Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jos_V
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 02-05 09:31
Toen er in Haaksbergen een weekend geen stroom was tijdens een sneeuwstorm, waarbij het dus ook nog behoorlijk koud is en er nog extra problemen zijn, is het grootste issue inderdaad geweest dat we een baby-boom hadden. Er was meer solidariteit in de gemeente dan het plunderen van winkels. Heb je alleen inductie platen? Oh de buurman heeft gas. en de buurvrouw aan de overkant heeft nog wel wat blikvoer om te delen.

nu was die situatie ook gewoon redelijk overzichtelijk dat voor het gros van de huishoudens de stroom na 2 dagen wel weer terug zou komen.

een aantal dagen zal echt geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Oekiejoekie schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:37:
En daarom zijn ze ook heel snel 2 van die dingen bij aan het bouwen, plus extra hoogspanningslijnen. één in Zaandam meen ik, de andere in Beverwijk. Maarja, snel, bij zo'n project wil niemand die hoogspanningsmasten in de achtertuin, dus snel is ook betrekkelijk...
Sterker nog, het betreft een volledige lijn tussen Amsterdam en Rotterdam (Beverwijk-Bleiswijk), zodat er een 'randstadring' ontstaat. Redelijk wat stukken zijn overigens ondergronds.

Zie hier de actuele hoogspanningskaart: https://www.tennet.eu/fil...ridmap_Netherlands_NL.pdf
Dat scenario dreigde een paar jaar geleden in een bananenrepubliekbierrepubliek net ten zuiden van Nederland.
FTFY :Y)
Overigens viel me wel op dat mensen tegenwoordig bij een stroomstoring weinig oplossend vermogen meer hebben
Kijk alleen al in dit topic hoe slecht het soms gesteld is. Overigens leuke exercitie om eens over na denken: wat heb ik minimaal in huis nodig. om een paar dagen autonoom te kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20-04 17:20
Skyaero schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:00:
[...]

Kijk alleen al in dit topic hoe slecht het soms gesteld is. Overigens leuke exercitie om eens over na denken: wat heb ik minimaal in huis nodig. om een paar dagen autonoom te kunnen zijn.
De vriend die ik SMS'te over de koffie was nota bene tegen de 60... Oud genoeg om nog het tijdperk van losse koffie, filters en gasfornuizen zonder automatische ontsteking te kennen... 8)7

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

712641

@Oekiejoekie Beetje dementerend misschien? Of gewoon vastgeroest? Zou mijn moeder van in die leeftijd ook kunnen doen namelijk.
Skyaero schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:00:

[...]

Sowieso valt het mij op hoe weinig mensen op scouting hebben gezeten. Voor mij was dat één van de belangrijkste ervaringen waar het gaat om zelfredzaamheid.

Wat mij trouwens ook opvalt is hoe abnormaal het lijkt te zijn (geworden) om een zakmes bij je te hebben. Ik heb vanuit scouting die gewoonte overgehouden...

Ik moet ook altijd wel lachen op die preppers uit de VS. Die lui zijn compleet irrationeel over de mogelijke gevaren en ondertussen maken ze de meest simpele fouten in hun planning... Als het dan echt mis gaat dat hebben ze een probleem.

[ Voor 36% gewijzigd door 712641 op 20-06-2017 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:34
712641 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:04:
@Oekiejoekie Beetje dementered mischien? Of gewoon vastgeroest? Zou mijn moeder van in de leeftijd ook kunnen doen namelijk.

[...]

Sowieso valt het mij op hoe weinig mensen op scouting hebben gezeten. Voor mij was dat één van de belangrijkste ervaringen waar het gaat om zelfredzaamheid.

Wat mij trouwens ook opvalt is hoe abnormaal het lijkt te zijn (geworden) om een zakmes bij je te hebben. Ik heb vanuit scouting die gewoonte overgehouden...
Leerde je dat soort dingen vroegah niet toen je in dienst ging?

Een (zak)mes bij hebben wordt niet overal gewaardeerd. Zeker niet bij jongeren.
Als je daar op school mee wordt gepakt hoef je niet meer terug te komen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
124 pagina's interressant leesvoer...

Stroomuitval in de Bommeler- en
Tielerwaard in december 2007

Een evaluatie van de hoofdstructuur van de
rampenbestrijdingsorganisatie in de regio
Gelderland Zuid in termen van effect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

RocketKoen schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:09:
[...]

Leerde je dat soort dingen vroegah niet toen je in dienst ging?

Een (zak)mes bij hebben wordt niet overal gewaardeerd. Zeker niet bij jongeren.
Als je daar op school mee wordt gepakt hoef je niet meer terug te komen.
Hoe lang is de dienstplicht al niet afgeschaft? Ruim twintig jaar... Ik was in ieder geval net te jong.

Scholen houden er inderdaad aparte regels op na.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:15
Bij scouting denk ik vooral aan mensen die fikkies stoken en bier drinken. En af en toe op kamp om in een andere omgeving bier te drinken ;)

Een zakmes heeft de gemiddelde Nederlander ook niet meer nodig. Brood smeren kan thuis, of je haalt wat in de kantine. En andere dingen snijden? Hooguit een pakketje openmaken op kantoor maar daar ligt vast wel ergens een afbreekmesje. En om nou spullen mee te nemen voor de off-chance dat er een keer een ramp gebeurt gaat veel mensen te ver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
[b]maximiliaan_nl schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:04:
Ik moet ook altijd wel lachen op die preppers uit de VS. Die lui zijn compleet irrationeel over de mogelijke gevaren en ondertussen maken ze de meest simpele fouten in hun planning... Als het dan echt mis gaat dat hebben ze een probleem.
Preppen ? Dat is toch zorgen dat je voldoende wapens hebt zodat je alles wat beweegt van je grond af kunt schieten ? Tenminste, daar draaide het in die programma's meestal om :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

@O88088 Dat soort scouting bedoel ik niet... Helaas is dat wel de norm.

@Oekiejoekie Murica'

[ Voor 15% gewijzigd door 712641 op 20-06-2017 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 17:09

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Skyaero schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 10:24:
[...]

De netten zijn altijd gekoppeld, er vindt al continue uitwisseling plaats op basis van marktwerking (prijsverschil tussen landen).

Een langdurige stroomstoring zal het gevolg zijn van schade aan infrastructuur. Pak de stroomstoring in Noord-Holland van 2 jaar geleden er bij. Combinatie van kortsluiting/schakelfout in het hoogspanningsstation Diemen en de provincie NH zat 2 uur zonder stroom. Moet je eens voorstellen als bijvoorbeeld een vrachtwagen met explosieven dat onderstation inrijdt.
Als ik terrorist zou zijn zou ik het wel weten O-) 23 December, lange donkere dagen, koud, net voor kerst.

Stuk grotere impact dan met je home-made bom Utrecht CS binnen wandelen.
Oekiejoekie schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:12:
124 pagina's interressant leesvoer...

Stroomuitval in de Bommeler- en
Tielerwaard in december 2007

Een evaluatie van de hoofdstructuur van de
rampenbestrijdingsorganisatie in de regio
Gelderland Zuid in termen van effect
Interessant! Wel veel om te lezen, eens doorheen scannen.
712641 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:04:
@Oekiejoekie Beetje dementerend misschien? Of gewoon vastgeroest? Zou mijn moeder van in die leeftijd ook kunnen doen namelijk.

[...]

Preppers gaat ook echt ver, maar wat ik met dit topic vooral wilde stellen is dat de maatschappij behoorlijk fragiel is geworden.

Alles is "just in time". Boodschappen worden vers voor die dag gehaald, voorraad is er thuis niet, dus geen buffer.

Daarom denk ik persoonlijk dat het best snel fout gaat in de maatschappij. Zelfredzaamheid wordt naar mijn beleving steeds minder.

Het platteland ben ik niet zo bang voor direct, maar steden als Amsterdam, Rotterdam en Utrecht? Ik heb mijn grote twijfels er bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• artificial_sun
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:17

artificial_sun

Mazda Rx7

O88088 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:13:
Bij scouting denk ik vooral aan mensen die fikkies stoken en bier drinken. En af en toe op kamp om in een andere omgeving bier te drinken ;)
Herkenbaar, maar het bier drinken op locatie begon pas toen we vuur konden maken, 4535473653 knopen kenden, veilig bomen kunnen kapen, je eigen prutje kunnen koken, tenten konden bouwen etc.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Laatst online: 19:44
Rmg schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:38:
[...]

Omdat het waternet compleet aan de noodaggregaten hangt, vooral om de kwaliteit van het water te kunnen waarborgen maar ook voor dit. En de behoorlijke tijd is tot de diesel op is :+ gegevens over dit soort tijden zijn bijna niet te vinden
Ook daar zijn wel plannen voor, contracten met brandstofmaatschappijen die even een tankwagen komen leveren. Daar hebben sommige bedrijven gewoon contracten voor om de IT infra draaiende te houden bij langdurige blackouts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Snow_King schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:26:
[...]

Als ik terrorist zou zijn zou ik het wel weten O-) 23 December, lange donkere dagen, koud, net voor kerst.
Daar is al een scenario voor... Dan komt John McClane ons redden... Yippiekayee Motherfucker ! :+
[...]

Interessant! Wel veel om te lezen, eens doorheen scannen.
Het is een best toegankelijk rapport, leest lekker weg, en het is dusdanig opgemaakt dat je zo de belangrijkste stukken oppikt.
Daarom denk ik persoonlijk dat het best snel fout gaat in de maatschappij. Zelfredzaamheid wordt naar mijn beleving steeds minder.

Het platteland ben ik niet zo bang voor direct, maar steden als Amsterdam, Rotterdam en Utrecht? Ik heb mijn grote twijfels er bij.
Ik woon zelf in een dorp in het groene hart, en als ik zie wat er tijdens de carnavalsoptocht en evenementen aan aggregaten van lokale loonbedrijven, aannemers en agrariers zijn, denk ik dat we hier wel op een aantal punten stroom zullen hebben...

