Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 22:43
tonwes99 schreef op maandag 6 oktober 2025 @ 22:12:
[...]

Blijft jammer om zo'n investering te doen voor die ene keer die wellicht nooit zal komen.

Twee uitdagingen met het aggregaat...
- Hoe sluit je het aan? Een krachtstekker die je omplugt?
- Wat doe je als je niet thuis bent? De buurman bellen of hij diesel in het aggregaat doet?

En met de UPS...
- Veel te weinig power om een echte storing te overbruggen
- Je bent echt niet op tijd teug van de piste...

Maar.. met een thuisaccu...
- 's-zomers soms niet opgeladen, maar met de juiste settings swinters altijd opgeladen
- WP aangesloten op de backup-stekker
- Met 5kWh kun je best een paar uur vooruit, zeker als je de thermostaat wat lager zet

Maar dan nog...
- Je bent helaas niet beveligd tegen storingen in de WP zelf
Ik weet niet zeker hoe die vorst beveiliging werkt, volgens mij laat die alleen de leiding leeglopen in de warmtepomp, het stuk wat lager zit dan de vorst beveiliging (in geval van een grondbuis) zal gewoon kunnen bevriezen toch?
Ik heb gekozen voor een thuis accu, nu nog 16kwh, maar volgend jaar een upgrade naar 32kwh, daarmee zou de WP een uur of 16 vooruit moeten kunnen, en als er iemand thuis is kan een alternatieve oplossing bijvoorbeeld iets zijn met houtblokken stoken in de CV kachel. Dan heb je alleen nog maar je pomp nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22:24
Ik ben verrast over de diverse oplossingen/verzekeringen tegen een mogelijk kapotvriezen van een monoblock.
Grote thuisaccu, hout/pelletkachel (met buffervat en pomp), vorstkleppen, dekbed?, ...
Zijn er ook nog andere mogelijkheden?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

mr_evil08 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:28:
[...]

Daar zit ik aan te denken een UPS en op één of ander manier blokkering CV bedrijf activeert zodat de warmtepomp uit blijft maar wel vorstbeveiliging actief.

Maar zou een tijdelijk dekbed overheen gooien ook niet helpen denk je?(leidingwerk gaat direct grond in)
Ik zou het niet weten om eerlijk te zijn. Maar gewoon water blijven rondpompen lijkt me wel voldoende. Dan koelt natuurlijk wel je huis af. Maar met een 100 watt CV pomp (bij mij is dat vol vermogen van de pomp) zou een UPS ook wel een tijd moeten kunnen.

Ben nu toch wel blij met mijn split stiekem :p

De binnenunit hangt dan wel in de schuur maar daar staat ook een WPB. Die geeft genoeg warmte af in de praktijk om het daar ruim boven 0 te houden.

[ Voor 13% gewijzigd door Glashelder op 07-10-2025 10:23 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:25
dunklefaser schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:09:
Ik ben verrast over de diverse oplossingen/verzekeringen tegen een mogelijk kapotvriezen van een monoblock.
Grote thuisaccu, hout/pelletkachel (met buffervat en pomp), vorstkleppen, dekbed?, ...
Glycol (kost wel 2% COP en uitkijken met pakkingen en hoge temperaturen)
Thermosifon-werking (werk alleen als je WP hoger hangt dan je vvw, en het warme water zonder knik naar je wp kan)
@Glashelder : Duwt de cv-pomp door de ingebouwde CV-pomp heen?
@mr_evil08 : Hoe zorg je ervoor dat de cv-pomp doordraait op UPS, of heb je het niet over de pomp in de WP?

[ Voor 13% gewijzigd door tonwes99 op 07-10-2025 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

tonwes99 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:29:
[...]

@glashelder: Duwt de cv-pomp door de ingebouwde CV-pomp heen?
Volgens mij mag dat bij geen enkele warmtepomp? Normaal heb je daarom toch terugslapkleppen bij een hybride opstelling?

Ik doelde op de pomp van de warmtepomp zelf. Zelfs mijn split heeft anti vriesbeveiliging. Die gaat ook water rondpompen als het in de schuur koud wordt. Als je de warmtevraag weet te blokkeren bij stroomuitval dan zou je volgens mij moeten bereiken dat alleen de waterpomp gaat draaien bij vorst? Tenzij het water weer echt te koud wordt, dan zal vast een BU opstarten of de WP zelf.

Maar ik speculeer, ik ben geen installateur ofzo.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99
Glashelder schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:38:
[...]

Volgens mij mag dat bij geen enkele warmtepomp? Normaal heb je daarom toch terugslapkleppen bij een hybride opstelling?

Ik doelde op de pomp van de warmtepomp zelf. Zelfs mijn split heeft anti vriesbeveiliging. Die gaat ook water rondpompen als het in de schuur koud wordt. Als je de warmtevraag weet te blokkeren bij stroomuitval dan zou je volgens mij moeten bereiken dat alleen de waterpomp gaat draaien bij vorst? Tenzij het water weer echt te koud wordt, dan zal vast een BU opstarten of de WP zelf.

Maar ik speculeer, ik ben geen installateur ofzo.
Dit zou werken, maar ja..., met HA detecteren dat de HomeWizard geen verbruik detecteert en dan de temperatuur van je thermostaat instellen op 0oC, maar alleen in aug-maart, want bij stroomuitval 's-zomers wil je dit niet als koelbedrijf...

Leuke truuk, zou ook werken met een thuisaccu, als je thuisaccu-niveau te laag wordt.

Eén ding heb je nog niet gecovered, storing in je WP-besturing... Denk aan blikseminsalg in de buurt, als je geen overspanningsbeveiliging in je meterkast hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

tonwes99 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:44:
[...]

Eén ding heb je nog niet gecovered, storing in je WP-besturing... Denk aan blikseminsalg in de buurt, als je geen overspanningsbeveiliging in je meterkast hebt.
KISS :)

Maak zaken niet te complex. De kans dat je tegen blikseminslag iets kan doen is sowieso zeer klein. Als het goed is dekt je inboedelverzekering schade tegen bliksem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22:09
KISS :+ Welke inboedelverzekering?
Ik zou hoogstens de lokale temperatuur op afstand uitlezen en pas gerichte actie ondernemen als dat (b v. door stroomuitval) niet meer lukt. Maar goed, mede juist door dit soort gedoe heb ik liever helemaal geen monoblock.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:49
tonwes99 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:29:
[...]

Glycol (kost wel 2% COP en uitkijken met pakkingen en hoge temperaturen)
Thermosifon-werking (werk alleen als je WP hoger hangt dan je vvw, en het warme water zonder knik naar je wp kan)
@Glashelder : Duwt de cv-pomp door de ingebouwde CV-pomp heen?
@mr_evil08 : Hoe zorg je ervoor dat de cv-pomp doordraait op UPS, of heb je het niet over de pomp in de WP?
UPS kan tussen de warmtepomp, bij spanningsuitval geeft UPS signaal door aan warmtepomp via contact energieleverancier (EVU) **

Vorstbeveiliging blijft actief ofwel de circulatiepomp.

Het voorbeeld hier met bevroren waterleiding is dat daar al 4-8c in zit terwijl de warmtepomp rond 35-40c draaide wanneer abrupt de stroom eraf gaat, dat geeft ook nog weer extra tijd.

Maar zolang we niet eens op schaatsen kunnen staan (echt natuurijs en niet nepijs zoals winterswijk) zou ik mij daar niet zo zorgen om maken.

[ Voor 49% gewijzigd door mr_evil08 op 07-10-2025 14:53 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Beer070 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 09:43:
[...]

Ik weet niet zeker hoe die vorst beveiliging werkt, volgens mij laat die alleen de leiding leeglopen in de warmtepomp, het stuk wat lager zit dan de vorst beveiliging (in geval van een grondbuis) zal gewoon kunnen bevriezen toch?
Ik heb gekozen voor een thuis accu, nu nog 16kwh, maar volgend jaar een upgrade naar 32kwh, daarmee zou de WP een uur of 16 vooruit moeten kunnen, en als er iemand thuis is kan een alternatieve oplossing bijvoorbeeld iets zijn met houtblokken stoken in de CV kachel. Dan heb je alleen nog maar je pomp nodig.
Thuisaccu's zijn leuk, vrijwel geen enkel accu heeft noodstroom(eiland modus) ofwel daar heb je niks aan want die volle accu zal netjes afsluiten net als je zonnepanelen bij uitval.

