden. Een massive dijkdoorbraak zal voor Geldrop niet zo'n probleem zijn wat water betreft en -30 kan ik lang volhouden met weinig resources. Een jaar misschien, d.m.v. plunderen, illegaal hout rooien, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Wat wil je doen? Een dodelijke epidemie daar kun je jezelf niet tegen weren als je niet eens weet welke epidemie. Een komeet die op je huis valt, ook lastig. Een overstroming terwijl je ligt te slapen daar kun je jezelf ook niet op voorberijden (tenzij je in een woonboot woont ;))
Electriciteit kan ik prima zonder, water wordt moeilijker. Maar als ik 5 2literpakken water in mijn keukenkastje bewaar zijn die ook in een week op.

[ Voor 24% gewijzigd door Marzman op 30-03-2008 18:17 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yor
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-09 22:56

Yor

Yor1313#2571

Je schrijft dat je zelf wel enige survival- ervaring hebt en je wel kunt redden door illegale houtrooi en plundering. Maar wat als anderen bij jou komen plunderen? Kun je jezelf weren?

Ik weet beroepsmatig dat de ware aard van mensen pas naar boven komt in extreme situaties en je verdomd goed moet oppassen op zulke momenten. Je leuke buurman blijkt opeens een shotgun op je te richten, de maagdelijke nerd, die voorheen niet achter zijn pc weg te slaan was, gaat proberen alsnog één keer te scoren voordat hij doodgaat, etc etc etc. Mensen raken in paniek en gaan rare sprongen maken. Dan is het echt every man for himself.

Ofschoon de Overheid diverse rampscenario's heeft liggen en daarvoor ook de benodigde kennis, materieel en mankracht voor heeft om deze tegen te gaan en onder bedwang te houden, zul je toch enige vorm van zelfverdediging moeten veiligstellen en de discipline hebben om deze te handhaven.
En dan bedoel ik niet per definitie je verdedigen tegen anderen, maar ook correct omgaan met je grondstoffen en eerste levensbehoeften, zoals eten en drinkwater.

Ik denk zelf dat in het geval van een totale chaos, de beste keus is om ergens naar het platteland te trekken. Boerderijen/Boeren staan al eeuwen bekend om het feit dat ze in hoge mate in hun eigen behoeften kunnen voorzien ( gewassen, zuivel, vleeswaren) en dat je daar toch één van de betere kansen hebt om te overleven.

En anders koop je een duitse herder, dodge charger en een dikke m-16....

http://yor.minitroopers.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op zondag 30 maart 2008 @ 18:16:
Maar als ik 5 2literpakken water in mijn keukenkastje bewaar zijn die ook in een week op.
Hangt er van af met hoeveel je bent, maar als je alleen bent kan je 60 weken overleven met 5 2-literpakken (als er 6 per pak in zitten), al zou je dan wel sterven door een gebrek aan andere voedingsstoffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Jezelf verdedigen tegen anderen...daar had ik nog niet aan gedacht. Ik acht de kans ook groot dat dat geen overbodige luxe is. Ik denk wel dat dit soort praktijken in een later stadium pas van toepassing zullen zijn. Ik kan me niet voorstellen dat mensen meteen elkaar de kop in zouden slaan. Eten voor mijn rottweiler is dan ook een belangrijk punt ;o) Verder heb ik hier aardig wat handgereedschap wat prima ter verdediging kan worden gebruikt. Bijlen, kettingzagen bijvoorbeeld. De benzine raakt uiteindelijk ook wel op, maar goed, genoeg auto's van gevluchte/gestorven mensen met nog wel wat benzine in de tanks.

Wat water betreft: genoeg water in Nederland. Regenwater opvangen, water koken, evt. destilleren. Lijkt me niet het grootste probleem. Eten daarentegen... Supermarkt zal snel leeg geroofd zijn en bevoorrading vindt uiteraard niet plaats. Stropen is dan wel een optie die ik zeker zou benutten.

Iemand I am legend gezien met Will Smith? Uitgestorven stad na een epidemie (welliswaar science fiction achtig, maar qua straatbeeld wel potentieel reëel)
Wat wil je doen? Een dodelijke epidemie daar kun je jezelf niet tegen weren als je niet eens weet welke epidemie. Een komeet die op je huis valt, ook lastig. Een overstroming terwijl je ligt te slapen daar kun je jezelf ook niet op voorberijden (tenzij je in een woonboot woont ;))
Electriciteit kan ik prima zonder, water wordt moeilijker. Maar als ik 5 2literpakken water in mijn keukenkastje bewaar zijn die ook in een week op.
Natuurlijk kan je je daar tegen weren. Kontakt met mensen voorkomen en je bent al een eind. Zelf-voorzienend zijn is dan natuurlijk wel vereist. Bij een overstroming zo snel mogelijk eten etc naar de bovenverdieping van je huis verplaatsen en zo zijn er nog meer opties. Die komeet/meteoriet laat ik bewust buiten beschouwing (tegen een atoombom doe je ook weinig). Maar je kan ook niets doen, afwachten tot de overheid even 6 miljoen mensen komt redden en anders gewoon dood gaan. Ik heb daar echter een andere idee over.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2008 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:43

defiant

Moderator General Chat
We hebben het al vrij snel over het overleven in een post-ramp samenleving, er vanuit gaande dat aan de ramp zelf vrij weinig te doen is. Dit terwijl met de huidige informatievoorziening de samenleving in bijna alle gevallen tijdig gewaarschuwd kan worden. Het is op zich al wel vrij interessant wat het beste is om te doen als een ramp wordt aangekondigd, hoewel ook dan de opties waarschijnlijk beperkt zijn. Nederland is wat dat betreft al zo overbevolkt dat je in bijna elk geval een sitting duck bent. Voorkennis is altijd een pre in dit soort situaties.

Ik denk dat er wel een hele ernstige ramp op globale schaal moet gebeuren willen we belanden in Mad Max achtige scenario's. Normaliter zul je bij een zeer zware ramp het maximaal 2 weken zelfstandig moeten kunnen overleven voordat (internationale) hulpverlening op gang komt, dit moet op zich niet zo'n probleem zijn.

Over echt zwarte scenario's zoals Mad Max waarbij alle structuren van de samenleving zijn komen vervallen, dan wordt het als individu heel moeilijk om te overleven, hoewel dat voor velen wel het meest romantische scenario is. Wie wil er niet met shotgun en 4WD op overlevingstocht gaan?

Ik denk dat je in zulke gevallen toch terecht komt op samenlevingen zoals je die ziet in bijvoorbeeld Afghanistan, waar mensen zich hebben aangesloten bij krijgsheren die elkaar bestrijden om schaarse middelen. Als groep sta je sowieso sterker tegenover individuen, wat dat betreft staat de individualistische westerling in zulk soort scenario's op een achterstand.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hu9o
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:43

Hu9o

Schokkend

Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 19:45:
[...]
Hangt er van af met hoeveel je bent, maar als je alleen bent kan je 60 weken overleven met 5 2-literpakken (als er 6 per pak in zitten), al zou je dan wel sterven door een gebrek aan andere voedingsstoffen.
Huh? :?

Volgens mij heeft een mens toch echt niet genoeg aan 5*2 = 10 L / (60*7) dagen = 0.024 L per dag.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft een dodelijke epidemie, heb je niet goed zelf in de hand. Je overleeft het of je overleeft het niet. Als je jong en sterk bent en een goede afweer hebt, behoor je tot de kanshebbers (tenzij het echt alles dood), en dan denk ik dat ik mezelf toch min of meer daartoe mag rekenen.
Wat betreft het overleven in barre omstandigheden ten gevolge van welbepaalde rampscenarios zoals overstromingen en strenge vorst -> op overheid moet je niet rekenen, water, voedsel, elektriciteit en brandstof vallen weg. Dit zijn ook ineens de belangrijke behoeften om te overleven: water, voedsel, beschutting en verwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Denk dat het helemaal van de situatie af zal hangen wat ik zou doen. Bij lokale rampen schiet de overheid/EU/Navo wel te hulp, dus als het kan gewoon thuisblijven en zoveel mogelijk voedsel proberen in te slaan.

Ook bij grotere rampen als er geen overheid meer is is het denk ik nog steeds het verstandigst om in je huis te blijven als het even kan en maatregelen te treffen, tenzij de situatie ondraaglijk is en je zeker weet dat 'de redding' op korte afstand te bereiken is. Gewoon in het wilde weg met de auto of te voet weggaan lijkt me niet verstandig. Krijg je zo'n soort situatie als het einde van de film 'The Mist' (naar een boek van Stephen King). Zal hem maar niet spoileren voor de mensen die de film nog willen zien :+ Al lijkt het op het eerste gezicht wel het spannends om gewoon een soort survivaltocht te starten. In dat geval zou ik het platteland opzoeken en een hut bouwen oid en tips van 'Ray Mears Extreme Survival' in de praktijk brengen :P

Maarja, het blijft allemaal erg van de situatie afhangen wat ik zou doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 30-03-2008 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18-08 15:26
Hij denkt aan colli ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Het ligt helemaal aan het soort ramp.