Overigens werden eerder al de brandstof(tekorten) aangehaald, maar sinds de oliecrisis in de jaren 70 heeft Nederland een strategische voorraad brandstof voor minstens 3 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

artificial_sun schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:26:
[...]

Herkenbaar, maar het bier drinken op locatie begon pas toen we vuur konden maken, 4535473653 knopen kenden, veilig bomen kunnen kapen, je eigen prutje kunnen koken, tenten konden bouwen etc.
Wordt het geen tijd voor een Tweakers-kamp? Beetje bomen kappen en bier zuipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
FastFred schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:29:
[...]

Ook daar zijn wel plannen voor, contracten met brandstofmaatschappijen die even een tankwagen komen leveren. Daar hebben sommige bedrijven gewoon contracten voor om de IT infra draaiende te houden bij langdurige blackouts.
Contract is leuk, de diesel krijgen is een 2e.

Ik vermoed dat veel datacenters binnen 24 uur stil vallen, want die vrachtwagens kunnen écht niet overal diesel brengen om alle generatoren te laten draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Snow_King schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:47:
[...]

Contract is leuk, de diesel krijgen is een 2e.

Ik vermoed dat veel datacenters binnen 24 uur stil vallen, want die vrachtwagens kunnen écht niet overal diesel brengen om alle generatoren te laten draaien.
Zijn al die datacenters dan zo belangrijk op het moment dat het hele land geen werkende internetverbinding heeft ? Vitale sectoren wil je in de lucht houden, maar de website van de biljartvereniging kan best plat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
bassiej19 schreef op maandag 19 juni 2017 @ 16:38:
2. Hetzelfde schijnt zo te zijn voor waterbeheersing in Nederland. Dat de systemen hiervoor maar enkele maanden zonder stroom zouden kunnen en dat anders het halve land onder zal lopen. (Wederom weer eens gehoord en verder dus geen bronnen).
Maar hoe realistisch is het dat een welvarend, economisch sterk land als Nederland meerdere maanden zonder stroom zou zitten? Serieus het enige dat ik me kan bedenken waarin een dusdanig scenario realistisch is, is Noord Korea die heeft zich vergist en dacht dat West Europa het zelfde is als de VS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

In de Oekraine is een tijdje geleden al een powerstation platgelegd door malware. Het is niet compleet ondenkbaar dat iets dergelijks op grotere schaal wordt uitgevoerd en zo het hele grid in NL platlegt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Vihaio schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:07:
Enorme rellen als er drie dagen geen stroom is? Dat klinkt echt extreem overdreven.
Ik herinner me blackouts in de VS waarbij er direct massale plunderingen waren. En niet voor eten, maar voor nieuwe televisies. Ik kan zo gauw niet vinden waar dat was, wel een linkje voor 1977: Wikipedia: New York City blackout of 1977 :
the 1977 blackout resulted in city-wide looting and other disorders, including arson.
In 2003 ging dat aanzienlijk beter: http://www.slate.com/arti...all_the_looters_gone.html :
The reasons for the recent turnaround remain contested, but they include the general prosperity of the 1990s, new and more effective policing strategies, and demographic trends (there are now fewer young men and teenagers in the age brackets most likely to commit violent crimes).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Mooi onderwerp dit... Ik vind het ook altijd wel belangrijk om wat voorraad en spullen te hebben thuis. Vrouwlief ziet alleen voedsel bederven en een pak flessen water die nergens voor dienen.

Ik denk dat de reactie/het gevolg per plek, per situatie, per moment zal verschillen. Midden in de winter zal een langdurige blackout misschien wel anders uitpakken dan midden in de zomer. In stedelijke gebieden zal men anders reageren dan op het platteland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
O88088 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:13:
Lach maar, geef mij een stuk berkenschors, mijn magnesiumstik en een zakmes en ik maak vuur. Als er echt stront aan de knikker is en ik moet koken op open vuur dan offer ik daar graag mijn goedkope pannensetje van de Blokker voor op. En anders fiets ik ff naar ons scouting clubhuis en haal ik een benzinebrander op om te kunnen koken.

Met 5 minuten fietsen trek ik wel ergens wat hout uit een bos. In het ergste geval kan ik 2 of 3 dagen redden voor wat betreft voedsel, de auto heb ik niet nodig, waar zou ik heen moeten, op m'n werk is toch ook geen stroom meer, kan wel gaan rijden maar kost benzine. Heb ik toch benzine nodig dan stap ik in de auto en ben ik met 20 minuten in Duitsland, waar vast wel stroom is, waar ik kan tanken of boodschappen doen.

Ik denk dat het grootste probleem is als er stroom uitval in de winter is, leidingen die kapot vriezen, huizen die slecht geïsoleerd zijn waar het toch al heel snel aardig koud kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
FastFred schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:24:
[...]

Ik denk dat het grootste probleem is als er stroom uitval in de winter is, leidingen die kapot vriezen, huizen die slecht geïsoleerd zijn waar het toch al heel snel aardig koud kan worden.
Suggestie om het warm te krijgen: http://nos.nl/artikel/2149495-koolmonoxidevergiftiging-kinderen-door-barbecue-in-ijskoud-huis.html

Ik denk dat we heel veel kandidaten voor de Darwin-awards gaan krijgen door mensen idioten die dit soort onbezonnen acties gaan doen...

[ Voor 7% gewijzigd door Oekiejoekie op 20-06-2017 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Oekiejoekie schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:50:
[...]

Zijn al die datacenters dan zo belangrijk op het moment dat het hele land geen werkende internetverbinding heeft ? Vitale sectoren wil je in de lucht houden, maar de website van de biljartvereniging kan best plat...
Wat mij betreft niet. Ik bedoelde vooral, je kan heel leuk contracten sluiten als bedrijf of instelling, maar of je ook écht brandstof krijgt is een 2e.

Zoals eerder aangegeven kan de overheid/defensie brandstof opeisen en dat zullen ze denk ik eerder doen om oa de waterbedrijven van diesel te kunnen voorzien.

Maar dan praten we over dagen. Ik bedoelde meer als de stroom uit valt voor 24 tot 72 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyaero
  • Niet online
Snow_King schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 11:47:
[...]
Dat heeft de stroomstoring in NH al laten zien. Ik weet dat er tenminste 1 datacenter is uitgevallen, want de tankwagens stonden in de file.

Keer op keer blijkt dat al die noodvoorzieningen in datacenters maar mondjesmaat werken. In dat opzicht is bijv. Microsofts concept veel logischer: gewoon overschakelen naar een ander datacenter.

Maar goed, wat heb je aan datacenters als je geen 4G, geen kabel of überhaupt geen eten hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Skyaero schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:34:
[...]

Dat heeft de stroomstoring in NH al laten zien. Ik weet dat er tenminste 1 datacenter is uitgevallen, want de tankwagens stonden in de file.

Keer op keer blijkt dat al die noodvoorzieningen in datacenters maar mondjesmaat werken. In dat opzicht is bijv. Microsofts concept veel logischer: gewoon overschakelen naar een ander datacenter.

Maar goed, wat heb je aan datacenters als je geen 4G, geen kabel of überhaupt geen eten hebt.
Zeker, maar als we zien hoe veel controle systemen in NL aan internet hangen blijken DC's toch behoorlijk belangrijk.

Het gemaal naast mijn huis zit gewoon achter een KPN VDSL/ADSL verbinding. Ik kreeg de brief thuis, gemaal zit op huisnummer toevoeging A, dus postbode gaf mij een brief van KPN dat ze mij verwelkomen als klant.

Als de KPN DC's dus plat vallen en daardoor dergelijke verbindingen niet meer werken kan dat best lastig zijn.

DC's zijn inmiddels een belangrijk onderdeel van ons leven, zonder dat we het veel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Snow_King schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:41:
[...]

Zeker, maar als we zien hoe veel controle systemen in NL aan internet hangen blijken DC's toch behoorlijk belangrijk.

Het gemaal naast mijn huis zit gewoon achter een KPN VDSL/ADSL verbinding. Ik kreeg de brief thuis, gemaal zit op huisnummer toevoeging A, dus postbode gaf mij een brief van KPN dat ze mij verwelkomen als klant.

Als de KPN DC's dus plat vallen en daardoor dergelijke verbindingen niet meer werken kan dat best lastig zijn.

DC's zijn inmiddels een belangrijk onderdeel van ons leven, zonder dat we het veel weten.
Dan stuur je toch gewoon een ouderwets mannetje naar dat gemaal ? Het waterschap heeft op dat moment genoeg (kantoor)personeel over die toch niet verder kunnen werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Inderdaad, de drinkwater zijn hetzelfde verhaal. De operators van de grote zuiveringen bedienen de kleine locaties op afstand. Als dat niet meer werkt kunnen ze onsite gaan zitten. Programmeurs samen met processtechnologen kunnen ook wel een zuivering draaiend houden.
Daarnaast zitten er waarschijnlijk nog een hoop ex-operators op kantoor. En die kunnen bij een blackout tog geen andere werkzaamheden doen.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:24

DatraxZ

TrueCrypts Everything

De vraag zal altijd zijn, hoe lang duurt het nog alvorens de spanning er terug is.

Als er echt sprake is van een groot defect, bvb 380KV wisselstations die er uit gaan (technisch mankement, terrorisme, solar flare,...), en het grid ligt er over het hele land uit, dan mag je er wel op rekenen dat het langer zal duren dan 24h. Het volledig opnieuw opstarten van het grid alleen al duurt minstens 24h.

GSM masten hebben een UPS voor ongeveer 2 uur. De vaste lijn voor ongeveer 4 uur.
Het gasnet blijft langer op druk, maar daar heb je niet veel aan omdat je CV ketel ook stroom nodig heeft.

Een langdurige stroompanne zal initieel niet tot paniek/calamiteiten leiden, maar eens de communicatiemogelijkheden ook uitvallen zijn de nodig problemen wel te verwachten.