Vorstbeveiliging is niks meer als laat de circulatiepomp lopen en als de watertemp alsnog onder xc komt start de warmtepomp of een element.

[ Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 07-10-2025 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
mr_evil08 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:57:
[...]

Thuisaccu's zijn leuk, vrijwel geen enkel accu heeft noodstroom(eiland modus) ofwel daar heb je niks aan want die volle accu zal netjes afsluiten net als je zonnepanelen.
Meestal heb je gelijk, echter onze Victron 3 fase Multi-RS opstelling kan wel degelijk eiland modus en de 30+ panelen zullen ook nog wel iets blijven doen (overdag dan).

ik bedoelde deze borstbeveiliging:
https://benem.nl/caleffi-...veiligingsklep-1-1-4.html
die laat toch je warmtepomp leeglopen als het water dreigt te bevriezen?

[ Voor 16% gewijzigd door Beer070 op 07-10-2025 15:03 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:29
Beer070 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:00:
[...]

Meestal heb je gelijk, echter onze Victron 3 fase Multi-RS opstelling kan wel degelijk eiland modus en de 30+ panelen zullen ook nog wel iets blijven doen (overdag dan).

ik bedoelde deze borstbeveiliging:
Borstbeveiliging, dat is iets voor een ander topic 8)

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Beer070 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:00:
[...]

ik bedoelde deze vorstbeveiliging:
Victron 3 fase Multi-RS opstelling is niet iets wat de gemiddelde consument thuis heeft. ;-)
Net als 30 zonnepanelen. ;-)
Die vorstkleppen ga ik wss nog tussen knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
mr_evil08 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 14:57:
[...]

Thuisaccu's zijn leuk, vrijwel geen enkel accu heeft noodstroom(eiland modus) ofwel daar heb je niks aan want die volle accu zal netjes afsluiten net als je zonnepanelen bij uitval.
Is dat zo? Dat lijkt me toch wel 1 van de USP's voor een thuisbatterij. Altijd, die van mij heeft dat en een groot deel van mijn huis schakelt ook automatisch over naar eilandbedrijf. Mijn WP echter niet vanwege de toch wel grote belasting maar ik kan die - behalve backup element - handmatig ook omschakelen om in elk geval de circulatiepomp te laten draaien. Als backup van de backup kan ik ook L1 van het net vervangen door de V2L van mijn EV. Ook dat moet handmatig want daarvoor moet ik regelen dat mijn hybride omvormer niet gaat terugleveren naar 'het net'.

Oftewel, zolang ik thuis ben bij stroomuitval bij temperaturen onder nul komt 't wel goed....

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 19:09

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Topicstarter
De grotere units hebben tracing met thermostaat onder de isolatie op een UPS. Dat houdt het meestal dagen uit.
Ik heb ook wel eens een klein circulatiepompje op accu gezien. Die draait bij vorst dan elk half uur een minuut of twee, dat kan hij weken volhouden.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik gooi het gewoon op de inboedelverzekering en als ik thuis ben kan het water eruit kleine moeite.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fonny
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 20:07
Ik heb ook 2 soorten thuisbatterij en beiden nemen bij stroomuitval de spanning over zodat de warmtepomp blijft draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:56
Warmte lint

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
blb4 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:20:
[...]

Is dat zo? Dat lijkt me toch wel 1 van de USP's voor een thuisbatterij. Altijd, die van mij heeft dat en een groot deel van mijn huis schakelt ook automatisch over naar eilandbedrijf. Mijn WP echter niet vanwege de toch wel grote belasting maar ik kan die - behalve backup element - handmatig ook omschakelen om in elk geval de circulatiepomp te laten draaien. Als backup van de backup kan ik ook L1 van het net vervangen door de V2L van mijn EV. Ook dat moet handmatig want daarvoor moet ik regelen dat mijn hybride omvormer niet gaat terugleveren naar 'het net'.

Oftewel, zolang ik thuis ben bij stroomuitval bij temperaturen onder nul komt 't wel goed....
@mr_evil08 De net-kant gaat idd. uit, maar veel thuisaccu's hebben ook een backup-aansluiting, een extra stopcontact niet verbonden aan het net. Die werkt echter maar in 1 richting (alleen leveren, niet terugleveren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
blb4 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 15:20:
[...]

Die V2L koppeling wil ik graag meer over horen, mijn schoonvader heeft net een EV gekocht met die feature en ik mag zijn EV lader installeren. Lijkt me best mooi om een schakeling te maken die L1 overneemt in zo’n situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Powrskin schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 16:35:
Ik gooi het gewoon op de inboedelverzekering en als ik thuis ben kan het water eruit kleine moeite.
Een warmtepomp onder je inboedel valt :?
Ik waag het te betweifelen dan zou een CV-ketel ook onder de inboedel vallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
nokiaan958GB schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:08:
[...]

Volgens mij bij schade door iets wat op je inboedelverzekering gedekt wordt wel. Cv, televisie, sauna… de vraag is of kapot vriezen door stroomuitval gedekt wordt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
Beer070 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 21:14:
[...]

Die V2L koppeling wil ik graag meer over horen, mijn schoonvader heeft net een EV gekocht met die feature en ik mag zijn EV lader installeren. Lijkt me best mooi om een schakeling te maken die L1 overneemt in zo’n situatie.
Ik zal er in dit V2L topic wat uitleg over geven, 't is hier wat off-topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:35
Vraag.. Ik las iets over 2026 dat dan geen subsidie voor 2e warmtepomp is.. Is dat alleen voor als je zo'n 'cascade'systeem hebt zoals quatt dat wel doet met 2 aan elkaar gekoppleld. Wij hebben 2 een gesplitste woonboerderij (1 adres, 1 eigenaar).. met 2 aparte verwarmings systemen. Waar eventueel een keer bij elk een aprte wp zal komen.. 2 wp op 1 adres zal geen dan geen probleem zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
nokiaan958GB schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 22:08:
[...]

Lijkt mij ook meer iets voor de opstalverzekering.....
(Opstal: "Alles wat vast zit aan je huis" Inboedel: "Alles wat los in je huis staat". Als verstandige woningeigenaar heb je uiteraard beide verzekeringen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:02

Seafarer

XXX

belmonde schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 23:49:
Vraag.. Ik las iets over 2026 dat dan geen subsidie voor 2e warmtepomp is.. Is dat alleen voor als je zo'n 'cascade'systeem hebt zoals quatt dat wel doet met 2 aan elkaar gekoppleld. Wij hebben 2 een gesplitste woonboerderij (1 adres, 1 eigenaar).. met 2 aparte verwarmings systemen. Waar eventueel een keer bij elk een aprte wp zal komen.. 2 wp op 1 adres zal geen dan geen probleem zijn.
Als het één adres is, dan is de splitsing niet officieel.

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:02

Seafarer

XXX

Seafarer schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:12:
[...]

Edit: je bedoelt, net doen alsof het cascade is, ;)

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:04
tonwes99 schreef op dinsdag 7 oktober 2025 @ 10:44:
[...]
In scenariodenken komt onweer voor het overgrote deel voor bij warm weer. Dan vriest het niet, dus zal ook je WP niet bevriezen.
Afgezien van blikseminslag kan de WP natuurlijk wel kapot gaan bij -10. Maar dan is die toch al kapot ;)

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Martin7182
Nee toch? Monoblocks hebben al een BUH tegen vorst zonder stroomstoring. Of wil je het warmtelint voeden met een accu o.i.d.? Dan kun je denk ik beter een circulatiepomp gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
Mjier schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 08:51:
[...]

