Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:01
Kameelstok schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:12:
[...]

Mwah, dat is het voor bestaande bouw nu ook al niet echt. Tegen de tijd dat je je hele hut goed geïsoleerd hebt verbruik je zo weinig gas dat een warmtepomp erg duur is ten opzichte van het laten hangen van je ketel.

De warmtepomp verbruikt hier +/- 2500 kWh per jaar oftewel ongeveer 750 euro aan stroom. Aan het begin van de straat staan identieke woningen maar nog net met gasketel. Verbruiken +/- 800 m3/jaar. Gas is duurder per jaar maar een warmtepomp is flink duurder in aanschaf. Wat de gas en stroomprijs over 5 jaar doen weet helaas niemand dus de businesscase blijft een gok.
Met de gasprijzen is de volgorde ook eerst een r290 warmtepomp plaatsen en gasafsluiten.
Daarna eventueel isolatie en afgifte verbeteren

En dan is vaak het inzicht dat alleen bij verbruik boven 1500m3 of comfort klachten isolatie zin heeft

[ Voor 5% gewijzigd door BarryH op 27-10-2025 19:36 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:24
@manusjevanalles Het 2de plaatje ziet bij mij bij hogere temperaturen in de buurt van de stookgrens exact hetzelfde uit.
Lijkt me heel normaal als het actuele warmteverlies lager is dan het actuele minimale vermogen van de warmteopwekker - hier de wp. De temperatuurschommelingen zijn natuurlijk meetbaar (max. +/-0,1 K), maar nauwelijks merkbaar.

P.S.: Over het aantal starts en de invloed op de levensduur van de compressor maak ik me geen zorgen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:49
Technician- schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 18:09:
[...]

Paar dommige zaken. Maar uiteindelijk heeft die financieel gezien wel een punt hoor.

Vooral het punt dat je rente, afschrijving en of misgelopen rendement meerekent.
Ben ik de enige die vraagtekens zet bij een 25jr oude woning om 60k te investeren?

Die kerel is niet bekwaam als energieadviseur.
Zeker met alle subsidie regelingen en verduurzaming lening tegen 0%

Die kerel is zwaar opgelicht maar niet door de overheid maar zijn eigen stommiteiten.

4400kwh niks meer voor krijgen wordt aangedikt want 30% blijft achter de meter, daar gaat iets goed fout, je krijgt er altijd nog iets voor.

[ Voor 22% gewijzigd door mr_evil08 op 27-10-2025 19:44 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• dunklefaser
Volgens mij gaat de uitwisseling van meningen over het AD-artikel zeer snel richting "Duurzame kroeg"
en is dan ook zwaar OT hier.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manusjevanalles
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:05
dunklefaser schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:37:
@manusjevanalles Het 2de plaatje ziet bij mij bij hogere temperaturen in de buurt van de stookgrens exact hetzelfde uit.
Lijkt me heel normaal als het actuele warmteverlies lager is dan het actuele minimale vermogen van de warmteopwekker - hier de wp. De temperatuurschommelingen zijn natuurlijk meetbaar (max. +/-0,1 K), maar nauwelijks merkbaar.

P.S.: Over het aantal starts en de invloed op de levensduur van de compressor maak ik me geen zorgen.
Dank, stelt gerust. Ik laat het dan zo. Blijf het monitoren, ben benieuwd hoe het eruit ziet als het kouder gaat worden.

☀️ 6440 Wp zuid | 🌡️ Stiebel Eltron WPL 15 ACS, HM Trend | Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:37
[...]

Mwah, dat is het voor bestaande bouw nu ook al niet echt. Tegen de tijd dat je je hele hut goed geïsoleerd hebt verbruik je zo weinig gas dat een warmtepomp erg duur is ten opzichte van het laten hangen van je ketel.

De warmtepomp verbruikt hier +/- 2500 kWh per jaar oftewel ongeveer 750 euro aan stroom. Aan het begin van de straat staan identieke woningen maar nog net met gasketel. Verbruiken +/- 800 m3/jaar. Gas is duurder per jaar maar een warmtepomp is flink duurder in aanschaf. Wat de gas en stroomprijs over 5 jaar doen weet helaas niemand dus de businesscase blijft een gok.
Als dat daadwerkelijk identieke woningen zijn dan heeft jouw warmtepomp een beroerde SCOP.

800 m3 gas komt neer op zo’n 7200 kWh warmte. Jouw warmtepomp verbruikt 2500 kWh stroom, 7200 delen door 2500 maakt een SCOP van 2,88.

Dus ofwel de “identieke woningen” zijn niet identiek, of zij stoken minder, of jouw warmtepomp draait inefficiënt?

Je bericht komt wat tendentieus over. Let’s get the numbers straight, zodat we niet afdalen tot AD niveau.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:56
manusjevanalles schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:04:
[...]
[Afbeelding]
Best een mooie run, 1x pendel aan eind.
[...]
Een run van langer dan een half uur is mijns inziens geen pendel. Dat is een normale run die stopt omdat de Tuit te hoog wordt omdat het water niet genoeg afkoelt in het afgiftesysteem. Je kan van een pendel spreken als de compressor afslaat voordat de Tuit stabiel wordt rond de doeltemperatuur.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
RichieB schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:16:
[...]

Een run van langer dan een half uur is mijns inziens geen pendel. Dat is een normale run die stopt omdat de Tuit te hoog wordt omdat het water niet genoeg afkoelt in het afgiftesysteem. Je kan van een pendel spreken als de compressor afslaat voordat de Tuit stabiel wordt rond de doeltemperatuur.
Bij mij slaat de compressor soms af bij een nog stijgende aanvoertemperatuur - waarbij de berekende temperatuur van de stooklijn nog niet bereikt is - maar wel de gewenste kamertemperatuur in de referentieruimte. Ook dat beschouw ik niet als "pendelen".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21:38
dunklefaser schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 19:44:
Volgens mij gaat de uitwisseling van meningen over het AD-artikel zeer snel richting "Duurzame kroeg"
en is dan ook zwaar OT hier.
Er is een apart topic voor, voor wie door wil discussiëren: artikel "cv-ketel-is-weg-en-nu-is-de-rekening-2700 hoger" ?