Hier thuis hebben we altijd voor minstens 2 weken eten en drinken in huis, maar dat komt omdat we gewoon niet graag gaan winkelen >:) .
Verder ligt in de garage nog een petroleum vuurtje met 20L petroleum, en heb ik ergens nog een 1600W 12V ->230V inverter liggen.
Een oude CB radio en 2 UHF/VHF portables kan ik ook nog gebruiken als het GSM netwerk er uit gaat.
Verder laat ik dan ook het bad nog vollopen om te vermijden dat ik zonder water kom te zitten als het pomp onderstation er uit klapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Oekiejoekie schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:29:
[...]

Suggestie om het warm te krijgen: http://nos.nl/artikel/2149495-koolmonoxidevergiftiging-kinderen-door-barbecue-in-ijskoud-huis.html

Ik denk dat we heel veel kandidaten voor de Darwin-awards gaan krijgen door mensen idioten die dit soort onbezonnen acties gaan doen...
Blijven bewegen en warm aankleden. Bij overnachting in slaapzak flink bewegen, snel kleren uittrekken en warm de slaapzak in kruipen.

Vorig jaar heb ik nog met -3 in de buitenlucht geslapen. Een mooie ronde kei, niet te groot in het kampvuur leggen, voor het slapen gaan eruit halen, tandenpoetsen, even plasje of grote boodschap doen (hoef je er 's nachts niet uit), warm worden (bewegen), steen in een handdoek wikkelen en onder in je slaapzak stoppen.

En je materiaal in orde hebben, mijn mummie slaapzak houd mij warm tot -10

[ Voor 3% gewijzigd door FastFred op 20-06-2017 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Oekiejoekie schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:29:
[...]

Stiekem moest ik even lachen om jouw reactie...

Er zijn veel mensen die zichzelf per ongeluk dood maken omdat ze te dom zijn en te ver af staan van onze natuur. Dan is het een kwestie van tijd voordat ze iets fout doen. Of het nou cholera krijgen, doodvriezen of zichzelf met koolmonoxide vergiftigen is...

Als men vroeger kachels gebruikten, zetten ze altijd een raam open om frisse lucht binnen te laten. En dan had je nog een zuigende schoorsteen. Een vuur zonder afzuiging is letterlijk een veredelde zelfmoordpoging.
DatraxZ schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 14:40:
Een oude CB radio en 2 UHF/VHF portables kan ik ook nog gebruiken als het GSM netwerk er uit gaat.
Dat brengt mij op een idee. Ik ga ook maar eens een CB-radio aanschaffen. Als het echt mis gaat heb je in ieder geval iets...

[ Voor 13% gewijzigd door 712641 op 20-06-2017 15:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
FastFred schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:01:
[...]

Blijven bewegen en warm aankleden. Bij overnachting in slaapzak flink bewegen, snel kleren uittrekken en warm de slaapzak in kruipen.
Ja, dat werd in een van de eerste posts al aangeraden. Maar dan wel met z'n tweeen en zonder anticonceptie :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
712641 schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:04:
[...]

Stiekem moest ik even lachen om jouw reactie...

Er zijn veel mensen die zichzelf per ongeluk dood maken omdat ze te dom zijn en te ver af staan van onze natuur. Dan is het een kwestie van tijd voordat ze iets fout doen. Of het nou cholera krijgen, doodvriezen of zichzelf met koolmonoxide vergiftigen is...
En het is blijkbaar ook nodig... Ook bij de laatste gasstoring in Ede werd er door de overheid en netbeheerder voor gewaarschuwd niet met barbecues e.d. binnen te gaan koken of verwarmen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

@Oekiejoekie Infantilisering tot en met...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:57

Wailing_Banshee

You're Next

wolly_a schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:17:
Mooi onderwerp dit... Ik vind het ook altijd wel belangrijk om wat voorraad en spullen te hebben thuis. Vrouwlief ziet alleen voedsel bederven en een pak flessen water die nergens voor dienen.
Simpel. Altijd één of twee reserve op de plank hebben staan. Bijv. conserven: je pakt een blik bruine bonen? Blik bruine bonen op de boodschappenlijst. Wij hebben altijd een paar potten houdbaar voedsel in de kast staan (net zoals @DatraxZ hebben we een hekel aan boodschappen doen :p)

Qua verwarming: zolang het gas zal blijven stromen zullen wij verwarming en kookmogelijkheden hebben (CV heeft dan wel stroom nodig, gas kachel niet!). En anders zal er vroeg geslapen worden en moet er buiten gekookt gaan worden (er is niets lekkerders dan een pot boven een houtvuur hangen!)

Ik denk dat mensen die graag kamperen eerder een aantal dingen zal denken dan mensen die altijd in hotels en appartementen gaan (of zoals genoemd op scouting zijn geweest).

@maximiliaan_nl Het feit dat het gezegd moet worden, je vraagt je soms echt af wat mensen denken...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

@Wailing_Banshee Dan kun je je al afvragen in het verkeer of in de winkel... Laat staan is zo'n kritieke situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:38:
[...]

Simpel. Altijd één of twee reserve op de plank hebben staan. Bijv. conserven: je pakt een blik bruine bonen? Blik bruine bonen op de boodschappenlijst. Wij hebben altijd een paar potten houdbaar voedsel in de kast staan (net zoals @DatraxZ hebben we een hekel aan boodschappen doen :p)
Gaat langzaam richting een preppers topic dit.

Ik probeerde meer te kijken wat jullie visie is op hoe de maatschappij reageert.

Meerdere mensen geven het al aan, bij het gebrek aan communicatie kan het snel gaan. Als mensen niet weten wát er is, dan gaat het snel fout lijkt de gedachte. Zie ik dat goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Mijn idee, veel jammerende mensen in de stad, veel minder daarbuiten.

Water en gas blijven het doen, meer inbraken vanwege falende cameras, lampen ed. Maar ik verwacht na 3 dagen nog geen plunderingen. In de winter inderdaad wel wat domme mensen met open vuur in huis.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Snow_King schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:51:
[...]
Ik probeerde meer te kijken wat jullie visie is op hoe de maatschappij reageert.

Meerdere mensen geven het al aan, bij het gebrek aan communicatie kan het snel gaan. Als mensen niet weten wát er is, dan gaat het snel fout lijkt de gedachte. Zie ik dat goed?
Ik denk dat het heel erg afhankelijk is waar je kijkt.
Buiten de grote steden zijn mensen beter zelfredzaam denk ik (en dan heb ik het niet over dat soort buitenwijken van grote steden...) Ze moeten wel, want hun supermarkt zit niet 5 minuten lopen bij ons vandaan, maar 5 tot 10 km. Dus eventjes boodschappen doen is er niet bij. Daar zul je de goedgevulde voorraadkasten vinden.
Ik denk ook dat het heel afhankelijk is hoe mensen afhankelijk mensen zijn van moderne technologie. Hoe goed kunnen ze "out of the box" denken?

En ik denk dat je op dag 2 een heleboel mensen met ontwenningsverschijnselen hebt. Niet vanwege gebrek aan koffie, maar vanwege het loskoppelen van die mensen van social media :p

Ik denk dat ik lekker in bed zou kruipen (in de winter) of een boek ga lezen buiten (in de zomer). En zodra alles weer up and running is een batterij ga aansluiten op m'n zonnepanelen :D (want natuurlijk zal m'n Aura One leeg zijn op dat moment waardoor ik weer zo'n vervelend papieren boek moet lezen...)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:05

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Oekiejoekie schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 12:46:
[...]

Dan stuur je toch gewoon een ouderwets mannetje naar dat gemaal ? Het waterschap heeft op dat moment genoeg (kantoor)personeel over die toch niet verder kunnen werken...
Die apparaten werken wel verder hoor zonder internet. Zolang er maar stroom op zit.

De internet verbinding is voornamelijk voor alerts en of handmatige bediening. Vroeger zat er een rood lampje op als er iets mis ging, vervolgens moest iemand bellen of een toevallige controleur het opmerken...

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Ghostrider schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 16:19:
[...]

Die apparaten werken wel verder hoor zonder internet. Zolang er maar stroom op zit.
Euh, topictitel gemist ???
De internet verbinding is voornamelijk voor alerts en of handmatige bediening. Vroeger zat er een rood lampje op als er iets mis ging, vervolgens moest iemand bellen of een toevallige controleur het opmerken...
Ja, en dus zul je er een ouderwets mannetje heen moeten sturen die controleert of het aggregaat aangesprongen is, er nog voldoende brandstof is enzovoorts...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icegodd
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-03 20:55
Jullie zijn heel braaf, en denken over opslaan van water en eten.
Eerst plunderingen zal plaats vinden bij eerste nacht en twee nacht is het free4all avond.

waar denken de jongeren van grote steden aan.......

1. iPhone en playstation (winkels plunderen)
2. FUN > slopen (grenzen opzoek)
3. Sex
4. Slapen
5. Honger > eten zoeken/afpakken van tweakers }:O
6. FUN/sex(huizen plunderen)
7. Bij een gang aansluiten om te overleven(voor voedsel).
8. (Week 1-2 afkickverschijnsel van Facebook drug. Week 4: zombie killen :+ )

Menselijke normen en waarden of ethiek kan heel snel verdwijnen door gebrek aan basis behoefte en gezag.

[ Voor 7% gewijzigd door icegodd op 21-06-2017 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
icegodd schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 16:37:
jullie zijn heel braaf, en denken over opslaan van water en eten.
eerst plunderingen zal plaats vinden bij eerste nacht en twee nacht is het free4all avond.

menselijke normen en waarden of ethiek kan heel snel verdwijnen door gebrek aan basis behoefte en gezag.
Ik heb even bij wikipedia het overzicht van stroomstoringen gekeken. Op 31 mei 1984 is er een storing geweest van 2,5 uur in de noordelijke provincies, Overijssel en Gelderland, waarbij er in stad Groningen geplunderd zou zijn. Daar was 2,5 uur dus al genoeg om het gratis winkelen te laten beginnen...