Natuurrampen (orkanen, overstromingen) zijn van tijdelijke aard, en daar heb je de zekerheid dat 1000km verderop geen schade is.
Globale rampen (meteorietinslagen met een 'nucleaire' winter) zijn moeilijker te ontwijken. Waar eerst te eten is, is het te koud, en waar wel te leven is was het woestijn en is geen eten.
Ziekten? Die maken geen onderscheid, en zeker als de incubatietijd lang (enkele weken) is maak ik niet veel kans omdat ik voor mijn werk regelmatig in ziekenhuizen kom.

En als ik wel overleef en mijn middelen zijn nog heel? zorgen dat ik genoeg eten en water heb, we hebben hier een kampeerauto, die heeft een 100l watertank, we hebben ook nog zoiets aan jerrycans op zolder, we hebben een waterzuiveringapparaat (die krengen zijn wel duur :X ) in die tank dus water is geen probleem.

En als er mensen zijn, zijn er ook mensen die je willen helpen als jij hun weer helpt.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hu9o schreef op zondag 30 maart 2008 @ 21:18:
[...]

Huh? :?

Volgens mij heeft een mens toch echt niet genoeg aan 5*2 = 10 L / (60*7) dagen = 0.024 L per dag.
Een mens kan overleven met 1 liter per week (2 liter per fles * 6 flessen per colli * 5 colli's = 60), maar dan zal je wel sterven door een tekort aan vitamines, suikers, vetten,..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 23:13:
[...]
Een mens kan overleven met 1 liter per week (2 liter per fles * 6 flessen per colli * 5 colli's = 60), maar dan zal je wel sterven door een tekort aan vitamines, suikers, vetten,..)
Misschien voor korte tijd, maar structureel 1 liter per week? Denk niet dat je dat 60 weken volhoudt... ws. niet eens een maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 23:36
Och ik zou het wel leuk vinden. Het huis uit opzoek naar een verblijfplaats of eventueel zelf bouwen. Geen voedsel markten in de buurt? Dan ga ik jagen! Het wordt gewoon fantastisch! Ik maak me niet druk, gewoon het beste ervan maken :)

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Palomar schreef op zondag 30 maart 2008 @ 23:16:
[...]

Misschien voor korte tijd, maar structureel 1 liter per week? Denk niet dat je dat 60 weken volhoudt... ws. niet eens een maand.
Inderdaad, maar zou het niet helpen om daarbovenop enkele kilo's zuivere suiker, zout, vet, vitaminesupplementen,... te hebben? Dat scheelt alvast een heleboel in opslagruimte, bereidingstijd en houdbaarheidsdatum. Misschien heb je daar meer aan dan aan een heleboel kant-en-klare maaltijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 23:13:
[...]
Maar op een gegeven moment kun je dat gaan mixen met water van een schoon beekje, met een steeds sterkere concentratie van dat beekje. Aan het eind van de rit zul je redelijk gemakkelijk dat water van 't beekje kunnen drinken gok ik ;)

Anyway, zolang er niets op mij valt of een epidemie mij niet ziek gemaakt heeft, kan ik, zolang er natuurlijk geen Lost-idee komt erna (monsters, gevechten, etc.) denk ik dat ik mezelf behoorlijk kan redden. Waarom? Omdat ik geen zelf heb hier m'n eigendunk op te kweken raad je maar wat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sir_Hendro schreef op zondag 30 maart 2008 @ 23:30:
Och ik zou het wel leuk vinden. Het huis uit opzoek naar een verblijfplaats of eventueel zelf bouwen. Geen voedsel markten in de buurt? Dan ga ik jagen! Het wordt gewoon fantastisch! Ik maak me niet druk, gewoon het beste ervan maken :)
Je huis verlaten zou ik nou niet direkt doen (tenzij mijn huis gevaar liep uiteraard). Alle spullen die je zou kunnen gebruiken heb je thuis bij de hand, plus je huis is de mooiste beschutting die er is natuurlijk. Wellicht een beetje fris als je geen houtkachel hebt indien er geen gas en elektra meer zijn, maar altijd beter dan een shelter die je moet bouwen met minimale voorzieningen. Ik zou bij het zoeken naar brandhout voor mijn kachel zeker in verlaten woningen rond gaan neuzen naar brandbare meubels en ander bruikbaar spul.

(Internationale) hulp is meestal binnen enkele weken inderdaad wel op gang, maar je zal eens 2-3 weken zonder GWE zitten. Plus in het doemscenario van een dodelijke pandemie kan je naar buitenlandse hulp ook fluiten.

Ik vind dit interessante materie. Zal er ook mee te maken hebben dat ik Ray Mears, Les Stroud en in mindere mate Bear Grylls erg interessant vind. "Wintersurvival" is daarnaast een van mijn hobby's.

Voedselvoorziening blijft het grootste probleem. Gelukkig zitten hier veel konijnen ;)
Waarom? Omdat ik geen zelf heb hier m'n eigendunk op te kweken raad je maar wat :P
huh?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-03-2008 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:18

SaN

Wat dacht je van vissen? Erg simpel en je kunt zelf op 1 plek blijven in plaats van jagen waarbij je zelf erg veel en ver moet gaan om nog wild te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
sander-sp schreef op zondag 30 maart 2008 @ 23:42:
Wat dacht je van vissen? Erg simpel en je kunt zelf op 1 plek blijven in plaats van jagen waarbij je zelf erg veel en ver moet gaan om nog wild te vinden.
Vissen werkt goed inderdaad zolang er water is. Bij een nucleaire winter vriest alles dicht. Ijsvissen zou dan nog wel kunnen in het begin als nog niet alle wateren frozen solid zijn. Bij wintersurvival is het voedselprobleem het grootst.

Wat zou de overheid trouwens doen bij een massive dijkdoorbraak tijdens een grote noordwesterstorm met springtij? Waar gaan ze die miljoenen mensen heen brengen en hoe? Ik vraag me serieus af of er daar überhaupt capaciteit voor is. Kan je wel denken: het leger, maar we hebben het hier dan niet over een dorpje met een paar duizend inwoners (wat op zich al een hele opgave zou zijn), maar de Randstad en omliggende gebieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 23:49:
Wat zou de overheid trouwens doen bij een massive dijkdoorbraak tijdens een grote noordwesterstorm met springtij?
Eens goed aan hun sikje wrijven, omdat zulke scenarios niet uitgedacht zijn. Je zult dus vor je eigen redding moeten zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tjah, komt weer hetzelfde naar voren he?

Zonder de structuur zoals wij mensen die nu hebben opgezet is de huidige populatie simpel niet te onderhouden. Een dergelijk event zal dus ervoor zorgen dat minstens 50% (maar eerder 75%) van alle mensen dood gaat en dan worden de rijke landen als Nederland het hardste getroffen aangezien wij het meest afhankelijk zijn van de neergelegde infrastructuur.

Als je iets betere skills hebt zal je kans iets groter zijn, maar niet veel groter. Tussen die 75% zitten een hoop mensen met uberskills qua survival, maar als er niets te halen valt omdat er simpelweg niet genoeg is kom je met skills ook niet ver.

Er zijn op dat moment gewoon te weinig grondstoffen, dat kun je met alle skills van de wereld niet goedmaken.

Dus maak je geen illusies, survivaltraining heb je baggerweinig aan op dat moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 23:54:
Als je iets betere skills hebt zal je kans iets groter zijn, maar niet veel groter. Tussen die 75% zitten een hoop mensen met uberskills qua survival, maar als er niets te halen valt omdat er simpelweg niet genoeg is kom je met skills ook niet ver.

Er zijn op dat moment gewoon te weinig grondstoffen, dat kun je met alle skills van de wereld niet goedmaken.

Dus maak je geen illusies, survivaltraining heb je baggerweinig aan op dat moment.
Met dit gedeelte van je reply ben ik het niet eens. Er zijn resources zat om te overleven. Alleen geen voldoende resources om je leven voort te zetten zoals het nu is. Er zijn zat plekken op aarde zonder rampscenario waar veel minder resources beschikbaar zijn en waar je met survival ervaring een flinke voorsprong hebt op tante Miep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:36

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Er vlieg 1 helikopter tegen een hoogspanningsmast en er zijn plaatselijk al grote problemen.
Als zo'n uitval landelijke gebeurd dan zijn we al heel snel in chaos. Wat nu normaal is kan dan gewoon niet meer en wat dat is kan je zelf wel bedenken.

De doden de vallen bij een pandemie zorgen ook voor uitval in diverse arbeidsprocessen.
Juist in die groepen die het eerst in aanraking komen met de veroorzaker van de pandemie.

En dit zijn maar twee voorbeelden.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 23:59:
[...]