In scenariodenken komt onweer voor het overgrote deel voor bij warm weer. Dan vriest het niet, dus zal ook je WP niet bevriezen.
Afgezien van blikseminslag kan de WP natuurlijk wel kapot gaan bij -10. Maar dan is die toch al kapot ;)
Maar een printplaat vervangen kost minder dan de hele installatie (ook de koppelingen/leidingen buiten vriezen mogelijk kapot).
Aan de andere kant, moet je alle risico's afdekken? Ik ken de statistieken niet maar wij hebben de afgelopen 50 jaar zonder overspanningsbeveiliging geleeft en alles is nog heel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bram-Bos
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:07
Weet iemand of @Tomexergie nog weer in de lucht komt met de monitoring? Ik vind het wel een mooie traditie, en het zou jammer zijn als die zomaar eindigde.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GvNL
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 27-10 11:18
GvNL schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:06:
Om de toekomstige installatie bij ons te optimaliseren, is het idee ontstaan om het boilervat en buffervat te plaatsen in de stenen berging die tegen ons huis aan is gebouwd. Deze is echter niet geïsoleerd, maar lijkt wel goed afgesloten te zijn.

Is het mogelijk om het boilervat en buffervat hierin te plaatsen? Zo ja, welke maatregelen moet ik nemen? Ik heb wat voorbeelden gelezen van isoleren van de leidingen en daarnaast het 'aankleden' van het vat met isolatiemateriaal. Dat vind ik een aantrekkelijke optie.

Op lange termijn wil ik wel de schuur zelf isoleren, maar tot die tijd zoek ik een geschikte tijdelijke oplossing. Als de apparatuur hier geplaatst kan worden, kan ik namelijk zonder breekwerk de geschikte leidingen laten aanleggen via de kruipruimte.
Niemand die ervaring heeft met deze oplossing? Ik ben benieuwd of dit goed kan werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03:22
GvNL schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:50:
[...]

Niemand die ervaring heeft met deze oplossing? Ik ben benieuwd of dit goed kan werken. :)
Werken gaat het zoiezo. Heb toevalig onderlaatst een Itho Amber installatie gezien in een soort ongeisoleerd schuurtje aan huis waar alles stond. Totaal niet geisoleerd.

Maar elke vorm van verlies wat je weet te reduceren scheelt je energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc_slopert
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:35
GvNL schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 12:50:
[...]

Als ik jou was zou ik er toch voor kiezen om het schuurtje nu eerst te isoleren. Als er nu nog niets in staat is dat vast een stuk makkelijker uit te voeren dan straks met een vat, etc. er in. Plus dat je nu best wel wat kosten gaat maken voor duur isolatiemateriaal om het echt vorstvrij te houden. Die kosten kan je dan beter in de isolatie van je schuur stoppen. Dan weet je Zeker dat het goed werkt. :)

Enphase IQ7 | 12xPhono Solar410 | 12xJA Solar390 | HomeAssistant | MacOs Sonoma | https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2228262

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bensss
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:29
Idd wat @pc_slopert zegt, zorg sowieso dat je achter je installatie langs de isolatie in orde hebt. Anders wordt het later een stuk lastiger. Mocht het echt niet mogelijk zijn om de schuur volledig te isoleren op dit moment dan zou ik denk ik eerder een doos in een doos constructie maken. Dus een kleine geisoleerde scheidingswand en mogelijk zelfs een geisoleerd dak over de installatie. Het isoleren van buffer en boilervat met alle leidingen kan natuurlijk ook maar dat is misschien wel veel kostbaarder en tijdrovender dan een doos constructie.

Zelfinstallatie Vaillant Arotherm Plus 55/6 | Zehnder Q450 | Variotherm DWTW | Enphase Envoy S + IQ7x Panasonic 7x335WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Bram-Bos oplettende lezers hebben @Tomexergie teruggevonden in een ander topic; die post is naar hier verplaatst: Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 26-10 22:55
Proton_ schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:35:
@Bram-Bos oplettende lezers hebben @Tomexergie teruggevonden in een ander topic; die post is naar hier verplaatst: Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"
Maar nog niets te rapporteren, als ik het goed had begrepen: zomer is niet meer interessant, net als de sww...
Toch? :?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 23:18
Zou dit qua flow een goede hydraulische aansluitmethode zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oBDEjrsDA-fNQiscKAYBmtZiCIg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qjiwb89ixAnlVFwKauzLTnXl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0urb-nzTIGB9rpLtsyFMCQ716Ys=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lG8lejhGB1OIucClGUralcOk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 22:50
Technician- schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 19:26:
Zou dit qua flow een goede hydraulische aansluitmethode zijn?
[Afbeelding]

[Afbeelding]
lijkt op hoe Quatt z'n warmtepompen aansluit.
Icm Intergas CV ketels heb je wel een drukverschilklep nodig in de aanvoer vanaf de CV ketel, anders krijg je ongewenste stromingen tijdens SWW vraag.
Een Quatt doet max 800 L/h en dan werkt het

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngrwVVFaxFX53nDIHmW1SA-bXeE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LTJkGdOXTKeNqsCxWmgeBZEQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 20% gewijzigd door Toby-Wan op 09-10-2025 19:39 ]

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: E-boiler, gasloos okt'25, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
Naalroc schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 17:32:
[...]
Maar nog niets te rapporteren, als ik het goed had begrepen: zomer is niet meer interessant, net als de sww...
Toch? :?
Klopt, de reminder was dat oktober begonnen was dus een goed moment voor meterstanden opnemen, zodat je aan het eind van oktober goede cijfers hebt :)
Voor de tweakers met automatische cijfers een goed moment om de automatisering te checken O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
Seafarer schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 07:12:
[...]

Nee, maar maakt dat in dit geval uit.. Het zijn/worden geen 2 in 1 opstelling op 1 afgiftecircuits. het zijn gescheiden woonhelften met eigen verwarming...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tonwes99
belmonde schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 01:15:
[...]

Nee, maar maakt dat in dit geval uit.. Het zijn/worden geen 2 in 1 opstelling op 1 afgiftecircuits. het zijn gescheiden woonhelften met eigen verwarming...
Die nuance kun je op het subsidie-formulier niet kwijt. Het is 1 per adres per X jaar. Ik denk niet dat ze met jouw specifieke situatie rekening houden.

Offerte in 2025 voor uitvoering in 2026 helpt wellicht? (Ik ken die overgangsregeling niet)

[ Voor 9% gewijzigd door tonwes99 op 10-10-2025 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belmonde
tonwes99 schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 07:50:
[...]

Die nuance kun je op het subsidie-formulier niet kwijt. Het is 1 per adres per X jaar. Ik denk niet dat ze met jouw specifieke situatie rekening houden.

Offerte in 2025 voor uitvoering in 2026 helpt wellicht? (Ik ken die overgangsregeling niet)
Ik las dit :
De dubbele ISDE subsidie voor een configuratie van twee (of meer) warmtepompen in één systeem gaat per 1 januari 2026 op de schop. Dit betekent dat bij een subsidieaanvraag voor warmtepomp(en) eenmaal het startbedrag én eventuele labelbonus wordt uitgekeerd, vermeerderd met een opslag per kW voor het totaalvermogen van de opstelling. Het ministerie van KGG was voornemens om slechts één warmtepomp te gaan subsidiëren in een systeem tot 70 kW. Vereniging Warmtepompen heeft betoogd dat er goede redenen zijn om bewust twee of meer warmtepompen te combineren en het nu overgenomen tegenvoorstel gedaan.

Ze hebben het over 2 wp in 1 systeem gaat in 2026 op de schop.
Bij ons gaat het om 2 aparte verwarmingssystemen..
Ik heb al met een wp verkoper gebeld net maar die nam de telefoon niet op..

Maar het lijkt toch om aan elkaar gekoppeld wp's te gaan..

https://warmte-pompen.nl/...mtepompen-in-een-systeem/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:18
Iemand al deze nieuwe startup gezien Aerth energy. Hebben een concept met warmte batterijen.
Gelikte folder maar verder weinig specs. Ook bijzonder hoe weinig ventilatie ruimte de unit heeft. De voorkant heeft maar kleine gaatjes om de lucht doorheen te trekken. Kom ook nergens foto's tegen ze hebben alleen renders.