Ik heb hier ook de evaluatie van de stroomstoring in de Bommelerwaard gepost. En voor de stroomstoring in Haaksbergen gold hetzelfde; Daar zag je juist dat de mensen zich opeens druk maakten om die hulpbehoevende bejaarde buurvrouw en dat ondernemers elkaar hielpen door het delen van aggregaten. En die stroomstoringen duurden meerdere dagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:15
Jullie zijn heel braaf, en denken over opslaan van water en eten.
Eerst plunderingen zal plaats vinden bij eerste nacht en twee nacht is het free4all avond.

waar denken de jongeren van grote steden (bv. schilderswijk) aan.......

1. iPhone en playstation (winkels plunderen)
2. FUN > slopen (grenzen opzoek)
3. Sex
4. Slapen
5. Honger > eten zoeken/afpakken van tweakers }:O
6. FUN/sex(huizen plunderen)
7. Bij een gang aansluiten om te overleven(voor voedsel).
8. (Week 1-2 afkickverschijnsel van Facebook drug. Week 4: zombie killen :+ )

Menselijke normen en waarden of ethiek kan heel snel verdwijnen door gebrek aan basis behoefte en gezag.
Ik denk dat juist in grote steden een groot blik hulpdiensten opengetrokken zal worden bij een stroomstoring. Bijvoorbeeld om verkeer te helpen, of om mensen uit liften te bevrijden. En vast ook wel om de openbare orde een beetje te bewaken. Het zal niet zo snel een anarchistische puinhoop worden waar je de ene bende tegen de andere hebt al zullen er vast wel genoeg dingen gestolen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:16
Kunnen jullie je deze nog herinneren?
https://www.nrc.nl/nieuws...-afwijkend-saldo-a1435894

Storing bij ING in 2013. Sinds die tijd (ja, ING klant) heb ik dus altijd minimaal 20 euro cash op zak.

Dit was indertijd eigenlijk maar heel klein. En toch zag je al dat het misging bij mensen die simpelweg niet meer konden pinnen in de supermarkt. Ik heb daadwerkelijk mensen ruzie zien staan maken bij de AH, omdat ze met hun spullen naar buiten wilden lopen zonder te betalen.

Een hele grote groep heeft op dat moment echt geen boodschap aan het feit dat het overmacht of wat dan ook is. Primair: Niet mijn schuld, niet mijn probleem. Hier met die boodschappen.
Ik denk dat er dus zeker wel binnen een paar uur volledige anarchie ontstaat in de grote steden. Dat kan heel klein beginnen, maar ook enorm snel escaleren.

Evolutionair gezien is het eigenlijk vreemd dat er in een samenleving waar zoveel mensen zo dicht op elkaar leven er niet veel meer misgaat. We zijn niet gemaakt om in dusdanig grote groepen te leven.
Technologie heeft dat langzamerhand mogelijk gemaakt.. Maar gooi een stad terug naar < 1900.....en je hebt totale paniek en chaos.
Misschien niet binnen 8 uur, maar zeker binnen 48 uur.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekiejoekie
sanderb schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 17:06:
Kunnen jullie je deze nog herinneren?
https://www.nrc.nl/nieuws...-afwijkend-saldo-a1435894

Storing bij ING in 2013. Sinds die tijd (ja, ING klant) heb ik dus altijd minimaal 20 euro cash op zak.

Dit was indertijd eigenlijk maar heel klein. En toch zag je al dat het misging bij mensen die simpelweg niet meer konden pinnen in de supermarkt. Ik heb daadwerkelijk mensen ruzie zien staan maken bij de AH, omdat ze met hun spullen naar buiten wilden lopen zonder te betalen.

Een hele grote groep heeft op dat moment echt geen boodschap aan het feit dat het overmacht of wat dan ook is. Primair: Niet mijn schuld, niet mijn probleem. Hier met die boodschappen.
Bij stroomuitval is denk ik een groter probleem dat er in supermarkten niks meer geprijsd is, dat loopt via de streepjescode en de kassa(computers)... En al zouden ze nog ergens zo'n ouderwetse prijsstickertang vinden, dan is de gemiddelde caissiere niet in staat om de bedragen op te tellen... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Snow_King schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 15:51:
[...]

Lijkt me wel.
Zoals ik hierboven al postte, 4h na de stroompanne is het gedaan met communiceren voor 99% van de bevolking. Ook alarm systemen en alle andere GSM/vast-netgekoppelde systemen , al dan niet op UPS/generator zijn hun verbinding kwijt. Hulpdiensten, politie,.. bellen zit er dan niet meer in.

Je enige bron van info wordt dan de (auto) radio. Radio amateurs / CB gebruikers zullen wel communicatie netten opzetten, dus als je over dat soort apparatuur beschikt kan je via die weg nog communiceren.

Als het een tijdelijk probleem betreft, en de oplossing zicht binnen een redelijk termijn aandient (bvb 24h), en het wordt ook zo duidelijk gemaakt via de radio, valt het denk ik nog wel mee. Door het gebrek aan alarm systemen en communicatie naar de beveiligingsbedrijven verwacht ik wel flink wat diefstallen. Maar de supermarkt leegplunderen, dat nog niet.

Als de problemen echter van die aard zijn dat het net er voor een onbepaalde tijd zal uit liggen, ja dan is het hek wel van de dam. Stel je een voor dat er een gecoordineerde aanslag is op verschillende hoogspanningsposten tegelijk. Of een geomagnetische storm zoals die van 1859 die opnieuw plaatsvindt.

Een hoogspannings trafo kent een levertermijn van 3 maanden of langer. Zelfs als de netbeheerder er in slaagt om een beperkt net op te zetten zal dat zeker niet binnen de 24h gebeuren.

Dan ontstaat onzekerheid. "Hoelang duurt dit nog?" "Heb ik nog voldoende te eten/drinken", ...
Ik geef het 72h (9 meals..) voordat het geheel in duigen begint te vallen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HerZon
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Ach, tegen die tijd vergeten we alle luxe en gaan we terug naar de basis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
DatraxZ schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 19:52:
[...]

Lijkt me wel.
Zoals ik hierboven al postte, 4h na de stroompanne is het gedaan met communiceren voor 99% van de bevolking. Ook alarm systemen en alle andere GSM/vast-netgekoppelde systemen , al dan niet op UPS/generator zijn hun verbinding kwijt. Hulpdiensten, politie,.. bellen zit er dan niet meer in.
Mijn ervaring met de stroomstoring in Noord-Holland was dat het mobiele netwerk na een minuut of 10 al plat lag, omdat alles en iedereen op facebook of op de app wil laten weten dat ze geen stroom meer hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:14

Onbekend

...

sanderb schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 17:06:
Bijzonder eigenlijk dat zodra mensen boodschappen in hun karretje leggen, ze denken dat het dan meteen van hun is terwijl ze nog langs de kassa moeten lopen... :| Dat zie je vooral bij de uitverkoopartikelen. :)

Stroomstoring van 48 uur?
Die dagen gaan barbecueën. Gasfornuis en inductiekookplaten werken niet, maar het vlees uit de vriezer ontdooit wel. Ik heb voldoende brood en ander eten op voorraad om minimaal 10 dagen zonder de winkel te kunnen.

Wel zuinig aan doen moet water, want in de zonneboiler zit bij mij maar 90 liter water. Maar we hebben wel frisdrank en bier in huis, dus we komen niet om van de dorst. :)
Geen toilet doortrekken, maar even een paar emmers water halen uit het slootje van 100 meter verderop om door te spoelen. (De pompen van het riool werken niet, maar de overloop van het riool is daar juist voor gemaakt. :) )
Als het koud is, slaan we wel een extra deken om ons heen. Het moderne huis koelt in de winter tegenwoordig ook weinig meer af.

Ik verwacht in de kleine dorpen en moderne wijken in steden geen opstootjes o.i.d. en dat buren elkaar helpen zoals ze normaal ook doen. Enkel in de achterstandswijken verwacht ik wel relletjes omdat daar vaak geldt dat wie het eerst komt, het eerst maalt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:03

garathane

l'enfer, c'est les Autres

Onbekend schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:57:
[...]

Ik verwacht in de kleine dorpen en moderne wijken in steden geen opstootjes o.i.d. en dat buren elkaar helpen zoals ze normaal ook doen. Enkel in de achterstandswijken verwacht ik wel relletjes omdat daar vaak geldt dat wie het eerst komt, het eerst maalt.
Waar wonen in het moderne Nederland meer mensen, denk jij: in de kleine dorpen of in het stedelijke gebied ? Ik denk dat je niet eens zozeer naar achterstandswijken hoeft te kijken, maar naar de gebieden waar je elkaar ternauwernood kent en dus geen boodschap aan hoeft te hebben: de stad in al zijn vormen.

De meeste apocalypse-films en -series zijn te Hollywoodig (?) maar er zijn genoeg voorbeelden uit de moderne tijd waar mensen, ook de goed opgevoede (wie dat dan ook zijn) een 'gratis' Sony Bravia 4k Oled liever in hún huis zien dan in dat van de buren. De politie,brandweer en andere hulpdiensten zijn dan bezig mensen uit liften te halen of uit auto's te zagen (niet-werkende verkeerslichten kunnen heel leuke you-tube filmpjes opleveren zodra de stroom weer werkt )

Ik heb niet zo'n heel hoge verwachtingen over het burgerlijk fatsoen indien een dergelijke storing langer duurt dan, zeg maar, 12 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

garathane schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 21:24:
[...]

