Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Naalroc schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:54:
[...]

Dat moet toch zeker veel goedkoper kunnen? €600 is me nogal wat voor een stukje electronica met een relais.
Ik denk dat er hier vast (een aantal) tweekers zijn die hierin kunnen voorzien, en van een weet ik dat hij het al lang heeft.
Een zaakje opzetten, want hier is vast wel meer belangstelling voor denk ik, en jij @AUijtdehaag ? ;) :X
Daar "brand" ik mijn vingers niet aan.
Ik geloof meer in batterijopslag nu dat betaalbaarder wordt en laden op de goedkope en terugleveren op de dure momenten.
(naast opslag in het buffervat met cop1 wat ik al jaren doe met Aton power to heat ;) )

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 13:38
sjaak81 schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:11:
[...]

Quatt adviseerde wel voor 2 te gaan. Omdat die gasverbruik op het randje zou zijn…
Wat @SebastiaanPs al benoemde, dit zal meer om de omzet van Quatt zelf gaan dan om jouw gasbesparing, zeker nu dubbele subsidie vanuit ISDE volgend jaar niet meer gaat..

Daarnaast is de Quatt aansturing helemaal niet slim, eigenlijk zelfs best 'dom'. De controller ziet de afkoeling van je huis gebeuren maar doet niks en gaat pas stoken zodra dat mag van de (opentherm) thermostaat. Dan loopt de WP achter de feiten aan met hogere temperaturen en gereduceerde efficiëntie(COP) tot gevolg.

Elke WP met een WAR (weers afhankelijke regeling) is al 100x slimmer dan een Quatt.

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guido7619
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09:29
Naalroc schreef op zondag 28 september 2025 @ 16:54:
[...]

Dat moet toch zeker veel goedkoper kunnen? €600 is me nogal wat voor een stukje electronica met een relais.
Ik denk dat er hier vast (een aantal) tweekers zijn die hierin kunnen voorzien, en van een weet ik dat hij het al lang heeft.
Een zaakje opzetten, want hier is vast wel meer belangstelling voor denk ik, en jij @AUijtdehaag ? ;) :X
Ja lijkt mij ook. Maar het is niet zozeer een relais wat aan of uit gaat maar een regelaar die continue traploos het overschot in de boiler stopt tussen 100 en 3000 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:42
@Toby-Wan Opentherm is gewoon een kutprotocol wat dat betreft, elke fabrikant zijn eigen implementatie.

Ik heb nu een Atlantic Aurea met een DIYLESS Thermostat2, die combi geeft leuke mogelijkheden. Zo kan ik al beginnen met stoken zodra de thermostaat gaat rekenen aan de setpoint, of kan ik de warmtepomp nog vrolijk op laagste vermogen 2 uur door laten draaien tot de thermostaat het berekenen van een setpoint opgeeft.

De meegeleverde Anna doet het weer anders (uit is direct setpoint op 0) en met een Remeha iSense blijf je stoken omdat setpoint blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:32
_JGC_ schreef op zondag 28 september 2025 @ 19:22:
@Toby-Wan Opentherm is gewoon een kutprotocol wat dat betreft, elke fabrikant zijn eigen implementatie.

Ik heb nu een Atlantic Aurea met een DIYLESS Thermostat2, die combi geeft leuke mogelijkheden. Zo kan ik al beginnen met stoken zodra de thermostaat gaat rekenen aan de setpoint, of kan ik de warmtepomp nog vrolijk op laagste vermogen 2 uur door laten draaien tot de thermostaat het berekenen van een setpoint opgeeft.

De meegeleverde Anna doet het weer anders (uit is direct setpoint op 0) en met een Remeha iSense blijf je stoken omdat setpoint blijft staan.
‘t idee en mogelijkheden van OpenTherm is best goed, de potentie is groot. Probleem is idd dat er maar weinig verplichte parameters zijn en er zeer slechte implementaties zijn. Met OpenTherm zou je een WP in principe perfect moeten kunnen aansturen door een slimme thermostaat

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
blb4 schreef op zondag 28 september 2025 @ 20:43:
[...]