[ Voor 0% gewijzigd door jvanderkroon op 10-10-2025 14:22 . Reden: typo in naam bedrijf ]

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 00:25
jvanderkroon schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:22:
Iemand al deze nieuwe startup gezien Earth energy. Hebben een concept met warmte batterijen.
Gelikte folder maar verder weinig specs. Ook bijzonder hoe weinig ventilatie ruimte de unit heeft. De voorkant heeft maar kleine gaatjes om de lucht doorheen te trekken. Kom ook nergens foto's tegen ze hebben alleen renders.
Het is Aerth Energy....

En aanvullend: Inderdaad een vage folder met 0 specs, installatie via kozijnenverkoper(s). Geen afmetingen of zelfs maar mockups van de warmtebatterijen..... En, waar haal je de komende 15-20 jaar onderdelen?

NB: Verwachte levering Q1-2026, ontwikkeld met "subsidie in gedachten".

[ Voor 20% gewijzigd door DjoeC op 10-10-2025 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mjier
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 20:04
jvanderkroon schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 11:22:
Iemand al deze nieuwe startup gezien Earth energy. Hebben een concept met warmte batterijen.
Volgens de website een heel hoop mooie verhalen, maar bottom-line is het volgens mij gewoon een L/W warmtepomp met een pcm buffer.

Vaillant Arotherm plus 55/6 - Atlantic Explorer V4 200l - Solaredge 1800wp - Home Assistant - Macte voyager twin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:01
RonJ schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 12:04:
[...]

Dat zijn premium warmtepompen uit Oostenrijk (doe dan maar gelijk een Ovum), bij onze Oostenburen zeer bekend en bestaat al heel lang. Hier zie je ze ondanks dat het een van de eerste fabrikanten was niet heel veel (met de nadelen van dien).
Weet iemand een goede installateur die ovum zou willen installeren in Hilversum?

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Technician-
Hebben wij als alwetende tweakers nog meer tips over deze installatie en degene die er een filmpje van maakte?

YouTube: 📊 Metingen onthullen fouten in net nieuwe Alps warmtepomp-installatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Technician- schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:16:
Hebben wij als alwetende tweakers nog meer tips over deze installatie en degene die er een filmpje van maakte?

Ik beschouw mijzelf zeker niet als warmte tweaker, hooguit beginnend.
Ik zag veel vloerverwarming van verschillende formaten. Zouden die niet (opnieuw) afgesteld moeten worden als de aanvoer / retour wordt omgewisseld?
Ik ben in huis bezig om mijn leidingwerk met tonzon folie te omwikkelen. Als ik dan een buiten leiding zie van 10-15m zonder enige isolatie in een te kleine kabelgoot dan moet ik wel even slikken. Verlies van 2-3watt /mK is al snel 2kw als het vriest.
Ik vond de WP dicht op de muur staan. In mijn handleiding staat minimaal 30cm en liever 50cm. Hoe zien jullie dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
Technician- schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 19:16:

Jezus - wat slecht! Van die herhaalde achtbaanrit met de IR-camera wordt je minimaal duizelig. En dan nog die irritante muziek (kan je gelukkig uitzetten). Een beetje uitleg over de vouten en hoe deze te voorkomen / te verhelpen zijn zou ook voor de e.e.a. pijpbuiger en knietjeslover verhelderend kunnen zijn.
Een aantal fouten worden helaas niet benoemd.

[ Voor 16% gewijzigd door dunklefaser op 11-10-2025 20:14 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mar-10
  • Laatst online: 16:14
Ik heb een hulpvraag over grootte van de warmtepomp. Daarvoor heb ik een apart topic gemaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-10 13:36
BarryH schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 16:41:
[...]

Weet iemand een goede installateur die ovum zou willen installeren in Hilversum?
Technea is de importeur, hun al gevraagd of zij een installateur in de buurt weten?

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
Blackraven schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 09:47:
[...]

Technea is de importeur, hun al gevraagd of zij een installateur in de buurt weten?
Dat is stap 2. Want zij hebben natuurlijk alleen maar goede installateurs.
Omdat hier de lat wat hoger ligt dan "het huis wordt warm", ben ik in dit topic begonnen met zoeken.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:28
BarryH schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 10:52:
[...]

Dat is stap 2. Want zij hebben natuurlijk alleen maar goede installateurs.
Omdat hier de lat wat hoger ligt dan "het huis wordt warm", ben ik in dit topic begonnen met zoeken.
Ik zou in het Gooi zo niemand weten die (standaard) Ovum doet. Ik zou het formulier van Ovum eens invullen en kijken waar ze mee komen. Lijkt me niet de partij (gezien de positionering in de markt) om zomaar met elke beunhaas te werken iig.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:54
Ik heb hier net een Intergas Xtend Cool Grey die volgens mij alles aan boord moet hebben om te koelen. Ook mijn benedenverdieping volgehangen met Jaga Ecoreviva met DBH modules. Ik wil dus nu koelen testen, maar mijn meegeleverde thermostaat (Intergas Comfort Touch) heeft geen koeloptie. Weet iemand hoe dit hoort te werken bij Intergas?

Update: In het servicemenu koelen aanzetten geeft de error dat de buitenunit niet geschikt is om te koelen. Wat mij gek lijkt? Installateur terug laten komen om de buitenunit nog nader te configureren?

[ Voor 23% gewijzigd door Powergrim op 13-10-2025 16:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jugo6
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-10 14:58
Beer070 schreef op woensdag 1 oktober 2025 @ 22:19:
[...]

ik kwam toevallig nog een reparatiestuk EPDM tegen in de kelder met wat lijm etc. Als je nodig hebt stuur me dan een DM. ik ga het niet meer gebruiken want ben over op TPO.
Dat is sympatiek, waarschijnlijk niet nodig. De installateur kwam alsnog het afdichten. Alleen bleek er een grotere maat dakdoorvoer omheen te zitten, waardoor de dop niet paste. Maar er komt dus een groteren dop op de dakdoorvoer, de buis is er inmiddels uit. Hopen dat het nog even droog blijft.....

Daarna zal ik zelf denk ik een stukje pur en steenwol er in doen van onderen, en het plafond pogen te repareren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cgms
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 27-10 15:55
Powergrim schreef op maandag 13 oktober 2025 @ 16:13:
Ik heb hier net een Intergas Xtend Cool Grey die volgens mij alles aan boord moet hebben om te koelen. Ook mijn benedenverdieping volgehangen met Jaga Ecoreviva met DBH modules. Ik wil dus nu koelen testen, maar mijn meegeleverde thermostaat (Intergas Comfort Touch) heeft geen koeloptie. Weet iemand hoe dit hoort te werken bij Intergas?

Update: In het servicemenu koelen aanzetten geeft de error dat de buitenunit niet geschikt is om te koelen. Wat mij gek lijkt? Installateur terug laten komen om de buitenunit nog nader te configureren?
Geen idee hoe het werkt bij Intergas, maar ik zou zeker de installateur bellen als het net geïnstalleerd is en niet werkt. Je betaalt hem toch voor een goed werkend systeem. En als je dan leest dat die buitenunit niet geschikt zou zijn om te koelen waar je wel voor betaald hebt, dan mag hij het oplossen (ik kan me trouwens ook goed voorstellen dat dat een instelling ergens is, maar laat hem dat maar uitzoeken/schakelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:54
cgms schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 12:53:
[...]

Geen idee hoe het werkt bij Intergas, maar ik zou zeker de installateur bellen als het net geïnstalleerd is en niet werkt. Je betaalt hem toch voor een goed werkend systeem. En als je dan leest dat die buitenunit niet geschikt zou zijn om te koelen waar je wel voor betaald hebt, dan mag hij het oplossen (ik kan me trouwens ook goed voorstellen dat dat een instelling ergens is, maar laat hem dat maar uitzoeken/schakelen).
Zeker ook wat ik nu ga doen, ik was vooral benieuwd of er al ervaringen zijn met de Intergas Cool Grey. Ik heb de installateur gevraagd en die stuurde een filmpje van Daikin. Komt vast voor een groot deel overeen, maar ik heb er verder niet zoveel aan.