Waar wonen in het moderne Nederland meer mensen, denk jij: in de kleine dorpen of in het stedelijke gebied ? Ik denk dat je niet eens zozeer naar achterstandswijken hoeft te kijken, maar naar de gebieden waar je elkaar ternauwernood kent en dus geen boodschap aan hoeft te hebben: de stad in al zijn vormen.
Daar heb je inderdaad gelijk in. Ik ging uit van mijn eigen woonsituatie, maar voor veel andere mensen is dat natuurlijk niet van toepassing.
De meeste apocalypse-films en -series zijn te Hollywoodig (?) maar er zijn genoeg voorbeelden uit de moderne tijd waar mensen, ook de goed opgevoede (wie dat dan ook zijn) een 'gratis' Sony Bravia 4k Oled liever in hún huis zien dan in dat van de buren. De politie,brandweer en andere hulpdiensten zijn dan bezig mensen uit liften te halen of uit auto's te zagen (niet-werkende verkeerslichten kunnen heel leuke you-tube filmpjes opleveren zodra de stroom weer werkt )
Verkeerslichten zijn denk ik wel een probleem. Maar waar rijden die mensen dan eigenlijk heen? Nergens is er elektriciteit, dus ze gaan hoogstens naar het strand.

Maar ik verwacht niet dat mensen binnen 48 uur snel gaan rellen. Er is namelijk nog steeds de zelfde hoeveelheid politie beschikbaar als voor de stroomstoring, en als er weer stroom is kunnen de mensen toch nog bestraft worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Onbekend schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 23:29:

Verkeerslichten zijn denk ik wel een probleem. Maar waar rijden die mensen dan eigenlijk heen? Nergens is er elektriciteit, dus ze gaan hoogstens naar het strand.
In de praktijk wordt er eerder overgereguleerd :+
Als illustratie noemen zij dat de gemeente de opdracht kreeg van het ROT om verkeersregelaars
bij de stoplichten te plaatsen. Het GRMT reageerde door aan te geven dat er in de getroffen wijk en het buitengebied geen stoplichten zijn, waarna het ROT voet bij stuk hield en aangaf dat er hoe dan ook verkeersregelaars moesten komen.
(uit de evaluatie stroomstoring Bommelerwaard...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• garathane
  • Laatst online: 01:03

garathane

l'enfer, c'est les Autres

[...]

Maar ik verwacht niet dat mensen binnen 48 uur snel gaan rellen. Er is namelijk nog steeds de zelfde hoeveelheid politie beschikbaar als voor de stroomstoring, en als er weer stroom is kunnen de mensen toch nog bestraft worden.
De storing treedt op enig moment op, misschien om 2.00 uur, dan is er bijna geen verkeer, dat klopt, of misschien om 7.00 uur, 11.00 uur, 14.00 uur, 18.00 uur, whenever en dan is er zéker wel verkeer, Niet overal ontstaan meteen kettingbotsingen, maar bij een landelijke, of zelfs regionale storing kunnen er wel problemen ontstaan. En dan zijn de hulpdiensten allemaal bezet.
Denk trouwens eens aan bruggen,treinen,spoorwegovergangen, enz die niet meer werken, aan treinpassagiers die ergens blijven steken, eerst het mobiele netwerk overbelasten en vervolgens met de moed der wanhoop op stap gaan (we hebben het uiteindelijk over een stroomstoring van >24 uur)

@Oekiejoekie Overregulering lijkt mij moeilijk: er zal na een x- aantal uur op diverse plekken een tekort aan hulpdiensten zijn, lijkt mij. niet zozeer in de Bommelerwaard, maar wel in Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Rotterdam etc. etc. (alweer: we hebben het over een stroomstoring van >24 uur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
garathane schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 00:27:
[...]
@Oekiejoekie Overregulering lijkt mij moeilijk: er zal na een x- aantal uur op diverse plekken een tekort aan hulpdiensten zijn, lijkt mij. niet zozeer in de Bommelerwaard, maar wel in Amsterdam, Den Haag, Utrecht, Rotterdam etc. etc. (alweer: we hebben het over een stroomstoring van >24 uur)
Als je verkeersregelaars verwacht in een overwegend agrarisch gebied, zonder stoplichten en met alleen wat secundaire wegen dan ben je aan het overreguleren ja...

Heb je die evaluatie gelezen ? Daar staan wel meer domme dingen in. Waterschap wil rioolwater afpompen, in plaats van in een sloot/vijver over te storten, en in een tankwagen naar een nog wel werkende rioolwaterzuivering brengen. Mag niet. Is een afvaltransport, en daar moet dagen van tevoren vergunning voor aangevraagd worden. (wordt uiteindelijk wel besloten om die vergunningsplicht te negeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Onbekend schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 20:57:
[...]
Stroomstoring van 48 uur?
Die dagen gaan barbecueën. Gasfornuis en inductiekookplaten werken niet, maar het vlees uit de vriezer ontdooit wel. Ik heb voldoende brood en ander eten op voorraad om minimaal 10 dagen zonder de winkel te kunnen.

Wel zuinig aan doen moet water, want in de zonneboiler zit bij mij maar 90 liter water. Maar we hebben wel frisdrank en bier in huis, dus we komen niet om van de dorst. :)
Geen toilet doortrekken, maar even een paar emmers water halen uit het slootje van 100 meter verderop om door te spoelen. (De pompen van het riool werken niet, maar de overloop van het riool is daar juist voor gemaakt. :) )
Als het koud is, slaan we wel een extra deken om ons heen. Het moderne huis koelt in de winter tegenwoordig ook weinig meer af.
Daar had ik nog niet eens aan gedacht: water. Maar wij hebben een haventje vlak bij huis (kano steiger, zo'n 70m lopen), dus het zal daar wel gezellig worden :D (die sloot achter ons huis is wat viezer, dan loop ik liever 50m verder)

Ik kwam dit nog tegen:
http://www.fluxenergie.nl...groningen-noodplan-nodig/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Alvast in het klein peilen wat Nederland doet? In onze regio kwam gisteren het bericht dat er donderdag mogelijk wat bruiner water uit de kraan kan komen, omdat door het grote waterverbruik (iedereen gaat massaal zwembadjes vullen, etc.) aangezette ijzerdeeltjes in leidingen los kunnen komen. (http://www.omroepgelderla...Pas-op-vlekken-in-wasgoed)

Op diverse plaatselijke Facebookgroepen gaat men vol op het orgel hierover en wordt al gevonden dat gemeenten water moet verstrekken.

Ik herzie mijn gedachte. Zodra er één lampje uitgaat, is half Nederland compleet verloren...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

wolly_a schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 08:21:

[bruin water idioterie barst los]

Ik herzie mijn gedachte. Zodra er één lampje uitgaat, is half Nederland compleet verloren...
Je ziet dat soort volkomen-misplaatste-asocial-media-reacties-gebaseerd-op-vrijwel-niets, wel vaker. :-(
Hoe zou het toch komen dat menig technisch onderlegde persoon en iets meer ter zake kundige, zich niet roeren op dat soort media? O-)

Groot voordeel van een stroomstoring; al dat gezichtsboek geneuzel, ge-instante-bagger-zooi en tjilpende gezeik, is ook gelijk stil :+

Tip; zorg dat je de papieren versie van het welbekende SAS Survival handboek thuis hebt liggen!

Afbeeldingslocatie: https://s.boekenplatform.nl/bk/555/15/90/81953799.jpg

Ideaal voor als de wereld om je heen donker wordt (letterlijk en figuurlijk). 8)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Alvast in het klein peilen wat Nederland doet? In onze regio kwam gisteren het bericht dat er donderdag mogelijk wat bruiner water uit de kraan kan komen, omdat door het grote waterverbruik (iedereen gaat massaal zwembadjes vullen, etc.) aangezette ijzerdeeltjes in leidingen los kunnen komen. (http://www.omroepgelderla...Pas-op-vlekken-in-wasgoed)

Op diverse plaatselijke Facebookgroepen gaat men vol op het orgel hierover en wordt al gevonden dat gemeenten water moet verstrekken.

Ik kwam al een reactie tegen van een of andere Facebook-oma die aan het klagen ging dat het toch schandalig is dat dit nog steeds voorkomt terwijl ze toch betalen voor het reinigen en als we niet betalen dan wordt het water afgesloten, en het is allemaal de schuld van de overheid enzo, schandalig! :(

:')

[ Voor 9% gewijzigd door FastFred op 21-06-2017 09:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

ehtweak schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:26:
[...]
Groot voordeel van een stroomstoring; al dat gezichtsboek geneuzel, ge-instante-bagger-zooi en tjilpende gezeik, is ook gelijk stil :+
Dit inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

712641

Daar hebben ze de staat van beleg voor uitgevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

ehtweak schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 09:26:
[...]

Tip; zorg dat je de papieren versie van het welbekende SAS Survival handboek thuis hebt liggen!
Ja heb ik _/-\o_

Man ik voel me bijna een prepper als ik sommige reacties lees (weekje eten en drinken in huis, basic survival skills, een houtkachel en regenton :P )

En over dat bruine water en water gebruik, er is maandag vroeg in de avond (tussen 17 en 19 uur) extreem veel water weggegaan. En omdat de voorraden in de reservoirs automatisch bepaald worden was deze onverwachte piek toch genoeg voor handmatig ingrijpen op de regelingen.

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Ghostrider schreef op dinsdag 20 juni 2017 @ 16:19:
Vroeger? Die rode lampen zitten er nu ook nog overal op hoor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20:22
Virtuozzo schreef op maandag 19 juni 2017 @ 15:07:
[...]

De echte problemen komen 18 én 9 maanden later. De eerste golf is die van sociaal-economische en politieke effecten, het tweede, nu ja, dat mag voor zich spreken.
Je verwacht veel zwangere olifanten? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Misschien wel interessant in het kader van dit topic: http://www.tab-beim-bunde...-Arbeitsbericht-ab141.pdf, en http://www.burgemeesters....eersing/docs/20070807.pdf

(mocht ik die links in het topic over het hoofd hebben gezien, mijn excuses)

[ Voor 36% gewijzigd door begintmeta op 21-06-2017 10:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
[...]

Ja? Hebben we zo veel Politie in NL? Voldoende als men niet overal begint te rellen, maar verder? Zodra het onrustig wordt is er echt niet overal Politie.