Met dit gedeelte van je reply ben ik het niet eens. Er zijn resources zat om te overleven. Alleen geen voldoende resources om je leven voort te zetten zoals het nu is. Er zijn zat plekken op aarde zonder rampscenario waar veel minder resources beschikbaar zijn en waar je met survival ervaring een flinke voorsprong hebt op tante Miep.
Nee hoor, er zijn in Nederland niet genoeg resources om de huidige populatie in wat voor vorm dan ook in leven te houden.

Vertel mij eens waar die resources liggen, alleen schoon drinkwater gaat al lastig worden waardoor je in de eerste 2 weken alle oudere mensen en zeer jonge kinderen verliest (uitdroging door diarree wegens vervuild drinkwater).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 30 maart 2008 @ 23:59:
en waar je met survival ervaring een flinke voorsprong hebt op tante Miep.
Zaak is dat survival ervaring gebaseerd is op een bepaald scenario. De omstandigheden die zich op het ogenblik voordoen gaan anders zijn als de survival-training die je hebt gehad, kortom je gaat ook dan nog voor uitdagingen komen te staan waar "gezond boerenverstand" heel belangrijk blijkt te zijn.

Akkoord, die survival evaring is natuurlijk mooi meegenomen, ervaring is natuurlijk altijd ervaring. Echter als het eropaan komt geef ik iemand met gezond boerenverstand en geen survival ervaring meer kans dan iemand met survival ervaring en in mindere mate gezond boerenverstand. Tijdens het voorval dienen zich toch sowieso hindernissen/uitdagingen/onverwachte zaken aan die je niet geleerd/ervaren hebt, en waar je snel flexibel en vindingrijk op moet kunnen anticiperen.

Overigens lijkt het wel interessant om eens mee te doen aan een langdurige simulatie van bv zo een nucleaire winter, gewoonweg om te zien hoe je het ervanag brengt. (en uiteraard voor de ervaring :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-09 07:34
Allemaal grootse plannen lees ik.. Maar als je een beetje nadenkt: een overstroming.. ALS dat zou gebeuren, dijkdoorbraak, dan zal er alarm gaan loeien.. en dan heb je heeeel weinig tijd om weg te komen. Hier in de randstad zullen de begane grond en 1e verdieping wel onder water staan, dus zul je je op zolder moet vestigen.. Heb je genoeg tijd om dan water en eten mee te slepen naar zolder?

Indien het -30 gaat vriezen, hebben we ook een probleem.. nederland is daar niet echt op bedacht denk ik.. stroom zal uitvallen, huizen zij niet zo goed geissoleert, etc etc.. probeer jij je huisje maar warm te houden dan.. En met -30 kun je ook geen water meer vinden.. die 2 liter flessen zijn bevroren..

Ziektes zoals hierboven is vrij weinig tegen te doen.. Je krijgt het, of je krijgt het niet.. Indien je er wel last van hebt, ben je aan het einde van je leven ongeveer... Als je er wel tegen kunt is er geen probleem.. lekker rustig overal, in je 1tje shoppen in de super.. etc..

En als inderdaad half nederland onder water komt te zitten.. dan is je redding er nog even niet hoor.. Of je moet heeeel veel geluk hebben dat ze in jouw woonplaats beginnen.

In ieder geval toch proberen de inhoud van je kledingkast mee naar zolder te nemen.. en veel eten/drinken.. Dan kun je het even volhouden..

Ik weet verder niet inhoeverre telefoonmasten (die zijn vrij hoog, maar de aansluiting kan wat kortsluiting leveren) het blijven doen bij overstroming, indien die wel werken, en je hebt je telefoon ook mee op zolder.. dan kun je iemand bellen, of op internet om te lezen wat de plannen zijn..

Persoonlijk denk ik ook niet dat mijn buurman met een shotgun voor me staat voor eten.. Ik persoonlijk ga liever maar dood dan dat ik m'n hele leven moet doorgaan met het idee dat ik m'n aardige buurman vermoord heb..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Ik zelf hou het meest van granen en tarwe dus ik zou proberen daar veel van in te slaan. Mocht dat niks worden zou ik overstappen op het jagen naar vlees. Tevens schijnt rijst lang houdbaar te zijn dus misschien is het handig om daar veel van in te slaan?
Ik hou tevens van kou maar als het echt -30 is ben ik denk ik minder blij :P Maar ik bedoel zeg maar als alles onderwater staat dan ga ik niet in huis zitten waar de woonkamer is volgelopen dat je alleen nog maar boven kan zitten. Dan pak ik wel een bootje ofzo en ga ik lekker opzoek naar eten enzo.
Ik hoop alleen niet dat er 1 grote ziekte zal uitbreken waar iedereen aan dood gaat, want daar kan je vrij weinig tegen doen. Maar voor de rest is het allemaal wel te doen i guess :) ( ik maak me iig nergens druk over )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Volgens mij zitten wij hier redelijk goed.
We wonen >10m boven NAP, hebben een boerderij dus qua eten, drinken en mobiliteit (tractor) zit het wel goed. Verwarming en koken gaat via aardgas. Voor noodstroom is er een 2,5KW benzineaggregaat en nog een grote voor achter de tractor, waar desnoods meerdere huizen aan kunnen hangen ;)
Van epidemieën heb ik de ballen verstand, volgens mij kun je je daar nauwelijks op voorbereiden. En ach, ik heb een redelijk sterk gestel :P

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jagen naar vlees? :+

Dan zul je toch echt op mensen moeten gaan jagen want meer is er niet te vinden in Nederland, zeker niet nadat al een paar dagen 16 miljoen mensen zijn wezen 'jagen'.
MadMarky schreef op maandag 31 maart 2008 @ 00:18:
Volgens mij zitten wij hier redelijk goed.
We wonen >10m boven NAP, hebben een boerderij dus qua eten, drinken en mobiliteit (tractor) zit het wel goed. Verwarming en koken gaat via aardgas. Voor noodstroom is er een 2,5KW benzineaggregaat en nog een grote voor achter de tractor, waar desnoods meerdere huizen aan kunnen hangen ;)
Van epidemieën heb ik de ballen verstand, volgens mij kun je je daar nauwelijks op voorbereiden. En ach, ik heb een redelijk sterk gestel :P
En hoe ver weg is het dichtsbijzijnde dorp, en hoeveel mensen wonen daar?

Binnen een week zul je een groepje (zeg 50 man, eventueel met simpele wapens als koevoeten enzo) op de stoep hebben die al een paar dagen niet meer gegeten hebben, wat doe je dan?

Iedereen hier denkt een beetje simpel, als jij alleen op de wereld zou zijn zou je jezelf wel kunnen redden.

Je denkt van: In het bos weet ik hoe ik een hutje moet maken, ik kan konijnen vangen en weet welke paddo's en knollen te eten zijn.

Maar stel je nu eens voor dat je in datzelfde bos staat maar er nog 50 mensen om je heen lopen, kun je het dan ook nog zo makkelijk fixen allemaal?

[ Voor 86% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2008 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Mensen eten is bah, dan eet ik liever de bladeren van een boom :P Ik ga echt geen mensen eten >_<

Je had ook is een keer zo een ramp waarbij een vliegtuig was neergestort op een berg in the middle of no where waar het zeer koud was. Omdat de redding erg lang op zich heeft laten wachten zijn er een aantal passagiers dood gegaan die ze toen hadden opgegeten om te overleven. Jakkes, ik weet niet of ik dat zou kunnen hoor bah bah

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boyd
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-09 07:34
Sir_Hendro schreef op maandag 31 maart 2008 @ 00:16:
Maar ik bedoel zeg maar als alles onderwater staat dan ga ik niet in huis zitten waar de woonkamer is volgelopen dat je alleen nog maar boven kan zitten. Dan pak ik wel een bootje ofzo en ga ik lekker opzoek naar eten enzo.
eh.. jij kan heel snel een bootje vinden als er een golf water aankomt? :P Ik zou niet weten waar ik heel snel een boot vandaan haal, en ik denk dat de eigenaren van die boot dat plan ook wel hebben.. En als het overstroomt, een boot komt niet boven drijven, zit vast.. Net als een woonboot, die zit aan kettingen vast.. dus daar heb je niks aan.
Je had ook is een keer zo een ramp waarbij een vliegtuig was neergestort op een berg in the middle of no where waar het zeer koud was. Omdat de redding erg lang op zich heeft laten wachten zijn er een aantal passagiers dood gegaan die ze toen hadden opgegeten om te overleven. Jakkes, ik weet niet of ik dat zou kunnen hoor bah bah
Als ze al dood zijn: ja
Als ik ze moet vermoorden: nee

[ Voor 22% gewijzigd door Boyd op 31-03-2008 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

En hoe ver weg is het dichtsbijzijnde dorp, en hoeveel mensen wonen daar?

