Technician- schreef op woensdag 29 oktober 2025 @ 18:36:
[...]
Het mooiste is dat die 20 van de 24uren in een dag uitstaat omdat die zijn ruimtetemp gehaald heeft (bij laagst mogelijke Stooklijn)
Ik wordt gek van klanten met kWh meters voor de WP die maar doorgaan dat ze 1 lange run wille hebben en dat de WP niet afslaat (bij +10C buiten).
Kan wel, moet je weer enkel glas erin zetten.
@
Technician- Kan ik me goed voorstellen.
Speciaal voor jouw klanten:
Bij lage warmtevraag in het tussenseizoen zijn er theoretisch twee opties:
1. de warmtepomp gaat intermitterend verwarmen (typisch op zo'n 25-30% van het maximumvermogen van de warmtepomp
bij milde Tbuiten) en draait minder uren
2. de warmtepomp moduleert extreem ver terug (bijv. 10-15% van het maximumvermogen) en draait continu, veel uren.
Meestal zie je 1. Wat zijn nu de nadelen van 2?
- Zeer lage compressorfrequenties geven een lagere COP. Je kan dat bijv. zien in de databooks van de Remeha Elga Ace (
hier), Toshiba (p82 in deze
pdf) en ik deze grafiek van de compressor van een EcoForest W/W warmtepomp: zie onder. Je ziet dat de COP behoorlijk daalt bij zeer lage compressorfrequenties, stukken meer dan de winst van de lagere Ta, dus netto pakt het nadelig uit. Dit is ook bevestigd door verschillende Tweakers, zie
hier,
hier en
hier. Het COPtimum (

) ligt bij veel warmtepompen niet op het minimum maar iets daarboven
- de warmtepomp draait onnodig veel uren waardoor deze sneller slijt
- zeer lage compressorfrequenties zouden nadelig zijn voor de oliedistributie in het systeem (vandaar de
oil return cycles, die dit nadeel ondervangen bij veel warmtepompen)
Dus intermitterend verwarmen is helemaal niet slecht. Loopt het nu de spuigaten uit en heb je een hoog aantal extreem korte runs? Je kunt de duur van runs verlengen met een hogere hysterese of met bijv. een graadminutenregeling. Ook kun je in het tussenseizoen een beetje dagverhoging en nachtverlaging toepassen, zodat je warmtepomp overdag een iets langere run maakt bij hogere Tbuiten en op je eigen PV. Maar ga vooral niet je installateur lastig vallen met je kWh meter.
Schiet maar en vul maar aan
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.