‘t idee en mogelijkheden van OpenTherm is best goed, de potentie is groot. Probleem is idd dat er maar weinig verplichte parameters zijn en er zeer slechte implementaties zijn. Met OpenTherm zou je een WP in principe perfect moeten kunnen aansturen door een slimme thermostaat
Het probleem is vooral dat thermostaten gebouwd zijn voor CV ketels. Die DIYLESS die ik heb geeft setpoints vanaf 20 graden tot waar ik hem op limiteer. Ding geeft setpoint van 20 naar de CV ketel en die gaat vrolijk 40 graden maken. Nu stuurt ie een warmtepomp aan, van die 20 maak ik 25 en na 3 uur op laagste vermogen stoken is dat 29 graden. Gooi ik er een half graadje bij, gaat setpoint in 15 minuten tijd naar 35 graden omdat de warmtepomp niet direct reageert.
Er is potentie, maar je bent continu om het gedrag van thermostaat en warmtebron heen aan het werken. Dat maakt OpenTherm gewoon heel lastig voor een warmtepomp.

Ik heb nu stappenmodulatie ingebouwd in de warmtepompcontroller, thermostaat kan fijn setpoint ophogen waardoor de sturing naar max vermogen wil, maar om van standje minimaal naar standje maximaal te komen moet dat ding nu 7x2 minuten op elk tussenliggend standje draaien. De weg terug precies hetzelfde, alhoewel ik overweeg om naar beneden per 2 stapjes te doen of het daarvoor helemaal uit te zetten. Met radiatoren reageert de aanvoertemperatuur redelijk snel op teveel vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:54
_JGC_ schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:23:
[...]

Het probleem is vooral dat thermostaten gebouwd zijn voor CV ketels. Die DIYLESS die ik heb geeft setpoints vanaf 20 graden tot waar ik hem op limiteer. Ding geeft setpoint van 20 naar de CV ketel en die gaat vrolijk 40 graden maken. Nu stuurt ie een warmtepomp aan, van die 20 maak ik 25 en na 3 uur op laagste vermogen stoken is dat 29 graden. Gooi ik er een half graadje bij, gaat setpoint in 15 minuten tijd naar 35 graden omdat de warmtepomp niet direct reageert.
Er is potentie, maar je bent continu om het gedrag van thermostaat en warmtebron heen aan het werken. Dat maakt OpenTherm gewoon heel lastig voor een warmtepomp.

Ik heb nu stappenmodulatie ingebouwd in de warmtepompcontroller, thermostaat kan fijn setpoint ophogen waardoor de sturing naar max vermogen wil, maar om van standje minimaal naar standje maximaal te komen moet dat ding nu 7x2 minuten op elk tussenliggend standje draaien. De weg terug precies hetzelfde, alhoewel ik overweeg om naar beneden per 2 stapjes te doen of het daarvoor helemaal uit te zetten. Met radiatoren reageert de aanvoertemperatuur redelijk snel op teveel vermogen.
gaat setpoint in 15 minuten tijd naar 35 graden omdat de warmtepomp niet direct reageert.

Dat kun je vaak wel instellen op de kamerthermostaat zelf hoe snel die moet ophogen, wellicht heb je hem nog op radiatoren staan dat kan je wijzigen naar vloerverwarming, zelfs de simpele honeywell dingen hebben die functie.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 28-09-2025 21:28 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
mr_evil08 schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:27:
[...]

gaat setpoint in 15 minuten tijd naar 35 graden omdat de warmtepomp niet direct reageert.

Dat kun je vaak wel instellen op de kamerthermostaat zelf hoe snel die moet ophogen, wellicht heb je hem nog op radiatoren staan dat kan je wijzigen naar vloerverwarming, zelfs de simpele honeywell dingen hebben die functie.
Helaas is de aanpassing een techneuten dingetje: ding geeft me de 3 parameters van de PID sturing die ik zelf mag aanpassen.

Maargoed, de thermostaat vertaalt het afkoelen van je woning naar een watertemperatuur en je warmtepomp vertaalt de watertemperatuur naar een vermogen. Je hebt 2 losse algoritmes die proberen een temperatuur te houden met elk hun foutmarge. Die stap zou je ook over kunnen slaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
_JGC_ schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:23:
[...]