Hoe gaat de Politie ook extra personeel inroepen als ze ze niet kunnen bereiken?

Hoe lang blijven de meldkamers e.d. draaien van de Politie?

|:( 8)7 :F

Meer dan dat kan ik er niet van zeggen. Bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:48

Mx. Alba

hen/die/zij

Eigenlijk kan je zoiets vergelijken met een ramp. En wat je wereldwijd ziet bij rampen is dat mensen juist gaan samenwerken. Ik verwacht dus dat dat bij zo'n rampscenario ook zou gebeuren.

Voor wat betreft wat ik zelf zou doen... Ik heb geen gas, alleen elektrisch, dus ik zou niet meer kunnen koken of wat dan ook. Zelfs als de waterdruk van het waterbedrijf op peil blijft door noodstroom op hun systemen, heb ik daar in mijn appartement weinig aan want de hydrofoor zal uitgevallen zijn. Ik heb inderdaad weinig lang houdbaar voedsel op voorraad dat niet gekookt moet worden... En mijn kampeerspullen liggen bij mijn ouders.

Waarschijnlijk zou ik, als het ernaar uit ziet dat het lang zou gaan duren, in de auto springen en naar mijn ouders rijden. Zij hebben wel altijd een flinke voorraad voedsel en een ruim assortiment aan kampeerapparatuur waarmee het ook zonder elektriciteit lang is uit te houden... Ze hebben ook fruitbomen, een moestuin, en de buurman heeft een kudde geiten, kippen en konijnen die als puntje bij paaltje komt op de barbecue kunnen. >:)

Hoewel, het eerste wat ik zou doen zou waarschijnlijk zijn om bij mijn zusje te checken of alles bij hun oké is, die woont dichter bij dan mijn ouders. En dan wellicht met z'n allen naar mijn ouders karren om onze resources samen te voegen. Het ouderlijk huis is groot genoeg dat we daar comfortabel met z'n achten enige tijd kunnen leven. :)

Bij nog nader inzien zou mijn zwager waarschijnlijk niet willen vertrekken want hij is huisarts... Dus dan misschien andersom, pa en ma ophalen en het uitzitten bij mijn zusje. Hun huis is weliswaar minder ruim dan dat van mijn ouders maar ook nog steeds goed comfortabel te doen met z'n achten. En ze hebben een zeer uitgebreide boekenkast. ;)

Wat verder de maatschappij betreft... Wellicht dat plunderingen van winkels wel voor zouden komen. Er zijn natuurlijk altijd mensen die een slaatje willen slaan uit zo'n situatie. Maar dat burgers opeens elkaar de koppen in zouden gaan slaan of zo, dat lijkt me heel onwaarschijnlijk.

[ Voor 30% gewijzigd door Mx. Alba op 21-06-2017 13:04 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Snow_King schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 12:38:
[...]

Ja? Hebben we zo veel Politie in NL? Voldoende als men niet overal begint te rellen, maar verder? Zodra het onrustig wordt is er echt niet overal Politie.
Volgens mij heeft de politie ongeveer 50000 man in dienst. En dat zijn waarschijnlijk niet eens allemaal operationele agenten. De politie zal zich dus moeten richten op de kerntaak handhaven van de openbare orde en niet bijvoorbeeld het regelen van het verkeer. Dat kan een verkeersregelaar ook... Beveiligingsbedrijven kunnen ook door wijken surveilleren en de politie inseinen als er plunderingen dreigen. En er kan bijstand van defensie ingeroepen worden. De procedure daarvoor staat in de evaluatie stroomstoring Bommelerwaard (Alhoewel Defensie daar ook al pro-actief geholpen heeft buiten de procedures om, maar dat is ook niet heel gek als je de veroorzaker van de puinhoop bent...)

Als echt de lokale of nationale pleuris uitbreekt, dan kan de burgemeester of regering een noodverordening of noodtoestand uitroepen. Bijvoorbeeld niet na 21.00 op straat. Dan hoef je niet eens te wachten tot de ruiten van de Media-Markt er uit liggen maar kun je iedereen die zonder reden/toestemming door het centrum loopt oppakken en tot de volgende ochtend vasthouden.
Hoe gaat de Politie ook extra personeel inroepen als ze ze niet kunnen bereiken?
Een gedeelte zal opkomen uit eigen verantwoordelijkheid. Dat zag ik bij de stroomstoring in Noord-Holland ook. Mijn vriendin werkt in een verzorgingshuis, en toen ik haar belde of ik wellicht bij haar op het werk kon helpen, meldde ze dat er al spontaan 4 collega's die eigenlijk vrij waren spontaan naar het werk gekomen waren, en dat er ook al familieleden van de bewoners gekomen waren om te helpen.
Hoe lang blijven de meldkamers e.d. draaien van de Politie?
Lang. En reken er maar op dat zij ook voorrang krijgen bij de verstrekking van diesel als die schaars wordt. Rechtbanken hebben ook allemaal noodvoorzieningen om zittingen te laten plaatsvinden om plunderaars in voorlopige hechtenis te nemen en snelrechtzittingen tegen plunderaars te houden.

Ondanks dat ze denken straffeloos te kunnen plunderen, omdat camera's en beveiligingssystemen er uit liggen zal er echt nog wel voldoende bewijs zijn in de vorm van filmpjes van mobiele telefoons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Ziekenhuizen zouden een ramp worden. De diesels houden het ook maar beperkt vol. Geen stroom betekent geen water boven het eerste verdiep. Geen beademingstoestellen. Geen steriele operaties. Toiletten doorspoelen zou moeilijk gaan. Bacteriële kweekjes in de labo's zouden niet deftig kunnen afgevoerd en vernietigd worden. Nucleair afval kan niet worden afgepompt. Allergieën zouden niet meer uit het digitale medische dossier kunnen worden gehaald... ga maar door. De zombie-apocalyps zou hier beginnen na 48u.

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• artificial_sun

artificial_sun

Mazda Rx7

Oekiejoekie schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 14:36:
[...]

Een gedeelte zal opkomen uit eigen verantwoordelijkheid. Dat zag ik bij de stroomstoring in Noord-Holland ook. Mijn vriendin werkt in een verzorgingshuis, en toen ik haar belde of ik wellicht bij haar op het werk kon helpen, meldde ze dat er al spontaan 4 collega's die eigenlijk vrij waren spontaan naar het werk gekomen waren, en dat er ook al familieleden van de bewoners gekomen waren om te helpen.
_/-\o_ _/-\o_

Als er geen elektriciteit kan ik op kantoor ook geen drol doen. Maar als ik met een beetje goed fatsoen kan zorgen dat Dordt en R'dam drinkwater uit de kraan houden zou ik dat toch proberen. Het grootste probleem zal de Moerdijkbrug dan zijn (want ik woon zelf in Breda). Kan ik daar meteen mijn telefoon opladen aan de NSA :+

Stadia was beter....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Trouwens voor wat betreft waar de meeste mensen wonen... De meerderheid van Nederland woont in randgemeenten en kleinere steden zoals Nijkerk, Amstelveen, Lelystad, Schiedam, Assen, Dieren, Leusden, Oss, Middelburg... In zulke middelgrote gemeentes is er sowieso nog wel redelijk wat "dorpse" sociale cohesie.

[ Voor 3% gewijzigd door Mx. Alba op 21-06-2017 16:20 ]

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oekiejoekie
Mx. Alba schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 16:19:
Trouwens voor wat betreft waar de meeste mensen wonen... De meerderheid van Nederland woont in randgemeenten en kleinere steden zoals Nijkerk, Amstelveen, Lelystad, Schiedam, Assen, Dieren, Leusden, Oss, Middelburg... In zulke middelgrote gemeentes is er sowieso nog wel redelijk wat "dorpse" sociale cohesie.
In een paar van de plaatsen die je noemt zie ik wel sociale cohesie... Maar er zitten een paar plaatsen bij waar het volgens mij ook het totale sodom en gomorra kan worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DatraxZ

DatraxZ

TrueCrypts Everything

Er zijn wel meer problemen als de spanning er voor een lange tijd uit ligt, namelijk de nooddiesels.

Nooddiesels zijn gemaakt voor noodgevallen, en zijn niet ontworpen om dagen/ weken aan een stuk te draaien.
Als ze al opstarten. Er zijn genoeg voorbeelden waarbij dit niet is gebeurd (of het elektrisch bord dat de omschakeling moet doen faalt, etc..) Er zit een flink prijsverschil tussen 'echte' dieselgeneratoren en noodgeneratoren voor een reden.

Voor ziekenhuizen, politie, ect kan dit dus nog een flink probleem worden, als ze hun noodoplossingen 'on a shoestring budget' opgebouwd hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Laatst online: 19:53

Vrijdag

De Zwarte

Wat een leuk topic! Het zal vast al gezegd zijn, heb het even verticaal gescand maar toch:

Ik verwacht, zeker in de grote steden en in een tijd als dit (erg warm) dat er bijzonder snel ellende uitbreekt. Heb érg weinig vertrouwen in de zelfredzaamheid van de mens. Alleen al het niet doen van internet voor een paar uur is al reden voor grote paniek. Laat staan als de stroom helemaal uitvalt.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Amstelveen, Lelystad, mogelijk ook Schiedam, Nijkerk, Leusden en Oss zijn eigenlijk "slaapsteden". Zelfs in Assen is in de meeste nieuwbouwwijken maar weinig sociale cohesie...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ik denk dat je, mocht er zoiets gebeuren, het beste in de Achterhoek/Twente kan zitten, waar noaberschap nog veel voorkomt :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

SmokingSig schreef op maandag 19 juni 2017 @ 14:12:
[...]

Ik zie plunderingen voor voesdel snel gebeuren. Je hebt geen frigo meer. Waar gaat iedereen ineens voedsel halen als ze de helft al niet meer kunnen koelen.