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:29
RichieB schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:16:
[...]

Naar mijn mening wordt er hier ook vaak veel te panisch gedaan over aan/uit schakelen van de WP. Aan het begin en einde van 't verwarmingsseizoen heeft elke WP altijd een periode waarbij 't warmteverlies van je hut kleiner is dan 't minimale vermogen dat je WP kan leveren. Je zal dus altijd in de tijd moeten schakelen. En dat kan hartje winter ook nog 't geval zijn bij gematigde temperaturen en b.v. veel zoninstraling.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23:20
SebastiaanPs schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:01:
[...]

Als dat daadwerkelijk identieke woningen zijn dan heeft jouw warmtepomp een beroerde SCOP.

800 m3 gas komt neer op zo’n 7200 kWh warmte. Jouw warmtepomp verbruikt 2500 kWh stroom, 7200 delen door 2500 maakt een SCOP van 2,88.

Dus ofwel de “identieke woningen” zijn niet identiek, of zij stoken minder, of jouw warmtepomp draait inefficiënt?

Je bericht komt wat tendentieus over. Let’s get the numbers straight, zodat we niet afdalen tot AD niveau.
De woningen zijn identiek maar ik verwacht dat het stookgedrag anders is. Ik hou mijn huis 24/7 warm want warmtepomp. De gasketel woningen doen dat natuurlijk niet en sparen +/- 15% gas uit met nachtverlaging. Daarnaast is het een "op straat gehoord" getal, ik heb natuurlijk niet de rekening bekeken en ik weet ook niet hoe warm het daar in huis is. Hier standaard 20 C.

Als je compenseert voor nachtverlaging kom je al op een SCOP van 3,4. Niet geweldig maar het is ondertussen ook niet meer de meer de meest moderne warmtepomp. De theoretische SCOP verwarmen ligt op 4,3 maar door een vrij lange leidinglengte (ook geen keuze) zal die wel wat lager zijn. En de eerste 800 kWh zijn voor tapwater... De binnenunit staat uiteraard op zolder want daar monteerde je de CV ketel vroeger ook 8)7

Om dan maar echt OT te blijven: ik sta open voor een financieel aantrekkelijke suggestie om mijn ventilatie C beter uit te nutten door deze aan te sluiten op mijn warmtepomp systeem. Binnenunit met geïntegreerde boiler staat direct naast de ventilatiebox. Volgens de warmteverlies berekening is ca 50% van het warmteverlies ventilatieverlies dus in theorie valt er wel wat te halen. Ik vraag mij af of de winst in de praktijk de moeite waard is, een ventilatie WTW heeft een COP van 4 a 5. Iemand met praktijkervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Kameelstok schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 20:56:
[...]

De woningen zijn identiek maar ik verwacht dat het stookgedrag anders is. Ik hou mijn huis 24/7 warm want warmtepomp. De gasketel woningen doen dat natuurlijk niet en sparen +/- 15% gas uit met nachtverlaging. Daarnaast is het een "op straat gehoord" getal, ik heb natuurlijk niet de rekening bekeken en ik weet ook niet hoe warm het daar in huis is. Hier standaard 20 C.

Als je compenseert voor nachtverlaging kom je al op een SCOP van 3,4. Niet geweldig maar het is ondertussen ook niet meer de meer de meest moderne warmtepomp. De theoretische SCOP verwarmen ligt op 4,3 maar door een vrij lange leidinglengte (ook geen keuze) zal die wel wat lager zijn. En de eerste 800 kW zijn voor tapwater... De binnenunit staat uiteraard op zolder want daar monteerde je de CV ketel vroeger ook 8)7

Om dan maar echt OT te blijven: ik sta open voor een financieel aantrekkelijke suggestie om mijn ventilatie C beter uit te nutten door deze aan te sluiten op mijn warmtepomp systeem. Binnenunit met geïntegreerde boiler staat direct naast de ventilatiebox. Volgens de warmteverlies berekening is ca 50% van het warmteverlies ventilatieverlies dus in theorie valt er wel wat te halen. Ik vraag mij af of de winst in de praktijk de moeite waard is, een ventilatie WTW heeft een COP van 4 a 5. Iemand met praktijkervaring?
zou even in het wtw topic gaan vragen.
Het centrale balansventilatie met warmteterugwinning topic

Nukezone FTW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carboy54
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22:11

Carboy54

Duurzaamheid coach

(jarig!)
[...]

800 m3 gas versus 2500 kWh stroom?? Met een gemiddelde cop van 4 .4 kom je aan 1600 kWh. Zelf compenseer ik 1400 m3 met 2500 kWh stroom en nog wel met radiatoren. Ik zou jouw installatie maar eens goed evalueren. Overigens liggen de cop van tweakers hoger dan 4.4. dat wordt hier maandelijks gemonitord.

[ Voor 4% gewijzigd door Carboy54 op 27-10-2025 21:26 ]

WH-MDC09J3E5 + ITHO AMBER 9.5. 26x245 WP Panelen. WP boiler 200L EV I3. Duurzaamheid coach NL gemeenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Wat vaak onduidelijk blijft is de exacte verdeling tussen cv en sww, zowel bij de cv-combiketel als soms ook bij de warmtepomp met boiler. En dan vergelijk je snel aardappels met aardperen.

Pagina: 1 ... 228 229 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)