Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 08:44
SebastiaanPs schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:41:
[...]

Volgens mij is 1,8 liter/minuut per groep helemaal prima. Ik zou dit persoonlijk nooit gaan ondernemen. Je warmtepomp draait nu al best mooi. 1 gr lagere Ta geeft een 2.0-2.5% betere COP. De baten wegen hier denk ik echt niet op tegen de inspanningen en investering.
Dat vrees ik ook. Het is meer een gevoelskwestie dat er nog meer in zou kunnen zitten, zeker omdat je overal leest dat de flow zo hoog mogelijk moet. De pomp van de binnenunit kan ca 21-22l op de maximale stand. Dit is nu 17l als gevolg van kennelijk wat weerstand.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:11
Reken eerst maar eens uit hoeveel Ta gaat dalen bij meer flow. Kan je daarna bedenken of dat de moeite waard is. En ook even kijken of de pomp niet een standje hoger kan (meer power is ook meer flow , en als de leiding weggestopt zit heb je wellicht geen geluidsissues)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:17
@Proton_ , @Maxwp Bij mijn sensoComfort 720 VRC bestaat de mogelijkheid met een zgn. adaptieve stooklijn te werken. Typisch Vaillant is de uitleg van de werking.
Wat ik vastgesteld heb:
De steilheid van de curve is sinds het afgelopen stookseizoen omlaag gegaan wat waarschijnlijk aan de overgangsperiode met nog relatief veel zonsinstraling ligt. Ik vermoed dat binnenkort de steilheid weer toeneemt.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:29

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
@dunklefaser Inderdaad, de ervaringen met die adaptieve stooklijn zijn erg wisselend omdat bij een weersomslag de boel standaard op het vorige weertype ingesteld staat.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 00:17
Proton_ schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:05:
@dunklefaser Inderdaad, de ervaringen met die adaptieve stooklijn zijn erg wisselend omdat bij een weersomslag de boel standaard op het vorige weertype ingesteld staat.
Ik kan me voorstellen dat juist dat de bedoeling is van "adaptief", of niet?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kameelstok
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07:44
dunklefaser schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 21:20:
[...]
Ik kan me voorstellen dat juist dat de bedoeling is van "adaptief", of niet?
Ik heb liever een systeem dat anticipeert op een weersverandering. Ik maak gewoon weer gebruik van een vaste stooklijn. Dat adaptieve gebeuren klinkt leuk maar het weer in Nederland is te variabel ten opzichte van de traagheid van een nieuwbouwwoning.

De vervelende dagen zijn de koude dagen met veel wind. Wind is een factor die zelden meegenomen wordt maar wel heel veel invloed heeft op het warmteverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 08:27
Ik denk dat fabrikaten de aanvoer temp en Stooklijn los moeten laten en sturen op compressor frequentie tov setpoint ruimtetemp.
De regeling moet dan de runs zo lang mogelijk houden met een instelbare overschrijding van T kamer, en binnen bepaalde max aanvoertemp natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 08:11
Technician- schreef op zondag 19 oktober 2025 @ 07:36:
Ik denk dat fabrikaten de aanvoer temp en Stooklijn los moeten laten en sturen op compressor frequentie tov setpoint ruimtetemp.
De regeling moet dan de runs zo lang mogelijk houden met een instelbare overschrijding van T kamer, en binnen bepaalde max aanvoertemp natuurlijk.
Volg dan het opentherm heishamon topic. Daar wordt daar aan gewerkt

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Maxwp schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:07:
[...]
Kunnje eventueel via home assistant zn goedkopere stooklijn w/p niet slimmer maken en betere regeling regelen ?
Als je je WP niet op stooklijn instelt, maar op vaste temperatuur én je kunt via home-assistant die vaste temperatuur instellen, dan zou je zelf een slimme adaptieve regeling kunnen maken.

(Je moet je wel afvragen of je een primaire functie als het verwarmen van je huis afhankelijk wil zijn van Home Assistant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Proton_ schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:49:
@Maxwp Het hangt er van af, een stooklijn is eenvoudig uit te leggen en levert voorspelbaar gedrag op, zeker in combinatie met een kamerthermostaat.
Ook systemen die bijregelen met de kamertemperatuur hebben vaak een stooklijn als basis.
Ik kan eigenlijk geen voorbeeld geven van een dynamisch, zelfregelend AI ding waar iedereen tevreden mee is, misschien iemand anders?
Ik heb alleen ervaring met de adaptieve ruimteregling van Mitsubishi Electric, maar daar ben ik eigenlijk erg tevreden over.
Als het weer plotseling omslaat, dan regelt hij in een halve dag of zo bij.
Op zich gebruikt hij daarbij een vrij simpel herstel-algoritme: Zodra de gevraagde kamertemperatuur na een poosje niet gehaald wordt, blijft hij de doel-aanvoertemperatuur met 0,01 graad per minuut verhogen net zo lang tot het wel lukt (of tot de maximale ingestelde waarde is bereikt).
Op dagen met veel koude wind pakt hij dan vanzelf een wat hogere aanvoerwaarde en als het met minder warm wordt dan zakt dat weer. Zorgt ook keurig voor één lange run per dag (ik doe nachtverlaging).
Pagina: 1 ... 227 228 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)