Paul C schreef op maandag 13 juli 2020 @ 12:15:
Kan er iemand eens beginnen met een scenario te schetsen waarbij de stroom lange tijd in grote gebieden uitvalt?
Ik kan me dat namelijk niet zo snel bedenken anders dan er breekt oorlog uit en de vijand bombardeert grote delen van onze kritieke infrastructuur. De infrastructuur die we in Nederland (en Europa) hebben is super robuust ontworpen.
De TS ging over >24u heel Nederland zonder stroom.
Heel Nederland is, zoals je zelf al aangeeft, lastig. We kunnen door middel van schakelen Nederland ook nog opdelen in gebieden, waarbij delen vanuit Duitsland, België, Noorwegen en Groot Brittannië gevoed kunnen worden.
1 of meerdere provincies zonder stroom is nog altijd mogelijk. In 2015 (?) viel een groot deel van de Provincie Noord-Holland uit, door een dubbele kortsluiting in het schakelstation van Diemen. Hoewel de werkelijke onderbreking nog geen uur duurde, duurde opstarten van het gehele laagspanningsnetwerk een halve dag, het opstarten van het openbaar vervoer kostte nog een nacht.
Diemen was (met nadruk op 'was', sinds kort ligt er een tweede lijn vanuit Rotterdam naar Amsterdam die zorgt dat dit soort incidenten niet nog een keer kunnen voorkomen) een single point of failure voor Amsterdam.
Als er in het schakelstation van Diemen brand was uitgebroken, of dat een terrorist besloot om een vrachtwagen met kunstmest door het hek te rijden, dan had Amsterdam dagen, zo niet weken, zonder stroom komen te zitten.
Delen van Nederland kennen nog steeds een single point of failure, hoewel het aantal steeds kleiner wordt en het meestal om dunbevolkte gebieden gaat. Zie kaart Tennet:
https://i0.wp.com/www.hoo...art-2020-scaled.jpg?ssl=1
Het wordt een ander verhaal als er twee cruciale knooppunten (bijv. Zwolle, Diemen en/of Geertruidenberg) weg komen te vallen. De kans dat door storing gebeurd is uitermate klein, maar een terroristische aanslag zit in een klein hoekje.
Een ander aspect dat nog wel eens vergeten wordt zijn natuurrampen. Wie herinnert zich de ijzelneerslag van 1987 nog?
Hoewel we tegenwoordig nieuwe ontwerpen hebben die hier veel beter tegen bestand zijn.
Langdurige uitval in (delen) van Europa zit in de infrastructuur, niet in de opwekking, en vereist permanente failure van knooppunten in het hoogspanningsnet. Dit zou plaats kunnen vinden bij
- Grote natuurrampen (kleine kans)
- Terroriste aanval (redelijke kans, niet eenvoudig)
- Grootschalige oorlog (zeer kleine kans)
- Oorzaken waardoor monteurs en operators niet meer op locatie kunnen komen (bijv zeer besmettelijke pandemie).
Ik zie ook geen reden waarom west Nederland niet in eilandbedrijf zou kunnen draaien voor een noodsituatie en met enige improvisatie. Er staat voldoende opwekcapaciteit in west Nederland om een nood eilandbedrijf draaiend te houden. De enige vraag is hoe we een black-start organiseren, maar ik hoop toch dat er ergens in west Nederland wel een black-start faciliteit is.
Je moet een gasturbinecentrale hebben die met droop-control kan draaien en een communicatienetwerk.