Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights
Ik zou het niet weten om eerlijk te zijn. Maar gewoon water blijven rondpompen lijkt me wel voldoende. Dan koelt natuurlijk wel je huis af. Maar met een 100 watt CV pomp (bij mij is dat vol vermogen van de pomp) zou een UPS ook wel een tijd moeten kunnen.mr_evil08 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:28:
[...]
Daar zit ik aan te denken een UPS en op één of ander manier blokkering CV bedrijf activeert zodat de warmtepomp uit blijft maar wel vorstbeveiliging actief.
Maar zou een tijdelijk dekbed overheen gooien ook niet helpen denk je?(leidingwerk gaat direct grond in)
Ben nu toch wel blij met mijn split stiekem
De binnenunit hangt dan wel in de schuur maar daar staat ook een WPB. Die geeft genoeg warmte af in de praktijk om het daar ruim boven 0 te houden.
[ Voor 13% gewijzigd door Glashelder op 07-10-2025 10:23 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Glycol (kost wel 2% COP en uitkijken met pakkingen en hoge temperaturen)dunklefaser schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:09:
Ik ben verrast over de diverse oplossingen/verzekeringen tegen een mogelijk kapotvriezen van een monoblock.
Grote thuisaccu, hout/pelletkachel (met buffervat en pomp), vorstkleppen, dekbed?, ...
Zijn er ook nog andere mogelijkheden?
Thermosifon-werking (werk alleen als je WP hoger hangt dan je vvw, en het warme water zonder knik naar je wp kan)
@Glashelder : Duwt de cv-pomp door de ingebouwde CV-pomp heen?
@mr_evil08 : Hoe zorg je ervoor dat de cv-pomp doordraait op UPS, of heb je het niet over de pomp in de WP?
[ Voor 13% gewijzigd door tonwes99 op 07-10-2025 10:31 ]
Volgens mij mag dat bij geen enkele warmtepomp? Normaal heb je daarom toch terugslapkleppen bij een hybride opstelling?tonwes99 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:29:
[...]
@glashelder: Duwt de cv-pomp door de ingebouwde CV-pomp heen?
Ik doelde op de pomp van de warmtepomp zelf. Zelfs mijn split heeft anti vriesbeveiliging. Die gaat ook water rondpompen als het in de schuur koud wordt. Als je de warmtevraag weet te blokkeren bij stroomuitval dan zou je volgens mij moeten bereiken dat alleen de waterpomp gaat draaien bij vorst? Tenzij het water weer echt te koud wordt, dan zal vast een BU opstarten of de WP zelf.
Maar ik speculeer, ik ben geen installateur ofzo.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Dit zou werken, maar ja..., met HA detecteren dat de HomeWizard geen verbruik detecteert en dan de temperatuur van je thermostaat instellen op 0oC, maar alleen in aug-maart, want bij stroomuitval 's-zomers wil je dit niet als koelbedrijf...Glashelder schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:38:
[...]
Volgens mij mag dat bij geen enkele warmtepomp? Normaal heb je daarom toch terugslapkleppen bij een hybride opstelling?
Ik doelde op de pomp van de warmtepomp zelf. Zelfs mijn split heeft anti vriesbeveiliging. Die gaat ook water rondpompen als het in de schuur koud wordt. Als je de warmtevraag weet te blokkeren bij stroomuitval dan zou je volgens mij moeten bereiken dat alleen de waterpomp gaat draaien bij vorst? Tenzij het water weer echt te koud wordt, dan zal vast een BU opstarten of de WP zelf.
Maar ik speculeer, ik ben geen installateur ofzo.
Leuke truuk, zou ook werken met een thuisaccu, als je thuisaccu-niveau te laag wordt.
Eén ding heb je nog niet gecovered, storing in je WP-besturing... Denk aan blikseminsalg in de buurt, als je geen overspanningsbeveiliging in je meterkast hebt.
KISStonwes99 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:44:
[...]
Eén ding heb je nog niet gecovered, storing in je WP-besturing... Denk aan blikseminsalg in de buurt, als je geen overspanningsbeveiliging in je meterkast hebt.
Maak zaken niet te complex. De kans dat je tegen blikseminslag iets kan doen is sowieso zeer klein. Als het goed is dekt je inboedelverzekering schade tegen bliksem.
Ik zou hoogstens de lokale temperatuur op afstand uitlezen en pas gerichte actie ondernemen als dat (b v. door stroomuitval) niet meer lukt. Maar goed, mede juist door dit soort gedoe heb ik liever helemaal geen monoblock.
UPS kan tussen de warmtepomp, bij spanningsuitval geeft UPS signaal door aan warmtepomp via contact energieleverancier (EVU) **tonwes99 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:29:
[...]
Glycol (kost wel 2% COP en uitkijken met pakkingen en hoge temperaturen)
Thermosifon-werking (werk alleen als je WP hoger hangt dan je vvw, en het warme water zonder knik naar je wp kan)
@Glashelder : Duwt de cv-pomp door de ingebouwde CV-pomp heen?
@mr_evil08 : Hoe zorg je ervoor dat de cv-pomp doordraait op UPS, of heb je het niet over de pomp in de WP?