Edit: Oops zie nu pas dat het maar voor 48 uur is. :+
Zelfs dan. Ik ben nota bene een student en heb denk ik wel genoeg voor twee dagen. Eerst al het gekoelde opeten, maar ik heb ook wel wat blikjes e.d. staan en altijd voldoende brood.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Foxhound83
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-08-2022
Lekker ontdooide ovenpizza's eten. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

Bijvoorbeeld :+ . Ik heb zelf altijd wel brood in de vriezer dus dat kan ik er mooi uit halen. Betreft water heeft ieder huishouden ook wel meer dan je denkt. Des noods de stortbak van de WC leeghalen. Langdurige uitval zou een probleem zijn maar relatief korte uitval valt denk ik mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Thomas schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:00:
Bijvoorbeeld :+ . Ik heb zelf altijd wel brood in de vriezer dus dat kan ik er mooi uit halen. Betreft water heeft ieder huishouden ook wel meer dan je denkt. Des noods de stortbak van de WC leeghalen. Langdurige uitval zou een probleem zijn maar relatief korte uitval valt denk ik mee.
Heb jij ooit wel eens in de stortbak van een wc gekeken? :N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thomas
  • Niet online

Thomas

☷☰

FastFred schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:18:
[...]

Recent nog omdat m'n vlotter kraantje stuk was. Ziet er schoon uit :p.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 05-05 17:38

Sebazzz

3dp

Foxhound83 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 08:56:
Lekker ontdooide ovenpizza's eten. :D
Kan makkelijk op de barbecue met indirecte hitte.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

FastFred schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:18:
[...]

Ja. Dat hoort in principe gewoon schoon water te zijn :P (wat bij mij dus zo is).

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Vrijdag schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 23:57:
Heb érg weinig vertrouwen in de zelfredzaamheid van de mens.
Een voordeel van stroomuitval is juist dat men niet meer eindeloos zit te feestboeken of candycrushen. Het zou mij niet verbazen dat juist met die enorme bak vrijgekomen extra tijd men prima zelfredzaam kan zijn.

Ik denk dat bij 48 uur stroomuitval men voornamelijk zit te vloeken omdat de diepvries weggepleurd kan worden en men zich verveeld. Verder niets. Als kudde komt de mens dom over, maar ieder individue heeft toch voldoende verstand om dagelijks te overleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
Thomas schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:19:
[...]

Recent nog omdat m'n vlotter kraantje stuk was. Ziet er schoon uit :p.
-tom-562 schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:23:
[...]

Ja. Dat hoort in principe gewoon schoon water te zijn :P (wat bij mij dus zo is).
Hmmm, dan maken m'n ouders dat ding dus niet vaak zat schoon ofzo, die bak is ranziger dan datgene dat je wegspoelt met dat water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

Delerium schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:41:
[...]

Een voordeel van stroomuitval is juist dat men niet meer eindeloos zit te feestboeken of candycrushen. Het zou mij niet verbazen dat juist met die enorme bak vrijgekomen extra tijd men prima zelfredzaam kan zijn.

Ik denk dat bij 48 uur stroomuitval men voornamelijk zit te vloeken omdat de diepvries weggepleurd kan worden en men zich verveeld. Verder niets. Als kudde komt de mens dom over, maar ieder individue heeft toch voldoende verstand om dagelijks te overleven.
Ik heb vrij veel ervaring in de klantenservice branche en ik kan je garanderen dat je dan het vertrouwen in zelfredzaamheid of geduld bij de mensheid volledig bent verloren :P

Heb niet de illusie dat men massaal de straat op gaat om die arme bejaarde buurman van verderop te gaan helpen of lekker met z'n allen op straat te gaan bbq'en.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
mieJas schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 15:12:
Ziekenhuizen zouden een ramp worden. De diesels houden het ook maar beperkt vol. Geen stroom betekent geen water boven het eerste verdiep. Geen beademingstoestellen. Geen steriele operaties. Toiletten doorspoelen zou moeilijk gaan. Bacteriële kweekjes in de labo's zouden niet deftig kunnen afgevoerd en vernietigd worden. Nucleair afval kan niet worden afgepompt. Allergieën zouden niet meer uit het digitale medische dossier kunnen worden gehaald... ga maar door. De zombie-apocalyps zou hier beginnen na 48u.
Denk je dat een ziekenhuis het niet meer dan 48 uur gaat vol houden? Daar zijn toch wel plannen voor neem ik aan? (Assumption is the mother of all ......)

Lijkt me wel dat Bredenoord hele goede zaken gaat doen ineens!
Ja? Ik woon in Middelburg, prima wijk, maar er zijn ook wijken.... Ik zou die vermijden zodra er geen stroom is voor meer dan 24 uur.
Vrijdag schreef op woensdag 21 juni 2017 @ 23:57:
Wat een leuk topic! Het zal vast al gezegd zijn, heb het even verticaal gescand maar toch:

Ik verwacht, zeker in de grote steden en in een tijd als dit (erg warm) dat er bijzonder snel ellende uitbreekt. Heb érg weinig vertrouwen in de zelfredzaamheid van de mens. Alleen al het niet doen van internet voor een paar uur is al reden voor grote paniek. Laat staan als de stroom helemaal uitvalt.
Het weer zal zeker invloed hebben, maar is hartje winter niet erger dan zomer? Ja, warmte is vervelend, maar als het rond de 0C is en maar een paar uur per dag licht lijkt het mij eerder fout gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Snow_King schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:23:
[...]
Het weer zal zeker invloed hebben, maar is hartje winter niet erger dan zomer? Ja, warmte is vervelend, maar als het rond de 0C is en maar een paar uur per dag licht lijkt het mij eerder fout gaan?
Ik denk dat het juist als het warmer is erger wordt. Mensen zijn eerder (letterlijk?) aangebrand en veel actiever. In de winter zakt het tempo wat in. Je gaat ook makkelijker de straat op om te rellen als het warm is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolly_a
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:43:
[...]

Ik denk dat het juist als het warmer is erger wordt. Mensen zijn eerder (letterlijk?) aangebrand en veel actiever. In de winter zakt het tempo wat in. Je gaat ook makkelijker de straat op om te rellen als het warm is...
Ja, dat roep ik ook altijd... Zie nu maar weer eens bijvoorbeeld in Venlo waar ineens groepen kanslozen de boel eindeloos verstieren nu het zomers is. Maar zie ook bijvoorbeeld Italianen en Spanjaarden, die veel temperamentvoller (aangebrander) zijn dan wij Nederlands of andersom, mensen die in IJsland heerlijk relaxed zijn...

Volgens mij kan je er haast een formule van maken:

Aangebrandheidsfactor = temperatuur X aantal dagen boven de 25 graden ofzo... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absrnd
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:27
Wow een "Prepper"onderwerp waar speculatie en persoonlijke meningen de boventoon voert, ipv facts :/
Ik dacht altijd dat dat een USA dingetje was.

Vergeet niet dat de regering/defensie grote voorraden hebben van brandstof, die continue op peil gehouden wordt, en inzetbaar is voor dit soort noodgevallen.
en dat de lokale politie aangevuld zal woorden door het leger, als het nodig is.

voor de rest zal het wel meevallen, maar we lopen de kans dat onnodig hamsteren en tokkies roet in het eten kunnen gooien.
de grote steden zullen daar het meeste last van hebben, maar in de kleinere plaatsen zal de saamhorigheid het een minder groot probleem maken.
(tot dat de zombies tevoorschijn komen)

Dit soort onderwerpen spelen altijd heel erg op de angsten van mensen :(

[ Voor 12% gewijzigd door absrnd op 22-06-2017 12:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Topicstarter
absrnd schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:17:
Wow een "Prepper"onderwerp waar speculatie en persoonlijke meningen de boventoon voert, ipv facts :/
Ik dacht altijd dat dat een USA dingetje was.
Valt naar mijn idee wel mee? Feiten zijn er voldoende gedeeld, rapporten uit Bommelerwaard, wetsartikelen, etc.
absrnd schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 12:17:
Vergeet niet dat de regering/defensie grote voorraden hebben van brandstof, die continue op peil gehouden wordt, en inzetbaar is voor dit soort noodgevallen.
en dat de lokale politie aangevuld zal woorden door het leger, als het nodig is.
Daar kan je dus aan twijfelen. Nu moeten we niet doemdenken, maar het is niet slecht (denk ik) om je eens af te vragen hoe stabiel/fragiel je samenleving is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:43
Snow_King schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:23:
[...]

Denk je dat een ziekenhuis het niet meer dan 48 uur gaat vol houden? Daar zijn toch wel plannen voor neem ik aan? (Assumption is the mother of all ......)
Meestal is het plan patiënten evacueren naar andere ziekenhuizen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Vrijdag schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 10:13:
[...]
Ik heb vrij veel ervaring in de klantenservice branche en ik kan je garanderen dat je dan het vertrouwen in zelfredzaamheid of geduld bij de mensheid volledig bent verloren :P
Vertekend beeld! :+
Mensen die de klantenservice nodig hebben zijn idd niet zelfredzaam... O-)

Ik kan ook wel het omgekeerde constateren; als ik een klantenservice nodig heb, dan helpen ze vrijwel nooit... Want dan is het probleem zo lastig/complex dat ze met hun mond vol tanden proberen afpoeierscripts voor te dragen. :)
Wie vertrouwt nou wie?

Ik heb juist eerder een probleem met vele dienstbare hulpverleners van 'laag niveau' (geen aanstoot aan nemen), die slechts volgens opgelegde regeltjes kunnen reageren en slechts reactief iets doen of juist niets doen. Vooral omdat de calamiteit niet in het handboek staat...

Juist diegenen die inventief zijn, out-of-the-box kunnen denken, en niet lijdzaam toekijken, maar daadkrachtig kunnen optreden, zouden bij dit soort Hollywood doomsday scenario's wel eens de praktische redders in nood kunnen zijn.

