Beer070 schreef op maandag 29 september 2025 @ 13:49:
[...]
Ik denk dat wij lezers allemaal denken dat er bij het verwarmen van het boilervat teveel druk ontstaat (omdat in die stand van de driewegklep daar dan geen expansievat aanwezig is op het circuit).
Als je op de vloerverwarming een expansievat zet, dan is dit nog steeds niet beschikbaar als de driewegklep op boilervat staat, en zal het niks doen aan de druk.
De logisch oplossing lijkt om een expansievat op de leiding tussen de warmtepomp en de drieweg klep te zetten, of om een (tweede) expansievat in de buurt van het buffervat te zetten.
Misschien dat ik als enige het zo begrepen heb, mijn verontschuldigingen daar dan voor.
Ah, my bad. Ik had er misschien bij moeten zetten dat het drukverschil ook duidelijk te zien aan de retour kant van de verdeler van de vloerverwarming. De aanvoer gaat via de driewegklep naar het boilervat of de vloerverwarming en de retour gaat via een T-stuk terug naar de warmtepomp.
De hoeveelheid druk die gemeten wordt op de retour van de verdeler komt (zo goed als exact) overeen met de gemeten druk bij het boilervat en welke wordt aangegeven door de warmtepomp.
michaelvo schreef op maandag 29 september 2025 @ 14:00:
[...]
Volgens mij maakt het niet zoveel uit waar je een expansievat plaatst. Bij SWW modus staat de driewegklep inderdaad richting SWW maar de retour van het SWW vat en de vv verdeler zijn gewoon direct op elkaar aangesloten dus de drukopbouw is hier gelijk. Als er maar ergens in het circuit een expansievat zit om de uitzetting van het water in het circuit op te vangen.
Heeft jouw binnenunit niet een ingebouwd expansievat? Mijn Mitsubishi Ecodan namelijk wel, van 10L, en dit is ruimschoots genoeg voor de kleine opwarming van het VV circuit of het kleine volume van het SWW circuit.
Wat is precies het probleem dat je ervaart?
Ik heb geen binnenunit, alleen een monoblock buitenunit (met een VWZ AI).
Wanneer de druk voor de vloerverwarming op ongeveer 1.5 bar wordt afgesteld (bij een aanvoertemperatuur van 27 graden) en hij gaat daarna het boilervat opwarmen (met een aanvoertemperatuur van 60/70 graden) dan schiet de druk omhoog naar aardig boven de 3 bar (ik gok tot rond de 4 mocht het niet meer zijn, heb hem tot nu toe nog niet verder laten gaan dan ongeveer 3,2 bar en daarna het SWW uitgezet).
Wanneer ik de druk afstem op het boilervat (zodat die rond de 2/2,5 bar zit) en hij gaat daarna naar de vloerverwarming dan schiet het systeem in storing door een te lage druk.
[
Voor 36% gewijzigd door
TheFirepit op 29-09-2025 14:08
]
It's nice to be important, but it's more important to be nice.