Ga ze nog maar eens aansporen om dit duidelijk te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

Kijk uit met koelbedrijf, het werkt pas goed als dauwpuntbewaking aanwezig is en juist geconfigureerd.

Vaste minimaal aanvoertemperatuur werkt voor geen meter bij niet condenserend koelen, dan koel je met 18c aanvoer terwijl die dag 12c mogelijk is bijvoorbeeld.

je kamerthermostaat monitort continue de actuele luchtvochtigheid, weet niet of je thermostaat dat heeft.

Deze tijd van jaar koelbedrijf testen is lastig want de buitentemperatuur is eigenlijk te laag(moet je parameters gaan wijzigen).

En je zit met dauwpunt op moment, ik kan hier ook niet koelen tenzij ik bewust alle beveiligingen eraf haal en me huis een schaatsbaan ga maken.

[ Voor 18% gewijzigd door mr_evil08 op 14-10-2025 14:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Maurice1066
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 21:42
mr_evil08 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:58:
[...]

Kijk uit met koelbedrijf, het werkt pas goed als dauwpuntbewaking aanwezig is en juist geconfigureerd.

Vaste minimaal aanvoertemperatuur werkt voor geen meter bij niet condenserend koelen, dan koel je met 18c aanvoer terwijl die dag 12c mogelijk is bijvoorbeeld.
Hier koel ik met vaste temperatuur en werkt prima, geen omkijken naar. Vloer kouder dan 17 a 18 gr is helemaal niet fijn dus hoeft van mij niet. Geen extra delen voor dauwpunt bewaking. Lekker KISS.

Just my 2 cts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Maurice1066 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 18:57:
[...]

Hier koel ik met vaste temperatuur en werkt prima, geen omkijken naar. Vloer kouder dan 17 a 18 gr is helemaal niet fijn dus hoeft van mij niet. Geen extra delen voor dauwpunt bewaking. Lekker KISS.

Just my 2 cts
Het weer heeft geen vast dauwpunt dan blijft een hoop koeling onbenut.
Ik begrijp je punt, doorgaans heb ik ook snel koudevoeten maar kennelijk in de zomer niet met vloerkoeling.

[ Voor 11% gewijzigd door mr_evil08 op 14-10-2025 19:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft iemand @Tomexergie nog vernomen de laatste maanden? Ik zie weinig activiteit van hem.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Proton_ schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 15:35:
Ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verhip, hij leeft nog! Gelukkig maar

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Je hebt wel de grijze buitenunit anders kun je niet koelen. En is de touch vanaf productiedatum oktober 2024? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8NTX5Q1-39RMJQddpGfPrRhufY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I7O4sKDNSMKx311ok3Xo7HC8.jpg?f=fotoalbum_large

Handleiding:
https://www.intergas-verw...hrift-Xtend-Cool-Grey.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 14-10-2025 21:42 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weten ze dat in het topic speciaal voor Intergas niet? Ervaring Intergas Xtend 5kW hybride warmtepomp

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fellware
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-10 07:43

fellware

Everything can be archieved!

Hoop dat iemand mij iets verder kan helpen!
Sta op het punt een 6kw warmtepomp en boiler te laten plaatsen op vloerverwarming van 55m2. Geen andere radiatoren.

Nu geeft hij aan dat de pomp bij verdeler verwijderen voldoende is, maar zo ver als ik begrijp moeten ook thermostaat etc er tussen uit.
Iemand die mij kan vertellen of het beter is deze verdeler te vervangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WLCrpR_rX8qD2P0RbJ4JzNklADg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pi5zYOWoEIuO1mvdvYI0uSVR.jpg?f=fotoalbum_large

Nothing Is Everything

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@fellware: Precies hiervoor is een eigen topic: Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?. Je kunt je vraag dus beter daar stellen.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 15-10-2025 10:12 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fellware
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-10 07:43

fellware

Everything can be archieved!

Andrehj schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 10:10:
@fellware: Precies hiervoor is een eigen topic: Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?. Je kunt je vraag dus beter daar stellen.
Excuses deze gemist! Ik ga daar heen!

Nothing Is Everything

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-10 23:01
Hey hey weer even een buffervatkwestie.. Binnenkort krijgen we een WeHeat Blackbird P80 (all-electric, 8kW nominaal) voor een nageïsoleerd huis uit de jaren 70 met vv (8 lussen, ongeveer 65m2) beneden en ouderwetse HT-radiatoren boven. De vloerverwarming heeft geen kleppen en staan waterzijdig afgesteld op een totale flow van ongeveer 13L/m als ik mijn flowmeters mag geloven.

We willen de radiatoren wel een beetje mee laten doen maar ze hoeven niet de volledige warmtevraag af te handelen, want er wordt ook nog overal airco geplaatst die lekker snel bij kan stoken (fancoils zijn overwogen, maar te duur en minder effectief voor koeling). Dus ik zat zelf te denken aan een regime van 42/35/20 bij -10 en naar beneden modulerend al naar gelang het warmer is.

Ons is een 50L-buffervat (2-pijps) aangeraden, wat parallel zou moeten worden aangesloten. Nu ben ik er echter niet helemaal over uit wat men bedoelt en ik gok dat er een verschil is in terminologie..

De klassieke "parallelle buffer" is zoals die hier ook staat omschreven, dus om de primaire zijde geheel hydraulisch te ontkoppelen van de secundaire zijde etc. Dit is echter niet iets waar ik op sta te kijken ivm spoelverliezen. Ook heb ik geen extra systeemvolume nodig vanwege mijn vloerverwarming, dus een serievat lijkt me ook niet nodig/handig.

Echter lijkt WeHeat iets anders te bedoelen, als ik in de installateurshandleiding (p58) kijk dan is hun parallelle buffer meer een normale parallelle aftakking van de aanvoer en retour (dus eigenlijk net als een normale radiator wordt aangesloten). Als ik het goed begrijp dient dit als een soort low-loss lage-weerstand flowbuffer om het gat tussen die 13L/m die ik "gegarandeerd" heb dmv mijn vloerverwarming en de 21L/m die de WP graag wil hebben.

Is dit de beste manier om de WP zo efficiënt als mogelijk te kunnen draaien? Volgens mij heb ik zo in ieder geval geen mengingsverliezen en bijna geen stilstandsverliezen, maar is het wel een goede manier om flink wat extra flow te kunnen garanderen. Klopt dit?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GudZ
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:56
HarmoniousVibe schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:03:
Hey hey weer even een buffervatkwestie.. Binnenkort krijgen we een WeHeat Blackbird P80 (all-electric, 8kW nominaal) voor een nageïsoleerd huis uit de jaren 70 met vv (8 lussen, ongeveer 65m2) beneden en ouderwetse HT-radiatoren boven. De vloerverwarming heeft geen kleppen en staan waterzijdig afgesteld op een totale flow van ongeveer 13L/m als ik mijn flowmeters mag geloven.

We willen de radiatoren wel een beetje mee laten doen maar ze hoeven niet de volledige warmtevraag af te handelen, want er wordt ook nog overal airco geplaatst die lekker snel bij kan stoken (fancoils zijn overwogen, maar te duur en minder effectief voor koeling). Dus ik zat zelf te denken aan een regime van 42/35/20 bij -10 en naar beneden modulerend al naar gelang het warmer is.

Ons is een 50L-buffervat (2-pijps) aangeraden, wat parallel zou moeten worden aangesloten. Nu ben ik er echter niet helemaal over uit wat men bedoelt en ik gok dat er een verschil is in terminologie..

De klassieke "parallelle buffer" is zoals die hier ook staat omschreven, dus om de primaire zijde geheel hydraulisch te ontkoppelen van de secundaire zijde etc. Dit is echter niet iets waar ik op sta te kijken ivm spoelverliezen. Ook heb ik geen extra systeemvolume nodig vanwege mijn vloerverwarming, dus een serievat lijkt me ook niet nodig/handig.