Binnen een week zul je een groepje (zeg 50 man, eventueel met simpele wapens als koevoeten enzo) op de stoep hebben die al een paar dagen niet meer gegeten hebben, wat doe je dan?
Een paar km en nu je het zegt ja, we hebben hier geen wapens :+
Sir_Hendro schreef op maandag 31 maart 2008 @ 00:21:
Mensen eten is bah, dan eet ik liever de bladeren van een boom :P Ik ga echt geen mensen eten >_<

Wikipedia: Uruguayan Air Force Flight 571

[ Voor 117% gewijzigd door MadMarky op 31-03-2008 00:23 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gamepie56 schreef op maandag 31 maart 2008 @ 00:21:
Als ze al dood zijn: ja
Als ik ze moet vermoorden: nee
Voordeel is dat iedereen die zo denkt vanzelf dood gaat en dus voer voor de andere is.

Dat hele scenario gaat hier trouwens niet op, als iemand dood is zul je em binnen een dag op moeten eten anders gaat het rotten en kun je het niet eten.

Die mensen zaten bovenop een berg met continu < 0 temperaturen, dan gaat het niet zo snel rotten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 00:06:
[...]

Nee hoor, er zijn in Nederland niet genoeg resources om de huidige populatie in wat voor vorm dan ook in leven te houden.

Vertel mij eens waar die resources liggen, alleen schoon drinkwater gaat al lastig worden waardoor je in de eerste 2 weken alle oudere mensen en zeer jonge kinderen verliest (uitdroging door diarree wegens vervuild drinkwater).
Ja OK, helemaal mee eens. Daar doelde ik niet op. Mijn reactie ging over het feit dat je met survival skills wel degelijk een voordeel hebt. Dat drie kwart van NL de pijp uit gaat begrijp ik ook wel, vandaar ook maar een gedeeltelijke quote van je reply.
Allemaal grootse plannen lees ik.. Maar als je een beetje nadenkt: een overstroming.. ALS dat zou gebeuren, dijkdoorbraak, dan zal er alarm gaan loeien.. en dan heb je heeeel weinig tijd om weg te komen. Hier in de randstad zullen de begane grond en 1e verdieping wel onder water staan, dus zul je je op zolder moet vestigen.. Heb je genoeg tijd om dan water en eten mee te slepen naar zolder?
ALS dat gebeurt is er een rampscenario. Het gebeurt niet vaak (1953 voor het laatst), maar het risico is reëel. Geen idee of je genoeg tijd hebt, maar zou je het doen? Of zou je naar boven gaan, op het dak klimmen en met 6 miljoen anderen heel hard HELP roepen :) Ik weet wel wat ik zou doen.
Indien het -30 gaat vriezen, hebben we ook een probleem.. nederland is daar niet echt op bedacht denk ik.. stroom zal uitvallen, huizen zij niet zo goed geissoleert, etc etc.. probeer jij je huisje maar warm te houden dan.. En met -30 kun je ook geen water meer vinden.. die 2 liter flessen zijn bevroren..
Dat is helemaal waar. Die flessen zul je moeten smelten. Doormidden hakken en het ijs in een pan of bak op een kampvuur ontdooien werkt goed is mijn ervaring. Je huis warmhouden gaat niet lukken, een kamer waar een houtkachel staat wel (schuur hierzo). Daar gaat deze discussie over: wat zou jij doen.
Ziektes zoals hierboven is vrij weinig tegen te doen.. Je krijgt het, of je krijgt het niet.. Indien je er wel last van hebt, ben je aan het einde van je leven ongeveer... Als je er wel tegen kunt is er geen probleem.. lekker rustig overal, in je 1tje shoppen in de super.. etc..

En als inderdaad half nederland onder water komt te zitten.. dan is je redding er nog even niet hoor.. Of je moet heeeel veel geluk hebben dat ze in jouw woonplaats beginnen.

In ieder geval toch proberen de inhoud van je kledingkast mee naar zolder te nemen.. en veel eten/drinken.. Dan kun je het even volhouden..
Airborne viri zijn het kutst idd.
Ik weet verder niet inhoeverre telefoonmasten (die zijn vrij hoog, maar de aansluiting kan wat kortsluiting leveren) het blijven doen bij overstroming, indien die wel werken, en je hebt je telefoon ook mee op zolder.. dan kun je iemand bellen, of op internet om te lezen wat de plannen zijn..

Persoonlijk denk ik ook niet dat mijn buurman met een shotgun voor me staat voor eten.. Ik persoonlijk ga liever maar dood dan dat ik m'n hele leven moet doorgaan met het idee dat ik m'n aardige buurman vermoord heb..
Als de stroom uitvalt is er ook geen telefoon/data-verkeer meer en uiteraard geen pc die het nog doet. Ik woon ook in een beschaafde buurt waar mijn buurman mij niks zou doen, behalve helpen. En ik hem ook uiteraard.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2008 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Gamepie56 schreef op maandag 31 maart 2008 @ 00:21:
[...]

eh.. jij kan heel snel een bootje vinden als er een golf water aankomt? :P Ik zou niet weten waar ik heel snel een boot vandaan haal, en ik denk dat de eigenaren van die boot dat plan ook wel hebben.. En als het overstroomt, een boot komt niet boven drijven, zit vast.. Net als een woonboot, die zit aan kettingen vast.. dus daar heb je niks aan.
Tja ik noemde maar wat. Een stuk hout dat drijft is ook al leuk en aardig en mocht alles tegen zitten dan maar zwemmen en slapen in bomen of op daken. Maarja met die natte kleren wordt je dan wel ziek dus dat moet ook weer snel droog gemaakt worden. Ach ja we zien wel. Act on instinct :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 00:33:
[...]

Ja OK, helemaal mee eens. Daar doelde ik niet op. Mijn reactie ging over het feit dat je met survival skills wel degelijk een voordeel hebt. Dat drie kwart van NL de pijp uit gaat begrijp ik ook wel, vandaar ook maar een gedeeltelijke quote van je reply.
Leg eens uit hoe je met survival skills ineens wel aan schoon drinkwater kunt komen dan? Want dat zal toch obstakel 1 zijn.

En daarna, hoe je met die survival skills een hutje kunt bouwen als 50 mensen om je heen hetzelfde willen doen? Of een konijn vangen als 50 mensen om je heen hetzelfde willen doen? Of naar knollen graven als 50 mensen om je heen hetzelfde willen doen?

Survivalskills geven je iets betere kansen in sommige situaties, maar overall gezien ben je pretty much screwed.
Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 00:33:
[...]
Ik woon ook in een beschaafde buurt waar mijn buurman mij niks zou doen, behalve helpen. En ik hem ook uiteraard.
Naief :+

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2008 00:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 00:39:
[...]

Survivalskills geven je iets betere kansen in sommige situaties, maar overall gezien ben je pretty much screwed.

[...]

Naief :+
Met andere woorden gaat iedereen dood in jouw opinie. Dat je screwed bent, natuurlijk. Als ik niet op GoT kan komen ben ik al screwed. Het gaat hier alleen over overleven en wat te doen in zo'n situatie. Jij beweert dat je niks aan survival-ervaring/kennis hebt. Ik ben het daar niet mee eens.

Ik vind het overigens niet netjes dat je me beledigt door me naïef te noemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 00:57:
[...]

Met andere woorden gaat iedereen dood in jouw opinie. Dat je screwed bent, natuurlijk. Als ik niet op GoT kan komen ben ik al screwed. Het gaat hier alleen over overleven en wat te doen in zo'n situatie. Jij beweert dat je niks aan survival-ervaring/kennis hebt. Ik ben het daar niet mee eens.

Ik vind het overigens niet netjes dat je me beledigt door me naïef te noemen
Sorry, het was niet m'n bedoeling je te beledigen, vandaar de :+ smiley.

Ik wou er meer mee zeggen dat je buurman je toch echt wel om zeep zal helpen als dat z'n eigen overleving (of die van z'n naasten) betekent, dat is nu eenmaal de aard van een mens aangezien een mens nog altijd een dier is en dieren op die manier werken omdat ze anders uitsterven.

Natuurlijk woon je ook niet meer in een beschaafde buurt als de hele beschaving instort (en Geldrop beschaafd noemen gaat mij iets te ver :+)

Ik zeg niet dat je niets hebt aan survival skills, zoals ik zei het vergroot je kansen wel in sommige situaties, maar dan heb je het echt over uitzonderingen.

Als je kijkt naar de mensen die het wel overleven zul je daar in mijn ogen ongeveer dezelfde verhouding survivalskills vs non survivalskills in terug zien als je voor de ramp had. (En niet iedereen gaat dood eerder 50 - 75% afhankelijk van het soort ramp natuurlijk, een grote inslag direct op Nederland en iedereen is dood, maar daar zijn we niet over aan het praten dacht ik zo).

Wat wel kan zijn is dat mensen met survival skills een bepaalde houding hebben in het leven (de reden dat ze de skills zijn gaan leren) en daardoor betere kansen hebben, maar dat lijkt me besides the point, dat heeft niet feitelijk met de skills zelf te maken.