Heb al meerdere malen meegemaakt dat wanneer er iets onverwachts gebeurd; ongeluk, iemand die onwel wordt, beginnende brand, e.d.
Velen lijdzaam toekijken en schaapachtig naar anderen loeren, hopende/denkende dat de ander wel wat zal doen?!? Of nog erger; slechts in staat zijn schaapachtig met de slimfeun de ellende vast te leggen.
Zo was ik een keer in een bedrijfskantine waar een brand begon door een frituurinstallatie die ontvlamde, en alle academici (!) stonden erbij en keken er naar! Razendsnel op zoek gegaan naar een blusdeken en de brand in de kiem gesmoord.
Daarna slechts klachten van de dames/heren academici dat er zo'n brandlucht hing... :F
Gelukkig kreeg ik nog wel een bedankje van de brandweer dat ze verder geen actie hoefden te ondernemen.

Of tijdens een skiafdaling in Oostenrijk; oudere vrouw valt en ze had ineens 2 linkerarmen. OUCH, da's niet goed. Vervolgens skiede haar groepje gewoon door en bekommerde zich niet om haar. Heb de plek gezekerd, (was -15 en sneeuwbui), extra jas om d'r heen gedaan, Bergrettung gebeld en toen kwam het reddingscircus in beweging.
En zo heb ik persoonlijk nog wel meer ervaringen, waarbij ik toch blij was om BHV/EHBO en wat andere scoutingskills in de praktijk te kunnen brengen.

En ja, dan ben ik in eerste instantie stom verbaasd dat menigeen stond-erbij-keek-ernaar-deed-doet-niks, en achteraf ben je zelfs boos/kwaad dat er zo laks gereageerd wordt. Hoe bestaat het???

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 03-05 23:31

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Diverse zaklampen op batterijen in huis. Onder een koude douche kun je ook douchen. Anders heb ik een sloot achter waar redelijk schoon water in te vinden is.

Verder een gasbbq om te koken en genoeg gas om dit ongeveer 3 a 4 dagen vol te houden. Voorraad qua eten is ook groot genoeg. Ik maak mij niet zoveel zorgen. Verder woon ik in een dorp. Dus ook dat komt goed...

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag

Vrijdag

De Zwarte

ehtweak schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 15:58:
[...]

Vertekend beeld! :+
Mensen die de klantenservice nodig hebben zijn idd niet zelfredzaam... O-)

Ik kan ook wel het omgekeerde constateren; als ik een klantenservice nodig heb, dan helpen ze vrijwel nooit... Want dan is het probleem zo lastig/complex dat ze met hun mond vol tanden proberen afpoeierscripts voor te dragen. :)
Wie vertrouwt nou wie?
Hehehe, ik vertrouw de gemiddelde mens in elk geval niet :P
Ik heb juist eerder een probleem met vele dienstbare hulpverleners van 'laag niveau' (geen aanstoot aan nemen), die slechts volgens opgelegde regeltjes kunnen reageren en slechts reactief iets doen of juist niets doen. Vooral omdat de calamiteit niet in het handboek staat...

Juist diegenen die inventief zijn, out-of-the-box kunnen denken, en niet lijdzaam toekijken, maar daadkrachtig kunnen optreden, zouden bij dit soort Hollywood doomsday scenario's wel eens de praktische redders in nood kunnen zijn.

Heb al meerdere malen meegemaakt dat wanneer er iets onverwachts gebeurd; ongeluk, iemand die onwel wordt, beginnende brand, e.d.
Velen lijdzaam toekijken en schaapachtig naar anderen loeren, hopende/denkende dat de ander wel wat zal doen?!? Of nog erger; slechts in staat zijn schaapachtig met de slimfeun de ellende vast te leggen.
Zo was ik een keer in een bedrijfskantine waar een brand begon door een frituurinstallatie die ontvlamde, en alle academici (!) stonden erbij en keken er naar! Razendsnel op zoek gegaan naar een blusdeken en de brand in de kiem gesmoord.
Daarna slechts klachten van de dames/heren academici dat er zo'n brandlucht hing... :F
Gelukkig kreeg ik nog wel een bedankje van de brandweer dat ze verder geen actie hoefden te ondernemen.

Of tijdens een skiafdaling in Oostenrijk; oudere vrouw valt en ze had ineens 2 linkerarmen. OUCH, da's niet goed. Vervolgens skiede haar groepje gewoon door en bekommerde zich niet om haar. Heb de plek gezekerd, (was -15 en sneeuwbui), extra jas om d'r heen gedaan, Bergrettung gebeld en toen kwam het reddingscircus in beweging.
En zo heb ik persoonlijk nog wel meer ervaringen, waarbij ik toch blij was om BHV/EHBO en wat andere scoutingskills in de praktijk te kunnen brengen.

En ja, dan ben ik in eerste instantie stom verbaasd dat menigeen stond-erbij-keek-ernaar-deed-doet-niks, en achteraf ben je zelfs boos/kwaad dat er zo laks gereageerd wordt. Hoe bestaat het???
Daar is geloof ik zelfs een soort "wet" voor. Hoe meer mensen er zijn, hoe minder kans op hulp. Zeker nu je ze dan eerst hun telefoon ziet pakken om een selfie te maken van een verdrinkende man ofzo :{

Qua jaargetijde: Ik denk dat het met erg warm weer eerder escaleert dan in ijzige kou. Mensen zijn dan meer geprikkeld, voedsel blijft niet lang goed en watertekort treedt snel op.

Misschien ook wel interessant: Hoe groot is de bereidheid hier om onbekende mensen te helpen? Dus niet die fraaie single buurvrouw of de vriendelijke meneer verderop in de straat? Sta je belangeloos (deels) je eigen voorraden af of is het allemaal voor jezelf? Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zo niet zou weten, ligt vooral aan de andere partij denk ik.

[ Voor 5% gewijzigd door Vrijdag op 22-06-2017 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Van dat soort kijken kijken maar niets doen situaties, daar kan ik als BHV'er ook over meepraten. Vandaar dat het goed is dat er een bepaald percentage BHV'ers en EHBO'ers onder de bevolking is die juist wel actie ondernemen en daarmee waarschijnlijk ook anderen inspireren om wat te gaan doen.

Het vreemdste wat ik wat dat betreft ben tegengekomen was een keer op de A1 bij Barneveld. Een Foutlander was achterop een busje Polen geklapt. De twee auto's stonden in het gras naast de spitsstrook en al het verkeer kachelde vrolijk door op 10cm naast die auto's. Geen blauwe lampen et nog bij dus ik zette mijn auto ook in het gras nadat ik het circus voorbij was en ging eens kijken. De Polen spraken natuurlijk geen Nederlands en alleen steenkolenengels en -duits maar volgens hun had de Foutlanderbestuurder al 112 gebeld. Maar of hij ook had doorgegeven dat één van hun nekklachten had dat wist hij niet. Dus voor de zekerheid belde ik ook naar 112. Bleek dus dat die Foutlanderaar met z'n baas had gebeld en met de klant waar hij naartoe onderweg was en met z'n vrouw en ondertussen druk aan de klep was met z'n leasemaatschappij maar niemand had nog 112 gebeld of zich bekommerd om die vrouw met mogelijk nekletsel... :o

Trouwens nog een reden waarom het in de winter rustiger zou blijven dan in de zomer... Als het guur weer is blijft men liever binnen in het beetje warmte dat er nog te genereren is. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Vrijdag schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 16:42:
[...]
Sta je belangeloos (deels) je eigen voorraden af of is het allemaal voor jezelf? Ik moet eerlijk zeggen dat ik het zo niet zou weten, ligt vooral aan de andere partij denk ik.
Hoogst waarschijnlijk niet.. Ik en de mijnen zijn belangrijker dan die persoon die ik niet ken.
Ik wil best mensen helpen, maar dat mag ten eerste nooit ten koste gaan van mij en de mijnen, en ten tweede moeten ze wel aantoonbaar zelf ook hun best gedaan hebben. En dan nog zou ik denk ik niet snel voedingswaren delen (tenzij het de keuze tussen weggooien of weggeven is, omdat het bijv. eerder zou wegrotten dan dat ik het kan opeten). Hardware mogelijk wel (denk dekens, kaarsen, lucifers).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LZ86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:54
De zombie plague zal neem ik aan vooral bestaan uit verveelde tieners met lege mobieltjes...... Braaaai..oh wait, Wiiiiiifiiiiiiii!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RavendeRenee
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 02-12-2024
Delerium schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 09:41:
[...]

Na 48 uur nog wel, maar bij meer dan een week stort alles langzaam in.

Mensen die afhankelijk zijn van gekoelde medicatie overlijden (maar beroven desnoods uit wanhoop de laatst functionerende apotheek nog)... mensen in verpleeg en zorg instellingen aan de beademing, dialyse, etc, overlijden...koeling voor die lichamen is er niet... En dan heb je daarom een heel netwerk van wanhopige familieleden zoals een vader die voor zijn medicijnen voor zijn stervende kindje de halve stad nog zou omleggen.
Na een week is in de stad al het eten op of bedorven... die mensen gaan naar het platteland (hongerwinter anyone) en daar komen ze voor een dichte deur en de spreekwoordelijke hooivork als het daar ook geen vetpot is. Dat geeft weer spanningen, etc etc

Ow en ziekenhuizen die mooie plannen hebben... na een dag of 7 mag je blij zijn als er een dokter nog komt opdagen (hoe, zonder vervoer?) die zijn dan onbetaalde werk boven de veiligheid van zijn gezinnetje thuis stelt.

[ Voor 9% gewijzigd door RavendeRenee op 26-06-2017 06:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Nu op RTL-Z is een reportage aan de gang over de stroomstoring in New York in 1977. Wikipedia: New York City blackout of 1977

Ik zie dat daar meteen mensen gingen plunderen, en na nader inzien denk ik dat mensen dat hier ook gaan doen.
In de topicstart is aangegeven dat de stroomstoring na 72 uur ophoudt, terwijl je in werkelijkheid niet weet hoe lang zoiets zou gaan duren.

Pagina: 1 2 3 4 Laatste