Echter lijkt WeHeat iets anders te bedoelen, als ik in de installateurshandleiding (p58) kijk dan is hun parallelle buffer meer een normale parallelle aftakking van de aanvoer en retour (dus eigenlijk net als een normale radiator wordt aangesloten). Als ik het goed begrijp dient dit als een soort low-loss lage-weerstand flowbuffer om het gat tussen die 13L/m die ik "gegarandeerd" heb dmv mijn vloerverwarming en de 21L/m die de WP graag wil hebben.

Is dit de beste manier om de WP zo efficiënt als mogelijk te kunnen draaien? Volgens mij heb ik zo in ieder geval geen mengingsverliezen en bijna geen stilstandsverliezen, maar is het wel een goede manier om flink wat extra flow te kunnen garanderen. Klopt dit?
Je zou na moeten gaan in de spec sheet hoeveel die WP aan minimum systeeminhoud nodig heeft.

VV volledig open. En al naargelang je meer leidinginhoud en warmteafgifte nodig hebt de radiatoren mee laten draaien op de verdieping.

Buffer, parallel of in serie, is in veel gevallen niet nodig en verlaagt je totale systeemrendement en verhoogt je kosten.

PV Output 1.350Wp ZWW 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
@HarmoniousVibe Beetje te veel speculatie wat het systeemschema m.n. de configuratie van het "buffervat" betreft. Bij voldoende, altijd! beschikbare systeeminhoud voor de defrosts is een buffervat niet nodig.
Eventueel zou een zgn. voorschakelvat in de retour kort voor de wp bij de defrosts kunnen helpen.
Als je nu al 780 l/h met de cv-ketel kan rondpompen lukt 1200 l/h met een wp allemaal.
Meestal moduleert de circulatiepomp sowieso met het vermogen van de wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:36
GudZ schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:43:
[...]

Je zou na moeten gaan in de spec sheet hoeveel die WP aan minimum systeeminhoud nodig heeft.

VV volledig open. En al naargelang je meer leidinginhoud en warmteafgifte nodig hebt de radiatoren mee laten draaien op de verdieping.

Buffer, parallel of in serie, is in veel gevallen niet nodig en verlaagt je totale systeemrendement en verhoogt je kosten.
Ligt eraan, heb vvw hier per groep ook moeten naregelen (met warmtebeeldcamera gedaan).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
STIMPPYYY schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:12:
Ligt eraan, heb vvw hier per groep ook moeten naregelen (met warmtebeeldcamera gedaan).
Jij verwart waterzijdig (eenmalig) inregelen met (continu) naregelen (door een zoneregeling). Dat is nogal een groot verschil.
Om op de vraag van @HarmoniousVibe terug te komen: Met 65 m2 altijd open VVW heb je hoogstwaarschijnlijk geen buffervat nodig, maar je kunt dit checken in de installatiehandleiding van de WP. Daar zal iets in staan over minimaal beschikbaar systeemvolume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STIMPPYYY
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:36
Andrehj schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 16:22:
[...]

Jij verwart waterzijdig (eenmalig) inregelen met (continu) naregelen (door een zoneregeling). Dat is nogal een groot verschil.
Om op de vraag van @HarmoniousVibe terug te komen: Met 65 m2 altijd open VVW heb je hoogstwaarschijnlijk geen buffervat nodig, maar je kunt dit checken in de installatiehandleiding van de WP. Daar zal iets in staan over minimaal beschikbaar systeemvolume.
Ik bedoel waterzijdig inregelen idd van dd vvw per groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
HarmoniousVibe schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 14:03:

Op pagina 58 staat gewoon een parallel aangesloten buffervat. Alleen inderdaad 2 pijps met t stuk aangesloten.
Als de pompen beide gelijke flow draaien dan is er in theorie geen bijmenging. Bij defrost als de pomp optoert dan wel.

Waarom Weheat dit adviseert is omdat je volgens mij weinig groepen VV hebt en nog best wat radiatoren.

Is de VV verdeler een pomploze?

De theorie is dat als je meer kijkt naar “alles warm” en minder op efficiëntie dat je het buffer kunt verwarmen naar 45-50C voor de radiatoren en de vloerverdeler met pomp terugmengt naar 28C
Zodoende heb je en warme radiatoren en een “lauwe” vloer.
De tweaker regelt op efficiëntie op hele lage temp puur voor de vloer alleen dan doen de radiatoren bijna niks meer en moet je die vervangen of boosten.
De eeuwige discussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomexergie
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23:35
De hybride WP en het dynamisch energiecontract. (In de pieken kan de kWh prijs wel 15ct hoger zijn)

Ik heb een hybride ELGA en wil die ik in de spitsuren van het E-net even wil uitschakelen. Dit op twee momenten per dag 6-11 en 16-23 heeft nauwelijks invloed op de ruimte temperatuur omdat de warmtebuffer van de woning erg groot is (mijn woning is geen kippenhok).
Ghronotherm touch thermostaat kan op een dag meerdere hoog/laag periodes programmeren.
Het afkoelen gaat langzaam dus met 1C verlaging denk ik dat het mogelijk moet zijn. Er is alleen een probleem met de hybride werking, bij het opnieuw opstarten moet de HR ketel, met het dure aardgas, niet bijkomen. Ik dacht dat de HR bijkomt bij een dT van -1,5C t.o.v. de ingestelde waarde.
De programmering is lastig omdat je omgekeerd moet denken t.o.v. nachtverlaging. Ik ga het natuurlijk uitproberen want mijn Iungo meet ook het gasverbruik.

Heeft iemand ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
Tomexergie schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 11:40:
De hybride WP en het dynamisch energiecontract. (In de pieken kan de kWh prijs wel 15ct hoger zijn)

Ik heb een hybride ELGA en wil die ik in de spitsuren van het E-net even wil uitschakelen. Dit op twee momenten per dag 6-11 en 16-23 heeft nauwelijks invloed op de ruimte temperatuur omdat de warmtebuffer van de woning erg groot is (mijn woning is geen kippenhok).
Ghronotherm touch thermostaat kan op een dag meerdere hoog/laag periodes programmeren.
Het afkoelen gaat langzaam dus met 1C verlaging denk ik dat het mogelijk moet zijn. Er is alleen een probleem met de hybride werking, bij het opnieuw opstarten moet de HR ketel, met het dure aardgas, niet bijkomen. Ik dacht dat de HR bijkomt bij een dT van -1,5C t.o.v. de ingestelde waarde.
De programmering is lastig omdat je omgekeerd moet denken t.o.v. nachtverlaging. Ik ga het natuurlijk uitproberen want mijn Iungo meet ook het gasverbruik.

Heeft iemand ervaring?
Ik heb geen ervaring, wel een aantal gedachten hierover. De spitsuren zijn 1 (ochtend) tot maximaal 3 uur (avond) lang. Zou het wellicht verstandig zijn de periode voor de spits wat extra op te warmen? Als je daarna in de spitsuren op het normale proces zit zal de HR ketel waarschijnlijk niet aanslaan omdat er nog genoeg warmtebuffer in het huis zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-

Heeft iemand ervaring?
All electric WP nemen lijkt hier de oplossing, zeker met zo’n goed geïsoleerd huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tonwes99