De echt simpele mensen samen met de oudere en erg jonge mensen gaan al in de eerste dagen/weken dus daar valt sowieso weinig over de discussieren.

Maar leg maar uit dan hoe je met die survivalskills wel aan drinkwater kunt komen, als je dat kunt ben ik al heel wat meer overtuigd.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2008 01:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is hier niet het spreekwoord "Een kat in het nauw maakt rare sprongen" van toepassing?

Een dodelijk virus als bijvoorbeeld de Ebola? Ik denk bij een massale besmetting dat de grenzen gewoon dicht gaan met letterlijke muren oid (mocht het niet globaal zijn). Hele strenge controles wie door de grens heen mag de rest laat men aan het lot over (heel cru gezegd, hoe eerder ze dood zijn hoe eerder we het gebied weer kunnen bewonen, lijkt mij tenminste dat er zo gedacht wordt maar niet gecommuniceerd natuurlijk).

Een ijstijd of meteoriet zal de mens zich gewoon gaan verplaatsen voor zover dat mogelijk is.

Hoelang ik mij zelf zou kunnen redden? Ik denk niet lang, voedsel heb ik meestal maar voor max. 2 weken in voorraad. Misschien toch een idee af en toe eens wat meer blikvoer te kopen voor de voorraad, dat kun je soms wel maanden/jaren bewaren. Elektriciteit hebben we in principe niet nodig. Warmte wel, maar vuur in de flat gaat moeilijk bij mij, probleem dus. Water is op zich ook een probleem, voornamelijk afhankelijk van regen maar probleem wordt dan de mogelijkheid om te koken. Kan eventueel op het balkon oid met een zelfgemaakte vuur.

Wikipedia: Hongerwinter
Wikipedia: Wonderkachel en Noodkachel
ook wel interessant lees materiaal voor zover er mensen zijn die er niet bekend mee zijn.

Hoe wil men trouwens hout rooien na een dijkdoorbraak? Gaat nog een lastige klus worden.

Ik woon in de stad en ik denk dat mijn beste kans van overleven is om zoveel mogelijk mensen te vinden in de buurt om samen te werken en elkaar te helpen. Met het idee van dat met meer mensen je meer skills hebt om van te leren en het werk kunt verdelen.

Dat van die helikopter die tegen de mast aan vloog stelde niet zo veel voor vergeleken met de scenario's in dit topic imho (werd natuurlijk ook allemaal interessanter gemaakt door de media). Daar hadden mensen uitzicht en hoop dat het zich spoedig zou herstellen. Het is denk ik voornamelijk de onzekerheid van de duur van de situatie wat een probleem gaat zijn, zeker in groepen.

Maar ja daar zit je dan, toch een groep creëren om te overleven of in je eentje proberen te overleven? Gevoelsmatig zeg ik, de mens is een kuddedier dus een groep is het beste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 01:00:
[...]

Sorry, het was niet m'n bedoeling je te beledigen, vandaar de :+ smiley.

Ik wou er meer mee zeggen dat je buurman je toch echt wel om zeep zal helpen als dat z'n eigen overleving (of die van z'n naasten) betekent, dat is nu eenmaal de aard van een mens aangezien een mens nog altijd een dier is en dieren op die manier werken omdat ze anders uitsterven.

Natuurlijk woon je ook niet meer in een beschaafde buurt als de hele beschaving instort (en Geldrop beschaafd noemen gaat mij iets te ver :+)

Ik zeg niet dat je niets hebt aan survival skills, zoals ik zei het vergroot je kansen wel in sommige situaties, maar dan heb je het echt over uitzonderingen.

Als je kijkt naar de mensen die het wel overleven zul je daar in mijn ogen ongeveer dezelfde verhouding survivalskills vs non survivalskills in terug zien als je voor de ramp had. (En niet iedereen gaat dood eerder 50 - 75% afhankelijk van het soort ramp natuurlijk, een grote inslag direct op Nederland en iedereen is dood, maar daar zijn we niet over aan het praten dacht ik zo)

Maar leg maar uit dan hoe je met die survivalskills wel aan drinkwater kunt komen, als je dat kunt ben ik al heel wat meer overtuigd.
OK, no hard feelings :) en Geldrop is heel beschaafd man, zeker hier waar ik woon ;)

Er zijn natuurlijk een hoop "belangrijke" mensen, zoals die in het kabinet e.d. die door anderen op handen worden gedragen in dit soort situaties, schat ik zo in. Dus ja, de verhouding tussen skilled en non-skilled mensen die je schetst vind ik aannemenlijk.

Nu je watervraag. Water uit het slootje hier achterom (ijs werkt net zo goed) hoef je maar te koken en je kan het drinken. Als het te ondrinkbaar is, zoals zeewater bijvoorbeeld, dan kan je het in een pan op een houtvuurtje koken en de damp laten condenseren tegen een stuk metaal, plastic zeil, motorkap van een auto, noem maar op. Vang het op in een beker en klaar is jeroen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, je gaat het water koken dus, hoe ga je dat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
boven een vuurtje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok, heb je dus hout voor nodig.

Stel ff voor dat iedereen in Geldrop hout nodig heeft.
En niet iedereen in Geldrop alleen, ook mensen in de grotere omgeving.

Dat gaat toch al snel een probleem worden, zeker als de boer het niet zo'n best idee vind dat z'n dure bomen gejat worden.

Maar hout regelen is iets wat dan georganiseerd moet gebeuren, anders krijg je chaos, ruzie en krijgt niemand hout. Dus dat moeten de sterke mannen doen voor een grotere groep en dus heeft niets te maken met survivalskills.

Dan heeft dus iedereen in de buurt drinkwater totdat het hout op is (en dat is vrij snel gezien de hoeveelheid water wat je moet koken om iedereen in de buurt water te geven).

Daarnaast hangt het een beetje van het slootje af, maar als dat aangesloten zit op een groter water gebeuren is dat wel een goede bron van water, anders droogt het natuurlijk snel op.

Hou er ook rekening mee dat je flink moet koken aangezien het water flink vervuild zal zijn, dus niet zo schoon als het nu is (ivm lijken in de buurt).

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2008 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Net alsof je persé hout nodig hebt, er zijn zoveel dingen die willen branden :P
En dan nog, bij stroomuitval heb je ook nog (iig een tijde) aardgas.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 01:22:
Ok, heb je dus hout voor nodig.

Stel ff voor dat iedereen in Geldrop hout nodig heeft.
En niet iedereen in Geldrop alleen, ook mensen in de grotere omgeving.

Dat gaat toch al snel een probleem worden, zeker als de boer het niet zo'n best idee vind dat z'n dure bomen gejat worden.

Maar hout regelen is iets wat dan georganiseerd moet gebeuren, anders krijg je chaos, ruzie en krijgt niemand hout. Dus dat moeten de sterke mannen doen voor een grotere groep en dus heeft niets te maken met survivalskills.
Brabant hier, bos en dus hout zat. Buiten het feit dat ik altijd een aardige hoeveelheid hout voor mijn kachel heb. Jouw vraag heeft hier niets met survivalskills te maken inderdaad.

Ik zou ook niet gaan voor een groep mensen "onderhouden". Survival of the fittest ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2008 01:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dus tot zo ver maken survivalskills weinig uit, laten we stellen dat op zich water dus geen probleem is, er is blijkbaar hout genoeg (ik woon zelf in Eindhoven dus ken de omgeving en ik betwijfel of er hout genoeg is in de buurt) en er is een geheel wat dusdanig georganiseerd is dat de hout/water aanvoer constant is.

Dan is het water deel dus afgerond. (Met wat aannames, maar das prima)

We zullen toch echt aan moeten nemen dat dit organisatorisch gebeurt, anders krijg je ruzie en raakt je overleving bepaald door je vechtskills en eventuele wapens die je hebt. (En dan houdt de discussie dus feitelijk op, je hebt chaos, anarchie en kunt moeilijk inschatten wat de uitkomst zal zijn. Plus dat survivalskills er dan helemaal niets meer mee te maken hebben.).

Op zich hebben we al flink wat fik, dus warmte is ook niet meer zo'n probleem op dat moment.

Gaan we over naar het volgende onderdeel, eten.

Waar gaan we eten vandaan halen en hoe helpen survivalskills daarbij (denk eraan, heel Geldrop en omgeving is op zoek naar eten, je bent dus niet in je eentje).