Ik doe ook zo iets, ik gebruik Evohome thermostaat met OpenTherm module, setpoint is niet rechtstreeks te gebruiken, Evohome support OpenTherm niet in combinatie met warmtepomp.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
blb4 schreef op zondag 28 september 2025 @ 22:52:
[...]

Ik doe ook zo iets, ik gebruik Evohome thermostaat met OpenTherm module, setpoint is niet rechtstreeks te gebruiken, Evohome support OpenTherm niet in combinatie met warmtepomp.
Setpoint van de DIYLESS is in principe direct te gebruiken, dat is een waarde tussen 20 en 35. Maar dat ding is gewend om op elke vraag minstens 40 te krijgen, want dat doen ketels nou eenmaal... dus tja wat stelt een setpoint verhoging van 29 naar 35 dan toch voor als je ketel daar gewoon 6KW in duwt? Waarom zou je dan voorzichtig 32 gaan vragen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martin7182
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 13:01
mr_evil08 schreef op zondag 28 september 2025 @ 15:15:
[...]

Als het niet warm genoeg buiten is dan kan altijd de hoofd warmtepomp bijspringen.

Je hebt ook lui met een lucht warmtepompboiler waarvan de buizen niet zijn aangesloten en dat gaat ook goed zonder het een vriescel wordt.
Dat klinkt wel erg inefficiënt. Ik neem aan dat er geen 3-wegklep is want anders zou je de W/W-unit niet eens nodig hebben. Dus moet je in voor/naseizoen je hele huis met L/W stoken om SWW te kunnen maken?

Ik heb die tweede suggestie wel eens gedaan toen het op zolder 30+ °C was. Dan wordt het nog geen vriescel inderdaad. Maar ik moet er toch niet aan denken om het nu te doen bij een comfortabele 20 °C binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:54
_JGC_ schreef op zondag 28 september 2025 @ 21:49:
[...]

Helaas is de aanpassing een techneuten dingetje: ding geeft me de 3 parameters van de PID sturing die ik zelf mag aanpassen.

Maargoed, de thermostaat vertaalt het afkoelen van je woning naar een watertemperatuur en je warmtepomp vertaalt de watertemperatuur naar een vermogen. Je hebt 2 losse algoritmes die proberen een temperatuur te houden met elk hun foutmarge. Die stap zou je ook over kunnen slaan.
Opentherm thermostaat geeft alleen het vermogensniveau door, de ketel/warmtepomp bepaalt welk watertemperatuur daar bij hoort.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 29-09-2025 09:31 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
mr_evil08 schreef op maandag 29 september 2025 @ 09:28:
[...]

Opentherm thermostaat geeft alleen het vermogensniveau door, de ketel/warmtepomp bepaalt welk watertemperatuur daar bij hoort.
Nope, andersom. De thermostaat geeft een setpoint door en de ketel mag bepalen wat 'ie daarmee doet en hoeveel vermogen er gebruikt wordt.
Kan zijn dat sommige fabrikanten wel enige vermogenssturing door de thermostaat respecteren (mijn thermostaat heeft een maximum modulation level optie), maar sowieso doen de ketels van Intergas niks met vermogen.

Ik heb op mijn thermostaat ook een handmatige setpoint besturing, kan ik gewoon aanzetten en zelf een setpoint doorgeven. Dat werkte vanmorgen erg fijn. Ook de stappenmodulatie regeling die ik gistermiddag in de controller heb gemaakt doet zijn werk goed. Geen herrie, 1 graad overshoot met correctie een minuut daarna.

Enige wat ik nog wil aanpassen is dat de warmtepomp gewoon begint met opwarmen zodra setpoint boven de 15 graden komt. Heb nu instelling gemaakt dat thermostaat zelf het begin moet aangeven met setpoint >20 (dan pas stuurt ie CH_ON, maar dat krijg ik niet binnen via de OpenTherm controller), maar dat doet 'ie pas als temperatuur meer dan 0,25 graden onder instelling ligt. Met CV ketel geef ik 'm gelijk, met warmtepomp mag dat wel direct gaan draaien. Nadraaien van de warmtepomp op laagste vermogen gebeurt zolang setpoint boven de 15 blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online
@_JGC_ Klopt - mijn oude Honeywell Modulation 8851M1000 (OT) stuurde altijd de "gewenste" aanvoertemperatuur naar de even oude AWB Thermomaster 2HR. Deze oude thermostaat (thermonstaat voor @mr_evil08 ) kon nog niet met warmtepompen of (alleen) vloerverwarming omgaan.