Heeft iemand ervaring?
Is er een hele ruwe methode? Elektra van je ketel met een tijdklok uitzetten tussen 6-7 en 16-17h. We lastig als je een keertje heel vroeg wilt douchen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
of het blokkeercontact aansturen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rojado
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 22:19
Het kan zijn (bij mijn oude intergas cv ketel) dat je het verwarmingsdeel kunt ‘uitzetten’ via het menu dat in de handleiding staat. Dan wordt er geen gas gebruikt om weer een start te maken na die ingestelde verlaging. Dan heb je meteen een test of je volledig via het hybride warmtepomp deel uitkomt als richtinggevend om geheel van het gas af te kunnen.
Ik heb destijds die afschakeling van het verwarmingsdeel uitgevoerd via het menu toen onze all electric warmtepomp geïnstalleerd werd (met veel leiding omleggen) zodat ik tot het allerlaatste moment, een aantal dagen dus, wel gewoon het sww deel van de intergas ketel kon blijven doorgebruiken. (Op dat moment dus met een leeg en deels afgebroken verwarmings leidingen deel) Dus kijk eens of jouw ketel ook de optie bestaat om het cv verwarmingsdeel uitgezet kan worden via het menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Rojado schreef op vrijdag 17 oktober 2025 @ 17:16:
Het kan zijn (bij mijn oude intergas cv ketel) dat je het verwarmingsdeel kunt ‘uitzetten’ via het menu dat in de handleiding staat. Dan wordt er geen gas gebruikt om weer een start te maken na die ingestelde verlaging. Dan heb je meteen een test of je volledig via het hybride warmtepomp deel uitkomt als richtinggevend om geheel van het gas af te kunnen.
Ik heb destijds die afschakeling van het verwarmingsdeel uitgevoerd via het menu toen onze all electric warmtepomp geïnstalleerd werd (met veel leiding omleggen) zodat ik tot het allerlaatste moment, een aantal dagen dus, wel gewoon het sww deel van de intergas ketel kon blijven doorgebruiken. (Op dat moment dus met een leeg en deels afgebroken verwarmings leidingen deel) Dus kijk eens of jouw ketel ook de optie bestaat om het cv verwarmingsdeel uitgezet kan worden via het menu.
Klopt, Intergas heeft een aparte warmtewisselaar voor sww en verwarming. Heb ik ook zo gedaan, modi van de ketel is eenvoudig via het menu aan te passen.

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08

Heeft iemand ervaring?
Is dit hem?
https://tools.remeha.nl/w...armtepompTechnecoV164.pdf

Als de watertemperatuur te hoog is (retour > 45°C), zal de warmtepomp uitschakelen en de CV-ketel/stadsverwarming de verwar-
ming volledig overnemen. Dit blijft dan het geval totdat de gewenste ruimtetemperatuur behaald is. Als er daarna weer warmte-
vraag ontstaat, zal de Elga de warmtepomp als eerste inschakelen als de watertemperatuur weer laag genoeg is (retour < 45°C)

De CV-ketel die aan/uit wordt gestuurd of de stadsverwarming gaat uit als de aanvoerwatertemperatuur hoger is dan de met de
dipswitches A1 en A3 ingestelde stooklijn. Het is dus van belang de CV-ketel of stadsverwarming goed in te regelen, in te stellen
(vermogens-/temperatuurbegrenzing in ketel) en dit te testen bij inbedrijfstelling

10.3 Verlaagde gewenste ruimtetemperatuur
Als de functie “verlaagde gewenste ruimtetemperatuur” (dipswitch A4) is geactiveerd op de Elga, zal de regeling een gewenste ruimtetem-
peratuur lager dan 19°C, maar hoger dan 10°C, herkennen als “verlaagde temperatuur”. De Elga zal dan uitsluitend de warmtepomp ge-
bruiken om deze temperatuur te behouden in de woning; de ketel is geblokkeerd voor ruimteverwarming mits de buitentemperatuur boven
de buitentemperatuurgrens van de warmtepomp blijft.

[ Voor 42% gewijzigd door mr_evil08 op 18-10-2025 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online

Heeft iemand ervaring?
Je kan de cv instellen dat hij onder een bepaalde temperatuur pas mee gaat helpen toch?

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-10 11:40
Ik lees vaak bij warmte pompen hier zaken als instellen van de stooklijnen etc.
Maar waarom is dit eigenlijk.

Een split airco js ook een warntepomp toch dke draait gewoon ook als je hem gebruikt om te verwarmen

Wat hebben deze stooklijnen etc voor nut

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BarryH
Maxwp schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:01:

Een split airco js ook een warntepomp toch dke draait gewoon ook als je hem gebruikt om te verwarmen

Split unit is vaste combi binnen-buitenunit met deze logica. Bij een warmtepomp is het afgifte systeem iedere keer anders.
Dus daarom een stooklijn die instelbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Een stooklijn is een wat primitief stuurmiddel, waarbij de aanvoertemperatuur van de verwarming alleen afhankelijk is van de buitentemperatuur.
Als je warmtepomp een zelf-lerende regeling heeft die de aanvoertemperatuur varieert afhankelijk van de warmtebehoefte, dan is dat veel nauwkeuriger en simpeler.
Alternatief is dat je een externe thermostaat gebruikt die de warmtepomp aan of uit zet. Met een slimmere regeling kun je in principe gewoon door blijven draaien zonder te stoppen. Dat is lekkerder voor de compressor en doorgaans ook zuiniger.

Helaas zijn er ook warmtepompen die alleen op een vaste temperatuur of via een stooklijn ingesteld kunnen worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Maxwp schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:01:

Split airco is de afgifte al bekend in de fabriek en dus al goed afgestemd.
Bij een L/W warmtepomp niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 21:34
Twijfel, twijfel..

Onze WP draait nu een aantal jaar en ik ben er erg tevreden mee. Als sinds installatie staat me het alleen tegen dat er te dunne leidingen lopen naar de VV verdeler beneden. De WP is in de plaats gekomen van een CV-ketel.
Het is nogal een klus om hiervoor twee dikkere leidingen aan te leggen. Ik moet hiervoor de dichtgestorte gaten in de dekvloeren deels open maken, een koof in de bakkamer open maken en het plafond van het toilet eruithalen om deze route af te kunnen leggen. Hierna het herstelwerk..
De nieuwe route zal dan met 25mm meerlagenbuis gebeuren en hier komen dan alsnog tenminste twee rechte perkoppelingen in zowel aanvoer als retour. Je kan de leiding namelijk zo onmogelijk overal buigen.

Vanaf de WP loopt nu 28mm staal tot aan het bestaande leidingwerk wat eerst 20 mm staal is en dan overgaat in meerlagen buis voor het grootste deel. Beneden voor de VV komt het van boven in 20 meerlagenbuis, dan over in 20mm staal met diverse knietjes.

Doel van de hele operatie zou moeten zijn om in de VV beneden over de 6 groepen een hogere flow te krijgen. Die is nu 1,8l/minuut per groep. Als ik de vv van de garage uitzet wordt deze ca 2l/m. Er gaat in totaal dus normaal ca 11l/m overheen.
Ik heb al eens een proef gedaan door alle overige radiatoren en vv dicht te draaien. Dan krijg is ca 3l/m per groep door de leidingen.

Mijn WP draait nu meestal op een vaste TA van 27 of 28/29 bij koud/erg koud weer. de dT is ca 4 het eerste uur en loopt daarna langdurig op 3,5 tot uiteindelijk 2,5. De WP pendelt niet maar ik heb de indruk dat de COP beter kan.
Ik kom zelden boven de 40hz. De gemiddelde COP voor verwarming is over de stookmaanden nov-februari ca 4,5, gecorrigeerd voor standby verbruik.

Vraag is echter: hogere flow over VV beneden geeft een iets lagere dT. Vraag is of de COP dus omhoog gaat. Zou wel fijn zijn om iets meer afgifte te kunnen creëren zodat de TA naar 26/27 kan. Lagere TA = weer beter voor de COP.

Hieronder schematisch de huidige situatie en de opties die ik in gedachten heb. Er zit nu een 50l buffer serieel in de retour waar ik zo nog een extra retour op aan zou kunnen laten sluiten.

Vraag is dus: zou deze hele operatie de moeite waard zijn voor een wat hogere flow in de VV beneden?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/srCEqnCmJ2XNyJJ5iFaGLfvB69k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zLhrVrQC1BsFln3qVpfofLnK.jpg?f=fotoalbum_large

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SebastiaanPs
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:37
g-j-t schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:32:
Twijfel, twijfel..