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2008 01:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
wat nuttige zaken om te hebben liggen

- aantal lifestraws
- op voorraad suiker en zout (tegen diarree en energie)
- op voorraad vitaminepillen
- op voorraad rijst, blikvoer en zeep en tandpasta
- op voorraad benzine als brandstof of indien mogelijk naar betere gebieden trekken
- wat kaarsen
- mes + slijpsteen
- bandenplakspullen, kun je altijd nog fietsen
- een vet zonnepaneel / windmolen of aggregaat voor verlichting etc
- vishaken + draad
- touw

oh ja
- zo snel mogelijk aan vuurwapen komen (iemand?) om lastige mensen om je familie en schaarse goederen te verdedigen.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Welk van de drie ramp-scenario's doel je nu op, TRRoads? Het winter-scenario zou mij het best uitkomen. Dan is heel west europa getroffen en 99%+ van de bevolking binnen zeer korte tijd omgekomen door onderkoeling.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2008 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 01:33:
Welk van de drie ramp-scenario's doel je nu op, TRRoads? Het winter-scenario zou mij het best uitkomen. Dan is heel west europa getroffen en 99%+ van de bevolking binnen zeer korte tijd omgekomen door onderkoeling.
Laten we uitgaan van een scenario waarbij alle normale diensten niet meer werken (water, gas, electra, benzinetoevoer, voedselaanvoer) maar wel minstens 90% de populatie de ramp zelf heeft overleefd. Dat lijkt me het beste scenario om over te dicsussieren omdat je bij de andere scenario's moeilijk hard kunt maken dat er geen centraal iets komt (een soort van overheid/militair achtige organisatie) die het probleem oplost op korte termijn.

Winter scenario is vrij lastig omdat in eerste instantie water en eten geen probleem is (ijs raakt niet zo snel vies dus schoonmaken via filter of koken is relatief eenvoudig), dan ga je het dus echt over de menselijke factoren hebben mbt het verzamelen van grondstoffen.
Ik denk namelijk dat als iedereen in Eindhoven naar het bos gaat om hout te halen dat 1 grote vechtpartij is waar een groep mensen uitkomt die op dat moment 'eigenaar' zijn van al het hout en het ook kunnen verdedigen (gezien ze gewonnen hebben moeten ze dus per definitie het sterkste zijn of het voordeel hebben).

En 99% door onderkoeling is redelijk overdreven, plus dat je pas dood gaat aan onderkoeling op het moment dat je niets meer hebt om vuur te maken waardoor het scenario dus nog meer op het verzamelen van brandbare spullen komt te liggen en dus lastiger om over te praten in het kader van survivalskills.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2008 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
to be continued, bedtijd hier nu. Bij -30 ben je binnen een paar uur dood. 1% van de bevolking misschien niet (waaronder ik :) )

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 31-03-2008 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vuurwapen? Zou dat helpen bij hongerige mensen? Die gaan zich organiseren als ze weten dat ze bij jou eten kunnen vinden, hoeveel kogels gaan er in zo'n ding 6 of 8 ofzo? Als je al raak schiet ben je bij een groep hongerige mensen die op je afstormen toch kansloos. Zeker als jouw buikje vol is en met gezond verstand en geweten kunt nadenken.

Verlichting/stroom staat bij mij overigens niet op het lijstje als belangrijk.

Blikvoer lijkt mij toch het makkelijkste om te houden en niet op 1 bewaar plaats. Lijkt mij ook zeer goed als ruilmiddel (waar het niet op 1 plaats houden van pas komt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
Vuurwapen? Zou dat helpen bij hongerige mensen? Die gaan zich organiseren als ze weten dat ze bij jou eten kunnen vinden, hoeveel kogels gaan er in zo'n ding 6 of 8 ofzo? Als je al raak schiet ben je bij een groep hongerige mensen die op je afstormen toch kansloos. Zeker als jouw buikje vol is en met gezond verstand en geweten kunt nadenken.
Je vergeet dat je niet aan de grote klok hoeft te hangen dat jij nog eten hebt. (je deelt natuurlijk als je denkt dat de periode te overzien is)
Mocht men er toch achterkomen en de situatie is zeer ernstig dan zal de meute toch eerst bij kwetsbare mensen zonder adequate verdediging langsgaan denk ik, hiermee win je tijd op redding.
Verlichting/stroom staat bij mij overigens niet op het lijstje als belangrijk.
's nachts een lampje trekt veel insecten (kun je ook oppeuzelen) en een klein lampje houd het moraal hoog mocht het allemaal lang gaan duren.

gelukkig hebben we hier geen ervaring mee, en ik hoop echt dat het nooit zover hoeft te komen :'(
wordt al triest bij het idee

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkstra30
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 20:51
Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 01:33:
Het valt mij op dat er in dit topic voornamelijk wordt gesproken hoe IK kan overleven. Ik vind het erg raar dat jullie er nu al zo mee bezig zijn hoe je ten koste van anderen kunt overleven. Natuurlijk is dat het aard van een dier, maar zijn wij juist niet 'beschaafde' mensen wiens taak het is om ook aan de zwakkeren te denken? Neem nu de watersnoodramp in Zeeland eens als voorbeeld. Toen dat gebeurde probeerden mensen elkaar toch ook te redden en in veiligheid te brengen. Natuurlijk zijn er toen ook vast mensen geweest die ten koste van elkaar probeerden te overleven, maar juist door mensen die anderen probeerden te helpen overleefden er veel meer.
Of neem nu de hongerwinter tijdens de oorlog. Toen ging toch ook niet iedereen elkaar vermoorden om een stukje brood. Nee mensen trokken massaal naar het platteland en probeerden met elkaar te overleven. Natuurlijk zijn er altijd die hier misbruik van willen maken, en de vraag is of jij dat ook wilt doen. Het lijkt mij daarom een stuk zinvoller om erover na te denken wat jij als sterke figuur met overlevingsskills voor anderen kan betekenen. Wat kan jij doen voor de oude aardige buurvrouw die naast je woont of de kinderen die in hetzelfde gebouw leven?

i920 D0, UD3R, OCZ1600vlgk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ergens in de Ardennen lijkt me een goede buurt:
-Massa's hout beschikbaar
-Relatief zuivere riviertjes in de buurt
-Toch nog redelijk veel rondlopend wild
-Afgelegen, dus weinig mensen die je kunnen lastig vallen*

*Misschien nog het slimste om meteen naar zo'n gebied te verhuizen?

De slechtste buurt om te vertoeven in zo'n situatie zijn natuurlijk de grote steden (er zijn veel supermarkten maar die zullen snel geplunderd zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:37

Vrijdag

De Zwarte

Hoewel de reden misschien nogal ongeloofwaardig is (zombies :+ ) zijn de boeken The Zombie Survival Guide en World War Z van Max Brooks op zich best handig om te lezen. Of de comics The Walking Dead

Het idee is hetzelfde, een lokale/regionale/wereldwijde uitbraak wat ervoor zorgt dat de mensheid het onderspit (dreigt te) delven/delft en hoe je daar op kan anticiperen en eventueel mee kan omgaan.
In een kleine groep overleven is het meest praktisch, want hoe groter de groep, hoe meer interne conflicten er kunnen komen. In je eentje is niet praktisch, hoewel mogelijk, want je mist vaak belangrijke kennis.

Ik zou het zelf niet erg lang kunnen redden denk ik, ik heb lenzen/bril, beheers geen vechtsport, woon midden in de stad, heb weinig voorraad, beschik niet over een vuurwapen en heb geen noemenswaardige survivalervaring (geen kennis van eetbare/nuttige planten/vruchten, jacht, destillatie, vuur maken etc.) Wat ik dan wel weer heb, is een aardige verzameling steek en snijwapens omdat ik vroeger messen verzamelde. Dat is altijd nog beter dan niks. Eigenlijk heb ik niet zoveel met vuurwapens in zo'n situatie. Die dingen kunnen stuk, vergen onderhoud en munitie kan je ook niet overal vinden. Dan ga ik liever voor mijn katapult uit Italië, stenen/knikkers zijn overal wel te vinden, het maakt nauwelijks geluid en is veel onderhoudsvriendelijker.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 09:06
Als ik hier kort rond me kijk heb ik genoeg voorraad om mits rantsoenering 4-5 dagen te overleven.

Ik heb een grote rugzak waar ik met gemak 20kg aan water en voedsel kan verzamelen. Daarmee zou ik theoretisch een afstand van 30-40km (ja, heb ik al eens gelopen) per dag mee kunnen overbrugggen. Dan ben ik een kleine 160km verder. Ik red het wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 01:44:
to be continued, bedtijd hier nu. Bij -30 ben je binnen een paar uur dood. 1% van de bevolking misschien niet (waaronder ik :) )
-30 in een onbeschutte omgeving wel ja.. Maar we hebben allemaal huizen, beddengoed en andere onzin. Mensen gaan elkaar opzoeken en weten zo echt wel warm te worden. De overwinteraars op nova zembla hadden minder middelen in huis als het gemiddelde gezin.

De meeste rampen die jij noemt zijn langzaam voltrekkende rampen, waaraan we ons behoorlijk goed kunnen aanpassen. Als er een ijstijd aankomt, migreer ik zeker naar het zuiden.

En bossen in brabant? Als je daarmee huishoudens moet gaan warm houden, zijn die bossen binnen 1 maand totaal verdwenen.

Ik heb zelf ook de nodige ervaring in het leven met minimale middelen. Gekampeerd met -30 (en dan geen busje of zo bij, nee gewoon alleen met de rugzak en tent) en door onherbergzame gebieden getrokken.

Echter bij een ramp wordt het een heel ander verhaal. Ten eerste kan ik dan bij mijn uitrusting? Of overvalt deze ramp mij op een lokatie waar ik geen middelen bij me heb? En je hebt een enorme concurrentiestrijd met andere overlevenden.

Zoals ik aangaf heb ik de nodige ervaring. Ik denk dat ik in een survival situatie die ontstaat (b.v. autopech in een onbergzaamgebeid) een zeker voordeel heb ten opzicht van een leek. Ik geloof echter dat mijn kansen slechts marginaal groter zijn als het een grootschalige ramp betreft. Er zijn dan zoveel andere factoren een rol spelen, waarop ik geen invloed heb en geen redding in zicht dat het een totale willekeur wordt. Waarbij ik het balletje wel een klein beetje kan sturen, maar zeker niet doorslaggevend.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-09 09:06
Cyberpope schreef op maandag 31 maart 2008 @ 18:44:
[...]

Ik geloof echter dat mijn kansen slechts marginaal groter zijn als het een grootschalige ramp betreft. Er zijn dan zoveel andere factoren een rol spelen, waarop ik geen invloed heb en geen redding in zicht dat het een totale willekeur wordt. Waarbij ik het balletje wel een klein beetje kan sturen, maar zeker niet doorslaggevend.
Inderdaad. Bij een grootschalige ramp denk ik gewoon dat je op de juiste plek moet zitten en de juiste midellen ter hande moet hebben. Ervaring of kennis zal maar een klein deel uitmaken denk ik.
Mijn idee is dat je best niet de massa volgt in zo'n situaties. Als er ergens bvb een brand onstaat en de massa naar een uitgang begint te lopen, zou ik geneigd zijn de tegenovergestelde richting te volgen om op een meer doordachte manier voor mijn veiligheid te zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Verwijderd schreef op maandag 31 maart 2008 @ 01:44:
Dude, net alsof elk jaar half Rusland de pijp uit gaat in de winter Afbeeldingslocatie: http://www.madmarky.net/smilies/schater.gif
Hier heeft het een aantal jaar geleden ook nog een paar keer -20 gevroren 's nachts, naar mijn weten is daar ook niemand bij omgekomen. Het grootste probleem zullen bevroren waterleidngen en moeilijk startende auto's zijn, voor de rest zijn de omstandigheden nog best te doen :P

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
In films met een post-apocalyptisch scenario, komt vaak een handig mannetje voor, de plaatselijke uitvinder. Als natuurkundige kan ik die rol wel op me nemen, in ruil voor voedsel en vrouwelijk schoon. Dan bouw ik windmolens uit afvalhout en koperdraad, en zorg zo dat we stroom hebben in het dorp.

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orphix
  • Niet online
Ok maar stel dat het leger en de overheid ingrijpt en er blijkt in het diepste geheim een enorme grot te zijn gebouwd waar de mensheid in kan overleven (scenario schaamteloos gejat van Deep Impact). Er is plaats voor 20.000 mensen wereldwijd en de kansen dat je overleeft buiten de grot zijn nihil door enorme hittes, zon verdwijnt voor jaren, etc. Maak je dan nog een kans? Tja ik weet niet of ik uitgekozen zou worden. Ik ben niet de domste en in een vruchtbare leeftijd (kan nog redelijk wat offspring verzorgen), maarja ik weet niet of ze veel hebben aan programmeurs in een post-apocalyptisch tijdperk. Kan me voorstellen dat er gekozen wordt voor mensen die kennis hebben van meer basis behoeftes: medici, boeren, natuurkundige wetenschappers, bouwkundigen, muzikanten, etc. En een mix van verschillende rassen lijkt me ook gezond.

Waarom zou jij geselecteerd moeten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:37

Vrijdag

De Zwarte

Orphix schreef op dinsdag 01 april 2008 @ 13:59:
Ok maar stel dat het leger en de overheid ingrijpt en er blijkt in het diepste geheim een enorme grot te zijn gebouwd waar de mensheid in kan overleven (scenario schaamteloos gejat van Deep Impact). Er is plaats voor 20.000 mensen wereldwijd en de kansen dat je overleeft buiten de grot zijn nihil door enorme hittes, zon verdwijnt voor jaren, etc. Maak je dan nog een kans? Tja ik weet niet of ik uitgekozen zou worden. Ik ben niet de domste en in een vruchtbare leeftijd (kan nog redelijk wat offspring verzorgen), maarja ik weet niet of ze veel hebben aan programmeurs in een post-apocalyptisch tijdperk. Kan me voorstellen dat er gekozen wordt voor mensen die kennis hebben van meer basis behoeftes: medici, boeren, natuurkundige wetenschappers, bouwkundigen, muzikanten, etc. En een mix van verschillende rassen lijkt me ook gezond.

Waarom zou jij geselecteerd moeten worden?
Je zou iets heel speciaals moeten zijn denk ik. Ergens heel goed in zijn maar dat zou ook nog een zeker nut moeten hebben. Een begenadigd kunstenaar zou eerder in aanmerking komen dan iemand die heel goed vliegtuigjes kan vouwen bijvoorbeeld.

Of, zoals in Deep Impact, volkomen willekeurige loterij.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Cyberpope schreef op maandag 31 maart 2008 @ 18:44:
[...]

-30 in een onbeschutte omgeving wel ja.. Maar we hebben allemaal huizen, beddengoed en andere onzin. Mensen gaan elkaar opzoeken en weten zo echt wel warm te worden. De overwinteraars op nova zembla hadden minder middelen in huis als het gemiddelde gezin.

De meeste rampen die jij noemt zijn langzaam voltrekkende rampen, waaraan we ons behoorlijk goed kunnen aanpassen. Als er een ijstijd aankomt, migreer ik zeker naar het zuiden.

En bossen in brabant? Als je daarmee huishoudens moet gaan warm houden, zijn die bossen binnen 1 maand totaal verdwenen.

Ik heb zelf ook de nodige ervaring in het leven met minimale middelen. Gekampeerd met -30 (en dan geen busje of zo bij, nee gewoon alleen met de rugzak en tent) en door onherbergzame gebieden getrokken.

Echter bij een ramp wordt het een heel ander verhaal. Ten eerste kan ik dan bij mijn uitrusting? Of overvalt deze ramp mij op een lokatie waar ik geen middelen bij me heb? En je hebt een enorme concurrentiestrijd met andere overlevenden.

Zoals ik aangaf heb ik de nodige ervaring. Ik denk dat ik in een survival situatie die ontstaat (b.v. autopech in een onbergzaamgebeid) een zeker voordeel heb ten opzicht van een leek. Ik geloof echter dat mijn kansen slechts marginaal groter zijn als het een grootschalige ramp betreft. Er zijn dan zoveel andere factoren een rol spelen, waarop ik geen invloed heb en geen redding in zicht dat het een totale willekeur wordt. Waarbij ik het balletje wel een klein beetje kan sturen, maar zeker niet doorslaggevend.
Hmm, ik denk dat je wel een goed punt hebt. Een rampscenario resulteert niet direkt in een survivalscenario mede omdat het toch, hoe snel ook, geleidelijk plaatsvindt en je toch altijd met veel meer mensen om je heen bent. De discussie gaat verder ook nie echt over het meer kans hebben met survival ervaring, maar meer algemeen, wat zou je doen. Ik zou zeker niet met de massa mee gaan.

Het idee van de natuurkundige hierboven is wel heel leuk met een windmolen bouwen in ruil voor vreten en vrouwen :D

Dat Russen beter tegen lage temps kunnen is omdat ze dat min of meer gewend zijn. Maar langdurige lage temperaturen zorgen wel degelijk voor aanzienlijk meer sterfgevallen, ook in Rusland.
Ik heb het hier dan ook niet over -20 voor een nachtje. -20 voelt vergeleken bij -30 tot -40 behaaglijk aan. Vanaf -25 vindt ik het goed koud worden, vanaf -35 realiseer je je hoe kwetsbaar je bent. Zonder goede kleding is het dan snel met je gedaan. Let wel dat alle voorzieningen wegvallen als zulke temperaturen aanhouden. Lekker even de CV op 21 zetten zonder gas en elektriciteit wordt moeilijk. Waterleidingen gaan in NL bij -20 na een paar weken ook wel verrot.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 01-04-2008 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk topic, dus ook een bijdrage!