[ Voor 4% gewijzigd door dunklefaser op 29-09-2025 11:28 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:26
@mr_evil08 / @_JGC_ een OpenTherm thermostaat kan ook een "max CH water setpoint" meegeven aan de ketel. Dat is een effectieve manier om overshoots te voorkomen. Zie OpenTherm Protocol Specification.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blb4
RichieB schreef op maandag 29 september 2025 @ 11:39:
@mr_evil08 / @_JGC_ een OpenTherm thermostaat kan ook een "max CH water setpoint" meegeven aan de ketel. Dat is een effectieve manier om overshoots te voorkomen. Zie OpenTherm Protocol Specification.
Mijn Honeywell Evohome gaat dan toch als een soort aan/uit thermostaat werken; of CH max of uit. Niet geschikt dus voor WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Registratie: April 2004
  • Nu online

TheFirepit

Vuurbal

Vraagje: ik heb een Vaillant warmtepomp (via driewegklep naar de vloerverwarming of naar het boilervat). In eerste instantie is dit aangelegt zonder expansievat (de gedachte was dat dit niet nodig zou zijn), maar het drukverschil tussen het verwarmen van de vloerverwarming en het boilervat is toch te groot om het zonder te doen.

Tijdens de installatie is er een vloerverwarmingsverdeler ingekomen van 10 groepen. Hier zijn op dit moment 8 groepen van in gebruik voor de vloerverwarming. Van de groepen die over zijn gaat er misschien nog 1 gebruikt worden voor het vorstvrij houden van de aangebouwde garage en zou er dus 1 groep over blijven.

Om de bestaande leidingen niet open te halen om het expansievat ertussen te doen is het idee van de installateur om het expansievat aan te sluiten op retour van de vrije groep. Nu snap ik de redenatie en zou het best wel kunnen werken, maar het voelt een beetje als een vreemde oplossing. Wat is jullie idee hierbij? Gaat het werken op deze manier?

It's nice to be important, but it's more important to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12:47
TheFirepit schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:44:
Om de bestaande leidingen niet open te halen om het expansievat ertussen te doen is het idee van de installateur om het expansievat aan te sluiten op retour van de vrije groep. Nu snap ik de redenatie en zou het best wel kunnen werken, maar het voelt een beetje als een vreemde oplossing. Wat is jullie idee hierbij? Gaat het werken op deze manier?
Dan krijg je een ventiel / kraan tussen de warmte-opwekker en het expansievat. Dat is volgens mij niet helemaal de bedoeling. Ik zou daarom toch "de bestaande leiding open halen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:26
@TheFirepit Hoe gaat dit "het drukverschil tussen het verwarmen van de vloerverwarming en het boilervat" oplossen?

[ Voor 7% gewijzigd door RichieB op 29-09-2025 12:56 ]

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Nu online

TheFirepit

Vuurbal

RichieB schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:56:
@TheFirepit Hoe gaat dit "het drukverschil tussen het verwarmen van de vloerverwarming en het boilervat" oplossen?
Eh.. waarschijnlijk schiet mijn kennis hierin tekort, maar het idee van een expansievat is toch om drukverschil op te vangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beer070
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 13:50
TheFirepit schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:41:
[...]

Eh.. waarschijnlijk schiet mijn kennis hierin tekort, maar het idee van een expansievat is toch om drukverschil op te vangen?
Ik denk dat wij lezers allemaal denken dat er bij het verwarmen van het boilervat teveel druk ontstaat (omdat in die stand van de driewegklep daar dan geen expansievat aanwezig is op het circuit).
Als je op de vloerverwarming een expansievat zet, dan is dit nog steeds niet beschikbaar als de driewegklep op boilervat staat, en zal het niks doen aan de druk.
De logisch oplossing lijkt om een expansievat op de leiding tussen de warmtepomp en de drieweg klep te zetten, of om een (tweede) expansievat in de buurt van het buffervat te zetten.
Misschien dat ik als enige het zo begrepen heb, mijn verontschuldigingen daar dan voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelvo
  • Registratie: Oktober 2006
  • Nu online
TheFirepit schreef op maandag 29 september 2025 @ 12:44:
Volgens mij maakt het niet zoveel uit waar je een expansievat plaatst. Bij SWW modus staat de driewegklep inderdaad richting SWW maar de retour van het SWW vat en de vv verdeler zijn gewoon direct op elkaar aangesloten dus de drukopbouw is hier gelijk. Als er maar ergens in het circuit een expansievat zit om de uitzetting van het water in het circuit op te vangen.