Onze WP draait nu een aantal jaar en ik ben er erg tevreden mee. Als sinds installatie staat me het alleen tegen dat er te dunne leidingen lopen naar de VV verdeler beneden. De WP is in de plaats gekomen van een CV-ketel.
Het is nogal een klus om hiervoor twee dikkere leidingen aan te leggen. Ik moet hiervoor de dichtgestorte gaten in de dekvloeren deels open maken, een koof in de bakkamer open maken en het plafond van het toilet eruithalen om deze route af te kunnen leggen. Hierna het herstelwerk..
De nieuwe route zal dan met 25mm meerlagenbuis gebeuren en hier komen dan alsnog tenminste twee rechte perkoppelingen in zowel aanvoer als retour. Je kan de leiding namelijk zo onmogelijk overal buigen.

Vanaf de WP loopt nu 28mm staal tot aan het bestaande leidingwerk wat eerst 20 mm staal is en dan overgaat in meerlagen buis voor het grootste deel. Beneden voor de VV komt het van boven in 20 meerlagenbuis, dan over in 20mm staal met diverse knietjes.

Doel van de hele operatie zou moeten zijn om in de VV beneden over de 6 groepen een hogere flow te krijgen. Die is nu 1,8l/minuut per groep. Als ik de vv van de garage uitzet wordt deze ca 2l/m. Er gaat in totaal dus normaal ca 11l/m overheen.
Ik heb al eens een proef gedaan door alle overige radiatoren en vv dicht te draaien. Dan krijg is ca 3l/m per groep door de leidingen.

Mijn WP draait nu meestal op een vaste TA van 27 of 28/29 bij koud/erg koud weer. de dT is ca 4 het eerste uur en loopt daarna langdurig op 3,5 tot uiteindelijk 2,5. De WP pendelt niet maar ik heb de indruk dat de COP beter kan.
Ik kom zelden boven de 40hz. De gemiddelde COP voor verwarming is over de stookmaanden nov-februari ca 4,5, gecorrigeerd voor standby verbruik.

Vraag is echter: hogere flow over VV beneden geeft een iets lagere dT. Vraag is of de COP dus omhoog gaat. Zou wel fijn zijn om iets meer afgifte te kunnen creëren zodat de TA naar 26/27 kan. Lagere TA = weer beter voor de COP.

Hieronder schematisch de huidige situatie en de opties die ik in gedachten heb. Er zit nu een 50l buffer serieel in de retour waar ik zo nog een extra retour op aan zou kunnen laten sluiten.

Vraag is dus: zou deze hele operatie de moeite waard zijn voor een wat hogere flow in de VV beneden?

[Afbeelding]
Volgens mij is 1,8 liter/minuut per groep helemaal prima. Ik zou dit persoonlijk nooit gaan ondernemen. Je warmtepomp draait nu al best mooi. 1 gr lagere Ta geeft een 2.0-2.5% betere COP. De baten wegen hier denk ik echt niet op tegen de inspanningen en investering.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akaQ
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-10 08:44
g-j-t schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:32:
Twijfel, twijfel..

[Afbeelding]
Ik heb ook mijn bestaande leidingwerk in zijn geheel vervangen, aanvoer naar vloerverwarming is nu in 32mm uitgevoerd "Wat overigens ook wordt geadviseerd" het is een klus ja, maar meer dan waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
@g-j-t De dT is al erg goed, niks aan doen.
Ga je geen voordeel meer uit halen grotere diameter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maxwp
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-10 11:40
ocaj schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:06:
Een stooklijn is een wat primitief stuurmiddel, waarbij de aanvoertemperatuur van de verwarming alleen afhankelijk is van de buitentemperatuur.
Als je warmtepomp een zelf-lerende regeling heeft die de aanvoertemperatuur varieert afhankelijk van de warmtebehoefte, dan is dat veel nauwkeuriger en simpeler.
Alternatief is dat je een externe thermostaat gebruikt die de warmtepomp aan of uit zet. Met een slimmere regeling kun je in principe gewoon door blijven draaien zonder te stoppen. Dat is lekkerder voor de compressor en doorgaans ook zuiniger.

Helaas zijn er ook warmtepompen die alleen op een vaste temperatuur of via een stooklijn ingesteld kunnen worden.
Ok ik zie dese stooklijnen vaak bij de goedkopere merken
Dus eigenljkk is dat beetje achterhaald maar een manier om de prijs lager te houden
Een dynamisch regeling is beter en zou anno 2025 eigenljkk wel de standaard moeten zijn

Kunnje eventueel via home assistant zn goedkopere stooklijn w/p niet slimmer maken en betere regeling regelen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
@g-j-t Als je een grotere flow dan de huidige 16-17 l/min (960-1020 l/h) met het bestaande leidingstelsel
wil realiseren moet de circulatiepomp natuurlijk harder werken.
Hierdoor valt een eventuele toename van de COP lager uit, is mijn ervaring. Maar meten is weten.
Waarschijnlijk is ook dat het stromingsgeluid (sterk) toeneemt - of je hiervan last ondervind is lastig te zeggen.

Hoeveel warmte wil/moet je bij de koudste temperaturen transporteren?
Waarschijnlijk geen 8 kW continu neem ik aan of alleen heel even bij het opwarmen?
Om 8 kW met een deltaT van 5 K rond te pompen heb je ca. 1,28 m³/h nodig.
3,5 K kan je waarschijnlijk vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
akaQ schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 17:42:
[...]

Ik heb ook mijn bestaande leidingwerk in zijn geheel vervangen, aanvoer naar vloerverwarming is nu in 32mm uitgevoerd "Wat overigens ook wordt geadviseerd" het is een klus ja, maar meer dan waard.
Dank voor je reactie. Meer flow is gewoon beter. Is ook mijn gevoel. Wil alleen niet te gekke dingen doen als dit maar een paar % oplevert. Heb je in de situatie vóór vervanging de warmtepomp ook al gebruikt ter referentie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Technician-
g-j-t schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:41:
[...]

Dank voor je reactie. Meer flow is gewoon beter. Is ook mijn gevoel. Wil alleen niet te gekke dingen doen als dit maar een paar % oplevert. Heb je in de situatie vóór vervanging de warmtepomp ook al gebruikt ter referentie?
Levert maar paar procent idd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
dunklefaser schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 20:27:
@g-j-t Als je een grotere flow dan de huidige 16-17 l/min (960-1020 l/h) met het bestaande leidingstelsel
wil realiseren moet de circulatiepomp natuurlijk harder werken.
Hierdoor valt een eventuele toename van de COP lager uit, is mijn ervaring. Maar meten is weten.
Waarschijnlijk is ook dat het stromingsgeluid (sterk) toeneemt - of je hiervan last ondervind is lastig te zeggen.

Hoeveel warmte wil/moet je bij de koudste temperaturen transporteren?
Waarschijnlijk geen 8 kW continu neem ik aan of alleen heel even bij het opwarmen?
Om 8 kW met een deltaT van 5 K rond te pompen heb je ca. 1,28 m³/h nodig.
3,5 K kan je waarschijnlijk vergeten.
Vergeten te vermelden maar de pomp staat nu op stand 5 (maximaal). Dat is een vaste stand. Meer stoomgeluiden zal meevallen denk ik. Boven horen we nergens iets. Alleen de badkamer radiator iets.

Van de 8 kW zou ik liefst zoveel mogelijk de vloer beneden ik krijgen. Bij een nog hogere flow zal ik op de VV beneden echter een dT van 1,5 krijgen denk ik. Er hadden wat meer groepen en hoh 10cm ipv 15cm moeten liggen dan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Topicstarter
@Maxwp Het hangt er van af, een stooklijn is eenvoudig uit te leggen en levert voorspelbaar gedrag op, zeker in combinatie met een kamerthermostaat.
Ook systemen die bijregelen met de kamertemperatuur hebben vaak een stooklijn als basis.
Ik kan eigenlijk geen voorbeeld geven van een dynamisch, zelfregelend AI ding waar iedereen tevreden mee is, misschien iemand anders?

Pagina: 1 ... 227 ... 229 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)