Ik denk dat een grote ramp met een laag aantal directe doden (door de ramp) evengoed tot veel doden gaat leiden. De ramp zelf zal wel min of meer bekend zijn (laatste tv berichten enzo) en als die van mega proportie is (werelddeel) zodat redding van buitenaf niet realistisch is dan zal het overgrote deel van de mensen denk ik niet anders reageren dan bij een lokale ramp. Oftewel op een veilige plek gaan zitten panieken/stressen/shock effect en wachten tot het vanzelf over gaat. Als dat het niet gaat dan gaan ze uiteindelijk ten onder.

Die veilige plek kan zijn thuis of bij een opvang met andere slachtoffers of wat/waar die mensen uitkomen. Zo veilig zal die plek niet zijn maar vergeleken met de (voor de hand liggende) alternatieven is het niet slechter. Veel mensen zullen denk ik gewoon daar blijven tot het te laat is.

Ik ben het dan ook niet eens met de mensen die stellen dat survivalskills en –training niet uitmaken. Ik verwacht dat het percentage mensen dat niet in die shock/apathie vervalt onder mensen met een survival mentaliteit (wat zich eerder in het leven heeft geuit) hoger zal zijn.

Voor het overleven zelf is denk ik een groep noodzakelijk. Van de solisten zal iedereen sterven zodra er één serieus probleem opduikt wat je niet in je eentje kunt oplossen. Ook is het risico dat je mentaal een depressieve/apathische fase in zult gaan héél realistisch en zonder iemand die dan de boel even overneemt en je er weer uit kan halen kan dat ook fataal zijn. Of een redelijk simpel griepje waardoor het je niet meer lukt om genoeg hout te hakken om de nacht door te komen… Te lang alleen is voor veel mensen ook heel zwaar, zeker als eerst je wereld vergaat. Misschien dat een paar mensen solo kunnen overleven maar ik denk dat bijna al die solisten of toch een groep vinden of omkomen. Solisten zijn volgens mij héél kwetsbaar.

Effectieve groepen zullen worden gevormd door mensen die voor de ramp al een sterke band hadden. Die groepen zullen het meest voor elkaar over hebben en minder aan interne spanningen worden blootgesteld. Hieromheen kan de groep uitbouwen en meer mensen de veiligheid van een groep bieden.

Groepen zijn echter voor niet-leden niet veilig. In iedere groep zullen mensen zitten die een wat ruimere kijk hebben rond of iets van een ander (van buiten de groep) afpakken wel of niet kan. Alleen groepen met een sterke leiding door gasten die een hoge mate van ethiek in stand houden zullen niet transformeren tot roversbendes en groepen waarvan de leiding (iedere groep heeft immers leiders en volgers) zelf het initiatief neemt tot het afpakken, al dan niet met geweld, zullen het snelst veranderen in moordende, rovende en verkrachtende bendes niets ontziende nachtmerries. Niet iedere groep hoeft die kant op te gaan, maar de realiteit zal veel van dit soort groepen voortbrengen.

Iedere groep die wat middelen heeft, zoals een bron van voedsel, een schuilplaats of wat dan ook, zal die niet met iedereen kunnen delen. Zodra het aantal mensen dat hulp wil de middelen overschrijdt (in dat opzicht zijn rampen met weinig doden dus een ramp) gaan groepen stellen dat ze geen hulp kunnen bieden en mensen in uitzichtloze situaties brengen. Een deel zal niet in staat zijn zich verder te verzetten tegen de situatie en omkomen, andere worden gedwongen over te gaan tot geweld of slinkse diefstal. Uiteindelijk zal de boel flink verharden, met groepen die geen indringers in hun domein dulden en de situatie dat een mensenleven minder waard is dan een blik mais. Concepten als slavernij zullen ook héél snel opnieuw uitgevonden worden.

Hoe langer het duurt, hoe minder belangrijk oude banden in de groep zullen worden en hoe belangrijker iedereen zijn plek en rol in de nieuwe groep zal worden, inclusief integratie van nieuwkomers, machtstrijd en wat niet meer. Veel groepen zullen hierdoor vanzelf desintergreren als ze niet eerst worden afgeslacht door een geweldadige groep, die zelf zeker niet minder gevoelig is voor ‘tegen de verkeerde oplopen’ en interne desintergratie.

Succes met een ethisch nog enigszins verantwoorde groep (en ik denk dat dat is wat iedereen toch als ideaal zal zien, ik in ieder geval wel) is dan naast het vermogen om iedereen fysiek in leven te houden (eten, schuilplaats, de survival dimensie zeg maar) en het vermogen om de groep te beschermen (knokploeg, wapens) ook afhankelijk van goed leiderschap. De groep moet bij elkaar blijven, de ethische normen moeten gehandhaaft blijven en onderlinge conflicten moeten worden opgelost zonder ongecontroleerde desintergratie. Een afsplitsing waarbij geen kritieke middelen (eten of de knokploeg) verloren gaan ofzo kan natuurlijk prima overleefd worden, maar om dat soort dingen goed af te laten lopen is kundig leiderschap wel noodzakelijk.

Voor de meeste overlevende komt het er op neer dat ze in een positie van afhankelijkheid komen. Grappige tegenstelling met het beeld wat de romantiek rond ‘post-apocalypse’ schetst, want daar wordt juist de vrijheid en onafhankelijkheid als pluspunten naar voren gebracht. Maar ik denk dat 90% of meer van de mensen uiteindelijk helemaal afhankelijk zijn van de willekeur van een klein groepje die de touwtjes in de groep in handen heeft. Tolerantie voor mensen die actief een mening uitdragen die tegen de lijn van de leiding in gaat zal heel beperkt zijn en zodra groepen groeien zullen ze worden opgebouwd uit subgroepen die onderlinge verhoudingen hebben waarbij geweld en intimidatie, onzekerheid en angst voor alternatieven de relaties typeren.

Verlichting zal door onze innige bekendheid met vrijheid, bescherming tegen de staat en al die andere dingen denk ik niet al te lang op zich laten wachten. Zodra de situatie enigszins stabiel wordt komen concepten als democratie wel weer uit de kelder. Niet lang kan natuurlijk best jaren duren, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Interessant relaas Pingwin (sorry voor de late reactie). Kwam toevallig net dit bericht tegen wat me niet tegenvalt: http://www.nu.nl/news/152...ening_watersnoodramp.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thapous
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:32

Thapous

Nee toch niet.

Ik denk dat wij ons thuis vrij lang kunnen redden.
Ik woon op een boerderij, en wij hebben een aggregraat aangeschaft voor achter de tractor, zodat wij, als de stroom uitvalt we ook gewoon de koeien kunnen blijven melken. Verder hebben wij een waterzuiveringsinstallatie die pompt grondwater op, zuivert het, en daarmee douchen wij ons, spoelen we de wc mee door, wassen we de kleren mee, drinken de koeien water van, alleen de kraan in de keuken is niet aangesloten op dat 'waternetwerk'. En het gaat allemaal electrisch, dus via de aggregraat kunnen wij ons daarmee redden. Verder verbruikt de tractor diesel, waarvan we altijd wel wat thuis hebben staan (tank a 1500 liter (rode diesel) en tank a 750 liter (witte diesel). Bovendien hebben we een houtkachel, en een best grote voorraad hout, dus koud krijgen we het ook niet.
En als het drinken op is, gaan we gewoon over op de melk :P .

Maargoed, of het ooit zover zal komen, ik weet het niet.

//Thapous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thapous schreef op donderdag 17 april 2008 @ 23:50:
Ik denk dat wij ons thuis vrij lang kunnen redden.
Ik woon op een boerderij, en wij hebben een aggregraat aangeschaft voor achter de tractor, zodat wij, als de stroom uitvalt we ook gewoon de koeien kunnen blijven melken. Verder hebben wij een waterzuiveringsinstallatie die pompt grondwater op, zuivert het, en daarmee douchen wij ons, spoelen we de wc mee door, wassen we de kleren mee, drinken de koeien water van, alleen de kraan in de keuken is niet aangesloten op dat 'waternetwerk'. En het gaat allemaal electrisch, dus via de aggregraat kunnen wij ons daarmee redden. Verder verbruikt de tractor diesel, waarvan we altijd wel wat thuis hebben staan (tank a 1500 liter (rode diesel) en tank a 750 liter (witte diesel). Bovendien hebben we een houtkachel, en een best grote voorraad hout, dus koud krijgen we het ook niet.
En als het drinken op is, gaan we gewoon over op de melk :P .

Maargoed, of het ooit zover zal komen, ik weet het niet.
Dan zingen jullie het vast wel een tijdje uit in geval van nood. Melkkoeien zijn in geval van nood natuurlijk ook een bron van voedsel.

Olieprijs 117 dollar per vat inmiddels (eergister nog 115). Ik vermoed tegen het eind van het jaar tegen de 200 dollar. Alles wordt nu heel snel duur en brandstof schaars. We zullen zien wanneer supermarkten en tankstations niet meer bevoorraad worden. Alles wordt nu snel veel duurder. De olie produktie is aan het pieken.... en het is moeilijk voor te stellen wat dit voor gevolgen gaat hebben
Pagina: 1