Heeft jouw binnenunit niet een ingebouwd expansievat? Mijn Mitsubishi Ecodan namelijk wel, van 10L, en dit is ruimschoots genoeg voor de kleine opwarming van het VV circuit of het kleine volume van het SWW circuit.

Wat is precies het probleem dat je ervaart?

WP: ME PUHZ-SW100YAA + EHSC-VM2D + HTWBOI-300 || AC: MHI SRK/C 50 ZS-W + MHI SRK/C 35 ZS-W || PV: 10.4 kWp ZO/ZW + Enphase IQ8+ || MV: Itho Daalderop CVE-S Optima Inside CO2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFirepit
  • Nu online

TheFirepit

Vuurbal

Beer070 schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:49:
[...]

Ik denk dat wij lezers allemaal denken dat er bij het verwarmen van het boilervat teveel druk ontstaat (omdat in die stand van de driewegklep daar dan geen expansievat aanwezig is op het circuit).
Als je op de vloerverwarming een expansievat zet, dan is dit nog steeds niet beschikbaar als de driewegklep op boilervat staat, en zal het niks doen aan de druk.
De logisch oplossing lijkt om een expansievat op de leiding tussen de warmtepomp en de drieweg klep te zetten, of om een (tweede) expansievat in de buurt van het buffervat te zetten.
Misschien dat ik als enige het zo begrepen heb, mijn verontschuldigingen daar dan voor.
Ah, my bad. Ik had er misschien bij moeten zetten dat het drukverschil ook duidelijk te zien aan de retour kant van de verdeler van de vloerverwarming. De aanvoer gaat via de driewegklep naar het boilervat of de vloerverwarming en de retour gaat via een T-stuk terug naar de warmtepomp.

De hoeveelheid druk die gemeten wordt op de retour van de verdeler komt (zo goed als exact) overeen met de gemeten druk bij het boilervat en welke wordt aangegeven door de warmtepomp.
michaelvo schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:00:
[...]

Volgens mij maakt het niet zoveel uit waar je een expansievat plaatst. Bij SWW modus staat de driewegklep inderdaad richting SWW maar de retour van het SWW vat en de vv verdeler zijn gewoon direct op elkaar aangesloten dus de drukopbouw is hier gelijk. Als er maar ergens in het circuit een expansievat zit om de uitzetting van het water in het circuit op te vangen.

Heeft jouw binnenunit niet een ingebouwd expansievat? Mijn Mitsubishi Ecodan namelijk wel, van 10L, en dit is ruimschoots genoeg voor de kleine opwarming van het VV circuit of het kleine volume van het SWW circuit.

Wat is precies het probleem dat je ervaart?
Ik heb geen binnenunit, alleen een monoblock buitenunit (met een VWZ AI).

Wanneer de druk voor de vloerverwarming op ongeveer 1.5 bar wordt afgesteld (bij een aanvoertemperatuur van 27 graden) en hij gaat daarna het boilervat opwarmen (met een aanvoertemperatuur van 60/70 graden) dan schiet de druk omhoog naar aardig boven de 3 bar (ik gok tot rond de 4 mocht het niet meer zijn, heb hem tot nu toe nog niet verder laten gaan dan ongeveer 3,2 bar en daarna het SWW uitgezet).

Wanneer ik de druk afstem op het boilervat (zodat die rond de 2/2,5 bar zit) en hij gaat daarna naar de vloerverwarming dan schiet het systeem in storing door een te lage druk.

[ Voor 36% gewijzigd door TheFirepit op 29-09-2025 14:08 ]

Pagina: 1 ... 225 226 Laatste

Let op:
Bij posten in dit topic wordt aangenomen dat je Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic al gelezen hebt :)