Vorstbeveiliging blijft actief ofwel de circulatiepomp.
Het voorbeeld hier met bevroren waterleiding is dat daar al 4-8c in zit terwijl de warmtepomp rond 35-40c draaide wanneer abrupt de stroom eraf gaat, dat geeft ook nog weer extra tijd.
Maar zolang we niet eens op schaatsen kunnen staan (echt natuurijs en niet nepijs zoals winterswijk) zou ik mij daar niet zo zorgen om maken.
[ Voor 49% gewijzigd door mr_evil08 op 07-10-2025 14:53 ]
WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M
Thuisaccu's zijn leuk, vrijwel geen enkel accu heeft noodstroom(eiland modus) ofwel daar heb je niks aan want die volle accu zal netjes afsluiten net als je zonnepanelen bij uitval.Beer070 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:43:
[...]
Ik weet niet zeker hoe die vorst beveiliging werkt, volgens mij laat die alleen de leiding leeglopen in de warmtepomp, het stuk wat lager zit dan de vorst beveiliging (in geval van een grondbuis) zal gewoon kunnen bevriezen toch?
Ik heb gekozen voor een thuis accu, nu nog 16kwh, maar volgend jaar een upgrade naar 32kwh, daarmee zou de WP een uur of 16 vooruit moeten kunnen, en als er iemand thuis is kan een alternatieve oplossing bijvoorbeeld iets zijn met houtblokken stoken in de CV kachel. Dan heb je alleen nog maar je pomp nodig.
Vorstbeveiliging is niks meer als laat de circulatiepomp lopen en als de watertemp alsnog onder xc komt start de warmtepomp of een element.
[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 07-10-2025 14:59 ]
Meestal heb je gelijk, echter onze Victron 3 fase Multi-RS opstelling kan wel degelijk eiland modus en de 30+ panelen zullen ook nog wel iets blijven doen (overdag dan).mr_evil08 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:57:
[...]
Thuisaccu's zijn leuk, vrijwel geen enkel accu heeft noodstroom(eiland modus) ofwel daar heb je niks aan want die volle accu zal netjes afsluiten net als je zonnepanelen.
ik bedoelde deze borstbeveiliging:
https://benem.nl/caleffi-...veiligingsklep-1-1-4.html
die laat toch je warmtepomp leeglopen als het water dreigt te bevriezen?
[ Voor 16% gewijzigd door Beer070 op 07-10-2025 15:03 ]
Borstbeveilinging, dat is iets voor een ander topicBeer070 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:00:
[...]
Meestal heb je gelijk, echter onze Victron 3 fase Multi-RS opstelling kan wel degelijk eiland modus en de 30+ panelen zullen ook nog wel iets blijven doen (overdag dan).
ik bedoelde deze borstbeveiliging:
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
Victron 3 fase Multi-RS opstelling is niet iets wat de gemiddelde consument thuis heeft. ;-)Beer070 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:00:
[...]
Meestal heb je gelijk, echter onze Victron 3 fase Multi-RS opstelling kan wel degelijk eiland modus en de 30+ panelen zullen ook nog wel iets blijven doen (overdag dan).
ik bedoelde deze vorstbeveiliging:
Net als 30 zonnepanelen. ;-)
Die vorstkleppen ga ik wss nog tussen knutselen.
Is dat zo? Dat lijkt me toch wel 1 van de USP's voor een thuisbatterij. Altijd, die van mij heeft dat en een groot deel van mijn huis schakelt ook automatisch over naar eilandbedrijf. Mijn WP echter niet vanwege de toch wel grote belasting maar ik kan die - behalve backup element - handmatig ook omschakelen om in elk geval de circulatiepomp te laten draaien. Als backup van de backup kan ik ook L1 van het net vervangen door de V2L van mijn EV. Ook dat moet handmatig want daarvoor moet ik regelen dat mijn hybride omvormer niet gaat terugleveren naar 'het net'.mr_evil08 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:57:
[...]
Thuisaccu's zijn leuk, vrijwel geen enkel accu heeft noodstroom(eiland modus) ofwel daar heb je niks aan want die volle accu zal netjes afsluiten net als je zonnepanelen bij uitval.
Oftewel, zolang ik thuis ben bij stroomuitval bij temperaturen onder nul komt 't wel goed....
Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23
- Proton_
- Registratie: November 2011
- Laatst online: 15:37
:strip_icc():strip_exif()/u/430617/crop601acfe4153b3_cropped.jpeg?f=community)
De grotere units hebben tracing met thermostaat onder de isolatie op een UPS. Dat houdt het meestal dagen uit.dunklefaser schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:09:
Ik ben verrast over de diverse oplossingen/verzekeringen tegen een mogelijk kapotvriezen van een monoblock.
Grote thuisaccu, hout/pelletkachel (met buffervat en pomp), vorstkleppen, dekbed?, ...
Zijn er ook nog andere mogelijkheden?
Ik heb ook wel eens een klein circulatiepompje op accu gezien. Die draait bij vorst dan elk half uur een minuut of twee, dat kan hij weken volhouden.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt